Thursday, 10 January 2019

TIDAK BOLEHKAH PAS KELANTAN PINDA PERLEMBAGAAN NEGERI?


Meskipun Sultan Muhammad V sudah turun takhta sebagai Yang Dipertuan Agong, tetapi rakyat di merata-rata nampaknya masih lagi memperkatakan tentang perkahwinan baginda dengan seorang bekas ratu dari Russia.


Keputusan turun takhta ini bukan saja yang pertama kali dalam sejarah negara dan sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelum ini, malah ramai yang percaya ia juga menjadi sebab baginda meletakkan jawatan sebagai Yang Dipertuan Agong.


Lebih menjadi perbualan ialah adanya perkhabaran yang dibawa oleh beberapa media media antarabangsa bahawa isteri baginda itu sedang hamil ketika ini.


Seterusnya, yang turut dibualkan ialah berkaitan undang-undang tubuh negeri Kelantan yang dikatakan memperuntukkan Raja Perempuan Kelantan mesti berbangsa Melayu dan beragama Islam.


Dengan yang demikian, meskipun tiada pengesahan rasmi mengenai perkahwinan tersebut, berdasarkan undang-undang tubuh negeri Kelantan itu dengan sendirinya bermakna Sultan Kelantan terhalang daripada menjadikan isteri baginda itu sebagai Raja Perempuan Kelantan.


Sesungguhnya soal maut, rezeki dan jodoh adalah ketentuan Tuhan yang tiada siapa pun tahu atau dapat menjangka mengenainya.


Tiada siapa tahu seseorang itu akan berkahwin dengan Melayu atau bangsa lain dalam kehidupannya. Begitu dengan jodoh Raja atau Sultan.


Dalam kes perkahwinan Sultan Kelantan itu, di sebalik tiada pengesahan rasmi mengenainya, kerajaan Pas Kelantan seharusnya bertindak lebih ke depan untuk memudahkan hal-hal berkaitan di kemudian hari.


Kerajaan Pas Kelantan yang diketahui umum merupakan kerajaan Islam serta menolak segala bentuk penonjolan bangsa atau assabiyah sepatutnya segera meminda undang-undang tubuh negeri itu dengan hanya meletakkan mesti beragama Islam saja sebagai syarat untuk dibenarkan dilantik sebagai Raja Perempuan.


Undang-undang yang terdapat peruntukan mesti berbangsa Melayu sebagai syarat menjadi Raja Perempuan sebenarnya tidak sesuai dengan kedudukan Islam yang universal dan melangkaui batas-batas bangsa.


Syarat Islam sudah memadai sebenarnya untuk dilantik sebagai Raja Perempuan Kelantan dan keperluan bangsa Melayu itu hendaklah dihapuskan. 


Lagi pula, banyak negeri lain di Malaysia tiada pun peruntukan mengenai bangsa Melayu itu sebagai syarat untuk menjadi Raja Perempuan atau Sultanah, malah ada Sultanah ketika ini yang diketahui berasal daripada negara luar dan bukan berbangsa Melayu.


Semua itu tidak menjadi masalah sama sekali dan rakyat tetap menerima kehadiran Sultanah tersebut dengan gembira dan dengan hati yang terbuka. Asal beragama Islam sudah memadai dan rakyat faham soal jodoh adalah ketentuan Tuhan.


Tambahan pula, tidak wajar kerajaan negeri pimpinan Pas mengekalkan lagi undang-undang yang seolah-olah mengikat jodoh Sultan dengan hanya mesti berkahwin dengan gadis berketurunan Melayu semata-mata, sedangkan dalam waktu yang sama kita percaya bahawa jodoh, ajal dan rezeki adalah ketentuan Tuhan yang di luar kawalan manusia menentukannya.


Lebih daripada itu, dengan sedia meminda undang-undang tersebut juga memperlihatkan kerajaan Pas Kelantan benar-benar ada perasan kasih, sayang dan menjunjung kedaulatan Sultan Kelantan sebagai ketua negeri tersebut.


Dengan adanya pindaan demikian, meskipun perkahwinan adalah hak peribadi Sultan atau Raja, tetapi kiranya di suatu masa nanti baginda sedia untuk membuat pengumuman rasmi mengenainya, makanya soal untuk menjadikan suri hati baginda itu sebagai Raja Perempuan Kelantan tidak akan menimbulkan apa-apa masalah lagi.


Kepada Pas Kelantan, tidak bolehkah dipercepatkan pindaan perlembagaan negeri itu? (ShahbudinHusin 10/01/2019)

88 comments:

  1. MOHON MAAF TERLEBIH DAHULU....!!


    Kejora....

    Bertahun-tahun selama ini kau mengutuk (bagai nań∑ rak 24 jam) Nuar seorang Gay Peliwat, alih2 bila kau lihat Najib/Umno dah kena checkmate, kau dgn sikap hipokrit semula jadi pura2 beralih angin sanggup menonggeng pulak kat Nuar & puak2 Rafizi. Aku pun ada bukti pengakuan kau sendiri yg kau seorang gay homoseks.

    Kau yg ku anggap 'budak2 taik' begitu biadab tak ada sedikit pun rasa hormat pd orang yg jauh usia pangkat datuk & ayah seperti Tun, pak Rahman dan aku.

    Justru itu....

    Orang munafik/hipokrit/lalang/lidah bercabang macam kau Kejora hanya layak dihempuk, dilanyak, dibalun, dihenyak, dilenyek, ditenyeh, sebab....

    - mulut biadab tak hormat orang lebih tua & lebih pengalaman.
    - lidah bercabang-cabang bagai biawak sentiasa berubah flip flop lalang bertujuan menghasut melaga-lagakan orang kerana sakit hati terhadap kejayaan Tun M dan PPBM (Bersatu).
    - tak bermaruah, kuat mencarut, suka cerita2 pornografi termasuk gay seks yg kau pernah bagai nak rak berilusi terhadap sdr Macy.
    - memuji diri, cakap besar masuk bakul, ngaku2 cikgu, riak melolong seluruh kampung minta disanjung konon dia hebat tapi musibat pura2 kuat ibadat.
    - kau telah menghinjak-hinjak maruah keluargaku, terutama harga diri istriku.

    Aku memang tak sabar nak jumpa kau agar kau diberi pengajaran sewajarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Guru/Cikgu adalah professi mulia.

      Mana mungkin guru 24 jam bergayut kat h/p..?
      Mana mungkin guru pukul 9.00 pagi sampai tengahari masih membebel karut marut di alam siber...??
      Mana mungkin mendabik dada dia jaguh segalanya...??
      Mana mungkin guru kaki putar belit, auta, temberang & pembohong..??
      Mana mungkin guru melaga-lagakan orang...??
      Mana mungkin guru riak menunjuk-nunjuk dia ahli ibadat, ahli solat & ahli membaca quran...??
      Mana mungkin guru kuat maki hamun & mencarut kotor...??
      Mana mungkin guru sebarkan secara terbuka dia gian seks kat isteri orang...??
      Mana mungkin guru nyatatan terang2 dia dendam berahi dgn sesama jenis...??

      Delete
    2. En Othman dan En Kejora.. sudah2 lah tuu..berdamailah..

