Thursday, 7 December 2017

UCAPAN PERASMIAN NAJIB LANGSUNG TIDAK MENARIK, MAAF TIADA ULASAN UNTUK TAHUN INI


Saya memang melapangkan diri sejak pagi tadi untuk mendengar ucapan perasmian Perhimpunan Agung UMNO atau PAU 2017 oleh Najib Razak bagi tujuan membuat sedikit ulasan atau kritikan mengenainya di blog ini.


Lebih membuatkan saya rasa teruja adalah kerana perhimpunan tahun ini merupakan yang terakhir sebelum pilihanraya umum diadakan dan mungkin juga yang terakhir sebelum parti itu kehilangan kuasanya.


Atas sebab itu, saya merasakan tentulah ada perkara-perkara menarik yang akan disampaikan Najib atau mungkin pula terselit beberapa pengumuman yang boleh menggetarkan jiwa dan  membuatkan Pakatan Harapan jadi duka lara.


Atau barangkali juga Najib akan menitipkan pesan serta wasiat lantaran kuasa UMNO bakal berakhir di tangannya.


Tetapi, beberapa minit selepas mendengar Najib berucap dengan nada suaranya yang dibuat-buat, kerap meneran dan selalu menjerit, saya jadi loya dan hilang selera untuk menontonnya sehingga habis.


Saya takut jika saya menontonnya hingga habis, saya pula yang akan pengsan pada akhirnya.


Lalu, saya memutuskan untuk keluar atas urusan lain dan biarlah saya membaca teks ucapannya saja para sebelah petang bagi tujuan menulis ulasan tersebut.


Malangnya, setelah selesai membacanya, saya dapati tiada apa-apa yang menarik dalam ucapan Najib kali ini. Isinya kosong, penuh dengan perkara-perkara biasa dan hanya ulangan benda-benda lama.


Serangannya kepada Tun Mahathir Mohamad, Anwar Ibrahim dan DAP langsung tidak memberikan kesan dan tiada yang baharu, apalagi untuk mampu menyentuh jiwa sesiapa yang mendengarnya.


Saya kemudian meneliti beberapa portal atas talian dan turut mendapati tiada apa-apa yang menarik yang telah dijadikan berita besar dan boleh menjadi bahan tulisan saya.


Lantaran itu, buat pertama kalinya sejak wujudnya blog ini, saya memilih untuk tidak mengulas intipati ucapan Najib di PAU tahun ini kerana tiada apa-apa yang menarik dalam isi ucapannya yang boleh diulas dan dihidangkan kepada pembaca blog ini.


Saya pun kecewa juga sebenarnya dengan prestasi Najib ini. Beliau ternyata amat berbeza dan jauh jaraknya dengan Tun Mahathir yang ucapan perasmiannya dalam Perhimpunan Agung UMNO dahulu sentiasa menjadi penantian dan perhatian, bukan saja oleh ahli-ahli UMNO, tetapi juga seluruh rakyat Malaysia.


Apa sudah jadi dengan Najib dan kenapa begini teruk isi ucapannya?


Beliau seperti sudah kehabisan idea dan kehilangan rentak dalam hidupnya. Sepatutnya, inilah peluang untuk beliau melontarkan sesuatu yang berbeza serta boleh memberi kesan yang tidak dilupakan oleh sesiapa yang mendengarnya.


Apakah ini tanda-tanda beliau akan kehilangan kuasa dan kecundang dalam pilihanraya akan datang nanti?


Dan mungkinkah ini juga isyarat yang semakin jelas bahawa kita pun sebagai rakyat harus sama-sama lebih sepakat untuk menolak dan tidak berperdana-menterikan beliau lagi? (ShahbudinHusin 07/12/2017).

305 comments:

  1. Salam. Kata keramat Najib dah tamat. Tak da APA Yang bolih dihidangkan lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Persamaan jokowi mahathir adalah bersuara tenang dan lembut tetapi bernas berisi menikam kalbu.

      Delete
    2. Dalam kalangan pemimpin Malaysia tidak kira bangsa, agama, dan parti, Datuk Seri Anwar Ibrahim paling mantap dari segi seni pengucapan awam. Tun Dr. Mahathir juga bagus. Dalam kalangan pemimpin "muda", Saifuddin Nasution, Datuk Johari Abdul, dan Datuk Husam Musa berkualiti. Kualiti juga ada pada YB Lim Guang Eng. Beberapa pemimpin BN juga bagus, namun "ketulusan" membataskan kualiti ucapan mereka. Ucapan yang bagus bukan sahaj datangnya daripada isu, sebaliknya terbit daripada ketulusan.

      Delete
    3. Sepatutnya ucapan perasmian ibu segala PAU ini disampaikan oleh Rosmah, tetapi disebabkan dia tidak dapat menggayakan cincin dan loket berlian merah jambu beratus juta ringgit yang dibelinya hasil curian 1MDB, nanti perwakilan nampak dan bertanya tak tau nak jawab, maka terpaksalah Najib teruskan juga. Kalaulah Rosmah yang memberikan ucapan perasmian ibu segala PAU itu, mesti bergegar pentas dan dewan dibuatnya. Rostrum toksah ceritalah, boleh dibalingnya melayang terus tepat kepada Tun Mahathir.

      Delete
    4. Hanya KUMPULAN PENCACAI ANGKAT NAJIS yang sesuai dengan kerja masih menebal muka disini memuji najib. Termasuk kumpulan sesat cuba menunjuk alim untuk membersih dosa dosa lamanya.
      Kumpulan ajaran sesat kini sudah bergerak dikampung kampung de gan mengarahkan ahli supaya tidak lagi memusuhi orang umno.
      Betul lah kata najib 'cash is king'.....
      Maha suci Allah menunjuk kepada manusia di Malaysia ini yg kumpulan ajaran sesat ini hanya lah manusia penipu dengan menjual ayat ayat Allah.
      Betullah pesan nabi kita diakhir zaman kelak ada umat ku menjual agama untuk mendapat keuntungan yg sedikit.
      Mereka mereka diberi gelaran ustaz, lebai dan berkopiah putih tapi hati penuh hitam.
      Inilah kumpulan munafik yg merosakkan agama dan umat melayu di Malaysia ini sejak dahulu.

      Delete
    5. KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      -AL BUDIN SONTOLOYO...

      ...MENGEKEH-NGEKEH BUDIN TERGOLAK...

      Reply

      Anonymous7 December 2017 at 22:09
      Ekeleh Budin...biasa ler ko tu...kalau orang dah tak suka ...buat apa pun tetap ko tak suka...nak buat macam mana ... lantak ko lah budin oiii.!!!

      Delete
    6. Najib telah disiku kuasa siku Rosmah Mansor sebelum beri ucapan perasmian. Senak dan mengepit celah paha. Sebab itu suara meneran.

      Delete
    7. Ini lah perdana menteri Haram Jadah !

      Delete
    8. Apa?...Mamak Matdey Haram Jadddah tu ...sudah tukr ker itu nama ...bukan Mahafiraun atau Mahazalim ker!!!!

      Delete
    9. Menjerit-jerit seumpama org tiada keistimewaan keperibadian. Baca doa yg tiada nada kejujuran dan keikhlasan. Saya tidak pernah melihat TDM berucap spt najib nazak ni. Tidak mengundang rasa ingin mendengar. Tp paksa jg utk nak lihat jagoan bugis menyelamatkan dirinya dgn menipu perwakilan yg telah dicucuk hidung. Setiap jeritan dikuatkan spy blh dpt perhatian. Entahlah betapa malang malaysia mempunyai pm sebegini rupa. PAU 2017 seperti majlis selamat tinggal BN sebagai pemerintah. Syukur.

      Delete
    10. ...ADA AKU KESAH...

      Delete
    11. Yg haram jadah puak2 rejim yahudi laknat ikut dengar pau apa bangsat nya..itu urusan parti lain..sbb perhimpunan kau lesu tak meriah..mesyuarat pun tak mampu nak buat..yg sibuk dengar pau lepas tu caci merca mcm budin..kau jaga pakatat kau yg nak innalillah..insya Allah

      Delete
    12. Kejora,

      Puak2 rejim yahudi laknat yg kamu maksudkan tuu siapa....??

      Yang melantik Yahudi APCO Worldwide sebagai Tuan Penasihat & Juru Perunding dgn upah beratus-ratus juta sebaik saja bersemayam di Putrajaya pd 2009 tuu siapa?

      Yg memberi lesen pd Banker Yahudi Goldman Sachs untuk bertapak buat julung2 kali di Malaysia dan lantik mereka sebagai Juru Perunding bagi mendapatkan hutang riba berjumlah RM42 ribu juta (RM42 bilyon) + 10% bunga riba, tuuu siapa....??

      Yg lantik peguam Amerika berbangsa Yahudi laknat untuk bela Jho Low & anak tiri Rosmah & kemudian bawa peguam lahanat itu ke Malaysia untuk auta yahudi bagi cover line Rosmah & isterinya Najib, tuu siapa Haaaaaaaaaaaaa.........???

      Cakap tak agak-agak, asyik2 membodohkan diri di khalayak ramai jer budak puaka terencat akal nie......!!

      Delete
    13. Apa bahananya Zaid Ibrahim, peguam terompah kayu DAP? Mewajibkan pelajar solat berjamaah kerja bodoh katanya. Sultan Selangor, simbol ketuanan Melayu/Islam pula diperlinya. Kalau boleh habis sultan hendak disanggahnya. Maklumlah, sultanlah benteng perkasa menghalang cita-cita Malaysian Malaysia DAP. Puas hatilah DAP dapat Melayu untuk lawan Sultannya.



      Sedar tak sedar, kebelakangan ini rakyat rasa negara makin berkecamuk. BN mengkecamukkan ekonomi rakyat. Pakatan Harapan (PH) pula mengkecamukkan politik dan kesejahteraan masyarakat majmuk. Rakyat tersepit antara desakan kos sara hidup bikinan BN dengan kemabukan PH berpolitik.

      Dengan tertubuhnya PH pada 22 September 2015, tingkah-laku pemimpin mereka nanar sekali. Kadang-kadang kelihatan obses, kadang-kadang kelihatan mabuk. Kadang-kadang kelihatan kurang ajar dan kadang-kadang kelihatan disampuk.

      Dengan 72 kerusi Parlimen, angan-angan PH untuk menang PRU14 pun semakin tinggi. Maka tidaklah pelik mereka mencatur siapa PM siapa menteri. Mat Jenin yang kuat berangan-angan pun tidak gila untuk bertindak burung terbang dipipiskan lada.

      Di pentas ceramah, Mahathir mengotori kepahlawanan Bugis dengan gelaran lanun. Betullah titah sultan, boleh terbakar satu negara dibuatnya. Apa ke hal, Wan Azizah sudi menjadi timbalan kepada manusia yang pernah menganiaya keluarganya. Agaknya atas alasan, luka kecil saja, seperti kata suaminya.

      Apa pula kata Hanifa Maidin, kangkung PAS yang terbuang layu? Ateis ditafsir sebagai sebagai satu agama. Jadi mudah fahamnya, atas dasar kebebasan beragama, bolehlah sesiapa nak jadi ateis. Malah ateis nak bergerak macam LGBT pun tak ada masalah. NGO Ateislah pulak nantinya.

