Friday 1 September 2017

PENJELASAN PEGUAM TENTANG DAKWAAN SARAWAK REPORT GAGAL KEMUKA PENYATA PEMBELAAN


PENJELASAN UNDANG-UNDANG BERHUBUNG KEDUDUKAN KES FITNAH HADI AWANG (PAS) vs CLARE REWCASTLE-BROWN (SARAWAK REPORT) DI LONDON, UNITED KINGDOM !!!

1. Sebenarnya, sebelum ini, saya telah diminta untuk memberi pandangan saya berhubung kesan dan efek Perintah 02.08.2017 yang dibuat oleh MAHKAMAH TINGGI di United Kingdom itu, selepas pendengaran permohonan bertarikh 16.06.2017, seperti yang dilaporkan oleh MALAYSIAN INSIGHT bertarikh 06.08.2017 bertajuk "Pengarang Sarawak Report diperintah bayar RM84,000 kepada Hadi", yang mana saya telah berikan pandangan saya melalui Siri : 1005 bertarikh 07.08.2017, sebelum ini.

2. Namun, pada hari Khamis, 31.08.2017, telah tertular pula satu lagi Laporan terbaru, yang diterbitkan oleh THE THIRD FORCE, seperti yang juga diterbitkan semula oleh MALAYSIATODAY pada 31.08.2017 dan bertajuk "SARAWAK REPORT GAGAL MENGEMUKAN PEMBELAAN", di mana antara lain dilaporkan :

"Pada jam 4.00 petang, masa United Kingdom (UK), Ketua Editor Sarawak Report, Clare Rewcastle Brown, gagal mengemukan bukti kepada Mahkamah di London bahawa Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak menyogok Presiden PAS Dato’ Seri Abdul Hadi Awang sebanyak RM90 juta. Kegagalan beliau untuk berbuat demikian melanggar perintah Mahkamah bertarikh 2 Ogos 2017 (lihat di bawah) yang memerlukan beliau untuk memfailkan serta mengemukan pembelaan beliau mengikut tarikh yang ditetapkan."

3. Ramai yang telah bertanyakan saya berhubung kandungan Laporan itu, yang menyebabkan saya memberi pandangan saya melalui tulisan saya di sini, setakat dan terhad cuma melalui maklumat yang tertera pada apa yang tampak seolah-olah satu PERINTAH MAHKAMAH TINGGI di United Kingdom bertarikh 02.08.2017, yang turut sama ditampilkan dalam Laporan itu. 

4. Dari segi undang-undang, menurut kandungan PERINTAH MAHKAMAH bertarikh 02.08.2017, jika Perintah itu adalah Perintah yang sah dan tidak disalahubah oleh mana-mana pihak ketiga :

(a) Pihak HADI AWANG (PAS) adalah dimestikan untuk membayar deposit kos sebanyak Pound Sterling 14,350 kepada Pejabat Dana Mahkamah (Courts Funds Office) pada atau sebelum jam 4 petang (waktu United Kingdom) pada 23.08.2017, dan

(b) Pihak CLARE REWCASTLE-BROWN (SARAWAK REPORT) pula adalah dimestikan, pada atau sebelum jam 4 petang (waktu United Kingdom) pada 23.08.2017, untuk :

(i)  membayar kos berkaitan pendengaran permohonan bertarikh 16.06.2017 terdahulu sebanyak Pound Sterling 15,000 kepada  pihak HADI AWANG (PAS), dan 

(ii) memfailkan ke Mahkamah  dan meyerahkan kepada pihak HADI AWANG (PAS) akan PENYATA PEMBELAAN dalam tindakan itu.

5. Saya tidak berhasrat untuk memberi komen berhubung isu kos yang sepatutnya diselesaikan oleh kedua-dua pihak, yakni pihak HADI AWANG (PAS) dan juga pihak CLARE REWCASTLE-BROWN (SARAWAK REPORT), kerana tiada maklumat daripada Laporan itu samada deposit kos, dan kos, masing-masing, melalui PERINTAH bertarikh 02.08.2017, seperti yang dirumuskan di Perenggan 4(a) dan (b)(i) di atas, telah dibayar ataupun tidak. 

6. Malahan saya percaya isu untuk perbincangan sebenar di sini adalah berkaitan pemfailan dan penyerahan PENYATA PEMBELAAN melalui PERINTAH bertarikh 02.08.2017, seperti yang dirumuskan di Perenggan 4(b)(ii) di atas, berhubung petikan-petikan di dalam kandungan Laporan THE THIRD FORCE , seperti yang juga diterbitkan semula oleh MALAYSIATODAY 31.08.2017 bertajuk "SARAWAK REPORT GAGAL MENGEMUKAN PEMBELAAN", yang mana adalah dipetik semula seperti berikut :

"Walaupun mempunyai masa yang mencukupi sejak setahun lalu untuk mengumpul bukti-bukti terhadap tuduhan beliau, Clare gagal untuk mengemukannya walau sedikit, bermakna segala dokumen yang di dakwa di miliki olehnya yang mengandungi pelbagai salah laku Najib adalah palsu semata-mata. Hakim mungkin tahu bahawa, maksud saya, jika memang dokumen tersebut tulen, mengapa beliau begitu keberatan untuk mengemukannya? Tidakkah dengan mengemukakan ‘bukti-bukti’ akan meyakinkan Hakim bahawa Najib adalah seorang yang tidak mulia yang mampu merasuah seseorang seperti Hadi ?", dan

"Kegagalan beliau untuk berbuat demikian sebenarnya menunjukkan bahawa dia mempunyai niat jahat untuk menjatuhkan pemimpin yang dipilih secara demokrasi bagi sebuah negara yang berdaulat. Dan sekarang, apabila arus berlawanan dengan kehendaknya, dia cuba untuk mengheret perbicaraan melepasi pilihanraya umum ke-14 dengan memohon lanjutan daripada Hakim. Tetapi Hakim dengan lebih atau kurang memberitahu beliau segalanya sudah berlalu."

7. Untuk fahaman mudah kesemua pembaca yang prihatin, kandungan petikan-petikan Laporan Laporan  THE THIRD FORCE 31.08.2017 itu, seperti yang dipetik di Perenggan 6 di atas, adalah SALAH dan TIDAK BENAR dari segi undang-undang kerana :

(a) PENYATA PEMBELAAN adalah cuma satu dokumen yang memberikan butiran fakta dan pengataan berhubung isu-isu yang akan dirujuk dan digunapakai oleh pihak Responden iaitu, pihak CLARE REWCASTLE-BROWN (SARAWAK REPORT) semasa PERBICARAAN tindakan SAMAN FITNAH oleh pihak HADI AWANG (PAS) kelak !!,

(b) PENYATA PEMBELAAN adalah dokumen undang-undang yang TIDAK MENGANDUNGI mana-mana BUKTI, kerana BUKTI tidak boleh ditampilkan melalui PENYATA PEMBELAAN !!,

(c) BUKTI seperti yang dirujuk di dalam petikan-petikan Laporan  THE THIRD FORCE 31.08.2017 itu, cuma akan ditampilkan selepas arahan-arahan lanjut semasa PENGURUSAN KES oleh Mahkamah terbabit, dan itupun melalui satu lagi dokumen Mahkamah yang berlainan yang dipanggil "BUNDLE OF DOCUMENTS", yang semestinya akan diarahkan kelak !! 

(d) Justeru, ianya adalah SALAH dan TIDAK BENAR untuk sesiapa membuat RUMUSAN dan KESIMPULAN bahawa kononnya pihak CLARE REWCASTLE-BROWN (SARAWAK REPORT) telah kononnya "gagal menampilkan bukti kenyataan beliau" yang menjadi asas tindakan saman pihak HADI AWANG (PAS), kerana UNDANG-UNDANG belum pun perlukan pihak CLARE REWCASTLE-BROWN (SARAWAK REPORT) untuk tampilkan sebarang BUKTI di tahap ini !!, dan

(e) Walhal, samada pihak CLARE REWCASTLE-BROWN (SARAWAK REPORT) telah failkan dan serahkan PENYATA PEMBELAAN ataupun memperolehi lanjutan masa bagi tujuan pemfailan dan penyerahan PENYATA PEMBELAAN juga tidak langsung dinyatakan di dalam  Laporan Laporan  THE THIRD FORCE 31.08.2017 itu sama sekali !!

8. Jawaban sebenar akan siapakah yang BETUL ataupun SALAH berhubung Laporan SARAWAK REPORT berkaitan perolehan dana 90 juta oleh PAS daripada Kerajaan NAJIB RAZAK itu akan cuma diketahui di hujung perbicaraan kes ini di MAHKAMAH TINGGI di United Kingdom itu, kelak !!

DEMI AGAMA DAN NEGARA TERCINTA !!!

(Tulisan di atas adalah pandangan peguam Haniff Khatri Abdullah yang dipetik daripada laman Facebook miliknya)

147 comments:

  1. Sila amalkan dan baca amanat hadi 1000x sehari, insyaAllah dihindarkan diri dari kelaparan. Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah. Syurgalah balasanmu. Tuan guru pun kata tak salah amanat tu.

      Syahid. Allahuakbar.

      Delete
    2. Yg berulang kali kata bahawasanya Rewcastle gagal kemukakan bukti dalam kes saman tersebut ialah Mr J=Jebon.......dan dia akan ulang dan spiiinn benda yg sama lagi dan lagi dan lagi.

      Harap maklom.

      Delete
    3. Apo kono ko Budin2, kan diyo tongah di soalkan mahkamah Britain mano bukti ea .... diyo skrg cacing kepanasan ... ni diyo solosaikan ba'nghu hal lain2 dikotongahkan, kerajaan Britain & M'sia ibarat ayah ko 'ang somuwo ... tahu tak .... ko nak lawan nak memperjuangkan ketidakadilan ca'ngho sakai ... mano la o'ang nak layan. Ko hadham segalo muntah seranah ko sendiri. Budin2 ... apo nak jadi ek ang & peminat bodo yo un ni. Akai ada ka?

      Delete

    4. 7.05 gotik den baco tulisan ekau nih. Macam hampeh. Nak buek loghat nogoghi bia la boto-boto. Ni macam ghayat sosek jo bunyi eh.

