Wednesday, 2 May 2018

MENJELANG 9 MEI, RAKYAT PERLU TERUS BANGKIT MERANGSANG PERUBAHAN


Memasuki hari kelima kempen pilihanraya, Pakatan Harapan terus mendapat sambutan yang kian memberangsangkan daripada rakyat yang mahukan perubahan. Dalam erti kata lain, kejatuhan BN semakin di ambang mata.

Di mana-mana saja kempen Pakatan Harapan diadakan, sambutan yang diterima tidak pernah mengecewakan. Jika melibatkan Tun Mahathir Mohamad, sambutan rakyat pelbagai kaum lagilah lebih hebat dan dahsyat.

Yang lebih membanggakan, seperti program Tun Mahathir di Desa Pandan dalam kawasan Titiwangsa semalam misalnya, meskipun dalam keadaan hujan lebat sejak petang dan kemudian renyai-renyai yang berlarutan hingga ke malam, tetapi kehadiran orangramai tetap mengalahkan program yang dihadiri oleh Najib Razak sendiri.

Walhal, dalam program jelajah Pakatan Harapan itu - tidak seperti kebanyakan majlis anjuran UMNO dan BN - tiada cabutan bertuah, tiada makan minum disediakan dan tiada juga elaun kehadiran diberikan.

Semua yang hadir adalah dengan sukarela dan semata-mata untuk menunjukkan sokongan kepada perubahan yang ingin dibawa oleh Pakatan Harapan.

Kehadiran orangramai dengan jumlah yang besar dan mengalahkan apa yang berlaku kepada program-program UMNO dan BN tidak lain menunjukkan rakyat tidak lagi gembira dalam kehidupan mereka di bawah pentadbiran Najib sekarang.

Bagi majoriti orangramai, sementara peranan asas kerajaan ialah memberi kesejahteraan dan kehidupan yang lebih baik kepada rakyat, Najib sebaliknya telah menukar dengan menjadikan rakyat sebagai sumber pendapatan utama bagi kerajaan.

Kerajaan era Najib ini seolah-olah tidak lagi menjadikan pendapatan daripada pelaburan atau cukai sektor swasta dan perniagaan sebagai sumber pendapatan utamanya, sebaliknya melalui robekan 6 peratus GST itulah yang selalu dibangga-banggakan mampu memberikan nyawa kepada kerajaan.

Dalam waktu yang sama, subsidi pelbagai barang keperluan utama seperti minyak yang menjadi asas pergerakan rakyat turut dihapuskan yang sekaligus menjadikan beban kehidupan orangramai yang sudah sedia disengsarakan dengan robekan 6 peratus itu, kian bertambah parah jadinya.

Tidakkah ini menjadikan kerajaan yang ada ini sebenarnya amat-amat memalukan?

Lantaran itu, seiring dengan Pakatan Harapan yang menjanjikan banyak kebaikan dan kecerahan kepada masa depan, perubahan kerajaan pada 9 Mei depan bagaikan sukar untuk dielakkan lagi.

Rakyat yang normal dan waras tentu saja tidak teringin lagi terus berada di bawah kepimpinan UMNO dan BN, apatah lagi dengan Najib yang menjadi ketua kerajaan yang terkenal dangan boros serta gaya hidup mewahnya.

Meski demikian, sementara sambutan ke arah perubahan ternampak sangat positif, rakyat dalam masa yang sama perlu terus menunjukkan komitmen ke arah perubahan yang lebih jitu dalam tempoh masa kempen yang berbaki hanya kira-kira seminggu saja lagi.

Rakyat semua kaum - Melayu, Cina, India dan seluruhnya - mulai sekarang hingga malam 8 Mei depan perlu terus menunjukkan sokongan yang berterusan dan lebih besar kepada majlis-majlis anjuran Pakatan Harapan.

Tidak kira di mana saja program itu diadakan, seluruh rakyat wajib keluar beramai-ramai menyatakan sokongan mereka. Haruslah disedari bahawa kerajaan baru yang menggantikan BN nanti bukanlah menjanjikan mimpi dan kata-kata kosong, tetapi sebuah kerajaan masa depan yang dibarisi pemimpin berpengalaman serta telah terbukti rekod cemerlang masa lalunya.

Jika boleh, melalui sambutan yang kian besar dan luar biasa yang ditunjukkan secara berterusan itu, biar sebelum hari pengundian pada 9 Mei nanti, Najib sudah dapat merasakan isyarat awal kekalahannya.

Inilah yang dinamakan tsunami rakyat dan semua kita mempunyai masa dalam tempoh seminggu ini untuk menggerakkan kuasa mereka sendiri dan melakukan sedikit pengorbanan ke arah perubahan yang dicita-citakan itu.

Pengorbanan itu tidaklah terlalu sukar, cuma semua kita harus melapangkan masa untuk menghadiri dan memberi sokongan kepada semua program-program Pakatan Harapan. 

Tempohnya pula bukanlah begitu lama, hanya sehingga malam 8 Mei dan kemudian membuktikan komitmen kehadiran itu di kotak-kotak undi pada 9 Mei depan.

Hendaklah kita sedar, dengan pengorbanan yang dilakukan itu dan kemudian sebuah kerajaan baru bukan kleptokrasi berjaya selepasnya, yang akhirnya menikmati hasil kebaikannya adalah kita juga. (ShahbudinHusin 02/05/2018)

77 comments:

  1. Replies

    1. Minor Umno leader switches support to Pakatan

      Malay Mail

      SHAH ALAM, May 2 — An Umno branch leader voiced support for Pakatan Harapan’s Sungai Kandis candidate, citing dissatisfaction with his party’s policies.

      In a press conference at Shuhaimi Shafiei's office, Zakaria Samsudin, a hawker, said his family was struggling as a result of the Barisan Nasional (BN) government’s policies.

      He also accused Umno of no longer having integrity.

      “I fell that the burden we face from the (BN) leadership, especially relating to the economy, is not that good, because I'm a hawker.

      “Though I operate from a roadside, I can feel that the situation now is a far cry from that under the previous leadership,” the Seri Sarawak Umno branch leader said.

      The pact has made criticism of BN’s policies, such as the introduction of the Goods and Services Tax, a cornerstone of its election campaign.

      Delete
    2. Boleh tak tuan Budin bagi nasihat kat Pakatan Harapan di Sarawak terutamanya kerusi calon PAN..macam tak nak tanding je
      Poster pun sikit sangat. Calon org tak kenal. Ceramah langsung takde. Kata nak tawan Putrajaya tapi negeri Sarawak macam takde program. Ceramah hebat hebat kat Semenanjung je. kalau camni mimpi je lah nak tawan Putrajaya..Sabah Dan Sarawak masih korang abaikan.

      Delete
    3. Tak apa Jack,
      Walau tak ada satu bendera PAKATAN pun, hatta bendera seluar dalam sekali pun, PAKATAN tatap menang 100% seluruh negeri,
      Dalam hati Rakyat ada semangat, iaitu semangat PAKATAN yg lebih besar dari Peta Malaysia ni,
      Don't worry Jack,

      Delete
    4. Yes! Jom ramai² kita zahirkan sokongan dgn mengundi calon ph. Pastikan bn dan pas kalah. Hidup Tun M.

      Delete
    5. APAKAH PAKATAN HARAPAN SUDAH SEDIA MENERIMA KEKALAHAN

      Antara Barisan Nasional, Pakatan Harapan dan PAS, siapa paling berpotensi menjadi “sore loser” yang paling teruk, atau pihak yang paling tidak dapat menerima kekalahan?

      Melihat taktik berkempen yang sedang digunakan hari ini, ketiga-tiga pihak meletakkan dirinya sebagai pihak yang bakal menang. Hanya PAS meletakkan senario kedua sekiranya mereka tidak menang, iaitu mereka hendak menjadi “kingmaker”.

      Sore loser yang nyata

      Tun Dr Mahathir Mohamad memulakan kempen PRU14 dengan satu nada berikut kepada polis dan tentera: “Saya tertanya-tanya adalah polis dan tentera (di Malaysia) sanggup menunggu sesiapa di kalangan kita dibunuh terlebih dulu, termasuk saya, sebelum mereka sedar…”

      Skrip ini terus digunakan juga di hari kempen apabila Dr Mahathir mendakwa jet peribadi yang disewanya disabotaj dengan sengaja. Meskipun perkara itu dinafikan oleh pemilik jet peribadi JetVista dan juga Lembaga Penerbangan Awam Malaysia, Dr Mahathir berkeras dengan tuduhannya menyatakan jet beliau disabotaj untuk menghalangnya menjadi calon di hari penamaan calon.

