Friday, 18 May 2018

HABIS, ZAHID HAMIDI NAK JADI APA?


Tanpa berselindung, Nazri Aziz mencadangkan agar Khairy Jamaluddin dilantik sebagai Ketua Pembangkang di Parlimen.


Kenapa KJ?


Bukankah Zahid Hamidi sekarang ini adalah Pemangku Presiden UMNO?


Mengapa Zahid Hamidi tidak dicadangkan  menjadi Ketua Pembangkang, sesuai dengan jawatan barunya sebagai Pemangku Presiden UMNO?


Adakah Zahid Hamidi tidak layak?


Jika KJ menjadi Ketua Pembangkang, apa nak jadi kepada Zahid Hamidi?


Apakah cadangan Nazri ini suatu isyarat agar KJ dijadikan Presiden UMNO, manakala Zahid Hamidi harus mengundurkan diri dalam pemilihan UMNO Jun depan ini? (ShahbudinHusin 18/05/2018)

90 comments:

  1. Will Mahathir pursue the Crooked Bridge project?
    May 18, 2018 Raggie Jessy


    TTF: When the administration of Tun Abdullah Ahmad Badawi unanimously undertook to scrap the RM1.1 billion crooked half-bridge project, Dr Mahathir Mohamad blew his top and accused Khairy Jamaluddin of influencing his father in-law. Then, on the 19th of April 2006, Lim Kit Siang wrote the following (in orange):

    “I fully agree with Abdullah and applaud him for this courageous decision to cancel the unilateral construction of the crooked half-bridge which would not be “one of the wonders of the world” but a symbol of shame and failure of Malaysia-Singapore bilateral relations as well as the ASEAN community and spirit although he could be faulted for not taking it earlier or even more serious, for his sudden tough public stance only two months ago that the crooked half bridge, euphemistically dubbed the “Scenic Bridge”, would be constructed regardless if it was ‘lurus, bengkok ataupun herot’ (straight, crooked or skewed).

    The crooked bridge was an idea mooted by Mahathir in 2001. Then the Prime Minister, he never kept secret his hatred for Singapore and constantly bickered with his southern counterpart on just about everything. The bridge proposition was a major point of contention between the duo as it was deemed a transgression of Johor-Singapore water agreements 1961 and 1962, the Wayleave Agreements and the Separation Agreement 1965.

    In a televised interview held in April 2015, Dato’ Seri Najib Tun Razak disclosed (in orange, below) that his decision to uphold Abdullah’s position on the project was the chief reason his relationship with Mahathir suffered:



    “He (Dr Mahathir) had two things he wanted me to do. He wanted me to do away with BR1M and the Johor crooked bridge,” adding, “I respect Tun, just like I respect all the people.

    “I gave my views on these issues. I see it as discussions between two individuals… It is quite healthy to have a difference in opinion, but in the end, I still have to be accountable to the rakyat and the party.

    “Most of these issues were brought to Cabinet and Cabinet will decide on it.”

    Mahathir referred to the Najib administration as “cowardly” for not pursuing the project. He accused the Prime Minister of allowing Singapore to bully Malaysia by dictating what we could or could not do. The strained relations between the two led to years of spite-filled campaigns by Mahathir that demonised Najib and undermined just about every other initiative the latter undertook to pursue.

    Among these initiatives was Najib’s decision to open the country’s doors wider to China and the signing of some 144 billion ringgit (USD36 billion) deals with the northern republic. But it wasn’t until Proton sold a sizeable chunk of its assets to Geely that Mahathir raged with fury. He began accusing Najib of “selling the country to China” and claimed that the economy was “going to the dogs.” But now that he’s back in power, things seem to have changed.

    No more is he abrasive towards China or feels that Malaysia overstated its commitment to the northern republic. The about-turn became manifest when he announced earlier today that the government would honour existing contracts with China and would only undertake to “renegotiate” some of them. It seems that the newly minted Pakatan Harapan administration has no qualms about reentering the era of Mahathirism despite it being Lim Kit Siang who once cautioned us that Mahathir is someone who listened only to Mahathir.

    Well, could it be that they now feel the old man has changed?

    If that were to be the case, Mahathir is due to meet his Singaporean counterpart, Lee Hsien Loong, tomorrow (see news item below). Are we to expect that he will consider what Kit Siang groused about on the 19th of April 2006, or can we expect him to pop up the bridge idea all over again, an idea that is likely to be worth some RM5 billion by today’s standards?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seriously, after all the talk of wanting to ‘save’ the nation from “going to the dogs,” will Mahathir make yet another attempt to transgress existing agreements between Singapore and Malaysia and, in the process, identify our people as being a morally and ethically perverse lot?

      Only time will tell.

      Delete
    2. Abis la umno...bakal pupus terus

      Delete

    3. Peti besi dah bejaya dibuka selepas 20 TAHUN terkunci.

      Ada duit.....

      Duit baru ka...atau duit lama.....


      Delete
    4. Crooked bridge is not our concern now. Crooked xx of Gang Najib is.

      Delete
    5. Geng Najib,
      Lebih baik buat jambatan bengkok dari buat 1mdb,
      Sekurang kurang nya boleh di nikmati rakyat,
      1mdb business tak nmpk, entah ke mana hala untung nya,
      Yg selalu di sebut hutang, byr hutang, bunga hutang, kepala banar kau 1mdb,
      5 tahun najib, kau buat apa, hari hari kerja kau mencuri,
      Jgn pura pura buat muka kesian dlm gmbr,terutama rosmah,
      Ini balasan utk kau,
      Jgn sapa sapa pun peduli,
      Ini balasan utk mrk berdua,

      Delete
  2. Nooryana Najib: Polis serbu rumah ahli keluarga Najib, dan arah pembantu rumah sediakan makanan
    May 18, 2018 Raggie Jessy


    Nooryana Najwa Najib

    1. Rumah salah seorang ahli keluarga Dato’ Seri Haji Najib Bin Tun Abdul Razak telah digeledah oleh pihak PDRM selama lebih 10 jam dan barang – barang peribadi seperti hadiah kahwin, barang hantaran, beg tangan dan sebagainya telah dirampas.

    2. Malah kasut – kasut bayi kepunyaan cucu kepada Dato’ Seri Haji Najib Bin Tun Abdul Razak juga turut dirampas oleh pihak berkuasa.

    3. Bukan itu sahaja, pembantu rumah di rumah tersebut juga dilaporkan disuruh oleh pihak yang membuat serbuan untuk menyediakan makanan untuk beberapa orang pihak berkuasa. Malah makanan di dalam rumah tersebut habis dimakan oleh pihak polis semasa serbuan.



    4. Apa yang pelik tentang serbuan dan rampasan yang dilakukan pada lewat malam semalam adalah komputer dekstop dan komputer riba di dalam rumah tersebut tidak pula diambil, ini menimbulkan tanda tanya sama ada serbuan tersebut benar-benar untuk mencari bukti 1MDB atau ada agenda lain.

    6. Walaupun pihak polis membuat kenyataan bahawa serbuan dilakukan dengan professional, namun realiti sebenar adalah berlainan, seperti yang berlaku di atas. Mungkin ini adalah cubaan untuk menakut-nakutkan dan mengaibkan mantan Perdana Menteri Malaysia tersebut dan ahli keluarga beliau.

    7. Seperti orang lain, Datuk Seri Najib adalah manusia biasa yang tidak sempurna. Namun beliau dan keluarga beliau sejak dari zaman ayahanda beliau Allahyarham Tun Abdul Razak dan ibunda beliau Tun Rahah telah banyak berjasa kepada negara, tanahair dan rakyat selama berdekad lamanya. Apakah kerana geram dan dendam semua ini dilupa dan beliau kini dicerca dan dihina?

    8. Marilah kita berdoa dalam bulan Ramadan yang mulia ini supaya Allah SWT melindungi orang-orang yang teraniaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak ... baru sekarang tersedar Najib tu manusia biasa .

      Saya ingatkan Najib tu selama ini seorang pahlawan Bugis . Rosmah tu pula adalah Ratu Minang .

      Delete
    2. Ya lah pak diny
      Ingatkan najib tu mak som

      Delete
    3. Pahlawan tak behave macam itu. Pahlawan shall call the nation & stand behind him and fight back. Bila Najib bilanh maju, askarnya lari ke kiri kanan...

      Delete
    4. Baru tau apa perasaan mangsa tahanan politik..haaa mcm tu lah rasanya

      Delete
  3. Hello geng najis, PERGI MAMPOS LA DENGAN KOMEN BODOH KAU!!!
    Tak da orang nak baca temberang kau lagi
    Kan umno dah menang 3/2 parlimen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xpe la bro....geng najib tak puas lagi tu mengadu domba isu isu perkauman,ketuanan melayu.

      Bior jer la...

      Delete
    2. Dedek haram bekotak2 kena rampas dari ketua mereka.. tu yg meroyan tu..

      Delete
    3. Tak perlu kita pedulikan geng najib@ najis tu lagi..dia dah jadi pihak pembangkang..tarak bole pakai punya worang..ayoyo!!!

      Delete
    4. Itu wak kojola kengkang kepala mancis. Budak tu mmg tiga suku.

      Delete
    5. Tak lama geng najib Tu,,,, contract pun da nak terminate da

      Delete
  4. Silap silap kena terajang orang Ulu Perak (Lenggong) Senoi Semai Nazri nih dek Wong Jowo Wak Jahid.

    Nazri dah lama di kenali sebagai "the man with a foot in his mouth". Ber"spat" dengan TMJ dsb nya.

    Wak Jahid ada case bertumbuk.

    Selepas itu, kedua dua nya bantai budak Okspod Kerry.

    Aku nak sorak semua. Supaya semua nya terlungkup.

    Najib sudah buat aku jadi begitu terhadap Umno. Celaka Najib. Kamus DBP kata celaka = bawa malang.

    ReplyDelete
  5. Dr Wan Azizah sepatutnya pegang portfolio kesihatan - MCA Perak

    Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail lebih sesuai jika diberikan portfolio kesihatan, kata Pengerusi MCA Perak Mah Hang Soon.

