Wednesday, 23 January 2019

SEDIAKAH PAS BERTOLERANSI KERUSI DENGAN UMNO DALAM PILIHANRAYA UMUM AKAN DATANG?


Dalam pilihanraya kecil Cameron Highlands dan Semenyih, Pas nampaknya amat berjiwa besar dengan awal-awal mengumumkan sedia memberi laluan dan sokongan kepada UMNO di kedua-dua kerusi tersebut.


Pengundian bagi PRK Parlimen Cameron Highlands akan diadakan pada 26 Januari ini, manakala Semenyih ialah 2 Mac depan.


Sebelum ini, di PRK Sungai Kandis juga Pas turut tidak meletakkan calonnya.


Kesediaan Pas memberi laluan kepada UMNO di kerusi yang mereka pernah bertanding ini amat berbeza berbanding sikap keras hati yang ditunjukkan terhadap Pakatan Harapan ketika gabungan itu mengajak mereka bekerjasama menentang BN dalam pilihanraya umum yang lalu.


Selepas melalui fasa kerjasama secara sulit dengan musuh sejak lebih 60 tahun lalu dan sama-sama kalah dalam PRU14 yang lalu, Pas dan UMNO kini boleh dikata selangkah sehayun dan selenggang seirama dalam gerakan politik mereka.


Jika sebelum PRU14, Pas membantu UMNO dengan cara menjadi kuasa ketiga dengan andaian bahawa tindakan pecah undi yang dilakukannya ketika itu dikira mampu membantu Najib Razak mengekalkan kuasa, namun oleh kerana percaturan tersebut tidak membuahkan hasil yang diharap-harapkan, parti Islam itu sekarang memilih secara terbuka menyokong UMNO dan BN.


Pas bukan saja tidak meletakkan calon di beberapa pilihanraya kecil untuk memberi kelebihan kepada UMNO, malah pemimpin tertingginya turut berkempen dan membuat seruan terbuka agar memberi kemenangan kepada BN.


Kata Nik Abduh Nik Aziz, ahli Pas perlu melupakan dendam serta bersikap pemaaf terhadap UMNO yang pernah dimusuhi bertahun-tahun lamanya sebelum ini.


Katanya, tindakan itu perlu dilakukan kerana kerajaan yang memerintah sekarang jauh lebih teruk berbanding BN dahulu.


Tidak dinafikan bahawa kerjasama Pas dengan UMNO di Cameron Highlands dan Semenyih ini, kiranya mampu menghasilkan kemenangan kepada BN, ia pasti akan mengorak langkah baru dalam hubungan kedua-dua parti itu.


Kedua-dua parti tentu saja tiada pilihan lain selain mengukuhkan lagi kerjasama mereka kerana jelas menunjukkan hanya melalui penggabungan tenaga atau pertandingan satu lawan satu saja lebih memungkinkan Pakatan Harapan dapat ditewaskan.


Tetapi, sebagaimana yang kita semua sedia maklumi, Pas dan UMNO adalah dua parti yang sama-sama berteraskan Melayu serta Islam dan sebelum ini pun mereka memang berlawan antara satu sama lain di kawasan pengundi yang sama.


Untuk itu, di mana ada cawangan UMNO, disitulah juga ada ranting Pas. Kekuatan UMNO dan Pas di kebanyakan kawasan kampung, luar bandar dan persekitaran pengundi Melayu selalunya tidaklah jauh berbeza.


Dan persaingan serta perebutan itu telah berlaku sejak lebih 60 tahun lamanya iaitu bermula sejak kumpulan agama memisahkan diri daripada UMNO dan menubuhkan Pas pada tahun 1951.


Sejak itu, hanya sekali iaitu pada tahun 1972, Pas pernah kembali berdakap mesra dengan UMNO dan menyertai BN, sebelum ditendang keluar pada 1978.


Perkembangan akhir-akhir ini menampakkan Pas dan UMNO kembali bertaut mesra. Dalam waktu yang sama, terutama jika kerjasama mereka di Cameron Highlands dan Semenyih nanti membuahkan kemenangan kepada BN, pertembungan satu lawan satu dengan Pakatan Harapan tidak boleh lagi diabaikan oleh kedua-dua parti.


Makanya, bagaimanakah nanti kerjasama Pas dengan UMNO dalam PRU15 akan datang?


Adakah Pas dan UMNO sedia saling bertolerasi, memberi laluan dan berbahagi kerusi sesama mereka?


Atau mungkinkah Pas akan kembali dengan sikap keras kepala sebagaimana yang pernah ditunjukkannya kepada Pakatan Harapan sebelum ini?


Bagaimana pula dengan pemimpin UMNO dan Pas di bahagian dan kawasan masing-masing, berapa ramaikah yang sedia saling memberi laluan dan bertoleransi atau keghairahan masing-masing untuk bertanding dan menjadi calon akan mengatasi semua kepentingan yang lain? (ShahbudinHusin 23/01/2019)

94 comments:

  1. Pas kerjasama dengan Umno di Pru akan datang? Di Pru15? 4 1/2 tahun akan datang?

    Di Pru 20 pun tak akan jadi, beb.

    Banyak sangat Dol, Al Jibo, Wak dsb nya di Umno. Dan di PAS, ada yang pakai nama Al - Al Tantaru. Al Tantuya, Al Tantrum.

    Lihat lah apa kata anak Nik Aziz yang satu lagi tuh.

    Depa masih lagi mahukan Hadi jadi PM. Depa mahu tubuhkan Negara Islam. Di negara yang 40% bukan Muslim, mana boleh. Umno pun terus lingkup kalau kerjasama dengan PAS yang mcm tuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas Pis Pus masih dalam kesipuan ekoran Salah Nasihat dan Pembohongan hingga mantan YDPA letak jawatan.

      Mentabir negeri pun dah kelam kabut asyik mundur, ada ati pulak nak tadbir seluruh negara - akal letak kat lutut ker lebai2 jenggot keciput nihh....??

      Delete
    2. Memang elok pun bagi laluan. Hasil kutipan dari edaran tin milo pun belum cukup untuk membayar khidmat loyar untuk kes saman Claire Brown di London. Nak masuk PRK pun nak kena keluar belanja juga. Dalam hal ni maruah chief lebai adalah priority utama.

      Bercakap pasal maruah ni ...ni timbul pula cerita Lim Kit Siang kata bahawasanya Chief Hadi yang marah sangat dekat DAP tu pasai depa tak endorse dia sebagai calun PM menjelang PRU13. Kepada chief, Abam memang tak layak...jadi dia hantaq balachi pi bagi hint la kononnya elok Pakatan Rakyat masa tu lantik Ku Li jadi PM instead of Abam. Harapan balachi2 tu kut kut la Kit Siang kata buat apa la lantik Ku Li...baik la chief you all yg jadi PM kalau Abam Nuar dah kata tak layak.... Tapi Kit Siang ni keraih kepala dia nak juga jugak Abam jadi PM. Tu yang bebulu sakan chief lebai kat DAP.

      Tu cerita Kit Siang. Betui ke tidak waalahu'alam bissawab. Hang tanya pun aku tak bulih jawab.

      Ni...Kit Siang ni tak takut jatuh kapaiq ka dok reka fitnah pada ulamak besaq ni.... Dia tak takut dosa ka.... Oooo sunggoh nooo...chief kata puak- puak ni bukan pecaya dosa pahala... patut la....

      Delete
    3. Ya ka Hadi Awang tu Jawa? Jangan buat fitnah Dol ngatakan Hadi tu seekor Jawa.... jangan Dol... kah kah kah.

      Delete
    4. Pasal Najib dah sumpah dalam masjid jadi sepupu Altatunya kata Najib kenal Altatunya adalah tipu belaka. Kah kah kah. Sumpah dalam masjid ke sumpah dalam jamban ke sumpah depan Arab bengong ke tu semua tarak kira...! Masak la ko kali ni Najib oooiiii... kah kah kah.

      Delete

    5. Bila Abang Din cakap begini aku tak sangsi dia. Kurang aku mikir dia tu GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      Delete
    6. PAS adalah lambang hipokrit dalam dunia politik Malaysia. PAS adalah sesumpah yg boleh bertukar warna dan corak dalam sekelip mata. PAS dipimpin oleh ulamak adalah mitos. Tipu belaka. Para pemimpin PAS adalah orang politik. Bukan ulamak. Cuma mereka ada ilmu agama sebab mereka lulusan agama. Itu saja. Mereka bukan ulamak sebab kebanyakan pemimpin mereka mendahulukan kaedah politik dari agama. Agama hanya perkakas untuk mencari sokongan. Dan adakalanya agama dijadikan modal untuk cari makan. PAS bukan parti suci lagi murni. PAS memilih perjuangan yang hanya boleh menguntungkan para pemimpinnya saja. Para penyokong menjadi mangsa tarbiah kononnya perjuangan PAS demi agama. Sekiranya perjuangan PAS demi agama, tidak mungkin mereka akan sepentas bersama UMNO. Tidak mungkin. Kerana berapa banyak skandal pemimpin UMNO yang menjahanamkan nasib umat Islam. Tidak mungkin para pemimpin PAS tidak tahu. Percayalah ulamak tersohor seperti Nik Aziz walau telah tiada masih menjadi pujaan namun ulamak tercorot seperti Hj Hadi sebelum mati sudah menjadi bahan hinaan. Inilah petunjuk tuhan

      Delete
  2. "mungkinkah Pas akan kembali dengan sikap keras kepala .."

    Sudah tentu. Hadi mahu merasa jadi PM. Dia ikut saja cakap bebudak dia. Depa dok hayun rangkap "Hadi calon PM" tiap kali ada muktamar. Budak2 itu harapkan dapat kerja jongos apekebende jika Hadi jadi PM.

    Jadi, mesti kepentingan itu dulu di tonjolkan depa tiap kali ada rundingan dengan Umno. Mesti mau jumlah kerusi di tanding yang membolehkan itu.

    Silap2 Umno masih tonjolkan NajibA l Jibo jugak lagi. Maka depa semua jadi tonjol lah. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. PM HADI AWANG......??

      Bayangkan Hadi Awang diasak bertubi-tubi di BBC Hardtalk atau Oxford.

      Tentu gamat asyik dgn 'aisey meng',....
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir baeah simeng

      Delete
    2. Wahai rakan2 yang rajin menjengah blog ni, khususnya yang berasal dari Terengganu...Korang tak terasa ke bila Wak Suman dah hina bangsa Terengganu dan negeri kamu, dengan memperlekeh2kan bahasa turun temurun kamu.

      Takkan lah kamu semua nak biarkan dia berbuat sesuka hati begitu...mana maruah kamu semua haah??? Bahasa tersebuta adalah maruah kamu...Ayuh..bangun dan ajar dia cukup2 kerana keceluparan mulutnya tu..dan bagi pengajaran agar dia tak sewenang2nya memperolok2kan bahasa dan dialek kamu tu !!!

      Delete
    3. GENG NAJIB23 January 2019 at 03:27
      Sehandal2 Tun Ghafar tu...dia tewas jugak kepada Bang Non dalam pemilihan jawatan timbalan presiden UMNO dulu dan tak merasa jugak jawatan PM...apa citer tu Wak ???

      Othman Ahmad23 January 2019 at 04:56
      TongGeng..,

      Kau lahir tahun bila....? Kau toksah temberang konon Tun Ghafar kalah kpd Brader Nuar, haramjadah betul kau.....!!

