Friday 11 May 2018

UMNO BAKAL BERKUBUR?


Hari ini adalah hari ulangtahun kelahiran UMNO. Jika sebelum ini ketibaan tarikh 11 Mei disambut dengan penuh meriah, suasana kali ini sudah jauh berbeza.

Untuk tahun ini, buat pertama kali UMNO meraikan ulangtahun kelahirannya dalam keadaan ia sudah kehilangan kuasa dan Najib Razak selaku Presiden UMNO bukan lagi sebagai Perdana Menteri.

UMNO yang menunjangi BN telah kalah pada pilihanraya 9 Mei lalu kepada Pakatan Harapan yang diterajui oleh Tun Mahathir Mohamad. Ia adalah kekalahan pertama setelah lebih 60 tahun berkuasa.

Lebih daripada itu, mengikut ukuran perlembagaannya sendiri, UMNO juga sebenarnya adalah pertubuhan yang haram. Ini kerana di ketika perlembagaan UMNO memperuntukan pemilihan mesti diadakan setiap tiga tahun sekali dan jika ada lanjutan masa, ia tidak boleh melebihi 18 bulan selepas pemilihan terakhir pada 2013, tempoh itu sudah tamat pada 19 April yang lalu.

Tetapi, oleh kerana Pendaftar Pertubuhan atau ROS lebih merupakan alat kepada UMNO berbanding peranannya sebagai agensi kerajaan, lanjutan masa untuk mengadakan pemilihan telah diberikan sehingga 19 April 2019.

Dengan yang demikian, UMNO sebenarnya telah melanjutkan tempoh pemilihan sehingga 30 bulan, meskipun perlembagaannya sendiri memperuntukkan lanjutan masa yang dibenarkan hanya selama 18 bulan saja.

Oleh itu, bukankah UMNO telah terharam dengan sendirinya?

Memandangkan Pakatan Harapan kini sudah menguasai kerajaan, pendirian ROS mengenai status UMNO tidak mustahil akan berubah kerana agensi itu tidak lagi terikat dengan UMNO. UMNO juga tidak boleh lagi memperalatkan ROS.

Maka itu, pengisytiharan UMNO sebagai pertubuhan yang haram oleh ROS kerana gagal mematuhi perlembagaannya adalah sesuatu yang tidak mengejutkan akan berlaku dalam waktu terdekat ini.

Andai itu terjadi, dalam keadaan ia sudah kehilangan kuasa, siapakah yang sedia memulihkan semula UMNO?

Berdepan dua situasi itu - sudah hilang kuasa dan berstatus haram - persoalan yang menjadi bualan di kalangan ahli-ahli UMNO ialah apakah parti itu masih mampu bertahan atau akan berkubur?

Ada pihak merasakan UMNO akan berkubur selepas ini kerana para pemimpinnya tidak biasa hidup tanpa kuasa. Pemimpin UMNO adalah mereka yang sentiasa hidup dengan wang dan memburu kuasa, malah untuk meramaikan majlis-majlis pun mereka perlukan wang untuk membayar duit makan serta elaun kehadiran.

Pejuang-pejuang media sosial UMNO juga hanya bergerak dan rajin melakukan kerja jika diberikan ganjaran atau wang bulanan. Tanpa elaun, mereka lebih rela menggunakan telefon bimbit untuk menonton youtube atau sebagai alat hiburan diri semata-mata. Tiada lagi perjuangan dan keikhlasan di hati mereka.

Dengan itu, dijangkakan ramai yang akan keluar UMNO sedikit demi sedikit untuk menyertai mana-mana parti dalam Pakatan Harapan tidak lama lagi. Kecenderungan itu sudah mula kelihatan sekarang ini.

Jika ini berterusan berlaku, UMNO akan terus mengecil, tidak diminati dan akan lenyap dengan sendirinya. Ia tambah mungkin jika Pakatan Harapan semakin kuat dan kian berkembang sehingga peluang untuk UMNO mengalahkannya dalam pilihanraya menjadi semakin mustahil.

Tambahan lagi dengan Tun Mahathir dan selepas ini Anwar Ibrahim pula akan menduduki kerusi Perdana Menteri serta sederetan pemimpin lain yang disukai rakyat seperti Azmin Ali, Muhyiddin Yassin, Mukhriz Mahathir, Rafizi Ramli, Nurul Izzah, Syed Saddiq dan sebagainya berada dalam Pakatan Harapan, UMNO bersama bekas-bekas menteri yang ada sekarang sebagai pemimpinnya tidak lebih hanyalah sebuah parti yang kering, tandus serta kontang.

Jika keadaan itu disusuli dengan satu demi satu parti komponen meninggalkan BN dan memisahkan diri mereka, nasib UMNO akan bertambah buruk lagi.

Bagaimanapun, di satu pihak lain merasakan UMNO masih mampu dipulihkan dengan syarat Najib, Zahid Hamidi, Hishammuddin Hussein dan beberapa pemimpin utamanya  dibuang dengan segera. 

Kata mereka, jika semua pemimpin itu tiada, terutamanya Najib yang terpalit dengan banyak skandal, UMNO masih mampu menambat hati rakyat dan jiwa orang-orang Melayu terhadapnya.

Lantaran itu, hanya dua hari setelah UMNO kehilangan kuasa dan di hari sambutan ulangtahun kelahirannya yang ke-72 hari ini, sudah mula kedengaran suara dan desakan agar Najib mengundurkan diri dengan segera.

Semakin ramai yang tidak mahu lagi berketuakan Najib. Sebenarnya bukan saja Najib harus dibuang jika mahu memulihkan parti itu, tetapi juga seluruh pimpinannya yang ada sekarang. Semua yang ada sekarang sudah kotor dan rosak imejnya di mata rakyat.

Untuk kembali diyakini rakyat, UMNO harus dipimpin oleh generasi baru yang bersih dan tidak pernah terpalit dengan apa-apa kekotoran. Tetapi, sementara menunggu pemimpin tersebut muncul dan boleh menzahirkan bakat kepimpinan mereka, Pakatan Harapan lebih berkemungkinan terus menerajui negara ini.

Melihat kepada deretan pemimpin pelapis yang ada dalam Pakatan Harapan, UMNO barangkali hanya berpeluang dipulihkan semula selepas era kepimpinan Nurul Izzah atau Syed Saddiq menerajui negara ini.

Adakah itu terlalu lama bagi UMNO?

Jika itu terlalu lama, pilihan yang ada ialah biarkan saja UMNO mati dan ahli-ahli segera berhijrah menyertai Bersatu atau mana-mana parti yang lain dalam Pakatan Harapan. (ShahbudinHusin 11/05/2018)

100 comments:

  1. SUA umno ni bangang jugak, kan !
    Kalau dia nak suka suka lanjut mesyuarat lebih dari 18 bulan, ROS tak boleh tolong kautim. Ini soal Perlembagaan Umno. Patut dia tukar Perlembagaan dulu. Baru boleh jadi sah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kapputz lah Umno
      Cabut lah depa semua, tinggalkan Umno/BN -

      Liow: MCA kaji kedudukan dalam BN
      Presiden MCA itu juga umum tidak akan pertahankan jawatannya dalam parti semasa pemilihan akan datang.

      Second Sabah BN component party quits the coalition
      This is because we lost all four state seats and one Parliament seat contested, says president Teo Chee Kang.

      Delete
    2. Dan sekarang ada Umno ADUN Sabah cabut lari ke Warisan

      Six from Umno and Upko joins Warisan

      With situation still fluid in Sabah, all eyes now on how Sabah governor exercises his authority.

      Delete
    3. UMNO BAKAL BERJUBO




      YA DI TARAH KAW KAW

      JUBO UMNO

      Delete
    4. Pakatan mesti menjaga hubungan baik antara parti2 komponen dan bersatu-padu tanpa ada persengketaan dalaman.
      Ini amat penting

      Dengan hubungan dalaman yg baik saja kabinet akan berjalan lancar mentadbir kerajaan Msia dengan baik.

      Bila hubungan dalaman baik........pentadbiran lancar......ekonomi baik.......pembangunan pesat......maka sudah tentu sekali rakyat akan turut terkesan dari hasil pentadbiran negara yg baik.

      Hanya dengan itu rakyat akan berpegang dan bergantung kepada kerajaan Pakatan Harapan.

