Saturday 26 January 2019

KEKALAHAN PH DI CAMERON HIGHLANDS TANDA BERMULANYA PENOLAKAN RAKYAT TERHADAP KERAJAAN


Sebagaimana yang diduga dan barangkali ramai juga yang mengharapkan perkara yang sama, BN akhirnya berjaya mengekalkan kerusi Parlimen Cameron Highlands dengan menewaskan calon PH dan dua lagi calon Bebas


Bagaimanapun, apa yang mengejutkan berbanding PRU14 lalu di mana BN melalui calon MIC, C Sivaraajh menang hanya dengan majoriti 597, kali ini majoritinya bertambah kepada 3238 undi.


Calon BN, Ramli Mohd Nor memperolehi 12,038 undi, M Manogaran mewakili PH mendapat 8,800 undi, sementara dua calon Bebas, Sallehuddin Ab Talib dan Wong Seng Yee masing-masing mendapat 314 dan 276 undi.


Kekalahan PH di Cameron Highlands ini, walaupun kawasan itu memang milik BN sebelumnya, tetapi tetap merupakan tamparan yang memerahkan pipi PH, bukan saja disebabkan peningkatan majoriti kemenangan, tetapi juga kerana gabungan itu adalah kerajaan Pusat ketika ini.


Tambahan lagi, Tun Mahathir Mohamad sendiri selaku Perdana Menteri yang turun berkempen di Cameron Highlands juga nampaknya gagal sama sekali menghalang kebangkitan suara rakyat itu.


Ketika jadi pembangkang, PH kalah hanya dengan 597 undi, bagaimana setelah lapan bulan jadi kerajaan Pusat, BN yang jadi pembangkang pula mampu menang dengan majoriti 3238 undi?


Realitinya, keputusan ini menunjukkan pengundi sudah mula menolak kerajaan PH berikutan terlalu banyak perkara yang tidak beres terhadap rakyat.


Kegagalan menunaikan banyak janji 100 hari membuatkan rakyat di merata-rata kini mulai hilang kepercayaan terhadap keseluruhan janji 5 tahun yang mahu dilaksanakan oleh PH.


Lebih daripada itu, karenah menteri-menteri PH yang tidak berwibawa, banyak cakap merapu, lebih suka bercakap perkara remeh seperti kasut hitam, stokin, pengesan asap di tandas untuk menangkap perokok, bangga sendiri dapat muncul di program HardTalk BBC, sedangkan deretan janji, isu kos sara hidup, kenaikan barang, menghapuskan tol masih lagi gagal ditunaikan sehingga ini.


Keputusan pengundi Cameron Highlands memberi kemenangan besar kepada BN ini adalah suatu “wake up call” kepada kerajaan pimpinan Tun Mahathir Mohamad agar jangan melengah-lengahkan lagi janji terhadap rakyat.


Lagi lama janji dilengah-lengahkan dan kerajaan gagal ditampilkan lebih baik berbanding era BN dahulu, lagi besar penolakan rakyat akan menjelma selepas ini.


Selain itu, dengan bersatunya Pas dan UMNO bermakna kerajaan tidak boleh lagi memandang remeh isu-isu hak Melayu dan Bumiputera yang majoriti rakyat rasa ia semakin dipinggirkan sekarang ini.


Tun Mahathir selepas ini tidak boleh lagi berasa senang hati dengan kejayaan menumbangkan BN dan menyingkirkan Najib Razak semata-mata. Ia adalah episod yang sudah berlalu.


Rakyat tidak mahu lagi mendengar cerita yang sama tentang Najib seorang kleptokrat, penyamun  dan  penyangak atau Rosmah Mansor yang suka bermewah dan memiliki banyak barang kemas dan beg tangan yang berderet.


Semua rakyat bukan saja sudah tahu perkara tersebut, malah sudah pun menghukum bekas Perdana Menteri itu. Lagi pula, kes mereka akan dibicarakan di mahkamah tidak lama lagi.


Oleh yang demikian, terutama dalam kempen pilihanraya, Tun Mahathir tidak perlu lagi bercakap hal yang sama berulang-ulang kali.


Rakyat lebih mahu tahu dan mendengar apa pengisian terhadap janji manifesto dahulu. Itu lebih penting bagi mereka berbanding mengulang-ulang cerita berkenaan Najib yang rakyat sudah tahu banyak perkara mengenainya.


Jika kerajaan, khususnya Tun Mahathir gagal mendengar dan memahami suara rakyat ini, tidak mustahil isyarat yang sama dilantunkan sekali lagi di Semenyih pada 2 Mac depan. 


Apa pun, demi kepentingan dan hak rakyat yang berhak mendapat banyak perkara yang lebih baik untuk kehidupan dan masa depan mereka, tahniah diucapkan kepada pengundi Cameron Highlands yang telah menghantar “amaran” pertama kepada PH ini. (ShahbudinHusin 26/01/2019)

109 comments:

  1. Rakyat tak caya lagi janji palsu yg didendang
    Mereka udah muak dgn air kencing dihidang
    PRK Cameron Highland PH udah kecundang
    Tak jadi kesan pun walau TDM turun padang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cepat-cepat kasi Anwar Ibrahim naik jadi PM........!!!

      Delete
    2. Gua mmg yakin PH boleh menang majoriti 2000++ dgn culaan gua. Malah kiraan asal dlm 5000 majoriti. Mmg telahan sudah salah walaupun seminggu dok melilau di CH.

      Punca kekalahan:
      1. Kempen calon India DAP agak kontroversi bila buka gelanggang seawal 2 minggu sblm hari mengundi. Org melayu x beli nasi org asli yadayada..
      2. Golongan India DAP perlu pandai dan cerdik sikit mcm Cina DAP bila berkempen di kawasan hulu atau pedalaman. India DAP ni mmg pelik sikit bila berpolitik. Tak seperti Karpal Singhh.

      Ini mmg punca masalah besar DAP yg kena didik MP² Indianya. Orang asli jauh lebih cerdik dlm memenangi hati rakyat.

      Delete
    3. Kalau Najib tak turun padang.. mungkin PH dapat tulang je...tahniah BN

      Delete
    4. Menang aje BN, macam2 tuntutan puak mereka di sini. Shahbudin pun sudah nampak berlain pendirian nya.

      Pada hal, Timbalan Presiden Umno yang menjalankan tugas presiden, Mohamad Hasan berkata, "Banyak faktor yang menyebabkan kita dapat mempertahankan kerusi parlimen Cameron Highlands. Antaranya faktor calon, faktor penyatuan ummah, gerak kerja dan kerjasama antara Umno dan PAS nampaknya membuahkan hasil yang amat baik."

      Delete
    5. Tahniah kepada Ramli anak tempatan dari calun BN. Walaupun saya penyokong kerajaan PH, saya suka Ramli menang dalam PRK ini supaya pemerintah tidak terus selesa dengan kemenangan berturut-turut di dalam beberapa PRK yang lepas. Kemenangan adalah bukti bahawa rakyat mempunyai kuasa untuk mengubah kerajaan.

      Kepada penyokong BN, jangan terlalu teruja, nanti terpancut awal terutamanya kepada mereka yang akan mendirikan rumah tangga kah kah kah....

      Delete
    6. Sdr Asrul Sani@Jigit:

      Kemenangan ini, dari awal kita dah duga
      Ia satu amaran suara rakyat itu berharga
      Kian semangat, org nak berumahtangga
      Tapi, mana gi Suman ifrit kepala dongga

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    7. BN menang kerana PAS, kata penganalisis

      27 Jan, 9:55 pagi oleh Bernama

      xxx

      Biar depa bergaduh menang kerana siapa.

      Delete
  2. Nampaknya, tak laku lagi umpan air kencing
    Dgn janji palsu, hati rakyat tak dpt dipancing
    Di PRK Cam Highland rakyat memilih dacing
    Suman kini mata terbeliak, mulut terkancing

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kau selalu di kencing? Minum air kencing? Banyak lagi ada sebab Pru15 lebih kurang 4 1/2 tahun lagi. Mungkin terus selepas Pru15.

      Anonymous = GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB. DAN SEKARANG SELALU MINUM AIR KENCING PH.

      Delete
  3. Sudah diduga BN mengekalkan Cameron Highland. Ini suatu peringatan kepada PH, khususnya Tun & barisan Kabinetnya yg makin hari makin merimaskan bukan sahaja penyokong kelas pertengahan, malah kumpulan B40 yg makin loya.

    Ini juga petanda Tun harus segera menyerahkan jawatan PM pada Anwar Ibrahim. Dan harapnya Anwar dapat memilih hanya yg benar-benar layak (berpengalaman, berpengetahuan & bersepasukan) menjawat Menteri.

