Monday, 14 May 2018

USAHA TUN MAHATHIR PULIHKAN NEGARA JANGAN DIGANGGU, MALAH WAJIB DIBANTU


Hari ini adalah hari pertama Tun Mahathir Mohamad memasuki pejabat sebagai Perdana Menteri, tetapi beliau tidak pergi ke Bangunan Perdana Putra yang menempatkan Pejabat Perdana Menteri, sebaliknya memulakan tugasnya di Yayasan Kepimpinan Perdana.


Antara jadual awalnya yang kita ketahui ialah beliau akan mengadakan pertemuan dengan KSN dan semua KSU kementerian untuk menerangkan hala tuju dan fungsi kerajaan baru Pakatan Harapan, khususnya untuk  memerangi rasuah.


Tun Mahathir juga dijadual menyambut ketibaan Sultan Brunei dan akan mengadakan perbincangan dua hala dengannya.


Meskipun begitu, Tun Mahathir sebenarnya sudah pun mula bekerja sebaik saja mengangkat sumpah jawatan pada Khamis malam yang lalu di ketika seluruh rakyat sedang bercuti panjang selama lima hari berikutan kejayaan Pakatan Harapan menumbangkan BN.


Dalam usaha memulihkan negara, tiada istilah cuti atau rehat bagi Tun Mahathir. Selain mengumumkan pembentukan kabinet, dengan tiga menteri kanan dilantik terlebih dahulu, beliau juga membentuk Majlis Penasihat yang dianggotai oleh Tun Daim Zainuddin, Zeti Akhtar Aziz, Hassan Merican, Robert Kouk dan Prof Jomo KS Sundram.


Selain bermesyuarat beberapa kali dengan rakan pimpinan daripada Bersatu, PKR, DAP dan Amanah untuk urusan pembentukan kabinet dan hala tuju kerajaan baru, Tun Mahathir juga sempat mengeluarkan banyak arahan seperti tidak membenarkan Najib Razak meninggalkan negara bagi memudahkan siasatan terhadap bekas Perdana Menteri itu, khususnya berhubung skandal 1MDB dan wang RM2,600 juta yang dimilikinya.


Susulan itu, kediaman Najib sudah pun dikawal rapi dan sebuah kondo milik ahli keluarganya juga telah diserbu oleh pihak polis.


Sudah tentu lebih banyak tindakan lagi akan diambil selepas ini yang semuanya bukan saja bertujuan menyiasat Najib, tetapi juga bagi matlamat yang lebih besar iaitu menyelamatkan negara.


Tun Mahathir terlihat amat serius dengan janji untuk menyelamatkan negara sekiranya Pakatan Harapan berjaya mengambil alih kuasa. Dalam usia mencecah 93 tahun, kadangkala kita berasa kesian dengan hakikat bahawa beliau masih perlu bekerja dengan lebih keras berbanding ketika menjadi Perdana Menteri sebelum ini semata-mata untuk memulihkan negara yang telah dirosakkan oleh Najib serta untuk memberi kesejahteraan kepada rakyat.


Dalam hal ini, semua pihak dalam Pakatan Harapan harus banyak membantu serta tidak mengganggu tugas-tugasnya itu seperti membangkitkan soal perlantikan anggota kabinet secara terbuka misalnya.


Harus disedari bahawa perlantikan anggota kabinet adalah hak mutlak Tun Mahathir selaku Perdana Menteri. Walaupun dalam Pakatan Harapan ada empat parti dan mereka berhak mengemukakan nama-nama untuk dicalonkan sebagai menteri atau timbalan menteri, hak menempatkan calon berkenaan di mana-mana kementerian adalah hak mutlak seorang Perdana Menteri, bukan boleh dicampuri oleh mana-mana parti.


Tidak wajar dan tidak patut bagi sesiapa juga untuk mempertikaikan  mana-mana perlantikan, baik dengan hujah tidak mendapat restu parti atau seumpamanya.


Tugas sesebuah parti hanyalah mengemukakan nama dan di kementerian mana diletakkan, ia adalah terserah kepada Tun Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri untuk menentukannya.


Jika sesebuah parti sampai ke tahap mahu menentukan di kementerian mana seseorang itu harus diletakkan, ia dengan sendirinya  bermakna bahawa kuasa, hak dan prerogatif seorang Perdana Menteri telah dicerobohi.


Yang penting ialah apabila Pakatan Harapan telah bersetuju menamakan Tun Mahathir sebagai calon Perdana Menteri sebelum ini, bermakna gabungan itu harus menaruh kepercayaan dan keyakinan sepenuhnya kepada beliau. 


Memang menjadi menteri, menyertai kabinet atau menjadi sebahagian daripada kerajaan adalah penting bagi semua parti atau pemimpin, baik kepada Bersatu, PKR, DAP atau Amanah, tetapi janganlah sampai keghairahan kepada jawatan itu melebihi agenda untuk menyelamatkan negara.


Dahulukanlah agenda untuk menyelamatkan negara berbanding semua kepentingan lain. Jika negara dapat diselamatkan dan rakyat berpuas hati dengannya serta mereka menikmati keselesaan hidup selepas ini, percayalah bahawa Pakatan Harapan mampu berkuasa dalam tempoh yang lebih lama dalam negara ini.


Sebaliknya, jika baru tidak sampai seminggu berkuasa sudah ternampak tanda-tanda "berebut harta karun" lebih menjadi keutamaan, ini sekaligus akan menimbulkan kebencian  rakyat dan akan memberi kesukaran kepada Pakatan Harapan mengekalkan kuasanya dalam PRU15 akan datang.


Bantulah Tun Mahathir memulihkan negara ini, dengan pengalaman dan ilmu pentadbiran yang ada padanya dan jangan sesiapa cuba menimbulkan perkara-perkara yang boleh dianggap sebagai gangguan kepadanya. (ShahbudinHusin 14/05/2018).

125 comments:

  1. Saya ulangsiar komen saya pada entry yg lepas yang saya kira relevan dgn entry tuan Budin kali ini.

    Kita semua telah mengetahui bahawa keputusan dipersetujui oleh 3 parti komponen PH apabila PKR menarik diri.

    Bermakna keputusan Tun M adalah keputusan majoriti. Sekiranya benar pun PKR tidak bersetuju 3 parti lain telah pun bersetuju.

    Dulu semua parti dalam PH telah bersetuju tiada siapa akan menjadi 'abang besar' seperti peranan UMNO di dalam BN.

    Apabila 1 saja tidak bersetuju dgn yang 3, dan 1 mahu berkeras dan berkata ia lebih berhak berbanding yang lain, maka siapakah sebenarnya yang cuba menjadi 'abang besar' di dalam pakatan ini?

    Dan keputusan majoriti 3-1 sudah tentulah bukan satu perbuatan 'bulldoze' seperti yang didakwa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf teman berfikiran lain
      Minta supaya PKR sudah sudahlah bermain
      Harap kepimpinannya bersabar ikutlah ketentuan
      Takkan lari kemana jawatan idaman..

      Berilah peluang pada tun untuk membetulkan
      Kepentingan negara nenjadi keutamaan
      Rakyat memilih bukan kerna politik kepartian
      Tapi ingin melihat negara pulih serta keadilan..



      Delete


    2. KAMI SOKONG RAPIZI TEGUR TUN


      TEGUR LAH SELALU


      MANA LAAA TAHU KAKI UTURN NI BERUBAH ANGIN


      DAH 72 TAHUN SEKONGKOL DGN UMNO BABI

      MANA MUNGKIN BERUBAH SEKELIP MATA


      BARU DUA HARI TUN DAH BULLDOZER JAWATAN


      KITA TAK MAU TUN D PANGGIL MADEY D BULLDOZER


      TEGUR TUN SPAI LUNYAI


      BARU LAH KITA CAPAI


      MALAYSIA BARU

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Saya amat bersetuju dengan saranan Sdra Shahbudin....
      'usah mencuci kain di khalayak terbuka' kerana ianya akan memberi ruang & kesempatan kpd mata2 keranjang menjeling dan mencuri pandang bahagian2 yg menggiurkan.

      Jgn gopoh membuat ulasan atau berteriak secara terbuka sebelum pasti apa cerita sebenar, bawa bincang dahulu dalam mesyuarat.

      Syukur tanggapan negatif terhadap kebijaksanaan Tun M dah tersingkap & reda bila DS Anwar Ibrahim, Saifuddin Nasution, Nurul Izza & Hj Muhammad Sabu menyangkal tanggapan kurang bijak Rafizi Ramli yg memalukan diri sendiri.

      Pepatah Melayu juga ada menyatakan, “Jangan menangguk di air yang keruh”.
      Sebaliknya apa yang perlu dilakukan ialah kita perlu bertindak menyuarakan pendapat secara berdiplomasi dan bukanlah mengambarkan satu suasana yang lebih teruk!