      Ingat.........kerajaan yg terdahulu jatuh kerana penyelewengan, penipuan, rasuah, pecah amanah dan wang.........maka PH perlu ambik iktibar sepenuhnya dari pengalaman ini.

      DS Anwar Ibrahim akan keluar tak lama lagi setelah berjaya mendapat pengampunan.

      DS ANWAR IBRAHIM dan TUN MAHATHIR mesti dan WAJIB ADA HUBUNGAN YG BAIK............kerana perlu diingat pihak yg tak bertanggunjawab memang berkehendakkan DUA INSAN yg berpengaruh ini BERTELAGAH sesama sendiri.......BERPECAH dan TIDAK SEHALUAN.

      Itulah cita2 pihak yg jahat kerana dengan berpecahnya DS Anwar Ibrahim dan Tun Mahathir maka Pakatan Harapan akan mula MEREPUT DARI DALAM.

      Tolong jaga JARUM-JARUM yg bakal dijalankan tanpa kita sedari......jangan sampai menjadi barah.

      Mesti kita ingat rakyat yg mengundi Pakatan Harapan bukan hanya penyokong PKR, Amanah dan DAP semata-mata............tapi jugak penyokong2 PPBM dan pengikut2 SETIA Tun Mahathir.

      Yg pastinya di samping DS Anwar.......Tun M jugak mempunyai kumpulan besar rakyat yg setia kepadanya.............maka itu kita tak mau penyokong2 yg ada berpecah.
      Ini hanya akan merugikan Pakatan Harapan.

      Kedua-dua insan yg DIGERUNI pihak lawan ini WAJIB ada HUBUNGAN YG BAIK DAN RAPAT demi kesinambungan hayat dan nyawa Pakatan Harapan di arena politik tanahair disamping meraih KEPERCAYAAN RAKYAT Msia.

      Pesanan ikhlas dari saya........jaga hubungan antara keempat-empat parti komponen...........dan AWAS jarum-jarum yg cuba merosakkan Pakatan Harapan dari DALAM.

      Kita tak boleh bersenang hati.......
      Lawan tetap lawan......
      Berjuang tanpa henti yeooopppp.....!!

      Delete
    5. Sama ada berkubornya umno atau tidak.......kita tetap berjuang tanpa henti.

      Delete
    6. Ini kenyataan bro The Phantom yg amst baik..
      Kita sanggah mana yg x berkenan utk kesejahteraan rakyat juga pemimpin yg korap rasis..

      Lawan tetap lawan!!

      Delete
  2. UMNO seperti zombie tanpa roh.
    Tiada siapa dapat ingat kitab perjuangan asalnya.
    Mengucap dua kalimah sahadah pun sudah tiada yang faham.

    ReplyDelete
    Replies
    1. budin



      APA JADI KEPADA MAT ATEIS


      DI MANCHESTER


      SISA TAHIK.LEBIHAN KERABAT SELAMGOR YG D BUANG.KE LONDON


      RAJA PAMTATERA


      TERA LA KUNUN BABI NI


      BLOGER BABI PANTATERA


      MANCHESTER KOPITIAN

      Delete
    2. Biar dia kat situ..smpai x boleh cakap melayu..ank berank..sipompuan tu boleh tahan juga..maksudnya mcm bpk dia..kuat ampu..hamtam PH bertalu2..org mcm ini apa TM kata..suka dberi dedak sagu..
      Kalo blk sini terpulanglh..nak dkerjekan ke..atau dduku2..

      Mat ateis ye bro..

      Delete
    3. ates tahap zeuse dah raja lebihan sisa sisa tahik kerabat ni


      anak dara dia masih dara lagik ker




      KAALU SAYA NAK TEST KENA JADI ATHEIST KER ???



      YUMMY... COME TO PAPA SARAAAH

      Delete
  3. RoS perlu ambil tindakan di atas Umno yang Rais Yatim (yang ada PhD dalam kajian undang undang) kata sepatut nya tidak wujud lagi atau haram kerana melanggar undang undang tubuh nya sendiri dengan tidak mengadakan pemilihan parti dalam tempoh yang di benarkan.

    Kalau Ketua Setiausaha Negara (KSN) peka atau sensitif dengan perubahan Kerajaan sekarang, sepatut nya dia telah mengarahkan pegawai yang memegang jawatan RoS itu di tukar dengan seorang yang tidak mirip kapada Umno tapi neutral dan ambil tindakan mengikut undang undang tubuh atau Perlembagaan Umno itu sendiri.

    Jika KSN tidak berbuat demikian, dia harus di ganti dengan seorang pegawai yang sensitif berkenaan perkara itu.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Khairy Jamaludin Ketua Pemuda Umno menangguk di air keruh? ada dua ketua Cawangan Pemuda telah meminta Najib berundur. Khairy pula Dia menulis "mahukan perubahan besar dalam parti (sebahagian nya sahaja di keluarkan di sini):

    Umno perlu kembali ke perjuangan asal
    Khairy Jamaluddin Abu Bakar

    ULASAN | Dengan rasa penuh hiba dan tawaduk, saya ingin mengucapkan selamat menyambut ulang tahun yang ke-72 kepada seluruh ahli Umno.

    Apa yang jelas ialah rakyat telah menolak Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum yang ‪ke-14‬. Buat kali pertama dalam sejarah negara, BN yang ditunjangi Umno hilang kuasa di peringkat kerajaan persekutuan.

    Sekarang bermulalah tugas yang sangat berat, iaitu tugas untuk membina semula parti keramat kita.

    Saya mahu kita kembalikan Umno kepada semangat yang asal. Di mana Umno tidak dilihat sebagai parti yang terpisah dari rakyat, parti untuk golongan atas sahaja, parti yang tidak kisah soal integriti, parti yang dianggap bongkak dan sombong.

    Saya mahu Umno kembali menjadi parti untuk orang ramai. Parti yang jaga maruah orang Melayu, yang menjaga kemakmuran bersama kaum-kaum yang lain, parti yang tidak rasis – parti yang benar-benar berjuang untuk semua lapisan masyarakat.

    Perubahan besar dalam parti

    Untuk kita kembali kepada Umno yang asal ini, kita mesti melalui perubahan yang besar dalam parti. Kita mesti lakukan perubahan yang tidak pernah kita fikirkan. Yang kita perlukan hari ini ialah kejujuran yang mendalam, keberanian yang luar biasa dan pengorbanan yang pedih.

    Saya mengajak rakan-rakan yang ingin membina semula Umno daripada keruntuhan yang kita lihat hari ini, untuk bersama-sama dengan saya kerana perubahan ini mesti bermula dengan serta-merta.

    Kita tidak boleh tangguhkannya lagi. Jasa Umno kepada agama, bangsa dan negara terlalu besar untuk kita biar parti keramat ini musnah dan hilang selama-lamanya.

    Patah sayap bertongkat paruh, namun menyerah tidak sekali. Mungkin hari ini, kita rasa sedih, kita rasa tidak berdaya, tiada sinar di hujung jalan.

    Tetapi kalau kita kembali ke pangkal perjuangan yang sebenar dan mendengar suara rakyat serta ahli biasa yang mahu UMNO berubah, dengan izin Allah SWT, suatu hari nanti, insyaAllah, Rajawali perjuangan akan terbang ke langit semula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia tak sebut macam mana nak "bersama-sama dengan saya"

      Atau bagaimana nak adakan "Perubahan besar dalam parti" itu.

      Kata nya, dia lulus unibasiti Okspod, tapi tak cakap mcm mana.

      Nak pancing aje kot.

      Delete
    2. Alahai qoosim.....sila sambung dailoq PRamle

      Delete
    3. Dah mangkin nampak belang si Khairy dan konco2 nya -

      Umno Youth revolts against Najib

      Umno Youth exco Arman and FT, Selangor Youth wings call for Najib to quit.

      Delete
    4. sorry kj.
      u r part of d problem. u yrself shld quit.

      apa mcm?

      Delete
    5. Inilah yg dikatakan sudah terhantuk, baru tergadah. Sesal dulu pendahuluan, sesal kemudian pendapatan. Terlajak perahu boleh ditarik, terlajak kata, tanggung sendiri. Dulu UMNO, Najib dan Khairy bukan mai sombong, besar kepala, taqbur. Taat pada ketua Kletp membabi buta, bagai lembu NFC di suruh dudok kondo..e eh silap, bagai lembu dicucuk hidung..