    Dalam satu kenyataan hari ini, Mah, yang adalah antara pakar kardiologi paling terkenal di Ipoh sebelum menyertai politik, berkata Wan Azizah adalah seorang pengamal perubatan yang berkelayakan tinggi.

    #######################################################

    Cakap2 tak puas hati berkaitan dengan pengumuman barisan kabinet baru PH semakin kuat kedengaran. Apa taknya Bersatu yang mendapat kerusi kedua terendah di parlimen mendapat sampai 4 jwatan penting termasuk PM. Nasib baik Tun M tak jadi pegang menteri pelajaran. kalau tak lagi banyaklah kementerian kanan yang dibolot oleh Bersatu. YB Rina tu apa pengalamannya nak pegang menteri luar bandar. Dr Maszlee tu kira ok lah jugak kan...ada juga terlibat dengan IPT. Ada logik jugak apa yang diperkatakan oleh pengerusi MCA Perak tu...kenapa DS Dr Wan Zizah tak diberikan juawatan menteri kesihatan...pelik juga kan. Ni mesti ada agenda gelap yang diatur untuk menafikannya dari menjawat kementerian tu. kaalu boleh semua menteri ni diisi oleh Bersatu..tapi apakan daya, takkan nak langgar perjanjian dalam manifseto PH pulak kan ...mau mengamuk parti2 lain tu!!!!!

    ReplyDelete
  6. Kenyataan tak bertanggungjawab Mahathir...
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 18 MEI 2018 BY WARTAWAN AGENDADAILY
    inShare

    Bekas Pengarah Komunikasi Kementerian Kewangan Datuk Lokman Noor Adam berkata kenyataan Tun Mahathir Mohammad bahawa mungkin beberapa petunjuk ekonomi yang dikeluarkan kerajaan BN sebelum ini palsu adalah tidak bertanggungjawab.

    Menurut Lokman, sebagai salah seorang yang bertanggungjawab menerangkan tentang Dasar Ekonomi Negara sebelum ini, beliau telah mengambil inisiatif untuk menghubungi Ketua Perangkawan Negara, Datuk Seri Dr Uzir bin Tengku Dato' Ubaidillah bagi mendapatkan pengesahan data-data yang dikeluarkan oleh Jabatan Statistik Malaysia, sekiranya benar sepertimana tuduhan Tun bahawa ianya telah dipalsukan.

    Ini kerana data-data yang dikeluarkan berhubung soal Keluaran Dalam Negara Kasar datangnya dari hasil bancian dan dapatan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia.

    "Walaupun Ketua Perangkawan kini bukan lagi berkhidmat dibawah Kerajaan Barisan Nasional, beliau secara jujur telah menegaskan bahawa angka Pertumbuhan Ekonomi Negara telah disusun berdasarkan rangka kerja “International Best Practice” dan menepati piawaian antarabangsa.

    "Pengiraannya dilakukan secara professional dan dengan intergriti yang sangat tinggi,"katanya.

    Beliau berkata Mahathir seharusnya berlapang dada dan menerima hakikat bahawa beliau mewarisi Kerajaan yang mempunyai ekonomi yang kukuh hasil pentadbiran baik Datuk Seri Najib Razak.

    "Sungguhpun rakyat kini sedar bahawa penipuan Tun selama ini bahawa Negara ini menuju kearah kebankrapan adalah tidak benar, adalah sangat tidak bertanggungjawab sekiranya Tun menafikan KDNK Malaysia tahun lalu 5.9% adalah antara yang tertinggi di dunia.

    "Dalam masa yang sama, Mahathir juga perlu menjelaskan kepada rakyat bahawa tuduhan bahawa negara ini terbeban dengan kadar hutang yang tinggi adalah tidak benar sama sekali.

    "Kadar hutang Malaysia bagi tahun 2017 sebanyak 50.8% berbanding KDNK adalah sihat berbanding kadar hutang zaman Mahathir memerintah tahun 1986 iaitu 103.4% berbanding KDNK,"kata Lokman.

    Jelas Lokman, beliau sedar Mahathir kini tertekan kerana apa yang beliau rfitnah terhadap ekonomi negara sebelum ini akhirnya dinafikan oleh Gabenor Bank Negara dan Tan Sri Zeti Azizi yang mengumumkan ekonomi negara berada dalam keadaan baik dan rezab Bank Negara berada pada tahap tertinggi iaitu RM438 Billion.

    "Mahathir sepatutnya menumpukan perhatian menunaikan janji-janji yang telah dibuat sebelum pilihanraya umum ke 14 daripada mengalih perhatian rakyat kepada sandiwara memikul bag-bag yang kononnya berisi duit yang dimiliki oleh Najib dan barang kemas serta beg yang kononnya dimilik isteri beliau.

    "Sebagai cucu kepada jutawan Melayu, Tan Sri Noah, tidak mustahil jika cucunya kaya raya. Tapi Mahathir kena ingat, esok lusa jika DAP sudah tidak mahu mengunakan Mahathir yang hanya punyai 13 kerusi Parlimen, satu negara akan tonton keluarga Mahathir diaibkan pula.

    Berapa beg dan berapa trak pula agaknya yang bakal digunakan untuk angkut duit, barang kemas serta kereta-kereta mewah milik anak-anak Mahathir. Masa tu baru rakyat akan bertanya macamana anak seorang Perdana Menteri yang datuknya hanya seorang guru, mampu memiliki harta yang berbillion ringit nilainya."kata Lokman dalam satu kenyataan media.-18/5/2018

    ReplyDelete
    Replies

    1. Daim: ECRL costs ‘much more’ than RM55b


      18 May 2018

      By Anith Adilah

      KUALA LUMPUR, May 18 — The East Coast Rail Link (ECRL) project actually costs more than RM66 billion as announced by Putrajaya before, Council of Eminent Persons member Tun Daim Zainuddin said today.

      The former finance minister said following discussions with the ECRL team, it was found that the investment value of RM55 billion only covered Phase 1 of the project, and revealed that Phase 2 will cost an additional RM11 billion.


      “ECRL is not RM55 billion. That is only for the first phase. For the second phase, there is another RM11 billion.

      “Adding that up with the interest rates... it could probably be much, much more than that. These are the figures that I got from the team but let the government announce it,” he told a press conference here.

      When asked by reporters whether the cost was reasonable, Daim simply answered: “I was in Kelantan, and they said they prefer the money."

      The 688km project will link Port Klang in Selangor with Pahang, Terengganu and Kelantan, via 28 stations.

      It will offer passenger and cargo rail services and is expected to be ready in June 2024.

      Daim and other members of the Council met with MRL chief executive officer Datuk Seri Darwis Abdul Razak at Ilham Tower on Wednesday.

      After the meeting, Darwis reportedly said that business operations were running as usual and that the project had recorded 14 per cent of development as of this week.

      A member of the Council, Prof Jomo Kwame Sundaram, on the same day was also quoted as saying that the project is unfeasible as it would only put Malaysia at risk financially due to debts that must be repaid within two decades.

      Delete
    2. Haha...jadi badot aje geng najib kat sini

      Delete
  7. Kenyataan Najib mengenai pengeledahan rumahnya...
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 18 MEI 2018 BY WARTAWAN AGENDADAILY
    inShare

    Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, terkilan kerana polis ambil 20 jam untuk geledah kediaman peribadinya di Jalan Langgak Duta, Taman Duta, sehingga hari pertama ibadah puasa terganggu.

    Peguam Najib, Datuk Harpal Singh Grewal berkata polis hampir selesai menggeledah kediaman itu petang Khamis dan hanya menunggu untuk membuka kunci peti besi berusia 20 tahun yang terletak di tingkat pertama rumah banglo berkenaan.

    Katanya, polis mengambil masa untuk menyelesaikan serbuan selama 20 jam itu kerana mereka cuba memecahkan peti keselamatan berkenaan. Difahamkan, kunci peti besi itu hilang selama bertahun-tahun dan tiada barang berharga di dalamnya.

    "Mereka kini cuba membuka peti besi dengan menggerudi dan kaedah lain, dalam masa sama mereka menggeledah seluruh rumah," katanya.

    Harpal berkata, pihak polis pada mulanya berjanji untuk meninggalkan kediaman itu selepas mengambil tiga kotak barang seperti pakaian, hadiah dan beg tangan kira-kira jam 5 pagi.

    Namun, tambah beliau, pihak polis masih menjalankan beberapa pemeriksaan sehingga jam 8.30 pagi apabila tiba-tiba mereka mengerahkan pasukan untuk membuka peti keselamatan.

    "Mereka cuba membuka peti besi tetapi tidak berjaya jadi mereka mula menggerudi sehingga jam 5 pagi," katanya sambil menambah bahawa proses itu menyebabkan gangguan dan bunyi bising kepada keluarga Najib serta jiran.

    "Anak guam saya ternyata kecewa dengan apa yang berlaku sejak jam 5 pagi tadi, pencarian yang dilakukan di premis dan barangan yang disita setakat ini kelihatan tidak penting.

    "Kehadiran pegawai polis di kediaman secara berterusan dan penggerudian peti keselamatan menyebabkan gangguan yang tidak wajar serta tekanan perasaan kepada anggota keluarga Najib, kakitangan serta individu lain dalam kediaman itu selain mewujudkan imej buruk kepada anak guam saya, "katanya.

    Tambah Harpal, serbuan yang dilakukan pada malam Ramadan itu menyebabkan kesulitan kepada keluarga dan kakitangan Najib, menafikan mereka hak untuk melaksanakan kewajipan agama mereka untuk berbuka puasa dalam suasana tenang pada hari pertama.

    "Anak guam saya bersetuju untuk meneruskan kerjasama sepenuhnya kepada pihak berkuasa yang berkenaan tetapi gangguan itu kini berlanjutan selama hampir 18 jam," katanya yang turut diiringi seorang lagi peguam mewakili Najib, Hasnal Rezua Merican.

    Sementara itu, pagi Jumaat empat buah kereta polis diiringi dua buah motosikal berkuasa tinggi, sebuah kenderaan pelbagai guna (MPV) jenis Toyota Vellfire dan pacuan empat roda jenis Nissan Navara berwarna hitam masuk ke pekarangan rumah Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Keempat-empat kereta jenis Proton Preve berkenaan membawa pegawai dan anggota memakai vest polis, sementara MPV pula dipercayai dinaiki ahli keluarga Najib sementara pacuan empat roda dinaiki individu tidak diketahui.

