Monday, 11 September 2017

SETELAH DENGAN CHINA BANYAK DISERAH, APAKAH KEPADA AMERIKA PULA KITA MENYERAH?


Najib Razak ketika ini sudah pun berada di Amerika Syarikat untuk memenuhi jemputan Rumah Putih bagi bertemu Donald Trump.


Beliau dijangka akan mengadakan pertemuan dengan Presiden AS itu pada esok, 12 September.


Kunjungan Najib ke Amerika berlaku di ketika hubungan Malaysia dengan negara itu berubah menjadi "suam-suam kuku" berikutan saman sivil DOJ untuk merampas pelbagai aset berkaitan dana 1MDB yang diselewengkan yang kini  sudah pun melebar kepada siasatan jenayah.


Seketika ini, DOJ memutuskan untuk menangguhkan buat sementara, bukan menghentikan, diulang sekali lagi, bukan menghentikan, saman sivilnya bagi memberi laluan kepada siasatan jenayah dijalankan terlebih dahulu.


DOJ berpendapat, jika saman sivil itu diteruskan ia akan memberi kesan terhadap kemampuannya dalam menjalankan siasatan jenayah yang dianggap perlu didahulukan.

Meskipun Najib sebelum ini mempunyai hubungan akrab dengan Amerika dan kerap mengunjungi negara tersebut di era awal pemerintahannya, malah ketika banjir di Pantai Timur pun beliau dilihat bermain golf bersama Obama di Hawaii, tindakan DOJ menyebabkan hubungan itu bertukar dingin.


Sementara Najib, kali terakhir mengunjungi Amerika pada 2015, saman sivil dan kemudian siasatan jenayah DOJ berkaitan dana 1MDB telah dianggap oleh segala jentera propaganda UMNO dan kerajaan sebagai suatu bentuk campurtangan asing terhadap Malaysia.


Dengan pantas Amerika kini dikatakan berniat jahat, ingin menjatuhkan kerajaan dan melakukan campurtangan seperti yang pernah dilakukannya kepada banyak negara Timur Tengah sebelum ini.


Berikutan hubungan dingin dengan Amerika itu, Najib dengan segera mengubah haluan kiblat politiknya kepada China. Sama seperti Amerika yang kerap dilawatinya pada awal-awal tahun pemerintahannya, setelah beralih kepada China, beliau juga menunjukkan keakrabannya dengan selalu melawat negara tersebut sejak beberapa tahun kebelakangan ini.


Lebih dari itu, sebagai isyarat halusnya kepada Amerika yang mahu menyita harta-harta Riza Aziz yang turut dikaitkan dengan pelencongan dana 1MDB yang sedang disiasat DOJ, Najib tanpa segan-segan telah membawa sama anak tirinya itu dalam salah satu lawatannya ke China.


Sejak berbaik dan bermesra-mesraan dengan China, sesuai dengan kedudukannya sebagai kuasa baru ekonomi dunia, di samping Najib sendiri diketahui oleh negara tersebut sedang terjepit untuk menyelesaikan hutang-hutang 1MDB, banyak projek akhirnya diserahkan kepada negara tersebut.

Pembinaan landasan keretapi Pantai Timur atau ECRL, pembelian kapal peronda, janakuasa Edra, membesarkan dan membina pelabuhan baru, pembangunan Bandar Malaysia, tanah-tanah, lesen bank serta sederetan projek lain yang bernilai ratusan bilion dalam sekelip mata menjadi milik kontraktor dan syarikat-syarikat besar China.


Najib kemudiannya dengan bangga mengatakan pelaburan daripada China itu adalah untuk kemakmuran masa depan negara, meskipun hakikatnya, ECRL sebagai contoh, ia bukanlah pelaburan, tetapi suatu bentuk hutang yang diberikan dan terpaksa dibayar balik dalam tempoh 20 tahun akan datang.


Hubungan dengan China, walaubagaimanapun masih menjadikan Najib tersepit dengan tindakan DOJ di Amerika. Berbaik dengan China mungkin memberi keselesaan kepadanya untuk mengurangkan hutang-hutang 1MDB, tetapi tidak melepaskannya daripada ketakutan berhubung saman sivil dan siasatan jenayah berkaitan 1MDB.


Barangkali yang turut membimbangkan Najib ialah sekiranya Jho Low tiba-tiba bekerjasama dengan DOJ, baik dalam siasatan jenayah atau pun saman sivil dan mengatakan beliau melakukan segala-galanya dalam 1MDB semata-mata kerana mengikut arahan saja.


Sebab itu, jemputan Rumah Putih untuk bertemu dengan Trump pada 12 September ini, mungkin antaranya adalah hasil kerja pelobi daripada syarikat bekas pembantu Trumph yang didedahkan bahawa Malaysia telah membayarnya lebih RM1 juta atau AS$250 ribu pada Mei lalu, merupakan peluang keemasan yang tidak mungkin dilepaskan oleh Najib.


Walaupun mungkin isu perdagangan, mengukuhkan kerjasama, keselamatan serantau khususnya ancaman senjata nuklear Korea Utara dan tidak terkecuali Rohingya akan dibangkitkan, adalah mustahil juga jika Najib tidak turut menyentuh isu berkaitan DOJ dalam pertemuannya dengan Trump itu.


Mahu tidak mahu, harus diakui, isu DOJ adalah antara penentu hidup mati masa depan Najib, terutama sebelum PRU 14 akan datang. Jika sesuatu dapat dilakukan, misalnya tindakan DOJ itu dilengah-lengahkan atau dilambatkan, sambil Najib dapat menunjukkan kemesraannya bersalam dan berselfie dengan Trump, gambar-gambarnya yang tersebar luas itu akan dijadikan isyarat bahawa Perdana Menteri bukanlah buruan sebagaimana yang digembar-gemburkan sebelum ini.


Ia tentunya amat berguna untuk Najib dan segala mesin propagandanya untuk mendepani PRU 14 yang paling mencabar baginya.


Tetapi, dalam masa yang sama, Trumph melalui kesediaannya  bertemu Najib, beliau tetap ada agenda Amerikanya iaitu untuk terus menjadi negara paling berkuasa.

Dengan topik perdagangan, keselamatan dan ancaman Korea Utara, di samping Najib sendiri diketahuinya tersepit untuk keluar daripada ketakutan tindakan DOJ, Trumph tidak mustahil menggunakan peluang yang terhidang di depan mata untuk menekan Malaysia membeli borong senjata-senjata keluaran Amerika.


Ia tentu mengingatkan kita bagaimana Arab Saudi baru-baru ini menandatangani perjanjian pembelian senjata AS$100 bilion dengan Amerika ketika kunjungan Trumph ke Riyadh.


Pembelian senjata, selain untuk keselamatan dan penguasaan sebagai matlamat utamanya, tidak terkecuali akan berselindung dengan bertujuan mengurangkan defisit perdagangan antara Amerika - Malaysia di mana antara jalan mudahnya ialah memaksa kita membeli lebih banyak produk keluaran negara tersebut.


Soalnya, kenapa senjata dan adakah antara yang termasuk dalam pakej pembelian itu ialah senjata-senjata yang tidak perlu serta berharga mahal?


Jika sebelum ini ada yang bimbang dengan campurtangan asing di sebalik tindakan DOJ berkaitan 1MDB, apakah tidak kurang bahayanya kepada masa depan negara bermula dengan pembelian senjata yang banyak daripada Amerika itu?


Apa lagi yang mahu dikuasai seterusnya oleh Amerika setelah mereka berjaya menjual senjata-senjatanya dengan banyak kepada kita?


Tidakkah akhirnya Amerika dan China akan saling menguasai negara kita dan dapatkah Malaysia di masa-masa akan datang menjadi negara aman, bebas dan berkecuali seperti sebelum ini? (ShahbudinHusin 11/09/2017).

319 comments:

  1. First kote pak hang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atok berseri ngadap encik mintak nyawa...! kah kah kah. No beibeh! Kata trump.. kah kah kah.

      Delete
    2. MALAYSIA WILAYAH KE 67 CHINA KOMUNIS



      MALAYSIA MACHAI YAHUDI SEJAK 1957 ...


      TAKEBEER !! - ALAAKBAR !!!

      Delete
    3. anon 17.46...ko meroyan ker...

      Delete


    4. Gajah sama Gajah nanti berperang.. senjata yang dibeli nak hala kan kepada siapa?

      Tak mustahil Malaysia jadi gelanggang untuk China - US berperang..

      Tak percaya kan?

      Malaysia aman dan mempunyai hubungan yang baik dengan negara ASEAN..

      Apa ke jadah beli senjata?

