Saturday, 5 January 2019

TABUNG HAJI & SKANDAL KEWANGAN: JANGAN MUDAH BERPUAS HATI


Lebih kurang seminggu lalu, di London, Presiden PAS Dato’ Seri Hadi Awang mengulas mengenai skandal kewangan Tabung Haji di hadapan penyokong PAS dari kalangan penuntut Malaysia di London.


Laporan mengenai ulasan beliau itu disiarkan oleh Harakahdaily, yang kemudiannya dipetik oleh Malaysiakini seperti laporan berikut:

https://www.malaysiakini.com/news/457888


Antara lain, Dato’ Seri Hadi menyebut:


"Mereka hentam Tabung Haji melalui media, bukan melalui mahkamah. Media menjadi hakim, ini tak betul, salah! Apa membimbangkan kita, digunakan isu ini untuk merendahkan imej Islam.


"Itu agenda itu ada. Ini kita kena sedar. Padahal pihak lain banyak juga buat salah. Tapi dibesarkan di media, agenda yang tersirat ialah untuk menjatuhkan imej Islam,” katanya.


Bukti-Bukti Penyelewengan 


Isu pengurusan dan penyelewengan kewangan di Tabung Haji ini telah saya huraikan sejak 2013 iaitu tahun pertama saya berada di Parlimen dahulu. Dari pengalaman saya sebagai juruaudit dan akauntan bertauliah, terlalu jelas ada benda yang tidak kena mengenai pengurusan kewangan Tabung Haji.


Sejak 2013, saya telah menulis 33 analisis dan pandangan, termasuk membongkar pelaburan-pelaburan Tabung Haji yang merugikan penabung sehingga mencecah berbilion ringgit. Semuanya boleh dibaca di sini, jika Dato’ Seri Hadi sudi meluangkan sedikit masa menimba ilmu yang di luar kepakaran beliau (kewangan):


https://rafiziramli.com/category/tabung-haji/


Apa yang dituduh oleh Dato’ Seri Hadi sebagai “agenda menjatuhkan imej Islam” itu adalah salah urus yang jelas, seperti yang telah dilaporkan secara meluas hasil dari audit terperinci PriceWaterhouseCoopers, iaitu:


1. Sebanyak RM549 juta kerugian dalam pelaburan Tabung Haji yang gagal (sebahagian besarnya kerana penyelewengan) telah disembunyikan. Ini untuk membolehkan Tabung Haji melaporkan keuntungan yang lebih tinggi untuk membayar dividen (keuntungan dari simpanan) kepada penabung, sedangkan keuntungan itu tidak wujud dan wangnya tiada


2. Keuntungan dari penjualan saham Bank Islam sebanyak RM533 juta seperti yang direkodkan oleh Tabung Haji, sebenarnya hanya helah perakaunan untuk “mencipta” keuntungan yang tidak wujud. Tabung Haji kononnya “menjual” saham-saham itu kepada empat broker saham iaitu UOB, Kenanga, TA Securities and Affin untuk menunjukkan keuntungan, sebelum membeli balik saham-saham itu pada harga yang sama. 


3. Sebanyak RM436 juta keuntungan anak-anak syarikat Tabung Haji yang diisytiharkan sebagai dividen dan sepatutnya dibayar kepada Tabung Haji, kekal tertunggak sehingga 30 September 2018. Ini bermakna Tabung Haji merekodkan keuntungan dari anak-anak syarikat dan ia mendapat pendapatan apabila dividen dibayar oleh anak-anak syarikat. Masalahnya, dividen itu belum dibayar, bermakna pendapatan RM436 juta Tabung Haji itu tidak ada.


Kesemua ini boleh dibaca dengan terperinci di dalam laporan PwC yang dibentangkan di Parlimen, dan dirumuskan dalam laporan-laporan The Edge di bawah:


http://www.theedgemarkets.com/article/tabung-haji-fails-recognise-rm549m-impairment-%E2%80%94-pwc


http://www.theedgemarkets.com/article/tabung-haji-cooks-higher-profits-two-deals-pay-dividends

Jangan Mudah Terkeliru


Saya faham kalau Dato’ Seri Hadi terkeliru dengan beberapa alasan yang diberikan oleh Dato’ Seri Najib dan pemuka-pemuka UMNO, tetapi wajar juga beliau mendalami ilmu kewangan untuk mengetahui sejelas-jelasnya kedudukan kewangan Tabung Haji.


Ada yang berkata kesemua angka kewangan itu hanyalah angka-angka yang dimanipulasi untuk memburukkan Dato’ Seri Najib, kononnya wang tidak hilang dan masih ada di situ.


Kerugian RM549 juta dalam pelaburan-pelaburan Tabung Haji itu benar-benar berlaku, maknanya wang benar-benar hilang. Sejak sedekad lalu, Tabung Haji melabur secara besar-besaran membeli anak-anak syarikat. Contohnya pelaburan di dalam syarikat roti, pelaburan di dalam syarikat kejuruteraan minyak TH Heavy Engineering, syarikat IT dan lain-lain. 


Ia satu perubahan kepada model pelaburan Tabung Haji, iaitu daripada melabur membeli saham tanpa terlibat menguruskan perniagaan (seperti KWSP) kepada mewujudkan anak-anak syarikat yang terlibat secara langsung di dalam perniagaan (seperti PETRONAS).


Dalam contoh THHE, Tabung Haji terus menyuntik dana (dalam bentuk saham, pinjaman dan dana didahulukan) apabila THHE terus mengalami kerugian. Sahamnya terus merudum. 


Dana yang disuntik oleh Tabung Haji itu hilang, kerana ia diselewengkan oleh orang-orang yang diberikan amanah menguruskan pelaburan Tabung Haji itu. Akhirnya syarikat itu digantung kerana sudah mencecah tahap muflis.


Sepanjang sedekad, Tabung Haji memang telah menyuntik melebihi RM600 juta ke dalam THHE (dalam pelbagai bentuk). Di dalam rekod kewangan Tabung Haji, ia menunjukkan lebih RM600 juta telah disuntik.


Dana Rakyat Benar-Benar Hilang


Tetapi saya, juruaudit dan seluruh dunia (yang tidak mudah berpuas hati) mengetahui dana itu telah hilang kerana telah diselewengkan. Kalau Tabung Haji menuntut kembali dana itu, ia tidak akan mendapat balik kerana THHE tiada lagi nilai.


Mengikut peraturan kewangan, pelaburan-pelaburan seperti ini mestilah direkodkan susut nilainya untuk menunjukkan nilai terkini yang realistik. Walaupun lebih RM600 juta telah dilaburkan dan disuntik, tetapi jika RM600 juta itu tidak menjana pendapatan dan dana itu tidak dapat diambil balik, maka nilai pelaburan itu menjadi sifar. Jumlah RM600 juta yang telah dilaburkan itu perlulah direkodkan sebagai susut nilai (“impairment”) akibat kerugian pelaburan.


Tetapi Tabung Haji mengubah peraturan kewangannya agar susut nilai ini tidak direkodkan, yang bermakna ia menyembunyikan kerugian yang benar-benar telah berlaku.


Bukan sahaja wang simpanan orang miskin lesap, ia cuba pula disembunyikan.


Penyelewengan Cuba Disembunyikan


Tujuan ia disembunyikan ialah supaya Tabung Haji dapat membayar dividen kepada penabung, walaupun undang-undang tidak membenarkan dividen dibayar kecuali ia menjana keuntungan. Maka, ia menyembunyikan kerugian dan mencipta keuntungan untuk menidakkan hujah orang-orang seperti saya yang membongkar kelemahan urus tadbir kewangan Tabung Haji.


Bila tiada keuntungan dan kerugian disembunyikan tetapi dividen tetap dibayar, dari mana wang itu datang? Wang itu datang dari wang baru yang ditabung oleh penabung-penabung Tabung Haji.


Skim pelaburan begini tidak ubah seperti skim cepat kaya atau skim piramid, iaitu memberi gambaran untung besar untuk menarik dana baru, dan menggunakan dana baru itu untuk membayar keuntungan (yang dicipta) untuk membayar penabung asal. Lama-lama, piramid itu akan runtuh.


Sebab itu bila Dato’ Seri Hadi berselindung di belakang hujah “ini rancangan jahat menjatuhkan Islam”, ia satu mainan politik yang tidak bertanggungjawab.


Mainan Politik 


Sebagai presiden sebuah parti yang mengaku mempertahankan Islam, sepatutnya PAS lah yang paling gusar jika ada penyelewengan di dalam Tabung Haji. Sepatutnya beliaulah yang paling ke depan meneliti setiap langkah Tabung Haji, supaya institusi itu menjadi tabung kewangan Islam yang paling handal dan disegani di dunia.


Beliau terpaksa bermain politik dan mengheret sentimen perkauman (konon ada agenda bukan Islam mahu memangsakan Tabung Haji) akibat satu strategi politik yang telah gagal menjelang PRU14 dahulu.


Beliau dinasihati oleh orang-orang seperti Dr Zuhdi Marzuki kononnya PAS boleh menjadi “king maker”. Untuk menjadi “king maker”, PAS mesti nampak berbaik-baik dengan Dato’ Seri Najib dan UMNO.


Maka, apabila saya mendedahkan pelbagai penyelewengan dan salah laku di Tabung Haji, pentadbiran Dato’ Seri Najib pada ketika itu menggunakan PAS untuk “menyucikan” keadaan di Tabung Haji.