      Sepatutnya si Khairy ni insaf dari dulu, patutnya menashihati ketua Klepto kamu tu dan juga ahli2 umno yg lain supaya jgn bertuhankan wang dan berimamkan Cash is King tu..jangan berebut2 jawatan dan tikam menikam belakang kawan2 dlm parti hanya utk dapat jawatan2 tinggi, habuan, projek ,tender dan dedak utk kayakan diri dan anak bini/laki. Allah is great, kan Allah dah janji dan beri ingatan dlm Al Quran, akan dimusnahkan sesuatu kaum yg melakukan kejahatan, kezaliman melampaui batas dgn digantikan dgn kaum2 yg lain.

      Serupala juga dgn UMNO ni, disebabkan kejahatan, salahlaku songlap wang, rasuah, korupsi, tindas org2/rakyat2 yg bersuara atau menashihati/menentang kemungkaran pemimpin umno. Maka Allah gantikan dgn pemimpin2 lain yg lebih beriman, jujur dan ikhlas berjuang utk rakyat. So PH and Tun M lah dihantar Allah utk membetulkan politik dan pemerintahan yg pincang, dan menyelamatkan rakyat Msia dan ekonomi bumi bertuah Malaysia ni

      Delete
    6. Umno jatuh kerana menyokong kleptokrasi yg nampak jelas di mata rakyat.

      Walau mereka terus-menerus menafikan hakikat sebenar tapi ia tetap kelihatan di mata rakyat.

      Maaf kerosakan yg besar telah pon berlaku........rumah dah tak dapat diselamatkan lagi.........mesti kita ganti dengan rumah yg baru.

      Sekian.

      Delete
    7. Ini nampak tanda tangan No. 2 jolok Pemuda, deja vu mcm dulu2.

      Bila No. 1 hilang taring, No. 2 baru ada telor nak move budak2 dia.

      Tapi bila TN93 sentap habis ROS salah guna kuasa bab Umno tak sah, semua game over.

      Ini real drama spt Rais dah predict.

      Delete
    8. So that s the end of the story..bravo!!bro..

      Delete
    9. Jasa umno hanya berlaku ketika sebelum paklah dan najib berkuasa atau jd presiden. Ahli umno zaman dua presiden itulah yg telah melupakan tanggungjawab utknmembuat jasa kpd rakyat. Termasuklah si kj ni. Dia memainkan peranan merosakkan umno yg dibuktikan jatuhnya 2 presiden umno. Salut kj. Jgn ada mn² parti dlm pakatan harapan menerima pemimpin umno era paklah dan najib. Keahlian bekas pemimpin umno dan bn dlm umno mesti dikawal. Mereka mungkin serangga perosak. Kenakan peraturan tempoh percubaan selama 5 thn utk memegang jawatan dlm parti dan kerajaan.

      Delete
  6. Takde ke pencacai cyber umno dlm ni nk bagi komen.. dah 3 hari senyap je... kalo ade best jugak baca korang meroyan bukan2 dlm ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ade tu, mcm kata tuan budin, no money no job. Dah bagi HP mahal2. Bila Ada kuasa komen mcm sampah, bila rakyat hukum, baru ade otak.

      Delete
    2. Hello bro, teman ikut gumbira melihat rakan seperjangan dah ada kemajuan....bertambah segak & smart lookin', no more berbengkel di bawah pokok.

      Salam Perjuangan.

      Delete
  7. Laporan & keputusan PRU14 →
    Berita
    PRU14
    Pilihan Editor
    Sukan
    Seni & Hiburan
    Global
    Kolum
    Surat
    Laporan Khas
    Ulasan
    Wawancara
    Lensakini
    TV

    6 ADUN Umno, Upko lompat sertai WARISAN
    Alyaa Azhar
    (Dikemaskini )

    A A
    Presiden Parti Warisan Sabah (WARISAN) Datuk Seri Shafie Apdal mengumumkan enam wakil dewan undangan negeri dari Umno dan Upko menyertai WARISAN.

    Shafie menjelaskan beliau sudah berjumpa dengan Yang Dipertua Negeri Sabah untuk meninjukkan WARISAN mempunyai sokongan majoriti dan berkata terpulang kepada Yang Dipertua untuk meminta Ketua Menteri Tan Sri Musa Aman meletakkan jawatan.

    Enam ADUN itu terdiri daripada empat ADUN Umno dan dua ADUN Upko.

    ADUN Umno yang terlibat adalah Abdul Muis Pichu (Sebatik); Hamisa Samat (Tanjong Batu); Osman Jamal (Balung); dan Jamawi Jaafar (Kemabong).

    Sementara ADUN Upko yang terlibat adalah Ewon Benedick (Kedamaian) dan Abidin Madingkir (Paginatan).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sempat ler musa aman merasa elaun penggal baru

      Delete
    2. Mungkin mereka dpt rasakan tak guna nak duduk dlm kapal Yg akan karam. Baik ambik pelampung, terjun. Cari mane kapal Yg kaptennya tak akan labuhkan sauh masa layar dikembangkan... Hehehhe. Lawak Sejarah.. Harap takde Sape ambik buat panduan... Jahanam hidup...

      Delete
    3. Baru lah sekarang si Musa AMan betul2 jadi tak aman yer..bkn nak perpadankan muka. Tetapi ini lah balasan Allah, satu persatu tindakkan dan cubaan UMNO dan parti2 coalition nya rebah menyembah bumi. Memang kapal dah karam, Kepten mereka pun tak dpt menyelamatkan diri sendiri..apa lagi nak selamatkan anak kapal.

      Talqin utk UMNO..

      Delete
    4. GengNajib, nampaknya Sabah pun bakal terlepas dari BN. Aku saja bagi tahu kat kau supaya kau dapat terima kenyataan. Lagi satu nasihar aku, belajarlah jadi warganegara yang wala. Kalau kau tak suka kerajaan, sila keluar Malaysia (aku cuma ulang ayat yg aku pernah dengar).

      Delete
  8. Ade baca Yg beberapa ketua pemuda Umno Suruh dato najib berundur. Patut nya mereka Yg ditendang Dari Kerusi empuk Yg mereka duduk selama Ini. Bila seluruh dunia, seluruh negara berkata tentang dato najib, apa Yg mereka buat. Semua Salah.. Tun Yg Dah nyanyok... Kami betul... Dunia luar Salah... Bila Ko Dah rakyat sepak Dari kuasa, Ko nak salahkan org lain plak... Memang patut la rakyat hukum Korang. Bila org tu Dah takde kuase, baru berani nak Buka Mulut. Kalau tak betul2 Jadi Yes Man... Manusia mcm ni la Yg buat Melayu dipandang rendah oleh dunia.... By the way, Jamal mane Aaa. Senyap betul la Dia... Nak tuntut ilmu mcm mane nak Jadi Macai sampai bleh Pakai Ferrari... Dah tak larat nak Pegang Minyak la... Hehehhe, gurau je... Pada ph. Harap tapis sapa2 Yg nak lompat. Supaya tak Jadi barua pada kemudian hari...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bile lagi ek ade jual ikan murah?? 5taun lagi kot...

      Delete
    2. kat Sabah tu dah jadi mcam negeri Katak di bawah lindungan Tempurung daaahh. instead of negeri di bawah bayu.

      Pening pun pening fikir2 pergelutan dalam politik ni kan, tetapi nak tergelak pun ada. Saya terbaca komen2 dlm Free Malaysia Today..mcam2 gelaran diberi pd Sabah skrang ni. Ada yg cadang tukar Sabah ke Satak, ada yg cadang tukar Sabah jadi negeri Kodok. hahahahaha. But seriously komen2 tu jgnlah make fun of rakyat Sabah dan nama negeri Sabah. Attach saja le politician BN tu..ahli2 lompat parti, MP katak.

      Trending news and latest development is 6 org MPs BN (tidak termasuk yg 2 org2 BN jumpa YB Shaife Afdal ptg tadi) SO Shaife kata mengikut kedudukan skrang dgn kerusi tambahan 6 tu jumlah kerusi ahli2 MP yg sertai Warisan sudah jadi 35. Ini ialah jumlah kerusi2 MP BN dari 31 dah susust jadi 25 dari 31.

