Thursday, 7 September 2017

RCI FOREX - TUN MAHATHIR SAH TIDAK BERSALAH?


Sebagaimana yang diketahui umum, Nor Mohamed Yakcop adalah individu utama yang diberi tanggungjawab menjalankan urusniaga matawang asing atau forex yang mana akhirnya negara  dilaporkan mengalami kerugian sebanyak AS$10 bilion kira-kira 25 tahun yang lalu.

Ketika itu, beliau bertugas sebagai Penolong Gabenor Bank Negara. Perdana Menteri sewaktu berkenaan ialah Tun Mahathir Mohamad, manakala Menteri Kewangan pula adalah Tun Daim Zainuddin dan Anwar Ibrahim.

Berikutan skandal 1MDB telah menjadikan Tun Mahathir sebagai musuh politik utama kepada Najib Razak, daripada mendesak pengundurannya, menubuhkan parti Bersatu dan sekarang menjadi Pengerusi Pakatan Harapan serta sedang di laluan untuk menumbangkan UMNO dan BN dalam pilihanraya akan datang, kerajaan akhirnya menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja berkaitan kerugian tersebut.

Agendanya tidaklah sukar difahami - untuk meletakkan beban kesalahan yang menyebabkan kerugian itu kepada Tun Mahathir dan jika boleh kepada Anwar sekali yang sekarang ini sudah kembali bertaut hati untuk menumbangkan sebuah kerajaan yang diperkatakan di seluruh dunia sebagai kleptokrasi.

Jika Najib dikaitkan dengan skandal 1MDB yang menyebabkan hutangnya mencecah RM53 bilion, secara tersiratnya Tun Mahathir juga mahu disabitkan turut ada keterlibatan dalam kerugian yang berbilion ringgit juga jumlahnya.
Semalam, Nor Mohamed Yakcop dipanggil memberi keterangan kepada RCI forex yang dipengerusikan oleh Sidek Hassan, bekas Ketua Setiausaha Negara yang kini merupakan Pengerusi Petronas.

Selepas berundur daripada Bank Negara, Nor Mohamed Yakcop dilantik sebagai Penasihat Ekonomi kepada Perdana Menteri (waktu itu Tun Mahathir), ketika era Tun Abdullah Badawi beliau menjadi Menteri Kewangan Kedua dan ketika ini sedang memegang jawatan sebagai Timbalan Pengerusi Khazanah Nasional, cabang utama pelaburan kerajaan. Pengerusi Khazanah ialah Najib sendiri.

Berikut adalah antara intipati keterangannya kepada RCI forex:-

- mengakui beliau bertanggungjawab dalam kerugian besar urusniaga forex dan sebarang urusniaga yang dilakukan serta kerugian yang dialami tidak pernah sama-sekali dimaklum atau dibincangkan dengan Tun Mahathir, Perdana Menteri ketika itu.

- perkara yang sama juga tidak pernah dibincang dan dimaklumkan dengan Anwar yang menjadi Menteri Kewangan antara 1993 hingga 1998.

- tidak menafikan kerugian forex telah berlaku dan mengakui kebertanggungjawabannya dalam perkara tersebut serta telah menerima "bahagiannya" dengan meletakkan jawatan daripada Bank Negara setelah berkhidmat selama 25 tahun.

- tugas beliau ialah melaksanakan dasar pengurusan rizab luar negara seperti yang ditentukan oleh lembaga bank pusat dan melaporkannya kepada  Gabenor ketika itu, Jaafar Hussein serta Jawatankuasa Rizab Luar berkenaan forex.

- ia tidak dilaporkan sama ada kepada Perdana Menteri atau Menteri Kewangan mengenai sebarang isu rizab luar kerana ia bukan termasuk dalam garis aturan bidang tugas yang dijalankannya.

- tentang mengapa membenarkan urusniaga spekulasi mata wang, Nor Mohamed Yakcop berkata, itu adalah kerjanya dan beliau melakukannya untuk negara. 

- jika saya tidak membenarkan urusniaga spekulasi itu, saya juga akan dituduh tidak bersiap sedia lebih awal. Kita perlu belajar dari kesilapan dan Bank Negara banyak belajar daripada kesilapan saya.

- kami telah belajar daripada pengalaman pahit itu untuk kemudian merangka dasar bagi mempertahankan negara menentang serangan matawang asing dalam Krisis Kewangan Asia 1997/98 dan berjaya menyelamatkan berbilion ringgit wang negara serta mengelakkan syarikat Malaysia muflis yang boleh mengakibatkan penganggguran dan kemiskinan naik dengan mendadak.

- tindakan luar biasa yang dilakukan pada September 1998 itu difikir dan dilaksanakan adalah berdasarkan pengetahuan, pengalaman dan kemahiran di meja urusniaga forex yang mengalami kerugian.
Itu adalah antara intipati keterangan beliau kepada RCI forex yang mungkin menyebabkan ada orang diserang demam dan badan berpeluh dingin secara tiba-tiba. 

Hakikatnya, berdasarkan keterangan itu, kerugian urusniaga forex adalah disebabkan silap congakan, bukan disebabkan salah guna kuasa, rasuah, wang masuk dalam akaun peribadi atau sebagainya.

