Monday 21 May 2018

NASIB SUDAH BERUBAH, TAPI NAJIB NYATA MASIH TIDAK BERUBAH


Semalam, buat pertama kalinya setelah kehilangan kuasadan tidak lagi bergelar Perdana Menteri, Najib Razak pulang ke Pekan, kawasan Parlimen yang diwakilinya sejak 42 tahun lalu.

Beliau pulang atas dua kapasiti - Ahli Parlimen dan juga Ketua UMNO Bahagian Pekan.

Dengan masih menjadi Ahli Parlimen Pekan, ia dengan sendirinya menolak dakwaan Najib bahawa beliau kini adalah seorang penganggur. Jawatan sebagai Ahli Parlimen masih memberinya gaji dan elaun bulanan dan dengan itu, Najib bukanlah penganggur, walaupun sudah kehilangan jawatan Perdana Menteri.

Dalam ucapan ketika merasmikan mesyuarat UMNO cawangan-cawangan dalam bahagian Pekan, apa yang tergambar ialah Najib sebenarnya masih tidak berubah. Najib yang dulu dengan Najib yang sekarang lebih kurang sama sahaja.

Walaupun nasibnya sudah berubah dengan hilang jawatan sebagai Perdana Menteri dan membawa UMNO serta BN buat pertama kali kehilangan kuasa pemerintahan, perangai dan lagaknya nyata tidak berubah.

Beliau masih tidak mahu mengakui beban yang ada pada diri dan isterinya serta skandal 1MDB adalah punca utama kekalahan BN dalam pilihanraya 9 Mei lalu.
Sebaliknya Najib mendakwa punca kekalahan UMNO dan BN ialah kerana fitnah yang ditaburkan oleh Pakatan Harapan, serangan peribadi dan kempen kebencian yang keterlaluan.

Apakah skandal 1MDB suatu fitnah?

Apakah menerima wang RM2,600 juta juga suatu fitnah?

Adakah perbuatan Rosmah bermewah dengan memiliki barangan kemas mahal dan beg tangan berjenama turut merupakan fitnah?

Jika fitnah, serangan peribadi dan kempen kebencian yang dikesalkannya, apakah Najib, para pemimpin UMNO dan segala jentera maya pro beliau tidak pernah melakukan perkara yang sama kepada pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan?

Lupakah Najib bahawa hampir dalam setiap ucapannya beliau mengejek dan mempersenda Tun Mahathir yang kononnya sudah terlalu tua, malah dikatakan nyanyuk juga?

Tidak sedarkah Najib bagaimana Nazri Aziz, Salleh Said Keruak, Rahman Dahlan dan Puad Zarkashi misalnya kerap mengata itu dan ini tentang Tun Mahathir, Muhyiddin Yassin, Anwar Ibrahim, Mohamad Sabu, Lim Guan Eng dan lain-lain pemimpin Pakatan Harapan?

Tidakkah semua itu merupakan serangan peribadi dan kempen kebencian juga?

Tetapi, bagaimanakah Tun Mahathir masih mampu membawa kemenangan kepada Pakatan Harapan di sebalik semua serangan seperti itu?

Dalam ucapannya di Pekan itu, Najib masih menafikan beliau adalah pencuri kekayaan negara sebagaimana yang selalu disebut oleh Tun Mahathir dalam kempen-kempennya.

Adakah dengan rampasan 72 beg mengandungi wang tunai dan barang kemas yang menurut sebuah akhbar Cina jumlahnya melebihi RM100 juta serta 284 kotak beg tangan mewah yang nilainya juga tentu berjuta-juta, Najib masih mahu menafikan apa yang selalu didakwa oleh Tun Mahathir itu?

Sebetulnya, sebab utama kekalahan UMNO dan BN ialah berpunca daripada Najib sendiri. Boleh dikatakan 80 peratus beban kekalahan itu ada pada dirinya.

Semua isu yang berlaku dalam negara - 1MDB, Rosmah, Jho Low, Riza Aziz, suka bermewah, pembaziran, kos sara hidup dan 1001 macam masalah yang lain yang timbul adalah berpunca daripada kelemahan dan kegagalan Najib sebagai Perdana Menteri yang dilihat langsung tidak mewarisi kerja baik ayahnya, Allahyarham Tun Razak Hussein.
Malah, Najib selalu menutup kelemahannya dengan budaya "cash is king" sehingga menjadikan pemimpin lain hanya tahu mengampu, memuji dan mencium tangannya saja.

Lebih buruk daripada itu ialah Najib juga terlalu memandang rendah terhadap wibawa dan aura Tun Mahathir. Ia kemudian menjadikan beliau dan pemimpin-pemimpin lain dalam UMNO terlalu terdorong untuk mempersenda dan mengejek bekas Perdana Menteri selam 22 tahun itu, sedangkan hakikatnya penerimaan dan pengharapan rakyat terhadap Tun Mahathir amatlah tinggi.

Dalam banyak tulisan di blog ini, kerapkali dibangkitkan bagaimana sambutan hangat rakyat terhadap semua program Tun Mahathir serta diingatkan bahawa tsunami rakyat pelbagai kaum akan melanda negara kali ini.

Malangnya, Najib lebih dibuai dengan keyakinan palsu yang selalu dilontarkan oleh Salleh Said Keruak, Nazri Aziz, Rahman Dahlan dan lain-lain pemimpin yang kononnya beliau adalah Perdana Menteri terbaik dan BN mampu menang dengan cemerlang mengatasi Pakatan Harapan.

Akhirnya, bukan saja beliau hilang jawatan Perdana Menteri dan BN kehilangan kuasa, bahkan wang tunai dan segala kemewahan yang ada dalam rumahnya juga tidak sempat untuk disorokkan atau dibawa lari.

Logiknya, jika Najib tahu beliau akan kalah, adakah wang tunai, barang kemas, jongkong emas dan himpunan beg tangan mewah masih mahu dibiarkan tersimpan di rumahnya? (ShahbudinHusin 21/05/2018)

132 comments:

  1. Dia memang tak terfikir akan kalah....klu dia tau,barang2 tu polis takkan jumpa..percayalah dia memang tak pernah berubah.Hanya baju oren yg akan mengubahnya..percayalah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 15 feb 2015

      siapa dalang sebenar di sebalik kesungguhan mahu anwar d penjara???

      Peguam kanan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah mengetuai pasukan pendakwaan dalam rayuan itu. Beliau dibantu Timbalan Pendakwa Raya Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria

      ( bawak pantek ni ke mari kalau betul puak madey ni betul)

      May 20, 2018
      Rosmah says she’s relaxed, wants normal life to resume


      NANTI KAMI BAGI TAU APA DEAL BOROSMAH DGN MADEY DAN DIAM DAN UMNO DALAM KES 1MBABI NI

      KORANG TUNGGU POST KAMI OKEY.

      Delete
    2. TOK DIR SUKA SEMBUNYI BELAKANG PINTU
      Dr M kata serbuan rumah Najib kerja polis
      Mohamad Fadli
      | May 17, 2018
      Perdana menteri berkata polis mempunyai alasan yang cukup untuk membuat serbuan itu.

      PETALING JAYA: Tindakan polis merampas beberapa barangan peribadi seperti beg tangan, pakaian serta hadiah dari kediaman bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak di Taman Duta awal hari ini adalah urusan polis, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.
      “Itu kerja polis,” kata perdana menteri pada sidang media di Ibu Pejabat PPBM.
      Beliau berkata polis mempunyai alasan untuk membuat serbuan itu.
      Lebih 10 kenderaan polis termasuk trak tiba di kediaman Najib pada kira-kira 10.15 malam tadi selepas beliau pulang daripada menunaikan solat tarawih di Masjid Kampung Baru.
      Peguam Najib, Datuk Harpal Singh Grewal memaklumkan sebuah lagi kediaman peribadi bekas perdana menteri iaitu pangsapuri mewah di Jalan Raja Chulan turut menjadi lokasi carian polis.
      Polis dilihat membawa keluar beberapa barangan dan kotak yang tidak diketahui kandungannya dalam operasi yang berakhir sekitar 3.00 pagi.
      Pihaknya percaya barangan itu diambil bagi tujuan siasatan mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001.
      Najib dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor turut disenaraihitam Jabatan Imigresen daripada meninggalkan negara.
      Selasa lepas, Dr Mahathir berkata beliau menjangka pertuduhan akan dikenakan terhadap Najib susulan penyiasatan terhadap dakwaan bekas perdana menteri itu menyeleweng beratus juta dolar daripada dana 1MDB.

      Delete
    3. PKR BANTAH PPBM
      Pemimpin PH bantah polis serbu rumah Najib awal pagi
      FMT Reporters
      | May 17, 2018
      Nurul Izzah Anwar dan Khalid Samad berkongsi pengalaman diserbu polis di awal pagi.

      Nurul Izzah meminta polis melakukan siasatan dengan mengutamakan prinsip keadilan dan secara berhikmah.
      PETALING JAYA: Tindakan polis menyerbu kediaman peribadi bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak lewat malam tadi dibantah pemimpin Pakatan Harapan (PH).
      Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar pernah menjadi mangsa serbuan di awal pagi dan meminta polis melakukan siasatan dengan mengutamakan prinsip keadilan dan secara berhikmah.
      “Sebagai bekas mangsa serangan di awal pagi, saya harus tegaskan bahawa saya tidak bersetuju dengan menggeledah mana-mana rumah pada masa yang tidak sesuai,” katanya di Twitter.
      Izzah dipercayai merujuk kepada serbuan polis di rumahnya di Bukit Damansara pada 1998 untuk menahan bapanya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
      Pengarah Komunikasi Amanah, Khalid Samad turut bersetuju dengan pandangan Izzah.
      “Perlu untuk lakukan siasatan tetapi tidak perlu untuk memalukan atau melanggar hak mereka seperti itu.
      “Setelah siasatan selesai, dakwa. Tidak ada sebab untuk siasat hingga 4.00 pagi. Saya pernah sekali disiasat pada 2.30 pagi,” katanya.
      Pada 2015, Khalid ditahan polis bawah Seksyen 143 Kanun Keseksaan pada 2.30 pagi dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Dang Wangi sebelum dibebaskan pada petang.
      Awal pagi tadi, peguam Datuk Seri Najib Razak mengesahkan polis merampas beberapa barangan peribadi seperti beg tangan, pakaian serta hadiah dari kediaman bekas perdana menteri itu di Taman Duta.
      Bagaimanapun, Datuk Harpal Singh Grewal ketika ditemui sejurus keluar dari rumah Najib pada 4.20 pagi tadi berkata tiada sebarang dokumen diambil.
      Pihaknya percaya barangan itu diambil bagi tujuan siasatan mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001.

      Delete
    4. MACAM PH DI SABAH, PERAK DAN KEDAH
      India’s ruling party asked to form government in southern state despite lack of majority
      Reuters
      | May 17, 2018
      The BJP won 104 seats in the 225-member assembly of the state of Karnataka.

      The BJP is India’s ruling party. (Reuters pic)
      NEW DELHI: India’s ruling party was on Wednesday asked to form a government in the southern state of Karnataka, sparking criticism from the opposition who said Prime Minister Narendra Modi’s party did not win enough seats to take power.
      Modi’s Bharatiya Janata Party (BJP) emerged as the single largest party in state elections in Karnataka, winning 104 seats in the 225-member assembly but falling short of an outright majority.
      The main opposition Congress party forged a post-poll alliance with a regional party and told the state governor it had a combined tally of at least 117 seats and should be allowed to form the government in the state.
      On Wednesday, the governor sided with the BJP, however, asking it to form a government and prove its majority within 15 days in the assembly, according to a copy of a letter posted by the party on Twitter.
      Congress spokesman Randeep Singh Surjewala criticized the governor’s decision, saying it “cannot sustain the scrutiny of the constitution or the test of law”. Indian television channels reported that Congress was planning to approach the Supreme Court late in the night to challenge the governor’s decision.
      Karnataka, with a population of 66 million, is home to the technology hub of Bengaluru. It is the first major state electing an assembly this year, and will be followed by three more.
      A strong showing by Modi’s BJP in Karnataka has given him momentum for a re-election bid in next year’s national polls and opened a path for more reforms, analysts say.
      A BJP government in Karnataka will also help Modi silence critics who said his popularity had waned after the implementation of a nationwide sales tax and a ban on high-value bank notes late in 2016.
      If it succeeds, the BJP and its allies would govern 22 of India’s 29 states.

      Delete

    5. WELCOME TO THE GAME OF THRONE
      Anwar kini antara pimpinan tertinggi HARAPAN
      Diterbitkan 17 Mei 2018, 4:09 petang | Dikemaskini 17 Mei 2018, 4:12 petang

      A+ A-
      Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim kini menjadi satu daripada enam watak terpenting dalam Pakatan Harapan (HARAPAN).
      Dalam sidang medianya di Petaling Jaya hari ini Pengerusi HARAPAN Tun Dr Mahathir Mohamad berkata majlis presiden gabungan berkenaan bersetuju membentu satu badan lebih kecil menghimpunkan enam pemimpin utama parti.
      "Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menjadi seorang daripada anggota enam pemimpin tertinggi ini, sebelum ini hanya lima," katanya.
      Menurut Dr Mahathir badan pimpinan tertinggi itu dianggotai ketua setiap parti dalam HARAPAN.
      HARAPAN dibentuk oleh empat parti iaitu PKR, DAP, AMANAH dan BERSATU.
      Anwar dibebaskan daripada penjara melalui pengampunan diraja pada 16 Mei, dan berhak menyertai politik berbanding larangan selama lima tahun untuk mana-mana banduan.
      Kata Dr Mahathir anggota badan tertinggi itu akan bertemu lebih kerap dan mengadakan persidangan jika ada sesuatu isu yang perlu diputuskan segera.
      "Perkara-perkara dasar pula akan dibawa ke Majlis Presiden HARAPAN yang akan bersidang setiap bulan, kecuali ada keperluan bertemu lebih awal," katanya.
      Dr Mahathir juga memberitahu Majlis Presiden HARAPAN mempunyai 22 anggota iaitu lima orang yang mewakili setiap parti dalam gabungan berkenaan.
      Dua lagi anggota ialah wakil daripada sayap wanita dan pemuda.

      Delete
    6. KELANTAN TRENGGANU BAKAL DIANAKTIRIKAN….ORANG INI WALAUPUN KALAH CAKAP SOMBONG….
      Isu royalti: Kerajaan PAS perlu beradab, kata Raja Bahrin
      Bernama
      | May 18, 2018
      Raja Bahrin terkilan dengan kenyataan dan sikap Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Ahmad Amzad Hashim berhubung bayaran royalti minyak Terengganu seperti yang tersiar hari ini.

      Raja Bahrin berkata kenyataan tersebut agak tidak sopan serta kasar dan bersikap buruk sangka terhadap kerajaan persekutuan yang belum pun sempat bentuk Kabinet penuh.
      KUALA TERENGGANU: Kerajaan Terengganu perlu menggunakan pendekatan lebih beradab jika berhajat menjalin kerjasama dan meminta sesuatu daripada kerajaan pusat, kata Pengerusi Pakatan Harapan Terengganu Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah.
      Beliau berkata ini penting supaya tiada pihak dicerca dan mewujudkan suasana lebih harmoni.
      Beliau berkata demikian ekoran terkilan dengan kenyataan dan sikap Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Ahmad Amzad Hashim berhubung bayaran royalti minyak Terengganu seperti yang tersiar dalam sebuah akhbar hari ini.
      “Ahmad Amzad dilaporkan berkata Malaysia tidak perlu melantik wakil ‘ala residen British’ pada era penjajahan Inggeris atau orang tengah yang bertindak ‘ala broker’ bagi menguruskan wang royalti petroleum milik Terengganu.
      “Kenyataan tersebut agak tidak sopan serta kasar dan bersikap buruk sangka terhadap kerajaan persekutuan yang belum pun sempat membentuk Kabinet penuhnya. Dasar pemberian royalti itu pun belum ditetapkan lagi.
      “Adakah perlu kata-kata kasar menyamakan kerajaan pusat dengan penjajah kafir dan tuduhan broker, sopan di bulan Ramadan yang mulia ini berasaskan sangkaan semata-mata? Sedangkan menjaga kata-kata dan akhlak adalah penting dalam Islam terutamanya di bulan Ramadan,” katanya dalam kenyataan hari ini.
      Akhbar hari ini menyiarkan kenyataan Ahmad Amzad yang berharap kerajaan baru pimpinan Pakatan Harapan tidak mengulangi kesilapan Barisan Nasional seterusnya dapat menghormati Perjanjian Pembangunan Petroleum 1975 dengan mengembalikan bayaran royalti pada kadar sepatutnya kepada Terengganu.
      Ahmad Amzad mahu kerajaan baru di persekutuan lebih adil dan saksama dalam soal mengembalikan hak kepada rakyat Terengganu dan menegaskan sebarang pembentukan medium ketiga bagi menerima wang royalti berkenaan tanpa persetujuan kerajaan Terengganu adalah tidak sah dan melanggar perjanjian itu
      Raja Kamarul Bahrin berkata Pakatan Harapan Terengganu berharap akan wujud hubungan baik antara kerajaan PAS Terengganu dengan kerajaan pusat untuk memudahkan komunikasi kedua-dua pihak.
      “Belum lagi mengadakan perjumpaan tapi sudah melontar tuduhan kesat. Perlu diingat pilihan raya sudah berlalu dan kita perlu kurangkan persengketaan dan sekarang kita perlu beri tumpuan kepada kebajikan dan pembelaan rakyat pula. Inilah sikap bertanggungjawab.
      “Ini adalah untuk kebaikan rakyat umum dan menepati pendekatan Rahmatan Lil Alamin, iaitu rahmat untuk semua. Semua rakyat tidak kira fahaman politik secara inklusif, perlu pembelaan dan kebajikan mereka mesti dijaga sebaik baiknya,” katanya.

      Delete
    7. WALAUPUN BERMASALAH TAPI TIDAK SAMPAI DIPANGGIL ORANG MAHA ZALIM DAN MAHA FIRAUN
      Penyokong temui Najib di rumahnya
      Ho Kit Yen
      | May 18, 2018
      Seorang ahli Umno berkata, bekas perdana menteri itu tenang dan bekerjasama dengan polis yang menyiasatnya.

      Ahli Jawatankuasa Umno Bahagian Kota Raja, Nazilah Idris ditemui di luar rumah Najib.
      KUALA LUMPUR: Beberapa penyokong Datuk Seri Najib Razak menemui bekas perdana menteri itu di kediamannya di Jalan Langgak Duta, Taman Duta, hari ini ketika polis meneruskan siasatan dalam premis terbabit.
      Mereka termasuk bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said, bekas menteri pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid dan bekas timbalan menteri pengangkutan, Datuk Ab Aziz Kaprawi.
      Tiada seorang pun bercakap kepada media yang berkampung di luar kediaman Najib, sejak operasi itu bermula malam Rabu lalu.
      Namun, Ahli Jawatankuasa Umno Bahagian Kota Raja, Nazilah Idris berkata bekas pengerusi Barisan Nasional itu tetap tenang menghadapi siasatan ke atasnya.
      “Saya sangat terharu kerana Datuk Seri Najib seorang yang melayan dengan cara yang baik dan tidak menghalang (polis menjalankan tugas).
      “Kalau seseorang itu bersalah ataupun rasa bersalah dan buat salah, mesti dalam keadaan yang tak boleh tenang macam ini,” katanya kepada pemberita.
      Beliau turut mempertahankan Najib yang disiasat pihak berkuasa mengenai hubungannya dengan 1MDB dan menyifatkan Najib sebagai “bangsawan” kaya sebelum beliau menjadi perdana menteri.
      “Apa yang nak dipertikaikan tentang beg ataupun barang kemas yang dapat diambil oleh pihak polis?
      “Tak perlu dipertikaikan. Bukan dia sahaja atau siapa-siapa sahaja yang boleh membeli dan boleh memakai jenama-jenama macam tu dan saya rasa tak perlu jadi isu kerana ia tidak ada kaitan pun dengan 1MDB.”

      Awal pagi tadi, polis merampas 284 beg tangan, termasuk jenama Birkin dan 72 bagasi berisi wang tunai serta barang kemas di 3 kondominium mewah sekitar Bukit Bintang, sebagai sebahagian siasatan dikaitkan dengan 1MDB.
      Lima trak polis digunakan untuk mengangkut semua barang rampasan itu.

      Delete



















    8. TUAN SHAJBUDDIN






      KAMU HARUS INGAT


      KAMU HARUS BERTERIMA KASIH




      KEPADA YAB DATO SERI NAJIB





      KERANA



      YB PEKAN LAH




      MAHATIAU TAK BOLEH BESAR KEPALA



      DI SEBABKAN




      KES



      RCI I.C SABAH





      KES R.C.I FOREX 30B


      YG MANA SAYA YAKIN DYM AGONG TIDAK AKAN TARIK BALIK



      KERANA KES DI ATAS LAH


      MAHATIAU




      KURANG BESAR KEPALA





      DAN TERPAKSA




      MELUTUT DAN MONENGENG





      EGO NYA




      SERTA NASIBNYA




      KEPADA



      SEORAMG BANDUAN





      THANK YOU


      YB PEKAN !!!!

      Delete
    9. ISLAM MELAYU MESTI TETAP DITEGUHKAN DENGAN MEMANTAPKAN LAGI UNDANG-UNDANG SUPAYA TIADA LAGI SALAH PENAFSIRAN
      No room for a secular Malaysia
      May 18, 2018
      There is much room for improvement, but improvement should be made within the mould of the religious and cultural aspects of our society.
      COMMENT

      By Rafidah Hanim Mokhtar
      Change is necessary.
      But changes which are abrupt and not thought through may bring undesirable consequences, just as the inaccurate diagnosis of a disease will result in the wrong treatment.
      This is more so if these changes are not made based on sound foundational knowledge.
      The calls for a “secular Malaysia” reverberate through the media, even while the dust has yet to settle, and as the nation awaits the full Cabinet line-up.
      These calls are, unfortunately, made as a result of failing to understand that the majority of Muslims from the middle class and rural areas, and a rapidly growing number of professionals, hold the religion of Islam as the foundation of their life.
      Those who make these calls for secularism barely represent the majority of Muslims in this country.
      The majority of Muslims voted in the current government to improve their impoverished socioeconomic status, but have no problem with the foundations of Islam being part of governance.
      They did not vote in Pakatan Harapan to implement secularism. In fact, one of the reasons why it took so long for change was likely the fear that Malaysia would be secularised under a new government.
      The structure of society must be well understood before we implement policies that are made based on incorrect assumptions.
      Jakim’s function should be acknowledged, not condemned
      Thus, for example, the call for Jakim (Malaysian Islamic Development Department) to be limited or abolished in order to reflect a secular government is a short-sighted one and completely overlooks the bigger roles that religious institutions play.
      Jakim provides allowances for more than 15,000 imams and 33,000 religious and Fardu Ain (Kafa) teachers nationwide. In Johor alone, there are about 1,800 teachers with 184,000 children in religious and Kafa classes from the ages of seven to 12 years, that complement the regular schools that these children attend.
      Jakim also runs the Malaysian Islamic Training Institute, which trains state and federal government officers on Islam, and the Darul Quran Institute that serves as a higher education centre for Muslim missionaries, and the hafiz and hafiza (those who have memorised the Quran). These cater mainly to students who cannot afford private Islamic schools.
      Muslim parents have every right to ensure a balanced education for their children, and they should not be forced to accept the secular worldview which is being promoted by many in the media today.
      In short, we cannot and should not deprive 61% of Malaysians of their right to religious education.
      Recently, we were appalled by the news of the church bombings inflicted by a family of six in Indonesia, where a husband and wife used their four children in a string of deadly suicide attacks on three churches in the city of Surabaya.
      This is an extremely tragic incident which illustrates a profound lack of understanding of the very basic tenets of Islam in the world’s most populous Muslim country.
      The Islamic tradition is a deeply scholarly one, with much importance placed on chains of evidence and consensus expert opinion, much like the field of medicine.
      Many are unaware of how rigorous Islamic scholarships are. With so many “Islamic groups” coming out with their own misguided, haphazard interpretation of Islam due to the lack of structured, foundational knowledge, and unsupervised by a national Islamic institution, it will be more common to see these rogue sects committing acts of violence which have no basis in Islam.
      The role of Jakim as an institution to standardise the correct understanding of Islam and to give explanations to combat heresy and extremism, should be thus appreciated rather than condemned.

