Friday 25 January 2019

MESKI DIBANTU KEHADIRAN TUN M, KURANGNYA UNDI MELAYU & ORANG ASLI SERTA PERATUSAN KELUAR MENGUNDI BUKAN MELAYU RENDAH, CALON PH DIJANGKA TEWAS


PENDAHULUAN


Pilihanraya kecil Cameron Highlands kali ini menyaksikan pertembungan kali pertama antara Kerajaan Persekutuan pimpinan Pakatan Harapan melawan Kerajaan Negeri yang diterajui oleh Barisan Nasional. Pola terakhir pengundian menyaksikan kedua-dua parti cuba untuk meraih sokongan orang Melayu dan Orang Asli. 


Tinjaun akhir ILHAM CENTRE, yang dilakukan secara secara tatap muka bermula 22-24 Januari 2018, kami telah menemui 402 responden di P078 Cameron Highlands meliputi semua segmentasi kaum, jantina dan umur pengundi serta lokaliti. Dengan menggunakan teknik persampelan rawak berstrata, ralat kajian yang ditemui ialah 2.03 peratus.


CALON BN DAN PH MENDOMINASI


Menuju ke saat-saat akhir kempen hanya calon Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH) sahaja di lihat mendominasi jauh meninggalkan calon bebas yang lain. Ini jelas apabila bahan-bahan kempen calon bebas sukar ditemui sepanjang jalan dari Tanah Rata menuju ke Jelai. Hatta kelibat mereka turun berkempen susah untuk ditemui. Ramli Mohd Nor, calon Barisan Nasional kelihatannya mendapat tempat di sisi orang Melayu di Dun Jelai manakala calon Pakatan Harapan, M.Manogaran pula mempunyai tapak sokongan orang bukan Melayu yang kebanyakannya berada di Dun Tanah Rata.


Calon bebas Sallehudin Ab Talib merupakan penduduk tempatan di Dun Jelai dan dikenali oleh penduduk setempat. Namun beliau bukanlah pemimpin yang sebelum ini mempunyai jasa terhadap masyarakat. Keputusannya bertanding nampaknya tidak mampu menyaingi calon yang lain terutama dalam menarik sokongan pengundi Melayu.


BN BERTANDING, PAS GERAKKAN JENTERA


Walaupun Barisan Nasional yang bertanding namun PAS telah menggerakkan jentera kempen secara agresif. Ini dapat dilihat apabila Presiden PAS, Haji Abdul Hadi Awang sendiri telah turut sama berkempen untuk menarik sokongan pengundi PAS kepada Barisan Nasional. Orang PAS tempatan yang ditemui begitu gembira pemimpin mereka turun sendiri di tempat mereka dan berpeluang bertemu mata. 


Ini juga terbukti apabila setiap pemimpin kanan PAS di peringkat nasional, negeri mahupun tempatan turun untuk berkempen dan menyakinkan penyokong-penyokong PAS untuk mengundi calon BN bagi memastikan BN mampu mengekalkan kemenangan di Cameron Highlands.


SENSITIVITI MELAYU-ISLAM


Isu berkaitan sensitiviti Melayu Islam telah berjaya digunapakai untuk mempengaruhi orang Melayu untuk menolak Pakatan Harapan. Jika sebelum pilihanraya umum yang lalu kerisauan mereka Pakatan Harapan akan mempengaruhi hak orang Melayu dan memudaratkan Islam. Namun ianya seolah-olah terbukti apabila satu demi satu isu Melayu dan orang Islam gagal ditangani dan ditangkis oleh Pakatan Harapan. Sikap defensif dan kelemahan Pakatan Harapan dalam soal isu Melayu-Islam dimanipulasi sebaiknya oleh BN untuk terus memangkin penolakan terhadap Pakatan pada pilihanraya kecil kali ini.


Inilah senjata utama yang telah digunakan oleh Barisan Nasional dalam siri-siri kempen mereka. Menjadi pembangkang menjadikan Barisan Nasional perlu memikirkan strategi yang lain untuk menarik undi berbanding sebelumnya menjadi Kerajaan apabila tawaran projek, sumbangan, insentif dan janji-janji menjadi bahan utama kempen mereka sebelum ini.


ISU LOKAL SETEMPAT


Penduduk di Felda Sungai Koyan masing-masing merungut apabila harga komoditi sawit jatuh merundum sejak Pakatan Harapan mengambil alih Putrajaya. Pada mereka Pakatan Harapan tidak bersungguh untuk membantu mereka dan wujud tafsiran mengatakan Pakatan Harapan sengaja berbuat demikian untuk membalas dendam pada peneroka yang telah memilih Barisan Nasional pada pilihanraya yang lepas.


Bagi golongan muda dan generasi kedua Felda juga isu perumahan yang tidak selesai menjadi serangan mereka terhadap Pakatan Harapan. Menjadi tanda tanya buat penduduk setempat bilakah janji-janji kepada peneroka sebelum pilihanraya yang lalu ingin ditunaikan walaupun sudah sembilan bulan memegang tampuk kuasa.


KEHADIRAN NAJIB DIRASAI


Kehadiran Najib Razak yang juga merupakan mantan Menteri Besar Pahang pada 1982-1986 untuk berkempen di penempatan peneroka Felda dan Orang Asli di Dun Jelai disambut dengan meriah oleh penduduk tempatan. Mereka melahirkan perasaan gembira di atas kesudian Najib Razak untuk berkunjung ke kampung mereka. Selaku mantan Perdana Menteri dan anak jati Pahang, ternyata aura Najib Razak masih dirasai oleh penduduk setempat dan kes-kes pendakwaannya di mahkamah tidak memberi kesan negatif di lokaliti ini.


Walaupun sambutan terhadap Najib di lokaliti ini agak hangat, namun Barisan Nasional juga berhadapan risiko dengan penglibatan Najib dalam kempen ini. Sebagaimana kajian pra dan pasca PRU14 lepas mendapati Najib adalah faktor rakyat menolak Barisan Nasional, penglibatan beliau kali ini mencetus kembali kebencian dan penolakan pengundi kelas pertengahan terhadap Barisan Nasional. Ini boleh jadi ‘backfire’ yang tidak disedari oleh Barisan Nasional sekali lagi, khususnya daripada ‘silent voters’. Namun jumlah ini adalah kecil dan tidak memberi impak.


UNDI PAS BERALIH KEPADA BN


Kami melihat undi PAS akan berpecah kepada tiga arah. Golongan pertama akan mengundi Barisan Nasional, kedua akan memilih calon Melayu-Bebas manakala ketiga akan protes tidak keluar mengundi. 


Namun apa yang mengejutkan golongan yang pertama yang boleh disimpulkan sebilangan besar pengundi PAS yang kami temui tidak berasa kekok untuk keluar mengundi Barisan Nasional. Jentera yang diketuai oleh PAS Pahang dibantu jentera PAS seluruh negara ternyata agresif bergerak dari rumah ke rumah untuk mengingatkan pengundi mereka agar keluar mengundi Barisan Nasional. 


Politik PAS di luar bandar terutama di Negeri Pantai Timur berbeza di tempat yang lain. Pada mereka mengikut arahan pimpinan adalah lebih utama daripada memikirkan pendapat peribadi. Pernah dianaktirikan pemimpin setempat dan juga bantuan persekolahan anak-anak disekat, itu semua luka lama yang mereka perlu dilupakan. Perkiraan mereka jika pemimpin atasan yang lebih banyak menerima dugaan boleh memaafkan Barisan Nasional apalah yang nak dibandingkan dengan mereka yang hanya menerima cabaran yang kecil.


ORANG ASLI BUKAN LAGI DEPOSIT TETAP


Tok Batin adalah individu yang paling berkuasa yang mampu untuk mempengaruhi dan menganjak undi Orang Asli. Tinggal di kawasan pedalaman dan jauh daripada akses maklumat menyebabkan Orang Asli sukar untuk memahami isu-isu semasa. Pada mereka semuanya terserah kepada Tok Batin yang menentukan. Hatta di sebilangan tempat yang terpencil Najib Razak masih diingati sebagai Perdana Menteri.


Mewakili 22 peratus undi di Cameron Highlands bukanlah jumlah yang kecil. Kedua-dua belah parti ketika ini sedang bergelut untuk meraih sokongan mereka. Dahulu UMNO hanya menaburkan janji, namun ketika ini mereka terpaksa bersaing sama rata dengan pihak lawan. Pakatan Harapan tiada sebarang janji namun dengan kuasa yang ada peringkat Persekutuan mereka telah mengadakan siri-siri berkala dialog bersama dengan Tok Batin agar mengarahkan anak buah memberikan undi kepada Pakatan Harapan.


Dalam tinjauan kami menunjukkan akan berlaku pergerakan dan peralihan undi Orang Asli dari Barisan Nasional kepada Pakatan Harapan namun ianya masih dalam skala yang kecil dan tidak cukup bagi Pakatan memenangi pertandingan ini. Untuk memenangi pilihanraya ini, Pakatan Harapan memerlukan sokongan sekurang-kurangnya 30 peratus daripada mereka. 


KESIMPULAN


Kempen yang  berakhir pada jam 12 tengah malam ini  akan menyaksikan usaha terakhir semua calon yang bertanding untuk mendapatkan sokongan Orang Asli dan Melayu berpihak kepada mereka apabila sokongan kaum Cina dan India sudah pasti terarah kepada calon Pakatan Harapan. 


Kehadiran Tun Mahathir Mohamad pada hari terakhir kempen menunjukkan Pakatan Harapan memerlukan faktor “wow” untuk menarik undi Melayu. Kedatangan Tun Mahathir dijangka akan menambah momentum kepada Pakatan Harapan, khususnya kepada pengundi veteran UMNO yang ada nostalgia dgn pentadbiran Tun selama 22 tahun sebelum ini. Jika momentum ini cukup kuat, peluang Pakatan Harapan akan bertambah sedikit.


Faktor keluar mengundi juga akan menentukan kemenangan di sini. Jika parti-parti yang bertanding mampu membawa keluar pengundi mereka untuk membuang undi, maka mereka mempunyai peluang. Tarikh mengundi yang berdekatan dengan cuti panjang Tahun Baru Cina menyukarkan pengundi luar untuk turun mengundi. Rata-rata yang kami temui menyatakan anak-anak mereka yang bekerja di luar kawasan sukar untuk balik mengundi pada Sabtu ini.


Undi daripada Dun Tanah Rata adalah kekuatan kepada Pakatan Harapan untuk menyaingi Barisan Nasional dalam perlawanan ini, kerana peratusan pengundi Cina dan India yang yang tinggi. Tapi dalam siri-siri pilihanraya kecil selepas PRU-14, peratusan keluar mengundi pengundi bukan Melayu agak rendah. Jika fenomena ini berterusan peluang Pakatan Harapan untuk menang semakin malap.


Akhirnya tumpuan ketika ini adalah mampukah eksperimen gabungan pembangkang UMNO-PAS membuktikan pada umum bahawa taktikal yang mereka gunakan berkesan untuk meraih sokongan masyarakat Melayu-Islam setelah usaha tersebut gagal di Sungai Kandis, Seri Setia Port Dickson dan Balakong.


Berasaskan itu, pihak kami menjangkakan Barisan Nasional mampu memenangi pilihanraya kali ini dengan dokongan majoriti daripada pengundi Melayu dan Orang Asli di samping kadar keluar mengundi yang rendah daripada pengundi Cina dan India.


Disediakan oleh

Azlan Zainal

Pengarah Eksekutif

ILHAM CENTRE

96 comments:

  1. Saya cenderung mengatakan kajian ini betul - pembangkang (BN yang dibantu PAS) kuat di Cameron Highland. Sungguhpun begitu, saya berharap PH menang. Ya, Allah, berilah kemenangan kepada Pakatan Harapan. Amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH kalah pun tak apeeee.. Ade orang asli yang pandai sikit pun sanggup jadi alat UMNO yang pembelit menipu kaum orang asli sendiriiiii. Sampai bile pun orang asli ditakuk lameeee. Makan petai dengan rebung buluh pun dah cukuuuup. Duduk tepi jalan jual madu pun serunuuuk! Kah kah kah.

      Delete
    2. Pada pendapat aku, biar PH kalah kerna tanpa kekalahan....mereka lupa langit itu tinggi. Jika buat undang2 tanpa mengira pendapat orang ramai.....buat apa pilih dia jadi menteri. Menteri dilantik bagi memudahkan kehidupan rakyaat bukan menyusahkan rakyaat. Sama undang2...diujudkan bagi memudahkan kehidupan didunia ini bukan menyukarkannya.

