Tuesday, 5 September 2017

DI SEBALIK SEJARAHNYA CUBA DIPADAM, NAJIB SENDIRI TAK MAMPU MELUPAKAN TUN MAHATHIR


Kebelakangan ini terdapat kecenderungan yang semakin ketara di pihak UMNO dan kerajaan untuk memadam sejarah berkaitan bekas Perdana Menteri keempat, Tun Mahathir Mohamad. 

Diberitakan dan menjadi heboh diperkatakan bahawa antara yang berlaku ialah di buku teks, di galeri pameran, ketika sambutan kemerdekaan dan di latar belakang siaran berita sebuah stesen televisyen.

Jika teks sejarahnya tidak dipadamkan, gambar beliau atau bangunan yang menjadi ikon ketika pentadbirannya selama 22 tahun akan dihilangkan.

Semua itu dilakukan tidak lain adalah bertujuan agar rakyat melupakan Tun Mahathir atau tujuannya yang lebih sadis ialah untuk menggambarkan Tun Mahathir tidak pernah melakukan apa-apa untuk negara ini.

Segala-galanya bagi golongan pengampu, penjual propaganda dan penagih dedak ialah untuk menonjolkan Najib jauh lebih baik,  jauh lebih lebih hebat berbandingTun Mahathir dan satu-satunya peneraju unggul dalam membangunkan Malaysia.

Soalnya, dapatkah sejarah Tun Mahathir dipadamkan?

Tidak dipastikan sama ada segala usaha tersebut dalam pengetahuan dan mendapat restu Najib atau sebaliknya. Jika ia semata-mata usaha golongan pengampu, penjual propaganda dan penagih dedak, tindakan cuba memadam sejarah Tun Mahathir sebenarnya adalah kerja bodoh dan sia-sia.

Tidak perlu disenaraikan satu persatu, harus diakui jasa dan sumbangan Tun Mahathir terlalu besar untuk negara ini. Malah, lagi cuba dipadam, lagi segar ingatan rakyat terhadap segala sumbangannya.

Bagaimana rakyat boleh lupa jasa Tun Mahathir ketika mereka memandu selesa di Lebihraya Utara-Selatan, ketika terpandang KLCC dan Menara Kuala Lumpur yang indah, ketika megah berada di KLIA yang bertaraf dunia atau ketika berurusan dengan pejabat kerajaan di Putrajaya?

Dalam semua urusan kehidupan rakyat Malaysia ketika ini, mahu tidak mahu, mereka terpaksa akur bahawa sebahagian daripadanya adalah atas usaha dan idea Tun Mahathir.

Bolehkah sesiapa pura-pura melupakannya?

Sekiranya usaha memadam sejarah Tun Mahathir itu dalam pengetahuan dan direstui oleh Najib, terbukti juga bahawa Perdana Menteri sendiri tidak jujur mengenainya.

Dalam banyak ucapan dan ulasan, sama ada berkaitan politik, pembangunan negara atau pengangkutan awam yang dibuat oleh Najib, beliau sendiri sebenarnya tidak dapat melupakan Tun Mahathir. 

Terlalu kerap dan acapkali beliau cuba membandingkan dirinya dengan Tun Mahathir yang secara langsung menggambarkan bayangan sejarah serta jasa bekas Perdana Menteri itu sukar dilupakannya.

Bahkan, semalam pun Najib masih teringat-ingat akan Tun Mahathir apabila menyindir bekas Perdana Menteri itu yang sepatutnya sudah bersara, tetapi memilih untuk aktif semula.

Meneliti semua itu, sudah tentu juga ketika Najib berada di kediaman rasmi Seri Perdana atau berada di pejabatnya di Bangunan Perdana Putra, beliau turut selalu terbayang-bayang wajah Tun Mahathir yang memberi keselesaan kepadanya untuk tinggal bersama keluarga dan melakukan kerja sebagai Perdana Menteri.

Bayangkan jika tiada semua itu, apakah Najib selesa bekerja di bangunan  usang di Jabatan Perdana Menteri di Jalan Dato' Onn atau beliau dan Rosmah dapat tidur nyenyak di Seri Perdana lama di Jalan Terengganu, Bukit Persekutuan yang kini sudah dijadikan Galeri Seri Perdana?

Jika Najib sendiri pun selalu teringat-ingat dan tidak dapat membuang sejarah Tun Mahathir daripada kotak pemikirannya, bagaimanakah beliau mahu rakyat melupakannya?

Dalam hal ini, pepatah ada menyebut - harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama.

Sama ada baik atau buruk perlakuan seseorang itu, ia tetap akan diingati sampai bila-bila. Jika baik, harumlah nama yang menjadi ingatan. Sekiranya buruk, hitam dan busuknya nama yang ditinggalkan.

Semua bekas Perdana Menteri ada nama dan sejarah tersendiri yang tidak boleh dipadamkan. Tun Mahathir, meski bagaimana cuba dipadam atau dihitamkan gambaran kecemerlangan yang pernah dilakukannya, ia mustahil dapat dilakukan selagi tinggalannya kekal menjadi santapan mata dan keselesaan rakyat jelata.

Sebab itu, Tun Mahathir tidak pernah cuba memadam sejarah mana-mana bekas Perdana Menteri sebelumnya. Meskipun semua orang tahu Tunku Abdul Rahman Putra Alhaj bermusuh dengannya, Tun Mahathir tetap mahu rakyat Malaysia mengingati segala sumbangan Bapa Kemerdekaan itu dengan misalnya melalui pemberian nama Pusat Dagangan Dunia Putra dan Univiversiti Putra Malaysia.

Sama juga dengan Najib, selepas ini sejarahnya yang antara lain berkaitan kemewahan, pembaziran, penerima derma terbanyak dalam rekod dunia iaitu RM2,600 juta dan menjadikan Jho Low bilionnaire dalam sekelip mata, turut akan menjadi ingatan dan kenangan zaman berzaman oleh kita semua. (ShahbudinHusin 05/09/2017)

166 comments:

  1. Replies


    1. Najip @ MO1 AKAN MELAWAT WASHNTON KATA WASHNTON POST



      PERSAMAN NAJIP TRUMP

      trump mahu lock her up -hilary
      Najip dah pun lock Anwar up


      Trump menang presiden kalah u di popular sejajar poll CNN
      Najip juga menang pru kalah undi popular

      Trump main perempuan di n.y
      Najip main betina di p.d

      Dua dua main golf bersama



      Clix washinton post ...>>>>>



      Dua ekor pariah donia bertemu 12sep

      Delete
    2. Ugutan keluar PH
      Tetapi dalam mesyuarat itu, adalah dipercayai bahawa penolakan kerjasama dengan PAS bukan semata-mata atas soal masalah pembahagian kawasan. Apa yang lebih penting ialah soal fahaman politik parti-parti PH yang tidak dapat menerima ideologi PAS.
      Ada satu khabar menyatakan bahawa terdapat sebuah parti PH yang amat bertegas menolak kerjasama dengan PAS hingga membawa kepada peringkat ugutan dalam bentuk langkah politik.
      Walaupun khabar itu tidak menyebut nama parti bagi memelihara hubungan baik antara barisan pembangkang itu, tetapi dapat diagak parti mana yang mengambil sikap tegas itu. Juga walaupun tidak disebut langkah politik apa yang dijadikan sebagai ugutan, tetapi ia juga boleh diagak. Adalah dirasakan parti itu ialah DAP dan ugutan politik ialah menarik diri daripada PH.
      Namun begitu, pertentangan fahaman politik bukan saja berlaku antara DAP dan PAS. Tetapi fahaman politik PAS adalah juga bercanggah dengan parti-parti lain dalam PH termasuk PKR. Perkara fahaman politik inilah seringkali dilupakan apabila terlalu tertumpu untuk memenangi pilihan raya.
      Walaupun kesemua parti PH mempunyai fahaman politik berbeza tetapi mereka boleh bersetuju dalam satu platform bersama. Kerjasama mereka dalam PH bukan semata-mata strategi dan taktik bagi memenangi pilihan raya tetapi juga atas prinsip politik yang dikongsi bersama.

      Delete
    3. Dengar sini pengampu dan barua barua najib serta PAS semua bagi rakyat majoriti yang tidak terlibat dalam mana mana parti politik, sudah tentu merasa menyampah dgn pemerintahan pemimpin dusta dan tidak AMANAH regim Najim ,umno dan BN termasuk sekutunya PAS, Jadi tidak kiralah siapa yang akan memimpin kelak asal BUKAN Najib, umno, BN Dan sekutunya Pas walaupun lim kit siang menjadi PM adalah lebih dari Najib,umno,BN dan sekutunya PAS yang telah mungkar tidak berAMANAH yang lebih jijik dari najis.

      Delete
    4. Umno/pas bolehlah setakat nak pasang angan2 nak rampas P.Pinang dalam pru 14 nanti.

      Teruskanlah berkempen dan buat jamuan makan mega diseluruh P.Pinang. Tidak ada siapa yg nak larang.

      Rakyat dah cukup sakit hati dan dah cukup fed up dgn pentadbiran kerajaan persekutuan hari ini lebih2 lagi dgn pemimpin2 umno peringkat negeri di bawah pimpinan tok non panjang.

      Kami pun minta tok non panjang bertanding sekali lagi di parlimen Nibong Tebal sebab saja nak tengok berapa undi yg dia boleh dapat kali ni.

      Dah dua kali dia kalah kerusi Nibong Tebal tapi masih lagi menjadi pengerusi perhubungan umno negeri P.Pinang.

      Orang2 umno pun dah naik meluat.

      Tu laaa dulu ego sgt tak hirau kpd rakyat. Bila rakyat cari asyik berada di kuala lumpur saja. Rakyat pun tahu dia dok kejar projek.

      Hari ini kemajuan yg ada di Seberang Perai selatan adalah hasil usaha PKR dan DAP.

      Umno dok buat apa dulu? Dok hayun telur sajalah dan dok mengebat dgn mercediz hitam dan berkumpul ramai2 di restoren A.R Rahman di Jawi tu. Kalah saja umno restoren tu pun tutup.

      Delete
    5. 1130 eko ni asik refresh blog Budin2 togobit coghito terus ko jwb tanpa hadham isi kandungan coghito Budin2 - jawab ea sonang yo ... "aku 1st" ... oo jang sampai mati jongkeh ..tu jo la komen ko ... jang o jang samo la Budin sifu ko tu jang ooi.

      Delete
  2. mahathir telah disisihkan pemerintah tetapi tidak oleh rakyat yg menyayanginya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yrump ada Mr J


      Najip pun ada Mr J


      Dua dua penyokong tegar


      Satu yahudi


      Satu munafik


      Dua dua pendusta



      Mr Jubor Jamban Jebon

      Delete
    2. Entah lah ,aku sejak dulu memang tak suka Mahahtir pertama keran skandal kewangan yg banyak berlaku di zaman beliau,kedua perlaksanaan sistem penswastaan yg banyak menguntungkan kroni,kedua rasuah bermaharaja lela baik dalam kerajaan mahu pun dalam Umno sendiri.keempat perangai Mahahtir yg suka menempelak orang lain dgn bahasa sinis yg seolah-olah hanya dia yg cerdik.Projek-projek mega Mahahtir banyak yg gagal kerana dalam perlaksanaan yg berlaku banyak ketirisan,juga lebih menuntungkan kroni.DLL.

      Delete
    3. Poorah baru sekarang cakap tak suke bila makan dedak najib...masa madey nak buang pak lah ko bisu...

      Delete
    4. Msia yg sekarang bukan Msia yg dulu......

      Dulu kita buat benda yg bijak pandai....tapi sekarang banyak buat benda pandir.

      Tu pasal tak heranlah kalo sejarah negara pon nak dipadamkan.

      Kerja memadam sejarah yg dah diketahui satu dunia memang sah kerja bangaaannngg....

      Hanya orang bangang jerrr yg buat kerja bangang........orang cerdik tak buat benda bangang.

