Thursday 24 January 2019

TAHNIAH DAN PUJIAN BUAT SALAHUDDIN AYUB


NAFAS UMUM PELANTIKAN PENGURUS BESAR, PENGERUSI & AHLI JEMAAH PENGARAH YANG BAHARU


Alhamdulillah, selepas tamat tempoh penggantungan perlembagaan Pertubuhan Peladang Kebangsaan - NAFAS, pagi tadi saya telah mengumumkan pelantikan barisan kepimpinan pengurusan yang baharu. 


Saya berharap pengurusan NAFAS telah distruktur semula ini dapat memastikan peranan NAFAS sebagai induk Pertubuhan Peladang dapat dilaksanakan dengan lebih efisien. 


Kerajaan bersikap proaktif dan positif terhadap NAFAS bagi memastikan ia kembali kepada fungsi asal - memajukan kepentingan ekonomi, sosial dan kebajikan ahlinya. 


Adalah diharap dengan pemilihan saf kepemimpinan baharu ini dapat melahirkan lebih ramai pemimpin berintegriti bagi menjamin keperluan golongan sasar.


YB Dato’ Ir. Phahrolrazi Mohd Zawawi telah diumumkan sebagai Pengerusi Ahli Jemaah Pengarah NAFAS yang baharu. Beliau merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Alor Mengkudu, Kedah. 


Pagi tadi saya turut mengumumkan pelantikan enam orang Ahli Jemaah Pengarah (AJP) dan lima lagi AJP yang merupakan calon simpanan daripada pemilihan AJP NAFAS pada tahun 2016 bagi penggal 2016-2019. 


Barisan AJP NAFAS yang baharu ialah Wan Kharizal Wan Khazim, Mohd. Hisyamuddin Ghazali, Normah Yusof, YB Senator Dr. Yaakob Sapari dan YB Muhamad Said Jonit yang merupakan AJP lantikan Menteri. 


Lima lagi AJP NAFAS ialah YBhg. Datuk Haji Abdul Aziz Derashid, YBhg. Dato' Haji Ahmad Bhari Abd Rahman, YM Dato' Tengku Aziz Tengku Jaafar, Abdul Kalam Hassan dan Ishak Taib.


Salahuhuddin Ayub

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani


Komen Blog - Ini adalah satu lagi tindakan terpuji daripada Salahuddin Ayub selaku Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani.  


Sebelum ini, beliau juga membuat beberapa perlantikan daripada kalangan orang politik mengetuai agensi di bawah kementeriannya, antaranya Lembaga Pertubuhan Peladang dan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia.


Agensi di bawah kementerian bukanlah GLC. Oleh itu perlantikan ini sama sekali tidak bercanggah dengan manifesto PRU14. Agensi kerajaan memang perlu diterajui oleh orang politik dengan tujuan membawa suara dan kepentingan politik dalam agensi berkenaan. 


Ia malah selari dengan kedudukan menteri sendiri sebagai orang politik. Hanya orang politik yang duduk di agensi yang boleh memudahkan lagi perlaksanaan agenda membantu rakyat sebagaimana kehendak menterinya berbanding jika diserahkan kepada golongan profesional.


Golongan profesional boleh diletakkan di peringkat perlaksanaan seperti Ketua Pengarah, Pengarah dan sebagainya.


Saya telah menulis sebelum ini berkenaan isu yang sama di sini - http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/09/ingatah-kepada-tun-mahathir-jangan-tak.html


Juga di sini - http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/08/jangan-sampai-orang-politik-jadi-mangsa.html


Selain itu, dengan memberi penghargaan kepada orang politik mengetuai agensi kerajaan juga mampu menguatkan lagi parti politik untuk berdepan cabaran lawan dalam pilihanray akan datang.


Orang profesional tidak terlibat dengan pilihanraya, kadangkala tidak peduli pun dengan remeh-temeh pilihanraya. Hanya orang politik yang bertungkus lumus dan bersusah payah memegangkan parti sehingga berjaya membentuk kerajaan.


