Thursday, 14 December 2017

JAMAL YANG PERLU LEBIH DULU KEMBALI KE DARJAH SATU....

Bakal Menteri Besar Selangor tajaan UMNO dan BN, Jamal Md Yunos menyelar tindakan Tun Mahathir memulangkan semula pingat yang pernah diterimanya kepada Sultan Selangor.

Beliau menyifatkan apa yang dilakukan oleh bekas Perdana Menteri selama 22 tahun ini memperlihatkan sikap protes dan tidak boleh menerima teguran daripada pihak Istana.

Sehubungan itu, Jamal menyarankan agar Tun Mahathir kembali ke sekolah rendah untuk memahami apa itu Rukun Negara.

"Masuk balik sekolah darjah 1, belajar Rukun Negara. Begitu juga dengan Zaid Ibrahim, balik darjah 1, belajar erti Rukun Negara,  patuh dan taat kepada Rukun Negara, barulah sepatutnya menjadi seorang pemimpin," kata beliau.

Tetapi, tahukah Jamal apa itu Rukun Negara?

Rukun Negara adalah ideologi kebangsaan yang mempunyai lima teras iaitu Kepercayaan kepada Tuhan, Kesetiaan kepada Raja dan Negara, Keluhuran Perlembagaan, Kedaulatan Undang-Undang dan akhir sekali, Kesopanan dan Kesusilaan.

Jika Tun Mahathir dianggapnya tidak memahami Rukun Negara dan perlu kembali ke darjah 1 hanya semata-mata kerana memulangkan pingat kepada Sultan Selangor, apakah Jamal sendiri faham dan menghayati apa itu Rukun Negara?

Sudah berapa kali beliau didapati melanggar undang-undang, ditahan polis dan dilokap,  tetapi kenapa masih juga terus melakukannya?

Bukankah salah satu daripada teras Rukun Negara iaitu Kedaulatan Undang-Undang itu bermakna seseorang hendaklah sentiasa mendaulatkan undang-undang?

Adakah Jamal mendaulatkan undang-undang dalam tindakan, perangai dan kelakuannya setiap hari?

Begitu juga dengan tindakan Jamal yang pernah hanya bertuala mandi pergi ke pejabat SUK Selangor, apakah itu suatu tindakan yang sopan dan penuh susila?

Di mana tindakan dan perangai yang ditunjukkan Jamal itu memenuhi satu lagi teras Rukun Negara iaitu Kesopanan dan Kesusilaan?

Maka, siapa yang seharusnya lebih dulu kembali ke darjah 1? (ShahbudinHusin 14/12/2017)

154 comments:

  1. Replies
    1. Dulu haji hadi kata dua adun pas adalah baruah dan broker jahat

      Hari ini gilira Najib dan oic pula kata Amsrika broker jahat tidak boleh dipercayai.

      Najib dah berselingkuh dan main dgn trump berdekad tiba tiba nak marahkan trump. Namun di belakang rakyat malaysia najib kata hubungan malaysia dan amerika di kekalkan kerana ia MEMGGUNTUNGKAN.

      Tolong paham ya. Apa itu untung dan rugi - petikan cash is king dari istanbul

      Delete
    2. Ketua Pemuda Parti Amanah Negara (PAN) Kelantan, Hazmi Hassan (sepupu Husam Musa), sedia menyahut cabaran untuk mendepani Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah, pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) nanti.

      Menurutnya, jika itu arahan dan hasrat kepimpinan parti, dia menerima tanggungjawab tersebut dengan hati terbuka.

      Sebelum ini Husam Musa berkata dalam program Hard Talk sempena Majlis Makan Malam Kutipan Dana Pakatan Harapan Kelantan di Bangi berkata "Saya beritahu rakan-rakan dalam AMANAH, mula-mula saya masuk AMANAH, tumpuan kita bukan kerusi marginal, tugas kita adalah mencari kemenangan di kerusi kubu kuat PAS"

      Tambah Husam lagi, kawasan kubu PAS yang akan dirempuh ialah "Antaranya DUN Demit, Pasir Tumbuh, Pasir Pekan, Meranti, dan Panchor,"

      Beberapa siri pertemuan antara pimpinan PAN/IKRAM dengan UMNO Kelantan didedahkan. Ekoran daripada itu untuk menutup pendedahan ini PAN Kelantan membuat report polis dan ingin menyaman laman Tranungkite.Net.

      Pengerusinya, Datuk Wan Rahim Wan Abdullah (gambar di atas dia buat report polis) berkata pihaknya akan membuat laporan polis pagi ini (22 Februari 2017) behubung tuduhan liar itu.

      “Saya menafikan membuat perudingan sulit dengan Umno Kelantan sebagaimana dakwaan yang disebarkan di laman sosial.

      “Tiada sebarang perundingan atau pertemuan dengam mana-mana pimpinan Umno Kelantan,” katanya dalam satu kenyataan malam tadi (21 Februari 2017).

      Malah dia membuat penafian dalam semua media AMANAH (PAN/IKRAM). Ikut firasat lebai ini sahaja nak tutup "kemaluan" aje.

      Boleh percaya ke??

      Politik sekarang; banyak perkara tak boleh dipercayai. Report polis, saman, malah akuan sumpah pun tak boleh dipercayai boleh dibuat-buat untuk menunjukkan kononnya benar.

      Dulu PAN kata PAS mesti saman "Sarawak Report" dalam kes terima duit RM90 juta untuk membukti bahawa PAS benar. Bila pendedahan UG antara AMANAH (PAN) Kelantan dengan UMNO Kelantan, PAN kata mereka nak saman laman Tranungkite.Net.

      Hari ini 12 Disember 2017 dan 10 bulan sudah berlalu, belum ada saman daripada Husam Musa bersama Wan Rahim atas isu ini kepada laman TranungKite.Net.

      Artikel pendedahan berkenaan masih boleh dilayari di laman Tranungkite.Net.

      Nak kata Husam Musa dan Wan Rahim tak tahu di mana laman Tranungkite.Net beroperasi agak musykil kerana laman TranungKite.Net satu-satu laman semenjak zaman reformasi lagi (1999) mendedahkan pejabat operasinya, malah terdapat nombor telefon sekali. Pada masa itu laman-laman menyembunyikan indentiti tetapi TranungKite.Net mendedahkan mereka berada di Dungun, Terengganu dengan alamat lengkap. Takkan Husam dan Wan Rahim tak jumpa.

      Kalau Tranungkite (TKO) sembunyikan pejabatnya lebai percayai jin Husam boleh membongkarnya...

      Tranungkite.Net tidak memadamkan artikel pendedahan UG PAN dengan UMNO sehingga hari ini (anda boleh layari). Ini menunjukkan mereka ada bukti yang sahih tentang UG berkenaan.

      Dah 10 bulan, janji tak lebih sebulan. Bila nak saman. Kalau tak saman ini bermakna memang sah wujud UG parti Islam baru PAN dengan UMNO untuk menjatuhkan PAS di Kelantan pada PRU-14 nanti.

      Mengikut sifir PAN kalau tak saman bermakna pendedahan itu benar.
      Mana nak letak muka engkau Husam dan Wan Rahim cakap bergegar-gegar kononnya PAS-UMNO nak UG tiba-tiba senyap-senyap engkau buat UG dengan UMNO.

      Pengikut PAS termasuk puak IKRAM pun jadi 'bodoh' sama....

      Delete
    3. Anon 1216. Lain kali kalau rebus daun ketum, jangan campur dengan ubat nyamuk cap ikan mas. High....siuuut.Hehehekikikihahahakahkahkah

      Delete
    4. agak2 kalau ada ubat nyamuk cap badak lagi high dia punya noneng siut....

      Delete
    5. Cermin tak cukup pada jamal penampar jepun satu kali bagi morning wakeup

      Delete
    6. Cermin tak cukup pada jamal
      Bagi penampar jepun satu kali buat morning wakeup utk org yg bodoh hakiki nie

      Delete
    7. Mungkin nampak kasar sikit kenyataan Jamal tapi beliau ajar TDM adab Melayu. Orang Melayu tidak biadap dgn Raja. Mungkin TDM kurang arif adab ini. Seharusnya kita nasihati dgn lebih baik dan bukan kasar begitu. Namun walau pahit TDM harus terima teguran dan betulkan diri. Cuma apakah egonya yg tinggi menggunung itu akan menghalangnya dari berbuat demikian?

      Delete
    8. Anon 1216..lu ada pakai otak ke?or otak tertinggal kat mana. Apa faedah Amanah nak cium mulut gan ameno kt kelantan tp berlawan kat tempat lain? Or memang org berfikiran politik matang mmg lagu tu? Thts why hgpa masih keliru yg mana ayam ..yg mana itik. Cit

      Delete

    9. Pada 2013-2015 bank negara meneruskan legasi kontrak hadapan forex yg sekian lama dilakukan. Bank negara memperolehi keuntungan menjual dollar sehingga ringgit jatuh teruk. Tipu kalau bank megara tak jual dollar ketika ringgit menjunam. Tanyalah zeti.

      Bank megara dapat maklumat ringgit dan seluruh matawang asia akan jatuh. Jadi bank megara pun ikut serta jual dollar dan membeli kembali dollar pada harga lebih rendah dgn memdapat untung serta merta. Ini adalah sebab zeti di buang kerja.

      Alasan zeti adalah BNM.boleh buat duit apa salahnya. Nanti bila jatuh teruk kita beli balik. Menteri kata tindakan jual dollar menyebabkan negara rugi teruk spt TNB.

      Zeti kata kalau ringgit murah maka export kita ke amerika kompetitif. Rakyat hormat zeti kerana jujur berani dan cerdik.

      Begitu juga arwah tun jaafar. Yang memgaku tanggungjawab ke atas kerugian forex 5billion. Tun jaafar kata saya letak jawatan kerana bertanggungjawab sepenuhnya. Perdana memteri dan MOF di maklumkan kerugian forex dan minta tindakan di ambil. Bagaimanapun BNM kata gabenor akan tangungjawab dgn letak.jawatan.

      Selepas itu seluruh negara dan dunia korporat telah melupakan episod hitam BNM. untuk mengatasi kerugian bank negara MoF telah ambil byk tindakan sehingga berjaya membentang bajet berimbang selama tujuh tahun dari 1991 sehingga 1998 di mana MoF zaman najib gagal lakukan walau bank negara tidak alami "kerugian" langsung.

      Kerugian BNM di dalam forex adalah di jangka dan BNM telahpun bersedia menampung kerugian dgn keuntungan sebelumnya.

      KABINET DI MAKLUM KERUGIAN DAN TV3SUKU SIAR SECARA LANGSUNG PERLETAKAN JAWATAN GABENOR.

      P.M kemudian arahkan BNM utk mencari kembali dana yg rugi itu.

      Apakah masih ada manusia TOLOL yg mahu memyalahkan P.M? yg langsung tidak berupaya bermain forex atau menasihat samada forex boleh untung atau rugi. KALAU NIAGA HADAPAN FOREX ADALAH SATU JENAYAH KENAPA PULA 150 NEGARA DI DUNIA BERNIAGA FOREX HADAPAN.

      BAGAIMANA ZETI NAK JUAL BELI RIMGGIT KALAU TIDAK MELALUI KAEDAH FOREIGN EXCHANGE ( FOREX ). ADAKAH ZETI KENA BAWAK BEG 10BILLION PERGI LONDON DAN TUKAR.

      Delete
    10. Mungkin J betul2 buta budaya Melayu. Jadi biar aku terangkan supaya bodoh tu tak dibawa ke mati. Bila ada orang muda menyuruh org tua masuk darjah satu, ianya bukan setakat biadap, tapi kurang ajar kelas satu. Tambahan pula bila diucapkan depan ramai, makin bertambah level keceluparannya itu. Tahap mulut celaka. Sepatut orang atas menegur, malangnya dia pun 2x5. Suka maki merata. Hopeless.

      Delete
    11. TDM masa menjawat jawatan PM, beliau dibantu dgn pelbagai jenis pegawai termasuk hal ehwal adab dan protokol. Mustahil TDM tak faham resam dan adat istiadat Melayu dan lenggok bahasa istana mulai 1974 lg sejak jd Menteri Pelajaran hingga bersara 2003.

      Delete
    12. PJL, baca betul betul. Kan saya cakap nasihat kena lebih baik dan bukan kasar begitu. Ini ditujukan pada cara Jamal nasihat. Namun ia tetap tak halalkan kebiadapan TDM pada DYMM Sultan. Diketahui am bahwa ego TDM menahannya dari mengaku kesalahan atau minta maaf. Hatta dgn AI pun belum minta maaf lagi...

      Delete
    13. Mr. J ,

      Saya kurang pasti kamu belajar sejarah atau pun tidak ??

      Jika kamu tidak pernah belajar sejarah , sekurang kurangnya rajin2 lah membaca buku sejarah terutama bab kesultanan melayu di nusantara ini .

      Siapa kata sultan atau raja itu tidak bolih di tegur ???

      Orang dulu2 ada mengatakan " raja adil , raja di sembah , raja zalim , raja di sanggah ".

      Apakah kamu ingat kata2 itu saja di sebut suka2 .??

      Mr. J , sedangkan sultan Mahmud mangkat dijulang ..... kamu tahu apa kisahnya ???

