Sunday 20 January 2019

NAJIB TIDAK SELAMANYA HARUS BERBANGGA DENGAN GELARAN RAJA TROLL NEGARA


Baik di pihak kerajaan, mahu pun pembangkang, Najib Razak ketika ini telah berjaya menampilkan dirinya sebagai individu paling popular di media sosial negara ini.


Ia bukan saja bersandarkan kekerapannya menulis dalam bentuk kritikan ringan, sindiran atau bernada sinis terhadap banyak isu berkaitan kerajaan tetapi juga disusuli dengan kerapnya beliau turun padang bertemu kelompok masyarakat tertentu bagi tujuan mempromosi dirinya.


Dalam waktu-waktu kebelakangan ini juga, bekas Perdana Menteri itu kelihatan lebih santai, ceria dan banyak berjenaka.


Lantaran popularitinya itu, beliau kini digelar sebagai Raja Troll Negara dan Najib sendiri nampaknya senang serta gembira dengan gelaran baru itu.


Dalam bahasa orang bandar, khususnya kepada penggila media sosial dan orang muda, gelaran Raja Troll ini mungkin sesuatu yang membanggakan dan menampakkan kejayaan, tetapi dalam bahasa orang dewasa dan luar bandar, ia tidak ubah seperti gelaran Pak Lawak saja tarafnya.


Sesetengah orang melihat gelaran Raja Troll itu pula sama seperti meletakkan Najib setaraf dengan Sultan Melaka atau Ayahanda Rani Kulop saja layaknya.


Dalam hal ini, harus diingati bahawa Najib adalah seorang bekas Perdana Menteri yang merupakan satu jawatan yang tinggi dalam negara.


Adakah ternampak suatu kelebihan dan manis di mata masyarakat apabila seorang bekas Perdana Menteri bertukar menjadi Pak Lawak atau disamakan dengan Sultan Melaka atau Ayahanda Rani Kulop?


Apa sebenarnya yang mahu Najib capai dalam keaktifannya di media sosial sekarang ini?


Sebenarnya, tidaklah menjadi kesalahan untuk Najib menjadi aktif di media sosial, termasuk melakukan posting menyindir, menyinis atau mengusik mana-mana pemimpin atau dasar kerajaan, tetapi beliau seharusnya melihat skop keaktifannya dalam ruang yang lebih besar lagi.


Sesekali melawak dan menjadi Pak Lawak barangkali tidak mendatangkan masalah, tetapi sebagai bekas Perdana Menteri yang keaktifannya sekarang ialah untuk mengurangkan sokongan rakyat terhadap PH dan berusaha mengembalikan BN sebagai kerajaan semula, Najib juga harus lebih banyak tampil dengan watak yang serius dan sesekali menghamburkan serangan yang benar-benar membuatkan Tun Mahathir Mohamad dan Lim Guan Eng misalnya, terkedu untuk menjawabnya.


Sehingga ini, apa yang kelihatan, paparan yang ditampilkan Najb di media sosialnya lebih menjurus kepada sesuatu yang bernada sinis, menyindir dan mengusik semata-mata, sedangkan banyak isu-isu dasar, skandal dan melibatkan kepentingan rakyat dalam kerajaan sekarang memerlukan garapan yang lebih serius bagi menyedarkan rakyat.


Sebab itu juga agaknya Tun Mahathir tidak pernah memberi respon terhadap apa juga yang ditulis Najib di media sosialnya kerana beliau mungkin menganggapnya sebagai lawak semata-mata.


Walhal, ketika Tun Mahathir mengetuai Pakatan Harapan dulu, hampir setiap serangannya kepada kerajaan berjaya membuatkan Najib sebagai Perdana Menteri ketika itu terpaksa memberi respon terhadapnya.


Apalagi sebagai bekas Perdana Menteri, Najib tentunya mempunyai kelebihan serta pengetahuan tertentu dalam melantunkan serangan dan kritikannya kepada kerajaan sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Tun Mahathir sebelum ini.


Mungkin aura Tun Mahathir berbeza dengan Najib, lebih-lebih lagi kerana beliau juga sedang dihadapkan dengan puluhan pertuduhan mahkamah, tetapi sementara kesempatan bebas masih ada dan terlalu banyak isu berlegar dalam negara yang melemaskan rakyat, beliau harus mengambil peluang yang ada itu.


Menjelang sembilan bulan wujudnya kerajaan baru, Najib tidak seharusnya terus gembira dengan gelaran Raja Troll atau Pelawak semata-mata, tetapi beliau mesti bergerak ke arah baru dengan menampilkan keyakinan rakyat terhadap kekuatan pembangkang sebagai elemen "check and balance" dalam negara ini.


Sekali dua melawak atau tampil berjenaka bolehlah diterima, tetapi rakyat yang mula tidak puas hati, kecewa dan sesetengahnya sengsara dengan kerajaan baru ini, tidak akan terubat luka di hati mereka dengan diajak ketawa semata-mata.


Rakyat perlukan sesuatu yang serius dan meyakinkan demi masa depan mereka. Rakyat akan melihat ada harapan jika pembentangan sesuatu isu, kritikan, serangan terhadap kerajaan dilakukan dengan nada yang serius, bukannya dalam jenaka.


Untuk itu, Najib perlu juga kerap tampil dengan kritikan yang serius dan penuh fakta, sama ada melalui media sosial atau penampilan terbuka, untuk menggambarkan keseriusan perjuangannya menentang Pakatan Harapan.


Dengan gelaran Raja Troll atau Pelawak, mungkin ramai yang gembira dan tumpang ketawa, tetapi yang selalunya mampu membangkitkan semangat untuk perubahan kerajaan ialah amanat yang keras, keringat dan airmata. (ShahbudinHusin 20/01/2019).

77 comments:

  1. c&p komen saya di pos yang lalu:

    Najib sendiri kata dia "telah dinobatkan sebagai Raja Troll".

    Makna "Troll" -

    1. troll | Definition of troll in English by Oxford Dictionaries
    https://en.oxforddictionaries.com/definition/troll
    Definition of troll -

    an ugly creature depicted as either a giant or a dwarf.

    2. TROLL meaning in the Cambridge English Dictionary
    https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/troll

    someone who leaves an intentionally annoying message on the internet, in order to get attention or cause trouble.

    3. Internet troll - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll

    In Internet slang, a troll is a person who starts quarrels or upsets people on the Internet to distract and sow discord by posting inflammatory and digressive, extraneous, or off-topic messages in an online community

    Amat bodoh lah Najib jika dia bangga "di nobatkan sebagai Raja Troll".

    Tapi dia memang bodoh. Kalau pandai, tak curi wang rakyat RM2.6 biliun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama ada dia bodoh atau dia jahat (criminal).

      Delete
    2. Antara dua itu gamak nya dia pilih bodoh - nak elakkan masuk penjara.

      Kalau lah dengan mengaku dia bodoh boleh lepas dari berpuluh tuduhan mahkamah tu ...

      Delete
    3. Tun M tak terusik jiwa pun dengan gelaran Raja Troll gelaran tertinggi di alam maya yg di sandang dik Najib tu .. tunggulah kemunculan Ratu Troll pasangan Raja Troll... Tun M , PH ngan Malaysia sekali bleh terbalik...

      Delete
    4. Raja Toyol Negara layak laaa..

      Delete
    5. Jangan dilayan si bangang tu. Tuuih!

      Delete
    6. Jika najib tu cerdik negara kita tidak jadi macam imi hari ini.
      ....Raja Kapur....

      Delete
    7. From the 'troll' definition highlighted by Tanpa nama, 2 regulars fit exactly based upon their unbecoming lewd irritating action & conduct.

      Delete
  2. Siapa kata "telah berjaya menampilkan dirinya sebagai individu paling popular di media sosial negara ini"?

    Kalau dia Raja Troll dan Troll didefinisikan sebagai "a person who starts quarrels or upsets people on the Internet to distract and sow discord by posting inflammatory and digressive, extraneous, or off-topic messages" - tak masuk kepala ke bahawa dia juga di anggap yang paling unpopular di kalangan penyokong PH?

    Ingat, penyokong PH lebih ramai - depa berjaya menggulingkan Najib di Pru14.

