Saturday, 2 December 2017

KITA TAK PERLU TUNGGU 30 TAHUN LAGI UNTUK MENGETAHUI SIASATAN 1MDB


Rata-rata rakyat sedar penubuan RCI forex oleh Perdana Menteri, Najib Razak sebenarnya terselindung niat serong yang amat nyata kerana yang dikehendaki pembayar cukai GST ialah siasatan berkaitan skandal 1MDB yang berada di depan mata, bukannya perkara yang sudah berlalu 30 tahun lamanya.

Penubuhan RCI forex mungkin boleh diterima kewajarannya sekiranya dalam masa yang sama diwujudkan juga RCI berkaitan 1MDB.

Lebih dari itu, jika disingkap helaian-helaian akhbar lama yang sekarang sudah tidak laku dan hanya layak jadi pembungkus nasi lemak saja, tidak pernah sama-sekali terlihat keprihatinan dan suara lantang Najib berkenaan isu forex itu ketika ia berlaku dahulu.

Hanya semata-mata untuk menutup skandal 1MDB yang lebih besar dan terkait secara langsung kepada dirinya, selain untuk melemah dan menyerang Tun Mahathir Mohamad, lalu itulah tujuan sebenar RCI forex diwujudkan.

Kenapa Najib tidak pernah mengusulkan penubuhan RCI forex ketika beliau menjadi Ketua Pemuda UMNO atau sewaktu memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri di mana Tun Mahathir turut berbalah dengan Tun Abdullah Badawi pada ketika itu?

Mengapa hanya setelah dirinya sendiri terpalit dengan isu yang lebih besar dan menggegar tujuh negara lain yang turut menyiasat atau mengambil tindakan, baru RCI forex mahu ditubuhkan?

Tetapi, sementara siasatan 1MDB ditutup di sana-sini, ada yang dipecat serta dipenjarakan dan desakan agar diwujudkan RCI berkaitan skandal mega itu tidak diendahkan,  sebaliknya RCI forex bukan main pantas gerak kerjanya.

Bukan saja laporan atau keputusan RCI forex sudah diumumkan, malah pihak polis turut dengan pantas menubuhkan pasukan petugas khas, hanya beberapa jam selepas siasatan polis dibuat mengenainya.

Bukankah bagus jika siasatan polis berkenaan 1MDB yang tertangguh dan tidak selesai-selesai sejak bertahun lalu, boleh dijadikan sepantas itu?

Bila sebenarnya siasatan polis mengenai 1MDB mahu diselesaikan?

Adakah kertas siasatan 1MDB hanya akan berulang-alik antara Bukit Aman dan Jabatan Peguam Negara sepanjang masa dan tidak lengkap sampai bila-bila?

Perlukah kita menunggu 30 tahun lagi di mana ketika itu mungkin Perdana Menterinya menghadapi isu yang lebih besar berkaitan dirinya, lalu untuk mengalihkan perhatian, maka ditubuhkannya pula RCI 1MDB sepertimana Najib memainkan isu forex sekarang ini?

Atau kita hanya perlu menumbangkan UMNO dan BN seawal tahun depan dan menyaksikan 1MDB disiasat ketika Najib masih lagi hidup dan bernyawa?

Pilihan di tangan kita dan jangan sia-siakan peluang yang sedang terbuka. (ShahbudinHusin 02/12/2017)

305 comments:

  1. Salam. Ya, Tuan Budin dan rakan-rakan. Kita hanya perlu pergi ke ruang pengundian pada PRU 14 dan memangkah (memilih) Pakatan Harapan jika kita mahu melihat apa yang berlaku dalam 1 MDB. INILAH KOMEN SAYA SELAKU johan atau ORANG PERTAMA MENGULAS pagi ini, Hehehehehhh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah tuan kerana berjaya menjadi johan. Nampaknya golongan PH berjaya mendominasi ruangan ini pada setiap keluaran. Hihihi... Pendapat tuan juga ringkas dan padat tp penuh bermaklumat. Tp yg paling penting ianya ori dan bukannya kopipes. Maknanya tuan menggunakan otak bila mengulas. Hihihi.

      Delete
    2. Betul. Kita undi PH. Semoga Allah permudahkan kemenangan kpd PH. Aamiiin

      Delete
    3. Wah tahniah enta nombot wahid... Jom hapuskan kleptokarsi...singkir walaunta yg tak tahu tengah tepi.. Reformasi

      Delete
    4. Amazed sungguh can work very fast. Selalunya slow and arrogant.

      Delete
    5. Assalam Abg Din.. Terbaik artikal ni. Ini lah peluang kita semua rakyat Malaysia. Jgn kita sia2 kan peluang yang ada atau mungkin ini adalah talian hayat terakhir buat kita semua. HIDUP BERSATU!! HIDUP PH!! Amin..

      Delete
    6. Tahniah saudara mahligai kerana jdi frontline pada topik kali ni
      Salam perjuangan

      Kes 1mdb tak perlu 30tahun
      Untuk di selesaikan

      Penyelesaian nya undi pakatan pada pru14

      Tukar kerajaan

      Tak boleh tidak

      Makin lama makin rakyat terseksa

      Pakatan
      Dari rakyat untuk rakyat

      Delete
    7. Pilihan yg kita ada sekarang ialah d kertas undi pru14. Mari kita semua berkempen kpd org di sekeliling. Semoga lbh ramai sedar dan berani menumbangkan bn.

      Delete
  2. Najib hanya tahu berhutang hingga hutang negara dah hampir mencecah 1 ribu bilyon (1 trilyon). Perit jerih rakyat bayar gst hanya mampu untuk bayar 10% bunga hutang riba dek ulah Najib & Rosmah. Malaysia kini jadi hamba (slave) dek belenggu hutang yg diumpan & diperangkap Yahudi Zionis. Najib & Rosmah telah khianat pd agama, bangsa & negara memberi lesen kpd banker Yahudi Goldman Sachs buat julung2 kali bertapak di negara kita.

    1MDB dicipta untuk mendapatkan hutang. Mode perniagaan 1MDB bagai 'masuk angin keluar asap'. Rahsia songlap Najib dalam 1MDB di OSAkan (rahsiakan) hanya bertujuan untuk menutupi jenayah Najib & Rosmah. Dah 3 tahun 1MDB tidak diaudit, semua juru audit cabut lari kerana terlalu banyak penyelewengan dalam urus niaga 'masuk angin keluar asap'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah, Pak Othaman Ahmad. Ulasan tuan panjang. Mungkin kita mengulas pada masa yang sama namun saya terlebih dahulu sampai ke garisan penamat. Tuan NAIB JOHAN. Kita tunggu pemenang ke-3 (ulasan berulang oleh pengomen yang sama seperti uklasan berulang saya ini tidak diambil kira). Semoga orang ke-3 nanti dapat memberi ulasan yang baik, bukannya salih dan pindah (copy paste) sahaja. Kita tungg orang ke-3.

      Delete
    2. Saudara RATK dan rakan-rakan yang lain, cepat...

      Delete
    3. Syoknya jadi poyo. Malah semakin seronok pulak bertambah poyo. Komen sia2 bersama grup2 sombong dgn kepoyoan.

      Isi ke laut, taip terkejar2 nak menang hadiah asap dan angin juga kentut, yg dikejarnya juga tetap adalah FIRST.

      Kalolah spesis bodoh cenggini pun boleh wujud, tak heran la makcik pakcik kampung dan felda berbangga dgn BRIM serta berbagai insentif dedak dari BN UMNO.

      Takkan berubah punyalah. Stim kepoyoan.

      Delete
    4. 1MDB sudah habis disiasat. Tiada duit hilang. Ada kelemahan pentadbiran. Bukan seperti skandal forex - 32 billion harta rakyat yg nilai kini 100 billion hilang. Ada unsur penyelewengan. Kenapa marah bila siasatan dibuat. Lapuran skandal forex akan jadi tatapan umum. Biar rakyat tahu. Bagi mereka yg mengarut dulu kata lapuran 1MDB di OSA sila rujuk www.parlimen.gov.my untuk dapat lapuran PAC yg lengkap. Tak perlu fitnah dan spekulasi lagi.

      Delete
    5. 9.57: Hihihi... Kami golongan biasa. Yg mampu kami buat hanyalah kejar mengejar di setiap postingan blog ini. Kalau dapat FIRST pun kami dah bangga, apatah lagi yg menduduki takhta MO1. Agaknya lagilah berlebih-lebihan rasa terujanya. Kihkihkih

      Delete
    6. Othaman, lengkapkanlah diri dengan ilmu. Jangan hanya buat andaian. Hutang negara kini hampir 50% gdp turun dari 54% beberapa tahun lepas. Masa TDM pernah sampai 100% GDP. Hutang dari sumber institusi dalaman negara seperti KWSP. Duit yg dibayar Kerajaan kembali pada rakyat. Hutang diguna untuk budget pembangunan dan bukan operasi. Pembangunan yg dibuat ini membawa pulangan kepada rakyat dan kerajaan. Kerajaan baru siapkan lebuhraya Rawang Bypass tanpa tol. Lebuhraya Pan Borneo tengah dibina tanpa tol. Inilah antara hasil hutang tersebut - untuk kesejahteraan rakyat. Tak mcm zaman TDM - jalanraya tol merata rata untuk bantu kroni. Rakyat merana. Duit rakyat yg patut boleh diguna untuk bina jalan dan lebuhraya 'dilesapkan' entah ke mana. Masih mahu undi PH dan TDM??

      Delete
    7. Mr. J,
      Duit tak hilang ye? Dulu 1mdb beria2 mengatakan duit telah dibayar kepada Aabar BVI. lupa ke? Lepas tu IPIC cakap tak pernah terima duit tersebut. Lepas tu IPIC bawa ke mahkamah timbangtara dan diselesaikan di luar mahkamah di mana 1mdb setuju bayar tuntutan IPIC. Betul tak? Jadi persoalannya, duit yang dibayar kepada Aabar BVI pergi mana? Ada ke 1mdb buat report pasal kehilangan duit tersebut? Tak de kan? So mana pergi duit tersebut? Itu le duit yang hilang dan dirembat oleh MO1 dan kuncu2nya..jangan le buat bodoh semata2 nak mempertahankan MO1. Mr. J tak de maruah diri ke sampai sanggup jilat MO1 mcm tu??????

      EX umno JERAI

      Delete
    8. Buktinya apa?

      Lombong arang Mongolia mana?

      Cari gali minyak apa & di mana?

      Kenapa tersalah bayar ke IPIC palsu?

