Monday 21 January 2019

HUBUNGAN TUN M - ANWAR SEPATUTNYA MAKIN DIPERKUKUH, BUKAN DISULITKAN


Untuk kesekian kalinya, dua hari lalu Anwar Ibrahim terus membidas pihak-pihak tertentu, termasuk media yang masih cuba mahu melaga-lagakan hubungannya dengan Tun Mahathir Mohamad.


Cara mereka bertindak tidak lain ialah dengan berterusan membangkitkan kes liwat yang pernah menjadi punca pergeseran mereka berdua


"Saya tidak akan melayan sebarang provokasi itu. Kami telah membuat keputusan untuk bekerjasama dan saya akan mempertahankannya.


"Sekarang bukan mengenai Anwar atau Tun Mahathir, tetapi kita mesti fokus kepada masalah ekonomi dan rakyat yang menghadapi beban kos sara hidup," tegas Presiden PKR.


Logiknya, setelah berbaik semula dan wujud perjanjian berhubung penyerahan kuasa daripada Tun Mahathir kepada Anwar, hubungan mereka tidak harus disulitkan lagi ke kancah pergeseran buat kali kedua.


Rakyat telah membuat pilihan menumbangkan UMNO dan BN, bermakna rakyat bukan saja mahu Tun Mahathir menerajui negara selepas kejatuhan Najib Razak, tetapi juga mahukan Anwar sebagai pengganti seterusnya.


Seharusnya perkara itu tidak perlu dipertikaikan lagi, apa lagi dengan cuba mengungkit semula kes liwat yang pernah dihadapi oleh Anwar sebelum ini.


Dalam kedua-dua kes liwat yang dihadapinya, Anwar sudah pun diberi pengampunan penuh oleh Yang Dipertuan Agong atas sandaran beliau didapati tidak mendapati perbicaraan yang adil mengenainya.


Lantaran itu, Yang Dipertuan Agong telah memberi pengampunan penuh yang sekaligus membersihkan namanya dan dengan demikian, Anwar tidak seharusnya dipertikaikan lagi dari segi kelayakannya untuk menjadi Perdana Menteri selepas Tun Mahathir.


Mengungkit kes tersebut juga seperti mempertikaikan pengampunan yang telah diberikan oleh Yang Dipertuan Agong kepada Anwar.


Siapakah yang masih cuba melaga-lagakan itu?


Jika diperhati, kelompok yang berbuat demikian tidak bukan saja mahu Tun Mahathir lebih lama menjadi Perdana Menteri iaitu melebihi dua tahun sebagaimana yang sudah dipersetujui sebelum ini, malah bertujuan agar penyerahan kuasa kepada Anwar itu tidak akan berlaku.


Sepatutnya, setelah Najib, UMNO dan BN berjaya ditumbangkan pada PRU14 lalu, tugas utama semua pihak dalam Pakatan Harapan ialah memastikan kalau pun bukan semua, tetapi sebahagian besar masalah negara, janji manifesto dan peralihan kuasa dapat dilaksanakan dengan jayanya.


Dalam erti kata lain, mengukuhkan lagi hubungan Tun Mahathir dengan Anwar adalah antara yang paling wajib untuk terus diutamakan.


Melaga-lagakan Tun Mahathir dengan Anwar, mengungkit kes liwat yang sudah diberi pengampunan dan seakan-akan gembira jika Anwar sekali lagi gagal menjadi Perdana Menteri, bukanlah suatu amalan yang sihat dalam era Malaysia Baru pasca tumbangnya BN ini.


Selain dalang di sebalik semua itu dipercayai ada agenda tertentu, mereka ini juga secara tidak langsung mahu Pakatan Harapan bergolak, berpecah dan akhirnya memungkinkan BN kembali menguasai pentadbiran negara selepas pilihanraya akan datang.


Apakah itu juga yang kita semua turut mahukan selepas bersusah payah menumbangkan BN pada 9 Mei 2018 lalu? (ShahbudinHusin 21/01/2019)

59 comments:

  1. Ada kuasa lain dibelakang para politician yg memberi corak sedemikian rupa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menyebut belakang tu, menyindir Anwar ke?

      Delete
    2. Sebulan dua ini bukankah Tuan Budin yg byk menulis artikel2 yg menyerang Tun M dan memihak DSAI..

      Delete
    3. Sandarkan kepercayaan kpd Allah, bukan kpd Tun atau Mat Nuar atau pada resah gelisah Budin. Jika Allah izinkan maka jadilah dia PM menggantikan Tun..Jika orang lain yang naik, itu memang sudah suratan takdir. Bersabarlah

      Delete
    4. Sdr Shahbudin mahukan Anwar jadi PM. Ramai yang lain tidak mahu. Sebab Anwar Peliwat dan bekas banduan 2 x.

      Delete
    5. Berape kali ko kena liwat dgn anwar?..

      Delete
    6. AnonyMOUSE @ Kejora 09:25....

      Tun M berada di persimpangan antara pilihan.....

      1. Seorang Sodomi;

      Atau....

      2. Seorang Perompak Terbesar dalam sejarah.

      Soalan ini diajukan di sessi temuramah-soal-jawab Mahathir-Oxford Union di London minggu lepas.

      Delete
    7. AnonyMOUSE Kejora 09:25 "paku dulang, paku serpih", tak hal dia sendiri pengamal seks songsang luar tabiee.

      KEJORA HOMOSEKSUAL & GILA SEKS.....!!

      Di bawah adalah petikan2 postingnya yg menunjukkan bagai dah terang lagi bersuluh bahwa kau seorang gila seks dan pengamal seks songsang sesama jenis terkutuk lagi terlaknat. Yg amat mejijikkan sekali ialah dia melafazkan kata2 itu di hampir2 menjelang bulan puasa Ramadhan al Mubarak.....