Tiada salahnya memberi penghargaan kepada mereka.


Berbanding menteri-menteri lain, Salahuddin nampaknya paling ke depan dalam memberi penghargaan kepada orang-orang politik yang berkelayakan dan berkemampuan mengetuai agensi-agensi di bawah kementeriannya.


Syabas, tahniah serta pujian kepada beliau dan semoga menteri-menteri yang lain juga tidak takut melakukan perkara yang sama selepas ini, itu pun jika masing-masing mahu ada hati melihat Pakatan Harapan ini menang lagi dalam PRU15 akan datang. (ShahbudinHusin 24/01/2019)

30 comments:

  1. berani kerana benar....teruskan khidmat kepada rakyat dgn jujur amanah

    ReplyDelete
  2. Terbaik la YB Menteri Pertanian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu dok marah pada Tan Sri tu apa hei?. Ingat Ketua Bahagian nak bergerak sana sini pakai MINYAK AIR PAIP KO?.....Air paip pun kena bayor.....
      Jangan dok dengar cakap 'budak belum baligh' jadi Ketua Bahagian'....he....he...

      Delete
  3. Baguslh bang Shah sekurang2nya orang ahli politik adalh bhgnnya..xlh sia2 mendapat kuasa..penat lelah tu bro..

    ReplyDelete
  4. Lantikan tersebut dari segi politik tak salah. Tetapi proses lantikan tak betul, maka tidak sah ikut undang pertubuhan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba jelaskan proses yg bagaimana tak ikut undang2 pertubuhan....ini bukan persatuan...

      Delete
  5. Jika Tuan Shahbudin ingin maklumat lengkap boleh hubungi saya.

    ReplyDelete
  6. Satu untuk akun, satu untuk kau . Dua untuk aku dua untk kau . Tiga untuk aku tiga untuk kau. Ehehh untuk aku , ehehh untuk kau. Hantam saja lah untuk aku , hantam saja lah untuk enkau . Hantam lah labuuu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chiko chiko ah ah ah.
      Chiko chiko ish ish ish.
      Cina ko kasii lidah ah ah.
      Keling ko kasii gigi ish ish.

      Mlayu ko kasii koah kwah kwah.
      Hilang gigi dan lidah sib baek tertinggi gosi gosi gosi gosi coma boboh gigi pelesu dan lidah pelesu...

      Kwah kwah koah koah kyah

      Delete
    2. SYED SADDIQUE STUNS THE ENTIRE WORLD AT BBC Hardtalk 23/1/19......!!

      Kini terkenal seluruh dunia, dapat jolokan - "Bakal PM, genius, world class, young & most eligible batchelor".

      Walau diasak bertubi-tubi dgn soalan2 provokatif, Syed Saddique tetap tenang dgn senyuman menawan menjawab hingga membuat 'Hard Talk' jadi no sweat 'So Easy Talk'.

      Kebijaksanaan beliau memukau satu dunia hingga dianggap setaraf dgn Tun Dr. Mahathir, jika dibandingkan dgn Najib yg melenting-menggelupur sedikit masa lalu.

      ps:
      KJ pujaan Kejora pun tak dapat penghargaan sedemikian. Agaknya macam manalah gamatnya kalau si Jawa Pornorogol, Jahid Komidi, Hadi Awang & tak lupa jagoan tengek Pantatoon kena Hardtalk BBC.

      Kejora Kunyit yg sering memperlekeh Syed Saddique sebagai Menteri Sukaneka.,..!!

      He he he

      Delete
  7. Begitulah PH. Segala prinsip dan janji yg dilaungkan hanya palsu. Dulu kata tiada lantikan politik dan utamakan professional dlm GLC dan pertubuhan. Kini rata rata penuh dengan lantikan politik. Menteri PAN utamakan lantikan politik PAN. Namun PAN lahir dari khianah - khianah bai'ah yg dibuat atas nama Allah. Kini dah zahir PH hanya betdusta untuk kuasa. Sepatutnya kita semua kena khuatir dengan pakatan yg dusta dan khianah merupakan DNAnya. Apakah sebenarnya rakyat dapat dari dusta ini? Sedarlah saudaraku...

