Pagi tadi Anwar Ibrahim hadir di Mahkamah Tinggi Jalan Duta berhubung kes samannya terhadap Utusan. Namun bukan kes samannya itu yang menarik perhatian, tetapi keadaannya yang ketika ini jelas begitu uzur dan memerlukan rawatan, lebih menggamit perasaan.
Beliau kelihatan lebih kurus, cengkung dan rambutnya juga mulai gugur. Walaupun ketika beliau tersenyum, rasanya seperti ingin menitis air mata menatap wajahnya.
Apa yang diminta oleh Anwar hanyalah rawatan kesihatan. Beliau tidak minta lebih daripada itu.
Walau bagaimana sekalipun persepsi dan penilaian kita terhadapnya, melihat keadaan terbarunya ini, pasti setidak-tidaknya menerbitkan secebis rasa simpati dan kasihan dengannya.
Tidak lama sebelum ini, seorang bekas Ahli Parlimen yang berkesempatan melawat Anwar di Penjara Sungai Buloh ada menyampaikan keluhan bekas Timbalan Perdana Menteri itu bahawa keadaannya di penjara sekarang lebih "teruk" walaupun yang menjadi Menteri Dalam Negeri adalah kenalan baiknya suatu ketika dahulu.
Menurut bekas Ahli Parlimen itu lagi, Anwar mengeluh kerana beberapa permintaannya yang dibawah bidang kuasa Menteri Dalam Negeri, telah ditolak begitu saja dan ia berbeza ketika beliau dipenjara kali pertama di mana Tun Mahathir Mohamad menjadi Menteri Dalam Negeri pada waktu itu.
Kata beliau, Anwar berseloroh, "Tun Mahathir pun tak buat aku macam ni."
Kepada Menteri Dalam Negeri yang sudah menjadi Timbalan Perdana Menteri sekarang, tidak memercikkah titis simpati, walaupun sedikit pun, melihat keadaan Anwar ini? (SH 06/10/2015)
Ya Allah.. DSAI, uzurnya keadaan dia..jahatnya samseng taik kucing yg BI berteraboq tu!
ReplyDeleteThis comment has been removed by a blog administrator.
DeleteThis comment has been removed by a blog administrator.
DeleteSemoga Allah beri hidayah pada Zahid Hamidi..Janji Allah pasti bila di padang masyar nanti..
ReplyDeleteRaja raja dah srart ambik port pasal 1mdb.adakah pm ambik kesah runtutan raja raja melayu ini.sultan perak org pandai.sultab johor org berani.mahkota negeri sembilan sekolah tinggi.kita tunggu reaksi pm
ReplyDeleteInilah rencam politik pemerintahan dr zsman dulu hingga la x berubah2...terlihat ada yg dianiaya dan teraniaya...sbg rakyat biasa yg hanya mampu melihat n membaca....ku panjatkan doaku ini kpd Allah agar tunjukkan kebenarannya kpd si zalim n menzalimi....itulah yg mampu dlakukan sbg rakyat biasa d 5 thn skali waktu mengundi....
ReplyDeletePendekar bugis n jawa klu hgpa 2 btoi2 jantan,bok kluaq DSAI utk lawan debat. Aku yakin bsemboq ayaq lioq hgpa xterlawan hujah dia. Sbb tu hgpa xtau nk bt gena mlainkan dok idak kurung dia ja. Mampoih lh negara bila pmimpin no.1,bini pegang remote control..pemimpin no.2 plak lambat lepa,korek idung.
ReplyDeleteBiar aje Anwar mereput dlm sel Sg.Buloh.
DeleteAllah lebih sayangkan dia dan rakyat Malaysia. Stop.
Hang tak payah lah nak sama kan benda ni dengan politik. Dah buat salah pandai2 la tanggung sendiri. Kalau dia tak buat salah , benda ni takan terjadi. Anda fikir lah sendiri..? Takan lah budak tu suka hati je nak tuduh anuar liwat dia buduh ke ape?? Dah ada bukti sepenuh nye. Hang nak habak apa lagi...
Deleteberat mata memandang......... semoga dilindungi dan diperlihara Allah s.w.t. aamiin ya rabbal 'alamin.......
ReplyDeleteAllah bersama2 org yg BENAR...amin!
ReplyDeleteSedih lihat keadaan DSAI sekarang. Semoga diberi kekuatan oleh Tuhan.
ReplyDeleteSiapa yang membetulkan zahid kalau tidak anwar dulu. Bagaimana pulak dengan kerosakan yang telah dia lakukan selama ini pada bangsa, negara Dan agama? Cuba muhasabah diri kita semua?
ReplyDeleteDia adalah plihan Allah.Allah hendak meguji seseorang kepada oarng yang allah tahu bolih tahan diuji.hidupnya terkurung dan setiap ada kifrah keatasnya membersih segala dosa yang ada padanya.bila kematian menjemputnya Insyaaalh dia adalah seorang yang menjadi ahli syurga DAN kita serta peminpin zalim yang ada bebas diluar ini belum tentu tenang dan senang,Bila kematian menjemputnya dan belum sempat untuk meinta ampun darinya tentang kezaliman yang dibuat ketasanya ,tunggu balasan kubur dan akhirat.Hidplah dengan kemwahan kamu yang ada diatas seksaan ketas orang lain.
ReplyDeleteSiapa yang kamu maksudkan pilihan Allah? Dipilih untuk apa?
DeleteKan tajuk ni bincang psal DSAI..anon 0630 mksudkan dia lh.xkan saudara plak??
DeleteBila masa anwar buat kerosakan pada negara dan bangsa.. Saya taktau tu yg tanya...
ReplyDeleteCam kena HIV je abg non. Ingatlah dosa2 lampau anda. Bertaubatlah sebelum di jemput oleh ALLAH SWT.
ReplyDeleteKalau kena HIV dah lama orang tahu lah sengal. Setiap kali masuk hospital darahnya disaring. Semua makhluk Allah tidak dapat lari dari berbuat dosa selain nabi yang maksum. Peringatilah diri sendiri dahulu sebelum memperingati orang lain.. Yang berdosa kepada Allah mudah untuk memohon ampun kerana Allah maha pengampun. Tetapi bagaimana nasib orang2 yang berdosa kepada beliau dan jutaan rakyat???
Deletekeji nye kau...
Deleteya Allah... selamatkan lah anwar...
semoga beliau tabah. aku akan tetap
menyokong mu anwar...
Sakit sebab lama tak dapat juboq tu.
DeleteKalau ada yg bersimpati silalah bantu dan ziarah beliau tapi jgn lupa bawa ky gel sekali
reti nak tabur fitnah jer....inilah kerja macai SARKIS...anon 9.26
DeleteKalau kita xde bukti jangan mghina dan mfitnah kot2 nanti di padang masyar mencari la...jaga anak cucu kita dunia dah akhir zaman ni.moga Allah swt sentiasa melindungi kita dari fitnah dajal
DeleteKita kena berjaga-jaga apabila kita bercakap dalam masa yang sama kita 'meminjam' dengan menyebut nama 'ALLAH'
DeleteKerana sepatutnya bila kita 'meminjam' dengan menyebut nama 'ALLAH', kita perlu sedar ada 'TUAN BESAR' yang Maha Besar. Dengan kesedaran ini kita menjadi kan kita sebagai manusia yang sentiasa insaf. dan menjadikan dirinya seorang yang bertaubat dari menyuruh orang lain bertaubat.
Bila 'meminjam' nama ALLAH, jadi lah sebagai mana seorang yang meminjam harta kita lalu kita berharap dia akan gunakan dan jaga dengan sebaik-baiknya.