      Delete
    14. "Selama 22 tahun pemerintahan Dr Mahathir, beliau memperkenalkan dasar dan amalan pemerintahan yang merugikan negara dan rakyat.

      "Ketika pemerintahan Dr Mahathir, beliau melakukan pemusatan kuasa yang cukup jelas dengan menjadikan kuasa perdana menteri begitu besar sehingga berlaku campur tangan terhadap institusi kehakiman dan legislatif.

      "Malah, beliau sebagai perdana menteri berjaya menghakis kuasa Raja-raja Melayu melalui dua pindaan Perlembagaan Persekutuan pada 1983 dan 1993," katanya dalam satu kenyataan hari ini yang disiarkan di Harakahdaily.

      Kuku besi

      Mohd Zuhdi yang juga adalah pengarah pusat penyelidikan PAS berkata, pelbagai usaha pembetulan semula dilakukan pada zaman pemerintahan dua perdana menteri selepas Dr Mahathir masih belum berupaya membaiki kerosakan itu.

      "Sekiranya Dr Mahathir menjadi perdana menteri sekali lagi, diyakini beliau akan menjadi lebih kuku besi daripada sebelum ini.

      "Di dalam aspek ekonomi pula, Dr Mahathir memperkenalkan dasar dan amalan yang banyak merugikan negara dan rakyat.

      "Akibat daripada dasar dan amalan itu menyebabkan rakyat menanggung bebannya sehingga hari ini, seperti kenaikan kos sara hidup, hutang isi rumah terus meningkat dan jurang kaya-miskin yang melebar," katanya.

      Beliau berkata, antara dasar yang diperkenalkan Dr Mahathir yang semakin kelihatan kegagalannya ialah dasar penswastaan yang menyebabkan rakyat sehingga hari ini menanggung kenaikan kadar tol, tarif elektrik dan air yang tinggi dan bebanan hutang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional.

      Selain itu, katanya terdapat beberapa lagi dasar dan amalan zaman pemerintahan Dr Mahathir yang membebankan rakyat seperti penggalakan pemilikan kenderaan peribadi, peminggiran sektor pertanian, dan penyuburan peranan orang tengah.

      "Ketika pemerintahan Dr Mahathir juga, rakyat turut menghadapi pelbagai kesan buruk dalam aspek sosial.

      “Salah satu perkembangan sosial yang tidak sihat semasa pemerintahan beliau ialah mengurangkan peranan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan yang menentukan rupa bentuk bangsa dan jati diri rakyat Malaysia.

      Bahasa Melayu terpinggir

      "Beliau memperkenalkan Pembelajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang secara langsung menghakis peranan bahasa Kebangsaan dalam pendidikan.

      "Di zaman Dr Mahathir juga, berlakunya liberalisasi pendidikan tinggi sehingga bahasa Kebangsaan semakin terpinggir di peringkat pendidikan tinggi,” katanya.


      Delete
    15. Jebon......ko paham ke tidak.........Tun M TIDAK MAKSUDKAN semua keselurohan orang Bugis.

      Yg Tun M maksudkan ialah Bugus yg pecah amanah dan menyeleweng saja.

      Pakai common senselah Jebon......bolehkah 1 orang punya salah habis seluroh keturunannya nak dipersalahkan???

      Tapi maksud Tun M tu dispiiinnnkan hingga disalah ertikan.......dan diambik kesempatan oleh deme2 yg memang menunggu peluang untuk menuding jari pada Tun M dan melagakan Tun M dengan pihak istana.

      Sebenarnya deme tu tau maksud Tun M........tapi saja deme twist biar jadi satu isu yg boleh menaikkan kemarahan pihak istana dan orang2 Bugis.

      Aku yakin dan confident semasa Tun M sebut pasal Bugis tu Tun langsung tak bermaksud nak menghina pihak istana atau hina 100% keselurohan keturunan Bugis di muka bumi ni.

      Tapi sekarang isu ni dah diguna sebagai satu senjata dan satu point untuk mempengaruhi sokongan rakyat kepada Pakatan.

      Jebon.......masa keturunan mamak Kerala Tun M dicaci hina........tak ada pon mamak2 1Msia melatah bangkit merusuh pada tuan punya badan yg menghina dengan lebih kurang begini maksud katanya.......Tun tak sedar dia mamak kerala Iskandar Kutty yg guna platform Melayu selama jadi PM dulu.

      Hinggakan difitnah secara terang-terangan Mahathir bin Iskandar Kutty.......bapak Mahathir bernama Mohamad.....Iskandar tu ialah datuknya.....tapi direka satu cerita lawak badut anak dibinkan kepada datuknya.

      Mana belajar anak bin datuk.....ni fatwa mazhab mana ni Jebon????

      Jangan ingat rakyat Msia ni bangaanng tak sekolah.........anak bin datuk???? Boleh masuk akal ke???

      Sungguh pon macam tu......Mukhriz Mahathir kata Pakatan tak kuasa nak ambik pot pasal Kutty dan pasalanak dibinkan pada datuk ni........sebab ada banyaaaakkk isu2 pentiingg yg mesti difokuskan.

      Malah Mukhriz kata isu Kutty ni hanya satu isu remeh.

      Tak ada pulaakkk deme panggil 1Msia punya mamak Kerala bangkit tunjuk perasan marah, sensitif pasal keturunan walaupun dikatakan mamak guna platform Melayu.

      Ada lebih baik fokus pada isu2 berkaitan dengan rakyat dan negara.

      Kos sara hidop yg semakin tinggi.....pengangguran makin naik......syarikat2, kilang2 ada yg dah bungkus........kos rumah semakin tinggi hingga rakyat middle class pon tak mampu nak beli rumah.

      RM pon belum pulih sepenohnya.....hutang negara masih tinggi daaann beribu2 masalah lagi.

      Apa kata fokus pada masalah rakyat dulu???

      Delete
    16. Cukup-cukuplah kalian menghina Tun Mahathir, tak ada faedah pun menghina insan yang 22 tahun telah menabur jasa dan bakti terhadap Negara ini.Dunia luar kagum & menghormati beliau,,di PBB & OIC beliau lantang bersuara menentang Zionist dan Amerika,, Kita ini tak ada apa benda pun dibanding dengan beliau.
      Jika benar-benar hendak menentang kezaliman pergi lah Cari MO1 & Jho Low Yang sudah jelas mentekedarah Wang Rakyat dan Negara........!!!!

      Delete
    17. Mathir ok.
      Cuma..
      Dgn sultan melayu islam tk nak bermaafan..
      Tapi dgn cina dap bole minta maaf..
      Kenapa perlu jadi begitu..
      Kita antara islam pun dituntut..
      Kenapa mathir tidak.. sgh sedih..

      Delete
    18. 19.21.........Mahathir tak maksudkan 100% keseluruhan orang bugis.......apalagilah kepada Raja2 yg dari susur galur Bugis.

      Yg Mahathir maksudkan hanya Bugis yg pecah amanah dan menyeleweng saja.........Raja2 Melayu tak der kena mengena langsung dalam hal pecah amanah dan penyelewengan ni.

      Jadi tak timbul soal Mahathir menghina Sultan dan Raja........sebab masa Mahathir sebut pasal Bugis tu dia langsung tak terpikir pon pasal Sultan2........yg dia pikir ialah Bugis yg menyamun saja.

      Pahamkan bezanya tu betol2 yeoooppp....

      Delete
    19. j, kau nak suruh org biadap ajar org beradab??? kau ni biar betul???

      heran, polis tak nak pulak dakwa dia bawa senjata merbahaya di tempat umum. dato dia pun tak kena tarik dah berapa kali kena tangkap.

      Delete
    20. Anon 17.13, klu dasar TDM tak betul knp najib nazak tak pinda. Kembalikan kuasa raja. Perbetulkan yg TDM buat tak betul. Ini najib x buat apa pun selain menipu, mencuri dan hidup mengatasi raja. Nampaknya TDM lebih bijak dan byk membawa kemakmuran. Najib????? Kesengsaraan ada la.....

      Delete
  2. Saya 2nd..perak utk saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum,
      Selawat dan Salam ke atas Junjungan,,,

      Dia (Mahathir) yang hantar batalion polis lengkap dengan kereta perisai dan bersenjatakan M 16 yang polis gunakan untuk melawan penceroboh Lahad Datu, sedangkan penduduk kampung Memali yang sekadar beberatus orang itu tidak punyai apa kecuali beberapa bilah parang usang.Polis Mahathir yang rakus menembak dan membunuh penduduk termasuk arwah Ustaz Ibrahim Libya, alih alih Amanat Hadi yang dipersalahkan.Apakah kerana Amanat Hadi yang mempengaruhi penduduk kampung terpencil untuk membentuk satu pasukan pemberontak inilah menjadi sebab kenapa Mahathir menghantar satu pasukan lengkap polis untuk mengempur mereka?



      Tidak ada seorangpun dari kem Ustaz Ibrahim Libya yang jadi perampas senjata di kem askar seperti Al Maunah, tidak ada apa apa aktiviti pengganas yang dilakukan di madrasah Ustaz Ibrahim Libya selain dari aktiviti menuntut Ilmu.

      Kenapa pasukan polis yang dihantar ke Memali lebih lengkap dari pasukan yang menggempur Al Maunah? Siapakah yang mempengaruhi Al Maunah kalau Memali dikatakan dipengaruhi oleh Amanah Hadi?

      Di manakah bahayanya Amanat Hadi kepada keselamatan Negara? Amanat Hadi yang merupakan ucapan dalam ceramah TGHH di Banggol Peradong sebenarnya mengajak umat Islam melawan Umno menerusi demokrasi bukan untuk membentuk pasukan pemberontakan bersenjata melawan kerajaan.

      Tetapi Mahathir cuba mengatakan TGHH mahu menubuhkan pasukan pengganas menerusi peristiwa pahit Memali, tetapi selepas itu, di manakah lagi peristiwa pemberontakan yang disebabkan keagrasifan PAS? Janggal untuk menjadikan Memali yang sebenarnya bukanlah pemberontakan besar tetapi sekadar kerana penduduk kampung yang jumlahnya tidaklah ramai dan bahaya untuk digempur dengan M 16 cuba mempertahankan Guru mereka yang dituduh mengajar ajaran sesat sebagai peristiwa yang berpunca oleh Amanat Hadi.

      Apatah lagi Mahathir mendakwa dia tidak menangkap TGHH kerana mempunyai ramai pengikut fanatik yang dibimbangi boleh menyebabkan kekecohan.Ustaz Ibrahim Libya pula tidak ada pengikut fanatik, sebab itu arwah boleh diserang dan dibunuh kerana enggan menyerah diri dan enggan diserahkan oleh pengikutnya.

      Amanat Hadi berkesan untuk mengembangkan sokongan kepada PAS, bukan membina kekuatan pengganas seperti didakwa Mahathir.Amanat Hadi berjaya membawa PAS dari tahap lemah kepada tahap kuat seperti sekarang sebabnya ianya mengajak umat Islam menolak Umno dan mengajak umat supaya mengambil cakna pasal politik mengikut petunjuk Islam.

      Amanat Hadi tidak ada kena mengena dengan Memali tetapi sekadar digunakan sebagai alasan untuk menutup tindakan rakus Mahathir menyerang penuntut Ugama yang dibimbangi boleh menggugat kekuasaannya sahaja,Tetapi tanpa sedar Mahathir sekarang semakin bergerak ke belakang bukan ke depan, sudah hilang kuasa dan semakin hilang kekuatannya.

      Delete
    2. Puaka Rimba ada simpan kisah Tun masih dia dalam kandungan ibunya. Tentu macai Najib suka kisah ini, mana tau nanti ramai khalayak membenci Tun. Mahu ke?. Kalau nak guna kisah ni pm tepi. Hehehekikikihahahakahkahkah

      Delete
    3. Tun M biadap kata Mr J. Apa ayat Tun kata DYM sultan lanun? Tiada langsung. Setelah Tun di label pembakar dan pencuri forex oleh yg berkenaan adakah Tun M menjawab balik. Tidak sama sekali. Bagai mana rakyat nak percaya Tun M biadap kurang ajar. PIHAK POLIS PUN LAMBAT AMBIL KEMYATAAN MUNGKIN SEBAB BINGUNG DAKWAAN TUN M KURANG AJAR.

      Janganlah kita perguna kaum kerabat utk menyuntik kebemcian. JIKA BUKIT AMAN DAPAT SIASAT SIAPA YG NASIHAT PIHAK ISTANA YANG KONONNYA TUN ADALAH SPT YG DI DAKWA MAKA ELOK BATU API NI DI TANGKAP SEGERA. daulat tuanku.

      Mr J tolong ampunkan kami kerana bsrsikap lahant. Adios.

      Delete
    4. Percaya sangat cakap ohdahsetat pas, auta pun dia kata fakta.

      Delete
    5. 12.18
      Bengong betul kenyataan tuan buat..soalan saya, siapa tembak siapa dulu? Polis ke pengikut ibrahim libya yang mati dulu? Setelah berapa lama polis kena tembak, baru polis ambil tindakan?

      Delete
    6. Mohd Zuhdi berkata, Dr Mahathir juga menghakis dasar dan amalan berkaitan dengan federalisme sehingga melanggar perjanjian dengan kerajaan negeri seperti dalam isu yang berkaitan dengan royalti petroleum.

