Friday, 29 September 2017

BENARKAH SEMUA INI? KENAPA PMO, MINDEF BEGITU LEMBAB BUAT PENJELASAN?

Masya Allah....benarkah semua ini?

Jika benar seperti yang dilaporkan ini dan sebagaimana yang tersebar luas di media sosial, kita tentunya bersetuju dengan kenyataan Pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian bahawa tidak sepatutnya penghulu dan ketua kampung tersebut diperlakukan sedemikian rupa.

Kenapa mereka dijemput untuk datang ke ibu negara dengan tujuan dikatakan untuk bertemu Perdana Menteri dengan hanya menaiki pesawat tentera?

Tidakkah ia suatu penyalahgunaan kuasa yang nyata dan dalam masa yang sama seperti penghinaan kepada ketua kampung dan penghulu tersebut?
Mengapa tidak disewakan satu atau dua buah pesawat khas yang selesa jika benar ketua kampung dan penghulu itu begitu penting untuk menang pilihanraya?

Selain itu, menjadi persoalan juga, jika hanya pesawat tentera dengan kerusi yang tidak selesa dijadikan pengangkutan mereka, bagaimanakah pula penginapan untuk mereka semasa berada di ibu negara?

Adakah mereka diberikan bilik hotel yang selesa atau hanya diberikan tempat tidur ala kadar saja?
Apa yang lebih malang ialah, meskipun perkara ini telah tular di media sosial sejak lebih 24 jam yang lalu dan Pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian turut memberikan reaksinya melalui portal utama serta masyarakat umum juga banyak bercakap mengenainya, tetapi belum kedengaran lagi sebarang penjelasan daripada Pejabat Perdana Menteri atau Kementerian Pertahanan.

Mengapa mereka begitu lembab dalam bekerja?
Dalam dunia maklumat yang serba pantas dan wujud pula pelbagai medium penyebaran seperti Facebook, Twitter, Telegram, Whatsapp dan sebagainya, bahkan Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan juga dilihat aktif dalam media sosial, malah tidak mustahil turut menerima berita serupa, kita tentu bingung memikirkan kenapa semua pihak yang berkaitan masih macam kura-kura dalam bertindak sama ada mengesahkan kebenaran, menafi atau memberikan penjelasan berhubung perkara tersebut?

Di mana unit media di Pejabat Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan dalam hal ini dan adakah semua mereka masih lagi hidup dalam dunia analog? (ShahbudinHusin 29/09/2017).

306 comments:

  1. Benar budin..nmpak sgt terdesaknya pm najib..😡😡

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah ante first...hehe

      Delete
    2. Muka yang naik kapal tu


      MACAM MUKA PLANET OF THE APES.


      MONYET DAN KERA PAKAI CAWAT DI SARAWAK KATA TOK GURU HADI


      HANYA YG PAKAI CAWAT LAYAK NAIK HERCULES C120

      YA MONYET BERUK DAN KERA DARI BORNEO

      Delete
    3. Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali diminta memberi kata putus berhubung penganjuran festival makanan dan minuman yang turut membabitkan minuman keras di negeri itu.

      Ketua Penerangan Badan Perhubungan Umno Selangor, Datuk Zein Isma Ismail berkata, sebagai pemimpin beragama Islam, Azmin tidak sepatutnya berdolak-dalik dalam isu itu.

      "Kalau beliau kata jangan buat, sudah pasti semua pihak akan akur dengan keputusannya tetapi beliau sendiri berdolak-dalik tiada pendirian berhubung perkara itu," katanya seperti dilapor BH Online hari ini.

      BH Online hari ini memetik Yang Dipertua Majlis Perbandaran Klang (MPK), Datuk Mohamad Yasid Bidin, sebagai berkata pihaknya membenarkan penganjuran "Centro Mall German Food & Baverage Festival" selepas penganjur mematuhi syarat ditetapkan.

      Sebelum ini permohonan itu ditolak berikutan beberapa syarat tidak dipatuhi penganjur.

      Antaranya penganjur perlu mendapatkan lesen menyediakan minuman keras daripada Pejabat Tanah dan Daerah Petaling serta pengesahan polis.

      Selain itu, MPK juga mengenakan syarat utama iaitu orang Islam tidak dibenarkan menghadiri festival yang dirancang pada 12 dan 13 Oktober ini.

      Zein Isma berkata, beliau tidak tidak mempersoalkan keputusan MPK memberikan kebenaran terhadap acara itu kerana mereka hanya menjalankan tugas jika ada permohonan dibuat.

      "Apa yang kita persoalkan Azmin Ali seorang menteri besar beragama Islam, sepatutnya melihat sensitiviti penduduk majoriti iaitu umat Islam. Jangan guna politik untuk menghalalkan semua perkara.

      "Beliau kena tunjuk satu ketegasan bahawa (pesta sedemikian) tidak boleh dibuat seperti keputusan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) serta kenyataan tegas Timbalan Perdana Menteri (Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi)," katanya.

      Zein Isma mendakwa kenyataan Azmin menyerahkan perkara itu kepada PBT, bermakna beliau terbabit secara langsung dan tidak langsung terhadap penganjuran acara itu.


      Delete
    4. 755
      Palit Taek

      Delete
    5. Yg buat undang2 umno...yg lulus lesen buat arak umno...jadi buat lah undang2 tak boleh buat pesta arak...abis citer...

      Delete
    6. MONTANG2 LAIN KAPAL ... ASIK KO MENYALAK LA KO KOJO EA BUDIN2 ... NI PUN JADI ISU ... KEBETULAN FLIGHT ADO BOLAH SANA, ALANG2 KAN ELOK JO BAWAK SEKALI TERLANJUR NAK BALIK SUBANG ... KAN JIMAT BOLANJO TU ... POYI LA MABUK!

      Delete
    7. tak ada modal lain ler si Budin tu....

      BENGAP ko BUDIN....

      Delete
    8. Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menganggap tindakan sebuah kedai dobi di Muar yang hanya mahu berurusan dengan pelanggan Islam adalah bukan isu besar, sebaliknya membandingkan perkara itu kepada majikan yang tidak mengambil staf bukan Cina.
      Ketua PPIM, Datuk Nadzim Johan berkata dasar kedai dobi Elit Laundry yang mengundang kemarahan Sultan Johor itu seharusnya difikir dengan terbuka dan tidak perlu dianggap sensitif.
      “Saya tidak fikir orang buat ini untuk menyakitkan hati siapa-siapa. Sebab dia faham tentang Islam,” katanya mempertahankan pemilik dobi berkenaan, yang dibidas Sultan Ibrahim Sultan Iskandar kerana jahil agama dan bersikap pelampau.
      Nadzim sebaliknya beralih kepada isu diskriminasi di tempat kerja.
      “Contoh tempat kerja hanya untuk orang Cina sahaja,” katanya kepada FMT.
      Sebelum ini, pelbagai pihak mempersoalkan tindakan kedai dobi layan diri itu selepas tular gambar papan tanda “mesra Muslim” yang memaklumkan kedai itu hanya menerima pelanggan Islam atas “faktor kesucian”.
      Dalam temubual bersama The Star hari ini, Sultan Ibrahim berkata ia amalan yang memalukan, dan mengarahkan pemilik dobi berkenaan memohon maaf kerana memalukan rakyat Johor.

      Pemilik yang enggan memperkenalkan namanya ketika dihubungi berkata papan tanda itu sudah diturunkan dan memohon maaf kerana melaksanakan polisi tersebut.
      Sebelum kenyataan Sultan Johor, langkah kedai dobi itu menerima pujian beberapa tokoh agama negeri, termasuk Penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor Datuk Nooh Gadut dan Mufti Johor, Datuk Mohd Tahrir Samsudin yang menyifatkan ia “cantik” kerana menjamin kesucian.
      Bagi Nadzim, isu kedai dobi itu terlalu diperbesar-besarkan.
      “Pada saya tak ada isu, tidak seharusnya diambil sebagai isu. Diambil secara baik.
      “Tetapi diperingkat orang ramai tak perlu dijadikan politik,” katanya.
      Nadzim berkata pengguna ada hak untuk memilih.
      “Bagi saya kita harus berlapang dada. Kita tidak harus jadikan isu,” katanya lagi.
      “Macam saya, akan pergi kedai itu sebab saya nak bersih. Kalau orang lain tak nak itu hak dia,” katanya.

      Delete
    9. 1028 yang bengap awak... Ini harta rakyat... Kos ditanggung rakyat... Siapa yg bangang?

      Delete
    10. Wei dubuk jiban owg citer pnghulu naik kpal trbang yang ko mlalut kopipes kluar tajuk knaper setan

      Delete
    11. Dah perangai si dubuk, apa pun dia mentekedarah, bangkai ke , najis ke, bedal je, dubuk kan tu...

      Sebeno nya , asal2nya nak sorok lah tu, klu naik k/terbang mas kan heboh dikejar reporter.

      Tok n nek ketua tu nak diberi watikah, lesen kerkah sapa tak pangkah BN serakah yg sedang bermukah dgn PAS wal punah. Balik nanti dapat harakah sowng senaskhah...

      alah ted , ko memang nak first ckp je le...

      Delete
    12. NAJIB TAK PATUT BAWA PENGHULU JUMPA DIA PAKAI PESWAT TENTERA, DAH TERDESAK KER....KENAPA PMO, MINDEF BEGITU LEMBAB BUAT PENJELASAN ANGKUT?
      ---------------------------------------

      7:55 9:20 10:28 10:41.....

      Tajuk kali ini adalah yg tertera di atas,
      F A H A M M M ...........??


      Dah ler datang tak dijemput, merungut merepek yg bukan2 dgn bahan kopipes sampah yg tak ada kena mengena langsung dgn tajuk. Dah tuu...biadab pulak, kutuk tuan rumah konon dah habis modal konon, kalau tak suka toksahlah terhegeh-hegeh kat sini, BERAMBUS ler...!!.

      Apa jenis makhluk cybertrooper BN ini, dah ler bongok hanya pandai tiru kopipes, biadab pulak tuu....!!

      Delete
    13. Budin2 dgn ko 1254 sama jer iq tahi tikus.

      Delete
    14. Sumer nak buat......projek itu ini.....beli itu ini..........panggil orang sana sini.....tapi duitnya tak der.........

      Tak pelah lagi pon dia pikir ni orang kampong jer......apa sangatlah taunya..........janji nama kapalterbang..........tak suruh naik sampan pon dah kira baik bebbb........

      Rakyat susah tak per......janji pemimpin senang.

      Rakyat miskin tak per.....janji pemimpin kaya mewah.

      Delete
    15. Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) hari ini mengemukakan bukti dan dalil bagi menyokong tindakan seorang pengusaha sebuah kedai dobi di Muar, Johor yang membuka perniagaannya hanya kepada umat Islam sahaja.

      Sambil menegaskan tindakan itu demi menjaga kebersihan dan kesucian, portal Ismaweb.net memaprkan dua keping gambar yang dikatakan ada asas kukuh di sebalik kebimbangan umat Islam.

      Gambar itu memaparkan seorang lelaki membawa anjingnya masuk ke dalam sebuah kedai dobi yang tidak dinyatakan lokasi, tarikh dan masa ia dirakamnkan. Lelaki yang tidak dinamakan itu mendukung anjingnya sambil memasukkan pakaian ke dalam mesin basuh.

      Sementara menunggu pakaiannya dibasuh, lelaki itu meletakkan anjingnya di atas kerusi untuk pelanggan kedai dobi berkenaan.

      “Buka kedai khas untuk umat Islam salah. Bawa anjing atau babi yang menjadi najis berat buat Islam ke dalam kedai dobi tak salah?” soal ‘Kata Perdang’ dalam satu artikelnya.

      Artikel itu juga menyelar kegagalan kerajaan dan kabinet yang tidak membincangkan isu berkenaan pada mesyuarat mingguannya.

      “Kabinet tak nak bincangkah isu bawa masuk anjing dalam kedai dobi? Tak nak!

      “Tak bincang sebab ia kes terpencil. Tapi jika orang Islam yang buat demi Islam, bukan kes terpencil. Ia masalah negara, kena bincang dalam kabinet.

      “Takut jadi ekstremis, takut jadi Taliban, takut jadi Daesh. Kena bincang isu kedai dobi ini. Maka jadilah kabinet kedai dobi,” katanya.

      Ismaweb.net, juga menimbulkan persoalan selepas gambar berkenaan menjadi tular - adakah kedai berkenaan perlu disamak atau disertu?

      Sejak minggu lalu, gambar kedai dobi di Johor itu tersebar di media sosial apabila dilaporkan hanya pelanggan Islam sahaja dibenarkan menggunakan mesin pencuci pakaian di premis itu.
      Dasar itu sebelum ini disambut baik Mufti Johor Datuk Mohd Tahrir Samsudin yang berkata ia tidak sepatutnya menimbulkan tanggapan buruk di kalangan orang bukan Islam.

      Delete
  2. Terfistlah pulakk..🏆🏆🏆

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe...masa bila plak first? Ante second la...hehehe

      Delete
    2. Patutlah MH MELETOP

      HADI KATA HIDANG ARAK

      MENTERI NAIK 1ST CLASS

      TAPI

      BADAK TAK NAIK MAS.