      Apa pon.......kesah 1MDB tak dapat kita padamkan dari lakaran sejarah dunia sebagai skandal money laundering tahap mega dunia.

      https://m.youtube.com/watch?v=FH8eQGO6GQ8

      https://m.youtube.com/watch?v=JZABOpi68HY

      2017 info dihujung jari........

      Delete
    5. Fahaman politik PH
      Ini bermakna PH juga mempunyai fahaman politiknya tersendiri, yang bukan saja bertentangan dengan Barisan Nasional (BN) tetapi juga PAS.
      Fahaman politik PH terkandung dalam manifestonya ketika pengumuman mengenai lambang dan pucuk kepimpinannya yang menamakan Anwar sebagai ketua umum dan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai pengerusi Julai lalu.
      Pada umumnya fahaman politik PH yang ditunjukkan melalui manifestonya adalah urus tadbir negara yang baik. Apa yang disebut sebagai siasatan terhadap skandal 1MDB dan pembanterasan rasuah merupakan ciri-ciri baik dalam urus tadbir negara.
      Jadi jika itu urus tadbir negara yang baik, maka ia merupakan fahaman politik PH. Tetapi tidakkah ia sama juga dengan perjuangan PAS dan BN? Tentunya PAS dan BN juga mahu mengurus tadbir negara dengan baik.
      Di sinilah terdapat perbezaan antara PH dengan PAS dan BN. Perbezaan ketara terletak pada isu 1MDB. Bagi PH, soal 1MDB adalah suatu isu urus tadbir negara. Sedangkan bagi BN dan PAS, ia tidak menjadi isu.
      Tetapi di peringkat ideologi parti, perbezaan antara mereka adalah lebih mendalam. Ia menyentuh keadaan di mana berlaku kompromi yang boleh membawa kerjasama. Di sini terdapat isu ideologi politik Islam. Kedua-dua, PAS dan Amanah berpegang pada ideologi politik Islam. Namun tafsiran dan sikap kedua-duanya terhadap ideologi politik itu bukan saja berbeza, malah bertentangan.
      Kesannya ialah Amanah boleh berada dalam PH tetapi PAS tidak boleh. Bagi PAS, tidak ada kompromi dengan DAP. Begitu juga DAP tidak boleh berkompromi dengan PAS. Tetapi dengan Amanah boleh.
      Keempat-empat parti ini, DAP, PKR, PPBM dan juga BN boleh dilihat oleh sebahagian pihak sebagai sekular. Cumanya PKR, PPBM dan BN adalah parti sekular yang sederhana dan berkompromi dengan fahaman politik Islam dan nasionalisme Melayu. PKR melalui ketua umumnya menampil dirinya sebagai demokrat Muslim. Tetapi dalam PKR terdapat tradisi Parti Rakyat yang berfahaman sosialisme. Dari satu segi fahaman politik, PKR adalah berada di tengah-tengah antara DAP dan Amanah.
      Bagaimanapun parti yang jelas menekankan soal sekularisme ialah DAP. Secara tradisi, ideologi parti itu ialah sosialisme demokratik.
      Sementara Amanah yang anggotanya adalah asalnya elemen progresif dalam PAS menampilkan dirinya sebagai demokratik Islam. Parti itu asalnya mahu mendaftar sebagai Parti Progresif Islam. Tetapi setelah ditolak pendaftarannya, ia mengambil alih sebuah parti pekerja berhaluan sosialis.
      Sementara itu, sebahagian ahli PKR adalah bekas ahli Umno seperti mana juga anggota PPBM. Maknanya mereka berkongsi akar dengan BN. Namun begitu, PKR, DAP, PPBM dan Amanah boleh berkompromi dan berkongsi platform dalam PH di atas fahaman politik tadbir urus negara yang baik.

      Delete
    6. KAH...KAH...KAH....
      KECIAN MADEY DAN ASMAH...
      BARU-BARU NI NAK CUBA 1ST NAIK MRT...KIKI...KIKI...KIKI.......
      ORANG RAMAI BUAT DEK JER KAT MADEY BERDUA NI...
      NAK TANYA KAT MADEY...SERONOK TAK NAIK MRT...SIAP SELFIE LAGI...KIKI...KIKI..KIKI...
      NANTI DIA KATA MRT NI IDEA DIA PLAK...
      AL MAKLUM LER ORANG TUA DAH NYANYUK....
      KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
    7. Dulu lain sekarang lain
      Dahulu PELIWAT
      Sekarang PI MELAWAT

      "JANGAN UNGKIT KISAH LAMA"

      Delete
    8. Tak kira la siapa saja yg akan memerintah , asalkan jgn Najib, umno, BN dan sekutunya PAS yang tidak AMANAH , DUSTA dan mungkar telah terbukti dan jelas. Tiandakan Najib mengOSA Lapuran Audit 1MDB ,pecat bekas AG , membubar siasiatan 1MDB oleh BNM ,SPRM Dan menukar pegawai penyasat pecat bekas TPM kerana banyak menyoal 1MDB semuanya menjurus kepada cuba menutup kesalahan najib yg menyeleweng dan mungkar,ini tidak termasuk kes bunuh althatunya, kes bunuh pengerusi ambank, kes bunuh kevin moralis semua misteri dari segi motif tapi petunjuk kearah Najib serta kes penyelewengan pembelian kapal selam scorpean oleh penasihat najib dan najib rosmah sendiri, semua jelas dan berfakta Dan najib pula tak pernah saman pertuduhan dibuat oleh pelbagai pehak. Tak pernah pemimpin Malaysia begini buruk, jahat dan tidak AMANAH serta dusta sebelum ini hanya Najib dan regim umno era beliau jadi umno BN wajib di kubur Dan diganti.

      Delete
  3. Berita tv3 boleh berlatarbelakangkan gambar 2 ekor panda yg china pinjamkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana anjing kejora


      Mana penjilat tegar Dato seri Najis


      Mana batang hidung kojola


      Mana batang pelir kojola


      Mana lidah berbelit sepanjang lidah madusa si kojola


      Mai mai tabur dedak anjing babi goreng pedas cili asap hidangan kejora setan iblis dajal umngok

      Delete
    2. CUBA TEKA....
      SI RAPUJI PONDAN SOTONG VS SI ASSMIN MB JAMBAN...SIAPA MENANG...

      Delete
    3. Sehari selepas penafian PKR ia mengambil tindakan disiplin terhadap Rafizi Ramli kerana mendedahkan masalah dalaman parti kepada umum, naib presiden PKR itu hari ini menggesa tindakan diambil ke atas beberapa pemimpin yang menurutnya kerap memberikan maklumat tidak benar kepada media.
      “Selagi 2-3 orang ahli Biro Politik ini tidak berdisiplin dan memberikan maklumat yang salah kepada pihak media dan anggota parti, keadaan akan terus bercelaru,” katanya merujuk badan pembuat keputusan tertinggi dalam PKR.
      Rafizi berkata wujud pemimpin parti yang bercakap kepada media sambil “berselindung di balik nama ‘sumber dalaman parti'”.
      Rafizi yang sebelum ini mendedahkan kepincangan pada peringkat Biro Politik PKR susulan bantahannya terhadap usaha Timbalan Presiden Datuk Seri Azmin Ali berunding dengan PAS, berkata perkara itu bukan pertama kali berlaku.
      Menurutnya, akhbar “yang jelas memusuhi PKR” kerap memetik “sumber dalaman parti” membekalkan berita tidak sah seperti pada 2014, ketika PKR mengarahkan menteri besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim melepaskan jawatannya.
      Rafizi berkata perkara sama berulang pada tahun lalu ketika pilihan raya negeri Sarawak, di mana pemimpin PKR menghantar mesej berlainan kepada pimpinan PKR negeri walaupun Biro Politik sudah memuktamadkan keputusan pembahagian kerusi.

      Delete
    4. SEBELUM PRU PKR DAH BERTELAGAH SESAMA SENDIRI, DAH DEKAT PRU FUKATAN HAPRAK AKAN BEREBUT DAN BERBALING KERUSI, SEMASA PRU...FUKATAN HAPRAK AKAN BERTANDING DAN BERLAWAN SESAMA SENDIRI...
      MAKA NAK MAMPOS LER GAMAK NYER TUUU...

      Delete
    5. Dulu lain sekarang lain
      Dahulu RASIS
      Sekarang BRO & SIS

      "JANGAN UNGKIT KISAH LAMA"

      Delete



  4. Lock HER UP - kata trump kpd clinton


    Sumbat Anwar dalam penjara - kata najip Razak


    Byk persamaan antara TRUMP KAPIR DAN NAJIP MUNAFIQ




    MR J DAB KOJOLA SUNGGUH KUAT SOKONG MUNAFIK

    ReplyDelete
  5. mamaq keralaharamjadah senyap je
    2 3 hari ni hehe dah mampos kot lol

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa tak senyap nyer ...dok kesedapan lepas naik mrt...
      esok lusa nak naik ler lagi tu....
      kalau madey dan asmah bawak si boboi lagi suka boboi melompat-lompat dalam mrt tu...kiki...kiki...kiki..

      Delete
    2. Komen ko mcm tu tak laku kat sini. Pi main sana jauh2... Najis ni bwk busuk blog ni jer... Poorah

      Delete
    3. Bro 2020 anon 1309 kikkii he...he...he tu babi bukan manusia.
      Cross breed antara J babi hutan dan jho babi gemuk kampung dapat 13:09 kikiki

      Delete
  6. Najib nak buka satu lagi bandar... bandar Putarjaya... untuk menunjukkan kejayaannya putar belit dalam hal 1mdb... huhu...

    ReplyDelete
  7. Mahathir dibo layankan oleh warga MRT semalam... Maluuuuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh... Tun pun takminta dilayan... Warga mrt takut dibuang kerja kalau layan tun... Itu pun taktau...

      Delete
    2. MADEY MAMAK KERALA KUTTY ...KESERONOKAN NAIK MRT...SIAP SELFIE LAGI...KAH..KAH...KAH..
      ESOK DIA KATA MRT TU IDE DIA...
      AL MAKLUM LER ORANG TUA DAH NYANYUK...KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
    3. Biro Politik PKR dilaporkan mengambil tindakan disiplin dengan memberi amaran kepada naib presidennya, Rafizi Ramli yang mendedahkan perbalahan dalaman parti itu.
      Sin Chew Daily memetik sumber sebagai berkata, Biro Politik PKR memutuskan untuk memberi amaran keras secara lisan kepada Rafizi kerana tindakan serta kenyataannya merosakkan nama baik parti itu.
      “Berdasarkan nasihat (Datuk Seri) Anwar Ibrahim, parti hanya memberi amaran lisan kepada Rafizi ketika ini. Jika beliau terus berdegil, tiada orang boleh menjamin beliau tidak akan dipecat kelak,” kata sumber yang dipetik akhbar itu.
      Sabtu lalu, Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali mengakui berunding dengan PAS, tetapi mendakwa ia dibuat berdasarkan keputusan parti, bukan atas kapasiti peribadi.
      Azmin berkata, rundingan itu bagi mengelakkan pertandingan 3 penjuru di Selangor dan meningkatkan peluang kemenangan PKR dan parti pembangkang lain.
      Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution bagaimanapun menafikan parti itu pernah membuat keputusan yang dikatakan Azmin itu, sebaliknya rundingan pembahagian kerusi hanya membabitkan parti komponen Pakatan Harapan.
      Susulan itu, Rafizi yang membantah rundingan dengan PAS itu, mendedahkan wujud kemelut serius di kalangan ahli Biro Politik PKR, Selasa lalu.
      Ahli Parlimen Pandan itu mendakwa pemimpin atasan yang menganggotai Biro Politik PKR berkuasa menentukan hala tuju parti sering tidak sealiran, malah keputusan yang dicapai juga tidak dihormati.
      Katanya, keadaan itu berlaku sejak Anwar dipenjarakan pada Februari 2015.
      Sumber yang dipetik Sin Chew Daily berkata, mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan pada Isnin lalu memutuskan tiada kerjasama dengan PAS, tetapi tidak membantah PKR berunding dengan parti Islam itu secara diam-diam.

