Saturday, 16 December 2017

BATAL KEKAL ATAU BATAL SEMENTARA?


Tidak tahan dengan kecaman pelbagai pihak di media sosial, termasuk daripada kalangan mereka yang pro UMNO, kerajaan akhirnya membatalkan perlaksanaan Sistem Pemantauan Pengendalian Pakej Umrah Malaysia atau IMAMS, hanya sehari selepas ia dikuatkuasakan.


Ketua Setiausaha Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan, Rashidi Hasbullah berkata, pembatalan itu selepas mengambil kira aduan orangramai dan pihak yang berkaitan dengan pengendalian umrah.


Nampaknya kerajaan BN sekarang ini begitu cekap dan prihatin kepada rakyat sehingga bukan saja pantas dalam membatalkan sesuatu yang tidak disukai rakyat, malah pada hari Sabtu iaitu cuti hujung minggu pun Ketua Setiausaha masih bekerja dan sanggup membuat pengumuman yang penting ini.


Hanya di era Najib Razak semua ini didapati berlaku.

Meskipun demikian, keputusan cekap dan cepat Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan itu tetap menimbulkan keraguan kepada orangramai di mana ramai yang bimbang pembatalan itu hanya bersifat sementara saja.


Dua kemungkinan yang dirasakan ialah pertama, sistem IMAMS ini akan diserahkan kepada GLC seperti Tabung Haji misalnya untuk mengelakkan isu syarikat bukan Islam terbabit dalam urusan umrah daripada terus berbangkit, tetapi kemudian pengendaliannya tetap diserahkan kepada syarikat yang sama untuk menguruskannya.


Oleh kerana pihak kementerian telah memperkenalkan LKU atau Lesen Khas Umrah yang merangkumi 65 syarikat pengendali umrah berdaftar dengannya, melencongkan cara perlaksanaannya kepada kaedah lain adalah tidak mustahil, lebih-lebih lagi kerana sistem IMAMS ini menjanjikan pulangan kewangan yang lumayan kepada syarikat yang diberikan kontraknya.


Kedua, IMAMS mungkin hanya ditangguhkan buat sementara menunggu pilihanraya saja dan akan diteruskan semula sekiranya BN kembali menang PRU 14 akan datang.


Cara ini adalah biasa dilakukan oleh BN sebelum ini, contohnya tol Lebuhraya Persekutuan ketika diumumkan oleh Samy Vellu dahulu ia mendapat tentangan daripada MB Selangor ketika itu, Muhammad Mohd Taib dan tidak dibenar dilaksanakan, tetapi selepas pilihanraya dan mandat diperolehi, ia akhirnya dengan senang-lenang dikuatkuasakan semula.


Apakah sistem IMAMS ini juga bakal mengikut contoh yang sama?


Jadi, bagaimanakah untuk rakyat mahu memastikan IMAMS tidak kembali sampai bila-bila?


Mudah saja - pastikan UMNO dan BN kalah pilihanraya. Hanya dengan Pakatan Harapan menguasai Putrajaya, kesejahteraan dan kebajikan rakyat lebih terpelihara. (ShahbudinHusin 16/12/2017)

165 comments:

  1. Dh kecoh...kantoi...sekali kena batal la...sok dh cool down blh introduce balik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampak sangat pentadbiran carca marba......kacau-bilau tak tentu arah.

      Tak der professionalism. Kejap gitu kejap gini.

      Apa tak dibincang pro n consnya dulu.......kemudian baru buat kesimpulan sebelom diumumkan.

      Ini macam dipanggil bijak pandai...?? Dah umumkan pastu tarik balik??

      Boleh pulak main sorong tarik...

      Delete
    2. Penyakit kluk klek Hadi mereng sudah berjangkit. Itulah...siapa suruh gatai berkawan rapat dengan ularmak longkang tu.

      Delete
    3. Mana ketua agama? Tak nak berbunyi ke supaya konon nampak prihatin masalah umat.. prihatin konon..! Piiirah. Asal je sendiri punya tembolok penuh. Hidup pun atas keringat orang lain.. puuuih! Tak sedar diri.. kah kah kah

      Delete



    4. Sekiranya ada penipuan dalam pengendalian Umrah ini, siapa yang hendak dipersalahkan, kerajaan telah berusaha untuk mencegahnya tetapi ada pula puak2 yang tak mahu sistem pemantauan IMAMS, di laksanakan. Dikatakan terlalu mahal bayaran RM100 untuk insurance wang pakej UMRAH anda, yang mungkin bernialai belasan ribu.

      Seperti insurace kereta juga. jika anda ambil comprehensive, mungkin mencecah seribu RM, anda akan diganti dg senilai kereta anda jika hilang.




      Delete
    5. Buat sistem baru mmg la boleh...tapi lagi elok klu lantik syrikat yg 100% melayu islam utk urus hal umrah ni bro...

      Delete
  2. Replies
    1. Tahniah, tuan. Masa saya mandi, Tuan Budin paparkan hantarannya (postingnya). Hadoi...

      Delete
    2. Tuler mahligai, lain kali jangan mandi....haha.

      Delete
    3. Ha ha...jgn mandi...atau cari devices yg kalis air..

      Delete
  3. Batal untuk selama-lamanya..

    ReplyDelete
  4. Malaysian Cybertrooper16 December 2017 at 20:29

    Orang nak pegi buat amal ibadah pun kerajaan UMNO/BN nak kaut untung. Kalau dibiarkan UMNO/BN terus berkuasa mau orang mati pun kena bayar cukai tanah kubur atau cukai pintu ikut kadar tahunan.

    Dah sampai masa UMNO/BN ditalkinkan oleh rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku rasa lepas ni depa buat indirect-kick pulak

      Delete
    2. Hari ini kalau tak ada duit mmg tak boleh mati.

      Delete
  5. Yeah kita berjaya....pastikan guna pru untuk perubahan..

    ReplyDelete
  6. Ni semua chong ameno. Contoh, sebelum pru13 dulu ameno kata tak buat gst. Tiba2 lepas pru, gst 6 pct. Korang tengok lepas pru14 gst akan naik. Duit dah habis bayar sini sana, berbagai strategi nak menang. Mana ada benda free.

    ReplyDelete
  7. Bukan kata bizns rugi,,,cuma keuntungan blm dpt harvest buat sementara waktu,,,,nanti lps PRU,kta smbung balik kirja memunggah untung yg tergendala sbntar..Amacam GN...?boleh tak ko & the gang sabor sikit...?

    ReplyDelete
  8. HADIST MENJUAL AGAMA KERANA DUNIA

    Dari Abu Hurairah Ra. ia berkata: Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda. "Akan keluar di akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka berpakaian di hadapan orang lain dengan pakaian yang dibuat dari kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang banyak, dan perkataan mereka lebih manis dari gula. Padahal hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang buruk). Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman kepada mereka, "Apakah kamu tertipu dengan kelembutan-Ku ? Ataukah kamu terlalu berani berbohong kepada-Ku? Demi kebesaran-Ku, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di kalangan mereka sendiri, sehingga orang yang alim (cendekiawan) pun akan menjadi bingung (dengan sebab fitnah itu)." (HR. Tirmizi)
    Keterangan

    Golongan yang dimaksudkan di dalam Hadits ini ialah orang-orang yang menjadikan agama sebagai alat untuk mendapat keuntungan dunia. Mereka rela menjual agama untuk mendapat keuntungan dunia … Dan apabila kepentingan dunia bertentangan dengan hukum syara', mereka berani mengubah hukum Allah dan menyembunyikan kebenaran. Mereka juga ahli rnengemukakan hujah-hujah yang menarik dan alasan-alasan yang memikat hati, tetapi sebenarnya hujah-hujah dan alasan tersebut hanya semata-mata timbul dari kelicinan mereka memutarbalikkan fakta. Mereka menipu orang lain padahal sebenarnya mereka menipu diri sendiri.

    Mereka akan dilanda kekusutan pemikiran yang sangat tajam sehingga orang alim yang banyak pengalaman pun akan kehabisan akal dan buah pikirannya. Mereka menghadapi masalah-masalah yang meruncing dan akan menemui jalan buntu dalam masalah yang dihadapi

    BTW, Menteri Kebudayaan dan pelancungan tu Melayu Islam, bukankah?...............

    Terlerai hijab satu persatu....In sya ALLAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. APA KAH PUAK PUAK MUNAFIK YANG WUJUD DI MALAYSIA SEJAK KITA MERDEKA TIDAK TERMASUK DALAM GOLONGAN DIATAS?
      MEREKA BERSELINDUNG DISEBALIK AGAMA UNTUK MENGEJAR RINGGIT.
      TANPA KUASA MEREKA TAK PEDULI JANJI DAPAT RINGGIT.
      Allah sudah hinakan puak ini dengan mengejar ringgit, bukan kuasa saperti yg mrreka laungkan untuk untuk menubuh negara islam. Mereka menipu Allah, mereka menipu umat Melayu.

