Thursday, 17 May 2018

JANGAN LEMAHKAN SEMANGAT PASUKAN POLIS.....


Di ketika semua pemimpin UMNO hanya mendiamkan diri, malah mungkin menyembunyikan diri, beberapa pemimpin Pakatan Harapan mula bersuara berhubung tindakan pihak polis melakukan penggeledahan selama  lebih 18 jam sejak malam semalam di kediaman Najib Razak, di Jalan Duta, Kuala Lumpur.


Ahli Parlimen Permatang Pauh, Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Shah Alam dan Ahli Parlimen Subang, Wong Chen adalah antara pemimpin Pakatan Harapan yang sudah bersuara menyatakan rasa tidak senang mereka dengan tindakan pihak polis itu.


Mereka mempertikakan tindakan menggeledah kediaman Najib yang bermula jam 10 malam sehingga 4 pagi semalam dan bersambung lagi hari ini serta mahukan konsep keadilan dan hikmah turut diambil kira.


Kata mereka juga, kedudukan Najib sebagai Perdana Menteri haruslah juga diambil kira.


Ia lebih mengundang simpati berikutan tersebar pula gambar Najib yang sedang terlentok di atas sofa di ketika pihak polis sedang melakukan penggeledahan itu.


Bagaimanapun, dalam waktu yang sama, masih belum kedengaran ada mana-mana pemimpin UMNO atau Ahli MT UMNO yang bersuara membela atau menyatakan rasa simpati kepada Najib atas siasatan pihak polis itu.


Annuar Musa, Salleh Said Keruak, Rahman Dahlan dan lain-lain pemimpin UMNO yang selama ini paling kuat bersuara apabila saja ada isu berkaitan Najib menjadi bahan perbualan masyarakat, kali ini nampaknya lebih memilih untuk berdiam diri dan tidak lagi membela bekas Perdana Menteri itu.


Malah Zahid Hamidi yang memangku jawatan Presiden UMNO, sepupu Najib, Hishammuddin Hussein, Khairy Jamaluddin dan Shahrizat Jalil juga tidak kedengaran lagi suara mereka.


Apakah salah pihak polis dalam tindakannya terhadap Najib itu?


Sebenarnya, tidak ada apa-apa yang salah dalam tindakan pihak polis itu jika kita dapat memahami rasionalnya, selain tidak melupai hakikat bahawa besarnya skandal 1MDB itu sendiri.


Sebagaimana yang dijanjikan oleh Pakatan Harapan untuk menyiasat skandal 1MDB apabila diberikan kuasa, apa yang berlaku kepada Najib sekarang hanyalah semata-mata untuk menunaikan janji tersebut.


Serbuan pihak polis untuk menggeledah kediaman Najib pada pukul 10 malam adalah dikira munasabah kerana ketika itu Najib sedang berada di rumah setelah kembali daripada menunaikan solat terawih pada malam pertama ketibaan Ramadan.


Tempoh masa yang lama yang terpaksa diambil untuk menggeledah adalah kerana kediaman Najib itu sendiri dikira besar dan banyak barang yang hendak diperiksa oleh pihak polis.


Maka itu, tempoh masa sehingga jam 4 pagi yang bermula dari jam 10 malam dan bersambung lagi hari ini untuk membuat pemeriksaan dan penggeledahan hanyalah untuk memastikan semua kerja-kerja polis itu berjalan dengan sempurna.


Tidak wajar dipertikaikan kerja polis yang membuat pemeriksaan pada waktu malam atau pagi kerana jika ada pemimpin Pakatan Harapan yang pernah didatangi polis pada jam 2.30 pagi sebelum ini atau ketika Najib menjadi Perdana Menteri, maknanya polis adalah profesional dan adil dalam tindakannya kepada sesiapa saja dalam sepanjang masa.


Kedudukan Najib sebagai bekas Perdana Menteri tidak memberinya hak untuk sebarang keistimewaan kerana Tun Mahathir sebagai bekas Perdana Menteri juga pernah disiasat dan didatangi oleh pihak polis beberapa kali sebelum ini.


Cumanya, oleh kerana Tun Mahathir tidak terkait dengan dakwaan berupa penyelewengan, penipuan, penyonglapan wang negara atau penggubahan wang haram, tiadalah serbuan ke kediaman atau bilik tidurnya dilakukan oleh pihak polis pada waktu tengah malam atau awal pagi.


Yang penting, tindakan pihak polis terhadap Najib itu adalah peraturan biasa dalam mereka menjalankan siasatan dan mencari bukti. Jika kita selama ini banyak meluahkan perasaan yang tidak henti-henti mengenai skandal 1MDB dan mahukan ia disiasat, undi kita kepada kemenangan Pakatan Harapan tentulah dengan tujuan mahukan perkara itu dilaksanakan dengan sempurna dan jayanya.


Sekarang Pakatan Harapan sudah menang dan siasatan atau apa juga tindakan pihak polis untuk menyiasat skandal 1MDB, selagi ia dalam batasan undang-undang, hendaklah disokong sepenuhnya.


Janganlah dalam keadaan ini, kita pula menjadi suara yang melemahkan semangat pihak polis dalam kerja-kerja mereka. 


Dalam cuba menzahirkan simpati, jangan kita lupa berapa banyak wang negara yang telah hilang, siapa yang memiliki ribuan juta dalam akaun peribadi, siapa yang berjoli sakan dengan berbelanja dan membeli harta di seluruh dunia serta  siapa yang penuh di tubuhnya dengan intan berlian bernilai ratusan juta daripada wang  yang dipercayai berasal daripada 1MDB. (ShahbudinHusin 17/05/2018)

66 comments:

  1. Polis Malaysia adalah yg terbaek dlm KOPOLISIAN kecuali ia dikawal secara korup oleh pihak atasan.

    ReplyDelete
    Replies

    1. .......yang bersuara ni, mereka masih merasa diri mereka pembangkang......


      ........dah jadi kerajaan dah ooiii.....


      .....ambil tindakan bukan bersuara seperti pembangkang lagi.......


      ...... kalau tak setuju hentikan siasatan.....


      ......... dulu nak siasat sangat.......hentikanlah!!!!!!


      .......awak dah ada kuasa wooiiii....





      Delete
    2. Anggota masyarakat sivil hari ini membidas pihak polis kerana menahan seorang lelaki yang didakwa menghina Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad


      ANAK ANJING SURUHAN MAHA TIAU DIAM CIBAIBABINUDIN DAH MULA TUNJUK BELANG SEBENAR

      HARAM JADAH NAJIB 2.0 DAH WUJUD DAH


      PEE DEE AAR EEMMM


      AMIK NIH


      MATIAU KERALA YINAA FIRAUN FOREX 30B CIPAP PUNDEK BABI PKMAK



      PDRM SILA MENGADAP KAMI SKRG !!




      NAK TENGOK SIAPA MANGKOR???


      SIAPA YG AKAN MENGGERAKAN TSUNAMI BELIA MELAYU 2.0

      DTG SKRG ANJING SEMUAA!!!


      DTG JGN DTG

      Delete
    3. dalam byk byk blog yg penuh dgn fitnah dan hasutan

      knp zaman najib dulu blog BUDIN tak di haramkan SKMM ??


      apa budin ada deal dgn NAJIB?? APA dakwaan terhadap Najib ini semua LAKONAN ??

      Delete
    4. Rupa rupa nya mentaliti pembangkang masih mbelum dibuang dari minda mereka walaupun dah jadi kerajaan.Mereka lupa yg diserbu tu rumah penjenayah dan penyamun terbesar dunia.Mana nak letak janji pada rakyat untuk menangkap pencuri ni.Nak tangkap pencuri ke nak bela penvuri.

      Delete
    5. Kita tidak membalas dendam. Ini adalah mencari keadilan mengikut undang². Maaf sbb x blh setuju dgn nurul izzah dan khalid.
      Pohon beritahu bilakah masa yg sesuai. Ramadhan jgn siasat sbb puasa. Syawal jgn buat sbb raya. Lps tu bln haji. Last² x payah siasat la.
      Jgn siasat dgn bersungguh2 sbb anak bekas perdana menteri. Kasihan dkt ibunya. Oleh yg demikian kita perlu undang² atau sop utk yg berjawatan, yg ada anugerah sultan/raja, penjawat awam, anggota pentadbiran dan rakyat papa kedana. Negara apa klu mcm ni?
      Jgn terpengaruh dgn gambar dan drama sgt dlm urusan menegakkan keadilan.

      Delete
  2. Biarlah pihak polis bertugas sebagaimana yg diarahkan. Dulu semasa jadi PM pun biasa juga mengarahkan pihak polis menyerbu mana2 orang yg disyaki melakukan jenayah... kalau tak salah..tiada apa yg nk dibimbangkan....