Rombongan PAS mengunjungi Tabung Haji, mendapat taklimat dan seterusnya mengumumkan bahawa “PAS berpuas hati dengan tadbir urus kewangan Tabung Haji”. Secara tidak langsung, menjadi “king maker” dalam isu Tabung Haji dengan menghantar isyarat kononnya saya mereka-reka cerita mengenai Tabung Haji.


Jadi, apabila bukti-bukti mula keluar bahawa apa yang saya bongkar itu betul, PAS terperangkap.


Jika mereka bersetuju, jatuh air muka Presiden PAS kerana sebelum ini mereka juga yang menjadi panel menyucikan penyelewengan di Tabung Haji.


Akhirnya, walaupun bukti-bukti itu terlalu kukuh, Dato’ Seri Hadi terpaksa bermain politik sekali lagi. Kali ini, bukan sebagai panel penyuci, tetapi untuk membina sentimen kebencian terhadap orang bukan Islam dengan menuduh kononnya ini sebahagian dari agenda menjatuhkan Islam, seolah-olah kerosakan kewangan di Tabung Haji itu tidak berlaku.


Ia permainan politik yang hebat dan bulat-bulat ditelan oleh penyokong PAS. Dato’ Seri Najib tersenyum puas, kerana beliau masih boleh berharap dengan panel penyuci.


Tetapi ia memangsakan jutaan penabung Tabung Haji dan akan membenamkan Tabung Haji. Jika amalan ala skim piramid tidak dihentikan, akhirnya nasib Tabung Haji sama seperti nasib skim Pak Man Telo.


Mentua Dan Menantu Yang Mencuri


Bagi saya, sikap Dato’ Seri Hadi ini tidak ubah dengan sikap lama dalam masyarakat Melayu.


Kalau seorang mentua tahu bahawa menantunya mencuri, dia akan berdolak dalih. Dia lebih bimbangkan malu yang ditanggung oleh besannya (maklumlah besannya itu orang bangsawan) dan malunya sendiri, kerana dia juga yang berbangga-bangga dengan besannya (walaupun orang kampung kurang selesa dengan besannya).


Akhirnya, dia bersekongkol menyembunyikan dan menafikan yang menantunya mencuri, walaupun menantunya mencuri dari dalam rumah dia sendiri!


Bila ditanya, dia lebih rela menuding jari kepada anak jiran di sebelah rumah dari menerima hakikat yang menantunya yang duduk dengannya yang mencuri dari dalam rumah.


Kita akan terus berdepan dengan cerita-cerita penyelewengan begini. Ada yang berpunca dari pentadbiran Dato’ Seri Najib dahulu, ada yang datang dari pentadbiran Pakatan Harapan di masa depan.


Nasihat dan ingatan saya kepada diri sendiri dan orang ramai: jangan mudah berpuas hati, teliti terlebih dahulu sebelum membuat kenyataan menyucikan sesuatu.


Sebabnya, lama-kelamaan bukti akan keluar juga, jika penyelewengan benar-benar berlaku.


Rafizi Ramli

Naib Presiden PKR.

126 comments:

  1. Sejak tedarah duit haram mdb...chief lebai dah jadi benak dan tenggelam punca. Jika diteliti memang TH mempunyai masalah pengurusan sejak dulu lagi...masih ingat beratus juta pelaburan TH hanyut melalui syarikat METROWANGSA di mana kita turut menyaksikan penyanyi nashid Ahmadi Hasan dipenjarakan. Apaka jadahnya duit TH bawa pegi main saham...tu mcm dah berjudi...

    Kemydian duit tabung haji pegi neli tanah TRX dgn harga berlipat kali ganda dari harga asal... nak menyamun la tu...

    Adakah menceritakan tentang penyelewengan yg berlaku di dalam sesebuah organisasi yg melibatkan umat Islam dianggap sebagai usaha menghina dan menjatuhkan Islam.... bangang sampai tahap apa ni chief lebai...longgarkan sikitan ikatan aerban tu....

    ReplyDelete
    Replies

    1. Najib lantik Kelng Islam Double ee Azeez Raheem sebagai Pengerusi TH supaya senang nak eksploitasi. Rosmah pun panggil Azeez, dia melutut.

      Bila tak cukup duit nak bayar hutang pinjaman bank, bunga nya beratus juta (satu masa Keling Astro Ananda Krishnan bayarkan), di talipon nya Azeez, melompat dia beli beli tanah 1MDB di TRX dengan harga melambong. Macam KEPALA BAPAK DIA PUNYA DUIT, HARTA.

      Tak salah gunakan istilah Keling sebab dah wujud sejak tempat berkelah di Melaka orang2 Melayu namakan Tangjung Keling.

      Delete
    2. mnkin lebai hadi ni dah biyol agaknya..tp klu penyokongnya yg bijak pandai pun sama2 biol jgk..tak tau la eden nk koba apo laiiiee...

      Delete
  2. Lobai hadi bukan paham sistem perakaunan pengurusan dan ofit...dia tahu dengar ape yg irang cakap ajee..

    ReplyDelete
  3. Rafizi: Najib gov't used PAS to 'purify' Tabung Haji's image before GE14

    5 Jan 2019, 5:59 pm (Updated 5 Jan 2019, 6:43 pm)

    A A
    Rafizi Ramli has claimed that the administration of former premier Najib Abdul Razak used PAS to "purify" the image of Lembaga Tabung Haji before last year's general election.

    In a statement today, the PKR vice-president said that at the time, PAS president Abdul Hadi Awang was led to believe that his party could become a 'kingmaker' by playing nice with Umno and Najib.

    As such, Rafizi stated, PAS was brought in to purify Tabung Haji's image when he first raised allegations of mismanagement.

    A PAS delegation attended a briefing at Tabung Haji prior to the May polls and subsequently declared its financial management satisfactory, he said, which indirectly indicated that his claims were made up.

    'PAS trapped'

    Rafizi had previously been charged with criminal defamation in 2016 for posting an article titled "An analysis of Tabung Haji’s finances 2009-2015 (Analisa Kewangan Tabung Haji 2009-2015)" on Facebook.


    He had claimed that Tabung Haji faced an RM3 billion shortfall in assets compared to its deposits.

    On Dec 10 last year, Minister in the Prime Minister's Department Mujahid Yusof Rawa confirmed reports that the Islamic pilgrimage fund had a RM4.1 billion deficit in terms of assets as of 2017, but had nevertheless continued to pay out dividends.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila fikir balik nak marah pada PAS pun tak kena juga sebab spesis ni memang jenis mudah puas... cepas puas la dalam bahasa mudah. Arul Kanda goreng sikit je terus deputy chief kata cukup puas hati cukup puas hati semuanya under control. Dok tak dok dengan tukang goreng sekali kena charge berbagai tuduhan memalsukan maklumat....

      Delete
    2. Puas kerana bodooh...tak tahu ape pon..

      Delete
  4. Wajdi mungkin boleh beri komen kerana katanye ramai yg hilang giliran naik haji selepas kluarkan simpanan akibat percaya cakap Rafizi..

    ReplyDelete
  5. Kalo boleh aku harap Rafizi boleh terangkan pemindahan aset TH yg bermasalah 19.9 billion kpd spv...ikut cakap pembangkang ade aset yg tidak bermasalah turut dipindahkan oleh TH...

    ReplyDelete
  6. Saya udah mula sangsi ngan TH ni apabila dengan cara pelik dan ajaib ianya boleh mengeluarkan dividen beserta ngan bonus yang sangat tinggi saba tahun. Yahudi yang ternyata kuat putar belit pun tak boleh capai tahap ini. Sanggupkah penyimpan dan pelabur tutup mata apabila ditipu TH dengan wang dividen dan bonus yang entah macam mana diadakan?
    TEPUK DADA TANYA IMAN!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si Keling Islam Double ee Azeez Raheem nak ampu Najib Al Jibo konon nya pandai uruskan TH, kasi dividen, guna duit simpanan pendeposit, nak kasi imej Al Jibo bagus, konon.

      Susah negara ini, si Bugis Al Jibo melanun, si Keling Islam nak jilat bntt Al Jibo. Melayu tersengeh sengeh di buat depa. Bedebah.

      Delete

  7. Wak Dol betul si Hadi nih. Dia kondem orang "mediakan" TH tapi dia pi cakap kpd pelajar2 di UK dengan mengetahui itu pun tentu di mediakan.

    Betul ke dia Kontan, boleh buat financial analysis, analysis kewangan TH dsb nya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oops, Pizi yng Kontan.

      Da kata "Kerugian RM549 juta dalam pelaburan-pelaburan Tabung Haji itu benar-benar berlaku, maknanya wang benar2 hilang. Sejak sedekad lalu, Tabung Haji melabur secara besar-besaran membeli anak-anak syarikat. Contohnya pelaburan di dalam syarikat roti, pelaburan di dalam syarikat kejuruteraan minyak TH Heavy Engineering, syarikat IT dan lain-lain."

      Di bawah Keling Islam Double ee Azeez Raheem, awat tak melabur dalam syarikat buat kacang putih?

      Ini lah bala nya bila Najib lantik orang yang suka menjilat dia. Pundek punya Najib.



      Delete
    2. Najeeb memang lantik Azeez orang yg boleh ikut perintah dia...

      Azeez beli tanah 1 mdb mesti ikut arahan najeeb....

      Delete
  8. Hah, korang jangan.....! kang dihukumnya kang korang masuk neraka baru padan muka korang...! eeeeeer.. huh huh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takde ke walaunta walauntit nak cadang kan anak si Awang ni jadi PM? Dia teringin tu... siaaaan... kih kih kih.

