Monday 11 December 2017

SAMANLAH DI DUNIA DULU?

Lawak pula rasanya bila membaca kenyataan Setiausaha Agung UMNO, Tengku Adnan Tengku Mansor yang menyatakan pihaknya akan mendakwa wartawan yang didakwanya suka memutar-belitkan sesuatu berita di akhirat nanti.


Nampaknya pemimpin UMNO ini tetap dengan lagak sombong dan angkuhnya seolah-olah di akhirat juga mereka ada kuasa seperti di dunia ini.


Di dunia mereka boleh bebas mendakwa orang, di akhirat juga mahu berbuat perkara yang sama.


Sedarkah Ku Nan bahawa di akhirat nanti semua manusia akan menjadi pesalah yang akan diadlili dengan seadil-adilnya oleh Tuhan dan tidak ada sesiapa boleh menjadi pendakwa?


Lebih daripada itu, tahukah Ku Nan bahawa di akhirat orang yang mula-mula akan didakwa dan diadili serta ditanya Tuhan mengenai apa yang dilakukan di dunia ialah mereka yang bergelar pemimpin?


Pemimpin akan ditanya dari segi keadilan mereka, bagaimana menggunakan kuasa yang ada, sentiasa bertindak adil atau sebaliknya, makan rasuah atau tidak, cakap lurus atau berbelit-belit, kekayaan yang dimiliki datang daripada mana, isteri serta keluarga tumpang bermewah dengan harta negara atau tidak dan macam-macam lagi?


Maka itu, ada baiknya Ku Nan memikirkan bagaimana untuk dirinya sendiri berhadapan dengan Tuhan nanti dan adakah beliau sudah benar-benar menjadi pemimpin dalam ertikata sebenar sebagaimana yang dikehendaki oleh agama kita?


Tidak guna Ku Nan mengugut untuk mendakwa wartawan di akhirat kerana jika benar mereka melakukan kesalahan, kenapa tidak dakwa saja mereka di dunia ini?


Mengapa perlu tunggu di akhirat?


Apa yang wartawan telah putarbelit mengenai kenyataan seorang menteri, Hamzah Zainuddin yang mengaitkan kenaikan harga barang dengan ketetapan Tuhan serta dikatakan sudah berlaku sejak zaman Nabi Muhammad SAW lagi yang diucapkannya di PAU 2017 baru-baru ini?


Wartawan yang memutar-belit perkara tersebut atau menteri itu sendiri yang tidak cermat dan sesuka hati berselindung di sebalik agama dan Tuhan atas kegagalannya menjalankan kerja dengan baik?


Kalau di dunia pun tidak pasti mampu menegakkan keadilan dan kebenaran, bagaimana untuk melakukannya di akhirat sana? (ShahbudinHusin 11/12/2017)

198 comments:

  1. Yabedabeduuuuuu.1st lagi..tuah sajer...yg lain sila coba lagi yak.hahaaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong 100% tun pulang pingat. Zaman skrg gangster pun senang2 dpt pingat. Ingat dgn pingat boleh main halau ke negeri lain? Ni bukan zaman pak kaduk.

      Delete
    2. Hoi nang nang nang pala utuh mung,
      Nate beruk mung,
      Wat pe mung ckp macang org tak de telo,
      Mung bagi check mate statement tu natang,
      Kalu berani dakwa cara org skrg masuk mahkamah,
      Itu akhirat urusang tuhan,
      Mu ckp pada org tua pung dapat makang penapor,
      Bodoh natang statement gitu,
      Doh habih buoh mung kilas balik tu,
      Natang mung ku nang,

      Delete
    3. Anonymous 1541. Bodoh ke bangang kamu ni...

      Delete
    4. kunan? kuman? kunyit? kunang? mana satu ek?

      Delete
    5. Umno kat ada AG pandi untuk dakwa orang di akhirat kelak.
      Bodoh sombong sungguh si nan tua kutuk ni.
      Dia ingat tuhan ni kawan2 dia saja.
      Tak sedar diri dah tua bangka pun pakai seluar masih terlondeh

      Delete
    6. Bila la nak BERAMBUS pemimpin2 umno ni. Bagi la peluang pemimpin muda yang ramai kat bawah ni. Umno akan berkubur selagi mereka ni tak BERAMBUS!!

      Delete
  2. Haha..... Inilah rupa melayu yg hebat.

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Tahniah....
      Cukup2 laaaa teuku nan???#@*%... Rakyat sdg memerhati kamu semua.... Xlama dahhhhh...

      Delete
  4. Cis, nak dakwa di akhirat. Orang dakwa kamu, ada kamu peduli? Sembang kencang. Eh, saya TEMPAT KE-3 ni. Yeahuuu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak, ambo ke-4. Tempat ketiga Anon 15:48 kat atas tu dah sapu. Minit sama (15:48) tapi saat berlainan. Dia bijak - tulis dua perkataan sahaja. Tahniah, ya, saudara.

      Delete
    2. Sorry yea MB... Nxt time cop tpt dulu.... Baru komen...Hiiiihiii...

      Delete
    3. Ooooppps....not MB...
      Saudara MS...

      Delete
    4. Terkejut saya dapat gelaran MB (Menteri Besar). Heheheheeeh. Betul, tuan, kena cop tempat dulu. Bagus.

      Delete
  5. Pakatan pembangkang berlaku biadap pada Raja dan Rakyat. Mula dgn TDM dan kemudian disusuli Zaid. Disambung lagi oleh TDM dan isteri dgn memulangkan pingat. Begitu besar ego keduanya hingga kata kata maaf pun tak boleh nak keluar pada mulut. Ego yg besar ini sangat bahaya - telah karamkan Firaun beserta pengikutnya. Bagi mereka yg terpedaya dan taksub buta pada TDM ketahui para pengikut Firaun dulupun terima akibat yg sangat buruk. Beredarlah dari TDM selagi boleh. TDM tak mampu mengaku kesilapan atau minta maaf. Begitu bila beliau ranapkan harta dan zalimi rakyat beliau tetap tidak minta maaf pada rakyat. Biarlah rakyat Selangor dan Negara lihat betapa rendahnya akhlak manusia ini dikuasai ego. Memang benarlah PH mendokong biawak hidup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daripada seorang pemutar belit kini Mr J naik pangkat pula menjadi penjual agama walaupun jahil murokkab.

      Sudah berapa kali daya kongsikan ilmu perbandingan iaitu apabila buat perbandingan lihatlah pada i'llah perkara.

      Kalau nak banding dengan Firaun maka bandingannya ialah Najib disebabkan Firaun dibinasakan Allah dan boleh direntap dari kekuasaan adalah disebabkan ia sedang memegang kuasa.

      Kesemua kaum yang dibinaskn punya i'llah yg sama iaitu fitnah datang drpd pemerintah ke atas rakyat dan bukan sebaliknya. Ini adalah nas mutlak dalam AlQuran dan hadith, dan adalah Mr J mahu menjadi seperi Virgo pula yang durhaka kepada Allah dan Rasul apabila mencerca ayat AlQuran dan menyangkal hadith Nabi saw. Astaghfirullahala'zim memang durhaka lagi celaka yg melakukanya.

      Tun M bukan sedang memegang kuasa sebaliknya Najiblah yang memiliki i'llah itu wahai J pendusta.

      Baguslah Tun M pulangkan balik darjah kebesaran Selangor. Bukankah korang yang dok sebar Sultan Selangor dah murka kpd Tun M maka sewajarnyalah sebagai seorang yang sedar diri, maka darjah kebesaran Selangor beliau pulangkan.

      Dipulangkan pun korang jadikan isu tak dipulangkan oun korang jadikan isu sebab korang adalah pendusta lagi pembelit.

      Tidak seperti raja-raja yang adalah juga manusia, durhaka kepada Allah adalah amat besar akibatnya. Wal'ayazubillah.

      Delete
    2. Tergamak J ko kata Tun, Firaun

      Tergamak J, ko kata Tun umpama Biawak

      Kalo firaun, Tun tak binalah Masjid Putra,
      Dia tak pon bubuh nama dia.Dia pilih
      nama PM yang pertama, walaupun kita sedar
      hubungan mereka berdua bukan akhrab sangat.

      Nama Putra Jaya pun dia tak kasi nama

      "Mahathir Jaya"

      Delete
    3. Anon 1628, tiada saya panggil TDM Firaun. Cuma cerita akibat ego Firaun yg tinggi pada diri dan pengikutnya. Mendokong biawak hidup adalah pepatah dan bukan gelaran. Sila google maksud pepatah.

      Delete
    4. Mr J(Mr Jahil)..anda adalah tergolong dlm kaum yg pekak,bisu dan buta..apalah lagi yg boleh diharap dari anda.

      Delete
    5. Hari ini saya merasa sangat marah kepada Mr J kerana perbuatannya mendustakan ajaran agama apabila menceritakan tentang Firaun mengikut selera politik dan dedaknya.

      Memandangkan Mr J telah memutuskan untuk naik pangkat daripada seorang pemutar belit kepada seorang pendusta agama, maka saya kira demi kebenaran yang menjadi tonggak niat dan kemunculan saya di sini maka saya pun mahu jugaklah naik pangkat daripada melabel Mr J sebagai pendusta kepada memberikan butir sifat pendusta Mr J lantas meletakkan laknat dan penghakiman Allah di atas kepala saya di atas label itu.

      Nah hadiah buat Mr J.

      Bismillahirramanirrahim.

      Alhamdullilahi robbil a'lamiin.

      Wassolatu wassalam a'la Muhammad Rasulillahilamin.

      Wallahi wabillahi watallahi saya bersumpah dah bersaksi bahawasanya:-

      1. Mr J adalah seorang pendusta yg sebenar-benar seorang pendusta;

      2. Mr J adalah seorang pembenci kebenaran yang memiliki lidah Yahudi yang memutarbelitkan lidah demi melindungi kebenaran dan mempertahankan kebathilan.

      3. Bahawa perbuatan Mr J membandingkan Firaun dengan Tun M adalah bathil dan menyalahi disiplin ilmu. Ia adalah perbuatan seorang pendusta agama, sekalipun ia seorang yang jahil.

      4. Bahawa perbandingan yang betul di dalam i'llah kaum2 dan orang-orang yg dibinasakan dahulukala ialah apabila fitnah dan kebathilan berlaku daripada pemerintah ke atas rakyat dan bukan sebaliknya. Maka i'llah itu pada hari ini adalah dimiliki oleh Najib dan konco-konconya termasuk Mr J dan bukan dimiliki oleh Tun M dan pengikut2nya termasuk saya sendiri.

      Demi Allah dan Rasul sekiranya penyaksian saya ini adalah dusta maka saya akan menerima laknat Allah.

      Adakah Mr J berani bersumpah laknat menyangkal sumpah laknat saya di atas?

      Sekiranya Tengku palsu Adnan yakin ia boleh menang ke atas wartawan itu di mahkamah Allah di akhirat apakah yang menghalangnya drpd membawa mahkamah Allah ke dunia lagi dengan cara bersumpah laknat?

      Sekiranya Mr J yakin ia adalah pejuang kebenaran dan yakin segala apa yang ia komen di atas adalah kebenaran, maka apakah yang menghalang Mr J daripada bersumpah laknat menyangkal sumpah laknat saya di atas?

      Berani kerana benar, beralasan kerana tahu salah.

      Allahu akbar.

      Delete
    6. JD, kenapa sampai taksub buta pada manusia ini? Beliau ada rekod hina sunnah Rasul melalui komen gillettenya. Beliau hina hudud melalui komennya. Beliau larang isterinya pakai tutup aurat. Beliau lesapkan harta rakyat yg begitu banyak. Beliau zalimi rakyat yg tak ikut telunjuknya melalui berbagai operasi termasuk Memali. Kini egonya menyebabkan dia berlaku biadap pada Sultan. Apa yg dorong taksub buta kita ini? Tentunya bukan iman.
      Dalam pada itu DSN yg kita keji M01 hingga kini tiada dijumpai apa apa bukti. Dulu siasatan PAC tak terima. Kini DOJ pun dah buntu. Kata kata DSMM dimahkamah yg sahkan konspirasi tumbangkan DSN bermula 2014. Selepas semua ini didepan mata kita masih nafikannya?? Bukankah taksub dgn pemimpin dan nenek moyang mereka yg bawa bala pada umat terdahulu? Bukalah mata JD...

      Delete
    7. Lihatlah, Mr J si pendusta telah beralasan.

      Kemudian si pendusta ini berdusta lagi konoj Tun M itu dan ini. Perkara yang ia tuduh itupun pernah saya jawab di sini dan tak berminat nak mengulang-ulang.

      Saya bukan Mr J asyik mengulang perkara yg sama walaupun dah banyak kali kantoi. Saya terus bawa ke next level akan dakwaan saya bahawa Mr J adalah seorang pendusta agama.


      Keengganannya bersumpah laknat menyangkal sumpah laknat saya dengan jelas membuktikan Mr J tahu dirinya memang seorang pendusta.

      Delete
    8. Mr J dah ketaq lutut selepas membuat fitnah secara terbuka. Awat Mr J? Mana pendirian hang yang benar ni?

      Keh..keh..keh..keh..

      Delete
    9. Elok la tu... Sbb Tun faham bahasa. Tak mcm sesetengah pemimpin, cari alasan semata. Dengan rakyat buat tak umpama, tak peduli. Tak sedar duit gaji tu ada duit cukai dari poket kami. Senang2 nk suruh kami buat dua tiga kerja, suruh kami makan kangkung, suruh kami jgn beli ayam, ikan kalau tak mampu. Tak halal duit kami kalau korang curi. Tak perlu sembang kencang, memang kami serah kpd Allah segala balasan sbb kami tak halal dunia akhirat.

      Delete
    10. J .....jika kamu bukan dari golongan MUNAFIK yang selalu merencara kekeliruan.....sila sambut sumpah john dow.
      Jika kamu tidak sambut, saya yakin kamu ini kumpulan munafik yang mengambil upah untuk mengadu domba bagi mengelirukan orang melayu di malaysia.
      Kamu pernah berkata kamu bukan penyokong umno/najib.
      Jadi kamu ini siapa?
      Hanya sesuai termasuk dalam golongan munafik yang kerja nya mengambil upah untuk memporak peranda sesuatu kaum.
      Tenat nya fikiran kamu!!!.