      Delete
    5. Ek ang faham sajo buek faham montang2 nyokong pembangang kato kan, tahu takpo jang o jang ... kobau lum tabek layi.
      Poyi la mabok.

      Delete
    6. 605, kalau RM90 juta dah masyuk ... mana nak kelaparan, brader.

      Tak payah baca Amat Hadi pun tak lapar.

      Delete

    7. 9.24, ekau mabuk kotum ko, mabuk todi ko atau mabuk tuak.
      Oghang aghi ghayo buek bondo baik, ekau main mabuk-mabuk.

      Elok bona la tu, montodaghah dodak, minum tuak.

      Kogomaan ekau kan.

      Delete
    8. _Kok dilipek sebosa kuku_
      _Kok dibontang sebosa alam_
      _Kok hilang di caghi_
      _Kok hanyut di pinteh_
      _Kok tonggolam disolam_
      _Dtg biarlah nampak muko_
      _Kok poie biarlah nampak blkang_
      _Jauh dihimbau dokek dighamit_
      _Zulhijjah muncul kito bersuo_
      _ampun mahap sesamo_ _manusio_
      _apolah dahyo insan biaso_
      _kekadang terbabeh juo_
      _seuntai salam_
      _sejambak kato_
      _bedogup jantung bebicaro_
      _hati mongghisik raso_
      _kemaafan sey pinto pado semuo_ea.

      Selamat Menyambut Ghayo Qorban

      Delete
    9. Amanat Hadi Awang tu dah diwartakan HARAM disisi agama Islam.

      SAMA TARAF HARAMNYA MACAM MAKAN KHINZIR, ANJING, BINATANG 2 ALAM DAN JUGA PERBUATAN DOSA SEPERTI BERJUDI, TILIK NASIB DAN MEMBUNUH.

      Sekian tazkirah Raya Haji dari Marang bini ramai sapa nak tanggung.

      Delete
    10. SAMPAI SEKARANG BUDAK TIGA SUKU TU TAK MASUK LAGI....

      ALAAA...YANG KOMEN TAH APA APA TU, YANG KOMEN SAMPAH TUUUU.....

      MUNGKIN TENGAH KUTIP DUIT RAYA KOT....

      ...LEPAS TU PI TENGOK WAYANG....

      Delete
    11. Phantom, bila ada yg tak kena maka cytro PH akan keluarkan propa konfiuskan pengikutnya. Beginilah dibuat sentiasa sehingga ada yg masih percaya DSN ambil duit 1MDB walau tiada bukti se zarah pun. Bahkan terbalik - PAC siasat, Swiss siasat, Singapore siasat, Hong Kong siasat, Luxemburg siasat - semua langsung tak babitkan DSN. Menteri Luar Saudi pun dah konfirm derma. Mengapa bukti ditolak dan fitnah juga dicari. Kini walau Rewcastle lansung tak dapat failkan pembelaannya lepas kantoi first round kita masih sebarkan fitnah 90 juta. Bila nak berhenti? Agaknya kalau Rewcastle kalah saman October nanti pun ada cytro PH akan konfiuskan pengikutnya dgn propa. Siapa yg salah? Cytro atau pengikut yg memang rela dan redha melanggan fitnah. Ambillah iktibar Raya Haji ini. Bersatulah hati dlm kebenaran sebagaimana bersatunya umat di Padang Arafah. InsyaAllah.

      Delete
    12. Jebon ko boleh makan dengan alasan siasatan PAC dan cakap air lior menteri Tok Arab.......tapi benda tu sumer tak cukop detail untuk kami.

      Rakyat Msia nampak ada banyak persoalan 1MDB yg tak ada jawapan yg lurus. Banyak benda yg jadi tanda soal.

      Kalo bawak ke tengah dalam court atau RCI 1MDB......memang sumer benda yg jadi persoalan boleh dihuraikan satu persatu dengan jelas.

      Masa tu nanti baru rakyat dapat tengok bukti2 sahih hitam pitih.......dokumen2 yg berkait.....transaksi2 bank & akaun2......dipanggil saksi2 dll.....

      Setakat ini akta dan kuasa diguna sebagai benteng mencegah perkara ini dibawak ke mahkamah....atau ditubuhkan RCI.....atau didebatkan di Parlimen.

      SPRM wajar diletakkan di bawah Parlimen untuk mengelak dari sebarang campurtangan.

      Jebon.......tak payahlah ko betcakap pasal agama tapi pada masa yg sama ko berdusta membelit sumer fakta demi menghalalkan penyamun terhormat.

      Blaaahhhhkah Jebon.....aku dah cukop muak dgn belit spiiinn ko.

      Delete
    13. Saya putar Mr J. Penipu besar, Penipu besar, Penipu besar, Penipu besar...

      Saya nak selesaikan Mr J. DEFENCE TAK TUNJUK BUKTI KALAH FIRST ROUND.

      Treeeet.... Itu bukan jawapan kita cari....

      Jawapannya NAJIB DAH KENA SABOTAJ LAGI....HAHAHA....

      Delete
  2. Anda lapar tak cukup makan? Nak miliki kereta mewah? Petrol mahal? Tak cukup duit bayar yuran universiti anak? Teringin beristeri ramai? Nak masuk syurga secara ekspres? Jangan susah hati;

    1. Baca dan amalkan Amanat Hadi 10000x setiap hari selama 120hari tanpa henti.
    2. Promote pada lima org kawan utk buat perkara yg sama (anda akan terima 15% pahala dari downline anda)
    3. Istiqamah.

    Nota: Perkara (1) mestikan berterusan, sekiranya tertinggal 1 hari ianya terbatal dan wajib diulang semula.

    #sebarkan #selamatkanulamak #biniramai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sejak tahun 80'an Amanat Sang Takfir Awang telah mengharamkan amalan2 zikir di Kg. Rajah, Besut: iaitu Amanat Tokku (Paloh) yang merupai amalan membaca akidah tauhidullah dalam bahasa Melayu orang2 Sufi ahl Sunnah Wal Jamaah.

      Maka bermulalah persengketaan antara ahli2 keluarga dan masyarakat Melayu. Itulah akibat keburukan Amanat Hadi Sang Takfir!!!

      Delete
  3. Proses mahkamah masih berjalan, SR mengambil pendekatan tidak menyerahkan dokumen pembelaan diri sebaliknya mahu meneruskan perbicaraan sebagai satu strategi yang menyulitkan pihak Hadi berhadapan dengan hujah dan pembuktian dalam perbicaraan selepas ini.

    Ia umpama dalam berperang, kita tidak mahu menunjukan dan mendedahkan lebih awal apa senjata yang kita akan gunakan.
    Jom berperang, nanti awak tahulah senjatanya..

    Saya bersetuju dengan pwndapat Peguam Haniff Kathri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadi Awang ni ada chance dimainkan Najib sebagai bidak catur atau lebih manis dipanggil keldai politik.

      Claire punya target bukan Pas sebab parti ni dah tak berguna dan tak ada nilai dalam sistem pilihanraya demokratik di Malaysia.

      MASA DEPAN IALAH PH DAN BN. King Maker ni adalah mimpi basah anak kecil baru baligh sahaja.

      Ideologi Syiah + Khawarij ekstrimis pada Hadi Awang tak membantu kecuali dimain dengan sentimen agama dan kaum.

      Yang akan tertunggeng bukan saja Hadi Awang dengan 90 juta...

      Delete
    2. Merdeka kah kita,kalau mahu menjana kemenangan pun kena mengharpkan pembohongan orang lura?.Merdeka kah kita kalau kita lebih bersimpati kepada pemfitnah ,yg tidak mampu mengemukakan bukti dgn fitnah mereka?.Merdekakah kita kalau kita sendiri tidak mahu menilai ,yg mana satu fitnah yg mana satu benar ?.Merdekakah kita kalau ,kalau kita terus mengharap orang lama utk meneraju kita?.

      Kah,kah,kah tak ada gulungan yg terjajah teruk melainkan mereka yg sanggup berteduh dan memohon bantuan dari musuh lama yg paling tegar dan yg paling di hinanya dulu.

      Kah,kah,kah tak ada umat yg paling terjajah teruk melainkan mereka yg fikirannya sangat di kuasai oleh perasaan hasad dengki dan kebencian yg membuta tuli.

      Terjajahnya mereka.

      Delete
    3. Kluangman, kalau Rewcastle kalah saman Oct nanti adakah saudara akan minta maaf pada DSN dan TGHH dan taubat pada Allah kerana sebarkan fitnah? Atau akan spin keputusan mahkamah dan teruskan fitnah - sebagaimana siasatan PAC?

      Delete
    4. sdr kluang, first round crb dh kalah sbb gagal kemuka bukti najib merasuah hadi. jika ada asas tiada sebab kononnya strategi utk menang kes dgn sembunyikan bukti. adakah crb ada hak untuk mempermainkan mahkamah atau sebenanrnya memang tiada apa2 untuk membuktikan ruduhannya benar? andai oktober nanti crb kekal gagal, apa tindakan awak sdr kluang? apa awak nk tulis dlm blog awak? nak propa lagi ke nak minta maaf kpd yg berkenaan?

      Delete


    5. Kalau Rewcastle kalah ada satu lagi yang perlu PAS lakukan iaitu saman Husam pula atau desak Husam mohon maaf ..

      Delete
    6. Loyar buruk macai Najib. DEFENCE tu kira bukti untuk menang kes? Tadak DEFENCE kira tadak bukti?

      Lawak jenis apa ni? Putar belit tak ada punch line. Menang first round!? Komedi yang tak sampai.

      DEFENCE sekadar nak pengakuan bersalah dan tidak bersalah. Tak bersalah baru sedia bukti. Bersalah habis cerita.

      Kalau tak bersalah dan tak sedia kemuka bukti sebab strategi dan sabotaj Najib... Padan muka hangpa kena hadap kes RASUAH LEBAI 90 JUTA sampai PRU14 tak habih! HAHAHA...