      Delete
    3. MS, undilah calun Islam. Buat apa undi calun kafir. Belumkah lihat kerosakan dibawa PH. Dulu melompat lompat pentaksub PH janjikan syurga pada pengundi kalau PH menang. Yg berlaku sebaliknya. Kini Melayu dituduh malas dan bantuan dulu dicantas. Sekolah swasta Cina juga untung dapat bantuan berjuta. Bila MS nak terima hakikat ini dan pulang ke pangkal jalan?

      Delete
    4. Setuju dengan Burn BP. Mangkuk hayun yang tak patut diundi di masa hadapan ialah ZULKIFLI AHMAD menteri kesihatan sekor tu. Baru pegang jawatan dah lagak macam diktator. Macam beruk dapat bunga. Dia ingat rakyat Malaya ni anak dia ke yang dia nak tunjuk strict? Nak tunjuk hebat tak kena gaya. Minum arak bila dia nak sekat atau buat larangan merokok pasal nak kutip denda aje? Pooooorah....!

      Delete
    5. Burn bp dan Abang Din. Saya pun setuju. Sebenarnya PH hidup dengan auta dan hipokrasi. Tiada banyak faedah untuk rakyat. Bahkan sebaliknya.

      Delete
    6. Kunyit...kunyit..
      Masih terus menyamar ker....??
      Tebal betul kulit kau, yer.....!?

      Siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
    7. Hang melalut apa ni Pak Othman. Beristighfarlah sikit. Macam dah kena rasuk syaitan. Dokonglah calun Islam. Buat apa bagi undi pada hindu. Kes pembunuhan Muhammad Adib oleh puak hindupun belum diberes oleh rejim PH ini. Ambillah org Islam sebagai pemimpin sebagaimana perintah Allah dalam Al-Quran. InsyaAllah.

      Delete
    8. J....

      Amat dikesali kamu & sebilangan besar pemimpin UMNO,dan PAS bersikap prejudis terhadap Tun. Apakah kerana tidak sehaluan dengan pemikiran maka beliau dicaci hina sampai tahap kafir mengkafirkan....??
      Heran....kenapa media2 massa utama negara2 Islam berebut untuk mendapatkan wawancara zTun....??

      Hakikatnya, Tun telah berjaya menerajui Malaysia kezaman alap baru dan modern sejak tahun 80an & 90an lagi. Tun telah berjaya membangunkan agama bangsa dan negara secara total dan seimbang yg mengkagumkan dunia2 luar.

      Masih ramai yang tidak sedar tentang kehebatan Tun. Sedih melihat orang Melayu yg tak sedar fiunyung melontarkan kata-kata kesat terhadap Pemimpin Negara Terulong ini yang telah banyak berjasa. Tun adalah seorang manusia. Nescaya pernah membuat kesilapan sikit sana sikit sini. Tetapi kesilapan itu kecil jika dibandingkan dengan kejayaannya.

      Tidak perlu ayat yang panjang, tidak perlu pujian yang panjang...

      Cukup saya katakan, Tun Mahathir :
      1) BIJAK
      2) TAKTIKAL
      3) BERAURA
      4) BERVISI
      5) MEYAKINKAN
      6) BERANI
      7) CEKAL
      8) BERKHARISMA
      9) BERKETRAMPILAN

      Dialah Satu2nya Pemimpin Islam Terhebat yg Diseegani seluruh dunia buat masa kini.

      Delete
    9. This comment has been removed by the author.

      Delete
    10. Saya masih yakin PH menang walaupun manifesto tertangguh. Takkan la 555 janji nak diselesai dlm 7 bulan. Org asli pun bukannya bodoh. Makcik pakcik felda pun dah berubah. Jumpa Najib pun sbb jasa bagi dedak ja. Skrg dedak dah xder.

      Saya harap PH menang dgn 2000++ majoriti. Undi Cina dan India = 90% PH punya. Undi Org Asli = 80% PH. Undi Melayu = 50%.

      Malam nanti, kita tgk sapa yg kena. ...

      Delete

    11. Abang Din = GENG NJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      Wahai pembaca sekelian,

      Ini lah bukti betapa tiada akhlak nya Najib Al Jibo yang bekas PM tapi menyarankan yang tak betul, malah rasuah kpd orang ramai. Suruh ambil wang dll dari parti lawan tapi undi BN.

      Dia pencuri, penyamun, pelanun wang rakyat RM2.6 biliun di 1MDB, sekarang menunjukkan watak keji nya lagi. Serupa binatang, Al Jibo tuh -

      Najib: Ambil saja hadiah PH, tapi undi BN
      News | Diterbitkan 25 Jan 2019, 8:00 malam |

      Dalam masa-masa kecemasan sebelum pilihan raya kecil (PRK) Cameron Highlands esok, bekas perdana menteri Najib Razak menitipkan pesanan buat para pengundi.

      Jika ada pengundi yang diugut oleh PH, senyum. Jika ditawarkan hadiah, ambil. Tetapi untuk mengundi PH, jangan sekali-kali.

      Pesan itu disampaikan Najib di Facebooknya kira-kira dua jam lalu, berikutan kononnya berlaku insiden ugutan dan penghinaan terhadap Orang Asli oleh PH.

      Delete
    12. Keparat Ameno bungkus lah dikau malam nanti

      Delete
  2. Diriwayatkan dari Ibnu Umar ra bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Kemudian Allah melepaskan angin sejuk yang berhembus dari Syam. Maka tidak ada seorang pun dari manusia yang beriman kecuali dicabut nyawanya sehingga yang tinggal hanya manusia jahat yang tidak mempunyai keimanan. Mereka tidak tahu mana yang baik dan mana yang buruk hingga syaitan muncul dan berkata, “Mengapa kamu tidak memenuhi seruanku saja?” Mereka menjawab, “Apa yang kamu perintahkan kepada kami?” syaitan memerintahkan kepada mereka untuk menyembah berhala.

    Maka mereka pun mengikuti saranan tersebut. Sedangkan, mereka berada dalam kehidupan yang serba kecukupan, kemudian hari kiamat pun datang. “(HR Muslim dan HR Ahmad)

    Dari hadis di atas, dapat diketahui sifat sifat orang yang mengalami kiamat, bagaimana Allah memberikan kenikmatan yang melimpah ruah kepada mereka dan orang orang beriman semuanya dimatikan walaupun kadar keimanannya hanya sedikit.

    Hal tersebut merupakan keagungan rahmat dan anugerah Allah bagi mereka. Dari hadis di atas, juga dapat diketahui tentang kiamat yang menghancurkan langit, bumi, bintang bintang, runtuhnya gunung-gunung, tumpahnya air laut dan sungai serta pelbagai pandangan yang mengerikan yang lain.

    Selain itu, hadis tersebut menyebutkan bahawa hanya orang orang jahat-orang yang mencampur adukkan keimanan, kekufuran, dan kemusyrikan yang akan mengalami kiamat.

    Wallahu’alam bissawab واللهأعلمُبالـصـواب

    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA
      Najib: Ambil saja hadiah PH, tapi undi BN - bukti betapa tiada akhlak nya Najib Al Jibo yang bekas PM tapi menyarankan rasuah kpd orang ramai. Suruh ambil wang dll dari parti lawan tapi undi BN -

      Elahngovean Krishnan

      BN ingat boleh perbodohkan orang asli,esok Orang asli akan bodohkan BN .Begitu juga orang melayu.Hanya orang bodoh sahaja akan undi BN.

      Elahngovean Krishnan

      PH akan menang esok,analisa drpd ilham centre tak tepat.Mengikut analisa saya PH akan menang dengan undi majoriti 1509 - 2013.

      Furhan Rodzi

      Orang FELDA, orang asli dan mana-mana rakyat Malaysia, bila jumpa Najib minta RM 1000.00 sebab masa dia jadi PM dia buat hutang terutama hutang 1MDB , kita rakyat pulak kena bayar setahun RM 5 BILLION. Setakat swafoto barang barang, tak cukup. Tak kisah masa kempen PRK atau tidak

      Sumilau Parai

      Tinjawan rakayat di CH, BN akan mendapat undi kurang dari PH..ini bermakna rata2 penduduk CH memberi isyarat jelas CH akan di tawan oleh PH, ini kali lah Penduduk CH kembali di bawah Kerajaan PUTRAJAYA selepas BN tidak ada kuasa di putrajaya, Dulu2 BN tapi ini kali BN sudah Kantoi dari kuasa rakayat akibat Dedak kleptokrasi..

      Mohd Dahalan Kamaruddin

      Biaq bodoh typo tak pa jangan bodoh sokong BN..

      Delete
  3. Fuuuh...Ada hati si Rafizi nak labelkan Najib sama seperti Badut? Takpe la.

    Setidak-tidaknya, Najib menghiburkan rakyat dengan fakta dan kebenaran. Tidak seperti bekas Ahli Parlimen Pandan tu yang suka menabur fitnah.

    Mungkin Si Rafizi tu lupa bahawa dia sendiri sudah menjadi bahan lawak jenaka dalam PKR apabila Azmin Ali berjaya mem-BADUT-kan Rafizi sewaktu pemilihan parti yang lalu.

    Biar pun Rafizi anggap Najib Razak tu sebagai Badut, tetapi dia masih lagi Ahli Parlimen yang mendapat mandat yang besar daripada rakyat di kawasan dia dan sedang menjadi perhatian ramai.

    Tidak seperti Rafizi yang bukan sahaja hilang kepercayaan daripada rakyat, malah ahli parti sendiri pun tak mahu dia jadi pemimpin mereka. Populariti dia pun dah semakin merundum.

    Sehinggakan Si Rafizi tu dilihat seolah-olah terkapai-kapai mengharap ehsan daripada Anwar untuk menyambung talian hayat Politik dia. Itu pun dia masih mendapat kecaman daripada ahli-ahli PKR secara terbuka...kalau dia ada maruah, dia takkan menerima pelantikan sebagai VP PKR tu...dah kalah buat cara kalah lah kan...hakikatnya kau tu dah ditolak oleh ahli2 PKR bhai!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA
      Najib: Ambil saja hadiah PH, tapi undi BN - bukti betapa tiada akhlak nya Najib Al Jibo yang bekas PM tapi menyarankan rasuah kpd orang ramai. Suruh ambil wang dll dari parti lawan tapi undi BN -

      Lokman Ahmad

      BN akan akan kalah esok

      Bgdin Din

      Menang pun bleh buat apa mcm pembangkang dlu jugalah..nak elok undi ph..klau bn menang, duit kna minta kat gomen ph jga..sifirnya mudah..

      Zai Rol

      Pilih umno sama dgn bersengkokol dgn penyamun

      MD Nor Deni

      selama tinggal BN

      Delete
  4. Aikkkk....Minyak Kekal Pulak harganya Minggu Ni. Nampak gayanya Rejim Pakatan Hancing tu tengah meraban tak tentu arah sekarang ni.

    Nak pulak esok diorang masih tak pasti boleh menang ke tidak. Jadi, diorang kekalkan harga minyak untuk minggu ni.

    Setidak-tidaknya, boleh la jadi bahan kempen last kopek dengan andaian kononnya diorang prihatin terhadap keperluan rakyat..sori naik lori lah warga CH, khususnya orang2 asli nak termakan dengan taktik lapok mereka ni..setuju kan beb!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi-lagi TongGeng berandaian dgn segala bentuk sampah diselerakkan yg langsung tak membawa manfaat malah memudaratkan.

      Katakanah calon UBN menang nanti....apalah dia sorang2 terkontang-kanting bolrh buat untuk menyumbang kesejahteraan warga di Cameron Highland......??
      Bak kata orang, calon BN hanya bagai 'pak pacak untuk mencukupkan regu' saja....!!

      He he he


      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA
      Najib: Ambil saja hadiah PH, tapi undi BN - bukti betapa tiada akhlak nya Najib Al Jibo yang bekas PM tapi menyarankan rasuah kpd orang ramai. Suruh ambil wang dll dari parti lawan tapi undi BN -

      Danial Dahlan

      Bodo lah org cameron kalau pilih BN...apa yg bn ada selain projek air liur...dulu lain skrg lain...kata sm salim

      Karthik Roti Kapai

      Di mata pemimpin kleptrokrasi rakyat bagai tidak bermaruah dan amat menghina. Merata2 pemimpin parti2 terdahulu terlibat dgn skandal rasuah, curi dana rakyat, memperdaya agama dsb. Malu betul..