      Apa yang terbaik dan tepat dilakukan ialah duduk berbincang secara rasional. Huraikan segala masalah dengan matang. Lagi pun DS Anwar Ibrahim, mengikut lunas undang2, beliau belum sah bebas dan diperbolehkan menceburi semula dalam kegiatn politik. Ini memerlukan waktu dan proses yg sedang diusahakan oleh Tun Mahathir.

      Tun M berjiwa besar ketika secara terbuka memohon maaf di atas kesilapan lalu. Saya yakin beliau juga tahu budi & sumbangan PKR dan sedang bersiap sedia untuk menyerahkan tampuk pemerintahan kpd DS Anwar Ibrahim setelah semua kerja2 pembersihan, reforms & pembinaan semula negara dilaksanakan dgn jayanya.

      Justru saya harap kita jgn sekali-sekali membuka ruang dgn tindakan kurang hemah & gopoh yg mana akan memberi kesempatan spesis 'malaun2' menangguk di air yg keruh, mengadu-domba sesama kita oleh puak2 durjana seperti Geng Najib & Kejora Musibat yg masih berkeliaran di blog ini.

      Sekarang nih saya dah terhidu ulah2 mereka dgn samaran baru.....

      ip man 14 May 2018 at 10:29
      Haiyaa! Apa mau bising pasat itu budak? Itu dia punya bahasa maa!! Dari kicik sudah belajar dri dia punya emak!! Saya cakap cina nanti pun tarak bole ka?

      Ip man 14 May 2018 at 10:11
      Haiyaaa!! Blum apa2 sudah kina!! Pkr sudah kina dgn org tua nyanyuk!!! Hidup tun! Kasi kita pegang itu kunci bilik kebal!!

      Ip man 14 May 2018 at 09:40
      Malaysia haru biru...wa salut sama lu

      ip man 14 May 2018 at 10:21
      Ho ho..umno sudah mati maaa!! Tun akan kasi mati itu umno! Zahid akan masuk dlm sama itu kj..ramai2 masuk itu ppbm..ppbm itu umno jugak! Ingat tun kasi itu nama saja saja ka? PARTI PERBUMI MALAYSIA BERSATU..cuba tukar sama english United Malaysia Natives Organisation..banyak bijak itu tun! Lama kasi tutup, baru jugak bukak..sumer umno lama kasi masuk baru, sudah cukup utk tendang pkr..rafizi sudah boleh baca maaa! Itu budak sama jugak bijak!! Ini org bagi komen juga sume bodoh hoh hoh!!!!

      Ip man 14 May 2018 at 15:48
      KITA AKAN SOKONG APA YG TUN BUAT, TETAPI KITA JUGA AKAN MENEGUR!! LU BUAT KEJER LU, WA BUAT HAL GWA!!!

      Ip man 14 May 2018 at 15:44
      Die for the country my foot!! Bru skang ni nak die for country!! Kemak lu lah!!!

      ip man 14 May 2018 at 15:41
      RAFIZI!! KITA DIBELAKANG ANDA!! TERUSKAN MEMBUAT TEGURAN! JGN BIARKAN UNITED MALAYSIA NATIVE ORGANISATION = UMNO MEMBAWA PERANGAI KEMBAR DORG DLM PAKATAN...TAK BOLEH NAK TEGUR LANGSUNG!!! APA INGAT MASIH DLM UMNO LAGI KE??? ITU SALAH SATU PUNCA UMNO TUMBANG!!

      KITA PERLUKAN CHECK AND BALANCE DALAM GABUNGAN PAKATAN ITU SENDIRI!! NAK MULA, MULA DARI SEKARANG!! INI ADALAH MALAYSIA YG BARU!! MALAYSIA ACUAN UMNO DAH KOJOL! RAKYAT DAH BUANG!! JGN NAK BAWAK EGO UMNO DLM PAKATAN!! WA SALUTE YOU RAFIZI!!!

      ps:
      Ewahh...dulu bukan main dikutuknya Rafizi sptong ler, penipu ler......

      Delete
    5. Lagi tingkah munafik 'ip man'.....!!

      Ip man 14 May 2018 at 16:57
      Maaf cik minah, nak tanya adakah kamu mengikuti perbicaraan anwar dulu??
      Ip man14 May 2018 at 17:09

      Dan nak tanya lagi kalau org tua yg ada sakit belakang yg kronik nak rogol lu, apa lu buat? Bagi org tua tu ky ke? Tak payah jawab! Lu pikirlah sdiri.
      --------------------------------------------------------------------
      Haramjadah betul kejora musibat nih.....!!

      Delete
    6. Pak othaman, please!! Kejora is dead!!

      Delete
    7. Dead man don't talk, put that in your brainless head....!!

      Delete
  2. Walau ada 1 tidak bersetuju, tanganilah perkara itu dan rundinglah dahulu. Mohon baca tulisan Saudara Rafizi Ramli (antara kenyataannya pada hari itu):

    RUNDINGAN JEMAAH MENTERI MASIH BERJALAN DAN BELUM DIMUKTAMADKAN
    Saya merujuk kepada pengumuman yang dibuat YAB Tun Mahathir Mohamad sebentar tadi mengenai perlantikan tiga portfolio kanan dalam kerajaan iaitu Menteri Kewangan, Menteri Dalam Negeri dan Menteri Pertahanan.

    Saya telah ditanya mengenai ketiadaan wakil KEADILAN di dalam mesyuarat dan semasa pengumuman perlantikan.

    Saya ingin menjelaskan beberapa perkara yang menjadi latar belakang kepada pengumuman tersebut:

    1. KEADILAN beranggapan perbincangan masih berjalan dan pengumuman yang dibuat tidak muktamad; dan

    2. Sebarang keputusan mengenai apa-apa perlantikan mestilah dipersetujui secara bersama oleh keempat-empat parti di dalam Pakatan Harapan.

    YAB Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad sedang dalam perjalanan untuk berbincang dengan Dato’ Seri Anwar Ibrahim di Hospital Rehabilisasi Cheras mengenai perlantikan-perlantikan ini.

    KEADILAN yakin proses rundingan yang mengikuti semangat muafakat akan membantu mengukuhkan kerajaan Pakatan Harapan.

    RAFIZI RAMLI
    NAIB PRESIDEN KEADILAN ~ Rafiziramli

    ReplyDelete
    Replies
    1. mahligai seni

      sy taknpernah komen yg di utara bligger pro tun m. kecuali saudara othaman yg saya selalu bela di kecam kejora

      NAMUN PENDAPAT ANDA ADA BENARNYA

      RAFIZI JARANG BUAT SILAP DAN JARANG BERLAKU TAK ADIL.

      1. ISU KORUPSI D SELANGOR
      2. ISU NFC
      3. ISU AAFIN BANK
      4. ISU PAS SEKONGKOL UMNO
      5. ISU BERLIAN ROSMAH
      6. ISU 1MDB yg kita semua ambil masa paham sehingga rafizi terangkan.
      7. isu ekonomi negara
      8. terbaru isu PH MENANG 111 KERUSI !


      HEBAT RAFIZI DALAM USIA MUDA BERBANDING ZAM BISTRO MAMAK KELING PARIAH BEKAS EDITOR UTUSEX MELOYA


      KITA DI SINI TAK SETARAF RAFIZI TAPI ADA HATI NAK KOMEN


      JADI DI SEBABKAN REKOD CANTIK RAFIZI


      KAMI MALAYSIABARU


      MENYOKONG PENUH RAFIZI RAMLI


      KAMI CADANG RAFIZI TEGUR TUN M SELALU DAN PUAK HARAPAN NI.

      RM 10 JUTA INVIKE BELAMJA UTK KAWASAN PARLIMEN ANGKAT

      KAMI SENDIRI DAPAT 2000 BENDERA DI BERI INVOKE. TQ INVOKE




      JADI MS


      IGNORE PUAK TAKSUB TUN M DISINI YG RATA RATA PUAK PARTY MUNGE TEGAR YG MASIH TAK MAHU TERIMA NASIHAT SEORANG HEBAT



      SEPERTI


      RAFIZI RAMLI !!!!

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Dalam konteks ini, Datuk Seri Rais Yatim pun minta agar suara Saudara Rafizi diambil perhatian. Apa makna itu? Tidakkah itu menunjukkan bahawa ada mutiara dalam pandangan Saudara Rafizi? Ingatlah bahawa kami bukannya mahu meruntuhkan Pakatan Harapan, sebaliknya kami mahu menguatkan Pakatan Harapan dan teguran Saudara Rafizi pun boleh tersusun dengan baik sebagaimana yang saya petik di atas sana.

      Delete
    4. Saudara Malaysiabaru, terima kasih, tuan.

      Delete
  3. Lagi satu, Saudara Rafizi Ramli sudah kerap menegaskan bahawa beliau TIDAK MEMINTA JAWATAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cool.. Pasti ada kesudahan yg baik bg org yg sabar.