      Delete
    7. Trial belum lgi start dah claim menang round pertama la bagai. Tujuan posting in the first place pun nak explain psl court proceeding. Ni baru preliminary hearing, tgk samada defence should stand trial or not, sapa nak panggil testify, betapa ramai, venue and many more. Bukan semata utk tunjuk bukti. Klu bukti terkangkang depan mata, ie hadi terima cek 90 juta masuk tv, terus jer file motion to dimiss and so on. Benefit of the doubt is on crb' half, not on hadi cause she is the defendant. Skang judge decide trial stands, barulah masuk phase seterusnya, the real trial!

      Delete
    8. Aslmkm. Sy rasa terpanggil utk mengulas sikit berkenaan kenyataan Kluangman yg menyamakan keadaan saman sivil seperti peperangan dengan cara menyembunyikan senjata yg ada. Maaf saudara, Mahkamah bukan tempatnya sorok menyorok. Ada maxim Equity yg tersohor menyatakan" he who seek equity must come clean hands". Maksudnya pihak2 mesti telus dlm mencari keadilan. Tak blh ada element of surprise. Sebab itu ada case management oleh Hakim bagi mrnentukan halatuju kes. Narrowing issue/s to be tried. Apabila saman dikemukakan, tuntutan yg dikatakan telah menyebabkan pihak yg menuntut menyenaraikan sebab2 tuntutan dikemukakan. Pembelaan bertindak sebagai satu pernyataan yg menafikan tuntutan yg dikemukakan oleh pihak yg menuntut. Cuma dlm kes seperti ini, penghakiman terus tak blh direkodkan. Jika saman sivil biasa cth spt hutang pd bank, jika saman lengkap & sempurna diserahkan pd Defendan, penghakiman ingkar kehadiran blh terus direkodkan. Tetapi jika kehadiran tlh dimasukkan namun gagal memasukkan pembelaan mengikut tempoh masa yg tlh Mahkamah tetapkan, akan juga mengakibatkan penghakiman ingkar pembelaan direkodkan. Itu keadaan di Malaysia. Mungkin di UK berbeza. Pada tahap ini sy merasakan adalah lebih molek jika kes ini diselesaikan. Jika pun pihak2 di dalam kes ini setelah diputuskan dan keputusan tidak menyebelahi salah satu pihak, masih ada ruang utk merayu atas keputusan yg telah dibuat. Mohon sy usahlah kita yg tidak terlibat membuat sebarang spekulasi. Biar Mahkamah dan mereka yg terlibat menyelesaikan perkara ini. Membuat kenyataan tanpa pengetahuan blh menyebabkan fitnah. Ruang ini cukup luas tanpa sempadan penyebaran fitnah blh terjadi. Adalah lebih baik kita berlapang dada dan yakin bahawa setiap satu kejadian ini mmg tlh tersurat dan sesungguhnya Allah shj yg mengetahui setiap apa yg berlaku dan yg akan berlaku. Ingatlah akhir zaman ini fitnah dan yg benar amat sukar dibezakan. Bayangkan sedang perkara semacam ini kita sesama muslim blh berpecah belah, apalah nasib kita kelak bila Al Masahi Dajjal dtg dgn fitnahnya. Sy percaya kita semua sayang akan negara kita. Kita tak mahu negara kita musnah dek salahurus tadbir. Kita mahukan yg terbaik utk negara kita. Tp sentiasa ingat bahawa kita punya usaha, Allah punya kuasa dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Sebab itu serahkan pd Allah. Insha Allah Malaysia diberkati & dilindungi Nya. Wallahualam.

      Delete
    9. 2242 rasanya pembaca dah faham pasal mahkamah ni dan tak ada yang kisah SR kalah pun. Hadi menang kes pun tiada siapa nak ambil tahu.

      Yang ramai nak tengok sekarang ialah Najib punya reaksi. Kita tahu nama Najib disebut dalam dakwaan. Dan center stage kes ini bukan Hadi pada pembaca di sini tapi Najib.

      We all don't even fucking care about Hadi win this case or SR lost in first round. He is actually nothing right now to Rakyat.

      But we do care if Najib dare to show his fucking face in Court Of Justice for any type of judgement! At least got record he go la can...as a PM don't be chicken2. Make us proud. HAHAHA.

      Delete
  4. 1mdb beli tanah mahal2 di air itam dengan nilai 1 billion++ tapi hanya 20% sj...yg 80% tanah tu diangkat oleh Aladdin dan jin dia ke? Kah kah kah

    Duit dah kena klepet lagi ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi,hi ,hi pandainya kamu ...business kamu maju jaya ke?Cari lah cerita lain kalau berhasrat utk menang PRU.Kalau takat isu 1MDB je orang dah muak ,syarikat tak bankrup-bankrup juga macam yg kau orang katakan.Duit bilion-bilon pun mereka boleh bayar lagi.

      Delete
    2. X ada sapa kat sini yg muak pun pasal 1mdb. Klau muak x yah la kau baca. X ada sapa paksa

      Delete
    3. Macam2 jadi kat Msia ni punca dari 1MDB.....bukan saja di Msia....di Singapore pon 2 bank ditutop gara2 1MDB ni.....sampai ada yg masok jel.

      Besar betol impact bahana yg dibawak 1MDB ni........banyak persoalan yg masih jadi tanda soal tentang 1MDB ni.....

      Satu Msia melingkop.

      Delete
    4. Hebat benar Phantom, 1MDB boleh tutup bank Singapura. Berkuasa betul 1MDB. Anihnya tiada pula DSN atau pegawai 1MDB yg dibabitkan langsung dlm kes ini. Cuba terangkan bagaimana 1MDB boleh tutup bank Singapura dan jel kan orangnya?

      Delete
    5. Bukan 1mdb tutupkan bank, tetapi kerana kes penipuan melibatkan 1mdb... kalau tak percaya sila baca press release AG singapore... faham kan betul-betul...

      https://www.gov.sg/~/sgpcmedia/media_releases/mas/press_release/P-20160721-1/attachment/Joint%20AGC-CAD-MAS%20Statement_21July16%20-%20FINAL.pdf

      Delete
    6. Jebon.....there u are....ko spiiin benda yg sama balik.

      Hal ni aku dah berpuloh kali terangkan pada ko dalam posting2 aku yg lepas2 kenapa Najib dan pegawai 1MDB tak dipanggil dalam Singapore court.........apa ko tak baca atau ko reti bahasa.....???

      Aku dah terangkan pasal M16 Memali...Evangelist...Forex...dan hal Singapore cout case ni pada ko.

      Aku tak kuasa nak repeat n repeat n repeat lagi macam sewel.............sila cari explanation dalam posting2 aku yg lepas2.

      Memang bangaaaanggg ko ni......berpuloh kali diterangkan pon masih ko putaarrr dan spiiin.........kemudian balik2 ko soal lagi dan lagi benda yg sama.

      Eeehhh badigolll.......dulu lagi aku dah bagi jawapannya.......ko cari posting lama akulah untuk jawapan soalan ko di atas tuuu...!!!

      Betol macam Msian Cyber cakap pasal puak2 ko.........."menjadi bodoh itu merupakan satu pilihan"....!!

      Delete
    7. Sabar bro semua, satu hari akan terbarai jugak pekong 1mdb tu yg dah pun terlondeh! Derma konon! He he, otak kat lutut!

      Delete
    8. Jebon.......aku tak kata 1MDB yg tutop BSI Bank & Falcon Bank Singapore tapi.........2 bank tu diarahkan tutop oleh Monetary Authority of Singapore (MAS) kerana didapati terlibat dgn money laundering related to 1MDB....

      Aku tak kata 1MDB yg arahkan 2 bank tu ditutop...!!!! Apa hal ko spiiiknnn apa yg aku cakap...!!!

      Eeehh Jebon....cuba ko baca balik posting aku diatas at 17.37 yg berbunyi....
      "Macam2 jadi kat Msia ni punca dari 1MDB.....bukan saja di Msia....di Singapore pon 2 bank ditutop gara2 1MDB ni.....sampai ada yg masok jel."

      Aku kata 2 bank Singapore ditutop GARA2 1MDB. Ada aku sebut 1MDB yg tutopkan 2 bank Singapore tu....???? Ada ke...ada.....????

      Eehhh ko reti bahasa ke tak...???

      Tengok macam mana licikkkknya ko pusing putaaarr spiinnn cakap orang.

      Memang menipu membohong dah jadi makan minom ko dan keturunan kolah gamaknya. Dah biasa buat.....

      Delete
    9. Bro Macy....teman dah letih betol dgn puak2 macaaii ni.....

      Kata dan cakap kita pon dipusing 360 darjah bro.....

      Bukan dia tak paham apa yg kita cakap......tapi memang saja dispinkan cakap kita tu.....itu yg naik darah kita jadinya.

      Ini apa punya manusia ni yeoopp....???

      Memang betol yeoopp......kebodohan tu merupakan pilihan deme.

      Salam aidil adha yeoppp....

      Delete
    10. Kitab Mr J pakai cuma TV3, Utusan dan laporan PAC bro... Kitab lain dia reject.

      Kalau kita buka cerita kitab luar Mr J confuse dan melalut. Jadi bila berhujah jangan lupa kitab yang Mr J ada. Macai Najib ni Laporan Audit 1MDB pun tak dapat.

      Kita ni lain. Semua benda tu dah disabotaj dan dibocorkan. Dah boleh baca di seluruh dunia.

      Kesian Mr J. Satgi dia plop kesian kat kita sebab dapat banyak maklumat daripada dia. Apa jenis manusia ini macam pun boleh ada? HAHAHA....

      Delete
    11. Jebon.....sila baca......ni yg ko kata 1MDB bersih lagi suci......dan lepas baca sila spiiiinnnn dgn lebih ligattt lagi....

      Petikan The Straits Times Singapore
      12 July 2017 :-
      SINGAPORE - Former BSI Singapore wealth planner Yeo Jiawei was sentenced to 54 months in jail in a Singapore court on Wednesday (July 12) for money laundering and cheating in relation to a massive global probe involving billions of dollars allegedly misappropriated from the 1Malaysia Development Berhad (1MDB) state fund.

