Wednesday 2 January 2019

AZMIN BELUM LAYAK JADI PERDANA MENTERI.....


Di sebalik Tun Mahathir Mohamad sekali lagi mengulangi komitmennya untuk menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar Ibrahim tidak lebih daripada tempoh dua tahun selepas beliau memegang jawatan itu, spekulasi lain terus tersebar dan berkembang hampir setiap hari.


Spekulasi paling diperkatakan ialah kononnya Azmin Ali adalah calon pilihan dan pujaan sebenar Tun Mahathir untuk mengisi jawatan Perdana Menteri ke-8, bukannya Anwar.


Sementelah dengan terdedahnya percutian beliau bersama Hishammuddin Hussein di Maghribi baru-baru ini, ia dikatakan adalah salah satu usaha untuk mendapatkan sokongan sebahagian Ahli-Ahli Parlimen UMNO bagi tujuan "mencantas" laluan Anwar itu.


Dengan mendapat sokongan daripada Ahli-Ahli Parlimen UMNO untuk menyokongnya menjadi Perdana Menteri, sebagai balasan yang kononnya direstui oleh Tun Mahathir, Azmin diberitakan akan menjadikan Hishammuddin sebagai Timbalan Perdana Menteri.


Sebelum ini berkembang juga satu lagi khabar angin kononnya Tun Mahathir mahu menjadikan Azmin sebagai penggantinya ialah dengan tujuan untuk memastikan anaknya, Mukhriz segera mendapat tempat sebagai Timbalan Perdana Menteri.


Bersama dengan semua desas-desus itu, tindakan terbaru Azmin menyanggah perlantikan jawatan dalam PKR yang dibuat oleh Anwar bagai membuktikan satu lagi petanda bahawa Timbalan Presiden PKR itu sudah sedia untuk berperang secara terbuka dengan Presiden PKR.


Menguatkan lagi spekulasi mengenai Azmin itu ialah berikutan dalam Bersatu sendiri, terutama mereka yang pro Tun Mahathir turut tidak segan-segan lagi kebelakangan ini menamakan Menteri Hal Ehwal Ekonomi itu sebagai calon Perdana Menteri ke-8.


Kumpulan ini benar-benar menolak Anwar sebagai pengganti Tun Mahathir, bahkan ada yang membayangkan mahu jadi pembangkang semula kiranya bukan Azmin yang dinamakan sebagai Perdana Menteri ke-8 menggantikan Tun Mahathir.


Kepada yang ghairah mahu menonjolkan Azmin, sedarlah satu hakikat bahawa menjadi Perdana Menteri bukan suatu tugas yang mudah dan Azmin belum layak lagi untuk memikul tanggungjawab tersebut.


Selain usianya yang masih muda, pengalaman beliau dalam pentadbiran kerajaan juga terlalu mentah. Azmin hanya ada pengalaman selama kira-kira tiga tahun sebagai Menteri Besar Selangor dan langsung tiada pengalaman di peringkat kerajaan Pusat sebelum ini.


Jawatan sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi adalah yang pertama baginya dan kalau ada pun pengalamannya di peringkat kerajaan Pusat sebelum ini hanyalah sebagai Setiausaha Sulit kepada Anwar sahaja. 


Selebihnya pengalaman beliau tidak ada. Kejayaan atau sumbangannya yang ternampak dan boleh diingati sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi juga masih tidak ada.


Bahkan, selama menjadi Menteri Besar Selangor juga, Azmin tidaklah begitu menonjol serta tidak ternampak pun sumbangannya yang boleh diingati sehingga ke hari ini.


Apakah pemimpin yang ada pengalaman secetek itu mahu kita sandarkan harapan menguruskan negara?


Kalau dikira, Mukhriz jauh lebih berpengalaman berbanding Azmin kerana selain pernah sebelum ini dan kembali menjadi Menteri Besar Kedah sekarang, beliau juga ada pengalaman sebagai Timbalan Menteri di Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri atau MITI.


Cumanya, Mukhriz agak kurang ketokohan sebagai pemimpin dan beliau dikatakan hanya mampu bertahan selagi bapanya masih ada saja. Di dalam Bersatu sendiri Mukhriz selalu digelar "Mat Blur".


Untuk itu, selain kerana sudah ada perjanjian, tokoh yang sebenarnya paling layak dari segi pengalaman untuk menjadi Perdana Menteri ke-8 ialah Anwar. 


Beliau pernah menjadi menteri di beberapa kementerian sehingga ke jawatan Timbalan Perdana Menteri sebelum dipecat oleh Tun Mahathir pada 1998 dahulu.


Anwar juga ada pengalaman menjadi Ketua Pembangkang dan mempunyai hubungan yang baik serta dkenali ramai di peringkat antarabangsa. 


Di dalam negara, selain mempunyai hubungan baik dengan ketua-ketua parti dalam Pakatan Harapan, malah kuat dan mantapnya gabungan pembangkang tersebut sehingga berjaya menjadi kerajaan mengalahkan BN pada PRU14 lalu adalah diasaskan oleh Anwar sejak 1998 dahulu. 


Tun Mahathir hanyalah menjadi penyudahnya saja kerana kebetulan Anwar berada di penjara.


Selepas Anwar, tokoh seterusnya yang layak dari segi pengalaman dan ketokohan untuk menerajui negara ialah Muhyiddin Yassin. Beliau pernah menjadi menteri di beberapa kementerian sehingga ke tahap Timbalan Perdana Menteri sebelum mengambil pendirian berbeza dengan Najib Razak berhubung isu 1MDB, lalu dipecat kemudiannya.


Ketika menjadi Menteri Besar Johor, Muhyiddin telah menunjukkan kejayaannya dalam menangani beberapa isu, terutamanya berkaitan Raja-Raja dan perpaduan Melayu Johor selepas UMNO diharamkan pada 1988.


Berdasarkan kedudukan itu, Azmin sebenarnya jauh tertinggal di belakang Anwar dan Muhyiddin dari segi pengalaman dan ketokohan untuk dinamakan sebagai Perdana Menteri ke-8. Banyak lagi pengalaman perlu dikutip dan pembinaan diri perlu dilakukannya sebelum melayakkannya menjadi Perdana Menteri.


Jangankan untuk menjadi Perdana Menteri ke-8 belum layak, sebagai calon Perdana Menteri ke-9 pun Azmin masih 50-50 kelayakannya. Yang sesuai  barangkali hanyalah sebagai calon Perdana Menteri ke-10. (ShahbudinHusin 02/01/2019).

162 comments:

  1. Mengapa Sdr Budin tak tulis:

    "Anwar belum layak jadi Perdana Menteri"

    ReplyDelete
    Replies
    1. atau..

      "Anwar hilang kelayakan jadi Perdana Menteri"

      Delete
    2. WAWI perlu memainkan Peranan NYA mendamaikan kedua NYA. Kini giliran seorang Dari PKR yg Akan jadi PM pula.

      Azmin, Mukriz, Hishamuddin, Guan Eng adalah gulongan Muda yg Akan mewarisi Pemerintahan Negara. N Izzah, Rafizi tak kurang hebat nya selain KJ.

      Negara memerlukan mereka. Abang Joe & Shafie Afdal amat di perlukan bersama.

      Jika Tun Undur, memandangkan usia NYA, Maka baik jika Muhyidin, Kit Siang, Mat Sabu & Anwar sebagai penasihat untuk golongan Muda ini melunaskan idea mereka utk berbakti pd Negara.

      Mcm mana?

      Delete
    3. ....atau Sdr Budin rasakan sebagai penyokong tegar Anwar, tiada yg lain, melainkan Anwar juga?

      Cuba perhatian demographic penduduk ketika ini, golongan Muda ingin di ketengahkan. Mentor 7 satu Cara golongan Muda di asah bakat mereka.

      Dunia Politik tidak kecuali. Kita perlu meletakan mereka di depan. Ape Anwar sanggup atau cita cita NYA utk jadi PM lebih Dari segala NYA.

      Sdr Budin & Nick, pokok hujah Kita adakah bersifat "Subjective atau Objective" di sini??

      Yg saya lihat, Sdr Bidin lebih Objective, Mau kan Anwar sj. Mengape sebagitu Prejudice??

      Delete

    4. Aku keluar pagi2 nak beri tahu GENG NAJIB bahawa aku bersedia menangani dia yang menjilat Najib sentiasa.

      Sekarang nak kasi pendapat kpd yg di minta sz di atas:

      Guan Eng adalah gulongan Muda yg Akan mewarisi Pemerintahan Negara? Tidak sebagi PM. Tiada siapa bukan Melayu boleh jadi PM.

      Memang, Perlembagaan negara tak menghalang nya. Tapi PM di lantik dan di angkat sumpah di hadapan YDP Agong. YDPA bila ragu boleh rujuk kpd Majlis Raja2. Bila begitu, 9 Raja2 memutuskan nya. Sebab itu, aku yakin tak akan timbul soal bukan Melayu jadi PM.

      Itu lah yang membayangkan "Ketuanan Melayu". Bukan Melayu tuan yang lain hamba. Begitu juga, hal tiada perkenan Raja, tiada siapa boleh di lantik MB. Itu nyata.

      Peruntukan2 di Perlembagaan saperti itu tak akan dan tak boleh di pinda. Sebab di lindung Akta Hasutan. Ha nya Najib dulu ada sebut nak pinda Akta Hasutan itu. Di masa dia buang ISA. Bedebah Najib.

      Delete
    5. Wow, banyak cantek. Spesis dubuk mmg gitu. Semua nak serba cepat. Nak jadi PM pun cepat. Bila dpt jawatan, nak lama² pulak.

      Delete
  2. ...sbb Sdr Budin pentokong tegar Anwar kan?

