Friday 18 May 2018

"DI RUMAH RAKYAT BIASA, NAK SIMPAN MAGGI SAMPAI 72 BUNGKUS PUN TAK MAMPU"


Makk oiii...banyaknya beg dan kotak-kotak yang dirampas oleh pihak polis dari sebuah kondo mewah yang dikaitkan dengan bekas Perdana Menteri yang baru dikalahkan dalam PRU14, Najib Razak pada awal pagi tadi.

Dilaporkan, rampasan itu melibatkan 72 beg berisi wang tunai dan 284 kotak yang mengandingi beg tangan mewah pelbagai jenama serta barangan kemas.

Untuk mengangkut semua barangan itu, 5 buah lori terpaksa juga digunakan oleh pihak polis.

Ini adalah hasil penemuan di salah satu daripada enam premis yang dikenalpasti, kata Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Bukit Aman, Amar Singh Ishar Singh.

Beliau juga memberitahu, rampasan itu adalah sebahagian daripada siasatan berhubung skandal 1MDB.

Berapakah jumlah wang tunai daripada 72 beg tersebut?

Jika RM1 juta dalam setiap beg, jumlahnya ialah RM72 juta dan sekiranya isi setiap beg RM2 juta, bermakna 72 beg itu mengandungi RM144 juta.

Bayangkan jika lebih daripada itu jumlah wang yang ada dalam setiap beg tersebut?

Daripada manakah datangnya semua wang tersebut?

Kenapa Najib dan keluarganya perlu menyimpan wang tunai sebanyak itu di kediaman mereka?

Kalau dalam bentuk tunai saja sudah sebanyak itu, berapa pula jumlah wang yang tersimpan dalam bank-bank di dalam dan di luar negara?

Begitu juga dengan 284 kotak beg tangan mewah dan barangan kemas yang ditemui, apakah ini menandakan Imelda Marcos kedua kecundang lagi untuk menjadi tatapan berita di seluruh dunia?

Apakah perasaan rakyat biasa atau makcik-makcik Felda apabila melihat episod rampasan itu sedangkan di rumah mereka, untuk menyimpan bungkusan maggi sebagai bekalan di waktu kecemasan atau keropok untuk kudapan anak serta cucu sehingga 72 bungkus pun ternampak mustahil?

Apakah jenis pemimpin yang kita ada sejak 2009 yang lalu?

Seterusnya, bayangkan jika dalam PRU14 lalu, BN menang lagi dan Najib kekal menjadi Perdana Menteri?  (ShahbudinHusin 1805/2018).

63 comments:


  1. Berita
    PRU14
    Pilihan Editor
    Sukan
    Seni & Hiburan
    Global
    Kolum
    Surat
    Laporan Khas
    Ulasan
    Wawancara
    Lensakini
    TV

    Anwar ingatkan jangan dendam kepada Najib
    Alyaa Alhadjri
    18 Mei 2018, 12:20 pagi (Dikemaskini 18 Mei 2018, 1:05 pagi)

    A A
    Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau tidak mahu orang lain melalui pengalamannya yang dituduh dan disabitkan kesalahan tanpa melalui proses sewajarnya di bawah undang-undang.

    Bercakap kepada kira-kira 500 penyokong yang menghadiri majlis berbuka puasa di rumahnya di Segambut di Kuala Lumpur malam ini, Anwar menegaskan perkara itu meskipun beliau percaya ada bukti mencukupi untuk mendakwa bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

    "Walaupun saya percaya ada cukup alasan untuk mendakwa Datuk Seri Najib, tapi adakah saya boleh arah untuk dakwa dia? Tidak. Dia mesti ikut proses, dapatkan kes prima facie yang cukup kuat sebelum dakwa.

    "Boleh kita atur hukum hakim? Tak boleh. Kena melalui proses itu," kata




    BUDIN KO PAHAM CAKAP ANWAR KE TIDAK ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budin tidak menghukum pon..

      Delete
    2. Anwar berkata beliau "tidak mahu orang lain melalui pengalamannya yang dituduh dan disabitkan kesalahan tanpa melalui proses sewajarnya di bawah undang-undang."

      Mengapa cakap begitu? Bukan kah sudah demikian lama kes dia itu. Kalau betul tak melalui process undang2, tentu NGOs seluruh dunia tidak berhenti henti mengungkit perkara itu.

      Dia kata "Walaupun saya percaya ada cukup alasan untuk mendakwa Datuk Seri Najib .." Bgus lah cakap begitu.

      ".. tapi adakah saya boleh arah untuk dakwa dia? Tidak. Dia mesti ikut proses, dapatkan kes prima facie yang cukup kuat sebelum dakwa." Apa dia "prima facie" itu. Dia bukan peguam. Dia patut sebutkan nama peguam kanan yang kata begitu, baru kita boleh percaya.

      Tak faham apa maksud dan siapa yang di tuju nya bila berkata, "Boleh kita atur hukum hakim?" Kata2 begini membikin rakyat tertanya tanya maksud dia.

      Delete
    3. DRACONIAN LAW UNDER PH

      Jangan hukum Najib secara undang-undang rimba, kata Anwar
      Faiz Zainudin | May 18, 2018
      Tindakan terhadap bekas perdana menteri yang terpalit dakwaan rasuah hendaklah mengikut proses perundangan sebenar.
      VIDEO INSIDE

      Anwar berkata kemenangan PH tidak bermakna ia membenarkan membalas dendam.

      KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak tidak boleh dijatuhkan sebarang hukuman sebelum benar-benar terbukti bersalah.

      Ketua umum Pakatan Harapan itu berkata tindakan terhadap Najib hendaklah mengikut proses perundangan sebenar dan bukan secara undang-undang rimba.





      “Orang kata Najib bersalah, tapi kita kena ikut proses. Saya beritahu kepada Tun Dr Mahathir Mohamad dan dia kata, pergi cari dokumen dan sebagainya.

      “Saya setuju tapi kena ikut proses. (Perasaan) marah kita, benci kita, jangan menyebabkan kita tinggal landasan hukum. Negara ini ada hukum dan kita berjuang untuk tegakkan negara hukum, bukan hukum rimba.

      “Walaupun kita percaya ada cukup alasan untuk mendakwa Najib tapi kita mesti ikut peoses yang cukup sebelum dakwa,” katanya di majlis berbuka puasa di kediamannya di Bukit Segambut malam tadi.

      Anwar mengulas tentang proses pencarian bukti yang sedang giat dijalankan pihak berkuasa sekarang ini, dan komitmen kerajaan Pakatan Harapan untuk menyiasat skandal pentadbiran lepas.

      Anwar memberitahu hadirin kemenangan Pakatan Harapan tidak bermakna ia membenarkan proses membalas dendam terhadap musuh.

      “Jangan kemenangan kita itu menghilangkan rasa syukur kepada Allah. Kalau kita syukur kita kena ikut perintah Allah. Jangan kita kata syukur kepada Allah, kita bantai dia, terus suruh tangkap. Itu namanya dendam.

      “Apa yang penting kita tegakkan undang-undang,” katanya.

      Delete
    4. ISLAM BERKUBU DI 2 NEGERI

      Hormati pilihan rakyat Kelantan, Terengganu, kata Anwar
      Faiz Zainudin | May 17, 2018
      Anwar berkata gelombang penolakan rakyat kepada Najib dan BN berlaku di seluruh negara walaupun rakyat di 2 negeri itu tidak memberi undi kepada PH.
      VIDEO INSIDE

      Anwar berkata rakyat masi menolak Umno walaupun pimpinan PAS lebih lunak dengan Najib.

      KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim menghormati keputusan rakyat Kelantan dan Terengganu memilih PAS berbanding Pakatan Harapan (PH) pada pilihan raya lepas.

      Katanya, apa yang lebih utama gelombang perubahan rakyat menolak kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Datuk Seri Najib Razak berlaku seluruh negara.




      “Kita lihat kebangkitan rakyat dalam pilihan raya kali ini yang belum pernah berlaku.

      “Bantahan terhadap pimpinan Najib dan Umno berlaku seluruh negara termasuk Kelantan dan Terengganu. Cuma Kelantan dan Terengganu mereka pilih PAS, tidak apa itu hak rakyat Kelantan dan Terengganu, tapi yang penting di sini walaupun pimpinan PAS lebih lunak dengan Najib, rakyat masih menolak Umno,” katanya.

      Anwar berkata demikian di majlis berbuka puasa di kediamannya di Bukit Segambut malam tadi yang dihadiri lebih 500 penyokong.

      Pada pilihan raya lepas, Pakatan Harapan pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad dengan kerjasama Parti Warisan Sabah berjaya menawan hampir seluruh negara kecuali Perlis, Pahang, Kelantan, Terengganu, Sarawak dan Labuan.

      Pakatan Harapan gagal memenangi walaupun satu kerusi di Kelantan dan Terengganu.

      Delete
    5. KAN DAH KATA CAKAP PAK PAN-DIR TAK BOLEH PERCAYA. KORANG BAGI SECOND CHANCE BUAT APA

      Pemuda PKR berkata Dr M mungkiri janji PH tentang 2 jawatan
      FMT Reporters | May 17, 2018
      Ketua Pemuda PKR Pahang berkata manifesto PH jelas menyatakan PM tidak boleh memegang jawatan menteri lain.

      Ketua Pemuda PKR Pahang Wong Chun Yuan. (gambar Facebook)

      PETALING JAYA: Pemuda PKR Pahang mengkritik keputusan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk memimpin Kementerian Pertahanan, mengatakan keputusan itu bertentangan dengan manifesto Pakatan Harapan yang berjanji perdana menteri tidak akan memegang jawatan menteri lain.

      “Sebarang tindakan bertentangan dengan manifesto bukan sahaja akan mengecewakan para penyokong PH, malah aa mengecewakan anak-anak muda yang menaruh harapan tinggi terhadap kerajaan baru PH,” kata Ketua Pemuda PKR Pahang, Wong Chun Yuan.



      “Saya mendesak Dr Mahathir supaya memegang kepada manifesto PH dan menarik balik keputusan itu,” katanya.

      Sementara itu di media sosial beberapa pengguna menyuarakan kekhuatiran mereka.

      “Perlukah kita bimbang dengan perkembangan ini?” kata seorang pengguna bernama Giovanni.

      Dr Mahathir hari ini mengumumkan timbalannya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail akan Kementerian Wanita dan Kebajikan.