Kalau tak sanggup jangan sebut 'Cam kena HIV je abg non. Ingatlah dosa2 lampau anda. Bertaubatlah sebelum di jemput oleh ALLAH SWT'.
Cukup lah berkata 'Cam kena HIV je abg non. Ingatlah dosa2 lampau anda. Bertaubatlah sebelum di jemput'
Dalam hal ini saudara telah mengangkat darjat Anwar sebagai seorang hamba Allah. Mungkin saudara tidak sengaja tetapi dalam Ilmu Allah tidak ada yang di sengajakan.
Saudara mengunakan ayat 'di jemput' Tahukah hanya orang-orang tertentu sahaja yang di 'jemput' kerana seperti saudara dan ramai lagi yang lain selayak nya di 'panggil' sahaja oleh Allah bila tiba masanya.
'Aku ingin hidup seratus tahun lagi di dunia ini' Dalam keadaan teruk macam ini pun saya pasti Anwar akan berkata begitu.
09 26
Deletesaudara tidak dapat apa-apa selain gurauan saudara menyakiti hati orang lain dan saudara juga berdosa kerana tuduhan saudara tidak ada bukti.
Ketahuilah sekiran nya ada lubang sebesar jarum di dinding neraka dan keluar lah cahaya dari lubang tersebut dan cahaya tersebut terkena bumi ini, maka akan hancur lebur lah bumi ini.
Dan jika ada lubang di dinding syurga dan keluar lah cahaya dari lubang tersebut lalu terkena bumi maka bumi akan menjadi aman damai sedamai-damai nya.
DeleteSaksikan lah apa jadi pada Tun Mahathir yang kini bersusah-payah berlelah di hari tuanya untuk memperbetulkan tindakan nya di masa lampau. Begitu juga dengan Ghani Patail yang di pecat dengan mengejut. Keputusan Majlis Raja-Raja supaya siasatan 1MDB di percepatkan. Saman membekukan harta Najib. Pujian oleh akhbar Israel ke atas Najib kerana tindakan luar biasanya keatas rakyat Malaysia atas nasihat APCO.
Bukan kah dengan memenjarakan Anwar semua ini tidak sepatutnya terjadi ??
Nak bukti yang macam mana lagi? Nak tunggu dia meliwat orang kat tengah jalan ker? Baru itu yang akan dinamakan bukti?
Delete
DeleteBangang !
Orang bukan mintak bukti dia kena tuduh dan dihukum penjara. Tapi orang mintak bukti kau yang tuduh 'Sakit sebab lama tak dapat juboq tu' Apa doktor yang merawat DSAI di penjara tu ahli keluarga kau ke ?
Sekarang samada kau tarik balik atau kau buktikan DSAI tidak sihat sebab 'Sakit sebab lama tak dapat juboq tu.'
Ohhh ahli keluaga kau rupanya.Patutlah kau ambil berat sangat.
DeleteTak puas hati lagi !!
DeleteHa Ha Ha.
Bukan ahli keluarga tapi suadara se Islam. Itu sebab kita tidak boleh menganaiyai orang lebih-lebih lagi orang Islam sendiri.
Tuan beriya-iya tuduh Anwar sakti sebab tak dapat juboq kenapa pula? Saiful tu ahli keluarga tuan ke ?
Nak bukti apa lagi. Kalau menanda kan dia tak salah, tiada bukti takan la anuar duk rikuk dalam sel tu. Disebabkan ada bukti lah dia dipenjara kan bodoh. Hangpa suma bodoh ada hotak tak pikiak. Negara ada undang2? Takan lah mahkamah jatuh kan hukuman keatas anuar tak ber asas kan bukti.
DeleteSabarlah dato seri allah lebih mengetahui biarkan langit tidak selalu cerah amin
ReplyDeleteSabarlah dato seri allah lebih mengetahui biarkan langit tidak selalu cerah amin
ReplyDeletedisebabkan kes kau lah anwar, pada tahun1998, aku mula mengikuti perkembangan politik tanahair. sebelum tu yg aku tau... bn je boleh memerintah, sbb bn je yg ada duit nak buat sekolah. masa tu naif lagi..
ReplyDeleteskang... dah 17 tahun aku kekal bersama alternatif selain bn... tak kisah la mana2 alternatif...
utk anwar, kuatkn semangat... bukan calang2 ujian mu anwar...
Kesalahan anwar tu antara dia dgn Allah....tetapi bila beliau minta rawatan kesihatan tlg lah ambil perhatian dan berilah yg terbaik untuknya....kesian dan simpati saya ...walaupun saya tak menyokong beliau. Tapi itu dari segi pandangan politik....dari segi kemanusiaan beliau WAJIB di bantu. Apakah takut sangat dgn anwar jika beliau sihat? Yg duduk dlm kerajaan skrg ni pun semua rakan2 beliau.....mentang2lah beliau di kurung anda boleh buat sesuka hati demi utk kekal berkuasa.....saya tak sanggup melihat beliau di perlakukan begitu...mmg melayu busuk hati takut diri tergugat.
ReplyDeleteKau tanya lah bekas banduan macam mana dorang rasa duk dalam penjara. Satakat demam , sakit, badan susut tu adat lah. Dah stay setahun ambik kau gemok badan tekau jang. kita manusia memang tak boleh lari kesalahan. Pandai buat pandai tanggung. Takan kau buat hal orang lain nak menanggung.
DeleteTak kisah lah orang tu sape. Kalau dah buat kesalahan orang dah tak pandang kau tu dato or artis.
Dah name banduan?
Antara jasa dan kemusnahan mana satu realiti Anwar?
ReplyDeleteApa yg kemusnahan dari anwar tu. Mohon cerahkan.. Saya cuma nak tau
Delete1999 Anwar Ibrahim dipenjara atas kesalahan salahguna kuasa/rasuah bukannya jenayah liwat. Pada 2004 mahkamah Persekutuan memutuskan Anwar tidak bersalah di atas pertuduhan tersebut. Maka terbukti Anwar tidak menyalahguna kuasa selama menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan.
ReplyDelete2009 Anwar disabitkan kesalahan liwat kerana mereka tiada asas untuk menghukumnya atas kesalahan salahguna kuasa. Bukti yang diperlukan untuk menjatuhkan hukuman salahguna kuasa lebih berat dan perlu lebih kukuh. Maka tuduhan liwat paling mudah dan segera menjatuhkan dan mematikan karier politik Anwar.
Pengamal homoseksual manapon boleh mengaku diliwat Anwar, atau diliwat Najib, atau diliwat Hisham, atau diliwat saya. DNA boleh dikumpul dari sisa sampah. Strategi paling murah dan mudah.
Jikalah benar Anwar peliwat, apakah beda kesalahan dia dengan penzina? 'Pemimpin' bila berkuasa terkenal dengan nafsu mega. 'Kaki betina' adalah nama kedua mereka. Sehingga ada sanggup berbunuhan untuk menutup rahsia kesialan mereka. Di mahkamah dunia mereka terlepas dengan sabitan khalwat di mahkamah Allah mereka dijamin status penghuni neraka. Untuk pengetahuan penyanjung Regim, ZINA dan DERHAKA adalah antara dosa-dosa besar yang dilaqnat Allah. Jangan hanya melihat liwat itu kesalahan maha berat.
Dosa peribadi seseorang itu hanya antara dia dan Allah. Dosa pemimpin ke atas rakyat dan negara adalah antara dia, rakyat, negara dan Allah. Itu yang lebih mudarat.