      Delete
    10. CIRI-CIRI GOLONGAN LIBERAL
      The LGBT issue
      There were also calls for the new government to ensure our policies are on par with international human rights standards, especially in terms of respect and tolerance of sexual diversity.
      In principle, no one should be subjected to abuse or mistreatment, or be robbed of their rights to live, in accordance with Article 1 of the United Nation Declarations of Human Rights (UDHR) which says: “All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.”
      However, many agree that these should not be absolute rights, as it must be balanced with duties and obligations.
      In fact, the cultural relativist approach to human rights – that is, an approach that views human rights as prima facie and universal, but recognises culture as a limited source of exceptions and principles of interpretation – is more in accordance with Article 3(1) of the Federal Constitution.
      This is also in line with Vision 2020 which says Malaysia should be a developed country in its own mould and should not be developed only in the economic sense.
      It must be a nation that is fully developed in all dimensions: economical, political, social, spiritual, psychological and cultural.
      The case of gays, bisexuals and transgender people illustrates this point.
      The accorded human rights to gays, bisexuals and transgenders not to be discriminated against, abused or harmed should not be mixed with our duties and obligations to ensure the health of the population is taken care of.
      Oftentimes, these two issues are wrongly viewed as two sides of a coin and mutually exclusive, when they are not. This misunderstanding gives rise to much paranoia, such that even discussing epidemiological data of HIV/AIDS from a medical perspective elicits accusations of persecution and discrimination where there is none.
      It is of concern that there is a rising trend of HIV infection through sexual intercourse among key populations in Malaysia.
      In the recently published “Global AIDS response progress report Malaysia 2016 in ending AIDS by 2030” (Malaysia Global AIDS 2016), it was revealed that apart from female sex workers and those who inject drugs, two other groups which represent populations most affected by the AIDS epidemic (with HIV infection rates exceeding 5%) are men who have sex with men (MSM), and transgender people (TG).
      It was 8.9% in MSM and 5.6% in TG (Malaysia Global AIDS 2016).
      A worldwide meta-analysis study showed that transgenders are 48.5 times more at risk of getting HIV/AIDS than the general population. This is a very high risk indeed.
      The 2017 data in Malaysia showed that despite being in a minority group, there were 1,553 new cases of HIV among gays and bisexuals, as opposed to 1,311 new cases among the majority heterosexuals. These rates are alarming.
      In fact, the US which has very robust and comprehensive medical approaches to gay, bisexual and transgender health, is also showing similar trends where the majority of new cases of HIV infection comes from minority groups rather than heterosexuals.
      The role of religion
      Is the religious approach, including religious law, such an anathema to the betterment of health among gays, bisexuals and transgenders?
      Epidemiologically, Unaids Data 2017 showed that in the Middle East and North Africa, where most Muslim countries are located, and where the majority uphold criminal law with regard to homosexuality, there were an estimated 230,000 people living with HIV (PLHIV) which gives an adult HIV prevalence of 0.1%.
      The US as a single country has 1.2 million PLHIV with 0.4 to 0.9% adult HIV prevalence in 2013. Closer to us, Thailand has 450,000 PLHIV with 1.1% prevalence.

      Delete
    11. ISLAM IN APPROACH OF PREVENTION IS BETTER THAN CURE
      In research, the role of religion has been shown to be beneficial. In a paper entitled “The Influence of Religion in HIV Risk”, it was reported that 31 of 51 studies show that affiliation with religion reduces sexual risk.
      Another study specifically on transgenders showed that belief in religion helped facilitate risk-reduction in inculcating responsibility not to transmit the virus to others.
      An aggressive campaign to remove hypersexuality from the environment in the form of abstinence driven by religious, moral, legal and medical perspectives, should take precedence over human rights arguments as far as health is concerned.
      Wrongly utilising the human rights perspective while disregarding the consequences to health will preclude our youths (who constitute 40% of those newly diagnosed with HIV among gays and bisexuals) from being well-informed and will not enable wise decision making.
      On the eve of the 14th general election, Tun Dr Mahathir Mohamad said: “Pakatan Harapan percaya kepada hak asasi manusia tetapi tidaklah begitu liberal sehingga tidak ada had kepada kebebasan sama sekali. Segala tuntutan nafsu yang keterlaluan tidak dibenarkan” (Pakatan Harapan believes in human rights but it is not so liberal as to give total, unlimited freedom. Unconventional forms of sexual appetites or desires will not be allowed.)
      In Western secular and liberal societies, people are inculcated with a selfish conception of self-entitlement that puts the satisfaction of one’s own desires as their prime concern (individualism).
      Leaving individualism to automate people’s affairs is what has resulted in chaos, with human appetites being pursued in unacceptable, and often perverse, ways.
      There is no room for a secular Malaysia. There is much room for improvement, but improvement should be made within the mould of the religious and cultural aspects of our society.
      A prescription is needed for our country, but a prescription that is not based on the correct diagnosis can be as deadly as poison.
      Rafidah Hanim Mokhtar is president of the International Women’s Alliance for Family Institution and Quality Education.

      Delete
    12. SST YANG MENAIKKAN HARGA BARANG. GST TELAH DIIMBANGI OLEH BRIM. TOKONG DENGKI SEBAB KEBANYAKAN YANG DAPAT IALAH ORANG MELAYU
      Review, don’t abolish GST
      May 18, 2018
      Why abolish the tax when businesses have spent thousands, if not millions, implementing it, and consumers are already used to it?
      FMT LETTERS

      The 6% goods and services tax will be zero-rated starting June 1 and replaced with the sales and services tax.
      By Darshan Singh
      The unexpected has become a reality for Malaysia: Barisan Nasional (BN), which enjoyed the uninterrupted power to rule since independence, has shockingly lost its mandate to a loosely formed coalition of political parties called Pakatan Harapan (PH).
      While the majority of the population rejoices over this victory, the most welcome part of it was the smooth transition of power. Well done to former prime minister Najib Razak and his team for acting with the utmost respect and dignity in facilitating this transition. Once again, we have demonstrated to the world that Malaysians are a mature people who exemplarily uphold democratic values.
      Various factors were blamed for BN’s downfall, ranging from alleged financial scandals, wide-scale corruption, abuse of power, and cost of living issues.
      As for the spiralling cost of living, people were made to believe that this was caused solely by the implementation of the goods and services tax (GST), unfairly ignoring the fact that another major contributing factor was the sharp decline in the value of our currency, which made our imports more expensive.
      PH amplified the GST issue to paint an inaccurate picture of the former government when the fact of the matter is that the GST has been proven to be a transparent, broad-based consumption tax which has been implemented by 160 countries across the world. Surely all these countries cannot be wrong. Although hugely unpopular, many economists consider the GST the most efficient way of widening Malaysia’s tax base.
      The prime minister recently announced that the GST would be zero-rated beginning June 1, contrary to the media statement made just a few days earlier by Zeti Akhtar Aziz that removing the GST might take more than 100 days. While consumers rejoice in the false hope that prices will come down, will there be enough time for businesses to adjust?
      Irrespective of manifesto promise, I would recommend that the government maintain the GST but reassess its implementation mechanism. For instance, the tax percentage can be reduced for essential products and increased for luxury items.
      We could follow the model used by the Indian government, which categorises items in five major groups: 0%, 5%, 12%, 18%, and 28%. Why should the rich enjoy the same tax benefits as the masses? Revenue generated from the collection of GST should be equally distributed to support the social well-being of the lower income population.
      We should acknowledge the efforts made by the previous government to painstakingly introduce this tax system. Businesses have spent thousands, if not millions, implementing it, and consumers are already used to it. So why abolish it?
      I am not an economist, but surely we cannot depend on revenue from petrol and income tax alone. The world crude oil price is at a high now, but it could crash overnight. What will our source of revenue be if the world oil price eventually does crash?
      As for consumers, let’s relook, reconsider and review our own consumption patterns to ensure that we minimise leakage while stretching every ringgit to maximise its value. Let’s seize every opportunity to make our world a better place.

      Delete
    13. DAP PARTI KAYA RAYA DAPAT SUMBANGAN YAHUDI LUAR NEGARA. KUTIP DERMA HANYA WAYANG

      Sukarelawan DAP didakwa curi wang ceramah lebih RM35,000
      Diterbitkan 18 Mei 2018, 3:11 petang | Dikemaskini 18 Mei 2018, 3:17 petang

      A+ A-
      Seorang sukarelawan wanita DAP dihadapkan ke Mahkamah Majistret di Petaling Jaya hari ini atas pertuduhan mencuri wang hasil kutipan ceramah parti berjumlah RM35,019.45, minggu lalu.
      Chung Siew Kim, 41, seorang peniaga dalam talian itu bagaimanapun mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan ke atasnya dibacakan di hadapan Majistret Nurshahirah Abdul Salim.
      Wanita itu didakwa mencuri wang tunai berjumlah RM34,428.45, dua keping cek bernilai masing-masing RM500 dan RM75, mata wang Thailand 100 baht (RM12) dan mata wang Amerika Syarikat US$1 (RM4) di Pejabat DAP, Damansara Servis Center, No 55M, Jalan SS21/1A, Damansara Utama pada 4 petang 9 Mei lalu.
      Dia dituduh melakukan kesalahan itu mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 10 tahun serta denda dan bagi kesalahan kali kedua dan seterusnya hendaklah dihukum penjara dengan denda atau sebat, jika sabit kesalahan.
      Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Abu Arsalnaa Zainal Abidin menawarkan jaminan RM8,000 dengan seorang penjamin bagaimanapun tertuduh yang diwakili peguam Mohd Syazwan Mohd Hassan memohon jaminan rendah atas alasan anak guamnya hanya bekerja sendiri.
      Mahkamah membenarkan tertuduh diikat jamin RM4,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 9 Julai untuk sebutan semula kes.
      - Bernama

      Delete
    14. JANGAN SYOK SENDIRI

      Pemantau kebebasan media desak Dr M tak mungkir janji
      Diterbitkan 18 Mei 2018, 12:02 tengah hari | Dikemaskini 18 Mei 2018, 12:18 tengah hari

      A+ A-
      Kumpulan pemantau kebebasan media sedunia Wartawan Tanpa Sempadan (RSF) mendesak Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tidak memungkiri janjinya untuk membenarkan kebebasan media subur di Malaysia.
      Dalam surat terbuka kepada Mahathir, setiausaha agung RSF yang berpangkalan di Paris, Christophe Deloire berkata mereka memantau dari dekat janji-janji perdana menteri.
      “Dalam manifesto Pakatan Harapan, kamu berikrar bahawa kerajaan kamu akan menjamin kebebasan media, dan kamu tegaskan janji-janji itu semasa tempoh berkempen,” tulis Deloire.
      “Kamu berjanji untuk memansuhkan kesemua undang-undang drakonian yang menindas dan menimbulkan budaya penapisan kendiri media selama berdekad-dekad, (dan berjanji) untuk membentuk badan pengawal selia bebas media bagi memastikan kerajaan tidak lagi dapat mempengaruhi atau memanipulasi penyiar awam RTM dan agensi berita nasional Bernama.”
      Bagaimanapun, katanya, Mahathir membayangkan Akta Antiberita Tidak Benar tidak akan dimansuhkan.
      “Walaupun kami sendiri pernah menjadi mangsa Akta Antiberita Tidak Benar, kamu umumkan beberapa hari lagi ia tidak akan dimansuhkan.
      “Di sebalik wartawan dan wakil-wakil parti dalam gabungan kamu, kamu sebaliknya berkat akan memindanya supaya konsep maklumat palsu menjadi lebih jelas.

      “Kamu juga kata kebebasan media 'ada batasnya' seperti juga perkara-perkara lain.

      “Kami sangat terganggu dengan perubahan sikap ini,” kata Deloire.

      Delete
    15. DI MANA-MANA NEGARAPUN RAKYAT PERIBUMI AKAN DIUTAMAKAN

      PERKASA tak berganjak lawan kesamarataan Melayu
      Ruhanie Ahmad | Diterbitkan 18 Mei 2018, 11:17 pagi | Dikemaskini 18 Mei 2018, 11:43 pagi

      A+ A-
      ULASAN l Era pasca Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) tidak bermakna Malaysia kini berada di zaman baharu yang menyebabkan kesamarataan boleh dilaksanakan tanpa mengambil kira status Bumiputera sebagai rakyat majoriti dan bangsa teras
      Keputusan PRU14 hanya menunjukkan proses demokrasi telah membolehkan rakyat menukar rejim pemerintah Malaysia daripada Barisan Nasional (BN) kepada Pakatan Harapan (HARAPAN).
      PERKASA hormati kuasa demokrasi rakyat Malaysia yang melakukan pertukaran rejim ini berdasarkan persepsi ancaman dan perkiraan politik mereka.
      PERKASA juga bersyukur kerana kerajaan HARAPAN pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad terus memelihara keluhuran Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang tertinggi negara.
      Lantaran itu, tidak perlu untuk pihak tertentu menuduh PERKASA yang berjuang menegakkan keluhuran Perlembagaan Persekutuan, sebagai NGO rasis dan tidak relevan di era pasca PRU14.
      PERKASA juga tidak memerlukan tunjuk ajar pihak ini dalam perjuangannya memelihara asas fizikal negara, idea negara, institusi negara, dan nilai-nilai teras penting negara.
      Insaflah, sistem demokrasi memberikan ruang kepada organisasi berdaftar di Malaysia untuk bebas bersuara dan bergerak, asalkan tidak mencanggahi Perlembagaan Persekutuan, memansuhkan jati diri nasional, menjejaskan ketenteraman awam, menggugat kelangsungan nasional dan mengancam keselamatan nasional.
      PERKASA berjuang demi negara dan rakyat jelatanya yang majmuk. Aktiviti PERKASA memfokus kepada keluhuran Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang, kesucian Islam, keunggulan Bahasa Melayu, perpaduan nasional, kedaulatan dan integriti negara, keselamatan sosioekonomi Bumiputera, ketelusan dan anti-rasuah, kemantapan politik negara, dan keselamatan nasional.
      PERKASA juga tidak akan sekali-kali berganjak dengan pendiriannya untuk menentang kesamarataan dalam semua konteks di atas.
      PERKASA tidak berkompromi dalam aspek di atas kerana perubahan status quo mengenainya menjejaskan identiti nasional dan mengancam kelangsungan serta keselamatan nasional.
      PERKASA juga berpegang teguh kepada Amanat Raja-Raja Melayu untuk memelihara kewujudan Tanah Simpanan Melayu dan Rejimen Askar Melayu.
      Dengan ini, PERKASA cabar pihak yang melabelkan PERKASA sebagai rasis, untuk menyatakan pendiriannya terhadap perkara berikut.
      Bolehkan status Islam dalam Perlembagaan Persekutuan disamaratakan dengan lain-lain kepercayaan?
      Wajarkah Bahasa Kebangsaan disamaratakan statusnya dengan lain-lainnya? Apa pendirian mengenai tuntutan sebuah pertubuhan bukan Melayu supaya kerajaan HARAPAN mewujudkan jawatan timbalan perdana menteri bagi bukan Bumiputera?
      Kalau rayuan PERKASA supaya jawatan menteri kewangan tidak diberikan kepada bukan Melayu dituduh sebagai rasis, kenapa tuntutan mengenai TPM kedua untuk bukan Melayu, tidak dilabelkan rasis?
      Sila juga nyatakan pendirian, perlukah Panglima Angkatan Tentara, Panglima Tentera Darat, Panglima Tentera Laut dan Panglima Tentera Udara, diberikan kepada bukan Melayu? Wajarkah Rejimen Askar Melayu dibubarkan atau dibuka kepada kaum lain?
      Kalau tidak berani bertegas mengenai perkara di atas, jangan cabar dan tuduh PERKASA yang mempertahankan keluhuran Perlembagaan Persekutuan dalam konteks jatidiri, perpaduan, kelangsungan dan keselamatan nasional; sebagai rasis dan tidak relevan.

      Delete
    16. Binatang ini but but tak bacakomen2 aku dalam siri

      POSSIBLE SCENARIOS BERKENAAN BINATANG YANG MENGGUNA BANYAK NAMA SPT GENG NAJIB, KOJOLLA, PENJALANG RAKYAT, LEBAI MORON DLL, YANG TAK PEDULIKAN LANGSUNG TEGURAN JANGAN MENGKOPIPES BEGITU BANYAK TAK HABIS HABIS

      di bawah ini dan keluar atas nama Lebai Moron pulak.

      Kalau dia bennar2 belom baca komen2 aku itu sabelom keluarkan komen2 atas nama Lebi Moro itu, aku harap dia dah baca sekarng dan tiak mengkopipes begitu banyak sekali selepas ini.

      Jika tidak, aku kan kotakan kata2 aku:

      akan di maki emak bapak nya yang mengeluarkan dia ke dunia ini tapi tidak membimbingnya dengan nilai2 hidup supaya boleh berinteraksi dalam masyarakat dengan sempurna.

      Delete
    17. DRACONIAN LAW UNDER PH

      Jangan hukum Najib secara undang-undang rimba, kata Anwar
      Faiz Zainudin | May 18, 2018
      Tindakan terhadap bekas perdana menteri yang terpalit dakwaan rasuah hendaklah mengikut proses perundangan sebenar.
      VIDEO INSIDE

      Anwar berkata kemenangan PH tidak bermakna ia membenarkan membalas dendam.

      KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak tidak boleh dijatuhkan sebarang hukuman sebelum benar-benar terbukti bersalah.

      Ketua umum Pakatan Harapan itu berkata tindakan terhadap Najib hendaklah mengikut proses perundangan sebenar dan bukan secara undang-undang rimba.





      “Orang kata Najib bersalah, tapi kita kena ikut proses. Saya beritahu kepada Tun Dr Mahathir Mohamad dan dia kata, pergi cari dokumen dan sebagainya.

      “Saya setuju tapi kena ikut proses. (Perasaan) marah kita, benci kita, jangan menyebabkan kita tinggal landasan hukum. Negara ini ada hukum dan kita berjuang untuk tegakkan negara hukum, bukan hukum rimba.

      “Walaupun kita percaya ada cukup alasan untuk mendakwa Najib tapi kita mesti ikut peoses yang cukup sebelum dakwa,” katanya di majlis berbuka puasa di kediamannya di Bukit Segambut malam tadi.

      Anwar mengulas tentang proses pencarian bukti yang sedang giat dijalankan pihak berkuasa sekarang ini, dan komitmen kerajaan Pakatan Harapan untuk menyiasat skandal pentadbiran lepas.

      Anwar memberitahu hadirin kemenangan Pakatan Harapan tidak bermakna ia membenarkan proses membalas dendam terhadap musuh.

      “Jangan kemenangan kita itu menghilangkan rasa syukur kepada Allah. Kalau kita syukur kita kena ikut perintah Allah. Jangan kita kata syukur kepada Allah, kita bantai dia, terus suruh tangkap. Itu namanya dendam.

      “Apa yang penting kita tegakkan undang-undang,” katanya.

      Delete
    18. ISLAM BERKUBU DI 2 NEGERI

      Hormati pilihan rakyat Kelantan, Terengganu, kata Anwar
      Faiz Zainudin | May 17, 2018
      Anwar berkata gelombang penolakan rakyat kepada Najib dan BN berlaku di seluruh negara walaupun rakyat di 2 negeri itu tidak memberi undi kepada PH.
      VIDEO INSIDE

      Anwar berkata rakyat masi menolak Umno walaupun pimpinan PAS lebih lunak dengan Najib.

      KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim menghormati keputusan rakyat Kelantan dan Terengganu memilih PAS berbanding Pakatan Harapan (PH) pada pilihan raya lepas.

      Katanya, apa yang lebih utama gelombang perubahan rakyat menolak kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Datuk Seri Najib Razak berlaku seluruh negara.




      “Kita lihat kebangkitan rakyat dalam pilihan raya kali ini yang belum pernah berlaku.

      “Bantahan terhadap pimpinan Najib dan Umno berlaku seluruh negara termasuk Kelantan dan Terengganu. Cuma Kelantan dan Terengganu mereka pilih PAS, tidak apa itu hak rakyat Kelantan dan Terengganu, tapi yang penting di sini walaupun pimpinan PAS lebih lunak dengan Najib, rakyat masih menolak Umno,” katanya.

      Anwar berkata demikian di majlis berbuka puasa di kediamannya di Bukit Segambut malam tadi yang dihadiri lebih 500 penyokong.

      Pada pilihan raya lepas, Pakatan Harapan pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad dengan kerjasama Parti Warisan Sabah berjaya menawan hampir seluruh negara kecuali Perlis, Pahang, Kelantan, Terengganu, Sarawak dan Labuan.

      Pakatan Harapan gagal memenangi walaupun satu kerusi di Kelantan dan Terengganu.

      Delete
    19. KAN DAH KATA CAKAP PAK PAN-DIR TAK BOLEH PERCAYA. KORANG BAGI SECOND CHANCE BUAT APA

      Pemuda PKR berkata Dr M mungkiri janji PH tentang 2 jawatan
      FMT Reporters | May 17, 2018
      Ketua Pemuda PKR Pahang berkata manifesto PH jelas menyatakan PM tidak boleh memegang jawatan menteri lain.

      Ketua Pemuda PKR Pahang Wong Chun Yuan. (gambar Facebook)

      PETALING JAYA: Pemuda PKR Pahang mengkritik keputusan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk memimpin Kementerian Pertahanan, mengatakan keputusan itu bertentangan dengan manifesto Pakatan Harapan yang berjanji perdana menteri tidak akan memegang jawatan menteri lain.

      “Sebarang tindakan bertentangan dengan manifesto bukan sahaja akan mengecewakan para penyokong PH, malah aa mengecewakan anak-anak muda yang menaruh harapan tinggi terhadap kerajaan baru PH,” kata Ketua Pemuda PKR Pahang, Wong Chun Yuan.



      “Saya mendesak Dr Mahathir supaya memegang kepada manifesto PH dan menarik balik keputusan itu,” katanya.

      Sementara itu di media sosial beberapa pengguna menyuarakan kekhuatiran mereka.

      “Perlukah kita bimbang dengan perkembangan ini?” kata seorang pengguna bernama Giovanni.

      Dr Mahathir hari ini mengumumkan timbalannya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail akan Kementerian Wanita dan Kebajikan.

      Perdana menteri sebelum ini menamakan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan, Presiden Amanah Mohamad Sabu sebagai menteri pertahanan dan Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai menteri dalam negeri.

      Delete
    20. TOKONG THE KING OF PH

      Barisan exco P Pinang tak adil, kata Adun PKR
      Predeep Nambiar | May 17, 2018
      Norlela Ariffin mahu pengagihan yang lebih adil kerana DAP menang 19 kerusi sementara 3 parti rakan menang 18 kerusi.

      Norlela berkata barisan exco mesti mencerminkan perkongsian kuasa portfolio-portfolio penting. (Gambar Facebook)

      GEORGE TOWN: Seorang Adun PKR hari ini mendakwa barisan exco berat sebelah kepada DAP, walaupun kemenangan di 37 daripada 40 kerusi DUN pada pilihan raya baru-baru ini dimenangi Pakatan Harapan (PH) secara bersama.

      Adun Penanti Norlela Ariffin berkata barisan exco PH di Selangor, Negeri Sembilan dan Johor nampak lebih adil berbanding Pulau Pinang.

      Beliau berkata bilangan kerusi yang dimenangi PKR, Amanah dan PPBM dijumlahkan menjadi 18 kerusi, hampir menyamai 19 kerusi yang dimenangi DAP.

      Beliau berkata pada pilihan raya lepas mereka yang mengundi Pakatan Harapan di kawasan bandar kebanyakannya pengundi Cina, tetapi kali ini pengundi Melayu juga mengundi PH.


      “Barisan exco mesti seimbang dan mencerminkan perkongsian kuasa di portfolio penting. Pengundi Melayu memberi kepercayaan kepada kita apabila mereka menyertai PKR, Amanah dan PPBM,” kata Norlela.

      Brisan exco sekarang tidak termasuk ketua menteri ialah 7 dari DAP dan 3 dari PKR. Pecahan wakil rakyat di Dewan Undangan Negeri ialah 19 dari DAP, 14 dari PKR, 2 dari Amanah, 2 dari Barisan Nasional dan 1 dari PAS.

      “Saya harap Majlis Presiden PH boleh berbincang sama ada barisan exco mesti adil dan mencerminkan kedudukan di Dewan Undangan Negeri,” kata Norlela.

      “Porfolio utama iaitu perumahan, kerajaan tempatan, kerja raya, utiliti, sukan dan sebagainya sama seperti barisan exco penggal lepas.

      “Walaupun jawatan timbalan ketua menteri 1 diberi kepada Ahmad Zakiyuddin Ahmad Rahman yang dihormati sebagai seorang jurutera kawalan banjir, dia tidak diberi portfolio prasarana yang penting itu di mana dia oleh menyumbang kepakarannya.

      Zakiyuddin yang mewakili DUN Pinang Tunggal diberi portfolio hal ehwal Islam, pembangunan industri dan hubungan antara kaum.

      Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow berkata barisan exco sekarang mengikuti nisbah 7:3 DAP kepada PKR seperti penggal lepas.

      Nisbah itu dianggap “formula kemenangan” bagi memastikan janji pilihan raya dipenuhi.

      Pada pilihan raya 2013, Pakatan Rakyat yang terbubar menang 30 kerusi DUN. DAP menang 19 kerusi, PKR 10 dan PAS 1. BN ketika itu memegang 10 kerusi.

      FMT sudah menghubungi Chow untuk mendapatkan komennya tentang kritikan Norlela dan sendang menunggu jawapannya.

      Delete
    21. NAK DAKWA PEMIMPIN PH KENA TUNGGU KERAJAAN DIGULING

      Prosecute all corrupt leaders, BN or PH, says Masing
      FMT Reporters | May 18, 2018
      PRS president James Masing warns against selective prosecution.

      PRS president James Masing says PH leaders ‘may not be the devils, but they are not angels, either’. (Facebook pic)

      KUCHING: Parti Rakyat Sarawak (PRS) has urged the new Pakatan Harapan (PH) government to prosecute all leaders and former ministers from Barisan Nasional (BN) and PH alike who are suspected of involvement in corrupt activities.