      Bayangkan apakah yang Dr Mahathir akan buat sekiranya beliau dan PH tewas di PRU14 nanti?

      Lima tahun lalu, 3 hari selepas tewas PRU13 meskipun memenangi undi popular, Datuk Seri Anwar Ibrahim melancarkan satu perhimpunan di Stadium Kelana Jaya bagi menyatakan bantahan ke atas penipuan yang didakwa dilakukan dalam pilihan raya 5 Mei.

      Apakah Dr Mahathir akan menjadi lebih hebat daripada Anwar? Apakah beliau akan membawa penyokongnya ke jalan raya dan menuduh bahawa jawatan perdana menterinya telah dicuri?



      Melihat cara berkempen Dr Mahathir, sudah nyata beliau akan menjadi sore loser yang nyata.

      Sore loser yang sukar dijangka

      Datuk Seri Najib Razak memulakan kempen PRU14 tanpa merasa BN akan tewas. Contohnya di hari penamaan calon, Najib mengingatkan rakyat Malaysia bahawa ia akan menjadi hari yang sedih sekiranya tiada wakil orang Cina di dalam kerajaan selepas PRU14 nanti. Ini menandakan Najib mempunyai cukup keyakinan untuk menang.

      Namun, sekiranya, hanya sekiranya, BN tewas, apakah reaksi Najib? Bagaimana pula keadaannya jika BN tewas?

      Bayangan ini terlalu sukar diramal bagi BN yang tidak pernah tewas sebagai kerajaan pusat di Malaysia.

      Apakah BN boleh menerima kekalahan dengan tangan terbuka yang sama jika tewas di peringkat pusat? BN akan menjadi “sore loser” yang sukar dijangka perangainya.

      Namun begitu, BN pernah menunjukkan tauladan yang agak baik ketika tewas di peringkat negeri di mana peralihan kuasa berlaku dengan damai (meskipun ada unsur sabotaj di Selangor), apabila 5 buah negeri jatuh di tangan pembangkang di 2008.

      Diharap BN dapat meneruskan tauladan yang sama sekiranya mereka tewas di kerajaan pusat.

      Antara 3 blok parti politik, Gagasan Sejahtera yang diketuai PAS diramal akan dapat menerima kekalahan dengan baik tanpa berlakunya apa-apa konflik seperti yang berlaku di Kedah pada 2013 dan Terengganu 2004.

      Malah sekiranya 2 pihak yang lain memilih untuk bertembung, diyakini PAS akan turun padang bersama unit amalnya menjadi pengaman seperti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan memastikan kesejahteraan rakyat Malaysia terus dipelihara.

      Keputusan zaman ini

      Sistem demokrasi negara yang tempang boleh menyebabkan mereka yang memenangi undi popular tidak dapat mendapat kerajaan. Ini adalah punca sebenar pihak yang tewas ada ruang untuk berpuas hati dan pihak yang menang tidak dapat menang dengan keputusan yang menyakinkan semua pihak.

      Delete
    6. MAHATHIR HANYA PENTINGKAN DIRI

      Akan tetapi, perlu diingat, ketika Dr Mahathir menjadi PM, beliau tidak mempunyai masalah dengan sistem yang tempang ini.

      Di zaman beliau, BN tidak pernah kalah undi popular, jadi kebarangkalian adanya sore loser daripada pembangkang adalah kecil kerana keputusan kemenangan itu adalah sesuatu yang menyakinkan.

      Akan tetapi, zaman beliau sudah berlalu. BN yang ada hari ini masih menjadi kerajaan walaupun tewas undi popular.

      Apakah peristiwa yang sama akan berulang?

      Minggu depan, rakyat akan membuat keputusan di PRU14. Jika situasi berulang, bersedia menghadapi karenah sore losers, tapi yang paling penting – jangan dipergunakan oleh sore losers untuk kepentingan peribadi mereka.

      Ahli politik perlu ingat, mereka sendiri yang bersetuju untuk bertanding di dalam sistem tempang ini, jadi janganlah ada sesiapa yang merajuk sekiranya keputusan itu turut tempang.

      Delete
    7. Tik.tok.Tik.tok...
      Saat kejatuhan Be End makin hmpir.
      Jgn lps ni Puak2 Lebai Mereng,Geng Bang,,Penjilat R**mah,&kojola,,pura-pura sibuk bertukar kulit/menjelma jd penyokong kuat PH pulak...karena putus bekalan dedak...tiada tempat ukt pencacai mcm korang dlm PH...

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sudah tiba masanya untuk umngok menjadi pembangkang

      Delete
    2. Yes Ady,
      Tapi ada satu parti mulut busuk itu PAS bikin kacau saja,
      Parti tak boleh pakai, parti PAS ini sudah jadi busuk macam bangkai tikus,

      Delete
    3. MELAYU BERGADUH DAP YANG UNTUNG

      Sesuatu yang menguntungkan – penerapan doktrin yang berjaya dilakukan, bila Umno sebut sahaja mengenai DAP, maka tuduhan rasis akan terus dilemparkan.

      Pembangkang berjaya menyemat sentimen seperti ini, yang hakikatnya menguntungkan DAP. Sehingga pilihan raya umum ke-13 (PRU13) – sokongan ke atas DAP hadir daripada PAS sekali.

      DAP berjaya dalam membawa imej parti pelbagai kaum, walaupun penyertaan Melayu amat sedikit. Mengambil elitis kepimpinan orang Melayu sebagai ahli semata-mata untuk menunjukkan parti itu tidak rasis, sungguhpun akhirnya ramai antara mereka yang memberi gambaran berbeza.

      Kenapa apabila Umno melakarkan sejarah penubuhan DAP, maka yang melenting-lenting hari ini adalah rakan kongsi politik mereka seperti PKR dan Amanah?

      Tidak salah kalau lakaran sejarah diteliti – mengenai asas kewujudan DAP yang berasal daripada People’s Action Party.

      Asas awal kejayaan DAP adalah pilihan raya 1969 – kemenangan yang memberangsangkan dengan modal perjuangan menentang Dasar Ekonomi Baru dan meneruskan kempen “Malaysian Malaysia” tajaan Lee Kuan Yew. Tidak salah kita menceritakan semula sejarah DAP.

      Setelah itu siri PRU tidak menyaksikan DAP beraksi dengan baik dan kebangkitan DAP terbendung dengan kekuatan Umno sehingga kemelut Melayu dalam Umno berlaku.

      Setelah berlaku kemelut politik pada 1998 – perkembangan DAP semakin menyerlah. Peningkatan sokongan Melayu yang berpecah daripada Umno semakin meningkat.


      PAS juga terbabit berkempen dengan DAP. Barisan Alternatif dan akhirnya bertukar menjadi Pakatan Rakyat (PR) merupakan gabungan yang mula mencabar Barisan Nasional (BN)/Umno.

      DAP tersendiri telah berjaya dalam PRU13, meletakkan 51 calon di peringkat persekutuan dan memenangi 38 kerusi, hampir 75% kemenangan.

      Ternyata DAP menerima nikmat daripada kemelut yang melanda orang Melayu, khususnya pertembungan antara Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Umno.

      PR mencatat kemenangan besar dan amat menguntungkan DAP. Hari ini perpecahan berlaku lagi – Tun Dr Mahathir Mohamad dengan Datuk Seri Najib Razak. Apakah sebenarnya dengan perpecahan ini tidak akan memberi kesan kepada sokongan terhadap DAP?

      Sebenarnya tidak salah kalau kita membicarakan isu ini dalam konteks terbuka kerana tambahan persengketaan akan hanya merendahkan penyertaan suara Melayu dalam Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri nanti.

      Tidak salah kita membicarakan kemerosotan ini dalam kerangka positif dan bukan dalam kerangka perkauman secara tidak sihat.

      Salah ke kalau BN/Umno membicarakan isu-isu seperti ini dalam keadaan wakil Cina juga ada dalam BN?

      Salah ke kalau BN/Umno memperjuangkan juga suara wakil orang Melayu yang mahu dikekalkan dan ditambah dalam konteks demokrasi yang ada?

      Apakah setiap kali jika kita membicarakan isu ini, maka label perkauman akan dilemparkan kepada Umno dan BN, dan ini kononnya melibatkan diskriminasi ke atas orang Cina.