      KEJORA 6 May 2018 at 14:28
      Ini juga perkara serious dan bukan olok-olok
      Tiap mlm jadi resah, bila dakap bantal pelok
      Terasa seperti sdg menggomol Mekcy Golok
      Entah bila jubor bapok ini dapat hamba jolok
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Macy 6 May 2018 at 14:42
      Sudah2lah bapok!! Klu boleh puki babi pun kau nak sondol!! Bawak mengucap!!! Kan kena langgar lori kang nyesal!! He2 he2

      KEJORA 6 May 2018 at 22:52
      Mekcy punya tetek, mcm ubii keledek
      Bontot bulat, dia jalan terkedek-kedek
      Suman bapok tua dia cuba nak bodek
      Bapok2 ini DAP punya kerbau pendek
      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhh

      Macy 6 May 2018 at 22:57
      Bapok khinzir!!!!

      KEJORA 7 May 2018 at 00:05
      Hamba ni asyik khayalkan Mekcy bapok
      Dia inii dada montok, jubor pulak empok
      Teringiin sgt, jubor dia hamba nak tepok
      Lps itu tutoh jubor dia atas tilam empok
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

      Macy 7 May 2018 at 00:25
      Bapok khinzir!!!

      ps:
      Sebenarnya banyak lagi tapi cukuplah sekadar ini kerana ianya amat kotor dan menjijikkan.

      Delete
  2. Bagus lah mereka bekerjasama. Tapi pasal "perjanjian berhubung penyerahan kuasa daripada Tun Mahathir kepada Anwar" itu takda sebut tempoh atau tarikh.

    Saifudin, Ketua Sekretariat PH, kata takda perjanjian bla nak serah kuasa. Perjanjian ha nya menyerah kuasa kpd Pak Sheikh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. CNN sedang iklankan nak tayang interbiu Pak Sheikh oleh pelesit Richard Quest (the bloke Quest's face is too familiar, appearing too often).

      Asyik menyebut Pak Sheikh is future PM of Malaysia.

      Depa nak interfere in the internal affairs of this country? Cilaka.

      Delete
  3. mengungkit kes liwat yang sudah diberi pengampunan -

    Ramai yang tak mahu peliwat dan bnduan dua kali jadi PM.

    Sudah di ampun pun, rekod dia itu tak akan hilang dari fikiran rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Undang2 satu hal. Kemahuan rakyat satu hal.

      Rakyat ada hak mengundi. Itu pun ikut undang2. Siapa yang dipilih - itu atas rakyat semata mata.

      Delete
    2. Kenapa manusia selalu degil dan suka mengata orang lain?... hal ini berlaku kerana yang mengata merasakan dirinya mulia dan bersih dari dosa hingga dia merasakan layak untuk menghina dan mengata orang lain. Apakah memang benar peristiwa liwat itu berlaku... atau benar2 fitnah?. Saya sangsi berlakunya fitnah dan kezaliman di situ.... bertaubatlah dari mengata orang lain dengan berbagai tuduhan yang mungkin palsu dan dengan mendatangkan bukti2 dan saksi palsu..... siksaan neraka itu amat pedih....

      Delete
    3. Rakyat yg cefik tahu kes liwat hanye fitnah...

      Liwat pertama tivoli villa blm wujud pada tarikh fitnah liwat..

      Liwat 2 saksi diugut supaya tidak memberi keterangan di mahkamah..

      Delete
    4. Tun M berada di persimpangan antara pilihan.....

      1. Seorang Sodomi;

      Atau....

      2. Seorang Perompak Terbesar dalam sejarah.

      Soalan ini diajukan di sessi temuramah-soal-jawab Mahathir-Oxford Union di London minggu lepas.

      Delete
  4. Anwar mesti mahu jadi PM walau pun lewat. Jadi, kalau Tun pegang jawatan PM hingga Pru15, Anwar masih mahu jadi PM. Jadi, dia mesti bekerja keras juga di masa itu untuk PH menang.

    ReplyDelete
  5. Ya sheikh albodin ya maulana ya boah kana.

    Bodin sebot kokoh dan sulit.
    Teman paham dan setuju sangat.
    Pileh pileh pileh takok jgn pileh yg bengkok.
    Takok yg dipileh mesti kokoh dan luruih tiada yg bengkang bengkok nak habag bagi..
    Jgnlah mlayu dok pileh takok cina komeneh dgn takok keling paria ,nampak kokoh dan luruih tapi penoh taik palat bag-hang.. Barua-barua ni kencing merata-rata basoh pong tidak, beperangai seropa haramjadah.
    Tak sangka ade joga mlayu yg soka betoi-betoi bkn cobaan- cobaan sampe sanggop pijak mlayu dlm negara malaisa.
    Kwah kwah kuah kuah kyah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu yang di "pijak" ada lah kamu. Seleoas di "kencing". Kata2 itu semua kamu yang kelurkan.

      Delete
  6. Din

    1. Pengampunan penuh diberikan YDPA Sultan Muhammad V, bukan Majlis Raja-Raja. Sebahagian Sultan tidak bersetuju. Lantaran itu sejurus dibebaskan Anwar Ibrahim sembah mengadap mereka. Difahamkan Sultan-Sultan ini pro BN. Sokongan mereka kepada Anwar bersyarat.

    2. Bukan rahsia hubungan Dr Mahathir Mohamad dengan beberapa Istana renggang semenjak dahulu lagi. Retaknya makin membelah apabila Tun mahu menjatuhkan BN pra PRU14. Kemuncak konfrantasi Sultan & Tun adalah penarikan pingat kebesaran tertinggi negeri kepadanya, serangan terbuka kerabat di laman sosial ke atasnya & tentangan perlantikannya ke jawatan PM selepas kemenangan PH. Semua ini tidak akan berlaku jika Tun tidak mengugat imuniti Istana era 90an & menentang BN PRU14.