      Era PH nak bina semula negara inilah keluar manusia semacam Siti Kassim. Habis senatero dunia dengan teori sesat tuhan tercipta dari getaran. Hinggakan JAWI pun mahu dimusuhinya. Kalau PH memerintah, apalah agaknya terjadi pada JAKIM, JAWI dan institusi agama?

      Misi kristian evangelis apa pula taktiknya. Senyap sementara mengatur misi seterusnya. Menumpang krisis perpecahan umat Islam dengan sekularisme , liberalisme dan pluralismenya. Percayalah, gerakan evangelis terus bergerak dalam lalai kita.

      LGBT pula tanpa silunya berjuang menyongsong sesat. Mengiktiraf apa yang Allah laknat. Pendek kata, yang mana lawan dan bertentangan dengan Islam yang itulah diangkat oleh musuh Islam. Nisha Ayub, dengan Anugerah Wanita Berani Antarabangsa 2016 oleh Amerika Syarikat. Siti Kasim pula dengan Anugerah Lelaki Tahun 2017 oleh AugustMan. Besarlah harapan untuk terus mendapat anugerah tambahan bila terbinanya semula negara.

      Banyak lagilah agaknya agenda bina semula negara. Mabuk dijadikan pesta-pestaan. Promosi dan iklan jangan dihalang. Nanti mengamuk pula Khalid Samad dengan syarah sialnya. Husam Musa bila dah jadi menteri bolehlah rampas semula mana-mana bangunan yang dibeli oleh jinnya. Rafizi pun kelemasan dalam balang invokenya.



      Sakit pedih rakyat dek pengurusan ekonomi negara yang cacamarba belum terubat. Ketirisan dan rasuah mengundang pelaksanaan GST dan pelbagai peningkatan kos yang ditanggung rakyat. Rentetannya, berlaku peningkatan kes jenayah, ragut, rompak dan bunuh. Rakyat sepatutnya menyumpah seranah kerajaan BN. Tetapi tuah BN disihir ke zon selamat dek kelibat manusia yang konon nak bina semula negara. Kerajaan BN yang korup tertutup nista seketika.

      Delete
  2. Sepatutnya medan itu menjadi tpt utk muhasabah, ttp byk menyimpang..mcmana rakyat nak percaya...mana ada org suka dgr yg buruk2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu buka blog sendirilah ,nanti kami masuk!

      Delete
    2. Yang Anon 20:48 maksudkan sebagai "TPT" (tempat) itu mungkin bukan "blog" Tuan Budin ini, sebaliknya PAU (Perhimpunan Agung UMNO). Jika saya silap, saya minta maaf.

      Delete
    3. Pasal PAU la bukan blog.

      Delete
  3. Masanya telah tiba...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dlm makna tu..mgkn maksudnya tiba pharam dikuburkan selamanya..

      Delete
  4. Kalu benar dakwaan si bijan, teram tu kawan dia, napa tak bantu umat Islam..Baitulmaqdis dlm bahaya!

    ReplyDelete
  5. Ana tempat ke-5. Dapat sijil je.. Huhuhu

    ReplyDelete
  6. Najib sedang meniup nafiri perang atau meniup trumpet Sangkakala?

    ReplyDelete
  7. Tok bijaN ni seorang insan yang sangat jahat dan berbelit-belit kata. Pi ziarah Anwar kerana "lawat" semata-mat dan bukan kerana ikut sunnah. Hipokritnya Tok bijaN ni. Memang haramjadah sungguh.
    Bugis ni memang haramjadah seperti mana yang disebutnya sendiri. Berani tembak orang lain di depan walaun tapi bila diajaknya berdebat, lari lintang pukang. Pada bugis lain, saya minta maaf sebab saya hanya tuju pada bugis haramjadah ni. Tiada kaitan dengan bugis lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebut Bugis sekarang kena hati2. Jenis Bugis ni rupanya sensitif orangnya. Cerita pasal satu Bugis mencuri, ada Bugis lain pula terasa. Baik guna si polan kepala bapak kau. Kalau terasa pun kepala bapak kau saja.

      Delete
    2. Jika selama hari ini, bila DAPigs dilabelkan sebagai sebuah parti chauvanist yang Anti Islam dan Anti Ketuanan Melayu, ramai dikalangan puak Pakatan Haprak tu cuba untuk menafikannya.

      Sedangkan buktinya sudah cukup jelas. Memang DAPigs parti yang tidak menerima sistem ketuanan Melayu dan mereka tidak menghormati institusi Raja - Raja Melayu secara terbuka.

      Sehari selepas protes ahli UMNO yang mengutuk Zaid Ibrahim sebagai biadab, ahli DAPigs itu hari ini menjadi sasaran Sultan Selangor, yang mendakwa kenyataannya mengenai Tun Dr Mahathir Mohamad sengaja dijadikan bahan politik.
      “Dia duduk di Selangor, baliklah Kelantan kalau tak setuju, buat rumah besar-besar dan tolong rakyat Kelantan. Jangan cari rezeki di Selangor.
      “Saya minta Zaid Ibrahim baca dengan teliti ke­nyataan saya dan dapatkan fakta yang betul sebelum buka mulut,” tambahnya merujuk komen Zaid di Twitter," titah Sultan Sharafuddin Idris Shah dalam wawancara bersama Utusan Malaysia.
      Sebelum ini, Dr Mahathir dalam ucapan di perhimpunan anjuran Pakatan Harapan di Petaling Jaya pada Oktober lalu dilihat menyindir keturunan Bugis.

      Dr Mahathir dilaporkan menggelar Datuk Seri Najib Razak dengan gelaran “lanun Bugis”, sebagai menyindir perdana menteri itu yang menggelar dirinya pahlawan Bugis. Kerabat diraja Selangor merupakan keturunan Bugis.

      Ia disusuli dengan kenyataan Sultan Selangor yang menggesa agar bekas Perdana Menteri yang juga merupakan pengerusi PPBM itu disiasat di bawah Undang-Undang Akta Hasutan 1948.

      Dalam wawancara baru-baru ini, Sultan Selangor sekali lagi mengkritik Dr Mahathir dengan menyifatkannya pemimpin dengan “sifat inferiority complex” serta “diselubungi perasaan kebencian”.

      Tiga hari lalu, Zaid dalam kiriman Twitter berkata Sultan Selangor “seharusnya lebih berhati-hati dengan kata-katanya. Tidak ada sesiapa yang kebal apabila negara terbakar,” kata Zaid.

      Dalam wawancara hari ini, Sultan Sharafuddin berkata Zaid tidak perlu mengajarnya dan teguran ke atas Dr Mahathir dibuat atas kapasiti sebagai raja.
      “Saya sedar, Zaid selalu mengeluarkan komen yang tidak benar dan tidak tepat mengenai saya, dari dulu. Zaid adalah seorang ahli politik serta bekas menteri dan saya faham dari dulu lagi Zaid kuat menentang institusi raja.
      “Nasihat saya kepada Zaid satu sahaja, janganlah kita jadi seperti kacang lupakan kulit dan janganlah musnahkan orang Melayu. Saya percaya Zaid tahu apa yang saya maksudkan,” katanya.
      Terdahulu, ahli DAPigs itu juga tampil memberikan kritikan secara terbuka terhadap cadangan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Kuantan berkaitan dengan isu solat zohor secara berjemaah.

      Antara lain, ahli DAPigs itu mendakwa cadangan tersebut sebagai satu langkah yang bodoh dan menganggap solat secara berjemaah ini hanya sekadar Ritual Keagamaan yang tidak mendatangkan faedah.

      Delete
    3. Padang bola kita luas. Nak main pakai boot dan turun padang kejar bola. Kalau jerit2 dari atas sahaja, jadi penonton cukuplah. Tak payah lebih2.

      Delete
    4. Sebut je melayu bodoh teringat kat kejora...

      Delete
    5. Sebut jer melayu keldai, lembu dan Hanjing...teringat aku kat si Anina...BEKAS cap Munge...kihkihkih...

      Delete
  8. PAU yang kosong agenda bangsa, melainkan tempat untuk melepaskan geram ke pihak lawan dan disambut dengan sorak sorai. Bak kata pepatah menang sorak kampung tergadai. Tanda2 ke arah itu sudah semakin jelas dan semakin membimbangkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg kosong otak kau..puak2 kau yg haprak sebenarnya yg tak layak memerintah..

      Delete
  9. Sia l betul.... Baru nok ulas.. Tetiba mood hilang... Tiada apa yg perlu diulas.... Nok komen pun takda pat..... Apa nak jawap ni....... Perlu aku tulis apa apa ke ni..... Perlu ke tipu..... Atau sembunyi ke.... Untuk tontanan semua.... Alas... PAU tu aper sebenarnya..???? #%!!

    ReplyDelete
  10. Replies
    1. Sudah kami kata..in ulang lagilh..
      P esta A ngguk angguk..U njuk unjuk..
      kpla klepet ada wang besar dlm kantong..
      mai pesta dPWTC nanti dpt sikit balik lubuk orang ramai bolehlh klentong...hahahahahahah

      Lawan ttp Lawan!!..
      kan Bang Shahabudin?

      Delete
    2. Hari tu masa banjir yg dashyat melanda Penang, dia ckp jangan politikkan isu banjir.......

      Ketika banjir berkurang , satu persatu tembelang Najib dn UMNO terbongkar .....DSZH ckp banjir tu petanda BN akan rampas Penang, bantuan spt tilam , bantal tiba lewat .....apabila sampai, tengok brg brg tu ade tampal muka Najib tersengih mcm kerang busuk .....apa maknanya tu? Korang pikirlh ...

      Apabila LGE dn DAP bising pasal isu lain spt pendaftaran parti DAP dn PH , mereka dilabel x kenang budi oleh puak UMNOBN...

      Adakah bersuara mengenai isu selain banjir dikira tak kenang budi?? Salahkah menegur ?

      Adakah jika diberi bantuan oleh seseorang kemudiannya org tu buat jahat , kita diamkan saja ..kerana takut dicop tak kenang budi??

      Adakah islam dan Nabi Muhammad ajar mcmtu? Sebetulnya walaupun org tu bg bantuan ,xkira la ape ape pun ...kita perlu berterima kasih kpd mereka...Dan jika mereka buat salah, kita juga perlu menegur kerana kesalahan tetap kesalahan!!!!

      Dan PAU 2017 ni jelas menunjukkan perwatakan sebenar Najib, yg tidak ikhlas dlm laksanakan sesuatu....banjir di penang habis dipolitikkan, lawatan Anwar pun turut sama!!

      Kita tak tahu la ape lg perbuatan " baik" beliau yg akan diungkit dn dipolitikkan......

      Delete
    3. Habiskan saja riwayat Ameno apabila PRU 14 nanti.......!!!

      Delete
    4. KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      -AL BUDIN SONTOLOYO...

      ...MENGEKEH-NGEKEH BUDIN TERGOLAK...

      Reply

      Anonymous7 December 2017 at 22:09
      Ekeleh Budin...biasa ler ko tu...kalau orang dah tak suka ...buat apa pun tetap ko tak suka...nak buat macam mana ... lantak ko lah budin oiii.!!!

