Wednesday, 13 September 2017

TAWARAN NAJIB MAHU PULIH EKONOMI AMERIKA - "ULAR LIDI" MENYUAPKAN MAKANAN KEPADA "ULAR SAWA"


Tiada yang percuma dalam lawatan Najib Razak ke Amerika Syarikat serta pertemuannya dengan Donald Trump kali ini yang nampaknya amat menggembirakan jentera propaganda berbayar UMNO dan BN untuk "spin cerita" menghadapi pilihanraya akan datang.

Selain sebagaimana yang disebut sebelum ini dan dinyatakan semalam oleh Rafizi Ramli bahawa besar kemungkinan lawatan dan pertemuan dengan  Presiden Amerika itu adalah hasil kerja Godfrey Group Ltd yang dipercayai telah membayar RM1.125 juta kepada pelobi yang merupakan bekas pembantu Trump, hakikatnya ialah Malaysia terpaksa membayar harga yang amat mahal untuknya.

Didedahkan pada Mei sebelum ini, Godfrey yang mewakili Pejabat Perdana Menteri telah membuat bayaran kepada pelobi tersebut dengan tujuan yang tidak dinyatakan, di ketika saman sivil DOJ terhadap 1MDB menjadi bualan di seluruh dunia.
Semasa membalas ucapan Trump yang mengalu-alukan kedatangannya ke Rumah Putih, Najib berkata, "kami datang ke sini dengan cadangan yang besar untuk membantu Amerika mengukuhkan ekonominya."

Ehhh....ini sudah terbalik  dan pelik beb!!

Malaysia sebagai "negara ular lidi"  pula yang menawarkan bantuan Amerika sebagai "negara ular sawa" untuk memulihkan ekonominya.

Kalau Malaysia mengharapkan bantuan Amerika ada juga munasabahnya.

Di sebalik negara sendiri bergantung kepada China dengan berhutang selama 20 tahun untuk membina landasan keretapi Pantai Timur, mengemis cukai GST setiap hari daripada rakyat, memotong banyak subsidi, menamatkan elaun guru pelatih dan tidak mampu memasang CCTV untuk balai polis - suatu bukti bahawa Malaysia sebenarnya kekeringan wang - Najib dengan tiada rasa bersalah dan selamba mahu membantu mengukuhkan ekonomi Amerika.

Apakah dalam masa yang sama Najib sudah cukup cemerlang dalam mengukuhkan ekonomi Malaysia sendiri?

Dalam usaha "ular lidi" mahu mengenyangkan "ular sawa" yang tidak cukup makan itu, tiga pakej yang ditawarkan Najib ialah menambah pembelian 25 
pesawat Boeing untuk MAS yang dalam tempoh lima tahun bernilai antara AS$10 bilion hingga AS$20 bilion, menggunakan dana pencen KWSP untuk melabur sehingga AS$4 bilion untuk menyokong pembangunan prasarananya  dan Khazanah Nasional akan dikembangkan  lagi peranannya di Amerika.

Keadaan ini jelas berbeza semasa kepimpinan Tun Mahathir di mana semasa lawatannya ke luar negara dahulu, syarikat-syarikat Malaysia yang ditawarkan dan menandatangani pelbagai perjanjian projek di luar negara, bukannya kita memberi projek kepada negara yang dilawatinya.

Langkah Tun Mahathir itu secara langsung mengukuh dan memberi pendapatan kepada syarikat-syarikat tempatan, tidak sama sekali membiarkan dana dalam negara mengalir keluar di ketika  rakyat kita sendiri sebagai "ular lidi"  di mana masih ramai yang mengikat perut dan tidak cukup makan.
Kenapa Najib sanggup melakukan sedemikian rupa?

Tidak lain dan tidak bukan ialah kerana Najib datang ke Amerika kali ini dengan jiwa penuh bersalah kerana skandal 1MDB yang sedang disiasat oleh DOJ berkaitan jenayah penyelewengan serta penggubahan wang haram dan saman sivil untuk merampas aset-aset yang dibeli menggunakan dana kekayaan negara yang dilencongkan.

Keutamaan mengguna dan memanfaatkan lawatan ke Amerika dan kemesraan dengan Trump itu bagi kepentingan memenangi pilihanraya sudah menjadi tujuan penting sebenarnya.

Maka itu, tentu saja beliau akan menggunakan apa saja cara, termasuk terpaksa mengambil wang negara untuk membeli jiwa Amerika bagi membersihkan diri dan menunjukkan kepada rakyat tiada sebarang tindakan dihadapkan kepadanya, meskipun sehingga ini pentadbiran Amerika tetap mengatakan siasatan DOJ akan  diteruskan seperti biasa.

Tiada apa yang patut digembirakan dengan lawatan Najib ke Amerika ini, melainkan "ular sawa" akan tetap dengan tabiat kekenyangannya dan "ular lidi" kekal dengan kelaparannya. (ShahbudinHusin 12/09/2017)

362 comments:

  1. Salam. Upacara "menghantar ufti" itu yang terjadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami staff kesihatan mencadangkan kerajaan menaikkan gred kami sama seperti skim pensiswazahan guru dengan memberikan ijazah tanpa mengira kepandaian (keputusan SPM) melalui kursus ringkas & mudah untuk kami naik kejawatan dan gaji lebih tinggi. Kami nak juga merasa jadi doktor dan gaji doktor. Kalau pendidikan boleh kenapa jabatan lain tidak? Adakah kerana menterinya bukan Melayu?

      Delete


    2. Siapa pula yg sesat masuk kesini ni?


      Delete
    3. Kenapa kwsp tak labur cctv kat balai polis?

      Delete
    4. USA = Bayar Ufti US$10 billion = RM42 billion
      China = jual tanah, pelabuhan, landasan keretapi, jual stesen jana kuasa, jual proton
      Melayu = bayar GST & potong subsidi
      PAS = sokong Umno = sokong Amerika Kafir

      Delete
  2. Malaysia bagi BRIM pada Amerika.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jealous ker...

      Delete
    2. Jealous ler jugak sebab tempat aku Balai polis pun tak ada cctv

      Delete
    3. jealous ker...

      Delete
  3. You scratch my back, I scratch your back.

    Sampai rabak la kulit belakang...


    ReplyDelete


  4. President of united Malay National Organization
    Berunding dengan
    President of untied States of America

    President of united hoping parties
    Berunding dengan
    President of united handraf party


    Kah. Kah. Kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baca mutut2 apa dia tulis aaa...
      "President of united Malay National Organization
      Berunding dengan
      President of untied States of America"

      Apa itu president of UNTIED States...?
      Sumo sudah lerai ka ? Sudah picah ka...?
      Talak 'united' lagi ka...?
      Talak macam UMNO ka..? Manyak 'united' lo...
      Gue ingat ini olang sikolah talak maca punye...
      itu masat mau kitawa sama olang....

      Delete
    2. President hindraft boleh kautim undi orang india utk ph...presiden US tak boleh, presiden mic jauh sekali.

      Delete
    3. jealous ker...

      Delete
    4. badak kot yg jealous

      Delete
    5. jealous ker...

      Delete
  5. Cuba fahami , mengapa DYM Tuanku Sultan Perak menyuarakan ini sekarang? Di era Pentadbiran PM Najib Abdul Razak? Sila lah ke link di bawah:

    Sultan Nazrin's full speech at "Fulfilling A Legacy – Tun Razak Foundation" book launch
    Read more at http://www.thestar.com.my/videos/2017/08/29/sultan-nazrins-full-speech-at-fulfilling-a-legacy-tun-razak-foundation-book-

    or

    launch/#JYAewzOGKmW32KfK.99http://www.thestar.com.my/videos/2017/08/29/sultan-nazrins-full-speech-at-fulfilling-a-legacy-tun-razak-foundation-book-launch/

    selamat menonton dan berlapang dadalah semua.

