Tuesday, 12 September 2017

SIAPA YANG PATUT BERCERMIN DULU?


Susulan tulisan Tun Mahathir Mohamad dalam blognya semalam yang meminta pemimpin dan ahli Pas bertaubat kerana mendokong perbuatan jenayah, rasuah dan mencuri yang dilakukan oleh Najib Razak, Timbalan Presiden Pas, Tuan Ibrahim Tuan hari menulis sepucuk surat terbuka kepada Pengerusi Pakatan Harapan itu.

Saya siarkan surat terbuka beliau itu untuk tatapan kita bersama.

Lanjutan daripadanya pula, Hanipa Maidin, Ahli Parlimen Sepang yang dulu bersama Pas, tetapi kini bersama Amanah, kemudian menjawab surat terbuka Tuan Ibrahim itu.

Juga saya siarkan jawapan penuhnya untuk tatapan dan penilaian yang saksama.

Maka, marilah kita baca kedua-duanya dengan lapang dada dan hati yang terbuka.
1) Surat Tuan Ibrahim Tuan Man.
Salam berbahagia Tun Dr Mahathir Mohamad,

PAS melihat Umno sebagai perompak dan penyamun sudah berdekad-dekad lamanya. 

Untuk makkuman Tun, Umno dilihat sebagai perompak dan penyamun ini bukankah baru sekarang. Dari dulu lagi PAS berlawan kerana pelbagai kerosakan yang dilakukan oleh Umno-BN di negara ini.

Malah, di zaman Tun, Umno sudahpun menjadi perompak dan penyamun, cuma Tun tidak sedar. Sesiapa yang mempertikaikannya perlu berdepan dengan senjata yang bernama ISA yang sedia digunakan Tun dengan sewenang-wenangnya. Malah sehingga hari ini, semua rakyat masih melawan sistem yang ditinggal Tun termasuk Tun sendiri.

Ketika Tun menjadi Perdana Menteri, pembangkanglah paling hebat ditekan, ditindas sehingga pelbagai tragedi berlaku. Royalti minyak Kelantan tidak diberi, malah royalti minyak Terengganu dijadikan wang ehsan sejurus PAS mengalahkan Umno di Terengganu. 

Di zaman Tun, semua timbalan Tun yang Tun rasa tak sesuai dipecat dengan pelbagai tuduhan. Sebahagian mereka kerana menentang rasuah, salahguna kuasa dan kronisme yang berlaku di waktu itu. Kini istilah itu bertukar kepada kleptokrasi. Gunalah apa istilah sekalipun hakikatnya penyelewengan terus berleluasa. Ia menjadi budaya di dalam Umno yang kekal sehingga hari ini sehinggalah Tun sendiri pun terasa meluat melihatnya.

Di bawah PM Datuk Seri Najib Razak, Umno-BN hampir tumbang di PRU13. 

Rakyat mempunyai peluang keemasan untuk menumbangkan BN bersama Pakatan Rakyat di PRU13, tapi ketika itu Tun memilih bersama Umno melalui Perkasa untuk mengekalkan kekuasaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan juga BN.

BN kekal berkuasa sehingga hari ini adalah disebabkan Tun dan juga sistem yang berat sebelah yang dikekalkan oleh Tun. Umno yang ada hari ini adalah hasil didik Tun.

Sudah berdekad-dekad lamanya sejak Merdeka. PAS melawan Umno. Di zaman Tun, kamilah yang lawan Tun. Ketika Tun memilih Tun Abdullah Badawi sebagai PM, kami tetap melawan Umno dan terus melawan Umno meskipun kami hampir kehilangan segalanya. Ketika Tun memilih Najib menjadi PM, kami membantah dan terus melawan Umno sehingga hari ini. 

Malah susah dinafikan bahawa PAS adalah pembangkang utama kepada Umno sejak sebelum Merdeka sehingga kini. PAS merupakan parti yang terus berkembang dengan keahlian hampir sejuta, dengan hampir lapan ribu cawangan dan 195 kawasan seluruh negara.

Kini baru dua tahun Tun menjadi pembangkang, Tun baru terasa peritnya menjadi pembangkang. Hari ini, Tun mahu menurunkan Najib sebagai PM setelah menyedari kerosakan yang ada. Malah, Tun bersetuju Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi PM ke 8. Alangkah baiknya kalau Tun sedar 20 tahun lebih awal, bukankah Anwar kini sudah menjadi PM, Najib tidak menjadi PM, keluarga Datuk Seri Anwar tidak perlu melalui keperitan yang berlanjutan sehingga hari ini dan rakyat tidak perlu bersusah-payah bergelut hari ini di bawah kerosakan yang dibawa oleh pemimpin-pemimpin Umno-BN pilihan Tun?

Bagi PAS, menurunkan Najib sahaja tidak cukup. Selama ini, kami menentang agar rakyat bangkit menukarkan Umno-BN dan menggantikannya dengan parti yang akan menukar sistem yang korup dan rasuah dengan dasar Islam yang diturunkan Allah untuk keselamatan negara dan rakyat yang berbilang kaum ini.

Hari ini, Tun menuduh PAS kononnya menyokong Umno kerana kecewa apabila PAS tidak mahu bersama dalam Pakatan Harapan. Kerana itu PAS dituduh, difitnah dan diserang. 

Biasa PAS diserang oleh Umno, nampaknya kini bertambah satu lagi kumpulan yang bersama Umno menyerang PAS. Namun, PAS tidak gentar. Serangan-serangan ini menunjukkan betapa paniknya Tun dan PH pada kebangkitan kepada sokongan PAS ketika ini.

PAS akan terus melawan Umno di PRU14 seperti pilihanraya-pilihanraya yang lalu. Suka hatilah siapa yang ingin masuk gelanggang di kerusi-kerusi tradisi PAS untuk menjadikan ia peperangan tiga penjuru, itu hak demokrasi masing-masing. 

Perjuangan PAS tidak pernah berubah. PAS meletakkan Islam di tangga teratas di dalam perjuangannya kerana ia agama yang lengkap, adil dan sempurna. Kami tidak menerima Islam hanya sekadar ibadah dan aqidah kerana Allah memerintahkan kita menganut Islam seluruhnya.

Kalau nak dituduh PAS perosak, lihatlah cermin dahulu siapa yang konsisten, siapa yang sentiasa U-turn.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
12 September 2017
(Dipetik daripada FB Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man)


2) Jawapan balas oleh Hanipa Maidin.
1. Timb Presiden parti suci dilaporkan oleh M'kini cadang Tun M cermin muka dulu.

2. Dilaporkan juga dia kata parti suci melihat Umno parti perompak dan penyamun.

3. Dia juga dilaporkan kata parti suci konsisten lawan Umno sejak sekian lama.M'kini juga lapor dia kata bagi parti suci sekadar turunkan Najib tak cukup utk selesaikan masalah negara ini tapi apa yg diperjuangkan oleh parti suci utk ganti sistem yg korup dan rasuah dgn dasar Islam utk keselamatan negara dan rakyat berbilang kaum.

4. Sorry , nak komen..tapi panjang sikit.

a. Baguslah tahu dan sedar Umno parti perompak dan penyamun..jika dah tahu, awat masih nak rapat dgn perompak dan penyamun dan x ada semangat nak lawan Umno? Contohnya isu 1MDB ..itu rompakan dan samun harta rakyat yg mega..awat dlm parlimen..tak nampak parti suci lawan?

b. Faham ke makna konsisten sdr? Saya setuju dulu parti suci kuat lwn Umno..so jika konsisten maknanya dulu lawan skrg terus lawan..skrg ni sdr ingat rakyat tak nampak ke apa yg parti suci buat dgn Umno? Jgn lah assume rakyat x nampak dan tak dengar apa yg berlaku sdr.

c. Setuju x cukup sekadar turunkan MO 1. Tapi kena ingat MO1 dan Umno/BN tu orang putih kata " two sides of the same coin". MO 1tu ketua No 1 Umno/BN...dia ibarat pengawal/custodian Umno/BN..so nak jatuhkan BN kena jatuhkan dia sekali sdr..bila nak jatuhkan MO1 pun parti sdr tak lalu mcm mana org nak percaya parti sdr nak jatuhkan Umno/BN?..lebih teruk lagi kadangkala statement parti sdr dilihat menyokong MO1 ..e.g. kes DOJ.. Presiden sdr yg x faham saman DOJ boleh kata itu campurtangan asing....sukalah MO1 sdr.

d. Nak tukar dasar negara ? Ha yang tu drp zaman tok kaduk parti sdr dok ratib.. Nak tukar dasar bukan mcm tukar baju sheikhul kabeer..kena menang p'raya dan jatuhkan BN dulu..nak menang p'raya kena dpt undi dan sokongan rakyat semua kaum..nak dpt undi semua kaum..depa kena percaya pada pari suci...this is so elementary sdr..

e. la ni nak percaya mcm mana..bila sblm menang ckp lain dan bila menang ckp lain..dpt perintah negeri pun dah kelam kelibut masih ada hati ckp lawa ( guna bahasa almarhum P.Ramlee ) nak tukar dasar negara.. Gini lah saya rasa sdr lah kena lihat cermin dulu!