      "Selain itu, tidak dapat dilihat kejayaan Dr Mahathir ketika pemerintahannya dari segi pengukuhan perpaduan kaum, pembasmian penyalahgunaan dadah, pengurangan jenayah dan lain-lain," katanya.

      Berdasarkan sebab-sebab itu, beliau berkata, PAS berpendirian usaha HARAPAN untuk menyerahkan semula mandat kepada Dr Mahathir akan menyebabkan negara dan rakyat terus terjerumus dengan kerosakan politik, ekonomi dan sosial.

      “Tanpa niat untuk mencampuri urusan rumahtangga Pakatan Harapan, Pusat Penyelidikan PAS berpandangan mereka sepatutnya mengemukakan calon perdana menteri yang dapat meneruskan agenda reformasi yang dicetuskan oleh ketua umum mereka, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      “Mengembalikan Dr Mahathir ke tampuk pemerintahan negara bermakna agenda reformasi yang diperkenalkan sejak dua dekad yang lalu akan berkubur,” katanya.

      Peranan PAS

      Sementara itu, merujuk kenyataaan Mohd Zuhdi itu, Penolong Setiausaha Publisiti DAP Johor, berkata pemimpin PAS itu gagal mengikuti keseluruhan justifikasi berkaitan soal calon PM dalam keadaan Anwar yang masih berada dalam tahanan.

      “Mohd Zuhdi tidak perlu berlagak baik, mencadangkan kepada HARAPAN agar mengemukakan calon perdana menteri yang dapat meneruskan agenda reformasi yang dicetuskan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Delete
  3. Jamal sekadar kurang kasih sayang dari noh omar dan zahid hamidi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanya Jamal apa yg Tun buat. Adakah Tun tidak setia kpd raja ? Kalau jamal kena balun dgn raja adakah jamal dok diam. Itu hari jamal persoal isu dobi. Kata nak balun sapa soal hak org islam. Tibatiba dok diam. Jamal ko setia kpd islam atau kpd raja.

      Oooo jamal dok diam tanda dia setia kpd raja. Habis tu hak org lslam ko letak mana. Oooh ko letak dalam jamban. Tabik kpd jamal kerana setia kpd raja berbamding kpd hak org islam nak tutup kedai kpd bukan islam. Tahukah jamal kalau dobi tu ganti air 3 kali? Ooo jamal angguk tanda tau. Habis tu yg ko kecoh apahal. Aiiik zamihan memyampuk kata cuci 3 kali tak sah. Kena campur tanah samak 7 kali baru sah.

      Jadi sapa yg betul ni. Jamal ko kena masuk sekolah agama darjah 1 laaa. Jgn soal ketua agama islam. Sampai skrg ketua pemgarah jakim tak dapat mohon ampun dgn raja.

      Kalau kau nak juga bukak tutup dobi ko pergi negeri lain. Berambusss balik melaka.

      Di negeri ini ko kena setia pada raja. Ingat tuh...alamak bau asap..runpenyer tun dah bakar satu malaya. Betul ker atau jamal jamban yg reka cerita.

      Delete
    2. Sesungguhnya pemeriksaan amalan di Padang Mahsyar belum lagi sempurna sehingga seseorang itu diperiksa atau ditanya mengenai nikmat dan amalannya di tempat pemeriksaan sewaktu melalui Siratul Mustaqim atau Titian Sirat.

      As-Sirat dari sudut bahasa bermaksud jalan. Manakala dari sudut syariat ianya merupakan satu jambatan yang dibentang merentasi Neraka Jahannam; untuk manusia menyeberanginya menuju ke Syurga.

      Imam Al-Nawawi di dalam kitab Syarah-Muslim menulis, ulama besar menetapkan bahawa sirat itu ialah satu titian di atas permukaan api Neraka Jahanam di mana semua manusia akan meniti.
      Dari Abi Said Al-Khudriy r.a dari Nabi SAW : “…Maka orang mukmin akan melaluinya seperti kerdipan mata; (ada yang) seperti kilat dan taufan, seperti burung, seperti kuda dan tunggangan yang terbaik; maka yang berjaya selamat sampai, yang tersiat dihantar, yang terkait berada dalam neraka…” (Hadis Riwayat Muslim)

      Orang Mukmin akan terselamat disebabkan keimanan dan amal soleh yang mereka lakukan di dunia, manakala orang kafir dan murtad akan terhumban ke dalamnya.

      Orang pertama melalui Titian Sirat ialah Nabi Muhammad SAW yang memimpin umat lain.
      Dari Abu Hurairah r.a sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: “…dibentangkan titian Sirat di antara Neraka Jahannam, maka akulah dan ummatku yang pertama menyeberanginya. Tidak berkata-kata pada ketika itu kecuali para rasul dan doa mereka ialah : “Ya Allah, selamatkan, selamatkan!” (Hadis Riwayat Bukhari)

      Tahap kelajuan seseorang Mukmin meniti titian itu bergantung kepada tahap keimanan dan amal masing-masing. Semakin tinggi keimanan dan amalan, semakin laju menuju titian itu.
      Dari Abi Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda tentang As-Sirat: “…dan padanya (As-Sirat) ada cangkuk atau pengait yang berduri seperti duri As-Sa’daan melainkan tidak mengetahui kadar besarnya melainkan Allah; mengait manusia mengikut amalan mereka” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

      Tujuh sekatan tersebut adalah seperti berikut :

      Sekatan Pertama : Mengenai keimanannya kepada Allah SWT dan rukun-rukun iman yang lain.

      Apabila seorang manusia terlepas daripada persoalan aqidah ini barulah ia boleh bergerak menuju ke sekatan kedua pula. Jika di dalam persoalan aqidah ini terdapat syirik kepada Allah SWT dan telah rosak aqidahnya maka seseorang itu tidak akan terlepas untuk meneruskan perjalanan dan ia akan dihumbankan ke dalam Neraka Jahanam.

      Firman Allah SWT yang maksudnya : "Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik dan mengampuni dosa yang selain syirik itu bagi siapa sahaja yang Dia kehendaki. Barangsiapa mempersekutukan Allah (syirik), maka sungguh ia telah melakukan dosa yang sangat besar.” (Surah An-Nisaa ayat 48)

      Sekatan Kedua : Mengenai solat fardu.

      Delete
    3. Syabas...Syabas.. IMAM CYBER. Ini lah yg KJ suka. Dah tak ada idea nak balas hujah, just cut and paste. Sekurang nya nampak cerdik sikit. Hehehekikikihahahakahkahkah

      Delete
    4. Puaka Rimba, peringatan ini sangat relevan dan baik untuk blog ini. Ramai sini yg terjebak fitnah, caci, hamun dan mengambil evengelis sebagai pemimpin tanpa faham siksa akhirat. Harap peringatan ini bawa manafaat pada pengunjung blog dan selamatkan mereka dari siksa neraka.

      Delete
    5. Aiks....Puaka rimba ucap syabas...mr J yg terasa. Apahal...Hehehekikikihahahakahkahkah

      Delete
    6. Mr J,
      Evengelis tak habis2..ko ingat akidah kami ni tak sama macam org islam lain? Ko ingat asal bekerjasama dengan DAP, kami akan tukar agama? statement Mr J ni taraf statement budak tadika je

      Delete
    7. Si J ini adalah pendusta agama lagi munafik..takuti Allah wahai Si J kerana siksaan Allah itu amatlah pedihnya.

      Delete
    8. Si J ini adalah pendusta agama lagi munafik..takuti Allah wahai Si J kerana siksaan Allah itu amatlah pedihnya.

      Delete
    9. Mr. J , apa yang kamu nyatakan pada 14:01 itu lebih kepada menjelaskan keperibadian kamu .

      Saya bukannya hendak menfitnah kamu sebagai penipu tegar , tetapi itulah kenyataannya .


      Kamu sentiasa mengatakan 1MDB tiada kehilangan duit serta sihat , bahkan mula membuahkan keuntungan .

      Jadi saya ingin bertanya kepada kamu ;

      1) berapa asset yang 1MDB masih ada ??

      2) berapa lagi hutang yang di tanggung olih 1MDB ??

      Tolonglah jawab dengan ikhlas dan nyata .

      Delete
    10. Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mohd Zuhdi Marzuki percaya negara akan terjerumus pada kerosakan lebih teruk apabila Tun Dr Mahathir Mohamad dilantik semula sebagai perdana menteri sekiranya Pakatan Harapan menerajui negara ini pada pilihan raya umum ke-14 nanti.

      Ini kerana katanya, mengembalikan bekas perdana menteri itu ke tampuk pemerintahan negara akan menyaksikan agenda reformasi yang diperkenalkan sejak dua dekad yang lalu akan berkubur.

      Oleh sebab itu, menurutnya, tindakan berkenaan tidak menyumbang kepada agenda membaiki kerosakan negara akibat dari dasar dan amalan zaman Dr Mahathir yang sehingga hari ini masih membebankan rakyat.

      Delete
    11. Jebon....evangelist kepala bana ko....!!

      Ini satu isu yg dimomokkan pada orang2 Melayu supaya takot nak sokong Pakatan.

      Aku nak tanya ko Jebon.......berapa statistik jumlah orang Melayu yg murtad masuk Kristian di Penang dan Selangor sejak 2 negeri tu diambik alih oleh Pakatan???

      Jebon anak Mat Bon.........sila bagi aku statistik yg relevan dan bukti sahih jumlah Muslim yg murtad di kedua2 negeri tersebut......aku tuungguuu.....!!

      Dah berapa tahun berlalu Penang dan Selangor berkerajaankan Pakatan........jadi kalo mengikot ko punya kepala bana yg tak sudah dengan Evangelist......maka dah tentu sekarang ni ramai orang Islam yg murtad......ye idak???

      Oleh yg demikian sila bagi aku jumlah orang2 Islam yg dah dimurtadkan di Penang dan Selangor.

      Dulu jaja citer kat Penang tak dibenarkan azan guna speaker........dah sekarang udah tak laku sebab terrrbukti sumer rakyat tau ia satu cerita tipu.

      Jadi sekarang buat pulaakkk point baru "Evangelist".

      Apa pon aku tuuungguuu ko punya statistik tu.

      Akhir kalam buat ko Jebon.....Salam kepala bapak ko...!!!

      Delete
    12. Mr. Jamilah aka Mr.J berapa ramai dah kau mengislamkan orang cina lndia dan orang Asli?

      Delete
    13. j ni kan sama dgn najib. tak sedar yg dia sendiri menghina org islam. najib pun sama menghina org melayu.

      Delete
  4. Yang berarak separuh bogel tgah jalan tak kena htr sekolah tadika blik ke ?

    Yang menyerang orang awam ikut undang2 koboi nak kena masuk sekolah semula tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perangai macam ni kalau di USA...dah ditangkap dan dihantar ke hospital gila!

      Delete
    2. Soalat fardunya akan diperiksa samaada ia melaksanakannya atau pun tidak. Adakah ia telah melalai-lalaikan solat sehingga terlepas waktunya. Adakah dia mengerjakan dengan khusyuk atau tidak semuanya akan diperiksa satu persatu. Jika ada kekurangan solat fardunya akan di periksa solat-solat sunat yang lain untuk menampung kekurangan solat fardu tersebut.

      Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi SAW bersabda: "Sesungguhnya amalan pertama seseorang hamba yang dihisab pada hari kiamat ialah solatnya."
      (Hadis Riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi )

      Sekatan Ketiga : Mengenai puasa Ramadan.

      Daripada Abu Hurairah r.a. katanya bahawa Nabi SAW. bersabda: “Sesiapa yang tidak meninggalkan percakapan bohong dan berkelakuan buruk sedangkan ia berpuasa, baginya tidak ada kelebihan (pahala) di sisi Allah selain dari lapar dan dahaga sahaja yang didapatinya.” (Hadis Riwayat Bukhari)
      Matlamat puasa bukanlah sekadar meninggalkan makan dan minum, tetapi untuk melemahkan nafsu yang buruk.

      Jika puasa Ramadannya ada kekurangan ianya akan ditampung dengan puasa sunatnya. Tetapi jika puasanya tidak sempurna maka dia tidak akan dapat melepasi sekatan ini dan untuk meneruskan perjalanan ke sekatan keempat.

      Sekatan Keempat : Mengenai zakat.

      Jika ketika di dunia dahulu ia engan membayar zakat walaupun hartanya cukup nisab dan cukup tempuhnya maka ia akan dihalang untuk meneruskan perjalanan ke sekatan kelima.

      Terdapat hadis Nabi SAW yang menceritakan azab bagi mereka yang tidak mahu membayar zakat.
      Sabda baginda maksudnya : "Tidaklah pemilik harta simpanan yang tidak melakukan haknya padanya, kecuali harta simpanannya akan datang pada hari kiamat sebagai seekor ular jantan aqra’ yang akan mengikutinya dengan membuka mulutnya. Jika ular itu mendatanginya, pemilik harta simpanan itu lari darinya. Lalu ular itu memanggilnya,“Ambillah harta simpananmu yang telah engkau sembunyikan! Aku tidak memerlukannya.” Maka ketika pemilik harta itu melihat, bahwa dia tidak dapat menghindar darinya, dia memasukkan tangannya ke dalam mulut ular tersebut. Maka ular itu memakannya sebagaimana binatang jantan memakan makanannya".(Hadis Riwayat Muslim)

      Sekatan Kelima : Mengenai fardu haji dan umrah ke Baitullah.