      - TC -

      Delete
    5. ditujukan kepada sibudin dan sewaktu dengannya..
      PESANAN TERAKHIR TUANKU ABDUL HALIM KEPADA KITA….
      “Janganlah kerana perbezaan ideologi yang sempit atau kerana kepentingan diri yang lain, isu sensitif seperti kemuliaan agama Islam, kedaulatan raja-raja, hak keistimewaan kaum, hukum-hakam serta agama Islam diperdebatkan secara tidak beradab di laman sosial sekali gus mengundang tafsiran negatif,” titah baginda.
      Maklumat tiada tapisan
      Almarhum Sultan Abdul Halim juga mengingatkan bahawa pada ketika ini pelbagai maklumat boleh diperoleh dengan bebas tanpa ada tapisan yang boleh membezakan antara yang hak dan batil.

      Titah baginda lagi, penggunaan telefon dan gajet sudah menjadi budaya hidup, menyaksikan lebih 17 juta penduduk mempunyai akses kepada ruang maya dan separuh daripadanya mempunyai Facebook.
      “Natijahnya, fitnah dan cerita palsu menjadi tular dan dijaja serata tempat, senario ini menjadi virus yang memporakperandakan dan mengelirukan rakyat, memecahbelahkan dan mengucar-ngacirkan ukhuwah yang selama ini terjalin indah,”

      Delete
    6. BUDIN NI MANA MAKAN NASIHAT...SEBAB DIA BINGAI....

      Delete
  2. Pntaksub dan pnjilat ph ternyata tiada jadi dan beraakhlak sgt rendah. Rela menipu diri sndiri semata2 nk jatuhkan bn walhal merrka tahu ph sgt lemah dan bercelaru. Dipimpin pula oleh mereka yg bermasalah.bn diakui bermasalah ph takkn mmberi apa2 kebaikan untk rkyat merrka hanya pndai berbohong sahaja sdgkan kelemahan sendiri lgsung tak dibaiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ah chai 1440

      Dah hang tu bodoh kami nak buat lagu mana..
      Mampuih pi lah kat hang!!!

      Delete
    2. Macamana tak bodoh , dah disumbatkan DEDAK dan bijaN

      Delete
    3. anon 15.23...Macamana tak bodoh , dah disumbatkan Tahi Babi Dapigs...

      Mampuih pi lah kat hang!!!

      Delete
    4. 14.40 kalo ko dah tau PH lemah dan bercelaru......apa hal yg ko datang bertenggek dalam blog ni......tak berenti sumpah seranah tak tentu arah.....??

      Orang kalo tak risau.....relax jerrr......tak der bising2......minom kopi tengok tv.

      Ini tak......ye ye duk tibai PH apa ke hal PH ada dalam kepala ko??

      Kalo PH lemah dan BN kuat.....apa yg ko nak risau ssaangaattt...??

      Delete
    5. 20.34-Kalo dah rasa PAS lemah dan FUKATAN HAPRAK kuat.....apa yg ko nak risau ssaangaattt...??

      Delete
  3. Seorang strategic businessman tahu rite time, rite place, rite produk, rite person to deal..

    Najib is the best person untuk Trump jumpa.. Offer and demand.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hurmmm...kalu tun M mesti tak perlu merayu belas china@US

      TAPI ANAK TUN RAZAK NI SIAP MELUTUT MINTAK BELAS

      Delete
    2. JEALOUS LER TUUUU.....

      Delete
    3. Anon 1504, sebenarnya tiada negara manapun mau jemput TDM. Nama TDM busuk sebagai zalim. Beza DSN berbagai negara jemput dan pelaburan mencurah. Tapi puak PH tak suka kejayaan DSN. Maka berbagai cerita direka untuk tipu pentaksubnya. Sedarlah diri ditipu. Keluarlah dari fitnah. Pelaburan adalah baik untuk negara....

      Delete




    4. mana ada offer and demand..

      Sebelum di jemput secara resmi dah kena beli..

      Delete
  4. Saya menasihati pm, xpe lah kita bodo sikit asalkan hang x biar depa campuri hal kita. Tuan haji lobai pula x nak nasihati pm ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lobai nikah kahwin ni tunggu orang ajak makan kenduri saja.

      Delete
    2. Bukankah pimpinan PH yg minta dunia campurtangan? Bukankah Suaram dan org org TDM yg pusing dunia buat lapuran isu Altantuya dan 1MDB? Kan tiada hasil lapuran ini? Cuma nak rendahkan maruah DSN dan martabat negara? Kan kita yg sorak tiap kali ada media antarabangsa yg burukkan DSN atau negara? Kenapa lawatan untuk bina negara dianggap malukan negara? Lawatan ini termasuk minta lawatan tanpa visa rakyat Malaysia ke US dan berbagai isu bilateral yg lain. Kenapa pemikiran penganut PH dah begitu toxic?

      Delete
    3. Mana ada toxic? Takde siapa minta campurtangan pun cuma positioning mr j et al aje.
      Najib dlm keadaan takde leverage utk negotiate kerana masalah sendiri & isteri. Ini telah menyebabkan kepentingan negara 'at stake'. Altantuya, 1MDB bukan dongeng pd kami! Mana laporan audit, mana rebuttal Money trail? Mana kabilah Arab?

      Delete
    4. Setelah d cabar....



      Najip buat berani nak.jejak.kami ke u.s


      Kalau nak hokiday Jgn mimpi.. Anak badak sumbu kena ikut naik jet...

      Condo badak dah d sita... 35juta
      Red granit dah kena blok

      Awek awek mat Salleh dah dapat sugar dady baru..


      Itu badak botak ikut sekali ker???? Ada imunity ? Sebab d jemput trump atau tgh malam fbi soal siasat badak air???



      Muka depa. WSJ


      najip dan badak di soal FBI di hotel mereka !!! 6 jam !!

      Delete
    5. JEALOUS LER TUUUU.....

      Delete
    6. Anon 1813, bila kita berkubang dlm tong sampah lama lama deria bau kita lali dgn bau busuk dlm tong itu. Beigitu juga bila berkubang dlm media pembangkang. Hakikatnya PAC dan 7 negara dah siasat kes 1MDB ini. Satu negarapun tiada langsung babitkan DSN dlm apa apa penyelewengan. DOJ pun kini tiada apa apa bukti dan terpaksa menangguh kes samannya tanpa had tempoh dgn berbagai alasan yg diragui. Red Granite dan Jho Low menentang penangguhan ini. Tak pelik ke kalau mereka yg dituduh seleweng yg beria nak pembicaraan dan yg menuduh lari dgn berbagai alasan. Umum diketahui DOJ 'urus' kes bagi pihak penderma Clinton Foundation. Setakat ini segala usaha DOJ ini hanya PR exercise. Tiada berani nak bicara. Ada tuduhan bahwa pemimpin tempatan telah 'derma' USD 5 juta untuk tujuan PR buruk ini bagi memalukan DSN. Dlm pada itu di UK CRB pun kantoi dlm kesnya.Dijangka lawatan DSN akan kuburkan fitnah DOJ ini. Fikir fikirlah - setakat ini tiada apa apa bukti DSN seleweng. Yg ada cuma fitnah dan andaian. Keluarlah dari tong ini. Saudara akan hirup udara yg lebih nyaman.

      Delete
    7. Jebon.....go to hell ko kata 1MDB tak derrr penyelewengan. DOJ baru bukak criminal case and now they're in the middle of the investigation.

      Ko pikir DOJ ni bodoh tak nak jaga nama dia ke..?? Boleh pulak nak buat main perkara siasatan yg melibatkan high profile leader.

      You must out of your mind !!

      Dalam Singapore bank court case siap sebut "money laundering related to 1MDB".......Apa maknanya disebut begitu kalo betol duit yg melibatkan 1MDB tu tidak berkaitan dgn apa2 penyelewengan....?? Woiii samdol.....luu guna common senselah...!!

      Aku tau ko punya spiiiinn Jebon.......ko akan kata kenapa Najib tak didakwa oleh Singapore court. Dan aku dah berpuloh kali cakap dengan ko Singapore siasat case yg terlibat dalam negaranya saja........that's why no charge done out of Singapore.

      Terimalah kenyataan dan facts yg staff BSI bank yg bersalah tu mengaku terima upah sampai bermilion untuk buat kerja kotor money laundering tu...........ini bermakna wujudnya money laundering.

      Kemudian 2 bank BSI Bank dan Falcon Bank diarah tutop oleh Monetary Authority of Singapore (MAS)........lagi sekali bukti menunjukkan wujudnya money laundering activity.

      Jebon........ko jangan buat spiiinnn haramjadah macam yg lepas2 ko kata aku cakap 1MDB yg suruh 2 bank di Singapore ditutop.
      Tolong jangan spiiin kata2 aku....!!

      Lagi satu hal yg aku tak lupa........Jebon ko tolong jawab soalan aku yg dah berkali2 aku tanya...........