      Delete
    2. Terima kasih, Saudara Bulat Ken. Saya cuma nak kongsi peringatan bahawa kita harus berbeza daripada BN. Memang perkara ini sukar kerana kita ada EMPAT PARTI BESAR, tetapi janganlah kita kutuk orang seperti Saudara Rafizi apabila beliau kemukakan pandangan (yang sebenarnya jawapan kepada pertanyaan yang diajukan kepadanya).

      Delete
  4. Jangan lupa bahawa kita jangan mengekal sikap "memendam perasaan" sebagaimana yang diamalkan BN. Pendam punya penda, akhirnya pecah kapal BN. Janganlah perkara itu berlaku kepada PH. Maaflah atas pertentangan pendapat ini. Saya tetap menyokong PH dan saya akan berkomentar walaupun saya tak dibayar upah oleh sesiapa (sama juga dengan penyokong PH yang lain). Harap maaf.

    ReplyDelete
  5. PEMBETULAN: Jangan lupa bahawa kita tidak wajar mengekalkan sikap "memendam perasaan" sebagaimana yang diamalkan BN. Pendam punya pendam, akhirnya pecah kapal BN. Janganlah perkara itu berlaku kepada PH. Maaflah atas pertentangan pendapat ini. Saya tetap menyokong PH dan saya akan berkomentar walaupun saya tak pernah dibayar upah oleh sesiapa (sama juga dengan penyokong PH yang lain). Harap maaf.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perlu mintak maaf bro! Lu berhak dgn pandangan lu!

      Delete
    2. Jgn buat2 lupa tarikh 9/6 tuu nanti....!!

      Delete
  6. Yg penting jgn terlalu mudah utk terima kemasukan ketua2 parti pemerintah sebelum ini yg sekarang ingin bergabung
    Dgn harapan...
    Kenyataan yg mereka sebut utk kepentingan rakyat tp sebenarnya lebih kpd kpntingan kuasa mereka sendiri dlm menyelamatkan diri agar terlepas dr siasatan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa korang pun sebegitu juga..taksub korang dgn sirafizi tu..apa dia x mungkin buat kesilapan ke..nak menegur ya patut tp berpd2lh..kecuh x menentu dlm keadaan yg x sesuai..cerdik jgn dsampai terbabas dlm tindakan..jd sia2..jija begitu cara dia lebih baik bertapalh 3 thn kes bafia..x gitu..
      Krluarkan sdr anwar tu cepat kalo x yakin dan berlapang dada pd Tun..karipule!

      Delete
  7. ATAS PERMINTAAN PEMIMPIN BESAR HARAPAN MAKA KAMI DGN BESAR HATI


    MENYOKONG KERAJAAN HARAPAN

    DAN

    MENANGGUH DULU RANCANGAN BERSEKONGKOL DGN PAS UMNO RAJA RAJA UTK MENJAHANAMKAN PAKATAN HARAPAN YG DI BERI MANDAT OLEH RAKYAT


    NAMUN


    JIKA ADA LAGI PERANGAI DNA BABI UMNO DALAM PUAK HARAPAN NI

    KAMI DGN SUKA RELA TIDAK AKAN TERAGAK AGAK MENGGERALLAN BERATUS AHLI PEMIKIR DAN PAKAR STRATERGY BERTARAF DUNIA UTK MENJAHANAMKAN PAKATAN HARAPAN

    DI ATAS MENJUNJUNG KEPUTUSAN BAKAL PERDANA MEMTERI MALAYSIA MENYOKONG TUN MAHATHIR

    KAMI

    MENANGGUH KEPUTUSAN UTK MENJATUHKAN PAKATAN DI KETUAI TUN M.

    SELAMAT MENUBUHKAN KERAJAAN DAN MEMTADBIR KE ARAH MALAYSIA BARU !!!


    AMIN YA RABBALALAMIN


    p.s teruskan berjuang Budin moga di rahmati di akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr Malaysia baru,

      Ini pula komen saya.

      Berdasarkan beberapa sumber dalil, pada tahun terakhir zaman fitnah akan berlaku perkara-perkara berikut:-

      1. Ramadhan- berlakunya 2 Gerhana di awal dan pertengahan bulan.

      2. Syawal - kekacauan yang dahsyat.

      3. Zulhijjah - pertempuran terakhir oleh pembawa panji-panji hitam dan ia diberi kemenangan mutlak.

      Saya percaya 1439H adalah tahun akhir zaman fitnah. Pada 1 Muharam 1440H zaman fitnah itu telah ditinggalkan.

      Betul atau salah ini wallahu a'lam. Saya hanya berkongsi.

      Delete
    2. bro john doe...

      Selamat bertandang kembali. Salam sejahtera dunia akhirat buat sdraku dan sekeluarga.

      Delete
  8. Dengar2nya jamal tongkol pun nak join PH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seingat aku si jamal ni pernah kata TDM iblis. Kemudian dia jugak kata nak ludah tgn Tun. Tak cukup dgn tu dia buat gimik derma 7bilion. Kalau dia ni masuk PH, sila ludah dia beramai2.

      Delete
    2. Hehehe rasa nak je aku hempuk kepala dia dgn tukul yag dia pakai dulu

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Raat2 rakyat Msia yang wqaras setuju dan meyokong kenyataan yang telah dibuat oleh Rafizi tu. Walaupun muda, tapi beliau agak mahir dan matang dalam sepak terajang politik Msia. beliau tidak mahu sesuatu keputusan yang dibuat oleh kerajaan baru di'paksakan' agar diterima oleh ketua2 parti yang lain. Kan janji telah dibuat agar setiap keputusan yg dibuat mestilah dibuat dan diterima secara konsensus oleh setiap part komponen dalam PH. Pandangan2 mereka wajib diambil kira dan diperetimbangkan demi kemaslahatan seluruh rakyat. Msia milik semua rakyat , bukan hanya untuk penyokong2 PH sahaja. Dalam hal ini, sokong sangat pendapat TS Rais agar kenyataan Rafizi sebagai naib presiden PKR diberikan perhatian yang sewajarnya..kita tak mahu DNA kerajaan BN dulu masih mengalir deras dalam kerajaan PH ni. Hidup Rafizi..teruskan kritikan anda demi membela rakyat marhaein di negara ini !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysia milik semua. Itu kenyataan kau pada hari ni. Tp sebelum2 ni kau buat Malaysia ni macam kepala bapak kau punya. Kami bercakap sikit, kau ugut dgn akta fake news. Puihhhh... Kalau ada lg spesis mcm ni dalam umno, terus terang aku ckp umno boleh sila meningggal.

      Delete
  11. Kesihatan Anwar mungkin tidak membenarkan Anwar menjadi PM,, yg nak bekerja dengan PM adalah menteri yg berkelayakan dan PM pasti tahu siapa yg perlu dan siapa yg tidak perlu, ini urusan pentakbiran negara ini bukan urusan untuk anju kan perhmpunan BERSIH,
    Ini bukan perkara main main ini seolah olh satu rawatn khas untuk persakit yg sedang uzur,, beri masa pada PM membuat kepurusan,, kita sebagai org bawah yg hanya hebat dgn teori dan angka angka perlu memberi laluan kpd PM,, ini tugas berat yg bukan ada pd angka atau teori,, ini perlu kan pengalaman dan mencipta satu benda yg di luar otak kita,, bukan Dr2 pHD atau profesor yg layat,, tapi dar mereka yg telah terbukti berjaya yg layak wlpun mereka yg tidak bersekolah,,
    Kemudian baru lah ahli ahli akademik Dr Dr menterjemahkan mengikut undang undang,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong saffron rice.

      Ini bukan masa nak berebut HARTA KARUN. Ini masa kita semua bersatu tegoh membantu Tun Mahadir memulihkan ekonomi. Kami mengundi PAKATAN HARAPAN bukan Keadilan, AMANAH, DAP atau PPbm - kami mengundi kerana percaya hanya Tun Mahadir sahaja yang mampu menyelesaikan masalah ekonomi Malaysia. Bukan senang nak melepaskan diri daripada cengkaman AH LONG - Apatah lagi kalau Ah Long itu dari CINA prc mainland. Tengok saja apa dah jadi kat SRI LANGKA.

      Delete
  12. SAYA AHLI SEUMUR HIDUP PPBM N PENYOKONG TEGAR TUN M.

    KOMEN SAYA SINGKAT SAJA :-

    "BEWARE THE IDES OF MARCH' -WILLIAM SHAKESPEAR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. A phrase used to foreshadow something bad. "Ides" refers to the 15th day of the month. In the Shakespeare play Julius Caesar, a prophet tells Caesar to "beware the ides of March"—and Caesar is subsequently killed on that day. You have History next period? Well, beware the ides of March—Mr. Smith is in a bad mood today and gave us extra homework

      'BEWARE THE IDES OF MARCH' - Berjaga-jaga, sesuatu yang buruk bakal berlaku.