      Delete
    3. Si tua ini akan berubah, kita tak tahu bila
      Tak ada kesan, Mahligai Seni & MTS tala
      Pembaca2 boleh ler nilai siapa yang gila
      Aku tak kata apa pun, dia yng gatal mula

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Delete
    4. Tq Abah Turon, sbb kasii Suman sekolah
      Si kedi itu, agak nya ada banyak masalah
      Dia cari jer pasal dgn aku mahu berbalah
      Org lain komen, dituduh Kejora, dia celah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    5. Si tua ni udah tahap mental dan jiwa lara
      Serupa haram jadah je dia buat peel kera
      Abg Din, Arjuna, Anon lain.. dikata Kejora
      Bagai bidalan kerana bebal diri sengsara

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    6. Elok le Abah Turon ni tampil beri nasihat
      Sblm ini, Mahligai Seni & MTS dah pahat
      Tapi si kedi ini masih dgn perangai jahat
      Ada2 saja citer fiitnah, dia buat muslihat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    7. Si tua tu mmg jenis jahat dan buruk laku
      Berbagai fitnah, dia asyik lempar kat aku
      Tapi, kalu tanya, dia tidak akan mengaku
      Elok le Abah Turon tampil tibai dan paku

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    8. BERITA MAUT
      BUKTI KEJORA HOMOSEKSUAL & GILA SEKS

      Di bawah adalah petikan2 posting Kejora yg menunjukkan dia gila seks dan pengamal seks songsang sesama jenis tetkutuk. Yg amat mejijikkan ialah Kejora melafaxkan kata2 itu di hampir2 menjelang bulan puasa Ramadhan al Mubarak.....

      KEJORA 6 May 2018 at 14:28
      Ini juga perkara serious dan bukan olok-olok
      Tiap mlm jadi resah, bila dakap bantal pelok
      Terasa seperti sdg menggomol Mekcy Golok
      Entah bila jubor bapok ini dapat hamba jolok
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Macy 6 May 2018 at 14:42
      Sudah2lah bapok!! Klu boleh puki babi pun kau nak sondol!! Bawak mengucap!!! Kan kena langgar lori kang nyesal!! He2 he2

      KEJORA 6 May 2018 at 22:52
      Mekcy punya tetek, mcm ubii keledek
      Bontot bulat, dia jalan terkedek-kedek
      Suman bapok tua dia cuba nak bodek
      Bapok2 ini DAP punya kerbau pendek
      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhh

      Macy 6 May 2018 at 22:57
      Bapok khinzir!!!!

      KEJORA 7 May 2018 at 00:05
      Hamba ni asyik khayalkan Mekcy bapok
      Dia inii dada montok, jubor pulak empok
      Teringiin sgt, jubor dia hamba nak tepok
      Lps itu tutoh jubor dia atas tilam empok
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

      Macy 7 May 2018 at 00:25
      Bapok khinzir!!!

      ps:
      Sebenarnya banyak lagi tapi cukuplah sekadar ini kerana ianya amat kotor dan menjijikkan.

      Delete
    9. Kesiian Suman tua iblis tidak ada agama
      Sampai selongkar, bak keluar kisah lama
      Ia hanya spt sketsa cerita sebuah drama
      Saling lwn tuduh menuduh bapok sama2

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    10. Semua org lihat Suman badut ini kelakar
      Kena dgn Kejora, hatinya panas terbakar
      Tapi kucing tua ini, masih nak mencakar
      Hinggakan posting2 lama, dia selongkar

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    11. Kesian benar aku dgn Suman tua si kitol
      Lawak badut tua ini mengalah Mt Sentol
      Mmg sah le, iblis ini pemabuk kaki botol
      Dia tak tau yg mana gurau dgn yng betul

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    12. Having displayed evidences from his mouth, Kejora has been pushed to the edge - no where to hide, no ground to deny except lamenting ridiculous insensible grouses, grumbles, complain, moan, groan & protest.

      Got it, idiot.....??

      Delete
    13. Suman kian tehencot, spt budak bertatih
      Kena dgn cgu Kejora dia jadi lembik letih
      Terlalu geram, diia keluar cakap omputih
      Lps ni rasanya dicari bomoh tabur bertih

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    14. Kesiian sungguh dgn si Suman taik kuda
      Kemain lagi, tampil ingin mendabik dada
      Tapi sebaliknya dia hanyalah dipersenda
      Berita maut pukimak dia hapa ker benda

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    15. This comment has been removed by the author.

      Delete
    16. Pity him lousy damn bloody Suman idiot
      He overacted, as if a person mess wired
      MTS got bored and poor Suman he fired
      Suman was scared, & he then kept quiet

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    17. Suman hati terhiris
      Suman tua pampers tiris
      Suman bodoh bahasa Inggeris
      Suman nak jumpa aku heret waris..

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Suman sudah lelah
      Suman tak tinggi sekolah
      Suman pantun BI tak reti olah
      Suman dgn Kejora asyik saja kalah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    18. Suman tua bangka
      Suman perangai celaka
      Suman tak berani tunjuk muka
      Suman kencing kat Dataran Merdeka

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    19. Suman mcm unta
      Suman mmg kuat aota
      Suman nyamar orang buta
      Suman sembunyi dalam kereta

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    20. Suman tua meroyan mcm udah naik gila
      Tak tertepis dia, ckgu Kejora taji dan tala
      Dia kena tendang sana sini, macam bola
      Tak ada daya dia lwn Kejora hingga bila2

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    21. That's the spproptiate manner writing English, unlike your gibberish pantatoon English...!?

      Delete
    22. Suman hati terhiris
      Suman tua pampers tiris
      Suman bodoh bahasa Inggeris
      Suman nak jumpa aku heret waris..

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Suman sudah lelah
      Suman tak tinggi sekolah
      Suman pantun BI tak reti olah
      Suman dgn Kejora asyik saja kalah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Suman tua bangka
      Suman perangai celaka
      Suman tak berani tunjuk muka
      Suman kencing kat Dataran Merdeka

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Suman mcm unta
      Suman mmg kuat aota
      Suman nyamar orang buta
      Suman sembunyi dalam kereta

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
  2. PAS mana berani pinda Perlembgaan negeri Kelantan? Kena tenung ajer, menggeletar.

    Tok Garu Al Hadi? Bakpa dia nak masuk campur dengan kontroversi negeri Kelantan? Kan dia nak jadi PM. Tak mahu lah nama dia tercemar atau dicatit dalam rekod sesiapa sebagai penggerak pemindaan negeri Kelantan. Nant susah nak jadi PM.

    Habis, apa jadi? Jadi no isu. Sengap belaka.

    ReplyDelete
  3. Islam itu mudah. Simpati dengan Tuanku yang terpaksa menghadapi dugaan undang2 dunia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Undang2 dunia tak perlu kisah. Dia diam di Malaysia. Dia pun dah letak jawatan YDP Agong.

      Bila ada majlis peringkat Federal dan isteri Russia nya di bawa, rasa nya Perlembagaan negara takda kata apa pasal Raja2 kahwin orang asing.

      Yang pecah kepala memikirkan nya ia lah Menteri Besar Kelantan dan Exco nya. Sebab Perlembagaan negeri nya nyata kata Raja Perempuan mesti lah Melayu.

      Delete
    2. I...
      Simoati hadapi dugaan, biar betul.....!!

