Friday, 4 January 2019

TUN MAHATHIR HANYA PERDANA MENTERI SEMENTARA, TOLONGLAH JANGAN MENGADA-NGADA!!


Daripada semua kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan berhubung kedudukan Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri, satu kesimpulan yang nyata ialah beliau hanyalah sementara saja sifatnya dalam memegang jawatan tersebut.


Disebabkan kedudukan yang sementara itulah timbulnya desakan mahukan Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri sehingga PRU15 dan sebagainya.


Malah, dalam pelbagai reaksi yang diberikan oleh Tun Mahathir sendiri pun sebenarnya beliau sedar sifat kesementaraan itu, lantaran itu, mungkin disebabkan rindu kembali dengan kuasa sebagai Perdana Menteri,  selitan perkataan seperti “mungkin dua tahun, mungkin lebih dan mungkin kurang” dan "mungkin lebih sikit..."cuba dimain-mainkannya.


Tujuannya tidak lain ialah kerana Tun Mahathir seperti mahu berkuasa lebih daripada dua tahun sebagai Perdana Menteri, sedangkan jangkamasa dua tahun itu beliau sendiri yang mula-mula menyebutnya.

Mengimbas kembali sejarah Pakatan Harapan, calon sebenar Perdana Menteri ke-7 jika BN berjaya ditumbangkan ialah Anwar Ibrahim. Tetapi, oleh kerana beliau masih di dalam penjara dan tidak dapat bertanding dalam PRU14 lalu, calon sementara haruslah dipilih.


Di situlah yang menyebabkan nama Tun Mahathir dipersetujui sebagai calon Perdana Menteri ke-7 secara sementara sebelum ia mesti diserahkan kepada Anwar kemudiannya.


Sudah tentu jika Anwar tidak berada di penjara, maka beliaulah calon mutlak Perdana Menteri ke-7 itu.


Anwar pula memang berhak kepada jawatan itu kerana beliaulah yang mengasaskan Pakatan Harapan sejak tahun 1998 lagi, manakala Tun Mahathir hanya bersama gabungan pembangkang sejak 2016 saja.


Dalam hal ini, jika Tun Mahathir sentiasa menginsafi kedudukannya yang sementara itu, apa yang harus dilakukannya dalam tempoh waktu yang sementara selama dua tahun menjadi Perdana Menteri ialah beliau harus menumpukan kepada usaha memulihkan ekonomi, menyediakan pekerjaan untuk rakyat serta menunaikan janji-janji dalam manifesto PRU14 lalu.


Soal-soal lain seharusnya diketepikan sama sekali. Adalah suatu kecurangan sikap sebenarnya apabila dalam kedudukan yang sementara, tetapi seseorang itu bukan saja cuba memungkiri janjinya, malah cuba menaikkan orang lain pula untuk "menyailang" pengganti yang berhak mengambil alih tempatnya.


Selain harus fokus dalam tugas untuk negara dan rakyat, Tun Mahathir juga sepatutnya ada ikrar dalam dirinya sendiri untuk menunaikan 100 peratus janji peralihan kuasa yang telah dipersetujui tersebut.

Cubaan menonjolkan nama-nama lain, dengan tepatnya memberikan  jawatan kanan kepada Azmin Ali sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi, sedangkan namanya tidak dicalonkan oleh PKR untuk mengisi jawatan menteri lantaran sudah mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Selangor ketika itu, dengan jelas menunjukkan Tun Mahathir ada niat buruk atau "telunjuk lurus kelingking berkait" dalam dirinya terhadap Anwar.


Apakah tiada pemimpin lain dalam Pakatan Harapan, selain Azmin yang layak untuk diberikan jawatan Menteri Hal Ehwal Ekonomi itu?


Apa istimewa sangatnya Azmin sehingga di mata Tun Mahathir seolah-olah tiada orang lain yang layak memegang jawatan tersebut?


Begitu juga  seperti tindakan cuba mengukuhkan kedudukan dengan membawa masuk bekas Ahli Parlimen UMNO ke dalam Bersatu atau mendapatkan sokongan melalui akuan bersumpah Ahli-Ahli Parlimen  BN terhadapnya, turut tidak perlu sama sekali sebenarnya.


Iyalah...sebagai Perdana Menteri sementara selama dua tahun sebelum menyerahkan jawatan itu kepada Anwar Ibrahim, untuk apa lagi memerlukan sokongan tambahan daripada Ahli-Ahli Parlimen BN?


Bahkan, dengan sokongan Ahli-Ahli Parlimen PKR, DAP, Amanah, Bersatu serta Warisan sedia ada pun beliau sudah dapat jadi Perdana Menteri, apa perlunya lagi menagih sokongan di luar daripada Pakatan Harapan?


Sepertimana isyarat Lim Kit Siang yang mengatakan DAP sedia meninggalkan kerajaan jika semangat Malaysia Baru diabaikan, disusuli dengan ketegasan Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin berhubung peralihan kuasa kepada Anwar, Tun Mahathir seharusnya insaf dengan penolakan daripada dalam Pakatan Harapan sendiri terhadap cubaan memungkiri janji penyerahan kuasa yang  telah pun dipersetujui itu.


Janganlah cuba mengada-ngada menyimpang ke laluan lain, walhal jalan yang sudah dipersetujui untuk dilalui bersama telah pun lama tersedia.

Beliau perlu segera berhenti melakukan sebarang tindakan yang dilihat mahu mengukuhkan kedudukannya, memanjangkan tempoh menjadi Perdana Menteri dan cuba mencurangi janji terhadap Anwar sendiri.


Begitu juga kepada penyokong, pendokong dan pentaksub Tun Mahathir, berhentilah menjaja nama lain selain Anwar sebagai Perdana Menteri seterusnya.


Kiranya Anwar sendiri merasakan ada pihak dalam PKR yang mahu mensabotaj beliau daripada menjadi Perdana Menteri, tidak mungkin ia berlaku tanpa restu daripada Tun Mahathir sendiri.


Insaflah, bukan saja kerana jasa Anwar mewujudkan gabungan pembangkang yang kuat sejak 1998 yang harus dikenang dan dihargai, Pakatan Harapan sendiri bertanding menggunakan logo parti siapa pada PRU14 lalu? (ShahbudinHusin 04/01/2019)

254 comments:

  1. Mohon para pemuja sadar diri.

    Tanpa Anwar Ibrahim tiada gerakan Reformasi 1999. Tiada Reformasi tiada gabungan pembangkang-kerajaan yang kuat seperti Pakatan Rakyat dan Pakatan Harapan. Tanpa PH BN akan kekal sebagai kerajaan. BN kekal sebagai kerajaan rakyat akan terus dibuli & diperkuda elitis Melayu.

    Dr Mahathir Mohamad adalah punca gerakan Reformasi, tragedi Pak Lah & Ah Jib Gor serta undang-undang zolim & berat sebelah.

    Sekiranya mahukan Malaysia Baharu yang lebih baik, rakyat Malaysia perlu menukar cara & sistem lama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemuja tegar org tua ni mmg Tak sedar diri. Depa dok ingat pasai tun pH menang. Tak reti matematik ke haper? Paling banyakkan kerusi standing, tapi paling sikit menang! Tapi masih dok heboh kononnya faktor tunlah pH menang! Apa kebangangnya manusia mcm ni! Kecik kecik dulu Tak nak mampus, dah besaq tunjuk bodoh! 😅😅

      Delete
    2. Sdr Arjuna:

      Sokongan TDM, kini makin terhapus
      Budin pun berpaling tadah sekarang
      Cai2, semasa kecik, tak nak manpos
      Bila dah besar, menyusah kan orang

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Delete
    3. Kepala banak kau lah, E AH...!!

      Reformasi 1989 Anarki jalanan yg merusakkan harta benda awam bagai orang tak bertamaddun. Justru, sampai kini Nuar kempunan kerusi PM tidak diredhoi oleh Allah SWT sejak dia singkirkan Tun Ghafar Baba tahun 1993 & kemudian bagai api dalam sekam berkomplot dgn CIA serta Zionist Yahudi menggulingkan Tun Mahathir yg dibenci barat, Israel & USA.

      Nuar terang2 mengiktiraf kewujudan & kedaulatan negara Israel ketika diwawancara stesyen tv BBC dan tak berani menghentam negara tersebut seperti pejuang sejati Tun Mahathir.

      Delete
    4. Kalau tak disailang oleh Tun dulu...dah tentu lah dia dah bergelar sebagai PM..dan kini peristiwa yang sama bakal berulang lagi sekali oleh orang yang sama !!!

      Takkan lah nak dibiarkannya lagi...wajib dipastikan ianya takkan berlaku lagi...lawan tetap lawan!!!!

      Delete
    5. Semoga Suman cendol selamat dari fitnah yang lubang ekzos dia kena toron.! Aaaaamiiiiin..! Kih kih kih.

      Delete
    6. Madey ok aje sebenarnya walaupun memang terasa syok jadi PM. Gwa bukan pembenci Madey dan bukan jugak pemuja tapi Gwa suka la kalo dia meninggalkan nama yang baik dipenghujung jawatan dan usia. Semua dah dapat jadi dia nak apa lagi? Jangan jadi macam lanun bugis sekor tu. Semua dah dapat tapi selera tinggi nak lagak gaya the rich and famous sampai melanun harta negara. Masalah ngan Madey ni adalah pihak yang berkepentingan yang jadi tukang cucuk! Tolong la Madey, malu la kalau seorang otai yang bergelar negarawan dalam tak sedar cuma jadi buah catur oleh pihak tertentu. Malu wei! Macam mana Gwa nak respek kat lu? Kah kah kah.

      Delete
    7. Lanun Bugis sudah rosakkan negara dengan teruk. Hingga nilai2 masyarakat pun terbang. Rasuah berleluasa.