Buat saudara Anwar Ibrahim, bertabahlah. Saudara tidak perlu berada diluar jendela besi untuk berjuang. Cukuplah dengan berdoa. Doa hamba yang terinaya tiada hijab (halangan) di sisi Allah. Dan Allah mulai memperkenan doa-doa saudara.
Swb kenapa awak tak mahu jadi peguam dulu. Kalau tidak awak sendiri boleh membela si...anu..war.Dengan pengatahuan awak yg teramat luas ini dengan fakta2 hebat yg awak ada si..anu..war gerenti boleh menang
DeleteIni lagi satu bagang!
DeleteFakta dengan pendapat pun tidak reti nak bezakan.
Sejarah dengan latar belakang kes pun tak reti.
Lebih baik kau fikirkan macam mana nak selamatkan Najib sebab Raja-Raja dah tegur Najib dari sibuk pasal fakta dan DSAI.
Bengap btoi laaa si anon 19:54 ni.. Dah bodo tu pi jauh2,xyah myemak kat sini. Ni lah hasil ptdbiran najib..lahirlah si tolol cam ni.kesian..
DeleteSang wira bangsa konon. Sang wira kampong pun tak layak
DeleteWoiiii ....masih ada hati nak jadi lawyer ker? Nak bela anu..war.
DeleteJadi loyar buruk boleh lah. Office kat bawah pokok. Tunggu orang lalu dan bagi pisang
kalau sang wira bangsa nak jadi lawyer , anon nak jadi apa ?
jadi macai ? jadi ahli neraka ?
Kira dua-dua sekali lah
Kejahatan Anwar (jika ada) pada agama & bangsanya, biarlah ALLAH menghakiminya di padang mahsyar. Namun sesama manusia, marilah kita memaafkan sesama kita. Setiap hari kita mengaminkan doa agar ALLAH ampunkan dosa sekelian muslimin & muslimat, mukminin dan mukminat.
ReplyDeleteSelagi nyawa belum sampai ditenggorok, pintu taubat dan rahmat masih terbuka untuk kita semua. Terpulang kepada kita hendak mati yang macamana.
Samada taubat kita diterima atau tidak, tidak dapatlah manusia mengukurnya dengan pandangan mata kasarnya, bahkan menjadi rahsia pengetahuan ALLAH jua.
Assalam. Maaf. Jika kita akui kita beragama islam tentu kita diajar utk ada rasa simpati terhadap orang lain maupun musuh sekalipun.
ReplyDeleteJika tidak apa yg boleh diharap pada pemerintah yg kononnya berjuang atas nama bangsa dan agama.
Cuma kita rakyat biasa boleh berdoa agar individu yg berkuasa dicampakkan oleh Allah hidayah simpati terhadap bro anwar yang memerlukan rawatan. Tk.
SH,Karangan anda 100% lulus,jalan cerita,susunan dan plotnya baik.Bravo atas usaha anda.Terima kaseh.
ReplyDeleteMalam tadi saya telah membaca artikel ini dan ketika itu artikel ini baru di muatturun oleh Tuan Shah. Jika Tuan Shah menyatakan 'rasanya ingin menitis air mata' Saya pula tidak mampu memberi komen pada ketika itu kerana melihat gambar Anwar berkeadaan begitu dan membaca rasa simpati Tuan Shah kepada keadaan Anwar (bukan sebagai penyokong Anwar) pun air mata saya tergenang-genang.
ReplyDeleteKita tahu hubungan Zahid dengan Anwar dan pernah juga disiarkan gambar Zahid bersama-sama Anwar apabila Anwar berkelahi dengan Tun Mahathir. Zahid cabut lari.
Semasa isu lawatan rasmi yang tarikh nya sama dengan majlis perkahwinan anak Zahid, Zahid mengungkit hubungan nya dengan Tuan Shah. .Zahid boleh ingat sejak tahun berapa dia kenal Tuan Shah. Atas hubungan itu lah isu tersebut diselesaikan dengan Tuan Shah tanpa banyak soal menarik balik artikel yang menganggu Zahid.For the sake of old times.
Apakah atas sebab yang sama, Zahid yang satu masa dulu begitu rapat dengan Anwar malah dengan keluarga Anwar, tidak dapat memberi rawatan perubatan yang sempurna kepada Anwar demi atas persahabatan satu masa dahulu.
Jika Zahid sanggup bertindak demikian demi menunjukkan ketegasan nya bermakna dalam hati Zahid tidak ada sekelumit rasa kasih pada insan yang lain yang di takdir kan menjadi musuh nya.
Mungkin Zahid ingin menjadi seperti Tun Mahathir yang sangat tegas dalam mengambil tindakan. Ketegasan Tun Mahathir telah di salah ertikan oleh Zahid dengan Zahid sebenarnya adalah seorang yang sangat degil. Tun Mahathir menghasut supaya rakyat tolak Najib bukannya keran Tun Mahathir seorang yang degil tetapi kerana Tun Mahathir seorang yang tegas.
Zahid juga mengingat kan Tuan Shah yang Tuan Shah ada anak dan berharap satu hari apa yang Tuan Shah lakukan kepada Zahid akan terjadi pula kepada anak Tuan Shah. Rupa-rupanya Zahid yakin kepada pembalasan dari ketentuan Allah swt. Sekarang mana Zahid letak kan falasah 'pembalasan' tersebut ?
Sy rasa Zahid cuma phm konsep pembalasan tu wujud bila org kenakan dia. Contoh,ms en.budin tulis pasal lawatan dia tu.. Tp bila dia kenakan org, xdak pembalasan yg wujud.
DeleteSetelah melihat sesi kebangsatan rejim sekarang bila melibatkan duit, derma, cash is king dsb tambah pula dengan salahguna kuasa dan campur tangan ghaib dalam mengganggu siasatan oleh pihak2 berkenaan saya mula sangsi dengan tuduhan2 liwat dan hukuman yang diberikan kepada DSAI
ReplyDeleteApa nak Heran menteri KDN kepala gangster la ni kan anak didik dia.Macamana cik gu cam tu murid.Cik gu kencing berdiri anak murid kencing menari nari.Tak gitu?
ReplyDeleteni le cara berfiikir org2 yg telah di hilangkan rasa belas ehsan dlm hati mereka,org2 sebegini akan menangis sedahsyat2nya bila ianya berhadapan dgn sakratulmaut nanti,insyALLAH
DeleteZahid anak murid yang derhaka. Setelah cabut meninggalkan Anwar dia berguru dengan Najib sebab dia dah nampak peluang dia cerah semasa Najib bukan semasa Pak Lah.
DeleteAdakah anon 13 33 ingin mengatakan yang zahid pun seorang peliwat sebab berguru dengan Anwar ??
nak heran apa pasal anwar ibrahim...taraf dia sama dgn banduan lain..kan dah bawa seknika pakar p tgk dia..banduan lain ada dpt..sama da dia kena fitnah ke dia bersalah ke hapah ke...dia dlm penjara...tkkan banduan blh p luar negeri utk berubat..kacau lah kalu gini...sb dia ada dato seri...gelaran semua tggal di rumah...inilah kifarah tuhan.kpd nya...adalah mengapa di jadi begitu...ujian....dugaan..milik allah..redho je lah...ni bnyk songeh pula...esok najib masuk jail..dia nk p teman rosmah p shopping ...awat...kena benarkan juga ka..kalu gini baik toksah buat jail..toksah ada mahkamah...sudah...p buat kerja hangpa...melangut jat intnet je time kerja..aku pencen tkpa lah..