    ReplyDelete
    Replies
    1. awk ni golongan khawarij ke?..
      kalau tak..mesti se DNA dgn taliban..daesh mahupun ISIS...sekian

      Delete
  8. Moga lepas ni akan diikuti oleh Kementerian lain pula.

    ReplyDelete
  9. Rakyat Msia merafak sembah dan mengucapkan tahniah tak terhingga atas pelantikan Al Sultan Abdullah, Sultan Pahang sebagai YDPA ke 16 hari ni. Pelantikan tersebut akan berkuat kuasa mulai 31 Januari ini.

    Tahniah juga kepada DS Najib Razak yang kini adalah orang kepercayaan YDPA kerana beliau adalah ahli lembara penasihat Sultan Pahang dengan gelaran orang kaya berempat. Dah tentu lah YDPA akan mengambil kira pandangan dan nasihatnya dulu sebelum menandatangani sebarang dokumen atau meluluskan sebarang undang2 baru, akta serta apa2 pindaan yang berkaitan dengannya.

    Jadi..dengan adanya DS Najib sebagai salah sorang penasihat YDPA, tidak lah mudah untuk PM serta Rejim Haprakan untk mengawal dan memberi arahan sesuka hati kepada YDPA. DSNR akan menjadi check and balance bagi pihak YDPA untuk memastikan baginda hanya meluluskan undang2 dan akta yang menjaga kemaslahatan rakyat Msia...dan bukan untuk menguntungkan pemimpin2 Rejim seta kroni2 mereka saja.

    Dah tentu lah Rejim kini akan lebih berhati2 dan tidak sewenang2nya menggubal undang2 serta akta untuk kepentingan mereka...kini #maluapabossku akan memerhati dengan teliti segala tindak tanduk mereka !!!!

    ReplyDelete
  10. Fuuuh...korang dah terbaca tak alasan yang telah diberikan oleh menteri berkaitan lantikan pengerusi NAFAS tu...tiada masa baca profil lain, punca Nafas banyak orang politik dilantik.

    Sebagai rakyat, kita kena faham, kerja dia sebagai Menteri Telur 2 sen ni menimbun di pejabat. Jangan cepat sangat kita nak dakwa dia Cakap Tak Serupa Bikin.

    Mana sempat dia nak belek satu persatu profil individu untuk dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah GLC ni. Banyak lagi kerja lain yang dia nak kena buat.

    Kalau dia ambik masa membelek satu persatu profil tu, siapa yang nak pegi kira Ikan Kembong dalam laut? Siapa nak jaga 4 ekor lembu di ladang satelit?

    Dan jika diambik masa untuk buat semakan latarbelakang Ahli Lembaga Pengarah GLC tu, takde sapa pulak yang nak timbang telur dia yang beratnya hanya 2 sen tu nanti? Susah kerja dia jadi Menteri ni.

    Lagi pun, dia kena luangkan lebih banyak masa untuk Kencing Pendedak Pakatan Hancing tu. Kalau bukan dia, siapa lagi nak buat kerja tu semua...setuju kan beb???

    ReplyDelete
  11. Alahai!!!!!! Kesiannya kita baca kisah syahdu Timbalan Perdana Menteri ni....sapa lagi kalau bukan kak jijah kipas lipas tu.

    Katanya dia tidak dibenarkan untuk bersolat di sebuah Pusat Dalam Komuniti (PDK) di Kampung Keledek.

    Tapi menurut laporan, dekat Kampung Keledek tu mana ada Pusat Dalam Komuniti seperti yang didakwa oleh Wan Azizah dilaman media tersebut.

    Bila dibaca semula laporan yang disiarkan melalui laman portal Astro Awani, lokasi kejadian sedih yang menimpa Wan Azizah itu telah berubah ke PDK Sg. Koyan.

    Tak tau la siapa yang silap. Sama ada media yang salah lapor atau Wan Azizah tu yang sesat di Cameron Highland sampai nama tempat dia pergi pun dia tak tau.