    Antara Anwar & Azmin:

    Kedua2 Ada pengalaman. Satu Timbalan PM merangkap Menteri Kewangan yg selalu minta nasihat Dari Tun Daim.

    Azmin pula berpegalaman sebagai MB Selangor, negeri yg terkaya di Malaysia.

    Dari segi Umur, Azmin kelihatan lebih bertenaga Dari Anwar memandangkan Azmin lebih muda.

    Dari segi ketrampilan Politik, mereka berdua mempuyai latar belakang yg sama, menerajui PKR.

    Dari segi Scandal, Anwarasih belenggu dgn Bayangan utk membersihan Imahe NYA, manakala Azmin tiada.

    Dari segi outreach, Azmin di percayai oleh Tun M dgn Portfolio yg Agak Besar, Menteri Hal Ekonomi Megara, manakala Anwar hanya MP Port Dickson.

    Beritahu saya, di mana Azmin belum layak lagi Dari Anwar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azmin ade kes aiskrim dlm jamban daa..

      Delete
    2. nuar ada kes 'jamban' daaa

      Delete

    3. Apa pun, Anwar tak layak jadi PM sebab dia Peliwat, 2 kali masuk penjara, a common criminal mcm mana nak benarkan jadi PM?

      Ampun pun, tak hilang rekod dia begitu. Orang PAS mesti tak benorkan, gila, liwat tak di benar agama Islam - bukan sekali, 2 kali di tangkap dan di penjara.

      Meliwat ada di darah daging dia. Sangat minat, nampak nya.

      Delete
    4. Seorang yang difitnah sebagai peliwat

      Delete
    5. Dad,

      Jgn ketinggalan, si najib the 'bogus warrior' ada pangzero kebanggaan Kejora pengecut, jamal jamban.

      Hi..hi..hi..

      Delete
  3. Yg memisahkan mereka tak lain, "the game of numbers, 112".

    Di sini yg memisahkan mereka. Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azmin ade no toto?..azmin yg boleh dapat 112?.. Siapa yg boleh sahkan?...setakat jadi tukang ramal tak berlesen ramai yg layak buat ramalan..

      Delete
    2. Nak ramal pun kena pakai lesen ke...? punahlah melayu kalau mcm ni!

      ABAI - ASALkAN BUKAN ANWAR IBRAHIM

      Al Banjari

      Delete
    3. Hidup Anwar!
      Hidup Anwar!
      Hidup Anwat!

      Delete
    4. Hidup Anwar!
      Hidup Anwar!
      Hidup Anwat!

      Delete
    5. Hidup Anwar!
      Hidup Anwar!
      Hidup Anwat!

      Delete
  4. laporan bank dunia unjuran ekonomi 2019 telah turunkan ekonomi malaysia dari 5.9% kepada 4.9%... Kemudian diturunkan lagi kpd 4.7%...anehnye tiada kedengaran kegawatan ekonomi dunia...tapi ekonomi malaysia makin nmengecil.

    Jelas kerajaan yg dipimpin oleh madey gagal uruskan ekonomi...

    Sejak tarikh madey amgkat sumpah jawatan pm indeks BSKL dan nilai ringgit jatuh hingga sekarang...sudah masuk bulan ke 8...

    Kerajaan pimpinan madey gagal pulihkan bskl dan ringgit...

    Ekonomi negara2 sekaliling malaysia dilaporkan terus berkembang dlm keadaan iklim ekonomi yg sama dihadapi oleh malaysia..

    Madey ada menteri ekonomi yaitu Azmin Ali bekas MB yg berjaya jaga ekonomi Selangor....jaga ekonomi sebuah negeri tidak sama dgn jaga ekonomi sebuah negara...

    Jelas madey dan azmin gagal membawa ekonomi malaysia ketahap yg lebih baik dari kerajaan BN..

    Jadi adakah azmin berkemampuan untuk dilantik sebagai pm berbanding anwar yg pernah fiiktiraf menteri kewangan terbaik asia dulu?...

    Felda dibawah azmin...masalah kewangan felda sudah azmin selesaikan?...setakat selesai sediakan kertas putih saja...

    Kalo azmin nak lawan tokey tunjukkan dulu kemampuan dan kebolehan...jika tak ade rekod kejayaan lupakan saja hasrat nak
    lawan tokey...

    Masalah ekonomi malaysia hingga sekarang pelabor asing cabut lari dari madey...madey sudah jumpa pelabor amerika uk dan jepun yg madey kata mereka nak datang melabor tapi hingga sekarang muka mereka blm nampak... mungkin pelabor asing bimbang madey kuat konar baring....

    dulu madey boleh buat mcm2 sebab harga minyak tinggi....sekarang harga minyak tinggal separuh saja

    Malaysia perlukan seorang pemimpin yg di percayai dan dikenalin oleh pelabor asing...orang yg sudah dikenali di peringkat antarabangsa ialah Saudara Anwar Ibrahim...Azmin belum dikenali....

    Madey terpaksa gunakan alasan hutang 1 triliun yg direka untuk menutup kelemahannye...Szmin gagal bantunl madey...

    Kal madey pegang jawatan lebih lama makinmparah ekonomi malaysia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dasar Fisksl Ekonomi ketika lebih kpd Growth vs Tax Reduction.

      Bank Dunia merumuskan jika Malaysia mengurangkan Cukai, Maka Unjuran Kewangan Akan mengucup. Yg mereka tidak fahan bagaimana Kita menguruskan Growth.

      Growth dlm Manufacturing. Growth dlm GLC yg ketika ini tenat di balun oleh Najib kleptomaniac & Growth dlm dasar Micro.

      Yg penting FDI GROWTH.

      Najib kleptomaniac berteras Lapisan Cukai vs Handouts. Dlm mass yg sama mencuri kekayaan khazanah GLCs utk menjurangkan shorfalls.

      Permasaalahan Ekonomi Dunia sedikit sebanyak menguntungkan Malaysia oleh kerana Negara Malaysia di lihat sebuah Negara yg lebih terbuka & Kompetetif utk pelabur.

      Permasaalah Negara ketika ini, "Undoing Najib Kleptomaniac & Anwar "fake" reformasi. Mengape "fake", kerana sebagai President PKR, kuasa Prerogative & Discretion President melebihi Democratic Process.

      There will be 2 School of Thoughts:

      Mahathir- Azmin vs Najib - Anwar.

      Delete

    2. Komen yang keluarkan data Bank Dunia itu baguih. Tak mcm Mr J yang mahukan pembaca percaya apa dia kata, tapi suruh kita cari fakta dan data, kepala hotak dia.

      Tapi jangan lah senang2 marahkan Jemin - baca keadaan ekonomi dunia yang sedntiasa ada kesan kpd ekonomi kita, spt berikit ini:

      An assessment of the state of the world economy | VOX, CEPR Policy ...
      https://voxeu.org/article/assessment-state-world-economy
      An assessment of the state of the world economy ... a worry about the future: More subdued prospects lead, in turn, to lower spending and a lower growth today.

      Global economy | Business | The Guardian
      https://www.theguardian.com/business/global-economy
      2 days ago - In a new year of economic uncertainty, gold is a bright prospect again ... Global economy fears rise as manufacturing growth slumps in China.

      Global Economy | Financial Times
      https://www.ft.com/global-economy
      Markets became much more treacherous in 2018 as the global cycle matured ... Large numbers have failed to secure the benefits of strong economic growth.

      Delete
    3. http://www.majalahlabur.com/kewangan/pertumbuhan-ekonomi-malaysia-dijangka-merosot-kata-bank-dunia/

      Pertumbuhan GDP Malaysia Di Belakang Kebanyakan Negara Serantau Lain


      Sumber: World Bank East Asia and Pacific Economic Update, October 2018 : Navigating Uncertainty – mukasurat 25 & 26

      Malaysia menyaksikan peningkatan yang sangat baik pada tahun 2017 dengan kadar GDP 5.9%, tetapi dijangka turun kepada 4.9% untuk tahun 2018. Ini merupakan kemerosotan sebanyak 0.5% berbanding jangkaan awal Bank Dunia.

      Nampaknya negara seperti Indonesia, Filipina, Vietnam, Kemboja, Laos, Myanmar dan Mongolia dijangka mengalami peningkatan GDP yang lebih tinggi berbanding Malaysia untuk tempoh 2018-2020.

      Hutang Isirumah Yang Sangat Tinggi

      Delete
    4. Tempoh 2018 hingga 2020 ekonomi malaysia dibelakang ekonomi negara lain..

      Madey dan azmin gagal..

      Delete
    5. Syaariezakaria...

      Malaysia was unfortunately caught in the web of circumstances between a devil (al) and the deep blue sea (najib), where these two are associates and allies to the zionist jews and USA presidents.

      Delete
  5. Dah tahap mana Azmin, sebagai Menteri Ekonomi, dah bawa Malaysia? Kalau dia dah berjaya kenapa LGE serta lain Menteri yang berdepan dengan perkara melibatkan kewangan masih mengeluh panjang? Adakah rakyat sudah diselamatkan dari masaalah ekonomi mereka?
    Tak kan Malaysia kena bergantung sangat pada 1-2 individu saja untuk meneraju negara? Bagi saya elok cari calon lain saja untuk megelak berlaku perkara yang tidak diingini. Kedua calon yang
    dok diwarwarkan adalah tidak sesuai!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Baca lah komen aku di atas, pasal ekonomi dunia pun tak cerahdi 2018 dan berikut nya, ada pengaruh kpd ekonomi kita.

      Delete
    2. Ekonomi dunia kurang cergas kerana perang ekonomi Amerika dgn cina...ekonomi negara disekeliling malaysia terus kembang tapi ekonomi malaysia mengecil...pelabor asing lari madey...harga komiditi merudum...madey tak boleh buat ape2..