      Rujuk link :-
      http://www.straitstimes.com/business/banking/1mdb-probe-former-bsi-banker-yeo-jiawei-found-guilty-of-money-laundering-cheating
      --------------------------------

      Petikan The Straits Times Singapore
      11 Oct 2016
      SINGAPORE - The Swiss Financial Market Supervisory Authority (Finma) announced on Tuesday (Oct 11) sanctions against Falcon Private Bank for serious breaches of money-laundering regulations over its handling of some US$3.8 billion (S$5.24 billion) in assets linked to scandal-hit Malaysian state investment fund 1MDB.

      Its announcement coincides with MAS' own move to shut down Falcon's branch in Singapore, the second 1MDB-linked bank to be so penalised in the Republic.

      Rujuk link :-
      http://www.straitstimes.com/business/banking/swiss-regulator-also-acts-against-falcon-private-bank-disclosing-its-handling-of

      Delete
    12. Phantom, tak pelik ke dlm siasatan Singapore DSN dan pegawai 1MDB langsung tak terbabit kesalahan. Hanya bank Singapore dan org nya. Di mana kesalahan 1MDB agaknya sampai Singapore pun tak dapat cari?

      Delete
    13. Jebon....Singapore hanya siasat apa yg jadi dalam Singapore saja tau tak..??? Bukan siasat secara menyeluruh untuk cari sape dalamg mastermind sebalik money laundering related to 1MDB tu.

      Jadi hukuman tu hanya dikenakan atas staff yg buat kerja money laundering dan 2 bank diarah tutop.

      Tapi dalam court nama2 1MDB dan Jho Lo memang disebut.

      Dan Singapore sekali2 tidak pernah menafikan bahawasanya money laundering tu berkait dgn 1MDB....paahaammmm.....??

      Jebon hal ni aku dah explain panjang lebar dalam posting dulu2..........sekarang aku malas nak taip explain lagi sekali........tapi lepas tu ko spiiin cakap aku.

      Kalo nak bodoh.....ko sorang jerrlah yg bodoh....tak sape melarang.

      Delete
    14. j bodoh....dah lama dah explain benda ni...dia lagi nak spin.....

      dah chronic dah j......

      Delete
  5. SAYA DAH RAMALKAN YG KES INI AKAN D TARIK BALIK OLIH HJ HADI ATAS ARAHAN ROS/NAJIB.

    TIDAK PERNAH SAYA MENJUMPAI SITUASI D MANA SAMAN PERSENDIRIAN D HADIRI OLIH PEGAWAI2 EMBASSY LONDON JIKA TIADA ARAHAN DRPD WISMA PUTRA ATAU PUTRAJAYA.

    SERUPA LAH DLM PERTARUNGAN TINJU YG MEMPUNYAI 12 PUSINGAN, KES/PROCEEDING INI BELUM LAGI D DENGAR SECARA RESMI DLM MAKHAMAH.(BERMAKNA PUSINGAN SATU BELUM PUN BERMULA). OLIH DEMIKIAN JIKA IA NYA BERLARUTAN SAHINGGA 12 PUSINGAN, MAKA BARU LAH REFEREE (JUDGE) AKAN MEMBERI KEPUTUSAN (VERDICT).

    SAYA YAKIN BAHAWA SEBAGAI SATU STRATEGI, SR N RCB SUDAH PUN BERSEDIA DGN 'SENJATA' TERSENDIRI YG AKAN D GUNA PAKAI KELAK.

    KEMUNGKINAN BESAR NAJIB AKAN D PANGGIL K KANDANG SAKSI. JIKA D PUTUSKAN OLIH HAKIM BAHAWA KEHADIRAN NYA 'RELEVENT 2 D CASE', MAKA SAYA HAMPIR PASTI YG HJ HADI AKAN D 'ARAH' UTK MENARIK BALIK SAMAN MALU NYA.

    NAJIB/ROSMAH TIDAK AKAN BERANI N BERSEDIA UTK D SOAL SIASAT DLM KEADAAN BERSUMPAH OLIH KERANA BERCAKAP BOHONG ADALAH SATU KESALAHAN (PERJURY). DLM PD ITU MEREKA TIDAK MAHU SEGALA KEMUNGKARAN SAPERTI 'MEROMPAK' WANG RAKYAT AKAN TERBONGKAR N TERBUKTI.

    SO BUAT MASA SEKARAN, JGN LAH TERLALU GOPOH UTK MENGISHTIHAR KEMENANGAN.

    KITA LIHAT SAJA APA AKAN TERJADI.

    "HE WHO LAUGHS LAST LAUGHS BEST"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Rahman.....this is very interesting.

      Instinct saya kata ada tangan di belakang tabir yg gerakkan hal saman ni.

      Sejak bila pihak Embassy kerajaan interested dalam hal pembangkang dgn pihak luar??

      Apa kena mengena pembangkang dgn Gomen...??

      Sama2 kita tengok macam mana hebatnya lipatan klepet yg akan dibuat.

      Tuungguuuu episod seterusnya......

      Delete
    2. Bila baca komen pak rahman (dan saya bersetuju dengannya) teringat pula di dalam kes RCI panel tak boleh buat keputusan pun sama ada Tun M atau DSAI akan dipanggil sebagai saksi.

      Gebang besar dalam blog-blog konon Tun M akan kena penjara (jahil yang tidak boleh bezakan fungsi RCI dan mahkamah), sebab RCI ni, panel pun tak boleh buat keputusan nak panggil Tun M atau tidak.

      Melalui prinsipal 'right to be heard' kalau Tun M tak dipanggil sebagai saksi maka RCI tak boleh buat apa-apa saranan pun ke atas Tun M.

      Apa punya tur dan depa ni..

      Delete
    3. benar sdr john.

      mereka ini saperti 'puppets' attached 2 d puppeteers (rosmah n najib).

      'they seem 2 hv sold their souls 2 d devils'.

      Delete
    4. Bukan puppets, they are clowns and always will be.

      Monkey see monkey do. Ini peranan ahli politik negara Dunia Ketiga. Agama, emosi, butthurt mmg perkara kebiasaan.

      Delete
    5. Dulu berangan PM Najib kena tangakap dek US,hasilnya D.T Presiden US jemput PM Najib ke WH. Sekarang berharap TGHH hadi tari balik saman SR ,hakikatnya SR sedang gelabah ketidaan bukti dan kena berhujah di mahkamah.Kalain buat lah sembahayang hajat ,supaya Allah tunjukan kebenaran ,macam Anwar dulu .Akhirnya bila kebenaran di tunjukan ...apa jadi?.

      Delete
    6. 14.37....Jebon ko dah pakai anon pulaakkk.......

      Delete
    7. Pak Rahman jpc, bukankah masa Swiss siasat dulu kata katanya begitu juga? Katanya DSN akan dipanggil sebagai saksi. Berita kencang pihak pembangkang dulu waran tangkap akan dikeluarkan. Mana waran ini? FINMA Swiss dah tutup kes pun. Begitu juga DOJ - katanya DSN akan ditahan sejurus mendarat di New York. DSN dah pergi balik pun tak pula kena tahan. Kali ini dijemput lagi ke US. Tak kan bijak bijak Pak Rahman boleh percaya dongeng ini? Ini dongeng baru pula yg keluar akibat Rewcastle tak dapat bela dirinya pasal tiada bukti. Apakah kalau Oct nanti Rewcastle kalah saman Pak Rahman akan terima bahwa ini fitnah PH? Atau akan spin sebagaimana PAC di spin? Hadirnya org embassy tiada nak heran pasal Rewcastle babitkan PM dlm fitnah beliau. Susah sangatkah nah faham?

      Delete
    8. Usah risau dorang ni man! Bukan faham pun kalau kita explain pasal court proceeding! Klu explain lebih lebih psl preliminary hearing ngan pre trial motion, mau terbakar chip dorang ni! Lagikan 2.6b tu pun boleh percaya dorang ni duit derma! Inikan pula yg complicated. Mati hidup balik x kan faham punya.

      Delete
    9. He2 duit derma! Would you believe that? Mmg tgelak bila mikir ada org pcaya duit derma! He2 he2

      Delete
    10. There is nothing complicated Macy. Saudi is a known international donor. DSN is not the only one receiving the donation. Part of their strategy to keep Saudi friendly governments in power. The Foreign Minister of Saudi making a statement on the donation you do not believe? And yet just a blogger like CRB you believe? Where is your sense of judgement? CRB is already breaking a cold sweat putting up defence with nothing to prove to date. Yet you keep on believing her?? What is your basis for not believing the Saudi statement and the PAC findings concerning it? Let me know if you need the Saudi link again.

      Delete
    11. Ok since you mentioned it, can you provide me with audit reports? You keep asking me what are my basis of arguements for not believing everything you said. I'll tell you again! Whatevet you have said is only half of the coin, i need to see the other half, audited reports, and name of donor. For all we know you are flipping coin with both heads or both tails. So be fair to yourself and the rest of us here j! Show us the other half, or forevet refrain yourself from making anymore statement on 1mdb!

      Delete
    12. Jebon.....where's the money paid to fake Aabar has gone to..????

      Delete
    13. Gone on spinning....Report presented in Parliment - tak terima. Dr Tan Seng Giaw confirm tiada duit dicuri DSN tak terima. Nak minta 1MDB bagi Audit report seorang satu kat penyokong PH. Seolah setiap seorang penyokong PH berhak diberi lapuran Audit.Seolah siasatan PAC sendiri tak merangkumi Audit syarikat. Seolah PAC dgn 5 AP pembangkang tu bebal. Beginilah pusing pusing. Kalau lapuran Audit dapat diberi pun mungkin minta akaun bank...dan spin itu akan berterusan. Yg peliknya bila CRB keluar kenyataan tak minta pula bukti dan lapuran audit. Bila CRB tak mampu nak bagi bukti pembelaan kat mahkahmah berbagai cara dicari untuk pertahankan CRB. Kalau CRB kalah kes mahkamah bulan Oct pun agaknya macam macam spin akan direka untuk pertahan benang yg basah.