      Delete
  9. (KE-6). Itu bukannya BATAL, sebaliknya BANTAI (buat kerja semberono atau ikut nafsu).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dekat2 PRU ni kita akan dapati banyak benda.....
      1. akan dibatalkan
      2. diturunkan kos
      3. tidak dilaksanakan
      4. tidak dikenakan apa2 (percuma)

      Dulu sebelom PRU13......macam2 janji manis ditabor.

      Tapi lepas PRU13 (2013).....
      1. GST dikenakan
      2. Peruntukan perubatan dipotong
      3. Peruntukan pendidikan dipotong
      4. Elaun pelajar ijazah perguruan dimansohkan
      5. Subsidi gula ditarik
      6. Subsidi tepong ditarik
      7. Subsidi minyak kereta ditarik
      8. Subsidi minyak masak ditarik
      9. Subsidi beras ditarik
      10. Tambang pengangkutan awam dinaikkan.
      11. Kadar tol naik.
      Dan lain2.........

      Subsidi2 yg ditarik balik bergantung pada kadar yg telah ditetapkan.

      Sumer yg naik....ditarik....atau dimansohkan di atas berlaku selepas Pilihanraya 13 yg diadakan pada tahun 2013.

      Sebelom pilihanraya kita tidak dikhabarkan sumer yg di atas tu akan terjadi.

      Jadi pikiorlah sendiri yeooopppp.....

      Delete
  10. Saya penuh yakin ini satu lagi drama yg sengaja direkacipta oleh umno bagi menggambarkan kpd rakyat KONONnya mereka prihatin membela kesucian Islam dgn harapan agar org melayu Islam mengundi umno dlm PRU14 nanti.
    ......
    Melayu umno dan pas tepat seperti hadist 20:36 tempek tu. Terima kasih 20:36 dan EN Shahbudin.

    Jangan ditipu lagi ye tipah..

    ReplyDelete
  11. RAHMAN
    RAZAK
    HUSSEIN
    MAHATHIR
    ABDULLAH
    NAJIB

    RAHMAN!!!!!!

    ZAMAN BN DAH TAMAT........

    MAHATHIR!!!!!

    MAHATHIR-CIPTA SEJARAH JADI PM 2 KALI
    ANWAR-AKHIRNYA JADI PM JUGAK
    H....?
    A....?
    T....T ERBIT MATAHARI DARI BARAT
    H....H ARI KIAMAT KIAN HAMPIR
    I....I NILAH JANJI TUHAN
    R....R IUH-RENDAH SELURUH ALAM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf- RAZAK= ABDUL RAZAK

      Delete
    2. KEJORA=

      K ENAPA
      E NGKAU
      J ADI
      O RANG
      R OSAK
      A KHLAK

      dari pentafsir bestarian

      Delete
    3. Paling best bro 2108

      Delete
  12. Lambat Geng Najib memberi ulasan balas berkenaan isu ini. Ketinggalan bas lagi ke, atau masih tido mati. Apapun,dengan penarikan semula arahan kementerian ini,menunjukkan Kerajan Najib bukan lah kerajaan yg mendengar DENYUT NADI RAKYAT, tetapi khawatir ,akan RAKYAT YANG MENDENGAR KENTUT BUSUK KERAJAAN yang berselindung atas nama pembaikan pengurusan jemaah. Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gn tengah tunggu arahan nak jawab apa. Takut salah lagi. Tadi dah kena hentam sebab cakap....ramaaaaai artis. Rupanya nyah azwan sorang je.

      Delete
    2. Tak kurang kurang langsung dunguuuu geng najib walau ditibai kiri kanan.ingat ade la masuk sikit telinga dia

      Delete
    3. dia tengah pikir tu. pagi tadi sokong, tiba2 batal pulak. apa nak kasi alasan?

      najib flip flop. geng najib pun flip flop.

      Delete
    4. Dia kat lorong chow kit tu hisap rokok john.

      Delete
  13. Rata2 rakyat Msia yang waras yang berkesempatan aku temui mengatakan mereka tak nampak sebarang masaalah besar dalam isu umrah dikenakan GST tu.
    Kita pun tau, kalau yang nak pergi mengerjalkan umrah ni orang yang berduit..pastinya setakat GST RM 5.10 yang dikenakan tu tak memberi sebarang impak besar kepada kantung kewangan mereka. Dengan nilai sebanyak tu, nak minum pagi kat kedai mamak pagi2 spt yang selalu dibuat oleh Wak Suman dan Phantom, hantu raya tu pun tak lepas. Apatah lagi buat belanja makan tengahari...
    Kita ibaratkan ajelah GST ynag dikenakan tu sebaagi sedekah dan amal jariah kepada kerajaan untuk meringankan perbelanjaan kewangan negara. Kutipan GST yang berjumlah RM41 billion setahun tu, pun kan balik kepada rakyat spt aku dan kau orang dalam bentuk pembinaan infrastruktur, penyenggeraan asaet2 negara serta membantu membayar gaji penjawat awam di Msia ni. Kalau ada lebihan dari kutipan GST tu, akan dimasukkan balik kedalam perbendeharaan negara untuk mengukuhkan lagi rizab Msia dan membantu mengukuhkan nilai matawang RM. Kalau diberi penerangan dengan panjang lebar serta logikak kepada bakal2 pengerja umrah tersebut, pasti mereka akan faham betapa perlunya pengorbanan dibuat kepada negara, mengikut kadar kemampuan masing2..serupalah macam kita berzakat, mendapat keberkatan di dunia dan lebih2 lagi di akhirat.Bukanlah nak menyamakan GST dengan zakat...sekadar contoh yang mudah , depan mata kita.
    Apalah nak berkira sangat dengan GST yang tak seberapa tu..bukan boleh bankrap pun kita kalau setakat kena keluarkan RM5.10 tu..inilah mentaliti melayu islam di Msia, kalau berkaitan dengan perbelanjaan tambahan untuk ibadah, bukan main berkra lagi...tapi kalau untuk berbelanja melancong ke l/negara tidak kisah pun berapa banyak yang perlu dikeluarkan..ironik kan ye Wak Suman dan Phantom, hantu raya? Macam ni ke nak mengaku sebagai umat islam yang sanggup berkorban apa saja untuk agama..samaada nyawa maupu harta? Tak nak ikut ke jejak langkah pengorbanan yang telah dibuat oleh para sahabah yang berkorban segala2nya sehingga mendapat pengiktirafan r.a?..Kedudukan tertinggi di sisi Allah s.w.t...
    Janganlah berkira sangat kalau berkaitan dengan hal2 ibadah..bukankah semua wang yang kita salurkan tu , walaupun sedikit amat bernilai di sisiNya? Cukup2lah kita menjadikan hal2 yang berkaitan dengan ibadah ni sebaagi satu polimik untuk meraih political mileage dan sebagai platform untuk menghentam segala tindakan kerajaan, yang ternyata lebih banyak pros dari consnya.
    Samapi bila kita takkan mampu untuk bergerak ke hadapan menuju TN50, jika jiwa dan pemikiran kita masih dihambat dan ditambat dengan pelbaagi constraints yang kita ciptakan sendiri..tak gitu Wak Suman, Phantom Hantu Raya serta Puaka Rimba?


    ReplyDelete
    Replies
    1. Aduhhhh tetap dgn bodoh bingaiiii tak sudah2 dia ni...sampi dh cmni pun nak dipuji dipuja lagi jgk.

      Delete
    2. Kepala hotak rm5.10 saja. Visa haji rm2000 yg saudi caj ko tak kira. Lom masuk caj visa dlm negara lg.

      Delete
    3. Strategi nak curi duit umrah gagal sebab? Sepatutnya upah Tok Mufti bagi fatwa HARAM UMRAH TANPA BAYAR GST. Jangan lupa upah Professor Slow Learner bagi pendapat - UMRAH HANYA UNTUK ORANG KAYA. Boleh juga diambil upah pendapat bekas2 Haji dan Hajjah HAJI TANPA UMRAH IBARAT NAJIB TANPA ROSMAH. Akhir sekali, kena upah macai tulis dalam Blog2 dan ruang komen - YANG MARAH2 BUKAN PERGI HAJI DAN UMRAH PUN. Saya percaya RAKYAT akan lebih mudah menerima bahawa amalan GST sebahagian daripada syarat sah Umrah. Macam kursus kawin jadi syarat sah nikah.

      Delete
    4. biasalah bro...GENG NAJIB ni setakat RM 5,10. nohal bagi dia.. maklumlah banyak dapat dedak yang ditabur. Sebab tu boleh cakap mcm tu.