ReplyDeleteKalu org kata bodoh piang marah pula.. Minta maaf no. Ish walau dia dlm penjara atau digelar bantuan.. Tak layakkah dia di beri rawatan bila sakit.. Kalu pak non 1446 duduk di situasi pak anwar ni baru tau dan rasa.. Kurung dlm bilik tak bagi p berak pon dah melompat punya.. Tuan anon.. Kalu takdpt fikir guna akai mohon guna hati.. Jgn guna nafsu
DeleteJangan salah faham. Orang dah pencen ini bukan bermakna dia boleh relak dan banyak masa terluang.
DeleteOrang dah pencen ini dalam phasa menunggu mati.
nak heran apa pasal anwar ibrahim...taraf dia sama dgn banduan lain..kan dah bawa seknika pakar p tgk dia..banduan lain ada dpt..sama da dia kena fitnah ke dia bersalah ke hapah ke...dia dlm penjara...tkkan banduan blh p luar negeri utk berubat..kacau lah kalu gini...sb dia ada dato seri...gelaran semua tggal di rumah...inilah kifarah tuhan.kpd nya...adalah mengapa di jadi begitu...ujian....dugaan..milik allah..redho je lah...ni bnyk songeh pula...esok najib masuk jail..dia nk p teman rosmah p shopping ...awat...kena benarkan juga ka..kalu gini baik toksah buat jail..toksah ada mahkamah...sudah...p buat kerja hangpa...melangut jat intnet je time kerja..aku pencen tkpa lah..
ReplyDeleteDah pencen pun bodoh lagi orang kampung ni! Mati lagi baikkkkk...
DeleteOrang pencen tak bodoh tapi makin bertambah karismanya.
DeleteSekarang zaman Najib.
Anwar dah jumpa labih 10 pakar utk pastikan kesihatannya baik.
Tak akan ada banduan lain di negara ini atau di dunia akan dapat rawatan terbaik seperti ini.
Dulu, bini Anwar kata dia disuntik virus HIV, sebelum tu kena keracunan logam berat.
Tapi Anwar masih mampu terkekeh2 ketawa sejak 1999 hingga 2015, sesuatu yg mustahil bagi org yg menghidap HIV dan keracunan logam berat.
Tahun ini, Anwar buat lagi dgn penyakit bahunya.
Dah 10 pakar Anwar jadi kurus kering macam ini ?
DeletePakar ke atau bomoh yang merawat Anwar?
Rawatan Pakar ini memerlukan pemerhatian rapi seperti merekodkan tekanan darah dan kepekatan darah Anwar dari masa ke semasa. Pakar mana yang sanggup duduk seharian dalam penjara?
Zahid boleh buat majlis tanpa menguna duit sendiri dan duit rakyat, apa salah Anwar dapatkan rawatan sendiri atas perbelanjaan sendiri. Dalam keadaan Anwar begini sebaik-baik nya Anwar dikena kan tahanan dalam rumah.
Penyakit Anwar sekarang ialah badan nya dah tak mampu bertahan. Orang yang bebas pun ramai yang sakit termasuk lah sakit bahu. Sakit orang berumur ini macam-macam baik satu yang lain pulak sakit.
Mujur lah semasa Anwar kena suntikan virus HIV dan kena kerancunan logam dapat di kesan awal-awal lagi. Selepas itu pihak penjara tidak membenarkan Anwar diberi sebarang suntikan tanpa mengetahui apa kandungan nya dan yang paling berkesan sel Anwar juga di tukar.
Anwar sakit tak boleh ketawa. Doktor kan kata ketawa adalah ubat segala penyakit.
Tak rugi pun kalau kerajaan beri rawatan sempurna kepada Anwar.
Kau ketinggalan bas bro.
DeletePengarah penjara dah siap keluar senarai doktor2 pakar yg merawat Anwar.
Aku gelak besar bila kau spin pasal keracunan logam dan suntikan HIV tu.
Paling kelakar bila kau sebut, Anwar dah buat pertukaran sel.
Memang betullah dulu bilik sel nombor103 sekarng dah tukar nombor 301.
Aku saja tak bagi tau nama logam berat tu sebab aku dah agak korang akan main tembak atau spin di situ.
Harap korang cari nama logam tu ye.
Logam beracun ni, kalau terkena dua martabat je..maut atau cacat kekal.
Sangat sukar kalau nak jumpa yg dah terkena boleh ber huha huha, berceramah sampai ke pagi, berkempen tanpa henti seluruh negara dsb.
Aku pun tak pernah mendengar, Anwar menyebut dirinya telah diracun dan disuntik dlm ceramah2nya...kalau ada tolong bagi link.
Kenapa? Sebab Anwar tau bala yg menanti kalau dia sebut dua hal ini.
Banyak persoalan perubatan yg dia nak kena jawab nanti termasuk info kau yg mention Anwar dah tukar sel.
Sebab, sebenarnya dia tak diracun dan disuntik HIV pun!!!!
Ini cuma cerita Mak Jah dan org2 PAS.
Lihat betapa sihat dan berdendangnya Anwar lepas jalani hukuman kali pertama dulu. Segar bugar, ke sana ke mari, hinggalah ke saat dia dikenakan hukuman kali ke dua, tak ada satu cerita pun Anwar sakit bahu, hidung , tekak dsb.
Masuk aje ke penjara, terus sakit tenat.
Aku berbaik sangka, mungkin Anwar banyak membuat puasa2 sunat, qiamulail dsb, sebab tu dia susut.
Tapi ada syaitan yg berbisik, mungkinkah juga Anwar ni sedang menghidapi HIV ( bukan disuntik).
Sdr Adzzam. Memang betullah dulu bilik sel nombor103 sekarng dah tukar nombor 301.Tetapi anon 0119 mana ada fakta ini. Dia bercakap ikut suka hati dia.
DeleteNanti dia bolehlah mohon diri dia dan anuwar tinggal dalam satu sel bernombor 069 dengan pengarah penjara sungai buluh.
anon 0119
DeleteJika betul lah Pengarah Penjara sampai terpaksa mengeluarkan 10 bukan 2 pakar bermakna memang betul lah kesihatan Anwar memerlukan rawatan yang lebih sempurna. Kerana 10 pakar merawat pun tidak menunjukkan kesihatan Anwar ada perkembangan baik.
Yang penting ialah kesan logam yang digunakan. Tidak ada sesiapa pun yang spin pasal logam tersebut. Ada anon sebut nama logam tersebut?? Ada ? Jadi tak mana spin nya ??
Logam racun ini bukan di minum dan jika di guna dengan sukatan yang sikit, mana mungkin boleh mati dalam cacat kekal. Bro kalau logam lah beracun namanya tentu lah mengeluarkan bau yang tengit sebab itu mesti di guna kan dalam kadar yang berpatutan .
Bro, kita berfikir lebih sikit lah. Isu racun dan suntikan itu bila dan Anwar dibebaskan bila ? Apa hal pulak isu dah bertahun lama nya Anwar nak sebut-sebut lagi. Anwar lebih menumpukan kepada masalah rakyat dan keburukan UMNO.
Jika Anwar menipu mengapa Anwar tidak di ambil tindakan oleh pihak penjara? Pihak penjara lah yang perlu dakwa Anwar kerana memburukkan imej penjara.
" Aku berbaik sangka, mungkin Anwar banyak membuat puasa2 sunat, qiamulail dsb, sebab tu dia susut."
Kalau berbaik sangka tu biarlah betul-betul berbaik sangka. Orang yang meliwat ini, buat apa lah dia puasa sunat dsb. Anwar dari dulu selalu buat puasa sunat bukan semasa dalam penjara baru dia buat.