    ReplyDelete
  6. najib, dlm erti kata yg lain sudah mula berfikiran bercelaru (serupa lah mcm rakan sehati sejiwa nya, hj hadi).

    tidak saperti pres jokowi semasa dia berada d USA tempoh hari. lawatan nya ke 'silicon valley' d sambut meriah olih penggerak industry (termasuk mark zuckerberg).

    semua nya begitu ghairah utk berkerjasama n megembangkan activity2 mereka d Indonesia.

    lain pula dgn najib ini. dia bermegah utk melabur d amerika dgn mengguna wang rakyat.

    saya tak heran jika tidak lama lagi najib (utk membodek trump) akan menawarkan perkhidmatan bagi membantu amerika sebagai 'deputy sheriff of d east'.

    pd najib ia nya tiada masaalah jika tiongkok membantah kerana dia akan tawarkan pula(secara tidak langsung) Negara ini sebagai 'vessel state'.

    ini lah akibat nya jika anak kecil bermain api, habis terbakar seluruh badan termasuk 'awang kecil' nya.

    ini lah Malaysia yg akan menjadi 'malaisi aah'(dlm bahasa cina - Malaysia dah mati.

    minta d sempang !!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahman...sampai ada macai Fukatan Haprak edit....Najib cium tangan Trump....kiki...kiki...kiki...
      dah terdesak sangat ler tu...

      dengan kata lain....JEALOUS ler tu....

      Delete
    2. jealous ngan badak? buang karan je

      Delete
    3. jealous ker...

      Delete
  7. Inilah rupanya pahlawan bugis apabila berdepan dengan trump.....jadi kecut!!!apalah yg dok sibuk bk bantu ekonomi amerika lg tu?? Ekonomi US tu dh cukup besar....kita ni, dok sibuk bantu kuasa besar buat ape lg? Harga ikan kembung kt pasar tu pun masih lg rm 22 sekilo, CCTV kat balai polis pun x cukup, sampai dh terjadi kes bunuh polis lg, Ubat ubat kt hospital pun bukan semua jenis ade, kertas A4 utk sekolah pun kena mintak sumbangan ibu bapak murid..... Apa si Najib ni buat??cai cai UMNO, lihatlah sendiri perangai buruk pemimpin yg kononnya berjiwa rakyat, mendengar denyut nadi rakyat.....ni mesti takut dgn DOJ, sampai kena buat DEAL dgn US/Trump!!!kalau x sebelum ni pemimpin pemimpin Malaysia mana ade buat deal mcm ni......

    ReplyDelete
    Replies
    1. najib lupa yg amerika ni ada lah 'banker of d world'. bila tak cukup duit dlm 'circulation' dia cetak saja USD.

      Zimbabwe cuba meniru, tapi 'currency' mereka jahanam (dengar kata tidak laku lagi) n terpaksa bergantung kpd USD n Rinminbi d dlm Negara sendiri.

      yg kita nak pegi bantu ekonomi US apa hal?

      sepaptut nya, dlm keadaan bercelaru sekarang, najib perlu merayu bantuan drpd trump agar IMF n Bank Dunia membantu 'prep up' ringgit Malaysia.

      Delete
    2. Cai Azreen dan cai Rahman...sampai ada macai Fukatan Haprak edit....Najib cium tangan Trump....kiki...kiki...kiki...
      dah terdesak sangat ler tu...

      dengan kata lain....JEALOUS ler tu....

      Delete
    3. yg jealous badak tu..pasni xleh gi shopping

      Delete
    4. jealous ker...

      Delete
  8. Duit kwsp lagi..tak pasal2 pemgeluaran umur pencen kena lanjut ke 60 tahun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala...sementara kami berkuasa lagi je pun....Tak lama dah....nanti PAKATAN HARAPAN perintah...mereka selesaikanlah semua masalah tuh.

      Delete
    2. AAH...tak lama lagi bungkus ler Fukatan Haprak ni....selesai masaalah...

      Delete
    3. xlama dah cap dacing..pasni boleh buka dacing kat zimbabwe

      Delete
    4. hehe ala berapa sen la
      duit ko tu kat epf lol

      Delete
    5. jealous ker...

      Delete
  9. Aikkkkkkk..
    Kenapa KWSP dan Khazanwh....dan Tidak 1MDB


    ������������

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malu nak sebut 1MDB beb, takut Trump kesipuan sebab 1MDB lebih hebat Trump Foundations.......ki...ki...ki...ki...ki...

      Delete
    2. JANGAN LER jealous....KIKI....KIKI...KIKI...

      Delete
    3. jgn jealouis ngan badak

      Delete
    4. jealous ker...

      Delete

  10. PM Bangladesh dan Jokowi jika datang ke Malaysia paling cehkai mereka minta tambah lagi rakyat mereka untuk masuk bekerja di Malaysia dengan memudahkan proses imigresen.

    Mereka balik tanpa tangan kosong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab Ekonomi M'sia masih mantap...

      bukan macam seperti Madey dan cai cakap...

      Delete
    2. eh lupa RM1=1USd..opss lupa orang ameno mana pas spm

      Delete


    3. Pemimpin lain pergi luar negara carikan peluang pekerjaan untuk rakyat mereka bukan setakat ajak pelabur ke negara mereka.

      Malangnya baru-baru ini Najib berbangga kerana eksport perabot ke China. Orang Melayu jer yang banyak perabot dalam rumah..

      Ini bukan lawatan sambil kerja.. tapi lawatan habis di kerja nya..


      - TC -

      Delete
    4. jealous ker...

      ingat saya

      - TMNET -

      Delete
  11. hehe ular mamaq keralaharamjadah
    berjudi main forex mmg ular sawa lol

    ReplyDelete
  12. Seman dulu dlm Umno bersama si Malabarii
    Masa tu berjota2 depa dua ni sakau dan curi
    Dia jadii meroyan bila projek tidak lagi diberi
    Pasal tu le dia belot sokong puak haluan kiri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  13. Tiada lagi Othaman kunsya punya komentar
    Dicabar nya hamba, ingat hamba nak gentar
    Bila hamba cabar balik, ifrit ini terketar-ketar
    Kini kat wad jantong si tua kutok ini terlantar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak Suman Tempe dah jadi BAPOK Tua....keldai Ketua To' Kong Daigs....

      Delete
  14. No press conference?

    ReplyDelete


  15. Masalah berulang lagi tetapi kali ini sudah tahu siapa yang punya angkara.

    Seingat saya Tun tidak masuk campur dalam hal pembelian pesawat kerana yang menentukan keperluannya ialah pihak pengurusan.

    Pihak pengurusan yang tahu pesawat yang sedia ada cukup dan masih dalam keadaan selamat untuk di gunakan.

    Segala perancangan pemulihan MAS telah di kacau oleh Najib.

    MAS yang baru saja memotong kos operasi kini terpaksa melatih dan mengambil kakitangan baru termasuk destinasi baru.

    Setiap pesawat mesti di gunakan se maksimum yang boleh..

    Campur tangan Tun ialah meminta MAS menukar enjin ke Boeing kerana kempen yang Tun sendiri buat.. Buy British Last..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe bahalol
      boeing tak buat
      engine la lol tu la
      lama sgt duk percaya aljub
      & ulaq mamaq keralaharamjadah

      Delete
    2. HE...HE...HE...ANON 10.30...TERLEBIH MAKAN SUP TULANG BABI DAPIGS....JANGAN SAMPAI TERCEKIK UDAH LER....

      Delete



    3. Dulu MAS guna Roll-Royce .. Tun dan Margaret Treacher bertikam lidah..

      Habis Boeing macam Pesawat TUDM tak ada enjin ?

      - TC -

      Delete
    4. pratt & whitney
      dan juga GE hehe
      yg PM Najib sebut
      General Electric airasia
      kalau beli mana tau dapat
      US landing rights added bonus
      if Malaysians be granted visa waiver

      Delete
    5. jealous ker...

      Delete
  16. Kenapa kwsp tak labur cctv kat balai polis?