    ReplyDelete
  3. Ramai pemimpin dunia dinegara lain yang hilang jawatan mereka kerana kalah dalam pilihanraya.Tetapi selepas kalah mereka diam dan membiarkan pihak yang menang memerintah negara dengan cara mereka sendiri.Adakalanya yang kalah memilih untuk menjadi negarawan yang dihormati dan mengekalkan ‘digniti’ diri yang tinggi.
    Rakyat telah membuat pilihan ,maka hormatilah pilihan rakyat .Masa kau dah berlalu,dah kaput kerana angkara kau sendiri.Tunjukkan pada rakyat yang awak seorang ahli politik yang ber jiwa besar yang beranai menerima kekalahan dengan lapang dada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana dia berjiwa besar. Selagi Mak Badak ada bersama dia, di sodok Mak Badak kalau tak ikut cakap dia.

      Sekarang tentu Mak Badak mahukan dia naik semula. Tahu lah badak punya pemikiran - tak caya akan masuk penjara.

      Maka, meng"troll" lah dia dengan bangga, percayakan dia popular.

      Tak payah bincang lah boleh jadi Pm lagi ke tak. Bincang berapa tahun dia masuk penjara. 39 + 6 tuduhan mahkamah, beb.Takkan 4-5 tak sangkut.

      Delete
    2. Dia tu bini mak badak. Mak badak tu laki dia

      Delete


  4. Pada Yang Muda Kusematkan Harap

    Aku tidak perlu apa-apa kekayaan
    Aku mengerti umurku yang tua
    menunggu masa bertemu Ilahi
    Aku boleh selesa diam tidak bersuara
    Supaya dijulang dan diangkat oleh mereka
    Sepanjang nafas dan usia

    Tetapi aku harus bersuara di akhir hayat
    Tanpa meminta apa-apa untuk diriku
    Malah tidak mengapa aku dihina dan dicerca
    Semuanya kerana mataku melihat kemusnahan
    oleh pemimpin di puncak kuasa
    Yang rakus dan boros tidak terhalang
    Menabur rasuah dan membeli orang

    Pada mata tuaku
    Aku melihat hutang berbilion
    yang akan dibayar oleh cucu dan cicit rakyat
    Aku melihat wang dipinjam hari ini
    seperti tiada lagi hari esok

    Semuanya
    untuk membeli segala undi
    untuk membeli segala kuasa

    Pada senja hayatku
    Aku melihat apa yang dibina berdekad lama
    Dimusnahkan dengan wang
    yang bukan miliknya

    Dia menghidangkan wang haram untuk semua memujanya
    Dia menjanjikan bulan dan bintang kepada semua
    tanpa mengira harga yang perlu dibayar
    oleh cucu cicit kita
    setelah dia tiada lagi bernafas

    Segala wang haram
    Disamun, dirompak dan dipinjam secara halus
    Untuk dibayar oleh rakyat

    Wang haram diselerakkan untuk suap dedak mereka
    yang tiada lagi nilai dan hormat diri

    Mereka menjual negara
    Mereka menjual diri
    Mereka menjual maruah
    Mereka menjual agama

    Aku tidak dapat melakukan semua
    Namun pada yang muda kusematkan harap
    Untuk membetulkan Malaysia
    Dengan bersama, BERSATU, berganding
    Supaya ia tidak tenggelam
    Dengan tangan kotor
    dan harganya dibayar
    oleh cucu dan cicit kita


    Tun Dr. Mahathir Mohamad

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuuuuh...Dah macam kaduk naik junjung pulak depa semua...DAP sudah melampaui batas. Yang lebih hairan sekali adalah orang Islam sendiri yang setuju dengan dasar dan tindakan DAP ini. Mereka bersetuju dengan orang kafir yang akan menentukan apa orang Islam boleh buat dan tidak boleh buat. Demi politik, agama digadai. Ini yang dipanggil Melayu, bangsa yang tidak ada pendirian dan mudah dirasuah!!!!!

      Sanggup gadaikan prinsip agama demi kepentingan politik dan peribadi....dan menjadi kerbau balau yang dicucuk hidung...ini kah melayu yang kita nak harapkan untuk membela dan memperjuangkan nasib dan kelangsungan bani melayu di hari muka nanti?????

      Delete
    2. Boleh ke kita nak letakkan harapan yang tinggi kepada Bersatu yang bakal dijenamakan sebagai UMNO3.0 tu haah????

      Delete
    3. Adakah ternampak suatu kelebihan dan manis di mata masyarakat apabila seorang bekas Perdana Menteri bertukar menjadi Pak Lawak atau disamakan dengan Sultan Melaka atau Ayahanda Rani Kulop?

      Apa sebenarnya yang mahu Najib capai dalam keaktifannya di media sosial sekarang ini?

      Delete
    4. Boleh ke kita nak letakkan harapan yang tinggi kepada parti umno dimana bekas pemimpin agung mereka kini bertukar menjadi pak lawak@raja troll tu haah????

      Delete
    5. Padan muka dia...Nampak gayanya kronik juga kecederaan mental Si Khalid Samad tu bila kena troll dengan Datuk Seri Najib sejak hari Jumaat lepas. Dah macam orang hilang akal dibuatnya.
      .
      Cubaan demi cubaan untuk membuat status troll di laman media sosial milik Si Khalid Samad itu setakat ini masih lagi menemui kegagalan.
      .
      Tambah memalukan ialah apabila kehadiran dia di Cameron Highland seolah-olah tidak diendahkan. Sebaliknya, Datuk Seri Najib pulak disambut meriah.
      .
      Pesan rakyat dan warga CH untuk Khalid, tak payah la buat kerja pandir ni. Dah dapat jawatan jadi Menteri, buat la kerja yang berfaedah sikit. Tak payah dia sibuk nak jadi King of Troll pulak!!! Betul tak bhai saaab????

      Delete
    6. Terbaik Tun M dan sahabat-sahabat Pro-Tun..

      Biarkan bertartih...
      Asalkan langkah itu yakin dan cermat...
      Bagi memastikan negara merdeka...
      Dan bangsa terpelihara...
      Air mata sengsara...
      Mengiringi setiap langkah bapa-bapa kita...

      Perjuangan kita belum selesai...
      Kerana hanya yang cekal dan tabah...
      Dapat membina mercutanda...
      Bangsanya yang berjaya...

      -------

      Dearest Tun,

      You are not alone and never will be alone...

      We the Pro-Tuns are with you and will always be with you..

      You can always count on us, no matter what, when, who, and where.. untill this war against the falsehood is won... In shaa Allah.

      Que sera sera.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    7. TongGeng..TongGeng..

      Kau yg bermulut celupar masih terus jadi setan bisu tidak membuktikan Tun M berkelahi dgn Allahyarham Tun Ghafar Baba, sepertimana kau dakyahkan beberapa hari lepas...?

      So, toksah memandai-mandai beralih c/p isu lain. Beresksn dulu citer Tun M berkelahi dgn Tun Ghafar yg kau gatal tsngan lontarkan di nlog ini.

      Jika kau gagal, jelas kau pembawa fitnah yg memang berdendam benci tersangatlah mendalam terhadap Tun Mahathir dan PH...!!

      Delete
    8. Aikk...apa kehe pulak Wak Suman ni..dah ting tong pekena ketum berperisa ubat nyamuk ke haah???

      Bila masa pulak saya mengatakan Tun Madey ada berkelahi dengan Tun Ghafar tu..Wak ni nak jadi MUNAFIK ke ...main tuduh2 sembarangan tanpa sebarang bukti yang kukuh .

      Betul lah kata pepatah lama2 tu...orang makan rojak, Wak makan kapur..orang tak ajak, apasal Wak nak masuk campur eerkk????

      Delete
    9. PUTRA SINGGORA = GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJOLAT NAJIB.

      BERITA

      Chef Wan teringin nak tampar Najib

      PRK CAMERON | Sebagai anak yang membesar di petempatan Felda, isu agensi kerajaan itu tetap amat dekat di hati Chef Wan. Dan ia dipaparkannya sekali lagi di Cameron Highlands hari ini.

      Semasa hadir berkempen untuk PH di Felda Sungai Koyan 1 di Jelai tadi, Chef Wan juga dengan garang menyatakan rasa kecewanya kepada BN, khususnya kepada bekas pengerusi gabungan itu, Najib Razak.

      Puncanya, Chef Wan tidak merestui langkah Felda - semasa ditadbir kerajaan BN - memberikan imbuhan kepada peneroka yang dianggapnya rasuah.

      "Sebelum pilihan raya lalu mak saya dapat RM5,000 dan anak-anak Felda dapat RM5,000.