      Kenapa beli Power Station dah nak putus darah dgn harga mahal & jual ke sykt China dgn murah...berniaga apa tuu??

      Hutang 42 bilyon ke mana, jika ada baki, mana dia?

      Kenapa sampai 1MDB kena denda oleh Bank Negara juta-juta?

      Kenapa 1MDB tak diaudit?

      Mana Laporan Kewangannya, kan itu milik rakyat & negara?

      Kenapa di OSAkan, dirahsiakan, dikamaluan sulitkan?

      Sila jelaskan dgn penerangan masuk akal, bukan auta karut Kejora.

      Delete
    9. pak othaman,

      lombong mongolia kan dah swap sama puki mongolia. tapi ada org kasi c4. j mana tau. yg dia tau kentut najib wangi.

      Delete
    10. pac dah mintak disiasat 1mdb. mintak siasat ceo 1mdb. sampai sekarang habuk pun tarak.

      ag cakap itu polis punya kerja. polis cakap sudah kasi ag. macc cakap diluar kuasa. menteri cakap sudah closed.

      ni la dah macam sarkas. itupun j masih tak nak ngaku.

      nampak kan j ni siapa??? hantu umporno!

      Delete
    11. Atas sebab rasa cintakan tanah air, kami rakyat mendesak 1MDB wajib/mesti di RCIkan juga.

      Delete
    12. Mr. J 1MDB tak diaudit bro. Meniaga buluh kasap.Nampak nya demo bukan buat2 bodoh tapi memang bodoh. Tak ada asas untok berbahas mempertahankan 1MDB dimana penasihatnya buat sharikat ini macam kepala bapak dia yang punya. Baglal tak habis pergi cari kepala bapak demo minta dedak lagi

      Delete
    13. Othaman, carilah ilmu. Jangan hidup dgn andaian. 1MDB beli asset IPP untuk buang legasi TDM kayakan kroni dan sengsarakan rakyat. Perjanjian IPP digubal semula untuk kurangkan tarif bagi rakyat. Asalnya Edra hendak disenarai di Bursa. Akibat disabotaj TDM tidak dapat disenarai. Edra dijual pada Syarikat Cina dgn harga pasaran. 1MDB tiada rugi. 1MDB tiada bayar IPIC dua kali - hanyalah andaian. Syarikat IPIC BVI adalah urusan dalaman IPIC dan CEOnya Qubaisy. Lapuran 1MDB tidak di OSA. Hanya andaian. Sila rujuk lapuran di www.parlimen.gov.my. Berapa banyak lagi kepercayaan Othaman hanya andaian. Belum puas kena tipu TDM dan kuncu kuncunya?

      Delete
    14. Othaman/Dad/Anon, kelihatan pendokong TDM ini gelabah. Maka segala cerita karut 1MDB dikitar semula untuk diversion. Cuba jawab kenapa TDM hilangkan duit rakyat nilai kini 100 billion? Kenapa cuba sembunyikan pada rakyat? Mana pergi duit ini? Polis diminta siasat CBT kes ini. Apakah tak risau pemimpin sokongan saudara ini dah banyak tipu rakyat?

      Delete


    15. Edra di sabotaj TDM?

      KAH KAH KAH

      wall street yg tak yakin beli saham edra

      Kah kah kah..

      Perjanjian ipp dah tamat tapi 1mbabi beli juga sampai 10b

      Kemudian jual.sama china komunis 8b


      Bodooo bodooooo


      Kalau ipp kayakan kroni knp tak tamatkan ipp? Ini najip pergi bayar kroni??? 10b? Bodooo najip


      Madam jamilah cakap.mcm budak otak sekolah oku

      Delete
    16. j...

      Jawapan kamu masih rambang & ambang di awang-awangan.

      Sila jawab satu persatu soalan2 ini....

      Lombong arang Mongolia mana?

      Cari gali minyak apa & di mana?

      Kenapa tersalah bayar ke IPIC palsu?

      Kenapa beli Power Station dah nak putus darah dgn harga mahal & jual ke sykt China dgn murah...berniaga apa tuu??

      Hutang 42 bilyon ke mana, jika ada baki, mana dia?

      Kenapa sampai 1MDB kena denda oleh Bank Negara juta-juta?

      Kenapa 1MDB tak diaudit?

      Mana Laporan Kewangannya, kan itu milik rakyat & negara?

      Kenapa di OSAkan, dirahsiakan, dikamaluan sulitkan?

      Delete
    17. J, just want to make it simple as i could! Najib is the biggest evil of all! He needs to go! Simple as that. No matter what will happen to Tun, it will not change how we feel about najib! Najib has to go! So, don't waste your time and effort try to convince anybody, anything here! We have already made our mind up! So long najib......

      Delete
    18. Tak faham aku dgn MrJ. Dia ni ada akal ke tak? Sdra Othaman tanya tu, dia nakkan jawapan. Yakinkanlah Sdra Othaman tu.

      1. Apa jawapan kpd lombong arang batu di Mongolia & cari gali minyak?

      2. Dah tau Dr Mahathir sabotaj,kenapa tak dakwa Dr Mahathir di mahkamah? Kenapa pulak dlm byk2 sykt, mesti sykt dari China? Takde ke sykt tempatan @ 1MDB sendiri yg uruskan? Kalau 1MDB tak dpt urus, buat apa dibeli power plant tu? Apa fungsi TNB dlm situasi ni? Takkan takde kepakaran utk ambik alih?

      3. Tlg jwb kenapa BNM denda 1MDB berjuta2?

      4. Tlg jawab mana audit tahunan 1MDB?

      5. Laporan 1MDB tak di OSA? Habih yg si YB Rafizi kena dakwa dedah maklumat sulit 1MDB tu kenapa pulak?

      Tolong JANGAN TUDING masalah ni kpd Dr Mahathir. Yg nak jawapan kpd masalah ni ialah kami, warganegara Malaysia. Terima kasih Dr Mahathir kerana bersuara.

      Delete
    19. Jawapan straight to the point dari Macy. Inilah ibu segala jawapan. Apa pun yg jadi pada TDM, kami tak peduli. Yg penting Najib and the klepto mesti diturunkan. Bagaimanapun Akim and the majistret boleh terus berkarya. Sekian.

      Delete
    20. Macy, not asking you to like DSN. I myself do not 'worship' any human. We only worship Allah. Do not let your hate for DSN make you support 'the bigger evil'. TDM's days are done and numbered. PH lead by DAP is an entity that is bad for Muslims and Malays. If you hate DSN so much the vote for PAS. At the same time please think why you hate DSN so much - is it because of all the fitnah you read in Opposition media?

      Delete
    21. Kami rakyat Malaysia atas nama KEADILAN SAKSAMA, menuntut & mendesak 1MDB juga di RCIkan sama ada entiti ini bersih atau kotor.

      Delete
    22. Othaman dan Ahmad, kau orang pusing pusing tanya soalan cuma konfiuskan diri sendiri. Terimalah siasatan dari mereka yg arif. Takat ni PAC, SPRM dan 7 buah negara dah siasat. Tiada DSN babitkan. 1MDB tak guna dana rakyatpun. Datang dari pinjaman dan nampak 1MDB mampu bayar balik pinjaman dari pelaburannya. Kenapa risau 1MDB yg tidak guna dana rakyat? Kenapa kita tak risau 32 billion dana rakyat disonglap skandal forex? Kenapa buat diversion dan tak terima keputusan RCI? Jawablah mana pergi dana rakyat 32 billion yg nilai kini 100 billion? Kenapa perbuatan ini direstui dan disembunyikan oleh TDM? Jawab dan jangan divert. Isu 1MDB dah puas disiasat. Cuba fokus forex pula.

      Delete
    23. Othaman PAC dah siasatpun. Sila rujuk lapuran www.parlimen.gov.my. Apakah bila lapuran tak selari dgn nafsu kita tolak? Seperti RCI kini?

      Delete
    24. PAC itu dah dicacaikan oleh Najib. Laporan PAC dikemaluan-sulitkan oleh Najib jadi RAHSIA untuk menutup KEMALUAN Najib & Rosmah. Apa kebendanya dah siasat? Disiat oleh Najib, adalah....!!

      'Yang pasti...PAC adalah singkatan PENCACAI', tukang angkat Najis Najib & Rosmah, termasuk kamu.

      Justru...kami rakyat Malaysia atas nama KEADILAN SAKSAMA, menuntut & mendesak 1MDB juga di RCIkan sama ada entiti ini bersih atau kotor

      Delete
    25. Dh la tu abg power. semua tahu kamu ni hebat.. semua kamu tahu.. 1MDB tu bersih.. Perdana Menteri kamu pon bersih.. Tun M ni memang teruk.. Masa Tun M perintah dulu negara mundur x de pembangunan.. org luar x kenal Malaysia ni. Tun M dulu byk bagi kroni2 dia. Pendek cerita Tun M dulu memang Perdana Menteri yg paling teruk dalam sejarah negara. Tapi sekarang Alhamdulillah kita dapat Perdana Menteri yg bagus. Bersih, cekap & amanah. We Love So Much Mr. Prime Minister!!

      Delete
    26. Mr j money trail sykt hantu aabar mcam mana?

      Sila check portfolio semua yg berkaitan 1mdb nie di malaysia unplugged blogspot.com

      Muat turun fail sykt lahanat nie dalam pdf

      Tebal mr j ko tak hadam
      Mba ko dari ipta mana tak tau lah aku

      Delete
    27. j kau baca ke tidak lapuran pac???? rekomendasi utk siasat ceo. sampai sekarang apa jadi???

      tolong jawab ini! duit 3 billion usd mana pegi?? ini semau da dalam pac report.

      kau ni reti baca ke tidak?

      Delete
  3. pangkah nt dia tau la...slmt dtg jibby ke hotel besi sg buloh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahal betul ucapan selamat datang itu tuan. Syabas pemenang ke-3. Selamat berhujung minggu. Kuatkan tekad menumbangkan BN. Teruskan sokongan kepada Pakatan Harapan. Insya-Allah, tuan, akan kita dapat lihat kebobrokan 1MDB nanti.

      Delete
    2. Ulah 1mdb dah bertokak dan berulat
      Bau bangkai dah tersebar seluruh dunia semua org dah tutup hidung
      Takkan nak kata wangi lagi?

      Delete
  4. Diharap kali ini tiada lagi gaduh buda2 disini. Aku kata bapak kamu kamu kata bapak aku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, tuan. Kita ulas isu tanpa perlu memaki hamun dan tak perlu mencarut-marut. Pamerkan kematangan.