      Velmurugan Santhy

      PH akan menang. Tidak rasuah dan rakyat sejahtera. Selepas ambil alih kerajaan. Pemimpin kerja utk rakyat.

      Jom Ngopi

      gn ikut kata kepala bapo penyamun.

      Tey Shong Hui

      Elok PH menang. Cuba sekali dulu. CH boleh dimajukan lagi di bawah PH.Ikut nasihat Tun M, jangan sokong pencu##.

      Ahmad Razany Mohd Hayani

      Hahhaha..apabila toyol troll masuk kampung org asli...bg 1001 nasihat...agar sokong perompak...dia ingat dia cantekk

      Perampok besar

      Delete
  5. Kengkawan semua...Korang ada ingat tak dulu janji2 DAPigs yang dikatakan hendak melantik orang asli sebagai Timbalan menteri dan nak menghapuskan JAKOA???

    Ini yang dikatakan Sembang Hancing. Masa berjanji, apa benda pun diorang boleh buat. Gajah pun boleh terbang dibuatnya.

    Janji ni dibuat hampir setahun yang lalu, sebelum PRU ke 14. Sekarang dah hampir 9 bulan Rejim Pakatan Hancing tu memerintah selepas menang PRU.

    Diorang dah lantik ke Timbalan Menteri dari kalangan masyarakat Orang Asli ni? Adakah JAKOA sudah dimansuhkan seperti mana yang dijanjikan?

    Kalau dilihatkan keadaan sekarang ni, jangan kata nak dilantik sebagai Timbalan Menteri. Calon Ahli Parlimen dari kalangan Orang Asli pulak yang jadi bahan Hinaan mereka saban hari..

    Dan JAKOA pulak diperkudakan secara habis - habisan untuk menghasut masyarakat Orang Asli dengan dakyah pembohongan Rejim Pakatan Hancing ni. Itu pun diorang cuba nak nafikan jugak ke haaah!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA
      Najib: Ambil saja hadiah PH, tapi undi BN - bukti betapa tiada akhlak nya Najib Al Jibo yang bekas PM tapi menyarankan rasuah kpd orang ramai. Suruh ambil wang dll dari parti lawan tapi undi BN -

      Abu Amir

      Ingat ini zaman bn berkuasa dulu ke? Bila ada prk aje, mulalah tabur dedak kat pengundi, bagi periuk letrik, beras, minyak masak, barangan eletrik dll. Bertimbun-timbun beri barang , janji umno/bn menang. Skrg siapa berani buat, sprm dok perhatikan aje.

      Penyamun nak berlagak baik konon, dulu dialah tukar tabur dedak dgn perlbagai janji projek dll. Habis prk, projek pun lenyap.

      Adi Masta

      yg menyogok, merasuah org asli dan seluruh masyarakat selama ini ialah umno/ bn...

      itu semua wayang najib dng muka tebalnya sebagai bapak korup terkemuka didunia hari ini...
      imej malaysia beransur pulih, malaysia dihurmati kembali oleh dunia bila najib tiada lagi...
      manusia jenis apakah yg sanggup menyokpng najib...?

      Delete
  6. Sobat2 sekelian..aku baru satu terima terima gambar banner ni pagi tadi melalui kiriman whatsapp dari rakan aku di CH. Dalam banner tu tertera berita yang mengatakan Solat Jumaat bersama2 Tun Madey di masjid sungai koyan 1.

    Yang ini aku memang nak puji sikit lah kan.

    Dalam banyak-banyak kempen yang diorang buat, ini diantara yang paling bagus. Ajak orang ramai untuk menunaikan solat.

    Seeloknya, benda macam ni perlu dibuat secara istiqomah. Lepas ni buat lagi banner, maklumkan di mana PM ke 7 tu nak menunaikan solat.

    Kalau boleh, buat setiap waktu. Zohor dia solat dimana, Asar dimana, Maghrib dimana, Isyak dimana, Subuh dimana. Itu lebih bermanfaat.

    Jangan setakat buat sempena Pilihan Raya Kecil ni je. Dah lain pulak niatnya nanti...betul tak bhai!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA
      Najib: Ambil saja hadiah PH, tapi undi BN - bukti betapa tiada akhlak nya Najib Al Jibo yang bekas PM tapi menyarankan rasuah kpd orang ramai. Suruh ambil wang dll dari parti lawan tapi undi BN -

      Zainie DinSpoon
      Nasihat najib ini sama mcm suruh orang asli terima rasuah itu sebab umno kalah pru 14 dulu.Buat lah perkara sama insyallah pasti BN kalah lg kita tengok siapa yg kena

      Wee Pin Pin

      Hahaha...bosku rasa terkena ke ?..sblm PRU mcm mcm hadiah BN bg, ada cabutan bertuah, kereta, motosikal, lembu kambing, tapi at last rakyat pilih PR/PH

      Delete
  7. Korang tentu perasan kan...Kebiasaannya bila Perdana Menteri datang ke sesebuah kawasan, pasti akan ada berita baik yang akan disampaikan kepada rakyat.
    .
    Malangnya keadaan itu tidak berlaku hari ini. Sebaliknya rakyat hanya dihidangkan dengan pembohongan yang dilakukan secara istiqomah oleh PM ke 7 ni.
    .
    Oh ya! Kalau dia umum apa-apa, nanti akan dianggap sebagai habuan pulak kepada rakyat. Nanti ada pulak yang dakwa dia cuba bagi DEDAK.
    .
    Tapi yang dia umum pasal MySALAM tu apa ke bendanya? Itu bukan Dedak ke? Tidak pulak ia dianggap sebagai Rasuah? Tak nak pulak ia dilabelkan sebagai Cash Is King?
    .
    Setakat datang pun siap angkut orang dari luar hanya semata-mata untuk tunjuk hebat, baik tak payah la. Realitinya, populariti PM ke 7 tu dah jatuh menjunam, macam yang didedahkan dalam kajian oleh Pizi tu.

    Takde sapa nak dengar cakap dia dah....balik2 spin, U- Turn, kelentong aje lah kejenya kan!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hu hu hu

      Lagi-lagi TongGeng berandaian dgn segala bentuk sampah diselerakkan yg langsung tak membawa manfaat malah memudaratkan.

      Katakanah calon UBN menang nanti....apalah dia sorang2 terkontang-kanting bolrh buat untuk menyumbang kesejahteraan warga di Cameron Highland......??
      Bak kata orang, calon BN hanya bagai 'pak pacak untuk mencukupkan regu' saja....!!

      Hi hi hi

      Delete
    2. Wak Suman..yakin lah Wak...kemenangan BN di PRK CH ni bakal menjadi perintis jalan kepada kemenangan di PRK Rantau dan Senawang nanti..dan dah tentu lah ia menandakan kebangkitan semula UMNO di persada politik negara tercinta ni...betul tak Wak?????

      Delete

    3. KOMEN2 KPD BERITA
      Najib: Ambil saja hadiah PH, tapi undi BN - bukti betapa tiada akhlak nya Najib Al Jibo yang bekas PM tapi menyarankan rasuah kpd orang ramai. Suruh ambil wang dll dari parti lawan tapi undi BN -

      Omar Bakar

      Ayat yang diucap oleh Najib bt Rosmah ini, biasa di dengar dan menjadi pesanan wajib kepada pengundi ketika BN merintah dahulu, kerana Umno Najjb + BN kafir harbi memrerentah memang tabur
      " Duit dan Hadiah sebagai Raja Segala "

      Kini Najib bt Rosmah maklum kepada mengundi yang beliau AKUI perbuatan itu.

      Bala Murugan

      Pandang ringkas saya terhadap BN dan PH.

      Kebanyakan orang bandar memilih PH di pru14 lalu berbanding orang luar bandar.

      Kalau BN kalah dalam pilihan raya Cameron ia bermakna orang luar Bandar berubah fikiran dan mengiktiraf PH kerana PH lebih baik dari BN.

      Sekiranya PH menang dalam PRK Cemeron ia akan beri isyarat kepada BN bahawa kemenangan BN di pru15 amat tipis melainkan ada saingan parti ketiga yang lebih baik dari PH. Tetapi buat masa sekarang tiada parti yang lebih baik dari PH.

      Ulang: buat masa sekarang tiada parti yang lebih baik dari PH.

      Delete
    4. TongGeng 01:49....

      Kenapalah bengap & sempit sangat pemikiran kau tanpa sedari PH dipimpin oleh pemimpin Melayu Islam Terhebat yg disegani zaman ini, bukan pemimpin DAP.
      UMNO dah jauh tersasar sejak dipandu oleh Tun Dol & kemudian Tundun Najib sampai masuk gaung, remuk, hancoss dah nak mamooss, tak boleh diselamatkan lagi.

      Selama 15 tahun kebelakangan, apa Umno dah buat sampai satu dunia kecam & hina negara ini.....??

      Aku tetap mendukung pemimpin Melayu Islam....
      - yg solat 5 waktu;
      - yg menunaikan zakat;
      - yg berpuasa di bulan Ramadhan;
      - yg menunaikan umrah & haji dgn duit halal;
      - yg memakmurkan negara;
      - yg berintigriti, disegani seluruh dunia;
      - yg kata2nya bak mutiara jadi tajuk berita;
      - yg tidak bergelumang dgn skandal seks;
      - yg tidak curang pd isteri tersayang;
      - yg tidak dayus takut bini;
      - yg tidak klepet juta2 simpan di rumah.
      - yg tidak meliwat jantan betina.

      Delete
  8. Wak Suman...Hari ni heboh netizen di media sosial berkaitan kenyataan menteri lembu 7 ekor dan ikan kembung tu...apa katanya???

    " Singapork memberikan kita satu contoh yang terbaik. Jika melayu minoriti boleh menjadi presiden Singapork, kenapa tidak boleh memberi bangsa Cina mentadbir Msia..ini satu cadangan yang bagus"

    Nak kata dia BONGOK, takut nanti ada pulak Pendedak Pakatan Hancing, macam Wak Suman tu yang akan marah. Tapi kalau dah dasar Bodoh Tak Boleh Nak Diajar ni pun payah juga.

    Dah jadi Menteri pun level pemikiran dia masih di tahap BANGANG lagi ke? Patut la orang panggil dia Menteri Telur 2 Sen. Otak dia pun besar telur je gamaknya.

    Takkan la dia tak tau kedudukan Presiden Singapura tu macam mana? Nama je Presiden, tapi kuasa pemerintahan tetap pada Perdana Menteri. Presiden setakat nama pada jawatan, bukan boleh buat apa.

    Benda macam tu punya mudah pun dia tak boleh faham ke? Inilah masalahnya bila kuat sangat Kencing merata sampai tahap Otak pun GAGAL berfungsi dengan betul....betul tak Wak???

    ReplyDelete
    Replies
    1. TongGeng bongok....

      Melayu Spura lebih berintigriti, hampir semua English educated, self-reliance tanpa bantuan sabsidi. Presiden pun ada kuasa tersendiri, dia dipilih oleh rakyat, bukan macam boneka Yg Dipertua Negeri yg dilantik oleh Kerajaan.

      Cukup2lah berandaian dgn segala bentuk sampah kau selerakkan yg langsung tak membawa manfaat malah memudaratkan.

      Katakanah calon UBN menang nanti....apalah dia sorang2 terkontang-kanting bolrh buat untuk menyumbang kesejahteraan warga di Cameron Highland......??
      Bak kata orang, calon BN hanya bagai 'pak pacak untuk mencukupkan regu' saja....!!

      Delete
    2. Woiit Wak Suman..Wak tak tau ke..Presiden melayu Singapork tu adalah mantan penjawat awam negara tu, dan menjadi orang kepercayaan PM Singapork.

      Memang betul presiden negara tu dipilih oleh rakyat melalui satu pemilihan khas, tapi isunya ialah calon yang bertanding melawannya telah dibatalkan pencalonannya atas alasan tidak dapat bekerjasama dengan PM............dan khabarnya, jika pemilihan dibuat, dia bakal menang.

      Dah tentu lah, jika dia menang bakal memberi masalah kepada PM dan kerajaan kerana dia tidak mudah untuk menurut saja apa2 saja arahan dari PM.

      Pelik lah kan..Wak sebagai pemuja apa yang ada di Singapork ni tak tau akan hal ini atau saja buat2 bodoh dan pang2 alang aje..betul tak Wak Ooooiii????

      Delete
    3. Baca nih.....