      Delete
    5. geng najib oiii....sekarang dah batal pulak. pagi tadi kau cakap bagus. sekarang umporno dah tak bagus ke??

      dah macam sarkas. kau pun salah satu monyet dalam sarkas tu.

      Delete
    6. Geng Najib, petikan2 ni untuk kamu,hadamkan ye!.....
      ``......dan perkataan mereka lebih manis dari gula. Padahal hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang buruk)......``

      ``Mereka juga ahli mengemukakan hujah-hujah yang menarik dan alasan-alasan yang memikat hati, tetapi sebenarnya hujah-hujah dan alasan tersebut hanya semata-mata timbul dari kelicinan mereka memutarbalikkan fakta. Mereka menipu orang lain padahal sebenarnya mereka menipu diri sendiri.``

      Geng Najib,...`adil lah kpd roh dan jasad mu.

      Delete
    7. GN ni biol ke? Gst 5.10 tu untuk sistem imams tu aje? Belum masuk sistem makmum lagi...

      Delete
    8. oii geng najib. najib tak setuju pulak dah. kau jgn pulak lawan najib, nanti takde dedak.

      Delete
    9. Apa la bangang sangat tak nampak ke nak ambil untung atas angin memang la gst tu cuma RM5.10 ,syarikat tu charge setiap jemaah RM90 kalau setahun +_300,000 jemaah pi umrah,berapa agak syarikat dapat.

      Delete
    10. Woiiii samdol geng najib.........ketinggalan ketapi ke dol......??

      Kan GST ibadah tu dah dibatalkan.......korang sendiri yg implementkan pastu korang sendiri yg batalkan. Main sorong papan tarik papan. Apa carca marba punya managementlah.

      Woiii Jerangkong.......orang komen ko nak komen.......tapi ko punya komen ketinggalan bas. Apa tarak baca punya worang...

      Ini yg P.Ramlee kata.....ko tu yg bodoh !!
      Dah tua pon bodoh !!

      Delete
    11. Geng najib ni baru "slow learner" yang sebenar....dh la dungguuuu lemban la pulak dapt info dari puad zakarshit.

      Delete
    12. aah...banyak tol sampah kat blog al Budin Sontoloyo nih!!!

      sampah masyarakat.....kihkihkihkih...

      Delete
    13. Gengster Najis ni main kopypes komen semalam.. bodohnyer dia

      Delete
    14. Kenapa la Umno hantar MrD(Mat Dungu) Geng Najib kesini.
      Sudah takda kah yg lebih cerdik sebagai wakil berdialog dengan kami? Lembu ini bodoh sangat.

      Delete




  14. Org yg menyebuk berkaitan sistem IMAMS , tak pernah pergi Makkah pun, tak pernah naik haji pun, tak pernah buat Umrah pun, Tok2 haji, tok2 lebai mereka semua redho dengan keyentuan Illahi, selagi wang yg digunakan adalah dari sumber halal, mabrur atau tidak amalan seseorang hanya Allah yg menentukan.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha kau ni sesuai jadi menteri menteri kabinet dapur najib bugis.hujah semua nak menghalalkan perbuatan mungkar.walau hujah nampak bodoh sebodoh melayu je gamaknya...

      Delete
    2. Gamaknya duit 1mdb yg sponsor haji tu halal ke? Pinjam pakai sistem riba tu...

      Delete
    3. Anon 21:28 ini otak sama taraf Geng Najib.
      Otak dok kepala lutut.

      Delete
  15. Shah janganlah percaya pada babi anjing dan binatang ni semuanya pembohong macam syitan dan iblis

    ReplyDelete
  16. Sikit sangat kaut untung
    Tukar distemper kaut 50bilion setahun baru padan muka rakyat Malaysia

    #bangkitmalaysiaubah

    ReplyDelete
  17. Hanya binatang anjing dan babi saja yg tahu hasrat sytan dan iblis dan anak haram ni

    ReplyDelete
  18. Sikit sangat kaut untung
    Tukar sistem kaut 50bilion setahun baru padan muka rakyat Malaysia

    #bangkitmalaysiaubah

    ReplyDelete
  19. diny yusof16 December 2017 at 21:18
    Carian di SSM mendapati IMAMS akan di implimentasi olih sebuah syarikat Sdn Bhd .

    Nama syarikat : Integrated Manasik Monitoring System Sdn. Bhd.

    Pengarah : Mohammad Azham Susyairi bin Che Soh .
    No. K/P : 770624 - 03 - 6345 .
    Alamat : W1/623
    Jalan Meranti
    17000 Pasir Mas
    Kelantan .
    Tarikh lantikkan : 27-09-2017

    Secretary : Lee Chai Wah
    No K/P : 750529-06-5043
    Alamat : A105B 1st Floor , Sri Dagangan
    Jalan Tun Ismail
    25000 Kuantan
    Pahang
    Tarikh lantikkan : 09-10-2017

    Secretary : Ong Teck Khim
    No K/P : 771216-04-5597
    Alamat : Block C-18-01 Suite R 289 The Scott
    Garden
    Jalan Klang Lama
    58000 Kuala Lumpur
    Wilayah Persekutuan
    Tarikh lantikkan : 09-10-2017

    Secretary : Lei Pooi Lin@Lee Pooi Lin
    No K/P : 830302-08-6552
    Alamat : A-08-05 Cova Suites
    Jalan Teknoloji , PJU 5
    Kota Damansara
    47810 Petaling Jaya
    Selangor
    Tarikh lantikkan : 09-10-2017 .

    So, pandai2 lah buat tafsiran ...

    Reply
    Replies

    Anonymous16 December 2017 at 21:37
    Cisssss kompeny ali baba je jgk ni...patut la si nedim tu kaya raya tampa susah susah berniaga macam anak2 tun M

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak diny ni bukannya apa..sifat jeles dan dengkinya berkarat dalam jiwa dan sanubari...ntah2 dia ni ada nak mohon nak bukak syarikat mcm ni tapi tak dapat...pasal tu lah meroyan satu macam aje...inilah melayu, tak boleh tengok kaumnya senanag sikit, ada aje dicari jalannya untuk menjatuhkan mereka...tak paham betullah..dalam era IT serba canggih ni, orang mcm ni pun masih ujud lagi yee?

      Delete
    2. Adoi. Jap lagi keluarlah hadis yg mengalalkan nama2 non muslim di atas. Terasa hina jadi orang melayu islam kejap.

      Delete
    3. biasalah..nama pun GENG NAJIB.. penjilat tegar ni...tak gitu kak non...

      Delete
    4. Geng Najib ,

      Saya hanya memaparkan apa yang betul (sekurang kurangnya pada diri saya) tanpa ada sedikit pun perasaan cemburu serta dengki .

      Saya bukannya saperti kamu , dengan menonjolkan diri saperti serba bolih dan berpengetahuan luas . Penilaian saya keatas kamu tidak lebih menjerumus kepada ketaksubab kamu kepada Najib serta pemerintahannya tanpa mengira tindakkan yang diambil itu baik atau buruk .

      Saya berani katakan , di banding taraf , pengetahuan , sumber2 rujukkan , you are worst than my asshole !!

      Delete
    5. evangelis, tapi kalau geng dgn umporno....dah jadi halal, ebanganglis halal.

      Delete


    6. Celake Geng Najib ni rupanya kaki jilat kafir evengelis tegar rupanye! Berlakon alim dengan sekor lagi Mr J.

      Lahanat penjilat jubor kapir evengelis tegar macam Geng Najib. Melayu bangsat Geng Najib.


      Delete
    7. Geng Najib ,

      Kamu menuduh saya tanpa mengetahui diri serta peribadi saya .

      Kamu menuduh saya tak bolih tengok kaumnya senang sedikit .

      Terus terang serta dengan telus ikhlas dan bangga diri melihat orang2 melayu Berjaya . Saya sungguh hormati mereka yang Berjaya dengan cara yang betul ...bukannya kaya saperti anak tiri Najib tau Isa Samad .

      Saya bangga kepada orang melayu saperti Syed Mokhtar , Ahmad Zaki , Dr. Nik (MTD) . Saya bangga Mokhzani dan Shahril sebagai peneraju syarikat 'oil-rig' terbesar di dunia .

      Saya pernah menjelajah Negara Ibn Batutta , Uzbekistan beberapa kali . Negara yang pernah di perintah olih Russia selama 70 tahun dimana Islam di tekan serta madrasah hampir terhapus. Kamu tahukah , berapa bangganya saya apabila di beritahu olih sahabat2 Uzbek ,banyak madrasah sedang 'dihidupkan' semula dibawah tajaan Al Bukhary Foundation ??

      Delete
    8. Tapi aku benci sungguh dengan ku nan..rase nak tendang je rusuk dia

      Udah la mengaku kaya raya bagai itu hari.tapi tak nak pulak bersikap macam syed mokhtar dan beberapa jutawan melayu lain.


