Monday 28 January 2019

LIMA ASAS BAGAIMANA PH BOLEH TERUS KEKAL BERKUASA


Susulan kekalahan PH di Cameron Highlands baru-baru ini yang jelas menggambarkan rakyat mula tidak berapa gembira terhadap kerajaan sedia ada, banyak pihak bersuara agar tindakan segera diambil untuk menanganinya.


Dalam sekian banyak suara dan kritikan yang kedengaran itu, yang paling menonjol disuarakan ialah agar kerajaan segera menunaikan janji-janji manifesto dalam PRU14 yang lalu.


Termasuk yang bersuara ini ialah Anwar Ibrahim, pemimpin yang bakal menjadi Perdana Menteri menggantikan Tun Mahathir Mohamad dengan berkata, “Pakatan Harapan perlu berusaha lebih gigih memenuhi janji manifesto PRU14, peka terhadap kegelisahan rakyat berkaitan ekonomi dan kos sara hidup”.


Dr. Rais Yatim, Pengerusi Majlis Pimpinan Bersatu Negeri Sembilan pula menggariskan empat cara untuk PH menang PRK Semenyih pada 2 Mac depan - tutup tol, turunkan harga minyak, tunaikan janji kepada peneroka Felda dan adakan stok penimbal untuk beras, tepung, minyak masak dan susu bagi kanak-kanak.


Rata-rata  nampaknya senada bahawa punca kemerosotan sokongan kepada PH ialah kerana banyak janji gagal ditunaikan, malah sesetengah pemimpinnya memberi alasan yang seolah-olah sengaja diada-adakan.


Lebih buruk dan memalukan ialah apabila Tun Mahathir sendiri selaku Perdana Menteri dengan tanpa rasa berdosa boleh berkata, buku Harapan yang mengandungi janji-janji itu bukanlah kitab suci yang wajib ditunaikan serta dirangka dengan kepercayaan PH tidak akan menang pilihanraya.


Ehhh....dulu sebelum pilihanraya kenapa tidak berani bercakap begitu?


Kini, dengan kekalahan PH di Cameron Highlands, malah tidak mustahil akan kalah juga di Semenyih, tuntutan terhadap perlaksanaan janji-janji itu semakin kuat bergema di mana-mana.


Realitinya, janji adalah wajib ditunaikan dan dalam Islam sendiri menyebut mereka yang memungkiri janji adalah munafik hukumnya.


Selain bersetuju dengan Dr. Rais agar janji berkaitan tol, harga minyak, hutang Felda segera dilaksanakan dan diwujudkan stok penimbal bagi bagi mengawal barang keperluan rakyat, sebenarnya terdapat beberapa lagi perkara yang boleh dilaksanakan oleh kerajaan, bukan saja untuk menang di Semenyih, tapi juga untuk memastikan PH terus kekal berkuasa.


Berkaitan penghapusan tol, kerajaan tiada alasan lagi untuk menangguh-nangguhkanya kerana itu disebut dengan jelas dalam manifesto dan oleh kebanyakan pemimpin PH ketika berkempen dahulu, malah ia juga mendorong rakyat untuk berubah kerana dengan tiada tol, banyak kos kehidupan akan berkurang dengan sendirinya.


Lim Guan Eng misalnya dengan jelas menyalahkan berterusannya kutipan tol yang membebankan rakyat adalah disebabkan kerajaan BN yang menyambung kontrak konsesi, sambil berkata jika PH berkuasa mereka akan segera membatalkannya.


Bukankah sekarang kuasa sudah dalam genggaman, mahu tunggu apa lagi?


Tentang hutang Felda yang dijanji mahu dihapuskan, ia juga terkandung dalam janji 100 hari PH, malangnya setelah hampir sembilan bulan berkuasa, masih juga tiada apa-apa bayangnya lagi.


Dalam konteks Felda, harus diingat daripada 54 kawasan Parlimen yang ada tanah rancangan Felda, 19 daripadanya dapat ditawan oleh PH pada PRU14 lalu adalah berikutan janji menghapuskan hutang yang dihamburkan itu.


Tun Mahathir dalam hal ini patut malu kerana gagal menunaikan janji itu sehingga sekarang kerana berbanding Bersatu yang hanya menang 13 kerusi Parlimen dalam PRU14 lalu, peneroka Felda  sebaliknya telah menyumbang 19 kerusi Parlimen kepada PH.


Selain memansukan kutipan tol dan menghapuskan hutang peneroka, satu lagi janji manifesto yang mesti ditunaikan segera oleh PH ialah berkaitan PTPTN yang mana telah dijanjikan hutang hanya perlu dibayar jika pendapatan peminjam melebihi RM4000 sebulan.


Mesti disedari bahawa anak-anak muda mengundi PH untuk menumbangkan BN ialah kerana adanya atau terpengaruh dengan janji tersebut.


Tanpa janji itu, tidak mungkin anak-anak muda berduyun-duyun mengundi PH dan untuk mengekalkan sokongan mereka, tiada pilihan dan tanpa banyak alasan lagi bahawa janji itu mesti dilaksanakan segera.


Faktor seterusnya ialah Tun Mahathir mesti juga mengawal dan menasihati menteri-menteri daripada bercakap merapu atau mengeluarkan kenyataan yang boleh menyakiti hati rakyat.


Antara perkara yang menyebabkan rakyat sakit hati sekarang ialah adanya menteri yang mengumumkan kemungkinan kenaikan tarif api dan air, terlalu bertegas terhadap perokok sehingga tidak cukup dengan jarak 3 meter yang dikuatkuasakan, kini mahu diletakkan pula pengsan asap di tandas-tandas.


Hey...kenapa suka sangat bercakap isu yang membuli rakyat, tetapi tidak bertegas dengan janji manifesto?


Rakyat bagaimanapun mungkin tidak sakit hati sangat jika cakap-cakap begitu diluahkan setelah sebahagian besar janji pilihanraya sudah pun ditunaikan.


Ini tidak, janji tidak juga ditunaikan tapi lebih sibuk nak naikkan itu dan ini dan menguatkuasakan larangan yang bukan-bukan terhadap rakyat.


Satu lagi perkara yang menimbulkan rasa tidak senang rakyat terhadap PH dan kepimpinan Tun Mahathir, khususnya generasi muda ialah wujudnya kembali pengaruh serta peranan Tun Daim Zainuddin dalam pentadbiran kerajaan.


Tun Daim dikatakan masih berperanan penting, bukan saja kerana hubungan peribadi beliau dengan Perdana Menteri dan kedudukannya sebagai Pengerusi Majlis Penasihat kepada kerajaan yang dipimpin oleh Tun Mahathir (anggota majlis penasihat ini hanya tinggal Tun Daim seorang saja lagi), tetapi juga berikutan Penasihat Khas Ekonomi Perdana Menteri sendiri iaitu Dr. Mohamad Khalid adalah adik iparnya juga.


Sebelumnya Dr. Mohamad Khalid adalah Ketua Sekretariat Majlis Penasihat Kerajaan yang dipengerusikan oleh Tun Daim.


Diperkatakan juga beberapa pengerusi GLC seperti Felda, Tabung Haji dan Amanah Raya adalah turut terdiri daripada mereka yang digelar “budak-budak Daim” belaka.


Terdapat juga rungutan daripada dalam Bersatu sendiri yang mendakwa nama mereka dipotong daripada menerajui beberapa agensi kerajaan kerana tidak dipersetujui oleh Tun Daim, meskipun sudah dipilih oleh menteri yang berkaitan.


Dengan kata mudah, jika PH dan Tun Mahathir dapat melakukan 5 perkara ini - memansuhkan tol, menghapuskan hutang peneroka Felda, menetapkan hutang PTPTN hanya wajib dibayar jika peminjam bergaji RM4000 sebagaimana yang dijanjikan dalam Buku Harapan, ditambah dengan menteri-menteri tidak lagi mengeluarkan kenyataan yang menyakiti hati rakyat dan membebaskan kerajaan daripada pengaruh Tun Daim - bukan saja Semenyih mudah dimenangi, bahkan BN pun takkan mampu untuk bangkit kembali.


Apa pilihan PH sekarang?


Mahu menunaikan janji yang pernah diikrarkan serta segera memperbaiki diri atau mungkin kalah di Semenyih dan seterusnya berisiko jadi pembangkang semula dalam pilihanraya yang akan datang nanti? (ShahbudinHusin 28/01/2019)

110 comments:

  1. Madey yg kencingkan janji2 pru PH....buang madey kalo PH nak kekal berkuasa...

    Madey putarbelit kununnye janji manipesto bukan kitab suci...madey nak buat projek kete baru...proton pon bungkus...buat kete baru kroni madey yg untong....anak madey boleh tumpang tui...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Paling afdal, menteri kesihatan tak berguna sekor tu perlulah dilucutkan jawatan! Rakyat muak tengok telatah diktator dia tu. Bulu kening dia yang macam bulu kening Salman Rushidie lagi la Gwa meluat! Tuuih! Dia nak tunjuk idea dia tapi macam sial! Dia dah ceroboh dan diskriminasi hak individu. Sepatutnya dia kena suruh kedai makan sediakan ruang untuk bukan perokok. Di tekan perokok tapi kerajaan jual jugak rokok. Dia hipokrit macam parti asal tempat dia berkubang! Dia jenis tak berguna! Gwa tak akan undi dia,Tuuuuuih! Kah kah kah.

      Delete
    2. Entah apa yg menteri² meeting pun kita x tau. Semua mcm serba x kena. Kejap cirit, kejap sembelit.

      Setiap hari, ada² ja menteri merapu dan buat hal. Adakah gaji menteri masih tak cukup lagi????

      Delete
    3. Pasal larangan merokok aku tak kisah dan tak marah. Nak hisap aku bole pi jauh2. Yg sku bengang, harga rokok melampau2. Cekik sarah giler. Ini semua Najib punya pasal. Semua brg kasi naik. Skrg aku pun nak harkkk tuihhhh jugak.

      Delete
    4. Woi Zulkipli Amat, lu boleh blah! Lu boleh jalan. Lu boleh terjun lombong! Lu boleh gantung diri. Gwa boleh gelak sambil tepuk tangan! Gwa salah seorang yang dah mula meluat kat menteri PH kerana gelagat lu. Puuuih! Kah kah kah.

      Delete
    5. Suruhlah Guan eng turunkan harga rokok. Kuasa dah ada, Najib naikkan harga masa dia berkuasa, giliran PH berkuasa, turunkan harga pulak.
      Apalah yg bodoo sgt bahlol kentut ni. Kalau bodoo diam sudahlah baru orang tak tau kau ni bodoo.

      Delete
    6. Najib bila ko nak mampouih? Merapu macam orang tak cukuo akal la ko sial. Kalau tidak kerana penyelewengan pentadbiran zaman engkau dan kalau bukan kerana kau menyamun harta negara maka boleh la pentadbiran baru fokus kepada kebajikan rakyat dan negara tanpa perlu membuang masa membaiki kerosakan angkara pentadbiran ko dulu tu. Engkau ingat rakyat lupa ke hah bedebah? Kau tak payah nak main wayang ngan buat bodoh! Kalau kau berdebat ngan Gwa pun kompom lu makan pasir! Kah kah kah.

      Delete
    7. Pegumuman, pegumuman, Gwa bukan perokok tapi Gwa pen curut! Kata setengah orang, curtu. Curup pun dia jugak. Tapi dia adik beradik macam rokok jugak pasal asap boleh kuar ikut hidung. Kelas gitu. Cohiba from Cuba legend gitu. Kah kah kah. Suman Tempe mana? Pecacai tak sedar diri..(provok). Kah kah kah.

      Delete
    8. Syabas Budin kerana bongkarkan penyelewengan Tun. Tun dari dulu banyak jahanamkan negara dan naikkan kroni. Harap ikhlas bongkarkan penyelewengan tak kira dari pihak mana.
      Abang Din, taksub Tun tiada guna dunia akhirat. Jadilah manusia yg berpandu kebenaran. Jangan jadi mangsa tipuan Syaitan...

      Delete
    9. Kepala bapak yang mengata putar belit manifesto. Najib dll di BN pun banyak manifesto yang tidak di tunaikan.

      Terutama janji "Bersih, Cekap dan Amanah". Kepala Bapak Najib mencuri wang rakyat RM2.6 biliun di 1MDB dan mengagihkan sebahagian dari nya kpd ketua2 bahagian Umno, menggalakkan rasuah di negara ini.

      Delete

    10. Abang Din = Anonymous = GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      Di 2217 dia went personal di atas Menteri Kesihatan konon nya Bulu kening dia yang macam bulu kening Salman Rushidie. Itu lah beruk yang sudak tidak ada modal. Tapi itu juga membenarkan kita going personal ke atas dia dan Najib yang sentiasa di jilat nya.

      Tapi yang lebih sedap lagi ia lah personal Mak Badak. Nanti lah, pembaca akan di hiburkan dengan botox dan tajamkan hidung Mak Badak. Sumbu nya jadi tajam, Beb.

      Delete
    11. 5.47 ko masih hidup dlm alam khayalan...zaman najib sudah berakhir...najib sudah di humban...

      Sekarang zaman madey...kalo madey kencingkan janji manipesto madey jugak mesti di humban...

      Madey sudah jadi bodooh....tak mampu pulihkan ekonomi negara...gagal sejahterakan rakyat...

      Delete
    12. Kejora 21:36....

      Walaupun engkau menyamar dgn pelbagai nama, namun "LUBANG BATANG HIDUNG KAMU TETAP MENJADI PUJAAN HATIKU"....!!

      Ek elehh....Umno baru bertelor sebiji, Kejora Stor Kunyit dah macam nak rak riuh sekampung, terloncat-loncat bagai beruk terkena belacan.

      INGAT.....siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
    13. PH menerima kekalahan prk CH tanpa rungutan. Tahniah UBN.....!!

      Keputusan ini telah saya jangkakan bila Umno dgn bijak meletak calon seorang anak pribumi tempatan Islam, pesara pegawai polis berpendikan tinggi dgn rekod peribadi bersih.

      Semoga PH ambil iktibar dari kekalahan ini.....
      'get the right candidate suitable for the respective constituency'.

      Meletak calon India beragama Hindu bertanding dgn calon Pribumi beragama Islam di kawasan majoriti pribumi & orang Islam memang tak pragmatik - insensible and unrealistic....!!