    Walau bagaimanapun sebelum itu, suasana di luar perkarangan tenang selepas 16 jam lori polis terakhir meninggalkan kediaman dengan membawa beberapa kota plastik mengandungi barangan bukti berkaitan skandal 1MDB.

    Manakala malam tadi, unit kediaman peribadi bekas Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional itu di Pavilion Residences di ibu kota turut diserbu pihak polis.

    Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh memberitahu, dalam serbuan di sana pihak polos menemui 72 buah beg mengandungi wang tunai tempatan dan asing serta 284 buah kotak mengandungi beg tangan mewah berjenama.

    Barang-barang peribadi atau bukan peribadi yang diambil dari kediaman beliau di kedua-dua kawasan itu dipercayai mempunyai kaitan dengan siasatan terhadap skandal syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

    Tambah beliau, operasi penggeledahan masih lagi berjalan sehingga arahan menamatkan operasi diterima.-18/5/2018

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aisey man ... tak kan Kepala Bapak Kau , Cash is King tak bolih kowtim ???

      Delete
    2. Baru tau apa perasaan mangsa tahanan politik..haaa mcm tu lah rasanya

      Delete
  8. Kenyataan Nazri sebagai provokasi kpd wak Jahid...Nazri nak lagakan wak Jahid dan KJ..

    ReplyDelete


  9. Najib's safe opened, said to contain cash, locksmiths working on eight more safes


    Friday, 18 May 2018


    PETALING JAYA: The safe belonging to former prime minister Datuk Seri Najib Tun Razak has been opened, and is said to contain cash.

    According to Malay daily Sinar Harian, two locksmiths managed to open the old safe at Najib's Taman Duta residence.

    The safe had allegedly been unopened for 20 years after the key to the safe has supposedly been "misplaced".

    "The task of opening the safe has been completed and the safe contains cash," a source told Sinar Harian but declined to elaborate further.

    It was reported that the amount of cash has yet to be ascertained.

    Investigations are still ongoing, and the locksmiths are said to be working on opening eight more safes.

    ReplyDelete
  10. Jangan layan Najib seperti penyenayah...
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 18 MEI 2018 BY WARTAWAN AGENDADAILY
    inShare

    Lagi rasa kecewa diluahkan pemimpin Pemuda UMNO dalam kes layanan terhadap bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak.

    Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan, Datuk Mohd Razlan Rafii berkata layanan seperti seorang penjenayah terhadap Najib tidak wajar sama sekali kerana beliau masih belum pun didapati bersalah.

    "Sehingga ini masih belum ada sebarang pendakwaan terhadap Najib dilakukan namun layanan yang diberikan kepadanya seolah-olah hukuman sudah pun dijatuhkan walhal belum disabitkan sebarang tindakan undang-undang."

    “Sekurang-kurangnya keistimewaan itu kena ada, Datuk Najib mahkamah pun tak pernah panggil, tak ada dakwaan, jadi bila tidak ada apa-apa tiba-tiba dah nampak macam dia seorang bersalah.

    “Dari persepsi sudah bersalah, saya rasa ini tidak betul lah,” kata beliau semasa ditemui di kediaman Najib di Jalan Langgak Duta.

    Beliau berkata, kedaulatan undang-undang perlu dihormati dan selagi tidak ada sebarang sabitan terhadap Najib orang ramai perlu menghormati jasa bekas perdana menteri itu.

    “Semua orang perjuangkan kedaulatan undang-undang, semua orang berjuang, bersalah baharu masuk penjara, tapi hari ini saya tidak nampak lagi satu pendakwaan pun terhadap Datuk Seri Najib.

    “Ini bukan zaman reformasi Anwar Ibrahim, beribu-ribu orang berkumpul, nampak macam ini, saya tidak tahu apa motif pihak polis buat macam ini.

    “Sepatutnya kena beri keistimewaan beri satu layanan macam rakyat biasa, beliau bukan penjenayah,” katanya.

    Terdahulu, lebih 10 kenderaan Polis Diraja Malaysia (PDRM) termasuk trak polis dilihat memasuki kediaman Najib.

    Beberapa barang bukti juga dirampas dan dibawa keluar dari rumah bekas perdana menteri itu sejak semalam.-18/5/2018

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabar laa..polis takde kata pun najib bersalah..tun takde kata pun..ds anwar pun tak kata. sekarang polis siasat je dulu. memandangkan byk Sgt duit,beg barang kemas..sampai 8 peti besi lagi tu..belum termasuk yang kat kondo lagi..memang la ambik masa. sabarr na..tak lama lagi masuk court la tu..nak sediakan popcorn laaa.. :D

      Delete
  11. Pemuda UMNO sedih cara Najib di layan pihak berkuasa
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 18 MEI 2018
    inShare

    Saya ingin melahirkan rasa kesedihan terhadap tindakan dan pendekatan yang diambil pihak Polis DiRaja Malaysia terhadap Mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Saya dimaklumkan hampir 50 - 60 anggota PDRM pada malam tibanya bulan mulia Ramadan memperlihat seakan tiada belas kasihan bagi Dato’ Sri Najib yang sudah pun menyatakan komitmen beliau untuk memberi kerjasama sepenuhnya kepada pihak berkuasa.

    Saya menghargai kenyataan YB Nurul Izzah dan YB Khalid samad yang turut menzahirkan kekhuatiran beliau berkenaan apa yang berlaku tempohari

    Saya dan teman2 saya ingin menegaskan bahawa kami tidak mempersoalkan hak polis untuk melaksanakan siasatan mengikut prosedur yang ditetapkan serta konsisten dengan undang-undang negara.

    Bagi kami Datuk Seri Najib bekas Perdana Menteri yang sudah banyak berjasa kepada negara serta menjadi wakil rakyat sejak beliau berumur 23 tahun, belum lagi didakwa di mahkamah lantas wajar diberi layanan yang adil sejajar dengan prinsip “innocent until proven guilty”yang saya yakin turut didukung oleh Pakatan Harapan yang memperjuangkan demokrasi selama ini.

    Saya berharap pihak berkuasa akan menjalankan penyiasatan secara profesional dan adil menurut lunas undang-undang negara dan bertindak secara bebas sepertimana sebelum ini.

    Semoga kerajaan baru Malaysia dan rakyat Malaysia saya mohon dengan rendah diri YAB Tun Dr Mahathir agar diberikan layanan yang adil sejajar pada Datuk Seri Najib Tun Razak dengan prinsip “Innocent Until Proven Guilty".

    Dato' Armand Azha Hj Abu Hanifah
    Exco Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia
    18/5/2018

    ReplyDelete
    Replies
    1. geng najis....pooorraaaahhh!!!

      Delete
    2. dulu masa kau berkuasa kau berlaku zalim kat orang..skrg baru kau tau jib betapa tinggi rendahnya langit..itupun nasib baik polis tak gari kau..siap boleh tidur lagi atas sofa.

      Delete
    3. hahahaa kepala samseng si Armand ni..skrg belagak mcm org waras pulak.dulu kemain sampai nak menumbok org sebab nak serahkan Surat jemputan debat. tak payah la nak belagak baik Armand samseng.

      Delete
    4. Baru tau apa perasaan mangsa tahanan politik..haaa mcm tu lah rasanya

      Delete
  12. Zero rate GST: Dasar populis tak akan kekal lama
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 18 MEI 2018 BY HISEMUDIN KASIM
    inShare

    Beberapa hari yang lalu seorang rakan bertanyakan saya tentang polisi cukai barang dan perkhidmatan bagi kerajaan baru PH.

    Lantas saya memberikan jawapan seperti berikut: "Jika dimansuhkan GST, dari mana nak dapat duit bagi negara. Kini GST menyumbang 23% atau RM40 bilion kpd perbendaharaan negara.

    Jika dikembalikan SST, ia akan trouble dgn sistem yg dah establish dgn GST. Sistem computer & software kena tukar, sistem percukaian kena tukar. Pelaksanaan kena ubah dan macam-macam lagi. Saya percaya, GST tidak akan dihapuskan, tetapi kerajaan PH akan melakukan “zero rate” GST. Bermakna tak ada cukai GST tetapi masih menggunakan kaedah sedia ada."


    Telahan saya 100% tepat. Kerajaan mengumumkan bermula 1hb Jun 2018 tiada lagi kutipan cukai 6%, tetapi masih menggunakan sistem GST sedia ada tetapi kadar diubah kepada 0%.

    Sebelum pengumuman oleh Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir itu, satu ulasan oleh Tan Sri Zeti Aziz yang merupakan ahli Majis Penasihat Kerajaan telah menyatakan yang pemansuhan GST mungkin akan mengambil masa lebih daripada 100 hari untuk dihapuskan.

    Pada pandangan saya, ada dua senario.

    Pertama, pengumuman 0% oleh Perdana Menteri adalah bersifat populis bagi membuktikan kerajaan mengotakan janjinya semasa kempen PRU 14 dahulu. Ia harus dipandang dari sudut politik.

    Jika tidak dikotakan janji, ia akan mengundang kemarahan rakyat. Kerana isu GST yang menjadi senjata ampuh bagi PH utk memenangi PRU 14 yg lalu.

    Kedua, kenyataan oleh Tan Sri Zeti Aziz adalah dari sudut kewangan dan ekonomi negara. Beliau memahami bahawa pertukaran sistem pungutan cukai secara mendadak akan lebih memburuk pelaksanaannya.

    Maka, satu “transition period” haruslah diberi bagi mengkaji secara makro terhadap sistem percukaian ini. Maka sebab itulah ia mengambil masa yang agak lama utk diubah sama ada untuk mengekalkan sistem GST tetapi dengan mengubah kadar, ataupun mengkaji untuk kembali ke sistem lama SST.

    Berdasarkan dua senario itu, maka saya ingin mengulas pula apakah impak terhadap dasar percukaian barang dan perkhidmatan untuk jangka panjang.

