Saturday 26 January 2019

KENAPA BARU SEKARANG TUN MAHATHIR MAHU BEKERJA SAMPAI MATI?


"Bintang Kebesaran paling saya minati ialah KSM - Kerja Sampai Mati," kata Tun Mahathir Mohamad.


Meskipun berseloroh berkaitan nama bintang kebesaran tersebut, Perdana Menteri seterusnya menambah, selagi ada hayat, selagi itulah beliau akan terus bekerja membetulkan keadaan negara ini.


"Ini negara kita, kita dilahir di sini, dibesar di sini, berkahwin di sini, dapat anak di sini dan anak kita dapat banyak manfaat daripada negara ini.

"Tak sayangkah kita kepada negara ini?" katanya lagi.


Tun Mahathir pertama kali menjadi Perdana Menteri pada 1981 dan berundur pada 2003 setelah 22 tahun mentadbir negara. Pada 10 Mei 2018 lalu, beliau mengangkat sumpat sebagai Perdana Menteri buat kali kedua setelah Pakatan Harapan berjaya menewaskan BN dalam PRU14.


Mengapakah tiba-tiba saja Tun Mahathir ingin bekerja sehingga ke akhirnya hayatnya?


Bukankah beliau selalu menyebut mengenai pesan ibunya yang selalu diamalkannya ialah berhenti makan ketika tengah sedap menikmatinya atau sebelum perut betul-betul terasa kenyang?


Sebagaimana yang kerap disebutnya sebelum ini, disebabkan berpegang kepada pesan arwah ibunya itulah beliau dapat menjaga kesihatannya dengan baik sepanjang masa.


Malah kata Tun Mahathir juga, lantaran berpegang kepada pesan arwah ibunya itulah yang turut mendorong beliau meletakkan jawatan secara sukarela sebagai Perdana Menteri pada 2003 dahulu.


Kenapa pula sekarang ini Tun Mahathir mahu bekerja sehingga ke akhir hayatnya?


Jika benar ingin bekerja sampai ke mati, kenapa meletakkan jawatan Perdana Menteri pada 2003 dahulu?


Masih ingatkah beliau kepada pesan arwah ibunya?


Apakah Tun Mahathir belum sampai ke tahap kenyang atau sedap menikmati jawatan Perdana Menteri buat kali kedua ini dan mahu memegangnya melebihi daripada dua tahun sebagaimana yang dijanjikannya?


Kerja Sampai Mati - adakah Tun Mahathir benar-benar berseloroh atau beliau sedang cuba menyampaikan maksud lain di sebaliknya? (ShahbudinHusin 26/01/2019)

96 comments:

  1. Maksud lain tu... bermakna, Anwar Ibrahim kempunan lagi la. Ataupun Anwar yang mati dulu, dari Dr.M.

    Namun Anwar pun sudah tak kisah. Yang lebih kemaruk adalah kroni-kroni atau mereka yang akan perolehi peluang kekayaan jika Anwar menjadi PM-8.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heh he...hanya dengan satu statement dari Tun yang mahu

      "Kerja Sampai Mati"

      Budin sudah terkejut beruk...gelabah kongkang...

      kah kah kah....

      Mau putus wayar ni kalau DSAI tak jadi PM....

      Delete
    2. RD...

      Selama 15 tahun kebelakangan, apa Umno dah buat sampai satu dunia kecam & hina negara ini.....??

      Justru, aku tetap mendukung pemimpin Melayu Islam....
      - yg solat 5 waktu;
      - yg menunaikan zakat;
      - yg berpuasa di bulan Ramadhan;
      - yg menunaikan umrah & haji dgn duit halal;
      - yg memakmurkan negara;
      - yg berintigriti, disegani seluruh dunia;
      - yg kata2nya bak mutiara jadi tajuk berita;
      - yg tidak bergelumang dgn skandal seks;
      - yg tidak curang pd isteri tersayang;
      - yg tidak dayus takut bini;
      - yg tidak klepet juta2 simpan di rumah.
      - yg tidak meliwat jantan betina.

      Delete
    3. Khas untuk sfra Budin:

      Saya tetap mendukung pemimpin Melayu Islam....
      - yg solat 5 waktu;
      - yg menunaikan zakat;
      - yg berpuasa di bulan Ramadhan;
      - yg menunaikan umrah & haji dgn duit halal;
      - yg kuat kerja kurang berpolitik;
      - yg memakmurkan negara;
      - yg berintigriti, disegani seluruh dunia;
      - yg kata2nya bak mutiara jadi tajuk berita;
      - yg tidak jadi budak suruhan zionis yahudi & usa;
      - yg berani & berada di barisan depan;
      - yg tidak bergelumang dgn skandal seks;
      - yg tidak curang pd isteri tersayang;
      - yg tidak dayus takut bini;
      - yg tidak klepet juta2 simpan di rumah.
      - yg tidak meliwat jantan betina.

      Delete
    4. Sdr Asrul Sani.

      Hahaha.. Tepat sekali komen tu..

      Delete
    5. Othman, masihkah sokong pemimpin yg klepetkan duit rizab rakyat 30 billion? Atau yg rugikan rakyat dengan segala projek impiannya seperti Perwaja, Proton, MEC dll? Atau yg jahanamkan negara melalui skandal BMF, Maminco-Makuwasa, MAS dll? Atau yg kayakan kroni dan anak melalui skandal IPP, Konsortium perkapalan dll? Atau yg terlibat pembunuhan beramai ramai org Islam di Memali? Atau yg kini kerana dahaga kuasa sanggup gadaikan negara pada kafir DAP? Apakah belum lagi sedar bertapa khianatnya manusia ini yg hanya pentingkan kuasa dan kocek anak dan kroni?
      Taksub politik banyak sesatkan orang Islam Pak Othman. Ini berlaku pada awal sejarah Islam lagi bila muncul puak Syiah kerana taksub politik. Dalam pada taksub itu mereka cipta buku buku mereka sendiri dengan Mushaf Fathima dan Hadith Al-Kafi. Mereka cipta konsep 12 Imam yg maksum dan mengetahui segala ilmu langit dan bumi. Astagfirullah.
      Kembalilah ketuntutan Islam Pak Othman. Saya menyeru sebagai saudara se Islam. Jangan taksub pada manusia yg fasik dan khianah ini merosakan akhirat saudara.

      Delete
    6. A TRIBUTE FROM EX SPORE PM:
      MAHATHIR'S FEAT BETTER THAN LEE KUAN YEW

      Singapore’s second prime minister Goh Chok Tong has hailed the political developments in Malaysia, comparing Dr Mahathir Mohamad’s campaign for the May 9 polls with that of the city-state’s founding father, Lee Kuan Yew.