      Nih cerita sebenar dari aku sebagai perwakilan bahagian ketika itu....

      Pada 1993 Tun Ghafar berundur daripada jawatan Timb Presiden UMNO dan Timb Perdana Menteri apabila kedudukannya sebagai Timb Presiden UMNO dicabar dgn biadab oleh Brader Nuar.

      Tujuan Tun Ghafar undur diri amat terpuji bagi mengelak perpecahan dalam parti dan mempertahankan kestabilan negara. Surat perletakan jawatan ditulis pada kertas Penerbangan Malaysia di bilik VIP Lapangan Terbang Antarabangsa Subang untuk berlepas ke Korea Selatan bagi tugas rasmi.

      Jasa Tun Ghafar sebagai seorang ketua yang berkhidmat setia untuk Umno dilupakan begitu saja semata-mata kerana ada wira baru konon handal masa itu, iaitu Anwar Ibrahim.

      Ketahuilah....Brader Nuar guna kuasa & pengaruh jawatan Menteri Kewangan yg disandang sejak 1991 berkonspirasi dgn MB-MB, KM-KM, Ketua2 Perhubungan Umno negeri untuk menjatuhkan Tun Ghafar.

      Saya masih ingat peristiwa Tun Ghafar keluar dari Pejabat Timb Perdana Menteri hanya membawa sehelai bag plastik sahaja,

      Itulah titik mula Brader Nuar biadab, tidak hormat dan derhaka kpd otai2 yg banyak jasanya gara2 bersahabat dgn perisek CIA berbangsa Zionist Yahudi bernama Paul Wolfowitz. Apa jasa Nuar sehingga kini...?? Setidak-tidaknya Tun Ghafar dikenang kerana MARA.

      Nah...aku mau dengar komen balas kau pulak....!!

      Delete
  3. Masa dah makin singkat...perlu banyak fulus untuk kes yang sedag berjalan di England...Jadik perlu raih simpati dan cari huluran dari yang bersimpati gamaknya. Had dan batasan dari parti sudah tanda noktah...jadik carilah dari kawan baru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Engkau masih nak merepek lagi ker, Kejora....??

      Delete
  4. keputusan prk cameron highlands akan menetukan bentuk kerja sama UMNO/PAS d masa akan dtg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. How I wish PH chooses "Sakmongkol AK47", anak Melayu Pahang as candidate for Cameron Highland PRK.

      Delete
    2. Dato Ariff Sabri aka Sakmongkol is currently ill. That was the reason he was fielded to defend his Raub seat during GE14.

      Delete
    3. Apalah terlalu kemaruk the ahli DAP. Ramai yg jahil tuntutan agama. Bersekongkol dengan kafir dan musuh Islam bawa keruntuhan aqidah. Apalah hebatnya PH yg rata rata liberal dan kafir. Bukankah ringgit merudum, pertumbuhan ekonomi merudum, rizab merudum dan pasaran saham merudum? Kafir kini lebih berani cabar Islam. Sedarlah sahabatku. Jadi Mahacai tiada untung dunia akhirat.

      Delete
    4. Kita berdoa org Islam akan bersatu dan jadikan Islam tunggak perjuangan mereka. Baik PAS, UMNO atau PPBM. InsyaAllah.

      Delete
    5. "PH yg rata rata liberal dan kafir "

      Sebenar nya yang rata ia lah kepala kau. Otak rata.

      Delete
    6. Umno Khairi Jamaluddin lulus Oxford University mesti tak boleh kerjasama dengan orang Pas, otak rata.

      Orang otak lobak pun dia tak suka.

      Delete
    7. Arjuna, aku bukan peminat KJ. Dia memang manusia liberal yg dah rosak aqidah. Harap dia masuk PH. Sangat sesuai dengan peribadinya.
      Arjuna, berhentilah sokong pakatan liberal dan kafir ini. Lihat sendirilah bagaimana rakyat diperbodohkan dengan dusta. Negara makin teruk bawah PH. Tiada untung dunia akhirat dokong pakatan sesat ini...

      Delete
  5. Pas kata depa mau dirikan negara Islam. Umno kata depa mau dirikan negara Najib yang berlobang akibat pencurian wang.

    Boleh ke depa berkerja sama? Pas kata kalu biorkan Najib, nanti lobang menjadi lebih besar, melopong hingga apa pun boleh masuk keluar.

    Umno kata Kalau Pas dapat bina negara Islam takde lagi sesiapa yang berniat macam Najib akan menambhkan besar lobang.

    Jadi, amacam boleh kerja sama?

    ReplyDelete
  6. Bagus lah Umno tak boleh bekerja sama sampai bila2 pun. Aku tak suka dasar2 parti ke dua2 itu kebelakangan ini.

    Aku maukan Umno dulu tapi tak boleh harapkan lagi, sekali buat lubang, depa akan terus melubang.

    Aku don't mind PH tapi mahukan depa yang dah dapat hak kerakyatan tapi tak mahu hormatkan Perlembagaan negara yang mengandungi kesemua Perkara2 sensitif yang di lindung Akta Hasutan itu.

    Termasuk Ketuanan Melayu yang di lambangkan dek kedudukan, peranan dan tanggung jawab Raja2 Melayu, Majlis Raja2 dll yang bermakna selagi tiada perkenan YDP Agong dan Raja2, tiada PM atau MB boleh di lantik dan di angkat sumpah bagi menjalankan tugas2 depa dengan resmi.

    Dan Kedudukan Istimewa Melayu yang telah di panjangkan kpd Bumiputera Sabah dan Sarawak di penubuhan Malaysia di tahun 1963.

    ReplyDelete
  7. Jadi, lantak lah Pas dgn Umno nak berdendang lagu mana pun, kita teruskan menetukan pendatang yang dah dapat hak kerakyatan itu bentul2 menghormati dan mematuhi Perlembagaan negara ini.

    Siapa yang tidak, kita seru depa hijrah.

    Kalau PAS dan Umno buat pendirian begini, aku akan sokong depa berdua, akan laungkan depa supaya bekerjasama dan bersatu.

    ReplyDelete
  8. Blog agak kian sepi, bila kurang gurau senda
    Begitu jugak bila tiada beruk mendabik dada
    Ke mana dia kini menghilang, Tok Gora duda
    Ip man beruk pun tidak tahu, di mana berada

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kunyit...kunyit..

      Siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
  9. Saya anak teruna 35 tahun la...cgu!

    24 Mac nanti saya akan berkahwin dgn. Mas Elina

    Mas dah pesan. tak yah kutuk mengutuk

    dan jika boleh,keluarlah dari blog ni..

    Nanti saya jemput cikgu datang kenduri..

    MAS tak benci cikgu...

    Dia masih mengingati cikgu..

    Cuma kini dia dah ada bakal suami!!

    Emmmmmmpphhh...Mas abang lagi berahi,,emmmhh

    27 januari,saya ke Tokyo 4 hari..urus bisnes

    tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ikut pendapat pendapat yang dah lama keluar dulu, Singgora ada lah Anonymous, ada lah jugak Geng Najib.

      Asyik nak cakap pasal yang takda kaitan dengan tajuk pos.

      Dah di belasah banyak kali di sini. Muka tebal ke?

      Delete
    2. Naper le Gora, masih mimpi di siang hari
      Tak sudah2, digila aku punya bakal isteri
      Jgn le tok Gora lupa, tarikh 5 hb Februari
      Jemput le dtg Kejora-Mas punya kenduri

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    3. Rasanya seperti tak sabar nak ku tunggu
      Walau pun masa, hanya lagi dua minggu
      Akan terlerai lah, rindu yg membelenggu
      Mas akan jadi isteri yg sah, kpd ini Cikgu

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Kunyit...kunyit..

      Siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
  10. Lokman Adam Akan Buat Report Polis Esok

    https://www.youtube.com/watch?v=wXDeN1nx9iU

    SPRM TIADA KREDIBILITI LAGI...TAKDA SESIAPA2 YG PERCAYA LAGI PADA SPRM...TUTUP JER LAH SPRM NI...K

    Terbaik Datok Lokman buktikan salah laku geng2 pH ni termasuk macai2 pencaicai jilat fitnah yg otak dah mati banyak sangat makan dedak basah yg dah basi dengan kuat minum kencing dah hanging merata2 tapi bermula Dari CH akan bermula pH akan di kuborkan buat selama2nye...Hidup Datok Lokman hidup DSN hidup Umno hidup BN hidup Najib

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he

      Boleh pakai ker auta budak si Lalokman Padam....??

      Delete

    2. "pejuang (tahi) rakyat" ada lah antara nama lama yang di guna GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      Bodoh mengata SPRM tak boleh percaya lagi. Ha nya sebab Najib Al Jibo dah di kenakan 39 + 6 tuduhan mahkamah, Wak Jadid 45, Mak Badak 17, Keling Islam loyar Al Jibo kena 9 bersubahat dengan pemindahan wang Al Jibo.

      Sebenar nya Lokman yang tak di percayai orang, takda kredibiliti lagi, sebab asyik menjilat Najib. Macam Jamal Jamban yang dah tak kedengaran lagi bila di remand Polis beberapa hari sebab cabut lari dari Polis masa di spital, dll kesalahan jenayah.

      Delete
  11. JELAS DS NAJIB TIDAK MENCURI, MEREKA TIDAK BOLEH TUNJUK BUKTI ~ LOKMAN ADAM PRK CAMERON HIGHLAND

    https://www.youtube.com/watch?v=fPeD4Jbuwoo

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he

      Lagi- lagi auta budak si Lalokman Padam....??

      Delete
  12. MAHASISWA KECEWA KENA KENCING ~ IRFAN WAKIL MAHASISWA NASIONAL, KEMPEN CALON BN PRK CAMERON HIGHLAND

    https://www.youtube.com/watch?v=qcM1I5WB2dw

    8 bln pn dh rasa sengsara apa lgi 5 thun. lgi cpt kita lenyapkan PH lgi bgus. kita x perlu tunggu utk 5 thun lgi. Jommm..... kita kuburkan PH dari tanah Malaysia ini.

    KERAπŸ’πŸ’πŸ’JAAN PAKATSETAN HANJING πŸΆπŸ•πŸ·πŸ–πŸ½πŸ–πŸ· KOMUNIS DAPigs .

    MESTI RAMAI MACAI2, RBA, RBB BANGSA TERBANGSAT 🐷🐽🐷 KOMUNIS DAPigs KEPANASAN KANN...😁😁😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he

      Selama ini KERAKUSAN projek PEMBALAKAN UMNO & pihak istana yg mengganggu/merusak alam, sungai & penghidupan Orang Asli - tak nak cerita kerr...??

      Delete
  13. JANGAN BIARKAN MEREKA TIPU, TIPU U-TURN ~ WAKIL MIC KEMPEN UNTUK CALON BN PRK CAMERON HIGHLAND

    https://www.youtube.com/watch?v=p96vqgWiTkI

    BN JUGA YG TERBAIK TOLAK PH GAGAL TUNAIKAN JANJI KENCING RAAYAT KENCING PENEROKA FELDA KENCING ORG ASLI KENCING PEMANDU TEXSI KENCING ORG MUDA SEMUA KENCING HANCING PERING.