      1. Apakah BEZANYA Aabar BVI dan Aabar PJS..??

      2. Adakah benar Aabar BVI subsidiary IPIC??

      3. Kenapa selepas 1MDB buat bayaran USD3.5 billion kepada Aabar BVI.......1MDB perlu bayar lagi sekali kepada IPIC.........bermakna 2 kali bayar......??? Kenapa perlu bayar hingga 2 kali..??

      Sekarang ko sila jawab soalan2 aku.

      Delete
    8. "You must be out of your mind".
      sorry for the mistake......"be" was left out.

      Delete
  5. Mana sudah hilang Othaman bapok taiik kuda
    Kemain ibliis ini juah megah kalu hamba tiada
    Jam 4 pagii org tidor, dia terloncat dabik dada
    Bunyi gaya beruang tapi rupanya anak panda

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Here come the DEDAKMAN

      Delete
    2. Suman Tempe Bapok dah masuk ICU...

      Delete
    3. Jgn cakap besarlah Anak Haram Jadah. Kalaulah kamu nie anak jantan dan anak nikah, tentu kamu tak buat alasan untuk menghindar dari saya.

      Delete
    4. Pak Othaman.....banyak bersabor yeoppp......gitule ropenya orang giler seberi......

      Melabun sampei bibior berjijih ayor lior........meraban teben sorang2.......mentaliti low class.

      Delete
  6. Kasihan sungguh tengok si Seman kongkang
    Hamba mengamuk, dia belah liintang pukang
    Ingatkan sakit jantong, mampos terbongkang
    Bila hamba tidor, muncul tikam dari belakang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Here come the DEDAKMAN

      Delete

    2. Suman Tempe Bapok dah masuk ICU...



      Delete
    3. Jgn cakap besarlah Anak Haram Jadah. Kalaulah kamu nie anak jantan dan bukan anak luar nikah, tentu kamu tak buat alasan untuk menghindar dari saya.

      Delete
  7. Takat Seman hamba libas hanya tangan kiri
    Namun bapok bacul ni dah tiada maruah diri
    Haba gertak sikit, si tua lembiik ini cabut lari
    Bila hamba tiada dia keluar, main pukul curi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Here come the DEDAKMAN

      Delete

    2. Suman Tempe Bapok dah masuk ICU...





      Delete
    3. Jgn cakap besarlah Anak Haram Jadah. Kalaulah kamu nie anak jantan dan bukan anak luar nikah, tentu kamu tak buat alasan untuk menghindar dari saya.

      Delete
  8. Pembaca boleh nilai si Otaman kepala bana
    Tunjuk juah, waktu orang nyenyak tidor lena
    Bila kita bersungguh, dia cabut tah ke mana
    Mmg si tua kutok jahanam ini pengecut hina

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudahlah taukeh wayang pacak merapu kat sini buat apa? Dah berapa hari tak makan dedak sebab bos pi us

      Delete

    2. Suman Tempe Bapok dah masuk ICU...





      Delete
    3. Jgn cakap besarlah Anak Haram Jadah. Kalaulah kamu nie anak jantan dan bukan anak luar nikah, tentu kamu tak buat alasan untuk menghindar dari saya.

      Delete
  9. ‘Ostat’ John boDoe tak kurang riiak & ranggi
    Kena dgn hamba, dia meroyan sampai pagi
    Baru ler ‘ostat’ ini tau langit rendah ke tinggi
    Terus tenggelam tak berani nak muncul lagi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Here come the DEDAKMAN

      Delete
    2. Ustaz Doe Belaan Anjing Dapigs dan
      Suman Tempe Bapok dah masuk ICU...





      Delete
    3. Jgn cakap besarlah Anak Haram Jadah. Kalaulah kamu nie anak jantan dan bukan anak luar nikah, tentu kamu tak buat alasan untuk menghindar dari saya.

      Delete
  10. Di zaman tun m; dia mampu hantam bush, mampu lawan kehendak thatcher; lawan wall street dengan capital control. Maruah negara bangsa berada diperingkat tertinggi.

    Sekarang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon, apa faedah gaduh dgn orang? Gaduh dgn org luar dan gaduh dgn org dlm nak puaskan ego? Berapa ramai org yg dipecat TDM akibat sikap ini? Ku Li, AI, TMH dsb? UMNO dua kali pecah akibat sikap buruk ini? Al Gore malukan TDM pada persidangan APEC? Ada faedah dari perbuatan ini? DSN berbaik dgn banyak negara dan kini lebih banyak palaburan masuk Malaysia dlm 8 thn DSN PM dari 22 tahun TDM PM. Jangan tipu diri dgn capital control - ringgit jatuh paling teruk dlm sejarah negara dari 2.4 ke 3.8. Inikah pencapaian TDM yg kita banggakan?

      Delete
    2. Mr j...hidup lagi? Pi mampos cepat

      Delete
    3. Here come the DEDAKMAN

      Delete
    4. anon 15.31....bukan setakat Bush jer Madey Mamak Kerala Kutty ni hantam...GEORGE SOROS pun dia hantam...
      al maklum ler orang tua dah ganyut...NYANYUKKKK....

      Delete
    5. j as usual....no substance. lately u r becoming obsolete......don't u see the similarity with jibo? he is becoming obsolete too......but he has 2.6b, and u? ling?

      Delete
    6. Dad, istikharahlah. InsyaAllah you will see the truth. You are too immersed in this fitnah and cannot think right anymore. You reject truth over cooked up theories. Please accept 1MDB fitnah is falling apart. 8 investigations have found nothing blaming DSN so far. CRB's lies are falling apart in UK. DOJ episode may likely die post DSN visit. PH will have nothing else for rakyat. Please come back from the dark side.

      Delete
    7. j, u can go ahead to trust a liar.....he told lies, and u refuse to accept that facts!

      u keep on mumbling about ph or the opposition. u have to grow up j.

      this is not about opposition or ph or dap or pas. this is about a leader who lied, and he dared without a tad of shame asking the rakyat to believe him.

      i am not in the dark side j.....i am all over the places that u have never been to or u never think of........brain is given to us, then use it!

      again, it is not about opposition! it is about jibo himself....

      u accept 1mdb without hesitation but u refuse to accept forex rci.....

      i was not born yesterday! and those shits u wrote are still on going yet u assume that it is the end......u try to spin, but u fail!

      pity u j.....if u want to lick, do it intelligently......otherwise, keep that stinking smell to your self!

      Delete
  11. Othaman & boDoe sama2 kaki tunjuk megah
    Pasal identiti ‘Kejora’ depa dua ini bertelagah
    Kedua2 cai inii dah berselerak hamba sergah
    Lihat kelibat hamba, dua2 tak berani singgah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn cakap besarlah Anak Haram Jadah. Kalaulah kamu nie anak jantan dan bukan anak luar nikah, tentu kamu tak buat alasan untuk menghindar dari saya.

      Delete
  12. Apalah masaalah kau dengan pak Othman ni kejora haramjadah? Tak payah gadoh ribut ribut kat sini ok. Kita semua nak bagi komen bernas dan bukan nak baca moment bodoh kau yang merepek merapu kat sini. OK kejora, Dah makan obat darah tinggi tu ke belum? Nanti najib dengan rosmah tak mati, kau pulak yang bergelar mendiang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ustaz Doe Belaan Anjing Dapigs dan
      Suman Tempe Bapok dah masuk ICU...

      Delete
    2. Jgn cakap besarlah Anak Haram Jadah. Kalaulah kamu nie anak jantan dan bukan anak luar nikah, tentu kamu tak buat alasan untuk menghindar dari saya.

      Delete
  13. Mr jamban 15.53, tak de orang nak baca dan buat komen balas kau. Kau kan juara kaki spin dari jasa.
    From now on, please keep your comment to yourself. Nobody's going to believe whatever you said.

    Pitty you

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon, aku tak kerja dgn jasa. Kerja cari makan dgn syarikat. Aku hanya menyampaikan Anon. Hanya Allah yg bagi hidayah. Anon mungkin dah lama kubang dlm media ini dan dah lali dgn bau busuknya. Aku doakan saudara keluar dari tong busuk media ini. InsyaAllah Anon akan nampak apa yg benar.

      Delete




    2. Syarikat apa lah yang ambik kau kerja .. drebar pun dah bijak-bijak dan tahu lebih baik dari kau.

      Rasanya J lebih lama berkubang di media ini. Jangan kira hari atau bulan .. kira siapa yang banyak buat komen .. sehinga orang lain boleh baca J jenis orang yang macam mana ..

      Kena halau pun datang balik..

      - TC -

      Delete
  14. AWAK BILA NAK MAMPUS

    ReplyDelete
  15. hehe serah la pada sapa2
    asal bukan pada mamaq
    keralaharamjadah untuk
    kali ke2 lol

    ReplyDelete
  16. Aku harap dia serah mak badak tu hadiah utk zoo amerika..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mentaliti puak2 haram sungguh jijik..