      Delete
    11. Bila dah kehabisan modal nak jawab maka kita balik pada sumpah laknat. Apakah sanggup laknat timpa diri kerana pertahan manusia yg jelas bersalah? Apakah RCI pun tak terima. Bukanlah dari akhlakku untuk melaknat. Hatta mereka disinipun walau beza pendirian tak pernah saya laknat. Ada yg maki hamun dengan berbagai perkataan yg sangat buruk pun saya tak pernah laknat Cuma doa Allah bukakan tabir dan tunjukkan mereka yg benar. Tabir telah litupi penglihatan mereka dek taksub. Kita semua masih saudara se Islam.

      Delete
    12. J.. ini sumpah laknat atas diri kau sahaja - jika kau menabur fitnah di sini. Tak perlu takut. Kalau dah rasa John Doe salah, bersumpah laknatlah. Lagipun Biro IT Umno tak setuju dengan orang macam kau jika suka memfitnah.

      Keh..keh..keh..keh..

      Delete
    13. Mr J masih memutar belit.

      Saya tidak pernah melaknat sesiapa pun. Saya juga telah dimaki hamun malah lebih dahsyat daripada kata-kata kesat yang dilemparkan ke atas Mr J sendiri. Kejora pernah menyebut dan memprlersendakan kemaluan ibu saya, malah saya juga telah dilaknat oleh rakan Mr J iaitu Virgo sebanyak 4 kali.

      Jadi Mr J tak perlulah memutar belit keadaan dan fakta sebenar. Apabila saya mengajak Mr J bersumpah laknat ia bukan tentang saya ataupun tentang Mr J secara peribadi tetapi tentang kebenaran dan kebathilan.

      Saya hanya mengajak Mr J untuk bersumpah laknat untuk membuktikan kebenaran.

      Walaupun sudah lama saya tahu dan sedar bahawa Mr J adalah seorang pendusta hanya hari ini saya bersumpah laknat tentangnya sebab apabila ia bercerita tentang Firaun dan mengaitkannya dengan Tun M ia telah naik pangkat daripada seorang pemutar belit kepada seorang pendusta agama.

      Bagi saya, memutar belit kisah2 dari AlQuran tanpa mengikut disiplin ilmu dan dengan niat yang sangat jelas adalah niat yang jahat adalah melampau batas.

      Tak apalah J, hari ini semua pihak dapat melihat bagaimana kamu beralasan apabila diajak menyerahkan penghakiman kepada Allah.

      Kamu dan saya sama2 tahu dan sedar siapa di pihak yang benar dan siapa di pihak yang bathil.

      Delete
    14. JD, kehakiman mutlak memang pada Allah. Kalau kita berdusta kita tidak akan terlepas hukumannya dunia dan akhirat. Kalau tak diterima di dunia maka balanya lebih besar di akhirat. Tidak ada keinginan saya untuk terima bala dusta baik di dunia atau di akhirat. Tak perlulah nak buktikan kebenaran melalui sumpah laknat. Cuma soallah mana bukti sesuatu sebelum percaya. CRB hingga kini tak dapat bawa satu zarah buktipun pasal rasuah atau 1MDB bila disaman. Namun ramai yg masih tergamak hamun dan fitnah ulama'. DSN yg dituduh bertubi tubi pasal isu 1MDB hingga kini tak ada bukti. Siasatan PAC kita tolak. Swiss dan Singapore tak kemana. DOJ yg bertahun siasat tiada bukti kini dah buntu. Apakah sebenarnya jadi sandaran kita JD? Sudah tentunya bukan bukti siasatan. Dlm masa yg sama kita tolak RCI kerana dapati TDM terbabit CBT dalam isu judi Forex. Bukankah ini dah kira taksub buta? Menolak segala bukti depan mata dan mengikuti adaian dan perasaan? JD sandarkanlah pendirian pada bukti yg jelas. Itulah tuntutan agama.

      Delete
    15. J Pendusta,

      I rest my case. Pada hari ini, kebathilan dan pendustaan kamu telah dibuktikan melampaui keraguan munasabah.

      Seperti yang dikomen oleh tuan blog sebelum mahu bercakap berdegar-degar tentang pengadilan di akhirat, sahutlah ajakan pengadilan di dunia oleh Yang Maha Adil.

      Itupun kamu takut maka kamu tiada lagi integriti untuk bercakap tentang pengadilan di akhirat.

      Tetapi disebabkan sifat kamu adalah pendusta maka kamu tidak akan malu untuk berterusan memutar belit sekalipun selepas kamu lari dari ajakan sumpah laknat.

      Saya tidak lagi akan menjawab kepada kamu selepas mesej ini. Memadailah pembuktian kamu adalah pendusta yang telah dibuktikan melampaui sebarang keraguan munasabah.

      Delete
    16. J, kalau tak ada bukti tentang 1MDB, nengapa ada aset berkaitan yang dirampas oleh DOJ? Sampai hari ini anda tak jawab. Setakat hari ini anda asyik berpusing2 dengan permainan kata. Yang memualkan bila anda mengitar cerita tentang kerugian forex, sedangkan pada hakikatnya akta BNM sebelum pindaan 1994 membenarkan BNM terlibat dalam urusniaga matawang asing. Ianya sah, cuma mereka rugi. Bukannya duit itu masuk dalam akaun mereka. Jadi apa yang jadi isunya?

      Delete
    17. Mr. J kamu tak payah pertahan penyamun dan pencuri. Duit yg masuk tu keakaun yg kamu bela pun sentiasa dgn jawapan pusing belit. Suka diingatkan mr J bila nak menegak benang basah cuba kaji fakta. Jgn buat cerita dongeng, tak berbaloi menumpang dosa org. Taubat sebelum terlambat....

      Delete
    18. PJL, DOJ sita aset atas lapuran bukan rampas. Untuk rampas perlu pergi mahkamah dan buktikan bukan takat guna lapuran. Selepas bertahun siasat tetap tak jumpa bukti. Ikut Tom Goldstein siasatan 1MDB dah buntu dan berhenti kerana tiada bukti. Saman terhadap Red Granite dan Jho Low ditarik kerana ini.
      Judi forex dgn buka ofis di New York dan London tak sama dgn niaga. BNM tidak dibenarkanpun untuk spekulasi forex. Tak ada cara nak halalkan apa yg TDM buat. Sila google kenyataan 2012 sahabat karib TDM iaitu LKS mengenai kehilangan judi forex.

      Delete
    19. Anon 2035, sila youtube kenyataan Menteri Luar Saudi yg konfirm derma dan konfirm AG dah siasat. Kenapa susah nak terima kenyataan wakil Kerajaan Negara Islam yg besar? Kenapa mudah nak terima kenyataan blogger kafir yg tak boleh tunjuk bukti bila disaman? Siapa sebenarnya yg mengikuti dongeng dan fitnah?

      Delete
    20. Merasa aman dengan menabur fitnah dan sebar berita palsu. Mr J yang kecut teloq.

      Keh..keh..keh..keh..

      Delete
    21. Mr. J , one sentence to describe you ...BULLSHIT !!!

      PAC report kami dah tengok ... nothing conclusive . Apa yang kami ingin tengok adalah Audit report . I had explained to you and every walaunta , the report will not be considered complete without the submission of both , the auditor and the accountant reports . Mengapa kamu terus2an menafikan tentang kebenaran ???

      Mr. J , mengapa kamu terus menyatakan Menteri Luar Saudi telah confirm itu derma ?? Telah saya jelaskan .. berkali kali saya tonton video 30 saat itu , tiada satu perkataan pun yang keluar dari mulut Al Jubeir yang mengatakan wang itu adalah derma .
      Mr. J , saya ada menjelaskan tentang asset recovery dibawah akta AMLA di posting Tn. Budin . Saya sertakan dua kes bekas pemimpin Negara yang di siasat dibawah AMLA . Tujuan saya adalah untuk menerangkan kes2 AMLA bukannya saperti kes2 biasa yang bolih diselesaikan dengan kerja saman menyaman . Tetapi , apabila saya menulis penjelasan itu , tidak kelihatan komen balas dari kamu . Benarlah saperti kata2 Sdra John Doe . Apabila kamu rasa 'tersepit' , kamu akan tenggelam buat seketika dan timbul semula dengan hujah2 baral apabila kamu rasa selamat .

      Mengapa kamu sungguh percayakan apa yang di katakan olih PEGUAM YAHUDI Thomas C Goldstein , YANG DILANTIK OLIH NAJIB/RIZA AZIZ ?? Bukankah kamu sering menuduh ramai orang kenapa mempercayai orang kafir , yahudi serta avengalis ??
      Walau bagaimana pun , saya ada membuat ulasan balas keatas kenyataan yang di buat olih Tun Faisal juga di posting Tn Budin yang sama .

      Delete
    22. Demi Allah telah terbukti pada malam ini bahawa manusia bernama Mr J INI seorang PENDUSTA LAGI MUNAFIK..Allah yg Maha Pengasih telah membuka pekungnya.sesungguhnya kebenaran pasti akan menghancurkan kebatilan.

      Delete
    23. Demi Allah telah terbukti pada malam ini bahawa manusia bernama Mr J INI seorang PENDUSTA LAGI MUNAFIK..Allah yg Maha Pengasih telah membuka pekungnya.sesungguhnya kebenaran pasti akan menghancurkan kebatilan.

      Delete
    24. dah lama dah aku peratikan sikap si j ni yang munafik sebab tu jarang aku nak balas komen dia.

      Delete
    25. Dah lama dah setiap kali saya balas dengan maki hamun kerana itulah yang paling memadai untuk pendusta,pengkhianat dan pembelit Mr Jho Jamban. PAC kata sebanyak 7b not accounted for dan syorkan tindakan keatas beberapa individu kenapa Mr Jho babi tak bangkitkan. Memang spin king babi ni sama dengan kojolla,Geng Najis atau mungkin 3 ekor babi ni adalah orang yang sama. Kecik2 tak mampos sdah besar jadi pendusta makan dedak haram. Woi Racist Mr Jho Jamban sahut lah cabaran Bro John Doe. Pttuuiiiii.

      Delete
    26. Alalaa mr J...terbukti sudah sifat munafik ko! DSN xpnh hina kerabat istana ka? Walaupun bukan dr mulut manisnya itu, tetapi ada perlakuannya menghina kerabat istana tidak lama dulu..org lama mesti tahu.

      Delete
  6. Tular berita yang mengatakan Madey telah menyerahkan kembali 2 pingat kebesaran yang telah dianugeahkan kpdnya oleh DYMM Sultan Selangor satu ketika dulu.
    Pingat tesebut membawa kepad gelaran Datuk dan Darjah kerabat Selangor. Memang sewajarnya pingat2 tersebut dipulangkan balik setelah isu penghinaan kpd salasilah kesultanan Selangor yang berdarah Bugis tersebut.
    Takkanlah nak simpan lagi pingat tersbut, setelah kau hina dan perlekehkan keturunan Sultan Selangor..kalau tak pulangkan, memang jenis tak malu lah Si Madey ni.
    Cuma rakyat yang waras nak tanyalah, bila lagi nak pulangkan pingat kebesaran dari Sultan Johor dulu tu..kau pun tau, dia juga berdarah Bugis yang kau hina2 tu. Lagi bagus kau pulangkan balik pingat yang membawa gelaran Tun, yang dianugerahkan oleh kerajaan Msia...pingat tu hanya layak untuk orang2 yang banyak berjasa kpd negara, bukannya yang membawa perpecahan dan mengguggat keharmonian rakyat dan negara macam kau dewasa ni...fikir2kan lah Madey, jika ada perasaan malu masih ada dalam diri kau !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maruah bangsa dan Negara lebih berharga daripada pingat yang tiada nilai sama sekali andaikata Negara terus-menerus di takbir oleh kerajaan kleptokrasi......!!!

      Delete
    2. Batu api lidah bercabang. Bila dipulangkan dikata ego dan berlagak. Bila tak dipulangkan ditanya bila nak pulang.

      Inilah sebenarnya golongan orang-orang yg celaka.

      Delete
    3. najib yg secara gah mengishtihar yg dia keturunan pahlawan bugis. mungkin kenyataan najib itu benar. tun m pun tak salah apabila menuduh bugis ini yg d dapati mencuri wang rakyat.

      suku bugis (kat Malaysia hanya ada 300k saja) yg lain tidak sepatut nya berasa tersinggung. sebalik nya mereka harus turut berasa 'malu'.

      saya turut berasa hampa apabila baginda sultan mengeluarkan kata2 yg kurang 'regal'.

      d kalangan rakan wa , saya tlh memberi pendpt saperti berikut :-

      "saya pernah memuji baginda tuanku baru2 ni kerana cekap memilih pasangan hidup yg amat pretty n photogenic".

      namun dlm bab yg nampak mcm baginda berkrisis dgn tun m , maka saya berani mengatakan bahawa baginda 'can never win especially when unwise words n opinions r made known 2 d public'.

      d times of 'might is right' (zaman feudal)hv long gone.

      it is 'brains over brawns' now - n tun m can take on any body n win hands down.

      mengenai tun siti mengikuti suami dgn memulangkan juga pingat kebesaran, komen saya rengkas saja " great. that is what we call 'isteri mithali'.

      Delete
    4. Isu Bugis? Umno? Biasalah parti perkauman guna isu terpencil. Yang pelik bila parti perkauman guna agama. Dah macam badut.

      Keh..keh..keh..keh..

      Delete
    5. Gang Bang,,,eh,silap lagi,,Gian Najis,,,le silap lagi da...Geng Najib..ko ape jasa?

      Delete
    6. jasa menjilat najis je yang aku nampak!!