      Tun diperlukan untuk membaiki keadaan. Juga mmmbangunkan negara serta memajukan ekonomi Melayu supaya di kurangkan lagi jurang perbezaan nya dengan ekonomi bangsa Cina melalui DEB yang di lakukan nya di pemerintahan nya dulu.

      Anwar kurang dipercayai dalam hal2 itu. Tapi Tun masih "sementara". Hanya hingga Pru15 seperti di sebut ahli2 Bersatu.

      Delete
    8. Mungkir janji adalah perbuatan yang tidak terpuji. Khalid al walid pernah selisih faham dengan panglima abu ubaidah dalam suatu peperangan ketana janji ubaidah untuk melepaskan kaum kafir dalam peperangan. Bagaimana pun Islam tetap utuh dan menang kerana berpegang pada janji. Teringat pada kisah dongeng Piper of Himalame... tak pasti ejaan nya. Ketana mungkir janji tok mayor... seluruh rakyat terpaksa membayar dengan kehilangan anak2 mereka.... Jangan ketana mungkir janji... rakyat Malaysia menderita lagi...

      Delete
    9. Lopeh ni tuhan naik sendiri lah .. apo lah sudah bona Budin2 poyi la mabok!

      Delete
  2. Bravo Budin, bravo! Mmg tak sedar diri org tua ni! Dah la btanding pakai logo keadilan, dapat menang kerusi ciput walaupun bersatu yg paling ramai calon, letak jugak dia jadi pm sbb dah dipersetujui begitu, ni nak buat hal pulak! Manifesto pun kelaut, nak duduk kat atas tu lama lama buat apa??? Kalau berhenti sekarang ni pun lagi elok la!! Sudah sudahla tu dgn politik kotor tu!!

    ReplyDelete
  3. Dulu, Budin hanyut, kelabu mata dgn dedak
    Dekat BN & DSN dia lempar pelbagai fitnah
    Kini Budin kembali beriman dgn mendadak
    PH & Cap Munge pula dia sumpah seranah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh


    Kini Budin dah tau siapa intan & siapa kaca
    Sbb dia sudah semakin teguh iman di dada
    Perangai sebenar TDM, kini Budin dpt baca
    Dia tak suka siikap PM, yg mengada-ngada

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  4. Sebenarnya pemuja pemuja AI dan TDM sama sama kena sedar diri. Masing masing berpolitik untuk kepentingan diri, keluarga dan kroni.Tiada kebaikan yg boleh diharap dari keduanya. Seorang terlibat dengan skandal skandal maruah yg sangat memalukan. Lagi seorang dikaitkan dengan skandal skandal kewangan dan gila kuasa yg sangat merugikan rakyat.
    Yg seorang cetuskan krisis kewangan di Malaysia pada 1998. Ekonomi tergugat hingga diperbetul oleh DSN. Kini dilantik manusia ini kembali. Ekonomi merudum kembali. Apakah masih ada mereka yg tak habis kemaruk pemimpin ini yg penuh dusta dan khianah? Apa sebenarnya yg mereka ini dapat? Rakyat tentunya hanya dapat merana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen aku yg kat bawah tu utk ko..salah tempat pulak!

      Delete
  5. Memang setuju sangat dengan apa yang diperkatakan oleh Tn.Budin tu.

    Rakyat memenangkan PH dan hanya memberi mandat kepada Tun untuk menjadi PM interim aje..bukan hingga PRU15. Kiranya 2 tahun tu boleh lah dianggap sebagai bonus aje...kalau ikutkan hati rakyat, mereka tak mahu Tun menerajui pentadbiran negara lagi sekali.

    Cukup2 lah pengalaman dan iguan buruk yang rakyat Msia telah lalui selama 22 tahun dulu tu menjadi pengalaman buruk untuk mereka dan tentu lah tak mahu diulangi sekali lagi di bawah PM ke 7 ni.

    Lagi pun..takde gunanya rakyat Msia, khususnya orang2 melayu berPMkan Tun yang kni ternyata takde kuasa mutlak dalam kerajaan...ternyata yang berkuasa di belakang tabir ialah Tokong Kit Sial dan DAPigs. Takde satu pun keputusan ataupun polisi yang boleh diluluskan tanpa restu dari mereka terlebih dulu...ini sudah menjadi rahsia terbuka yang langsung tak boleh dipertikaikan oleh sesapa pun.

    Lagi lama Tun dipuncak kuasa..lagi bertambahlah kemelut yang dihadapi oleh rakyat, khususnya orang2 melayu. Dah lah dia mengatakan orang2 melayu ni malas dan hanya bergantung kepada tongkat kerajaan untuk hidup..ditambah pula dengan polisi2 Rejim , terutama di bawah kementerian2 yang diketuai oleh menteri2 bukan melayu..yang nampak sangat menindas dan menghimpit kaum melayu bumiputera ni.

    Tengok aje lah..berapa banyak bantuan kepada warga marhaein luar bandar, yang rata2nya orang melayu telah dinafikan ataupun ditarik balik bantuan kewangan dan lain2 sokongan yang dulunya disediakan oleh kerajaan BN kepada mereka.

    Kalau nak diteruskan lagi..memang lah terlalu banyak kerosakan yang telah dilakukan oleh Rejim ini kepada orang2 melayu..tapi malangnya Tun dan menteri2 melayu dalam Rejim hanya mampu melihat saja tanpa berbuat sesuatu untuk menghalang dan membantah tindakan rakus DAPigs ni..

    Tengok aje lah isu TH dengan aset2nya yang telah dipindahkan oleh Ah Beng kepada SPV...hingga sekarang takde satu pun kenyataan yang dikeluarkan oleh Tun berkaitan isu tersebut..ataupun diamnya Tun kerana dia ada sesuatu kepentingan dalam isu tu yang nak disembunyikan dari kita semua????

    Dulu kata ECRL tu adalah projek pembaziran yang bertujuan untuk menggadaikan negara kepada China Merah..tapi kini keluar pulak kenyataan ECRL bakal diteruskan tapi dalam skala lebih kecil. Sapa yang akan mendapat besar dalam projek tu kalau tak kroni2nya seperti TS Vincent dll tu????
    Kalau dah diserahkan pada kroni2..logiknya takkan lah Tun tak dapat sikit pun habuan untuknya????

    Cukup2 lah Tun..berehat lah dengan tenang dan tumpukan pula perhatian kepada menambahkan bekalan untuk hari kemudia..dan serahkan lah tampuk pentadbiran dengan secepat mungkin kepada yang berhak, seperti yang telah dipersetujui oleh majlis kepimpinan perdana PH sebelum PRU14 dulu...tak payah lah nak berdolak dalik dan pusing memusing lagi..boring dan muak pulak rakyat nak melihat sinetron basi Tun tu !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, eloklah berehat duduk rumah sama2 gesek Biola dengan Semah...

      Delete
  6. Dah latu Budin ooiii....awak tak habis2 ckp pasal bnda nie...rasa nk loya nk muntah baca artikel awak nie...cukup2 latu. Sabar k nnti Anwar dah jadi PM dia bagi awak jawatan kt GLC. Tentu Budin suka kn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah nk baca pun loya dan muntah... tak payahlah nak menyondol kat sini.... sibuk aje oink...oink...

      Delete
    2. Budin ni kalau tengok gambo nampak sesuai jadi presiden Petronas atau PNB...

      Delete
    3. Entahla..ini yg pelik sesetengh manusia ni! Kalau dah rasa tempat ni mcm tong taik, buat dok jengah, dok hidu hidu pulak! Pegila tempat lain! Ada ke Budin antar jemputan suruh ko masuk? Pas tu tuduh Budin kemaruk jawatan dlm GLC pulak....jaga adat tu sikit!!!

      Delete
  7. Abis tu najib tu bersih sgt ke? Mmgla dia Tak dituduh curi 1mdb secara direct sbb duit tu pusing sana pusing sini sebelum masuk akaun dia! Jadi x boleh la nak buat pertuduhan mcm tu, nanti salah dari segi technical pulak. Senang nanti dia nak lepas tambahan pulak dgn lawyer yg dia upah bukannya calang2.
    Krisis kewangan, rakyat x terjejas pun hinggalah najib kenakan gst sampai harga barangan melambung. Ekonomi sape yg dia perbetulkan? Ekonomi dia sdiri adala! Melayu yg terima brim bertambah setiap tahun, itupun dia bangga! Pigi dahhhh!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak sucikan DSN Arjuna. Aku bukan pemuja sesiapa. Jika benar dia curi maka hukumlah. Tapi hingga kini tiada satu buktipun diketemui DSN curi duit.
      Fahamlah GST. 170 negara dah amalkan. GST 6% ganti SST 6%. SST cukai bertindih tindih manakala GST Cukai sekali terhadap pengeluaran hingga ke pembelian. GST cukai yg punyai kiraan teliti. Tiada siapa boleh lari darinya. Manakala SST cukai yg boleh dimanipulasi. Ramai peniaga terutama Cina majority yg boleh lari dari bayar SST. Negara kehilangan 25 billion akibat peniaga tipu. Siapa yg untung?
      Rakyat tetap bayar cukai 6% GST atau SST. Sebahagian harga barang lebih tinggi dengan SST akibat ia cukai bertindih. Apakah barang dah murah kini lepas SST? Harga terus naik.
      GST juga merupakan laungan dan fitnah politik sebagaimana 1MDB untuk timbulkan benci rakyat pada BN. Kalau benar segala tuduhan PH sepatutnya ekonomi cemerlang kini. Tapi sebaliknya berlaku. Ekonomi merudum selepas PH perintah.

      Delete
    2. Najib tak curi dgn pecahkan pejabat 1 mdb...duit pelaboran 1 mdb 1 dpusing masuk akaun najib melalui akaun jho lo...temberanglah mr Jebon..