      Delete
    14. Phantom, hantarlah note kat IPIC pasal Aabaar BVI kepunyaannya. Apa IPIC buat dgn syarikatnya adalah urusan IPIC. Janji pelan rasionalisasi 1MDB mantap. Dah dicop TSKI tokoh corporat. Nampak 1MDB langsai segala bayarannya dgn baik. Apa nak spin lagi? Kalau 1MDB tak boleh bayar bolehlah spin.

      Delete
    15. Jebon.....
      Petikan Malaysiakini
      14April 2016.
      1MDB is in quite a pickle after the International Petroleum Investment Co (IPIC) and Aabar Investment PJS denied links to an Aabar company that 1MDB had been making payments to.

      The company, Aabar Investment PJS Ltd or Aabar BVI, based in the British Virgin Islands, had received US$3.5 billion from 1MDB.

      1MDB said it transferred the funds to Aabar BVI after being told by then IPIC managing director Khadem al Qubaisi and Aabar chairperson Mohamed Al Husseiny that the BVI firm is an IPIC subsidiary.

      So who exactly are these two men alleged to have fooled 1MDB?

      Both Khadem and Mohamed are alleged to have set up Aabar BVI in March 2012, two months before it received US$576.94 million from 1MDB as a security deposit.

      In total, the company is said to have received at least US$3.5 billion from the Malaysian sovereign wealth fund.

      Link :-
      https://m.malaysiakini.com/news/337742

      Jebon ko tau apa beza Aabar PJS dan Aabar BVI..??

      Delete
    16. J, bukan ke 1mdb ni ada website? X yah nak bagi sorang satu mcm najib bagi kain pelikat kat org kampung, publish jer kat web site, semua org bleh tgk. The fact of the matter is that 1mdb has not been professionally audited for the last 3 years. Report from audit negara pun di OSA kan! Anybody with the right mind would have suspected something is not right unless that somebody has no brains!

      Delete
  6. Klu gagal nak beri fakta apa yg mahkamah london nak dng masa yg cukup lama utk disediakan pun x mmpu nnpk ssgt la menipu nyer


    ubahhhhhh.... ini kali lah....

    ReplyDelete
  7. Maaf sekadar bertanya,kubur ibrahim libya perlu ke digali semula utk mandikn jenazah? Difahamkn tk dimandikn atas alasan syahid gara2 amanat hadi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perlu. Utk membuktikan kebenaran.

      Delete
    2. Sdr yang bertanya,

      Mohon untuk menjawab.

      Tiada jawapan bagi soalan itu disebabkan keadaan 'either/or sudah tidak wujud. Begini:-

      Kita mengetahui bahawa di kalangan orang-orang beriman terdapat 3 golongan yang jasad mereka Allah pelihara daripada kehancuran :-

      1. Anbiyak (para Nabi salamun a'laihim ajma'in).
      2. Awliyak (para wali)
      3. Syuhadak (orang yang mati di jalan Allah).

      Selain dari 3 di atas jasad akan hancur.

      Hukum fiqh mengecualikan orang-orang yang mati syahid daripada dimandikan dan dikafankan.

      Maka kalau mereka itu syahid, jasad mereka akan terpelihara dan tindakan waris yang memutuskan untuk tidak memandikan dan mengkafankan mereka adalah betul.

      Ada pula sekiranya mereka tidak syahid maka sudah tentu jasad mereka telah hancur dan demikian bagaimana hendak dimandikan jasad itu?

      Jelas, keadaan either/or tidak wujud.

      Walaubagaimanapun pendapat 8:43 adalah dipersetujui. Kalau nak lihat kebenaran koreklah kubur itu dan lihatlah sendiri apa yang ada di dalamnya.

      Tetapi hakikatnya ramai manusia yang bencikan kebenaran dan demikian akan mencuba sedaya upaya untuk menutup kebenaran itu.

      In shaa Allah ia tetap akan terbongkar.

      Delete
    3. Kena minta komen dan jawapan Hadi Awang selaku orang yang jatuh hukum Syahid ke atas kematian pengikut Ibrahim Libya. Mayat tak kafan dan mandi juga atas pengaruh Amanat haram Hadi Awang yang hukum syahid.

      Amanat haram Hadi Awang memang dijadikan panduan Ibrahim Libya dalam menentang kerajaan. Bukan Umno. Bukan Mahathir, Musa Hitam atau Anwar.

      Menentang kerajaan sebab Hadi Awang merujuk kepada Perlembagaan dan Undang2! Bukan Umno, Mahathir atau Musa Hitam.

      Rela tak Hadi Awang atau TITM memujuk balu Memali untuk buktikan #syahid? Sebaiknya sebelum bermula RCI Memali.

      #memalimatisyahidkematikatak?

      Delete
    4. Bro john doe..itu 3 golongan manusia yang baik2 tapi ada juga golongan yang musyrik jasadnya kekal utuh akibat dari jasadnya tidak diterima bumi contohnya seperti pengamal ilmu hitam..pernah berlaku dalam masyarakat kita..tapi keadaannya amat menakutkan.. Wallahua'lam..

      Delete
  8. Mr. J duk canang pengomen-pengomen kat sini kaki spin dan kaki buat fitnah. Yang dia duk jaja maklumat palsu pasal Sarawak Report tak spin dan tak fitnah pulak...

    ReplyDelete

  9. Claire Rewcastke Brown, Ketua Pengarang Sarawak Report gagal memfailkan pembelaannya dengan memberi Mahkamah London bukti bahawa Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak telah membayar Presiden PAS, DS Haji Hadi Awang sebanyak RM90 juta.

    Tempoh yang diberikan kepada Claire berakhir pada 4.00 petang, 30 Ogos 2017, waktu United Kingdom. Claire telah meminta mahkamah untuk lanjutan masa tetapi hakim telah menolak permohonannya. Kes ini akan ditteruskan pada bulan Oktober 2017.

    Kegagalan Claire berbuat demikian telah melanggar Perintah Mahkamah bertarikh 02 Ogos 2017 (lihat di atas) yang mewajibkan Claire memfailkan dan menyampaikan pembelaannya mengikut tarikh yang ditetapkan.

    Claire semakin gelisah menanti hari perbicaraan sementara geng Parti Cap Bunga Raya semakin terdesak di Malaysia. Jam sedang berjalan untuk membogelkan perancangan jahat puak-puak ini.

    Lafizi pula dalm keadaan ketar seluruh badan menunggu saman dp H Hadi berkaitan kes fitnahnya di Malaysia.


    Apa macam Pakatun dapat cash kan???... muka mana mau sorok

    ReplyDelete
    Replies
    1. jelas sekali sdr tidak membaca n memahami penjelasan peguam haniff saperti mana yg d terbitkan semula olih adr shah d atas.

      sila juga membaca ulasan saya yg saya yakin amat mudah utk d fahami.

      tk.

      Delete
    2. Pak Rahman,

      Orang, kalau dah bodoh + dipaterikan kebodohan + menyombong lagi dgn kebodohannya, mahu ke dia paham, memahamkan, fahami kebenaran walau dgn pencerahan yg terbaik sekali pun...?

      Biarlah si Luncai tu terjun dgn labu2nya....

      Bila nak bubar Parlimen ni...???

      Delete
    3. Macam ni lah Pak Rahman dan Anon. Kalau bulan Oct CRB kalah kes apakah saudara akan terima bahwa CRB itu pemfitnah? Bahwa selama ini karya nya mengenai 1MDB itu juga fitnah? Pernah terfikir tak agaknya CRB ni cari makan macam mana. Mungkinkah terima upah untuk karang cerita? Sandarlah pada bukti sahih saudara....

      Delete
    4. Mr J. Kes ni 90 juta je. 1MDB punya kena suruh Najib saman suratkabar satu dunia dan DOJ sekali.

      Takkan PM dan Penasihat 1MDB bernama Najib cikai dan kampong sangat kot? Takkan nak guna kes Hadi untuk cover kes Najib yang sebesar alam?

      Najib tolong saman ler SR, WSJ, DOJ, FBI, CIA, Guardian, Economist, lebih 10 negara yang siasat money laundering 1MDB!

      Baru kitorang kata satu dunia fitnah Najib. Ada faham ke macai? Maknanya sampai bila2 tuduhan kekal sebab Najib takkan saman. HAHAHA!

      Delete
  10. Tok Libai xreti nak minta maaf ka kat org2 yg teriniaya akibat dr AMANAT nya???
    Dulu xboleh..sekarang boleh
    Ni lah org kata jual agama utk politik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu lain sekarang lain

      Dulu saga sekarang Q7...

      Delete
  11. loyar cabok very long winded he he
    tak payah byk pusing mcm keling pundek la
    tunggu aje bulan October ni kalu sundal yg mamaq
    keralaharamjadah biaya ni akan menang kes saman ni lol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah rasa gah sangat, kan...?
      Bila nak bubar Parlimen...???

      Delete
    2. Kau kata loyar ni long winded sebab kau tak paham apa dia tulis.

      Kau tak paham dia tulis sebab kau bodoh.

      Kau bodoh sebab keturunan kau bodoh.

      Keturunan kau bodoh sebab ada DNA bodoh.

      Kau dan keturunan kau tak boleh diselamatkan lagi. Oleh itu demi maruah bangsa dan negara; aku doakan keturunan kau dari atok benek mak bapak serta anak bini cepat cepat mampos....supaya tak malukan lagi maruah bangsa

      Delete
    3. Lagi satu aku nan tambah utk anon 09.40....penjajah british pernah melabel orang melayu sebagai bangsa pemalas. Label sebegini dijadikan sebab kenapa buruh cina dan india perlu dibawa masuk ke malaya. Label sebegini dijadikan sebab sistem pecah dan perintah; di mana melayu diasingkan di pendalaman dan kampung kampung. Aku percaya penjajah british kata melayu pemalas ada asasnya; dan asas itu ialah golongan bodoh dan malas seperti moyang2 kau anon 09.40.

      Bayangkan kalau lah keturunan seperti keluarga kau dah lama mampos;..... maka stigma bahawa melayu ni malas, nak cepat kaya dan sebagainya dah lama dapat dihapuskan.