      Delete
  17. Salah satu pertanyaan trump nanti, bila nak buat pru ?, apasal lama sgt Anwar dlm penjara? Syeikh mana bagi derma 2.6b

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selepas PRU ke 14...Ketua Peliwat ko tu masih berada dalam SEL BESI...kiki...kiki...kiki...

      Delete
  18. Semakin meroyan2 merepek2 admin sejak akhir2 ni..sewel ke otak nya semua tak kena tak betul..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pegi la bagi komen kat mykemut, blog menteri mcmc, unspender, badaknbabinc ke..ke sini jugak hang masuk..!!! sian...

      Delete
    2. OLEH KERANA SEGALA PENDEDAHAN MENGENAI 1MDB, FELDA, KWAP, KWSP, LUTH, GST DLL TIDAK DAPAT DAPAT DITUTUP LAGI MAKA KEPUTUSAN OLEH PEMIKIR BN TERPAKSA DIPINDAHKAN KEPADA USAHA UNTUK MENGUNGKIT DAN MENGHIDUPKAN KEMBALI SEGALA PERISTIWA, SEPANJANG 22 TAHUN TUN DR. MAHATHIR DENGAN HARAPAN IANYA DAPAT MEMBUAT PENGUNDI LUPA KEPADA DOSA-DOSA YANG SEDANG BERLAKU MASAKINI.

      BAGI YANG KURANG CERDIK PULA MEREKA CUBA MEMBANTU UNTUK MENUTUP PENYELESEWENGAN YANG SEDANG BERLAKU DENGAN MEMADAM FOTO DAN KISAH TUN DR. MAHATHIR DALAM BUKU-BUKU SEJARAH DAN SETERUSNYA DALAM PAPAN-PAPAN MAKLUMAT SEPERTI YANG DILAKUKAN DI PETRONAS BARU-BARU INI.



      Dari bilik sebelah

      Delete
    3. anon 18.36...orang yang kurang cerdik tu adalah ko....

      Dari bilik belakang....

      Delete
    4. CAII UMNO DAH PANAZZZZZZZZ LER TEWWWWW

      kahhhh kahhh kahhh kahhh kahhh

      Delete
  19. Ekonomi Malaysia merosot teruk. Semua kapal pindahkan bisnes logistik mereka ke Singapura. Berita ni dipetik dari Strait Times Singapura. Takda dalam Bahasa Melayu.

    " This is from the Singapore Straits Times here.

    Major shipping companies move to Singapore
    raising doubts over plans for new harbours

    Shannon Teoh Malaysia Bureau Chief In Kuala Lumpur

    Business at Port Klang hit this year
    major shipping companies shift to Singapore

    raised questions over plans to build new harbours, rail links

    Ocean Alliance - includes China Cosco world's 4-largest
    made huge to Singapore terminal in April
    concerns over China's commitment to logistics industry in M'sia.


    RM55 billion East Coast Rail Link built and financed by China.
    Najib called "alternative trade route" to Singapore.

    Other infra plans not taken off or are only loans
    or worse just Chinese companies construction deals

    cargo down a sharp 8.4% in 2nd qtr 2017 to 3 million (TEU)

    Westports conservatively 2017 may decline 7-12%
    next year's prospects remain "murky"

    loss of transshipment volumes
    from giant United Arab Shipping Company (UASC)
    and France's CMA CGM.

    up to 2 million TEU annually.

    Both groups handle half world's shipping capacity
    started realigning in April
    more than half of Klang's Asia-Europe shifted to Singapore

    Singapore saw 9.6% jump in 2nd quarter to 8.5 m TEU.

    Among world's top 20 ports Klang and PTP drop in volume
    in first half of this year.

    concerns of oversupply for RM43b Melaka Gateway, Carey Island
    Chinese companies have reservations over viability.
    Carey Island has Indian partner, valued halved to RM100b

    govt gave Westports permission to double capacity to 30m TEU
    what Singapore handled last year
    despite volume shrinking

    M'sian govt insisting cargo volumes to rise "

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia org tak baca nye cik minah, kat US kena iron muka dulu muka supaya tak nampak berkerut..kang tak dapat selpi, rugi..shopping mmg dah tak boleh..kah.kah.kah...

      Delete
    2. Cik minah,mtk maaf la ...


      Caiiii umno kalau baca pon depa akan cakap ni propa singapore nak jatuhkan ekonomi islam hadhari..yg depa baca cuma brp brim kali ni..brp peruntukkan utk jkkk kg dia,brp org dapat tajaan g haji,bonus felda byk mane..


      Kahhh kahhh kahhhh kahhhh kahhhhhh

      Delete
    3. Dari bilik sebelah:

      Kesimpulan (RCI Forex):

      1. Forex untung RM50 billion (Najib senyap)

      2. Forex rugi RM32 billion (Najib bising)

      3. Nama pun berniaga, ada untung ada rugi.

      4. Mereka yang terlibat tidak curi 1 sen pun duit dari urusniaga ini.

      5. PM dan TPM tak tahu menahu pasai urusniaga ini sebelum ia terjadi... dah jadi baru tahu.

      6. TS Noh dah pun letak jawatan sebab rasa dirinya bertanggung jawab.

      7. TS Nor guna pula ilmu dan pengalaman belajar dari rugi forex RM32 billion ini untuk selamatkan Negara Malaysia berates billion masa krisis matawang 1998 pula... kalau tak Malaysia dah lama telingkup.

      8. Takde elemen jenayah.. sekadar kelemahan pengrusan dan patuh SOP.

      9. Tun M tak curi satu sen pun duit dan kerugian forex tu. .. tak macam kes 1MDB... kalau tak caya cer buat RCI untuk 1MDB ... Najib ada berani? Confirm tak berani punya.

      10. RCI forex buang masa. .. hakikatnya orang yang suruh buat tu adalah agenda tersendiri yang akhirnya backfired.

      Delete
    4. BUDIN DAN MACAI JEALOUS LER TUUU.....

      BUDIN ... KO TAK NAK CERITA PASAL PAS KE LAGI LEPAS NI ....KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
    5. NAJIB DAN MACAI DEDAK JEALOUS LER TUUU.....

      CAIIIII NAJIB ... KO TAK NAK CERITA PASAL RCI KE LAGI LEPAS NI ....KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
    6. Cik Minah, NST Singapore memang dah terancam dgn Malaysia. Janganlah ikut mereka burukkan negara. Sebenarnya business kontena PTP naik 5%. KLIA dijangka mengatasi Changi tahun depan. Berkat projek KLIA2 DSN. HQ Syarikat kat Sing pun tengah berangsur pindah ke KL. Banyak berita baik pasal negara. GDP Malaysia tumbuh 5.8% suku kedua manakala GDP Sing tumbuh 2.5%. Gembira dan banggalah dgn pencapaian negara. Cukuplah berkubang dlm fitnah....

      Delete
    7. NAJIB DAN MACAI DEDAK PANASSSSSSSSSSSS LER TUUU.....

      CAIIIII NAJIB ... KO TAK NAK CERITA PASAL RCI KE LAGI LEPAS NI ....KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
    8. Mr Jebon........GDP naik 5.8% tu kalo dah ditolak hutang dan faedah negara yg hampir2 trillion tu berapa ciput yg tinggal gamaknya...??

      Sekarang ko jawab soalan aku....

      1. Apakah BEZANYA Aabar BVI dan Aabar PJS..??

      2. Adakah benar Aabar BVI subsidiary IPIC??

      3. Kenapa selepas 1MDB buat bayaran USD3.5 billion kepada Aabar BVI.......1MDB perlu bayar lagi sekali kepada IPIC.........bermakna 2 kali bayar......??? Kenapa perlu buat bayaran yg sama lagi sekali...??

      Delete

    9. Mengikut laporan, asset 1MDB adalah lebih banyak dp hutangnya.... So tak ada apa2 masalah le. Assetnya melebihi 40B, hutang baru 27B....

      Siapa yg tak berutang?.... Ko hutang bank, beli rumah 270K lepas 7 - 8 tahun rmh ko di taksirkan bernilai 400K,.... Ko susah hati ke ???

      Delete
    10. SIKIT PUN AKU TAK SUSAH HATI....

      Delete
    11. 22.01.....kalo gitu apa perlu tangguh2 bayar hutang IPIC hari tu..??

      Kalo dah banyak harta dan duit tak payah tangguh2 sampai satu dunia bercakap. Jadi perhatian media2 overseas gagal bayar on due date.

      Kalo financial sumer OK......apa tak bayar on time sebab kalo bayar lewat tentu ada interest dikenakan.

      Sorry aku sikit tak susah hati woiii........cuma perlu ambik tau sebab duit bayar hutang negara ialah duit taxpayer macam aku.

      Komen aku at 21.32 tu untuk Mr J.......bukan pada ko 22.01........dah ko nyebok nyampok maka tu aku jawab...!!