      Delete
    2. AD...dah kau terlanjur citer pasal anak pemimpin2 politik ni...apa ke hel pulak berita terbaru yang sedang hangat di pasaran ni haah???

      Anak lelaki kepada Menteri Pertahanan, ditahan positif dadah di sebuah pusat “clubbing” di Jalan Ampang, Kuala Lumpur jam 12.30 tengah malam tadi.

      Suspek berusia 31 tahun itu ditahan dalam Ops Pusat Hiburan Bersepadu oleh polis Narkotik Daerah Dang Wangi.

      Seramai 101 individu telah diperiksa membabitkan 55 wanita dan 46 lelaki. Hasil pemeriksaan itu, dua lelaki berusia 33 dan 31 tahun telah ditahan selepas didapati positif dadah jenis ganja.

      Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Zainuddin Yaacob mengesahkan penahanan tersebut. Kes disiasat mengikut Seksyen 15(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952.

      Delete
    3. Geng Najis tak mau komen ke?...mungkin rafizi buat fitnah seperti laki mak lembu pinjam duit kerajaan lembu lesap dlm kondo...cai semua bising rafizi raja fitnah...Tabong Haji repot polis tuduh rafizi fitnah...

      Delete
    4. Dgn odit pwc keatas aset dan laibilitis TH sah lah Rafizi tidak fitnah...Azeez kling dan lembaga pengarah Tabong haji fitnah rafizi..

      Delete
    5. Gen Najid wei... Gwa cerita pasal anak Awang. si Awang tu bukan pemimpin politik. Ada sekolah ka lu? Tapi pasal lu nak Gwa mengulas jadi Gwa bagi la pendapat Gwa.. yang pertama tama, mamat tu bukan bebudak lagi jadi apa yang dia buat adalah atas kehendak dia sendiri. Ni takde kena mengena ngan mak bapak dia. Kedua pulak, ganja ni boleh legal dan tak boleh legal pasal undang undang ni manusia yang buat. Dari pembacaan Gwa pulak yang ganja ni ada bab positif dia pasal dia ada unsur anti kanser dalam resin dia dan tak la pulak ketagih macam rokok, heroin dan dadah jenis kimia yang lain lain. Setakat yang Gwa tahu takde orang yang mampouih dek overdos ganja. Yang banyak mampus dan masuk ICU tu yang jenis kaki tonggang arak. Pasal apa arak tak diharamkan tu ada kena mengena ngan skandal masyarakat almaklumlah bayak yang digelar VIP tu kaki minum arak sampai ada sekor yang bergelar bangsawan dah mampuoih dek kerana arak! Padan ngan muka dia! Sial! Kah kah kah.

      Delete
    6. Puak yang ada DNA amno ni memang bengap. Tengok je la si Suman cendol.. kan Suman?! Heh heh heh heh.

      Delete
    7. Aikkk...cakap macam pernah jadi penagih tegar ganja ni aje lu beb !!!!!

      Delete
    8. Lu tanya Gwa jawab. Gwa objektif! Provok bodoh Gwa tak layan. Siapa Gwa, apa sejarah hidup Gwa, tu semua lu tak payah nak menyibuk! Ada arti? Kah kah kah.

      Delete

    9. GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB,

      Melanda landa kau di sini, hinggakan anak Menteri di tangkap ada kesan dadah pun kau nak eksploitasi.

      Anak tiri Najib Rizal bersubahat dengan Najib curi wang rakyat RM2.6 biliun dari 1MDB kau tak kata apa?

      Delete
  9. Sewajarnye orang yg menyuntik modal kedalam THHE sebanyak 600 juta hingga lesap didakwa melesapkan wang penyimpan...

    ReplyDelete
  10. Pada hemat saya... yg kena tangkap tu anak menteri... salah guna dadah... berjuta anak melayu kena penangan dadah ni... umur 31 tahun... lebih dari akil baligh... masih nak salah ibubapanya jugak ke.... kalau anak menteri sapu duit kerajaan atau duit tabung haji disapunya... atau jual enjin jet tudm... baru betul ada isu... tak payah nk membawang kat sini gn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abis tu ..bukan main cakap macam bagus sangat ...Rahmatullilalamin...nasihat kan rakyat itu ini, tapi anak sendiri pun tak boleh jaga..apa citer tu haah????

      Delete
    2. Ini masalah peribadi...bukan masalah pentadbiran kerajaan..

      Delete
    3. Anak yg dah besar panjang berbulu atas bawah mcm geng najis bukan tanggongjawab bapak 100% lagi...dia pikul dosa dia sendiri...

      Delete
    4. Lagi pun kan Tun dah tegaskan...menteri2 dan ahli2 keluarga mereka bukan saja kena bersih...tapi dilihat seolah2 bersih. jadi ini adalah satu isu yang besar jugak bhai...yang boleh mencemarkan maruah Rejim di mata rakyat!!!

      Delete
    5. Janganlah kita mempersendalan musibah yang menimpa orang lain apatah lagi turut mengaibkan orang yang ditimpa musibah tersebut.

      Sesungguhnya Allah maha kaya....apa rasanya jika ditakdirkan anak perempuan Geng Najib sendiri atau isteri saudara ditangkap kerana terlibat di dalam pesta sex....

      Delete
  11. Si Pizi sotong ni pun satu hal lah...benda yang dah setel nak diungkit2nya lagi.

    Apasal dia ni tak nak buat kajian melalui invokenya kenapa dia kalah kepada Azmin dalam pemilihan Timbalam presiden PKR tempoh hari tu haah???

    Dah lah kalah walaupun dapat payungan dan sokongan kuat dari Bang Non sendiri..lepas tu tak dapat terima kenyataan pulak . Tak malu ke mamat ni...dilantik jadi VP tanpa melalui pemilihan dan atas belas ihsan presiden.

    Kalau orang yang waras lah..dah tentu takkan diterimanya perlantikan tu...yang kini dibantah dan disanggah oleh Azmin dan kartelnya. Kalau si janda berhias tu tak lepaskan jawatan VPnya tu...memang tak merasa lah Pizi duduk kat jawatan lamanya tu semula.

    Aku pun ada ramai kengkawan dalam PKR...dan rata2nya bersetuju untuk mengatakan Si Pizi ni lah adalah ancaman utama dalam parti tu, dan tak heran lah kalau parti tu bakal bergentayangan dan berpecah belah akibat dari angkaranya tu!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa yg setelkan?...rapizi ungkit kerana dulu tuduh dia fitnah...pas sokong umno dan najib fitnah rafizi..

      Delete
    2. Rafizi kalah tipis...ini tiada kaitan dgn tabong Haji...rafizi cekap kaji pasal penyelewengan duit..

      Delete
    3. Lantikan vice presiden atas kuasa presiden..dan presiden ade tujuannye...Axmin bantah krana rasa diapit yg akan halang cita2 nye nak singkir presiden....

      Tak timbul pon soal lantik orang kalah...rafizi bukan dilantik timbalan presiden pon.m

      Delete
    4. Memang betul lantikan tu atas kuasa prerogatif presiden...tapi masaalahnya masa mesyuarat untuk mengesahkan perlantikan tu, Azmin dan ramai lagi VP yang lain seperti Zuraida, Tian Chua dan Sivarasa tak dijemput dalam mesyuarat tu.

      Malah yang hadir ada jugak memohon agar mesyuarat tu ditangguhkan kerana kehadiran tak cukup korum..apa sal Bnag Non ni berkeras jugak untuk membull dozekan perlantikan VP dan pengerusi2 PKR negeri yang baru tu..yang dilihat adalah dari kartelnya, buat mengukuhkan kedudukannya dalam parti.

      Jadi..memang wajib lah Azmin ni marah sangat dengan tindakan tu yang jelas telah melacurkan unsur2 pendemokrasian dalam parti seperti yang kerap dilaung2kan oleh Presiden tu!!!

      Delete
    5. Betul ker tak dijemput ato tak mau hadir..kuasa presiden untuk lantik tak perlu mesyuarat..kalo kuasa mpp baru perlu mesyuarat...

      Delete
    6. Azmin timbalan presiden...wajib akur dgn keputusan presiden...lagipon azmin dah cakap dgn anwar nak lawan anwar...

      Azmin bodooh nak tunjuk besar kapla...terimalah padah kerana kebodohan ingat dah kuat sangat...

      Jadi mb kerana nasib baik...

      Delete
    7. Konco azmin pon dah mula gelisah bila lihat azmin di apit oleh rafizi dan saifudin...

      Nanti ada konco azmin yg akan balik kpd anwar kerana masih perlu meneruskan hayat politik dlm pkr...

      Azmin dan konconye boleh pindah ke Bersatu duduk bawah ketiak boboi atau tubuh parti sendiri kalo rasa dah cukup kuat...kalo azmin tubuh parti baru tak ramai yg berani ikut takut jadi mcm nasib parti Ezam ato parti sheikh kadir...hidop tak mau mati segan..

      Delete
    8. Sapa yang bodoh...kalau lah dia bodoh, takkan lah dia mampu menjadi MB Selangor walaupun dia bukan pilihan utama Bang Non untuk jawatan tu.

      Kalau dia bodoh..takkan lah MB yang ada sekarang ni adalah orang Azmin dan berjaya menafikan kehendak Bang Non yang beriya2 sangat nakkan YB Idris sebagai MB menggantikan tempat Azmin.