Amacam?
(Dipetik daripada FB Peguam Pas - Dulu kepunyaan Hanipa Maidin)

Sudahkah baca kedua-duanya?

Akhirnya, siapakah yang sepatutnya mencermin diri terlebih dahulu? (ShahbudinHusin 12/08/2017).

247 comments:





  1. DULU SIBUK PAS ZINA UMNO




    SKRG KECOH PgayR LIWAT PAS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan Itik Tuan Mangkok


      Mulutnya boleh tahan busyuuuk



      Ulaaarrrrmak perdana Islam tv1 atas Ehsan nuar

      Delete
    2. Admin...jangan biarkan cai upahan budak sewel sabotaj deengan kopipes komen sewel berulang2 tiap2 hari...komen tak berisi lansung bersifat peribadi...

      Delete
    3. Malyaysiabaru...

      Permohonan pendaftaran parti Pakatan Harapan masih terus diperam tanpa alasan munasabah oleh Jahid Komidi. Apa tandanya itu...??

      Delete


    4. ini saya punya pandangan.

      pendaftaran Harapan masih belum di daftar ada kemungkinan pembangkang kena pilih mahu DAP terus hidup atau mahu jugak daftar Harapan.

      melambatkan pendaftaran harapan seolah-olah sebab itu.

      wallahuaklam

      Delete
    5. Tuan Itik Tuan Monyet mudah lupa


      Di zaman Tun Mahathir lah dia dapat masyuuuk

      Forum Perdana ...rtm 1

      Waktu itu tuan itik lupa nak ceramah pasai penyamun dan perompak


      Lahabau betul tuan monyet penyokong kleptokrat lidah bercabang ni

      Delete
    6. Padan Muka .....

      Delete
    7. BUDIM.... JOHN DOE..... DAN SEKELIAN PENJILAT TUN .... DAN PEMIMPI HARAPAN.... INGAT KAN NAMA SAYA????? ... AWAL LAGI TELAH AKU KATAKAN BAHAWA SI BUDIN NI DARI AWAL BERBOHONG.... DAN MENGHASUT YANG KONONNYA TUN TIDAK AKAN DI AOAL SIASAT..... TAPI AWAL HARI TU AKU DAH KATAKAN MI GGU KERIGA TUN AKAN DI PANGGIL.... TAPI MEREKA KONOMNYA MENAFIKAN TAHU APA2.... - Peguam Dr Mahathir Mohamed Haniff Khatri Abdulla berkata sepina itu telah diserahkan kepada beliau bagi pihak Dr Mahathir pada kira-kira 2.35 petang ini oleh pegawai RCI Amran Md Jusin.

      Menurut sepina itu, Dr Mahathir dikehendaki menghadiri prosiding RCI pada 18 September pada 11 pagi, kata Mohamed Haniff Khatri ketika dihubungi Bernama.

      Beliau berkata sepina itu sepatutnya diserahkan kepada Dr Mahathir pada sebelah pagi tetapi beliau terpaksa bergegas ke Kedah untuk memberi penghormatan kepada Almarhum Sultan Kedan Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah, sambil menyatakan bagi menjimatkaqn masa, beliau mendapat arahan supaya menerima sepina itu bagi pihak Dr Mahathir.

      “Saya beritahu pegawai itu bahawa saya sedang menyediakan surat kepada RCI untuk bertanya bila mereka akan mengambil kenyataan saksi Dr Mahathir, dan menyatakan beliau mahukan dokumen yang hendak dirujukkan kepada Dr Mahathir di prosiding itu, untuk diberi kepada mereka.

      Mohamed Haniff berkata saksi-saksi lain telah menyediakan kenyataan saksi masing-masing kecuali Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sedang menjalani hukuman penjara....

      Susah2lah menipu rakyat wahai Budin.... kamu kantoi lagi - Ingat Nama Saya....

      Delete
    8. Kalo madey beri ketengan pon tak guna lagi...RCI dah kena terajang dengan nor mohamad yaacob...Gabnur pon dah mati tak boleh sangkal kenyataan nor mohamed...
      RCI BMF bila plak nak buat?...boleh panggil CIA dan tg Razali yg masih hidup...

      Delete
    9. 22.17... Ko tertinggal bas ker...permohonan pendaftaran dah pon dihantar tunggu zahid komidi bagi kelulusan jer..

      Delete
    10. kalau lulus pun pendaftaran Fukatan Haprak ni....bukan boleh menang pun.....kiki...kiki...kiki...

      Delete
    11. Teka teki darjah 3 untuk J dan kojolla.
      Kalau kita masak Suharli Masrop dengan air hasil nya ialah sub babi. Binatang jenis apakah Suharli ini.
      Kah kah kah ki ki ki he he he

      Delete
    12. Betapa bodos nya J dan Kojolla. Jawapan mereka babijan.
      Ish kesiannya , mungkin terlalu rindu boss nya. Nasib baik jawapannya bukan badak air kalau itulah jawapan mampus kena lanyak hippo.

      Delete
    13. Assalamualaikum

      Maaf lama tak menitip komen

      Sibuk sikit cari makan

      Maklumlah harini semuanya mahal

      Ni pun masih sibuk lagi

      Cuma rasa nak tgelak nengok komen bjela si suhaili

      Kalau tuan itik kena tgk cermin dulu, si suhaili ni kalau tgk cermin pun cermin jadi pecah bkecai

      Cermin pun naik meluat nengok penjilat tegar najip ni masih lagi bsungguh2 menjilat tangan kaki malah jubor pemberi makannya

      Delete


  2. UNDI PAS MACAM UNDI SETAN


    UNDI SETAN MACAM UNDI UMNO

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas parti suci apa?
      Pas tu parti sundal

      Delete
    2. Jamal Pak Tongko dah jadi Jamal Bawa Tukul...

      Delete
    3. Padan Muka Fukatan Haprak.....
      Assmin Mb dah jadi Assmin MB Jamban...

      Delete
    4. 20:59 Anjing yang taksub pada Kutty.

      Delete
  3. Bongkaknya pas sampai langsung tak boleh ditegur..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang dah jadi kaya segera ni memang biasanya begitu

      Dedak punya pasal

      Ostad pun buleh jadi setan

      Delete
  4. Mana kojola


    Mana panton sewel


    Meracu lepas kena maki dgn kami

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejola? Sorry sebuk kat Washington DC.... Tunggu aku balik yeah?

      Delete
    2. Padan Muka Fukatan Haprak.....
      Assmin Mb dah jadi Assmin MB Jamban...

      Delete


  5. Pas adalah pengebom.berani mati


    Masuk pru untuk.kalah dan mati


    Undi pas macam undi org mati


    Hasilnya balik markas angkut tahi

    ReplyDelete
  6. Najib pergi Amerika tanpa adat istiadat rasmi


    Haram memteri Amerika takde sambut d apot

    Yang ada zulkirikanan


    Tgh malam FBI nak soal losemah badak air


    Brp juta najip nak kaw tim sama trump. Nak gadai apa pulak asal anak jantan tak masuk penjara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. KESETIAAN NAJIB PADA PEMIMPIN & NEGARA:

      - Meeting with trump is more important than king's funeral.
      - Kedahan see your true leader.
      - Kelantanese have seen during the big flood few years back.
      - SabahanS have seen during the earthquake.
      -

      Delete
    2. Kalo Najib pegi Kedah pon tak guna...Kedah akan jatuh kpd PH...

      Delete
    3. On September 12, President Trump will not roll out the red carpet for Malaysian Prime Minister Najib Razak at the White House. It’s a 'gift' for Najib, who is suffering from a profound crisis of credibility at home as he prepares for a general election that is likely to come later this year.

      Malaysians were flabbergasted to hear that the U.S. president had singled out the prime minister for this privilege – especially since it was a little more than one year ago that the Justice Department announced that it was filing civil forfeiture suits targeting 1Malaysia Development Berhad (1MDB), the country’s sovereign wealth fund, which was founded by Najib and is controlled by his government. The U.S. investigators allege that the prime minister and members of his entourage misappropriated $4.5 billion from the fund.