      Delete
    14. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = ICERD = LGBT = UEC = PBT ELECTION = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam TULEN = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    15. PH = PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = TUMMY TOM CAT BUAT HAL LAGI NAK JUGA BAGI CALON PAS LAYAK JADI MP PD WALAU TIADA FREE PARDON = MuJAHAT BUAT HAL LAGI NAK TAMBAH BIAKKAN LAGI ANAK LUAR NIKAH DAH ANGKA SEKARANG RATUSAN RIBU = DULU KITA ORANG KUTUK JUGA POK JIB TAPI SEKARANG KESIANLAH PULAK BUKAN APA PH NI AMAT TERUK SANGATLAH = PLURALISME & LIBERALISME LIL ALAMIN = LEPAS SATU-SATU KELUAR BENDA TAK ELOK DARI PH KALAU DIBIARKAN MACAM-MACAM BALA BENCANA TUHAN AKAN MENIMPA BALA EKONOMI BALA HURA HARA MASYARAKAT BALA BENCANA ALAM = MP UMNO LEPAS SORANG-SORANG KENA TAHAN LEPAS NI BUNGKUSLAH UMNO TAKTIK YANG TELAH DIJANGKA JIKA MAHA ZALIM PERINTAH = PATUT LA GAMUDA KENA TAMATKAN KONTRAK RUPANYA MAJORITI PEKERJA BUMIPUTRA = FIRAUN MODEN GUNA TEKTIK PENJAJAH PRIBUMI MALAS = KEPADA PENGUNDI PH PRU-14 YANG MENYESAL UNDI PH JANGANLAH MENYESAL DAN BERPUTUS ASA KEMBALILAH KEPADA KEBENARAN SEPERTI YANG DIKEHENDAKI OLEH ALQURAN & SUNNAH BAIKI DIRI DAN UNDILAH PIHAK KETIGA IAITU PAS AND THE GENG SUPAYA DAPAT MEMBERI WAJAH BARU KEPADA MALAYSIA = KAMI TELAH YAKIN SEJAK SEBELUM PRU-14 LAGI AKAN BERLAKU PERKARA MALANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA KERANA MEMILIH PH AKAN TETAPI KERANA TERLALU TAKSUB MEMBUANG JIBENG MEREKA TELAH TERLANJUR = GS BAIK TAPI DIANGGAP JAHAT = PH JAHAT TAPI DIANGGAP BAIK = SEGALA JANGKAAN TENTANG PH ADALAH TEPAT KERANA KAMI TELAH MENGENALI FIGURE SEPETI MAT DIR, ANU WAR-WAR, MuJAHAT, TOKONG DLL = NEGARA SEMAKIN HARI SEMAKIN TERUK DI BAWAH PH = PAKAR BISNES BUAT HARTA PAKAR HANCING JUAL HARTA = ERA BN MAHKAMAH DOK BELAH BN ERA PH MAHKAMAH DOK BELAH PH SPRM PUN SAMA = NASIB LA KAU JIBENG MASA KAU PEGANG KUASA TAK BALUN HABIS-HABIS MAT DIR. BILA DIA PEGANG KUASA DI HENTAM KAU HABIS-HABIS. TAK PE LA JIB NANTI KAU DAPAT KUASA BALIK KAU BELASAHLAH DIORANG HABIS-HABIS = DEMOKRASI PH PELIWAT BANDUAN PUN BOLEH NAIK JADI MP DAH TU SILAP-SILAP JADI PM PUNYALAH BANGANG BAHALOL = JOM TONG DRAM HANYA ULAS EKONOMI ERA BN-JIB SAHAJA TAK ADIL BETUL. DAH DAPAT DEDAK TAK. MANA DIA BN-MAT DIR LAGI TERUK TAK ADA APA-APA KOMEN PUN = MuJAHAT TAK RISAU DICOP LIBERAL. LAMA-LAMA BOLEH JADI MURTAD TAK TAKUT KE MASUK NERAKA JAHANAM = SITI MASIN DAH TAHU SEKARANG PH TERUK JUGAK BILA DAPAT KUASA = MAT DIR MINTA NASIHAT SI YAHUDI NAK KENAKAN CUKAI BARU SAMPAI ORANG MATIPUN KENA BAYAR = TUMMY TOM CAT KURANG PENGALAMAN TAKUT JADI KETUA PENDAKWA IMDB TIDAK SEPERTI AG-AG SEBELUMNYA = SST 10% TAPI HARGA BARANG NAIK 40% = PH & BN PENGKHIANAT RAKYAT TIDAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT PARTI = BN ROSAK KERANA SEKULARIS, NATIONALIS DAN KAPITALIS = PH TAMBAH PARAH LAGI KERANA DI TAMBAH LIBERALIS, PLURALIS DAN MALAYSIAN MALAYSIA = MPS UMNO FOR SALE. RM20M AUCTION PRICE = ADAKAH ANU WAR-WAR SEORANG PELIWAT. JIKA BUKAN MAHA ZALIMLAH PELIWAT SEBENAR. SEORANG MESTI JADI PELIWAT SEBENAR = ELOKLAH TOK DIR LETAK JAWATAN. DAH DEKAT DENGAN PINTU KUBUR SELANGKAH JE LAGI. DULU DAH PEGANG 6 PENGGAL. JIBENG PUN DAH JATUH. APA NAK TUNGGU LAGI. NANTI TAK PASAL-PASAL ORANG KATA TAK HABIS-HABIS KENCING = BIARLAH PULAK LEPAS NI PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA PULA KENA HENTAM = MAT SYABU BUKA AIB ATM DAH TU MAT SABUN PULA PULAK KATA JANGAN BUKA AIB

      Delete
    16. PH = BN & PH KERJA PECAHKAN REKOD BURUK DUNIA. BN PECAHKAN REKOD DENGAN MEMBERIKAN KEWARGANEGARAAN PERCUMA KEPADA SEMUA WARGA NEGARA ASING MENYEBABKAN MEREKA MENGUASAI EKONOMI NEGARA KERANA TIDAK HIRAU HALAL DAN HARAM. PH PECAH REKOD DENGAN MEMBERI ORANG TUA BANGKA JADI PM DAN WAITING PM. SELEPAS EKONOMI TERLEPAS DARI TANGAN MELAYU BERI PULA KUASA POLITIK KEPADA BANGSA ASING = BANGSA ASING BUKAN NAK BERSYUKUR DAN BERTERIMA KASIH. MEREKA HIDUP SENANG DAN MEWAH DI BUMI MELAYU SEHINGGA BANGSA MELAYU SENDIRI MEREMPAT. BANGSA ASING TIDAK AKAN MENIKMATI APA YANG MEREKA DAPAT PADA HARI INI JIKA MEREKA HIDUP DI TANAH BESAR CHINA DAN INDIA = KINI BANGSA ASING HENDAK RAMPAS SEGALANYA DARI TANGAN MELAYU DENGAN BANTUAN MELAYU BANGSAT DAN PEMBELOT = CROOKED PM BANGKITKAN LAGI PASAL SUBSIDI, SAJA NAK KENCING RAKYAT MALAYSIA, TAK PAYAHLAH ZAMAN SEKARANG SATU DUNIA DAH TAHU. KRONI SAMPAI HABIS KAUT SAMPAI HARTA NEGARA TINGGAL KUAH JEE. NAK BAGI KEPADA RAKYATPUN BERKIRA. YANG JADI BILLIONAIRE TU YANG DAPAT SUBSIDI LAH TU KALAU TIDAK MANA BOLEH JADI KAYA RAYA MACAM TU, BAGI LESEN, PERMIT, TANAH, MONOPOLI SATU-SATU BISNES, DAH TU KATA MELAYU MALAS, SEBENAR MAHA KENCING NI NAK BUAT PROJEK LAIN BUANG DUIT, JAMBATAN BENGKOK LAH, 3RD NATIONAL CAR LAH, SAJALAH NAK HAPPY GO LUCKY GUNA DUIT RAKYAT, NANTI DIA YANG DAPAT NAMA, PAYAH BETUL MELAYU JADI YAHUDI NIE, MENJAJAH BANGSA SENDIRI = P. PANDIR TAK SEDAR DAH TUA NAK MAMPUS SIBUK JADI BARUA DAP NAK BUANG MELAYU&ISLAM&RAJA. TAK TAKUT MUNGKAR NAKIR TUNGGU NAK BELASAH DALAM KUBUR = NAK TAHU MACAM MANA BODOH PH, TENGOKLAH PERANGAI SIGARAGA BUDAK MENTAH BERHINGUS CAKAP MEREPEK-REPEK TAK SEDAR JADI KALDAI DAP = SIAPA TUAN? SIAPA KULI? BANGSA MANA KUASAI EKONOMI DAN POLITIK NEGARA? BANGSA MANA BERSUSAH-PAYAH MENJAGA PERBATASAN DAN PERAIRAN NEGARA?BANGSA MANA MENGAWAL KEAMANAN BANDAR DAN KAMPUNG? KUIL, TOKONG BERSERAKAN MERATA TEMPAT, APA LAGI YANG BANGSA ASING MAHU? BANGSA MANA PALING RAMAI MISKIN? NEGERI MAJORITI BANGSA MANA YANG PALING TERABAI?= KAMI SOKONG NAJIB JATUH TAPI KAMI MENENTANG SEKERAS-KERASNYA USAHA JEJASKAN BANGSA DAN AGAMA KAMI DAN TANAH TUMPAH DARAH KAMI = KEADAAN TERDESAK BEGINI MEMAKSA PAS DAN UMNO MEMBULATKAN GAGASAN POLITIK SATU LAWAN SATU DI PRU=15 = TOK PAU TAK PAYAH BERLAGAK ALIM LEBAI DAH TENTU LOMPAT PARTI HUKUMNYA HARAM, MAHA DAYUS PLAK SYIK TAPIS DAH TU BOLOS = KEMENTERIAN BARU HAL EHWAL LGBT DI BAWAH MENTERI DATO` SERI MuJAHAT = MP2 UMNO DOK BERLAGAK BERINTEGRITI PATUT DIAM JE LAH JIBENG TU SAMPAI MAHKAMAH PUTUSKAN, KORANG JUGAK DULU BERMATIAN DOK SOKONG DIA SEBELUM PRU-14, DAH JADI MACAM PH GUILTY UNTIL PROVEN INNOCENCE , POODAH = MALAYSIAN MALAYSIA DAH DAPAT KUASA, LANGKAH SETERUSNYA IALAH MENGHANCURKAN ISLAM MELAYU YANG SEMEMANGNYA TELAH DILEMAHKAN SEMASA PEMERINTAHAN BN YANG TUNDUK KEPADA TUNTUTAN MCA/MIC = MANA ADA HUTANG BAGUS BODOH, BON SAMURAI TU HUTANG BUNUH DIRI NAMA NYERR = MAHA FIRAUN PEMIMPIN ULTRA MALAY TELAH MENCETUSKAN PERISTIWA BERDARAH 13 MEI UNTUK MENJATUHKAN TUNKU SEPERTI YANG DICERITAKAN OLEH TAN SRI GHAZALI SHAFIE = MAHA ZALIM JANGAN SALAH GUNAKAN KUASA DIBERI RAKYAT UNTUK MEMCETUSKAN KERESAHAN MASYARAKAT DENGAN ISU ISLAM MELAYU. SIAPA YANG MULAKAN ICERD, UAE & LGBT KALAU TIDAK PUAK HAPRAK KAMU. KAMU SEMUA AGEN FREEMASON = TOKONG TAK PAYAH NAK SUSAHKAN MASYARAKAT YANG TELAH SUSAH DENGAN KENAKAN UNDANG-UNDANG BARU CARI PASAL NAK TAMBAH KANTUNG PH. BUAT LAW TO CONTROL POLITICAL FINANCING DULU. MANA KAMU DAPAT DANA SEHINGGA DAPAT TUMBANGKAN KERAJAAN BN. BUKANKAH DARI ISRAEL DAN IRAN? = MAK LAMPIR DAYUS MASUK PARTI DAYUS BERSAMA MAHA DAYUS MAHUKAN PULUS = TOK PAU DAH KENA HINA DAN DIPERLECEH OLEH MAK LAMPIR, JADI AHLI KELAS KEDUA, TUNGGU APA LAGI BELAHHH LAAA = MAHA BELIT PADAM ELEKTRIK SELURUH NEGARA NAK BUAT IPP = YANG PENTING DAKWA, PERBICARAAN TAK PENTING, MASYUUUUUKKKK =