      “Watching Dr Mahathir fight Malaysian GE14 reminds me of Lee Kuan Yew who famously said, ‘Even from my sick bed, even if you are going to lower me into the grave and I feel something is going wrong, I will get up.’

      “One must salute Dr Mahathir for his indomitable will and energy to right what he thinks is wrong with his country,” Goh said in a Facebook post yesterday.

      PM Dr Mahathir Mohamad led his Pakatan Harapan coalition to victory in the 14th general election.

      At 92, he has become the oldest elected prime minister in the world. Mahathir and his coalition partners had scored a stunning victory.

      “Congratulations to them on their success, and to Dr Mahathir on becoming the prime minister of Malaysia for the second time, another world record indeed” he said.

      Delete
    7. Sayang Pak Othman. Nampaknya nasihat masih tak lut. Dah bacakah artikel yg dibawah dalam berita dahulu? Songlap RM 100 billion duit rakyat?
      https://archive.lowyinstitute.org/the-interpreter/what-mahathir-has-done-malaysia

      Delete
    8. Amat dikesali kamu & sebilangan besar pemimpin UMNO,dan PAS bersikap prejudis terhadap Tun. Apakah kerana tidak sehaluan dengan pemikiran maka beliau dicaci hina sampai tahap kafir mengkafirkan....??
      Heran....kenapa media2 massa utama negara2 Islam berebut untuk mendapatkan wawancara zTun....??

      Hakikatnya, Tun telah berjaya menerajui Malaysia kezaman alap baru dan modern sejak tahun 80an & 90an lagi. Tun telah berjaya membangunkan agama, bangsa dan negara secara total dan seimbang yg mengkagumkan dunia2 luar.

      Masih ramai yang tidak sedar tentang kehebatan Tun. Sedih melihat orang Melayu yg tak sedar diuntung melontarkan kata-kata kesat terhadap Pemimpin Negara Terulong ini yang telah banyak berjasa.
      Tun adalah seorang manusia. Nescaya beliau pernah membuat kesilapan sikit sana sikit sini. Tetapi kesilapan itu kecil jika dibandingkan dengan jasa, bakti & kejayaannya.

      Tidak perlu ayat yang panjang, tidak perlu pujian yang panjang...

      Cukup saya katakan, Tun Mahathir :
      1) BIJAK
      2) TAKTIKAL
      3) BERAURA
      4) BERVISI
      5) MEYAKINKAN
      6) BERANI
      7) CEKAL
      8) BERKHARISMA
      9) BERKETRAMPILAN

      Dialah Satu2nya Pemimpin Islam Terhebat yg Disegani seluruh dunia buat masa kini.

      Delete
    9. Macam budin la jgk...dah bersara politik tapi bekerja di blkang tabir...sampai mati jgk la kot

      Delete
    10. J 14:58, kamu semalam kata.....
      "siasatan kes forex ditutup polis sejurus PH menang. Sebagaimana kes rumah murah, terowong
      bawah laut, air Sabah dll. Lari di dunia hanya tambah beban akhirat. Kes forex 'hilang' diakui semua. Skandal kewangan terbesar negara. Namun Mahacai anggap 'kehilangan' begitu besar adalah okay. Tak perlu PM tanggungjawab. Begitu tertutupnya minda mereka akibat taksub buta. Kinipun negara makin teruk bawah PH namun penglihatan tetap buta. Sayang..
      ------------------------------------------------------------

      INI REAKSI BALASKU:
      Nampak macam betul, tapi bila dikaji rupanya tak betul....!!
      Kalau Tun M ada rekod jenayah sepertimana kamu tohmahkan tuu, mana mungkin dunia luar begitu hormat dan beri pengitirafan tak putus-putus kpd beliau. Mana logiknya, takkan mereka itu bodoh & buta....?? Lagipun kenapa Tun suami isteri berterusan dirahmati Allah SWT panjang umur, sihat wal afiat, masih cergas & cerdas....??

      Haa..ini Penghormatan terbaru Tun M....

      IAACA launches 'Dr Mahathir Mohamad fund' to support anti-graft officers
      22 JAN 2019 / 20:52 H.
      VIENNA: The International Association of Anti-Corruption Authorities (IAACA) today launched the Dr Mahathir Mohamad Fund to help anti-graft officers who face risks in the line of duty.
      The announcement was made by IAACA president Dr Ali Fetais Al-Marri during his opening address at the 10th IAACA Annual Conference and General Meeting at the Vienna International Centre here.
      Al- Marri, who is also Qatar Attorney General, said the fund carried the name of the Malaysian Prime Minister in recognition of Mahathir’s efforts in fighting graft.
      Al-Marri said Qatar had agreed to start up the fund with 1 million Qatar Riyal (RM1.14 million).

      Selamat membaca & terima kasih.

      Delete
    11. J....

      Bukan calang2 Anugerah/Penghormatan yg Tun dapat tuu......'Tabung Dr Mahathir IAACA' Antarabangsa PBB Pembenterasan Korupsi/Rasuah Sedunia,

      Harap fahammmmm, yer...,!!!

      Delete
    12. "Ataupun Anwar yang mati dulu, dari Dr.M." -

      Idea itu bukan far-fetched. Lihat lah muka Pak Sheikh, berkedut, nampak tak bermaya.

      HIV? Maklum lah, peliwat.

      Delete
    13. Jangan kau bermimpi di Siang hari bahawa Anwar akan jadi PM,, sebenarnya ramai Rakyat bencikan Anwar untuk jadi PM,,dia banyak rahasia yang pelik-pelik.......!!

      Delete
    14. Othman, anugerah dunia sentiasa diberi pada manusia yg rosakkan Islam seperti idola saudara. Salman Rushdie yg hina Islam dan Rasul saw diberi pengiktirafan dan gelaran 'Sir' oleh Ratu Elizabeth. Ariel Sharon yg bunuh beribu ribu umat Islam dan dikenali 'Butcher of Shabra Shatilla' diberi Nobel Peace Prize. Begitu ironik. Buanglah kagum dan hairan kepada anugerah kafir dan liberal. Tiada manusia yg sebenarnya juangkan Islam diberi anugerah oleh badan badan liberal dan kafir ini. Bahkan diberi gelaran gelaran buruk. Sepatutnya anugerah ini menjadi petunjuk bahwa Tun hanya bidak dalam rancangan kafir untuk rosakan Islam dan bukan sebaliknya. Sedarlah Pak Othman.