      Delete
    3. Anon, lebih pandai pada SPRM. SPRM sendiri langsung tak kaitkan dengan 1MDB dlm tuduhan. Sudahlah buat andaian sendiri...

      Delete
    4. J (Jebon)
      Krjora,...
      Aiseyyy man, ehat talking talking you, haaaa...??
      No talking talking cock lah, hoiii....!!

      PERBEZAAN KETARA BAK LANGIT DGN BUMI:

      1. Gabenor Bank Negara, TS Zetty lantikan TDM dinobatkan Gabenor Bank Terbaik Dunia Tahunan banyak kali.

      2. Gabenor Bank Negara, TS Dato' Seri Utama Dr. Muhammad bin Ibrahim, lantikan najib razak di pecat dan bakal didakwa salah laku pecah amanah.

      3. Gabenor Bank Negara terbaru, Datuk Nor Shamsiah Mohd Yunus lantikan TDM dinobatkan Gabenor Bank Terbaik Dunia bagi tahun 2018.

      Ini bukti geniusnya Tun Mahathir sebagai pemimpin berkelayakan professional sebagai Doktor Perubatan dan Doktor Kehormat sebagai pentadbir & pemimpin negara.

      Najib apa ada, sekolah pun tak abis tanpa degree. Jika dia terus pimpin negara - alamat semua jahanam dan hanvur. Hutang bertambah, pengangguran mrnhadi-jadi, syarikat & kilang bertambah gulung tikar, harta & tanah negara terus tergadai.

      Kedudukan Gabenor Bank Negara pilihan Tun M dan pilihan najib bukti jelas siapa pemimpin yg benar2 layak dan berkebolehan.

      Delete
  8. Budin makin meroyan .Nuar rilek jer

    ReplyDelete
  9. Apa tunggu lagi Pak Sheikh, langgar je lah Tun tu kalau dah tak sabar.

    Apa pun jangan lupa pesan John Doe, Tun M adalah ketua pasukan yang tidak pernah tewas. Dia tidaklah layak memakai gelaran tersebut melainkan dengan izin dan kehendak Allah juga.

    Pak Sheikh sendiri hanya berasa menjadi golongan yang menang apabila berada di dalam pasukan yang diketuai Tun. Apabila menentang Tun, Pak Sheikh tewas. Inilah adalah hakikat sejarah di antara Pak Sheikh dan Tun.

    Dengan izin Allah juga, Tun M akan kekal menang di dalam kesemua PERTEMPURAN yang ia ketuai sehinggalah yang bathil itu lenyap dan zaman fitnah benar-benar ditinggalkan.

    Langgar Tun sebelum tempohnya berakhir, dan Pak Sheikh akan tewas mutlak.

    Abaikan nasihat John Doe, sekiranya Pak Sheikh merasakan John Doe hanya merepek. Asal kelak jangan cakap John Doe tak payung.

    Wallahu a'lam.

    Nota kaki - John Doe telah berkali-kali menasihati Pak Sheikh melalui blog Tn Budin bahawa kegilaan Pak Sheikh untuk menjadi PM akan membawa kebinasaan kepada Pak Sheikh. Sayang sekali Pak Sheikh tidak dapat menerima nasihat ikhlas ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu sapa beb..nak nasihat2kan Bang Non macam tu haah????

      Delete
    2. JD, apa yg buat saudara taksub gila pada Tun? Orang tua ni bila cakap penuh dusta. Perbuatannya penuh khianah... Cuba cerita sikit.

      Delete
    3. J Pendusta,

      Kesemua pendusta dan ahli fitnah mengetahui di dalam diri mereka bahawa mereka adalah pendusta dan ahli fitnah.

      Kamu J adalah salah seorang di antara mereka.

      Teruskan bersukaria berdusta dan memutarbelit selagi masih ada tempoh kerana tempoh ini akan tamat.

      Kamu bakal tewas mutlak J, asal jangan cakap John Doe tak payung.

      Bersaksilah bahawa kamu sesungguhnya telah pun diberikan peringatan.

      Innalillahi wainna ilaihi raji'un.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    4. John doe cuma ambil berat pasal dsai...biar je lah..

      Delete
    5. Ion doo loyar burok sakit hati kpd anwar..

      Delete
    6. Biar apa pun yang orang lain kata, John Doe adalah sahabat Pak Sheikh yang paling jujur dan ikhlas dengan Pak Sheikh.

      Orang-orang lain yang mahu menolak Pak Sheikh menjadi PM sebab mereka mengharapkan sesuatu untuk diri mereka apabila Pak Sheikh menjadi PM.

      Kekal Tun M, John Doe tidak menerima apa-apa faedah peribadi, turun Tun M John Doe tidak kehilangan apa-apa faedah peribadi.

      Naik atau turun Pak Sheikh, John Doe tidak mendapat atau kehilangan apa-apa kepentingan peribadi.

      John Doe tidak pernah sesekali mencari makan menggunakan saluran politik dan tidak pernah berharap sesuatu kedudukan di dalam politik.

      John Doe sedang memberitahu Pak Sheikh hakikat sebenar yang Pak Sheikh tahu di dalam hati Pak Sheikh iaitulah Pak Sheikh sememangnya tidak mempunyai kelayakan untuk menjadi PM.

      Amat bahaya apabila kita mahu menjadi sesuatu yang tak layak untuk diri kita. Ia akan menjadi punca kebinasaan diri kita. Apabila kita telah binasa, menyesal kemudian tiada gunanya.

      Samalah dengan Tn Budin. Sekiranya ia tahu di dalam dirinya bahawa ia tidak layak untuk memegang jawatan penting di dalam di GLC, jangan idamkannya, ia amat bahaya. Tiada salah menjadi penulis kalau memang itu kebolehan kita.

      Abaikan nasihat John Doe asal kelak apabila binasa, jangan cakap John Doe tak payung.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    7. Sdr John doe! Tidakkah Tuan perasan bahwa Tuan adalah seorg yg riak dgn ilmu yg Tuan ada dan jugak menuduh tanpa sebarang bukti yg sahih terhadap Budin mengatakan beliau mengharapkan jawatan dlm GLC hanya melalui tulisan tulisannya!

      Tuan juga cukup taksub dgn tun sehingga menggangap tun adalah pembawa panji hitam! Anggap Saya sahabat Tuan kerana Saya sedang menasihati Tuan agar tidak tergelincir akibat terlalu taksub. Tun mungkin seorg negarawan, tapi bukanlah pembawa panji hitam. Pembawa panji hitam seorg yg berakhlak seperti sahabat, bukannya seorg yg menanggung dosa hingga ke tua kerana anak isteri tidak bertudung! Juga seorg yg tidak memperlekehkan sunah nabi sepertimana tun. Peperangan yg dimaksudkan jugak bukanlah peperangan dlm memenangi pilihanraya, tetapi peperangan sebenar dlm menegakkan ugama. Pembawa panji hitam adalah seorg yg menyediakan tapak yg kukuh dlm memasyurkan Islam sebelum menyerahkan kepada imam Mahdi. Adakah tun menepati ciri ciri tersebut sedangkan dlm keluarganya sendiri pun tidak kelihatan mereka mengamalkan Islam yg sebenarnya.

      Janganlah kerana taksub, Kita mentafsirkan sesuatu mengikut citarasa kita, kelak akan membinasakan diri kita sendiri. Jangan mengambil sebahagian dan meninggalkan sebahagian yg lain dlm membuat tafsiran kerana dari situlah berpuncanya ajaran yg menyeleweng dari Islam yg sebenarnya.

      Abggaplah ini nasihat ikhlas dri seorg kawan!

      Delete
  10. Sudah laa budin ooi... Awat hang dok kalut sangat....Nak dapat dedah cepat kee...

    ReplyDelete
  11. Tnpa tun, ph sukar mng...telah mncuba bbrpa pru...tnpa tun, anwar kna tnggu setahun utk d ampuni brulah boleh trlibat dgn politik... Kgawatan ekonomi dlu spa slmatkn ngara? Tun atau anwar? Jka d lihat, Azmin lbih layak jd pm, brwibawa, btsih, d sukai rkyat... Anwar pula??? Wlu tlah d ampuni tp kes nya ttp jd knangan... Spatutnya anwar relax dlu jgn trhegeh tsk sbat nk jd pm...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH menang pun apa dapat? Kafir dapat kuasa lebih dan mencabar syariat. Org Islam dibunuh kejam oleh hindu. Aset GLC dijual termasuk aset TH dan Khazanah. Ekonomi merudum? Belum cukup bala atas pilihan kafir dan liberal sebagai auliya'?

      Delete
  12. Ehmmm...awat yang kalut sangat Budin?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tajuk "TUN MAHATHIR HANYA PERDANA MENTERI SEMENTARA, TOLONGLAH JANGAN MENGADA-NGADA" pun dah level setaraf Kojolla & Tongeng....!!

      Delete
    2. SeWAJIBnya lah Tun sebagai negarawan terulung menerima teguran tu dengan berlapang dada...jangan sampai kena usul undi tak caya pulak dalam parlimen, baru nak turun dari tahta tu...turun lah selagi rakyat tengah ada rasa hormat lagi pada Tun !!!!

      Delete
  13. budin dah jadi gila, tak boleh berubat. Anwar tak sibuk budin jadi sebuk. Dinasihat jangan lupa makan ubat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini blog ko ker?....sukahati budin lah nak gila ke ape ke...

      Delete
    2. Budin tak kata apa pun hang sibuk pasal apa hang kena makan ubat bukan budin kenna makan ubat

      Delete
    3. Masuk rumah org tu, kenalah jaga kelakuan tu sikit. Tuan rumah pun nak di balun, kurang hajor namanya!

      Delete
  14. Madey pakar pecah belah dengan divide and rule...muka selamba...