      "Mak saya kata, kerajaan bagi RM5,000 (tapi) saya cakap pada dia, saya tak nak ambil duit tu. Itu duit rasuah," katanya kepada media.

      Terdahulu cef selebriti itu hadir untuk berkempen dan mengadakan demonstrasi memasak di petempatan Felda berkenaan.

      Turut hadir Menteri Hal Ehwal Ekonomi Azmin Ali dan calon PH, M Manogaran.

      Untuk rekod Jelai adalah salah satu kawasan yang terletak di bawah kawasan parlimen Cameron Highlands dan menjadi salah satu kubu kuat BN.

      Wakil rakyat bagi Jelai ialah Wan Rosdy Wan Ismail yang juga menteri besar Pahang.

      Itu duit rakyat

      Kata Chef Wan pemberian wang berkenaan tidak bermakna jika pada waktu yang lain kerajaan BN 'merompak' agensi terbabit sehingga bankrap.

      "Macam mana kamu (Najib) boleh biarkan Felda disalah urus begitu? Come on!

      "Kamu letak Isa Samad (bekas pengerusi Felda) di situ dengan tahu ada bermacam hal dia buat sebelumnya.

      "Kalau dia (Isa) ada di sini I tampar muka dia," katanya.

      Tidak puas dengan kenyataan itu Chef Wan juga menyatakan dia mahu menampar Najib.

      “I tampar muka Najib tu, kurang ajar!" katanya.

      Kata personaliti yang mempunyai nama sebenar Redzuawan Ismail itu dia tidak peduli apa pun dengan tindakannya kerana terlalu marah dengan cara kerajaan terdahulu menguruskan wang rakyat.

      "Aku peduli apa, itu duit cukai (rakyat) yang letak di situ, kamu beritahu dia benda tu," katanya lagi.

      Delete
    10. Terimaksih Saudara Joh Doe kerna, memaparkan sajak syair nukilan bapa kesayangan kita Tun M, utk diamati dan disemat fi hati, fikiran agar jiwa kita (terutama kaum melayu islam) tresentak dan terpanghil utk sama2 menyahut seruan, masihat dan kebimbangan Tun M akan kemusnahan negara oleh2 tangan2 dan mereka yg tamaq bernafsu buas tanpa sempadan...
      Inilah salah seorang negatawan dan pemimpin yg patut kita sanjung dan hormati, bukan ducavi, duhina da dimaki oleh mereka2 bangsat yg tiada marush diri dan tiada jati diri. Dah la tahu nk sama2 memberi buah fikiran, idea2, usaha2, sumbangansikongan pd negata dan kjaan utj membanguan semula ekonomi negara, yg tahu memcaci mencemuh dan nk menjatuhkan Tun M juga gjaan baru ni...
      Pelik yf cina(DAP) contih Menteri Kwangan LGE dan menteri pemgangkutan memifikirkan cara dan plan utk kurangan hutang negara, bebanan hidup rakyat dan kos kehiduoan hari2, yg melayu2 khianat, jahat mcam dlm umno, PAS termasuk pencacai2 dan cyberterompah lahanatmcam kejora GN sibuk nk menabur fitnah, hasut dan melingkupkan negara.

      Delete
  5. Sejak kebelakangan ni.... ni ramai pulak dikalangan Netizen mempertikaikan kedudukan Pengerusi SPR yang didakwa menjalankan tugas secara "One Man Show".
    .
    Realitinya, SPR hari ini memang dilihat agak pincang apabila Timbalan dan Ahli Jawatankuasa di bawah Suruhanjaya itu meletakkan jawatan mereka sebelum ini.
    .
    Rata-rata netizen mendakwa kepincangan SPR itu mampu mewujudkan ketidak-adilan dan penyelewengan yang nyata dalam sistem Pilihan Raya di Malaysia.
    .
    Tapi pertikaian itu langsung tidak memberi kesan kepada Pengerusi. Dia lagi suka buat kerja secara One Man Show ni. Senang sikit untuk dia menjadi Barua dan Balaci Rejim Palatan Hancing tu!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TongGeng..TongGeng..

      Kau yg bermulut celupar masih terus jadi setan bisu tidak membuktikan Tun M berkelahi dgn Allahyarham Tun Ghafar Baba, sepertimana kau dakyahkan beberapa hari lepas...?

      So, toksah memandai-mandai beralih c/p isu lain. Beresksn dulu citer Tun M berkelahi dgn Tun Ghafar yg kau gatal tsngan lontarkan di nlog ini.

      Jika kau gagal, jelas kau pembawa fitnah yg memang berdendam benci tersangatlah mendalam terhadap Tun Mahathir dan PH...!!

      Delete
    2. Aikk...apa kehe pulak Wak Suman ni..dah ting tong pekena ketum berperisa ubat nyamuk ke haah???

      Bila masa pulak saya mengatakan Tun Madey ada berkelahi dengan Tun Ghafar tu..Wak ni nak jadi MUNAFIK ke ...main tuduh2 sembarangan tanpa sebarang bukti yang kukuh .

      Betul lah kata pepatah lama2 tu...orang makan rojak, Wak makan kapur..orang tak ajak, apasal Wak nak masuk campur eerkk????

      Delete
    3. Sambungan kpd BERITA

      Chef Wan teringin nak tampar Najib -

      Pada 18 Julai lalu Najib menyifatkan Felda melalui zaman kegemilangan semasa ditadbir oleh kerajaan di bawah pimpinannya.

      Najib yang juga bekas menteri besar Pahang berkata demikian semasa berkempen di Jelai.

      "Kenapa pula zaman BN memerintah tuan-tuan boleh dapat RM2,000 hingga RM3,000 sebulan?

      "Kenapa zaman BN memerintah boleh mendapat pinjaman tanpa faedah membesarkan rumah?

      "Kenapa zaman BN tuan-tuan boleh dapat bonus yang tinggi, boleh dapat duit raya, boleh dapat BR1M? boleh mendapat bantuan persekolahan?" soal beliau kepada kira-kira 300 hadirin yang kebanyakannya memakai baju BN.

      "Sebab zaman BN memerintah itu zaman keemasan para peneroka Felda," jelas beliau.

      Ditanya mengapa berkempen untuk PH hari ini, Chef Wan yang memang terkenal suka berterus-terang itu berkata, beliau mahu rakyat mengetahui kebenaran.

      Delete
  6. Kengkawan semua..korang dah tentu ada dengar bewrkaitan isu penyalahgunaan kenderaan pacuan roda 4x4 milik kerajaan negeri telah digunakan oleh sorang timbalan menteri untuk berkempen di CH tu.

    Hal ini telah mendapat kecaman hebat oleh netizen2 yang mempertikaikan tindakan timbalan menteri tu dan bertanyakan apa respons SPR dalam isu ni .

    Jom kita lihat apa kata SUK pahang dalam isu ni....

    *Penjelasan Daripada Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang*

    Saya dihujani pertanyaan oleh netizen tentang kenapa kenderaan milik kerajaan negeri Pahang digunakan untuk berkempen dan dilekatkan lambang parti.
    .
    Suka saya menjelaskan bahawa jabatan berkenaan dibenarkan meminjamkan kereta berkenaan kepada satu kementerian bagi kegunaan rasmi seorang Timbalan Menteri.
    .
    Walaubagaimana pun, selepas dilekatkan lambang satu parti, saya telah mengarahkan supaya kenderaan tersebut diambil semula serta-merta.
    .
    YB Dato’ Sri Dr Sallehuddin Ishak
    Setiausaha Kerajaan Pahang

    Nak tanya lah..ada tak sesapa yang boleh share sapa timbalan menteri tu dan dari kementerian mana eerrk????

    ReplyDelete
    Replies
    1. TongGeng..TongGeng..

      Kau yg bermulut celupar masih terus jadi setan bisu tidak membuktikan Tun M berkelahi dgn Allahyarham Tun Ghafar Baba, sepertimana kau dakyahkan beberapa hari lepas.

      So, toksah memandai-mandai beralih c/p isu lain. Beresksn dulu citer Tun M berkelahi dgn Tun Ghafar yg kau gatal tsngan lontarkan di blog ini.

      Jika kau gagal, jelas kau pembawa fitnah yg memang berdendam benci tersangatlah mendalam terhadap Tun Mahathir dan PH...!!