Yang penting juga, kesilapan  dan kerugian itu telah memberi pengalaman dan ilmu berguna untuk mengelakkan kerugian lebih besar kepada negara dalam krisis kewangan pada 1998.

Hari ini, dijangka giliran Anwar pula memberi keterangannya.

Satu soalan mudah - di mana daripada keterangan Nor Mohamed Yakcop itu yang menunjukkan Tun Mahathir terlibat atau boleh dipersalahkan dalam kerugian urusniaga forex sehingga Najib sendiri pernah membayangkan bekas Perdana Menteri itu mungkin didapati bersalah sehingga tindakannya berbaik dan sedia menonjolkan Anwar sebagai calon Perdana Menteri pada masa depan didakwa kerana takut serta bimbang keterangan bekas Menteri Kewangan itu tidak menyebelahinya? (ShahbudinHusin 07/09/2017)

284 comments:

  1. Semakin di cari kesalahan TUN semakin harum namanya.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko kato o'ang lain tak sama dongan ko termasuk Budin2, penglipur lara akhir zaman ..... boto tak? Budin2 buek coghito dongeng jo ko pandai. Hapeh .... abok pun tadak.

      Delete

    2. Waghih,ko ngobakan oghang lain buek ceghito dongeng, yang ekau ni buek ceghito apo?
      Lagi hampeh.
      Co ekau baco artikel tontang kotoghangan si Nor Mohamed Yakcop ni daripada sumbo-sumbo yang lobih kredibel daripada Utusan dan TV3. Mungkin tobukak sikit palo hotak ekau tu.

      Delete
    3. Nor Mohd nak cover coghito la bro, diyo tak mendatangkan apo2 tindakan ... diyo cuma o'ang kocik yo ... diyo diarah pihak tertontu la wo'nghih2 ek ang sughupo dgn mentor ko Budin2

      Delete
    4. Anggota Majlis Pimpinan Pusat PKR, Latheefa Koya sekali lagi menyerang Rafizi Ramli dengan menuduh ahli Parlimen Pandan itu menjadi punca perpecahan Pakatan Rakyat (PR) dengan rancangan “Langkah Kajang” pada 2014 bagi menggantikan menteri besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
      Tanpa menyebut nama Rafizi, Latheefa berkata rancangan itu adalah usaha untuk menghalang Datuk Seri Azmin Ali daripada dilantik menteri besar.
      “Dia dan orang kuatnya yang merancang kesemua itu secara rahsia, tidak satu pun diluluskan di mesyuarat parti. Malah Biro Politik juga tidak tahu langsung,” kata Latheefa dalam kenyataan terbaharu dalam siri kritikannya terhadap Rafizi.
      Beberapa pemimpin PKR kebelakangan ini bertikam lidah dalam soal rundingan bersama PAS untuk menentukan kedudukan kerusi pada pilihan raya umum akan datang.
      Azmin menyokong rundingan itu, bagaimanapun ditentang oleh seteru kuatnya Rafizi dan anggota Biro Politik lain yang tidak setuju PKR bertindak di luar kerangka kerjasama Pakatan Harapan yang menggabungkan parti itu dengan DAP, Amanah dan PPBM.
      Langkah Kajang berlaku apabila PKR memaksa pilihan raya kecil di DUN Kajang pada Mac 2014, dalam usaha menggantikan Khalid sebagai MB atas tindak tanduk yang dilihat tidak sehaluan dengan dasar parti.
      Rancangan asal adalah untuk meletakkan Ketua Umum Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai pengganti MB, dengan mencalonkan beliau di DUN Kajang.
      Rancangan itu bagaimanapun terbantut selepas sabitan Anwar di Mahkamah Rayuan dalam kes liwat membabitkan bekas pembantu Mohd Saiful Bukhari Azlan. Isteri Anwar, yang juga Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, kemudian dilantik menjadi calon untuk diangkat menggantikan Khalid.

      Delete
    5. Anon, Forex 32 billion nilai dulu hilang dari 1988 ke 1994. PM dan MOF tak tahu apa apa? Tak ada tanggungjawab? Nor Mohamaed Yaakub boleh main forex berbillion sorang sorang? Tak ada LOA? Tak ada system? Apa jadi dgn saksi yg katakan arahan dari atas? Belum campur berbillion 'hilang' pada Perwaja, BMF, PKFZ dll. PM tiada tanggungjawab?? Agak berapa ratus billion lagi akan hilang masa depan dan TDM hanya kata "Saya tak ingat dan bukan tanggugjawab saya pelihara duit rakyat". Apakah harum nama orang yg hilangkan beratus billion duit rakyat??
      Dlm pada itu saham FGV jatuh dan DSN dikira bersalah?? Apa dah jadi fikiran kita.

      Delete
    6. Kaki spin dah punch card.

      Delete
    7. j, lebih harum si najib, hingga keseluruh dooniaa.....

      .....tak tahu duit masuk dalam akaun, guna duit tahu pulak.....


      .....oh yaaa....duit dermaaaa......

      Delete
    8. J baru abis meeting! Tapi j, yg buat RCI bukan kitaorg, kita boleh jer jawab, tapi elok dgr dari penyiasat dan saksi. Kalau nor mohamad kata TUN x bersalah, kita nak cakap apa. Lagipun kita x minat psl forex ni! 1mdb lebih menyeronokan!