      Delete


    12. Hutang pun lambat bayar ..

      Kena bayar lebih sebab tangguh pembayaran..

      Ya rumah jadi 400 k memang lah susah hati sebab anak-anak tak mampu beli .. Kalau jual rumah 400 k nak beli rumah baru.. tak dapat 400k ...mahu 500k.

      Nak tanya hutang untuk apa ? Buat filem, beli cincin permata atau hutang atas hutang ?

      - TC -

      Delete


    13. J

      Kemajuan sistem kargo Singapura jauh lebih canggih dari Malaysia.

      Berapa kali dadah di masuk seludup di sini dengan di Singapore.

      Syarikat gergasi seperti Nippon dan DHL beribu pejabat di Singapura dan jumlah pekerja lebih ramai dari Malaysia.

      KLIA cuma transit setelah kargo di distribute di Singapura.

      - TC -

      Delete

    14. Ooi ko pun bayar hutang rmh sekali Gus ke???? Kalo ko beli kereta bayar cash... Lhdn akan pantau (usyar) ko. !!!!

      Delete
  20. إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ

    Innalillahi Wainnai Ilaihiraajiun

    Al-Fatihah

    Almarhum Almu'tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Al-Marhum Sultan Badlishah (28 November 1927 - 11 September 2017)

    Sultan Melayu paling baik hati, rendah perwatakannya dengan rakyat jelata dan tidak cakap besar/ bongkak yang pernah aku kenali..

    Semoga Allah SWT tempatkan Ruh Almarhum bersama Para Rasul Anbia' Solehin. Aminn Ya Robb!


    'BANGSA KEDAH'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takziah kpd seluruh bangsa kedah

      ... La tahzan Jgn bersedih ...

      Biar aje kami bangsa bugis bersedih sebab tak.kojol.kojol maharaja bugis kami..

      Delete
    2. Takziah kpd seluruh bangsa kedah

      ... La tahzan Jgn bersedih ...

      Biar aje kami bangsa Mamak bersedih sebab tak.kojol.kojol maharaja Mamak Kutty kami..

      Delete
    3. انا لله وانا اليه راجعون
      Moga roh baginda dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam golongan orang2 beriman, ameen.

      Delete
  21. amerika n china merbahaya bagi malaysia..tapi..najib lagi bahaya bagi malaysia..dia membuka peluang merbahaya bg negara..seharusnya najiblagi bahaya..dari semua pekara bahaya..tolak umno..tolak bnn!

    ReplyDelete
    Replies
    1. amerika n china tak merbahaya bagi malaysia..tapi..Madey Mamak Kerala Kutty lagi bahaya bagi malaysia..dia membuka peluang merbahaya bg negara..seharusnya Mamak Madey Al Kutty lagi bahaya..dari semua pekara bahaya..tolak cap Munge..tolak Fukatan Haprak!

      Delete
    2. 1850 atok kau kat felda tu lagi bahaya sebab dok undi umno dari muda sampai ke tua...

      Kahhh kahh kahhh kahhh kahhh

      Delete
    3. BUDIN DAN MACAI JEALOUS LER TUUU.....

      BUDIN ... KO TAK NAK CERITA PASAL PAS KE LAGI LEPAS NI ....KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
    4. NAJIB DAN MACAI DEDAK PANASSSSSSSSSSSS LER TUUU.....

      CAIIIII NAJIB ... KO TAK NAK CERITA PASAL RCI KE LAGI LEPAS NI ....KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
    5. TAK PANAS PUN....

      Delete
  22. Dah habis idea najib nak jelas fasal 1MDB, masih ramai yg sangsi, nak buat RCI memali pun takut nampak keburukan hadi pula. Sekarang harap PKR bergolak tapi pengikut masih berkehendak lagi PH memegang selangur, bersatu pula makin teguh, amanah pula mula menyengat Pas Kelantan , Dap masih kekal pinang, apakah najib mampu buat pru bila2 masa

    ReplyDelete
  23. Jubo: knock knock.
    Trum: who 's there?
    Jubo: me, jubo.
    Trum: Cone in..lock the door behind u.See that little shivering fat pig at the corner?!
    Jubo: But he stole...
    Trum: He already told me everything. Just SHUT your pink lips and listen good !! I wipl speak in Malay so u understand.
    AWAK TELAH API !!
    Jubo: (nyalakan lighter dan tanya).
    Mana curutnya?
    Trum: (geleng terus boleh ckp melayu) Hadoiii...semua dalambparti awak bengapcm ni kah?

    ...bersambung

    ReplyDelete
    Replies
    1. JUBO:KNOCK KNOCK....ADOI...SEDAP NYER MENJUBOQ...KATA NUAR AL JUBURI....
      MANA JUBONYER...
      ENTAHLER AKU DAH TONGGENG....KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
  24. Bermacam kemungkinan boleh berlaku,yang mustahak bagi US untuk mendapat sabuah pelabuhan laut dalam bagi kapal perangnya berlabuh area South chaina sea.yang nampak Pulau Layang2 adalah yang paling sesuai sekali kerana kedalaman keliling 1KM lebeh.US mungkin dapat sekira nya dalam perbincangan tukar gati dengan kis 1MDB maka tergadailah lagi asset negara.minta Allah SWT melindungi penduduk Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam macamlah andaian dan sangka buruk. Sebenarnya pembangkang tengah menggigil kerana fitnah 1MDB mereka akan mati. Jadi macam macam spin dihidang untuk hidupkan auta ini. Terimalah hakikat - PAC dan 7 negara siasat dan tiada apa apa bukti ditemui menyalahkan DSN. Keluarlah dari tong busuk ini.

      Delete
    2. Jebon.........tak der sape yg kesah dengan pendirian ko. Ko nak sokong.....nak undi sape itu ko punya pasal. Tak der sape peduli sebab itu hak ko.

      Tapi apa yg pasti kami yg anti-kleptokrasi ni tidak akan sekali2 undi BN/Pas.

      Say and do whatever you want but for us.....enough is enough.

      The time to change has come and it's time to say goodbye to BN.

      The next GE we will vote Pakatan.....period.

      Delete
    3. The time has come and it's time to say goodbye to FUKATAN HAPRAK.

      The next GE we will MUST vote BN.....period.

      Delete
    4. j is long gone.....dia dah kantol membohong masih lagi cuba utk spin.....

      j, ko yg sepatutnya lihat cermin tu......apa yg ko nampak???...ko nampak jibo ke atau muka ko?

      tapi klu ko nampak badak....that is the end of the story

      Delete
  25. Kikikiki... macai panas montot bila PM ke USA memacam andaian bodoh bangang keluar dari pala bana fitnag macai iskundur maha batu api al kutty...

    PM KE USA TOKONG ISKUNDUR MEROYAN SAKAN
    MEMACAM FITNAH & ANDAIAN BODOH BANGANG
    MACAI PULAK PANAS MONTOT PANAS 1 BADAN
    PRU 14 PENAMAT KEKALAHAN PAKATAN HARAPAN

    kikikikiki..... ESOK DONAL TRUM SALAM DAN PELUK SAKAN DNGAN PM .... TOKONG.. CIFUT BABI.. ISKUNDUR TAK TIDO SAMPAI PAGI...


    BERAMBUSSSS BARUA DAP@SINGAPORK

    INI KALI LAH

    UBAH & SIMEN...

    ReplyDelete
    Replies
    1. NAJIB DAN MACAI DEDAK PANASSSSSSSSSSSS LER TUUU.....

      CAIIIII NAJIB ... KO TAK NAK CERITA PASAL RCI KE LAGI LEPAS NI ....KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
    2. TAK PANAS PUN...

      Delete
  26. Rakyat tak akan tolerence dgn 1MDB, ibu segala penyakit menyebabkan rakyat jadi pokai termasuk penyanjung najib sendiri. Tiba masa rakyat nak cari pemimpin baru yg pernah bergelar negarawan untuk memandu masa depan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ibu segala penyakit cifut babi dengan iskundur maha batu api kutty. ... pluralist murtad.. gay lgbt di sanjung islam dilacuri.. puiiiii....!!!

      Delete
  27. Othaman mati pucuk dgn Nuat kena pancing
    Kemain dia, mahu khianati BN simbol dacing
    Konon nak cari hamba sampai lobang cacing
    Ternyata si pelir kecut ni hanya aota kencing

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. NAJIB DAN MACAI DEDAK PANASSSSSSSSSSSS LER TUUU.....

      CAIIIII NAJIB ... KO TAK NAK CERITA PASAL RCI KE LAGI LEPAS NI ....KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
    2. Budak ni akan mati cepat agaknye ...otak dah sewel....RCi najib tersungkurvmakin teruk otak budak ni...meroyan siang mlm...

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. MADEY TERJELINGKOP?....
      DAH LER TERJELINGKOP ...LIDAH PUN TAK LAMA LAGI TERJELIR LER TU....