    Bersegera merubah atau PH menerima nasib sama dengan BN seperti PRU14 kerana satu dua individu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak setuju. Itu bukan tanda Peliwat perlu jadi PM. Peliwat dan bekas banduan 2 kali tidak boleh jadi PM. Tolong kasi tahu jika ada sesiapa di dunia ini yang latar belakang nya begitu dapat menjadi PM.

      Delete
    2. Anwar Ibrahim ambil alih lagi terlokop

      Delete
  4. Di Cam. Highland, rakyat dah tolak PH puaka
    Depa tahu, semua kempen cuma tipu belaka
    Parti BN udah kembali memikat hati mereka
    Suman malu tak tahu mana mau letak muka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. Anomouse = GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB ANY TIME, ALL THE TIME.

      Cerita dia sama, memantun memantat coba menyakitkan hati orang, mengkopipes apa sahaja, tak ikut tajuk pos, coba menarik perhatian pembaca dari blog Budin yang pro-PH ini.

      Antara cara menangani dia ia lah mengkopipes juga apa saja yang mentahikan apa2 yang di keluarkan nya. Akan di lakukan berikut ini.

      Delete
  5. Sudah tiba kini saat yg sudah lama kita nanti
    Kemenangan BN itu kita sangat ler puas hati
    Rakyat benci DAP & geng panji hitam al-kutty
    PRU-15, 'KERA'jaan haprak ini kita akan ganti

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ganti dengan Kerajaan Perompak,lanun semula?

      Delete
    2. Serah Kan kepada bangsa Cina untuk memimpin Negara mudah-mudahan Maju macam Singapura

      Delete
  6. Kekalahan PH, membuat cai-cai jadi terpaku
    Udah senyap sepi, si Suman renta kera duku
    PH semakin dibenci rakyat, baik le cai ngaku
    TDM turun berkempen pun, dah tak lagi laku

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. KEPALA BAPAK KAU mengata orang2 PH di sini sudah senyap. Sudah hampir tengah malam, ha nya kau sahaja yang ada saki mental, tak boleh tidur awal, merambu di sini.

      Delete
  7. PH kalah, Suman bapok resah ke hulu & hilir
    Dia tergamam, mata terbeliak & lidah terjelir
    Tak dpt ditahan air mata nya deras mengalir
    Makin digosok, semakin lembik batang pelir

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ahmado Castilo

      Ha ha kerja sama UMNO/PAS sebab kemenagan.....kesian Najib tak dipuji.....

      Delete
  8. Hidup BN... Demi membela Arwah Adib.

    ReplyDelete
  9. Udah sepi Suman, panji hitam punya balachi
    Btg pelir dia dah sentap tinggal hanya seinci
    Kemain lagi sblm ni DSN dia asyik maki caci
    Rupa2 nya di PRK CH, Tun yang rakyat benci

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ace Rockefeller
      Faktor kemenangan BN:
      (1) Cameron Highlands (CH) memang tempat pengundi tegar BN
      (2) Penyokong PAS undi BN
      (3) Calon BN dari Orang Asal
      (4) Ramai pengundi berdaftar di CH tak balik mengundi

      Delete
  10. Saya rasa... penolakkan calon PH berketurunan India dikalangan pengundi Melayu dan Orang Asli berAgama Islam, memainkan peranan paling besar dalam peningkatan jumlah majority kemenangan BN.
    Maklumlah, insiden Kuil Seafield dan pembelaan keatas kematian Adib masih belum terbela.

    ReplyDelete
  11. Di PRK Cam Highland, rakyat dah beri isyarat
    DAP dan PH udah terima pukulan yang berat
    Terkejut dan sakit jantung le, Suman keparat
    Kini dia kat dlm wad, wayar dan paip bersirat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies


    1. Aba Jb
      inilah hikmahnya Allah tarik nikmat kuasa dr umno bn.kalau tk krn hilang kuasa sampai kiamat pas dan umno akan bermusuh wpn syahadah yg sama.moralnya bersyukurlah dgn perancangan Allah.mrk yg asyik menyalah ph seolah2 tk bersyukur dgn nikmat bersaudara yg tgh mekar ni.

      Delete
  12. Yang tewas tu adalah salah seorang ahli pasukan Tun, ia telah berlaku sejak dulu lagi walaupun semasa Tun menjadi PM-4.

    Apatah lagi ahli pasukan Tun tersebut bukan pun calon 314 anak-anak bangsa Mim yang bakal menewaskan mutlak pasukan-pasukan bathil yang bersekutu itu di klimaks kelak. Seperti yang telah diterangkan kesemua 314 ahli-ahli pasukan akhir yang akan memang mutlak di KLIMAKS kelak semuanya berkebangsaan Melayu dan berugama Islam.

    Maka, walau apapun keputusan PRK PH, kedudukan Tun kekal sebagai ketua pasukan yang tidak pernah tewas.

    Walaupun PH tewas di CH (memang dah dijangka pun), hakikatnya ialah Tun masih PM, dan Jibby kekal sebagai Orang Kena Tuduh untuk puluhan pertuduhan.

    Pak Sheikh juga kekal sebagai 'bakal PM' yang belum tentu akan menjadi PM.

    Hahahaha... Menanahlah hati para pembenci Tun di kalangan BN mahupun di dalam PH sendiri dengan keputusan PRK CH yang menunjukkan Tun sedikit pun tidak terjejas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah kalah..lagi nak buat macam2 alasan ke haah...jadi lah gentelman..terima lah kekalahan tu dengan berlapang dada dan hati yang terbuka..boleh kan bhai?????

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Ada cakap2 dari dalam PH sendiri yang mengatakan kehadiran Tun Madey untuk turun berkempen di situ merupakan faktor utama kekalahan calon Rejim Haprakan dari DAPigs tu, kalau dia tak turun kat situ..mungkin tidak akan kalah dengan undi yang agak besar jugak sampai lebih dari 2 ribu undi...tentu kau setuju kan bhai saab????

      Delete


    4. Shaisin Tiasan
      ph tak rugi apa2pun mmng bn punya kerusi dn kedudukan jumlah kerusi mp tak berubahpun malah tertambah oleh katak umno kita tengok prk semenyeh pula mcmana.. gimanapun kekalahan ph di cameron menghantar mesej janji manifesto14 mesti kena tunai sblm pru15 kalau tidak rakyat mengagkat kamu ke putrajaya rakyat juga akan menirunkan kamu kembali menjadi pembangkang

      Delete
  13. Sajian janji2 manis, rakyat tidak lagi percaya
    Tohmahan pasal 1MDB, rakyat udah meloya
    Mereka tak rela untuk berterusan terpedaya
    Atas sbb itu le BN dah menang dgn bergaya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anomouse = GENG NJAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB, PAGI PETANG SIANG MALAM, TENGAH MALAM SPT DI ATAS PUN.


      Sofi Soleh
      Parti PAS sepatutnya insaf sebab BN hanya mengambil kesempatan atas ketaksuban penyokong pas saja, sila lihat kembali PRK PD dimana PAS bertanding tapi undi PAS sikit saja dapat berbanding undi BN masa PRU. Kalau BN ikhlas sepatutnya penyokong BN pun undi PAS tapi itu tak berlaku. Masa PRU undi BN 18 ribu lebih tapi PAS hanya dapat 7 ribu lebih saja masa PRK. Aku tengok PAS ni mudah kena tipu dan diambil kesempatan. Lagi elok PAS bersendirian macam masa PRU hari tu. Sekurang kurang dapat 2 negeri.

      Delete
  14. Dikamaron tanah tinggi
    Takda baru berani buat janji
    Umpan kleptokrasi udah basi
    Itulh 8 bln mulut bau busuk x bersugi..

    Kehulu ke hilir bawa diri..mungkin terasa gah bangga diri..rakyat bosan apa x peduli
    ..ini kalo semenyih rantau boleh tergolek lagi..

    Tak ada yg baru serupa puaka hantu..
    Itulh p h nak berubah tp terkedu..
    Cakap org lebih hak kerajaan dilutu..
    Tak ubah mcm umnobn penyangak bersekutu..

    Hehhehhehantusakapuakaberbulu..

    ReplyDelete
  15. Kekalahan PH bikin ramai menangis melalak
    Terbukti PRK CH, kehadiran TDM pun ditolak
    Suman jadi auw auw.. spt bapok kain diselak
    Aku ni apa lagi, berguling2 kat lantai le gelak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anomouse = GENG NJAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB, PAGI PETANG SIANG MALAM, TENGAH MALAM SPT DI ATAS PUN.