      Delete
    4. Boleh dengar jer ler cai2 biingai punya cakap
      Konon kalau Najib ke US, dia akan ditangkap
      Tidak ada pun, DSN kena garii atau ke lokap
      Sebaliknya dgn Trump intim mesra berdakap

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    5. Pak Othman

      Harapan tak di daftar pun bagus


      Bila guna bendera bersatu .. D bawah letak ' blok pembangkang atau blok barapan'

      Ikit law tak boleh taruk logo harapan... Tapi boleh tambah ayat bawah bendera ' blok pembangkang'

      Kalau spr kata tak boleh kita pergi kehakiman..

      Lambat daftar sebab ros ini kerja macam pan(tat) slow ibarat kura kura... Tdo d pejabat ...


      Nak lulus mau tanya maharaja bugis dan badak dulu...

      Ini tarap our chai servants in the public service... TOLOL..

      Delete
    6. Wak Suman Tempe dan Macai Jealous ker....

      Delete
    7. WAK SUMAN....M'SIA LAMA DAH MENCARUT TU....TOLONG NASIHATKAN KAN KAWAN KO TU....NANTI KO BISING PLAK ORANG LAIN MENCARUT KAT KO.........

      Delete
    8. Cai 21.29 ko kena perbodohkan oleh tun madey jer...hahaha
      Ha..memang lsyak diperbodohkan kerana ko dan cai2 upshan memang bodoooss..

      Delete
  7. Sentiasa mencari jalan susah. Sentiasa berdolak dalik. Sentiasa kekal tak relevan. MANA PENDIRIAN PAS TTG SKANDAL MEGA NEGARA? MANA?
    Yg tetap tidak berubah: SALAH TETAP SALAH.
    Yg tetap di perjuangkan: BERANI KERANA BENAR.
    Susah sangat ke nak berjuang menentang kemungkaran? Mmg susah jika maruah tidak lagi bernilai atau harga diri ada pada kadar dan kos tertentu!

    ReplyDelete
  8. Nak ukur mahathir bdg pemimpin pas sapa yg banyak terlajak kata...cth barua, pil kuda , mengkafir, jualan tiket syurga, amanat yg menyesatkan , mengistiharkan kematian di memali sebagai syahid dan macam lain yg mengambarkan kelakuan dan pemikiran macam budak tadika dan melahirkan pemikiran rasict pada seagama sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon, fikirlah siapa yg rugikan rakyat beratus billion? TITM atau TDM? Siapa yg hancurkan institusi negara seperti kehakiman kerana nafsu politik - PAS atau TDM?

      Delete
    2. Ade RCI najib sahkan kerugian di sebabkan oleh tun madey?...Nor Mohamed dah sahkan tiada kaitan dengan Tun madey...mengape ko nak temberang?...Puad sedang menunggu dipanggil pak polisi...ko pun nak kena dipanggil polis jugak?...ade brani?...

      Delete
    3. Masa tun madey hancurkan insitusi hakim mr Jebon ade di kutub utara...sebab tu mr Jerbon tak berkokok marah tun madey...tapi heranye boleh sokong plak...masa tun madey desak Pak Lah undur mr Jebon ade di mana?...

      Delete
    4. Masa tu mr Jebon bodos lagi...sekarsng bertambah boooddoosss..hehehehe..ato pun masa tu mr Jerbon ahli Pas yg bodosss..

      Delete


    5. Dalam hal kerugian pada negara jangan lah bandingkan Tun Mahathir dengan Tuan Ibrahim.

      Melihat tingkah laku pemimpin PAS sekarang rasa nya kalau PAS jadi kerajaan lagi teruk. Bukan perang antara perkara penyokong PAS dengan Polis tapi perang dengan orang yang bantah dengan cara pentadbiran PAS dan perang antara agama?

      - TC -

      Delete
    6. TC, TDM dah banyak bawa kerugian dan kerosakkan pada rakyat. Masa dia 'bersara' ramai yg syukur. Ramai penyokong pembangkang kat sini dulu menyumpah TDM kerana penyelewengannya. TC boleh google senarai panjang penyelewengan TDM yg dikarang oleh penyokong pembangkang. TDM tidak mahu bersara dan nak teruskan sikap rugikan rakyat dan kayakan kroninya dgn cadangan kereta nasional kedua. Apakah jadi dgn akal kita nak bawa masuk pemimpin yg kuat nafsu politik ini kembali? Nak sengsarakan rakyat??

      Delete
    7. Bawak bukti mr Jerbon jangan cakap saje tun sebabkan kerugian kpd negara...RCI forex buktikan tuduhan tun madey sebabkan kerugian kpd forex adelah fitnah...

      Mr jebon pun buat fitnah jugak...

      Delete
    8. Mr jebon vietnam sedang bina kereta nasional untuk selamatkan tukaran asing dan sebagai pemangkin kpd heavy industri...ko bodoss ikut cakao orang mcm burung kakak tua otak tak de..

      Delete


    9. saya tergamam apabila TDM umum bersara secara mengejut.

      Jika betul TDM menyebabkan kerugian sepatutnya pemimpin UMNO sambut pengumuman TDM dengan pukulan kompang dan tembakan kertas berkilat.

      Tapi sebalik nya TDM yang menyebabkan kerugian besar di pujuk...

      J, ramai orang sanggup berkorban wang ringgit tapi tak ramai yang sanggup berkorban perasaan seperti TDM dan Anwar Ibrahim.

      Adakah TDM keluar UMNO untuk menutup kesalahan dosa dia?

      Hari ini TDM menerangkan di mana kesalahan PAS, apakah kerana kisah silam TDM maka nasihat yang betul dan berguna di tolak begitu sahaja?

      Sedih kerana keluar dari mulut Tuan Ibrahim kerana dia sepatutnya dengar apa yang di katakan, bukan siapa yang berkata.

      Tun sudah bersara. Itu fakta. Cuma selepas Najib buat petaka besar pada negara, TDM terpaksa aktif semula walaupun sedar umur dia sudah 92 tahun.

      TDM hanya menawarkan kereta Nasional kepada rakyat bukan sekadar untuk untung tetapi untuk menjadi kebanggaan setiap rakyat terutama anak muda yang berbangga negara dapat keluarkan kereta sendiri.

      Tolong sebutkan satu produk keluaran negara sendiri yang di ilhamkan oleh Najib? Permata? Bukan Najib tapi ilham dari Rosmah.


      - TC -

      Delete
    10. j masih korek tahi hidung dia....sebab dia pun ntah reti ke tak apa yang dia tulis tu

      Delete
    11. Jealous kat Najib ker...

      Delete
    12. Tak de pasal jeales kat makhlok oerksak negara...RCI pon makan diri punyer cedik sangat...sama cedik dengan ko dan cai ulahan...hehehe..pe gecut lagi...

      Delete
    13. Tolong sebutkan satu produk keluaran negara sendiri yang di ilhamkan oleh Najib?


      Ada. .GST loh...

      Delete
    14. Jealous ker....

      Delete


    15. Dah mula dah ..

      00 06

      Jangan kopipes.

      Delete
    16. Anon, RCI akan tentukan kemana arah TDM. Yg pasti rakyat dah tahu bahwa kehilangan ini suatu angka yg menakjubkan. PM yg dilantik gagal tadbir urus negara sehingga beratus billion duit rakyat dijudi melalui forex dan projek projek yg dituduh oleh pembangkang hanya untungkan kroni seperti perwaja, pkfz, mec dll. Belum kira skandal BMF. PM negara lain yg rugikan rakyat walau 5% dari angka ini dah lama kena pecat atau letak jawatan. Cuma kat sini sebahagian masih tak boleh tangkap betapa besarnya kerugian ini. Masih nak bawa manusia seperti ini kembali. Akibat hasutan akal tertutup. Fikirkanlah.

      Delete
  9. Ada juga yg betul komen Timb.Pres pas tadi. Contoh, kalo AI d angkat jadi PM, mungkin x ada gst.
    Nawaitu seseorg kita x bole baca. Bsguslah kalo TM sdah sedar dan insaf.
    Mudah2 an Allah Taala berpihak padanya.

    ReplyDelete
  10. Sekor cakap mcm ni, sekor lagi cakap mcm tu. Mana sekor kita nak dengar. Ikut kiri ke, ikut kanan. Keliru, keliru. Boleh gila kami ni semua.

    ReplyDelete
  11. Cakap tak serupa bikin. Ni bukan tahun 60an atau 70an lagi la bang haji. Lain kali kalau mau cakap panggil satu parti sekali buat tapi 'satu cakap'. Baru kami boleh paham.