Jangan salah kan setan yang berbisik tapi salahkan setan yang bercakap dan yang mengunakan blog dan dalam komen.
Bapak segala setan adalah orang yang bercakap tanpa fakta tanpa usul periksa dan tidak menerima keputusan mahkamah yang tidak memihak kepadanya.
DeleteOleh yang demikian, jangan salahkan setan yang berbisik tapi salahkan bapak setan yang bercakap dan yang menggunakan blog serta memutar belit kenyataan.
Dah nyata satu dunia dah tahu nak putar belit buat apa lagi. Lagi satu kalau DSAI nak buat amal ibadat didalam penjara itulah yang paling terbaik untuknya.
Khir Toyo pun tidak dapat menerima keputusan mahkamah, apahal lu ?
DeleteBukan kah 10 pakar itu menunjukkan sakit bahu Anwar serious? Pakar kata sakit bahu, anon kata sebab tak dapat dubur? Siapa bapak setan ?
Sebab satu dunia tahu lah Malaysia di pandang rendah sehingga Najib terpaksa menunjuk sikap berbaik dengan zionis yang telah membunuh seorang remaja hari ini.
Ah..Ha.. itu dia !! Jika Anwar beramal ibadat dalam penjara lah sepatutnya permintaan Anwar untuk mendapatkan rawatan di berikan. Anwar sudah taubat kan??
Seteruk teruk Anwar, Anwar tidak mohon hukuman tersebut di tukar ganti dengan mengajar di Universiti-universiti tempatan secara percuma.
ReplyDeleteWalaupun ada pakar dan diberi rawatan di penjara, pakar memerlukan alat yang canggih dimana di dalam sel penjara semua kemudahan tersebut tidak ada. Kita pernah dengar doktor pergi kerumah untuk 'memeriksa' pesakit tapi kita tak pernah pulak dengar Pakar datang kerumah memeriksa pesakit. !
Kalau UMNO yang masih memerintah dan PM orang nya seperti Zahid ada mungkin juga Najib di benarkan teman Rosmah shopping melainkan kalau Rosmah yang masuk penjara. Zahid dan lain-lain di tentukan tempat nya dalam kabinet oleh Rosmah bukan Najib.
Mengapa ada banduan yang nampak tidak sakit bergari di katil hospital besar ? Jika ktia tenguk keadaan dan muka banduan tersebut, habis kuat dia kena gastrik sebab badan dia lebih gemuk dan ada yang lebih tegap dari Anwar.
Kalau dah pencen pergi lah jentik jari kat burung merbuk tua tu dari buang masa jentik jari komputer.
Kau pun pergilah jentik burung anuwar bagi naik..pas tu apa yg auwar suruh kau buatlah. Apa susah
DeleteBurung merbuk Anwar masih ada lagi.
DeleteYang burung merbuk Najib yang masalah sebab dah tak ada Dah masuk ke dalam kot?. .Berita hari ini 20 minit pasal jerebu sahaja.
Anon kena urut, sebab tak jadi dengan menjentik jee supaya Najib berani memohon mengadap Raja-Raja?
Sesiapa yang berani masuk bidang politik di Malaysia mestilah boleh menerima hakikat akan difitnah atau ditikam dari belakang. S
ReplyDeleteWalaupun saya bukan penyokong setia mana-mana parti dan bukan peminat mana-mana pemimpin pun, saya rasa sangat bersimpati kepada DSAI kerana sesungguhnya saya susah hendak percaya tuduhan yang dia adalah seorang homoseksual. Politik adalah permainan yang kotor. Tetapi DSAI adalah orang tua, macam Tun juga, tidak payahlah kita menyakitinya semata-mata kerana politik. Dia adalah anak, suami, bapa dan saudara orang lain, seperti kita semua. It's painful to watch.
Btoi tu..
DeleteAnon 17.55 awat tak cuma test anu.war baru boleh tahu dia peliwat ke tidak.
DeleteMati-mati sungguh anon 19 59 percaya Anwar itu peliwat.
DeleteMacam dah pernah jadi mangsa je? Story lah sikit
Saya rasa dari sekian byk org yg kutuk anwar dlm komen2 diblok ni adalah org yg sama. Siapa pon anda. Malaikat catit apa yg ada buat. Ingat
DeleteAmbillah anuwar tu buat laki kau
DeleteKau ambil lah pulak Najib yang tak ada telur tu jadi laki kau !
DeleteKena urut bukan jentik jari. Berita radio pun tak sebut nama Najib. Kat mana bakal laki kau tu sekarang ?
Najib bukan macam si..anu...war gay, najib bukan penyokong dan pendokong LGBT seperti si..anu..war.
DeleteTetapi anuar memang terbukti gay. Oleh itu, kau boleh lah berkahwin dengan dia dan jadi bini dia selepas edah dia dengan penjara sungai buluh habis nanti.
Sekarang ni kau buatlah persiapan untuk menyambut hari bahagia kau bersama dia nanti.
anon 0946 kau ni kelakar betullah. Aku pun nak ambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat pengantin baru kepada anon 0127 disamping orang yang tersayang.
DeleteMajlis persandingan nanti nak buat kat mana anon 0127. Aku nak hadiahkan kau sebotol minyak kelapa dara.
DeleteOh ya Najib bukan pendokong LGBT tapi pendokong zionis. Hari ini seorang remaja di bunuh oleh zionis yang memuja Najib sebagai pemimpin yang terbuka dan menerima agama yahudi.
Bila si lelaki dah tak ada telur, apa jadi nya?? Macam pondan buat pembedaha, Faham ??
Tak faham. kau dah check najib?
Deletekalau tidak macam mana kau tahu najib tak ada telur, kau kata orang pondan tak mengapa pula tapi bila orang kata anu..war meliwat kau marah kenapa? Bila ada orang cadangkan supaya kau test anu..war dulu kau tak nak pula. Test lah dulu baru daripana nak membetulkan dia ikut suka hati kau saja.
Mahkamah tak mudah membuat keputusan tanpa bukti dan saksi. Ini mahkamah Kerajaan Persekutuan. Bukannya mahkamah di warung kopi atau mahkamah di tepi jalan seperti yang kau jangkakan.
Deletekalau Najib ada telur dia tak menyorok. Mana Najib sekarang ini? Apa yang Najib nak buat mengenai titah Raja-Raja Melayu yang minta dia berundur sebab lambat selesaikan kes 1MDB.
Najib senyap bererti tak ada telur lah !
Heh Heh wah.. lain kali jangan mulakan menguna perkataan liwat. Siap kata sakit anwar sebab tidak dapat dubur. Macaman kau rasa bila Najib dikatakan pondan macam tu lah orang lain rasa. Sekarang mari kita bincang baik-baik, perlu atau tidak anwar diberi rawatan yang sempurna ??
Mahkamah memang ada bukti dan ada saksi. Tapi mahkamah di Malaysia ini pelik, Mahkamah Tinggi didapati bersalah. Mahkamah Rayuan mendapati tidak bersalah. Mahkamah Perseketuan pulak di dapati bersalah. Dan yang paling bagus, Hakim Mahkamah Tinggi itu lah satu hari yang mungkin jadi Hakim mahkamah rayuan dan dia juga lah yang mungkin di lantik jadi Hakim Mahkamah Persekutuan.
Keputusan mempertikaikan kewibawaan saksi doktor yang mula-mula melihat dubur saipol dan botol air mani yang tidak di jaga dengan rapi. Tolak saksi dan terima bukti. Tolak saksi dan tolak bukti. Dan akhir nya terima bukti dan tolak saksi tapi boleh terima mangsa adalah saksi yang boleh di percayai.