      Sofi Soleh
      BN kalah masa PRU disebabkan mentaliti pemimpin BN termasuk penyokong memperkecilkan orang lain dgn mengatakan orang lain bodoh kalau tak sokong mereka. Sedangkan rakyat bebas utk menyokong mana mana parti dlm sistem demokrasi. BN kalau nak menang PRU mudah saja buang pemimpin yg bermasaalah seperti najib, azeez rahim, nazri dll dan insaf dgn memperbaiki kesilapan lalu bukan paksa org lain sokong kalau tak sokong bodoh. Tak betul la macam tu. Jgn selesa dgn kemenangan di CH saja kena lihat masa depan.

      Delete
  16. Aku rasa BN Pas xhebat mana pun. Tetapi, BN pilih calon dikalangan org asli penduduk tempatan. Yg tu memungkinkan suara org asli menang.
    Jadi PH kena dengar dan ambil perhatian..

    ReplyDelete
  17. Pada pendapat ramai penganalisa politik non partisan kat negara ni...antara faktor paling utama yang menyebabkan kekalahan calon PH dari DAPigs tu ialah kehadiran Tun Madey untuk turun berkempen di CH tu.

    Aura Tun dah tak macam dulu ketika berkempen di pentas2 sebelum PRU14 yang lepas. masa tu, rakyat , khususnya golongan muda dan peneroka2 Felda mengharapkan sangat kepada Tun Madey untuk membela nasib mereka, tapi malangnya setelah lebih 8 bulan memerintah..tidak ada tanda2 jelas yang menunjukkan Tun Madey dan Rejim ada niat untuk mengotakannya.

    Faktor yang tak kurang hebatnya ialah keberadaan DS Najib untuk turun berkempen dengan begitu bersemangat juga telah membuka hati para pengundi bahawa walaupun dia tidak lagi menjadi PM, itu tidak sekali2 menghalangnya untuk turun berkempen membela nasib orang2 melayu di Felda dan juga orang2 asli di CH. Malah dikatakan Tun Madey sendiri terkejut king kong dengan sambutan warga CH terhadap ceramah2 DS Najib dan juga Dato Lokman Adam.

    Berbanding dengan sambutan untuk Tun yang hanya dipenuhi oleh penyokong2 Rejim Haprakan yang diangkut dengan berpuluh2 bas sewa dari luar CH dengan ditangggung makan minum serta duit poket. Jika nak diharapkan kehadiran dari warga tempatan CH, ada maklumat sahih dari dalam PH sendiri yang mengatakan tak sampai pun 50 orang yang sudi hadir di ceramahnya tu.

    Tambah penganalisa politik tu lagi..peneroka2 Felda dan orang2 asli di CH dah tak termakan lagi dengan pujuk rayu dan janji2 manis Rejim tu...apa taknya..macam mana lah nak percaya..janji yang dulu tu masih belum ditunaikan, sekarang dah nak buat janji2 yang baru pulak..memang sori lah kan.

    Rata2 penganalisa politik bersependapat bahawa kemenangan semula BN di CH adalah titik tolak untuk kemenanagn di PRKRantau dan Semenyih nanti. Kajian yang telah dilakukan di kedua2 tempat tersebut menunjukkan bahawa pengundi2 di situ sudah tidak sabar2 menunggu hari pengundian di PRK tersebut...dengan hasrat dan tekad yang sama iaitu...untuk memenangkan calon2 dari BN dan "mengajar" calon Rejim Haprakan serta kerajaan sekarang ni supaya mengotakan terlebih dulu janji2 terdahulu sebelum memandai2 membuat janji2 yang baru..dan yang paling penting...menyuarakan hasrat rakyat, khususnya orang2 melayu yang benci, muak serta bosan dengan cara DAPS dan Tokong Kit Sial mengawal, Tun Madey serta menteri2 melayu dalam kerajaan yang ada sekarang ni!!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Budaya 'rempit'

      Menurut penolong pengarang berita Malay Mail Online Zurairi AR yang menulis mengenai perkara itu, beberapa hari sebelum acara di Shah Alam itu, Najib sudah mula “berjinak-jinak” dengan budaya “rempit”.

      Dengan pakaian serba hitam yang disebut tadi, Najib menghampiri sebuah motosikal warna hitam merah jenis Yamaha Y15ZR 150cc. Beliau terus “memanjat” motosikal itu dan memulas throttle. Atau “remp”, bak kata budak-budak motor.

      Yamaha itu tidak bergerak. Cuma 'di-remp' dan 'di-remp'.

      Delete
  18. Kengkawan..jom kita dengar apa kata Dato’ Seri Haji Abdul Hadi Awang berkaitan dengan kemenangan calon dari BN dalam PRK CH tu..boleh kan beb ???

    1. Syukur kepada Allah dengan hidayah-Nya yang memberi petunjuk kepada pengundi untuk memilih calon beragama Islam bagi mewakili rakyat dan masyarakat majmuk di Parlimen Cameron Highlands.

    2. PAS mengucapkan tahniah di atas kemenangan calon BN dengan majoriti yang lebih besar dalam PRK Cameron Highlands, dan melihat keputusan ini sebagai perkembangan positif ke arah kerjasama blok pembangkang yang lebih baik.

    3. Kekalahan DAP dan PH dalam PRK ini menjadi isyarat penolakan rakyat terhadap kegagalan PH dalam menunaikan janji mereka, di samping menjadi petanda rakyat menolak budaya politik melampau yang dibawa oleh DAP.

    4. Setinggi penghargaan diucapkan kepada ahli dan jentera PAS dari seluruh negeri dan negara yang turut membantu dalam kempen PRK Cameron Highlands ini.

    5. Kepada Tuan Ramli Mohd Nor, semoga beliau dapat membawa suara pembela agama, bangsa dan negara dengan sebaiknya di Parlimen.

    “Islam Memimpin”

    ABDUL HADI AWANG
    Presiden PAS

    ReplyDelete
    Replies

    1. Nyata perli.

      Selain imej mat motor mat rempit, Najib banyak pos di Facebooknya gambar beliau bersama rakyat terutama golongan berpendapat rendah. Gambar beliau bermesra dengan orang ramai di pasar, di warung, di flet.

      Akan tetapi bekas perdana menteri itu turut pos gambar beliau beli kopi Starbucks. Dan Starbucks lazimnya dikaitkan dengan golongan kelas pertengahan bukan kelas pekerja.

      Begitu juga baru baru ini, Najib pos gambar bersama anak lelakinya membeli barang runcit di pasar raya Mercato. Itu pasar raya high end. Mercato seperti kita tahu bukan Mydin, Giant mahupun NSk. Sekali lagi ada pertentangan antara gaya hidupnya dengan imej yang ingin dipaparkan.

      Najib dilahirkan golongan bangsawan. Ayahnya perdana menteri kedua Malaysia. Allahyarham ayahnya juga pernah bergelar Orang Kaya Indera Shahbandar – gelaran kurniaan kesultanan Pahang. Gelaran itu kini dipegang Najib.

      Tidak ada salahnya itu semua. Itu rezeki beliau.

      Bagaimanapun mungkin kerana kerjaya politik, Najib lebih gemar “menyembunyikan ” privilege lifestyle beliau dan menonjolkan imej orang kebanyakan atau orang biasa. Seolah-olah memberitahu orang ramai “I am like you”.

      Sebenarnya dia perli orang yang tidak "privileged" seperti dia.

      Delete
  19. Org Melayu, tak rela berterusan makan kuah
    Di PRK CH, BN kembali, untuk tebus maruah
    Suman bapok terus terdiam, tak ler lagi juah
    Duka pilu di hati tak tau kat mana nak diluah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  20. Sobat2 sekelian...korang sedar tak apa maknanya bila BN Menang Di Cameron Highland tu haah????

    Tak lain dan tak bukan..ia adalah Satu mesej jelas kepada DAPigs dan Rejim Pakatan Hancing bahawa rakyat Malaysia:

    1. Tak suka pakai barang Recycle. Lain kali cari calon yang cerah sikit masa depan.

    2. Tak suka dikencing hari-hari. Bawak-bawak la berenti ulang cerita basi pasal 1MDB.

    3. Mahu wakil dari kalangan mereka yang benar-benar berkaliber. Bukan setakat pandai tabur air kencing merata2.

    Walauapa pun kesimpulannya..... Pengerusi SPR perlu LETAK JAWATAN DENGAN KADAR SEGERA!!!

    #SPRPenipu
    #PengerusiSPRLetakJawatan

    ReplyDelete
    Replies

    1. Najib Memperli, Membohong Berkenaan Masa Sekolah nya -
      Teringat saya akan majlis ulang tahun ke 100 St John’s Institution di Bukit Nanas Kuala Lumpur pada tahun 2004. Najib selaku bekas pelajar St John dijemput sebagai tetamu istimewa.

      Saya juga bekas pelajar sekolah itu. Lantas turut hadir.