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum Tuan ShahBodoh..... oh maaf maksud saya Shah Budin.... melihat masa hadapan melalui lubang jarum begitulah... lebih2 lagi jika melihat melaluinya dengan sebelah mata.... yang nyata... benang masih boleh di masukkan hatta dengan membuka kedua2 belah mata... itulah kemahiran namanya...
    Ya... adalah mustahil untuk melihat ular lidi cuba memberi makan kepada ular sawa.... mungkin tuan jarang melihat rancangan national geographic... baiklah.. menggunakan analogi ular lidi dan ular sawa.... sedarkah tuan dimana ular lidi tinggal.... rantaian hidup bermula dari situ.. pokok tumbuh dan membesar- berbunga - serangga - ular lidi - berbuah - haiwan herbivor - ular sawa. Kalau tak tau rantaian pemakanan ni... jangan kata diri pandai...
    Kalaupun bukan ular lidi memberi makan kepada ular sawa... cukuplah sekadar kita akui bahawa tujuan ular lidi (malaysia) tawarkan pelaburan disana adalah untuk memantapkan survival dan masa depan ular lidi (malaysia)..... takkan perkara semudah ni shahbodoh.... maksud saya shahbudin tak boleh nak tulis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Analogi koSuharli bodostak berkaitan langsung...kalo malaysia ular lidi tak de amerika ular sawa tak mati kelaparan..

      Orang kecil mcm najib berlagak besar...ekonomi malaysia dengan rakyat 32 juta nak bandingkan dengan ekonomi amerika dgn 200 juta penduduk dan mempunyai teknologi termaju sangat memalukan...
      Suharli ko kena belajar cara pemikiran terbuka...lagi ko bercakaplagi menonjol kebodohan ko..

      Smlm ko cakap Budin pendsta kerana Tun madey akan dipanggil oleh RCI..Budin tak pernah tulis Madey tidak akan dipanggil oleh RCI...rujuk balik entri Budin mengenai RCI yg telah tikamdiri Najib...Memalukan..kerja orang bodoosss..Suharli menggambarkan kekaciwaan yg amat mendalam...cian ko SUHRLI mcm mr JERBON..

      Delete
    2. Malaysia yg bergantung ekdport ke Amerika ato Amerika yg bergantung eksport kpd malaysia?....sedarlah diri malaysia ni ular lidi...usah berlagak pandai tapi sebenarnye bodoosss..

      Delete
    3. Kasihan sdr Suharli,

      Otaknya tidak mampu menyerap perumpamaan dan mengangap perumpaan 'ular lidi sedang menyuap makan ular sawa' sebagai tidak logik dari sudut hukum alam dan tanda tn Budin jahil ilmu alam dan tidak pernah menonton 'National Geographic'.

      Barangkali ia hanya percaya bahawa 'belakang parang kalau diasah lagikan tajam' hanya selepas ia benar-benar mengasah belakang parang dan mendapatinya benar-benar tajam selepas diasah.

      Beralasan pula dengan 'memantapkan survival ular lidi', padahal ular lidi tidak perlu untuk membeli barang yang ia tidak perlu apatah lagi di dalam keadaan berhutang yang amat banyak.

      Ini benar-benar kes ular lidi yang beralasan dengan menyangka dirinya naga. Sekali ditelan ular sawa, bye bye..

      Delete
    4. Korang yang bodoh.... baca lah sampai habis - Kalaupun bukan ular lidi memberi makan kepada ular sawa... cukuplah sekadar kita akui bahawa tujuan ular lidi (malaysia) tawarkan pelaburan disana adalah untuk memantapkan survival dan masa depan ular lidi (malaysia)..... takkan perkara semudah ni shahbodoh.... maksud saya shahbudin tak boleh nak tulis? Obviously.... tujuan kita melabur adalah untuk .embuka lebih peluang dan rezeki negara kita di negara besar USA. Kalau USA tak bagi jalan.... takat tu ajerlah yg kita mampu..... apalah bosoh sangat korang ni....

      Delete
    5. Bulan sebelum ni ular lidi bernama vietnam dah mai USA .... bulan ni Malaysia.... bulan depan ular lidi singapura.... dan seterusnya sampailah swmua negara Asean yang USA nak jalinkan urusniaga lengkap.... AFTA dah dibatalkan... ni cara Trump nak kasi peluang kepada ular lidi masuk melabur.... kalau sah banyak ular lidi masuk sana melabur... pekerja2 nya nanti darimana?.... sikerat dua jer dari negara anggota.... yang selebihnya rakyat amarika..... ular sawa tak mungkin kenyang pun.... tapi fikielah bagaimana negara kecil asean dapat berperanan.... mana2 negara dala dunia ni tak kira besar tetap melihat FDI sebagai indicator kepada keampuhan ekonomi nagara mereka hokeyyyyyyyy.... jangan taksub nak kata Budin tu bijak laksana sangat.... nengok leher pun dah tau cacat tang hati..... ingat nama saya.

      Delete
    6. Maaf silap TPP bukan AFTA..... terlalu ghairah.....

      Delete
    7. USTAS DOE ANJING KURAP BELAAN KETUA TO' KONG DAPIGS TU...DAH LER BODOS...BENGAP PLAK....

      Delete
    8. Cai Ustaz Doe...sampai ada macai Fukatan Haprak edit....Najib cium tangan Trump....kiki...kiki...kiki...
      dah terdesak sangat ler tu...

      dengan kata lain....JEALOUS ler tu....

      Delete
    9. Sdr Suharli yang menyangka dirinya lebih bijak dari Tn Budin,

      Di mana pelaburan dan FDInya apabila pembelian pesawat adalah secara 'one-off transaction' dan hasil jualan terus dimiliki pihak penjual?.

      Pembeli bukan saja akan 'menanam mati modal' pada tempat yg tiada keuntungan tetapi juga akan mengeluarkan belanja 'maintenance' selepas jualan untuk perkara tidak perlu.

      Ini bukan pelaburan. Ini membunuh modal dan mematikan pertumbuhan.

      Syarikat yang melakukannya kalau tidak gulung tikar sekalipun akan terpaksa bergantung kepada sektor lain untuk survive.

      Di dalam kes negara pergantungan untuk cover kerugian akan ditanggung oleh cukai ke atas rakyat.

      Cukai lagi....

      Delete
    10. jealous ker...

      Delete


    11. SUBALLI.. oops Suharli rupanya..





      Apa kata kita tukar Ular Lidi (Si Najib) sebagai Anaconda Betina dan Trump Anaconda Jantan. China pun Anaconda Jantan. Arab pun Anaconda, lagi ganas punya jantan..

      Suballi..oopps, Suharli ..
      Citer sikit habitat Anaconda Betina ni ?


      Remember me - TC -

      Delete


    12. Suballi... oopss Suharli..

      China melabur, yang dapat kerja rakyat dia sendiri.

      Indonesia melabur, di selit pekerjaan untuk rakyat nya sekali... Dah masuk haram pun, daftar kemudian dah boleh jadi sah.

      Bangla masuk sebab Rosmah minat pelakun lelaki Bollywood.


      Apakah pelaburan China tak cukup untuk survival Malaysia ?


      Remember me - TC -

      Delete
    13. 12 07

      Setuju hanya Dato' Najibjer yang boleh tolong. Baru memerintah M'sia selama 8 tahun dah berjaya membawa negara ke puncak dunia, yang berpandangan jauh dan sangat mengambil berat nasib rakyatnya sendiri.

      Rakyat di dahulu kan, bukan macam Madey....nak kayakan tempolok kroni dan keluarga dia jer.....


      My Name is - TMNET -

      Delete
    14. Welcome back John Doe .

      Di dalam analoji perniagaan terutama yang melibatkan pelaburan yang besar , factor penting adalah melihat dari segi lojik dan lojistik nya .

      Tiada salahnya jika Najib ingin melabur di US . Tetapi untuk tujuan apa dan didalam bidang apa ?? Dari hampir semua segi , Malaysia masih ketinggalan jika di bandingkan dengan US . Jadi ,dari bab lojik Malaysia sudah tersingkir . Jika untuk melabur di sector pembuatan , Malaysia memerlukan "capex" yang sungguh besar . Bukan di sebabkan barang mentah di sana terlalu mahal , tetapi kerana matawang ringgit saperti "hampas" jika di bandingkan dengan dollar US . Jika pembuatan itu bertujuan menggunakan barang barang dari sini , secara lojistiknya ,Malaysia telah tersingkir .