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he

      Selama ini KERAKUSAN projek PEMBALAKAN UMNO & pihak istana yg mengganggu/merusak alam, sungai & penghidupan Orang Asli - tak nak cerita kerr...??

      Delete
  14. Wak Suman...Dah tentu lah Wak perasan...KEBODOHAN anak beranak Lim Kit Siang ni memang penyakit keturunan rupanya.

    Kalau sebelum ini, tindakan terdesak Lim Guan Eng menyalahgunakan laman twitter rasmi Kementerian Kewangan dikecam kerana status berbaur Politik.

    Kali ini giliran Lim Kit Siang pulak menjadi bahan kritikan Netizen dilaman twitter kerana menganggap masyarakat Orang Asli sebagai Pendatang Asing.

    Apa maksud Lim Kit Siang mahu memberi kerakyatan penuh kepada masyarakat Orang Asli ini? Adakah dia anggap Orang Asli ini Pendatang Tanpa Izin?

    Nampak sangat yang Lim Kit Siang ni dah mula nyanyuk dan sedang mengalami masalah "Mental Disorder" yang agak kronik. Elok Lim Guan Eng bawak bapak dia pegi berubat cepat. Takut nanti makin melarat kepada cai2 tegar haprakan ni macam Wak Suman pulak..kes nyanya tu beb!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he

      Selama ini KERAKUSAN projek PEMBALAKAN UMNO & pihak istana yg mengganggu/merusak alam, sungai & penghidupan Orang Asli - tak nak cerita kerr...??

      Delete
  15. Wak Suman...Fuhhhh....Nampak sangat yang Rejim Pakatan Hancing tu hampir pasti menemui kegagalan untuk memancing undi dalam PRK Cameron Highland kali ini.

    Maka terpaksa la diorang main Politik Ugut dan menggunakan kuasa mereka yang ada untuk terus menekan rakyat di peringkat bawahan.

    Punya kemaruk diorang nak pancing undi sehinggakan pembangunan untuk rakyat juga yang nak dibatalkan dengan alasan bertaraf Longkang semata-mata.

    Kalau sebelum ini, Kerajaan PAS Negeri Kelantan diugut saman. Kali ini projek ECRL pulak menjadi sasaran. Nak tukar kontraktor ke nak tukar syarikat supaya kroni dapat projek???

    Makin Hancing Barua macam Wak Suman dikincin kaw2 punya dek Rejim Pakatan ni!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he

      Selama ini KERAKUSAN projek PEMBALAKAN PAS & pihak istana yg mengganggu/merusak alam, sungai & penghidupan Orang Asli - tak nak cerita kerr...??

      Delete
  16. Najib Troll Kerajaan PH Melalui Pantun

    https://www.youtube.com/watch?v=3_GpGlguOLc

    ReplyDelete
  17. Wak Suman...Dah tentu lah Wak ada tertonton video Jentera JAKOA dah standby dan sedia untuk digerakkan...Nak pegi mana ni?

    Nak bawak pengundi hantu masuk ke Kampung Orang Asli ke? Dengar katanya semua jentera JAKOA ni dikerahkan untuk standby 24 jam.

    Masa zaman Barisan Nasional dulu, bukan main lagi diorang melalak macam Anjing Gila menuduh BN menyalah-guna jentera agensi.

    Tapi bila zaman Rejim Pakatan Hancing sekarang ni, habis semua jentera dikerahkan untuk kempen diorang. Tak berani pulak Pendedak Rejim Pakatan Hancing macam Wak Suman tu menyalak?

    Semua bas, lori, pajero, land rover dan sebagainya dikerahkan sehabis mungkin untuk menangkan calon diorang. Itu pun diorang masih cuba nak nafi lagi ke haah???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hu hu hu....
      Selama ini KERAKUSAN projek PEMBALAKAN UMNO & pihak istana yg mengganggu/merusak alam, sungai & penghidupan Orang Asli - tak nak cerita kerr...??

      Delete
  18. PRK Cameron Highlands Penanda Aras Terbaik Untuk Rakyat Malaysia - Zaidi Mohd Said

    https://www.youtube.com/watch?v=_lQ1R5dAqG8

    TANAH RATA, 23 Jan – Ketua UMNO Bahagian Permatang Pauh Datuk Zaidi Mohd Said berkata, Pilihan Raya Kecil (PRK) Cameron Highlands ini boleh menjadi satu penanda aras kepada seluruh rakyat Malaysia bagimana untuk mengajar kepada parti yang tidak memegang kepada janji dalam pilihan raya.

    Jelas beliau, PRK ini juga adalah medan terbaik untuk para pengundi menebus kesilapan mereka semasa Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) yang lalu.

    “Melihat kepada suasana dalam media sosial hari ini, kebanyakan pengundi-pengundi terutama anak muda mula sedar bahawa mengundi Pakatan Harapan (PH) merupakan satu kesilapan paling besar yang membawa kepada malapetaka kepada mereka.

    “Maka ini adalah peluang terbaik kepada pengundi muda untuk membuktikan dan menebus kesilapan mereka dengan mengundi calon BN dan mempastikan calon BN menang dengan majoriti yang jauh lebih besar dari dulu,” ujar beliau kepada UMNO-Online.

    Justeru tambah Zaidi, beliau berharap agar seluruh warga Cameron Highlands akan keluar mengundi dalam semangat baru untuk memberi pengajaran kepada kerajaan agar mereka menunaikan segala janji yang mereka buat selama ini selain memberi pengajaran jangan sewenang-wenangnya berjanji tanpa berniat untuk menunaikan janji tersebut. – MediaUMNO

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hu hu hu....
      Selama ini KERAKUSAN projek PEMBALAKAN UMNO & pihak istana yg mengganggu/merusak alam, sungai & penghidupan Orang Asli - tak nak cerita kerr...??

      Delete
    2. "pejuang (tahi) rakyat @ GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB SELLU KOPIPES DI BALAS KOPIPES JUGA -

      Biarkan Najib terus merempit atas kapcai - Rafizi

      Masanya telah tiba bagi Pakatan Harapan (PH) untuk bergerak ke hadapan melangkaui skandal 1MDB dan bekas perdana menteri Najib Razak serta menumpukan untuk memperbaiki kehidupan rakyat, kata Naib Presiden PKR Rafizi Ramli.

      Ini kerana rakyat telah membantu menghentikan 'rompakan' tersebut, kata Rafizi.

      "Rakyat telah mengambil tindakan untuk menghentikan rompakan dan kecurian itu, walaupun ada yang sedikit terlambat.

      "Tetapi keperluan mendesak untuk menghentikan rompakan dan kecurian wang negara itu telah dicapai.

      "Kini, tiba masanya untuk memberi tumpuan memperbaiki kehidupan rakyat," katanya.

      Rafizi berkata menjadi keutamaan kerajaan membantu golongan muda mencari pekerjaan.

      Terlibat perniagaan

      "Membantu seberapa ramai orang muda mencari pekerjaan dan memadankan mereka dengan seberapa ramai majikan kecil dan sederhana yang memerlukan pekerja.

      "Saya juga percaya kita boleh membantu orang (supaya) mudah menambah kebolehpasaran mereka tanpa membelanjakan satu sen pun duit kerajaan, seperti yang dibuat oleh Najib (yang tidak pun banyak membantu orang muda dan majikan walaupun beratus juta dibelanjakan)," tulis beliau.

      Delete
    3. Pada pendapat saya klu nk tolong anak muda dgn pekerjaan. Mula2 galakkan anak muda ceburi budang I.T,digital dan engineering.inpi era techno langit tanpa sempadan,negata kita, bidang kerja dan anak2 muda tidak mahu tidak, kena ikuti arus perkembangan teknologi, klu tidak kita akan ketinggalan jauh.
      Kedua buka temuduga pekerjaan utk budang ini, dapatkan, kenalpasti calon2 anak muda ug berkelayakkan dan minat bidang2 ini. Bantu mereka dgn memberi biasiswa lanjutkan ke bidang ijazah dan beri mereka peluang utk dapatkan pengalaman dan skills dgn mengambik mereka bekerja di sektor2 ini. Bika da ranai anak2 mida menceburu
      Bidang ini dan bekerja. Kerajaan dan sykt2 swasta, korporat, services bade should reduce foreign I.T., digital employees esoecislly from India. Mereka2 ini la yg berlonggok2 diambil bekerja masa era Najib/BN konon nk ambil hati PM india dan jalin hubungan diplomatik dan perdagangan yg lebih erat . Tpi semua tahu helah Najib, BN dan MIC utk buat duit. Sape yg untung, ejenw pengambilan pekerja2 asing dan BN la.
      Byk cantek dah la Najib/BN bagi VOA lagi pd pelancong2, pekerja2 rakyat India. Padtu bkb semua yg maduk sini pelancong2 yg catagory berada atau catahory yg mmng mampu. Tgk saja di masjid Jamek, jln TAR, jln Singlang, Brickfields, Kelang dll. Hari bole tgk pendatang2 dari India mi beramai2 dgn bagasi mcam bkn nk mekancing, tpi salahguna Visa, tinggal lama, sembunyi tak mahu pulang.Majoriti yg masuk hari2 melalui pintu masuk KLIA, tgk cara pakaian, penampilan mereka, bkn dari golongan mampu,selekeh, nampak mcam dari pendalaman2 india, estet. Jdi kita sangsi kedatangan mereka di sini secara kelompok2 besar, koloni. Maka kerajaan patut pantau dan sekat penghijrahan rakyat2 India ni. Dah la ramai indon dan bangla,pakistan, masuk pula lagi dari India.

      Delete
  19. Hanya BN Yang Prihatin, Orang Asli Tahu Kenang Jasa

    PRK Cameron Highlands, Sokongan Semua Bangsa Kembali Kepada BN

    TANAH RATA, 21 Jan – Ketua Kampung, Kampung Desa Kayangan Nasir Abdullah berkata, walau apapun yang terjadi penduduk kampung tersebut termasuklah Orang Asli akan terus menyokong Barisan Nasional (BN) kerana mereka tahu apa itu erti kenang budi.

    Jelas beliau, mana mungkin sokongan mereka berpaling arah kerana selama ini kehidupan mereka dibantu oleh BN.

    “Saya mengakui Menteri Pertahanan Mat Sabu ada menghubungi saya untuk berjumpa mungkin bagi tujuan memujuk untuk Orang Asli mengundi mereka tetapi saya tidak mahu.

    “Kami duduk di bawah BN… Orang Asli di kawasan ini memang mengharapkan BN sebab BN telah terbukti mentadbir dengan baik,” ujar beliau ketika ditemui oleh UMNO-Online.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hu hu hu....
      Selama ini KERAKUSAN projek PEMBALAKAN UMNO & pihak istana yg mengganggu/merusak alam, sungai & penghidupan Orang Asli - tak nak cerita kerr...??

      Delete
    2. Hu hu hu....
      Selama ini KERAKUSAN projek PEMBALAKAN UMNO & pihak istana yg mengganggu/merusak alam, sungai & penghidupan Orang Asli - tak nak cerita kerr...??

      Delete

    3. Menurut Rafizi, kerajaan juga patut menggalakkan rakyat, terutamanya orang Melayu untuk terlibat dalam bidang perniagaan.

      "Paling bagus, ia akan meyakinkan orang Melayu/ bumiputera bahawa mereka juga boleh bersaing dalam perniagaan tanpa menuding jari kepada sesiapa," katanya lagi.