      Delete
    3. Polis pukul saya!!!!Polis pukul saya!!!!
      Suara pun tak pecah lagi budak ni.
      Sebijik mcm suara mcm Doremon.
      Tak sedar diri banduan!!!

      Delete
    4. IA merupakan tindakan tidak bertamadun namun seorang wanita yang curang, sanggup membunuh suaminya dengan kejam.

      Wanita itu, Swathi, dari Telangana, India, telah merancang membunuh suaminya, Sudhakar Reddy, 32. Rancangan jahat itu dilakukan dengan kekasihnya, Rajesh selepas Sudhakar mengetahui bahawa isterinya itu telah berselingkuh dengan lelaki lain.

      Mereka telah memukul Sudhakar dengan benda keras, membawa mayat ke hutan dan membakar mayatnya.

      Dua hari selepas itu, Swathi telah mencurahkan asid ke muka dan badan Rajesh, dengan kebenaran lelaki itu, untuk membolehkan Rajesh menyamar sebagai suaminya.

      Swathi menyangka apabila badan dan muka Rajesh cedera maka tiada siapa yang akan mengenalinya. Dia menipu polis bahawa `suami’ palsunya itu telah diserang oleh sekumpulan lelaki yang telah memukul anaknya.

      Namun kelakuan Rajesh telah mencetuskan curiga di kalangan keluarfa Sudhakar. Ia selepas mereka membawa sup kambing ke hospital ketika melawat lelaki itu.

      Sudhakar memang menggemari sup kambing tetapi mereka terkejut kerana lelaki yang menyamar sebagai Sudhakar memberitahu dia vegetarian.

      Polis kemudiannya mengambil cap jari lelaki itu dan barulah mereka tahu bahawa dia telah menyamar sebagai Sudhakar.

      Swathi dan kekasihnya itu akhirnya ditangkap dan mereka mengaku membunuh Sudhakar.

      Kisah ini sama seperti filem Face Off lakonan Nicolas Cage dan John Travolta yang bertukar muka.

      Delete
    5. Sape yang paling berjasa..........orang yg disuruh masuk darjah 1 balik.....atau orang yg menyuruh....???

      Delete
    6. Orang yg menyuruh tu srp pun tak lulus!!!!

      Delete
  5. Ana tempat ke 5!wowww...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekiranya semasa hidup di dunia dahulu ia berkemampuan tetapi menangguh-nanguhkannya hingga tidak sempat menunaikannya atau tidak berniat langsung untuk mengerjakan fardu haji maka ianya akan tersekat disini. Jika seseorang menunaikan haji tetapi niat hatinya supaya mendapat pangkat 'tuan haji' atau rasa riak maka amalannya juga tidak akan diterima oleh Allah SWT
      Manakala jumhur ( kebanyakan ) `ulama` berpendapat bahawa `ibadah haji disyariatkan pada akhir tahun ke-9 Hijriah setelah turunnya firman Allah SWT :
      ولله على الناس حج البيت من استطاع اليه سبيلا ومن كفر فإن الله غني عن العالمين
      “ Dan Allah mewajibkan ke atas manusia mengerjakan haji , bagi sesiapa yang mampu sampai kepadanya . Dan barang siapa mengingkari ( kewajiban haji ), maka sesungguhnya AllahMaha Kaya ( tidak berhajat kepada sesuatu ) dari semesta alam . “ ( Surah Ali `Imran ayat 97)

      Sekatan Keenam : Mengenai wuduk dan mandi hadas besar.

      Jika diperiksa wuduknya adakah sempurna atau pun tidak. Jika wuduknya tidak sempurna dan tidak sah maka solatnya juga tidak sah. Begitu juga mandi hadas besar jika mandinya tidak sempurna maka ia berkekalan berhadas besar maka solatnya juga akan tertolak dan menjadi tidak sah.

      Nabi SW bersabda maksudnya, “Sewaktu seorang muslim atau mukmin itu berwuduk, lalu ia membasuh mukanya, maka keluarlah dari mukanya itu semua dosa yang dilihat oleh matanya bersama air atau bersama titisan air yang terakhir. Dikala ia membasuh kedua tangannya, maka terusirlah semua dosa yang tersentuh oleh kedua tangannya bersama air atau bersama-sama dengan titisan air terakhir. Manakala ia membasuh kedua kakinya, maka bersihlah semua dosa yang pernah dijalani oleh kakinya bersama air atau bersama titisan air yang terakhir, sehingga keluar (selesailah) dalam keadaan bersih dari dosa-dosa.” (Hadis Riwayat Muslim dari Abu Hurairah).

      Sekatan Ketujuh : Adab terhadap orang tua, talian persaudaraan, dan hubungan terhadap semua makhluk (samaada ada terdapat perbuatan zalim yang dilakukan kepada orang lain).

      Imam al-Ghazali meriwayatkan, tempat pemeriksaan ketujuh adalah tempat pemeriksaan paling sukar untuk melepaskan diri. Persoalan mengenai kezaliman ke atas manusia diperbincangkan. Disini juga akan diperiksa adab anak-anak kepada kedua ibu bapanya adakah semasa di dunia ia ada menderhakai kedua ibu bapanya? Begitu juga hubungan sesama ahli keluarga atau sesama Muslim adalah pernah memutuskan hubungan silaturahim? dan sebagainya.Pemimpin yang menzalimi rakyat dan membebankan dengan cukai yang tak sepatutnya akan tersekat di sekatan ke tujuh ini.
      WallahuAlam

      Delete
  6. Orang mcm dia ni bkn boleh diajar apa dah pun..memang jenis muka tembok dah dari azali lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak adil sekiranya Pengerusi PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad mempertahankan kerugian RM31.5 bilion dalam skandal forex Bank Negara dengan mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kerugian RM160 bilion dalam rizab mata wang asing antara 2013 dan 2016.
      Timbalan Pengarah Komunikasi Strategik BN Eric See-To berkata ada perbezaan besar antara judi haram dan fungsi biasa BNM dalam menguruskan ketakstabilan mata wang.
      Beliau berkata cubaan Dr Mahathir mengaitkan 2 perkara itu “benar-benar menghairankan”.
      Dr Mahathir mendakwa BNM kerugian AS$39.6 bilion dalam rizab antara 2013 dan 2015.
      Dalam video itu, Dr Mahathir berkata jumlah itu lebih besar berbanding kerugian dagangan mata wang asing semasa pentadbirannya.
      Bagaimanapun, tiada Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) ditubuhkan untuk menyiasat kerugian 2013-2015 itu, yang berlaku bawah pentadbiran Najib.
      RCI ke atas kerugian urus niaga mata wang yang dialami BNM pada 1990-an percaya Dr Mahathir merelakan tindakan menteri kewangan ketika itu yang mengakibatkan bank pusat mengalami kerugian RM31.5 bilion.
      Suruhanjaya itu juga berpandangan menteri kewangan ketika itu sengaja menyembunyikan fakta dan maklumat serta membuat kenyataan mengelirukan kepada jemaah menteri berhubung perkara itu.
      “Cubaan Tun Mahathir mempertahankan skandal forex BNM RM31.5 bilion dengan mendakwa PM Najib kerugian RM160 bilion dalam rizab forex antara 2013 dan 2016 adalah tidak bertanggungjawab dan terdesak,” kata See-To dalam kenyataan hari ini.
      Beliau berkata ramai orang tidak faham bagaimana bank pusat seperti BNM mengumpul rizab mata wang asing.
      “Apabila ringgit dibeli dan bergerak terlalu cepat, BNM cuba menyederhanakan pergerakan itu dengan menggunakan ringgit untuk membeli dolar AS.
      “Tindakan itu meningkatkan bekalan ringgit dan menyederhanakan kenaikan kadar ringgit berbanding dolar AS. Apabila BNM berbuat demikian, mereka mengumpul dolar AS dan rizab mata wang dolar AS kita membesar.

      Delete
    2. Pada tahun 1997 BSKL, telah mengelami kurugian yg sangat dahsyat do mana harga sahahamnya menjunam sehingga sekitar 50% dp harga dahulunya. Dan BSKL (pelabur2) mengelami kerugian sejumlah melebihi RM 500 B.


      Delete
    3. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan pihaknya akan membuka semula kertas siasatan skandal tanah di Kampung Sungai Yu, Permatang di Tanjung Karang yang menyaksikan pelbagai episod kronisme, salah guna kuasa dan juga penyelewengan kronik.

      Pengesahan itu dibuat Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki, enam hari berselang setelah Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ke­telusan Selangor (Selcat) mengesahkan wujudnya pelangga­ran syarat dalam skan­dal berkenaan.

      Menurut beliau, siasatan ke atas kes tersebut dibuka se­mula setelah pihak­nya memperoleh buk­ti-bukti baharu dan serentak dengan itu juga, beberapa saksi akan dipanggil untuk memperjelaskan beberapa isu berkaitan dengan skandal terbabit, yang melibatkan tanah seluas 14.4 hektar.

      “SPRM melihat semula kes ini dan menjalankan siasatan berdasarkan bukti baharu yang diterima. Dokumen-dokumen daripada Pejabat Tanah dan Galian (PTG) serta lain-lain dokumen sedang dikaji dan memang ada keperluan bagi SPRM memanggil saksi untuk memperjelaskan beberapa isu.

      “Siasatan menjurus kepada salah guna kuasa pihak tertentu dalam pembahagian lot-lot tanah berkaitan,” katanya menerusi aplikasi WhatsApp kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

      Pada Jumaat lalu, Pengerusi Selcat, Hannah Yeoh mengakui wujudnya pelanggaran syarat dalam proses pemberian tanah di Kampung Sungai Yu setelah pihaknya meneliti secara terperinci segala maklumat yang diperoleh dari Pejabat Tanah dan Daerah (PTD) serta PTG negeri.

      Pengesahan tersebut nyata bertentangan sama se­kali dengan kenya­taan Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang menafikan wujud­nya sebarang penyelewengan dalam isu berkenaan setelah ia didedahkan Utusan Malaysia, selain turut dibangkitkan dalam sidang Dewan Unda­ngan Negeri (DUN) Selangor.

      Serentak dengan pengakuan Selcat itu, Hannah turut mengeluarkan lima resolusi kepada kerajaan negeri antaranya meminta Mohamed Azmin menggantung proses pemberi milikan tanah hingga Jawatankuasa Pemilihan yang baharu dilantik, selain mengesahkan semula kelayakan pemohon.

      Utusan Malaysia sebelum ini mendedahkan pelbagai skandal di sebalik pemberian tanah tersebut antaranya mengenai kewujudan 18 'individu' misteri yang nombor kad pengenalan mereka tiada dalam rekod Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) tetapi mampu melepasi tapisan Jawatankuasa Pemilih dan juga kerajaan negeri.

      Terbaharu, iaitu semalam, akhbar ini mendedahkan terdapat 16 keluarga yang dipercayai ada kaitan dengan kepemimpinan DAP dan PKR bertindak membolot tanah di Sungai Yu, de­ngan menggunakan nama sendiri, bapa, emak, isteri, adik-beradik, ipar dan juga sepupu.

      Delete
  7. (KE-7). Mamat tu bukannya perlu kembali ke darjah (tahun) satu, sebaliknya kembali ke tabika. Banyak benda dia kena belajar secara berhemah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. “Sewajarnya, apabila ringgit dijual, pelabur mahu memindahkan wang keluar dari Malaysia seperti apa yang berlaku pada penghujung 2013 apabila Amerik Syarikat memberi isyarat mereka akan mula menaikkan kadar faedah mereka.
      “BNM kemudian akan menjual rizab dolar AS yang terkumpul bagi menghalang ringgit daripada jatuh mendadak.
      “Pembelian atau penjualan serta merta seperti itu ialah BNM menjalankan tugas mereka dan itulah pertama sekali tujuan memiliki rizab mata wang asing.”
      See-To berkata apabila BNM menjual dolar AS bagi tujuan itu, tiada kerugian wang kerana BNM dibayar ringgit untuk jualan dolar AS.
      “Rizab mata wang asing kita susut dalam tempoh itu tetapi kita peroleh ringgit.
      “Sebab itu BNM melaporkan keuntungan memberangsangkan pada 2014 (RM6.4 bilion), 2015 (RM7.8 bilion) dan 2016 (RM6.5 bilion).”
      See-To berkata dalam kes skandal mata wang asing BNM di era Dr Mahathir, bank pusat melampaui tugas mereka.
      “Mereka berjudi di niaga hadapan forex menggunakan rizab kita dan bukannya membeli atau menjual serta merta.
      “Mereka menggunakan leveraj untuk bertaruh sama ada mata wang tertentu akan naik atau turun.
      “Leveraj itu sangat besar dan mendedahkan Malaysia kepada 5 kali rizab kita atau 3 kali KDNK kita – bermakna perjudian haram mereka itu boleh 3 kali memufliskan Malaysia.
      “Apabila kamu berjudi seperti itu dan kalah, kamu mengalami kerugian rizab dan tidak dapat sebarang ringgit.”
      See-To berkata kerugian yang dialami sangat besar sehinggakan BNM secara teknikal tak mampu bayar pada 1994 dan terpaksa menjual saham di Malaysia Airlines, Telekom dan Tenaga untuk menampung sebahagian kerugian.
      See-To berkata laporan RCI menyatakan kerugian itu turut disembunyikan menggunakan “olahan perakauan tidak konvensional”.
      Baki kerugian diserap oleh pemindahan saham daripada kerajaan kepada BNM serta penciptaan “deferred expenditure”, untuk dibayar secara ansuran untuk selama sedekad.
      “Memburukkan lagi keadaan, RCI berkata membenarkan perjudian seperti itu pertama sekali menyalahi undang-undang dan selepas mengalami kerugian, ada cubaan untuk menyembunyikan dan mengelirukan Kabinet dan Parlimen.
      “Sama ada terdapat orang yang mendapat manfaat daripada kerugian itu masih lagi dalam siasatan. Kita serahkan kepada polis.”
      See-To berkata Dr Mahathir mungkin tidak sedar dalam tempoh yang sama antara 2013 dan 2016, rizab mata wang asing China juga berkurangan sebanyak AS$800 bilion juga atas sebab yang sama rizab mata wang asing Malaysia berkurangan.