      Delete
    4. Bersambung dari 10.19...dan maka itu:

      tiada lagi pemimpin2 melayu boleh memperbodohkan bangsanya;

      tiada lagi orang2 melayu yg mahu diperbodohkan oleh pemimpinnya.

      Tetapi ini semua cuma igauan...maruah bangsa masih di dalam lobgkang gara2 masih ramai melayu sial dan bodoh macam kau 09.40

      Delete
  12. Perkara ini pernah di spin atau di kopipes mr j tak lama dulu.....anak haram punya mr j; aku doakan mak bapak serta anak bini dan tok nenek haram jadah sekeluarga kau pi mampos

    ReplyDelete
  13. j suka copy paste...third force ni punya jibo punya spin doctor...

    ReplyDelete
  14. Eh, suka la tgk alasan tibaian puak klepet.
    Itu kes kat Lundon.
    Apa kata file saja saman kat sini.
    Kita heran la..
    Bab mahkanah luar galak la pulak.
    Kalau kat rumah sendiri ,
    -tak nak masuk mahkamah ker?
    -tak nak bincang N2H, debat apa2 ker?
    Buat taklimat tin milo 1mdb pun take cover, tertutup. Hanya didepan Lobai bisu selop yg hanya tahu bilang setakat 4 jari (* berpandu kapasiti max kuota bini).
    Media pun asyik alih cerita kelain. Mcm bola la pulak.
    Cerdik pandai dihambur, atau dibaling bom asap bila bercakap.
    Hampeh la.
    Nnt bila court Lundon bersidang, boleh la pergi rombongan pelahap teh tarek. Oh, jgn lupa bawa nom asap biru.
    Hidup Melayu+ Terus dalam tongongan dan Islam jumud pesong.
    pagar besi Sg Buloh menunggu, lepas tu cicit tunggu nak kencing kubur puak UmnoBnPas.
    Busuk Tahek Low taiko dh mustahil ditutup selamanya.
    Allah pun merancang.

    ReplyDelete
  15. Saya dah lama percaya bahawa Najib akan elakkan menjadi saksi di mahkamah. Itu sebab dia tak saman Sarawak Report, Wall Street Journal dan New York Times yang dulu keluarkan laporan gempar pasal dia dan 1MDB.

    Sebab dia takut bila di soal secara aggressive dek peguam peguam bela, kot ter"cornered" atau tersasul dan keluar lagi skandal skandal lain berkaitan dengan nya.

    Saya setuju bahawa jika sampai ke peringkat Najib di arahkan Hakim di England menjadi saksi, Hadi akan arahkan supaya kes itu di tarik balik.

    Pahal pun, takpa lah Hadi nampak berbaik baik dengan Najib dan Umno, sebab MCA, Gerakan dan MIC akan renggang dari Umno dan ramai pengundi akan lari dari nya sebab kemungkinan PAS Hudud menjelma di negara ini akibat nya.

    ReplyDelete
  16. Malaysian Cybertrooper1 September 2017 at 11:15

    Memang lazimnya puak pengkhianat bangsa & negara begitu...
    Kalau DOJ siasat perihal 1MDB maka itu adalah agenda Yahudi nak jatuhkan KERAjaan Islam la, Orang asing campurtangan urusan negara la, Tak sebut nama Najib la, DOJ dah tutup kes la....
    Tapi dalam kes Rewcastle vs Hadi ni, perbicaraan belum pun berjalan tapi dah terima bulat-bulat kununnya Hadi menang.

    Menjadi Bodoh itu merupakan satu pilihan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro....memang puak penyamun ni merelakan rakyat disamun.

      Pada mereka rakyat susah tak per janji pemimpin kaya raya. Yg penting temolok pemimpin didahulukan........yg penting talian hayat disambung.

      Apa jerrr yg deme buat sumernya halal toiyyiban.....walaupon kita nampak cara deme salah tapi tetap deme halalkan.

      Deme gunakan akta dan undang2 untuk lindungi diri dari sebarang dakwaan.

      Kalo pon deme ni berjaya dalam menipu rakyat...........tapi itu kejayaan yg sementara jerrr...........kejayaan tu takkan bertahan lama sebab apa saja yg berakar umbikan kejahatan akan berakhir dengan kegagalan.

      PRU14 kita tukar kerajaan...!!

      Delete
    2. Ya bro phanthom, kita kembalikan kegemilagan yg pernah malaysia kecapi dulu. Kembalikan maruah malaysia yg tercalar dan tergadai oleh si jahanam laki bini tu!

      Delete
    3. Malaysian Cybertrooper1 September 2017 at 19:32

      Bro Phantom & Bro Macy,

      Teman setuju sesangat dengan pendapat mike berdua. Pepatah Inggeris ada berkata
      "The only thing necessary for the triumph of evil, is for good men to do nothing"

      Delete
    4. Gelabahlah pengikut PH dengan berbagai teori dan andaian. Namun bulan Oct tak lama lagi. Apa agaknya reaksi saudara kalau CRB kalah saman? Apakah akan percaya DSN difitnah atau Hanif Katri akan buat spin baru?

      Delete
    5. Gelabah bapaakk luuu...!!

      Jebon...kalo ko nak tau apa reaksi kami di sini.....
      PRU14 kami sebulat suara pangkah Pakatan......dan insha-Allah tukaarrr kerajaan baru....ameen...

      Delete
    6. Salam perjuangan kepada Bro Macy dan Msian Cyber....

      Delete
    7. Jawab, jangan tak jawab. Kalau CRB kalah saman bulan Oct ni apakah pendirian saudara? Terima hakikat atau cari jln lain nak spin?

      Delete
    8. J kalau CRB menang pula macam mana? Apa pendirian awak?

      Delete
    9. Malaysian Cybertrooper1 September 2017 at 22:15

      Bro 2128,

      J mana ada pendirian? Dasar Talibarut macam tu la.

      Andaikata PH menang PRU akan datang maka dia pun akan mendabik dada konon dia la berhempas pulas defend PH. Nak buat macam mana kan? Bukannya ada kerja tetap. Jadi kena cari makan cara ni la.

      Kalau CRB yg menang nanti dia pun akan spin la kot lain. Macam biasa, Tun Mahathir dah rasuah hakim-hakim di UK dan sebagainya.

      Jenis Talibarut ni bukannya boleh terima kalau fakta tak berpihak kepada dia.

      Delete
    10. Anon 2128, kalau benar CRB boleh boleh buktikan DSN curi 90 juta 1MDB dan bagi kat TGHH saya akan terima. Saya pun tak nak PM yg sah dibuktikan curi duit 1MDB. Kalau sebaliknya harap pihak di sini juga terima dan jangan spin lagi.

      Delete
    11. Yang benar dan pasti ialah PRU14 kami pangkah Pakatan....insha-Allah tukar kerajaan baru....ameen.

      Delete
  17. Kita bersama Mencipta sejarah. selepas PR14,
    PH memerintah.

    Najib Enough is Enough..Ingat Altantuya???Mana mau pegii,sekang ni bila kau berkuasa,di media perdana kau,di potraykan sebagai waraq agama,dan rakyat di dahulukan, sebenarnya kau adalah orng Liberal dan mendahulukan jo low/rosmah dari rakyat.
    Mr j,yg selalu dok kutuk,Orang liberal tak layak memerintah..
    Bila kena bab najib,boleh pula.


    ..............ABUP....................

    ReplyDelete
  18. Saya sebagai ahli tetap UMNO seumur hidup semati ingin mberikan para pembaca komen terutamanya yang menyokong UMNO. Amalkan bacaan ini setiap kali bangun tidur. Sebelum makan juga diamalkan sekali. Bacalah 'Hidup Melayu!'.seafdalnya 1000x sehari. Pada ketika semangat keUMNGOKan pada diri hadir dan mula menitikkan air mata. Dalam hati mesti berkata 'Siapakah yang beri makan nasi selama ini kalau bukan UMNGOK. Disamping itu berpesanlah kepada anak anak nanti agar bersyukur kepada UMNGOK kerana telah banyak menolong Melayu.

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    #Salam Aidil Adha. Gerakan UMNO sedang sibuk mengedarkan daging korban kepada peneroka FELDA agar menyokong UMNGOK nanti.

    ReplyDelete
  19. #3 says, "By 4pm on 30 August 2017 the Defendant is to file and serve her Defence."

    Your argument is invalid. Kthxbye.

    IN THE HIGH COURT OF JUSTICE
    QUEEN'S BENCH DIVISION
    Claim No. HQ17M01386
    MEDIA AND COMMUNICATIONS LIST

    Before Master Davison on 2 August 2017

    BETWEEN
    HONOURABLE HADI AWANG MP
    Claimant
    and

    CLARE REWCASTLE BROWN
    Defendant

    ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

    ORDER

    ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

    UPON the application by the Defendant by Application Notice dated 5 June 2017
    ("The Defendant's Application")

    AND UPON hearing counsel for the Claimant and solicitor for the Defendant

    IT IS ORDERED AND DIRECTED that
    1. By 4pm on 23 August 2017 the Claimant shall provide security for the Defendant's costs (limited to the additional costs of enforcement in Malaysia) in the sum of £14, 350 by either paying the same into the Court Funds Office or by providing such other security upon which the parties agree or which the Court may order, and that in default of his provision of such security, all further proceedings on the claim be stayed.
    2. No further application for security for costs shall be made prior to the Costs and Case Management Conference, save with the permission of the Court.
    3. By 4pm on 30 August 2017 the Defendant is to file and serve her Defence.
    4. The Defendant is to pay the Claimant two-thirds of his costs of the Defendant's Application (to include for the avoidance of doubt the reserved costs of the hearing before Master Davison on 16 June 2017.
    5. The costs referred to in paragraph 4 above are to be subject to detailed assessment on the standard basis forthwith, if not agreed.
    6. The Defendant is to make a payment on account of the costs referred to in paragraph 4 above of £15, 000 by 4pm on 23 August 2017.
    7. Permission to appeal is refused.
    ('In the High Court of Justice, Queen's Bench Division, Claim No. HQ17M01386', August 2, 2017)

    ReplyDelete
  20. Elok sgt saman Serawak Report, lagi terburai banyak cerita fasal 1MDB dan transaksi berlaku di luar negara, cth IPIC , . Tunggu perbicaraan sebenar akan dibuat, yg salah akan kecut perut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lama kelamaan tembelang penyamun terhormat negara akan terlondeh jugaakkk.