      Di samping itu , satu dunia tahu , banyak syarikat syarikat Amerika telah pun memindahkan operasi di luar Amerika , mengapa ? Kalau mereka bertindak lari , mengapa kita pergi ?? Itu bodoh lagi sewel namanya .

      Bagi pemimpin yang telah bangsat saperti Najib , dia tidak ambil pusing semua ini . Dia ingin berniaga bukan menggunakan duit dia sendiri .

      Apakah dengan menvadangkan KWSP , dia teringin KWSP menjadi saperti FGV lagi satu ?

      Delete
    15. jealous ker...

      Delete
  18. Aku dan rakan3 yg tengah buat MBA pun garu kepala dengar kata "malaysia membantu perkukuh ekonomi US". Sahabat unknown spm gred 3, sila bagi pencerahan. Belia dan graduan kita yg menganggur siapa nak tolong?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madey boleh tolong...

      Delete


    2. 11 24

      Setuju hanya Tun Mahathir yang boleh tolong. Bekas PM 22 tahun yang berjaya membawa negara ke puncak dunia, yang berpandangan jauh dan sangat mengambil berat nasib rakyatnya sendiri.

      Rakyat di dahulu kan, Trump di kemudian kan.


      My Name is - TC -

      Delete
    3. 12 11

      Setuju hanya Dato' Najibjer yang boleh tolong. Baru memerintah M'sia selama 8 tahun dah berjaya membawa negara ke puncak dunia, yang berpandangan jauh dan sangat mengambil berat nasib rakyatnya sendiri.

      Rakyat di dahulu kan, bukan macam Madey....nak kayakan tempolok kroni dan keluarga dia jer.....


      My Name is - TMNET -

      Delete
  19. Kalau dapat status visa free entry to US utk rakyat kita; aku bangga la jugak.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Begitu lah sangkaan saya.

      Bila nama Haji Hadi, Nik Abduh dan agama Muslim ... sampai kena tanggal jubah di suluh nya dengan kote-kote dia orang sekali.. Kalau tak berjanggut mungkin tak kena.

      Itu pun tak mintak ..!

      Delete
    2. Padan muka ko....

      Delete
  20. Tiada lagi Othaman kunsya punya komentar
    Dicabar nya hamba, ingat hamba nak gentar
    Bila hamba cabar balik, ifrit ini terketar-ketar
    Kini kat wad jantong si tua kutok ini terlantar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko masih tunjuk lagak sewel...budak pengecut..umno ade mcm2... Sewel gila babi tiga suku samsing tai koo cing penakut liberal kaki klentong dan temberang permpak pencuri dadah dan mcm3 lagi...makhlok perosak negara..

      Delete
    2. Tak sangka plak aku...Wak Suman Tempe tu BAPOK....kiki...kiki...kiki...

      Delete
  21. Bergembiralah pakcik makcik felda dgn pelaburan malaysia di us. Pakcik makcik boleh la bagitau FGVH utk buka hotel felda di new york. Kan pak cik makcik dah jemu ngan london dulu?

    ReplyDelete
  22. Seman ifrit sblm ni cabar hamba tak padan2
    Tetiba iblis ni bertukar jadi maknyah pondan
    Agaknya sdg bersiap pakai gincu psg badan
    Waktu lapang dibuat overtime jadi pak bidan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  23. Dulu Seman panggil hamba budak hingusan
    Tapi bila hamba cabar dia terus dia pengsan
    Dgn anak2 dah boleh tinggal wasiat & pesan
    Sedara & waris tolong le tempah batu nesan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak Suman Tempe tu....orang Nogori kato...Perabih Boreh Jo....

      Delete
  24. Salam Tn Budin dan rakan-rakan.

    Saya pernah memberi komen bahawa komen macai TIKUS tentang 'Najib akan repot kepada Trump tentang Forex dan Trump akan bertindak dengan cara menahan Tun M' menunjukkan bahawa UMNO di bawah Najib telah menunjukkan ciri-ciri orang-orang yang mengangkat Nasrani menjadi pembela mereka berdasarkan ayat 50-53 surah Al-Maidah.

    Najib kelihatan amat bersegera mahu mengadap Presiden Amerika selepas askar-askar upahan sibernya gebang mengenai 'campur tangan kaum kafir' dan 'khabar kaum kafir'. Inilah ciri yang disebut di dalam ayat 50-53 Surah Al-Maidah.

    Kini apabila ia berada di US segala dakwaan saya menjadi terbukti benar.

    Najib bukan saja telah dilaporkan bersetuju untuk membelanjakan wang negara yang super banyak (dibaca wang rakyat) untuk membeli pesawat yang kita tidak perlu pun dalam keadaan hutang yang menambun ini, ia juga langsung tidak membuat pertimbangan sama ada mahu pulang untuk istiadat pemakaman bekas Agong kita yang bersyahadah.

    Tak apalah, para macai akan beralasan di atas dua perkara di atas.

    Para macai sekalian, sila beri alasan ke atas point yang berikut;

    Najib telah dilaporkan mengeluarkan kalam 'your enemy is my enemy' kepada Trump.

    WOW!!!

    Demi Allah ini adalah kalam orang-orang yang benar-benar mengangkat Nasrani menjadi wali mereka.

    Sekiranya laporan ini benar, dakwaan saya bahawa Najib sedang mengangkat orang-orang Nasrani menjadi walinya sudah terbukti melampaui keraguan munasabah.

    Prinsip 'musuh kamu adalah musuh aku juga' tidak ada di dalam Islam. Di dalam Islam keputusan dan analogi dibuat per case.

    Misalnya, ketika Jawa dan Acheh berperang dan bermusuh kita tidak memihak sebab kedua-dua adalah saudara kita.

    Prinsip 'your enemy is my enemy' adalah benar-benar prinsip di dalam agama Kristian. Nas mereka adalah seperti berikut :-

    Mathew 12:30

    "Whoever is not with me is against me, and whoever does not gather with me scatters.".

    Berdasarkan nas Kristian inilah Bush pernah berkata kepada semua pemimpin dunia yg lain 'either you are with us or against us' di dalam usahanya menentang Al-qaeda (dibaca menentang Al-qaeda dan Islam sekaligus).

    Najib di dalam usaha untuk menyelamatkan diri telah bersegera mengadap Presiden Amerika, membuat janji untuk membeli barang Amerika di dalam jumlah yang banyak tapi tak perlu, dan telah mengeluarkan ikrar menjadi sekutu at all cost and in all situations, yang menjadi prinisp dan amalan agama Kristian sedang ia tiada di dalam agama Islam.

    Sekiranya ini bukan bukti nyata seorang yang 'mengangkat Nasrani menjadi Wali', maka tidak ada lagi bukti lain untuk mengesahkannya.

    Lebih atas daripada bukti ini ialah 'masuk Kristian' secara zahir dan ini sudah tentu bukan maksud ayat 50-53 Surah al-maidah sebab ia dimulakan dengan kalimah 'wahai orang-orang yang beriman'.

    Dan saya membuat penyaksian bahawa sekiranya benar Najib telah mengeluarkan kalam sebegini kpd Trump seperti yang dilaporkan, ia sungguh-sungguh telah menunjukkan ciri-ciri yang disebut di dalam al-maidah 50-53 di atas kalimah "DEMI ALLAH".

    Siapakah di antara macai K9 yang mampu menyangkalnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. John Doe, daripada banyak berkias, berandaian dan spin untuk 'kristiankan' DSN baik muhasabah diri. Puak John Doe ini tengah berusaha sungguh sungguh untuk jatukan parti Melayu Islam dan naikan Pakatan yg diketuai kafir Evengelis. Kenapa kuman diseberang laut nampak tapi gajah evengelis depan mata tak nampak? Mungkinkah kerana taksub buta??

      Delete
    2. John Doe yang dah tak munasabah....

      Delete
    3. Cai Ustaz Doe...sampai ada macai Fukatan Haprak edit....Najib cium tangan Trump....kiki...kiki...kiki...
      dah terdesak sangat ler tu...

      dengan kata lain....JEALOUS ler tu....