      Delete
  7. Dato Sri Rahman Dahlan telah memuat jemputan rasmi kepada Sheila Majid untu hadir taklimat khas berkaitan dengan keadaan ekonomi Msia masa kini oleh EPU. DSRD sendiri telah sanggup untuk menerangkan kpd Sheila dalam perjumpaan tu.
    Kami rakyat Msia yang waras sangat2 bersetuju dengan cadangan bernas DSRD tersebut..agar Sheila dapat mengetahui dengan lebih terperinci keadaan ekonomi semasa dari terus menerus terkelentong dengan fitnah, spin dan hasutan PH khususnya Madey Kutty dan Pizi Sotong. Diharapkan dengan mendengar penerangan dari pakar2 ekomomi negar, Sheila dapat gambaran yang jelas dari sumber2 yang sahih dan boleh dipercayai..bukannya dari sumber2 yang hanya bertujuan untuk mengelirukan rakyat dan mengujudkan situasi yang tidak tenteram dan menjurus kepada membenci kerajaan.
    Jangan lupa, kejayaan Sheila dewasa ini adalah atas bantuan dan sokongan kerajaan yang sentiasa memberi kannya ruang dan peluang untuk berkarya denga sebebas2nya tanpa halangan...janganlah kerana dah menjadi selebriti terkenal dan ramai peminat, begitu mudah untuk naik tocang dan besar kepala. Jangan ingat hanya kerana 1-2 tweet di FB atau instagram dan mendapat komen2 positif dari pengikut2nya, Sheila kini meerasakan dia dah hebat dan kononnya menganggap diri sebagai pejuang rakyat. Kalau betul nak melibatkan diri dalam politik, isytiharka diri untuk join mana2 parti pembangkang dan bertanding dalam PRU nanti...kami nak tengok sejauh mana pengaruhnya dalam kalangan rakyat. Ntah2...hilang wang deposit gamaknya. Artis2 yang ternyata menentang kerajaan bolehlah juga menubuhkan sebuah parti politik baru, khusus untuk mereka yang anti UMNO/BN..
    DSRD, jangan jemput Sheila aje, jemput sekali Si Fatihah tu...baru jadi pelakon suam2 kuku dah nak berlagak. Dengan Dira Abu Zahar pun tak lepas beb.Trend dewasa ini yang melihat ramai artis2 mengisytiharkan menyokong PH adalah sama sekali tidak sihat untuk industri hiburan...ia ternyata akan menjejaskan perancangan kerajaan untuk mencapai TN50, iaaitu untuk memartabatkan golongan karyawan dan artis sebagai golongan yang berpendapatan tinggi dan menjadi key player dalam memacu ekonomi negara di masa hadapan.
    Harapan rakyat Msia agar golongan ini tidak mudah terpengaruh dan termakan hasutan dan fitnah PH...demi masa depan mereka yang lebih gemilang, cemerlang dan terbilang di mata rakyat, di bawah lembayung kerajaan UMNO/BN!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keh..keh..keh..kehh..

      Kebetulan pula Mr J dan Geng Najib komen bersama. Isu pun tak jauh lari daripada skrip JASA di TV.

      Keh..keh..keh..keh..

      Delete
    2. Sepatutnya sejarah Sultan Mahmud mangkat di julang menjadi iktibar bagi semua pihak Yang bersangkutan....!!

      Delete
    3. Lembayung? Maksud saudara bunga jamban? Siyes? Dah tengok kamus? Maknanya apa? Bunga jamban. Patutlah otak macai UBN macam jamban.

      Delete
    4. Shiela Majid tak makan gaji dengan EPU. Baik dia ambik jemputan menyanyi, dapat gak income. Yang dah angkat sumpah bekerja untuk bangsa dan negara sila buat kerja elok2. Yang ni pun pemimpin tak boleh fikir ke?

      Delete
    5. Shafiek Abdat. Kamu sudah derhaka. Sila hadir ke SKMM pada esok pagi 8.00am. Harap Maklum. Terima Kasih. Daulat Tuanku.

      Delete
    6. Zaman Kerajaan Menggigit bermula dengan Najib. Barua Keruak pun baca blog Budin. Macam mana Najib tak gelabah.

      Keh..keh..keh..keh..

      Delete
    7. Saudara semua tak hairan ke lepas bertahun tahun fitnah DSN pasal 1MDB hingga kini tiada bukti penyelewengan DSN dijumpai? Baik dalam atau luar negara? DOJ sendiri dah menemui jalan buntu dlm siasatan kerana tiada bukti untuk sahkan lapuran penyelewengan M01 dari Malaysia. Berapa lama lagi saudara akan biar ditipu oleh cerita rekaan TDM? Rujuk kenyataan DSMM kat mahkamah yg sahkan konspirasi jatuhkan DSN oleh TDM, TSMY dan dirinya? Oleh kerana taksub buta pada TDM kita boleh redah apa saja batas. Biar batas fitnah dan keji org dlm agama atau batas menghormati Sultan. TDM tidak dapat ampunkan dosa saudara atau beri syafaat di padang masyhar. Beliau sendiri ada banyak perbuatannya yg perlu dijawab - dari menghina Rasul dgn cerita gillette ke 'pelesapan' harta rakyat yg begitu banyak. Kenapa matahati dah buta sebegitu?

      Delete
    8. Taklimat penuh kelentong...sdgkn sheila berckp ttg realiti keluhan rakyat marhaen...kalau berani..turun bersama2 sheila turun ke lapangan menemui rakyat marhaen utk mendgr sendiri keluh kesah mereka...tgk sendiri apa yg terjadi dilapangan...jgn hanya nak bermain2 dgn angka2 yg dimanipulasi oleh para con-sultant tu...angak2 tu x menunjukkan realiti pun..

      Delete
    9. Mr J..baik kau tanyakan Miranda Kerr dan Leonardo de Caprio pasal bukti tu. Kalau tanya Rosmah memang dah hilang buktinya.

      Keh..keh..keh..keh..

      Delete
    10. tak yah jauh.. lepaskan aje laporan kewangan one-emdb... audit sampai lencun... buat dua.. satu auditor appoint by gov satu appoint by pembangkang... baru ada akal... tak cukup duit nak bayar fee dia org, bukak tabung.. raseny kami ramai2 boleh derma, tak yah tunggu org arab punya derma...

      khazanah bapak segala pusat duit negara pun, audited reportny pun boleh diakses dalam internet... inikan pula syarikat yg telan duit banyak, tp projek hapah tak nampak...

      J bodo ko tak besukat la...

      Delete
    11. Mr. J , memang kami sudah tahu , Mahathir tidak bolih ampunkan dosa kami .

      Apakah Najib bolih ampunkan dosa kamu serta para walaunta lain ???

      Atau pun Hj hadi bolih ampunkan dosa kamu ??

      Apakah kamu tidak takut dosa kerana sering membenarkan perkara2 yang sudah jelas salah ??

      Delete
  8. Alhamdulillah...negeri Kami tak ada sultan.......

    Allah maha adil

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untung kamu takde sapa nak bertekak dgn siapa. Tahniah kepada Tun kerana berdiam diri buat bodo macam pasu tapi diam diam pulangkan segala pemberian. Macam nilah pemimpin rakyat. Buat apa nak buka mulut. Skrg kita tahu Tun Mahathir bukan seorang yg pemarah sehingga negara akan hancur.

      Delete
    2. Anon 16.19.Kamu sudah derhaka. Sila hadir ke SKMM pada esok pagi 8.00am. Harap Maklum. Terima Kasih. Daulat Tuanku

      Delete
    3. Anon 16:19 dari Melaka lah

      Delete
  9. Sorang kata pulangkan pingat petanda ego. Yang seorang lagi kata takkan tak tahu malu utk terus simpan pingat tersebut. Kalau dalam hal srkecil pingat pun boleh berbeza pendapat, bagaimana hendak terus memerintah negara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakjilat...berbeza pendapat adalah lumrah dunia..itu tak penting, yang lebih utama adalah matlamat yang sama..ini hanyalah perkara kecil yang takkan memberi apa2 signifikan besar dalam perjuangan murni membela agama, bangsa dan negara tercinta yang telah dilakukan oleh goverment of the day selama ini !

      Delete
    2. Sekarang baru anda cakap berbeza pendapat adalah lumrah. Jadi kenapa bila org tak mahu undi UBN, pihak kamu cap penghianat negara? Pemecah perpaduan, putar belit, dan pelbagai gelaran lagi. Bila apa yang puak amu sering sebut kembali kena pada kamu, tahu pula kamu melenting. Kahkahkah.... 80000000x

      Delete
    3. Kah kah kah...cayala pakjilat..

      Kena sebijik pencacai cuci zubur nazib..kah kah kah

      Delete
  10. Kah kah kah ..

    dia pikir diakhirat nnti thohan umno masih berkuasa...

    Kah kah kah

    beginilah pemikiran org yg bertuhankan umno

    ReplyDelete
  11. Nasihat aku pada kunan dan pemimpin ameno yang seangkatan..

    'You say it best when you say nothing at all'!

    Dah jelak baca bila orang guna nama Allah, Nabi dan padang mashar untuk selamatkan diri.

    ReplyDelete
  12. Berlari-lari di Padang Masyar sambil membawa surat saman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .tarobang lagi baguih!!

      neh he he

      Delete
  13. Cerita para wartawan yng sentiasa spin ucapan2 dan kenyataan dari para menteri dan pegawai tinggi kerajaan ini bukanlah sesuatu yang baru. Demi untuk melariskan jualan akhbar2 dan menaikkan rating, mereka sanggup melupakan etika journalism yang sepatutnya dipraktikkan oleh mereka.
    Wrtawan2 dari akhbar2 pro pembangkang dan lidah rasmi pembangkang memang menjadikan taktik memutarbelitkan kenyataan untuk political mileage parti mereka menjadikan taktik jijik ini sebagai prinsip mereka.
    Sewajarnya kenyataan Ku Nan ni dipandang serius untuk memastikan maruah dan kredibiliti ahli2 politik , khususnya dari kerajaan yang memerintah tidak tercemar dan dipandang serong di mata rakyat.
    Kita sebaagi rakyat Msia yang waras, semestinya tak mahu melihat taktik jijik dan tidak beretika spt ini berleluasa jika tidak diambil tindakan untuk memberi pengajaran kpd wartawan2 tersebut. Sudah tentu kita tak rela budaay spin dan putar belit kenyataan ini diterima sebagai satu norm yang diterima dalam negara tercinta ini.
    Tengok sajalah, betapa kerosakan besar telah dilakukan oleh INVOKE Pizi sotong dan RED BEAN ARMY yang sememangnya telah dilatih khas dan pakar dalam bab2 spin dan putar belit ini, sehingga ramai rakyat yang tak berdosa ditipu dan diperdayakan mereka selama ini.
    Kami rakyat yang waras dan cintakan kebenaran, memohon agar kerajaan mengambil tindakan yang sekeras2nya terhadap golongan ini , yang hanya bertujuan untuk menjadi batu api dan memporak perandakan keharmonian dan kesepaduan msyarakat yang telah susah payah dibina selama ini !

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahhhhduhai Ostat KoJoRa!

      Nanti Pizi SAMAN ko di akhirat!!!

      Ko tak takut ke...

      Delete
    2. 16.49...Syaq hanya takut kepada kemurkaan Allah s.w.t..bukan kepada mahluk yang lemah dan daif spt si Pizi Sotong ni. Habis..Pizi ni tak takut ke akibat daripada fitnah, spin dan hasut yang telah dilakukannya selama ini kepada individu2 yang tidak bersalah...yang dijatuhinya hukum sebelum didakwa dan dibicarakan di mahkamah ?

      Delete
    3. Rafizi Ramli hanya seorang pejuang rakyat. YB yang menyebabkan tokoh pencuri dalam Umno tak dapat mencuri duit Kerajaan secara sukahati.

      Isu duit rakyat disamun Umno dalam NFC, FELDA, MARA, TABUNG HAJI, LTAT, SRC, KWSP, 1MDB, KWAP...????

      Semua isu rakyat diangkat oleh Pakatan Harapan. Nak harap penyamun, habis diratah harta sampai licin!

      Delete
    4. Kalau betul takut pada Allah, kamu tak akan menghina dia sotong. Jadi di mana takutnya? tu petanda kamu hanya bermadah di bibir.

      Delete
    5. Anon 1724, hanya nafsu kita yg membujuk kita meyakini manusia yg dah berkali didapati fitnah di mahkamah. Ikutilah kebenaran saudara. Tiada apa apa kebaikan ikut jalan fitnah dan manusia yg suka fitnah.

      Delete
    6. Mr J, John Doe ajak kau bersumpah laknat yang kau tak bawa berita palsu aka fitnah. Bila nak jawab?

      Keh..keh..keh..keh..

      Delete
    7. Patut le berita2 dr media arus perdana x berapa nak laris...Ooo,,mcm tu ropernyer..

      Delete
    8. Geng Najib , kami bukan bodoh , bangang serta haramzadah saperti para walaunta semua . Kami dapat membedzakan antara kebenaran dan kepalsuan . Ramai di kalangan rakyat juga berpendapat bagitu .

      Ini terbukti dengan banyaknya serta pada kadar segera , jumlah tabungan yang dapat dikumpul olih INVOKE .
      Bandingkan itu dengan blogger PAPAGOMO yang menjadi "kiblat" para walaunta sedikit masa dulu . Berapa tahun baru UMNO dapat menghulurkan bantuan kepada dia untuk menjelaskan saman kemaluan ???

      Mr. J , sudah berapa kali Rafizi dijatuhkan hukuman di mahkamah serta apa kesalahannya ?? Kamu tak usahlah menjadi penfitnah serta penyebar fitnah . Di takuti nanti orang yang kena fitnah akan menyaman kamu di akhirat ...... haaaa...haaaa...haaa.Bukan saya yang kata Kunang yang kata ....

      Delete
    9. Saya dah lama tx beli surat kabaq..membazir duit je..rm42 sebulan kalau kali 12 bulan pergh rm504 byk tu...

      Delete
  14. Assalamualaikum...pada pandangan saya lah..YABhg Tun Dr Mahathir dan DYMM Sultan Selangor tidak ada kesalahan apa-apa di dalam hal yang terjadi. Hanya isu itu diperbesarkan oleh pihak pentadbiran kerajaan yang diberi amanah oleh rakyat dan raja-raja melayu untuk mentadbir negara dengan tulus dan jujur. Tapi kerana kekhilafan yang tidak mahu diakui, terjadilah isu putar memutar isu.

    Penganugerahan Darjah kebesaran adalah hak raja-raja melayu. Bagi pihak penerima ada jugak hak untuk memulangkan jika penerima ingin memulangkan demi kebaikan. Di sini tiada salah apa-apa di pihak YABhg Tun dan DYMM Sultan..

    Isu sekarang yang harus diberikan keutamaan adalah isu pentadbiran negara demi kebaikan negara dan rakyat.

    Rakyat, Raja dan Negara berpisah tiada. Pemegang amanah rakyat yang sepatutnya lebih bertanggungjawab dalam segala hal.

    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan hj Rostam. Sila maklumkan kepada pihak kerajaan siapakah yg Tuan maksudkan memperbesarkan isu seperti Tuan sebutkan. Adakah Tuan sedar kenyataan yang Tuan Maksudkan adalah Titah DYMM di dalam Akhbar THESTAR. Adakah Tuan memgatakan pihak kerajaan memgarahkan THESTAR untuk memperbesarkan titah DYMM Tuanku dengan sengaja.