      Delete
    2. RUGI 160 B - UNTUNG 2014 6.4 B - UNTUNG 2015 7.8 B - UNTUNG 2016 6.5 B = MASIH KERUGIAN 139 B.
      Macai bangang nak tipu Makcik FELDA. Hehehekikikihahahakahkahkah

      Delete
    3. PR, adalah lumrah rizab turun naik menurut keadaan cabaran semasa. Bila harga minyak jatuh mendadak ekonomi negara terkesan. Ramai pelabur luar yg labur dlm pasaran saham jual saham dan bawa duit keluar. Ini akibatkan rizab forex jatuh dan ditambah aktiviti BNM untuk stabilkan matawang. Judi matawang seperti zaman TDM adalah satu kesalahan besar. Mempertaruhkan harta negara dlm kasino forex. Dlm pada itu seperti dlm kasino berlaku banyak kes money laundering. Kita sebenarnya tidak akan tahu ke mana perginya duit tersebut. Apakah ada yg masuk kocek sesiapa? Nice try tapi percubaan 'halalkan' perbuatan ini tak akan berjaya. Nampak isu inipun tak ada momentum....tiada siapa yg sebenarnya percaya.

      Delete
    4. RCI KORUP. Kalau TUN dipertanggungjawabkan atas kerugian FOREX BNM , mengapa tidak Najib?. Ini tidak adil. SISTEM NEGARA sudah diKORUPkan oleh CASH IS KING. .Hehehekikikihahahakahkahkah

      Delete
    5. Mr. J , kamu punya otak kosong di dalam membuat olahan " forex ".. Saya rasa kamu lebih baik tak usah komen tentang ini . Jika kamu ingin juga melontarkan ulasan tentang " Forex " , ikutlah nasihat Jamal Pak Tongkol , pergi belajar dulu !!!

      Delete
    6. Polis akan memanggil Tun Dr Mahathir Mohamad untuk merekodkan keterangan berhubung kenyataan beliau yang didakwa menghina masyarakat Bugis, kata Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun.


      Beliau berkata pihaknya memerlukan sedikit masa untuk melengkapkan siasatan kes berkenaan dan berharap ia dapat diselesaikan secepat mungkin.

      "Ini bergantung kepada keperluan pegawai siasatan tapi kita pasti akan panggil (Dr Mahathir). Kalau saya kata dalam masa terdekat ni, anda perlu beri kami masa. Kita akan selesaikan dalam tempoh masa secepat mungkin," katanya Fuzi yang dipetik oleh Bernama sebagai berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Tahunan Polis Bantuan Malaysia ke-29, di Butterworth semalam.

      Dr Mahathir ketika berucap dalam satu perhimpunan anjuran parti pembangkang di Petaling Jaya pada 14 Oktober lepas dikatakan cuba mengaitkan keturunan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebagai mungkin berasal daripada lanun Bugis.

      Dr Mahathir kemudiannya dilaporkan mendakwa bahawa kenyataannya itu ditujukan kepada “perompak yang mencuri wang rakyat”, dan bukannya keseluruhan masyarakat tersebut.

      Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah juga dilaporkan telah menzahirkan rasa murka dan amat kecewa dengan kata-kata itu yang dilihat sebagai cuba menghasut rakyat Malaysia untuk membenci, menghina dan memandang serong terhadap etnik Bugis yang merupakan susur galur Kesultanan Selangor.

      Dalam pada itu, berhubung kenyataan yang dibuat anggota DAP Datuk Zaid Ibrahim terhadap Sultan Selangor, yang dianggap banyak pihak sebagai mempunyai unsur hasutan, Mohamad Fuzi berkata pihaknya akan memanggil Zaid untuk diambil keterangan hari ini.

      Beliau berkata dua laporan polis diterima berhubung kes itu yang disiasat menurut Seksyen 4 Akta Hasutan 1948.

      Menurut laporan, melalui akaun Twitternya pada 5 Disember lepas, Zaid antara lain mempertikai kritikan Sultan Selangor terhadap Dr Mahathir berhubung kenyataannya tentang masyarakat Bugis.

      Sementara itu, ketika ditanya mengenai perkembangan siasatan berhubung kerugian urus niaga forex Bank Negara Malaysia (BNM) pada sekitar 1990-an membabitkan Dr Mahathir, Mohamad Fuzi berkata pasukan khas sedang menjalankan siasatan kes berkenaan.

      "Siasatan sedang berjalan, tidak mudah. Banyak orang akan dipanggil untuk menyiapkan siasatan.

      “Selepas laporan polis dibuat kami telah membentuk pasukan petugas. Pasukan itu bekerja 24 jam bagi mendapatkan apa jua kenyataan dan apa jua yang perlu dilakukan, dengan secepat mungkin. Ini hal yang sedang berjalan,” katanya.

      Delete
    7. sifat yahudi....org lain salah, diri sendiri tak salah padahal perbuatan sama.

      betul tak j?

      Delete
    8. Jebon.....yg money laundering related to 1MDB yg dsebut dalam mahkamah Singapore tu apa macam???

      Yg tu ko katup biji mata ko.......tapi yg hal 30 tahun dulu ko celik.

      Bayaran kepada Aabar BVI tu pon ko bagi halal buta kaaannn???

      Soalan lama aku apa beza antara Aabar BVI dan Aabar PJS pon ko tak jawab2 sampai laaa niiii....

      Pigilah luuu Jebon.....kuman diseberang ko nampak tapi baadaakk buntal depan bijik mata ko buta.

      Kepala bapak luuu lah....

      Delete
    9. Mr. Jamilah aka Mr. J hang tak payah komen apa2 lah.
      Lebih baik hang masuk kelas dewasa dulu.

      Delete
    10. Anon 17:29

      Dek gila main kopi pes tanpa mengikut perkembangan , inilah hasilnya ..

      Yang polis pergi berjumpa Mahathir di Perdana Leadership Center di Putrajaya tu apa ke halnya .

      Siap dengan peguam Mahathir buat statement lagi ...charge lah kalau yakin Mahathir bersalah . Ini asyik ambil statement je berjam jam ...buang masa saja .

      Delete
  8. Jamal tu lehih elok hantar wad gila. Demi keselamatan dan menjaga maruab keluarga dia juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. “Sewajarnya, apabila ringgit dijual, pelabur mahu memindahkan wang keluar dari Malaysia seperti apa yang berlaku pada penghujung 2013 apabila Amerik Syarikat memberi isyarat mereka akan mula menaikkan kadar faedah mereka.
      “BNM kemudian akan menjual rizab dolar AS yang terkumpul bagi menghalang ringgit daripada jatuh mendadak.
      “Pembelian atau penjualan serta merta seperti itu ialah BNM menjalankan tugas mereka dan itulah pertama sekali tujuan memiliki rizab mata wang asing.”
      See-To berkata apabila BNM menjual dolar AS bagi tujuan itu, tiada kerugian wang kerana BNM dibayar ringgit untuk jualan dolar AS.
      “Rizab mata wang asing kita susut dalam tempoh itu tetapi kita peroleh ringgit.
      “Sebab itu BNM melaporkan keuntungan memberangsangkan pada 2014 (RM6.4 bilion), 2015 (RM7.8 bilion) dan 2016 (RM6.5 bilion).”
      See-To berkata dalam kes skandal mata wang asing BNM di era Dr Mahathir, bank pusat melampaui tugas mereka.
      “Mereka berjudi di niaga hadapan forex menggunakan rizab kita dan bukannya membeli atau menjual serta merta.
      “Mereka menggunakan leveraj untuk bertaruh sama ada mata wang tertentu akan naik atau turun.
      “Leveraj itu sangat besar dan mendedahkan Malaysia kepada 5 kali rizab kita atau 3 kali KDNK kita – bermakna perjudian haram mereka itu boleh 3 kali memufliskan Malaysia.
      “Apabila kamu berjudi seperti itu dan kalah, kamu mengalami kerugian rizab dan tidak dapat sebarang ringgit.”
      See-To berkata kerugian yang dialami sangat besar sehinggakan BNM secara teknikal tak mampu bayar pada 1994 dan terpaksa menjual saham di Malaysia Airlines, Telekom dan Tenaga untuk menampung sebahagian kerugian.
      See-To berkata laporan RCI menyatakan kerugian itu turut disembunyikan menggunakan “olahan perakauan tidak konvensional”.
      Baki kerugian diserap oleh pemindahan saham daripada kerajaan kepada BNM serta penciptaan “deferred expenditure”, untuk dibayar secara ansuran untuk selama sedekad.
      “Memburukkan lagi keadaan, RCI berkata membenarkan perjudian seperti itu pertama sekali menyalahi undang-undang dan selepas mengalami kerugian, ada cubaan untuk menyembunyikan dan mengelirukan Kabinet dan Parlimen.
      “Sama ada terdapat orang yang mendapat manfaat daripada kerugian itu masih lagi dalam siasatan. Kita serahkan kepada polis.”
      See-To berkata Dr Mahathir mungkin tidak sedar dalam tempoh yang sama antara 2013 dan 2016, rizab mata wang asing China juga berkurangan sebanyak AS$800 bilion juga atas sebab yang sama rizab mata wang asing Malaysia berkurangan.

      Delete
    2. another diversion , paid by Rakyat, n brought to u by JASA incompetant fools.

      Delete
    3. Sesiapa yang berkata Perdana menteri satu Malaysia Datuk Seri Mohd Najib Razak ada kroni suatu pembohongan
      Sebab Mohd Najib Razak sendiri ketika gulung perhimpun agung umno Ahad lepas yang dia, dia tak ada kroni.

      Oleh itu, mengatakan Jho Low kroni Najib tidak betullah. Bohong belaka.Yang peliknya mana mari cerita mengatakan Najib mempunyai ramai kroni macam Tun Dr Mahathir Mohammad juga.



      Tun Dr Mahathir Mohammad memang ramai kroni termasuk Tun Daim Zainuddin yang begitu banyak syarikat atas nama kroninya
      Kalau Tun Mahathir Mohammad ketika jadi perdana menteri dulu mempunya ramai kroni. semacam tak munasabah Datuk Seri Mohd Najib Razak tak ada kroni.

      Tak kan anak didik Tun Mahathir tak ada kroni. Kan Datuk Seri Mohd Najib Razak anak didik Tun Mahathir . Tak kan Tun Daim Zainuddin seorang sahaja kroninya.

      Tun Dr Mahathir mohammad memang begitu ramai para kroni sepanjang menjadi perdana menteri dulu.

      Orang Islam tak kan tak tahu berbohong itu dosa besar. Nabi Muhammad Saw tak mengaku umatnya, manakal Allah pula telah tetapkan tempatnya di neraka jahannam.

      Mereka bukan tak tahu. tapi mereka memang degil kerana sudah ada hasrat apabila memilih untuk masuk umno dulu nak jadi kayaraya.lebih lebih lagi Umno lubuk mas.

      Jadi, pasti mudah kumpul harta apabila dilantik menjadi pemimpin, terutama sekali jadi perdana menteri dan menteri kewangan, jadi timbalan perdana menteri dan menteri dalam negeri dan jadi menteri menteri.

      Hatta jadi pegawai khas pun boleh jadi kayaraya dapat kumpul harta bertimbung timbung termasuk kroni kroni yang dapat projek itu dan ini.

      Delete
    4. Anon 12:28 ,

      Memang patut pun Zack panggil malaun ni See To Kam Bing ...

      Kamu yang main kopi pes pun sama bangang .

      BNM International reserve bukan hanya di dalam USD . Lawati portal BNM on International Reserve .

      Tak rugi ke apa jadahnya apabila reserve susut dari USD 143 billion ke USD 104 billion !

      Kamu kalau nak main kopi pes pun biarlah faham apa yang di ceritakan . Nanti See To Kam Bing bilang taek dia Wangi , kamu pun pergi cium .