      Delete
    15. Mr.J

      Akibat tamakkan harta-kekayaan dan intan-permata, Najib jauh lebih 'bijak' dan mudah terpedaya dengan anasir-luar 'dalam rancangan kafir untuk rosakan Islam'.
      Jangan-jangan, Jho Loh adalah 'agent' yang dihantar Kerajaan DAP Pulau Pinang untuk menjahanamkan UMNO dari 'kepala'nya. Maklumlah, sejak dari TIA lagi Jho Low sudah dapat komisen beratus juta Ringgit.
      Ingat tak... Jho Low pernah biayai Raya-Pop Korea, Psy Gangnam ka apa... di Pulau Pinang, sempena Sambutan Tahun Baru Cina?

      Hakikatnya, yang paling sedap adalah anak-muda Cina bernama Jho Low. Silap-silap, Paris Hilton pun dia dapat kongkek.

      Mengenai Forex...
      Jika benar Dr.M pernah kelepet duit Rakyat, seperti dakwaan Saudara, yang paling bangang adalah Pak Lah & Najib kerana tidak mengheret beliau ke Mahkamah, semasa 'berkuasa'.

      Maklumlah, ketika kedua mereka berkuasa dulu, badan Penguatkuasa dan Kehakiman berada dalam 'poket' masing-masing.
      Itupun, RCI Forex langsung tidak punyai bukti yang dapat mengaitkan mana-mana individu, mendapat faedah atau keuntungan dari Kerugian Forex RM30 Billion itu.

      Harap Maklum

      Delete
  2. Kerja dengan makan sama ke?
    Bangang punya blogger.

    ReplyDelete
  3. Din

    Malaysia Baharu sepatutnya mengangkat & melaksana agenda, polisi & strategi baharu. Ini termasuklah dalam urusan memilih jawatan PM.

    Sepatutnya pemilihan jawatan PM/MB diserahkan kepada Ahli-Ahli Parlimen/DUN. Biar Ahli Dewan Rakyat-Dewan Negara & Ahli Dewan Undangan Negeri mengundi PM/MB paling layak.

    Dan sekiranya Ahli-Ahli Parlimen/DUN tidak mampu memilih berdasarkan aqal, yakni mengambil pertimbangan HANYA pengalaman, pencapaian, pengaruh & polisi diketengahkan calon PM/MB, maka lebih afdal diserahkan tanggungjawab itu kepada 18 juta pemilih berdaftar. Di kertas undi SPR nanti akan ada 4 bahagian
    1) Calon PM
    2) Calon MB/KM
    3) Calon Ahli Dewan Rakyat
    4) Calon Ahli Dewan Undangan Negeri

    Parti yang memenangi kerusi terbanyak di dalam DR & DUN tidak bererti akan dipilih sebagai PM & MB. Jawatan2 ini akan lebih inklusif & praktikal. Pilihanraya Malaysia bukan lagi medan "the winner takes all".

    Malaysia boleh ada PM/MB dari parti minoriti. Manakala jawatan-jawatan penting kerajaan seperti Ketua Hakim Negara, Ketua Polis Negara, Pengerusi SPR, Pengerusi SPRM, Ketua Setiausaha Negara, Panglima Tentera, Peguam Negara, Pendakwaraya Negara akan dipilih oleh Ahli & bertanggungjawab ke atas Parlimen.

    Inilah Malaysia Baharu yg kita mahu. PM sebagai ketua Badan Eksekutif boleh melantik Menteri2 mengikut pertimbangannya, manakala Speaker sebagai ketua Badan Perundangan boleh melantik Pengerusi JKuasa2 Khas mengikut pertimbangannya.

    Tiada lagi pemusatan & penyalahgunaan kuasa. Atau sekurang2nya kita mampu mengurangkan karenah diktatorship & salahguna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Pilihanraya Malaysia bukan lagi medan "the winner takes all".

      "Malaysia boleh ada PM/MB dari parti minoriti. Manakala jawatan-jawatan penting kerajaan seperti Ketua Hakim Negara, Ketua Polis Negara, Pengerusi SPR, Pengerusi SPRM, Ketua Setiausaha Negara, Panglima Tentera, Peguam Negara, Pendakwaraya Negara akan dipilih oleh Ahli & bertanggungjawab ke atas Parlimen."

      Komen aku: 1 perkataan saja - mengarut.

      Nak kasi peluang tambahan kpd depa yang jenis "ungrateful ingrates (double whammy), ultra kiasu, coolies pendatang" ker?

      Tak cukup dengan depa tak reti berterima kasih, dah dapat hak kerakyatan, tak mahu hormati dan patuhi Perlembagaan negara sepenuh nya, ker?

      Goobledegook goblok.

      Delete
  4. Kapal harusnya ada 1 (satu) nakhoda/kapten saja. Jika tidań∑, bakal bercelaru bak pepatah Inggeris, "Too many cooks, spoil the soup".

    Justru aku tetap mendukung pemimpin Melayu Islam....
    - yg solat 5 waktu;
    - yg menunaikan zakat;
    - yg berpuasa di bulan Ramadhan;
    - yg menunaikan umrah & haji dgn duit halal;
    - yg memakmurkan negara;
    - yg berintigriti, disegani seluruh dunia;
    - yg kata2nya bak mutiara jadi tajuk berita;
    - yg tidak bergelumang dgn skandal seks;
    - yg tidak curang pd isteri tersayang;
    - yg tidak dayus takut bini;
    - yg tidak klepet juta2 simpan di rumah.
    - yg tidak meliwat jantan betina.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Man,

      Klunya ialah pada sifat-sifat yang ada pada golongan yang menang iaitu :-

      Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib, dan mendirikan solat serta menginfaqkan sebahagian daripada rezeki yang Allah berikan kepada mereka, dan mereka juga beriman kepada kitab Al-quran yang diturunkan kepada Rasulullah saw, dan Kitab-kitab yang diturunkan sebelum itu, serta mereka yakin akan wujudnya hari pembalasan. Mereka itulah orang-orang yang berada di atas petunjuk daripada Tuhan mereka dan mereka itulah golongan yang menang.

      DAN;

      Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara ghaib, mendirikan solat, mengeluarkan zakat, dan mereka beriman kepada hari akhirat. Mereka itulah orang-orang yang berada di atas petunjuk daripada Tuhan mereka dan mereka itulah golongan yang menang.

      Que sera sera, in shaa Allah.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    2. JD, kalau idola saudara ini beriman pada yg ghaib tentu dia tidak songlap duit rakyat, menentang hudud dan menghina sunnah Rasul. Bagaimanakah saudara boleh terpesung? Buanglah taksub dan kembalilah ke Islam. InsyaAllah.