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kadang kadang ada orang yang terperasan
      Dirasakan dirinya kuat bila tak dilawan
      Lebih baik orang sebegini tidak dilayan
      Lihatlah dari bangga diri dah bertukar meroyan..

      Hadis rasul ada menyatakan
      Orang paling kuat adalah orang yang dapat mengawal diri dalam kemarahan
      Pada sahabat semua teman nak pesan
      Bersabarlah, janganlah diikut hasutan syaitan..

      Setiap kata dan perbuatan akan dihisab
      Apa yang kamu perlakukan akan dipertanggungjawab
      Adakah mereka ingat dirinya akan terlepas dari azab
      Banyakkkanlah istighfar, bawak2lah mengucap..

      Patutkah apa yang dikatakan tuan ibrahim tuan man
      Sebagai figura agama sepatutnya menjadi teladan
      Kenapa dia langsung tak boleh menerima teguran
      Berlapang dada kan islam punya ajaran..

      Nampak sangat agama diguna sebagai alat
      Hanya gah bercakap tapi tidak diperbuat
      Patutlah dah berapa lama pas berdakwah hasil tak dapat
      Bahkan banyak kerosakan dilakukan kalau dilihat..

      Kalau yang dinasihat tu perkara yang benar
      Cubalah berfikir, ambillah iktibar
      Tak rugi nasihat yang baik kalau kita mendengar
      Bahkan akan mendapat pahala besar..

      Apakah sudah tinggi ilmu titm ni sangat
      Takkan dia tak pernah dengar istilah taubat
      Kalau betul punca kerosakan dikatakan tun m yang perbuat
      Sekarang dia sedang memperbetulkan nya tak seperti pas yang masih lagi menyokong kleptokrat..


      Delete
    2. padan muka...

      Delete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Yg berkokok Pas menentang umno hanye Tuan Ibrahim......kenyataan Tuan Ibrahim selalu bertentangan dengan kenyataan HJ HADI dan Nik Abuduh....Pas tak boleh pakai lagi...

    ReplyDelete
  15. Pas berkokok ibarat kepals dibungkus tapi jubur terjojol..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jubur Nuar Al Juburi...terjojol....

      Delete
    2. Jubur ko dah kena taram drngan nuar yg terjojol...hihih

      Delete
    3. anon 23.27...Jubur mak ko dah kena taram dengan nuar yg terjojol...hihih

      Delete
  16. Lama tak baca komen nik abduh. Rindu pulak rasanya. Asyik2 ketua pemuda anak lebai hadi. Komen ibarat ketua pemuda umno pulak tu. Marah pak jamal nanti

    ReplyDelete
  17. Sepuloh orang pemimpin PAS,sepuloh macam statements. Semua tak boleh pakai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 20.03...Chighit ko...

      Delete
  18. SAMI HINDU ISYTIHAR MASUK AMANAH

    Dua dari kiri Suthas Subramaniam, sami yang telah
    mengistiharkan masuk AMANAH.
    1. Seramai 57 orang dari kaum india termasuk seorang sami agama Hindu telah mengisytiharkan untuk masuk dan menjadi ahli Parti Amanah Negara (Amanah) di pejabat parti Amanah Kawasan Gelang Patah.

    2. Pengisytiharan itu dibuat dengan kehadiran sebilangan majoriti ahli yang menyerahkan borang kemasukkan sebagai ahli parti Amanah dan mereka telah sepakat untuk bersama-sama dalam memperjuangkan nasib seluruh rakyat di Malaysia ini melalui wadah parti Amanah.

    3. Pihak kami merasakan kemasukkan mereka sebagai suatu perkara yang baik sekaligus ia menjadi suatu perjuangan seterusnya dalam menjayakan usaha bagi memperjuangkan nasib rakyat keseluruhannya.



    4. Selain itu, pihak kami telah berjaya menjelaskan kepada orang ramai bahawa parti Amanah ini mempunyai pelbagai variasi dan ia bukanlah sebuah parti yang tertutup serta tertumpu pada sesuatu kaum sahaja malah kami terbuka dalam menerima ahli dari pelbagai latar belakang dan kaum yang wujud di Malaysia ini.

    5. Pihak kami merasakan terharu dengan penerimaan baik dari masyarakat india ini sehingga ada di antara mereka mula merasa selesa dan selamat bila bernaung di bawah parti Amanah ini.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Kita bukan mengajak dia orang masuk Islam tetapi kita mahu mereka bersama kita membuat kebaikan dan mencegah jadikan Malaysia aman beragama.

      insya Allah.


      - TC -

      Delete
    2. Cai bingai kata konon PH kini dah kuat padu
      Dgn BN katanya puak haprak sedia berdadu
      Tetapi komponen PAN(tat) spt mabok candu
      Tak cukup ahli, sampai kutip tok sami Hindu

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    3. Pas pis pus..mcm kentut da..sesuai ngan cap badak ..eh dacing

      Delete
    4. Umno kuat kerana Najib kuat klentong...mr jebon kuat temberang...ko kuat meroyan...hehehe

      Delete
    5. Gabungan Umno-Pas satu gabungan syahdu
      Inilah yg udah lama umat Melayu-Islam rindu
      Pasti Melayu - Islam akan makin kuat & padu
      Bukan spt PAN(TAT) harap kutip sami Hindu

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    6. Gabongan perompak dan pembelit memang padu...
      Cai bingai bimbang PH diterima semua ugama dan bangsa...pas dan umno nak kojoll daa..

      Delete



    7. Ada tapi tak masuk PAS, cuma bergabung... Sami Bow Tie.


      Delete

  19. Menyentuh mengenai acara minum beer, Ketua Pemuda PAS memberi respon samada PAS akan buat protes .. jawapan nya ialah tenguk pada keadaan dulu..

    Kan kerja sia-sia. Dulu masa protes tak fikir panjang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skrg kan bapak dia kata kena nasihat dgn berhemah jgn marah2. Kan skrg politik natang so tak bolelah agresif2 ya. Lagioun ini program pelancungan. Konsert oun kan skrg dah bole kat kelantan. Sejahtrrà n matang.

      Delete
    2. Masa dia buat kenyataan dia tak tanye dulu...bila kena marah dengan bapak dia ...ketua kurang cedik pon tukar pendirian..

      Delete


    3. tanya semasa mabuk ketum...

      kih kih kih

      Delete
    4. Pas parti ostad2 yg saling menyesat.

      Mmg betul kata pak othman pas ni parti angkut sampah
      Pemgikut angguk sahaja.

      Di serambi mekah negeri lslam ala pas virus penyakit hiv/ aids paling tinggi.
      Sumbang mahram paling tinggi.
      Pil kuda paling tinggi.

      Patutkah negeri yg di perintah oleh ulama ini di namakan serambi mekah?

      Cermin muka kau tu dulu betul2 tuan lbrahim tuan man.

      Dakwah dan muhasabah diri kau tu terlebih dahulu sebelum nak kata kat orang.

      Ulama pas adalah ular yg berkepalakan manusia.
      Beraja di mata bersultan di hati.

      Ulama lahanat yg saling menyesat seperti kamu dan hadi awang neraka jahanamlah sebaik baik tempat untuk kamu.

      Delete
    5. padan muka...

      Delete
    6. 23:17 Anjing yang taksub pada Kutty.

      Delete
  20. Dulu respect juga kat TITM ni. Tapi bila baca warkah diayg ni hilang terus respect. Ckp dah berbelit2 jap ckp A jap ckp B. Musyidul pulak amacam apa hujah pulak. Rakyat skrg nakkan jalan penyelesaian yg semasa n terkini bukan bebalik pd cite lama. Masalah skrg kejaan yg ada menyusahkan dan membebankan rakyat n rakyat nak oerubahan. Bila nama pembangkang so bersatulah utk jadi alteenatif yg lebih baik dr bn. Ni yg nak nak backing sgt bn pasal apa. Jgn nafikan kalau perbuatan n kemesraan mmg menghala ke kerjasama. Jgn guna alasan ugama n bangsa kononnya utk bersatu kalau sendiri tau taikyg ada pd imno n bn skrg. Inikah agamawan akhir zaman sepetimana hadis Nabi SAW. NAUZUBILLAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni yg ko nak nak backing sgt DAP pasal apa...

      Delete
    2. Bukan soal backing...yg bensr tak kira saper...yg ko dokong sangat prompak kenapa plak?...dapat 90 jota?...

      Delete
    3. HE...HE...HE...
      SR-Sarawak Roket dah nak Monopos dah....