      P/s : ketua macc dah siasat belom hasil pendedahan diri sendiri kaya raya si nan bachul tu

      Delete
    9. Tapi aku benci sungguh dengan si Mamak Matdey Helo Kity tu...rasa nak tendang dan pulas jer konek si mamak tuh!!!

      Udah ler Nyanyuk si tua renta ni...pas tu beromen pulak ngan si ketua to kong Lim Kit Sial tuh!!!Apa ke jaddahnyer...

      P/s : bak kata si piji sotong pondan...siasat jangan tak siasat kekayaan mamak matdey helo kity dan anak beranak mamak tuh!!!

      Delete
    10. Ko pulas konek najib dulu. Apesal mongolia kena tutoh . Knp anak beli bentley belum msuk kerja. Putaq lagu di zouk pun boleh kaya.

      Delete
    11. Selalu nya kalau ada orang melayu macam ni hanya pak pacak je,mcm pelakon extra pegang tombak,bawa ubi kepasar tahan angin.

      Delete
  20. Pemilik blog Steadyku 47, Hussein Abdul Hamid yang juga pengendali blog tersebut kini dalam pemerhatian ketat pihak polis, lapor Malaysian digest. Dalam status FB Blogger tersebut yang tular sejak pagi ini, beliau mengucapkan selamat tinggal dan mengatakan bahawa dia telah diban di KL dan kawasan sekitarnya berkuatkuasa serta merta.
    Hussein dan blognya telah menjadi sensasi kerana kelantangannya mengkritik dan mempersoalkan DYMM Sultan Selangor dalam isu Penghinaan Madey Kutty terhadap keturunan Bugis baginda.
    Blogger tersebut telah menulis tentang keperibadian Sultan Selangor dan mempertikaikannya sebagai seorang ketua agama Islam tetapi tidak mencerminkan sikap sebagai seorang yang beragama islam, dengan menulis beberapa artikel yang menjejaskan nama baik baginda Sultan. Pemilik blog tersebut juga ternyata menghina Sultan Selangor dengan menggunakan perkataan WTF...ketika mengungkit apakah jasa yang telah dilakukan oleh baginda Sultan selama ini kepada warga Bugis di Selangor.
    KPN, TS Muhammad Fuzi menegaskan siasatan akan dijalankan terhaadp Blog tersebut yang disfatkannya boleh menimbulkan perasaan tidak senang dalam kalangan masyarakat. Dalam satu artikel yang diterbitkan paad 13 Disember lepas, Blogger tersebut telah menulis artikel yang disifatkan menghina baginda , yang bertajuk " WTF does this Idris of Selangor thinks he is doing? KPN juga aakn menyiasat samaada blogger tersebut masih di dalam negara atau pun sudah keluar..
    Nampak gayanya, ini adalah kes yang kedua melibatkan blogger, selepas Milosuam ditahan reman tempoh hari. Ramai rakyat Msia memuji tindakan pantas dan cepat PDRM menyiasat kes2 seperti ini...sesungguhnya kedaulatan institusi kesultanan Melayu perlu dipertahankan, dan bukannya dijadikan bahan hinaan dan sendaan sesuka hati. Kita senagi rakyat yang patriotik wajiblah sentiasa menjunjung kedaulatan Raja dan undang2 negaar yang mengawalnya...mungkin ini boleh menjadi peringatan berguna kepada blogger2 lain yang ada di negara ini supaya jangan sekali2 merelakan diri dijadikan kuda tunggangan dan penyambung lidah kepada segala fitnah dan hasutan PH yang sudah masuk gear ke fasa nyawa2 ikan dewasa ini..tak gitu Budin dan juga cai2 PK yang bersepah2 kat sini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku respect sbb dia berani dgn pendapat dia. Bukan mcm gn, angguk angguk telan dedak.

      Delete
    2. najib yg dah nyawa2 ikan oiii.

      Delete
    3. GN tu apa yang dia tahu ?? Dia nak tunggu info dari orang mati dulu .

      Siapa yang tidak tahu kisah belakang tabir al-sultan ni especially during his night out at HRC .

      Tidak juga di lupakan bagaimana al-sultan ini mengherdik AJK masjid Bandar Baru Nilai kerana teguran tentang gold chain & bracelet yang dipakai ketika memasukki masjid .

      Delete
    4. Khas untuk Geng Najib,

      ``Mereka juga ahli mengemukakan hujah-hujah yang menarik dan alasan-alasan yang memikat hati, tetapi sebenarnya hujah-hujah dan alasan tersebut hanya semata-mata timbul dari kelicikan mereka memutarbalikkan fakta. Mereka menipu orang lain padahal sebenarnya mereka menipu diri sendiri.``

      Menerima kenyataan memang pahit Geng Najib,
      tapi kebanyakan ubat memang rasanya pahit.

      Delete
    5. Saudara GN. Adakah kamu sedar, atau tanpa kamu sedari, Kamu berbangga dengan corak pentadbiran kerajaan yg menuju ke arah sistem kuku besi yg boleh di gelar" regime". Kamu berbangga bahawa corak kepimpinan diresapi unsur komunisme, kamu berbangga bila semua sistem negara korup sehingga " kedaulatan undang~undang " tidak laksanakan secara menyeluruh,bukan berpilih. Sedar !!!. Atau kamu masih lagi terlena di buai fantasi sehingga tidak melihat realiti.
      " dlm hidup kita,cuma satu yg kita punya,iaitu KEBERANIAN. Kalau tidak punya itu,lantas apa harga hidup kita ini"~ Pramoeda Ananta Toer.
      " anak melayu, namaMu telah diSERU. Jawablah,sebelum lidah mu jadi BISU"~ Pak Usman Awang.
      Bersama kita menegak yang Haq, tolak Kleptokrasi. Lebih mulia sekiranya saudara terjun kedalam laut yg dipenuhi jerung ,dari terus bersama nakhoda bahtera " sauh dilabuh, layar dikembang".
      Hehehekikikihahahakahkahkah.

      Delete

    6. Bodoh Geng Najib kaki jilat punggung kafir evengelis curi duit Umrah. Geng Najib Melayu bangsat!

      Delete
    7. Budak mentah je geng najib...klu cite sejarah lama2 sikit mana la dia nak tahu.sekadar dapt info dari puad zakar tu yang bergaji 20k(tak termasuk alaun)

      Delete
    8. aah...banyak tol sampah kat blog al Budin Sontoloyo nih!!!

      sampah masyarakat.....kihkihkihkih...

      Delete
    9. Persetan sapa yg setan. Brp kali gengster najis nak kopypes. Fitnah dah jadi darah daging org yg rapat dgn najib.


      Tahniah ak46. PERSETAN sapa yg bebal.

      Delete

    10. Gengster najib go to hell dgn burung rajawali ko


      Delete
  21. Dimana ada lubuk ikan, disitu, GST menanti......tengah cari lubok2 untuk pancing GST......terbaharu pakej umrah batal sementara.......nasib rakyat msia

    ReplyDelete
  22. Rakyat Msia Islam yang waras mengucapkan setinggi2 tahniah kepada Pemuda Umno yang telah membuat bantahan keras terhadap caj GST yang dikenakan oleh IMAMS . berikuta dari bantahan keras itu, Kementerian Pelancogan telah membuat pengumiman agar IMAMS dibatalkan serta merta.
    Kininterbuktim bahawa UMNO dan kerajaan amat perihatin dengan denyutan nadi rakyat dan sentiasa bersikap proaktif dan responsif terhadap kehendak rakaya jelata. Apatah lagi, Pemuda UMNO yang sememangnya ternyata sentiasa di barisan paling hadapan dalam membela nasib golongan marhaein di negara tercinta ini...sesungguhnya kemaslahatan rakyat sangat2 dekat di hati mereka, dan menjadi intipati dan prinsip utama perjuangan mereka selama ini.
    Yang lebih malang lagi, sehingga kini, masih tak dapat sebarang komen maupun bantahan yang dilakukan oleh PH berkaitan isu tersebut...apalah nak dihairankan, sperti yang kita sedia maklum agenda memartabat dan memperjuangkan islam bukan menjadi prioriti utama PH, mrereka lebih selesa mengangkat isu2 seperti LGBT, Pluralisme dan persamaan hak beragama sebagai prinsip utama mereka.
    Apatah lagi dengan pengaruh DAP begitu dominan dalam PH, sudah pasti isu2 yang berkaitan dengan agama islam tidak mendapat tempat dalam kalangan pemimpin2 PH, khususnya Madey yang kita semua maklum merupakan penentang kuat aap2 saja isu yang dikaitakn dengan islam...kalau tak, takkanlah beliau menyindir dahulu di zaman Nabi , sahabat2 semua berjanggut kerana tidak terdapatnya pisau gillette ketika itu..ataupun statementnya yang mengatakan jika undang2 hudud dilaksanakan, habislah tangan orang akan dipotong dan ini akan merencatkan pertumbuhan ekonomi.
    Lagi sekali ..tahniah dan kudos kepada Pemuda UMNO yang begitu sensitif kepada nasib rakyat jelata tanpa mengira pegangan ideologi politik mereka..selagi mereka bergelar rakyat Msia, wajib dibela sepenuhnya.
    Dengan arahan pembatalan IMAMS tersebut, adalah diharapkan isu ini telah dianggap selesai sepenuhnya dan jangan diperpanjangkan lagi untuk kepentingan politik pihak2 yang cuba menangguk di air yanf keruh...bak kata bait2 lagu Flybaits satu ketika dulu..LUPAKANLAH CERITA LAMA, KITA BINA HIDUP BARU...setuju kan kengkawan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak Mintak lupa cerita lama, bina hidup baru .....Hahaha macam menanam tebu dibibir.....ini jawapan balas...tiada maaf bagi mu dan tiada esok bagi mu...sekali air bah sekali pantai berubah.....