      Eh takkan la pula yg di Pertua Sabah nak kena lantik KM yg kedua? Ini sudah jadi kes tahun 1985, dimana ketika itu Sabah mempunyai 2 Ketua Menteri.

      Haru haru, dah jadi tonggang langgang PRU14 kali ni... Nanti, malam pula dengar wakil2 BN tu lompat semula ke parti BN (kot2 la tak puas hati dgn jawatan2 atau "habuan" yg di offer Musa Aman tu) Klu mcam ni bila nak habis episod "Lompat oh kat lompat" lompat la tinggi tinggi, lompat lah lompat lagi tukar masuk ke lain parti... hahahaha.

      kita biar la PM kita dan Federal Govn di Putrajaya tentukan keadaan dan kemleut yg sedang berlaku di Sabah ketika ini.

      Kelakar, mmng kelakar cerita org2 politk Sabah ni, but seriously, this have to be put to a stop. Or else Msia and new PH govn lead by TUn M will be the laughing stock around the world.

      Delete
    3. "Eh takkan la pula yg di Pertua Sabah nak kena lantik KM yg kedua?" -

      Apa yang Gabenor boleh buat ia lah:

      1. Panggil Musa, beri tahu dia bahawa dia dah takda majoriti di DUN derdasarkan malumat baru yang Shafie bawa bersama ADUN2 yang baru masuk puak dia itu.

      2. Minta Musa letak jawatan. Kalau tidak, Shafie boleh undi tak percaya kapada Musa bila mesyuarat DUN, malu besau muka dia

      3. Lepas Musa letak jawatan, lantik Shafie sebagai Ketua Menteri

      Delete
    4. Ooops, Sabah dan Sarawak tak pakai jawatan Gabenor - Yang Di Perua Negeri, ye tak?

      Delete
    5. Sarawak asalnya memang pakai gabenor,,,setelah joint perikatan (Malaysia),tukar jd Yang dipertua Negeri.

      Delete
    6. Bro S Pomen..dengarnya ada orang nmpak dia duduk kat kedai kopi sorang2..pengikut dah hilang..nak berdrama sapa nak fund..menung tu menuung.. apalh untungnya jamal ooii!!

      Delete
  9. Lega hati takde si kera
    Masuk sini nak gaduh aje
    Bini orang dia tak kira
    Carut marut itulah kerja..

    Dia tak masuk kerana malu
    Cakap besar kalah PRU
    Kikiki bertalu talu
    Kini moyok mata pun kuyu!

    Sorang lagi bagi gambaran
    Lepas PRU Pakatan meroyan
    Sekarang tak masuk kita pun hairan
    Mungkin nyorok dalam tempayan!

    Tunduk,malu nada pun lain
    Kalau dulu megah kemain
    Jahat disorok dalam kain
    100 juta siapa yang sain?

    Lembu di kondo senyap dan sunyi
    Hilang sudah yakin,berani
    Suara lembu tak lagi bunyi
    Masuk kandang terdekat ini!

    Si ketot dulu mana menghilang
    Sekejap aje tangan bergelang
    Dulu nak dakwa nampak dihalang
    Tak lama lagi tercekik tulang!

    Musang Bola ke mana pergi
    Pakar jilat rambut ke kaki
    Lembut lidah dari gigi
    Duit si miskin tidak berbaki!

    Dia ini kuat teriak
    Tun Mahathir selalu dilanyak
    Lagak samseng, sombong,riak
    Mabuk yamseng auta banyak!

    Jumpa yg ini jika lapar
    Dulu jual ikan bakar
    Tun Mahathir dia nak tampar
    Suara halus habis kelakar!

    Tersohor pasangan suami isteri
    Kuat songlap suka menari
    Mengaku pahlawan,luar mencuri
    Jangan biarkan mereka lari!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Caya lah Saudara Fun Tun, pantun yg memang menyengat dan penuh sindiran serta makna. Tighat slap to the umnongok dan pencacai2 dedak mcam Kejora, Lebaimoden, Petualang Rakyat tu dan gend Najib Klepto

      Delete
    2. Teruskan berkarya bro Fan Tun - bakat yg tidak ada tolok banding.....!!

      Delete
  10. siapa pengerusi skmm



    ada telur ke takde



    najib babee rosmah pki


    apa macam skmm...


    lagi sekali



    najib babee rosmah pki


    ehhh MANA TUKANG REPOT SKMM SI




    GENG NAJIBABEE


    GENGSTER NAJIBABEE MANA PEGI


    WOIII GENG NAJIB


    MAMA SKMM.PONDAN BAPOK



    MANAAAAAAA ??????

    ReplyDelete
  11. Si Khairy baru nak menyesal akan tindak tanduk pucuk pimpinan umno dan perbuatan2 mereka sendiri. Baca statement dia tu, amboi bkn main rendah diri..tawadduk. Dah kalah jatuh terduduk, baru nak insaf ye. Actually bkn sedih dan simpati utk geng2umno ni, but can understand their feelings right now, dah le kecundang PRU14, tak punya kuasa lagi, tetapi disusuli sambut hari kelahiran umno dlm keadaan yg sungguh menyayat hati. Tu la dah jenuh org2 veteran dan bijak pandai termasuk dari ihak parti pembangkang bagi nasihat dan pandangan dan warning. Tetapi tidak dihirau, makin menjadi2 korupsi, kekejaman, ugutan, penganiayaan dan penindasan tanpa belas kasihan pd rakyat.

    Inilah yg dikatakan sudah terhantuk, baru tergadah. Sesal dulu pendahuluan, sesal kemudian pendapatan. Terlajak perahu boleh ditarik, terlajak kata, tanggung sendiri. Dulu UMNO, Najib dan Khairy bukan mai sombong, besar kepala, taqbur. Taat pada ketua Kletp membabi buta, bagai lembu NFC di suruh dudok kondo..e eh silap, bagai lembu dicucuk hidung..

    Sepatutnya si Khairy ni insaf dari dulu, patutnya menashihati ketua Klepto kamu tu dan juga ahli2 umno yg lain supaya jgn bertuhankan wang dan berimamkan Cash is King tu..jangan berebut2 jawatan dan tikam menikam belakang kawan2 dlm parti hanya utk dapat jawatan2 tinggi, habuan, projek ,tender dan dedak utk kayakan diri dan anak bini/laki. Allah is great, kan Allah dah janji dan beri ingatan dlm Al Quran, akan dimusnahkan sesuatu kaum yg melakukan kejahatan, kezaliman melampaui batas dgn digantikan dgn kaum2 yg lain.

    Serupala juga dgn UMNO ni, disebabkan kejahatan, salahlaku songlap wang, rasuah, korupsi, tindas org2/rakyat2 yg bersuara atau menashihati/menentang kemungkaran pemimpin umno. Maka Allah gantikan dgn pemimpin2 lain yg lebih beriman, jujur dan ikhlas berjuang utk rakyat. So PH and Tun M lah dihantar Allah utk membetulkan politik dan pemerintahan yg pincang, menyelamatkan rakyat Msia dan ekonomi bumi bertuah Malaysia ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well said... Dulu Tun suruh Najib aje yg turun, tapi Tun kena maki hamun. Ada yg ckp baling gelas tak pecah, dah tua, atok, keling, mahakutty dan macam2 gelaran lagi. Setiap hari dengan angkuhnya mereka mengutuk Tun, disambut oleh sorak sorai macai. Tak cukup dgn itu, mereka dgn berani mendakwa Tuhan akan binasakan pihak Fuckatan @ Pakatoons, terutamanya cap munge. Tapi sekarang, Tuhan dah tunjukkan siapa yg terlingkup. Harap puak2 sebelah sana sedar. Yg batil tetap batil.

      Delete
  12. MASIH INGAT PTD OFFICER KSU BANGANG


    SURUH CABUT BAJU BERSIH ??



    KSU BABI BANGANG MANA AGAKNYA TU?




    EHHH SKMMM MANA KAU ?



    NAJIBABEE


    ROSMAHPKI


    SKMM.MANA KAUUU ???