      Delete
    17. PH = DI NEGARA MAJU MANA ADA JAMINAN MAHKAMAH SAMPAI HARGA JUTAAN HANYA GOVERMENT OF THE APE SAHAJA BUAT GITU = NELSON MANDELA MENJADI TAHANAN POLITIK KERANA MEMPERTAHANKAN BANGSANYA AKIBAT DASAR APARTHEID, ALJUBURI PULA DITAHAN KERANA KORUP DAN MASALAH PERIBADI JADI JANGAN DISAMAKAN KEDUANYA = JAMINAN MAHKAMAH BEGITU TINGGI SEKALI MENUNJUKKAN SESEORANG ITU BERSALAH SEHINGGA DIBUKTIKAN SEBALIKNYA = KULIT SAMAK SEJAK JOIN PARTI KUALI DAH JADI BANGANG. APA DIA INGAT JACK MA KUALI MACAM DIA KE = ASAL BERKENAAN ISLAM ADA JE NAK KRITIK. PASAL KHITAN PUN TAK PUAS HATI. JIJAH&IJAH TAK BERKHATAN KE = ALJUBURI NAK MINTA PAS KRITIK PASAL IMDB. TAK TAU KE TENGAH PROSIDING MAHKAMAH KAN JADI HINA MAHKAMAH PULAK. KERJA KAU CEPATKAN KEPUTUSAN BIAR RAKYAT TAHU = HEBAT PH MENTERI TAK ADA PARTI PUN BOLEH HURU HARA KAN NEGARA = MEMANG BENAR KERAjaan BERUK, BARU 6 BULAN PERINTAH NEGARA DAH LUPA TUNTUTAN MALAYSIA BARU NAK TELUS NAK DEMOKRASI, SEKARANG DAH JADI AUTOKRASI LEBIH TERUK DARI BN, = HIMPUNAN 8 DISEMBER BESAR MAKNANYA KERANA TELAH DIPERMAINKAN OLEH KAFIR DAN MUNAFIK. WALAUPUN SETAHUN JAGUNG MEMERINTAH MEREKA SUDAH MENCABAR ISLAM MELAYU DENGAN PELBAGAI CUBAAN. JADI APA SALAHNYA RAKYAT MEMBERI ISYARAT SUPAYA LEBIH BERHATI-HATI = SIAPA PETANI SIAPA PEKEBUN, TIDAKKAH MEREKA SEMUA BANGSA MELAYU. NEGERI MANA PALING MISKIN. TIDAKKAH NEGERI MAJORITI MELAYU = KALAU DIKUMPUL ASET TOKEY BANGSA CINA TENTU KEKAYAAN MEREKA MELEBIHI NEGARA. DENGAN ASET SEBANYAK ITU MRREKA DENGAN MUDAH BOLEH MENUMBANGKAN NEGARA = RAJA GULA BAWA LARI HARTA MALAYSIA KE HONG KONG, RAJA BOLA BELI KELAB LUAR NEGARA = MAHA KRONI DALAM MASA 10 TAHUN PERTAMA PENSWASTAAN TELAH SWASTAKAN 75 SYARIKAT KERAJAAN MENYEBABKAN KRONI MEREKA TERMASUK ANAK MAHA BELIT MENJADI BILIONARE HANYA DALAM MASA 8 TAHUN SAHAJA KE-9 TERKAYA. KRONI ALJUBURI TERLIBAT SAMA. SELEPAS 1993 LEBIH BANYAK DISWASTAKAN. ANAK MAHA KRONI ADA 203 SYARIKAT 12 LISTED COMPANY TETAPI MAHA BELIT BERDALIH KAYA DENGAN USHA SENDIRI = PH KACANG LUPAKAN KULIT = KERAjaan PH TAK PANDAI JANA EKONOMI HANYA TAHU POTONG SANA CANTAS SINI = ICERD BARU TANGGUH BUKAN BATAL LAGIPUN BANYAK LAGI TEKANAN DARI LUAR PASTI MENERJAH KEDAULATAN ISLAM MELAYU = DEMO 8 DIS. BANYAK ISU YANG HENDAK DILUAHKAN RAKYAT BUKAN HANYA ICERD KERANA SEJAK PH PERINTAH NEGARA PELBAGAI ISU YANG TIMBUL YANG MERESAHKAN RAKYAT = MENTERI PH LEBIH GEMARKAN MENUNJUKKAN KUASA DARI MERAIH HATI RAKYAT = PARTI KADOK BERSATU TERIMA LAGI 3 EKOR KADOK JADI AHLI, SEKIAN DIMAKLUMKAN = PM-4 SWASTAKAN SYARIKAT KERAJAAN, PM-7 SWASTAKAN GLC PLAK, BALIK-BALIK PUSING SITU JUGAK, AKHIRNYA YANG KAYA IALAH KRONI, BILA RUGI BAIL OUT RAKYAT TANGGUNG = MELAYU TIDAK ISTIMEWA KERANA TANAH INI ADALAH TANAH MEREKA. YANG ISTIMEWA IALAH PENDATANG YANG MENDAPAT PELBAGAI KEISTIMEWAAN = SEBELUM PERUSUH MEMBELASAH PENJAWAT AWAM PEMIMPIN PH TELAH BERTALU HENTAM MEREKA = BERITA SENSASI : 5 EKOR LAGI KADOK JADI AHLI PARTI KADOK BERSATU. HARAP MAKLUM = MAMAK BENDAHARA BELASAH PENJAWAT AWAM 6 BOMBA MATI, BELASAH LAGI 1 PARAH. PENJAWAT MELAYU ITULAH YANG KENA KUTUK DAN DIPERLUKAN SAAT KECEMASAN DAN MENGGADAI NYAWA = PH RACIST BUKTINYA RUSUHAN KUIL KENAPA TANGKAP MELAYU SAHAJA MANA INDIA TAK KENA YANG BAKAR KERETA DAN PUKUL HAMPIR MATI PENJAWAT AWAM = PENYOKONG PH GANGSTER PEMIMPIN PH PUN GANGSTER HABIS KUCAR KACIR SATU NEGARA = ICERD BERMAKNA HAPUSKAN SEKOLAH KEBANGSAAN CINA DAN INDIA DAN MEREKA HENDAKLAH PULANG KE NEGARA MASING-MASING = BANGUNAN TINGGI NAMA MEREKA, PROFESIONAL NAMA MEREKA, HARTA NEGARA HABIS DIKAUT TAPI MEREKA MASIH MENGHARAPKAN KERAJAAN BANTU BANGSA MEREKA = MAHA KELING KEDEKUT NAK MAMPUS SUKA SANGAT KACAU PENJAWAT AWAM. TAK TAHU KE DIA RAKYAT MALAYSIA MAKIN BERTAMBAH RAMAI. NISBAH SEBENAR ADALAH BERPATUTAN = ALKISAH EXAM SPM 2018 : SEKOLAH CINA MENDAPAT SOALAN BOCOR. SOALAN PULAK LUAR TARAF DAN ADA YANG TIDAK MEMPUNYAI JAWAPAN DAN MACAM-MACAM LAGI PERSOALAN. MAKIN TERUKLAH DIKERJAKAN PUAK HAPRAK = PARTI KUALI NAMPAK SANGAT SOKONG SYIAH BILA PERSOAL SAUDI SERANG YAMAN. KENAPA TIDAK DISOAL IRAN SERANG SYRIA =

      Delete
    18. PH = MELAYU HANYA 10% SOLAT 5 WAKTU PATUTLAH BILA MENGUNDI PANGKAH KAFIR DAN MELAYU MUNAFIK. APAPUN BOLEH DIMAAFKAN LAGI SEBAB MELUAT DENGAN JIBENG. TAPI PRU-15 PASTIKAN PANGKAH GS = PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA MINTA MELAYU BELAJAR BAHASA CHINA TAK KE BIOL PATUT MINTA KAUM CHINA LAH BELAJAR BAHASA MELAYU. DIA TAK TAHU KAH ADA YANG TINGGAL LAMA BERANAK PINAK MASIH TAK TAHU BAHASA MELAYU. BANGLA DATANG LIMA ENAM BULAN DAH TAHU CAKAP MELAYU = TOKONG MANA NAK INSAF DALAM KEPALA HOTAK DIA KERJA NAK JATUHKAN ISLAM MELAYU JE MANA DIA NAK TOLONG TEKSI MALAYSIA DAN NEGERI PANTAI TIMUR BETUL TAK = JIBENG DAH TERPAKSA INSAF KAN MANA DIA ADA KUASA LAGI = CROOKED PM JE YANG TIDAK INSAF KATA NAK LETAK PANDAI MENGACAH BERLAKON YEA = SIGARAGA DOK SIBUK BALA RASUAH. BN & PH SAMA-SAMA RASUAH JE MEMAMG RAKYAT MALAYSIA BANYAK KENA BALA SEBAB MEREKA = DAP BANYAK BUAT BALA. BALA NEGERI DENGAN TANAH RUNTUH DAN RATUSAN BANJIR. BALA NEGARA DENGAN BALA EKONOMI. RAKYAT SUSAH RAMAI MENGANGGUR DAN BERHENTI KERJA. KERJA TUDUH JIBENG YANG HILANG KUASA = PANDIR JASIN TUDUH SABOTAJ DALAMAN. SEDARLAH DIRI SIKIT SEBAB KAU BUAT TAK BAIK LAH ORANG MARAH KAU = MAK LAMPIR HATI TISU TAK SEDAR DIRI DARI MANA DATANG. LUPA BANGSA LUPA PERLEMBAGAAN NAK BUANG MELAYU. BANGSA LAIN DAULATKAN BANGSA SENDIRI. KAU PULAK NAK BUANG BANGSA SENDIRI. KALAU BOLEH AGAMAPUN NAK BUANG SAMA = TOKONG EGO SERANG KELANTAN LUPA PP JIBENG BANYAK BANTU KURANGKAN HUTANG. SI JIBENG PULAK ABAIKAN NEGERI MAJORITI MELAYU. PADAN MUKA JATUH TERJELEPUK. = MAK LAMPIR DAN SIGARAGA JADI BARUA DAP, PUJA KETUANAN BUKAN MELAYU. NON-MALAY DAH KUASAI EKONOMI DAN POLITIK. DIA ORANG BARU TIGA GENERASI KAT NEGARA NI. CUBA BAYANGKAN APA NAK JADI PADA ANAK CUCU CICIT MELAYU SEDIKIT MASA LAGI = MuJAHAT DAN GAY PERGILAH MAMPUS KAU SEMUA. MENTERI AGAMA KERJA BILANG BERAPA GAY KAT MALAYSIA. BODOH PUNYA MENTERI = SEBELUM PECAT PENJAWAT AWAM PECAT DULU MENTERI-MENTERI BODOH MACAM SIGARAGA, TOKONG, MASLAN EHHH MASLEEE, TONY PUAKA DLL = TOK PAU DAYUS JADI KADOK YANG SI MAHA DAYUS PULAK BOLEH TERIMA MASUK PARTI DAYUS, ELOKLAH TU SEMUANYA DAYUS BELAKA = LEPAS NI SATU-SATU PIMPINAN UMNO KENA BERCUTI DAN LEPAS TU TAK ADA LAGI PEMIMPIN LEPAS TU UMNO TERBUBAR SENDIRI = MULA-MULA TOLAK BANGSA SENDIRI LEPAS TU TOLAK AGAMA SENDIRI PULAK, INILAH KERENAH MELAYU PH = JIBENG DAH JADI SAMPAH TAPI MP PH JADI LIPAS & TIKUS JADI ADA BENDA PADA JIBENG YANG MASIH BOLEH PAKAI = TIADA APA PEMBAHARUAN YANG DIBUAT PH HANYALAH MENGULANG APA YANG TELAH DIBUAT BN BAHKAN MENAMBAH PARAHKAN LAGI MASALAH NEGARA = LIBERALIS PH MEMUJA DAN MENDEWA EROPAH SEHINGGA APA SAHAJA YANG DATANG DARI SANA ADALAH SEMUANYA BAIK BELAKA = DENGAN MEMPROMOSI LGBT TENGOKLAH ANGKA GOLONGAN ITU TELAH BERTAMBAH BERLIPAT GANDA = PH HANYA SATU JE MODAL DIA JIBENG SELEBIHNYA KACAU KIRI KACAU KANAN MACAM DAJJAL = MARAHKAN JIBENG KAKI BUAT HUTANG TAPI PH PUN SAMA BUAT HUTANG NAK BAYAR HUTANG, KERJA MAIN GALI KAMBUS JE = PH KERJA DIA TUDUH SANA TUDUH SINI DAKWA SANA DAKWA SINI, BETUL KE SALAH KE BELAKANG KIRA YANG PENTING DAPAT TEBUSAN. SIAPLAH MP PEMBANGKANG LEPAS NI KENA SEDIAKAN RM10JUTA SETIAP ORANG, PANDAI MAHA ZALIM BUAT DUIT. SATU ORANG 50 TUDUHAN KIRA PERANGKAP KENA MANA SATU TAK BOLEH LEPAS = MAHA ZALIM ANTI SUBSIDI ANAK BERANAK DIA SEMUA DAH JADI BILIONAIRE ANGKUT HARTA NEGARA. NAK BAGI RAKYAT MAKAN PUN SUSAH SANGAT, CAKAP LAH TERUS TERANG KEDEKUT ANTI MELAYU. BANGSA CINA DAH KAYA LEBIH DARI KERAJAAN BOLEH PULAK KERAjaan BANTU = TUJUAN HIDUP ADALAH UNTUK BERBAKTI KEPADA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. INI TIDAK PH NI KERJA DIA NAK MEROSAKKAN APA YANG DAH BAIK DAN BAGUS

      Delete
    19. PH = ICERD ADALAH MALAYAN UNION VERSI MODEN = MELAYU HANYALAH KULI DAN MEREMPAT DI NEGERI SENDIRI TIADA KETUANAN PADA HAKIKATNYA = HANYA MEREKA YANG TIADA PANDUAN HIDUP BERPANDUKAN HUMAN RIGHTS PBB. KITA UMAT ISLAM SUDAH ADA ALQURAN DAN SUNNAH. SEMUA HAK MANUSIA DIJAMIN OLEH KEDUANYA = MAHA ZALIM PEMECAH BELAH MASYARAKAT BILA MENGHASUT PEMIMPIN UMNO KELUAR PARTI = KALAU TIDAK KELUAR KENYATAAN MENGELIRUKAN BUKAN MuJAHAT LAH NAMANYA DULU LGBT, SYIAH DAN SEKARANG TABUNG HAJI. KALAU TAK SALAH BETULKAN. KALAU PENJENAYAH DAKWA. BERTINDAK AKAL LUAR SEDAR SEBAGAI PEMEANGKANG = BERITA SENSASI : 13 LAGI EKOR KATAK DARI DARUL KADOK DIJANGKA JOIN PARTI KADOK BERSATU = MAHA NAJIS GUNA POLITIK KOTOR ALA PENJAJAH PECAH PERINTAH TERHADAP PEMBANGKANG DENGAN KATAK KADOK MELOMPAT = KULIT SAMAK TUDUH NABI MUNGKIR JANJI TAPI DIKUTUK OLEH ONE JIJIK DENGAN MENYALAHKAN PAS = KAPAL AQUA JATUH SEPARUH HARGA AKIBAT MAHA KELENTONG KATA DOJ DAH LULUSKAN SEBENARNYA INI SEMUA PEMBOHONGAN TIADA LANGSUNG BUKTI = TOMMY TOM CAT CAKAP BESAR SYARIKAT DIA SAHAJA TAHU PASAL KAPAL UNTUK BOLOT KONTRAK. INILAH KORUP YANG BERLAKU DI DEPAN MATA MAHA KORUP TAPI DIBIARKAN SAHAJA = KATAK-KATAK DESAK SI KOMEDI LETAK JAWATAM. PATUT MEREKALAH YANG LETAK JAWATAN KERANA MENYIA-SIAKAN AMANAH RAKYAT = MAHA DEDAK KATA JIBENG TABUR DEDAK RUPANYA DIA PENDEDAK NO. 1 NEGARA BILA BANYAK KATAK-KATAK UMNO MELOMPAT = MAHA NAJIS HANYA TERIMA KEPADA TAIK YANG BAIK. HARAP MAKLUM = KULIT SAMAK PATUT TAUBAT LETAK JAWATAN MASUK PONDOK BELAJAR ALIF BA TA SUPAYA MULUT TAK CAKAP MERAPU = BILA MAHA MERAPU KATA MALAIKATPUN BUAT SALAH ADA PAKAR HADAS KATA BETUL....PUNYALA KAKI PENGAMPU PUNYA LOBAI..BAWA AYAT QURAN...MANA ADA AYAT KATA MALAIKAT BUAT SILAP..BAHALOL = MAHA FREEMASON GASAK KOMEDI BUBAR UMNO TAPI DIA DEGIL..MAKA MAHA MULA MAIN POLITIK KOTOR LAIN DENGAN AJAK RAMAI MP LOMPAT PARTI..AKHIRNYA TERBUBAR UMNO DAN TUBUH UMNO 3...ALJUBURI MEMANG JANGAN HARAP NAK MERASA = BANGSA ASING DATANG KE TANAH MELAYU JADI KULI DAH TU DIBERI WARGA NEGARA BERAMAI-RAMAI ITULAH YANG MENDAPAT KEISTIMEWAAN DAH TU KUMPUL HARTA JADI KAYA RAYA MEREKALAH BANGSA YANG ISTIMEWA = MELAYU TIADA KEISTIMEWAAN KERANA MEREKA PERJUANGKAN HAK MEREKA YANG SEMAKIN TERHAKIS = MAHA U-TURN DAH BUAT MACAM-MACAM PUTAR BELIT APA NAK HERAN...SEKALI KATA NAK 2/3 MAJORITI SEKALI KATA NAK PEMBANGKANG KUAT = MAHA ZOMBIE CAKAP TIN KOSONG NAK LETAK JAWATAN..SEKARANG TOKONG PULA IKUT PERANGAI YANG SAMA....KELUAR TERUS LAH PH NAK KENCING APA LAGI = MAHA KACAU TAK HABIS-HABIS NAK USIK ISLAM/MELAYU/RAJA...TERKINI SEKOLAH KEBANGSAAN DIKATAKAN SEKOLAH AGAMA...KATA ISLAM AGAMA SYUMUL KALAU ADA SERBA SEDIKIT APA SALAHNYA = MANA-MANA KELING YANG RASIS MESTI DIDESAK HEBAT SUPAYA LETAK JAWATAN ATAU DIPECAT = PH TAK HABIS-HABIS MAINKAN RAKYAT...SENYAP JEE PASAL PETROL = PARTI BABI HUTAN BILA DITANYA APA LAGI YANG MEREKA MAHU..,MEREKA TIDAK MAMPU MENJAWAB,,,,INI BERMAKNA MEREKA TELAH DAPAT LEBIH DARI CUKUP DAN TELAH ATASI PERIBUMI,,,BERMAKNA MEREKA HANYA INGIN HURU-HARAKAN KEHARMONIAN NEGARA = PATUT DAH JADI KERAjaan PANDAILAH JANA EKONOMI INI TIDAK TAHU POTONG SANA CANTAS SINI,,CARILAH IDEA KREATIF TAMBAH LAGI EKSPORT ATAU KURANGKAN LAGI JMPORT = TOKONG KIT SIAL MARAH SANGAT ISLAM PASAL KRISMAS SEBAB KRONI KUAT DIA JOSEPH NOBITA DAH MURTAD MASUK KRISTIAN = KENAPA NAK TIRU BN APUNGKAN HARGA MINYAK...TURUNKAN SAHAJA RM1.50 DAH TENTU JANJI DITEPATI DAN KALAU TURUN LAGI DAPAT PAU LAGI = KERAjaan HAPRAK KUTUK BN PASAL KORUPSI PATUT AMBIL BERAT PASAL RASUAH SAJA SUDAHLAH INI MELEBIH-LEBIH NAK KACAU KEHARMONIAN NEGARA...TUJUAN SUPAYA RAKYAT LUPAKAN MANISFESTO = ELOKLAH JUGAK MuJAHAT MENGGATAL DARI BUAT KENYATAAN HURU HARA SATU NEGARA = KETIKA PEMERITAHAN KING CHARLES 1 GEREJA TELAH MENGHARAMKAN PERAYAAN KRISMAS KERANA IA SEBENARNYA HARI PAGAN TIADA KENA MENGENA DENGAN JESUS =