      Perang sudah tamat, sekarang masing-masing berebut untuk dapat habuannya tanpa memikirkan apa kesan buruknya ke atas negara - INILAH PERANGAI MANUSIA YANG TAMAK.

      Delete
    2. KITA AKAN SOKONG APA YG TUN BUAT, TETAPI KITA JUGA AKAN MENEGUR!! LU BUAT KEJER LU, WA BUAT HAL GWA!!!

      Delete
    3. ADA IDES OF MAY KE?

      Minat pulak nak tengok apa berlaku esok hari.

      Nasib lah bomoh 2 biji buah kelapa tuh tak jadi bertanding pada 9 Mei yang lalu.

      Delete
    4. As for 'ip man', don't forget the ides of June....9/6, got it. dude?

      Delete
  13. Former chief Abu Kassim to return to MACC?


    Monday, 14 May 2018


    PETALING JAYA: Following the resignation of Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) chief commissioner Tan Sri Dzulkifli Ahmad, his predecessor Tan Sri Abu Kassim Mohamed is widely tipped to take over as the top graft-buster.

    A source said Abu Kassim would most likely return to head the MACC and “finish what he left behind” after he was replaced by Dzulkifli in August 2016.

    Abu was appointed MACC commissioner on Jan 1, 2010.

    While many thought he had retired, the source said Abu Kassim was “exiled” to a small department in UiTM.

    On speculation that Abu Kassim would be the upcoming Attorney-General, the source said: “It is unlikely because he does not really have a law background”.

    Abu Kassim holds a Master’s degree in Criminal Justice from the Michigan State University and a Bachelor in Social Science from Universiti Sains Malaysia.

    It is learnt that Abu Kassim is currently performing the umrah in Mecca.

    ReplyDelete
  14. MACC chief Dzulkifli Ahmad quits

    Monday, 14 May 2018

    PETALING JAYA: Tan Sri Dzulkifli Ahmad (pic) has resigned as chief commissioner of the Malaysian Anti-Corruption Commission.

    According to a source, he submitted his resignation letter to the Chief Secretary of the Government Tan Sri Dr Ali Hamsa on Monday morning.

    “Yes, a resignation letter has been handed in,” the source told mStar Online, The Star's Bahasa Malaysia news portal.

    Dzulkifli, 52, was appointed as MACC chief in August 2016, replacing Tan Sri Abu Kassim Mohamed.

    ReplyDelete
  15. Former MACC officer lodges reports against Najib


    Monday, 14 May 2018


    KUALA LUMPUR: A former high ranking Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) officer has come forward to lodge reports against former prime minister Datuk Seri Najib Tun Razak (pic).

    Datuk Abdul Razak Idris, former MACC investigations and intelligence director, lodged two reports at the graft busting agency on Monday morning: one alleging that Najib had used his position for gratification and the other for allegedly owning unexplained properties.

    "I will also discuss with the officers here if I should lodge another report here or with the police under Section 217 and 218 of the Penal Code where certain public servants saved a person from punishment or property from forfeiture.

    "The reason I am lodging the reports today is so that the MACC can take swift action," he told reporters before entering the MACC headquarters here to lodge his reports.

    "We also don't know if the current Chief Commissioner Tan Sri Dzulkifli Ahmad will be replaced by his predecessor Tan Sri Abu Kassim," he added.

    When asked why he decided to only lodge a report now, Abdul Razak claimed that it would have been of no use back then as no action would have been taken.

    He added that it was also a "former boss" of his who urged him to lodge the reports but declined to name this person.

    "Some are also worried about me for boldly coming out to lodge a report but it's alright.

    "I'm already 69 years old. If I die, I die for the country," Abdul Razak said.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Die for the country my foot!! Bru skang ni nak die for country!! Kemak lu lah!!!

      Delete
    2. Don't forget the ides of June....9/6, got it. idiot?

      Delete
  16. RAFIZI!! KITA DIBELAKANG ANDA!! TERUSKAN MEMBUAT TEGURAN! JGN BIARKAN UNITED MALAYSIA NATIVE ORGANISATION = UMNO MEMBAWA PERANGAI KEMBAR DORG DLM PAKATAN...TAK BOLEH NAK TEGUR LANGSUNG!!! APA INGAT MASIH DLM UMNO LAGI KE??? ITU SALAH SATU PUNCA UMNO TUMBANG!!

    KITA PERLUKAN CHECK AND BALANCE DALAM GABUNGAN PAKATAN ITU SENDIRI!! NAK MULA, MULA DARI SEKARANG!! INI ADALAH MALAYSIA YG BARU!! MALAYSIA ACUAN UMNO DAH KOJOL! RAKYAT DAH BUANG!! JGN NAK BAWAK EGO UMNO DLM PAKATAN!! WA SALUTE YOU RAFIZI!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu kenyataan pertama dan terakhir, PKR ingatkan Rafizi
      (Adam Abu Bakar, | May 14, 2018)

      Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution berkata, kritikan Rafizi itu tidak menjejaskan parti dan pucuk pimpinan PKR yang diketuai Dr Wan Azizah Wan Ismail sedia memulakan tugas masing-masing.
      ----------------------------------------------------------------------
      PUTRAJAYA: PKR mengingatkan Naib Presidennya, Rafizi Ramli supaya tidak mengulangi kritikannya mengenai parti itu tidak diperuntukkan jawatan kanan dalam Kabinet pimpinan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, Sabtu lalu.

      Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata, kritikan Rafizi itu tidak menjejaskan parti dan pucuk pimpinan PKR yang diketuai Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sedia memulakan tugas masing-masing.

      “Selepas kenyataan daripada Rafizi, kami berpendapat ini adalah kenyataan pertama dan terakhir daripada beliau.

      “Kita telah sedia teruskan tugas yang sudah diberikan. Tidak timbul sama ada kami setuju atau tidak mengenai kenyataan beliau,” katanya di Yayasan Kepimpinan Perdana, hari ini.

      Sabtu lalu, Dr Mahathir menamakan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan, Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai menteri dalam negeri dan Presiden Amanah, Mohamad Sabu sebagai menteri pertahanan.

      Susulan itu, Rafizi menerusi Twitternya berkata, PKR beranggapan “pengumuman yang dibuat tidak muktamad” kerana “perbincangan masih berjalan”.

      “Sebarang keputusan mengenai apa-apa pelantikan mestilah dipersetujui secara bersama oleh keempat-empat parti di dalam PH,” katanya sambil menambah ramai bertanya kenapa jawatan menteri kanan tidak diberi kepada PKR.

      Delete

  17. Shahrir steps down from Felda

    Monday, 14 May 2018


    KUALA LUMPUR: Federal Land Development Authority (Felda) chairman Tan Sri Shahrir Samad is said to have stepped down from his post on Monday.

    A farewell gathering was held for Shahrir at the Menara Felda headquarters in Kuala Lumpur.

    Staff were seen sending him off following the event.

    Shahrir was appointed as chairman in January 2017, taking over from Tan Sri Isa Samad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nangka busuk dah mula gugur satu satu dgn sendiri!!

      Delete

  18. Malaysiabaru13 May 2018 at 08:41

    kawan kawan dari

    P EN B DAN KOZONAH ADA BAGI TAHU



    1. GEORGE KENT
    2. JOHAN
    3. GAMUDA
    4. KRETAM
    5. CIMB



    DLL ADA 100 SYARIKAT

    BERKAITAN NAJIB AKAN

    JATUH TERUK LIMIT DOWN


    JATUH SEHINGGA TAKDE NILAI

    .10 SEN


    CONFIRM TAK BOLEH BANGUN LAGI 100 TAHUN !!!



    INGAT SAHAM SAHAM NAJIB DAN WAK JAHID


    AKAN



    MAMMMMMMPOSSSSS ESOK 14 MEI 2018


    KORANG YG PANDAI SHORT SELLING BULEH BUAT TEKAN SAHAM BIJAN SAMPAI TAKDE NILAI


    JOM.JOIN RAKAN KAMI DI SINGAPORE KITA HENTAM SAHAM BIJAN !!!!

    RAKAN FUND MANAGER DI HONG KONG YG TEKAN SAHAM AIR ASIA .80SEN DULU PUN NAK JOIN BOLEH


    TEKAN

    TEKAN



    KASI BANNNKRAAAAPP !!!

    Reply
    Replies

    HBM13 May 2018 at 10:31
    Saya akan join bro.....he....he

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf ye PAK DINY

      terpaksa takabbur lagi sekali

      "malaysiabaru tak pernah silap"


      HARI NI GEORE KENT LIMIT DOWN JATUH RM1.20

      DALAM SEHARI MODAL GEORGE KENT SUSUT RM 350 JUTA DARI RM 2 BILLION


      INI MACAM LA MALAYSIABARU!!