      Delete
    2. KOMEN2 KPD BERITA

      Chef Wan teringin nak tampar Najib -

      Roslan Rashid
      Sekarang kita hingga cucu cicit kena bayar hutang Najib buat. Rakyat dpt duit sikit yg lain pi mana.. hasil cukai negara sepatutnya digunakan untuk pembangunan, pendidikan, kesihatan dll. Tapi sekarang jumlah yg besar bayar hutang negara.. ni semua rakyat tak nampak..

      Wil M. Lim
      Gilakah dengan harapan kita hidup aman damai masa BN. Tak nampakkah rata2 rakyat hidup dalam ketakutan kerana tiada keadilan langsung....

      Ami Rash
      Aman damai? Zaman najib ler banyak orang melayu rosak benda takut jadi tak takut

      Jamie Ng
      Betul memang aman damai xder sapa tau najis songlap berbillion. Februari depan penyangak ni ngadap hakim kita tgok dia ada telor ke x.

      Chow KF
      Najis yg aman damai... sbb berbillion2 masuk kat poket dia.. negara kita yg tenat

      Delete
    3. Alah kau ni kejora. Salahguna pakai ke deraan 4X tu yg ksu nk bisingkan. Yg Najib Rosmah salahguna jet2 kjann duku utj melancong dan shopping sakan itu kau, Ummo dan PAS tak pula bising. Berapa million duit minyak dan penyelenggaraan jet2 tu habis..semuatu duit cukai rakyat tau (termasuk duit2 cukai yg dikuotp dari cina kafir yg kau dan PAS benci dan anti sgt tuu !!!. 4X kenderaan tu beraoa sgt kos minyak petrol yg terpakai ha??!!. Mmng keparat, jahat, pemfitnah lahanat ka GN, Kejora, Umno dan PAS ni

      Delete
  7. Memang tepat lah apa yang dikatakan oleh majoriti rakyat Msia sekarang ni....mereka kini umpama hidup di bawah pemerintahan Rejim Komunis, rakyat Malaysia hari ini dipaksa hidup dengan pelbagai ugutan oleh puak Pakatan Haprak tu.
    .
    Hari ini, Rejim Pakatan Hancing tu mengamalkan Politik Paksaan ke atas rakyat semata-mata untuk menjaga kepentingan Politik Peribadi diorang sendiri.
    .
    Jika sebelum ini, Lim Guan Eng membuat dakwaan kononnya keadaan kewangan Negeri Pahang berada didalam keadaan yang tenat.
    .
    Padahal keadaan itu berpunca dari tindakan zalim Rejim Pakatan Hancing tu sendiri. Diorang yang potong peruntukan untuk rakyat di Negeri Pahang.
    .
    Awal-awal lagi Rejim Pakatan Hancing tu dah potong peruntukan dari Pejabat Perdana Menteri untuk membina jalan di antara perkampungan Orang Asli.
    .
    Tapi sewaktu berkempen, diorang tuduh Kerajaan Barisan Nasional yang mengabaikan kebajikan rakyat. Itu bukti kezaliman Rejim Pakatan Hancing secara terbuka ...takkan lah korang tak setuju pulak kot????

    ReplyDelete
    Replies
    1. TongGeng..TongGeng..

      Kau yg bermulut celupar masih terus jadi setan bisu tidak membuktikan Tun M berkelahi dgn Allahyarham Tun Ghafar Baba, sepertimana kau dakyahkan beberapa hari lepas.

      So, toksah memandai-mandai beralih c/p isu lain. Beresksn dulu citer Tun M berkelahi dgn Tun Ghafar yg kau gatal tsngan lontarkan di blog ini.

      Jika kau gagal, jelas kau pembawa fitnah yg memang berdendam benci tersangatlah mendalam terhadap Tun Mahathir dan PH...!!

      Delete
    2. Aikk...apa kehe pulak Wak Suman ni..dah ting tong pekena ketum berperisa ubat nyamuk ke haah???

      Bila masa pulak saya mengatakan Tun Madey ada berkelahi dengan Tun Ghafar tu..Wak ni nak jadi MUNAFIK ke ...main tuduh2 sembarangan tanpa sebarang bukti yang kukuh .

      Betul lah kata pepatah lama2 tu...orang makan rojak, Wak makan kapur..orang tak ajak, apasal Wak nak masuk campur eerkk????

      Delete
    3. KOMEN2 KPD BERITA

      Chef Wan teringin nak tampar Najib -

      Nordin Adlan
      Chef Wan mmg Anak Felda dan Dia tahu macamana bijan sudah mainkan Felda dgn Isa Samad ... sepatutnya Dia cakap lagi keras utk lanun yg lidah berbelit2 tu...Dia x ingat mati hukuman yg di terima menipu Rakyat dan merompak Wang Rakyat ... selagi ada Rakyat yg x mahu memaafkan Wang Rakyat yg di curi maka selagi itulah bijan Tak ter lepas drp hukuman Allah swt... ini bukan cerita main2 tapi masaalahnya Tak ada ulamak yg Nak nasihat kan bijan malah gi peluk bijan

      Miaw Miaw Miaw Miaw
      Apa jasa UMNO buat warga malaysia? Melainkan permainkan sentimen kaum dan agama jer...chef wan ank felda harum kan nama negara sbg chef celebrity ternama biar pun mulut mcm longkang...najib mulut mcm longkang bagi hutang kat negara berbillion ringgit...

      Ramli Bakri
      kari oii bongok apa jasa najisb nii. menjahanamkan felda ada la. kau tak tengok saham fgv tingal 85sen dari rm4.5..tu la hidup dlm kebun sawit kan dah jadi lembu pawah

      Delete
  8. Kengkawan...korang tau tak, betul ke sapa dalang di sebalik Penculikan Tok Batin di Cameron Highland tempoh hari sudah dikenal pasti? Tak tau la betul ke tidak. Tapi tengok dari gambar yang tular di media sosial, macam kenal je orang tu kan.

    Isu mengenai Penculikan Tok Batin di Cameron Highland ini mula mendapat perhatian dikalangan Netizen sejak lewat petang tadi.

    Betul ke ada pihak yang cuba "Mengurung" dan "Mencuci Minda" serta disediakan "Habuan" untuk Tok Batin ini supaya mereka menyokong calon DAPigs?

    Apa tujuan dan maksud sebenar MPKKOA mengadakan program "Mesra Minda" ini bersama dengan Tok Batin di Cameron Highland?

    Ke mana hilangnya pihak SPR berhubung isu tersebut? Takkan diorang tak pantau perkara-perkara seperti ini? Semakin bertambah Hancing la Cameron Highland tu dibuatnya...betul tak kengkawan semua!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TongGeng..TongGeng..

      Kau yg bermulut celupar masih terus jadi setan bisu tidak membuktikan Tun M berkelahi dgn Allahyarham Tun Ghafar Baba, sepertimana kau dakyahkan beberapa hari lepas.

      So, toksah memandai-mandai beralih c/p isu lain. Beresksn dulu citer Tun M berkelahi dgn Tun Ghafar yg kau gatal tsngan lontarkan di blog ini.

      Jika kau gagal, jelas kau pembawa fitnah yg memang berdendam benci tersangatlah mendalam terhadap Tun Mahathir dan PH...!!

      Delete
    2. Aikk...apa kehe pulak Wak Suman ni..dah ting tong pekena ketum berperisa ubat nyamuk ke haah???

      Bila masa pulak saya mengatakan Tun Madey ada berkelahi dengan Tun Ghafar tu..Wak ni nak jadi MUNAFIK ke ...main tuduh2 sembarangan tanpa sebarang bukti yang kukuh .

      Betul lah kata pepatah lama2 tu...orang makan rojak, Wak makan kapur..orang tak ajak, apasal Wak nak masuk campur eerkk????

      Delete
    3. Cilake rosmah mansur sanggup kau colik tok batin tu...mmg aku tarik rambut kau sampai tercabut la nanti

      Delete
    4. KOMEN2 KPD BERITA
      Chef Wan teringin nak tampar Najib -

      Aini Ahmad
      Hanya org felda n anak2 felda sy yg merasa betapa sakit nya di bwh pentadbiran najib.org2 felda xkan penah lupa.. .

      Mazen Al Idrus
      Bro, dia tidak berjasa pda felda tpi berjasa pda negara.. 'cooking with love' all over the world.. smpi aku GI Europe pun org brtnyakan chef wan. ex PM terkenal, sebagai the superb thief of the world..