      Delete
    2. Jika Kejora datang dgn sikap biadab & kopipes, saya takkan berdiam diri. Saya pasti sikat, lipat, budak keparat bangsat tuu.

      Delete
    3. Bukan Wak Suman Tempe dah kena lipat rapat jadi lepat dgn cikgu math tu, dekat posting pasal RCI Madey yg baru lepas?

      kik kik kik...

      Delete
    4. Perasan 'SS'...syiok sendiri.

      Delete
    5. Mahligai Seni...

      Join me....

      Kami rakyat Malaysia atas nama KEADILAN SAKSAMA, menuntut & mendesak 1MDB juga di RCIkan sama ada entiti ini bersih atau kotor.

      Delete
  5. Bangkit bangsaku dan rakyat semua berubahlh..kita tumbangkan UMNOBN pd PRU14 ini..cukuplh segala kezaliman yg kita lalui..
    salam perjuangan sahabat semua..

    Lawan ttp Lawan!!..untuk masa depan yg sejahtera dan harmoni

    ReplyDelete



  6. Nak siasat apa?, siapa yg rugi. Cuba habaq mai




    ReplyDelete
    Replies
    1. 953,
      TAHNIAH !!
      Anda terpilih mengikuti kursus latihan Slow Leaners, dgn biayaan penuh. Sila lapur diri di,
      Institut Latihan Memperkasakan UMNO (Ilmu),
      Janda Baik Pakhang.
      Pada,
      Ikut suka hang.
      Tahniah.

      Delete
    2. 9:53...

      Susulan kerapuan kamu itu, saya nak khabarkan... tv3 Suku yg terkenal dgn jolokan Telur Berat Sebelah melaporkan Jahid Sontoloyo (Menteri Seluar Dalam) berkomdi lagi konon Tun Mahathir akan disiasat atas kehendak KERAjaan yg Gila & Salah Kuasa.

      Delete
    3. Habis ko yg dapat lapuran dari mana uncle Sam ke?. Aku lebih percaya TV3 lagi dp mana2 akhbar luar negara. Sesiapa yg merasakan tv3,2,1 membuat fitnah dg hormatnya dipersilakan buat lapuran polis.


      Delete
    4. Marah benar dgn siasatan RCI nampak. Kalau kes 10 ringgitpun berkaitan dgn kerajaan suruh siasat. Kalau 32 billion tak harus disiasat? Kenapa hanya selamba dan redha kehilangan yg maha besar ini? Bila keputusan RCI tak selari dgn keinginan kita tolak. Bukankah kalau begitu kita hanya turut dorongan nafsu dan bukan cinta kebenaran?

      Delete
    5. Amat malang ada spesi2 tak tahu membexakan kias pukul dayak sindir koboi & marah.

      Delete
  7. Kpd semua perwakilan k PAU minggu depan n ahli2 UMNO am nya, saya nak cuba guna bahasa orang Melaka "LAHABAU KAU".

    Buat lah sesuatu jika mahu menyelamatkan parti 'keramat' kaum melayu ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini kali komen you tersangatlah RINGKAS tapi PADAT (it's more Precise but Concise).

      You're truly genius, big bro.

      Delete
    2. Saya melihat komen pak rahman jpc ni hanya sekadar pemanis mulut.

      Hakikatnya UmNo sudah pun rosak beyond repair. Dah nazak sangat dah pun dan hanya menunggu masa sebelum talkin boleh dibacakan.

      Innaalillahi wainna ilaihi raji'un.

      Delete
    3. Can I say...icing of the cake?

      Delete
  8. Aku nak pangkah parti Mugabe ada tak.

    ReplyDelete
  9. Hidup Warisan hidup Pakatan Harapan

    ReplyDelete
  10. RCI: KERUGIAN NAFIKAN NEGARA PELUANG PEMBANGUNAN

    Kerugian urus niaga mata wang asing oleh Bank Negara Malaysia (BNM) pada 1990-an telah memberi impak negatif kepada ekonomi negara yang mana ia telah menafikan negara peluang-peluang pembangunan, demikian kata Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI).

    Suruhanjaya itu membuat kesimpulan bahawa BNM telah menanggung kerugian akibat urus niaga mata wang asing pada 1992, 1993 dan 1994 dan nilai kerugian bagi ketiga-tiga tahun itu berjumlah RM31.5 bilion.

    Sebagai sebahagian daripada siasatan itu, suruhanjaya menjalankan siasatan terbuka terhadap 25 saksi iaitu kakitangan BNM yang ada sekarang dan yang dahulu serta bekas anggota kakitangan awam dan pentadbiran.
    Suruhanjaya itu juga berpendapat terdapat penyembunyian yang disengajakan kerana laporan tahunan BNM tidak menyatakan kerugian sebenar yang ditanggung daripada urus niaga mata wang asing antara 1992 dan 1994.

    Kerugian itu, kata suruhanjaya tersebut, bukan sahaja menafikan negara peluang pembangunan tetapi juga menjejaskan keupayaan BNM untuk memenuhi peranannya yang diberi mandat sebagai bank pusat negara.- Malaysiakini

    - Mana buktinya kerugian forex menafikan pembangunan negara pada dekad 90-an?? Bagi statement umum macam tu tapi tak bahi bukti. RCI kepala bapak apa macam tu.

    Kalau kerugian forex MENAFIKAN PEMBANGUNAN, bagaimana Malaysia boleh buat perkara-perkara berikut pada dekad 90-an:

    1. Kerja-kerja pembinaan pusat pentadbiran moden Putrajaya mula dilaksanakan;

    2. Kerja-kerja pembangunan bandaraya pintar Cyberjaya mula dilaksanakan;

    3. Kerja-kerja pembinaan lapangan terbang tercanggih pada masa itu KLIA mula dilaksanakan;

    4. Pembinaan menara berkembar tertinggi KLCC di dunia mula dilaksanakan;

    5. Projek lebuh raya terbesar di Malaysia PLUS berjaya disiapkan pada tahun 1996;

    6. Putra LRT, Star LRT, KL Monorel, ERL dan KL Sentral mula dibina di Kuala Lumpur bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas;

    7. Projek litar lumber F1 mula dibina di Sepang;

    8. Projek-projek lebuh raya bertingkat mula dibina di Kuala Lumpur secara besar-besaran;

    5. Matawang ringgit mengukuh setiap tahun bermula awal 90-an dengan nilai RM 2.40-2.60 sen berbanding US dollar dan tidak pernah susuk mendadak seperti sekarang;

    6. Ekonomi Malaysia berkembang pada kadar 8-9 peratus setiap tahun pada awal 90-an sehingga di gelar Harimau Asia;

    7. Rizab luar negara lebih dari 300 billion. Tertinggi dalam sejarah;

    8. Hutang negara pada bawah 100 billion;

    9. Malaysia berjaya memenangi penganjuran Sukan Komanwel ke-16, 1998 pada 1992. Malaysia negara pertama di Asia yang diberikan penghormatan untuk menganjurkan sukan berprestij tersebut. Persiapan penganjuran termasuk pembinaan stadium-stadium dan pembinaan infrastruktur berskala besar mula giat dilaksanakan.

    10. Kerajaan tidak pernah gagal membayar bonus 1 bulan hingga 2 bulan gaji kepada kakitangan kerajaan;

    11. Tiada cukai baru yang membebankan rakyat seperti GST diperkenalkan;

    11. Subsidi barang-barang keperluan asas seperti tepung, gula, minyak masak, beras, gas memasak dan petrol sentiasa di tambah untuk meringankan hidup rakyat;

    12. Graduan engineering keluar universiti jadi engineer. Bukan jual nasi lemak

    13. Graduan-graduan universiti keluar universiti mendapat pekerjaan bersesuaian dengan kelulusan. Bukannya menjadi pemandu Uber;

    14. Pengangguran negara berada dalam tahap paling rendah dalam sejarah iaitu pada kadar kurang 5 % kadar pengangguran;

    15. Negara berjaya mencapai tahap kadar kemiskinan kurang dari 3 peratus pada era tahun 1990-an;

    - Jadi celah mana kerugian forex menafikan pembangunan di Malaysia?????

    Ekonomi negara berkembang paling pesat dalam sejarah iaitu pada kadar 8-9 peratus setiap tahun pada dekad 90-an. RCI apa ke benda macam ni. Buat laporan tahap report sekolah jer...




    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO Najib & pencacainya dahlah bodoh, tak kenang budi, ekk, bongkak, penipu, pembohong, pelahap.

      Ibu Pejabat di PWTC itu pun ilham dan usaha Tun Mahathir. Jika tidak, masih terjonkok kat celah2 bangunan lama dikellingi sarang pelacuran di Chow Kit Road.

      Delete
    2. Anon, banyak andaian. Rizab negara susut ke < USD 10 billion masa TDM. MAS 'dijual' untuk tutup kehilangan forex. Jalanraya baru ditol semuanya hingga rakyat merana. Petrol dicukai kerajaan. Cukai pendapatan sampai 35%. Tarif letrik naik berkali. Kereta dicukai tinggi - tersiksa rakyat nak beli. Kemiskinan tegar 10 %. Harta rakyat disonglap menerusi skandal forex, pkfz, maminco, bmf dan banyak lagi. Buat sebahagian kerja baik tidak menghalalkan berbagai perbuatan mungkar. Sebagaimana manusia yg bersedekah buat kebaikan juga tetap berdosa kalau buat kejahatan merompak dan membunuh.

      Delete
    3. Anon hujah guna logik akal. Dia bkn ckp andai & kalau. Betul lah hujah anon membidas penyataan laporan bahawa kerugian FOREX menafikan pembangunan.

      Yg Mr J pi balas hujah kata rakyat susah pada era tu, tak masuk konteks premis perdebatan pun.

      Patutnya cerita lah kegagalan pemerintah bangunkan negara pada era tu. Baru masuk konteks.

      Delete
    4. Kami rakyat Malaysia atas nama KEADILAN SAKSAMA, menuntut & mendesak 1MDB juga di RCIkan sama ada entiti ini bersih atau kotor.

      Delete
    5. Andaian kepala bapak kau!!.. Tu semua fakta bodoh!!!...

      Delete
    6. Bila masa zaman Tun M petrol di cukai? Zaman Tun M petrol disubsidi. Rakyat boleh rasa petrol murah. Zaman PM penyamun harga naik tiap-tiap minggu walaupun harga pasaran minyak dunia jatuh. Yang cukaikan petrol PM penyamun tarbus kau. Bukannya Tun M..

      Delete
    7. Ahmad, macam macam cara kita guna untuk 'halalkan' perbuatan mungkar TDM. Saya dah agak pembangkang akan kerja overtime untuk cari sudut nak tepis RCI. Apakah Ahmad setuju dan gembira dengan tersonglapnya harta rakyat 100 billion nilai kini?

