Tuesday 22 May 2018

BAYANGKAN, BAYANGKAN, BAYANGKAN....


Seperti yang kita memang sedia maklum sebelum ini, jumlah beg mengandungi wang tunai yang dirampas oleh pihak polis daripada tiga kondo mewah yang dipercayai ada kaitan dengan Najib Razak ialah berjumlah 72 beg.

Menurut sebuah akhbar milik UMNO iaitu Berita Harian, sehingga semalam, 11 beg sudah selesai menjalani proses pengiraan dan ia didapati mengandungi puluhan juta ringgit wang tunai di dalamnya.

Bermakna ada 61 beg lagi belum dikira untuk diketahui apa dan berapa jumlah isinya.

Berapakah puluhan juta dalam 11 beg itu?
Puluhan juta bermakna jumlahnya mungkin RM10 juta, RM30 juta atau  barangkali juga RM90 juta.

Sehingga tidak melebihi RM100 juta, bahasa mudahnya tetap disebut puluhan juta.

Sebuah lagi akhbar milik UMNO, Kosmo yang berada di bawah naungan Utusan pula melaporkan, penemuan jumlah wang tuai dalam 11 beg itu ialah kira-kira RM100 juta.

Makk oiii...banyaknya!!

Pernahkah makcik Felda atau penerima BR1M melihat jumlah wang sebanyak itu?

Najib ialah bekas Presiden UMNO dan bekas Perdana Menteri daripada UMNO, maka laporan daripada akhbar milik UMNO sendiri mengenai pemilikan wang tunai yang dikaitkan dengan beliau tentu saja sukar untuk disangsikan.

Mustahil akhbar milik UMNO sendiri sengaja mahu memberi gambaran buruk kepada Najib, melainkan ia adalah kebenaran yang tidak lagi mampu untuk dinafikan.
Hanya dalam 11 beg saja sudah mengandungi puluhan juta atau mungkin mencecah seratus juta ringgit jumlahnya, bayangkan berapa banyak wang tunai yang ditemui jika setelah selesai pengiraan untuk kesemua 72 beg itu?

RM500 juta? RM800 juta? RM1 biliion? 

Atau lebih daripada itu?

Bayangkan, bayangkan, bayangkan......(ShahbudinHusin 22/05/2018).

96 comments:

  1. ggota Majlis Tertinggi Umno, Datuk Ahmad Maslan menyamakan partinya dengan kapal yang sedang tenggelam.

    Bagaimanapun, menurut Ahmad beliau yakin jika Umno bersatu, parti itu tidak akan lama menjadi pembangkang.

    "Dengan izin Allah kita mungkin tidak lama jadi pembangkang sebagaimana yang berlaku di negeri yang kita kalah. Kita yakin Malaysia ini, kita kalah tetapi kita boleh menang balik," katanya dalam rakaman video disiarkan Umno Online

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami ucap terima kasih kpd

      y.a.b dato sri najip

      @ panglima bugis

      kerana

      telah mengangkat dirinya memjadi mini firaun dan dajal kecil

      dgn memecat AG SPRM TPM

      sehingga rakyat cuak

      Terima Kasih Dato Seri

      lerana tak baca media sosial dan blog buddin.

      byk jasa dato seri yg membawa kpd kehancuran BN dan kemenangan PH

      jasamu di kenang dato seri

      MARI LAH semua

      sokong kemenangan puak puak yg daapt paling byk undi popular dari 3 jenis blok yg bertanding

      sikiit lagi nak capai

      MALAYSIABARU

      Delete
    2. nape semua video dr umno online mesti tak bukak untuk di komen...(comments are disabled for this video.) takut nk ngadap realiti eaaa...

      Delete
    3. TOKONG BERAK TINGGAL TAHI


      Sungai ‘teh tarik’ jejaskan nelayan di Tanjung Bungah
      Predeep Nambiar
      | May 21, 2018
      Sungai di Tanjung Bungah menjadi berlumpur susulan tanah runtuh yang berlaku di tanah tinggi di hulu sungai.
      VIDEO INSIDE

      Peta menunjukkan sistem Sungai Kelian dengan kawasan yang terjejas, gambar ihsan pakar sains tanah, Dr Kam Suan Pheng.
      GEORGE TOWN: Sebatang sungai di Tanjung Bungah seakan-akan menjadi “sungai teh tarik” susulan tanah runtuh di bukit yang berketinggian lebih kurang 250m atas paras laut pada Khamis lalu, dan kini air berlumpur itu menjadi ancaman kepada punca pendapatan bagi lebih kurang 100 nelayan di kawasan itu.
      Klip video Sungai Kelian mengalirkan air berwarna coklatnya ke Selat Utara mula-mula dimuat naik oleh nelayan perairan pantai di Tanjung Bungah di Facebook, lalu menimbulkan kebimbangan berhubung pencemaran.
      Ia disusuli dengan tindakan pembuat filem bebas, Andrew Han menyiasat perkara itu, menelurusi sungai yang bengkang-bengkok antara pinggir bandar di lereng bukit tersebut. Bagaimanapun, siasatan itu menemui jalan mati kerana sebahagian sungai itu dibina terusan atau mengalir di bawah bangunan bertingkat tinggi.
      Pegawai Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) yang menerbangkan dron di kawasan itu berkata tanah runtuh itu berlaku secara semula jadi dan kemungkinan besar akan berlaku lagi.
      Kerajaan Pulau Pinang akan melaksanakan mesyuarat yang dihadiri pegawai tinggi untuk mengambil langkah segera hari ini.

      Nelayan, Roland Khoo, berkata punca pendapatannya teruk terjejas.
      Roland Khoo, jurucakap bagi nelayan perairan pantai di Tanjung Bungah, berkata, kejadian itu menjejaskan punca pendapatan lebih kurang 100 nelayan di Tanjung Tokong dan Tanjung Bungah.
      Katanya, mereka sebelum ini dapat menangkap ikan senangin, bawal, udang dan ketam bunga setiap hari. Tetapi disebabkan air “teh tarik” itu, ikan-ikan sudah lari dari kawasan perairan tepi pantai.
      “Saya rasa ikan juga tahu air ‘teh tarik’ ini tidak baik. Untuk kami pula, apabila lihat air sebegini, kami terpaksa pergi lebih jauh. Tetapi apabila pergi semakin jauh, ikan masih tiada.
      “Bot kami juga menjadi kotor dan terpaksa membasuhnya dengan lama. Kami membazi diesel kerana terpaksa membawa bot ke kawasan lebih jauh.
      “Saya berharap pihak berkuasa tempatan akan membantu membersihkan sungai itu dan perairan tepi pantai agar kami boleh menangkap ikan. Perkara ini sangat menjejaskan punca pendapatan kami,” kata Khoo.
      Situasi diramal semakin buruk
      Pada Jumaat lalu, MBPP menerbangkan dron berkamera untuk melihat kawasan yang terjejas itu sebagai sebahagian daripada usaha peninjauannya.
      Seorang jurutera geoteknikal dari pihak MBPP berkata tanah runtuh itu kemungkinan besar disebabkan oleh tekanan air susulan hujan lebat di kawasan tanah tinggi itu.
      Jurutera itu berkata kejadian “teh tarik” di Sungai Kelian itu disebabkan tanah runtuh yang berlaku di kawasan 250m atas paras laut, betul-betul bersebelahan sumber asal sungai itu.

      Delete
    4. TOKONG LARI KE PUTRAJAYA JADI MENTERI NAK TUTUP KES

      “Kami menganggarkan bahagian yang runtuh itu berketinggian 40m dan berkelebaran 20m. Kami mencadangkan pemulihan segera terhadap bahagian yang runtuh itu kerana kami jangka ia akan runtuh lagi,” kata jurutera itu.
      Bahagian yang runtuh itu di embah antara Bukit Lang dan Bukit Batu Ferringhi, iaitu sebahagian daripada banjaran Bukit Bendera yang menjadi tulang belakang pulau itu.
      Gambar diambil oleh dron MBPP juga menunjukkan air berlumpur itu mengalir ke tempat masuk loji rawatan air.
      Bagaimanapun, sebagai tindakan segera, Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang berkata tempat masuk air itu sudah tidak digunakan sejak 1999, selepas Empangan Teluk Bahang dibina.
      Pakar sains tanah Dr Kam Suan Pheng berkata banjaran Bukit Bendera secara umumnya, tidak kuat dari ekologi.

      Gambar dekat bagi bahagian yang runtuh, 250m atas paras laut. Kawasan yang runtuh itu dianggarkan berketinggian 40m dan berkelebaran 20m, tetapi tanah runtuh dijangka berlaku lagi. (Gambar ihsan Majlis Bandaraya Pulau Pinang)
      “Berdasarkan gambar yang saya sudah lihat, tanah runtuh terbaru ini nampaknya seperti satu kejadian semula jadi, bukan buatan manusia seperti tanah runtuh Tanjung Bungah yang berlaku dulu. Ini dipanggil ‘parut runtuhan’,” katanya semasa dihubungi, sambil merujuk kepada kejadian 21 Oktober di mana 11 pekerja pembinaan menjadi mangsa tanah runtuh.
      “Sukar untuk mengatakan jika kejadian seperti ini akan berlaku lagi, tetapi kita perlu lakukan kajian geoteknikal ke atas bukit-bukit kita dengan segera untuk mengesan risiko.”
      Presiden Persatuan Penduduk Tanjung Bungah, Meenakshi Raman berkata kerajaan negeri harus ambil tindakan segera bagi mencegah kejadian tidak diingini dalam masa terdekat.
      “Kami harap MBPP akan menyiasat perkara ini dan memberitahu kami maklumat terkini.”
      Apabila dihubungi, exco negeri Zairil Khir Johari berkata kerajaan negeri sangat bimbang tentang perkara itu dan sedang melaksanakan siasatan.
      “Ia satu kejadian semulajadi yang malang. Ia berlaku di tengah-tengah rizab hutan, jauh daripada sebarang pembangunan. Kawasan itu juga tiada akses.
      “Kami mahu memastikan semuanya selamat dan kami sedang mendapatkan pendapat dari pakar kejuruteraan berhubung perkara ini.”

      Delete
    5. KALAU MELAYU ISLAM SEMUA BISING…
      Petisyen pro-Maszlee dapat lebih 80,000 tandatangan
      FMT Reporters
      | May 20, 2018
      Ia berlaku ketika ada pihak membantah pelantikan bekas pensyarah itu sebagai menteri pendidikan.

      Lebih 80,000 tandatangan dikumpul dalam satu petisyen atas talian menyokong pelantikan Maszlee sebagai menteri pendidikan.
      PETALING JAYA: Penyokong bekas ahli akademik, Maszlee Malik memulakan satu petisyen atas talian untuk menyokong pelantikannya sebagai menteri pendidikan, susulan bantahan beberapa aktivis yang mengaitkannya dengan golongan Islam radikal.
      “Pengalaman luasnya dalam bidang akademik dan kepimpinan dalam NGO…diikuti minat dalam inisiatif pembinaan negara, mari himpun sokongan kita untuk Dr Maszlee mengetuai Kementerian Pendidikan kita,” menurut petisyen di change.org.
      Lebih 80,000 tandatangan dikumpul setakat 2 petang tadi, lebih separuh daripada sasaran 150,000 tandatangan.
      “Dengan pembaharuan dalam pendidikan memacu agenda utamanya, lelaki ini merancang perubahan dalam pendidikan yang kita semua nantikan,” kata petisyen bertajuk “Sokong Dr Maszlee Malik sebagai menteri pendidikan”.
      Perbincangan berhubung kesesuaian pelantikan Maszlee untuk jawatan itu timbul, sejak pengumuman Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, Jumaat lepas.
      Pengkritik mempersoalkan pendirian Maszlee mempertahankan pendakwah kontroversi, Dr Zakir Naik atas dasar kebebasan bersuara. Zakir dikehendaki di India berhubung dakwaan pengubahan wang dan ekstremisme.
      Tetapi, aktivis Islam terkenal, Datuk Dr Ahmad Farouk Musa yang pernah aktif dalam Forum Profesional Muslim yang turut dianggotai Maszlee berkata, tidak patut wujud dwistandard dalam mempertahankan kebebasan bersuara.
      “Jika berhujah mengenai langkah mempertahankan Zakir Naik kerana kebebasan bersuara, maka ini juga menghendaki beliau memberi kebebasan sama kepada pengikut Syiah,” kata Farouk merujuk tentangan Maszlee terhadap Syiah disebabkan kecenderungannya kepada fahaman Salafi.
      “Tidak boleh ada dwistandard dalam mengamalkan hak kebebasan bersuara.”
      Maszlee, 44, menyertai PPBM Mac lepas dan memenangi kerusi Parlimen Simpang Renggam di Johor dalam pilihan raya 9 Mei lalu.
      Bekas pensyarah perundangan Islam di Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) itu dinamakan menteri pendidikan, selepas Dr Mahathir melepaskan portfolio itu akibat kritikan beberapa pihak.
      Dr Mahathir berkata, beliau akan akur kepada janji Pakatan Harapan yang perdana menteri tidak akan memegang portfolio lain.
      Satu petisyen atas talian mendesak Dr Mahathir kembali ke jawatan itu mendapat lebih 73,000 tandatangan setakat 2 petang tadi.

