Sunday 27 May 2018

KENAPA TIDAK NAJIB BERDEBAT SAJA DENGAN GUAN ENG?


Lim Guan Eng dan Najib Razak nampaknya terus terbabit dalam pertelingkahan terbuka, malah mungkin berpanjangan, khususnya berkaitan kedudukan ekonomi negara, kadar hutang dan juga 1MDB.


Apa saja yang diutara dan disebut oleh Guan Eng, pantas saja Najib menjawabnya, meskipun menteri-menteri lain hampir semuanya memilih untuk mendiam diri saja.

Sebagai bekas Menteri Kewangan, Najib dilihat begitu nipis telinganya terhadap pelbagai hujah dan fakta terbaru yang didedahkan oleh Menteri Kewangan sekarang.


Namun, semua pertelingkahan mereka hanyalah melalui media saja. Guan Eng melalui kenyataan akhbarnya, manakala Najib pula melalui media sosialnya.


Siapa benar dan siapa salah antara mereka berdua itu?

Bilakah pertelingkahan mereka akan berakhir?


Sebagai penyelesaian terbaik, apa kata  agar Guan Eng dan Najib berdebat saja secara terbuka dengan siarannya dipancarkan secara langsung ke seluruh negara?

Jika dulu Najib sering mengelak untuk berdebat dan beberapa kali program NothingToHide tidak menjadi kenyataan, setelah tiada lagi apa-apa jawatan dan bebanan, ketika inilah sebenarnya masa terbaik untuk beliau menunjuk keberaniannya.


Tapi, beranikah Najib?

Atau beliau lebih ketakutan dalam keadaan dirinya sekarang?


Habis, bila lagi Najib mahu jadi berani? (ShahbudinHusin 27/05/2018)

72 comments:

  1. bila lagi nak jadi berani!!!hahaha bila bola yang dikepit terlepas dari genggaman sipuaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib sampai kiamat tak akan berani berdebat,manusia pembawa sial kepada setiap lapisan masyarakat di Negara ini........!! Sumbatkan dia dengan kadar segera............!!

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Yeop.....Nothing to Hide dulu pon masih ada hutang terrrtonggak..

      Ni pulak nak berdebat dengan Guan Eng......??

      Guan Eng lulusan Monash University, Australia dgn Bachelor's in Economics......bepengalaman sebagai Professional Accountant sejak 1983.

      Bior betoi ni yeop nak berrrdebat dgn Guan Eng......

      Ini tak lebih dari nak cari points untuk cover pekong hanyir yg saentero dunia udaaahhh tau........

      1MDB sendiri tak larat nak bayar hutangnya.........itulah tanda satu pengurusan yg baik, bijaaaakkk dan telus......tak gitu...??

      1MDB satu syarikat yg berintegriti dan berprestij sampai hutang sendiri pon tak dapat nak bayor.

      Delete
    4. kalau ikutkan si j(jahanam)tu,
      1mdb syarikat yang menguntungkan pe...hehehe untung konon jahanam malaysia dibuatnya lagi ada la...

      Delete
    5. Pelik pulak hala tuju yang nak dibawa olehn kerajaan barum PH ni...sikit2 nak debat..apa, kau orang ingat debat tu sebagai penyelesaian segala masaalah ke???? Mentang2lah Syed Sadiq tu pendebat hebat, dah terpengaruh pulak dengan lagaknya. Ini realiti sebenar, bukannya atas pentas debat...janganlah terlalu syok sangat dengan tepukan2 dari para penonton tu. Nak tanyalah..debat ni budaya masyarakat kita ke haah ????

      Delete
    6. "Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan BERBAHASLAH dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk."

      Geng Najib , Islam juga tidak melarang orang berbahas ( debat @ debate ) .

      Janganlah kamu menonjolkan ketololan kamu .

      Delete
    7. Bro Diny...........kalo bahas sure kalah.......jadi nak tutop kelemahan diri maka dicari lerrrr alasan untuk mengelak macam Nothing to Hide tu.

      Lagi pon apa points nak cakap......satu jari tuding orang........4 jari tuding diri sendiri.

      Skandal 1MDB sape yg tak tau.......ini satu donia punya lagenda.

      Delete
    8. Nak tanya sikit kat Geng Najib, mencuri harta negara itu budaya kitakah? Keduanya mengampu penyamun itu budaya kitakah?

      Delete
    9. Bro Bulat Ken.......budaya negara ialah menyimpan wang2, jongkong2 emas, permata berrrlian dalam bagasi2.......kemudian dihantar simpan di merata tempat asal bukan bank.

      Gitu sebenarnya yg dinamakan budaya yeooppp....

      Delete
    10. dah jadi kerajaan tak payah la berdebat pasai bende remeh temeh ni.masa untuk bekerja.buktikan kita ble buat kerja.

      Delete
  2. Ada orang tu dgn gambar pun takut.... dgn bini lagi takut.... dgn LGE kalau sekarang lagi lah teramat takutnya.... nak debat macamana... stakat tulis je.. adik2 sekolah permata pun boleh buat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akhirnya bayang sendiri pon dikatakan hantu yeoooppp........

      Delete
  3. Orang dah `sakit jiwa` memanglah x dapat menerima hakikat yang sebenar. Malah masih perasan seolah2 masih menyandang PM. Masa awak dah habis, Sudahlah.......