    ReplyDelete
  3. Jangan kacau keje polis. Mereka tau keje nya. Kena ingat, jika PH kalah pru hr tu, kaedah yg sama mgkin lebih dr itu bila BN memerintah. Mgkin mad sabu, guan eng, malah tun diberkas.
    Jadi, tolonglah, jgn kacau keje polis. Mereka ada SOP yg perlu dipatuhi.
    Ini bukan revenge, ini nk dptkn bukti utk tujuan pendakwaan...

    ReplyDelete
  4. Semakin kalut dibuatnya politik Msia ketika ini..tak sampai pun 10 hari PH membentuk kerajaan ,bermacam2 hal pulak yang timbul. kenyataan DSAI yang masih tidak mempercayai Tun Daim menunjukkan betapa ketidak puasan hati akibat dari hal2 dulu2 tu masih bersarang dalam hati DSAI. Ini dah tentu memberi signal yang langsung tidak enak dalam klanagn pentadbiran PH dan Tun M. Tun daim dibawa masuk kerana ajlakn dari Tun M..dah tentu ini menunjukkan kronimisme masih bertapak kukuh dalam pentabiran keajaan baru ni..sedangkan Tun M menegaskan kronisme tidak ada tempat dalam kerajaan baru. Begitu juga teguran nurul Izzah yang disokong oleh Khalid Samad berkaitan penggeledahan Polis di rumah DSAI sehingga 'ungodly hours' adalah sesuatu yang tidak sewajarnya berlaku. Jadi tepatlah cakap2 dari rakyat yang mengatakan OPS Vendetta dan witch hunting ni dah bermula dengan rasminya...yang paling kesian, menjelang ramadhan dan tak lama lagi Aidil Fitri, 17 ribu penjawat lantikan politik telah ditamatkan perkhidmatan mereka..bukan kehendak mereka , tapi itulah satu2 kerjaya utntuk menyara anak isteri..adakah ini juga sebahagian dari manifesto 100 hari PH???? Ingat dan ambil iktibar dari titah ucapan DYMM Raja Nazrin..yang menang tak menang semuanya dan yang kalah tak kalah semuanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 17ribu dikorbankan..
      Gaji ganti gst bro...
      Nak cepat.. 100 hari je ader ni ha..

      Delete
    2. Geng Najib .

      Saya ingatkan kamu telah bertaubat dari menulis cerita2 palsu . Saya ingatkan ,setelah UMNO/BN kena terajang keluar , kamu bertindak mengikut pendirian Salleh Keruak ..bermuhasabah serta insaf diri . Rupa2nya hampa .

      Setahu saya DSAI tu adalah Datok Seri Anwar Ibrahim . Jikalau ya , bila masanya polis menggeledah rumah DSAI ???

      Yang kedua , (termasuk juga Tanah Melayu Kini) bila masanya kakitangan kontrak yang 17 ribu itu sudah ditamatkan perkhidmatan .??
      Baca , dengar serta selidiki dahulu kenyataan Mahathir sebelum membuat kesimpulan . Elakkan lah dari berdusta di bulan Ramadan yang mulia ini !

      Delete
  5. Kalau Nampak Mewah, Kita Terajang Dia – Anwar Ibrahim By Wartawan Menara -
    May 17, 2018 SHARE Facebook Twitter

    Petaling Jaya: “Kalau nampak kekurangan kita tegur, kalau nampak mewah-mewah, kita terajang dia, tapi bukan Dr Mahathir tapi yang lainlah,” kata Datuk Seri Anwar Ibrahim seperti yang dilaporkan BH Online.

    Selepas diberikan pembebasan serta-merta oleh Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V yang berkenan untuk memberi pengampunan penuh, Ketua Umum Pakatan Harapan (PH) tersebut telah berkata sedemikian dalam ucapan sulungnya dalam Himpunan Merdeka Rakyat di Padang Timur semalam di mana beliau meminta rakyat untuk tidak terus mempersoalkan sokongan padu beliau terhadap Perdana Menteri yang ke-7, Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Sebelum itu, beliau menegaskan bahawa pilihan telah dibuat oleh rakyat. Oleh yang demikian, rakyat harus memberi ruang penuh kepada Perdana Menteri dan barisan Kabinetnya untuk meneruskan agenda membangunkan negara.

    Beliau berkata, “Saya kata kita sudah buat pilihan dan kita bagi ruang penuh kepada Dr Mahathir mentadbir negara. Menteri Kabinet harus diberi ruang untuk jalankan tugas dengan baik.”

    Anwar Ibrahim turut menyatakan bahawa beliau tidak akan menyokong Tun Dr Mahathir jika Perdana Menteri tersebut tidak membawa perubahan baik kepada negara.

    “Saya sokong Dr Mahathir sebab dia dengan pasukannya ini komited untuk bawa perubahan ke arah kebaikan kepada negara.”

    Turut hadir pada malam tersebut ialah Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tan Sri Muhyiddin Yasin, Presiden Parti Amanah Negara, Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.
    “Kalau nampak kekurangan kita tegur, kalau nampak mewah-mewah, kita terajang dia, tapi bukan Dr Mahathir, tapi yang lainlah,” kata Datuk Seri Anwar Ibrahim seperti yang dilaporkan BH Online.

    Seorang penonton TV3 semalam menjelaskan..

    "Semasa Anwar berkata '... kalau nampak mewah-mewah, kita terajang dia', saya dengar suara dari belakang Anwar menyebut nama Mahathir (mungkin maksudnya yang bermewah-mewah) maka secepat kilat Anuar menepisnya, 'tapi bukan Dr Mahathir, tapi yang lainlah,' kata Datuk Seri Anwar.

    Fikir-fikirlah apa maksud Anwar itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terajang wak kojola kengkang kepala mancis tu terlebih dahulu

      Delete
    2. najib kena drill.....geng najib patut kena terajang

      Delete
    3. Pada aku najib ni dia ditipu hidup hidup org disekeliling dia. Menteri2,timbalan2,pengarah2,pakar2 penasihat semuanya memberi khabar yg baik bila hampir pru..kononya sokongan rakyat di tahap tertinggi kpd barisan.
      Si najib pulak percaya bulat2.kalu dia tahu hakikat sebenar kompom dah letak jawatan sebelum tarikh pru diumumkan.Paling teruk yg dia kena tipu dgn si jho low tu.

      Misalannya ada lawatan najib ke lokasi tertentu dikerahnya berbondong2 org dtg ke majlis terbabit oleh penipu2 yg cuba membodek najib. Berderet2 disewanya bas utk mengangkut siapa saja yg nak habuan.diberinya duit poket dan sebagainya...

      Delete
  6. Teruskan Abg abg Polis.tegakan kebenaran.

    ReplyDelete
  7. Teruskan Abg abg Polis.tegakan kebenaran.

    ReplyDelete
  8. Kah kah kah...
    Kentot.pun wangi sekarang
    Aku yg dulu bukan aku yg skrg..
    Kah kah kah..
    Hipokrit mcm ketua jugak..

    ReplyDelete
  9. Thursday, 17 May 2018
    Agihan Exco Pulau Pinang Tidak Adil

    Seorang Adun PKR hari ini mendakwa barisan exco berat sebelah kepada DAP, walaupun kemenangan di 37 daripada 40 kerusi DUN pada pilihan raya baru-baru ini dimenangi Pakatan Harapan (PH) secara bersama.

    Adun Penanti Norlela Ariffin berkata barisan exco PH di Selangor, Negeri Sembilan dan Johor nampak lebih adil berbanding Pulau Pinang.

    Beliau berkata bilangan kerusi yang dimenangi PKR, Amanah dan PPBM dijumlahkan menjadi 18 kerusi, hampir menyamai 19 kerusi yang dimenangi DAP.

    Beliau berkata pada pilihan raya lepas mereka yang mengundi Pakatan Harapan di kawasan bandar kebanyakannya pengundi Cina, tetapi kali ini pengundi Melayu juga mengundi PH.

    “Barisan exco mesti seimbang dan mencerminkan perkongsian kuasa di portfolio penting. Pengundi Melayu memberi kepercayaan kepada kita apabila mereka menyertai PKR, Amanah dan PPBM,” kata Norlela.

    Brisan exco sekarang tidak termasuk ketua menteri ialah 7 dari DAP dan 3 dari PKR. Pecahan wakil rakyat di Dewan Undangan Negeri ialah 19 dari DAP, 14 dari PKR, 2 dari Amanah, 2 dari Barisan Nasional dan 1 dari PAS.

    “Saya harap Majlis Presiden PH boleh berbincang sama ada barisan exco mesti adil dan mencerminkan kedudukan di Dewan Undangan Negeri,” kata Norlela.

    “Porfolio utama iaitu perumahan, kerajaan tempatan, kerja raya, utiliti, sukan dan sebagainya sama seperti barisan exco penggal lepas.