      On 9 November 2016, Spore Parliament passed an amendment to Spore Constitution. The amendment's passage meant that the 2017 presidential election would be reserved for members of the Malay community, who must be certified as such by a Community Committee. Applications for the presidential election opened on 1 June 2017, and were scheduled to close five days after the writ of election is issued in August, ahead of the elections in September.

      On 11 September 2017, the Presidential Elections Commission announced Halimah Yacob as the only candidate issued with both the certificate of eligibility, and a community certificate.[96]

      As the only eligible candidate for the presidency, Halimah Yacob was declared the President-elect on Nomination Day, 13 September, after her nomination papers were found to be in order. The returning officer, Ng Wai Choong, declared on 12.04 p.m.,

      Presidential Elections 2017. Results of nominations. Hamilah Yacob is the only candidate, who has been nominated. I declare Hamilah Yacob as the candidate elected to the office of president of the Republic of Singapore.

      Speaking to her supporters at the Nomination Centre, Halimah remarked that it was a "proud moment for multi-culturalism, multi-racialism," and " multiculturalism is not just a slogan ... it really works in our society. Everyone has the chance to reach the highest office of land." She also said that she would strive to be a president for everyone, and even though it was a reserved election, she was not a reserved President.

      Halimah was sworn in as Singapore's eighth President on 14 September at the Istana.

      Delete
    4. Continuation....

      The Singapore Presidential election of 2017 was the fifth Singaporean presidential election after President Tony Tan's term ended on 31 August. Following amendments to the Constitution of Singapore, the election was the first to be reserved for a particular racial group under a hiatus-triggered model. The 2017 election was reserved for candidates from the minority Malay community, who had not held the presidential office since 1970.

      The President is the head of state of Singapore. Following the Westminster system, the position is largely ceremonial, but enjoys several reserve powers including withholding presidential assent on supply bills and changing or revoking civil service appointments.

      Delete

    5. KOMEN2 KPD BERITA
      Najib: Ambil saja hadiah PH, tapi undi BN - bukti betapa tiada akhlak nya Najib Al Jibo yang bekas PM tapi menyarankan rasuah kpd orang ramai. Suruh ambil wang dll dari parti lawan tapi undi BN -

      Nazriaziz Alsheikh

      Bila nak undi Be End, jangan lupa ingat wajah si penyangak penyamun. Kita akan insaf bagaimana dia merompak harta negara.

      Mohd Izwan

      Mcm Najib, ambil saja $2.6B hadiah pada diri sendiri kn...

      Mohd Dahalan Kamaruddin

      Senyap2 ambik..makn sorang2..sapa pun dia tak kasi tau..last2 kantoi..tak mengaku..lagi kantoi tak mengaku jguga..lepas PRU14 satu2 dia mengaku...

      David Long
      Sudah dan cukup2 le najib ....ko dah tak de apa2 pun dari dulu asik tipu je ....tak de siapa nak percaya ko

      Delete
  9. Nak tanya lah....ada tak sesapa kat blog ni yang boleh tolong beri pencerahan sikit atas benda ni haah????

    Apa ni YB Dr Maszlee Malik Bayaran Bantuan Tambahan Persekolahan (BBTP) belum turun lagi?

    Tidak pasti apa masalah dengan Kementerian Pendidikan dan Menterinya. Bayangkan...sampai 23/01/2019, Bayaran Bantuan Tambahan Persekolahan (BBTP) belum turun lagi ke sekolah-sekolah. YB Menteri tahu atau tidak aktiviti sekolah tengah rancak sekarang bermula sekarang?

    Acara merentas desa tengah berlangsung sekarang di sekolah-sekolah. Lepas itu disusuli pula dengan acara sukan dan sukaneka sekolah.

    Dalam pada masa yang sama, sekolah-sekolah sedang membuat persediaan pertandingan sukan antara sekolah dan daerah pula. Bagaimana pihak sekolah hendak mengadakan aktiviti kalau peruntukan masih tak dapat lagi?

    Takkanlah nak masuk bulan Februari baru nak berunding dengan Kementerian Kewangan? Sebelum ini bukankah Kementerian Kewangan laju sahaja memberi peruntukan khas kepada sekolah persendirian cina yang bermotifkan keuntungan.

    Takkan kera dan beruk di hutan disusukan sedangkan anak di rumah mati kelaparan? Seperti kata DS Najib Tun Razak, menteri-menteri ni tak ada grup whatsapp ke YB Menteri?

    YB Menteri tidak perlu sibuk mendak membuka lagi universiti di Johor dan di Indonesia sedangkan hal sekolah pun tidak boleh diselesaikan. Kedua, bersenam pakai baju kasual seperti teletubbies juga tidak selesaikan masalah lah YB Menteri.

    Yang terakhir, kalau masalah dalam negara pun tidak dapat diselesaikan lagi, tidak perlulah YB Menteri sibuk buat lawatan ke London. Mengabihkan boreh aje lah kan !!!!.


    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA
      Najib: Ambil saja hadiah PH, tapi undi BN - bukti betapa tiada akhlak nya Najib Al Jibo yang bekas PM tapi menyarankan rasuah kpd orang ramai. Suruh ambil wang dll dari parti lawan tapi undi BN -

      Fitri Alia

      Idea itu dh digunakan TM masa pru14 lanun bugis bagi brim hasil duit rompakan pada rakyat tapi rakyat mengundi PH sebab itu umnobn lingkup sekarang lanun bugis nak gunakan idea yang sama digunakan TM...tentu lingup juga

      Kudin

      mana nk menang pun BN, BN adalah Badi Najib,org asli pun dah berubah pada PH.

      Walon Pj Shah

      Aku tak kesah kempen di CH ..tapi aku rasa.najib ni nakjadi badut pelawak terus menghiburkan org CH ..dan lebih berkempen utk diri sendiri bukan utk BN dan UMNO. Tapi dia dah takda masa depan politik nya

      Abu Bakar
      Jasa Najib - tinggalkn hutang utk rakyat.... celaka dia

      Mohd Dahalan Kamaruddin

      Ingat pesan mami yang dah lama jadi wanita Umngok yang tadah kencing najib n the geng...

      Delete
  10. Saja nak kongsikan ulasan terbaru ni dari sorang blogger dan pengerusi sukarelawan tersohor ni...jom layan !!!!

    MENGAPA SPR PENDEKKAN MASA MENGUNDI DI KAWASAN BN NAMUN PANJANGKAN MASA MENGUNDI DI KAWASAN PH DI PRK CAMERON HIGHLANDS

    Oleh: ISHAM JALIL

    Semalam Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) telah mengeluarkan senarai tempoh mengundi di daerah-daerah mengundi di DUN Jelai dan DUN Tanah Rata untuk PRK Parlimen Cameron Highlands seperti dalam lampiran di bawah.

    Pada minggu lepas saya telah membuat saranan kepada SPR yang disampaikan melalui jentera BN di Cameron Highlands supaya tempoh mengundi di beberapa daerah mengundi di DUN Jelai dipanjangkan.

    Ini adalah kerana jarak yang jauh di antara peti-peti undi dan penempatan pengundi terutamanya di perkampungan-perkampungan Orang Asli dan gugusan-gugusan FELDA di DUN Jelai berbanding di DUN Tanah Rata.

    DUN Jelai adalah berkeluasan 480km persegi (120 ribu ekar) atau empat kali ganda lebih luas berbanding DUN Tanah Rata yang mempunyai keluasan 120km persegi (30 ribu ekar).

    Walaupun DUN Tanah Rata mempunyai jumlah pengundi lebih ramai iaitu 19,586 pengundi berbanding DUN Jelai yang mempunyai 12,520 pengundi, jumlah daerah peti undi dan saluran di DUN Tanah Rata adalah lebih banyak iaitu sebanyak 16 daerah peti undi berbanding di DUN Jelai sebanyak 12 daerah peti undi.

    Oleh itu dari segi matematik, kedua-dua DUN mempunyai kepadatan peti undi dan kepadatan saluran mengundi yang lebih kurang sama iaitu dengan purata seramai lebih kurang seribu pengundi di setiap daerah peti undi di kedua-dua DUN.

    Namun demikian, dari segi geografi dan praktikal, DUN Jelai mempunyai sebaran pengundi yang lebih meluas iaitu seluas 6 kali ganda lebih besar iaitu 10 ekar setiap pengundi berbanding DUN Tanah Rata yang mempunyai sebaran pengundi lebih kecil iaitu seluas 1.5 ekar setiap pengundi.

    Jarak daripada satu peti undi ke satu peti undi juga adalah lebih jauh di DUN Jelai berbanding di DUN Tanah Rata.

    Ini bermaksud pengundi di DUN Jelai perlu bergerak lebih jauh ke peti undi (secara purata enam kali ganda lebih jauh) untuk membuang undi berbanding di DUN Tanah Rata dan ini memakan lebih banyak masa di DUN Jelai berbanding di DUN Tanah Rata.

    Seperti yang saya nyatakan sebelum ini, di setengah-setengah kawasan Orang Asli di DUN Jelai seperti di Pos Senderut, sebahagian besar pengundi perlu bergerak sejauh 20km ke 40km untuk membuang undi.

    Tambahan lagi, berbanding di DUN Tanah Rata, keadaan jalan hutan yang kurang memuaskan di kawasan pendalaman DUN Jelai ini menyukarkan dan melambatkan lagi pengundi untuk pergi membuang undi di peti-peti undi tersebut.

    Sebab itu sebelum ini saya telah sarankan supaya tempoh mengundi di beberapa peti undi di DUN Jelai seperti di Pos Senderut dan Pos Betau dilanjutkan kepada sekurang-kurangnya sehingga pukul 4:00 petang dan bukan ditutup awal pada pukul 2:00 petang dan 3:30 petang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiit..Korang ingat dah abis ke haah..ada lagi lah beb !!!!

      Pemimpin-pemimpin masyarakat setempat termasuk Tok-tok Batin di sini juga bersetuju dengan saya berkenaan hal ini.

      Oleh sebab-sebab di atas, sepatutnya tempoh masa mengundi adalah lebih panjang di DUN Jelai dan lebih pendek di DUN Tanah Rata dan bukannya sebaliknya.

      Namun nampaknya SPR tidak mengendahkan saranan saya, jentera BN dan pengundi setempat seperti di atas.

      Sebaliknya SPR telah menetapkan tempoh mengundi yang pendek di kebanyakan peti-peti undi di DUN Jelai iaitu sehingga pukul 2:00 petang ke 3:30 petang sahaja berbanding tempoh masa yang lebih panjang di DUN Tanah Rata iaitu sehingga pukul 5:30 petang.

      Oleh itu keputusan yang ditetapkan oleh SPR berkenaan tempoh masa mengundi di kedua-dua DUN di Cameron Highlands ini adalah songsang.

      Alasan ringkas SPR memendekkan tempoh mengundi di DUN Jelai adalah atas sebab-sebab keselamatan.

      Keputusan dan alasan SPR seperti di atas adalah tidak masuk akal langsung.

      Saya, yang pernah ke kawasan pendalaman ini, dan pemimpin-pemimpin masyarakat di sana tidak yakin dengan penjelasan SPR ini yang umpama melepas batuk di tangga dan ada udang di sebalik batu.

      Dengan tempoh masa mengundi yang terhad dan songsang seperti yang ditetapkan oleh SPR ini, ia menyulitkan dan memberi lebih kekangan kepada pengundi-pengundi di DUN Jelai iaitu DUN yang dimenangi BN pada PRU-14 yang lalu untuk membuang undi dalam tempoh yang ditetapkan, dan sebaliknya memberikan kelebihan kepada pengundi-pengundi di DUN Tanah Rata iaitu DUN yang dimenangi DAP pada PRU-14 yang lalu.

      Keadaan ini juga menyulitkan pengundi-pengundi majoriti Melayu dan Orang Asli di DUN Jelai untuk membuang undi.

      Ini bukanlah soal kaum, namun berdasarkan sejarah keputusan pilihanraya-pilihanraya sebelum ini di sini, ianya telah menjadi fakta bahawa majoriti pengundi di Jelai iaitu pengundi Bumiputera termasuk Orang Asli menyokong BN manakala majoriti pengundi di Tanah Rata menyokong PH (DAP).

      Saya berpendapat keputusan SPR berkenaan tempoh masa mengundi seperti di atas memberikan “undue advantage” atau kelebihan yang tidak sepatutnya kepada PH dan “undue disadvantage” atau kekangan yang tidak sepatutnya kepada BN dalam PRK Cameron Highlands ini dan mewujudkan keadaan yang tidak adil dan “double standard”.