    MANA KSU BABI YG SURUH BUKAK BAJU BERSIH


    BABI BETUL SAMPAI AKU PUN KENA BUKAK DPN AWEK AWEK DI JALAN TAR



    KSU BABEE MANA ? ADA TAKDE KSU BABEE?

    ReplyDelete
  13. Umno dah kelam, Peguam Negara Pandi pun dah muram,

    Tun Mahathir dah sound pasal dia, Ketua SPR dan SPRM.

    Pandi punya nasib baik, dah bersara, alih alih dapat jadi Peguam Negara, gitu besau punya kuasa. Kerja tak susah, beri tahu media massa Najib tak bersalah, habis cerita, rakyat diam - dia fikir.

    Hah, dapat pulak sambung kontrek 3 tahun lagi. Goyang kaki, nyanyi dondang sayang, urut misai, urut perut, urut ....

    Berdentum, Najib kalah Pru. Gamak nya dia kata dalam hati dia, takpa lah, dia ada kontrek amat kuat lah.

    Dia lupa gomen boleh pecat dia, kalau dia bawak ke mahkamah, gomen boleh lawan dia sampai dia mati dah tua, gomen pakai loyar2 gomen di pejabat PN.

    Bila Tun M dah sound, kot dia sedar his time is up. Bukan saja hilang jawatan, jugak prospek di heret ke mahkamah dan masuk penjara.

    Moral of the story: Jangan gunakan kuasa to simply say "No wrong doing". Masuk penjara awak kena lesing.

    ReplyDelete
  14. Tapi ya geng,saya risau bila Saifuddin nasution kata ada MP BN yang tgh berbincang nak lompat ke Pakatan. Boleh ke terima?? sebab Pakatan menang relek2 je nak lompat?? Tak mungkin atas dasar sedar nak berubah. Saya rasa bagus rejek je dorang.. biar kita ada MP yang berkualiti yang menjunjung Pakatan atas dasar prinsip perjuangan bukannya sebab kepentingan peribadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa yang nak lompat masuk PH, terima aje lah. Tak rugi, Malahan, untung dari segi wang Ringgt jugak sebab depa dah belanja banyak wang masa bertanding.

      Delete
    2. Dikhuatiri,,mereka ni nanti membawa penyakit pula kat PH..
      Boleh terima tp perlu korantin dulu..

      Delete
    3. Kita harus terima kenyataan dunia politik. Ingat Anwar akan memohon pengampunan dari Ahgong.

      Delete
    4. Correct me, if I'm wrong, Pakatan Harapan led by The 7th Prime Minister, Tun Mahathir will seek DS Anwar Ibrahim's early release & pardon, not DS Anwar.
      This is the wishes of majority of rakyat for Mahathir-Anwar leadership to steer our nation towards glory & success once again.

      Delete
  15. my take is to let umno be.

    umno tak salah, yang salah melayu2 dalam umno sekarang ni. umno ni ditubuhkan oleh pejuang2 melayu. masih ramai melayu2 yang satu zaman dulu masih hidup walaupun dah tak sokong tapi dalam hati masih ada ikatan erat. kesian mereka. be fair to those pejuang.

    kalau umno nak berkubur, biarkan mereka2 yang ada sekarang yang kuborkan. biar tercatat dalam sejarah umno mati kerana salah sendiri.

    tamak, dengki, rasuah, menipu, sombong. biar menjadi pengajaran untuk anak2 melayu sekarang dan untuk generasi akan datang supaya belajar dari sejarah.

    selain dari kejatuhan kerajaan melaka, biar mereka tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malang nya sudah ada budaya kelakuan tak betul (culture of erratic behaviour) dalam Umno. Dah jadi a way of life, di ikut, jadi turun temurun dari satu puak merintah parti ke satu puak lain.

      Mentaliti korapsi dah jadi "a given", sentiasa ada di antara depa.

      Tak akan bertukar punya. Kalau tak begitu, saya pun dok ingat biarkan aje Umno hidup selama lama nya. Tapi tak boleh. Akan mati sendiri akibat budaya itu.

      Delete
  16. i don't trust this khairy. dia sendiri ada cita2 nak jadi pm termuda. niat dia ni dah jelas bukan nak berkhimat untuk rakyat dan negara tapi untuk nama diri sendiri. ini satu sifat sombong yang menumbangkan umno. kalau masih macam ni, memang umno akan mati dengan sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pernah ada politikus yang umumkan dia nak jadi PM di umur 40. Dah lepas sasaran itu.

      Kata lulus Okspod tapi tak tahu bahawa bila sebut aje niat anda, tentu orang akan block anda.

      Tapi tak tau le, Wong Jowo Jahid dan Menteri Amaran Mudin tak lulus Okspod, kot Kerry boleh jadi PM kalau tak besok, lusa.

      Delete
    2. KJ idola kejora musibat. Gelaran kejora itu diambil sempena singkatan kj (khairy jamaluddin).

      Btw. I hope that son of a bitch will not forget 9/6 as he promised and bragged.

      Delete
  17. Kengkawan semua...Tidak ada keperluan untuk kita mengunkit kisah2 lama yang takkan mendatangkan sebarang menaafat kepada rakyat msia. Kini masanya yang paling sesuai untuk kita rapatkan saf, perkukuhkan barisan, sedrapkan langkah untuk mendepani cabaran2 baru yang bakal mendatang. hormati kehendak rakyat yang mahukan perubahan. Itu tak dapat dinafikan oleh sesiapa pun.
    mendatang.
    Ini bukannya masa untuk witch hunting..jika ini dilakukan pasti yang menerima kesan negatifnya ialah rakyat marhaein yang mendambakan sebuah negara yang aman damai dan sifar kekacauan. ingat...To err is human, to forgive is divine. Membalas dendam hanya semata2 kerana menurut nafsu amarah bukanlah budaya yang dituntut dalam masyarakat kita..dan bukan sesuatu yang dikehendaki oleh agama. Kita lupakan semua sengketa lama dan berganding bahu untuk membina masa hadapan Msia yang lebih cemerlang demi kelangsungan dan kelestarian generasi akan datang. Aminnnnn!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa itu, tak payah ikut cerita lama? You cakap?

      Delete
    2. GENG NAJIB @ Kojolla, @ penjalang rakyat @ lebai moron @ mcm mcm nama,

      Bak kata Omputih: Bola bola.

      Delete
    3. Huh...bijak sungguh kamu berkata kata wahai Geng Najib .

      Mengapa tempoh hari para walaunta tidak nasihatkan "Kepala Bapak Kau" tidak perlu bersusah payah menubuhkan RCI Forex yang berlaku suku abad dulu ??

      Cuba kamu dengar betul2 apa yang dikatakan olih Mahathir (yang walaunta gelar situa renta ,madey kutty dsb) . Semua yang ingin diterjah olih kerajaan PH adalah masaalah masa kini . Every aspect of investigation is focused on current issues ...1MDB , ECRL ,TH , FGV , government debt status . Never once did he mentioned of 'digging' things that happen during Pak Lah tenure .

      Delete
    4. Geng najib ni tak abis2 dgn dunguuuu sikapnya...cube la mengalah sikit. Ketegaq nak mampuiiiihh kata org aloq setaq

      Delete
  18. Hebatnya seseorang tu bukanlah kerana dia terus mengaku kalah dan putus asa setelah mengalami episod hitam dalam hidupnya, tetapi sejauh mana dia mampu untuk muhasabah diri, ambil iktibar, belajar serta berusaha untuk bangkit smula dari kekalahan tersebut. Rakyat yakin..inilah yang akan dilakukan oleh UMNO/BN dalam hari2 yang mendatang ni. Reformasi dan transformasi from top to bottom dan vice versa pasti akan dilaksanakan..dan InsyaAllah..kita bakal melihat UMNO/BN yang berwajah baru..yang lebih dinamik, responsif kepada kehendak2 rakyat serta proaktif dalam membela nasib mereka. kita berikanlah kepada UMNO/BN ruang dan peluang yang cukup luas untuk mereka melakukan perubahan dalaman tanpa diganggu guggat oleh sesiapa pun. sekali lagi tahniah kepaad PH...semoga anda mampu mengotakan setiap janji2 yang telah diberikan..jangan pula kuasa keramat rakyat terpaksa 'turunkan' ada secara tidak terhormat dalam PRU15 nanti!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. You are damned right Geng Najib Sir .