    3. Desas desus Anwar menyertai semula UMNO selepas dibebaskan, membuat pakatan PKR-UMNO-PAS untuk memerintah Malaysia, bersepakat dengan UMNO di Parlimen mengusul undi tidak percaya terhadap Tun dimainkan adalah bertujuan memecahbelahkan PH. Kita tahu idea siapa cerita-cerita 'fantastik' ini. Walaupon dinafikan sekeras-kerasnya oleh Anwar, beberapa pemimpin pembangkang terus berani mengambil risiko disaman dengan meneruskan cerita mereka & tidak akan berhenti kerana mereka sentiasa disokong pihak 'atasan'. Sekarang kes liwat ditimbulkan semula tiada lain untuk mewujudkan kembali sengketa Dr Mahathir - Anwar. Kali ini cerita liwat bukan sahaja didondang pembangkang, malah didendang orang-orang Bersatu & PKR. Mereka bergerak dari dalam.

    4. Permusuhan Dr Mahathir - Anwar pasca 1998 adalah hasil tangan orang-orang dalam UMNO yg disokong pihak 'atasan'. Orang-orang ini saling memberi & mendapat manfaat dari setiap strategi & pencaturan yg dijalankan. 20 tahun kemudian modus operandi sama digunakan.

    5. Banyak pihak bakal meraih manfaat dari permusuhan semula Dr Mahathir - Anwar & kejatuhan PH. Tidak akan sia2 menggunakan apa jua strategi & sesiapa sahaja demi tujuan ini.

    6. Dr Mahathir & Anwar jangan termakan umpan2 musuh PH. Perjanjian Majlis Presiden mesti ditepati & ditunaikan. Agenda Pemulihan Malaysia mesti diteruskan seperti perancangan. InshaAllah pembangkang & pihak 'atasan' tidak akan berjaya untuk berkuasa semula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Sokongan mereka kepada Anwar bersyarat" - bagus kalau beri tahu apa syarat nya.

      "jika Tun tidak mengugat imuniti Istana era 90an " - pindaan Perlembagaan hanya berkaitan tingkah laku Raja2 dalam kapasiti persendirian mereka, seperti hutang, yang Chartered Bank dapat tuntut dari seorang dari nya selepas pindaan di buat.

      Lihat komen2 Bekas Menteri Umno Peguam Nazri dan orang kuat PH Peguam Khairuddin terhadap TMJ - itu semua membayangkan kemungkinan pindaan lagi, jika penglibatan Raja2 dalam politik berterusan.

      Delete
    2. "Desas desus Anwar menyertai semula UMNO selepas dibebaskan, membuat pakatan PKR-UMNO-PAS untuk memerintah Malaysia, bersepakat dengan UMNO di Parlimen mengusul undi tidak percaya terhadap Tun .."

      Anwar dengan "janji 16 September" jika dapat jumlah katak lompat di Parlimen yang cukup, sibuk usaha2 mencari MPs yang melawat Taiwan. Tak jadi. Tapi niat jahat seperti itu lekat di pemikiran rakyat.

      Kot dia akan dikenali sebagai "Anwar Katak Lompat" di suatu masa akan datang.

      Delete
    3. Umno mesti nak godeh perhubungan Anwar-Tun Mahathir. Tapi hakikatnya Anwar tak layak jadi PM.

      Delete
  7. Bila lah jawatan PM ke 8 tu nak diserahkan kepada DS Anwar haah???

    Dah tak sabar rasanya rakyat Msia nak menunggu hari bersejarah bila DSAI mengangkat sumpah di hadapan YDPA nanti...boleh lah kita semua meraikan hari besejarah tu secara besar2an..tak sanggup nak duduk lebih lama di bawah Rejim pemerintahan Atok@93 ni...nyusahkan kepala otak aje lah!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayutakberkhatan..Maunya rakyat Msia tak susah hati beb...kau pun tentu dah sedar projek dan komplot untuk sailang DSAI dari memegang jawatan tu dah semakin full swing oleh Tun dan konco2nya, khususnya Jemin.

      Baru2 ni pulak kita tengok ada new player in town..si Hishamuddin pulak yang dah rancang sesuatu dengan Jemin di Morocco untuk pastikan DSAI takkan menjamah jawatan tu.

      Tapi..takpe..DSAI bukkannya orang baru dalam dunia politik ni. sekilas ikan di air, dia dah tau jantan betinannya. Sama2 lah kita tengok nanti..sapa yang akan terbongkang dan sapa pulak yang bakal terlentang dan terkangkang di celah kelengkang..betul tak bhai saab????

      Delete
    2. TongGeng..TongGeng..

      Kau ibarat peribahasa "Telunjuk lurus, kelingking berkait" - seorang munafik yang pura2 brrlakon baik namun hati kamu penuh dgn sikap busuk & tidak boleh dipercaya sama sekali.

      Delete
  8. Orang yang paling tak suka DSAI jadi PM selain dari Tun Madey ialah Azmin. Dia tau, kalau DSAI naik...dah tentu dia bakal diterajang keluar dari kabinet dan jadi MP biasa aje...

    Dah tentu lah DSAI takkan biarkan Azmin terlepas begitu saja..setelah banyak perkara2 tak betul yang telah dilakukannya terhadap DSAI. Mau2 disumbatkannya Azmin bersebelahan sel yang bakal dihuni oleh Tun Madey di Bamboo Inn nanti. Sama2 lah kit tunggu hari yang bersejarah tu bhai!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau jangan jadi malaikat la sial

      Delete
    2. melayutakberkhatan...Heh! Kira takde la hebat mana sangat orang yang dijemput untuk bagi ucapan di Oxford Union ni rupanya ya. Ingatkan berprestige sangat la.
      .
      Sedangkan pelakon filem porno, si Stormy Daniels pun boleh dijemput sebagai speaker. Kiranya Tun Madey pun level itu je la kot.

      Tak berbaloi Pendedak Rejim Pakatan Hancing tu nak berbangga sangat sebelum ni!!!

      Delete
    3. Tun M berada di persimpangan antara pilihan.....

      1. Seorang Sodomi;

      Atau....

      2. Seorang Perompak Terbesar dalam sejarah.

      Soalan ini diajukan di sessi temuramah-soal-jawab Mahathir-Oxford Union di London minggu lepas.

      Delete
  9. Eleh..Geng Najib malu nak cakap
    Harap Bijan PM semula
    Penjilat..ahli mesyuarat tingkap
    Bijan tewas dia yg gila!