      MONYET BERUK KERA APES NAIK C120

      SAPA NAK TEMGOK PESAWAT TERHEMPAS????


      TAKPE JOM BELI LAGI BOEING 40B WALAU TAKDE SAPA NAIK.. SEMUA NAIK C120

      KOMISYEB 40B BELI BRV YAHUDI SAPA DAPAT?

      Delete
    3. Sekumpulan aktivis Hindraf hari ini menggesa Pakatan Harapan untuk menolak sebarang kerjasama dengan Pengerusi Persatuan Hindraf Malaysia P Waythamoorthy yang didakwa mereka telah hilang sokongan akar umbi kaum India.

      Bercakap dalam sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor hari ini, jurucakap kumpulan itu S Jayathas berkata mereka juga bersedia bertemu pemimpin HARAPAN bagi mengemukakan bantahan secara rasmi.

      "Kami prihatin dengan dakwaan P Waythamoorthy baru-baru ini bahawa dia dan kumpulan serpihan Hindrafnya mendapat sokongan meluas di kalangan masyarakat India.

      "Atas alasan ini, dia juga meminta HARAPAN untuk mengakui kumpulan serpihan Hindrafnya sebagai sebahagian daripada gabungan itu," kata Jayathas yang disertai lima aktivis Hindraf yang lain.

      Waythamoorthy kembali ke Malaysia pada 2012 setelah tinggal dalam pengasingan di London dan secara rasmi mendaftarkan pergerakan Hindraf - yang menyumbang kepada protes terbesar kaum India pada tahun 2007 - sebagai Persatuan Hindraf Malaysia.

      Ini berikutan pertikaian antara Waythamoorthy dan pemimpin utama Hindraf ketika itu mengenai arah pergerakan itu.

      Namun Jayathas menegaskan bahawa Waythamoorthy telah kehilangan sokongan akar umbi kaum India selepas beliau menandatangani memorandum persefahaman dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, sebelum Pilihan Raya Umum ke-13

      "Dia (Waythamoorthy) telah mengakuinya (menyokong BN) adalah kesilapan, tetapi tidak ada penyesalan atau permintaan maaf daripadanya ...", kata Jayathas merujuk kenyataan Waythamoorthy semasa forum di Kuala Lumpur bulan lepas.

      Waythamoorthy juga memberitahu forum itu bahawa dia telah memulakan rundingan dengan kepimpinan HARAPAN berikutan penglibatan berterusan dengan masyarakat India berpendapatan rendah sejak peletakan jawatannya sebagai senator dan timbalan menteri pada tahun 2014.



      Delete
    4. Ape plak nak sibok2 masalah kuum india...lantak depa laah...

      Delete
    5. Negeri Sembilan Menteri Besar Mohamad Hasan says he has no objections to non-Muslims wanting to drink beer or other alcoholic drinks but that there was no need to organise events such as beer festivals.
      He said such festivals did not set a good example to the younger generation.
      “I do not want to talk about religion but that it is also not right in terms of moral values, Just imagine youngsters seeing older people struggling to stand because they are intoxicated.
      “Beer festivals started with the ‘Oktoberfest’ in Germany, and it just leads to chaos. Is this what we want in Malaysia? I don’t think rational Malaysians will agree,” he told reporters after chairing the weekly state executive council meeting here yesterday.

      Delete
    6. NAJIB TAK PATUT BAWA PENGHULU JUMPA DIA PAKAI CAWAT TENTERA, DAH TERDESAK KER....KENAPA PMO, MINDEF BEGITU LEMBAB BUAT PENJELASAN ANGKUT?
      ---------------------------------------

      7:57....

      Tajuk kali ini adalah yg tertera di atas,
      F A H A M M M ...........??

      Apa ker bengap makhluk cybertrooper BN ini membazir & mengotorkan ruangan ajer dgn bahan kopipes sampah...!!

      Delete
    7. Budin2 dgn ko 1302 sama jer iq tahi tikus.

      Delete
  3. Ana third...hehe. Gangsa..pun gangsa le...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS hari ini membantah penganjuran Better Beer Festival 2017 di Selangor selepas acara itu tidak mendapat kelulusan daripada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

      Bendahari PAS, Datuk Dr Khairuddin Aman Razali, berkata bantahan itu dibuat selepas penganjur didakwa membuat permohonan baru kepada Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).

      “Ada permohonan (kepada MBPJ), tapi kita dimaklumkan permohonan itu belum lengkap dari segi prosedur.

      "Antara prosedur yang diperlukan melibatkan kelulusan pihak polis dan Jabatan Kastam,” kata Khairuddin kepada pemberita di lobi ibu pejabat MBPJ, hari ini.

      Ditanya sama ada permohonan baru itu dibuat sebagai tindakan provokasi, Khairuddin berkata ia terpulang kepada tafsiran media namun tidak menolak kemungkinan tersebut.

      “Kamu boleh tafsirnya sendiri tapi kalau nak cakap tidak menolak kemungkinan itu boleh jadi,” kata Khairuddin.

      Terdahulu, PAS mengadakan pertemuan dengan pihak MBPJ selepas mendakwa mendapat maklumat penganjur pesta arak itu membuat permohonan baru bagi mengadakan acara berkenaan di 1 Utama, Bandar Utama Petaling Jaya.

      Pada pertemuan tersebut Khairuddin turut menyerahkan memorandum bantahan daripada Dewan Ulama, Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat PAS Negeri Selangor kepada Datuk Bandar Petaling Jaya, Datuk Mohd Azizi Mohd Zain.

      Malaysiakini sedang cuba menghubungi penganjur untuk mendapatkan respon.

      Sementara itu, Utusan Online melaporkan permit penganjuran pesta arak tahunan Oktoberfest 2017 masih belum mendapat kelulusan MBPJ kerana didapati gagal menepati beberapa syarat.

      Azizi dilapor berkata, permohonan yang diterima pada pertengahan bulan ini tidak dapat diproses kerana kegagalan penganjur mendapatkan surat sokongan polis dan Jabatan Kastam.

      Isnin lalu, PAS Selangor berikrar akan menghalang pesta arak dibawa ke negeri itu selepas DBKL membatalkan permit acara Better Beer Festival di ibu negara atas faktor keselamatan.

      Pesta itu sebelum ini dicadang diadakan selama dua hari mulai 6 Oktober di Publika Shopping Gallery di Kuala Lumpur.

      Pesuruhjaya PAS Selangor, Sallehen Mukhyi, berkata acara itu jelas tidak menghormati sensitiviti agama selain mencabar keharmonian hidup beragama.

      Delete
    2. ..800
      contoh palitan pemakan taek yg
      -off topic.
      -aksi biadap di blog orang lain.
      -petanda media media pro UMNOBN dah mampos.
      -kesan GIGILAN kuat akibat TAKOT KALAH UNDI TAHAP MAXIMA.

      Delete
    3. Bagi yang menyokong penolakan ini dalam kalangan orang Islam rata-ratanya meletakkan faktor agama sebagai timbangan mereka. Faktor agama ini bukanlah dikhususkan kepada agama Islam sahaja tetapi tiada satu agama pun menganjur penganutnya untuk meminum arak atau mabuk. Inilah sebabnya sehingga ada suatu pertubuhan agama bukan Islam pun dilaporkan menyokong penolakan ini.

      Faktor lain yang menjadi pertimbangan juga ialah keselamatan dan kesihatan. Jika pesta yang dicadangkan ini dibenarkan apakah jaminan pengunjung tidak akan mabuk dan mengganggu keselamatan awam. Meminum minuman memabukkan juga bukanlah suatu yang baik dari sudut kesihatan.



      Kalangan yang tidak bersetuju penolakan ini pula mempertikaikan keputusan tersebut atas faktor hak. Mereka juga mengatakan hak kaum minoriti dan agama minoriti terjejas dengan pengharaman ini. Malah mereka juga dengan tuntas menjelaskan pesta ini tidak dianjurkan untuk orang Islam kerana ia hanya melibatkan orang bukan Islam sahaja.

      Sebagai seorang beragama Islam dan rakyat Malaysia yang patuh kepada undang-undang berkuat kuasa saya menyokong sepenuhnya penolakan ini. Faktor agama yang disebutkan di atas menjadi tunjang kepada pendirian ini. Malah seksyen 19 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 menjelaskan bukan sahaja meminum arak bagi orang Islam merupakan suatu kesalahan tetapi juga melibatkan perbuatan membuat, menjual, menawarkan atau mempamerkan untuk jualan, menyimpan atau membeli minuman yang memabukkan.

      Oleh itu dapatkah pihak penganjur memberi jaminan umat Islam tidak terlibat dalam apa jua peranan yang dinyatakan dalam seksyen 19 tersebut?

      Kalangan yang mendakwa terdapat penindasan kaum minoriti akibat penolakan ini juga nampaknya berselindung sekali lagi di bawah agenda hak asasi manusia. Persoalannya adakah undang-undang tidak boleh mengambil tempat bagi mengelak perlakuan jenayah atau mencegah pecah keamanan? Sudah pasti salah satu objektif undang-undang bagi menjamin keselamatan masyarakat dan disebabkan inilah penolakan tersebut dikuatkuasakan.

      Penindasan terhadap hak beragama yang digembar-gemburkan sebenarnya hanyalah suatu falasi sahaja. Saya tidak dapat mencari nas-nas agama bukan Islam yang menganjurkan meminum arak secara terbuka dan berpesta. Namun sekiranya orang bukan Islam masih mahu meminum arak, minumlah di tempat persendirian atau yang diluluskan undang-undang. Tiada siapa yang akan menyekat.

      Namun sekiranya peminuman arak dibuat secara besar-besaran dengan mengadakan pesta, sudah pasti ia akan memberi suatu isyarat yang negatif kepada negara khususnya Malaysia adalah sebuah negara Islam yang sangat dihormati di mata dunia. Malah kedudukan Islam sebagai agama bagi Persekutuan sebagaimana termaktub dalam Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan akan dimomokkan serta tidak diberikan erti yang sebenar.

      Saya sangat musykil dengan hujahan pihak tertentu mengatakan meminum arak bukan untuk orang Islam dan oleh yang demikian orang Islam tidak perlu takut atau campur tangan dalam penganjuran pesta arak ini. Pesta tersebut tidak melibatkan orang Islam. Secara simplistik mungkin ada benarnya namun secara praktiknya sudah pasti penganjuran pesta ini tidak dapat dijayakan tanpa peranan orang Islam, sama ada secara langsung atau tidak langsung.

      Ironinya tidak lama dahulu apabila hangat dibahaskan isu Pindaan Akta 355, ketika kita berhujah bahawa Akta 355 ini terpakai hanyalah kepada orang Islam sebagaimana peruntukan yang sangat jelas dalam undang-undang, orang bukan Islam mengatakan bahawa walaupun disebut dengan jelas tetapi orang bukan Islam masih berhak campur tangan. Tetapi dalam isu pesta arak ini umat Islam disuruh diam sahaja kerana dikatakan tidak melibatkan orang Islam. Jelas terdapat dua parameter yang berbeza tentang pendekatan mereka.

      Kawalan peminuman arak adalah suatu keperluan. Saya juga memohon agar negeri-negeri lain juga tidak memberi kebenaran pesta arak ini. Jika merokok di premis awam boleh dilarang kenapa tidak meminum arak di tempat awam?

      Delete
    4. TAJUK KALI INI:
      NAJIB TAK PATUT BAWA PENGHULU JUMPA DIA PAKAI CAWAT TENTERA, DAH TERDESAK KER....KENAPA PMO, MINDEF BEGITU LEMBAB BUAT PENJELASAN ANGKUT?
      ---------------------------------------

      08:00 & 11:03....

      Tajuk kali ini adalah yg tertera di atas,
      F A H A M M M ...........??

      Apa ker bengap makhluk cybertrooper BN ini membazir & mengotorkan ruangan ajer dgn bahan kopipes sampah...!!

      Delete
    5. ...saya tak tahu...

      TAK FAHAAAAHHHHAAAAMMMMMM!!!!!!!

      Delete
  4. Ini semua fitnah yg dibangkitkan oleh pembangang semata-mata utk mencari salah Najib. Salah ke penghulu Sarawak menaiki jet tentera?

    Pertanyaan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah ke orang semenanjung yang tidak lakukan jenayah dihalang untuk masuk sarawak....awwwwwwwww

      Delete
    2. Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli dalam kenyataannya pada 24 September lalu berhubung perkara nombor 5 menjawab seperti berikut tentang persoalan mengenai kakitangan Invoke:

      “Kakitangan Invoke menandatangani kontrak perjawatan dengan sebuah syarikat yang bernama KEIP Resources Sdn Bhd.
      KEIP Resources Sdn Bhd pula menandatangani satu perjanjian membekalkan sumber manusia mengikut keperluan Invoke dari semasa ke semasa. Kontrak perjawatan kakitangan dimuktamadkan begini dengan mengambil kira perkara-perkara bersabit undang-undang buruh dan perkara-perkara lain”.