      Pada ucapan pada majlis itu, antara lain Najib mengenang kembali ketika beliau datang ke sekolah berkata, “dengan seragam baju dan seluar putih, membawa beg, berjalan kaki, terhegeh-hegeh naik Bukit Nanas...”

      Seorang tetamu ,juga bekas pelajar, yang duduk di sebelah saya, agak resah dan menoleh ke arah saya.

      Sambil tersenyum beliau berbisik:

      “Masa dia sekolah sini ayahnya timbalan perdana menteri. Tentulah anak timbalan PM datang ke sekolah dengan kereta siap dengan pemandu dan bodyguard kot?“

      Jawab saya: “Ya tak ya juga eh.”

      Delete
  21. Betul lah telahan ramai penganalisa politik tempatan non partisan yang mengatakan....The road to Putrajaya begins from Cameron Highlands.

    Congratulation Abang Ramli. Manchester United menang ke atas Arsenal semalam, BN menang PRK Cameron Highlands hari ini. Surah Ar Rahman Ayat 13, maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan.

    Keputusan Rasmi

    PRK P078 Cameron Highlands

    Ramli BIN Mohd Nor (BN) 12,038 undi
    M Manogaran (DAP-PH) 8,800 undi
    Wong Seng Yee (Benas-Cangkul) 276 undi
    Sallehudin Ab Talib (Bebas-Buku) 314 undi

    Jumlah undian 21,428
    Jumlah undi ditolak 568
    Jumlah tidak dikembalikan 23

    Barisan Nasional menang dengan majoriti 3,238

    Peratus pengundian 68.79 %.

    InsyaAllah...keputusan seperti ini lah yang bakal berlaku di PRK Rantau dan Semenyih nanti....Takbir!!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Mohd Jais

      udah2 ler najib.......dah mcm org tak siuman. hang bukan PM dah. hang yg jd punca utama BN tumbang, skg ni terhegeh2 kesana kemari. porahhhhh.

      Zaiham Mohamed

      Si jibby ni nk membongak jek...bdk2 rempit boleh la kau bodoh2kan

      Mohd Rizal

      Masa mula2 jatuh imej berkopiah berbaju melayu baru lepas habis solat dan berimej dgn pelajar tahfiz😁... Hanya org yang tak peka mudah terpesona dgn strategi politik lakonan najib...dgn duit berbilion yg sempat disimpan di luar negara sebelum tersungkur, setakat y15 ibarat barang mainan kanak2 kecil bg dia...

      Delete
  22. Kedudukan masih 4 -1 bn menang sgn bntuan pas..YG brtmbh mp bn..mp pas x brtmbh..pas hanya mnangguk diair keruh

    ReplyDelete
  23. Suman tua kedi tidak lagi keluar mcm selalu
    Kemenangan BN, membuat dia jadi pilu kelu
    Kini badan dia menggigil spt demam kepialu
    Nak keluar ke sini pun, muka dah tebal malu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  24. Kengkawan semua..khususnya Wak Suman...dah tentu lah korang akan bersetuju 200% kalau kita sama2 membuat kesimpulan bahawa...kini telah bermulanya era baru susulan Umno menang di Cameron Highlands!!!!

    Telah tular berita gumbira bahawa Calon bukan-Melayu, bukan-Islam DAPigs ditewaskan oleh calon bumiputera Islam Umno dalam pilihanraya kecil hari ini.

    Ramli Mohd Nor bakal menjadi MP Orang Asli yang pertama selepas memperolehi majoriti undi yang meyakinkan.

    Kekalahan Pakatan Harapan di Cameron Highlands menjadi petanda kepada persada baru ‘political Islam’.

    Ekoran kemenangan puak Islam petang tadi atas ‘turnout’ pemilih yang cukup tinggi, kerjasama Umno dengan PAS pasti akan lebih menyeluruh lagi di pilihanraya kecil Semenyih akan datang.

    Ikatan hubungan Umno-PAS kelihatan semakin mantap selepas kerjasama mereka sebelum ini di dua pilihan raya kecil Sungai Kandis dan Seri Setia.

    Dengan Ramli sebagai pengganti bekas Yang Berhormat MIC yang beragama Hindu, kini YB para pembangkang di semenanjung hampir semua terdiri wakil-wakil Muslim sementara kebanyakan wakil-wakil DAP beragama Kristian.

    Majoriti Muslim kini duduk di bangku pembangkang di luar kerajaan.

    Dewasa ini, masyarakat Islam cukup gelisah memandangkan pengaruh Kristian yang kian berkembang hari demi hari.

    DAP, contohnya, mempunyai lima orang menteri dalam kabinet; empat daripada mereka adalah Kristian. Di samping itu, Ketua Hakim, Peguam Negara dan Menteri Undang-Undang ketiga-tiganya penganut Kristian.

    Evangelis kini semakin berani menegakkan syiar Kristian di negara ini.

    Antara perkara menimbulkan kegelisahan Muslim ialah lambang salib yang diangkat bukan di gereja tetapi dinaikkan pada sebuah pangsapuri di Jelutong, Pulau Pinang.

    Salib gergasi ini membawa makna apa dalam konteks negara Islam Malaysia?

    Gabungan PAS-Umno perlu peka dan berawas!!!

    Gejala evangelisme merupakan petunjuk sejauh mana Kristian sudah berjaya bertapak di negeri Pulau Pinang yang lebih sedekad berada di bawah pemerintahan DAP.

    Umno Pulau Pinang resah dijadikannya manakala PAS mendakwa pemaju bangunan ‘salib’ tersebut terlibat dalam kegiatan agenda Kristianisasi.

    Dan ada juga umat Islam yang percaya salib di Jelutong itu lebih merupakan satu isyarat oleh si evangelis kepada pengikut mereka.

    Signal tersebut bermaksud syiar agama Kristian boleh wujud secara terang-terangan di Pulau Pinang, kata Amir Isma, Ustaz Abdullah Zaik Abd Rahman.

    Dah tentu lah..kemenangan UMNO/PAS di Semenyih dan Rantau nanti akan menjadi benteng kukuh terhadap gerakan evangelis yang didokong oleh DAPigs tu...penting untuk kita semua berwaspada tentang isu ini bhai!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muhd Zool Bin

      Najis is an evil in disguise.. now putting many drama to gain sympathy. only the fools fall for his trap. the best thing for him to do is actually to sincerely apologies for all the stealing and bribing ,
      on behalf of his wife also for being so cunning.. we are talking abt the world greatest thief couple here...

      Penjejak Badai

      Obesesi Najib ni tak dapat dihentikan , agak2 malam tido pon mimpi jibby ye tak .

      Stun2 politik marhaen macam ni bukan Najib je buat pakcik mohsin oi , tgk la prk kt pd , anwar kutip sampah di pantai ... wadehek is this .

      tgk la di arau shahidan kasim dgn gmbr tgh sapu sampah di pekarangan masjid .

      Delete

  25. Rasanya tentu lah tak sempurna jika kita tak sama2 dengar ucapan penghargaan daripada YB Cameron Highlands yang baru ni beb!!!!

    Terlebih dahulu, saya ingin mengucapkan syukur ke-hadrat ilahi atas kemenenangan saya di Pilihanraya Kecil P078 Cameron Highlands.


    Saya ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada rakyat Cameron Highlands yang telah menyokong dan mengundi saya.


    InsyaAllah, saya akan memikul tugas dan tanggungjawab yang telah anda amanahkan sebaiknya.


    Tidak lupa juga, ucapan terima kasih saya kepada semua Jentera BN dan parti komponennya, Parti PAS, badan-badan NGO, pasukan keselamatan, pihak SPR, dan semua rakyat Malaysia yang terlibat secara langsung atau tidak langsung.


    Semoga kerjasama ini dapat kita teruskan untuk membela rakyat dan saya doakan anda semua sentiasa dicucuri rahmat.


    Teruskan perjuangan, kita bangkit bersama!

    YB Ramli Mohd. Nor
    Ahli Parlimen Cameron Highlands

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamarul Rullah

      kesian Najib, bru berumur 67 tahun kelihatan sudah mulai nyayok, mungkin akibat dosa dosa silam nya

      Ezyy Zeez

      Konon nak tunjuk berjiwa rakyat...podah...rakyat tunggu jibby ni masuk sg buluh jer

      Amir Ds

      Yahya Hashim

      Jenama apa pun Najib bubuh dan gunakan, dia tak laku lagi di Malaysia ni.

      Kalau laku pun hanyalah pada orang yang tiga suku saja otaknya!.

      Biarkanlah, tanda-tanda sasau dah ada padanya!,

      Delete
  26. Alooo Geng...Ini ada satu lagi ulasan dari Tok Mat berkaitan kemenangan calon BN tu...apa lagi..jom kita hadamkan sama2 beb !!!

    Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Mohamad Hasan bersyukur kerana BN dapat mempertahankan kerusi Parlimen Cameron Highlands dengan majoriti yang lebih besar.

    Menurutnya, ternyata strategi yang dirancangkan bagi menghadapi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Cameron Highlands ini membuahkan hasil.

    “Syukur Alhamdulillah saya berasa amat gembira dan mengucapkan syukur ke hadrat Allah taala kerana keputusan PRK P.078 Cameron Highlands ini telahpun kita ketahui diumumkan pegawai pengurus pilihan raya sebentar tadi iaitu calon BN Tuan Ramli Datuk Mohd Nor telah diberikan kepercayaan oleh pengundi-pengundi di Cameron Highlands.

    “Syukur Alhamdulillah BN dapat mempertahankan kerusi Cameron Highlands ini dan yang lebih menggembirakan kita ialah majoriti kemenangan tersebut bertambah daripada lima ratus lebih pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) kepada 3,828 undi.

    “Ini suatu margin atau angka yang besar dalam PRK ini, saya amat bersyukur dan ucapkan terima kasih kepada pengundi di Cameron Highlands kerana memberi kepercayaan kepada calon BN untuk kita memberikan khidmat di kawasan ini,” ujarnya dalam sidang media sebaik selesai pengumuman rasmi keputusan PRK Cameron Highlands, di Dewan Gemilang Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Ahmad Shah, di sini, malam ini.

    BN mempertahankan kerusinya pada PRK Parlimen Cameron Highlands dengan memperoleh 12,038 undi menewaskan calon kitar semula Dap yang mewakili PH dan dua lagi calon Bebas.

    Majoriti yang diperoleh calon BN, Ramli Mohd Nor meningkat kepada 3,238 undi berbanding 597 undi pada PRU-14 lalu.

    Turut hadir, Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail, juga selaku Pengerusi BN Pahang dan Pengarah Jentera PRK, Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa, Ahli Parlimen Cameron Highlands yang baru dinobatkan, Ramli Mohd Nor serta beberapa pemimpin parti-parti komponen.

    Mohamad yang juga Timbalan Presiden UMNO yang menjalankan tugas-tugas presiden mengucapkan berbanyak terima kasih kepada semua pihak khususnya kepada pengundi, jentera dan rakan-rakan dalam BN.

    “Khusus yang perlu saya sebut di sini ialah agenda penyatuan ummah yang kita lakukan ini telah dapat menunjukkan membuahkan hasil.

    “Kerjasama dan bantuan daripada PAS terutamanya amat jelas sekali dalam pilihan raya kecil ini dan seperti yang kita jangkakan bahawa pengundi-pengundi yang memberikan undi kepada parti PAS pada pilihan raya umum ke-14 tempoh hari telahpun memberi kepercayaan kepada Barisan Nasional.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooops...belum abis lagi lah...ini ada sambungannya bhai!!!

      Ini jelas dibuktikan dengan peti-peti undi yang dulunya dimenangi pihak PAS, tetapi di atas kerjasama dua parti iaitu khususnya UMNO dan PAS telah membuahkan hasil,” jelasnya lagi.

      Tambah Mohamad, strategi ini amat baik dan akan diteruskan kerjasama untuk memastikan agenda penyatuan ummah di negara ini akan dapat terus diperkasakan.

      “Saya ucap tahniah kepada Yang Amat Berhormat Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail, Menteri Besar Pahang yang juga Pengarah PRK Cameron Highlands ini kerana dapat menyusun jentera parti yang begitu licin dan begitu baik sekali.

      “Dan kita lihat kali ini strategi kita untuk berkempen amat lain sekali iaitu kita meletakkan jentera kita duduk bersama dengan pengundi-pengundi, ada yang duduk selama sepuluh hari di tempat kawasan yang dia jaga.

      “Ini membuahkan satu hasil yang amat baik dan ini akan kita teruskan di pilihan raya kecil di Semenyih dan di tempat-tempat lain,” katanya lagi.

      Dalam masa yang sama ujarnya, BN amat berterima kasih kepada undi pos dan undi awal kerana jelas mereka juga memihak kepada BN.

      Justeru jelasnya lagi, BN akan meneruskan untuk memberikan khidmat kepada masyarakat setempat.

      “Saya yakin dan percaya orang Cameron Highlands ini akan mendapat khidmat yang baik terutamanya Yang Amat Berhormat Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy sendiri merupakan pengerusi Barisan Nasional Cameron Highlands.

      “Banyak isu-isu yang kita pungut, yang kita kutip semasa kita berkempen akan dapat kita berikan perhatian dan diselesaikan dengan segera,” katanya.

      Selain itu tambahnya lagi, PRK ini juga merupakan satu referendum dan terjemahan perasaan tidak puas hati rakyat kepada prestasi kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang tidak mempedulikan rakyat.

      Dalam sidang media yang sama, Ramli Mohd Nor turut mengatakan penuh kesyukuran atas kemenangan dan mengucapkan terima kasih kepada pengundi-pengundi Cameron Highlands.

      “Terima kasih kepada jentera BN, PAS, MIC, MCA yang telah banyak membantu.

      “InsyaAllah saya akan berusaha untuk berkhidmat kepada masyarakat di Cameron Highlands ini,” katanya.

      Takkan lah korang tak nak tumpang sekaki mengucapkan tahniah pada YB CH yang baru tu keeeer????

      Delete
    2. Errin Emilyn

      MARILAH KITA BERBAIK SANGKA SESAMA KITA, DULU NAJIB DIKATAKAN TAK PERNAH SEUMUR HIDUP MENGISI PETROL SENDIRI, SEKARANG MUNGKIN DAH KENAL CARA BUKAK SEAT MOTOR..KAN..!

      ATAU NAJIB DAH INSAF LAGI SEDAR YANG ISTERINYA TAKLAH SEPERTI ISTERI TUN M, JADI DISOROKNYA BAWAH KATIL..KAN..! MALU APA BOSSKU..KALAU BENAR, TOBAT..

      KAMI MARHAEN TAK BIASA BERKAWAN DGN PEMBOHONG LAGI TAK RETI BAHASA...POHON DEDALU JGNLAH SOMBONG TAK PANDANG BAWAH..

      JIKA NAJIB BARU TERINGAT AKAR DI BUMI, BELUM TERLAMBAT UTK .. BERTAUBATLAH ELOK ELOK.

      SUKA ATAU TERPAKSA, KEPADA ALLAH KAMU DIKEMBALIKAN.
      CUKUPLAH ALLAH MENJADI SAKSI...

      Delete
  27. Walau apa pun...diharapkan cai2 tegar Fuckatan Haprakan kat blog ni khususnya Wak Suman..jangan lah terlalu bersedih dengan kekalahan calon DAPigs di CH tu..it's not the end of the world lah...sekurang2nya si Manogaran tu dapat kalahkan calon2 dari Bebas dengan undi yang cukup2 tinggi...setuju kan Wak????

    Keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokokihkikihkikoikkok!!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Dr. Mahathir berkata, memang pada awalnya dalam politik, DAP adalah sebuah parti seteru namun keadaan telah berubah menjadikan parti tersebut sebagai rakan sekutu kepada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) di bawah satu pakatan, PH.�

      “Saya tahu ada pendapat mengatakan DAP parti musuh, tapi saya nak bagi tahu bahawa yang tentukan saya akan jadi pengerusi PH dan bakal PM (Perdana Menteri) jikalau menang dalam PRU lalu adalah DAP.�

      Aziz Mohd Isa

      Yg tersirat... Mahathir nak tarik MP2 UMNO (Melayu) supaya bergabung dlm Bersatu untuk mengimbangi "kuasa" DAP!

      Zakaria Mustafa

      ..apa lagi klu ikan yg pernah berada didalam kolam nya yg pernah di pelihara...menunggeng...tko..mcm boss ku troll tu...ha ha ha...

      Delete
  28. Ini ada satu berita baik yang nak aku kongsikan sama2 dengan korang...jangan tak baca pulak tau beb !!!!

    Keputusan Pilihan Raya Kecil (PRK) Cameron Highlands akan menjadi kayu pengukur bentuk kerjasama yang akan terjalin antara PAS dan Barisan Nasional (BN) bagi menghadapi PRK Semenyih.

    Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata setakat ini beliau berpuas hati dengan bentuk kerjasama yang terjalin antara kedua-dua pihak, namun akan mengkaji keberkesanan kerjasama itu selepas melihat keputusan PRK Cameron Highlands.