      PRS president James Masing said if any wrongdoing had been done, “let the law take its course”.



      “But there should not be any selective prosecution,” he said at a press conference after chairing the PRS Supreme Council meeting yesterday.

      “Some of the PH people have to look at themselves, too. Don’t look at us only. PH leaders may not be the devils, but they are not angels, either.”

      Masing’s PRS was the first party in the state BN coalition to support the election pledge of Dr Mahathir Mohamad’s PH government to bring corrupt politicians and organisations to book.

      It was also the first BN party to congratulate Anwar Ibrahim on his release upon receiving a full pardon from the Yang di-Pertuan Agong.

      Masing said the PKR de facto leader deserved to be pardoned and freed, adding that Malaysia was governed by laws with no room for selective prosecution.

      Delete
    22. Blog budin dipenuhi dengan kopipes geng2 kalah yg x sedor diri..

      Delete
    23. PEMIMPIN PH TIDAK BERPENGALAMAN

      MB Johor perjelas tentang pelantikan Fizwan
      Bernama | Diterbitkan 17 Mei 2018, 5:53 pagi | Dikemaskini 17 Mei 2018, 6:26 pagi

      A+ A-

      Menteri Besar Johor Datuk Osman Sapian berkata pelantikan Fizwan Rashidi sebagai ketua setiausaha sulitnya dibuat selepas beliau berbincang dengan Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Azmi Rohani dan beberapa pegawai kanan kerajaan negeri.

      Beliau berkata Fizwan yang juga merupakan seorang penjawat awam kerajaan negeri Johor memiliki pengalaman luas sebagai setiausaha sulit kepada beberapa menteri besar Johor sebelum ini.

      "Beliau bukan di bawah lantikan politik dan sebagai penjawat awam kerajaan negeri Johor, dia biasanya tidak memegang apa-apa jawatan dalam parti kerana dia terikat dengan perjawatan.

      "Jadi, kalau orang kata dia orang Umno atau itu..ini, saya tidak boleh nak halang. Tapi bagi saya, keputusan ini bukan saya 100 peratus yang lantik. Ini pun saya minta sebab saya nak mulakan kerja dengan cepat," katanya kepada pemberita di Johor Bahru semalam.

      Osman berkata dengan mengambil orang baharu tiada pengalaman akan menyusahkan memandangkan kerajaan Johor merupakan kerajaan baharu yang perlu melaksanakan banyak kerja mustahak dengan seberapa segera.

      Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas dakwaan kononnya Fizwan mempunyai hubungan rapat dengan Barisan Nasional (BN) dan dipercayai anggota Umno sehinggakan pelantikannya kurang disenangi segelintir pihak.

      Dalam perkembangan lain, Osman berkata pihaknya akan memastikan manifesto Pakatan Harapan (PH) untuk memberi 10 meter padu air percuma (kediaman) kepada golongan B40 akan dilaksanakan secepat mungkin.

      Katanya, beliau telah berbincang dengan exco bertanggungjawab dengan utiliti iaitu Jimmy Puah untuk mengemukakan kertas kerja bagi menentukan formula pelaksanaannya.

      "Selepas itu kita akan berbincang dengan pegawai kewangan negeri sebab ini melibatkan peruntukan RM36 juta setahun," katanya.

      Mengenai janji PH untuk memberi lesen peniaga kecil secara percuma, Osman berkata pihaknya akan melihat kaedah terbaik contohnya memberi subsidi tambahan kepada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) untuk menjayakannya.

      "Kita tengok kewangan setiap PBT. Ada PBT yang tiada duit, ada PBT kaya. Jadi, kalau kita hendak mansuh (lesen) macamana caranya? Adakah kerajaan negeri akan beri subsidi tambahan dan sebagainya serta berapakah jumlahnya, ini akan kita lihat," katanya.

      - Bernama

      Delete
    24. ROS ALAT KERAJAAN

      Muhyiddin: ROS beritahu saya BERSATU kini parti sah
      Geraldine Tong & Alyaa Azhar | Diterbitkan 16 Mei 2018, 11:35 malam | Dikemaskini 17 Mei 2018, 1:05 pagi

      A+ A-

      Presiden BERSATU Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Pejabat Pendaftar Pertubuhan (ROS) menggugurkan kes pertikaian terhadap BERSATU.

      "Sebagai presiden parti, saya dimaklumkan oleh ROS bahawa BERSATU sudah kembali kepada status asal sebagai parti sah," katanya dalam Himpunan Merdeka Rakyat yang diadakan di Padang Timur, Petaling Jaya malam ini bagi menyambut pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      ROS sebelum ini mengumumkan BERSATU dibubarkan sementara kerana gagal mematuhi beberapa peraturan yang ditetapkan.

      Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagaimanapun menolak pembubaran itu dan kes berkenaan masih berjalan

      Delete
    25. TOKONG PERALATKAN 1MDB UNTUK MANDULKAN ISLAM MELAYU

      Menaruh harapan isu Islam pada k'jaan HARAPAN
      Omar Mohamed | Diterbitkan 16 Mei 2018, 9:41 malam | Dikemaskini 16 Mei 2018, 10:19 malam

      A+ A-

      Ketika Tun Dr Mahathir Mohamad ditanya seorang wartawan tentang pendirian kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) terhadap kedudukan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), beliau kelihatan sedikit keliru.

      Ia berlaku pada Pada 14 Mei lalu. Lantas perdana menteri menjawab, kedudukan institusi yang penting itu bergantung kepada laporan yang diterima kerajaan.

      Jakim pernah menjadi sasaran segelintir masyarakat yang tidak senang dengan pendirian badan itu terhadap isu-isu fiqh tertentu sehingga menimbulkan polemik.

      Juga isu berkaitan penerbitan buku tertentu yang disifatkan tidak sesuai diedarkan di negara ini.

      Lebih drastik, muncul suara-suara nakal yang melontarkan idea agresif bahawa negara ini tidak perlu kepada badan seperti Jakim. Bagi mereka urusan agama tidak boleh dikawal oleh pemerintah. Begitulah lebih kurang justifikasi yang digunakan walaupun ia amat longgar dan mudah dipatahkan.

      Menghukum Jakim hanya berdasarkan polemik yang pernah berlaku adalah amat naif. Selain itu, apakah alasan-alasan lain yang wajar mendorong idea drastik begitu?

      Kemungkinan besar kelompok pembantah tidak tahu-menahu apakah peranan Jakim dalam membantu kemajuan Islam dan umat Islam di negara ini, termasuk menyelaraskan pentadbiran urusan agama antara negeri-negeri dalam Malaysia.

      Juga penyaluran peruntukan kewangan dari kerajaan pusat.

      Perlu pengalaman luas

      Berbalik kepada insiden yang berlaku ketika sidang media yang saya nyatakan tadi.

      Saya sendiri tertanya-tanya apakah sudah ada ura-ura begitu di kalangan pimpinan HARAPAN? Apakah HARAPAN mempunyai pendirian tertentu terhadap Jakim dan institusi-institusi agama Islam yang lain - seperti Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) dan lain-lain?

      Saya menanti reaksi rasmi lanjut kerajaan HARAPAN tentang perkara ini. Terdapat 13 agensi berkaitan Islam di bawah Jabatan Perdana Menteri.

      Justeru, pemilihan menteri yang bakal mentadbir urusan ini perlu dibuat secara teliti.

      Tokoh itu haruslah seorang yang mempunyai latar pengajian pendidikan agama, atau sekiranya tidak sedemikian, mestilah mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang pengetahuan dan pemikiran Islam.

      Dia mestilah seseorang yang mampu menyuntik idea bernas, berkemahiran menyusun atur pentadbiran urusan agama, terbuka kepada kepelbagaian dan perbezaan berkaitan kefahaman agama dan sarat dengan integriti dan kemahiran.

      Tidak kurang ramainya warga maya menamakan Nik Omar Nik Abdul Aziz di posisi yang ditinggalkan oleh Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkenaan.

      Berasaskan kepada merit, saya menolak nama Nik Omar. Beliau hanya muncul dalam politik Malaysia beberapa minggu lepas sebagai pemidato. Beliau tiada pengalaman sebagai wakil rakyat dan belum pernah mentadbir sebuah parti politik. Belum juga diuji pengetahuan dan kefahamannya tentang pentadbiran dan pengurusan agensi-agensi agama di negara ini.

      Jawatan tersebut bukanlah jawatan politik yang boleh diserahkan kepada individu yang hanya berpengaruh dalam kempen pilihan raya, sebagai hadiah kemenangan. HARAPAN perlu menamakan tokoh lain, khususnya daripada Parti Amanah Negara (AMANAH).

      Berasaskan kepada direction kerajaan yang mahu mengecilkan saiz kabinet, saya tidak terkejut jika menteri itu nanti diarahkan untuk menyusun semula agensi-agensi agama di bawah Jabatan Perdana Menteri.

      Perahan otak bersama

      Saya bersetuju jika ia berasaskan kepada objektif dan penyelarasan fungsi. Kemungkinan besar wujud beberapa agensi yang menjalankan fungsi yang sama atau hampir sama, justeru ia boleh disatukan.a agensi-agensi yang berbeza strategi dan pendekatan tetapi berkongsi objektif, juga boleh disatukan.

      Delete
    26. THE EROSION OF ISLAM POWER

      Kemungkinan juga wujudnya agensi-agensi yang berbeza strategi dan pendekatan tetapi berkongsi objektif, juga boleh disatukan.

      Idea menyusun semula agensi kerajaan agar setiap satu jelas objektif dan fungsinya akan memberi impak positif kepada kecekapan agensi-agensi itu sendiri, selain menjimatkan kos.

      Namun, pegawai kerajaan yang terbabit tidak boleh dikorbankan. Ia bukan kerja mudah.

      Terakhir, dalam kemungkinan kementerian kewangan diketuai oleh Lim Guan Eng yang saya percaya tidak memiliki idea asas berkaitan pelaksanaan syariah dalam dunia korporat, saya mengharapkan menteri agama ini nanti memiliki kefahaman yang sangat jelas tentang itu agar dapat membantu dan melakukan ‘perahan otak’ bersama.

      Dr Mahathir tiada masalah dalam soal ini. Pada era beliaulah munculnya sistem kewangan Islam secara agresif di Malaysia.

      Apa yang saya ingin lontarkan di sini ialah mesti ada usaha berbentuk political will dalam kabinet baru Malaysia ke arah mengukuhkan pengurusan syarikat korporat berkaitan kerajaan (GLC) berasaskan kepada elemen Kerangka Kerja Tadbir Urus Syariah (Shariah Governance Framework).

      Ia boleh dilakukan secara berperingkat dan boleh juga diletakkan beberapa kategori yang akhirnya bermatlamat memastikan perjalanan setiap syarikat tersebut selaras dengan prinsip tadbir urus syariah daripada sudut operasi dan pelaburannya.

      Ia kerja besar dan memerlukan jadual kerja yang terancang dan pakar-pakar bagi membantu pelaksanaannya. Sebahagian mereka ramai yang ‘berkubu’ dalam sektor kewangan dan pelaburan Islam negara.

      OMAR MOHAMED ialah pemerhati politik yang meminati kelab Liverpool dan bekerja dalam sektor kewangan Islam.

      Rencana ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

      Delete
    27. Lebai Moron ni memang menjengkelkan. Menyusahkan pembaca2 lain dgn copypastenya berjela- jela. Lalau diterajang keluar dari masuk ke sini tidak membawa kerugian kepada sesiapa....kerana lebai moron hanyalah langau yg menghurung bangkai

      Delete
    28. THE EROSION OF MALAY POWER

      PERKASA rayu k’jaan tak lantik bukan Melayu jadi menteri kewangan
      Anne Muhammad | Diterbitkan 16 Mei 2018, 5:39 petang | Dikemaskini 16 Mei 2018, 6:23 petang

      A+ A-

      Pertubuhan Pribumi Perkasa (PERKASA) merayu kerajaan baru supaya tidak melantik pemimpin bukan Melayu mengisi jawatan menteri kewangan.

      Pemangku presiden PERKASA Datuk Ruhanie Ahmad berkata, ini kerana, terdapat banyak institusi berkaitan orang Melayu di bawah kementerian itu.

      “PERKASA menolak sebarang usaha lantik bukan Melayu jadi menteri kewangan sebab di bawah Kementerian Kewangan ada banyak institusi, agensi dan jabatan-jabatan berkaitan dengan kesejahteraan bumiputera.

      Ruhanie turut menyatakan kebimbangan agenda bumiputera akan terancam sekiranya ia tetap berlaku.

      “Sekiranya diletakkan bukan Melayu, kami bimbang agenda Malaysian Malaysia akan diterapkan dalam dasar dan polisi Kementerian Kewangan dan saya rasa ini menjadikan masa depan sosioekonomi bumiputera terancam,” katanya.

      Ahad lalu, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng sebagai pemegang portfolio Kementerian Kewangan dalam kabinet kerajaan baru.

      Selain Lim, Dr Mahathir turut mengumumkan pelantikan dua jawatan menteri kanan iaitu Presiden AMANAH Mohamad Sabu sebagai menteri pertahanan dan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai menteri dalam negeri.

      Ruhanie turut berkata pihaknya akan tetap mengambil pendirian berkecuali dan dalam masa yang sama konsisten menyatakan pendirian untuk membela bumiputera.

      “PERKASA kekal berkecuali, bagaimanapun PERKASA akan menegur jika didapati kepentingan Islam, Melayu, bumiputera diabaikan disebabkan perubahan dasar-dasar kerajaan baru ini.

      “PERKASA juga akan sentiasa menyokong tindakan-tindakan dan dasar-dasar baru kerajaan HARAPAN yang memberi kebaikan kepada agama, bangsa dan negara,” katanya.

      Delete
    29. SI KATAK BUKAN PEJUANG SEJATI

      Ibrahim Ali letak jawatan presiden PERKASA
      Anne Muhammad | Diterbitkan 16 Mei 2018, 4:42 petang | Dikemaskini 16 Mei 2018, 5:53 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-

      Datuk Ibrahim Ali meletakkan jawatan selaku Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa (PERKASA), semalam.

      Perkara itu dimaklumkan oleh Naib Presiden PERKASA Datuk Ruhanie Ahmad dalam sidang media di ibu pejabat pertubuhan itu, hari ini.

      Menurut Ruhanie, Ibrahim meletakkan jawatan kerana kecewa orang Melayu tidak menghargai perjuanganya terhadap konsep agama, bangsa dan tanah air (alif ba ta).

      Ruhanie turut menolak peletakan itu ingin melobi jawatan politik.

      “No way, bukan melobi jawatan. (Peletakan jawatan) ini (kerana) kekecewaan dia (Ibrahim), orang Melayu tak hargai perjuangan alif ba ta,” katanya.

      Menurut Ruhanie, surat peletakan jawatan itu diterima jam 10 pagi semalam di ibu pejabat PERKASA.

      Katanya lagi, pihak Ahli Dewan Tertinggi (ADT) PERKASA kini melantiknya sebagai pemangku presiden PERKASA dan dalam masa yang sama mereka merayu Ibrahim mempertimbangkan kembali keputusan tersebut.

      “Beliau memerlukan waktu sedikit, kita bagi waktu, bagi peluang bertenang seketika memikirkan semula kerana PERKASA sinonim dengan Ibrahim Ali.


      “Kita hargai komitmen dia dan dia ada visi yang fokus terutamanya perjuangan bangsa dan agama. Kita tolak peletakan jawatan dan gesa, merayu balik dia kembali ( ke PERKASA),” katanya.

      Menurut Ruhanie, keputusan pilihan raya umum ke-14 (PRU14) membuatkan kedudukan PERKASA tercabar dan memerlukan perjuangan yang lebih agresif dalam memperjuangkan bumiputera.

      “Kita menghormati pilihan demokratik rakyat Malaysia yang memilih HARAPAN menggantikan BN. Kita hormati dan kita ucap tahniah kepada Tun Dr Mahathir Mohamad kerana kembali memberikan kepimpinan Malaysia dalam fasa kedua.

      “Kita ambil keputusan senario politik nasional, memerlukan PERKASA lebih cergas, fokus, lantang, agresif perjuangkan soal agama bangsa agama dan tanah air,” katanya.

      Delete
    30. THE HOPE OF INTEGRITY PARTY

      PAS konsisten anggap Anwar tak salah - Mohd Amar
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 16 Mei 2018, 3:48 petang | Dikemaskini 16 Mei 2018, 4:19 petang

      A+ A-

      PAS menyambut baik pembebasan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini, kata naib presidennya Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.

      Menurut beliau, PAS sentiasa konsisten daripada awal bahawa bekas timbalan perdana menteri itu tidak bersalah atas tuduhan yang dihadapinya.

      "Pembebasan Anwar adalah berita baik yang dinanti-nantikan rakyat. Kita konsisten sejak dulu Anwar tidak bersalah, ada konspirasi di sebalik tuduhan dan pemenjaraannya.

      "Kita juga berharap Anwar mampu memberi sumbangan baik kepada politik negara dan boleh meredakan suasana yang panas dan tegang hari ini," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika ditemui media selepas majlis angkat sumpah dan terima pelantikan sebagai timbalan menteri besar Kelantan dan sembilan exco kerajaan negeri di Istana Kota Lama, di Kota Bharu, hari ini.

      Terdahulu, Malaysiakini melaporkan Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V menitah perkenan bahawa rayuan pengampunan penuh Anwar dibenarkan dan diberi pembebasan serta-merta.

      Perkara itu dinyatakan oleh Datuk Pengelola Bijaya Diraja Datuk Wan Ahmad Dahlan Ab Aziz dalam kenyataan dari Istana Negara, Kuala Lumpur, pagi tadi.

      Wan Ahmad berkata rayuan pengampunan itu dibentang dan dipertimbangkan dalam Mesyuarat Lembaga Pengampunan bagi Wilayah-wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya ke-51 hari ini.

      Pada Ogos tahun lalu, Nik Mohd Amar menggesa Tun Dr Mahathir Mohamad memohon maaf kepada bekas timbalannya itu berhubung tuduhan liwat pada 1998.

      Baca: PAS desak Dr M mohon maaf jika tuduhan Anwar meliwat palsu

      Dalam kes pertama itu, Anwar dituduh meliwat bekas pemandu isterinya, Azizan Abu Bakar tetapi kemudian dibebaskan oleh mahkamah persekutuan pada 2004.

      Bagaimanapun selepas dibebaskan dari penjara, Anwar sekali lagi menghadapi tuduhan serupa - kali ini melibatkan bekas pembantu peribadi beliau pada 2008, Mohd Saiful Bukhari Azlan.


      Mahkamah menjatuhkan hukuman penjara selama lima tahun ke atas bekas ketua pembangkang itu pada 2013. Anwar bagaimana berulangkan menegaskan kedua-dua kes berkenaan merupakan konspirasi untuk memusnahkan karier politik beliau.

      Tak jadi pendendam

      Sementara itu dalam perkembangan berasingan Mohd Amar berkata, PAS berharap kerajaan baru di bawah Pakatan Harapan (HARAPAN) tidak menjadi kerajaan pendendam sebaliknya mampu menjadi lebih baik berbanding BN.

      "Kita berharap HARAPAN tampil dengan imej berbeza walaupun Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini pernah menjadi Perdana Menteri.

      "Kita juga mengharapkan Tun Mahathir meninggalkan cerita lama dan membuka lembaran baru sebagai Perdana Menteri baharu.

      "Berkaitan dendam itu bermacam-macam kerana ia terlalu luas. Kita tidak mahu kerajaan baru menjadi sebuah kerajaan yang berdendam," jelasnya.

      Delete
    31. JAGA PERIUK NASI RAKYAT CUKUPLAH

      Berikut ialah cadangan bagaimana kementerian sedia ada boleh disatukan menjadi 10 kementerian. Dikekalkan kementerian berikut:

      (1) Kementerian Kewangan

      (2) Kementerian Keselamatan

      Dalam Negeri

      (3) Kementerian Pertahanan

      (4) Kementerian Luar Negeri

      Kementerian baharu diwujudkan hasil gabungan kementerian-kementerian sedia ada:

      (5) Pendidikan dan Modal Insan (Education and Employment).

      Gabungkan Kementerian Pengajian Tinggi, Kementerian Pendidikan, dan Kementerian Sumber Manusia.

      (6) Pertanian, Perladangan dan Makanan

      Gabungkan Kementerian Pertanian dan Kementerian Perusahaan Perladangan dan Industri.

      (7) Sains, Teknologi dan Komunikasi

      Gabungkan Kementerian Komunikasi, Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi, dan Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar.

      (8) Pembangunan Negara

      Gabungkan Kementerian Luar Bandar dan Pembangunan Wilayah, dan Kementerian Kerja Raya.

      (9) Pembangunan Usahawan

      Gabungkan Kementerian Perdagangan Antarabangsa, Kementerian Pelancongan, dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Pengguna.

      (10) Pembangunan Sosial

      Gabungkan Kementerian Kesihatan, Kementerian Belia dan Sukan, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Kementerian Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat, dan Kementerian Wilayah Persekutuan dan Pembangunan Bandar.

      Saya juga mencadangkan agar diwujudkan jawatan baharu iaitu “jurucakap kerajaan” (government spokeman) bagi meningkatkan komunikasi dengan rakyat. Jawatan “menteri penerangan” dimansuhkan.

      Sanggupkah kita melakukan reformasi? Atau adakah kita masih mahu meneruskan sistem lama yang mengagihkan jawatan menteri kepada pendukung parti?

      * Norizan Sharif ialah penganalisis sosiopolitik, kini berada di New Jersey, Amerika Syarikat

      Delete
    32. Haram jadah punya lebai moden brp panjang dah lu punya copy paste

      Delete


  2. Sabelom mengkomen pos Shahbudin, perlu di salin komen2 saya yang lewat di tulis di pos yang lalu -


    POSSIBLE SCENARIOS BERKENAAN BINATANG YANG MENGGUNA BANYAK NAMA SPT GENG NAJIB, KOJOLLA, PENJALANG RAKYAT, LEBAI MORON DLL, YANG TAK PEDULIKAN LANGSUNG TEGURAN JANGAN MENGKOPIPES BEGITU BANYAK TAK HABIS HABIS -

    1. Emak bapak dia tidak didik dia di masa kecil, tiada bimbingan, mungkin di tinggalkan di kandang kambing di masa menoreh getah, lapar, dia pusing di bawah kandang itu, ambik tahi kambing, makan, bertahun tahun begitu, maka itu lah sebab otak dia macam tahi kambing.

    2. Di masa dewasa, dia tidak bercampur dengan mereka yang bertamadun, yang tahu sopan santun, cara berinteeraksi dalam masyarakat. Maka itu sebab nya dia buat ikut sesuka hati dia, tidak hiraukan jeritan pembaca supaya jangan mengkopipes begitu banyak tiap kali dia masuk.

    3. Dia tak berpelajaran tinggi, tak luas pemandangan akibat campuran dengan yang sejenis dengan nya sahaja, maka itu sebab nya dia tidak ada pendapat2 nya sendiri, tidak reti menulis, mengarang komen2 sendiri.


    ReplyDelete
    Replies
    1. POLITIC OF REVENGE STILL ON GOING

      Jangan ulangi kesilapan BN
      NORHASPIDA YATIM 18 MEI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Ahmad Amzad Hashim
      Ahmad Amzad
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU – Kerajaan baharu diharap tidak mengulangi kesilapan BN seterusnya dapat menghormati Perjanjian Pembangunan Petroleum 1975 dengan mengembalikan bayaran royalti pada kadar sepatutnya kepada Terengganu.

      Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Ahmad Amzad Hashim berkata, kerajaan baharu di Persekutuan perlu lebih adil dan saksama dalam soal mengembalikan hak kepada rakyat Terengganu.


      Menurutnya, sebarang pembentukan medium ketiga bagi menerima wang royalti berkenaan tanpa persetujuan Kerajaan Terengganu adalah tidak sah dan melanggar perjanjian itu.

      “Malaysia tidak perlu melantik wakil ‘ala residen British’ pada era penjajahan Inggeris atau orang tengah yang bertindak ‘ala broker’ bagi menguruskan wang royalti petroleum milik Terengganu.

      “Medium ketiga hanya menjarakkan lagi hubungan kerja yang sepatutnya dieratkan antara Terengganu dan persekutuan dalam konteks kita berkongsi negara yang sama selaras semangat federalisme,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

      Selain itu, katanya, Keluhuran Perlembagaan dan Kedaulatan Undang-Undang Malaysia perlu dikembalikan dalam isu royalti selain menghormati kedaulatan wilayah milik Terengganu termasuk perairannya (Telaga Minyak Bertam).

      “Dalam tempoh 22 tahun hingga Mac 2000, Terengganu telah menerima bayaran tunai (royalti) sejumlah RM 7.13 billion, ketika kerajaan persekutuan mengiktiraf hak negeri ini.

      “Bagaimanapun, selepas itu, Terengganu di bawah Pas pada 2001 telah menyaman Petronas apabila Kerajaan Persekutuan gagal meneruskan bayaran tunai sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perjanjian 1975,” katanya.