      Delete
  4. "peruntukan mesti berbangsa Melayu sebagai syarat menjadi Raja Perempuan " -

    Kot depa kata takpa lah, sengap2 bercakap antara depa bahawa isteri baru itu bukan Raja Perempuan.

    Bila ada acara resmi dan anak doktor Russia itu hadir bersama, pemimpin PAS negeri Kelantan pun tutup mata lah.

    ReplyDelete
  5. Jika baginda kekal sebagai YDPA, Permaisuri barunya akan terdedah kat rakyat jelata. Bukankah secara tradisi, potret kedua pasangan itu akan dipaparkan di semua pejabat2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa masaalhanya pulak Wak..dia kan dah berhijab, tutup aurat...dah betul lah tu.

      Wak ni suka tengok pompuan yang free hair ke ...tak sedar betul lah Wak ni..bawak lah ngucap sikit lah Wak!!!!

      Delete
    2. Katanya cuti untuk dapat rawatan perubtan, bukankah itu satu pendustaan...??

      cuba citer sikit...!*

      Delete
  6. Wak Suman..dah tentu lah Wak akan bersetuju kalau kita sama2 katakan...Kemana tumpahnya kebodohan Menteri Kewangan DAP kalau tidak kepada pengikut satu parti yang sama dengan beliau.

    Dalam kes ini kebodohan Menteri Kewangan DAP tumpah kepada Timbalan Menteri MITI. Ong Kian Ming, atau dikenali sebagai Ipin, mempertikan mantan Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak yang kononnya mencuri kredit penjawat awam MITI yang membawa pelaburan langsung asing.

    Pertama, di dalam mana-mana urusan korporat, bukankah Menteri atau Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) yang akan pergi berbincang untuk dapatkan pelaburan?

    Ini disebabkan Menteri dan CEO ada kuasa eksekutif untuk tentukan polisi dan dasar. Pegawai penjawat awam tiada kuasa tentukan polisi. Mereka hanya menjalankan polisi yang sedia ada.

    Kedua, Menteri boleh buat dasar berdasarkan apa yang pelabur kehendaki atau mencari pelaburan bersesuaian dengan dasar dan polisi kementerian .

    Kalau ianya perlu diubah sedikit polisi, Menteri ada kuasa untuk berbuat demikian. Pegawai penjawat awam cuma selesaikan bab prosedur dan kertas kerja. Perbincangan dan persetujuan awal Menteri yang selesaikan .

    Kesimpulannya, memandangkan Ong Kian Ming mengeluarkan kenyataan bahawa pegawai kakitangan awam MITI yang membawa pelaburan langsung asing masuk ke Malaysia, satu soalan aje yang rakyat hendak bertanya.

    Kenapakah dengan pegawai kakitangan awam MITI yang masih sama, pelaburan baru masuk berkurangan?

    Soalan cepumas, betulkah you lulusan Cambridge Ong Kian Ming? Nampak macam bodoh bebenor!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini jawapanya....

      Kejora TongGeng Najib meludah ke langit, tak hal musibat2 ini yg sering jadi batu api melaga-lagakan orang dgn pihak istana berdasarkan bahan2 sampah yg dikopipes. Berikut adalah satu bukti kerja durjana Geng Nsjib.......

      GENG NAJIB 3 January 2019 at 14:56
      Keputusan Majlis Raja2 supaya Sultan Johor ditabalkan sebagai Yang Di-Pertuan Agong yang baharu adalah satu keputusan yang amat tepat dalam mana negara sekarang berada dalam keadaan terumbang-ambing akibat terlalu banyak politiking, kos sara hidup yang tinggi, keadaan ekonomi yang menguncup serta hubungan luar negara yang merosot teruk.

      Kita mengharapkan rakyat Johor khususnya dan rakyat Malaysia seluruhnya supaya mendoakan supaya Mahathir gagal menyekat sekaligus menyaksikan DYMM Tuanku Sultan Johor ditabalkan sebagai Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong yang ke-16.
      Amin ya rabbal alamin!!!!!


      GENG NAJIB 3 January 2019 at 15:03
      Wak suman..sebagai rakyat Johor..mohon agar Wak berikan sedikit komen pasal isu di atas tu...kami nak tau pendirian Wak sebelah mana..menyokong Institusi kesultanan Johor atau pun terus beristiqamah dengan Tun Madey hingga akhir hayat Wak????

      Delete
    2. WAK SUMAN...WAK DAH TENTU PERASAN...SEMUA MENTERI PH BANGANG & BODOH. DAH BODOH, SOMBONG PULAK.

      SETIAP STATEMENT MAKIN MENAMPAKKAN LAGI KEBODOHAN MEREKA. ATOK PUN DAH NYANYOK, MAKIN TUA, MAKIN HILANG SARAF2 BIJAKNYA..

      MAKA ITU,

      UNDILAH CALON BN DI CAMERON HIGHLANDS NANTI. JANGAN UNDI CALON BODOH DARI PARTI DAP BODOH! SETUJU KAN WAK??????

      Mantra dan ratib Rejim Haprakan sejak 9 Mei 2018....

      Najib jatuh riggit naik.
      Bn tumbang harga barang murah.
      Hari ini kita PH menang, esok semua janji akan ditunaikan.

      ***semua tu dah ternyata bohong semuanya.

      Dan setelah menang tipis tanpa popular votes mantra PH dah tukar maqcam ni pulak..

      Br1m tu dedak menyusahkan penerima.
      Harga barang naik Tidak Membebankan pengguna, sebab harga murah boleh menyusahkan pengguna.

      Tabung haji adalah hak PH, penyimpan tu macam penyumbang je..... melayu tak boleh dan tak pandai mengurus, jadi kena bagi kat spesis kopet untuk uruskannya..setuju kan Wak Ooooiii????

      Delete
  7. Wak Suman..Fuyooo...Betul ke berita yang sedang hangat di pasaran ni haah????

    Gagal Curi MP UMNO, Dr. Mahathir Gunakan PRK Cameron Highland Untuk Dapatkan Nyawa Politik Dari DAP

    "Saya tahu ada pendapat mengatakan DAP parti musuh, tapi saya nak bagi tahu bahawa yang tentukan saya akan jadi pengerusi PH dan bakal jadi Perdana Menteri jikalau menang dalam PRU lalu adalah DAP" kata Dr. Mahathir di Terengganu...

    Ucapan ini muncul ketika aktiviti melompat parti oleh beberapa individu terhenti apabila 'manuver' politik yang di lakukan oleh UMNO untuk memperkukuhkan parti...

    Tiada pilihan lain, akhirnya Dr. Mahathir terpaksa menyatakan bahawa kedudukan beliau sendiri ditentukan oleh parti DAPigs..khususnya Tokong Kit Sial tu...

    Namun adakah Dr. Mahathir dan Bersatu akan menurut kata DAP mengenai isu melompat parti atau sebenarnya sesuatu sedang berlaku di dalam koloni Pakatan yang kini sedang mengalami defisit kepercayaan sesama mereka...

    Pengerusi DAP, Tan Kok Wai telah memberi amaran susulan perkhabaran terdapat ahli parlimen BN akan meninggalkan parti dan menjadi ahli parlimen bebas serta menyokong kepimpinan PH...

    Tan Kok Wai berkata, tindakan menerima ahli parlimen BN di sifatkan sebagai amalan tidak sihat, apatah lagi usia kemenangan PH dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) lalu belum menjangkau enam bulan...