      Delete
    6. MANA LEBIH PENTING MURAH TUNNEL PROJEK ATAU JAMBATAN

      Mana lebih penting dan murah, ECRL atau lebuh raya?
      May 20, 2018
      Menggunakan anggaran kos RM27 bilion bagi 5,324km untuk pembinaan Lebuhraya Pan Borneo, dianggarkan pembinaan lebuh raya 165km dari KT ke KB adalah RM837 juta sahaja berbanding keseluruhan kos ECRL sebanyak RM55 bilion.
      KOMEN

      Oleh Amizar Jaafar
      Kedengaran banyak pihak yang menggesa kerajaan pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad mengekalkan projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) yang dimulakan bekas perdana menteri, Datuk Sri Najib Razak.
      Seruan ketara datang daripada Ahli Parlimen Jeli, Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, ahli Parlimen Kubang Kerian selaku timbalan presiden PAS.
      ECRL dijangka melibatkan kos minimum sebanyak RM55 bilion dan dijangka bertambah dengan fasa-fasa seterusnya. Projek yang terlalu besar pastinya akan dinilai semula kerajaan Dr Mahathir berdasarkan faktor “cost-benefit” projek berkenaan.
      Mampukah projek berkenaan menjana sekurang-kurangnya 2 kali ganda pendapatan kasar ekonomi kepada RM110 bilion?
      Jika sasaran untuk memudahkan pengangkutan darat rakyat Kelantan ke Kuala Lumpur dengan menaiki kereta api laju ingin dicapai, berapakah kos tambang yang akan dikenakan? Adakah ianya lebih murah daripada tambang menaiki pesawat AirAsia, Firefly ataupun Malindo Air?
      Sebagai perbandingan, kadar tambang Perkhidmatan Tren Elektrik (ETS) dari Kuala Lumpur ke Alor Setar mencecah antara RM70 hingga RM90 sehala bagi perjalanan mengambil masa hampir 5 jam.
      Kemungkinan kadar tambang ECRL kelak dari Kota Bharu (KB) ke Kuala Lumpur melebihi RM100 seorang. Berbaloikah bagi sebuah keluarga 5 orang?
      Adalah difikirkan bahawa keperluan mendesak pada masa ini ialah menyiapkan lebuh raya dari Kuala Terengganu (KT) ke KB sejauh 165km. Lebuhraya Pantai Timur 3 (LPT3) ini adalah satu keperluan besar yang lama diabaikan.
      Berapakah kos pembinaan lebuh raya dari KT ke KB?
      Menggunakan anggaran kos RM27 bilion bagi 5,324km untuk pembinaan Lebuhraya Pan Borneo, kos pembinaan bagi setiap kilometer ialah RM5 juta. Jadi, dianggarkan pembinaan untuk 165km dari KT ke KB adalah RM837 juta sahaja.
      RM837 juta hanya sekitar 1.52% sahaja bagi keseluruhan kos ECRL sebanyak RM55 bilion.
      Pastinya dengan ada jaringan lebuh raya yang lengkap dari Kuala Lumpur hingga KB, akan wujud lebih banyak kawasan ekonomi untuk manfaat penduduk Terengganu dan Kelantan.
      Memandangkan arah tuju negara menjurus kepada jalan bebas tol, adalah wajar kerajaan pusat menggunakan royalti minyak untuk kedua-dua negeri ini bagi tujuan pembangunan Lebuhraya Serambi Mekah (KT ke KB).
      Amizar Jaafar ialah pembaca FMT.

      Delete
    7. INI PUN SATU KALAU MAJORITY ISLAM MELAYU JANGAN HARAP LAA
      Royalti minyak: MB Terengganu tunggu masa sesuai jumpa Dr M
      Bernama
      | May 20, 2018
      Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, jaminan penyaluran 20% royalti minyak itu kepada Terengganu adalah sesuatu yang sangat positif dalam hubungan kerajaan negeri dan persekutuan.

      Ahmad Samsuri Mokhtar mewakili rakyat Terengganu mengucapkan terima kasih kepada Dr Mahathir atas jaminan penyaluran 20% royalti minyak kepada negeri itu.
      KUALA NERUS: Kerajaan Terengganu menunggu masa sesuai untuk mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai kaedah penyaluran royalti minyak dan gas kepada rakyat negeri itu.
      Menteri Besar, Ahmad Samsuri Mokhtar berkata jaminan Dr Mahathir itu sangat dialu-alukan dan beliau menyifatkan kenyataan Dr Mahathir itu sebagai sesuatu yang sangat positif dalam hubungan kerajaan negeri dan persekutuan.
      “Saya mewakili rakyat Terengganu mengucapkan berbanyak terima kasih kepada perdana menteri atas jaminan berhubung penyaluran royalti minyak itu,” katanya selepas meninjau Bazar Ramadan Batu Enam di sini, hari ini.
      Isu royalti minyak dan gas Terengganu terus menjadi perhatian ramai, apabila Pakatan Harapan dalam manifesto pilihan raya umum ke-14 baru-baru ini berjanji akan menyalurkan royalti sebanyak 20% kepada negeri pengeluar hasil bumi itu.
      Mengenai kenyataan Pengerusi PKR Terengganu, Azan Ismail yang menegaskan rakyat Terengganu tetap menerima manfaat royalti itu, namun ia tidak diberi secara terus kepada kerajaan negeri pimpinan PAS ketika ini, Samsuri berkata, itu hanyalah pandangan peribadinya.
      Mengenai kewajaran meneruskan Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) pula, Samsuri berharap kerajaan persekutuan akan mempertimbangkannya lebih serius, dengan mengambil kira impak positifnya terhadap ekonomi dan rakyat Terengganu.
      “Bagi saya, projek ini wajar diteruskan kerana ia boleh menjana pertumbuhan ekonomi negeri terutama di kawasan yang akan terlibat sebagai hentian laluan kereta api ini.
      “Saya berharap projek baik seperti ini akan diteruskan, asalkan tidak memberi bebanan kepada negeri dan rakyat negeri.”

      Delete
    8. PEMBAZIRAN WANG RAKYAT
      Guan Eng: Tiada pertindihan tugas Kementerian Ekonomi, Kewangan
      Bernama
      | May 20, 2018
      Lim Guan Eng berkata, Kementerian Hal Ehwal Ekonomi akan menguruskan dasar yang dibuat di bawah Jabatan Perdana Menteri.

      Lim Guan Eng berkata, Kementerian Kewangan seperti biasa akan menguruskan hal berkaitan kewangan.
      GEORGE TOWN: Tidak ada sebarang pertindihan tugas di antara Kementerian Hal Ehwal Ekonomi dan Kementerian Kewangan, kata Lim Guan Eng yang dinamakan sebagai menteri kewangan.
      “Saya rasa tidak, Kementerian Kewangan seperti biasa Kementerian Kewangan. Saya rasa di Kementerian Hal Ehwal Ekonomi adalah dasar seperti yang dibuat sebelum ini di bawah JPM (Jabatan Perdana Menteri),” katanya mengulas 2 portfolio berkenaan di sini, hari ini.
      Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam satu kenyataan sebelum ini mengumumkan nama 9 lagi ahli Parlimen Pakatan Harapan (PH) yang dilantik sebagai menteri persekutuan, termasuk Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali sebagai menteri hal ehwal ekonomi.
      Lim bagaimanapun berkata, terpulang kepada Azmin yang juga menteri besar Selangor untuk menerima jawatan tersebut.
      “Ini pun terpulang kepada Datuk Seri Azminlah, beliau pun ada hubungi saya semalam…beliau belum membuat keputusan lagi, sama ada hendak terima atau lepaskan jawatan menteri besar, jadi kita tunggu keputusan beliau.”
      Sementara itu, berhubung pemansuhan tol di jambatan Pulau Pinang pertama yang pernah dijanjikan PH pada pilihan raya umum baru-baru ini, sekiranya berjaya menawan Putrajaya, Lim berkata, apa yang akan dilaksanakan terlebih dahulu adalah janji PH dalam 100 hari.
      “Saya sudah sebut sebelum ini, biarlah kita uruskan tentang janji-janji dalam 100 hari. Selepas ini kita akan berikan tumpuan kepada perkara-perkara lain.
      “Kita pun kena memberikan pertimbangan penyata-penyata kewangan yang diumumkan sama ada ia tepat atau tidak, saya rasa kita kena buat semakan dan penyelidikan lebih lanjut, yang mana apa saya lihat nampaknya bukan sepertimana yang diura-urakan, ‘so’ kita kena berhati-hati.”
      Beliau berkata, apa yang penting sekarang ialah mendapatkan maklumat kewangan sepenuhnya terlebih dahulu.
      “Jadi, biarlah kita dapat maklumat kewangan sepenuhnya dahulu, saya rasa itu lebih pentinglah…kerana kita pun hendak pastikan tidak ada mana-mana maklumat atau fail yang tidak didedahkan.”

      Delete
    9. POLITICAL OF REVENGE
      Saya tak dapat layanan baik, kata Najib
      Adam Abu Bakar
      | May 20, 2018
      Bekas perdana menteri berkata, ahli keluarganya menerima tekanan dari pihak tertentu sehingga rumah anaknya turut digeledah dan barang persendirian cucunya serta hadiah perkahwinan anaknya dirampas.
      VIDEO INSIDE

      PETALING JAYA: Bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak mengadu tidak mendapat layanan baik, walaupun beliau berundur dengan baik untuk membolehkan peralihan kuasa berjalan lancar.
      Beliau turut menafikan dakwaan sesetengah pihak akan mengisytiharkan darurat selepas mengalami kekalahan besar dalam pilihan raya umum ke-14.
      “Sebagai orang yang amalkan prinsip demokrasi, tidak mengapalah, saya terima. Mereka kata saya tidak mahu serah kuasa, akan laksana Mageran (Majlis Gerakan Negara), tetapi saya tidak buat pun.
      “Saya tidak ada hati hendak buat Mageran, saya serah kuasa dengan baik. Walaupun bila saya serah kuasa dengan cara baik, saya tidak terima layanan yang baik,” katanya ketika berucap merasmikan mesyuarat tahunan cawangan Umno dan sayap bahagian Pekan, di Pahang hari ini.
      Najib berkata, ahli keluarganya menerima tekanan dari pihak tertentu sehingga rumah anaknya turut digeledah dan barang persendirian cucunya serta hadiah perkahwinan anaknya dirampas.
      “Apa kasut bayi pun diambil. Kasut Adam yang beberapa bulan juga diambil, hadiah perkahwinan anak saya juga diambil. Apa kena-mengena 1MDB dengan kasut anak saya dan hadiah perkahwinan?
      “Kalau hendak ambil barang mesti ada bukti, mesti ada prima facie bahawa harta yang diperolehi secara tidak sah atau bertentangan undang-undang.”
      Katanya, tidak menghairankan jika anaknya mendapat barangan berharga tinggi sebagai hadiah perkahwinan memandangkan birasnya mempunyai status di Kazakhstan.
      “Tidak layak ke anak saya dapat hadiah perkahwinan? Dia kahwin dengan keluarga yang sedikit sebanyak ada kemampuan di Kazakhstan, bukan orang yang dapat BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia).
      “Jadi, kalau besan saya hendak bagi sesuatu apa salahnya? Di Kazakhstan apa kaitan dengan 1MDB? Tidak ada. Saya hendak luah perasaan kepada orang Pekan, orang Pekan tahu saya bukan pencuri.”

      Delete
    10. DEDAHKAN KELEMAHAN PEMIMPIN DULU UNTUK AGENDA SULIT

      Sehari sebelum angkat sumpah, Guan Eng janji dedah kewangan negara
      Predeep Nambiar
      | May 20, 2018
      Beliau berkata, setiap penyata kewangan kerajaan sebelum ini akan diperiksa ketepatannya.

      Lim Guan Eng melihat perayau bulan pertama China, pendarat Chang’e 3 yang dipamerkan di Pusat Sains Tech Dome di Komtar, Pulau Pinang.
      GEORGE TOWN: Lim Guan Eng berjanji akan meneliti penyata kewangan yang dikeluarkan kerajaan sebelum ini bagi memastikan ketepatannya, sehari menjelang upacara angkat sumpah jawatan sebagai menteri kewangan baru, esok.
      “Kita perlu menimbangkan penyata kewangan yang diumumkan sebelum ini, sama ada tepat atau sebaliknya, kita perlu semak dan kaji lebih mendalam.
      “Pada pandangan saya, ia tidak kelihatan sama seperti pengumuman sebelum ini. Jadi, kita perlu lebih berhati-hati,” katanya selepas melawat pameran di Komtar hari ini.
      Katanya, beliau akan mendedahkan maklumat yang tidak diumumkan kerajaan BN.
      “Kami mahu dedah semuanya.”
      Minggu lepas, Lim terkejut menemui beberapa “perkara” dalam penyata kewangan negara, dan beliau perlu bekerja kuat untuk memperbaikinya.

      Delete
    11. CUBA HAPUSKAN KALAU BERANI
      Legasi BN: Rakyat mahu PR1MA, UTC dikekalkan
      Robin Augustin
      | May 20, 2018
      PR1MA dan UTC antara 2 program popular di bawah pentadbiran Najib.