      Selain dari anwar dan muhyidin yg sudah berpengalaman dlm pentadbiran kerajaan nama2 lain yg ada ibarat darah baru setampok pinang...

      Delete

    3. Kasi link lah menunjukkan konomi sekeling Malaysia kembang. Mcm aku buat bila mengata ekonomi dunia tak cerah. Supaya tak nampak cakap melulu ajer.

      Jangan jadi Mr J yang menuduh mcm2, nakkan orang percaya dia, tapi suruh pembaca cari data dan fakta untuk percayakan dia, kepala hotak dia.

      Delete
  6. Siapa layak Perdana Menteri?
    Ikutkan dia, 'orang yg beri'
    Timbalannya pulak, yg kalah tu hari
    Susah2....Budin sendiri!

    Azmin bukan calang2 orang
    Dia di Selangor tugas cemerlang
    Negeri maju dia dah pegang
    Jadi PM pasti gemilang!

    Ekonomi negara dia yg jaga
    Mahir jugak luar negara
    Masih muda otak geliga
    'PM material' memang ketara!

    Kalau Azmin dikata tak boleh
    Kita bagi si Budin pilih
    Pilihan dia jangan dikalih
    Takut nanti air mata meleleh!

    Budin kata Azmin tak okay
    Cepat dia berubah fikir
    PM Hang Kebun..TPM Hang Lekir
    Tuah tersingkir, janji dimungkir?

    Jika si Sotong ganti Mahathir
    Pun tak apa..happy all day
    Asalkan Tun cepat disingkir
    Blogger waras bertukar pandir!













    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Pantun yg lucu. Antara Idea & Bahasa, mana yg dulu?

      Delete
    3. Azmin bukan calang2 orang tapi menteri ekonomi yg gagal tingkatkan ekonomi mesia....setakat selangor boleh laah..

      Delete
    4. Terbaik bro fan tun..

      Sana tak betul, sini tak betul
      Kononnya kau yang cerdik, yang lain tolol
      Bab mengomplen orang memang dia yang menonjol
      Kalau hari ni dia perintah, esok minyak turun dan tak payah bayar tol..

      Walaupun begitu masih banyak yang percaya
      Kita cakap apa pun memang tak guna, semuanya sia sia
      Alih2 yang menegur pula dikata taksub pada PM mengkhinzir buta
      Memang dialah juara dalam bermain kata kata..

      Kalau tidak masakan budin boleh berubah
      Ini sahabat dia dah kenal lama sudah
      Dari zaman mereka separti senang dan juga susah
      Mengimbau kenangan lalu, buat dia mengalah..

      Tak kisah apa yang hendak disokong
      Yang penting jangan bercakap seperti orang otak yang kosong
      Hanya kerana janji manis dari member mintak tolong
      Tak guna gadaikan perjuangan dan prinsip yang dijunjung..





      Delete
    5. Jika hang semua dok gaduh gaduh pasal sapa yg layak jadi pm......biak aku tel Tun biak Tun lantik Tuan Syed AlSadiq sigaraga.....biak melopong semua.
      Budak Syed ni masih mudah TIADA KURAP. Depa kerja ikut buku cakap.
      Yang dah tua tua ni TERLALU BANYAK KURAP. Yang muda sikit ada juga kurap.....tapi kurang kurap dari yang tua.
      Setuju?.... biak Syed PM....he...he....

      Delete
  7. Diawal penubuhan PH diGE14, Kartel Azmin yg paling sangsi utk menerima PH kerana berpaksikan PAS takut kehilangan Selangor dan paling lantang menolak pencalonan TDM sbg PM7 PH.

    Segalanya berubah setelah didorong jadi ayam tambatan dan peranan kingmaker baru.

    PAS pun dilantik Najib sbg kingmaker dulu tetapi Allah kecewakan kerana terlampau lupa daratan dan tinggalkan perjuangan.

    Azmin patut belajar dari PAS dan bersabar tunggu masa dan giliran dan istiqamah perjuangan parti.

    Hayatilah kata2 TDM beberapa hari lepas, nak tubuh PH perlu pengorbanan semua pihak termasuk Bersatu dan seteru2 mereka dulu bergabung dan berkonsensus.





    ReplyDelete
    Replies

    1. Hahaha, siapa nak ikut PAS, depa menunggu kiamat pun kot tak akan menang Pru di atas nama sendiri, tak akan ada PM dari orang PAS, selagi depa tak mau kerjasama dgn parti2 lain.

      Bukan Islam 40% di negara ini, depa takutkan Hudud PAS. Orang Melayu pun ada yang takut PAS punya Hudud.

      Hudud itu di sebut sedikit saja dalam Qur'an. Jadi PAS kena gubalkan peraturan2 melaksanakan undang2 Hudud ler.

      Ingat, doktor2 Islam di negara ini pun dah suarakan bahawa depa tak sanggup nak lakukan potong tangan dll kalau ada Hukum Hudud.

      Delete
    2. Azmin sudah besar kapla ingat popular sangat dgn bantuan madey...madey dan azmin gagal perkasakan ekonomi..

      Delete
    3. 649 menuduh liar ajer. Takda fakta, data dan link kpd nya.

      Delete
  8. ph sendiri tak cakap ada perjanjian 2 tahun kena bagi nuar.....ko ni suka berangan budin!

    ni dah azmin pulak ko balun.....yg banyak kes si nuar juburi.....tapi ko tak sentuh pun.......macai yeeee???

    ReplyDelete
    Replies

    1. Budin di bayar kem Anwar ke?

      Ko kena pujuk PAS setujukan ler, Budin. Kalo tak, banyak demo baring atas jalan oleh penganut2 depa kalo Bang Non jadi PM.

      Delete
    2. PH memang tak cakap.. Tun madey sendiri yg cakap...terbaru madey ulangi janji nye di PAT Bersatu..

      Delete
    3. madey dah janji tapi klu pak shiekh tak berubah.....tak kan nak bagi pulak.....adoiii......use some senses la brader!

      Delete

    4. Bukan Tun Mahathir aje yang tak kasi, rakyat pun bantah sebab Pak Sheikh peliwat, 2 kali di penjara, dah ampun pun, rakyat tak boleh lupa.

      Dah 2 kali masuk penjara, a common criminal mana boleh jadi PM.

      Delete
    5. Kejora pembohong lagi pencecut....

      Jika PH tak cakap (sebenarnya Tun dipaksa perjanjian itu) - abis tuu aper kejadahnya Budak2 suruhan Anwar, Rafizi tembam, Bedol Sani terKapar, Bedol Johari, Janda genit cerai hidup nurul izzah merajuk, menangis, menggelupur, membentan, membentak, mendesak, menuntut Tun Mahathir turun dari persada PM sebelum cukup 2 tahun.

      Heran....sdra Budin pun terikut sama sampai nyatakan tarikh Jun 2019 - ada aper aper ker...??

      Yg si munafik Kejora takyah cakap ler, dulu bukan kemain dia cela 'al' siang malam saban hari sebagai 'peliwat', betul2 HIPOKRIT....!!

      Delete
    6. Hidup Anwar Ibrahim!
      Hidup Anwar Ibrahim!
      Hidup Abwar Ibrahim!

      Kehkehkehkehhehhehhehheh..

      Delete
  9. Zemin aiskrim MEMANG TAK LAYAK! Jenis orang tak berguna! Diwaktu negara perlu dipulihkan, dia pulak sebok cipta polimik. Segala gala jadi kelamkabut semata mata agenda peribadi dia nak rebut kuasa. Dari dalam parti dia, kini dah menjangkit keluar pulak. Kartel dia yang dibentuk untuk apa jika tidak untuk membentuk sokong untuk dia. Dalam sembunyi, berusaha menjatuhkan ketua dia. Tak cukup disitu dicari pulak pengaruh dari luar parti untuk menjayakan agenda peribadi dia yang bermatlamat menjadi ketua. Itulah keperibadian dia yang mementingkan dia dan paling jelas beliau tidak JUJUR! Jadi Zemin boleh la kemas tukar bantal pasal hati busuk beliau telah terhidu oleh rakyat. Bukan setakat Zemin saja malah seluruh kartel beliau perlu ditolak yang juga merupakan penyebab keadaan menjadi kalut seperti sekarang ini! Kah kah kah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia sibok naikkan dirinye nak lawan tokey felda dah 8 bulan belum pulih...setakat selangor hanye sebuah negeri boleh laa...

      Buktikan dulu kemampuan dan kebolehan baru lah cuba cari nahas...

      Delete

    2. Kalau Jemin "tidak JUJUR", bos dia di PKR pulak suka main JUB.R, hehe.

      Politik ler, Mat. Tengok ler di Britain, Theresa May bertungkus lumus nak dapat Brexit (Britain keluar dari EU) dengan perjanjian dengan EU yang memuaskan, tapi ada beberapa dlm parti dia coba nak gulingkan dia, termasuk Boris Johnson, yang dulu belajar di sekolah ternama, Eaton, yang konon nya penuh dengan perinsip hidup.

      Bang Non main belakang ada perinsip hidup ker?

      Delete
    3. Politik tu politik la jugak. Bab menuduh orang main jubur tu kena la berhati2 sikit. Jangan nampakkan kejahilan tu. Berhukum melalui hukum sivil dangan berhukum melalui syariat ugama tu banyak perbezaanya. Menuduh seseorang berzina atau meliwat tanpa sendiri yang menyaksikannya bukanlah perkara kecil. Jadi, hukum mana yang kita junjung? Jangan kerana politik habis semua nak disondol! Kah kah kah.

      Delete
    4. Hidup Anwar!
      Hidup Anwar!
      Hidup Anwar!

      Delete
  10. Hahahaha...