    Biasanya sesuatu dasar atau keputusan berbentuk POPULIS adalah bersifat SEMENTARA. Ia tidak akan kekal lama dan jika digunakan terlalu lama, ia akan mengundang masalah yang lain pula. Kerana ia sebenarnya adalah satu “arus yang bertentangan dengan norma”.

    Mengapa dikatakan begitu ?

    Terdapat dua faktor, dalaman dan luaran.

    Dengan 0% GST, ia akan memenuhi “emosi” rakyat. Kerana dikatakan sistem kutipan 6% GST membuatkan rakyat terbeban dengan kos sara hidup. Ia kekal sebagai KEMENANGAN politik.

    Kerana faktor ini adalah dari sudut ekonomi mikro. Apa pulak terma “ekonomi mikro ni”. Rakyat tak faham bahasa ekonomi. Ok lah, dalam bahasa yang mudah, ekonomi mikro ialah duit yang keluar masuk dari poket rakyat. Saya tidak mahu menerangkan definisi yang lebih “memeningkan” rakyat.

    Dengan 0% GST, mungkin akan “kembong” poket rakyat kerana dah tak perlu bayar GST.

    Apa akan jadi dengan ekonomi makro ? Abendanya pulak tu “ekonomi makro” ? Senang je nak cakap, secara ringkasnya, ekonomi makro ialah duit yang keluar masuk dalam sesebuah negara. Ia meliputi semua jenis perkhidmatan, pembangunan, perbankan dan segala aktiviti negara. Jadi ia adalah secara menyeluruh.

    ReplyDelete
  13. Ekonomi mikro dah selesai, poket rakyat tak bolos lagi dek GST. Tetapi ekonomi makro akan menghadapi MASALAH.

    Kini kutipan GST menyumbang sekitar 23% kepada perbendaharaan negara atau lebih kurang RM40 bilion setahun.

    Sumbangan ini adalah yang tertinggi utk negara, kerana cukai pendapatan individi dan cukai korporat telah diturun sedikit demi sedikit. Malah hanya sekitar 2 juta daripada 30 juta rakyat Malaysia yang membayar cukai pendapatan.

    Pendapatan kedua negara ialah melalui sektor minyak dan gas yang menyumbang sekitar 13% utk negara. Itupun jika harga minyak masih tinggi, apa akan terjadi jika harga minyak mentah dunia jatuh mendadak. Dari mana nak cakau wang lagi ?

    Dengan 0% GST bermakna kerajaan KEHILANGAN hasil negara sebanyak RM40 bilion setahun.

    Ramai yang bertanya, ke mana perginya wang hasil GST tu ? Sebenarnya semua wang yang dikutip dari GST, cukai invididu & korporat, cukai eksais, denda, penjualan harta-harta kerajaan telah dimasukkan ke akaun yang disatukan atau consolidated account di Kementerian Kewangan.

    Daripada akaun inilah bajet dibentang setiap tahun mengikut sasaran dan ia perlu disahkan melalui sidang Dewan Rakyat.

    Daripada infor yang diumumkan melalui media bahawa amoun hasil kutipan GST dikembalikan kepada rakyat dalam bentuk perkhidmatan sosial, pembangunan, pendidikan, gaji kakitangan awam dan pesara serta lain-lain lagi.

    Yang tipikal ialah semua orang sama ada miskin atau kaya membayar cukai GST, tetapi hanya mereka yang layak menerima BR1M saja yang dapat wang hasil GST. Dikatakan wang BR1M adalah sekitar RM7 bilion setahun.

    Apakah selepas ini kita akan dapat BR1M lagi serta wang kad siswa ?

    Apakah selepas ini kita masih lagi cuma membayar RM1 utk perkhidmatan di klinik kerajaan ?

    Apakah gaji kakitangan kerajaan dan pesara akan menikmati kenaikan dan elaun seperti sekarang ?

    Apakah selepas ini sekolah dan universiti serta kolej akan mendapat peruntukan yang lebih untuk pendidikan nasional ?

    Apa pulak akan jadi dengan PTPTN setelah dasar baru kerajaan mengatakan peminjam hanya mula membayar pinjaman setelah gaji mencecah RM4000 sebulan. Dari mana PTPTN nak cari wang pusingan nanti dan peruntukan hasil GST juga tidak dapat disalurkan sebagai suntikan dana PTPTN ?

    Kita tidak boleh mengharapkan hasil cukai komoditi terutamanya minyak dan gas serta minyak sawit untuk keperluan yang tersebut. Kerana cukai-cukai ini akan diperuntukan utk pembangunan infra rakyat dan lain-lain keperluan seperti pembinaan jalan raya, bangunan kerajaan dan sebagainya.

    Apakah nanti, kekurangan wang dari hasil GST ini akan ditampung dari rezab negara ? Kini rezab BNM adalah sekitar RM443 bilion. Woow memang banyak tu. Kerajaan PH mewarisi kekayaan negara yang dikatakan nak muflis dahulu ….!!!

    Selama mana kita nak gunakan rezab BNM untuk menampung kekurangan ini ? Kita mendengar saranan kerajaan PH bahawa mereka akan mengecilkan perkhidmatan awam dan menswastakan sesetengah ajensi.

    Namun berapakah penjimatan ini dapat dilakukan berbanding kehilangan hasil cukai yang banyak ?

    Kita harus faham dari sudut kewangan, dengan rezab BNM yang tinggi ia mampu untuk menjadi “penampan” terhadap serangan manipulasi nilai Ringgit dan krisis kewangan, jika ianya berlaku.

    Ia juga menjadi penanda aras terhadap nilai Ringgit pada kacamata pelabur untuk pasaran tukaran wang asing. Dengan rezab BNM juga digunakan untuk menstabilkan nilai Ringgit di pasaran.

    Agensi penarafan antarabangsa seperti Moody’s, Standard & Poor dan Fitch akan menilai status kewangan negara. Jika diturunkan penarafan ini, ia akan menjejaskan faedah bank, kadar pinjaman antara bank, bon dan sebagainya.

    Mungkin akan mengakibatkan inflasi pula

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selain daripada itu, kerajaan dijangka akan mengekalkan sistem GST. Tidak akan menukar kembali kepada sistem SST.

      Kerana ia akan menjadi bahan “ketawa” oleh pihak luar dan seterusnya oleh agensi penarafan. Kerana kini terdapat lebih daripada 160 buah negara yang mengamalkan sistem GST.

      Apakah Malaysia akan berpatah balik mengamalkan sistem SST yang dimansuhkan pada tahun 2015 dahulu. Sedangkan sistem GST sudah “on track” dan lengkap.

      Apakah muslihat di sebalik pengisytiharan 0% GST dan mengekalkan sistem GST seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri.

      Pada pandangan saya, cukai GST akan dinaikkan kembali selepas ini. Mungkin selepas 6 bulan atau setahun lagi.

      Jadi apakah “Tipah tertipu” dengan slogan NO GST.-18/5/2018

      Sumber asal https://www.facebook.com/hisemudin/posts/1719789194756828

      Delete
    2. geng najis...pooorraahh citt!!!

      Delete
    3. geng najis dulu menteri kewangan ke atau toke gerai nk ckp pasal ekonomi makro???

      Delete
    4. Dia bukan sesiapa pun bro. Semua ramalan dia ke l

      Delete
  14. Kenyataan Ketua Penerangan Pemuda UMNO mengenai penggeledahan polis di rumah Najib...
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 17 MEI 2018 BY KENYATAAN SHAHRIL HAMDAN
    inShare


    Saya ingin melahirkan rasa kekhuatiran saya terhadap tindakan dan pendekatan yang diambil pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) terhadap bekas Perdana Menteri, Dato’ Sri Najib Tun Razak di Jalan Duta tengah malam semalam.

    Penggeledahan berterusan melebihi 18 jam yang dibuat oleh hampir 50 - 60 anggota PDRM pada malam tibanya bulan mulia Ramadan memperlihat seakan tiada belas kasihan bagi Dato’ Sri Najib yang sudah pun menyatakan komitmen beliau untuk memberi kerjasama sepenuhnya kepada pihak berkuasa.

    Kekhuatiran saya ini ditambah dengan kenyataan oleh peguam Dato’ Sri Najib yang menyatakan bahawa pihak PDRM terus menggeledah setiap bahagian rumah beliau walaupun dikatakan akan berhenti pada pukul 5 pagi.

    Saya menghargai kenyataan YB Nurul Izzah yang turut menzahirkan kekhuatiran beliau berkenaan apa yang berlaku semalam dan saya berasa lega kerana dalam Kerajaan baru Pakatan Harapan ini sekurang-kurangnya ada pemimpin yang mahu memaparkan sifat kesederhanaan mencerminkan budaya Malaysia yang penuh budi pekerti.

    Saya ingin menegaskan bahawa saya tidak mempersoalkan hak polis untuk melaksanakan siasatan mengikut prosedur yang ditetapkan serta konsisten dengan undang-undang negara.

    Pun begitu saya berharap segala tindakan tersebut juga mengambilkira bahawa sehingga hari ini, Dato’ Sri Najib bekas Perdana Menteri yang sudah banyak berjasa kepada negara serta menjadi wakil rakyat sejak beliau berumur 23 tahun, belum lagi didakwa di mahkamah lantas wajar diberi layanan yang adil sejajar dengan prinsip “innocent until proven guilty” yang saya yakin turut didukung oleh Pakatan Harapan yang memperjuangkan demokrasi selama ini.

    Dalam Malaysia baru ini, saya berharap pihak berkuasa akan menjalankan penyiasatan secara profesional dan adil menurut lunas undang-undang negara dan bertindak secara bebas bukan di bawah telunjuk atau tekanan sesiapa.

    SHAHRIL HAMDAN
    KETUA PENERANGAN,
    PERGERAKAN PEMUDA UMNO MALAYSIA
    17 MEI 2018

    ReplyDelete
    Replies
    1. geng najis....pooorrraaaahhhh ciitt!!!

      Delete
    2. Sebenarnya keseluruhan pemimpin atasan umno termasuk ahli2 mt perlu step down dan bagi peluang kepada budak2 muda dlm umno mengetuai parti berkenaan termasuk mat2 rempit dlm pemuda umno baru umno akan kembali gemilang..kah kaahh kkaaahhh!!!