      Ini menunjukkan Azmin ni licik dan hebat permainan politiknya..tak terjangkau oleh Bang Non akan perancangannya yang fantastic tu. Tak sia2 lah Azmin ni dikatakan anak emas Tun yang sedang digroom untuk mengambil alih tempatnya sebagai PM ke 8 tu !!!

      Delete
    9. Dia jadi mb kerana nasib najib penjarakan anwar...sultan tak mahu mb wnita..

      Dia tak boleh jadi pm seblm singkir anwar dan perlu dapat persetuhuan majlis presiden....WAWI dlm majlis presiden...

      Nasib azmin sekarang mcm telor dekat hujong tanduk....kalo dia rasa dia selamat dan kuat dia cool tak perlu bantah perlantikan oleh anwar..

      Delete
  12. Aku rasa mr J @ Mr Jebon tak berani nak temberang fitnah rafizi dlm kes TH ni...

    ReplyDelete
  13. Dari segi menjatuhkan imej iselam pas yg telah jatuhkan maruah islam dgn tongganag islam...

    RUU 355 yg pas kata hukum islam sudah dighaibkan oleh pas...

    Lobai Pas baham duit haram umno yg diakui oleh nik albuduh..

    Pas rayu ahli sumbang 10 ringgit seorang untuk nak bayar loyar di london...cari penyakit samam mek salleh claire..

    Husam dan mahfuz yg dekat dan belanja murah takut nak saman..

    ReplyDelete
  14. ECRL: Chinese president draws sword, says enough is enough

    The two month ultimatum that Chinese President Xi Jinping gave Mahathir to reconsider the status of the ECRL and gas pipeline projects have long been up.

    The GoM ignored Xi and went about business as if nothing happened.

    A furious Xi has since convened a meeting with Li Keqiang and Chinese Foreign Minister Wang Yi to discuss the possibility of imposing trade sanctions on Malaysia.

    Xi is determined to seek compensation from the GoM and is set to review China’s position on the Mahathir administration.

    Fuuuh...Patut lah baru2 ni Tun dah keluarkan kenyataan projek ECRL bakal disambung semula tapi berskala lebih kecil. Rupa2nya..baru lah rakyat tau bahawa tun dan Rejim ni dah diberikan amaran keras oleh China Merah seperti yang diterangkan kat atas tu.

    Se handal2 dan sekeras2 Tun pun..ada lembutnya jugak..apatah lagi bila dah dapat amaran keras macam tu...tau takut!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Angkara perjanjian bodooh najib....presiden cina sudah study kelemahan msdey disaat
      madey tak mampu tingkatkan ekonomi mesia...

      Geely pon perlahankan peroton..

      Delete
    2. Dlm keadaan sekarang lebih baik madey digantikan..

      Delete
    3. Woi sial, kau dah mula jual temberang balik kat sini, anak sundal

      Delete
    4. Madey buat perjanjian berat sebelah dgn kroni tol dan IPP...najib belajar dari madey buat perjanjian berat sebelah dgn cina kominis...

      Madey hapuskan kuasa raja dgn pinda perlembagaan ....najib pakai luluskan MKN tak perlu rujuk kpd raja....

      Madey kayekan kroni dan anak branak....najib kayekan anak bini...

      Najib ikut kepimpinan melalui teladan yg dicipta oleh madey..

      Madey dipanjangkan umor untuk merasai akibat perbuatanye dulu....

      Delete
    5. Heeerp...melayutakberkhatan...nampak sangat kau ni masih berfantasi kat dalam gua zaman btu beb !!!!

      Berita kat atas tu telah dipetik dari Chinese Global Television network( CGTN ) salah satu lidah rasmi media kerajaan China merah tu lah.

      Sepatah kata dialog dalam filem P. Ramlee..ini betul2 punya, bukan cobaaan, bhai !!!!

      Delete
    6. Anonymous 23:26 !

      teruskan berkomentar dengan roh dajjal kau!

      selagi engkau berdaya!

      Masa tamat kamu semakin hampir!

      Ha....ha...semua pengguna roh dajjal akan tewas!

      Perang Klimaks hanya tinggal tak lama!

      Delete
    7. Ingatlah wahai bangsa ku!

      Kamu tergolong dalam pilihan melayu jenis bodoh!

      Seperti Kajian organisasi luar dulu!

      ha....ha..

      Sebenarnya PRU14 kamu telah diselamatkan pada para 1.Para dua menyelamatkan kamu sedang di atur.Dan kamu takkan dapat memahami situasi itu, kerana kamu bodoh dan sial.

      Delete
    8. Woooit...lu ni dah apasal pulak malam2 buta ni haah...mabuk ketum berperisa ubat nyamuk lagi ke haah?????

      Delete
    9. Ko tak mampu bagi fakta nak lawan hujjah..meroyan...ko termakan cakap john doo fasik...kaki temberang..

      Delete
    10. Negara tengah ditekan China Komunis!

      Visi komunis untuk menawan Malaysia gagal kerana
      Tun berjaya ketampuk singgahsana PM.

      Untuk rakyat Malaysia!

      Bersabarlah buat seketika ini,elok kita berjiwa
      patriotisme!

      Delete
    11. Anonymous 23:50!

      Berhujah dengan manusia yg bodoh dan sial macam kau hanya membuangmasa. Tak ke mana! selagi kau berohkan dajjal.Dajjal akan di lepaskan tak lama lagi.Manusia macam kau adalah permaidani untuk lapik kaki dajjal melangkah.

      Siapakah kau? tanya diri dulu, sebelum kau nak berhujah dengan manusia yg mampu berhujah,tapi yg nak dengar hujah manusia bangsatyg merosakkan Melayu.

      Delete
    12. Itu jer tahap kepandaian mahacai?...hihihihi..lebih jurabg tahap cai umno..

      Delete
    13. This comment has been removed by the author.

      Delete
    14. Engkau bukannya boleh disedar dengan hujjah!

      Sebab engkau jenis tedung,yang bersifat mematuk!

      Manusia yg bijaksana boleh disedar dengan pengalaman,dengan penglihatan dan dengan andaian yg bijaksana pada apa yang berlaku.OHHHHH....sudah ku tahu yg lawanku tedung,tak bisa untuk ku membuang hujah agar ianya tidak mematuk.

      ANON!
      Nasib baiklah dajjal ada mata satu, dari kau yang bermata dua,tapi buta terus.

      Delete
    15. Gora duda tua geng panji hitam Malabari
      Dia pengikut Ost Doe Kristian, haluan kiri
      Dlm PH, depa jadi dlm daging punya duri
      Cuba nak sekat, Nuar jadi perdana mintri

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Sedih lara di hati Gora mmg tidak terperi
      Dek kerana mati pucuk, bini dia udah lari
      Dengar lah hai Gora nasihat aku nak beri
      Pawang atau bomoh, ngko pergi lah cari

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Jgn ko lupa pulak Gora, tarikh 5 Februari
      Aku dan si Mas dah nak jadi suami isteri
      Tarikh itu kita orang akan jadi raja sehari
      Utk nko sahabat, aku jemput dtg kenduri

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete

    16. Bodoh bangang piang otak kontang menginterpretasi Tun Mahathir kata akan hidupkan ECRL sebagai condescending to China.

      No business organization - even a company owned by the communist government - can dictate terms or anything to an independent and sovereign government.

      They could do so only when Najib was in power.

      Tun Mahathir dah kata n Geng Najib buta tak baca or bangang tak faham bahawa projek yang harga menggila itu akan di kaji semula. Bila dah di kaji, sampai lah masa nya di gerakkan semula, tapi on Malaysia's terms ler.

      Not on bagi-pongkok terms that stupid Njib agreed to.

      Delete
  15. Rafizi Ramli’s attack on PAS president Datuk Seri Abdul Hadi Awang is little more than an attempt to save his own failing image, central working committee member Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali said today.

    The Ulama wing information chief claimed that the PKR vice-president is well aware his own name “stinks”, and that attacking Abdul Hadi on the issue of the pilgrimage fund Tabung Haji (TH) is also meant to distract the rakyat from the internal turmoil within the party.

    “He still desires to see his beloved president ascend to the prime ministership, despite [deputy president Datuk Seri Mohamed] Azmin Ali being touted as the next PM, hence his attack on the PAS president,” Khairuddin said in a statement, referring to Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Adding the issues surrounding TH merely served to show the confusing state of the Pakatan Harapan government, the Kuala Nerus MP dared Rafizi to present evidence of corruption in court.

    Si Pizi ni ingat dia tu bijak sangat lah...tapi dia tak sedar politik longkang zaman batunya tu dah tak laku lagi sekarang ni.

    Awal2 lagi orang dah check matekan dia....padan muka lu bhai!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak betul ker pas selalu puashati...1 mdb dan jual tanah felda pon pas puashati...diklebtong oleh arulkanda ...

      Rafizi telah dibuktikan oleh odit pwc tidak memfitnah...

      Delete
    2. Pas tau ke PH ade majlis presiden?..pengerusi tiada kuasa veto...hihihi..bongok pas..

      Delete
    3. Lobai Q7 marah sebab presiden dia dibodoohkan...memang bodooh tak tahu pasal putaqbelit smart accounting tapi nak tunjuk pandai....kaitkan dgnnimej islam...aset tabong haji rugi lobai pas tak ambik tahu..

      Delete
    4. Majlis presiden!

      ha...ha...

      Semuanya bisa ditonggeng tak lama lagi!