    Akhirnya terbukti sudah apa atau siapakah bayang-bayang yang menghantui Pak Sheikh sehingga menjadi resah gelisah sekiranya hajat untuk menjadi PM tidak tercapai.

    Ia bukanlah Tun kerana Tun telah beberapa kali mengulangi janji untuk berundur selepas 2 tahun dan menyerahkannya kepada Pak Sheikh. Sebaliknya ia adalah Azmin sendiri, kerana Pak Sheikh takut apabila Tun berundur, Azmin yang memintas laluannya dan naik menjadi PM mewakili PKR.

    Hahaha... Bukankah Shahabudindotcom kini adalah lidah Pak Sheikh? Apa yang Tn Budin tulis, itulah suara hati Pak Sheikh.

    Pak Sheikh akan melanggar Tun disebabkan takut sekiranya ia menunggu lebih lama, kelak lebih ramai ahli parlimen PKR dan lain-lain juga yang beralih arah ke Azmin.

    Azmin belum layak jadi PM? Hmmmmmm.. Macam yang bro dad kata, kalau Azmin tak layak kerana ada kes 'dalam jamban', Pak Sheikh lagilah tak layak kerana ada kes 'jamban'. Hahahaha..

    PM Malaysia ada kes jamban.. Nehi nehi nehi.. Ia tidak mungkin akan berlaku...

    Lebih Pak Sheikh segera berundur daripada kegilaan mahu menjadi PM sebelum kegilaan ini membinasakan dirinya sendiri.

    John Doe sedang menasihati Pak Sheikh, kalau Pak Sheikh enggan terima nasihat, kelak apabila Pak Sheikh melanggar Tun dan akibatnya Pak Sheikh tewas mutlak, jangan cakap John Doe tak payung.

    Hahahahaha..


    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pasti Doe ni berkopiah ker serban
      Main sedap mulut je, kata org jamban
      Tak risau ker ost, dosa yg ngko beban
      Tak takut kah ko, ke neraka dihumban

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhh

      Delete
    2. Saya tak yakin brader nuar dapat jadi pm. Jalan yg telah dilalui anwar terlalu berliku sejak dulu.
      Sebagai contoh mudah: orang yg kita lihat "taraf orang kaya" pada hari ini, kebanyakan nya depa kaya sejak muda. Jarang(bukan takda) bila tua baru jadi orang kaya.
      Jadi.....tiori kebarangkalian untuk anwar jadi pm terlalu kecil untuk berjaya....he....he....'ambo ada belaja tiori sains ini masa sekolah rendah dulu.....he...he....

      Delete
    3. HBM......

      Masih terngiang-ngiang Kejora terpekik melolong menyokong amukan kebanggaan Kejora pengecut, jamal jamban, yg nyata kini hanya 'pangkosong' dah terbongkang terkangkang.....!!

      He he he

      Delete
    4. Payong bro john doe jgn x payong

      Hidup Anwar!
      Hidup Anwat!
      Hudup Anwat!

      Delete
    5. Hiiiiii, S E L I S I H......!!

      Delete
  11. ada mamat ni cakap senang......jadi menteri baru 8 bulan, sepatutnya ekonomi dah bagus.....

    tulis pakai otak la brader!

    dari pengalaman aku sendiri, nak pulihkan sesuatu tu perlu waktu apa lagi kalau dah hancai bocai dikejekan oleh najibut oh!

    pengalaman aku nak pulihkan satu company yg teruk dikejekan oleh managment lama, pun kena ambik 2 tahun untuk stabilkan operation...tu belum lagi ada untung, baru stabil aja. next immediate target positive cashflow.

    sama la dgn apa yg dah di baraikan oleh najibut oh! klu nak cepat....boleh.....transfer hutang, problem pada entiti lain.

    klu malaysia ni nak transfer ke mana brader?? ada malaysia nombor 2 boleh tak over kejap ke??? atau gadai kejap?? atau nak pinjam duit lagi???

    najibut oh punyz keje la ni, tapi masih lagi ada penjilat kepala butuh najibut!

    si juburi apa dia buat??....koemn sana sikit, sini sikit.....tapi apa solution dia bagi.....tarak....

    budak tadika pun boleh cakap la tahun ni kena buat baik, kena dengar rakyat......ini yg diulang2 oleh pak sheikh.....hawau!

    ReplyDelete
    Replies

    1. "tulis pakai otak la brader!" -

      SOKONG, SOKONG, SOKONG.

      Sokong juga pangkat Al Juburi tuh.

      hehe

      Delete
    2. Mamat itu sekolah tak abis.(tak habis tamat darjah 6)....
      he....he...

      Delete
    3. HBM...

      Dah tuu, dgn selamba bagai musibat muka tak sudah, Kojolla ada ati ngaku2 cikgu sekorlah, cikgu matapotek lah, cikgu silit lah.....

      hu hu hu, kesian nyer....!!

      Delete
    4. Cikgu sekolah Hospital Bahagia Tanjung Rambutan@Tampoi Johor.
      he...he....

      Delete
    5. Hawau! Dad jgn x hawau!

      Hidup Anwar!
      Hidup Anwar!
      Hidup Anwar!

      Delete
  12. Rakyat pilih ph kerna perjanjian anwar jadi pm lepas mahathir,nape azmin nak potong jalan?rakyat akan bangkit sekiranya perjanjian dicabul.anwar lebih dari layak untuk jadi pm.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Dia Al Juburi. Mana boleh peliwat di tangak di penjara kali jadi PM?

      Delete
    2. Doh guaner tak panggil ayah cik mung jadi pm?

      Delete
    3. SELISIH - amit2, jabang bayi ojo kaget, kok peliwat dijadikan pm, EDAN.....!!

      Delete
    4. Peliwat??? Ngopo yo..arek dtaji kepenak..wes rampong..yo porak..

      Hidup Anwar!
      Hidup Anwar!
      Hidup Anwar!

      Hehhehhehhehyowes..

      Delete
  13. john doe 2 January 2019 at 07:24

    Hahahaha... 

    Akhirnya terbukti sudah apa atau siapakah bayang-bayang yang menghantui Pak Sheikh sehingga menjadi resah gelisah sekiranya hajat untuk menjadi PM tidak tercapai. 

    Ia bukanlah Tun kerana Tun telah beberapa kali mengulangi janji untuk berundur selepas 2 tahun dan menyerahkannya kepada Pak Sheikh. Sebaliknya ia adalah Azmin sendiri, kerana Pak Sheikh takut apabila Tun berundur, Azmin yang memintas laluannya dan naik menjadi PM mewakili PKR. 

    Hahaha... Bukankah Shahabudindotcom kini adalah lidah Pak Sheikh? Apa yang Tn Budin tulis, itulah suara hati Pak Sheikh. 

    Pak Sheikh akan melanggar Tun disebabkan takut sekiranya ia menunggu lebih lama, kelak lebih ramai ahli parlimen PKR dan lain-lain juga yang beralih arah ke Azmin. 

    Azmin belum layak jadi PM? Hmmmmmm.. Macam yang bro dad kata, kalau Azmin tak layak kerana ada kes 'dalam jamban', Pak Sheikh lagilah tak layak kerana ada kes 'jamban'. Hahahaha.. 

    PM Malaysia ada kes jamban.. Nehi nehi nehi.. Ia tidak mungkin akan berlaku... 

    Lebih Pak Sheikh segera berundur daripada kegilaan mahu menjadi PM sebelum kegilaan ini membinasakan dirinya sendiri. 

    John Doe sedang menasihati Pak Sheikh, kalau Pak Sheikh enggan terima nasihat, kelak apabila Pak Sheikh melanggar Tun dan akibatnya Pak Sheikh tewas mutlak, jangan cakap John Doe tak payung. 

    Hahahahaha.. 

    Wallahu a'lam.

    Reply

    _________________________________________

    Tak sangka Doe sanggup bertukar keparat
    Tak takut kah dia nanti balasan kat akhirat
    Memburukkan orang itu, dosa yg sgt berat
    Seperti Firman Allah, dlm surah Al-Hujurat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh


    يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا يَسۡخَرۡ قَوۡمٌ۬ مِّن قَوۡمٍ عَسَىٰٓ أَن يَكُونُواْ خَيۡرً۬ا مِّنۡہُمۡ وَلَا نِسَآءٌ۬ مِّن نِّسَآءٍ عَسَىٰٓ أَن يَكُنَّ خَيۡرً۬ا مِّنۡہُنَّ‌ۖ وَلَا تَلۡمِزُوٓاْ أَنفُسَكُمۡ وَلَا تَنَابَزُواْ بِٱلۡأَلۡقَـٰبِ‌ۖ بِئۡسَ ٱلِٱسۡمُ ٱلۡفُسُوقُ بَعۡدَ ٱلۡإِيمَـٰنِ‌ۚ وَمَن لَّمۡ يَتُبۡ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلظَّـٰلِمُونَ (١١)

    Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah dia beriman dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim. (11) 

    (Surah Al-Hujurat, ayat 11)


    Doe terikut2 org ke tahap perangai musibat
    Usahlah hina org walau pun untuk berdebat
    Insaf & berubah lah ost Doe sblm terlambat
    Di akhir ayat di atas tu, Allau suruh bertobat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko petik ayat Quran (yang kononnya) untuk membenarkan hujah ko kemudian ko tutup dgn
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh....
      Ini ajaran mazhab mana ? fahaman mazhab Pak Sheikh agaknya

      Delete

    2. Dia mazhab GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB.

      Tapi pasal Ustad yang pakai nama Kristian john doe itu, aku setuju "Doe terikut2 org ke tahap perangai musibat".

      Delete
    3. Tak jadi hal komen Kejora mahupun GMN.

      Saya telah bersumpah laknat 24 jam bahawa Kejora adalah penjual ayat2 Allah yang selayaknya untuk menghadapi kehinaan di dunia dan siksaan yang berat di akhirat.