      Delete
  11. Apa yg nak diulas, kalau hanya kita dgr ayam berkokok ssmbil di balas dgn kokokan sekandang ayam yg lain. Samada hari dah nak siang dan kita kena bangun utk menghadapi hari seprti kebiasaannya, atau terdpt ular sawa yg sedang mrmbelit mangsa. Telahan zaya mereka berkokok beramai ramai kerana sedang takut kan musuh yg kuat dan tak terlawan. Kokokan mereka tidak akan membuat musuh lari, sebaliknya akan menghantui mereka sepanjang masa! Kita akan mendengar kokokan mereka ini dari hari kehari sambil ekor mereka penuh bergelumang dgn taik mereka sdiri yg tercirit ketakutan~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbodoh makan dedak ke apa ahli ameno semua. Jawatan presiden dan timbalan tak mahu dipertandingkan. Inilah peluang. Tunjuklah anak jantan sikit. Pooodah.

      Delete
    2. Kan mat bangla tu pernah kata yg dia akan jadi PM sebelum umur dia mencapai 40 tahun

      Delete
    3. Ulasan PAU Umno 2017... Sebelum ayam mati selepas disembelih dan putus urat merihnya, dia akan bergelut, mencakar dan menghempas. Bising takkan lama. Dah terkapar tergolek putus nyawa nanti boleh buat sup ayam. Goreng pun sodap! Begitulah Umno sebelum dikuburkan rakyat.

      Delete
    4. KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      -AL BUDIN SONTOLOYO...

      ...MENGEKEH-NGEKEH BUDIN TERGOLAK...

      Reply

      Anonymous7 December 2017 at 22:09
      Ekeleh Budin...biasa ler ko tu...kalau orang dah tak suka ...buat apa pun tetap ko tak suka...nak buat macam mana ... lantak ko lah budin oiii.!!!

      Delete
    5. Rasuah!!!Rasuah!!!!Rasuah!!!!!

      Delete
  12. intonasi suaranya mcm budak budak...nada mengejek...mcm budak hingusn.bukan salah dia...tp org kepiling dia yg bg nasihat...dia ni umpama kakak tua...ikut shj...xda ide baru...yg ada barua...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia tengah stress. Lawan makin mara tapi parti dia tgh kuchalana. Kalau UBN kalah GE14 nanti, sampai mati dia kena maki. Yang mula2 maki, macai2 yg ada keliling dia. Dia org ni bukan ikhlas pun. Tengok apa yg dia org buat pada TDM. Dulu bukan main sayang, sekarang ni org tua tu yg nak dia orang terajang. Itu perangai Melayu ke? Bak kata iklan adab letak kat mana?

      Delete
    2. Dulu masa Auww..Auww jadi ketua pemuda umno dgn megah dan lantang dia menjulang keris ke langit

      Tetapi

      Keesokan paginya dia minta maaf...Phuiiiii

      Delete

  13. Salam CAHAYA..


    Salam CAHAYA....Shbt Budiman
    Sulohkan CAHAYA...Kdlm HATI Mu
    Menyuloh sbnr2...Kejujuran n KBNARAN
    Barulah MIRACLE-Ketenangan, Dtg MemBANTU


    CAHAYA Itu....CAHAYA Kalbu
    CAHAYA-Cinta NYA, Dtg Bertandang
    Semurni2 KASEH....Bak KASEHnya Ibu
    TAK Tau KHIANAT, menCURI n CURANG


    Salam CAHAYA...Shbt yg Sejati
    CAHAYA-Cinta NYA, Bersama Raikan
    CAHAYA yg Terang, Menyuloh Menerangi
    Mnghapus Kezaliman, Mnghindar Penindasan


    Ddlm GELAP....Sarang penCURI
    Musang BerJANGGUT, Berlakon SUCI
    TAK Wujud MERIT, Integrity Trnsparency
    Rakyat diperKUDA, diperHAMBA diKHIANATI


    Lets dLIGHT ofLUV shines in u my dearONE, n only d MIRACLEs of dLIGHT ofLUV from "HIM" tru d bottom of ur HEART could solve problems easily from d "core/roots" where its begun, hmmm..



    ReplyDelete
  14. Yg lawak bila kak ijat lembu menyamakan najib seperti Salahuddin Al Ayubi, pembebasan kota jerusalem dari kerajan Salib. Sedangkan hakikatnya najib bersekongkol dgn Si TEram dan membantu negara yg mengiktiraf Baitul maqdis sebagai ibu negeri ISRAEL.. Agak nya masa kak ijat berucap,tentu tengah STIM TAIK LEMBU.Hehehekikikihahahakahkahkah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketua wanita lembu nak bertanding di kerusi mana kali ni???

      Delete
    2. Ape ni?
      Untuk siape ni?
      Janganlah gitu ayang
      Teruskan perjuangan
      Tengah prepair nak konvo ni
      Tunggulah, ayang akan kembali juga


      Delete
    3. Kak Ijat dah tersungkur sebelum bertanding. Lembu kondo NFC belum balik kandang lagi. Semua lembu dok isap cerut Cuba sambil pakai kot. Dah lupa jalan pulang?

      Delete
  15. KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

    -AL BUDIN SONTOLOYO...

    ...MENGEKEH-NGEKEH BUDIN TERGOLAK...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepanjang PAU kali ni dia tak mau lagi hisap rokok john mcm biasa.
      Tetapi dia hisap rokok kent.
      Kokookookkk..Auww

      Delete
  16. Ekeleh Budin...biasa ler ko tu...kalau orang dah tak suka ...buat apa pun tetap ko tak suka...nak buat macam mana ... lantak ko lah budin oiii.!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budin steady tak macam macai Ameno,,peminpin kleptokrasi pun di sanjung tinggi,,,puiiik

      Delete
    2. Macai upahan pun tiada ulasan. Mesti loya muntah2 selepas terkurung mendengar ucapan Najib PM tak ada ijazah.

      Delete
  17. Ucapan yg takkan menambah undi utk BN.... makin berkurang PASTI! ironinya yang tolak BN yg duduk dalam PAU selepas dengar ucapan ibarat kuih PAU TANPA INTI.. atau inti yg basi....

    ReplyDelete
  18. KiKikikikikikiKikikiooooongkkkk...

    BODIN DLM MARAH INTAI2 UCAPAN PM PTG INI
    MEMORY UMNO LALU MASIH LEKAT PALA BANA
    TERASA MALU2 TAPI EGO BODOS TETAP TINGGI
    NAK SEDAPKAN ATI DICUBA DOWNGRADE UCAPAN TADI....

    KIKIKIKIKI.... ORG DAH NNPK PUAK HARAMJADAH NAK KALAH MEMACAM NAK SPIN TAPI NNPK SSGT BODOS BERTINGKEK TINGKEK NAK SEDAPKAN ATI MACAI DAN BARUA HARAMJADÀH MEMBACANYA..


    BERVOSSS BARUA SINGAPORK@DAP PENSABOTAJ EKONOMI. INI KALI..

    PRU SINGAPORK... TUNGGU KAMI DATANG. ...PUIII

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat Bongok!!!!
      Kamu lah yang dikatakan kumpulan angkat najis umno.
      Hahaha hahaha ha..

      Delete
    2. Wak kojola kengkang mesti berniaga malam ni
      Wang besar...Wang besar

      Delete
  19. Isyarat jelas lenyapnya umno najibrosmah dari bumi malaysia tinggal sejarah

    ReplyDelete
    Replies
    1. JEALOUS LER TEW!!!

      Delete
    2. Terong besar...Wang besar..kokookoookkkk...Auww

      Delete
  20. 1.ucapan yg terburuk
    2. Isi kosong
    3. Lebih kpd lakonan dan lagak
    4. Ada unsur takbur dan fitnah
    5. Kenyataan yg adakalanya bertentangan sesama sendiri
    6. Cuba paksa ahli melalui kuasa gerun
    7. Cuba menyakinkan walaupun dia sendiri tak yakin dan takut
    8. Jelas parti amno parti klepto
    9. Jelas kuasa presiden dah jadi diktator
    10. Haluan dah haru biru
    11. Nampak dari atas macam parti yg sgt kuat tapi dibawahnya sudah rebah menunggu saat.
    12. Selamat tinggal amno





    ReplyDelete
    Replies
    1. KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      -AL BUDIN SONTOLOYO...

      ...MENGEKEH-NGEKEH BUDIN TERGOLAK...

      Reply

      Anonymous7 December 2017 at 22:09
      Ekeleh Budin...biasa ler ko tu...kalau orang dah tak suka ...buat apa pun tetap ko tak suka...nak buat macam mana ... lantak ko lah budin oiii.!!!

      Delete
    2. Z...cuba ko cek dalam seluar kecik ko tu...Terong ko berbulu tak......

      kuuooookkkk Auwww...kihkihkih...

      Delete
    3. Ucapan hambar? School drop-out, no degree, no standard, low class PM. Thats why.

      Delete
    4. kalau dah tak suka ...nak buat macam mana!!!!

      Melalak lah ko!!!!

      Delete
  21. Buat apalah benci DSN meluap luap. Apa saja yg dibuatnya dikira buruk dan salah. Kalau TDM hina bangsa lainpun dikira baik dan berpahala. Macam mana akal boleh sampai peringkat taksub buta yg parah begini. Sedarlah bahwa saudara dikuasai nafsu amarah suuk. Tiada kebaikan yg datang dari keadaan ini. Musuh Islam nampak baik dan dipuja. Pendokong dan ulama' nampak buruk dan dikeji. Ketahuilah kesedaran di padang Masyhar tidak akan bawa kegembiraan sedikitpun. Hanya penyesalan abadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu org sakau duit dlm poket kau marah x? Itu salah satu sbb najib wajar di maki! Ada 25 sbb lgi!

      Delete
    2. Macy, kan duit tu dah diakui Menteri Saudi? Kan PAC dapati tiada duit 1MDB hilang? Kan 7 negara yg siasat tiada jumpa walau sebutir habukpun bukti DSN seleweng? Kan RCI jumpai TDM terlibat CBT? Kan 32 billion harta rakyat ranap? Belum campur berbagai skandal lain? Apa yg menyebabkan kita tak nampak kebenaran ini? Apakah dorongan nafsu butakan akal kita? Muhasabahlah saudara.....

      Delete
    3. Hi Bapok Macy!!!!

      Yieeeee haaaaaa..kihkihkih...

      Delete
    4. kalau betul lah...

      kenapa susah nak tubuhkan RCI?

      Delete
    5. Anon, PAC dah siasat buat apa RCI lagi? Kalau buat RCI pun dan keputusannya tidak ikut selera saudara apakah akan terima? Atau minta siasatan baru? Kan kata DOJ ada berlambak bukti. Kita tunggulah DOJ saman. Boleh?