      Delete
    20. PH = KELANTAN NEGERI MAJORITI ISLAM MELAYU SUDAH TARIK BALIK SAMAN..BILA LAGI POK MIN NAK BAYAR ROYALTI, INI MESTI KES KENCING LAGI = BANGSA BABI HUTAN PATUT MENGHALAKAN KEMARAHAN MEREKA KEPADA TOKEY-TOKEY CINA YANG KAYA RAYA MENJARAH HARTA NEGARA DAN BAWA LARI KE LUAR NEGARA DENGAN TIDAK MEMULANGKAN KEKAYAAN TERSEBUT KEPADA MEREKA = MuJAHAT APA SAHAJA KELUAR DARI MULUT DIA SAMPAH DAN MENYAMPAH. SAMPAH SYIK MERUGIKAN ISLAM/MELAYU, MENYAMPAH BILA JANDA GLAMOUR TAK LAYAN DIA VIRALKAN SATU MALAYSIA = MAHA KRONI KALAU JIBENG DIA KATA RASUAH KALAU DIA DUIT KOPI = KERAjaan BERUK MEMANG TAK PANDAI JANA EKONOMI HANYA TAHU POTONG PERUNTUKAN DAN JUAL ASET. JUAL SAHAM PH BERPOTENSI MURAH2 DAH TU SEKEJAP NAIK MELAMBUNG, KRONI DIA JUGAK YANG UNTUNG MACAM PM-4 DULU SWASTAKAN SYARIKAT KERAJAAN YANG UNTUNG. TUT2 SEKEJAP JE ANAK DIA JADI BILIONAIRE = KULIT SAMAK BUAT KEPUTUSAN RUGIKAN MELAYU BILA SURUH PENIAGA GUNA FODD TRUCK, MANA NAK CARI MODAL BESAR, DAH LAH AIM DAH TUTUP MANA LAGI NAK DAPAT PINJAMAN MUDAH = PARTI FREEMASON TIDAK DEMOKRATIK BILA JAWATAN PARTI BUAT SECARA LANTIKAN. LAIN KALI TAK PERLULAH SUSAH2 BUAT PEMILIHAN = MAHA ZOMBIE TAK HABIS2 SALAHKAN MELAYU. KALI INI SURUH MELAYU SALAHKAN DIRI SENDIRI KERANA MISKIN. YANG KAU DULU PM-4 MENGAYAKAN KRONI DAN ANAK SENDIRI SAMPAI LUPA ORANG MELAYU MISKIN = KALAU BENAR PH NAK BINA MELAYASIA BARU UBAHLAH APA YANG DISEPAKATI OLEH SEMUA PARTI TERMASUK PEMBANGKANG SEPERTI AKTA ANTI LOMPAT PARTI, AKTA PEMBIAYAAN PARTI , PEMISHAN KUASA ANTARA PEGUAM NEGARA DAN PENDAKWA RAYA DSB = PAKAR HADAS SUKA FITNAH PARTI ISLAM, SEKARANG FITNAH BALIK KEMBALI KE BATANG HIDUNG MEREKA . ADA KE MASUK AKAL 25 IMAM KENA PECAT, 10 LAGI KENA TUKAR TEMPAT KERJA DENGAN ALASAN REMEH TEMEH. RUPANYA ADA LAGI KES SEBELUM ITU APABILA 16 IMAM TELAH DIPECAT, KETERBUKAAN PANDANGANLAH KONON, BERLAPANG DADALAH SANGAT. PATUT PAKAR HADAS DAH LAMA KENA PECAT KERANA AMANAT RAJA MELAYU LANUN = APA RULE OF LAW YANG DIMAKSUDKAN MAHA ZOMBIE, DI MANA KEADILAN DALAM KES TOKONG JOSEPH NOBITA, KEMATIAN MUHAMMAD ADIB, KES PREBET ADAM DAN KES BERDARAH MEMALI. DI MANA HERO2 PH SEBELUM PRU-14 YANG MAHU SURUHAN JAYA DIRAJA = MAHA ZALIM SIBUK PERSOAL KEKEBALAN RAJA, YANG KAU MACAM2 SKANDAL PM-4 TAK BERSIH SAMPAI SEKARANG = RAKYAT JADI MISKIN ERA PM-4 BILA RINGGIT JATUH LEBIH SEPARUH DARI RM2,50 JADI RM3.80, TIDAK LAIN KERANA KORUPSI YANG MAHA TERUK. ERA PM-7 RINGGIT JATUH LAGI = DI KALA RAKYAT SUSAH PEMIMPIN PH POSING MELANCUNG KELUAR NEGARA = RIZAB BNM LESAP SEJAK PH PERINTAH NEGARA, TERNYATA PH HANYA PANDAI KOREK TABUNG NEGARA = BAGUS JUGA PEKERJA RESTORAN INDIA KENA PENAMPAR, BARU TERDEDAH BUKAN MAMAK RUPANYA. PARIA MOORTY JAJA KELUAR NEGARA BANGSA INDIA DI NEGARA INI DITINDAS TAPI SEBENARNYA MEREKA TIPU MELAYU DAPAT DUIT JUTA2 = SEBAB PH DENGKI SANGAT DENGAN JAKIM ADALAH KERANA JAKIM BERJAYA MENGEKANG AJARAN2 SESAT DAN MEMPROMOSI HALAL KE SELURUH DUNIA. AJARAN SESAT MULA BERKEMBANG BIAK SELEPAS PH AMBIL ALIH NEGARA BERMULA DENGAN MELEPASKAN QADIANI SECARA BEBAS BERGERAK = HATI2 MAHA ZOMBIE MAYAT HIDUP YANG MIND CONTROLLED BY PARTI BABI HUTAN = MALAYSIAN MALAYSIA MEMBAWA KEPADA NEGARA REPUBLIK KERANA ITU MEREKA CUBA MENCARI JALAN MENJATUHKAN SISTEM BERAJA. PM-4 TELAH MENCANTAS KUASA RAJA KINI TUNGGUL YANG TINGGAL HENDAK DICABUT = ISLAM LIBERAL BERMAKSUD BILA ANAK MENGANUT AGAMA BUKAN ISLAM IBU BAPA TIDAK BERHAK MENYOAL = APA DISEBALIK SAUDI PERANGI YAMAN, DI SYRIA DAN IRAQ SYIAH TELAH MEMBUNUH JUTAAN SUNNI KERANA BAGI MEREKA DARAH SUNNI HALAL DITUMPAHKAN DAN IBADAT MEREKA. MEREKA TELAH MENYUSUP MASUK KE YAMAN BERTUJUAN MENYERANG MAKKAH KERANA TANAH SUCI SYIAH IALAH KARBALA = DRAMA MELAYU KINI DI TV MENJADI2 DENGAN PEGANG TANGAN DAN BERSENTUHAN BODY CONTACT DENGAN BUKAN MAHRAM, MENGAPA PAKAR HADAS TIDAK SIBUK KOMEN, KENAPA SIBUK MAIN POLITIK MASJID SURAU. DISURUHNYA IMAM YANG DIPECAT SAMAN, PUAK MANGKUK HAYUN NI TAK FIKIR KE NAK TURUN NAIK MAHKAMAH PERLUKAN WANG & MASA BUKAN SEDIKIT =

      Delete
    21. TongGeng....

      Bijak ker dgn longgokan sampah mnyakitkan mata, hasutan tanpa bukti kukuh serta tukisan2 zaman purba/batu tuuu.....??

      Delete
    22. PH = BAPAK MAK SYABU ANAK MAT GANJA = SEMENJAK PARTI BABI PERINTAH PP TARIF AIR SUDAH NAIK 4 KALI, SEDARLAH DIRI SIKIT WAHAI PENYOKONG PH = LOKMAN ADAM DITAHAN DI BAWAH AKTA HASUTAN PH TAK BISING TAPI BILA PENGKUTUK SULTAN DITAHAN BISING PULA = SATU2NYA WANITA PARTI BABI ADA COCK ANTI CONSTITUTION TAK SETUJU ISLAM AGAMA RESMI. SATU PERSATU KEBENCIAN MEREKA KEPADA ISLAM DITUNJUKKAN = TO PH, OPPOSITIONS ARE GUILTY UNTIL PROVEN INNOENT. BUKTINYA JAMINAN YANG TELALU TINGGI BILA KES MAHKAMAH = MAHA ZALIM GOPOH NAK JADI PM MALAM PRU-14 DENGAN SALAHKAN AGONG = SETELAH MAHA KORUP SELESAI TUBUH UMNO 3.0 BN 2.0 TIBA SAAT AZMIN JADI PM DENGAN HISHAMUDDIN TPM = APA NAK DIHERANKAN SALIB BESAR DI PP. BUKANKAH PEMIMPIN PARTI BABI DIBARISI EVANGELIST = BEKALAN AYAM TEMPATAN KURANG TAPI PH MASIH NAK EKSPORT NAMPAK SANGAT TAK PERIHATIN MASALAH RAKYAT = PAKAR HADAS AKUI PECAT IMAM BUKAN BAWAH BIDANG KUASA TAPI KENAPA MANGKUK HAYUN TU BUAT KENYATAAN. NAMPAK SANGAT NAK HURU-HARAKAN MASYARAKAT = SEBENARNYA SEMUA DALAM PH TAK LAYAK JADI PM. MAHA ZOMBIE PALING BANYAK BUAT SALAH, ALJUBURI JADI PM BUSUK NAMA NEGARA SATU DUNIA, JADI PILIH GS KITA TENGOK MACAM MANA = KENAPA MELAYU SANGGUP JADI BALACI KEPADA KAFIR HARBI BILA TAK PUAS2 NAK RAMPAS UITM SATU2NYA MILIK BUMIPUTRA, PROFESIONAL NON BUMI YANG JAUH LEBIH RAMA, KENAPA BIUL SANGAT, BELAJAR JE TINGGI TAPI OTAK BERKARAT = PH BIKAN SAHAJA KENAKAN SST TAPI PELBAGAI CUKAI TERMASUK YANG TIDAK DIHEBOHKAN DALAM MEDIA SELAIN MENAIKKAN TARIF = PH KAKI PAU, APA TIDAKNYA MINYAK SAWIT TURUN TAPI MINYAK MASAK TAK TURUN, INGAT PETROL JE KENA PAU, CUKAIPUN MACAM2 DAAA = MENTERI PH BELUM PRU BERLAGAK SUCI, LEPAS PRU SEGALANYA KOTOR, BELUM PRU RASUAH, LEPAS PRU DUIT MINYAK, BERSIH & SPR PULA KATA KALAU ISTIHAR KIRA BERSIH, KALAU GITU SIAPA YANG BAGI RASUAH BOLEHLAH ISTIHAR = TOKONG KIT SIAL DAH PANDAI BERDALIH MACAM BN DULU YEA = LOMPAT PARTI ADALAH RASUAH BESAR, PH TAHU NAK KENCING RAKYAT JEE, SAMPAI SEKARANG TAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT. MAHA KATAK PENYOKONG KUAT PENYOKONG UTAMA KATAK2 LOMPAT = TOKONG NOBITA BAGI PERUNTUKAN KEPADA TIGA KOLEJ SWASTA YANG TIADA PERUNTUKAN DALAM BAJET. KAN DAH KATA INI AKIBATNYA BIARKAN KAFIR HARBI PERINTAH NEGARA = TOKONG KIT SIAL BILA LAGI NAK KELUAR PH, BERANI UGUT JE, MEMANG SAH TAK DE TELOR = PERANGAI PEMIMPIN2 MELAYU YANG MENAGIH SIMPATI UNDI DARI BUKAN MELAYU NON MUSLIM AMAT MEMALUKAN KERANA MEREKA HILANG JATI DIRI DAN SANGGUP MENGGADAI PRINSIP = RAMAI IBUBAPA TERBEBAN DENGAN YURAN PIBG. PH DIAM JE CARI JALAN NAK PAU = HARGA KOMODITI JATUH TERJELEPUK PH TAK KISAH SEBAB YANG TERLIBAT MAJORITI MELAYU = MuJAHAT BUANG BANGSA BUANG AGAMA, PRU-15 KITA PAKAT USUNG BUANG MuJAHAT KE TENGAH LAUT = KESIAN BETUL PENGUNDI2 CH DIKERJAKAN PH, TAK HABIS2 BUANG MASA MENGUNDI. DULU SALAHKAN BN RASUAH SEKARANG PH PULAK BUAT BENDA SAMA = ISU SALIB BUKANLAH SEBAB FOBIA TAPI NAK BUAT LAMBANG BIARLAH KAT GEREJA. NAK BAGI ONG LAH KONON. KENAPA BILA BISNES BUAT LAMBANG MASJID DAH TU KENAPA TAKUT SANGAT DENGAN ANGKA 4 = ISU ADIB ELOK SANGAT DI PANASKAN SETIAP PRK SUPAYA PH CEPAT SERAH KUASA KEPADA GS =

      Delete
    23. Mengapa takut umum status ECRL?