    ReplyDelete
  4. Kengkawan semua....Semalam DSAI dah keluarkan kenyataan tegas agar kerajaan baru hendaklah lebih menjurus kepada menunaikan janji2 mereka seperti yang diuar2kan sewbelum PRU14 lalu, dan bukannya terlalu ghairah dengan sentimen untuk mencari salah pihak lawan dan membalas dendam saja. Beliau juga mengingatkan agar pimpinan2 tertinggi kerajaan jangan cepat melenting bila ditegur oleh rakyat jika ternyata ada isu yang dibangkitkan mereka, tapi sebaliknya wajib memberi penjelasan yang boleh merungkai isu tersebut. Mestilah bersikap berlapang dada terhadap segala teguran dan sentiasa bermuhasabah diri, khususnya dalam bulan Ramadhan Al Mubarak yang mulia ini. Kerajaan PH sepatutnya kurangkan bercakap, tapi lebih banyak berkerja.

    Rakyat marhaein amat2 bersetuju dengan apa yang telah diperkatakan oleh DSAI ini..penuh dengan ingatan ikhlas lagi mendalam maknanya ..itu pun jika pihak yang berkaitan..ikhlas untuk menerimanya. Tapi yang pasti...dah tentu ada yang terkesima dan 'melenting' dengan teguran DSAI tu..biasalah kan, kalau dah duduk kat kerusi empuk pentadbiran tertinggi kerajaan, mana mungkin boleh menerima teguran, patah lagi jika yang terkena bertepek2 kat muka mereka. Dah tentu. ada yang beranggapan merekalah yang paling betul, bijak dan paling waras membuat keputusan..persetankan dengan cakap2 'orang2' yang ada kat luat tu..dah tentu pada mereka, bila penat menyalak, taulah mereka berhenti secara otomatik nanti. Mungkinnpada mereka..sapalah DSAI ni..hanya ketua umum yang tak memegang sebarang jawatan penting dalam pentadbiran negara. Mungkin ada yang mengatakan...cakap2 DSAI ni dengarkan boleh..pakai jangan..
    Nampaknya mereka lupa bahawa sokongan padu rakyat masih ada dibelakang DSAI...sapa yang berani menafikan pelopor gelombang Reformasi era '98 dulu yang menyaksikan majoriti rakyat seluruh negara bangkit menentang ketidakadilan dan kezaliman yang dilakukan terhadap DSAI yang dilakukan oleh Sang diktator yang kini diangkat sebagai PM lagi sekali....episod gelap lagi kelam tu telah tercatat dalam sejarah negara tercinta ini. Bukan untuk bernostalgia..tetapi sekadar peringatan untuk generasi akan datang yang cintakan keamanan dan keadilan.

    Malah DS A. Kadir Jasin juga memberi peringatan yang cukup jelas , senaad dengan DSAI....dalam keghairahan MOF mendedahkan hutang2 negara yang kononnya mencecah RM 1.07 billion tu dengan bertujuan untuk menunjukkan betapa lemahnya pentadbiran kerajaan yang lalu, tetapi tidak memikirkan impak negatif dari pendedahan tersebut kepada aliran pelaburan negara...hingga kini, dikatakan pelabur2 berebut2 memindahkan pelaburan mereka ke luar Msia kerana kurang keyakinan kepada iklim ekonomi di negara ini...tengok...sapa yang susah sekarang...rakyat juga yang akan merasa tempias dari tindakan mereka tu.

    Dalam hal ini, rakyat nampaknya senada dengan DSAI dan DS kadir Jasin...setiap kenyataan yang dikeluarkan oleh pak2 menteri kat atasntu jangan hanyalah berpaksikan kepaad sentimen ingin membalas dendam witch hunt semata2...now's the right time to move on forward dan yang paling penting...pastikan jani2 PH untuk menjadikan Msia great again akan dapat dilaksanakan ..ingat..5 tahun bukanlah lama mana pun...pejam celik...pejam celik..dah sampai PRU15...jangan tunggu sampai rakyat humbankan kamu semua pulak nanti baru kamu semua nak sedar...takut2 dah terlambat beb !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukti 1MDB tak mampu bayar hutang dah buat rakyat meluat dan akan talkinkan puak ko diPRU15 nanati....insyaAllah ameen.

      Dulu sorok dari pengetahuan rakyat kata cuma ada masalah sikit jerrrr.....

      Dalam pada 1MDB kekeringan wang......ada orang simpan berrrrbijik-bijik bagasi yg penoh dengan wang, jongkong emas dan harta karun.

      Delete
  5. Kalau tanya pendapat rakyat Msia, majoritinya tersangat2 setuju jika dalam PH ada 2 tim atau lebih. Dahn tentu kita tak mahu segala keputusan yang dibuat hanya one way street aje..takde check and baklance pulak. Kita tak mau mereka yang duduk kat atas tu tu jadi burung tukang yang hanya mengangguk2 kan aje apa yang diputuskan oleh sang diktator. Setiap suara dalam kepimpinan perlulah didengar dan diambil kira, bukankah tegur menegur sesama kita amat2 digalakkan dalam Islam..bukan hanya dibulldozekan aje sesuka hati tanpa sebarang perbicangan dan sumbang saran yang teliti dan mendalam dalam kalangan mereka. Kalau ada lebih dari satu tim dalam PH, dah tentu takde parti atau puak akan mendabik dada dan lantang mengatakan dialah yang paling 'berkuasa' dalam kerajaan..dan tak timbul sikap buli membuli seperti yang berlaku semasa episod pengagihan kerusi2 parlimen dan DUN dalam PH sebelum PRU 14 dulu tu. Bolehlah setiap pimpinan parti sentiasa berwaspada dan memastikan kepentingan parti mereka tidak terus diperkotak katikkan oleh rakan2 komponen parti yang lain selaras dengan dasar era Malaysia baru ni. Sekadar pandangan majoriti rakyat Msia yang waras aje beb!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu ni dah menjadi macam pak langau saja Geng Najib .