    ReplyDelete
  15. Kempen burukkan raja-raja sudah bermula

    Firdaus Muhammad
    4 Jan 2019, 6:38 pm (Dikemaskini 4 Jan 2019, 6:46 pm)

    A A
    ULASAN | Sudah banyak spekulasi berkeliaran berkenaan isu peletakan jawatan Yang di-Pertuan Agong dan pelantikan YDPA yang baru.

    Macam-macam teori yang dikongsi oleh netizen, lebih-lebih lagi berkenaan tindakan Tun Mahathir untuk mencampuri urusan Majlis Raja-Raja dalam memilih YDPA yang baru.

    Mengikut senarai pemilihan, Sultan Pahang layak menjadi YDPA seterusnya diikuti oleh Sultan Johor dan Sultan Perak.

    Namun terdapat berita yang mengkhabarkan bahawa Sultan Pahang tidak berminat untuk menjadi YDPA dan tentunya nama Sultan Johor sebagai YDPA menggerunkan Tun Mahathir.

    Atas sebab inilah, Tun Mahathir telah berkongsi satu peringatan kepada raja-raja bahawa mereka tidak akan terkecuali daripada pelaksanaan undang-undang melalui blog bertajuk “rule of Law” yang secara jelas, berat dengan ugutan terhadap raja-raja.

    Prinsip ‘rule of Law’ memang wajar ditegakkan tanpa pengecualian. Namun dalam konteks sekarang, prinsip ini bagaikan diguna hanya untuk tujuan politik dan tidaklah ikhlas untuk menegakkan undang-undang.

    Di mana prinsip 'rule of law?'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rule of law keatas raja terpakai boila raja ketuk kepala madey..

      Delete
    2. Hanya golongan tidak bermoral saja boleh terima PEMIMPIN YANG ROSAK AKHLAK.
      .....aney ada erti?....

      Delete
    3. Habis hbm nak tanya skit, kalau sokong org yg menghina sunah nabi nak panggil apa? Sedangkan nabi pernah bersbda bahwa tidak akan sesat umatku selagi mereka berpegang kepada Al Quran Dan sunah ku! Aneyyyy! Tlong jawab bolehka? Yenadeyyyy!!

      Delete
  16. Azmin sudah besar kapla sejak dilantik menteri ekonomi yag tak berjaya...

    Azmin berani secara terang menyatakan kpd anwar nak cabar anwar...anwar dengan berani jawab kpd azmin I wiil take on...

    Pecat saja sikeparat ni..

    ReplyDelete
  17. Azmi dan konco2 nye mula gelisah bila anwar lantik rafizi dan saifudin nasution unruk apit azmin dlm mpp...

    ReplyDelete
  18. Tun sudah mkn garam berguni2 spanjang hidup. Hang budin kot baru 1 kilo. Who are you to say tun ngada2. Hang yg bapak segala ngada ngada, of course, atok segala ngada ngada is your boss al jubb. Dah lah tu. Jgn haprak sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SL, Tun terlebih makan garam kot. Pasal tu ekonomi kini merudum bawahnya. Dulu dah merudum teruk masa 1998. Buat apa taksub sangat dengannya....

      Delete
    2. Garam tun sudah tawar bro....madey dan azmin gagal...

      Masa dlm BN madey powerful...dalam PH madey pengerusi yg tak ade kuasa veto...

      Dia cuba gunakan azmin untuk singkirkan anwar....Anwar bijak sudah kepit kepala azmin....tengoklah azmin bertempik marah kerana anwar lantik rafizi dan saifudin dlm mpp untuk apit azmin....kalo azmin bijak dan kuat dia cool...

      Bila bertempik menandakan dia ketakutan kerana blm kuat dlm pkr.....konco azmin pon melalak ketakutan...

      Delete
    3. Kesian rakyat yg merana akibat ekonomi merudum. Mereka sibuk gaduh untuk berebut kuasa sama sendiri. Begitulah nasib Pakatan liberal dan kafir ini.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. J (Jebon)
      Krjora,...

      Aiseyyy man, what talking talking you, haaaa...??
      No talking talking cock lah, hoiii....!!

      PERBEZAAN KETARA BAK LANGIT DGN BUMI:

      1. Gabenor Bank Negara, TS Zetty lantikan TDM dinobatkan Gabenor Bank Terbaik Dunia Tahunan banyak kali.

      2. Gabenor Bank Negara, TS Dato' Seri Utama Dr. Muhammad bin Ibrahim, lantikan najib razak di pecat dan bakal didakwa salah laku pecah amanah.

      3. Gabenor Bank Negara terbaru, Datuk Nor Shamsiah Mohd Yunus lantikan TDM dinobatkan Gabenor Bank Terbaik Dunia bagi tahun 2018.

      Ini bukti geniusnya Tun Mahathir sebagai pemimpin berkelayakan professional sebagai Doktor Perubatan dan Doktor Kehormat sebagai pentadbir & pemimpin negara.

      Najib apa ada, sekolah pun tak abis tanpa degree. Jika dia terus pimpin negara - alamat semua jahanam dan hancur. Hutang bertambah, pengangguran menjadi-jadi, syarikat & kilang bertambah gulung tikar, harta & tanah negara terus tergadai.

      Kedudukan Gabenor Bank Negara pilihan Tun M dan pilihan najib bukti jelas siapa pemimpin yg benar2 layak dan berkebolehan.

      Delete
  19. Tq saudara shahabudin, DSAI selayaknya PM selepas TUN M.

    ReplyDelete
  20. Pantun ini tak kena mengena
    Orang hidup ataupun mati
    Hanya dialog di sini sana
    Kerana ada orang tak reti!
    ____________________________

    Tiap hari meraung,menangis
    Macam budak nak beli mainan
    "lambatnya bos..aku nak kuis
    Tak sabar lagi nak rasa penganan!"

    ' nanti ku fikir..apa nak buat
    Kau tibai merata rata
    Aku risau si tua kuat..
    Masih steady bawak kereta!'

    " aku pun teruk bos..ramai dah kutuk
    Sebab aku dah jadi belukang
    Dulu bos..kau ku ketuk
    Aku kata kau pintu belakang!"

    " Pastu bos..aku kata
    Muka kau takde cahaya
    Takpe bos..kau banyak harta
    Cikit kasi bos..lu wa caya!"

    'Hang ni jangan loklak camni
    Teruslah tibai..kita dah janji
    Kau tibai,mesti berani
    Kalau tak..takde gaji!'

    "camna tu bos..takkanlah gaji
    Sekali tenung..terliur glc
    Kan bos sudah berjanji
    Bos selalu air liur basi!"

    'kau ni kang..nak ke tak?
    Aku sudah banyak berabis
    Tengok kepala hampir nak botak
    Harap daging..Tun bagi kobis!'

    "ok bos..aku setuju
    Tiap hari ku tibai Tun
    Bos janji kereta laju?
    Nak BM taknak Proton!"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Usah berangan la al Tuanan Bloq!

      Nanti ko dapat tisu je!!

      yiiiiippiiiiii.....aaa....aaaaa

      Delete
  21. Kih kih kih saudara budin... Katalah apa sj pd tun tp jgn dok perasan dgn kata2 hang dlm blog ni blh merubah ketatapan Allah. Allah dah tetapkan tun m yg jd pm, brp lama dia nak jd pm pun Allah juga yg tetapkan bukan hang budin oiiii... Jgnlah dok meroyan sgt, sy risau kalau tak terkawal meroyan terus jd sasau. Ingat Allah byk2 semoga hati jd lebih tenteram.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 500000000000% saya sokong kepada ulasan tuan!

      yiiiiiiipiiiiiiii...aaa.....aaa

      Delete
    2. Saya juga menyokong 10000/10000.

      Sayang sekali masih ada manusia yang menyangka ketetapan manusia berada di tangan manusia.

      Sia-sia dok ulang sebut 'wamakaru wamakarallah wallahu khairul maakiriin' dua dekad lalu, langsung tak faham apa yang disebut.

      Innalillahi wainna ilaihi raji'un.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    3. Untuk selepas saat ini tiada sape yg tahu taqdir tuhan...mungkin madey masih pm mungkin lepaskan jawatan dan mungkin kojol...semua dlm ilmu Allah...

      Delete
  22. Kalau Bersatu bertanding dengan logo cap mungenya sendiri dalam PRU 14 lepas..dah tentu lah nak menang 5 kerusi parlimen pun perit..Tun kena ingat jasa Bang Non dan PKR yang sudi meminjamkan logo mereka pada Bersatu tu ..betul tak Tun ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu ANDAIAN BODOH BRO>>>>

      cAP BUNGE separuh roboh selepas Jibbo haramkan!

      Kalu tidak..menang besar!

      POLITIK NI STRATEGI!

      mACAM KAU...bila Jibbo dah tewas,sekarang tukar
      kulit jadi batu api!!

      jom kita gelak woiiiiii!!

      kahhhh kahhhhhhhhhh kahhhhhhhhhhhh kahhhhhhhhhhhhhhhh

      kahhhh kahhhhhhhhhh kahhhhhhhhhhhh kahhhhhhhhhhhhhhhh

      Kejora oiiii...ni kami gelak kat hang!!

      kahhhh kahhhhhhhhhh kahhhhhhhhhhhh kahhhhhhhhhhhhhhhh

      kahhhh kahhhhhhhhhh kahhhhhhhhhhhh kahhhhhhhhhhhhhhhh

      Delete
    2. Tengok aje lah...Bukan main tamak lagi Bersatu nak bertanding kat semenanjung sampai 50 kerusi parlimen, paling banyak dalam kalangan PH..tapi menang tak sampai pun 50%..malah 4O% pun tak dapat.

      Itu bertanding dengan logo PKR..cuba bayangkan guna logo sendiri..kirim salam di angin lalu lah bahai!!!!