      Harap Tuan hj rostam memperjelaskan dengan lebih lanjut untuk memgelakkan pembaca memjadi mamgsa hasutan pihak Tuan. Harap maklum. Terima kasih.

      Delete
    2. 1654, Tuanku Sultan bertitah atas nasihat. Baginda tak bertitah sesuka hati macam Najib. Dalam hal ini terdapat BATU API yang cuba merosakkan hubungan Raja dengan Rakyat. Tuanku Sultan juga cuba diheret BATU API dengan isu Bugis yang tidak akan ke mana. Harap maklum. Terima kasih.

      Delete
    3. Pihak anda tidak jelas dan faham sebenarnya antara hasutan dan pengertian..baca, faham, hafal dan tafsir dulu setiap bait-bait perkataan sebelum kita membuat kesimpulan mudah untuk terjemahkan sebagai betul atau salah, pemahaman atau hasutan..

      Maaf saya bukan dari mana-mana bersifat kepartian atau NGO..terapi naluri insan rakyat biasa..

      Delete
    4. Saya adalah rakyat biasa yang ada kuasa ditangan untuk memilih mana-mana wakil yang akan mewakili rakyat mentadbir dan memajukan serta memakmurkan negara, bangsa dan agama saya.

      Terima kasih

      Delete
    5. Tuan Hj Rostam, manis haji adalah tatkala waktu wukuf di Arafah. Pintu langit terbuka terima taubat dan doa para Hujjaj. Janganlah sia siakan pengalaman Tuan Haji dgn taksub pada TDM. Politik kini malangnya jadi medan fitnah. Dipanggil 'perang persepsi'. Banyak dari apa yg Tuan Haji dengar dan percaya kemungkinan besar fitnah dan palsu. Berdasarkanlah pendirian Tuan Haji kepada bukti dan kepastian. Kalau ragu jauhkan diri. Ini nasihat dari saya yg pernah bernaung bawah langit Arafah. Saya nasihat ini bukan pasal cinta pada DSN atau BN. Pandanglah PH Tuan Haji - segala elemen liberal, evengelis dan kufur telah bersatu untuk tumbangkan kerajaan bagi naikkan fahaman mereka. Sasaran mereka parti Melayu Islam PAS dan UMNO. Walau apapun kelemahan yg dirasa pada kedua parti ini mereka tetap menjadi benteng pertahankan Islam di Malaysia. Beristikharahlah Tuan Haji.

      Delete
    6. Mr J. John Doe ajak kau bersumpah laknat atas fitnah kau pada Tun M, penyokong PH dan rakyat. Mr J jangan lari kalau tak memfitnah.

      Keh..keh..keh..keh..

      Delete
    7. Tuan Haji Mr J. Tahniah kerana pernah buat haji. Atau pergi ke arafah menemani Menteri Agama JPM sebagai tukang bawa beg atau sebagai anggota tentera utk berperang dgn Yemen.

      Delete
    8. 1814...JANAGN LUPA AJAK NUAR aL jUBURI BERSUMPH LAHANAT SEKALI YEK!!!!KIHKIHKIH...

      Delete
    9. Hang pi hisap rokok mr.J laa wak kojola kengkang byk money keluar tu.
      Kayalah hang!!!!!

      Delete
    10. Mr. J , kamu nilah makhlok yang dikata tidak mengerti apa yang disampaikan olih orang lain .

      Kamu nilah manusia yang benar2 taksub kepada Najib . Ketaksuban kamu itu sudah sampai ketahap tidak dapat membedzakan yang salah dengan yang betul .

      Hj. rostam tidak adapun mengatakan yang Mahathir itu betul bagitu juga kepada Sultan Selangor . Yang kamu melarat larat sampai ke wukuf dan bagainya ni kenapa ???

      Delete
  15. Baguslah TDM serta Tun Hasmah pulangkan darjah kebesaran itu.
    Dapatlah dianugerahkan kepada orang lain pula.
    Berdasarkan ucapan-ucapan di PAU, banyak yang berkelayakan.

    ReplyDelete
  16. Kerajaan Najib dah berfungsi sebagai batu api kepada hubungan Raja dan Rakyat. Raja yang sepatutnya menjadi payung kepada Rakyat gagal berfungsi dengan BATU API sebagai Kerajaan Pusat. BATU API yang salahguna Hadis dan Al Quran lagi bahaya. Nak tahu apa BATU API? Cari video Mat Over tampar David Teoh dan lihat Rosyam Nor dan juga Najib. Ini tipikal BATU API.

    ReplyDelete
  17. Minta maaf. Saya bukan dari mana-mana parti atau NGO. Saya hanya dari kacamata rakyat biasa. Terlalu banyak isu-isu yang tak penting diutamakan dari mendangani isu-isu yang lebih berfaedah untuk rakyat dan negara harus ditangani dulu dari pihak pentadbir eksekutif negara demi kesejahteraan rakyat malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Antara isu Bugis dan isu kos sara hidup meningkat, Tuanku Sultan dipaksa BATU API memilih isu Bugis untuk Rakyat?

      Keh..keh..keh..keh..

      Delete
    2. Siapa kah yang melakukan paksaan. Sila huraikan secara terperinci untuk pihak kami di dalam kerajaan memahami lebih lanjut

      Delete
    3. Siapa tukang nasihat Raja-Raja Melayu sekarang 1857?

      Keh..keh..keh..keh..

      Delete
    4. Ankn 18:57 dari kerajaan. Baguslah tu. Minta tolong suruh macai dedak kamu 3 ekor Mr Jho Jamban,Geng Najis dan Kojolla Kengkang yang selalu auta diblog Budin ni berhenti kerja atau transfer mereka pergi pelihara babi dan ganti dengan yang pandai berfakta bila berbahas ok. Thx

      Delete
  18. Replies
    1. Tn Hj Rostam..saya pun rakyat biasa macam tn yang takde apa2 kepentingan peribadi...berpartisan...jauh sekali. Jangan kaat isu2 kecil spt pingat kebesaran dan komentar artis2 tidak memberi kesan kepada masyarakat. Isu2 spt inilah yang dekat di hati mereka..apatah lagi jika ia berkait dengan mantan PM yang telah menjerumuskan negara ke dalam kejatuhan ekonomi dan Msia terpaksa menanggung hutang dan kesan tempias negatif yang terus menerus ditanggung oleh negara sehingga kini.
      Kita perlu lihat, betapa masih terdapat ramai pemuja2 tegar Madey dan juga Shila dewasa ini..sudah tentu segala tindak tanduk dan kenyataan yang dikeluarkan mereka mendapat respon2 dari pemuja2 tersebut.
      Pada pendapat saya, zaman Madey dah lama berlalu dan dikesampingkan jauh2 dari sejarah negaar...kini zaman DSNR dan pemerintahannya yang ternyata telah berjaya membela dan memperjuangkan nasib rakyat marhaein spt tn dan saya..itu, kita tak dapat kita nafikan, walau sehebat mana pun kita cuba untuk menidakkannya.
      Nasihat kami rakyat yang waras untuk Shila dan artis2 yang sefahaman dengannya, kau orang teruskanlah tugas kau untuk menghiburkan rakyat..toksah sibuk2 dan peningkan kepala untuk campur tangan dalam urusan pentadbiran negara..serahkan tugas tersbut kepada DSNR dan barisan kabinetnya serta pegawai2 kerajaan yang sememangnya terlatih dalam bidang ini. Bukan apa2, takut2 kenyataan yang kau orang keluarkan tu bukannya memberikan sebarang impak positif, tapi menyerlahkan kebangangan kau orang dalam urusan urustadbir negara !

      Delete
    2. Hehehe berpatisan konon...czm serupa dgn ayay mr jack assa.

      Delete
    3. Khas untuk TN Geng Najib..apakah tuan sepanjang masa dan sepanjang perjalanan sehari-hari berhadapan pandangan dan keluhan serta pertanyaaan dari masyarakat setiap pelusuk dunia ini akan permasalahan yang berlaku sehari-hari di malaysia ?

      Minta maaf, saya rasa tuan tidak melalui semua itu pada hemat saya..saya serta rakan-rakan sekerja, kami setiap masa melalui semua itu sepanjang kerjaya di lauatan membawa panji-panji jalur gemilang ke setiap pelusuk dunia sejak di awal pentadbiran yang lalu hingga terkini. Banyak perbezaan dalam mendangangi isu-isu rakyat oleh pentadbiran lalu dan terkini..hanya cara pentadbiran sekarang sudah menjadi carca marba dalam memacu perjalanan negara. Kami di sini sentiasa akan dibangkitkan persoalan dan pandangan setiap masyarakat dunia berkaitan pentadbiran dahulu dan sekarang. Orang asing dapat membezakan yang baik dan buruk setiap perjalanan pentadbiran dahulu dan sekarang. Itu akan mencerminkan hala tuju negara demi mencapai kemakmuran ekonomi negara dan rakyat.

      Delete
    4. Tuan Haji, Kalau semua rakyat berfikiran macam tuan haji, tak terpengaruh dek persepsi, tapi berpijak pada realiti, saya percaya demokrasi dan kemakmuran akan terus subur di Malaysia.
      Gunakalah kuasa undi tuan dengan sebaik-baiknya.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. Berbahas dgn hj rostam pun dah kantol. Bahasa kiasan atau sindiran GN terhadap artis2 yg prihatin keperitan masyarakat amat menyebalkan.

      Again, GN got roasted...!!

      Delete
    7. Sdra hj rostam , GEng Najib ni akan bertukar tukar rupa dan cara didalam menangani hujahan2 serta pertanyaan .

      Dia akan mengaku petani , rakyat biasa yang hanya berbasikal . Dia juga akan menyatakan mendapat maklumat dari anon ini , anon itu , kenalan sini , kenalan sana demi mempertahan hujahannya . Sehinggalah 'tertangkap' olih saya beberapa kali apabila dia 'memetik artikel' dari orang yang sudah mati .

      Satu kelebihan dia , sama saperti ramai para pemimpin pemerintah masa kini , GN ini sungguh bermuka tebal . Dia akan terus datang menyondol saperti badak sumbu tak kira pandangan dia itu betul atau salah .

      Jikalau kawan2 dan rakan2 bertanya , siapa dia batu api didalam perkara ini ...terus terang saya katakan Zahid Hamidi . Mengapa tiada sesiapa yang menegur si malaun ini apabila dia mengeluarkan kata Mahathir a/l Iskandar Kutty ? Di panjangkan lagi penghinaan dengan menuduh Mahathir memperkudakan parti UMNO .

      Pemimpin2 taraf haprak , low class , bodoh , hipokrit ini terlupa apa yang terkandung di dalam Perlembagaan Negara ini .

      Delete
    8. Saudara Hj Rostam,
      Sekarang Geng Bajis bermula dengan bersopan memanggil Tuan Haji kerana berharap dapat memukau Haji berpihak kepada mereka. Apabila suatu hari nanti bila mengetahui Haji sudah jelas dengan komen karut mereka maka panggilan bermacam macam akan dilemparkan pada Haji.
      Kami pun orang yang berpendidikan. Sekali imbas komen pertama mereka kami sudah tahu seseorang itu penerima dedak atau bukan. Silakan layar blog Budin dengan kerap supaya Haji dapat menilai dengan sendiri adalah lebih baik daripada mendengar apa yang saya cakap. Terima kasih.

      Delete
    9. Assalamualaikum semua bloggers pro BN & pro PH,

      Saya hanya akan berhujah mengikut fakta sebenar dan nyata. Saya tidak akan memihak kepada mana-mana pemimpin baik dari kalangan BN atau Pembangkang. Di mana ada kesilapan yang jelas, saya akan berhujah mengikut fakta sebenar dan jelas untuk difahami.

      Selagi masih belum terungkap segala permasalahan negara dibetulkan demi kebaikan bersama, maka saya akan mencelah untuk berhujah.

      Saya amat memahami situasi sekarang, yang mana semua bloggers yang berhujah mengikut fakta atau hanya sekadar memenuhi kuota untuk berhujah demi pertahan kesilapan, kesalahan dan kesombongan mana-mana pemimpin yang ada baik kalangan BN atau Pembangkang.

      Hidup dan bekerja untuk negara mestilah tulus ikhlas dan jujur demi kesejahteraan rakyat dan negara.

      Terima kasih.

      Delete
  19. Setakat pingat , Rani Kulop pun dapat pingat gak. Kepala gengster pun dapat kurnia pingat. Ingat TUN harap sangat ke pingat~ pingat tu. Ada wang ,semua boleh jadi. Tak caya tanya Perwira Mat Gila. Anak Sultan pun dapat dibuntingkannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat Over mana,,Mat Over mana...ha.ha.ha..jgn marah sedara Mat popo.sy gurau je..

      Delete
  20. Konfirm dia ni dah gila gamaknya. Muka yang tak berapa nak elok ni akan jadi hakim di Akhirat nanti ke?

    Pi lah mampui dulu pas tu hidup balik pas tu mampui lagi...baru boleh kira ada layak ke tidak.

    ReplyDelete
  21. Tular berita..Pizi Raja fitnah dan hasut se malaya bakal disaman lagi. Tak serik2 lagilah si Pizi ni, apa nak buat dah suratan takdir dirinya yang akan bergelumang terus2an dengan saman fitnah selagi hayat dikandung badan.
    Pizi diberitakan memfitnah bahawa Raslan Dahlan, CEO PICO integrated Exhibit sdn bhd, adalah abangnya yang mendapat tender utama mengendalikan Expo#Negara ku yang sedang rancak diadakan di KL dari 15 Nov lepas hingga 15 Disember ini.
    Pizi menunjuduh Expo ini adalah propaganda politik kerajaan untuk memenangi hati rakyat dan menegaskan perbelanjaan yang sanagt besar telah digunakan untuk menganjurkannya.
    DSRD telah menafikan segala tuduhan tersebut dan menyifatkannya sebagai tersangat jahat dan berniat untuk mendapat poltical mileage bagi PH dan mengaibkan nama baik DSRD dan Raslan Dahlan. DSRD juga menyifatkan , kini terserlahlah sikap Pizi yang diibaratkannya sebagai pemfitnah tegar bersiri yang sanggup melakukan apa saja untuk mengaibkan dan memalukan orang yang tidak bersalah.
    DSRD kini dalam peringkat perbincangan akhir dengan peguam2nya untuk menyaman Pizi, sebaagi tindakan sebagai pengajaran kepadanya. Pizi ni pun satu hal...dulu dah kena bayar kalah saman dengan NFC sebanyak rm 350 ribu, sehingga dia terpaksa mengemis dengan rakyat Msia untuk membayar saman tersebut...kini buat hal lagi. Kes OSA tu pun tak setel lagi ...masak2.
    Pizi , kerana berasa takut dengan ancaman DSRD, telah memadamkan live FB rasminya yang kini tak boleh diakses secara online lagi. Dia juga tidak memberi sebarang komen berkaitan tuduhannya terhadap abang DSRD tersebut.
    Kalau nak kata Pizi ni bengap, dia terasa pandai yang amat sangat..semua orang dia nak langgar, dia aje yang betul..orang lain semua salah dan tak tau apa2. Rupa2nya..apa yang didedahkan selama ini ternyaat hanyalah fitnah dan dusta belaka, yang tidak berpaksikan kepada sumber yang sahih dan boleh dipercayai. Kesian sungguh individu2 yang selama ini telah menjadi mangsa fitnahnya tu dalam pelbagai isu yang ditularkannya tu. Tak boleh bayangkan perasaan mereka yang telah tercemar dan diaibkan dengan segala dakwaan fitnah dan tak berasas tersebut selama ini.
    Apa nak diherankan...selagi manusia yang bernama Pizi ni masih bebas di dalam persada negara, selagi tu lah fitnah, spin dan hasutan akan menjadi darah dagingnya...yang ternyata menjadi prinsip asas dan paling utama dalam perjuangan PH dalam merebut kuasa di negara tercinta ini !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najib , get your fact right !!