      SPR sepatutnya bertindak lebih telus, adil dan profesional.

      Namun demikian, walaupun dengan cabaran dan tekanan tambahan yang dikenakan ini, saya yakin bahawa jentera dan penyokong-penyokong BN akan tetap istiqamah dan tabah.

      Kita perlu melawan ketidakadilan ini dengan undi yang lebih banyak untuk BN di hari mengundi nanti.

      Ayuh kita tunjukkan kepada mereka bahawa kita akan tetap lawan dan menang walaupun pelbagai tekanan, rintangan dan ketidakadilan dilontarkan kepada kita.

      Seperti yang saya pernah laungkan dahulu sebelum ini: Lagi mereka tekan, lagi kita lawan.

      ISHAM JALIL
      Presiden Sukarelawan Malaysia
      /Penyokong Tegar BN
      25 Januari 2019

      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA
      Najib: Ambil saja hadiah PH, tapi undi BN - bukti betapa tiada akhlak nya Najib Al Jibo yang bekas PM tapi menyarankan rasuah kpd orang ramai. Suruh ambil wang dll dari parti lawan tapi undi BN -

      Amirfuad-skda Ad

      Bn parti menyamun jer laa...tauu pun hilang kuasa x bole nk menyanun lagi... Seb bek bn kalah pada pru14.. Tapi jaga jangan kasi depa peluang lagi - habis di samnun nya lagi

      Mohd Dahalan Kamaruddin

      Sekurang2 tak menadah kencing najib dah...kalau kata PH kencing pun tak pa..kita faham
      61 tahun dikencing Umno sampai bernafas pun bau kencing...apa macam..

      Ajih Zainal

      Sprm kono buat semakan.. Adakah kata kata sebagini berunsur rasuah... Kecek molek boleh .. Najib macam KEPALA BAPAK dia tak ajar

      Ali Abu

      Yang buat kerja tidak bermoral tersebut biasanya parti BN bukan PH. Jadi kepada pengundi ,jika UMNO bagi ambil undi tetap PH.

      Delete
  11. Jika PH menang,itu sudah lumrah sebagai parti pemerintah.

    Jika PH kalah di CH,pun ..bukannya bekesan sangat,

    Tapi yg berkesan nanti,hilangnya keistimewaan bantuan kepada puak-puak tertentu.Sekurang-kurang bajet untuk parlimen ini,boleh dipindah kepada perkara-perkara yg lebih membawa makna kepada kerajaan PH.


    Untuk pengundi CH, harap dapat berfikir dengan lebih masak,
    Undilah PH.

    Jika anda menongkah arus!...ha...ha..rugilah 4 tahun lamanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahai warga CH...Di ambang hari pengundian di PRK Cameron Highlands esok, seluruh rakyat Msia, khususnya bangsa melayu ingin mengucapkan selamat mengundi kepada para pengundi di Cameron Highlands.

      Kepada jentera BN dan sukarelawan-sukarelawan pejuang rakyat sebenar yang telah bersama-sama berkempen untuk membantu calon BN di sini, rakyat Msia ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada anda semua dan ke atas usaha dan sumbangan anda.

      Salah satu dari perjuangan kita adalah untuk menegakkan kebenaran, dan menentang kebatilan, tipu daya dan janji palsu PH.

      Sekiranya calon BN menang esok, kita akan menambah kekuatan di Parlimen untuk menyemak-imbang Kerajaan yang semakin hari semakin menyusahkan hidup rakyat.

      Kita juga akan berjaya mencipta sejarah mengangkat Orang Asli pertama sebagai Ahli Parlimen Dewan Rakyat di Malaysia. Menang atau kalah di tangan Allah SWT.

      Berbekalkan niat yang baik dan istiqamah sehingga ke akhir, semoga Allah SWT menyebelahi kita esok dan inshaAllah kita akan menang. Salam...InsyaAllah akan diberkati niat rakyat Msia yang suci murni ni!!!!

      Delete
    2. Sekarang aku ada kat CH,TOLONG KEMPEN.

      27/1 aku dah nak ke Tokyo!

      SIAPA KATA BN BOLEH MENANG MEMANG BODO!

      SALAH SORANGNYA SI BUDIN SANG KONGKIAQ NIH

      kahhh kahhhhhh kahhhhhhhh kahhhhhhhhhhh

      Delete
    3. Jika kita rajin rajin membaca hasil2 kajian dari penganalisa2 politik non partisan negara dewasa ni..dah tentu lah kita WAJIB bersetuju dengan apa yang diperkatakan oleh Tok Mat ni beb !!!!

      Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, kemenangan di Pilihan Raya Kecil (PRK) Cameron Highlands adalah sangat penting demi menjadi titik noktah kepada tsunami politik yang melanda BN selepas tewas dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) yang lalu.

      Jelas beliau, kerana itulah calon yang diketengahkan pada PRK ini adalah calon yang boleh mendokong parti dan bukannya calon yang parti suka.

      “PRK kali ini sangat penting bukan kerana kita mahu mempertahankan kerusi tetapi kerana kita mesti menang untuk bermulanya kita bangkit selepas tsunami PRU-14 yang lalu.

      “Sebab itu penting untuk kita menang, jadi kita telah berunding dengan teliti, untuk menang dalam suasana politik masa kini maka kita perlu ambil pendekatan yang berbeza.

      “Dulu kebiasaannya parti yang mendokong calon tetapi kini calon yang harus mendokong parti. Dalam keadaaan politik semasa yang penuh fitnah ini, calon merupakan faktor penting dan bukannya parti,” ujar beliau dalam majlis pengumuman calon BN, hari ini.

      Beliau turut melahirkan ucapan terima kasih kepada MIC kerana mengambil pendekatan berjiwa besar meminjamkan kerusi mereka demi kepentingan BN.

      “Saya faham tekanan yang MIC hadapi sebab dari dulu ini adalah kerusi MIC. Bukan kita tidak percaya kepada MIC tetapi kita mesti mendengar suara orang bawah. Sekiranya kita gagal mendengar suara mereka dengan baik maka kita akan alami kesusahan.

      “Sebab itulah selepas mendengar semua suara, kita jumpa satu nama yang berkecuali. Tidak timbul MIC terpaksa serah kerusi kepada UMNO kerana calon kita adalah ahli BN secara terus.

      “Ada juga cadangan untuk kita letakkan calon dari UMNO tetapi kita tidak akan buat begitu… UMNO tidak akan khianati MIC. Pemikiran kita mestilah secara ketua BN dan bukannya ketua satu parti sahaja,” katanya lagi.

      BN meletakkan bekas Penolong Pesuruhjaya Polis, Ramli Mohd Nor sebagai calon dalam PRK Cameron Highlands yang bakal berlangsung 26 Januari depan.

      Amacam..takkan lah kau tak setuju dengan kata2nya tu..it makes sense kan bhai????

      Delete

    4. KOMEN2 KPD BERITA
      Najib: Ambil saja hadiah PH, tapi undi BN - bukti betapa tiada akhlak nya Najib Al Jibo yang bekas PM tapi menyarankan rasuah kpd orang ramai. Suruh ambil wang dll dari parti lawan tapi undi BN -

      Chong T Chong
      Cameroon highland membebaskan diri daripada rasuah orang rejim yang tergugat! membebaskan Pahang daripada rasuah orang rejim yang tergugat bermula dari Camerron highland dalam sejarah Malaysia!

      Datang mengundi Pakatan Harapan, bergabung dengan kerajaan persekutuan baru dalam keluarga baru kami menuju masa depan yang lebih cerah !

      Dapatkan penghormatan anda bahawa anda tidak berurusan dengan mana-mana pihak yang rosak!

      Mohd Dahalan Kamaruddin
      Jasa menipu ka

      Mohd Dahalan Kamaruddin
      Chong T Chong
      Good


      Fareed Husin
      Yg kerumun Najib pun jenis muka lepak warung tunggu duit Brim. 😆😂

      Amirfuad-skda Ad

      BN penyamun..x payah Kasi undi.

      Delete
  12. Dah tentu lah korang semua tau dan maklum bahawa Perdana Menteri PH Tun Mahathir pergi ke Jelai Cameron Highlands untuk berkempen tadi.

    Sebelum solat Jumaat di hadapan Masjid di Sungai Koyan beliau berucap.

    Seperti dijangka, beliau menghabiskan masanya di sini dengan mengkeji BN, mengutuk Dato’ Seri Najib dan kali ini Pak Lah juga pun kena.

    Beliau (Mahathir) kata pemimpin-pemimpin BN selepas beliau seperti Najib dan Pak Lah hanya tahu menyamun dan mengkayakan anak cucu sahaja.

    Mungkin Tun Mahathir hendak cerita pasal beliau sendiri dan anak cucu beliau sebenarnya.

    Beliau juga kata BN cuba tipu Orang Asli dengan letak calon Orang Asli.

    Ini datang dari mulut Perdana Menteri yang bersungguh mahu DAP menang di sini dan merampas peluang dari Orang Asli untuk jadi Ahli Parlimen Dewan Rakyat pertama dalam sejarah.

    Dahulu Tun Mahathir seorang negarawan ulung.

    Pada suatu masa hujah-hujahnya amat bernas.

    Namun kini hujah-hujahnya semakin tidak masuk akal.

    Yang tinggal hanya caci, maki, keji dan kebencian...setuju kan kengakawan semua????

    ReplyDelete
    Replies
    1. urus pembersihan hati kotor mu wahai GN bedebah!

      dari nak mempersenda Sang Negarawan ulung!

      kahhh kahhhhh kahhhhhh kahhhhhh

      Delete
    2. pangjang hela tulisan mu wahai sang bedebah!

      kemain banyak kau menulis,lagi banyak dosa masuk!

      AYUH UBAH PENDIRIAN..JOM SOKONG TUN

      Delete
    3. KAMU PASTI SALAH SEORANG YANG TEBUNGKANG TEWAS

      BILA BERLAKUNYA PERTEMPURAN KLIMAK BULAN MEI NI!


      PIKIR BAIK-BAIK...JANGAN INGAT AKU TAK PESAN!!!

      Delete
    4. Kunyit...kunyit..

      Tebal betul kulit kau, yer.....!?

      Siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
  13. Kepada para pengundi di CH esok...mohon agar korang semua dengarkan apa kata MB Pahang ni dan semoga korang hadam dan fahamkan betul2 pesanan bernasnya tu beb !!!!

    YAB Menteri Besar Pahang berkata : "Saya ingin mengucapkan Terima Kasih kepada penduduk di Cameron Highlands atas desakan anda kepada Kerajaan Pakatan Harapan, maka semalam telah diumumkan oleh Menteri Kewangan, Encik Lim Guan Eng bahawa projek jalanraya dari Pos Betau ke Pos Lenjang akan diteruskan".

    "Inilah sebabnya mengapa kita memerlukan suara pasukan pembangkang yang kuat dan jitu, agar tanggungjawab Kerajaan Persekutuan dapat dilaksanakan untuk rakyat".

    "Oleh itu, saya menyeru kepada rakyat Cameron Highlands untuk mengundi calon Barisan Nasional (BN) supaya isu-isu dan masalah rakyat Cameron Highlands dapat diperjuangkan dan mempunyai 'check and balance' di dalam parlimen"

    Ingat kata2nya tu..dan jangan lupa untuk memangkah calon BN esok yeeer!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sejak dulu lagi GN ni gila dedak!!!!

      Tak temuak gamaknya!

      PENGUNDI CH BUKAN BODO LA..nak dengar kempen lu.

      kahhh kahhhhhhh kahhhhhhhhh kahhhhhhhhhh

      Delete
    2. KEPADA PENGUNDI-PENGUNDI CH YANG BIJAKSANA!

      (aku dah bermesra dengan dia orang,memang orang CH
      ni baik hati dan budiman)

      KEKAL UNDI PH....kita dibelakang Negarawan Ulung!

      Tun dah selamatkan kita dari mangsa lanun..dan kini
      sedang mengatur untuk membina semula negara . Ayuh kita undi PH/undi Tun!

      Delete
    3. Sori naik lori lah bhai...dah beratus2 kali aku tegaskan dedak ni langsung takde ujud dalam kamus hidup aku...cukup lah hasil dari kebun dan titik peluh ku tu untuk menyara kehidupan keluarga tercinta tu beb !!!!