      Abdul Halim
      Betul tu jasa najib besar sampai licin duit felda


      Tan Axel
      Jasa UMNO/BN... rompak Felda dan peneroka sampai muflis.
      Ptui Jasa ... buka mata besar sikit oooo

      Delete
  9. Telah tular berita yang mengatakan bahawa PMO telah menubuhkan satu JK khas untuk mengurangkan hutang dan liabiliti kerajaan dalam masa terdekat.

    Ini bukti jelas PM ke 7 hilang kepercayaan terhadap Guan Eng selaku Menteri Kewangan untuk menguruskan hal kewangan Negara.
    .
    Malah tindakan Rejim Pakatan Hancing menubuhkan Jawatankuasa Khas ini juga menunjukkan bahawa Guan Eng GAGAL menjalankan tugas sebagai seorang Menteri.
    .
    Itu pun Guan Eng masih nak tunjuk sombong tak tentu arah membuat dakwaan terhadap kedudukan kewangan Negeri Pahang? Dasar tak sedar diri sungguh Tokong DAPigs ni.
    .
    Yang hairannya, kenapa pulak Rejim Pakatan Hancing tu nak tubuhkan jawatankuasa khas sedangkan diorang dah ada Majlis Penasihat sebelum ini?
    .
    Apa gunanya Tun Mahathir melantik individu seperti Tun Daim, Tun Zeti dan Robert Kuok sebagai Penasihat? Kalau setakat nak tubuhkan jawatankuasa untuk bagi kroni kerja, baik tak payah.
    .
    Hari tu sibuk tuduh BN lantik terlampau ramai Pegawai Khas dibawah Pejabat Perdana Menteri. Rupanya hari ni, benda yang sama jugak yang dilakukan. Ini baru betul bau Hancing Tahap Dewa bhai!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TongGeng..TongGeng..

      Kau yg bermulut celupar masih terus jadi setan bisu tidak membuktikan Tun M berkelahi dgn Allahyarham Tun Ghafar Baba, sepertimana kau dakyahkan beberapa hari lepas.

      So, toksah memandai-mandai beralih c/p isu lain. Beresksn dulu citer Tun M berkelahi dgn Tun Ghafar yg kau gatal tsngan lontarkan di blog ini.

      Jika kau gagal, jelas kau pembawa fitnah yg memang berdendam benci tersangatlah mendalam terhadap Tun Mahathir dan PH...!!

      Delete
    2. Aikk...apa kehe pulak Wak Suman ni..dah ting tong pekena ketum berperisa ubat nyamuk ke haah???

      Bila masa pulak saya mengatakan Tun Madey ada berkelahi dengan Tun Ghafar tu..Wak ni nak jadi MUNAFIK ke ...main tuduh2 sembarangan tanpa sebarang bukti yang kukuh .

      Betul lah kata pepatah lama2 tu...orang makan rojak, Wak makan kapur..orang tak ajak, apasal Wak nak masuk campur eerkk????

      Delete
  10. Wak Suman dan cai2 tegar Tun Madey ....korang perasan tak haah???

    Tidak dapat dipastikan apa yang hebat sangat apabila penyokong-penyokong tomato Kerajaan mengagungkan Perdana Menteri yang berucap di Oxford Union.

    Pertama, ianya tidak memberi kesan langsung kepada kemasukan pelaburan asing dan dagangan negara dengan dunia luar.

    Kedua...ini yang best..apa nak diherankan, bintang filem lucah, Stormy Daniels pernah dijemput untuk bercakap di Oxford Unions, menceritakan betapa kelucahan boleh mengubah kehidupan manusia.

    Wak Suman...

    Kesimpulannya, jangan anggap pemimpin hebat saja boleh berucap di Oxford Unions, bintang filem lucah pun boleh lah. Buka minda tu sikit dan jangan jumudkannya sangat...boleh tak Wak Oooooiiii????.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ksmu hanya lah BADUT SARKAS .....ANJING GILA.

      Delete
    2. Elok jemput najib razak atau sapa2 yg bangga pakai nama NAJIB berucap kat oxford union. Baru kawan2 kita dpat lihat pak lawak@badut sejati...hahaha

      Delete
    3. Hahaha..bukan saja badut tapi penyamun2 terbesar di Msia fan di seantero dunia dan pencacai2 cybertetompah mcam GN Kejora ni superb arse licker Najis dan
      Semahbadak..sampai lidah dua menipis asyik jilat licin hahahahaha

      Delete
  11. Wak Suman Tempek...Wak takkan tak perasan kot akan benda ni kan ???

    Kerajaan Pusat nampak tergesa-gesa menyaman Kerajaan Kelantan atas dakwaan menceroboh tanah masyarakat Orang Asli suku Temiar di Pos Simpor Gua Musang sedangkan saman itu jelas berunsur politik kerana dibuat ketika kempen PRK Cameron Highland sedang berlangsung, kata Ketua UMNO Bahagian Batu Pahat, Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi.

    Katanya, kebetulan BN meletakkan calon Orang Asli yang ibunya pula dari suku Temiar.

    “Oleh kerana undi Orang Asli penting maka saman itu adalah muslihat untuk meraih sokongan mereka kerana PH amat gusar menghadapi kejutan BN yang meletakkan calon Orang Asli.

    “Begitu cepat sekali Peguam Negara mengambil tindakan. Kenapa Peguam Negara tidak mengambil tindakan segera terhadap Senator Bob Manolan Mohamad yang mengugut Tok Batin bahawa mereka akan dipecat dan elaun tidak akan dibayar jika tidak sokong calon DAP?” soalnya dalam satu kenyataan.

    Jelasnya, laporan polis terhadap Bob Manolan sudah dibuat.

    “Ugutan Bob Manolan adalah penghinaan terhadap ‘inteligen’ Orang Asli, maka tindakan saman Kerajaan Pusat terhadap Kerajaan Kelantan untuk meraih undi sebenarnya juga menghina inteligen Orang Asli.

    “Justeru, lebih baik Masyarakat Orang Asli memilih Ahli Dewan Rakyat mereka yang pertama kerana dia boleh jadi pemantau sama ada Kerajaan PH serius melaksanakan saman tersebut dan menjaga kebajikan masyarakat Orang Asli keseluruhannya,” katanya lagi.

    ReplyDelete
  12. Wak Suman....Betul ke Pembunuh Allahyarham Mohd. Adib Akan Terlepas Dari Tali Gantung???

    Pihak pendakwa mungkin berdepan kesukaran yang besar untuk mendapatkan sabitan membunuh jika mereka membawa kes kematian Muhammad Adib Mohd Kassim ke mahkamah, kata seorang peguam...

    Menurut M. Hafiz Zainol Abidin tanpa mendapat pengesahan tentang punca kematian Muhammad Adib itu, peluang untuk pihak pendakwa memenangi kes berkenaan akan menjadi tipis...

    Kata peguam terbabit, langkah mengadakan proses inkues sekarang membayangkan ahli patologi yang menjalankan bedah siasat ke atas mayat Muhammad Adib tidak menemui punca kematian anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) terbabit...

    "Hal ini akan banyak mempengaruhi perbicaraan kes jenayah itu pada masa depan, jika ada, berhubung dengan tindakan menyalahkan sesuatu pihak kerana membunuh Adib"...

    Seorang ahli patologi telah menjalankan bedah siasat ke atas jenazah Muhammad Adib tetapi Menteri Dalam Negeri, Muhyiddn Yassin, pada 27 Dis tahun lalu, mengumumkan bahawa suatu inkues akan di adakan bagi mengenal pasti kematian anggota JBPM itu...

    M. Hafiz berkata laporan bedah siasat menjadi keterangan yang penting, selain bukti lain dalam sesebuah perbicaraan...

    Apabila sesuatu kes bunuh di bicarakan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan, pendakwa terlebih dulu perlu membuktikan mangsa mati akibat kecederaan dilakukan oleh suspek...

    Masih ada kemungkinan inkues itu akan mendapati Muhammad Adib meninggal dunia akibat serangan, namun pihak pembelaan masih boleh berhujah menggunakan laporan bedah siasat, jika ia menunjukkan pemeriksa tidak dapat merumuskan punca kematian tersebut...

    Satu lagi kemungkinan daripada inkues itu ialah, Mahkamah Koroner boleh membuat keputusan terbuka...