      Perdana menteri sebelum ini menamakan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan, Presiden Amanah Mohamad Sabu sebagai menteri pertahanan dan Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai menteri dalam negeri.

      Delete
    6. TOKONG THE KING OF PH

      Barisan exco P Pinang tak adil, kata Adun PKR
      Predeep Nambiar | May 17, 2018
      Norlela Ariffin mahu pengagihan yang lebih adil kerana DAP menang 19 kerusi sementara 3 parti rakan menang 18 kerusi.

      Norlela berkata barisan exco mesti mencerminkan perkongsian kuasa portfolio-portfolio penting. (Gambar Facebook)

      GEORGE TOWN: Seorang Adun PKR hari ini mendakwa barisan exco berat sebelah kepada DAP, walaupun kemenangan di 37 daripada 40 kerusi DUN pada pilihan raya baru-baru ini dimenangi Pakatan Harapan (PH) secara bersama.

      Adun Penanti Norlela Ariffin berkata barisan exco PH di Selangor, Negeri Sembilan dan Johor nampak lebih adil berbanding Pulau Pinang.

      Beliau berkata bilangan kerusi yang dimenangi PKR, Amanah dan PPBM dijumlahkan menjadi 18 kerusi, hampir menyamai 19 kerusi yang dimenangi DAP.

      Beliau berkata pada pilihan raya lepas mereka yang mengundi Pakatan Harapan di kawasan bandar kebanyakannya pengundi Cina, tetapi kali ini pengundi Melayu juga mengundi PH.


      “Barisan exco mesti seimbang dan mencerminkan perkongsian kuasa di portfolio penting. Pengundi Melayu memberi kepercayaan kepada kita apabila mereka menyertai PKR, Amanah dan PPBM,” kata Norlela.

      Brisan exco sekarang tidak termasuk ketua menteri ialah 7 dari DAP dan 3 dari PKR. Pecahan wakil rakyat di Dewan Undangan Negeri ialah 19 dari DAP, 14 dari PKR, 2 dari Amanah, 2 dari Barisan Nasional dan 1 dari PAS.

      “Saya harap Majlis Presiden PH boleh berbincang sama ada barisan exco mesti adil dan mencerminkan kedudukan di Dewan Undangan Negeri,” kata Norlela.

      “Porfolio utama iaitu perumahan, kerajaan tempatan, kerja raya, utiliti, sukan dan sebagainya sama seperti barisan exco penggal lepas.

      “Walaupun jawatan timbalan ketua menteri 1 diberi kepada Ahmad Zakiyuddin Ahmad Rahman yang dihormati sebagai seorang jurutera kawalan banjir, dia tidak diberi portfolio prasarana yang penting itu di mana dia oleh menyumbang kepakarannya.

      Zakiyuddin yang mewakili DUN Pinang Tunggal diberi portfolio hal ehwal Islam, pembangunan industri dan hubungan antara kaum.

      Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow berkata barisan exco sekarang mengikuti nisbah 7:3 DAP kepada PKR seperti penggal lepas.

      Nisbah itu dianggap “formula kemenangan” bagi memastikan janji pilihan raya dipenuhi.

      Pada pilihan raya 2013, Pakatan Rakyat yang terbubar menang 30 kerusi DUN. DAP menang 19 kerusi, PKR 10 dan PAS 1. BN ketika itu memegang 10 kerusi.

      FMT sudah menghubungi Chow untuk mendapatkan komennya tentang kritikan Norlela dan sendang menunggu jawapannya.

      Delete
    7. NAK DAKWA PEMIMPIN PH KENA TUNGGU KERAJAAN DIGULING

      Prosecute all corrupt leaders, BN or PH, says Masing
      FMT Reporters | May 18, 2018
      PRS president James Masing warns against selective prosecution.

      PRS president James Masing says PH leaders ‘may not be the devils, but they are not angels, either’. (Facebook pic)

      KUCHING: Parti Rakyat Sarawak (PRS) has urged the new Pakatan Harapan (PH) government to prosecute all leaders and former ministers from Barisan Nasional (BN) and PH alike who are suspected of involvement in corrupt activities.

      PRS president James Masing said if any wrongdoing had been done, “let the law take its course”.



      “But there should not be any selective prosecution,” he said at a press conference after chairing the PRS Supreme Council meeting yesterday.

      “Some of the PH people have to look at themselves, too. Don’t look at us only. PH leaders may not be the devils, but they are not angels, either.”

      Masing’s PRS was the first party in the state BN coalition to support the election pledge of Dr Mahathir Mohamad’s PH government to bring corrupt politicians and organisations to book.

      It was also the first BN party to congratulate Anwar Ibrahim on his release upon receiving a full pardon from the Yang di-Pertuan Agong.

      Masing said the PKR de facto leader deserved to be pardoned and freed, adding that Malaysia was governed by laws with no room for selective prosecution.

      Delete
    8. PH = BN = 2 X 5 = 5 X 2

      Man arrested for insulting Dr M on Facebook
      Melissa Darlyne Chow | May 17, 2018
      The man was detained following a report by some NGOs unhappy by his insult against the PM and Islam.

      Lawyers for Liberty executive director Eric Paulsen says PH government should direct police to ignore such social media comments unless it was a direct threat of violence. (Twitter pic)

      LANGKAWI: A man was today arrested for allegedly posting insulting words against Prime Minister Dr Mahathir Mohamad on Facebook.

      According to a Facebook post by the Langkawi district police headquarters, the man was arrested yesterday and was being investigated under Section 233 of the Communications and Multimedia Act 1998.

      His arrest follows a police report by representatives of several NGOs who were unhappy with the insulting statements the man posted on Facebook against Mahathir and Islam, which they felt were overboard.



      The man has since been remanded until May 20 for further investigations.

      Accompanying the post were two hashtags, namely #lessonlearned and #berhemahketikaberbicara (be prudent when speaking).

      The man’s arrest caught the attention of DAP supremo Lim Kit Siang, who has called for his release.

      “Let us not embark on this path,” Lim tweeted.

      Meanwhile, in an immediate response, Lawyers for Liberty (LFL) executive director Eric Paulsen said both Dr Mahathir and Home Minister Muhyiddin Yassin should put a stop to such arrests and update the police that Malaysia had entered a new era of democratic change and reforms.

      “We should not go back to the bad old days. The Pakatan Harapan (PH) manifesto is clear; all oppressive laws should be amended or abolished.

      “Therefore, the social media comment in question, unless it was a direct threat of violence towards Dr Mahathir, rather than just a mere insult, the authorities should just ignore and focus on genuine crimes,” he told FMT.

      Under the past administration of former prime minister Najib Razak, it was common for those who posted insulting remarks or statements about him on Facebook to be arrested and charged in court.

      Delete
    9. MACAM NAK JADI KATAK JEE

      Nazri: Improve English education, recognise UEC
      Predeep Nambiar | May 17, 2018
      Former law minister hopes Mahathir as education minister will revamp the whole system.

      Umno supreme council member Nazri Aziz urges Dr Mahathir to recognise Chinese schools’ UEC.

      GEORGE TOWN: Umno supreme council member Nazri Aziz hopes Dr Mahathir Mohamad will make reforms to the education system, after the prime minister named himself to take on the education portfolio.

      “I hope he will revamp the whole system and bring back the prominence of the English language and recognise the UEC (the United Examination Certificate of independent Chinese-medium schools).

      The UEC is not yet accepted as an entry qualification to public universities and the federal civil service.

      This morning Mahathir announced that he would handle the education portfolio in addition to being prime minister, while his deputy, Dr Wan Azizah Wan Ismail, would handle women’s affairs.


      Mahathir has named Lim Guan Eng to be finance minister, Muhyiddin Yassin as home minister and Mohamad Sabu to be defence minister. He will announce the names of five other nominees over the weekend to fill an initial 10 positions in his Cabinet.

      The new ministers are expected to their oath of office on Monday.

      Nazri was tourism minister and previously minister for legal matters in Najib Razak’s government which fell at the general election last week.

      Delete
    10. AN EFFORT TO SIDELINE ISLAM MALAY

      Study our blueprint on unity, interfaith council urges govt
      FMT Reporters | May 17, 2018
      MCCBCHST says government leaders should engage in serious dialogue with religious leaders to collectively address interfaith issues and find solutions.

      Interfaith council MCCBCHST says efforts to ensure greater unity among those of different religions must be upheld.

      PETALING JAYA: An interfaith council wants the Pakatan Harapan (PH) government to study the blueprint it prepared for the previous administration to enhance national unity and social cohesion.

      Speaking to FMT, Malaysian Consultative Council of Buddhism, Christianity, Hinduism, Sikhism and Taoism (MCCBCHST) executive committee member Herman Sastri said the council was given the mandate to prepare the national blueprint but none of the recommendations were implemented.

      “The current government should revisit the report and take up many of the good recommendations made. It was a noble effort of national reconciliation to reduce racial polarisation and build a united nation,” he said.

      He said the previous government had made efforts to ensure greater unity among the different faiths, but these were sidelined when a more authoritative version of Islam sought to take control.



      Herman said the interfaith council had rejected the attempt by PAS to implement hudud laws.

      He hoped the administration under Dr Mahathir Mohamad would likewise reject PAS’ efforts.

      Instead, he said, the government should enact a law to prevent incitement to violence that could lead to atrocious crimes.

      “PH should also look into the possibility of promoting interfaith discussion and perspectives in schools, universities and in the mainstream media to foster and strengthen interfaith understanding of issues facing the country.”

      He urged government leaders to engage in serious dialogue with religious leaders from time to time, to collectively address interfaith issues and find solutions.

      Herman, who is also general secretary of the Council of Churches Malaysia, said the government should take issues affecting religious minorities seriously.

      “The disappearance of certain individuals should be resolved. The right to use the Malay Bible should be resolved. The right to tax exemption for religious work should be upheld.

      “Mission schools should have the right to function and be administered by church authorities. Places of worship should be regulated and recognised by the various state administrations.”

      Delete
    11. JIKA IKUT TELUNJUK KAFIR INI AKIBATNYA

      Tamat segera keganasan terhadap etnik Rohingya
      18 MEI 2018
      Tamat segera keganasan terhadap etnik Rohingya
      Keadaan pelarian Rohingya di kem pelarian di Cox's Bazar, Bangladesh.
      DHAKA - BANGLADESH. Ketua Agensi Pembangunan Antarabangsa Amerika Syarikat (USAID), Mark Green hari ini menggesa Myanmar menamatkan keganasan terhadap minoriti Rohingya.