    "Tun Mahathir di Bamboo Inn"?
    Hihi..haha..tergelok Kak Chah
    Geng Najib terangsang kemain
    Akibat tonton video lucah?

    Ke Bamboo Inn hanyalah Bijan
    GN nak ikut bolehlah juga
    Tanda setia diberi jajan
    Dua2 ke dalam kita pun lega!

    "Tak sanggup duduk regim atok"
    Ini Geng Najib sendiri cakap
    Masuk hutan di Bagan Datuk
    Tolong mat sengih bela siakap!

    Bangla balik bolehlah tumpang
    Pindah terus jangan balik
    balik Malaysia kena pelempang
    Chef Wan bagi..alangkah molek!

    Barua pengasut dulu peladang
    Tanam sayur semua tak jadi
    Meroyan sebab Bijan ditendang
    Tetap setia dah hamba abdi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fan Tat...Dah tentu lah kau sebagai member kamceng baik Chef Wan tu dah tertengok video yang mengatakan dia nak tampar dan pelempang DS Najib. Waaah...dah betul2 meroyan lah mamat tu kan !!!

      Kalau dia teringin sangat nak tampar orang sesuka hati, jangan marah pulak kalau ada orang lain yang simpan niat yang sama terhadap dia.

      Dia diantara orang yang paling lantang mengkritik Kerajaan Barisan Nasional mengenai peningkatan kos sara hidup di Malaysia sebelum ini.

      Sekarang ramai yang tanya balik, kos sara hidup dah semakin menurun ke sejak Pakatan Haprak tu menang? Harga barang dah semakin turun ke?

      Agak-agak kalau dia dapat tampar Datuk Seri Najib tu, harga barang boleh turun ke? Duit tunggakan Peneroka dari Rejim Pakatan Hancing tu boleh dapat balik tak?

      Adakah dengan penampar dia tu boleh menaikkan semula harga sawit dan menambah pendapatan golongan Peneroka Felda di seluruh Malaysia?

      Kalau setakat tampar dia tu hanya mampu menaikkan lagi bau kelat Hancing pada badan sendiri, tak payah la nak berlagak sangat!!! Tang ni dah tentu lah kau pun akan setuju kan...betul tak bhai????

      Delete
    2. TongGeng..TongGeng..

      Kau ibarat peribahasa "Telunjuk lurus, kelingking berkait" - seorang munafik yang pura2 brrlakon baik namun hati kamu penuh dgn sikap busuk & tidak boleh dipercaya sama sekali.

      Delete
  10. saya rasa tun ikhlas akan tunaikan apa yg dia janjikan,tun sudahpun dapat apa yg dia target,kepercayaan rakyat dan dunia.adalah suatu kerja bodoh jika melawan arus.Sebenarnya siapa yg hilang kerja dan hilang benifit jika tun berhenti?orng2 sekelilingnyalah dapat benifit! tun tentu ingat pada 90an dulu orng kuatnya ku nan dgn buku 50 dalalil?...peristiwa ini takkan terjadi jika tun tak respon. akan jadi bertambah parah zahid orng nuar respon...

    peristiwa2 dulu diharap jadi pedoman dan pengajaran.

    ReplyDelete
  11. Cara-cara Tn Budin 'mengukuhkan' hubungan Tun M dengan Pak Sheikh ialah dengan memberikan tekanan ke atas Tun supaya segera berundur dan serahkan kerusi PM kepada Pak Sheikh. Paling lewat Jun 2019. Apa sahaja kepincangan atau kekurangan prestasi mana-mana menteri semuanya akan dikatakan sebagai silap Tun. Betul tak?

    Kemudian apabila Tun ditanya tentang kes liwat Pak Sheikh dan Tun menjawab dengan fakta, maka dikatakan pula jawapan itu hanya merumitkan keadaan dan hubungan di antara Tun dan Pak Sheikh.

    Bagi Tn Budin yang takkan merumitkan ialah Tun kena jawab macam mana Pak Sheikh nak Tun jawab iaitu kes liwat ke atas Pak Sheikh itu semua fitnah dan Pak Sheikh telah tidak diberikan perbicaraan yang adil, sebab tu la YDP Agung berikan pengampunan kepada Pak Sheikh.

    Pendek kata Tn Budin seperti juga Pak Sheikh mahu Tun menjawab kepada rakyat dan kepada dunia dengan guna kaedah konar baring jugaklah kan. Hallo!!!! Itu Tun M laaah..

    Kalau Tun jawab macam tu barulah Tun dikatakan 'memelihara hubungan' dan 'tidak merumitkan keadaan'. Betul tak Tn Budin?

    Tuan Budin juga telah menulis :-

    "Dalam kedua-dua kes liwat yang dihadapinya, Anwar sudah pun diberi pengampunan penuh oleh Yang Dipertuan Agong atas sandaran beliau didapati tidak mendapati perbicaraan yang adil mengenainya."

    Aik!!! Bila pula YDPA ke 15 membuat kenyataan rasmi mahupun tak rasmi yang disaksikan thaifah manusia bahawa pengampunan itu diberikan disebabkan Agung sendiri percaya Pak Sheikh tidak diberikan perbicaraan yang adil? Baik punya konar nampak. Mengatakan sesuatu yang tidak pernah dikatakan oleh YDP Agung melainkan dijaja ke hulu ke hilir oleh Pak Sheikh saja.

    Tn Budin juga telah menulis :-

    "Lantaran itu, Yang Dipertuan Agong telah memberi pengampunan penuh yang sekaligus membersihkan namanya dan dengan demikian, Anwar tidak seharusnya dipertikaikan lagi dari segi kelayakannya untuk menjadi Perdana Menteri selepas Tun Mahathir."

    Aik, sejak bila pula pengampunan penuh bermaksud 'dibersihkan namanya'? Pengampunan penuh adalah ke atas hukuman dan bukan mengenepikan sabitan. Kelayakan menjadi PM adalah isu yang lain daripada 'pengampunan'. Baik punya konar Tn Budin.