      Dalam pada itu, Ahmad Amzad menyambut baik penubuhan Anggota Majlis Penasihat Kerajaan (Council of Elders) yang memasukkan mantan Presiden Petronas, Tan Sri Hassan Marican sebagai ahli panel penasihat.

      Katanya, tokoh korporat itu mempunyai sikap yang jelas tidak bersetuju berhubung tindakan mungkir perjanjian (royalti) kerana ia telah merosak reputasi Petronas dalam menghormati perjanjian di mata antarabangsa.

      “Council of elders boleh merujuk kepada yang lain seperti Tun Salleh Abbas dan Tengku Razaleigh Hamzah yang arif mengenai semangat perjanjian itu,” katanya.

      Delete
    2. ANOTHER EXAMPLE OF POLITIC OF REVENGE

      Umpama tiada belas kasihan buat Najib
      NURUL RIDUAN NOR ASHAHA 17 MEI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore9.6K
      Shahril Hamdan
      Shahril Hamdan
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Tindakan polis menggeledah kediaman bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak malam pertama Ramadan, disifatkan sebagai tindakan tiada belas kasihan.

      Ketua Penerangan Pemuda Umno, Shahril Hamdan berkata, ini kerana bekas Presiden Umno itu sudah menyatakan akan memberi kerjasama dan komitmen terhadap segala siasatan.


      "Saya ingin melahirkan rasa kekhuatiran saya terhadap tindakan dan pendekatan diambil polis terhadap Najib di kediamannya di Jalan Duta, semalam.

      "Penggeledahan berterusan melebihi 18 jam dibuat oleh 50-60 anggota polis pada malam tibanya bulan mulia Ramadan memperlihat seakan tiada belas kasihan bagi Najib yang sudah pun menyatakan komitmen beliau untuk memberi kerjasama sepenuhnya kepada pihak berkuasa," katanya melalui kenyataan media, hari ini.

      Beliau berkata, kekhuatiran itu juga ditambah dengan kenyataan peguam Najib yang menyatakan polis terus menggeledah setiap bahagian rumah Ahli Parlimen Pekan itu walaupun dikatakan akan berhenti pada 5 pagi.

      Biarpun tidak mempersoalkan tindakan polis, namun beliau menaruh harapan supaya Najib perlu dilayan sebaik mungkin berdasarkan pengorbanannya terhadap Malaysia selama ini.

      "Saya ingin menegaskan, saya tidak mempersoalkan hak polis untuk melaksanakan siasatan mengikut prosedur serta konsisten dengan undang-undang negara.

      "Saya hanya berharap segala tindakan tersebut mengambil kira sehingga hari ini, Najib bekas Perdana Menteri yang sudah banyak berjasa kepada negara serta menjadi wakil rakyat sejak berumur 23 tahun, belum lagi didakwa di mahkamah lantas wajar diberi layanan yang adil sejajar dengan prinsip 'innocent until proven guilty' yang saya yakin turut didukung oleh Pakatan Harapan yang memperjuangkan demokrasi selama ini," katanya.

      Dalam pada itu beliau turut berterima kasih kepada Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar yang menzahirkan kekhuatiran terhadap apa yang berlaku semalam.

      "Saya berasa lega kerana dalam kerajaan baharu Pakatan Harapan ini sekurang-kurangnya ada pemimpin mahu mempamerkan sifat kesederhanaan mencerminkan budaya Malaysia yang penuh budi pekerti," katanya.

      Delete
    3. PREJUDICE TOWARDS ISLAM

      Analyst: PAS reaps what Jakim, BN sowed
      Robin Augustin and Sheith Khidhir Bin Abu Bakar | May 11, 2018
      'Many still see the party as a torch bearer of Islam.'

      Aeria says the election results show that PH’s brand of politics still doesn’t appeal to many Malays. (Reuters pic)

      PETALING JAYA: A political analyst has attributed PAS’ victories in the 14th general election to the influence of the interpretation of Islam pushed for more than 20 years by Barisan Nasional and the Department of Islamic Development Malaysia (Jakim).


      Andrew Aeria

      Speaking to FMT, former Universiti Malaysia Sarawak lecturer Andrew Aeria said PAS’ capture of two states and 18 parliamentary seats showed the party was still seen by many as a torch bearer of Islam.

      “The reality is that people vote for PAS because of its struggle,” he said, noting that the party garnered thousands of votes even in places where its candidates were defeated.

      PAS’ performance in the polls caught many by surprise. Before the election, some analysts didn’t think it would do well in three-way fights. PKR-linked research firm Invoke even predicted that it would not win a single parliamentary or state seat.



      Aeria also said PAS’ victory in Kelantan and Terengganu showed that Pakatan Harapan’s influence was weak in the east coast states.

      “PH is not seen as being a viable Malay-based opposition party in Kelantan and Terengganu,” he said. “So people voted PAS, the party they were more familiar with.

      “Its voter base is attracted to a conservative Jakim-led interpretation of Islam and this cuts across age groups. Essentially, PAS is reaping what BN and Jakim have been sowing.”

      He noted that PAS received impressive numbers of votes in states like Selangor and said this showed that many Malays still weren’t comfortable with PH’s brand of politics.

      “But PH doesn’t have to become more Islamic to appeal to PAS’ voters. It just has to practise good governance and take a progressive approach to Islam.”

      Another analyst, Ahmad Fauzi Abdul Hamid of Universiti Sains Malaysia said the election results showed that pundits were wrong in their speculation that PAS’ participation would harm PH and benefit BN.

      Instead, he said, voters appeared to have seen the Islamist party as the alternative to BN in Kelantan and Terengganu.

      He also said it would be interesting to see what would happen in the coming years, with PAS having the opportunity to further its Islamic agenda in two states against the backdrop of a federal government led by Dr Mahathir Mohamad.

      “We are going into an era of intense negotiations when it comes to matters that involve the federal and state governments, particularly to what extent Kelantan and Terengganu can implement their Islamic policies.

      “We must remember that within PH there are quite a number of leaders who used to be with the Islamist party,” he said, referring to Amanah leaders like Mohamad Sabu, Khalid Samad and Mujahid Rawa.

      Delete
    4. HUTANG AYOH JIB DAN TOK DIR

      Malaysia credit default swap price hits 11-month high
      Reuters | May 11, 2018
      It hit 95.090 basis points in late US trading yesterday, the highest since early June 2017.

      Malaysia’s five-year credit default swap price surged to 95.090 basis points from 85.77 on Wednesday. (Reuters pic)

      NEW YORK: The cost to insure against a Malaysia default in five years climbed to an 11-month peak in late US trading yesterday as Dr Mahathir Mohamad returned as the country’s prime minister in a stunning election victory.



      The Mahathir-led alliance Pakatan Harapan (PH) defeated the coalition that had ruled the southeast Asian nation for six decades since independence from Britain.

      PH’s pledge to repeal an unpopular goods and services tax, restore a petrol subsidy and increase minimum wages raised concerns about how the incoming government would pay for these programmes and their potential drag on the ringgit and the local stock market.

      Malaysia’s five-year credit default swap price was quoted at 95.090 basis points in late US trading yesterday, which was the highest since early June 2017. It stood at 85.77 basis points late Wednesday.

      Delete
    5. KALAU BETUL PH KERAJAAN BERHEMAT

      10 orang menteri cukuplah
      NORIZAN SHARIF 17 MEI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Norizan Sharif
      Norizan Sharif
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      SEWAKTU artikel ini ditulis, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan berkata beliau akan umumkan 10 orang menteri Kabinet. Dan, media juga melaporkan bilangan anggota Kabinet tidak akan lebih 30 orang.

      Selepas Pilihan Raya Umum ke-13 dahulu, saya pernah sarankan agar kerajaan mengehadkan kepada 10 orang menteri saja. Bagaimanapun cadangan saya itu dibakulsampahkan.


      Dalam politik Malaysia, semua ahli Parlimen melihat mereka pekerja, bukan wakil rakyat. Mereka tidak lihat diri mereka sebagai legislator seperti di Amerika Syarikat. Saya tak salahkan mereka kerana sebahagian besar politikus kita ialah 'career politician'.

      Mereka melihat jawatan sebagai menteri Kabinet sebagai peluang untuk bekerja. Mereka tidak lihat peranan sebagai penggubal undang-undang di Parlimen itu penting.

      Oleh kerana Malaysia kini mempunyai pentadbiran baharu, saya fikir elok kita lihat semua sistem dan aturan bernegara kita. Saya mencadangkan agar fungsi Parlimen kita dimantapkan lagi. Kerajaan usah layani ahli-ahli Parlimen seperti dulu.

      Parlimen bukan rubber stamp. Berikan peluang kepada ahli-ahli Parlimen menyokong dan membantah apa saja cadangan undang-udang, termasuklah oleh kerajaan. Berikan ruang untuk mereka benar-benar berfungsi sebagai pengimbang dalam sistem demokrasi luhur.

      Kalau ini dapat dilakukan, maka kita telah melakukan reformasi struktur yang cukup penting.

      Apabila ahli-ahli Parlimen memainkan peranan sebagai legislator, maka Perdana Menteri tidak perlu ada Kabinet besar. Saya berpendapat 10 orang anggota Kabinet cukuplah.

      Penyatuan kementerian-kementerian juga boleh meningkatkan kecekapan pengurusan kerajaan. Dengan cara ini koordinasi antara kementerian dan jabatan yang selalu melambatkan sistem penyampaian dapat diatasi.

      Apabila fungsi jabatan disatukan di bawah sebuah kementerian dan seorang menteri, keputusan dapat dibuat dengan lebih pantas. Manakala fungsi bertindih disatukan. Ia merupakan satu proses rasionalisasi sektor awam yang dinanti-nantikan.

      Maka, timbul persoalan mampukah menteri yang sedikit melakukan kerja yang banyak? Di sinilah saya fikir kepada keperluan untuk menghakupayakan (empower) penjawat awam.

      Berikan kuasa penuh kepada Ketua Setiausaha dan Ketua Pengarah untuk buat keputusan. Menteri fokus kepada memberikan kepimpinan saja. Menteri tak perlu buat kerja pegawai.

      Selain itu, Perdana Menteri juga boleh melantik lebih ramai timbalan menteri dan pembantu menteri bagi membantu tugas-tugas menteri. Mereka ini boleh dilantik daripada kalangan ahli-ahli Parlimen dan juga profesional. Mereka tidak perlu hadir mesyuarat Kabinet kerana mereka bukan jemaah menteri.

      Delete
    6. kalau camtu kelantan dn tegganu x pyh ada exco ini kerana negeri2 rersebut antara termiskin kt Malaysia dn perlantikan exco akan memakan bnyk dana negeri yg patut disalur ke rakyat susah.

      Delete


  3. POSSIBLE SCENARIOS BERKENAAN BINATANG YANG MENGGUNA BANYAK NAMA SPT GENG NAJIB, KOJOLLA, PENJALANG RAKYAT, LEBAI MORON DLL, YANG TAK PEDULIKAN LANGSUNG TEGURAN JANGAN MENGKOPIPES BEGITU BANYAK TAK HABIS HABIS -

    4. Dia menyokong Najib cara membabi buta, tak nampak kelemahan2 Najib dan Rosmah, atau nampak tapi di ketepikan nya sebab terdorong sangat dengan angau nya terhadap Najib.

    5. Walau pun tiap hari ada laporan berita dan pendapat2 di media massa yang menunjukkan salah laku dan niat tidak baik Najib, tidak di hiraukan nya, sebab dia telah membatukan kepala nya dengan sokongan kpd Najib.

    6. Dia telah membina personality pro-Najib begitu tegar sehingga tidak boleh menukar pendirian nya walau pun selepas Najib kalah di Pru14.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAH LEPAS PAK KADOK DAN MAK KADOK KE SEBERANG BARULAH TOK PAN-DIR KATA JANGAN LOMPAT

      'Katak politik rosakkan demokrasi' - penganalisis politik
      Malissa Sahari, Astro Awani | Diterbitkan pada Mei 17, 2018 20:12 MYT
      Facebook Twitter Email Google whatsapp icon
      'Katak politik rosakkan demokrasi' - penganalisis politik
      Fenomena lompat melompat secara besar besaran tidak baik untuk demokrasi Malaysia - Dr Jeniri Amir
      Kuala Lumpur: Wakil rakyat yang melompat parti atau 'katak politik' tidak seharusnya wujud selepas pasca Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) dalam kerajaan baharu pimpinan Pakatan Harapan (PH).

      Sambil menyokong kenyataan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, penganalisis politik, Dr Jeniri Amir berkata, fenomena lompat parti secara besar-besaran tidak baik untuk sistem demokrasi di negara ini.

      Advertisement


      –– ADVERTISEMENT ––


      "Satu tindakan tepat (tidak mahu mengambil ahli lompat), harus diingat mana-mana calon yang bertanding pada PRU14 disokong atau ditolak adalah di atas faktor tertentu.

      "Jadi mereka tidak harus melompat parti kerana ini mengkhianati suara rakyat dan pengundi yang telah mengundi mereka pada 9 Mei lalu. Malah, katak politik ini meracuni demokrasi," katanya ketika dihubungi Astro AWANI pada Khamis.

      Tambah Jeniri, penyertaan mana-mana wakil rakyat yang mahu melompat harus ditolak.

      Dalam pada itu, beliau mempersoalkan Tun Dr Mahathir harus memastikan segala kata dan janji sebelum PRU14 lalu dikotakan agar integriti PH tidak tercalar.

      Sehubungan itu, segala tindakan dan dasar yang hendak dirumus serta dilaksanakan perlu mengambil kira tadbir urus yang baik, kepentingan demokrasi dan prinsip selaras apa yang diperjuangkan sebelum ini.

      Delete
    2. PSYYYYYY...INI TOKONG MAA...PLEASE DON'T DISTURB

      Puad persoal jika kes rasuah Guan Eng akan digugurkan
      Diterbitkan 17 Mei 2018, 8:51 malam | Dikemaskini 17 Mei 2018, 9:07 malam

      A+ A-

      Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Puad Zarkashi mempersoalkan sama ada kes rasuah terhadap bekas ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng akan digugurkan selepas beliau mengangkat sumpah sebagai menteri kewangan.

      Dalam satu kenyataan, bekas ketua pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) itu berkata Guan Eng akan mengangkat sumpah bagi jawatan itu pada Isnin depan, yang sama tarikh dengan perbicaraan kes rasuah terhadapnya.

      "Tetapi oleh kerana anggota Kabinet ini akan mengangkat sumpah pada hari Isnin hadapan, maka apakah itu bermakna kes rasuah Lim Guan Eng akan digugurkan?

      "Apatah lagi Isnin adalah hari di mana kes perbicaraan Guan Eng sepatutnya disambung kembali," soalnya dalam satu kenyataan media.

      Menurut Puad, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini berkata nama Guan Eng hanyalah cadangan kerana masih belum mengangkat sumpah.

      Justeru katanya, ramai pihak mengandaikan pelantikan itu sebagai kes terlepas pandang dan mungin namanya akan digugurkan.

      Bagaimanapun kata Puad, Mahathir masih mengekalkan Guan Eng sebagai menteri kewangan selepas mesyuarat majlis presiden HARAPAN hari ini.

      Lim sekarang menghadapi tuduhan rasuah melibatkan pembelian banglo di Jalan Pinhorn di Pulau Pinang, dengan harga di bawah nilai pasaran.

      Mengulas lanjut, Puad berkata tindakan mengekalkan Guan Eng sebagai Menteri Kewangan bakal memberikan signal yang pelbagai.

      "Antaranya apakah soal integriti diketepikan?" soalnya.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. KALAU DAH KUTUK ORANG MATI KATAK INILAH JADINYA

      Dr M kini dilihat tadbir negara secara solo - Puad
      Diterbitkan 17 Mei 2018, 9:15 malam | Dikemaskini 17 Mei 2018, 9:23 malam

      A+ A-

      Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Puad Zarkashi berkata, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mahathir kini dilihat mentadbir negara secara solo selepas Pakatan Harapan (HARAPAN) memenangi pilihan raya umum, 9 Mei lalu.

      Menurut bekas ketua pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) itu beberapa keputusan yang dibuat Mahathir kini menggambarkan tindakan autokratik seperti pentadbirannya dahulu.

      "Perdana Menteri dilihat mentadbir negara secara solo kerana hahya dia seorang sahaja yang baru mengangkat sumpah (sebagai perdana menteri).

      "Dalam tempoh tersebut dia telah mengarahkan Peguam Negara bercuti, memendekkan tempoh perkhidmatan Ketua Setiausaha Perbandaharaan, membatalkan keputusan ROS yang tidak meluluskan penubuhan Pakatan Harapan dan meluluskan semula pendaftaran parti PPBM (BERSATU) yang sebelum ini diharamkan buat sementara waktu.

      "Apakah itu juga bermakna negara akan kembali kepada pemerintahan autokratik seperti sebelumnya.

      "Jangan hairan selepas ini parti Umno pula akan diharamkan dengan alasan alasan teknikal seperti yang dijangkakan," katanya.

      Seramai 16 bekas anggota Umno hari ini membuat rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang menolak permohonan mereka untuk mencabar kesahihan parti itu kerana tidak mengadakan pemilihan dalam tempoh ditetapkan.

      Peguam Irzan Iswat Mohd Nor yang mewakili 16 individu terbabit berkata, pihaknya sudah memfailkan rayuan di Mahkamah Rayuan pada 27 April lalu.

      'Keras dan berdendam'

      Sementara itu, Puad berkata serbuan ke atas rumah Datuk Seri Najib Razak dilihat sebagai tindakan keterlaluan dan bertujuan untuk mengaibkan bekas perdana itu semata mata.

      Katanya, serbuan tersebut dilakukan pada waktu dan menggunakan kaedah yang tidak sesuai.

      "Tindakan itu memberi gambaran pentadbiran hari ini adalah keras dan berdendam," katanya.

      Mengenai pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Puad turut menyentuh hubungan bekas Ketua pembangkang itu dengan bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin.

      "Anwar seperti tidak selesa dengan kehadiran Tun Daim. Manakala Daim pula berkata masih terlalu awal untuk Anwar menjadi Perdana Menteri.

      "Setelah bebas, Anwar bertegas tidak mahu menyertai kabinet Kerajaan Tun Mahathir. Apakah itu bermakna Anwar mahu mengelak terbabit dengan lebih banyak lagi tindakan tindakan kontroversi oleh perdana menteri?" soalnya.


      Menurut Puad, beliau berharap Anwar akan mengotakan janjinya untuk menyiasat amalan kapitalisme kroni yang diamalkan ketika zaman pentadbiran Mahathir selama 22 tahun.

      "Kini dia (Anwar) telah bebas dan partinya adalah parti pemerintah maka sewajarnya dia mendesak disiasat kekayaan anak Perdana Menteri yang sering dipersoalkannya.

      "Anwar, walk the talk," kata Puad.

      Delete
    5. OF COURSE ...PAS THE PARTY OF INTEGRITY

      Both party hoppers and PH get a slamming
      Sheith Khidhir Bin Abu Bakar | May 15, 2018
      It's a question of morals, says legal expert Shad Faruqi.

      Constitutional law expert Shad Saleem Faruqi says there are more ethical ways to handle the question of party hoppers than to simply accept them into the fold. (Facebook pic)

      PETALING JAYA: Constitutional law expert Shad Saleem Faruqi has denounced Barisan Nasional (BN) representatives who have hopped out of the coalition as well as Pakatan Harapan (PH) for accepting them, saying both sides have shown disregard for universally accepted standards of morality.

      Faruqi joins several commentators who have spoken against the defections, including political analyst Andrew Aeria, who described the defectors as traitors to their party as well as to the people who voted for them.

      “Hopping from one party to another is a despicable thing and it reflects very poorly on the MPs and assemblymen,” said Faruqi. “It’s as though they don’t have any principles and as though they have no loyalties except to money and themselves.”


      Turning to PH, he said he was appalled that the coalition had failed to see how unethical it was to accept into its fold representatives who were elected on a rival ticket.

      He said an ethical way of handling the situation would have been to tell the defectors to help PH achieve its objectives while remaining outside the organisation.

      “Tell them you don’t want them in the party, but they’re most welcome to support you in the Dewan Rakyat. Or tell them to become independent representatives. And then, if they want to support you, they can apply for membership in your party.”

      He acknowledged that there could be circumstances justifying party hopping, such as when Britain’s Winston Churchill left the Conservative Party in 1904 and joined the Liberals because he could not agree to the imposition of protectionist tariffs.

      “But to go into the election wearing one hat and then put on another hat after the election – that is immoral.”

      He would not speculate on whether there would be enough party hoppers to give PH two-thirds of the majority in Parliament, but if this were to happen, he said, a significant consequence is that the government will have the ability to amend the Federal Constitution”.

      Delete
    6. 3 MENTERI KANAN ADA SPEKULASI SKANDAL

      Kenyataan Lim Guan Eng tentang ‘Bangsa Malaysia’ pula berpotensi mewujudkan persoalan Perkara 153 Perlembagaan Malaysia tentang pembezaan takrif ‘Orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak’ serta kedudukan istimewa dan perizaban mereka. Definisi ‘Bangsa Malaysia’ yang dipegang Guan Eng sebaiknya diperjelaskan.

      Pelantikan Tan Sri Robert Kuok sebagai salah seorang ahli Majlis Penasihat turut menimbulkan tanda tanya. Mujurlah, keanggotaan beliau dalam majlis berkenaan turut diimbangi dua sarjana yang tegas menentang ‘crony capitalism’ iaitu Prof Jomo Kwame Sundaram dan Dr Muhammed Abdul Khalid.

      Mesyuarat pertama Majlis Presiden Pakatan Harapan selepas Tun Mahathir mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri telah dilangsungkan di premis milik Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary. Sekali lagi timbul persoalan, tidakkah ia menggambarkan potensi berlakunya ‘conflict of interest’ kelak apabila Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary menyertai persaingan tender awam/kerajaan?

      Walau bagaimanapun, tentulah ada aspek positif dalam seminggu pentadbiran Pakatan ini berbanding kerajaan BN terdahulu. Buktinya kesanggupan PM Tun Mahathir untuk menjalankan sesi sidang akhbar secara terbuka, tindakan pantas untuk menyiasat salah laku BN seperti menghalang Datuk Seri Najib dan isteri ke luar negara, komitmen mengganti ketua-ketua jabatan kerajaan terdahulu yang didakwa bersubahat dengan kleptokrat, komitmen penghapusan undang-undang yang didakwa bercanggah dengan semangat demokrasi, serta penubuhan Majlis Penasihat (Council of Eminent Persons).

      Dari segi geopolitik pula, PM Tun Mahathir jelas memberi isyarat tegas berkenaan kemungkinan tidak membenarkan kapal perang Tentera Laut China untuk berlabuh di Malaysia lagi. Demikian juga jawapan beliau tentang ECRL di mana ia akan dikaji agar tidak hanya memanfaatkan China semata-mata tetapi juga Malaysia.

      Sama-sama kita berharap minggu-minggu yang berikutnya akan menyaksikan lebih banyak penambahbaikan kerajaan baharu Malaysia.

      * Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

      Delete



  4. POSSIBLE SCENARIOS BERKENAAN BINATANG YANG MENGGUNA BANYAK NAMA SPT GENG NAJIB, KOJOLLA, PENJALANG RAKYAT, LEBAI MORON DLL, YANG TAK PEDULIKAN LANGSUNG TEGURAN JANGAN MENGKOPIPES BEGITU BANYAK TAK HABIS HABIS -

    7. Mungkin dia pekerja Umno di Ibupejabat PWTC atau di mana mana tempat terletak nya "Dirty Tricks Dept" mereka yang tugas nya termasuk propaganda, tipu menipu, mem"frustrate" pembaca dengan "blocking or hindering readers from reading pro-Tun comments, flooding blogs etc with pro-Najib garbage so as to sicken even those who do not read the copy pastes they relentlessly put out.

    8. Mungkin dia bukan pekerja Umno tapi ha nya pemakan dedak. Sudah pencen, takda kerja lain, tiap hari mencari, mengumpul laporan2, rencana2, komen2 pro-Najib di sana sini di internet, siapkan banyak banyak, supaya dia boleh kopipes begitu cepat, sehingga 1 minit tiap satu. Tapi tidak menjawab secara "Reply" kpd komen2 menuduh Najib dan Rosmah, tidak mencarai fakta2 dan hujah2 munasabah bagi nya.

    9. Nyata dia dan geng nya bodoh sebab tiap hari dia buat begitu, bosan lah pembaca yang regular dan pembaca baru, bukan saja terhadap dia tapi juga terhadap Najib, yang pernah maki cybertroopers nya di kempen Pru13 sebagai "bangang hamjadah" dan di kempen Pru 14 dengan kata2 sakti terbahru nya "Kepala Bapak Kau".


    ReplyDelete
    Replies
    1. DI NEGARA MAJU PEMIMPIN BOLEH DIKRITIK SESUKA HATI

      Peguam, MP bidas polis kerana tahan pengkritik Dr M
      Diterbitkan 17 Mei 2018, 10:25 malam | Dikemaskini 17 Mei 2018, 10:36 malam

      A+ A-

      Anggota masyarakat sivil hari ini membidas pihak polis kerana menahan seorang lelaki yang didakwa menghina Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Beberapa peguam termasuk bekas presiden Majlis Peguam, Datuk Ambiga Sreenevasan, berkata tindakan sedemikian tidak wajar dilakukan di bawah kerajaan baru.