    Kalau ya pun Wan Azizah ni takde isu nak dijadikan bahan kempen, tak payah la sampai nak memalukan diri sendiri. Setakat nak main Politik Simpati Murahan macam ni, tak setaraf dengan jawatan dia sebagai Timbalan Perdana Menteri...betul tak rakan2 sekelian!!!

    ReplyDelete
  12. Apaa...Guan Eng@Ah Beng@Nobita baru2 ni mengaku dia MALAS nak layan Datuk Seri Najib? Hish! Benda gitu tak payah Lim Guan Eng ni nak cerita kat orang. Buat malu diri sendiri je.

    Nampak sangat dia dah tak tahan dengan troll oleh DS Najib..iye lah, setiap kenyataan yang dikeluarkan oleh Ah Beng telah mendapat ulasan yang telah mendedahkan segala kelentong, spin serta putar alam Nobita tu.

    Bukan di Malaysia je, tapi Satu Dunia ni dah tau yang Lim Guan Eng tu PEMALAS. Jadi, buat apa dia nak hebahkan lagi perkara itu kepada orang ramai?

    Sampai tahap PM ke 7 tu pun dah hilang keyakinan terhadap kemampuan Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan sehingga terpaksa menubuhkan Jawatankuasa Khas untuk menyelesaikan masalah hutang Negara sebanyak 1 Trillon tu...takkan lah terasa lagi dengan sindiran dari Tun Madey tu haah...dah tebal sangat ke muka tu ????

    ReplyDelete
  13. Hah!!!!!Korang tau tak berita terbaru ni beb???

    Kan dah bocor cerita pasal Timbalan Menteri Gengster yang berkempen kat CH tu. Dah terang-terang dia yang salahguna kuasa. Yang dia nak meroyan macam orang hilang akal tu kenapa?

    Sewaktu awal isu berkaitan dengan penyalan-gunaan kenderaan Pejabat Perhutanan Negeri Pahang tu tular, Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang dah keluarkan kenyataan.

    Sekarang, pemandu kenderaan tu sendiri yang mendedahkan bahawa Timbalan Menteri tu yang mengarahkan dia untuk serahkan kunci kenderaan 4 wheel drive milik jabatan perhutanan Pahang walaupun dia tidak mahu melakukannya.

    Jadi, disitu terang-terang Timbalan Menteri yang perangai macam Haramjadah tu dah buat kesalahan dengan menyalahgunakan kuasa. Apa lagi yang cuba nak dinafikan haah!!!

    ReplyDelete
  14. Tahniah & syabas kpd menteri pertanian
    Telur turun 2 sen bukan perkara mainan
    Harga ikan ayam sayur turun bkn gurauan
    Ini betul-betul turun, bukanlah cobaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok la...kenduri cikgu pon dah dekat
      nanti nak buat korma telur..jimat sikit

      hi....hii..

      Delete
    2. KAT KEDAH SKRANG MUSIM PANAS KEMARAU

      BILA MALAM TERASA ENAK JIKA BERADA DI LUAR RUMAH,KERNA ANGIN TIMUR LAUT
      YANG BERTIUP SEPOI-SEPOI BAHASA..

      AKU SELALU BERADA DI TAMAN,DI HALAMAN BANGLO KU DI PINGGIR BUKIT.

      KINI DAH PUKUL 12..SUNYI KU TERASA.

      MASA GINI..AKU INGAT KAT MAS DI SRAWAK!!

      "MAS BAKAL ISTERI ABANG..ABANG TERLALU RINDUKAN KAMU ! SAYANG"

      Delete
    3. KENAPA 24 MAC,TERASA LAMBAT SANGAT NI!!

      Delete
    4. SYED SADDIQUE STUNS THE ENTIRE WORLD AT BBC Hardtalk 23/1/19......!!

      Kini terkenal seluruh dunia, dapat jolokan - "Bakal PM, genius, world class, young & most eligible batchelor".