      TQ KEKAWAN HONGKEES DAN SINGAPOK

      ESOK KITA NAK SHORT APA PULAK.. EHH BURSA MAALYSIA JGN SIASAT SAYA..


      EEEIIII TAKUUUUTNYEEER

      Delete
    2. Across the board, saham yg berkait dgn najib jatuh, saham yg berkait dgn Tun naik! Ringgit jatuh tapi buat correction skit!!

      Delete
    3. ip man kamu ni bijak

      kau beli tak saham biras muhyuddin ? EDEN yg da nak bankrap tapi naik 178% hari ni


      JANGAN LUPA SEMUA KAWAN YG CEDOK IDEA KAMI DAN DAPAT UNTUNG....

      TOLONG SUMBANG 1% KEPADA INVOKE SUPAYA RAFIZI BOLEH TEGUR TUN M SELALU

      UNTUNG GRUP KAMI HARI NI USD4.78 MIL AKAN KAMI SEDEKAH RM20 000 KEPADA INVOKE !!!


      GO RAFIZI GO !!!

      KAMK BERSAMA MU !!!

      Delete
    4. Kita dah buat pending order before election lgi!! Dah jangka mmg nak naik!!

      Delete
    5. Don't pretend, and don't forget the ides of June....9/6, got it. idiot?

      Delete
  19. Betul, USAHA TUN MAHATHIR PULIHKAN NEGARA JANGAN DIGANGGU, MALAH WAJIB DIBANTU.

    Tapi kata2 berikut ini, yang punca nya ia lah Rais Yatim yang telah membantu Tun Dr Nahathir dan PH menang Pru14, ada lah menarik perhatian:

    "Orang yang kita suka dengan mudah ditarik keluar dari penjara pakai kuasa"

    Nampaknya selepas ini "orang yang kita suka" boleh buat apa saja sebab kalau salah, ada kuasa boleh tarik keluar dari hukuman.

    Sepatutnya Anwar dibebaskan melalui proses penghakiman semuala.

    Sebab kita bercakap tentang PH kerajaan yang telus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar adalah political prisoner! X sama dgn banduan lain. Dia dijel utk kengkang pengaruhnya dgn dakwaan palsu dan dibantu oleh mahkamah monyet najib!

      Delete
    2. Ketahui lah oleh mu bahawa Rais Yatim ia lah seorang peguam dan dia ada PhD in law studies.

      Dia tidak akan keluarkan kata2 di atas itu jika dia fikir tidak ada legal justification for the court decision and the prison sentence.

      Mengata Anwar ada lah political prisoner itu mengarut.

      Delete
  20. Saham SYATIKAT AIR BIKIN CILAKA D SELANGOR SPLASH

    MILIK GAMUDA

    SPT RAMALAN KAMK SEMALAM

    JATUH 70 SEN SUSUT RM120JUTA DLM SEHARI NILAI GAMUDA


    KAHHHH KAHHHH KAAAAHHHH

    AMIK KAU KORPORAT KARPARAT


    KORANG TUNGGU LAGI ESOK KAMI TIBAI LAGI...

    ALAMAK KESIA EPF YG ADA SAHAM DALAM GAMUDA


    KAH KAH KAAAAAAH KAAAAAHHHHH


    SERONOK TEMGOK KORANG SEMUA BANKRAP.. MELAYU PULAK TUH..

    ReplyDelete
  21. Kamu sorakkan ramai Melayu bankrap pulak?

    Dah pergi jumpa doktor pakar spt yang aku cadangkan di komen pos yang lalu?

    Pergi lah, bagus untuk kamu dan bagus untuk pembaca lain di sini.

    ReplyDelete
  22. Saya setuju dengan Rais Yatim.
    Anwar bukan dipenjara kerana politik. Dia dipenjara kerana salah laku seks yang dianggap JENAYAH di Malaysia. Lagipun tempoh penjaranya akan tamat, tak silap in June, jadi biarlah dia menjalan kan process ikut undang-undang untuk jadi calon PRU, bukan short cut solah-olah kita membelakan gi undang-undang when it comes to "ORANG KITA"

    JANFAN MARAH SAYA YE.

    Saya hanya mengulangi posting Ip man:

    KITA PERLUKAN CHECK AND BALANCE DALAM GABUNGAN PAKATAN ITU SENDIRI!! NAK MULA, MULA DARI SEKARANG!! INI ADALAH MALAYSIA YG BARU!! MALAYSIA ACUAN UMNO DAH KOJOL! RAKYAT DAH BUANG!! JGN NAK BAWAK EGO UMNO DLM PAKATAN!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf cik minah, nak tanya adakah kamu mengikuti perbicaraan anwar dulu??

      Delete
    2. Dan nak tanya lagi kalau org tua yg ada sakit belakang yg kronik nak rogol lu, apa lu buat? Bagi org tua tu ky ke? Tak payah jawab! Lu pikirlah sdiri

      Delete
    3. Malas nak bicara pasa 'perbicaraan Anwar dulu'
      Setahu saya, dia diberi peluang membela diri dalam perbicaraan itu, tapi dia tidak gunakannya. Dia pun sudah dijatuhkan hukum penjara. Kalau nak buktikan dia tak bersalah dan nak bicara semuala, kena ada b ukti kukuh di bawa ke mahakamah - baru betul, bukan short cut MINTAK PENGAMPUNAN.

      Delete
    4. Jadi, kita mulakan CEK & BALANCE ; di sini dulu. Jangna kita hanya nampak kesilapan orang dan nak buat CEK & BALANCE. When it comes gto kesilapan sendiri, kita cari 1000 alasan kenapa kita tak perlu buat CEK & BALANCE

      Delete
    5. ALL'S FAIR IN LOVE AND WAR...........Chiooo!

      Delete
    6. Setuju dengan Cik Minah.

      Anti Main Belakang.

      Delete
    7. Saya sokong pendapat Cik Minah.

      Bila lapang, akan tambah.

      Delete
    8. You are using my words to justify your means! Tapi dari perspektif yg salah!! The point is jgn bagi komen klu x tahu hujung pangkal!!

      Delete
    9. Stop pretendig 'ip man'. Just focus on our countdown - 9/6.

      Delete
    10. Ip man kata "nak tanya adakah kamu mengikuti perbicaraan anwar dulu??"

      Tak payah tanya - beri saja lah kamu punya points on the "perbicaraan anwar dulu".

      Then we will counter your points.

      You don't put out your points because you also don't know? And trying to argue by saying we don't know? No dice, man.

      As Tun Daim said, "We are not stupid" (about the economy). You not stupid about the law? If not, tell your points la ....

      Delete
    11. Ok..here we go

      1 dari sudut ugama, adakah cukup 4 saksi ?

      2. Circumstantial evidence..org yg umur 63 tahun dgn skit belakang yg kronik, boleh meliwat sorg pemuda yg gagah secara paksa tanpa swbarang senjata!! Ingat nabi yusof pernah dilepaskan dri tuduhan keatas zulaikha kerana bajunya koyak dibelakang...logik digunakan disini

      3. Dri sudut sains pulak, x ada laceration keatas dubur saiful wlupun dia mengadu mengalami kesakitan yg amat sgt selama setengah jam ketika diliwat!! Klu kita faham tntang human anatomy, bhgian adalah sgt sensitive dan sng terluka...berak sembelit pun boleh berdarah!!

      Bagi 3 tu dulu, ada lgi...cubalah counter

      Delete
    12. Lagi satu Anugerah Illahi ke atas Tun Mahathir.
      ---------------------------------------------------------------

      PUTRAJAYA: Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah, tiba di di Yayasan Kepimpinan Perdana (YKP) bagi mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Baginda tiba kira-kira jam 11.43 pagi dengan memandu sendiri kenderaan jenis Mercedes dengan nombor pendaftaran XIII NAM serta diiringi rombongannya.

      Turut bersama baginda di dalam kenderaan itu Putera Abdul Mateen.

      Difahamkan ketibaan Sultan Brunei menjadikan kunjungan pertama pemimpin negara luar selepas Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri.

      Terdahulu, Dr Mahathir selesai mengadakan Mesyuarat khas bersama Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr Ali Hamsa dan ketua-ketua setiausaha (KSU) kementerian yang berakhir kira-kira 11.00 pagi tadi.
      --------------------------------------------------------------
      Put that in your brainless head, ip man, kejora or whatsover.....!!

      Delete
  23. Anwar's release may be delayed, says Dr M
    Kow Gah Chie | Published on Today 4:27 pm | Modified on Today 4:42 pm

    The pardon and release of PKR de facto leader Anwar Ibrahim may be slightly delayed, Prime Minister Dr Mahathir Mohamad said today.

    "On our promise to get a pardon for Anwar, it will continue, but the process will be followed.

    "Even though it has been agreed, the Pardons Board meet might be slightly delayed because we want to follow the rules," Mahathir said at a press conference.