      Tak renti2 buat analisa ke atas tata sila kerajaan PH .

      Ada tak kamu dengar sesiapa yang kena tending keluar parti kerana mengkritik ??

      Yang pernah dengar dulu2 asyik Ku Nang je yang buang orang kerana langgar disiplin parti . Sekarang , tak payah payah nak buang dah , ramai dah angkat kaki sendiri . Shabery Chek kata 'surrender' . Mas Ermayatie kata tak mahu tanding apa2 jawatan dalam UMNO . Terbaru 37 ahli UMNO Kalabakan dah buang UMNO kedalam tong Najis .

      Tak usah payah2 nak kata majority lah .. yang pasti hanya kamu seorang je yang kata bagitu . Sebelum PRU , Invoke kata hanya yakin ambil alih 5 negeri saja .. kesudahannya 8 negeri jatuh ke Harapan dan sekutu .

      Di Perlis yang mempunyai jumlah pengundi kurang dari Kota Damansara pun kecoh tak Nampak penghujung lagi . Minta2 di buat pemilihan sekali lagi di Perlis ...pasti PH kasi 'sai lang' BN kali ini !!

      Delete
    2. Bro Diny.....dia dah kalah tapi tak nak terima kekalahan......masih nak tengakkan benang yg dah reput......

      Macam Nur Jazlan cakap lerrr.....bossnya tak nak letak jawatan walau dah kalah.......masih nak jadi boss......bila sumer dah bersuara baru lerrr nak letak jawatan.

      Petikan berita.....
      Anggota majlis tertinggi Umno mendakwa bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak enggan meletakkan jawatan sebagai presiden Umno meski dengan kekalahan parti itu pada pilihan raya umum (PRU) ke-14 sehinggalah beliau didesak berbuat demikian.

      Datuk Nur Jazlan Mohamed yang merupakan timbalan menteri dalam negeri, dipetik Free Malaysia Today sebagai berkata bahawa majoriti anggota Umno mahu Najib meletakkan jawatan secara sukarela bagi memastikan parti itu tidak berpecah.

      "Selepas kami (BN) kalah dalam PRU pun, beliau (Najib) enggan meletakkan jawatan serta merta sehinggalah beliau terpaksa berbuat demikian pada 12 Mei," katanya dipetik sebagai berkata."

      Berintegriti.....bermaruah...????
      Malu....malu........malu....

      Delete
    3. Bro, kau tau malu, tp mamat yg seekor ni langsung tak tau malu. Tebal betul kulit muka dia. Agaknya pakai kulit apa ni?

      Delete
    4. Bro Bulat Ken.......bab2 kulit ni teman korang paham sikit.........yg boleh teman kata kalo tak kulit gajah.......kulit badaaakkk lerrrr gamaknya yeop.

      Delete
  6. Kalau difikir2kan dengan minda yang waras memang ada logiknya untuk rakyat Msia berganding bahau menjadi check dan balance kepaad kerajaan PH sekarang ni.. Spt kata DSAI, kita sebagai rakyat berhak untuk memantau segala gerak geri kerajaan PH ni..kalau tak betul, kita kena tegur dan ingatkan mereka. Jangan pulak besar kepala sampai tak boleh ditegur langsung..ingat, mereka semua merasa jawatan tinggi tu kerana undi rakyat..jangan sekali2 memungkiri janji dan tanggung jawab yang telah diberikan. DSAI sebagai politican otai perlu memainkan peranan penting sebagai pembangkang kedua bersama2 dengan UMNO/PAS agar kerajaan baru ni tak terkucil dari landasan urus tadbir yang baik demi kesejahteraan rakyat Msia. Ayuh rakyat Msia yang cintakan good governance..teruskan memberi komen2 yang bernas agar mereka yang kat atas tu tak berada berada di alam fantasi sejak duduk di kerusi empuk tu. ingat....kalau senang nak naik..dah tentu senang jugak untuk diturunkan..itulah karma dalam kehidupan beb !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di dalam PH sendiri ada ramai "watch~dog" yang berkaliber .

      Tak payah gunapakai ideas dari pembangkang . It is proven , pembangkang is full of idiot yang merasa diri mereka cream de la cream !
      Salah seorang darinya yang menamakan diri dia Geng Najib .

      Delete
    2. Absolutely right bro.....

      Tak payah guna idea pembangkang yg berrrkaraat........kalo kita ikot macam deme maka kita akan end up macam deme juge yeop.

      Dah jelas majoriti rakyat tolak deme........jadi kenapa nak guna pakai idea2, cara dan pandangan yg terrrbukti ditolak rakyat...??

      Delete
    3. Karma kehidupan sudah tersepuk ke muka umno dan macai2nya. Tp masih ada yg tak sedar. Agaknya sumpah laknat dia sedang memakan diri. Bye GN. Hadapilah karma anda nanti.

      Delete
    4. Umno tak layak jadi ejen check and balanca kerana tiada pemimpin yg berwibawa...

      Delete
    5. Setuju bebenor dengan kamu yeop.

      Delete
  7. ""Tapi, beranikah Najib? Atau beliau lebih ketakutan dalam keadaan dirinya sekarang? Habis, bila lagi Najib mahu jadi berani?""
    Komen saya: Selagi tebiat kepitnya tidak diubah, selagi itulah tebiatnya umpama jantan yg tak bertelur!!