    “Walaupun jawatan timbalan ketua menteri 1 diberi kepada Ahmad Zakiyuddin Ahmad Rahman yang dihormati sebagai seorang jurutera kawalan banjir, dia tidak diberi portfolio prasarana yang penting itu di mana dia oleh menyumbang kepakarannya.

    Zakiyuddin yang mewakili DUN Pinang Tunggal diberi portfolio hal ehwal Islam, pembangunan industri dan hubungan antara kaum.

    Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow berkata barisan exco sekarang mengikuti nisbah 7:3 DAP kepada PKR seperti penggal lepas.

    Nisbah itu dianggap “formula kemenangan” bagi memastikan janji pilihan raya dipenuhi.

    Pada pilihan raya 2013, Pakatan Rakyat yang terbubar menang 30 kerusi DUN. DAP menang 19 kerusi, PKR 10 dan PAS 1. BN ketika itu memegang 10 kerusi.

    FMT sudah menghubungi Chow untuk mendapatkan komennya tentang kritikan Norlela dan sedang menunggu jawapannya. - free malaysia today

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woii wak kojola kengkang..pi hisap rokok john laaa.

      Dah kalah tu buatlah cara kalah.
      Hang tak payah nak meghasut orang laaa...

      Delete
  10. Thursday, May 17, 2018
    The Tunami: 7 days later
    "It wasn't a Malay or Chinese tsunami, it was the Tunami ... if BN ever want to know what hit them." - A former NST sports editor




    It's already a week after Pakatan Harapan won the 14th general election but, as pointed out by the blogger Big Dog while the cops were raiding ex-PM Najib Razak's family home in Kuala Lumpur yesterday until the wee hours of Ramadan (hence, Nurul Izzah's tweet), Malaysia was practically still under a one-man Government. After that posting, Dr Mahathir Mohamad made himself Education Minister and gave his deputy a portfolio but it won't be until next Monday, at the earliest, that we'd have a Cabinet.

    The move to zero-rate the GST, effective June 1, has appeased many. People aren't celebrating just as yet, though. Because they don't know if the new SST will actually reduce their cost of living, a major theme in the general election. Plus, it may take longer than 100 days to instal a new tax regime, said former Bank Negara government Zeti, who is one of the members of the Council of Elders helping out Mahathir's government. But it is a good start, nonetheless.

    In the meantime, Mahathir said he was Not aware raid on Najib's house done at night. Deja vu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. I don't know bout this budin! It's all about doing the right thing and doing things right! It is certainly right to investigate najib and put him behind bars if he is found guilty of such crimes but is it right to do it in that manner? We have to ensure that basic principles of human rights are not violated and uphold the prinsip of innocent until it is found guilty!

      Dlm kes ni najib masih lagi belum didapati bersalah ( walaupun kita tahu he is guilty as hell) dan kita perlu lihat samada serbuan yg dilakukan pada waktu sedemikian melanggar hak asasi seseorang atau tidak! Saya tidak bersetuju bila pihak polis menyerbu rumah anwar satu ketika dahulu yg dilakukan pada lewat pagi, dan saya juga tidak bersetuju jika kaedah yg sama dilakukan kepada najib walaupun saya x sabar melihat dia dihukum!!

      We have to walk the talk! Perubahan bukan berkisar kepada mansuhkan gst atau hapuskan korupsi shj tetapi mesti merangkumi kepada semua aspek terutamanya apabila melibatkan hak2 setiap rakyat x kira samada kita suka atau tidak!

      Delete
    2. I cannot comprehend what are you trying to tell us,but regarding the gst part itu saya faham.GST once reduced will definitely reduce the prices of many things if you understand the mechanism of gst and sales tax is charged not so widely as gst. Even the analyst including property developer welcome it as business will flourish without GST. also our pakcik pakcik and machik machik at kampaung will be spared fm paying GST TAX.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  11. Kenyataan Ketua Penerangan Pemuda UMNO mengenai penggeledahan polis di rumah Najib...
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 17 MEI 2018 BY ROSLI ISMAIL
    inShare


    Saya ingin melahirkan rasa kekhuatiran saya terhadap tindakan dan pendekatan yang diambil pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) terhadap bekas Perdana Menteri, Dato’ Sri Najib Tun Razak di Jalan Duta tengah malam semalam.

    Penggeledahan berterusan melebihi 18 jam yang dibuat oleh hampir 50 - 60 anggota PDRM pada malam tibanya bulan mulia Ramadan memperlihat seakan tiada belas kasihan bagi Dato’ Sri Najib yang sudah pun menyatakan komitmen beliau untuk memberi kerjasama sepenuhnya kepada pihak berkuasa.

    Kekhuatiran saya ini ditambah dengan kenyataan oleh peguam Dato’ Sri Najib yang menyatakan bahawa pihak PDRM terus menggeledah setiap bahagian rumah beliau walaupun dikatakan akan berhenti pada pukul 5 pagi.

    Saya menghargai kenyataan YB Nurul Izzah yang turut menzahirkan kekhuatiran beliau berkenaan apa yang berlaku semalam dan saya berasa lega kerana dalam Kerajaan baru Pakatan Harapan ini sekurang-kurangnya ada pemimpin yang mahu memaparkan sifat kesederhanaan mencerminkan budaya Malaysia yang penuh budi pekerti.

    Saya ingin menegaskan bahawa saya tidak mempersoalkan hak polis untuk melaksanakan siasatan mengikut prosedur yang ditetapkan serta konsisten dengan undang-undang negara.

    Pun begitu saya berharap segala tindakan tersebut juga mengambilkira bahawa sehingga hari ini, Dato’ Sri Najib bekas Perdana Menteri yang sudah banyak berjasa kepada negara serta menjadi wakil rakyat sejak beliau berumur 23 tahun, belum lagi didakwa di mahkamah lantas wajar diberi layanan yang adil sejajar dengan prinsip “innocent until proven guilty” yang saya yakin turut didukung oleh Pakatan Harapan yang memperjuangkan demokrasi selama ini.

    Dalam Malaysia baru ini, saya berharap pihak berkuasa akan menjalankan penyiasatan secara profesional dan adil menurut lunas undang-undang negara dan bertindak secara bebas bukan di bawah telunjuk atau tekanan sesiapa.

    SHAHRIL HAMDAN
    KETUA PENERANGAN,
    PERGERAKAN PEMUDA UMNO MALAYSIA
    17 MEI 2018

    ReplyDelete
    Replies
    1. tangan yang mencincang bahu sendiri lah yang memikul

      Delete
  12. Hello, Gang Najib,

    Sebelum baca koment saudara, tengok nama saudara, dah tak ada mood, tak larat nak baca. Simpan thesis kamu utk dipakaikan di university semasa belajar.

    Din, mana tu si Salleh Said Keruak yg kuat polish? Yg palibg support Najib tu? Kalau hari ini dia masih bercakap utk Najib, mungkin kita oang masih respek dia, tapi ia dah lari.

    Dlm hati Najib, dia baru tahu siapa tu kawan, siapa itu pembodek kuat.

    Lesson learned, friend will not blindly support, their criticism need to listen by heart..

    ReplyDelete
  13. Pegang jawatan lain, Dr Mahathir perlu ingat janji Pakatan Harapan
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 17 MEI 2018 BY ROSLI ISMAIL
    inShare


    Tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad melantik dirinya memegang jawatan lain selain Perdana Menteri mendapat kritikan kerana ia bertentangan dengan manifesto Pakatan Harapan (PH).

    Antaranya Pemuda GERAKAN Tan Keng Liang di Twitter yang mengingatkan Dr Mahathir mengenai janji PH ketika berkempen pada PRU Ke 14 baru-baru ini .

    “Hai Tun M. Saya fikir janji Pakatan Harapan adalah PM tidak akan memegang peranan di kementerian lain. Ini termasuk kementerian pelajaran.

    “Saya hanya mahu memastikan Tun M tidak membuat kesilapan. Mungkin terlepas pandang. Masih boleh berpatah balik sekarang sebelum angkat sumpah sebagai menteri pelajaran pada Isnin,” tulis Keng Liang di Twitter.

    Mahathir pada Khamis mengumumkan beliau akan memegang portfolio menteri pelajaran dalam Kabinet baru beliau.

    Manakala timbalannya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pula akan diberikan portfolio menteri hal wanita dan kebajikan masyarakat.

    Mahathir memutuskan untuk mengambil portfolio pendidikan kerana berpendapat masih “ramai individu tidak berpendidikan di negara ini” dan memerlukan perhatian.

    Mahathir aalah bekas Menteri Pendidikan antara tahun 1974 dan 1977, percaya kaedah pengajaran semasa sudah ketinggalan zaman.

    Sekiranya Mahathir mengangkat sumpah sebagai menteri pelajaran pada Isnin depan, ia akan menjadi pelanggaran janji HARAPAN yang pertama.

    Sementara itu, ahli jawatankuasa pusat MCA, Ng Chok Sian, turut menggesa kerajaan PH untuk menunaikan janji-janjinya.