      Delete
    6. Sampai sekarang hanya Mr J dan Tun Faisal je yang mengaku tiada duit 1MDB hilang. Entah apa kaitan 1MDB dengan mereka tiada siapa yang tahu. Pengerusi 1MDB diam menikus. CEO buat penjelasan untuk rasionalisasi (?) walaupun duit tak hilang. PAC punya recommendations Mr J dan Tun Faisal pun tak tahu. Just say need to refer to PAC no money from 1MDB was lost? Apa punya poyo. Sekarang tunggu DOJ pula. Lets get things easy. Laporan Audit yang diOSAkan Najib kenapa tak disebar? Adakah isinya sama dengan Laporan Sarawak Report?

      Delete
    7. PAC dah siasat tetapi kenapa di OSA kan laporan? SEBAB nya mo1 songlap duit 1mdb

      Delete
    8. J...

      RCI bukan macam PAC. Nama sebutan pun lain.

      RCI pulak bukan hanya nak cari salah tapi mengesahkan apa yang di usaha kan tak menjadi. Mencari di mana silapnya. Jadi kalau 1MDB bersih tak salah buatah RCI.

      Ikut selera atau tidak bukan masalah.. PAC berat sebelah tak memberi apa-apa kesan pada negara tetapi jika RCI..

      Kita tengok berapa lama dan berapa kali badan yang tertinggi sanggup di pergunakan...

      RCI.. RCI lah... Kalau DoJ kata salah mungkin RCI kata tidak dan begitu sebaliknya..

      Tun Mahathir bagi sehingga Jumaat 5 petang kepada RCI untuk memasukkan dokumen pembelaan..

      Ini RCI ke atau Rojak?

      Delete
    9. Sebelum ini mereka minta tunggu Laporan Audit. Dah selamat dalam OSA. Mungkin akan terbocor juga di Mahkamah London, siapa tahu? Sekarang mereka minta tunggu saman DOJ. Kesian 'mereka' ini. Jika mereka fikir boleh tipu rakyat, mereka hanya menipu diri sendiri.

      Delete
    10. Anon, lapuran PAC boleh didapati di laman www.parlimen.gov.my. Sila baca sepuasnya.

      Delete
    11. Anon 0022, sebenarnya PAC lagi hebat pada RCI. Ada 5 AP pembangkang yg jadi anggota. Tiada apa yg boleh di sembunyi dari rakyat. Lainlah kalau saudara anggap pembangkang itu kayu.
      Sebut RCI pun tak ke mana. RCI Forex yg di adakan baru ni pun dipertikai. Hanya kerana keputusannya tidak memenuhi kehendak.

      Delete
    12. Mr J..laporan Audit 1MDB oleh Ketua Audit Negara mana? Bila nak mansuhkan OSA dokumen laporan audit? Laporan PAC Hassan cari makan tak laku. Tak ada maklumat kewangan syarikat 1MDB yang dah bertahun tiada audit. Sebelum ini kau juga cakap tunggu Audit. Audit dah keluar, kau suruh tunggu DOJ? Apa yang ditunggu?

      Delete
    13. YB Pakatan sampai ke Mahkamah mohon OSA Laporan Audit 1MDB dilucut. Apa Najib takutkan? Mr J kata duit tak hilang. Apa nak risau dengan Audit 1MDB sampai kena OSA?

      Delete
    14. ...ADA AKU KESAH...

      Delete
    15. Anon 204, begitulah cara mereka yg taksub pembangkang. Kata Lapuran PAC di OSA. Bila bagi link keluar pula cerita Lapuran Audit. Padahal PAC yg berahli 5 AP pembangkang ada access semua dokumen. Lapuran PAC adalah rumusan dari semua dokumen itu. Janganlah ikut rasmi Bani Israel. Bila mereka hendak ingkar sesuatu maka merrka akan tak henti dgn segala kerenah minta penjelasan. Yg jelas terimalah. Tak ada guna pusing pusing cari isu semata nak puaskan nafsu.

      Delete

    16. Mana Laporan Audit 1MDB kini? Dah jadi pekasam dalam kabinet Najib? Mengapa OSA laporan penting kewangan syarikat kebanggaan Najib? Apa yang Najib cuba sorok? Apa yang berlaku dalam laporan kewangan syarikat? Siapa yang berkuasa penuh ke atas kewangan 1MDB? Rahsia apa yang Najib takut bocor?

      Delete
    17. Laporan PAC Hassan cari makan dah terang memadam frasa yang membabitkan Jho Taek Low dalam urusan 1MDB. Sebab itu laporan itu tak laku. Not valid. Altered version. Not original. Bila Laporan Audit 1MDB akan bebas daripada OSA? Jika wang tidak hilang, Laporan Audit 1MDB dokumen sah bukti wang masih ada. Apa yang Najib takutkan?

      Delete
    18. Mr. J @ 02:27

      Penipu sungguh kamu . Di awal pagi hari Juma'at ini pun kamu tidak berhenti menipu .
      Siapa yang kata laporan PAC di OSA ???

      Apa yang ramai disini Tanya dan ingin tahu adalah ...mengapa laporan AUDIT 1MDB di OSA ??

      Mr. J , Accounting report tu tidak sama dengan Auditor report .

      Delete
    19. PAC lagi hebat dari RCI ..itu kata Mr. J yang bijak pandai !!!

      Tak tahu lah saya ?? nak tergelak saya di buatnya ...

      Mr. J ... saya beri contoh mudah supaya senang kamu faham ..

      PAC tidak menemuduga "Kepala bapak Kau" serta Low Taek Jho .

      RCI kena pastikan semua yang terlibat di 'temuduga' serta tiada dokumen yang bolih di OSA kan .

      Delete
    20. Siapa yang sedang hangat bercengkarama dengan musuh2 Islam dengan terang dan jelas .?

      Mr. J , saya andaikan kamu telah buta mata serta buta hati .

      Sahabat baik "Kepala Bapak Kau" ,Donald Trump sedang berusaha sedaya upaya untuk mengiktiraf Baitul maqdis atau Jerusalem sebagai ibu Negara Israel .

      Usul mengutuk serta menggesa pihak kerajaan Myammar berhenti menganiaya penduduk Rohingya olih PBB telah ditentang olih Repablik Rakyat Cina . Di mana satu dunia sudah pun mengetahui China adalah teman 'sekatil' dengan kepala Bapak Kau .

      Delete
  22. KIKIKIKIKI...
    INI ĹAH DI KATO ORANG TUO2 BONCI TAPI RINDU....
    TAK SUKA UMNO LAM ATI MASIH NAK.MENYAPA
    EGO BEBAL KONON NAK BUAT TAK AMBIL TAHU
    DEMI EGO BODOS BUAT FITNAH & SPIN MENJELA

    ALAHAIIIII..... KIKIKIKI...

    KALAU DAH BERAMBOS BUAT CARA BERAMBOS LAH
    UMNO TAK HINGIN PENGKHIANAT YAHUDI NI DAH..
    RAKYAT PULAK DAH MUAK DAN NAIK MENYAMPAH
    SEKALI BERAMBOS INI BARUA BOLEH JALAN LAH..!!


    KIKIKIKIKIKI..... BERVOSSSSS BARUA DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA... PRU KAMU SINGAPORK KAMI TUNGGU..


    INI KALI LAH.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini kalilah dapat tonggek kat pwtc..

      Delete
    2. Hi z Terong!!!!

      Kuuuooookkkk Auwwww...!!!kihkikih...

      Delete
  23. PATAHNYA SAYAP MALAM

    Ku cari cahaya dalam kegelutan warna
    Sewaktu malam resah mengibarkan sayapnya
    Ku temui dia bayang malam yang terluka
    Pesona cintaku pun terbakar

    Dan puisi cinta tertumpah tintanya berdarah
    Tersingkir dari titian makna yang setia
    Tercalar purnama turut sama menjadi kan saksi
    Luka cinta ku yang tak berhenti

    Malam yang ku dakap megerikan mimpi
    Malam yang ku dakap telah dinodai
    Harumnya bunga cinta dibasahi hujan
    Sebaknya di hati ku tangisan

    Kusimpan kenangan bersama malam kecundang
    Patah sayapnya kehampaan

    Begitulah aku kau tersiar di pandangan mata
    Setelah kian lama dalam dakapan cinta
    Patahlah sayapnya malam yang penuh dengan sengsara
    Bagai diriku yang kau perdaya

    #Bye2 Be End

    ReplyDelete
    Replies
    1. KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      -AL BUDIN SONTOLOYO...

      ...MENGEKEH-NGEKEH BUDIN TERGOLAK...

      Reply

      Anonymous7 December 2017 at 22:09
      Ekeleh Budin...biasa ler ko tu...kalau orang dah tak suka ...buat apa pun tetap ko tak suka...nak buat macam mana ... lantak ko lah budin oiii.!!!

      Delete
    2. Ape ni?
      Untuk siape ni?
      Janganlah gitu ayang
      Teruskan perjuangan
      Tengah prepair nak konvo ni
      Tunggulah, ayang akan kembali juga

      Delete
    3. Maksudnya: selamat tinggal BN

      Delete
  24. Tuan Budin sangat mengecewakan saya.

    Selama ini saya tak sanggup dengar atau baca terus apa sahaja yang di katakan oleh Najib.

    Semuanya saya baca dari ulasan Tuan Budin. Jadi saya tak meloya atau muntah angin bila tahu isi ucapan Najib dari ulasan Najib.

    Sekarang apabila Tuan Budin tak beri apa-apa komen atau ulasan nampak gaya nya terpaksa lah cari dan baca terus ucapan Najib.

    Harap Abang Fun Tun sudi lah menjawab pantun Najib..

    ReplyDelete
  25. UMNO Selangor akan mengadakah satu perhimpunan khas besar2an ahad ini untuk menyatakan sokongan padu dan tak berbelah bagi kepada DYMM Sultan Selangor.
    Hal ini dinyatakan oleh TS Noh Omar selaku ketua perhubungan UMNO Selangor yang merasakan bahawa kenyataan Madey dan Zaid berkaitan dengan dakwaan terhadap bangsa Bugis adalah melampaui batas dan mengaibkan Sultan.
    TS Noh juga mengingatkan kedua2 individu tersebut agar jangan bermain dengan api dan menjadi tali barut DAP untuk mencapai matlaamt menghapuskan kesultanan Melayu di negara ini. Wrga melayu Selangor takkan sekali2 bertolak ansur dengan kenyataan sebegitu yang ternyata akan menjerumuskan negara kedalam kancah persengketaan yang berpanjangan.
    Sepatutnya Madey dan Zaid mengadap ke bawah DYMM Sultan untuk memohon maaf , tetapi hingga sekarang masih tak berbuat sdemikian. Nampaknya sifat ego dan sombong diri mereka berdua terlalu besar..bersedialah untuk menerima padahnya akibat perbuatan mereka tersebut! Kalau berani makan nangka, pasti akan terkena getahnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang tersurat kita tahu
      Apa yang tersirat juga kita tahu

      Ehemmm....Ehemmmmm...

      Delete


    2. Malaysia ini eloknya semua rakyat nya berambut satu fesyen.. fesyen rambut Korea Utara..

      Jadi apa yang ketua cakap... jangan tanya.

      Kalau setakat benda macam itu pun di takrif sebagai `titah'.. Minta tolong lah perincikan antara temu bual dengan wartawan atau kenyataan akhbar dengan titah yang sebenarnya..

      Sebaiknya dapatkan lah dulu nasihat dari kalangan istana..