      Delete
    8. Yang ada tol lebuhraya-lebuhraya baru yang dibina pihak swasta. Jalan raya-jalan raya baru tak ada tol wahai Mr. J bangang.. Kalau PM penyamun kononnya baik hati sangat kenapa sambung lagi konsensi-konsensi tol tu lepas habis tempoh??

      Beli semula atau bagi kat konsesi lain la yang tawar harga murah..kau Mr. J kalau dah dasar penjilat tu penjilat la buat selama-lamanya. Bagi makan anak bini hasil jilatan haram....

      Delete
    9. Cukai pendapatan 35%? Kemiskinan tegar 10%? Kau dapat kat mana fakta-fakta ni Mr. J? Cuba tunjuk sumbernya?

      Atau kau just ambil dari lubang hidung dan lubang kunyit kau jer. Gaul-gaul kasi sebati...

      Delete
  11. Berniaga memang ada untung,rugi atau pulang modal. Kalau rugi kenapa? Apakah perancangan yang tidak teliti atau amanah telah dipecahkan? Sekiranya perancangan telah dibuat dengan teliti tapi rugi juga itu namanya tidak rezeki. Tapi kalau amanah dipecahkan siasatlah dengan adil. Untuk nampak adil dan wibawa kerajaan lantik pasukan dari luar. Tunjuk keberanian dan bijaksana dengan menyisat semua kes terutama yang berkait 1mdb. Saya orang biasa mahu tindakan ini. Kerajaan kena tunjukan keadilannya. Ditempat saya bertugas ada 80 orang pengundi. 50% tidak akan mengundi bn. 10% undi bn. Selebihnya samada tak peduli atau malu malu nyatakan pendirian.25 dari 50% yang tidak mengundi bn adalah mengundi pas. Anggap saja kajian saya 90% tepat. Ph kena kerja kuat terutama pbbm. Sampai sekarang tak nampak pun akar umbinya ditempat saya. Tidak merasakan kehadirannya. Kalaupun saya sedia membantu tapi tak tau dimana nak dituju.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apakah judi forex tu berniaga? Fahamlah konsep niaga saudara.

      Delete
    2. Sibuk sungguh kata orang tak cukup ilmu

      Delete
    3. Dalam tv, dalam akhbar hari2 memberitakan ttg penubuhan rci untuk menyiasat kerugian urusniaga matawanh asing, tup2 hari ini ada orang di atas tu tanya, forex tu urusniaga ke? Nasihat aku pd tuan empunya badan, kalau tak tahu sila membaca. Lg pun blog ini bukan utk budak2 slow learner mcm macai. Syiohh 3x.

      Delete
    4. Kami rakyat Malaysia atas nama KEADILAN SAKSAMA, menuntut & mendesak 1MDB juga di RCIkan sama ada entiti ini bersih atau kotor.

      Delete
    5. PJL, akta BNM melarang spekulasi matawang. Tugas BNM untuk kawal harta rakyat dan bukan judi/spekulasi. Googlelah akta BNM.

      Delete
    6. Oleh keran kami rakyat dah teraniaya dan tertipu....

      Kami rakyat Malaysia atas nama KEADILAN SAKSAMA, menuntut & mendesak 1MDB juga di RCIkan sama ada entiti ini bersih atau kotor.

      Delete
    7. Hmmmmmm...abis yg 1MDB kena pelempang juta-juta oleh Bank Negara tuu, apa kejadahnya?

      So....

      Kami rakyat Malaysia atas nama KEADILAN SAKSAMA, menuntut & mendesak 1MDB juga di RCIkan sama ada entiti ini bersih atau kotor.

      Delete
    8. Mr J, kawan aku peguam tersohor pernah memberitahu, kalau nak baca akta, jgn baca satu aje, baca juga dgn akta yg berkaitan. Jd soalan aku kau dah baca ke akta pencegahan penggubahan wang haram. Kalau belum, beli le dua naskah. Satu utk kau, satu utk pujaan hati ko. Kihkihkih.

      Delete
  12. Iklan Jawatan Kosong.
    Jawatan: Tukang Spot Pemenang
    Tugas: Spot & Tawaan kursus Latihan Minda kpd pemenang Melayu SLOW LEARNERS.
    Lokasi: serata Blog Pro PH.
    Tanggagaji: RM0/mth, Sukarela, tp bekalan Panadol boleh dirunding.
    Permohonan terbuka 24/7.

    Marilah kita ramai2 sertai program jawatan ini demi membasmikan Slow Learners dikalangan anak bangsa.

    YB TG Fake Kunang Taek,
    Pengarah TI/PU,
    Kementrian Wilayah dan Sangkar,
    Bahagian edaran fodder,
    Unit Unggas,
    tkt4, Putarjaya.

    ReplyDelete
  13. YA ALLAH YA TUHAN KU LAKNATKAN LAH NAJIB RAZAK JIKA BENARLAH TUJUAN RCI FOREX INI KERANA DENDAM POLITIK NAJIB KEPADA TUN MAHATHIR. BINASAKANLAH NAJIB ROSAK KERANA MEROSAKKAN NEGARA MALAYSIA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AAMIN,AAMIN,AAMIN

      Delete
    2. APAKAH TUN MAHATHIR BERDOSA BESAR HINGGA WAJIB DILAKNATKAN OLEH NAJIB?

      Seluruh dunia, rakyat Malaysia & umat Islam sejagat rata2 tidak lupa (kecuali puak Najib & PAS) usaha & bakti Tun Mahathir membantu PLO, ANC ie Mandela dan pasti Muslim Bosnia secara senyap2 sehingga semua mereka berjaya.

      Yaser Arafat, setidak2 pd 1988 telah dapat mengistihar pembentukan Negara Palestin bukan dari jajahan Israel tetapi “berjalan keluar” dari mainan sdra2 Arab mereka. Dalam satu temubual, beliau membuat perakuan tiap kali Palestin diserang oleh regime Israel, beliau hanya ingat Allah & Tun Mahathir untuk meminta perlindungan & bantuan.

      Kejayaan Mandela seluruh dunia kagumi. Kejayaan Bosnia, pasti Allah berkati.

      Itu kejayaan & bakti Tun Mahathir yg tidak terlupakan.

      Saya yakin dgn kebijaksanaan Tun Mahathir mengatur langkah kemenangan di tiga tempat asing tersebut, harus menjadi inspirasi & keyakinan besar rakyat Negara ini utk kembali meletakkan Malaysia ke tangan Tun M utk suatu tempoh peralihan dlm memulihkan ekonomi dan martabat Negara akibat rosak di tangan Najib & Rosmah (MO1 & isteri).

      Rekod cemerlang Tun Mahathir dalam tempoh 22 tahun, BN di bawah Tun tidak pernah gagal memperolehi majoriti 2/3 di Parlimen adalah bukti kemampuannya. Bukan sekadar soal majoriti, kesan pembagunan juga agak menyeluruh.

      NAJIB...APA ADA?
      Tidak spt Najib MO1, penggal pertama sebagai PM pun dia dah hilang majoriti 2/3 (lebih teruk dari Pak Lah). Sudah 8 tahun jadi PM, Najib MO1 hanya berjaya menjelmakan dirinya dari Perdana Menteri kepada Penyamun Master, lingkup maruah & kekayaan negara.

      Apa sumbangan significant Najib yg boleh dibandingkan dgn jasa bakti Tun Mahathir yg tersebut di atas?

      Dunya...oh Dunya, MELAYU MUJDAH LUPA....!!

      Delete
    3. Anon, jahillah kita doa laknat yg boleh berbalik pada kita. Akibat terlampau taksub pada individu tertentu. Walau hari ke hari Allah tunjukan kita kejahatannya. Cukuplah dgn taksub.

      Delete
    4. Itu bukan taksub buta tapi kenang budi. Rekod ada dalam catitan sejarah, belum lama pun, tak tahulah kalau kamu belum tercipta lahir ke dunia ini waktu itu.

      Tidak terfikirkah kamu kenapa tiap kali kita berumrah atau menunaikan Haji, nama Mahathir sering disebut warga Mekah & Medina bila mereka ketahui kita dari Malaysia. Kenapa mereka tak sebut nama Pak Lah atau Najib....???

      Tun Mahathir juga merupakan satu2nya pemimpin Islam seluruh nusantara Melayu yang dapat/dinenarkan masuk ke dalam Kaabah. Bukankah itu satu lagi limpah & kurniaan luarbiasa dari Sang Pencipta (tentunya bukan sang peliwat dunia akhirat yg diluahkan oleh sdra kamu Kejora).

      Apakah ada insan & pemimpin yg berusia lanjut (93 tahun) tapi masih sihat, cergas, bergigi penuh, menjelajah tanpa henti sambil memberi ceramah & berwawancara....??
      Najib yg jauh muda pun dah mula jalan macam ketam terketar-ketar berlanggar lutut.

      Butakah kamu?

      Delete



    5. En. Othaman

      Dalam dunia ini perbuatn baik yg kita buat, banyak mana pun akan terhapus dg perbuatan jahat walaupun kecil.

      Contoh Kalau ko menderma rm10 kepada satu NGO, kemudian lat sebulan ko mencuri RM seribu dp sebuah bank. Maka ko akan di dakwa bersabit dg kesalahan mencuri tersebut.

      Itu yg perpatah kata, buat baik berpada2, buat jahat jangan sekali.


      Delete
    6. Justru...Kami rakyat Malaysia atas nama KEADILAN SAKSAMA, menuntut & mendesak 1MDB juga di RCIkan sama ada entiti ini bersih atau kotor.

      Delete
    7. Kejora Kufur...

      Aharan songsang mana tuu..." perbuatan baik yg kita buat, banyak mana pun akan terhapus dg perbuatan jahat walaupun kecil.

      Contoh Kalau ko menderma rm10 kepada satu NGO, kemudian lat sebulan ko mencuri RM seribu dp sebuah bank. Maka ko akan di dakwa bersabit dg kesalahan mencuri tersebut".

      Ada tak qias, ijmak, hadith?

      Sudahlah kamu berauta. Pergi ajar kat puak kamu di Mykemut ataupun melalak kat Pesta Jualan Murau Kuih PAU UMNO minggu depan kat PWTC.

      Delete


    8. Jangan bimbang RCI untuk 1MDB mungkin akan diadakan awal tahun depan, lepas 2, 3 bulan pengerusi RCI akan membuat lapuran polis untuk PDRM membuat siasatan lanjut, OK?