      Delete













    9. AZWAN BRO. PENGAMAL.RASUAH DUNIA





      BENUA AUSYRALIA MALAYSIA






      PEMUDA UMNO RASUAH DARI BATU PELIR SAMPAI BATU LUTUT




      AZWAN BRO



      KAWAN BAEK.MR J
      ...



      KAKI RASUAH LUBOK PEMUDA UMNO






      MR J. WOIII

      Delete
    10. Joyah.......apa ko dah lupa ke pahlawan marang meraaapuuu maang sekeper ko sign buta sepatah haram tak baca..???

      Sumer dokumen 1MDB satu benda tak tau menahu.....main sign buta jerrr.....apa punya musibatlah....

      Freehold pon kata leasehold.......lagi haramjadah menipu dalam terang...!!

      Derma 2.6b tu dulu mula2 kata tak ada duit yg masok akaun peribody..........."kalo saya nak songlap duit takkan nak masok ke akaun peribody dalam negara".........tetiba lepas tu kata, "ada tapi tu duit derma"...........kemudian duit derma tu khabarnya dah dipulangkan pada Tok Arab.

      Joyah......cukop ke sumer main air lior basi jerrr.......no black n white evidence shown. Bank transaction pon tak tunjuk. Apa punya musibat ni Joyaaahh...???

      Kurang-kurangnya Forex RCI ada black n white evidence, documents dan ramai saksi2 dipanggil untuk testify.

      Nor Mohamed, Zeti Akhtar, former contract auditor, Lee Siew Kuan...........hari ni DSAI pegi testify.......takkan sumer orang ni berbohong...??

      Petikan The Msian Insight 5 Sept 2017 :-
      Former BNM deputy governor Lin See Yan said Dr Mahathir was not informed of the losses, as far as he knew.

      Joyah.....ko boleh sabar tunggu siasatan RCI tu selesai.......jangan nak melatah opppocottt dulu......nampak sangat ko tak sabar2 nak hukum Tun M bersalah atas hal Forex ni.

      Yang hal 1MDB dan annjaaa busok ko kekanda Jho Lo ko tu tak pulak ko nak sebut.

      Lepas ni insha-Allah Msia akan tubuhkan RCI untuk 1MDB pulaakkk.......mohon Allah Taala jadikan ia satu kenyataan pada masa akan datang, ameen.

      Joyah.......kuman di seberang ko nampak.....badaaakk buntal depan mata ko buta.......

      Delete


    11. Duit hilang bukannya sekali gus 32 billion... duit hilang dari 1988 ke 1994.

      Jika duit 32 Billion hilang sekali gus mungkin lah jugak Tun pun bersalah sepatutnya tahu.

      Sekarang ini RCI kena tahu siapa yang arahkan supaya pelaburan tersebut di hentikan?

      Sebab kalau ikut kebiasaan BN kena terus melabur lagi supaya dapat menampung semula kerugian. Ketika itu negara ada duit dan selepas rugi beberapa tahun.. tentulah pasaran kewangan naik semula.

      Tapi siapa yang berani putuskan terus melabur? kerana risiko nya sangat tinggi.



      Delete
    12. Kelakar sangat apabila Tan Sri Zeti Abdul Aziz maklumkan ketika menjadi Perdana Menteri, Tun Mahathir tidak tahu kehilangan RM 32 Bilion dalam pentadbirannya. Macam mana seorang Perdana Menteri yang konon nya cekap tidak tahu akan kehilangan wang rakyat?







      Justeru adalah mustahil selepas 15 tahun tidak menjadi PM, beliau mempunyai pengetahuan yang lebih mendalam dalam pentadbiran negara hari ini sehingga boleh mendakwa 1MDB kehilangan RM 42 billion sedangkan dizaman pentadbiran beliau wang rakyat hilang sebanyak RM 32 billion pun beliau tidak tahu?




      Asyik kena tipu dengan kawan-kawan berkepentingan saja Che Det nie...

      Delete
    13. MENUNJUKAN MAMAK MADEY KERALA KUTTY NI BEKAS PM PALING DUNGU YANG MALAYSIA ADA....
      DIA KATA BIASA LER KERUGIAN ...DENGAN MUKA SELAMBA...TAPI KALAU UNTUNG ...MESTI MASUK POKET DIA DAN KRONI...
      TU PASAL SEKARANG DOK DALAM KELAMBU DIAM MEMBISU ARAHAN DARI MADEY...SAMA LE DENGAN KETUA PELIWAT TU NANTI...LAGI KAKI PUTAR ALAM....ELOK LER TU MAMAK SAMA MAMAK BERTEMU ....AKAN MELINDUNGI ANTARA SATU SAMA LAIN....HANYA MACAI YANG BODOH SAHAJA AKAN MELINDUNGI MEREKA-MEREKA INI....

      Delete
    14. Woiii macaaiii haram.....apa tunggu lagi.....buktikanlah RCI tu tak betol. Pegi buat report.....hantar bantahan........orang2 yg testify tu sumer bohong menipu.

      Mula2 dulu macaaaiii heboh meloncat atas bawah macam kera suka hati buat RCI Forex.........daaaahh ni tak setuju pulak with all the findings.