    ReplyDelete
  8. masa utk berdebat n roadshow sudah berlalu.

    saya yakin najib/rosmah n kuncu2 'perompak' mereka saperti cacing kepanasan sekarang. jika dulu amat sukar utk mendpt 'incriminating evidences' (saying sekali sehagian bangunan2 hq polis n kwsp terbakar/d bakar) , namun sekarang sudah tiada lagi halangan utk mencungkil nya agar semua 'crooks' mampu d bawa d muka pengadilan.

    bagi badan penguatkuasa, selamat berkerja keras agar mereka yg bersalah d humban k dlm pasong buat masa yg lama.

    saya turut berdoa agar semua kita akan sama2 berkhidmat utk Negara Tercinta.

    insya'allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Rahman.......rakyat menunggu kes Altantuya, Sirul & Azilah dibuka semula.....begitu jugak skandal Felda.

      Ini public interest yg tak boleh ditolak tepi.

      Ini bukan balas dendam......tapi ini tanggongjawab kerajaan menyelesaikan kes dan skandal dengan cara yg betol, adil dan teliti.

      Banyak persoalan yg jadi tanda tanya dalam kepala rakyat Msia yg perlu dirungkaikan dan diberi jawapan sahih oleh kerajaan, badan2 penyiasat dan kehakiman negara.

      Rakyat Msia menungguuuuu.....

      Delete
    2. Jika debat atau perbahasan hanya untuk mencari kesalahan sesaorang , saya berpendapat tidak perlu di adakan .

      Tetapi jika perbahasan itu untuk mendapatkan kebenaran serta penjelasan , maka saya rasa tiada salah silapnya .

      Delete
    3. Debat dapat buktikan siapa yg ada fakta yg betul...nak tentukan salah ato tidak kerja mahkamah...

      Delete
    4. Pak diny...salangkan Syed Sadiq dan Nurul Izzah pun kerap menekankankan betapa Msia memerlukan barisan pembangkang yang prolifik , vocal dan kuat untuk memstikan kerajaan PH terus berusaha yangbterbaik untuk memastikan segala janji2 mereka dicapati, kenapa pulak Pak diny menidakkan peranan pembnagkang pulak yeer??? Takkanlah kita nak berbalik semula kepada era sang diktator yang berkuasa selama 22 tahun dulu tu berulang kembali tanpa check and balance dari pembangkang??? Dengan barisan MP2 BN yang bergabung dengan PAS , dah tentu akan riuh rendahlah persidangan parlimen yang akan datang....mau berasap pungkoq MP2 BN kena tibai kiri kanan, atas bawah..silap2 ada yang tercirit dalam seluar bila disanggah oleh MP2 BN dan PAS nanti. Apatah lagi dengan mulut lantang DS Nazri, DS Tajuddin, Dato Bung Mokhtar serta kepetahan Dato Azalina....mau terkedu MP1 PH dibuatnya. Rakyat marhaein dah tentu tak sabar2 menunggu bagaimana KJ Oxford 'menyekel' kepala SS ..just to teach him one or two things about politics. Tentu Speaker parlimen pening kepala nak mengawal keadaan di parlimen..hangat membara beb !!!!!! Inilah yang baru dinamakan buku bertemu dengan ruas...takdelah cahan MP2 PH nak goyang kaki dan makan gaji buta bila masuk dewan parlimen nanti....pembangkang akan pastikan mereka semua always on their toes..tak gitu Pak?????

      Delete
    5. Umno bukan pembabgkang yg prolifik....barisan prompak nak bangkang ape?....penakut lagi...

      Delete
    6. Barisan pembangkang Pas hanye tau tanye royalti saje...presideng selalu ponteng....dlm dewan selalu bisu..RUU 355 lesap..

      Delete
    7. Setuju bebenor dengan kamu yeoooppp.....

      Delete
    8. Bhai Phantom...apa yang kau sibuk2kan pasal Altantuya tu??? Kau tak tengok ke PC IGP batu2 ni..bila ditanya reporter tentang kes tersebuat..jawapannya ialah tidak ada keperluan untuk PDRM membuka kembali kes ni semula..ada paham ka maksudnya tu beb???? Tunggulah lu macam menunggu buah yang takkan gugur..keh..keh...keh...

      Delete
    9. Kaaaah kahkahakah

      Itu video lama.....terrrkini MP Kepong dah buat laporan polis pasal kes Altantuya apa ko tak tengok ke samdol....??

      IGP kata kalo ada keperluan kes tu akan dibukak semula.......sekarang dah ada laporan dibuat.......jadi kena lerrr bukak kes tu tanpa bias.......rakyat Msia menunggu bebbb....

      Yg ko punya gila allergic sangat kalo kes Altantuya dibukak semula tu pasal apa...??

      Ini kes ada kena mengena dengan ko ke....??
      Pasal apa ko susah.....melatah tak tentu arah ni dol...??

      Aku rasa luuuu punya buah yg akan guguuuurrr......cicior ateh jalan.

      Delete
    10. Hahahaha bro phantom..dia tersesat tu..huuuuhiiiiihaha al hantu ya bhai..

      Delete
    11. Bro Ramly......dia meroyan takot dengan hantu Altantuya gamaknya......

      Delete
  9. Umno kalah kerana pemimpinnye penakut tak bertulur...

    Rakyat malaysia perlu pemimpin yg bertulur besar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aterrrr tulurnya cicior dalam beg birkin yeop.

      Delete
  10. Ketika Mahathir dan Najib masih baik dahulu, mereka telah keluar bersama-sama. Lalu mereka singgah di kedai menjual kuih muih.

    Najib dengan selambanya mencuri 3 biji karipap lalu diletakkan di dalam poketnya. Mahathir nampak perbuatan Najib itu.