      Mata satu akan buta terus!!!!!ka...ka,,,

      Delete
    5. Ingat!

      Kita ada peranan untuk melawan Dajjal Mata Satu!

      Kerana kita orang Islam!

      SEMUANYA MAKIN HAMPIR!

      Delete
    6. Ko berkhayal ato berangan?...

      Delete
    7. Tahun berapa dajjal akan kluar?..

      Ikut john doo perang klimaks bulan feb...kalo tak jadi bulan feb pertengahan tahun hingga tahun depan...kalo tak jadi jugak john doo mampos dulu....hihihi.m

      Delete
    8. Siapakah engkau wahai bedebah, manusia bermata dua tetapi berjaya di rohkan dajjal, menjadikan engkau manusia bodoh dan buta dari melihat kebenaran!

      Delete
    9. Bedebah Sanggora ni pon kaki tenberang jugak rupanye..

      Delete
    10. Bro Anon KBB,

      PERTEMPURAN KLIMAKS ON!!

      Formula saya ia akan berlaku paling lewat Mei 2020 iaitu tempoh Pak Sheikh tidak berhak mengganggu Tun sebagai PM.

      Walaubagaimanapun melihat kepada posting Tn Budin bertarikh 30 Dis 2018, saya kira Jun 2019 adalah waktunya. Memang benar saya pernah membuat telahan ia adalah Februari 2019, tetapi sama ada Februari atau Jun, kedua-duanya masih di dalam formula yang sama iaitu 'PERTEMPURAN KLIMAKS akan berlaku ketika Pembawa Panji Hitam menjadi penguasa di Bandaraya Akhir Zaman', dan 'di hujung kepala setiap 100 tahun bermula Februari 1918'. Februari 2019 dan Jun 2019 atau mana-mana tempoh di antara hari ini sehingga Mei 2020 adalah berada di dalam formula yang sama.

      Pak Sheikh mahu melanggar Tun sudah bukan rahsia lagi. Pak Sheikh takkan mampu bersabar sehingga Mei 2020. Semenjak Pak Sheikh bertanding PRK PD lagi saya telah menyatakannya. Malah Pak Sheikh pun tahu dan sedar dia tidak mempunyai kemampuan untuk menahan nafsu yang menggila di dalam hatinya. Menjadi PM adalah satu nafsunya yang belum tertunai. Posting-posting terkini Tn Budin yang sudah menjadi jurucakap Pak Sheikh semakin membenarkannya.

      Kali ini posting tentang TH hanyalah selingan. Tak lama lagi keluarlah balik posting tentang Pak Sheikh mesti jadi PM-8.

      Alasan Pak Sheikh bahawa dia melanggar Tun disebabkan Tun mahu mungkir janji dan tak mahu turun selepas 2 tahun, tidak akan terpakai kerana dia melanggar Tun sebelum tempoh 2 tahun itu berlalu. Pak Sheikh akan tewas ketika dia telah kehabisan alasan.

      Putrasinggora bukan seorang bodoh, malah dia juga cerdik akal dan terbuka mata hatinya untuk melihat apa yang saya juga sedang melihat. Yang masih tertutup mata ialah kalian.

      Malah saya kira sahabat-sahabat Pro-Tun saya yang lain terutama pak Othman Ahmad dan sdr Fan Tun juga adalah orang-orang yang terbuka akal dan mata hati mereka untuk memahami apa yang sedang berlaku.

      Apa? John Doe fasiq kaki temberang ? Hahaha... Baguslah kerana dengan kenyataan itu kamu Anon KBB dan kesemua yang sejenis kamu telah menyaksikan bahawa saya telah memberitahu Tun M adalah Pembawa Panji Hitam dan dia akan menang mutlak di PERTEMPURAN KLIMAKS, supaya kelak orang-orang yang ditewaskan secara mutlak tidak akan dibenarkan berkata 'sesungguhnya kami tidak mengetahui bahawa Tun M adalah Pembawa Panji Hitam. Sekiranya seseorang telah memberitahu kami perkara tersebut sudah tentu kami tidak akan menentangnya sehingga ke KLIMAKS'.

      PERTEMPURAN KLIMAKS dan KETEWASAN MUTLAK kesemua pasukan-pasukan bathil yang bersekutu itu sudah semakin hampir. HARI PEMBUKAAN bakal berlaku di Malaysia, negara pertama yang bakal melangkah keluar daripada zaman fitnah, dan memulakan proses melangkah ke zaman baru. Prosesnya akan sempurna apabila Pembawa Panji Hitam yang pasukannya telah menang mutlak di PERTEMPURAN KLIMAKS hadir di Masjidilharam untuk memasyhurkan Khalifah Akhir Zaman.

      Tidak perlu percaya apa-apa. Memadailah untuk bersaksi bahawa saya telah pun menyatakannya.


      Wallahu a'lam.

      Delete
    11. Dia kata mlayu bangsat bodo dan sial.
      Untok pengatahuan sangora kerabat madey alkutty.

      Pasai pemimpin sial .mlayu jadi bodo dan bangsat.
      Bila pemimpin malaisial bodo dan bangsat penyakit pemimpim bejangkit pada rakyat mlayu jadi bodo dan bangsat sial..
      Pemimpin mentekedarah melantak lantak rakyat bawah coma layak jadi cina punya kolibatak.
      Kemudian salahkan bangsa mlayu
      Depa perentah mlayu jugak yg salah..
      Kuah kuah kuah.

      Delete
    12. Gora duda tua geng panji hitam Malabari
      Dia pengikut Ost Doe Kristian, haluan kiri
      Dlm PH, depa jadi dlm daging punya duri
      Cuba nak sekat, Nuar jadi perdana mintri

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Sedih lara di hati Gora mmg tidak terperi
      Dek kerana mati pucuk, bini dia udah lari
      Dengar lah hai Gora nasihat aku nak beri
      Pawang atau bomoh, ngko pergi lah cari

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh


      Jgn ko lupa pulak Gora, tarikh 5 Februari
      Aku dan si Mas dah nak jadi suami isteri
      Tarikh itu kita orang akan jadi raja sehari
      Utk nko sahabat, aku jemput dtg kenduri

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    13. Ost Doe ini, penjilat tegar DAP kafir harbi
      Citer panji hitam lawak spt citer labu labi
      Tapi komen kat atas mcm sakit gila babi
      Siapa pulak yng dia rujuk sbg anon KBB?

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    14. Doe panji pak itam ni hanya buang karan
      Tidak abis2, klimaks punya pertempuran
      Itu le akibat hadis palsu dibuat sandaran
      Dia terpesong jauh dari petunjuk alquran

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    15. Jon doo pentaksunb madey sakit hati kpd anwar...sehingga sekarang anwar tidak pon menggugat kedudukan madey...
      Madey yg lebih dulu menggugat anwar bila melantik azmin menjadi menteri...walhal nama azmin tak ade dlm senarai pkr untuk dilantik menteri....azmin sudah pegang mb..

      Kerana jadi menteri azmin besar kapla secara terang cakap nak singkirkan anwar...madey nak gunakan azmin singkirkan anwar..

      Anwar bukan bodooh...anwar dengan barisan pengepit azmin boleh pecat sikeparat ni..

      Delete
    16. Hahahaha.

      Cakaplah apa saja.. Asal kelak jangan cakap John Doe tak payung..

      Delete
    17. Madey sudah terkenal licik dgn putaqbelit..

      Cakap lain buat lain..

      Delete
  16. To me la!kalau pas rasa tak bersalah saman rafizi.seperti 7 individu perokok saman KKM.
    BUKAN mempolitikkan issue.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas dah abis duit..nak bayar loyar saman di london pon dah kena kutip derma..

      Delete
    2. Kalo najib pm pas boleh mintak dgn najib lagi nak saman rafizi..

      Delete
  17. Kengkawan semua..khususnya melayutakberkhatan dan GMN...korang dah tentu perasan isu ni tapi saja buat2 tak tau aje kan...betul tak????

    Di sebalik Tun Mahathir Mohamad sekali lagi mengulangi komitmennya untuk menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar Ibrahim tidak lebih daripada tempoh dua tahun selepas beliau memegang jawatan itu, spekulasi lain terus tersebar dan berkembang hampir setiap hari.

    Spekulasi paling diperkatakan ialah kononnya Azmin Ali adalah calon pilihan dan pujaan sebenar Tun Mahathir untuk mengisi jawatan Perdana Menteri ke-8, bukannya Anwar.

    Sementelah dengan terdedahnya percutian beliau bersama Hishammuddin Hussein di Maghribi baru-baru ini, ia dikatakan adalah salah satu usaha untuk mendapatkan sokongan sebahagian Ahli-Ahli Parlimen UMNO bagi tujuan "mencantas" laluan Anwar itu.

    Dengan mendapat sokongan daripada Ahli-Ahli Parlimen UMNO untuk menyokongnya menjadi Perdana Menteri, sebagai balasan yang kononnya direstui oleh Tun Mahathir, Azmin diberitakan akan menjadikan Hishammuddin sebagai Timbalan Perdana Menteri.

    Sebelum ini berkembang juga satu lagi khabar angin kononnya Tun Mahathir mahu menjadikan Azmin sebagai penggantinya ialah dengan tujuan untuk memastikan anaknya, Mukhriz segera mendapat tempat sebagai Timbalan Perdana Menteri.

    Bersama dengan semua desas-desus itu, tindakan terbaru Azmin menyanggah perlantikan jawatan dalam PKR yang dibuat oleh Anwar bagai membuktikan satu lagi petanda bahawa Timbalan Presiden PKR itu sudah sedia untuk berperang secara terbuka dengan Presiden PKR.