      Bekas anggota parlimen Pandan berkata pengkritiknya daripada kalangan orang PAS dan Umno akan terus "meroyan" kerana golongan itu mahukan Najib kembali menjadi perdana menteri.

      "Penyokong PAS Umno yang suka meroyan di Facebook saya akan terus meroyan.

      "Mereka memang begitu dari dulu pun kerana mereka adalah #pencintaNajib asalkan Najib menjadi perdana menteri semula, mereka tidak malu pun berketuakan seorang yang dikaitkan dengan rompakan wang rakyat terbesar dalam sejarah dunia," jelasnya.

      Rafizi turut berkata bekas perdana menteri itu boleh terus bermimpi untuk kembali berkuasa kerana populariti di media sosial tidak bermaksud orang dengan mudah dapat melupakan kesilapannya.


      "Satu dua tahun dari sekarang, bila usaha itu membuahkan hasil, Najib akan terus merempit di atas kapcai dan di media sosial.

      "Dan biarkanlah beliau merempit – itu hak beliau, asalkan beliau tidak memakan harta rakyat," katanya lagi.

      Najib sedang berhadapan 38 tuduhan jenayah pecah amanah, rasuah dan pengubahan wang haram, selain didakwa terbabit dalam skandal 1MDB.

      Anggota parlimen Pekan itu menafikan semua tuduhan tersebut dan sedang dibicarakan mahkamah.

      Delete
  20. Kenyataan Kit Siang amat pelik

    LIPIS 23 Jan. - Kenyataan Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang mahu menyediakan draf bagi memberikan Orang Asli kewarganegaraan penuh disifatkan amat pelik.

    Batin Norya Abas
    Batin Norya Abas
    Pengerusi Persatuan Orang Asli Semenanjung Malaysia, Batin Norya Abas berkata, kenyataan itu juga amat mengecewakan memandangkan masyarakat Orang Asli telah lama diiktiraf sebagai warganegara dalam Perlembagaan Malaysia.

    Menurutnya, kenyataan itu jga memperlihatkan pemimpin Pakatan Harapan (PH) itu tidak memahami masyarakat Orang Asli.

    "Apa masalahnya? Rasanya dia bermimpi sebab dari segi Perlembagaan sememangnya Orang Asli adalah warganegara bukan separuh warganegara.

    "Malah mengikut Perlembagaan Malaysia dalam senarai warganegara, Orang Asli berada pada kedudukan teratas diikuti oleh orang Melayu dan bumiputera di Sabah dan Sarawak," katanya.

    Seorang pemimpin masyarakat Orang Asli di Kampung Sungai Ruil di Tanah Rata, Bah Long Siang Bah Abu, 46, berkata, kenyataan Kit Siang itu mengarut dan tidak sepatutnya ditimbulkan.

    Katanya, sebagai individu yang sudah lama terlibat dalam politik, Kit Siang sepatutnya tahu kedudukan Orang Asli dari segi Perlembagaan.

    "Apakah Kit Siang fikir selama ini kami Orang Asli ini sebagai pendatang? Bagi saya ini bertujuan memancing undi sahaja, jadi kepada Orang Asli janganlah percaya apa yang dikatakan oleh Kit Siang," katanya.

    Hari ini tular kenyataan didakwa dikeluarkan Kit Siang dalam Facebooknya yang mengatakan jika PH menang di Cameron Highlands beliau akan meminta wakil Orang Asli dalam PH menyediakan draf bagi memberikan Orang Asli kewarganegaraan penuh.



    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Othman Ahmad24 January 2019 at 03:14
      Selama ini KERAKUSAN projek PEMBALAKAN UMNO & pihak istana yg mengganggu/merusak alam, sungai & penghidupan Orang Asli - tak nak cerita kerr...??

      Delete
    3. Siapa percaya apa Najib cakap pasal Goldman Schs - dia sendiri subahat dengan bank Yahudi itu -

      'Goldman Sachs patut pikul tanggungjawab gagal jaga 1MDB'

      Bekas perdana menteri Najib Razak berkata Goldman Sachs sepatutnya mengambil tanggungjawab jika ia gagal menjaga kepentingan 1MDB.

      "Jika mereka gagal, mereka patut mengambil tanggungjawab kerana mereka dilantik dan dibayar oleh 1MDB untuk menjaga kepentingan kita," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Masjid Kampung Raja di Cameron Highlands hari ini.

      Ia susulan permohonan maaf Ketua Pegawai Eksekutif Goldman Sachs, David Solomon terhadap rakyat Malaysia di atas peranan bekas pegawainya Tim Leissner dalam skandal 1MDB.

      Delete
  21. Harapan tinggal Harapan

    Sekarang orang dah bosan nak dengar Najib Razak punya scandal, Rosmah punya hermes atau jam tangan. Issue ni hanya dimainkan oleh ci-na berulang-ulang kali .
    1. The truth is rakyat dah fed up dengan kerajaan sekarang sebab janji² palsu. Orang fed up dengan kerajaan yang menarik balik apa yang Najib dah kasi dulu, seperti BRIM dan bantuan² lain.

    2. Tun M hina melayu sebagai pemalas tapi hakikatnya majority working class adalah melayu yang membanting tulang berjam² setiap hari untuk support family. Slogan ‘melayu pemalas’, ‘melayu mudah lupa’ dan ‘melayu malas membaca’ dah jadi tak relevant.

    3. Orang rasa meluat bila orang² liberal berani tampil dengan lantang mencabar agama dan budaya tapi kerajaan tak mampu buat apa². In fact, kerajaan sekarang bersama-sama mereka.

    4. Orang melayu rasa kerajaan sekarang tidak lagi melindungi kepentingan melayu, tapi mengampu dan kerajaan sekarang hanya memberi lebih ruang kepada cina dan india untuk pijak kepala melayu dengan kedudukan-kedudukan tertentu.

    5. Sekarang ni bukan lagi pasal scandal atau hermes rosmah, tapi orang pandang kerajaan sekarang sebagai sesuatu yang gagal untuk melindungi melayu dan hak² melayu secara keseluruhan. Sekarang melayu rasa lebih terancam.

    6. Orang tak perduli lagi kes 1MDB, sebab orang dah sedar yang ahli politic sekarang pun kaki songlap project sampai seorang ahli parliment boleh kumpul kekayaan sampai puluhan juta. Mereka semua adalah dua muka berbeza atas satu coin yang sama. Najib dengan scandal rasuah dan Tun M dengan scandal cronies, either way, mereka anak beranak semua kaya raya.

    7. Lim Guan Eng kasi bantuan pada sekolah sewasta cina guna duit cukai orang melayu sampai belasan juta buat ramai lagi orang fed up.

    8. SST system sampah menyebabkan inflasi harga barang naik mendadak buat lagi ramai orang fed up. SST hanya kayakan kroni dan tekan working class dengan teruk. Working class terpaksa kerja macam binatang dan dapat lebel sebagai ‘melayu pemalas’ tapi golongan kaya dengan mudah mengelak cukai dan letak beban pada orang miskin.

    9. Kalau orang melayu tahu ini sebenarnya ‘harga’ yang mereka kena bayar untuk tukar Kerajaan, nescaya mereka tidak akan undi PH.

    10. Harapan melayu yang mahukan perubahan ended up dengan situasi dan kerisauan yang lebih buruk. RM50 konon penuh troli tapi sekarang suku bakul kecil pun tak cukup .
    _

    Harapan tinggal Harapan

    ReplyDelete
    Replies
    1. TongGeng,.TongGeng..

      Waima apa pun kau gormal.....
      Kesudahannya....Kerajaan PH pimpinan Tun M tak putus2 dapat lagi Anugerah/Penghormatan Antarabangsa dgn restu dan taqdir Illahi.

      Bukan calang2 Anugerah/Penghormatan yg Tun dapat - 'Tabung Dr Mahathir IAACA' Antarabangsa PBB Pembenterasan Korupsi/Rasuah Sedunia.

      Ini buktinya...

      IAACA launches Dr Mahathir Mohamad fund to support anti-graft officers
      22 JAN 2019 / 20:52 H.

      IAACA launches Dr Mahathir Mohamad fund to support anti-graft officers
      Malaysian Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad. — Bernama
      VIENNA: The International Association of Anti-Corruption Authorities (IAACA) today launched the Dr Mahathir Mohamad Fund to help anti-graft officers who face risks in the line of duty.

      The announcement was made by IAACA president Dr Ali Fetais Al-Marri during his opening address at the 10th IAACA Annual Conference and General Meeting at the Vienna International Centre here.

      Al- Marri, who is also Qatar Attorney General, said the fund carried the name of the Malaysian Prime Minister in recognition of Mahathir’s efforts in fighting graft.

      Al-Marri said Qatar had agreed to start up the fund with 1 million Qatar Riyal (RM1.14 million).

      Delete

    2. Pegawai Eksekutif Goldman Sachs, David Solomon, un berkata pihaknya telah melakukan urusan sewajarnya (due dilligence) sebelum setiap transaksi.

      Bank pelaburan itu kini sedang disiasat pihak berkuasa Malaysia dan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) atas peranannya sebagai penaja jamin dan pengatur tiga jualan bon yang meraih AS$6.5 bilion untuk 1MDB.

      Leissner adalah satu daripada dua bekas pegawai bank itu yang didakwa di Amerika tahun lalu di atas penglibatan dalam skandal 1MDB.

      Beliau mengaku bersalah berkomplot untuk mengubah wang haram, serta mencabuli Akta Pencegahan Rasuah Pegawai Asing Amerika Syarikat dengan memberi rasuah kepada pegawai Malaysia dan Abu Dhabi dan memintas kawalan kewangan dalaman di Goldman Sachs.

      Komplot dengan Najib / kuncu2 nya.