      Beliau turut menggesa Yangon menyediakan pekerja bantuan kemanusiaan dan tidak menghalang media memasuki negara itu.


      Green akan melawat kem pelarian Rohingya dalam kunjungan selama tiga hari di Bangladesh minggu ini.

      Katanya dalam laporan di Dhaka, AS akan menyediakan bantuan tambahan sebanyak AS$44 juta (RM174.7 juta) bagi memenuhi keperluan pelarian Rohingya di Bangladesh.

      Menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) hampir 700,000 pelarian Rohingya melarikan diri ke Bangladesh dari Negeri Rakhine, Myanmar untuk melepaskan diri dari tindakan kejam tentera sejak Ogos lalu sebagai tindak balas serangan pemberontak Rohingya. - Reuters.

      Delete
    12. POLITIC OF REVENGE STILL ON GOING

      Jangan ulangi kesilapan BN
      NORHASPIDA YATIM 18 MEI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Ahmad Amzad Hashim
      Ahmad Amzad
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU – Kerajaan baharu diharap tidak mengulangi kesilapan BN seterusnya dapat menghormati Perjanjian Pembangunan Petroleum 1975 dengan mengembalikan bayaran royalti pada kadar sepatutnya kepada Terengganu.

      Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Ahmad Amzad Hashim berkata, kerajaan baharu di Persekutuan perlu lebih adil dan saksama dalam soal mengembalikan hak kepada rakyat Terengganu.


      Menurutnya, sebarang pembentukan medium ketiga bagi menerima wang royalti berkenaan tanpa persetujuan Kerajaan Terengganu adalah tidak sah dan melanggar perjanjian itu.

      “Malaysia tidak perlu melantik wakil ‘ala residen British’ pada era penjajahan Inggeris atau orang tengah yang bertindak ‘ala broker’ bagi menguruskan wang royalti petroleum milik Terengganu.

      “Medium ketiga hanya menjarakkan lagi hubungan kerja yang sepatutnya dieratkan antara Terengganu dan persekutuan dalam konteks kita berkongsi negara yang sama selaras semangat federalisme,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

      Selain itu, katanya, Keluhuran Perlembagaan dan Kedaulatan Undang-Undang Malaysia perlu dikembalikan dalam isu royalti selain menghormati kedaulatan wilayah milik Terengganu termasuk perairannya (Telaga Minyak Bertam).

      “Dalam tempoh 22 tahun hingga Mac 2000, Terengganu telah menerima bayaran tunai (royalti) sejumlah RM 7.13 billion, ketika kerajaan persekutuan mengiktiraf hak negeri ini.

      “Bagaimanapun, selepas itu, Terengganu di bawah Pas pada 2001 telah menyaman Petronas apabila Kerajaan Persekutuan gagal meneruskan bayaran tunai sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perjanjian 1975,” katanya.

      Dalam pada itu, Ahmad Amzad menyambut baik penubuhan Anggota Majlis Penasihat Kerajaan (Council of Elders) yang memasukkan mantan Presiden Petronas, Tan Sri Hassan Marican sebagai ahli panel penasihat.

      Katanya, tokoh korporat itu mempunyai sikap yang jelas tidak bersetuju berhubung tindakan mungkir perjanjian (royalti) kerana ia telah merosak reputasi Petronas dalam menghormati perjanjian di mata antarabangsa.

      “Council of elders boleh merujuk kepada yang lain seperti Tun Salleh Abbas dan Tengku Razaleigh Hamzah yang arif mengenai semangat perjanjian itu,” katanya.

      Delete
    13. ANOTHER EXAMPLE OF POLITIC OF REVENGE

      Umpama tiada belas kasihan buat Najib
      NURUL RIDUAN NOR ASHAHA 17 MEI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore9.6K
      Shahril Hamdan
      Shahril Hamdan
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Tindakan polis menggeledah kediaman bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak malam pertama Ramadan, disifatkan sebagai tindakan tiada belas kasihan.

      Ketua Penerangan Pemuda Umno, Shahril Hamdan berkata, ini kerana bekas Presiden Umno itu sudah menyatakan akan memberi kerjasama dan komitmen terhadap segala siasatan.


      "Saya ingin melahirkan rasa kekhuatiran saya terhadap tindakan dan pendekatan diambil polis terhadap Najib di kediamannya di Jalan Duta, semalam.

      "Penggeledahan berterusan melebihi 18 jam dibuat oleh 50-60 anggota polis pada malam tibanya bulan mulia Ramadan memperlihat seakan tiada belas kasihan bagi Najib yang sudah pun menyatakan komitmen beliau untuk memberi kerjasama sepenuhnya kepada pihak berkuasa," katanya melalui kenyataan media, hari ini.

      Beliau berkata, kekhuatiran itu juga ditambah dengan kenyataan peguam Najib yang menyatakan polis terus menggeledah setiap bahagian rumah Ahli Parlimen Pekan itu walaupun dikatakan akan berhenti pada 5 pagi.

      Biarpun tidak mempersoalkan tindakan polis, namun beliau menaruh harapan supaya Najib perlu dilayan sebaik mungkin berdasarkan pengorbanannya terhadap Malaysia selama ini.

      "Saya ingin menegaskan, saya tidak mempersoalkan hak polis untuk melaksanakan siasatan mengikut prosedur serta konsisten dengan undang-undang negara.

      "Saya hanya berharap segala tindakan tersebut mengambil kira sehingga hari ini, Najib bekas Perdana Menteri yang sudah banyak berjasa kepada negara serta menjadi wakil rakyat sejak berumur 23 tahun, belum lagi didakwa di mahkamah lantas wajar diberi layanan yang adil sejajar dengan prinsip 'innocent until proven guilty' yang saya yakin turut didukung oleh Pakatan Harapan yang memperjuangkan demokrasi selama ini," katanya.

      Dalam pada itu beliau turut berterima kasih kepada Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar yang menzahirkan kekhuatiran terhadap apa yang berlaku semalam.

      "Saya berasa lega kerana dalam kerajaan baharu Pakatan Harapan ini sekurang-kurangnya ada pemimpin mahu mempamerkan sifat kesederhanaan mencerminkan budaya Malaysia yang penuh budi pekerti," katanya.


      Delete
    14. DAH LEPAS PAK KADOK DAN MAK KADOK KE SEBERANG BARULAH TOK PAN-DIR KATA JANGAN LOMPAT

      'Katak politik rosakkan demokrasi' - penganalisis politik
      Malissa Sahari, Astro Awani | Diterbitkan pada Mei 17, 2018 20:12 MYT
      Facebook Twitter Email Google whatsapp icon
      'Katak politik rosakkan demokrasi' - penganalisis politik
      Fenomena lompat melompat secara besar besaran tidak baik untuk demokrasi Malaysia - Dr Jeniri Amir
      Kuala Lumpur: Wakil rakyat yang melompat parti atau 'katak politik' tidak seharusnya wujud selepas pasca Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) dalam kerajaan baharu pimpinan Pakatan Harapan (PH).

      Sambil menyokong kenyataan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, penganalisis politik, Dr Jeniri Amir berkata, fenomena lompat parti secara besar-besaran tidak baik untuk sistem demokrasi di negara ini.

      Advertisement


      –– ADVERTISEMENT ––


      "Satu tindakan tepat (tidak mahu mengambil ahli lompat), harus diingat mana-mana calon yang bertanding pada PRU14 disokong atau ditolak adalah di atas faktor tertentu.

      "Jadi mereka tidak harus melompat parti kerana ini mengkhianati suara rakyat dan pengundi yang telah mengundi mereka pada 9 Mei lalu. Malah, katak politik ini meracuni demokrasi," katanya ketika dihubungi Astro AWANI pada Khamis.

      Tambah Jeniri, penyertaan mana-mana wakil rakyat yang mahu melompat harus ditolak.

      Dalam pada itu, beliau mempersoalkan Tun Dr Mahathir harus memastikan segala kata dan janji sebelum PRU14 lalu dikotakan agar integriti PH tidak tercalar.

      Sehubungan itu, segala tindakan dan dasar yang hendak dirumus serta dilaksanakan perlu mengambil kira tadbir urus yang baik, kepentingan demokrasi dan prinsip selaras apa yang diperjuangkan sebelum ini.

      Delete
    15. PSYYYYYY...INI TOKONG MAA...PLEASE DON'T DISTURB

      Puad persoal jika kes rasuah Guan Eng akan digugurkan
      Diterbitkan 17 Mei 2018, 8:51 malam | Dikemaskini 17 Mei 2018, 9:07 malam

      A+ A-

      Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Puad Zarkashi mempersoalkan sama ada kes rasuah terhadap bekas ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng akan digugurkan selepas beliau mengangkat sumpah sebagai menteri kewangan.

      Dalam satu kenyataan, bekas ketua pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) itu berkata Guan Eng akan mengangkat sumpah bagi jawatan itu pada Isnin depan, yang sama tarikh dengan perbicaraan kes rasuah terhadapnya.

      "Tetapi oleh kerana anggota Kabinet ini akan mengangkat sumpah pada hari Isnin hadapan, maka apakah itu bermakna kes rasuah Lim Guan Eng akan digugurkan?

      "Apatah lagi Isnin adalah hari di mana kes perbicaraan Guan Eng sepatutnya disambung kembali," soalnya dalam satu kenyataan media.

      Menurut Puad, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini berkata nama Guan Eng hanyalah cadangan kerana masih belum mengangkat sumpah.

      Justeru katanya, ramai pihak mengandaikan pelantikan itu sebagai kes terlepas pandang dan mungin namanya akan digugurkan.

      Bagaimanapun kata Puad, Mahathir masih mengekalkan Guan Eng sebagai menteri kewangan selepas mesyuarat majlis presiden HARAPAN hari ini.

      Lim sekarang menghadapi tuduhan rasuah melibatkan pembelian banglo di Jalan Pinhorn di Pulau Pinang, dengan harga di bawah nilai pasaran.

      Mengulas lanjut, Puad berkata tindakan mengekalkan Guan Eng sebagai Menteri Kewangan bakal memberikan signal yang pelbagai.

      "Antaranya apakah soal integriti diketepikan?" soalnya.