      Delete
    3. Kamon la mrj...kalu salah tgkap pastu dakwa je la baru tau bsalah atau tak.buat mcam yg dibuat pada idola mrj si bijan tu tgkap dan dakwa

      Delete
    4. Salam & terima kasih, bro jd.

      Delete
    5. Jamesdean, ramai yg tak ditangkap dan dihukum di dunia tak semestinya benar. Contohnya Bush yg hancurkan Iraq dan bunuh beratus ribu org Islam. Ada pula orang Islam yg difitnah dan digantung sampai mati seperti Syed Qutb rahimahullah. Kes forex Tun antara kes pertama yg hendak dibuka. RCI dapatinya terlibat dengan songlap. Polis diberi tugas siasat. Namun kes ditutup sejurus PH menang. Begitu juga RCI Memali kini tidak akan diadakan. Namun mana nak sembunyi pada hari akhirat.
      DSN yg dituduh mencuri berbillion billion duit 1MDB hingga kini tiada dituduh mencuri. Akta Amla diguna untuk dakwa atas perpindahan wang dari Putra Saudi dan anihnya didakwa juga atas perpindahan balik sebahagian besar lebihan wang ke akaun Putra Saudi. Apakah tidak berfikir? Sehingga kini tiada siasatan yg telah dijalankan untuk buktikan 1MDB kehilangan wang. Masih kena tipu. Belum cukupkah tahu bahwa Tun pendusta dari janji janji kukuh yg dibuang lepas pilihanraya. Tetap dokong munafik seperti ini? Sedarlah Jamesdean sebelum sakarat...

      Delete
  5. Tun memang seorang workaholic. Jadi apa nak dihairankan dengan kenyataan Tun dia nak kerja sampai mati. Adakah Tun mengatakan ia nak kekal menjadi PM sampai mati? Mengapa ketakutan dengan kenyataan Tun tersebut? Takut tak sempat jadi PM ka? Hehehe..

    Dulu selepas ia meletakkan jawatan sebagai PM-4, ia tetap terus bekerja. Disebabkan ia memang seorang workaholic dan patriotik, maka dengan khianatnya Najib sebagai PM-6, maka takdir Allah menentukan Tun kembali menjadi PM.

    Apapun saya sememangnya percaya Tun akan kekal sebagai PM sehingga akhir hayatnya.

    Saya masih ingat seorang Imam Masjid Nabawi pernah menyatakan daripada firasatnya Tun akan meninggal dunia ketika masih menjadi PM. Selepas Tun meletakkan jawatannya sebagai PM-4 ia kelihatan seperti tidak akan berlaku. Kini dengan kembalinya Tun sebagai PM-7, firasatnya tersebut kelihatan seperti amat berkemungkinan sekali akan berlaku.

    Tun mempunyai kehebatan seorang raja. Hanya sahaja ia tidak mempunyai takdir untuk menjadi raja. Walaubagaimanapun saya percaya Tun benar-benar akan diberi penghormatan sebagai seorang raja iaitu untuk ia kekal di atas takhta sehinggalah ia meninggal dunia, barulah takhta tersebut akan diisi tempatnya oleh orang lain.

    Que sera sera.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JD, bukankah ekonomi negara makin hancur bawahnya sejak 1998? Hingga rakyat bangun dan marah terhadapnya? Hingga beliau sendiri terpaksa bersara tahun 2003. Namun beliau merancang menjadi PM disebalik tabir untuk menipu rakyat yg marah? Namun bila Pak Lah tak ikut arahan dijatuhkannya? Bila DSN pun tak ikut arahan dikomplotnya dengan kafir DAP dan dijatuhkannya? Begitu nafsu gelojoh dan ego pemimpin ini hingga sanggup gadai agama, bangsa dan negara?
      Kinipun rakyat ditipu buta. Dijanjinya syurga dunia kalau PH menang. Namun keadaan negara makin tenat. Bantuan org Melayu dibuang dan dituduh malas. Bantuan Cina dan kristian makin bertambah termasuk berjuta untuk sekolah swasta Cina. Bila nak kembali ke Islam JD. Jangan jadi mangsa Tun dan syaitan. Tiada syafaat untuk JD dari kedua makhluk khianah ini di hari akhirat.

      Delete
    2. Mr J, hang orang PAS, awat dok cakap surga neraka aje?

      Hang sama geng dengan Ustad yang pakai nama Kristian john doe ka? Hang pun pakai nama Mr J tapi dok cakap syurga neraka, pahai? Pakai lah nama Jondol atau sebagainya.

      Asyik menuduh secara liar ajer ke? Takda bukti, fakta dan data? Orang PAS ni begitu ler, itu sebab dah 60 tahun pun, PAS tak dapat apa, ha nya Kelantan dan Trengganu ajer.

      Malaysia? Tak usah pikiaq ler - DAP mesti balun hangpa punya Hudud habis habisan. Macam mana hangpa nak laksanakan hangpa punya Hudud? Doktor Muslim yang berkenaan di Kementerian Kesihatan pun dah kata depa tak sanggup melaksanakan potong tangan dsb nya.

      Delete
    3. TN, aku dah cerita dunia dan juga akhirat. Kini ekonomi Malaysia merudum bawah Tun seperti tahun 1998. Bukan itu saja aset aset Melayu dilelong. Akhirat pun tiada apa yg nak diharapkan dengan serah kuasa pada kafir DAP dan liberal Melayu. Bacalah Quran TN. Berapa banyak ayat yg larang kita ambil kafir sebagai pemimpin. Jangan lekehkan akhirat. Hidup ini hanya singgahan sementara.

      Delete
  6. Aku ingat Budin ni wartawan, pandai menilai. Rupa nya bodoh.

    Tak tahu ke dia bahawa Tun, kalau boleh, nak jadi PM sampai mati sejak sabelom Tun Dol dan Najib jadi PM lagi. Tapi dia beri peluang kpd orang lain - Tun Dol dan Ah Jib Gor yang prestasi ke dua2nya mengecewakan dia dan rakyat. Dia tak tahan benar dengan perompak Najib, di guling nya di Pru14.

    Hah, sekarang CNN tunjukkan temuramah dengan Pak Sheikh Anwar - satu cerita panjang lagi yang tu. Sampai dia cakap bunyi wong Jowo melebihkan Wak Jahit.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kasi Tun Dol jadi PM, mengecewakan, Islam Hadari entahapekebendenye. Pastu, paved the way untuk Najib Al Jibo tapi si Jibo paved the way untuk dia hentam berbiliun wang rakyat melalui 1MDB. Hah kau, tersadai hampir mati kering di Pru14.