      "Polis perlu hargai bahawa kita memiliki kerajaan yang baru sekarang.

      "Salah satu janjinya adalah untuk membuka ruang demokrasi. Jika dia ditangkap hanya kerana mengkritik PM, maka ia benar-benar bercanggah dengan segala yang telah dijanjikan oleh pentadbiran baru itu.

      "Mungkin polis bertindak kerana kebiasaan. Mereka perlu menghapuskan tabiat itu dan sedar bahawa perkara itu sangat berbeza sekarang," kata Ambiga kepada Malaysiakini.

      Peguam Syahredzan Johan yang turut bersetuju dengan pendapat berkenaan berkata polis "tidak sepatutnya mengambil tindakan yang berlebih-lebihan."

      Polis Langkawi hari ini dilapor menahan seorang lelaki berhubung tulisan di Facebook yang dikatakan menghina perdana menteri.

      Baca: Polis tahan lelaki kerana hina Dr M

      'Pembaziran sumber polis'

      Sementara itu pengarah eksekutif Lawyers For Liberty, Eric Paulsen berkata penangkapan itu merupakan pembaziran sumber polis.

      "Saya harap Mahathir akan beritahu pihak polis bahawa beliau tidak memerlukan 'perlindungan' mereka daripada komen-komen yang dibuat di media sosial.

      "Mahathir telah mentadbir sekarang, dan saya harap polis tidak lagi membazirkan sumber untuk menyiasat kes-kes remeh itu," kata Paulsen.

      Anggota Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman pula menggesa polis segera membebaskan lelaki tersebut.

      "Saya yakin Tun (Mahathir) mahu individu itu dibebaskan. Beliau telah digelar dengan pelbagai gelaran jahat sebelum ini, seperti mahazalim dan mahafiraun, dan beliau selalunya hanya ketawa," Kata Syed Saddiq.

      Pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang turut membuat gesaan yang sama di Twitter.

      "Bebaskan dia. Janganlah kita buat perkara yang sama," katanya.

      Syed Saddiq berkata penangkapan itu dilakukan kerana 'Akta Sakit Hati' pada era Najib - satu istilah yang digunakan untuk menggambarkan Akta Komunikasi dan Multimedia.

      Ketua Pemuda BERSATU itu berkata beliau berharap sesi Parlimen akan datang akan meneliti agar undang-undang tersebut akan dimansuhkan.

      Sementara itu, Naib Presiden PKR Tian Chua [pula berkata penangkapan itu menunjukkan polis perlu melaksanakan pembaharuan dalam pasukan itu.

      Delete
    2. KELANTAN DAN TRENGGANU TERUS DIDISKRIMINASI DI BAWAH PH

      SUPP mahu HARAPAN S'wak laksana manifesto PRU14
      Diterbitkan 17 Mei 2018, 5:30 petang | Dikemaskini 17 Mei 2018, 5:38 petang

      A+ A-

      Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) menggesa Pakatan Harapan melaksanakan semua janji yang dibuat semasa pilihan raya umum ke-14 (PRU14), terutamanya berkaitan penurunan kuasa dan kenaikan royalti petroleum kepada Sarawak.

      Sekretariat publisiti pusat SUPP, dalam kenyataan hari ini, mengingatkan Pakatan Harapan bahawa semua janji yang diikrarkan dalam manifesto pilihan raya merupakan janji yang mereka ikrarkan kepada rakyat Sarawak.


      "Pakatan Harapan Sarawak menyatakan dengan jelas dalam manifesto pilihan raya Buku Harapan di bawah Janji 41 dan 47 bahawa sekiranya Pakatan Harapan berjaya membentuk kerajaan yang memerintah, kerajaan Pakatan Harapan akan memastikan kemakmuran rakyat Sarawak dengan menaikkan royalti petroleum Sarawak kepada 20 peratus,” menurut kenyataan itu.

      Sebagai tambahan, SUPP berkata Pakatan Harapan berjanji untuk melaksanakan penurunan kuasa kepada Sarawak yang turut merangkumi pemulangan kepada Sarawak 50 peratus hasil cukai yang dikutip di negeri ini.

      Dalam pilihan raya umum 9 Mei itu, SUPP tewas enam daripada tujuh kerusi perlimen yang ditandinginya dengan DAP menang lima kerusi dan PKR satu kerusi.

      - Bernama

      Delete
    3. YANG LUPA MAHATHIR BUKAN MELAYU

      Mahathir diingatkan janji manifesto - PM pegang satu peranan
      Diterbitkan 17 Mei 2018, 4:43 petang | Dikemaskini 17 Mei 2018, 6:16 petang

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-

      Pemuda Gerakan hari ini megingatkan Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa Pakatan Harapan (HARAPAN) telah berjanji bahawa perdana menteri tidak boleh memegang jawatan menteri lain.

      "Hai Tun M. Saya fikir janji Pakatan Harapan adalah PM tidak akan memegang peranan di kementerian lain. Ini termasuk kementerian pelajaran.

      "Saya hanya mahu memastikan Tun M tidak membuat kesilapan. Mungkin terlepas pandang. Masih boleh berpatah balik sekarang sebelum angkat sumpah sebagai menteri pelajaran pada Isnin," tulis ketua Pemuda Gerakan, Tan Keng Liang di Twitter.

      Mahathir hari ini mengumumkan beliau akan memegang portfolio menteri pelajaran dalam kabinet baru beliau.

      Manakala timbalannya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pula akan diberikan portfolio menteri hal wanita dan kebajikan masyarakat.

      Mahathir memutuskan untuk mengambil portfolio pendidikan kerana berpendapat masih "ramai individu tidak berpendidikan di negara ini" dan memerlukan perhatian.

      Mahathir, yang merupakan menteri pendidikan antara tahun 1974 dan 1977, percaya kaedah pengajaran semasa sudah ketinggalan zaman.

      "Hari ini, dengan komputer dan perkara-perkara lain, kita harus mencipta cara baru untuk mengajar," katanya.

      Sekiranya Mahathir mengangkat sumpah sebagai menteri pelajaran pada Isnin depan, ia akan menjadi pelanggaran janji HARAPAN yang pertama.

      Sementara itu, ahli jawatankuasa pusat MCA, Ng Chok Sian, turut menggesa kerajaan HARAPAN untuk menunaikan janji-janjinya.

      Berdasarkan ini, Ng berkata Mahathir mesti menarik balik keputusannya untuk juga memegang portfolio menteri pelajaran.

      "Saya juga mendesak kerajaan HARAPAN untuk mendedahkan barisan kabinet penuhnya agar mereka dapat melaksanakan reformasi yang dijanjikan para pengundi.

      "Kamu tidak boleh melambatkan perkara ini ... kerana ia akan memberi kesan bahawa agenda reformasi hanya akan datang daripada perdana menteri dan lima individu dalam majlis penasihat.

      "Ini bertentangan dengan sistem tanggungjawab bersama kabinet," kata Ng dalam satu kenyataan.

      Delete
    4. BN MERABAN...KAU KAN MAJORITY...

      BN group woos PAS, PKR reps to form unity govt in Perlis
      Melissa Darlyne Chow | May 15, 2018
      This is despite BN sweeping 10 of the 15 state seats in the tiny state.

      Former Perlis MB Azlan Man said he was not aware of any proposal to make Shahidan’s brother, Ismail Kassim, the new MB. (Facebook pic)

      KANGAR: While the Perlis menteri besar stalemate continues, both PAS and PKR today admitted to receiving offers from a group of Barisan Nasional (BN) assemblymen to set up a unity government in Perlis.

      Perlis PAS chief commissioner and Sanglang assemblyman Mohd Shukri Ramli said today that he and Guar Sanji assemblyman Mohd Ridzuan Hashim were asked to join the group last Thursday, a day after the 14th general election concluded.

      Shukri said three other Pakatan Harapan (PH) representatives in the state, namely the assemblymen for Kuala Perlis, Sena and Indera Kayangan, had also received similar offers from the same group.

      “A meeting had taken place among the PAS, PH and two BN assemblymen, but no decision was reached,” he said during a thanksgiving kenduri held in Kuala Sungai Padang here today.

      Perlis remains the only state in the country which has not yet sworn in a menteri besar, six days after the 14th general election concluded.



      This was despite BN securing 10 out of 15 state seats, giving them a two-thirds majority to form the state government there.

      PH won three state seats, while PAS won two.

      It was previously reported that Perlis BN chairman Shahidan Kassim had proposed Tambun Tulang assemblyman Ismail Kassim as the new MB. Ismail is Shahidan’s younger brother.

      However, former Perlis MB Azlan Man, who contested in Bintong and won, said he was not aware of any such proposal.

      It is speculated that the nomination of the new menteri besar is dragging on following a dispute between the Shahidan-led faction and another faction of elected representatives led by Azlan.

      Shukri said they were not agreeable to the unity government mooted by this group as it would not be stable, considering some BN assemblymen would still remain with BN, while the rest would become part of the unity government.

      “It would be difficult to govern the state.

      “Of course, a unity government without an opposition would be able to run the state better.

      “All Perlis elected representatives need to come together if we want to form a unity government,” he told reporters during a thanksgiving kenduri here today.

      Newly-elected Kuala Perlis assemblyman Noor Azam Karap, who is from PKR, confirmed receiving the offer and said he had been personally contacted a day after the election with the proposal for a unity government.

      Azam said he had also met up with the group concerned on the same day, but they did not discuss anything and did not arrive at any decision.

      “That same evening I received another call again on the proposal to form a unity government. I rejected it immediately,” he told FMT.

      Aside from him, Azam said fellow PKR representative Gan Ay Ling, who is assemblyman for Indera Kayangan, was also approached with the idea.

      Delete
    5. THE QUESTION MARKS FOR PH

      Analisis seminggu kerajaan Harapan
      ABDUL MUEIN ABADI 17 MEI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Abdul Muein Abadi
      Abdul Muein Abadi
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      TEMPOH seminggu pertama pentadbiran Pakatan Harapan menyaksikan terdapatnya beberapa kebaikan dan kelemahan yang perlu diberi perhatian oleh kerajaan pimpinan Tun Dr Mahathir. Antara beberapa isu kritikal adalah seperti berikut.

      Tindakan Pakatan menerima Adun dan ahli Parlimen BN yang melompat tanpa sebarang tapisan atau pengesahan bebas rasuah menjadi kebimbangan tentang sejauh mana agenda reformasi institusi benar-benar menjadi prioriti Pakatan.


      Tindakan melantik Lim Guan Eng menjadi Menteri Kewangan tanpa terlebih dahulu diisytiharkan bebas rasuah sepenuhnya turut menimbulkan persoalan. Beliau masih dibelenggu tuduhan yang wajib dibuktikan bebas sepenuhnya iaitu kes banglo dan Terowong Dasar Laut Pulau Pinang.

      Sekiranya langkah siasatan bebas tidak dilaksanakan, dan dengan mudah terus dilantik ke jawatan menteri kanan, maka sejauh mana bezanya iltizam politik Pakatan berbanding BN yang dituduh sering kali memberikan amanah kepada individu yang tidak disiasat secara komprehensif seperti Tan Sri Isa Samad Pengerusi Felda yang gagal menjadi Pengerusi SPAD.

      Pelantikan YB Mat Sabu sebagai Menteri Pertahanan menimbulkan persoalan yang meluas dalam kalangan anggota tentera. Beliau yang berkelulusan Seni Kulinari dikenali dengan siri kenyataan kontroversi tentang Parti Komunis Malaya (PKM) dan pemerolehan aset ketenteraan negara.

      Ahli Parlimen Port Dickson Laksamana Muda (B) TLDM Datuk Danyal Abdullah lebih sesuai kerana berpengalaman berkhidmat dengan TLDM mulai 1971 dan bersara pada 2006 sebagai Ketua Penolong Staf (Strategik) Markas ATM.

      Tindakan Perdana Menteri Tun Mahathir membuat pengumuman tiga ahli Kabinet kerajaan Pakatan dalam keadaan belum mendapat persetujuan parti komponen terbesar iaitu PKR menimbulkan persoalan kritikal. Kenyataan Media Naib Presiden PKR Rafizi Ramli mengesahkan kelemahan proses pembuatan keputusan Pakatan yang perlu diperbaiki.

      Tindakan Menteri Besar Johor Datuk Osman Sapian bahawa beliau tidak akan memberi peruntukan kepada Adun pembangkang pula bukan sahaja menjadikan tiada beza antara pentadbiran Pakatan dan BN, malah menafikan mandat yang diberikan rakyat kepada wakil rakyat pembangkang di kawasan mereka.

      Pelantikan YB Ahmad Faizal Azumu sebagai Menteri Besar Perak tanpa sebarang pengalaman pentadbiran juga menimbulkan persoalan. Calon yang lebih layak ialah Datuk Seri IR Nizar Jamaluddin dengan pengalaman pentadbiran kerajaan Pas Perak 2008-2009 dan juga lebih berwibawa dari segi latar pendidikan serta profesion.

      Delete

  5. Di jangka BINATANG YANG MENGGUNA BANYAK NAMA SPT GENG NAJIB, KOJOLLA, PENJALANG RAKYAT, LEBAI MORON DLL itu akan baca komen2 menyekel kepala dia.

    Mari kita lihat jika dia pedulikan apa yang di kata.

    Jika tidak, akan di maki emak bapak nya yang mengeluarkan dia ke dunia ini tapi tidak membimbingnya dengan nilai2 hidup supaya boleh berinteraksi dalam masyarakat dengan sempurna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH = BN = 2 X 5 = 5 X 2

      Man arrested for insulting Dr M on Facebook
      Melissa Darlyne Chow | May 17, 2018
      The man was detained following a report by some NGOs unhappy by his insult against the PM and Islam.

      Lawyers for Liberty executive director Eric Paulsen says PH government should direct police to ignore such social media comments unless it was a direct threat of violence. (Twitter pic)

      LANGKAWI: A man was today arrested for allegedly posting insulting words against Prime Minister Dr Mahathir Mohamad on Facebook.

      According to a Facebook post by the Langkawi district police headquarters, the man was arrested yesterday and was being investigated under Section 233 of the Communications and Multimedia Act 1998.

      His arrest follows a police report by representatives of several NGOs who were unhappy with the insulting statements the man posted on Facebook against Mahathir and Islam, which they felt were overboard.



      The man has since been remanded until May 20 for further investigations.

      Accompanying the post were two hashtags, namely #lessonlearned and #berhemahketikaberbicara (be prudent when speaking).

      The man’s arrest caught the attention of DAP supremo Lim Kit Siang, who has called for his release.

      “Let us not embark on this path,” Lim tweeted.

      Meanwhile, in an immediate response, Lawyers for Liberty (LFL) executive director Eric Paulsen said both Dr Mahathir and Home Minister Muhyiddin Yassin should put a stop to such arrests and update the police that Malaysia had entered a new era of democratic change and reforms.

      “We should not go back to the bad old days. The Pakatan Harapan (PH) manifesto is clear; all oppressive laws should be amended or abolished.

      “Therefore, the social media comment in question, unless it was a direct threat of violence towards Dr Mahathir, rather than just a mere insult, the authorities should just ignore and focus on genuine crimes,” he told FMT.

      Under the past administration of former prime minister Najib Razak, it was common for those who posted insulting remarks or statements about him on Facebook to be arrested and charged in court.

      Delete
    2. MACAM NAK JADI KATAK JEE

      Nazri: Improve English education, recognise UEC
      Predeep Nambiar | May 17, 2018
      Former law minister hopes Mahathir as education minister will revamp the whole system.

      Umno supreme council member Nazri Aziz urges Dr Mahathir to recognise Chinese schools’ UEC.

      GEORGE TOWN: Umno supreme council member Nazri Aziz hopes Dr Mahathir Mohamad will make reforms to the education system, after the prime minister named himself to take on the education portfolio.

      “I hope he will revamp the whole system and bring back the prominence of the English language and recognise the UEC (the United Examination Certificate of independent Chinese-medium schools).

      The UEC is not yet accepted as an entry qualification to public universities and the federal civil service.

      This morning Mahathir announced that he would handle the education portfolio in addition to being prime minister, while his deputy, Dr Wan Azizah Wan Ismail, would handle women’s affairs.


      Mahathir has named Lim Guan Eng to be finance minister, Muhyiddin Yassin as home minister and Mohamad Sabu to be defence minister. He will announce the names of five other nominees over the weekend to fill an initial 10 positions in his Cabinet.

      The new ministers are expected to their oath of office on Monday.

      Nazri was tourism minister and previously minister for legal matters in Najib Razak’s government which fell at the general election last week.

      Delete
    3. AN EFFORT TO SIDELINE ISLAM MALAY

      Study our blueprint on unity, interfaith council urges govt
      FMT Reporters | May 17, 2018
      MCCBCHST says government leaders should engage in serious dialogue with religious leaders to collectively address interfaith issues and find solutions.

      Interfaith council MCCBCHST says efforts to ensure greater unity among those of different religions must be upheld.

      PETALING JAYA: An interfaith council wants the Pakatan Harapan (PH) government to study the blueprint it prepared for the previous administration to enhance national unity and social cohesion.

      Speaking to FMT, Malaysian Consultative Council of Buddhism, Christianity, Hinduism, Sikhism and Taoism (MCCBCHST) executive committee member Herman Sastri said the council was given the mandate to prepare the national blueprint but none of the recommendations were implemented.

      “The current government should revisit the report and take up many of the good recommendations made. It was a noble effort of national reconciliation to reduce racial polarisation and build a united nation,” he said.

      He said the previous government had made efforts to ensure greater unity among the different faiths, but these were sidelined when a more authoritative version of Islam sought to take control.



      Herman said the interfaith council had rejected the attempt by PAS to implement hudud laws.

      He hoped the administration under Dr Mahathir Mohamad would likewise reject PAS’ efforts.

      Instead, he said, the government should enact a law to prevent incitement to violence that could lead to atrocious crimes.

      “PH should also look into the possibility of promoting interfaith discussion and perspectives in schools, universities and in the mainstream media to foster and strengthen interfaith understanding of issues facing the country.”

      He urged government leaders to engage in serious dialogue with religious leaders from time to time, to collectively address interfaith issues and find solutions.

      Herman, who is also general secretary of the Council of Churches Malaysia, said the government should take issues affecting religious minorities seriously.

      “The disappearance of certain individuals should be resolved. The right to use the Malay Bible should be resolved. The right to tax exemption for religious work should be upheld.

      “Mission schools should have the right to function and be administered by church authorities. Places of worship should be regulated and recognised by the various state administrations.”

      Delete


    4. BINATANG YANG MENGGUNA BANYAK NAMA SPT GENG NAJIB, KOJOLLA, PENJALANG RAKYAT, LEBAIMORON DLL, TAK PEDULIKAN LANGSUNG TEGURAN JANGAN MENGKOPIPES BEGITU BANYAK TAK RENTI RENTI -

      Nyata bahawa binatang hamjadah (kata2 Najib) yang pakai nama lebaimoron dll ini tidak pedulikan teguran supaya jangan kopipes bertalu talu, meng"Reply" dengan tak tentu arah, takda kaitan dengan topic di pos atau di komen2 berkenaan.

      Dia anarkis, tiada adab sopan langsung, tidak hormatkan undang2 dan peraturan, tidak mengikut adat blogging, tidak pedulikan komen dari beberapa pembaca yang sudah bosankan perbuatan mengkopipes nya bertalu talu itu.

      Di jangka dia jenis yang bapak nya koyakkan pucci mak dia sebab susah keluar di masa beranak. Kuat bapaknya pegang kepala nya masa buat begitu, jadi rosak otak nya di masa dia keluar dari pucci mak nya.

      Emak bapak nya tidak berniatkan ada anak, bersetubuh sentiasa menggunakan "protection" tapi terlupa di satu malam. Maka 9 bulan kemudian keluar lah anak yang menjadi binatang ini.

      Selalu bergaduh emak dan bapak nya, itu sebab tiada didikan dan bimbingan di masa kecil hingga ke dewasa.

      Maka komen ini akan di keluarkan beberapa selalu bila dia buat demikian. Di pinda, di lebih tegaskan maki itu mengikut keadaan.

      Delete


    5. Jangan risaukan bertelingkah di bulan puasa sebab perlu nya menegakkan adab sopan bila berinteraksi dlm masyarakat.

      Bila tiada jalan lain bagi membuat demikian, penggunaan kata2 lucah di bolehkan. Tujuan nya ia lah supaya masuk pesanan ke dalam otak yang biadab dan bebal.

      Ingat lah bahawa Nabi Muhammad pun berperang di bulan puasa, dan menang - Perang Badr.

      Delete
    6. TOK DIR TAK FAHAM ISLAM BERCAKAP PASAL ISLAM

      Pentadbiran agama Islam bakal berubah, kata Dr M
      FMT Reporters | May 17, 2018
      Dalam perutusan Ramadan, perdana menteri turut menasihatkan umat Islam untuk memahami Al-Quran dan bukan sekadar menghafal ayat.


      PETALING JAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad berkata pilihan raya umum yang menyaksikan kemenangan Pakatan Harapan (PH) minggu lalu akan membawa kepada perubahan dalam pentadbiran agama Islam di Malaysia, dalam perutusan khasnya sempena bulan Ramadan yang bermula hari ini.

      “Tekanan akan diberi oleh kerajaan Pakatan Harapan kepada ajaran Islam seperti yang terdapat dalam Al-Quran dan hadith-hadith yang sahih,” kata perdana menteri dalam catatan blog pertama beliau sejak dilantik ke jawatan tertinggi itu.



      Dr Mahathir berharap umat Islam bukan sahaja akan memanfaatkan bulan puasa dengan melakukan ibadah seperti terawih dan pengajian Al-Quran, tetapi mengingatkan mereka agar berusaha untuk memahami Al-Quran dan bukan sahaja menghafal ayat-ayatnya.

      “Al-Quran merupakan panduan yang utama bagi umat Islam. Panduan yang tidak difahami tidak mungkin menjadi kita umat Islam yang berjaya. Sementara kita menghafal, kita juga perlu faham ajaran sebenar agama Islam,” tulisnya.

      Dalam perutusannya, Dr Mahathir turut melahirkan kesyukuran kerana keputusan pilihan raya tidak membawa kepada kekacauan seperti “di sesetengah negara lain”, sambil merakamkan pengharagaan kepada pasukan keselamatan.

      “Alhamdulillah. Semua rakyat Malaysia sedar akan tanggungjawab mereka untuk mengekalkan keharmonian serta kestabilan dalam negara.

      “Polis dan tentera juga memainkan peranan utama di dalam mengekalkan keselamatan dan ketenteraman ini,” katanya.

      Sebelum hari pengundian pada 9 Mei, Dr Mahathir mengutus beberapa surat terbuka kepada pasukan keselamatan, termasuk kepada pegawai tinggi tentera, meminta mereka membenarkan anggota mereka memilih kerajaan tanpa paksaan dan tekanan, di samping bersikap neutral.

      Delete
    7. KALAU DAH BERFAHAMAN LIBERAL

      Anwar sokong Guan Eng jadi menteri, awas ‘ular sawa’
      Faiz Zainudin and Robin Augustin | May 17, 2018
      Ketua umum PKR menepis dakwaan mengatakan penamaan Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan mengancam institusi Melayu.
      VIDEO INSIDE

      Anwar berpesan kepada Lim tentang ‘beruang’, ‘gajah’ dan ‘ular sawa’ yang akan mencarinya. (Gambar Facebook)

      PETALING JAYA: Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan sokongan kepada penamaan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan.

      Bercakap di ceramah pertamanya selepas 3 tahun dipenjara, Anwar, yang juga bekas menteri kewangan berkata, Lim mempunyai rekod prestasi yang baik di Pulau Pinang dan akan pastikan tender terbuka untuk semua projek kerajaan.


      “Kamu (pengkritik) marah sebab nama dia Lim Guan Eng. Kalau nama dia Mat Sabit sapu duit bilion takpa?” kata Anwar di depan ribuan yang berhimpun di Padang Timur, Petaling Jaya malam tadi.

      Beliau menepis dakwaan mengatakan tanggungjawab yang diserahkan kepada Lim itu mengancam institusi Melayu dan program untuk orang Melayu.

      “Kalau buat begitu (penyelewengan) serupa je dia (dengan pentadbiran sebelum ini). Kita mahu jadi lebih baik, pastikan kemewahan negara sampai ke tangan rakyat. Lim Guan Eng, bukan senang tugas kamu. Jaga baik-baik, macam-macam datang, ‘beruang’, ‘gajah’ dan ‘ular sawa’.”

      Delete
    8. ORANG TAK PEGANG KUASA LEBIH MATANG

      PH jangan benci BN, PAS, pesan Rafizi
      Faiz Zainudin | May 16, 2018
      Naib presiden PKR berkata Barisan Nasional dan PAS ada tanggungjawab sebagai semak dan imbang kepada kuasa Pakatan Harapan.
      VIDEO INSIDE

      Rafizi juga mengingatkan media supaya berlaku adil dan memberi liputan kepada pembangkang. (Gambar Facebook)

      PETALING JAYA: Rafizi Ramli mengingatkan Pakatan Harapan (PH) supaya tidak membenci pembangkang, termasuk Barisan Nasional dan PAS.