    ReplyDelete
  24. Hah, ini antara berita yang terbaik -

    PM: AG to go on leave with immediate effect, may be slapped with travel ban

    Published on Today 3:42 pm | Modified on Today 4:23 pm

    Prime Minister Dr Mahathir Mohamad said attorney-general Mohamed Apandi Ali will go on leave with immediate effect.

    Apandi may also be barred from leaving the country.

    Speaking at a press conference in Putrajaya this afternoon, Mahathir said Apandi's tasks would be handled by the solicitor-general.

    Catitan: Tun jugak mahu ikut "due process of the law", the rules and procedures. Walau pun Najib pecat Gani Pattail dengan serta merta, tanpa notis, tanpa alasan munasabah, Tun kasi Pandi cuti, gaji buta takpa, sebab nakkan dia out of the way so that no hindrance to full investigations until sufficient evidence obtained to haul him to court, etc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh pecat Pandi, tapi ikut peraturan -

      Walau ada kontrek perkhidmatab pun, a senior lawyer said, "it is implied that in every contract of employment, a worker can always be summarily (immediately) dismissed on grounds of gross misconduct."

      https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/05/14/senior-lawyer-government-can-terminate-contract-of-ag/

      Delete
    2. Errr... Rasanya lawyer tu silap kot. Bukan ke nak pecat AG sama mcm nak pecat hakim? Sori kalau salah sebab aku bukannya mahir pasal law.

      Delete
    3. Not "on grounds of gross misconduct", Bulat. That's why Tun M told him to go on leave so that investigations on his "misconduct" can be conducted unhindered.

      Then action can be taken on his "contract of employment" not on his "government appointment" as an Attorney General.

      At least, that's what I think - me no loyar also. Just wanna see him chucked out ASAP.

      Delete
  25. SUDAH SELESAI, BEB. MASALAH SUDAH SELESAI -

    Rafizi: Pelantikan 3 anggota kabinet dah selesai
    Andrew Ong | Diterbitkan 14 Mei 2018, 3:13 petang | Dikemaskini 14 Mei 2018, 4:53 petang

    Naib presiden PKR, Rafizi Ramli menafikan spekulasi bahawa partinya cuba menyanggah pelantikan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan.

    "Ketiga-tiga pelantikan itu dah selesai dan telah dilakukan," katanya kepada Malaysiakini.

    Spekulasi mengenai usaha menghalang pelantikan Lim berikutan laporan Sin Chew Daily yang mendakwa Rafizi telah menasihatkan PKR agar menarik diri daripada mesyuarat Pakatan Harapan (HARAPAN) pada Sabtu lalu berhubung pelantikan kabinet baru.

    Rafizi menafikan perkara itu dan mengancam akan menyaman akhbar harian tersebut.

    Akhbar berkenaan telah menarik balik berita versi dalam taliannya.

    Pada hari sabtu lalu, HARAPAN mengumumkan tiga daripada 10 menteri kabinetnya.

    Mereka ialah Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang dilantik sebagai menteri kewangan, Presiden AMANAH Mohamad Sabu sebagai menteri pertahanan dan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Menteri Dalam Negeri.

    Rafizi kemudian mengeluarkan kenyataan yang mendakwa lantikan itu dibuat tanpa rundingan dengan PKR.

    Keadaan itu menimbulkan kemarahan daripada sebilangan penyokong HARAPAN yang menuntut Rafizi tidak membuat kritikan secara terbuka.

    ReplyDelete
  26. Salam semua. Saya AMAT SETUJU dengan komentar saudara Shahbudin. Saya pun pelik dengan Rafizi Ramli yang dulunya saya respek dengan keberanian dan kepetahan beliau berbicara serta argue dalam beberapa isu. Tapi SERTA MERTA saya jadi MELUAT dan GERAM , kalau boleh nak SIKU DAHI dia akibat statement dia argue diatas pelantikan beberapa individu dalam kabinet baru PH. Hey RR, kau jangan lah nak PERASAN, kalau bukan Tun M D Factor tsunami rakyat, PH tidak akan dapat menumbangkan BN. Respectlah pada orang tua tu, pengalaman jatuh bangun dalam politik selama lebih 70 tahun, tak payahlah dipersoalkan apa, mengapa. Tun M, seorang strategis yang handal dan wawasan jauh. Kalau RR tak boleh tutup mulut hang BERAMBUSLAH KELUAR PARTI ATAU BERSARA. Hidup Tun, Hidup Pakatan Harapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa lu punya sumbangan kat pakatan nak suruh rafizi berambus? Setakat bagi komen 5 sen dah perasan bagus ke?? Kalau nak banding lu ngan rafizi, elok lu yg berambos!!!!

      Delete
    2. Don't pretend, and don't forget the ides of June....9/6, got it. idiot?

      Delete
    3. Dia cuma beri pandangan dia regarding the matter lah, IP man. Inilah yang U maksudkan sebagai CHECK & BALANCE kan........or just U and Rafizi je berhak bersuara to CHECK 7 BALANCE....???

      Delete
    4. 'ip man' spesi durjana 'Kejora musibat'.

      Delete
    5. Kami setuju pendapat agi..
      Salh satu bab tsunMi rakyT adalh dsebbkan Tun..jgn nafikannya..

      Delete
  27. Ye ke cik minah?? Yg dok suruh rafizi berambus tu pandangan ke????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tak, 'ip man' spesi durjana 'Kejora musibat'.......!!

      Delete
    2. Saya harap kita jgn sekali-sekali membuka ruang dgn tindakan kurang hemah & gopoh yg mana akan memberi kesempatan spesis 'malaun2' menangguk di air yg keruh, mengadu-domba sesama kita oleh puak2 durjana seperti Geng Najib & Kejora Musibat yg masih berkeliaran di blog ini.

      Sekarang nih saya dah terhidu ulah2 mereka dgn samaran baru.....

      ip man 14 May 2018 at 10:29
      Haiyaa! Apa mau bising pasat itu budak? Itu dia punya bahasa maa!! Dari kicik sudah belajar dri dia punya emak!! Saya cakap cina nanti pun tarak bole ka?

      Ip man 14 May 2018 at 10:11
      Haiyaaa!! Blum apa2 sudah kina!! Pkr sudah kina dgn org tua nyanyuk!!! Hidup tun! Kasi kita pegang itu kunci bilik kebal!!

      Ip man 14 May 2018 at 09:40
      Malaysia haru biru...wa salut sama lu

      ip man 14 May 2018 at 10:21
      Ho ho..umno sudah mati maaa!! Tun akan kasi mati itu umno! Zahid akan masuk dlm sama itu kj..ramai2 masuk itu ppbm..ppbm itu umno jugak! Ingat tun kasi itu nama saja saja ka? PARTI PERBUMI MALAYSIA BERSATU..cuba tukar sama english United Malaysia Natives Organisation..banyak bijak itu tun! Lama kasi tutup, baru jugak bukak..sumer umno lama kasi masuk baru, sudah cukup utk tendang pkr..rafizi sudah boleh baca maaa! Itu budak sama jugak bijak!! Ini org bagi komen juga sume bodoh hoh hoh!!!!

      Ip man 14 May 2018 at 15:48
      KITA AKAN SOKONG APA YG TUN BUAT, TETAPI KITA JUGA AKAN MENEGUR!! LU BUAT KEJER LU, WA BUAT HAL GWA!!!

      Ip man 14 May 2018 at 15:44
      Die for the country my foot!! Bru skang ni nak die for country!! Kemak lu lah!!!

      ip man 14 May 2018 at 15:41
      RAFIZI!! KITA DIBELAKANG ANDA!! TERUSKAN MEMBUAT TEGURAN! JGN BIARKAN UNITED MALAYSIA NATIVE ORGANISATION = UMNO MEMBAWA PERANGAI KEMBAR DORG DLM PAKATAN...TAK BOLEH NAK TEGUR LANGSUNG!!! APA INGAT MASIH DLM UMNO LAGI KE??? ITU SALAH SATU PUNCA UMNO TUMBANG!!

      KITA PERLUKAN CHECK AND BALANCE DALAM GABUNGAN PAKATAN ITU SENDIRI!! NAK MULA, MULA DARI SEKARANG!! INI ADALAH MALAYSIA YG BARU!! MALAYSIA ACUAN UMNO DAH KOJOL! RAKYAT DAH BUANG!! JGN NAK BAWAK EGO UMNO DLM PAKATAN!! WA SALUTE YOU RAFIZI!!!

      Ip man 14 May 2018 at 16:57
      Maaf cik minah, nak tanya adakah kamu mengikuti perbicaraan anwar dulu??

      Ip man 14 May 2018 at 17:09
      Dan nak tanya lagi kalau org tua yg ada sakit belakang yg kronik nak rogol lu, apa lu buat? Bagi org tua tu ky ke? Tak payah jawab! Lu pikirlah sdiri.
      --------------------------------------------------------------------
      Haramjadah betul kejora musibat nih.....!!