      Delete
    4. 3 orang cuba menjawab tetapi tak seorang pun cuba menyangkal.

      Mr J hanya mampu spin.
      Suharli hanya mampu beralasan dengan pengataan kosong.
      Kejora hanya mampu bermain-main dan memperelokkan.

      Kalau dibaca secara konstraktif ketiga-tiganya telah mengakui kebenaran dakwaan saya di atas.

      Hanya saja mereka berlasan disebabkan mereka 'membenci kebenaran.

      Delete
    5. jealous ker...

      Delete
    6. Usah 'ostat' boDoe nak jual surah Al-Maiidah
      Nasihatkan dulu boss awak, si penjilat ludah
      Nko sama munafiiq dgn itu bekas MP Kedah
      Jilat si peliiwat & DAPigs, mcm haram jadah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    7. Ustaz Doe Anjing Kurap Belaan Ketua To' Kong Dapigs....

      Delete
    8. jd...j is useless...lately j has become obsolete. whatever written on the brink of rubbish.

      the most stupid statement by jibo....trying to help america economy!!!!

      does he realise who's economy is in shit??? a typical anal licker!

      stayed in trump hotel.....lucky, whitehouse immediately distancing themselves from this....otherwise, all the anal lickers will trump up, that jibo priviledged to stay at trump tower.

      Delete
  25. Pendokong pembangkang kini tengah gelabah takut fitnah 1MDB nya akan nazak dan meninggal. Perkara ini tentunya dibincang walau tak dilapur. Trumph pun amat mengetahui penyelewengan DOJ yg urus kes sebagai balasan derma untuk Clinton Foundation. InsyaAllah perkara ini akan diselesaikan. CRB yg gelabah pun akan menerima padahnya. Malangnya Rafizi yg bukan hanya kalah saman fitnah berkali masih jadi sandaran. Rafizi diperakui sebagai 'habitual liar' oleh pimpinan PKR sendiri. Kes beliau aniaya TSKI untuk habuan politik patut jadi iktibar. Sedihnya mereka disini kerana taksub buta masih sandarkan iman pada Rafizi dan CRB. Ini kerana keduanya bawa cerita yg memenuhi keperluan nafsu. Benar atau salah tidak jadi ukuran. Ambillah iktibar dan kembalilah ke jalan kebenaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang kita gelabah...kerana duit kwsp akan dilabur ke US. Kita tak diberitahu samada pengurusan kwsp yg buat keputusan atau dapat arahan kerajaan. Kita juga terkejut dengan kenyataan bahawa malaysia akan membantu US memperkukuhkan ekonominya; tak masuk akal. Tiada langsung pengumuman bahawa berapa banyak syarikat US akan melabur di sini; berapa banyak peluang pekerjaan akan diujudkan di si i.

      Kita gelabah kerana kita berpendidikan, kita membaca, kita berpengatahuan. Rakan2 aku yg buat MBA pun tak boleh yakinkan diri untuk terima bahawa kita boleh atau perlu atau mampu kukuhkan ekonomi US; perkara sebaliknya yg perlu berlaku. Kita bukan bodoh macam kau mr j anak haram...baik kau dan mak bapak kau pi mampos

      Delete
    2. KWSP JUGA ADA MELABUR DI LONDON BEB.... dividen dan bonus nak tinggi.... tapi macamana nak dapat duit dan untung semua korang sanggah..... weiiiii yakinlah sikit... belum ada oarng bersara tak dapat keluar kwsp lah weiiii...

      Delete
    3. Anon 1112, kalau betul buat MBA saudara akan tahu dunia dah global. Pelaburan dibuat dinegara yg akan bawa pulangan tertinggi. Kalau ada peluang di US untuk dapat pulangan tinggi maka KWSP boleh melabur. Usaha Malaysia untuk bantu perlu disuarakan kerana imbangan dagangan US-Malaysia memihak pada Malaysia. Jadi Malaysia juga perlu tunjuk usaha Malaysia untuk bantu makmurkan ekonomi US dan bukan hanya menjadi parasit. Fahamlah usaha Malaysia itu tidak akan memulihkan US keseluruhannya tapi membantu ke arah itu. Belajar MBA pun kalau akal dah diselubungi nafsu pandangan kita akan kabur. Perkara yg jelas akan dispin untuk konfiuskan diri sendiri. Saya dah lama lulus MBA.

      Delete
    4. HE...He...He...
      Budin dan Macai Fukatan Haprak...

      Tersangat JEALOUS ler tu....kiki...kiki...kiki...

      Delete
    5. Hahaha


      upenyer ade orang lagi bodoh drpada kejora..dia iaitu ialah suharli masrop

      Delete
    6. J lulus mba? Pi mampos la dgn mak bapak anak bini kau sekali. Tahap penulisan kau selama nie macam taik; tak ilmiah langsung, budak form 3 pun boleh tulis. Anak haram punya orang.

      Delete
    7. HE...HE...HE...CAI 12.14...DAH MEROYAN...

      Delete
    8. j is trying to teach economy 101.....eat shit and choke on it j!

      r u joking???

      Delete


  26. Puak2 penyokong totot PH dah cemburu pula melihat Malaysia dah mewah di bawah memerintah Najib,
    Depa seronok le kalo Malaysia papa kedana. ... Perangai busuk perut


    ReplyDelete
    Replies
    1. kesian ameno..kih kih..depa ingat malaysia dah mewah..semah je kot yg mewah

      Delete
    2. Biarkan Budin dan Macai Fukatan Haprak...terjun dengan labu-labunyer...

      Biarkan...biarkan...sampai tenggelam...

      Delete
  27. Baru tahu langit tinggii rendah, Othaman ifrit
    Dulu kemain megah riak melalak terjerit-jerit
    Kini dia menderita dan melalui hidup yg perit
    Kotey sentap, tinggal tundun jer, serupa burit

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cian ko terlebih air badakkk..mane badak

      Delete
    2. Wak Suan Tempe BAPOK...telor dah kecot...
      macam Mamak Madey...

      Delete
  28. BLOGGER BUDIN TUDUH 'BESAR KEMUNGKINAN MENURUT RAFIZI DIBAYAR 1.2 JUTA OLEH NAJIB KE USA" ..... APA DAL TAK TULIS BESAR KEPALA 'BANA' RAFIZI... FAKTA TAK JELAS... BUKTI PUN TAK JELAS
    ASYIK NAK FITNAH BANGANG KEPALA BANA PUAK YG DAN NAK MAMPOS PRU MACAM NI LA GAMAKNYE...

    DONAL TRUM SAHUT CABARAN ISKUNDUR KUTY
    FBI DOJ PUN DAH TUNGGU PM DENGAN GARI
    MME IYA PUN PM DIKAWAL KETAT FBI DNG RAPI
    SIAP ESCORT RUPA DISAMBUT MERIAH SEKALI



    kikikiki.... BERAMBUSSSS BARUA BARUA SINGAPORK@DAP

    TIEN CHUA & RAFIZI MINTA BANTUAN PEGAWAI SINGAPORK SEMALAM SBB LAWATAN PM KE USA MME DASAR BARUA SINGAPORK@DAP PUNYA PENCACAI....


    INI KALI LAH

    UBAHHHH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kikiki..DAH NAK MELINGKOP LEWW TEWW UMNO

      Delete
    2. RAPUJI SOTONG...SOTONG BAKAR ...GORENG TOPUNG PUN SODAPPPP....
      PADAN MUKA SAMA RAPUJI ...LATEEFA KOYA DAH KOYAKKAN MUKA DIA...KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
  29. Shahbudin.com serta manusia-manusia yg jahil tidak lagi "bercerita" mengenai kisah FBI akan menangkap PM Malaysia.

    Tiada juga kedengaran kisah Najib Razak "menjual" aset negara, Kini "cerita"nya berkisar Malaysia selamatkan Amerika ?