      Najib melancarkan program rumah mampu milik PR1MA ketika beliau menjadi perdana menteri.
      PETALING JAYA: Dua inisiatif di bawah pentadbiran bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak bagi memperbaiki perkhidmatan kerajaan dan meningkatkan pemilikan rumah perlu dikekalkan kerajaan baru, menurut tinjauan rambang dalam kalangan rakyat.
      Dua inisiatif itu ialah Pusat Transformasi Bandar (UTC) dan Program Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA).
      UTC ialah pusat sehenti yang menyediakan pelbagai perkhidmatan kerajaan di bandar utama, manakala PR1MA ialah rumah mampu milik berharga RM100,000 hingga RM400,000 di kawasan bandar besar.
      Muhamad Azraai Azmi, 36, berkata PR1MA memanfaatkan golongan berpendapatan rendah, contohnyaadik perempuannya yang kini memiliki rumah sendiri hasil daripada projek itu.
      Murugan, seorang pengurus pengembangan perniagaan berkata, PR1MA harus dikekalkan, khasnya untuk pembeli rumah pertama dan golongan muda, tetapi berharap kerajaan baru meningkatkan tahap pemantauan ke atas pelaksanaannya.
      “Kerajaan perlu tegas dari segi memastikan pembeli tidak menyewakan rumah mereka untuk keuntungan segera.”
      Beliau berkata, UTC juga merupakan inisiatif baik dan kerajaan Pakatan Harapan (PH) perlu terus membina pusat sedemikian di luar Lembah Klang supaya orang ramai mempunyai akses lebih baik kepada perkhidmatan kerajaan.
      Namun, katanya, program Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) perlu dikaji semula.
      “Kerajaan perlu membenarkan penerima BR1M mendapat kad debit yang hanya boleh digunakan untuk membeli keperluan asas tertentu,” katanya.
      Pekerja bank, Johnny Tan, 37, menyifatkan UTC antara inisiatif terbaik diperkenalkan Najib kerana waktu operasinya lebih panjang dan perkhidmatannya juga cekap.
      Cef pastri, Debra Leong bersetuju dan mahu lebih banyak UTC dibina.

      Debra Leong berkata, kerajaan perlu membina lebih banyak UTC.
      Beliau berkata, Klinik Rakyat 1Malaysia yang menyediakan perkhidmatan kesihatan hampir percuma juga adalah konsep baik, tetapi memerlukan penambahbaikan.
      “Saya terbaca sesetengah klinik tidak ada doktor, hanya ada pembantu perubatan. Perlu ada doktor, jika tidak wang itu boleh digunakan untuk program perubatan lain,” katanya.
      Bagi perunding perhubungan awam, Azizul Khair Mohd Ibrahim, legasi terbaik kerajaan sebelum ini ialah projek Transit Aliran Massa (MRT).
      “Jika dilihat pada jumlah pengguna harian MRT, anda boleh nampak kesannya.”
      Pengurus komunikasi, Dara Shaipudin, 28, berkata inisiatif PR1MA dan UTC patut dikekalkan, tetapi bukannya BR1M.
      “Pemberian tunai menggalakkan kebergantungan kepada kerajaan. Program pemerkasaan rakyat lebih baik,” katanya.

      Delete
    12. TERNYATA TOK DIR DIPERALATKAN UNTUK MELEMAHKAN ISLAM MELAYU

      Dr Mahathir jadi benteng lawan gelombang Islam PAS
      Robin Augustin
      | May 20, 2018
      Peguam terkenal, Gurdial Singh mendapati Dr Mahathir lantang menentang hudud, manakala pendirian PKR mengenai Akta 355 tidak jelas.

      Peguam terkenal, Gurdial Singh mendapati Dr Mahathir lantang menentang hudud, manakala pendirian PKR mengenai Akta 355 tidak jelas. (Gambar Facebook)
      PETALING JAYA: Mereka yang menentang Islamisasi PAS perlu menganggap Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai sekutunya, kata peguam, Gurdial Singh Nijar.
      Bekas pensyarah undang-undang itu mendapati pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu sangat lantang menentang program Islamisasi yang dikemukakan PAS.
      “Semasa menjadi perdana menteri buat pertama kali (1981 hingga 2003), beliau cuba meneutralkan usaha PAS mempolitikkan Islam,” katanya sambil menambah Dr Mahathir cuba menangani masalah itu melalui usaha memihak kepada kerajaan ketika itu.
      “Apa yang beliau lakukan ialah mengisytiharkan Malaysia sebuah negara Islam, dengan mengetahui apa yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan,” katanya kepada FMT selepas menghadiri sebuah forum mengenai keputusan pilihan raya umum anjuran Majlis Gereja Malaysia.
      Kemudian, Dr Mahathir mula menubuhkan pelbagai institusi seperti perbankan Islam dan institusi agama lain untuk menyokong pandangan kerajaan bagi melawan usaha Islamisasi PAS.
      Gurdial berkata, Dr Mahathir secara konsisten lantang menentang hukuman jenayah hudud dengan menyifatkan ia tidak Islam dan tidak patut dilaksanakan di Malaysia.
      “Dari segi ini, Dr Mahathir ialah sekutu.”
      Tetapi, Gurdial turut mendapati PKR tidak mengambil pendirian jelas mengenai usaha PAS untuk memperluaskan bidang kuasa jenayah Mahkamah Syariah melalui satu rang undang-undang (RUU) persendirian.
      “Mereka kata perlu lebih banyak masa, mereka perlu memikirkannya dengan lebih berhati-hati, mendapatkan pandangan orang lain dan tidak boleh terburu-buru dan perlu ditangguhkan. Pendirian mereka kurang jelas berbanding Dr Mahathir.”
      Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang membentangkan RUU persendirian untuk meminda Akta 355 atau Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965.
      RUU itu mencadangkan hukuman penjara ke atas pesalah syariah ditambah kepada 30 tahun, denda maksimum RM100,000 dan sebat 100 kali berbanding maksimum 3 tahun penjara, denda RM5,000 dan 6 sebatan yang boleh dijatuhkan Mahkamah Syariah ketika ini.
      Gurdial berkata, pengaruh PAS di kawasan pedalaman Melayu, khasnya pantai timur boleh menjadi cabaran kepada PH.
      Katanya, pengundi PAS mungkin tidak bersetuju dengan hala tuju PH yang bergerak ke arah lebih terbuka, liberal, bebas dan telus.
      “PKR mungkin perlu menjadikan sesetengah dasarnya lebih sederhana dengan mengambil kira sensitiviti pengundi ini.”

      Delete
    13. SUDAH NAMPAK TANDA-TANDA ISLAM MELAYU MAJORITY AKAN DIPINGGIRKAN

      PKR: Kerajaan PAS Terengganu tak berhak tuntut royalti minyak
      Bernama
      | May 19, 2018
      Azan Ismail berkata, kerajaan Terengganu tidak perlu mempolemikkan isu royalti minyak sehingga mengelirukan rakyat kerana perdana menteri akan fikir kaedah sesuai supaya manfaatnya diterima secara langsung rakyat negeri itu.

      Azan Ismail berkata, isu tuntutan hak pembayaran royalti kini hanya tertumpu kepada proses rundingan politik antara kerajaan PAS Terengganu dengan kerajaan pusat.
      KUALA TERENGGANU: Rakyat Terengganu tetap akan menerima manfaat hasil nilai setara dengan royalti minyak dan gas daripada kerajaan persekutuan Pakatan Harapan (PH), namun ia tidak akan diberi secara langsung kepada pentadbiran kerajaan negeri pimpinan PAS ketika ini.
      Pengerusi PKR Terengganu, Azan Ismail berkata kerajaan Terengganu tidak perlu mempolemikkan isu royalti minyak sehingga mengelirukan rakyat kerana Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad akan memikirkan kaedah sesuai agar manfaatnya diterima secara langsung oleh rakyat negeri itu.
      Azan yang juga timbalan pengerusi PH Terengganu berkata, kerajaan negeri tidak berhak menuntut royalti kerana ada halangan jelas dari sudut perundangan apabila kerajaan Terengganu sebelum ini di bawah pentadbiran Barisan Nasional (BN) secara sukarela menarik balik tuntutan saman terhadap kerajaan persekutuan suatu ketika dahulu.
      “Oleh kerana pentabiran yang berbeza di antara kerajaan pusat dan negeri ketika ini, isu tuntutan hak pembayaran royalti kini hanya tertumpu kepada proses rundingan politik antara kerajaan PAS Terengganu dengan kerajaan pusat,” katanya hari ini.
      Semalam, Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Ahmad Amzad Hashim menyuarakan harapannya supaya kerajaan pusat tidak mengulangi kesilapan BN, seterusnya menghormati Perjanjian Pembangunan Petroleum 1975 dengan mengembalikan bayaran royalti kepada Terengganu.
      Kenyataan itu dibidas Pengerusi PH Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah yang mahu kerajaan negeri menggunakan pendekatan lebih beradab sekiranya mahu mewujudkan kerjasama dengan kerajaan pusat, khasnya berkaitan royalti minyak.

      Delete
    14. LIBERAL VS PRO-LIBERAL…. ISLAM YANG DIKATAKAN SEDERHANA PUN NAK DITENTANG OLEH PH

      Petisyen capai sasaran, pengkritik bimbang kecenderungan Salafi menteri
      FMT Reporters
      | May 19, 2018
      Lebih 40,000 orang menandatangani petisyen mendesak Dr Mahathir memegang portfolio pendidikan, beberapa jam selepas beliau menamakan Maszlee Malik untuk jawatan itu.

      Satu petisyen supaya Dr Mahathir kembali menjadi menteri pendidikan, mencapai sasarannya kurang 24 jam selepas dilancarkan.
      PETALING JAYA: Penamaan bekas ahli akademik sebagai menteri pendidikan baru tidak diterima baik pengkritik dan aktivis hak asasi, dengan ramai daripada mereka bimbang kecenderungan fahaman Salafinya, versi Islam sama diamalkan di Arab Saudi yang menjadi inspirasi kepada penggubalan beberapa undang-undang kontroversi.
      Pengkritik juga menyuarakan kebimbangan terhadap beberapa kenyataan lampau Maszlee Malik terhadap orang Islam bukan Sunni, sejajar pendirian pihak berkuasa agama Islam di Malaysia.
      Ada yang kecewa dengan keputusan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad melepaskan portfolio pendidikan itu.
      Satu petisyen atas talian yang dilancarkan petang semalam antara lain menyatakan Dr Mahathir ialah calon terbaik untuk jawatan itu kerana beliau akan “membawa reformasi yang sangat diperlukan kepada sisitem pendidikan di negara ini”.
      Dalam tempoh kurang 24 jam, petisyen di change.org itu mencapai sasaran 50,000 tandatangan, dengan lebih 40,000 orang menandatanganinya setakat 1 tengah hari tadi.
      Dr Mahathir pada mulanya menamakan diri sebagai menteri pendidikan, tetapi dikritik melanggar janji Pakatan Harapan untuk perdana menteri tidak memegang portfolio lain.
      “Saya tidak boleh langgar (janji) pada waktu ini, melainkan ada permintaan untuk saya pegang portfolio pendidikan,” katanya semalam ketika mengumumkan Maszlee sebagai penggantinya.
      Pada pilihan raya umum 9 Mei lepas, Maszlee memenangi kerusi Parlimen Simpang Renggam di Johor mengalahkan calon Barisan Nasional, Datuk Liang Teck Meng.
      Tetapi, timbul kebimbangan Maszlee, pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa sebelum menyertai PPBM Mac lalu, berucap menyokong pendakwah terkenal, Dr Zakir Naik yang dikehendaki di India atas dakwaan pengubahan wang dan ekstremisme.
      Zakir yang terkenal dengan syarahan kritikal terhadap agama Hindu dan Kristian, diberikan taraf pemastautin tetap oleh kerajaan BN, menyebabkan kumpulan bukan Islam menyuarakan bantahan kerana menganggap kehadirannya di negara ini mengancam keharmonian agama.
      Namun, Zakir mendapat sokongan Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang rapat dengan Maszlee.