      Soalan tambahan saya kepada Rafizi hari ini; kontrak perjawatan kakitangan dimuktamad begitu kerana mengambil kira undang-undang buruh atau taktik Rafizi mahu mengalihkan duit yang disumbangkan orang ramai ke dalam Invoke untuk dibawa ke syarikat sendiri ?

      Dalam bab membohong orang ramai dan memfitnah saya terpaksa memberi tabik hormat kepada dia. Kepakaran dia berbohong dan berimaginasi berada di luar jangkauan pemikiran manusia normal.

      Sebagaimana dia berimaginasi seolah-olah dia bersama-sama PM dalam lawatan ke Amerika baru-baru ini. Dia memberitahu bagaimana keluarga PM mengadakan pertemuan dengan Presiden Amerika di Trump Tower New York.

      Jangan kata pegawai-pegawai PM sahaja yang terkejut, pencuci bangunan di Trump Tower New York pun terkejut. Kerana dalam lawatan ke Amerika baru-baru ini PM tidak ke New York pun.

      Berbalik kepada kisah KEIP dan Invoke.

      Mengikut rekod gaji yang dipamerkan oleh Rafizi menunjukkan Invoke Solutions Sdn Bhd, telah membayar KEIP Resources Sdn Bhd bermula dari RM 147,974.30 hingga RM 350,608.64, dari Mac hingga September 2017.

      Hampir RM 1.3 juta telah dibayar kepada KEIP dalam tempoh tujuh bulan itu.

      Mengikut senarai itu juga, menunjukkan Invoke tidak membuat sebarang pembayaran kepada KEIP pada bulan Julai. Hanya selepas berjaya mengutip derma RM1.5 juta dari orang ramai pada Ogos, Invoke telah membayar kepada KEIP sebanyak dua kali pada 28.08.2017. Pembayaran pertama RM 160’349.95 dan pembayaran kedua RM 156,132.10 .

      Manakala bulan September pula Invoke membuat pembayaran kepada KEIP, sebanyak RM350,608.64. Kelihatan tanda-tanda yang jelas bagaimana Invoke bermewah-mewah dan ‘kenduri sakan’ selepas berjaya mengutip derma jutaan ringgit dari orang ramai.

      Siapakah KEIP Resources Sdn Bhd?

      Inilah bahagian yang agak menarik.

      Alamat berdaftar KEIP adalah di Temerloh. Bagaimanapun berdasarkan slip bayaran KWSP dan Socso yang ditunjukkan oleh Rafizi menunjukkan KEIP Resources beroperasi bersebelahan atau berhampiran dengan pejabat Invoke.

      Semakan juga mendapati KEIP Resources tidak menjalankan sebarang aktiviti perniagaan membekal tenaga kerja atau perkara bersangkutan seperti yang didakwa oleh Rafizi.

      Milik siapakah KEIP Resources Sdn Bhd?

      Mengikut carian yang dilakukan di SSM menunjukkan pemegang saham utama syarikat itu bernama Mohd Rafizi bin Ramli (foto). Yang memegang sebanyak 10,050 saham. Individu yang bernama Mohd Rafizi bin Ramli yang sama juga (berdasarkan nombor kad pengenalan), adalah pemegang saham terbesar dalam Invoke Solutions sdn Bhd. Iaitu sebanyak 250,000 saham.

      Kesimpulannya apa?

      Kesimpulannya, Rafizi membekal tenaga kerja kepada Rafizi. Dan Rafizi pula membayar kepada Rafizi ratusan ribu sebulan atas nama membekalkan sumber manusia. Hasil duit yang dikutip dari orang ramai. Campur tolak kali bahagi, akhirnya dia juga yang untung. Yang menjadi mangsa adalah orang ramai yang diperdaya untuk memberi derma kepadanya.

      Delete
    3. Sebab ...si Budin CEMBURU tahap Gaban....

      Sampaikan tak dak cerita lain....

      Delete
    4. BANGLADESH. Ketika sembilan anaknya melarikan diri ke Bangladesh dari keganasan dan penganiayaan di Myanmar, pasangan suami isteri Muslim Rohingya membuat keputusan sukar untuk terus tinggal di sana.

      Pasangan itu enggan melarikan diri kerana tidak mahu meninggalkan tanah dan kedai runcit yang diusahakan mereka di kampung.

      Keengganan Sultan Mehmood, 52, berpindah juga kerana didorong dengan keadaan fizikalnya yang kudung kaki dua tahun sebelum itu, ditembak seorang tentera Myanmar.


      Keputusan mereka itu menyebabkan mereka terdedah dalam serangan tentera Myanmar.

      Mehmood yang kini berada di Bangladesh berkata, isterinya pernah dirogol oleh tiga anggota tentera manakala dia dipukul teruk ketika mereka menyerbu kampung mereka pada penghujung Ogos.

      "Tentera melakukan perkara jahat terhadap isteri saya. Mereka melakukan perkara salah dengannya," katanya mengeluh sambil dipehatikan isterinya Hassena Begum, 45, yang duduk bersebelahannya di dalam pondok di kem pelarian Balukhali di Bangladesh.

      Menurut Mehmood, hampir seminggu kemudian, salah seorang anak lelakinya kembali semula ke Myanmar untuk membantunya menyeberangi sempadan ke Balukhali dimana seluruh ahli keluarganya menetap di salah satu penempatan pelarian yang sesak.

      Hampir setengah juta muslim Rohingya dari Myanmar melarikan diri ke Bangladesh sejak sebulan lalu, menyertai ratusan ribu yang lain yang melarikan diri lebih awal dari kekejaman dan penganiayaan di negara majoriti Buddha.

      Tentera Myanmar melancarkan operasi pembersihan setelah pemberontak Rohingya menyerang pasukan keselamatan dalam serangan 25 Ogos.

      Pelarian mendakwa perusuh Buddha dan tentara Myanmar membakar seluruh kampung, menembak penduduk kampung dan memperkosa wanita, lapor AP.

      Delete
    5. Pahlawan Bugis yg bacul lagi dayus tuu bila nak pergi ke Myanmar ikut contoh Tun Mahathir yg pergi ke Bosnia menyelamatkan ratusan kanak Muslim ketika penyembelihan puak Serbia.....???

      Delete
    6. Anonymous29 September 2017 at 07:40

      Ini semua fitnah yg dibangkitkan oleh pembangang semata-mata utk mencari salah Najib. Salah ke penghulu Sarawak menaiki jet tentera?

      Pertanyaan Ikhlas Alumni Newcastle University
      --------------------------------
      Bukankah lebih baik jika pahlawan bugis Najib naik pesawat tentera mengangkut kanak2 Rohingya di Myanmar dari kerja tak berpekdah buat negara guna cawat tentera untuk kempen politik peribadi....??

      Pahlawan bugis apa ini...bacul & dayus ker.....???

      Delete
    7. ...saya tak Faham....

      Ko FAAHAAMMM tak ni...

      Delete
  5. Habis tu, tentera yg selalu naik jet tu tak hina ke?

    Apalah yg bodoh sangat entry blogger ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu tentera le bongok!! Yang ini ketua kampung, tuai rumah dan penghulu naik pesawat tentera...!!

      Ahhhh.. bongok le ko ni...!!

      Delete
    2. Anon 07:43

      Tentera naik pesawat tentera memang bersesuaian dengan nama dan tugas mereka.

      Jemputan untuk bertemu PM tentulah perlu lebih istimewa. Kurang-kurang pun premium economy class.

      Tapi tak heranlah. Dia sendiri pun dah kena. Jumpa POTUS dengan layanan minimum sedangkan Tun M dijemput dengan stretch limo

      Delete
    3. Sepandai-pandai Budin ada jugak tahap KEBONGOKANnyer...

      CEMBURU BUTA namanyer tu....

      Delete
    4. Maka tak hinalah kalau para menteri pun naik pesawat kargo tentera pergi Sabah Sarawak... Ke macam mana?

      Delete
    5. Polis berjaya mengesan taktik baharu menyalahgunakan platform media sosial dengan menganjurkan majlis atau pesta kononnya acara hiburan muzik, tetapi hakikatnya adalah pesta arak dan dadah.

      Modus operandi menggunakan WhatsApp, WeChat, Facebook, Instagram dan Twitter ini dikesan Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Selangor.

      Ketua Polis Selangor, Datuk Mazlan Mansor berkata, kumpulan sasaran penganjur ini adalah remaja dan orang muda berusia lingkungan 16 hingga 45 tahun yang ingin berhibur sambil berseronok pada hujung minggu.


      "Menggunakan medium media sosial, penganjur akan mengenakan bayaran kemasukan penyertaan, namun ia bergantung sama ada merupakan kalangan ahli atau kenalan.

      "Malah premis yang sering digunakan untuk aktiviti ini dikesan diadakan di kondominium, apartmen, kawasan perumahan atau juga di hotel," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Justeru, beliau memberi amaran keras dan polis tidak akan berkompromi dalam isu ini.

      Katanya, ini merupakan gejala tidak sihat dan amat merbahaya kepada masyarakat. Ibu bapa diingatkan juga untuk memantau dan mengawasi pergaulan anak mereka khususnya di hujung minggu dan sewaktu menghadiri parti-parti yang dianjurkan orang tertentu.

      Tambah Mazlan lagi, tindakan undang-undang akan diambil mengikut Akta Dadah Berbahaya Langkah-Langkah Pencegahan Khas 1985 dan Akta Dadah Berbahaya 1952.

      "Bagi yang menyalahgunakan dadah secara memasukkan dadah ke dalam diri sendiri akan didakwa di bawah Seksyen 15(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan jika sabit salah boleh dikenakan penjara sehingga dua tahun atau denda sehingga RM5,000," katanya.

      Semalam, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi memberitahu Polis Diraja Malaysia (PDRM) dipertanggungjawabkan untuk bertindak menyekat penganjuran pesta arak, Better Beer Festival 2017 yang dirancang diadakan pada hujung bulan ini.

      Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali baru-baru ini menegaskan pendirian kerajaan negeri untuk membenarkan penganjuran pesta arak itu dengan syarat peraturan dan undang-undang pihak berkuasa tempatan dipatuhi penganjur.

      Pada 18 September lepas, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menolak permohonan permit bagi penganjuran pesta arak itu di ibu negara.

      Delete
    6. 11:17....

      TAJUK KALI INI:
      NAJIB TAK PATUT BAWA PENGHULU JUMPA DIA PAKAI CAWAT TENTERA, DAH TERDESAK KER....KENAPA PMO, MINDEF BEGITU LEMBAB BUAT PENJELASAN ANGKUT?
      ---------------------------------------
      Tajuk kali ini adalah yg tertera di atas,
      F A H A M M M T A K, and if you don't, jangan menyibuk and go back to school, will ya...??

      Apa ker bengap makhluk cybertrooper BN ini membazir & mengotorkan ruangan ajer dgn bahan kopipes sampah...!!

      Delete
    7. ...Aku dah kata tak FAAAHAAMMMM....

      ko FAAAHAAAMMM tak ni.....

      Delete
  6. Anggota TUDM yg selalu naik tak hina, bila orang lain naik jd hina pulak?

    Bodoh punya anjing suruhan DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni lagi bodoh...!! Dah tentu le tentera tu layak naik pesawat tentera!!

      Bodo tahik dan macai Ameno berpisah tiada...!!

      Delete
    2. Tentera naik plane untuk bertugas...tentera dilatih menghadapi saat suksr...
      Otak macai taruk kat bontot kaa?..

      Delete
    3. Masalah nyer...tak ada isu pun kat sini...Si Budin tu je yang BENGAP..suka jadi BATU API...dan juga CEMBURU BUTA....

      Delete
    4. MENJELANG PRU14 yang bakal tiba tidak lama lagi, persoalan utama yang patut diajukan kepada Pakatan Harapan (PH) ialah apakah acuan, ideologi dan sistem yang PH mahu guna pakai sekiranya memerintah Malaysia?

      Hal ini amat penting kerana kita dapat lihat sendiri bagaimana DAP begitu dominan dalam menentukan halatuju arah perjuangan PH.

      Contoh terbaru ialah dalam isu Better Beer Festival.

      DAP begitu lantang menentang keputusan pihak berkuasa iaitu DBKL dan PDRM yang melarang penganjuran pesta arak diadakan di ibukota KL.

      Kita juga perlu meneliti siapakah pendokong utama yang berada di hadapan mahupun yang berada di sebalik tabir PH? Kelihatannya, PH lebih cenderung kepada ideologi liberalisme dan sekularisme. Mereka begitu gigih berjuang atas nama kebebasan dan hak asasi manusia mengikut tafsiran Barat bukannya acuan Malaysia.

      Semestinya, ini bercanggah dengan ajaran Islam yang merupakan agama Persekutuan sepertimana termaktub dalam Perkara 3 Perlembagaan Malaysia.

      Pada masa sama, kita juga dapat melihat kebangkitan suara kelompok Islam Liberal yang sering diberikan liputan meluas oleh portal media pro PH seperti Malaysiakini, Free Malaysia Today, The Malaymail Online dan The Malaysian Insight.

      Kenyataan individu seperti Zaid Ibrahim, Siti Kassim, Dato' Noor Farida Ariffin, Dato' Dr Ahmad Farouk Musa, Tan Sri Mohd Sheriff Mohd Kassim, Farouk Peru, dan Marina Mahathir sering diberikan liputan media tersebut.