      Delete
    4. HE...HE..HE...
      PKR DAH KENA HEMPAS SAMA PAS...
      KECIAN NUAR AL JUBURI...

      Delete




  8. INILAH MALAYSIA BARU IDAMAN KAMI



    DAP - AMANAH - BERSATU


    . VS


    PAS PKR PIGS


    . VS



    UMNO MCA MIC GERAKAN



    . VS



    PBB - SUPP - PBS. - LDP -



    SIAPA AKAN MENANG ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. YANG MENANG M'SIA BURUK/LAMA...KIKI...KIKI..KIKI..

      Delete
    2. Menurut sumber dalaman PKR, parti itu berpendirian tegas kerana ketua umumnya, Anwar mengarahkan rundingan dengan PAS diteruskan bagi mengelakkan pertandingan 3 penjuru pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14).
      “PKR berdepan cabaran bukan sahaja daripada PAS, tetapi juga parti politik lain di Timur Malaysia. Oleh itu, kami akan terus berunding formula satu lawan satu dengan PAS, Parti Sosialis Malaysia dan parti lain di Timur Malaysia.
      “PKR hanya membincangkan formula satu lawan satu dengan PAS. Ini bukan kerjasama politik kerana kami tidak membuat dasar atau manifesto bersama.”
      Sehubungan itu, sumber berkenaan berkata, Anwar melantik Azmin mengadakan rundingan pembahagian kerusi dengan PAS dan pelantikan itu turut mendapatkan persetujuan sebahagian besar ahli Biro Politik PKR.
      Beliau mendakwa pemimpin yang membantah rundingan itu seperti Rafizi dan Ahli Parlimen Selayang, William Leong bukan puak Azmin, oleh itu mereka sering menentang tindakan menteri besar Selangor itu, termasuk membantah rundingan berkenaan.
      “Selaku naib presiden dan ahli Biro Politik, sudah setahun Rafizi tidak menghadiri mesyuarat biro itu.”
      Difahamkan, ketika Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Azmin menemui Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, pada 12 Ogos lalu, mereka sudah menyuarakan hasrat PKR mahu terus berunding dengan parti Islam itu.
      Rafizi sebelum ini menamakan Tian Chua, Shamsul Iskandar Md Akin, Xavier Jeyakumar, Dr Shaharuddin Badaruddin, Zuraida Kamaruddin, R Sivarasa, Datuk Saifuddin Abdullah, Datuk Kamaruddin Jaafar dan Fahmi Fadzil antara pemimpin yang menyokong rundingan dengan PAS.
      Manakala Leong, Saifuddin Nasution, Nik Nazmi Nik Ahmad, Datin Paduka Tan Yew Kew, Syed Ibrahim Syed Noh, Datuk Johari Abdul, Sim Tze Tzin dan Fariz Musa menentang rundingan itu.
      Leong mengumumkan peletakan jawatan dalam Biro Politik, pada Rabu minggu lalu kerana tidak bersetuju dengan rundingan itu.
      Rafizi turut mencadangkan kongres khas diadakan untuk menghentikan kekeliruan di kalangan ahli akar umbi.

      Delete
    3. HE...HE..HE...
      PKR DAH KENA HEMPAS SAMA PAS...
      KECIAN NUAR AL JUBURI...

      Delete
    4. Dulu lain sekarang lain
      Dahulu MAHAZALIM
      Sekarang MAHA ALIM

      "JANGAN UNGKIT KISAH DULU"

      Delete
  9. tv3 dah upah david padang tembaga hilangkan KLCC

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib nak lelong twins towers kpd Trump for only one USD for both towers

      Delete
    2. DAVID TEO KER....KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
    3. Pengerusi PKR Kelantan hari ini melantik Mohd Hafidz Rizal Amran sebagai koordinator Pemuda PKR negeri dengan alasan pemecatannya dibuat secara tidak demokratik dan tanpa melalui proses wajar.
      Ab Aziz Ab Kadir dalam kenyataan hari ini berkata, proses pelantikan Mohd Khairul Amin Abdul Rahman untuk menerajui Pemuda PKR Kelantan oleh Ketua Pemuda parti itu, Nik Nazmi Nik Ahmad melanggar Perkara 14.4 Peraturan Tetap Pemuda PKR.
      Katanya, peruntukan itu jelas menyatakan pelantikan ketua Pemuda negeri perlu dirunding bersama ketua Pemuda cabang dan pengerusi PKR negeri.
      “Malangnya, Nik Nazmi gagal melaksanakan proses ini. Oleh demikian, saya dengan ini tidak mengiktiraf pelantikan ketua Pemuda Kelantan yang baru.
      “Mengambil semangat daripada pelantikan Shamsul Iskandar Mohd Akin sebagai koordinator Pemuda di peringkat pusat oleh Ketua Umum, Datuk Seri Anwar Ibrahim, saya dengan ini selaku pengerusi PKR Kelantan melantik Hafidz Rizal selaku koordinator Pemuda Kelantan.”
      Beliau turut menggesa semua Pemuda cabang di Kelantan memberi kerjasama dan bekerja sebagai sebuah pasukan untuk memperkukuhkan PKR serta melancarkan persiapan bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.

      Delete
    4. HE...HE..HE...
      PKR DAH KENA HEMPAS SAMA PAS...
      KECIAN NUAR AL JUBURI...

      Delete
  10. Bro Budin, Reuters melapurkan Saudi Arabia pi jam wang dari IMF.
    Malaysia tak nak tong AS kah?
    Kan ari tu ada Putera Raja AS derma pada NR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. IKAN DUYUNG DAH LAPOR DIRI....KIKI...KIKI..KIKI...

      Delete
    2. Sebagai sebuah parti politik yang sudah berpengalaman, PAS tidak memerlukan "warkah dari penjara" untuk mengajar selok-belok bidang itu, kata seorang pemimpinnya.

      Anggota Jawatankuasa Pusat PAS Dr Azman Ibrahim berkata apa yang diperlukan untuk berpolitik ialah "warkah dari Allah dan rasul" untuk mengajar mengenai laluan yang perlu dipilih.

      Dalam kenyataan jelas menyindir PKR itu Dr Azman juga menegaskan PAS bukanlah sebuah parti yang pandai berbelit-belit.

      Menggambarkan PAS sebagai sebuah parti yang memiliki tokoh berjiwa besar, Dr Azman menyatakan tanpa mereka Datuk Seri Azmin Ali tidak akan dapat duduk di kerusi menteri besar Selangor seperti sekarang.

      "Tanpa jiwa besar pemimpin PAS yang membelai dan mengasuh bayi PKR dengan penuh kesabaran selama ini, PKR tak akan mampu berada dalam kedudukan seperti sekarang," katanya.

      Dr Azman juga menasihati PKR agar mengawal agar perbalahan dalaman tidak terdedah kepada umum.

      "Malu kokram (malu ke orang)!" katanya dengan loghat Terengganu.

      Islam terjaga atau tidak

      PKR kini mengalami krisis apabila tindakan sebahagian pemimpinnya berunding dengan PAS menjelang pilihan raya umum (PRU) ke-14 tidak disenangi kumpulan yang lain.

      Menegaskan usaha berunding itu bukanlah inisiatif Azmin sendiri, kumpulan yang menyokong rundingan itu menyatakan langkah itu turut mendapat restu Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Di pihak yang menentang - diketuai Naib Presiden PKR Rafizi Ramli - mereka menuntut supaya suatu kongres khas diadakan bagi memuktamadkan pendirian sebenar parti dengan PAS.

      Anwar kemudian mengeluarkan kenyataan bagi mengulas perkembangan itu pada 2 September lalu.

      Rundingan itu diusahakan ketika PAS terus mengeluarkan kenyataan demi kenyataan yang dianggap memperkecilkan PKR. Malah parti itu turut menyatakan rancangan mereka meletakkan calon di kerusi yang sedang diwakili PKR ketika ini, termasuk Permatang Pauh.

      Delete
  11. DI SEBALIK SEJARAHNYA CUBA DIPADAM, NUAR AL JUBURI SENDIRI TAK MAMPU MELUPAKAN PAS

    KIKI...KIKI...KIKI...KIKI...KIKI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian kat bapak babi ni kelaparan

      Delete
    2. Kesian kat bapak babi Dapigs Kuda Tunggangan Madey ni kelaparan

      Delete
    3. Ahli perwakilan DAP yang layak mengundi dalam pemilihan semula Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CEC) parti itu mahu senarai penuh nama yang layak mengundi berserta nombor kad pengenalan mereka disiarkan dalam akhbar pelbagai bahasa.
      Bekas Pengerusi DAP Cawangan Bagan Luar, G. Asoghan berkata langkah itu untuk memastikan pemilihan semula yang dijangka pada 1 Oktober dijalankan dengan telus menggunakan senarai 2,576 ahli perwakilan yang digunakan pada pemilihan 15 Disember 2012 supaya kesahihan pemilihan semula itu tidak lagi dipertikai.
      “Kami tidak mahu sebarang unsur penipuan, pemalsuan dan taktik licik yang boleh mencemar proses pemilihan semula yang bakal diadakan. Langkah ini penting untuk mempertahankan maruah parti. Kami mahu proses pemilihan semula bersih, telus dan adil,” katanya pada sidang media hari ini.
      Pada 21 Julai lepas, Naib Pengerusi DAP Kebangsaan Teresa Kok berkata parti itu akur dengan arahan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) supaya mengadakan semula pemilihan CEC dan menggunakan senarai 2,576 ahlu perwakilan itu serta melantik juruaudit bebas memantau dan mengendalikan pemilihan semula berkenaan.

      DAP juga difahamkan melantik sebuah firma audit bebas PKF Consulting untuk mengadakan pemilihan semula itu.
      Asoghan berkata DAP perlu menyiarkan nama firma audit yang dilantik untuk memantau proses pemilihan semula parti berkenaan dalam akhbar.
      “Kami bantah sekerasnya sekiranya firma ada hubung kait dengan pimpinan tertentu DAP seperti PKF dan KPMG terpilih. Kami mahu pemilihan semula diadakan tanpa sebarang keraguan munasabah,” katanya.
      Beliau turut meminta pemerhati tidak dibenarkan masuk semasa pemilihan semula itu berlangsung dan pengiraan undi dilakukan di hadapan ahli perwakilan.

      Delete
  12. Langau-langau FUKATAN HAPRAK sedang berehat....
    sebab malam tadi dok lama bermesyuarat sesame sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bapak babi dah pecah kandang untuk cari makan

      Delete
    2. Bapak babi Madey dah pecah kandang untuk cari makan

      Delete
    3. Kebelakangan ini memang agak sukar untuk mencari seorang pemimpin yang boleh berbicara dan tegas berdiri teguh mempertahankan prinsip dasar parti dan dalam masa yang sama tidak berlembut dengan desakan parti lain yang mempunyai dasar bertentangan.

      Semenjak penubuhan parti DAP, umum fahami dengan gerakan dan pegangan parti liberal yang secara terang-terangan menolak sama sekali pendekatan keislaman di sini.

      Dari isu tanda jalan bertulisan jawi, isu azan, isu pendidikan Islam, sambutan hari raya, isu wang zakat malahan baru-baru ini membantah keras cadangan akta Rang Undang-Undang (RUU) 355 tanpa berminat mendengar terlebih dahulu penjelasan daripada pihak sepatutnya mengenai akta tersebut.

      Terbaru, membaca artikel Lim Kit Siang yang menghentam Presiden PAS Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang tanpa menghentam parti PAS boleh diibaratkan sebagai kata-kata parasit yang mahu ahli-ahli PAS bertelagah sesama sendiri dengan niat bagi mendapatkan sokongan ahli yang bertentangan dengan pandangan dan tindakan presiden PAS.

      Modus operandi yang sama juga pernah dilakukan oleh pembangkang terhadap UMNO bagi memastikan kepimpinan parti keramat ini bertelagah dan berlaga angin dalam isu 1MDB.