      Delete
    3. Dgn nama yg sangat besar bakal pm tapi menang 13 kerusi ditewaskan oleh umno...

      Tandanye majoriti melayu tolak tun madey

      Delete
    4. Memangpun Anon. 75% Melayu sokong PAS atau UMNO. Pakatan ini mendapat sokongan jumhur orang kafir. Akhirnya ramai kafir yg berkuasa dalam kerajaan. Akibat pengkhiatan Tun dan AI pada agama dan bangsa. Mereka yg taksub dokong pimpinan ini hanya bebankan akhirat. Kita hanya duduk dan pandang mereka hancurkan sama sendiri. Malangnya ekonomi negarapun terus hancus. Pandai benar Menteri Ekonomi kita.

      Delete
    5. Apa buktinya - data statistik terperinci mana...??

      Toksah temberang batu karang ikut nafsu dodol. Mana logiknya 75% Melayu sokong PAS atau UMNO sedangkan Melayu adalah pengundi majoriti.

      Delete
    6. Rajin-rajinlah membaca Othman. Orang yg tak suka baca dan hanya terikut ikut taksub pada pemimpin tertentu senang sangat tertipu. Link bawah dari FMT - media pujaan saudara;
      https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2018/06/14/laporan-95-cina-tapi-hanya-30-melayu-sokong-ph/

      Delete
    7. Aku takkan baca artikel2 sampah yg tsk berintigriti.

      So, produce us what siurce or article that you read. Data statistik terperinci mana, kamu nak temberang auta kerrr....??

      Delete
  23. Al- Bodin al roti canai kosong+ teh tarik
    Nama ko dah kotor kini
    Ingatkan aku, ko bloger pejuang negara
    Ropanya ada udang di sebalik mee

    Ko nak masuk GLC ka!!!!

    Udah lah Al-Bodin al roti canai
    Rezki kau sebagai penulis buku!!

    Buatlah kerja tuuu!!!

    Nanti orang biasa masuk GLC jadi gelabah!
    Banyak duit depan mata!
    Nanti ko sapu....last-last masuk penjara sebelah Jibbo!

    yiiipppppppiiii a......a....

    kahhhh kahhhhhhhhhh kahhhhhhhhhhhh kahhhhhhhhhhhhhhhh

    kahhhh kahhhhhhhhhh kahhhhhhhhhhhh kahhhhhhhhhhhhhhhh

    Bodin oiiii...ni kami gelak kat hang!!

    kahhhh kahhhhhhhhhh kahhhhhhhhhhhh kahhhhhhhhhhhhhhhh

    kahhhh kahhhhhhhhhh kahhhhhhhhhhhh kahhhhhhhhhhhhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pejuang negara tak sama dengan pejuang parti

      Delete
    2. Pejuang negara jiwanya berjiwa rakyat...pejuang parti ada macam2 ada




      Delete
    3. Ya tak ya bro>>>

      Salah satunya berangan nak AJK GLC..wow...

      Delete
    4. Ketua bagian bersatu yg nak kontrak kerajaan..

      Delete
  24. Apapon TQ, bro Budin,

    kerana....

    Di sini ku kenali cinta baru!
    Di sini ku ditemukan gadis mata biru!

    Di sini, terdampar lesu rakan semayaku!!!
    Dialah Al-Kejora...bukan salah ku!!

    Kini dia dah sedu!!!
    Lihat....tiada lagi pantun ilusinya...
    Tiada lagi ratapan cinta angganannya!

    Orang dah tewas katakan!!!

    Sori bro Kejora!

    Kenduri datang ye...tolong persembahkan silat ye!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah makin teruk sewel, si Gora tiga suku
      Meroyan dia bila Tun makin ditaji & paku
      Tak abis2 dia gila si Mas bakal isteri aku
      Tapi sketsa palsu dia kini sudah tak laku

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    2. Rentikan lah Gora, illusi dan syok sendiri
      Ini aku nak ingatkan ko, tarikh 5 Februari
      Aku dan si Mas dah nak jadi suami isteri
      Jgn lupa ya bro, jemput le ko dtg kenduri

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
  25. Kesian, Budin kena serang. Begitulah adab pendokong taksub buta Tun. Mata hati dah tertutup. Tak nampak lain pada wajah Tun depan mata. Walau manusia ini banyak rosakkan negara. Mungkin di padang masyar baru kita tahu perbuatan taksub buta yg jahil ini. Tun pun tiada kuasa beri syafaat. Kesedaran ketika itu tiada guna.

    ReplyDelete
  26. Ni article n komen sgt sgt bagus n tepat!!!! Harap Azmin n team sedar sudahlah hijack pkr n hak dsai..

    ReplyDelete
  27. Nampak nya Sdr Shaahbudin sudah mengarut, mengata Tun Dr Mahathir mengada ngada.

    Kalau ada ganjaran yang sudah diterima atau dijanjikan kpd nya bagi mempromosikan Anwar dapat pegang jawatan PM cepat, ganjaran itu mungkin besar.

    Tak pernah lihat Shahbudin mulut celupar. Sudah mula sekarang.

    Maka dia perlu di balun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shahabudin sudah give up dgn madey yg kuat kencing pekat ...madey tak mampu tingkatkan ekonomi ringgit komoditi dan bskl yg merosot sejak 8 bulan lepas...

      Tun madey reka hutang 1 triliun untuk tutup kelemahan...

      manipesto bukan kitab suci..

      Delete
    2. Yang kencing tuu kau.... !!
      Asyik cabut lari dari berdepan dgn aku dgn alasan tak munasabah - sibuk menyibuk lah, spek hitam lah, balik kedah lah, mas datang kotor lah.

      Sebenarnya kau takut, kan kan kan....??

      Delete
  28. salam... dan salam perjuangan

    testing...123
    akan join kembali
    after tahun baru cina
    bersama tuan budin
    menggempur dan melanyak SITUA KUTTY
    selepas 6/7 bulan
    bertapa di luar negeri

    dan kini ku kembali
    untuk beraksi
    menyelamatkan negara dicintai

    ReplyDelete
  29. budinnnnn......apa pak sheikh dok buat nii.....lepas failed kajang move ni pd move pulak.

    tiap kali pak sheikh bukak mulut, mesti tengah jogging kat pantai......he he he.....siap body guard dah macam terump pulak.

    pak sheikh ni, kalau kena puji sikit......huisshhh...senyum sampai ke telinga!

    jgn meroyan budin oooiii

    ReplyDelete
  30. waklu Budin.
    Tanpa jaja nama TDM masa PRU14, Najib confirm masih PM hingga sekarang.
    Meroyan betol Budin ni. Hahaha.
    Takut kena cekmate ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukankah lebih baik kalau DSN masih PM. Ekonomi negara jauh lebih maju bawahnya. Naik Pakatan terus hancus. Inikah impian saudara?

      Delete
    2. J (Jebon)....

      PERBEZAAN KETARA BAK LANGIT DGN BUMI:

      1. Gabenor Bank Negara, TS Zetty lantikan TDM dinobatkan Gabenor Bank Terbaik Dunia Tahunan banyak kali.

      2. Gabenor Bank Negara, TS Dato' Seri Utama Dr. Muhammad bin Ibrahim, lantikan najib razak di pecat dan bakal didakwa salah laku pecah amanah.

      3. Gabenor Bank Negara terbaru, Datuk Nor Shamsiah Mohd Yunus lantikan TDM dinobatkan Gabenor Bank Terbaik Dunia bagi tahun 2018.

      Ini bukti geniusnya Tun Mahathir sebagai pemimpin berkelayakan professional sebagai Doktor Perubatan dan Doktor Kehormat sebagai pentadbir & pemimpin negara.

      Najib apa ada, sekolah pun tak abis tanpa degree. Jika dia terus pimpin negara - alamat semua jahanam dan hanvur. Hutang bertambah, pengangguran mrnhadi-jadi, syarikat & kilang bertambah gulung tikar, harta & tanah negara terus tergadai.

      Kedudukan Gabenor Bank Negara pilihan Tun M dan pilihan najib bukti jelas siapa pemimpin yg benar2 layak dan berkebolehan.

      Delete
  31. penjilat2 najibut oh....dok diam2 elok2.....dulu sikit punya kutuk pak sheikh, ni dah jilat pak sheikh pulak dah........terutama geng kepala butuh!

    yang ngaku keje kebun....tapi iq bingai!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payahlah kutuk DSN. Lagi pikul dosanya. Memang dah diramal pada dulu perentapan ini. Betul betul terjadi. Akhirnya rakyat juga merana. Ekonomi merudum. Bila nak buang taksub buta Dad?

      Delete
    2. j, aku bukan taksub. siapa yg boleh buat keje, aku sokong. sama la dgn najibut....dia buat tahi je...jadi aku tak sokong. pak sheikh pun sama......pasal pak sheikh, ko tak yah nak kelentong aku....he he he

      pasal ekonomi, ko cakap macam senang...ptuii. aku dah 2 tahun nak turn around 1 company yg dah hampir bangkrap sebab managment lama macam najibut!

      2 tahun, baru stabil operation tapi masih in the red. jadi kalu 6 bulan nak turn around a country economy lepas dikejekan oleh najibut....u r dreaming!

      please be realistic! fact is fact, najibut destroys the country!

      Delete
    3. Masa DSN ekonomi cantik. Naik Tun terus hancus. Lepas tu salahkan DSN. Dulu bawah Tun ekonomi hancus teruk pada 1998. Ringgit merudum paling teruk dari 2.4 ke 4.8. Kemudian turun sikit pada 3.8. Berapa kali nak kena tipu dengan Tun? Berapa kali nak Tun hancuskan ekonomi dan naikan kroni...

      Delete
    4. J (Jebon)....