      Delete
    4. Ohh... kiranya si Hang Kebun bercangkol
      Cakap berdegar tapi tak berkontol....!!

      He he he

      Delete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai saab...Tadi aku dah kongsikan pesanan bernas dari Tok Mat untuk pengundi2 PRK CH tu...dan kali ni, aku nak kongsikan secara percuma apa kata wakil warga peneroka di CH pulak..haah..apa lagi..pasang telinga lah betul2 dan hadamkan apa pesanannya tu !!!!!

      Pengundi di kawasan Felda bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Cameron Highlands diseru membuat pilihan yang betul dan jangan mudah tertipu dengan janji-janji manis, ujar Penasihat Suara Generasi Baru Felda, Datuk Zulkefli Nordin.

      Pesannya, peneroka Felda usah lagi terpengaruh dengan ‘gula-gula’ yang dilontarkan manakala anak-anak generasi kedua dan ketiga juga tidak membuat keputusan mengikut perasaan marah.

      “Pengundi sekarang usah lagi tertipu. Peneroka Felda usah lagi digula-gulakan. Anak-anak peneroka Felda usah lagi membuat keputusan mengikut perasaan marah!

      “Buatlah pilihan yang betul dan bijak demi masa depan emak ayah kita peneroka Felda,” tegasnya dalam status di Facebooknya.

      Sebagai rekod, pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) lalu, Pakatan Harapan (PH) berjanji akan menghapuskan hutang peneroka Felda dalam masa 100 hari pentadbiran mereka tetapi ternyata ia hanyalah palsu.

      Begitu juga katanya, peneroka tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya dari kerajaan PH yang dihimpit kesempitan hidup kesan kejatuhan harga komoditi kelapa sawit dan getah sekarang ini serta kekurangan hasil tuaian.

      Tegas Zulkefli yang juga generasi kedua peneroka Felda Soeharto, terdapat tiga Pusat Daerah Mengundi (PDM) di kawasan Parlimen tersebut yang terdiri dari kawasan Felda iaitu Felda Sungai Koyan 1, 2 dan 3.

      “Dengan suasana permasalahan peneroka Felda yang hangat diperkatakan sekarang ini, apakah pengundi-pengundi di tiga kawasan PDM ini akan menggunakan sepenuhnya hak yang mereka ada untuk meluahkan isi hati mereka melalui peti undi dalam PRK Cameron Highlands nanti?

      “Jika itulah pentasnya, apakah pengundi di Felda Sungai Koyan 1, 2 dan 3 akan membuat pilihan yang tepat dan betul?

      “Khabarnya undi di tiga PDM ini adalah penentu kemenangan mana-mana pihak yang bertanding,” katanya.

      Ayuh..warga peneroka di PDM tersebut...gunakan undi kamu semua untuk memberi pengajaran kepada Rejim tu agar mereka tak sewenang2nya membuat janji2 palsu yang takde langsung sebarang niat untuk ditunaikan...sampai bila kamu nak dikelentongkan dan dipermain2kan oleh mereka tu haah????

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. KALAU BN MENANG...APA DEPA DAPAT!

      BN BUKAN KERAJAAN PERSEKUTUAN LAGI!!!!

      PENGUNDI CH, KAU INGAT TAK SEKOLAH KE?

      MEREKA DAH JANJI AKAN UNDI PH!!!!!

      Delete
    4. Tengok lah kata2 yang menghina orang asli tu...sampai keluar kata2 tak sekolah pulak.

      mentang2 lah orang2 asli tu memang ketinggalan dari segi pendidikan, senang2 aje kau dah hina mereka pulak.

      Kau dah lupa ke..calon BN kat situ ialah mantan ACP Polis yang kini sedang menyiapkan tesis untuk peringkat kedoktorannya beb...nampak, orang asli pun dah makin tinggi tahap pendidikan mereka...kau hadoo???

      Delete
    5. Selama 61 tahun perintah, apa Umno dah buat sampai begitu jadinya, salah siapa.....??

      Delete
  15. UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    UNDI PH ANDA BIJAK !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai saab..kita dah dengar pesanan dari Tok Mat, wakil peneroka dan kini ingatan jujur lagi ikhlas dari pemuda UMNO terhadap warga orang2 asli di CH tu..

      Ketua Penerangan UMNO, Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah menyifatkan kenyataan YB Senator Bob Manolan Mohamad di Pos Betau, Jelai bahawa Ketua Kampong atau Tok Batin Masyarakat Orang Asli akan kehilangan gaji dan dibuang dari jawatan jika mereka tidak mengundi calon Kerajaan Persekutuan pada Pilihanraya Kecil Cameron Highlands merupakan suatu bentuk ugutan.


      “Mana-mana batin yang tak sokong kerajaan kita tak bayar gaji dia, betul? Jangan bayar gaji dia. Kita bayar gaji dia, dia tak sokong kita, buat apa kita bayar gaji dia,” katanya dalam sesi dialog dengan tok-tok Batin di kubu BN di Pos Betau, Jelai.


      Datuk Dr Shamsul menegaskan, ini tidak sepatutnya berlaku kerana Elaun Ketua Kampong atau pelbagai bentuk bantuan kepada masyarakat Asli ia mesti diberi tanpa mengira siapa yang mereka sokong.

      Apatah lagi jelas beliau....sebagai sebuah kerajaan, Kerajaan PH memang bertanggungjawab menyediakannya kepada mereka yang berhak menerima, termasuk lah orang2 asli kerana mereka juga ada lah warga negara Msia..


      “Jadi membuat ugutan begitu adalah salah sama sekali dan tidak patut dibuat. Kita harap Kerajaan PH berhenti daripada membuat ugutan kepada pengundi di sini kerana rakyat berhak mengundi siapa yang mereka inginkan”, katanya.


      Beliau berkata demikian dalam Perjumpaan Bersama Kepimpinan Pusat Daerah Mengundi (PDM ) di Pejabat UMNO Cameron Highlands di Tanah Rata di sini, hari ini.

      Wahai warga orang2 asli...takkan lah korang semua nak memenangkan parti yang telah menghina dan mengugut korang , termasuk lah dari Bon Manolan dan calon PH dari DAPigs tu..itu belum diorang menang lagi kat situ, dah buat macam2 kat korang..bayangkan lah jika mereka dah menang nanti...lagi teruk lah korang mereka kerjakan nanti!!!!

      Delete
    2. HIDUP TUN!
      PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
      AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
      KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!


      HIDUP TUN!
      PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
      AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
      KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!

      HIDUP TUN!
      PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
      AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
      KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!

      HIDUP TUN!
      PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
      AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
      KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!

      HIDUP TUN!
      PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
      AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
      KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!

      HIDUP TUN!
      PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
      AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
      KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!

      HIDUP TUN!
      PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
      AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
      KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!



      majulah Malaysia negara tercinta!

      AMIN

      Delete
    3. Betul..betul.,betul...!!

      Aku tetap mendukung pemimpin Melayu Islam....
      - yg solat 5 waktu;
      - yg menunaikan zakat;
      - yg berpuasa di bulan Ramadhan;
      - yg menunaikan umrah & haji dgn duit halal;
      - yg memakmurkan negara;
      - yg berintigriti, disegani seluruh dunia;
      - yg kata2nya bak mutiara jadi tajuk berita;
      - yg tidak bergelumang dgn skandal seks;
      - yg tidak curang pd isteri tersayang;
      - yg tidak dayus takut bini;
      - yg tidak klepet juta2 simpan di rumah.
      - yg tidak meliwat jantan betina.

      Delete
  16. bedebah kau Budin, ayat mu menyebut!walau dibantu Tun PH dijangka tewas!


    PERKATAAN TUN DI KAIT DENGAN TEWAS


    tutup la blog kau Budin keparat! kalu dah jadi duri dalam daging!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahai pengundi2 CH....kalau korang menangkan calon DAPigs tu, maka secara tak langsung korang menguatkan cengkaman DAPigs dalam parlimen dan kerajaan PH ni.

      Hari tu, dah tentu kau telah membaca kenyataan dari Tun Madey yang mengatakan bukan dia yang berkuasa di Msia ni..dia hanya lah sebagai puppet atau boneka saja kepada Tokong Kit Sial dan DAPigs tu.

      Tun Madey juga menegaskan bahawa semua polisi dan program2 yang akan dilaksanakan WAJIB mendapat green light dari DAPigs terlebih dulu..kalau tak, jangan mimpi lah nak dilaksanakan.

      Tengok aje lah...banyak aset2 melayu Islam kini dah semakin dijarah dan digadaikan dengan rakusnya oleh si Ah Beng, menteri kewangan Hong kong tu. Tak caya..tengok apa jadi pada aset2 tabung haji yang telah digadaikan kepada SPV ...dan yakin lah tak lama lagi FELDA. MARA.KHAZANAH juga akan mengalami nasib yang sama.

      Jadi satu cara untuk mengekang tindakan rakus DAPigs tu ialah dengan cara memenangkan calon dari BN dalam PRK CH hari ni...dan diikuti dengan kemenangan calon2 BN dalam PRK Rantau dan Senawang nanti.

      Ayuh..jangan takut2 untuk mengundi calon BN nanti, dan tunjukkan kepada Rejim Haprakan bahawa rakyat dah muak dan bosan dengan cara pentadbiran mereka yang dikuasai oleh DAPigs tu dan juga pemimpin2 melayu yang telah menjadi seperti kerbau balau yang dicucuk hidung oleh DAPigs..sikit pun tak berani bersuara dan membantah..termasuk lah PM ke 7 tu !!!!

      Delete
    2. TongGeng.,TongGeng..

      Kenapalah bengap & sempit sangat pemikuran kau tanpa sedari PH dipimpin oleh pemimpin Melayu Islam Terhebat yg disegani zaman ini, bukan pemimpin DAP.

      Selama 15 tahun kebelakangan, apa Umno dah buat sampai satu dunia kecam & hina negara ini.....??

      Aku tetap mendukung pemimpin Melayu Islam....
      - yg solat 5 waktu;
      - yg menunaikan zakat;
      - yg berpuasa di bulan Ramadhan;
      - yg menunaikan umrah & haji dgn duit halal;
      - yg memakmurkan negara;
      - yg berintigriti, disegani seluruh dunia;
      - yg kata2nya bak mutiara jadi tajuk berita;
      - yg tidak bergelumang dgn skandal seks;
      - yg tidak curang pd isteri tersayang;
      - yg tidak dayus takut bini;
      - yg tidak klepet juta2 simpan di rumah.
      - yg tidak meliwat jantan betina.

      Delete
  17. HIDUP TUN!
    PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
    AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
    KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!


    HIDUP TUN!
    PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
    AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
    KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!

    HIDUP TUN!
    PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
    AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
    KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!

    HIDUP TUN!
    PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
    AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
    KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!

    HIDUP TUN!
    PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
    AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
    KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!

    HIDUP TUN!
    PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
    AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
    KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!

    HIDUP TUN!
    PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
    AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
    KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!



    majulah Malaysia negara tercinta!

    AMIN

    ReplyDelete
    Replies
    1. HIDUP TUN!
      PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
      AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
      KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!


      HIDUP TUN!
      PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
      AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
      KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!

      HIDUP TUN!
      PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
      AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
      KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!

      HIDUP TUN!
      PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
      AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
      KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!

      HIDUP TUN!
      PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
      AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
      KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!

      HIDUP TUN!
      PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
      AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
      KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!

      HIDUP TUN!
      PENGUNDI CH BERSAMA KAMU
      AYUH KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA INI
      KALAU BUKAN UNTUK KITA...UNTUK ANAK CUCU KITA!



      majulah Malaysia negara tercinta!

      AMIN

      Delete
    2. Betul..betul.,betul...!!

      Aku tetap mendukung pemimpin Melayu Islam....
      - yg solat 5 waktu;
      - yg menunaikan zakat;
      - yg berpuasa di bulan Ramadhan;
      - yg menunaikan umrah & haji dgn duit halal;
      - yg memakmurkan negara;
      - yg berintigriti, disegani seluruh dunia;
      - yg kata2nya bak mutiara jadi tajuk berita;
      - yg tidak bergelumang dgn skandal seks;
      - yg tidak curang pd isteri tersayang;
      - yg tidak dayus takut bini;
      - yg tidak klepet juta2 simpan di rumah.
      - yg tidak meliwat jantan betina.

      Delete
  18. Mas dah tanya Cameron Highland tu kat mana!

    Aku cakap -

    "tempatnya cantik..sejok lak!!"