      “Pakatan Harapan ingat kita perlu sayang kepada pembangkang kerana mereka perlu menjaga kita.

      “BN dan PAS ada tugas besar sebagai pembangkang memastikan hak dan kepentingan rakyat di angkat,” katanya kepada ribuan penyokong yang berhimpun di Padang Timur, untuk meraikan pencetus reformasi Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang baru sahaja dibebaskan dari pemenjaraan.


      Rafizi juga mengingatkan media supaya berlaku adil dan memberi liputan kepada pembangkang.

      “Saya minta TV3, RTM, Utusan Malaysia dan semua media supaya berlaku adil kepada BN, PAS, PH untuk rakyat.

      “Saya minta terakhir sekali supaya sahabat dalam PH bahawa setiap sen yang dibelanjakan ialah milik rakyat. Yang meletak dan mengangkat kita ialah rakyat,” katanya.

      Hadir sama pimpinan Pakatan Harapan yang dibarisi PKR, Amanah, DAP dan PPBM.

      Anwar dibebaskan pagi tadi dari Hospital Rehabilitasi Cheras di ibu negara, selepas menjalani hukuman penjara selama 1,557 hari, dan bertemu Agong di Istana Negara selepas mendapat pengampunan penuh.

      Anwar berkata perjalanan “dari penjara ke istana” hanya boleh berlaku kerana sokongan rakyat.

      Pengampunan diraja memansuhkan sekatan 5 tahun ke atas Anwar, bermakna bekas ketua pembangkang itu boleh menyertai politik serta merta.

      Delete
    9. lebaimodern ni nak kena maki lagi kot

      Delete
    10. SKANDAL NAJIB BOLEH TUNTUT...SKANDAL TOK DIR NAK RABA KAT MANA

      Dr M: Malaysia akan hubungi beberapa negara, tuntut wang 1MDB
      Bernama | May 16, 2018
      Dr Mahathir berkata Beliau berkata penting bagi kerajaan mendapatkan balik wang yang masih ada di negara lain itu, dengan AS$4.5 bilion dianggar berada di Amerika Syarikat.

      Tun Dr Mahathir Mohamad berkata jumlah agak besar itu akan menolong kita selesaikan beberapa jenis hutang. (Gambar Reuters)

      PUTRAJAYA: Kerajaan Malaysia akan menghubungi beberapa negara bagi mendapatkan balik dana yang didakwa diseleweng daripada 1MDB kerana jumlahnya yang besar boleh menyelesaikan beberapa jenis hutang, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Beliau berkata penting bagi kerajaan mendapatkan balik wang yang masih ada di Switzerland, Singapura, Amerika Syarikat dan mungkin juga di Luxembourg, dengan jumlah yang agak besar dianggarkan AS$4.5 bilion berada di Amerika Syarikat.

      “Dahulu, tidak ada pengakuan daripada kerajaan (pimpinan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak) bahawa duit ini berasal dari 1MDB dan dibersihkan di Amerika Syarikat. Oleh kerana, tiada pengakuan duit itu adalah duit Malaysia, tiada tuntutan dibuat.

      “Jadi, kita hendak buat kenyataan duit ini kepunyaan Malaysia, dan kita akan pohon supaya mereka bagi balik duit ini kepada Malaysia. Jumlah agak besar dan akan menolong kita selesaikan beberapa jenis hutang,” katanya di sidang media di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini, hari ini.



      Menurut Dr Mahathir, perkara utama yang mendapat perhatian kerajaan adalah isu rasuah khususnya 1MDB dan juga wang-wang yang diseleweng oleh kerajaan lama.

      Perdana Menteri berkata beliau sudah mendapatkan taklimat daripada pihak polis serta Ketua Audit Negara dan membaca laporan pengauditan 1MDB yang sudah dikelaskan sebagai dokumen terbuka.

      “Kita akan mengambil tindakan dan jika perlu, kita akan membuat laporan polis. Apabila sampai tahap, kita boleh membuat tangkapan, kita akan tangkap mereka yang bersalah. Untuk ini, tidak ada perbezaan antara orang yang tertentu untuk didakwa,” katanya,

      Semalam, Ketua Audit Negara Tan Sri Dr Madinah Mohamed dalam satu kenyataan berkata laporan pengauditan 1MDB yang pernah dibentangkan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Awam Negara (PAC) pada 4 Mac 2016 kini sudah boleh dirujuk orang ramai.

      Dr Mahathir berkata terpulang kepada polis untuk memanggil Najib bagi membantu siasatan berkaitan 1MDB.

      Ditanya sama ada bukti mencukupi bagi mendakwa Najib, Dr Mahathir berkata jika mempunyai bukti yang cukup, tindakan boleh diambil.

      Kepada soalan sama ada Najib dikenakan tahanan rumah, beliau berkata Najib hanya tidak dibenarkan ke luar negara.

      Kepada soalan sama ada Najib diberikan imuniti, Dr Mahathir berkata, “Kita akan ikut kedaulatan undang-undang dan undang-undang terpakai kepada setiap orang tanpa mengira beliau pernah menjadi perdana menteri.”

      Ditanya sama ada kerajaan sekarang akan menanggung hutang 1MDB, Dr Mahathir menjawab: “Ya, kita perlu menanggungnya. Jika hutang itu memberi implikasi kepada kerajaan, kita perlu bayar. Jika tidak kita akan disaman dan dijadikan bankrap.”

      Dalam perkembangan lain, Perdana Menteri berkata mana-mana pihak yang ditangkap tidak akan disoal siasat sehingga 4.00 hingga 5.00 pagi seperti dahulu.

      Delete
    11. VACANCIES FOR NON MALAY

      Serious shortage of English teachers, says union
      FMT Reporters | May 16, 2018
      Harry Tan sounds a warning of a continued drop in numbers and calls for more English teachers to be recruited for government schools.

      Teachers’ union leader Harry Tan says Kelantan alone is short of 500 English Language teachers.

      PETALING JAYA: The teachers’ union has urged the new federal government to increase the number of English Language teachers in schools, warning of a severe shortage soon.

      Harry Tan, secretary-general of the National Union of the Teaching Profession said Kelantan alone was short of 500 English teachers, and the number must be increased immediately or the problem would worsen dramatically in the near future.

      He said the numbers are likely to drop further. Malaysia currently has about 450,000 teachers altogether to serve the five million pupils in government schools.

      Tan said the importance of the English Language was undeniable with growing globalisation and it was crucial for the government to deal with the shortage and improve the level of English-language proficiency in Malaysia.



      “NUTP hopes that the new government will continue to support the initiative for Professional Up-Skilling of English Language Teachers which was already set in place by the education ministry.

      Tan said an English proficiency survey last year had ranked Malaysia at 13th of 80 countries, giving that as an example of the need for more teachers.

      Delete
    12. AS PH SAID BEFORE...PLEASE DON'T DO SELECTIVE PROSECUTION

      Pas alu-alukan Anwar bebas, cadang siasat semua kes
      ANITA ABU HASAN 17 MEI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore73
      Tuan Ibrahim Tuan Man, Anwar Ibrahim
      Tuan Ibrahim Tuan Man, Anwar Ibrahim
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Pas mengalu-alukan pembebasan Ketua Umum Pakatan Harapan (Harapan) Datuk Seri Anwar Ibrahim, semalam di saat berubahnya keadaan politik Malaysia sambil menggesa supaya beberapa kes berkait politik selama ini dijalankan siasatan diraja.

      Presiden Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, pembebasan Anwar itu sudah tentu memberi ruang luas untuk turut terlibat di dalam politik tanah air, di saat berlakunya perubahan parti yang menerajui negara.


      " Pas menentang tindakan dan pertuduhan ke atas beliau tanpa melalui perbicaraan yang adil di Mahkamah Syariah," kata Tuan Ibrahim dalam satu kenyataan menerusi Facebook rasmi miliknya, hari ini.

      Kenyataan Tuan Ibrahim itu sebagai maklum balas terhadap pembebasan Anwar berikutan pengampunan penuh diperkenankan Yang di-Pertuan Agong, semalam.

      Pembebasan bekas timbalan perdana menteri itu menandakan berakhirnya episod 20 tahun beliau keluar-masuk penjara dan bermulanya penyambungan kerjaya politik pemimpin yang disebut-sebut bakal menjadi perdana menteri.

      Sementara itu Tuan Ibrahim juga menyatakan pendirian Pas bahawa sejajar dengan prinsip kedaulatan undang-undang di negara ini, parti berkenaan memohon Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) ditubuhkan bagi skandal 1MDB meskipun dikatakan ada pendakwaan pada waktu-waktu terdekat terhadap mereka yang terlibat.

      "Pas juga mencadangkan agar kerajaan membuka semula siasatan terhadap kematian Teoh Beng Hock dan Paderi Pastor Koh yang hilang hingga kini agar kebenaran dapat diketahui.

      "Bagi kes Memali, Pas menggesa RCI juga ditubuhkan agar kebenaran dapat ditentukan tanpa sebarang prejudis sementara siasatan telus perlu diberikan kepada isu pembelian kapal selam Scorpene dan penjualan ibu pejabat Felda.

      "Kerajaan juga harus bertindak mengikut cadangan RCI skandal forex atau membicarakan skandal itu semula agar diketahui segala hujung pangkalnya," kata Tuan Ibrahim dipetik dari kenyataan itu lagi.

      Menurutnya, penilaian secara adil perlu dilakukan untuk setiap kes tanpa mengira siapa terlibat yang mana pendakwaan tidak boleh dilakukan sewenang-wenangnya, dan pengguguran satu-satu dakwaan terhadap mana-mana individu tidak boleh dilakukan mengikut pangkat dan kuasa seseorang.

      "Jika tidak, ia tidak membawa perbezaan daripada sistem kerajaan BN dahulu. Semua ini perlu dilakukan agar semua kes lama dapat ditutup rapi dan tidak lagi mengganggu perjalanan negara ke masa depan yang lebih mencabar demi Malaysia yang lebih sejahtera," katanya.

      Delete
  6. SIASATAN 1MDB AKAN GAGAL

    SIAPA ABU KETALIP NI

    MAT PENCEN YG SELALU GAGAL KOMEN SESUATU KES

    APA MAT PENCEN INI SEBAHAGIAN DARI KONSPIRASI UTK BLACKMAIL UMNO DI MANA NAJIB MENJADI TARUHAN


    ABU KELIP KELIP YG GAGAL SBG PEGUAM NEGARA D ZAMAN MAHA TIAU


    SIASATAN 1MDB DI BERI KPD AYAM PENCEN?

    KENAPA BUKAN KABINET ALMARI YG BUAT KEPUTUSAN SIAPA YG LAYAK SIASAT 1MBABI


    BILA ADA SAJA ABU KELIP KELIP KITA BOLEH BAYANGKAN SENARIO "NEGO" DAN "DEAL" ANTARA TUN DIAM DAN NAJIB DAN ROSMAH DAN UMNO


    ABU KELIP TERKELIP TALIB

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba bagi tau siapa yg berjaya...bagi ko semua gagal...

      Delete
  7. perli di ingat Pakatan Harapan upholds democracy and the the right to free speech

    apa di lakukan GENG NAJIB termaktub di bawah akata kalut biol MCMC. kalau tak puas hati kena pinda.

    GENG NAJIB might be morally wrong kopypes but not legally wrong

    Pembaca juga dapat maklumat dari puak blog di sebelah sana thanks to Geng Najib.

    Janganlah kita ikut PERANGAI DIKTATOR MAHA FIRUAN PUNAISIHAT PARTY CAP MUNGE NI WALAU KITA DAH ANGKAT DIA MCM WALI SEKALIPUN...

    SEKALI DI TEGUT , PORTFOLIO PELAJARAN TERPAKSA DI LEPASKAN

    lepas ni apa pulak maha tiau ni tersilap buat melawan manipasteto PH ???

    ambil DIAM tanpa persetujuan PH dan cabinet pun dah salah

    APA TUJUAN 5 EKOR MONYET NI DALAM COUNCIL OF ELBODO KALAU SETIAP MENTERI MEMPUNYAI KUASA MASING MASING DARI SEGI UNDANG2/UTK MENYIASAT DAN BUAT KEPUTUSAN?

    APA KITA BOLEH HARAP BEKAS PENYAMUN DAN BEKAS AYAM.PENCEN YG PERNAH BBRP KALI GAGAL DLM KERAJAAN PEROMPAK BN BOLEH DI HARAP NAK UBAH MASIB NEGARA?

    REORMASI HARUS DATANG DARI REFORMIS YG IKHLAS DAN SUCI

    BUKAN AYAM PENCEN YG MERAPU CARI.MAKAN DI SETIAP PELUANG LUBANG CACING

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada orang yg sakit ati/busuk ati dgn tun kat sini hahaha

      Delete
    2. Seblm pru Geng Najis Gagal...sekarang tidak lagi...

      Delete
    3. Tak tau apa pendirian malaysiabaru ni.

      Semua di kata nya salah.

      Dia sorang aje yang betul ke?

      Dia sokong Anwar ke?

      Spa REFORMIS YG IKHLAS DAN SUCI? Sapa AYAM PENCEN?

      Delete
  8. Najib sedang diberi peluang untuk berubah tapi ia enggan. Ia malahan sedang merancang sesuatu. Apabila rancangannya itu berjaya ia akan kesukaan tanpa menyedari bahawa ia adalah sebahagian dari rancangan Allah sendiri untuk menunjukkan kepada semua manusia bahawa Najib tidak akan insaf. Pada akhirnya apabila Najib ditimpa oleh apa yang ia cabar, maka semua manusia akan berkata "sesungguhnya Allah tidak menganiayai Najib dan konco-konco sedikitpun dan Najib dan konco-konconya yang telah menganiayai diri mereka sendiri".

    Innalillahi wainna ilaihi raji'un.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Bro John Doe........kita lihat sejauh mana seluang melaut....

      Teman rasa takot melihat manusia yg tergamak berpura-pura didepan Allah.......apa ke dia tak takot bahawa Allah tau apa yg disembunyikan dalam hatinya......adakah nawaitu kerana Allah atau hanya nak mengabui mata manusia agar memandang dia sebagai insan yg baik.

      Taukah dia bahawa Allah akan membuka aib kepura-puraannya kepada manusia lain....???

      Kadang2 teman rasa takot dengan lakonannya berpura2 didepan Allah.....yg teman rasa akan hanya mengundang bala kepada dirinya.

      Delete
  9. Tak lama lagi rakyat Pekan akan dapat MP baru. Tunggu

    ReplyDelete
  10. saya begitu yakin sebahagian besar wang dan barang kemas lain sudahpun diangkut ke luar negara sebelum pru14 lagi. yang dapat disita hanyalah sebahagian kecil yg sengaja tidak diusik.

    ReplyDelete

  11. Berita
    PRU14
    Pilihan Editor
    Sukan
    Seni & Hiburan
    Global
    Kolum
    Surat
    Laporan Khas
    Ulasan
    Wawancara
    Lensakini
    TV

    Laporan: Bekas pegawai tinggi mungkin ketuai Cawangan Khas
    20 Mei 2018, 10:36 malam (Dikemaskini 20 Mei 2018, 10:49 malam)

    A A
    Timbalan Pengarah Cawangan Khas (SB) Datuk Abdul Hamid Bador mungkin akan membuat kemunculan semula bagi mengetuai unit perisikan polis itu.

    Hamid kemungkinan menggantikan Pengarah Bahagian Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Mokhtar Mohd Shariff yang dijangka menamatkan perhidmatannya pada September, lapor Malay Mail.

    Hamid dipindahkan ke Jabatan Perdana Menteri pada 19 Ogos 2015.

    Beliau yang telah berkhidmat dengan pasukan polis selama 37 tahun pada masa itu mendakwa kerajaan memindahkannya kerana siasatan berkaitan 1MDB.

    Pemindahannya berlaku sebulan selepas Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail disingkirkan.

    Gani sebelum ini mendedahkan beliau merancang untuk mendakwa bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak atas dakwaan salah laku jenayah.

    Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menyiasat Najib berhubung deposit berbilion ringgit dalam akaun bank peribadi serta deposit daripada SRC International Sdn Bhd, bekas anak syarikat 1MDB.

    Beberapa pegawai SPRM yang terlibat dalam siasatan itu kemudian ditahan manakala yang lain dipindahkan.

    Pengganti Gani, Tan Sri Mohamed Apandi Ali pada 2016 membebaskan Najib daripada sebarang salah laku.

    Jika Hamid kembali mengetuai Cawangan Khas, ia bukan merupakan kali pertama penukaran seumpama itu.

    Timbalan Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Mohd Shukri Abdull baru-baru ini kembali mengetuai SPRM selepas bersara awal selepas rombakan dibuat dalam badan itu berikutan siasatan mereka ke atas syarikat berkaitan 1MDB.

    Penyiasat antarabangsa mendakwa deposit berbilion ringgit dalam akaun Najib berasal dari 1MDB.

    Najib mendakwa wang itu adalah derma daripada kerabat Diraja Arab Saudi dan menafikan sebarang salah laku atau mengambil wang awam untuk keuntungan peribadi.

    Ketika mengumumkan pelantikan Mohd Shukri, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau mempunyai banyak maklumat berkaitan 1MDB.

    ReplyDelete
  12. Tak sabar nak tengok pahlawan bugis ni pakai baju oren sprm

    ReplyDelete
  13. Menteri-menteri pengampu pun kalah dalam pilihanraya...

    ReplyDelete
  14. Datang pengkhianat kepada Pakatan
    Perangai kojola jadi ikutan
    Dulu Klepto buruk sebutan
    Sekarang Mahathir dia nak rotan!

    Sejak dulu mencarut memaki
    Kini bertambah pelik lagi
    Mungkin ada perasaan dengki
    Mahathir PM dia dah rugi!

    Geng Najib dah dapat 'kawan'
    Kalau dulu dia tak layan
    Sekarang bela dah setiakawan
    Turut sokong penyamun tempayan!

    Ramai dah saksi, dia nanar
    Pakatan buat semua disasar
    Ajuk mengajuk dia yang benar
    Konon hebat 'groupnya' besar!

    Kalau dulu Klepto dikutuk
    Kini penyamun dia dah belok
    Tun Mahathir dia dah ketuk
    Pakatan buat semua tak elok!

    Kalau sekapal takkan begitu
    Pakatan menang dia yang palu
    Hari hari nak baling batu
    Ini musang dah tukar bulu!

    Hari ini kita dah tahu
    Sama Kojola satu perahu
    Kutuk Pakatan selagi mahu
    Dengan Mahathir dah panas suhu!

    Dah lama sangat kita biarkan
    Dengan kojola sebenarnya rakan
    Mungkin jenis yang cari makan
    Semakin hari meroyan sakan!




    ReplyDelete
    Replies
    1. terbaik ar bro fan tun kasi londeh semua dgn berpantun biar ada yang berasap kepala..

      Delete
    2. Sdr Fan Tun,

      Memang benar sekali. Saya kira semua di dalam ini dapat melihat bagaimana orang itu benar-benar seperti seorang sakit jiwa yang berulangkali melakukan takbur dan mahu mencucuk jarum yang kelihatan tidak laku di sini melainkan kepada mereka yang jelas memihak kepada kleptokrat.

      Manusia merancang dan Allah juga merancang. Pada akhirnya rancangan Allah itu yang akan berjaya.

      Pada tahun hijriyah yang terkahir di zaman fitnah, dajal-dajal kecil akan bersekutu pada bulan Syawal dan mengakibatkan huru-hara yang dahsyat.

      Walaubagaimanapun pada bulan Zulhijjah pasukan panji-panji hitam akan menewaskan pasukan dajal-dajal kecil yang bersekutu itu dengan satu kemenangan mutlak. Apabila datang kebenaran maka lenyaplah kebathilan dan apabila kebathilan itu lenyap ia tak akan kembali lagi. Pada 1 Muharram tahun berikutnya, kebathilan dan dajal-dajal kecil itu semua akan tinggal di dalam lipatan sejarah.

      Sebagai tanda kepada kemenangan ini yang akan diberikan pada bulan Zulhijjah, pada bulan Ramadhan akan berlaku satu perkara yang luar biasa iaitulah berlakunya gerhana bulan dan gerhana matahari di dalam bulan yang sama. Ia adalah sebagai khabar gembira bagi orang-orang beriman yang berada di jalan yang benar bahawa kemenangan mutlak mereka akan tiba pada bulan Zulhijjah.

      John Doe hanyalah seorang manusia biasa yang kadang-kadang membuat kesilapan di dalam membaca petunjuk. Walaubagaimanapun petunjuk itu sendiri tidak mungkin silap.

      Sama-sama kita nantikan.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    3. salam bro jd,dajal2 kecil sudah mula menampakkan diri.berhati-hatilah dan
      semoga Allah melindungi kita hendaknya.

      Delete
    4. Tahniah bro Fan Tun. Cukup jelas walau berkias.

      Delete
    5. Terbaik bro fan tun..

      Entah apa gerangan orang
      Negara dah tawan, masih nak berperang
      Hendak di kacau air yang tenang
      Tak boleh lihat rakyat nak senang..

      Sudah sudah lah berpolitik
      Kita sekarang perlu bekerja keras untuk kearah yang baik
      Berilah sokongan padu, jangan mencebik
      Janganlah dirosakkan susu sebelanga kerana kepentingan nila setitik..



      Delete
    6. Biorkan ajerrr yeooppp deme2 minoriti yg tak pueh hati ni.......laantokkk lerrr deme nak terrrpekik terrlolong....

      Janji kita tak terrrbabas dari nawaitu asal perjuangan kita untuk menyokong membaik-pulih sistem negara............mencari kebenaran hakiki dan menyanggah kemungkaran rasuah, pecah amanah.

      Salam kepada sumer yg sekapal.......

      Delete
  15. Assalamualaikum. Selamat Berpuasa...

    Untuk makluman awal, saya bukan ahli atau penyokong kepada mana2 parti politik di tanahair. Hanya lebih kepada pemerhati dari kejauhan.

    Sekali lagi ucapan tahniah kepada Gabungan Pakatan Harapan ( PKR, PPBM, AMANAH & DAP ) serta WARISAN di atas kejayaan mendapat amanah dan undi di PRU-14 daripada seluruh rakyat yang berhak untuk mengundi serta mewakili sebahagian dari keseluruhan RAKYAT MALAYSIA mentadbir Kerajaan Persekutuan pada kali ini.

    Hanya seperkara sahaja saya pohon, kepada saudara Datuk Seri Anwar Bin Ibrahim serta ahli2 PKR serta penyokong tegar Sdr DS Anwar Ibrahim...janganlah keterlaluan mendewa2 dan mengAgungkan Sdr DS Anwar Ibrahim ketika keseluruhan majoriti Rakyat Malaysia berlapang dada menerima dan bersyukur dengan kepimpinan Kabinet Pentadbir Negara, jangan lah diberi 120% tumpuan hanya terlihat kapal senget ke arah DS Anwar Ibrahim sahaja.

    Ini kita dapat lihat dengan setiap ucapan ke arah yang masih peralihan jawatan Perdana Menteri daripada Tun Dr Mahathir Mohamad kepada DS Anwar Ibrahim.

    Beri tumpuan kepada hasrat Rakyat Keseluruhan dahulu walau mengambil waktu yang lama ( 5 tahun/sepenggal ). Selepas betul2 negara pulih dan berada dilandasan yang lurus dan berjaya, maka Jawatan Perdana Menteri seharusnya di pertimbangkan untuk yang benar2 layak, bersih dan penuh rasa tanggungjawab. Bukan memilih bakal penjawat Jawatan Perdana Menteri dengan perkara2 yg tidak sesuai sebagai Pemimpin No 1 Negara Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong kata2 - "janganlah keterlaluan mendewa2 dan mengAgungkan Sdr DS Anwar Ibrahim ketika ..."

      Juga kata2 "Beri tumpuan kepada hasrat Rakyat Keseluruhan dahulu walau mengambil waktu yang lama ( 5 tahun/sepenggal )."

      Ramai rakyat yang berfikiran begitu, amat banyak tugas yang Tun M perlu lakukan dan kita mahu lihat hasil nya.

      2 tahun tidak mencukupi, tentu tidak boleh nampak kesan tindakan2 dia dalam tempoh itu.

      Delete
  16. Kadang2 bila 60 tahun dok asyik pemerintah tu jer....dapat peluang gembira bila menang seronok....bagilaaa peluang rakyat happy sikit....nanti2 reda laaa tu...20 tahun DSAI berjuang ape salah nye happy2 mendapat kejayaan..raykat dah pandai berpolitik...tau laaa dema apa biak dan ape yng buruk..terbaek..saya ni kalau teringat dah kerajaan baru....tersenyum sendiri...best...

    ReplyDelete
  17. Tun dah buat jangkaan tempoh 2 tahun dah cukup untuk membina asas pembaikian negara...tempoh ini turut disahkan oleh majlis presiden...jadi elok hentikan suara2 sumbang perlu bagi 5 tahun kpd tun...ini semua boleh merosakkan perpaduaan PH...biar Tun yg bincang dgn Anwar dan majlis presiden....penyokong2 tumpukan melawan serangan dari macai2 umno...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak setuju.

      Tak yakin Anwar akan buat semua yang Tun M buat dengan gigih dan kesan banyak.