      PERBEZAAN KETARA BAK LANGIT DGN BUMI:

      1. Gabenor Bank Negara, TS Zetty lantikan TDM dinobatkan Gabenor Bank Terbaik Dunia Tahunan banyak kali.

      2. Gabenor Bank Negara, TS Dato' Seri Utama Dr. Muhammad bin Ibrahim, lantikan najib razak di pecat dan bakal didakwa salah laku pecah amanah.

      3. Gabenor Bank Negara terbaru, Datuk Nor Shamsiah Mohd Yunus lantikan TDM dinobatkan Gabenor Bank Terbaik Dunia bagi tahun 2018.

      Ini bukti geniusnya Tun Mahathir sebagai pemimpin berkelayakan professional sebagai Doktor Perubatan dan Doktor Kehormat sebagai pentadbir & pemimpin negara.

      Najib apa ada, sekolah pun tak abis tanpa degree. Jika dia terus pimpin negara - alamat semua jahanam dan hanvur. Hutang bertambah, pengangguran mrnhadi-jadi, syarikat & kilang bertambah gulung tikar, harta & tanah negara terus tergadai.

      Kedudukan Gabenor Bank Negara pilihan Tun M dan pilihan najib bukti jelas siapa pemimpin yg benar2 layak dan berkebolehan.

      Delete
  32. Seperti yg diberitau dulu. PH ini adalah serupa pakatan serigala. Bila dah bunuh magsa akan berebut bangkai. Tenguk blog Budin kini. Kedua dua puak pentaksub tengah berentap. Jadi keldai pimpinan yg tercemar. Sedarlah saudara.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu silap besar..!!

      Hewan buas yg taringnya mengerikan itu adalah anjing buas belaan Najib & rosmah - Irwan Serigala.....!!

      Delete
  33. Ph menang kerana pengundi. bukan tun m bukan ds anwar tapi janji hendaklah ditunaikan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madey capati janji manipestol ..kencing pekat..

      Delete
    2. Unknown
      Kejora

      FAKTA BUKAN AUTA
      1. Pembangkang selamanya tanpa TDM gagal.
      2.Pembangkang pimpinan TDM berjaya buat julung2 kali dalam sejarah mengambil alih pentadbiran nrgara.

      Delete
  34. Sebenarnya memang wajar Tuan Budin ingat2kan negarawan ulung itu akan janji2nya dulu. Tak salah ingat mengingatkan. Terutama apabila ada golongan dalam ppbm yang dah mula meroyan pasal TDM kerap ungkit pasal tempoh masanya dah separuh berlalu....

    ReplyDelete
  35. mr j, u wrote like u know better about malaysian economy and how to run a business.

    please, we all know your sense on economy. the kacang putih seller is far knowledgeable than u!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Marah benar Dad. Did I not tell ekonomi will merudum under Pakatan because they had absolutely no policies? Only popular promises to fool voters. Promises that are now broken. Did I not tell you they will fight each other for power once BN defeated? Did these not come true. How long are you going to live in denial. The sad part is the country will suffer due to gullible people like you....

      Delete
    2. Dad ni sorang lagi pentaksub Tun yg perasan dia sorang jer yg handai dlm bab ekonomi! Org besar korporat la katakan! Dan dia juga yg arif pasal hal peribadi nuar. Agaknya dia ni pun yg jenis terus tonggeng bila ada org nak liwat mcm si saiful tu! Tak melawan! Nampak mcm high flyer, tapi tak boleh nak pakai logik akai...pigi dahhh!

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. J (Jebon)....

      Aiseyyy man, what talking talking you, haaaa...??

      No talking talking cock lah, hoiii....!!

      PERBEZAAN KETARA BAK LANGIT DGN BUMI:

      1. Gabenor Bank Negara, TS Zetty lantikan TDM dinobatkan Gabenor Bank Terbaik Dunia Tahunan banyak kali.

      2. Gabenor Bank Negara, TS Dato' Seri Utama Dr. Muhammad bin Ibrahim, lantikan najib razak di pecat dan bakal didakwa salah laku pecah amanah.

      3. Gabenor Bank Negara terbaru, Datuk Nor Shamsiah Mohd Yunus lantikan TDM dinobatkan Gabenor Bank Terbaik Dunia bagi tahun 2018.

      Ini bukti geniusnya Tun Mahathir sebagai pemimpin berkelayakan professional sebagai Doktor Perubatan dan Doktor Kehormat sebagai pentadbir & pemimpin negara.

      Najib apa ada, sekolah pun tak abis tanpa degree. Jika dia terus pimpin negara - alamat semua jahanam dan hanvur. Hutang bertambah, pengangguran mrnhadi-jadi, syarikat & kilang bertambah gulung tikar, harta & tanah negara terus tergadai.

      Kedudukan Gabenor Bank Negara pilihan Tun M dan pilihan najib bukti jelas siapa pemimpin yg benar2 layak dan berkebolehan.

      Delete
  36. Puak Bersatu memang nak madey pegang lebih lama kerana blm dapat habuan...

    Rashid naib presiden sudah sound mintak projek..bodoh kata Rasid kalo tak guna kuasa...belang sebenar puak bersatu sudah di tunjukkan...lu pikir lah sengkili..

    ReplyDelete
  37. Di manakah juga prinsip ‘rule of law’ dalam kes kematian anggota bomba arwah Adib? Rusuhan kuil yang telah bertukar menjadi rusuhan perkauman kerana diapi-apikan oleh ahli-ahli politik yang tidak bertanggungjawab telah mengorbankan nyawa seorang penjawat awam yang sedang menjalankan tugas.


    Hingga hari ini, masih tiada berita keadilan akan ditegakkan. Dalam kes yang sama, prinsip ‘rule of law’ turut dibelakangkan apabila keputusan mahkamah dengan sesuka hati telah dihiraukan oleh kerajaan apabila kuil tersebut ingkar untuk berpindah walaupun wang pampasan telah diambil.

    Begitu juga dengan peristiwa berdarah Memali. Di manakah prinsip ‘rule of law’? Sehingga kini ramai masih tertanya-tanya kenapa begitu ramai anggota keselamatan dikerah untuk menangkap seorang Ibrahim Libya?

    Pemimpin Pakatan Harapan yang dahulu memperjuangkan pembentukan Suruhanjaya Diraja untuk mencari kebenaran sekarang diam membisu apabila sudah berkuasa.

    Dr M, PH amat hipokrit

    Apa sebenarnya nilai prinsip ‘rule of law’ bagi Kerajaan Pakatan Harapan? Bukti-bukti yang disenaraikan secara terang menunjukkan bahawa Mahathir dan kerajaannya amat hipokrit dalam menegakkan dan serta menghormati undang-undang. Mereka bukanlah malaikat seperti yang mereka ingin tonjolkan.

    Lebih penting lagi, perkongsian blog bertajuk ‘rule of Law’ ini adalah satu permulaan rasmi kempen media memburukkan raja-raja oleh Mahathir walaupun sebelum ini penasihat kanan beliau A Kadir Jasin telah pun secara tidak rasmi memulakan kempen memburukkan YDPA.

    ReplyDelete
  38. Saudara ni berhambakan duit harta benda sebab tu benda dah jelas salahguna kuasa, rasuah atas bawah tak kira kecik besar, masih nak mempertahankan dsn.
    Gali lubang tutup lubang dengan meminjam ceti sana sini, menjual harga diri, maruah bangsa dan menjual tanahair semata² ingin kekal berkuasa, itu saudara nampak kemakmuran di bawah kerajaan dsn?
    Allah telah tarik kuasa dia dan mengembalikan kuasa itu kpd mamak bendahara keturunan Yaman bukan suka². Semua benda yang kita tak nampak & dalam rahsia Allah ada bersebab.
    Jika TDM mengambil alih kerajaan dengan sistem yang cantik tersusun, pegawai² kerajaan lebih byk beramanah dpd yg tak beramanah, jika kedudukan kewangan dalam keadaan baik dan sedikit berimbang, jika dasar² & keputusan² kerajaan terdahulu tidak mencekik dan merugikan, tentulah TDM sedang memimpin dengan selesa tetapi TDM masih tersenyum & bersedia memikul beban, maka tempoh fasa pemulihan yang lebih panjang tentulah diperlukan. TDM bukan Ultraman Superman boleh sihir silap mata dalam 1 malam, Malaysia kembali makmur bertuah. Hanya orang yang sudah terbiasa hidup mewah tak tahan hidup susah di bawah kerajaan yang baru berusia 7 bulan sebab fulus yang dulu masuk poket tak kenal halal haram, dah sebati jadi darah diri sendiri, bini petah anak² menjadikan diri kita resah gelisah bila kita diuji susah.
    Semoga TDM diberi kekuatan dan kebijaksanaan serta ilham dalam memimpin Malaysia sekurangnya sepenggal dan menyerahkan semula kpd rakyat untuk memih kerajaan baru dan PM baharu secara demokratik bukan dengan cara serah baton ikut suka² pemimpin macam Malaysia atok nenek dia punya.
    Tunjuk jantan dengan PRU, tunjuk jika anda pilihan majoriti rakyat @ anda sebenarnya tidak mampu menawan hati rakyat Malaysia tanpa NAMA TDM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa madey memerintah berpuluh billion telah hilang kerana forex perwaja maminco bmf mas proton dan bail out...masa pengganti madey ambil alih ade ker wang hilang berpuluh billion jugak?...1 mdb hilang wang pinjaman usd 4.5 billion sahaja...

      Delete
    2. Heran, kenapa TDM tidak didakwa di mahkamah ketika AG, Polis, Bank Negara, Badan Kehakiman dikuasai oleh bekas PM merangkap Menteri Kewangan Najib Razak.

      RCI anjuran Najib pun 'mati pucuk' tak ada tenaga bathin untuk mendakwa & mengheret TDM ke muks pengadilan.