      Delete
    5. Suman Tempe...set....19/9.....Memorial Park Nilai..jam 12.00 Tengah Malam...

      Delete
    6. 20:39....

      Tolong bagitau Kejora jgn hanya cakap besar saja, suruh dia berjumpa dgn saya. Kalaulah dia nie anak jantan dan bukan anak luar nikah, tentu dia tak buat alasan untuk menghindar dari saya.

      Delete
    7. Suman Tempe...set....19/9.....Memorial Park Nilai..jam 12.00 Tengah Malam...

      Delete
  28. Othaman barua haram jadah maruah runtoh
    Takkan hamba tibai, dia tidak rasa tersentoh
    Dgn hamba, ifrit ini udah kecut batang butoh
    Agaknya sdg tadah jubor kasi Bg Nuat tutoh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. NAJIB DAN MACAI DEDAK PANASSSSSSSSSSSS LER TUUU.....

      CAIIIII NAJIB ... KO TAK NAK CERITA PASAL RCI KE LAGI LEPAS NI ....KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
    2. TAK PANAS PUN....

      Delete
    3. Kejora..

      Jgn cakap besarlah Anak Haram Jadah. Kalaulah kamu nie anak jantan dan bukan anak luar nikah, tentu kamu tak buat alasan untuk menghindar dari saya.

      Delete
    4. ANAK BARUA HARAM RUPA NYER SI SUMAN TEMPE NI...

      Delete
  29. Banyak lagi aset negara yg boleh najib serahkan kpd cina kominis dan amerika...

    ReplyDelete
  30. Othaman pelesit kini dlm resah dan bimbang
    Ternyata si tua bapok ni hanya lebat gebang
    Jalan pun tehencot, angin tiiup nak tumbang
    Kena dgn hamba, sah gigi palsu dia terbang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora..

      Jgn cakap besarlah Anak Haram Jadah. Kalaulah kamu nie anak jantan dan bukan anak luar nikah, tentu kamu tak buat alasan untuk menghindar dari saya.

      Delete
    2. KAKI PELESIT RUPE NYER SI SUMAN TEMPE NI.....

      Delete
  31. Kasihan sungguh dgn Othaman jubor ketuat
    Resah geliisah gundah tak tau apa nak buat
    Sifat bongkak ibliis ini, hamba cukup meluat
    Tgh mlm, kita tidor, baru lah nak tunjuk kuat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. sUMAN tEMPE DAH MATI PUCUK...

      Delete
    2. Kejora..

      Jgn cakap besarlah Anak Haram Jadah. Kalaulah kamu nie anak jantan dan bukan anak luar nikah, tentu kamu tak buat alasan untuk menghindar dari saya.

      Delete
    3. SUMAN TEMPE DAH GUNDAH GELANA....

      Delete
  32. Othaman anak bilis merasa dirnya bapak yu
    Dicucuk hidung dek Matdey, jadii kuda kayu
    Dpd membenci Nuat, bertukar jadi: ‘I love U’
    Kini dah sepi, agaknya terlantar di wad ICU

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora..

      Jgn cakap besarlah Anak Haram Jadah. Kalaulah kamu nie anak jantan dan bukan anak luar nikah, tentu kamu tak buat alasan untuk menghindar dari saya.

      Delete
    2. SUMAN TEMPE DAH GUNDAH GELANA...

      Delete
  33. Mana tak nampak pun komen MalaysiaHaru
    Selalunya pantun hamba dia suka ciplak tiru
    Belum baik lagii ke penyakit sopak dan puru
    Atau kecut peliir, spt Seman dia punya guru

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
  34. Apa salahnya kalu PM kita pergi ke Amerika
    Kalau pergi China pun, cai-cai burok sangka
    Seolah-olah, semua DSN buat burok belaka
    Inilah bila termakan hasutan Madey bangka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
  35. DSN ke Amerika tu, pelaburan punya urusan
    Kalau ke China cai2 kata pulak bela tongsan
    Korang bukan tahu, PM kita punya wawasan
    Bukan spt Madey yg dah hampir batu nesan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
  36. Tohmahan Budin kali ini, nampak spt tak laku
    Kepala si Budin Langau mcm udah kena luku
    Cai2 haprak kelihatannnya spt dah kelu kaku
    Lihat komen bernas hamba cai diam terpaku

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEBAB BUDIN TU JEALOUS....

      Delete
  37. Dibawah rejim Najib,Malaysia akan menerima nasib sepertimana Vietnam dahulu.Dua kuasa besar USA dan Russia berperang di Vietnam.Tentera USA ramai yang mati.Namun,rakyat Vietnam jauh lebih ramai yang terbunuh.Negara mereka hancur.

    ReplyDelete
  38. Otak cai2 hanya lah tahap kuli bancoh simen
    Itu pun kemaiin, mimpi ingin jatuhkan gomen
    Ini bukan ler mlm Jumaat, awal nak beromen
    Kenapa habis sepi, tak ada sebarang komen

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
  39. https://malaysianaccess.com/komen-lawatan-pm-najib-ke-rumah-putih-ayman-rashdan-wong/

    link atas paling bagus kenapa PM lawat White House terbaik.... tiada prasangka buruk dan fitnah bangang spt macai macai yg hari spin bodoh piang sepanjang masa....

    LINK TERBAIK JADI RUJUKAN MUKTAHIR
    BUKAN SPT MACAI BANGANG SPIN & FITNAH
    MASA TERBAIK UTK RAKYAT BERFIKIR
    TINGGALKAN SAJA PAKATAN HARAMJADAH

    kkikikikiki...

    BERAMBUSS BARUA SINGAPORK@DAP PENSABOTAJ EKONOMI


    INI KALI LAH


    UBAHHH.....

    ReplyDelete
  40. Othaman spt anjing kurap, Jab Haiwan buru
    Menyorok ler dia, kena tikam setiap penjuru
    Pantun dan madah je, hamba punya peluru
    Itu pun lari lesap cai haprak punya tok guru

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si Suman Tempe belaan anjing kurap Dapigs....Penjuboq Ketua To' Kong Dap...

      Delete
    2. Kejora..

      Jgn cakap besarlah Anak Haram Jadah. Kalaulah kamu nie anak jantan dan bukan anak luar nikah, tentu kamu tak buat alasan untuk menghindar dari saya.

      Delete
    3. Kejora keparat...

      Di Penang ada tak Pegawai Penyiasat Pendakwa Raya mati disimen dalam tong saat2 si mendiang telah menyiap laporan salah laku/penyelewengan 1mdb/Najib Razak.....??

      Di Penang ada tak pengasas Ambank mati ditembak sejurus membuat laporan (Polis & Bank Negara) RM2.6 bilyon masuk ke akaun peribadi Najib Razak...??

      Delete
    4. Ini berita Mafia di Malaysia....

      PETALING JAYA: Pemandu bekas peguam negara, Tan Sri Abdul Gani Patail cedera ditembak 2 lelaki di halaman rumah sendiri, semalam.

      China Press melaporkan kejadian itu berlaku di halaman sebuah rumah teres 2 tingkat di Taman Putra Ampang pada jam 8.30 pagi Selasa.

      Mangsa berusia 40 tahun yang bernama Mustafa, baru diambil bekerja sebagai pemandu persendirian Gani sejak Januari lalu.

      Delete
    5. Polis: Kes pemandu Gani Patail ditembak belum ada perkembangan positif.

      Ketua Polis Daerah Ampang Jaya ACP Hamzah Alias berkata belum ada perkembangan positif dalam siasatan ke atas kes pemandu bekas peguam negara yang ditembak 2 lelaki di rumah sendiri.

      Kenapa polis kita terhegeh-hegeh & lembab, ada apa2 nak cover line seseorang kah....???

      Delete
    6. PEMANDU Tan Sri Abdul Ghani Patail yang telah ditembak dan cedera minggu lalu didakwa sebagai amaran kepada bekas peguam negara itu agar tidak bekerjasama dengan pihak berkuasa Amerika Syarikat dalam siasatan skandal 1MDB.

      Kenyataan Biro Siasatan Persekutuan Amerika Syarikat (FBI) itu dipetik oleh sumber berita Bloomberg, dalam laporan berita bertajuk "1MDB Stolen Funds Witnesses are scared to talk, FBI says" (Saksi-saksi kecurian dana 1MDB takut untuk bercakap, kata FBI).

      FBI turut memetik laporan-laporan berita Malaysia berkenaan pegawai-pegawai tempatan yang telah ditangkap kerana berperanan di dalam menyiasat penyelewengan dana 1MDB, dan baru-baru ini pada 30 Ogos lalu, pemandu kepada bekas Peguam Negara, telah ditembak dan cedera kemungkinan sebagai amaran kepada bekas pendakwaraya itu agar tidak bekerjasama dengan Amerika Syarikat kata FBI.