    "Setakat ini kita berpuas hati dengan kerjasama antara PAS dan BN...ia sangat positif dan yang mana negatif kita tidak akan ulang...sama ada akan teruskan kerjasama dengan BN akan kita lihat menerusi PRK Cameron Highlands nanti," katanya.

    Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Simposium Seni dan Hiburan Menurut Islam di Dewan Teater, Perpustakaan Awam Kuala Terengganu, di sini hari ini.

    PRK Semenyih akan diadakan berikutan kekosongan kerusi selepas kematian Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan itu, Bakhtiar Mohd Nor pada 11 Jan lepas.

    PRK Semenyih adalah yang keempat diadakan di Selangor selepas Pilihan Raya Umum ke-14. Sebelum ini, Selangor sudah mengadakan tiga PRK iaitu di DUN Sungai Kandis, Seri Setia dan Balakong.

    Hubungan PAS dan BN dilihat semakin erat di PRK Cameron Highlands apabila pucuk pimpinan PAS termasuk Abdul Hadi dan Menteri Besar Terengganu, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar turut berkempen membantu calon BN, Ramli Mohd Nor berbanding dalam PRK di Sungai Kandis dan Seri Setia sebelum ini hanya tertumpu kepada program bersama sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh saja gnajis tp kerjasama tu melalui pemimpin baru umno dan pas..yg korup dan terima duit korup dlm umnopas akn terima hukuman samada bermastautin kt sg. buloh inn atau disingk8r ahli sbb terima duit 1mdobi

      Delete
    2. Ghazali Mohd Isa

      Rasanya lbh baik dsnr berehat drpd mencampuri urusan pentadbiran kerajaan. Zaman pemerintahan bn telah berakhir. Tambahan pula umno sendiri telah menolak kepimpinan datuk seri. Lebih tumpukn perhatian kpd kes2 mahkamah datuk seri.

      Mohammad Ryan Iskandar
      jadi apa tugas pembangkang..gentel telur ler

      Iman Haziq

      tak yah layan le najib tu.... dia pun dah lama lg tu sbelum diharamkn guna gajet... zaman dia perintah berkali2 Uturn ... ckp pusing2... rakyat buat x kisah je.. sbb dah masak dgn perangai bn

      Delete
  29. PRK Cameron Highland PH terima hukuman
    Rakyat sudah benci di kota dan pendalaman
    Malu besar le dia si pukimak lahanat Suman
    Tak keluar langsung, si beruk ini semalaman

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. Pagi2 nate' yang pakai nama GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB tu masuk di atas nama Anomouse sebab dia nampak nama aku banyak keluar mentahikan dia. Tapi aku balun juga dia / bos yang di jilat nya dengan cara dia selalu buat - kopipes.

      Depolo Andey

      kalau setakat najib yg trol tak perlu di jawab, usah dilayan org seperti hilang akal nak cari publisiti murahan dan salah org jer,, kj pon kata rakyat tak lupa eh kes cilok 1mdb bagai

      Jalaluddin Basaruddin

      troll dijawab serius oleh penyokong troll. Sebab kalau tak, tak nampak dia di layan. Sangat sedih.

      Delete
  30. Rakyat udah kenali siapa sebenar pemimpin
    Tidak ada kesan pun, TDM turun berkempen
    Malu besar ler Suman tua pengikut Ayah Pin
    Agaknya mlm tadi basah tilam bocor lampin

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. Batal ECRL tak jejas hubungan dengan China - Saifuddin

      Keputusan kerajaan memuktamadkan pembatalan kontrak dengan China Communication Construction Company Ltd (CCCC) bagi projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) yang digantung pada Julai, tidak menjejaskan hubungan Malaysia dengan China.

      Menteri Luar Saifuddin Abdullah berkata ini kerana kerajaan telahpun memberikan gambaran tentang keputusan itu kepada kerajaan China semasa lawatan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad ke negara itu pada Ogos tahun lepas.

      "Mereka memahaminya dan sebab itu bermula masa itu lagi, kita tumpu kepada usaha untuk menarik lebih ramai pelabur China ke kawasan pelaburan lain di negara ini termasuk Taman Perindustrian Kuantan Malaysia-China (MCKIP)," katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas program Sehari Menyemai Bakti di Kampung Sungai Ular, di Kuantan hari ini.

      Saifuddin mengulas tentang keputusan kabinet minggu ini yang memuktamadkan pembatalan projek ECRL setelah mendapati kosnya terlalu besar serta di luar kemampuan kewangan kerajaan buat masa ini.

      Pada masa sama, Saifuddin yang juga anggota parlimen Indera Mahkota berkata bagi mengimbangi soal kekurangan peluang pekerjaan di daerah Kuantan khasnya ekoran pembatalan itu, pihaknya akan mempergiatkan usaha menarik pelabur China di MCKIP.

      Delete
  31. Nampaknya PH (Pakatan Hampeh) dah terima amaran awal dari rakyat agar tidak boleh lagi memandang remeh isu-isu hak Melayu dan Bumiputera...lebih-lebih bila berkaitan agama Islam. Beri penerangan kepada MP & menteri bukan Islam agar tidak mencampuri urusan agama Islam sebagaimana kita org Islam tidak mencampuri urusan agama mereka.

    ReplyDelete
  32. gila x bagi beend menang soal tanah dibawah kerajaan negeri , paekebun sayur malah peneroka felda amat bergantung harap dgn persoalan hak milik tanah yg dimilki kerajaan negeri..biar cameron highland gondol dn bertambah panas sekalipun yg penting jgn miss soru..kikykiky

    ReplyDelete
  33. Betul Budin, PRK CH, PH udah diberi amaran
    Moga kekalahan PH ini, kasi TDM kesedaran
    Suman kedi pipi merah bagai kena tamparan
    Semalaman suara dajal ini tidak kedengaran

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelaburan di Pelabuhan Kuantan

      Menteri Luar kata, "Walaupun ECRL dibatalkan, namun kita tetap mahu meneruskan agenda untuk menjadikan Kuantan sebagai hub perindustrian Pantai Timur dan untuk tujuan itu kita akan beri tumpuan kepada pembangunan MCKIP.

      "Setakat ini hanya satu tapak dibangunkan daripada tiga tapak yang disediakan di MCKIP dan satu tapak itupun hanya 25 peratus sahaja digunakan iaitu untuk membina kilang Alliance Steel. Kita masih banyak ruang untuk memajukannya.

      "Kita juga masih mempunyai ruang yang besar di Pelabuhan Kuantan dan semua ini mampu menarik pelaburan baru khususnya pelabur China dan ini fokus kita, " katanya.

      Dalam pada itu, Saifuddin turut memaklumkan bahawa perdana menteri telah melantik beliau sebagai Pengerusi Majlis Tindakan Negeri Pahang bermula 1 Jannuari lalu.

      Majlis itu dibentuk untuk membuktikan kerajaan Pakatan Harapan tidak pernah mengenepikan soal pembangunan dan kebajikan rakyat di negeri yang diperintah oleh pembangkang.

      Menurutnya, anggota mesyuarat majlis berkenaan akan dilantik dalam masa terdekat dengan mesyuarat pertama akan diadakan pada 11 Februari ini.

      Delete
  34. PH kini ternyata, sudah kian kehilangan arah
    TDM yg dibangga, sebenar nya rakyat marah
    Suman bagai ditampar, pipi dia sudah merah
    Tak keluar terus, aku tunggu hingga ke cerah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hena Khan

      Apalagi yg pihak china nak paksa kalau dah tuan rumah sendiri tidak mahu meneruskan projek ECRL tersebut. nampak sangat mcm satu ugutan peperangan saraf ekonomi keatas malaysia disebabkan pembatalan tersebut kalau dah malaysia tak mahu teruskan dan bayar pampasan kpd china apa masalahnya nak sekatkan eksport minyak sawit malaysia dan beralih kenegara lain. nampak sangat ada agenda tersembunyi dari darah kerajaan komunis china ni

      china ada keinginan mahu jadi polis Asia dan hidupkan semula era komunisme memaksa mereka kenegara lain di Asia dgn cara menakluk penjajahan ekonomi bkn lagi ?

      jgn sesekali bermain api dgn mereka tengok apa terjadi kepada sri langka dan beberapa lagi negara sekarang dibawah takluk ekonomi china dan pemimpin mereka hanya sebagai hiasan boneka china

      menyesal dulu pendapatan.

      banyak lagi negara terutama negara Islam boleh kita berurusan dlm apa jua eksport komuditi malaysia tanpa perlu berpaksikan kpd china semata-mata. asalkan kerajaan komited dgn peranan menarik negara2 lain membelinya biarpun mengambil masa sedikit

      Delete
  35. Budin kata, mmg tak betul cara TDM melobi
    Rakyat dah tak nak dengar lagi, pasal 1MDB
    Kebencian rakyat kpd Tun, kini berakar umbi
    Suman terus malu, muka tebal spt kulit babi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. Penamatan ECRL disebabkan bayaran faedah tahunan RM500 juta - Azmin

      Azmin berkata kabinet memutuskan untuk membatalkan projek itu kerana faedah sebanyak RM500 juta perlu dibayar setap tahun jika ia diteruskan.