      SAYA telah mengeluarkan kenyataan pada 23 Januari lalu berhubung pertanyaan mengenai status terkini ECRL.

      Kenyataan saya dibuat ekoran dua agensi media telah melaporkan pembatalan projek ECRL iaitu The Edge (18 Januari) dan The Straits Times Singapore (21 Januari). Walhal, tiada satu pengumuman rasmi dibuat oleh kerajaan dalam tempoh tersebut.

      Kemudian pada 26 Januari, YB Menteri Hal Ehwal Ekonomi menyatakan kerajaan telah membatalkan projek ECRL kerana tidak mampu untuk menanggung kadar bunga tahunan yang mencecah RM500 juta setahun.

      Kenyataan beliau telah mengejutkan beberapa Menteri Kewangan dan YAB Timbalan Perdana Menteri. Persoalannya, bagaimana keadaan caca merba ini boleh berlaku.

      Mengapa pihak kerajaan masih belum mengumumkan keputusan rasmi berhubung status terkini projek ECRL? Apa perkara yang cuba diselindungkan oleh Jemaah Menteri? Siapa sebenarnya menteri yang bertanggungjawab ke atas projek ECRL?

      Perkara penting seperti ini menggambarkan kelemahan ketara pihak kerajaan dalam mentadbir negara.

      Saya mendesak pihak kerajaan segera membentangkan status terkini projek ECRL termasuk ganti rugi yang telah dibayar ekoran penangguhan projek yang telah dibuat sejak Julai 2018.

      Saya juga meminta siapakah pihak yang membocorkan maklumat penting projek ECRL kepada pihak media sebelum perkara ini dibentangkan dalam mesyuarat Jemaah Menteri minggu lalu?

      YB HAJI AHMAD AMZAD HASHIM
      Ahli Parlimen Kuala Terengganu

      Delete
    24. MENU UTAMAINSTALL MR ANDROIDMENGENAI KAMIARKIDADMINISTRATOR
      Isu tuntutan RM30 juta - DAP memang anti Islam



      SELEPAS meneliti dan melalui perbincangan dengan Jabatan Undang-Undang & Hak Asasi Manusia (JUHAM) dan Exco Dewan Pemuda PAS Selangor, dengan ini saya:

      1. Pertahankan kenyataan saya membela dan menyatakan kebersamaan saya bahawa isi kandungan ceramah yang disampaikan oleh Ketua Pemuda PAS Malaysia adalah benar.

      2. Dengan tegas juga menyatakan bahawa DAP adalah parti yang anti Islam dan termasuklah sebahagian pimpinannya menunjukkan sikap yang jelas anti pada Islam.

      Justeru, notis tuntutan yang dikeluarkan oleh pihak Teresa Kok dengan jumlah RM30 juta dan minta permohonan maaf dari saya, saya nyatakan di sini dengan tegas bahawa saya tidak tarik balik kenyataan ini dan kita jumpa di Mahkamah.

      SYARHAN HUMAIZI HALIM

      Delete
    25. PH perlu henti beri alasan dan laksana manifesto PRU14



      Kerajaan boleh memberi sejuta alasan untuk merasionalkan janji-janji tertangguh. Alasan seperti hutang negara yang menimbun hasil peninggalan Umno dan Barisan Nasional (BN) menjadi hujah paling popular sehingga rakyat muak dengan alasan tersebut.

      Sememangnya kerajaan sedang pusing memikirkan cara menyelamatkan kedudukan kewangan negara yang hakikatnya sudah parah. Menteri Kewangan, Lim Guan Eng baru-baru ini meminta rakyat bersabar untuk 3 tahun lagi bagi memberi masa kerajaan Pakatan Harapan (PH) membaik pulih kewangan negara.

      Tetapi, rakyat hari ini adalah rakyat yang sudah terlalu lama bersabar, lalu permintaan masa tambahan selama 3 tahun itu mungkin sukar diterima rakyat.

      Sikap kerajaan hari ini menjadikan seolah-seolah pihak yang menggesa manifesto pilihan raya umum ke-14 (PRU14) dilaksanakan segera, dilihat sebagai pihak yang menyusahkan, sehingga suara-suara desakan juga semakin menghilang akibat tenggelam dengan alasan-alasan bersulam nombor dan angka yang sukar difahami rakyat biasa.

      Yang mendesak menjadi serba salah, yang didesak pula kelihatan semakin selesa dalam pejabat-pejabat besar dengan gaji puluhan ribu sebulan. Inilah bahayanya bila rakyat sudah mendiamkan diri.

      Bodohnya Umno-BN kerana mereka tidak belajar sewaktu rakyat bising melalui demonstrasi jalanan. Malangnya, PH apabila tidak berpeluang melayan kebisingan rakyat, tetapi dalam diam rakyat terus menghukum mereka.

      Kadangkala kelihatan kerajaan seperti masih dibuai kenangan indah kemenangan pada 9 Mei 2018. Untuk berlaku adil, sememangnya terdapat kementerian tertentu yang dilihat ada pergerakan dan perkembangan seperti Kementerian Pendidikan, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Kementerian Kesihatan serta Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

      Namun, ada juga sesetengah kementerian yang sehingga hari ini jika ditanya nama menterinya, ramai yang tidak tahu.

      Kekalahan PH di Cameron Highlands walaupun sudah dijangka, tetapi wajar diambil serius. Pilihan rakyat perlu dihormati dan khidmat tetap perlu dicurahkan kepada semua rakyat tanpa mengira sempadan politik.

      Delete
    26. Agak menyedihkan apabila irama kempen parti kerajaan dalam pilihan raya kecil Cameron Highlands terlalu sarat dengan sentimen politik pembangkang. Tetapi, itulah yang terjadi apabila kerajaan tak banyak cerita atau kerja yang boleh dikongsikan kepada rakyat.

      Sebenarnya, PH tak perlu bersusah payah mencongak untuk menang, jika janji dalam manifesto banyak tertunai. Malangnya, kempen sesetengah pemimpin PH masih terlalu berkiblatkan Datuk Seri Najib Razak dengan skandal yang satu dunia sudah tahu.

      Akhirnya, naratif perlawanan di Cameron Highlands didominasi Najib. Ini merupakan kesilapan maut yang tidak boleh diulangi.

      Tidak perlu dibuat “retreat” atau “Perkampungan muhasabah” selama 3 hari 2 malam di mana-mana pusat peranginan untuk mengenal pasti punca kekalahan di Cameron Highlands.

      Juga, tidak perlu berpening kepala memikirkan cara melawan sentimen perkauman dan keagamaan sempit mainan PAS dan Umno. Hal ini kerana rakyat telah memberi segala jawapan pada 9 Mei tahun lalu.

      Rakyat mahukan kerajaan yang jujur, bukannya kerajaan yang terkantoi menggunakan kereta milik agensi kerajaan untuk berkempen politik.

      Rakyat mahukan kerajaan yang boleh buat kerja, bukannya menteri yang banyak cakap, tetapi hasil belum ada. Rakyat mahukan kerajaan berkebajikan, bukannya kerajaan yang sibuk membincangkan kenaikan tarif air dalam keadaan manifesto kebajikan lain belum terlaksana sepenuhnya.

      Tiga tahun lagi bermakna Malaysia sudah berada di ambang PRU15. Jika pada waktu itu baru semua manifesto ingin dilaksanakan, tidakkah ia kelihatan seperti gula-gula pilihan raya gaya kerajaan BN sebelum ini?

      Oleh itu, kerajaan PH perlu segera melaksanakan manifesto kebajikan berpandukan Buku Harapan pada Mei 2018. Kerajaan perlu mampu menguruskan proses pembayaran hutang negara, tetapi lebih penting kerajaan perlu menguruskan perasaan rakyat yang semakin kecewa.

      Ini bukan demi PRK Semenyih, lebih penting untuk memastikan survival PH dalam memimpin Malaysia kembali sebagai sebuah negara disegani dunia.

      Ahmad Syukri Che Ab Razab

      Delete
    27. Kutipan SST melepasi jangkaan kerajaan PH sebanyak 34%,



      Minggu lalu, Guan Eng sangat bangga kutipan SST melepasi jangkaan kerajaan PH sebanyak 34%, dengan kutipan RM5.4 bilion berbanding unjuran RM4 bilion untuk 4 bulan terakhir tahun lepas.

      Dia juga bangga kutipan cukai terus seperti syarikat dan peribadi yang dikutip LHDN meningkat 11% kepada RM137.03 bilion berbanding tahun sebelum itu.

      Tetapi PH masih tak puas hati.

      Bermula bulan Januari ini, program rebat bagi caj bil elektrik RM20 ke bawah untuk kebanyakan pengguna telah dimansuhkan. Mereka yang dulunya tidak perlu membayar satu sen pun akan mula bayar bulan ini.

      Bulan Mac, tarif elektrik untuk komersil dan industri akan dinaikkan lagi.

      Bulan Mac juga, SST akan diperluaskan kepada 4 perkhidmatan baru iaitu perkhidmatan pengendalian taman hiburan, penyediaan pembrokeran dan penaja jaminan, pembersihan serta penyediaan latihan dan tunjuk ajar.

      Kanak-kanak yang ingin sedikit hiburan, rakyat yang basuh baju di dobi, pelabur yang nak beli saham, mereka yang ingin meningkatkan ilmu mereka di kursus latihan dan banyak lagi akan dikenakan cukai baru bermula 1 Mac.

      Bulan April, cukai soda akan bermula. Yang mahu minum Coke perlu membayar cukai 40 sen satu liter kepada Guan Eng.

      Bulan Mei pula, mereka yang bukan dari golongan B40 tidak lagi menerima subsidi untuk RON95 dan diesel dan harga petrol akan dinaikkan secara "berdikit-dikit".

      Bermula bulan Jun, yang mahu melawat ke negara lain akan dikenakan cukai perlepasan lapangan terbang tambahan sebanyak RM40 seorang.

      Tarif elektrik dan gas juga diunjurkan akan naik sekali lagi pada bulan Julai.

      Tiap-tiap bulan ada "hadiah" kepada rakyat.

      Tidak lupa harga air diseluruh Malayia sedang dan akan dinaikkan sebanyak 20% tahun ini.

      Tahun ini juga, BR1M telah dikurangkan atau dimansuhkan termasuk untuk orang bujang.

      Pelbagai bantuan-bantuan rakyat yang lain di bawah BN tidak lagi diteruskan.

      Pada masa yang sama, defisit kerajaan naik, hutang kerajaan naik, ekonomi semakin menurun dan kos sara hidup semakin naik.

      Di mana suara-suara mereka yang pernah kata BN zalimi rakyat dengan GST?

      Di mana mereka yang tuduh BN tidak prihatin rakyat?

      Gua mana dipasang aircon yang mereka sorok?

      Viralkan supaya semua sedar !!

      Sumber : https://t.me/grouppolitik/184686

      Delete
  2. Ape yg madey dah buat selama 9 bulan berkuasa untuk majukan mesia dan rakyat?...serba serbi turun...

    Getah dan saeit turun.
    Bskl turun..
    Ringgit turun.
    Ekonomi turun.

    Barang naik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala bapak kau mengata 9 bulan berkuasa. Menghitung pun tak reti. Bodoh bangang.

      Malas nak ingatkan bahawa PRU14: 9 Mei.

      Komplen barang kau turun? Barang yang di celah kelengkang kau tu? Mati pucuk sejak kalah di Pru14.

      Kau menuduh melulu, orang lain pun boleh buat begitu. Di tas peribadi kau.

      Delete
    2. Ko memang bodoh...madey gagal majukan negara....berape lama masa yg madey perlukan?...asas ekonomi dan infra sudah kukuh...tapi ape yg madey buat?...ekonomi negara serantau terus meningkat..

      Delete
    3. Ek elehh....Umno baru bertelor sebiji, Kejora Stor Kunyit dah macam nak rak riuh sekampung, terloncat-loncat bagai beruk terkena belacan.

      INGAT.....siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
  3. Ape plak janji madey kpd orang semenyih?...orang CH tiada janji...tu pasal kalah...

    Madey punye pasal DAP kalah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Otak taruk kaki, bodoh punya orang tak tahukan bahawa CH adalah kerusi BN.

      Tapi PH dapat lebih undi sebab Najib Raja Troll coba mengarut dengan motorsikal, merempit di bukit tu.

      Delete
    2. Otak ko kat jubo....tak ade kawasan milik kekal mana2 parti...johor dan sabah kubu kuat umno pon boleh tumbang...
      Pentaksub madey bodoo bengong..

      Delete
  4. Tun Madey WAJIB cepat2 serahkan jawatan PM kepada DS Anwar..tak perlu nak tunggu sampai 2 tahun, kalau boleh ..esok!!!!

    Kalau ikut pandangan ramai penganalisa politik non partisan negara dan majoriti rakyat Msia...hanya ini lah satu2nya cara yang paling berkesan untuk memastikan agar PH terus kekal berkuasa dan releven dalam mendepani hari2 yang mendatang ni !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lain macam je bunyi. Macam sayang kat PH je... ye ke? boleh caya ke...? kah kah kah

      Delete

    2. Maka keluarlah bukti nate' yang pakai banyak nama ini menulis komen dan menjawab dia sendiri seperti di atas.

      GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB INI pulak nya menjawab "Abang Din: yang sebenar nya dia sendiri.

      Tak payah jawab apa jenis yang kotor ini kata. Memadai dengan mentahikan tabiat busuk dia itu.

      Delete
    3. Brader Nuar hanya pandai bercakap tanpa pikul tanggung jawab untuk menjana ekonomi negara.
      Tun M & menteri2 PH bertungkus lumus mengembalikan kepercayaan serta intigriti negara demi mendapatkan dana, pelaburan asing serta perbelanjaan berhemah.

      Delete
  5. Lagi lama Tun Madey terus degil untuk kekal sebagai PM..selagi tu lah maruah dan nama baik PH akan terus tercemar di mata rakyat jelata dan sokongan mereka akan terus merudum.