      Peranan Raja sangat tinggi..

      Ampun Tuanku..

      Delete
    3. Isu kaum dan isu agama. Sampai bila manusia di Malaysia nak ditipu oleh parti Melayu yang korupsi? Isu kos sara hidup mana? Isu tol? Isu harga barang? Isu hutang isi rumah? Isu hutang negara? Isu ringgit lemah? Isu Najib PM paling low class, no degree, no standard, cikai? Isu Rosmah Mansor? Isu skandal Felda? Isu KP SPRM? Isu skandal Mara? Apa yang boleh Umno dapat guna isu kaum dan agama? Sokongan orang Melayu? Sokongan orang Islam? Sokongan untuk undi? Membuang masa.

      Delete
    4. Sampai bila???...sampai Mamak Matdey si Tua Renta tu Melinkop!!!

      Delete
  26. http://taipingmali.blogspot.my/2017/12/tegak-bulu-roma-lihat-semangat-orang.html?m=1

    NO WONDER SI BODIN MANGANG PANAS ATI
    30 RIBU HADIR PERSIDANGAN KALI INI...
    NO WONDER BALIK OPIS JEM GILA BABI
    SEMANGAT YG HADIR SANGAT BERAPI API...

    TONGAH ARI PANEH BERDONTING CAIR
    HUJAN LOBEK PULAK SÀMPAI KE POTANG
    ITU TANDO KEMONANGAN DAH HAMPIR
    BIAR PUAK HARAMJADAH KALAH TERBONGKANĢ



    KIKIKIKI..... BERAMBOS BARUA SINGAPORK@DAP PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA


    PRU SINGAPORK TUNGGU KAMI DATANG

    INI KALI LAH.... BERAMBOS

    ReplyDelete
    Replies
    1. APO DAYO,MOTONG GOTAH
      KALO BOLEH NAK NAIK KOBAO
      KERNO MINYOK MOHAL

      apa..la..
      kah...kah

      Delete
    2. Jang...oii Jang...pi tido copek..

      esok kau nak poi motong gotah..

      nak kumpul duit ...nak pinang budak Milah tu...

      kihkihkih...

      Delete
    3. Elok sgt minang si milah drp jual diri mcm wak kojola kengkang tu

      Delete
  27. Replies
    1. Hai2.bye2...Fukatan Haprak...keh...keh...keh...

      Delete
  28. ya betul.budin..najib dah hilang arah..dirinya lebih penting dati agama dan bangsa..sebab itulah terjadinya banyak kerosakan dalam negara.

    ReplyDelete


  29. Nak sanggah atau memburukkan Tun Mahathir dalam ceramah..

    Ini perhimpunan Agung bukan ceramah perdana



    ReplyDelete
    Replies
    1. KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      -AL BUDIN SONTOLOYO...

      ...MENGEKEH-NGEKEH BUDIN TERGOLAK...

      Reply

      Anonymous7 December 2017 at 22:09
      Ekeleh Budin...biasa ler ko tu...kalau orang dah tak suka ...buat apa pun tetap ko tak suka...nak buat macam mana ... lantak ko lah budin oiii.!!!

      Delete
    2. Kengkang!!!...kengkang!!!!...kengkang!!!!!

      Delete
    3. Aik...Z Terong....Sentap ker....kihkihkih...

      kuuoookkkk Auwww!!!

      Delete
  30. Esok, kita dengar ucapan KEJORA di PAU 2017

    dongar tau!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Z Terong...tahu ler Mak ko tu Bunting Karabau hasil persetubuhan haram ngan janta Gigolok...nak harapkan Bapak ko tu...kote kocik...tak pueh mak ko!!!!

      kuuuoookkk Auwww!!!

      Delete
  31. Trump secara rasmi mengumumkan baitulmaqdis ibu negara israel...maka bertepuk soraklah pencacai raja lanun yg membantu bapak zionis memperkasakan ekonominya...kerana mereka telah berjaya membantu zionis dlm agendanya! Terimakasih raja lanun kerana membantu amerika!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk golongan muda, jika kita mahu menilai manusia, lihat apa yang dibuatnya bukan apa yg di ucapnya.
      Sudah jelas siapa sebenar nya PENDOKONG ZIONIS.

      Delete
  32. Memang nampak seolah2 ucapan DSNR takde apa2, tapi sebenarnya sarat dengan peringatan untuk mereka yang celik akal dan jiwanya. Mungkin Budin tak faham bahasa kiasan yang banyak digunakan oleh DSNR, yang mengajak seluruh ahli UMNO berfikir dengan mendalam apa yang diperkatakannya. Penggunaan perlambangan dan anekdot yang digunakan secara santai, tetapi berjaya memberi kesan yang mendalam dalam hati setiap orang yang mendengarnya.
    Jika kita mendengar dengan teliti bait2 perkataan yang halus yang dilontarkan oleh DSNR, pasti akan meninggalkan kesan yg cukup mendalam dan kekal dalam ingatan.
    Yang pastinya, setiap perwakilan yang hadir akan membawa pulang buah tangan yang cukup istimewa dari Presiden Umno dan Timbalannya, untuk disebar luaskan di peringkat bahagian dan cawangan masing2. kesimpulan yang dibuat oleh penganalisa2 politik negara..mereka sepandapat sebulat suara menegaskan PAU kali ini adalah yang paling berjaya sejak merdeka dan pastinya ia akan memberikan gambaran betapa UMNO sudah amat2 bersedia untuk menghadapi PRU, hanya tunggu masa saja untuk gendang perang dipalu oleh DSNR. Mereka juga berpendapat sentimen dan mentaliti untuk menang cukup2 tinggi dalam kalangan perwakilan..seolah tak sabar2 untuk turun ke gelanggang menentang pengkhianat dan perosak negara iaitu PH, yang diketuai oleh Madey , yang ternyata masih bernafsu tinggi untuk menjadi PM sekali lagi.
    Bersiap sedialah PH untuk menghadapi kemarahan rakyat ...kubur sudah digali, hanya menunggu masa saja untuk menghumban mereka ke dalamnya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ramai di kalangan ahli umno yg akan sabo parti. kami akan pangkah ph sebagai protes

      Delete
    2. kalau macam itu GN di minta guna ruang ini untuk menterjemahkan ucapan Najib yang meninggalkan kesan yang cukup mendalam dengan bait-bait perkataan yang halus.

      Najib tak sedar bahawa ahli UMNO malas berfikir sebab kalau dia orang berfikir tentu-tentu Jho Loh dah kena tangkap.

      Berjaya sejak merdeka? Masa Tun Mahathir ahli UMNO sedih dan menangis apabila Tun Mahathir mengenangkan masa depan orang Melayu sehingga terungkap Melayu Mudah Lupa.

      Sehingga hari ini Tun Mahathir masih bimbang nasib orang Melayu. Sebab itu tertubuhnya BERSATU!

      Delete
    3. keh...keh...keh...

      Tertubuhnyer PKR-Keadilan- Untuk Nuar Al Juburi
      Tertubuhnyer Cap Munge- Untuk Mamak Matdey, Keluarga & Kroni...

      kihkihkih...

      Delete
    4. Kengkang!!!! kengkang!!!! kengkang!!!

      Delete
    5. Aik...Z Terong....Sentap ker....kihkihkih...

      kuuoookkkk Auwww!!!

      Delete
    6. Z.akar
      A.ku
      C.iput
      K.enit

      A.da
      R.upa
      M.ancis
      S.aja
      T.akut
      R.amai
      O.rang
      N.anti
      G.elak

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

      Delete
    7. Sudahlah kamu geng najib,
      Kumpula psncacai angkat najis umno.

      Delete
    8. Kan kami dah kata..apa yg presiden melalak.. perwakilan patuh angguk dan unjuk..kan dah dapat 'buah tangan yg istimewa'..balik ke lubok masing-masing klentong orang ramai..ini lah melayu yg ada yg hanya pikir untuk mendapat habuan yg sedikit tapi merosakan seluruh rakyat jelata...hahahahahahahah..x gitu GN.
      Lawan ttp Lawan!!

      Delete
  33. Diri disaluti kekotoran idea, ucapan dan tindakan menjadi tak ketahuan. Hukuman kerana menganiaya rakyat terus berjalan.

    ReplyDelete
  34. Burung merpati terbang sekawan,
    Hinggap seekor di atas dahan;
    Kita sahut 'lawan tetap lawan',
    Di pilihan raya bertarunglah seperti anak jantan

    Pantun di atas ditujukan khas kepaad DS Anwar dan PH yang telah tersilap langkah menjolok sarang tebuan.
    Ternyata terserlah kejantanan pahlawan Bugis yang tak pernah gentar dengan sesiapa...lebih2 lagi Madey, si tua kutuk tak sedar diri tu.
    Rakyat tau sapa DSNR, sekali melangkah , pantang berundur. Amat tepat kata2 penganalisa politik negara yang mengatakan hayat politik Madey dan PH akan terkubur dalam PRU14 ini...Innalillahhiwainnailaihirajiun !

    ReplyDelete
    Replies
    1. COPEK LA PRU!

      BILO EH!

      DAH JENOH DEN TUNGGUI !

      Delete
    2. Apo kono kau Jang oii...Menggelupor bona nampak eee kau ni.!!!

      Delete
    3. BILA PRU-14

      BULAN 12-Tangguh dulu lah
      BULAN 3/2018-Tangguh dulu lah
      BULAN 5/2018-Tangguh dulu lah
      BULAN 6/2018-Tangguh dulu lah
      BULAN 7/2018-Tangguh dulu lah

      BULAN 8-Terpaksalah buat juga
      (TEMPOH DAH TAMAT)

      Delete
    4. aku rasa,PRU14 ni memang bulan 8,2018

      boring.....boring....

      Delete
    5. Apo tu Jang...Tarikh nikah kau ko!!!!

      atau tarikh ko Corai Talak Tigo...

      kihkihkih...

      Delete
    6. Jantan jenis apa si Najib ye? Kalau nak usul bebas Anwar kenapa ditolak? Nak lawan cara anak jantan bagi Anwar bebas. Ini berkokok dalam reban sendiri. PM paling low class.

      Delete
    7. Dio sodap main Juboq ...ko nak bebaskan dio pulak....padan muka Nuat....

      keh...keh...keh...tak kan nak berkokok kek roban ayam Budin pulak...kihkihkih...

      Delete
    8. Najib. Jantan tanpa keris telanjang.

      Delete
    9. Hai geng najib....
      Dah kenal sarang tebuang? Ditepi universiti kelly castle batu gajah memang semak samun dan banyak sarang tebuan......

      Delete
  35. Luahan kecewa Sheila Majid terhadap kenaikan kos sara hidup menimbulkan rasa hairan Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah.

    Selalu lalu Sheila menyatakan bahawa rakyat Malaysia bosan dan marah menaggung kos sara hidup yang tinggi serta hutang yang bukan berpunca daripada mereka.

    "Kenapa dia mengadu mengenai kos sara hidup? Berapa pendapatannya?" soal Irwan semasa sidang akhbar di Cyberjaya petang ini.

    Irwan berkata individu yang mengeluh mengenai kos sara hidup keliru antara kos sara hidup dan kos gaya hidup.