      Delete
  21. Pas x kuat pun dlm BN. PAS dah x berani kata TV3 tu media penipu. Pas dah x berani kata utusan tu kelentong. Pas dah x berani kata pemberian dr kerajaan tu haram. Pas dah berani kata ulama kerajaan tu sesat. Dah x berani dah. Dah x konsisten.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau PAS tak kuat tak osah ler meroyan...takut ler tu....

      Delete
    2. Saper lah yg takutkan PAS...saper dlm Pas berani berdebat?...lobai Q7 cabar debat akhirnye menikus..

      Delete
    3. kalau PAS tak kuat tak osah ler meroyan...takut ler tu....

      Delete
  22. Budin Langau spt sedang panas & berkiipas
    Dia tahu realitii yg puak haprak akan tumpas
    Sudah habis modal tohmahan dia nak kupas
    Balik-balik isu basi yg sama jer, hentam Pas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko yg langau...hari2 meroyan ...bertambah terok bila RCI najib tersungkor diterajang oleh Nor Mohamed...
      Hahahahahaha..

      Delete
    2. HE...HE...HE...Budin dan macai macam LANGAU....

      Delete
    3. ingat.

      janji jangan kopipes!

      Delete
    4. ok. anon nanti aku kopipes....

      Delete
  23. Paduan inii lah yg dari dulu org Melayu nanti
    Dua partii gagah Melayu - Islam bersatu hati
    Makin resah gelisah lah cai-cai Matdey kutty
    Gabungan haprak tunggu masa jer nak mati

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak bersatu mcm mana...seorang pakai serban berbelit2....sorang lagi pakai baju melayu bersongkok kuat klentong..yg pakai sonkok penakut...

      Delete
    2. Nak bersatu mcm mana...DUA2 dah Bergaduh...seorang kaki fitnah cakap berbelit2 macam Rapuji Sotong ...seorang lagi masih mencintai PAS macam Assmin MB Jamban......Last-last nanti dua-dua muka ni kena Koyak dek Lateefa Koyak....

      Delete
  24. https://theflyingkick.blogspot.my/2017/09/terdesak-sehingga-terpaksa-tarik-siti.html?m=1

    LINK ATAS BURUK BEBENOR YEOP.... TOK WAN TOK NEK ANAK PEMPUAN BAWAK KE CUCU TOK WAN SOKONG COMANGO...LGBT GAY LESBIAN DAN PLURALIST MURTAD... CUCU PULAK DAH LA BURUK RUPA DAN FESYEN NYER YEOPPP SAMBIL PEGANG PELIRKAD LGBT... MACAM BERUK MAK YEH.. KLU BERUK MAK YEH TENGOK MAU DIA TAKAJUT BERUK... KIKIKIKI... ELOK SSGT LA TUAN IBRAGIM SURUH BAWAK TAUBAT NI... DAH KENA SSGT DAH TU... BUKAN TOK WAN ISKUNDUR KUTTY GAK YG KENO TAUBAT NENEK.. ANAK PEMPUAN GEREJA NGAN CUCU PERANGAI CAM BERUK MAK YEH PUN BAWAK TAUBAT SEKALI... DAD TUA SSGT DAH YEOOPP OOIIII.. CUKUP CUKUP LAH TU....!!!
    YG BAWAK PLAIR'KAD LESBIAN PUN DARI PERTUBUHAN ABIM PUN SKALI.. 'ABIM' ELOK TUKAR NAMA PADA 'ANWAR BONTOTI ISKUNDUR MAHAKUTTY'...DUA KELUARGA YG SELALU JUAL AGAMA ISLAM DNG SLOGAN ISLAM FUNDMRNTALIS DAN ISLAM.MADANI AKHIRNYA MELACURKAN KESUCIAN ISLAM ITU SENDIRI... TUAN MAN DAH MINTAK BAWAK2 LA TAUBAT TU.. DAH TUA RENTA CUKUP2 LA TU...!!. kikikikiki..

    YEOP...! TUA RENTA TAK SEDOR SEDOR LAGI..
    ANAK & CUCU DAH SESAR PULA DIBAWA SEKALI
    INI LAH BAHANA PERSENDA ISLAM SELAMA KINI
    DAH RENTA TUA NI BAWAK MUHASABAH LAH DIRI

    MALU NYE PERANGAI TOK WAN ANAK DAN CUCU
    LGBT GAY LESBIAN AKHIR HAYAT DI PUJA RAYU
    22 TAHUN BERKUASA INI PENGAKHIRAN YG HARU
    MACAI DAN BARUA MASIH RELAKAN DIRI DITIPU

    SUMAN JON DOE MALAYSIA BARU YG DUNGU
    TENGOK LA SENDIRI BUKA MATO BESOR SELALU
    INI KAH MANUSIA YANG KO PUJA DAN KAU RAYU
    LGBT GAY LESBIAN PLURALIS YANG KO MAHU..?
    TEPUK MONTOT TANYA LA CIFUT BABI DULU
    SILAP ARI BULAN RABAK PUNGUNG KAMU...

    KIKIKIKI..... BERAMBUSSS BARUA BARUA SINGAPORK@DAP...

    INI KALI LAH


    UBAHH...!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begitulah corak hidup keluarga Iskandar kuti
      Berjuang nak bela kefasiqan murtad & LGBT
      Mereka hanya fikirkan dunia tidak ingat mati
      Nanti tegelincir ler siratulmustaqim punya titi

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    2. Blodg upahan pembelit..

      Delete
    3. sian macai semah....dah nak pru ni makin gelabah

      Delete
    4. Anak pompuan Madey kaki LGBT.....
      Asmah bini Madey ....berambut palsu....tak tau malu....

      Delete
    5. Best betul komen dari kafir 20:49 dan bbbbbbabi yang sama 20:58,23:12. Babi babi ni kalau dimasak sub tentu J suka. Hehehe kikiki

      Delete
  25. Dgn Madey rakyat kini udah tak lagii percaya
    Kerana mamak Kerala ini besar punya buaya
    Dia perintah anak beranak & kroni kaya raya
    Rakyat semua tak mau kali kedua terpedaya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabah dah ubah...johor dan kedah goyang2... Ko ketakutan...bagi dedak tak cukup...barang mahal...subsidi di haouskan..gst dikenakan..

      Delete
    2. Temberang tun kaye anak2 dia...siapa yg siasat?...RCI forex pon lingkup..

      Delete
    3. Sabah dah Ubah....kiki...kiki...kiki...
      Parti cap PEDAL AYAM tu ker.....

      Delete
  26. syukur Alhamdulillah.

    pakar2 'copy paste' masih tidak kelihatan lagi.

    mungkin tuan admin tlh mendengar rayuan n keluhan pelawat 'tulin' yg sedia berkongsi pandangan 2 yg bernas.

    harap keadaan 'aman' ini berkekalan. insya'allah.


    ReplyDelete
    Replies
    1. belum aman lagi....kiki..kiki...kiki...
      rayuan ko tak diterima....

      Delete


    2. Alhamdulillah.

      saya dah semak dan dengan kuasa yang ada pada saya, saya sahkan blog Shahbudindotcom.blogspot.my bebas dari kerja kopipes.

      Terima kasih kerana beri kan kerjasama..


      Remember me - TC -

      Delete
    3. Masyaallah.

      saya dah semak dan dengan kuasa yang ada pada saya, saya sahkan blog Shahbudindotcom.blogspot.my belum bebas dari kerja kopipes.

      Tolong beri kerjasama..


      Remember me - TMNET -

      Delete
  27. Rakyat tak kan suka puak haprak haluan kiri
    Belum apa-apa dah becakaran sama sendiri
    Ditambah kenyanyukan ketua sang Malabari
    Sampai peliwat nak dilantik perdana menteri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teori syok sendiri...orang kaciwa ...

      Delete
    2. anon 21.20 ...Jealous ker....

      Delete
  28. Do you know the Day of Najib lied to The People?

    It is 7 July 2015. Tuesday.


    From and including: Tuesday, 7 July 2015
    To and including: Tuesday, 12 September 2017
    Result: 799 days
    It is 799 days from the start date to the end date, end date included
    Or 2 years, 2 months, 6 days including the end date
    Alternative time units
    799 days can be converted to one of these units:
    69,033,600 seconds
    1,150,560 minutes
    19,176 hours
    799 days
    114 weeks and 1 day
    218.90% of a common year (365 days)

    Lets join our celebration tonite for countdown of 800th days of Najib Tun Razak The Pinocchio.

    Surf to WALL STREET JOURNAL online for supporting Najib Tun Razak The Pinocchio campaign.

    Liar liar pants on fire...

    ReplyDelete
    Replies
    1. JEALOUS ker....