    CH dah menjadi bukti yang jelas terhadap penolakan rakyat terhadap Tun Madey ....dan tempiasnya telah terkena kepada PH dan yakin lah..jika ini dibiarkan berterusan..PRK Semenyih dan kemungkinan juga Rantau bakal menguatkan lagi hasrat rakyat untuk menolak kerajaan sedia ada yang under perform ni!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huh, mimpikah Gwa? Kontradiksi bak kat omputih! Ooooo, sayang PH bukan bermakna sayang kat Madey.. baru la Gwa pahaaaam. ! Kih kih kih.

      Delete

    2. Lagi satu bukti nate' yang pakai banyak nama itu menulis komen dan menjawab dia sendiri.

      Bila penyakit otak HYPERACTIVITY DISORDER nya mengawal dia, tak reti diam, mesti nak membebel, lupakan dia sudah berkali kali di dedahkan GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB ITU ada lah sama orang nya dengan Abang Din.

      Cara cakap nya, bahasa, gaya ayat nya, lebih penting lagi, isi kandungan nya, semua menunjukkan dua komen iitu ada lah dari orang yang sama.

      Komen2 yang di atas ini juga di bahagian lain blog pos ini.

      Delete
    3. TongGeng...

      Tun M & menteri2 PH bertungkus lumus membersihkan imej tercalar teruk dek klepetokrasi Najib, demi mengembalikan kepercayaan serta intigriti negara demi mendapatkan dana, pelaburan asing serta usaha cukup berhemah dalam perbelanjaan.

      Beban hutang peninggalan Najib amat besar & berat untuk dipikul oleh Kerajaan PH. Bayangkan bayaran ratus2 juta boleh tersalah bayar oleh Najib kpd sykt palsu Ipic. Duit pinjaman 1mdb RM42 bilyon itu pun entah lesap ke mana....??

      Boleh kau citer sikit, TongGeng.....??

      Delete
  6. PH menang pun tidak rugi kalah pun tidak rugi, masih boleh memerintah negara. cuma calon yang menang yang untung dapat elaun. rakyat jadi mangkok hayun

    ReplyDelete
  7. 5 asas atau 1 asas pon, Pakatan Harapan hanya beri HARAPAN. Tapi pengakhirannya akan tinggal HARAPAN.......yg tak tau bila akan ditunaikan..???????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib & Co beri macam2 harapan di Pru14. Tapi lingkup bersama Umno Bn sekali.

      Dulu janji kerajaan bersih tapi dia sendiri kotorkan dengan mencuri wang rakyat dan merasuah ketua2 bahagian Umno.

      Delete
  8. Kengkawan semua....Kalau ikut pandangan majoriti penganalisa politik tempatan...PRK Semenyih mempunyai kaitan yang sangat rapat dengan PRK Cameron Highland walaupun isunya mungkin berbeza.

    Di Cameron Highland, calonnya adalah dari parti dominan dalam Pakatan Harapan iaitu DAP. Justeru tidak hairanlah semua pembesar Pakatan, baik yang bergelar Menteri, mahupun Timbalan Menteri atau pun pembesar-pembesar utama parti komponen Pakatan turun padang untuk berkempen dalam usaha memenangkan M.Manogaran.

    Malangnya, usaha yang bersungguh-sungguh ternyata tidak mendatangkan hasil apabila M.Manogaran kalah lebih besar berbanding ketika dia menjadi calon mewakili Pakatan pada PRU-14 lalu di kerusi yang sama.

    Antara yang turut bertungkus lumus adalah pemimpin dan tenaga kerja PPBM. PPBM seperti yang diketahui bergantung sepenuhnya kepada kekuatan Mahathir.

    Selagi mana Mahathir bersama-sama DAP, wujudlah PPBM sebagai sebuah parti. Tanpa Mahathir dan tanpa DAP, PPBM akan pupus dan lenyap.

    Justeru tidak menghairankan seandainya PPBM akan berharap, DAP akan membalas budi di Semenyih. Lebih-lebih lagi dengan pengundi Cina yang ramai di Semenyih, pastinya amat diharapkan dapat ditarik oleh DAP untuk menyokong calon PPBM.

    Namun, PPBM juga memerlukan kerjasama dan jentera kekuatan PKR terutama dari pihak Azmin Ali memandangkan Semenyih juga kawasan pinggir bandar di mana Melayu pinggir bandar lebih cenderung kepada PKR berbanding UMNO-PAS.

    Azmin Ali sebaliknya sedang berhadapan dengan masalah yang lebih besar di dalam partinya.

    Sokongannya secara terbuka kepada Dr. Mahathir selaku Perdana Menteri, pastinya akan mengecilkan hati penyokong-penyokong Anwar Ibrahim yang amat berharap Mahathir akan mengotakan janjinya untuk menyerahkan takhta Perdana Menteri kepada Anwar Ibrahim yang sudah mengidamkannya semenjak sekian lama.

    Sokongan terbuka yang diberikan oleh Azmin Ali seandainya diperhalusi, pasti akan memperlihatkan kepentingan dan kedudukannya dalam hierarki yang mengatasi Anwar Ibrahim.

    Sedangkan pada masa yang sama Anwar Ibrahim sendiri semakin lama semakin tidak relevan dan ‘pasaran politik’ masa kini.

    Anwar telah terbukti tidak lagi diminati menerusi siri kempennya di Cameron Highlands. Tidak seperti sebelum ini, ramai orang yang menadah telinga mendengar ceritanya, di Cameron Highland, kamera wartawan dan juru propaganda pun segan nak alihkan lensa kamera mereka dari tubuh badan Anwar.

    Bagaimana pula dengan Rafizi Ramli yang diketahui ramai, merupakan ayam tambatan Anwar Ibrahim?

    Beberapa kenyataan propagandanya dalam kempen PRK Cameron Highland, seandainya diperhalusi lebih menyindir Azmin Ali walaupun nama yang disebut adalah Najib Abdul Razak.

    Lebih-lebih lagi apabila sudah terbocor cerita yang Azmin Ali sepanjang 8 bulan bergelar Menteri Kabinet Mahathir telah, 28 kali ke luar negara tanpa sesen pun pelaburan asing yang berjaya dibawa balik.

    Wujud beberapa teori termasuklah ‘keseronokan’ Mahathir dan PPBM dengan kekalahan calon DAP di Cameron Highland.DAP kalah bererti, DAP tidak mampu menambah kerusinya di Parlimen.

    Walaupun kini DAP merupakan kuasa dominan dalam Pakatan dengan hampir semua keputusan kerajaan yang diterajui Mahathir adalah keputusan DAP, namun percaturan politik tidaklah berfungsi secara satu haluan semata-mata.

    DAP memerlukan tambahan kerusi untuk memastikan Mahathir terus tunduk dan kekal di bawah tapak kaki mereka.

    Ketundukan Mahathir sekarang, masih tidak cukup kerana sebarang usaha mengerat peruntukan untuk Melayu-Bumiputera masih dicabar dan ditentang oleh sebilangan Melayu-Bumiputera di dalam PPBM sendiri.

    Dengan apa yang berlaku di Cameron Highland, apakah DAP akan membalas dendam dan menunjukkan kepada PPBM siapa sebenarnya yang lebih berkuasa dan siapa sebenarnya yang perlu tunduk kepada siapa?

    Dan sememangnya pertembungan di DUN Semenyih pastinya akan masih berkisar tentang Najib, 1MDB, hutang negara, kleptokrasi, rasuah dan Melayu Pemalas.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Maka sampai lah masa dia mengkopipes tulisan2 di blog2 dan lain2 tempat. Itu lagi satu character trait nya. Mengutip karutan2 di lain tempat di salin nya ke sini.

      Maka cara yang paling berkesan melawan dia ia lah dengan berbuat yang sama. Nanti sampai masa nya, aku akan mentahikan dia begitu juga.

      Delete
  9. Syabbas Budin, gua kini betul2 caya sama lu
    PH & TDM lu sudah kasi hantam bertalu-talu
    TDM jelas udah kencing, janji2 PR-14 dahulu
    Mmg sepatutnya lah orng tua ni terima malu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maka sampai lah masa nya GENG NAJIB YANG MENJILAT NAJIB ini memantun mantat. Akan dibalas juga dengan apa saja cara yang boleh mentahikan dia.

      Kesian dia merana sejak Najib Al Jibo lingkup di Pru14. Dah takda kerja hingga naik motosikal merempit. Bangga dengan gelaran King of Troll, tak sedor definasi troll =

      Oxford Dictionary -

      an ugly creature depicted as either a giant or a dwarf.

      A troll is someone who posts unkind or offensive messages on social media sites, and often tries to start arguments with other users.

      A person who makes a deliberately offensive or provocative online post.

      a troll is a person who starts quarrels or upsets people on the Internet to distract and sow discord by posting inflammatory and digressive, extraneous, or off-topic messages in an online community (such as a newsgroup, forum, chat room, or blog) with the intent of provoking readers

      A troll is someone who posts unkind or offensive messages on social media sites, and often tries to start arguments with other users.

      ‘don't feed the trolls, guys, it only makes them come back’

      Delete
    2. Ek elehh....Umno baru bertelor sebiji, Kejora Stor Kunyit dah macam nak rak riuh sekampung, terloncat-loncat bagai beruk terkena belacan.

      INGAT.....siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
  10. Hidup Tun....semoga Tun mmrintah Malaysia shingga akhir hayat...Amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memerintah dengan amanah lebih penting dari memerintah akhir hayat

      Delete
  11. Satu lagi ! Segerakan peralihan kuasa Tun kepada Dsai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai yang tak mahu terima Peliwat dan bekas bandun 2 kali jadi PM

      Delete
  12. Kengkawan sewmua...cuba korang bayangkan, kalau ada menteri macam ni..boleh ke PH ni terus kekal jadi kerajaan dalam tahun2 mendatang ni haah????

    Fuyoooo... Pandai juga Menteri Telur 2 Sen ni buat lawak rupanya ya. Mungkin dia lupa saranan yang pernah dibuat kepada golongan Nelayan sebelum ini.

    Hari tu, dia juga yang sibuk suruh golongan Nelayan ni tanam Nenas dan Rambutan di belakang rumah selepas bantuan kepada mereka dirampas.

    Sekarang dia sibuk pulak komplain golongan muda kurang berminat dalam industri perikanan? Macam mana diorang nak berminat kalau tidak ada bantuan?

    Setidak-tidaknya, sewaktu Kerajaan Barisan Nasional mentadbir dulu, ada juga insentif diberikan untuk tarik minat golongan anak muda ni.

    Tapi bila Rejim Pakatan Hancing tu memerintah, bukan sahaja bantuan sara hidup golongan Nelayan ini dirampas, subsidi minyak pun diorang tarik balik dengan alasan yang berbau HANCING!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TongGeng berterusan menghasut dgn sampah2 yg dikutip.

      Bak pepatah - Lasana katak, hujan sedikit banyak bermain....masalah sedikit tapi diperbesar-besarkan.
      The problem is just little bit but enlarged & exaggerated by TongGeng.....!!

      Delete
  13. Korang rasa lah kan...kalau masih ada mentaliti tak boleh menerima kekalahan dengan berlapang dada dan dengan hati yang terbuka..agak2nya lah..berapa lama lah Rejim Haprakan ni boleh terus kekal memerintah negara tercinta ni haah???

    Yang peliknya.. Dah kalah pun masih lagi cuba nak menuding jari dan menyalahkan orang lain atas kegagalan mereka sendiri...seperti dalam kenyataan Nek Jijah tempoh hari.

    Realitinya, Rejim Pakatan Hancing tu kalah dalam PRK Cameron Highland tempoh hari bukan sebab mentaliti pengundi yang anggap mereka sebagai Pembangkang.

    Sebaliknya, pemimpin Rejim Pakatan Hancing tu sendiri membawa persona seperti pembangkang sepanjang kempen Pilihan Raya Kecil tersebut.

    Sebagai contohnya, ceramah Mat Sabu dan Tun Mahathir sewaktu berkempen hari tu masih memperlihatkan mentaliti mereka sebagai pembangkang...terus menerus memainkan isu lapuk 1mdb, kleptokrasi dan hutang negara!!!

    Dah jadi Menteri, tapi bahan kempen masih lagi nak memburukkan orang lain atas pentas ceramah? Bawak-bawak la sedar diri. Jadi Menteri, buat la kerja macam Menteri. Jangan jadi Beruk dapat bunga pulak!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tentu yang kau maksudkan tu ialah Mat Syabu, Tun Madey dan menteri2 Badut dalam kabinet kayu reput Fuckatan Haprakan ni ...tepat sekali beb...lu memang bijak!!!

      Delete
    2. Yg aku maksudkan, kau. 👆👆👆

      Delete
    3. Waduh ... amat bagus sekali Bulat Ken.

      Kena sebiji ke perut dia. Kalau kena kepala, tentu terbongkang. Di tepi jalan, dihurung lalat langau.

      Delete
  14. Ni ada satu lagi sebab untuk menunjukkan betapa Rejim Haprakan ni dah semakin tak patut kekal di Msia ni..ntah apa2 aje idea yang dikeluarkan oleh menteri2 badut mereka !!!!

    Satu Malaya tau.... Rasuah Duit Minyak dah banyak habis sewaktu kempen PRK Cameron Highland. Tapi malangnya, ia tidak menguntungkan.
    .
    Mungkin ada lebih sikit saki baki duit minyak tu gamaknya. Jadi diorang buat pulak kempen Bersihkan Tandas Sedunia..seperti yang diumumkan oleh menteri mak lampir tu!!!
    .
    Waima Tandas Bersih macam mana sekali pun, kalau dah diorang kuat sangat Kencing hari-hari, tak guna juga. Makin bertambah hancing dibuatnya!!!
    .

    ReplyDelete
  15. Mmg skrg ini, Mahadey org dah tak pandang
    PRK CH tak ada kesan pun dia turun padang
    Dah tak laku lagi lagu2 lapok yg dia dendang
    Dgn hadirnya dia di situ PH terus kecundang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ek elehh....Umno baru bertelor sebiji, Kejora Stor Kunyit dah macam nak rak riuh sekampung, terloncat-loncat bagai beruk terkena belacan.

      INGAT.....siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
  16. Macam ni boleh ke Rejim Haprakan ni kekal lama sebagai kerajaan kalau Ah Beng ni tiap2 hari main wayang pekjee cina aje haah???

    Projek ERCL dibatalkan?

    Timbalan Perdana Menteri berkata, beliau langsung tidak tahu berkenaan perkara itu. (clueless)

    Seperti biasa, Perdana Menteri pula akan menjawab, "Mana saya tau".

    kalau Kita tanya pula kepada Menteri Kewangan Hong Kong, Lim Guan Eng. Katanya, minggu depanlah Bro.