    Sebelum ini, 3 ahli Parlimen BN telah menyertai PPBM, 1 ahli menyertai Warisan, 2 masih Bebas serta 11 lagi kerusi termasuk kerusi parlimen dari Sabah masih di dalam tempoh bertenang sebelum mengumumkan sesuatu...

    Sudah tentulah tindakan mereka adalah ini untuk menguatkan parti PPBM dan tidak pula mereka menyatakan untuk menyertai parti lain selain PPBM, dan persoalan juga timbul mengapa mereka tidak menyertai Amanah, PKR ataupun DAP sendiri...

    Wak Suman...Adakah Dr. Mahathir Sedang Membeli Nyawa Politik?

    Kerusi yang dimenangi oleh parti PPBM pada PRU 14 hanyalah berjumlah 13 kerusi, sementara PKR dan DAP menguasai 47 dan 42 kerusi...

    Dalam PRU-14, PPBM bertanding 52 Kerusi dan DAP hanya 35 kerusi maka sudah semestilah Dr. Mahathir menyedari bahawa DAP mempunyai lebih banyak kata putus akhir untuk menentukan siapa perdana menteri...

    Oleh itu suka atau tidak, Dr. Mahathir dan pasukannya haruslah diperkuatkan selepas keputusan akhir PRU-14 bagi mengimbangi kuasa kata putus akhir tersebut...

    Perkara ini muncul selepas PPBM selesai mengadakan PAT nya yang mengundang rasa jelik parti2 lain di dalam PH...

    Perkara ini muncul selepas memperlihatkan ucapan2 perwakilan yang menjadi kontroversi seperti isu kontrak serta kerja2 pembekalan kerajaan yang kini dipelopori oleh parti PPBM...

    Bagi meredakan kemarahan parti DAP, maka akhirnya Dr. Mahathir "membeli" hati DAP...

    Apatah lagi PRK Cameron bakal berlangsung tidak lama lagi...

    Oleh itu pengundi DAP yang ada di sana haruslah dibelai semula agar mereka memberikan undi kepada parti DAP walau pun mereka sedar pengaruh mereka semakin hilang hari demi hari kerana kegagalan mereka menunaikan janji2 pilihanraya serta pelbagai ketidak puasan hati rakyat yang semakin tidak berpihak kepada mereka...

    ReplyDelete
  8. Bukan rezeki Rakyat Kelantan apabila 2 kali Sultan yg ditabalkan sebagai DYMM Agong gagal melunaskan tempoh lantikan.

    ReplyDelete
  9. Wak Suman...peringatan ni ditujukan khas kepada orang2 macam Wak kat Msia ni..sila hadamkan betul2 dan ambik iktibar darinya yeer????

    HUKUMAN MANDATORI MEREKA YANG HINA INSTITUSI RAJA MELAYU

    1. Isu penghinaan terhadap institusi raja yang berlaku mutakhir ini bukanlah suatu perkara baru berlaku dalam negara Malaysia.

    2. Penghinaan demi penghinaan telah dilakukan oleh segelintir masyarakat Malaysia yang tidak bertanggungjawab terhadap institusi raja.

    3. Perkara seperti ini mula dapat dilihat semakin berleluasa apabila dunia mula menerima ledakan teknologi khususnya media sosial yang tidak terkawal.

    4. Ada pihak yang mula berani menyerang serta menghina institusi raja Melayu ibarat baling batu sembunyi tangan kerana pada mereka sukar bagi pihak berkuasa untuk mengenalpasti identiti mereka melalui sosial media.

    4. Institusi raja yang selama ini menjadi payung masyarakat Malaysia berbilang kaum sedikit demi sedikit telah diusik individu yang mungkin kurang memahami kepentingan institusi raja melayu kepada negara Malaysia.

    5. Sebagai ketua negara, ianya sepatutnya dihormati oleh semua masyarakat tanpa ada kompromi apatah lagi peranan institusi raja cukup penting menjaga kepentingan semua rakyat Malaysia.

    6. Lihat sahaja artikel 153 dalam perlembagaan Malaysia, menjadi tanggungjawab yang dipertuan agong untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu, bumi Sabah, sarawak dan kepentingan sah kaum lain.

    7. Peranan institusi raja bukan hanya mencakupi untuk menjadi orang melayu, tetapi peranan institusi agung ini mencakupi semua rakyat tanpa mengira bangsa dan kaum.

    8. Sepatutnya, institusi ini perlulah dipelihara oleh semua pihak kerana inilah institusi tertinggi dalam negara Malaysia sejak zaman berzaman.

    9. Penghinaan terhadap instistui raja ini mungkin semakin berleluasa kerana tindakan atau hukuman yang pernah dikenakan ke atas mereka yang pernah melakukan kesalahan yang sama terlalu ringan hingga tidak memberi kesan kepada pelaku apatah lagi pengajaran pada orang lain.

    10. Sepatutnya, dalam isu ini, pihak kerajaan tidak boleh berkompromi dengan si pesalah dan hukuman mandatori perlu diwujudkan.

    11. Kita tidak mahu, masyarakat luar melihat sistem pentadbiran negara kita yang diketuai oleh YDPA Agong kelihatan lemah sehinggakan rakyat sendiri bebas menghina secara ekstrim.

    12. Walaupun negara mengamalkan sistem demokrasi dan setiap orang mempunyai hak untuk menyuarakan pandangan, tetapi kita perlu ada peraturan agar tidak semua perkara boleh diperlekehkan apatah lagi institusi sah yang menjadi tunjang utama kepada pentadbiran negara.

    13. Gantung pekerjaan, dilucutkan jawatan, membayar denda tidaklah cukup untuk memberi pengajaran terhadap pelaku yang membuat kesalahan besar seperti ini.

    14. Kita menuntut agar pihak kerajaan memandang serius perkara ini supaya kesalahan seperti ini tidak berlaku di negara yang mengamalkan sistem pentadbiran demokrasi parlimen dan raja perlembagaan.

    Sehubungan dengan itu....

    PERKASA NEGERI PERAK MENYOKONG PENUH CADANGAN SETIAUSAHA AGUNG PERKASA AGAR HUKUMAN BERAT TERMASUK HUKUMAN ROTAN DIKENAKAN KEPADA INDIVIDU MAHUPUN PIHAK- PIHAK YANG MENGHINA RAJA & INSTITUSI RAJA..SEKIAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dilema pembohongan engkau mengadu-domba....

      Kejora TongGeng Najib meludah ke langit, tak hal musibat2 ini yg sering jadi batu api melaga-lagakan orang dgn pihak istana berdasarkan bahan2 sampah yg dikopipes. Berikut adalah satu bukti kerja durjana Geng Nsjib.......

      GENG NAJIB 3 January 2019 at 14:56
      Keputusan Majlis Raja2 supaya Sultan Johor ditabalkan sebagai Yang Di-Pertuan Agong yang baharu adalah satu keputusan yang amat tepat dalam mana negara sekarang berada dalam keadaan terumbang-ambing akibat terlalu banyak politiking, kos sara hidup yang tinggi, keadaan ekonomi yang menguncup serta hubungan luar negara yang merosot teruk.

      Kita mengharapkan rakyat Johor khususnya dan rakyat Malaysia seluruhnya supaya mendoakan supaya Mahathir gagal menyekat sekaligus menyaksikan DYMM Tuanku Sultan Johor ditabalkan sebagai Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong yang ke-16.
      Amin ya rabbal alamin!!!!!