      Delete
    3. Apa kau merepek, berbohong dan menghasut ni Petualang Musibat..(pekiang rakyat konon) tak habis2 canang dan takotkan melayu konon hak melayu terhapus, melayu ditindas..dulu kini dan selamamya itulah yg dilaung2kan umno terutama era Najib. Itulah taktik tuk mengekalkan salahguna kuasa pemimpin2 penyangak mcam Majib, Zahid Komedi, Isa Samad dll kroni2 umno!. Yg tergugat fan dlm kerugiam skrng adalah penyangak2 umno, bkn ahli2 biasa dan rakyat melayu lain.
      Eh kau Ptualang rakyat jgn nk kelenyong ka, talks must be based on facts not rethoric. All your accusations konon melayu dah kehilangan hak dan tergugat,sejak Tun M, PH berjaya jatuhkan Najis/umno & BN hanya cakap2 kau yg tak berfakta dan cuba manakotkan org2 melayu.
      Hello parti pimpinan Tun PPBM bukankah majoriti Melayu, PKR pun melayu-ramai2 MP2 dan yg pegang portfolio di Jab Kjaan mau pun dewan Parlimen/undangan Negeri sebahahian besar adalah islam dan melayu juga.Jika dicampur melayu2 PBBM, PKR dan Amanah pun, majoriti MP adalah Melayu. Walaupun DAP merangkumi parti dan MP2nya ramai cina dan membentuk kjaan negeri dinegeri P.Pinang sahaja, puratanya melayu iskan dari parti2 kompoben PH(PBBM, PKR dan Amanah , tetap melayu la yg jafi tunggak kjaan. PM masih melayu, DPM pun melayu, cuma menteri kewangan, menteti pengangjutan dan beberapa portfolio.lagi dipegang cina dan india.
      So WTF kau reka2 cerita kat sini babi !...woi! Kat melayu2 kg, luar bandar, Felda terutama melayu2 Pahang(penyokong ex PM pencuri dan perasuah), termasuk penyokong2 PAS di kelantan fan Trengganu saja yg akab tekan bulat2 tohmahan kau. Sbb majority melayu Kekantan, Trengganu fan Pahang mmng malat racists yg tegar!, pemyokong2 tegar parti islam dan TGH, penyokong2 tegar melayu yg adyik nk nakan dedak, BR1M dan aoa daja yg free. Ramai tg tak bayar cukai dan tak manpu bayar cukai sbb katagori pendapatan kecil atau yg mmng malas, tajde daya saing hidup ashik nk harsp bantuan dan tongkat saja selama2nya. PAS puss dan umno asyik nak antibcina dan kafir harbi. Kaum ni ka yg byk sumbang pendapatan kjaan dgn bayar cuksi tau! Mmng kamu penyokong2 PAS dan umno tak tahu malu!, takde harga diri. Maki2, musuhi cina dan kafir..apa sumbabhan kamu pd negara dan ekonomi Msia!
      Sudahlah Tonggeng dan melayu2 anti Tin M, PH. Insaf la, muhasabbah diri, ayuh ibah perangai, minda ke arah yg lebih positif. Sama2 la berkerjasama dgn kaum lain, majukan diri dan petbaiki kehidupan. Sama2 kita bina negara, beri kerjasama da sokongan ps Tun M, LGE dan PH yg susahpayah, fikir, cari jalan utk mengubati ekonomi kita yf telah dirisakkan parasit2 Najib, Umno, BN dan kroni2...Aparah..asyik nk perkauman, denfki, khianat, tamaq,pentingkan kyasa, salahguna kuasa, korupsi.Sampai bila melayu ketinggalan ..huhu

      Delete
  22. Pakatan Harapan 'Under Estimate' Tok Batin Dan Masyarakat Orang Asli Cameron Highland

    Tok Batin 'Di Culik', 'Brainwash' Dan Di Tawarkan Hadiah

    Baru2 nie berita Tok Batin 'di kurung' di sebuah hotel di Brincang tersebar luas di media sosial...

    Khabarnya dengan bantuan jentera kerajaan JAKOA beberapa batin telah di paksa dan di bawa ke hotel berkenaan dengan tujuan 'memaksa' menyokong dan memberi undi kepada calon PH dalam PRK Cameron Highlands ini...

    Dimaklumkan bahawa Tok Batin2 berkenaan akan di 'brainwash', di ugut dan di tawarkan 'hadiah' supaya menyokong dan mengundi PH nanti...

    Ternyata pemimpin Pakatan Harapan memandang rendah terhadap orang asli dan beranggapan, mereka (orang asli) adalah komuniti yang mudah di perdaya...

    Pemimpin Pakatan Harapan sepatutnya menjadikan calon Barisan Nasional sebagai penanda aras terhadap kejayaan komuniti orang asli sekarang...

    Sebelum tu, seorang kakitangan JAKOA di lapurkan di tukarkan serta merta ke Gua Musang berikutan kegagalannya mengumpulkan masyarakat orang asli bagi tujuan ceramah kempen politik PH beberapa hari lalu!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hu hu hu....
      Selama ini KERAKUSAN projek PEMBALAKAN UMNO & pihak istana yg mengganggu/merusak alam, sungai & penghidupan Orang Asli - tak nak cerita kerr...??

      Delete

    2. Seorang lagi pegawai bank Yahudi Goldman Sachs itu yang didakwa berkaitan 1MDB ialah Roger Ng, yang kini dipenjara di Malaysia sementara menunggu prosiding ekstradisi oleh Amerika Syarikat.

      Najib dahulu menjadi pengerusi lembaga penasihat 1MDB. Menurut perlembagaan syarikat itu, beliau mempunyai kuasa penuh dalam beberapa keputusan eksekutif penting syarikat itu.

      Selepas BN tewas dalam PRU ke-14, Najib beberapa kali dibawa ke mahkamah untuk berdepan sejumlah dakwaan jenayah berkaitan 1MDB.

      Najib juga patut di penjara sebab tentu ada prosiding ekstradisi oleh Amerika Syarikat. DoJ kata dia terlibat dengan "misappropriation of 1MDB funds and money laundering".

      Delete
  23. Lim Kit Siang sangat melucukan.

    Beliau tanpa rasa malu mendakwa Pakatan Harapan tidak menjanjikan apa-apa dalam PRK Cameron Highland kerana mahukan sebuah pilihan raya yang bersih.

    Namun dalam pelbagai ceramah PH berjanji akan memberi pelbagai kemudahan kepada orang asli.

    PRK bersih?

    Apa yang Kit Siang terlupa beritahu ialah Menteri, dan Timbalan Menteri PH telah menggunakan harta benda kerajaan secara berleluasa dalam PRK kali ini.

    Bukan sahaja kenderaan dan peruntukan kerajaan digunakan, terbaru twitter Kementerian Kewangan juga digunakan. Demikianlah kotornya parti yang mendakwa mempelopori kempen pilihan raya bersih.

    Apa yang Kit Siang enggan beritahu ialah PH tidak berani menjanjikan apa-apa kali ini kerana sedar sebarang janji mereka akan diketawakan orang sahaja.

    Satu dunia sudah tahu PH menang dengan janji palsu. Pelabur pun sudah lari kerana tidak percaya kerajaan. Rakyat Malaysia pun makin ramai sudah tidak percaya kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Guan Eng: Saya mahu M'sia jadi demokrasi bosan di mana tiada lagi skandal kewangan. Tiada lagi 1MDB. Tiada lagi Jho Low. Dan sudah tentu tiada lagi Najib

      Menteri Kewangan Lim Guan Eng memasang harapan agar demokrasi Malaysia menjadi seperti biasa saja dan 'membosankan'.

      "Saya mahu (Malaysia) menjadi demokrasi yang biasa saja, membosankan, tanpa skandal kewangan. Tiada lagi 1MDB. Tiada lagi Jho Low. Dan sudah tentu tiada lagi bekas perdana menteri (Najib Razak," kata Lim pada wawancara bersama CNN.

      Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai pesanannya kepada rakyat Malaysia yang sepatutnya mendapat manfaat 1MDB tetapi mendapati dana syarikat pelaburan negara itu didakwa dilesapkan bagi membiayai gaya hidup mewah Low.

      "Kami akan pastikan untuk melakukan apa sahaja supaya memastikan keadilan ditegakkan. Dan Malaysia sedang cuba mendapatkan kembali duit kita sebanyak yang mungkin (dana yang didakwa diselewengkan).

      "Dan akhirnya, kami mahu Malaysia - khususnya rakyat Malaysia untuk kembali diyakini semula bahawa Malaysia bukan lagi sebuah kleptokrasi global. Sekarang kami demokrasi yang biasa dan membosankan," kata Lim.

      Delete
  24. Populariti Najib Meningkat Kerana Dah Ramai Nampak Kebenaran
    Minggu sudah, ada seorang Timbalan Menteri regim diminta wartawan memberikan komen tentang populariti Datuk Seri Najib Tun Razak yang semakin meningkat sekarang.

    Bukan jawapan balas Timbalan Menteri berkenaan yang penting tapi bentuk pertanyaan itu sendiri sudah memberikan petunjuk bahawa di sebalik apa yang dihadapi beliau sekarang, ulasan Najib mengenai prestasi pentadbiran sekarang hampir setiap hari di akaun media sosialnya, mula mendapat perhatian rakyat.

    Apatah lagi ramai netizen beranggapan, ada banyak keputusan regim yang “diuturnkan” selepas Najib buat kenyataan menegur di akaun medial sosialnya seperti mana isu kenaikan sewa kuarters kerajaan di Putrajaya kelmarin.

    Ini sebenarnya mengimbau kembali perkara hampir sama dengan apa yang pernah berlaku kepada seorang mantan Perdana Menteri sekitar tahun 2006-2008 dulu.

    Kritikan berterusan terhadap pentadbiran Paklah pada ketika itu di blognya, telah meningkatkan popularitinya dan diakhirnya dia dapat menjadi Perdana Menteri semula – walaupun dalam masa yang sama ia menyumbang kepada penurunan sokongan terhadap BN dalam beberapa pilihanraya umum selepas itu.

    Tapi bukan itu persoalannya, persoalannya sekarang, adakah karma yang sama akan berlaku kepada Najib?

    Kita tidak akan tahu kerana selain tidak punya upaya meramal masa depan, kita juga tidak pasti sama ada Najib mahu kembali menjadi Perdana Menteri. Sebab kita tahu Najib bukan jenis gila kuasa seperti hamba Allah yang seorang tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagaimana boleh nafi tanggungjawab

      Jabatan Keadilan (DOJ) AS mendakwa kira-kira AS$ 4.5 bilion telah diselewengkan dari 1MDB oleh Low dan lain-lain, serta digunakan untuk membeli kapal persiaran mewah, jet peribadi, hartanah, barang kemas dan barangan mahal lain.

      Lim Guan Eng berkata kpd CNN Najib - yang mengasaskan 1MDB - mesti menjelaskan mengapa beliau membiarkan Low 'melakukan kerosakan' dan berbuat sesuka hatinya terhadap dana negara.

      Sementara itu, menteri kewangan juga percaya Malaysia mempunyai kes yang baik terhadap Goldman Sachs, yang mana Putrajaya sedang menuntut ganti rugi sebanyak AS$ 7.5 bilion dari Malaysia.

      "Faktanya, eksekutif kanan (Tim Leissner) yang mengaku bersalah, yang telah mengaku bersalah, mempunyai akses penuh dengan bekas CEO (bank) itu, dan saya fikir bukti akan menunjukkan secara jelas Goldman Sachs tahu (mengenai urusan ini).


      "Bagaimanakah anda (Goldman Sachs) boleh menafikan tanggungjawab apabila anda mengutip sejumlah besar yuran, dan pada masa yang sama sudah tentu anda menghebahkan fakta bahawa anda mewakili Malaysia, saya tidak fikir ia boleh melarikan diri dengan begitu mudah," katanya.

      Goldman dikatakan telah memperoleh bayaran yuran sebanyak AS$ 588 juta (RM2.468 bilion) bagi kerjanya dengan 1MDB, termasuk penerbitan tiga tawaran bon pada 2012 dan 2013 yang mengumpul dana sebanyak AS$ 6.5 bilion (RM27.255 bilion).

      Bank itu menafikan salah laku, menegaskan bekas anggota kerajaan Malaysia dan 1MDB telah berbohong kepadanya.

      Delete
  25. Lim Kit Siang patut malu

    PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) tidak pernah menamakan YB Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang (Ahli Parlimen Marang) sebagai calon Perdana Menteri.

    Lim Kit Siang menipu dan membuat kesimpulan sendiri berdasarkan situasi genting ketika Pilihan Raya Umum Ke-13 yang lalu.

    Tindakannya juga adalah untuk menutup isu utama yang menunjukkan DAP bersikap rasis dan autokratik.

    Umum mengetahui bagaimana sikap DAP yang mengaku demokratik, sebaliknya lantang menyekat hak dan kebebasan PAS untuk menjulang agenda Islam yang diperjuangkan selama ini.