    Kita tidak lupa apabila beberapa hari lepas, Lim Guan Eng telah terkejut dengan kenyataan Menteri Ekonomi, Azmin Ali mengenai pembatalan ECRL. Terkejut king kong beb!

    Ehh chup!!! Bukankah telah tular surat di bawah menteri kewangan HK sendiri kepada Dato Seri Darwis Abdul Razak, CEO Malaysian Rail Link Sdn. Bhd yang isinya telah membatalkan projek ECRL wahai Nobita? Baru lagi surat tu. Bertarikh 18/01/2019. Sudah lupakah Apek?

    Rakyat Msia nak tanya lah...Mana kroni atok yangg sanggup kerjakan projek ECRL ngan kos 10 beliun je tu...
    .
    Dah meninggal kot????

    Hakikat yang tak boleh kita semua nafikan...Gone End bukan Menteri Kewangan tapi Menteri Kewayangan a.k.a Menteri Keawangan (sentiasa khayal di awangan).

    Tak kompeten dan serba caca marba. Seluruh kabinet dapur Tun Madey dibarisi oleh mangkuk-mangkuk ayun pelbagai saiz dan warna juga jantina...setuju kan kengkawan semua????

    keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokokikhkikikokikiok!!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Menteri kabinet Madey ni ramai yang sembang kencang tapi habuk, sekali lagi HABUK pun tarak! Macam sakai. Madey kena buat rombakan secepat munkin. Tengkiyu. Kah kah kah.

      Delete
    2. Syabas Abang Din. Sekali kali sampaikan juga kebenaran.

      Delete
    3. Kejora aka Abang Din....

      Walaupun engkau menyamar dgn pelbagai nama, namun "LUBANG BATANG HIDUNG KAMU TETAP MENJADI PUJAAN HATIKU"....!!

      Ek elehh....Umno baru bertelor sebiji, Kejora Stor Kunyit dah macam nak rak riuh sekampung, terloncat-loncat bagai beruk terkena belacan.

      INGAT.....siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
  17. Satu je lah nk ckp.. Bila kerajaan seakan Xde hala tuju..dua tiga kerat menteri berckp mcm mulut xde insurans..dan x habis2 u turn je kejenye.. So rakyat sedkit demi sedikit start u turn dan mula menyampah dgn ph..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan Umno Bn tuju kpd mencuri wang rakyat. Dan korapsi.

      Bukan sikit2 duit. RM2.6 biliun di curi. Celaka (kamus kata makn nya bawak malang) kpd rakyat.

      Delete
  18. Nak tanya secara jujur lah kan..korang semua ada tertengok tak video yang tular di media sosial berkaitan seorang penunggang motosikal penyokong Rejim Haprakan yang telah munggang motosikalnya dengan berbogel tanpa seurat benang pun ditubuhnya dari Batu Pahat hingga ke Kluang haah???

    Ceritanya begini....Seorang lelaki telah menunaikan janjinya dalam FB kerana jika PH kalah di CH beliau akan menunggang motosikal dari BP sehingga ke Kluang dengan berbogel tanpa seurat benang.

    Bagi mengelakkan dirinya disamakan pemimpin PH yg kuat kencing beliau tetap menunaikan janjinya tak seperti pemimpin PH berjanji tetapi tidak tunaikan janji.

    Persoalannya..ada kah penunggang motosikal tu salah sorang dari cai tegar Rejim Haprakan di blog ni...mungkin kah dia ada lah Bulat Kontol, Wak suman atau GMN..ada sesapa kat sini yang boleh mengesahkannya..pleeeez ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penunggang motosikal? Jangan2 bossku tak? Maklumlah sejak kalah pru lepas, dgr khabarnya dr gila merembat dia dah gila merempit.

      Delete
    2. Bukan bossku, Bang. Itu ia lah Mat Rempit. Dah takda kerja sejak kalah Pru14, mula merempit.

      Delete
    3. Bossku tu skrng bukan Mat Temlit tapi Badut Rempit hahahaha atau Penyamun Bugis Rempit. Zaman dulu2 merempit dgn kapal lanun, di lautan dia samun. Pastu keturunan bugis menyamun di darat pula. Majka adilah kes 1MDB hehege

      Delete
  19. Kengkawan sekelian...saja nak sharekan satu rumusan sahih dari sorang rakan aku yang juga penganalisa politik non partisan berkaitan dengan kekalahan calon DAPigs dari PH di PRK CH tu beb..jom layannn!!!

    Kenapa PH kalah ?

    1. Pemimpin2 PH kurang cerdik dan tidak berpengelaman. Banyak buat keputusan dan kenyataan yang memalukan dan tidak diterima rakyat.

    2. Pegawai2 pemimpin berlagak, lebih sudu dari bubur, jadi pagar kepong pemimpin dari rakyat. (Mungkin diarah oleh pemimpin mereka yang sombong dan malas nak layan rakyat). Kerana mereka ni lah... rakyat meluat kepada bos mereka dan PH.

    3. Setiausaha Politik, Setiausaha Akbar, Pegawai Khas tidak tahu apa tugas mereka sebenar. Mereka lupa bos mereka orang politik, bukan nya Raja atau Sultan. Bos mereka dipilih rakyat.

    4. Rakyat dah mula hilang hormat, tidak percaya dan sudah mula tidak suka kepada PH.

    5. Rakyat tidak tahu dan tidak nampak apa agenda PH nak bantu rakyat.
    Semua kementerian tiada hala tuju, tiada misi dan visi.

    6. Jentera penerangan PH malap. Setiausaha Akbar menteri2 terbukti sombong dengan pihak media. Tidak berdaya usaha. Gagal beri nasihat media kepada menteri. Penerangan tidak jelas, selalu jadi bahan lawak. Lembab dan malas tangani isu atau menangkis serangan lawan.

    7. Kehidupan rakyat makin tertekan. Tidak nampak harapan untuk pulih.

    8. Janji-janji PH hanya tinggal janji. Diam, tiada penerangan dengan jelas.

    9. Terlalu lembab pendakwaan kes2 1MDB, rasuah, kleptokrasi, menyebabkan rakyat mula sangsi tentang kebenaran nya.

    10. Pegawai2 kerajaan penyokong Najib dan berkepentingan dalam perniagaan masih terlalu ramai dalam kerajaan. Duri dalam daging kepada PH.

    11. PH parti anak beranak dan kroni lebih teruk dari UMNO/BN.

    12. PM terkepong dan tertekan oleh parti2 komponen PH. Setiap keputusan dan tindakan mesti kena jaga hati semua parti. Menteri "berpenyakit" pun tidak boleh ambil tindakan atau dipecat seperti Moorthy.

    13. Tidak tahu stratergi dan tiada pengalaman hadapi pilihanraya. Cerdik tak boleh menumpang, bodoh tak boleh diajar.

    14. Lupa jasa orang2 lama yang berjuang untuk kemenangan PH. Guna pakai kaki bodek, yang pandai bermuka-muka dan pakar tonjol diri.

    Berpuak-puak mengejar kepentingan diri, reka fitnah dan dengki iri hati...sebijik macam cai2 tegar Fuckatan Haprakan yang bersepah2 macam cendawan tumbuh selepas hujan kat dalam blog ni bhai!!!!

    ReplyDelete
  20. Rasanya korang semua pun tentu bersetuju kalau kita sama2 mengatakan...Kekalahan PRK Cameron Highlands adalah kerana beberapa faktor yang DIBUAT OLEH PH SENDIRI!!!!

    Kekalahan pertama PH di dalam PRK selepas PRU yang lepas banyak disebabkan faktor kegagalan dan perkara2 bodoh yang PH sendiri cipta.

    1 . Faktor calon yang TERLAMPAU BERANGAN DAN SYOK SENDIRI* juga penyebab salah satunya.

    2 . Faktor RAJA TROLL DAN PM FACEBOOK turun berkempen juga satu faktor yang diPANDANG SEPI OLEH PH.

    3 . Harga barangan yang semakin meningkat serta sara hidup yang terlalu membebankan juga penyebabnya.

    4 . Kemarahan peneroka Felda dengan harga sawit yang TERUK.

    5 . "KETUANAN MELAYU" yang di KACAU oleh pemimpin yang tidak faham KEHENDAK MELAYU memainkan peranan seperti api di dalam sekam.

    6 . JENTERA KEMAS yang berstatus kontrak memainkan peranan sebagai TROJAN HORSE kepada BN.

    7 . Boikot dari para perokok juga penyebabnya , PH melakukan tindakan bangang apabila berkuasa mencipta undang² yang MENAFIKAN HAK PEROKOK , Menteri Kesihatan itu sama ada ada otak atau cuba membuat sabotaj secara perlahan kepada PH , takkan dia tidak tahu bahawa 99% pekerja parti adalah perokok , kalau LGBT boleh hendak diberi hak kenapa hendak mengacau HAK PEROKOK , lebih baiklah Menteri Kesihatan itu memikirkan bagaimana hendak MEMASTIKAN HOSPITAL DAN KLINIK memberi perkhidmatan yang terbaik , warung Kak Chah yang mengharapkan pemandu lori singgah makan juga telah secara drastik berkurangan , maknanya pendapatan Kak Chah telah hilang sebahagiannya , adakah itu RAHMATAN LIL ALAMIN?????? , belum lagi di kira warung² yang lain.

    8 . BSH hidup yang menurun berbanding BRIM juga menyebabkan kemarahan rakyat jelata , dulu masa jadi pembangkang hampir setiap hari BERJANJI AKAN MENYEDIAKAN SARA HIDUP YANG LEBIH BAIK DARI BRIM, mana perginya , JANGAN NAK BERETORIK DENGAN KES 1MDB SAHAJA, orang dah muak dan menyampah.

    9 . Pinjaman tanpa cagaran yang di beri kepada kaum Cina sehingga RM50 ribu oleh BSN pun satu MASALAH BESAR, orang Melayu pula HENDAK PINJAM MELALUI TEKUN PUN KENA CAGARKAN EMAS, mana datang proses sebegini.

    10. PH mempunyai Menteri yang RACIST menjadikan rakyat mula hendak menolak PH , ini kerana sikap kurang ajar pemimpin tersebut terhadap BANGSA MELAYU , mereka hanya tahu MENCABAR KEDAULATAN PERLEMBAGAAN NEGARA INI.

    11 . Ada Menteri yang menggalakkan meminjam dengan AHLONG dengan menaik tarafkan perkhidmatan Ahlong berlesen di setiap PBT.

    12 . Faktor PM MENUNGGU juga menyebabkan rakyat muak , mual ,menyampah kerana rakyat mengharapkan agar Tun Madey mengotakan janjinya untuk menyerahkan jawatan PM ke 8 kepada DSAI..tapi sekarang ni masih berdolak dalik lagi dengan pelbagai alasan.

    13 . Kes Adib yang masih tidak selesai di bantai oleh perusuh dalam kes Kuil seafield itu juga memainkan peranan kekalahan PH.

    Dan "THE ULTIMATE REASON" rakyat terutama Melayu menolak PH kerana mereka melihat bahawa KERAJAAN SEKARANG INI DI PERINTAH OLEH DAP.

    Pemimpin DAP dilihat cuba meletakkan semua kesalahan di bahu kerajaan terdahulu , walhal semasa menjadi pembangkang dahulu , pemimpin DAP berjanji bermacam².

    Jadinya JIKA PH INGIN MENANG DI SEMENYIH, jangan benarkan Wythamoorthy datang , jangan bawa mana² pemimpin DAP yang masih racist dan TIDAK TAHU BEKERJA SEBAGAI KERAJAAN, Melayu menolak mereka² ini semua , terutama apabila UMNO telah berkahwin dengan PAS sekarang , ini semua akan menjadi bom atom kepada mereka.

    SAJA NAK BAGI TAU, sudah sampai masanya Tun Madey turun dari tahta sekarang termasuk lah semua Menteri dan Timbalan menteri Rejim yang berada di bawah paras kebodohan biasa dewasa ni!!!!

    ReplyDelete
  21. Rupa2nya....Bukan sahaja isu ECRL aje yang mengelirukan rakyat jelata.

    Di Klang hari ini 5 bekas Hakim Mahkamah Persekutuan keliru mengapa mereka diminta menganggotai tribunal untuk memecat ahli SPR yang telah berhenti beberapa bulan lalu.

    Tribunal ini ditubuhkan atas permintaan Perdana Menteri yang memohon perkenan YDPA (mungkin timbalan) bagi tujuan memecat 6 orang ahli SPR

    Jika para hakim yang bijaksana pun keliru dengan kerajaan hari ini apatah lagi rakyat jelata.

    Kita tertanya-tanya apakah PM tahu bahawa mereka ini semua telah meletak jawatan? Adakah Tun Mahathir sudah menjadi seperti cerita Maharaja tanpa pakaian?

    Atau ini pembalasan Allah kepada Tun Mahathir yang sejak dua dekad lalu hidup dengan menghina pentadbiran Abdullah Badawi dan Najib Razak sebagai kerajaan Half-past-six.

    Mahathir sekarang mengetuai kerajaan Raja Lawak......setuju tak kengkawan sekelian ????

    ReplyDelete
  22. Nak tanya lah secara jujur yeeer....Projek ECRL ni – diteruskan atau dibatalkan haah???

    Hakikatnya, ECRL adalah satu projek bernilai tinggi selain melibatkan kepentingan dari 2 buah negara berbeza. Bukan kecik anak punya projek ni tau, banyak wang akan terlibat kalau diteruskan, banyak wang juga agaknya akan terlibat kalau dibatalkan (nak-nak jika kena bayar pampasan tinggi).

    Tapi anehnya, boleh pulak hal berkaitan dengan projek pada skala begini besar seakan tidak dipandang serius di kalangan pendokong regim sedia ada, bila mana ketua dan Menteri Ekonominya cakap dibatalkan. Menteri Kewayangan pulak cakap diteruskan.

    Rakyat dibawah ni memerhatikan dengan penuh rasa curiga. Apa yang sedang berlaku sekarang ni ya?

    Hal-hal macam ini (walaupun pada skala berbeza), kalau berlaku di kalangan kita rakyat biasa, senang saja diselesaikan.

    Tak payah sesiapa cakap pun, semua orang tahu mengadakan group Whatsapp sendiri untuk membincangkan perkara seumpamanya sesama sendiri. Silap-silap, boleh buat keputusan dalam tu pun.

    Mesyuarat, mesyuarat jugaklah kan, itu hanya formalitinya saja.

    Bila tak berlaku seperti yang sepatutnya, macam-macam teori keluar dalam kepala ni ha. Apatah lagi tak cukup berbeza pendapat, ada pulak tuduh menuduh tak datang mesyuarat!!

    Aiiiik... dahlah sorang kata diteruskan dan sorang lagi kata dibatalkan, takkan orang datang ke tak datang mesyuarat pun boleh berbeza jugak?