      Cuba jelaskan Kejora kenapa sampai macam ini boleh terjadi....??

      Delete
    7. HE...HE...HE...SUKA HATI AKU TENGOK SUMAN TEMPE DAH MEROYAN...SAT LAGI PITAM LAH TU....

      Delete
    8. Petikan dari Bloomberg 6 Sept 2017 :-
      Possible witnesses to the alleged looting of billions of dollars from 1Malaysia Development Bhd are too scared to talk to U.S. investigators because they fear retaliation, according to the Federal Bureau of Investigation.

      Some people in "certain foreign countries" already assisting the criminal probe are concerned for their safety, while others say it’s too dangerous to cooperate, according to an FBI request to keep the names of its informants secret from the alleged masterminds of the 1MDB conspiracy.

      Individuals who would otherwise be willing to provide information have told the government they’re worried about putting “the safety and security of both themselves and their families at serious risk," the FBI said Tuesday in a federal court filing in Los Angeles.

      The Justice Department last month asked a judge to put on hold a dozen-plus civil forfeiture lawsuits seeking more than $1 billion in assets in the U.S., the U.K. and Switzerland while it’s conducting a criminal investigation into funds siphoned from Malaysia’s state development fund. The targeted assets were acquired by Malaysian financier Low Taek Jho, also known as Jho Low; Riza Aziz, a stepson of Malaysian Prime Minister Najib Razak; and Khadem al Qubaisi, the former managing director of Abu Dhabi’s International Petroleum Investment Co.

      The trusts holding the assets on behalf of Low, Aziz, al Qubaisi and their families are contesting the forfeiture actions and oppose the request to put the civil cases on hold. The Low trusts have asked the U.S. to supply it with the identities of witnesses, sources of evidence, and thousands of documents that are relevant to the criminal investigation, according to the FBI.

      The FBI cited Malaysian news reports of local officials who have been arrested because of their purported role in investigating the 1MDB embezzlement. As recently as Aug. 30, Malaysian media reported that the driver of former Malaysian Attorney General Abdul Gani Patail was shot and wounded as a possible warning to the former prosecutor not to cooperate with the U.S., the FBI said.

      Abdul Gani opened the initial 1MDB investigation, according to the FBI’s filing. He was replaced as attorney general in 2015.

      https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-09-05/1mdb-stolen-funds-witnesses-are-scared-to-talk-fbi-says

      Delete
  41. Othaman menggiigil lutut dengar jer ‘Kejora’
    Sebulan hamba berehat, blog ni dia le juara
    Bila hamba kembalii, terus dia demam kura
    Sunyi sepi diam bisu, tak ada lagi bersuara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suman Tempe...Teloq dia dah masuk dalam kantung Madey....

      Delete
    2. Kejora..

      Jgn cakap besarlah Anak Haram Jadah. Kalaulah kamu nie anak jantan dan bukan anak luar nikah, tentu kamu tak buat alasan untuk menghindar dari saya.

      Delete
    3. LETIH LA KO SUMAN KENA MAINKAN.....

      Delete
    4. NAJIB DAN MACAI DEDAK PANASSSSSSSSSSSS LER TUUU.....

      CAIIIII NAJIB ... KO TAK NAK CERITA PASAL RCI KE LAGI LEPAS NI ....KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
  42. Othaman iblis mmg suka megah tayang-tayang
    Dia munafiiq pluralist, tak kenal tikar semayang
    Biijak bermuka-muka, berlakon & main wayang
    Dulu Nuat dia hina caci tapi kini sangat sayang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suman Tempe sama Nuar Al Juburi suka main Juboq...

      Delete
    2. Kejora..

      Jgn cakap besarlah Anak Haram Jadah. Kalaulah kamu nie anak jantan dan bukan anak luar nikah, tentu kamu tak buat alasan untuk menghindar dari saya.

      Delete
    3. MENAGKU JER LA SUMAN KO SUKA MAIN JUBOQ SAMA NUAR AL JUBURI...SEGAN LER TU...KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
    4. Najib & Rosmah berbelanja berjuta-juta guna pakai jet mewah kerajaan hanya untuk berbual dgn Presiden Trump untuk 30 minit. Apa perlunya...nak bincang pasal isu Rohingya...?? Kenapa Najib sendiri tak pergi ke Myanmar seperti Tun Mahathir datang sendiri ke Bosnia ketika bangsa itu disembelih oleh puak Serbia? Tahu kenapa? Sebab dia jenis macam kamu pengencut & penakut, hanya berani gembar gembur, no action talk only.

      Bercakap ttg Najib ke Amerika, apa penjelasan kamu tindakan mafia terhadap saksi kes 1mdb....

      PEMANDU Tan Sri Abdul Ghani Patail yang telah ditembak dan cedera minggu lalu didakwa sebagai amaran kepada bekas peguam negara itu agar tidak bekerjasama dengan pihak berkuasa Amerika Syarikat dalam siasatan skandal 1MDB.

      Kenyataan Biro Siasatan Persekutuan Amerika Syarikat (FBI) itu dipetik oleh sumber berita Bloomberg, dalam laporan berita bertajuk "1MDB Stolen Funds Witnesses are scared to talk, FBI says" (Saksi-saksi kecurian dana 1MDB takut untuk bercakap, kata FBI).

      FBI turut memetik laporan-laporan berita Malaysia berkenaan pegawai-pegawai tempatan yang telah ditangkap kerana berperanan di dalam menyiasat penyelewengan dana 1MDB, dan baru-baru ini pada 30 Ogos lalu, pemandu kepada bekas Peguam Negara, telah ditembak dan cedera kemungkinan sebagai amaran kepada bekas pendakwaraya itu agar tidak bekerjasama dengan Amerika Syarikat kata FBI.

      Cuba jelaskan Kejora kenapa sampai macam ini boleh terjadi....??

      Delete
    5. Berita di atas tersebar meluas seantero dunia. Tak malu ker laki bini tuu....??

      Delete
    6. MAMAK MADEY KUTTY LAGI TAK TAHU MALU.... MUKA BEBAL DAN MUKA TEMBOK....
      MACAM KO LER ....

      Delete
  43. Tuan shah, tolong tapis komen dari kejora. Hanya membazir ruangan komen yang penoh dengan maki hamun dan tidak membina langsung

    ReplyDelete
    Replies
    1. MENGADU KONONNNN!!!!!!BUDIN SUKE KO PLAK YANG LEBIH...KAN BUDIN KAN...

      Delete
    2. Saya juga sokong saranan 22:06 bagi menjaga kredibiliti blog ini.

      Delete
    3. Komen tak membina pun kejora tu...komen dia pun sekadar macam nak lepaskan stress tak ckup blanja dapur je pun ade..

      Delete
    4. menjaga kredibiliti blog ini.

      KAH...KAH...KAH...

      BAK PI LER WAK SUMAN TEMPE....

      Delete
  44. Pantun hamba jam 2159 bukan kelentong aota
    Kita dedahkan bersandar dari bukti yang nyata
    Bukan main tuduh kosong, ada bukti dan fakta
    Benda ini Othaman munafiiq sendiri yang kata

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…
    ________________________________________________
    OTHAMAN (PENJILAT LUDAH KAHAK GELEMA HIJAU) EMPAT TAHUN DULU

    (PETIKAN KATA-KATA OTHAMAN AHMAD DARI BLOG PARPUKARI)

    OTHMAN AHMADJUNE 29, 2013 AT 2:24 PM

    AnonymousJune 29, 2013 at 12:12 PM menyatakan:
    Sukarno udah conquer mana Negara bung? Indon udah kena kongkeq ada lah ...
    ----------------------------------------------------------------

    Komen balas Othaman Ahmad:

    Sukarno adalah diakui Pemidato Terhebat Kelas Dunia mengalahkan Mussolini dari Italy. Pidato dan seruannya amat mengesankan hingga rakyat bangkit dgn cangkul & bambu runcing menentang Belanda dan Inggeris. Itu sejarah dan tak dapat kita nafikan. Namun.....setelah dia berkuasa menjadi Presiden, negara Indonesia hancur lebur, tersisih dari masyarakat antarabangsa, ekonomi negara lingkup hingga menjadi bankrup dan paling menyedihkan memusuhi & memerangi saudara serumpun seagama Malaysia. Itulah padahnya apabila beliau menerapkan FAHAMAN LIBERAL (KESETARAAN) YAKNI, AGAMA ITU SEMUA SAMA TARAFNYA, KOMUNISME & AGAMA disepadukan di bawah panca sila. Akibatnya, HARAM & HALAL TIDAK LAGI JADI PEDOMAN HIDUP malah kahwin campur tanpa tukar agama berleluasa di Indonesia sehingga kini.