      Akhirnya Tan Sri Muhyddin Yassin, Datuk Seri Shafie Apdal dan Datuk Mukhriz Mahathir termakan umpan mereka dan mereka terus menjatuhkan hukum kepada perdana menteri tanpa mendengar penjelasan dan melihat kepada keputusan siasatan Suruhanjaya Siasatan DiRaja.

      Lim Kit Siang merupakan seorang pemimpin yang tidak akan berkompromi dengan pemimpin parti yang cenderung kepada pemikiran yang berpegang teguh dengan dasar asal parti mereka.

      Apabila Kit Siang berkata menyokong Islamisasi, adakah beliau berkata setuju apabila RUU 355 yang dibentangkan?

      Delete
  13. Depa bukan saja nak padamkan kejayaan tdm tapi depa juga cuba padamkan kerosakan yg dilakukan najib. Kerja gila geng magician ni. Hilangkan jasa orang. Cuba hilangkan keburukan orang dan paling hebat duit negara/rakyat pun boleh dihilangkan. Jangan terkejut satu hari depa hilangkan diri depa pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu lain sekarang lain
      Dahulu AL JUBURI
      Sekarang LU FIKIR SENDIRI

      "JANGAN UNGKIT KISAH LAMA"

      Delete
    2. KAH....KAH....KAH...kiki...kiki...kiki...

      Dulu lain sekarang lain
      Dahulu PKR Bercinta sama PAS
      DAH BERCERAI TALAK TIGA...
      Sekarang nak RUJUK kembali

      NAK MAMPOS LER TUUUUU....

      Delete
    3. Kutipan wang zakat

      Sudah jenuh pemimpin Umno dan PAS menerangkan kepada kepada umum bahawa RUU ini hanya memperbaharui atau menaik taraf Mahkamah Syariah tanpa menjejaskan mahkamah Sivil.

      Mereka sebagai pemimpin nampak dan faham akan perkara ini untuk kebaikan orang Islam di sini tetapi sudah menjadi resam, mereka akan cuba sedaya upaya memastikan rakyat ketakutan apabila akta ini dikuatkuasakan kerana pemikiran 'anti islam' terlalu menebal dalam jiwa pemimpin pembangkang.

      DAP juga pernah mempertikaikan kewajaran bayaran wang zakat direbat dalam cukai pendapatan. Malah DAP menyuruh orang Islam membayar kedua-duanya sekali iaitu wang zakat serta cukai pendapatan secara penuh.

      DAP dakwa wang zakat tidak boleh digunakan oleh orang bukan Islam dan ini adalah tidak adil kepada mereka. DAP juga berhasrat untuk tidak mempraktikan kutipan wang zakat sekiranya mereka berkuasa kelak.

      Pendidikan Islam menurut DAP tidak perlu diajar di peringkat sekolah dan perlu dimansuhkan kerana parti tersebut berkata pembelajaran subjek tersebut boleh dipelajari dari madrasah, surau atau masjid.

      Apa yang cuba disampaikan pula oleh Kit Siang adalah partinya tidak bersetuju dengan fahaman Islamisasi ketaksuban, kebencian dan ekstremisme.

      Ya, perkara yang dinyatakan ini tidak akan berlaku sekiranya semua pihak saling hormat menghormati antara satu sama lain dan memahami kepelbagaian agama, adat serta budaya.

      Namun kegagalan DAP mengawal sikap ego dan bodoh sombong pemimpinnya menyebabkan sesetengah umat Islam di sini bertindak di luar batasan bagi menyuarakan bantahan terhadap kebiadapan bahasa dan tingkah laku pemimpin DAP.

      Delete
  14. Budin

    Mcm mana bapak babi ni boleh terlepas drp kandang ni?

    Tuan dia lupa bagi makan dedak kot sebab kelmarin cuti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budin

      Mcm mana bapak babi Madey ni boleh terlepas drp kandang ni?

      Tuan dia lupa bagi makan tulang BABI Dapigs kot sebab kelmarin cuti naik MRT.kiki...kiki...kiki...

      Delete
    2. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini memutuskan untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Lim Guan Eng selepas ketua menteri Pulau Pinang itu enggan memohon maaf di atas kenyataannya mengenai penahanan salah seorang ahli exco negeri baru-baru ini.
      Mesyuarat pengurusan tertinggi SPRM hari ini sebulat suara bersetuju Lim diheret ke mahkamah, dan berkata Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali akan dimaklumkan untuk mengambil tindakan lanjut.
      “Ingin juga ditegaskan, SPRM menghormati hak serta kebebasan mana-mana pihak untuk mengkritik tetapi tidak akan sama sekali bertolak ansur jika mereka didapati mengeluarkan kenyataan fitnah khususnya berhubung siasatan yang sedang dijalankan oleh SPRM dengan tujuan mencemarkan serta menjejaskan imej dan reputasi SPRM,” kata suruhanjaya itu.

      Delete
  15. Nak padam sampai bila? Selagi berkuasa? Kerja bodoh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sampai MADEY padam...kiki...kiki...kiki...

      Delete
    2. Bersih 2.0 secretariat member Mandeep Singh has accused Rafizi Ramli of being unable to take criticisms from people who have always supported the cause of Pakatan Harapan as well as PKR.
      Expressing his dissatisfaction with the PKR vice-president, Mandeep took to Twitter to convey his feelings over Rafizi’s criticism of former Bersih chairperson Ambiga Sreenevasan.
      “Ambiga signed the Citizen’s Declaration and became so unpopular among CSO & she goes around pasar malam to get signatures for you people on a daily basis,” Mandeep said in his first tweet.
      He was referring to the Citizen’s Declaration signing ceremony in March last year, involving opposition leaders and former prime minister Dr Mahathir Mohamad and former deputy prime minister Muhyiddin Yassin, among other ex-Umno leaders.
      Many civil society organisations (CSO) had criticised Ambiga for her presence in the event, especially with Mahathir’s track record against opposition and rights activists in the past.
      Earlier today, Rafizi had reportedly questioned Ambiga’s neutral position after being criticised by the prominent human rights lawyer for airing PKR’s internal squabbles publicly.
      He was quoted by Malay Mail Online as saying that Ambiga’s remarks were “unfair, biased and misinformed”, and that she was echoing views held by his rivals in PKR.
      “I am not surprised by her views because she has always been against Pakatan Harapan (PH) from day one,” Rafizi told the news portal.

      Delete
  16. 12.04 dan 12.48,Sedih tenguk perilaku Melayu Islam bersifat sebegini.....astarfirullah halazim...sgt memalukan.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 13.58...
      jangan kata orang ler....
      macai Fukatan Haprak belaan anjing kurap Dapigs lagi teruk meroyan...
      biasa ler dok sekapal ngan ko ....

      Delete
    2. Astarfirullah halazim! Siapalah mak bapak dia ni agaknya? Kesian! Ada anak perangai cam ni. Agaknya mak dia beranak kat kandang babi, pastu tertukar ngan anak babi!

      Delete
    3. Kikiki.. Belaan DAPig's dgn taat menyalak bila TUAN ENVEGELIST disentuh..

      Tahniah CAI..
      Salak kuat lg cai.

      Delete
    4. Ee ehhhh! Dah besar kau rupanya! Comelnya! Sebijik macam rupa bapak kau, hidung kemek, pendek..comelnya! Macam babi!

      Delete
    5. Ee ehhhh! Dah besar kau rupanya! Comelnya! Sebijik macam rupa bapak kau, hidung kemek, pendek..comelnya! Macam babi!

      Delete
    6. Macai berimaginasikn muka TUAN DAPig's kesayangannya..

      Hebat cai.. Kuat lg jelirkn lidah tu..

      Belaan DAPig's menjustifikasikn kecintaannya.

      Tahniah cai.. Tuan anda pasti berbangga..

      Delete
    7. PSM’s Dr Michael Jeyakumar has revealed that PKR had asked him to defend his seat under its ticket in the coming general election.
      This revelation comes hours after DAP said they were also eyeing the seat.
      The two-term MP told FMT that PKR had approached him with the offer a “few months ago”.
      But Jeyakumar is far from happy with the offer, saying that Pakatan Harapan, which includes PKR and DAP as members, had shown little respect for his party.
      “PSM has very little room to manoeuvre,” he said when contacted.
      He said the ball was now in the opposition coalition’s court, saying that only PH could defuse the current bind the opposition is in, in regards to the parliamentary seat in Perak.
      He said fielding a PH candidate would also split the opposition vote and gift the Sungai Siput seat back to BN.
      Earlier today, Malaysiakini quoted Perak DAP chief Nga Kor Ming as saying that DAP would be fielding a candidate to contest in the Sungai Siput parliamentary seat.

      Delete
  17. Patutlah NAJIB Makin Cemas.


    Inikah Puncanya?

    Tan Sri Shahrir Abdul Samad hari ini mengakui pelantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai pengerusi Pakatan Harapan (PH) Johor akan memberi kesan kepada Barisan Nasional (BN) khasnya di kawasan Parlimen Pagoh.

    Ini kerana, kata ketua Umno bahagian Johor Bahru itu, Muhyiddin merupakan ahli Parlimen Pagoh selama 7 penggal.

    Muhyiddin memenangi kerusi Parlimen Pagoh sejak pilihan raya umum 1978, kecuali pada PRU 1986 dan 1990 kerana beliau bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Serampang.

    “Pada saya kesannya mungkin di Pagoh. Kawasan dia sendiri.

    “Itu persaingan sengitlah,” katanya kepada FMT selepas Program Amanah Warisan Taman Tugu hari ini.

    Rabu lalu, PH mengumumkan Muhyiddin yang juga presiden PPBM mengetuai jentera PH di Johor, Timbalan Presiden PPBM, Datuk Seri Mukhriz Mahathir akan mengetuai jentera PH di Kedah dan Penasihat Amanah Kelantan, Datuk Husam Musa di negeri itu.

    Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali pula dilantik sebagai pengerusi PH Selangor dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng selaku pengerusi PH Pulau Pinang.

    Pengerusi DAP negeri, Chong Chieng Jen menerajui gabungan pembangkang itu di Sarawak, Pengerusi PKR negeri, Christina Liew di Sabah, Ketua PPBM negeri, Ahmad Faizal Azumu di Perak dan Pengerusi Amanah negeri, Adly Zahari di Melaka.

    Mengulas lanjut, Shahrir berkata, BN dan Umno masih mempunyai kekuatan di Pagoh, walaupun Muhyiddin ialah orang kuat di kawasan Parlimen itu.

    Katanya, BN perlu berusaha keras dari segi pendekatannya untuk melawan Muhyiddin pada PRU akan datang di kerusi itu. - fmt

    ReplyDelete
    Replies
    1. EK ELEH....SIKIT PUN TAK CEMAS....
      FUKATAN HAPRAK NAK MELINGKOP DAH....
      DAH TERUK KENA HEMPAS SAMA PAS....
      TAPI APA KAN DAYA ...NUAR AL JUBURI KETUA PELIWAT KO TU...MASIH MENCINTAI PAS....

      Delete
    2. Anwar is NONE ISSUE.
      Dia meliwat atau diliwat dah tak beri impak kepada pengundi. Pengundi mengundi bukan kerana ANWAR atau Tun Mahadir, kami menundi untuk masa depan kami.
      Oleh kerana Najib sekarang sedar duit tak jatuh dari langit tapi dari poket RAKYAT melaui GST, jadi hubaya-hubayalah kalian semua. Kalau kita kasi dia menang lagi, jangan menangis kalau GST dinaikan 11% atau 13% konon untuk kesejahteraan rakyat!!!!!!
      Tapi ke mana hasil kutipan GST tu menghilang, hanya dia yang tahu. Yang kita tahu, tiada subsidi lagi dan semua baget dipotong sehinggakan untuk ujian di sekolah, ibubapa kena menyumbang untuk beli kertas A4!!!!!
      Jadi UNDILAH UNTUK MASA DEPAN KITA, bukan untuk ANWAR, TUN MAHADIR apatah lagi si KLEPET NAJIB & HIS band OF 40 THIVES.