Tapi apa pun keputusan mahkamah kena juga lah dihormati.
Sebelum itu, siapakah itu Peguam Negara sekarang ini ??
Anon19:59, cara kita bercakap dan berkelakuan memberikan gambaran didikan yang kita terima dari ibubapa dan guru, jadi mestilah berhati-hati pada setiap masa dalam apa jua yang kita buat.
ReplyDeleteKalau ya atau bukan apa yang dituduhkan kepada DSAI, I don't care two hoots. Saya bukan malaikat pun untuk menghakimi orang lain. Lebih-lebih lagi dalam hal ini dimana orang-orang yang dikatakan saksi atau mangsa pun cakap berbelit. It's between DSAI and his God. Minions like you tidak payah sibuk pasal seksualiti orang lain. Lain kalau macam Najib yang sudah merompak duit negara dan lepas itu menganiayai sesiapa yang berani bersuara.
Anon 21:00
DeleteDua perenggan je.
Perenggan pertama cantik.
Perenggan ke2, permulaan sampai tengah ok. Intipatinya jangan main tuduh2.
4 baris akhir tu bukan tuduhan ke?
Aku mmg tak sokong Najib.
Anon 21:00 Tunggulah sehingga malaikat jentik telinga kau. Mungkin masa tu baru kau sedar.
DeleteAdzzam, kalau faham, baik sungguh. Kalau tak faham, tak mengapalah. Artikel oleh Tn Shah berkenaan dengan keperluan perubatan DSAI. Ini pasal kemanusiaan, bukan pasal apa yang dia ada atau tak buat. Sama juga dengan Tun. Memang dulu dia bersalah tapi kalau dia betul masuk penjara pun, jika perlukan khidmat perubatan seperti IJN, bagi juga. Tak payah cakap pasal dia jahat dulu.
ReplyDeleteTapi kalau nak cakap pasal menuduh macam Anon 19:59, satu dunia dah tahu Najib dah merompak, siap dengan dokumennya, itu menuduh tak menentu kah? Bukan pembangkang saja yang cakap, orang sendiri pun cakap.
Saya rasa ini blog yang intelligent, kalau kita nak debate pasal topiknya, kita boleh buat secara berbudi bahasa pun, tak payah tanya nak 'test Anwar baru tahu'. Itu hujah yang biadap. Tak ada orang yang tahu, kecuali DSAI dan orang yang terlibat.
anon 09:55 hujah yang biadap ditujukan kepada orang yang biadap sahaja. Hujah yang intelligent ditujukan kepada orang intelligent juga.
DeletePerenggan yg akhir anon 09:55 berkata tidak ada orang yang tahu kecuali DSAI dan orang yang terlibat. Bermakna orang yg terlibat telah menuntut keadilan untuk dirinya. Ini yang anon 09:55 sendiri yang tulis. Mustahil dia tak faham apa yang dimaksudkan oleh dirinya sendiri.
Menuntut keadilan bergantung kepada perjalanan siasatan, Bukti yang sah dan bukan di ada-adakan. Hakim yang berani. Perundangan yang di yakini oleh rakyat.
DeleteMemecat Peguam Negara dan SPRM adalah tidak baik untuk keadilan.
Bila di maksudkan 'Tak ada orang yang tahu' ia lah hanya mereka berdua sahaja yang tahu samada benar kejadian berlaku atau ianya fitnah. Kes DSAI ialah kes peribadi tapi mengapa bila mohon rawatan perlu mendapatkan kebenaran dari Menteri dan bukan Pengarah Penjara?
Anon 9:55.
DeleteKemanusiaan masih bertapak mahupun di penjara.
Anwar atau mana2 banduan berhak mendapat rawatan dan Anwar pun telah diberi rawatan terbaik utk sakit bahunya.
Aku ulangi, Pengarah penjara telah mengeluarkan senarai nama doktor2 yg merawat, sila semak dan cari jangan malas.
Aku juga ulangi, selepas Anwar dibebaskan setelah menjalani hukuman kali pertama, dia dilihat sangat2 sihat.
Tentu kau masih ingat kes dia dituduh langgan pelacur.
Utk membuktikan dia tidak terlibat, tidak bersalah, Anwar membuat jenaka menunjukkan perutnya yang buncit utk perbandingan dgn individu yg dikaitkan dlm video tersebut.
Kesihatan Anwar mmg baik sehinggalah ke hari terakhir dia di mahkmah sebelum dijemput masuk ke Sg. Buloh.
Pada aku, timbul persoalan, kenapa bila berehat di sana, tiba2 sahaja Anwar ada penyakit sebegitu kronik sehingga ada yg melabel penyakitnya between life and death.
Pendapat aku jugak, ini cuma helah politik utk mendapat status tahanan di rumah, menggunakan faktor umur dan isu kesihatan.
Aku sangat2 setuju dgn komen Anon 10:14, terutama pada baris ke 6 terakhir.
Tq.
Adzzam
DeleteBaca komen atas 'Anonymous 8 October 2015 at 13:42'
Minta 10 doktor pakar tersebut mendedahkan lapuran Anwar dengan mendapat kan kebenaran dari Anwar dan Pengarah Penjara. Bagi 20 doktor pakar pun apa guna nya?
Video macam itu yang kau nak guna jadi hujah?? Isu video tersebut cuma bermain di media selama 2 hari. Itu yang kau gunakan sebagai hujah??
Sakit Anwar bukan sebab 'berehat' di penjara tetapi sakit Anwar ialah tidak mendapat rawatan sakit bahu yang betul. Apakah nasihat pakar supaya Anwar makan ubat je boleh hilang sakit? Pakar ke yang betul kan tulang dan rasa sakit di bahu Anwar dengan mengurut ??
Anwar di penjara bukan sebab politik kata pemimpin UMNO. Jadi jangan pulak bila Anwar sakit, Anwar guna helah politik. Ini bermakna tuduhan liwat pun helah politik juga lah.
Apabila DSAi menang dalam mahkamah penyokong dia akan berkata DSAI benar dan hakim pun benar.
DeleteApabila DSAI kalah dalam mahkamah yang sama penyokong dia akan berkata DSAI teraniaya dan hakim makan rasuah.
Apabila diberikan cadangan supaya membuat sumpah laknat di dalam masjid DSAI tak berani pula.
Oleh yang demikian, penyokong DSAI lah pula yang sepatutnya membuat sumpah laknat di dalam masjid bagi pihak DSAI.
Lafaskanlah sumpah sekiranya DSAI meliwat atau pernah meliwat maka aku sanggup dilaknat seluruh keturunan. Ini baru betul. Jangan asyik nak mempertahankan DSAI tanpa berani membuat sebarang komitment. Jangan asyik menuduh hakim mahkamah makan rasuah bila DSAI kalah didalam perbicaraan.
Itu yang orang kata Malaysia ini ada 'doulbe standard'.
DeleteLiong Sik baru sekali suruh Najib letak jawatan dah kena saman. Mahathir hari-hari suruh Najib letak jawatan tak pulak kena saman.
Khir Toyo makan duit rakyat kena penjara 2 tahun.
Anwar cuma 'liwat satu lubang' kena penjara 5 tahun.
Orang buat repot mengancam negara.
Orang ambik derma berbillion tidak mengancam negara.
Di dalam penjara di malaysia ada berpuluh ribu banduan termasuk anu..war. Ada kah mereka semua ini mangsa kepada permainan politik? Khir Toyo pun masuk penjara. Adakah ini satu lagi permainan politik?