    Mas tanya balik:
    "Boleh tak abang bawa Mas kat sana nanti?"

    Aku jawab!!!
    "Boleh sangat..!..abang memang suka tempat sejok,
    masa baru kawin nanti!Emmmmppp..sebab tilam pemanasnya dah ada!"

    Mas jawab pantas:
    "Mas pun same....ha....ha....ha"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuuuh...Khabar dari tanah tinggi yang subur dengan pelbagai sayuran dan buah strawberi itu memberikan isyarat bahawa Barisan Nasional (BN) yakin untuk memenangi kerusi yang selama ini menjadi deposit tetap kepada parti tersebut.

      Difahamkan pengundi-pengundi Melayu, India dan Orang Asli Cameron Highlands akan terus memilih lambang dacing sebagai simbol yang mewakili mereka sejak sekian lama.

      Undi Orang Asli dilihat sebagai penentu kerana mewakili 21 peratus daripada 32,009 jumlah pengundi.

      Sementara, pengundi-pengundi Cina diramal berbelah bahagi untuk memilih parti Dapigs yang mewakili Pakatan Harapan (PH) menerusi calonnya, M. Manogaran.

      Menurut beberapa pemerhati, program-program anjuran PH yang dikatakan hambar dan dipandang dingin daripada pengundi adalah antara petunjuknya.

      Sepanjang tempoh berkempen yang berakhir tengah malam tadi, parti komponen BN iaitu MCA dan MIC nampaknya bekerja dengan kuat demi untuk mendapatkan kemenangan pertama di Cameron Highlands selapas PRU-14.

      Kekuatan BN diperkemaskan lagi dengan jentera Pas yang menjalankan gerak kerja termasuk pemimpin-pemimpin hebat daripada parti itu termasuk Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

      Jika diimbas, langkah PH kelihatan sumbang ketika mula-mula masuk gelanggang apabila tindakan Ahli Dewan Negara PKR, Bob Monalan mengugut Tok Batin ketika hadir pada sesi dialog di Pos Betau, Jelai dekat Cameron Highlands sehingga mencetuskan amarah dan dendam kesumat dalam hati pengundi.

      Belum pun reda kemarahan Orang Asli, timbul pula isu pengagihan duit minyak kepada sukarelawan oleh seorang petugas kempen PH yang akhirnya menjadi modal untuk PH diserang bertalu-talu.

      Walaupapun jawapan yang diberikan sudah tentu perkara tersebut tidak boleh diterima banyak pihak kerana PH selama ini sering memperjuangkan prinsip ketelusan dan integriti.

      Suhu tanah tinggi yang sebelum ini sejuk menjadi semakin panas selepas satu lagi isu timbul membabitkan penggunaan kenderaan milik kerajaan walaupun pemimpin PH lantang tidak menyalahgunakan kuasa.

      Perkara itu dilakukan atas arahan Timbalan Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli, Tengku Zulpuri Shah Raja Puji yang menggunakan kenderaan pacuan empat roda milik Jabatan Perhutanan Negeri Perak (JPNP).

      Isu tersebut berlarutan sehingga mencetuskan kekocehan antara Tengku Zulpuri dengan jentera BN.

      Ekoran daripada itu, calon BN, Ramli Mohd Nor telah membuat laporan polis di Balai Polis Sungai Koyan mengenai kes dua lelaki memakai baju PH yang dikesan menggunakan kenderaan kerajaan untuk melakukan tugasan parti dalam kempen tersebut.

      Sebelum ini, tular di laman sosial sebuah kenderaan pacuan empat roda yang dinaiki kedua-dua lelaki tersebut mempunyai logo Jabatan Perhutanan Negeri Pahang yang disembunyikan di bawah bendera parti PH dan Jalur Gemilang.

      Berdasarkan semua insiden yang telah berlaku mula memperlihatkan bahawa amat sukar bagi PH untuk menang.

      Perkara itu diakui sendiri oleh Naib Presiden Dapigs, M. Kulasegaran yang telah turun padang dan berjumpa sendiri dengan para pengundi pada 21 Januari lalu selepas melihat ‘trend’ pengundi Orang Asli.

      Hari ini, Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad hadir untuk berkempen di Dataran Sungai Koyan. Dengan kehadiran pemimpin nombor satu negara itu, PH amat berharap agar dapatkan aura positif supaya kembali menyokong parti itu.

      Yang pasti, hari ini adalah penentu bagi memastikan siapa pemilik kerusi Parlimen Cameron Highlands dengan para pengundi dinasihatkan untuk hadir mengundi.

      Adakah kehadiran Tun akan mampu mendapat sambutan hangat seperti yang diterima oleh Mantan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dan memesongkan pengundi di Cameron Highlands ini?

      Yang pastinya..takde tanda2 yang meyakinkan bahawa kehadiran Tun Madey tersebut bakal membawa kemenangan yang diharapkan oleh calon DAPigs tu...atau pun, ia bakal menjadi pemangkin untuk kekalahannya nanti...setuju kan bhai????

      Delete

    2. Wahai pembaca sekelian,

      Ini lah bukti betapa tiada akhlak nya Najib Al Jibo yang bekas PM tapi menyarankan yang tak betul, malah rasuah kpd orang ramai. Suruh ambil wang dll dari parti lawan tapi undi BN.

      Dia pencuri, penyamun, pelanun wang rakyat RM2.6 biliun di 1MDB, sekarang menunjukkan watak keji nya lagi. Serupa binatang, Al Jibo tuh -

      Najib: Ambil saja hadiah PH, tapi undi BN
      News | Diterbitkan 25 Jan 2019, 8:00 malam |

      Dalam masa-masa kecemasan sebelum pilihan raya kecil (PRK) Cameron Highlands esok, bekas perdana menteri Najib Razak menitipkan pesanan buat para pengundi.

      Jika ada pengundi yang diugut oleh PH, senyum. Jika ditawarkan hadiah, ambil. Tetapi untuk mengundi PH, jangan sekali-kali.

      Pesan itu disampaikan Najib di Facebooknya kira-kira dua jam lalu, berikutan kononnya berlaku insiden ugutan dan penghinaan terhadap Orang Asli oleh PH.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  19. Mohon maaf banyak2 dari rakan2 semua kerana dah agak lama tak kongsikan ulasan terbaru dari FB DS Najib...ok lah..kita jangan buang masa lagi dan sama2 layan ulasannya tu..boleh kan semua????

    Najib: Uncle Lim gembira dapat jawatan Menteri Hal Ehwal Najib (MenHEN) tapi....

    Nampak sangat Uncle amat puas hati dan gembira dengan jawatan barunya.

    Buat kerja dengan baik-baik.

    Jangan hampakan amanat yang diberikan.

    Petang tadi juga, Kit Siang menyeru kepada rakyat untuk tidak undi Najib di Cameron Highlands supaya Malaysia boleh "diSelamatkan."

    2018 - Selamatkan Malaysia.
    2019 - pun Selamatkan Malaysia?

    Berapa kali Malaysia mesti "diSelamatkan"?

    Untuk makluman Kit Siang, saya bukan calon untuk PRK Cameron Highlands.

    Saya juga bukan Perdana Menteri, presiden BN ataupun presiden UMNO.

    Rakyat bukan undi di Cameron Highlands kerana Najib.

    Jika PH menang PRK, mereka masih kerajaan pusat. Kalau kalah pun, PH tetap kerajaan pusat.

    Jangan cuba nafikan hak demokrasi rakyat untuk menyuarakan perasaan tidak puas hati mereka tentang janji-janji kosong PH, kos sara hidup semakin meningkat, ekonomi semakin merosot, bantuan dimansuhkan dan sebagainya terhadap kerajaan pusat melalui peti undi.

    Rakyat mahu memberitahu PH mereka tidak suka ditipu berkali-kali ataupun diugut.

    Rakyat mahu PH tahu mereka tidak suka kerajaan PH kerap menaikkan harga barang seperti harga elektrik, tarif air, harga gas yang sudah dinaikkan mereka selepas menang PRU14.

    Rakyat juga marah kerana kerusi parlimen Cameron Highlands dirampas dari BN kerana didakwa memberi rasuah.

    Sedangkan PH ditangkap basah memberi duit kepada pengundi (yang dijenamakan semula sebagai "sukarelawan"), menyalahgunakan aset kerajaan.serta melanggar pelbagai undang-undang SPR.

    Rakyat marah pada U-Turn demi U-Turn dilakukan kerajaan PH.

    Rakyat tahu bahawa sistem dwi-parti penting untuk sebuah demokrasi yang subur.

    Rakyat tahu bahawa parti pembangkang yang kuat penting bagi memastikan hak rakyat sentiasa dijaga dan kerajaan PH tidak berterusan menjadi bongkak dan angkuh.

    Oleh : Najib Razak

    Betul jugak kata2 dari DS Najib tu..dia bukannya calon kat situ..tapi y6ang peliknya..apasal lah wajah Tun Madey ada terpampang kat hanner2 bersama2 calon DAPigs tu...dia bertanding ke kat PRK CH ni bhai?????

    ReplyDelete
    Replies

    1. Dah lama tak koingsikan apa Najib tulis - yang akhir tak beberapa jam yang lalu?

      Kau jilat lah Najib Al Jibo itu berterusan, tapi bila mulut kau dah penuh kekotoran, jangan sembur ke dalam blog Budin nih, bedebah.

      KOMEN2 KPD BERITA
      Peratus masuk dan keluar pelancong tidak seimbang - Aziz

      Yawausinfa Kola

      Hampir 5 juta org pelancong masuk X keluar.. indon, China, India..itu pun da yg sembang laju kononnya negara asal mereka maju dan kalau mereka X dtg ke sini , negara ini akan kekal mundur...kalau masih kekal di negara asal rasanya masih berak dlm semak samun lg geng2 ni sekarang

      Ad Si

      Tepat sekali

      Shamsul Zamdi Kassim
      25% × 23 000 000 = 5 750 000
      Fuyooooo...!

      Mohd Kamsani Kasim

      Betul ke tahun lpas sahaja dkat 5 juta pelancong tidak keluar dan tinggal dlm negara secara haram.. memang mengerikan..begitu rapuhnya thap keselamatn dlm negara kita..

      Semua nya Najib punya kerja ... nak sangat dengan orang China ... Najib penderhaka ..

      Delete
    2. Betul betul betul.
      Ini baru betul.....!!

      Delete
  20. Ok..ini ada pesanan last kopek dari DS Najib untuk pengundi2 di PRK CH hari ni...apa pesanannya yeer???

    Pesan jujur lagi ikhlas dari DS Najib: Jika ditawarkan hadiah, ambil, tetapi untuk mengundi PH, jangan sekali-kali.

    Ingat pesanan tu ye pengundi2 CH...kalau anda semua mengikut pesanannya tu...cerah masa depan kalian sekelian buat selama2nya bhai !!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Woi Mamat, dah teruk bebenor kamu nih - dah jilat, kau kopek pulak.

      Jangan kerja mengopek, nanti habis gigi kau hilang melopong, mulut kau kena sakit berpekong, kau mamposs di masuk dalam tong.

      Kau masih mengkempen walau pun masa nya tamat di pukul 12 malam tadi. Kau perlu di tangkap dan di masuk dalam tong juga.

      Delete
    2. Betul betul betul.
      Ini baru betul.....!!

      Delete
    3. TongGeng 01:56....

      Last kopek tapi tak kandang, buat aperrr.....??
      Ini tak betul sebab ianya pesanan dari seorang yg dah luput/obsolete, tak releven, menanti masa untuk dihumbañ ke penjara dek jenayah merompak & pecah amanah terbesar dalam sejarah.

      Delete

  21. Ramalan tewas oleh Merdeka Centre? Mengarut. Lihat ramalan depa PH kalah di Pru14 -

    GE14: Swing in Malay voters not enough for PH to take over
    Berita Azlan Zainal - March 27, 2018 0
    KUALA LUMPUR: A research centre has found the dissatisfaction among PAS and Umno voters is growing but it is not enough for Pakatan Harapan to take over Putrajaya in the 14th...

    http://ilhamcentre.com/swing-malay/

    ReplyDelete
    Replies

    1. Silap tulis - yang di kata haprak di atas itu ia lah Ilham Centre.

      Ilham Centre ini lebih teruk dari Rafizi Invoke
      apekenamenye. Sekurang kurang nya Pizi orang politik, banyak tahun pengalaman dalam politik, itu pun ramalan nya ada yang tak betul.