      Rafizi bukan nya didapati bersalah kerana kes NFC .

      Rafizi di dapati bersalah serta di jatuhkan hokum membayar ganti rugi kepada Salleh laki kak ijat atas akta BAFIA .

      Kamu ni faham ke tak faham ???

      Delete
    2. Bro diny kalau manusia boleh faham tetapi kalau sesetengah jenis binatang ada peluang lagi. Ini kan babi jangan harap lah. Di belakang pantat di cop GN tanda mau di panggang oleh Jho Low tidak lama lagi.

      Delete
  22. Syukor aku di lahir dan di besarkan di negei yg tak menyembah sultan hanya menyembah tuhan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Kita harus bersyukur dilahirkan oleh insan terdahulu di masa kini dan ke hadapan...mengingati yang terdahulu pasti akan beroleh kejayaan untuk masa hadapan...

      Tidak ada pentadbiran terdahulu..maka tidak ada wujud pentadbiran kini dan masa hadapan...

      Mengenang masa lalu sebagai pedoman untuk maju, berprinsip dan berhala tuju pasti berjaya..jangan melupai masa yang lalu untuk mencerminkan masa hadapan 👌

      Delete
    2. 1828 adakah anda mempunyai masalah dengan sultan. Adakah anda pernah berhubung dgn sultan di negari lain dan mendapati sultan tidak perlu di sembah. Sila huraikan secara lanjut.

      Delete
    3. Anon 1828, takut secara tak sedar kita sembah liberal dan evengelis dgn melantik mereka sebagai pemimpin.

      Delete
    4. Tn Hj Rostam...Terlebih dahulu tahniah kerana tn dikhabarkan telah membawa jalur gemilang gah di serata pelusuk dunia. Saya agak2lah Tn ni mungkin bertugas dengan TLDM ataupu dengan mana2 syarikat perkapalan..mungkin MISC atau yang sewaktu dengannya. Ialah..sapalah saya yang hanya memerah keringat berbudi kepada tanah dipendalaman, memanglah tak terdedah spt tn yang berkesempatan bertemu dengan pelbagai jenis orang.
      Memang tak salah kita digalakkan untuk mengimbau pemerintahan yang terdahulu. agar menjadi teladan dan juga sempadan kepada kita. Tapi b/mana kah bentuk pentadbiran yang patut kita jadikan teladan dan ikutan oleh urustadbir kini...adakah pentadbiran yang merugikan negara hingga berjumlah rm 100 billion, nilai mata wang kini dalam urusniaga dan perjudian FOREX tu...ataupu bentuk pentadbiran yang bersifat kukubesi dan sewenag2nya memfitnah orang no 2 dengan tuduhan liwat, semata2 kerana takut kedudukannya sebagi PM semakin terjejas..ataupun kerana no 2 tu tak mematuhi arahan supaya syarikat anak2nya yang hampir bankrap dibailoutkan dengan duit rakyat, berjumlah berbilion2 ringgit?
      Bentuk pentadbiran yang mengutamakan kroni2nya hingga menggadaikan masa depan jabatan2 kerajaan spt LLN dan TNB melalui dasar pengswastaan...ataupun memaksakan TNB membeli kuasa letrik yang dibekalkan oleh IPP2 yang ternyata dikuasai oleh kroni2 yang dirinya ada kepentingan besar dalam sykt2 tersebut, dengan harga yg tersangat tinggi..melebehi berkali2 ganda dari pasaran? Bagaimana pulak dengan skandal PKFZ yang ternyata mengalami kerugian berjuta2 ringgit semaat2 untuk mengambil hati parti komponen.
      Tu tak termasuk OPS Lalang, OPS Memali dan pelbagai jenis OPS lagi untuk menakut2kan pembangkang dan rakyat...dan tak terkecuali menghapuskan kekebalan Raja2 dan mengaibkan mereka di mata rakyat.
      TN..perlukqah kita masih mengimbau dan mengagung2kan bentuk pentadbiran seperti ini , yang ternyata sentisa berpaksikan kpd prinsip pecah dan perintah dan memainkan isu2 perkauman agar rakyat tidak akan bersatu padu dan mempersoalkan segala ketirisan dan kebobrokan yang terjadi dalam pemerintahannya.
      Masyarakay cina dan LKS takkan sekali2 lupa ungkapan bapa segala rasis dan kaum cina adalah pendatang di negara ini, yang pernah disebut2nya satu ketika dulu...dan malangnya orang yang sama juga diangkat sebagai Sang penyelamat Msia dan diuar2kan sebaagi bakal PM ke 7.
      Pada hemat rakyat Msia yang waras, bentuk pemerintahan spt inilah yang patut dipadamkan dari sejarah gilang gemilang negara..menjadi sempadan agar ia takkan akan dibiarkan berulang sekali lagi demi masa depan generasi akan datang. Cukup2lah segala bala yang telah rakyat lalui semasa era rejim tersebut...mari kita memandang kehadapan dan memvisikan sebuah negara yang makmur, adil seperti yang sedang dilaksanakan oleh DSNR dan barisan pimpinannya..semoga hasrat murni TN50akan menjadi kenyataan, bukan angan2 Mat Jenin spt ynag terjadi kepada wawasan 2020, ciptaan dan halusinasi sang perosak bangsa dan negara tercinta ini !

      Delete
    5. Merafak sembah ke atas manusia dengan menyembah Tuhan kena beza. Nanti jatuh syirik. Dosa tak terampun.

      Keh..keh..keh..keh..

      Delete
    6. Sebenarnya tuan tidak mengikuti perkembangan berkaitan pengswastaan, pengkoperatan syarikat di penghujung 70-an.

      Berkaitan wawasan 2020 pun tuan tidak memahami disebalik pengwujudan wawasan itu...

      Isu-isu berkaitan ISA, OPS Lalang, OPS Memali juga rasanya tuan kurang memahami secara jelas dan intipati sebenarnya mungkin lah..

      Kalau dibangkitkan hal-hal berkaitan FOREX itu adalah kemungkin di mana-mana perbankan akan berlaku kadar keuntungan dan fasa kerugian yang tidak dapat dielakkan kalau berada di fasa itu..tapi apakah kita sebagai rakyat harus menanggung akibat tanpa disedari berkaitan syarikat-syarikat serta hartanah diurus jualbeli tanpa ambil kira keuntungan ? Sanggupkah rakyat melihat hasil kerugian yang kerajaan sekarang lakukan tanpa rasa bersalah akan akibat pembuat keputusan tanpa ambil kira kepentingan dan amanah rakyat kepada pihak kerajaan ? Percaturan pentadbiran kerajaan sekarang ini banyak ke arah ketidakseimbangan pulangan hasil kepada rakyat..

      Soal TN50 sebenarnya tiada keberkesanannya sebab itu hanyalah kesinambungan yang gagal yang jelas untuk menjangkau pemikiran rakyat melupakan azam dan tekat untuk mencapai hasrat wawasan 2020 tidak semestinya segala kena tanpa gunapakai akal yang waras.

      Kerugian dalam pertukaran matawang sekarang pun sudah banyak sepanjang dari tahun 2006 - 2017. Nilai matawang Ringgit juga menyusut paling ketara dengan nilai matawang negara yang sederhana ekonominya. Kerugian yang BNM tanggung sekarang pun adalah satu kerugian malahan lebih besar nilainya dari kisah FOREX yang tuan bangkitkan itu. Kalau rakyat mahu kerajaan berlaku adil. Wujudkan juga RCI yang disalahgunakan sekarang untuk 1MDB, Kerugian dan kejatuhan merudum Ringgit Malaysia. RCI juga penyelewengan pentadbiran sekarang..itulah keadilan badan perundangan yang berteraskan Perlembagaan tanpa mengira kuasa eksekutif.

      Terima kasih

      Delete
    7. Nak buat camno. Sejarah Madey dalam Malaysia tak boleh padam. Tun M bersungguh2 bawa Malaysia ke puncak dunia. Dasar2 kerajaan beliau juga banyak diterangkan dalam buku2 pendidikan. Jika 'KJ' dan 'Najib' nak hapus legasi Tun M dalam Malaysia, mereka kena buat lebih 2x ganda daripada Tun M. Sekurang-kurangnya taklah menjahanam apa yang dah sedia dibina.

      Delete
    8. TN50 yang diingati cuma tamparan Mat Over. Tak nampak apa visi dan misi dalam Malaysia. Bayangkan untuk parti Umno sendiri, TN50 nak capai bagaimana jika pemimpin sampai 3 orang (kalau ikut yang betul mungkin 6 orang) tak mahu dicabar? Maksudnya, pimpinan Umno tak percaya pilihan ahli sendiri? Dalam Wawasan 2020 terdapat 20 cabaran yang Tun M gariskan dalam menuju negara maju. Aspirasi Tun M itu digagalkan oleh warisan2 Umno sendiri dan dihapuskan oleh Najib.

      Delete
    9. Tn Hj Rostam...kerugian yang dialami oleh BNM dan negaar dalam FOREX sudah terang lagi bersuluh...RCI yang bersidang telah pun mebuktikannya tanpa sebarang doubt lagi. Sedangkan kerugian BNM dan negara semasa pentadbiran DSNR adalah hearsay saja dari cakap2 Madey, tanpa sebarang bukti kukuh dalam bentuk dokumen2 yang dikeluarkan oleh BNM.
      Dalam OPS Baling tu, Madey mengaku dirinya tidak berada dalam Msia dan dikatakan berada di China atas urusan kerajaan, tapi hakikatnya Tun Musa mengaku bahawa Madey berada dalam negara dan dipejabatnya untuk memantau dan memberi arahan kpd KPN apa bentuk tindakan yanhg perlu diambil, w/pn Tun Musa adalah TPM dan menteri dalam negeri ketika itu.
      Kita tau b/mana Tun Musa telah dipersalahkan dan dijadikan kambing hitam dalam kegagalan ops Baling tersebut.
      Wawasan 2020 ternyata dipersetujui oleh pakar2 ekonomi negara sebaagi satu impian Madey yg dipaksakan secara terburu2 , tanpa meminta pendapat2 ahli2 ekonomi dan pandanagn rakyat jelata..tidaj seperti TN50, yang digubal setelah mendapat pendapat2 pakar2 ekonomi dan pelbagai bidang lain termasuklah sosial dll. Hatta pendapat anak2 muda dan para artis juga diambil kira...warga felda, pekebun dan nelayan, penjawat awam juga telah diambil kira dengan sedalam2nya. Pastinya TN50 adalah lebih realistik dan logik, serta rasional untuk dilaksanakan berbanding wawasan 2020 yang sehingga kini tidak nampak akan berjaya dicapai dalam 2 tahun lagi.
      Dengan keperihatinan kerajaan untuk membela dan memperjuangkan kemaslahatan rakyat, melalui BRIM dan pelbagai bentuk bantuan kpd segenap lapisan rakyat, khususnya dengan apa yang dijanjikan oleh DSNR dan kerajaan dalam ibu segala bajet 2018, pastinya akan meneruskan legasi kerajaan UMNO/BN untuk terus mengotakan slogan rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan...dulu, kini dan selamanya!

      Delete
    10. Dari penulisan jelas Tuan Hj Rostam adalah pentaksub TDM. Ciri pentaksub ini akan menghalalkan apa saja dibuat oleh TDM. Judi forex berbillion dikatakan 'niaga'. Skandal Perwaja, BMF, PKFZ, Maminco dll juga dikecilkan sebagai tak penting. Memali, Ops Lalang dsb pun temui nasib yg sama. Bahkan marah kalau disebut nak RCI. Kalau RCI pun tak percaya. Rakyat merana bila projek Proton bantu kroni mencukai kereta dgn harga mahal. Tol dgn perjanjian berat sebelah bercambah siksa rakyat. Tarif letrik naik selalu pasal nak sokong IPP kroni. Petronas dipaksa subsidi gas pada IPP - berapa banyak harta rakyat hilang dijamah kroni. Krisis matawang 1998 bungkuskan berapa banyak bisnes. Hampir bangkrapkan negara. Rakyat juga merana - interest bank naik sampai 17%. Ada yg tak terbayar rumah. Rakyat marah dan menjerit Reformasi dijalanan kerana kehidupan mereka terbeban angkara perbuatan TDM. Namun pentaksub akan lupa atau sucikan semua ini.
      Dusta TDM 1MDB hilang 42 billion akan diulang ulang. Walau PAC dah sahkan tiada duit hilang dan aset 1MDB lebihi hutang. Hutang 1MDB juga bukan wang rakyat tapi pinjaman luar. Lapuran palsu dan buruk dibuat pada DOJ namun lepas bertahun siasat tiada bukti ditemui. Saman ditarik balik. Malangnya bila rela jadi pentaksub semua kebenaran ini terlindung dari pandangan. Hanya Allah boleh bukakan matahati.

      Delete
    11. Hahaha kau salah j. Kitorg bukan pentaksub tun m pun. Asal ada yang berani lawan ketua bugis perompak iaitu bijan kami sokong jer. Ape nk tksub kt tun m tu?? Dh dekat nak smpi masa dan ajal pun....asal ada yang berani kami sokong

      Delete
    12. j, kau pulak pengtaksub najib si perompak. begitu kan? selama ni kau tak pernah pun nampak salah najib, pada berjuta mata nampak.