    Tn Budin juga telah menulis :-

    "Mengungkit kes tersebut juga seperti mempertikaikan pengampunan yang telah diberikan oleh Yang Dipertuan Agong kepada Anwar."

    Aik, ni camna leh buat analogi macam ni pula? Bagaimana boleh dikatakan bercakap mengenai kes liwat Pak Sheikh itu bermakna mempertikaikan hak YDP Agung untuk memberikan pengampunan?Kedudukan undang-undang adalah jelas iaitu sebagaimana YDPA berhak memberikan pengampunan kepada sesiapa yang baginda kehendaki sedemikian jugalah baginda tidak mempunyai hak dari sudut undang-undang untuk mengenepikan sabitan ke atas seseorang yang telah disabitkan oleh Mahkamah. Baik punya kona baring Tn Budin.

    Dan mengikut bekas Ketua Hakim Negara, Tun Hamid Omar, seseorang yang diberikan pengampunan diraja hanya bebas daripada hukuman tetapi tidak dibatalkan sabitannya, dan dari sudut undang-undang ia tetap tidak layak untuk menjadi seorang wakil rakyat.

    (Bersambung)

    ReplyDelete
    Replies
    1. (Sambungan)

      Masih ingatkah Tn Budin dan sahabat2 semua bahawa ketika Pak Sheikh membuat 'langkah PD' saya telah pun membuat telahan bahawa 'Pak Sheikh akan berjaya memasuki Parlimen melalui PRK PD tetapi ia akan berlaku di dalam keadaan legitimasinya menjadi persoalan'.

      Kini ia benar-benar sedang berlaku dan Pak Sheikh telah menggunakan Tn Budin untuk menyapu isu ini ke bawah karpet konon di atas alasan bercakap mengenainya adalah ibarat mempertikaikan keputusan YDPA.

      Konarlah, baringlah, lompatlah, dan buatlah apa saja. Hakikat sejarah tidak akan memadamkan fakta bahawa Pak Sheikh adalah seorang bekas banduan pesalah liwat yang telah diampunkan, dan mengikut kenyataan Tun Hamid sendiri, pengampunan itu tidak membebaskannya daripada peruntukan undang-undang bahawa seorang yang telah disabitkan untuk sesuatu kesalahan dengan hukuman yang tertentu akan kehilangan hak untuk menjadi wakil rakyat di dalam tempoh tertentu.

      Pak Sheikh sama sekali tidak akan memperolehi ketenangan apabila perkara ini dibangkitkan dari semasa ke semasa, dan dari semasa ke semasa ia sememangnya akan sentiasa dibangkitkan, selagi pak Sheikh masih memegang label 'bakal PM'. Lepaskan label itu, maka isu ini pun akan pudar dengan sendirinya. Itulah sebenarnya yang terbaik untuk Pak Sheikh.

      Mudah2an Pak Sheikh cepat tersedar perkara ini sebelum terlewat.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    2. Hakikat sebenarnya ialah DSAI telah didajjalkan kerana dia enggan mematuhi arahan dari Tun Madey untuk memastikan syarikat anaknya tu takkan dimufliskan kierana kerugian yang sangat2 besar dalam perniagaan.

      DSAI hanya meluluskan sebahagian kecil wang untuk membantu syarikat tu, bukan kesemuannya seperti yang diarahkan oleh Tun Madey. Itu lah pasal..DSAI telah diambik tindakan sedemikian kerana enggan mematuhim arahan dari Bossnya ..iaitu mantan PM ke 4 waktu tu...dan terbit lah buku 100 dalil DSAI tak boleh jadi PM, yang mengaitkannya dengan tuduhan liwat tu!!!!

      Delete
    3. GN sabenar nya bukan nak pertahan atau sokong Anwar. Dia hanya nak pahat renggang antara Anwar-Mahathir.

      Dia penyokong tegar Najib yang juga mahukan begitu. Niat jahat.

      Delete
    4. Betul..betul,,betul..

      TongGeng ibarat peribahasa "Telunjuk lurus, kelingking berkait" - seorang munafik yang pura2 berlakon baik namun hatinya penuh dgn sikap busuk & tidak boleh dipercaya sama sekali.

      Delete
  12. Fan Tat...nak tanya lah..kau ada terbaca tak kenyataan dari pemimpin2 DAPigs yang mengatakan pengundi2 luar dari CH akan memenangkan calon DAPigs dalam PRK sabtu ni???

    Kalau sekali baca kenyataan yang dibuat oleh pemimpin DAPigs ini seolah-olah mereka sedang merancang untuk membawa "Pengundi Hantu" ke Cameron Highland.

    Soalnya di mana SPR? Apa respon mereka terhadap kenyataan yang dibuat oleh pemimpin DAPigs ini? Takkan takde sebarang tindakan pun yang diambil oleh mereka?

    Oppss! Lupa pulak. SPR sekarang diuruskan oleh Pengerusi secara One Man Show. Dan dia lebih tunduk kepada Rejim Pakatan Hancing yang diketuai oleh DAPigs tu. Tak heran la kalau takde tindakan yang diambilnya kan!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. TongGeng ibarat peribahasa "Telunjuk lurus, kelingking berkait" - seorang munafik yang pura2 berlakon baik namun hatinya penuh dgn sikap busuk & tidak boleh dipercaya sama sekali.

      Delete
  13. Fan Tat...Fuuuh..ini aku nak kongsikan ngan kau satu berita terlatest yang kini tular di media sosial beb!!!!

    Semalam, beria-ria benar Chef Wan nak tampar DS Najib Tun Razak. Che Wan ucap kalimah berkenaan sewaktu beliau mengadakan program memasak di Cameron Highlands yang dihadiri tetamu khas, Menteri Ekonomi DS Azmin Ali dan calon DAP MaƱogaran.

    Hari ini, Chef Wan buat u-turn. Beliau telah meminta maaf. Katanya kata-kata beliau semalam akibat dirasuk syaitan.