      Sah2...Kejora pun sembang kencang tanpa asas & bukti kukuh.

      Sorry, ini hanya tohmahan kosong saja, terutama Kejora memekak melolong tak berani tunjuk diri sebenar bagai baling batu sembunyi tangan.

      Delete
  39. Aku tidur awal tadi, kini dah bangun semula
    Solat sunat & baca al-Quran tambah pahala
    Seronok, kian ramai penentang panji Kerala
    Boleh tahan juga mlm ini Tun ditaji dan tala

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insaflah, riak nunjuk2 bersolat tak pernah dibuat orang, hoii..!!

      Kau bertelor sebiji riuh sekampung
      Buat ibadat terpekik terlolong
      Memaksa orang minta disanjung
      Hidung tak mancung pipi tersorong

      Selain itu, Kejora tergamak menghina cerca zat Allah SWT dgn ungkapan kejinya.....

      "Allah meliwat Tun Mahathir dunia akhirat".

      Naudzubillah.....!!

      Delete
    2. Udah2 lah Sumah janda tunang tok Gora
      Berapa kali aku mau jelaskan, ini perkara
      Tulisan itu, bukan datang dari cgu Kejora
      Bukan ke Doe dah kata ia dari Virgo Lara

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    3. Kau beralasan, membohong, berangan, cakap besar di alsm siber jer, berani buat tak berani bertanggung jawab, takott, pengecut, kan kan, kan...??

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Udah2 lah, Suman kedi tua renta
      Semua org tahu, nko punya aota
      Nko hanya hebat pada kata-kata
      Kat Dtrn Merdeka, jadi orng buta

      Kah kaahh kaaahh kaahh kaahh

      Delete
  40. Mana dah menghilang, Suman bapok tua
    Tadi dajjal ini ada berlegar dlm pukul dua
    Udah sembunyi kah dia, ini syaitan barua
    Agaknya dgn Kejora dia takut nak bersua

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku sentiasa ada, guna pakai nama sebenar, tanpa takut berselindung/sembunyi pelbagai nama samaran macam kau.

      Delete
    2. Udah2 ler Suman kufur tidak ada agama
      Aku kenal ko ini memang udah sgt lama
      Nanti, aku ludah muka ko, kahak gelema
      Bila masa yg aku ini, pakai banyak nama

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    3. Kau beralasan, membohong, berangan, cakap besar di alsm siber jer, berani buat tak berani bertanggung jawab, takott, pengecut, kan kan, kan...??

      Delete
    4. Mampukah engkau meludah aku...??

      Jika berani, datanglah jumpa aku besok, lusa atau lusa, barulah jantan namanya....!!

      Oh yer 'Sabtu & Ahad hujung minggu ini hari rehat tak bekerjalah..!!

      Tapi kau pengecut, TAKOTTTT, tak gitu, kan kan kan....??

      Delete
    5. Apa ker jadah, nak perlukan hari Minggu
      19 Mei udah janji, ngko siap je ler tinggu
      Terima lah nanti, penangan dari ini cikgu
      Nak tengok sengetnya ngko punya dagu

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    6. Kau beralasan, membohong, berangan, cakap besar di alsm siber jer, mulut celupar biadab tak berani bertanggung jawab, takott, pengecut, kan kan, kan...??

      Alasan kemalangan lah, kemalingan lah, mas datang kotor lah, sibuk menyibuk lah, spek hitam lah, entah aper aper lah lagi nanti dia nak reka.

      KEJORA PENGECUT...,!!

      Delete
    7. Udah2 lah, Suman kedi tua renta
      Semua org tahu, nko punya aota
      Nko hanya hebat pada kata-kata
      Kat Dtrn Merdeka, jadi orng buta

      Kah kaahh kaaahh kaahh kaahh

      Delete
  41. Mas@Nur Hidayah, gadis ayu sopan santun
    Dia terpikat kat aku dulu, dek kerana pantun
    Kini, dia tak masuk blog, sekadar menonton
    Rasa nya kalau dia ada, dia juga serang Tun

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Mas kasi tahu aku, dia mcm tersilap langkah
    Terpengaruh dek manifesto, PH dia pangkah
    Apa2 pun 5 hb Feb nanti kami akan bernikah
    Cuti sem1 ni kami nak pergi umrah di Mekah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  42. Suman kedi, muka tak ubah bontot sampan
    Jauh beza dgn cgu Kejora yg kacak tampan
    Ingat Wak, 19 Mei nanti, kita akan berdepan
    Aku mahu lepas, segala dendam tersimpan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa barang 19/5/19 - Asyik cabut lari dari berdepan dgn aku beralasan tak munasabah - sibuk menyibuk lah, spek hitam lah, balik kedah lah, mas datang kotor lah.

      Sebenarnya kau takut, kan kan kan....??

      Delete
    2. Usah nak aota ler Suman sotong lembut
      Bila masa nya aku ni lari cuba nko sebut
      1/2/18, mmg sah ngko itu lah yng cabut
      Dgn spek hitam, spt org buta berserabut

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    3. Hmmmm.....masih jugak berauta, menafi, membohong, syok sendiri di fantasia alam siber lah kamu.

      Spek hitsm dijadikan alasan. Tak hal itu untuk mempermudahkan kau mengenali akulah, bongok...!!

      Jika berani, datanglah jumpa aku besok, lusa atau lusa, barulah jantan namanya....!!
      Oh yer 'Sabtu & Ahad hujung minggu ini hari rehat tak bekerjalah..!!

      Tapi kau pengecut, TAKOTTTT, tak gitu....??
      He he he

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Jika berani, datanglah jumpa aku besok, lusa atau lusa, barulah jantan namanya....!!
      Oh yer 'Sabtu & Ahad hujung minggu ini hari rehat tak bekerjalah..!!

      Tapi kau pengecut, TAKOTTTT, tak gitu....??
      He he he

      Delete
    6. Apa ker jadah, nak perlukan hari Minggu
      19 Mei udah janji, ngko siap je ler tinggu
      Terima lah nanti, penangan dari ini cikgu
      Nak tengok sengetnya ngko punya dagu

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    7. Kau beralasan, membohong, berangan, cakap besar di alsm siber jer, berani buat tak berani bertanggung jawab, takott, pengecut, kan kan, kan...??

      Alasan kemalangan lah, kemalingan, lah, mas datang kotor lah, sibuk menyibuk lah, soek hitam lah, entah aper aper lah lagi nanti dia nak reka.

      KEJORA PRNGECUT...,!!

      Delete
    8. Udah2 lah, Suman kedi tua renta
      Semua org tahu, nko punya aota
      Nko hanya hebat pada kata-kata
      Kat Dtrn Merdeka, jadi orng buta

      Kah kaahh kaaahh kaahh kaahh

      Delete
  43. Tahun 2018 memberi aku banyak kenangan
    1/2, Dtrn Merdeka, dikencing si tua bajingan
    9 hb May, 4 bulan aku terlantar, kemalangan
    25 Dec dikunjungi Mas aku punya tunangan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Aku rasa, thn 2019, akan bawa kemenangan
    5 hb Feb aku dan Mas akan di persandingan
    19 Mei pula dgn Suman, aku akan berlengan
    Pasti si tua ni akan parah, bukan luka ringan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1/2/18 kau yg kencing tak muncul2.
      9/5 apa barang kemalangan, kemalingan tak, hai tak pernah kau sebut sebelum ini. Kenving lagi ker...??
      25/12 mas apa kebenda, mas datang bulan apa yg kau sibuk? Saja beralasan sebab takottt, kan kan...??

      Toksah temberanglah, orang kampung srmys dah tahu.

      Delete
    2. Udah2 lah Suman anak memerang
      Udah tua tak malu ker dekat orang
      Fitnah dusta tak usah ngko karang
      Nko itu le yg asyik aota temberang

      Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahh

      Delete
    3. Alasan, membohong, berani buat tak berani bertanggung jawab, takott, pengecut...!!

      Delete
    4. Udah2 lah, Suman kedi tua renta
      Semua org tahu, nko punya aota
      Ngko anya hebat pada kata-kata
      Kat Dtrn Merdeka, jadi orng buta

      Kah kaahh kaaahh kaahh kaahh

      Delete
    5. Kau beralasan, membohong, berangan, cakap besar di alsm siber jer, mulut celupar biadab tak berani bertanggung jawab, takott, pengecut, kan kan, kan...??

      Alasan kemalangan lah, kemalingan lah, mas datang kotor lah, sibuk menyibuk lah, spek hitam lah, entah aper aper lah lagi nanti dia nak reka.

      KEJORA PENGECUT...,!!

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. Udah2 lah, Suman kedi tua renta
      Semua org tahu, nko punya aota
      Nko hanya hebat pada kata-kata
      Kat Dtrn Merdeka, jadi orng buta

      Kah kaahh kaaahh kaahh kaahh

      Delete
  44. Hoi Suman kedi bapok geng panji Kerala
    Tak serik lagi kah, udah berbenjol kepala
    Aku pun rasa udah kesian, nak taji & tala
    Apa kata, kita berlwn pantun dlm BI pula

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau beralasan, membohong, berangan, cakap besar di alsm siber jer, berani buat tak berani bertanggung jawab, takott, pengecut, kan kan, kan...??

      Delete
    2. Suman kini, mula nak buat helah
      Bahasa Inggeris, dia tak reti olah
      Kalau pantun BI, mestii dia kalah
      Jap lagi, mesti si bingai ini belah

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    3. Oh yeah....??

      Jika berani, datanglah jumpa aku besok, lusa atau lusa, barulah jantan namanya....!!
      Oh yer 'Sabtu & Ahad hujung minggu ini hari rehat tak bekerjalah..!!

      Tapi kau pengecut, TAKOTTTT, tak gitu....??
      He he he

      Delete
    4. Jawab ler pantun BI kat kat bawah tu Wak..!!!