    Dalam keadaan itu, mahkamah boleh memutuskan punca atau keadaan kematian Muhammad Adib tetap tidak di ketahui atau dapat dijelaskan...

    Kalau mahkamah memberikan penghakiman terbuka, ia akan jadi lebih sukar untuk pendakwa mendapatkan sabitan membunuh, malah untuk sabitan membunuh tanpa niat sekali pun ianya menjadi sangat sukar!!!

    Wak Suman...Wak pun tau, baru2 ni...Menteri Undang2, Ketua Hakim Negara dan Peguam Negara seronok berjoget bersama, raikan apa yer...

    Menteri jaga Undang-Undang Pakatan Harapan, Liew Vui Keong, Ketua Hakim Negara, Tan Sri Richard Malanjum dan Peguam Negara, Tommy Thomas berronggeng di atas pentas bersama penuh kegirangan...

    Nak tanya pada 3 manusia ini, apakah tujuan sebenar di adakan inkues terhadap kes pembunuhan Allahyarham Mohd. Adib?

    Pernahkah terjadi dalam proses perundangan Malaysia atau mana2 proses perundangan dalam dunia nie, kematian yang dah dipastikan puncanya, di kaji semula kerana pindaan seksyen terhadap pertuduhan akibat dari kematian mangsa?

    Kegilaan apakah ini?

    Di mana perginya prinsip Kedaulatan Undang Undang negara Malaysia?

    Hari ini kamu semua bergembira, berjoget dan tertawa, tapi di masa yang sama, tahukah kamu, ibu dan bapa Allahyarham Mohd. Adib sedang menunggu2 keadilan dan pembelaan ke atas kematian anak mereka ditegakkan...

    Benar, Allahyarham Mohd. Adib bukan anak kamu, bukan adik kamu tetapi sedarkah kamu, Allahyarham Mohd Adib ialah lambang Kedaulatan Undang Undang Malaysia pada pandangan mata dunia...

    Sekiranya runtuh Kedaulatan Undang Undang Malaysia satu hari nanti, maka tangan2 kamulah yang meruntuhkannya dan nama2 kamu akan dikenang sebagai pengkhianat kepada Kedaulatan Undang Undang!!!

    ReplyDelete
  13. Halahai!!! Prihatin sangat la kononnya Si Fuziah ni terhadap masyarakat Orang Asli ni ya. Kiranya, diorang la Pejuang sebenar untuk bantu Orang Asli ni berjaya ya?

    Malas la nak kritik panjang lebar. Tapi sekadar nak bertanya je. Berapa yang Rejim Pakatan Hancing tu peruntukkan bagi masyarakat Orang Asli ni dalam pembentangan Belanjawan diorang hari tu?

    Kalau setakat bagi rasuah duit minyak tu, tak payah nak dabik dada sangat la. Nampak sangat dah siapa yang main lakonan sandiwara ni sebenarnya...dah terang lagi bersuluh ini semua adalah mainan wayang politik Rejim Haprakan aje kan!!!

    ReplyDelete
  14. TongGeng ini manusia (?) tuli
    Masih lagi nak jilat najib
    Gigi dah takde..menggigit geli
    Masih menjilat kerana wajib!

    Mahathir berucap TongGeng bengang
    Jangankan Oxford, Chow kit tak layak
    TongGeng speaking..mat saleh tercengang
    Berucap dikampung,khemah pun koyak!

    Dua kali Perdana Tun tersohor
    Si Bijan pulak ingin meniru
    Posting FB konon dah mahsyur
    Diberi kuasa dah haru biru!

    Tun dihormati seluruh dunia
    Bijan hanya dikeji nista
    Keberanian, kebijaksanaan Tun empunya
    Bijan hanya menyonglap harta!

    Teruskan menghina..pembenci Tun
    Tun Mahathir tetap terulung
    TongGeng ini umpama katun
    Dalam tikar dia bergulung!

    Tak luak walau TongGeng menghina
    Tun kukuh ramai yg sokong
    Bijan cadang ke Cameron sana
    TongGeng pergilah..menjilat pekong!



    ReplyDelete
  15. Fuuuuh...Dah jadi macam trend pulak kan...Isu tampar menjadi modal kempen PRK Cameron Highlands apabila chef selebriti, Chef Wan ingin menampar bekas Perdana Menteri kerana tidak menguruskan Felda dengan baik.

    Lantaran itu, bekas pembantu Najib juga hairan sikap yang ditonjolkan Chef Wan dengan berkata insan yang ingin ditampar merupakan orang yang banyak membantu peneroka Felda.

    “Chef Wan tu siapa ya? Dia tukang masak kat mana?

    “Dan kenapa beliau nak tampar orang yang banyak bantu peneroka FELDA?

    “Saya gusar nanti peneroka FELDA yang berjemaah ramai-ramai lempang Chef tu,” tulis Isham Jalil di Facebook.

    Chef Wan atau Datuk Redzuawan Ismail berkempen bagi pihak Pakatan Rakyat di Sungai Koyan.

    “Macam mana kamu (Najib) boleh biarkan Felda disalah urus begitu? Come on!

    “Kamu letak Isa Samad (bekas pengerusi Felda) di situ dengan tahu ada bermacam hal dia buat sebelumnya.

    “Kalau dia (Isa) ada di sini I tampar muka dia,” katanya.

    Tidak puas dengan kenyataan itu Chef Wan juga menyatakan dia mahu menampar Najib.

    “I tampar muka Najib tu, kurang ajar!” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku teingin sgt nak lempang rosmah mansur tu...

      Delete
    2. Woooit...Ni lah contoh dayus terhebat abad ni..beraninya dengan pompuan aje....kalau kau nak tau tinggi rendahnya langit ni..cuba lah kau lempang DS Najib tu...ada bran ke haah????

      Delete
    3. Dgn najib razak satu fmiliy pun aku terungin nak lempang..perabis duit org felda je koje

      Delete
  16. Memang terbaik Chef Wan begitu
    Anak peneroka Sungai Koyan
    Dia tak suka pemimpin hantu
    Si tukang songlap siapa nak layan?

    Good old days my friend Wan
    Mungkin balik bantu Pakatan
    He's the culprit, MO One
    Perangai iblis berkawan setan!

    Dibagi Felda, felda dah nazak
    Bantuan lambat banyak ditolak
    Si Kontot member Najib Razak
    Felda rugi boleh tergelak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fan Tat...kau kan Pak Arip serba tau...boleh tak kau beri pencerahan lebih lanjut berkaitan isu ni haah????

      Nazri didakwa buat perjanjian dengan Anwar????

      KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Padang Rengas, Tuan Haji Mohamed Nazri Aziz, didakwa bertemu dan membuat perjanjian bersama Datuk Seri Anwar Ibrahim demi kelangsungan UMNO.

      Tuan Haji Mohamed Nazri didakwa membuat empat tawaran kepada Anwar, antaranya adalah supaya Ahli Parlimen Port Dickson itu tidak membubarkan UMNO apabila menjadi Perdana Menteri dalam masa satu tahun setengah.

      Tawaran lain termasuk lah supaya Anwar tidak menganiaya bekas Perdana Menteri, Tuan Haji Najib , mengembalikan semula sistem ketua kampung serta memastikan agihan peruntukan yang sama antara Ahli Parlimen UMNO dan Pakatan Harapan (PH).

      Anwar didakwa menerima empat perkara itu dengan baik, dengan menyifatkan kerajaan perlukan UMNO sebagai pembangkang dan tidak akan menganiaya Najib kerana Ahli Parlimen Pekan itu pernah menjadi timbalannya (dalam Pemuda UMNO), selain beliau sendiri pernah dianiaya selama 20 tahun.

      Menurut portal Malaysiakini, Ketua UMNO Bahagian Padang Rengas itu didakwa memaklumkan secara terperinci hasil pertemuannya dengan Anwar dalam satu mesyuarat dengan UMNO Selangor, semalam.

      Jadi..memang betul lah ada kautim bagus punya di antara mereka berdua untuk dajjalkan Tun Madey tu kan ????

      Delete
    2. Aku mmg berhajat sgt nak lempang rosmah mansur tu...harap ada yg bantu

      Delete
    3. Woooit...Ni lah contoh dayus terhebat abad ni..beraninya dengan pompuan aje....kalau kau nak tau tinggi rendahnya langit ni..cuba lah kau lempang DS Najib tu...ada bran ke haah????