      Delete
  36. Rakyat udah makin cerdik & mula celik mata
    Depa tak nak tertipu lagi, dgn janji tipu dusta
    Di PRK CH tak jalan TDM punya goreng aota
    Terus diam menyepi, si tua kedi Suman unta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana boleh bayar faedah tahunan RM500 juta - tentu lebih baik kensel ajer ECRL itu.

      Pembatalan projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) adalah disebabkan oleh bayaran faedah yang tinggi yang ditanggung negara, demikian menurut Menteri Hal Ehwal Ekonomi Mohamed Azmin Ali.

      Azmin memberitahu pemberita pagi ini bahawa kabinet memutuskan untuk membatalkan projek itu kerana faedah sebanyak RM500 juta perlu dibayar setap tahun jika ia diteruskan.

      Keputusan itu dibuat semasa mesyuarat kabinet pada hari Khamis dan ianya adalah muktamad, katanya.

      Katanya kabinet membuat keputusan itu kerana kos untuk membangunkan ECRL terlalu tinggi dan "kita tidak ada kemampuan kewangan (untuk melaksanakannya) pada saat ini"

      "Dan jika projek ini tidak dibatalkan, bayaran faedah yang perlu dibayar oleh kerajaan mencapai setengah bilion ringgit se tahun."

      Delete
  37. Rakyat blm tolak kerajaan PH...

    Rakyat tolak madey yg kuat putarbelit....22 tahun merobek wang petronas untuk kayekan kroni dan anak2..

    Sekarang massih robekkan wang simpanan Petronas kerana madey gagal pulihkan ekonomi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zolkepli Faeyza

      sokong..daripada teruskan projek ECRL yg makan belanja kos yg besar lbh baik kerajaan buat penambahbaikan pengangkutan yg sedia ada,itu lebih baik..

      Abu Amir

      Sokong 100%, KTM kat pantai barat ni pun tak untung2 walaupun penduduk padat dari pantai timur. Kena ukur baju dibadan sendiri, negara kita bukan padat mcm jepun dan china atau korea selatan.

      Alhamdulillah Syukur Nikmat

      ECRL bukan saja utk pengangkutan penduduk tapi ia jugak mengangkut kontena dagangan dari pelabuhan klang ke pelabuhan di pantai timur.
      jadi kapal2 dagang dari barat yg nak htr ke negara2 timur seperti china korea jepun boleh guna khidmat ECRL bagi penjimatan kos.

      Delete
  38. PRK CH:Tahniah BN dan Pas, Rakyat lepas geram kepada Pembohong

    SAYA tidak terlalu teruja dengan kemenangan Barisan Nasional (BN) di Cameron Highlands.

    Bagi saya ini hanya permulaan kepada perjuangan untuk memberi kesedaran kepada rakyat dan mematangkan mereka dalam membuat keputusan yang penting serta besar.

    Kerana kesilapan membuat keputusan pada pilihan raya umum yang lalu kita dapat lihat bagaimana pemimpin Pakatan Harapan (PH) menjadikan negara ini huru-hara. Gelagat mereka ibarat Si kudung mendapat cincin, Monyet mendapat bunga, Cacing naik ke mata dan Kaduk naik junjung menyebabkan rakyat resah.

    Tidak pernah seingat saya rakyat negara ini seresah ini sejak memasuki era moden.

    Segala-galanya tidak menentu dengan dasar kerajaan sering berubah.

    Keputusan dibuat kerana dendam, bukan kerana kepentingan rakyat.

    Itu belum lagi janji-janji yang tidak ditunai, sebaliknya kepemimpinan PH berubah 360 darjah menjadikan rakyat sebagai musuh.

    Ekonomi negara terjejas, ratusan ribu mahasiswa menganggur dan golongan bawahan makin tertekan.

    Akhirnya rakyat tidak lagi dapat menahan rasa marah dan ia ditunjukkan melalui undi.

    Jika pilihan raya kecil sebelum ini PH menang kerana kerusi kawasan bandar. Bagaimanapun mereka baru diuji di kawasan luar bandar dan ternyata mereka gagal.

    Harga sawit merudum, dibebani pula dengan bantuan sara hidup yang tidak diperolehi atau lambat sampai, bantuan sedia ada dikurangkan jumlahnya, ketika harga barangan melonjak naik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shahrul Mohamad

      Eloklah kerajaan membatalkan projek ECRL ini kerana kewangan negara sekarang tidak boleh menampung perbelanjaan yg dibelanjaan ke atas projek tersebut.

      Itu semua Najib punya pasal, pemerintahan boros, curi wang dll.
      Banyak lagi perkara yg lebih penting & boleh dilakukan kpd rakyat dgn wang yg diperuntukan utk projek tersebut.

      PermataCitra

      Elok peruntukkn pada projek kereta ke tiga Kan? Infrastructure moden utk rakyat Kita ketepikn dulu.. Kita Naik keretapi yg mcm rakit je dulu, negara india org boleh Naik keretapi sampai atas bumbung , Malaysia takkn Tak boleh.. Takda yg naik bumbung keretapi pun di Malaysia

      Delete
  39. PH perlu di selamatkan seblm terlambat...

    PH perlu undurkan madey dgn segera...rakyat benci dgn putarbelit madey....madey capatikan janji pru...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hariyanto Pakiwan

      Nampaknya Kerajaan xmahu menangung bayar faedah setengah biliun tiap tahun, risiko, membatalkan Projek ni..Mungkin membayar pampasan adalah langkah yang lebih baik dari meneruskan..sekarang nak wujudkan lg pelbagai cukai utk tambah pendapatan Negara. Kalo Najib perintah baik di zaman dulu, tak gitu

      Kamal Poyeng

      pas dgn umno yg hidup susah waktu ni
      aku rasa selesa lepas Bn masuk longkang

      Delete
  40. Menang pru14 kerana faktor tun madey...

    Kalah prk pon kerana faktor madey...rakyat dah benci putarbelit madey....madey capatikan janji pru...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zainal Hakimi

      kerajaan nak beri kemudahan kepada rakyat.. byk lagi cara lain boleh.. bukan setakat ecrl ni je.. takde masalah untuk kerajaan harini sambung projek kerajaan lepas tapi yang penting ia sesuai dengan situasi kewangan dan ekonomi negara..

      kalau kerajaan mampu dah tentu diorang sambung projek ni.. tp skrg ni keadaan negara tak berapa baik.. hopefully semua pihak boleh terima keputusan ni dengan hati yg terbuka. nak blame pun, tuding Najib yang tak guna otak nak buat projek gitu mahal, mnak bantu China, dulu nak bantu Donald Trump "make US great again". KEDPALA BAPAK dia.

      Ali Imram

      Batalkan jer projek ECRL yg kurang bermanfaat ni... lebih baik tumpukan kpd projek lebuhraya CSR... lebih byk mnfaatnya kpd rakyat pantai timur...

      Delete


    2. TN mangkag hang ingat doktor takleh mampuih ke ,urang saket mampuih duluan urang sehat tak mampuih-mampuih,mai kot mana.
      Dah dia ckp kerja sampe mampuih mcm doa gak tak lama lg dah, mampuih suggoh 2kali jomaat lage kot.
      Udah nampak bayang bayang atu dah tebayang dia ponya tebiat nak mampuih .

      Ustad kata ada hidop sesudah mampuih ada akhirat sesudah donia .

      Pm.... kerja sampe mampuih
      Pm... .Kedarah sampe mampuih
      Pm....kemot sampe mampuih
      Mlayu... koli sampe mampuih
      Cina... kongkalikong sampe mampuih
      Paria... keling sampe mampuih

      Kwah kwah koah koah keah.

      Delete
  41. Kalah sekali bukan betmakna rakyat tolah pH....sebaliknya campuran undi Pas yg membantu. Penganalisis politik pun ckp begitu. Jika buat ulasan tu jgn dibuat atas sentimen tak suka tm Dan pro pd org lain. Ulasan sebegini tak menepati prinsip keadilan...

    ReplyDelete
  42. What a big majority of votes, PH is defeated!
    This GE's result get worst when TDM visited
    It is crystal clear that TDM, the people hated
    Old Suman never comment, so long I waited

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woww..komen PRK dlm bahasa Inggeris
      Ini jauh lebih bisa dari tertikam dek keris
      Suman rasa di dlm hati sgt pedih terhiris
      Basah lagi le tilam, dek pampers dia tiris

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete

    2. BN menang kerana PAS, kata penganalisis

      27 Jan, 9:55 pagi oleh Bernama

      xxx

      Biar depa bergaduh menang kerana siapa.