    "Tahu mencuri sahaja, " marah Mahathir.

    Najib tersenyum sahaja. "Apa kau boleh buat?"

    "Kau tengok macam mana aku dapatkan karipap, free dan tak perlu mencuri. " balas Mahathir.

    Lalu Mahathir terus menemui makcik penjual kuih itu dan bertanya samada makcik itu ingin melihat silap mata. Sudah tentulah makcik itu ingin melihatnya.

    Mahathir pun meminta sebiji karipap dan dengan senang hatinya makcik itu memberikannya. Mahathir pun memakan karipap itu. Habis sahaja karipap itu, dimintanya sebiji lagi dan diulangi perbuatan itu sehingga tiga kali. Makcik itu mula berasa sangsi.

    "Mana silap matanya? " tanya makcik.

    "Cuba makcik periksa di poket budak Najib itu." bisik Mahathir...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah...sepatutnya lawak macam ni masuk rancangan maharaja lawak mega untuk tontonan rakyat Msia dan KBB ada chan menang award untuk lawak bodonya tu !!!!!

      Delete
    2. Najib yg bodooh mcm ko....kalo najib cedik dan berani umno dah menang

      Delete
    3. Yeop Kejora BB.....itu jawapan paling win.
      Bravo yeop.....

      Delete
  11. 'Najib perlu jelaskan mana pergi RM33 bilion dana 1MDB'

    27 Mei 2018, 4:45 petang(Dikemaskini 27 Mei 2018, 10:55 malam)

    A A

    Menteri Kewangan Lim Guan Eng menggesa bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak menjelaskan ke mana wang yang kesemuanya berjumlah AS$8.33 bilion (kira-kira RM33 bilion) dalam dana 1MDB.

    "Ke mana perginya wang sejumlah AS$1.83 (RM7 bilion) billion yang dilaburkan ke dalam satu usaha sama bersama dengan PetroSaudi International Ltd di antara tahun 2009 dan 2011?

    "Ke mana perginya wang bon sejumlah AS$S3.5 bilion (RM14 bilion) yang diterbitkan pada tahun 2012 yang bertujuan asal untuk membeli loji-logi pejana kuasa di Malaysia?

    "Ke mana perginya wang bon sejumlah AS$3.0 bilion (RM12 bilion) yang diterbitkan pada tahun 2013 untuk pembangunan TRX?" katanya dalam kenyataan media hari ini.

    Lim berkata demikian seagai membidas Najib yang pada Jumaat lalu menafikan kenyataan menteri kewangan itu bahawa kerajaan membelanjakan hampir RM7 bilion untuk 'bail out' 1MDB.

    Tiga isu yang disebutkan Lim merujuk kepada antara perkara yang sering dikaitkan dengan dakwaan penyelewengan dan 1MDB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak jelaskan........lagi kabur ada lerrrr.....

      Teman nak ngabor sikit......lagikan 42 jota yg mengeram dalam akaun peribody tu dia tak tau dari sape........tau2 udaaah masok akaun ajerrrr macam magic........inikan pulaakkk nak suroh jelaskan pasei duit bon.

      USD3.5b pon boleh terrrrsilap (konon) bayor kat Aabar BVI ciplak.......inikan pulak nak mintak terangkan mana duit bon....??

      Aaiiii yeop.......takkan lerrr tak tau mana peginya duit bon tu.......acerrrr teka yeop....

      Delete
  12. Ramai reporter sudah pun tiba
    Satu dunia buat liputan
    Yang buta, datang meraba
    Yang capek bertongkat rotan..

    Semua ini kerana debat
    Mesti tonton bahkan wajib
    Pertemuan klasik tentunya hebat
    Guan Eng melawan Najib!

    Debat pasal cerita emdibi
    Menteri Kewangan baru dan lama
    Penuh sesak hingga ke lobby
    Suara penonton sudah bergema!

    Itu dia Guan Eng datang
    Riuh rendah bertambah tegang
    Jamal membawa kayu sebatang
    Ada pistol selit di pinggang!

    Di atas pentas berdiri Matmeslan
    Rupa2 dia sebagai Moderator
    Katanya Najib masih di jalan
    Jalan jem banyak kereta!

    Dua jam orang menunggu
    Pak Najib tak sampai lagi
    Majlis debat sudah terganggu
    Najib tak datang ke lain pergi!

    Jamal lesap, Matmeslan pun cabut
    Guan Eng menang tanpa bertanding
    "Penakut,pondan" Jibbo di sebut
    Berani Mahathir tak boleh banding!



    ReplyDelete
  13. Pelik betullah Salahiddin ni....takde idea baru sendiri ke??? Ingatkan bila dah jadi menteri adalah rancangan2 baru yang diketengahkan , ini tak..asyik2 kitar semula idea lama dari kerajaan yang lepas. Sebelum jadi kerajaan bukan main lagi PH kutuk dan perlekehkan NFC , tapi kini buat statement akan teruskan projek tersebut..apa cer ni???? Siap gebangkan Johor akan jadi pengeluar daging lembu terbesar di Msia pulak nanti. Weiii....tak malu ke tiru idea yang dikutuk dan dicaci2 dulu tu haah??? Kak Wan pun satu hal....nak teruskan juga projek Permata tu lagi ke...kata ia hanya membazir dana kerajaan dan hasilnya tak seberapa, apasal diterusakan jugak. Ini menunjukkan kerajaan PH mengiktiraf kebaikan projek2 oleh kerajaan terdahulu, tapi segan nak mengakui keberkesanannya...ngaku ajelah, apa yang nak dimalukan..orang kampung semua dah tau kerajaan PH ni adalah kerajaan 'copycat' aje beb, tak mampu untuk menjana idea2 baru untuk diketengahkan mereka !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Weeeiii badigol.....yg ni aku dah jawab di posting yg lepas......ko boleh rujuk balik.