      Delete
  9. Salam. Bukan balik ketadika atau kedarjah satu, tapi suruh emak bapak dia ajar sopan dan budi bahasa. Mungkin itu yg ibubapa dia gagal didik pada Jamal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pujian Sultan Selangor kepada bekas menteri besar, Tan Sri Khalid Ibrahim boleh dianggap isyarat jelas pihak istana kurang senang dengan cara pentadbiran kerajaan negeri pimpinan Datuk Seri Azmin Ali, kata Barisan Nasional (BN).
      Timbalan Pengerusi BN Selangor, Datuk Mat Nadzari Ahmad Dahlan berkata, kenyataan Sultan Sharafuddin Idris Shah itu boleh disimpulkan pihak istana tidak suka cara berpolitik kerajaan negeri pimpinan Pakatan Harapan, termasuk cara Khalid disingkirkan daripada jawatan menteri besar pada 2014.
      “Khalid nampak lebih setia dan menjunjung sumpahnya semasa memegang lembing sang buana.
      “Azmin lebih mirip berpegang kepada prinsip-prinsip Mahabharata dan John Locke, di mana semua orang adalah sama. Ini tidak sesuai dengan konsep raja berperlembagaan yang kita amalkan,” katanya kepada FMT.
      Penyelaras adun BN Selangor itu mengulas laporan Sultan Selangor memuji kesetiaan Khalid dan terkejut dengan penyingkirannya 3 tahun lalu.

      Delete
    2. another diversion , paid by Rakyat, n brought to u by JASA incompetant fools.

      Delete
    3. Assalamualikum,,,
      Selawat dan Salam ke atas Junjungan,,,,

      Saya terdengar perbualan 2 orang veteren Umno ketika berjogging pagi tadi.Seronoknya sebab dalam perbualan mereka, mereka mengatakan Umno sudah hampir pupus berdasarkan beberapa kejadian yang tidak pernah berlaku semasa program program anjuran Umno sebelum ini.Dalam masa yang sama seorang dari mereka tetap memuji Dr.Mahathir dengan mengambil fakta bahawa PutraJaya itu dibina oleh Mahathir dan banyak lagi jasa Mahathir kepada Malaysia.Satu petanda bahawa masih ada yang menyokong Mahathir di kalangan veteren Umno dan paling penting menjadi petunjuk kepada kemungkinan pupusnya Umno apabila ramai warga emas semakin menolak Umno.

      Sekaligus membenarkan kata kata Zahid Hamidi ketika PAU dulu bahawa pertandingan 3 penjuru tidak semua menguntungkan Umno.Tren yang nampak sekarang ialah ahli dan penyokong Umno agak ramai juga lari ke Bersatu atau dengan kata lain kekuatan Umno kini terbahagi 2, tidak seperti ketika Umno berpecah kepada Keadilan(PKR) dulu.

      Kita boleh nampak kalau PKR walaupun diasaskan oleh ahli Umno tetapi kekuatannya disumbangkan oleh ahli ahli bukan melayu tetapi Bersatu ditubuhkan dengan kekuatan ahli Umno semata mata dan ini meninggalkan Umno terbahagi dua.

      Feedback yang saya dapat sebelum ini mengatakan ramai juga ahli dan penyokong Umno lari kepada PAS dan ianya selari dengan fakta yang menunjukkan tren pertambahan ahli PAS sepanjang tahun ini.

      Kita juga menyaksikan kekuatan sebenar PAN ketika demo anti Yahudi baru baru ini dan boleh melihat dengan jelas bagaimana keruntuhan instutusi Umno tidak dapat dimenafaatkan oleh PAN yang bergantung sepenuhnya kepada ahli ahli PAS yang lari dari dasar perjuangan.Sekaligus menunjukkan tidak ramai orang Islam yang lari dari perjuangan Islam yang dipelopori oleh PAS.

      Feedback yang semakin lantang di kalangan orang Umno sendiri mengatakan Umno dan Najib perlu dijatuhkan untuk menyelamatkan Malaysia.Suara yang inginkan Najib dan Umno jatuh dan pupus semakin kuat kedengaran tetapi suara tentang siapa bakal pengganti Umno tidak begitu kedengaran.

      Siapa yang nak menggantikan Umno yang bakal pupus? PH berkempen sebagai penganti tetapi apakah PH akan mampu menyelesaikan semua masalah yang buat Umno dan apakah jaminan PH tidak akan mengulangi apa apa penyelewengan kuasa yang pernah jadi budaya Umno?

      Lebih penting apakah kedudukan Islam di bawah pemerintahan PH? Saya tidak mahu jawab soalan ini tetapi meninggalkan kepada pembaca semua, sekadar ingin mengingatkan bahawa politik negara dewasa ini menyediakan satu lagi alternatif ialah Gagasan Sejahtera(GS).Dengan mengambil soalan yang sama, kita perlu juga menilai apakah kemampuan GS (atau PH) untuk menjadi pegganti.

      Semuga kita semua tidak salah pilih.Nilailah sendiri dengan menggunakan akal yang dikurnakan ALLAH dan jadilah orang orang yang berfikir.....

      Delete
  10. Dia tu anak indon generasi ke berapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sultan Sharafuddin turut menyifatkan penyingkiran Khalid sebagai episod paling mencabar dalam politik Selangor.
      “Saya tidak percaya apa yang berlaku khasnya kepada Khalid. Beliau sangat setia dan tiba-tiba disingkirkan.
      “Mungkin ada agenda tersembunyi, mungkin saya bukan ahli politik dan itu perkara yang saya tidak faham,” katanya kepada The Star sempena Hari Keputeraan ke-72.
      Khalid menyertai Umno sekitar 1990-an sebelum melompat ke PKR sekitar 2000. Beliau dilantik sebagai menteri besar Selangor susulan kejayaan Pakatan Rakyat menawan negeri itu pada pilihan raya umum 2008.
      Beliau bagaimanapun melepaskan jawatan menteri besar pada 26 Ogos 2014 susulan krisis dalaman parti reformasi itu, selepas dipecat daripada PKR kerana melanggar arahan parti untuk memberi laluan kepada Presidennya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menerajui Selangor.

      Delete
    2. another diversion , paid by Rakyat, n brought to u by JASA incompetant fools.

      Delete
    3. isu yg anon 1229 utarakan, kalau ikut siaran astro, channel 720 ni. RETRO sepanjang Zaman. Hehehekikikihahahakahkahkah

      Delete
  11. CALON MB SELANGOR TERBAEK. AGOGO JAMAL.
    MAT TAIB
    ABU HASSAN
    KHIR TOYO
    KHALID IBRAHIM
    AZMIN ALI
    JAMAL

    MAK KAJOL GANTI RAHMAN?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku sokong Azwan Ali jadi MB... Jilekarr

      Delete
    2. Rahman berkata dakwaan Rafizi kononnya beliau memberikan tender pelaksanaan ekspo berkenaan kepada abangnya adalah tuduhan yang serius kerana orang ramai akan mudah terpengaruh dengan kenyataan Rafizi
      “Saya melihat ini perkara yang serius. Bila kita lihat sidang media yang dilakukan oleh Rafizi, kalau orang tak mempunyai pengetahuan dalam isu ini saya boleh pastikan 100% orang percaya tuduhan Rafizi.”
      Rafizi pada sidang medianya semalam mendakwa seorang individu bernama Raslan Dahlan, iaitu pemegang saham di PICO Integrated Exhibits (M) Sdn Bhd, syarikat yang menguruskan projek pameran itu, adalah abang Rahman.
      Beliau kemudiannya mengakui Raslan bukan abang Rahman.
      “Persepsi dan tohmahan Rafizi ini perlu dijawab. Saya boleh kata ia penyakit yang tidak boleh diubati. Dia telah berkali-kali dibuktikan membuat tuduhan salah identiti.”
      Rahman turut menepis dakwaan Rafizi kononnya maklumat sekitar projek itu dibocorkan kakitangan UPE.
      “Dia nak laga-lagakan saya dengan pegawai-pegawai saya. Ini taktik kotor. Tak adil kepada pegawai kerajaan yang bekerja siang dan malam. Mereka akur kepada kerajaan memerintah,” kata menteri.

      Delete
    3. another diversion , paid by Rakyat, n brought to u by JASA incompetant fools.

      Delete
  12. Tu lah dah cakap jangan banyak cekik udang geragau...ni kan dah mengugat otak kamu...dah sah otak kamu dah sama dengan otak udang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Johan berkata deklarasi itu antara lain menuntut tindakan tegas diambil terhadap Pengerusi PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad dan ahli DAP Datuk Zaid Ibrahim yang didakwa mengeluarkan kenyataan mengguris hati baginda.
      Sultan Sharafuddin baru-baru ini menzahirkan rasa kecewa dengan kenyataan Dr Mahathir yang didakwa menghina etnik Bugis.
      Manakala Zaid menerusi Twitter pula mempertikai kritikan Sultan Selangor terhadap Dr Mahathir berhubung kenyataannya tentang masyarakat itu.
      Johan berkata kerajaan negeri pimpinan PKR dilihat tidak berbuat apa-apa dalam mempertahankan baginda susulan kenyataan Dr Mahathir dan Zaid.

      Delete
    2. another diversion , paid by Rakyat, n brought to u by JASA incompetant fools.

      Delete
    3. Anon 1313, jangan taksub sangat. Read and pay attention. You might see the truth.

      Delete
    4. Puas aku cari komen Anon 1313.... Tak jumpa pun.

      J... Kau ni mabuk ketum ke? Nak komen pun biarlah berfakta. Kalau waktu yang tercatat depan mata pun tak dapat kau nak tulis dengan betul, inikan pulak perkara lain. Memang ke laut kau ni J.

      Delete
    5. only u j never see the truth.

      Delete
    6. Mr Jamilah aka Mr. J daripada hang dok merapu dlm ni lebih baik hang masuk kelas dewasa.

      Delete
    7. Samalah kita anon 15:05

      Saya pun tercari cari komen apa yang di tulis olih anon 1313 , tak jumpa !!

      Itualah masaalah nya ... hendak mempermainkan Kutty Kerala , tak merasalah the Tarik dengan roti canai .

      Ni dia pergi main dengan Maniam ...apa lagi ??mabuk toddylah tu !

      Delete
  13. TDM dan TDH ada ijazah MBBS (Malaya), Jamal kamu lulusan SPM Gred 4. Tak layak naik form 6. Jgn cakap lebat lah Tindakan TDM pulangkan daki dunia tu sbg tindakan pre empty yg menyerang musuh secara mengejut dan tidak dijangka. Pihak sana terpinga-pinga sehingga tak tahu ulas apa lg.Raid dawn versi 2 oleh Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro 11:47, antara lulusan mbbs dan spm gred 4, macai akan pilih yg gred 4.
      Yg ni pula khas utk jamal. Drpd kau pecahkan botol arak kat depan pejabat SUK, baik kau suruh orang pecahkan botol tu atas kepala kau. Mudah2an kurang sikit miong kau tu.

      Delete
    2. Every month, Liana Athirah forks out half of her salary to pay for her Toyota Vios, house rental, utility bills and necessities.

      She also spends on accessories for her iPhone 6 and eating out as she has no time to cook, said the marketing executive.

      As such, Liana said she hardly has any savings left but admitted she has the tendency to spend on unnecessary things.

      “I do not know where my money goes after spending. But what I know is that I am left without money,” said the mother of one.

      As a result of her spending beyond her means, Liana is forced to borrow from family and friends.

      However, she keeps delaying paying them back as she simply cannot afford to do so. Sometimes, her total debt blossoms to RM2,000 in a month.

      Unfortunately, Liana’s tendency to spend beyond her means is a predicament shared by many Malaysians who may be enjoying a higher standard of living but also paying a heavy price for it.

      An experienced financial planner, Robert Foo, from MyFP Services Sdn Bhd, said people should manage their finances by first knowing their situation financially and also where they would be in the future.

      “Only then can they know whether they will be in trouble or whether they will be all right in trying to achieve their life and financial goals,” he said.

      Foo said that part of the reason people, especially those up to 30 years old, were in debt was because their income could not sustain what was considered a “normal” lifestyle at that age.

      According to the Insolvency Department, a worrying trend was emerging among the country’s population, aged between 25 and 44, who made up the biggest number of those declared bankrupt.

      They constitute almost 60% of the 94,408 bankruptcy cases reported from 2013 to August.

      A report from the Institute of Strategic and International Studies (ISIS) recently said that Malaysians were now enjoying a much higher standard of living than ever before, based on the 2016 Household Expenditure Survey.

      ISIS’ economics, trade, and regional integration director Firdaos Rosli said this trend was also proven with Malaysians preferring to buy foreign cars rather than lower-priced models by the two national carmakers.

      The survey also showed that Malaysians were spending less on buying groceries and preferred to eat out instead.

      Another aspect of higher living standard, according to the study, were the number of Malaysians going online to purchase a variety of products and services.

      Firdaos had also referred to the growth in the mobile phone market in Malaysia as an indicator of a booming economy as well as of the ringgit’s decline not having any impact on the economy and the people.

      “Bank Negara Malaysia data shows that in the first nine months of 2017, the value of mobile phones imported by Malaysia stood at RM6.85 billion.

      “In fact, the value of mobile phone imports is higher than our top food imports such as rice, milk and cream, coffee, onions, garlic, coconuts, soybean and corn combined,” he had said.

      Foo said Malaysians spending more on “fancy” electronic gadgets was to be expected as communication was now more dependent on mobile phone and other electronic devices.

      He said those facing difficulty planning their finances should seek the help of experts who could advise them before they faced financial ruin.