      Delete
  43. Macam-macam alasan diberi bila dah kalah
    Buta perut keras hati tak nak ngaku salah
    Mereka tak ngaku, sesama sendiri berbalah
    Perangai mereka ini mcm budak tak sekolah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 10:24

      Mmg ler PH ni, parti yng banyak masalah
      TDM dikenalpasti yg jadi punca PH kalah
      Suman terkedu tiada lagi aota nak diolah
      Tiada pilihan lagi lah dia, selain lari belah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete

    2. Farhad Faisal

      BN menang bukan sebab PAS ,Umno atau mana mana lahabau. BN menang sebab orang asal masih tak tahu berapa banyak duit Najib curi

      Sahril Omar

      Kalah pun sebab BN juga , Najib mati dalam penjara pun sebab BN juga.

      Zafran Zirfan

      dunia akhir zaman .. bila puak perompak disokong oleh agamawan sesat

      Delete
  44. Sebelum PRK bukan main lagi cakap besar
    Tapi nyata jangkaan mereka dah tersasar
    Untuk hadapi PRU15, mereka dah pun gusar
    Kalau UMNO PAS berpadu, blh menang besar

    ReplyDelete
    Replies

    1. Han Tuah

      Penipu yg bukan andaian telah tipu laporan audit untuk tutup kes..tipu penyata kewangan untuk nmpk cantik mengaburi mata rakyat...

      2 penipuan ini paling bahaya boleh jahanamkan negara jika dibiarkan berterusan...bersyukur umno dah tumbang...

      Delete
  45. Kemenangan BN petanda rakyat tak mau lagi di kencing oleh mamak madey...

    ReplyDelete
  46. Baru mereka tahu langit tinggi atau rendah
    Sebelum ni suka hati je mereka pergi redah
    Bila rakyat sudah benci, mereka dapat padah
    Komen pun merapu meraban mcm penagih dadah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 10:35

      Cai2 cakap PH akan menang dgn mudah
      Akibat terlalu yakin, PH kini terima padah
      Tak ada komen, dari Suman haram jadah
      Entah ke mana, si kedi ini udah lari redah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    2. Hariyanto Pakiwan

      Xperlu letak gambar Najib..Bukan sbb Najib Umno boleh mng..Kebanyakan Ahli Pas mmg xsuka Najib dan Zahid...

      Cartuzz Cartuzz Cartuzz

      aku trkilan masih ada jugak yg trmakan dek penipuan Raja Troll yg mrupakan Raja Pemberak. Raja songlap dan Raja penyamun. Sluruh dunia tahu dah menipu rakyat malaysia dg berlagak baik utk merompak duit rakyat. Tp muka slambe je. Raja Najis Bijan perasa rosm.....

      Manz Khan

      Selepas ni, apabila Najib didapati bersalah dan dihukum penjara atau apa2 hukuman sekalipun maka satu fatwa akan dikeluarkan. Kononnya Najib difitnah dan dianiaya oleh Puak Munafik dan Kafir.

      Lalu satu amanat akan dikeluarkan menyeru Umat Islam Melayu berdemo habis2an menentang Kerajaan yg zalim dan tidak adil. Mereka yg menyertai demo adalah sama pahala dgn org2 yg berjihad... dan satu fatwa demo mesti baring atas jalan

      Delete

  47. Keputusan Rasmi

    PRK P078 Cameron Highlands

    Ramli BIN Mohd Nor (BN) 12,038 undi
    M Manogaran (DAP-PH) 8,800 undi
    Wong Seng Yee (Benas-Cangkul) 276 undi
    Sallehudin Ab Talib (Bebas-Buku) 314 undi

    Jumlah undian 21,428
    Jumlah undi ditolak 568
    Jumlah tidak dikembalikan 23

    Barisan Nasional menang dengan majoriti 3,238

    Peratus pengundian 68.79 %.

    Selamat malam.





    Posting Asal:





    DUN Jelai

    1. PDM Lanai - BN MENANG Majoriti 163
    2. PDM Kuala Medang - BN MENANG Majoriti 467
    3. PDM Lenjang - BN MENANG Majoriti 179
    4. PDM Senderut - BN MENANG Majoriti 207
    5. PDM Lembah Kulit - BN MENANG Majoriti 717
    6. PDM Felda Sungai Koyan 2&3 - BN MENANG Majoriti 973
    7. PDM Batu Yon - BN MENANG Majoriti 593
    8. PDM Sungai Koyan 1 - BN MENANG Majoriti 752
    9. PDM Keledek - BN MENANG Majoriti 667
    10. PDM Tanjong Gahai - BN MENANG Majoriti 489
    11. PDM Betau - BN MENANG Majoriti 470
    1. PDM Titum - BN MENANG Majoriti 57

    Majoriti keseluruhan DUN Jelai - 5,734

    DUN TANAH RATA

    1. PDM SK Terisu - BN MENANG Majoriti 196
    2. PDM SK Telanok - BN MENANG Majoriti 494
    3. PDM SK Lemoi - BN MENANG Majoriti 137
    4. PDM SK Menson
    5. PDM SJK(C) Bertam Valley
    6. PDM SJK(T) Ringlet
    7. PDM SMK Ringlet
    8. PDM SJK(T) Ladang Boh 1
    9. PDM SJK(T) Ladang Boh 2 - BN MENANG Majoriti 35
    10. PDM SJK(C) Kea Farm
    11. PDM SMK Sultan Ahmad Shah
    12. PDM SJK(C) Brinchang
    13. PDM SJK(T) Ladang Sungai Palas
    14. PDM SJK(T) Ladang Blue Valley
    15. PDM SK Kampung Raja
    16. PDM SJK(C) Kuala Terla
    17. PDM Tetingkap


    Undi Pos

    BN 71
    PH 24

    Undi Awal

    BN 168
    PH 38
    Bebas 6

    ReplyDelete
    Replies
    1. Undi awal dari kakitangan awam majoriti benci madey...

      Delete
    2. dan majoriti makan rasuah ikut Najib mencuri duit RM2.6 biliun

      Delete
  48. GMN dapat kemaluan besar & malu muka
    Asyik copy & paste je, ini hantu puaka
    Drp mlm tadi hati dia ni pedih & luka
    Menggelupur macam kudis di curah cuka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 11:10

      Mmg ler GMN itu jenis bahalol otak nipis
      Kutukan kpd PH, dia tidak daya nak tepis
      Jadi anjing le dia perut kembung kempis
      Merata dia kutip, bahan sampah kopipes

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete

    2. 1110 ko tulis, 1117 ko jawab sendiri yer? Bodoh bangang piang kedukang binatang GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB NIH.

      Ko yang mulakan kopipes tak habis habis, bila ko kena di tahikan dengan kopipes, ko komplen yer? KEPALA BAPAK KO TAK KASI ORANG IKUT APA YANG KO BUAT SEBAB PEDIH KENA BALUN.

      MAU MINUM AIR KINCING LAGI?

      Delete
  49. Tuan
    Kenyataan yg dibuat oleh pemimpin2 DAP samada dari kaum India atau Cina banyak menggores hati orang2 MELAYU.

    ReplyDelete
  50. TDM dikenalpasti, jadi punca PH udah tewas
    Janji dicapati hati rakyat betul2 jadi tak puas
    PH kalah, tiiada kelibat Suman beruk mawas
    Mesti si tua bapok ini, jadi kencing tak lawas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Suman kini rasa gayat spt org terjun paracut
    Kain pelikat 2-3 kali digulong, masih terlucut
    Kencing pun jadi meleleh tak lagi memancut
    Pelir pula semakin pendek jadi sentap kecut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ko sakit hati sebab aku keluarkan begitu ramai orang punya komen menghentam Najib yer?

      Tiap kali aku keluarkan 3-4 orang punya mentahi boss ko hingga pembaca tahu tiap pos Budin ada beratus orang mentahikan dia.

      Aku tak payang karang apa aku nak kata, tambah pulak, pembaca dapat dengar a wide spectrum of public opinion shitting Najib. Geliga tak otak aku?

      Enjoy.

      Delete
    2. Udah2 lah, GMN lahanat pukiimak puaka
      Posting mcm nko tu semua org tak suka
      Semuanya adalah aota kelentong belaka
      Bahan2 kopipes itu ko sendiiri yang reka

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete

    3. GENG NAJIB,

      Rasa pedih, yer? Di hati ker, di kepala ker, di bontot ker?

      Enjoy.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...