      Delete
  7. Biarkanlh dia bang selagi dia mampu..pengantinya nanti jgn sampai negara tertobggeng terbalik udah..
    Apa rakyat melayu susah x nampak pun..kat gedung belibelah penuh..kat restauran kedai warong penuh..kat pantai penuh..kat tanah tinggi penuh..kat hospital pun penuh hihihi..perut dorang kenyang penuh je..
    Org tua ada cakap..melayu apabila x dpt mkn parangnya mulai diasah tajam..apa maknanya tu..
    Hehhehhehhehantumelayuhihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Negara yg sihat bawah BN kini tertonggeng bawah Tun. Masihkah mata dan hati tertutup akibat taksub?

      Delete
    2. Jangan mengasah parang tak menentu. Atau biarkan melayang dengan sendiri nya spt di zaman Panglima Salleh di Batu Pahat dulu.

      Nanti susah nak cari makan semua orang. Mcm di 13 Mei 1969 dulu.

      Kalau parang melayang tanah boleh pindah milik kpd pemunya parang, lain lah. Itu pun tak boleh disebut. Nanti Akta Hasutan akan mengcekut.

      Delete
    3. Mr J, masalah nya mata hang letak di lutut, otak di bntt.

      Nak orang percaya cakap hang, awat guna cakap Arab taksub? Hang ingat semua pembaca sekolah Arab ke?

      Delete
    4. Mr j.
      Kau cakap tun hilang kan duit 100 billion, dah report polis ke belum? Setakat kau cakap nak melayu Islam yang jadi pemerintah, apa kepimpinan sekarang ni KAPIR ke? DAP jahat? Betul ke? Atau kau yang berhati jahat? Patut lah John doe malas nak layan kau pasal pemikiran kau memang songsang...

      Delete
    5. MTH, kes forex yg disonglap pun dah ditutup bawah Tun. Apakah ada guna lapor 100 billion? RCI Memali yg nak dibuat dulupun dah tutup kes. Kes rasuah dan songlap pimpinan PH semua ditutup tanpa bicara. Tak payahlah cerita lapur Polis lagi....

      Delete
    6. Apakah RCI tu ditutup sewaktu pemerintahan ph?
      Agak agak lah j

      Delete
    7. MTH, RCI serah hasil siasatan pada polis untuk siasatan dan tindakan lanjut. Siasatan polis ditutup.

      Delete
    8. Kau masih belum jawab pertanyaan aku
      "ADAKAH RCI DITUTUP SEWAKTU PEMERINTAHAN PH?"
      Sila jawab dan jangan lari dari tajuk soalan aku

      Delete
    9. MTH, RCI dah beres kerjanya masa BN. RCI dapati Tun terlibat dlm penyelewengan forex. Faham procedure - RCI tak ada mandat nak dakwa. RCI serah lapurannya pada polis untuk tindakkan susulan. Kes forex dengan polis ini ditutup masa PH.

      Delete
  8. Mungkin DM dah dpt rasa dah, masa dah dekat sgt dah, dia dah tak lama lg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa apa Tok Janggut? Rasa mati ker?

      Tun tidak rasa mati gamak nya sebab kesihatan dia bagus, bini dia pun doktor, kawal makanan dan jadual harian nya supaya tak stress sangat.

      Kau ada bini yang doktor ke? Kot kau perlu cari satu, supaya kau tak pergi lebih dulu dari Tun. Nama pun dah Tok Janggut.

      Pssst, jangan ambik doktor palsu, yer? Nanti diobatkan nya, kau pergi lebih dulu dari jangkaan.

      Bila cari bini, duit simpan bebaik, yer?

      Delete
    2. tok janggut keciput tuu juga nama samaran di kaki temberang yg dah kecut serta kesipuan nak pakai nama Kejora.

      Delete
    3. buat apa gadoh-gadoh
      lebih kau orang hentam si budin nih!

      Bloger puaka yang pada sebilang masa mempersenda Tun!


      Delete

    4. TN mangkag hang ingat doktor takleh mampuih ke ,urang saket mampuih duluan urang sehat tak mampuih-mampuih,mai kot mana.
      Dah dia ckp kerja sampe mampuih mcm doa gak tak lama lg dah, mampuih suggoh lagi 2 kali jomaat kot.
      Udah nampak bayang atu dah tebayang dia ponya tebiat nak mampuih la tu.

      Ustad kata ada hidop sesudah mampuih ada akhirat sesudah donia .

      Pm.... kerja sampe mampuih
      Pm... .Kedarah sampe mampuih
      Mlayu... koli sampe mampuih
      Cina... kungfu sampe mampuih
      Paria... keling sampe mampuih

      Koah koah kwah kwah kyah.

      Delete
  9. Budin oh Budin. hang rehat sat dari blogging. Gi bertapa kat Cameron Highlands minta doa TUN M mati supaya idola hang tu jadi PM cepat2. Boleh tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sokong pendapat tuan!

      baik-baik cari makan, dijoloknya sarang tebuan!

      Delete
  10. KEPADA SEMUA PEJUANG-PEJUANG KEBENARAN!
    KEJORA HANYALAH SEMUT UNTUK KAMU HENTAM

    LEBIH AFDHAL KALIAN HENTAM DAN LANYAK SI BUDIN NIH
    AL-KONON DIA BLOGER POPULAR?

    BAIR DIA POPULAR DENGAN CACIAN!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak betul pendapat itu.

      Dia pro-PH, ha nya mahukan Anwar cepat jadi PM, kot mahu peluang menjadi Penasihat Media Massa.

      Delete
    2. nya mahukan Anwar cepat jadi PM, kot mahu peluang menjadi Penasihat Media Massa !


      ulasannya di media mempunyai niat untuk mempengaruhi orang lain kepada kebobrokan nafsu seolah-olah bakal PM yg di nak ,pemberi rezeki kepadanya.

      inilah insan yg dulunya ramai sependapat sebelum PRU dulu,kini coba menjadi ulat dalam buah.

      Delete
    3. Gora..Tahniah secara peribadi kami di blog ni ucapkan pada kau.

      Ternyata tak sia2 kau bertungkus lumus berkempen diCH hingga lupa makan dan minum..dan hasilnya calon dari PH menang besar di situ. Tak sangka yeer..Ph ni dari ular lidi dah menjadi naga.

      Semoga kau akan terus menabur bakti berkempen bermati2an di Rantau dan Semenyih nanti...yakin lah...usaha kau tu menjadi titik tolak kepada kemenangan untuk calon2 dari PH nanti. Nampak gayanya..selagi kau berkempen untuk mereka, pembangkang khususnya BN takkan berpeluang lah nak menang kat situ..setuju kan Gora????