    "Inflasi hanya 3.5 peratus, tapi kenaikan gaji tahunan lebih tinggi, pada lima hingga enam peratus, (kenaikan) gaji sepatutnya dapat menampung kos inflasi.

    "Terdapat kos, kos gaya hidup yang lain. Orang selalu keliru antara kos gaya hidup dan kos sara hidup, jika anda menambah kos gaya hidup, maka segalanya di luar kemampuan anda," katanya.

    Sewajarnya Sheila mengambil iktibar dari KSU perbendaharaan , yang sememangnya pakar dalam bidang ekonomi. Jangan bercakap berdasarkan ekonomim yang tak stabil, kerana dikhuatari apa yang diucapkan tersasar jauh dari keadaan yang sebenarnya dewasa ini. Sepaath kata TS Annuar Musa, jika tak memahami bab2 ekonomi, lebih baik senyap saja dan biarkan paakr2 yang menguruskannya. Yng tersiratnya ialah, jangan terlalu termakan hasutan dan fitnah, khususnya dari Madey dan Pizi, yang hanya bijak memutar belitkan kenyataan untuk kepentingan politik PH...langsung takde niat untuk sama2 mencari penyelesaian !

    ReplyDelete
    Replies
    1. KO DAN SHELA MAJID
      SAMA-SAMA SATU NAGHORI
      JANGAN GADUH-GADUH

      DARI : singaporian

      Delete
    2. eden nak pongkah DAP!
      apo nak jadi...jadilah!

      Delete
    3. esok mandikan kobou
      buek plano kaki nyerrrr
      minyak mohal
      poi pokan naik kobou

      Kejora...ikut!

      Delete
    4. Berikut petikan rungutan Sheila Majid:
      "Makanan mahal, nilai ringgit lemah, kos sara hidup tinggi dan pekerjaan pula kurang.
      "Rakyat Malaysia sudah bosan dan marah kerana diperah akibat hutang yang bukan berpunca daripada kami."

      Yang Irwan ni melenting kenapa? Nak tunjuk dia hebat pasal istilah ekonomi? Kena sebut betul2. Dia ingat ini sekolah ekonomi ke? Hello! Rakyat tak pentingkan istilah, yang mrk tahu hidup makin susah. Makim tertekan. Tapi bila rakyat bersuara, rakyat dibodoh2kan. Mslang najib dapat org seperti ini. Bukan makin menaikkan imej kerajaan sebaliknya makin meruntuhkan.




      Delete
    5. Apolah yang ekau paham jang oi dio punyo nasihat tu. Irwan tu dio dah meraban kek tompek lain. Dio tu saro hidup dan gayo hidup duo2 kono tanggung dek cukai rakyat. Mano dio ghaso jang oi nak membayar bil2, sewo2, upah sano-sini, beli harto tak alih bayar ansur, boli barang hutang bayar ansur, boli barang harian, bayar apo laie bondo alah. Minyak, tol, drebar, makan minum, tompek dio menyangkung pun semuo ditanggung rakyat. Apo yang dio paham kalau dio sendiri tak meraso? Takat buek bezo keperluan dan kehendak budak umur 15 tahun pun dah buek praktis kek skolah. Bukan tahap montori nak buek kuliah bondo alah tu.

      Delete
    6. Makin banyak artis yg buka mulut sekarang. Padan muka. Sebab apa ameno terkesan? Sebab artis ramai followers. Geng najib ni tahu jilat dedak je.

      Irwan Serigar ni dah sah tak pernah pergi pasar dan tak tahu harga barang naik mencanak.

      Sumber makanan kita banyak yg diimpot. Ko kira je harga barang bila ringgit jatuh, campur gst 6 persen x 3 (pengimpot, pengedar dan peniaga). Tu pasal harga bawang dulu rm8 sekilo, sekarang dah jadi rm17 sekilo.

      Delete
    7. Patutnya dia tegur kos gaya hidup pak2 menteri dan isteri2 mereka. Baru betul.

      Delete
    8. KSU macam ini bagi nasihat kewangan pada Najib? Patutlah tak tahu langsung kenaikan kos sara hidup.

      Delete
    9. Yo ko Jang...handa ko tu Jang....

      ko yolah jadi Montori...den nak tengok handa ko tidak ko tu nanti....

      Delete
    10. eden nak pongkah DAP
      apo nak jadi...jadilah
      minyak pasti turuin

      tak kan eden nak naik kobou gi pokan
      Eden orang minangkobau
      Orang minangkobau ada gayo!

      Kejora eden tak tahulah..
      Dio Boyan

      Boyan jugo begayo

      Delete
    11. Kut den jadi Montori den pocat KSU Perbendaharaan dulu. Ado hati nak buek kuliah 101 kek den dan rakyat yang undi den. Perabih boreh yo jang oi.

      Delete
    12. Lantak kau lah Jang oiii ko nak pangkah apo pun...roket ke...munge ke...den peduli apo...dah itu pilihan hati ko...

      Jang ..Oiii Jang...pi tido copek...esok kau nak poi motong gotah...kato nak kumpul duit ...nak kahwin ngan si milah tu...nanti tak ado duit melopeh kau...disapu eee dek si Nuat tu...Melopong yo ko tengok...pi tido copek!!!!

      Delete
    13. Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah. yer....??
      Hendak dikatakan dia Batak Mendailing, wajah lebih mirip aktor crook, filem Tamil. Jelas terpancar Mamak Tun Mahathir lebih Kemelayuan darinya.

      Bandingkan Batak Keling ini dgn Sheila Majid...aduh duh Sheila lebih anggun dikenali di mana populariti Sheila meluas sampai ke tahap global...di Indonesia, Jepun, Korea & United Kingdom.

      Lagu jazz 'Sinaran' jadi siulan & dirakam dalam berpuluh bahasa antarabangsa & dianggap world Class, sifu M. Nasir pun tak sehebat Sheila.

      Keluhan Sheila Majid adalah benar & nyata terhadap kesengsaraan rakyat dek penindasan gst dan pembasmian total sabsidi oleh KERA2-tajaan Borosmah Najib.

      "Makanan mahal, nilai ringgit lemah, kos sara hidup tinggi dan pekerjaan pula kurang.
      "Rakyat Malaysia sudah bosan dan marah kerana diperah akibat hutang yang bukan berpunca daripada kami."

      Syabas & tahniah Sheila Majib, semoga ramai lagi artis kita menyertai perjuangan demi mendapat kembali kestabilan, kemakmuran & kesejateraan rakyat & negara.

      Delete
    14. Seorang DAP (Di Atas Pagar) menulis....

      Antara Rizal Mansor, Azwan ali dan Jamal Vs Sheila Majid, Fathia Latiff & Ahmad Idham, saya fikir rakyat Malaysia yg waras akan lebih cenderung utk mempercayai Sheila, Fathia & idham.

      Saya faham Rizal (pembawa beg Permata Rosmah) berniat utk melindungi majikan beliau. Tetapi beliau telah melakukannya dengan amat teruk sekali. Beliau berhujah tanpa ilmu. Boleh difahami bahawa beliau ingin mendapat perhatian atau bahasa pasar beliau ingin score point dari majikannya. Tidak salah utk mempunyai cita cita begitu tetapi anda mesti lah berilmu. Berhujah dgn fakta bukan dgn merapu seperti orang yg sedang berhalusinasi.

      Delete
  36. Ucapan Najib di PAU memang sangat padu
    Terdiam terus, Suman ibliis mubaligh Hindu
    Mas menghilang, hamba melopong terkedu
    Namun hamba ttp berdirii, di halaman rindu

    ____________________________
    Lefthanded: Ku Di Halaman Rindu
    (https://www.youtube.com/watch?v=HEf-bZRy9lk)

    Uh hu uu huh huu uu uh hu uu uh
    Uh hu uu huh huu uu uh hu uu uh

    Di tengah kepekatan malam
    Berdiri aku di halaman rindu
    Dihembus kenangan lalu

    Menjelmalah seraut wajah
    Sekuntum bunga yang pernah ku puja
    Tapi layu akhirnya

    Ingin ku tembus tembok silam
    Dan membaiki kesilapan kita
    Yang tiada kita rasa

    Dahulu maaf tak bererti
    Darah muda menguasai diri
    Begitu mudah membenci

    Chorus:

    Ku di halaman rindu
    Hanya berteman bunga yang layu
    Ku di halaman rindu
    Tiada harum tiada madu
    Oh… Kesalku membeku di kalbu

    Ku di halaman rindu
    Hanya berteman bunga yang layu
    Ku di halaman rindu
    Tiada harum tiada madu

    Ku di halaman rindu
    Hanya berteman bunga yang layu
    Ku di halaman rindu
    Tiada harum tiada madu

    Oh… Kesalku membeku di kalbu
    Oh… Sayangku penawar rinduku
    Oh… Kasihku hanyalah untukmu
    Oh… Sayangku penawar rinduku

    _____________________
    Buat si dia ku rindu selalu,
    Salam rindu di angin nan lalu.
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ucapan Najib gagal menaikkan semangat ahli Umno. Bagus. Petanda Umno bakal berkubur. Alamat baik kepada Pakatan.

      Delete
    2. Fuyooo...30,000 hadir...si Mamak Matdey Hello kiti...merendeng dok tengok sambil muka macam singa...mamapuih ler Fukatan Haprak...kat dalam blog ni cai-cai hprak nak pujuk hati diri sendiri jer....

      Kesepakatan ahli dan Perwakilan UMNO pada PAU 2017 kali ni Menggerunkan si Mamak tua Renta tu...

      Petanda Fukatan Haprak akan Melingkop dan ditalkinkan tanpa nisan...

      Delete
    3. Zahid pun akui ada sabotaj ahli Umno pada PRU14. Jangan risau. Najib dan Zahid gagal ubah apa2. Sabotaj diteruskan.

      Delete
    4. Aku tak risau pun...baik ko risaukan parti cap Munge yg semakin dah meLAYU tu!!!!

      Delete
    5. Saya juga kerinduan oratorical skill of DS Anwar & the structured-clinical approach of Tun Mahathir.

      Najib bagai ayam jantan berkokok dalam kampung sendiri, terpekik-terlolong kosong, menyembur sepah air lir basi..langsung tak ada ketrampilan, ketokohan, jati diri, keperwiraan, kharisma & umphhh untuk menjadi pemipin.

      Najib hanya layak jadi pemiimpin UMNO yg dah usang rusak, pemimpin yg dipimpin oleh bini & kuasa2 asing....!!

      Delete
    6. Man jgn telan pil taik babi lebih sangat hingga sanggup membangsatkan diri..

      Delete
    7. Tahniah & syabas Tuan Shahbudin...!!

      You sum up very well over the long awaited Najib's speech at this last & final Kueh PAU UMNO Jumble Sale.

      Mulanya nak tahu jugak apa isi ucapan terakhir Najib, tapi bila dgr Najib terjerit2 terlolong-lolong macam polong, pudar semangat & terus saya switch off, hampeh buang karen jer.

      Delete
    8. Depa berdua tu, hentian terakhirnya dihospital bahagian tanjung rambutan.
      Jika 1/3 rakyat malaysia menyumpah nya hari hari kerana kesusahan hidup, saya percaya kita boleh tunggu dan lihat tak lama lagi.