      Kejora langsung tidak berani bersumpah laknat membenarkan segala tuduhannya ke atas saya mahupun menafikan sumpah laknat saya bahawa dia hanya layak mendapat kehinaan di dunia dan azab berkekalan di akhirat.

      Walaupun saya tidak mengenali siapa Kejora yang sebenarnya, tetapi kebenarannya ialah saya lebih mengenali Kejora secara hakikat berbanding Kejora yang menyangka-nyangka dirinya seorang ahli ibadah yang punya segunung pahala.

      GMN pula? Biarkanlah dia... Dia hanya sedang memalukan diri sendiri disebabkan kelemahan jiwa sedang saya tidak pula berasa apa-apa di atas tuduhannya.

      Ok adios semua, mahu kerja cari makan.

      Delete
    4. Entah bila nak insaf, ini Doe pengkhianat
      Dari ostat, dia bertukar jadi cacai lahanat
      Hadith2 palsu dipegang nya sbg amanat
      Tidak habis2 ostat ni dgn sumpah laknat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    5. Tulisan Doe, ku anggap menjadi hiburan
      Bahasa arab jadi dia punya belit putaran
      Hadith2 palsu banyak dia buat sandaran
      Tapi tak jawab, bila ku kasi ayat al-quran

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    6. Doe fasiq, serupa lah dgn Suman kaduk
      Nak lagak rimau tak sedar diri pelanduk
      Tak terjawab dia ayat al-quran ku ceduk
      Diia jadi ibarat mcm dah jatuh terduduk

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaahhh

      Delete
    7. Kasihan ostat Doe fasiq, serabai serabut
      Bila nampak ayat Quran dia kelam kabut
      Ayat2 yg ku beri mmg jarang dia sambut
      Kena surat Al-Hujurat, terus ost ini cabut

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    8. Dah mula si pendusta, pengecut, goblok terkinja-kinja gelojoh tak agak-agak sampai terbabas terlajak terrrrkeluar ring dgn taburan pantatoon sampahnyer.

      Alangkah bodoh si samdol ini menampakkan kebahlolan nyer....!!

      He he he

      Delete
    9. Had laju terang2 nyatakan 110km sejam, si Kojolla berlagak macam pandai tiap2 hari pecut 300km sejam.

      Kesudahanya - si puji diri sendiri terbabas-terlajak-terhumban ke gaung dgn pantatoon2nya mempamerkan kebahlolannya.

      Padan muka.....!!

      Delete
    10. Ha ha ha

      Dalam alam maya pun awal pagi tadi Kojolla temberang dah kena penangan saya.

      Dia yg tak agak2 tengah asyik syok sendiri gelojoh 'speeding" nak tu juk lagak tiba2 terbabas-terjunam dalam gaung bila saya tarik hand-brake.

      Padan muks....!!

      Hi hi hi

      Delete
  14. Dah la Budin , boleh muntah hijau membaca kalau hari hari asyik nak menulis pasal perjanjian AlJuburi jadi PM.

    ReplyDelete
  15. Pada hemat saya... tak molek kita ungkit mengungkit kes liwat... 1...2... sebahagian besar dakwaan dan tuduhannya seperti wayang opera. GMN jangan pandang ringan kesan kita mengata orang lain meliwat. Sayangi diri kita kerana sambaran api neraka itu sesungguhnya amat pedih... dan yang lain yg sekali menyebut si peliwat... al juburi dsbnya sedangkan kita tak tahu kebenaran yang berlaku di sekeliling kita.... elak buat fitnah dan buat dakwaan palsu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukti forensik dan undang undang menyatakan Pak Sheikh meliwat. Mungkin ko perlu belajar apa yg dikatakan "bukti atau fakta forensik" sebelum nak terus merapu mempertahankan Pak Sheikh

      Delete

    2. Tak ungkit kalau tak timbul iu peliwat nak jadi PM, Mat.

      Kau duduk bawah temourung mana mengata fitnah dakwaan palsu bahawa Anwar dah kena tangkap dan di penjarakan meliwat 2 kali.

      Kena penjara 2 kali tu bukan bukti dia meliwat?

      Ko sekolah mana dulu?

      Bebas cakap di blog ini pun, tapi bila mengarut, ko kena karut ler.

      Delete
    3. Dah jelas dalam menghukum perkara berkaitan tuduhan liwat dan zina dua ekor ni menolak ketetapan agama tanpa ragu ragu.. kompom! Kah kah kah.

      Delete
    4. Liwat hanye fitnah...saksi anwar dr hospital pusrawi di ugut jangan bagi keterangan di mahkamah..

      Badan sefool yg muda lebih besar dan kuat dari anwar..orang tua boleh rogol orang muda tanpa di ugut dgn senjata?

      Jadi yg cakap anwar liwat pon dah kena liwat dgn anwar jugak laa..

      Delete
    5. Biarkan Saya memberi pandangan berkenaan kes liwat Anwar Dan berhujah secara ilmiah. To start with, Anwar dipenjarakan pertama Kali atas kes salahguna kuasa. Kes liwat 1 , beliau telah dibebaskan oleh mahkahmah rayuan.

      Saya telah mengikuti perbicaraan beliau sejak pertama Kali beliau dibicarakan sampai ke akhirnya. Mmg Saya penyokong Anwar, tapi Saya tidak taksub kepada beliau. Saya sokong Anwar kerana agenda reformasinya. Sesiapa pun Saya sokong jika tujuannya utk menjadikan Malaysia kearah yg lebih baik termasuklah Tun, walhal satu ketika dulu beliau adalah antara individu yg paling dibenci.

      Melihat sendiri bagaimana perbicaraan berlangsung, memberikan Saya keraguan bahawa Anwar adalah seorg peliwat walaupun Saya tidak menolak bahawa kemungkinan utk beliau mengamalkan cara hidup begitu tetap Ada selagi beliau bergelar manusia. Dua Dua tuduhan, liwat 1 Dan 2 ternampak sangat ketara longgar, Dan melampaui keraguan yg munasabah utk beliau disabitkan bersalah sbgai contoh tarikh kejadian ditivoli Villa didapati tempat kejadian belum pun siap! Keterangan saksi sdr azizan, sukma juga seperti pelakon amatur membaca skrip Tergagap gagap, lintang pukang Dan bercanggah dgn sebelumnya. Munawar sendiri telah mengakui Dan mengeluarkan SD yg beliau diugut, bahawa beliau tidak akan dapat berjumpa keluarganya jika beliau tidak mengaku diliwat oleh Anwar.

      Kes liwat Dua pula dimana beliau dipenjarakan, terdapat tiga perkara asas yg perlu Kita beri perhatian sebelum menerima bulat bulat keputusan mahkamah.
      1. Dari segi logik, seorg pemuda yg gagah, menyerah dgn begitu mudah utk diliwat oleh seorg yg berumur yg ketika itu menghidap sakit tulang belakang akibat slip disk. Tanya diri Kita sendiri apakah Kita rela diperlakukan begitu Dan menyerah dgn begitu mudah? Perlu diingat tuduhannya adalah liwat secara paksa!

      2. Dari sudut sainsnya pula, doctor tidak menemui sebarang larcerations atau luka2 kecil didubur saiful. Sesiapa yg Arif tentang anotomi manusia will find this impossible, sbb dubur manusia terdiri dri soft tissues and it is not designed for sexual activities. Pengakuan saiful yg mengatakan Anwar was banging him for half an hour will definitely tear up some of those tissues with ky or not! Tambahan lagi saiful mengadu beliau dlm kesakitan yg amat sgt ketika kejadian itu berlangsung menunjukkan terjadinya koyakkan tissue! Tapi doktor menemukan sebaliknya!

      3. Doctor pakar sakit belakang dri jerman juga dinafikan utk memberi keterangan dgn alasan doktor pakar tempatan sudah mencukupi, sedangkan keterangan dri doktor tersebut cukup penting dimana dimasa kejadian, sakit tulang belakang yg dialami oleh Anwar tidak memungkinkan beliau mengadakan sexual intercourse.

      Sebagai Muslim, hukum Allah cukup sempurna dimana Kita tidak akan salah selagi Kita mematuhinya! Jika 3 perkara diatas masih tidak menyakinkan, sekurang kurangnya sebagai seorg Muslim, Kita perlu mematuhi apa yg telah ditetapkan oleh hukum sekalipun tidak menepati citarasa peribadi Kita kerana Allah lebih mengetahui!

      Satu satunya bukti yg menyabitkan beliau bersalah adalah penemuan Dna Anwar Dlm dubur saiful dimana keterangan Dan hujah2 konspirasi telah ditolak mentah2 oleh hakim.

      Jika Kita menerima keputusan mahkahmah najib seadanya, maka najib jugak tidak bersalah kerana peguam negara zaman beliau mendapti beliau tidak bersalah!

      Saya hanya ingin bersangka baik Dan memberi Anwar the benefit of the doubt!

      Delete
    6. Di atas adalah Fucktua dari ularmak yg pernah mencerca hina Allah SWT dgn doanya..."Allah meliwat Madey dunia akhirat".

      Delete
    7. Macy,

      Takda soal benefit of the doubt. Bila mahkamah sudah buat keputusan, di peringkat mahkamah tertinggi di negara ini, mana ada doubt lagi?

      Sistem perundangan di negara ini sudah begitu. Yang tak terima sistem undang2 itu ada lah kominis atau anti-nasional, tidak ada tempagt di negara ini.

      Delete

    8. Lojik, sudut sains, doktor pakar sakit belakang?

      Apa kah itu semua tidak di bincang, di bicarakan di mahkamah? Mengarut, jika tidak.