      Delete
    2. Putar , jangan tak putar ...putar sampai terputus urat saraf kamu tu ..

      Pusing , jangan tak pusing ... pusing sampai otak kamu jadi mereng .

      Pemuda UMNO konon . Yang mengumumkan implimentasi tu bukankan timbalan menteri UMNO ...Mas Ermieyati .

      Delete
    3. Perghhhh!!!! Aku salah baca atau apa ni? Syaitan manakah yg telah mengelirukan pandangan mata ku ini? Tak silap aku ada hamba Allah yang kata hal ini pun nak dipolitikkan. Kemudian belum sempat malam berganti siang, orang yang sama tiba2 memuji tindakan pemuda UMNO membantah silap mata yang dibuat oleh UMNO. Kemunafikan apakah ini? Nampak jelas nilai2 agama telah dipermain-mainkan. Fitnah dilemparkan terang-terangan. Insya Allah laknat Tuhan akan menimpa org sebegini.

      Delete


    4. Geng Najib Melayu bangsat!

      Penjilat jubor Cina evengelis nak mencuri orang Islam nak Umrah!

      Delete
    5. Kira buang yg keruh ,ambil yg jernih , gitu gamaknya saudara GN. Hehehe. Mengapa lah tidak dibuat kajian sebelum perlaksanaan dibuat. Mengapa begitu gelojoh, sehingga ejakulasi sebelum penetrasi, maka terbuka kelemahan diri, ini macam kalu!....Bini pun boleh lari. , Hehehekikikihahahakahkahkah

      Delete
    6. Hello GN. Pemuda umno hanya tumpang sekaki aja. Yg sebenar2nya batal sbb kemarahan masyarakat. Kepala Bapak Kau... Menjilat tu biar berpada-pada. Jgn terjilat lobang dubur plak...

      Delete
    7. Yelah sangat GN woiiiii....udah termalu.....jadi suroh ler lupakan cerita lama......maklom nak tutop kemaluan tadi dah ketinggalan bas.

      Ini yg P.Ramlee kata.....ko tu yg bodoh !!
      Dah tua pon bodoh !!

      Delete
    8. Tak sudah2 kebodohan melampau GN ni.dia ni lagi bodoh dari mat singapork..cuma tak melalak je lagi mcm mat sgapork

      Delete
    9. aah...banyak tol sampah kat blog al Budin Sontoloyo nih!!!

      sampah masyarakat.....kihkihkihkih...

      Delete
    10. Tutup cerita??? Kepala bapak kau GN
      kahh kahh kahhh kahhh kahhh

      Delete
    11. Tuuuu diaaaaaaa anak babi pujaan Mamak Matdey HeloKity sudah mari. Bau pun mcm taik babi ketua to' kong dah dia ni...

      Delete



    12. MAS JANGAN NANGIS . SEBAB PEGAWAI BODO TAK BAGI MAKLUMAT KAPIR HARBI BUAT BISNESS KAPIRKAN UMAT NAK KE MOKAH.

      pegi mokah jadi kapir tang mana. Dah bayar tol kpd kapir jadi kapir lah yg membayar. Sapa kata. Hadi bawang kata ehh hadi bawang menyamar GENG NAJIB

      Delete
    13. Geng Najib ini bukan saja bodoh bangang tapi BERTARAF MANUSIA 3/4.
      Tak malu kah najib ada geng taraf 3/4 semacam ini!!.

      Delete
  23. 'General Knowledge' memang tak ada
    Nama GN ditaruk juga
    Masuk kesini dicili lada
    Bertegang urat mahu berlaga..

    Bodoh sombong 'fakta' kelaut
    Berbelit belit berbuih mulut
    Bela pencuri setengah maut
    Hanya upah sekepal pulut!

    Flykite,kojola,nek tempoyak
    Entity sama semua dah koyak
    GN,Kellie Castle nak jual borak
    Mat Singapork sampai terberak!

    Mereka berpaksi pada kemungkaran
    Idola mereka rakyat tak rela
    Seluruh dunia menjadi hairan
    Kenapa perompak mereka nak bela?

    Terfikir pulak kok orang yg sama
    Nak tunjuk ramai pelbagai nama
    Bros Pakatan suara bergema
    94 persen baru dan lama!

    GN ini pelbagai tafsiran
    'GOOD'for 'NOTHING' bila bersiaran
    'Gila Ngomel' tugas harian
    'Guarantee Nuts'apa nak hairan!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepat sekali tu Bro.....

      Haammbikk ko selepuk GN polong !!

      Delete
    2. Dah la fakta merapu GN ni.melalut pulak.ilmu kurang tapi nak berhujah kat blog hebat ni..mmg kena jela manjang hari

      Delete
    3. aah...banyak tol sampah kat blog al Budin Sontoloyo nih!!!

      sampah masyarakat.....kihkihkihkih...

      Delete
    4. Saya pernah perasan satu ayat yang diguna oleh Geng Najib sama dengan ayat yg pernah diguna oleh MrJ.
      Kemungkinan Geng Najib dan MrJ orang yg sama.
      Jadi Geng Najib MrD(Dungu)....
      ...he....he....
      Wak Kejola mana?, balik Danau Toba raya Hari Natal.....

      Delete
  24. KSKPK kata batal sbb aduan?? Alasan bodoh. Gagal membezakan antara aduan dan protes rakyat. Dlm isu ini jelas sekali, rakyat marah sbb cara pelaksanaan yg meragukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini la hasil kerja menteri kanan umno..dan timbalan menteri umno yang dibanggkan oleh caiii caiii penyokong umno tegar.

      Layak ke diorg ni dgn jawatan2 seumpama itu?? Dah kantoi sedap jer nak tutup kes. Menteri kanan cap ayam betul.ada hati pulak nak cabar tunM dia tu

      Delete
    2. Tuuuu diaaaaaaa anak babi pujaan najib bugis sudah mari. Bau pun mcm taik babi dah dia ni

      Delete
    3. aah...banyak tol sampah kat blog al Budin Sontoloyo nih!!!

      sampah masyarakat.....kihkihkihkih...

      Delete
  25. FUYOOOIINNKKKK...

    POSTING AWAL BODIN HANTAM IMANS
    BILA BATAL SI BODIN JADI BATU API BALIK
    INI LA BLOGER HARAMJADAH PUAK CIPAN'S
    PRU 14 KITA AJAR BARUA NI TONGANG TERBALIK

    PUIIIIIII..... BATU API BANYAK KERAS ITU DUDUKKK DALAM KEPALA..... KIKIKIKI..


    BERAMBOSS BARUA DAP@SINGAPORK.... PRU SINGAPORK TUNGGU KAMI DATANG..PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA...

    INI KALI LAH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini lagi sekor Melayu bangsat! Penjilat jubor kapir evengelis nak merompak Melayu Islam pergi Umrah!

      Apa kau dapat jilat kapir evengelis nak curi duit orang Umrah? Sial punya penyokong Najib!

      Delete
    2. Bukan batu api, tapi dok bincang sama rakan~rakan,mengapa langkah Pentadbiran Presiden GST semakin Sumbang. Suka suka membangkitkan amarah rakyat. Agaknya ini lah tanda~tanda bahawa BN hilang kebijaksanaan sebagai KERAJAAN YANG MEMERINTAH. atau ini tanda ketenatan kantung Perbendaharaan Negara.. Manalah tahu kan, hampir hujung Disember ni. Mr Cheti Ipic bakal bertanya kabar. Hehehekikikihahahakahkahkah

      Delete
    3. Tuuuu diaaaaaaa anak babi pujaan najib bugis sudah mari. Bau pun mcm taik babi dah dia ni

      Delete
    4. Tuuuu diaaaaaaa anak babi pujaan Mamak Matdey HeloKity sudah mari. Bau pun mcm taik babi ketua to' kong dah dia ni...