      GENG NAJIB 3 January 2019 at 15:03
      Wak suman..sebagai rakyat Johor..mohon agar Wak berikan sedikit komen pasal isu di atas tu...kami nak tau pendirian Wak sebelah mana..menyokong Institusi kesultanan Johor atau pun terus beristiqamah dengan Tun Madey hingga akhir hayat Wak????

      Delete
  10. Wak Suman....Dulu Tun ada menulis buku Dilema melayu..tapi hari ni dah ada Dilema Mahathir lah pulak!!!!

    SEJAK seminggu lalu, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mula melahirkan keperluan orang Melayu dan Islam bersatu bagi menjaga kepentingan mereka.

    Sepanjang kerjaya politik Mahathir selama lebih 70 tahun mungkin inilah saat paling mencabar dan penuh dilema kepada beliau.

    Beliau berhadapan dilema sama ada untuk mempertahankan atau meruntuhkan segala usaha pembangunan negara bangsa ini yang sebahagian besarnya hasil perjuangan beliau.

    Mahathir kalah dalam pilihan raya 1969, namun beliau telah menimbulkan kesedaran luar biasa orang Melayu. Selebihnya apa yang berlaku selepas pilihan raya umum 1969 sudah jelas tercatat dalam tinta sejarah negara di bawah tajuk “Peristiwa 13 Mei 1969”.

    Ramai pemerhati politik melihat Mahathir kalah kerana ditipu janji Pas untuk mengundi beliau.

    Sebenarnya Mahathir melakukan tindakan tersebut kerana menyedari ada kekosongan dalam jiwa orang Melayu untuk seorang wira. Zaman keperwiraan Tunku sudah berakhir apabila berlaku pemisahan Singapura dari Malaysia.

    Mahathir memilih detik paling tepat untuk menjadi wira. Keputusan dan kenyataan tersebut menjadikan beliau wira orang Melayu sehingga 1998, apabila tempatnya diambil alih oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim. Membaca realiti politik dan desakan dalaman Umno, Mahathir mengambil keputusan bersara pada 2003.

    Selepas itu Mahathir sekali lagi membuat perjudian politik apabila menjadi pemimpin “mesra” pembangkang untuk menjatuhkan Barisan Nasional (BN). Perseteruan beliau dengan Tun Abdullah Ahmad Badawi tidak menjatuhkan BN dalam pilihan raya umum 2008 namun melemahkan BN.

    Selepas melihat keputusan PRU 2013 tidak memulihkan BN sepenuhnya, Mahathir mungkin sedar naluri rakyat yang sudah bosan berada di bawah pentadbiran parti yang sama selama berpuluh tahun.

    Dalam kajian bidang ekonomi ada hukum dikenali sebagai utiliti sut berkurangan.

    Para sarjana ekonomi mendapati “penggunaan sesuatu barang secara berterusan akan menyebabkan tahap kepuasan yang diterima semakin berkurangan”. Inilah yang berlaku kepada Umno dan BN.

    Percaturan Mahathir ialah jika BN terus berkuasa selepas Mei 2018 beliau masih mempunyai rakan-rakan dalam kerajaan yang memelihara legasinya.

    Namun jika BN kalah beliau mungkin berhadapan dengan tindak balas parti lawan yang memusuhinya sejak berdekad lamanya. Ini bukan setakat menghancurkan segala yang telah beliau bina, malah mungkin berhadapan pelbagai pendakwaan dari musuh politiknya seperti DAP dan PKR.

    Munculnya isu 1MDB memberikan laluan kepada Mahathir menjadi pemimpin baharu kepada musuh-musuh beliau. Ini mungkin akan dicatatkan sebagai satu strategi politik terulung Mahathir.

    Beliau bukan sahaja mencatat sejarah menjadi perdana menteri kali kedua, malah memaksa musuh-musuh politik beliau tunduk dan menelan segala kata-kata nista mereka kepada beliau selama bergenerasi lamanya.

    Hari ini, sama ada dalam sejarah kerajaan BN atau kerajaan PH, Mahathir akan tetap dicatatkan sebagai wira negara. Namun kemenangan ini tidak datang dengan segala yang indah-indah.

    Mahathir kini berhadapan dilema lebih besar. Kumpulan liberalis, anti Melayu dan Islam, pesimpati komunis dan sosialis, menggunakan kemenangan PH untuk meruntuhkan segala status quo yang sedia ada.

    Jika kemenangan Mei 2018 menjadikan legasi Mahathir tidak akan tergugat; hari ini Mahathir berhadapan dilema tangan yang membina itulah yang akan meruntuhkannya.

    Jika Mahathir gagal menyatukan masyarakat pribumi dan Islam, segala apa yang beliau pejuang dan bina selama berpuluh tahun lalu akan dilerai dan dimusnahkan.

    Malah lebih menyedihkan jika selepas beliau menyerahkan jawatan kepada Anwar pada tahun 2020, bukan sahaja negara ini berubah menjadi sebuah negara liberal, malah beliau bakal dibenci oleh sebahagian besar orang Melayu dan Islam.

    Inilah dilema Mahathir antara keutuhan masyarakat pribumi dan Islam, dengan ego beliau untuk “membunuh” terus Umno.

    Mahathir dalam dilema seperti kata pepatah Melayu “lalu hangus, surut layu.

    ReplyDelete
  11. Wak Suman...Mohon agar Wak fahamkan betul2 nasihat bernas DS Najib kepada menteri kasut hitam tu...memang kalau dari Bersatu, semuanya tak boleh pakai dan ngabehkan boreh ajo...setuju kan Wak????

    Maszlee patut tambah IPTA di Malaysia terlebih dahulu – Najib

    Alhamdulillah, Maszlee dah balik kerja. Dia tak tahu betapa ramai merinduinya.

    Maklumlah ada persaingan dari Khalid Samad hiburkan kita.

    Jepun dah, Indonesia dah, lepas ini YB ada cadangan nak bersiar-siar ke mana lagi?

    Saya berharap Maszlee ada perancangan juga untuk fokus kepada sektor pendidikan Malaysia.

    Kalau ada masa, perkasakan kualiti pendidikan Malaysia seperti BN buat dulu dan tambah lagi IPTA di sini.

    Selama ini kerajaan BN banyak menggalakkan IPTA kita menjalinkan hubungan kerjasama dengan institusi tersohor di dunia bagi meningkatkan kualiti pendidikan dan kebolehpasaran graduan kita.

    IPTS kita juga mengambil peluang hubungan diplomasi baik kita dengan negara lain untuk meluaskan perkhidmatan mereka, sekaligus menambah pendapatan kepada syarikat dan negara Malaysia.

    Kalau ada masa. Kalau tak ada, tidak mengapalah. Teruskan usaha YB.

    NAJIB RAZAK

    ReplyDelete
  12. Di Kedah Ok je
    Walaupun aku akan kawin dengan sidia yg berketurunan British/Iban,status Putra aku masih terpelihara!

    emmmmmmmmppphhhhhh...................

