Saturday 5 January 2019

ANWAR SUDAH SEDIA JADI PM SEJAK 1998 LAGI SEBENARNYA, CUMA.....


Daripada komen-komen yang diterima dalam blog dan facebook, selain beberapa rakan serta kenalan yang menghubungi saya, hampir semuanya bersetuju bahawa Tun Mahathir Mohamad kali ini tiada pilihan lain lagi selain wajib menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar Ibrahim sebagaimana yang sudah dijanji dan dipersetujui oleh Pakatan Harapan.


Kata mereka, Tun Mahathir mesti menunaikan janji tersebut tanpa berdalih macam-macam lagi kerana itulah sebahagian daripada kehendak rakyat apabila mereka memenangkan Pakatan Harapan dalam pilihanraya lalu.


Malah, mereka tidak setuju jika Tun Mahathir mahu melengah-lengahkan penyerahan jawatan itu, apalagi kiranya enggan menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar.


Anwar, tambah mereka lagi, perlu diberi peluang membuktikan kemampuannya menerajui negara ini setelah usahanya berjaya mewujudkan gabungan pembangkang yang berakhir dengan menjadi kerajaan menumbangkan BN.


Jika tidak diberi peluang, bagaimana kita mahu tahu kemampuannya?


Dalam hal ini, selain berkaitan janji, Pakatan Harapan yang baru mentadbir negara ini juga perlu terus diperkukuhkan dari semasa ke semasa dan memungkiri janji terhadap Anwar pasti akan menyebabkan gabungan itu berpecah dengan sendirinya.


Kecuali, jika Tun Mahathir memang mahu melihat Pakatan Harapan berpecah atau masih ingin meneruskan amalan “divide and rule” yang menjadi kegemarannya ketika memimpin UMNO dahulu, maka tidak mustahil janji kepada Anwar itu dimungkirinya.


Tetapi, untuk apa lagi Tun Mahathir melakukannya?


Apakah beliau mahu dikenang dengan nama yang buruk setelah ketiadaannya nanti?


Lagi pula, dalam Pakatan Harapan sekarang, tidak ada calon lain yang terbaik selain Anwar yang layak dan sesuai untuk mentadbir negara ini.


Anwar bukan saja dikira sudah matang, penuh pengalaman, pernah ada pengalaman di puja, didera dan dipenjara yang tentu memberi banyak keinsafan kepadanya, bahkan beliau sebenarnya sudah lama bersedia untuk menjadi Perdana Menteri.


Jika tidak dipecat kerana persaingan kuasa, barangkali pada tahun 1998 dulu lagi beliau sudah pun menjadi Perdana Menteri.


Tetapi, itu sudah takdir yang harus dilaluinya dan Anwar dengan penuh reda dapat menerima semua itu serta memaafkan mereka yang melakukannya.


Yang penting, setelah 20 tahun berlaku selepas 1998 itu, tidak harus timbul lagi isu atau tanggapan kononnya Anwar belum bersedia untuk mengambil alih teraju pentadbiran negara dan Tun Mahathir perlu diberi lebih masa.


Anwar sudah lebih daripada bersedia sebenarnya sekarang ini, cuma Tun Mahathir saja yang nampaknya masih belum sedia 100 peratus untuk melepaskan jawatan Perdana Menteri itu kepadanya.


Bila sudah tiba untuk Tun Mahathir sedia menyerahkan jawatan itu, era baru diharapkan akan segera bermula di Malaysia ini lantaran sekarang ini pengaruh Tun Daim Zainuddin dilihat masih kuat dalam persekitaran kuasa Perdana Menteri yang tiada beza dengan pentadbiran selama 22 tahun sebelum ini. (ShahbudinHusin 05/01/2019).

152 comments:

  1. Kalau tak meliwat, dah lama Al Juburi jadi PM.

    Terima lah nasib kamu, sebab meliwat. Sangat di keji agama, jigak di keji ahli2 PAS dan penyokong nya, lebih teruk dari ahli2 PKR dan penyokong nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap sahabat2 atau sanak saudara Budin agar segera membawa beliau segera menjalani rawatan pakar.. sebelum terlewat...

      Delete
    2. Asak Budin asak! Asakan Budin memang berkesan. Kalau tak berkesan tentu takde yang menyalak. Budin cuma perlu pelan pelan kayuh je pasal tempoh dua tahun untuk Madey masih berbaki jadi pelan pelan kayuh Budin. Bab Mat Nuar pulak kalau nak belasah pun kita tunggu dia jadi PM. Pastu belasah la cukup cukup kalau dia tak betul. Lain lain alasan untuk menolak Mat Nuar setakat tak ada yang releven! Kih kah kah.

      Delete
    3. Dsai disokong oleh mereka2 yg percaya dia bukan peliwat...

      Delete
    4. Skrip liwat 1 dan 2 tak berjaya buat semua org percaya yg dsai ini peliwat...dah macam cerita kartun

      Delete
    5. Sengaja mewujudkan hal yg tidak ada dgn berbagai cara untuk mengyakinkan rakyat

      Delete
    6. Salah satu kelebihan Mat Nuar adalah tentang penerimaan masyarakat antarabangsa terhadap beliau. Dia punya hubungan baik dengan setiap blok benua. Di Eropah putih pun boleh di Afrika hitam pun boleh! Dikalangan Arab kaki temberang pun cakap dia diterima pakai. Di Asia Tenggara tak payah cerita la. Lain pulak dengan Madey. Dengan Barat dia payah sikit. Tu yang membuatkan Mat Nuar punya kuasa runding dan ini amat meyakinkan serta mempunyai nilai tambah untuk Tanah Melayu yang tercinta...! kah kah kah.

      Delete
    7. Caya, bukan tak caya Pak Sheikh meliwat. Di MCKK memang ada bebudak yang meliwat, gitu juga sekolah2 asrama penuh.

      Pak Skeikh dulu sekolah MCKK.

      Delete
    8. Puas ku mencari "Mesyuarat majlis raja2 telah diadakan tanpa jemput madey" ' tak ada pun...!!

      Cukup2lah Kejora kau membebel auta bodoh kàu tuu.

      Kau bukan ada kelayakan pun. Kau bukan penganalis tapi 'peng ana anana' ahli merapu yg biasanya meratib "Budin tak ada telor" berjela-jela & diakhiri doa penutup "kahh kah kah", tak gitu...??

      Delete
    9. Suman cendol sudah mari...! Jilat Suman jilat.. jangan tak jilat. Otak jumud taksub penjilat memang tipikal ngan Suman cendol! Huaaahahahaha

      Delete
    10. Kejora yg ku sental cili mulutnya, kok kok ada orang lain menggelupur kepedasan.

      Heran, kenapa yer.....??

      Delete
    11. Saksi diugut dari beri keterangan...

      Delete
    12. Budin blom perasan lagi ka yg populariti Azmin sudah mengatasi Anwar dlm PKR.

      Kini Anwar bukan lagi calon feveret sbg PM8. Cerita Azmin diam² ubi berisi ni, dlm PKR sudah riuh sblm Khalid Ibrahim diterang dlm langkah Kajang lagi.

      Dgn Wan Azizah pun dipermalukan Azmin.

      Delete
  2. Salam ...

    Dari kacamata kanan saudara Budin...seolah- olah Tun M akan mungkiri janji...cuba lihat dari kacamata kiri pula...Bagaimana pula DSAI yang mungkiri janji? Kena adil...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelah mata Budin sudah rabun. Sengaja di buat begitu. Dapat dedak dari Bang Non, gamak nya.

      Dulu tak gitu. Budin bertukar pendirian, lk alih2 saja kebelakangan ini. Dia makan dedak, kita balun dia.

      Delete
    2. Sdr Budin mmg agak condong memihak kepada Anwar, tapi semestinya kah beliau mendapat dedak daripada Anwar? Sepertimana sdr John doe Dan sdr Othaman, adakah mereka mendapat dedak drp Tun? Saya lebih memihak kepada Anwar, tetapi never once in my life made something out of it. Keluar duit sdri lgi adalah! Mungkin sdr Budin menyokong Anwar sepertimana Saya menyokong Anwar kerana agenda reformasinya, Dan juga sekarang menyokong tun kerana beliau juga ingin membuat perubahan! Cuma Saya lebih memihak kepada Anwar bukan kerana Saya taksub kepada beliau, tapi kerana ingin mengelak berlaku political crisis yg mana akhirnya memberi kesan kepada rakyat. Mungkin sdr Budin juga begitu!

      Menuduh sdr Budin begitu begini adalah tidak Adil! Tahukah sdr dari pengamatan Saya, blog ini mendapat hits yg banyak bila beliau memuat Naik posting berkaitan power struggle between these two, Dan ini bermakna pendapatan beliau melalui iklan juga bertambah! Mungkin ini juga menjadi pendorong kepada beliau utk terus memainkan isu isu perebutan kuasa agar jumlah hits yg diterima dpt dikekalkan! Mengurus blog juga memerlukan perbelanjaan! Man does not live on the bread only!

      So, sebelum nak balun sdr Budin, Cuba lebih rasional sikit. Lagipun dia Tuan rumah!

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Kedua belah matanya cengkung, tulang pipinya terjembul, pidatonya pulak dah merapu tak sehebat tahun 80an, cahays seri mukanya dah tak ada, suara pun garau serak2 kering.

      ...Itulah padahnya pengamal seksbluar tabiee stor kunyit....!!

      Delete
    5. Budin sudah give up ....madey tak mampu tunaikan manipesto...madey gagal tingkatkan ekonomi mesia yg makin merosot....

      Delete
    6. Sdr Macy

      Terima kasih kerana acknowledge bahawa saya adalah penyokong tegar Tun M.

      Saya juga acknowledge bahawa sdr adalah penyokong Pak Sheikh.

      Salam persaudaraan dari saya.