      Delete
  26. Woii Geng Najib, ko borong habis ye!
    Lalang, lalang, eh kat kebun ko ada lalang? Jangan buang tau sbb lalang tu diri ko la tu.
    Dedalu ada? Pon jangan buang, ko juga tu.
    Belukar di kebun ko tentu banyak enau dalamnya kan! Engkau lah si enau dalam belukar.
    Bila ada kebun tentu banyak parasit. Kau jangan jadi parasit kat blog tn budin ni boleh!...........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau tulis hal apa ni?
      Kalau pun kau pengikut tuhan Harun, jangan tulis wirid tuhan Harun di sini.

      Apa benda lah kamu ni.

      Delete
    2. Kau jangan jadi parasit kat blog tn budin ni boleh!...........

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      Delete
  27. KES PAU AHMAD MACAM INI JUGAK. KAPIR EVENGELIS GUNA NAMA IMAMS PULAK DAH. CUMA BEZA NAK UNTUNG DENGAN MENCURI DUIT ORANG MELAYU-ISLAM TUNAI UMRAH. DAN DISOKONG PULA OLEH BUDAK MELAYU BANGSAT NAMA GENG NAJIB.

    Nama syarikat : Integrated Manasik Monitoring System Sdn. Bhd.

    Pengarah : Mohammad Azham Susyairi bin Che Soh .

    Secretary : Lee Chai Wah

    Secretary : Ong Teck Khim

    Secretary : Lei Pooi Lin@Lee Pooi Lin

    Tukang Jilat Jubor Secretary Kapir Evengelis :

    1.GENG NAJIB

    2.MR J

    3.KEJORA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengarah tu ic dari Kelantan. Si celaka talam tiga muka. Cari duit jual babi. Ic Kelantan mmg celaka. Memang celaka.

      Delete
    2. Ada sedara mara terdekat atau kawan si Pengarah taik kucing ali baba penyamun ni.

      Cuba check budak Azham Sushairi dengan bapaknya Soh tu penyokong parti mana?

      Kalau penyokong Umno memang konpom celaka. Kalau penyokong Pas celaka babi haramjadah.

      Delete




  28. Bagi puak2 Pakatun, adalah lebih baik ditipu oleh agent2 pengusaha Umrah yg mungkin mencecah dua tiga puluh ribu RM daripada membayar 5-6 RM GST.

    Korang memanglah sebijak2 manusia di bumi ini.





    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengarah ic Kelantan.
      Memang celaka, jahanam.
      Ic Kelantan mmg celaka dan jahanam

      Delete
    2. Sial Melayu Bangsat ni masih nak tegak benang Kapir Evengelis? Kau yang redho duit orang Melayu-Islam tunai Umrah dicuri Kapir Evengelis apa hal!

      Delete
    3. Anon 23:18

      Kamu teliti elok2 ... yang di pertikaikan sangat itu bukannya bayaran GST .

      Tetapi bayaran kepada syarikat yang mengurus sebanyak RM45 ... ada faham ???

      Kalau tak hendak kena tipu , berurusan saja dengan 65 syarikat yang di tauliahkan itu .

      Yang terpesona serta terpukau dengan tawaran pakej murah olih syarikat tepi jalan tu apakah halnya ?
      Inilah masaalah orang melayu yang senang di tipu dengan iklan2 cantik serta janji2 manis !

      Delete
    4. Kamu teliti elok2 ... yang di pertikaikan sangat itu bukannya bayaran GST .

      KEH...KEH..KEH...KEH...KEH...

      Delete
    5. Kamu yang keh...keh..keh ni faham isu ke tidak ??

      Tanpa 'charge' sebanyak RM85 itu , GST pun tak timbul .... tak usah jadi bodoh !!!

      Delete
    6. Kamu yang keh...keh..keh ni faham isu ke tidak ??

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      Delete
  29. Sabor je le GN...aku dh pesan awal2,,,boleh tak ko buat2 bodo sikit lagi,,,tmbh sikit lagi bodo tu,,,br lbh awesome,,, lps menang PRU nanti ko kaut ler lbh bnyk untung...kangkung yg ko tanam tu ko jual ler 50 hinggit sekilo.Amacam,,,OK tak?

    ReplyDelete
  30. IMAMS AKSES VISA UMRAH ....Harian Metro 16 Desember 2017 .

    # Seramai 65 agensi pelancungan muassasah di wajib guna system baru #

    Kenyataan timbalan menteri pelancungan Mas Ermieyati.

    "Melalui system ini ,aktiviti pemantau, penyiasatan dan penguatkuasaan pengendalian pakej umrah yang berada di pasaran dapat dilaksanakan secara sistematik dan teratur.
    "Kegagalan pihak yang menguruskan Jemaah umrah untuk mematuhi arahan ini akan diambil tindakkan keras olih kementerian dan bolih menyebabkan lessen perniagaan mereka dibatalkan ." katanya .

    Soalannya ...apa yang dimaksudkan dengan pemantauan , penyiasatan dan penguatkuasaan itu hanya walaunta saya yang faham dengan jelas .

    Jika tindakkan ini adalah susulan ramai Jemaah tertipu , mungkin tidak betul . Kebanyakkan Jemaah yang tertipu itu di lakukan olih syarikat 'bogus'. Syarikat2 'bogus' ini sering menawarkan harga pakej yang tidak masuk akal .

    Jika di lihat betul2 , syarikat ini hanya berfungsi sebagai agen mendapatkan visa sahaja .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ntah2 salah sorang pengarah syarikat BOGUS ni Pak diny tak..sebab tu lah dia bermati2an mempertahankan keabsahan syarikat2 macam ni. Cara penerangan dia mengenai syarikat2 bogus macam ni hanya menyerlahkan lagi kepentingannya dalam syarikat tu.Patutlah dia bermegah2 sebagai otai dunia koporat...rupa2nya pengarah syarikat bogus mengerjakan umrah. Dah terbongkar tembelang kau Pak diny ooooi!

      Delete
    2. Lantak engkaulah Geng najib ....

      when I branded you an asshole , I really mean it ....!!!

      Delete
    3. Lantak bak pi lah ko Diny...ko nak jilat Bontot si KetuA tO' kONG dAPIGS TU SAMPAI LICIN TAKA PUN TAK APA...BUATLE MACAM SI MAMAK MATDEY HELO KITY...RAJA U TURN TU...MEMBER KAMCING LIM KIT SIAL TU...TAK LAMA LAGI KENA KINCIN LAH SI TUA RENTA TU SAMA KETUA TO KONG DAN NUAT AL JUBURI!!!

      Delete
    4. Panas ke bro caiii umno...kikiki

      Dapat isu maut tuan bidin kasi hari ni...itu pun cai nak spin lagi.harap pengundi atas pagar baca betul2 komen bernas geng ph berbanding komen tahap longkang caii umnok

      Delete
    5. aah...banyak tol sampah kat blog al Budin Sontoloyo nih!!!

      sampah masyarakat.....kihkihkihkih...

      Delete
    6. Syarikat Bogus Haji dan Umrah banyak dilakukan oleh GOLONGAN BERJANGGUT dengan memasuki kampung kampung menawarkan harga murah kpd orang kampung.
      Ini kerja puak syaitan ini sejak dulu.

      Delete
  31. Rumusannya
    UMNO MESTI DIPENCENKAN.
    KALAU DIMAPOSKAN PUN OK JUGA.
    MMG DASAR PETUALANG KOMUNIS,PENGKLEPET,PENYANGAK,
    PENCURI.
    Rakyat yg pilih UMNOBNPAS bukan tanggung Biawak, TAPI TANGGUNG TONG TAEK KHINZIR.
    Sudah2laaa...selisih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rumusannya
      FUKATAN HAPRAK MESTI DIKUBURKAN.
      KALAU DIMAPOSKAN LAGI BAIK.
      MMG DASAR PETUALANG KOMUNIS,PENGKLEPET,PENYANGAK,
      PENCURI.PEROMPAK,MAHAZALIM,MAHAFIRAUN...KATA MAT SABUN
      Rakyat yg pilih FUKATAN HAPRAK YG DIKETUAI SI TO' KONG DAPIGS bukan tanggung Biawak, TAPI TANGGUNG TONG TAEK KHINZIR. JILATLER SAMPAILICIN TAKA!!!!!
      Sudah2laaa...selisih

      Delete
    2. Mampos ler kau 2343 dan parti kau Umno kena tsunami Melayu + Islam.

      Isu KLEPTO DUIT UMRAH GUNA CINA KAPIR ni viral masuk Felda dan Kampung2 Melayu memang akan berkubur parti Umno kesayangan kau tu.

      Kalau aku yang kurang rasis pun marah, apa lagi pak2 dan mak2 yang aku kenal semua jenis rasis tak suka bangsa sepet.