      Delete
    9. 1343

      Hang tak baca habis apa yg aku tulis.... Aku kata "dalam dunia". Bermakna pengadilan yg dilakukan dlm dunia sahaja.

      Delete
    10. 1404....

      Bukankah lebih mudah jika ditulis, "Budi yang banyak hilang sirna dek kesilapan kecil". Maksud jasa & khidmat kita tak dihargai hanya kerana satu kekhilfan kecil, walau tak disengajakan.

      Apakah itu yg dimaksudkan?

      Delete
  14. Kepada saudara2 seperjuangan sekelian......hendaknya jangan cakap saja berdegar2 diblog Tuan Budin ini kononnya nak humbankan BN dan Najib tetapi usahanya tiada!!??.....atau lebih tepatnya "cakap tak serupa bikin"....kerana kalau mengikut apa yang saya lihat ditempat saya sendiri setakat ini masih belum ada usaha2 yang dibuat oleh PH .Sedangkan pihak sana sudah pun mengadakan program2 mereka.

    Jadi saya berharap benarlah kepada saudara2 seperjuangan sekelian agar kita sama2 bangkit dan berusaha sedaya upaya demi menjatuhkan Najib dan kuncu2nya,semuga negara kita kembali aman.InshaAllah.

    ReplyDelete
  15. I ni selaku mak badak dgn ini mengistiharkan akan mengganti najip menjadi next pm..all hail mak badak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami rakyat Malaysia atas nama KEADILAN SAKSAMA, menuntut & mendesak 1MDB juga di RCIkan sama ada entiti ini bersih atau kotor.

      Delete



  16. Esok di dang wangi


    Buat rwport


    RCI keldai najip

    Mari kita lihat siapa yg kena

    ReplyDelete
  17. Makluman Penutupan jalan utama sekitar PWTC, KL.
    Sehubungan dgn perjumpaan Ahlul Bangsatwan2 dari seluruh nagra,pihak trapit akan tutup sebahagian Lrg Hj Taib.
    Org ramai marhaen diminta elak melalui kawasan PWTC pada tempoh penutupan. Ini bertujuan melancarkan penghantaran catering makan tgh hari, berisi hidangan taek pilihan.
    Brahmin Eddy dijangka hadir bersama rombongan Ohstart2 dan Lobai2nya. Tun Milo bersaiz besar akan diletak disetiap pintu masuk, dan dibeberapa kawasan strategik.

    Yang Menurut Perintah,
    Fak Khoo Nang,
    Sexikarat UMNO HQ

    cc. alumninium uitm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua sudah siap tuan!!
      disetiap tin milo, di label
      "Dermalah untuk kesologa"

      Yang terima perintah,

      .......l8/w...........
      Loo Mang Kuang-Kuang
      pembekal tin Milo saiz xxxl

      Delete
  18. Kepala Bapak Ko!
    Semakin hari semakin memualkan.
    Semakin hari semakin naik kos sara hidup.
    Haramjadah!
    Bangsat!
    Banggang!
    Kepala Bapak Kau!

    RCI?....what RCI?
    Kenapa tak buat RCI YM Tengku Abdul Rahman melepaskan Singapura?
    Tak cukup?...Buat RCI Perjanjian Raffles dengan Kerajaan Johor?

    Pegi mampos!

    Kepada yang waras...kamu tahu apa yang mesti dilakukan...

    Kepada yang mereng...cuba lurus luruskan...
    Kalau dah tak boleh...suatu hari pasti korang terseliuh tengkok...jangan salahkan orang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KEMARAHAN RAKYAT TERKINI
      SEIRING DENGAN KEMARAHAN LU!


      Delete
    2. Justru.....

      Kami rakyat Malaysia atas nama KEADILAN SAKSAMA, menuntut & mendesak 1MDB juga di RCIkan sama ada entiti ini bersih atau kotor.

      Delete
    3. Aamin. Aamin. Aamin.
      Selama ni Bangsarwan2 Umno dan Lubai2 Brahmin suci lagi muci ingat semua marhaen, adalah pacal Taek. Slow Learners yg tak mampu aktifkan srl otak bak kayu yg buta.
      Ok UMNOBNPAS...BRING IT ON.
      Ko faham tak istilah TIPPING POINT?'. Apakah kabinet kayu dan pemegang jawatan juga faham sebab apa Inggeris, yg tawan sadonia, last dia jumpa perkataan AMOK kt Malaya jugak.
      WELL, BRING IT ON , THEN..
      Mr.UNTUK MELAYU NO OTAK.

      SELAMAT BERSIDANG SAMBIL HIDANG TAEK.

      Delete
    4. Hidangan sidang kami sodap ooooo

      1. Kurma kepala unta
      2. Kurma kambing kampong
      3. Gulai kijang
      4. Ulaman kampong/putat
      5. Sambal batang pinang rusa

      ....perghhhhh!!!!!

      a....a......kan dah teliur tewwwww

      special sempena nak juang PRU
      jemput bro!!!!!
      isi borang UMNO skali

      Delete
    5. 1308. tmbh cikit.

      6. Bubur Taek Low
      7. Tshirt
      8. Envelope berisi.

      Haram Halal
      No hal,
      Apo lintas , gua bedal..
      Muko Melayu, mmg tebal..
      Lahap ketua, biar jd SIAL.

      HIDUP UMNO,
      MAMPOS MELAYU,
      PAS RESTU.

      Tahniah

      Delete
    6. Hey mak badak amik cyberpetpot umnobngok ni memang tarap maselan jer, tgk muka pun dah tau bodoh

      Delete
  19. Anonymous2 December 2017 at 11:07
    Kepada saudara2 seperjuangan sekelian......hendaknya jangan cakap saja berdegar2 diblog Tuan Budin ini kononnya nak humbankan BN dan Najib tetapi usahanya tiada!!??.....atau lebih tepatnya "cakap tak serupa bikin"....kerana kalau mengikut apa yang saya lihat ditempat saya sendiri setakat ini masih belum ada usaha2 yang dibuat oleh PH .Sedangkan pihak sana sudah pun mengadakan program2 mereka.

    KESIMPULANNYER....

    1. Cai2 Fukatan Haprak ni memang cakap saja Berdegar-degar...habuk pun tarak...cakap tak serupa bikin...
    2. Biasalah kat tempat saya pun puakk2 PH senyap sepi jer...tak dak usaha...dan program..
    3. Pendaftaran ahli cap Munge kat tempat saya pun tak ada orang nak kesah...macam tak wujud...kecuali PAS, DAP dan sikit Amanah...

    Tapi kalau pasal MEROYAN no. 1 kat sini...

    Selamat MEROYAN lah sesama sendiri kat Blok ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. NAK UNDI PRU KENA JADI AHLI PARTI KE???????

      kih.....kih.......kih...

      itu style you punya parti la bodo

      KAMI AKAN UNDI SELAIN BN/PAS

      letak le sapa calon pon

      ADA PAHAM!!!!!!!!!!!!!!!!

      Delete
    2. Kejora Kufur sembang aja kencang tapi tak ada isi, kosong, bohong dan paling dahsyat cerca hina Sang Pencipta meliwat dunia ahkirat.

      Laa nie dgn saya pun dia tak bernai jumpa, pejuang apa tuu....??

      Delete
    3. Mlm tadi memberi hamba kenangan syahdu
      Matdey kena parah, pukulan yg sangat padu
      Cai2 bingai abis jadi terlopong diam terkedu
      Awal pagi, baru le keluar Suman kufur Hindu

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
  20. najib cuba nak buat magik pada tun m, tapi rakyat dh nampak tembelangnya

    ReplyDelete
  21. STATISTIK

    Sebulan lepas, ada kawan gua bagi tahu, blog pembangkang paling kuat ialah blog Shahbudin. Katanya, komen atau respon pembaca sampai mencecah 3-4 ratus komen bagi satu posting. Gua pun masuklah melawat.

    Sebulan lamanya, gua catat dan kumpulkan nama2 pembaca pro-pembangkang yang terlibat buat komen di sini. Tak sampai 20 orang pun. Ini nama2 yang gua kutip:

    1. Mahligai Seni
    2. Abang Chot
    3. Park Jee Lat
    4. Othaman Ahmad
    5. Malaysiabaru
    7. Macy
    8. Ramly Ahmad
    9. Rahman jpc
    10. Dad
    11. Pak Diny
    12. Zack Armstrong
    13. John Doe
    14. The 3 Babe
    15. Putra Karen
    16. Mohamad Asri
    17. Ady Unixmoment (baru)
    18. Ahmad (baru)

    Kalau campur dengan 2-3 orang lagi anon sesat, ada lah dalam 20 orang.
    Inikah yang gah dikatakan majoriti rakyat Malaysia?

    Bilangan penduduk Malaysia sekarang dianggarkan 32 juta orang.
    Maka, peratus kumpulan penyokong pembangkang dalam blog ini, dpd seluruh rakyat Malaysia ialah:
    (20/32000000)x100
    = 0.000000625%

    Kih kih kih...majoriti...???

    Jika dibandingkan dengan bebudak remaja yang tibai Tun M dlm satu forum baru2 ini pun, ramai bebudak tu lagi...

    Kih kih kih...kumpulan Mat Jenin 0.000000625 %
    (Six point two five times ten to the power of negative seven percent)

    Kih kih kih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi apa kata saudara persembahkan statistik saudara ini kpd Penguasa dan maklumkan parlimen sudah boleh dibubarkan. Saya pasti saudara akan dihadiahkan dgn sepersalinan pakaian, sebilah keris kontot dan darjah kebesaran Datuk Panglima Jilat yang membawa gelaran Dato Seri. Silakanlah.

      Delete
    2. Betollah apa yang ko tulis tu

      Makcik felda boleh berdiskusi kat blog ni ka!
      Kami wakilkan

      Pak Long dan Mak Long kat kampong masuk sini ke?
      Kami wakilkan.

      Nelayan di lautan gelora tak dak internet?
      Kami wakilkan.

      PA-PA yang tunggu 7 tahun bonus tak dapat!
      Kami wakilkan.

      Orang-orang asli(asal)tahu ke blog nihhh!
      Kami wakilkan.

      Engkau,Kejora,GN,MRj dan lain-lain yg. gelap hati!
      Kami coba sucikan!


      SEKIAN IKHLAS DARI RAKYAT MARHEAN

      bukan isu-isu momok yang kami tunggu !