      Delete
  3. Masa ditangkap meliwat kali pertama, Tun Hanif Omar, KPN di masa itu, kata tak boleh didiamkan sebab dia TPM, boleh di ugut ejen2 perisik negara luar yang beroperasi di negara ini dan di "minta" rahsia2 Kerajaan untuk diguna Kerajaan negara asing.

    Dahtu, buat lagi meliwat berterusan, di tangkap kali ke 2, dipenjarakan juga. Maka musnah lah peluang dia menjadi PM. Itu kehendak aku. Harap majoriti rakyat pun begitu.

    ReplyDelete
  4. Selepas 2 tahun,Anwar akan jadi PM jadian.Selepas PRU 15,Anwar bukan lagi PM.Ini pilihan rakyat,bukan pilihan Budin.Ada faham?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak mahu Al Juburi jadi PM. Walau 2 tahun pun. Sebab dia peliwat. Tak boleh dipercayai. Mcm Najib Al Jibo. Lantak RM2.6 bilion wang rakyat di !MDB.

      Delete
    2. Sebab ko penyebar fitnah laknatulkah....jubo ko yg kena liwat..

      Delete
    3. Kejorsb14:06;sebiji tak tumpah macam dulu fia nyatakan...

      "Allah meliwat Mahathir dunia akhirat", tak gitu Kejora, kan kan kan.....??

      Naudzubillah - SELISIH.....!!!

      Delete
  5. The last thing we want right now is for Pakatan to split! Banyak buruk dari baiknya. Tempias yg terpaksa rakyat tanggung. Political instability akan menyebabkan ekonomi terus merudum akibat para pelabur yg hilang keyakinan, seterusnya berjangkit kepada masalah social yg tidak sihat akibat kurangnya peluang pekerjaan dimana peratusan jenayah akan meningkat! Sia Sia sahaja tun berpenat lelah utk Cuba memulihkan keadaan tetapi dimasa yg sama menginkari janji yg dimeterai sesama Pakatan. Ianya seperti merobohkan sendiri rumah yg sedang dibina! Wise as he is, tun would have never done that, not in million years!

    Yg menjadi masalah ialah org disekelilingnya yg ingin meraih laba daripada kedudukan Tun, dimana tempoh Dua tahun mungkin belum mencukupi utk mereka, bukan kerana mereka ingin menjadikan negara ini lebih baik, tetapi hasil peribadi yg belum memadai kerana tempohnya yg singkat. Mereka2 inilah sebenarnya terlebih sudu dari kuah, Cuba mendesak Tun untuk terus bertahkta dgn pelbagai alasan termasuklah ketidakupayaan Anwar selaku pengganti dan lain lagi! Mereka2 ini akan terus mempergunakan Tun utk kepentingan peribadi mereka! Memerah keringat si tua Demi tembolok mereka yg Tak pernah merasa penuh! Shame on them. Give that old man a break! He has done a lot! He deserves a quite evening with his family without having been bothered with other people's greed! Think positive!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi takda data dari punca2 yang di percayai, itu tinggal hanya pendapat, bukan fakta. Maka yang mustahak mesti di perkatakan. Spt peliwat tak sesuai jadi PM, PH perlu giatkan DE, tak kisah Lim Kit Siang kata nak angkat kaki kalau ...

      Delete
    2. Komen di atas merujuk kpd kata2 "akan menyebabkan ekonomi terus merudum akibat para pelabur yg hilang keyakinan".

      Lupa nak c&p itu tadi.

      Delete

    3. "org disekelilingnya yg ingin meraih laba daripada kedudukan Tun, dimana tempoh Dua tahun mungkin belum mencukupi utk mereka, bukan kerana mereka ingin menjadikan negara ini lebih baik, tetapi hasil peribadi yg belum memadai kerana tempohnya yg singkat." -

      Aku tak menghharap apa2 jika Tun lama pegang jawatan DEB. Ha nya harapkan Tun giatkan DEB untuk tempoh yang lama, untuk meninggikan kedudukan ekonomi bangsa Melayu.

      Aku tak percaya Anwar akan buat begitu, dia akan ambil jalan senang, nakkan undi, senyapkan DEB.

      Delete
    4. Pembetulan -

      pegang jawatan PM.

      Delete
    5. Bro! Dah tukar nama ker? He2..

      Delete
    6. Kenapa tak debat, keluarkan fakta dan data?

      Awat kebudakan, debat pasal nama?

      Kamu pun nama sebnar kamu Macy ke?

      Delete
    7. Ok baiklah gmn...oppps tersasul plak, tanpa nama, merujuk kepada fakta ekonomi merudum and what not; ambil contoh kalau Kita nak melabur dlm satu satu kompeni, tengok managementnya kucar kacir, nak ke Kita melabur walaupun prospek nya tinggi. Sudah tentu Kita tunggu Dan lihat sehingga stabil dulu dri segi management! Sama lah dgn hedge fund atau fund managers, dorg akan tengok keadaan politik negara yg dorg nak masuk sebelum melabur, klau politik x stabil, dorg akan tunggu, atau klu yg dah masuk akan bawa fund dorg kluar! Ni x yah nak bagi link atau data, simple math!

      Delete
    8. Macy, dah sedar ke belum kata kata aku dulu? Serigala akan rebut bangkai? Bukankah benar benar terjadi? Ingat aku juga cakap ekonomi akan merudum pasal PH tiada polisi dan shadow cabinet. Ketika itu ramai pentaksub yg kata polisi dan cabinet tak penting. Ekonomi akan melambung naik bawah PH. Kan kini rakyat dah merana?
      Bila nak sedar dan berhenti sokong pakatang yg hancur ini?

      Delete
    9. J, old habit hard to break huh! Still putting words in my mouth! Apa yg aku maksudkan kalau terjadi perpecahan dlm pH, maka suasana politik jadi Tak stabil. Sekarang ni ekonomi mmg lembab skit, maklumlah baru nak kebah demam, bukan boleh terus berlari. Tidak akan timbul pelangi selagi tidak Ada hujan J, if u know what I mean!

      Delete
    10. Bukankah kalau pakai otak dulu tak jadi begini. Dari dulu kita tahu PH ini hanya marriage of convinience. Masing masing parti komponen ada fahaman masing masing. Ada individu individu yg terlalu kempunan nak jadi PM. Tiada apa apa sefahaman dan polisi lain dari jatuhkan BN. Akibat kita terlalu kemaruk benci BN inilah padanya. Politik kucar kacir, ekonomi merudum dan akidah tak dipertahan. Ramai yg tertipu fitnah yg disebar. Akhirnya pimpinan yg rosakkan negara juga dinaikan. Ekonomi cantik dan mampan kini terkulai....masih ada yg belum sedar. Apakah bila dah lingkup terus baru nak sedar. Sia sia perjuangan naikkan liberal kafir dan rosakan negara.

      Delete
  6. Well said Macy..kebenaran itu pedih kepada pengkhianat2 negara dan rakyat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puas ku mencari "Mesyuarat majlis raja2 telah diadakan tanpa jemput madey" ' tak ada pun...!!

      Cukup2lah Kejora kau membebel auta bodoh kàu tuu.

      Kau bukan ada kelayakan pun. Kau bukan penganalis tapi 'peng ana anana' ahli merapu yg biasanya meratib "Budin tak ada telor" berjela-jela & diakhiri doa penutup "kahh kah kah", tak gitu...??

      Delete
    2. U tuk pemfitnah tua wak suman

      Laporan: Majlis Raja-raja bermesyuarat malam tadi

      4 Jan 2019, 12:33 pm (Dikemaskini 4 Jan 2019, 12:37 pm)

      A A
      Majlis Raja-raja Melayu dilapor bermesyuarat di Kuala Lumpur malam tadi.

      Ia berlangsung ketika timbul spekulasi berkaitan status Yang Di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V.

      Memetik sumber, The New Straits Times (NST) hari ini mengesahkan mesyuarat tidak rasmi berlangsung berlangsung susulan tamatnya tugas Sultan Perak Sultan Nazrin Shah sebagai pemangku Agong.

      Tidak seperti mesyuarat biasa, menurut laporan itu, tiada keperluan untuk perdana menteri dan pegawai kerajaan lain hadir.

      Mesyuarat seperti ini dilaporkan jarang berlaku.

      “Mesyuarat seperti ini biasanya berlangsung sekali atau dua kali sepenggal, dan biasanya untuk membincangkan sesuatu yang penting.

      “Tiada mesyuarat seperti ini tahun lepas,” sumber itu dipetik sebagai berkata.

      Satu lagu sumber juga menegaskan kepada NST bahawa mesyuarat itu benar-benar berlangsung.

      Katanya, terdapat “perbincangan serius” berkaitan hal ehwal monarki.

      Sumber bagaimanapun enggan mengesahkan sama ada Agong hadir dalam mesyuarat itu.

      “Kamu kena tanya Istana Negara. Saya tidak dapat beritahu,” katanya

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Kejora sendiri memang kuat menyamar tapi bertegang urat menuduh saya awal pagi tadi.

      Anyway, yg kau Kejora memperlekeh Tun M konon tak dijemput dalam mesyuarat majlis raja2 itu, apa tujuan, haaaa..??
      Tak hal mesyuarat itu bukan Tun M saja tapin semua MB & KM juga tak dijemput, bongok....!!

      Betapa khasad & busuk hatinya kau, Kejora....!!

      Delete
  7. Kepada saya, samada Abam Nuar benar2 terlibat dgn kejadian main belakang ayau itu cuma fitnah....bukanlah menjadi ukuran untuk menilsi kemampuan beliau sebagai PM. Sebenarnya saya risau terhadap tindak tanduk neliau sebelum mrmegang kuasa. Belum jadi PM Abam telah dilihat secara terang- terangan membentuk kroni yang terdiri dari tycoon2 China, juga kepala gengster. Masa kempen di PD kepala gengster yg sponsor dinner... kwnapa harus pinjam private jet tokey china untuk ke sana sini. Kenapa mesti pinjam premis tokey china untuk dijadikan pejabat pribadi. Memang bagsat sangat ka atau memang begitu perangai yg akan diteruskan apabila jadi PM nanti.