      Delete
    13. Hampir 52% yang dah nampak pada pru13 dulu.tapi tetap berjaya lepaskan tenggkok sebab bantuan dari sabah n sarawak..huhuhu

      Delete
    14. Sebenarnya saya hanya nak berkata yang logik disini.sedikit sebanyak raja2 dan sultan2 pun dapat hidup tenang dan damai memerintah di malaysia adalah atas kerana jasa kecil tunM. Tak keterlaluan rasanya kenyataan ini..

      kalu lah si bijan yang memerintah 22 tahun mau tinggal suku ke tanah malaysia ni lagi . walau tanah tu tak kurang tapi geran dan hakmilik dah dimiliki rakyat china tembok besar.nak melangkah atau memijak rumput pun kena tanya tuan pemiliknya dulu.


      itu lah maksud perbezaan (lease hold dan free hold)

      Delete
    15. Buat encik Geng Najib, Mr J dan yang lain-lainnya di blog ini.

      Saya sebenarnya bukan dari pentaksub YABhg Tun Mahathir, Najib Razak, Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang atau Hj Hadi Awang...

      Saya adalah diri saya sendiri. Hanya berpegang pada asas didikan ibubapa, melalui zaman pendidikan Tun Hussein Onn, Tun Mahathir dan terakhir pada zaman Tun Abdullah. Saya tidak memihak kepada yang tiada jatidiri dalam menangani isu rakyat secara jujur. Tidak berpihak kepada pemimpin yang tidak berlaku jujur untuk mengakui kekhilafan atau kesalahan demi rakyat biasa yang mengamanahkan pemerintahan negara untuk masa depan anak bangsa dihormati warga dunia.

      Walau kepayahan menuntut ilmu dan mencari rezeki di masa lalui mengajar saya erti sebenar sebagai insan yang ada jatidiri untuk keluarga dan anak bangsa saya di bumi malaysia.

      Hidup tidak perlu kepura-puraan adalah lebih baik untuk bekerja demi anak bangsa.

      Renung-renung akan masa depan anak bangsa di masa hadapan jika keadaan sekarang tidak ada pemimpin yang memberi contoh terbaik untuk anak-anak kecil dan muda belia dengan sifat terpuji lagi membanggakan. Seorang pemimpin sejati tidak akan sama sekali mendidik anak bangsa nya dengan sifat cakap tak serupa bikin. Memaki hamun sana sini, umpat mengumpat, tidak menghormat pada yang lebih tua, tidak memberi satu nilai murni selain, caci mencaci adalah sifat pegangan pemimpin sekarang. Itukah seorang pemimpin yang diberi amanah oleh rakyat ?

      Delete
    16. j spin lagi. reformasi bukan masaalah rakyat susah. reformasi masaalah tun dgn anwar. kau jangan spin lebih2 j.

      doj tak tarik balik saman. itu pun kau nak spin. kau laknatkan org yang percaya wsj, doj dan yg lain kerana percaya yahudi. tapi kau dengan bangga cakap yahudi goldstein defend najib. kan ini jelas perangai yahudi!

      klu pihak yg tak sokong najib kau cakap pengtaksub tun. jadi kau pastilah pengtaksub najib.

      tun hanyalah messenger. perkara utama yg disampaikn, kau buta dan pekak. u hit the messenger, but u fail to deny the messages.

      the same with sheila majid, fathia and the others. they are just messengers. and i would say they succeed perfectly! now every dicks in umno mocking them furiously.

      and they failed! they hit the messengers. rahman dahlan is also another retard. what he should do go down and explained to the folks on the streets, in the kampung on what happened, and solve it. that is what he is paid for.

      pak haji rostam experienced the same thing that i have faced. it is sad that tun is highly regarded by foreigners, but not by our own though.

      masaalahnya orang melayu sendiri gagal memahami apa yg disampaikan oleh tun dalam wawasan 2020. sekitar 2005-6, tun ingatkan sekali lagi, bangsa melayu harus siap untuk berjalan tanpa tongkat. we have to be ready for 2020, where we have to live and to compete on a level playing field.

      najib and gangs force the believe that malays must keep on hanging on to umno, without umno, malays are gone. to me, it is not dap or others that look down on the malays, but umno themselves. ain't that ironic?



      Delete
    17. Perlukah saya tambah lagi kepada penerangan hj rostam serta Dad dalam menangkis segala terjahan Mr. J dan Geng najib ???

      Saya rasa tiada keperluannya .. kepada yang faham akan faham apa yang di sampaikan olih hj rostam dan Dad .
      Bagi yang tidak faham atau buat2 tak faham , biarkan lah mereka terus di buai mimpi .... mimpi yang dia sentiasa betul serta tidak akan di dakwa diakhirat nanti saperti Mr. J .

      Delete
    18. Dad/ Tuan Hj Rostam, kalau risau masa depan anak anak fikirlah ke mana PH akan bawa anak kita. PH diketuai DAP dgn pimpinan evengelisnya. Rata rata menentang perkasaan Islam dan Institusi Islam. Raja raja Melayu di hina - apakah tak ikuti kes DAP Perak? Tak nampak kes TDM dgn Sultan Selangof dan Penang? Tak dengar betapa biadapnya Zaid ahli DAP dgn Sultan Selangor? Apakah akan jadi pada masa depan Melayu dan Islam. Ambillah iktibar dari kesilapan PAS. Kini Ulama' PAS dah sedar betapa bahyanya PH pada ummat Islam dan negara. Telitilah dan jangan salah jalan.

      Delete
    19. Maaf Sultan Johor bukan Penang.

      Delete
    20. TN50 telah gagal sama seperti gagasan 1Malaysia. Kepimpinan Najib sekarang macam autopilot. Isu remeh-temeh menjadi isu nasional. Agenda perpaduan nasional dan pembangunan ke arah negara maju menjadi kenangan zaman Tun M. Di bawah Najib, isu Bugis dan isu legasi Tun M dalam Pakatan dijadikan keutamaan. Sampaikan seluruh pengikut terikut-ikut dan buktinya ada 2 komen di atas. Mereka berdua sendiri tak dapat memahamkan rakyat apa itu TN50? Sebab amalan Kerajaan Najib tidak mewakili visi dan misi TN50. Selagi boleh hentam Tun M itulah matlamat mereka. Apa yang berlaku 33 tahun akan datang.. jika Kerajaan Malaysia bermula dengan gelaran Kerajaan Kleptocracy dan PM digelar MO1?

      Delete
  23. Hisshh...jgn bangkang!!! Ku Nan kan dh dpt syafa'at dan hidayah dari umno tu. Shorga la tempat dia. Org lain semua pi neraka. Kepala Bapak Dia....

    ReplyDelete
  24. Dedak jenis ape tembolok kau org telan ni merapu macam tengah melanc#p jerk. Ku kenano jni dah memanglah dah telan dedak tah berapa juta kontena tah. Yg korang baru dapat dedak saiz coklat dah merapu gila babi apahal. Duit nye banyak kalau kira boleh gila babi tu sebab dia invest sini sana dunia dan akhirat. Kah kah kah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dapat gari taat, jenama tissot, bertatah wajah Akaratokrasi King Kleptojubbo...terus lagi lahap Taek kuat. Hampeh tul puak Cult Melayu Extreme beragama Islam songsang..aka Melayu AlGelojo

      Delete
  25. Sprm dh siasat ke dakwaan ku nan dulu dia kaya raya sampai ade pesawat sendiri???

    ReplyDelete
    Replies
    1. “Dahulu, saya hidup berfoya-foya sana-sini, kapal terbang sendiri ada, kapal layar ada, semua ada. Nak makan di mana? Hong Kong? Singapura?

      “Tapi Allah sayang saya. Pada akhir 1998, saya teringat dipanggil jadi Setiausaha Kerja UMNO. Saya beritahu Presiden UMNO ketika itu yang saya mahu berkhidmat selama enam bulan saja, kemudian akan kembali ke dunia korporat.

      "Tetapi dari November 1998 hinggalah hari ini, saya jadi begini (terlibat aktif dalam UMNO)," katanya ketika berucap di sebuah program.

      Delete
    2. Sprm mana? Bisnes apa si nan tua kutuk ni buat? Smapai terlebih berjaya sangat? Makan derma pak arab unta jugak ke?

      Delete
    3. Oooiiittt....mahthir dan keluarga yang kaya raya kate budak2 cai umno pun tak ada pesawat sendiri.

      Delete
    4. SPRM kesian nanti orang datang rompak Tengku Palsu dari Acheh ni.

      Keh..keh..keh..keh..

      Delete
    5. Hoiiiiii ketua macc siasat la si denan ni.terang terang mengaku mewah ni.try check betul ke berjaya sangat bisness dia.jual unta ke?

      Delete
    6. Bukan calang org dapt beli kapal terbg sendiri nehh...

      Delete
    7. Sory bro gua pun panas bontot ni.......

      Yang benar
      ketua macc
      Dzulkifli

      Delete
  26. Dalam hard talkbersam Madey dan Husam Kusam , Saipuddin yang menjadi tali barut DAP telah bertanyakan soaaln berkaitan dengan sapa yang layak menjadi PM jika PH menanag. Jawapan Husam Kusam menimbulkan lebih banyak t/tanya...katanya PH telah memuktamadkan sapa yang layak menjadi PM, tapi belum memutuskannya lagi..apa maksudnya jawapan semacam itu?
    Rakyat yang waras sebenarnya boleh membuat kesimpulan bahawa sebenarnya masih tidak aad konsensus atau keputusan sebulat suara dalam hal tersebut. Ura2 yang mengatakan Madey akan menjadi PM ke 7 sekali lagi nampaknya tidak disenangi oleh beberapa pemimpin2 parti dalam PH sendiri, khususnya Nuar KS yang melihat dengan naiknya Madey sebagai PM, peluang untuknya dibebaskan secepat mungkin semkin tipis...hampir takde langsung. Dragon kit siang juga rasanya dah nampak, betapa jika Madey naik lagi sekali, tidak ada jaminan negara tidak akan terjerumus semula dengan apa yang berlaku, khususnya yang melibatkan kewangan negara spt yang berlaku semasa 22 tahun pentadbirannya dulu.
    Jadi nampaknya, jawapan Husam Kusam tu hanyalah satu lip sevice politik untuk memberi isyarat yang jelas kpd Madey bahawa keinginannya sekali lagi untuk menjadi PM tidak mendapat restu dan sokongan kuat dari pucuk pimpinan PH yang lain.
    Sebab itulah, sehingga kini takde sebarang pengumuman rasmi sapa yang akan menjadi PM ke 7 nanti..masih ada tolak tarik dari pemimpin2 PH kerana mereka khuatir jika Madey diumumkan sebagai bakal PM, akan menimbulkan silent protest besar2an dalam kalangan penyokong2 akar umbi parti2 dalam PH , khususnya dari PKR dan DAP...dan mereka tak mahu mengambil risiko yang amat besar yang akan menjejaskan peluang PH untuk menang dalam PRU 14 ini.
    Hakikat bahawa Madey sudah menjadi liabiliti dan bukan aset lagi kepada perjuangan PH, sudah tidak dapat disembunyikan lagi. Cuma, hanya kerana ada sedikit rasa hormat lagi kpd Madey , maka mereka tidak memberi tahu tegak2 kepada Madey ..dengan harapan Madey , yang disebut sebagai tua renta berumur 92 tahun dan matang berpolitik, sepatutnya faham signal yang telah diberikan oleh pimpinan tertinggi PH...takkan tak faham2 lagi segala yang tersurat dan tersirat kot?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha tak sudah2 dgn hujan syok sendiri berbau rasis budak sekolah ni..dh berjaya sgt kot kau dan keluarga kau bwah kepimpinan dato sri daeng najib

      Delete
    2. Dh tak heran pon.tunM ke bijan cibaiii ke ape pon.yang pasti aku tolak umenok babi ini kali

      Delete
    3. Tetap buang umno ini kali.kalu undi umno dia buat lagi janji palsu.pastu sama juga menteri jer juga yg masih bermewah2.rakyat tetap camtu juga.tiap tiap kali PAU pun tak nampak apa hasil.yg nampaknya perwakilan yang datang dgn berpuluh bas sibuk bergelak tawa gembira je berlawak di pentas berucap.yang puteri serta nenek umno asyik berjoget lambak je pulak kegembiraan di PWTC

      Delete
    4. Rakyat sedang menilai.bagus jugak ada live di tv sesi bergembira para perwakilan umenok jantan betina di pwtc baru ni.nampak sangat ke mana arah parti umenok ni.sekadar berucap membodek orang di atas mereka.dari bawah sampai ke atas.

      Delete
    5. 21.07..saya tak berniat untuk mendabik dada dengan apa yang telahnkami sekeluarga kecapi di bawah pentadbiran DSNR dan kerajaan sedia ada..selama ni pun, saya tidak pernah menadah tempurung mengemis sebarang subsidi atau bantuan dari kerajaan. Cukuplah sekadar saya menikmati segala keamanan dan keharmonian yang telah berjaya disediakan oleh kerajaan...memudahkan saya untuk menjalankan tugas2 sehari2an di kebun, berbudi kepada tanah tanpa sebarang gangguan. Nak kata berjaya sangat keluarga saya tu jauh sekali, sekadar cukup menuai hasil kebun dan dari hasil sawit serta dusun buah2an yang kini mendapat permintaan yang cukup tinggi dan harga lumayan. Anak2 pun dah bekerja dengan jawatan dan gaji yang agak baik...Alhamdulillah, segala kesyukuran dipanjatkan untukNya dan sentisa saja berdoa agar kemakmuran ini akan berkekalan, dinaungi oleh kerajaan yang betul2 perihatin terhadap nasib rakyat spt yang ada sekarang ...Aminnnnn!

      Delete
    6. siap envelop berisi serta Garitaat jenama Tissot utk semua. Kalu ketua suruh makan racun berjamaaj pun sanggup tu. Cult Melayi Extremist, penganut Islam Songsang, restu PAS.
      Tak cukup cult pimpinan Brahmin2 Melayu ini, diam2 buat secret meeting di Hotel Istana dgn Party Komunis China pd 7/12. Hidup Abu Chin b.Peng

      Delete
    7. Citttt merempt juge upenyer geng nijib ni.tapi cerita macam dh berjaya sagt gayenyer.itu la melayu umno pnyer pemikiran.setakat ckup makan dah ok.bila bgsa cina berjaya dan kawal ekonomi pakat busuk ati anak beranak dengki bagai nk mampos...dap nak rampas malaysia lah,dap nak hapus islam lah macam2. Itu la budaya diterapkan umno.tak sedar sedar kepala2 umno,ketua ketua lantikkan umno di glc,perbadanan,suku sakat yang terlibat umno duit smpai muntah dikedarahnye deme

      Delete
    8. Sekejap cik gundulah, sekejap hang kebunlah, sebelum ini berpantatunlah.