      Aku mahukan contoh nya DEB di giatkan lagi. Tak yakin Anwar akan buat gitu.

      Tolong kasi bukti Anwar niat pesatkan DEB jugak.

      Anwar nak buat roadshow. Apa tujuan buat gitu? PH dah menang.

      Delete
    2. Don’t worry about racial benefits, Anwar tells Malays
      Bloomberg | May 21, 2018

      Tak sebut pun DEB

      Delete
    3. Jarum kamu tumpul....baru muncul selepas pru...

      Delete
  18. ade lagi dedak yg bertaburan atas tanah...tengah berebut ramai2...depa ni tengah kutip.....sengkek dah puak2 ni...

    ReplyDelete
  19. Tuan budin. Sudah ada golongan datin mengaku terang-terangan bahawa mereka pernah memberi beg bimbit mahal kpd DSR. Jadi beg yg banyak2 itu adlh sumbangan org. DSR mungkinkah terlepas? sb dia bukan penjawat awam. Hny penjawat awam shj tdk dibenar utk menerima pemberian org.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saper2 boleh ngaku tapi kena ade bukti...

      Delete
    2. kalau lah ade nanti harga beg tangan lebih dr satu juta ringgit dan satu2nye beg tangan beli di auction luar negara...resit mesti ade...boleh tau gak nanti sape yg beli...jangan laaa fikir macam katak lam tempurung...semua pembelian tu nanti boleh tau nanti pembelian....

      Delete
    3. Setakat cakap air lior ajerrr......sape pon boleh cakap.......Bangla pon boleh cakap........macam dulu ada orang ngaku dia jumpa penderma Arab tuuuu........bukti sahihnya mana..???

      Tiap benda mesti disertakan dengan bukti hitam dan putih.

      Ini bukan mahkamah rimba....

      Delete
  20. Kekalahan BN/Umno berkait Najib, kata Nur Jazlan
    21 Mei 2018, 4:02 petang (Dikemaskini 21 Mei 2018, 4:05 petang)

    A A
    Seorang lagi pemimpin Umno tampil menbidas bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak berikutan kekalahan mengejut BN pada pilihan raya umum ke-14.

    Bagi, bekas timbalan menteri dalam negeri Datuk Nur Jazlan Mohamed adalah mustahil Najib tidak sedar bahawa BN dan Umno di ambang kekalahan susulan masalah dengan kepimpinan serta kegagalannya menangani dakwaan rasuah yang dikaitkan dengan dirinya dalam isu 1MDB.

    "Jangan beritahu saya dia tidak baca media sosial seperti Facebook dan Twitter, mengenai isu-isuberhubung diri dan keluarganya? Mustahil.

    "Dalam politik, beliau, sebagai pemimpin parti, sepatutnya mengetahui bahawa semua persepsi negatif terhadap diri dan keluarga beliau akhirnya akan menyebabkan kekalahan Umno dan BN.

    "Kami tewas kerana persepsi ini, kerana semuanya berkait dengannya," kata ahli majlis tertinggi Umnoi tu yang tewas di Parlimen Pulai pada pilihan raya 9 Mei lalu kepada akhbar The Sun.

    Bidasan Nur Jazlan itu dibuat beberapa hari selepas pemimpin pemuda Umno Khairy Jamaluddin memberitahu Channel News Asia bahawa dia menyesal tidak memberitahu Najib bahawa akar umbi menolak Umno berikutan penyingkiran Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, dari parti itu

    ReplyDelete
  21. Pokok tumbang kura2 pun naik
    Kalau dulu semuanya baik
    Tolong sorokkan Emdibi taik
    Jawatan menteri sangat menarik!

    Sekarang baru dia nak bidas
    Baru tahu nak cakap pedas
    Sudah berbau jering dan kerdas
    Baru otak menjadi cerdas!

    Dulu sanggup jadi pak angguk
    Dedak manis dapat diteguk
    Timbalan menteri dapat ditangguk
    Tutup mata jawatan disogok!

    Puas sudah Tun merayu
    Singkir Klepto selamat Melayu
    Buat dek, mata pun kuyu
    Semua angguk kabinet kayu!

    Kini baru nak kata buruk
    Hilang jawatan,"Najib tu teruk"
    Kalau dulu emdibi disorok
    Sekarang terjerit umpama beruk!

    Sudah sudahlah bekas menteri
    Nak tunjuk baik diri sendiri
    Bukan selama terang matahari
    Subahat klepto sendiri cari!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sahabat teman yg dihormati Yeop Fan Tun.....
      Sirul nak dibawak balik Msia.....
      Swiss, Singapore, DOJ, WSJ, Justo, dah bagi green light untuk bekerjasama dgn kerajaan baru......

      Yeop.......ini pulaakk petikan media terrrkini....
      "The authorities began counting several bags of cash starting 10am today and were still at it as of 3.30pm, according to a New Straits Times report."

      Bukti udah mula nampak pon masih ada hati nak menafikan konon jadi mangsa politik...........habis benda2 yg dijumpa dan dikira tu sumerrr kepala bapak ko ker......kepala bapak orang punya...??

      Yeop Fan Tun.......apa ke Jack Sparrow masih ada hati nak memperbodohkan rakyat Msia...??

      Apa tak masok2 juge dalam benak kepalanya yg kita sumer ada common sense dan logik akal untuk berpikir secara rational....??

      Teman betol2 pelik yeoooppp melihatkan gelagat Jack Sparrow yg masih cuba nak tegakkan benang basah ni yeooppp.

      Berak hancing, pekong udah dapat dihidu tapi masih nak ditutop.......apa urat malu udaaahh putusss ke atau memang tak ada kemaluan...??

      Pueh teman mikiorkannya.........pelik bebenor.....orang macam ini pon adaaaa yeoooooppp....

      Tak sior teman yeop.....tak sior....

      Apa pon kita sabor ajerrr lerrrr dulu..........kita tuuuunggguuu episod seterusnya.....
      Yg tersembunyi passstiii akan termuuuntaahhh keluar.

      Delete
  22. lebai tigasuku is back. the latest modus operandi by the najib's camp is to troll, perhaps to create confusion within ph. this operation has been confirmed and already in force.

    until today, najib still denying his loss. buying time before the mother of all case goes to court.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Dad.....the truth will prevail.

      He can fool some people but not all.
      Stupid is as stupid does.

      Delete
  23. Wak Jahid dulu kata dia ada jumpa the RM2.6 billion Arab donor.

    Amacam, rasa nya dia kena interrogated dek 1MDB Committee ke?

    Nasib le, kalau kena Polis interrogate dia, professional punya kerja, longgar lutut dia, sekang dah bukan Menteri untuk Polis lagi.

    ReplyDelete
  24. Gila punya banyak duit mak badak, lepas 5 jam, Polis masih belom habis menghitung duit yang depa ambik dari Pavilion Residence tu.

    Kalau timbus badan dia, boleh berpuluh lapis, kot.

    Pedoman hidup: Jangan lah songlap banyak benor duit, mak badak. Nanti tak bernafas ko kena timbus.

    ReplyDelete
  25. Mak Badak asyik cakap "innocent until proven guilty".

    Coba cakap lain la, Mak Badak. Dah lengoh dengor ko cakap gitu.

    Macam bebudak pulak.

    Pssst, amacam, nak buat hidung lagi?

    ReplyDelete
  26. tk perlu la bc tulisan pjg2 penyokong perompak. sama mcm tuannya tkmau berubah. tkpe rakyat dh ubah mereka. alhamdulillah

    ReplyDelete
  27. 10 janji Pakatan Harapan yang tidak ditunaikan lagi...
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 21 MEI 2018 BY HELME HANAFI
    inShare

    Selepas 11 hari Pakatan Harapan (PH) berjaya membentuk kerajaan, sudah banyak janji dalam manifesto mereka gagal dilaksanakan seperti mana kata Pengerusinya yang juga Perdana Menteri, Mahathir Mohamad.

    Kalau mengikuti secara dekat cara pentadbiran kerajaan PH yang pada awal 11 hari dikemudi oleh Mahathir secara solo dengan penglibatan besar Majlis Penasihat Kerajaan tanpa kabinet yang lengkap. Sepanjang tempoh berkenaan, hanya Mahathir sahaja yang sudah mengangkat sumpah jawatan di hadapan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad ke-V.

    Mungkin kerana ghairah, mentadbir negara secara solo sampai Mahathir terlepas pandang kira-kira sepuluh perkara-perkara ini.

    Pertama, sebelum hari mengundi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 (PRU14), Mahathir dalam ceramah kempen kata hendak wujudkan 1 juta jawatan pekerjaan baru tapi yang kedengaran di sana sini di pihak kerajaan PH, hanyalah hendak tamatkan perkhidmatan kakitangan awam terutamanya kakitangan kontrak.

    Ada lebih 500 orang yang didakwa lantikan politik secara kontrak ditamatkan perkhidmatan secara serta-merta. Dalam sidang media Mahathir, beliau berkata ada 17,000 kakitangan dengan lantikan sama, perlu diuruskan atau dalam erti kata lain diberhentikan juga.

    Jika ada peluang pekerjaan pun, bukan orang baru yang tidak bekerja akan mengisinya, sebaliknya akan diisi oleh rakyat yang hilang kerja akibat diberhentikan oleh kerajaan yang baru ini.

    Kedua, kerajaan pakatan berjanji dalam masa 100 hari, akan memansuhkan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) dan harga barang akan turun. Selepas hampir dua minggu, GST tidak pun dimansuhkan sebaliknya hanya dikurangkan kepada kadar sifar peratus sahaja.

    Apabila rakyat menuntut janji itu, penyokong mereka akan kata “Takkan lepas kahwin terus dapat anak,” kata mereka mempermainkan penyokong Barisan Nasional (BN) yang menuntut janji.

    Ketiga, mereka kata akan kawal harga petrol pada harga RM1.50 se-liter dan melaksanakan semula subsidi minyak petrol. Bagaimanapun, itu tidak dilaksanakan, sebaliknya sistem pengapungan harga dan penetapan harga petrol secara mingguan diteruskan. Rakyat kempunan hendak balik berhari raya dengan harga petrol yang lebih murah.

    Keempat, Mahathir berkali-kali pukul canang satu Malaysia bahawa kerajaan PH akan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk siasat isu 1MDB yang mereka reka sendiri. Bagaimanapun, Mahathir ubah cerita kata ia akan mula disiasat selepas dapat bukti kukuh. Selama ini, skrip ketika ceramah itu hanya dibuat-buat dan tidak ada bukti?

    Kelima, kerajaan PH janji akan buru ahli perniagaan yang mereka kata ada kaitan dengan 1MDB, Jho Low. Dalam sidang media Perdana Menteri juga, beliau berkata secara kasarnya, kerajaan tahu di mana lokasi Jho Low. Kemudian, Mahathir kata bukan kerja beliau untuk tangkap orang.

    Keenam, Mahathir dulu kata akan lihat semula perjanjian dengan negara China dalam projek-projek yang dilaksanakan oleh kerajaan BN sebelum ini yang dipimpin oleh Datuk Seri Najib Tun Razak. Selepas berkuasa, beliau umumkan akan terus sokong inisiatif oleh Najib dengan negara China dalam projek “Belt and Road”.

    Dulu, pakatan tuduh kata Najib gadai negara kepada China.

    Ketujuh, tiga hari selepas menang, Anggota Majlis Penasihat Kerajaan, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz mengumumkan ekonomi negara kekal kukuh dengan asas yang kuat.

    Dalam ceramah di seluruh negara, orang-orang kanan Mahathir kata negara akan bankrap tidak lama lagi jika di bawah pemerintahan Najib. Dalam masa tiga hari sahaja, ekonomi boleh jadi kukuh sekelip mata sahaja.

    Kelapan, Pakatan Harapan sebelum ini kata jawatan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan dilantik oleh Parlimen dan akan melaporkan siasatan serta segala perkembangan kes kepada Parlimen. Bagaimanapun, Mahathir sudah pun umumkan pelantikan Datuk Seri Mohd Shukri Abdull sebagai Ketua Pesuruhjaya yang baru.

    Mereka langgar manifesto bahawa jawatan itu perlu diputuskan oleh Parlimen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesembilan, Selepas mengumumkan nama lapan lagi Menteri Kabinet baru-baru ini, tidak ada seorang pun wakil menteri dari Sabah dan Sarawak diumumkan dilantik dari negeri Sabah dan Sarawak. Entah bila, Mahathir akan melantik wakil dari dua negeri itu tidak diketahui setakat ini.

      Kesepuluh, Dalam kabinet Mahathir sudah tidak ada lagi Menteri yang khas di Jabatan Perdana Menteri untuk menguruskan hal ehwal agama Islam seperti selalu di dalam Kabinet sebelum ini. Sebelum ini, di bawah Najib, Menteri yang bertanggungjawab ialah Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

      Kini, dalam kabinet Mahathir juga bakal ada tertuduh rasuah iaitu Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang dibicarakan atas kesalahan itu kerana menyalahguna kuasa untuk menggunakan kedudukannya untuk beli sebuah banglo dengan harga yang murah jauh dari harga pasaran.

      Itu pun sudah melanggar manifesto kerana mahu meminimumkan rasuah dalam kerajaan PH, tapi lantik tertuduh rasuah jadi Menteri Kewangan.

      Daripada,
      Rakyat Menuntut Janji

      Delete
  28. Fitnah jahat: Ketika senjata makan diri!!!
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 21 MEI 2018 BY HELME HANAFI
    inShare

    Tindakan biadab menularkan gambar palsu konon harta mewah milik Datuk Seri Najib Tun Razak dirampas polis akhirnya ‘memakan’ diri sendiri!

    Malah beberapa foto yang tular menunjukkan pelbagai jam tangan, beg tangan mewah, jongkong emas dan sejumlah wang tunai yang kononnya berjaya disita dari kediaman bekas perdana menteri itu kini disahkan adalah jelas palsu.

    Carian pantas menerusi laman sesawang Google Images mendedahkan beberapa imej yang tular itu adalah gambar stok daripada pelbagai sumber di luar negara, sekali gus membuktikan kempen fitnah netizen terbabit masih aktif.

    Antaranya foto menunjukkan kotak mengandungi enam utas jam tangan Rolex bersalut emas dikongsi dari laman sosial Pinterest, manakala gambar bagasi dipenuhi wang adalah dari kes rompakan di Amerika Syarikat pada 2016.

    Sementara itu foto yang paling banyak disebarkan netizen anti-Barisan Nasional (BN) tersebut memaparkan 27 beg tangan jenama Hermes Birkin pelbagai warna yang dibentangkan dengan kemas seperti di atas lantai ruang tamu.

    Gambar itu sebelum ini dikongsi laman Facebook Sarawak Report yang mengatakan ia foto yang tidak disahkan tetapi mendakwa beg berkenaan kononnya milik Datin Seri Rosmah Mansor yang dianggarkan bernilai RM20 juta.

    Bagaimanapun pada Sabtu lalu, premis barangan mewah dan berpangkalan di Singapura itu, Shopfirstluxury tampil menjelaskan bahawa gambar berkenaan sebenarnya dimuat turun tanpa izin dari sebuah bilik pameran mereka.

    “Jika ada sesiapa menerima penyiaran ini (gambar tular), sila jangan sebarkan lagi dengan sengaja menggunakan gambar ini untuk tujuan peribadi tertentu,” tulis pentadbir Shopfirstluxury menerusi laman sosial rasmi Instagram.

    “Dalam era maklumat serba pantas ini, mari kita menjadi pembaca berita yang lebih bertanggungjawab serta berfikir dua kali sebelum kongsi dengan rakan dan ahli keluarga anda,” tambah kenyataan premis produk mewah tersebut.

    Untuk rekod, pihak polis melakukan pemeriksaan di enam lokasi yang konon dikaitkan dengan Najib dalam siasatan mereka terhadap skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sejak malam pertama Ramadan pada minggu lalu.

    Polis pada 18 Mei, dilaporkan merampas 284 kotak berisi beg tangan dan jam tangan berjenama, barang kemas dan wang tunai dalam pelbagai mata wang hasil serbuan tiga kondominium di Pavilion Residences di Kuala Lumpur.

    Terdapat gambar menunjukkan anggota polis gigih mengangkut kotak berwarna oren mengandungi beg tangan berjenama yang disita itu, tetapi tidak mengeluarkan sebarang kenyataan mengesahkan apakah barangan tersebut.

    Ia sekali gus cetus spekulasi dalam kalangan netizen kerana kotak itu jelas tertera nama ‘Datin Cindy’ dan ada juga menyifatkan rampasan tersebut tidak profesional atau kes kena-mengena 1MDB.-21/5/2018

    ReplyDelete
  29. Tipu dan u-turn lepas PRU14... pengundi merana
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 21 MEI 2018 BY HELME HANAFI
    inShare

    Sebelum ini Pakatan Harapan berjanji, hari ini perintah, esok hapuskan GST, tapi apabila menang Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz (Majlis Penasihat) memaklumkan perlu lebih dari 100 hari untuk hapuskan GST, manakala Tun Dr Mahathir Mohamed pula menyatakan berhenti kutip GST serta merta yang mana memperlihatkan semua pemimpinnya mengeluarkan kenyataan berbeza, bidas bekas Pengarah Komunikasi Kementerian Kewangan Malaysia (MOF) Datuk Lokman Noor Adam.

    Jelasnya, semasa pelaksanaan SST 2014, kutipan yang dibuat ialah RM18 bilion tetapi tahun lepas kutipan dari GST RM44.3 bilion yang mana berbeza RM26.3 bilion sementara hasil minyak 2014 ialah 66 bilion, tetapi pada 2016 berbaki RM30.1 bilion.

    “Kita hilang hasil RM35.1 bilion, maknanya GST selamatkan kita bila negara hilang hasil minyak. Itu pun, kita masih tak cukup RM8.8 bilion. Kerajaan PM Najib cuma potong belanja pengurusan RM5.5 bilion, dan baki tak cukup lagi RM3.3 bilion, PM Najib tampung dengan penjimatan yang dibuat melalui rasionalisasi subsidi.”

    Katanya, kerajaan ketika itu hentikan subsidi pukal beberapa barangan tertentu dan diganti dengan subsidi bersasar untuk B40.

    “Alhamdulillah, PM Najib selamatkan kita dari jadi seperti Saudi, Mesir, Tunisia, Jordan dan negara-negara lain yang menaikkan harga minyak untuk rakyatnya berlipat kali ganda.

    “Kita juga terselamat tak jadi macam Brunai yang memotong gaji penjawat awam 20 peratus.

    “Di Malaysia, PM Najib apung harga minyak, minyak RON95 dari RM2.30 seliter turun sehingga RM1.60 seliter, malah gaji penjawat awam bukan sekadar tidak dipotong, naik pula dua anak tangga gaji.”

    Namun sekarang, tegasnya, apabila Pakatan Harapan menang kerana janji nak hapus GST dan laksana semula SST, mana nak cari duit tampung kehilangan hasil minyak RM35.9 bilion dan mana nak cari duit ganti lebihan GST berbanding SST RM26.3 bilion sedangkan jumlah kehilangan RM62.2 bilion.

    “Jawapannya mudah! Mungkir Janji, Buat U-Turn, Ubah ke 0% GST dan akhir sekali bila semua pilihan yang ada tidak boleh tunaikan juga apa yang mereka nyatakan dalam manifesto… Menteri Kewangan yang baru, Lim Guan Eng kata …pengumuman bahawa GST akan dihapuskan adalah palsu.

    “Kepada kerajaan Tun Mahathir DAP, lain kali berfikir sebelum berjanji. Bukan berjanji baru fikir macam mana nak tunaikan, Nasi sudah jadi bubur, terlajak perahu boleh berundur, terlajak janji merana pengundi,” katanya lagi dalam satu kenyataan hari ini.-21/5/2018

    ReplyDelete
  30. Kalah dan serah kuasa bukti BN matang... tapi PH ...?
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 21 MEI 2018 BY HELME HANAFI
    inShare

    Barisan Nasional (BN) buat kali pertama mengalami kekalahan dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) dan menerimanya secara terhormat yang mana ia menunjukkan kematangannya, kata Bendahari UMNO, Datuk Seri Salleh Said Keruak.

    Katanya, dalam politik kemenangan dan kekalahan merupakan sebahagian daripada adat pertandingan dan BN menerimanya.

    “Mereka mengatakan sangat sukar untuk menerima sesuatu kekalahan atau kegagalan malah lebih sukar lagi untuk menguruskan kemenangan atau kejayaan,” katanya.

    Jelas beliau, dalam kekalahan atau kegagalan, perlu berusaha untuk memperbaiki diri supaya dapat menjadi lebih baik sementara dalam kemenangan atau kejayaan, akan berdepan dengan risiko membenarkan diri alpa dengan kejayaan.

    “Untuk pemenang pula, mereka perlu belajar supaya bermurah hati dalam sesuatu kemenangan. Kebebasan dan keadilan awam (Civil Liberties) bukan hanya mengenai perlunya ada perbicaraan yang adil di mahkamah tetapi juga cara bagaimana seseorang itu diperlakukan sebelum beliau diadili dan didapati bersalah.

    “Pelanggaran terbesar kebebasan awam (Civil Liberties) adalah menafikan hak seseorang itu untuk dilayan dengan bermaruah,” katanya yang dipetik menerusi laman blognya.-21/5/2018

    ReplyDelete
  31. MAY 21, 2018
    6
    'Rule Of Law', #MalaysiaBaharu Style?
    Ini kata-kata Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad melalui ruangan media sosial Twitter beliau pagi tadi. Ini FAKTA.

    image: https://2.bp.blogspot.com/-5xLgfwHkkNw/WwKzg0F1vNI/AAAAAAABQrI/1_z5au-pmu0EraR4DhdHJZQ-FGVCBz5TQCLcBGAs/s640/20180521_195401_rmedited.jpg



    Perbicaraan rasuah bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan ahli perniagaan Phang Li Khon yang sepatutnya bermula hari ini, ditangguhkan kepada 30 Julai selepas tertuduh mengemukakan representasi baru dengan peguam negara baru yang bakal menggantikan TS Apandi Ali. Ini juga FAKTA.
    image: https://4.bp.blogspot.com/-f_iKMyyeawg/WwK07m1j4DI/AAAAAAABQrU/iowZYSxg-BsrdJRE_3gv8Qw2oWlp74orQCLcBGAs/s640/20180521_195719_rmedited.jpg



    Lim Guan Eng dan Phang Li Khon akan mengemukakan representasi kepada Jabatan Peguam Negara untuk menggugurkan pertuduhan kes rasuah melibatkan skandal pembelian banglo di bawah nilai pasaran yang dihadapi mereka
    Perkara itu dimaklumkan oleh peguam Ramkarpal Singh yang mewakili Lim Guan Eng semasa kes itu disebut di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi George Town, Datuk Hadhariah Syed Ismail. Ini juga FAKTA.
    image: https://4.bp.blogspot.com/-Yl9ENx7HSV4/WwK26ul9e8I/AAAAAAABQrg/8UWAcCLsSGcc7YD8r-2LI71yA91vgos7QCLcBGAs/s640/20180521_200829_rmedited.jpg



    Petang tadi Lim Guan Eng mengangkat sumpah sebagai Menteri Kewangan Malaysia. Ini pastinya FAKTA dan juga satu sejarah! Adakah ini yang dinamakan 'Rule of Law' #MalaysiaBaharu?
    image: https://3.bp.blogspot.com/-7tc5w2cSOIY/WwK3dAdUJdI/AAAAAAABQro/_5PKox4uA7AkOUyoGeIxGKiWjLG4SpSYwCLcBGAs/s640/IMG_20180521_180026.jpg




    Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/05/rule-of-law-malaysiabaharu-style.html#CjiK770UpJVFgylu.99

    ReplyDelete
  32. MAY 21, 2018
    28
    3 Arahan, 3 Keputusan, Ok ... Ok ... 01 Haribulan Jun Nanti Jadi Tak 0% GST?
    Pada 14/05/2018, salah seorang ahli Majlis Penasihat Kerajaan, TS Dr Zeti Akhtar Aziz, telah mengumumkan bahawa kaedah penghapusan GST akan diumum dalam masa 100 hari. Baca di sini dan tonton video di bawah.

    image: https://1.bp.blogspot.com/-cjpIKqM6FD4/WwJEyLYciqI/AAAAAAABQqw/R6SoDu7RKSYkZAFV-OIcXiPot8qMLdejACLcBGAs/s640/2.JPG






    Pada 16/05/2018, dua hari kemudian, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir telah mengumumkan bahawa kadar GST akan menjadi 0% berkuat kuasa pada 01/06/2018. Baca di sini dan tonton video di bawah.

    image: https://3.bp.blogspot.com/-QAbQFcoIfZQ/WwJEPB-v7wI/AAAAAAABQqo/ObtpC__CNzUgMLK7IlBltuSzt2O3sJm8gCLcBGAs/s640/1.JPG






    Pada hari yang sama juga, Kementerian Kewangan Malaysia telah mengeluarkan Siaran Media mengiayakan kata-kata Perdana Menteri. Bukan blog atau portal picisan yang mengeluarkan arahan ini. Ianya dikeluarkan oleh portal rasmi Kementerian Kewangan! Baca di sini.

    image: https://2.bp.blogspot.com/-f-bm0KVqctM/WwJByFd7bvI/AAAAAAABQqg/GucnszknuiIMBgn6NqCGvRuzBQY_a1evQCEwYBhgL/s640/Siaran_Media_GST_16052018-page-001.jpg


    image: https://4.bp.blogspot.com/-vGqtRRfLU-0/WwJSAv_-ErI/AAAAAAABQq8/LmZr2i0hzEg-v_XTOYcs7A_TeQ8WmqilwCLcBGAs/s640/3.JPG



    Menteri Kewangan yang belum mengangkat sumpah jawatan, Joseph Lim Guan Eng pula pernah membuat pengumuman berita yang tersebar adalah palsu. Beliau juga katanya ada membuat pengesahan dengan Perdana Menteri.