      HANYA : PRU-14

      Delete
    3. Maklum la UMNO, kan duit curi byk, boleh employ 4000 catrompahtaek pelesu berpasir Slow Learn.
      Itu tak jd soal. Yg oenting ko pun tahu, disini ada luahan dan pembacaan Rakyat yg sgt aktif.
      Tidak seperti Media Sehala suku semua tu. Blog UMNOBNOAX pun dah usang berkarat. Kabinet kayu, menteri buka mulut keluar Taek dan lior ,yg jd bahan lawak Rakyat. Program UMNOBNPAS pun diselit tshirt dan catering sponsor.
      Yg lagi penting dan tahu ko 1336, SEBAB itu KO DISINI.
      Welcome.
      Nice try, tp disini bukan port Slow Learner. Sorry to dissapoint u.
      Come back some time. tata

      Delete
    4. Jadi kamu fikir UMNO Najib dah kira kuatlah yer, bagusnya.....!!

      Nah...cuba jelaskan....

      Abis tuu kenapa masih TAKOTTTT nak adakan PRU 14 sampai tunggu nyawa kat hujung bontot tuuu....??

      Abis kenapa jadi munafik guna taktik kotor sekat permohonan pendaftaran orang sedang diri sendiri banyak langgar peraturan....??

      Abis tuu kenapa aniaya orang tua 93 tahun selepas RCI Forex 1 gagal, guna taktik busuk mengarah Polis siasat, tapi 1MDB & Najib tak pulak diRCI dan disiasat (kalau siasat mana laporannya?)

      Amacam.....?????

      Delete
    5. bro 13;36 memang bodo

      Adaka di bahagikan pelayar blog dengan
      bilangan rakyat malaysia 32 juta

      Pengundi brape!!!!!32 juta ke?

      Memang kocik je nampak...

      tapi objek yang ko nak bahagi tak kena

      sEBAB TU KO KIRA NAK IKUT JE....

      KAKAKAKAKAKAKAK

      Delete
    6. Cik Gundu ler, katakan......!!

      Delete
    7. 1336

      Memang ko terror maths.

      Boleh dah tolong bagi teusyen kpd bebudak sebelah sana tu.



      Delete
    8. kesimpulan nya....kita dah tertipu selama22 tahun jadi teruskan niat.... humbankan mathir kutik jauh2 jangan lah berpura sayang kan mathir macam si budin...

      Delete
    9. Bro lu punya kira-kira serupa lu punya pee emm ler...bingai..cuba kira balik...0.0000625% ler bukan 0.000000625%....sama2 bodoh dgn pee emm rupanya

      Delete
    10. sian penat jer mak badak bayar JASA ngan cyberpet pot umnobngok beratus ribu sebulan ..tu jer pemikiran korang..hihi..cer tengok komen dlm fb naajib ..sape yang nyokong..kalu ada pun yg pkai fake account..hihi mcm muka mak badak..fake jugak

      Delete
    11. This comment has been removed by the author.

      Delete
    12. Berpuluh-puluh tahun pasukan keselamatan kita bergadai nyawa menentang Komunis, ratusan yg terkorban.

      Jutaan umat Islam China Komunis ditindas, dibunuh di Xinjiang sehingga kini.

      Tup..tuo..tup..Najib menyerah tanah & kekayaan negara kpd China Komunis. Malah pengkalan tentera laut/pelabuhan untuk Navy China Komunis dibenarkan di negara kita.
      Komunis China dibenarkan memonopoli perniagaan dgn memberi mereka modal, melalui pinjaman bank tempatan, KWSP, Tabung Angkatan Tentera untuk membiayai projek pembinaan Stesyen Janakuasa Terbesar Negara di Melaka yg akan memakan belanja berbilyon-bilyon. Syarikat TNB kita diketepikan. Ini semua setelah tanah di persisran Selat Tebrau diserah bulat2 kpd China Komunis.

      Tak ada satu faedah pun untuk warga setempat, kecuali orang2 kenamaaan politik yg berkuasa, terutama Najib & Rosmah.

      Apa nie...pelaburan asing apa nie, guna duit tabung & bank tempatan...???

      Delete
    13. HAHAHAHAHA .... apahal lah si mamak tua kutuk tu hantar kau dan komando 69 malaysia pi serang china dulu! oh lupa sibuk menguruskan $31.5 BILLION duit rakyat gamaknya....


      LOL

      Delete
    14. UmnoBNPAS mmg main hype tweak media perception , shout diplomacy. Ajaran Sykt Zionist ONE (1) Pvt Ltd.
      UMNO telah dilatih sudah 8 tahun, oleh pendita2 sideburn panjang berlilit.
      Tapi malang, implementasi program masih kaput hampeh. Backire pulak tuu. Pihak sykt 1 sudah hampir giveup.
      Geng UNTUK MELAYU NO OTAK ni gelojoh lagak pandai, lawan guru.SOP Sarip Dol, tak boleh bawa bincang. Halal tidak bedal, apa hal?

      UMNO NO OTAK, kahwin pulak anak tirinya Ms PASu. Selepas sex songsang keluarlah anak SLOW LEARNERS SIAL.
      Elok lah diTAMMATkan penderitaan Rakyat, sebelum lagi musnah Malaysia KITA.

      Delete
    15. BERPULUH RIBU askar amerika terkorban lawan Jepun & Jerman/Nazi dalam perang dunia kedua ... Tak ada pulak rakyat amerika rata2 membenci rakyat Jepun & Jerman, negara mereka berbaik belaka sekarang BODOS . KAU MEMANG BAHLOL WAK SUMAN. CACAT AKAL!!!!!!

      Delete
  22. Mlm tadii, Ram Suman jadi spt orang mabok
    Awal pagi, baru Hindu tua itu mari menyibok
    Masuk jer, terus Hindu ini kena tibai berabok
    Bila kalah berhujah, dia ajak pula bertumbok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak memang sukamabok terutamanya atas kapal jho lo cruise..anak mak badak si reza pun suka join

      Delete
    2. .…..A……A…..
      …///………\\\
      ///….O…..O..\\\
      ………….00………
      ...)))0000Y000((
      ……))………..((….
      …….AAAAAAA….
      …………((…………

      Sayang ku KEJORA ! tahniah !
      Sesekali kemutan lubang duburku
      maka keluarlah desiran angin yang amat busuk
      itulah pantun yang kau cipta!

      SEpERTI IRaMA DaN LAgU
      TIADA PEMISAH!!!!!

      Pada sekian masa nan sama
      ku liwat lubang dubur mu
      dengan lidah ku yang panjang dan bercabang
      pasti mengasyikkan engkau

      Terima kasih atas penyatuan ini
      Penyatuan 69 kita

      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!

      Delete
    3. AKAN KU HANTAR BANG JUBURI KOTE BESAR MELIWAT KAU DAN ISTERI MALAM INI !!!!!


      HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
      HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAAH
      HAHAHAHAAHAHAHAHAHHAHAHAHA
      HAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHHAAHAH
      HAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHA

      Delete
  23. Mlm tadi Suman terkedu, pantun hamba beri
    Tak tertepiis dia, serangan hamba kanan kiri
    Dia cuba bersilat, tapi jadi mcm orng menari
    Hamba lanyak, terus Suman Hindu cabut lari

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. …..A……A…..
      …///………\\\
      ///….O…..O..\\\
      ………….00………
      ...)))0000Y000((
      ……))………..((….
      …….AAAAAAA….
      …………((…………

      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!

      Delete
    2. Bro. Kalau nak berpantun, sila ke persidangan UMNO. Kat sana tempatnya. Kat sini medan utk berdiskusi perkara serius. Pantun separuh masak mcm ni, tak layak utk diperdengarkan kat sini. Sekian, dimaklumkan.

      Delete
    3. pada kau letak komen bodoh kau ni baik kau pi hisap kote lembu dengan bini kau tu. bodos ....

      Delete
  24. SI TUA MAMAK TUA KUTUK FIRAUN DURJANA $31.5 BILLION DAH MAMPOS KE BELUM? DAH JADI BANGKAI MUKALLAZAH? TAK SABAR ACIK!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak abis2 dgn kisah belon rekaraksa Najib digembar gemburkan oleh Kejora Kufur.

      Nah....cuba jelaskan pengkhianatan Najib...

      Berpuluh-puluh tahun pasukan keselamatan kita bergadai nyawa menentang Komunis, ratusan yg terkorban.

      Jutaan umat Islam China Komunis ditindas, dibunuh di Xinjiang sehingga kini.

      Tup..tuo..tup..Najib menyerah tanah & kekayaan negara kpd China Komunis. Malah pengkalan tentera laut/pelabuhan untuk Navy China Komunis dibenarkan di negara kita.
      Komunis China dibenarkan memonopoli perniagaan dgn memberi mereka modal, melalui pinjaman bank tempatan, KWSP, Tabung Angkatan Tentera untuk membiayai projek pembinaan Stesyen Janakuasa Terbesar Negara di Melaka yg akan memakan belanja berbilyon-bilyon. Syarikat TNB kita diketepikan. Ini semua setelah tanah di persisran Selat Tebrau diserah bulat2 kpd China Komunis.

      Tak ada satu faedah pun untuk warga setempat, kecuali orang2 kenamaaan politik yg berkuasa, terutama Najib & Rosmah.

      Apa nie...pelaburan asing apa nie, guna duit tabung & bank tempatan...???

      Delete
    2. WAK SUMAN HINDU KAFIR HARBI HOBI SUKA MELABEL ORANG KUFUR, NAK JADI TUHAN !!!!!!

      LOL

      Delete
    3. What benefit & opportunity does the rakyat got, employment...? Tulur jugak...!!

      Yang nyata, yg di atas & berkuasa bertambah kaya & mewah. Rakyat bawahan bakal terpinggir dari bandaraya Iskandar JB dek mampu tengok tak mampu beli saja.

      Delete
    4. HAHAHAHAHAHA ..... wak suman yang sangat bodoh, duduk kat PPR, hati marah 24 jam, loser !!!!!!

      Delete
    5. WAK SUMAN MURTAD, HINDU PARIA BERCITA-CITA MENJADI TUHA, MELABELKAN ORANG KUFUR NEGNALAHKAN TUHAN, SUMAN HINDU PERCAYA DIA LEBIH TAHU DARI TUHAN. HINDU HARBI KAU SUMAN !!!!!

      Delete
    6. KENAPA NAJIB KHIANAT BERSEKONGKOL PULA DGN NEGARA CHINA KOMUNIS YG MENZALIMI UMAT ISLAM DI NEGARA CHINA.....???

      Ini bukti China Komunis menindas, menzalimi orang Islam di negara mereka...

      The Uighurs, an ancient Muslim community with deep roots in Xinjiang province, have long suffered oppression and discrimination. In recent years, thousands of people from other parts of China have been brought into Xinjiang in an effort to alter the demographic composition of the province to the detriment of the native Uighur population.