      Delete
    15. NAMPAK SANGAT NAK BALAS DENDAM…PROJEK SELANGOR DAN PP MACAM MANA

      Jika jadi menteri, Azmin janji kaji projek mega diluluskan Najib
      Adam Abu Bakar
      | May 19, 2018
      Azmin belum memutusakan sama ada beliau akan melepaskan jawatan menteri besar Selangor untuk ke Putrajaya sebagai menteri hal ehwal ekonomi.
      VIDEO INSIDE

      Azmin berkata, projek mega yang akan dikaji semula termasuk projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura (HSR).
      PUTRAJAYA: Datuk Seri Azmin Ali berjanji akan mengkaji semua projek mega yang diluluskan kerajaan Barisan Nasional di bawah pimpinan Datuk Seri Najib Razak, jika beliau menerima jawatan menteri hal ehwal ekonomi.
      Beliau berkata, kestabilan kerajaan negeri dan kepercayaan rakyat Selangor antara faktor yang akan dipertimbangkannya sama ada kekal sebagai menteri besar Selangor atau menerima pelantikan sebagai menteri.
      “Saya akan buat pengumuman rasmi kerana saya perlu menghadap Sultan Selangor terlebih dahulu. Jika saya ke pejabat (perdana menteri) minggu depan, kita akan kaji semula projek mega ketika pentadbiran Najib.
      “Semuanya kita akan kaji untuk beri kepentingan kepada rakyat seperti air, perumahan. Ini adalah isu yang pada saya sangat penting,” katanya selepas menemui Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hampir sejam di Yayasan Kepimpinan Perdana, hari ini.
      Antara projek mega yang akan dikaji semula termasuk projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura (HSR).
      “Kita mahu lihat sama ada proses itu telus atau tidak. Tugas saya bersama pasukan adalah untuk melihat itu semula.”
      Azmin turut bercadang memperluaskan projek perumahan di Selangor ke seluruh negara serta berbincang dengan Bank Negara Malaysia (BNM) untuk mempermudahkan prosedur pinjaman perumahan.
      “Kita boleh berbincang untuk buat rumah, tetapi bagaimana hendak dapatkan pinjaman?”
      Azmin berkata, Dr Mahathir mahu beliau membantu merancang dasar dan strategi untuk memperkukuh dan membangunkan ekonomi negara.
      Semalam, Dr Mahathir mengumumkan senarai 15 menteri Kabinet, termasuk menamakan Azmin sebagai menteri hal ehwal ekonomi.

      Delete
    16. PUNYA LAA GELOJOH

      Peti terkunci hanya ada wang lama, sijil perkahwinan Najib, kata jurucakap
      Bernama
      | May 19, 2018
      Pihak berkuasa membuka sebuah peti simpanan di kediaman peribadi Najib yang terkunci selama 2 dekad.

      KUALA LUMPUR: Sebuah peti besi di kediaman peribadi Datuk Seri Najib Tun Razak di Jalan Langgak Duta, Taman Duta berjaya dibuka dan di dalamnya tersimpan mata wang asing lama yang kecil jumlahnya.
      Jurucakap bekas perdana menteri, dalam kenyataan lewat malam tadi, berkata ia turut mengandungi beberapa dokumen termasuk sijil perkahwinan Najib dan Datin Seri Rosmah Mansor.
      “Ia merupakan sebuah peti besi yang berusia lebih 20 tahun dan dibuka secara paksa kerana kuncinya telah hilang,” katanya.
      Menurutnya, peti besi itu terpaksa dibuka menggunakan kepakaran tukang kunci.
      Jurucakap itu berkata peti besi di kediaman rasmi Seri Perdana di Putrajaya merupakan sebahagian daripada rumah berkenaan.
      “Tidak sepatutnya timbul masalah membukanya,” menurut kenyataan itu.
      Sebelum ini, polis dilaporkan menghadapi kesukaran membuka peti besi itu selepas dikatakan kunci tersebut sudah lama hilang.
      Penggeledahan di kediaman peribadi bekas perdana menteri itu, serta 5 lagi lokasi lain, adalah sebahagian daripada siasatan kes penyelewangan dana syarikat pelaburan strategik negara, 1MDB.

      Delete
    17. SST NAIKKAN HARGA BARANG…GST TELAH DITAMPONG BR1M….PH BERJAYA PERALATKAN ISU GST

      Think tank: Scrapping GST may not significantly cut living costs
      Robin Augustin and Nurul Azwa Aris
      | May 21, 2018
      IDEAS acting CEO Ali Salman calls for more significant measures to fight rising living costs, including policies to help people raise their income.

      Although zero-rating the GST may lead to increased spending by the M40 income group, it might not have much impact on the cost of living for the B40 group, says think tank. (Reuters pic)
      PETALING JAYA: The Institute for Democracy and Economic Affairs (IDEAS) has cautioned that Malaysians may not see a significant reduction in their cost of living with the zero-rating of the goods and services tax (GST).
      The think tank said this was because 30 daily-use food items and 19 services, which made up a major part of the household expenses of the bottom 40 (B40) income group, were already zero-rated.
      Speaking to FMT, IDEAS acting CEO Ali Salman said the Consumer Price Index (CPI) showed the GST wasn’t the single most important factor in the price increase of food, non-alcoholic beverages, education, health, transport and housing services over the last five years.
      However, he expected zero-rating the GST to lead to increased spending by the middle 40 (M40) income group.
      He said in addressing the rising cost of living – a primary issue for voters in the recent general election – the new government must come up with more significant measures.
      “It needs to invest more in policies to help people raise their income, such as improving labour productivity.
      “It would also be good to reduce the government’s role in the economy so that we can have more entrepreneurs.”
      At the same time, Ali said, it was also important to prevent a rise in the fiscal deficit.
      Universiti Tun Abdul Razak economist Barjoyai Bardai said zero-rating the GST was a good temporary solution to reduce prices.
      “Although there is no guarantee that the cost of living will go down, at least there will be a decrease in prices of goods by about 6%.
      “This will likely lead to an increase in spending among the lower-income group.”
      He added that the next consumption tax which may be introduced to replace the GST should not burden the lower-income group.
      The GST will be zero-rated from June 1. The finance ministry said this would cover all goods produced locally and imported.
      Pakatan Harapan had vowed to abolish the GST, introduced on April 1, 2015, as part of its election manifesto.

      Delete
    18. BUKTI PH TAMAK KUASA

      1MDB raid handbag photos? They’re ours, says shopping site
      FMT Reporters
      | May 20, 2018
      Singapore shopping website says the photos have nothing to do with 1MDB raids, after images are widely shared.

      This picture is ours, says the Singapore-based shopping website “shopfirstluxury”.
      PETALING JAYA: Photographs showing rows of expensive handbags being spread widely on social media were not the ones seized by police in 1MDB-linked raids over the past week – but taken from a shopping website.

      Singapore luxury goods store “shopfirstluxury” complained in an Instagram posting about use of its photograph and appealed to people to stop using the image in postings connected to the case.
      The Sarawak Report blog has also carried the image, and made reference to the seizure of Hermes Birkin handbags in a police search of three luxury apartments in Bukit Bintang, Kuala Lumpur, last week.
      Shopfirstluxury’s operator said: “I have no idea when and how it started early this week, my Malaysian friend notified me about a few Malaysian online news channels posting news using my picture.
      “We tried to contact several of the news channels but seems like there was no response, and now it has even spread to Indonesia.
      “If anybody receives this picture, please don’t spread it again using this picture. My lovely customers who visited me at my old showroom know exactly where this picture was taken.
      “In this fast information era, let’s be a responsible news reader, and think twice before sharing with friends and family members.”
      Star Online had earlier reported that another image, showing a tray of six gold Rolex watches, widely shared on social media site Pinterest, and another of a bag filled with stacks of US currency, were from a June 2016 robbery case that happened in the US.
      On May 18, police had seized almost 300 cartons of handbags as well as 72 pieces of luggage said to contain cash, watches and jewellery from three apartments at Pavilion Residences.

      Delete
    19. KALAU ISLAM MELAYU DIPERSOALKAN MACAM-MACAM

      No politics in education please, we’re Malaysians
      May 21, 2018
      If we are to progress as a truly 'developed' nation, we need a thorough-going reformulation of our education system.
      COMMENT

      A reformed educational policy should focus on nurturing all Malaysians, regardless of social class or ethnicity. (File pic)
      By Kua Kia Soong
      “Education does not make you happy. Nor does freedom. We don’t become happy just because we’re free – if we are. Or because we’ve been educated – if we have. But because education may be the means by which we realise we are happy. It opens our eyes, our ears, tells us where delights are lurking, convinces us that there is only one freedom of any importance whatsoever, that of the mind, and gives us the assurance – the confidence – to walk the path our mind, our educated mind, offers…” (Iris Murdoch)
      Iris Murdoch’s sober reflection on the essence of education offers Malaysians a good wake-up call after 61 years of being subjected to flip-flopping education policies aligned with uncalled-for politicisation. With a new government and a new education minister, it is time we start afresh to reconstruct a fair and far-sighted education policy for our country.
      Education has been a contentious issue in Malaysia ever since independence. If we are to progress as a truly “developed” nation, we need a thorough-going reformulation of our education system, founded on egalitarian principles both in terms of opportunities and in institutional practice.
      A tangible educational policy must focus on nurturing all Malaysians, regardless of social class or ethnicity, to foster a nation of mature, critical and creative-thinking individuals. It must also bridge the huge differential between manual and intellectual labour in Malaysian society.
      To this end, Malaysians deserve quality holistic education that encourages the learning of the arts and humanities as well as the scientific and technological knowledge required for research and development and vocational skills. At the same time, education must be secular and free from political and religious interference. Let academic freedom, students’ self-government and campus autonomy be the new environment in our tertiary institutions.
      Free tertiary education for the B40
      To meet the egalitarian goal of leaving no child behind, tertiary education needs to be totally free for the less privileged (say, those with monthly household incomes of RM10,000 and below). To have a progressive and sustainable system, those from more privileged backgrounds (say, with a household income of RM20,000 or more a month) should pay full-cost tuition fees. Otherwise, the middle class who dominate tertiary institutions will be subsidised by the working class. Those from households earning between RM10,000 and RM20,000 a month could pay on a sliding scale that is means tested. This will better ensure equal opportunities for all, with no racial discrimination in enrolment into tertiary educational institutions.
      The principle of free primary and secondary education for all should extend to the 60 independent Chinese secondary schools in the country because they have been maintained all this while by the Chinese community, and their Unified Examination Certificate is now recognised by the Pakatan Harapan (PH) government.

      Delete
    20. JANGAN INGAT PH BERSIH…. KUTUK AGONG, PREJUDICE SULTAN, PARTY KATAK, CONFLICT OF INTEREST

      Arahan politik dibenci rakyat
      Timmy Say
      | May 20, 2018
      Diharap kerajaan PH akan mengambil iktibar daripada kesilapan kerajaan BN dalam memberikan arahan politik di belakang takbir.
      KOMEN

      Antara perkara yang paling dibenci rakyat di zaman Barisan Nasional (BN) ialah arahan politik kepada institusi-institusi yang sepatutnya bebas menentukan sesuatu perkara.
      Arahan politik ini susah dibuktikan. Ia adalah persepsi yang boleh dirasai rakyat. Dan ia sukar dinafikan ahli politik apabila rakyat berjaya merasai wujudnya arahan politik tertentu.
      Arahan politik yang paling dirasai rakyat di zaman BN ialah skandal 1MDB. Daripada Pejabat Peguam Negara ke Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), semuanya senada tiada kes, meskipun di luar negara pelbagai maklumat mengenai kes 1MDB dibongkar secara besar-besaran.
      Meskipun pimpinan BN menafikannya, rakyat telah memutuskan wujudnya arahan politik.
      Begitu juga dengan keputusan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM) untuk mengharamkan PPBM, tetapi memberi kelonggaran kepada Umno untuk kekal sebagai parti yang sah meskipun kedua-duanya bermasalah menjelang pilihan raya umum ke-14 (PRU14).
      Walaupun JPPM menafikan adanya arahan politik, tetapi bagi rakyat, tindakan JPPM jelas menunjukkan ada campur tangan politik.
      Bagaimana pula dengan 11 hari pertama di bawah kerajaan Pakatan Harapan (PH)? Apakah persepsi adanya arahan politik kepada institusi-institusi kerajaan sudahpun dihapuskan atau bertambah teruk?
      Sebelas hari pertama PH menyaksikan Datuk Seri Anwar Ibrahim diberi pengampunan penuh diraja, saman Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) ke atas Rafizi Ramli ditarik balik secara tiba-tiba dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dilantik menjadi menteri kewangan, meskipun adanya kes rasuah di mahkamah yang belum diselesaikan.
      Bukan itu sahaja, JPPM secara tiba-tiba pula meluluskan pendaftaran PH dan PPBM serta-merta, seolah-olah semua keperluan yang dahulunya tidak mencukupi, tiba-tiba menjadi cukup.
      Apakah semua keputusan di atas adalah keputusan institusi-institusi secara bebas atau arahan politik masih dijadikan amalan? Apakah “Rule of Law” telah diaplikasi secara adilnya di dalam setiap situasi?
      Semua ini menimbulkan satu persoalan penting: Apakah selama ini pihak berkuasa di negara ini bertindak atau tidak bertindak atas sesuatu kesalahan berdasarkan arahan orang politik yang memegang kuasa?
      Jadi, di mana “Rule of Law” yang sebenarnya? Atau orang politik adalah “the rules” dan kata-katanya menjadi “the law”?
      Diharap kerajaan PH akan mengambil iktibar daripada kesilapan kerajaan BN dalam memberikan arahan politik di belakang takbir.
      Nasib Rafizi dan Lim di mahkamah selepas ini akan menjadi indikator yang baik apakah “Rule of Law” telah diaplikasikan secara adil dan sepenuhnya atau arahan politik menjadi satu isu lagi di dalam minda rakyat di zaman PH.

      Delete
    21. This comment has been removed by the author.

      Delete
    22. Apa punya baangsaattt kopipesss berjela-jela.......saja nak sabotage blog Shahbudin.

      Pigi daaaa.......kepala bapaaakkk ko dah mula serabot pikir apa cerita dongeng nak dibagi.