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib baik aku orghang Kedah..hi..hi..

      oh Mai Cek Mai..mai ke negheri kedah
      Makan buah ceghemai,terselit celah lidah

      Delete
    2. Gora, buah ceghemai, hg buat laa jeghok
      Nak bagi bini aku bila dia ngidam teghok
      Jgn laa pulun makan soghang2 soghok2
      Kalu lebih, bagi laa dekat Ip man beghok

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    3. Cinta Kejora-Mas tak mungkin terpadam
      5 Feb19 akan terlerailah rindu & dendam
      Aku jangka, dlm bulan April Mas ngidam
      Nak cari lah cermai, utk perut dia hadam

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    4. pasal sahabat baik dalam peperangan ini,

      saya akan carikan

      Delete
  13. Nikah org bukan Melayu, tak ada lah beban
    Mcm aku ni, dah jodoh dgn Mas gadis Iban
    Dulu Mas tidak berhijab tapi aku berserban
    Demi cinta suci kami sama2 rela bekorban

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sendiri post sendiri jawab! Kontot! Kontot! Mmg sah cip rosak beruk sekor ni!! Ha ha

      Delete
    2. i pig man dah keluar,

      jam 20 ke atas waktu yg sesuai nak sondol

      hari ini kat batas ubi

      ueeekkk....ueeekkk....ueeeekkk

      Delete
    3. HANYA AKU DAN KEJORA SAJA TAHU BETAPA BODOHNYA I PIG MAN

      Delete
    4. Udah udah la tu beruk kontot!! Semua org Kat blog ni dah tau singgora kejora org yg sama. Nak bodoh, bodohla sengsorang! He22

      Delete
    5. Udah2 le wahai bingai Ip man memerang
      Renti kan saja, ngko punya serkap jarang
      Kejora dan Singgora, mmg lah laiin orang
      Ko mana tau ost Doe dah berkali2 terang

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    6. Ko nak jual temberang dgn sapa beruk cip rosak? Satu nama ko pakai pc, satu ko pakai hphone! Pigidah!!!!! Ha ha ha

      Delete
  14. rizal yusof 10 January 2019 at 19:41

    Eeee...2 ekor ni kalau nak bergaduh pergi berambus jauh2. Jenuh aku ank scroll down nukilan sampah korang tu

    ___________________________________

    Tq Rizal, si tua itu ngko taji dan tala
    Dia copy-paste sampah, berjela-jela
    Mmg sah lah dia itu dah sawan gila
    Nak insaf bertobat, tak tahu lah bila

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

    ReplyDelete

  15. Wak Suman...Tengok apa kata Pizi tentang Rejim Haprakan sekarang ni. Kalau diorang semua tak ambik pusing akan nasihat bernas ni, memang nak menempah maut lah dalam PRU15 nanti beb!!!

    Kepimpinan Pakatan Harapan (PH) harus kembali ke ‘pangkal jalan’ dengan berusaha melunaskan pelbagai janji pilihan raya, berbanding sibuk memperkukuhkan cengkaman penguasaan kerusi di Parlimen.

    Kajian yang dilakukan oleh Invoke baru2 ni menunjukkan tahap sokongan rakyat dan populariti Tun sebagai PM telah jatuh merundum, berbanding sebaik saja PH membentuk kerajaan.

    Malah yang lebih mengharukan..sokongan dan populariti sesetengah MB lebih tinggi dari Tun. ini lah akibatnya..jika Tun hanya menumpukan perhatian serta fokus hanya untuk "mencuri" MP2 UMNO untuk memperkukuhkan Bersatu, dan memandang enteng janji2 untuk membela rakyat Msia yang semakin tertekan dan terhimpit sebegitu teruk sekali!!!!

    ReplyDelete
  16. Si tua semakin dibenci orng, dlm blog ini
    Secara 'direct', 4 org dah balun dia di sini
    MTS, Rizal Y, Abah Turon & Mahligai seni
    Di rumah pula dia kena tengking dgn bini

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. BERITA MAUT
      BUKTI KEJORA HOMOSEKSUAL & GILA SEKS

      Di bawah adalah petikan2 posting Kejora yg menunjukkan dia gila seks dan pengamal seks songsang sesama jenis tetkutuk. Yg amat mejijikkan ialah Kejora melafaxkan kata2 itu di hampir2 menjelang bulan puasa Ramadhan al Mubarak.....

      KEJORA 6 May 2018 at 14:28
      Ini juga perkara serious dan bukan olok-olok
      Tiap mlm jadi resah, bila dakap bantal pelok
      Terasa seperti sdg menggomol Mekcy Golok
      Entah bila jubor bapok ini dapat hamba jolok
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Macy 6 May 2018 at 14:42
      Sudah2lah bapok!! Klu boleh puki babi pun kau nak sondol!! Bawak mengucap!!! Kan kena langgar lori kang nyesal!! He2 he2

      KEJORA 6 May 2018 at 22:52
      Mekcy punya tetek, mcm ubii keledek
      Bontot bulat, dia jalan terkedek-kedek
      Suman bapok tua dia cuba nak bodek
      Bapok2 ini DAP punya kerbau pendek
      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhh

      Macy 6 May 2018 at 22:57
      Bapok khinzir!!!!

      KEJORA 7 May 2018 at 00:05
      Hamba ni asyik khayalkan Mekcy bapok
      Dia inii dada montok, jubor pulak empok
      Teringiin sgt, jubor dia hamba nak tepok
      Lps itu tutoh jubor dia atas tilam empok
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

      Macy 7 May 2018 at 00:25
      Bapok khinzir!!!

      ps:
      Sebenarnya banyak lagi tapi cukuplah sekadar ini kerana ianya amat kotor dan menjijikkan.

      Delete
    2. Kesiian Suman tua iblis tidak ada agama
      Sampai selongkar, bak keluar kisah lama
      Ia hanya spt sketsa cerita sebuah drama
      Saling lwn tuduh menuduh bapok sama2

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    3. Semua org lihat Suman badut ini kelakar
      Kena dgn Kejora, hatinya panas terbakar
      Tapi kucing tua ini, masih nak mencakar
      Hinggakan posting2 lama, dia selongkar

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    4. Kesian benar aku dgn Suman tua si kitol
      Lawak badut tua ini mengalah Mt Sentol
      Mmg sah le, iblis ini pemabuk kaki botol
      Dia tak tau yg mana gurau dgn yng betul

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    5. Denial syndrome persis macam Najib - duit beratus-ratus juta kena cekup simpan di rumah. AG Psndir pulak dulu cover line Najib konon duit derma dah hantar balik kat Arab dogol.

      Si Jahid pulak nak auta duit itu Umno punya. Tapi kenapa Najib & Rosmah yg simpan di rumah bukan Bendahari Umno....??

      Ini semua lawak bodoh (termasuk perilaku seks sumbang Kejora) menidakkan kesalahan yg dah terang lahi bersuluh.

      Delete
  17. Wak Suman..telar tular gambar2 di media sosial Tun telah mengadap Baginda Sultan Johor di istana Bukit Serene hari ini.
    Berikut adalah sebahagian dari petikan berita tersebut...

    On 10th January 2019, Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad had an audience with His Majesty the Sultan of Johor, Sultan Ibrahim Ismail Ibni Almarhum Sultan Iskandar Al-Haj, after which the Sultan personally drove Mahathir to the Senai International Airport in the first edition Proton Saga that His Majesty was gifted with in 1985.