      Portal media ini mengangkat suara kelompok minoriti seolah-olah mereka mewakili pandangan majoriti ummat Islam yang sememangnya menentang fahaman Islam Liberal.

      Siapakah tuan empunya portal media tersebut yang berkuasa dalam menentukan 'agenda setting' untuk diterapkan dalam minda masyarakat awam?

      Siapakah penyumbang dana kepada portal media itu?

      Jikalau kita mempunyai jawapan kepada persoalan tersebut pasti kita tidak terkejut apabila melihat berita-berita yang disiarkan dalam portal itu kebiasaannya bersifat negatif, memburukkan Islam dan berunsur Islamophobia.

      Apa jua yang berimej Islam, institusi Islam, jenama Islam pasti akan menjadi sasaran serangan mereka. PAS merupakan subjek utama yang sering menjadi mangsa serangan media sebegini.
      Pihak tertentu sering menuduh PAS memperalatkan Islam untuk kepentingan politik sedangkan mereka terlupa bahawa kumpulan mereka juga ada yang menggunakan nama Islam.

      Contohnya, Sister in Islam (SIS) dan Islamic Renaissance Front (IRF).

      Adakah mereka menyangka kita tidak tahu apakah agenda perjuangan SIS dan IRF ini?

      Terbaru, kelompok Islam Liberal di Malaysia telah menubuhkan gabungan individu bergelar G25 yang melibatkan tokoh-tokoh Muslim yang pernah berkhidmat dengan Kerajaan dalam pelbagai jawatan di sektor awam.

      Mungkin ada yang tidak tahu bahawa Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia yang bersidang pada 25-27 Julai 2006 telah memutuskan pemikiran Islam Liberal adalah sesat dan menyeleweng daripada syariat Islam.

      Delete
    5. 11:22....

      TAJUK KALI INI:
      NAJIB TAK PATUT BAWA PENGHULU JUMPA DIA PAKAI CAWAT TENTERA, DAH TERDESAK KER....KENAPA PMO, MINDEF BEGITU LEMBAB BUAT PENJELASAN ANGKUT?
      ---------------------------------------
      Tajuk kali ini adalah yg tertera di atas,
      F A H A M M M T A K, and if you don't, jangan menyibuk and go back to school, will ya...??

      Apa ker bengap makhluk cybertrooper BN ini membazir & mengotorkan ruangan ajer dgn bahan kopipes sampah yg langsung tak ada kena mengena dgn tajuk...!!

      Delete
    6. 7:46 & 10:38

      NAJIB TAK PATUT BAWA PENGHULU JUMPA DIA PAKAI PESWAT TENTERA, DAH TERDESAK KER....KENAPA PMO, MINDEF BEGITU LEMBAB BUAT PENJELASAN ANGKUT?
      ---------------------------------------
      Tajuk kali ini adalah yg tertera di atas,
      A D A F A H A M M M ...........??

      Dah ler datang tak dijemput, merungut merepek yg bukan2. Dah ler tuu...biadab pulak, kutuk tuan rumah konon dah habis modal konon, kalau tak suka toksahlah terhegeh-hegeh kat sini, PERGI BERAMBUS ler, F A H A M M M...!!.

      Apa jenis makhluk cybertrooper BN ini, dah ler bongok hanya pandai tiru kopipes, biadab pulak tuu....!!

      Si Menteri Pertahanan Din Hisaputing Amaran pulak terang2 salah guna kuasa macam sepupu-sepipit dia Najib guna CAWAT tentera angkut tok2 ketua rumah panjang untuk kempen poilitik UMNO yg langsung tak berpedah untuk kepentingan negara, Kalau kedua sepupu-sepipit ini benar2 wira sejati, gunalah pesawat tentera kita angkut mangsa2 Rohingya dari peyembelihan tentera junta Myanmar (macam Tun Mahathir menyelamatkan kanak Bosnia dulu).

      Ada telur ker NAJIS & HISAPUTING....???

      Delete
    7. ...BENGAP tu Wak Suman Tempe ni...kan aku dah kata tak Faham....

      Ko FAAAHAAAMMM tak ni.....

      Delete
    8. Apa ker bengap makhluk cybertrooper BN ini membazir & mengotorkan ruangan ajer dgn bahan kopipes sampah yg langsung tak ada kena mengena dgn tajuk...!!

      Delete
  7. Anak BANGSATWAN BEKAS P.M


    PERANGAI PUN BANGSAT


    ANAK P.M BILA DI BERI JAWATAN NUAT HARTA MACAM MAK BAPAK


    TENGOK MUKRIZ.. NAIK KELAS EKONOMI JER DLM PESAWAT


    ANAK 2UA PUPU SEPAPAT MEMANG CILAKA BETUL 100% BANGSATWAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. MELAYU BARU akan jadi MELAYU lama...ko tu yang BANGSAT...

      FAAHAMMM!!!!!

      Delete
    2. Gerakan pemikiran Islam Liberal mengandungi fahaman-fahaman yang didapati menyeleweng daripada aspek akidah dan syariah.

      Antara penyelewengan dalam aspek akidah ialah mereka berpegang kepada;
      - Konsep Pluralisme agama
      - Akal Manusia Adalah Wahyu
      - Meragui Ketulenan Al-Quran


      Penyelewengan dalam aspek Syariah pula ialah:
      - Mempersoalkan Methodologi Pentafsiran Al-Qur’an Dan Al-Hadith
      - Menggesa Tafsiran Baru Konsep Ibadat
      - Mempertikaikan Kriteria Dan Akhlak Kenabian


      Mereka juga mengkritik disiplin ilmu-ilmu Islam seperti Usul al-tafsir, Usul al-Fiqh, Usul al-Hadith, al-Jarah wa al-Ta’dil dan sebagainya yang telah secara Ijma’ diterima.

      Mereka juga menolak penentuan hukum yang telah qat’ie dan hukum yang tidak qat’ie kerana mereka mahu merealisasikan konsep membuka dan membebaskan Islam melalui tafsiran semula ajaran Islam.

      Kelompok Islam Liberal ini bergerak secara terancang. Mereka sering mengadakan program berbentuk wacana dan diskusi yang membincangkan tajuk berkenaan Islam tetapi mengikut acuan mereka.

      Pada Oktober 2014, IRF dan Yayasan Gerakan Kesederhanaan Global (GMM) pernah cuba membawa masuk tokoh Islam Liberal Indonesia, Dr Ulil Abshar Abdalla namun dibantah keras oleh JAKIM.

      Baru-baru ini, mereka menjemput pula Dr Mun’im Sirry dan Mustafa Akyol yang cuba menyebarkan fahaman Islam Liberal yang negara ini.

      Tatkala pihak Kerajaan bertindak, pemimpin Pakatan Harapan lah antara yang paling lantang membela individu yang diimport dari luar negara untuk menyesatkan akidah ummat Islam di negara kita.

      IRF yang bergiat aktif menjadi penganjur program sebegini menerima dana yang disumbangkan oleh National Endowment for Democracy (NED) yang berpusat di Amerika Syarikat.

      Antara penerima lain dana NED di Malaysia ialah portal Malaysiakini, Institute for Democracy & Economic Affairs (IDEAS), Projek Dialog, Centre to Combat Corruption and Cronyism (C4), dan Merdeka Centre.

      Sedar atau tidak, ummat Islam sedang berdepan dengan cabaran dalaman dan luaran secara serentak. Kita jangan lupa berkenaan tuntutan yang diperjuangkan oleh COMANGO (Coalition of Malaysian NGOs in the UPR Process) pada tahun 2013 dulu. Gabungan 54 NGO telah menghantar laporan kepada Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) supaya menekan Malaysia menerima tuntutan mereka.

      Atas nama kebebasan hak asasi, COMANGO menuntut:
      - hak kebebasan beragama (murtad)
      - hak LGBT
      - menghapuskan hak istimewa orang Melayu
      - menghapuskan kesalahan jenayah Syariah


      Walaupun COMANGO sudahpun diharamkan oleh Kerajaan tetapi perjuangan mereka masih belum terhenti di situ. Kita dapat lihat dalam siri himpunan Bersih (selepas PAS tidak sertai), kelompok pejuang LGBT dan Seksualiti Merdeka mula muncul dengan berani menuntut hak mereka. Suara COMANGO seperti hak untuk murtad juga diperjuangkan oleh DAP di Parlimen.

      Apabila PAS mengemukakan RUU Persendirian bagi meminda Akta 355, kelompok Islam Liberal ini bersatu hati dengan PH menentang usaha memperkasakan Mahkamah Syariah. DAP lebih berani bersuara kerana wujudnya pemimpin Muslim PKR dan PAN yang setia menjaja modal istilah Maqasid Syariah, Islam ramah tamah, progresif, moderate sebagai alasan untuk menyekat usaha memartabatkan Islam melalui sistem perundangan.

      Belumpun PH mendapat kuasa, mereka dah berusaha mencegah apatah lagi mahu menyokong.
      Adakah kita masih boleh mengharap untuk mereka melaksanakan usaha memartabatkan Islam seandainya mendapat kuasa kelak? Tidaklah mustahil suatu hari nanti, atas nama hak dan kebebasan, pesta arak akan diadakan bagi meraikan kemenangan PH ke mercu Putrajaya?

      Delete
    3. Kami PAKATAN HARAPAN tidaklah sebodoh / sedayus kamu yg memegang kuasa sekarang ni. Kuasa di tanggan kamu! Kamu yg dayus meluluskan segala jenis pertubuhan yg jelas bertentangan dengan Perlembagaan Negara . Kamu yg memerintah tiba2 PAKATAN HARAPAN yg belom pun bertanding pilihanraya yg kamu persalahkan Bukan semua rakyat bodoh / dayus seperti kamu

      Delete
    4. 11:24....

      TAJUK KALI INI:
      NAJIB TAK PATUT BAWA PENGHULU JUMPA DIA PAKAI CAWAT TENTERA, DAH TERDESAK KER....KENAPA PMO, MINDEF BEGITU LEMBAB BUAT PENJELASAN ANGKUT?
      ---------------------------------------
      Tajuk kali ini adalah yg tertera di atas,
      F A H A M M M T A K ...??? And if you don't, jangan menyibuk and go back to school, will ya...??

      Apa ker bengap makhluk cybertrooper BN ini membazir & mengotorkan ruangan ajer dgn bahan kopipes sampah yg langsung tak ada kena mengena dgn tajuk...!!

      Delete
    5. ...BENGAP betul ler siWAK Suan Tempe ni....

      aku sunatkan pulak orang tua ni nanti...

      ...ko tak FAAHHAAAMMM lagi ker.....

      Delete
  8. Org tengah najis dah sapu budget dulu,
    Dah boss penyamun, anak buah apa lagi,
    Tak terkata lah najis,
    Boss konon, boss pun sama daaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 750....ko tu makan taik BABI Dapigs ker....

      Delete
    2. HIMPUNAN Fastaqim 2.0 yang dirancang berlangsung di Pantai Tok Jembal, Kuala Nerus pada 29 dan 30 September ini, dengan jangkaan kehadiran seramai 200,000 ahli dan penyokong PAS seluruh Malaysia, sudah berada di selekoh terakhir sebelum kita memecut ke garisan penamat. Persiapan sememangnya sudah lama rancak berjalan.

      Paling mengharukan, selain daripada bajet yang disediakan oleh PAS Terengganu dan Pusat, tidak kurang pula wang yang dikeluarkan dari poket-poket peserta, bagi menzahirkan kesungguhan mereka dalam menjayakan himpunan ini. Promosi-promosi dan persediaan yang dijalankan dengan kos yang termurah, tetapi dengan kualiti yang sangat baik jika tidak terbaik sekalipun.

      Himpunan besar ini adalah yang kedua diadakan selepas di Kota Bharu dahulu. Ianya berkenaan maruah, bagi dipertontonkan kepada seluruh rakyat Malaysia bahawa PAS adalah sebuah parti yang mempunyai kekuatan yang tersendiri yang memiliki maruah yang sangat tinggi. Ada penghina-penghina PAS dahulu mengatakan bahawa PAS sudah lumpuh dengan keluarnya beberapa pemimpin yang berkhianat dengan PAS, namun dengan kehadiran 100,000 orang di Kota Bharu ketika itu, ia sekali gus mendiamkan pembenci-pembenci PAS, tersungkur menelan kata-kata mereka kembali.

      Tidak puas dengan itu, ditabur pula fitnah oleh sekumpulan manusia yang tiada tahu adab berkawan, dengan mengatakan PAS telah disuap Umno dengan RM90 juta. Walaupun sebegitu sukar untuk PAS menepis segala fitnah ini sehingga terpaksa mencari keadilan di mahkamah di London, namun PAS tetap ke sana demi maruah parti Islam ini. Ahli-ahli dan penyokong PAS tidak membiarkan pimpinan PAS sahaja bertungkus lumus membuang palitan fitnah ini, malah mereka menyeluk poket-poket mereka bagi bersama membayar kos guaman bagi kes fitnah ini. Alangkah peliknya ahli-ahli PAS ini, semakin difitnah, semakin teguh pendirian mereka bersama PAS.