      Dengan sumer bukti2 yg bakal menuding kepada kepala bapaakkk ko tu nanti mau tak mau ko kena terima jugaaakkk hakikat kebenaran.......

      Macam mana dihantokkan kepala bapaaakkk ko ke dinding pon..........fakta dan kebenaran tak boleh diubah-ubah.

      Jadi ko bersedialah untuk menjadi lebih tolol.....biol dan sewel apabila berdepan dengan kebenaran nanti.........

      Teruuusssskaannn meroyan tegakkan benang yg reput.

      Delete
    23. Haram jadah lebaimoden pas ni,
      Pjg Punya copy paste,
      Hilang mood aku nak komen

      Delete
  2. yeye

    DAIM NAK BERAMBOSSSSSS



    tunggguu leer 100 serqtus hari yg jahanam


    coucnil haram of eldodoi

    tukar jadi

    coiluncil haram of entot person

    ReplyDelete
    Replies
    1. https://www.thestar.com.my/business/business-news/2018/05/22/daim-i-want-to-complete-task-before-first-100-days-and-leave/

      Delete
    2. Apasal ko marah bebenor dgn Daim, mb?

      Awat tak cakap. Ckp sepenuh nya le.

      Apasal ko kata Council of Elders tu haram?

      Ko biul ke?

      Delete
    3. soalan bodo dari anak sapi yang bodooooooo


      p.s masuk.balik permata rosmah leer isap nenen..i.s.aP x 3

      Delete
    4. Ko ni macam Umno kan Malaysia baru? kenapa Kau pemarah sangat. penyokong2 PH takde nak marah2 mcm kau. kami tak kira sapa dpt jawatan menteri ke council of elders ke..daim ada sama ke..janji semua bekerja untuk memulihkan negara. Apa sebenarnya masalah kau? kau ni kejora bapok tu kan? tak payahlah nak menyamar. Bulan puasa ni bawak bawak lah beramal baik sikit.

      Delete
    5. Saya bersetuju dgn pendapat sdr Malaysiabaru bahawa Najib dan UMNO tidak akan berdiam diri dan akan bertindak balas dengan mencari sekutu khianat mereka untuk mendapatkan balik kekuasaan.

      Sekiranya mereka berjaya sekalipun, ketahuilah bahawa kejayaan mereka melalui pintu belakang tersebut adalah petanda bahawa mereka akan mengalami kekalahan total tidak lama selepas itu.

      Kebenaran tetap akan menang di atas kebathilan. Ia adalah sunnatullah yang telah dijanjikan dan Allah sesekali tidak akan memungkiri janjiNya.

      Jangka hayat kerajaan pintu belakang ini tak mungkin akan melepasi jangkahayat PH sebelum ia ditewaskan melalui pintu belakang oleh UMNO-BN yang bersekutu dengan pihak lain.

      Kekalahan PH yang sementara itu akan menjadi alasan untuk Allah swt memberikan kemenangan mutlak kpd PH selepas UMNO-BN melalui tempoh bersukaria mereka.

      Sekiranya mereka berjaya di bulan Syawal, itu bererti mereka akan mengalami kekalahan totok dan total di bulan Zulhijjah, in shaa Allah.

      Sama-samalah kita tunggu dan lihat.

      Delete
    6. Setuju 200% dengan Bro John Doe.........jika puak2 najib dan UMNO/BN lagi sekali mengkhianati rakyat Msia dengan mencari jalan keluar dari kes penyelewengan dan pecah amanah mereka sekarang ini.............maka TSUNAMI RAKYAT yg berskala LEBIH BESAR dari PRU14 akan berlaku..........dan
      mereka akan pupus terus dari arena politik Msia ni.

      Rata2 rakyat sudah tau hakikat sebenar.............dan sekarang kita menunggu masa untuk lebih paham akan fakta2, bukti2 hitam putih, saksi2 yg akan disajikan di depan mata rakyat................maka masih adakah hati untuk konco2 mereka ini menafikan kebenaran dan fakta...??

      Masih ada hati lagikah untuk memperbodoh-bodohkan rakyat Msia dan seluroh dunia....??

      Namun perlu diingat bahawa rakyat Msia tidak buta dan pekak.............kebanyakan rakyat Msia berpelajaran tinggi........maka berentilah perbodohkan rakyat lagi..........jika tidak.........AMARAN KE2 dari rakyat Msia akan disuarakan melalui KERTAS UNDI di PRU 15 yg mana keputusannya akan jadi lebih PARAH lagi.

      Kepada mereka2 yg waras dan berakal...........pikirlah sejenak...........adakah anda boleh melawan dan menongkah arus KEBENARAN dan FAKTA....??

      Rakyat Msia sedang memerhati dan mengadili tindakan anda.........!!

      Pikirlah dengan WARAS.

      Delete
  3. Apa blog budin pun ader lebai meroyan tarap lobai pas pis pus pula

    " dajal dajal kecil akanemyusup masuk tapi allhirnya hancur"

    laaa

    disebabkan ada yg menegur Tun M yg di kasihi lobai cap munge meroyan

    BETUL KER KONSEP 3/1 M majority rules ?

    haramjadah apa madey kena sondol puak babiol utk umum 3 menteri kabinet tanpa KEHADIRAN presiden party paling besar Dan ketua rasmi harapan ?? yg sah d sisi undang2?

    nak bulldoze pun agak agak la lobai weii

    lobai kata majorty rules tak perlu izin party kencing rakyat bagi endorsemt..

    waaah kurang ajar punya ajaran sesat mana lobai munge ni angkut

    mana ukhuwah dalam pakatan harapan kaalu main sondol 3/1ajority rules???

    sudahnya Tun M di kasihi tarik balik status LGE dgn kata tak boleh jadi MOF selagi kes tak settle

    apa kata lobai munge bila madey kata mcm ni. madey pum ada otak.

    sondol penguman spai tak angkat sumpah pun lagi.. last last amgkat sumpah selepas setahun .tu pun dgn 15 lagi meteri.

    sondol sondol guna alasan 3/1 majority rules kata lobai munge lepas tu tudh org yg tegur sebagai

    dajjal kecil

    ptuiiihh

    ReplyDelete
    Replies
    1. selepas Madey kata settle kes dulu baru lah tau langit tinggi besar kecil.

      pagi pagi kaki sondol 3/1 ni gi jumpa Tun di Pjaya

      masih gagal

      last last ANWAR JUGA yg endorse mat sondol LGE ni MoF di Padang Amcorp.

      Madey ikut saja.. diam terus

      AGAK AGAKNYA lge ni ada mole atau spy dalam party munge yg selalu membela dia bila dia menyondol

      spy tu pulak TARAF LOBAI..

      p.s

      jgn guna AGAMA utk mengkapirkan org atau menDAJALkan org yg tak sebulu. nanti jadi mcm PIS.

      org tak hormat dah walau ilmu segunung dinciplak dari google

      dah tak leh pecaya dah lobai cap munge niii

      Delete
    2. Apa ko cakap ni mbaru?

      Tun M tarik balik status LGE dgn kata tak boleh jadi MOF selagi kes tak settle?

      Kan LGE dah angkat sumpah jadi MOF?

      Ko biul ke?

      Delete
  4. Assalam, Malaysia Baru ni berpuasa ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkslm

      ana mussafir laaaaa

      nak jumpa funder tolong bail out kekawang dlm umno yg bankrap setelah kena MARGIN CALL

      kesain saya (dlm gumbira) kpd

      AZRB
      MRCB
      MEDIA PRIMA
      MYEG ( DATUK DR NORASEAH )

      dan ramai lagiiiii


      kami akan ke UAE minta bail out.


      p.s apa kata RAJA SALMAN bila Mat Sabu nak hapuskan 16 ekar king salman center??


      NASIHAT SAYA

      PEGANG CASH

      CASH IS KING

      EKONOMI KITA NAUZUBILLAH AKAN...
      ...

      ....

      ....


      ...


      tak nak sebut nanti D......T


      Delete


  5. 'Dari mana PM 'petik' angka tu...'

    cnews@nstp.com.my


    HUTANG semasa negara berkadar RM1 trilion seakan bercanggah dengan laporan ekonomi domestik yang dikemukakan Bank Negara Malaysia (BNM) sebelum ini.

    Naib Ketua Pemuda UMNO Khairul Azwan Harun berkata, mengikut rekod, hutang negara yang diumumkan menerusi laporan BNM setakat Disember 2017 adalah RM686.8 bilion.

    Katanya, angka itu selaras standard dunia yang digunakan untuk mengukur kadar hutang negara, sekali gus mencetuskan persoalan mengenai kesahihan pengumuman terbaharu oleh kerajaan pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad, hari ini.

    “Perdana Menteri mengumumkan hutang Malaysia ketika ini berada pada paras membimbangkan, iaitu RM1 trilion. Justeru tidak mustahil ada yang mempersoalkan kesahihannya kerana ia satu kadar yang terlalu besar.

    “Jika disemak kembali, laporan BNM terbitan Mac 2018 menunjukkan ekonomi domestik Malaysia berada dalam keadaan baik. Ekonomi negara diunjurkan berkembang pada kadar utuh iaitu antara 5.5 peratus dan enam peratus untuk 2018.

    “Oleh itu, persoalannya, dari mana Perdana Menteri tiba-tiba ‘petik’ angka hutang negara kini RM1 trilion?” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

    Beliau mengulas pengumuman Dr Mahathir bahawa hutang negara kini mencecah RM1 trilion dan ia memerlukan pelbagai langkah pemulihan dan penyelesaian menyeluruh.

    Beliau dilaporkan berkata, kewangan negara dicabul dengan begitu besar sehingga kerajaan menghadapi masalah penyelesaian hutang yang meningkat kepada RM1 trilion, malah ia tidak pernah berlaku sebelum ini.

    Membidas perkara berkenaan, Khairul berkata, pengumuman mengenai kadar semasa hutang negara itu seolah-olah mempunyai agenda tersirat.

    “Adakah penasihat beliau (Dr Mahathir) gagal memberikan maklumat tepat atau ini sekadar helah politik supaya rakyat fikir kononnya kadar hutang negara meruncing kerana kepincangan tampuk pemerintahan kerajaan terdahulu?” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jikalau inilah taraf penganalisisan dan mental Naib Ketua Pemuda UMNO , baiklah cepat2 buat pemilihan semula . Pertukaran serta perubahan mestilah di lakukan dari pucuk hingga ke pangkal .

      Cara dia berfikir berdasarkan 'world standard accounting procedure' kerana memang dia ni seorang akauntan . Tetapi pengelaman mengajar saya , akauntan cukup bijak mengeluarkan angka2 ajaib atau yang saya panggil 'cooked up figures'.

      Angka 1 trillion itu bukan hanya baru2 ini berlaku , bahkan penganggaran jumlah itu sudah pun di langkaui pada 2016/2017 . Jumlah sebenar hutang Negara hanya dikeluarkan olih jabatan perangkaan Malaysia ..bukannya BNM , Bank Dunia . Jadi saya heran juga dengan kecetekkan akal Senator Datok Akauntan si Khairul ini !

      Delete


    2. Malaysia's external debt higher at RM883.4b end-Dec but manageable


      Banking

      Wednesday, 14 Feb 2018

      https://www.thestar.com.my/~/

      KUALA LUMPUR: Malaysia's external debt rose to RM883.4bil (US$215.5bil) or 65.3% of GDP as at end-December 2017 from the preceding quarter due to an increase in loans, interbank borrowing and non-resident (NR) holdings of domestic debt securities, says Bank Negara Malaysia.

      The Q4 debt increased from the RM873.8bil or US$204.7bil or 64.6% of GDP at the end-September of 2017.

      Delete
    3. Kalo betul "Jumlah sebenar hutang Negara hanya dikeluarkan olih jabatan perangkaan Malaysia', bagus, halelujah.

      Masuk akal. Sebab aku rasa kerja depa di Jabatan Perangkaan ha nya mengutip angka. Dan menganalisa.

      Tolol lah kamu, Timbalan Ketua Pemuda Umno.

      Delete
    4. Azwan bro patut tanye gabnur bnm...

      Delete
    5. Kejora BB , suruh si Khairul Azwan tanyakan gabnur BNM untuk apa ???

      The most accurate figure on Malaysia National debt comes only from statistic department @ Jabatan Perangkaan .

      Delete
  6. Time will come. MALAYSIA BARU....setiap
    Perkara yg dilakuan pasti ada balasanya
    Cepat@ lambat.Tak di dunia tapi diakirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya

      bila agaknya umno na tmbul balik kapalnya???


      apa kata PAKATAN HARAPAN letopkan terus kapal umno supaya tak timbul terus ???


      cepat atau lambat saja


      tunggguuuuuuu !!!!

      Delete
    2. Umno mcm kapal scopiano tulh bro..1.Selam segan timbul malu..tertonggeng..atau..2. terdampar jelh..jd pameran..
      Bkn bayangan lg tp terserlah dulu lg umno&sinajibalun2.6b..buruk perangai rasuah..mampos orang pun boleh jd..mcm siapekename sipumpuan tu..dlm umno x rasuah x jd..nak baiki ummo kena rasuahahahaha..x gitu bhai..