      Delete
    16. DI NEGARA MAJU PEMIMPIN BOLEH DIKRITIK SESUKA HATI

      Peguam, MP bidas polis kerana tahan pengkritik Dr M
      Diterbitkan 17 Mei 2018, 10:25 malam | Dikemaskini 17 Mei 2018, 10:36 malam

      A+ A-

      Anggota masyarakat sivil hari ini membidas pihak polis kerana menahan seorang lelaki yang didakwa menghina Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Beberapa peguam termasuk bekas presiden Majlis Peguam, Datuk Ambiga Sreenevasan, berkata tindakan sedemikian tidak wajar dilakukan di bawah kerajaan baru.

      "Polis perlu hargai bahawa kita memiliki kerajaan yang baru sekarang.

      "Salah satu janjinya adalah untuk membuka ruang demokrasi. Jika dia ditangkap hanya kerana mengkritik PM, maka ia benar-benar bercanggah dengan segala yang telah dijanjikan oleh pentadbiran baru itu.

      "Mungkin polis bertindak kerana kebiasaan. Mereka perlu menghapuskan tabiat itu dan sedar bahawa perkara itu sangat berbeza sekarang," kata Ambiga kepada Malaysiakini.

      Peguam Syahredzan Johan yang turut bersetuju dengan pendapat berkenaan berkata polis "tidak sepatutnya mengambil tindakan yang berlebih-lebihan."

      Polis Langkawi hari ini dilapor menahan seorang lelaki berhubung tulisan di Facebook yang dikatakan menghina perdana menteri.

      Baca: Polis tahan lelaki kerana hina Dr M

      'Pembaziran sumber polis'

      Sementara itu pengarah eksekutif Lawyers For Liberty, Eric Paulsen berkata penangkapan itu merupakan pembaziran sumber polis.

      "Saya harap Mahathir akan beritahu pihak polis bahawa beliau tidak memerlukan 'perlindungan' mereka daripada komen-komen yang dibuat di media sosial.

      "Mahathir telah mentadbir sekarang, dan saya harap polis tidak lagi membazirkan sumber untuk menyiasat kes-kes remeh itu," kata Paulsen.

      Anggota Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman pula menggesa polis segera membebaskan lelaki tersebut.

      "Saya yakin Tun (Mahathir) mahu individu itu dibebaskan. Beliau telah digelar dengan pelbagai gelaran jahat sebelum ini, seperti mahazalim dan mahafiraun, dan beliau selalunya hanya ketawa," Kata Syed Saddiq.

      Pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang turut membuat gesaan yang sama di Twitter.

      "Bebaskan dia. Janganlah kita buat perkara yang sama," katanya.

      Syed Saddiq berkata penangkapan itu dilakukan kerana 'Akta Sakit Hati' pada era Najib - satu istilah yang digunakan untuk menggambarkan Akta Komunikasi dan Multimedia.

      Ketua Pemuda BERSATU itu berkata beliau berharap sesi Parlimen akan datang akan meneliti agar undang-undang tersebut akan dimansuhkan.

      Sementara itu, Naib Presiden PKR Tian Chua [pula berkata penangkapan itu menunjukkan polis perlu melaksanakan pembaharuan dalam pasukan itu.

      Delete
    17. KELANTAN DAN TRENGGANU TERUS DIDISKRIMINASI DI BAWAH PH

      SUPP mahu HARAPAN S'wak laksana manifesto PRU14
      Diterbitkan 17 Mei 2018, 5:30 petang | Dikemaskini 17 Mei 2018, 5:38 petang

      A+ A-

      Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) menggesa Pakatan Harapan melaksanakan semua janji yang dibuat semasa pilihan raya umum ke-14 (PRU14), terutamanya berkaitan penurunan kuasa dan kenaikan royalti petroleum kepada Sarawak.

      Sekretariat publisiti pusat SUPP, dalam kenyataan hari ini, mengingatkan Pakatan Harapan bahawa semua janji yang diikrarkan dalam manifesto pilihan raya merupakan janji yang mereka ikrarkan kepada rakyat Sarawak.


      "Pakatan Harapan Sarawak menyatakan dengan jelas dalam manifesto pilihan raya Buku Harapan di bawah Janji 41 dan 47 bahawa sekiranya Pakatan Harapan berjaya membentuk kerajaan yang memerintah, kerajaan Pakatan Harapan akan memastikan kemakmuran rakyat Sarawak dengan menaikkan royalti petroleum Sarawak kepada 20 peratus,” menurut kenyataan itu.

      Sebagai tambahan, SUPP berkata Pakatan Harapan berjanji untuk melaksanakan penurunan kuasa kepada Sarawak yang turut merangkumi pemulangan kepada Sarawak 50 peratus hasil cukai yang dikutip di negeri ini.

      Dalam pilihan raya umum 9 Mei itu, SUPP tewas enam daripada tujuh kerusi perlimen yang ditandinginya dengan DAP menang lima kerusi dan PKR satu kerusi.

      - Bernama

      Delete
    18. YANG LUPA MAHATHIR BUKAN MELAYU

      Mahathir diingatkan janji manifesto - PM pegang satu peranan
      Diterbitkan 17 Mei 2018, 4:43 petang | Dikemaskini 17 Mei 2018, 6:16 petang

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-

      Pemuda Gerakan hari ini megingatkan Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa Pakatan Harapan (HARAPAN) telah berjanji bahawa perdana menteri tidak boleh memegang jawatan menteri lain.

      "Hai Tun M. Saya fikir janji Pakatan Harapan adalah PM tidak akan memegang peranan di kementerian lain. Ini termasuk kementerian pelajaran.

      "Saya hanya mahu memastikan Tun M tidak membuat kesilapan. Mungkin terlepas pandang. Masih boleh berpatah balik sekarang sebelum angkat sumpah sebagai menteri pelajaran pada Isnin," tulis ketua Pemuda Gerakan, Tan Keng Liang di Twitter.

      Mahathir hari ini mengumumkan beliau akan memegang portfolio menteri pelajaran dalam kabinet baru beliau.

      Manakala timbalannya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pula akan diberikan portfolio menteri hal wanita dan kebajikan masyarakat.

      Mahathir memutuskan untuk mengambil portfolio pendidikan kerana berpendapat masih "ramai individu tidak berpendidikan di negara ini" dan memerlukan perhatian.

      Mahathir, yang merupakan menteri pendidikan antara tahun 1974 dan 1977, percaya kaedah pengajaran semasa sudah ketinggalan zaman.

      "Hari ini, dengan komputer dan perkara-perkara lain, kita harus mencipta cara baru untuk mengajar," katanya.

      Sekiranya Mahathir mengangkat sumpah sebagai menteri pelajaran pada Isnin depan, ia akan menjadi pelanggaran janji HARAPAN yang pertama.

      Sementara itu, ahli jawatankuasa pusat MCA, Ng Chok Sian, turut menggesa kerajaan HARAPAN untuk menunaikan janji-janjinya.

      Berdasarkan ini, Ng berkata Mahathir mesti menarik balik keputusannya untuk juga memegang portfolio menteri pelajaran.

      "Saya juga mendesak kerajaan HARAPAN untuk mendedahkan barisan kabinet penuhnya agar mereka dapat melaksanakan reformasi yang dijanjikan para pengundi.

      "Kamu tidak boleh melambatkan perkara ini ... kerana ia akan memberi kesan bahawa agenda reformasi hanya akan datang daripada perdana menteri dan lima individu dalam majlis penasihat.

      "Ini bertentangan dengan sistem tanggungjawab bersama kabinet," kata Ng dalam satu kenyataan.

      Delete
    19. KALAU DAH KUTUK ORANG MATI KATAK INILAH JADINYA

      Dr M kini dilihat tadbir negara secara solo - Puad
      Diterbitkan 17 Mei 2018, 9:15 malam | Dikemaskini 17 Mei 2018, 9:23 malam

      A+ A-

      Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Puad Zarkashi berkata, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mahathir kini dilihat mentadbir negara secara solo selepas Pakatan Harapan (HARAPAN) memenangi pilihan raya umum, 9 Mei lalu.

      Menurut bekas ketua pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) itu beberapa keputusan yang dibuat Mahathir kini menggambarkan tindakan autokratik seperti pentadbirannya dahulu.

      "Perdana Menteri dilihat mentadbir negara secara solo kerana hahya dia seorang sahaja yang baru mengangkat sumpah (sebagai perdana menteri).

      "Dalam tempoh tersebut dia telah mengarahkan Peguam Negara bercuti, memendekkan tempoh perkhidmatan Ketua Setiausaha Perbandaharaan, membatalkan keputusan ROS yang tidak meluluskan penubuhan Pakatan Harapan dan meluluskan semula pendaftaran parti PPBM (BERSATU) yang sebelum ini diharamkan buat sementara waktu.

      "Apakah itu juga bermakna negara akan kembali kepada pemerintahan autokratik seperti sebelumnya.

      "Jangan hairan selepas ini parti Umno pula akan diharamkan dengan alasan alasan teknikal seperti yang dijangkakan," katanya.

      Seramai 16 bekas anggota Umno hari ini membuat rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang menolak permohonan mereka untuk mencabar kesahihan parti itu kerana tidak mengadakan pemilihan dalam tempoh ditetapkan.

      Peguam Irzan Iswat Mohd Nor yang mewakili 16 individu terbabit berkata, pihaknya sudah memfailkan rayuan di Mahkamah Rayuan pada 27 April lalu.

      'Keras dan berdendam'

      Sementara itu, Puad berkata serbuan ke atas rumah Datuk Seri Najib Razak dilihat sebagai tindakan keterlaluan dan bertujuan untuk mengaibkan bekas perdana itu semata mata.

      Katanya, serbuan tersebut dilakukan pada waktu dan menggunakan kaedah yang tidak sesuai.

      "Tindakan itu memberi gambaran pentadbiran hari ini adalah keras dan berdendam," katanya.

      Mengenai pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Puad turut menyentuh hubungan bekas Ketua pembangkang itu dengan bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin.

      "Anwar seperti tidak selesa dengan kehadiran Tun Daim. Manakala Daim pula berkata masih terlalu awal untuk Anwar menjadi Perdana Menteri.

      "Setelah bebas, Anwar bertegas tidak mahu menyertai kabinet Kerajaan Tun Mahathir. Apakah itu bermakna Anwar mahu mengelak terbabit dengan lebih banyak lagi tindakan tindakan kontroversi oleh perdana menteri?" soalnya.