    Beliau berkata Dr Mahathir mesti menarik balik keputusannya untuk juga memegang portfolio menteri pelajaran.

    “Saya juga mendesak kerajaan HARAPAN untuk mendedahkan barisan kabinet penuhnya agar mereka dapat melaksanakan reformasi yang dijanjikan para pengundi.

    “Kamu tidak boleh melambatkan perkara ini … kerana ia akan memberi kesan bahawa agenda reformasi hanya akan datang daripada perdana menteri dan lima individu dalam majlis penasihat.

    “Ini bertentangan dengan sistem tanggungjawab bersama kabinet,” kata Chok Sian dalam satu kenyataan.

    Sementara itu, Malaysiakini melaporkan Timbalan Presiden PAN, Salahuddin Ayub berkata mereka akan membawa perkara itu kepada Mahathir.

    “Jika dalam manifesto menyebut seperti itu, kami akan ingatkan Mahathir mengenai perkara ini,” kata Ahli Parlimen Pulai berkenaan.

    Setakat ini lima jawatan kabinet telah diisi oleh Mahathir, manakala lapan lagi akan diisi kemudian.

    Mahathir berkata lapan portfolio yang tinggal akan diisi oleh dua wakil dari BERSATU, DAP, PKR, dan PAN.-17/5/2018

    ReplyDelete
  14. 16 bekas anggota UMNO merayu untuk cabar kesahihan parti
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 17 MEI 2018 BY BERNAMA
    inShare

    Seramai 16 bekas anggota UMNO telah merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi di sini yang menolak permohonan mereka untuk mencabar kesahihan parti itu kerana tidak mengadakan pemilihan dalam tempoh ditetapkan.

    Peguam Irzan Iswat Mohd Nor yang mewakili 16 individu terbabit berkata pihaknya sudah memfailkan rayuan di Mahkamah Rayuan pada 27 April lalu.

    "Bagaimanapun, tarikh pendengaran rayuan berkenaan masih belum ditetapkan oleh mahkamah," katanya kepada pemberita selepas bertemu Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Nordin Hassan di dalam kamarnya hari ini.

    Individu terbabit ialah Salihudin Ahmad Khalid, Noorhalimi Yahya, Mariam Mohd Ishak, Mohd Hafami Hanif, Saharudin Tukiman, Azaid Jani, Normalawati Hassan, Radiana Abd Manaf, Mohd Rafeek Rahim, Nurul Hanna Mohd Suhot, Kamarul Abd Wahid, Mohd Hikamal Md Hassim, Muzamzamir Abd Wahab, Norizam Jamaludin, Rohani Ahmad dan Muhamad Hafizi Hashim yang kesemuanya bekas anggota UMNO dari enam negeri iaitu Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Johor, Pulau Pinang dan Selangor.

    Irzan Iswat berkata sepatutnya hari ini ditetapkan untuk mendengar permohonan ex-parte kesemua individu berkenaan bagi mendapatkan kebenaran berhubung perintah komital (menghina mahkamah) terhadap Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, namun ditangguh berikutan perubahan kerajaan selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

    "Disebabkan perubahan kerajaan selepas PRU14, kami akan mendapatkan arahan lanjut daripada anak guam sama ada meneruskan dengan permohonan komital ini atau sebaliknya," katanya yang turut memaklumkan bahawa 7 Jun ditetapkan bagi pengurusan kes berkenaan.

    Permohonan untuk kebenaran perintah komital itu difailkan 16 bekas anggota UMNO tersebut atas alasan Tengku Adnan mengeluarkan kenyataan media yang disiarkan dalam portal berita Mstar pada 21 April lalu, yang didakwa bersifat percubaan untuk menggagalkan permohonan kesemua individu tersebut bagi mendapatkan kebenaran semakan kehakiman dengan menyatakan kononnya keanggotaan mereka ditamatkan.

    Dalam permohonan itu, kesemua 16 individu berkenaan mendakwa bahawa kandungan dalam kenyataan media tersebut adalah penghinaan sedangkan mahkamah pada ketika itu belum membuat keputusan, malah perbicaraan belum bermula.

    Pada 27 April lalu, Mahkamah Tinggi di sini menolak permohonan 16 pemohon terbabit untuk mendapatkan kebenaran semakan kehakiman bagi mencabar kesahihan parti itu yang didakwa bertentangan dengan Perlembagaan UMNO selepas gagal mengadakan pemilihan di peringkat Cawangan, Bahagian dan Ahli Majlis Tertinggi selama hampir lima tahun.

    Hakim Datuk Wira Kamaludin Md Said membuat keputusan itu selepas membenarkan bantahan awal Jabatan Peguam Negara, yang mewakili Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia selaku responden pertama manakala Datuk Ab Rauf Yusoh dinamakan responden kedua dalam kapasitinya sebagai penjawat awam UMNO.

    Hakim itu dalam penghakimannya memutuskan bahawa mahkamah tiada bidang kuasa untuk mendengar perkara membabitkan pertelingkahan antara anggota dalam parti politik dan berdasarkan Seksyen 18C Akta Pertubuhan 1966, keputusan parti politik atau perkara membabitkan hal ehwal perjalanan parti adalah muktamad dan tidak boleh dicabar, dirayu, disemak, dibatalkan atau dipertikaikan di mana-mana mahkamah.-17/5/2018

    ReplyDelete
  15. UMNO harus kekal teguh demi Islam dan Melayu
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 17 MEI 2018 BY HELME HANAFI
    inShare

    Setelah seminggu rakyat memilih kerajaan baru yang menggabungkan empat parti utama yang berpayung di bawah Pakatan Harapan, ramai mulai membicarakan mengenai masa depan UMNO.

    Tidak kurang juga di kalangan pendokong yang mulai gundah dan ada yang meninggalkan bahtera perjuangan.

    Walau apa pun fenomena yang berlaku, hakikat dan fakta yang perlu diperakui oleh semua UMNO masih merupakan parti terbesar mewakili umat Islam dan Melayu. UMNO masih mempunyai 54 kerusi dan didokong lebih 3.5 juta rakyat dalam PRU ke-14.

    Berbanding Pakatan Harapan yang dikuasai 73 kerusi Bukan Islam dan Melayu hanya 41 kerusi mewakili Islam dan Melayu.

    Ini bermakna perjuangan UMNO selaku parti utama yang mewakili umat Islam dan Melayu masih penting dan relevan. Bersama komponen-komponen lain, Barisan Nasional masih mempunyai 78 kerusi Sudah tentu peranan BN dan UMNO amat penting untuk memastikan suara rakyat terus dibawa sekurang-kurangnya sebagai anggota pembangkang yang efektif, dihormati dan menjadi pengimbang dalam memastikan negara terus dipacu dengan gemilang.

    Alhamdulillah, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Ahli Majlis Penasihat Kerajaan turut memperakui asas-asas ekonomi negara amat kukuh dengan lanskap makro ekonomi dan fiskal yang stabil malah rizab Bank Negara pada tahap tertinggi.

    Maknanya kerajaan baru mewarisi ekonomi negara yang kukuh hasil kejayaan pentadbiran terdahulu. Justeru inilah masanya untuk kerajaan baru menunaikan segala janji-janji mereka kepada rakyat demi kelangsungan kegemilangan negara.

    Bagi UMNO sewajarnya bermuhasabah dan tidak perlu menuding jari kepada mana mana pihak di atas ujian kekalahan dalam PRU 14 yang lalu. Mungkin hikmah disebalik ujian Allah ini adalah untuk memastikan UMNO kembali kepada falsafah dan asas-asas perjuangannya yang asal sekaligus memperbaiki segala kelemahan dan keboborokan lantaran kelekaan dan kelalaian diri sendiri.

    Justeru UMNO perlu bangkit dari kekalahan ini dengan jiwa yang lebih besar, jatidiri yang kental dan semangat juang yang tinggi demi menjamin hak dan suara rakyat benar-benar dipelihara dan dimartabatkan.-17/5/2018

    ReplyDelete
  16. Drama polis geledah rumah Najib pada malam Ramadhan...
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 17 MEI 2018 BY WARTAWAN AGENDADAILY
    inShare


    Tun Dr Mahathir Mohamad berulang kali kata kerajaan baru pimpinanya tidak akan melakukan sebarang tindakan ‘balas dendam’ dan segalanya akan ikut peraturan undang-undang.

    Namun ada yang mempersoalkan drama polis geledah rumah Datuk Seri Najib Tun Razak di Taman Duta selama enam jam pada malam Ramadhan.

    Ia bermula pada jam 10.15 malam Rabu tidak lama selepas beliau kembali dari solat tarawih di Masjid Kampong Baru dan berlarutan hingga 4.25 pagi Khamis.

    Malah Najib sendiri terlelap di aras sofa rumahnya ketika polis membuat pengeledahan.