      Delete
  7. Hutang negara..besar atau kecik..dalam atau luar negara..nyata atau disorok lanun..

    ReplyDelete
  8. kami SAYANG tun


    BERILAH SOKONGAN KPD Y.A.B

    supaya rakyat dpt kluar dari kezaliman dan kesengsaraan.

    ini bukan soal PKR UMNO PAS PPBM AMAANH DAP MCA MIC yg bersaing


    INI SOAL HIDUP MATI MALAYSIA !!!


    rakyat perlu bersatu sokong (waalau sementara) KERAJAAN HARAPAN YANG SAH INI !!!




    p.s nanti kang ada yg tak makan boreh esok lusa kalau dok melawan..jeer..


    100 hariiii .... dey..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr Malaysiabaru.

      Daripada bacaan saya kepada dalil-dalil tentang perisitwa di akhir zaman, saya juga percaya kerajaan PH akan tumbang ketika ia belum berusia 100 hari.

      Walaubagaimanapun kejatuhan itu akan menjadi petanda bahawa tidak sampai 100 hari selepas itu kerajaan campuran UMNO-BN itu akan dilenyapkan sama sekali tidak sampai 100hari ia berkuasa.

      Dalil-dalil mengenai perkara ini sememangnya wujud disebabkan ia telah dikhabarkan oleh baginda Rasulullah saw bahawa pada bulan Syawal tahun hijriyah yang terakhir di zaman fitnah akan berlakunya huru-hara yang dahsyat akibat dajal-dajal kecil yang bersekutu. Mengambil kira situasi semasa saya melihat kemungkinan ia berlaku adalah jelas.

      Walaubagaimanapun berdasarkan dalil-dalil juga golongan yang benar ini akan diberi kemenangan mutlak pada bulan Zulhijjah di mana dajal-dajal kecil akan dilenyapkan bagi memberi laluan kepada zaman terakhir yang akan datang selepas zaman fitnah iaitulah 'zaman manhaj Rasulullah saw' atau saya suka sebutnya sbg zaman baru.

      Sebagai petanda kemenangan ini, maka di dalam bulan Ramadhan pada tahun itu akan berlakunya gerhana bulan dan gerhana matahari di dalam bulan yang sama.

      Saya tidak boleh memberikan dalil-dalil itu satu persatu disebabkan sumbernya banyak sekali dan perlu dirujuk silang.

      Ada pula dalil mengenai dua gerhana di bulan Ramadhan terkahir hadithnya sanad tidak bersambung dan dihukum sbg marfu', tetapi tidak dihukum sbg palsu (maudhu'), maka kebenarannya hanya akan diketahui setelah ia berlaku.

      Sama seperti hadith riwayat hakim yang menceritakan tentang penguasa ibarat singa, menteri ibarat serigala dan hakim ibarat anjing sedang rakyat pula ibarat kambing. Ia benar-benar telah berlaku sekalipun hadithnya tidak bertarah sahih.

      Saya mungkin silap membaca dan menilai petunjuk tetapi dalil-dalil itu sendiri khususnya bagi yang bertaraf sahih tidak mungkin silap.

      Masa akan membuktikan, in shaa Allah.

      Delete
    2. Maaf teman punya pandangan yg berbeza........kerajaan Pakatan akan improve dari bulan ke bulan, tahun ke tahun.......dan rakyat Msia akan menilai dan membandingkan improvement dan performance yg dibuat oleh kerajaan baru dengan kerajaan lama.

      Teman rasa apabila rasuah, pecah amanah dapat diperangi dan dikurangkan ke tahap minima maka kepercayaan rakyat akan lebih kuat kepada kerajaan baru.

      Begitu jugaaak dengan ekonomi, ketelusan dalam semua aspek, pengangguran dan kos sara hidop jika dapat ditangani dengan efektif maka rakyat akan yakin dengan kerajaan Pakatan.

      Rakyat Msia kebanyakannya bukan aggresif seperti mana rakyat2 di negara2 luar..........orang Msia lebih suka cara melihat dan menilai........kemudian bertindak secara berhemah tanpa ada rusuhan atau perebutan kuasa secara paksa.

      Kita dah lalui zaman penyelewengan........rakyat Msia sudah nampak dan tau wujudnya pecah amanah dan penyelewengan..........tapi masyarakat Msia mengambik masa yg lama untuk bertahan dengan kemelut ini.
      Hanya apabila ianya sudah sampai ke kemuncaknya barulah majoriti rakyat Msia bertindak dengan Tsunami Rakyat di PRU14.

      Jadi teman tak nampak kenapa kerajaan PH akan tumbang dalam 100 hari memerintah kerana sudah menjadi kelaziman rakyat Msia tidak tergopoh-gapah atau terburu-buru dalam membuat satu-satu tindakan.

      Delete
  9. Di mana Jho Low?
    Mengikut WSJ Chukong tembam tu berada di Phuket awal bulam Mei dengan harapan ketua penyamun UMNO akan menang pilihanraya. Malangya harapan dia meleset bila Najib dan Rosmah di tendang oleh rakyat terbanyak.

    Chukong tembam itu juga di katakan seperti tak peduli sisatan 1MDB masih dijalankan dan masih berparty di Macau pada 28hb Februar1 2018. Sekarang IGP Khalid sudah tiada, baru lah SB dari PDRM mula sibuk menjejaki Jho Low. Kenapa masa Khalid jadi IGP, PDRM tak mahu cari Jho Low?

    ReplyDelete
  10. Just a thought: The 1MDB scandals and its subsequent steps taken to payoff the debts, interests, etc ia about 10% of malaysian total debt (when all things related to 1mdb is being accounted for - it will cost about $100 billion riggit to Rakyat Malaysia). Ini belum termasuk beban hutang lain yg harus ditanggung rakyat akibat scandals, markups, corruptions yg dilakukan oleh najib and cronies.

    ReplyDelete
  11. Satu hal penting yang harus dipahami oleh kita semua, 1MDB bukan satu pelaburan yang gagal. Ianya adalah a Ponzi Scheme (fraudulent investing scam) and money loundering activities yg sejak awal pendiriannya the real objective bukan nak buat peleburan tapi untuk mencuri uang dalam jumlah massive yg dicover dalam bentuk pelaburan....

    ReplyDelete
  12. hahahahahha Malaysiabaru belum ade artikel dr blogger umno nak copy paste.....tu yang melalut ape yg dia tulis...hahahahahahah....kiro 100 hari wak...

    ReplyDelete
  13. sampai tak terkira.tamak dan tamak dan tamak je dlm kepalanya.hanya selepa terkantoi br je dekat agama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu orang bo paluli agama. Angkut berpuluh juta cash simpan rumah.

      Itu bukan ada agama. Jenis yang pray to the cash. Bukan ingat Tuhan. Bedabu.

      Delete
  14. Apa ini Shukri Abdull MACC boss baru, mula kerja kasi sidang akhbar cakap pasal lari ke US, menangis, mcm mcm, masa siasatan 1MDB dulu.

    1MDB belum habis siasat, bang. Get cracking. Use your time to check work done by staff. Kasi direction baru.

    Patut kamu ada situ masa Najib di interbiu. Decide - kasi dia pakai oren ke?

    ReplyDelete
    Replies


    1. Najib leaves MACC HQ after being questioned, has to return on Thursday

      Tuesday, 22 May 2018

      PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Tun Razak left the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) headquarters here at about 3.15pm after being questioned for several hours on Tuesday.

      In brief remarks to the press, he said he would have to return on Thursday (May 24) for further questioning.

      This came after MACC chief commissioner Datuk Seri Mohd Shukri Abdull said the former premier will not be arrested, and instead, his statement will be recorded before any action can be taken.

      At a press conference here earlier, Shukri said the MACC will take the statements of two important witnesses relating to SRC International and 1MDB.

      Delete
    2. "after being questioned"? "will take the statements"? "his statement will be recorded".

      What the heck .. No interrogation? Using all kinds of tactics?

      What for just call him make statements? Then record.

      We want more action. The kind that makes blokes scared to do a Najib.

      Shukri has to do more than those. Many want to see Najib pakai baju oren.

      Delete
    3. Elok Tun lantik ko jer jdi bos macc tu ye dak isa pussy! Baru selesai masalah! Sabarlah ngokk!! 1mdb ni very complicated case, bukan mcm kes ko curi duit mak ko buat beli ganja! Ada faham ka?

      Delete
    4. Oik, Mamat Kentot Ip man, ko dah mamposss tapi idup semula ye? Ko reincarnate mcm Budis ye?

      Bentuk apa ko sekarang? Bentuk badak? Tapi jangan harap nak ngurat mak badak, ye. Dia ada berpuluh juta, ko berpuluh sen pun takda.

      Givap le Mamat. Ko tarak guna punya orang, cakap tak pernah ada isi, ha nya tahu maki. Tapi kali ini ko bagus, tak maki. Keep it up Mamat, tak busuk sangat mcm kentot kli ini.

      Delete
  15. SPRM DESAK NAJIB DIGANTI, HANYA 3 MENTERI BERANI YANG LAIN TAKUT

    Putrajaya, 22 Mei 2018: Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Seri Mohd Shukri Abdullah mendedahkan beliau bersama dengan bekas 'bosnya' Tan Sri Abu Kassim Mohammed pernah bertemu dengan Menteri Kabinet dan Majlis Raja-Raja untuk mendesak agar Datuk Seri Najib Razak digantikan sebagai Perdana Menteri selepas mereka menemui bukti berlakunya penyelewengan yang membabitkan skandal 1MDB.

    Menurut beliau, inisiatif mengadakan pertemuan itu dilakukan oleh Abu Kassim yang ketika itu menjawat jawatan Ketua Pesuruhjaya SPRM.

    "Kami berpecah untuk bertemu dengan semua menteri, merayu dan meminta supaya buang dan gantilah Najib dengan orang lain dengan Zahid ke, Hishamuddin ke, sebab jumlahnya terlalu besar, RM2.6 bilion.

    "Daripada semua menteri yang kami temui, hanya tiga sahaja yang berani bersuara iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dan Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah. Yang lain semua takut.

    "Sekarang apabila sudah tidak jadi menteri, ada yang telefon saya dan kata, 'kalau saya dengar cakap kamu dulu, pasti tidak akan jadi begini'.." katanya.

    Selepas pertemuan itu gagal membuahkan hasil, Shukri dan Abu Kassim mengambil inisiatif untuk berjumpa dengan Majlis Raja-Raja dan memohon masalah 1MDB itu dinilai dan gantikan Najib sebagai Perdana Menteri. Namun usaha itu juga menemui kegagalan.

    Dalam sidang media yang diadakan di ibu pejabat SPRM di Putrajaya hari ini, Shukri menjelaskan Najib tidak akan ditangkap pada hari ini, sebaliknya hanya merekodkan kenyataan Najib berkaitan kes penyelewengan SRC International Sdn Bhd, anak syarikat 1MDB, sejak 2015.

    "Siasatan SPRM pada masa ini hanya berkaitan kes SRC sahaja dan isu 'derma' RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun peribadinya (Najib) akan dikenalikan oleh pasukan khas siasatan 1MDB," katanya.

    Shukri juga mengakui dia tidak gembira menerima semula jawatan tertinggi itu, namun demi tanggungjawab kepada negara, beliau menerima tugas itu selepas ditawarkan oleh Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAK HABIS FIKIR....MAJLIS RAJA-RAJA MENGECEWAKAN.....!!

      Dek dengar hasutan Najib..... deklarasi jutaan tandatangan rakyat diketepikan, Tun Mahathir dicemuh & dihina hingga anugerah kurnia 'Datuk' diungkit-ungkit & ditarikbalik oleh Istana Selangor, Johor & Kelantan.

      Apakah Majlis Raja-raja tidak kenang jasa Tun Mahathir yg tidak terbandingkan? Atau setidak-tidaknya menghormati beliau yg jauh lebih usia, pengalaman, pendidikan & ketokohan beliau yg diiktiraf seluruh dunia termasuk institusi Think Tank Oxford, PBB & OIC....??

      Semuanya dah terbongkar hari ini bila Ketua SPRM Shukri dedahkan Majlis Raja-Raja 2X tidak hiraukan tentang pecah amanah skandal RM2.6 bilyon & SRC RM42 juta oleh Najib pahlawan pondan bugis.

      Apakah episod sejarah lama seperti 'Sultan Mahmud Mangkat Dijulang' & 'Tun Mutahir' berulang di abad 21 kerana sikap tamak & penting diri pembesar Istana & Sultan yg kurang bijaksana menyebabkan Mercu Kekuasaaan Kesultanan Melaka lenyap tinggal kenangan saja.

      Delete
    2. Ketahuilah Pegawai-pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebelum ini telah menghadap Majlis Raja-Raja sebanyak dua kali berhubung RM2.6 bilion yang didepositkan ke akaun peribadi bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.
      Bagaimanapun, ketua pesuruhjaya SPRM yang baru dilantik, Datuk Seri Mohd Shukri Abdull berkata mereka akhirnya kecewa dengan hasil pertemuan berkenaan.
      Pertemuan itu berlaku pada tahun 2015, ketika SPRM masih aktif menyiasat akaun Najib.
      "Kami bertemu Majlis Raja-Raja sebanyak dua kali. Kami dua kali bertemu dengan mereka.
      "Tetapi kami kecewa," kata Mohd Shukri dalam sidang akhbar di ibu pejabat SPRM hari ini.
      Beliau juga memberitahu Putera diraja Arab Saudi yang dikatakan “menderma” RM2.6 bilion kepada Najib tidak dapat menunjukkan dokumen sokongan bagi membuktikan perkara itu.