      Apa kehal ko kitar semula komen yg sama berulang-ulang kali ni dol...??

      Apa ko dah kekeringan idea ke samdol...??

      Ko cari komen ko yg sama ni diposting Shahbudin yg lepas2........di situ ada jawapan aku bagi untuk komen bodoh ko ni.

      Delete
    2. Wahai semua MP2 PH...diharapkan kamu semua cakna dengan teguran dari PM in waiting ni yeeer......Semua "Wakil Rakyat" Pakatan Harapan "Tak Perlu Serang" Pihak Lawan
      A+A-
      PrintEmail

      Find...




      BUKIT MERTAJAM: Semua wakil rakyat Pakatan Harapan (PH) diminta jangan bersikap membalas dendam terhadap musuh politik, sebaliknya, menunjukkan kesederhanaan dan melaksanakan amanah yang diberikan dengan baik.

      Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata PH mempunyai tanggungjawab yang besar selepas menang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lalu dan menggalas amanah yang diberi dengan sebaik mungkin.

      Beliau mengingatkan wakil rakyat PH supaya menunjukkan kesederhanaan dan elak daripada kegiatan boros dan rasuah yang sebelum ini digunakan untuk menyerang pemerintah semasa berada di pihak pembangkang.

      "Kita dah menang tak perlu lagi menyerang lawan. Kita tidak boleh bergerak atas dasar dendam. Dendam itu penyakit hati," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Iftar Perdana di Yayasan An-Nahdhoh, di sini hari ini.

      Terdahulu, Anwar menyampaikan tazkirah sebelum menunaikan solat Maghrib dan diikuti dengan majlis berbuka puasa bersama penduduk Permatang Pauh, di sini.

      Menyifatkan kini adalah zaman kebebasan media, Anwar berkata setiap wakil rakyat sentiasa akan dipantau oleh rakyat dan mereka perlu menunjukkan komitmen sebagai tanda terima kasih kepada rakyat kerana terus setia menyokong serta memberi kepercayaan kepada PKR dan PH.

      "Oleh itu, mereka (wakil rakyat) perlu tahu, rakyat kini yang lebih sedar akan menilai prestasi kita, tidak seperti regim sebelum ini yang semunya dikawal, sekarang ini semua lebih terbuka," katanya.

      Delete
    3. Nfc divawah BN gagal...wang beratus juta lesap...bukan nak bela lembu tapi nak kebas duit...kerja puak umno nak jebas duit nak buncitkan perut...

      Jadi kerajaan PH nak buat projek lembu yg lebih baik yg boleh supply daging lembu...

      Kerajaan bn jadikan ahli umno lembu yg makan nasi...

      Delete
  14. Parti pembangkang yang sesuai memantau pentadbiran parti pemerintah parti yang berintegriti..... parti UMNO/BN sudah pasti tidak layak.....

    ReplyDelete
  15. I missed the action in the previous post. But there appears to be many participants in this post, too.

    Saya fikir Najib tidak akan berani berdebat dengan Lim Guan Eng. Dulu dia tidak berani berdebat di debat "Nothing To Hide" sebab takutkan Dr Mahatghir. Sekarang dia takut kena boo dek rakyat.

    Politik dia sudah hancus. Imej dia sudah lebur, begitu tercemar hingga apa sahaja dia kata akan di ketawakan atau di pertikaikan rakyat, yang nyata tidak suka dia, terbukti di Pru14. Tambah pulak episod Polis nserbu raumah dia, kediaman anak anak dia, jumpa berjuta juta Rnggit, beg beg tangan yang berjuta Ringgit juga.

    Media TV, yang sekarang pindah setia atau sekurang kurang mahu tunjuk sokongan kapada Kerajaan PH. tentu mahu siarkan debat itu "Live". Dewan debat akan di banjiri beratus, malahan beribu, rakyat yang merasa bebas dari GST dan prospek harga barangan turun, tentu akan riuh rendah menyorak LGE, mengejek dan menyampuk Najib bercakap dengan bermacam jeritan.

    Perlu ada berpuluh puluh kakitangan Polis di dalam dan di luar dewan jika debat itu berlaku. Walau pun jika Jamal Ikan Bakar, gengster Baju Merah Umno, berada di dalam lokap balai Polis di masa itu. Polis mesti ambil tindakan dia lari dari urusan ikat jamin dia di buat di hospital Ampang 1-2 hari lalu.

    ReplyDelete
  16. Lim Guan Eng ada Tony Pua dan Dr Ong Kian Ming membantu dia - "they have been appointed as special officers (at Ministry of Finance, with zero pay) by Finance Minister Lim Guan Eng" - https://www.worldofbuzz.com/tony-pua-dr-ong-to-serve-finance-ministry-with-zero-pay-for-6-months/

    Jika ada debat, mereka berdua akan sediakan berbagai scenarios isu isu yang mungkin timbul, dan buat "rehearsals" dengan Lim Guan Eng bertalu talu.

    Najib sudah tidak ada fakta fakta dan data terakhir berkenaan ekonomi negara. Irwan Siregar, bekas Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan dan Pengerusi 1MDB yang terakhir, pun sudah "di senyapkan" di Jabatan Perkhidmatan Awam, tidak tahu bertugas apa.