      Delete
  11. Mr.J

    Akibat tamakkan harta-kekayaan dan intan-permata, Najib jauh lebih 'bijak' dan mudah terpedaya dengan anasir-luar 'dalam rancangan kafir untuk rosakan Islam'.
    Jangan-jangan, Jho Loh adalah 'agent' yang dihantar Kerajaan DAP Pulau Pinang untuk menjahanamkan UMNO dari 'kepala'nya. Maklumlah, sejak dari TIA lagi Jho Low sudah dapat komisen beratus juta Ringgit.
    Ingat tak... Jho Low pernah biayai Raya-Pop Korea, Psy Gangnam ka apa... di Pulau Pinang, sempena Sambutan Tahun Baru Cina?

    Hakikatnya, yang paling sedap adalah anak-muda Cina bernama Jho Low. Silap-silap, Paris Hilton pun dia dapat kongkek.

    Mengenai Forex...
    Jika benar Dr.M pernah kelepet duit Rakyat, seperti dakwaan Saudara, yang paling bangang adalah Pak Lah & Najib kerana tidak mengheret beliau ke Mahkamah, semasa 'berkuasa'.

    Maklumlah, ketika kedua mereka berkuasa dulu, badan Penguatkuasa dan Kehakiman berada dalam 'poket' masing-masing.
    Itupun, RCI Forex langsung tidak punyai bukti yang dapat mengaitkan mana-mana individu, mendapat faedah atau keuntungan dari Kerugian Forex RM30 Billion itu.

    Harap Maklum

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong pendapat RD.

      Pasal Paris Hilton tu, kot dia hanya dapat belek2 ajer, bayar berjuta pun, tak pasti dapat bawak ke bilik. Sebab budak Cina tu gemok gedempol mcm babi seminggu sebelom di heret ke abbatoir tempat sembelih.

      Dia tentu dapat banyak PR - contacts dengan pembesar2 negara yang mengharapkan dapat menenong Paris in person a few seconds a few feet away.

      Tapi pembesar Malaysia di kawal ketat dek Mak Badak.

      Delete
  12. RD, kamu banyak termakan dongeng. Kan zaman Tun zaman yg paling banyak penyelewengan dulu? Termasuk pecat Hakim dan ketepikan Hakim yg tak ikut arahan. Dongeng 1MDB pun banyak diputar untuk tipu orang. Setakat ini mana lapuran siasatan yg buktikan 1MDB hilang wang? Perhatikanlah tuduhan terhadap DSN. Tiada tuduhan curi atau penyelewengan duit 1MDB. Hanya tuduhan perpindahan wang dari Putra Saudi. Kes kat US yg digembar gemburkan dah mati senyap. DOJ pun dah lepas tuntutan pada equinamity. IPIC dah buat kenyataan 1MDB tiada tunggakan bayaran dengannya. Masihkah hidup ditipu Tun dan kafir liberal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak sokong, tak setuju dan keji pendapat di atas ini. Sebab banyak tuduhan penyelewengan Tun konon nya dan tuntutan secara liar tanpa fakta, tarikh peristiwa2 itu pun tak disebut.

      Orang PAS memang geram dengan "kafir liberal" (baca DAP) sebab mereka tak mahukan PAS punya Hudud.

      Delete
    2. Arjuna, carilah kebenaran jangan ikut nafsu. Hudud dari Allah dan bukan PAS...

      Delete
    3. Mr J.

      Ya... memang banyak kerugian yang dialamai Kerajaan dizaman 22 tahun Dr.M menjadi PM dulu. Tetapi ia bukan disebabkan penyelewengan tetapi kerugian perniagaan. Tiada sesiapa didapati menjadi kaya atau akaun-peribadi sesaorang masuk WANG beratus-juta. Tiada kondo-mewah yang diserbu dan dirampas intan-berlian, berpuloh-juta Wang pelbagai matawang dan beg-tangan berjenama mewah buatan Negara Kapir.

      Yang paling ketara, dizaman Dr.M dulu tidak terdengar beliau menggunakan 'khidmat' orang-tengah kelabu-asap, hujung hilang - pangkal lesap seperti Razak Baginda, Deepak Carpet & Jho Low dalam urusan Kerajaan... sehingga Negara Islam kita terkenal seluruh dunia sebagai Kleptocracy atau diperintah oleh segerombolan penyamun.

      Delete
    4. RD, saudara tersilap. Zaman Tunlah yg banyak mengkayakan kroni dan anak pinak. Kroni Tun yg banyak rembat duit rakyat termasuk Ananda Krishnan, YTL, Vincent Tan dll....mungkin RD masih muda ketika itu. 1MDB ini banyak dongeng dari kebenarannya. Hingga kini tiada siapa didakwa curi duit 1MDB. Kenapa? Barang barang yg dirampas langsung tiada kaitan dengan 1MDB - sehingga kini tiada apa apa kes dikaitkanpun. Ikut undang undang boleh tahan sampai setahun. Lepas tu kena pulangkan.
      Pakatan banyak berdusta dan membuat fitnah untuk malukan DSN dan tipu rakyat. Waspadalah fitnah zaman ini. Sebagaimana mereka tipu hidup hidup janji pilihanraya mereka maka begitulah mereka tipu isu 1MDB ini. Masihkah percaya Tun dan pakatan sebegini?

      Delete
    5. Kroni-kroni Dr.M... Syed Mokhtar Bukhary, Ananda Krishnan, YTL, Vincent Tan dll... mereka punyai banyak syarikat-besar; buka peluang pekerjaan kepada beratus-ribu Rakyat untuk cari-makan dan bela anak-bini.
      Pada masa yang sama, Kerajaan juga boleh kutip cukai dalam bentuk pengajian pekerja, cukai Koporat & pelbagai lagi cukai, hasil dari keuntungan dan operasi empire perniagaan dan kekayaan mereka. Perniagaan mereka beli beribu-ribu lori, van, kereta dan pelbagai jenis mesin yang semuanya bercukai. Bila mereka kaya, mereka akan bershopping di Arcade atau Komplek MARA, bukan bershopping-sakan dibandaraya tersohor Negara Kapir.
      Hasil dari kutipan cukai dalam-Negara ini kemudiannya dikembalikan kepada Rakyat dan Negara dalam bentuk pembangunan prasarana, biasiswa, pendidikan, perubatan & lain-lain.