      Delete


    2. Amaran.

      Jangan kopipes.

      Delete
    3. ok. aku akan kopipes.....

      Delete
  29. Seman bapok dah semakin diam dan tundok
    Baru dia tahu dia bukan rimau tapii pelandok
    Belum pun lagi hamba kasi penumbok cedok
    Kalau kena, sah jadii kubor punya pendudok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko komen ape ni budok sewel?...yg mcm ni umno upsh jadi mscai?...mcm mana kata umno kuat...yg sewel jer sokong umno...

      Delete
    2. anon 21.54 dah jadi SEWEL...
      sebab yang SEWEL jer sokong Fukatan Haprak yang diketuai Ketua To'Kong Dapigs...

      Delete
  30. Melayu bodoh jer, kalu Matdey depa sokong
    Keling nyanyuk inii, dlm dada penuh pekong
    Fahaman liberal & pluralism si tua ni dokong
    Melutut sembah peliwat & dijilat DAP tokong

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu bodoh jer yg sokong permpak...hanye prompak yg sokong prompak..

      Delete
    2. Flm umno tak de pluralisma dan liberal?...Encik Azalina tu saper?...penipoo ko ni..

      Delete
    3. Keling NYANYUK rupernyer MADEY ni.....

      Delete
  31. Nuat dikata peliwat, Matdey sumbat penjara
    Dikata tiada moral, tak boleh pimpin negara
    Namun utk jatuhkan Najib dia halalkan cara
    Kaki penutoh jubor dia nak angkat jadi wira

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. sini badak sana badak, semua badak..sapekah badak

      Delete
    2. Nsjib nak jatuhkan madey...nsjin yg terlungkup....hshaha..astaga...

      Delete
    3. Suruh jer Nuar Al Juburi tu LIWAT Madey ni....nak tengok terbeliak tak mata orang tua tu....

      Delete
  32. Othaman tua mati pucok, awak apa khabar?
    Dgn hamba tak ingin lagi ke rasa nak cabar
    Dulu kata, dgn hamba ni awak hilang sabar
    Tetapi mengapa berselimut dlm kain gebar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. badak oh badak..tema filem umporno

      Delete
    2. Budak sewrl yg di upah umno untuk merapoo..

      Delete
    3. Laaa...mati pucuk Wak Suman Tempe ni rupernye....
      patut ler hari-hari dok meroyan kat sini lepas geram kat bini dia...kiki...kiki...kiki...

      Delete
  33. Tidak payah cakap banyak, yang Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man perlu sedar hanya satu: PAS bukan lagi di hati rakyat. Kalaupun Dato' Tuan Ibrahim buat analisa panjang lebar dengan ayat indah bermadah sekalipun, kami rakyat sudah ada keputusan dan pandangan, yakni kami benci dengan arah dan hala tuju politik PAS SEKARANG. Di mata rakyat, ya lah dulu Tun M ada menyimpang dan tersalah arah, tapi SEKARANG ni, PAS pula yang terpesong arah dan hala tuju politiknya. PAS, tunggulah pilihanraya kalau nak tahu betul tak. Inshaa ALLAH, PAS akan tahu nanti. Nasihat kami rakyat biasa hanya satu: kami rakyat hanya akan semakin marah kalau PAS buat kempen auta (contohnya, undi PH sama dengan mengundi DAP; apalah punya kempen, ingat rakyat bodoh ke?) sebab otak rakyat sekarang, Inshaa ALLAH dengan kehendak dan takdir Ilahi, sudah jadi lebih geliga dari dulu, tidak sepertimana yang disangka pemimpin PAS sekarang, Inshaa ALLAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di dunia dia datuklah
      Di akhirat kelak dia dapur api neraka

      Delete
    2. Bak pi ler Pas tu...
      yang penting BN akan terus memerintah M'sia slepas PRU ke 14...Amin....

      Delete
    3. 23:21 Anjing taksub pada Kutty.

      Delete
  34. Mengapa blog Budin Langau ni semakin sepi
    Si Seman khunsya udah hanyut dibuai mimpi
    ‘Ostat’ Jn boDoe langsung dah terus menepi
    ‘Datok’ jpc Sultan Melaka pun tak bikin jampi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. kah kah kah..badak mana badak..shopping ke?

      Delete
    2. Budak ni tak cukup ubat...hari2 merapoo meroyan...

      Delete
    3. Kalo budak sewel ni berani ajak lah Pak othman dan John doe berdebat.....jangan berani mengejek dlm ni saje..itu pon kalo bukaan pondan..jangan jadi mcm najib pengecut...

      Delete
    4. Wak Suman Tempe dan Ustaz Belaan Anjing Kurap Dapigs...tu..tak osah ler...orang Nogori kato...Buek Abih Boreh jo...Madey tu paham-paham jer la...dah ler NYANYUK kocut plak....

      Delete
  35. Dari Grup Sebelah :

    Dalam surat khabar cina hari ni, kalau pandai, sila beli & baca akhbar "China Press". Muka depan atas sekali sebelah kanan cerita pasal nasaalah ekonomi Malaysia semakin teruk dengan nilai matawang jatuh, harga barang semakin naik.

    Mereka menasihati bangsa dia ikat perut dan berjimat dengan tidak membeli barangan yang tidak perlu. Sedangkan akhbar & majalah melayu kita termasuk Utusan, URTV, Mangga dll hanya menyiarkan hiburan, artis baru naik, kahwin cerai artis, kemalangan, bom sana sini, dadah, dan lain2 yang remeh temeh melekakan melayu. Mereka tidak menyiarkan tajuk demikian kerana takut rakyat panic.

    Semua jenis perniagaan terutama kain baju hilang pendapatan lebih 50% termasuk Sogo. Pusat perniagaan Nilai 3 di Seremban sepi, tokey besar pening, sumber dari tokey pakaian di Pertama Complex. Bank dah pun mula tutup cawangan2 untuk kurangkan kos operasi. Mula2 Maybank kemudian CIMB dan kemudiannya pasti di ikuti olih bank2 lain. Ekonomi mungkin akan meleset lagi. Kalau di kaji tentang putaran ekonomi yang meleset setiap 10 tahun sekali memang kita sedang menghampiri. 1988,1998,2008 dan kini 2018.

    Olih itu para sahabat, pakailah kereta yang ada, duduklah rumah yang ada, tangguh melancung dulu sebab cash amat perlu ketika ekonomi tidak menentu. Mungkin sebahagian simpan dalam bentuk saham@emas. Nak beli rumah baru, tunggu sat, nanti dia akan jadi murah yang amat sangat. Masa itu belilah. sekadar ingatan buat diri sendiri & teman2 ku semua. Surat khabar melayu tetap mengatakan ekonomi Negara stabil dan berkembang ......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kemelesetan kita bukan sebab putaran ekonomi 10 tahun saja tepi sebab negara boros dan pm suka meminjam disamping bocor sana sini, menteri KSU paling ramai di dunia, tapi negara kerdil berbelanja mengalahkan jiran Indonesia, Thailand . Macamana nak baiki kena tunggu PRU saja gantikan yg bodoh2 yg mentekedarah duit rskyat

      Delete
    2. Dari Grup Belakang Rumah :

      JEALOUS ker....

      Delete


    3. Sila tukar Jealous kepada dengki atau cemburu.

      ingat jangan kopipes..

      Delete
    4. ok. aku akan kopipes...

      Delete
    5. Salam bro diny yusof...

      Trump and Najib are two kind just alike. Both are big liars and living under hot soup. People in the same shit hole tend to stick together and help each other out.

      Our MO1 sure ain’t fit to get an invitation
      to address a Joint Session of the US Congress. Only great names like Tun Mahathir are invited to address the joint session of Congress. Najib is merely a small fry but an infamous lanun as far as the Congressmen are concerned.

      Delete
    6. JEALOUS ker....