    Wak Suman...agak2 Wak lah, kenapa Tun begitu beriya2 nak mengadap Baginda Sultan tu..yang dikhabarkan bakal menjadi YDPA ke 16.

    Pelik kan...dah hampir 8 bulan menjadi PM, baru sekarang dia nak mengadap Baginda Sultan. Tengok DSAI...sebaik saja dibebaskan terus dia mengadap Sultan Johor.

    Ada apa2 misi besar ke Tun ke Johor tu...Wak kan balaci tegar Tun hingga akhir hayat, takkan lah tak tau kot..kongsi2kan lah dengn kita orang kat blog ni..boleh kan Wak????

    ReplyDelete
  18. Di mana letaknya nilai seorang raja Melayu di kalangan bangsa Melayu. Adakah pada undang-undang bertulis? Tidak sama sekali. Undang-undang bertulis hanyalah bertujuan sebagai pengatur dan tatacara yang berkaitan dengan seseorang Raja, di dalam dunia moden hari ini.

    Nilai sebenar seorang Raja Melayu di kalangan bangsa Melayu ialah pada daulat yang ada pada diri baginda.

    Walau apapun yang tertulis berkenaan seseorang Raja Melayu di atas kertas yang dipanggil undang-undang bertulis, hatta yang bertaraf perlembagaan sekalipun, ia sepatutnya tidak menyalahi apa-apa prinsip di dalam sistem monarki yang telah digunapakai oleh manusia semenjak ribuan tahun sistem ini diamalkan oleh manusia, dan selepas ribuan manusia naik takhta menjadi pemerintah berdasarkan sistem ini.

    Sumpah dan bai'ah thaifah umat Melayu di antara rakyat bangsa Melayu dengan Raja-raja mereka adalah jauh lebih penting dan patut diutamakan daripada sebarang undang-undang moden yang bertulis berkenaan takhta seorang raja.

    Selepas Kelantan, John Doe sebagai seorang monarkis sejati berharap Sultan Pahang dan anakandanya tidak melakukan sesuatu yang menyalahi prinsip-prinsip asas sistem monarki demi untuk memenuhi sesuatu keperluan di dalam mana-mana undang-undang moden yang bertulis, semata-mata untuk mencapai dan mengecapi sesuatu yang dihajati.

    Bacalah kisah Sultan Perak yang pertama, Sultan Muzaffar Syah, anakanda Sultan Melaka terakhir yang ketika itu sedang bertakhta di Negeri Kampar, Sultan Mahmud Syah, yang telah dibawa dari Kampar untuk dirajakan di Perak, yang telah melemparkan tengkolok baginda dan menyeru 'daulat, daulat, daulat' sebelum dibaiah oleh pengikut-pengikutnya diketuai oleh Tun Saban dengan seruan yang turut merupakan satu doa daripada sebuah thaifah 'daulat tuanku, daulat tuanku, daulat tuanku'.

    Raja berdaulat negeri bertuah....
    Sultan Perak yang kelima belas...
    Raja adil Raja yang disembah...
    Rakyat bernaung memohon belas...

    Hanya seorang monarkis sejati sahaja yang akan dapat menangkap maksud tersirat di sebalik coretan John Doe di atas.


    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  19. Bila malam I pig man mulalah keluar
    Dia ni sama je spesis dengan kelawar
    Tadi kejora londeh dia punya seluar
    Otak dah mereput kena penyakit hawar

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he...kontot kena kantoi kaw kaw! Kih kih kih

      Delete
  20. Wak Suman...izinkan saya kongsikan luahan dari sorang pelakon terkenal di negara ni...dan lepas tu, cuba kita fikir2kan akan kebenaran kata2nya tu...semoga Wak lebih berhati2 lagi pada masa depan, boleh kan Wak????

    M'SIA BARU PH “Hisap Rokok Kena Denda Sampai Penjara Tapi Hina Raja …” – Sharnaaz Ahmad

    Pelakon Sharnaaz Ahmad menyatakan pandangannya berhubung isu viral penghinaan terhadap institusi raja Malaysia di media sosial.

    Sharnaaz pada masa sama turut membandingkan undang-undang Malaysia terhadap pesalah laku yang merokok dalam premis makanan dan restoran.

    “Dahsyat undang-undang malaysia, hisap rokok kena denda sampai penjara, tapi menghina raja atau Agong, kena gantung kerja ja?

    “Lepas tu minta maaf settle, baik aku hisap rokok ja, lepas tu “opps sorry”,” tulis Sharnaaz menerusi akaun Twitternya pagi tadi.

    Sharnaaz Basir Ahmad
    @SharnaazAhmad

    Dashat undang undang malaysia, isap rokok kena denda sampai penjara, tapi menghina raja atau agung, kena gantung kerja ja? Lepas tu mintak maap settle, baik aku isap rokok ja , lepas tu “opps sorry”.. Ni musibat mana ajaq buat undang undang ni????

    Luahan Sharnaaz itu menarik perhatian netizen untuk memberikan pandangan masing-masing berhubung isu-isu terbabit.

    Malah, kenyataan Sharnaaz turut dipersetujui oleh sutradara popular, Michael Ang.

    ReplyDelete
  21. Pembenci Suman kini udah semakin banyak
    Depa meluat, cara dia gila babi turun minyak
    Sbb tu MS, MTS, Rizal, Ab Turon mari lanyak
    Pasti mlm ini si tua iblis ini tidur tak nyenyak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apakah affidavit2 ini tidak jelas lagi yg kau seorang sodomi luar tabiee, Kejora.....??
      Semuanya masih tersimpan dalam arkib blog imi.

      KEJORA 6 May 2018 at 14:28
      Ini juga perkara serious dan bukan olok-olok
      Tiap mlm jadi resah, bila dakap bantal pelok
      Terasa seperti sdg menggomol Mekcy Golok
      Entah bila jubor bapok ini dapat hamba jolok
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Macy 6 May 2018 at 14:42
      Sudah2lah bapok!! Klu boleh puki babi pun kau nak sondol!! Bawak mengucap!!! Kan kena langgar lori kang nyesal!! He2 he2

      KEJORA 6 May 2018 at 22:52
      Mekcy punya tetek, mcm ubii keledek
      Bontot bulat, dia jalan terkedek-kedek
      Suman bapok tua dia cuba nak bodek
      Bapok2 ini DAP punya kerbau pendek
      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhh

      Macy 6 May 2018 at 22:57
      Bapok khinzir!!!!

      KEJORA 7 May 2018 at 00:05
      Hamba ni asyik khayalkan Mekcy bapok
      Dia inii dada montok, jubor pulak empok
      Teringiin sgt, jubor dia hamba nak tepok
      Lps itu tutoh jubor dia atas tilam empok
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

      Macy 7 May 2018 at 00:25
      Bapok khinzir!!!

      ps:
      Sebenarnya banyak lagi tapi cukuplah sekadar ini kerana ianya amat kotor dan menjijikkan.