    Menguatkan lagi spekulasi mengenai Azmin itu ialah berikutan dalam Bersatu sendiri, terutama mereka yang pro Tun Mahathir turut tidak segan-segan lagi kebelakangan ini menamakan Menteri Hal Ehwal Ekonomi itu sebagai calon Perdana Menteri ke-8.

    Kumpulan ini benar-benar menolak Anwar sebagai pengganti Tun Mahathir, bahkan ada yang membayangkan mahu jadi pembangkang semula kiranya bukan Azmin yang dinamakan sebagai Perdana Menteri ke-8 menggantikan Tun Mahathir.

    Rasanya..korang sokong kumpulan mana kat atas tu haah...tapi rasanya takkan rugi kalau sokong Azmin..dia memang sah 150% pilihan Tun untuk menggantikannya bhai!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cerita ni ko lewat 2 jam kerana dah dibahaskan dlm blog budin..sori yeek...

      Delete

    2. GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB tentulah coba pasak apa2 renggang yang di lihat nya di antara Anwar dan Tun Mahathir.

      Nak menutupkan bahawa Najib sudah tak di pedulikan sesiapa dan Umno dah berpecah lima, kata Wak Jahid.

      Delete
  18. Sobat2 ku sekelian..korang pu tau aku ni bukan jenis pelokek dan makan sendiri aje kan. Sebab tu lah...aku nak kongsikan dengan kau satu berita sahih yang baru aku terima ni..haah..apa lagi...jom lah kita layan sama2 beb !!!

    Raja Petra Kamarudin mendakwa Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sekarang berada dalam ‘ketakutan’ sekiranya Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad tidak sempat menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepadanya.

    Dalam satu ciapan di Twitter, Raja Petra berkata, ia menjadi ‘ketakutan terbesar’ Anwar setakat ini kerana ia berkaitan rapat dengan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

    “Ketakutan terbesar Anwar adalah bukan kepada faktor Mahathir tidak akan menyerahkan jawatan PM kepadanya.

    “Tetapi Mahathir akan meninggal dunia terlebih dulu sebelum dia berpeluang untuk menyerahkan jawatan itu, kepada Anwar” katanya di Twitter.

    Mengulas lanjut, sekiranya perkara itu terjadi maka Wan Azizah akan dilantik sebagai Perdana Menteri menggantikan Mahathir.

    Bagaimanapun, Raja Petra berkata, Wan Azizah tidak akan memberikan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar kerana hilang kepercayaan.

    “Wan Azizah akan mengambil alih sebagai Pemangku PM dan dia tidak akan menyerahkan jawatan kepada Anwar yang beliau tidak percaya,” katanya lagi.

    Hari ini, Anwar berkata, beliau dan Mahathir mempunyai perjanjian mengenai tempoh sebenar peralihan kuasa antara kedua-dua mereka.

    Nak tak nak..suka tak suka..kita WAJIB terima kata2nya tu..memang ada asasnya dan boleh diterima oleh logik akal kita..setuju kan sobat2 sekelian ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko petcaya putaq it Raja Putaq Kebangsaan?...hihihi...ko dgn rpk sama2 kaki temberang..

      Kat atas tadi aku dah cakap sape2 dari PH nak jadi pm kena dapat persetujuan majlis PH dulu seblm dapat sokongan majoriti parlimen....hihihihi..

      Delete

    2. GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB juga mcm Tok Kedu, sebut separuh Mat Salleh RPK yang terhumban di ceruk kampung di Manchester England.

      Dia ada Waran Tangkap atas diri nya, cabut lari sebelom dapat di tangkap Polis.

      Benci nya kpd Kerajaan Mlaysia mendorong nya mnulis berbagai spekulasi, tiada fakta dan hujah yang nasuk akal.

      Delete
    3. Kekeke...sumber Dari pihak lain d fitnahnya putar,sumber Dari puak sendiri dnyatakan benar..ini malaun2 hidup dunia cacamerba mana ni..ayat pun menunjukkn tahap keilmuan masing2...lantak kau lah penyapu..kekeke

      Delete
  19. Ustaz john Doe...sebagai warga pulau mutiara tu, dah tentu lah ustaz dah tau berkaitan berita ni. Apa pendapat ustaz
    tentangnya haah???

    Heboh di media sosial tentang kewujudan lambang salib gergasi di tengah-tengah Bandar Jelutong, Pulau Pinang yang kelihatan dipamerkan pada sebuah bangunan baru di kawasan berkenaan.

    Perkara itu menjadi perbualan dan perbincangan hangat netizen yang mana segelintir menggelarkannya sebagai lambang salib paling besar di dunia.

    Namun lambang salib itu bukanlah dalam bentuk fizikal sebagai sebuah objek bersilang, sebaliknya ia merupakan pancaran cahaya dari reka bentuk bangunan berkenaan yang menghasilkan cahaya berbentuk salib jika dipandang dari kejauhan.

    Selain itu, difahamkan, lambang salib itu hanya akan nampak dengan jelas pada waktu malam.

    Umat Islam tiada masalah jika lambang salib dipasang dan dipamerkan di gereja dengan saiz yang munasabah. Ia tidak menyalahi undang-undang di dalam negara kita.

    Namun mempamerkan lambang salib di bangunan yang bukan rumah ibadat adalah menjadi satu kesalahan di mana saiz lambang salib itu pula amat tidak munasabah, terlalu besar hingga tidak mempedulikan sensiviti umat Islam.

    Lambang salib gergasi itu boleh dilihat oleh ribuan manusia termasuk umat Islam. Ia adalah termasuk satu bentuk menyebarkan agama yang jelas menyalahi undang-undang yang telah diperuntukkan.

    Perkara 11 (4) menyatakan kerajaan negeri atau kerajaaan persekutuan boleh mengawal atau menyekat penganut agama bukan Islam menyebarkan atau mengembangkan ajaran atau kepercayaan mereka kepada orang-orang Islam.

    Sehingga kini menteri-menteri Pakatan Harapan yang beragama Islam hanya membisukan diri termasuk Menteri Agama Dr Mujahid Rawa yang hanya timbul untuk membela LGBT dan kuil-kuil hindu.

    Dengan siapa di kalangan pemimpin KERAjaan PH yang umat Islam di Msia, khususnya di Penang ni boleh harapkan...boleh tolong jawabkan tak Ustaz JD?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patong buddha besar di tumpat kelantan dan patong hindu besar di batu cave kenape ko dan yg lain tak bising pon..

      Delete

    2. Kamu asyik mengkopipes di atas beberapa nama termasuk Anonymous, GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      Nanti aku lapang, akan aku balun kamu dengan kopipes juga.

      Delete
  20. cara penyelesaian tarak! tau mau condemn! otak kosong hadi rockers seluar ketat.. bodoh

    ReplyDelete
  21. cara penyelesaian tarak! tau mau condemn! otak kosong hadi rockers seluar ketat.. bodoh

    ReplyDelete
  22. cara penyelesaian tarak! tau mau condemn! otak kosong hadi rockers seluar ketat.. bodoh

    ReplyDelete
  23. Mintak ampun banyak2 kerana terlambat nak sharekan ulasan terlatest dari DS Najib di FBnya. Tapi rasanya tak terlewat lagi kan..macam omputeh cakap tu..better late than never...betul tak beb ????

    SINIS… Datuk Seri Najib Tun Razak pulang paku buah keras kepada Tony Pua apabila dedah kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak pernah menaikkan margin keuntungan stesen minyak.

    Malahan ujar bekas perdana menteri tersebut dalam nada sindiran terhadap Ahli Parlimen Damansara dari DAP itu, keadaan ini jauh berbeza dengan apa yang dilakukan kerajaan Pakatan Harapan (PH) pada ketika ini.

    Justeru, Ahli Parlimen Pekan itu mempersoal sama ada tindakan tambah margin keuntungan stesen minyak seperti yang diputuskan oleh PH semalam adalah merupakan langkah jaga kepentingan syarikat minyak atau rakyat marhaen.

    Persoalan itu sekali gus tempelak kenyataan Tony sebelum ini bahawa tindakan kerajaan BN sebelum ini yang tetap harga petrol di bawah harga runcit hanya merugikan rakyat dan seolah-olah cuba lindungi laba syarikat minyak.

    “Tentu Tony tahu bermula hari ini, harga runcit petrol ditetapkan oleh kerajaan PH dan juga akan diumum setiap minggu. Bukan itu sahaja, tentu Tony ambil tahu bahawa kerajaan Ph telah naik margin keuntungan stesen minyak.

    “Ia sebenarnya satu langkah yang kerajaan BN semasa era saya pun tidak pernah buat. Bukan setakat tahu tetapi Tony sendiri mungkin antara mereka yang menyumbang kepada keputusan penetapan harga minyak tersebut.

    “Langkah itu jaga kepentingan syarikat minyak ataupun kepentingan rakyat? Rakyat korban atau tidak?,” soal Najib yang juga mantan menteri kewangan menerusi satu hantaran dalam akaun sosial Facebook miliknya hari ini.

    Bahkan melalui hantaran tersebut juga, Najib menyorot semula kenyataan Tony seperti yang pernah disiarkan menerusi portal organ DAP, Roketkini milik parti tersebut sendiri bertarikh 23 Mac 2017.