      Walau diasak bertubi-tubi dgn soalan2 provokatif, Syed Saddique tetap tenang dgn senyuman menawan menjawab hingga membuat 'Hard Talk' jadi no sweat 'So Easy Talk'.

      Kebijaksanaan beliau memukau satu dunia hingga dianggap setaraf dgn Tun Dr. Mahathir, jika dibandingkan dgn Najib yg melenting-menggelupur sedikit masa lalu.

      ps:
      KJ pujaan Kejora pun tak dapat penghargaan sedemikian. Agaknya macam manalah gamatnya kalau si Jawa Pornorogol, Jahid Komidi, Hadi Awang & tak lupa jagoan tengek Pantatoon kena Hardtalk BBC.

      Kejora Kunyit yg sering memperlekeh Syed Saddique sebagai Menteri Sukaneka.,..!!

      He he he

      Delete
  15. UTK PEMINAT2 YG TERLEPAS MENGIKUTINYA, INI AKU PAPARKAN SEMULA EPISOD PALING AKHIR DARI SKETSA 'PANTUN DLM CINTA' ANTARA AKU DAN SI DIA:


    SUDAH BANYAK HARI AKU TAK MENJEJAK KAKI KE BLOG KUBANG DOSA INI. AKU SANGAT SIBUK DI SEKOLAH PAGI DAN PETANG. KALUT DGN PERSIAPAN MERENTAS DESA DAN KEJOHANAN SUKAN TAHUNAN SEKOLAH YG AKAN DIADAKAN SELEPAS CUTI RAYA CHINA. DAH LER AKU KENA MELATIH PASUKAN BOLA & SILAT, AKU DITAMBAH LAGI DGN SATU TUGAS SBG GURU SEPAKTAKRAW PULA SBB CIKGU BERKENAAN BERTUKAR & TEMPATNYA DIGANTI OLEH CIKGU PEREMPUAN.
    ITU HAL KERJA. HAL PERIBADI PUN TAK KURANG SIBUKNYA, MAKLUMLAH MENJELANG 2 MINGGU LAGI TARIKH PERNIKAHAN AKU.
    OWH.. HAMPIR TERLUPA, AKU TERBANGUN TADI DEK TERDENGAR NADA SMS PADA I-PHONE AKU. RUPA2NYA SMS DARI 'SI DIA' MANJA KU ITU. DIA MENGIRIMKAN PANTUN MADAH BERSAMA SEBUAH LAGU UTM KU:

    Entah kenapa hati ini spt dilanda gelombang
    Lambat rasanya menanti bahagia di ambang
    Sungguh tak tahan rasa, diinda merindui abg
    Andai bersayap, dah pasti nya dinda terbang

    Abg bagi adinda ini, mmg sungguh istimewa
    Tempat adinda berkongsi tangis dan ketawa
    Buat dinda, abg lah payung dan jugak nyawa
    Sememang nya kita berdua ini 'sehati sejiwa'

    ___________________________
    SEHATI SEJIWA - HASLINDA
    (https://youtu.be/vRJTgq0VGRc)

    Kita memang dijodohkan bersama
    Sehati serta sejiwa
    Walau esok atau akhir nanti
    Kita telah ditakdirkan bersama-sama

    Wahai kekasih
    Bersabarlah menempuhi dugaan
    Kita sedaya telah berusaha untuk berdua
    Tapi selagi ada jurang terpisah
    Impian kan musnah
    Kita masih ada cara untuk leraikannya

    Chorus 1:

    Kita jatuh cinta bukan kerna paras rupa
    Atau harta benda yang diidami manusia
    Seharusnya kita bersyukur kepada Tuhan
    Kita mengecapi bahagia selagi hayat ada

    Chorus 2:

    Hanya engkau kekasihku
    Hanya aku kekasihmu
    Dengan satu rasa dalam dua jiwa
    Kita ditakdir bersama…

    ( ulang 1 & 2 )

    _____________________________

    Bertebar tumbuh bunga melati
    Angin di teluk suasana nyaman
    Tak sabar sungguh rasa di hati
    Ingin memeluk teruna idaman

    ReplyDelete

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kunyit...kunyit..