    Ramai wartawan dan jurugambar berkumpul di jalan masuk ke rumahnya untuk merakam suasana dari jauh.

    Sebelum itu tersebar khabar angin konon Najib mungkin ditahan.

    Turut digeledah polis pada waktu yang sama ialah sebuah kondominium milik keluarga bekas Perdana Menteri itu di Pavilion di Bukit Bintang.Urusan geledah di situ berjalan hingga jam 3 pagi.

    Detik yang mencuri perhatian ramai itu bermula bila lebih 15 kereta polis dan trak Black Maria kelihatan masuk jalan menuju ke rumah Najib.

    Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman Datuk Seri Amar Singh mengesahkan polis menjalankan pengeledahan di rumah Najib.

    Beliau bagaimanapun tidak menyatakan ia dilakukan atas siasatan apa.

    Peguam kepada bekas Perdana Menteri Datuk Harpal Singh Grewal yang ditemui wartawan selepas polis selesai buat pengeledahan memberitahu mereka tidak ambil sebarang dokumen.

    Katanya mereka cuma ambil beg tangan,baju dan hadiah.

    Najib dan keluarganya beri kerjasama penuh pada urusan polis itu.

    Menurut Harpal siasatan berkenaan dibuat dibawah dibawah Akta Pengubahan Wang Haram.- 17/5/2018

    ReplyDelete
  17. dah mula rasa muak dgn pimpinan PH yg acah2 good good baru2 ni..

    Dulu ms jd pembangkang terpekik terlolong nak hukum najib..bila polis buat kerja ada pulak suara sumbang nak tunjuk acah2 good dan suci berperikemanusiaan la sgt..

    lps tu apa..bila najib dah kena dakwa esok,nk tunggu pulak ada puak2 PH yg simpati dgn KEZALIMAN kerajaan baru ni..

    Tanda sabotaj tun dah nampak tanda nya..xde semangat setiakawan..baru tubuh kerajaan dah byk cekadak.
    nak memberi persepsi buruk masyarakat kat tun ke..?nak jadi kacang lupakan kulit ke brader..?

    Mmg korang ni semua xde kredibiliti jadi kerajaan..elok jadi pembangkang sampai kiamat lg baik..

    ReplyDelete
  18. Anwar melangkah bebas...ini bukan Nelson Mandela
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 16 MEI 2018 BY WARTAWAN AGENDADAILY
    inShare


    Walaupun gegar gempita riuh pasal pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim setelah diberi pengampunan diraja ada fakta yang tidak dapat dipadam dari jalan ceritanya.

    Ketua Umum PKR ini bukanlah macam mendiang Nelson Mandela,pejuang anti-aparthied Afika Selatan yang penjara 27 tahun di Pulau Robben.

    Anwar sebaliknya dihukum penjara lima tahun mulai 10 Februari 2015 kerana didapati bersalah meliwat bekas pembantu peribadi Saiful Bukhari Azlan.

    Asalnya beliau sepatutnya dibebaskan pada 10 Jun ini. Namun Yang Dipertuan Agong telah bersetuju untuk beri pengampunan segera kepadanya.

    Sebelum itu beliau juga pernah dihukum penjara kerana kes liwat pertama tidak lama selepas dipecat Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai timbalannya pada 1998.

    Anwar melangkah keluar meninggalkan Hospital Rehabilitasi Cheras jam 11.30 pagi Rabu di depan ratusan media dan penyokong untuk ke Istana Negara untuk menghadap Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V pada 12 tengah hari ini.

    Anwar yang memakai pakaian kemeja dan blazer hitam menaiki kenderaan Jabatan Penjara Malaysia diiringi isterinya Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail.

    Selain itu, Anwar sempat melambai dan senyum kepada penyokongnya serta pengamal media, namun tidak mengeluarkan sebarang kenyataan.

    Anwar dikawal ketat oleh beberapa pegawai dan anggota polis manakala perjalanan Anwar menuju ke Istana Negara diiringi lima buah dan dua buah motosikal pengiring daripada Jabatan Penjara Malaysia.

    Di Istana Negara Anwar diberi pengampunan penuh yang akan membolehkannya terus aktif dalam politik.- 16/5/2018

    ReplyDelete
  19. UMNO kesal penjawat awam tergesa-gesa ditamatkan kontrak
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 16 MEI 2018
    inShare

    Tindakan kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang tergesa-gesa memberhentikan ribuan penjawat awam di seluruh negara setelah mengambil alih kerajaan pada 10 Mei yang lalu amat dikesali.

    Unit Komunikasi Ibu Pejabat UMNO Malaysia, Datuk Nur Jazlan Mohamad berkata tindakan pemberhentian itu tidak sepatutnya dilakukan apatah lagi dalam keadaan mereka sedang menyambut kedatangan Ramadan dan Hari Raya tidak lama lagi.

    “Kami amat kesal dengan tindakan itu kerana ia dibuat secara tergesa-gesa, lebih-lebih lagi ketika mereka tidak berapa hari lagi memasuki Ramadan dan seterusnya Hari Raya Puasa.

    “Sudah pasti tindakan itu dilakukan tanpa sifat belas kasihan dan tidak berperikemanusiaan. Pemecatan itu pasti akan menjadi beban berat terutama mereka yang berkeluarga”, ujarnya dalam satu kenyataan pada Selasa.

    Jelasnya UMNO bersimpati dengan mangsa penamatan kontrak perkhidmatan ini kerana mereka sebenarnya tidak bersalah dan hanya menjalankan tugas.

    “Pemberhentian ini dibuat secara tidak berhemah ini dan telah memperlihatkan sikap sebenar Kerajaan Pakatan walaupun hanya beberapa hari mengambil alih kerajaan,” katanya.

    Tambah beliau lagi, kerajaan Pakatan Harapan seharusnya memikirkan kaedah terbaik untuk menempatkan mereka yang dibuang serta merta itu dan bukan membiarkan mereka terkapai-kapai begitu sahaja.

    “Apa yang berlaku ini jelas amat bertentangan dengan manifesto Pakatan Harapan bagi untuk memenuhi harapan rakyat yang mereka laungkan selama ini.

    “Kerajaan sepatutnya tidak bersikap tergesa-gesa seperti itu tanpa memikirkan nasib penjawat-penjawat awam itu, apatah lagi kini kita sedang bersiap sedia untuk menyambut kedatangan bulan Ramadan dan seterusnya Hari Raya tidak lama lagi,” tegasnya.-16/5/2018

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg ditamatkan tu adalah lantikan politikla ngokk!!! Mereka2 ni kebanyakkannya x ada kerja apa pun, hanya makan gaji buta shj! Kat PMO office tu berpuluh ribu dilantik hanya untuk jaga najib jer, elok la berambus, najib pun dah x ada kat situ lagi!!!

      Delete
    2. Geng Najib ni nak jadi batu ronson...

      Delete
  20. Jangan sibuk dengan urusan polis. Kalau wakil ph nak bising dgn tindakan polis - jgn nak jadi hero. Pru 15 aku tak undi mereka. Ini duit rakyat! Faham x

    ReplyDelete
  21. Pendirian PPMM berkaitan cadangan Ambiga dilantik Peguam Negara
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 16 MEI 2018
    inShare

    Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM) melihat cadangan bahawa Badan Peguam Malaysia mencadangkan Ambiga Sreenevasan sebagai Peguam Negara yang seterusnya, seperti yang dilaporkan dalam media tempatan hari ini, sebagai sesuatu yang sangat membimbangkan.

    2. Sekiranya laporan itu, seperti yang dilaporkan dalam beberapa media adalah betul, kami berpendapat bahawa ia adalah penghakiman yang kurang baik oleh Badan Peguam Malaysia dalam mencadangkan nama individu tertentu untuk jawatan Peguam Negara, dan akan menjadi contoh yang tidak baik untuk diikuti. Lebih-lebih lagi apabila orang yang dinamakan itu adalah bekas Presiden Badan Peguam Malaysia.

    3. Kami juga percaya bahawa ahli Majlis Peguam tidak dirujuk apabila Presiden mengeluarkan kenyataan itu.

    4. Pengumuman sepihak oleh Presiden Badan Peguam Malaysia itu tidak sepatutnya dilakukan, dan tidak sepatutnya menghalang pilihan di mana Perdana Menteri menasihati Yang Di Pertuan Agong untuk melantik Peguam Negara menurut Artikel 145(1) Perlembagaan Persekutuan.

    5. Perkara 145(1) Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa Yang Di Pertuan Agong, atas nasihat Perdana Menteri, akan melantik seseorang yang layak untuk menjadi hakim Mahkamah Persekutuan untuk menjadi Peguam Negara untuk Persekutuan ini.

    6. Adakah Badan Peguam Malaysia cuba menamakan orangnya sendiri sebagai Peguam Negara? Ini mungkin memberi gambaran bahawa Peguam Negara berhutang budi dengan Badan Peguam Malaysia. Tambahan pula, ia akan menentang prinsip-prinsip keberkecualian dan kesaksamaan yang disokong oleh Badan Peguam Malaysia.