      Reformasi dan transformasi from top to bottom ...

      the problem is ,it goes straight down under ground .

      Delete
    2. GN,,,lembu2 ko apo Kabo...
      Jgn pula 2-3 hr ni ko lupo br makan...

      Delete
  19. Setelah kejatuhan umno bn, mereka mula meroyan.

    Punca sebenar kekalahan umno bn yang tidak dapat diterima dan akhirnya mereka lengit dan ketengi.

    Semua orang tahu, tumbangnya BN bukanlah kerana nama BN. Tapi kerana pemimpin dan menteri-menterinya.

    Dulu, bila rakyat meluah rasa, mereka bongkak. Mereka sombong. Disuruh keluar Malaysia. Disuruh tanam kangkung. Disuruh jangan ambil gula. Sambil sinis ketawa dan tersenyum.

    Dulu bila rakyat meluah rasa terbeban kerana GST, mereka buat resepi entah apa-apa.. Mereka buat muka bodoh bingung dan lari. Langsung. Langsung tak endah apa yang diluah rakyat.

    Setiap minggu harga petrol berubah. Turun 20 sen, naik 40 sen. Begitulah umpamanya. Katanya kerajaan tiada kuasa. Ikut harga minyak dunia. Tiba-tiba sebelum pilihanraya, turun naik harganya boleh ditangguh sementara. Mereka sangka rakyat begitu bodoh. Mereka sangka rakyat tidak mengkaji. Mereka inilah sebenarnya yang menumbangkan parti mereka sendiri.

    Bayangkan, 9 Mei lalu, rakyat keluar dengan niat "AKU MAHU BN KALAH!". Lantas sekalian rakyat melupakan siapa calonnya. Mereka tidak kisahkan siapa muka wakil rakyat mereka. Yang mereka mahu lihat cuma logo PARTI KEADILAN RAKYAT lalu dipangkah mereka.

    Calon-calon BN bukan semuanya buruk. Ramai juga calon yang berkaliber. Yang hebat dan berjiwa rakyat. Tok Mat di Negeri Sembilan contohnya. Dr. Tengku Asmadi di Kuala Nerus. Dan YB Khairy Jamaludin. Tapi rakyat mahu yang di atas itu turun! Maka mereka terpaksa mengorbankan calon yang bagus-bagus. Asalkan bukan lagi BN memerintah! Begitulah marahnya mereka dengan parti yang sekian lama mempersenda mereka.

    Hari ini rakyat bersorak. Nyata, rakyat sudah geram dan amat marah. Sehinggakan tumbang parti keramat. Sejarah hari ini akan mengajar. Bukan setakat BN, tapi sesiapa pun yang berkuasa. Bahawa rakyat boleh. Rakyat mampu. Dan rakyat berani untuk mengubah perlembagaan negara kalau sikap bongkak pemimpin kerajaan tidak dipatah.

    HIDUP RAKYAT! RAKYAT BERKUASA PENUH!

    Salam Jumaat ��

    In Syaa Allah ... Ramai calon PH yang kalah dalam PRU 14 jadi auto gantikan tempat calon umno bn yang menang setelah umno bn diistihar haram oleh ROS sebelum 9 Mei 2018 .... ROS xkan wat silap yang disengajakan lagi,. Hahahaha.

    Sesungguhnya Allah Maha Hebat. umno bn cuma mampu hebatkan Malaysia di kain rentang kempen dan menggula-gulakan rakyat dengan kain kempen hipokrit HIDUP RAKYA... yang telah digagalkan oleh Rakyat Malaysia yang cerdik berpolitik pada 9 Mei 22018

    ReplyDelete
    Replies
    1. RALAT:

      Sesungguhnya Allah Maha Hebat. umno bn cuma mampu hebatkan Malaysia di kain rentang kempen dan menggula-gulakan rakyat dengan kain kempen hipokrit HIDUP RAKYAT... yang telah digagalkan oleh Rakyat Malaysia yang cerdik berpolitik pada 9 Mei 2018

      Delete
  20. PUKUKAN MAUT 3 VETERAN DISAAT AKHIR TAMBAH DERITA UMNO.
    TS RAIS YATIM BAGI NASIHAT .. RAFIDAH BAGI NASIHAT .. TUN DAIM BAGI NASIHAT .. BUKAN DIA ORANG DENGAR PUN MALAH DIHINA NYA PEMIMPIN YANG BERJASA PADA UMNO. MEMANG PATUT DI KAPAN KAN TERUS UMNO NI. SEKURANG2 MASUK SABJEK SEJARAH ANAK2 MASA HADAPAN ..

    ReplyDelete
  21. Good one MAtt Evo. Komen yg simple tapi padat. Se-simple majority win PH dan Warisah di Sabah :)

    Najib nak hebatkan negara konon.
    Tpi sudah terlambat, dia buat kekwat.
    Kuasa undi rakyat Msia hebat,suara Keramat,
    Kini talihayatBN/UMNO tak mampu diselamatkan
    sudah tamat, Allah pun tak terima taubat
    Sbb mereka tak insaf, hanya tau buat, benda2
    jahat. Semoga sejarah Najib/BN ni jadi tauladan
    dinsafi agar di ingatan terpahat
    supaya jangan berulang lagi pada mana2 parti dan
    pemimpin yg dipilih rakyat,

    Ha amacam boleh tahan tak pantutan hamba yg tak seberapa ni huhuhu

    ReplyDelete
  22. Kami tunggu janji2 PH..
    Kes 1MDB..
    Kes TNH FELDA..
    Kes NFC..
    Kes TH..
    KES ATATUNYA..
    KES ENGIN JET PEJUANG..
    KES KAPAL SELAM X SELAM..
    KES MH370..
    REFORMASI INSTITUSI..
    GST..
    ENTAH APA KE LAGI!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umnobn konon gah..akhirnya..rak rak ruuuummboom!!udah tumbang ranap..mereput..kaput..

      Delete
  23. Umno tidak boleh berkubur! Tetapi umno perlu melalui transformasi yg cukup comprehensif agar kepercayaan org melayu terhadap umno dapat dipulihkan. Wlaubgaimanapun, dgn kepimpinan yg ada sekarang, tidak mungkin ianya dpt dilakukan. Kepimpinan yg ada sekarang tlh menjadi sinonim dgn rasuah dan salahlaku dan sebarang pemulihan tidak akan membuahkan hasil. Cara yg paling sesuai adalh dgn mengerakkan usaha agar parti itu dibubarkan, beri laluan kepimpinan lain mengambilalih dan memberi wajah baru kpd umno! Tapi ianya akan mengambil masa, tenaga dan wang ringgit dan persoalannya adakah sesiapa yg sanggup berkorban sebegitu tanpa sebarang jaminan kemenangan dimasa hadapan!! Umno baru perlu tunjukkan yg mereka masih releven kpd perjuangan asal mereka dlm membela nasib org melayu, tetapi itu sgt sukar utk dilakukan kerana mereka kini adalah pembangkang!! Diharap akan muncul wira dikalangan org2 umno yg dpt mengalas tugas yg sebegitu berat kerana politik malaysia perlu kehadiran pembangkang yg kuat utk memastikan adanya semak dan seimbang dlm pentadbiran kerajaan pusat!!

    Apapun, takziah kepada umno dan diharap mereka akan pulih dan bangkit dgn semangat baru demi kelangsungan politik malaysia yg lebih seimbang!!

    ReplyDelete
  24. Biar jer umno tu.... Xkan mngnyer pru seterusnya.... Moga2 yg ader blh juga imbang Dan semak.. x syok r xder pembangkang...