      Berapa lama boleh bertahan dengan penipuan dan penyelewengan....??

      Allah tak akan halalkan duit seleweng dan pecah amanah yg dimakan dan pakai......

      Kuasa sebenar ialah kuasa Allah. Bukan kuasa manusia penipu.

      Orang yg bermain dengan wamg ringgit haram akan terjerat oleh wang ringgit jugaakk......

      Delete
    2. Benar Phantom, kuasa hanya pada Allah. Allah dah tunjuk bukti melalui siasatan PAC, Swiss dll. Juga melalui kenyataan Menteri Saudi. Juga DOJ yg kini dah buang saman. Juga CRB yg tiada apa apa bukti nak tunjuk. Kenapa tutup mata pada bukti? Kenapa andaian dan fitnah juga jadi sandaran?

      Delete
    3. Tok arab punya air lior tu bukti kaaa..? Rewcastle casu belom pon habis ko dah pongpang pongpang macam case dah habis.

      Ko ingat kami bodoh....??

      Pasal PAC tu aku dah terangkan dalam posting dulu. Sila spiiin benda yg sama lagi dan lagi....

      Kenapa tutop mata tak baca dan tak reti bahasa..??? Kenapa spiiin tak berenti..??

      Delete
    4. Apakah kenyataan seorang Menteri Negara besar itu tak kredible banding dgn karya seorang blogger ciput? Air liur blogger ini kredible? Mana pertimbangan kita Phantom?

      Delete
    5. These days j, air liur does not worth a penny, if you know what i mean. Especially when it comes from those who had blatantly lied about his bank accounts. Want we forensic proofs. Audited reports are something worth to look at. Pac members were deprived from many documented evidences, and nothing was ever concluded as far as book keeping is concern. Mana pertimbangan kau j? Like we have not had enough people already tip toeing their way to hell?

      Delete
    6. Asal menteri arab bercakap jerrr sumer betol..??

      Asal orang berpangkat cakap jerrr sumer benar...??

      Blaaaaahlah luuu Jebon. Aku bukan semalam baru hidop.

      Delete
  21. Nampaknya ramai yg muka tak tahu malau macam bos mereka juga ,jilat sana jilat sini ,uturn sana uturn sini asalkan dapat pertolongan dari dapigs,al jubori dan mek salleh.....Bayangkan apa yg dah di depan mata ,tunjukan mek salleh tu gagal beri bukti ,masih mengharapakn kemenangan pada mek salleh tu. sama macam penyokong Anwar ,bukti dah jelas air mani dalam du bur mangsa, tapi masih nak mengharapakna Anwar tak bersalah.

    Tak kesah lah kalau sokongPH,tapi nak lawan biarlah dgn fakta yg betul ,dan perancangan yg jitu ,bukan mengharapkan kemenangan dgn cara menabur fitnah dan tuduahn tanpa fakta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yo bro! Lu yg x faham pasal court proceeding, pastu membebel nak tunjuk pandai. Dah diterangkan kat atas tapi kau yg x faham. Kau bagi contoh kes anwar pun kau x ikut logic akal. Pikirlah sdiri org tua umur 63 thun boleh liwat secara paksa org muda yg sihat, tegap dan lagi kuat. Siap si saiful bawak ky lagi. X ke bangang nama dia tu. Kat malaysia jer dia didapati bersalah, kalau kat luar dah lama buang kes. Pakai lah otak sikit bai nak berhujah pun!

      Delete
    2. Oleh kerana pertandingan 3 penjuru tak dapat lagi dielakkan...maka nyer....berkububurler tanpa nisan Fukatan Haprak nak memenangi PRU ke 14....

      Delete
    3. Bukan itu saja Bro....
      Fukatan Haprak akan berbaling kerusi dalam pembahagian kerusi nanti....
      Bukan setakat 3 penjuru jer....tetapi mungkin lebih...
      Fukatan Haprak akan berlawan sesame sendiri di sesetengah tempat....
      maka dengan ini.MELINGKOP ler gamak nyer....

      Delete
    4. SAPA YANG TAK KENAL SAMA NUAR AL JUBURI NI PUNYER PERANGAI....
      PERANAGI NYER AMAT TERKENAL MASA DI KOLEJ DI UM LAGI.....
      KERAKUSAN NAFSU NYER BUKAN PADA SI SAIFUL SAJA....
      TAPIIIIII.....NAUZUBILLAH....
      SALAH SATU NYER PI LER TANYA MADEY MAMAK KERALA KUTTY....

      Delete
    5. 16.25, 16.29, 16.43
      Macai yang sama.
      Syok sendiri. Sendiri hantar sendiri balas.
      Kikikikiki

      Delete
    6. Anon 1445, geng PH ni living in denial. Kalau kalah je diputarnya cerita baru. Kebenaran dan bukti tetap tak terima. Spin dan auta juga jadi tatapan. Tengoklah nanti bila CRB kalah saman apa spinnya...

      Delete
    7. Apa yg pasti kami tidak akan pangkat dacing dan bulan.....ada pahaaammmm...???

      Delete
    8. HAHAHA... dia hengat Najib boleh disucikan dengan saman Hadi rupanya.

      Hadi punya case ni satu artikel je bro. Dalam satu artikel tu pulak hanya 1 perenggan rujuk Pas, nama Hadi tak ada pun. Tajuk artikel pun nama Najib jadi yang akan diletopkan RCB memang Najib. Kalau Najib nak suci dosa dia ambik alih kes ler bro. #SamanSendiriLeNajibOiii Jangan guna diplomatic immunity bila disapina oleh court. Baru nampak suci sikit.

      Jangan naif sangat bro. Ini macam punya case court tiba2 Najib jadi suci lawak seram dowh!

      HAHAHA!

      Delete
  22. SR- SARAWAK ROKET.....
    ROKET MENJUNAM......
    CLARE REWCASTLE BROWN MENJUNAM....
    FUKATAN HAPRAK MENJUNAM DAN MELINGKOP
    AKU DAH KATA NYAWA MADEY MAMAK KERALA KUTTY NI HANYA ADA PADA KES 1MDB....

    ReplyDelete
  23. Gegak gempita pendedak menjerit
    SR 'kalah' Claire dah sakit
    Harapan menang tinggi membukit
    Sedangkan bicara belum berbangkit!

    Nak tahu salah ataupun tidak
    Tunggu bicara mesti meledak
    Masa tu bukti ditunjuk banyak
    Silap haribulan Bijan terberak!

    Cai sini masuk nak redah
    Dalam negara lepasnya mudah
    Hukum pengkhianat kata tak payah
    Diluar negara orang menyampah!

    Ada pulak confident menganggap
    Bijan tak salah.. tak kena tangkap
    Kertas dakwaan sudah pun lengkap
    Orang nak dakwa dipaksa pack up!

    Tunggulah nanti Allah takdirkan
    Pengkhianat pasti tidak dibiarkan
    Selama mana kuasa nak simpan
    Perbuatan jahat diri memakan!

    Tiada dalam sejarah dunia
    Pemimpin klepet lepas sahaja
    Marcos Emelda rakyat dianiaya
    Balasan Tuhan kesudahannya hina!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TERMASUK LER MADEY MAMAK KERALA KUTTY.....

      Delete


    2. Korang fikir ke sendiri berani ke PAS nak saman mek salleh tu, kalo betul PAS terima 90 Jota , belanja membuat saman terpaksa buka tin Milo.

      Kalo pembicaraan tidak berat sebelah aku percaya 99.999% PAS menang.

      InsyaAllah menang lah PAS.


      Delete
    3. Terbaik bro fan tun...

      Apalah komen macai macai
      Sekarang zaman bijan awat dok mamai
      Tak abis2 kisah tun m diaorang spin nak pakai
      Semata mata untuk mempertahankan sibijan dan silobai..

      Menang kalah adat dunia
      Tapi tunggulah dulu keputusan bicara
      Menang bersorak kampung tergadai hanya sia sia
      Belum mula lagi, kemenangan sudah pun korang nak kira..

      Tiada apa yang nak dihairankan
      Didunia ni boleh dilakukan bermacam penipuan
      Tapi sebagai orang islam kita mesti percaya akan hari pembalasan
      Terlepas disini belum tentu selamat disanakan?..


      Delete
  24. Pemerhati politik meramal BN boleh menang 2/3 sekiranya pertandingan tiga penjuru kerana bn boleh dapat byk undi. Sorry , ramalan itu macam orang buta , sengaja menidakkan kesusahan dan kebimbangan rakyat terkini. Pru kali ni ada paling dasyhat, yg akan memberi pukulan KO kepada yg berkuasa, cth di Amerika dimana sokongan besar media, jabatan, syarikat, yg menyokong kerajaan Obama gagal untuk memenangkan hillary , manakala trumph mendapat sokongan hanya rakyat biasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukannyer disebabkan banyak undi...
      Disebabkan Fukatan Haprak dah pecah undi kalau terjadi pertandingan 3 penjuru...BODOH...
      Tu sebab MADEY MAMAK KERALA KUTTY...tak mahu...dan marah kat PAS....Ada faham kerrrr....

      Delete
    2. Tenguk tempat dan kawasan lah ..? Kalau kat Kepong, bukit bintang, Penang, ada markas Pas di situ.?sekarang undi umno yg byk pecah , hanya pekan saja dihimpun di situ utk menang najib. Prrtandingan 3 penjuru elok di Kelantan sebab puak Pas byk dah berakit ke hulu masuk amanah, umno pun dah seberang bersatu.....Hahaha . Najib dah poningggg utk buat pru

      Delete

    3. Ko fikir le apa sebab Azmin & Kak Wan hendak sangat bekerja sama dg PAS, sebab nya sudah pastilah mereka mahu org PAS undi mereka..... Tanpa PAS mengundi mereka, kemungkinan mereka akan kalah ditangan BN.