      Delete
  15. ‘Langkah Azmin’ masuk kabinet Dr Mahathir cetus spekulasi…
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 18 MEI 2018 BY ROSLI ISMAIL
    inShare


    Setengah orang mungkin merasa dapat pegang jawatan Menteri Besar Selangor yakni negeri termaju dan terkaya di Malaysia lebih kurang sama glamour dengan Perdana Menteri.

    Atas sebab itu ‘Langkah Azmin’ yakni pemindahan Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali dari negeri ke pusat untuk pegang jawatan Menteri Hal Ehwal Ekonomi agak mencuri perhatian.

    Nama Timbalan Presiden PKR itu yang juga Ahli Parlimen Gombak dan AGUN Bukit Antarabangsa adalah salah seorang dalam senarai 14 menteri yang diumum oleh Tun Dr Mahathir Mohamad pada petang Jumaat.

    Kalangan pemerhati politik menilai ‘Langkah Azmin’ dipercayai untuk menempatkan dirinya awal-awal di barisan depan pimpinan negara menjelang Datuk Seri Anwar Ibrahim ambilalih jawatan Perdana Menteri dari Dr Mahathir dalam tempoh setahun atau dua tahun lagi.

    Jika semua berjalan lancar seperti dirancang sudah pasti Datuk Seri Wan Azizah Ismail yang kini Timbalan Perdana Menteri akan ‘pencen awal’.

    Ini kerana tidak mungkin pasangan suami isteri akan pegang jawatan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

    Mereka nampak seolah Azmin sudah ‘chop’ awal-awal jawatan yang bakal dilepaskan oleh Wan Azizah itu nanti.

    Cuma masalahnya di sini Anwar dan Azmin adalah dari PKR.

    Dalam pada itu ada juga yang tidak mengenepikan Tan Sri Muhyiddin ,Presiden PPBM yang kini Menteri Dalam Negeri.

    Beliau sudah tentu akan jadi calon utama yang harus diberi pertimbangan dalam percaturan jawatan nombor dua itu jika ia mengikut kaedah sekarang satu PPBM yakni Dr Mahathir dan satu PKR Wan Azizah.

    Lagipun Muhyiddin pernah pegang jawatan Timbalan Perdana Menteri dibawah Datuk Seri Najib semasa dalam UMNO dulu.

    Semua ini sudah tentu akan mendorong ramai yang teropong gerak langkah dan perkembangan menjelang peralihan kuasa dari Dr Mahathir ke Anwar nanti.

    Sementara itu Azmin yang ditemui wartawan semasa satu majlis di Shah Alam Jumaat malam kata beliau akan keluarkan satu kenyataan rasmi Sabtu mengenai kedudukannya samaada kekal di Selangor atau pindah ke pusat.

    "Saya akan bertemu dengan Sultan Selangor esok bagi mendapatkan pandangan serta pertimbangan Tuanku sama saya perlu memainkan peranan di peringkat Persekutuan atau terus di Selangor selaku Menteri Besar," katanya.

    "Mungkin malam ini atau esok saya akan berjumpa dengan Perdana Menteri bagi mendapatkan penjelasan mengenai bidang tugas yang akan diamanahkan kepada saya untuk jawatan tersebut," katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beliau memberitahu hasil perbincangannya dengan Tun Dr Mahathir Mohamad itu nanti, beliau akan mengadap Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, esok.

      Juga menjadi perhatian dalam pengumuman kabinet ialah Dr Mahathir telah ‘ mengugurkan’ nama beliau sebagai Menteri Pelajaran yang diumumkanya sendiri kelmarin.

      Ini gara-gara beliau terlupa manifesto Pakatan harapan tidak membenarkan Perdana Menteri pegang jawatan lain.

      Sebaliknya Ahli Parlimen dari PPBM bagi kawasan Simpang Rengam,Johor Dr Maszlee Malik dilantik pegang jawatan itu.

      Lantikan Gobind Singh Deo dari DAP jadi menteri di Kementerian Menteri Komunikasi dan Multimedia yang dulunya Kementerian Penerangan juga menandakan kali pertama bukan Melayu pegang jawatan berkenaan sejak negara ini Merdeka.

      Sebelum ini sudhapun diumumkan Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Menteri Dalam Negeri, Setiausaha Agong DAP Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan dan Presiden Amanah Mohamad Sabu sebagai Menteri Pertahanan selain Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang dinamakan sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Wanita dan Pembangunan Keluarga.

      Selain Azmin,Dr Maszlee dan Gobind yang diumum Jumaat… Ketua Wanita PKR Datuk Zuraida Kamaruddin yang juga Ahli Parlimen Ampang dilantik Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP Anthony Loke yang juga Ahli Parlimen Seremban Menteri Pengangkutan dan Naib Presiden DAP M. Kulasegaran yang juga Ahli Parlimen Ipoh Barat Menteri Tenaga Manusia.

      Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub Ahli Parlimen Pulai Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Pengarah Stretegi Parti Amanah Dr Dzulkefly Ahmad Ahli Parlimen Kuala Selangor Menteri Kesihatan dan Ahli Parlimen Titiwangsa Rina Harun dari parti PPBM Menteri Pembangunan Luar Bandar.- 18/5/2018

      Dr Mahathir Menteri Pelajaran…Wan Azizah Menteri Wanita dan Kebajikan

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan pegang portfolio Menteri Pelajaran manakala Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail selain Timbalan Perdana Menteri diberi portfolio Menteri Hal Ehwal Wanita dan Kebajikan.

      Sebelum ini, Tan Sri Muhyiddin Yassin dinamakan sebagai Menteri Dalam Negeri, Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan manakala Mohamad Sabu sebagai Menteri Pertahanan.

      Dr Mahathir beritahu sidang akhbar di Petaling Jaya Khamis seramai 13 Menteri dijadual angkat sumpah jawatan pada Isnin ini.

      Sebelum ini Dr Mahathir ada memberitahu mereka yang ada kes tidak dapat lagi dilantik.

      Guan Eng kini sedang hadapi perbicaraan kes rasuah dan salahguna kuasa di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang.

      Jawab soalan Dr Mahathir mengakui kelewatan menamakan menteri yang lain kerana ada pertindihan kehendak dikalangan empat parti komponen Pakatan Harapan.

      Katanya buat permulaan kerajaannya cuma akan bentuk 25 kementerian sahaja dan jika perlu akan tambah kemudian.- 17/5/2018

      Delete
  16. Khairy nafi kata ada petanda Najib menyeleweng…
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 18 MEI 2018 BY KENYATAAN KHAIRY JAMALUDDIN
    inShare


    Saya terbaca satu artikel dari vharian.blogspot.my bertajuk ‘Memang ada petanda Najib menyeleweng-KJ akhirnya pecah rahsia 1MDB’.

    Saya menafikan sekeras-sekerasnya laporan tersebut kerana ia bersifat fitnah dan dilihat cuba melaga-lagakan saya dengan bekas Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak.

    Ingin saya menegaskan bahawa saya tidak pernah sesekali berkata demikian, sebaliknya kenyataan asal saya kepada Channel News Asia (CNA) telah dimanipulasi oleh portal berkenaan.

    Dalam temubual dengan CNA beberapa hari lalu, saya ada menyebut bahawa seluruh kepimpinan dan ahli UMNO serta Barisan Nasional (BN) telah terkhilaf dengan tindakan kami yang gagal menasihati Dato’ Seri Najib tentang penolakan rakyat terhadap gagasan politik yang diketuai beliau sebelum PRU-14.

    Itulah ‘petanda penolakan’ yang saya maksudkan, dan tidak pernah sesekali saya mengatakan bahawa saya telah nampak penyelewengan dalam hal 1MDB, seperti tajuk berita portal tersebut.

    Selaku Pengerusi Pemuda BN, saya menyeru semua pihak supaya tidak menerbitkan berita atau kenyataan palsu berkenaan 1MDB.

    Kita semua maklum bahawa polis sedang mengadakan siasatan menyeluruh terhadap kes berkenaan dan ingin saya tegaskan bahawa selaku bekas Perdana Menteri dan rakyat Malaysia, Dato’ Seri Najib perlu dihormati selagi tiada pendakwaan di atas semangat ‘innocent until proven guilty’.

    Khairy Jamaluddin
    Ketua Pemuda UMNO Malaysia
    Pengerusi Pemuda BN Malaysia

    ReplyDelete
  17. GST bakal berundur…nanti timbul balik SST
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 17 MEI 2018 BY WARTAWAN AGENDADAILY
    inShare


    Tolong jangan sorak lebih-lebih sangat.Pengumuman kerajaan Pakatan Harapan pada Rabu semalam bahawa Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) berkadar sifar mulai 1 Jun 2018 tidak ada noktah di situ.

    Jangan ingat boleh hidup free tak bayar cukai.

    Tidak perlu bayar GST akan muncul semula Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST).

    SST dianggap sebagai sistem cukai yang lapuk dan sudah kurang digunakan di serata dunia.

    Sebanyak 160 negara kini mengunakan cukai GST.

    Kementerian Kewangan menerusi satu kenyataan Khamis memberitahu program pembaharuan fiskal kerajaan sedang dalam pelaksanaan.

    Katanya pengurangan hasil daripada GST yang berkadar sifar mulai 1 Jun 2018 akan ditampung oleh langkah khusus hasil dan perbelanjaan yang akan diumumkan dalam tempoh terdekat.

    SST akan diperkenalkan semula, katanya.

    "Pengurangan perbelanjaan akan dimulakan dengan langkah rasionalisasi dan efisiensi serta mengurangkan ketirisan. Selain itu harga minyak mentah dunia telah meningkat ketara berbanding anggaran Bajet 2018 iaitu US$52 setong. Ini akan menyediakan ruang fiskal dalam tempoh terdekat.

    "Tanggungjawab fiskal, ketelusan dan tadbir urus akan diberi keutamaan dalam pelaksanaan program pembaharuan fiskal," menurut kementerian tersebut.- 17/5/2018

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu yg bagus...gst hentam banyak barang...SST banyak barang yg tak jena hentam..