      Delete
    3. Yidin sembab yang cemas kerana hubungan sulit dgn bini org, Nika Gee mengemparkan rakyat di Pagoh....muka cam alim tapi tibia bini orang...kih..kih...kih

      Delete
    4. Seperti yang aku dah cakap, nobody cares weather ANWAR MELIWAT atau DILEWAT apatah lagi Mahyiddin sembap atau pun berhubung sulit dgn bini orang. Semuanya NONE ISSUE.
      Orang mengundi untuk masa depan bukan kerana muka Mahyiddin sembap atau dia ada hubungan sulit dgn bini orang, get that U stupid dude. Kita tak mahu berakhir jadi macam Zaimbabwi. Takut berubah akhirnya sendiri yg susah.
      MARI BERUBAH UNTUK KESEJAHTERAAN!!!!!!!

      Delete
    5. The prospect of 3-cornered and even 4-cornered electoral battles in the next general election has now dawned on Malaysians. The delusional in Pakatan Harapan are in denial, even claiming this will work out in favour of their candidates!
      For those who have yearned for decades to see the end of BN hegemony and its racist, corrupt and unjust policies, this is a shocking reality especially after the breakthroughs made to include PAS in the opposition electoral pact since the mid-Eighties.
      Factions within PKR can see the ominous signs of disaster if they cut off PAS totally and have to face 3 or more cornered fights while others in the same party seem to have developed an aversion to PAS similar to DAP’s current fear and loathing of PAS.
      Is PAS’ Syariah Bill the cause of the Opposition split?
      The anti-PAS elements in the Opposition claim it is PAS’ attempts to introduce the Syariah Amendment Bill that is the cause of the breakdown of the Opposition pact but is it really?
      According to PAS, such laws would apply to all Muslims and would not apply to non-Muslims. However, legal experts have pointed out that there will be cases that are not so cut-and-dry and that hudud-type laws will infringe the Federal Constitution that guarantees equality for all Malaysians before the law.
      Nevertheless, enactment of PAS’ hudud law will require a two-thirds majority in the Parliament as it involves constitutional amendments.
      Anyway, this has all along been the argument by Pakatan Rakyat (PR) coalition members to justify their engagement with PAS. It did not stop the DAP forging a successful coalition with Semangat 46 and PRM under ‘Gagasan Rakyat’ while S46 had in turn forged another coalition with PAS under ‘Angkatan Perpaduan Ummah’ during the 1990 general election.
      Although the Opposition failed to defeat the BN, the attitude of Malay voters toward the DAP changed positively because of its alliance with S46, PRM and PAS.
      In fact, the realization of this Opposition Front and the hope of a multiracial challenge to the Barisan Nasional had been the main reason for the entry of civil rights activists including myself into the DAP in the first place.

      Delete
  18. Org2 spt 13.58,jgn dilayan,hanya meletakkan diri kita setaraf mereka,sesuai buat pijak kaki aje...
    Tiada akal,ilmu dan tiada budi bahasa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS’ 1985 policy statement a game changer
      Without a doubt, PAS’ policy statement in 1985 on equality of all peoples before Allah was a game changer. In October 1985, then PAS Vice-President Haji Abdul Hadi Awang made an important policy statement when he declared that “…the question of privileges for the Malays will not arise under Islamic law.”
      At a stroke, PAS had undermined the communalist ideology of Umno which had dominated the Malay community for so long. The contrast with Dr Mahathir’s call to Umno members at the time to “defend their special rights by holding fast to the spirit of nationalism” could not be starker.
      It immediately evoked the predictable response from UMNO that PAS was “traitorous to the religion, race and country…selling out the birth right of the Malays.”
      Then Prime Minister Dr Mahathir said the Attorney-General would have to determine if the speech was seditious. Even the Home Minister indicated that his Ministry was studying the speech.
      Not only was the Sedition Act invoked, some quarters maintained that Hadi’s speech was tantamount to treason. The only voice of reason emanated from the former Prime Minister Tun Hussein Onn who said:
      “The Sedition Act should not be invoked too easily just because people express views which do not conform with established views…the authorities should not stretch the provision of the law to make every non-conformist statement seditious or the law itself would fall into disrepute. There is the political aspect which involves the rights of the people to express their views. If it is blatant, one has to be careful in invoking the Act as it involves the freedom of speech.” (The Star, 20 September 1985)

      Delete
  19. Ramai lagi dekat sini bangang bersarang punya komen asyik DAP saja jadi sasaran tak juga MCA ke GERAKAN ka apa punya mentaliti masyarakat kita yang ketagih dedak benda salah laku tahap mega pun masih sanjug.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...
      MACAI FUKATAN HAPRAK KETAGIH SUP TULANG BABI DAPIGS BELAAN KETUA TO' KONG DAPIGS...

      Delete
    2. KEJORA AGEN NOMBOR EKOR MCA
      CHINA KOMUNIS
      MAKAN DUIT HARAM 2SPORT TOTO MAGNUM
      MACAI 20 SEN JIBBY KLEPET

      Delete
    3. Engaging with PAS against UMNO hegemony
      Seeing an opportunity to engage with the leaders of such a large Malay-based party and to combat the racist ideology of Umno, it was not the DAP but the leaders in the Civil Rights Committee (CRC) of the Chinese Associations (of which I was a member) who initiated a dialogue with the PAS leaders in 1985.
      During the 1986 general election campaign, leaders of the CRC went around the country calling on the Chinese electorate to vote for the Opposition coalition, including PAS. In 1990, quite a few of us civil rights activists led by Lim Fong Seng the erstwhile Chairman of Dong Zong joined the DAP in order to strengthen the Opposition Front.
      We saw PAS as the largest party outside Malaysia’s ruling Barisan Nasional coalition which was capable of attracting Malay votes for the Opposition coalition. From its establishment in 1951, it had entrenched itself as one of the country’s strongest opposition parties. Except for a short period from 1974 to 1978 when PAS joined the governing Barisan Nasional coalition, the party has otherwise been in opposition at the federal level for the entirety of its history.

      PAS’s electoral base is in Malaysia’s rural and northern states although in recent years it has been attracting the urban middle class as well. The party has governed the northern state of Kelantan since 1990 and has also, in the past, formed governments in Kedah and Terengganu.

      Delete
  20. Sorry org spt 13.56,bukan 13.58..maaf

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAH...KAH...KAH...
      ANON 14.07...DAH NYANYUK....

      Delete
    2. DAP’s continual flip flops over associating with PAS
      During my association with the DAP between 1990 and 1995, I observed their constantly shifting attitude toward PAS depending on the way their “Chinese ground” shifted. The debates within the party leadership over relations with PAS and Gagasan Rakyat revealed this muddled mindset of the DAP leaders.
      Events following the 1990 general election, especially the poor showing by S46 led predictably to the DAP leadership reappraising their relationship with Gagasan Rakyat. Thus, while S46’s other alliance with PAS had not posed a problem during the 1990 general election, by the time of the 1995 general election, the DAP leaders had started having second thoughts about any link at all with PAS claiming that their “Chinese ground” had been shaken.
      Nevertheless, the civil rights activists argued that BN was still our main enemy and any policy or tactical adjustment should not detract from the task of weakening the BN through the six-point objectives of Gagasan Rakyat, namely: to uphold the Federal Constitution; uphold democracy and human rights; uphold justice and the independence of the judiciary; defend the socio-economic rights of the people; oppose atrocities, corruption and abuse of power and to strive for inter-ethnic harmony.
      Agreement to these objectives did not change the ambivalent attitude of DAP leaders over engagement with PAS. During the subsequent leadership conference, a prominent DAP leader (who rose and rose irresistibly in the party leadership ranks) actually stood up to declare that, in his view, “PAS is our main political enemy”! He was visibly getting a load off his chest after hearing the appeal to be clear in our minds as to who was our main political enemy.
      Consequently, DAP decided to pull out of Gagasan Rakyat in 1995 apparently because they did not want to have a tainted association with PAS, even though their association had not posed a problem in 1990.
      The impetus for the formation of Barisan Alternatif was the Reformasi movement after the 1998 arrest and subsequent conviction of former UMNO deputy Prime Minister Anwar Ibrahim. The Reformasi movement had set new political forces into play and on 24 October 1999 PAS, DAP and Parti Keadilan formed an electoral alliance and issued a joint manifesto.
      In the 1999 general elections, the BA cooperated to ensure only one candidate would contest in each constituency. PAS managed to capture the states of Kelantan and Terengganu and increased its parliamentary seats from 7 to 27.
      DAP increased its share from 7 to 10 but with two of its most prominent leaders, Lim Kit Siang and Karpal Singh losing their constituencies. This disappointing performance for DAP was again blamed on the DAP’s alliance with PAS. Keadilan took only 5 seats while the Barisan Nasional retained a 77% absolute majority with 148 of 193 seats.
      With the disappointing results in the 1999 general elections, DAP once again began to review its alliance with PAS and shortly after the 9/11 attacks on the World Trade Centre in New York by Islamists, the DAP announced its withdrawal from the Barisan Alternatif on 21 September 2001.

      Delete
  21. Khas untuk Macy, Phantom dll lain lain yg perlu lebih maklumat tentang persetujuan IPIC-1MDB - tenguk link bawah. Maklumat sangat terperinci. Terimalah bahwa negara negara yg siasat dah tutup kes tanpa babitkan DSN. Begitu juga DOJ dijangka tutup kes tak lama lagi. Segala auta zaman Loretta mengenai M01 dan pink diamond dah dibuang dari siasatan. Perjumpaan DSN dgn Presiden US menjadi igaun ngeri bagi TDM dan koncu fitnahnya yg lain. Bayaran yg dikatakan dibuat pada Clinton Foundation tidak bawa hasil yg diidamkan. Begitu juga bayaran yg dibuat pada CRB. CRB tengah peluh dingin nak reka bukti dan auta ini juga dijangka akan mati bulan October ini. PH dah kehilangan segala modal fitnah. Entah apa fitnah baru akan direka untuk memenuhi nafsu pentaksubnya. RCI Forex tengah berjalan. Ini merupakan kehilangan besar untuk rakyat. Namun Phantom, Macy , John Doe dll tak suka RCI ini? Ingat prihatin dgn nasib rakyat. Bayangkan kalau duit ini tak hilang bersama berbillion Perwaja, BMF, PKFZ dll betapa senangnya rakyat kini. Boleh terangkan tak kenapa skandal skandal yg berlaku zaman TDM dikira baik? Pemimpin rugikan rakyat ini hendak dikitar semula???http://limsiansee.blogspot.co.za/2017/04/the-april-2017-ipic-1mdb-settlement.html?m=1

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terimakasih la j, tetapi saya lebih mempercayai akal saya terutamanya dalam kemelut 1mdb. Terlalu banyak kepincangan untuk mempercayai tidak ada salah laku bagi pihak najib. Kita telah melalui banyak perbincangan dan x perlu diulang apa kepincangannya. Najib dimata saya dan ramai lagi adalah seorg pesalah dan beliau perlu diberi pengajaran!

      Delete
    2. J...temberang orang felda dan kota belud boleh la

      Delete
    3. J,who is limsiansee ?

      J, rugi berniaga ada penyata kira2 dengan rugi berniaga tak ada simpan penyata kira2..mana lebih baik?