    Contohnya ketika PAS mahu meminda Akta 355 dan bantahan terhadap pengharaman arak. Perkara-perkara tersebut membawa kepada campur tangan DAP dalam pemilihan AJK PAS pada tahun 2015.

    Sikap rasis DAP semakin ketara setelah menang dalam PRU Ke-14 dan menduduki beberapa jawatan serta kementerian penting dalam kerajaan seperti Kementerian Kewangan, Kementerian Pendidikan, Kementerian Multimedia dan Komunikasi, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri dan Kementerian Pertahanan. Banyak tindakan politik yang dilakukan sengaja mencetuskan sentimen perkauman.

    Rasa kurang senang rakyat terhadap sikap rasis dan superior DAP telah semakin meningkat.

    Oleh kerana itu, Lim Kit Siang cuba mengelirukan rakyat dengan membawa pelbagai dakwaan baharu untuk menutup sikap rasis DAP dan beberapa kelemahan yang dilakukan oleh pemimpin DAP dalam kerajaan terutama melibatkan anaknya, Lim Guan Eng.

    Islam Memimpin

    NASRUDIN HASSAN
    Ketua Penerangan PAS Pusat
    17 Jamadil Awwal 1440 | 23 Januari 2019

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mem'Pinda' audit 1MDB: Parlimen patut disiplinkan Najib, kata Kit Siang

      Parlimen patut merujuk bekas perdana menteri Najib Razak kerana didakwa meminda laporan Jabatan Audit Negara mengenai 1MDB sebelum ia dibentangkan pada sidang Dewan Rakyat, gesa pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang.

      Hal ini susulan kenyataan Ketua Audit Negara Madinah Mohamad yang menyebut Najib dan beberapa orang lain telah mengarahkan untuk memadam beberapa bahagian dalam laporan itu.

      "Ini merupakan pendedahan yang paling mengejutkan dan penyalahgunaan kuasa secara mutlak yang menyerang asas integriti parlimen dan patut dipandang paling serius oleh semua rakyat Malaysia, khususnya ahli-ahli parlimen.

      "Sekiranya dibuktikan Najib telah mengubah laporan bekas ketua audit negara mengenai 1MDB, maka terpulanglah kepada Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan Parlimen untuk mencadangkan kepada Parlimen hukuman yang patut dijatuhkan kepada Najib," kata Lim dalam ucapannya semalam.

      Selain bahagian yang menyebut ahli perniagaan Low Taek Jho, pentadbiran BN turut mengarahkan beberapa lagi pindaan dibuat terhadap laporan audit 1MDB, kata ketua audit negara.

      Ia termasuklah perenggan berkenaan penyata kewangan 1MDB bagi 2014 yang diarahkan sendiri oleh bekas perdana menteri Najib Razak.

      Delete
  26. Kalau kehakiman bangun menari, yang lain kencing berdiri?

    CERITA beberapa tokoh besar Badan Kehakiman Negara bertari-menari diviralkan menjadi tatapan umum. Ramai yang telah membuat kenyataan pro dan kontra mengikut sudut pandang masing-masing, tetapi hanya sekadar pandangan selapis sahaja tanpa merujuk kepada lebih jauh dan mendalam yang berlapis-lapis.

    Sepatutnya perlu mengambil kira kepada asas hubungan yang dihormati oleh masyarakat majmuk yang menganut pelbagai agama dan diiktiraf di dalam Perlembagaan. Begitu juga hendaklah mengambil kira pelbagai budaya kaum berlainan yang tetap bermoral ketimuran.

    Tanpa membicarakan soal halal dan haram mengikut agama masing-masing dan budaya berbeza yang perlu dihormati sempadannya. Maka menjaga kehormatan dan sensitiviti yang menjadi titik persamaan wajib dipelihara supaya kita tidak menjadi masyarakat cacamarba tanpa akal yang sebenarnya bijak bukan sahaja arif ilmunya, tetapi juga maruah yang dijunjung oleh semua agama yang dianut oleh pelbagai bangsa yang menjadi warganegara yang sah. Pedulikan kalangan yang menganggap dirinya tidak beragama dan tidak berjiwa bangsa.

    Tidakkah telah dipahat dalam Perlembagaan Persekutuan bahawa Islam adalah Agama Persekutuan dan hak diberi kepada penganut pelbagai agama? Adakah cara tari-menari yang dipaparkan itu mengambil kira hubungan beragama Islam, Buddha, Hindu dan Kristian atau menepati budaya mana-mana kaum yang menjadi rakyat terpenting bagi negara Malaysia ini?

    Walaupun masing-masing punya kebebasan dan hak mengaku agamanya sahaja yang benar biarpun adanya perbezaan dan wajib yakin bahawa agamanya sahaja paling tinggi dan mulia tanpa melangkah batas kebebasan yang sewajarnya. Namun, tetap ada titik persamaan moral dan menjaga maruah yang bersifat naluri kemanusiaan perlu diambil kira. Jangan sekali-kali melayan kalangan yang melompat keluar tabii manusia bermasyarakat madani.

    Secara umum, jawatan penting negara wajib dilantik bukan sahaja yang berilmu dan diambil kira pengaruhnya, bahkan wajib punya kehebatan integriti yang tinggi dan bermaruah mulia.

    Walaupun melakukan perkara yang menjatuhkan maruah itu ada yang dihalalkan oleh beberapa agama bukan Islam, seperti mabuk arak atau suka berjenaka sepanjang masa di tengah khalayak ramai, namun kalau melakukannya tetap dikira dan dianggap rendah maruahnya sehingga menjadi seseorang itu tidak dihormati dan disegani oleh penganut agama dan bangsanya sendiri, maka hendaklah dihindari.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ketua Audit Negara Madinah Mohamad Madinah berkata, Najib membuat arahan itu dalam mesyuarat pada 22 Februari 2016, yang turut dihadiri bekas ketua setiausaha negara Dr Ali Hamsa, bekas ketua setiausaha sulit perdana menteri Shukry Salleh dan bekas ketua audit negara Ambrin Buang.


      "Bekas perdana menteri telah mengarahkan pengguguran perenggan yang mengandungi dua versi penyata kewangan 1MDB bagi tahun berakhir 2014, dan mengarahkan siasatan dijalankan oleh pihak berkuasa.

      "Pada 23 Februari (keesokannya), dalam mesyuarat di pejabat ketua setiausaha negara yang dihadiri Ali, Shukry dan Ambrin, pasukan audit 1MDB dimaklumkan kerajaan telah mengkategorikan laporan akhir itu sebagai satu krisis," katanya

      Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia sedang menyiasat dakwaan meminda laporan 1MDB ini.

      Delete
  27. Kita menyaksikan perlantikan jawatan penting seperti Menteri Kabinet, Ketua Hakim Negara, Peguam Negara dan lain-lain jawatan penting di negara Barat yang paling maju, ditapis secara khusus oleh komiti yang dilantik oleh badan tertinggi sehingga dibangkit perangainya di masa sekolah lagi untuk diluluskan jawatannya kerana mereka juga mengambil kira perkara maruah, bukan sahaja integriti yang longgar takrifnya.

    Barat yang telah merudum moralnya tetap menjaga tahap kehormatan, maruah dan integriti sesiapa yang memegang jawatan yang penting, tiba-tiba kita yang kononnya sangat bergurukan Barat itu meninggalkan konsep jati diri bangsa Timur yang sangat berakhlak dan bermaruah ini yang wajib dipertahankan bersama.

    Tujuan melantik di kalangan yang tinggi maruah dan integriti itu kerana perlukan kehormatan masyarakat umum, kehebatan syakhsiah dan boleh diberi kepercayaan menegakkan konsep keadilan secara istiqamah dan konsisten di atas jalan yang betul dan cara yang tepat serta keputusannya dipercayai dan dihormati.

    Pelantikan bukan sahaja dilihat dari sudut kelayakan ilmunya sehingga ke taraf gelaran yang arif lagi bijaksana, bahkan integriti dan maruahnya juga disebut yang mulia kerana dihormati ketinggian akhlak dan maruahnya, selain beriman, budiman dan ilmuan. Arifnya sahaja tidak berharga, kalau maruahnya tidak budiman, dihormati dan disegani oleh masyarakat umum.

    Jawatan yang wajib ditugaskan kepada seorang yang sangat dihormati oleh masyarakat kerana ketinggian budi pekerti, budi bicara dan gaya hidupnya, jika sekadar ilmu dan pengaruh lahiriahnya sahaja tidak mencukupi bagi menjadi seseorang itu paling dihormati keputusannya, maka aspek spiritual sangat penting dalam perhitungan yang diberi jawatan dalam memilih sesiapa yang memegang jawatan terhormat.

    Taraf seorang Peguam Negara, atau hakim tidak sama dengan taraf seniman. Orang tidak berkata apa, kalau yang menari itu seniman, apatah lagi kalau bidangnya seni tari, tetapi kalau yang menari itu Ketua Hakim Negara atau Peguam Negara, apatah lagi yang sudah tua hampir bersara atau sudah bersara akan dibandingkan dengan pepatah Melayu laksana kera kena belacan.

    Kita wajib sedar di mana bumi kita berpijak, di bumi Malaysia yang bersifat seni ketimuran agama dan budayanya. Kalau yang tua berada di England atau Amerika pun malu untuk menari dalam usianya yang tua, maka janganlah kita lebih Barat daripada Barat. Hatta masyarakat Barat yang bebas juga tidak mengizinkan sesiapa yang dipertanggungjawab membuat keputusan yang adil dan telus terhadap masyarakat berhubung sebebas-bebasnya dengan masyarakat umum yang boleh mempengaruhi kewibawaannya secara adil dan telus.

    Jika keadaan ini berlaku di Barat, sudah pasti akan ada yang meletakkan jawatan. Persoalannya, adakah kita akan menyaksikan hal yang sama di negara kita yang sangat tinggi nilai budaya dan tatasusila?

    “Islam Memimpin”

    ABDUL HADI AWANG
    Presiden PAS
    Bertarikh: 17 Jamadilawal 1440H / 23 Januari 2019

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he

      Pas Pis Pus masih dalam kesipuan ekoran Salah Nasihat dan Pembohongan hingga mantan YDPA letak jawatan.

      Mentabir negeri pun dah kelam kabut asyik mundur, ada ati nafsu dodol pulak nak tadbir seluruh negara - akal letak kat lutut ker lebai2 jenggot keciput nihh....??

      Delete
  28. Ramai melihat cabaran sebenar PRK pasca PRU 14 benar-benar berlaku di Cameron Highlands. PRK di Selangor dan Negeri Sembilan mempunyai penyokong tegar DAP yang sukar digugat.

    Cameron Higlands tidak memperlihatkan fenomena itu biar pun Dun Tanah Rata dikuasai PH melalui Chiong Yoke Kong. Calon PKR itu menang dengan majoriti 3,589 undi.

    Namun di Dun Jelai pula calon PH Dr Abdul Rasid Ali hanya berada di kedudukan tiga selepas calon PAS, Abdul Karim Nor pada PRU lepas. Abdul Rasid mendapat 1,298 undi manakala PAS – 2,351 undi.

    Dato’ Seri Wan Rosdy Wan Ismail pula memperolehi 5,858 undi. Menteri Besar Pahang itu menang dengan majoriti 3,507 undi.