    Dari segi perwatakan pula saya tidak selesa melihat body language Abam bila bercakap....penuh dengan keegoan serta mempamirkan aura kesombongan... bangga diri serta bongkak. Itu belum jadi PM lagi....hmmmm entah la....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ixin saya menokok tambah.....

      Kedua belah matanya cengkung, tulang pipinya terjembul, pidatonya pulak dah merapu tak sehebat tahun 80an, cahays seri mukanya dah tak ada, suara pun garau serak2 kering.

      Itulah padahnya pengamal seks luar tabiee stor kunyit....!!

      Eeiiiii, SELISIH, I tak rela, you.
      Tapi Kejora kini belakang pusing merelakan, ishh ishh ishh, aku mesti tetapkan iman.....!!

      Delete
    2. Ko penyebar fitnah...ade tmpatnye di akhirat untuk penyebar fitnah..

      Delete
    3. Sdr Othman, jangan2 dia AIDS.

      AIDS banyak berlaku antara Homos.

      Delete
    4. Jubo ko dan wak suman dah jena liwat dgn anwar..

      Delete
    5. Sebiji tak tumoah macam dulu kau nyatakan...

      "Allah meliwat Mahathir dunia akhirat", tak gitu, kan kan kan.....??

      Naudzubillah - SELISIH.....!!!

      Delete
  8. Dapatlah Budin jadi panel GLC....Masyukkkkkkkkkkkk tapi ingat Budin , duit itu hasil dari penipuan Manifesto. Duit nak bagi anak bini makan tu dari airmata penoreh getah, pekebun kelapa sawit, nelayan yg terpaksa bergolok bergadai ketika musim sekolah dibuka. apa nilai duit ni sebenarnya bagi ko Budin.........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madey yg kencng manipesto PH dgn alasan hutang 1 triliun...

      Madey lantik azmin menteri ekonomi walhal nama azmin tiada dlm senarai pkr untuk pegang jawatan menteri...

      Madey tidak berunding dgn
      pkr bila lantik azmin...

      Ape tujuan madey?...madey ade agenda untuk pecahkan PKR supaya kekal PM.....

      Sikeparat Azmin berani lawan Anwar selepas jadi menteri ekonomi yg blm berjaya...

      Delete
    2. He. .he...
      Bro Budin boleh beli Q7 baru lah.....boleh beri hadiah hari jadi 'kawan baru'....
      OKB...Orang Kaya Baru...

      Delete
    3. 1354, jangan bodoh ler.

      PKR dah kasi senarai calon menteri depa.

      Takkan portfolio pun parti2 komponen PH nak demand.

      Apa kuasa PM kalau gitu.

      Delete
    4. Azmin sudah dilantik mb selangor ngok..kalo azmin ada dlm senarai menteri azmin tak dilantik mb selangor..

      Delete
  9. Kita hidup hari ni cerita hari ni lah. Jangan kalau2 benda yang dah lepas.

    Yang di hadapan perlu diusahakan. Bukan hak awak. Tak tau hidup ka mati. Kalau ke hadapan nak jadi pm, tunjuklah kemampuan. Ini demokrasi. Bukan boleh main pas2 jawatan macam tu je. Nanti kalau ai tak perform, tun m juga disalahkan kata tak pandai pilih pengganti.

    Ni berkali3 lagi nak tanya ai nak jadi pm ni apa rancangan dia untuk rakyat dan negara? Cer citer sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BJ, sedar tak Tun dan AI kedua duanya tak ada apa apa rancangan untuk negara? Tun masih hidup dalam alam khayalan dunia dengan projek kereta ketiga. Sebagaimana Proton dulu rugikan rakyat dan kayakan kroni maka ini akan berulang. Majlis org org tua pandai sampai hari ini tak dapat merumus apa apa. Rakyat ditipu dan terus merana.

      Delete
    2. Kahkahkah.

      Suka pulak saya dengar hujah mr j ni. Bukan sebab saya setuju. Tapi sebab tak faham macamana mr j boleh tulis macam ni. Kalau ai mungkin saya setuju. Tapi kalau tun m ni saya tak boleh faham. Punya macam2 dia buat perancangan, selamba je mr j kata tak ada rancangan untuk negara. Kekeke.

      Mr j, saya ni bukan budak2 baru habis sekolah. Rakyat yang ditipu dan merana tu yang tak tau apa2, yang ada ilmu saya percaya mereka berjaya dan bahagia. Cuba lagi ya.

      Delete
  10. Di press conference majlis presiden PH, Tun Mahathir dgn penuh yakin nyatakan calon PH (yg sebulat suara dipersetujui) akan meraih kemenangan lebih besar di PRK Cameron Highland bakal diadakan tak lama lagi.

    Tak kira siapa yg berani2nya menentang PH, pasti nanti akan merasa kepedihan seperti semua PRK2 paska PRU 14 Mei, 2018.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak Suman...Memang lah Tun kena cakap macam tu. Kita pun tau parlimen tu akan ditandingi oleh calon DAPigs....dan dah sedia maklum, Tokong Kit Sial dan DAPigs lah yang sebenar2nya berkuasa dalam Rejim tu..Tun hanya jadi boneka dan pantung tak bernyawa aje. Takkan lah Tun berani nak melawan keputusan dan kehendak Kit Sial dalam pemilihan calon tu..tak pasal2 nanti kena hempuk dengan dia ..betul tak Wak????

      Delete

    2. GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB,

      Yang paling sedih sekali, malah pathetic, ia lah Najib dah takda kuasa langsung.

      Bukan takda kuasa saja, pengaruh pun dah takda. Ha nya menulis di Facebook ajer sekarang.

      Di nyah dari jawatan Presiden Umno. Paling menjatuhkan maruah. Dahtu akan di penjara akibat 40 tuduhan mahkamah. 4-5 ajer yang sangkut, 10-20 tahun penjara ler.

      Delete
    3. Memang lah DS Najib dah takde kuasa lagi..tapi kau tak boleh nafikan pengaruhnya masih ada lagi. Ulasan2nya dalam FB mahupun twitter mengenai sesuatu isu sentiasa ditunggu2 dengan tak sabar oleh rakyat.

      Tengok aje lah..kalau tak kerana teguran bernas lagi berfaktanya tu berkaitan isu harga minyak, tak mana nya Ah Beng akan menurunkan harga minyak berkadaran dengan pasaran semasa.

      Begitu juga..jika tak kerana DS Najib mendedahkan bagaimana Ah Beng telah menggadaikan aset2 penting TH kepada SPV...dah tentu lah sampai kiamat pun, rakyat khususnya pendeposit2 TH takkan sedar DAPigs dan konco2 mereka kini dalam proses menjarah dan merompak harta orang melayu secara senyap2.

      Lebih malang lagi...Tun dan menteri2 melayu dalam Rejim macam membutakan mata mereka aje terhadap apa yang berlaku..malah menteri yang jaga agama pulak yang bersekongkol dengan tindakan Ah Beng tu.

      Rakyat nampak dan sedar, keperihatinan dan kasihnya DS Najib kepada rakyat marhaein, khususnya orang2 melayu masih tebal dan kental lagi dalam jiwanya.

      Tak heran lah..dia masih mendapat sokongan penuh tak berbelah bahagi dari mereka...dan dikenang sebagai PM yang terus menerus membela dan memperjuangkan kemaslahatan rakyat Msia..dulu, kini dan selama2nya!!!!

      Delete

    4. Geng Najib Yang menjilat Najib,

      Kau sahaja yang kata "Ulasan2nya dalam FB mahupun twitter mengenai sesuatu isu sentiasa ditunggu2 dengan tak sabar oleh rakyat" sebab kau penjilat dia.

      "teguran bernas"? Selalu nya bernanah, spt banyak benda yang di sentuh nya sendiri atau melalui jongos2 nya - Tabung Haji, KWSP dll.

      "mereka kini dalam proses menjarah dan merompak harta orang melayu secara senyap2."? Sebab Najib buat gitu kpd 1MDB, kau ingat semua orang lain buat mcm penyangak itu? Kau mata juling ke?

      KEPALA BAPAK KAU mengata Al Jibo "dikenang sebagai PM yang terus menerus membela dan memperjuangkan kemaslahatan rakyat Msia.."

      Perjuangkan tamak haloba si Rosi ade ler - cincin berlian 24 juta, rantai berlian 100+ juta, beg tangan berpuluh juta.

      Duit rakyat RM2.6 biliun di 1MDB dirompak nya. Buat menyara ke tamak halobaan Rosi ..

      Bedebah punya nate'.

      Delete
  11. Anwar sudah lebih dari bersedia jadi PM - penganalisis

    Yasmin Ramlan
    5 Jan 2019, 9:30 am (Dikemaskini 5 Jan 2019, 10:09 am)

    A A
    Peralihan jawatan perdana menteri kepada Anwar Ibrahim perlu ditunaikan bagi mengelakkan perbalahan tercetus dalam gabungan Pakatan Harapan, kata penganalisis politik.

    Meskipun menurut Setiausaha Agung PH Saifuddin Abdullah berkata tiada tempoh waktu akhir rasmi yang pernah dipersetujui, namun umum ketahui bahawa jawatan tersebut akan disandang Anwar dalam tempoh dua tahun selepas Dr Mahathir Mohamad.

    Menurut Prof Dr Jeniri Amir dari Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), sekiranya janji itu tidak ditunaikan ia bukan sahaja akan menimbulkan masalah kepada penyokong presiden PKR itu tetapi juga mereka akan bertindak balas.

    "Tempoh (rasmi) memang tidak ada tapi dalam lingkungan yang disebut oleh kedua-dua belah pihak sebelum ini adalah tempoh dua tahun. Seluruh dunia sudah tahu dan memang tidak ada tarikh yang pasti sekarang.

    "Tapi Mahathir pun sedar bahawa tempoh usianya dalam dua tahun 95 tahun. Jadi keterbatasan itu beliau juga sedar bahawa orang menunggu itu sentiasa dalam keadaan menanti dan Anwar juga mahu duduk di kerusi itu.