      Hmmmm....berlakon, berlakon, berlakon.

      GN kantol lagi.....!!

      Delete
    9. Seperti biasa watak bermuka muka ni amalan ketua umno dari yang kecik sampai ketua paling bangsat seperti panglima bugis tu. Benda ni turut di kongsi amalannya dan dituruti oleh macai macai dedak yang tak berapa boleh berfikir secara logik akal seperti geng najib dan macai yang lain. Sekadar berfikir li ruang lingkop kemelayuan semata mata. Kalau nak berfikiran secara islamik jauh sekli macai macai ni.

      Delete
    10. Wak Suman..sudak berkali2 saya nyatakan saya, kejora, Mr J adalah entiti yang berbeza dan mempunyai keperibadian yang unik dan tersendiri. Kebetulan kami berkongsi matlamat dan matan perjuangan yang sama iaitu menegakkan kebenaran dan menentang kebatilan dan kemungkaran. Tidak timbul sama sekali saya telah kantoi lagi..harap wak suman faham dan hadamkan betul2 dibenak wak yang dah mereput tu yee!

      Delete
    11. Geng Najib ,

      Mungkin kamu , kejora , Mr. J adalah entity yang berbedza , tetapi sangat jelas dan nyata , semuanya adalah dari species yang sama !

      Delete
    12. Selagi namanya Anonymous, gunakanlah apa personaliti pun. Orang lain tetap pandang sama saja pada Mr J dan Kejora. Tak salah Pak Othaman menuduh ketiga-tiganya orang ini yang sama walaupun cara menulis lain. Sebab hanya seorang berdaftar yang lain Anonymous dan gaya menulis boleh diubah-ubah terutamanya jika cuma meniru personaliti yang agak murahan dan bodoh2 alang. Pakai nama macam GN dan berhujah. Barulah boleh mengaku secara sah entiti berbeza dan personaliti tak sama. Ini baru cabaran sebenar bagi Pak Othaman dan otai2 dalam blog pro PH ini.

      Delete
    13. GN...

      Kamu menceceh apa nie?
      Tua renta yg kamu perlekehkan, tapi yg tak berjawatan apa2 dalam kerajaan kok bisa2nya masih dijemput oleh institusi terkemuka & negara luar untuk ucaptama, sessi soal jawab & wawancara eksklusif.

      Najib dijemput kerana dia sebagai ketua negara tapi tidak berperanan penting, setakat jadi passenger dan memenuhi kerusi saja. Contoh di persidangan APEC di Manila baru2 ini, sebutir berita mengenai Najib pun tak ada di media utama & akbar2 luar negara, tidak seperti si Tua renta tetap jadi fokus & buruan wartawan2 asing.

      Delete
  27. Wahai Adnan Binti anu anu! Ada kah benar kekayaan kamu sebahagian besarnya dari hasil judi, loteri dan riba?. Ada kah kamu mengguna wang dari hasil ini untuk anak isteri kamu?

    Mungkin ini antara yang akan ditanya diakhirat nanti. Genting highland mungkin antara saksi, magnum dan sbg nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. “Dahulu, saya hidup berfoya-foya sana-sini, kapal terbang sendiri ada, kapal layar ada, semua ada. Nak makan di mana? Hong Kong? Singapura?

      “Tapi Allah sayang saya. Pada akhir 1998, saya teringat dipanggil jadi Setiausaha Kerja UMNO. Saya beritahu Presiden UMNO ketika itu yang saya mahu berkhidmat selama enam bulan saja, kemudian akan kembali ke dunia korporat.

      "Tetapi dari November 1998 hinggalah hari ini, saya jadi begini (terlibat aktif dalam UMNO)," katanya ketika berucap di sebuah program.

      Delete
  28. KEPUTUSAN DEBAT MAYA HARI NI.

    Ulasan hakim.
    Ternyata hari ini, debat taraf profesional ditampilkan. Masing-masing pendebat mempunyai keistimewaan intelektual yang tersendiri.

    Antara ciri-ciri peningkatan nilai intelektual luahan debat maya hari ini, ialah bersebab hilangnya "pantun-pantun hinaan Tun" yang menjadi identiti pemantun Kejora dari blog.

    Unsur-unsur jenaka juga hanya sekadar 5%, dari keseluruhan kandungan kementar/debat

    KEPUTUSAN :

    PRO UMNO/PAS : 10 % markah
    PRO PH : 90 % markah

    Ada peningkatan isi logik debatan pada Pro BN/PAS.

    TAHNIAH KEPADA PENDEBAT PRO PH.

    Kepada pro BN/PAS,jangan cepat kecewa.
    Usaha lagi.


    DARI SAYA : HAKIM DEBAT MAYA BLOG.

    ReplyDelete
  29. Penggulungan hujah....
    mmg ada salah malah semua manusia mempunyai kesilapan , masalah skrg ialah zaman pemerintahan Najib yg penuh kerosakan jadi tugas kita semua ialah menurunkan Najib setelah teguran yg dibuat selama ini tidak diendahkan... peluang tidak diberi bila nyawa dihujung halkum...pusstop.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak patut betul puok umno.majlis yang kos bernilai beratus ribu rasenyer kalu dihitung dari semua kos,dihadiri para ketua dan pemimpin umno dari segala pelusuk muka bumi malaysia sekadar dipenuhi gelak ketawa dan puji memuji si najib razak. seperti majlis maharaja lawak mega lagaknya..

      Copy paste

      Tetap buang umno ini kali.kalu undi umno dia buat lagi janji palsu.pastu sama juga menteri jer juga yg masih bermewah2.rakyat tetap camtu juga.tiap tiap kali PAU pun tak nampak apa hasil.yg nampaknya perwakilan yang datang dgn berpuluh bas sibuk bergelak tawa gembira je berlawak di pentas berucap.yang puteri serta nenek umno asyik berjoget lambak je pulak kegembiraan di PWTC

      Delete
  30. Dalam program hard talk bersama Madey, Husam kusam ada menyatakan kewibawaan 2 orang tokoh politik negara yang bakal menerajui negara apabila PH berkuasa nanti menjadi tanda tanya ramai rakyat Msia yang waras.
    Kami tertanya2, tidakkah kedua2 mereka ini akan ada conflict of interest dan ada matlamat serta agenda sulit sendiri? Tidakkah nanti pertembungan kepentingan ini sedikit sebanyak akan memberi kesan yang agak besar dalam kelicinan urustadbir negara...lebih2 lagi setiap dari mereka akan memastikan kementerian2 penting dan berprestij diisi oleh individu2 pilihan dan kepercayaan mereka...tidakkah akan berlaku pertembungan pengaruh diantara penyokong2 dan pengikut2 setia kedua2 tokoh ini, yang pastinya akan bergolak dari peringkat atasan hinggalah ke peringkat akar umbi?
    Kita tentu tahu betapa penyokong2 totok Nuar KS, khususnya otai2 reformasi takkan lupa pengalaman pahit yang telah mereka lalui dan alami semasa era reformasi dulu...mampukah mereka memaafkan segala kesengseraan dihayun dengan belantan dan disiram dengan air kimia saban hari, dengan begitu saja? Mungkin pelanduk boleh saja melupakan jerat, tapi adakah jerat akan semudah itu melupakannya?
    Sehingga kini, dendam Nuar KS terhadap Madey masih belum padam lagi..belum ada sebarang kenyataan khusus yang mengatakan Nuar sudah memaafkan Madey kerana memfitnahkahnya dengan kes liwat tersebut. Rasanya, kenyataan Madey yang mengatakan Nuar takkan dibebaskan cepat2 menambahkan lagi kegurisan di hati Nuar yang sememangnya telah sekian lama terguris.
    Rakyat Msia menanti dengan penuh debaran apakah outcomenya dari pertembungan kepentingan 2 gergasi poltik ini...sapa yang akan jatuh terlentang dan sapa pulak yang akan jatuh terkangkang...yang pastinya, adalah tepat dikatakan dalam pertempuran politik antara mereka berdua... menanag jadi abu, kalah jadi arang dan rakyat marhaein bakal merasa bahana dan kesannya..gajah sama gajah bertarung, pelanduk mati di tengah2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak patut betul puok umno.majlis yang kos bernilai beratus ribu rasenyer kalu dihitung dari semua kos,dihadiri para ketua dan pemimpin umno dari segala pelusuk muka bumi malaysia sekadar dipenuhi gelak ketawa dan puji memuji si najib razak. seperti majlis maharaja lawak mega lagaknya..

      Copy paste

      Tetap buang umno ini kali.kalu undi umno dia buat lagi janji palsu.pastu sama juga menteri jer juga yg masih bermewah2.rakyat tetap camtu juga.tiap tiap kali PAU pun tak nampak apa hasil.yg nampaknya perwakilan yang datang dgn berpuluh bas sibuk bergelak tawa gembira je berlawak di pentas berucap.yang puteri serta nenek umno asyik berjoget lambak je pulak kegembiraan di PWTC

      Delete
  31. hisam sekali lagi buat contoh yg memalukan. dah selalu sangat bagi amaran, sampai dia pun tak sedar apa yg dia cakap.

    sekarang, mana nak taruk muka? malaysia nak hantar askar ke jerusalem? merata dunia dah baca news ni.

    tu la, menteri sekarang ni main cakap aja, tapi tak tau apa2. bila org tegur, melenting! memang betul umno ni dah bongkak, sombong.

    ReplyDelete
  32. teuku ni juga sama, takde quality. org baru tanya, dia dah sergah!

    wartawan baru tanya kenapa buat rumah lebih dari yg diperlukan. bukan main melenting dia, di marah pulak wartawan tu. tak pernah aku tengok menteri dulu2 atau tun marah wartawan kalau bertanya.

    samseng!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong. Memang Umno samseng. Mereka layan selebriti yang mengkritik macam layan musuh. Dihina dan dimaki bersama pentaksub parti macam kawan tu kutuk Umno. Walhal selebriti di Malaysia, tak semua terang2 berpolitik. Baru komen kritis umum beberapa orang selebriti terkenal tanahair, Umno dah gagal tangani secara profesional. Ada pula yang jantan botak nak tunjuk gagah pada artis perempuan. Test dulu pada Azwan Ali kalau berani sangat. Alahai..

      Delete
  33. Tahniah DSNR kerana telah mendapat jemputan khas dari Erdogan untuk menghadiri satu sidang khas OIC bagi membincangkan isu pengiktirafan Baitulmaqdis sebagai ibu kota Israel, oleh Trump baru2 ini. Sidang itu bakal diadakan di Istanbul pada 12 dan 13 Disember ini. Erdogan telah menelefon sendiri DSNR dan beria2 sangat memohon agar DSNR hadir dalam sidang tersebut.
    Tengok, betapa kewibawaan DSNR begitu disegani dan dihormati dalam kalangan dunia islam dan segala pandangan dan kepakarannya dalam problem solving sangat2 didambakan oleh OIC. Hatta Arab Saudi dan Kuwait pun sentisa ternanti2 apakah tindakan dan langkah2 penyelesaian secara diplomatik selanjutnya yang bakal diambil oleh Msia dan DSNR dalam menangani isu rumit ini demi maruah Islam seluruh dunia.
    Diberitakan Erdogan sendiri telah buntu idea untuk bertindak dan mengharapkan DSNR untuk memberikan idea2 yang bernas dan konkrit dalam mencari penyelesaian kepada isu tersebut.
    Adalah amat membanggakan, DSNR ternyata mendapat pengiktirafan tertinggi dari dunia islam dewasa ini dan diiktiraf mampu untuk menjadi mediator dan negotiator yang amat berkesan dan dihormati oleh dunia barat , khususnya Amerika. Sudah pastilah suara tegas dan lantangnya akan didengar dan diambil perhatian oleh dunia islam.
    Marilah kita sebagai rakyat Msia yang beragama islam , mengenepikan segala perbezaan ideologi dan pegangan politik, sama2 berdoa agar pemergian DSNR ke Istanbul nanti akan membuahkan hasil yang akan membawa kepada penyelesaian terhadap isu rumit ini dan terus menyuburkan dan mendaulatkan sinar islam di seluruh dunia...Insya Allah! Aminnnnnn...ya Allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di satu masa lalu Malaysia serta pemimpinnya di pandang tinggi olih pemimpin2 dunia yang lain .

      Sekiranya perkara2 saperti apa yang berlaku keatas Al Quds atau Jerusalem juga di panggil Baitulmaqdis terjadi , Malaysia adalah peneraju didalam menyampaikan bantahan2 keras .

      Kegemilangan sebagitu sudah pupus dan kata2 bantahan yang di buat olih pemimpin Negara ini hanya untuk menyedapkan telinga mendengar .

      Dunia islam bernasib baik kerana masih ada Racep Tayeb Erdogan yang berani melakukan sesuatu tanpa rasa gentar walaupun menurut pandangan beberapa rakan di timur tengah , sukar untuk menentukan halatuju pendirian beliau .

      Erdogan telah mengambil inisiatif dengan mengadakan sidang tergempar OIC dimana Malaysia adalah salah satu anggotanya .

      Jadi , apa yang dikhabarkan olih Geng Najib yang mengatakan Najib di jemput khas adalah tidak betul sama sekali .
      Kenyataan yang mengatakan Erdogan sudah buntu idea adalah fitnah yang sengaja di reka olih Geng Najib . Mungkin Si Geng najib ini tidak sedar , Erdogan adalah pemimpin kesayang rakyat Turki . Masakan tidak beliau di selamatkan olih rakyat dia ketika cubaan coup~de~tat olih segelintir tentera sedikit masa dulu .

      Di samping itu , para pemerhati juga berpendapat Saudi adalah dalang , jalang serta petualang sebenar didalam menggalakkan kebaculan pihak Washington serta Tel Aviv ini.
      Susulan itu , terdapat bekas diplomat Malaysia yang mengunjurkan demonstrasi bantahan sepatutnya di adakan di kedutaan Saudi dan bukannya di kedutaan Amerika !

      Delete
    2. Dongeng 1001 hikayat lagi nampak real daripada dongeng Najib dan Erdogan. Jauh sangat nak bandingnya tu GN. Pesan pada Najib jangan tertidur masa ucapan pemimpin2 lain. Kamera ada di setiap tempat.