    Kalau diambil kira kondisi sekarang gabungan pembangkang Dun Jelai menyumbang 8,209 undi. Kalau dicampur pula kedudukan itu bermakna gabungan pembangkang mampu mengatasi PH dengan kelebihan 6,911 undi.

    Dan kalau diambil kira gabungan pembangkang di Dun Tanah Rata pula, jarak majoriti PH akan berkurang kepada 2,989 undi.

    Berdasar teori mudah itu bermakna PH agak sukar untuk menggugat ketuanan BN di Cameron Highlands.

    Situasi tersebut juga disedari Penasihat DAP Lim Kit Siang. Pemimpin itu dilapor meminta pengundi menyokong PH Sabtu ini.

    Begitu juga Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng turut mengakui DAP berdepan perlawanan sengit.

    Kerisauan serupa dikongsi Naib Presiden DAP M Kulasegaran. Menurutnya bukan mudah untuk meraih undi masyarakat Orang Asli di Cameron Highlands.

    Lebih-lebih lagi faktor Tahun Baru Cina. Hanya 10 hari menjelang sambutan itu menyulitkan pengundi Cina untuk pulang dua kali ke kampung dalam masa singkat.

    Begitu juga faktor calon lama yang ditampilkan semula. M Manogran sudah kali ketiga mencuba nasib di situ. Kesilapan itu memberi kelebihan kepada Ramli Mohd Nor.

    Bekas pegawai kanan polis terbabit boleh memecah rekod tanpa kalah PH di pentas PRK pasca PRU 14.

    Kelebihan Ramli juga daripada suku kaum Orang Asli. Itu juga sejarah baharu bagi kelompok minoriti tersebut.

    Kata seorang penduduk Orang Asli, kecederungan politik mereka hanya di simpan dalam hati. Bagaimanpun beliau mengakui Orang Asli masih setia dengan politik lama.

    “Politik lama akan kekal lebih-lebih lagi kali ini ada calon Orang Asli yang juga seorang Muslim,” katanya yang mahu dikenali dengan panggilan Ina.

    Begitu juga bagi Batin Azmeer, masyarakat Orang Asli tidak suka pertelingkahan kerana politk.

    Tiba-tiba babak tegang yang dipamerkan seorang pemimpin DAP Melayu. Lebih-lebih lagi pemimpin terbabit berjawatan timbalan menteri.

    Biar pun pemimpin PH bertali arus ke Cameron Highlands, namun pengundi Melayu semakin tawar hati.

    Paparan gambar menteri, peguam negara dan Ketua Hakim Negara berdansa menyebabkan saham PH merosot lagi.

    Kata pengundi di Sungai Koyan, orang Islam tidak boleh menerima aksi seumpama itu. Isunya jawatan yang diterajui mereka menjadi persoalan.

    Saham PH tambah mengesot apabila Peguam Negara Tommy Thomas tiba-tiba mendedah Putrajaya menyaman kerajaan Kelantan.

    Lebih-lebih lagi disebut pula tindakan saman bagi memenuhi manifesto PH. Kronologi tersebut mengandakan lagi nasib malang PH. Seakan-akan nasib kali ini kurang menyebelahi PH.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Madinah: Najib juga arah sendiri laporan audit 1MDB dipinda

      Selain bahagian yang menyebut ahli perniagaan Low Taek Jho, pentadbiran BN turut mengarahkan beberapa lagi pindaan dibuat terhadap laporan audit 1MDB, kata Ketua Audit Negara Madinah Mohamad.

      Ia termasuklah perenggan berkenaan penyata kewangan 1MDB bagi 2014 yang diarahkan sendiri oleh bekas perdana menteri Najib Razak.

      Madinah berkata, Najib membuat arahan itu dalam mesyuarat pada 22 Februari 2016, yang turut dihadiri bekas ketua setiausaha negara Dr Ali Hamsa, bekas ketua setiausaha sulit perdana menteri Shukry Salleh dan bekas ketua audit negara Ambrin Buang.

      "Bekas perdana menteri telah mengarahkan pengguguran perenggan yang mengandungi dua versi penyata kewangan 1MDB bagi tahun berakhir 2014, dan mengarahkan siasatan dijalankan oleh pihak berkuasa.

      "Pada 23 Februari (keesokannya), dalam mesyuarat di pejabat ketua setiausaha negara yang dihadiri Ali, Shukry dan Ambrin, pasukan audit 1MDB dimaklumkan kerajaan telah mengkategorikan laporan akhir itu sebagai satu krisis," katanya dalam kenyataan, hari ini.

      Baca: SU sulit Najib arah gugur nama Jho Low dari laporan - Ketua audit negara

      Delete
  29. Orang Asli jangan tertipu dengan Kit Siang
    DALAM laporan akhbar DAP, Roketkini, pada 28 Februari 2018, Penasihat DAP, Lim Kit Siang, ketika berkempen di Cameron Highland dalam PRU 2018, mengumumkan dua janji DAP kepada Orang Asli jika Pakatan Harapan berjaya menubuhkan kerajaan dalam PRU 2018.

    Janji pertama Lim Kit Siang ialah DAP akan melantik Orang Asli sebagai Timbalan Menteri dalam Kabinet Kerajaan Pusat.

    Janji kedua Lim Kit Siang ialah DAP akan memansuhkan Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) dan menggantikannya dengan Lembaga Wakaf Orang Asli yang akan diketuai oleh Orang Asli sendiri.

    DAP juga akan mencadangkan supaya wakil Orang Asli dilantik sebagai Timbalan Menteri sekiranya Pakatan Harapan (HARAPAN) berjaya menubuhkan kerajaan selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

    Lim Kit Siang mengumumkan demikian selepas menerima “Permintaan Orang Asli Daripada Pakatan Harapan (Apabila Menjadi Kerajaan)” daripada wakil Orang Asli Semai, Narbi bin Mat ketika mengadakan sesi dialog di Kampung Sungai Lenjang, Pos Menson, Cameron Highland.

    Kini, setelah lebih lapan bulan Pakatan Harapan berjaya menubuhkan kerajaan dalam PRU 2018, bayang Timbalan Menteri dari Orang Asli masih belum nampak dan JAKOA juga masih berdiri megah.

    Kini, dalam PRK Cameron Highland, Lim Kit Siang dan pemimpin DAP lain berlumba-lumba menaburkan berbagai janji manis lain pula kepada Orang Asli, walhal janji PRU 2018 pun masih dibohongi.

    Cukup-cukuplah pengundi Cameron Highland dikencingi oleh Lim Kit Siang dan pemimpin DAP sebab baunya amat hancing sekali!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hu hu hu....
      Selama ini KERAKUSAN projek PEMBALAKAN UMNO & pihak istana yg mengganggu/merusak alam, sungai & penghidupan Orang Asli - tak nak cerita kerr...??

      Delete

    2. Sejak mesyuarat 22 Februari itu, kata Ketua Jabatan Audit Madinah lagi, empat pindaan lagi dibuat termasuk bahagian yang menyebut kehadiran Jho Low dalam salah satu mesyuarat lembaga pengarah 1MDB.

      "...Atas alasan ia sensitif dan untuk mengelakkan fakta diputar-belit pembangkang (pada masa itu)," katanya.

      Selain bahagian berkenaan penyata kewangan 2014 dan Jho Low, Madinah bagaimanapun tidak menerangkan secara terperinci bahagian lain yang dipinda atau digugurkan daripada laporan itu.

      Selepas lima pindaan itu, Madinah berkata barulah naskhah laporan dicetak ppada 3 Mac 2016 dan diserahkan kepada bekas setiausaha sulit kanan ketua setiausaha negara.

      "Pada 4 dan 7 Mac 2016, bekas ketua audit negara membentangkan laporan akhir di hadapan Jawatankuasa Kira-kira Awam Negara (PAC).

      "Laporan akhir audit 1MDB sebelum pindaan telah diserahkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk siasatan lanjut pada 2018," katanya lagi.

      Pindaan terhadap laporan audit ini didedahkan oleh Timbalan Pengerusi PAC Wong Kah Woh pada 29 Oktober lalu. Beliau bagaimanapun tidak mendedahkan secara terperinci, sebaliknya hanya mengatakan "kandungan yang hilang itu akan menjejaskan imej pentadbiran lalu".

      Keesokannya, Ambrin menafikan dakwaan itu dan berkata tidak tahu apa yang dimaksudkan Wong.

      Dua hari lalu, laporan Utusan Malaysia yang memetik sumber menamakan Najib sebagai individu yang bertanggungjawab mengarahkan pindaan itu

      Menurut laporan itu, sumebr itu mendakwa ia dibuat dalam mesyuarat di pejabat perdana menteri dan mengeluarkan maklumat berkenaan pembabitannya dan Jho Low dalam 1MDB.

      Delete
  30. Kit Siang habis modal, fitnah Presiden PAS

    RENTAK tari pemimpin DAP sangat sumbang dalam kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Cameron Highlands terserlah kerakusan mereka menggunakan jentera kerajaan untuk menang PRK, manakala di alam siber parti cauvanis ini dibuli oleh netizen saban waktu. Ada sahaja tingkah mereka menjadi modal perlecehan dan komoditi gelak ketawa pasukan tentera siber.

    Riduan Mohamad NorDato’ Seri Najib Razak menembak santai mereka dengan puluhan ribu "likes" serta " share", kesombongan pemimpin utama DAP diredam dengan bergaya oleh Najib serta seteru DAP yang lain. Kini DAP dan pemimpin PH menghalakan serangan mereka terhadap PAS pula kerana tidak meletakkan calon, termasuk Kit Siang yang memfitnah Presiden PAS.

    Kenyataan Lim Kit Siang yang mendakwa Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menerusi kepimpinan PAS bertemunya untuk membincangkan soal perdana menteri pada Pilihan Raya Umum ke-13 lepas adalah kenyataan tidak bertanggungjawab dan dilihat sekadar mahu meraih undi dalam PRK Cameron Highlands.

    Beliau mengungkit kisah silam menjelang PRU13 lebih tahun dahulu mendakwa bahawa pemimpin PAS mahu berbincang mengenai calon Perdana Menteri daripada Pakatan Rakyat kerana merasakan Dato’ Seri Anwar Ibrahim dianggap tidak sesuai.

    Kenyataan Lim Kit Siang bersifat jahat seolah-olah mendakwa pemimpin PAS mahu mencalonkan Tuan Guru Abdul Hadi Awang sebagai Perdana Menteri namun mencadangkan calon lain iaitu veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah. Katanya apabila pemimpin DAP membantah dan bertegas Anwar harus terus menjadi calon PR, dan DAP tidak mencadangkan Tuan Guru Abdul Hadi sebagai calon, pemimpin PAS menggugurkan subjek itu kerana tahu DAP tidak akan menyokong Tuan Guru sebagai perdana menteri dan cadangan menggantikan Anwar tidak lagi ditimbulkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. CATITAN SEJARAH:
      Ku li ker, Brader Nuar ker, Hadi Awang ker - semuanya tak dapat Restu Illahi untuk menjadi PM.

      Delete

    2. SU sulit Najib arah gugur nama Jho Low dari laporan - Ketua audit negara

      Perenggan berkaitan kehadiran ahli perniagaan yang diburu Low Taek Jho atau Jho Low dalam satu mesyuarat Lembaga Pengarah 1Malaysia Development Berhad (1MDB). diarah digugurkan dalam penyediaan Laporan Akhir Pengauditan 1MDB.