      Lagi pulak diorang juga dah terima gambar mesorat BN - CHINA COMMUNIST PARTY baru viral semalam.

      Jelas 3 ekor songkok tinggi dengan latar belakang yang menakutkan mak2 dan pak2 di Felda dan kampung2!

      Muka diorang terus jadi mandom tengok gambar mesorat tu. Kubur Umno dah digali dengan pantas!

      Delete
    3. 2343,
      Ko dibagi makan upah Taek utk defend UMNO komunis evagelis. Ko copy aku buat hapanyerr bmelauu enyai ooii. Org lagi marah UMNO, ko faham tak ni babi?

      Delete
    4. Mampos ler kau 2356 dan parti kau FUKATAN HAPRAK yg akan ditalkinkan tu!!!.

      Orang2 Felda dan Kampung2 Melayu takkan terpedaya dengan hasutan si AlBudin Sontoloyo nih!!!.

      Kalau aku yang bukan rasis dan bukan ahli sebarang parti ni masih sokong BN, apatah lagi pak2 dan mak2 yang aku kenal semua jenis rasis tak suka bangsa sepet nak sokong si ketua to'kong dapigs tu!!!. hentikanlah!!!

      Kubur Fukatan Haprak di atas bukit ketua to' kong dah digali dengan pantas!

      Delete
    5. 0002,
      Ko dibagi makan upah Taek utk defend Fukatan Haprak komunis evagelis. Ko copy aku buat hapanyerr bmelauu enyai ooii. Org lagi marah Fukatan Haprak, ko faham tak ni babi?

      Delete
    6. Best betul hempuk anjing2 Umenok malam ni.mmg jelas ternampak kebodohan bila ada yg masih nak cuba2 backup kebodohan melampau menteri kanan umno yang berjaya menjayakan program "imams" dgn jayanya.....


      kahhh kahhh kahhh kahhh kahhh kah

      Delete
    7. aah...banyak tol sampah kat blog al Budin Sontoloyo nih!!!

      sampah masyarakat.....kihkihkihkih...

      Delete
  32. 22:42 matpork BAPAK BABI OINKOINK, lama aku tak layan ko, malam ni aku TERPAKSA layan ko sbb ko bodoh macam BABI. Singapura adalah rakan dagang Malaysia ke 2 tertinggi selepas China. US pon kalah dgn Singapork ko tu bodoh! n FYI spesis ko antara barang dagangan terbesar Malaysia ke Singapork iaitu BABI. So siapa sabotaj siapa? BABI MEMANG BODOH, PANDAINYA MENYONDOL MEM`BABI` BUTA. BABI BODOH = MATPORK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 23:45 matpork BAPAK BABI OINKOINK, lama aku tak layan ko, malam ni aku TERPAKSA layan ko sbb ko bodoh macam BABI. BABI MEMANG BODOH, PANDAINYA MENYONDOL MEM`BABI` BUTA. BABI BODOH = 23.45 MATPORK.

      Delete
  33. Pass change RM60
    Visa Charges RM15
    Levy charge. RM410
    Process Change RM125
    Total. RM610

    Change RM125 dikenakan bila MyEg ambil alih pembahruan visa maid. Dulu hanya perlu bayar RM475 Kini byr RM610. Berapa MyEg dpt setahun? Ada 150000 maid di Malaysia, 150000 X RM125= RM18,750,000.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa nak buat ??

      Gomen sudah beri konsesi pada kompani ini . Itu TS Wong pun sudah kaya raya ..Holding dia dalam MyEg pun ada 1 billion ringgit .

      Tapi banyak orang melayu yang waras otak bilang MyEg tu gomen punya .....lantaklah !!!

      Delete
    2. Best betul hempuk anjing2 Umenok malam ni.mmg jelas ternampak kebodohan bila ada yg masih nak cuba2 backup kebodohan melampau menteri kanan umno yang berjaya menjayakan program "imams" dgn jayanya.....


      kahhh kahhh kahhh kahhh kahhh kah

      Delete
    3. aah...banyak tol sampah kat blog al Budin Sontoloyo nih!!!

      sampah masyarakat.....kihkihkihkih...

      Delete

  34. TWO MACC OFFICERS DETAINED FOR KHALWAT FOLLOWING JAIS RAID.

    It is learnt the male suspect holds the position of director in one of the departments in MACC , while the woman is attached to the MACC chief commissioner's office.

    Apa ke halnya ?? MACC ada kerja part time ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika bapak kaki kencing merata, anak buah pun sama saja.
      Saya sedih semuanya. Seolah negara kita sudah rosak pentadbiran nya.

      Delete

    2. BAPAKNYA BOREK DENGAN BINI ORANG.
      ANAK2NYA RINTEK DENGAN SESAMA SENDIRI.

      TAK LAMA LAGI TIADA KES KERANA KURANG BUKTI. UNDANG2 MALAYSIA TAK SUSAH NAK BACA TERUTAMA BILA NAK DEKAT PILIHANRAYA.

      Delete
  35. GERAKAN Penang mendedahkan LGE sebagai seorang yang tamak dan telah membolot sehingga 19 jawatan penting di negeri tersebut. Selain dari ADUN dan MP, LGE juga menjadi pengerusi untuk 19 agensi2 kerajaan dan GLC ..dan yang terbaru, LGE juga kan mempengerusikan perbadanan Botani Pulau Pinang.
    Rakyat Penang mempersoalkan kemampuan LGE untuk mentadbir kerajaan disamping menguruskan 19 agensi2 dan GLC tersebut. Tidakkah ini akan mengganggu tugas utamanya untuk membela dan memberi kesejahteraan kepada rakyat?
    Ramai kawan2 kau dari Penang mengatakan keadaan orang melayu di Penang adalah umpama telur di hujung tanduk, bila2 masa aje menunggu untuk jatuh berkecai ke bumi. Banyak kampung2 melayu dan tanah persendirian milik melayu telah dirampas denagn rakusnya oleh kerajaan DAP, atas nama pembangunan..tanpa diberikan pampasan yang setimpal mengikut harga pasaran terkini. Mereka kini dihimpit sedikit demi sedikit ke tepi laut dan tak lama lagi akan ditolak perlahan2 ke dalam selat pulau pinang.
    Mengikut kajian pusat pengajian sains sosial, USM menrumuskan tanah2 melayu yang kini dirampas atas nama pembangunan di Penang, mencatat hampir 45% dari keseluruhan tanah milik melayu. Diskriminasi terhadap orang2 melayu juga amat nyata dalam sektor pekerjaan kerajaan negeri. Hampir 68% pekerjaan di sektor tersebut dipenuhi oleh kaum cina, manakala kaum india 15% dan hanya 27% diperuntukkan kepaad orang Melayu. Hampir 79% para eksekutif dan perkhidmatan pengurusan dan profesional dalam agensi2 kerajaan dan GLC dikuasai oleh kaum cina. Ini amat berbeza dari segi peratus penguasaan jawatan2 tinggi untuk kaum melayu di era UMNO/BN memerintah dahulu.
    Mengikut pendapat penganalisa2 politik tempatan, tak mustahil jika PH memerintah, 80% jawatan2 penting dalam agensi dan GLC negara akan dibolot oleh DAP, memandangkan ia adalah parti paling dominan dan berpengaruh dalam PH. Mereka menjadikan keadaan yang ada di Penang sekaarng sebagai penanda aras untuk mengabsahkan pendapat mereka.
    Nampak gayanya, lagu keramat Anak kecil main api akan menjadi kenyataan di bumi tercinta ini tak lama lagi..ini bukan omong2 kosong atau cerita2 dongeng yang direkayasa untuk memomok2kan orang melayu..tetapi hakikat dan realiti yang terpaksa dihadapi oleh kita. Jika salah memilih kerajaan apatah lagi hanya bersandarkan kepada emosi dan kemarahan semata2 ,maka kita juga kan menyesal tak sudah kemudian hari...jangan pula kita dipersalahkan oleh cucu cicit kita kerana menggadaikan maruah islam dan bangsa...memperjudikan kelangsungan bani melayu dan islam di hari muka. Fikir2kanlah dengan hati dan jiwa dan waras akan kata2 orang2 tua kita...

    TERLAJAK PERAHU BOLEH DIUNDUR
    TERSALAH UNDI PH, BURUK PADAHNYA...kepada agama, bangsa dan negara yang tercinta !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mas Puteri umno jangan nangis. Geng najis tak reti komputer cuma tau rembat tanah najib bagi. Buarlah kaum kapir selongkar maklumat peribadi umat islam. Geng najib cuma tau panjat pokok di kebun bersama monyet dan kera.

      Ingat Mas pelamcongan puteri umno ingatlah KERAjaaan umno.