      Delete
  36. Sebenarnya dalam isu cermin mencermin diri, nampak sangat Tuan Man keliru sangkan. Tuan Man bukan saja keliru tapi cuba mengelirukan. Sepatutnya orang yang ingin memperbetulkan diri atau ingin berubah dari jahat kepada baik, perlu diberi sokongan dan dorongan. Tapi PAS hari ini dah jadi caca marba. Bukan saja tidak berpegang kepada prisip sesuatu yang baik perlu diberi ruang malah bersikap mempertahankan keburukan dan jenayah adalah seolah-olah hala tuju PAS. Hasrat dan iltizam Tun Mahathir untuk melihat Malaysia yang lebih berhemah, bebas dari rasuah dan urus tadbir yang bersih nampaknya tidak menyenangkan PAS. Mereka seolah menganggap hanya PAS dan pemimpin mereka saja yang layak berbicara soal dosa, pahala, taubat dan Islam. Sedangkan melihat kepada sikap, gelagat dan pendekatan PAS serta para pemimpin mereka hari ini, tiada sesuatu pun yang dapat dikaitkan dengan akidah dan moral Islam. PAS hanya pada nama saja Islam, tetapi kepimpinannya lebih gemar mempergunakan Islam demi kepentingan masing-masing. Oleh itu dalam isu cermin-mencermin ini, satu cermin besar harus disediakan untuk para pemimpin PAS khususnya untuk Tuang Presideng.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JOM MUHASABAH DIRI

      SYARAT-SYARAT SYAHADAH

      [A]. Syarat-syarat “Laa ilaha illallah”
      Bersaksi dengan laa ilaaha illallah harus dengan tujuh syarat. Tanpa syarat-syarat itu syahadat tidak akan bermanfaat bagi yang mengucapkannya. Secara global tujuh syarat itu adalah:

      1. ‘Ilmu, yang menafikan jahl (kebodohan).
      2. Yaqin (yakin), yang menafikan syak (keraguan).
      3. Qabul (menerima), yang menafikan radd (penolakan).
      4. Inqiyad (patuh), yang menafikan tark (meninggalkan).
      5. Ikhlash, yang menafikan syirik.
      6. Shidq (jujur), yang menafikan kadzib (dusta).
      7. Mahabbah (kecintaan), yang menafikan baghdha’ (kebencian).

      Delete
    2. Tuan ibrahim vukup dengan Hanipa Mydin uruskan...

      Kalo Tuan Ibrahim berani cabar Hanipa berdebat...

      Delete
    3. Pakai jubah
      Pakai serban

      Ceramah sana
      Ceramah sini
      Usung tin milo ke sana ke mari

      Tapi
      Kerjanya dari dulu hingga sekarang menyesatkan sesama lslam.

      Delete
    4. Adapun perinciannya adalah sebagai berikut:

      Syarat Pertama: ‘Ilmu (Mengetahui).
      Artinya memahami makna dan maksudnya. Mengetahui apa yang ditiadakan dan apa yang ditetapkan, yang menafikan ketidaktahuannya dengan hal tersebut.

      Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

      “Artinya :… Akan tetapi (orang yang dapat memberi syafa`at ialah) orang yang mengakui yang hak (tauhid) dan mereka meyakini (nya). [Az-Zukhruf : 86]

      Maksudnya orang yang bersaksi dengan laa ilaaha illallah, dan memahami dengan hatinya apa yang diikrarkan oleh lisannya. Seandainya ia mengucapkannya, tetapi tidak mengerti apa maknanya, maka persaksian itu tidak sah dan tidak berguna.

      Syarat Kedua: Yaqin (yakin).
      Orang yang mengikrarkannya harus meyakini kandungan sya-hadat itu. Manakala ia meragukannya maka sia-sia belaka persaksian itu.

      Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

      “Artinya : Sesungguhnya orang-orang yang beriman hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya kemudian mereka tidak ragu-ragu …” [Al-Hujurat : 15]

      Kalau ia ragu maka ia menjadi munafik. Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

      “Artinya : Siapa yang engkau temui di balik tembok (kebon) ini, yang menyaksikan bahwa tiada ilah selain Allah dengan hati yang meyakininya, maka berilah kabar gembira dengan (balasan) Surga.” [HR. Al-Bukhari]

      Maka siapa yang hatinya tidak meyakininya, ia tidak berhak masuk Surga.

      Syarat Ketiga: Qabul (menerima).
      Menerima kandungan dan konsekuensi dari syahadat; menyem-bah Allah semata dan meninggalkan ibadah kepada selainNya.

      Siapa yang mengucapkan, tetapi tidak menerima dan menta’ati, maka ia termasuk orang-orang yang difirmankan Allah:

      “Artinya : Sesungguhnya mereka dahulu apabila dikatakan kepada mereka: ‘Laa ilaaha illallah’ (Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah) mereka menyombongkan diri. dan mereka berkata: “Apakah sesungguhnya kami harus meninggalkan sembahan-sembahan kami karena seorang penyair gila?” [Ash-Shafat: 35-36]

      Ini seperti halnya penyembah kuburan dewasa ini. Mereka mengikrarkan laa ilaaha illallah, tetapi tidak mau meninggalkan penyembahan terhadap kuburan. Dengan demikian berarti mereka belum me-nerima makna laa ilaaha illallah.

      Syarat Keempat: Inqiyaad (Tunduk dan Patuh dengan kandungan Makna Syahadat).
      Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

      “Artinya : Dan barangsiapa yang menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang dia orang yang berbuat kebaikan, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang kokoh.” [Luqman : 22

      Al-‘Urwatul-wutsqa adalah laa ilaaha illallah. Dan makna yuslim wajhahu adalah yanqadu (patuh, pasrah).

      bersambung......

      Delete
    5. Syarat Kelima: Shidq (jujur).
      Yaitu mengucapkan kalimat ini dan hatinya juga membenarkan-nya. Manakala lisannya mengucapkan, tetapi hatinya mendustakan, maka ia adalah munafik dan pendusta.

      Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

      “Artinya : Di antara manusia ada yang mengatakan: ‘Kami beriman kepa-da Allah dan Hari kemudian’, padahal mereka itu sesungguhnya bukan orang-orang yang beriman. Mereka hendak menipu Allah dan orang-orang yang beriman, pada hal mereka hanya menipu dirinya sendiri sedang mereka tidak sadar. Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya; dan bagi mereka siksa yang pedih, disebabkan mereka berdusta.” [Al-Baqarah: 8-10]

      Syarat Keenam: Ikhlas.
      Yaitu membersihkan amal dari segala debu-debu syirik, dengan jalan tidak mengucapkannya karena mengingkari isi dunia, riya’ atau sum’ah. Dalam hadits ‘Itban, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

      “Artinya : Sesungguhnya Allah mengharamkan atas Neraka orang yang mengucapkan laa ilaaha illalah karena menginginkan ridha Allah.” [HR. Al-Bukhari dan Muslim]

      Syarat Ketujuh: Mahabbah (Kecintaan).
      Maksudnya mencintai kalimat ini serta isinya, juga mencintai
      orang-orang yang mengamalkan konsekuensinya.

      Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

      “Artinya : Dan di antara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman sangat cinta kepada Allah.” [Al-Baqarah: 165]

      Maka ahli tauhid mencintai Allah dengan cinta yang tulus bersih. Sedangkan ahli syirik mencintai Allah dan mencintai yang lainnya. Hal ini sangat bertentangan dengan isi kandungan laa ilaaha illallah.

      Delete


    6. Ingat SYARAT-SYARAT SYAHADAH.. ni main no komen ke?

      Di mana letak nya ketinggian Syahadah kamu encik No Komen ?

      Lebih baik diam.


      Anon 23 05 kerana kamu tidak tenguk kesesuaian tempat perkara yang baik di lekehkan. Kan kat sini perkataan carut mencarut pun ada ..?


      Remember me - TC -


      Delete
  37. ulamak2 PAS ni kaki duit...guna islam utk kepentingan diri...tak payah layan lah hadi awang gila babi nie sama dgn tuan ibrahim dajal noe..

    ReplyDelete



  38. Satu, UMNO 'yakin' menang jika lawan 3 penjuru. Walaupun PAS tidak berpihak atau bersama UMNO.

    Dua, PAS dalam mana posisi pun walaupun bersendirian tetap menyusahkan rakyat.

    TDM menegur PAS kerana memberi 'keyakinan' pada UMNO. Sedangkan dalam situasi sekarang bukan sahaja 'keyakinan', mengiyakan UMNO pun hendaklah di sembunyikan.

    Apabila PAS bersendirian dan bertanding, PAS menyusahkan rakyat. Sebab ada se bahagian dari susuk PAS di perlukan untuk melengkapkan pembangkang. PAS perlu putuskan samada bersama HARAPAN atau pilih UMNO @ Si Kleptrokasi.

    Kini 'keyakinan' yang ada pada UMNO telah membuat Najib memandang remeh pada nasib rakyat.


    - TC -

    ReplyDelete
    Replies
    1. JEALOUS ker...

      Delete


    2. 00:14
      ok. aku akan kopipes...

      Delete
  39. Blog ini adalah blog pendusta..... TUN telah pun di panggil untuk beri keterangan 18 September ni..... apa lagi dusta yang shah budin nak dustakan....Ingat nama saya....