      Ironis sekali apabila DAP membicarakan soal memperjuangkan hak-hak mereka dalam konteks Cina, maka kita menerima sebagai sesuatu yang dibolehkan atas nama politik.

      Apabila agenda kesamarataan dimulakan – menolak sebarang peruntukan khusus untuk Bumiputera, kita menerimanya sebagai satu keterbukaan. Apakah kita tidak mahu sikap toleransi antara kaum dipertingkatkan?

      Namun, apa yang jelas, bicara mengenai Melayu adalah rasis, bicara mengenai DAP adalah rasis dan semua ini dalam konteks politik tidak menguntungkan sesiapapun, malah mampu merugikan Melayu kalau sentiasa terbelah dan berpecah.

      Kita tolak isu Cina, kita sentiasa hormat-menghormati, tetapi apabila kita menggesa sesama kita untuk bersatu membulatkan nekad dan komitmen bersama, adakah itu satu gesaan yang bersikap rasis?

      Rasis kini adalah terma yang dimanipulasi untuk kepentingan politik tertentu. Melayu digesa hari ini untuk membuka kongkongan – menjadikan Melayu liberal, Islam liberal seolah-olah kaum lain sudah liberal dan tidak perlu diingatkan.

      Delete
    4. BODOH MELAYU KERANA TIDAK KEMBALI KEPADA ISLAM

      Dalam apapun yang membicarakan kita, jelas apa yang berlaku ialah kebangkitan DAP hasil daripada kemelut orang Melayu yang terbelah dari segi politik. Ini tidak dapat dinafikan.

      Ini adalah hakikat yang ada dan sebarang kemelut berterusan akan memberi impak dan kesan kepada penyertaan orang Melayu dalam politik, dalam keadaan kita amat tertinggal dalam persoalan ekonomi.

      Sudah pasti, perkelahian sesama Melayu, rebutan kuasa sesama kita dan cabar-mencabar sesama sendiri tidak menguntungkan Melayu itu sendiri, malah memberi kesan besar kepada perpecahan. Kalau tidak terpinggir terus, maka setidak-tidaknya pencairan pegangan politik pasti akan berlaku.

      Diharap ini tidak pula dikategorikan sebagai bersikap perkauman dan dituduh usaha menaikkan atau menimbulkan semangat perkauman dari sudut negatif. Ini semata-mata berbicara dalam konteks demokrasi dan kemajmukan rakyat Malaysia.

      Delete
  3. Hidup Tun! Hidup Tun! Hidup Tun!
    Pakatannn.... Harapan! Pakatannn.... Harapan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Lebai,,,apasal ko nak bangga dorang masuk BN,,,
      Patutnya ko ceramah kat dorang supaya masuk PasU,,,
      Nampak tul ko ni talibarut BN yg menyamar dlm Pas..

      Delete

  4. Di Ayer Hitam, penduduk Cina tolak Wee kerana faktor Najib


    AYER HITAM: Kebanyakan pengundi Cina di sini rata-rata sudah pun membuat keputusan siapa pilihan mereka pada 9 Mei nanti, di kawasan yang menyaksikan pertembungan 2 gergasi ahli politik dari kalangan masyarakat mereka.

    Ramai yang ditemui FMT memberikan alasan mereka tidak dapat menerima calon Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Wee Ka Siong, kerana tidak menyokong Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

    Penduduk tempatan yang hanya mahu dikenali sebagai Chan, 25, berkata beliau tidak mempunyai masalah dengan Wee kerana mengakui kerja yang dilakukannya di Ayer Hitam.

    “Tetapi sekarang tidak suka dia punya bos,” katanya, sambil menambah yang dia “bukan tidak suka BN”.

    “Dengan Wee kita tidak ada masalah. Tapi kalau undi Wee sama dengan undi Najib,” katanya.

    Chan juga tidak mempunyai masalah sekiranya Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Tun Dr Mahathir Mohamad kembali menjadi perdana menteri.

    “Semasa Dr Mahathir jadi perdana menteri, wang Malaysia tidak jatuh macam sekarang. Sekarang tukar duit ringgit kepada dolar di Singapura juga sudah sikit,” katanya.

    Chan berkata calon PH, Liew Chin Tong juga dilihat mempunyai rekod baik ketika menyandang kerusi Parlimen Kluang.

    Suri rumah, Jo Anne, 38, pula memberi alasan kos sara hidup dan bantahannya terhadap cukai barangan dan perkhidmatan (GST) untuk tidak memangkah pada petak BN pada 9 Mei nanti.

    Jo Anne berkata beliau masih ingat pembangunan pesat di bawah era Dr Mahathir.

    Seorang lagi peniaga Cina yang ditemui di pusat bandar di sini turut memberikan alasan kos sara hidup untuk menyokong PH.

    “Kita kali ini bagi ubah kerajaan. Rakyat sekarang susah, dengan GST. Jika PH tidak bagus, kita tukar balik tidak ada masalah.

    “Saya juga tidak kisah kalau calon itu Melayu, asalkan bukan BN. Saya juga undi PAS dulu,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KISAH TUKANG FITNAH YANG KEMBALI KE PANGKAL JALAN

      Saya terbaca kisah seorang yang memfitnah seorang ulama..., lalu dia menyesal dan bertemu dengan ulama tersebut dan ingin memohon maaf...

      Lalu ulama itu berkata... "dengan syarat. Nanti bila kamu datang ke masjid ku ini bawalah penyapu bulu ayam".

      "Dalam perjalanan, kamu cabutlah bulu-bulu ayam itu sampai habis". Dia merasa pelik untuk apa perbuatan itu...tapi tetap melakukannya kerana niat ingin memohon maaf. Lalu dia melakukannya hingga sampai di masjid...dia berjumpa dengan ulama tersebut.
      "Wahai habib...aku telah buat seperti yang tuan suruh. Hanya tinggal rotan saja....bulu-bulu ayam itu aku cabut dan buang sepanjang perjalanan ke masjid tadi. Apakah tuan telah memaafkan saya?"

      Ulama itu berkata..."nanti bila kamu balik...kutip kembali bulu-bulu ayam yang kamu buang tadi dan bawa pada ku esok". Orang itu bertambah pelik. Tadi suruh buang...ini suruh ambil kembali. Tapi kerana ingin memohon maaf lalu dia melakukannya.

      Keesokan hari dia berjumpa dengan tuan habib. "Tuan...saya hanya mampu kutip 2..3 helai saja daripada banyak yang aku telah buang. Semua telah di terbangkan angin entah ke mana".

      Lalu habib itu berkata.... "BEGITULAH DENGAN FITNAH yang kamu lakukan pada ku. Orang yang mendengar akan menyebarkan hingga ia entah kemana. Jika kamu ingin menarik kembali kamu tidak akan berdaya...ia tersebar dan terus tersebar...".

      "Aku maafkan kamu. Bertaubatlah...lakukanlah apa yang harus kamu lakukan.
      Nah.... itulah dosa yang jaariah....dosa fitnah terus berjalan disaat ia tersebar dan tersebar. Hingga tunggulah bala dunia atau azab akhirat yang akan menimpa".

      Pada si pelaku... USAHALAH... temuilah orang-orang yang kau sebarkan fitnah untuk membetulkan kembali maruah orang yang difitnah.

      Wallahua’lam...

      Delete
  5. Untuk makluman brother Budin, untuk hari ini RM107.89 duit poket sy dah kene samun dengan kerajaan UMNO BN! Samun cukai!! Memang betul sohai! Ingat senang ke nak cari duit sekarang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ORANG INI MENGIGAU SALAH PILIH PARTI

      Nik Omar Nik Abdul Aziz berjanji akan meneruskan perjuangan arwah bapanya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ke atas hudud dan Rang Undang-undang meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU 355, jika menang pada 9 Mei ini.

      Anak ke-2 bekas mursyidul am PAS itu yang bertanding atas tiket PKR di kerusi negeri Chempaka berkata, sebagai umat Islam, beliau wajib memperkasakan undang-undang Islam yang turut diperjuangkan bapanya semasa menjadi menteri besar Kelantan sejak 1990.

      “Bukan sahaja hudud kita akan perjuangkan, kita sebagai hamba Allah, tanggungjawab kita patuh kepada syariah, patuh kepada perintah Allah,” katanya ketika ditemui di Maahad Darul Anuar di Pulau Melaka, hari ini.