DeleteKenapa anu..war begitu istimewa di hati penyokong penyokongnya
Bagaimana pula dengan banduan banduan lain? Tidak kah mereka ini juga begitu istimewa kepada ibu bapa, isteri dan anak anak serta keluarga mereka?
Jadi kenapa anu..war yang meringkuk di dalam penjara kerana kesalahan melakukan liwat perlu mendapat layanan teristimewa daripada Jabatan Penjara melebihi banduan banduan lain?
Bukan anu..war sorang saja yang dijatuhkan hukuman penjara akibat kesalahan meliwat, ada ramai lagi. Kenapa penyokong penyokong anu..war tidak bersimpati dengan mereka.??? Mereka pun meliwat juga sebelum dijatuhkan hukuman penjara.
Aku setuju dengan anon16:11. Lubang belakang tu kerajaan punya yang anuwar pi liwat kenapa?
DeleteKalau Anwar bukan banduan politik, mengapa di sebut helah Anwar sakit adalah helah politik?
DeleteKhir Toyo mengatakan Orang UMNO yang sewa helikopter dan ambil gambar rumah dia, bukan kah ini juga sebab politik ?
Saya telah berkata berkali-kali kes liwat Anwar adalah kes peribadi seperti mana yang pemimpin UMNO katakan semasa perbicaraan sedang di jalankan. Kita faham kalau Anwar tidak diberikan rawatan yang sempurna atas sebab politik tapi masalah nya Anwar bukan banduan politik. Permohonan Anwar sepatutnya di putuskan oleh Pengarah Penjara bukan Menteri yang berkenaan.
Meminta perkhidmatan perubatan yang sempurna bukan nya layanan istimewa, ia adalah hak semua banduan termasuk yang sakit gastrik yang paling teruk.
Sebab banduan yang di hukum penjara kerana liwat adalah yang masih muda dan yang kena liwat ialah mangsa yang lemah seperti kanak-kanak. Tak boleh samakan dengan kes Anwar.
Peliwat sebenar yang telah meliwat lubang belakang kerajaan (baca 1MDB) masih lagi bebas dan sedang menyorok setelah menerima keputusan Majlis Raja-Raja.
anon yang guna anu..war
Deletebila nak bagi komen jangan baca komen yang last sekali. Yang anon komen ini ialah dari komen 'reply' jadi kena baca dari awal (asalnya) dan kalau dah baca pun kena baca lagi supaya kita faham isi komen dan dari mana asal nya
Komen-komen disini adalah reply dan asalnya dari Anonymous 8 October 2015 at 09:55. Sekiranya anon baca komen dari Anonymous8 October 2015 at 13:15, anon akan jelas dan faham saya telah katakan yang 'Kes DSAI ialah kes peribadi tapi mengapa bila mohon rawatan perlu mendapatkan kebenaran dari Menteri dan bukan Pengarah Penjara?'
Anon 1709 Amat mustahil kes liwat boleh dianggap peribadi. kalau begitu kes rogol hingga ke kes bunuh pun boleh dianggap peribadi dan ini akan menghancurkan institusi perundangan negara, agama, sosial dan masyarakat.
DeleteKenapa terlampau peribadi? Tolong jelaskan.
Adakah kes liwat ini yang melibatkan anu..war sebagai perlaku dengan seorang lagi hamba Allah yang masih muda dan bekerja dengannya boleh diterima masyarakat sebagai kes peribadi?
Perkara yang dilarang oleh agama, dikutuk oleh nabi dan melanggar undang undang negara nak dijadikan kes peribadi. Boleh ker kita semua menerimanya?
Kes peribadi kah lagi apabila orang yang diliwat menuntut diberikan keadilan dan perlindungan daripada kerajaan dan undang undang?
Pernahkah saudara ku ini mendengar ungkapan izin dalam paksa? Apabila yang lebih berpangkat yang lebih kuat yang lebih berkuasa mendominasikan yang lebih lemah yang tidak terdaya melawan patut dilepaskan begitu saja.
Seandainya saudaraku ini seorang pekerja dan boss atasan membuat penilaian atau appraisal tahunan mengenai prestasi kerja, mampukan saudaraku ini menendang atau menumbuk boss sendiri jika penilaian atau appraisal yang dibuatnya langsung tidak memuaskan hati.
Wahai anon 1709, begitulah situasinya di mana dan apabila anu..war meliwat hamba Allah tersebut.
Di zaman perhambaan dulu. Tuan boleh merlakukan persetubuhan terhadap hamba. Masa itu undang undang masih tidak ada dan hamba yang lemah tidak dapat berbuat apa apa untuk melindungi dirinya. Jika dia melarikan diri dia akan diburu dibunuh. Tidak ada sesiapa yang berani melindunginya ketika itu.
Dia tidak dianggap seorang hamba lagi kecuali setelah dia telah dimerdekakan oleh tuannya sendiri.
Justeru itu dia akan hidup bebas.
Saudara terkeliru mengenai istilah peribadi.
DeleteBiar saya cuba jelaskan.
Kes ini di katakan peribadi oleh UMNO kerana Anwar adalah pemimpin pembangkang dan tujuan mendakwa Anwar bukan bertujuan politik.
Tujuan pemimpin UMNO dan Menteri mengatakan kes Anwar ialah kes peribadi kerana khuatir penyokong Anwar bertambah ramai di mahkamah dan untuk menanamkan dalam kepala otak orang kampung yang Anwar bukan di anaiyai. Bukan kerana perjuangan Anwar yang membela nasib rakyat.
Dan istilah bagi tuan mengenai peribadi pun tak salah sebab semua hukuman adalah untuk memberi pengajaran pada masyarat. Cuma peribadi yang tuan maksud kan dalam bentuk umum.
Dan saya pun memberi komen yang kes anwar ialah 'kes peribadi yang bertujuan politik' dan sekiranya kes Anwar ialah kes peribadi biasa seperti kes lain tidak menjadi masalah Anwar di beri rawatan yang lebih baik.
Tapi benarkah kes Anwar kes peribadi yang tuan maksudkan dan sama dengan kes yang lain ?
Tapi mengapa yang mendakwa dan membuat rayuan ialah Pejabat Peguam negara dan bukannya peguam yang di upah oleh mangsa liwat.
Sedangkan semua mengetahui Anwar kes Anwar di bawa ke mahkamah Persekutuan ketika Anwar memulakan Langkah Kajang setelah kes rayuan Anwar didapati tidak bersalah telah lama berakhir namun di saat saat ahkir Pendakwa telah mengemukakan rayuan untuk membawa kes ke Mahkamah Persekutuan.
Kes liwat atau kes rogol yang lain tidak mendapat perhatian seperti Kes Anwar. Tolong beri satu satu nama pesalah yang telah di penjara akan dalam tempuh 2 tahun yang lalu dan tolong beri kan secara ringkas mengenai kes tersebut? Tapi kena bila kes Anwar mendapat perhatian yang meluas?
Jadi dimanakah tuan letak kes Anwar sekarang ? Kes peribadi atau kes sebab politik ?
Ramai yang tidak puas hati dengan bos yang berhenti kerja macam saya dan saya tidak guna penumbuk dan penendang sebab ini bukan kes liwat tapi kalau bos saya lah yang meliwat dan bos saya macam Anwar yang bila salam saya dapat rasakan betapa lembut nya tangan dia, dah saya terajang !!
DeleteKalau anon pulak macamana? Macam saifol jugak ke sampai karpet pun diheret sampai ke bilik lain.