      Ikut tradisi lepas pru harga barang mula naik...minyak mula naik...

      Sekarang tiada kenaikan...lega kepala...itulah bagusnye PH...

      Delete
    2. Siapa yang kata dengan terhapusnya GST , cukai juga akan terhapus juga .?

      SST itu pun salah satu system percukaian .

      Tolonglah ..jangan cuba simpul dan putar .

      Delete
    3. Tabur fitnah mcm taik kambing berteraburan di jalan

      Delete
  18. Apa cerita Anwar dan Daim ‘mengaum’…
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 17 MEI 2018 BY WARTAWAN AGENDADAILY
    inShare


    Ini bukan gosip atau khabar angin politik.Seperti juga kes Rafizi Ramli bising pasal pengumuman lantikan Menteri oleh Tun Dr Mahathir Mohamad ini kisah yang berlaku secara terbuka.

    Orang yang tidak tahu latar belakangnya mungkin terkejut.Sebaliknya kalau selak balik sejarah macam ada hal yang tidak beres antara mereka.

    Apakah masih ada yang bengkak di hati gara-gara kata mengata semasa perang politik dulu.

    Kata-kata popular orang Cina dua harimau tidak boleh duduk atas satu bukit...sebabnya mesti gaduh punya.

    Soalanya sekarang dalam kerajaan Pakatan Harapan ada berapa harimau?

    Semua orang tahu Dr Mahathir ialah Perdana Menteri tetapi ada juga orang yang kata mereka gerun mendengar ada harimau kuat mengaum di belakangnya.

    Siapa lagi kalau bukan Ketua Penal Penasihat Kerajaan Tun Daim Zainuddin.

    Entahlah betul ke tidak betul.Dari cakap-cakap politik yang berlegar bekas Menteri Kewangan dianggap orang kedua paling berkuasa sekarang.

    Pada Rabu satu lagi harimau muncul di tengah gelanggang bila Datuk Seri Anwar Ibrahim diberi pengampunan diraja penuh keatas kesalahan meliwat.

    Dua mereka pernah jadi Menteri Kewangan semasa pentabiran Dr Mahathir selama 22 tahun dulu.

    Secara terbuka Penasihat Umum PKR itu sudah cakap nak main jauh-jauh dari urusan pentabiran negara buat masa ini.

    Namun politik tetap politik…bayang harimau itu sentiasa merayap dari jauh atau dekat.

    Bukankah selama ini Anwar pegang remote control dari dalam penjara untuk sebarang keputusan penting parti PKR dan pakatan pembangkang.

    Inikan pula beliau bebas di luar sambil jalan-jalan,main dengan cucu dan bagi ceramah sana sini.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Cuma mereka yang ‘hilang akal’ akan kata faktor Anwar tidak akan wujud langsung sepanjang pentabiran Dr Mahathir selama setahun atau dua tahun ini.

      Hello…ini baru beberapa hari saja.

      Gegaran terasa…pada ketika kerajaan Pakatan Harapan nak tayang soladiriti... semua orang baca interbiu Daim dengan akhbar Straits Time Singapura mengingatkan jangan nak tukar Perdana Menteri dari Dr Mahathir kepada Anwar sekarang.

      Beliau tidak main sorok-sorok ingatkan bahawa Dr Mahathir lah orang yang jayakan cita-cita Pakatan Harapan untuk tumbangkan kerajaan BN dan bukan Anwar.

      “Sama ada anda suka atau tidak, Tun Dr Mahathir Mohamad berjaya."Jika anda mungkir janji kepada rakyat, mereka tidak akan percaya anda lagi." katanya.

      Apa pula komen Anwar pasal peranan Daim dalam kerajaan sekarang.

      Bagai sembilu dalam interbiu dengan Malaysiakini tidak lama selepas bebas dari penjara Rabu semalam beliau dipetik sebagai berkata Daim boleh menyumbang kepada Pakatan Harapan dan kerajaan baharu namun pada masa sama, beliau perlu berhati-hati.

      Ini kerana wujud kegelisahan terhadap penglibatan Daim dalam skandal terdahulu.

      “Orang kata tak perlu ungkit kesilapan masa lalu, yang mana betul, tetapi bagi saya kalau kita mahu bercakap tentang akauntabiliti yang demokratik, ia tidak seharusnya terhad pada Datuk Seri Najib Tun Razak.

      “Namun, saya tidak fikir ia harus sehingga menjadi dendam,” katanya.

      Apa yang Anwar maksudkan dengan penglibatan Daim dalam skandal lampau?

      Jangan lupa Daim ditugaskan oleh Dr Mahathir untuk betulkan segala macam berkaitan dengan ekonomi.

      Mahu tidak mahu tentu ada yang pandang lain macam padanya bila Anwar cakap begitu.

      Kata orang sendiri dengar…sendiri tafsir.

      Ingat...ini bukan sang kancil…tetapi harimau yang mengaum.-17/5/2018

      Delete
    2. geng najis poooorrraahhh ciitt!!

      Delete

    3. Cuma mereka yang ‘hilang akal’ akan kata faktor Anwar tidak akan wujud langsung sepanjang pentabiran Dr Mahathir selama setahun atau dua tahun ini.

      Hello…ini baru beberapa hari saja.

      Gegaran terasa…pada ketika kerajaan Pakatan Harapan nak tayang soladiriti... semua orang baca interbiu Daim dengan akhbar Straits Time Singapura mengingatkan jangan nak tukar Perdana Menteri dari Dr Mahathir kepada Anwar sekarang.

      Beliau tidak main sorok-sorok ingatkan bahawa Dr Mahathir lah orang yang jayakan cita-cita Pakatan Harapan untuk tumbangkan kerajaan BN dan bukan Anwar.

      “Sama ada anda suka atau tidak, Tun Dr Mahathir Mohamad berjaya."Jika anda mungkir janji kepada rakyat, mereka tidak akan percaya anda lagi." katanya.

      Apa pula komen Anwar pasal peranan Daim dalam kerajaan sekarang.

      Bagai sembilu dalam interbiu dengan Malaysiakini tidak lama selepas bebas dari penjara Rabu semalam beliau dipetik sebagai berkata Daim boleh menyumbang kepada Pakatan Harapan dan kerajaan baharu namun pada masa sama, beliau perlu berhati-hati.

      Ini kerana wujud kegelisahan terhadap penglibatan Daim dalam skandal terdahulu.

      “Orang kata tak perlu ungkit kesilapan masa lalu, yang mana betul, tetapi bagi saya kalau kita mahu bercakap tentang akauntabiliti yang demokratik, ia tidak seharusnya terhad pada Datuk Seri Najib Tun Razak.

      “Namun, saya tidak fikir ia harus sehingga menjadi dendam,” katanya.

      Apa yang Anwar maksudkan dengan penglibatan Daim dalam skandal lampau?

      Jangan lupa Daim ditugaskan oleh Dr Mahathir untuk betulkan segala macam berkaitan dengan ekonomi.

      Mahu tidak mahu tentu ada yang pandang lain macam padanya bila Anwar cakap begitu.

      Kata orang sendiri dengar…sendiri tafsir.

      Ingat...ini bukan sang kancil…tetapi harimau yang mengaum.-17/5/2018

      Delete
    4. Geng Najib ...bukankah kamu pakar dari segala pakar analisa terunggul di Malaysia .

      Akan terbukti dalam masa terdekat betapa rakusnya puak dan juak para walaunta "merogol" harta rakyat .

      Dulu2 saya pernah berkata dengan beraninya yang Najib telah merobek wang 1MDB . Kalau tidak percaya , tanyakan dengan Mr. J yang terus sembunyi menyepi .

      Delete
    5. Semestinyalah dua harimau mengaum ..

      Mengaum kerana tersentak melihat data2 dan carta2 statistic ekonomi Negara yang tunggang terbalik apabila ia di laksanakan berdasar "Najib No Milk" .

      Itu blogger pujaan UMNO/BN tajaan MCA .Lim Sian See @LSS aka See Too pun sudah bersembunyi juga .

      Delete
  19. Daim: Impatient young ones pushing for Anwar
    Michael Murty | May 18, 2018
    PM's adviser says PH must honour pledge for Mahathir to be in charge, and Anwar understands the political situation very well.
    VIDEO INSIDE

    Daim Zainuddin says Pakatan Harapan must honour its election pledge that Mahathir would be the prime minister.

    KUALA LUMPUR: Senior government advisor Daim Zainuddin has allayed fears of disagreements in Pakatan Harapan (PH) about Dr Mahathir Mohamad’s tenure as prime minister, amid pressure for recently-released PKR leader Anwar Ibrahim to take over.

    He attributed the pressure to impatience among young politicians, not Anwar, describing the de facto PKR leader as a polished and experienced politician.

    He also reminded PH politicians that the coalition must honour its election campaign pledge for Mahathir to be prime minister.

    “When you sell Tun M as the seventh PM you have to honour that, in fact you have to honour everything in the manifesto,” he said.

    “Sometimes in any political party there are those that are impatient. It’s the young fellows that are in a hurry, like most young people, which you also must accept,” he told reporters.





    “They are the ones that are impatient, not Anwar. Anwar understands the political situation very clearly. Anwar knows what the people think,” Daim said.

    Mahathir has said he would stay for two years and hand over the post to Anwar. His intentions came under question as soon as Anwar was freed on Wednesday from a five-year jail sentence after receiving a royal pardon.

    Anwar has stated that a two-year time frame was ideal for him to take over as prime minister.

    Daim said he had met Anwar a couple of times and “Anwar is a very polished politician, he knows the ground very well”.

    Criticism has also arisen of Mahathir naming himself as education minister, with complaints that he was violating a manifesto pledge that the prime minister should not hold two portfolios.

    Maszlee Malik has since been named as education minister.

    ReplyDelete
  20. Don’t make Anwar PM immediately, says Daim
    FMT Reporters | May 15, 2018
    The former finance minister says any transition of power should be 'mid-term' and PH should keep the promise made to the voters.

    Daim Zainuddin says Dr Mahathir Mohamad succeeded where the opposition failed for many years.

    PETALING JAYA: Former finance minister Daim Zainuddin has warned against appointing Anwar Ibrahim as prime minister immediately after his return to Parliament.