      Those who end up in Malaysia in the mistaken assumption that they might find favour in a majority Muslim country quickly end up disappointed.

      Malaysia, quite shamefully, has a sordid history of ill-treating refugees and asylum seekers. The Home Ministry often plays along with the charade that all Uighurs are terrorists and quickly deports them without due process in order not to offend China. Many of those deported face torture and even death in their homeland.

      This year, Malaysia deported 29 so-called Uighur “terrorists” to China at the request of the Chinese government.

      In fact, going by recent remarks by the Minister of Home Affairs, China is providing equipment to Malaysia to help track, apprehend and deport Chinese dissidents who try to find refuge in or transit through Malaysia. It is a troubling development, one of the hidden costs of our dependence on cheap Chinese loans to fuel dubious mega-projects.

      And the Uighurs are not alone. Several Turkish nationals who ran afoul of the increasingly despotic regime of President Recep Tayyip Erdoğan were rounded up and deported back to Turkey as was Hamza Kashgari, a Saudi national fleeing charges of blasphemy.

      Clearly, Putrajaya is willing to even trample on internationally accepted human rights laws simply to ingratiate itself with foreign governments no matter how despotic they are.

      HYPE & HYPOCRISY
      Putrajaya, of course, likes to pretend that it is a great champion of human rights, especially when it involves Muslims. When it is politically expedient, Putrajaya waxes eloquent about oppressed and persecuted groups like the Rohingya but it’s mostly hype and hypocrisy.

      They are quick to organize big rallies to champion the plight of the Rohingya to burnish their Islamic credentials but shy away from the real challenge of building sustained and comprehensive approaches that alone can save the Rohingya from the genocidal policy of Myanmar’s military.

      The Rohingya issue has, after all, been decades in the making. Thousands have fled to Malaysia mostly to suffer yet further hardship and persecution. Like other Myanmar refugees, they have been trafficked, abused, and condemned to live in the shadows. Some have even ended up in mass graves. Reports suggest that systematic human trafficking is going on but there never seems to be the political will to stop such heinous activity.

      Putrajaya also appears to be very outspoken when it comes to confronting Myanmar over its human rights abuses involving Muslims but is spineless when it comes to Muslims from countries like China, Turkey and Saudi Arabia.

      As well, it is willing to go to great lengths to defend the rights of fugitives like Zakir Naik who has been condemned by a number of different countries for his extremist views but is unwilling to defend the rights of Muslim Uighurs fleeing persecution in their homeland or peaceful Turkish residents in Malaysia from the wrath of President Erdoğan. It is even willing to consider asylum for corrupt and murderous despots like Robert Mugabe but cannot find place for a few persecuted Uighurs.

      https://dennisignatius.com/2017/11/25/dont-deport-uighurs-without-due-process/

      Delete
  25. AKU HARAP DS NUAR JUBURI JUBOR BONTOT MAMAK TUA PUAS -PUAS NATI BILA SAMA-SAMA MERENGKOK KAT PENJARA SG BULOH NUN. BIAR SI TUA KUTUK DAJAL FIRAUN DURJANA RASAKAN SEKSA DIBONTOT OLEH BANG NUAR DENGAN KOTE SAIZ KELING YANG DISUKAI ISTERI SI SUMAN TU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..A……A…..
      …///………\\\
      ///….O…..O..\\\
      ………….00………
      ...)))0000Y000((
      ……))………..((….
      …….AAAAAAA….
      …………((…………

      KO KATA TUHAN 'LIWAT DONIA'
      AKU NAK TERGELAK
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!

      Delete
    2. HAHAHAHAHAHAHA

      15.08, HINDU KAFIR HARBI NAK JADI TUHAN !!!!!!!

      LOL

      Delete
    3. Anonymous27 November 2017 at 01:14

      SEMOGA ALLAH "LIWAT" DUNIA & AKHIRAT SI TUA KUTUK MAMAK TAK SEDAR DIRI BAPA KEPADA ANAK HARAM BOBOI BOTAK AUTISTIC YANG TERINGIN SANGAT NAK JADI PM TU. MATILAH KAU WAHAI MAMAK TUA KUTUK MUGABE ASIA TENGGARA. MAMPOOOOOOOSSSSSSSSS ......

      Tuu...di atas tu kalimah siapa ya....??

      Delete
    4. WAK SUMAN YANG TELAH DIBOGELKAN KEJORA SAMPAI TERSEMBUL KOTE SEJEMPUT NYA DENGAN POSTING2 LAMA MEMAKI HAMUN DS ANWAR CUBA MENEBAR FITNAH HINDU MURTADNYA DISINI.

      WAHAI SUMAN HINDU YANG TERINGIN SANGAT NAK JADI TUHAN. BERTAUBATLAH ANDA SEBELUM MENJADI BANGKAI.

      JANGAN NAFIKAN YANG BENAR.

      HANYA TUHAN YANG TAHU ITU KALIMAH SIAPA WAHAI SUMAN< DI DALAM MAHKAMAH PUN KAU TAK DAPAT BUKITIKAN.

      JANGAN SUKA MENFITNAH. ITU PERANGAI HIDU PARIA KAFIR HARBI !!!!!!!

      BERTAUBATLAH WAHAI SUMAN HINDU YANG TERINGIN SANGAT NAK JADI TUHAN.

      AKU BUKAN KEJORA.


      HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

      Delete
    5. saudara othaman,

      perkataan "liwat" yang digunakan dan liwat mungkin berbeza maksudnya saudara, jangan marah saya pula, saya hanya memberi pendapat sahaja, hanya allah yang maha mengetahui kan?

      Delete
    6. 15:42....

      Orang beriman takkan sama sekali berani maupun tergamak meluahkan kata2 keji itu sama ada dalam bentuk asterisk (') atau pun tidak. Ia tetap perbuatan melampau/keterlaluan terhadap kecucian Illahi.

      Kamu yg beriya-iya mempertahankan Kejora tuu, apa hal? Atau kamu nie memang Kejora, saja nak menegakkan benang basah kerana dah terlondeh kekufuran kamu itukah?

      Delete
    7. Pembetulan:
      kesucian bukan kecucian.

      Delete
  26. .//////////\\\\\\\\\\....
    …////////////\\\\\\\\\\...
    ..//////////////\\\\\\\\\\\..
    ------------------------
    .(……O……..O…)
    .(…………(…)……)
    .(…………(oo)…… 
    …….(00000000)..
    …….(oooooooo).
    …………..\\//….

    AKULAH SUMAN AMAT

    Tuhanku adalah Baghwan

    Nama tuhanku adalah Visnu

    Nabi terakhir ku ialah Alkalki Authar

    Malaikat pembawa wahyu ku ialah Veda

    Tempat aku bersujud adalah Kuil

    Akulah Suman mubaligh Hindu

    ReplyDelete
  27. KALAU SI TUA KUTUK MATDEY MATI NANTI CEPAT2 BAKAR BANGKAI DIA !!!!! BAHAYA VIRUS $31.5 BILLION BOLEH MEREBAK KALAU TAK DIKEKANG. BAKAR SAJA BANGKAI DIA IKUT AJARAN AGAMA HINDU PURAB YANG DIANUTI TURUN TEMURUN TU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..A……A…..
      …///………\\\
      ///….O…..O..\\\
      ………….00………
      ...)))0000Y000((
      ……))………..((….
      …….AAAAAAA….
      …………((…………

      kejora SAYANG !!!
      aKU di utus dari
      Mahligai Syaitan Lautan Atlantis
      ke dunia mu!!!..

      untuk satu penyatuan
      "ATLANTIS DUNIA KU DUNIA MU"

      bAGI membantu kemungkaran mu!!!!
      dan penyatuan 69 kita!!!

      aku liwat lubang dubur mu!!!!

      Teruskan bermadah sayang!!
      Angin desiran kemutan lubang dubur ku
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!

      Delete
    2. GENG NUAR JUBURI KETAGIH KAN JUBOR !!!!! HINDU KAFIR HARBI KAU ..... HAHAHAHHAHAHA

      JUBOR DAN MULUT MU TIDAK DAPAT DIPISAHKAN!!!!

      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!

      Delete
    3. WAHAI SAUDARA MULUT BAU JUBOR,

      AIR DICINCANG TIDAK AKAN PUTUS !!!!!

      JUBOR DAN MULUT MU TIDAK DAPAT DIPISAHKAN!!!!

      Delete
  28. Suman Hindu tua, dgn hamba selalu je kalah
    Fikir punya fikir Hindu ni terjumpa satu helah
    Dia menyamar jadi anon, lepas itu caci Allah
    Lepas tu dia fitnah supaya Kejora dipersalah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman cerca Allah orng lain yg dpt kecaman
    John Doe punya tekaan si Virgo jadi tikaman
    Tapi hamba yakin ianya perbuatan si Suman
    Sbb dia agama Hindu, mmg sah tak beriman

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. LOL ... TERBAIK BRO

      SUMAN HINDU KAFIR HARBI KAKI FITNAH CITA-CITA NAK JADI TUHAN. ENGLISH TAHAP TADIKA !!!!

      HAHAHAHAHAHAHAHA

      Delete
    2. Anonymous27 November 2017 at 01:14

      SEMOGA ALLAH "LIWAT" DUNIA & AKHIRAT SI TUA KUTUK MAMAK TAK SEDAR DIRI BAPA KEPADA ANAK HARAM BOBOI BOTAK AUTISTIC YANG TERINGIN SANGAT NAK JADI PM TU. MATILAH KAU WAHAI MAMAK TUA KUTUK MUGABE ASIA TENGGARA. MAMPOOOOOOOSSSSSSSSS ......

      Di atas adalah posting Kejora mencerca Allah SWT meliwat dunia akhirat Tun Mahathir.

      Kalau Allah SWT pun Kejora berani cemuh sebagai peliwat dunia akhirat, apatah lagi saya ditohmah hinanya bermacam-macam.

      Delete
    3. saudara othaman,

      perkataan "liwat" yang digunakan dan liwat mungkin berbeza maksudnya saudara, jangan marah saya pula, saya hanya memberi pendapat sahaja, hanya allah yang maha mengetahui kan?

      Delete
    4. YANG PASTI WAK SUMAN HINDU TAK DAPAT NAFIKAN YANG DIA TELAH MENGUTUK DAN MERENDAHKAN DS ANWAR DIDALAM POSTING2 LAMANYA SEPERTI DIDEDAHKAN KEJORA.

      WAK SUMAN MUNAFIK CUBA MENGALIHKAN FAKTA...