      Tebal betul kulit kau, yer.....!?

      Siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
  16. AKU TIDUR AWAL MLM TADI DEK KERANA KELETIHAN AKTIVITI SUKAN DI SEKOLAH PTG SMLM. PUKUL 3.30 PAGI AKU TERBANGUN SEMULA. SELESAI MENGERJAKAN SOLAT TAHAJJUD, SEPERTI BIASA AKU MEMBACA AL-QURAN DAN BERZIKIR. MMG BEGITULAH SELALUNYA DIRI KU INI KALAU MLM JUMAAT, NAK CARI SEBANYAK PAHALA, LEBIH2 LAGI DAH TAK BERAPA HARI SAJA LAGI AKU NAK BERUMAHTANGGA.
    TETIBA AKU TERINGAT YG AKU BELUM LAGI MEMBALAS KIRIMAN PANTUN MADAH & LAGU DARI 'SI DIA' MANJA KU. AKU PUN CARI LAGU DAN SERTAKAN SEDIKIT PANTUN MADAH, LALU AKU SMS KPD BAKAL ISTERI TERCINTA KU ITU:

    Entah kenapa, asyik je ingatkan dara idaman
    Tak sabar benar nak sunting bunga di taman
    Rasa susah bagi abng mau tidur semalaman
    Menghilang resah rindu, Quranlah jadi teman

    Dinda satu2nya buat abng, tidak ada gantian
    Yng dapat memisah kita hanya lah kematian
    Tarikh nikah 5 Feb, mmg udah jadi kepastian
    Walau pun dah dekat, terasa berat penantian

    ______________________________
    SATU PENANTIAN - DWEN
    (https://youtu.be/Hl6C7d7xg-w)

    Kau yang ku sayang 
    Dari dulu, kini dan selama-lamanya 
    Sebelum kenal diri mu 
    Sebelum jumpa diri mu 
    Kau sering datang dalam mimpi ku 

    Kata hati ku 
    Selalu membisik kau adalah milik ku 
    Biar lama pun ku tunggu 
    Saat kedewasaan mu 
    Daku tak pernah jemu menanti mu 

    Di saat ku sendiri 
    Ku bayangkan wajah mu 
    Terkadang ku berilusi 
    Tentang dikau dan aku 

    Chorus:

    Ku harapkan semua ini 
    Esok kan jadi kenyataan 
    Dan aku berjanji 
    Kan ku bahagiakan diri mu selamanya 

    Ku harapkan semua ini 
    Akan segera terjadi 
    Dan semoga nanti 
    Bukan sekadar impian belaka 

    ( ulang dari chorus )

    _____________________________
    Buat dinda yg abg ingati selalu
    Salam rindu di angin nan lalu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kunyit...kunyit..

      Tebal betul kulit kau, yer.....!?

      Siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
    2. SYED SADDIQUE STUNS THE ENTIRE WORLD AT BBC Hardtalk 23/1/19......!!

      Kini terkenal seluruh dunia, dapat jolokan - "Bakal PM, genius, world class, young & most eligible batchelor".

      Walau diasak bertubi-tubi dgn soalan2 provokatif, Syed Saddique tetap tenang dgn senyuman menawan menjawab hingga membuat 'Hard Talk' jadi no sweat 'So Easy Talk'.

      Kebijaksanaan beliau memukau satu dunia hingga dianggap setaraf dgn Tun Dr. Mahathir, jika dibandingkan dgn Najib yg melenting-menggelupur sedikit masa lalu.

      ps:
      KJ pujaan Kejora pun tak dapat penghargaan sedemikian. Agaknya macam manalah gamatnya kalau si Jawa Pornorogol, Jahid Komidi, Hadi Awang & tak lupa jagoan tengek Pantatoon kena Hardtalk BBC.

      Kejora Kunyit yg sering memperlekeh Syed Saddique sebagai Menteri Sukaneka.,..!!

      He he he

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...