      Pegi cekiklah orang yg testify tu suruh deme cakap macam yg korang nak............baru betol pada ko macaaaiii.....

      Jangan macam haramjadah terpekik kat sini jerrr....

      Delete
  2. Terima kasih Najib kerana buat RCI Forex.....

    .....Murad...Murad....aku dah kata.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagaimanapun, nama Wan Azizah ditolak istana Selangor walaupun beliau menang pada PRK Kajang. Sebaliknya, Azmin dengan sokongan PAS akhirnya dilantik menjadi MB.
      Latheefa berkata tanpa Langkah Kajang, pelbagai kemelut yang dihadapi sekarang boleh dielakkan.
      “Mengapa Langkah Kajang berlaku? Kerana dia mahu memastikan Azmin Ali yang sudah pun merupakan Adun ketika itu tidak dilantik sebagai MB.
      “Kita boleh elakkan segala kemelut dahsyat yang menyusul disebabkannya, dan Anwar mungkin masih bersama kami sekarang kalau bukan kerana Langkah Kajang,” katanya.
      Menurutnya, Rafizi dan “orang suruhannya” memberitahu Anwar yang rancangan Langkah Kajang itu turut dipersetujui DAP dan PAS.
      Latheefa turut berkata “orang suruhan” tersebut mengunjungi Kelantan dan mendakwa mendapat persetujuan mursyidul am PAS ketika itu, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
      “Hakikatnya, Nik Aziz mahu dokumen laporan lengkap dengan segala butiran menjelaskan mengapa Tan Sri Khalid Ibrahim perlu digantikan.
      “Si pelawak dan orang suruhan ini pula memulakan jelajah dengan dokumen laporan ini. Untuk itu, orang suruhannya itu disaman dan terpaksa memohon maaf di mahkamah.”
      Walaupun tidak menyebut nama, orang yang dimaksudkan itu dipercayai Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail.
      Pada Ogos 2015, Saifuddin mewakili PKR memohon maaf kepada Khalid kerana mengeluarkan dokumen yang memfitnah beliau, sebagai penyelesaian saman difailkan bekas MB itu terhadap bekas partinya.
      Dokumen itu antara lain mengaitkan Khalid dengan beberapa isu termasuk penyelesaian hutang Bank Islam, penstrukturan semula air, dan penjualan tanah kepada EcoWorld.

      Delete
    2. Niiii, apa cerita pulak...

      ...tiba tiba saja......

      Delete
    3. Salah org tu. Salah org ni. Salah Anwar hgpa tk nmpak plak. Semua tu berlaku sbb Anwar yg suruh. Anwar yg nk jd MB. Anwar yg tak nak Azmin jd MB. Yg hangpa dok bekelahi tp kepala putaq alam hgpa tk berani sebut pun. Apa punya PKR

      Delete
    4. MAMAK BERTEMU MAMAK....ELOK LER TU...AKAN MELINDUNGI ANTARA SATU SAMA LAIN...JAP LAGI SAMPAI NUAR AL JUBURI ....LAGI PUTAR ALAM PUNYER MANUSIA....PATUT LER SEKARANG NI SI DAIM MENDIAMKAN DIRI...MADEY DAH BAGI WARNING KAT DIA....

      Delete
  3. ....Lepas ni kita tunggu RCI Memali pulak......

    .....kita tengok siapa yang kena......

    ......ada berani.....!!!!!!!!!!!


    ......ada lobai yang syahid khan nanti.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cukuplah buang duit rakyat dengan RCI.

      Untuk kes Memali ada cara yang lebih pantas dan jimag untuk mencari kebenaran.

      Korek ja kubur dan lihat bukti di sana.

      Lepas lihat bukti bolehlah timbang balik nal buat RCI.

      Tapi buat macai 4 sekawan, sebelum nak gebang dengan cara spin, beralasan, memperolokkan atau kesemuanya sekali jawapan saya ialah..

      PLEASE BRING IT ON.

      Mr J dan Tikus yang dok gebang pasal memali dah jumpa najib minta dia buat RCI belum?

      Delete
    2. PAS hari ini mengisytiharkan satu undi kepada Pakatan Harapan bererti satu undi kepada DAP, yang menurut ketua pemudanya dibayangi Evangelis Kristian dan mahu menawan negara ini.
      Kenyataan itu muncul selepas gabungan pembangkang baru-baru ini mengisytiharkan PKR tidak lagi boleh berunding dengan PAS berhubung pengagihan kerusi pada pilihan raya umum akan datang.
      Ketua Pemuda PAS Muhammad Khalil Abdul Hadi dalam satu kenyataan berkata DAP sudah mencengkam PKR, PPBM dan Amanah sebagai proksi.
      “Tindak tanduk DAP jelas mahu menjadi dominan di dalam PH, sekali gus menentu arah setiap tindakan pakatan itu,” kata Khalil.
      “Keadaan itu mendedahkan hakikat bahawa undi kepada parti di dalam Pakatan Harapan bermakna memberi undi kepada DAP.