      WAK SUMAN SAH SEORANG HINDU PARIA HARBI YANG SUKA MENIPU DAN TERLALU INGIN MENJADI TUHAN

      AKU BUKAN KEJORA .....


      HAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHA

      Delete
    5. Orang beriman takkan sama sekali berani maupun tergamak meluahkan kata2 keji itu sama ada dalam bentuk asterisk (') atau pun tidak. Ia tetap perbuatan melampau/keterlaluan terhadap kecucian Illahi.

      Delete
    6. hanya mubaligh hindu munafik sahaja yang tak pernah mengaku kesalahan diri, hanya seorang hindu tegar sahaja yang berani menyamakan diri nya seperti tuhan yang tahu segala rahsia, hanya seorang hindu macam kau je suman yang bacul dan gemar memperduakan ilahi. SUMAN HINDU BACUL TAK SEDAR DIRI !!!!!

      MUNAFIK YANG TAK PERNAH MENGAKU KESALAHAN WALAUPUN TELAH DITELANGKANGKAN SAMPAI MENAMPAKAKN KOTE SEJEMPUTNYA !!!!!


      SUMAN HINDU KAFIR HARBI MUNFAIK TIDAK BOLEH DIPECAYAI !!!!!!!

      Delete
    7. Hello I ni mak badak okay..dgn beg tgan hermes ngan diamond pink sangat bergaya okay..even jibby pun kena dengar cakap I

      Delete
    8. Saksi ramai di blog ini, bukti posting2 pun ada siapa uang gemar memutar belit tulisan orang setelah kopipes, kuat mencaci carut.

      Tiada maaf bagi mu.
      Sorry

      Delete
  29. KALAU SI TUA KUTUK MATDEY MATI NANTI CEPAT2 BAKAR BANGKAI DIA !!!!! BAHAYA VIRUS $31.5 BILLION BOLEH MEREBAK KALAU TAK DIKEKANG. BAKAR SAJA BANGKAI DIA IKUT AJARAN AGAMA HINDU PURAB YANG DIANUTI TURUN TEMURUN TU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. …..A……A…..
      …///………\\\
      ///….O…..O..\\\
      ………….00………
      ...)))0000Y000((
      ……))………..((….
      …….AAAAAAA….
      …………((…………

      aku bukan Si Suman Sayang!!!!!

      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!

      Delete
    2. …..A……A…..
      …///………\\\
      ///….O…..O..\\\
      ………….00………
      ...)))0000Y000((
      ……))………..((….
      …….AAAAAAA….
      …………((…………

      BAKO!!!!!BAKO!!!!MADEY TU!!!!
      SEKALI SUMAN SKALI!!!!!

      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!

      Delete
    3. WAHAI SAUDARA MULUT BAU JUBOR,

      AIR DICINCANG TIDAK AKAN PUTUS !!!!!

      JUBOR DAN MULUT MU TIDAK DAPAT DIPISAHKAN!!!!

      AKU PUN BUKAN KEJORA BAHLOL !!!!


      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!

      Delete
    4. …..A……A…..
      …///………\\\
      ///….O…..O..\\\
      ………….00………
      ...)))0000Y000((
      ……))………..((….
      …….AAAAAAA….
      …………((…………

      TERUSKAN MEMBINA MADAH
      DARI DESIRAN !!!!!!!!
      KEMUTAN LUBANG DUBUR KU INI!!!!

      KEJORA SAYANG KU

      BINALAH SEKARANG!!!!

      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!

      Delete
    5. DUBUR SUMAN DAN LIDAH MU TIDAK DAPAT DIPISAHKAN LAGI ....

      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!

      Delete
    6. akulah mak badak- next pm

      Delete
  30. Akulah Suman mubaligh Hindu
    --Othaman Ahmad

    ReplyDelete
    Replies
    1. akulah mak badak- next pm

      Delete
    2. akulah penjilat tegar jubor mamak tua - boboi botak autistic ku akan jadi next pm

      Delete
    3. Hello I ni mak badak okay..dgn beg tgan hermes ngan diamond pink sangat bergaya okay..even jibby pun kena dengar cakap I

      Delete
    4. PEMENANGNYA !!!!!!!!

      TAK LAIN DAN TAK BUKAN ....


      SI MAMAK TUA KUTUK DAJAL DURJANA BANGKAI IDUP YANG BERJAYA MELENYAPKAN $31.5 BILLIONNNNNNNNN DUIT RAKYAT PADA TAHUN 1994 LAGI.


      HOOOORAYYYYYYYYYYY !!!!!

      Delete
    5. I mak badak lagi hebat , naik jet kerajaan gi shopping kat milan xde sape marah tau..hujung bulan I gi london buat muka..tapi hidung dah terover sikit..nmpk mcm wicked witch of oz..tapi cai amno masih sayang kat mak badak tau

      Delete
  31. Akulah Suman mubaligh Hindu
    --Othaman Ahmad

    ReplyDelete
    Replies
    1. akulah mak badak- next pm

      Delete
    2. akulah penjilat tegar jubor mamak tua - boboi botak autistic ku akan jadi next pm

      Delete
    3. Hello I ni mak badak okay..dgn beg tgan hermes ngan diamond pink sangat bergaya okay..even jibby pun kena dengar cakap I

      Delete
    4. hello i ni mamak tua kutuk dajal akhir zaman yang curi duit bank negara $31.5 Billion tu dulu, i nak anak i si boboi botak autistic tu jadi PM mesia, ok tak?

      Delete
    5. PEMENANGNYA !!!!!!!!

      TAK LAIN DAN TAK BUKAN ....


      SI MAMAK TUA KUTUK DAJAL DURJANA BANGKAI IDUP YANG BERJAYA MELENYAPKAN $31.5 BILLIONNNNNNNNN DUIT RAKYAT PADA TAHUN 1994 LAGI.


      HOOOORAYYYYYYYYYYY !!!!!

      Delete
    6. I mak badak lagi hebat , naik jet kerajaan gi shopping kat milan xde sape marah tau..hujung bulan I gi london buat muka..tapi hidung dah terover sikit..nmpk mcm wicked witch of oz..tapi cai amno masih sayang kat mak badak tau

      Delete
  32. Akulah Suman mubaligh Hindu
    --Othaman Ahmad

    ReplyDelete
    Replies
    1. akulah mak badak- next pm

      Delete
    2. akulah penjilat tegar jubor mamak tua - boboi botak autistic ku akan jadi next pm

      Delete
    3. Hello I ni mak badak okay..dgn beg tgan hermes ngan diamond pink sangat bergaya okay..even jibby pun kena dengar cakap I

      Delete
    4. hello i ni mamak tua kutuk dajal akhir zaman yang curi duit bank negara $31.5 Billion tu dulu, i nak anak i si boboi botak autistic tu jadi PM mesia, ok tak?

      Delete
    5. I mak badak lagi hebat , naik jet kerajaan gi shopping kat milan xde sape marah tau..hujung bulan I gi london buat muka..tapi hidung dah terover sikit..nmpk mcm wicked witch of oz..tapi cai amno masih sayang kat mak badak tau

      Delete
    6. PEMENANGNYA !!!!!!!!

      TAK LAIN DAN TAK BUKAN ....


      SI MAMAK TUA KUTUK DAJAL DURJANA BANGKAI IDUP YANG BERJAYA MELENYAPKAN $31.5 BILLIONNNNNNNNN DUIT RAKYAT PADA TAHUN 1994 LAGI.


      HOOOORAYYYYYYYYYYY !!!!!

      Delete
    7. heyy mak badak lagi hebat duit 1mdb tu mak badak buat beli diamond pink..khelas kan mak badak

      Delete
  33. Akulah Suman mubaligh Hindu
    --Othaman Ahmad

    ReplyDelete
    Replies
    1. akulah mak badak- next pm

      Delete
    2. akulah penjilat tegar jubor mamak tua - boboi botak autistic ku akan jadi next pm

      Delete
    3. Hello I ni mak badak okay..dgn beg tgan hermes ngan diamond pink sangat bergaya okay..even jibby pun kena dengar cakap I

      Delete
    4. Grace- gucci, Imelda- kasut , mak badak- hermes ngan diamond pink..pemenangnya adalah: mak badak

      Delete
    5. hello i ni mamak tua kutuk dajal akhir zaman yang curi duit bank negara $31.5 Billion tu dulu, i nak anak i si boboi botak autistic tu jadi PM mesia, ok tak?

      Delete
    6. I mak badak lagi hebat , naik jet kerajaan gi shopping kat milan xde sape marah tau..hujung bulan I gi london buat muka..tapi hidung dah terover sikit..nmpk mcm wicked witch of oz..tapi cai amno masih sayang kat mak badak tau

      Delete
  34. .…..A……A…..
    …///………\\\
    ///….O…..O..\\\
    ………….00………
    ...)))0000Y000((
    ……))………..((….
    …….AAAAAAA….
    …………((…………
    Kejora sayang!!!!
    Ku ajar kau sayang,
    Bagaimana nak membesarkan anumu yang kecil itu
    Kau lumuri anu mu dengan darah ikan yu putih
    Selama 14 hari berturut-turut
    Dengan izin ku!!!!anu mu akan membesar!!!!
    TERUSKAN BERMADAH SAYANG
    AKU PULA JILATI LUBANG DUBUR MU

    HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
    HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
    HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. DUBUR SUMAN DAN LIDAH MU TIDAK DAPAT DIPISAHKAN LAGI ....

      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!
      HA!!!!!!!HA!!!!!!!!HA!!!!!!HA!!!!!!

      Delete
  35. PEMENANGNYA !!!!!!!!

    TAK LAIN DAN TAK BUKAN ....


    SI MAMAK TUA KUTUK DAJAL DURJANA BANGKAI IDUP YANG BERJAYA MELENYAPKAN $31.5 BILLIONNNNNNNNN DUIT RAKYAT PADA TAHUN 1994 LAGI.


    HOOOORAYYYYYYYYYYY !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. heyy mak badak lagi hebat duit 1mdb tu mak badak buat beli diamond pink..khelas kan mak badak

      Delete
  36. Suman Hindu tua, dgn hamba selalu je kalah
    Fikir punya fikir Hindu ni terjumpa satu helah
    Dia menyamar jadi anon, lepas itu caci Allah
    Lepas tu dia fitnah supaya Kejora dipersalah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman cerca Allah orng lain yg dpt kecaman
    John Doe punya tekaan si Virgo jadi tikaman
    Tapi hamba yakin ianya perbuatan si Suman
    Sbb dia agama Hindu, mmg sah tak beriman

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...