      Nik Omar, yang merupakan abang kepada calon PAS di Parlimen Bachok, Nik Mohamad Abduh, menjadi sasaran beberapa pemimpin PAS, termasuk Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang mengkritiknya kerana meninggalkan perjuangan parti Islam itu yang pernah dipimpin bapanya.

      Perbahasan RUU 355 ditangguhkan sejak tahun lalu, selepas Hadi pertama kali membentangkan usul persendirian itu di Dewan Rakyat pada Mei 2016.

      RUU 355 mencadangkan hukuman penjara ke atas pesalah syariah ditambah kepada 30 tahun, denda maksimum RM100,000 dan sebat 100 kali berbanding maksimum 3 tahun penjara, denda RM5,000 dan 6 sebatan yang boleh dijatuhkan Mahkamah Syariah ketika ini.

      Delete
  6. AP Explains: 1MDB graft scandal heats up Malaysia politics

    Associated Press

    KUALA LUMPUR, Malaysia — Malaysia's image as a striving, modern nation that upholds the rule of law has been undermined by an epic corruption scandal at state investment fund 1MDB. Prime Minister Najib Razak, who set up the fund, is facing May 9 national elections that will test his legitimacy. Past Malaysian governments largely succeeded in lifting the country from poverty and attracting foreign investors, part of a long-term goal of reaching developed world income status. But last year, Malaysia sank to its worst-ever rating in the influential Corruption Perceptions Index compiled by Transparency International.

    ___

    1MDB WHAT?

    The fund, 1Malaysia Development Berhad, was set up in 2009 to promote economic development. Najib chaired its advisory board and as finance minister held veto power over its activities. Between 2009 and 2014, top executives and associates of Najib looted $4.5 billion from the fund, laundering it through the U.S., Singapore, Switzerland and other countries, according to a U.S. Justice Department civil case seeking to recover part of that money. About $700 million landed in Najib's bank account, though he denies any wrongdoing. 1MDB now staggers under enormous debt, has sold assets to Chinese interests and is slated to be shuttered.

    ___

    POLITICAL EARTHQUAKE

    Najib in 2015 sacked his attorney general and a deputy prime minister for demanding answers about 1MDB. A parliamentary inquiry found many irregularities but had no mandate to prosecute. Outraged by the scandal, former leader Mahathir Mohammad came out of political retirement and the opposition has united behind him in the national elections. The government recently passed a "fake news" law that could be used to further stifle reporting on the case within Malaysia.


    ReplyDelete
    Replies
    1. BIBIT-BIBIT KEKALAHAN

      PKR secara terbuka mengakui mungkin tumbang di kerusi Parlimen Permatang Pauh dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

      Memetik laporan Utusan Malaysia, Naib Presidennya, Nurul Izzah Anwar berkata, ia berikutan tentangan sengit yang diterima oleh Barisan Nasional (BN) dan Pas untuk mempertahankan kawasan itu yang mempunyai lebih 80,000 pengundi berdaftar.
      Turut dilaporkan, beliau berkata faktor kekuatan BN dan Pas adalah kerana kedua-dua parti berkenaan mempunyai sejarah yang panjang di situ.

      "Saya sangat bimbang jika peratusan keluar mengundi rendah, sebab itu saya kata kita tidak boleh ambil mudah.

      "Mereka mempunyai jentera pilihan raya yang sangat kuat di sini, sebab itu kami terpaksa bekerja kuat sejak dua tahun lepas," katanya dalam sidang akhbar hari ini seperti dilaporkan media berkenaan.

      Untuk rekod, kemenangan PKR di kerusi berkenaan sejak Pilihan Raya Umum 1999 sebelum ini dikaitkan dengan ‘ bantuan' undi penyokong Pas namun sejak 2015, kedua -dua parti itu memutuskan kerjasama politik selepas Pas mendakwa dikhianti PKR dan DAP.

      Delete

  7. AP Explains: 1MDB graft scandal heats up Malaysia politics

    ___

    MODUS OPERANDI

    The U.S. Justice Department alleges there were four phases to the conspiracy that all involved the use of layers of foreign bank accounts and shell companies to launder the money. It says initially a $1 billion investment was diverted and in subsequent phases money was siphoned from sales of 1MDB bonds. In some cases, the names of shell companies operating the bank accounts mimicked the names of the rightful beneficiaries. When the banks questioned large money transfers, the conspirators used fake business documents to address their concerns, the department says. The U.S. says the money it is seeking to recover was gambled in Las Vegas, used to buy hotels, apartments, a luxury yacht, a jet, diamond jewelry and art works and to finance Hollywood films including the "Wolf of Wall Street" and "Dumb and Dumber To."

    ___

    KEY PLAYER

    U.S. prosecutors allege that Malaysian Low Taek Jho, usually known as Jho Low, was a central figure who orchestrated the ransacking of 1MDB. A friend of Najib's stepson Riza Aziz, Low had no official role at 1MDB but had considerable influence over its dealings and was often in contact with Najib, according to the Justice Department. "Looks like we may have hit a goldmine" he said in an email to family members after organizing a 1MDB deal that would later allegedly become a money laundering vehicle. Singapore fined eight banks for failing to carry out proper anti-money laundering measures in relation to 1MDB and gave prison sentences to several bankers. It has seized 240 million Singapore dollars ($180 million) of property and cash and says about half of that belonged to Low and his immediate family. Earlier this year when U.S. authorities tried to seize a luxury yacht belonging to Low that was anchored off Bali, he accused them of judicial overreach, Malaysian media reported.

    ___

    $700 MILLION QUESTION

    The Justice Department's civil case filings say more than $700 million was transferred from bank accounts used in the money laundering to the bank account of "Malaysian Official 1." It didn't name the official, but corroborating details made it clear it was Najib. Some $20 million landed in Najib's account between February and June 2011, another $30 million between October and November 2012, and $681 million in March 2013. A new attorney general attempted to clear Najib in 2016, saying the $681 million was a political donation from the Saudi royal family and that most of it was returned. The Justice Department says $620 million left Najib's account in August 2013, returning to the account controlled by an associate of Low where it originated. Separately, $238 million was allegedly transferred from an account controlled by Low to Najib's stepson Aziz, founder of Hollywood production company Red Granite Pictures, and used to finance films and buy luxury real estate

    ReplyDelete
    Replies
    1. The audit report that was confined under oficial secret act may have found something similar to what doj was quoting.

      Psal tu lah x bleh nak reveal to publik! Kepada pencacai please take note!!

      Delete
    2. JIKA BENAR SAYANG MAHATHIR

      PAS menunjukkan komitmennya untuk menang kerusi Parlimen Langkawi apabila pulau itu menjadi destinasi awal presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang sejak kempen bermula.

      Di hadapan 1,000 hadirin, beliau menggesa pengundi di situ agar memberi ruang untuk Tun Dr Mahathir Mohamad berehat dengan tidak mengundinya.

      "Jika sayangkan Dr Mahathir jangan undi dia, biarlah dia berehat dan habiskan masa tuanya.

      "Bukan masanya (untuk) dia jadi perdana menteri (sekali) lagi," katanya dalam program ceramah di markas PAS di Kuah, Langkawi.

      Calon PAS DUN Kuah - satu daripada dua DUN dalam parlimen itu - Mazlan Ahmad turut menyuarakan perkara sama, dengan menyifatkan pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) itu sudah 'tidak larat' untuk menjadi anggota parlimen.

      "Jangan bagi dia jadi anggota parlimen Langkawi sebab dia sudah tidak larat. Dia sudah 22 tahun memerintah. Jika anda kasihan pada dia, pangkahlah PAS," katanya lagi.

      Mahathir memang mempunyai sokongan kuat dan malah boleh dikatakan sinonim dengan pulau pelancongan itu kerana membangunkannya ketika menjadi perdana menteri.

      Pada 16 April lalu, Abdul Hadi berkata PAS tidak akan membiarkan Mahathir menang begitu saja di kerusi itu dan akan meletakkan calon 'bertenaga' bagi melawannya dan juga BN.

      Pada dua pilihan raya sebelum ini, kerusi itu biasanya diperuntukkan kepada PKR untuk mewakili Pakatan Rakyat.

      Pada PRU ini, Mahathir akan berdepan calon PAS Zubir Ahmad dan penyandang daripada BN Datuk Nawawi Ahmad.