    Puas rakyat Msia membelek-belek gambar-gambar majlis program masakan Chef Wan semalam yang tular tu. Malangnya, yang ada hanya lah Jemin, Mnaogaran, Tian Chua...syaitan berkenaan yang dimaksudkan oleh Chef Wan tu masih tidak dapat dikenalpasti.

    Fan Tat...agak2 kau lah, di antara ketiga2 orang tu..mana yang lebih layak untuk meraih gelaran syaitan seperti yang diperkatakan oleh Chef Wan tu haah????


    ReplyDelete
    Replies
    1. TongGeng ibarat peribahasa "Telunjuk lurus, kelingking berkait" - seorang munafik yang pura2 berlakon baik namun hatinya penuh dgn sikap busuk & tidak boleh dipercaya sama sekali.

      Saya pun tak sabar hendak menampar dia, tapi sayang dia pengecut terus mengelak berjumpa saya.

      Delete
  14. Fan Tat....Kau dah tentu terbaca berita yang mengatakan LHDN telah berjaya mengutip RM137.03 billionbaru2 ni!!!!

    Menteri Kewangan Hong Kong@Ah Beng dengan bangganya mengumumkan bahawa ini ada peningkatan sebanyak RM13.72 billion atau 11.13%!

    Menteri Kewangan Hong Kong juga menyatakan bahawa ini merupakan satu prestasi terbaik yang pernah direkodkan dalam sejarah pengutipan cukai langsung!

    Lim Guan Eng cakap kutipan cukai 2018 meningkat hasil kecekapan Kerajaan Pakatan Harapan.

    Kata Nobita, Peningkatan ini disumbangkan oleh peningkatan kutipan daripada komponen pembayar cukai seperti syarikat, individu, petroleum, koperasi, duti setem dan lain-lain.

    Selain daripada mencerminkan keberkesanan kepimpinan bersih dan pentadbiran Cekap, Akauntabiliti dan Telus (CAT), peningkatan hasil ini juga menunjukkan bahawa pertumbuhan ekonomi masih menggalakkan dalam 2018.

    Sudah-sudahlah kalau hendak menipu wahai Nobita. Tarikh akhir kutipan cukai untuk tahun 2018 adalah pada 30/4/2019 untuk yang bekerja makan gaji. Sekiranya menjalankan perniagaan, maka tarikh akhir adalah pada 30/6/2019. Sila rujuk laman web LHDN untuk maklumat tersebut.

    Kesimpulannya kutipan cukai yang dibanggakan oleh Nobita dalam sidang media semalam adalah untuk tahun 2017. Wahai Nobita, tolonglah berlakon pandai walaupun kau bodoh nak mampus bhai !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TongGeng..TongGeng..

      Kau ibarat peribahasa "Telunjuk lurus, kelingking berkait" - seorang munafik yang pura2 berlakon baik namun hati kamu penuh dgn sikap busuk & tidak boleh dipercaya sama sekali.


      Tun M berada di persimpangan antara pilihan.....

      1. Seorang Sodomi;

      Atau....

      2. Seorang Perompak Terbesar dalam sejarah.

      Soalan ini diajukan di sessi temuramah-soal-jawab Mahathir-Oxford Union di London minggu lepas.

      Delete
  15. Fan Tat dan mana2 cai Haprak yang ada kat blog ni...ada tak sesapa yang boleh berikan pencerahan lebih lanjut tentang berita ni haah????

    Benarkah DAPigs Gunakan MATTA Untuk Tambah Ratusan Ribu Pengundi Baru Cina menjelang PRU15 nanti???

    Persatuan Agen2 Pelancungan dan Pengembaraan Malaysia, MATTA, mahu kerajaan Pakatan berikan perjalanan tanpa visa kepada pelancung2 dari China dengan alasan kononnya ia akan meningkatkan jumlah kedatangan pelancung dari China ke Malaysia...

    Presiden MATTA, Datuk Tan Kok Liang berkata, ketibaan pelancung dari China ke Malaysia merosot sebanyak 3% kepada 25.75 juta orang pada 2017, berbanding 26.76 juta orang pada 2016...

    Tan berkata Malaysia boleh menjadi destinasi percutian pelancung jika kerajaan memberikan perjalanan tanpa visa kepada pelancung dari China dan India...

    Benarkah Jumlah Kedatangan Pelancung Ke Malaysia Pada 2017 Merosot Berbanding Tahun 2016???

    Kalau mengikut data yang sahih, jelas jumlah kemasukan pelancung pada tahun 2017 adalah meningkat berbanding 2016...

    Tetapi jumlah kedatangan pelancung terutamanya dari negara China, menurun dengan ketara bermula dari bulan Mei 2018, iaitu selepas PRU 14...

    Jelas, memberikan perjalanan tanpa visa kepada pelancung, terutamanya pelancung dari China, bukanlah cara yang terbaik untuk menjadikan Malaysia sebagai destinasi pilihan pelancung luar...

    Ini adalah kerana, walau pun tanpa sebarang perlaksanaan perjalanan tanpa visa yang diberikan oleh kerajaan di era pemerintahan BN, namun kedatangan pelancung tetap mencatatkan peningkatan dari tahun ke tahun...

    Cuma bermula dari bulan Mei 2018, kedatangan pelancung, terutamanya dari negara China mencatatkan penurunan yang ketara...

    Ini adalah kerana hububngan diplomatik antara kerajaan Malaysia dan kerajaan China menjadi tegang oleh kerana dasar2 luar dengan negara China yang diperkenalkan oleh kerajaan Pakatan Harapan selepas peralihan kuasa...

    Sekiranya kerajaan Pakatan Harapan masih mengekalkan dasar2 luar yang mesra dengan negara asing, pasti jumlah kedatangan pelancung, bukan saja dari China malah dari seluruh dunia ke Malaysia akan mencatatkan peningkatan dari tahun ke tahun...

    Apakah Agenda Yang Tersembunyi Di Sebaliknya???

    Pada tahun 2005, terdapat 50,000 pelancung dari China di dapati tidak mempunyai rekod meninggalkan negara ini setelah memasukinya dengan menggunakan visa pelancungan...