      Oleh itu, saya merasa hairan apabila ada pihak yang mengeluarkan kenyataan untuk mahu memancing ahli PAS dan mengajak semua ahli PAS melupakan Presiden PAS. Adakah mereka ini bercakap ketika berada di bawah sedar? Adakah mereka tahu apakah maknanya istiqamah yang PAS laung-laungkan? Ahli PAS beristiqamah di atas jalan yang lurus dengan menjadikan al-Quran dan Sunnah sebagai petunjuk. Dan pemandu ahli-ahli PAS kepada jalan ini ialah Presiden PAS.

      Turut masuk dalam senarai bagi mengucar-kacirkan PAS ialah Pan. Daripada kepala kumpulan mereka yang kononnya mendedahkan isi perbincangan pada Retreat PAS Pusat yang akan bergabung dengan Umno, hinggalah heboh mencanangkan bahawa pertandingan memancing di Fastaqim 2.0 itu adalah judi. Begitulah orang yang lemah feqah, tiada ulamak yang boleh mereka mengambil panduan, maka menjadilah sedikit liar dan tersasar hukum hakamnya, tidak takut dosa memfitnah.

      Delete
    3. 11:27....

      TAJUK KALI INI:
      NAJIB TAK PATUT BAWA PENGHULU JUMPA DIA PAKAI CAWAT TENTERA, DAH TERDESAK KER....KENAPA PMO, MINDEF BEGITU LEMBAB BUAT PENJELASAN ANGKUT?
      ---------------------------------------
      Tajuk kali ini adalah yg tertera di atas,
      F A H A M M M T A K ...??? And if you don't, jangan menyibuk and go back to school, will ya...??

      Apa ker bengap makhluk cybertrooper BN ini membazir & mengotorkan ruangan ajer dgn bahan kopipes sampah yg langsung tak ada kena mengena dgn tajuk...!!

      Delete
    4. ...eee BENGAP dan TOLOL betul si WAK Suman Tempe ni...aku piat pulak telinga orang tua ni....

      ...FAAAHHHAAAAMMMMM!!!!!!

      Delete
  9. Betul Budin.
    Sah salahguna harta kerajaan.
    Sah bahaya dari segi keselanatan,SOP tentera, dan insuran penerbangan.
    Sah menghina masyarakat pribumi.
    Sah kes nak gula undi dari mangsa2.
    Sah backfire bersiri berulang lagi.
    Bukan soal samakan atau penghinaan pd tentera.

    SAH 740,743 KUAT MAKAN TAEK.
    SAH UMNOBN TAKUT TAHAP GIGIL.
    SAH PAS DIAM DIRI DAN ANGGAP ORG SARAWAK PAKAI CAWAT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan menghina orang Sarawak dengan menganggap mereka masih pakai cawat dan tak layak naik kapalterbang komersil

      Delete
    2. Yang Hina org adalah

      Hadi ahwang


      Baca statement 2013 hadi marah org serawak tak undi pas dgn mengata


      Org serawak buta maklumat masih dalam hutan atas pokok pakai cawat

      Mereka tak reti agama tak reti abc tak reti pilih party mana lebih islam


      - hadi ahwang Feb 2013

      Delete
    3. tak ada isu pun kat sini...si Budin ni jer yang suka jadi BATU API...

      FAAHAAMMM!!!!!

      Delete
    4. Begitulah kerjasama Harapan dan Umno, dengki untuk jatuhkan PAS, sama ada rakyat sedar atau tidak.

      Umno juga tidak terkecuali untuk memancing ahli-ahli PAS kerana pada tarikh yang sama, nun di seberang sana, Karnival Jom Heboh juga bakal berlangsung. Umno yang sememangnya sudah kita maklumi akan kenakalannya, mungkin terfikir mereka akan berjaya menarik majoriti ahli PAS untuk dipesongkan kompas mereka dari ke Pantai Tok Jembal ke Karnival Jom Heboh. Maaf Umno, jangan dianggap ahli-ahli PAS sebebal itu.

      Saya masih ingat, ketika mula-mula Umno memerintah Terengganu selepas menang dengan cara menipu, Islam Hadhari diperkenalkan oleh Pak Lah, yang ketika itu menjadi PM. Yang anehnya, Islam Hadhari bagaikan tidak wujud di negeri-negeri lain kerana penekanan tertumpu di Terengganu dan Kelantan sahaja. Dan oleh kerana mahu membuktikan bahawa mereka benar-benar mengamalkan Islam, maka antara perubahan yang Umno lakukan ialah menukar nama Karnival Jom Heboh kepada Perkampungan Hadhari. Hanya di Perkampungan Hadhari, ada ceramah agama dan konsert yang bercampur gaul lelaki perempuan, pada sebelah malam, ditiadakan. Tetapi bagi negeri lain, ianya masih dibolehkan. Pelikkan?

      Kini Perkampungan Hadhari bertukar kembali namanya kepada nama asal Karnival Jom Heboh setelah umpan Islam Hadhari mereka tidak dimakan oleh rakyat, terutamanya ahli-ahli PAS.

      Begitulah istiqamahnya ahli-ahli PAS kepada mematuhi kehendak parti, atas nama Islam. Percayalah, walaupun diumpan sebegitu rupa oleh Umno, saya yakin dan percaya, Jom Heboh, bukan tempat persinggahan peserta-peserta Fastaqim 2.0 insya Allah. Semua lawan PAS sedang bersatu cuba menggugat PAS. Jadi apakah perlu kita bersama mereka? Sangatlah tepat himpunan ini dinamakan Fastaqim kerana ia akan menunjukkan kepada dunia, PAS terus teguh beristiqamah atas jalan yang lurus. Jom Fastaqim 2.0!

      Delete
    5. 11:28 kenapa bengap....???

      11:34...

      TAJUK KALI INI:
      NAJIB TAK PATUT BAWA PENGHULU JUMPA DIA PAKAI CAWAT TENTERA, DAH TERDESAK KER....KENAPA PMO, MINDEF BEGITU LEMBAB BUAT PENJELASAN ANGKUT?
      ---------------------------------------
      Tajuk kali ini adalah yg tertera di atas,
      A D A F A H A M M M T A K ...??? And if you don't, jangan menyibuk and go back to school, will ya...??

      Apa ker bengap makhluk cybertrooper BN ini membazir & mengotorkan ruangan ajer dgn bahan kopipes sampah yg langsung tak ada kena mengena dgn tajuk...!!

      Delete
    6. ....Degil dan BENGAP tol orang tua Wak Suman Tempe ni...aku sunatkan plak orang tua ni lagi sali biar sampai kulup...biar bini dia Meroyan macam dia...

      ...ada FAAHAAAMMMMM!!!!!

      Delete

  10. Mereka memaparkan gambar mereka di Facebook menunjukkan mereka banggga menaiki pesawat tentera. Seperti mana halnya cucu2 topdog memaparkan gambar mereka menaiki pesawat peribadi atuknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 801 ko ingat ajak NIki Belon JOY FLIGHT kah, BODOZ!!
      2017..no 1963.
      THIS IS UMNOBN WORST MISTAKE IN SARAWAK !!
      No F excuse will change the fact.
      Gloves off, The Sumpit is out.
      AGI IDUP,
      AGI LABAN,
      SUDA CUKUP
      UMNOBN,KASIK KAPAN


      Delete
    2. anon 855...tak tahu ler sapa kena KAPAN...

      Delete
    3. AKHIR-AKHIR ini kalangan anti Islam atau nama glamornya kumpulan liberal, menunjukkan kesombongan mereka menentang Syariat Allah, sehingga dalam urusan perkara wajib, halal dan haram dengan menolaknya bagi memuaskan nafsu semata-mata, berpandukan slogan kebebasan atau liberalisme tanpa perhitungan akal manusia yang waras. Namun merasakan diri mereka sangat bijak.

      Segala bahasa daripada semua bangsa yang berakal waras dalam dunia menafsirkan kebebasan itu adalah boleh melakukan apa sahaja mengikut sempadan naluri masing-masing dengan selamat. Apabila terkeluar daripadanya menjadikan tidak selamat yang disebut sebagai terbabas dan terjerumus kepada kemusnahan, bukan lagi kebebasan yang asalnya bermaksud positif.

      Kita lihat binatang tanpa akal melakukan aktiviti kehidupan secara fitrah (naluri) mengikut kebebasan dalam had sempadan naluri dan sifat kebinatangannya. Haiwan air hidup di atas konsep kebebasan dengan tidak melompat ke daratan untuk hidup, begitu juga haiwan daratan tidak terjun untuk hidup di dalam air.

      Apabila boleh hidup di dua alam, maka sifatnya sangat jelek. Binatang yang hidup dalam air terlompat ke darat dan mati atau yang di darat terhumban ke dalam air dan mati, ini disebut binatang itu sudah terbabas daripada kawasannya. Oleh kerana makhluk itu tidak berakal, maka peraturan pilihan secara akal tidak diwajibkan kepadanya.

      Adapun manusia yang berakal, ada undang-undang naluri yang sama tanpa mengira bangsa dan agamanya. Namun ditambah dengan peraturan agama dan undang-undang serta hukum yang berkait dengan akal dan fitrah serta naluri bagi mengawal supaya tidak terkeluar daripada sempadan naluri dan merosakkan sifat kemanusiaannya dari segi individu dan bermasyarakat.

      Dalam fitrah yang sama di antara lelaki dan wanita, ada hukum dan undang-undangnya sama seperti hukum halal dan haram dalam perkara makan dan minum. Tetapi dalam naluri dan peranannya yang berbeza, maka hukumnya juga berbeza, seperti hukum yang berkait dengan pusaka dan aurat yang berbeza di antara lelaki dan wanita.

      Selain itu, perkara urusan penjagaan anak di antara ibu dan bapa, ada perkara yang sama dan ada peranan yang berbeza. Ini menunjukkan ada hukum yang sama dan ada hukum yang berbeza.

      Kadang-kadang terdapat kemampuan yang berbeza, maka hukumnya juga berbeza, kerana haram membebankan seorang itu dengan sesuatu yang di luar kemampuan sifat nalurinya atau kemampuan lahiriahnya. Ini kerana setiap individu mempunyai tahap tenaga yang berbeza, maka tidak seharusnya di atas konsep persamaan diletakkan bebanan yang sama berat kepada yang tidak berkemampuan.

      Delete
    4. Ya maulana!!!!
      Apa kes.......????
      Kedai dobi muslim ke.....????
      Kedai arak, judi , pub , disko ,kelab dangdut casino di puncak genting ok jerrr.....

      Delete
    5. 11:31....

      TAJUK KALI INI:
      NAJIB TAK PATUT BAWA PENGHULU JUMPA DIA PAKAI CAWAT TENTERA, DAH TERDESAK KER....KENAPA PMO, MINDEF BEGITU LEMBAB BUAT PENJELASAN ANGKUT?
      ---------------------------------------
      Tajuk kali ini adalah yg tertera di atas,
      F A H A M M M T A K ...??? And if you don't, jangan menyibuk and go back to school, will ya...??

      Apa ker bengap makhluk cybertrooper BN ini membazir & mengotorkan ruangan ajer dgn bahan kopipes sampah yg langsung tak ada kena mengena dgn tajuk...!!

      Delete
    6. ...eee BENGAP dan LOL tu orang tua Wak Suman Tempe ni....aku jentik telinga Wak ni baru Faham kot...

      ADA FAHAAAAMMMM!!!!!

      Delete
  11. Rendah sangat ker taraf orang serawak?...Mas ade air malindo ade air asia pon ade...bukankah lebih selesa naik kapalterbang komersial...
    Najib mammpu nak beli kapalterbang baru billion2 untuk mas...tapi nak angkut rakyat tak mampu...Gst billion2..
    Dimana plak mereka tido?...diasrama?...
    Kalo aku sori tak pegi tak ape...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak dak isu pun kat sini...tak yah nak kepoh...

      Delete
    2. Rendah sangat ke tatsf boboy dan anak2 nya tak pernah naik jet commercial lain.

      Delete
    3. Allah S.W.T yang menciptakan seluruh alam dan makhluk manusia adalah Tuhan yang Maha Mengetahui, lagi bersifat Rahmat, Bijaksana dan Adil terhadap hamba-Nya. Walaupun Allah itu Maha Kuasa, namun Allah menetapkan sempadan kepada makhluk manusia yang baligh (berusia matang) dan berakal dengan menetapkan Hukum Syariat yang menjadi sempadan bagi kebaikan mereka semua. Adapun mereka yang tidak matang dan tidak berakal yang disebut sebagai tidak mukallaf dikecualikan daripada hukuman apabila melakukan kesalahan. Kewajipan mereka dibebankan kepada penjaga di kalangan keluarga dan masyarakat.

      Dalam undang-undang ciptaan manusia yang bijak juga ada sempadan bagi perjalanan hidup individu dan bermasyarakat yang boleh menggunakan akal mengikut kemampuan kebijaksanaannya.