      Menurut Puad, beliau berharap Anwar akan mengotakan janjinya untuk menyiasat amalan kapitalisme kroni yang diamalkan ketika zaman pentadbiran Mahathir selama 22 tahun.

      "Kini dia (Anwar) telah bebas dan partinya adalah parti pemerintah maka sewajarnya dia mendesak disiasat kekayaan anak Perdana Menteri yang sering dipersoalkannya.

      "Anwar, walk the talk," kata Puad.

      Delete
    20. Lebaimordern...udah2 ler tu....yang kena siasat tak bising...yang bergondol gondola polis bawak keluar utk proses bahan bukti jika bersabit kesalahan...ade mata tengok..ada telinga dengar..ada akal pikir laaa...jangan melalut tak tentu hala..bagi PDRM buat kerja dia....kalau pandai sangat gi buat report polis buat kes ko...

      Delete
    21. pak lebai tigasuku......dah laa.....'mencarut' je keje ko......

      sekrng kp tau pulak kesian kat najib....hari tu mati2 cakap najib suci.......podah!

      Delete
    22. PUAK LIBERAL DENGAR SINI

      Jangan liberal agama, bekas pegawai khas Najib ingatkan Dr Mahathir
      Sheith Khidhir Bin Abu Bakar | May 17, 2018
      Fathul Bari Mat Jahaya bersetuju minda rakyat dan masyarakat dibuka tetapi mengingatkan mengenai batas agama.

      Fathul Bari Mat Jahaya. (Gambar Twitter)

      PETALING JAYA: Seorang bekas pegawai khas kepada Datuk Seri Najib Razak berharap perdana menteri baru, Tun Dr Mahathir Mohamad boleh mempromosikan pemahaman Islam yang lebih sederhana, tetapi berkata ia tidak boleh sehingga menjadi “liberal”.

      Datuk Fathul Bari Mat Jahaya, ahli Exco Pemuda Umno yang pernah mengepalai Sekretariat Ulama Muda Umno itu berkata, Islam yang dimahukan ialah yang mengekang liberalisme, dan pada masa sama membuka sedikit pemikiran konservatif.

      “Kita tidak mahu buka sampai menjadi liberal. Kita tidak mahu liberal sampai meninggalkan fundamental agama. Fundamental itu tetap kena ada,” katanya ketika diminta komennya mengenai hala tuju pengurusan hal ehwal Islam di bawah kepimpinan Pakatan Harapan.

      Istilah ‘liberal’ merupakan antara tuduhan pihak berkuasa Islam sebelum ini terhadap ahli politik Pakatan Harapan dan badan sivil.



      Fathul, lulusan agaa dari Arab Saudi yang menyokong kuat dasar pentadbiran Najib sebelum ini untuk cenderung ke arah negara Timur Tengah itu, berkata selain mengajak dan membuka minda rakyat, batas-batas yag ditetapkan dalam al-Quran tidak dilanggar.

      “Tapi ada had dan ‘red line’nya,” kata Fathul. “Tak boleh menjangkaunya.”

      Menurutnya, perlu ada keseimbangan supaya tidak wujud fahaman terlalu konservatif di zaman maklumat yang terlalu banyak di mana ia boleh dinilai oleh ramai orang.

      “Lihat perkembangan Islam begitu positif di negara Barat dan Asia sendiri. Kita tonjolkan Islam moderat, yang mengimbangi duniawi dan ukhrawi,” katanya.

      Sejak mengambil alih kerajaan minggu lalu, Dr Mahathir belum menjelaskan dasar pentadbiran Islam kerajaannya.

      Ketika ditanya mengenai desas desus akan memansuhkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), beliau berkata ia masih belum dibincang.

      Menulis dalam blognya buat kali pertama sejak pilihan raya umum yang baru lepas, Dr Mahathir berkata akan ada perubahan dalam pentadbiran Islam.

      “Tekanan akan diberi oleh kerajaan Pakatan Harapan kepada ajaran Islam seperti yang terdapat dalam Al-Quran dan hadith-hadith yang sahih,” katanya.

      Delete
    23. JANGAN BERSORAK DULU

      4 factors to look out for on future economic growth under PH
      Bloomberg | May 17, 2018
      Key concerns include how the government will offset a slump in tax revenue after eliminating 6% GST, and how it plans to reintroduce fuel subsidies.

      The Exchange 106 tower in Kuala Lumpur, one of the many big projects under the Najib administration. (Reuters pic)

      KUALA LUMPUR: A lack of policy clarity following Dr Mahathir Mohamad’s unexpected victory in last week’s elections is clouding the outlook for the Malaysian economy.

      While data on Thursday is set to show strong growth of 5.6% in the first quarter, according to a Bloomberg survey of economists, expansion for the rest of the year will depend on a number of policies that Mahathir must still lay out.

      Key among those are how the government will offset a slump in tax revenue after eliminating the 6% goods-and-services tax, plans to reintroduce fuel subsidies, and details on which infrastructure projects will be reviewed.

      Malaysia was riding an economic boom before the elections, underpinned by strong domestic spending and a rebound in exports.

      Bank Negara Malaysia had projected growth of 5.5% to 6% for 2018, with economists’ forecasts a little below that at 5.4%.



      Even with export growth set to ease, Malaysia’s strong growth drivers remain intact. Add to that rising oil prices and a possible boost to consumers from the GST move, fuel subsidies and higher minimum wages, and growth looks like it could be better than initially thought.

      Here are the top factors that have a bearing on the growth outlook:

      1. Goods ands services tax

      The Finance Ministry said yesterday the 6% GST rate will be set at zero percent from June 1, meeting a pledge made by Mahathir’s coalition on the campaign trail. Oxford Economics has estimated that scrapping the GST and implementing other populist spending measures may give a boost to gross domestic product of 0.2 to 0.4 percentage points. Disgruntled voters had blamed the tax, imposed in 2015, as a reason for their rising living costs, and removing it may help lower prices and ease inflation, supporting strong consumer spending.

      2. Budget deficit

      The GST move will leave a hole in the budget, which the government hasn’t said yet how it will fill. The fiscal deficit eased to 3% of GDP last year and Oxford Economics sees that widening to an average of 3.3% over 2018-19, compared with a baseline estimate of 2.8%. In order to keep debt under control and avoid a credit-ratings downgrade, the government will need to cut spending, and if it does that, economic growth may take a hit.

      “We are seeing some downside risks to our growth forecast for at least this year,” said Euben Paracuelles, an economist at Nomura Holdings Inc. in Singapore.

      “The bigger question is really how the revenues that will be gone might be substituted for either spending cuts or something else on the revenue side, that’s not clear at this point.”

      3. Infrastructure projects

      Mahathir’s Pakatan Harapan coalition has vowed to review all foreign mega-projects to ensure they were free of corruption, potentially stalling investment and construction. One of those projects could be the East Coast Rail Link, which has an estimated cost of RM55 billion and was slated for completion in 2024.

      4. Oil prices

      Malaysia is the only net energy exporter among Asia’s major economies and rising oil prices will benefit the economy. The energy industry contributed to one-fifth of GDP over the past decade and the government earns about 15% of its revenue from petroleum-related sources. Oil is trading near US$71 a barrel and with geopolitical tensions high, prices are set to remain elevated.

      Delete
    24. DULU KATA NAK HAPUSKAN PTPTN UNTUK SEMUA. SEKARANG DAH LIMIT RM4000 PULAK..BOLEH PERCAYA KE PH NI

      Abolishing tolls next, bankers told in session with new Putrajaya council
      FMT Reporters | May 17, 2018
      A source says a review of tolls was one of the key issues discussed at a meeting with bankers chaired by Daim Zainuddin and Zeti Akhtar Aziz.

      Abolishing toll collection is among Pakatan Harapan’s promises to be implemented within 100 days of coming to power.

      PETALING JAYA: The newly minted Pakatan Harapan (PH) government may now turn its attention to abolishing tolls, following its announcement yesterday that the goods and services tax (GST) will be zero-rated starting June 1.

      This was one of the issues discussed with economists in a dialogue session chaired by former finance minister Daim Zainuddin and former Bank Negara Malaysia governor Zeti Akhtar Aziz yesterday.

      A source told FMT that a review would be done of the tolls, but that no other details were presently available.

      The source said infrastructure projects would also be reviewed, although there would be no bias towards China investments as long as there was appropriate governance and the cost was not excessive.

      Prime Minister Dr Mahathir Mohamad said last month that a PH government would end toll charges nationwide in stages.



      He said tolls would only be abolished based on the contracts the government had signed with concessionaires.

      In its election manifesto, PH had vowed to abolish toll collection and the GST, which it said would be replaced with the sales and services tax. It also pledged to implement targeted petrol subsidies, streamline minimum wages, suspend repayments of government study loans for those earning below RM4,000, and review mega projects in the country.

      These were among 10 promises which the coalition had said it would fulfil within 100 days of forming the federal government.

      According to the source, the changes to the GST are part of a comprehensive taxation review, which covers possible changes to corporation and income tax rates, including corporate gains tax and inheritance tax.

      “The objective is to put more money back in the hands of consumers, especially those in the B40 income bracket, to improve social and economic well-being,” the source added.

      The source also said the government was looking to reduce its role in the economy.

      Zeti and Daim are part of the Council of Elders, which was set up by Mahathir as an interim advisory body to the government.

      Its other members are former president and CEO of Petronas Hassan Merican, billionaire Robert Kuok and prominent economist Jomo Kwame Sundaram.

      Delete
    25. DULU BN BUAT SEKARANG GILIRAN PH = 2 X 5 = 5 X 2

      Ahli Umno berang selepas polis halang jumpa Najib
      Minderjeet Kaur | May 17, 2018
      Abdul Rahim Abdul Rahman bertanya sama ada bekas perdana menteri itu dikenakan tahanan rumah.
      VIDEO INSIDE

      Abdul Rahim Abdul Rahman bercakap dengan pemberita di luar kediaman Najib Razak selepas dihalang masuk.

      KUALA LUMPUR: Seorang ahli Umno dari Negeri Sembilan kecewa selepas polis tidak membenarkannya melawat Datuk Seri Najib Razak di rumah bekas perdana menteri itu di Taman Duta, walaupun beliau mempunyai temu janji tengah hari ini.

      “Mengapa saya dihalang masuk? Apa jenis kerajaan hari ini?” kata Abdul Rahim Abdul Rahman, yang mewakili kelab peminat perdana menteri yang dikenali sebagai Kelab Sahabat Datuk Najib.