      Delete
    3. Your obsession with kejora really take its toll!! Sampai dah habis sumer org yg x sependapat dipanggil kejora!! You need help!!

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Kejora musibat (ip man),

      Look stupid....your style, lingo and manners prescribed therein are so obvious and goes without saying, why you idiot.....!!

      Good example of your hypocrisy....

      Ip man 14 May 2018 at 17:09
      Dan nak tanya lagi kalau org tua yg ada sakit belakang yg kronik nak rogol lu, apa lu buat? Bagi org tua tu ky ke? Tak payah jawab! Lu pikirlah sdiri.

      Another denial sydorme as usual, eh....??

      Delete
    6. Hey! Watch what u r saying!! Malu skit kat cucu2 tuh!!

      Delete
    7. Org ckap u dont hv to find the truth! Truth will find its way! Skang ni pak man, tell me kebenaran mencari anwar ke atau anwar mencari kebenaran?? Ur honest answer please!!

      Delete
    8. Sorry idiot, even the proverb says....

      Prophet Muhammad SAW goes to the mountsin, not the mountain goes to Prophet Muhammad.

      Got it...go back to school, punky...!!

      Delete
    9. Kena usaha gigih tanpa takut untuk mencari kebenaran macam tingkah Najib menipu, membohong, merompak, menaniaya & menindas.

      Itu yg dimasudkan peribahasa ' Prophet Muhammad SAW himself goes to the mountain, not the mountain goes to Prophet Muhammad'.

      Delete
    10. U did not answer the question!! Masih dgn ego lama!!! Typical umno!!

      Delete
    11. Kejora musibat...

      Who cares to your irrelevant question which is way off topic of this portal today?

      Go to hell with you, sore loser...!!

      Delete
    12. Btw...don't forget the ides of June, 9/6.

      Delete
    13. You r not man enough to engage in civilised discussions! Man of ur age shud be showing good examples to eveyone here!! Instead, u keep making fool of yourself by accusing me somebody im not!! Shame on u!! Shame on u!!

      Delete
    14. I am man enough to expose your lewd languange....
      ----------------------------------------------------------------

      Ip man 14 May 2018 at 17:09
      Dan nak tanya lagi kalau org tua yg ada sakit belakang yg kronik nak rogol lu, apa lu buat? Bagi org tua tu ky ke? Tak payah jawab! Lu pikirlah sdiri.
      -----------------------------------------------------------------

      Is that phrases of yours reflect good examples in civilized dixcussion.....??

      Goodness Lord.....!!

      Delete
    15. I was just trying to prove my points! Anyway, what is wrong with that? It's a hypothetical question and there was no where in there accusing anybody of anything!

      Delete
    16. Sudah sudah la tu dalam satu kem pun nak squable,please la put aside our egos boleh tak.kem macai tengah tersenyum tu perhatikan kita ni.

      Delete
  28. Sedap dengar Sultan Brunei menjumpai PM Mahathir, ketepikan protokol untuk berbuat demikian -

    Dr Mahathir said that he has been very busy with work the whole day, meeting the secretaries-general of all ministries and also with Brunei Sultan Hassanal Bolkiah.

    “I feel very honoured because he was the first head of government that met me since I was sworn in as Prime Minister. He ignored protocol to meet me,” he added.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu salah satu Anugerah Illahi yg dilimpahkan ke atas Ayahanda Tun Mahathir Mohamed.

      Masih tak jelas lagi ker pencacai2 BN & puak2 Pas.....??

      Delete
  29. Kawan kita ni amat bagus, apa yang dia cakap nampak kena dengan apa yang di harapkan dan menambahkan apa yang Tun Kata dulu =

    Rais calls for review of Malaysia-China mega projects
    New Straits Times Online

    Yang menarik juga ia lah pro-Najib NST laporkan berita itu. Gamak nya dah tak takut kena sembur dek Said Salleh keruak lagi.

    Btw, tak menguek si Salleh itu nampak nya sekarang.

    ReplyDelete
  30. Politik = Kuasa/Power.Cuba halusi kedudukan sekarang.Empat Parti = PPBM dapat apa.PKR dapat apa.Dap dapat apa dan Amanah dapat apa.Aku tanya dan aku jawab sendiri : Pkr dapat TPM saja.Fikir2kanlah dengan tenang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. PM - PPBM
      TPM - PKR
      -----------------------------------------
      Finance Minister - DAP
      Home Minister - PPBM
      Defence Minister - PAN

      7 Key Senior Minister posts yet to be named soon.

      Plus another 15 Minister posts also yet to be named later.

      So, stay cool & be patience, bro. Kita tak mau lihat tindakan 'gopoh bidan terjun asal boleh' macam era najib pondan berulang.

      Sekian & Assalamualaikum.

      Delete
  31. Rupa2nya LGE ni belum sah lagi jawatannya sebagai menteri kewangan. Dia ni masih ada kes yang pending dan masih dalam siastan SPRM. Tapi kenapa dia dinamakan sebagai menteri kewangan tempoh hari eeek...macam LGE dan DAP ni dah nak kena kincin aje kan??? Kalau betullah ..memang kesianlah kat dia...KM Penang yang baru dah angkat sumpah hari ni...dia dah lepaskan jawatan KM tu pada ketua DAP Penang. Nampaknya ada kebenaran perpatah melayu tu..yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran..nasib kaulah Labu !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry geng najib!! Permohonan anda utk menyertai pakatan ditolak!!!

      Delete
    2. Kes dakwaan rasuah LGE nampak sangat dibuat KERAjaan Bini Najib begitu gopoh & gelojoh hanya melibatkan jumlah keciput berbanding kes kleptokrasi 1mdb yg terbesar dalam sejarah skandal kewangan dunia tapi dibuat derkk ajer oleh si Ketua Pendakwa Hantu Raya Pandir Ali belaan najib pondan & rosmah badak.

      Delete
    3. Anybody ask 4 ur opinion grandpa??

      Delete
    4. Heran, pelik & ajaib....jika LGE bersalah terhadap dakwaan kes rasuah, kenapa beliau dibenarkan bertanding sebagai calon Pakatan Harapan di GE 14 baru2 ini.....??

      Delete
    5. Teruskan mencuba geng najib...kipidup

      Delete
  32. Watta fook this Robert Kuok billionaire fellow who said in Kajang last year that he is "twin-footed", one in China, and is now reported

    Kuok may not come to M'sia, shares views with the Malaysian Council of Elders from Hong Kong.

    Council of elders' spokesperson says this is because the 95-year-old billionaire is 'very frail'. Really?
    Can anybody give the link(s) to reliable information that he is medically unfit to travel?

    Until there is such information, and as the spokesperson's statement is not explicit, one is inclined to ask:

    Does he not think that this is a call for his contribution to King and country? Or he thinks his county is the one where he has his foot on now?

    Is he now both China-footed? Does he think that he is so rich, to hell with Malaysia? Only half-hearted participation in the Malaysian Council of Elders?

    He forgot that he was given the sugar monopoly by the Malay-led government after Merdeka that made him a millionaire, later a billionaire?

    Excuse me for sounding harsh, but I'm not asking even one sen of his money. Just his views discussed in person with other members of the Council of Elders that would be helpful for the economic development of this country.

    ReplyDelete
  33. sebelum PRU 14

    KAMI BUAT ANDAIAN PAKATAN MENGUASAI 67% UNDI POPULAR

    RAMAI TANYA MANA KAU DAPAT FAKTA

    SAUDARA ABDA PALING KUAT BERULANG KALI TANYA APA CARA KAU GUNA DAPAT % ??? OFCOURSE LA KAMI TAK BUKAK RAHSIA.. nak tau kena belajar la beb..

    BN DAPAT 35-38% OF THE TOTAL VOTES

    MAKNA THE REST 60-65 % GONE TO THE OPPOSUTION. KAMI SEBUT PAS AKAN DAPAT 8% -16 % TAPI JUMLAH SEBENAR ADALAH 18%

    SO BN + PAS = 53% OF TOTAL VOTES !!! OF 14 MILLION VOTERS !!!


    JADI

    JANGANLAH KITA BANGGA SANGAT


    SEBAB HARAPAN CUMA DAPAT 47% UNDI DARI 14 JUTA PEMGUNDI

    JANGAN BANGGA SANGAT


    ..
    ..

    ..

    NAK HAPUSKAN PAKATAN

    HANYA PETIK JARI !!!

    JANGAN PAKSA KAMI BUA !!!

    KORANG HORMAT SIKIT RAFIZI YA !!!

    TEGUR TUN PUN SALAH

    3/1 LAH

    MAJORITY LAAAH

    INI NAMANYA BULLDOZE

    KALAU SATU TAK SETUJU

    TUNGGU SAMPAI SEMUA SETUJU

    NAK.UMUM JAWATAN CEPAR UTK APA

    BUKANNYA AGONG DAH ANGKAT SUMPAH KORANG BERTIGA JADI MENTERI KABINET!!