    7. Oleh kerana kami menghormati kelayakan Ambiga Sreenevasan, kami percaya bahawa Badan Peguam Malaysia menghantar isyarat yang salah kepada orang ramai dengan mencadangkannya sebagai Peguam Negara, yang kami dengan tegas menentangnya.

    8. Badan Peguam Malaysia tidak mempunyai lokus untuk menamakan mana-mana individu sebagai Peguam Negara yang seterusnya. Lebih baik sekiranya Badan Peguam Malaysia mencadangkan kriteria yang perlu dipenuhi oleh seseorang untuk layak dilantik sebagai Peguam Negara, tanpa menyebut nama.

    9. PPMM berpendapat bahawa tidak ada badan profesional atau individu yang patut membuat pendirian untuk mencadangkan nama sebagai Peguam Besar. Biar pilihan dibuat oleh Perdana Menteri, yang kemudiannya akan menasihati Yang Di Pertuan Agong mengikut peruntukan yang ditetapkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

    Dato' Haji Zainul Rijal Abu Bakar
    Presiden
    Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia

    ReplyDelete
  22. ujian yg amat getir bagi KPN ts fuzi.

    menyiasat 'boss' yg memilih anda bukan lah satu tugas yg senang.

    ia memerlukan tahap 'professionalism' yg amat tinggi lagi kental.

    jujungi lah moto anda 'tegas, adil n berhemah'.

    selamat berkhidmat utk Negara tercinta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuzi ni pun patut transfer jer tempat lain! Conflict of interest!

      Delete
  23. Umno teruskan perjuangan dengan ahli-ahli yg setia. Dengan syarat mesti mesti meninggalkan rasuah Dan politik want. Pemimpin-pemimpin umno yg menyumbang kepada kekalahan Dan yg menyebabkan rakyat benci kepada umno sila bersara Dan tinggalkan umno kepada yg pemimpin -pemimpin yg jujur yg boleh menerima senario politik baru bahawa pemimpin adalah hamba kepada rakyat bahawa jawatan bukan keistimewaan tetapi semata-mata tanggungjawab kepada negara bangsa Dan agama. Bukannya menggunakan umno untuk mencari makan semau-maunya.

    Kemenangan ph adalah kerana org melayu sudah berani Dan berfikir dgn matang untuk menyelamatkan Malaysia.

    Umno pasti akan bangkit semula pada pilihanraya akan datang lebih kuat Dan bersatu.

    ReplyDelete
  24. Isu kerajaan baru Sabah yang kini diketuai oleh DSSA rupa2nya tak setel lagi. Hari ni, DS Musa Aman dah failkan saman terhadap TYT Sabah kerana mengeluarkan arahan kerajaan BN Sabah yg diketuai oleh DSMA tidaknsah. Makin fenin lah rakyat Sabah..masih tak pasti siapa yg sebenar2nya KM mereka kini. Kesia mereka ni...sapalah yng nak bela nasib mereka kalau isu KM ni tak selesai2 lagi????

    ReplyDelete
  25. Bukan masa balas dendam tapi bina semula negara

    Tokoh veteran DAP, Lim Kit Siang menegaskan kemenangan Pakatan Harapan (HARAPAN) menewaskan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) adalah masa terbaik untuk membina semula negara dan mengukuhkan perpaduan rakyat pelbagai suku bangsa negara ini.

    Katanya, rakyat negara ini harus diberi peluang menyokong kerajaan baru untuk menyelamatkan Malaysia dari kleptokrasi dan untuk menjadi sebuah negara yang bersatu padu, demokratik, adil dan hebat.

    “Ini bukan masa untuk membalas dendam dan pemikiran yang tidak baik.

    “Kita mesti memulakan pembaharuan untuk memulihkan kemerdekaan, kecekapan dan profesionalisme institusi kebangsaan yang dicemari oleh kesilapan lalu.

    “Mereka yang tidak melanggar undang-undang dan tidak menyalahgunakan kuasa tidak perlu takut. Ini adalah masa untuk perpaduan dan perdamaian negara,” katanya dalam kenyataan baru-baru ini.

    Menurut Ahli Parlimen Iskandar Puteri itu, seluruh rakyat Malaysia termasuk yang menentang HARAPAN diseru turut serta dalam perjalanan baru negara menghadapi sebarang dugaan dan cabaran mendatang.

    “Rakyat Malaysia, termasuk mereka yang menentang Pakatan Harapan dialu-alukan untuk menyertai perjalanan baru yang mencabar untuk menetapkan semula dasar dan arah pembinaan negara.

    “Perkara ini boleh dilakukan dengan sokongan penuh rakyat terhadap visi dan manifesto Pakatan Harapan,” katanya lagi. – Roketkini.com

    ReplyDelete
  26. In announcing himself as Minister of Education, Dr M breaches Pakatan’s “Buku Harapan” manifesto
    May 17, 2018 Raggie Jessy


    Pakatan’s “Buku Harapan” manifesto clearly states that “any individuals with the prime minister position cannot hold other ministerial positions, especially the Finance Minister position.”

    Pahang PKR youth chief Wong Chun Yuan expressed disappointment with Dr Mahathir’s announcement that he will hold the Education Minister position.



    PETALING JAYA: Shortly after Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad announced that he will also be Education Minister, a Pahang PKR youth leader hit back, pointing out that this contradicts Pakatan Harapan’s manifesto.



    Pahang PKR youth chief Wong Chun Yuan explained that Pakatan’s “Buku Harapan” manifesto had clearly stated that “any individuals with the prime minister position cannot hold other ministerial positions, especially the Finance Minister position”.

    “I’m disappointed with Dr Mahathir’s announcement that he will hold the Education Minister position.

    “Not only does this go against Pakatan’s reform agenda which seeks to prevent the over-centralisation of the prime minister’s powers, but it also contradicts Pakatan’s election manifesto,” he said in a statement Thursday (May 17).

    Wong said that any decision that contradicts “Buku Harapan” will disappoint youth supporters who had placed high hopes on the new Federal Government led by Pakatan.

    “I urge Dr Mahathir to hold on to Pakatan’s manifesto and to retract his decision to hold the Education Minister position,” he added.

    Wong’s sentiments also struck a chord with Gerakan youth chief Tan Keng Liang.

    “I thought it was a promise by Pakatan that the Prime Minister won’t be holding any other ministry role. That would include the Education Ministry.

    “Just a friendly reminder!” Tan posted on Facebook.

    Earlier Thursday, Dr Mahathir told a press conference that he will be taking charge of the Education Ministry, while Deputy Prime Minister Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail will be in charge of Women’s Affairs.

    Source: The Star Online

    ReplyDelete

  27. Something very fishy in camp Anwar
    May 16, 2018 Raggie Jessy


    TTF: Something is fishy.

    Dato’ Seri Anwar Ibrahim made it his life ambition to become Prime Minister of Malaysia. Prior to the 14th general election (GE14), we were told that should Pakatan Harapan come into power, its ultimate goal would be to seek a royal pardon for Anwar before instating the PKR de facto chief as Prime Minister of Malaysia. But now that Pakatan got exactly what it wanted, everybody seems ok with the idea of letting Dr Mahathir Mohamad lead government.

    So what’s the catch here?

    Was there a secret sort of deal reached between Mahathir and Anwar (READ HERE), a deal, we, the rakyat, are not being told of? Let’s face it – it’s eerily peculiar for the whole Anwar clan, wife and daughter included, to not want the onetime deputy premier ushered to the top spot. Datin Sri Wan Azizah herself spent close to 20 years invigorating a reformist movement centred around the idea that UMNO needed to be crippled to rid the nation of Mahathirism.

    ReplyDelete
  28. Was the “Anwar would be made PM” story work of fiction?
    May 15, 2018 Raggie Jessy


    TTF: Once upon a time, in a land not too far away, there was a tyrant named Mahathir and a false prophet named Anwar Ibrahim. Mahathir saw in Anwar a threat to his administration and decided to throw the latter into prison. It wasn’t long thereafter that Anwar’s wife, Wan Azizah (Jijah), fuelled a reformist movement that ended with the establishment of Parti Keadilan Rakyat (PKR).

    For years, PKR sought the destruction of UMNO on the pretext that the party was Mahathirist in every sense. Then, when Mahathir’s son was booted from UMNO, he negotiated some terms with Jijah that required him to seek a pardon for her husband. In return, she consented to letting him become Prime Minister pending the release of Anwar from prison.

    But it appears, that though the King has agreed to pardon Anwar, Jijah is inclined to allow Mahathir to govern for a while (see news item below). No more is there an urgency on her part to turn Anwar into Prime Minister, an urgency that seemed beyond control at the time she negotiated terms with Mahathir. And that begs the question – was the rakyat conned into thinking that Anwar would be made Prime Minister?