      Selepas itu semua di hujjah, di counter hujjah, Hakim buat keputusan. Bila Hakim dapati bersalah, telah di rayu, hingga peringkat mahkamah tertinggi. Masih lagi di dapati bersalah, di hukum penjara. Apa lagi nak cakap?

      Doktor pakar tempatan tak cukup? Habis, apasal nak kata doktor pakar German lebih pandai? Amacam pulak doktor pakar England, Peranchis, Amerika dll?

      Jangan masuk Hukum Allah ler dalam kes mahkamah civil. Mengarut berbuat bgitu.

      Delete
    9. Hidup Anwar!
      Hidup Anwar!
      Hidup Anwar!

      Hati2 bersubahat dlm dosa2 besar..

      Delete
    10. Geng jilat tahik...dr osman orang myanmar dari hospital pusrawi dr pertama memeriksa jubo sefool...laporan pemeriksaan disahkan jubo sefool tidak diliwat...sefool pegi jumpa najib...

      Pembela memohon dr osman dipanggil sebagai saksi tapi dr osman enggan kerana ketakutan diugut polis...sidang media di pejabat majlis peguam dr osman tetap dgn pendirian jubo sefool tidak di liwat..selepas sidang
      media dr osman berhenti dari hospital pusrawi dan pulang ke myanmar...keterangan pakar kimia ade 5 dna dlm jubo sefool...waah..sefool kaki jual jubo?...

      Kalo sefool yg lebih gagah dari anwar boleh diliwat jubo Geng Menjilat Najis jugak telah dirogol oleh anwar...

      Delete
    11. Gmn, then najib jugak Tak bersalah Dlm kes 1mdb sbb peguam negara dah bebaskan beliau btul x?

      Delete
  16. Apabila disuruh Madey tua renta berpegang pada janji maka penjilat meroyan bagai nak rak! Tu yang dikatakan sokong membawak rebah! Ni penyokong yang nak menjahanamkan Madey. Mengsyorkan Madey berpegang pada janji bukanlah sesuatu yang hina tapi para penjilat lebih suka jika Madey tidak berpegang pada janji. Jika tercemar nanti bukan lah nama sipenjilat tapi nama Madey! Ada penjilat ni peduli? Madey kena la pastikan suara penjilat ni mewakili suara malaikat ke suara Iblis! Tentu Madey tahu.... kah kah kah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "meroyan bagai nak rak (menyokong Madey) .. Tu yang dikatakan sokong membawak rebah .. yang nak menjahanamkan Madey"?

      KEPALA HOTAK KAU. Mana pulak menyokong Tun M membawak dia rebah? Kau gila ke?

      Ko tak reti ker - Saifuddin kata takda perjanjian cuma tahun sebagai PM. Jadi, apa salah nya ahli2 PPBM dan rakyat jelata mahukan dia jadi PM sekurang2 nya hingga Pru15?

      Bila kamu kah3 tuh, makna nya kamu pun sokong Tun M teruskan, yer tak?

      Delete
    2. Bebas bersuara,apa2 pun hukum tuhan jadikan panduan,sebagai seorang muslim,fikir begini je la..tepati janji sifat seorang mukmin, mungkir janji sifat seorang munafik, jgn dik kerana kepuasan hati kita sendiri kita mahu tun m memilih jln yg salah

      Delete
    3. Khutbah di blog orang PAS ler, kawan.

      Aku pegang Hukum Civil dan Hukum Tuhan.

      Bang Non dah kena penjara 2 kali, apa ko nak bising lagi.

      Delete
    4. Geng menjilat NajiS nak madey jadi munapiq mungkir janji...

      Penjara 10 kali bila diampon semua rekod terpadam..

      Delete
    5. Hidup Anwar!
      Hidup Anwar!
      Hidup Anwar!

      Delete
  17. Tidak seperti sahabat-sahabat lain yang memberikan beberapa nama, saya langsung tiada klu siapakah PM Malaysia selepas Tun.

    Walaubagaimanapun saya mempunyai satu keyakinan bahawasanya ia bukanlah 'seorang bekas banduan pesalah liwat yang diampunkan' .

    Untuk Pak Sheikh :-

    Sebaik sahaja Pak Sheikh menerima 'pengampunan diraja', maka Pak Sheikh secara konstruktif telah dianggap mengakui bahawa sabitan Pak Sheikh itu adalah benar dan Pak Sheikh hilang kelayakan moral untuk berterusan menjerit "Fitnah! Fitnah! Fitnah! "

    Pada masa itu sendiri Pak Sheikh telah terperangkap di antara 'terima pengampunan dan dianggap mengakui kebenaran sabitan' dan 'tidak menerima pengampunan dan Pak Sheikh akan terlepas kapal' memandangkan PH pimpinan Tun telah pun menang. Pilihan Pak Sheikh membuktikan bahawa apabila perlu membuat pilihan di antara dua, Pak Sheikh akan sentiasa memilih yang lebih pantas di antara keduanya.

    Kelak Pak Sheikh akan terperangkap di antara dua keadaan iaitu; langgar Tun M sebelum Mei 2020 dan Pak Sheikh dianggap mungkir janji dan Tun terlepas daripada perjanjian untuk turun pada Mei 2020; atau menunggu dan tidak melanggar Tun, dan Pak Sheikh akan tetap terlepas jawatan PM kerana Azmin telah memintas dan Pak Sheikh tetap tidak akan menjadi PM.

    Melihat kepada pilihan Pak Sheikh untuk menerima pengampunan diraja supaya tidak telepas kapal, kita sama-sama tahu apabila tiba masa Pak Sheikh merasa benar-benar tersepit di antara dua keadaan, maka Pak Sheikh pasti akan memilih yang lebih pantas di antara keduanya; iaitu Pak Sheikh akan melanggar Tun.

    Saya telah pun memberitahu Pak Sheikh bahawa Tun adalah Pembawa Panji Hitam dan demikian dia tidak akan dapat ditewaskan. Apabila ada cabaran ke atasnya, akan ada sahaja pertolongan yang dikirim kepadanya untuk pastikan ia tidak tewas. Maka apabila Pak Sheikh memutuskan untuk melanggar Tun, Pak Sheikh dan sekutu-sekutu Pak Sheikh yang bakal tewas. Awas!!! Sekiranya ia dalah PERTEMPURAN KLIMAKS, maka ketewasannya ialah KETEWASAN MUTLAK.

    Maka untuk kebaikan diri Pak Sheikh, segeralah isytihar diri berundur daripada perlumbaan mahu menjadi PM kerana keinginan ini akan membawa kebinasaan kepada Pak Sheikh. Nikmatilah saja hari tua Pak Sheikh sebagai orang merdeka tanpa perlu menjadi PM. Biarlah orang-orang yang tiada sabitan jenayah yang berlumba-lumba sesama mereka untuk jawatan yang amat berat ini.

    Abaikan nasihat John Doe, kelak Pak Sheikh akan menyesal. Asalkan apabila Pak Sheikh sedang melalui penyesalan itu, jangan cakap John Doe tak payung.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doe kini renung siling, tangan diqiam
      Smlm, dia gi lepak kat kedai kopitiam
      Aku post kat atas bukan tulisan Siam
      Tapi naper Doe tidak jawab & terdiam

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhh


      J.Doe rasa, seperti kotey dia aku kerat
      Kepala dia pun, udah kian terasa berat
      Bukan guna pisau tajam atau berkarat
      Cuma aku tunjuk ayat surah al-hujurat

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhh

      Delete
    2. John doo pandai loyar burok dan temberang sajee.

      Delete
    3. Kasihan ostat Doe fasiq, serabai serabut
      Bila nampak ayat Quran dia kelam kabut
      Ayat2 yg ku beri mmg jarang dia sambut
      Kena surat Al-Hujurat, terus ost ini cabut

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    4. Adey mr anon yg soka sangat sama bang non..
      Teman pong soka.bag hang.

      Ustad do bkn loyag borok dan bkn juga tambirang.
      Ianya fakta bkn ota.
      Pertemporan kiimak dah blaku 2kali bwatan madey .

      1.petemporan dekat kampong
      memali.rame mlayu tekorban
      madey bawak panji mosahitam

      2.pertemporan dekat shah alam.
      Mlayu jugak yg mate ,madey
      bawak panji pakhitam..

      Mosahitam tak salah pasai dia manteri... pakhitam pong tak besalah pasai kaum dia pong manteri dan ayasami jugak.
      Itu ayasami urang manyak sosi seropa mlayu punya maklekat.
      Tarak bwat dosa. tarak U turn.
      Kalu tanya wak suman toa tentu dia lebeh tahu. wa ckp lu..

      Mlayu pakat tepok dan besorak walaupong mlayu jugak yg mampuih sampe beselerak.
      Kwah kwah kwah ...

      Delete
    5. 10:04 & 10:13 dah mula cakap sendiri, syok sendiri macam pesakit mental di Tampoi & Tanjung Rambutan.

      Kojolla berlawak bodoh.....!!

      Delete
  18. Azmin blm mampu cabar anwar...masalah felda pon azmin tak mampu selesaikan..

    Madey pon sudah lemah...tak mampu lagi tingkatkan ekonomi dan atasi kejatuhan ringgit dan komoditi....

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ko jadi tukang lelong ke?

      Nakkan Bang Non, ko lelong le tuduhan2 liar tanpa fakta, data, hujah2 munasabah dan link kpd punca2 maklumat.

      Ko jambu Bang Non ke?

      Selagi ko menuduh cara liar, aku akan tuduh ko jambu Bang Non, amacam?

      Delete
    2. Ringgit sekarang 4.15 sedolar...sebelum.pru 3.90..

      Indeks bskl 1800 mata seblm pru sekarang 1600 saja..

      Dah 8 bulan geng menjilat jubo wooi.