      Delete
  37. langsung tidak menarik.

    style orasi yg artificial.

    tekanan suara saperti orang yg mengalami sembelit (constipation).

    I miss d witnessin d oratorical skill of ds anwar n d structured n clinical approach of tun m.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahman...JPC tu apa???

      Delete
    2. anon 02:38.

      dah banyak kali u tanya makna JPC.

      kalu masih berminat, tlg beritahu saya nama sdr n no hp.

      deal?

      Delete
    3. Osman Bin Kulup
      0133357677

      Delete
    4. Sekali lagi Kejora menampilkan kebaculan & pengecutnya bila dicabar.

      Cakap ajer berdegar-degar....!!

      Delete

  38. Esok ada puak ustaz separuh masak nak berpiket depan Kedutaan US. Sepatutnya berpiket depan Kedutaan Arab Saudi sebab tak hulur bantuan kepada Palestine. Sekarang Arab Saudi berbaik dengan Israel dan bersekutu dengan US. Tambah pula, Arab Saudi juga label Presiden mereka sebagai pengganas antarabangsa!

    Najib juga telah berjanji pada Trump, YOUR ENEMY IS MY ENEMY. Ini masanya nak tunjuk jantan. Sebagai ahli Umno yang taat setia berkhidmat kepada Presiden... sepatutnya pertahankan Kedutaan US sampai titisan darah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. amat bodoh kalau piket kedutaan Saudi.

      jgn tambah perpecahan umat.

      focus kepada isu dan yg direct terlibat saja.

      isunya US trump iktiraf baitulmaqdis utk Israel. ini dulu yg harus ditunjuk tentangan.

      klu nk marahkan Saudi, lebih baik marahkan najib sama.

      adakah najib mewakili umat islam Malaysia bila kata your enemy is my enemy. sudah tentu tidak.

      Delete
  39. Mr. J

    Di posting Budin yang lepas , kamu katakan apa yang diucapkan olih Jeff Sessions adalah dari maklumat2 yang di beri olih kuncu2 Mahathir .
    Hebat kamu . Sungguh hebat , hingga kamu bolih tahu bahawa maklumat itu di beri olih kuncu2 Mahathir . Mr. J , Sistem perundangan di US berbedza dari di Malaysia . Itu saya agak pasti .

    Di Malaysia , AG yang di syorkan olih PM bolih menjadi talibarut kepada PM . Para DPP pula selalunya hanya menurut perintah yang di keluarkan olih AG Chamber .
    Sebaliknya , walaupun Peguam Negara di lantik olih President dan di 'endorse' olih kongres , dia bergerak secara 'independent' . US AG bertindak selari dengan hasil siasatan badan penyiasat . Mereka tidak sekali kali memberhentikan siasatan . Ini terbukti apabila beliau tidak pernah mengarahkan siasatan kes Russian~gate Trump di hentikan .

    Ucapan Jeff Sessions itu adalah satu aib serta penghinaan keatas Malaysia dan ia di lakukan di satu forum antarabangsa . Ucapan itu juga di petik olih banyak akhbar2 utama dunia ( kecuali Malaysia ).

    Mr. J , mengapa sehingga kini tiada tindak balas dari kerajaan Malaysia lebih2 lagi dari "Kepala Bapak Kau"?
    Jika FGV bolih mengambil tindakkan secepat kilat keatas Wan Azizah & Co. juga Rafizi , mengapa Anak Gampang Malaysia membisu seribu bahasa ?

    Mr. J , tak payahlah kamu berceramah ugama kepada saya . Pendirian serta penglihatan kamu penuh dengan kejahilan . Kamu sentiasa menyatakan yang Al Jubeir sudah pun mengaku bahawa duit 2.6billion di dalam akaun najib itu adalah derma dari Saudi . Di mana pengakuan itu Mr. J ? Adakah penjelasan yang di nyatakan olih Al Jubeir itu jelas , sejelas kenyataan Jeff Sessions keatas 1MDB ??

    Seterusnya , kamu ada berkata , Tom Goldstein , peguam Yahudi yang di lantik olih Najib/Reza Aziz , ada menyatakan siasatan 1MDB telah menemui titik noktah .
    Disebalik saya tercari cari kenyataan Thomas Goldstein yang ada menyebut kenyataan saperti yang kamu nyatakan , saya juga agak pelik kerana kamu sudah mula mempercayai cerita dari seorang Yahudi . Adakah kamu , yang sering menuduh ramai orang kerana berkiblat akhbar yahudi , sudah beralih kiblat ???

    Kamu bukan sahaja mengalami 'split personality' , kamu juga menghidap penyakit 'split mentality'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...ADA AKU KESAH...

      Delete
    2. Memanglah kamu tidak kesah .

      Wahai anon 03:15 . Kamu ini tergulong di dalam gerombolan melayu ( jika kamu melayu ) yang bangsat !

      Delete
    3. Memang patut tak kisah kalau baca artikel low class merepek2 malalut2 sbb nafsu politik benci pihak lawan..

      Delete
    4. Tahniah Bro Diny, kupasan yang excellent dan right on the nose.

      Sebenarnya, Mr. J dan Geng Najib ini adalah pseuodom JASA samaada Tun Faisal sendiri atau askar upahan mereka kerana fakta propaganda spin Goebel mereka konsisten yang diucapkan oleh Najib, Keruak, LSS, RPK, Utusex, TV3.... duit derma, Al-Juberi, PAC bipartisan, pelan rasionalisai di sah kan oleh PAS, kerugian FOREX, evangelista blah blah dan terkini spin lawyer defender Reza/Jho Lho Yahudi Tom Goldstein.

      JASA dan askar upahan dibayar 100 persen pembayar cukai macam kita semua untuk menjilat dan spin seperti Mr. J dan Geng Najib seolah terpacak resident kat Blog Budin ni menjadi pertahanan terakhir kerajaan kleptocracy tu.

      Sebagai pembayar cukai,kita semua tak redha duit hasil peluh susah payah kita digunakan oleh Goebel2 ini buat kerja haram menjilat kebathilan.

      Nauzubillah, harap jangan sampai pecah perut sendiri dan anak bini kerana buat kerja yang tidak diredha tuan punya sumber duit.

      Slogan "government no longer knows best what is the rakyat feeling on the ground" diterbalikkan oleh JASA dengan spin-spin dongeng yang konsiten.

      Delete
    5. Jika separuh orang melayu menyumpah kumpulan penyamun ini sudah cukup bala keatas mereka sepanjang hayat.
      Barangkali kumpulan pencacai a gkat najis umno ini 'tak faham bala' sedangkan mereka muslim.

      Delete
  40. Budin dah gusar gelisah tunggu pakatan yahudi di kuburkan di pru14..dengan lebih 3 juta ahli umno + beberapa juta ahli mca mic dan komponen bn lain dan parti2 di sabah sarawak + pengundi tiada berparti atas pagar + mungkin undi ehsan pas yg pas x tanding + pertandingan 3 penjuru mungkin pasti dan yakin akan bungkus dan berkubur lah pakatan kali ni..hanya dapigs laknat yg jadi taruhan p.haram..

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO dan BN akan menang besar..

      Parti bunga, Amanah akan berkubur lepas PRU14

      Muhyiddin akan kembali kepada UMNO

      Madey akan disumpah rakyat hingga akhir hayat dia kalau dia masih tak bertaubat

      Anak2 madey ...pls do something. Jangan jadi anak yg bodoh!!!

      Delete
    2. ni tok nujum belalang mana pulak ni meramal.

      umno dn khurafat berpisah tiada.

      kecuali memang ada strategi menipu dlm PRU yg dh dirancang utk menang besar.

      Delete
  41. Be end teori rahman?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kurafat!!!

      UMNO dan BN akan menang besar..

      Parti bunga, Amanah akan berkubur lepas PRU14

      Muhyiddin akan kembali kepada UMNO

      Madey akan disumpah rakyat hingga akhir hayat dia kalau dia masih tak bertaubat

      Anak2 madey ...pls do something. Jangan jadi anak yg bodoh!!!

      Delete
  42. Frank Sinatra - I did it My Way...!!

    Kejora Sewel - 3 Ways ticket to High Country.

    Najib Coward - Suwei & Doom

    ReplyDelete
  43. Mana mungkin rakyat dpt memaafkan penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan yg beliau telah lakukan.
    Rm2.6b dan duit src rm42j yg dirembatnya....beliau pun dah mengaku duit tu masuk akaunnya.beribu2lah alasan yg diberikan oleh penyokong tegar,termasuk mencipta cite2 karut marut,termasuk kononnya ada penderma tok arab....tak boleh diterima oleh akal yg waras.
    Benarlah kata speaker DUN Johor,beliau akan menghancurkan umno,ketika mula2 kes 1mdb meletup...cukup2lah salah tadbir urus yg tlh dilakukan oleh beliau and the gang.....bertindak segera seblm bangsa dan negara tergadai,umno tak berhak menafikan kelangsungan hidup sejahtera dan makmur rakyat msia,undilah PH utm kehidupan yg lebih baik,buat apa sebg rakyat hidup perit semata2 utk bayar hutang 1mdp yg dibuat najib..tak ke pelik dan bodoh tu kata orang Johor,sedangkan beliau sekeluarga dan the gang hidup ultra mewah....

    ReplyDelete
  44. Tak apalah Budin...

    Tak menarik pun tak apa...

    Kalau penjilat, mana ada nampak kebenaran

    hehehe..

    ReplyDelete
  45. UMNO dan BN akan menang besar..

    Parti bunga, Amanah akan berkubur lepas PRU14

    Muhyiddin akan kembali kepada UMNO

    Madey akan disumpah rakyat hingga akhir hayat dia kalau dia masih tak bertaubat

    Anak2 madey ...pls do something. Jangan jadi anak yg bodoh!!!

    ReplyDelete
  46. Yang menghairankan,najib sedikit pun tiada rasa malu dan bersalah,sedangkan kes 1mdb meletup 1 dunia,orang memperkatakannya di mana2
    Alangkah baiknya duit ratus2 juta yg disonglapkan tu digunakan utk pendidikan,kesihatan dan pembangunan infrastruktur negara...dp buat filem lucah dan beli kapal layar mewah dan pink diamont

    ReplyDelete
    Replies
    1. siapa yg memperkatakan 1MDB didunia??

      Yg bagi berita fitnah ialah pengkhianat negara yg pergi keluar negara beri info salah

      1MDB dalam proses rasionalisasi.
      Dah nak settle pun
      Aset banyak melebihi hutang
      Projek yg sedang berjalan dan akan berjalan akan menjana keuntungan

      Tak ada duit rakyat pun digunakan untuk bayar hutang 1MDB

      1MDB dah tak ada isu pun...melainlan ada mangkok2 yg mengkitar semula benda yg dah basi





      Delete
    2. anon 07.29

      apa yg kau tulis sebijik sama dengan info yg kau ceduk dari laman fitnah pembangknag

      buatlah sedikit kerja rumah, baca blog dikedua-dua pihak kerajaan dan pembangknag
      Lepas tu kau buat analisa sedikit ...
      Carilah kebenaran bukan sekadar mengikut apa yg ditulis tanpa guna otak!!!