      “Polis tak benarkan saya masuk. Adakah dia di bawah tahanan rumah?” soalnya ketika dihampiri pemberita yang “berkampung” di luar kediaman Najib sejak gabungannya kalah pada pilihan raya, 9 Mei lalu.


      Kenderaan polis kelihatan keluar dan masuk dari banglo di Jalan Langgak Duta itu. Malam tadi, mereka mengambil barangan peribadi dari kediaman tersebut, termasuk beg tangan, dipercayai menjadi sebahagian bahan penyiasatan bagi tuduhan pengubahan wang haram.

      Rahim berkata beliau dan Najib berkawan selama bertahun-tahun, dan beliau mahu berjumpa dengannya.

      Beliau juga mempersoalkan pihak berkuasa yang menyiasat Najib.

      “Adakah ini negara komunis?” katanya sebelum meninggalkan tempat kejadian.

      Delete
    26. NAK KENA LESING TOK DIR

      RCI Forex - mahkamah tolak permohonan Dr M lucutkan hakim
      Diterbitkan 17 Mei 2018, 1:02 petang | Dikemaskini 17 Mei 2018, 1:22 petang

      A+ A-

      Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur hari ini menolak saman pemula Tun Dr Mahathir Mohamad untuk melucutkan Hakim Datuk Azizah Nawawi daripada membicarakan cabaran mengenai penemuan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berhubung kerugian pertukaran mata wang (forex) Bank Negara pada sekitar tahun 1990-an.

      Hakim Azizah berkata Mahathir tidak menunjukkan wujudnya sebarang bahaya sebenar mengenai kemungkinan berat sebelah dan bukan hanya berdasarkan syak wasangka yang munasabah semata-mata.

      Menurut beliau, permohonan kali ini berbeza dengan cabaran terdahulu mengenai komposisi RCI yang dibicarakan oleh mahkamah yang sama.

      "Permohonan semasa adalah mencabar penemuan RCI kerana gagal memasukkan laporan keseluruhan nota prosiding termasuk testimoni lisan.

      "Sebaliknya, mahkamah menyedari bahaya dalam melucutkan fungsi dan tugas kehakimannya jika membenarkan permohonan itu."

      Hakim Azizah kemudian menolak permohonan Mahathir itu tanpa sebarang perintah mengenai kos.

      Peguam Mahathir, Irwan Izwat Mohd Noor berkata mahkamah kemudian menetapkan 25 Jun sebagai pengurusan kes dan dia akan mendapatkan arahan selanjutnya mengenai sama ada untuk membuat rayuan.

      Mahathir mahu Azizah melucutkan dirinya kerana mendakwa terdapat kecenderungan berat sebelah kerana hakim yang sama memutuskan satu lagi cabaran Mahathir terhadap keanggotaan iaitu pengerusi RCI itu, Tan Sri Mohd Sidek Hassan dan seorang anggotanya, Tan Sri Saw Choo Boon dikeluarkan.

      Pada awal Disember 2017, Mahathir memfailkan saman pemula dengan menamakan semua enam anggota RCI iaitu Sidek, Saw, Datuk Wira Kamaludin Md Said, Datuk Seri Tajuddin Atan, Tan Sri Saw Choon Boon, K Pushpanathanan, Datuk Dr Yusof Ismail selain bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, dan jemaah menteri serta kerajaan sebagai defendan.


      Dalam samannya, Mahathir memohon deklarasi bahawa mana-mana 'Laporan Siasatan Diraja' oleh mana-mana RCI yang ditubuhkan di bawah Akta Suruhanjaya Siasatan 1950 hanya sah sekiranya mengandungi semua bahan yang ditampilkan pada keseluruhan prosiding suruhanjaya tersebut, termasuk kesemua penyata bertulis saksi-saksi yang dipanggil memberi keterangan di dalam prosiding RCI.

      Beliau juga memohon deklarasi bahawa laporan suruhanjaya itu tidak sah dan/atau terbatal dan/atau tidak terpakai sama sekali atas alasan kegagalan dan/atau kecuaian semua defendan untuk memasukkan keseluruhan nota prosiding berkaitan dengan keterangan lisan saksi yang dipanggil memberi keterangan sama ada transkripsi atau rakaman video, semua permohonan dan hujahan pihak-pihak sama ada hujahan bertulis atau lisan.

      Laporan RCI menyatakan Bank Negara kerugian kira-kira RM31.5 bilion susulan kegiatan spekulasi dalam tukaran wang asing yang berlaku antara 1992 hingga 1994.

      Ia antara lain menamakan Mahathir, bekas timbalannya Datuk Seri Anwar Ibrahim dan bekas penasihat Bank Negara Tan Sri Nor Mohamed Yakcop sebagai pihak yang bertanggungjawab atas kerugian itu.

      Delete
    27. bila tengok hasil menyamun najib rosmah terhadap rakyat malaysia, tentulah geram. apa punya penyamun bertopengkan pemimpin. malulah. shame on you. tak ada dendam cuma rasa nak marah depan2 pada najib rosmah. setiap rakyat malaysia berhak utk marah najib rosmah depan2 sbb najib rosmah sanggup menyamun dan menipu rakyat depan2. malulah najib.

      Delete
    28. Si lebai babi ni dh kalh pn x habis2 tabur fitnah..tak takut siksa neraka ke apa..entahlaa

      Delete
    29. bila dah kecundang, baru skrg nak minta buat baik.. piraaahh.. sblm ni dgn mcm2 kaedah diperguna nak menangkap org yg tak sehaluan dgnnya...

      Delete
    30. KALAU DAH KUTUK ORANG MATI KATAK INILAH JADINYA

      Dr M kini dilihat tadbir negara secara solo - Puad
      Diterbitkan 17 Mei 2018, 9:15 malam | Dikemaskini 17 Mei 2018, 9:23 malam

      A+ A-

      Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Puad Zarkashi berkata, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mahathir kini dilihat mentadbir negara secara solo selepas Pakatan Harapan (HARAPAN) memenangi pilihan raya umum, 9 Mei lalu.

      Menurut bekas ketua pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) itu beberapa keputusan yang dibuat Mahathir kini menggambarkan tindakan autokratik seperti pentadbirannya dahulu.

      "Perdana Menteri dilihat mentadbir negara secara solo kerana hahya dia seorang sahaja yang baru mengangkat sumpah (sebagai perdana menteri).

      "Dalam tempoh tersebut dia telah mengarahkan Peguam Negara bercuti, memendekkan tempoh perkhidmatan Ketua Setiausaha Perbandaharaan, membatalkan keputusan ROS yang tidak meluluskan penubuhan Pakatan Harapan dan meluluskan semula pendaftaran parti PPBM (BERSATU) yang sebelum ini diharamkan buat sementara waktu.

      "Apakah itu juga bermakna negara akan kembali kepada pemerintahan autokratik seperti sebelumnya.

      "Jangan hairan selepas ini parti Umno pula akan diharamkan dengan alasan alasan teknikal seperti yang dijangkakan," katanya.

      Seramai 16 bekas anggota Umno hari ini membuat rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang menolak permohonan mereka untuk mencabar kesahihan parti itu kerana tidak mengadakan pemilihan dalam tempoh ditetapkan.

      Peguam Irzan Iswat Mohd Nor yang mewakili 16 individu terbabit berkata, pihaknya sudah memfailkan rayuan di Mahkamah Rayuan pada 27 April lalu.

      'Keras dan berdendam'

      Sementara itu, Puad berkata serbuan ke atas rumah Datuk Seri Najib Razak dilihat sebagai tindakan keterlaluan dan bertujuan untuk mengaibkan bekas perdana itu semata mata.

      Katanya, serbuan tersebut dilakukan pada waktu dan menggunakan kaedah yang tidak sesuai.

      "Tindakan itu memberi gambaran pentadbiran hari ini adalah keras dan berdendam," katanya.

      Mengenai pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Puad turut menyentuh hubungan bekas Ketua pembangkang itu dengan bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin.

      "Anwar seperti tidak selesa dengan kehadiran Tun Daim. Manakala Daim pula berkata masih terlalu awal untuk Anwar menjadi Perdana Menteri.

      "Setelah bebas, Anwar bertegas tidak mahu menyertai kabinet Kerajaan Tun Mahathir. Apakah itu bermakna Anwar mahu mengelak terbabit dengan lebih banyak lagi tindakan tindakan kontroversi oleh perdana menteri?" soalnya.


      Menurut Puad, beliau berharap Anwar akan mengotakan janjinya untuk menyiasat amalan kapitalisme kroni yang diamalkan ketika zaman pentadbiran Mahathir selama 22 tahun.

      "Kini dia (Anwar) telah bebas dan partinya adalah parti pemerintah maka sewajarnya dia mendesak disiasat kekayaan anak Perdana Menteri yang sering dipersoalkannya.

      "Anwar, walk the talk," kata Puad.

      Delete

      Pangker18 May 2018 at 12:35
      Lebaimordern...udah2 ler tu....yang kena siasat tak bising...yang bergondol gondola polis bawak keluar utk proses bahan bukti jika bersabit kesalahan...ade mata tengok..ada telinga dengar..ada akal pikir laaa...jangan melalut tak tentu hala..bagi PDRM buat kerja dia....kalau pandai sangat gi buat report polis buat kes ko...

      Delete
  2. Beg tu di bungkus dgn plastik oleh polis bang oooiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa jenis pemimpin budin kata 22 tahun perintah kawan baik dpt miliki bank bank tempatan dan anak dpt berdozen publc listed company


      apa haram jadah pmelayu islam yv kita ada ni budi ??

      Delete
  3. APA DALAM BULAN POSE NI BUDIN KAU ADU DOMBA


    KO NAK PERLEKEH NAJIB DAN JADI HAKIM NI APA PASAL

    KAU NI BUDIN DAH MCM MAHAFIRAUN KECIL


    BIAR MAHKAMAH YG BUKA BUKTI MAHUPUN AIB EX PM JIKA ADA

    YG PM SKRG PUN KENA JAWAB DI MAHKAMAH DAN RCI LANTIKAN AGONG KES FOREX 30B

    JENAYAH TETAP JENAYAH WALAU DAH 100 TAHUN !!!


    APA BERANI MADEY SANGGUP SUMBAT DIRI DIA DLM JEL ???