      Consumers Association of Penang (CAP) president SM Mohamed Idris said Malaysians should change their attitude and spend within their means.

      “They live in a dream when they buy all the branded stuff which exceeds their monthly income. Soon, it will turn out to be a nightmare when they fail to pay their debts.

      “The cost of living is very high nowadays. People should think first before they buy stuff or before they eat outside as prices are not cheap.”

      Delete
    3. another diversion , paid by Rakyat, n brought to u by JASA incompetant fools.

      Delete
    4. Anon 12:34

      “The cost of living is very high nowadays. People should think first before they buy stuff or before they eat outside as prices are not cheap.”

      Hang copy&paste panjang-panjang tentang berbelanja melebihi kemampuan tapi akhirnya mengaku juga tentang kos sara hidup yang tinggi.

      Macam ni ke cybertrooper BN? Mai sini aku ajar hang..... Kalau nak divert tentang kos sara hidup, paragraph terakhir tu tak payahlah copy&paste kan. Barulah tunjuk semua masalah kewangan disebabkan berbelanja lebih.

      Opps..... Buang masa akulah nasihat cybertrooper bangang ni.

      Delete
  14. Jamal jamban duduk hospital la

    ReplyDelete
    Replies
    1. The UN’s top expert on torture on Wednesday said reports from sources indicated at least one inmate was still being tortured at the US detention centre in Guantanamo Bay and reiterated his request to visit.
      Nils Melzer, the UN special rapporteur on torture, said he had received information that torture using noise and vibrations was continuing against one of the suspected 9/11 plotters being held at Guantanamo.
      He accused Washington of violating an international torture ban and also criticised the country for not holding US officials accountable for using abusive practices in the past.
      Melzer pointed out that a US Senate Intelligence Committee report published three years ago acknowledged the Central Intelligence Agency’s use of torture in the wake of the 9/11 attacks in 2001.
      “To this day, however, the perpetrators and policymakers responsible for years of gruesome abuse have not been brought to justice, and the victims have received no compensation or rehabilitation,” he said in a statement.
      “By failing to prosecute the crime of torture in CIA custody, the US is in clear violation of the Convention against Torture,” he said, warning that Washington was “sending a dangerous message of complacency and impunity to officials in the US and around the world.”
      Melzer voiced particular concern about detainees who had been held for long periods of time in almost complete isolation.
      He highlighted the case of Ammar al-Baluchi, the nephew of alleged 9/11 mastermind Khalid Sheikh Mohammed, who himself stands accused of arranging the financing for the attacks that killed almost 3,000 people.

      Delete
    2. paste gila. tanya lah buddy jubbo tu.Bodoh

      Delete
  15. Apabila istrument agama diguna utk tikam rakyat.
    Apabila Raja Zalim dan Puak penyangak Klepet diangkat setandi g Keramat hidup.
    Apabila peranan pemberi rezeki disonglap oleh Penyamun.
    Apabila Benar dibenam.
    Apabila Mungkar sudah nyata.
    Apabila bukti terserlah tapi tidak diadili.
    Apabila melayu begitu bodoh.
    Apanila Islam hanya retorik.
    Apabila yg lemah meraung pada Allah supaya kebenaran dibangkitkan...
    Apabila yg berkuasa takut utk tegakkan kebenaran itu...maka,

    Sudah sampai waktu Allah AKAN tunaikan penyelesaianNYA spt janjiNYA.
    Penyelesaian tetap ada caranya saja yg berbeza,sedikit bergantung pada ruang pilihan2 yg dizalimi ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Police said Wednesday they had launched a manhunt for India’s only “happiness minister” after the state politician vanished when a court order for his arrest was issued over an alleged murder.
      Lal Singh Arya, whose only mandate is to put a smile on the face of his 70 million constituents, is wanted in connection with an alleged murder of an opposition politician in 2009.
      Madhya Pradesh in January became the first state in India to create a happiness ministry, making headlines with the appointment of Arya to head this rosy department.
      But the 53-year-old from the ruling Bharatiya Janata Party disappeared without a trace after a court in Bhind district issued a non-bailable warrant for his arrest over an alleged connection to the murder.
      Local police told AFP they were “hopeful” of catching Arya before he is scheduled to appear in court on December 19.

      “Police teams are still looking for him. We are positive that we will track him down by then,” Prashant Khare, police superintendent in Bhind, told AFP by phone.
      Police launched the hunt Tuesday for the minister when he was not found at his residence, the Press Trust of India reported.
      Arya was tasked by the state in January with responsibility for “the happiness and tolerance of its citizens”.
      The happiness ministry is modelled on the “gross national happiness” index used by India’s northerly neighbour Bhutan as a measure of its success.
      Madhya Pradesh hopes for its own such “happiness index”, and has promised social programs including yoga, meditation and free religious pilgrimages for senior citizens.
      The state’s chief minister said in January the ministry would even “rope in psychologists to counsel people on how to be always happy”.

      Delete
    2. another diversion , paid by Rakyat, n brought to u by JASA incompetant fools.

      Delete
  16. Itulah karektor jamal. Biarkan. Kita nilai. Adakalanya orang seperti ini diperlukan. Meriah suasana dapat hiburan percuma. Apakah umno mendapat keberuntungan darinya. Umno sedang lemas. Apa2 kayu hanyutpun dipautnya. Takdirnya umno kembsli kuat maka jamal akan dilepaskan hanyut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Turunlah najib kasi jamal ganti

      Delete
    2. Bro Zack........berani nak kena siku ke yeooopp???

      Delete
  17. Tukar nama la Jamal Cermin JAMBAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau TDM si Jamal suruh kembali ke darjah 1,saya cadangkan agar si Jamal lebih baik kembali ke rahmatullah....

      Delete
    2. 15.40,
      Saya sokong cadangan awak 2.6bilion%
      Jamal Pak tongkol Badut Jamban, selamat meninggal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Delete
  18. Tak ubah seperti pepatah moden " seperti badak pink mengajar anaknya jangan shopping" atau " ibarat penyamun bugis berkokok bersedekah, ekor menyapu harta rakyat". Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
  19. Jamal dgn azwan ali tgh berebut nak lawan azmin :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn main2 jamal tu bakal presiden umno.

      Delete
  20. Kalau sijamal ni bijak sangat,apa kelulusan dan pencapaian perlajaran yang Jamal ada.
    Orang sekincan atau yg mengenali beliau boleh tolong viralkan.

    ReplyDelete
  21. calon yg nk lawan azmin mmg x setanding azmin.

    ReplyDelete
  22. AL BUDIN SONTOLOYO....KESIMPULANNYER...

    ORANG TUA RENTA DAH NYANYUK TAK PAYAH PI SEKOLAH PUN TAK APA...KALAU PI PUN TAK ADA INGAT APA2 PUN...BUAT JENOH CIKGU YG MENGAJAR JE!!!!

    KEH..KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. another diversion , paid by Rakyat, n brought to u by JASA incompetant fools.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. TUN MAHATHIR DGN NAJIB
      BAGAI LANGIT & BUMI BEZANYA

      Tun Mahathir:
      Pemegang Ijazah Doktor Perubatan (MBBS) dari Universiti Malaya di Singapura.

      Digelar “Bapa Pemodenan Malaysia”.

      Sepanjang tempoh 22 tahun sebagai Perdana Menteri, Dr. Mahathir telah membawa Malaysia ke persada kecemerlangan. Malaysia telah melalui pelbagai pembaharuan fizikal, mental dan sosial.

      Malaysia telah menjadi negara yang disegani dan dihormati di pentas dunia. Malaysia mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dikalangan negara-negara maju dunia. Kejayaan Malaysia sebagai negara membangun dan sebuah negara Islam yang unggul di rantau ini telah diiktiraf dunia.

      Warisan pusaka yang ditinggalkan oleh Dr. Mahathir dapat kita lihat berada di mana sahaja. Contoh, Lebuhraya PLUS dari JB ke Bukit Kayu Hitam.

      Majalah Asiaweek telah menamakan Dr Mahathir individu yang paling berkuasa di Asia pd 1997, dimana beliau menduduki tempat kedua dalam senarai yang dikeluarkan oleh majalah tersebut.

      Dr. Mahathir berjaya mengawal kegawatan ekonomi dengan menambat ringgit kepada dollar Amerika, Terbukti kesannya, Malaysia adalah satu-satunya negara yang berjaya melepaskan diri daripada belenggu kegawatan tersebut tanpa perlu ‘mengikat diri’ kepada syarat-syarat yang ditetapkan oleh IMF seperti yang berlaku kepada negara-negara lain di Asia.

      Dr. Mahathir telah memperkenalkan dasar Persyarikatan Malaysia iaitu suatu dasar di mana Malaysia diandaikan sebagai sebuah syarikat dan rakyatnya sebagai pekerja dan pemegang saham.

      Dalam usaha melakar nama negara di arena antarabangsa, beliau mengilhamkan projek pengeluaran kereta proton melalui HICOM (Heavy Industries Corporation of Malaysia).

      Satu lagi projek besar (mega project) yang beliau cetus ialah Koridor Raya Multimedia atau Multimedia Super Corridor (MSC). Projek ini ilhamkan dan direalisasikan memandangkan Dr. Mahathir telah sedar akan peri pentingnya teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam dunia perdagangan masa kini dan masa depan.

      Projek-projek besar yang dibangunkan dan direalisasikan semasa beliau menjadi ‘PM’ Malaysia antaranya ialah Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Stadium Nasional Jalil, Litar Antarabangsa Sepang, tempat perlumbaan sukan permotoran berprestij, Formula One dan Menara Berkembar Petronas.

      Memenangi semua piliharaya rumum dgn 2/3 majoriti semasa 22 tahun pemerintahannya.

      Jurucakap bagi Negara2 berkecuali, negara2 Islam & Negara2 Membangun.


      Najib:
      Sekolah tak habis tanpa apa2 kelulusan. Bandingkan Najib dgn Pak Jokowi & Menteri Kewangan Indonesia Sri Mulyani pun kita dah malu habis.

      Menjahanamkan negara dgn longgokan hutang berlambak (dah cecah RM1 trilyon) untuk memberi rasuah, berjoli-sakan anak beranak, majlis kenduri kawin anak, membeli hartanah, jet mewah, kapal layar mewah, lukisan mewah, bayar hutang judi di kasino, beli barang2 kemas emas-intan-berlian, jam2 tangan mewah, beg2 tangan mewah & kasut2 berjenama.

      Najib mendapat gelaran seantero dunia 'Raja Kleptokrasi/Raja Klepet' harta negara.....MEMALUKAN.....!!

      Pilihanraya Umum pertama kali di bawah pentadbirannya hampir2 melingkup menang cukup2 makan saja, pencapaian terburuk pemerintah dalam sejarah negara.

      Delete
    4. Pak Man, kalau dlm pru 13 tu hampir2 melingkup, dlm PRU14 akan dtg ni kita pastikan MO1@PMnajib serta kabinet lanun umno itu telongkop, terbenam,tertanam kedlm tujuh puluh hasta dlm tanah!!!!!. takut bau bangkai umno tu mencemar alam sekitar Malaysia kita yg baru tu nanti.

      Delete
    5. Pak Othaman.........Jokowi lebih dihormati Trump. Sanggup Trump habiskan masa berborak dengan isteri Jokowi walaupun isteri bapak Presiden Indonesia kurang fasih berbahasa Inggeris dan mengguna khidmat penterjemah.

      Memang Jokowi dan isteri layak terima penghormatan. Dengan pentadbiran Jokowi yg banyak berhasil.......bersih, tak terpalit dengan sebarang skandal tahap mega........dan isteri yg berpesonaliti sederhana dan tau menjaga nama suaminya.....seharusnya mereka dihormati.

      Berrrrkokokkkklah macam mana pon........masok lif tekan sendiri.....masok bakul angkat sendiri.......syok sendiri.......orang tetap tau nak tengok dan bezakan satu2 situasi.

      Orang bukannya bodoh......yang nak bodohkan orang tu yg bodoh.

      Dan satu hal yg penting.......tak der duit berbilion yg masok akaun peribody Tun M.....period.

      Delete
    6. Bro Phantom...

      Indonesia amat bertuah kini ada seorang Menteri Kewangan yg setanding dgn TS Zeti Aziz. Orangnya cantik, pandai, pandai berorator dlm bahasa Indaonesia maupun English, berkelulusan tinggi (PhD USA), bekas CEO IMF dan Direktur Bank Dunia. Justru, Ekonomi Indonesia sekarang ini jauh lebih hebat dari kita.

      Untuk mengetahui lanjut, sila lihat di You Tube - Sri Mulyani.

      Menteri Kewangan kita, kelulusan apa yer?

      Delete
  23. Korang baca tak mat kopipes tu post? KJ kata biar kopipes baru nampak mcm bijak skit... Kihkihkih.