    Bakal Banduan (Rafizi Ramli) seperti biasa menaburkan fitnah bermula dengan kisah Malaysia membayar pelobi untuk mengatur "jemputan" daripada Presiden Trump dan paling lucu apabila lawatan kerja antara dua buah negara dianggap sebagai tidak "rasmi" - Shahbudin.com tidak berani lagi menjadikan lidah' Pakar Strategi PKR sebagai kiblatnya ?.

    apa lagi yang hendak disalakkan setelah segala khabar palsu Para Serigala tidak menjadi kenyataan ?.

    Rahman Jpc - sebenarnya Najib Tun Razak tidak "melabur" di Amerika tetapi dia sedang "membeli" Amerika, begitulah kehebatan seorang pemimpin yang bernama Najib Tun Abdul Razak. mungkin Malaysia akan menggantikan Australia sebagai SHERIFF in the EAST dan bagaimana pula dengan kisah CHINA "membeli" Malaysia ?

    Kamu hanya seorang lelaki tua yg sering mendongak ke langit dengan fikiran yang bercelaru - apa yang sedang kamu kejar?

    hangat di alam maya dua kisah berkait Para Serigala -

    1) "ketua wanita" yg juga pengasas PPBM (Ainina 4 kali salam), ingin kembali pada UMNO setelah ditendang nepoleon2 kecil atas arahan Serigala Elit PPBM - tolong sampaikan pesan kepadanya, sila kekal di dalam PPBM dan baiki teknik menjilat dan mengampu Lelaki Tua Renta, mungkin ada sinar dihujung terowong.

    2) icon pejuang LBGT, yang sesat lagi menyesatkan (Siti Kassim) secara rasmi telah menjadi ahli PAN. sila berikan jawatan yang sesuai dengan kedudukannya

    baru-baru ini juga berlangsung program LBGT di ibu kota dan aku "terkejut" - bukan sahaja Marina Mahathir yang rosak akidahnya itu muncul bahkan Siti Hasmah serta cucunya turut hadir dan kemuncak paling hebat apabila kelibat Lelaki Tua Renta juga tidak ketinggalan meraikan program LBGT - Lelaki Tua Renta sudah tiada pedoman semata-mata mahukan undi.

    Sudah tentu program berkenaan terpaksa diselindungi dengan acara proksi yang di namakan sebagai - HIMPUNAN TOKSIK ?.

    kisah Para Serigala bersama Manusia2 yg jahil semakin "menghiburkan.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat


    ReplyDelete
    Replies
    1. kikiki....DAH MATI AKAL NAK SPIN LEWW TEWW UNKNOWN AKA ANAK BABI LOW

      Delete
    2. SEBAB................................ BUDIN DAN MACAI JEALOUS LER TUUUU....KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
    3. Khazanah, KWSP Tingkat Pelaburan Di AS, Beli Lebih Banyak Pesawat Boeing Bagi MAB - Najib

      Tarikh kemaskini: 13/09/2017

      Oleh Mokhtar Hussain

      WASHINGTON DC, 13 Sept (Bernama) -- Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Khazanah Nasional Bhd merancang meningkatkan pelaburan mereka di Amerika Syarikat (AS) dan membeli lebih banyak pesawat Boeing bagi membantu mengukuhkan ekonomi negara itu, umum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Menurutnya, KWSP sahaja dijangka melabur antara US$3 bilion dan US$4 bilion (US$1 = RM4.19) di negara tersebut.

      "Saya ingin katakan bahawa kami datang ke sini dengan membawa cadangan nilai yang kukuh untuk dikemukakan. Kami mahu membantu anda mengukuhkan ekonomi AS," kata Najib semasa pertemuan delegasi Malaysia dengan Presiden Amerika Syarikat Donald Trump, di sini, Selasa.

      Najib, yang juga Menteri Kewangan berkata delegasi Malaysia mempunyai tiga cadangan khusus.

      Pertama, katanya, Malaysia berhasrat menambah bilangan pesawat Boeing yang akan dibeli oleh Malaysia Airlines Bhd (MAB), "Kami komited untuk membeli 25 pesawat 737-MAX 10, lapan 787 Dreamliners dan ada kebarangkalian besar, bukan kemungkinan, yang kami akan menambah 24 (atau) 25 lagi 737-MAX 10 dalam masa terdekat."

      Jadi, dalam masa lima tahun, dengan pembelian tambahan itu, janji niaga tersebut akan bernilai melebihi US$10 bilion, katanya.

      Pesawat 737 MAX 10 bakal menjadi pesawat satu lorong paling menguntungkan bagi syarikat penerbangan tersebut, menawarkan kos tempat duduk paling rendah, manakala 787 Dreamliner merupakan pesawat enjin berkembar dengan kerangka sederhana bagi perjalanan jarak jauh.

      Perdana Menteri kemudianya menyaksikan majlis pemeteraian Memorandum Persefahaman antara Malaysia Airlines dan Boeing Aircraft Corporation bagi pembelian pesawat serta membuka kemudahan penyelenggaran, pembaikan dan baik pulih di Sepang, bernilai US$3.9 bilion.

      Perbincangan dengan Trump itu merupakan kemuncak lawatan kerja Najib ke AS dari 11-13 Sept atas jemputan daripada Presiden AS ke-45 itu yang memegang jawatan pada 20 Jan tahun ini.

      Najib berkata kerajaan juga akan cuba memujuk syarikat penerbangan tambang rendah, AirAsia Bhd untuk membeli enjin General Electric buatan AS.

      "Keduanya, Kami memiliki KWSP, yang merupakan dana pencen utama di Malaysia. Mereka memiliki modal yang besar untuk dieksport, mereka melabur hampir US$7 bilion dari segi ekuiti di AS dan mereka berhasrat untuk melabur tambahan US$3 bilion hingga US$4 bilion bagi menyokong pembangunan semula prasarana anda," katanya.

      Perdana Menteri juga berkata Khazanah Nasional, yang memiliki pejabat di Silicon Valley, California dan telah melabur kira-kira US$400 juta dalam syarikat teknologi tinggi, juga berhasrat meningkatkan pelaburannya.

      Delete
    4. Kan saya sah cakap unknown shabaat adalah seorang pembenci kebenaran kaedah beralasan.

      Komennya langsung tidak menyentuh tentang lawatan Najib ke US melainkan hanya mampu berlasan dengan LGBT.

      Setakat itulah kemampuan para pembenci kebenaran ini.

      Delete
    5. aneh sekali tiada 'press conference'.

      spin lah mcm mana pun. lawatan najib gagal.

      penduduk luar Bandar sudah cerdik sekarang n dgn hebohan yg akan d buat oilh PH, nampak gaya nya najib belum berkeyakinan utk membubar parliament.

      tapi lebih lama dia tunggu lebih parah akan menjadi kedudukan UMNO/BN.

      Tun akan d panggil olih pasukan RCI forex.
      saya kenal beberapa ahli nya. kita lihat saja siapa yg berpeluh kering.

      I wouldn't want 2 b in their shoes - bahaya kerana perstasi mereka akan d rekod n d tuntun olih anak cucu d kemudian hari.

      Delete
    6. JEALOUS NKER...

      Delete
  30. Maksud najib ni lebih kurang sama dgn hj hadi iaitu nak jadi penasihat pada Amerika macam hadi nak jadi penasihat pada umno najib, tapi dua dua ni buta ekonomi,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon, DSN mantapkan ekonomi Malaysia dan bawa masuk banyak pelaburan. Yg buta ekonomi TDM. Hingga negara rugi beratus billion akibat judi dan skandal - forex, perwaja, pkfz, bmf, mec, proton dsb...kini mahu buat projek kereta nasional kedua pula. Begitu celaru fahaman ekonomi manusia ini. Berapa banyak lagi rakyat kena tanggung rugi dan sengsara? Projeknya hanya bantu kroni.

      Delete
    2. ANON 11.24....SAMPAI BUTA EKONOMI JUGAK LER....MADEY MAMAK KERALA KUTTY TU TAK TAHU KEHILANGAN BERBILION DUIT SEMASA PEMERINTAHAN SELAMA 22 TAHUN DULU...
      APA PUNYER BEKAS PIEM LER....