    "Selepas sudah kempunan pada tahun 1998, janji mesti ditunaikan. Jadi jangan salahkan Anwar, kita perlu faham kedudukan dan perasaan penyokong beliau," katanya kepada Malaysiakini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janji Bang Non jadi PM ke8 sudah tentu di tunaikan.

      Bila - tak ada perjanjian.

      Tun hanya kata di umur 95 dia akan merasa sangat tua.

      Tapi mesti di ulang - takda perjanjian. Saifudin Ketua Secretariat PH dah umumkan begitu.

      Delete
    2. Klausa "tak de perjanjian" tu lah yang seolah2nya memberi peluru kepada Tun untuk terus berdolak dalik dan bermain tarik tali untuk menyerahkan jawatan PM ke 8 tu kepada Bang Non.

      Bukan saja itu...dalam masa yang sama, ia akan memberi ruang dan peluang yang cukup besar untuk Tun merancang agar hajat Bang Non tu takkan kesampaian sampai bila2. Umum mengetahui..Bang Non bukannya pilihan utama Tun untuk menggantikannya...ia dah ada pilihan sendiri yang dirasakan boleh menjamin dirinya, anak beranak serta kroni2nya akan terselamat dari sebarang tindakan undang2 bila dah turun tahta nanti.

      Sebab tu lah..klausa "tak de perjanjian" kerap diulang2 dan diratibkan oleh cai2 tegarnya untuk mewajarkan agar Tun terus kekal di puncak kuasa, sekurang2nya sehingga PRU15 nanti !!!!

      Delete

    3. GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB,

      Takda perjanjian makna nya takda perjanjian ler. Ko sekolah mana dulu, tak tahu, Ooooo ko tahu tapi menjilat Najib punya pasal, buat tak tahu.

      Bak kata orang yang kamu selalu jilat, KEPALA BAPAK KAMU.

      Delete
    4. Aikkk..Kebodohan dan kebebalan tahap apa kah ni yang kau tunjukkan haah????

      Begitu paranoidnya kau terhadap DS Najib sehingga semua yang berlaku dalam Msia ni kau kaitkan dengan dia pulak.

      Tu lah pasal..aku katakan pengaruh dan nama DS Najib tu sendiri dah menimbulkan satu macam punya kekhuatiran dan ketakutan serta kegigilan tolor yang teramat2 sangat kepada cai2 tegar Rejim macam kau ni...ngaku aje lah, orang kampung semua dah tau bhai!!!!

      Cuma harapan aku ialah...jangan pulak ribut PABUK yang melanda sesetengah negeri2 di Msia ni pun kau kaitkan dengan DS Najib jugak !!!!

      Delete
    5. Paranoid..khuatir..takut kat Najib si bogus warrior...?? Hiiii, SELISIH......!!

      As far I am concern, that fella is nothing but an 'obselete being', a wastage, a reject waiting to be destroyed and burned in the incinerator.

      Delete

  12. Agong solat Jumaat di Kubang Kerian ketika spekulasi bertiup kencang


    Bernama - January 4, 2019 5:55 PM
    347
    Shares

    Gambar Bernama.
    KOTA BHARU: Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V hari ini menunaikan solat Jumaat di Masjid Al Sultan Ismail Petra, Kubang Kerian.

    Keberangkatan tiba Sultan Muhammad V disambut Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob, Mufti Datuk Mohamad Shukri Mohamad, barisan exco kerajaan negeri dan pegawai kanan kerajaan negeri.

    Kira-kira 2,000 jemaah hadir menunaikan solat berkenaan yang diketuai imam, Abdul Bari Abdullah.

    Sebaik selesai solat fardu itu, Sultan Muhammad V dan jemaah turut menunaikan solat hajat bagi memberkati pemerintahannya yang kini sudah kembali bertugas selepas beristirahat menjalani rawatan bermula 2 November sehingga 31 Disember tahun lalu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agong solat hajat minta tidak di gantikan oleh sultan johor?..

      Delete
    2. Mahacai pilih siapa jadi Agong?...masa Agong l kelantan lewat adakan majlis angkat sumpah pm mahacai bertempik2 marahkan sultan kelantan...

      Sekarang sultan johor...

      Mahacai terkepit...kiri buaya kanan rimau...

      Penanda umor madey sebagai pm akan berakhir tak lama lagi?...hihihihihik..

      Delete
    3. 1424, bagus tuh.

      1428, yang kena tempik itu hanya kamu yang menjilat Najib yang coba kusutkan keadaan, sebut keraguan, selagi tak dapat pengesahan SPR.

      Dah nyata Najib kalah, ko pun jilat lah dia nak sejukkan hat dia.

      Delete
    4. Rawatan perubatan atau berlibur cuti kahwin berbulan madu yg cukup panjang dgn ratu cantik Moscow-Russia...??

      Kalau rawatan perubatan, baginda gering apa, rawatan apa,ntak nampak pun sakit, nampak girang sihat2 belaka.

      Apa wayang jenis wayang nih, wayang kulit ker wayang opera Cina.....??

      Delete
    5. Wak Suman...sedangkan pihak Istana Negara dan hatta..Tun sendiri pun tak de mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi berkaitan dengan YDPA...suka2 hati aje Wak buat andaian dan telahan sendiri.

      Tun sendiri tegaskan semua yang didengar berkaitan YDPA tu hanya lah rumors yang langsung tak boleh dipercayai...sapa lah Wak yang hanya cai dan balaci haprak lagi kerdil untuk membuat telahan tersebut haah????

      Delete
    6. Yg kau Kejora memperlekeh Tun M konon tak dijemput dalam mesyuarat majlis raja2 itu, apa tujuan...?? Tak hal mesyuarat itu semua MB & KM juga tak dijemput.
      Betapa khasad & busuk hatinya kau, Kejora....!!

      TongGeng pulak hari itu dgn bodohnya bertanya aku di pihak mana sekiranya Majlis Raja2 berkeputusan untuk memilih Sultan Johor menggantikan Sultan Kelantan sebagai YDPA. Dila baca dialog saya dgn dia baru2 ini....

      GENG NAJIB 3 January 2019 at 14:56
      Keputusan Majlis Raja2 supaya Sultan Johor ditabalkan sebagai Yang Di-Pertuan Agong yang baharu adalah satu keputusan yang amat tepat dalam mana negara sekarang berada dalam keadaan terumbang-ambing akibat terlalu banyak politiking, kos sara hidup yang tinggi, keadaan ekonomi yang menguncup serta hubungan luar negara yang merosot teruk.

      Kita mengharapkan rakyat Johor khususnya dan rakyat Malaysia seluruhnya supaya mendoakan supaya Mahathir gagal menyekat sekaligus menyaksikan DYMM Tuanku Sultan Johor ditabalkan sebagai Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong yang ke-16.

      Amin ya rabbal alamin!!!!!


      GENG NAJIB 3 January 2019 at 15:03
      Wak suman..sebagai rakyat Johor..mohon agar Wak berikan sedikit komen pasal isu di atas tu...kami nak tau pendirian Wak sebelah mana..menyokong Institusi kesultanan Johor atau pun terus beristiqamah dengan Tun Madey hingga akhir hayat Wak????


      Othman Ahmad 3 January 2019 at 15:56
      Pertama....Aku bersaksi Almarhum Sultan Johor Iskandar sering & hingga akhir hayatnya menyatakan Tun Mahathir adalah sahabat karibnya, walaupun pada awalnya mereka ada pergeseran tapi berbaik semula.

      Aku tetap memihak kpd pemimpin Anugerah Illahi yg dihormat & dikagumi seantero dunia, khususnya penduduk bumi para Anbiya & Rasul iaitu Mekah, Medina, Palestin, Turki - tidak ketinggalan Bosnia.

      Jasa2 & bakti Tun M berjuang (turun ke padang bukan hanya cakap saja) menjaga maruah negara dan Islam tanpa sedikit pun gentar pd USA, Israel, Australia & negara2 barat sudah terbukti dalam catatan sejarah.

      Kau, Kejora, Sultan Johor apa ada....??



      HARAMJADAH BETUL KEJORA TONGGENG NAJIB...!!

      Delete
  13. Dr Mahathir minta maaf hilangkan kuasa Agong

    FMT Reporters - August 25, 2016 8:19 AM
    1.3k
    Shares
    mahathir-raja

    KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini meminta maaf di atas tindakannya pada 1993 meminda Perlembagaan Malaysia supaya perkenan raja-raja tidak lagi diperlukan dalam mewartakan sesebuah undang-undang yang diluluskan Parlimen.

    Ia susulan Akta Majlis Keselamatan Negara (MKN) yang diwartakan dan menjadi undang-undang mulai 1 Ogos lalu walaupun tanpa mendapat persetujuan Yang di-Pertuan Agong.

    “Saya dengan penuh ikhlas memohon maaf kerana membuat pindaan tersebut yang terbuka kepada tafsiran yang berbeza,” kata bekas perdana menteri itu dalam tulisan terbaru blognya.




    Bagaimanapun, beliau berkata Akta MKN yang dilihat memberikan kuasa seakan-akan darurat kepada perdana menteri itu bukan termasuk undang-undang yang tidak memerlukan perkenan Agong.

    “Pindaan tersebut [pada 1993] tidak melucutkan lebih 30 perkara lain di bawah kuasa Yang di-Pertuan Agong,” katanya.

    Menurut Dr Mahathir, terdapat lebih 30 perkara tersenarai dalam perlembagaan yang memerlukan kelulusan Agong tanpa perlu mendapatkan nasihat perdana menteri seperti dalam penggubalan undang-undang lain.

    Katanya, kuasa berupa darurat di bawah Akta MKN sudah pun termaktub di bawah perlembagaan yang memberikan kuasa itu sepenuhnya kepada Agong seperti diperincikan di bawah Artikel 150 Perlembagaan Malaysia.