    Maka Najib akan terkontang kanteng keseorangan jika dia berdebat. Jadi macam professor kangkong yang mengata Tun Mahathir terlalu tua di suatu foram tidak lama dahulu. Di ketawakan orang ramai hingga dia terpaksa letak jawatan di Universiti Utara.

    Oleh itu, rasa nya Najib tidak akan berani berdebat dengan Lim Guan Eng. Dia akan di kenali dalam sejarah sebagai "the non-debating, highly debatable paranoid Najib".

    ReplyDelete

  17. Monday, May 28, 2018
    Jawapan Kepada 17 Pimpinan PAS Makan Duit UMNO RM90 Juta..,

    Sarawak Report telah membuat 5 permohonan interlokutori bagi menghalang saman Abdul Hadi dibicarakan.

    Sarawak repost telah mengemukan 55 muka surat dalam interlokutori mereka yang 42 muka surat melibatkan 1MBD dan selebihnya berkenaan dengan kekayaan pimpinan dan ahli biasa PAS seperti Ustaz Nasaruddin Mat Isa.

    Anda boleh dapatkan salinan penghujahan SR di sini (laman Sarawak Report dah boleh akses kerana kerajaan Harapan buka sekatan. Jika sukar boleh juga dapatkan di sini)

    Antara penghujahannya ialah;Jasim acquired a Porsche Cayman car. PAS MP and Information Chief Khairuddin Aman Razali gave his second wife a RM500,000 Audi Q7 car as a gift. PAS Information Chief Nasrudin Hassan Tantawi bought a RM300,000-plus Toyota Vellfire. Secretary to the Syura Council, Nik Muhammad Zawawi Nik Salleh acquired a luxury Mercedes with the number plate PAS 9, itself worth around RM100,000, and a luxury Audi.

    Takiyuddin bin Hassan, MP for Kota Baru and Secretary General of PAS has acquired a fleet of expensive cars and a luxury motorbike, including a Volkswagen Passat priced about RM160,000 with personalized number plate TAK 11, itself worth up to RM100,000, Muhammad Khalil, PAS Youth Leader, has acquired a luxury BMW motorbike. Mokhtar Senik, chairman of the PAS Pahang Ulama Council, has acquired a luxury Mercedes and Toyota.

    Nak percaya atau tidak itu yang mereka tulis dalam penghujahan 55 muka surat. Jadi tak hairanlah Sarawak Report diperintah membayar keseluruhan kos 28,900 pound (RM155,791).

    Tapi yang peliknya ramai yang percaya dan sebar perkara ini. Dan paling menghairankan ialah perangai blogger HARAPAN si al-Husseyn yang menulis fitnah di sini. Agaknya dia ni faham tak nasihat agama Islam tentang dosa fitnah?

    Ada yang menangis setiap malam di bulan Ramadan ini, jika dia terbabit dengan penyebaran fitnah, boleh terhapuskah dosa fitnahnya? Adakah amalan di Ramadan mampu untuk dia melunaskan hutangnya kepada 17 pimpinan PAS yang difitnah?

    Kalau dia tak fitnah tapi dia yang sebar dan "forward"perkara tersebut... apakah dia terselamat dan terhapuskan dosanya?

    Pembaca boleh fikir sendiri.
    MINDARAKYAT

    ReplyDelete
  18. Jamal Tongkol dah hilang taring
    Kiri kanan dah nampak jaring
    Lagak gangster dulu sering
    Kini menikus di rumah terbaring!

    Masa berkuasa akulah taukeh
    Pecah botol,ice cream di agih
    Kepala orang semua nak tekeh
    Dengan Azmin banyak nak tagih!

    Hilang kuasa orang tak peduli
    Lawak lama terus digali
    Berbaju tidur tengok pun geli
    Nasib baik tak pakai coli!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaiiikkk.....dulu bukak taekwando bagai nak rak......sekarang udah terrrbarin...??

      Delete
  19. Wakil rakyat PH dingatkan jangan gelojoh kejar jawatan
    Pejuang Perubahan Pejuang Perubahan 8:51 PG


    Kini kita harus berbaik semula dan rapatkan saf setelah selesainya pilihan raya umum baru-baru ini, kata Anwar.
    iklan penaja : PUSAT JUALAN TONE EXCEL www.tonenilai3.com
    Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengingatkan semua wakil rakyat Pakatan Harapan (PH) supaya tidak gopoh dan gelojoh mengejar jawatan setelah memenangi pilihan raya umum (PRU) pada 9 Mei yang lalu.
    Beliau berulang kali memberi peringatan tersebut ketika berucap pada majlis berbuka puasa yang diadakan di Yayasan An-Nadhoh, Kubang Semang, Permatang Pauh semalam.
    Tegas beliau lagi, setelah menang besar dalam PRU baru-baru ini maka tugasan utama ialah untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat.
    “Jalankan kerja dengan sebaik mungkin bagi menyelesaikan pelbagai masalah rakyat yang timbul.
    “Jangan letakkan dalam fikiran untuk merebut macam-macam jawatan selepas menang.
    “Dah menang, jangan ada yang gopoh dan juga gelojoh, ” ujar beliau lagi.
    Malah katanya yang kalah, sudah sememangnya kalah, manakala yang menang harus berusaha sebaik mungkin bagi meneruskan khidmat.
    Beliau turut menyeru semua pihak supaya tidak berbalah selepas selesainya PRU.
    “Kini kita harus berbaik semula dan rapatkan saf setelah selesainya pilihan raya umum baru-baru ini.
    “Saya juga ikut berdamai dengan Tun Mahathir dan melupakan segala sengketa semata-mata bagi memastikan aspirasi menumbangkan Umno dan BN menjadi kenyataan.
    “Akhirnya ia menjadi nyata dan kita mampu untuk menegakkan sebuah kerajaan untuk membawa perubahan kepada negara dan juga rakyat, ” jelasnya.
    Sehubungan itu katanya, yang perlu dilaksanakan kini ialah sikap berbaik-baik dan rapatkan saf dengan semua golongan masyarakat tanpa mengambil kira dari parti mana dan ideologi mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peringatan yang amat2 berguna lagi ikhlas untuk seluruh MP2 PH yang umpama ulat bulu panjat daun tu beb !!!!!!