      Delete
  31. LATEST UPDATE FROM WASHINGTON:

    No prime minister of Malaysia in the past 60 years had to face such phalanx of international media hostility or avalanche of adverse press publicity both in the United States and the world,” he said in a statement.

    “It is inconceivable that Najib would have the credibility to salvage his own as well as the nation’s reputation with his visit to the United States.

    “Najib cannot free Malaysia from the ignominy and infamy of being regarded worldwide as a global kleptocrat.”

    In an editorial, the Washington Post said Najib’s visit “sets a new low” for the Trump administration.

    “Not only is Mr Najib known for imprisoning peaceful opponents, silencing critical media and reversing Malaysia’s progress towards democracy,” the paper wrote.

    “He also is a subject of the largest foreign kleptocracy investigation ever launched by the US Justice Department.”

    Trump faces his own DoJ investigation into his presidential campaign’s ties Russia and alleged efforts to obstruct justice. Trump has also denied any wrongdoing.

    – AFP, September 13, 2017.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang akhbar kat sana kerja hentam org saja, President sendiri pun mereka hentam ....

      Mahathir lagi le teruk kena hentam, dg berbagai gelaran yg keji , ditactor , firaun dan sebagainya.... Anwar pun hentam mahathir juga....

      Australia kata mahathir sombong ... Tak hadir ke mesyuarat Commonwealth dan tak hantar wakil.....

      Biasa semua tu.... Sebagai manusia ko ada kelemahan juga....

      Delete
    2. WAK SUMAN TEMPE BAPOK...

      JEALOUS KER....

      Delete
    3. Saya sangkal kenyataan cybertrooper BN yg tak berfakta sejarah hanya sekadar andaian lemah tak berilmiyah.

      Tahukah anda semua....

      1. Tun Mahathir pernah mengajar orang putih cukup2 bila di awal pemerintahannya beliau mengarah kerajaaan memulaukan barang2 buatan British dgn polisi 'Buy British Last'. Akhirnya phak British mengalah dan bekas pm Margaret Thatcher datang melawat Malaysia pd tahun 90an untuk memulihkan perhubungan anatara ke 2 negara.

      2. Tun M pernah memulaukan persidangan APEC yg dianjurkan oleh USA walau ditelefon sendiri oleh Presiden Bill Clinton kerana Tun M berpendapat perjanjian APEC banyak memberi kelebihan kpd USA.

      3. Susulan pemulauan Tun Mahathir itu, PM Australia, Paul Keating pula kena balun cukup2 kerana keceluparan mulutnya memanggil Tun M sebagai recalcitrant (angkuh).

      4. Selepas perang & pencerobohan USA & sekutu2 ke atas Iraq, Tun Mahathir di Persidangan Bangsa2 Bersatu dengan berani & tegas telah mendesak agar Presiden Geroge Bush, PM Tony Blair & PM Howard dihadapkan ke tribunal jenyah perang atas sebab jutaan rakyat Iraq terkoban & kebuluran dek nafsu serakah & kekejaman tentera NATO yg dipimpin USA.
      (Berani Najib atau Zahid Hamidi ataupun Hadi Awang buat yg sama di PBB....???)

      5. Ditengah-tengah kancah perang Balkan pd tahun 90an, Tun M sendiri datang ke Bosnia bersama komando kita menyelamatkan ratusan anak2 Islam Bosnia dibawa pulang ke tanah air untuk perlindungan sementara. Dalam pada itu negara kita banyak memberi bantuan kpd Bosnia di segi ketenteraan , ubat-ubatan, & makakan. Tun M sekali lagi minta PBB mengenakan tindakan ke atas pemimpin Serbia & Yugoslavia di atas kekejaman mereka membunuh orang2 Islam Bosnia.
      (Berani Najib, Zahid atau Hadi Awang buat yg sama di timur tengah sekarang ini atau turun sendiri ke Myanmar menyelematkan kanak2 Rohingya untuk dibawa pulang ke Malaysia?)

      6. Sikap Tun M mengkritik negara2 barat tetap konsisten terhadap kekejaman regime Zionist Israel yg berterusan menceroboh serta membantai warga Palestine . Dalam pada itu, atas arahan Tun M, ibunda kita Tun Hasmah pernah mengetuai misi bantuan makanan, pakaian & ubat-ubatan bagi warga Palestine. (Najib & Rosmah berani ker buat kerja amal serupa untuk datang ke Palestine atau ke Syiria, atau Iraq atau Yaman..???). Nahhh....sekarang giliran kamu Wahai Cybertrooper2 BN, tunjukkan bukti dimanakah kejantanan Panglima Bugis kamu itu selain mengampu & menjilat rumah putih??

      Saya menunggu jawapan anda semua dengan penuh minat.

      Delete
    4. WAK SUMAN TEMPE BAPOK...

      JEALOUS KER....

      Delete
    5. Salam pak othaman

      Saya sekali lagi memohon maaf kepada pak othaman sekiranya komen saya tntg pak othaman dan kejora tempohari telah mengecilkan hati pak othaman.

      Maaf dari saya.

      Delete
  32. kpd 'political strtegist' najib, lawatan ini tlh mencapai matalamat nya ie - berfoto dgn trump n tiada press conference.

    yg lain tidak penting sungguh pun lawatan 'private' ini gagal 'big time' dari segi mengekal n menaik kan imej Negara yg berdaulat.

    tapi organ2 kerajaan akan mengumumkan yg lawatan serta kesudian trump berjabat tgn dgn najib mencerminkan kehebatan najib selaku pemain politik d pentas dunia.

    'menang sorak kampung tergadai'.

    SEDIH !!!

    ReplyDelete
  33. Hi Budin, kwn males nak ckp pasal tajuk berita tu BH. Memang terang terang rakyat dibodohkan ditololkan dibahlolkan oleh media pro BN. Diaorang ni sengaja nak tinggi tinggikan PM kita tu sedangkan kita pun tak tau apa sebenarnya agenda lawatan PM ke US.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jealous ker...

      Delete
    2. Kikiki...mati akal dah puok anjing umeno ni.panas dah tu caiii

      Delete
    3. jealous ker...

      Delete
  34. AGAK2 KALAU PANGLIMA BUGIS BELI PESAWAT BOEING BANYAK2 DAPAT TRUMP TOLONG SETTLE TAK SIASATAN DOJ,FBI KES SYARIKAT JUALAN KAMBING BIJAN YANG UNTUNG BILLION2 TU???...


    PATUT LA DOK BAYAR PELOBI KAT US JUTA2 NAK PI JUMPA TRUMP.ADA TAWARAN HEBAT SEMPENA HARI MALAYSIA UNTUK BANTU EKONOMI US GHOPERNYER...


    Kahhh kahhh kahhh kahhh kahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gamaknyer dato sri bintara bugis ni fikir trump la satu satunya jalan terakhir dapat bantu kawtim kes rembat duit dia...

      Delete
    2. jealous ker....

      Delete
  35. Adun dan penyokong Dapigs sungguh kurang ajar dan biadap dengan menghina kemangkatan Sultan Kedah dengan perkataan sungguh mengaibkan.

    Orang melayu Islam harus bangkit dan sedar bahawa walaupun Dapigs belum dapat berkuasa di negara ini sepenuh tetapi sikap dan perangai mereka tak ubah seperti dirty,ugly and greedy animals.

    Bangsa Dapigs memang bangsa tiada civilize dan sungguh biadap.

    Kepada orang melayu dalam Pakatan Haprak, bersengkongkol dengan Dapigs umpama duduk sekandang dgn binatang mughalazah yang akan dibunuh oleh Al-Masih,Nabi Isa bila hampir tiba kiamat nanti.

    Bangsa Dapigs adalah bangsa yang sikap dan perangai adalah kotor,hodoh dan tamak seperti karekter haiwan makanan ruji mereka itu.

    Bangsa Dapigs adalah bangsa tak bertamadun dan sikap dan perangai mereka tak ubah macam binatang yang hanya memikir nafsu dan perut mereka sahaja.