      Delete
    4. Macy, bila bagi maklumat tak nak terima. Lepas tu ulang ulang soal perkara yg sama. Bila nak terima fitnah 1MDB dan kleptokrat dah tak ada asas. Siasatan dlm dan luar negara tidak bawa apa apa hasil untuk burukan DSN. CRB yg dikatakan diupah untuk sebar luaskan fitnah 1MDB ini tengah demam panas kat UK. Segala bukti 'berlori lorinya' tak nampak. Hatta asap lorinya pun tak nampak. Kes DOJ ini pun akan temui ajal lepas lawatan DSN ke US. TDM pula tengah demam panas juga - CRB kantoi, DOJ kantoi dan RCI Forex pula kena tepat padanya. Bagaimana Macy boleh relakan diri ditipu evengelis? Bagaimana boleh lepas pandang dosa dosa TDM pada rakyat yg rugikan berbillion billion? Bagaimana pula boleh terjebak fitnahkan TGHH dan DSN? Agungkan pula evengelis dgn berbagai helah? Istighfarlah. Istikharahlah untuk cari kebenaran. Jangan rugi dunia akhirat.

      Delete
    5. Jamilah aka mr.J adalah evengelis melayu yg banyak songel

      Delete
    6. J, asasnya persoalan 1mdb pada sejauh mana akal kita mampu berfikir. Walaupun belajar x setinggi mana tetapi persepsi tidak boleh menentang logik akal sesuatu perkara sehingga terpaksa saya bergantung kepada seseorg utk mengatakan sesuatu itu betul atau tidak! Just like i mentioned in my previous posts, i need to see the other half of the coin. That is where the answers are. Audit reports are something worth to look at for a start!

      Delete
    7. Layan laaa mr jubor...


      Macam layan kojola...

      Delete
    8. The lessons of the 2004 general election
      The split led to infighting between the opposition parties in the 2004 general election, resulting in many seats having multiple contestants. Nevertheless, it was a lesson to be learnt by the Opposition and by the 2008 general election the main opposition parties had realigned themselves to avoid three-cornered contests in that election.
      On 1 April 2008, the leaders of PKR, DAP and PAS announced the new official alliance of Pakatan Rakyat and it led to the political tsunami at the 12th Malaysian general election. Together the three parties won 89 of the 222 parliamentary seats, its biggest electoral victory yet.
      After the political tsunami of 2008, DAP did not have any problems being in the same coalition with PAS and PKR given their overwhelming support from the Malaysian electorate in the 12th Malaysian general election. In fact, during GE13 in 2013, there is a video in which the DAP Secretary General accepted PAS’ own commitment to the Islamic State while abiding by the common platform of PR.

      Delete
  22. anon 1404,
    Nak buat macam mana....
    Dah makan nasi kangkang JIMAH , itulah akibatnya, ikut je, taat je, patuh je le sampai jadi manusia DAYUS , tiada maruah diri , tiada langsung jati diri, jauh sekali harga diri, dibodohkan tiap hari oleh pemerintah kleptokrasi....itulah saja baka yg tinggal lagi dalam umno , ......

    ReplyDelete
    Replies
    1. So why was PAS kicked out of PR in 2015?
      The question that has to be asked is: Why and when did the latest fallout between DAP and PAS start? Who exactly is responsible for the destruction of the painstaking efforts to construct the 2-Front system all these years?
      NGOs and concerned Malaysians should demand to know the real reasons for PAS being kicked out of the Opposition coalition. We have been told that it is because of PAS’ commitment to the Syariah Amendment Bill. Is it really? Did Nik Aziz the former MB for Kelantan not legislate the same kind of Bill in the Kelantan State Assembly in the Eighties?
      Those who have followed events will know that the rancour between DAP and PAS started well before the Syariah Bill in the Federal Parliament. Already during the silly ‘Kajang Move’ in 2014 we saw the former Selangor Menteri Besar being openly maligned by lesser DAP leaders for being inept and corrupt which was the justification for his ousting as Menteri Besar.
      Was the PAS President consulted about this irresponsible political move? The Kajang Move showed not only contempt for the voters in Kajang but also insensitivity toward the PAS leadership who were a part of the PR coalition.
      What Malaysians saw during this Selangor Menteri Besar controversy was the contempt shown toward the PAS president not only in not being consulted from the start about the former MB’s alleged misconduct and the consequent “Kajang Move” but also in being set upon by DAP’s Rottweilers.
      There was clearly a dearth of leadership in Pakatan Rakyat that allowed lesser party leaders to be publicly insolent toward the president of a component party in the PR coalition. Before long, the DAP top leaders entered the fray with the DAP Secretary General calling the PAS President “mad” and “liar” among other things in the ongoing spat between the two PR parties. The coalition was formally declared disbanded by the DAP on 16 June 2015, citing their inability to work with PAS.
      For all DAP leaders’ protestations about wanting to attract more Malay members, cursing the PAS supremo is not likely to endear the DAP to the grassroots PAS supporters all over the country. I am surprised DAP leaders think that the cosmetic efforts to co-opt a few Malay leaders into the DAP leadership can undo all the damage done by continually cursing the Malay-based party supremo!

      Delete
  23. tun m adalah pemimpin yg tidak suka utk menbadik dada dan hebahkan ke seluruh dunia tindakan2 penyelamat yg tlh d ambil nya. saya mempunyai banyak contoh2 yg bolih d kongsi.

    'anecdote' ini d maklum kan kpd saya sendiri olih seorang kenamaan (kenalan keluarga tun razak secara dekat) yg saya berjumpa tempuh hari.

    banyak yg tak tahu peranan tun m semasa najib sudah tewas dlm pru 1999. (sebab2 najib d tolak oilh warga Pekan tlh saya maklumkan sebelum ini).

    kiraan pertama, najib kalah. kiraan kedua najib masih kalah. pengiraan ketiga pun najib kalah. pd kiraan ke 4 saja baru najib menang tipis dgn 241 undi.

    tun m berada d samping talipon sepanjang masa drama ini d main kan d Pekan. beliau baru berasa amat lega bila najib akhir nya d ishtihar sebagai pemenang.

    saya yakin najib pasti masih ingat bagaimana tun m menylamatkan career politik nya. amat tidak mengenang budi jika najib secara sengaja memaksa pentadbiaran nya utk melupakan legasi tun m ( mat salleh kata tindakan 'futile' ) n terus menggigit jari yg menyuap n membesarkan nya.

    Allah swt tidak akan membiarkan penderhakaan d laku kan secara berterusan. Allahuakbar!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lack of electoral pact shows no resolve to replace BN
      The disbanding of Pakatan Rakyat on 16 June 2015 after the DAP declared it could no longer work with PAS is a sad day for all Malaysians who have hopes for a viable alternative to the Barisan Nasional.
      The DAP is now willing and able to work with the man who has been responsible for privatizing practically all of Malaysian industry and destroying whatever semblance of democracy we had in his 22 years in office…all because of the stated need to “save Malaysia”.
      It is certainly a sad day for Malaysians who have carefully nurtured a working relationship with PAS since the Eighties, to see this Alternative Coalition wrecked by total lack of sensitivity to coalition principles, human relationships and dearth of leadership.
      This is a significant political turnaround by the DAP. Their current readiness to work with the erstwhile oppressor and autocrat of Malaysia requires a more responsible political economic analysis by the DAP leadership to justify this volte face. They also owe the Malaysian people an analysis of class oppression in Malaysia today and how this ties in with their new agenda to “save Malaysia”.
      The DAP leadership is now banking on their token Malay centrists and the former PAS “New Hopers” to get by. No doubt the DAP is complacent to rule Penang since ruling the state government is already the petty bourgeois’ dream come true. Does their “Malaysian Dream” not involve the capture of the federal government in order to introduce real reforms for all Malaysians – social justice, democracy and human rights?

      Delete
    2. anon 17:27,

      yr observation has merits but misplaced.

      we r discussing on d attempts of d najib's regime 2 erase all traces of tun m's legacy.

      please stay on topic. tq.

      Delete
  24. umur aku dah 50. seingat aku zaman paling selesa dalam hidup aku ialah semasa era mahathir. walaupun aku dulu anti mahathir dan anti bn sehingga kini. sekarang aku sokong mahathir yg sama-sama berjuang utk kepentingan rakyat dan negara membasmi penyamun terunggul dunia zaman ini. kalau mahathir pentingkan diri buat apa dia susah payah habiskan masa tuanya berkorban menentang najib. bukankah lebih baik dia berehat dan tidur saja seperti abdullah badawi yg selesa berehat di hari tua. ini menunjukkan mahathir ikhlas berjuang untuk rakyat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam ucapannya, Najib menyindir individu-individu tertentu....“Pada hari ini ada seseorang memaklumkan saya bahawa Malaysia telah diletakkan sebagai tempat terbaik di dunia untuk bersara. Bagaimanapun ada satu dua individu yang enggan bersara, tapi itu persoalan lain.”
      Ucapan Najib ini tular di media-media social. Apakah respon golongan muda di forum dan blog-blog......???

      Ini respond mereka, "BERSARALAH NAJIB CEPAT-CEPAT, Tun Mahadir, Mahyiddin, Lim Kit Siang dan Anwar semuanya akan ikut kamu tapi kamku kena tunjuk teladdan dulu!"

      HAHAHAHA........Bila Najib nak bersara....???
      Usia dia pun dah over 60. Dah WAJIB bersara. Beri peluang pada orang muda pula.

      Delete
  25. Datuk Seri Jamal Yunos, pemimpin bahagian Umno yang terkenal dengan pelbagai gimiknya, hari ini memecahkan meja dalam satu sidang media antijudi di Ampang.

    Selepas sidang media kira-kira 15 minit, beliau bangun mengambil tukul besar dan menghentak meja itu beberapa kali sehingga pecah dan patah.

    Beliau dilaporkan bertindak demikian selepas memberi amaran supaya kerajaan Selangor mengarahkan pihak berkuasa tempatan (PBT) membatalkan lesen pusat judi atau berdepan tindakan “di luar batas undang-undang”.


    Read more at https://m.malaysiakini.com/news/394157#3ktPLWqqzKVq5JMi.99

    ReplyDelete
  26. Jamal jamban dah Gila Sewell betul
    Masa bn kenapa tak tutup semua pusat JUDI Dan Leland?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semenjak sekinchan ikan bakar bengkrap, dia dah macam tak betul ckit. Kecewa agaknya! Jadi calon pun x dapat!

      Delete
    2. Macai berdendang irama yg sama sesama sendiri. Macai manyak syiok fitnah tahap melampau saban hari. Diorang ni la yg terima upah haram@dedak dr TUAN ENGEVELIST DAPig's. Hanya 6-7 ekor je RBA belaan ni. Ape kerja mereka ini jika setiap hari muka yg sama je terpacak kt blog ni..

      Mereka dihantar utk menyalak. Dan salakkn yg paling kuat dn nyaring yg berulang ulang pasti menggembirakn dn membanggakn TUAN ENGEVELIST DAPig's.

      Tak percaya?
      Cuba review komen komen belaan ni yg lepas lepas. Bila sekor hadir menggoyang ekor je maka yg lain tu akan berlumba lumba menyalak mengiyaknnya.

      Species peliharaan DAPig's yg sama je taat menyalak.

      Tak berapa ekor pun..

      Delete
    3. Ehh tadi dah kuar dah ni! Macam astro plak, ulang ulang!

      Delete
    4. Ini sekor contoh macai..KEJORA..

      berkokok saje lebih..tapi ekor penuh bergelumang dengan najis.

      Delete
    5. 15.55 macai upahan najib .ende dangkan evangelis...berapa orang melayu penang dah masuk kristian di penang......
      Umno bersahat dengan evangelis upko disabah dan serawak.....banyak gereja di sabah...ape usaha umno disabah dan serawak?..

      Delete
    6. Macai BELAAN TUAN ENVEGELIST DAPig's semakin menunjukkn kesetiaannya..

      Tahniah cai.. Cepat naik elaun.

      Delete
    7. Tak abis abis modal perkauman.

      Delete
    8. Jamaljamban tak bangkitkan isu judi dan rumah urut di melaka...kes polis kanan dan gopi disiasat sprm per citer?....mengada2 jamal ni...

      Delete
  27. Dari awal lagi sejarah kite telah dibega-bega oleh british.....

    ReplyDelete
  28. Anak jamban sudah mengamuk
    Habis meja dikasi remuk
    Pandang kamera suruh orang tengok
    Gila glamer ini si bongok!