      Delete
    2. Tak ade pon mp2 PH berebut jawatan seperti mp umno berebut dedak....tanye shahidan pak kassim..

      Delete
    3. Kepada MP-MP Pakatan......
      Jangan kumpul harta dalam bagasi.
      Jangan biarkan duit magic masok mengeram dalam akaun peribody.
      Jangan mengemis mintak derrrrma.
      Jangan makan coklat.
      Jangan sign buta sepatah haram tak baca.
      Jangan menipu perbodohkan rakyat.
      Jangan sombong, angkuh dan bongkak.
      Jangan kena queen control.
      Jangan kena siku.
      Jangan lupa control bini.
      Jangan amalkan budaya nyopping.

      Ambik iktibar semua.......contoh teladan dah ada depan mata.
      Sekian.

      Delete
  20. http://www.sarawakreport.org/2018/05/rosies-billion-ringgit-bank-account/

    Rosie's Billion Ringgit Bank Accounts

    Serawak Report has been warned Malaysians should be prepared for the discovery that the vast sum of money found at Najib’s property in the KL Pavillion building (RM114) was merely petty, housekeeping cash, compared to what the lady of the house was storing in her various bank accounts over the years.

    We understant it amounted to billions of ringgit.

    This website already revealed back in 2015 how one Roslan bin Sohari had paid a total of RM2 million in cash, through eight separte transactions, into Rosmah’s Afin Bank account No-1000 2000 0058, between February and April 2015 alone. He had brought the money in cash.

    Popping a bit of housewife's petty cash into the bank?
    Popping a bit of housewife’s petty cash into the bank?

    Roslan Sohari had responded by denying he worked for Rosmah and calling Sarawak Report’s story a fake.

    However, a perusal of his own Facebook page soon revealed that a man of this name had been travelling around the world on the exact same dates as Rosmah and Najib over previous months and years, staying at the very same luxry five star hotels. He had faithfully posted pictures and details of himself on these trips to prove the point.

    Roslan denied all at first
    Roslan denied all at first

    Moreover, the Whatsapp contact for the number registered as being Sohari’s by the bank also showed the same photo of him standing in front of the Paris Arc de Triomph as one he had used on Facebook.

    Job perks included a private jetsetter life-style
    Job perks included a private jetsetter life-style

    This chap on Facebook (before the site was hastily pulled down) advertised himself as none other than the Resident Manager of the Prime Minister’s Office, reflecting the bank documents, which described his employment as ‘Personal Assistant in the Prime Minister’s Department’.

    In short, the number given by the bank as belonging to Roslan Sohari, the man who brought in money for Rosmah’s bank account, tallied with the Whatsapp’s phone directory and profile picture for a person of that name.

    And that picture identically matched the man who had a Facebook account under Roslan Sohari, who claimed to work for the Prime Minister!

    As late as last year, Sarawak Report learnt from separate sources that Roslan Sohari was a member of the large entourage that checked in with the former Prime Minister and his wife to the Trump International Hotel in Washington DC, where they had come to visit the US President, who owns the hotel.

    Billion Dollar Account
    Sarawak Report has received further undocumented information about this and related accounts, from sources it has reason to believe. Back in 2015 these sources confided that Rosmah held no less than RM2 billion in this Afin Bank and related accounts in other bands. We now understand that the sum in fact topped RM4 billion ringgit, but that much has been transported out.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas najib rosie plak akan jadi mangsa siasatan 1 mdb..

      Delete
    2. Bukan mangsa tapi sudah memang patut. Natural, logical sequence.

      Saya rasa satu masa nanti Rosmah akan masuk penjara. Itu ada lah my hopeful thinking.

      Mungkin sama penjara tapi lain cell dari Najib.

      Delete
    3. Yeop......deme bukan "mangsa" siasatan......yg mangsa tu kita rakyat Msia ni yeooooppp.......kita yg kena cekiiikkk....

      Delete
  21. X perlu debat debut bang Shah..
    skrg nak selongkar cari
    bukti..sekira najib benar ber
    klepetokrasi..
    maka ketentuan hukum..
    Orang yg menglepet akn dikenakan hukuman selayak dgnnya..
    X sabo nak nunggu tu bro..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hukum..ini kes besar..abad 21..andai ianya sejarah masa kini..apa kita x berasa malu ke dimuka dunia..
      Siasat dakwa bicara mamandangkn kpd bencana kemudaratan yg timbul dpdnya amatlh besar..
      Hukuman itu hendaknya tiadalh djlnkan dgn tergesa2 cara terburu2 tanpa sbarang penelitian yg saksama lebih duhulu..
      SPRM PDRM buat keje baik2..
      X sabo nunggu beb..

      Delete
  22. Dia 'Pahlawan Bugis'.. Jangan cuba main-main dengan dia. Takkan dia tak berani berdebat awam dengan LGE. Banyak Profesor Kang Kong yang akan membantunya nanti.

    ReplyDelete
  23. Your content is nothing short of brilliant in many ways. I think this is engaging and eye-opening material. Thank you so much for caring about your content and your readers. Feel free to visit my website; 야설


    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...