      Jawab dlm pantun juga yer Wak..

      Dlm BI yer..

      Ki kik ki kik ki kik ki kik..

      Delete
    5. Apa ker jadah, nak perlukan hari Minggu
      19 Mei udah janji, ngko siap je ler tinggu
      Terima lah nanti, penangan dari ini cikgu
      Nak tengok sengetnya ngko punya dagu

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    6. Kau masih juga beralasan, membohong, berangan, cakap besar di alsm siber jer, berani buat tak berani bertanggung jawab, takott, pengecut, kan kan, kan...??

      Delete
    7. Udah2 lah Suman kedi tua renta
      Semua org tahu, nko punya aota
      Ngko anya hebat pada kata-kata
      Kat Dtrn Merdeka jadi orng buta

      Kah kaahh kaaahh kaahh kaahh

      Delete
    8. Kau beralasan, membohong, berangan, cakap besar di alsm siber jer, mulut celupar biadab tak berani bertanggung jawab, takott, pengecut, kan kan, kan...??

      Alasan kemalangan lah, kemalingan lah, mas datang kotor lah, sibuk menyibuk lah, spek hitam lah, entah aper aper lah lagi nanti dia nak reka.

      KEJORA PENGECUT...,!!

      Delete
    9. This comment has been removed by the author.

      Delete
    10. Udah2 lah, Suman kedi tua renta
      Semua org tahu, nko punya aota
      Nko hanya hebat pada kata-kata
      Kat Dtrn Merdeka, jadi orng buta

      Kah kaahh kaaahh kaahh kaahh

      Delete
    11. EVERLASTING TAIK BLOKE 5 January 2019 at 05:27

      Fook you 514

      Reply

      ___________________________________

      Wak bertukar, 'Everlasting Taik Bloke'
      Dia ibarat mcm kena tetak dgn golok
      Itu ler Wak sarang tebuah usah jolok
      'Fook' itu aper dia, hai Suman goblok

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahhh

      Delete
  45. Suman, a small rat wants to fight me, a lion
    He is just a little dwarf, while I'm a big giant
    He's a fragile stick, while I am a bulk of iron
    He is damn stupid, unlike me really brilliant

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini baru lah sahaja pantun yang pertama
      Banyak lagi pantun yang akan menjelma
      Aku sgt berharap, jwpn aku dapat terima
      Tak kan ler Wak nak bodoh selama-lama

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Wak Suman kini, wajah dah teduh
      Dlm hati nya berkata.. aduh..aduh
      Naper ko sepi, wahai si tua hodoh
      Aku nanti jwpn ko wahai si bodoh

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    4. Who fuck care of your fucking English?
      It's nothing but god damn tubbish...!!

      Delete
    5. Wak Suman kini, wajah dah teduh
      Dlm hati nya berkata.. aduh..aduh
      Naper ko sepi, wahai si tua hodoh
      Aku nanti jwpn ko wahai si bodoh

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    6. Kau membebel bukan2, beralasan, membohong, berangan, cakap besar di alsm siber jer, berani buat tak berani bertanggung jawab, takott, pengecut, kan kan, kan...??

      Alasan kemalangan lah, kemalingan, lah, mas datang kotor lah, sibuk menyibuk lah, soek hitam lah, entah aper aper lah lagi nanti dia nak reka.

      KEJORA PRNGECUT...,!!

      Delete
    7. Wak Suman kini, wajah dah teduh
      Dlm hati nya berkata.. aduh..aduh
      Naper ko sepi, wahai si tua hodoh
      Aku nanti jwpn ko wahai si bodoh

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    8. Kau tak sudah2 membebel bukan2, beralasan tsk masuk akal, membohong, berangan, cakap besar di alsm siber jer, bermulut crlupar biadab tapi tak berani bertanggung jawab, takott, pengecut, kan kan, kan...??

      Alasan kemalangan lah, kemalingan, lah, mas datang kotor lah, sibuk menyibuk lah, soek hitam lah, entah aper aper lah lagi nanti dia nak reka.

      KEJORA PENGECUT...,!!

      Delete
    9. Wak Suman kini, wajah dah teduh
      Dlm hati nya berkata.. aduh..aduh
      Naper ko sepi, wahai si tua hodoh
      Aku nanti jwpn ko wahai si bodoh

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete

    10. Kau tak sudah2 membebel bukan2, beralasan tsk masuk akal, membohong, berangan, cakap besar di alsm siber jer, bermulut crlupar biadab tapi tak berani bertanggung jawab, takott, pengecut, kan kan, kan...??

      Alasan kemalangan lah, kemalingan, lah, mas datang kotor lah, sibuk menyibuk lah, soek hitam lah, entah aper aper lah lagi nanti dia nak reka.

      KEJORA PENGECUT...,!!

      Delete
    11. Wak Suman kini, wajah dah teduh
      Dlm hati nya berkata.. aduh..aduh
      Naper ko sepi, wahai si tua hodoh
      Aku nanti jwpn ko wahai si bodoh

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
  46. Suman is real stupid, with an IQ almost zero
    This lame duck, tried to act as if he is a hero
    He thought he's an eagle, but just a sparrow
    Facing cgu Kejora, he endure a lot of sorrow

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kini, satu lagi pantun BI ku tambah
      Suman dah pasti semakin gelabah
      Tentu sekali, dia goyang nak rebah
      Jwb le, wahai si tua bodo bedebah

      Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahh

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Who fuck care of your fucking English?
      It's nothing but god damn rubbish...!!

      Delete
    4. Kini, satu lagi pantun BI ku tambah
      Suman dah pasti semakin gelabah
      Tentu sekali, dia goyang nak rebah
      Jwb le, wahai si tua bodo bedebah

      Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahh

      Delete
    5. Wak Suman kini, wajah dah teduh
      Dlm hati nya berkata.. aduh..aduh
      Naper ko sepi, wahai si tua hodoh
      Aku nanti jwpn ko wahai si bodoh

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    6. EVERLASTING TAIK BLOKE 5 January 2019 at 05:26

      Fook you 514

      Reply

      ___________________________________

      Wak bertukar, 'Everlasting Taik Bloke'
      Dia ibarat mcm kena tetak dgn golok
      Itu ler Wak sarang tebuah usah jolok
      'Fook' itu aper dia, hai Suman goblok

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahhh

      Delete
    7. ETB..

      Oh yes, I'm mighty glad that low down scoundrel Kojolla got blasted gor his idiocy.

      Delete
    8. Ki ki ki...sian Suman cai DAP kafir harbi
      Tak tahan dia, Kejora tikam bertubi-tubi
      Terus si tua kedi ni jadi sawan gila babi
      Menyamar pulak barua ini tadi jadi ETB

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaahhh

      Delete
  47. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  48. Kau tak sudah2 membebel bukan2, beralasan tsk masuk akal, membohong, berangan, cakap besar di alsm siber jer, bermulut crlupar biadab tapi tak berani bertanggung jawab, takott, pengecut, kan kan, kan...??

    Alasan kemalangan lah, kemalingan, lah, mas datang kotor lah, sibuk menyibuk lah, soek hitam lah, entah aper aper lah lagi nanti dia nak reka.

    KEJORA PENGECUT...,!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Udah2 lah, Suman kedi tua renta
      Semua org tahu, nko punya aota
      Nko hanya hebat pada kata-kata
      Kat Dtrn Merdeka, jadi orng buta

      Kah kaahh kaaahh kaahh kaahh

      Delete
    2. EVERLASTING TAIK BLOKE 5 January 2019 at 05:25

      Fook you 514

      Reply

      ___________________________________

      Wak bertukar, 'Everlasting Taik Bloke'
      Dia ibarat mcm kena tetak dgn golok
      Itu ler Wak sarang tebuah usah jolok
      'Fook' itu aper dia, hai Suman goblok

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahhh

      Delete
    3. Dah ler bodoh pamer pantatoon, tak semena-mens serkap jarang orang pulak. Aper ket bingai si Kojolla nih....??

      Delete
    4. Ki ki ki...sian Suman cai DAP kafir harbi
      Tak tahan dia, Kejora tikam bertubi-tubi
      Terus si tua kedi ni jadi sawan gila babi
      Menyamar pulak barua ini tadi jadi ETB

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaahhh

      Delete
  49. Suman got a lot of problem, with his mental
    This lame duck tried to act, as if he is brutal
    But what he'll get from me, will be a lot fatal
    This 19th of May he'll end up at the hospital

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini dia dari aku pantun BI yang ketiga
      Ia nya datang dari otak cerdas geliga
      Wahai Suman, ular lidi berlagak naga
      Pantun ni pun aku nak ko jawab juga

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaahh

      Delete
    2. Mlm ini Suman tua aku dah buat sambal
      Pantun BI aku, masuk mcm kereta kebal
      Suman malu, muka mcm kulit babi tebal
      Jwb le pantun BI aku, wahai si tua bebal

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. EVERLASTING TAIK BLOKE 5 January 2019 at 05:24

      Fook you 522

      Reply

      ___________________________________

      Wak bertukar, 'Everlasting Taik Bloke'
      Dia ibarat mcm kena tetak dgn golok
      Itu ler Wak sarang tebuah usah jolok
      'Fook' itu aper dia, hai Suman goblok

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahhh

      Delete
  50. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. EVERLASTING TAIK BLOKE 5 January 2019 at 05:23

      Fook you

      Reply

      ___________________________________

      Wak bertukar, 'Everlasting Taik Bloke'
      Dia ibarat mcm kena tetak dgn golok
      Itu ler Wak sarang tebuah usah jolok
      'Fook' itu aper dia, hai Suman goblok

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahhh

      Delete
    4. Aku bukan macam kau kuat menyamar, bongok.

      Dah kemaluan, kau nak nuduh orang tak pasal2.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...