    Kesimpulan, cakap siapa yang kita hendak dengar ni?

    Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/05/3-arahan-3-keputusan-ok-ok-jadi-01.html#B4SPeqsbgB3REe2X.99

    ReplyDelete
  33. MAY 21, 2018
    64
    Kos ECRL RM66 Billion? Mana Suara Tony Pua, Rafizi Ramli dan Mahfuz Omar?
    image: https://2.bp.blogspot.com/-9lv2c_wRYI8/WwIZOxsnq_I/AAAAAAABQqQ/y2AqNP_1BWMamLhe_SDIy0_X-SDDlXLoACLcBGAs/s640/20180521_085522_rmedited.jpg



    image: https://4.bp.blogspot.com/-0GpRMurR5dk/WwHqYQ1OSiI/AAAAAAABQqE/O5OR635thDsL1YxsCySWwC0YlZvG0RSewCLcBGAs/s640/FB_IMG_1526852042144.jpg



    Pakatan Harapan (PH) pernah mempertikaikan bagaimana kos awal yang dipersetujui oleh Kerajaan Malaysia bersama syarikat dari China untuk pembinaan ECRL meningkat dari RM46 billion, menjadi RM55 billion.

    Menteri Unit Perancangan Ekonomi (EPU) pada ketika itu, Datuk Abdul Rahman Dahlan, menjelaskan penambahan RM9 billion melibatkan penambahan jarak dari Gombak ke Pelabuhan Klang.

    Beberapa hari lalu, Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan PH, Tun Daim Zainuddin menjelaskan kos sebenar ECRL bukan RM55 billion, tapi akan meningkat RM11 billion, menjadikan kos keseluruhannya lebih RM66 bilion.

    Untuk makluman, kerajaan BN di bawah pimpinan DS Najib Razak berjaya menjimatkan kos pembinaan MRT1 sebanyak RM2 billion menjadi RM21 billion, daripada kos asal RM23 billion.

    Untuk makluman juga, projek ECRL yang diilhamkan oleh DS Najib Razak untuk menjana ekonomi penduduk Pantai Timur awalnya juga mahu dibatalkan oleh PH jika mereka berjaya mengambil alih Putrajaya.

    Tapi keputusannya berbeza bila kini sudah berada di Putrajaya. Persoalannya, apa rasionalnya di sebalik penambahan mendadak kos ECRL menjadi lebih RM11 bilion?

    Persoalannya lagi, di mana suara Tony Pua, Mahfuz Omar dan Rafizi Ramli yang dulunya lantang mengkritik berkaitan kos pembinaan ECRL?

    Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/05/kos-ecrl-rm66-billion-mana-suara-tony.html#cRvxppFT0iAp6PJU.99

    ReplyDelete
  34. MAY 17, 2018
    48
    Soalan KBAT Bertaraf Detective Conan
    image: https://2.bp.blogspot.com/-S8WnTG-B2OM/WvzwE0H5QsI/AAAAAAABQkU/8TJ11caTLXoLyYzUmAld9NEg9AaPGSmZgCLcBGAs/s640/32887323_992926090865642_987301565603774464_n.jpg





    Di atas adalah temu bual wartawan bersama peguam DS Najib Tun Razak mengenai serbuan yang dilakukan di rumah kediaman peribadi beliau di Jalan Langgak Duta semalam. Menurut Datuk Harpal Singh Grewal, antara barangan yang dirampas dalam serbuan pihak polis semalam adalah beg tangan, pakaian dan hadiah.

    Berikut adalah soalan KBAT bertaraf Detective Conan:
    Jenis barang siasatan:
    1. Beg tangan
    2. Pakaian
    3. Hadiah
    Apakah jenis kesalahan yang boleh disabitkan berdasarkan jenis barang siasatan?
    [20 markah]

    Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/05/soalan-kbat-bertaraf-detective-conan.html#trQiv86rACCrvHoL.99

    ReplyDelete
  35. Gambar Beg Tangan Dari Serbuan 1MDB? Itu Milik Kami – laman beli-belah
    Published: Monday, 21 May 2018
    A- A+


    Tulisan asal oleh:
    Free Malaysia Today, 20 Mei 2018

    PETALING JAYA: Gambar yang menunjukkan barisan beg tangan mewah yang tersebar meluas di dalam media sosial bukanlah dari serbuan oleh polis berkaitan 1MDB sejak seminggu lalu – tetapi diambil dari laman web beli-belah.

    http://s3media.freemalaysiatoday.com/wp-content/uploads/2018/05/birkin-handbags-singapore-gd-3.jpg

    “Shopfirstluxury”, sebuah kedai menjual barangan mewah di Singapura membuat aduan mengenai penggunaan gambarnya dalam satu catatan di Instagram dan menggesa orang ramai untuk berhenti mengaitkan gambar itu dengan kes tersebut.

    Blog The Sarawak Report juga turut menggunakan gambar tersebut, dan mengaitkannya dengan rampasan beg tangan Hermes Birkin dalam satu serbuan polis ke atas 3 pangsapuri mewah di Bukit Bintang, Kuala Lumpur, minggu lalu.

    Pengendali “shopfirstluxury” berkata: “ Saya tidak tahu bila dan bagaimana ia bermula awal minggu ini, kawan warga Malaysia saya yang memberitahu saya tentang beberapa saluran berita dalam talian Malaysia menggunakan gambar saya dalam berita mereka.

    “Kami cuba menghubungi beberapa saluran berita tetapi nampaknya tidak mendapat sebarang respons dan kini ia telah tersebar ke Indonesia.

    “Jika ada yang menerima gambar tersebut, tolong jangan sebarkannya lagi menggunakan gambar ini. Pelanggan saya yang mengunjungi bilik pameran lama saya tahu dengan tepat bila gambar ini diambil.

    “Dalam era penyebaran maklumat yang pantas ini, kita perlu menjadi pembaca berita yang bertanggungjawab, dan berfikir dua kali sebelum berkongsi maklumat dengan kawan-kawan dan keluarga.”

    Star Online sebelum ini telah melaporkan satu lagi gambar, yang menunjukkan 6 utas jam tangan Rolex, yang tersebar meluas dalam laman media sosial Pinterest, dan satu lagi beg yang dipenuhi wang tunai Dolar Amerika, adalah dari satu kes rompakan pada Jun 2016 yang berlaku di Amerika Syarikat.

    Pada 18 Mei, polis merampas hampir 300 beg tangan dan juga 72 buah beg berisi wang tunai, jam tangan dan barang kemas dari 3 pangsapuri di Pavillion Residences.

    Tulisan asal oleh:
    http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2018/05/20/1mdb-raid-handbag-photos-theyre-ours-says-shopping-site/

    ReplyDelete
  36. ADAKAH KES RASUAH GUAN ENG BAKAL DIGUGURKAN???
    POSTED BY SEMUT HITAM ON ISNIN, MEI 21, 2018 WITH NO COMMENTS SO FAR

    Adakah benar Rejim Pakatan yang baru itu mahu menegakkan 'Rule of Law' seperti yang didakwa? Adakah mereka akan menghormati Kedaulatan Undang - Undang sedia ada di Malaysia?


    Pengumuman mengenai perlantikan Ketua SPRM yang baru juga menimbulkan persoalan. Malah lantikan Peguam Negara (AG) baru turut memungkinkan kes Guan Eng digugurkan kelak.


    Hari ini, mahkamah membenarkan penangguhan perbicaraan salah laku jenayah penyelewengan kuasa dan rasuah yang melibatkan Setiausaha DAPigs itu untuk dibuat semakan semula.


    Namun spekulasi dikalangan rakyat, kemungkinan besar kes rasuah rumah mewah Terlajak Murah yang melibatkan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang dengan ahli perniagaan itu akan digugurkan.


    Makanya, rakyat sudah pasti akan memerhati sejauh mana ketelusan dan kejujuran Rejim Pakatan baru ini dalam soal menegakkan kedaulatan undang - undang atau adakah itu semua hanya sekadar Retorik Politik Longkang mereka semata - mata???

    ReplyDelete
  37. RAKYAT TERTIPU BILA HARGA MINYAK KEKAL???
    POSTED BY SEMUT HITAM ON ISNIN, MEI 21, 2018 WITH NO COMMENTS SO FAR

    Semakin hari semakin ramai yang mula menyuarakan rasa ketidak-puasan hati mereka terhadap Rejim Pakatan yang baru kerana gagal menurunkan harga minyak petrol dipasaran.


    Rakyat sedang memerhatikan betapa RETORIKnya Politik pemimpin Rejim Pakatan yang sering mempermainkan isu harga minyak ini sewaktu kempen Pilihan Raya Umum yang lalu.


    Katanya, jika dapat merampas kuasa di Putrajaya, mereka memberi jaminan bahawa harga minyak akan diturunkan. Malah ada yang mendakwa harga minyak akan turun sehingga RM 1.50 seliter.


    Namun malangnya, sehingga ke hari ini, kenapa harga minyak yang berada di pasaran masih lagi kekal dan tidak nampak sebarang usaha pun yang dilakukan untuk menurunkan harga tersebut?


    Sebaliknya, Rejim Pakatan yang baru ini hanya tampil memberikan alasan kononnya mereka terpaksa kekalkan harga itu sementara mencari mekanisme untuk membuat penurunan harga.


    Perkara itu dilihat bertentangan dengan apa yang dinyatakan oleh pengusaha stesen minyak yang mendakwa harga petrol pada ketika ini tidak mungkin dapat diturunkan sepertimana yang telah dijanjikan.


    Kata mereka, harga minyak yang berada dipasaran pada ketika ini perlu dinaikkan paling tidak pada harga RM 0.50 sen seliter. Jika Rejim Pakatan yang baru itu mahu menurunkan harga, maka mereka terpaksa membayar pampasan.


    Persoalannya, apa tindakan yang akan dilakukan oleh Rejim Pakatan yang baru itu untuk memastikan bahawa mereka tidak menipu rakyat berkaitan dengan penurunan harga minyak ini? Adakah mereka akan terus memberikan alasan demi alasan untuk menutup pembohongan mereka???

    ReplyDelete
  38. SITI KASIM BANTAH LANTIKAN MENTERI PENDIDIKAN???
    POSTED BY SEMUT HITAM ON ISNIN, MEI 21, 2018 WITH NO COMMENTS SO FAR

    Belum apa - apa lagi, aktivis yang Pro Rejim Pakatan ini sudah mula bersuara membantah perlantikan yang dibuat keatas Dr. Mazlee Malik bagi jawatan sebagai Menteri Pendidikan Malaysia.


    Aktivis yang lantang bersuara memperjuangkan agenda Liberal bersama dengan Marina Mahathir ini tampil mempertikaikan perlantikan tersebut kerana didakwa akan merosakkan pendidikan Malaysia.


    Antara lain, aktivis Pro LGBT itu mendakwa Dr. Mazlee sebagai seorang pejuang Islam Progresif yang pernah muncul mempertahankan kedudukan Dr. Zakir Naik di Malaysia sebelum ini.


    Malah, Siti Kasim juga turut mempersoalkan arah tuju pendidikan yang bakal dibawa oleh Dr. Mazlee yang didakwa akan menyebabkan lebih banyak doktrinisasi Islam dalam sistem Pendidikan.


    Tidak cukup setakat itu sahaja. Siti Kasim turut membuat petisyen bantahan secara atas talian (Online) kepada Rejim Pakatan agar jawatan Menteri Pendidikan itu diberikan kepada orang lain.


    Dari satu sudut, tindakan yang dilakukan oleh aktivis Pro Rejim Pakatan ini membuktikan bahawa mereka cuba menjadikan Malaysia sebagai sebuah Negara Liberal dan tidak mengutamakan Islam.


    Persoalannya, apa tindakan yang akan dilakukan oleh Rejim Pakatan baru terhadap kumpulan pejuang agenda Liberalisme yang lantang mempertikaikan Islam secara terbuka ini? Adakah mereka akan terus dibiarkan begitu sahaja atas dasar demokrasi???

    ReplyDelete
  39. Don Juan deRyezal


    @khairulryezal
    2h2 hours ago
    More
    Mungkin tidak mahu kelihatan seperti Melayu atau tidak selesa bersongkok, seorang Ahli Parlimen DAP memakai turban ketika istidadat mengangkat sumpah di hadapan YDP Agong, walaupun beliau bukan penganut Sikh.

    #MalaysiaBaharu
    #MalaysiaMemilih

    ReplyDelete
  40. Don Juan deRyezal


    @khairulryezal
    Follow Follow @khairulryezal
    More
    Kalau Buletin @BNM_official ini tipu, maka tipulah saya. Hutang negara bukan RM1 trillion. Hutang Kerajaan hanya 686.8 billion atau 50.8% daripada KDNK.

    5:50 AM - 21 May 2018

    ReplyDelete
  41. Usaha Memansuhkan Agama Pada MyKad Menghampiri Malaysian Malaysia
    Posted by SnapShot at 5/19/2018


    Ingat lagi tak apa yang Lim Guan Eng cakap bila wartawan dari negara China tanya apa komen Guan Eng bila dia antara bangsa Cina di Malaysia yang di lantik sebagai menteri kewangan antara potfolio kanan dalam kabinet...

    Lim Guan Eng jawab dia bukan bangsa Cina tapu bangsa Malaysia...

    Dalam tulisan sebelum nie di laman blog yg sama, ada di nyatakan bahawa Guan Eng mesti memberikan definasi yg tepat mengenai bangsa Malaysia yg di maksudkan kerana ianya bertentangan dengan perkara 153 Perlembagaan Persekutuan...

    Baca di sini :

    https://zanas.wordpress.com/kembalikan-kekuatan-orang-melayu-62-tahun-yang-lalu/artikel-153-perlembagaan-malaysia/

    PKR Jurucakap DAP Untuk Merealisasikan Malaysian Malaysia



    Ahli parlimen Miri dari PKR, Dr. Michael Teoh Yu Keng dgn muka tak bersalah mengatakan akan membentangkan usul dalam Dewan Rakyat supaya status ugama dan bangsa dalam MyKad dimansuhkan...

    Baca di sini :

    https://www.menara.my/usul-memansuhkan-agama-daripada-kad-pengenalan-bakal-dibentang-ahli-parlimen-pkr/

    Ibarat kaduk naik junjung...

    Janji2 Pakatan Harapan masih lagi belum tertunai tapi ahli parlimen dari Pakatan Harapan dah berani menyentuh isu yang paling sensitif di Malaysia khususnya di kalangan bangsa Melayu dan bumiputera yang beragama Islam...

    Mustahil sebagai ahli parlimen Michael Teoh tak tahu peruntukan perlembagaan Malaysia mengenai perkara 153 yang dengan jelas memperuntukan kedudukan bangsa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak serta perkara 3-1 yg cara jelas memperakui ugama Islam sebagai ugama resmi persekutuan...

    Baca di sini :

    https://www.scribd.com/doc/13632040/Perkara-3-1-Islam-Adalah-Agama-Persekutuan

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kita bukan mahu bersifat perkauman tetapi apa yang telah di persetujui di dalam kontrak sosial hingga membawa kepada persetujuan perkara 3-1 dan perkara 153 Perlembagaan Persekutuan mestilah di hormati dan di pertahankan...

      Kita melihat usul untuk memansuhkan status bangsa dan ugama dalam MyKad hanyalah pembuka jalan kepada pindaan perkara 3-1 dan perkara 153 Perlembagaan Persekutuan...

      Kerana itulah matlamat sebenar mereka...


      Hanya Perpaduan Dapat Menyelamatkan Kita



      Bumi Malaysia Bumi Berdaulat...

      Demi masa depan anak bangsa, kita sudah tidak boleh berpecah seperti sekarang lagi...

      Sekiranya usul ini ingin di teruskan juga maka bangsa Melayu dan Bumiputera mesti bangun dan menentang...

      Sekiranya kita tewas hari ini, apakah yang akan kita jawab pada anak cucu kita nanti!!!

      Delete
  42. Laporan Polis nyawa Najib dan keluarga diancam oleh pihak2 yg bertanggungjawab directly and directly kes 1MDB, mohon status perlindungan saksi. Brp ulasan:

    1. Preemptive plea bargaining? TDM dah sound siang2 no deal, lagi pun PDRM bukan agensi keselamatan swasta.

    2. Ancaman?:
    a. Penderma Arab dah dapat balik lebih 80% derma buat apa nak ancam lagi pun AlJubeiri dah sah secara air lior tanpa fakta
    b. Jho Low, Riza dan geng2 Arab tunggu masa nego plea bargaining alibi jadi macai, muntah kedarahlah
    c. Sirul ancam nak dedah siapa arah, ni kes bunuh tunggu dlm queue, coming

    3. Nampak gaya laporan polis palsu boleh dikenakan tindakan pula

    4. Lucu jugak yg bertangongjawab 1MDB mengancam diri sendiri?

    ReplyDelete
  43. Kalau Mantan PM Di Layan Begitu, Adakah Lagi Jaminan Keadilan Untuk Rakyat
    Posted by SnapShot at 5/20/2018




    3 unit kondominium mewah di Pavilion Residences yang diserbu oleh pihak berkuasa Khamis lalu telah dijelaskan oleh pegawai bertugas bukan milik DS Najib...

    Tetapi propaganda media pro-PH seperti Mkini, FMT, Astro Awani terus mengarahkan tumpuan kepada DS Najib dengan bait-bait ayat seperti "kediaman yang dipercayai milik bekas PM", dalam siasatan dan mempunyai kaitan dengan kes 1MDB...

    Dalam penggelidahan selama lebih 10 jam, barang2 peribadi seperti hadiah kahwin, barang hantaran, beg tangan dan sebagainya telah dirampas...

    Malah kasut2 bayi kepunyaan cucu kepada DS Najib juga turut dirampas oleh pihak berkuasa...

    Apa yang pelik tentang serbuan dan rampasan yang dilakukan pada lewat malam semalam adalah komputer dekstop dan komputer riba di dalam rumah tersebut tidak pula diambil!!!

    Ini menimbulkan tanda tanya sama ada serbuan tersebut benar-benar untuk mencari bukti 1MDB atau ada agenda lain...

    SIAPA DATIN CINDY ???

    Dalam serbuan tersebut 72 beg berisi wang tunai, 284 kotak berisi beg tangan berjenama telah dibawa keluar...

    Di kotak-kotak tersebut jelas tertulis nama 'DATIN CINDY', bukannya nama DATO' SERI NAJIB atau DATIN SERI ROSMAH...





    Siapa sebenarnya Datin Cindy yang tertulis di kotak-kotak rampasan tersebut?

    Datin Sri Cindy Lim atau nama sebenarnya Tan Kewi Yong adalah Pengarah Eksekutif Pavilion REIT & Malton Bhd, isteri kepada tycoon hartanah Tan Sri Desmond Lim Siew Choon, individu ke-27 terkaya di Malaysia. Cindy juga merupakan kakak kepada jutawan 'Casio King' pemilik CIC, Tan Sri Robert Tan Hua Choon...

    Desmond Lim merupakan pemilik gedung mewah Pavilion disamping beberapa perniagaan hartanah lain...

    ReplyDelete
    Replies
    1. POLIS ARAH PEMBANTU RUMAH SEDIAKAN MAKANAN

      Walaupun pihak polis membuat kenyataan bahawa serbuan dilakukan dengan professional, namun realiti sebenar adalah berlainan, seperti yang berlaku di atas...

      Mungkin ini adalah cubaan untuk menakut-nakutkan dan mengaibkan mantan Perdana Menteri Malaysia tersebut dan ahli keluarga beliau...

      Bukan itu sahaja, pembantu rumah di rumah tersebut juga dilaporkan disuruh oleh pihak yang membuat serbuan untuk menyediakan makanan untuk beberapa orang pihak berkuasa...

      Malah makanan di dalam rumah tersebut habis dimakan oleh pihak polis semasa serbuan...

      DS NAJIB DI HUKUM SEBELUM DI DAPATI BERSALAH

      Belum ada sebarang pembuktian semua rampasan itu berkaitan dengan DS Najib atau 1MDB, tapi tengoklah bagaimana permainan persepsi yang dihidang oleh media-media pro-PH...

      Astro Awani (milik kroni sang diktator) menyiarkan 'live streaming' selama lebih 3 jam... what the fish???

      Saya tidak pertikaikan kerja pihak berkuasa, pastinya mereka bertindak mengikut laporan...

      Cuma kerja media pro-PH yang agak bangang dan melampau...



      Seperti orang lain, DS Najib adalah manusia biasa yang tidak sempurna.

      Namun beliau dan keluarga beliau sejak dari zaman ayahanda beliau Allahyarham Tun Abdul Razak dan ibunda beliau Tun Rahah telah banyak berjasa kepada negara, tanahair dan rakyat selama berdekad lamanya.

      Apakah kerana geram dan dendam semua ini dilupa dan beliau kini dicerca dan dihina???

      Ini modus operandi yang hampir sama dengan apa yang berlaku 20 tahun lalu ke atas DS Anwar Ibrahim...

      Delete

    2. BILA BERKUASA SANG DIKTATOR TUA KEMBALI KE WATAK ASAL



      Jelas membuktikan hati tua sang diktator tidak pernah berubah dalam menggapai misi peribadi dan dendam kesumatnya...

      Dan inilah caranya diktator tua membalas jasa Allahyarham Tun Abdul Razak yang membawa beliau masuk kembali ke dalam Umno setelah di singkirkan...

      Dan inilah cara terbaik diktator tua membalas jasa DS Najib yang pernah menyelamatkan karier politiknya satu masa dulu...

      Marilah kita berdoa dalam bulan Ramadan yang mulia ini supaya Allah SWT melindungi orang-orang yang teraniaya...

      TAHUKAH ANDA???

      FERDINAND MARCOS lari ke Guam menggunakan pesawat tentera di kepulauan Pasifik sebaik tumbang di Filipina!!!

      YINGLUCK SHINAWATRA lari ke Kemboja melalui sempadan sebaik saja kerajaannya digulingkan oleh junta tentera Thailand!!!

      THAKSIN SHINAWATRA mendapatkan suaka politik USA selepas Kerajaan pimpinannya tumbang semasa dia dalam lawatan kerja di USA!!!

      ANWAR IBRAHIM menyorok di Kedutaan Turki ketika ura2 beliau bakal didakwa!!!

      SADDAM HUSEIN menyorok dalam lubang ketika kerajaan ditumbangkan rakyat sambil dibantu serangan US!!!

      MUAMAR GHADDAFI dan keluarga bertempiaran lari dan menyorok dalam lubang pembentung ketika diburu rakyat!!!

      NAJIB RAZAK pergi solat taraweh ketika anggota polis tunggu di depan rumahnya!!!

      Delete
  44. Bagaimana PM buat kesimpulan hutang capai RM1 trilion?
    21 MEI: Naib Ketua Pemuda UMNO Khairul Azwan Harun mempersoalkan bagaimana Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad membuat kesimpulan bahawa hutang negara kini telah mencapai angka RM1 trilion.

    Mengulas laporan Bank Negara pada Disember tahun lalu, Khairul menegaskan hutang negara hanya berjumlah RM686.8 bilion.

    “Di mana perdana menteri dapat angka RM1 trilion? Adakah penasihat barunya gagal membekalkan maklumat yang betul kepadanya?

    “Atau ini hanya satu taktik politik untuk menyalahkan bagi menjadikan rakyat fikir hutang negara yang ditanggung kerajaan Pakatan Harapan adalah kesalahan pentadbiran terdahulu?” soal Khairul Azwan dalam satu kenyataan hari ini.

    Menurut beliau lagi, laporan Bank Negara pada Mac tahun ini menunjukkan ekonomi domestik berada dalam keadaan baik.

    “Ekonomi Malaysia dijangka berkembang pada kadar yang kukuh antara 5.5 peratus dan 6 peratus pada 2018,” ujar Khairul Azwan yang juga seorang Senator.

    Dalam perhimpunan bulanan pertama Jabatan Perdana Menteri hari ini Mahathir berkata hutang negara telah melepasi paras RM1 trilion berbanding RM300 bilion sebelumnya.

    Angka hutang negara yang disediakan Mahathir hari ini jauh lebih tinggi daripada angka rasmi yang diberikan oleh pentadbiran sebelumnya.

    Kementerian Kewangan sebelum ini berkata kerajaan mencatatkan hutang sebanyak RM687.43 bilion pada September 2017.

    Awal bulan ini, The Edge Financial Daily melaporkan hutang kerajaan berkembang pada kadar purata 10 peratus setahun daripada RM266.72 bilion pada tahun 2007 kepada RM687.43 bilion pada September 2017 ekoran perbelanjaan yang berlebihan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...