      Kikoiokiokiokkiok

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. ooiii geng najib....kau pi tanya najib tu apa dia buat.

      dia pm, dia fm...semua ministry project kena fm yg approve. baik najib jadi semua minister.

      Delete
    4. GENG NAJIB NAK DIVERT ISU KE BANGSAT?

      APASAL KAU TAK DEFEND IMAM HARI INI?

      BUKAN SEHARI LEPAS SEBELUM SUBUH KAU PUJI MELAMBUNG-LAMBUNG KAPIR EVENGELIS IMAMS NAK KUTIP CUKAI DAN UPAH DARIPADA ORANG MELAYU-ISLAM NAK TUNAI UMRAH?

      MELAYU BANGSAT MACAM KAU NI PATUT DISUMPAH LAKNAT RAMAI2 JE. NAK COPY PASTE ISU LAIN SEBAB DAH TAK DAPAT BEKAP DIRI SENDIRI.

      SIAL PUNYA GENG NAJIB LAHANAT.

      Delete


  36. Si cina kapir proxy umno alvin loh tu dah sunat ke belum. Nanti habis kena virus org pergi umrah dia tutoh.


    Pelir kapir ni bau hancing sampai ke mekah. Tak sah umrah. Umno punya kerja

    ReplyDelete
  37. kapla bapak kau! just to compare, kata2 begitu tak mungkin rakyat Indonesia akan dgr dr mulut pak jokowi. lain pula di msia, rakyatnya bisa mendengar dr mulut seorg perdana menteri.. what a moron..

    ReplyDelete
  38. Bila IMAMS diperkenalkan bersungguh-sungguh geng pendedak membela.

    Tak sampai 24jam pun bila ia dibatalkan bersungguh-sungguh pulak katakan ia tindakan prihatin.

    Betul kata bro dad depa ni semua macam sarkas.

    Tapi ada satu perkara lagi. Adakah dengan pembatalan ni, gomen selaku principal client perlu membayar pampasan akibat pembatalan?

    Yang ni akan disorokkan habis2 oleh Jibby and co. Tuan Budin cuba siasat dan bongkar tengok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kompom ada pembayaran ganti rugi di atas pembatalan ini..ini akibat dari hasil kerja tampa kajian oleh menteri senior umno.citttttttttt phuiiiik

      Delete
  39. "Aiyaa towkey, terpaksa batal
    Olang bising kepala pun gatal
    Manyak teruk sudah kena sental
    Kempunan boncit macam ikan buntal!

    Tapi towkey, you don't worry
    Boleh tanya sama itu Menteli
    Jangan susah,bukan cucuk duri
    Walau batal.. haiya..bukan free!

    Nanti kita boleh kasi pusing
    Lu lapat, diam jangan bising
    Kita putar serupa itu gasing
    Sudah lapat, lu belanja yamseng..!

    Itu Budin lia suma tau
    Tak boleh solok,mana mahu tipu
    Bikin untung sapa tidak mahu
    Pigi umrah pun kita boleh sapu..

    Manyak suwey Pakatan punya olang
    Mau untung lia kasi halang
    Kita terus, nanti undi hilang
    Pakatan menang, kita manyak malang...

    Satu lagi towkey,Pakatan manyak cekap
    Umrah punya hal, lia korek singkap
    Lu bukan Islam,apa mahu cakap
    kalau lu sunat, umrah senang tangkap!"















    ReplyDelete
  40. FUIIIIIIONKKKKKK

    IMAMS DI BATAL MINTRI ADA BAU BARUA
    BERAMBOSKAN MINTRI BARU PADAN MUKA
    KAMI DI SINI TAK MAU SI TALAM DUA MUKA
    INI MINTRI KAMI DAH LAMA TIDAK SUKA
    PERANGAI BARUA SUDAH JELAS DI MATA KITA


    BARUA YG BERMUKA2 DAN BARUA DAP@SINGAPORK BERAMBOSS SI. .. PRU SINGAPORK KAMI DATANG.... INI KALI LAH SUNGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA... INI KALI LAH...



    BERAMBOSSSSS.....

    ReplyDelete
  41. Salam saudara shahbudin
    Saya pun bimbang jika arahan pembatalan ini bersifat sementara.
    Tapi kita semua kena focus TIADA PELAKSANAAN SYSTEM IMAMS.
    Kalau kakitangan bukan Islam yang jadi isu, seperti kata saudara mungkin tetap dilaksanakan oleh GKC terus dan system ini akan dijual kepada GLC berkenaan

    ReplyDelete
  42. Rujuk artikel M'sia Kini. Timbalan Menteri dah sebut. Program ini tetap akan diadakan cuma perubahan adalah dgn memastikan urusannya dibuat oleh org Islam. Apa cara pun gomen tetap nak klepet duit org Islam yg nak buat umrah. Masyarakat tidak melarang jika ianya diuruskan oleh TH dan 100% keuntungan masuk dlm kantung TH. Tapi yg mushkilnya, kenapa diberi kpd syarikat persendirian? RM40 msk kt syarikat. RM45 insuran dsbnya sdgkan semuanya telah sedia ditawarkan secara percuma. RM9.10 gomen sapu. Tak abih2 nk cekau duit rakyat.

    ReplyDelete
  43. NIE KIRA BOLA TANGGUNG UTK PH

    ReplyDelete
  44. SELAMAT DATANG DI WWW.TOKO4D.NET
    *** 1 USER ID UNTUK SEMUA GAME ***
    SPORTBOOK | LIVECASINO | E-GAMES | TOGEL | POKER | SABUNGAYAM
    Toko4d Tersedia 8 Pasaran Terbaik...
    Discount : 2D : 29% | 3D : 59% | 4D : 66%
    www.prediksitogeltoko4dd.blogspot.com
    - Singapore
    - Sydney
    - Hongkong
    - Magnum4d
    - Kuching
    - Wales
    - Serbia
    - Petaling
    Promo Terbaru TOKO4D.NET :
    - Bonus Deposit MEMBER BARU Sportbook 100%
    - Bonus Deposit Sportbook 30% Setiap Hari
    - Bonus Deposit 10% Setiap Hari Untuk Semua Game
    - Bonus Casino Rollingan 0.8% Setiap Hari Senin
    - Bonus Cashback Sabungayam 15%
    - Bonus Cashback Sportbook 15%
    - Bonus Cashback E-Games 20%
    - Bonus Cashback Mixparlay 100%
    - Bonus Rollingan Poker & domino 0,3%
    - Bonus Referall 2% Semua Game
    - Bonus Referall 1% dari member Togel
    MIN DEPO & WD CUMA Rp.50.000,-
    BCA - MANDIRI - BRI - BNI - DANAMON
    UNTUK INFORMASI SELANJUTNYA BISA HUB KAMI DI :
    LIVECHAT TOKO4D.NET 24 JAM ONLINE
    Pin BBM : D8AEF213 | 2BAA30F5
    LINE : TOKO4D
    WECHAT : TOKO4DCS1
    SKYPE : TOKO4D
    GMAIL : toko4d@gmail.com
    WA +855973820012

    Togel Online
    Kasino Online
    Agen Sabung Ayam
    Judi Casino
    Agen Casino
    Agen Togel
    Judi Togel
    Agen Judi
    Judi Online
    Judi Casino
    Agen Casino
    Judi Bola
    Agen Bola

    ReplyDelete
  45. Mencari Bandar Togel Aman
    Bergabung saja di sini Togel Pelangi
    Bandar togel terbaik dan terpecaya
    http://www.togelpelangi.com/

    ReplyDelete
  46. Artikel nya sangat menarik, modal 1.000 perak bisa dapat keuntungan hingga 10 JUTA rupiah hanya dengan tebak angka.. Tidak percaya buktikan!!!
    Whatsapp: +855966639857 | PIN BB: 2B133168 Klik disini untuk daftar: https://tinyurl.com/bonus-10juta-langsung

    Target4D hadi sebagai Situs Togel selain aman dan terpercaya memberikan layanan Costumer Service yang Online 24Jam Non Stop serta ramah , sopan dan profesional. Bank BCA, BNI, BRI dan Mandiri

    Minimal Deposit Rp.10.000,-
    Minimal Pasang Taruhan Rp.500,-

    HADIAH PERKALIAN DAN DISKON TERBESAR!
    Perkalian Hadiah 4D : 3000 - 3D : 400 - 2D : 70
    Discount 4D : 66% - 3D : 59% - 2D : 29%

    BONUS NEW MEMBER
    Deposit Rp 20.000,- Free Rp 10.000,-
    Masuk ke ID secara Otomatis
    Bonus 10 juta Langsung!
    Situs Togel Resmi
    Togel Singapura
    togel hongkong
    situs resmi 4d
    daftar bandar togel resmi
    hasil sgp
    data sgp
    hasil togel
    result sgp
    Togel SGP

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...