      Delete
    3. John Doe, negara mana yg tak ada sytem yg seorang boleh judi hilangkan 32 billion dlm masa 6 tahun? PM dan MOF tunggul kayu selama 6 tahun? Inikah pemimpin yg kita nak kitar semula? Berapa ratus billion lagi hilang akibat Perwaja, BMF , PKFZ dll? Apa jadi dgn pimpinan - tiada tanggungjawab? Apa jadi dgn saksi yg katakan arahan dari atas?? Mudah benar pentaksub PH terima alasan beratus billion hilang dan nak kitar semula pemimpin sama. Apa dah jadi dgn akal kita?? Mcm manapun kita saksikan siasatan selanjutnya dan konklusi RCI....

      Delete
    4. Apa lagi J.

      Dah jumpa Najib cadangkan buat RCI semua sekali atau belum?

      Delete
    5. Konklusi RCI dibentangkan selepas pilihanraya, kerana konklusi tersebut tidak memihak pada najib.

      Ataupun di OSAkan jugakkk......kerana kalau dedah maka malulah najib....


      ....Nor Mohamed Yakcop.....

      ......Nor Mohamed Yakcop....

      ....siap kau nanti......

      Delete
    6. Mr J = Joyah........kalo ko tak puas hati dengan RCI Forex tu sila buat report atau hantar bantahan rasmi.

      Yang persoalan 1MDB apa ko tak risau.......mana dokumen black n whitenya, bank transaction sumer..??

      Petikan The Straits Times Singapore 7/9/2017.

      FBI says witnesses in US probe into 1MDB fear for their safety.
      KUALA LUMPUR - Potential witnesses to the multibillion dollar scandal at state fund 1Malaysia Development Berhad (1MDB) are afraid to speak with US investigators as they fear for their safety, according to the Federal Bureau of Investigation (FBI).

      FBI special agent Robert Heuchling cited Malaysian reports last month that said the driver of former Malaysian attorney-general Abdul Gani Patail was shot in public as a possible warning against assisting the US government in the case.

      Tan Sri Gani had led investigations on 1MDB until he was replaced in 2015.

      A total of US$4.5 billion (S$6.1 billion) was misappropriated from 1MDB by high-level officials of the fund and their associates, according to dozens of civil lawsuits filed by the United States Justice Department in the past two years.

      1MDB is at the centre of money-laundering investigations in at least six countries, including the US, Switzerland and Singapore.

      Malaysian Prime Minister Najib Razak set up 1MDB in 2009 and served as chairman of its advisory board until last year.

      He has denied any wrongdoing. The Prime Minister's Office and 1MDB did not respond to a request for comment on the FBI claims.
      In a federal court filing in Los Angeles, the FBI requested that the names of its informants in the case be kept secret, after many expressed concerns of retaliation if they were found to have been in contact with the US government.

      Individuals otherwise willing to provide information on the case have also told investigators that they were afraid they would "place the safety and security of both themselves and their families at serious risk", according to a declaration in the filing by Mr Heuchling.

      http://www.straitstimes.com/asia/se-asia/fbi-says-witnesses-in-us-probe-into-1mdb-fear-for-their-safety

      Apa komen ko Joyah......masih buta......sila spiiin dengan lebih liigaaattt lagiiii??

      Delete
    7. Bapak Penyamun beri kunci PERBENDAHARAAN NEGARA kepada NOR YAAKUP seraya berkata..

      "Hang pi la buat ape sesuka hati anda"

      Bekas PM BANGSAT je yg buat cm ni tanpa rasa AMANAH.. JUJUR & BERINTERGRITI.

      Tanggapan MACAI BELAAN TUAN EVENGELIST DAPig's :-

      "Mahathir tidak terlibat, saya yg merugikn BNM dgn bermain forex, Mahathir cuma bg kunci PERBENDAHARAAN NEGARA kepada saya je, jd sesukahati saya la nk buat apepun" ~~~ Jawapan NOR YAAKUP kepada RCI FOREX..

      Macai BELAAN bersorak HOOREYYYY HOOREYYY sambil goyang ekor tanda kemenangan berpaksikn akal yg cetek.

      Dengan hanya satu percakapan dr Nor Yaakup telah membuktikan Madey tak bersalah bg Macai Belaan ini.

      Mempercayai bulat bulat dn hadam semua perkara yg menguntungkn niat mereka tanpa menggunakan akal utk berfikir.

      Aku ketawa je.

      Delete


    8. arahan pihak atasan tu bukan Nor MY ke?

      kenyataan Nor MY menolak kenyataan saksi yang jawatan nya lebih rendah dari Nor MY.

      Delete
    9. MAMAK BERTEMU MAMAK....ELOK LER TU...AKAN MELINDUNGI ANTARA SATU SAMA LAIN...JAP LAGI SAMPAI NUAR AL JUBURI ....LAGI PUTAR ALAM PUNYER MANUSIA....PATUT LER SEKARANG NI SI DAIM MENDIAMKAN DIRI...MADEY DAH BAGI WARNING KAT DIA....

      Delete
    10. mr j,
      tukar fakta pulak ye. selalu tulis kerugian FOREX. hari ni tulis hilangkan pulak. cubaan spin semata2 nak tutup dan pertahankan MO1 tersayang..

      Royal Commission of Inquiry (RCI) on the losses suffered by Bank Negara due to foreign exchange (forex) trading in the 1990s.

      tu tajuk RC1 Forex..LOSSES ikut kamus Mr j dan cai2 dedak hilang. spin jgn tak spin..RUGI DENGAN CURI BANYAK BEZA Mr J. Kalau nak tahu MO1 bersalah ke tak, bro undi PH. Insya Allah, kebenaran tentang 1MDB akan terserlah..