Walaupun di bunuh dan di siksa, tahukah tuan ramai jugak hamba yang melarikan diri.Mereka yang berbadan sasa dan muda macam siafol akan melarikan diri sekurang-kurang nya dua kali, Saifol terlepas berkali- kali dan tidak seperti hamba dia datang balik. HAHAHA ! Memang dia hamba tapi hamba UMNO.
Semua belakang badan hamba ada bekas kena sebat dan bercalar kerana melawan, tapi apa bekas atau tanda pada hamba UMNO yang jadi mangsa.Anwar? Kalau ada pun dia hilang ingatan sekejap sebab tarikh dia kena liwat tidak sama dengan tarikh dia jumpa doktor. macam tu lah kalau tak silap.
sudah bukan masanya
ReplyDeletekasihan juga tuh
ReplyDeleteBerdasarkan semua komen dan pandangan di dalam blog ini, saya buat kesimpulan yang Anwar perlu di beri rawatan yang lebih baik.
ReplyDelete1. Umur Anwar yang semakin tua dan fizikal Anwar yang semakin kurus, beri kan lah rasa simpati kepada Anwar.
2. Atas hubungan sebagai kenalan rapat kepada Anwar, Zahid sepatutnya bertimbang rasa dan menunaikan permintaan Anwar.
3. Jika benar pihak penjara telah mendedahkan 10 nama pakar, ini bermakna sakit Anwar semakin teruk. Menyebabkan Anwar susah tidur dan memberi kesan buruk kepada tubuh badan nya yang lain.
4.Anwar melakukan ibadat dan memperbanyakkan amalan sunat sepatutnya menerbitkan rasa kasihan kita kepada Anwar
5. Segala perbelanjaan perubatan adalah di tanggung oleh Anwar sendiri.
6. Kerajaan UMNO BN tidak rugi apa-apa pun atau tergugat sekiranya Anwar di beri rawatan yang sempurna.Sebaliknya Anwar tidak boleh guna sebab kesihatan sekiranya Anwar memohon pengampunan YDP Agung.
7.Hari ini kita simpati pada Anwar, satu hari nanti Allah akan simpati kepada kita.
Betul la tu, aku sokong dan tak bantah pun Anwar diberi rawatan.
DeleteAnon 13:42
Nampak nyata kau mmg tak tahu nama logam tersebut.
Aku bagi sikit hint, seorg pemimpin dunia terlibat dlm kes logam ini hingga membawa maut.
Berkenaan 10 doktor yg dikatakan dtg utk merawat Anwar mmg benar.
Ini lanjutan drpd pelbagai khabar angin yg mengatakan Anwar tak diberi rawatan terbaik.
Kerana itulah utk menjawab segala permasalahan yg ditimbulkan oleh Wan Azizah serta Nurul Izzah,serta memuaskan hati mereka,Pengarah Penjara telah mengeluarkan senarai doktor2 yg terlibat.
Kerana dilihat ramainya doktor yg terlibat , penyokong2 mula membuat kesimpulan Anwar mmg tenat.
Kalau Anwar betul2 tenat, aku percaya para doktor mesti akan menghantar Anwar ke hospital dan menempatkannya di situ.
Para doktor dan pihak penjara mmg sedar akan risiko jika cuba bermain api ttg kesihatan tahanan superstar ini.
Pendapat aku, Anwar dan penyokongnya,sebenarnya patut bersyukur kerana diberi perhatian terbaik kerana dia adalah tahanan bertaraf 5 bintang.
Pihak penjara amat berhati2 dan tidak mahu sesuatu yg merosak imej penjara serta kerajaan berlaku kerana asakan utk membebaskan Anwar telah dibuat sejak hari pertama dia bermalam di Sg.Buloh.
Pengalaman lalu telah mengajar pihak penjara bagaimana cara terbaik utk melayan Anwar.
Anon 1801 kenapa mengharapkan simpati Allah? Anon, sebagai manusia kita sepatutnya mengharapkan kerahimannya dan belas kasihannya dan mohon keampunan diatas kesilapan dan kertelanjuran kita.
DeleteBukan mengharap simpati.
Kita boleh bersimpati kepada mereka yang dirundung malang atau ditimpa musibah. Telah menjadi kewajipan kita untuk membantunya secara total dan paling tidak menghulurkan bantuan di atas kemampuan kita untuk meringankan bebannya.
mohon maaf kepada adzzam 1801 saya tersilap anon tadi. Anon sebanar adalah 16:38 bukan 1801.
DeleteSaya hormat saudara kerana menguna menyusun perkataan dengan tone yang sederhana. Dan saya mohon maaf sekiranay saya pun ada guna perkataan dengan tone yang tidak sepatutnya.
DeleteMengenai logam itu, saya pernah terbaca dalam blog RPK yang kini berpaling tadah. Dan mengenai pemimpin yang mati kena racun tersebut pun di perkatakan tapi saya tidak ingat nama logam tersebut. Apabila di buat post mortem didapai kematian nya adalah kerana racun dan apabila di siasat penyiasat menemui dinding sel tersebut beracun. Racun tersebut tidak membunuh terus pemimpin tersebut tetapi secara perlahan. Mungkin saya silap tapi itu lah pengetahuan yang saya ingat.
Dalam soal ini bukan jumlah doktor kerana kalau ada 20 doktor pun, keputusan tetap atas Menteri yang berkenaan. Adakah kesepuluh-puluh doktor tersebut memeriksan Anwar dalam satu masa? Mustahil bukan? Jadi apabila ada doktor pakar mengesyorkan Anwar diberi rawatan yang lebih sempurna maka doktor pun bertukar ganti supaya ada percanggahan pendapat.
Bagaimana tuan melihat Anwar ? Jika Tuan Shah yang penyokong kuat Tun Mahathir melihat dan berkata 'rasanya seperti ingin menitis air mata' menatap wajahnya.Mustahil, doktor pakar langsung tidak simpati melihat keadaan Anwar. Jika Anwar bebas dan berkeadaan begini, adakah Doktor tersebu suruh Anwar berehat di rumah? Mustahil bukan ?
Kita tidak tuntu Anwar di layan 5 bintang kerana layanan macam ini lah yang menyukarkan Anwar mendapat rawatan yang terbaik. Sama lah jugak jika keadaan Khir Toyo dan Najib sekiranya di penjarakan satu hari nanti jika keadaan mereka begini benarkan lah mereka juga mendapat rawatan yang terbaik.
Biarkan Pengarah Penjara yang membuat keputusan samda boleh atau tidak. Semasa Indonesia menjalankan operasi mencari dan menyelamat nahas Airasia mana ada Menteri mereka yang menyibuk dan memandai-mandai bagi penerangan. So hormat lah amanah yang kita berikan pada Pengarah Penjara.
Anon 8 October 2015 at 19:53, Salam.
DeleteSaya sangat-sangat bersetuju dengan penjelasa anon. Tapi layak kah kita minta belas kesihan dari Allah jika kita sombong pada manusia dan bererti kita juga sombong pada Allah.?
Tahu kah bagaimana keadaan orang yang mohon belas kasihan dari Allah?
Jika kita beri simpati kepada Anwar atau kepada orang lain, Allah akan beri simpati kepada kita.
Jika kita beri belas kasihan kepada Anwar atau kepada orang lain, tidak ragu-ragu Allahj akan beri belas kasihan kepada kita,
Sebalik nya Anwar di biarkan sakit, langsung tidak ada simpati apalagi belas kasihan, so layak kah kita minta dari Allah supaya memberi belas kasihan kepada kita ?
Anon 21:19
ReplyDeleteKita insan biasa.
Terlebih terkurang, salah silap sama2 kita bermaafan.