      Delete
    3. Betul pak diny..klu kita baca dan nilai dengan segala bukti yg ada...takut rasanya nk berbohong atau jadi pembela pembohong

      Delete

  8. Nik Omar: Saya keluar PAS, bukan keluar Islam


    KETEREH: Nik Omar Nik Abdul Aziz berkata beliau menerima keputusan PAS untuk memecatnya, susulan tindakannya untuk bertanding di bawah tiket PKR di kerusi negeri Chempaka.

    “Ambo (saya) tidak ada apa, ambo bukan keluar daripada agama. (Tetapi) keluar daripada organisasi. Organinasi ini tak kekal,” katanya selepas menghadiri ceramah Pakatan Harapan di sini malam tadi.

    Menurutnya, arwah ayahnya, bekas mursyidul am Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sendiri tidak meletakkan PAS mengatasi perjuangan.

    “Tok Guru pernah sebut, kalau Umno tukar dasar, PAS terbubar dengan sendiri. Macam mana boleh terbubar kalau benda itu dasar? Maknanya ini (parti) hanya alat atau wadah, jadi bertukar tidak ada masalah.

    “Ambo tak keluar (PAS) ambo dipecat, tidak ada masalah,” katanya.

    Nik Omar, yang merupakan abang kepada calon PAS Bachok, Nik Mohamad Abduh, sebelum ini menjadi sasaran beberapa pemimpin PAS, termasuk presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang, yang mengkritiknya kerana meninggalkan perjuangan PAS yang pernah dipimpin ayahnya.

    Sementara itu, Nik Omar, yang bakal berkongsi pentas dengan Tun Dr Mahathir Mohamad malam esok di Putrajaya, berkata keputusannya bertanding melawan PAS bukan dibuat mengejut, sebaliknya dimuktamadkan sejak sebulan lalu.

    Katanya, ia dibuat selepas membuat pelbagai pertimbangan.

    “Kita berdoa kepada Allah, biar Allah tunjuk isyarat macam mana. Jadi dan sampai satu saat, kita buat keputusan,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAZA KETINGGALAN TREN

      Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menafikan bahawa parti itu pernah i mengkafirkan umat Islam lain tetapi sebaliknya mendakwa ini dilakukan oleh ahli partinya yang melompat menyertai Umno.

      Katanya, PAS tidak berhak berbuat demikian kerana itu bukan ajaran Islam yang sebenarnya.

      “Kita ajak dan beritahu orang Islam, kita mesti percaya pada Islam. Dia kata kita mengkafirkan orang, bukan kerja kita mengkafirkan orang.

      “PAS tidak mengkafirkan si anu dengan si anu, sia anu dengan si anu. (PAS tak kata) Umno kafir orang tu kafir, PAS tak kata begitu.

      “Memang ada orang dalam PAS yang cakap begini, orang PAS yang cakap begini masuk Umno belaka tak ada dalam PAS. Yang cakap keras-keras tu pergi ke Umno. Kerana dalam PAS kita ajar batas-batas iman dan kufur,” kata Abdul Hadi dalam ceramahnya di Markas PAS Kuah Langkawi, malam semalam.



      Abdul Hadi turut berkata urusan mengesahkan seseorang itu menjadi kafir adalah di bawah bidang kuasa mahkamah syariah setelah mendengar hujah individu tersebut.

      Pada ceramah itu presiden PAS itu juga menjadikan Pengerusi Pakatan Harapan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai sasarannya.

      “Zaman Tun Mahathir (menjadi perdana menteri), saya diletak nombor satu nak kena ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri ) tapi tak jumpa dalam ucapan saya diletak anu bin si anu kafir.

      “Dalam buku tulisan saya tak ada sebut si anu dengan si anu kafir, tak ada.

      “Kita tunjuk batas iman dan kufur tak boleh cakap begini. Kalau kita jahil jangan bercakap, Ni tak tahu pun nak bercakap juga,” katanya.

      Kontroversi tercetus pada 1981 apabila 'Amanat Haji Hadi' merujuk ucapan pemimpin PAS yang tersebar di kalangan orang Melayu di Kampung Banggol Peradong, Kuala Terengganu.



      Dalam ucapan itu, Hadi mendakwa PAS menentang Umno kerana parti berkenaan mengekalkan undang-undang kafir.

      Amanat Haji Hadi itu didakwa sesetengah pihak turut menyebabkan tercetusnya rusuhan di Kampung Memali, Kedah pada 1985 yang mengorbankan 14 nyawa, termasuk anggota polis.

      Perdana Menteri ketika itu Dr Mahathir berkata, mufti tidak menegur amanat yang dikeluarkan Abdul Hadi sebaliknya diam seribu bahasa menyebabkan tercetusnya tragedi hitam itu.

      Sementara itu Abdul Hadi berkata, PAS menjarakkan diri daripada Umno kerana terdapat ‘kebocoran’ dari segi pemerintahan parti berteraskan Melayu itu.

      Selain itu PAS juga tidak mahu bersama Pakatan Harapan (HARAPAN) kerana terdapat DAP yang menentang hukum Islam selain bertentangan dengan dasar PAS.



      “Siapa dalam HARAPAN ini, yang tolak hadis nabi, Quran boleh pakai tak boleh pakai. Yang tolak hadis, islam liberal, halalkan haram, haramkan yang halal.

      “DAP yang terang-terang tentang Islam dengan berani tentang Islam dalam perkara berkait orang Islam, DAP tak boleh campur, dalam perlembagaan urusan Islam orang bukan islam tak boleh campur. Hukum orang islam, hak orang Islam.

      “DAP campur hal orang Islam kita tak izin, parti yang macam ni tak boleh buat kawan maka PAS bersendiri,” katanya.

      Sebagai rekod, PAS pernah bersama DAP semasa berada dalam Pakatan Rakyat pada pilihan raya umum 2008 dan 2013.

      Delete
    2. Presiden pas..tanya lain..jawab lain kikiki

      Delete

  9. Fuel prices unchanged from May 3 to May 9

    Wednesday, 2 May 2018


    PETALING JAYA: Fuel prices remain unchanged across the board from May 3 to May 9.


    RON95 petrol will retail at RM2.20 per litre, while RON97 will retail at RM2.47 per litre, with diesel priced at RM2.18 per litre.

    The prices were announced on Radio Televisyen Malaysia (RTM) on Wednesday (May 2) evening and will take effect from 12.01am on May 3.

    The weekly fuel pricing mechanism came into effect in April last year and the prices of petrol and diesel have been placed on a managed monthly float system since Dec 1, 2014 following the removal of fuel subsidies.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAKI KUTUK PAS BACA SINI

      1. Secara mudahnya, permohonan interlokutori adalah suatu permohonan sebelum perbicaraan penuh.

      Permohonan tersebut boleh wujud dalam banyak jenis, yang mana tujuannya adalah sama ada untuk melemahkan kes pihak lawan, memberi lebih merit kepada kes, membatalkan tindakan pihak lawan ataupun memanjangkan masa tindakan.

      2. Dalam perkembangan terkini kes saman Tuan Guru Haji Hadi (TGHH) terhadap Clare Rewcastle Brown (CRB)/ (pemilik Sarawak Report), terdapat pendengaran terhadap 5 permohonan interlokutori, di mana 1 permohonan daripada pihak TGHH dan 4 lagi daripada CRB. Keputusan pendengaran permohonan tersebut kesemuanya berpihak kepada TGHH.

      3. Permohonan yang telah dibuat itu adalah;

      a. TGHH memohon supaya lebih daripada separuh Pembelaan CRB dibatalkan - Mahkamah benarkan dengan memutuskan bahawa pembelaan mereka tidak mempunyai asas.

      b. CRB memohon kepada Mahkamah untuk meminda Pembelaan dengan memasukkan isu rakaman audio - CRB sendiri secara rasmi meninggal-biarkan permohonan untuk meminda Pembelaan beliau

      c. CRB memohon kepada Mahkamah untuk membatalkan tuntutan TGHH berkaitan dengan locus standi - Mahkamah menolak permohonan CRB

      d. CRB memohon untuk diadakan perbicaraan berasingan bagi menentukan persoalan 'reference' berkaitan 'top echelon'/ siapakah yang dimaksudkan dengan kepimpinan tertinggi parti - Mahkamah menolak permohonan CRB

      e. CRB memohon kepada Mahkamah untuk 'Stay of Proceeding' kerana wujudnya gangguan kepada saksi - Permohonan ditangguhkan sehingga CRB failkan permohonan lain untuk meminda Pembelaan

      4. Berdasarkan kepada keputusan pendengaran interlokutori ini, banyak cakap-cakap daripada musuh politik PAS yang mengatakan bahawa ini bukanlah kemenangan untuk PAS kerana perbicaraan penuh hanya akan dilakukan pada April 2019.