    #SUMBATMADEY

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenape dulu tak desaj siasar najib?..

      Delete
    2. Aku sokong Budin. Tak salah menulis pasal keadaan semasa.

      Asalkan mengguna bahasa yang biasa.

      Aku harap semua orang yang nak mengkritik di sini buat begitu juga.

      Delete


    3. Ini semua harta ahmad albab... harta ahmad albabbbbb...


      Delete
    4. aduhai..ado laie Malaysiabaru ni...kira 100 hari anda yer...

      Delete
    5. Kamu Malaysia baru....
      Sewaktu kamu mulai timbul di blog budin ini aku fikir kamu ini seorang yg berwibawa dan berperinsip.
      Tapi saperti pepatah melayu berkata........jika nampak berkilau tidak semesti nya intan berlian, mungkin juga kaca.

      Delete
  4. How Rosmah Has Made Imelda Look Like A Cheapskate Amateur...
    17 May 2018 17
    When crowds stormed the Marcos residence back in 1986 the rampagers famously discovered no less than 2,700 pairs of fancy shoes. The extravagance and fettish of such a collection astounded the world and people reckoned it may have cost…. perhaps half a million dollars.

    In Malaysia things have been done altogether differently. There has been an orderly transfer of power and overnight it was the police who quietly extracted lorryloads of stolen loot from various residences connected to Rosmah and Najib.

    However, what may have lacked in action drama was surely made up for in scale and suspense as Malaysians were able to watch the removals live on their computers, as no less than 5 whopping vans were filled with cash, jewellery and luxury goods from the Pavillion residence in Central KL.

    Reporters, although held at bay behind cordons, were none the less able to count the tranportation of 72 bags of cash and gems and no less than 284 distinctive Hermes orange handbag boxes.

    dist
    Picture of handbags were clearly visible on the outside of the boxes transported by the police

    Ah! the famous Birkin Bag collection, valued at anything up to a quarter of a million dollars each (some more). Tot up those alone and you are upwards of potentially $50 million alone – some fettish indeed and a worthwhile start to the determined reclaimation of assets that has already been initiated by the incoming government.

    Malaysia’s hunt for its missing billions will plainly span the globe and demand forensic trails, not just of the Najib family but of their cronies, who once again were reported to be exporting vast sums of cash in the run up to GE14.

    An international network of off-shore entities and willing finance institutions have been at their disposal. Properties for sale in western cities have provided excellent investment opportunities. None-too-fussy western bankers and professionals along with governments and regulators, who have turned a blind eye to the ridiculous sums involved are caught up in this web of corruption, not just the original perpetrators of the thefts.

    It is not just BN grandees, who will be watching nervously as the taskforces get to work and join up with Swiss, Singapore and US regulators at last to trace this money. There will be plenty of bankers and others who would rather that Malaysia had not shed its gross kleptocracy. Indeed, in the run-up to the election this provided the best explanation as to why ‘analysts’ without exception predicted that not only could BN not lose but that it would be bad financial news if the opposition won.

    How could replacing one of the most corrupt regimes in the world with one committed to reform and the rule of law be bad for the economy? The holding up of the ringgit has proved the point, although when the truth of Malaysia’s finances emerges (to replace months of massaged figures) there may be tough time to weather.

    Sarawak Report is sadly certain that there awaits bad news of more billion dollar pillages from public funds besides 1MDB, plus sales of public lands and assets at basement prices for family and cronies to retail on. Finance institutions will have to explain their role.

    Malaysians can expect many more months of further revelations and further detail around these matters. Unblocked tonight for the first time in over two years Sarawak Report will join Malaysia’s burgeoning free media in covering some of them.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah settle kes borosmah nanti apa kata


      budin kau settle kes

      forex 30b pulak


      aku boleh confirm !!! 10000% kauakan bg kantoi

      REFORMASU YG PALING MANIS DAN BERMAKNA ADALAH BILA


      PARA REFORMIS YG PERNAH D TINDAS OLEH MAHAFIRAUN INI

      MEMBAWA BILAU KE MAHKAMAH RAKYAT DAN DI BICARAKAN.

      MALAYSI YG BARU AKAN WUJUD HANYA SELEPAS MADEY DI BACARAKAN DAN DI ADILI DI MAHKAMAH

      JGN BIARKAN MAMAK KERALA KELING INI PERDAYAKAN KITA DAN PERBODOHKAN KITA


      KEJAYAAN REFORMASI YG PALING MANIS APABILA MADEY DAN DIAM MASYUUUK DALAM


      BARULAH MALAYSIA 100% BARU !!!

      Delete
    2. "Tot up those alone and you are upwards of potentially $50 million alone .. the determined reclaimation of assets"

      Lelongkn beg2 tangan itu mesti dpat lebih dari $50 juta.

      Sebab pembeli tentu sanggup byar the historic (novel?) vlued added - that they belong to Rosmah.

      But, for the local bidders, check where they get their funds to buy, hehe

      Delete
  5. "Beliau sedih dengan masalah yang melanda dan cara Najib dilayani," kata sumber itu, sambil menambah Najib memberi jaminan kepada ibunya bahawa beliau telah melakukan yang terbaik untuk negara ini.



    TERINGAT PULAK AKU PD SESEORANG

    22 TAHUN SAMBIL BERI TERBAEK SAMBIL MELANUN.. BILA NAJIB TAK BAGI PROJEK DAN *PEDULI* KEHENDAK RAYAT YG MAHUKAN RCI KES I.C SABAH DAN RCI KES 30B FOREX

    DIA PULAK CARI ISU DGN NAJIB

    TUMPANG GLAMOR PUAK PAKATAN HAPRAK YG MCM BIASA BODO BIOL JANJI BG JAWATAN PEE EEM..

    TUNJUK BAIK STELAH 70 TAUN DARAH BIRU TOTOK

    TUNJUK SOKONG REFORMASI TAPI YG DI LANTIK ADALAH

    5 EKOR MONYET YG PERNAG GAGAL

    ZAL
    TSHM
    TDZ
    PROF KANKUNG YG RAMAL EKONOMI SELALU TAK BETUL

    INI LANTIKAN MONYET PENCEN YG KUNUNNYA NAK "UBAH" NEGARA DALAM SEKELIP MATA !!! KUNUNYA

    NAJIB DAH MASYUUUK DALAM

    TANYA DIRI MENGADAP CERMIN


    AKU BILA NAKASYUUK DALAM ???


    NAK TUNGGU TSUNAMI 2.0 KEERR??

    ReplyDelete
  6. Makan ramai-ramai, kena bayar sorang. Kesian Najib..Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
  7. Peristiwa-peristiwa penting di tahun akhir zaman fitnah :-

    Ramadhan - berlakunya 2 gerhana di dalam bulan yang sama. Gerhana bulan dan gerhana matahari.

    Syawal - berlakunya huru-hara yang ditimbulkan oleh dajal-dajal kecil.

    Zulkaedah - penyakit wahn ke atas umat. Sebahagian ahli umat hidup dengan mencintai dunia (hubbud-dunya) dan sebahagian lagi hidup di dalam ketakutan kepada kematian (karohiyatul-maut). Simptom yang sama ketika Bani Israel diperintah oleh Firaun Ramses.

    Zulhijjah - pertempuran terakhir oleh pasukan panji hitam dengan pasukan dajal-dajal kecil. Pasukan panji hitam diberi kemenangan mutlak dan manusia akan berkata "telah datang kebenaran dan telah lenyap kebathilan. Sesungguhnya yang bathil itu telah pun lenyap."

    Pada 1 Muharram tahun berikutnya, zaman fitnah telah pun ditinggalkan dan menjadi sejarah. Sesungguhnya zaman fitnah benar-benar sedang menuju ke klimaks.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikut naluri saya
      1. Matinya pemimpin "sayap kiri"
      2. Matinya pemimpin legenda tanah Melayu
      3. Gangster hitam/Puteh tunjuk belang
      4. Melayu bersatu padu melawan gangster
      5. Munculnya seorang yang bukan bintang terkenal memimpin melayu & pergrkn setelah jalan dibuka oleh pemimpin legenda sebelumnya.
      6. Rantau ASEAN 2020-2025 menjadi musuh politik dan ekonomi Israel.
      7. Selepas 2025, Israel semakin melemah kuasanya.

      Delete
    2. Sdr kerengge, bacaan kita berdua hampir sama. Seorang lagi yang punya bacaan yang hampir sama ialah sdr Chickenfeet.

      Walaubagaimanapun terdapat beberapa perbezaan di antara bacaan saudara dgn bacaan saya iaitu:-

      1. Pemimpin yang membuka jalan itu tidak akan meninggal dunia selagi ia tidak membuat batton passing semasa ia masih lagi hidup.

      2. Israel bukan melemah pada 2025 sebaliknya lenyap selewatnya pada 2022.

      3. Yang melemahkan Israel bukanlah rantau Asia Tenggara sebaliknya gandingan Turki-Malaysia. (2 kabilah Bani Israel yang hilang).

      Apa pun kita sama-sama menunggu. Apatah lagi saudara dan saya sama2 punya kepercayaan bahawa '2018' adalah tahun terjadinya peristiwa besar itu dan sama2 percaya sosok Tun M dipilih adalah kerana beliau adalah salah satu pintu ke arah klimaks.

      Wallahu a'lam.

      Delete
  8. Memang patutlah Zahid kata Pemuda Umno Bugimak. Tak ada kualiti sebagai pejuang Agama, Bangsa dan Tanahair. Masa Najib berkuasa ,berebut pemuda nak menjulang najib. Bila tersungkur aje najib, pemuda umno pakat pijak ramai-ramai . Nyonya jual sayur tepi jalan lebih bermaruah dari pemuda Umno Martopo.Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
  9. Annwar said, "Mahathir was perfect as prime minister right now as the new government goes about dismantling the obsolete and corrupt system put in place by the long-ruling Umno-led coalition." https://www.malaysiakini.com/news/425518

    Bagus dia kata bgitu.

    But he next said, " .. I am a bit more moderate and have a softer image."

    Sudah mula "one-upmanship", eh, Pak Sheikh? So early in the day, man. Jangan gitu lah.

    Co-operate. Full co-operation, man. In words and deeds lah. Kalau tak, PH jadi lemah, Wok Jowo Jahid atau budak Okspod Kerry senang kacau kamu teruk teruk bila kamu jadi PM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nuar is trying to play some games.....doubt he can outfoxed the oldman! he still has the traits of dumno.