      Delete
  17. TongGeng sebut si Padang Berlengas
    Orang AmeNo camana nak caya
    TongGeng dah makan nasi tangas
    Apa keluar semuanya loya!

    Tuan Haji Najib jangan dikurung
    Anggap salahnya hanya tempurung
    Jangan biarkan Pak Haji murung
    TongGeng nyanyilah tiru burung!

    Haji TongGeng selamat merapu
    Kita Pakatan sikit tak jejas
    TongGeng ibarat sebatang penyapu
    Semua sampah dia nak adjust!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fan Tat...Rasanya dah tentu kau tau berita ni, tapi sebagai cai tegar Rejim Haprakan ni..dah tentu lah kau dengan bangganya..membutakan mata dan menulikan telinga kau...betul tak beb???

      Kesian melihat penerimaan penduduk setempat ke atas seorang Menteri Pakatan Harapan yang bersama-sama solat Jumaat bersama DS Najib Tun Razak.

      Selesai menunaikan solat jumaat wartawan sibuk ambil gambar dan orang ramai sibuk hendak bersalam dengan DS Najib Tun Razak tetapi tidak kepada Menteri yang berbaju merah menonong saja keluar.

      Nasib kaulah Labu. Siapa suruh mulut celupar sangat. Fan Tat...Nak tanyalah...kau tau ke sapa menteri yang dimaksudkan tu...macam ingat2 lupa lak pulak bhai !!!!

      Delete
    2. Fan Tat...Kesimpulan yang kita semua dapat ambil ilah....Melayu masjid kenal yang mana intan dan yang mana taekDapigs..

      Cuma bebudak matketum, matpilkuda, matsyabu, matpilkeldai, mattodi, matmaoist, matgay, matganja dan yang sebahlol dengannya sahaja yang kuat Rejim Haprakan jadikan keldai tunggangan Dapigs bintang tiga tuh.

      Malah perokok felda yang dulu kuat sokong Rejim kerana tertipu soal felda pun dah sedar & bertobat dari ajaran maoist tu seperti mana yang telah di viralkan dalam video whatsapp.

      Jadi sekarang kita dah boleh agak tinggal berapa persen lagi baki dari 27% melayu terkebodohan yang telah mengundi Fuckatan Haprakan pada pru14 yang lalu....tak tinggal pun 5% bhai saab!!!!

      Delete
    3. Terbaik Saudara FanTun . Najiv samun, Tonggeng pertahankan dfn menjilat punggong Najuv Rosnah. Take maruah punya org. Itula yg dinamakan makhluq lahanat

      Delete
  18. Fan Tat..Tahniah lah kan...'Bangsar South' kembali dikenali dengan nama asalnya 'Kampung Kerinchi'; sebabnya kawasan itu tidak pernah jadi sebahagian daripada Bangsar.

    Proklamasi menukar nama Bangsar South kepada Kampung Kerinchi dibuat oleh Ahli Parlimen Port Dickson yang tiada sebarang jawatan dalam Kerajaan Persekutuan dan juga DBKL.

    Yang hadir pada Majlis itu semua orang kuat parti PKR. Fahmi Fadzil Ahli Parlimen Lembah Pantai dan Nurul Izzah Anwar bekas Ahli Parlimen Lembah Pantai yang kini Ahli Parlimen Permatang Pauh selain Anwar Ibrahim Ahli Parlimen Port Dickson dan Presiden PKR.

    Persoalannya, atas kapasiti apa Anwar Ibrahim, Presiden PKR yang dipilih untuk melakukan proklamasi tersebut? Kenapa tidak Khalid 'buta warna' Samad merangkap Menteri Wilayah Persekutuan?

    Kenapa tidak Dr Shahruddin Md Salleh, Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan? Kenapa tidak Dato' Nor Hisham bin Ahmad Dahlan, Datuk Bandar Kuala Lumpur?

    Apakah proklamasi tukar nama itu hanya satu proklamasi oleh sebuah parti politik dalam menunaikan janji pilihanrayanya?

    Jika jawapannya ya, apakah ianya telah mendapat persetujuan DBKL dan penduduk atau pemilik hartanah di kawasan tersebut??? Kau sebagai pengikut setia Rejim Haprakan ni dah tentu lah ada jawapan rasional kepada soklan2 tu kan ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib kata, “Saya tak ada cybertrooper rasmi langsung.

      NOTA: YANG TAK RESMI BANYAK. ADA DIRTY TRICKS DEPT.

      “Sebab itulah (apabila) orang serang saya, katalah (seperti) Khalid Abd Samad (menteri wilayah persekutuan), yang bela saya sendiri.

      “Saya anggap itu sebagai satu hal yang tak pernah dilihat sebelum ni. Alhamdulillah, rakyat boleh terima apa yang saya telah dan sedang buat,” katanya.

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI RAKYAT BOLEH ERIMA DIA CURI WNG RAKYAT RM2.6 BILIUN dalam 1MDB. DIA DAH MERENG NAMPAK NYA, MIKIRKAN 39 + 6 TUDUHAN MAHKAMAH KE ATAS NYA BERKAITAN 1MDB.

      Delete
  19. Fan Tat..Nak tanya kau lah kan...Agak2 kau lah...Adakah Suruhanjaya Pilihan Raya yang ada sekarang ni Berlandaskan Perlembagaan Persekutuan?

    Kalau kita sama2 kaji....Peruntukan Perlembagaan mengenai Ahli Suruhanjaya SPR adalah jelas:

    1. Mesti (shall) ada Pengerusi (Chairman), Timbalan Pengerusi (Deputy Chairman) dan 5 ahli. (Sumbe: Article 114 (1) Perlembagaan Malaysia).

    Bila ada lengkap kehendak Perlembagaan itu baru ada satu Suruhanjaya Pilihanraya. Kalau ada satu Pengerusi (Chairman) sahaja tanpa Timbalan (Deputy) dan tanpa 5 Ahli itu bukan Suruhanjaya. Itu pertubuhan haram.

    2. Article 114 (2) pula menyatakan perlantikan Ahli Suruhanjaya termasuk Pengerusi (Chairman), "which enjoys public confidence".

    Kesimpulannya, kalau ada Pengerusi sahaja tanpa ahli, bagaimana Rakyat hendak yakin. Mana boleh Pengerusi buat keputusan seorang?

    Dah tentu lah..kau pun akui bahawa Jawapan daripada Pengerusi SPR melalui laman sosial Twitter tu masih tidak mencukupi dan memeningkan rakyat Msia...

    Jawapan Pengerusi SPR satu tindakan terdesak. Takkan lah satu suruhanjaya hanya ada satu ahli sahaja dan dibiarkan kosong begitu lama.

    Ikut lah 'provision of the Constitution'. Yang ikut schedule' kenapa? Susah sangatkah hendak melantik Ahli Suruhanjaya yang lain...kenapa benda2 macam ni tak berlaku pulak dalam pentadbiran SPR yang lalu haah?????


    ReplyDelete
    Replies

    1. Najib mengaku konon nya ada Pejuang siber untuk nya yang tak berbayar. KEPALA BAPAK DOA.

      Ada salah seorang penyokongnya yang meminta beliau memberi kata-kata semangat kepada ‘cytro’ (singkatan cybertrooper) yang menyokongnya di media sosial.

      Biarpun pada mulanya tidak memahami istilah 'cytro’ sebelum dijelaskan oleh penyokongnya, Najib memberitahu sokongan ‘pejuang siber tidak berbayar’ kepadanya menggambarkan isi hati sebenar rakyat.

      NOTA: DIA CAKAP BEGITU DENGAN LIFAH NYA DI DALAM PIPI NYA - "TONGUE IN CHEEK".

      Delete
  20. Fan Tat dan cai2 Haprakan yang bertebaran kat blog ni...Hari ni kita imbau balik sejarah perjanjian air Singapork dan Msia dulu tu...dengar baik2 tau !!!!

    Antara perjanjian terakhir yang dimeterai oleh mendiang Lee Kuan Yew sebelum berhenti sebagai Perdana Menteri Singapore pada 28th Nov 1990 ialah perjanjian air antara negara yang ditandatangan dengan Tun Dr Mahathir dan Menteri Besar Johor Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    Pada 24th Nov 1990 iaitu 4 hari sebelum Kuan Yew bersara, Tun Mahathir bersetuju untuk memberi tanah Johor seluas 54,000 ekar kepada negara Singapura selama 71 tahun dengan herga RM710 juta sebagai bayaran terdahulu (untuk gantirugi kehilangan kegunaan tanah dan premium tanah) dan bayaran tahunan sebanyak 3 sen untuk setiap kaki persegi.