      Delete
    3. Anon 7:29 mmg btul!

      Kita yg brakal x telah pun membuat analisa berkenaan 1mdb! Disbbkan itulah org yg menggunakan akal dpt membezakan yg mana betul dan yg mana fitnah.

      Tiada perlu laporan audit oleh jab audit diOSAkan sekiranya tiada yg hendak diswmbunyikan! Dan tiada audited report oleh auditor selama bertahun tahun keatas sebuah syarikat bertaraf mega?


      Itu pun sudah cukup utk menimbulkan keraguan yg munasabah bgi yg berakal! Kebenaran terserlah, tidak perlu dicari lagi!

      Byk lgi berkenaan 1mdb yg menimbulkan keraguan dan tanda tanya yg hanya boleh terjawab sekiranya PH berkuasa, dan itu yg sewajarnya berlaku. Peralihan kuasa sgt diperlukan utk mengembalikan malaysia ketempat yg sepatutnya.


      UNDILAH PAKATAN HARAPAN...SIFAR GST

      Delete
  47. UMNO dan BN akan menang besar..

    Parti bunga, Amanah akan berkubur lepas PRU14

    Muhyiddin akan kembali kepada UMNO

    Madey akan disumpah rakyat hingga akhir hayat dia kalau dia masih tak bertaubat

    Anak2 madey ...pls do something. Jangan jadi anak yg bodoh!!!

    ReplyDelete
  48. Orang tua selalu berpesan
    Jadilah sebenar si anak jantan
    Berani tanggung gerak dan lisan
    Jangan pukul sembunyi belantan!

    Perbuatan baik mesti teladani
    Mesti ikhlas di sana sini
    Anak jantan mesti berani
    Bukan berkubu belakang bini!

    Jika kita sebenar jantan
    Amanah dipikul ikhlas kerjakan
    Negarawan yg lama pegang jawatan
    Kenangkan jasa bukan ditekan!

    Anak jantan tidak berdolak
    Diajak bertemu tidak mengelak
    Si tua nak jumpa tidak ditolak
    Pintu belakang tidak diselak!

    Jika Penghulu si anak jantan
    Hasil kampung sama bagikan
    Rakyat sakit bertambah bentan
    Penghulu seronok mengaut sakan!



    ReplyDelete
  49. AMERIKA Syarikat (AS) mengumumkan badan kehakiman negara itu berjaya merampas dan menahan harta berjumlah hampir AS$1.75 bilion melibatkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), dana pelaburan yang dicetuskan Perdana Menteri Najib Razak.

    Peguam Negara AS Jeff Sessions menyebut, harta yang dirampas itu didakwa hasil daripada kegiatan rasuah yang terlibat dengan kesalahan pengubahan wang haram daripada dana pelaburan 1MDB.

    “Seperti yang didakwa, pegawai kerajaan yang korup serta rakan kongsi mereka dilaporkan menggunakan dana itu untuk berjoli sakan,” kata Sessions dalam satu ucapannya di ibu pejabat Bank Dunia di Washington DC semalam.

    Sejumlah hampir AS$1.75 bilion itu disebut secara tidak langsung oleh Sessions apabila menyatakan jumlah harta yang dirampas atau ditahan daripada hasil kesalahan pengubahan wang secara haram.


    Katanya harta yang dirampas dan ditahan itu berjumlah AS$3.5 bilion, tetapi hampir separuh daripada jumlah itu berkait dengan satu tindakan penguatkuasaan sahaja – 1MDB.

    “Tindakan itu berkait dengan satu dana pelaburan kerajaan Malaysia dikenali dengan 1MDB,” kata Sessions dalam ucapan itu.

    Sessions seterusnya menyenaraikan harta rampasan berkenaan – AS$200 juta untuk harta tanah di California Selatan dan New York, AS$130 juta untuk karya seni, AS$100 juta untuk syarikat rakaman muzik di Amerika, termasuk juga sebuah kapal layar mewah AS$265 juta.

    “Secara keseluruhan, pegawai 1MDB didakwa mengubah secara haram lebih AS$4.5 bilion dalam bentuk dana melalui jaringan transaksi tidak telus yang kompleks dan syarikat kosong yang menipu dengan akaun bank di pelbagai negara dari Switzerland dan Singapura ke Luxembourg dan Amerika Syarikat.

    “Ini adalah kleptokrasi pada tahap paling parah,” kata Sessions dalam forum berkenaan.

    Forum itu merupakan salah satu daripada usaha kerajaan AS untuk memerangi rasuah dan mendapatkan semula aset daripada hasil rasuah melalui Global Forum on Asset Recovery, yang turut disokong oleh United Kingdom.

    Sessions menjelaskan, forum tersebut merupakan inisiatif AS untuk bekerjasama dengan rakan penguatkuasa di seluruh dunia bagi kepentingan bersama.

    Kerajaan Malaysia sebelum ini bagaimanapun berulang kali menegaskan bahawa skandal 1MDB tidak melibatkan sebarang kerugaian kepada negara.

    Kerajaan Malaysia juga berulang kali menolak kerjasama negara luar berhubung siasatan ke atas kes berkenaan, termasuk permohonan Switzerland untuk mendapatkan bantuan perundangan bersama.

    Pemerhati melihat, keengganan kerajaan Malaysia untuk bekerjasama dengan penyiasat antarabangsa dalam kes ini akan mendatangkan lebih banyak masalah.

    Pengarah Eksekutif Centre to Combat Corruption and Cronyism (C4), Cynthia Gabriel berkata Malaysia akan menghadapi masalah untuk memperolehi semula dana berkenaan kerana tidak bekerjasama dalam siasatan.

    "Apa yang mengecewakan, 1MDB tidak dimasukkan dalam kajian kes kerana kerajaan Malausia enggan mengiktiraf inisiatif bank dunia ini, yang bermaksud peguam dan anggota masyarakat sivil kita tidak boleh mengambil bahagian.

    "Maka, jika wang itu mahu dipulangkan kepada Malaysia sekalipun, ia tidak boleh dilakukan, kata Cynthia yang juga berpendapat, Peguam Negara Mohamad Apandi Ali bertanggungjawab untuk membuka siasatan semula.

    ReplyDelete
  50. Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas, Tun Faisal Ismail Aziz menyelar kenyataan Peguam Negara Amerika Syarikat, Jeff Sessions mengenai 1MDB kerana dokumen saman sivil dibuat berdasarkan aduan dan andaian semata-mata. – Gambar fail The Malaysian Insight, 6 Disember, 2017.

    JABATAN Hal Ehwal Khas (Jasa) berkata Peguam Negara Amerika Syarikat (AS) Jeff Sessions hanya mengulangi pandangan pendahulunya tanpa menyedari saman sivil Jabatan Kehakiman AS (DoJ) tiada kaitan dengan 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

    Pengarah Bahagian Komunikasi Strategik Jasa, Tun Faisal Ismail Aziz berkata komen Sessions yang 1MDB adalah "kes kleptokrasi pada tahap paling parah" dan AS berusaha untuk memberi keadilan kepada mangsa-mangsa membuktikan beliau tidak memahami fakta sebenar.

    "Lebih-lebih lagi apabila dokumen saman sivil ini hanyalah berdasarkan aduan dan andaian semata-mata sedangkan FBI belum lagi melakukan sebarang penyiasatan yang berjaya mengadakan bukti yang melangkaui keraguan yang munasabah," kata Tun Faisal yang merupakan bekas exco Pemuda Umno dalam satu kenyataan hari ini.

    Pengarah komunikasi strategik Jasa itu bertanya siapa "mangsa terlibat" sebagaimana didakwa Sessions.


    "Apabila saya bertanyakan soalan kepada Thomas Goldstein, antara peguam Mahkamah Agung berpengalaman di AS mengenai justifikasi DoJ memfailkan saman ini dengan mengaitkannya dengan 1MDB sedangkan 1MDB tidak pernah membuat aduan dan mengaku dana atau wang kepunyaannya dicuri?

    "Goldstein juga menjelaskan DoJ berada dalam kebuntuan kerana 1MDB (1Malaysia Development Berhad) menegaskan wang yang didakwa hilang itu bukan wang mereka, sedangkan kes ini adalah dibina atas kepercayaan wang ini diambil daripada 1MDB berdasarkan aduan yang dibuat oleh pihak yang tidak mewakili 1MDB," kata Tun Faisal.

    Pemimpin Umno berkata AS perlu menyiasat dana kekayaan kerajaan Abu Dhabi, International Petroleum Investment Company (Ipic), sebaliknya kerana ia mendakwa kehilangan wang.

    Ipic mendakwa 1MDB tidak menghormati pembayaran tertentu dan membawa kes itu ke Mahkamah Timbangtara Antarabangsa London.

    Antara aduan utama adalah 1MDB tidak membayar pinjaman AS$1.2 bilion kepada Ipic.

    1MDB mendakwa ia membayar AIC (BVI), manakala firma Abu Dhabi berkata walaupun ia berkongsi nama yang sama dengan unitnya, namun bukan milik mereka.

    Ipic dan 1MDB menyelesaikan pertelingkahan itu pada April, dengan 1MDB bersetuju membayar Ipic AS$1.2 bilion dalam dua tahap – yang pertama pada Julai dan yang kedua pada 31 Disember.

    Tun Faisal berkata Sessions perlu tahu kes-kes pengubahan wang haram di Singapura juga tiada kaitan dengan 1MDB kerana ia tidak mempunyai akaun di sana.

    "Pihak Berkuasa Monetari Singapura mengarahkan Falcon Bank menutup operasinya di sana kerana bank itu 'tidak memahami undang-undang pengubahan wang haram Singapura'. Ia tidak diperintahkan ditutup kerana 1MDB," kata Tun Faisal.

    Selain Falcon Bank, Bank Pembangunan Singapura, Union Bank of Switzerland dan BSI Bank juga mempunyai kelemahan yang sama, katanya.

    "Mungkin Sessions perlu dimaklumkan bahawa kes di Luxembourg juga tiada kaitan dengan 1MDB walaupun ia berkaitan dengan beas pengarah pengarah Ipic, Khadem Al Qubaisi.

    "Laporan baru itu mengaitkan Rotchschild (dari Luxembourg) kepada Al Qubaisi dan bukan ketua pegawai eksekutif 1MDB Arul Kanda atau bekas CEO Shahrul Azral Ibrahim Halmi."

    "Mungkin lebih wajar Sessions terlebih dahulu menjawab soalan-soalan ini sebelum terus membuat kenyataan, iaitu pertama, mengenai siapa sebenarnya yang kehilangan wang, Ipic atau 1MDB". – 6 Disember, 2017.

    ReplyDelete
    Replies
    1. info bagus. dlm keadaan itu, adakah najib akan berani menyatakan tentangan terhadap perampasan baitulmaqdis oleh trump?

      bagi kita kedua2nya tidak relevan kepada umat. semoga kedua2 jatuh selepas ini.. aamiin

      tidak lupa juga turut dihanyutkan sama ialah parti agama suci yg mana ketuanya pro kpd syiah iran, sedara yahudi dlm selimut. aamminnn

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...