    “Untuk Akta ini diluluskan sebagai undang-undang persetujuan dan tandatangan Yang di-Pertuan Agong masih diperlukan,” tulis Dr Mahathir.

    Dr Mahathir berkata Agong boleh menggunakan peruntukan di bawah Perkara 130 Perlembagaan Malaysia dengan mencabar kesahihan Akta MKN.

    “Peruntukan ini memberi hak kepada Yang di-Pertuan Agong untuk merujuk ke Mahkamah Persekutuan jika terdapat kesangsian terhadap kesahihan ataupun ketidaksahihan Akta Majlis Keselamatan Negara yang tidak pun mendapat persetujuan serta tandatangan Yang di-Pertuan Agong,” katanya.

    Akta MKN diluluskan Disember tahun lalu apabila 107 ahli Parlimen bersetuju, manakala 77 lagi menolak.

    Ketika dibentangkan tahun lalu, Majlis Raja-raja berpendapat beberapa peruntukan dalam rang undang-undang MKN perlu diperhalusi. Bagaimanapun, ia diwartakan tanpa mendapat perkenan Agong, berdasarkan pindaan 1993 yang diusahakan Dr Mahathir

    ReplyDelete
    Replies
    1. Korang yang menjilat Najib baca lah bertalu talu, "maaf kerana membuat pindaan tersebut yang terbuka kepada tafsiran yang berbeza,” kata Tun itu.

      Maaf tu mcm omputih kata dukacita - sorry that it had to be done.

      Tapi korang penjilat mesti lah salah interpretasikan kata2 itu.

      Tak gitu, tak penjilat.

      Delete
  14. Budin kata byk komen yg nak Bro ABi jadi PM. Yg aku baca kat dalam blog dia sendiri ramai tak percaya dgn Bro ABI?

    Adakah Budin dah mula jadi seperti Batubru, Brick Lain di dinding dan Anjing Besar. Semuanya hilang pertimbangan akibat dedak.

    Ia akan makan diri jika diteruskan. Sejarah tak menipu. Hanya yang ikhlas berjuang utk rakyat yang akan tetap disanjung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar sendiri pun tak begitu teruja nak jadi PM wakyu nikerana dia cukup tau tugas yang amat berat menanti nya.Tun yg 22 tahun pengalaman pun masih terkial-kial.Tapi Budin dan pemuja ² Anwar yg terlebih garpu dari mee.

      Delete
    2. Madey sudah kemah..tak ade power lagi nak majukan ekonomi malaysia...

      Pelabor asing tak suka madey..

      Delete
    3. Setuju dan sokong penuh kata2 NFH. Tahikan pendapat Mamat 1430.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Kejora 14:30 omong kosong dari si pembohong, siang malam terpekik melolong,!bagai anak lotong disawan polong....!!

      Delete
  15. Budun orang islam wajib percaya kepada ketentuan Allah budin jangan takut Allah amat mengetahui siapa dia pilih pemimpin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trump jadi pemimpin pun adalah ketentuan Allah. Namun tidaklah bererti Trump diredhai oleh Allah.

      Delete

    2. Oikk, Mr J (Geng Najib?) keluor lagi. Tak usah tanya Trump apa tuh. Dia gila, nanti dia suruh pembaca google apa saja taik yang di tulis nya.

      Delete
  16. Menjawab tulisan Mahathir tentang kedaulatan undang-undang

    Firdaus Muhammad
    4 Jan 2019, 6:38 pm (Dikemaskini 4 Jan 2019, 7:06 pm)

    A A
    ULASAN | Sudah banyak spekulasi berkeliaran berkenaan isu peletakan jawatan Yang di-Pertuan Agong dan pelantikan YDPA yang baru.

    Macam-macam teori yang dikongsi oleh netizen, lebih-lebih lagi berkenaan tindakan Mahathir Mohamad untuk mencampuri urusan Majlis Raja-Raja dalam memilih YDPA yang baru.

    Mahathir telah berkongsi satu peringatan kepada raja-raja bahawa mereka tidak akan terkecuali daripada pelaksanaan undang-undang melalui blog bertajuk “rule of law” yang secara jelas, berat dengan ugutan terhadap raja-raja.

    Prinsip ‘rule of law’ memang wajar ditegakkan tanpa pengecualian. Namun dalam konteks sekarang, prinsip ini bagaikan diguna hanya untuk tujuan politik dan tidaklah ikhlas untuk menegakkan undang-undang.

    Di mana prinsip 'rule of law?'

    Dr M, PH amat hipokrit

    Apa sebenarnya nilai prinsip ‘rule of law’ bagi Kerajaan Pakatan Harapan? Bukti-bukti yang disenaraikan secara terang menunjukkan bahawa Mahathir dan kerajaannya amat hipokrit dalam menegakkan dan serta menghormati undang-undang. Mereka bukanlah malaikat seperti yang mereka ingin tonjolkan.

    Lebih penting lagi, perkongsian blog bertajuk ‘rule of Law’ ini adalah satu permulaan rasmi kempen media memburukkan raja-raja oleh Mahathir walaupun sebelum ini penasihat kanan beliau A Kadir Jasin telah pun secara tidak rasmi memulakan kempen memburukkan YDPA.


    Ini bukanlah perkara baru tetapi satu modus operandi yang sama digunakan oleh Mahathir ketika krisis Perlembagaan untuk mengekang kuasa raja-raja pada tahun 1992-1993.

    Ketika itu, akhbar-akhbar yang dikawal Mahathir telah menerbitkan pelbagai cerita yang boleh menimbulkan kemarahan orang ramai terhadap institusi diraja.

    Kisah prebet Adam

    Terdapat juga fitnah-fitnah yang telah disuap kepada rakyat supaya dapat memberi justifikasi kepada tindakan Mahathir ketika itu.

    Contohnya kisah Prebet Adam yang memberi gambaran bahawa raja zalim harus ditentang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PKR president Anwar Ibrahim has denied claiming the existence of a conspiracy within Pakatan Harapan to stop him from succeeding Dr Mahathir Mohamad as the next prime minister.

      “I never said that. No fake news will be entertained,” he told a press conference after the Harapan presidential council meeting in Kuala Lumpur this afternoon.

      Also present were Prime Minister Dr Mahathir Mohamad, DAP secretary-general Lim Guan Eng and Amanah president Mohamad Sabu.

      Anwar was commenting on a Financial Times report, which quoted him as saying there are those who for their own reasons would like to sabotage the arrangement and that some people in the ruling coalition have a different agenda.

      Read more at https://www.kinitv.com/video/69271O8#ZyLvSVHZ8LQ7XFe8.99

      Delete
  17. Si Budin mempaparkan narratives berikut:

    (1) Tun M berjanji kpd Si Anwar

    (2) Si Anwar telah memaafkan semua mereka yg mengagalkan Si Anwar sebagai PM pd 1998.

    (3) Tun M Akan menerima mama yg buruk jika berlaku perpecahan

    (4) Maka Tun M tiada pilihan, perlu memadtikan Si Anwar sebagai PM 8.

    Budin, penyampaian kamu tidak mencerminkan satu konsistent yg jelas. Bicara Ketuhanan dlm memahami Sifat, amat jelas. Sifat Tuhan bersifat aktif dlm mengurusan Alam. " Causation" atau "Keduaan".

    Akan tetapi, jgn Kita melampaui batas antara kedua nya.

    Itu yg kamu lakukan ketika ini. Kamu mencampur adukan Cause & Effect utk merumuskan Satu "Effect" seperti (4).

    Bila Kita memberi narratives Effects, Kita rumuskan dgn Cause. Bagitu juga, jika Kita memberi narratives Cause, Kita rumuskan dgn Effect.

    SATU Dari Sifat Kemanusia, "Mencari Kebenaran" dgn mengkaji Sifat Sifat Ketuhanan agar Manusia dapat menentukan Konsistensi.

    Amat malang, kamu langsung tidak Mau di lihat sebagai seorang yg "reductionist" seperti Ilmu Perubatan, mencari Cause2 yg Ada, hinggakan akhir nya, mengetahui sebenar " Cause" yg mendatangkan penyakit kpd pesakit.

    Si Budin, selain Si Anwar ini memburit dgn WAWI, Si Anwar Perlu di lihat "beyond reasonable doubt" sebagai PENJOLOK BONTOT".

    Amat malang jika Kita sebagai Rakyat, kemudian hari Ada seorang PM seperti haiwan.

    Bagi Tun M, antara Rosmah-Najib & Si Amwar-WAWI, the later is an isolated Case while the former is a full scale kleptomaniac.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SZ, bukankah Tun merupakan kleptomaniac yg tersohor? Bukankah segala forex negara lesap bawahnya? Bukankah skandalnya seperti BMF, Maminco-Makuwasa rugikan rakyat berbillion? Bukankah projek projeknya seperti PKFZ, Perwaja, Proton dll hanya kayakan kroni dan rugikan rakyat berbillion billion. Tun sebenarnya is a failed PM. The country is failing again under him now. DSN yg dikutuklah yg membawa ekonomi negara kuat kembali pasca kemelut 1998. Apa sebenarnya yg SZ dapat dengan taksub buta pemimpin ini? Yg kaya raya kroni dan keluarga.

      Delete
    2. Ko cakap bukan main lagi pasal ketuhanan bagai mcm org alim tapi tuduh Anwar meliwat tanpa bersandarkan hukum ugama! Ko sebenarnya yg tak konsistent. Bila tuduh Budin cakap dri sudut agama, tapi bila tang nuar ko pakai hukum sivil! Pigi daaaa!

      Delete
    3. Arjuna, aku tak tuduh dia. Mahkamah yg putuskan dia bersalah meliwat. Dua kali...

      Delete
    4. Mr J, Dari segi Forex Loss, tempoh hari Najib adakan Persuruhan Di Raja, dah di rumuskan ke, Tun M bersalah?

      Si Arjuna

      Ketuhanan bukan bersifat Moral Mau pun Alim. Kedua Sifat tersebut menagih Syurga. Si Alim Mau pun Si Moral melihat Tuhan sebagai Gedung Upahan.