      Delete
    2. Kesiian Suman tua iblis tidak ada agama
      Sampai selongkar, bak keluar kisah lama
      Ia hanya spt sketsa cerita sebuah drama
      Saling lwn tuduh menuduh bapok sama2

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Semua org lihat Suman badut ini kelakar
      Kena dgn Kejora, hatinya panas terbakar
      Tapi kucing tua ini, masih nak mencakar
      Hinggakan posting2 lama, dia selongkar

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Kesian benar aku dgn Suman tua si kitol
      Lawak badut tua ini mengalah Mt Sentol
      Mmg sah le, iblis ini pemabuk kaki botol
      Dia tak tau yg mana gurau dgn yng betul

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
  22. Suman cuba senjata sampah namun hampa
    Tak laku pun, sketsa lama yg beruk ni jumpa
    Sebalik nya, kepala dia spt dihempap kelapa
    Agaknya 19/5 dia sengaja nak bagi aku lupa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Denial syndrome persis macam Najib - duit beratus-ratus juta kena cekup simpan di rumah. AG Psndir pulak dulu cover line Najib konon duit derma dah hantar balik kat Arab dogol.

      Si Jahid pulak nak auta duit itu Umno punya. Tapi kenapa Najib & Rosmah yg simpan di rumah bukan di bank seliaan Bendahari Umno....??

      Ini semua lawak bodoh (termasuk perilaku seks sumbang Kejora) menidakkan kesalahan yg dah terang lagi bersuluh.

      Delete
  23. OK...Kengkawan semua..apa kata kita semua chill sekejap dan relaxkan minda kita dengan anecdote kat bawah ni beb !!!!

    Ahhh Singaporeans….

    Amidst its prohibitively high cost of living, Singapore’s ministers like Khaw Boon Wan and Mah Bow Tan have openly urged their citizens to send their parents to old folks homes in JB.

    One such Singaporean family obediently complies with the directive, and sends their father to an old folks home in Johore Bahru.

    After six months, they don’t feel good about it and decide to go and check it out. After all, it’s Malaysia …..

    Upon seeing their father in JB, the first question they ask the old man is, “Ah Pa, how the ‘chiu hoo kia’ (a derogatory term for Malaysians) here treat you?”

    “I’m ok here. People here have respect for one another. I like it here.”

    “True or not?”, the son asks in disbelieve.

    “Are you sure? This is Malaysia leh!”, the daughter could not believe in what she hears.

    “True lah, let me explain.” The father clarifies, “You see, there is a retired judge staying here with us. He hasn’t heard a case for the last five years, yet everyone here still calls him Tuan Hakim.”

    “Then there is a retired teacher here with us. He hasn’t taught a class for the last eight years, yet everybody here still calls him Cikgu.”

    “And there is a retired violinist here. He hasn’t played the instrument for ten years, everyone here still calls him Meastro.”

    “As for me, I haven’t had sex for the last fifteen years, everyone here still calls me the fucking Singaporean.”

    Saja nak tanya lah...agak2 orang tua yang dimaksudkan dalam kisah kat atas tu Wak Suman keer???? Iye lah kan dia selalu mengaku dia orang Singapork..through and through!!!!

    ReplyDelete
  24. In the first fucking place, what the fucking heck is that fucking silly question of your fucking self got to do with me, why you fucking idiot.........???

    My fucking advice, please for your fucking goodness sake, abstain your fucking self from resorting to fucking good for nothing endeavour so aa not to make you looked like a fucking idiot.

    Got it....??

    ReplyDelete
    Replies
    1. IN ADDITION:

      TongGeng...

      You adked for it,
      And you righly deserved it...!!
      Ain't it so....??

      Delete
  25. Aku tidur dlm 3 jam jer, kini bangun semula
    Solat tahajud & baca Quran, utk cari pahala
    Seronok aku lihat, Suman jadi meroyan gila
    MS, MTS, AT dan RY tiibai dia punya kepala

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Reti bahasa tak, Kejora.....??

      Mana mungkin guru 24 jam bergayut kat h/p..?
      Mana mungkin guru pukul 9.00 pagi sampai tengahari masih membebel karut marut di alam siber...??
      Mana mungkin guru mendabik dada konon dia jaguh segalanya...??
      Mana mungkin guru kaki putar belit, auta, temberang & pembohong..??
      Mana mungkin guru melaga-lagakan orang...??
      Mana mungkin guru riak menunjuk-nunjuk riuh sekampung dia ahli ibadat, ahli solat & ahli membaca quran...??
      Mana mungkin guru kuat maki hamun & mencarut kotor...??
      Mana mungkin guru sebarkan secara terbuka dia gian seks kat isteri orang...??
      Mana mungkin guru nyatakan terang2 terbuka dia dendam berahi dgn sesama jenis...??

      Delete
    3. Wak, cuba nko buat kerja yg bermanfaat
      Lebih2 lagi le mlm mulia ni mlm Jumaat
      Ini ngko asyik fitnah orng jer, setiap saat
      Gi le ambil wudhuk, solat sunat 2 rakaat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete

    4. Anomouse @ GENG NAJIB YANG SENTASA MENJILAT NAJIB kata dia tidur 3 jam. Banyak kali cakap begitu.

      Dia ada penyakit otak. Tak boleh tidur bagus. Doktor kata biasa nya kita perlu tirur 6-7 jam semalam. Kurang dari itu menyebabkan selalu renyah, anxious, tak boleh fokus, tak sabar, pemarah dsb nya.

      Penyakit otak itu di panggil Attention Deficit Disorder. Google lah kata2 itu kamu akan sampai ke penerangahn nya.

      Delete

    5. Kerana sakit otak nya itu Anomouse @ GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB ini tak reti diam, sentiasa nak bercakap. Di balun mengarut di pukul 2 pagi, dia senyap sikit.

      Sekarang dia kata dia tidur 3 jam dah bangun. Mengarut pukol 4 pagi pula.

      Penyakit otak ADD dia itu juga menyebabkan dia sentiasa menjilat Najib. Tak peduli Najib dah tersungkur, politik nya dah kapputz. Tak lama lagi masuk penjara. Ada 46 tuduhan mahkamah terhadap nya. Tak mungkin dia di dapati tak bersalah DI SEMUA 46 TUDUHAN.

      Aku rasa dia akan masuk penjara 10-20 tahun.

      Delete
  26. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  27. Suman lahanat kini, dlm keadaan sedih duka
    Wajah dia teduh berkerut masam bagai cuka
    Baru dia tahu kat sini, dia ramai org tak suka
    Kini dah malu, tak tau mana nak sorok muka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  28. Kesian betul, dgn Suman bapok jubor ketuat
    Dia lembik kedi, tetapi cuba mau tunjuk kuat
    Mlm tak dpt tidur, tapi tak tahu apa nak buat
    Baru dia tahu kat sini, dia ramai orng meluat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  29. Mahligai Seni udah bagi Suman ifrit teguran
    MTS, Rizal , Ab Turon, cuba bagi pengajaran
    Tapi Suman lahanat, masih tiada kesedaran
    Ok lah, menanti subuh aku mau baca Quran

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete

  30. Pagi2 GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB MASUK SINI DI ATAS NAMA ANOMOUSE. MENGARUT, MENCACI SEORANG PESERTA DI SINI.

    Aku akan membalun dia sebanyak mana yang boleh. 1. untuk coba mendapatkan ketenteraman pembaca dan pengkomen di sini. 2. untuk hiburan aku sendiri. Amat lah memuaskan hati mengetuk kepala dia. Membaling tahi dan segala apa yang boleh membikin dia terfikir sikit.

    Aku tahu dia tidak akan tukar tabiat gila dia. Tapi it's hell of a lot of fun making fun out of him. Pagi, petang, siang dan malam.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...