    ReplyDelete
  25. Pengakuan Azreen anak Rosmah dgn bekas suami pertama Mohd Aziz. Yg mana Azreen mendedahkan bahwa dia telah meutuskan pertalian darah dgn ibu kandungnya sbb2 skandal2 politik dan salahguna/curi wang dan jenayah upahan oleh kedua2 laki bini Klepto perompak ala Bonnie and Clyde ni.Ibunya si Semah ni dikatakan kuat percaya bomoh dan guna bomoh utk memenuhi kehendak nafsu serakahnya tuk miliki kemewahan, wangringgti dan kuasa. Allahualam. Dengar2 juga desas desus yg mengatrakan bahwa Nabib dan Mak Badak telah melarikan diri dgn menaiki jet peribadi dari Subang ke Jakarta. Dari sana dgn suapan rasuah pd org2 tertentu di Jakarta, kedua2 laki bini lahanat ini akan terbang ke Cayman ke, Taiwan atau negara2 yg tidak mempunyai perjanjian (treaty) dng negara asal si penjenayah utk menyerah penjenayah pd negara asal yg dikendaki.

    https://www.youtube.com/redirect?redir_token
    https://coconuts/kl/news/rosmah-daughterspeaks-grand-corruptions-abuse-black-magic-najib-mother-jewellery/

    ReplyDelete
  26. Kawan2 Sepejuangan semua, ini pepantun dan lagu yg saya copipies :) dari Youtube hanya utk sendaloka dan hadiah utk Geng Najib,Lebaimoden, Petualang Rakyat,Kejora.

    Kita sakat dia pula huhuhuhu

    Tun abdul rahman - bapa kemerdekaan
    Tun abdul razak - bapa pembangunan
    Tun hussein onn - bapa perpaduan
    Tun mahathir - bapa pemodenan
    Tun Abdullah - bapa modal insan
    Tun najib - bapa kedana dan bapa 1eMdiBabi

    Najib dan Rosmah putih mata.
    Najib terdiam tak terkata.
    Rosmah menangis tak terkira.
    Dulu ko sombong semua ada.
    Sekarang baru ko tahu kuasa rakyat jelata....

    Bapaku pulang dari kota, bapaku menuju ke istana..
    Tun mahathir - bapa ku pulang dari kota, bapaku pergi Putrajaya. Bapaku ambik balik Sri perdana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunku abdul rahman - bapa kemerdekaan
      Tun abdul razak - bapa pembangunan
      Tun hussein onn - bapa perpaduan
      Tun mahathir - bapa pemodenan
      Tun abdullah - bapa modal insan
      Tundun najib - ada pada rosmah

      Delete
    2. Najib - Tak layak dpt Tun sbb dah bg kat Al TUN tuya. Ini kes kasi korek balik.

      Delete
    3. Pak Lah di beri Tun bila nego nakkan dia letak jawatan.

      Bukan dia saja di beri, jugak kapada bini dia yang dulu nya Housekeeper Seri Perdana, kediaman PM, tak berapa lama kawin Tun Dol, takda berita dia khidmat dengan BAKTI, persatuan isteri2 Menteri.

      Masakan isteri2 PM yang dulu dari itu lama berkhidmat dengan BAKTI dan ada justifikasi di anugerah pangkat Tun.

      Dan Najib keluar bukan nego, kerana kalah Pru. Pulak nya rekod dia sebagai PM ada lah hamsat, tambah pulak mencuri, merompak, melanun duit rakyat di 1MDB dll.

      Jadi, mana boleh dia di beri anugerah Tun? Tan Sri pun tak layak. Lagi pulak Rosmah, tak boleh langsung.

      Delete
  27. Berita Najib & Rosmah nak terbang ke Jakarta 10 pagi ni, dan pejabat Peguam Negara Pandi Ali di kepong kawat duri.

    Betul ke?

    Apa kita nak buat.

    Diamkan aje ke, riuhkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kata nya, Tun M akan runding, lantik dan umumkan cabinet nya arini.

      Harap bila lantik saja Menteri Dalam Negeri, Menteri itu akan arahkan pihak Polis dan SPRM buka semula fail 1MDB dan Najib. Dan ambil tindakan jika Najib keluar negara.

      Takut dia pergi ke negara yang takda extradition treaty dengan kita. Nanti Interpol pun susah nak heret dia keluar dari negara saperti itu.

      Harap juga akan pecat Pandi dan umumkan ganti nya sebagai Peguam Negara baru.

      Lepas itu, senang lah sikit kita, tahu kedua dua Najib dan Pandi "being taken care of".

      Delete
  28. patutnya najib dan rosmah ditahan untuk soal siasat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun ikut undang2, tak boleh tangkap bila Pandi kata "no wrong doing".

      Tapi perlu ganti Pandi pronto, jadi, boleh semak rekod di pihak Polis dan SPRM, boleh cepat tahu Pandi cakap betul ke tak betul.

      Kalau tak betul, pengganti boleh arahkan tangkap Pandi dan Najib sekali.

      Pahal pun, mesti gantikan Pandi secepat mungkin dan cara sertamerta, tanpa notis, tanpa sebab munasabah, macam Najib buat kapada Gani Pattail, PN sebelom Pandi dulu.

      Tun M sibuk dengan hal jawtan KM Sabah & Sarawak propek dapat ke pihak yang pro-PH gamak nya.

      Delete
  29. "Dengarlah tuan satu cerita
    Kisah dongeng orang2 tua
    Kisah tok Jibi yg songlap harta
    Perkara betul bukannya auta.."

    "Kisahnya konon di Beringin Rendang
    Kisah Tok Jibi rakyat dah tendang
    Nafi menafi semua temberang
    Tok Jibi yang kecundang.."

    "Wahai nujum pak belalang, tok Jibi sudah kecundang..
    Wahai nujum Pak Belalang..tok Jibi kuat temberang.."

    "Walau begitu perasan di atas
    Mahathir menang dia tak puas
    Seboleh boleh dia nak cantas
    Memang Jibi jenis yg buas.."

    "wahai nujum Pak Belalang..tok Jibi nasibnya malang..
    Wahai nujum Pak Belalang..silap hari dipakai gelang.."

    "Walau begitu hatinya keras
    Wang negara habis dilibas
    Bini banyak berlian dan emas
    Pantang nampak dia nak kebas!"



    ReplyDelete
    Replies
    1. Cayalah... Kejora pun tak boleh gubah lirik mcm ni.

      Delete
    2. Dengar tuu kejora musibat, toksah syok sendiri macam bagus......!!

      Delete
  30. Umno dah nak berkubur sekarang, ada siapa tahu apa jadi blog2 yang Projib dulu?

    Rocky Bru, Big Dog, dll.

    Blog Stopthelies dah bungkus. Closed shop. Kesian.

    Nak jengok blogs "suddenly Projib" yang lain2 tu pun dah malas. Yang kata nya alih2 bawak BMW X series tu kot masih pakai kereta mewah tuh. Nasib dia lah.

    ReplyDelete
    Replies


    1. babi BRU ni aku nak.lencing atas RAMBUT PANJANG GENGSTER KELING DIA




      MARI SINI BABI BRU DATO


      Delete
    2. rocky kepala mak nyah lau la


      bapok bru

      Delete



  31. babi punyer SKMM


    DEMGAR SINI



    GABENOR BABI


    GABEMOR BBI


    GABEMOR BABI



    TAK IKUT PERLBAGAAN


    MUSANG GENGSTER BIKIN BABI


    GABENOR LAMTIKAM RAJA INI PUN BABI




    SIAPA GABEMOR BABI.INI



    YA BABII GABENOR



    SIAPA DIA SI BABINOR GABENOR ????

    ReplyDelete
  32. GENG NAJIB, yang gunakan macam macam nama sebelom PH menang,

    Aku fikir pengkomen2 lain setuju kalau aku cakap kpd kau bahawa kami tidak akan kutuk atau maki hamun kamu jika kamu:

    1. Tidak lagi mengkopipes berpuluh kali dengan tak tentu hala

    2. Tidak lagi menggunakan kata kata lucah, maki hamun dsb nya

    3. mengkomen dengan berpatutan, praktikkan "decorum and decency when blogging"

    4. hormatkan pemimpin dan Kerajaan PH, keritik secara berhemah, berdasarkan/ keluarkan fakta2 dan alasan2 yang munasabah

    ReplyDelete
    Replies


    1. sapa kata nak kesian


      geng najis geng babi



      GENG NAJIS TOLONG REPOT SKMM




      TULUUUNG SANGA SAMGAT



      RAJA PANTATERA DAN KERABAT SETANNYA..


      balik Malaysia setan woii

      bapok atheis

      Delete
  33. BREAKING NEWS

    Berita Malaysiakini yang biasa nya boleh di percaya -

    Najib dan Rosmah disenarai hitam Jabatan Imigresen
    Dikemaskini 12 Mei 2018, 7:42 pagi

    Berdasarkan carian di Semakan Status Perjalan Imigresen (SSPI) bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor disenaraihitamkan oleh Jabatan Imigresen.