      Malangnya, dengan kroni-kroni Najib... seperti Razak Baginda, Deepak Carpet & Jho Low... apa yang Rakyat & Kerajaan dapat?
      Jilat telor mereka, boleh la kot.

      Delete
  13. tuan budin,jgnlah terlalu ber analisis halusinasi,,,walau bukan pm nnt,,secara asasnya tun xkan berhenti bekerja dr memerah idea,menegur kepimpinan semasa,itu pun dikira kerja,,jika anwar mengganti tun,,adakah tun akan berdiam diri dari melontar idea,juga teguran utk kerajaan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uknown, manusia yg gila kuasa begitulah matlamatnya. Dia tak rasa dia akan matipun. Dia nak berkuasa selamanya. Namun takdir Allah tentukan. Walau Tun tak mati tapi masuk coma bertahun tahun macam Ariel Sharon bagaimana? Apakah negara tiada PM hingga Tun mati dalam comanya itu?

      Delete
    2. Sebagai bangsa Melayu yang pekak dan bodoh menilai!

      anda MR Jebon selayaknya dilaknak!! hi...hi...

      Delete
    3. Gora..Tahniah secara peribadi kami di blog ni ucapkan pada kau.

      Ternyata tak sia2 kau bertungkus lumus berkempen diCH hingga lupa makan dan minum..dan hasilnya calon dari PH menang besar di situ. Tak sangka yeer..Ph ni dari ular lidi dah menjadi naga.

      Semoga kau akan terus menabur bakti berkempen bermati2an di Rantau dan Semenyih nanti...yakin lah...usaha kau tu menjadi titik tolak kepada kemenangan untuk calon2 dari PH nanti. Nampak gayanya..selagi kau berkempen untuk mereka, pembangkang khususnya BN takkan berpeluang lah nak menang kat situ..setuju kan Gora????

      Delete
  14. BN telah menang PRK Cameron Highlands berkat kerjasama dengan PAS. Orang Islam mengatasi kafir - syukur. Doa Allah satukan ummah atas landasan akidah. Ayuh saudaraku. Buanglah sokongan terhadap pakatan kafir liberal dan dokonglah kesatuan ummah. Buatlah macam pengundi Cameron - tolak pakatan yg dusta dan merosakan ini. Amiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hidup Tok Mat!

      Kalau Zahid Hamidi atau Penyamun yang menerajui kempen BN di PRK ni, saya rasa lingkop.

      Delete
  15. Keputusan prk cameron telah beri isyarat supaya tun madey berundur...9 bulan madey gagal tingkatkan ekonomi yg merudum...

    Madey bukanlah bijak dan hebat sangat....putarbelit madey dah tak laku lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha...ha...apa untungnya jadi kawasan penyanggah.

      Akibatnya akan sampai...terimalah.

      Delete
    2. Jadi penyokong pon bukan ade ontong jugak....makan capati madey pon tak kenyang...

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Gora..Tahniah secara peribadi kami di blog ni ucapkan pada kau.

      Ternyata tak sia2 kau bertungkus lumus berkempen diCH hingga lupa makan dan minum..dan hasilnya calon dari PH menang besar di situ. Tak sangka yeer..Ph ni dari ular lidi dah menjadi naga.

      Semoga kau akan terus menabur bakti berkempen bermati2an di Rantau dan Semenyih nanti...yakin lah...usaha kau tu menjadi titik tolak kepada kemenangan untuk calon2 dari PH nanti. Nampak gayanya..selagi kau berkempen untuk mereka, pembangkang khususnya BN takkan berpeluang lah nak menang kat situ..setuju kan Gora????

      Delete
  16. Dia xckp jadi PM smpi mati, dia ckp kerja smpi mati...igt xjadi PM xblh keja ka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia nak selamatkan kekayaan anak2 dan kroni dia...

      Delete
  17. PH perlu desak madey undur segera untuk selamatkan PH...

    rakyat telah tunjukkan bosan dgn putarbelit madey...

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Tahniah PH kerana berjaya merampas kerusi CH dari tangan BN. Tahniah juga kepada semua jentera2 parti yang telah bertungkus lumus siang dan malam termasuk lah si Gora tu..nampaknya kerja keras anda semua berbaloi.

    Tahniah juga kepada Tun Madey yang kempennya di minit2 terakhir tu telah mendapat sambutan hebat dari warga PH dan telah berjaya membuat swing yang begitu besar dalam pola pengundian pengundi2 PH hingga memenangkan calon dari DAPigs tu..memang di luar dugaan langsung.

    Semoga trend ni dapat diteruskan dengan kemenangan oleh calon PH di Rantau dan Semenyih akan datang. Rakyat dah nampak betapa PH saja lah parti yang dapat membela nasib mereka dan takkan sekali2 memenangkan calon dari pembangkang. Tahniah ..daun keladi, kalau ada masa kasi menang calon dari PH lagi..setuju kan kengkawan semua???

    Keh..keh..keh...Harrk..Tuii..kokoikhkioikikikok!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah Tok Mat kerana telah berjaya menerajui BN, menangi semula Parlimen Cameron Highlands. Saya sejak PAU lagi memang menyokong supaya Tok Mat dipilih sebagai Presiden.

      Secara jujur saya dari awal lagi, apabila PH menamakan calon berketurunan India dari DAP, sokongan saya beralih kepada calon BN dari kaum Orang Asli ini.
      Maklum saja lah, pengundi Melayu dan Orang Asli berAgama Islam masih terkesan dari insiden rusuhan Kuil di Seafield. Sudah tentu mereka akan tawar-hati untuk beri undi pada calon DAP tu.

      Begitu juga di PRK Semenyih nanti, saya harap calon yang dipilih Tok Mat juga berjaya demi membela nasib Arwah Adib.

      Delete
    2. Syabas RD. Saya amat gembira dengan semangat Tuan mendokong pimpinan Islam.

      Delete
    3. Maaf Mr J. Saya tidak pernah sokong Penyamun atau Party-Politik yang memperkuda Islam yang menyokong Penyamun.

      Saya hanya sokong BN di PRK Cameron Highlands demi membela Arwah Adib. Tetapi, saya tetap tidak sokong Penyamun yang memalukan Bangsa, Agama & Negara. Begitu juga dengan PAS yang lebih memalukan Agama Islam apabila turut menyokong penyamun.

      Delete
    4. RD, semoga Allah bukakan hati Tuan. PAS tidak maksum tapi mereka tetap juang Islam. UMNO ada kelemahan tapi banyak juga kebaikannya. Apakah PH yg rata rata kafir liberal ini sempurna? Bukankah mereka penuh dusta? Bukankah ekonomi kini makin parah bawah pakatan ini yg jahil pentadbiran dan ekonomi?