      Delete
    11. Woiii macaaiii haram.....apa tunggu lagi.....buktikanlah RCI tu tak betol. Pegi buat report.....hantar bantahan........orang2 yg testify tu sumer bohong menipu.

      Mula2 dulu macaaaiii heboh meloncat atas bawah macam kera suka hati buat RCI Forex.........daaaahh ni tak setuju pulak with all the findings.

      Pegi cekiklah orang yg testify tu suruh deme cakap macam yg korang nak............baru betol pada ko macaaaiii.....

      Jangan macam haramjadah terpekik kat sini jerrr....

      Delete
  4. .....ini lah akibat si bijan nak kenakan si bijak.....

    .....bodoh macam telur.......


    ....ada faham kaaaa.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. “DAP sebenarnya menyelindungi wajah hipokrit dengan menyelinap serta mempengaruhi Amanah, PPBM dan PKR untuk dicengkam sebagai proksi dalam melaksanakan pelbagai misinya.”
      PAS sebelum ini bertegas mereka hanya bersedia bekerjasama dengan PKR dan PPBM jika kedua parti itu meninggalkan DAP dan Amanah.
      Pengerusi PH Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengumumkan gabungan itu akan menghentikan usaha PKR berpakat PAS, kerana sebarang kerjasama pengagihan kerusi dengan PAS boleh menjejaskan parti komponen PH, terutamanya Amanah dan PPBM.
      Khalil hari ini mengumumkan mengalahkan gabungan pembangkang itu, dan Barisan Nasional, pada PRU14 nanti sebenarnya misi menyelamatkan negara.
      Beliau menuduh terdapat pihak daripada PH berhubungan dan mengundang entiti asing lantas merisikokan negara kepada campur tangan luar, dan menyerang Islam dengan mempertikai dan menghina serta membibitkan pelbagai rasa tidak puas hati.
      “Mutakhir ini api tersebut sering dicetuskan DAP yang menyemarakkan hasutan kebencian dan tuduhan terutama terhadap usaha agama dibawa PAS. Ketika sama, pergerakan DAP turut dibayangi agenda Evangelis Kristian dan bercita-cita menawan untuk mengsekularkan negara ini,” kata Khalil.
      Beliau berkata Pemuda PAS juga siap siaga menghadapi pertandingan pelbagai penjuru menentang PH dan BN dalam PRU14.
      “Dalam pertarungan yang berlaku nanti, parti mana jua kami hadapi atau menentang kami, bererti mereka adalah musuh untuk kami tewaskan. Oleh itu, kami tegaskan, tiada sebarang kompromi kepada BN mahupun PH.”

      Delete
    2. BIJAK SANGAT KE MADEY TU....
      HATI KHALDU DAN MUKA BEBAL MAMAK NI....
      EKELEH BEKAS PM APA NI ...BONGOK KE SANGAT...BOLEH TAK TAHU URUSAN MATAWANG ...PADAHAL ..URUSAN KEWANGAN TU URUSAN UTAMA NEGARA....PASAL 1MDB TAHU PLAK MENYIBUK BUKAN DALAM PENTADBIRANNYER...PASAL FOREX MASA DIA MEMERINTAH M'SIA BOLEH KATA TAK TAHU BUAT MUKA TEMBOK ...HARAMJADAH PUNYA MAMAK MADEY NI....NUAR AL JUBURI TAK USAH CERITA LER...KAKI PUTAR ALAM ...

      Delete
  5. ......rugi yaa..........

    ........bukan curiiiiiiii..........

    ReplyDelete
    Replies
    1. .....perbezaan antara orang bijak dan orang bodoh....

      ....orang bijak semakin di jatuhkan semakin terserlah kebijaksanaannya....

      .....orang bodoh semakin diangkat semakin terserlah kebodohannya......


      .....wahai si bijan, bukan mudah nak kenakan si bijak......

      Delete
    2. Aneh benar, manusia yg dibawah pemerintahannya beratus billion duit rakyat hilang dikira suci melepak bagai bayi baru lahir. Hilang beratus billion pun tak apa. Pilih jadi pemimpin kembali?? Berapa ratus billion akan hilang lepas ini dan dikira okay? Apa jadi dgn saksi yg kata arahan dari atas? Apa jadi dgn akal fikiran kita? Kalau DSN hilang 10 ringgit maka berbagai teori konspirasi keluar. Ini beratus billion hilang maka dikira baik untuk rakyat??

      Delete
    3. Nanti aku ganti balik duit 10 ringgit najib yang hilang.

      Delete
    4. Najib mana ada kasi magic duit hilang.

      Kasi magic duit masuk akaun adalah. Masuk beberapa kali sampai 2.6b yang diakuinya sendiri.

      Dan masuk juga 42m yang ia tak tahu siapa masukkan.

      Hebat Najib ni.