    Isu ini adalah sangat serius serta mendapat perhatian Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (Pak Lah)...

    Pak Lah sendiri telah mengarahkan Jabatan Imigresen supaya menyiasat dan mengesan 50,000 orang pelancung China yang di katakan hilang di Malaysia!!!

    Dan pada tahun 2016, dilapurkan 100,000 orang Cina menuntut kerakyatan Malaysia!!!

    50,000 pelancung China dilapurkan tidak keluar dari Malaysia setelah datang dengan menggunakan visa pelancungan dan 13 tahun kemudian, 100,000 orang Cina menuntut hak kerakyatan Malaysia!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa tu BN berkuasa penuh... kenapa tak cari dan tangkap... kalau dah boleh bersembunyi kat Msia bertahun2 tu masih nk salahkan PH ke...?

      Delete
  16. Baiklah Blogger bercakap benar
    Kenapa tetiba mengampu Anwar
    Harap diri dilimpah sinar?
    Diberi upah untuk war war?

    Sekarang u turn.."Tun tak elok"
    Cepat berundur mahu ditengok
    Sekarang posting punyalah cilok
    Naikkan Idola yg kini tercongok!

    Peka sejarah tolonglah renung
    Hukuman bersalah mahkamah dah kasi
    Buka mata jangan termenung
    Ramai sanggup menjadi saksi!

    Bila Idola sudah jelaskan
    Jangan diganggu terlalu kuat
    Ada cai nak cari makan
    Hantuk kepala dia pun buat!

    Baik mengaku kenapa begini
    Idola tak naik seolah mati
    Ada ke janji di sana sini
    Kutuk Tun tidak berhenti?

    Ada manusia melihat kebendaan
    Siapa yg bagi dia pun dokong
    Kita pro-Tun berbeza keadaan
    Tanpa dedak..Tun disokong!










    ReplyDelete
  17. Fan Tat...Kau terfikir tak Apa Kesannya Kepada Penduduk Tempatan Dengan 'Kehilangan' Kebanjiran Pelancung Dari China Setelah Masuk Ke Malaysia tu????

    Malaysiakini Edisi 21 November 2005 melaporkan YAB Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu Jabatan Imigresen dan Polis Di Raja Malaysia (PDRM) mengesan ke mana menghilangnya 50,000 orang pelancung dari negara China yang masuk ke Malaysia tetapi tidak pulang ke negara asal mereka...

    Portal yang sama juga melaporkan bahawa pada tahun 2003, seramai lima ratus ribu (500,000) pelancong dari China datang ke Malaysia dan hanya tiga ratus lima belas ribu (315,000) sahaja yang keluar dari Malaysia atau kembali ke negara asal mereka...

    Ini bermakna terdapat seramai seratus lapan puluh lima ribu (185,000) pelancong dari China yang tidak dapat di kesan berada di Malaysia...

    Apabila portal Sinar Harian melaporkan pada 2 September 2016 lalu, bahawa terdapat seratus ribu (100,000) kaum Cina masih belum memperolehi kewarganegaraan, ianya memberitahu kita ada sesuatu agenda terancang sedang di lakukan!!!

    Sehingga kini, tiada mana2 pihak tampil memberi penjelasan terhadap kehilangan pelancong China yang tak keluar dari Malaysia, samada mereka telah berjaya di kesan, kembali ke negara asal mereka atau menjadikan Malaysia sebagai destinasi terakhir kehidupan mereka...

    Jika dikumpukan bilangan pelancong China yang tak meninggalkan negara ini atau gagal di kesan semenjak 2003-2005 adalah seramai 235,000 orang (2003 – 50 ribu dan 2005 – 185 ribu)...

    Ianya adalah data dan statistik 13 tahun lampau...

    Bagaimana sekarang?

    Apa yang boleh di buat oleh bilangan seramai 235,000 orang pelancong China di Malaysia?

    Mari kita lihat fakta di mana bilangan ahli2 parlimen Malaysia menang dengan majoriti yang SANGAT BESAR di kawasan Parlimen yang mereka tandingi dan majoriti pengundinya adalah mewakili kaum Cina :

    (i) Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok, menang dengan majoriti 51,552 undi...

    (ii) Ahli Parlimen Bukit Mertajam, Sim Chee Keong, menang dengan majoriti 43,063 undi...

    (iii) Ahli Parlimen Serdang, Dr. Ong Kian Ming, menang dengan majoriti 42,206 undi...

    (iv) Ahli Parlimen Bukit Gelugor, menang dengan majoriti 41,778 undi...

    (v) Ahli Parlimen PJ Utara, Tony Pua, menang dengan majoriti, 41,672 undi...

    (vi) Ahli Parlimen Kepong, Dr. Tan Seng Giaw menang dengan majoriti, 40,307 undi...

    Isu ini merentasi sempadan antara kaum dan politik kepartian...

    Apa yang cuba sampaikan di sini adalah berkaitan dengan keselamatan dan kedaulatan negara yang telah, sedang dan akan terus diganggu gugat oleh pihak2 tertentu yang berkepentingan...

    Siapakah pihak yang berkepentingan tersebut?

    Rakyat Malaysia MESTI lebih proaktif melaporkan sebarang elemen yang mencurigakan dari mana2 pihak yang mungkin menjadi dalang kepada penyeludupan dan pemerdagangan manusia secara sistematik.

    Kita tidak boleh memandang ringan dan MESTI menyedari bahawa kedaulatan dan keselamatan negara kini telah lama di ceroboh secara sistematik melalui kaedah2 sah perundangan negara (permohonan kewarganegaraan)...

    Jelas lagi bersuluh, tuntutan kewarganegaraan seramai seratus ribu (100,00) orang penduduk tetap (sebagaimana yang di dakwa) mempunyai agenda tersirat dan di lakukan secara sistematik demi suatu misi dan visi yang panjang ke atas negara Malaysia ini...