    Daim, who now leads the Council of Elders under Prime Minister Dr Mahathir Mohamad’s administration, said the transition should be “mid-term”, adding that it would be “foolish” to change prime ministers now.

    “If you break your promise to the people, they are not going to trust you anymore,” he added in an interview with Singapore’s Straits Times.

    He also said he had met with Anwar and told him: “You all tried how many elections and failed. Whether you like it or not, Mahathir succeeded.”



    Anwar, 70, was due to be released from the Sungai Buloh prison on June 8 with time taken off his sentence for good behaviour. He was handed a five-year jail sentence in 2015 for sodomy charges which his supporters maintain were politically motivated.

    However, the Yang di-Pertuan Agong has agreed to grant the PKR de facto leader a full pardon which will be finalised tomorrow.

    Mahathir had previously said he would remain prime minister for two years before stepping down for Anwar to take over. Anwar’s wife, Dr Wan Azizah Wan Ismail, meanwhile, will be the deputy prime minister.

    On Sunday, Anwar said PKR was firmly behind Mahathir’s leadership amid discontent over the Pakatan Harapan (PH) chairman’s appointment of three Cabinet positions, none of which went to PKR.

    He also told the PKR leadership to ensure the strength of the PH federal government under Mahathir and Wan Azizah was maintained.

    ReplyDelete
  21. Doctors to doctors on Mahathir’s Cabinet line-up
    May 18, 2018
    Dr Mahathir Mohamad and Dr Wan Azizah should be PH 'mentors', not holding portfolios in the Cabinet.
    COMMENT


    By Dr Musa Mohd Nordin and Dr Johari Bux

    When YAB Tun Dr Mahathir Mohamad announced that he would be holding the education portfolio and YB Dr Wan Azizah Wan Ismail the women’s affairs portfolio, we flipped!

    And upon reading this morning’s Star headline, “Anwar: Ministerial posts for top two not contrary to manifesto”, we double flipped!

    Was everyone simply being polite to Tun when he rationalised his master plan to rejuvenate the Malaysian education system? Didn’t the young Turks, the likes of YBs Dr Dzul, Khalid Samad, Liew Chin Tong, Nurul Izzah et al, in the political forum who were always loud and dissenting (in a good way) respond to Tun’s plans to revolutionise the learning and teaching of our young minds?



    It is as if they were mesmerised by Tun or still on Cloud 9 post-GE14 euphoria. More probably, it was that they “tak sampai hati” to speak against an old man’s “dying wish” for his nation’s children and their future.

    We hardcore clinicians may be politically naive in the bargaining and jostling for political posts in the new Cabinet, but as far as Tun and Kak Wan are concerned, we are clinically convinced on the grounds of “evidence-based politics” (EBP) that neither should hold portfolios in the Pakatan Harapan Cabinet.

    As PM and DPM, they should be the Master Jedi on the “Pakatan Harapan High Council”, mentors of the PH-Padawans, guardians trusted with the fiduciary duty of overseeing the new Cabinet to ensure the cherished values of competency, accountability and transparency of political governance are fully operational.

    There are plenty of talents in the PH coalition, and our guess is that Tun would be simply spoilt for choice.

    And if our reading of Kak Wan is correct, she would not want to stay a minute longer in the Cabinet.

    Besides, we do not want to gestate another family dynasty in the new PH Cabinet – we just got rid of one on May 9.

    Dr Musa Mohd Nordin is with the Damansara Specialist Hospital while Dr Johari Bux is with the Tung Shin Hospital.

    ReplyDelete
  22. Alhamdulillah
    Pesan kepada diri sendiri, anak-anak dan famili:

    Takdir Allah mengatasi rancana tadbir makhluknya (1)

    Hidup ibarat putaran roda (2)

    Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua (3)

    Semuanya berpunca dari sikap "Siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama mencuri (4)

    Semua kejadian adalah takdir dan ketentuan Allah, sebagaimana penasihat lantikan politik dulu nasihati rakyat Malaysia, barang keperluan naik harga adalah takdir dan ketentuan Allah. So penamatan jawatan beliau ada kena mengena dengan takdir dan ketentuan Allah jua.

    Aamiin Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim.

    ReplyDelete
  23. Umno dah jatuh gaung yg dalam... Sukar untuk di selamatkan lagi..bahagian2 umno dah longlai...ahli2 unno ibarat anak yatim piatu hilang tempat bergantung...tiada lagi bantuan...

    ReplyDelete
  24. Mp2 umno yg menang dah mula kerisauan...dari mana nak sakau bajet nak hulur kpd ahli2 umno...

    Mesyuarat pon blm tentu ahli2 akan hadir....dedak taraak...

    ReplyDelete
  25. Flora Ong nyaris alami 'nasib sama' dengan Altantuya - Deepak
    Feb 23 2013 / Keadilan Daily
    (Ruqayya Rahman)

    KUALA LUMPUR 23 FEB: Flora Ong, seorang individu wanita yang dinamakan ahli perniagaan, Deepak Jaikishan semalam kerana didakwa memiliki hubungan rapat dengan Datuk Seri Najib Razak, dipercayai hampir mengalami nasib sama dengan warga Monggolia, Altantuya Shaariibu.

    Bercakap kepada Keadilan Daily, Deepak mengaku menerima arahan daripada Datin Seri Rosmah Mansor untuk mencari Flora di rumahnya di Ampang bersama beberapa orang lain untuk dibawa menemui isteri Perdana Menteri itu.

    "Rosmah marah apabila dapat tahu Flora dianugerah projek dari suaminya. Bagaimanapun, Flora enggan ikut untuk bertemu Rosmah kerana bimbang mengalami nasib sama seperti Altantuya," dakwa beliau.

    deepokDeepak mendakwa, Rosmah mengarahkannya untuk mencari dan membawa Flora bertemu dengannya selepas mengetahui wanita berkenaan dianugerah dua kontrak secara runding terus oleh Najib Razak berdasarkan hubungan 'rapat' mereka.

    Katanya, Flora dianugerah projek bernilai RM2 bilion di Sabah dan Sarawak yang dibayar pendahuluan melalui sebuah bank utama Amerika berpangkalan di Singapura manakala satu lagi projek ialah rawatan air di Lembah Pantai.

    "Bagaimanapun, hal ini 'reda' beberapa hari kemudian selepas Setiausaha Kanan Politik dari Kementerian Kewangan, Datuk Zakiah Ibrahim yang bertanggungjawab memperkenal Flora kepada Najib, dipecat.

    "Saya juga diarah menyampaikan amaran kepada Flora supaya tidak berhubung dengan Najib," dakwa Deepak yang enggan memberi butiran peribadi wanita berkenaan termasuk usia dan latar belakang, sebaliknya hanya mendedahkannya secara berperingkat-peringkat kepada media alternatif.

    Deepak baru-baru ini memohon imuniti dari kerajan Malaysia bagi membolehkannya membuat pelbagai pendedahan berkaitan salah laku Najib dan Rosmah tetapi beliau tidak yakin memperolehinya.

    altantuyaMengikut semakan, Najib sebelum menyandang jawatan Perdana Menteri, kerap dikaitkan dengan skandal beberapa personaliti wanita terkenal termasuk penyanyi tempatan.

    Beliau digembar-gemburkan dalam media ditangkap khalwat dengan seorang penyanyi di sebuah hotel di Port Dickson pada 1995 tetapi 'terlepas' dari sebarang pendakwaan.

    Najib juga dikaitkan memiliki hubungan dengan Altantuya Shariibuu ketika menjalankan urus niaga pembelian kapal selam Scorpene dan diuar-uar pernah makan malam bersama di Paris.

    Bagaimanapun, rekod kedatangan Altantuya ke negara ini dipadam Jabatan Imigresen sebelum warga Monggolia itu kemudian diletup menggunakan bahan peledak C4 di Jalan Puncak Alam.

    ReplyDelete
  26. Macai UMNO ni semua benda nak dikomennya..klu komen membina tak apa la juga..ni komen mcm nak tunjuk siapa antara macai tu paling bengap..bebal kat Mykmu tu tak payah la bawa sini..makin menyampah rakyat M'sia pada UMNO ada la..

    ReplyDelete
  27. Geng Najib kini pembangkang
    Sama dengan Kojola kengkang
    Masih setia jadi belukang
    Mengetuk macam Burung Tukang!

    Ikut Pak Klepto ke mana pergi
    Tak lama lagi masuk universiti
    Bamboo River School of Teknologi
    Kalau geng mesti sehati..

    Geng Najib orangnya setia
    Bos tewas pun tak apa
    Kopipes tetap dia sedia
    Janji dedak jangan dilupa!

    Tak lama lagi dedak pun hilang
    Cai Karabau,dah lari pulang
    Kalau dulu lagak hulubalang
    Sekarang takut nak dekat jembalang!

    Geng Najib kini pembangkang
    Kerajaan buat semua nak halang
    Parti sendiri jatuh terkangkang
    Hilang daging tinggallah tulang!

    Pasir Salak,Padang Rengas
    Kuat menyalak nampak ganas
    Kini diam ketiak berlengas
    Dulu kutuk sekarang panas..

    Ikan Bakar Musang Bola
    Watak kelakar dah huru hara
    Negarawan Ulung nak kasi tala
    Senyap sepi ke mana 'wira'?

    Lepas satu,satu didedah
    TV 3 keluar sudah
    Makcik Felda, Mak Som,Kak Bedah
    Tak sangka dia, menyesal tak sudah!

    ReplyDelete
  28. Dlm byk2 per, KJ betul bab ni ramai Umno totok mcm Geng Najis dan Lebai Malang mabuk koolaid... sindrom wala kpd Klepto babi buta bukan wala kpd kebenaran. Kalau di Caribbean, koolaid sudahnya bunuh diri kojol.

    Geng Najis meroyan terkejuk berok tengok bilangan bag dan jumlah cash USD koleksi keluarga klepto. Selasa ni bila mula muntah kedarah siasatan SPRM kes SRC, habis jam terus blog ni.