    Yang betulnya, setakat nak bagi kenyataan yang sama – meneruskan atau membatalkan projek sebesar ni, tak payah mesyuarat pun boleh.

    Itu pun gagal dilakukan, apa lagi yang lain ye tak? Kalau boleh, berilah penjelasan apa sebenarnya yang berlaku? Ini bukan benda main-main, soal negara yang kita cakapkan....betul tak rakan2 sekelian ????

    ReplyDelete
  23. Rakyat yang waras semuanya bertanya soklan cepumas ni...apa motif Dr Mahathir meneruskan tribunal ini?

    Adakah ini merupakan langkah membatalkan keputusan pilihan raya di kawasan-kawasan yang parti Bersatu telah kalah dalam PRU14?

    Dr Mahathir telah beberapa kali menyatakan kedudukan Anwar sebagai Perdana Menteri dalam tempoh dua tahun selepas PRU14 bergantung kepada rakyat, bukannya persetujuan antara mereka.

    Justeru penubuhan tribunal ini mungkin merupakan langkah Dr Mahathir mewujudkan kemungkinan pilinan raya umum baharu, sama ada melalui pembubaran Parlimen atau pembatalan keputusan PRU14.

    Seperti mana pengharaman Umno 1988 menutup peluang kumpulan Tengku Razaliegh Hamzah, pembatalan keputusan PRU14 akan menjadikan hasrat Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri ke-8 sebagai mimpi siang hari sahaja....logik juga kan kengkawan semua????

    ReplyDelete
  24. Fuyooo....Hari ini Kerajaan Pakatan Harapan buat lawak bertaraf antarabangsa. Peguam Negara, Tommy Thomas mencadangkan kepada Kerajaan supaya satu Tribunal dibentuk untuk siasat dakwaan salah laku bekas Ahli-Ahli Suruhanjaya SPR.

    Hari ini, sewaktu tribunal itu bersidang. Peguam yang mewakili Ahli-Ahli SPR berkenaan memaklumkan anak guam beliau telah pun lebih awal meletak jawatan dan perkara ini tidak dimaklumkan kepada tribunal.

    Ahli-Ahli Tribunal menjadi pening lalat bila diberitahu Ahli-Ahli SPR berkenaan telahpun meletak jawatan dan kes sudah menjadi akademik.

    Tribunal ditubuhkan untuk memyiasat dan memecat Ahli-Ahli Suruhanjaya SPR jika mereka melakukan kesalahan, tetapi apabila mereka semua sudah letak jawatan, apa lagi yang hendak disiasat?

    Kedua, bagaimana hendak memecat orang yang sudah meletak jawatan?

    Mungkin Tommy Thomas terlalu banyak sangat menari 'twist' sehingga kejadian hari ini memalukan banyak pihak.

    Elok ditubuhkan tribunal menyiasat salah laku Peguam Negara pula dan memecat jika beliau melakukan tindakan yang memalukan Badan Kehakiman Negara!!!!

    ReplyDelete
  25. Aku tidur awal tadi sbb ingin bangun semula
    Niat nak bersujud, mengabdi kpd Allah Taala
    Sblm mati, aku nak kumpul sebanyak pahala
    Bukan mcm tua kedi, yng asyik meroyan gila

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Aku terbangun bagaikan malaikat dtng kejut
    Lantas, aku berwudhuk & tunai solat tahajud
    Kpd Yng Maha Esa, aku sering saja bersujud
    Bukan mcm si tua bapok lahanat telur lanjut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ek elehh....Umno baru bertelor sebiji, Kejora Stor Kunyit dah macam nak rak riuh sekampung, terloncat-loncat bagai beruk terkena belacan.

      INGAT.....siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
  26. Kekalahan PH, PRK CH, terus jadi perbualan
    Tun Madey turun berkempen jugak tak jalan
    Hal yg sama nanti di Semenyih, lagi sebulan
    Terus terdiam bisu, Wak bingai bapok sialan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ek elehh....Umno baru bertelor sebiji, Kejora Stor Kunyit dah macam nak rak riuh sekampung, terloncat-loncat bagai beruk terkena belacan.

      INGAT.....siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
  27. Tak sabar aku tunggu tarikh Hari Raya China
    Tarikh itu bagi aku, mmg lah amat bermakna
    Aku dan si Mas, akan berada di singgahsana
    Semoga akan kekal mahligai yang kami bina

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Sungguh tidak tahan rindu yg membelenggu
    Walaupun nak bernikah cuma lagi seminggu
    Lagi 7 hari, bagaikan 7 tahun aku menunggu
    Selasa hadapan, Mas kan jadi isteri ini Cikgu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ek elehh....Umno baru bertelor sebiji, Kejora Stor Kunyit dah macam nak rak riuh sekampung, terloncat-loncat bagai beruk terkena belacan.

      INGAT.....siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
  28. Mas kata, dia sudah agak, PH akan tumbang
    Namun kini, bab politik, kami kurang gebang
    Kami lebih menumpu kpd bahgia di ambang
    Masa call dia kata, "tak sabar, nak peluk abg"

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ek elehh....Umno baru bertelor sebiji, Kejora Stor Kunyit dah macam nak rak riuh sekampung, terloncat-loncat bagai beruk terkena belacan.

      INGAT.....siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
  29. Di PRK CH, rakyat udah pun memberi isyarat
    Menunggu janji2 palsu, mereka dah tak larat
    PRK Semenyih , pukulan pasti akan lbh berat
    Akan tersungkur lagi le nanti PH sial keparat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. INGAT.....siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
    2. Wak Suman GMN Tanpa Nama tolol raman jpc dan jon bodoe kena turun kempen mati2an di semenyih...bawak panji hitam ...kalo Bersatu tewas boleh terjun laut laa...tak guna lagi hanye merosakkan PH...

      Semenyih amat penting kpd umno...simbol parti mana wakil perjuangan melayu...

      Delete

  30. Hanya 1-2 ekor saja beruk (istilah Bulat Ken yang tepat) di blog ini. Yang sekor itu guna berbagai nama seperti Anonymous, Abang Din, GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB AL JIBO.

    Masuk sini pagi petang siang malam hingga pukul 3,4 pagi. Dia ada penyakit sejak Najib digulingkan di Pru14 - penyakit tak boleh tidur, otak nya sentiasa aktif tak boleh di kawal. Penyakit yang doktor2 saki jiwa gelar HYPERACTIVITY DISORDER.

    Jadi, kita balun lah tiap kali dia mengarut menjilat Najib King of Troll @ Mat Rempit baru di sini.

    ReplyDelete
  31. Kalo Bersatu tewas di Semenyeh madey mesti di undurkan..

    ReplyDelete
  32. Rais Yatim bagi formula macam perli madey....tapi madey jenis keras kepala..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ek elehh....Umno baru bertelor sebiji, Kejora Stor Kunyit dah macam nak rak riuh sekampung, terloncat-loncat bagai beruk terkena belacan.

      INGAT.....siapalah nak percaya cakap seorang munafik yg menunjuk-nunjuk ibadat baca quran, sembahyang tapi membohong, mencarut, mencaci, puji diri, ngaku2 konon cikgu, gila seks, pengamal seks sesama jenis, beratib jampi iblis 'Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh'..??

      Delete
  33. Rakyat sdg melihat tanda2 awal runtuhnya 'sistem politik nation state' dan sistem kewangan berasaskan perhutangan'(debt based society)!!

    ReplyDelete
  34. AG pun kaki menipu , tubuh tribunal pun tipu . Panel tribunal pening kepala , nk pecat sapa . Dia tipu madey , Agong pun kena main . Mungkin tuduhan kt najib pun ada unsur tipu . Bubar lah dewan . Jgn tipu lg . Tk dk maruah kalau kera jaan ni masih stand .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi unknkwn09:13, wah kau mati matian nk bela Najid dan meragui jenayah korupsi dia ye. Punyala bertimbun2 bukti dan tentetan bagsimana dia, Mak Badak dgn menggunakan Jho Lho, Abrar, Goldman Sachs dll yg dibuktikan bersalah, dibicarakan, dijatuhkam hukunan. Lagi pub DOJ pun siasatan mereka sendiri. Mmng ada bukti money trails 1MDB tu telah disalahguna & dido glap Najib and the geng. Ini buktu ada aras kertas tau.
      Bukan cakao2 bodoh air liur kedai kopi mcam kau, kejora dan yg masih oercaya Majib suci tak bersalah kat kg, felda dan luar bandar

      Delete
  35. Ape guna Tun Daim dan anak beranak di belakang madey kalo ekonomi merudum....madey abiskan boreeh...

    ReplyDelete
  36. Minggu depan lagu ini akan rancak bergema
    Sungguh lah cantik, dia punya lirik dan irama
    Mari lah kwn2, kita semua dengar bersama2
    Judulnya Pengantin Bersanding diberi nama

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    ____________________________________
    PENGANTIN BERSANDING - R.ISMAIL
    (https://youtu.be/aCwa2ViaRXg)

    AAAAAAA…

    Selamat bersanding, Pengantin baru,
    Di atas pelamin, duduk berdua
    Suami isteri yang amat perlu
    Rukun maufakat hingga ke anak cucu.

    Cantiklah sungguh, muda jauhari,
    Kedua pengantin, suami isteri,
    Duduk seperti raja dan puteri
    Sahabat saudara kanan dan kiri,

    Selamat pengantin baru,Kami ucapkan, 
    Dipanjangkan jodoh, Selamat berkekalan,
    AAAAAAAAAAA

    Suami isteri muda belia
    Seperti pinang dibelah dua
    Hidup sepakat sehati sejiwa
    Semoga kekal sehingga ke tua

    Wahai pengantin suami isteri
    Aman dan damai setiap hari
    Sama bersabar saling menghormati
    Berkasih sayang kekal abadi

    Selamat pengantin baru,Kami ucapkan, 
    Dipanjangkan jodoh, Selamat berkekalan,
    AAAAAAAAAAA

    Aturan kita suami isteri
    Makan dan minum hendak dicukupi
    Salah dan silap harus dimaafi
    Jalan yang selamat marilah dicari

    Suami isteri jangan keliru
    Biarlah sabar tetap iman mu
    Rupa yang cantik hai jgn diburu
    Buruk dan miskin sudah jodoh mu

    Selamat pengantin baru,Kami ucapkan, 
    Dipanjangkan jodoh, Selamat berkekalan


    __________________________________________

    Tak lama masanya, hanya lah lagi tujuh hari
    Kejora dan Mas Merah, akan jadi raja sehari
    Kat atas pelamin, kedua2nya sangat berseri
    Akan berbahagia hidup sebagai suami isteri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  37. Thn 2019, akan ada dua tarikh yg bersejarah
    5 Feb, cikgu Kejora bernikah dgn Mas Merah
    19 May pula, si tua bapok akan cedera parah
    Rumput pdg Merdeka dia kan mentekedarah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  38. KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, didakwa di Mahkamah Tinggi di sini semalam atas tiga lagi pertuduhan membabitkan pengubahan wang haram berjumlah RM47 juta.
    ------------------------------------------------------------------------
    Jika tak silap, najib lakukan kesalahan ini bersama 2 pengarah sykt SRC memasukkan duit itu dalam akaun bank peribadinya. Kedua 'penjarah' berkenaan menghilang diri & menurut laporan bersembunyi di luar negara.
    Lepas tuu, pelik tersangat pelik...najib boleh kata dia tak tahu menahu macam mana ada rezeki datang bergolek ke dakam akaun banknya dan terus nyopping sakan anak beranak. Anehnya..dia tidak laporkan duit itu kpd Bank Negara walau dia sedar itu bukan hak dia.

    Cuba citer sikit, Kejora.....!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila madey nak tangkap jho lo?...main wayang ker?...

      Delete
    2. ‘Dakwaan baru bagi hukum Najib atas kemenangan Cameron Highlands’

      Hariz Mohd
      29 Jan 2019, 12:24 tengahari (Dikemaskini 29 Jan 2019, 12:57 tengahari)

      A A
      Tiga lagi dakwaan baru ke atas Najib Razak semalam adalah sebagai menghukumnya susulan kemenangan BN di Cameron Highlands, dakwa seorang pembantu bekas perdana menteri itu.

      Bercakap dengan syarat namanya tidak didedahkan, pembantu itu memberitahu Malaysiakini bahawa kenyataan Najib telah dirakamkan di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur kira-kira 30 minit sebelum dia didakwa dengan pertuduhan tambahan di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Aktiviti Haram (Amla) 2001.

      Pihak berkuasa, katanya, juga mengambil cap jari dan merakamkan gambar Najib seolah-olah ia adalah kes baru.


      "Saya fikir ini untuk menghukum Najib berhubung apa yang berlaku di Cameron Highlands. Saya mengesyaki demikian kerana prestasi Najib agak cemerlang di Cameron Highlands.

      "Pihak pendakwaan berkata ini adalah pertuduhan yang sama, tetapi jika sama, kenapa mereka mengambil gambar dan cap jarinya sekali lagi seperti ia adalah kes baru? Semua ini dilakukan di tingkat bawah mahkamah.

      "Mereka soal-siasat dia, ambil gambar dan cap jari di pejabat pendaftar, yang tidak pernah dilakukan sebelum ini, seolah-olah mereka mahu menjadikannya sebagai mangsa dan memalukannya," katanya.

      Dihubungi kemudiannya, peguambela utama Najib, Muhammad Shafee Abdullah juga membidas pertuduhan tambahan itu dan menuduh pendakwaan sebagai "cuai"

      Delete
    3. Najib pinjam duit RM42 bilyon dgn bunga 8% setahun + komisyen RM2,64 bilyon kpd Goldman Sachs. Sayang, duit pinjaman R42 bilyon itu lesap entah ke mana.....??

      Tun M dapat pinjaman bond Samurai sebanyak RM7,4 bilyon dgn bunga 0.065% setahun tanpa sebarang bayaran komisyen. Duit RM7.4 bilyon akan dihantar masuk ke perbedaharaan negara.

      Siapa lebih bersih, berintigriti & bijak.....??

      Delete
  39. Guan Eng sign Surat PEMBATALAN ECRL, lepas tu buat-buat TERKEJUT, Hancing betul


    Tak payah Menteri-menteri PH termasuk Menteri Kewangan berpusing-pusing.

    Sekejap kata dah batal, sekejap kata belum batal. Sekejap kata tak pasti sudah batal atau tidak.

    Yang tandatangan surat pembatalan bertarikh 10 hari dahulu ini siapa?

    Kalau ECRL telah dibatalkan secara rasmi dan surat pembatalan sudah keluar, mengaku saja lah.

    #MaluApaBossku

    Ataupun yang dimaksudkan telah dibatal ialah projek ECRL Hong Kong?

    ReplyDelete
  40. Tun M mengesahkan hari ini projek pembaziran ECRL dibatalkan.
    So, engkau tak perlu macam lalat langau bermulut gatal mememekak....!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...