      Contohnya undang-undang jalanraya bagi mengawal keselamatan, pemandu yang berlesen bebas memandu tetapi mengikut undang-undang yang telah ditetapkan. Oleh itu, jika berlaku kemalangan disebabkan terbabas, maka bukannya kerana memandu dengan bebas.

      Begitu juga ada had kadar muatan dan tanggungan yang berbeza yang tidak boleh disamakan, maka ada undang-undang bertindak ke atas muatan yang lebih daripada kadarnya. Kalau diizinkan di atas nama kebebasan dan persamaan, maka banyak jalan dan kenderaan yang rosak, bahkan menempah kemalangan bagi manusia.

      Arak diharamkan oleh semua agama yang ada kitab petunjuk, khususnya Al-Quran. Pengharaman ini merupakan sempadan bagi memelihara kemuliaan akal dan kesihatan jasad. Semua kajian yang matang menunjukkan itulah hikmahnya. Walaupun tidak boleh menganggu penganut agama lain yang menghalalkan arak, tetapi sempadan hidup bermasyarakat hendaklah dihormati, kerana boleh menimbulkan mudarat yang lebih besar kepada masyarakat umum.

      Konsep kebebasan beragama bukan bermaksud bebas mengamalkan apa sahaja yang dibenarkan tanpa mengira sensitiviti pihak lain sehingga menyebabkan ketegangan yang menghilangkan keharmonian dalam masyarakat majmuk. Menjaga kepentingan umum hendaklah diutamakan, maka wajib dilarang pesta arak supaya tidak terbabas sehingga merosakkan hubungan bermasyarakat majmuk yang lebih besar mudaratnya kalau dibiarkan. Syariat Islam menamakannya Feqah Muwazanat.

      Ada perkara yang dikawal dengan lesen seperti arak bagi menetapkan sempadan kepada penagihnya sahaja mengikut agama dalam konsep kebebasan beragama. Tetapi apabila mahu disebarkan kepada umum dengan menganjurkan pesta yang terbuka dan untuk mengheret pihak lain kepadanya, maka sudah terbabas daripada sempadan.

      Ada perkara haram wajib ditutup rapat, sehingga tidak boleh dilesenkan sekali-kali, yang bertepatan dengan hukum agama dan fitrah, seperti mencuri, merompak dan menyamun. Maka tidak ada negara dalam dunia mengeluarkan lesen mencuri, merompak dan menyamun di atas konsep kebebasan yang salah.
      Di sana banyak maksiat yang diharamkan oleh semua agama dan hukum akal, seperti berjudi, bebas berzina, berliwat dan sebagainya. Maka kita tidak boleh mengikut dan terikut dengan negara-negara yang sudah terbabas daripada hukum semua agama, naluri dan akal, sehingga melesenkannya.

      Ternyata dengan terang lagi bersuluh bahawa tidak boleh melampaui batas dalam semua perkara, termasuk dalam urusan agama dan perkara lain dalam segala urusan kehidupan manusia, kerana boleh menyebabkan kemusnahan diri dan masyarakat. Maka tidak boleh diizinkan kalangan pelampau yang memainkan slogan di atas nama kebebasan, kerana pengertiannya salah dari segi bahasa, agama dan budaya. Tegasnya adalah kerana mereka terbabas daripada sempadan kehidupan manusia dan itu bukan kebebasan yang sebenarnya.

      Delete
    4. 11:32...

      TAJUK KALI INI:
      NAJIB TAK PATUT BAWA PENGHULU JUMPA DIA PAKAI CAWAT TENTERA, DAH TERDESAK KER....KENAPA PMO, MINDEF BEGITU LEMBAB BUAT PENJELASAN ANGKUT?
      ---------------------------------------
      Tajuk kali ini adalah yg tertera di atas,
      A D A F A H A M M M T A K ...??? And if you don't, jangan menyibuk and go back to school, will ya...??

      Apa ker bengap makhluk cybertrooper BN ini membazir & mengotorkan ruangan ajer dgn bahan kopipes sampah yg langsung tak ada kena mengena dgn tajuk...!!

      Delete
    5. ...Wak Suman Tempe BENGAP dan LOL ni aku jentik pulak telor dia ni nanti....

      ...ada FAAHHAAAAMMMM!!!!

      Delete
  12. Blog budingok ni ade saje nk direkanya isu.. Punya terok dh nazak bakal lenyap mungkin, itu yt kalut semacam korek itu ini untuk fitnah jdkn isu..
    Ada mslh apa naik pesawat tentera? Hina sgt ke? Nnt naik jet sewa ko tuduh rompak wang negara plk. Atau dedak?

    30 billion ketua penyangak ckp TAK TAHU tu patut budingok tibai siang mlm dlm blog sampai dia jawab tahu.. Main2 ke 30 billion duit negara+rakyat buat main judi..

    Lg satu..PRN Sarawak BN menang besar tau... kah kah kah macai kelupor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko nak lari dari kenyataan?...dah kena batang idung mula merapuu...
      30 billion sape yg tahu masuk akaun saper...kenapa ko takut nak repot polis?...ko berani ratib hari2...
      Bn serawak yg menabg besar bukan bn najib...ingat sikit...orang serawak bukan pilih najib...perasan lebih2 nampak..

      Najib nak jumpa orang serawak ...
      Kenapa tak sewa plane?...dah bankrap ker?....hormat lah sikit orang serawak ooi..

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. SAAT budaya perbincangan hukum semakin menjadi sepi dewasa ini, tiba-tiba terkenang ketegasan murabbi al-marhum Ustaz Harun Taib dalam perkara ini. Beliau terkenal sebagai seorang yang sangat kuat berpegang dengan halal haram. Bahkan sangat wara' dan tidak bermudah dalam isu yang membabitkan syariat.

      Ada satu kisah yang sangat menarik berhubung perkara ini. Dikongsikan oleh seorang tokoh korporat yang juga amat mengagumi beliau.

      Ceritanya berlaku ketika PAS memimpin kerajaan negeri Terengganu. PAS mengambil alih kerajaan dengan hutang yang ditanggung hampir 1 bilion ringgit. Ditambah dengan berbagai anak syarikat kerajaan negeri yang bermasalah dan seolah telur yang berada di hujung tanduk.

      Pada masa tersebut, terdapat sebuah syarikat perladangan yang menerima nasib serupa. Syarikat tersebut hampir bankrap. Hutang terlalu banyak dan bisnes merudum teruk. Lalu pakar-pakar korporat dipanggil untuk membantu membangunkan semula syarikat tersebut.

      Timbul cadangan untuk menggunakan khidmat pembiayaan kewangan dari pihak bank. Setelah berbincang, Ustaz Harun bersetuju untuk menggunakan perkhidmatan sebuah bank yang mengamalkan konsep perbankan Islam. Itulah satu-satunya bank yang dipersetujuinya.

      Lalu pegawai bank tersebut dipanggil untuk membentang model pembiayaan dan pembayaran yang mereka cadangkan. Setelah berbincang, Ustaz Harun tidak berpuashati dengan model yang ditawarkan. Bagi beliau, ia masih dikira tidak patuh syariah.

      "Tak boleh guna bank. Cuba cara lain," tegas Ustaz Harun.

      Pakar-pakar korporat mati akal. Sekarang mereka pening mereka memikirkan bagaimana nak menjana kembali operasi syarikat tanpa bantuan bank.

      Namun tegas Ustaz Harun tidak menutup ruang untuk berkembang. Beliau menyemak bentuk-bentuk perniagaan yang dijalankan syarikat tersebut. Akhirnya beliau mencadangkan supaya dikeluarkan Sukuk al-Ijarah. Ustaz Harun menerangkan kepada pakar-pakar korporat apa itu Sukuk al-Ijarah di dalam sistem muamalah Islam, kemudian pakar-pakar ini cuba menerjemahkan teori tersebut kepada model perniagaan yang boleh dipraktikkan.

      Sukuk adalah nama bagi sijil kewangan yang diterbitkan atas tujuan pembiayaan pelaburan. Ia mempunyai sedikit persamaan dengan bon hutang, tetapi ia tidak berasaskan hutang. Ringkasnya ia boleh dipanggil sebagai bon patuh syariah. Sukuk al-Ijarah pula adalah sijil kewangan yang membenarkan pemegangnya untuk memperoleh hasil sewaan daripada aset yang didaftarkan atas nama sukuk tersebut.

      Delete
    5. 11:34...

      TAJUK KALI INI:
      NAJIB TAK PATUT BAWA PENGHULU JUMPA DIA PAKAI CAWAT TENTERA, DAH TERDESAK KER....KENAPA PMO, MINDEF BEGITU LEMBAB BUAT PENJELASAN ANGKUT?
      ---------------------------------------
      Tajuk kali ini adalah yg tertera di atas,
      A D A F A H A M M M T A K ...??? And if you don't, jangan menyibuk and go back to school, will ya...??

      Apa ker bengap makhluk cybertrooper BN ini membazir & mengotorkan ruangan ajer dgn bahan kopipes sampah yg langsung tak ada kena mengena dgn tajuk...!!

      Delete
  13. Adalah difahamkan bahawa beberapa pimimpin bahagian dan cawangan umno di kerah ke maran terengganu utk menghadiri kursus selama tiga hari bagi persiapan menghadapai pru yg semakin hampir. Saya beranggapan mereka mereka ini adalah sebahagian dari peserta kursus tersebut. Tapi mengapa harta kerajaan di gunakan ye! Biasalah, umno, harta kerajaan adalah harta mak bapak dorang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Usah le jadi meroyan, adik Macy dara pujaan
      Bukan ke Umno dlm BN, yg pegang kerajaan
      Macy taji Umno, sentuh abg punya perasaan
      Abg telan jugak, demii kita punya percintaan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    2. Ringkas cerita, akhirnya mereka berjaya merangka Sukuk al-Ijarah daripada aset-aset yang dimiliki syarikat. Malangnya ketika memohon kelulusan dari pihak Bank Negara, mereka gagal. Pihak Bank Negara tidak membenarkan Sukuk tersebut dikeluarkan atas berbagai alasan.

      Ustaz Harun tidak mengalah. Beliau terus meneroka sistem Islam. Dicadangkan pula traksaksi Bai' Salam. Setelah difahamkan teori Bai' Salam kepada pakar korporat, mereka pun menyiapkan model perniagaan tersebut.

      Bai' Salam adalah bentuk jual beli secara tempahan. Pembeli membayar dahulu harga yang dipersetujui dan penjual akan menyerahkan barang pada tempoh-tempoh yang dijanjikan.

      Setelah mencuba, akhirnya transaksi Bai' Salam berjaya dipraktikkan. Syarikat tersebut berjaya dipulihkan dengan pulangan yang lumayan. Bukan itu sahaja, bahkan berjaya membantu kerajaan negeri menyelesaikan keseluruhan hutang yang ditinggalkan oleh kerajaan BN, dan menjana lebihan pendapatan untuk manfaat rakyat.

      Sejak hari itu, pakar-pakar korporat sangat mengagumi Ustaz Harun Taib. Secara tidak langsung mereka turut mengakui keperluan untuk ulama memimpin negara. Kerana mereka pakar dalam ilmu Islam. Dan tiadalah sistem yang boleh menyelesaikan segala permasalahan di dunia hari ini, melainkan Islam.

      Ada beberapa perkara boleh diambil perhatian daripada cerita ini.

      1. Islam agama penyelesaian. Perlu yakin bahawa jika bersama Islam, tiada masalah yang tidak dapat diselesaikan. Sesungguhnya Islam kaya dengan berbagai solusi yang masih belum bernas, menunggu masa untuk diteroka sahaja.

      2. Tidak terlalu cepat mengalah dengan keadaan. Sikap terlalu cepat menghalalkan yang diharamkan atas nama doruroh perlu dielakkan. Percayalah ia hanya ujian yang tuhan jadikan, untuk menguji tahap kesungguhan hambaNya mempertahankan aturan Islam.

      3. Ulama perlu memimpin. Mereka tidak hanya menjadi penasihat, tetapi juga perlu diberikan autoriti untuk menguatkuasakan sebarang perkara dasar yang melibatkan hukum. Tetapi takrifan ulama itu perlu jelas, iaitu mereka yang faqih dalam bidang yang berkenaan, yang boleh mengolah ilmu daripada teori kepada praktikal. Bermakna bukan semua agamawan bertaraf ulama.

      4. Ulama perlu menyedari tanggungjawab mereka yang sangat besar. Tidak hanya di lapangan pendidikan dan dakwah sahaja, tetapi juga di bidang ekonomi, korporat, politik dan sebagainya. Justeru mereka perlu memperkayakan diri dengan ilmu-ilmu yang pelbagai bagi menguruskan cabang-cabang kehidupan yang semakin rencam.

      5. Contoh model kerajaan teknokrat yang disebutkan oleh Tuan Guru Presiden PAS. Jawatan pentadbiran tidak berasaskan kedudukan dalam parti politik, sebaliknya berasaskan kepakaran dalam bidang-bidang berkenaan. Teknokrat yang boleh berintegrasi dengan agamawan yang faqih. Bukan teknokrat berkiblatkan sekular. Bukan jua teknokrat mirip pemerintah aristokratik yang dibawa oleh golongan kiri.