    Tak susah, Tuan Budin boleh repot kacau ketenteraman blog bawah Seksyen 233 Akta Multimedia 1998. Kalau nak serious sikit, niat menghasut, mengadu domba cita2 nak gulingkan kerajaan yg dilantik secara demokrasi .. Akta Hasutan atau Sosma. Berat sikit, fitnah2 posting bawah Fake News RM500,000.

    Dulu main2 kan cerita Aisyah, Adam dan TN92. Nah, sekarang tak keruan hidup dok melilau cari bahan negatif sikit nak kopi pes. Tak boleh nak bantu, self destruction.

    ReplyDelete

  29. Najib innocent until proven guilty, says Umno man

    Loghun Kumaran @ Malay Mail


    KUALA LUMPUR, May 18 — Umno man Abdul Rahim Abdul Rahman said former prime minister Datuk Seri Najib Razak must be considered innocent until proven guilty, as raids continue at his home in Taman Duta here.

    Abdul Rahim, who claims to have been a friend of Najib since 1982, said judgement should not be cast prematurely.

    He was asked by the press about the haul of handbags, valuables and cash seized from properties linked to Najib in relation to the 1Malaysia Development Berhad (1MDB) scandal.

    “We don’t know if the bags were planted. How would anyone know?

    “A man must be innocent until he is proven guilty,” he said.

    Abdul Rahim, a former civil servant, made headlines yesterday after he was refused entry to Najib’s residence.

    However, he was allowed entry at about 6.20pm today along with several other people.

    #####

    "we don't know if the bags were planted ...."

    It clearly shows the level of stupidity this UMNO man has . It took hundredth of trollies to cart the item down . It required 5 black maria trucks to transport the item away .

    Dare him say , the whole thing was implanted ...what an idiot ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang umno sendiri yg dah was was dengan najib...72 bag berisi duit dari mana datangnye?...najib niaga ape?....niaga 1 mdb?...

      Mahkamah hanye jatuhkan hukuman jika bersalah...bersalah jika ade bukti...cari bukti kerja pendakwa...

      Delete
    2. Untuk najib, belum sampai mahkamah dia dah kata planted. Tp kalau utk PH, baru ada report yg entah apa2, dorang dah kata salah. Haruskah aku mencarut di bulan yg mulia ini?

      Delete
  30. Berita panas yg belom lagi di terjemahkan ke BM di M'kini -

    Report says safe in Najib's home forced open, cash found

    It also reports that there are another eight safes in Seri Perdana still unopened. Meanwhile, Sentul police and a group of a tahfiz students have left the home.

    Mak oiii, 8 lagi peti besi.

    Ada yang kata peti besi di rumah nya itu menganungi alat alat seher (black magic) Mak Badak.

    Tak tau lah jika ada yg di Seri Perdana itu mengandungi alat alat bomoh dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Matawang asing lama, sijil kahwin dalam peti besi - Jurucakap Najib.

      Betul ke? Bukan ke Najib & Rosman tahu bhawa salinan pendua Sijil Kahwin boleh di dapati dari Jabatan Agama? Dan Najib serta Rosmah pernah kahwin dan cerai dahlulu, jadi apa lah penting nya sijil kahwin?

      Jurucakap apekebendenye?

      Delete
  31. Nyata Mak Badak dan Bapak Badak dengan sombong bongkak konfiden menang Pru14, peti2 beti itu tak akan di bukak

    Sentiasa angkat kepala, mendongak tegak, tak khuatirkan peti2 besi itu dalam nya apa depa punya pekong tokak.

    Sekarang padah muka di keji rakyat hingga terberak.

    Walau pun begitu, gamak nya depa fikir jika di paksa makan tahi nya rasa nya lemak.

    Di penjara nanti rakan2 penjarawan akan cekau depa hingga koyak rabak.

    Di masa itu dah takda duit, intan belian, beg Birkin nak sogok sagak.

    ReplyDelete
  32. Yang mengatakan Najib kata tak tahu di mana Rosamh sekarang, itu tak betul.

    Gambar berikut menunjukkkan Rosmah dan Najib tidur di kerusi di rumah nya -

    https://www.malaysiakini.com/news/425685

    ReplyDelete
  33. Apa pulak Daim kata

    Treat Najib with dignity, says Daim
    Not necessary to raid his house at 3am, says the eminent persons council chairperson.

    Dia tak tahu ke Polis mula periksa lebihkurang 7 malam dengan sebab2 tertentu mengikut SOP mereka, dia tak faham ke begitu luas rumah, begitu banyak barang yang nak di periksa, hingga peti besi pun tak dapat di buka sehingga 2 hari selepas mula memeriksa di rumah itu?

    Tak payah lah nak tunjuk awak baik hati, wahai Daim. Aku sokong PH tapi tak suka melihat antara pemimpin2 nya ada yang meluat.

    ReplyDelete
  34. Utusan kesuntukan masa, kakitangan diberi peringatan

    FMT Reporters

     | May 19, 2018

    Pihak pengurusan dalam satu mesyuarat baru-baru ini berkata syarikat mungkin kehabisan dana seawal selepas Hari Raya bulan depan.

    KUALA LUMPUR: Utusan Malaysia mungkin tidak mampu bertahan melepasi tahun ini, apabila kakitangan diberitahu akhbar berkaitan Umno itu akan kehabisan dana seawal selepas sambutan Hari Raya bulan depan, ketika akhbar itu bersusah payah ekoran kekalahan Barisan Nasional baru-baru ini, FMT difahamkan.

    Satu sumber mengatakan pengurusan tertinggi Kumpulan Utusan Melayu, syarikat yang menerbitkan akhbar itu, bertemu kakitangan pada Rabu, untuk memaklumkan penstrukturan semula secara besar-besaran sedang dirancang sebagai sebahagian daripada strategi untuk berdepan cabaran akan datang.

    “Penstrukturan semula akan menjadi sangat rumit, dan mungkin beberapa tindakan perlu diambil,” kata sumber itu.

    Walaupun jumlah pembaca menurun, akhbar bahasa Melayu itu masih bertahan menerusi kontrak kerajaan, yang diperoleh menerusi hubungannya dengan Umno.

    Pada tahun lepas sahaja, dilaporkan syarikat itu diberi kontrak membekalkan lebih 180,000 peranti tablet kepada guru seluruh negara. Beberapa minggu sebelum pillihan raya 9 Mei, Utusan juga yang diberi tugas mencetak poster kempen untuk BN.

    “Kakitangan diberitahu, tempoh paling lama ia boleh bertahan adalah sehingga akhir tahun ini,” kata sumber itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesihan Utusan Melayu dan pekerja2 nya.

      Akhbar itu menjadi alat berita bagi orang2 kampong demikian lama di masa lalu sehingga timbul nya gejala media sosial.

      Rasa nya takda pengurusan media massa yang sokong Tun Mahathir dan PH akan mengambil mereka sebagai pekerja,

      Bedebah Najib punya pasal, mengotorkan dan menjijikkan orang2 yang berkaitan dengan nya dan dengan Umno.

      Delete
  35. https://alhusseyn51.blogspot.my/2018/05/pendedahan-disebalik-pembunuhan-dan.html?m=1

    Pendedahan disebalik Pembunuhan dan skandal 1MDB (Siri 3)

    Siapa dalang disebalik pembunuhan Kevin Morais ? Ahmed Najadi?

    Seperti yang telah dijangka, Kevin Morais yang menjadi pendakwaraya siasatan kes 1MDB telah dibunuh.. Sebelum ini dia telah dilaporkan hilang ketika berangkat di Pejabatnya di Putrajaya..

    Laporan berita menemui keretanya yang telah dikikis no. engine

    Kenderaan Dijumpai Terbakar Dipercayai Mirip
    Milik Kevin Anthony Morais

    SHAH ALAM - Penyiasatan terhadap sebuah kereta Proton Perdana yang ditemui rentung di kawasan ladang kelapa sawit di Kampung Sungai Samak, Hilir Perak menjadi sukar berikutan nombor casis dan enjinnya yang telah dipadam.

    Teruskan baca di link yg diberikan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan saja pembunuhan Morais, jugak peletupan bom C4 kapada Altantuya akan di ungkit dari masa ke masa.

      Sehingga rakyat dapat lihat pengadilan.

      Dan yang bertanggung jawab masuk penjara.

      Pasangan suami isteri di curigai bertanggung jawab memberi arahan.

      Bagus kalau tak di kenakan hukum mati. Biar mereka merasa hukuman penjara seumur hidup, meringkut dan merana sedarkan kesalahan.

      Delete
  36. Aku cdg Zahid dn Hisyam digugurkan. Pencalonan utk
    Presiden - Datuk Seri Muhamad Hasan - xN9.
    Timb Presiden - Khalid Nordin
    SU - Jamil Khir
    Naib Presiden -
    - Puad Zakarshi
    - KJ
    - Sabri Yunus
    Ketua Pemuda - Hahasarin Johor
    Ketua Wanita - Mas
    Yg lain, xlayak termasuk Zahid Hamidi.

    ReplyDelete
  37. Aku cdg Zahid dn Hisyam digugurkan. Pencalonan utk
    Presiden - Datuk Seri Muhamad Hasan - xN9.
    Timb Presiden - Khalid Nordin
    SU - Jamil Khir
    Naib Presiden -
    - Puad Zakarshi
    - KJ
    - Sabri Yunus
    Ketua Pemuda - Hahasarin Johor
    Ketua Wanita - Mas
    Yg lain, xlayak termasuk Zahid Hamidi.

    ReplyDelete
  38. Belom terdengar atau terbaca apa Anwar kata berkenaan perkara ini - hairan jugak mengapa Azmin tidak berunnding dengan atau memint nasihat Anwar berkenaan dengan nya -

    Azmin: I can't be MB and minister, will meet PM, Sultan
    UPDATED 10.42PM | Azmin will seek clarification from PM before meeting Selangor ruler to decide on which post to keep.

    Azmin named economic affairs minister, to reveal status of MB post later

    ReplyDelete
  39. "Menteri Amaran" Mudin nasib tak baik sebab di kaitkan dengan sepupu nya Najib, tak ramai yang nak tonjolkan dia sebagai pengganti Najib memimpin Umno.

    Najib busuk, sepupu nya pun jadi busuk.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...