    ReplyDelete
    Replies




    1. Susah betul lah kalau orang tak cukup akal nak pandai-pandai kat sini.

      Tun kena panggil sebab RCI gagal buktikan penglibatan Tun dan serba-salah bila Tun hadir pendengaran dua kali.

      Apa lagi Nor Yaakob mengaku dia bertanggungjawab sepenuhnya.

      Jika saksi penting awal-awal salah kan Tun, jangan harap Tun akan di panggil.

      Sekarang siapa menang? Adakah Tun yang berani disiasat oleh RCI atau Najib yang cuba malukan Tun ?

      Remember my name - TC -

      Delete
    2. Madey tercirik di Labuh.....

      Delete
    3. Di perhimpunan Bangsa-bangsa Bersatu, New York lagi kan Tun Mahathir berani membidas & menyeru Bush, Blair & Howard dihadapkan ke tribunal perang. Inikan pula RCI cetusan si pangsatu berhati kecil, Najib Razak.

      Ingat tuuu....
      Othaman Ahmad

      Delete
    4. Jealous ker....

      Delete



    5. 00:14
      ok. aku akan kopipes...

      Delete





  40. "Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam keadaan merugi (celaka), kecuali orang-orang yang beriman, beramal shalih, saling menasehati dalam kebenaran, dan saling menasehati dalam kesabaran.” (Al ‘Ashr: 1-3)

    Tuan Ibrahim lebih tahu huraian dan maksud ayat tersebut.

    Tun Mahathir hanya nasihat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam keadaan merugi (celaka), kecuali orang-orang yang beriman, beramal shalih, saling menasehati dalam kebenaran, dan saling menasehati dalam kesabaran.” (Al ‘Ashr: 1-3)

      Madey lebih tahu huraian dan maksud ayat tersebut.

      Tuan Ibrahim hanya nasihat..

      Delete


    2. 00:14
      ok. aku akan kopipes...

      Delete


    3. Tuan Ibrahim bukan nasihat.
      Orang bagi nasihat dia tak ungkit dosa orang malah dia tutup dosa orang yang dah taubat.

      Dia mengalakkan lagi orang 'baru' supaya sama-sama buat baik bukan suruh pergi cermin muka dulu.

      Tuan Ibrahim kena hormat Tun Mahathir sebab tuntutan agama mengkehendaki kita hormat yang lebih tua dari kita.

      Remember me - TC -

      Delete
  41. Kalau lihat trend skrg cuba kau org buka 3 portal FB Free Malaysia Today, Malaysiakini versi English dan Mandarin dan bacalah komen komen bukan melayu/islam untuk mengetahui arus hala tuju politik mereka sama ada senada atau tidak dengan kita yg melayu islam ni.

    Jgn terkejut dari pembacaan kau org, akan lihat satu persatu komen2 di situ hampir kesemuanya mereka sedang rancak menghina dan menolak Islam dan melayu secara terangan jika post yg membabitkan berita mengenai islam dan melayu. Misalnya berita pemergian TG Haron Din yg lalu, penuh dgn komen kata2 nista.. isu kek halal MCD, isu skirt pendek. isu zakir naik, isu penyembelihan hari raya korban, dan berpuluh2 lg isu. Semua komen2 dari mereka mmg buat kita fikir dua tiga kali nak memenangkan PH.

    Mungkin betul juga tindakan PAS keluar dari Pakatan..kita mmg boleh berbeda politik, tapi jika sentuh islam dan melayu serta Raja/Sultan2 Melayu, melayu itu tetap akn bersatu. Kita mungkin tidak sedar semua ni sb kita terlalu leka dan tolerate,.ini bukan maksud kita paranoid,tp sb kena fikir pada generasi anak cucu kita yg sdg membesar kini, adakah kita mahu mereka membesar dgn pengaruh liberalism dan sekularism? kalau mcm nilah gaya nya pakatan, yg lansung seolah olah tak pandang undi org melayu, lansung tdk kedengaran apa pejuangan mereka utk org melayu kalau mereka menang, tk mustahil kami akan tolak pakatan habis habisan pada PRU nnti..nak kata aku macai? peduli ape aku, kalau dulu zaman PR tgh top, zaman Bersih 1,2 kita turun ramai ramai kita bekap ramai2 tapi skrg zaman PH tak mungkin ia berlaku lagi suasana mcm dlu. jgn kita nak keluar dri mulut harimau masuk pula ke dalm mulut naga

    ReplyDelete
    Replies



    1. nak komen atau tidak?

      nanti lah dulu.. bila senang dan rasa perlu mungkin komen lah..

      Remember my name - TC -

      Delete
    2. HE...HE...HE...ANON 23.39....KACIWA NAMPAK.....

      Remember my name...TMNET...

      Delete


    3. Tak nak lah komen.

      Tak ada faedah.

      Remember me - TC -

      Delete
  42. mohon malencong sedikit.

    yb rafizi, setlh membuat sedikit 'research' amat yakin yg lawatan Najib k America, adalah 'just a private visit' yg saya percaya tlh d atur olih Trump's lobbyist 4 a fat fee.

    jika ia nya adalah 'state visit', cara sambutan d lapangan terbang saja sudah kelihatan bahawa tiada'protocol' yg d ikuti - memalukan.

    lawatan ini serupalah mcm hantaran 'bunga mas n perak' kpd kerajaan siam yg d buat olih 'vessel states'(Kelantan, Kedah, trengganu, pattani, yala, non chik n rangea) pd abad k 17. Tujuan nya adalah semata mata utk mendpt 'protection'.

    jika 'apparatchiks' najib fikir ini adalah satu 'diplomatic coup', maka mereka tlh tersalah anggap.

    Setia Usaha Akbar (press secretary) White House, Ms Sarah Sanders tlh jelas mengatakan bahawa penyesiatan terhadap salah laku berkaitan dgn 1MDB berjalan terus.

    jadi, kenyataan ini saja tlh membuat lawatan 'private' najib sia2 saja.

    tak tahu lah apa pula cara nya media pro najib n pro kerajaan d Malaysia nak spin kelak - mungkin berbunyi 'najib's visit is a roaring success'

    apa lah pasangan ni menghabih kan 'beras' rakyat saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trump presiden besar..billionaire melalui perniagaan..

      Najib PM kecik jer ade skendel...mana trump nak hormat...
      cai bodos hormat kerana dibayar...Pas sokong najib pon kerana dibayar...

      Delete
    2. mohon malencong banyak.....

      RAHMAN ko JEALOUS ker....kah...kah...kah...

      Delete
    3. big bro rahman jpc...

      That's what I believe too. Like I said earlier, Trump and Najib are two kind just alike. Both are big liars and living under hot soup. People in the same shit hole tend to stick together and help each other out.

      Our MO1 sure ain’t fit to get an invitation to address a Joint Session of the US Congress. Only great names like Tun Mahathir are invited to address the joint session of Congress. Najib is merely a small fry but a famous kleptocrat (a ruler who uses political power to steal his or her country's resources) as far as the Congressmen are concerned.

      Delete
    4. Jealous ker....

      Delete


    5. 00:14
      ok. aku akan kopipes...

      Delete
  43. Pelik btl pas nih.

    Terang2 dia cakap umno tu parti penyamun dan perompak..tapi yang dok bermanja dengan penyamun tu apehal?

    Munafik sungguh pas nih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. padan muka...

      Delete
    2. Politik matang tak perlu jadi khadam tokong.

      Delete
    3. To' Kong Dapgs...

      Delete
  44. Nak tanya.
    Tuan Ibrahim Tuan Man,
    duit tabung Memali
    siapa sudah kebas...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madey kebas...

      Delete
    2. Pi tanya Matsabun Mampuz omar.

      Delete
    3. Jebon balik dari us , pi jumpa n suruh buat rci memali cepat2, boleh tanya macam2....tanya kat sini, buang masa ja...

      Delete


  45. Wahai cermin ajaib ...

    Tunjukkan lah muka orang yang mulia dan hebat ..

    Cermin ajaib memperlihatkan muka Tun Mahathir.

    Wahai cermin ajaib..

    Sekarang tunjukkan lah muka orang yang hodoh kerana menipu dan munafiq..

    Muka siapa lagi kalau tak Najib dengan Hadi..

    Wahai cermin ajaib aku tak benarkan sesiapa mengguna kamu tanpa kata rahsia dari ku.

    Remember Me - TC -

    ReplyDelete
  46. Bodoh punya budin... bahasa sabah paloiiiiii....

    ReplyDelete
  47. NAJIB DAN MACAI DEDAK PANASSSSSSSSSSSS LER TUUU.....

    CAIIIII NAJIB KEJORA ... KO TAK NAK CERITA PASAL RCI KE LAGI LEPAS NI

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...