    Tanah asal Malaysia seluas 54,000 ekar ini ialah 18 kali ganda keluasan tanah baru yang kini ditambak dari laut untuk projek Forest City

    Tun Mahathir juga bersetuju dalam perjanjuan 1990 itu bahawa pengambilan air oleh Singapura ialah dengan syarat tanpa had dan tidak lagi dihadkan kepada 250 juta gallon (1.14 bilion liter) sehari seperti yang pernah ditulis dalam perjanjian air Malaysia-Singapura tahun 1962.

    Harga pengambilan air sehingga 250 juta gallon sehari yang dibayar oleh negara Singapura juga kekal pada harga 3 sen untuk 1,000 gallon (4,550 liter) yang ditetapkan pada perjanjian tahun 1962.

    Oleh kerana Tun Mahathir tidak memilih untuk menaikkan kadar ini pada tahun 1987 seperi yang dibenarkan dalam perjanjuan tahun 1962 itu, harga pengambilan air oleh Singapura untuk 250 juta gallon sehari akan kekal pada harga 3 sen (ataupun RM7,500 sehari untuk kesemua 250 juta gallon) sehingga tahun 2062.

    Berita tentang perjanjian ini disiarkan secara luas dan diraihkan sebagai suatu kejayaan di dalam media Singapura pada masa itu tetapi jarang dimaklumkan di dalam media arus perdana Malaysia sendiri.

    Akibat ini, tidak ramai orang Malaysia yang tahu tentang kewujudan perjanjian tahun 1990 ini.

    Dan kini Tun Madey kata nak lihat balik perjanjian ni kerana dikatakan tidak adil kepada Msia...Aikk...dia dah lupa ke perjanjian tu kan masa eranya dulu dan dia sendiri yang sahkannya...masih nak main wayang pekjee politik lagi ke haah????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setelah gagal memimpin BN untuk memenangi pilihan raya umum (PRU) ke-14 dilangsungkan pada 9 Mei tahun lalu, Najib dilihat semakin aktif di media sosial.

      SEBAB DIA DAH TAKDA KEROJE LAGO. NAK COBA NUNJUKKAN DIA TAK BERSALAH. TAPI KEPALA BAPAK DIA TAK MAHU TERIMA BAHAWA BUKA 1-2 TUDUHAN MAHKAMAH KE ATAS KEPALA DIA, TAPI 39 + 6 - YANG 6 ITU BERSAMA BEKAS CEO 1MDB.

      Delete
  21. Fan Tat...Dah tentu lah kau WAJIB menyokong dan bersetuju 150% kenyataan bahawa...NAJIB SEMAKIN DIRINDUI RAKYAT MSIA SEKARANG NI!!!!!

    APAPUN tomahan dan dakwaan terhadap seorang yang ikhlas membangun negara dan rakyatnya, pasti akan diingati.

    Najib dimomokkan dengan isu 1MDB dan dana politik yang beliau terima melalui akaun pribadi beliau.

    Kerajaan semasa telahpun bertindak membuat dakwaan di mahkamah, namun perbicaraan belum bermula.

    Walaupun Najib didakwa dengan berbagai tuduhan, namun beliau meneruskan aktiviti harian beliau secara solo, dengan menghibahkan berbagai keluhan rakyat menerusi media sosial.

    Akhir-akhir ini, PM-6 negara itu bukan sahaja menjadi buah bibir rakyat biasa akan tetapi beliau semakin diminati di media sosial.

    Sempena PRK Cameron Highlands, Najib yang merupakan anak watan Pahang turut turun padang membantu calon Bn Ramli Mohd Nor. Jika beliau menang, merupakan wakil parlimen pertama daripada kalangan orang asli.

    Kehadiran Najib di PRK itu, rata-rata tidak disenangi pemimpin PH, kerana akan menjadi penghalang kepada calon PH daripada DAP.

    Sejauh mana kah impak kehadiran Najib, akan diketahui menerusi keputusan PRK pada 26 Januari...dan dari kajian yang dijalankan oleh penganalisa2 politik non partisan, hasilnya menunjukkan BN bakal mengekalkan kerusi itu sekali lagi!!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. TERAKHIR INI, Najib dilihat berbalas serangan dengan Khalid semasa kunjungannya ke Cameron Highlands bagi membantu BN dalam kempen pilihan raya kecil (PRK) di situ. KALAH LAH BN SEBAB NAJIB MASUK CAMPUR KEMPEN.

      Untuk rekod, Najib ialah presiden pertama Umno yang pertama gagal mendapat mandat daripada rakyat untuk menerajui kerajaan selepas BN berkuasa selama enam dekad. PRESIDEN YANG PALING KUDUT DALAM SEJARAH UMNO.

      Baru-baru ini, Najib tiba-tiba sinonim dengan ungkapan 'malu apa bossku’ berikutan satu posternya menunggang sebuah motosikal yang mengandungi ungkapan tersebut menjadi tular.

      MORAL OF THE STORY: IF YOU STEAL THE RAKYAT'S RM2.6 BILLION, YOU END UP RIDING A MOTORBIKE.

      GIVE HIM AN ELEPHANT TO RIDE !! HE HAS HAD ENOUGH OF THE ONE AT HOME.

      hehe

      Delete
  22. Bila keluar melanda landa binatang yang pakai banyak nama, termasuk Anonymous, Abang Din, PUTRA SINGGORA, GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB, maka aku pun keluar lah, membalun dia.

    Dia selalu komen tak ikut tajuk, coba menarik perhatian pembaca daripada perkara2 yang di timbulkan Budin di blog pos nya, coba sabotaj. Kerana dia selalu kopipes, aku pun pada masa2 nya ikut juga mentahikan dia dengan kopipes.

    ReplyDelete
  23. Rakyat rindu kepada Bijan?
    Haji TongGeng tengah malam melalut
    Dengan Bijan dikencing lenjan
    Kini di FB menjaja mulut!

    Masa berkuasa tidurnya nyenyak
    Hanya tipu, tibai dan songlap
    Memberi sikit disapu banyak
    Dia terang..rakyat bergelap!

    Felda, Mara semua terjejas
    Orang Melayu dia perbodoh
    Pandai sungguh dia meng adjust
    Perwatakan cantik..perangai hodoh!

    Tabung Haji gengnya sebat
    Si tukang cium tangan makbadak
    Dalam FB nak jual ubat
    Berpura baik tapi keladak!

    Katanya Bijan masih diminati?
    Memang betul Pak Haji TongGeng
    Berminat sangat tak sabar menanti
    Berapa tahun dipenjara menonggeng?

    Haji TongGeng Al Kopipes
    Apala lu takde taste
    Bangga..hidung kempang kempis
    Dibangang Bijan..what a waste!

    Cameron Highland Haji TongGeng pergi?
    Nanti jumpa si pakar troll
    Boleh jilat lagi dan lagi
    Ajak menari rock and roll!

    BN menang tak jadi kudis
    Ketua negara masih Mahathir
    Nak naikkan Bijan perbuatan sadis
    Haji TongGeng sahlah pandir!




    ReplyDelete
  24. Tak kurang jugak najib klentong..

    ReplyDelete
  25. GENG NAJIB 20 January 2019 20:37 - Kalau mu @ sapa sapa geng mu gi Kelantan, cuba gi masuk tandas stesyen bas SKMK Kota Bharu. Saya dah gi, insaf sungguh!!

    ReplyDelete
  26. KOKOK BERDERAI-DERAI, EKOR BERGELUMANG TAHI - https://nizammatsaari.wordpress.com/2010/12/18/berkokok-berderai-derai-ekor-bergelumang-tahi/
    Ayam jantan, sifatnya berlagak, ego dan sentiasa menunjuk gagah, lebih-lebih lagi jika hendak memikat si ayam betina! Dengan bulunya yang berwarna warni, dengan megah dan gagah ia akan berkokok ke serata alam. Namun, demikian gagah, megah dan cantiknya si ayam jantan, ekornya meleret dan ada kalanya “menyapu” tahi yang diberaknya sendiri.

    Peribahasa ini dianalogikan kepada.........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mu ni wargatua kelante, anbi naj tanyi. Mu ni pemyokong Tun M atau masih pembodek dedak Najis

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...