      Delete
    3. 11:35....

      TAJUK KALI INI:
      NAJIB TAK PATUT BAWA PENGHULU JUMPA DIA PAKAI CAWAT TENTERA, DAH TERDESAK KER....KENAPA PMO, MINDEF BEGITU LEMBAB BUAT PENJELASAN ANGKUT?
      ---------------------------------------
      Tajuk kali ini adalah yg tertera di atas,
      A D A F A H A M M M T A K ...??? And if you don't, jangan menyibuk and go back to school, will ya...??

      Apa ker bengap makhluk cybertrooper BN ini membazir & mengotorkan ruangan ajer dgn bahan kopipes sampah yg langsung tak ada kena mengena dgn tajuk...!!

      Delete
  14. Antara kelebihan menaiki pesawat tentera bg penghulu Sarawak adlh dilengkapi dgn ciri2 keselamatan. Bahkan mereka sentiasa diekscort oleh tentera dgn jet, kapal perang, kapal selam dan kereta kebal. Cuba ler jangan sensasikan isu ea pembangang....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha cai umno haprak reka citer plak...abis modal?...hehehe

      Delete
    2. 805,
      woii,dangkal sgt tulisan ko ni.Bersekolah lagi belum?

      Delete
    3. Tak dak isu pun ...takk perlu nak Meroyan pun....

      Delete
  15. Rombongan ketua kampung dr sarawak ini adalah tindakan balas kerajaan lepas lawatan tun mahathir dan pimpinan ph baru ni. Mungkin ramai, boleh jimat kos

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan jimat kos...hampir nak bankrap..

      Delete
    2. Bankrap tang mana tu...cuba hang cita sikit....

      Delete
  16. Kalau tengok betul2 gambar tu, bukan mcm rupa org Msia..lebih kpd wajah2 etnik kat pendalaman China. Ikut laporan, mereka ini terbabait dalam 1 program tentera china dgn masyarakat pendalaman. Mungkin ini pertama kali mereka naik k/terbang tentera. sbb tu nampak sangat wajah2 teruja mereka..kalau kita diberi penghormatan mcm ni pun kita akan bangga tak terkata, sekali seumur hidup!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 817 Kenyataan PMO atau Mindef ker ni?
      Ataupun palitan kepala Taek bersiri?

      Delete
    2. Ape punyer auta geng najib ni...tentera cina kominis dah buat program di serawak?....ini bahaya...

      Delete
    3. macai BANGANG umno
      Bila dan kantoi semua salah DAP...
      curi rm2.6 bilion ...DAP, MH 379 hilang salah DAP, MH17 kena tembak ..DAP yg tembak, pesta arak DAP yg luluskan, altantuya kena c4 DAP yg buat, DAP lepaskan sirul ke australia, harga barang harian mahal sebab DAP yb buat GST....

      Nanti DAP betul2 perintah , padan muka ko...

      Delete
  17. Hahahaha...anjing suruhan DAP mmg hebat. Bulan depan elaun naik.

    Hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha

      Tahniah WAN JI di lantik pegawai agama Lim.Guan eng

      KM menteri melaka minat mendalami agama Islam


      Sehingga ostad di lantik penasihat...


      Allahuakhbar... Hidup Lim Guan eng...

      Allah dah bagi petunjuk sama LGE... We luv ya.. Penang kekal bersama pakatan !!!



      Hahaha

      Delete
    2. 832 gigil tak hwnti lagi.
      Satawak yg tersalah tongkat BN sebelum ini sbagai Fixed Deposit, sudah bangun jd BN WORST NIGHTNARE.
      FIXED DEPOSIT sudah jd
      FIXED DEATH POST IT UMNOBN!!.
      PAS suda mau kina sumpit..AGI IDUP SKRG KITAK LAWAN.
      BUBAR LA ..APA AGI ?

      Delete
    3. Anjing suruhan DAP ni dah bengong. Mula-mula Penang, lps tu Melaka, lps tu Penang semula.
      Baru balik dari pesta beer ke?

      Delete
    4. 8:45 lawanlah, ini negara demokrasi. Tak kisah pun sapa yg menang. Cuma setakat ni pembangkang kalah memanjang.
      Cakap je pong pang Pong pang.

      Delete
    5. Kp penyokong2 PH,isu yg kita perjuangkan adalah "salah guna kuasa dan kleptokrasi",elakkan menyerang/menghina soal kaum,budaya dan agama,kita 1 bangsa Msia....
      Yg perlu kita buat sekarang,jelaskan isu sebenar kp gol yg rapat dgn kita...sbb masih ramai yg cuma dipasakkan dgn propaganda salah...
      Ayuh msia baru....ingat mati semut kerana gula,tak pernah semut mati kerana cuka...
      Perjuangan kita mesti berhemah..
      Slm perjuangan kp semua....

      Delete
    6. Anjing tajaan jho lo lagi hebat bab auta dan temberang....

      Delete
    7. 8.52... Bn menang ker di penang dan selangor?...kalo rasa bokeh menang lagi putrajaya bubar lah parlimen sekarang?....hehehe...

      Delete
    8. 852,
      Betul, tunggu bubar ajer pun.

      *control sikit bhai, suda obvious kedengaran nada gigil sedumu itu.

      Delete
    9. PC auto adjust perkataan ko kata minum beer..

      Kalau najip silap sebut org felda ' haramjadah ' ko nak kata najip apa pulak?


      Memang ko bckap menulis sambil.mulut penuh dedak..

      Habis kkuar dakwaan dan ayat 'mabok meroyan bengong' dari mulut seorang penyokong umno !!!


      User ID ko mcm penyokong pas...jerrr.. Ko byk browse harakah rupenyerr..

      Delete
    10. M'sia Baru akan jadi Lama...ko ni MABUK Todi ke MABUK Ketum....

      Ko Semabh ler Ketua To' Kong Dapigs tu...

      BODOSSSSS!!!!!

      Delete
    11. Auat bodooooszss aku pun ko ciplak

      Binatang betul ko no

      Delete
    12. Anon 11.11

      Aku mabok nak tibai jubo kaki jilat UMNO dan kaki hulor jubo umno


      Kaaaah kaaaah kaaaaaah

      Delete
    13. M'sia Bariu akan jadi Lama...

      ko tu kera sumbang mahram...kih...kih...kih...

      BODOSSSSS!!!!!!

      Delete
    14. Ko sorang machai umno di sini

      Org lain tak balas komen aku

      Ko.sorang kera beruk yg sibuk


      Tahap machai anjing apa ko ni..kerja dgn pdrm ker?

      Delete
  18. Betul tu saudara
    Jgn layan mr j,dap pig,alumni new castle,kojolla etc
    They are not our class.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kelas cai haprak ni naik kapalterbang askar jeer...

      Kalo PH yg perintah orang serawak dijemput dengan kapalterbang komersil..

      Delete
    2. Tak dak isu pun kat sini...dok Meroyan apa sal...

      Delete
  19. Biarlah PM mahu beri layanan kepada rakyat
    Apasal pulak sdr admin tetiba merasa gayat
    Perangai dengki di dlm hati sepanjang hayat
    Sebabnya, PRU nanti PH akan tamat riwayat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  20. 9.09
    Kasihan,hanya orang GILA yg ketawa tanpa sebab...
    Subhanallah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 0913...LU PA CITA nI....lu GILA ka...

      Delete
  21. Bagus ler pengulu dilayan naik kapalterbang
    Org besar ker org biasa, PM layan seimbang
    Kenapa tetiba sdr admin resah dan bimbang
    Sbb nya, lepas PRU nantii, PH akan tumbang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. 919, palit Taek.

      * usaha dangkal pinda atau cairkan topik melalui logik compaison yg sengaja dimiskinkan.
      Try harder bhai bexause..
      SARAWAK SUDA JADI BN WORST NIGHTMARE. You will never wake up...
      U CANT HIDE, The FEAR IS INSIDE YOU..!!

      Delete
    2. Aewww! Adik kathy bapok kesayangan abg man cukup pandai berpantun! Kelas gitu! Awwwww. Awwwwww

      Delete
    3. Tak dak isu pun ..tak perlu nak Meroyan...BUDIN ni nak jadi batu API jer...

      Delete
    4. Biar sdra Budin buka mata rakyat betapa Najis & Hisaputing salah guna kuasa mengangkut tok2 ketua rumah panjang yg tak berfaedah lansung untuk kepentingan negara, kecuali politik BN setelah melihat semarak api bernyala-nyala melanda Sarawak baru2 ini.

      Delete
  22. Anak tiri pm yg tak berjawatan naik jet kerajaan ke china, pemimpin2 penting masyarakat sarawak naik tudm ke putrajaya. Padan muka orang sarawak; sapa suruh undi BN? Kalu korang masih tak belajar; lantak korang lerrr

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 0928...ko ni mabuk Todi ker Mabuk Ketum...

      Delete
  23. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. M'sia Baru akan jadi Lama...tak best pun pantun ko....

      Stim sorang-sorang ler la...

      Delete
  24. PMO blm buat penjelasan kerana masih memikirkan kenyataan yg sesuai untuk buat penjelasan yg dapat meredakan kemarahan orangramai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benda dah sah songsang.
      SPRM dah ada kes ni.
      Jangan pulak ambil mudah ..nk reda ckp.
      "Niki Belown Joy Fly".

      UMNOBNPAS suda trigget their own WORST NIGHTMARE....
      Bujang Senang Kembali Sudaa

      Delete
  25. baik angkut lembu ,kambing ,itek ,ayam segala binatang puas hati ....apa punya dot dot dot

    ReplyDelete
  26. Sarawak tiada masalah dgn oktoberfest; kata menteri pelancongan sarawak. Pemimpin2 umno dan pas; sila kutuk sekeras kerasnya tindakan kerajaan sarawak nie. Ada berani kerrr kutuk rakan dalam BN? Kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana boleh kutuk geng kita...fix deposit...nazri jee berani kutuk menteri serawak...

      Delete
  27. http://khairulryezal.blogspot.my/2017/09/yb-jagdeep-singh-deo-bila-mau-botak.html?m=1

    LINK... BILA MAU BOTAK KEPALA DAAAA....!!!

    INI BELOM KITA LAGI GUNA SENJATA HAARP... GEOENGINEERING ..... SILAP ARI BULAN SINGAPORK PUN TENGGELAM NNTI.....



    KIKIKIKIKI....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikikikik...cts chartered blogger putaralam....kedah dah perlis tak banjir?....

      Delete
    2. Sarawak tiada masalah dgn Oktober fest atau botak kepala.
      Ketua2 kaum digembala dlm loro terbang..itu masalah.
      ITU NIGHTMARE KAMY UMNOBNPAS !!

      Delete
    3. Kedah perlih banjir terkawal maaa...

      kikikiki...

      Delete
  28. Mengikut laporan terkini dari pihak berkuasa, program membawa penghulu2 ni menaiki pesawat TUDM adalah sebhg dari program TUDM utk mendekati masykt pendalaman khususnya di serawak. Mereka diberi peluang tersebut utk membuka mata dan minda agar anak2 mereka akan menjadikan karier dgb TUDM sebagi pilihan utama. Ini merupakan 1 penghormatan yg amat besar kerana ini lah julung2 kali program spt ini diadakan di Msia. Tengok aje lah keterujaan mereka..ada yg tersenyum simpul. angkat peace..Tahniah TUDM kerana anda berjaya mendekati mereka dgn penuh berhemah...tak macam TDM yg datang ke serawak semata2 utk memecahkan perpaduan masyarakat yg terbukti kental dan kukuh selama ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fresh from the hell oven.

      Delete
    2. Geng najib sudah cipta kenyataan baru plak...tadi program askar cina kominis masuk kampong...
      Sekarang program tudm masuk kampong plak...peserta ni sangat suka naik kapalterbang tudm dengan bag pakaian..
      Geng najib memang ade kelas putaralam...geng najib mewakili TUDM?...geng najib spesis mr Jebon...tahniah..

      Delete
    3. Betul 1019.
      Hanya dlm beberapa minit peluh mikir keluar anyaman bena.g vasah baru.
      Tp malang, amat swjuk bab bangkai reput.
      Ini tentu sebahagian dari trailer Nightare Kucing arahan terbitan UMNOBNPAS, arahan Geng Najib dari Sykt filem Jiban Taek Hai

      Delete
    4. Tak dak isu pun...si Budin jer suka jadi BATU API...so...tak perlu lah nak MEROYAN....

      Delete
    5. Biar sdra Budin buka mata rakyat betapa Najis & Hisaputing salah guna kuasa mengangkut tok2 ketua rumah panjang yg tak berfaedah lansung untuk kepentingan negara, kecuali politik BN yg dah suam2 setelah melihat serangan Tun Mahathir dgn semarak api bernyala-nyala melanda Sarawak baru2 ini.