    Rakyat Malaysia, terutamanya bangsa Melayu MESTI membuka mata dan bersama2 bertanggung jawab dan memikul tugas membanteras aktiviti2 pemerdagangan dan penyeludupan manusia sebegini selain memperketatkan penguatkuasaan Fasal2 tertentu Perlembagaan dan undang2 Imigresen terhadap pemberian kewarganegaraan...

    KITA TIDAK BOLEH LEKA DAN MENUNGGU HINGGA NASI MENJADI BUBUR KERANA PADA WAKTU ITU, ANAK CUCU KITA AKAN MENJADI PENDATANG DI TANAH AIR NENEK MOYANG MEREKA SENDIRI....SETUJU KAN BHAI!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TongGeng..TongGeng..

      Kau ibarat peribahasa "Telunjuk lurus, kelingking berkait" - seorang munafik yang pura2 brrlakon baik namun hati kamu penuh dgn sikap busuk & tidak boleh dipercaya sama sekali.

      Delete
  18. Fan Tat...Rasanya kau tentu tak puas hati dengan posting aku kat atas tu berkaitan dengan Chef Wan. Takpe..mari kita sama2 telusuri kronologi peristiwa dia dirasuk syaitan tu beb !!!

    Misteri Pendedahan Eksklusif : Detik-Detik Chef Wan Dirasuk Syaitan Di Cameron Highlands.....


    * Content posting ini mengandungi imej-imej yang mengerikan dan mungkin tidak sesuai ditonton. Ibu mengandung sila dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

    A. Awal kemunculan.

    Chef Wan kelihatan seperti biasa dan normal semasa tiba dan ketika majlis mula berlangsung. Tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda kewujudan entiti di sekelilingnya.

    B. Mata mula membulat.

    Detik-detik menakutkan ini berjaya dirakam oleh wakil-wakil media yang dijemput memberikan liputan. Mata Chef Wan mula membulat ketika memegang microphone.

    C. Semasa dirasuk.

    Ketika beliau mula menghostkan memasak, tetamu mengatakan beliau mula kelihatan agresif dengan suara Donald Duck nya beserta aksi-aksi sopan santun yang biasa ditonton di kaca televisyen dan berikutnya gambar yang berjaya dirakam.

    Imej ini memaparkan seolah-olah Chef Wan ingin memberitahu ketika dirasuk melalui kepalanya.

    D. Tamat program.

    Selepas tamat program memasaknya, satu kenyataan telah dikeluarkan oleh beliau yang membuatkan warga netizen dan Malaysia terperanjat.

    Kenyataan tersebut membuatkan kebanyakan rakyat Malaysia menzahirkan rasa marah dengan pelbagai cara.

    Sehingga kini, syaitan yang telah merasuk Chef Wan masih belum ditemui dan ditangkap.

    Kami berharap agar Chef Wan disiasat oleh pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) bagi memastikan kenyataan yang dibuat terhadap mantan Perdana Menteri ini tidak bersifat subahat dengan syaitan.

    Risau pula kan, kenyataan tu mungkin datang dari hati tuan empunya badan tetapi syaitan yang dipersalahkan pulak!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TongGeng..TongGeng..

      Kau ibarat peribahasa "Telunjuk lurus, kelingking berkait" - seorang munafik yang pura2 brrlakon baik namun hati kamu penuh dgn sikap busuk & tidak boleh dipercaya sama sekali.


      Tun M berada di persimpangan antara pilihan.....

      1. Seorang Sodomi;

      Atau....

      2. Seorang Perompak Terbesar dalam sejarah.

      Soalan ini diajukan di sessi temuramah-soal-jawab Mahathir-Oxford Union di London minggu lepas.

      Delete
  19. Kehebatan tun madey sudah berakhir...9 bulan pegang kuasa tiada kemajuan...ekonomi merudum...ringgit demam tak kebah... Sawit dah getah tergplek dog..

    Pelabor asing tak mau datang walopun dijemput oleh tun madey..

    ReplyDelete
  20. Kejora Stor Kunyit....

    Kau ibarat peribahasa "Telunjuk lurus, kelingking berkait" adalah orang munafik yang pura2 brrlakon baik namun hati kamu busuk & tidak boleh dipercaya sama sekali.

    Tun M berada di persimpangan antara pilihan.....

    1. Seorang Sodomi;

    Atau....

    2. Seorang Perompak Terbesar dalam sejarah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3. Pelanun mega yang tak diiktiraf dan penerbit wayang sodomi auta bukan fakta

      Delete
    2. Ada bukti, nas, dalil....??

      Pernahkah Tun M diheret & didakawa oleh mana2 mahkamah sivil maupun mahkamah syariah/hudud, hatta di Kelantan, Trengganu, Kerajaan Pusat era Najib ataupun seanteto dunia......???

      Fitnah tak agak-agak....!!

      Delete
    3. Mahkamah dunia kamu boleh lari...mahkamah akhirat mana kamu mahu pecut..

      Delete
    4. Dunia ni Allah beri kesempatan pada iblis untuk beraja di mata bersultan di hati..di akhirat.. neraka jahamanlah iblis berada kekal abadi

      Delete
    5. Today, 22nd January, 2019 we received Sensational Awesome news that made us Malaysians very very proud....,

      WOW..WOW..WOW..WOW..WOW....!!

      VIENNA, Jan 22 — IAACA Chief, Ali Fetais announced in his welcoming speech that a fund named after Dr Mahathir will be set up.

      The IAACA was formed in 2006 to promote the effective implementation of the UN Convention Against Corruption, of which Malaysia is a signatory.

      Malaysia was among the earliest to join IAACA. which now has 140 member countries, and is headed by Ali Fetais Al-Marri of Qatar.

      ps:
      Satu lagi Anugerah Ilahi terhadap Tun M.
      Maka semakin terkedulah puak2 anti Tun M, khususnya Rafizi & the geng, Kejora, TongGeng & juga Sdra Shahbudin yg mau Tun M letak jawatan PM pd Jun tahun ini.

      Apa yg tersirat dah semakin tersurat dgn Taqdir Illahi.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...