      5. Sebenarnya, keputusan Mahkamah yang menyebelahi PAS dalam pendengaran interlokutori ini sangat bermakna kerana ianya akan mempengaruhi hampir keseluruhan perbicaraan penuh nanti untuk berpihak kepada PAS.

      Delete
    2. ISTIMEWA UNTUK KAKI KUTUK

      Kenapa saya katakan begitu?

      a. Menang kalah kes sangat bergantung kepada bukti. Dalam Mahkamah, Hakim tidak akan terus menerima pernyataan tuntutan Plaintif mahupun pernyataan pembelaan Defendan jika tiada bukti.

      Namun begitu, bukti ini mestilah relevan kepada kes. Apa yang terjadi dalam kes Sarawak Report adalah, CRB hanya menyumbat apa sahaja maklumat terutamanya yang berkaitan dengan korupsi UMNO/BN tanpa mengira sama ada ianya boleh menjadi bukti untuk menunjukkan TGHH menerima rasuah.

      Apabila Mahkamah menolak hampir 42 muka surat 'bukti' yang dibawa CRB, apa lagi yang tinggal untuk CRB membela dirinya untuk mengatakan bahawa TGHH menerima 90 juta itu bukanlah satu fitnah?

      b. CRB sendiri meninggal- biarkan permohonannya untuk meminda Pembelaan dengan memasukkan isu rakaman audio menunjukkan bahawa CRB sendiri masih tidak pasti dan tidak yakin dengan kebenaran rakaman audio tersebut seperti mana yang diwar-warkan oleh sesetengah pihak sebagai diyakini benar.

      c. Kemenangan paling besar kepada TGHH adalah apabila CRB gagal untuk membatalkan isu locus standi dalam kes ni daripada TGHH/individu kepada PAS/parti politik.

      Sudahlah pernyataan tanpa buktinya dibatalkan lebih daripada separuh oleh Mahkamah, bukti apa lagi yang tinggal atas CRB untuk menunjukkan bahawa TGHH menerima rasuah melainkan melalut menyenaraikan pimpinan PAS yang difitnahkan sebagai bermewah-mewah dalam pelbagai bentuk kekayaan. Apa sahaja yang dilihat seperti mungkin semuanya dimasukkan seperti Ustaz Khalil yang dituduh memiliki motor besar hanya kerana sekeping foto walaupun beliau sendiri tidak memiliki lesen motor.

      Dalam hal ini, CRB mempunyai beban bukti yang berat untuk menunjukkan kekayaan TGHH yang mana rakyat Malaysia sendiri sudah maklum dengan kehidupan Tuan Guru PAS yang serba sederhana itu.

      d. Permohonan untuk perbicaraan berasingan terhadap persoalan sama ada pembaca memahami terma 'top echelon' sebagai Presiden parti atau termasuk semua jawatan kepimpinan dalam parti yang lain yang turut ditolak juga menunjukkan kecenderungan Mahkamah untuk tidak membahaskan isu 'top echelon' ini dengan panjang lebar. Ini merupakan suatu signal yang positif atas sebab yang sama seperti yang dinyatakan dalam isu locus standi. CRB sudah pasti mengalami kesukaran untuk membuktikan transaksi rasuah itu wujud dan juga kemewahan hidup TGHH hasil penerimaan rasuah.

      e. CRB gagal mengelirukan Mahkamah dengan kesalahan fakta yang banyak disumbatkan dalam Pembelaan, bertujuan untuk memburukkan-burukkan TGHH dan PAS dengan mereka-reka penipuan yang lain pula. Sebagai contoh, perenggan 18 berkaitan dengan kes kalimah Allah ke Mahkamah adalah dibawa oleh Pastor bukannya PAS seperti yang didakwa oleh CRB dalam pembelaan serta banyak lagi fakta yang salah jika diteliti.

      Justeru, keputusan permohonan ini hanyalah menyerlahkan lagi reputasi CRB sebagai seorang yang biasa memusing dan memutar belitkan kenyataan walaupun tiada bukti atau dengan menggunakan fakta yang salah.

      6. Oleh itu, tidak benar jika ada pihak yang mengatakan bahawa PAS tidak perlu gelojoh meraikan kemenangan kerana ianya baru keputusan untuk permohonan.

      7. Selaku ahli PAS, berita ini adalah suatu kemenangan moral dalam membuktikan betapa CRB tiada bukti dalam menuduh TGHH menerima duit 90 juta dan akan terus mengalami kesukaran mencari bukti menuju perbicaraan.

      8. Oleh yang demikian, marilah kita meraikan kemenangan awal ini dengan sama-sama terus menyumbang untuk kos guaman Sarawak Report dengan lebih banyak lagi.

      Delete
  10. Pejam celik, pejam celik dah 20 tahun dah budin..cuba nak jatuhkan umno!! Walaupun x ada jawatan parti atau imbuhan, semangat utk jatuhkan umno x pernah luntur. Reformasi yg dilaungkan, bukanlah utk anwar semata mata tapi utk generasi mendatang, yg memerlukan pemimpin yg amanah, berkaliber dan berintegriti supaya mereka boleh maju dan membangun bersama negara!!

    Our country needs a reform and that is what reformasi actually means. Sbb tu boleh dikatakan otai2 reformasi boleh menerima Tun dlm team mereka kerana tujuannya adalh jelas bukan utk kepentingan individu tertentu, tetapi utk negara keseluruhannya. Itulah kata2 anwar...berjuang bukan utk aku, tapi utk rakyat dan kau tak akan rasa kecewa walaupun kalah! Dan kita tak akan gagal selagi kita terus mencuba!

    Selagi umno berada diatas, selagi itulah perjuangan akan diteruskan utk menjatuhkannya! Bukan sehingga 9hb may ni jer!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami Setuju benar dgn pandangan bro..
      Lawan tetp lawan!!
      Kita lawan smpai tumbang geng2 najib umnobn kleptokrat..
      Keadilan kita perjuangkan..
      Ambik laungan saudara Anwar Ibrahim...
      Keadilan mesti menang..
      Keadilan mesti menang!!
      Keadilan mesti menang!!

      Delete
    2. Usah le Ramly burger basi nak takbor
      PRU-14 nanti, PH pasti akan terkubor
      Laungan Nuat akan ikut hancor lebor
      Rakyat tentu tak mau ketua penjubor

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahhh

      Delete
    3. Siapa jubo siapa beb..
      Usah banyak ngomel pasal tu..
      Sorilh..kami x bersubahat dlm perkara tu..kami x mampu menanggungnya utk dpertanggungjwb dpdg masyar nnti..

      Kamu masih delusi..apa kiamat dah dekat belum..

      Delete
  11. Thousands turn out to see Dr M bat for Pakatan in Titiwangsa

    KUALA LUMPUR, May 2 — A Pakatan Harapan (PH) ceramah headlined by Tun Dr Mahathir Mohamad in Desa Pandan here last night could have been mistaken for the open air concert of a major rock star.

    Thousands of people thronged the streets in this Titiwangsa parliamentary seat to see in person the former prime minister of 22 years who is hoping to make a comeback but for the Opposition PH pact.

    Roars of “Long live Tun”, “we love Tun”, and “we want Tun” could be heard across the expanse of the field where a makeshift stage for the ceramah had been erected, despite the heavy rainfall, when Dr Mahathir and his wife Tun Dr Siti Hasmah Ali arrived at about 10.20pm.

    The 92-year-old who is contesting in Langkawi appeared overwhelmed by the crowd's response.

    “I’m sorry I couldn’t shake everyone’s hands as I walked towards the stage earlier. Unfortunately, I only have two hands, not six,” he said.

    He asked them to translate their support to votes for PH on May 9.

    “This is a money-cannot-buy support. Even if the other party pays their supporters to come to the talks, the attendance would not be as big as this,” he added.

    Dr Mahathir then apologised for his leadership mistakes when he was heading the Barisan Nasional (BN) coalition and pleaded for the chance to correct them.

    “I want to make things right again. That is why I am working so hard, with your help, to correct this mistake of mine,” he said in his speech.