      Delete
    5. Myanmar’s Aung San Suu Kyi on Wednesday blamed “terrorists” for “a huge iceberg of misinformation” on the violence in Rakhine state but made no mention of the nearly 125,000 Rohingya Muslims who have fled over the border to Bangladesh since Aug. 25.
      The leader of the Buddhist-majority country has come under pressure from countries with Muslim populations over the crisis, and on Tuesday U.N. Secretary-General Antonio Guterres warned of the risk of ethnic cleansing and regional destabilization.
      In a rare letter expressing concern that the violence that has raged for nearly two weeks in the northeastern state could spiral into a “humanitarian catastrophe”, Guterres urged the U.N. Security Council to press for restraint and calm.
      Suu Kyi spoke by telephone on Tuesday with Turkish President Tayyip Erdogan, who has pressed world leaders to do more to help a population of roughly 1.1 million he says are facing genocide.
      In a statement issued by her office on Facebook, Suu Kyi said the government had “already started defending all the people in Rakhine in the best way possible” and warned against misinformation that could mar relations with other countries.
      She referred to Tweets of images of killings posted by Turkey’s deputy prime minister that he later deleted because they were not even from Myanmar.
      “She said that kind of fake information which was inflicted on the deputy prime minister was simply the tip of a huge iceberg of misinformation calculated to create a lot of problems between different countries and with the aim of promoting the interests of the terrorists,” the social media statement said.
      The latest violence in Rakhine state began 12 days ago when Rohingya insurgents attacked dozens of police posts and an army base. The ensuing clashes and a military counter-offensive have killed at least 400 people and triggered the exodus of villagers to Bangladesh.

      Delete


    6. sampai macam itu ya.. J.

      10 ringet tu pun Najib nak sapu kebas jugak..

      mula-mula menang lah 10 ringet je.. lepas to 100... 1000 lama-lama 1 juta... ah kan dah berbillion-billion..

      biasa lah.. mula-mula dedak.. lepas to hp... up lagi Q7..

      Delete
    7. Mr J=Joyah........apa ko rasa 1MDB dan duit free derma berbilion2 tu tak "aneh" ke.....?? Pastu duit SRC pon jadi magik......tu tak pelik...??

      Sana sini berbilion2 duit rakyat lesap.........tapi tetiba ada orang boleh nyopping sakan bermilion2 hingga dapat liputan media asing di Korea dan Australia.........

      Kemudian ada pulak orang yg dapat "hadiah milik" buat wayang lucah dengan belanja bermilion2 USD..........dapat beli kediaman mewah yg bermilion2 USD jugaakkk.......boleh berjudi sakan........Joyah ko tak rasa "aneh"....??

      Sign buta....freehold kata freehold tak aneh..??

      Joyah......apa ko tak pelik ke inilah zaman yg paling banyak dapat "derma" dan "hadiah".......aneh ke tidak makcik.....??

      By the way......ko belom jawab soalan aku...

      1. Apakah PERBEZAANNYA Aabar BVI dan Aabar PJS..?

      2. Adakah Aabar BVI subsidiary IPIC..??

      3. Kenapa 1MDB perlu bayar amount yg sama sebanyak 2 kali..??

      Delete
    8. Perenggan pertama Posting Tuan Budin pun telah menunjukkn kebenaran..

      Soalan:-

      Siapakah yg memberi tanggungjawap tersebut kepada NOR YAAKUP???

      A) MAHA SUCI
      B) MAHA ALIM
      C) MAHA FAMILY
      D) MAHA KRONI

      ATAU:-

      E) PILIH MEMUTAR LIGAT


      Aku tersenyum sinis

      Delete
    9. ANON 11.17...TERTINGGAL 2 LAGI...
      MAHAZALIM DAN MAHAFIRAUN...
      MADEY MUKA TEMBOK...
      RUMAH KATA PIGI...KUBUR KATA MARI.....
      LAGI PANJANG UMUR LAGI TAK SEDAU DIRI....
      INI LAH KESUDAHAN NYER...SORANG MANUSIA YANG TAK SEDAR UNTUNG.....

      Delete
  6. ......pernah tak belajar kat sekolah dulu....

    .....senjata makan tuan........

    ReplyDelete
    Replies
    1. .....kail panjang sejengkal.....

      .....lautan dalam jangan di duga.....


      ......cuma taraf LONGKANGGGG......

      Delete
    2. Prime Minister Narendra Modi said on Wednesday that India shared Myanmar’s concern about “extremist violence” in its Rakhine state, where a security force operation against Muslim rebels has sent about 125,000 people fleeing to Bangladesh.
      Modi spoke after talks with Myanmar’s de facto leader Aung San Suu Kyi during a visit aimed at expanding commercial ties as part of an “Act East” policy, and pushing back against Chinese influence.
      Myanmar has come under international pressure after some 125,000 Rohingya Muslims fled from a surge of violence in Rakhine state, beginning with an Aug. 25 attack by Rohingya insurgents on dozens of police posts and an army base.
      The rebel attacks triggered a sweep by the Myanmar security forces, in which refugees and right groups say many innocent Rohingya have been targeted.
      Buddhist-majority Myanmar rejects accusations by refugees and rights groups that its armed forces have violated the rights of the mostly stateless Rohingya, saying the army and police are fighting “terrorists”.
      Mostly Hindu India has faced years of attacks by Islamist militants.
      Suu Kyi told a joint news conference at the presidential palace in the capital, Naypyitaw, that Myanmar was grateful for India’s stance on the attack on her country and they could work together to face the challenge.
      “We would like to thank India particularly for its strong that it has taken with regard to terrorist threat that came to our country a couple of weeks ago,” she said in brief remarks.
      “We believe that together we can work to make sure that terrorism is not allowed to take root on our soil.”