    Kenyataan itu telah mendakwa konon dasar kerajaan BN enggan membenarkan syarikat pengedar bahan api bersaing dengan menetapkan harga petrol di bawah harga runcit yang ditentukan kerajaan itu hanya merugikan rakyat.

    Menurut Tony, langkah kerajaan BN pada masa itu seolah-olah cuba melindungi keuntungan syarikat minyak dan gas daripada tanggung kerugian berterusan dengan sengaja mengorbankan kepentingan rakyat jelata.

    Sementara itu, Najib secara sinis menyifatkan keputusan kerajaan PH supaya penetapan harga runcit produk petroleum dilaksanakan secara mingguan adalah sama seperti apa yang dilakukan oleh kerajaan BN dahulu.

    “Bukan main seronok DAP hari-hari hentam setiap keputusan kerajaan BN dahulu untuk menghasut rakyat dan menanam kebencian. Kini, hampir semua yang mereka (PH) buat adalah sama dengan usaha kerajaan BN.

    “Kecuali hari pengumuman harga harga minyak yang tiba-tiba ditukar daripada hari Rabu kepada hari Jumaat, mungkin hari Jumaat dipilih dan bukan Rabu kerana DAP konon mahu tonjol imej PH yang prihatin rakyat?

    “Mungkin hari Jumaat dipilih kerana lebih senang untuk rakyat beratur pada tengah malam Jumaat memandangkan lebih ramai orang bercuti pada hari Sabtu!” kata Najib dalam nada sindiran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dah bagi margin yg lebih besar ...Geng najis bodoh tak perasan....
      Najib pandai klentong dan main silap mata... Ko kaji dulu...kalo ko tak jumpa baru boleh mintak aku tunjukkan bagaimana najib bagi margin yg besar kpd peniaga minyak...

      Delete

    2. Kamu GENG NAJIB yang sentiasa menjilat Najib sudah tentulah nak sharekan apa Najib Al Jibor kata di FBnya.

      Kalau takda kamu, takda siapa pedulikan apa Penjangak dan Kleptokrat No. 1 di dunia itu kata.

      Delete
  24. Haaah..ini ada satu lagi berita yang sebiji macam apa yang diulaskan oleh DS Najib tu...ada logiknya jugak apa yang di perkatakannya lah !!!

    Dewan Pemuda IKATAN Malaysia mengucapkan tahniah kepada Menteri Kewangan, Lim Guan Eng kerana tunduk kepada desakan rakyat supaya menurunkan harga runcit petrol dan diesel, bersesuaian dengan penurunan harga minyak dunia.

    Bagaimanapun, Ketua Pemudanya, Shahir Adnan berkata, penurunan harga minyak ini bukanlah disebabkan ‘kepakaran’ pemimpin Pakatan Harapan, tetapi ia adalah berdasarkan penurunan harga minyak di pasaran dunia.

    Katanya, berdasarkan harga minyak dunia ianya turun jika dibandingkan bulan Oktober ke Disember 2018.

    “Harga minyak satu barrel berdasarkan harga minyak dunia telah jatuh daripada USD82 kepada USD60 pada bulan Disember. Terkini, harga minyak satu barrel adalah sekitar USD50.

    “Berdasarkan kenyataan media Kementerian Kewangan bertarikh 4 Januari 2019, harga runcit RON 95 turun 27 sen kepada RM1.93 seliter. Jadi benarlah bahawa rakyat telah membayar hampir 30 sen seliter sebagai ‘cukai minyak’ kepada kerajaan sejak bulan November 2018,” katanya.

    Melihat situasi itu, Shahir kesal kerana kerajaan sebenarnya mempunyai masa selama dua bulan untuk memberitahu dan mengurangkan beban rakyat.

    “Tetapi menteri dan kerajaan memilih untuk diam membisu dan menindas rakyat. Namun, rakyat bernasib baik apabila mereka masih ada parti-parti pembangkang yang mengutarakan hal ini secara matang dan berfakta kepada kerajaan.

    “Ternyata gabungan parti-parti politik pembangkang kini menjadi pembangkang yang matang,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harga minyak dunia naik dari mei hingga july harga mi yak mesia kekal....tak de orang bising pon...berbeza dgn najib...minyak dunia turun tapi minyak najib naik..

      Najib naikkan harga lebih 10 sen turunkan 1 ato 2 sen saja...

      Delete
    2. Kerja kamu ha nya mengeksploitasi keadaan ajer le, HENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      Sudah kebetulan smapai masa nya dan kena kepada keadaan harga di pasaran minyak, maka di turunkan harga, tapi ada kudut yang eksploitasi keadaan itu.

      Dan kamu double kudut mengeksploitasi apa si kudut pertama itu kata.

      Coba lah jadi insan yang berguna, walau pun kau asyik menjilat Najib.

      Delete
  25. "Sebagai presiden sebuah parti yang mengaku mempertahankan Islam ... Sepatutnya beliaulah yang paling ke depan meneliti setiap langkah Tabung Haji .."

    Ada kaitan ke dengan laporan Najib memberi RM90 juta yang di kaitkan dengan wang curi dari 1MDB itu?

    Perhatian: Menanya tidak bermakna menuduh. Dalam pada tu, ingin tahu kedudukan terakhir kes PAS saman pengarang Sarawak Report di London itu. Siapa terbaca, harap memberi tahu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Presiden pas tak reti pengurusan aset TH...dia tahu nak bela najib tukang bagi duit kpd dia saja...

      Delete
    2. Perbicaraan bulan april ni..pas mintak sedekah kerana tak cukup wang nak bayar loyar di london...najib dah tak ade..

      Suara dlm rakaman odeo seorang manusia yg ngaku terima,wang umno telah disahkan suara lobai nik albuduh...lobai albuduh terkancing gigi tak berani bohong lagi...lobai pas pon berani cakap bohong ...

      Delete
  26. Tahniah Rafizi dan Tuan Budin.

    Inilah jenis rebuttal yang berfakta dari PH yang Tuan tercari2 utk menjawab tohmahan2 dan spin cari makan Tun Faisal di FB Najib.

    Ini memang forte Rafizi, beliau membuktikan bukan sahaja melalui tulisan tetapi juga penghujahan bernas diParlimen.

    Rafizi juga tidak gentar kepenjara kerana pendedahan beliau mengenai salah laku2 Kerajaan Klepto. Memang pejuang tulin Pakatan Rakyat dan Pakatan Harapan.

    Agak malang Rafizi dicemuh oleh penyokong PH sendiri kerana pendirian politik beliau mempertahankan Anwar dan konsensus PH.

    Nak harapkan rebuttal PH sebegini dari Kadir Jasin atau Zahid Mat Ariff yang mendapat jawatan2 lumayan dibawah PH atas pengorbanan orang lain agak janggal kerana sibuk berpolitiking dalaman dan mengintai sailang Projek.

    Mungkin yang tak janggal sbg benchmark yalah usul Rashid exSPR, Perkasa diAGM Bersatu baru2 ini yaitu konsep gatekeeper projek2 Kerajaan kpd Ketua2 Bahagian Bersatu ala-UMNO.

    Memang no surprise, cfm salah laku2 Klepto spt 1MDB, Felda, NFC, LTAT dan Tabung Haji bakal berulang lagi dibawah Bersatu versi Rashid dan geng2 seangkatan dgn dia.

    Tuition dari Rafizi ini bukan sahaja ditujukan kpd Hadi, Najib, Hamid ExCJ, Lokman Adam yang giat mempromosikan krisis kewangan Tabung Haji membelasah PH sbg angkara MOF/LGE /DAP anti-Islam malah berguna juga kpd kalangan PH yang termakan dengan sifir lama UMNO ini.

    Geng2 Umno masuk Bersatu nak hidupkan budaya Klepto Najib dalam Bersatu tanpa Najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketua bagian Bersatu sudah tunjukkan belang sebenar...nak telan wang kerajaan sementara madey masih ade..

      Delete
  27. Tak ada apa sangat masalah Tabung Haji
    Mmg sengaja, kerajaan lama PH ingin taji
    Tapi, k'jaan PH ternyata lebih busuk & keji
    Menang PRU, cara tabur palsu punya janji

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ingat ini masalah kocik?....boleh lingkop TH..

      Delete
  28. Cai2 haprak, nampak nya idea dah muflis
    Hanya komen2 merapu saja, yg cai2 tulis
    Tak nampak pula, komen Suman tua iblis
    Apa bapok dajjal ini, lori treler sudah gilis

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. GENG NAJIB YANG SETIASA MENJILAT NAJIB SEKARANG GUNA ANOMOUSE.

      Kau bukan saja merapu, jugak ketawa melakak mcm orang gila.

      Delete
  29. 2019 tahun mencabar ekonomi Malaysia: Guan Eng
    Saturday | 2019

    Menteri Kewangan Lim Guan Eng menyampaikan ucapan pada Majlis Perasmian 'The Bursa Malaysia Marketplace Fair' hari ini. Foto Bernama

    GEORGE TOWN - Tempoh 2019 akan menjadi tahun mencabar bagi ekonomi Malaysia berikutan impak faktor luaran termasuk pertikaian perdagangan Amerika Syarikat (AS)-China yang berlanjutan, kebimbangan geopolitik di Timur Tengah, pelaksanaan monetari global yang lebih ketat serta ketidaktentuan harga minyak.

    Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata ini akan menyebabkan ekonomi Malaysia terutamanya pasaran saham tidak terkecuali daripada impak faktor tersebut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tambah pening kapla madey...ade penasihat ekonomi orang tua2 yg berkaliber tapi masih tak mampu tingkatkan ekonomi malaysia...