    Pangkalan data itu yang membenarkan rakyat Malaysia memeriksa sama ada mereka boleh ke luar negara sejak semalam dan sehingga berita ini ditulis (5.30 pagi) tidak dapat diakses.

    Siasatan Malaysiakini mendapati laman web berkenaan hanya tidak dapat diakses dari dalam Malaysia. Sekiranya diakses dari dalam negara tanpa menggunakan proksi, laman web berkenaan akan menunjukkan ia tidak dapat diakses (down).

    Bagaimanapun, dengan menggunakan proksi luar negara, Malaysiakini berjaya mengakses sistem laman web berkenaan untuk memeriksa status Najib dan Rosmah menggunakan nombor kad pengenalan mereka.

    Nombor kad pengenalan itu juga sudah disemak dalam rekod Suruhanjaya Pilihan Raya bagi mengesahkan identitinya.

    Semakan mendapati dengan memasukkan nombor kad pengenalan Najib (530723-06-XXXX) dan Rosmah (511210-05-XXXX) paparan keputusan tertera "Sila rujuk ke pejabat imigresen terdekat".

    Ia adalah paparan yang tertera bagi anggota parlimen Pakatan Harapan dan aktivis politik yang tidak dibenarkan ke luar negara sebelum ini.

    Lazimnya, sekiranya individu itu tidak disenaraihitamkan oleh Imigresen, paparan keputusan yang tertera adalah "Tiada Halangan".

    Tidak dapat dipastikan sama ada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) atau Jabatan Imigresen membuat tetapan (setting) di laman web itu bagi menghalang akses dari dalam negara.

    Ini bererti Najib dan Rosmah tidak dapat memeriksa status imigresen mereka kecuali menggunakan proksi.

    Penyenaraianhitam bekas perdana menteri dan isterinya itu terjadi ketika terdapat laporan semalam berhubung yang mengatakan mereka merancang untuk menaiki penerbangan dari Lapangan Terbang Subang ke Lapangan Terbang Antarabangsa Perdanakusuma di Jakarta.

    Najib dan Rosmah dikatakan akan menaiki kapal terbang persendirian yang dioperasikan oleh Premiair.

    Premiair adalah syarikat yang dimiliki oleh Peter Sondakh, yang juga merupakan pengasas PT Rajawali Corp.

    Ahli perniagaan Indonesia itu terlibat dalam kontroversi penjualan 37 peratus saham Eagle High Plantations kepada Felda dengan harga AS$505.4 juta tahun lepas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pihak berkuasa perlu jaga UNAUTHORIZED EXIT POINTS saperti di sempadan Thailand.

      Delete
  34. Kawat duri, laluan ke bangunan k'jaan di Putrajaya sudah dibuka - Polis

    Diterbitkan 12 Mei 2018, 5:43 pagi | Dikemaskini 12 Mei 2018, 6:07 pagi

    Kawat berduri yang dipasang di sekitar bangunan pentadbiran kerajaan dan laluan ke bangunan-banguan tersebut sudah dibuka sejak 4 petang semalam, kata Ketua Polis Daerah Putrajaya ACP Rosly Hassan

    Beliau berkata kawat duri itu dipasang pada hari penamaan calon sebelum dibuka dan dipasang semula pada hari pengundian untuk tujuan keselamatan.

    “Sebelum ini, kita buat sekatan di beberapa kawasan ‘hot spot’ dan pasang kawat duri itu berikutan belum ada keputusan parti mana yang menjadi kerajaan.

    Apabila Tun Dr Mahathir Mohamad selesai mengangkat sumpah sebagai perdana menteri malam semalam, katanya, semua sekatan serta kawat duri yang dipasang sebelum ini dibuka untuk laluan orang awam,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gamak nya, Najib sekarang diam di rumah nya sendiri, di Taman Duta, off Jalan Sultan A Halim, KL

      Delete
    2. My office is not under lockdown, says Apandi
      The Star Online

      Delete
  35. Jika UMNO diisytihar haram oleh kerana tidak melakukan pemilihan sebelum atau pada 19 April 2018, bukankah ini bermakna parti haram yang telah bertanding pada PRU14? Disebabkan juga UMNO adalah haram (illegal) bermakna pakatan Barisan Nasional tidak boleh diwujudkan (mengambil dari intipati mengapa ROS tidak mahu mendaftarkan Pakatan Harapan...disebabkan BERSATU telah dibubarkan sementara katanya). Oleh yang demikian, kesemua pertandingan Barisan Nasional (BN) should be declared null & void kerana ia adalah sebuah pakatan yang haram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seasoned politician Tun Mahathir nak diperlekehkan budak2 setahun jagung macam KP Ros, Jahid Komidi & Najib pondan tak abis sekolah.

      Margaret Thatcher, Bill Clinton, George Bush, Lee Kuan Yew, Paul Keating dll.... lagikan kena penangan Tun Mahathir.

      Delete
  36. Rumusannya ialah, klu Allah dah menetapkan sesuatu, manusia ni tak usahlah cuba usaha atau mengubah ketetapan Allah. Especially Najib, BN dan org2 umno ni. Buatlah apa pun samada, tabur wang, dan offer2 yg kaw2 di saat akhir manifesto PRU mereka, Rakayt dah nekad dah, tak terpdeaya dgn janji manis dan palsu. Dah byk kali tertipu di PRU`3 dulu. Contohnya janaji takkan naikkan tol, tiba2 dinaikkan tol, malah dibuat tol baru pula. Pastu dikenakan GST, tarik balik subsidi2 minyak, gula, bantuan kewangan dan perbelanjaan pd Universiti, Hospital..dll

    Dah lah cukup2 lah kita cakap hal mimpi ngeri itu di era Najib. Dan kita tak usahlah sgt kutk2 dan pepadan muka org umno dan pemimpin2 mereka yg rebah/kalah tu. Najib pun dah akur, dan dengar suara2 pemuda2 umno yg menuntut dia turun lepaskan jawatan atas nashihat2 org kanan dan org kutnyer masih setia berdiri sama2 Najib disaat dia kehilangan kuasa dan jawatan (Zahid, Hishammudidin, Khairy dan beberpa2 ahli senior umno lah kot yg menasihati supaya dia letak jawatan dlm umno utk tidak memburoookan keadaan dan pemberontakkan dalaman parti lagi). Klu dia dengar nasihat Tun M, Muhyiddin, Rafidah, Daim, Rais Yatim dari mula2 lagi lepaskan jawatan Pengerusi UMNO, tentu tak jadi camni. Dia tau ahli2 yg ramai dah tak sokong, tetapi guna kuasa veto dan dgr punasihat2 senor yg masih sokong utk dpt dedak2 dan jawatan2/kontrak2/tender2. Org yg paling penting dan berpengaruh tak bagi Najib undur, sudah pastinya Rosmah kan. Sbb dia tak puas2 ambil duit rakyat joli, jetting sana sini makan angin dan bershopping sakan. Makin rakyat meluat dan org PH menyuarakan dan membantah penyelewangan wang, kuasa dan boros. Makin menjadi2 si Mak Badak ni. Najib pun serupa, punya kuasa ditangan digunakan sepenuh2nya dan sepuas2nya utk tabur dedak kekalkan pengaruh, salahgunakan kuasa dan menindas mana2 yg tidak setuju dan cuba halang niat dan perbuatannya. Beraja di mata dan bersultan dihati.

    \We should also open our eyes and watch our beloved new govn PH and their ministers. If they too misused powers and enriched themselves, then we the rakyat should also ditch them comes the next GE. But i beleived our PH leaders are not like that in the past and for now.

    Kuasa rakyat kuasa mutlak dan suara rakyat suara keramat. The voters are the kingmakers, not the leaders or any political parties. huhuhu tetapi PAS tetap kata dia kingmaker.ialah kingmaker kat Kelantan dan Trengganu.

    Hidup rakyat, hidup Tun, hidup Anwar, hidup Rafizi dan hidup PH ! Alhmdulillah, Allahuakhbar. Tidak akan terdaya kami membuat sesuatu atau berjaya tanpa kuasa dan kehendakmu. Amin

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...