    Konon ikhlas nak benteras judi
    Hanya Selangor dia nak taji
    Nak tunjuk rakyat konon somebody
    Kat Sekinchan... takde ke judi?

    Pergilah ambil tukul besi
    Masuklah toto, Magnum sekali
    Pecahkan semua.. ada berani?
    Ohh tak boleh.. ini halal ni!

    Judi pulak dibuat pilihan
    Tak berlesen dibuat serbuan
    Yang berlesen Jamal diamkan
    Sebab hasil masuk kerajaan!

    Otak kosong Kojola tongong
    Masuk kemari terserlah bengong
    Mr J pulak tak dapek nak nolong
    Meroyan sebijik macam polong!

    Cai2 gumbiraa Bijan ke Amerika
    Konon Trump panggil nak jumpa
    bermaksud Bijan salah tak ada?
    Rakyat Amerika bantah kehadirannya!!

    Cai2 betul muka tak malu
    Mahathir Negarawan dia nak palu
    Pencuri tegar dibelai bulu
    Susu mak badak direbut selalu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jamal jamban nak cabar Nazri Aziz tu..mana hebat..antara
      Baling gelas dan pecah meja mana lagi glamer.

      Delete
    2. Buah durian buah kedondong
      Buah rambutan buah nangka
      Buah cempedak buah keranji
      Itulah dia buah buahan malaysia

      Tengah belajar berpantun! Belum dapat feel lagi..he2. Anyway bro fun tun, sentiasa menghiburkan dan penuh makna!

      Delete
    3. Macy, ok tu..good try. masih terhibur.

      Harap, adalah macai2(kejora ke)..sudi beli pantun(reply)

      Delete
    4. Terbaik bro fan tun..

      Hempuk meja dengan tukul kononnya hero
      Penegak keadilan umpama zorro
      Memang sah dia ni bengong, IQnya zero
      Kenapa tak dihempuk guna kepala dia sendiri aje, baru la kelas gitu kan bro?..

      Setakat mengamuk dalam sidang
      Dengan towkay judi kowtim belakang
      Berapa lama aktiviti sudah berjalan, kenapa baru nak bising sekarang
      Itu kerja polis..kenapa sijamban ni nak sibuk,negara ni kan ada undang undang..

      Badut politik gelaran diberi
      Buat pertunjukkan nak cover pencuri
      Harapan menggunung nak jadi menteri
      Berangan je lah, aduih sapa tumbuk aku!..dengan hidung berdarah sijamban berlari..

      Delete
    5. Bro Fan Tun

      Tolong buat pantun untuk si jamilah senget aka mr j evengelis melayu tu.

      Delete
    6. Macai PELIHARAAN TUAN ENVEGELIST DAPig's ingin berkawanan tolong menolong menyalak bersuka ria tanda kesetiaan abadi untuk TUAN DAPig's..

      Delete
    7. Ko macai bodos....tak de kaitan dengan DAP pon...mca kawan baik parti kominis cina lagi bahaya...mca gertak najib jangan bentang RUU Pas ko menggigil ketakutan...hehehe...

      Delete
    8. 17:27..betul tu.
      Itu baru MCA gertak sikit..terus kecut telo Najib the klepet.



      Delete
    9. Cai nyo lo mmg dah x ada modal lgi, tu jer ditulis pagi kemlm, kesian! Ada ke tak bonus dedak tahun ni agaknya!

      Delete
    10. Macai BELAAN TUAN ENVENGELIST DAPig's menyalak lg..

      Al maklum le dulu Top Dog canang seantero DAP tu RASIS.
      22 tahun jing..
      La ni dia pamer seantero yg Top Dog dn DAP dh boleh KISS.

      Macai melompat kegirangan..

      Tahniah cai belaan..

      Elaun cai ditambah..

      Delete
    11. He2 cai virgo dah tukar jantina
      Bulu panjang dri batang
      Kata org sendiri terkena
      Dulu nak sunat mudim x datang

      Delete
  29. Welcome to Washington, Mr Prime Minister
    John R Malott
    5 Sep 2017, 9:28 am (Updated 5 Sep 2017, 9:42 am)

    White House meetings with Malaysian prime ministers seldom attract any interest in the US press.

    But the Sept 12 meeting between President Donald Trump and you, Prime Minister Najib Razak, is very different. The White House announcement of your meeting with Trump led to articles in all of America’s major newspapers - the New York Times, the Wall Street Journal, and the Washington Post. The get-together next Tuesday was also reported around the world by AP, Reuters, and AFP, the world’s three most important news services.

    There is no precedent for this much attention to a US-Malaysia summit.

    Let's dredge up more old topics for R
    Here is the key point - and the reason why there is so much attention.

    All of these important news outlets focused on you, Prime Minister Najib, in their headlines and stories. The Wall Street Journal headline said, “Scandal-struck Malaysian prime minister to visit President Trump in Washington.” The New York Times said, “Malaysian leader in billion-dollar scandal is invited to White House.” The Washington Post website has a video that says “Prime Minister Najib, one of Asia’s most controversial leaders, is up to his neck, deep in a massive corruption scandal.”

    We know who MO1 is

    Welcome to Washington, prime minister. We know who you are, and we know what you and your family members and cronies are alleged to have done. All of the foreign policy experts in our nation’s capital know who “Malaysian Official 1” is.

    As a result, there will be intense US press interest in your visit. As I noted before, that is very unusual. You have put Malaysia on the map in the US, but for all the wrong reasons.

    If you think this visit is going to help you, at least in the US and the world, you are very wrong

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di amerika Presiden tidak boleh camportangan urusan badan kehakiman..
      Jangan mimpi Trump boleh hentikan siasatan jenayah rompakan 1MDB...

      Delete
    2. Aduih! Semua headlines major newspaper tulis yg x elok pasal najib! Mana nak letak muka ngan kawan kawan aku tom cruise, brat pitt, bon jovi dll. Mana aku nak lepak niii!

      Delete
    3. Patut la nama kau Macy..
      Macam nama species belaan rajin goyang ekor dn jelir lidah..

      Macam biasalah.. Lepak seperti selalu di bawah lantai sambil diusap kepala oleh TUAN BESAR ENVENGELIST DAPig's..

      Tahniah cai..
      Cai mmg setia.

      Delete
    4. Najib nak cete kpd Trump le, di Malaysia PM boleh tendang keluar ketua Hakim Negara any time... Memang PM ada power

      Delete
    5. Tikus virgo, dah tukar jantina ke? Pakai anon plak! Bau busuk nyo lo wa kenal la bro! Itu jer ke modal utk bulan ni? Kesian.....

      Delete
    6. Terimalah bahwa sisatan DOJ akan bersihkan DSN. Sebagaimana siasatan lain diberbagai negara. Mereka yg menunggu-nunggu untuk DSN dibabitkan harap terima kenyataan. Kini CRB pun terdesak di UK. Dia tak sangka akan disaman. Dengan kehendak Allah segala kelentungnya kini makin menonjol. Mereka disini yg bina iman mereka atas kata kata CRB ambillah iktibar. Tukarlah kiblat saudara dari fitnah ke bukti dan kebenaran. Masih ada masa. Istikharahlah. Jangan tertipu untuk ikut nafsu dan telunjuk evengelis.

      Delete
  30. Bla..bla..blaa... kokkokkk koookkkk..

    hehehe Buding Macai berkokok deras pagi ini.. terase kepanasan menjadi penyokong ketua pembangkang PRU14 nnti.

    #HidupUMNOBN
    #RespectMyPM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Remaja dari kampong mana la pulak ni..

      Delete
    2. Remaja bodos pemakan dedak haram najib....pilindong tegar cina prompak Jho lo..

      Delete
  31. PETALING JAYA: Former inspector-general of police Tan Sri Khalid Abu Bakar (pic) has been appointed the new Prasarana Malaysia Bhd group chairman, says Datuk Seri Najib Tun Razak.

    The Prime Minister also announced Khalid's appointment as Special Envoy to enhance relations and cooperation with the international community in the fight against terrorism, extremism and human trafficking.

    "The appointment is due to Tan Sri Khalid Abu Bakar's extensive experience and good relationship with international agencies throughout his term as the Inspector-General of Police in addressing the issues," said Najib in a statement on Tuesday.

    Khalid's appointment as Prasarana chairman comes after former chairman Tan Sri Ismail Adam's tenure ended on Aug 31.

    "Tan Sri Khalid Abu Bakar will continue the mission and vision of Prasarana to build and provide world-class public transport services and increase the use of public transport," said Najib.

    Najib, on behalf of the Government, also thanked Ismail for his contribution during his six-year tenure as Prasarana chairman.

    Khalid officially retired as Inspector-General of Police on Monday, and was succeeded by 58-year-old former Special Branch director Datuk Seri Mohamad Fuzi Harun.

    Khalid was appointed the 10th IGP, succeeding Tan Sri Ismail Omar, on May 17, 2013.


    Read more at http://www.thestar.com.my/news/nation/2017/09/05/former-igp-khalid-appointed-as-new-prasarana-chairman/#mk1FOoffUfXhQZKv.99

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good job khalid..anda akan senang seumur hidup kalau kau jadi belaan aku..

      Yang benar
      (panglima bugis)

      Delete
    2. Hahaha...misi nak tangkap Xavier Justo pon gagal....kegagalan khalid sebabkan najib ketakotan nak saman WSJ dan SR...

      Delete
    3. buat sementara waktu, tahniah kpd khalid mantan IGP.

      salah hari bulan dia mungkin akhiri zaman kegemilangan nya sebagai 'tok siak' d masjid 'bamboo river'.

      Delete
    4. Satu jawatan pengurusi gaji+elaun =35k sebulan

      Jawatan khas urusan antarabangsa elaun 15k


      Perrghhhhhhgg....muntah ni duit masuk poket lepas ni

      Delete
  32. Najib tercatit dlm sejarah PM malaysia yg dikaitkan dengan rompakan 1MDB....
    siasatan FBI telah mengaitkan rompakan wang 1mdb berbilion2 ringgit dengan Najib...

    sampai sekarang tiada sekor pon di malaysia berani mencabar kesahihan siasatan FBI amerika...

    peguam negara mr Jerbon dan macai2 hanye berani berkokok dari jauh dengan alasan derma arab dan tiada tindakan dari pihak antarabangsa terhadap najib......najib tidak dituduh merompak tapi siasatan FBI membuktikan najib terima 2.6 billion dari wang rompakan 1mdb...ini yg buat Najib gentar dan takut nak saman WSJ dan SR..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa yg boleh padamkan sejarah Najib berkaitan rompakan wang 1 MDB?....hehehe

      Delete
    2. Terimalah hakikat. DOJ dah buang saman dan sita pada berbagai harta tanpa syarat. DOJ pun baru nak mula siasatan. Nampak benar DOJ tengah jauhkan diri dari kelentung Loretta Lynch. Loretta sendiri kini hadapi siasatan Senat US atas tuduhan 'menguruskan' kes untuk dapatkan derma bagi Clinton Foundation. Ramai disini terperangkap dlm kehendak mereka nak jatuhkan DSN dan UMNO. Mereka dah tak baca berita yg tidak selari dgn kehendak. Malang kerana perbuatan ini menghilangkan pertimbangan mereka pada apa yg benar dan apa yg palsu. Mereka cuma ulang ulang cerita yg lama tak kira ada perkembangan baru ke tak. Mudahnya ditipu evengelis.

      Delete
    3. Tak sudah sudah dengan evengelis kau tu.kau kuarkan statistik sikit aku nak tgok anak sapa yang terlibat.aku nak luku kepala bapak dia..klu takde rekod sah kepala kau aku luku mrj

      Delete
    4. DOJ tak pernah buat kenyataan dah buang saman kpd prompak2...DOJ boleh tangguh siasatan pembelian aset kerana aset2 dah banyak disita termasuk kapalterbang jho lo masih tersadai di singapore...ko boleh lah temberang JERBON..