      Website Ilham Centre tidak menyebut pun anggota pertubuhan nya, mahu pun siapa admin website nya. Apa tah lagi, takda cv atau latar belakang penulis2 nya, siapa "tukang2 ramal" nya.

      "Siapa Kami" website itu hanya menyebut "data be broken down, analyzed for it to have value” – Clive Humby. Siapa Clive Humby pun tidak di sebut nya. Penulis nya pemalas.

      Apa "data" yang digunakan bagi ramalan PH kalah itu tak disebut juga. "data" = facts and statistics collected together for reference or analysis - definisi Kamus. Fakta pun tak di keluarkan nya di ramalan itu - hanya "pendapat2" (opinions) depa. Tarak statistik yang teratur dan 1-2 angka yang disebut tarak punca pun, tak tahu sahih ke tidak nya.

      Bahasa di website nya pun lintang pukang - "menyebabkan kesukaran dan kegagalan organisasi untuk dalam melaksanakan keputusan tersebut." Apa dia "untuk dalam" kepala hotak depa tuh?

      Jadi, siapa mahu percaya "rmalan" Ilham Centre ini? Hanya depa sendiri dan penyokong2 Umno/Bn. Yang syiok sendiri. Mengarut.

      Delete
    2. MengGoogle sana sini keluar maklumat -

      Hisommudin Bakar sebagai CEO Ilham Centre - "CEO" ntahapekbende.

      Lain2 maklumat yang keluar hanya lah

      Hisommudin Bakar
      Chief Executive Officer at ILHAM Centre
      Kuala Lumpur, Kuala Lumpur, Malaysia. Penyelidikan

      Latar belakang nya yang keluar adalah seperti berikut:

      Bekerja di Self-Employed
      Self-Employed

      Belajar di Sekolah Izzuddin Shah, Ipoh '98
      Menetap di Shah Alam, Malaysia

      Jadi, mana lah boleh percaya "ramalan" Ilham Centre tuh.

      Delete
    3. Aiiik...Biar lah kalau ada sesapa yang nak caya ramalannya tu..yang ko susah hati sangat apasal pulak haah...ada jontik tolor kau ke????

      Delete
    4. Maklumat penulis Azlan Zainal pula:

      Tentang Azlan Zainal
      PEKERJAAN
      ILHAM Centre

      BANDAR & KEDIAMAN SEMASA
      Kuala Lumpur, Malaysia
      Bandar Semasa
      Seremban (City)
      Kampung halaman

      (TIDAK DI TULIS PELAJARAN DAN KELULUSAN NYA PUN.)

      MENGENAI AZLAN

      MEROBAH MASSA
      Revolusi itu bukan seperti epal yang gugur setelah ia ranum. Kamulah yang harus membuat ia gugur! Perubahan tidak akan berlaku jika ia tidak digerakkan...

      KOMEN:

      Alamak, nak keluarkan kata2 bijak pun, tak sesuai - bodoh nya dia tak tahu bahawa tiada siapa yang biarkan buah epal gugur, mesti di petik. Dia makan epal yang gurgur sendiri, yang busuk, gamaK nya.

      Cari lah tauladan lain, awak tu nak keluarkan "ilham" konon nya.

      Cakap pasal "revolusi" entakapakebendenye. Tak tau ler jika dia tahu bahawa jika di maksudkan nya revolusi menjatuhkan gomen cara berontak, dia boleh di tangkap dan diheret ke mahkamah.

      Jadi, macam mana nak percaya apa yang di "ramal nya" PH kalah tuh?

      Delete
    5. GENG NAJIB,

      Sebab kau jontik batang aku, sekang dia menuju ke lobang bntt kamu.

      Eh, menggeliat kamu yer? Sodap?

      Delete

    6. Hah, itu ajer cara nak ngajor binatang yang pakai nama Geng Najib nih.

      Kena selalu buat gitu kpd dia.

      Delete
    7. Ini aku bawakan penuh dapatan dari kajian ilham centre tu...

      Badan kaji selidik Ilham Centre meramalkan BN akan meraih kemenangan dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Cameron Highlands yang akan berlangsung kurang 24 jam dari sekarang.

      Menurut Pengarah Eksekutifnya Azlan Zainal, tinjauan yang dilakukan pada 22 hingga 24 Jan menggariskan beberapa faktor yang bakal mendorong kemenangan itu, antaranya aura bekas perdana menteri Najib Razak yang membuat kemunculan semula membantu kempen PRK kali ini.

      “Selaku mantan perdana menteri dan anak jati Pahang, ternyata aura Najib Razak masih dirasai oleh penduduk setempat dan kes-kes pendakwaannya di mahkamah tidak memberi kesan negatif di lokaliti ini.

      “Namun BN juga berhadapan risiko dengan penglibatan Najib dalam kempen ini. Sebagaimana kajian pra dan pasca Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 lepas mendapati Najib adalah faktor rakyat menolak BN.

      “Penglibatan beliau kali ini mencetus kembali kebencian dan penolakan pengundi kelas pertengahan terhadap BN. Ini boleh jadi senjata makan tuan (‘backfire’) yang tidak disedari oleh BN sekali lagi, khususnya daripada pengundi senyap (‘silent voters’). Namun jumlah ini adalah kecil dan tidak memberi impak,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Najib berdepan 38 pertuduhan berkaitan dengan 1MDB, termasuk dakwaan pengubahan wang haram, penyalahgunaan kuasa dan juga pecah amanah jenayah- tetapi tetap turun bagi membantu kempen membantu BN di Cameron Highlands.

      PAS bantu kemenangan

      Selain itu, kata Azlan, usaha PAS menggerakkan kempen secara agresif juga dilihat bakal menyumbang kepada kemenangan BN.

      “Ini dapat dilihat apabila Presiden PAS, Abdul Hadi Awang sendiri telah turut sama berkempen untuk menarik sokongan pengundi PAS kepada BN.

      “Ini juga terbukti apabila setiap pemimpin kanan PAS di peringkat nasional, negeri mahupun tempatan turun untuk berkempen dan menyakinkan penyokong-penyokong PAS untuk mengundi calon BN,” tambahnya lagi.

      Mengulas lanjut, Azlan berkata, undi PAS terpecah tiga- yang akan mengundi BN, yang memilih calon bebas Melayu, dan yang protes tidak keluar mengundi.

      Jelasnya, penyokong PAS terutama di negeri pantai timur lebih mengutamakan arahan pimpinan berbanding memikirkan pendapat peribadi.

      Kerisauan Melayu-Islam

      Selain itu, menurut Azlan, beberapa faktor lain yang akan mempengaruhi keputusan PRK esok ialah kerisauan orang Melayu-Islam terhadap kedudukan hak mereka dan agama Islam, selain isu setempat seperti kejatuhan merudum harga komoditi sawit sejak PH memerintah.

      “Ramli Mohd Nor, calon BN kelihatannya mendapat tempat di sisi orang Melayu di Dewan Undangan Negeri (DUN) Jelai manakala calon PH, M Manogaran pula mempunyai tapak sokongan orang bukan Melayu di DUN Tanah Rata, meninggalkan dua calon bebas lain,” katanya.

      Bagaimanapun, Azlan mengakui kehadiran Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad hari ini dijangka dapat menambah momentum kepada kempen PH, khususnya kepada pengundi veteran Umno.

      Tinjauan Ilham Centre dilakukan secara tatap muka terhadap 402 responden di P078 Cameron Highlands meliputi semua segmentasi kaum, jantina dan umur pengundi serta lokaliti.

      Kaedah tinjauan yang diguna pakai ialah persampelan rawak berstrata, dengan ralat kajian pada 2.03 peratus.

      Delete
    8. Macam betul-betul, tapi tak betul....!!
      He he he

      Delete

    9. KOMEN2 KPD BERITA
      Najib: Ambil saja hadiah PH, tapi undi BN - bukti betapa tiada akhlak nya Najib Al Jibo yang bekas PM tapi menyarankan rasuah kpd orang ramai. Suruh ambil wang dll dari parti lawan tapi undi BN -

      Rias Ahmadi

      Najib punya perangai lg buruk. Siap bawa beras berlori2. Dahtu dia naik motosikal. Penipu bukan main laig. Mcm duit RM2.6 biliun dia kata dia tak curi. Bedebah

      Alang Iboi

      Bossku....... jgn la guna Ungkapan yg dh LAPOK tu, carilh kata2 baru...... baru lh TROLL

      Depolo Andey

      makhluk di sekeliling najib kepala bapak ni lom sedar ke siapa najib ni,

      MV Chandran

      Ambil saja hadiah BN, tapi undi PH.

      Hood Noh

      Ludah ke langit....tpi kahak ijau kna muka kaw balik najib

      Mohd Salleh

      Benamkan BN ngok

      Delete

  22. Firman Allah SWT:
    'Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.'
    (Al-Maaidah :8)



    “Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.”
    (Surah al-Hujurat, ayat 6)

    Semoga menjadi iktibar kepada kita semua dalam melayari kehidupan yang sementara di dunia yang fana ini!!!!! Aminnn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bedebah si GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB - DIA KOLEK DUIT DARI BERATUS RIBU PELANCONG CHINA YANG TAK KELUAR DARI NEGARA INI SEJAK ZAMAN NAJIB AL JIBO, MENAWARKAN BNTT NYA DENGAN MENGATA DIA RAPAT DENGAN NAJIB YANG SELALU DI JILAT NYA -

      Peratus masuk dan keluar pelancong tidak seimbang - Aziz

      Antara 20 dan 30 peratus daripada kira-kira 23 juta pelancong yang memasuki Malaysia pada tahun lepas didapati tidak meninggalkan negara ini.

      Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Mohd Aziz Jamman ketika mendedahkan perkara itu hari ini berkata mereka yang masuk menggunakan pas lawatan sosial itu dipercayai berada atau menetap di sini walaupun tempoh lawatan telah berakhir.

      Beliau berkata kementerian memandang serius isu tersebut dan tidak mahu pelancong asing menggunakan peluang lawatan sosial untuk terus menetap di negara ini pada masa depan.

      “Seperti negara lain, kerajaan juga menggunakan Notis Tolak Kemasukan (NTL) di bawah Seksyen 8 Akta Imigresen 1959/63 di semua pintu masuk ke negara ini sebagai antara kaedah mengatasi isu tersebut.

      “Ini proses biasa digunakan di mana-mana negara, dan kita akan terus memperkasakan pelaksanaannya agar ketidakseimbangan antara jumlah yang masuk dan keluar tidak terus berlaku,” katanya.

      Beliau berkata demikian pada sidang media selepas melawat kaunter Jabatan Imigresen dan bilik menunggu sementara mereka yang dikenakan NTL di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini, yang turut disertai Ketua Pengarah Imigresen Datuk Khairul Dzaimee Daud.

      Mengenai NTL, Mohd Aziz berkata seramai 85,946 warga asing dikenakan notis itu tahun lepas atas pelbagai faktor, antaranya tidak mempunyai tiket pulang, tidak mempunyai hotel penginapan serta tidak mempunyai wang perbelanjaan mencukupi untuk menampung perbelanjaan sepanjang berada di negara ini.

      Selain faktor keselamatan, perkara tersebut merupakan kriteria yang perlu ditunjukkan pelancong asing bagi mengelak mereka dikategorikan sebagai NTL, katanya.

      Mohd Aziz berkata warga Indonesia merupakan jumlah teramai pelancong yang dikenakan NTL dengan 43,870 orang, diikuti China dan India dengan masing-masing 12,853 dan 8,119 orang.

      Dalam perkembangan lain, Mohd Aziz berkata kementerian itu kini dalam proses perolehan peralatan dan kelengkapan tertentu bagi mengatasi isu kesesakan yang berlaku di Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ), Bangunan Sultan Iskandar (BSI) di Johor.

      Beliau berkata perolehan melibatkan peruntukan RM10 juta disediakan kerajaan itu antara lain untuk mempertingkatkan kualiti pagar automatik yang digunakan selain penyelenggaraan sistem kawalan sempadan automatik bagi penunggang motosikal atau M-Bike.


      Beliau berkata penggunaan peralatan lebih canggih dan terkini diyakini mampu mengatasi isu kesesakan lalu lintas di CIQ yang secara harian menampung 200,000 kenderaan termasuk 40,000 motosikal.

      Kerja-kerja penambah baikan itu dijangka siap selewat-lewatnya lima bulan, katanya.

      -- Bernama

      Delete
  23. Kali ini PAS betul 2 akan jadi KING MAKER.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...