      Menurut Ketua Audit Negara Madinah Mohamad, perkara itu diarahkan bekas ketua setiausaha sulit kepada bekas perdana menteri, Shukry Salleh pada 26 Februari 2016 atas alasan ianya sensitif dan untuk mengelak fakta diputar-belit oleh pihak pembangkang ketika itu.

      Madinah berkata beliau telah menyampaikan taklimat kepada mesyuarat Jemaah Menteri mengenai pindaan kepada Laporan Akhir Pengauditan 1MDB sebelum laporan berkenaan dimuktamad dan dibentangkan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Awam Negara (PAC) pada 4 Mac 2016.

      “Laporan akhir Pengauditan 1MDB sebelum pindaan telah diserahkan kepada Surujanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk siasatan lanjut pada 2018,” katanya dalam satu kenyataan.

      Delete
  31. Kenyataan Lim Kit Siang bersifat jahat seolah-olah mendakwa pemimpin PAS mahu mencalonkan Tuan Guru Abdul Hadi Awang sebagai Perdana Menteri namun mencadangkan calon lain iaitu veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah. Katanya apabila pemimpin DAP membantah dan bertegas Anwar harus terus menjadi calon PR, dan DAP tidak mencadangkan Tuan Guru Abdul Hadi sebagai calon, pemimpin PAS menggugurkan subjek itu kerana tahu DAP tidak akan menyokong Tuan Guru sebagai perdana menteri dan cadangan menggantikan Anwar tidak lagi ditimbulkan.

    Dari mana fakta yang mengatakan Tuan Guru Abdul Hadi Awang mahu menjadi Perdana Menteri sedangkan kenyataan yang disebut pemimpin PAS hanya mencalonkan Tengku Razaleigh Hamzah sebagai PM, dan bukannya Tuan Guru Abdul Hadi.

    Jika sekalipun Anwar tidak dicalonkan oleh PAS sebagai PM, ini bermakna PAS memberikan banyak pilihan kepada Pakatan Rakyat calon yang boleh diangkat sebagai PM. Dan ini bukan juga bermakna PAS mahu mengangkat Tuan Guru Abdul Hadi Awang sebagai PM. Apakah Lim Kit Siang sedang bermimpi di siang hari sehingga lupa terhadap kenyataannya sendiri itu?

    Tuan Guru Abdul Hadi dalam satu kenyataannya mengesahkan bahawa PAS tidak pernah mencalonkan diri untuk menjadi perdana menteri, atau menggelarkan diri sebagai perdana menteri menanti. Penafian Presiden PAS membuktikan PAS tidak tamakkan kedudukan dan jawatan untuk menjadi PM. PAS tidak pernah bercita-cita merebut jawatan PM daripada dulu sampai sekarang berbanding tokoh lain yang disebut-sebut bakal menjadi PM selepas ini.

    Apakah Lim Kit Siang sedang menggelupur mencari kemenangan Pakatan Harapan di Cameron Highlands sehingga membuat kenyataan di luar topik? Adakah sudah kering idea dan isu untuk diketengahkan bagi perjuangan Orang Asli dan pengundi di Cameron Highlands itu sehingga PAS yang tidak bertanding di PRK Cameron Highlands juga turut diheret sama dalam kempen PRK?

    Mungkinkah beliau sudah tidak ada jawapan ketika rakyat mula mengasak dan mempersoalkan di mana janji-janji manis seperti tercatat dalam Manifesto PH dalam PRU ke 14 tempoh hari? Apakah jawapan Lim Kit Siang ketika ramai pihak mula meragui kemampuan kerajaan PH serta mempersoalkan setiap menteri kabinet yang kelihatan gagal sepanjang hampir setahun ini pemerintahan PH

    Dalam usia veteran itu, Lim Kit Siang sepatutnya terlalu matang dalam berpolitik dan cerdik dalam membuat ulasan. Tokoh DAP ini menjinjing bagasi sejarah hitam semenjak tragedi 13 Mei 1969 dan beliau kelihatan tidak pernah mahu berubah.

    Kenyataan dangkal seperti itu tidak patut keluar dari mulut tokoh besar DAP itu, kerana ia akan memamah harga dirinya sendiri. Kepercayaan penyokong taksub padanya selama ini akan hilang terhakis dengan kenyataan berunsur fitnah, adu domba dan jahat seperti itu. Era kerajaan ‘baharu’ ini, rakyat semakin bijak mencerna isu politik dan mengenal yang mana fakta dan mana auta.

    Cukuplah Lim Kit Siang menjadi pembohong, dengan sikap suka menghina dan merendahkan Presiden PAS kerana semakin lama masyarakat semakin sayang dan percaya kepada keperibadian Presiden PAS yang berpegang teguh kepada prinsip perjuangan Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadi Awang Bini3 mèmang tak layak jadi PM.

      Bayangkan Hadi Awang diasak bertubi-tubi di BBC Hardtalk atau Oxford.

      Tentu gamat asyik dgn 'aisey meng',....
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir bawah simeng
      aisey meng, atas pasir baeah simeng

      He ge he

      Delete

    2. Utusan: Laporan audit 1MDB dipinda atas arahan Najib

      Laporan ketua audit negara mengenai 1MDB pada 2016 telah "dipinda" atas arahan perdana menteri ketika itu Najib Razak, menurut Utusan Malaysia.

      Memetik sumber, akhbar harian milik Umno itu melaporkan pindaan yang melibatkan mengeluarkan maklumat berkaitan Najib dan Jho Low.

      "Menurut sumber, pindaan itu difahamkan dibuat bagi mengeluarkan maklumat pembabitan bekas perdana menteri itu dan ahli perniagaan, Jho Taek Low (Jho Low) dalam aktiviti 1MDB.

      "Pindaan itu, tambah sumber berkenaan, difahamkan dibuat dalam satu mesyuarat di Pejabat Perdana Menteri.

      "Sumber tersebut memberitahu, laporan asal itu mendedahkan bahawa Najib mengetahui salah urus tadbir dalam 1MDB yang bersangkut paut dengan campur tangan beliau dari segi pengurusan kewangan 1MDB," lapor akhbar itu.

      Beberapa pegawai kanan kerajaan turut hadir sama pada mesyuarat di Pejabat Perdana Menteri itu.

      'Mungkin ditipu Jho Low'

      Malaysiakini sedang mendapatkan maklum balas dari pejabat Najib mengenai dakwaan ini.

      Ketua Audit Negara Madinah Mohamad akan menyerahkan laporan audit "asal" mengenai 1MDB pada bulan depan, kata Utusan lagi.

      Semalam, Najib memberitahu Sinar Harian dalam wawancara bahawa pentadbirannya mungkin telah ditipu oleh Low berdasarkan maklumat yang diketahui kini.

      Pentadbiran Najib telah lama mempertahankan Low tidak ada kaitan dengan 1MDB, walaupun terdapat bukti yang dikemukakan pihak berkuasa negara lain sejak beberapa tahun kebelakangan ini.


      Low didapati telah memainkan peranan utama dalam mendapatkan perkhidmatan bank Goldman Sachs untuk memudahkan pengeluaran bon pinjaman berjumlah berbilion ringgit untuk 1MDB.

      Low berhadapan pertuduhan mengubah wang haram di Malaysia, Singapura dan Amerika Syarikat.

      Najib, yang juga bekas penasihat 1MDB dengan kuasa eksekutif, kini antara lainnya turut dikenakan pertuduhan pengubahan wang haram di Malaysia.

      Delete
  32. Gabungan Umno-Pas berteras Melayu Islam
    Kpd orang2 Melayu, ia beri kesan mendalam
    Bukan le mcm cap munga panji hitam kelam
    Bergabung DAP kafir dua muka punya talam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kunyit...kunyit..

      Siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
  33. Mmg lah elok, Melayu berada dlm Umno-Pas
    Supaya kuasa kpd bangsa asing tak terlepas
    Tak boleh diharap panji hitam kelam hampas
    Kuasa Melayu dibiar DAP kafiir harbi rampas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anomouse = GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB, ASYIK KOPIPES, DI BALAS DGN KOPIPES -

      Timb Pengerusi PAC: Laporan audit 1MDB telah dipinda

      Anggota Parlimen Ipoh Timur yang juga timbalan pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) Wong Kah Woh memberitahu Dewan Rakyat bahawa laporan Jabatan Audit Negara berkenaan 1MDB telah dipinda.

      Beliau membuat dakwaan itu ketika perbahasan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke-11 (KSP RMK-11) hari ini.

      Menurutnya, beberapa agensi penguatkuasaan seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Bank Negara dan pejabat peguam negara "dilumpuhkan" oleh pentadbiran BN terdahulu ekoran skandal 1MDB.

      PAC dan Jabatan Audit Negara turut terjejas, katanya lagi.

      "Laporan audit (berkenaan 1MDB) diklasifikasikan sebagai dokumen rahsia mengikut Akta Rahsia Rasmi 1972. Malah, ada salah guna kuasa apabila laporan audit asal dipinda atas arahan orang tertentu.

      "Mujurlah ada pertukaran kerajaan pada 9 Mei. Selepas itu barulah ia boleh dilihat semula," dakwanya.

      Delete
  34. Diharap Melayu/Islam, tak lagi dlm tidur lena
    Kuasa kita bersama Umno-Pas elok kita bina
    Lingkup Melayu dgn panji hitam kepala bana
    Depa ni tunduk mcm keldai dgn puak2 China

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ketika dihubungi kemudian, timbalan pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) Wong Kah Woh enggan mengulas sebab terikat dgn pertauran2 mesyuarat.

      Bagaimanapun, sumber yang tahu tentang perkara itu memberitahu Malaysiakini bahawa kandungan yang "hilang" itu akan menjejaskan imej pentadbiran Najib.

      "Pindaan dibuat sekurang-kurangnya pada dua tahun lalu," kata sumber itu yang enggan dinamakan.

      Pada 2014 dan awal 2015, dakwaan tentang masalah dalam 1MDB serta kisah gaya hidup mewah Jho Low kian menjadi perhatian dan mula memenuhi media antarabangsa.

      Dakwaan utama yang menghimpit pentadbiran Datuk Seri Najib Razak, yang kemudiannya disahkan benar, adalah pindahan AS$700 juta daripada 1MDB kepada Good Star Ltd - syarikat yang didaftarkan di kepulauan Seychelles.

      Syarikat itu kemudian diketahui dikawal oleh Jho Low.

      Menjelang Mac 2015, Najib mengarahkan Jabatan Audit Negara untuk melakukan audit terhadap akaun 1MDB dan memberikannya kepada PAC untuk siasatan lanjut. Beliau berjanji proses itu akan berjalan dengan telus.


      Laporan 500 halaman itu siap hampir setahun kemudian, tetapi kerajaan mengambil langkah mengklasifikasikannya sebagai rahsia - hanya untuk PAC sahaja.

      Pentadbiran Najib kemudian mendakwa PAC - yang turut dianggotai pembangkang - telah membersihkan namanya daripada sebarang kesalahan, walaupun laporan itu membangkitkan banyak kejanggalan dalam urus niaga 1MDB.

      Status rahsia laporan itu akhirnya dibatalkan pada 15 Mei, kira-kira seminggu selepas Pakatan Harapan menang dalam PRU ke-14.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...