      Delete
    5. Mmg nak kena luku dgn aku mrj ni...

      aku mintak rekod brp org melayu?sapa yang terlibat? aku nak pi hempuk dgn bata kepala depa tak bagi la pulak rekod dan statistik tu ..

      Hari2 dok sebut evengelis..naik hangin kepala aku nengoknyer

      Delete
  33. Tergelak saya bro Perak Man
    Kepala Jamal patut ke simen
    Dah rasa kuat macam Superman
    Rupa2nya dia Kerapubakar Man!

    Tergelak sungguh bro Macy
    Pantunnya terus selaju teksi
    Buat penawar kita geli hati
    J baca, mesti dia jaki!

    Bro Zack, alkisah cerita
    Kisah berlaku di blog ni aje
    Memakan dedak tapi manusia
    Itulah J muka selamba!

    Tak tahulah kita asal jantina
    Entah lelaki entah wanita
    Mungkin Um-no Melayu, atau MCA Cina
    Tapi baek punya menyamar!

    Bros Pakatan ada yg kata
    Penyokong Shima J lah member
    Mungkin benar Jamilah namanya
    Siah palih Sharizat wajahnya!

    Si Jamilah bertugas lapangan
    Kerja dia Mahathir dilawan
    Putar belit macam nak sawan
    Dengan JASA kerja sampingan!

    Jamilah, Jamilah kemari kau..
    Kesianya dia otak dah kacau
    Si Ujang tak pinang Milah dah sasau
    Ujang tak mahu, baik kawin kobau!







    ReplyDelete
    Replies
    1. He2, ini namanya pantun seloka. Cai cai nyo lo mana ada kelas, carut jer tau!

      Delete
    2. Terbaik bro fan tun..

      Baru kutahu j tu rupanya jamilah
      Tapi yang dok pakai Mr. tu apa kejadah
      Mungkinkah jantina dirinya itu ada masalah
      Atau ada skru otaknya dah longgar sudah..

      Sungguh cantik sibunga cina
      Menjadi tarikan pada sikumbang
      Kalau betina katakan betina
      Mengaku jantan tu perkara sumbang..

      Jamilah, Jamilah, Jamilah
      Kaki spin, putar alam memang kau lah
      Mungkin sampai sekarang masih tak kawin agaknya lah
      Kalau dah kawin pun, malangnya nasib laki yang dapat bini macam kau Jamilah..




      Delete
    3. Jantina Mr J bukan ade masalah tapi otaknye ade masalah berbelit dan temberang...

      Delete
  34. Jualan murah bukti GST turunkan harga barang kata Ahmad Maslan

    TINDAKAN pelbagai pasaraya menganjurkan jualan murah (sale) pada masa tertentu bagi menarik pengguna, cuba dikaitkan sebagai kebaikan Cukai Barangan dan Perkhidmatan, GST oleh Ahmad Maslan.

    Malah menurutnya, ia menjadi satu bukti bahawa GST mampu mengurangkan harga barang. Kenyataan itu dikeluarkannya dalam satu tweet di akaun Twitter miliknya.

    "Kenapa ada jualan murah? Banyak bulan dalam setahun. Itu 1 bukti #GST boleh mengurangkan harga barang. Jika sale 30% tolak 6% GST maka untung 24%," tulisnya.

    Kenyataan itu bagaimanapun menjadi viral sekaligus mengundang kritikan orang ramai yang rata-rata menyifatkannya sebagai kenyataan bodoh lagi cuba memperbodohkan rakyat.

    Aku pun tak faham, sebenarnya Ahmad Maslan ni nak bodohkan siapa?

    ReplyDelete
  35. Dear Mr J,

    (if 1MDB wins the arbitration then these bonds will likely be taken up by IPIC)

    The final bottom line.
    It must be noted that all 3 sources of funds which the DOJ report listed were all direct dealings with the governments and royal families of two different Arab countries and 1MDB paid directly to accounts instructed by them. If 1MDB was to be scammed, then these countries would have helped to scam 1MDB.

    Or if 1MDB itself was a scam then those countries pakat with 1MDB to help scam.

    But the real bottom line is this:

    If 1MDB manages to win the IPIC arbitration and also redeem the USD1.5 billion GIL funds then 1MDB can truly say that none of their money was missing or stolen.

    credit to LSS

    So Mr J,
    1.Is there any `arbitration` prosess is still going on now?
    2.Adakah USD1.5 billion itu sudah dapat ditebus kembali?

    Jawapan utk 2 soalan itu , Tidak ada bukan?
    so...maknanya memang ada duit 1MDB yg hilang @ dicuri kan???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon, IPIC and 1MDB have stopped arbitration. IPIC has accepted that money has been paid. 1MDB has the documents to prove the transaction done with reference to IPIC MD Qadem AlQubaisy and Aabar CEO Mohamed Badawy. It is very probable that Qadem and Badawy have siphoned some of the funds. However IPIC has realised that arbitration will only compromise their position. IPIC has opted to work with 1MDB on the issue which has a deadline of Dec 2020. I believe that IPIC is trying to recover the money from Aabar BVI and the two persons. The crooks are really the two. Unfortunately elements within PH have twisted this to fitnah DSN. The fact that IPIC pulled out of arbritration does indicate that 1MDB has a strong position. You can really say that if there is kecurian than it is actually IPIC's money that were taken by their own MD Qubaisy and Aabar CEO Badawy...

      Delete
    2. Mana ada curi...tersalah bayar jer lah.pastu kira settle jew lah yg terima duit salah bayar tu

      Delete
    3. Choiiiii.lepas tu yang mamat yang salah bayar tu kene bayor sekali lagi apehal??? Beserta bunga lagi tuuuu...

      Lepas tu Lagi lambat jugakkkkkkkk bayoryer.kena bunga lagi triple

      Aiyaaaaaaaa...semah la ni

      Delete
    4. Kalo 1 mdb dah bayar kpd IPIC seblm ni ikut rekod 1 Mdb kenapa plak najib dan 1 mdb setuju bayar lagi...ini kerja orang gila..

      Delete
    5. Najib tipu aku tak hairan pun,tak la gila sangat ...


      tapi ada caiii melayu umno islam yang pi sokong bagai nak rak yang lagi gila tu..

      Delete
  36. Dennis The Menace5 September 2017 at 20:36

    Mrs J Manalah tahu apa2 bro, nak beli pad dia pun suruh Kojola. Kojola bin Capital letters. Duit curi dikata derma, rimau dikata singa.Thailand dia kata Singapura! Mengong.

    Bro ini dia tahap cai2 najibul yg tak berapa nak cerdik langsung, hampeh dan memualkan. Sebab dedak setitik, rosak Melayu sebelanga. 3% ke dah kurang lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dennis, mengulang fitnah tak bawa bahagia. Bukalah hati dan minda. Baru akan tersedar betapa TDM dan evengelis memperbodohkan dan menunggang saudara untuk matlamat mereka. PKR ditubuh untuk memenuhi nafsu politik seorang insan yg kini dipenjara atas jenayah yg memalukan. PPBM ditubuh untuk memenuhi nafsu politik seorang pemimpin tua yg masih rasa dia berkuasa. DAP tubuh untuk menegakkan kepentingan Cina. Kini diambil alih oleh Evengelis yg juga menegakkan agenda menegakkan negara kristian dan meruntuhkan Islam. Jahil sangatlah Melayu dan Islam sokong DAP ini. PH juga diketuai DAP - beringatlah. PAN pula serpihan PAS dgn berbagai elemen caca marba - syiah, IRC, ABIM, Islam Liberal dsb. PAN langsung tiada agenda Islam atau apa apa agenda untuk negara. Masing masing cuma bersatu hati nak jatuhkan UMNO dan kini PAS sekali. Kalau UMNO jatuh maka akan caca marbalah negara dgn pembangkang yg caca marba ini. Disamping itu Melayu Islam akan tergadai kepentingan agama dan bangsa.

      Delete
    2. Choiiiii.lepas tu yang mamat yang salah bayar tu kene bayor sekali lagi apehal??? Beserta bunga lagi tuuuu...

      Lepas tu Lagi lambat jugakkkkkkkk bayoryer.kena bunga lagi triple

      Aiyaaaaaaaa...semah la ni

      Delete
    3. Evangelis???PAS ditubuhkan untuk memenuhi nafsu Hadi ,dan melanjutkan TAKFIRI HADI?
      hADI BERPELUK2 DGN sYIAH Mullah di kira MAKSUM?
      mca DI PENUHI TOKONG,DAN JUDI BERMEHARAJA-LELA HIGHLAND,TOTO/4D dI BELA SEMAHUNYA.

      dI SEBABKAN nak mempertahankan kuasa,dan saorang lagi yg mengaku ulama,berbaik2 dema dunia yg tak seberapa.
      PUNAH -RANAH Malaysia di buatnya.
      yG SOARANG PEMBELA-Melayu,dlm masa yg sama memusnahkan apa yg melayu ada,Felda rugi berbilion,anak2 melayu lulusanuniversity mengangor,Pm hidup cukup LIBERAL,bertukar pasangan,dan isteri pun serupa,menari,berjanji pun boleh,membiarkan envagalis bermaharaja-lela,DIA BERKUASA TAPI dia biarkan.DAP jadi mangsa.
      Hadi-pula mempermainkan ayat qoran,ikut suka hati sahaja.Dulu nak buat hudud,sekarang umno,yg masih ada undang kafir,sedia menerima pula ru355.Dulu berjihad dgn umno mati ,mati sahi,sekarang bersama umno,berjihad bersama umno,mati,mati?
      Dulu cukup hebat,agama suku,politik sukku,menjadi kafir.Sekarang ni umno amalkan apa?hadi amalkan apa?
      Najib amalkan curi 2.6 bil suku,hadi membela yg mencuri suku.
      Najib boleh amalkan judi/4d/toto suku.
      Pas bersama najib dgn judnya suku.
      Najibersama evangalist PBS, Ada kuasa tak buat apa2 suku.
      Walaunta EVaNGales Selalu kutuk DAP YG TAK ADA kuasa PERSEKUTUAN SUKU .
      MCA trang2 dlm kerajaan bena banyak to'kong,dap yg takada kuasa pesekutuan di tuduh pula.

      Najib ada kuasa,Kenapa Hadi berpelok2 dgn Mullah syiah di tehran,najib buat dek ajer.

      Masaalahnya walaunta ini,dia hanya melihat kesalahan PADA ORNG YG TAK ADA KUASA KERAJAAN PERSEKUTUAN,Sedangkan najib/dan sahabtnya hadi boleh buat kalau nak.
      Nak hapuskan liberal:silakam
      nak hapuskan evamgalist.silakan
      nak hapuskan tokong silakan.
      nak hapuskan judi silakan.
      KENAPA TAKK BUAT.

      Delete
    4. bERCERAMAH Di mesjid nak Hudud,bagai nak rak,hadi/berkawan dgn najib apa lagi tunggu,Najib ada kuasa apa lagi buatlah hudud,berkempenlah di TV3/UTUSAN,HARAKAH,Najib/hadi,najib ada kuasa,hadi ada pengetahuan agama..KEMPEN2..SUPAYA RAKYAT TAHU..
      DAPAT HUDUD.

      eNVAGELIST..........Hadi soundlah najib pbs tu envagalis hapuskan parti itu.
      Liberal..hadi soundlah najib jgn leberal sangat.Tangkap hishamuin rais ,ia tu liberal.

      nampak tak,para2 walaunta,pimpinn parti lobai dia nak apa dia nak nak.DIA FIKIR bila dia menganut agama islam dia boleh buat apa yg dia suka.
      Nak hapuskan syiah, siasat adili dgn adil tak kira siapa...Najib ada kuasa,hadi ada hudud, SIASAT..kita 1000% sokong.

      Delete
  37. adakah mh370 akan dijumpai di klcc ????

    ReplyDelete
  38. gambar anwar pernah dibuang dpd lukisan di pwtc.
    sat lagi gambar mahdey akan didelete.
    akan dtg gambar najib pula akan didelete.


    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...