      Delete
  29. tu tektik mo1 nk bgtau kenapa perlunya beli boeing dr US.

    sebb bn perihatin dgn Sarawak yg takde pesawat komersial yg selesa, terpaksa naik pesawat tentera.

    jg nk beritau betapa perlunya bn menang di Sarawak utk buat lbh banyak hiway. takkan nk guna pesawat tentera sebagai bas express selamanya.

    so kalau nk selesa naik pesawat ada pramugari cun, sokonglah BN nnti dpt boeing baru.

    masa kempen PRU nnti bn akan guna kereta kebal, trak tentera utk angkut pengundi di Sarawak. yg dok KL nak balik ke Sarawak mengundi boleh naik kapal selam.

    begitulah hinanya org pendalaman Sarawak diperbodoh.

    pas takkan protes punya. sebb pas pun menghina org asal di Kelantan. dirampas tanah mereka mcm zionis Israel buat. sampai org asal islam di Kelantan tulis minta pas jgn nk kempen islam kpd mereka tp buat zalim disebaliknya. mereka dah meluat dgn munafikun.





    ReplyDelete
  30. DAP menang rakyat senang
    DAP menang rakyatnya berenang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana satu nehhh?
      remok kecai hati sanupabari panik 1020 terselerlah terpancar bak memtari pagi.
      Ko gigil yerr.
      Nightmare Kucing Premier.

      Tq for the free ticket

      Delete
    2. Kojola tak free bro
      Kena bayar lima kupang

      Delete
    3. Lim Guan End Berenang Kuak kupu-kupu...Lim Kit Sial berenang kuak telentang...kih..kih...kih...

      Macai plak...berenang celah kelengkang dua beranak tu...kah...kah...kah...

      Delete
    4. Malam tadi kojola cuci punggong kat kedai mamak

      Delete
  31. Sarawak tiada masalah dengan Oktoberfest, kata menteri
    Robin Augustin
    ShareTweetPinMail
    karim-sarawak-3

    PETALING JAYA: Sarawak tiada masalah sekiranya Oktoberfest diraikan di negeri itu kerana sambutan itu sebenarnya meraikan kebudayaan dan makanan, kata Menteri Pelancongan, Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan Sarawak Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah.

    Ketika bantahan terhadap Oktoberfest di Lembah Klang masih berterusan, Karim berkata Sarawak tidak mempunyai isu dengan acara itu selagi ia tidak dipromosikan sebagai festival meminum bir semata-mata kerana Oktoberfest bukan mengenai arak.

    “Di Malaysia, ada tanggapan salah mengenai Oktoberfest dan dipromosikan di kedai minum sebagai festival minum bir.

    “Sejak zaman saya bersekolah lagi, saya nampak hotel di Sarawak menganjurkan Oktoberfest dan saya hairan mengapa ia menjadi isu pada 2017.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blogger upahan umno seperti cucu tok selampit ade brani hentam negeri BN?..

      Delete
  32. Mereka sgt bersyukur penghulu2 di Sarawak
    Dgn kapalterbang, mereka dirai dan dibawak
    Melopong terkedu lah jadinya cai-cai biawak
    Komen dari cai bingai jadi giler punya lawak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1025, basah tu.
      Ko pakai pampers selamat sikit.
      Hujah dangkal nnt ko juga terok.

      Delete
    2. Inilah adik kathy bapok kesayangan abg man. Siapa boleh lawan pantun pantunnya yg begitu menaikkan nafsu songsang abg man kesayangan adik kathy bapok. Teruskan pantun mu adik kathy bapok kesayangan abg. Salam sayang dri abg man...mmuuuuuuaahhhhhh

      Delete
    3. anon 1101...peminta sedekah...dah Mabuk Todi atau Mabuk Ketum...Asyik mintak sedekah dari tadi...Macam si Piji Sotong...

      Delete
  33. Ye semangat kami kental dan sentiasa bersatu untuk menentang kleptokrat najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami pun sama menentang pencuri BNM dan taik judi.

      Delete
    2. 1100, kencing sudah mula kering kerr?

      Delete
    3. 1151..kencing ko haring bau petai dan julap...

      Delete
  34. Salam Sdra Budin

    Perkara ini sudah awal diketahui dan telah menjadi perbualan umum...Najib memaksa Tuai Rumah dan Ketua kampung ke Putra Jaya berikutan sambutan menggerunkan kedatangan Tun Dr Mahathir ke Kuching. It is a ploy that the extra ordinary crowd received by TDM is not to be published in the media...locally or nationally...There is no big news...everything is played down...Keep everything quiet...while we talk.

    Do you know what is actually happening?...Najib is really in hot soup...Sarawakian are ready to push him in front of the speeding bus!...That is why he is rounding up the tuai rumah and ketua kampung...It will surely backfire on him...

    Dimanakah kesetiaan tuai rumah dan ketua kampung ini?...kepada Najib?....jangan mimpi. Mereka ini adalah rakyat Sarawak...dan kesetiaan mereka adalah kepada pemimpin anak negeri Sarawak. Siapa Najib nak beli mereka?...Najib can buy them individually maybe...but what about the anak buah and the orang kampung?...Come on!...we know too much about Najib...he is the deal breaker.

    What happened is really an insult to us Sarawakians.
    Najib think that from the result of the last PRN...Sarawak is in his pocket....far from it! He is acting naive...what he did showed his stupidity....or maybe he is showing the world what he can do...but..who in the world didn't know what Najib did?...

    Sarawakian are pragmatic and smart in politic.
    Just wait and see....

    Kebiadapan mengundang Kebencian.

    ReplyDelete
  35. Dgn penghulu2 di Sarawak, DSN beri hormat
    Dibawa naiik kpl trbg, tentera punya khidmat
    Admin jadii risau, PH dah makin tak selamat
    Kehancuran geng cai, makin nampak alamat


    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hebat adik kathy bapok kesayangan abg man menyusun ayat membuat abg begitu terangsang! Abg man dah nak sampai ni! Satu lagi pantun dik kathy bapok ku sayang..aghh aghhh satu lagi tolong..abg man dah sampai ni

      Delete
    2. 1104, gigilan syahdu ko ternyata tuu.Ko mimpi Ngeri ekkk?

      Delete
    3. anon 1124...tak tahu ler sapa yang akan mimpi ngeri...

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. Si Menteri Pertahanan Din Hisaputing Amaran pulak terang2 salah guna kuasa macam sepupu-sepipit dia Najib sama2 guna CAWAT tentera angkut tok2 ketua rumah panjang untuk kempen poilitik UMNO yg langsung tak berpekdah untuk kepentingan negara kecuali kempen untuk BN/umno.

      Kalau kedua sepupu-sepipit ini benar2 wira sejati, gunalah pesawat tentera kita angkut mangsa2 Rohingya dari peyembelihan tentera junta Myanmar (macam Tun Mahathir menyelamatkan kanak Bosnia dulu).

      Ada telur ker NAJIS & HISAPUTING....???

      Delete
    6. It's clear cut that Najib not only misappropriate & squander the nation's fund, he & his cousin abuse their authority to ferry those Rumah Panjang Chiefs to meet Najib for KERA-jaan Borosmah Najib's political mileage.

      Delete
    7. Haiyaa ini Othaman wo, apa dia mahu tanya
      Kita pun tak faham ini Sgpore punya nyonya
      Apasat lu mau angkut itu wolang Lohingnya
      Itu kapat tilibang wo, nigala kita yang punya

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    8. Jgn nak serkap jarang & menuduh. Saya tak pernah seumur hidup guna samaran 'Anonymous'.

      Saya bangga dan hargai dgn nama yg diberi oleh Almarhum ayah. Put that in your dumb head....!!

      Delete
    9. Lagi satu, wa ciakap Othaman nyonya jalang
      Lu punya posting ma, lu yangan bikin ulang2
      Nanti lu kina ciantas lo, lu yadi nasib malang
      Bukan wa ciiakap ma, itu Budin sulah biilang

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    10. Kalau kedua sepupu-sepipit ini benar2 wira sejati, gunalah pesawat tentera kita angkut mangsa2 Rohingya dari peyembelihan tentera junta Myanmar (macam Tun Mahathir menyelamatkan kanak Bosnia dulu). Bukan pakai CAWAT tentera angkut tok2 ketua rumah panjang untuk psycho mereka sokong BN/umno yg dah suam2 setelah dilanda tsunami ribut kencang oleh Tun Mahathir baru2 ini.

      Ada telur ker NAJIS & HISAPUTING pergi Myanmar....???

      Delete

  36. Korang tau tak org2 pendalaman di Sarawak Sabah, selalu saja menaiki kapal terbang... Kerana pengangkutan cekap dan cepat berbanding jalan darat.... Jadi mereka jauh lebih kerap menaikan pesawat terbang berbandi dg org Kl.


    Ini cerita Org asli.

    Pemberita: tupai sedap ke?
    Org asli: sedap lemak
    Pemberita: Lori sedap ke
    Org aslu : lagi sedap, manis
    Pemberita : Helicopter sedap?

    Org asli: Awak mau tipu saya , awak tau dak, saya biasa naik helicopter tau, awak biasa ke???

    Pemberita kesipuan!!!

    ReplyDelete
  37. Getaran gigil ulasan Geng Najib menyempurnakan alasan2.
    Mula tu konon wajah Etnik kampong dikomunis China..
    Lepas tu program TUDM puulaak daah.
    Gigil.
    Yang nyata.
    Nightmare Kucing sedang ditayangkan.
    UMNOBNPAS crossed the line, long ago.
    Skrg Sarawak want to beer party.
    Amacam? Bubar n Lets party !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 1149...ko Mengigau ker....

      Delete
    2. Nightmare Kucing...Sarawak vs BN.
      Umno sudah kena...gambar presiden oun tak berani pavak.
      PAS, pun tak berani bangkit Beer Fest kt Sarawak.
      Masak lagi billa Niki belon Joy Ride daah tulard bibir setiap warga sarawak.
      Ko yg gigau gigul 1200...nampak tuu

      Delete
  38. Sedih dgn kematian pengasas playboy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNOBNPAS mmg pakar porn,adu bangsa,domba agama.
      semua dah keluar habis. tunggu bubar saja

      Delete
  39. Apa salah nya penghulu2 naik kapal terbang
    Risau ke PH punya ajal dah dekat di ambang
    Sdr admin kena tibai, tidak lagi lebat gebang
    Elok je lepas ni gi join dgn kerbau berkubang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si Menteri Pertahanan Din Hisaputing Amaran pulak terang2 salah guna kuasa macam sepupu-sepipit dia Najib guna CAWAT tentera angkut tok2 ketua rumah panjang untuk kempen poilitik UMNO yg langsung tak berpekdah untuk kepentingan negara.
      Kalau kedua sepupu-sepipit ini benar2 wira sejati, gunalah pesawat tentera kita angkut mangsa2 Rohingya dari peyembelihan tentera junta Myanmar (macam Tun Mahathir menyelamatkan kanak Bosnia dulu).

      Ada telur ker NAJIS & HISAPUTING....???

      Delete
    2. ko, dah tak gilo kat Macy doh ?????/
      alohhh, alohhhh, mu ni!!

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    3. Haiyaa ini Othaman wo, apa dia mahu tanya
      Kita pun tak faham ini Sgpore punya nyonya
      Apasat lu mau angkut itu wolang Lohingnya
      Itu kapat tilibang wo, nigala kita yang punya

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    4. Kalau kedua sepupu-sepipit ini benar2 wira sejati, gunalah pesawat tentera kita angkut mangsa2 Rohingya dari peyembelihan tentera junta Myanmar (macam Tun Mahathir menyelamatkan kanak Bosnia dulu). Oh yer, bawalah bersama beruk ma'rip sekor cubertrooper tuu sekali.

      Ada telur ker NAJIS, HISAPUTING & KOJOLLA....???

      Delete
  40. Cai2 dungu bingai ramai yg dah mengelupor
    Ingin nak berperang tapi tak tau ilmu tempor
    Berpuloh ekor cai, hamba sorang jer gempor
    Kesudahan cai2 jadi mcm ayam berak kapor

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blog budin memang popular
      orangnya pun hansem
      bab tu KEJORA MINAT NGAT!

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
  41. Kahkahkah...

    Cukup dgn pantun kejora je, anjing suruhan DAP merapu meraban mcm beruk Uganda pencen kena paksa panjat pokok kelapa.

    ReplyDelete
  42. layanan yg d beri amat tidak sesuai dgn status mereka selaku ketua masyarakat.

    satu lagi tindakan kurang bijak yg sudah tentunya akan mengundang kemarahan rakyat Sarawak. saya percaya layanan yg sama juga mungkin d alami olih ketua2 masyarakat drpd Sabah.

    saya mendpt tahu yg mereka2 ini d angkut utk bersama sama Najib dlm perayaan Hari Peladang Kebangsaan..

    nak melencong sedikit.

    pernah satu ketika dahulu d Indonesia pesawat tentera udara d guna secara sampingan utk membawa penumpang awam ke satu destination dgn d kenakan bayaran (illegal) yg amat berpatutan. saya kurang pasti sama ada d era pres jokowi ia nya masih berlaku atau tidak.

    perkara yg sama mungkin sedang berlaku d Malaysia. pendapatan sampingan sudah tentu nya lumayan. tiada siapa yg rugi . its a win win situation.

    d Indonesia pres jokowi menta'arifkan perbuatan saperti ini sebagai 'pungli' (pungutan liar) n wajib d kenakan hukuman berat.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...