    INILAH FAHAMAN YG DIDUKUNG OLEH AD DAJAL MALAYSIA, SI ANUS IBRAHIM yg mahu diterapkan di bumi Malaysia. Setelah sekian lamanya Malaysia menikmati kemakmuran & keamanan di bawah pentadbiran Tun Dr. Mahathir, Malaysia mula mengalami keadaan buruk apabila TUN DOL MELEPASKAN ANWAR DAJAL DARI KANDANG TAHANAN, konon mahu jadi pemimpin baik, popular, liberal tidak racist dan bukan diktator. Tahu-tahunya, Tun Dol terkena kualat/kutukan karma akibat pengkhianatan dan pendurhakaan terhadap Tun Dr. Mahathir.

    __________________________________________

    Lihatlah sikap sebenar Othaman si haram jadah
    Sifat si talam dua muka ingin hamba nak dedah
    Dulu Nuat digelari Ad Dajal Anus, dimakii ludah
    Kinii: ‘Bg Nuat, inii jubor, adik Man bukak tadah’

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora..

      Jgn cakap besarlah Anak Haram Jadah. Kalaulah kamu nie anak jantan dan bukan anak luar nikah, tentu kamu tak buat alasan untuk menghindar dari saya.

      Delete
    2. Apa citer ni Wak Seman lenggang kangkong
      Dulu Wak kata fahaman liberal Nuat dokong
      Kini Nuat penjubor itu Wak puja dan sokong
      Berpelok sakan pulak Wak dgn DAP tokong
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

      Delete
    3. Sudahlah Wak usah lagi nak bermuka-muka
      Org jenis munafiiq ini, mmg hamba tak suka
      Tak akan berubah nasib ko Wak tua bangka
      Sbb nama udah tercatat senarai ahli Neraka

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

      Delete
    4. Kejora..

      Jgn cakap besarlah Anak Haram Jadah. Kalaulah kamu nie anak jantan dan bukan anak luar nikah, tentu kamu tak buat alasan untuk menghindar dari saya.

      Delete
    5. Mmg sengaja Wak Seman iblis mencari aral
      Dia sokong jadi PM, si peliiwat tak bermoral
      Dulu dikata Nuat membawa fahaman plural
      Kinii dia sanggup tadah jubor dan seks oral

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

      Delete
    6. Dgn Bg Nuat, Wak tentu rasai saat yg indah
      Nak dpt rasa batang si Nuat buka ler mudah
      Wak blowjob batang Bg Nuat guna air ludah
      Lepas itu, jubor pula Wak tonggeng & tadah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

      Delete
    7. Kejora..

      Jgn cakap besarlah Anak Haram Jadah. Kalaulah kamu nie anak jantan dan bukan anak luar nikah, tentu kamu tak buat alasan untuk menghindar dari saya.

      Delete
    8. Kasiihan betul dgn Othaman muka tampong
      Kini jadi hamba seks Bg Nuat, dia terlopong
      Meyesal dia dulu, tak larii balik ke kampong
      Kerana ikutkan Matdey, jubor jadii rompong

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

      Delete
    9. SUMAN WAK TEMPE NI BACUL RUPERNYER....
      BAGI JER KAT NUAR AL JUBURI....BIAR NUAR TONGGENG DIA SAMPAI BENGKOK....

      Delete
    10. Kejora..

      Jgn cakap besarlah Anak Haram Jadah. Kalaulah kamu nie anak jantan dan bukan anak luar nikah, tentu kamu tak buat alasan untuk menghindar dari saya.

      Delete
    11. NAJIB DAN MACAI DEDAK PANASSSSSSSSSSSS LER TUUU.....

      CAIIIII NAJIB ... KO TAK NAK CERITA PASAL RCI KE LAGI LEPAS NI ....KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
    12. TAK PANAS PUN....

      Delete
    13. KEJORA KENA MAIN DAH TU..

      Delete
  45. Siapa yg nak sangat tadi cerita tentang PasPisPus, nah amiek nih:

    DUNGUN: PAS yakin boleh menang 40 kerusi parlimen pada Pilihanraya Umum ke-14 (PRU-14) walaupun tanpa sokongan parti pembangkang lain dan menghadapi saingan tiga penjuru.

    Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan, berkata berdasarkan keahlian parti itu yang didakwa sehingga satu juta orang, ia yakin boleh menumbangkan saingan pakatan pembangkang yang dianggotai PKR, DAP, Parti Amanah Negara (PAN) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

    Beliau berkata PAS tidak gentar kehilangan sokongan gabungan parti pembangkang lain terutama untuk menghadapi PRU-14 dan yakin boleh menang sekurang-kurangnya 40 kerusi Parlimen.

    "PAS kini mempunyai keahlian lebih satu juta orang di seluruh negara dan kita yakin boleh menewaskan lawan dalam PH (pakatan pembangkang)," katanya ketika ditemui selepas menyampaikan ceramah sempena program Himpunan 2.0 PAS kawasan Dungun di Kampung Pulau Serai, di sini, lewat malam tadi.

    Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas dakwaan mengatakan PAS semakin lemah selepas memutuskan untuk bersendirian bertanding pada PRU-14 selain berdepan kecaman dan ancaman oleh parti dalam pakatan pembangkang itu.

    Katanya, PAS menerusi Gagasan Sejahtera akan menghadapi pertandingan pada PRU-14 secara bersendirian, walaupun bakal bertanding tiga penjuru atau lebih termasuk menentang calon dari PKR atau parti gabungan pembangkang.

    Takiyuddin berkata, peluang perbincangan dengan semua pemimpin parti politik masih terbuka, tetapi pintu kerjasama untuk menghadapi PRU-14 termasuk pengagihan kerusi sudah ditutup.

    "Kita sudah putuskan tidak akan bekerjasama dengan PKR untuk PRU-14, tetapi PAS sentiasa beri peluang dan ruang kepada semua pemimpin parti untuk mengadakan perbincangan seperti keputusan dibuat oleh Majlis Syura Ulama.

    "Keputusan untuk tidak menjalin kerjasama politik dengan PKR dan parti dalam gabungan (pembangkang) sehingga PRU-14 sudah muktamad dan diputuskan pada mesyuarat tertinggi parti itu akhir bulan lalu," katanya.

    Beliau juga mendakwa serangan dan kecaman dihadapi PAS daripada parti pembangkang lain terutama DAP dan PPBM selepas mereka memutuskan kerjasama politik, membuktikan ia digeruni lawan.

    BH 10/09/17

    ReplyDelete
    Replies
    1. SUKA HATI AKU PKR DAN FUKATAN HAPRAK DAH KENA HEMPAS SAMA PAS....
      INSYAALLAH KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14...AMIN...

      Delete
    2. NAJIB DAN MACAI DEDAK PANASSSSSSSSSSSS LER TUUU.....

      CAIIIII NAJIB ... KO TAK NAK CERITA PASAL RCI KE LAGI LEPAS NI ....KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
    3. TAK PANAS PUN...

      Delete
    4. NAJIB DAN MACAI DEDAK PANASSSSSSSSSSSS LER TUUU.....

      CAIIIII NAJIB ... KO TAK NAK CERITA PASAL RCI KE LAGI LEPAS NI ....KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
    5. KEJORA KENA MAIN DAH TU..

      Delete
  46. saranan saya pd sdr othaman ahmad adalah utk 'ignore' saja budak kurang bijak ini. apa nama dia kejora ?

    budak anon aka sahabat pun sama taraf pemikiran nya. mereka ini saperti 'zombie' yg d program utk merapu saja asalkan ternampak saperti mereka2 ini membela rosmah/najib.

    saya bersetuju dgn sdr john doe - 'sabar aja lah. dah tak lama dah!!'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PADAN MUKA WAK SUMAN TEMPE.....

      Rahman....BERANGAN LER KO....



      Delete
    2. Saya hargai pandangan pak rahman jpc. Salam perjuangan.

      Delete
    3. Owh...tabik ‘datok’ jpc kurnia Tuhan Harun
      Dia pun sokong Nuat mcm Seman malaun
      Udah lama tak buat nombor ekor menurun
      Mana jampi serapah ‘u get out fotin kliaun’

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

      Delete
    4. NAJIB DAN MACAI DEDAK PANASSSSSSSSSSSS LER TUUU.....

      CAIIIII NAJIB KEJORA ... KO TAK NAK CERITA PASAL RCI KE LAGI LEPAS NI ....KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
    5. Org baru mungkin tak kenal dgn ini dato jpc
      Dia ada banyak jampii serapah serta fantasi
      Dulu sering buat lawak bikin tak kering gusi
      Al maklum lah, ‘dato’ Sultan Melaka yg kasi

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    6. KEJORA KENA MAIN DAH TU..

      Delete
    7. NAJIB DAN MACAI DEDAK PANASSSSSSSSSSSS LER TUUU.....

      CAIIIII NAJIB KEJORA ... KO TAK NAK CERITA PASAL RCI KE LAGI LEPAS NI ....KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
  47. KENA MAIN JER KAU TU KEJORA...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...