    Bateri hp baru cas pakai powerbank pasir le tew..!! Kihkihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha, siap pakai Garitaat jenama Tissotipu, bertatah wajah keparat hidup Emperor Jubbo Klepeto Al Razaqi II.
      Sambil melahap semangkok Taek,Sup lendir Hippo, bersama secawan kencing Lobai.
      BANTAK Duit Rakyat diguna PMO,SIKIT2 diberi pada JASA utk bayar Cai2 Melayu slow learners.
      Hujah tak ada juga. Blog sendiri mampos bersawang. Konon nak dtg sini serang. Tak sedar, dia yg Kena telanjang.
      Itu nananya Melayu BANGANG, berperisa Islam SONGSANG yg dinuti UMNOPAS, bawah selian MCA, dibawah naung CPC Chairman Xi.Wilayah Nan Yang

      Delete
    2. Budak mirip wajah Bangla ini ada hati mencemuh jasa bakti Tun Mahathir sebagai serita dongeng. Tak hal, budak bangla apa baktinya selama ini...kecuali sumbangan yg amat sumbang menjual saham2 telekom kpd Temasek Holding Spura dan menyogok/merasuah perwakilan untuk merebut kerusi Ketua Pemuda UMNO Malaysia.

      Bangsat sungguh budak Kitol Jahanam (KJ) nihh.....!!

      Delete
  24. Blog bn takde sapa baca, tu pasal kopipes sini. J jamban konon buat report polis pada tun. Korang baca komen netizen, 99 pct hentam si jamban kaw kaw.....hehehe. 1 pct yg sokong tu dah lalok telan dedak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu 6%.......sekarang dah tinggal 3%.....kalo tak der dedak agak2 tinggal -1% (negatif 1%) gamaknya.

      Delete
  25. Jgn rendahkan tahap kita membincangkan mengenai jamal.semua tahu tugas dia.sedih kerana dlm arus revolusi perindustrian...gelombang tekno-ekonomi digital ini kita mewujudkan spesis2 sebegini yg memgheret pengikut2 muda ke politik gangterisme.canggahan dpd dasar kementerian pelajaran yg mau melahirkan anak anak muda yg mampu berfikir dan bersaing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul.
      Ini realiti SOP Doktrin Komunis amalan UMNOBN sekarang. MCA dh hantar 5000 kadre utk latihan. UMNO dh mesyuarat betkala, dibawah seliaan komdrad MCA,dibawah naung CPC Chairman Xi.OBOr akn smpai Wilayah Baru Nanyang.
      Fake news ,provokasi,mute, shout down..adalah clamp dissent adalah amalan biasa Doktrin Komunis. Janji Elit2 Politburo Klepeto tidak diusik.
      Rakyat hanya angka2 yg boleh diatur.
      Ada masa,kena maki.puak cai JASA petualang yg menungkat mungkar semya ni

      Delete
  26. Buang masa saja bercakap tentang mamat jamban ni,tiada nilai intelektual lansung dia ni.....memalukan dirinya sendiri memperlekehkan Tun.Jaguh kampung bolehlah dia ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sah2 Tun M ada ijazah kedoktoran lagi pemimpin kelas dunia.

      Kejora & Najib, apa ada...Sekolah tak abis..Tulur pun takdak.....!!!

      Delete
    2. Jamal jamban telur dia masuk angin

      Delete
  27. Diharap pengunjung2 blog ini semua sedia maklum yang siJamal tu TIGA SUKU atau lebih sesuai lagi GILA!!....full stop.

    ReplyDelete
  28. selepas pru-14 :
    Sediakan satu bilik khas dan bergril.

    Masukkan:
    1. sebiji keranda
    2. tuala dan berus gigi
    3. Botol arak kosong

    biar dia bermain dengan benda-benda itu.

    Kalu TM masuk darjah 1, mamat ikan bakar tu
    layak jadi budak tadika je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. satu lagi sebiji baldi

      Delete
    2. Apa pulak. JAMBAN bukan tadika tapi hisap nenen borosmah. Walau dah tua tapi prgai mcm BAYI...

      Delete
  29. Raja 'adil raja disembah, raja zalim raja disanggah.. bukan ambo kata, nordin ahmad yang kata...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang Jebat yang kata.

      Watak Jebat ujud dan kesannya sangat buruk. Perkara ini lah yang di bangkitkan oleh Zaid.

      Dan pernah Jebat mengamuk di Chow Kit Road...

      Tak semestinya sekarang. Mungkin tahun-tahun yang mendatang.

      Semua kena beringat ..

      Wallahualam.

      Delete

  30. Apabila isu berkaitan dengan Istana, UMNO tak kan lepaskan begitu sahaja.

    "Kesopanan" Tun Mahathir memulangkan anugerah darjah kebesaran yang diberi oleh Baginda Sultan di diperbesarkan. Mana 'kebesaran' yang telah di anugerah itu apabila hal si Bugis Najib di perkatakan.


    Di mana pula "kesopanan" pada Tun Mahathir mengenai kata-katanya yang telah di salah-ertikan ?

    Bukan kah sepatutnya Tun Mahathir di panggil mengadap dan di rahsia kan hasil pertemuan tersebut dengan bergambar bersalaman bersesuaian kedudukan darjah kebesaran tersebut?

    Ingat anugerah yang di perolehi oleh Tun Mahathir ada lah yang tertinggi iaitu darjah kebesaran .. bukan nya darjah satu yang di sibuk kan oleh Jamal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sejak akhir2 ini, gelaran 'datuk' langsung tak ada nilai.

      Pencuri, kaki rembat, samseng, penyanyi, pelakon, tukang masak, pengacara tv/gosip berlambak-lambak pun boleh dapat gelaran 'datuk'...tak ada ummphh lansung...!!

      P. Ramlee yg begitu besar jasanya sampai kini diminati (termasuk kanank2) tak pun bergelar 'datuk' anugerah Sultan.

      Gelaran 'datuk' anugerah Illahi juga yg kekal abadi, tak pernah diungkit-ungkit atau ditarik balik.

      Delete
  31. Jamal jamban ni tak payah layan...dia ni bodoh dan samseng...itu trade mark umnongok.

    ReplyDelete
  32. Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda" Sampaikanlah oleh kamu walau sepotong ayat..". Dalam konteks ini, ternyata DS Jamal telah menjalankan sunnah Nabi iaitu menegur dan menyampaikan sesuatu pesanan yang amat2 berharga kepada TDM. Madey dan cai2 yang brrsepah2 kat sini perlu melihat akan matan apa yang nak diperkatakan oleh DSJ tersebut iaitu hendaklah kita sebagai rakyat yang menjunjung institusi kesultanan Melayu , perlulah menjaga tutur kata dan tingkah laku apabila menyentuh kedaulatan Raja dan Sultan.
    Mereka sebgai payung rakyat , wajiblah untuk diletakkan ditempat yang tertinggi..bukannya dijadikan bahan untuk diperlekehkan spt orang2 biasa di jalanan. W/pun TDM adalah mantan PM, tetapi itu bukanlah menjadi tiket percuma untuknya menghina dan mengaibkan keturunan Sultan Selangor sesuka hati.
    Ataupun mungkin, dari ceruk mana TDM datang...dari kerala, tidak ujud kesultanan,yang ada mungkin Sultan Tipu aje, ini memang ujud di India. Sebab tu lah, TDM dan keturunannya ni tak terbiasa dengan konsep Raja dan Sultan, pasti mereka tak dapat menghayati konsep ini spt mana yang dihayati oleh masyarakat melayu.
    Teguran Sultan Selangor adalah ikhlas, tetapi disalah tafsir oleh TDM yang sememangnya terkenal dengan panas baran dan langsung tak boleh ditegur..ini terbukti dalam bnyak kes sepanjang 22 tahun rejimnya dulu. dan oleh kerana sudah sebati menjadi darah dagingnya, terbawa2 hinggalah sekarang..walaupun tidak bergelar PM lagi.
    Sepatutnya, jika benar TDM berjiwa besar senagai pemimpin negara, beliau wajar menerima nasihat ikhlas dan jujur DSJ dengan berlapang dada , demi kebikan dirinya ...anggaplah teguran DSJ tu sebagai teguran seorang bapa yang telah melihat anaknya terpesong jauh dari landasan hidup yang sebenarnya. Masih belum terlambat lagi untuk TDM mengubah sikap degil dan egonya tu...alangkan pantai boleh berubah dipukul ombak, inikan pulak hati manusia. Kini, terpulanglah kepada TDM samaada hendak berubah atau tidak...tepuk dada, tanya iman!
    Teringat satu rangkap pantun dahulu kala..

    Anak enggang, enggang jugak
    Manakan sama anak kedidi
    Anak Kerala Kerala jugak
    Manakan sama melayu sejati

    Kalau TDM rasa dah tak selesa tinggal di Msia dan berpayungkan Kesultanan dan Raja2 Melayu....bolehlah menempah tongkang untuk balik semula ke tanah leluhur Tun di Kerala TU!

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Kalau TDM rasa dah tak selesa tinggal di Msia dan berpayungkan Kesultanan dan Raja2 Melayu..."
      Raja2 melayu no problem. Don't be khawatir....
      Ini raja B U G I S.
      Ada reti ke.. .?

      Delete
    2. bukan Raja Melayu kerr,?

      Delete
    3. Cantiknya bahasa si Keparat Kejora yg dah bertopengkan 'Taosuo' nak melaga-lagakan orang. Baca ini baca ini bahan sejarah...

      CATATAN SEJARAH

      Bugis memainkan peranan yang penting dalam sejarah di Tanah Melayu. Mereka terlibat secara langsung atau tidak langsung di dalam politik dan perbalahan negeri-negeri Melayu ketika itu, terutama sekali negeri Johor. Ia bermula apabila Daeng Loklok ingin memerintah Johor tetapi tidak dipersetujui oleh pemerintah negeri Johor Riau Lingga ketika itu, iaitu Raja Kechil. Ini menyebabkan Daeng Loklok atau Bendahara Husain meminta bantuan Raja-Raja Bugis untuk menumpaskan Raja Kechil. Bermula dari sinilah campur tangan Bugis di Tanah Melayu. Malah,Raja Ali, anak Daeng Chelak, Raja Lumu, dinobatkan sebagai Sultan Selangor pertama.


      Nak auta tak bertempat, lepas Gangnam (GN) dia menjelmakan dirinya jadi 'Tauchu' pulak......!!!

      Delete
    4. A man with substance does not need a royalty conferment for his achiement.

      Nowadays, 'datukship' conferment is freely given even to individual with questionable deed, like Jamal Pak Tongkol and those white collar criminals in UMNO.

      Delete
    5. Pemulangan pingat memang tindakan 'First Class' from the Grand Old Statesman.

      Tun Mahathir tidak menghina keturunan bugis secara keseluruhannya. Kita kena ingat Zahid Hamidi pernah menghina Tun dgn memanggil beliau sebagai anak kutty. Saya percaya Zahid tidak bermaksud menghina Irwan Serigar, Ali Hamsa, Abdul Azeez Abdul Rahim, dan lain mamak2 dalam kandang Najib. Tun Mahathir cuma tujukan khas kpd Najib yg bongkak mengaku seorang pahlawan berketurunan bugis, tapi hakikatnya adalah seorang pencuri kecut tidak berani bersemuka face-to-face dgn Mahathir.

      Kalau sesiapa nak murka, murkalah dgn Najib, seorang pemimpin bacul yg cuba menutup kelemahan dirinya dgn mengaku sebagai seorang pahlawan bugis itu sudah cukup menghina bangsa dan keturunan bugis itu sendiri. Tetapi kenapa tidak murka kepada Najib yg secara terang-terangan menghina bangsa itu dgn kelemahan pentadbirannya yg cukup ketara meragukan, seperti penyelwengan skandal 1MDB dan sebagainya.

      Apakah org2 keturunan bugis bangga dgn Najib yg dikenali seantero dunia sebagai pencuri, penipu, pengkhianat & dayus?

      Apakah rakyat berketurunan bugis tidak merasa malu apabila seorang pondan bugis telah mengakui bahawa beliau adalah seorang pahlawan dari keturunan mereka dan pahlawan ciplak ini mencuri wang rakyat melalui urus niaga 1mdb yg bagai berniaga kelabu asap?

      Sekarang siapa yg sebenarnya yg menhatuhkan martabat keturunan bugis yg kamu banggakan sangat itu? Siapakah yg telah melumur taik ke muka keturunan bugis? Adakah Mahathir atau Jibby the pinky...????

      Jika ada pihak terasa tapi membiarkan Najib menjadi penyamun dan sekali gus menghina bangsa bugis, jadi jgn lah nak salahkan org lain bila ada yg menegur pahlawan pondan tersebut....!!

      Delete
    6. GN NAJIB PHOTOSHOOT OIC SUMMIT NANTI TOLONG BAGITAU NAJIB SURUH KE DEPAN. BERDIRI SEBELAH ERDOGAN SEKEJAP DAN UPAH SEKOR SNAP PIC. LEPAS TU NAJIB NAK BERAMBOS KE BARIS BELAKANG LANTAK PI. TOLONG SIKIT PM PALING LOW CLASS TU. DAH PUAS CARI PHOTO OIC TAPI MUKA NAJIB ASIK DUDUK BELAKANG, TAK MACAM TUN M DAN TUN LAH DULU2.

      Delete
  33. Tak guna. Bodoh bahalol sangat. Tak boleh paham cikgu ajar. Suruh duduk dia berdiri. Suruh jawab dia soal. Suruh balik dia duduk. Mmg IQ cap jamban.

    ReplyDelete
  34. Mencari Bandar Togel Aman
    Bergabung saja di sini Togel Pelangi
    Bandar togel terbaik dan terpecaya
    http://www.togelpelangi.com/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...