      Akan tetapi, jika Tuhan itu di lihat sebagai Punca Segala Kebenaran, Maka tugas Kita sebagai manusia mencari segala kebenaran yg tersembunyi.

      The Universal Equation that engine this universe dlm bentuk Quantum, Astronomy, Cognitive Function Dan sebagai nya Ada lah contoh2 manusia & kemanusian nya.

      Aduh si, kesucuan Al Quran itu bukan kitab Dan bahasa nya, kesucian kalam Tuhan itu tiada lain kebenaran nya.

      Lain lain jika kamu dok cium peluk kitab itu, ngape tak kamu Cuba beri sedikit perhatian bilanana kamu dgn memburit dgn bini kamu itu.

      Di situ, Ada satu kebenaran, wajah2 "AKU"

      Delete
    5. Dlm Islam ada hukum hudud dan hukum takzir. Bila cukup 4 saksi maka hukum hudud yg terpakai. Bila tak cukup saksi tapi ada bukti lain maka hukum takzir boleh dijalankan. Penjara adalah hukum takzir sesuai dengan bukti yg mahkamah perolehi. Walau ada 4 saksipun hukum hudud tidak dapat dijalankan di Malaysia kerana tiada peruntukkan undang undang. Apakah masih mahu sokong manusia yg terpalit berbagai skandal?

      Delete
    6. SZ, RCI temui Tun terbabit dlm 'kehilangan' forex. Kes diserah untuk siasatan lanjut pada Polis. Namun lepas PH menang kes ditutup sebagaimana kes LGE diPenang dan kes Air Sabah. Inikah 'keadilan' yg kita taksub pertahankan? Apakah boleh terima 30 billion duit forex negara hilang dan PM langsung tak bertanggungjawab?
      Lepas berkokok DSN curi duit 1MDB dan segala siasatan akhirnya tiada satu tuduhanpun yg berkait 1MDB yg dikenakan.

      Delete
    7. Ko temberang mr J...RCI tidak merumuskan madey sebabkan kehilangan wang forex...laporan RCI forex tidak disertakan dokumen bukti2 yg dibentangkan oleh madey dlm laporan kpd Agong....

      panel RCI juga tidak jumpa bukti wang forex masuk akaun madey seperti wang 1 mdb 2.6 billion masuk akaun najib....jangan temberanglah mr jebon

      Delete
    8. Mr j, bagaimana pula jika bukti lain yg Ada itu adalah bukti yg diada adakan?

      Delete
  18. Bagus juga ada yg dah sedar TDM tiada bezanya kini dengan dulu. Ekonomi dulu hancur akibat perbuatannya. Negara mengalami masa suram dari 1998. Kroni diberi konsesi tol dan IPP. Jenuh rakyat bayar tol dan tarif letrik. Petronas dikerah beri subsidi gas berbillion tiap tahun pada kroni. Dalam pada itu masih ada yg taksub buta pada manusia ini?
    Penggantinya AI jua tiada punyai apa apa rekod pencapaian dlm kerjayanya dlm kerajaan. Beliau hanyalah ahli pidato yg dapat kagumkan sebahagian manusia yg terpesona dengan gaya bahasanya - walau tiada isi. Ditambah dengan skandal perbuatan keji dan video aksi yg memalukan. Masih juga ada manusia yg taksub dengan AI?
    Kembalilah pada Islam. Satukan ummah. Pilihlah mereka yg pandai tadbir dan beriman...keluarkanlah kafir DAP dari kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr j ni pun sama jugak! Suruh kembali kepada Islam tapi tuduh nuar melakukannya perbuatan keji tanpa bersandarkan hukum islam. Jangan main sondol jer, ingat sikit hukum hakam!

      Delete
    2. Mr J ato mr Jebon kaki temberang..

      Delete
    3. Vedeo seks china doll rahim tambi chik kawan baik mr J dah ngaku bertanggong jawab kerana nak balas dendam...putar lagi mr Jebon..

      Delete
  19. Sdr Macy rasional, dia tahu apa yang dia tulis mengenai tuduhan2 liwat keatas Anwar.

    The pudding in the cake bila Shafee Abdullah buat admission selepas judgment High Court Sodomi II Hakim merumuskan tidak selamat untuk menghukumkan orang yang tidak bersalah kerana flawed technical evidence. Shafee dan TDM bersetuju Anwar tak pernah disabitkan oleh mana2 Mahkamah Tinggi atas Sodomi I or II. Sodomi I digugurkan tuduhan ganti dgn salah guna kuasa.

    Sodomi II, Shafee menang di Mahkamah Rayuan.

    Kita akan lihat ditrial duit curi RM9.5 juta Najib kpd Shafee ada elements of conspiracy nak slam Anwar diperingkat Rayuan. Salvo konspirasi pun dah ditembak Shafee kata TDM yg nak dia jadi Special AG Appeals tak percaya kpd Gani Patail boleh menang. TDM retort Shafee datang jumpa dia beria2 nak pekenakan Anwar. TDM suruh dia pi consult Klepto, masa itu jugak RM9.5 juta dibayar sebelum appeal.

    Konteks masa itu TDM masih geng dengan Klepto sama2 kena mengigau pukulan PR bawah Anwar menang 53% popular vote.
    Justeru, apply Sun Tsu 101 PR mesti di divide and rule at all cost.

    Buy out PAS, whack Anwar pakai playbook Sodomi I and demonise DAP as hantu jembalan antiIslam.

    Kita semua berdoa Allah memberi hidayat kpd TDM selepas dia menelan semua ludah2 hina dia kpd Anwar bila berkonsensus utk Pakatan Harapan. Seterusnya samoai masa,, TDM mesti dedahkan konspirasi terancang keatas Anwar sesuai dengan full pardon due to miscarriage of justice.

    Moga2 Allah makbulkan doa Arwah Fadhil Nor, TDM habis kan legasinya dengan sebaik2nya perbetulkan keadaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenape saksi dr osman dari hospital pusrawi yg mula2 memeriksa jubo sefool diugut dan di halang beri keterangan?...

      Dlm laporan pemeriksaan Dr osman sahkan tiada kesan liwat di jubo sefool..

      Delete
    2. Osman yang kau maksudkan tu...adalah wak Suman ke????

      Delete
    3. Kejora bertshun-tahun penjilat Najib & Umno. Bila dia lihat Najib & Umno dah nak mampos, dia tiba2 beralih angin mula menyokong Nuar & puak2 Rafizi untuk menyambung talian hayat.

      Dulu Kak Wan Azizah digelarnya 'Sepat Kering'.
      Anwar digelarnya 'Peliwat'.
      Rafizi digelarnya 'si Sotong'.

      Delete
  20. Wak Suman...Sebagai cai tegar Bersatu cap munge ni, dah tentu lah Wak perasan benda ni kan ????

    Bermula dari isu penciptaan logo PPBM yang dikatakan menciplak logo syarikat lain yang telah didaftarkan, sampailah kemelut tiada cawangan untuk mengadakan mesyuarat...

    Ramai rakyat ingat, bila dah jadi kerajaan, segala2nya akan berubah...

    Tapi PPBM tak pernah berubah dari sudut perjuangan yang nyata hanya mahu mengaut kekayaan dan kuasa, berterusan kepada sikap pemimpin tertinggi mereka yang tak habis2 menipu...

    Cuba kita renungkan sejenak, sekiranya perwakilan yang selama ini bertungkus lumus berkerja untuk kejayaan parti tanpa mengenal erti penat lelah, boleh mereka tipu dengan memberikan bag berjenama palsu semasa PAT parti tu baru2 ni...., apa lagi kita sebagai marhaen yang tak ada kena mengena dengan parti mereka...

    Jika maruah perwakilan mereka sendiri boleh mereka persendakan dengan memberi harapan palsu, sepalsu bag yang mereka beri, apakah mereka ada masa untuk membela nasib bangsa!!!

    Pengerusi PPBM pernah mengatakan bahawa UMNO sudah dipenuhi dengan sampah, maka ahli2 UMNO sepatutnya berterimakasih kepada Dr. Mahathir kerana dengan rela hati telah membuat pemutihan dalam UMNO dengan mengutip sampah2 tersebut untuk dikumpulkan ke dalam PPBM...

    Dan kini, sampah2 tersebut dah mula mereput dan mengeluarkan bau yang teramat busuk dan sangat menjijikkan sekali di mata marhaen...dan klimaksnya ialah bila VP Parti tu memohon agar projek2 diberikan kepada cawangan dan bahagian untuk memastikan organisasi parti dapat berjalan dengan lancar.

    Maka layaklah parti PPBM sekarang di jenamakan semula sebagai Parti Paling Banyak Menipu, namanya tetap PPBM juga kan...setuju kan Wak!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB,

      PPM TAK MENIPU. KAU YANG MENIPU. BETUL, Pengerusi PPBM pernah mengatakan bahawa UMNO sudah dipenuhi dengan sampah, maka ahli2 UMNO sepatutnya berterimakasih kepada Dr. Mahathir kerana dengan rela hati telah membuat pemutihan dalam UMNO dengan mengutip sampah2 tersebut untuk dikumpulkan ke dalam PPBM...

      Dan kini, sampah2 tersebut dah mula mereput dan mengeluarkan bau yang teramat busuk dan sangat menjijikkan sekali di mata marhaen...dan klimaksnya ialah bila VP Parti tu memohon agar projek2 diberikan kepada cawangan dan bahagian untuk memastikan organisasi parti dapat berjalan dengan lancar.

      Delete
    2. DNA umno masih melekat kuat dlm ahli2 Parti cap bunge...dlm PAT bersatu baru2 ini ketua bahagian Bersatu telah menunjukkan belang nye yg sebenar untuk isi tembolok dan buncitkan perut atas alasan untuk belanja pengurusan bagian.....mereka nak singkirkan saddiq yg menentang rancangan mereka..