    The PH talk last night is the first truly mega-sized ceramah in the city after the official campaigning period kicked off last Saturday.

    The PH candidate for Titiwangsa Rina Harun is challenging the incumbent MP from BN Datuk Seri Johari Abdul Ghani and PAS’ Mohamad Noor Mohamad in a three-way contest.

    However, the Parti Pribumi Bersatu Malaysia women’s chief was backed by heavyweights last night, including her party president Tan Sri Muhyiddin Yassin, incumbent Batu MP and PKR vice-president Chua Tian Chang and Parti Amanah Negara president Mohamad Sabu.

    In her speech, Rina said she wants to improve the quality of education and socio-economic activities for Titiwangsa residents.

    “I want to open up a service centre that can be visited by all Titiwangsa folks. I plan to install cubicles so children can come in to do their homework in quiet if they need to.

    “I am looking at free tutoring sessions, on top of providing a facility similar to a library there.

    “I plan to also have counselling days especially for women and possibly make free legal advice available at the service centre, if you help me win,” she said.

    Though late to arrive at 11.05pm, PKR president Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail showed up at the hot seat to lend support.

    She thanked the crowd for braving the rain to attend the ceramah on a public holiday to show their support towards PH.

    “Today is Labour Day and you and I — we are all workers here. We work for our beloved country because we love Malaysia.

    “Now it is time for us to translate that love into efforts to change the nation’s future. Play our parts, go out and vote for Pakatan,” she said to the crowd’s cheers.

    ReplyDelete
  12. Mana FuckTun ibliis, Matdey punya soldadu
    Pantun2 serabut darii dia, hamba rasa rindu
    Dah kecut pelir ke, mcm Suman sami Hindu
    Tinggal sekor lagi bapok, Mekcy tokey budu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  13. Apa jadah pulak yg nak perlu kpd perubahan
    Kiita bukan Indon, yng rakyat dlm kesusahan
    Rentikan adu domba mahu cetus kekecohan
    Lebih sedih, bila Melayu berlaku perpecahan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  14. Mcm mau pecah perut, FuckTun bikin jenaka
    Pantun2 dia serabut serabai mcm dgn puaka
    Dia kata dibuat buku pantun2 bingai dia reka
    Kalau yang nak belii pun, monyet atau ungka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  15. Kejora cekap berpantun, ramai jadi cemburu
    Sekor cai dungu, Mekcy bapok cuba nak tiru
    Mungkin FuckTun bingai, dia punya tok guru
    Tapi dajal tu, dlm bidang pantun masih baru

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  16. FuckTun kena sepak dgn Kejora melambong
    Dia itu ayam daging, nak lagak ayam sabong
    Nak ajak ke pentas kemain megah sombong
    Tapi bagi dia, yg lbih sesuai pentas rambong

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Idup lagi kau bapok rupenya! Ingatkan dah kojol terlebih makan dedak!! Hampir2 kitorang nak buat kenduri tahlil! Kikikikikikki

      Delete
    2. Kejora berehat, pada hari Selasa
      Sebab hari itu, Kejora kan puasa
      Tak mau nanti, terpalit dgn dosa
      Tak mcm ko mencaci tiap masa

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
  17. FuckTun buat pantun, semua jadi herot petot
    Sbb tu dgn Kejora asyik je kena sepak bontot
    Liihat kelibat Kejora, kotey dia terus je sentot
    Dgn bini mlm ini, dia tak dpt lagi nak ngentot

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora bapok kote dimakan beruk
      Jubor sopak garu tergeruk geruk
      Dgn Fun Tun ini bapok kna teruk
      X mniaga ke mlm ni kat cokitruk


      Kikikikikiki

      Delete
    2. Lawak juga Mekcy saudagar jubor
      Dia ini kalu betina jati, mesti subor
      Tapii fitnah, tak usah lah nak tabor
      Ingat2 le sama, dgn siksaan kubor

      Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahh

      Delete
  18. FuckTun baik sikit je dibanding Mekcy Golok
    Dia mmg tak tahu, pantun punya selok belok
    Nak ke pentas, belajar dulu buat pantun elok
    Sarang tabuan, baiklah tak usah cuba dijolok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey bapok jonggang jgn perasan
      Pantun ko mcm ayamnyer tulisan
      Klu jumpa aku hadiah btu nesan
      Gntung kt leher ko buat hiasan

      Ekekekekekekek

      Delete
    2. Ada lagi bapok tua ni

      Delete
    3. Dlm pantun, Mekcy mmg hingusan
      Pantun mcm cendol tiada manisan
      Siapa baca pun, pasti terasa bosan
      Tak spt Kejora gurau secara kiasan

      Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahh

      Delete
    4. Dlm pantun,kejora mmg hingusan
      Pantun mcm cendol tiada manisan
      Siapa baca pun, pasti terasa bosan
      Tak spt fan tun gurau secara kiasan

      Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahh

      Delete
    5. Rosmah baik sikit je dibanding kejora Goblok
      Dia mmg tak tahu, pantun punya selok belok
      Nak ke pentas, belajar dulu buat pantun elok
      Sarang tabuan, baiklah tak usah cuba dijolok

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
  19. Rafizi: EC officer who stopped Streram was ex-Rembau Umno Youth info chief

    May 2, 2018

    He also questions why Umno Youth chief Khairy, who was present, did not intervene to preserve integrity of election process at nomination centre.


    Rafizi said he did not fear facing Khairy in court, as he had already faced 14 lawsuits filed by Umno leaders.

    By Arnaz M Khairul

    KUALA LUMPUR: PKR vice-president Rafizi Ramli has claimed that the Election Commission (EC) officer who stopped Pakatan Harapan’s (PH) candidate for Rantau from entering the nomination centre last Saturday was a former information chief of Rembau Umno Youth.

    Rafizi today showed evidence of the officer, Hafidzan Idris, actively campaigning for Barisan Nasional’s (BN) Rembau candidate Khairy Jamaluddin and Negeri Sembilan Menteri Besar Mohamad Hassan a week before the incident.

    Netizens had posted pictures of Hafidzan actively engaged in the party activities of both Mohamad and Khairy. Rafizi said this happened between 2014 and April 17 this year.

    Rafizi said Hafidzan himself reported on the incident at the Rembau nomination centre on his Facebook account the day it happened.

    PH candidate Dr Streram Sinnasamy, a doctor at a private hospital, was barred from entering the nomination centre to contest the Rantau state seat, which is within the Rembau parliamentary constituency.

    Streram’s disqualification resulted in Mohamad winning the Rantau seat uncontested.

    Following the incident, a heated exchange of words erupted between Rafizi and Khairy, the Umno Youth chief and Rembau incumbent MP, who is defending his seat.

    Khairy yesterday served a writ of summons on Rafizi for allegedly defaming him and Mohamad.

    Rafizi, who has confirmed receiving the writ, said Khairy must explain the incident which allegedly involved an active member of his party in his constituency.

    “This has surely cast a lot of doubt on the integrity of the process and raises further questions on whether this was something planned.

    “Khairy was there during the situation. As a person holding a senior position in his party, he must answer why he did not intervene to ensure the integrity of the nomination process.

    Rafizi also argued that passes for candidates to enter the nomination centre were not obligatory.

    “There was also something fishy in the manner Streram and many other candidates were informed very late of the requirement.

    “There was one candidate who came from Paroi and stated that he had received his pass at midnight the day before and the EC officer on duty had stated the office was open till midnight. Streram, however, had gone to the EC office in the evening the day before to find it closed.

    “In any case, the election regulations do not make it compulsory to have the pass to enter the nomination centre as entry was at the discretion of the EC’s registration officer on duty.”

    Rafizi said he did not fear facing Khairy in court, as he had already faced 14 lawsuits filed by Umno leaders.

    “This is something I am used to. But Khairy has a lot to answer as all these details have gone viral on social media.

    “Hafidzan too has closed his Facebook account, but not before all the evidence had been copied and spread by netizens,” he said.