      Pengerusi penasihat kroni madey...

      Delete
  30. Hadi ibarat mentua sorok menantu mencuri

    Aku tak nak jadi menantu lobai hadi..dia boleh sorok menantu yg nencuri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah baham jota2 lobai kena sorokkan pencuri supaya dapat lagi...

      Delete
  31. Ape dah jadi blog kluangman?...basi sejak tun madey diserang bertalu2... Mahacai tak mampu pertahan tun madey dan kluangman....kluangman pening gila...hihihihi..

    ReplyDelete
  32. Lobai hadi dah cakap pilih umno ato pas saja untuk jaga ketuanan melayu...umno curi dan rompak banyak mana pon tak pe asal lobai Pas boleh tumpang semangkok...

    ReplyDelete
  33. Saya syorkan Rafizi Ramli tinggalkan politik sama sekali dan kerajaan melantiknya jadi Pengerusi Tabung Haji. Insya'Allah dengan kelayakan serta pendedahan yang banyak dilaluinya, beliau boleh bawa TH ketahap yang lebih baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cadangan yg bagus...tapi kalibernye patut digunakan di tempat yg lebih tinggi...

      Antara rafizi dan azmin ,rafizi nampak lebih berwibawa....azmin sudah tunjuk sikap gelojoh nak lawan presiden..

      Delete
  34. UMNO hilang pemimpin 'heavyweight'?

    Oleh Mohd Azrone Sarabatin
    azrone@bh.com.my


    APAKAH benar UMNO kini kehilangan ramai pemimpin heavyweight sehingga nada pemimpin kanan parti itu mula ber- ubah dalam menentukan arah haluan dan survival perjuangan seterusnya?

    Juga sejauh mana kebenaran cakap-cakap politik bahawa parti terbesar yang pernah mewakili Melayu itu sudah boleh melupakan hasrat untuk berkuasa semula, berbanding keyakinan sebelum ini bahawa Kerajaan Pakatan Harapan (PH) akan ditumbangkan mereka sebelum penggal pemerintahan berakhir?

    Mungkin cakap-cakap ini berasas melihat tindak-tanduk pemimpinnya yang mula menggunakan strategi pintu belakang untuk mengajak wakil rak- yat Melayu atau Islam supaya membenci DAP, yang dengan sendirinya melompat ke dalam parti itu, selain bergabung dengan PAS.

    Sebaliknya, semakin ramai Ahli Parlimen meninggalkan parti itu, selain percakaran dengan PAS yang masing-masing mahu menonjolkan kekuatan dan memperkecilkan kawan.

    Antara nama besar meninggalkan parti itu seperti bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed; bekas Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman dan bekas Ketua Puteri UMNO, Datuk Mas Ermieyati Samsudin.


    Sebelum ini, Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa secara berterusan, sama ada menerusi ceramah politik atau perbahasan di Dewan Rakyat menyuarakan keyakinan bahawa Kerajaan PH tidak akan mampu bertahan sehingga Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15).

    Beliau memberi contoh, dalam sejarah dunia terbukti beberapa parti pemerintah baharu tersungkur selepas mengalahkan parti pemerintah lama seperti Parti Janata (JP) di India dan Parti Demokrasi Jepun (DPJ) di Negara Matahari Terbit itu.

    JP tumbang tiga tahun selepas menewaskan Parti Kongres Kebangsaan India, manakala DPJ tumbang juga dalam tempoh sama selepas menewaskan Parti Demokrasi Liberal.

    Bina keyakinan

    Namun, pada 31 Disember lalu, Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan atau lebih dikenali Tok Mat bernada kendur apabila menggesa UMNO dan kepemimpinannya segera melupakan hasrat berkuasa semula buat masa ini, sebaliknya memberi tumpuan membina kembali keyakinan orang Melayu terhadap parti itu.

    Beliau yang menjalankan tugas Presiden menjelaskan, UMNO akan lebih menumpukan usaha menjadi wadah gerakan politik, amal dan bakti untuk bangsa Melayu dan tidak terdesak kembali memerintah dengan merampas kerusi parti lain.

    Kalangan pemerhati politik melihat UMNO bakal berdepan krisis kehilangan lebih ramai pemimpin ‘heavyweight’ sepanjang tahun ini yang menyebabkan parti itu terus lemah dan menuju kehancuran.

    ReplyDelete
  35. Kerajaan BN Langgar Janji Tidak Naikkan Harga Minyak - Lokman Noor Adam

    Sabtu, 5 Oktober 2013 12:00 AM
    Oleh: RAHMAH GHAZALI

    Harga minyak petrol RON95 dan diesel naik sebanyak 20 sen seliter mulai tengah malam 3 September lalu.

    Harga minyak petrol RON95 dan diesel naik sebanyak 20 sen seliter mulai tengah malam 3 September lalu.
    SHAH ALAM: Kerajaan sepatutnya menunjukkan contoh dengan mengurangkan perbelanjaan dan gaji menteri terlebih dahulu daripada membebankan rakyat dengan kenaikan harga minyak.

    Bakal calon Naib Presiden Pemuda Umno, Lokman Noor Adam memberitahu The Star Online bahawa terdapat beberapa pendekatan munasabah yang berupaya mengukuhkan kedudukan ekonomi negara berbanding mengambil jalan mudah dengan mengurangkan subsidi.

    "Sebagai contoh, mereka boleh memotong gaji menteri dan timbalan menteri, mengurangkan elaun pengangkutan dan membekukan majlis semua acara yang tidak sepatutnya anjuran jabatan kerajaan.

    ReplyDelete
  36. HARGA MINYAK NAIK: DATO’ SERI NAJIB BEBANKAN RAKYAT ATAS KEGAGALAN SENDIRI

    SEPTEMBER 3, 2013 RAFIZIRAMLI 11 COMMENTS

    Pengumuman kenaikan harga minyak sebanyak 20 sen bagi RON95 dan diesel sewajarnya ditolak oleh rakyat seperti yang banyak disuarakan di laman-laman sosial dan media. Kenaikan ini membebankan rakyat terbanyak dan dijadikan alasan oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak untuk menutup kegagalannya mentadbir ekonomi negara dengan baik.

    Perkembangan-perkembangan terbaru ekonomi serantau dan kedudukan kewangan negara yang semakin lemah telah menimbulkan pelbagai keraguan yang negatif terhadap kemampuan Dato’ Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Ini termasuklah:

    1. Laporan Fitch yang menuruntarafkan prospek ekonomi negara menjadi negatif, iaitu kali pertama ia berlaku dalam sejarah negara melihatkan kadar keberhutangan negara yang semakin tinggi tanpa ada jalan penyelesaian dari Dato’ Seri Najib Tun Razak

    2. Matwang ringgit telah hilang nilainya dan susut secara mendadak dalam tempoh sebulan yang lepas

    3. Pertumbuhan ekonomi yang tidak mencapai sasaran sejak 15 tahun berturut-turut

    Apa yang dituntut oleh rakyat, pasaran, pelabur dan juru analisa adalah satu pelan ekonomi yang menyeluruh yang menangani tiga masalah utama ekonomi negara iaitu:

    1. Keberhutangan kerajaan yang melampau sehingga menjejaskan masa depan kewangan negara

    2. Keborosan kerajaan yang tidak kenal penghujung sehingga berbelanja melebihi pendapatan (belanjawan defisit) selama 15 tahun berturut-turut

    3. Daya saing ekonomi negara yang semakin malap kerana dasar-dasar kerajaan yang menggalakkan rasuah, penyelewengan, kurang daya kreativiti dan tiada tambah nilai

    Sebaliknya, Dato’ Seri Najib Tun Razak hanya mengambil jalan pintas dengan memotong subsidi rakyat yang kesannya kepada ekonomi negara tidak seberapa berbanding dengan perbelanjaan yang lain termasuklah subsidi korporat yang lebih besar nilainya.

    ReplyDelete
  37. KOTA BHARU: PAS amat yakin dengan kemantapan sistem tadbir urus baik yang diamalkan oleh Tabung Haji (TH) selama ini, kata Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan.

    Beliau berkata, bukan sahaja selaras dengan pematuhan syariah, tetapi ia juga mementingkan manfaat dan menjana pulangan pendapatan yang baik kepada pendepositnya.

    “TH bukanlah sebuah bank dan diyakini tidak beroperasi sebagai institusi kewangan yang lebih berorientasikan keuntungan maksimum berbanding dengan pulangan kepada pendeposit,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini

    ReplyDelete
  38. Budin berkempen untuk membersihkan imej "Rafizi Gebu Peracun Kalbu" - tak minat langsung......!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita tenyeh aje lah supaya apa yang di promosikan nya itu bantut, tak menjadi spt En Shahbudin mahu.

      Saya sokong Tun M jadi PM selagi dia larat dan cemohkan sesiapa yang mahukan Pak Sheikh jadi PM cepat.

      Sebab takda perjanjian berapa lama Tun jadi PM. Ha nya perjanjian Pak Sheikh jadi PM selepas dia.

      Delete
    2. Saya pula no problem Tun M jdi PM. Mmng itu yg kita semua mahukan masa PRU14. Malah PKR, DAP, Amanah pun.mmng sarankan dan sokong Tun M jdi PM bila PH dan PBBM menang PRU14 kan. Selepas Tun M, klu DSAI dgn kehendak Allah menggantikan Tun M jdi PM pun saya okey. Asalkan jgn Umno atau PAS dah.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...