      Keh..keh..kehh..kehhh..

      Delete
    3. Sebenarnya isu Baitulmaqdis adalah isu sejagat. Semua ketua negara Islam yang terdapat dalam gabungan OIC di jemput ke persidangan khas di Turki bagi mencari resolusi berkaitan Baitulmaqdis terkini.

      Semua pihak di dalam OIC akan di ambil kira pendapat dan pandangan masing-masing, bukan hanya pendapat pemimpin negara Malaysia sahaja.

      Memalu rebana atau menggesek viola tu biarlah pada semua strings jangan hanya pada satu sahaja untuk ayat syok sendiri.

      Soal syok sendiri, pemimpin negara terkini kesemuanya tergolong dalam kerabat Syok Sendiri.

      Suara keluh kesah pemimpin malaysia yang terkini tidak digunapakai oleh negara-negara kuasa besar dalam ketenteraan. Turki salah satu negara dalam gabungan NATO yang mempunyai kuasa pemutus dalam Majlis Keselamatan PBB. Malaysia dan Prime Ministet hanya pelengkap ahli majlis mesyuarat Majlis Keselamatan PBB yang hanya akan dipanggil untuk sesebuah mesyuarat berkaitan keselamatan negara-negara yang bertelagah.

      Kisah sebenar Prime Minister Malaysia terkini yang paling dipandang sinis oleh masyarakat dunia.

      Delete
    4. Tuan GN kena mencari maklumat yang paling lengkap kalau mahu buat ulasan tanpa tersasar dari fakta sebenar.

      Terima ksih

      Delete
    5. Pak diny dan anon 1.34. Saya faham kebencian anda semua terhadap DSNR adalah berasaskan berlainan ideologi politik yang dianuti. Tapi dalam hal mempertahankan maruah islam dalam isu Baitulmuqadis inil adalah lebih besar dan merentasi sempadan ideologi politik..ini berkisar dengan aqidah kita sebagai umat islam.
      Bukankah ada hadith Nabi s.a.w yang menyebut tentang jihad mempertahankan maruah islam..hatta sorang islam yang teraniaya didunia ini wajib kita membelanya, inikan lagi Baitulmuqadis , dimana terdapatnya masjidil aqsa. masjid yang ke3 sucinya dalam dunia islam.
      DSNR telah terbukti sebagai pemimpin islam yang tulin..tengok ajelah isu Rohingya, beliaulah pemimpin islam yang pertama mengutuk dan membantah kepada rejim suuk yi, di myanmar. Bukan setakat membantah secara diplomatik, tetapi bertindak menghantar bantuan kemanusiaan yang digerakkan oleh DS Azeez kepada pelarian Rohingya di Bangladesh. Rasanya, Msia lah satu2nya negara yang berani bertindak sedemikian rupa, walaupun mendapat bantahan dari Myanmar.
      Amat pelik bila Pak diny memperkecil dan memperlekehkan peranan besar DSNR dalam OIC, sedangkan dia mempunyai reputasi yang cukup2 tinggi dan dihormati dalam dunia islam.
      Berkaitan tuduhan Arab Saudi sebagai negara yang selama ini bersekongkol dengan israel ternyata masih tak dapat disahkan ..ia hanyalah cakap2 politik dari kalangan musuh2nya dalam kalangan negara teluk sendiri, khususnya yemen dan Qatar yang ternyata cemburu dengan kemajuan yang telah dicapai oleh KSA dalam masa yang amat singkat. Iran juga merupakan musuh ketat KSA yang sentiasa mencari jalan untuk mengaibkan KSA dan menjadi king maker di timur tengah. Tengok ajelah bagaimana Iran telah c/tangan dalam kemelut kuasa di Yemen dan Syria untuk meluaskan hegemoni syiah di negara2 tersebut.
      Ama tidak masuk akal jika KSA merestui tindakan Trump tersebut..diberitakan oleh Al Jazeera, bantahan dan tunjuk perasaan besar2an telah diadakan di Riyadh dan bandar2 lain di KSA, di Mesir dan juga di Dubai, kuwait untuk menunujukkan solidariti umat islam dalam isu yang amat besar ini.
      Jangan menuduh apa yang dilakukan oleh pemimpin2 islam spt DSNR sebagai wayang politik...maruah islam tidak boleh diperkotak katikkan sesuka hati. Yakinlah, apa yang dilakukan oleh DSNR dan erdogan adalah semata2 untuk memberi mesej yang jelas kepada zionis yahudi dan sekutunya Amerika..bahawa sanya, negara2 islam di bawah OIC takkan berdiam diri dalam isu ini.
      Hatta, DS Hisham dalm ucapannya di PAU, menegaskan ATM telah diletakkan dalam keadaan Battle ready, dan akan digerakkan bila2 masa saja untuk mempertahankan Palestin dan Jerusalem, jika perisytiharan Trump tersebut dimuktamadkan.
      Inilah rupa bentuk negara islam sejati di bawah DSNR , yang sanggup berjihad demi maruah dan kedaulatan islam , jika ia dicemari diserata dunia.
      Pak diny dan rakan2 yang lain sepatutnya berbangga dengan DSNR...wajah pemimpin islam sebenar dan sentiasa di barisan hadapan mempertahankan maruah islam dewasa ini !

      Delete
    6. GN. Ini daripada Israel sendiri. Banyak lagi boleh cari terutama selepas 2014.

      In November 2017, Israeli Channel 10 news published a leaked diplomatic cable that had been sent to all Israeli ambassadors from the Israeli Ministry of Foreign Affairs after the resignation of the Lebanese prime minister Saad Hariri. Written in Hebrew, the cable confirmed co-operation between Israel and Saudi Arabia in escalating the situation in the middle-east.

      Arab Saudi ada hubungan dengan Israel sama seperti Pas ada hubungan dengan Umno. Nafi tapi malu2 nak mengaku. Sebab ahli keluarga semua tak setuju. Saya bersimpati.

      Delete
    7. Oleh sebab isu ini antarabangsa, Hishamuddin juga dah terlepas cakap nak lawan Israel dengan kekuatan tentera. Saya menantikan reaksi pemimpin Dunia Islam dan soalan wartawan asing kepada wakil Malaysia di OIC. Kalau boleh buat PC dan berikan ulasan lanjut cadangan Menteri Pertahanan Malaysia. Jangan sampai jadi pekasam pula. Paling malu jika beritahu Agong tidak perkenan sebab ini isu mempertahankan negara Islam yang dicabul oleh Israel. YDPA kita seorang yang soleh dan taat perintah Allah SWT. Takkan Najib atau Hishamuddin sanggup nak malukan baginda?

      Delete
    8. Hello Geng Najib ,

      Olahan dan ceritera kamu membuatkan saya tersenyum tidak berkesudahan .

      Kamu membuat penafsiran tanpa mengetahui secara mendalam tentang geopolitik antarabangsa terutama apa yang berlaku di timur tengah .

      Saya bukan ahli politik serta bukan juga ahli didalam mana2 parti politik . Tetapi saya berhubung kait dengan beberapa badan aktivis yang memperjuangkan masyarakat tertindas di beberapa Negara luar .

      Didalam perihal pengutukkan keatas Myanmar serta penghantaran bekalan bantuan kepada pelarian Rohingya . Adakah kamu sedar ia menjadi bahan ketawa di luar Negara . Kamu sedarkah , kebanyakkan barang bantuan itu tidak sampai ke Rakhine , sebaliknya diserahkan kepada pihak junta Myanmar ?? Sedarkah kamu , kerajaan Indonesia telah memberi bantuan lebih lama serta lebih besar kepada pelarian Rohingya tanpa propaganda . Kamu sedarkah kerajaan Turki telah meminta Bangladesh membuka pintu sempadan kepada pelarian itu dengan segala perbelanjaan ditanggung olih Turki ??

      Ma'af kerana tidak mendengar apa2 ucapan pun ketika PAU itu . Jikalau benarlah apa yang Hishamuddin katakan di PAU saperti di sampaikan olih kamu , saya hanya mampu tersenyum . Ucapan Hishamuddin itu bolihlah saya tafsirkan sebagai kata2 lawak saja . Jikalau saya ada berhampiran beliau ketika itu , sudah pasti saya nasihatkan dia "ukur baju dibadan sendiri" dulu !

      Delete
    9. gn hidup dalam mimpi, sama la dgn pm. masuk bakul angkat sendiri. dgn reka2 cerita, nak sedapkan hati.

      kita tau siapa pemimpin islam yang dipandang tinggi, kita tau siapa pemimpin malaysia yg dipandang tinggi, kita tau siapa pemimpin malaysia yg dipandang tinggi oleh palestine sendiri.

      tak perlu untuk reka2 cerita utk sedapkan hati. sama la dgn menipu diri sendiri dgn harapan menipu rakyat tapi yg sebenar sendiri tertipu dek kenyataan.

      Delete
    10. GN....mmg najib akan ke sana sbg ketua negara tapi bukannya sebagai jemputan khas atau penceramah khas. Cuma sebagai pencukup korum. Olahan cerita kamu terlalu melangit hingga meloya aku membaca.

      Delete
  34. Saudi n kuncu2 termasok Malaysia sudah lama ada plan dgn Israel n Usa, sejak Camp David zaman 80an.
    Yg berulang2 semuanya woyang. Sebab itu Jubbo masih nak Mantapkan ekonomi USA dgn wang kwap,epf,felda dll.
    Turkey panggil SEMUA negara OIC uyk bantah.
    Tp sebelum itu, Salman telah panggil 40 Negara rakan utk geng jadi geng bunuh di Yaman, gasak Qatar,ugut Iran, pukul Assad. SEBAB APA SAUDI PAKAI 40 PENYAMUN SHJ?

    *rujuk pelem P Ramlee utk catatan Geng Najib extremeus malayu,berislam palsu.

    ReplyDelete
  35. Hapaaa?
    Secret Meeting dgn KaplaBapak Parti Chin Peng?
    Kami Perwira bangsa yg berkorban nyawa dan anggota, tak mungkin akan biarkan Umno dan Pas runtuhkan negara.
    Ko siap ko Umno ..selama ni tipudaya ko dah pun terlondeh satu per satu, setiap hari. Media ko makin tak laku,dek penipu.
    Ko hingat setakat Tissot satu dah boleh beli maruah.

    ko silap!
    ko siap!

    Armor

    ReplyDelete
  36. Pelik lah ye..sampai sekarang tak kedengaran bantahan yang dibuat oleh PH dalam isu Baitulmuqadis ni. Mana perginya semangat solidariti yang ditunjukkan oleh mereka terhadap isu besar ini...ataupunm mereka merasa idu ini takkan memberi political mileage kepada mereka, sebab tu lah takde sebarang reaksi dalam kalangan pemimpin2 islam PH.
    Mana perginya Sadiq sigaragar dan Armadanya yang diharamkan kan tu...mana pergi pemuda2 Amanah dan PKR, senyap sunyi dan betapa ke? Sayap pemuda cap munge toksah citerlah..keahliannya boleh dibilang dengan jari aje. Tak malu ke pada pemuda Umno dan PAS yang telah mengadakan bantahan besar2an Jumaat lepas..diketuai oleh KJ dan Azwan Bro.
    Cakap2 PAN sebagai parti rahmatulalamin adalah untuk mengabui mata rakyat ajelah...Nak tengok juga Mat Syabu, Husam, Saifuddin, Pizi turun padang untuk menyatakan bantahan mereka. Lagi bagus...rakyat nak tengok Madey sebagai pengerusi PH turun membantah di hadapan kedutaan Amerika...tak malu ke dengan DSNR yang dijemput khas oleh Erdogan ke Istanbul untuk sidang OIC tergempar tu.
    Rakyat yang waras boleh nampak sapa yang sebenarnya berada di barisan hadapan untuk membela maruah islam...dah tentu UMNO dan PAS, parti yang menjadikan islam sebagai intipati perjuangan mereka...yang lain tu, hanya menggunakan islam untuk kepentingan politik dan mengabui mata rakyat aje. Inilah hakikat yang terang2 di depan mata kita...rakyat dah bijak membuat penilaian antara intan dan kaca tepi longkang...mana yang lebih bernilai!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baik...kita lihat saja nanti ada tak Najib berani membidas, mengecam Amerika & Israel di persidangan OIC....dikhuatiri Najib hanya sembang kencang dalam kampung sendiri saja... baru padan kami akan kata 'Oh I See', that's the typical gutless Najib.

      Tun M punya banyak rekod membidas negara barat, USA & Israel, malah mendesak presiden Bush dihadapkan ke tribunal atas jenayah perang Iraq di persidangan PBB. Selain pemimpin2 kuasa besar, ucapan Tun Mahathir dinanti2kan & menjadi tumpuan serta tajuk berita.

      Delete
  37. Ini kis tentu banyak tengok cerita TOM & JERRY,nanti wartawan yang buat salah akan dihantar balik minta surat pada menteri/ beliau untuk diampunkan .agak-agak bagitulah caranya.

    ReplyDelete
  38. Dia ni tengku ke teuku atau tungku?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 739, semua salah, dia tu biukuuuuuu laaaaa......

      Delete
    2. dia tu tengkurak...

      meh kenalan dgn org mengaku kerabat sultan Melaka....

      http://tukartiub.blogspot.my/2017/12/tengku-fraud-bertitah-lagi.html

      Delete
  39. kat dunia kalau kalah saman / dakwaan kena bayar denda, masuk berita, malu weh!!!
    kat akhirat / mahsyar masing2 sibuk dgn cari alasan depan ALLAH, tak sempat amik port hal org lain, so tak malu, tu sbb nak dakwa kat akhirat je.....gitu kot , tungku?

    ReplyDelete
  40. ingat dia je blh saman kita.. rakyat lg byk nk saman geng najib kt akhirat nnti.

    isu 2.6 pun berbelit2.. fitnah tok arab.

    pemimpin menipu tk cium bau syurga pun. cium je lah apa yg ada kt dunia sementara ni

    ReplyDelete
  41. Adakah anda memerlukan perniagaan atau pinjaman peribadi yang layak dari $ 3,000 - $ 50,000,000? Kredit buruk atau Kredit yang baik, tidak ada perbezaan dengan kami. 3% permohonan diluluskan dalam 72 Jam. Untuk memohon, berhubung dengan kami
    melalui e-mail:
    idaghehernadez@gmail.com
    Whatsapp +13176681073
    Encik Lonnie Hernadez

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...