    ReplyDelete
  20. Blog Budin Langau ini, nampak nya kian sepi
    Dah kehabisan modal, keldai2 tali barut DAP
    Kini depa hanyut, dgn Mt Jenin punya mimpi
    Bila dah mampos jadi neraka punya kayu api

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  21. Matdey renta, Melayu berpecah dia tak hirau
    Yg dia tahu, harta negara dia nak sauk karau
    Si tua inii, akhirat nanti akan kering kemarau
    Ohh, dah lewat hamba nak gi subuh di surau

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  22. Kepala bapak Jamal Ikan Bakar mengata

    Jamal: Konsert, hadiah tak guna duit BN
    Adam Abu Bakar | May 2, 2018
    Ketua Umno Sungai Besar berkata konsert mini di Sungai Besar tidak melibatkan calon dan duit kerajaan.
    VIDEO INSIDE

    SUNGAI BESAR: Ketua Umno Sungai Besar Datuk Seri Jamal Md Yunos menafikan tuduhan pihak tertentu kononnya konsert mini yang dilakukannya menggunakan duit Barisan Nasional (BN).

    Jangan marah aku maki sikit, ikut Najib maki "Kepala Bapak Kau", sekarang di tuju kapada Kojolla @lias penjalang rakyat @lias macam macam lagi.

    ReplyDelete
  23. Berjuta juta pengundi akan keluar pada 9 Mei memangkah / memberi undi kapada calon2 Pakatan Harapan sebab mahukan Najib di nyahkan dari Kerajaan. Antara sebab2 nya ia lah

    1. mencuri, merompak, melanun (kata2 Tun Mahathir) duit Kerajaan di 1MDB dll

    2. menyeksakan rakyat berpendapatn rendah di kampong2, di pinggiran bandar2 dan di rumah pangsa di kota2 yang bertungkus lumus kais pagi makan pagi, tak cukup sara hidup, apatah lagi di kenakan GST

    3. mereka di seksa lagi dengan harga barangan melambung tinggi tak berhenti henti dan Najib tak pedulikan, tak arahkan pegawai pegawai penguat kuasa berkenaan memeriksa, mendenda atau menangkap dan menuduh ke mahkamah mereka yang naikkan harga secara rambang

    4. membenarkan korapsi sehingga begitu susah nak mendapatkan berbagai perkhidmatan Kerajaan dengan tidak membayar wang rasuah

    dan macam macam lagi sebab

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pinda perkataan "membernarkan" kapada "membiarkan"

      Delete
  24. FuckTun terus sembunyii, takut Kejora taboh
    Iblis fasiq ini, hanya tau nak sedapkan tuboh
    Dah hampir siang, atas katil masiih berlaboh
    Bukan le ingat nak bangun tunai solat suboh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete

  25. Arul: 1MDB tak perlu jelajah kalau pembangkang cakap berfakta

    CEO 1MDB tertanya mengapa Rafizi Ramli tidak datang ke sesi penerangan terbuka tentang 1MDB yang diadakan di seluruh negara.

    Keledai ini tak mahu terima bahawa yang cakap tak berfakta dan membohong ia lah boss utama dia.

    Dan Rafizi tentu tak mahu datang ke "sesi penerangan" dia sebab dia membohong untuk menutup pekong boss nya.

    ReplyDelete
  26. FuckTun bapok ahli puak2 pengikut ayah pin
    Dia ibarat cuba bersilat, tapi jadi tarian zapin
    Otak bingai, tahap bayi yng masih berlampin
    Tidak padan tolol dungu, nak caci pemimpin

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  27. FuckTun lembab karang pantun tidak pantas
    Dia buat pantun, spt tanam ubi tak ada batas
    Pantun dia tu, mcm kacang je hamba cantas
    Mesti dia terkedu kalau bertanding di pentas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  28. FuckTun spt Suman, asyiik mengadu domba
    Dgn Cikgu Kejora, dlm pantun dia nak lumba
    Tapii, dia tak mungkin dpt menyaingi hamba
    Kejora berpantun rileks, santaii dan selamba

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  29. Tinggalkan atau nyahkan pemimpin kleptrokasi.....

    ReplyDelete
  30. Pigii dah FuckTun, dlm pantun ngaku handal
    Tapi pantun2 yg dia buat, serupa dgn sundal
    Kini dia terus sepi agaknya dah habis modal
    Tak berani menjawab pun, Kejora tibai bedal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  31. Dah tiada lagi kelibat, FuckTun hantu polong
    Sblm ini kemain lagi dia memekak melolong
    Apa si bingai tua ini, tikar udah pun digulong
    Mekcy bapok Golok, tak ingin ke mari tolong

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  32. Cgu Kejora terus berpantun rileks dan santai
    Tercirit birit FuckTun bingai kena tibai bantai
    Terus dah cabut lari, yg konon PH punya otai
    Kalu takut ombak, usah berumah tepi pantai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  33. Punya kotor politik Kepala Bapak dia Hishammuddin Hussein hingga mengata buruk datuk dia sendiri, Dato Onn Jaafar -

    Hishammuddin: Seperti Onn Jaafar, Muhyiddin tidak mampu gugat BN Johor
    Bernama | May 2, 2018

    Tak tahu lah jika dia akan sampai ke tahap jual emak dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hishammudin yang tak popular dalam Umno, dapat jadi Naib Preside ha nya bila ahli2 perwakilan ke mesyuarat pemilihan parti di bisik Najib suruh tolong undikan dia.

      Pemilihan parti pun tidak di adakan, dah terlebih tempoh yang di benarkan Perlembagaan Umno sebab Najib takut dia sendiri dan sepupu nya muddin pun tumbang jika bila adakan pemilihan pimpinan parti.

      Muddin pun tidak di kenali sebagai seorang yang bijak dan berani - di masa dia pegang jawatan Menteri Dalam Negeri, dia di kenali sebagai "Menteri Amaran" - ha nya beri amaran, tak ambil tindakan.

      Najib yang rompak 1MDB dan sepupu nya Muddin akan tombang di Pru14, insyaAllah.

      Delete
  34. Hai kejora tulislah komen yang ada kualiti.....

    ReplyDelete
  35. Najib Bapa GST akan dipenjarakan. Adakah ini akan jadi tajuk berita?

    ReplyDelete
  36. Ya ALLAH aku memohon kepada Mu
    supaya tiada berlaku kejadian
    yg tidak sepatutnyya berlaku..
    MATI TERKEJUT, BUNUH DIRI, DAN JADI GILA BABI
    kepada penyokong yg telah terpedaya
    dengan hasutan iblis/syaitan bertopengkan manusia
    dan juga telah ditutup/dihitamkan hati dan akal mereka
    tidak dapat beza..kebenaran dan kebatilan
    dosa dan pahala..syurga dan neraka
    kerana pada malam 9 may 2018..
    kerana takdir yg telah engkau tetapkan
    Kau telah hancurkan musuh-musuh agama
    dan beri kemenangan kepada
    mereka yg menjaga,membela dan pejuang agama

    ReplyDelete
  37. Ya ALLAH aku berdoa memohon kepada mu
    Jangan diletakkan dosa kepada yg tak bersalah
    bapa yg mengeluarkan benihnya(air mani)
    ibu yg mengandungkan mereka
    kerana mereka telah besar dewasa

    ini semua adalah sebab amalan harian mereka
    yg tidak kenal dosa dan pahala
    syurga dan neraka..
    bukakan lah pintu hati dan akal mereka

    yg telah dihitamkan dan dikotorkan warnanya
    mudah terpedaya dengan hasutan dan tipufdaya
    manusia yang bertopengkan iblis durjana
    dari kalangan CINA dan juga belbagai Bangsa

    YA ALLAH Buktikan kepada mereka
    Engkau MAHA Berkuasa Dan MAHA bijaksana
    Musnahkan serta hancurkan dan binasa
    si celaka dan musuh-musuh agama

    hamba mu ini menjaga dan membela negara
    juga mempertahankan dan berjuang untuk agama
    kemenangan pasti tiba akhirnya
    Sebagai petunjuk dan pengajaran untuk mereka

    ReplyDelete
  38. Kepada pengundi2 pakatan dan ahli keluarga, kemungkinan ini akan berlaku pada hari pemgundian!!

    1. Cubaan utk melengahkan dan melambatkan proses pengundian supaya pengundi2 fed up dan balik kerumah tanpa mengundi. Bn mengharapkan peratus kertas undi serendah mungkin agar majoriti kemenengan PH adalh tipis supaya dpt ditampung oleh dirty tricks mereka. Sekiranya majoriti kemenangan besar, mereka x dpt berbuat apa2 lgi!!

    2. Memindahkan tempat pengundian seseorg calon kesekolah lain disaat akhir agar menyulitkan pengundi yg x berkenderaan, dan juga melemahkan semangat pengundi utk mengundi!

    Please take note

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...