      Delete

    3. Hah, lepas kena balun, baru nak kasi sikit penerangan. Itu pun tak kasi link bagi nya.

      Ko yang mahukan pembaca percaya apa ko kata, ko suruh pembaca cari punca maklumat itu. KEPALA HOTAK HANG.

      Ko ingat semua pembaca tahu exactly berapa rate Ringgit ker? Awat malas nak kasi link kpd current exchnge rate? Ko ingat semua pembaca percaya ajer apa ko kata? Hotak mereng main nuduh liar ajer, sapa mau percaya.

      Ko suka main jubo yer? Geng Bang Non ker? Entah2 ko jambu Bang Non. Mcm Fizi.

      Delete
    4. Cuba nak auta lagi ker 'cikgu sekorlah...!!

      Sebenarnya apa yg kau tonjolkan itubkanlah nilai yang paling teruk kita pernah alami.

      Kalau korang rujuk xe.com, tahun 2016 adalah lebih teruk di mana Ringgit menjunam sehingga sekitar RM4.40 bagi USD1.00. Zaman itu pemerintan siapa, menteri kewangannya siapa, najib ker rosmah...??

      Cuba citer sikit, Kojolla...!!

      Delete
    5. Geng menjilat najis sudah mabok ker?..

      Delete
  19. Eleh. Kalau ikut persepsi rakyat Anwar pun tak layak Budin. Jangan dok kempen sangat, orang dah makin meluat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo tak layak macam mana anwar boleh menang beesaaaar di prk PD....kaki temberang jugak mahacai ni..

      Delete
    2. Menang sebab seluruh jentera PH keluar mempromosi dia. Kalo dia/PKR sendiri, tak tentu.

      Pembangkang dia akan eksploitasi hal dia peliwat.

      Delete
    3. Sebab turunnya The World Renownned Grand Old Statesman ke padang membantu kempen buat pertama kali dalam sejarah di mana seorang pm terkemuka sanggup berbuat demikian.

      Kojolla, apa dia tahu, atau memang ungkal degil dek kebencian mendalamnya terhadap Tun M.

      Delete
    4. Madey sendiri menang 13 kerusi...dah ditolak oleh melayu...nak tingkatkan ekonomi
      pon tak mampu..

      Delete
    5. Jentera Pkr yg ramai..populariti anwar sudah cukup kuat...

      Bersatu n9 digantung kerana tak mau turun kempen..

      Kajatangan penjara sungai nuloh turut berkempen untuk anwar..

      Sefool kempen dgn jubo...

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. Kojolla cakap lesu tanpa isian padu.

      Bukankah Tun M yg memimpin PH menumbangkan kerajaan UBN buat julung2 kali dalam sejarah. Sebelum itu Pakatan terumbang ambing tak berhaluan ketiadaan pemimpin ulung.
      Ku li & Anwar pun asyik2 gagal saja.

      13 kerusi dgn tangan terikat teraniaya ROS Najib/Jahid masih berbisa menerajui PH menawan Putrajaya, Parlimen & Kuasa Executive kerajaan pilihan rakyat. Dunia pun tabik spring dgn kehebatan/keajaiban Tun Mahathir Mohamed.

      Delete
  20. Anwar lagi tak layak .Masa jadi menteri kewangan hampiri ² menggadaikan Malaysia ketangan IMF .Dah lah gitu ditambah dgn masaalah citarasa songsang dia tu.Kalau nak dikira pengalaman TS Muhyiddin lebih layak.TSM jadi TPM lebih lama dari Anwar.Juga beliau berpengslaman dalam banyak kementerian.Sudah² lah hang duk angkat Anwar tu Din! Hakikat nya Anwar adalah bekas banduan dan pesalah kes Liwat.Dunia akan ketawa kan kita nanti kerana nelantik peliwat sbg PM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar nak serah kpd IMF untuk sekat kroni madey...

      Negara yg pinjam dgn IMF semua selamat...contoh korea selatan...lebih maju dari malaysia..

      Delete
    2. Citarasa sonsang tu hanye fitnah madey yg marah anwar tak mau bail out mirzan yg kuat joli..

      Mahkamah rayuan bebaskan anwar dari tuduhan liwat ngok..

      Delete
    3. Nuhyidin ade masalah kesihatan...sudah kurus dan pucat...Anwar lebih fi kenali di peringkat antarabangsa...mudah tarik pelabor asing yg gagal dibuat oleh madey..

      Delete

    4. Sokong kata2 matpetai seluruh nya.

      Delete
    5. Mat petai paham ke ape yg dia cakap...hearsay..

      Delete

    6. Ano 1147 dengar apa bontot Najib say, Geng Naji yang sentiasa menjilat Najib

      Delete
  21. Azmin kena dapat peersetujuan majlis presiden terlebih dahulu...
    Bermakna dia kena tendang anwar...

    Tapi azmin yg lemah jiwa blm mampu kalahkan anwar yg kental dan lebih pengalaman dlm politik...

    Azmin dapat jadi mb pon dgn faktor nasib langkah kajang...bukan kerana populariti...dia popular setelah jadi mb...

    Masalah felda azmin gagal selesaikan...apetah lagi nak selesaikan masalah ekonomi negara....blm masanye

    ReplyDelete
    Replies

    1. Pahal pun, langkah Kajang mengalahkan Anwar. Aku rasa kalau Azmin calen Anwar tanding jawatan Presiden PKR, ada peluang menang.

      Delete
    2. Hahaha...kalo anwar tak dipenjarakaon oleh fitnah najib azmin melopong..

      Delete

    3. Takda soal fitnah Najib. Dah sampai mahkamah tertinggi pun dia di dapati bersalah.

      Tapi Najib selepas curi wang rakyat RM2.6 billion memang asyik memfitnah. Kerabat Arab pun dia fitnah menderma ang yang dia curi.

      Delete
  22. Dlm pkr azmin kurang senang diapit oleh rafizi....kelrbihan kpd anwar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau Azmin lawan Anwar jawatan Presiden PKR, orang Azmin dan orang Rafizi jugak yang menyokong kedua itu.

      Azmin menang lawan Rafizi. Makna nya, penyokong Azmin lebih ramai dari penyokong Pizi.

      Delete
    2. Penyokong azmin sokong kerana lawan timbalan presiden..kalo lawan anwar tak mesti depa sokong azmin..

      Azmin yg terkepit diapit oleh rafixi sekarang..

      Delete
    3. Mana Pizi boleh kepit. Dia kalah lawan Jemin. Dia pun pondan. Jambu Bang Non.

      Delete
  23. Cai2 tak nak Nuar, bukan kerana liwat
    Kalau tak, takkan ler perjanjian dibuat
    Yng betul Bersatu rasa gayat & gawat
    TDM risau, PM, Boboi tak dapat jawat

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. Tapi kamu, GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB, akan di liwat dengan kawat. Rhyme kata2 aku tuh, hehe.

      Tak masuk atas nama GENG NAJIB, awat?

      Takut nama blogging aku keluar - mengganyang kamu dengan kuat?

      Delete
  24. Abang Din, ko sekor dan Hadi lagi sekor (spesis binatang ) yg mengatakan gambar rakaman video tidak boleh dijadikan bahan bukti kerana video tu "besi" - in lah standard walaun yg berakal sempat yg masih menganggap tunggang unta dijalanraya tu lebih baik dari naik motosikal pasal nabi tunggang unta...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Kesian ya, orang lain dah maju terdepan dgn teknologi, tapi masih ada dungu2 dgn fahaman lapok ketinggalan zaman.

      Heran, kenapa Hadi awang tak naik unta atau kambing, tapi pakai merz besi mewah....??

      Delete
  25. Tok sheikh kata (bukan aku kata)

    Najib dan bekas isteri pertama puteri zainah berBESAN dengan Almarhum Datuk wira Dr maznah hamid (Iron Lady bekas exco wanita umno).

    Nizar Najib berkahwin dengan Sharmila bt Shaheen Mirza Habib iaitu anak Almarhum maznah.

    Datuk Sri Shaheen Mirza Habib ialah suami Almarhum maznah.

    Adik bungsu Sharmila iaitu Mazreen Shanim bt Shaheen Mirza Habib berkahwin dengan Ameer Shazreen.

    Ameer shazreen ialah anak menteri ekonomi Azmin Ali, boss kartel.

    Anak najib dan anak Azmin adalah biras. Najib dan azmin kini adalah saudara.

    Hishamudin Tun husin adalah sepupu najib, dan kini dah jadi saudara azmin jugak.

    Jadi apa salah nya saudara saudara ini ber holiday di morocco?

    PILIH AZMIN SAMA MACAM PILIH NAJIB!!!

    tun pasti dah tau sbb tu lantik azmin jadi Menteri Ekonomi. dia boleh refer pada sedara dia najib klepeto tu cara2 nak kembangkan ekonomi (ekonomi sendiri ler)…

    haaa kaa kaaaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dan madey sama2 spesis prompak..

      Delete
    2. Kojolla pengecut kaki auta...

      Abis tuu, Anwar bertahun2 nganggur dalam penjara macam mana begitu lepas ksndang boleh terbang sana sini dan...baru2 ini ditanya atas kapisiti apa dia sekeluarga berlibur & berjumpa presiden Filipina tanpa pengetahuan jemaah menteri, termasuk pm.

      Cuba citer sikit.....!!

      Delete

    3. Pilih Jemin boleh. Najib - sebut pun tak boleh, hehe

      Delete
  26. Genj menjilat najib sesuai jadi geng jilat tahi...hihihi..

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kamu jilat lah tahi Najib.

      Geng Najib boleh jilat yang lain.