      Delete
    2. nuar is not a changed man at all.....he still thinks the pm post is his. u can see through his eyes....the eyes of cynic!

      what on earth makes him belief, the pm post is reserved for him? is he better than everybody else?

      he is not a pm material....he prefers to be popular but definitely not a doer.

      Delete
  10. Kata2 Anwar yang ini jugak bagus -

    Anwar: Ministerial posts for top two not contrary to manifesto

    KUALA LUMPUR: PKR adviser Datuk Seri Anwar Ibrahim (pic) says the Prime Minister and Deputy Prime Minister holding ministerial portfolios is not a contradiction of Pakatan Harapan’s election manifesto.

    Part of Promise 12 in the manifesto states that the Prime Minister will not hold any other ministerial posts, especially that of Finance Minister.

    “I think that doesn’t go contrary (to the manifesto). To my understanding, the Prime Minister is not a portfolio.

    “The Prime Minister manages the country generally, so does the Deputy PM. These are not portfo­lios,” Anwar said, emphasising that the main thing was that the Prime Minister did not assume the post of Finance Minister as well.

    ReplyDelete
  11. 72 beg apa isinya?
    Ramai rakyat kini bertanya
    Intan berlian siapa yg punya
    Itu kena tanya Mak Nyonya!

    Mak Nyonya, yg mana satu?
    Dalam negara berpuluh ribu
    Yang suka baling,sembunyi batu
    Anak sendiri dah cerita ibu..

    72 beg bukan sedikit
    Wang di dalam mesti membukit
    Mana dapat nak jawab, sakit
    Mesti berpeluh,ketiak melekit!

    Dulu nafi mati matian
    Cai pulak garang meroyan
    Sokong,jilat menyesal kemudian
    Klepto sendiri,sorang tak layan!

    Karabau Balau dah balik Sabah
    Sokong dulu membawa rebah
    Kini senyap jelas berubah
    Dok kampung demam tak kebah!

    Si Ikan Bakar dah tak bunyi
    Nak ludah Tun sekarang tak berani
    Dulu garang hari2 bernyanyi
    Belakang bini kini sembunyi!



    ReplyDelete
  12. Wow semua penutut universiti dah tak boleh tahan nampak Najib banyak simpang wang, banding dg dedak yg diberi yg sikit sangat...

    Cepat-cepat buat cyber trooper, mungkin nanti ada dedak lagi..

    ReplyDelete
  13. PM akan jumpa agong serah nama menteri

    AGONG PERKENAAN PARTY TERBESAR PKR DI BERI JAWATAN PM - ANWAR

    ya inilah bijaknya DYMM AGONG minta DSWA jadi PM tapi di tolak DSWA

    bukankah PKR PARTY TERBESAR ?

    BUKANKAH MADEY CAP MUNGE PUN TUMPANG LOGO PKR kalau tak mamposs org tak kenal MUNGE

    MADEY BUKAN PRESIDEN PARTY HANYA PENASIHAT LUAR DAN PENYANGGAK YG NAK TUMPANG LOGO PKR

    BUKAN MADEY YG TERAJUI PKR DAN PRU 14

    MADEY HANYA BUAT DEAL KALAU SAYA SBG MAHA KAYA MAHA FAMOUS MAHA FIRAUN BAGI SOKONGAN KPD PH APA KAU NAK BAGI AKU ?

    AKU NAK PALING BODO JAWATAN PM !

    BOLEH KE TAK ??

    PKR AKAN LEAD PRU 14 TAPI SAYA AKAN BANTU DN SBG BALASAN BAGI SAYA JAWATAN PM !!!


    YA PKR DGN MURAH HATI BAGI PINJAM LOGO SUPAYA SENANG PUAK MUNGE DAN PANCAKE BOLEH DINKENALI

    YANG MENGETUAI PRU14 ADALAH PKR DI KETUA WAN AZIZAH PREISDEN HARAPAN BUKAN MADEY

    TAPI TUP TUP SEBAB BAGI PINJAM TRADEMARK "TUN DR M" MAKA MADEY JADI PM

    ADAKAH INI YG DINMAKSUDKAN YDP AGONG?

    YG MENGETUAI PRU14 ADALAH PKR WAN AZIZAH BUKAN MADEY

    APE KE JADAH DGN MADEY JD PM SEBAB DIA MELALAK KE SINI SANA SIKIT SIKIT TAPI DPT PERJANJIAN SBG PM

    EHH MADEY CUMA MENUMPANG JEEER BUKAN KETUAI PRU14 PUN..

    ReplyDelete
    Replies
    1. BETUL TU MALAYSIA BARU! AKU PUN DAH MULA MEYAMPAH DGN CAP MUNGE YG PERASAN BAGUS DAN X SEDAR DRI NI!!!


      PSAL NUAR SUMER X BETUL! DORG SAJER BETUI!!! CAP BUMGE DENGA SINI, KAU TU ADA 13 KUSI JER!!

      BTANDING PALING BYK 52 KUSI HANYA MNANG 13 KUSI, 25% SHJ
      PERATUS PALING RENDAH DLM PAKATAN. ANWAR DAH BAGI SUPPORT SEPENUHNYA!!


      TAPI ADA MULUT PUKI BUSUK MASIH LAGI DOK BISING PASAL NUAR!! TGOK LA ANGKA TU PUKIMAK KLU NAK BANGGA PUN! INGAT RAMAI KE UNDI TUN, HAAHH!!! KLU BAGUS SGT KENAPA 13 AJE BERUK2 BERSATU SEMUA!!

      AYUH NUAR....AJAR SKIT BERSATU UMNO YG X SEDAR DIRI TU! MENTERI2 BESAR PUN BANGANG!!!

      Delete
    2. PARA PEMBACA

      SECARA OFFICIALNYER TUN M TIDAK MENGETUAI PKR ATAU (PAKATAN HARAM HARAPAN)

      TUN M HANYA MENYUMBANG SEDIKIT DENDAMNYA SEDIKIT MASANYA SEDIKIT HARTANYA SEDIKIT SUARANYA KPD PKR .

      ITU SAJA.

      TAPI DAPAT JAWATAN PALING TINGGI NEGARA BERSAMA 5 EKOR PENYANGGAK AYAM PENCEN YG TIADA HALA TUJU

      Delete
    3. Si tolol yang lupa daratan macam 2 org kat atas ni

      Delete
  14. Ahli Jawatankuasa Umno Bahagian Kota Raja, Nazilah Idris berkata bekas pengerusi Barisan Nasional itu tetap tenang menghadapi siasatan ke atasnya.

    “Saya sangat terharu kerana Datuk Seri Najib seorang yang melayan dengan cara yang baik dan tidak menghalang (polis menjalankan tugas).

    “Kalau seseorang itu bersalah ataupun rasa bersalah dan buat salah, mesti dalam keadaan yang tak boleh tenang macam ini,” katanya kepada pemberita.

    Dia terlupa, atau sengaja buat lupa, bahawa yang penipu besar pun pandai beraksi tenang.

    Ddngan Najib dia dah bercinta. Biar lah dia memuji muja.

    ReplyDelete
  15. Is it true that Najib said he doesn't know where his wife is now?

    The Immigration ban was on Najib and Rosmah.

    Anybody has proof that Rosmah is still in the country, pls provide it, and the links to it, thank you.

    ReplyDelete
  16. Pemimpin PH Ada Rekod Masa Lampau
    By MT Webmaster On May 18, 2018
    42




    (Harakah) – Kerajaan Pakatan Harapan yang menerajui negara sekarang diingatkan, pemimpin utama parti itu ada rekod buruk ketika mentadbir negara sebelum ini.

    Naib Presiden PAS, Dato’ Mohd Amar Abdullah berkata, pemimpin PH yang sekarang ada longgokan masalah sebelum ini.

    “Kita kena pakat beringat pemimpin yang menerajui negara sekarang ada banyak masalah dahulu,” katanya pada kuliah pagi Jumaat di Medan Ilmu hari ini.

    PH mengambil alih teraju pentadbiran negara selepas berjaya menumbangkan Barisan Nasional (BN) yang mentadbir negara sejak merdeka.

    Ekoran kejayaan itu Pengerusi PH, Tun Dr Mahathir Mohamad dilantik sebagai Perdana Menteri. Bagaimanapun sepanjang 22 tahun menerajui negara tokoh terbabit berdepan pelbagai isu.



    Bagaimanapun Mohd Amar yang juga Timbalan Menteri Besar Kelantan berharap kerajaan PH lebih baik daripada BN, benar-benar membawa harapan kepada rakyat.

    Ketua Pemuda PAS Kelantan, Ustaz Ahmad Fadhli Shaari pula berkata, biar pun PAS kecundang di beberapa negeri namun benih perjuangan Islam masih ada di Johor, Selangor dan Pulau Pinang.

    “Hendak kata benih PAS di Pantai Barat tidak ada itu tidak betul kerana masih ada kerusi dimenangi PAS di Johor dan Selangor,” katanya yang juga anggota parlimen Pasir Mas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng x malu...pecah undi lepas tu mintak royalti..tak malu eh geng2 pas nih?

      Delete
  17. PAS Youth: Shukri Abdull’s Appointment As MACC Chief Goes Against Pakatan Manifesto
    By MT Webmaster On May 18, 2018
    124




    (The Star) – The appointment of Datuk Seri Shukri Abdull as chief commissioner of the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) goes against the Pakatan Harapan manifesto as it was not brought to Parliament, says a PAS Youth exco member.

    Nurul Islam Mohamed Yusoff pointed out that Pakatan’s GE14 manifesto says that the appointment of all MACC commissioners must be validated democratically by Parliament.

    This is contained in Promise 14 of Pakatan’s manifesto that touches on the reform of MACC and the strengthening of anti-corruption efforts.

    “Unfortunately, this appointment was made without it being brought to Parliament.

    “An announcement was made in the media after a Pakatan Harapan presidential council meeting,” Nurul Islam said in a statement Friday (May 18).



    Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad on Thursday announced that the retired MACC deputy chief commissioner would return to lead the anti-graft agency.

    Shukri Abdull had served with the MACC for 32 years before taking the option of early retirement in July 2016.

    The MACC lauded his appointment.

    “MACC hopes that he will be able to carry out his duties, responsibilities and the hopes of the people to ensure the country is free of corruption and abuse,” the Commission said in a statement.



    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...