    TAK BOLEH SABAR KER

    LIM GUA ENG

    MAT SABU

    ????

    YG JADI MANGSA


    AYAHANDA TUN M !!!

    TQ TUN M YG KAMI HORMATI KERANA JUMPA ANWAR SELEPAS DI PAKSA SAHKAN JAWATAN OLEH


    LGE DAP
    MAT SABU PAN


    BERJUMPA AMAT BERMAKNA.

    BUKAN SEBAB TUN PERLU TUNDUK KEPADA ABANG BESAR PKR ANWAR

    TAPI SEBAB 2 EKOR MONYET YG DPT CIPUT 42 UNDI DAN 12 UNDI NAK CEPAT SAPU JAWATAN

    TAHNIAH MAT SAPU DAN MAT TOKONG

    KAMU DAH JADI MENTERI

    TAPI


    KAAAHHHB KAAAAHHH KAAAAAHHHH


    BELUM DI SAHKAN JAWATAN


    BELUM ANGKAT SUMPAH DEPAN AGONG


    KAAAHHHHB KKKAAAAHHHHBBBB


    KECUH KECUN TAPI JAWATAN BELUM SAH LAGIII



    KAAAHHHHHH BODDOOO


    PUAK PAKATAN HAPRAK (KECUALI PKR)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ( dan PPBM pribumi ) yg dah matang dah biasa dok dalam kabinet almari BN.

      Delete
  34. BILA INDEX POPULAR JATUH DARI 67% KPD 61% DAN 55%

    SAUDAA ABDA

    TANYA

    EH APA TOOLKIT YG MBARU PAKAI


    AKU TAK JAWAB

    SEBAB SOALAN BODO DARI ORG BODO


    KALAU NAK TAU PERGI LA BELAJAR

    JGN TUNJUK BODO DI SINI

    PALING MUDAH DALAM NEGARA INI KO BOLEH BELAJAR DGN PUAK BODO


    SPT MERDEKA INSTUTE

    IDEAS

    DSB


    KALAU ABDA TAK NAK JADI BODO


    KAU BELAJT DGN




    RAFIZI RAMLI
    @
    INVOKE


    BARU KAU CERDIK SIKIT...


    p.s mungkin dalam hal statistic kau bodo tapi IM SURE DALAM BIDANG LAIN KAU TERBAIK DAN CERDIK

    apa pun baguss kau bertanya sebab nak belajar..

    sampai mati kami tidak akan bagi tahu mcmna dapat amggaran index popular ni.. kecuali ko pergi sembah rafizi ramli...

    ok laa hampir tepat 111 kerusi

    ReplyDelete
  35. Itu kenyataan pertama dan terakhir, PKR ingatkan Rafizi -Saifuddin Nasution Adam Abu Bakar PUTRAJAYA: PKR mengingatkan Naib Presidennya, Rafizi Ramli supaya tidak mengulangi kritikannya mengenai parti itu tidak diperuntukkan jawatan kanan dalam Kabinet pimpinan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, Sabtu lalu. Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata, kritikan Rafizi itu tidak menjejaskan parti dan pucuk pimpinan PKR yang diketuai Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sedia memulakan tugas masing-masing. “Selepas kenyataan daripada Rafizi, kami berpendapat ini adalah kenyataan pertama dan terakhir daripada beliau.

    ########################################################

    Makin berbelit2 pula isu Rafizi ni. patutnya teguran dia tu perlulah diterima dengan berlapang dada dan hati terbuka..bukannya dikecam sedemikian rupa. rafizi punj dah tegaskan dia tak mahu Ph jadi macam BN...semuanya betul..langsung tak boleh dikritik jika ternyata ada kekhilafan. dia tak mahu PH jadi macam BN naanti...bersikap otokjratik dan diktaatorship dalam menjalankan urus tadbir. Tersangat tepat kata2 Rafizi sebelum PRU14 yang lepas..masalah yang besar bukannya bagaimana nak menang dalam PRU tersebut, tapi isu2 yang bakal timbul sekiranya PH dapat membentuk kerajaan..dan ndak tak ndak, kita kena akur akan kebenaran telahannya tu...

    ReplyDelete
  36. Mahathir Kata Tangguh, Nurul Izzah Gesa Anwar Dibebaskan Serta Merta
    May 14, 2018 Abdul Mursyid Zainuddin 19 Views 0 Comments
    KUALA LUMPUR – Pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu dibuat serta merta berdasarkan keputusan Kumpulan Kerja Penahanan Arbitrari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

    Anaknya yang juga Naib Presiden PKR, Nurul Izzah berkata, pihaknya juga telah menyerahkan rayuan pengampunan berdasarkan prinsip keadilan pada tahun 2015.

    Ahli Parlimen Permatang Pauh itu berkata demikian mengulas kenyataan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad kemungkinan proses pembebasan Anwar mungkin ditangguhkan kerana urusan dan prosedur.

    Sebelum itu, Anwar yang juga Ketua Umum PKR dan Pakatan Harapan (PH) itu dijangka dibebaskan pada Selasa ini selepas mendapat pengampunan Yang Dipertuan Agong.

    Mahathir yang juga Pengerusi PH memaklumkan perkenan Seri Paduka itu semasa mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri selepas PH memenangi PRU-14 baru-baru ini. – MalaysiaGazette

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak tak abis sekolah ketinggalan bas - tak sedar kempen p/raya dah tutup book, masih jugak buat sampah di laman orang.

      Bini Najib & Pas Pis Pus dah kena bungkus pun tidak diterima oleh warga2 sepanjang Pantai Barat.

      Delete
  37. Mesyuarat Pengampunan Diraja Pembebasan Anwar Ditunda Kepada Rabu
    May 14, 2018 Abdul Mursyid Zainuddin 5 Views 0 Comments
    KUALA LUMPUR – Mesyuarat Lembaga Pengampunan Diraja berhubung pembebasan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim telah ditunda kepada Rabu.

    Perkara ini dimaklumkan oleh Pengarah Komunikasi PKR, Fahmi Fadzil dalam satu kenyataan di sini hari ini.

    “Kami telah menerima makluman terkini daripada Jabatan Perdana Menteri bahawa Lembaga Pengampunan akan mengadakan mesyuarat pada Rabu, 16 Mei.

    “Oleh itu, sebarang program berkaitan pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim ditunda sehingga makluman lanjut dibuat,” katanya.

    Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini berkata walaupun sudah diputuskan, Lembaga Pengampunan Diraja mungkin bersidang lewat sedikit kerana kita ingin mengikut peraturan. – Awani

    ReplyDelete
  38. DEMOKRASI DI NEGARA INI BAKAL MATI?
    Posted by Jane | 11 May 2018 | 610





    1. Saya telah menyatakan hasrat untuk tidak memberi sebarang komen mengenai kerajaan baharu pada awal pentadbiran ini. Namun ada beberapa perkara membimbangkan saya bahawa ketika rakyat mengundi untuk negara wajah baru, kemungkinan yang wujud adalah rejim lampau dalam bentuk baru.

    2. Tun Mahathir telah “mengugut” untuk mengambil tindakan terhadap kerajaan negeri Sabah jika ada unsur rasuah dalam pembentukan awal tanpa warisan. Ugutan sahaja sudah mencukupi untuk beberapa ADUN melompat kepada Shafie Apdal yang merupakan proksi Tun Mahathir di Sabah.

    Apakah ugutan ini bukan satu bentuk “corruption”?

    3. Namun yang membimbangkan saya ada usaha dalam Pakatan Harapan untuk memastikan Pendaftar Pertubuhan mengharamkan UMNO bagi mengurangkan kekuatan pembangkang.

    4. Pengharaman UMNO tidak akan membatalkan kemenangan wakil rakyat yang telah dipilih. Ia hanya akan menyebabkan wakil rakyat sedia ada hilang parti dan melumpuhkan UMNO sebagai sebuah parti pembangkang.

    5. Dengan lumpuhnya UMNO, parti pembangkang terbesar, maka Kerajaan hari ini bolehlah bermaharajela tanpa “check and balance” yang kuat.

    6. Seorang peguam PKR juga secara terbuka membuat ugutan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka yang mencemuh pentadbiran Tun Mahathir Mohamad dalam media sosial.

    7. Hakikatnya, bukan mudah memegang kuasa kerana kita akan terpesona untuk kekal berkuasa, bukannya membangunkan negara. Anda boleh memberi pelbagai alasan kononnya UMNO juga bertindak sedemikian. Namun bukankah anda menjanjikan sebuah kerajaan yang lebih baik dari Barisan Nasional?

    8. Apa pun masa akan menentukan sama ada kita ada wajah demokrasi baharu yang lebih terbuka dari semalam, atau kembali kepada demokrasi terpimpin zaman lalu.



    Ab Jalil Backer




    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO Najib & bininya dah tak laku ler.....!!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...