    Could it be that Mahathir ‘bought’ Jijah off, that the whole “Anwar will be made PM” story was nothing but fiction circulated to ensure that both Anwar and Mahathir supporters would not hesitate to vote PKR into power?

    ReplyDelete
  29. Did Mahathir truly have nothing to do with the early morning raids on Najib’s homes?
    May 17, 2018 Raggie Jessy


    TTF: Ops Lalang was a politically fuelled crackdown by the Royal Malaysian Police (PDRM) that began on the 27th of October 1987. The swoop saw 106 activists from all walks being detained without trial under the now defunct Internal Security Act (ISA). When asked, Dr Mahathir Mohamad, then premier, admitted that the swoop was to contain racial and religious tensions that members of the (then) Malaysian opposition were stoking.

    Thirty years later, prior to the recently concluded general election, the former-premier-turned-premier-again did a spectacular Rothmans International 180 degree U-Turn by announcing that the swoop was “police business” and something he “didn’t have control over.” Then, earlier today, he denied having any knowledge of the early morning raids conducted by PDRM on Dato’ Seri Najib Tun Razak’s homes.

    You believe him?

    I really can’t be certain.

    ReplyDelete
  30. Daim: Having Anwar as PM is a wrong choice
    May 17, 2018 Raggie Jessy


    The Coverage

    Who doesn’t know Tun Daim Zainuddin? A big name who was once Malaysia’s great economic figure. Even though Anwar Ibrahim tried to tarnish his image and credibility, the former Finance Minister only managed to influence his supporters.

    Evn up until now, Tun Daim Zainuddin is still highly respected by the society and his opinions are often used as reference. Tun Daim is also famous with the ‘loan from the state and let the money recycles back to the state’ policy.

    On that factor, that is why it is not surprising when mainstream newspaper New Sunday Times and Berita Minggu invited him for an interview on the country’s political situation, even though he is a retired politician.



    In the interview, he expressed his worries over the security and well-being of the country if Anwar becomes PM. This is because, according to him, the PKR Leader will bring this country to a chaos. This is because Anwar does not have the depth in economy, and that he always needed people to tell him — what to think and what to do.

    “I believe he (Anwar) will mess up the country by getting advice from the likes of the IMF (International Monetary Fund), World Bank and Wolfowitz (Paul Wolfowitz, former World Bank president),” he said.

    What is more worrying is that when Tun Daim stated Anwar’s tendency to follow the advice from America if the opposition coalition wins 2013 General Election which will be held soon. Tun Daim added that, this is based on Anwar’s own behavior where he likes to be linked with Western power such as Europe, America and Australia.

    “He likes to be linked with Europe, American and Australia. He tries to gain support from Australia to criticize our election, claiming that it is rigged. He shouts about Arab Spring but not through revolution, instead, through ballot box,” said Tun Daim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. When asked about Prime Minister, Datuk Seri Najib Tun Razak , the economic figure stressed that Najib is the right candidate to be Prime Minister compared to Anwar Ibrahim.

      “I want Najib to win because I don’t think Anwar is the right candidate to be Prime Minister.”

      There is no rush to make de facto Parti Keadilan Rakyat (PKR) leader Anwar Ibrahim prime minister, party president Wan Azizah Wan Ismail said.

      Datuk Seri Dr Wan Azizah, who is the new deputy prime minister, said the appointment would be made, in accordance with the original plan, during the middle of the new Pakatan Harapan (PH) government’s term.

      “Right now, we want the government helmed by (Prime Minister) Tun Dr Mahathir Mohamad to function smoothly,” she told reporters after visiting Datuk Seri Anwar at the Cheras Rehabilitation Hospital. “We want his administration to bring about the changes and reformation that is needed.”

      She was asked to comment on Tun Daim Zainuddin’s remarks in an interview with The Straits Times published yesterday.

      Tun Daim, who heads the Council of Elders, had said it would be foolish to have Mr Anwar installed as prime minister immediately after he returns to Parliament.

      Source: The Coverage

      Delete

  31. KUANTAN: Angkatan Muda Keadilan (AMK) Pahang mengkritik keputusan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk memegang portfolio Menteri Pelajaran, seperti diumumkan semalam.

    Ketuanya Wong Chun Yuan berkata keputusan itu bertentangan dengan manifesto Pakatan Harapan bertentangan dengan agenda Reformasi Pakatan Harapan yang membawa agenda mengelakkan penumpuan kuasa Perdana Menteri, malahan bertentangan dengan Manifesto Pakatan Harapan.

    "Saya merasa kesal dengan Pengumuman Perdana Menteri Pakatan Harapan Tun Dr Mahathir Mohamad di mana beliau akan memegang Jawatan Menteri Pelajaran.
    Seperti yang dijanjikan dalam Buku Harapan Janji 12, Pakatan Harapan akan Menghadkan tempoh perkhidmatan Perdana Menteri dan menstruktur semula Jabatan Perdana Menteri.

    "Sebarang tindakan bertentangan dengan manifesto bukan sahaja akan mengecewakan para penyokong PH, malah ia mengecewakan anak-anak muda yang menaruh harapan tinggi terhadap kerajaan baru PH. Saya mendesak Dr Mahathir supaya memegang kepada manifesto PH dan menarik balik keputusan itu,” katanya.

    “Perdana Menteri tidak akan memegang jawatan menteri lain, terutamanya jawatan Menteri Kewangan.” juga dirangkumi dalam janji tersebut.

    Sebarang tindakan bertentangan dengan Manifesto Pakatan Harapan bukan sahaja akan mengecewakan para penyokong Pakatan Harapan, malah akan mengecewakan anak-anak muda yang menaruh harapan tinggi terhadap Kerajaan Baru Pakatan Harapan.

    "Saya mendesak Tun Dr Mahathir supaya memegang kepada Manifesto Pakatan Harapan dan menarik balik keputusan memegang jawatan Menteri Pelajaran" kata kenyataan di facebook beliau.

    Dr Mahathir semalam turut mengumumkan timbalannya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail akan memegang portfolio Menteri Wanita dan Kebajikan.

    Perdana Menteri sebelum ini menamakan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan, Presiden Amanah Mohamad Sabu sebagai Menteri Pertahanan dan Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Menteri Dalam Negeri. #PDO

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najib gi kira 100 hari anda gak...tak payah ajar ape dia nk buat apa asalkan asasnya membangunkan negara. Anda gi buat Analisa kenapa Najib kalah dan perbetulkan. Hari2 catit lam buku apa yg sedang berlaku skg berkenaan 1MDB...sampai ade yg dijatuhkan hukuman...baru masuk lam ni berdiskus secara ilmiah

      Delete
  32. "Kesalahan bukan aku dengan mereka tetapi antara mereka dengan rakyat. Amanah kapada rakyat. Keadilan bukan berlandaskan aku, rakyat. Rakyat (negara) menghukum bukan aku. Perburuan bukan aku, rakyat".

    Lain2 negara sudah menghukum 1MDB kita baru menggeledah Najib. Ada rakyat perasan gundah, gelabah, celupar, bongok, meroyan, melatah atas padah hukuman. Usah. Masa tidak berpihak kapada sesiapa.

    ReplyDelete
  33. Sekarang dah pentadbiran oleh kerajaan baru, nak tegur pun dah bising macam2 baik bagi umno BN perintah sama saja. Patutnya kena terima teguran selagi tidak menggangu pentadbiran Tun sebagai PM. Mentaliti rakyat malaysia ni masih lagi dalam kerangkung seperti pimpinan UMNO yang tidak boleh menerima kritikan. Kalau dari awal lagi dah terlihat ada saja pembodek yang membela apa yang dilakukan itu semuanya betul tak mustahil selepas ini jadilah seperti pentadbiran umno bn. Tegurlah secara berhemah ini malaysia baru.

    ReplyDelete
  34. Geng Najib dah balik cuti
    Kontrak dedak setahun lagi
    Tak komen kena beluti
    Teruskan kerja takut rugi!

    Bos dia semua dah cabut
    Dulu bising macam ribut
    Rumah kosong takde perabut
    Jawatan Presiden tengah berebut!

    Dengan Mahathir nak buruk lagi
    Mungkin tak sedar masih mimpi
    Laporan polis kalau dibagi
    Ke dalam lokap hang pi!

    GN ingat Tun pembangkang
    Masih mimpi dihari siang
    Kena nanti jalan terkengkang
    Macam kojola pencacai miang!

    'Skandal' Tun masih disebut
    Lapor polis tersangatlah takut
    Takde kerja saja nak ribut
    Nasib Klepto bakal nak ikut!

    Seminggu hilang tetiba bertandang
    Jumpa 'Bangla' pagi dan petang
    Nak bina balik AmeNo kecundang
    Terpaksa kerja dedak berhutang!