      Delete
    3. Memetik seorang komentar dari blog Zamkata.....

      Raja-Raja.. bak kata Tok Kadir Jasin negara kita ini mewah dan makmur dengan Raja-Raja. Sedangkan dinegara lain mereka ada satu Raja, kita ada sembilan.. tambah satu Agong.. di tempat saya tambah empat lagi Tok Undang.

      Bertanya juga diri ini, selain dari intai anak bulan apakah lagi sumbangan Raja pada rakyat dan kesejahteraan negara.

      Kita dah lah teruk selama sepuloh tahun ditibai oleh Najib dan gengnye. Mintak tolong pada Raja pun.. bagindo buat dun know je.. sapa nak tolong kita lagi.

      Jadi agakkan saya, jika negara ini diserang musuh, yang lari dulu adalah Raja-Raja. Bang Mat Sabu saya harap jangan lah lari juga?

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. Teman setuju dengan komen2 Pak Othaman di atas.

      Dalam kepala teman pon ada tanda soal yg besaaarrr............kenapa rakyat dan negara tidak dilindungi ketika aduan disampaikan oleh pihak SPRM tentang penyelewengan wang rakyat...??

      Ini yg teman pelik........

      Tapi tak apalah Pak Othaman.............setelah kita dengar cerita DS Mohd Shukri ni..........sedarlah kita bahawa apa2 hal sekalipon yg akan berlaku kepada kita dan negara di masa2 akan datang........rakyat Msia hanya perlu berdikari atas kaki sendiri.........usaha sendiri dan kita payonglah diri kita sendiri...........kita berpikir dan bertindak hanya dalam KELOMPOK RAKYAT SAJA tanpa mengharap pertolongan atau bantuan dari mana2 pihak.

      Namun perlu kita ingat tindakan dan langkah rakyat Msia mestilah mengikut lunas undang2 atau the rule of law yg sepatutnya.

      Maka dari hari ini........mari kita pahatkan dalam kepala kita dan jugak generasi kita.........bahawa kita adalah kita.........hanya berrrlegar dalam kelompok kita dan jangan harap pertolongan atau bantuan dari pihak lain.

      Respect is for those who deserve it........not for those who demand it.

      Tiada rakyat tiada negara.
      Sekian.

      Delete
    7. TO ALL PAKATANS........sila hati2........ditakoti ada gunting dalam lipatan...........atau duri dalam daging memandangkan sekarang ini satu demi satu kenyataan2 sudah mula keluar.

      PAKATAN HARAPAN mesti ingat.......jarum2 pasti akan berjalan untuk melemahkan ikatan Pakatan yg wujud sekarang ni.

      Harap semua sentiasa BERAWAS kerana yg berbulu bukan semuanya ayam.

      Jangan sampai IKATAN KERAJAAN PAKATAN mereput dari dalam.

      Celikkan mata........tajamkan fikiran anda.
      Sentiasa berawas...!!

      Delete
  16. Orang yang menyimpan wang demikian banyak di rumah tentu lah ada niat tidak baik.

    Mencurigakan akan di rampas wang itu jika di simpan di bank. Atau di beku akaun bank nya pada sesuatu masa yang ada dalam ramalan nya.

    Berkaitan dengan salah laku nya. Atau salah laku suami nya yang membabitkan diri nya.

    Di media massa, wang itu telah di kaitkan dengan Rosmah dan Najib. Ramai yang telah mengadakan pembicaraan di media massa dan mendapati mereka bersalah. Termasuk pengkomen ini juga.

    Yang penting sekarang ia lah pihak berkuasa mengambil tindakan yang pantas, namun teratur dan mengikut "Rule of Law". Ramai yang mahu lihat mereka di penjarakan.

    ReplyDelete
  17. Menteri kewangan: 1MDB tipu! 'Bail out' hampir RM7 bilion
    Alyaa Alhadjri
    22 Mei 2018, 5:03 petang (Dikemaskini 22 Mei 2018, 5:36 petang)

    Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini mendedahkan bahawa 1MDB menerima hampir RM7 bilion dalam bentuk "bailout" daripada kerajaan BN sebelum ini.

    Lim berkata ini bertentangan dengan dakwaan 1MDB bahawa syarikat itu mampu membayar hutangnya daripada penstrukturan semula.

    "Berdasarkan senarai bayaran oleh Kementerian Kewangan (MOF) bagi pihak 1MDB adalah berjumlah RM6.98 bilion.

    "Jumlah ini termasuk bayaran yang dibuat kepada IPIC sebagai sebahagian daripada perjanjian penyelesaian berjumlah RM5.05 bilion.

    "Ini mengesahkan kecurigaan orang ramai bahawa 1MDB sebenarnya telah menipu rakyat Malaysia dengan mendakwa mereka dibayar melalui 'amalan rasionalisasi yang berjaya'.


    "Walhal selama ini MOF yang telah melakukan bail out kepada 1MDB," katanya pada sidang akhbar di Putrajaya hari ini.

    Pendedahan Lim dibuat pada hari pertamanya melaporkan diri sebagai Menteri Kewangan di bawah kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) yang baru.

    Cari Arul kekanda kling pembelit no 1...

    ReplyDelete
  18. teserlah keperibadian seorang doktor dlm diri tun. seorang doktor sanggup berkorban masa juga tenaga semata2 utk kebaikan org lain. utk mnjadi doktor memerlukan ilmu. bukan spt najib yg x punya ilmu, mengaku pendekar bugis kononnya tapi hanya tahu menambah hutang negara. selfish pentingkan diri, bini dan anak2.
    syukur tunM kembali memimpin negara.
    hashtag.. najib jahat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perlu kesiankan Tun. Dia doktor tau jaga diri, iteri dia doktor, tolong jaga kesihatan Tun. Dulu dia kata dia kontol appointments Tun, tentukan jangan banyak sangat. Pahal pun, kita doakan dia terus sehat, boleh menyumbang banyak tahun lagi.

      Penting mintakkan Tun merintah 5 tahun. Banyak sangat perlu dia buat. Kalo 5 tahun, ada peluang nampak kesan. Contoh nya, % kekayaan Melayu dari Dasar Ekonomi Baru yang pelesit Najib senyapkan.

      Delete
  19. Kesian Arul Kanda. Dah takda keroje dia sekang. Tak tau apa dia boleh kandar sekang. CV dah hancus plak. 1MDB punya pasal. Najib punya pasal. Celaka Najib -

    Minister asks Arul Kanda if 1MDB can pay RM144m due next week

    Another RM810 million in interest payments is also due between September and November.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu ko kesian sgt kat arul tu ko pegilah isap kote dier!! Faggot!!

      Delete
    2. Dah buat lagi Mamat Kentot Ip man coba mengentot. Ckap lucah lagi. komen takda isi.

      Lagi bukti dia ni otak tak centre.

      Pigi jumpa doktor pakar, Mamat. Dahtu, makan pil dia beri slalu. Kalo tak, ko gila lepas tahap boleh repair. Hah, diam spital bahagia le ko, jadi permanent resident.

      Delete
    3. Nampak nya boleh jugak saya ikut cara Isa cakap. Saya harap Isa tak marah copy cara dia membuat komen.

      Meluat saya nampak cara Ip man itu bercakap. Kalau dia otak biasa, tidak bercakap saperti itu.

      Delete
    4. Alaaa! Korg bdua pun bukan ada isi sgt bagi komen! Tok sah nak perasan laaa...kiss my asssss!!!

      Delete
  20. ADAKAH INI TANDA DAPigs MULA ENGKAR ARAHAN TUN M???
    POSTED BY SEMUT HITAM ON SELASA, MEI 22, 2018 WITH NO COMMENTS SO FAR

    Jika sebelum ini, jelas kenyataan yang dibuat oleh Tun Mahathir selaku Perdana Menteri telah dinafikan secara terbuka oleh Lim Guan Eng berhubung isu pemansuhan GST pada 1 Jun 2018.


    Guan Eng dalam satu kenyataan yang dibuat sebelum ini mendakwa spekulasi berhubung pemansuhan sistem cukai tersebut adalah palsu dan Rejim Pakatan belum bersedia untuk memansuhkannya.


    Kini tiba giliran anak lelaki mendiang Karpal Singh pula menunjukkan belang DAPigs apabila secara terbuka menolak saranan yang dibuat oleh Tun Mahathir berhubung Akta Anti Berita Palsu.


    Dalam kenyataan yang dikeluarkan sebelum ini, Tun Mahathir mendakwa perlaksanaan Akta tersebut akan dikaji semula takrifan 'Berita Palsu' dan ianya tidak dimansuhkan begitu sahaja.


    Namun, sebaik sahaja selesai mengangkat sumpah memegang jawatan sebagai Menteri Komunikasi, Multimedia dan bla bla bla, anak lelaki mendiang Karpal Singh itu buat pengumuman lain.


    Katanya, Akta Anti Berita Palsu itu tetap akan dihapuskan dengan alasan kononnya Rejim Pakatan Haprak tu nak memberikan hak kebebasan bersuara kepada rakyat secara menyeluruh.


    Persoalannya, adakan ini satu bentuk penentangan terbuka yang dilakukan oleh pemimpin DAPigs bagi membuktikan bahawa mereka lebih berkuasa dan pada bila - bila masa mereka boleh menafikan arahan yang dikeluarkan oleh Perdana Menteri begitu sahaja???

    #######################################################

    Taki sampai 100 hari PH bwrkuasa, memang dah nampak sangat betapa menteri2 dari komponen lain dalam PH khususnya DAP telah teramg2 berani 'membeta' segala keputusan yang telah di buat oleh Tun M. Apa imagat dia orang ni senang2 aje nak jadi kerbau yg dicucuk hidung macam menteri2 dari PKR, Amanah dan Bersatu tu ke??? Sori naikk lori lah...dia orang ni tetap menerima rahan dari big boss DAP. Tokong kit siang tu...bukannya dari Tun M. Kalau Tun M cakap banyak, ramai2 MP2 dar DAP keluar dari PH , baru terbarai kerajaan baru ni. Ingat...Tun M ada perancangannya tersendiri..tapi DAP dan Kit Siang pun ada agenda gelapnya...kita sama2 tengok ajelah agenda sapa yang lebih hebat bebbb!!!!!! Tapi yang pasti, rakyatlah yang bakal menerima tempias negatifnya, ibarat gajah sama gajah bertarung, pelkandk yg mati tersepit kat tengah2...betul tak Malaysia haru biru????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Kepala Naga........jangan cepat melaaataaahhh waakkkk.....masa Guan Eng cakap pasal GST tu sebelom dia angkat sumpah dol......

      Cool down sikit suhu badan luuu bebbb.....

      Islam menasihati.....kalo datang satu2 kabar......siasat dan selidik lerrr dulu dengan bijaaakkkk........jangan jadi badaaakkk tau nak menyondol ajerrrr dol....

      Rujuk sini dulu.....
      https://youtu.be/TCm5fva-kZ4

      Teringat kata P.Ramlee......daaah tua pon bodoh...!!

      Delete
  21. SELEPAS PRU14, PEJUANG ISLAM LIBERAL SEMAKIN LANTANG???
    POSTED BY SEMUT HITAM ON SELASA, MEI 22, 2018 WITH NO COMMENTS SO FAR

    Rejim pimpinan Pakatan yang baru ini diharapkan agar tidak mudah tunduk kepada sebarang ‘suara sumbang’ yang datang dari golongan pembawa gaya hidup Islam Liberal di Malaysia.


    Presiden Gabungan Persatuan Institusi Tahfiz al-Quran Kebangsaan (PINTA) berkata, pemimpin Islam di negara ini wajar mengetepikan perbezaan ideologi dan fahaman politik dalam menangani ancaman serta musuh yang ingin mengubah Malaysia seperti negara Barat.


    “Suara yang cenderung kepada liberalisme dan tidak mendokong agama sebelum ini memang sering kedengaran, tetapi kita khuatir ia semakin meruncing.


    “Kita memang menolak gerakan seperti ini. Justeru diharapkan pemimpin Islam seluruh negara bersatu untuk meletakkan Islam di tempat yang sewajarnya,” katanya kepada pemberita, malam ini.


    Perkara itu dapat dilihat dengan jelas apabila sejak kebelakangan ini, wujud desakan terbuka supaya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dihapuskan secepat mungkin, kononnya demi kesejahteraan negara.


    Suara sumbang oleh segelintir pihak itu turut menuntut supaya operasi membendung kesalahan khalwat dalam kalangan umat Islam dihentikan kerana dikatakan bercanggah dengan hak asasi manusia.


    Tidak cukup setakat itu sahaja. Malah pejuang Islam Liberal itu juga turut menuntut keadilan serta pengiktirafan bagi golongan LGBT sedangkan ianya bertentangan dengan hukum Islam.