      Rasid timbalan presiden kata bodooh tidak gunakan kuasa...parti ciput yg tewas kpd umno nak kuasai kerajaan bagi tujuan peribadi..

      Delete

    3. dna PENCURI, PEROMPAK DAN PELANUN nAJIB MEMANG PEKAT DI DARAH KAMU, SEMUA YANG MENJLAT nAJIB.

      Delete
    4. Masih mengalir kencang dlm tubuh ahli2: parti Bunge...

      Delete
  21. Tun M ajak saya bersatu demi rakyat' - Anwar

    Madiha Abdullah, Astro Awani | Published Mei 16, 2018 18:40 MYT
    Anwar Ibrahim berharap aspek 'pembersihan' menjadi fokus utama kepimpinan Tun Mahathir Mohamad.
    Anwar Ibrahim berharap aspek 'pembersihan' menjadi fokus utama kepimpinan Tun Mahathir Mohamad.

    KUALA LUMPUR: : Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Dua tokoh politik. Pernah bergerak seiring sebagai rakan paling rapat, juga seteru perang paling parah, kembali bergabung demi masa depan negara yang lebih gemilang.

    Hari yang dinanti rakyat Malaysia untuk melihat Anwar berjalan bebas, akhirnya tiba hari ini.

    Namun mungkin sebahagian daripada kita tertanya-tanya, di manakah titik tolak yang keruh itu dijernihkan?

    "Saya bukan manusia yang akan menyukarkan keadaan. Mengapa beliau mengambil tindakan seperti yang dilakukan dahulu, itu soal lain.

    "Tetapi secara peribadi, saya sudah lama okey dan sudah maafkan dia," kata Anwar.

    BACA: 'Tiada dendam, saya sudah lama maafkan Tun Mahathir' - Anwar Ibrahim

    Dalam sesi temu ramah khas bersama hos Astro AWANI, Kamarul Bahrin Haron dan Ashwad Ismail, Pemimpin Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu nampak santai, ceria menjawab soalan yang merangkumi peranannya selepas ini, sehinggalah hubungannya dengan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir.

    Mengimbas detik-detik pertama mereka berdua sama-sama menguburkan amarah dan cerita lama, ujar Anwar, ia bermula ketika Tun Dr Mahathir mengunjunginya di mahkamah, kira-kira dua tahun lalu.

    "Tun Dr Mahathir takkan datang jumpa saya kalau perkara itu bukan demi kepentingan negara. Beliau orang yang sangat mengasihi negara dan rakyat.

    "Beliau merasakan keadaan sudah terlalu teruk, jadi beliau mahu kami berganding tangan, bersatu demi rakyat," katanya tersenyum

    ReplyDelete
    Replies
    1. DS Anwar memang jujur dan ikhlas nak ajak Tun Bersatu demi rakyat..tapi yang masaalahnya Tun tak memberi respons seperti yang diharapkannya.

      Nampak sangat agenda utama Tun bukan untuk kemaslahatan rakyat..tapi untuk pastikan dia terus kekal sebagai PM walaupun cakap2nya nak tunaikan janji2nya tu kepada DSAI.

      Yang tersirat ialah..,DSAI WAJIB dinafikan dari jawatan tu...not in a million years !!!

      Delete
    2. Seperti kata Anwar, tun adalah seorg yg cintakan negara Dan rakyatnya, mmg Ada benarnya! Klu x masakan beliau sanggup membuang egonya Dan bersekutu dgn Anwar sedangkan Anwar adalah musuh ketatnya! Itu bukan perkara mudah utk dilakukan, tapi memandangkan najib telah memperkudakan segala institusi yg Ada, maka tun tidak Ada pilihan lain, najib had to go! Apa yg menjadi isu sekarang adalah perkara lain Dan masih lagi kekal sebagai rumor. Harap tun stick to his original plan!

      Delete
  22. erus Dedahkan Salah Laku PH -Chee Kong Tjhin.

    ‘Najib Diminta Teruskan ‘Troll’ Kerajaan Pakar U-Turn’

    SHAH ALAM – Mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak diminta terus aktif mengkritik dan mendedahkan ‘salah laku’ kerajaan Tun Mahathir di laman sosial Facebook.

    Permintaan itu diluahkan seorang netizen yang menggunakan nama akaun Chee Kong Tjhin.
    Menulis di Facebook, lelaki berbangsa Cina itu berkata, kelantangan Najib bersuara dengan membentangkan fakta telah berjaya menghentikan eksploitasi Mahathir terhadap rakyat bersabit penetapan harga runcit minyak.
    “Terima kasih kepada Dato’ Seri Najib Razak, disebabkan kelantangan anda bersuara dengan memberi kritikan yang tajam tapi konstruktif, anda telah berjaya untuk menghentikan eksploitasi harga minyak oleh kerajaan terhadap rakyat.

    ReplyDelete
  23. Tun M telah menjalankan tugas dan tanggung yang baik dan biar beliau terus memegang jawatan. Why we a change for nothing!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kunta kante, ekonomi tengah merudum kini seperti 1998. Kenapalah harus biar bala ini berulang dan berlanjutan?

      Delete

    2. Mr J cakap melalui lobang bntt Najib, tarak fakta dan data di beri nya.

      Di tanya, di suruh nya pembaca google, cari sendiri.
      Tapi dia yang nakkan pembaca percaya apa yang dia kata.

      Itu pasal aku kata dia gila.

      Delete
    3. Magis madey dah hilang...8 bulan berlalu serba serbi merosot...

      Delete
    4. Madey kuat politiking untuk kukuhkan kedudukanye...hilang tumpuan untuk meningkatkan kembali ekonomi mesia..

      Delete

    5. 1545, sebulan lagi bini kau pun beranak ler yer?

      Kau di mana tak jumpa dia selama 8-9 bulan nih?

      Delete
    6. Madey putaqbelit hutang 1 triliun kerana nak tutup kelemahanye tak mampu tunai manioestol PH...

      Madey perlu digantikan segera seblm ekonomi punah dan PH punah..

      Delete
    7. Geng Menjilat Najis ...negara mesia bukan baru lepas perang yg perlukan masa yg lama untuk pulihkan ekonomi....serba serbi dah ade...

      Kerana madey dah lemaah..

      Delete
    8. 1549, dia putaq bola hang ker?

      Kot hang tarak bola sebab dah jadi eunuch.

      Anwar jadi PM punh nya berlaku tak lama selepas itu. Bala Tuhan balaskan kpd orang Peliwat. Termasuk AIDS.

      Delete
    9. Ko tengok anwar meliwat ato jubo ko geng menjilat najis dah kena liwatt..

      Delete

    10. Ingat, kota purba Sodom dan Gomorrah di Jordan jahanam, lingkup, sebab penduduk nya praktikkan liwat meliwat.

      Istilah "sodomy" timbul dari kota Sodom itu. Tapi Pak Sheikh guna istilah Gay, LBGT - lebih hormat, konon nya.

      Kawin sama jantina pun dah di benarkan undang2 di beberapa negeri di US. Kot Pak Sheikh nak halalkan nya di Malaysia bila dia jadi PM?

      Delete
    11. Kalau kau menyokong sangat kahwin sesama jantina tu...apa kata kalau kau berhijrah aje lah ke US tu bhai!!!!!

      Delete

    12. GENG NAJIB ASYIK SANGAT MENJILAT NAJIB HINGGA GILA.

      Orang ckp di US ada kahwin sejenina otak gila dia cakap menyokong pulak.

      Delete
  24. Adoi mr syed albodin.

    Hanko suma jgn maen dgn madey.

    Dia tu pembawak panji-panji pak hitam paria dgn panji kapiag harbi yg mentekedarah babi sampe jadi gila mcm babi sampe kelam dan hitam perot dan hati atu dgn kata laen bota perot. Teman maksodkan yg bota perot dan hitam hati pada sikapiag harbi bkn bemaksod pada madey .ish ish ish
    Kalu hangko tak caya apa yg teman ckp elok hangko tanya ostad do sama wak suman sasau sompit sampe kacau bilau .
    Konon kata pemoda bani tamim.
    Kalu madey bkn pemoda lg tapi pemotoa atu kemotoa sbb dia kemot sampe toa. Kuah kuah .
    Jd keliru dgn mengarot-ngarot sampe tegamak depa mencarot.
    Dok sebot benda yg depa dok keluag ikot.
    Kuah kuah kuah

    Dah nama pong piem sementara saja jgn nak mengada ngada.
    Jgn dok bwat perot jadi tinggi dari dada..panji pak hitam paria dan panji kapiag harbi dok atas panji mlayu dok bawah melata-lata..

    Kemajuang pak hitam paria dgn kapiag harbi laju mcm roket dap..
    Kemajuang mlayu pong laju juge mcm larian sang kora-kora
    Tanah mlayu dah lepas pada cina dan keling paria bagi depa tompang dodoķ.
    Sekarang beri cina dan keling paria plak dodok tompang cara berame-rame dlm pentadbiran dan pengurosan kerajaan malaisa dengan bangga.

    Kuah kuah kuah kuah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Panji hitam temberang jon doe..

      Delete

    2. Jaga2 bila mengata Ustad pakai nama kristian john doe tuh.

      Aku tak faham2 mengapa dia selalu tulis Firman dan Hadith tapi pakai nama kristian.

      Aku tak kesahkan dia tapi dia mencelah hal aku dengan Singgora @ GENG NAJIB tapi tak kasi bukti yang aku minta, masakan aku dah kasi bukti.

      Delete
    3. John doe pentaksub madey....ostaz loyar burok...dia hanye tahu panji hitam dan perang klimaks sahaja..

      Delete
    4. Hehehe... Bagus,

      Ramai yang telah bersaksi bahawa saya telah mengatakan Tun M adalah Pembawa Panji Hitam. Itu sahaja sudah memadai bagi saya.

      Sdr GMN, whateverlah...

      Delete
    5. Aku dah jadi saksi temberang ko...

      Delete
    6. Aku dan ramai lagi kawan2 aku pun dah jadi saksi putar dan aotanya tu!!!!