    Baling gelas kata tak pecah
    Nak lawan genius sendiri susah
    Negarawan ulung jangan diacah
    Melantun balik jika belasah!

    ReplyDelete
  35. Bodoh. Itu je perkataan yg aku nak tujukan kpd mereka2 yg bersuara tu.

    Biarlah polis menjalankan tugas mereka. Mereka itu profesional.Undang2 tidak mengenal status.

    Lawyer najib pun tak komen pasal penggeledahan itu sebab dia tahu polis sedang menjalankan tugas!

    Lagipun...polis2 itu sendiri tak tidur oooi...korang fikir polis2 tu robot ka?

    Nasib baiklah bulan Ramadhan..klu tak memang kena makihamun la korang!

    ReplyDelete
  36. Pemimpin umno hanye membela bos mereka semasa ade kuasa sahaja...tak de kuasa mereka tak pedulikan lagi...

    ReplyDelete
  37. BERITA  | MALAYSIA

    284 kotak, 72 bagasi mengandungi wang tunai, beg berjenama dirampas dari kondominium mewah

    Astro Awani
    |  Mei 18, 2018 02:01 MYT

    Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Bukit Aman Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh keluar dari lobi pangsapuri kediaman mewah bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib di Jalan Raja Chulan, awal pagi ini. - fotoBERNAMA

    KUALA LUMPUR: Sejumlah 284 kotak, 72 bagasi mengandungi wang tunai, beg berjenama dan barangan bernilai termasuk jam tangan, adalah antara rampasan yang dilakukan dalam satu operasi pencarian di kondomiminum mewah milik bekas pemimpin negara lewat malam tadi.

    Perkara ini disahkan oleh Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh dalam satu sidang media yang berlangsung di perkarangan kondominium mewah itu selepas operasi pencarian tamat sekitar jam 2.15 pagi tadi.

    "Anggaran jumlah wang barang kemas, jam tangan yang dirampas tidak dapat kami diberikan buat ketika ini," kata Amar Singh.

    Katanya, bagasi yang dirampas turut mengandungi mata wang asing dalam pelbagai denominasi. Namun,  jumlah mata wang asing itu tidak dapat didedahkan kerana perincian berhubung nilai mata wang yang dirampas itu hanya akan dilakukan pada hari yang berlainan.

    Beliau turut berkata bahawa pihak polis telah menjalankan penyiasatan di keenam-enam tempat tersebut secara serentak dan menegaskan bahawa ia merupakan suatu pemeriksaan dan bukannya serbuan.

    Antara lokasi-lokasi terbabit termasuk di Pejabat Perdana Menteri, kediaman rasmi bekas Perdana Menteri dan empat buah kediaman miliknya.

    "Ini adalah pemeriksaan bukan serbuan," tegas Amar Singh.

    Beliau turut berkata rampasan dibuat untuk membantu siasatan kes berhubung skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) .

    "Kami sedang membuat siasatan tentang kes 1MDB," katanya.

    Sidang media itu berlangsung selepas operasi pencarian yang bermula sekitar jam 10 malam tadi.

    Apabila ditanya siapa pemilik unit kondominium mewah itu, Amar Singh menegaskan ia milik seorang 'Tan Sri' tanpa mendedahkan nama sebenar individu itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib meniaga ape ade wang simpanan tunai juta2 dan barang2 mewah dalam rumah?...

      Delete
  38. Polis menjalankan operasi di waktu mlm mungkin untuk elakkan jadi tumpuan orang ramai...akan timbul mcm2 cerita spekulasi bila lihat lori polis isi banyak barang yg di rampas...

    ReplyDelete

  39. Berita

    Peguam, MP bidas polis kerana tahan pengkritik Dr M
    (Dikemaskini )

    Anggota masyarakat sivil hari ini membidas pihak polis kerana menahan seorang lelaki yang didakwa menghina Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Beberapa peguam termasuk bekas presiden Majlis Peguam, Datuk Ambiga Sreenevasan, berkata tindakan sedemikian tidak wajar dilakukan di bawah kerajaan baru.

    "Polis perlu hargai bahawa kita memiliki kerajaan yang baru sekarang.

    "Salah satu janjinya adalah untuk membuka ruang demokrasi. Jika dia ditangkap hanya kerana mengkritik PM, maka ia benar-benar bercanggah dengan segala yang telah dijanjikan oleh pentadbiran baru itu.

    "Mungkin polis bertindak kerana kebiasaan. Mereka perlu menghapuskan tabiat itu dan sedar bahawa perkara itu sangat berbeza sekarang," kata Ambiga kepada Malaysiakini.

    Peguam Syahredzan Johan yang turut bersetuju dengan pendapat berkenaan berkata polis "tidak sepatutnya mengambil tindakan yang berlebih-lebihan."

    Polis Langkawi hari ini dilapor menahan seorang lelaki berhubung tulisan di Facebook yang dikatakan menghina perdana menteri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Langkawi tempat kecil, pegawai Polis yang in charge pun tak tinggi pangkat nya, kot tak luas pemandangan nya, tak matang persepsi nya berkenaan keadaan di dalam negara.

      Jadi, nak membuktikan dia menjaga keadaan keselamatan di pulau Langkawi, di tangkap nya lah sesiapa yang kritik Tun Dr Mahathir yang sekarang Perdana Menteri negara ini.

      Delete
  40. Siapa yang mengata Polis "harass" Najib & Rosmah kerana lama sangat memeriksa di rumah mereka, itu salah. Lihat lah begitu banyak bukti berkaitan 1MDB yang di jumpai, saperti di komen Kejora Bapuk Bodo18 May 2018 at 05:50.

    Siapa yang mengata Polis tak berhemah atau tak "professional" bila mencari bukti2, itu salah. Takda komplen pun, contoh nya, menuduh mereka "menggeledah".

    Commissioner of Polis Amar kata cukup "buat masa sekarang". Jadi, jangan lah risau jika mereka sambung lagi memeriksa di tempat2 itu. Kot belom panjat siling apartment kondo atau cari lubang setor/ strong room di bawah tanah di "istana" Najib & Rosmah.

    Orang cerita, masa Najib Menteri Besar Pahang dulu, isteri yang nak di cerai nya ugut: kalau cerai dia akan hebohkan pasal beg2 duit di bawah katil dia. Rosmah sophistikatad punya, takkan mahu simpan beg2 duit bawah katil.

    ReplyDelete
  41. Mungkin Najib dan Rosmah perlu diberi kebebasan sepanjang Ramadhan dan berpeluang menyambut Eidil Fitri buat kali terakhir secara bebas sebelum dipasang dgn pakaian orange atau ungu yg amat terkenal itu.

    ReplyDelete
  42. Kesian Tun Raha, emak Najib. Suami dia Tun Razak dulu di julang orang, anak dia yang tua sekali, di "palang" orang. Tapi, Tuhan tu kaya, takkan ada orang yang semua nya sayugia -

    Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak berbuka puasa dengan ibunya Tun Rahah Mohammad Noah di kediamannya di Jalan Eaton, Kuala Lumpur.

    Sumber yang dekat dengan Najib berkongsi gambar tersebut dengan Malaysiakini dan mengatakan Tun Rahah sedih apabila mendapat tahu serbuan dilakukan di kediaman anaknya itu lewat malam semalam.

    "Beliau bimbang dengan keluarganya, terutamanya cucu-cucu, dan cicit yang baru dilahirkan.

    "Beliau sedih dengan masalah yang melanda dan cara Najib dilayani," kata sumber itu, sambil menambah Najib memberi jaminan kepada ibunya bahawa beliau telah melakukan yang terbaik untuk negara ini.

    Komen aku: Kesian, apa nak di buat lagi. Dulu ada cerita mengatakan dia sendiri kata anak nya Najib tak bagus jadi PM. Tapi tak di peduli dek anak. tau dek Rosmah yang mesti menonjol-nonjokan Najib supaya jadi PM.

    Psssst, tak sebut pun jika Rosmah ada di situ?

    ReplyDelete
  43. ade terpikir ke sebaliknya rakyat yg teraniaya yg kite sedari ataupon tidak sedari. Bermacam-macam kesusahan, kesengsaraan rakyat yang tidak terbela. Ada dia fikir masa dia berkuasa. Bila berkuasa ada kuasa di tangan kenapa tidak boleh di nasihat kenapa tidak boleh membantu...turun ke bawah lihat dan rasa keperitan rakyat. Dia sebagai pemimpin besar sepatutnya ada akal, fikir jauh kehadapan dan sebagai seorang beragama islam dan telah ada diturun Rasul dan Alquran sebagai panduan kenapa tak piker setiap perbuatan yang kita nak laksanakan. Setiap yang baik dibalas dengan kebaikan dan setiap yg tidak baik akan dibalas tuhan...baru sekarang minta ehsan rakyat dah terlambat..bertaubat dan mengadap tuhan lebih afdal.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...