    Sebagai rekod, Marina Mahathir, anak kepada Perdana Menteri Pakatan itu juga turut dikategorikan sebagai pendokong pejuangan Islam Liberal apabila dia pernah tampil mempertahankan tuntutan sesetengah pihak bagi menggunakan kalimah Allah dalam Bible.


    #######################################################

    Fuhhhh...Bersorak sorailah semua pendokong2 dan geng2 tegar LGBT se Msia. Apa tak nya, nampak gayannya, harapan mereka untuk menjadikan Msia sebagai hab LGBT tersohor di dunia ni semakin menjadi kenyataan..dah hampir 90% dalam tangan. Apatah lagi, kalau Marina Mahathir , anak PM kita ni jadi penaung kuatnya, sapa yang berani membantah..nak mampus kalau ada yg bersuara. Jadi marilah kita sama2 menyabut fahaman liberalisme yang bakal menjadi anutan kerajaan PH baru ni...Hidup Tun M !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas ni jangan terperanjat jika bakal timbul macam isme2 yang sebelum ni bergerakk secara underground...mereka akan berani menonjolkan diri masing2 untuk mencari penyokong dan mendapatkan pengaruh dalam kalangan rakyat di bawah nama kebebasan yang diperjuangkan oleh Kerajaan PH. Jadilah Msia ni negara caca merba ....yang pasti kedaulatan islam bakal tercabar !!!!!

      Delete
    2. Ehh! Ko x dgr ke ura ura ph nak haramkan islam kat malaysia ni?? Stupid son of a bitch!!!

      Delete
  22. DAH MENANG, TAK PERLU NAK JAJA CERITA SIMPATI PULAK!!!
    POSTED BY SEMUT HITAM ON SELASA, MEI 22, 2018 WITH NO COMMENTS SO FAR

    Rasanya tak perlu la pemimpin Rejim Pakatan yang baru tu nak menjaja cerita simpati sebagai bahan Politik Longkang mereka hanya semata - mata untuk menarik perhatian rakyat pada ketika ini.


    Tak payah la diorang nak keluarkan kenyataan kononnya, "Masa dah tak banyak. Tapi masih banyak yang perlu dilakukan". Alasan tu hanya sekadar nak menagih simpati murahan je.


    Secara logiknya, kalau dah tau yang dia kesuntukan masa, buat apa susah - susah dia nak angkat sumpah sebelum ini? Bukannya takde orang lain yang lebih layak untuk menjawatan jawatan yang dia pegang.


    Dan buat pemimpin yang baru hari ni masuk pejabat tu, tak perlu la dia nak bercerita semua benda tentang "Saya". Hari ni, banyak sangat cerita pasal "Saya Itu", "Saya Ini" dalam media.


    Dari satu sudut, nampak sangat kenyataan yang dia buat tu hanya semata - mata nak tunjuk yang dia sebelum ini SUCI dan MAKSUM dari melakukan kesilapan. Maka sebab itu dia ulang cerita tu semula.


    Apa yang patut dilakukan sekarang, jalankan tugas masing - masing. Kalau sebelum ini kata dah ada bukti, buat pendakwaan segera. Tak perlu diorang nak keluarkan kenyataan merapu tak tentu arah hanya semata - mata nak tutup kegagalan mereka menunaikan janji!!!

    #######################################################

    Kita sama2 tengok ajelah apa perancangan baru yang mereka semua ada untuk negara. Ada cakap2 dari penganalisa2 politik tempatan yang mengatakan, masa nak membentuk kabinet pun pun dah ada cah keting, berebut kementerian dan tak mahu mengalah dan bertolak ansur...semuanya sibuk mengutamakan parti sendiri..bukan kesejahteraan rakyat yg didahulukan. Malah ada yang dah sampai ke tahap ugut mengugut untuk berebut kementerian. Tengok ajelah taktik licik un M untuk memastikan kementerian2 power tetap berada di tangan Bersatu..mula2 umumkan dia akan menjawat portfolio menteri pendidikan, tapi bila di bantah oleh rakan2 dalam PH kerana melanggar manifsto, terus diserahkan kpd Dr Maszlee dari Bersatu jugak, sedangkan dia tau pendidikan ni juga dibida oleh rakan2 dari parti lain. Nampak...hebat tak Tun M....kelicikannya memang tak boleh celen dari dulu sampai sekarang!!!!!!

    ReplyDelete
  23. Tak Patuh Protokol, Mat Sabu Mohon Maaf
    Save Save


    PETALING JAYA - Menteri Pertahanan baharu, Mohamad Sabu memohon maaf kerana kegagalannya mematuhi protokol sewaktu pemeriksaan perbarisan Kawalan Kehormatan Utama di Kementerian Pertahanan, pagi Selasa.

    Mohamad, ketika perbarisan itu, tidak berhenti memberikan penghormatan kepada Panji-panji Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu Diraja.

    "Saya sedia maklum berkenaan perkara tersebut seperti yang telah ditaklimatkan kepada saya.

    "Namun sebagai manusia biasa kita juga tidak lari dari melakukan kesilapan," katanya dalam satu kenyataan, Selasa.

    Menurut presiden parti Amanah itu, dia masih lagi dalam proses memahami aspek protokol ketenteraan memandangkan hari ini merupakan hari pertamanya memegang jawatan berkenaan.

    "Insyaallah, saya akan cuba melakukan yang terbaik demi Kementerian Pertahanan dan Angkatan Tentera Malaysia secara keseluruhannya," ujarnya lagi.

    Sementara itu, beliau yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu dilantik sebagai Menteri Pertahanan dalam kabinet kerajaan baharu yang diterajui Pakatan Harapan, selepas memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

    Mohamad melapor diri di Kementerian Pertahanan awal hari ini dan mengetik kad perakam waktu pada 9.42 pagi

    Turut hadir menyaksikannya Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor dan Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Seri Abd Rahim Mohamad Radzi.

    Sumber: Mstar Online

    ReplyDelete
  24. Tak Patuh Protokol, Mat Sabu Mohon Maaf
    Save Save


    PETALING JAYA - Menteri Pertahanan baharu, Mohamad Sabu memohon maaf kerana kegagalannya mematuhi protokol sewaktu pemeriksaan perbarisan Kawalan Kehormatan Utama di Kementerian Pertahanan, pagi Selasa.

    Mohamad, ketika perbarisan itu, tidak berhenti memberikan penghormatan kepada Panji-panji Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu Diraja.

    "Saya sedia maklum berkenaan perkara tersebut seperti yang telah ditaklimatkan kepada saya.

    "Namun sebagai manusia biasa kita juga tidak lari dari melakukan kesilapan," katanya dalam satu kenyataan, Selasa.

    Menurut presiden parti Amanah itu, dia masih lagi dalam proses memahami aspek protokol ketenteraan memandangkan hari ini merupakan hari pertamanya memegang jawatan berkenaan.

    "Insyaallah, saya akan cuba melakukan yang terbaik demi Kementerian Pertahanan dan Angkatan Tentera Malaysia secara keseluruhannya," ujarnya lagi.

    Sementara itu, beliau yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu dilantik sebagai Menteri Pertahanan dalam kabinet kerajaan baharu yang diterajui Pakatan Harapan, selepas memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

    Mohamad melapor diri di Kementerian Pertahanan awal hari ini dan mengetik kad perakam waktu pada 9.42 pagi

    Turut hadir menyaksikannya Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor dan Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Seri Abd Rahim Mohamad Radzi.

    Sumber: Mstar Online

    #######################################################

    Ramai penganalisa politik yang kau temui pun pelik kenapalah Tun M lantik Mat syabu ni jadi menteri pertahanan...takkanlah takde orang lain yagng lebih layak dari dia. KEMENTAH ni kan tulang belakang negara, bukan calang2 orang nak diletakkan kat sini. kan lebih baik diujudkan satu kementerian lain yang lebih memenuhi kelayakan Mat Syabu dengan kelulusan diploma pemakanannya tu...kementerian perhotelan atau kementerian pasar malam, kan lebih sesuai untuknya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini cerita billion wang rakyat yg najib curi,kesilapan mat sabu boleh di maafkan,tak lama lagi pandailah dia..
      najib lulusan uk...TAPI SAPU DUIT.
      Rosmah lulusan us....SAPU DUIT.
      Mat sabu lulusan diploma,nak kembalikan duit rakyat...

      USELESS TO HAVE PAPER QUALIFICATION,IN REALITY,THEY GRADUATE TO STEAL PEOPLE MONEY..

      Delete
    2. Mat Sabu lasak, berani & tak pengecut macam Najib pondan berlagak pendekar bapok.

      Lagi pun negara perlu '5 Star General' bukan 'Rear Admiral', tak gitu.....??

      Delete
  25. Nampaknya sudah ada pihak2 tertentu yang cuba untuk mengheret Raja2 melayu dalam isu kemelut 1MDB ni. kita pun tak tau aap tujuan dan agenda disebalik tindakan tersebut....yang pasti ini bukanlah petanda yang baik untuk maruah Raja2 tersebut. Rakyat yang cintakan negara dan menjunjung tinggi kedaulatan Raja2 tentunya tidak mahu maruah Raja2 melayu diperlakukan sedemikian rupa. Semakin menjadi2 pulak 'keberanian' tidak bertempat yang ditujukkan oleh pihak2 tertentu ini untuk mencemar nama baik majlis Raja2, yang kita semua tau langsung tidak campur tangan dalam isu2 urus tadbir kerajaan pusat dan negeri. Ingat..kuasa dan kedaulatan Raja2 adalah keramat..rakyat dan Raja berpisah tiada...jangan kita sekali2 berani mempertikaikannya, jangan menderhakai mereka !!!!!

    ReplyDelete
  26. Tahniah diucapkan kepada TSMY kerana dilantik sebagai menteri dalam negeri baru2 ini. Nampak gayanya, Bersatu telah membolot kementerian2 penting dalam kerajaan baru bila Dr Maszlee juga dilantik sebagai menteri pelajaran yang baru. Kita pun tau, KDN dan MOE ini adalah kementerian kanan dalam struktur kerajaan Msia. Walaupun DAP dan PKR mempunyai MP2 ynag lebih ramai, tapi hanya menjawat menteri kewangan dan menteri ekonomi aje. Rasa2nya..pimpinan komponen2 parti dalam PH tu berpuas hati ke dengan perlantikan kabinet baru ni??? kalau tak berpuas hati pun, dah tentu tak berani nak menyuarakan pada PM..mereka semua tau macam mana perangai PM kita...tak boleh terima pandangan orang lain. Walau apa pun, rakyat Msia yang waras amat2 berharap agar TSMY akan menyiasat hart2 yang dimiliki oleh Tun Daim dan juga salahguna kuasa mantan MB Selangor dan KM Penang . Pastikan kes terowong bawah laut dan pembelian banglow bawah harga pasaran di Penang tu disiasat secara telus dan adil..dan janagn sekali2 takut untuk mendakwa mereka yg terlibat di bawah undang2 sedia ada..kita tak mau semuanya 'sweep under the carpet'...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Go to hell lah la GN...lani heboh kes Kepala Bapa Lanun kau fasal 1MDB dan SRC.. dia nak alih2 subject pula, Hoi bongok, klu ye pun DAP dan PKR dituduh salahguna wang dan korupsi, tak kan boleh banding dan challenge kes songlap wang berbillion2 oleh Najibabi dan RoastMahpork tu

      Delete
  27. Umpama perbandingan, duit kes banglo LGE tu juta2 ajer (like a drop of water in the oceans)..Najib punya 1MDB berbillion2..(like a drop of mountain on your stupid head)

    ReplyDelete
  28. Cerita puak dedak ni kalau dibaca membuatkan kita jd gila. Cerita dedakian ni xda bukti dan fakta. Kita terpaksa cari fakta sendiri. Bodoh lh dedakian ni mencoret dgn sesedap tgn tanpa menggunakan otak utk berfikir dan mata utk mencari fakta. Sudap2lh dedakian. Pok Jib dh xda duit nk bg kat hng. Duit dh kena rampas kuikuikui..

    ReplyDelete
  29. Rosak negara kerana pemimpin rakus dan korup. Tindakan tegas harus diambil terhadap mereka yang mencuri duit rakyat. Semua ni munafik dan traitor....

    ReplyDelete
  30. Aku nak tahu jugalah. Kenapa sebelum ni Mahathir punya isu pasal Najib kemain gah sangat. Macam ada bukti je bunyinya.

    Tapi bila dah menang, baru sekarang cari bukti ke? Habis selama ini yang dia dok cerita Najib PENYAMUN, PENYANGGAK, PENCURI dan PENIPU selama ini atas bukti apa pulak ye??

    Dan sekiranya Najib semasa jadi PM dulu semasa baru nak siasat isu pasal FOREX, Najib arahkan agar Mahathir tidak boleh keluar negara, apa kata korang pulak?

    Malah pihak PDRM geledah rumah Mahathir dan semua anak-beranak Mahathir, apa korang akan kata pada Najib pulak?

    Jawapannya mestilah korang akan kata NAJIB ZALIM DAN KEJAM. Betul tak?

    Tapi bila Mahathir buat semuanya telah DIHALALKAN.

    Betul tak apa kata aku ni shahbudin???

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...