      Delete
    7. Ok ok Bagus semua... Saksikan...

      Delete
    8. Sdr John doe, jgn amik ati sgt gmn tu!, Ada masalah wiring sikit sedara Kita tuh!! He2

      Delete
    9. Bro Macy,

      Benar sekali. Saya tidak pernah terasa hati pun dengannya. Saya dah mengecam dia memang berjiwa lemah sekalipun berpengetahuan tinggi terutama di dalam bidang undang-undang. Sebab itu jawapan saya kepadanya hanya sepatah. Itupun disebabkan saya mahu menjawab kepada dua yang lain yang mengapitnya.

      Anyway, thanx bro.

      Sekali lagi salam persaudaraan.

      Delete
    10. Macy pun dah gila, takda fakta dn hujah, menuduh aje, suruh pembaca google cari, pada hal dia yang nkkan pembaca caya apa dia kata.

      Bak kata 1630, jilat najis, teruk nya.

      Delete
  25. Pak Sheikh telah bersedia dan mengidam mahu menjadi PM sejak 1998 lagi. Malah dia pernah merasa menjadi Pemangku PM pun.

    Hanya ada satu alasan mengapa Pak Sheikh tetap gagal menjadi PM iaitulah tiadanya qudrah dan iradah Allah untuk ia menjadi PM. Bahasa mudah ialah tidak diizinkan untuk menjadi PM.

    So, tak perlu susah hati mahu serabutkan fikiran. Tidak bergerak walau sebutir pasir pun di dunia ini melainkan dengan izin dan kehendak Allah.

    Sekiranya ia adalah rezeki seseorang ia akan tetap hadir walau seseorang itu tidak pernah mengharapkannya.

    Sekiranya ia bukan rezeki untuk seseorang itu mendapatkan sesuatu, maka buatlah apa sekalipun ia tetap tidak akan mendapatnya.

    Wamakaru wamakarallah... Wallahu khairul maakiriin.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betol jon doo....yg diberikan rzeki pon bukan mestinye kerana kasih....kerana Allah nak menduga....

      Delete
    2. Jon doe dah fasik kerana temberang...fasik tak boleh jadi saksi...

      Delete
    3. Bro anon @ KBB,

      Okey.. ON!!!!

      Delete
  26. 2 tahun cukup kot, Tun lepaskan jawatan...

    ReplyDelete


  27. Inflasi 2019 diunjur meningkat
    By Ainul Asniera Ahsan - 2 November 2018 27 0
    china
    Amerika Syarikat mengenakan tarif baharu ke atas barangan China bernilai AS$200 bilion mulai 24 September lalu. foto Agensi

    KUALA LUMPUR – Kadar inflasi pada tahun 2019 diunjur meningkat antara 2.5 peratus dan 3.5 peratus disumbangkan oleh kesan asas Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pada kadar sifar dan pelaksanaan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST).

    Selain itu, menurut Tinjauan Ekonomi 2019, prospek pertumbuhan kadar inflasi juga bergantung kepada ketidaktentuan harga minyak global, ketegangan geopolitik, perang perdagangan dan perubahan kadar mata wang asing.

    Kadar inflasi dijangka berkembang dengan sederhana antara 1.5 peratus dan 2.5 peratus pada tahun ini.

    Ia disebabkan oleh penetapan harga minyak petrol RON95 dan diesel pada RM2.20 dan RM2.18 seliter serta kadar sifar GST antara bulan Jun dan Ogos lalu. – MalaysiaGazette

    ReplyDelete
  28. RAM unjur KDNK berkembang 4.9% pada 2018, 4.5% 2019

    Bernama - October 26, 2018 3:59 PM

    RAM berkata kerajaan berhasrat menyelaraskan perbelanjaannya dalam projek dan konsesi awam yang besar, sejajar dengan manifesto pilihan raya PH. (Gambar Reuters)

    KUALA LUMPUR: RAM Ratings mengunjurkan pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) pada 4.9% tahun ini dan 4.5% bagi 2019, lebih rendah berbanding 5.9% yang dicapai tahun lepas.

    RAM dalam satu kenyataan hari ini berkata, ini mencerminkan kesan berlarutan daripada perang perdagangan Amerika Syarikat (AS)-China ke atas persekitara luaran, selain pelaburan prasarana yang kurang dan perbelanjaan awam-swasta tempatan yang rendah dalam tempoh terdekat ini.

    “Ia termasuk jangkaan kami yang kerajaan tidak akan menyokong sebarang dasar pengembangan fiskal sehingga kewangannya bertambah baik.

    “Bagaimanapun, kami menjangkakan Bajet 2019 menyediakan gambaran lebih baik mengenai rancangan pentadbiran baru. Ini penting bagi merangka unjuran pertumbuhan akhir RAM bagi 2019,” kata Ketua Penyelidikan RAM, Kristina Fong.

    Sementara itu, Ketua Penarafan Negara RAM, Esther Lai berkata, bank pusat dijangka mengekalkan kadar dasar semalamannya tidak berubah pada 3.25% dalam keadaan ruang fiskal terhad kerajaan, unjuran inflasi sederhana pada 1.7% hingga 2.5%, dan keperluan untuk mengimbangi tekanan penurunan pertumbuhan dan kecenderungan aliran keluar modal.

    “Asas ekonomi negara secara tradisinya menjadi kekuatan penting penarafan, dan terus kekal sedemikian. Memandangkan jangkaan pertumbuhan penurunan KDNK adalah sementara dan bukannya struktur, kami tidak merasakan ini akan menjejaskan penarafan negara Malaysia.

    “Penarafan oleh RAM bagi kerajaan Malaysia adalah pada gA2/Stabil dan seaAAA/Stabil,” katanya.

    Bagi projek prasarana, RAM berkata kerajaan berhasrat untuk menyelaraskan perbelanjaannya dalam projek dan konsesi awam yang besar, sejajar dengan manifesto pilihan raya.

    Ketua Penarafan Perniagaan Agribisnes, Hartanah dan Pembinaan RAM, Thong Mun Wai berkata, sektor pembinaan, jalan bertol dan kuasa yang mana penglibatan dan pembayaran kerajaan adalah ciri utamanya, telah menjadi tumpuan selepas pilihan raya.

    “Sektor-sektor ini menyumbang sebahagian besar daripada bon atau sukuk tertunggak pasaran modal hutang. Justeru, apa-apa tindakan oleh kerajaan boleh membawa kesan meluas kepada minat pasaran modal bagi pembiayaan pembangunan prasarana.

    “Atas alasan ini, kami percaya kerajaan akan mengimbangi antara hasratnya dan sebarang kesan berpotensi dalam pasaran,” katanya.

    RAM juga menyemak semula prospek bagi sektor runcit kepada stabil daripada negatif bagi Julai 2018, dipacu oleh sentimen pengguna dan keyakinan perniagaan lebih tinggi serta pengenalan langkah mesra pengguna.

    “Indeks Sentimen Pengguna MIER akhirnya melepasi paras 100 mata dalam suku kedua 2018, dan kekal di atas paras 100 pada Suku Ketiga 2018, selepas turun selama 15 suku berturut-turut.

    “Bacaan Indeks Keyakinan Perniagaan RAM terbaru bagi suku keempat 2018-suku pertama 2019 juga positif,” kata Kevin Lim, Ketua Penarafan Pengguna dan Perindustrian RAM.

    ReplyDelete
  29. Laporan: Anak menteri ditahan positif ganja

    5 Jan 2019, 4:39 pm (Dikemaskini 5 Jan 2019, 4:42 pm)

    A A
    Seorang anak menteri dilaporkan ditahan polis tengah malam tadi selepas didakwa positif ganja.

    Menurut Sinar Harian, lelaki berusia 31 tahun itu ditahan dalam serbuan di sebuah pusat hiburan di Jalan Ampang pada pukul 12.30 tengah malam tadi.

    Menurut laporan itu, pemeriksaan dibuat terhadap 101 individu dan dua - termasuk lelaki itu - positif ganja.

    Polis telah mengesahkan penahanan itu dengan Malaysiakini.

    Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur Zainuddin Yaakob berkata kedua-dua yang ditahan telah dibebaskan dengan jaminan polis.

    Malaysiakini sedang berusaha mendapatkan maklumat lanjut berkenaan laporan itu dan telah menghubungi menteri terbabit untuk mendapatkan komennya

    ReplyDelete
  30. Kontrak kerajaan: Rashid anggap cadangan tepat masa, berasas
    Bernama - January 5, 2019 5:10 PM
    7
    Shares

    Abdul rashid berkata, sebagai naib presiden beliau hanya menyuarakan apa yang diluahkan ketua bahagian dan cawangan di seluruh negara.
    KOTA BHARU: Naib Presiden PPBM, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman menyifatkan tindakannya yang mencadangkan kontrak kerajaan diberikan kepada ketua bahagian dan cawangan dalam perhimpunan agung parti baru-baru ini sebagai berasas, dibuat di tempat yang betul dan pada masa yang tepat.

    Katanya, sebagai naib presiden beliau hanya menyuarakan apa yang diluahkan ketua bahagian dan cawangan di seluruh negara.

    “Apa saya sebut itu tidak ada skrip, tetapi spontan. Saya terfikirkan perkara itu kerana ramai ketua bahagian dan cawangan datang kepada saya berkongsi masalah mereka, bukan Kelantan sahaja tetapi seluruh negara. Sebagai naib presiden, saya rasa perlu suarakan perkara ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mujur Rashid tak dilantik jadi menteri...habis kontrak untuk ketua bagian dan cawangan Bersatu saja...

      Marahkan umno masa kempen ...tikus baiki labu...

      Delete

    2. Dulu dia Pengerusi SPR takda peluang nakan kontrak. Bodoh punya cadangan.

      Delete
  31. harap org lainlah jd pm ganti tun... jgn anwar...berskandal...

    ReplyDelete
  32. standard VP partai munge..jahanam tanahairku

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...