      Delete
    4. Rakyat bukan nya bodoh bai main undi jer! Skang ni rakyat menentang klepto! Klu 10 penjuru x der hal, janji klepto kalah. Rakyat dah bersatu bai! Pas x yah nak shok sdiri!

      Delete
  25. Kalau aku jadi claire pun aku tak akan beritahu apa bukti yg aku ada. Tunggu hari perbicaraan baru keluar semua bukti kaw kaw. Tanggal serban pas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab Claire tu GOPOH.....

      Delete
    2. Wey panjang lagi telenovela 90 juta ni. Klimaks terpancut² macam jantan pra matang je macai Najib dan walaunta Hadi Awang.

      Ape tak reti nak cari info ke jika defendant failed to prepare defence? Yang patut dipersoal ialah Hadi sendiri.

      Ada berani ke Hadi mohon default judgement untuk matikan kes sebelom trial? Lagi hampeh jika tarik diri. Sabar dowh macai walaun. Yang kena teruk confirm Hadi Awang nanti. HAHAHA....

      Delete
    3. 16:46,
      8. Jawaban sebenar akan siapakah yang BETUL ataupun SALAH berhubung Laporan SARAWAK REPORT berkaitan perolehan dana 90 juta oleh PAS daripada Kerajaan NAJIB RAZAK itu akan cuma diketahui di hujung perbicaraan kes ini di MAHKAMAH TINGGI di United Kingdom itu, kelak

      KCerita baru bermula..pergi beli popcorn dulu...

      Harap, Hadi tak tarik diri..

      Delete
    4. Dorang ni sumer nya kena penyakit pre mature ejaculation. Skit skit pancut, kena raba skit pancut, pastu gebang kat kedai kopi berlagak hebat. Strategi bukan pada main bola jer bai! Trial pun banyak strategi. Tpi dorang bukan faham apa pun! Klu x mana boleh klentong kat cai 2.6b tu duit derma! Aduihhhh! He he gelak sorang mikir psl cai bodoh ni!

      Delete
    5. UP dan Macy, kalau CRB kalah apa reakdi saudara?

      Delete
    6. Kalah kalah la, honestly aku x pernah skalipun masuk website dia!

      Delete
    7. Jebon.....sama ada Rewcastle menang atau kalah....sikiittt tak jadi hal.....janji PRU14 kami sumer pangkah Pakatan....paahaammmm...???

      Sama ada hutang 1MDB dah selesai atau pon tidak.......kami tetap undi Pakatan....reti..???

      Kesimpulannya.....apa sekali pon yg jadi.....kami sebulat suara tidak akan undi BN=Pas period.

      Quote dari Msian Cyber....
      "Menjadi Bodoh itu merupakan satu pilihan."

      Jebon harap ko paham elok2 quote tu....

      Delete
    8. meroyan ler Mr J sampai CRB kalah case. HAHAHA....

      Delete
    9. J..kes Hadi vs CRB hanya selingan sahaja. Kalau Hadi Menang pun..iainya tidak membantu memulihkan ekonomi negara.

      PRU14, mood rakyat terbanyak nak beralih ke PH. Jom J..

      Delete
  26. Merdeka !!!
    Merdeka !!!
    Merdeka !!!

    Selamat menyambut Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke 60 tahun... Huhu... Merdeka dari siapa aaaa? Majlis Professor kita kata Malaysia tak pernah di jajah... jadi dari mana kita dapat Kemerdekaan?

    Tak logik kalu kita sambut hari Kemerdekaan walhal kita tak pernah dijajah... Bengong ka apa???

    Aper pon... sebenarnya... kita masih lagi terjajah ... masih lagi tidak merdeka... tapi bukan dengan orang lain... bukan dengan bangsa lain...

    Tapi kita masih terjajah dengan UMNO dan Barisan Nasional... kita diperhambakan dengan perlbagai cukai, GST, sekatan minda dan ekonomi malah kita diperhambakan dengan politik...

    Macam sial kan.... Huhuhu

    Jadik... macam mana mau Merdeka... tipulah... Ader geng ugama pon sama spesis tak boleh pakai... kaki belit gak... huhuhu... macam gampang ja...

    Hidup Komunisma... hahaha

    Mauduitkah !!!
    Mauduitkah !!!
    Mauduitkah !!!


    ReplyDelete
  27. mamaq keralaharamjadah bakal tenggelam bersama
    sundal yg dibelanya hehe biar kan.. biar kan lol

    ReplyDelete
    Replies
    1. bahasa melambangkan bangsa.
      melayu umno memang bangsa terkebelakang.

      Delete
    2. Haramjadah 18.27 kau dan mak bapak anak bini kau aku doakan semua pi mampos

      Delete
  28. PKR dan Cap Bunga akan kalah di semua kawasan.. bila PAN menjuarai wakli boneka DAP pengkhianat melayu dslam PH ...... tungguuu PRU nnti

    ReplyDelete
    Replies
    1. sudahlah walaunta..

      Kita bersama mencipta sejarah selepas pr14/PH memerintah.

      Delete
  29. Dennis The Menace1 September 2017 at 19:24

    Ai.. Dengan orang tua pencen 92 tahun baling gelas tak pecah pun takut? Bijan, Saleh jenuak,Nazri, Tunku Dapur, Raman Dahlan,MT semua takut orang tua ni? Kata baling gelas tak pecah!

    Orang tua tu sapa? Apa Sumbangan dan jasa dia kat negara ni. Takde? Satu dunia hormat dia ke? Takde? Kalau takde, kenapa Bijan um-no Barisan, dan ko cai2 lahanat takutkan orang tua tu? Telor ko dah kena gigit ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah kah kah, Kelakar juga awak ni. Terhibur dgn celoteh awak bro.

      Delete
  30. Haramjadah mr j sekelyarga sila pi mampos korang anak haram sekeluarga. Tanpa korang; maka berkurangan lah melayu bodoh sial di bumi bertuah nie...maruah bangsa hanya akan meningkat naik bila orang2 bodoh sial macam kau semua mampos

    ReplyDelete
  31. Sekarang nih, heboh akan cerita:
    • andai lawan 3 penjuru, BN senang2 akan dgn mudah menang 2/3.
    • PAS dgn bloknya tersendiri.
    Ini semua propa...!

    Pndpt peribadi aku - apa ada hal, 3 penjuru ke..., 7 penjuru ke..., PAS tak mahu sertai alliance ke...

    JUST:
    • Fokus utk tukar kerajaan yg lebih berkebajikan...!
    • insyaAllah rakyat terhimpit juga yg akan jadi penentu...!
    • Pedulikkan berpuluh penjuru sekali pun. Tak kan boleh ideal jadik 1 lwn 1. Byk tmpt pasti akan terselit calon atas tiket "bebas"...

    Perang Uhud - 1,000 muslimin akan menentang 3,000 musyrikin.
    300 drpd 1,000 siap berpatah balik tak nak teruskan peperangan tinggalkan hanya berbaki 700.
    Result - muslimin menang weihhh...!
    Pedulikkan semua yg lain, pedulikkan semua yang tidak lagi relevan utk disakit kepalakan...!
    Fokus hanya pada perjuangan...!

    Yakinlah dgn sepenuh2kan.
    Yg Maha Berkuasa hanya milik mutlak Allah swt.
    Semua2 yg telah berlaku, berlaku, boleh berlaku & bakal berlaku; HANYA oleh izinNya...!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokongan kepada Pas dan Umno sudah pun terpecah dengan pembentukan parti Amanah dan PPBM.

      Pada hari pengundian nanti, sama ada diadakan tahun ini atau tahun depan, penyokong yang menjadi tempat Pas dan Umno bergantung pada pilihan raya umum 2013 akan menjadi lebih kecil.

      Pengundi Pas akan berpecah dua dan begitu juga dengan Umno.

      Apa yang penting sekarang ini, adalah...Mood rakyat. Rakyat, sudah terlalu letih dengan sara hidup, bebanan hutang..In Shaa Allah rakyat kebanyak kan akan beralih ke PH pula.

      Delete
  32. Mohon maaf jika postingan ini menyinggung perasaan anda semua tapi saya hanya mau menceritakan pengalaman pribadi saya yang mengubah kehidupan saya menjadi sukses. Perkenalkan terlebih dahulu saya Sri Wahyuni biasa di panggil Mba Sri, TKI tinggal di kota Pontian johor Malaysia,Saya berprofesi sebagai pembantu rumah tangga, tapi saya tidak menyerah dengan keadaan saya, tetap ikhtiar.
    pengen pulang ke indonesia tapi gak ada ongkos pulang. sempat saya putus asa,gaji pun selalu di kirim ke indonesia untuk biaya anak sekolah,sedangkan hutang banyak, kebetulan teman saya buka-buka internet mendapatkan nomor hp Mbah Suro +6282354640471 & 082354640471 katanya bisa bantu orang melunasi hutang nya melalui jalan TOGEL dan PESUGIHAN DANA GHAIB TAMPA TUMBAL...
    dengan keadaan susah jadi saya coba beranikan diri hubungi dan berkenalan dengan beliau Mbah Suro, Dan saya menceritakan keadaan saya lagi susah di negri orang. Beliau menyarankan untuk mengatasi masalah perekonomian saya, baiknya melalui jalan togel saja. Dan angka yang di berikan beneran tembus ,6D dan saya dapat RM.457.000 Ringgit selama 3X putaran. alhamdulillah terima kasih banyak ya allah atas semua rejekimu ini. walaupun ini hanya melalui togel..

    ReplyDelete
  33. 938.
    Contoh pintas topik.
    Ajaran dogma klepto komunis #321.

    Method ini digunapakai:
    bagi pintas atau lekehkan topik apanila hujah pemerintah mulai menipis.

    Buku hijau Mao Tze Tong

    ReplyDelete
  34. Aku harap blog budin ni ikhlas nak cari kebenaran bukan nak menguatkan hujah tuduhan tuduhan mengikut dakwaan SR. Sbb kita org biasa yg sgt terhad kemampuan utk akses maklumat, memerlukan kebenaran bukan fitnah, khabar angin atau tuduhan tanpa cukup bukti demi masa depan bangsa kita.

    ReplyDelete
  35. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq


    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...