    Bangsa Dapigs tak diajar peraturan hidup dan adab sopan dalam hidup,...prinsip mereka "bujur lalu melintang patah"

    Bangsa Dapigs adalah kafir Harbi yang terang-terang memusuhi umat Islam dan bangsa Melayu.

    INILAH AKIBATNYA SUKA MAKAN BABI,SIKAP DAN PERANGAIPUN MACAM BABI....HATI KOTOR DAN BUSUK,PERANGAI BURUK DAN SIKAP TAMAK,TIDAK PERNAH PUAS DAN CUKUP.


    Bila kita hidu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khazanah, KWSP Tingkat Pelaburan Di AS, Beli Lebih Banyak Pesawat Boeing Bagi MAB - Najib

      Tarikh kemaskini: 13/09/2017

      Oleh Mokhtar Hussain

      WASHINGTON DC, 13 Sept (Bernama) -- Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Khazanah Nasional Bhd merancang meningkatkan pelaburan mereka di Amerika Syarikat (AS) dan membeli lebih banyak pesawat Boeing bagi membantu mengukuhkan ekonomi negara itu, umum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Menurutnya, KWSP sahaja dijangka melabur antara US$3 bilion dan US$4 bilion (US$1 = RM4.19) di negara tersebut.

      "Saya ingin katakan bahawa kami datang ke sini dengan membawa cadangan nilai yang kukuh untuk dikemukakan. Kami mahu membantu anda mengukuhkan ekonomi AS," kata Najib semasa pertemuan delegasi Malaysia dengan Presiden Amerika Syarikat Donald Trump, di sini, Selasa.

      Najib, yang juga Menteri Kewangan berkata delegasi Malaysia mempunyai tiga cadangan khusus.

      Pertama, katanya, Malaysia berhasrat menambah bilangan pesawat Boeing yang akan dibeli oleh Malaysia Airlines Bhd (MAB), "Kami komited untuk membeli 25 pesawat 737-MAX 10, lapan 787 Dreamliners dan ada kebarangkalian besar, bukan kemungkinan, yang kami akan menambah 24 (atau) 25 lagi 737-MAX 10 dalam masa terdekat."

      Jadi, dalam masa lima tahun, dengan pembelian tambahan itu, janji niaga tersebut akan bernilai melebihi US$10 bilion, katanya.

      Pesawat 737 MAX 10 bakal menjadi pesawat satu lorong paling menguntungkan bagi syarikat penerbangan tersebut, menawarkan kos tempat duduk paling rendah, manakala 787 Dreamliner merupakan pesawat enjin berkembar dengan kerangka sederhana bagi perjalanan jarak jauh.

      Perdana Menteri kemudianya menyaksikan majlis pemeteraian Memorandum Persefahaman antara Malaysia Airlines dan Boeing Aircraft Corporation bagi pembelian pesawat serta membuka kemudahan penyelenggaran, pembaikan dan baik pulih di Sepang, bernilai US$3.9 bilion.

      Perbincangan dengan Trump itu merupakan kemuncak lawatan kerja Najib ke AS dari 11-13 Sept atas jemputan daripada Presiden AS ke-45 itu yang memegang jawatan pada 20 Jan tahun ini.

      Najib berkata kerajaan juga akan cuba memujuk syarikat penerbangan tambang rendah, AirAsia Bhd untuk membeli enjin General Electric buatan AS.

      "Keduanya, Kami memiliki KWSP, yang merupakan dana pencen utama di Malaysia. Mereka memiliki modal yang besar untuk dieksport, mereka melabur hampir US$7 bilion dari segi ekuiti di AS dan mereka berhasrat untuk melabur tambahan US$3 bilion hingga US$4 bilion bagi menyokong pembangunan semula prasarana anda," katanya.

      Perdana Menteri juga berkata Khazanah Nasional, yang memiliki pejabat di Silicon Valley, California dan telah melabur kira-kira US$400 juta dalam syarikat teknologi tinggi, juga berhasrat meningkatkan pelaburannya.

      Delete
    2. Cibaiii punya pm.dia pulak pi offer bantuan kat agen barat.brim pun ramai yang dah kena reject nama kali ni. Lagi nak pi tolong amarika.

      Delete
    3. jealous ker...

      Delete
  36. The run-up to Najib’s visit had been dominated by questions about his entanglement in an ongoing US Justice Department investigation.

    The veteran prime minister faces allegations that billions were looted from a sovereign wealth fund, 1Malaysia Development Berhad (1MDB), in complex overseas deals that are being investigated by authorities in several countries, including the United States.

    The Justice Department has filed civil suits to seize assets, from high-end real estate to artworks, it says are worth about US$1.7 billion.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak Suman Tempe....

      JEALOUS ker.....

      Delete
  37. Sahabat spm gred 3 pun nak berbicara pasal ekonomi....kah kah kah tahap ni jerrr lerrr penyokong umno. Cia risik luar fbi risik dalam...seluar dalam kah kah kah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madey TERCIRIK dalam seluar di Labuh....

      Delete
    2. Entah PSLE atau SRP pun tak lepas. Sekolah pun entah di mana ceruk kampung.

      Delete
  38. Congratulations Mr. President...you are a great salesman.

    ReplyDelete
  39. Betul tu pak rahman; no press conference!! Selalunya kalau seseorang pemimpin datang melawat, dan melabur berbillion, maka dia akan buat press conference...yerrr laaa, masa tu la pun nak jawab pada press (dan golongan bisnes) tentang kepentingan pelaburan yg dibawanya, impak ekonomi terhadap peluang pekerjaan, impak hubungan diplomatik etc. This time...no press conference!!!isnt it obvious that najib did not want to face the press? A leader must be willing to face the press all the time. Madey was at WEF Davos on several occassions on the big stage...no problem whatsoever.

    ReplyDelete
    Replies
    1. It's either Najib ducking away from the press or he did not make the mark (unqualified)for a joint press conference in the White House which is only limted to Great Statesman, like Lee Kuan Yew, Tun Mahathir & Nelson Mandella.

      Delete
    2. Najib sure ain’t fit to get an invitation to address a Joint Session of the US Congress. Only great names like Tun Mahathir are invited to address the joint session of Congress. Najib is merely a small fry but a famous kleptocrat (a ruler who uses political power to steal his or her country's resources) as far as the Congressmen are concerned.

      Delete
    3. Likewise... also another small fry here not worthy to deal with & ain't my class judging from his conduct, words and education level.

      Delete
  40. Kasiihan sungguh dgn Othaman karung guni
    Duduk di rumah, takut tak mampu layan bini
    Sbb itu, 24 jam mampos kat blog Langau ini
    Tapi, sebut nama hamba, langsug tak berani

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  41. Dia dah sentap sentot pelir Othaman Kadok
    Mau lagak rimau tak sedar diri itu pelandok
    Kena dgn hamba si mati pucok ini terdudok
    Kini dah rapat ke bumi bapok tua ni tundok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Udah tak melawan lagii Seman haram jadah
    Dia cabar hamba dia sendiri yg dapat padah
    Kini baru dia tau, langit tinggi tu atau rendah
    Huergghh ptuiiihhh.. muka dia hamba ludah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Seman dah sedar dia bapok, bukan perkasa
    Dgn org lain boleh lah, dgan hamba dia rasa
    Pepatah cakap, kerana mulut badan biinasa
    Kini si tua bangsa ni udah tahu budi bahasa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  42. berdasarkan kpd pemerhatian saya,

    najib/rosmah tlh 'kowtow n kowtim' dgn pres xi jinping. sedang berusaha utk buat perkara yg sama dgn pres trump.

    selepas ini mungkin mereka akan berusaha utk 'kowtow n kowtim' dgn pres putin pula. tak tahu lah apa yg mereka akan tawar sebagai 'ufti'.

    jika semua nya sudah beres n d berjaya d war warkan kpd pengundi maka (khusus nya penduduk luar Bandar), mungkin najib akan berasa sedikit confident utk mengadakan pru14.

    saya amat berharap pemerhatian saya ini tepat olih kerana saya yakin yg rakyat terbanyak sudah tidak sabar lagi utk turun mengundi.

    'sehari rasanya sebulan'.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...