      Delete
  27. Woi Labu si Suman cendol kah kah kah. Takyah nak pusing pusing la wei. Gwa bukan cerita pasal teknologi ke hapa bagai! Gwa cerita pasal hukum menuduh orang berzina dan meliwat! Itu aje.. tu pun tak paham paham. Kalau hukum tu dah begitu, mak bapak lu pun tak boleh nak tukar dah. Kalau lu tak puas hati dan yang sekor tu lagak macam gengster, lu pegi la maki Tuhan tu. Kalau lu nak ajak dia gaduh pun boleh. Gwa no hal punya....! kah kah kah. Kalau dah tahu hukum masih nak langgar tu FASIK namanya. Tentu lu bangga jadi orang FASIK kan gitu? Kah kah kah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman canggih sekarang ni bukan gambar je boleh edit..vrdeo boleh edit...muka suman pon boleh diletak tengah sondol jubo lembu...

      Delete
    2. V k linggam kroni madey kata suara serupa mcm suara saya. muka serupa mcm muka saya tapi itu bukan saya..

      Delete
    3. Najib lebih teruk dari itu. Aku tak tahu, tak tahu, tak tahu.

      Pak Sheikh pulak kata, bukan kau, bukan aku, bukan aku.

      Yang betul ha nya yang dappat RM90 juta. Pakai Mercedes sekarang.

      Delete
  28. yang paling layak jadi PM adalah BUDINNNN teppukkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni dah mabuk ker kerana banyak minum kencing pekat
      mamak dey?.

      Delete
  29. 26 SEPTEMBER 2017
    Krisis Kehakiman Dan Krisis Perlembagaan 1988

    ■ Krisis Perlembagaan Malaysia 1988 merupakan satu siri peristiwa yang dicetuskan bermula dari pemilihan Presiden UMNO pada tahun 1987 yang berakhir dengan penggantungan perkhidmatan dan penyingkiran Ketua Hakim Negara Tun Mohamad Salleh Abas dari jawatannya yang dijamin tidak boleh dipecat oleh Perlembagaan Malaysia.

    ■ Pemecatan oleh Tun Dr. Mahathir atas kapasiti Perdana Menteri Malaysia telah dilihat sebagai satu penyekatan terhadap kebebasan kehakiman yang dijamin oleh Perlembagaan Malaysia.

    ■ Pada bulan June 2008, bekas Hakim Mahkamah Agung, Tan Sri Azmi Kamaruddin mendakwa bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mahu meminda Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan kerana mahukan bidang kehakiman diletakkan di bawah kawalannya. "Saya percaya Perdana Menteri pada masa itu mahu menjadi diktator,"

    ■ Perkara 121 di dalam Perlembagaan Persekutuan menyediakan peruntukan pengasingan kuasa. Tun Mahathir sudah pun mengetuai Perundangan dan Eksekutif. Kini beliau telah meletakkan peruntukan kuasa kehakiman di bawah kekuasaan Perdana Menteri pula.

    ■ Dengan kehakiman di bawah kuasa Perdana Menteri, Tun Mahathir boleh meminta hakim melakukan apa yang beliau kehendaki. Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan dipinda pada 1988, mengakibatkan bidang kuasa HAKIM NEGARA ditentukan oleh Parlimen.

    ■ Rentetan daripada beberapa keputusan2 mahkamah tinggi yang tidak memihak kepada Tun Mahathir, beliau mula memberi tekanan kepada Hakim2 Negara.

    ■ Tun Salleh Abas yang mewakili hakim2 menulis sepucuk surat sulit kepada YDPA dan raja2 Melayu bagi mengemukakan ketidakpuasan hati mereka.

    ■ Akibat dari tindakan Tun Salleh Abas menulis surat kepada YDPA, pada tahun 1988 beliau telah dihadapkan ke Mahkamah timbang tara yang diadakan oleh Tun Dr. Mahathir yang mengikut Perkara 125(3) Perlembagaan Persekutuan, atas tuduhan salah lakunya. Timbang tara itu dipengerusikan oleh Tun Hamid Omar.

    ■ 5 orang hakim Mahkamah Agung bersidang dan memberikan Tun Salleh Abas perintah interlokutori terhadap timbang tara. Mereka adalah;
    1. TS Azmi Kamaruddin,
    2. TS Eusoffe Abdoolcader,
    3. TS Wan Hamzah Mohamed Salleh,
    4. Wan Suleiman Pawan Teh
    5. Datuk George Seah

    ■ Malangnya kelima2 hakim Mahkamah Agung tersebut digantung jawatan mereka. Sementara itu pada Oktober 1988, Wan Sulaiman Pawan Teh dan Datuk George Seah telah dipecat.

    ■ Pemecatan tersebut menyebabkan Mahkamah Agung Malaysia digantung, tuntutan pengesahan timbang-tara tidak dapat dibicarakan. Ogos 1988, Tun Salleh telah dipecat secara rasmi sebagai Ketua Hakim Negara.

    ■ Di antara peristiwa2 yang menyebabkan Tun Mahathir pada ketika itu Perdana Menteri Malaysia bertindak meminda Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan ialah;

    1. Di dalam krisis pemilihan Presiden UMNO antara team Tengku Razaleigh Hamzah dan team Tun Mahathir berlarutan sehingga krisis ini terpaksa diselesaikan di Mahkamah Tinggi.

    ■ Di Mahkamah Tinggi, UMNO 11 mendakwa sekurang2nya terdapat 30 cawangan tak berdaftar yang menghantar wakil2 mereka ke pemilihan UMNO itu harus mencukupi untuk membatalkan keputusan2 pemilihan yang telah dilakukan oleh PAU yang lepas

    ReplyDelete
    Replies

    1. Azmi kata begitu, apa dia buat?

      Apasal dia tak adakan protes antara hakim2, bekas hakim2, peguam2 - tentu yang ramai mahu ikut, kalau percaya apa Azmi kata.

      Delete
  30. DENGAN 488 BUAH SYARIKAT MILIK MAHATHIR DAN ANAK-ANAKNYA, TIDAK CUKUP-CUKUP LAGIKAH AYAHANDA NI MELANTAK!!!

    Mahathir dalam ceramah-ceramahnya selepas bergelar Pengerusi Cap Bunga sentiasa cuba menggambarkan kesusahannya. Dia membandingkan dirinya dengan Najib Abdul Razak yang dikatakan mempunyai wang berjumlah RM2.6 bilion di dalam akaun, manakala dia pula tidak ada duit. (RUJUK SINI)

    Malah tukang-tukang propagandanya juga menggambarkan Mahathir sangat jujur, tidak mengambil kesempatan dan langsung tidak menyelewengkan satu sen pun harta negara untuk keluarganya. (RUJUK SINI)

    Pendedahan tentang syarikat-syarikat pemilikan anak-anak dan dia sendiri, telah lama dibuat terutama pada penghujung 1990-an. Beberapa projek mega dan keistimewaan yang diterima oleh anak-anaknya juga telah dipersoalkan.

    Namun pada waktu itu, media sosial seperti Facebook, Blog dan sebagainya tidaklah berkembang maju seperti sekarang. Bahkan peraturan dan undang-undang keras telah digunakan untuk mengekang 'kebocoran' data-data yang melibatkan Mahathir dan keluarganya walaupun pada masa yang sama, Mahathir dan orang-orangnya berjaya mengenakan Zahid Hamidi yang sekarang ini adalah Timbalan Perdana Menteri.

    Dengan 488 buah syarikat - setakat yang diketahui - yang dimiliki oleh Mahathir dan anak-anaknya, membolehkan segala dakwaan tentang kekayaan luar biasa Mahathir sepanjang 22 tahun dia menjadi Perdana Menteri dan Menteri Kewangan ada asas-asas yang kukuh.

    Cerita tentang kekayaan Mahathir dan anak-anaknya, bukan sekadar cerita dalam negeri, bahkan telah pun diperkatakan oleh media-media besar dunia ketika dia masih berkuasa lagi. Dan sekali lagi, kejayaan utama Mahathir adalah mengekang berita-berita seperti itu daripada sampai ke pengetahuan rakyat menerusi penguatkuasaan undang-undang dan peraturan penerbitan.

    Persoalan yang rakyat berhak ketahui ialah dari manakah Mahathir memperolehi kekayaan yang sebegini banyak? Gajinya sebagai Perdana Menteri tidak sampai RM30,000 sebulan. Sekiranya dia tidak membelanjakan sesen dari wang ini dia akan mengumpul RM360,000 setahun. Dalam masa sepuluh tahun ini menjadi RM3.6 juta.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Mana ada bukti? Kalau ada, apasal tak lapor Polis atau saman mahkamah zaman Najib merintah?

      Takda bukti jangan cakap. Itu menunjukkan kamu ha nya menyedut kentut Najib dan menghembus nya di khalayak ramai.

      Sebak tak kamu dengan kentut Najib>

      Delete
  31. Aku sokong Anwar jadi PM ke8, dgn syarat Muhyidin dilantik TPM. Aku nk org Johor diberikan peranan

    ReplyDelete
  32. Tak usah gaduh2..nama pm tkder sorang pum seperti yg korang gaduh kan..anwar ke..asimin ke..yelek..
    Pm sebenar ialah pemimpin yg tak didendang..umpama prlari pecut..usin bolt..permulaan tertinggal..digarisan penamat memotong dengan pecutan kemenangan..
    Korang telek2 lah pemimpin2 muda ni..siapa yg paling berkaliber..tilik dengan mata hati..
    1.asmin
    2.piji
    3.nurul izzah
    4.kj
    5.hishamuddin
    6.syed saddiq.
    Semua diatas ni berkaliber utk jadi pemimpin masa hadapan..tetapi.yg paling berkaliber tu yg jadi pm masa hadapan..
    Umpama Akademi fantasia..semua prlatih berkaliber..mempunyai suara dan perwatakan mantob..tetapi yg menang akhirnya yg mempunyai aura juara..
    Renung2 kan lah..tkyah bergaduh..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...