      Delete
    5. Ekonomi Malaysia bergantung kepada kesihatan ekonomi-dunia dan juga ekonomi Negara sendiri. Dengan hutang keliling-pinggang, tinggalan Najib, lebih susahlah untuk memulihkan keadaan.
      Nama-Baik Negara juga tercemar seluruh-dunia akibat scandal 1MDB.

      Delete
  20. jawapan nya senang n rengkas. tiada pengganti yg sesuai n berkebolihan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo madey mati tak ade pm lah mesia...bodooh rahman pencen...

      Dah 6 bulan Madey gagal pulihkan ekonomi ....tak ade ape kelebihan madey ...

      Delete
    2. Anon, Tun sebenarnya rosakkan ekonomi...merudum semua petanda ekonomi bawahnya. Masih sibuk dengan angan angan kereta nasionalnya yg dulu dah banyak bebankan rakyat. Jelas orang ini ketinggalan zaman dan tiada idea baru untuk ekonomi digital kini. Sepatutnya dah lama pencen dan lebihkan ibadah. Malangnya masih ada Mahacai yg tetap memujanya...

      Delete
    3. Jangan jadi bengap Mr J.
      Bukan mudah untuk memulihkan ekonomi dalam suasana ekonomi dunia hari ini yang sangat muram akibat peperangan perdagangan US-China, Brexit dan kejatuhan harga minyak dunia akibat dari kemunculan US sebagai pengeluar minyak (Shale-Oil0 terbesar dunia, hari ini.

      Ditambah buruk lagi dengan prestasi lemah Ringgit akibat hutang-keliling-pinggang Negara. dan emej-buruk Negara, kesan/akibat scandal 1MDB.
      Harus diingat, prestasi Ringgit tercetus hasil persepsi masyarakat perniagaan/pedagang-dunia terhadap potensi, amalan & urus-tadbir dagang, keupayaan/kemampuan Negara membayar-hutang, tingkah-laku Politik, kiblat-politik (berkecuali atau menyokong Russia & China), dan dasar pembawakan Agama dalam sesabuah Negara.

      Lebih-lebih lagi 'Negara-Islam' seperti Malaysia yang secara terang-terangan anti-Zionist Israel. Lepas tu... ada yang bodoh nak laksanakan Hudud-PAS pulak... lagi buruk lah emej Negara Kita. Maklumlah, mana ada Negara Islam yang melaksanakan Hudud-PAS, kemudian Negara itu jadi Aman, Maju dan paling moden didunia.

      Delete
    4. Melaksanakan hudud adalah perintah Allah..apa akan jadi selepas tu, itu urusan Allah..sebagai manusia beriman dgn Allah laksanakanlah apa yg diperintahkan Allah

      Delete
  21. Najib dah malukan
    Madey di cameron..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Scandal 1MDB & Jho Low, Najib tak malu ka?

      Delete
  22. Mr J.

    Ya... memang banyak kerugian yang dialami Malaysia dizaman 22 tahun Dr.M menjadi PM dulu. Tetapi bukanlah disebabkan penyelewengan atau kecurian.

    Hakikatnya, kesemuanya adalah disebabkan kerugian dalam urusan perniagaan. Mungkin juga ada unsur kecuaian. Malah tiada sesiapa didapati menjadi jutawan kayaraya secara tiba-tiba atau akaun-peribadi sesaorang masuk WANG beratus-juta, akibat kerugian itu.

    Tiada kondo-mewah yang diserbu dan dirampas intan-berlian, berpuloh-juta Wang pelbagai matawang dan beg-tangan berjenama mewah buatan Negara Kapir.

    Yang paling ketara, dizaman Dr.M dulu, tidak terdengar beliau menggunakan 'khidmat' orang-tengah kelabu-asap, hujung hilang pangkal lesap seperti Razak Baginda, Deepak Carpet & Jho Low dalam urusan Kerajaan.

    Yang pasti, pada zaman Dr.M dulu, Rakyat kenal nama-nama seperti Ananda Krishnan, Syed Mokhtar Bukhary, YTL, Vincent Tan... semuanya memiliki perniagaan yang membuka beratus-ribu peluang pekerjaan kepada Rakyat untuk cari-makan, bela anak-bini.
    Pada masa yang sama, kerajaan juga menjana sumber pendapatan dari hasil kutipan beratus-Billion Ringgit hasil dari cukai-pengajian pekerja, cukai-koporat dan lain cukai-keuntungan syarikat2 dan lain-lain cukai berkaitan dari empayar perniagaan semua mereka... dimasa lalu dan akan datang, selagi bisness mereka terus maju.

    Sebaliknya, dengan Razak Baginda, Deepak Carpet dan Jho Low... selain dari Negara Islam kita terkenal seluruh dunia sebagai Kleptocracy atau diperintah oleh segerombolan penyamun... apa lagi yang Rakyat dan Negara dapat dari mereka?

    Jilat batang-pelir mereka, boleh la kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. RD, urusan perniagaan?? Begitu mudah kita tutup kes 30 billion forex dan 10 billion Perwaja. Belum kes berbillion yg lain. Kalau Tun sebegitu jahil amat sangat tentang perniagaan hingga rugi berbillion billion - kenapakah kita lantik dia kembali sebagai PM? Bukankah ekonomi kinipun dah merudum bawahnya? Bukankah elok direhatkan saja orang tua yg tak erti ekonomi dan niaga ini?

      Delete
    2. Aduh... bengap sunggoh hang nih. Dr.M bukannya sepenuh-masa mengurus perniagaan dalam Kementerian KeWANGan (Forex) dan Pewaja.

      Sebaik saja menjadi PM pada 1981, Dr.M tidak melantik diri-sendiri memegang jawatan Menteri KeWANGan, pada masa yang sama, seperti PK Lah & Najib.

      Harap Maklum.

      Delete
    3. Habis tu... Najib bijak sangat ka, mengurus ekonomi?

      Nak tanya... apa hasil keuntungan-ekonomi Malaysia, hasil dari pertukaran Tanah KTM di Singapura yang persetujui Najib?

      Delete
  23. Rakyat tak caya lagi janji palsu yg didendang
    Mereka udah muak dgn air kencing dihidang
    PRK Cameron Highland PH udah kecundang
    Tak jadi kesan pun walau TDM turun padang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  24. haha... panik ke budin madey nak kerja smpai mati? takut anwar tak jd pm? haha... relax lerr.. jgn pulak bila anwar jd pm, tambah kucar kacir negara huhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...