      Delete
  7. Dia merancang Allah pun sama
    Manusia khianat takkan kemana
    Paling jahat busuk hatinya
    Tun Mahathir mahu dikena!

    Doa rakyat untuk Mahathir
    Janji Allah tak pernah mungkir
    Kebenaran juga yg akan hadir
    Pemimpin laknat disambar petir!

    Sengaja mahu nak cari salah
    Tabuan dijolok dengan galah
    Konon Mahathir mahu dikalah
    Pemimpin ini madah berhelah!

    Perkara bertahun dia nak gali
    Mahathir tegur sakitnya hati
    Halang bermewah suami isteri
    Legacy Mahathir dia nak cuci!

    Buatlah seribu nak kenakan Tun
    Rakyat simpati sokong berduyun
    Tangan mencincang tangan menghayun
    Satu ketika pasti kan turun!

    Ada ubi adalah batas
    Negara dikhianati pasti berbalas
    Ada kuasa sekarang memulas
    Esok lusa hukuman di galas!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Tun M bukannya seperti sibijan
      Pentadbirannya teratur, bila bila masa aje boleh buat siasatan
      Tidak seperti isu wanemdibi yang penuh keraguan
      Auditnya pun tak ditunjuk telah diOSAkan..

      Kononnya dengan RCI bijan nak berpaut
      Menyekat pengaruh Tun M dengan taktik kotor
      Inilah bezanya pemikiran seorang drop out
      Jika nak dibandingkan dengan Tun M seorang doktor..

      Bila ditegur membuat salah
      Pada Tun M dia nak marah
      Kesilapannya akan mengundang padah
      Negara dan rakyat pasti ditimpa masalah..

      Semakin dia cuba burukkan Tun Mahathir
      Semakin sokongan rakyat bertambah hadir
      Waktu kejatuhan sibijan semakin hampir
      Selepas PRU 14 ni lah pemerintahannya akan berakhir..



      Delete
    2. Legasi TDM beratus billion duit rakyat 'hilang' dikira baik dan suci?? Nak kitar semula pemimpin yg tak ambil tanggungjawab kehilangan beratus billion duit rakyat? Beginilah kalau akal dah mati akibat taksub.....

      Delete
    3. J, kamu letak otak kamu di kepala atau di lutut? Sakit hati dan takut betul kamu dengan TDM ye...? TDM sudah dipanggil sebagai saksi kah J?

      Kenyataan dari mana kamu ambil..menyatakan bahawa TDM tak ambil tanggungjawab ? Dari otak kamu sendiri dan dari blog mykemut..kamu jadi rujukan? J, sesungguhnya mengfitnah itu termasuk dlm Dosa2 Besar! Kamu langsung tak takut ye?

      J, kalau TDM tak nak ambil tanggungjawab..dah lama, TDM berehat shj di rumah. Tapi, kamu..tak dapat berfikir J, kerana Allah belum membenarkan untuk kamu melihat..bahawa, Allah SWT telah membuka mata hati TDM untuk bangkit, melawan kerosakan untuk menegakkan kebenaran.

      Delete
    4. J,

      Jangan lupa minta RCI buat rumusan Tun M bersalah.

      Tapi buatlah dengan cara bijak dan bukan cara bodoh.

      Cara bodoh ialah membuat saranan ke atas seseorang tanpa memanggil pun ia untuk memberi keterangan.

      Bila RCI nak panggil Tun M ni?

      Lagi satu, RCI ni bukan macam kamu gebang dalam blog. Selepas selesai satu laporan akan dikeluarkan. Adakalanya laporan ini akan masuk dalam journal.

      Jurnal ini pulak satu dunia akan ada akses kepadanya.

      Beranikah TS Sidek memalukan dirinya sendiri di dalam jurnal yang boleh ditatap seluruh dunia sepertimana kamu dan geng JASAmu memalukan diri di dalam blog?

      Delete
    5. Modi said India and Myanmar had similar security interests in the region.
      “We share your concerns about extremist violence in Rakhine state and specially the violence against security forces and how innocent lives have been affected,” he said.
      “We hope that all the stakeholders together can find a way out in which the unity and territorial integrity of Myanmar is respected and at the same time we can have peace, justice dignity and democratic values for all.”
      Modi’s government has taken a strong stance on an influx into India of some 40,000 Rohingya from Myanmar over the years, vowing last month to deport them all.
      That decision has drawn criticism from rights groups and prompted a petition in the Supreme Court to stop the government from doing so.
      International concern, in particular from Muslim countries, is growing about the latest exodus of Rohingya.
      Turkish President Tayyip Erdogan has pressed world leaders to do more to help the population of roughly 1.1 million, saying they are facing genocide.
      U.N. Secretary-General Antonio Guterres warned on Tuesday of the risk of ethnic cleansing and regional destabilization.
      India is trying to boost economic ties with resource-rich Myanmar, with which it shares a 1,600-km (1,000-mile) border, to counter Chinese influence and step up links with a country it considers its gateway to Southeast Asia.
      Two-way trade has grown to about $2.2 billion as India courts Myanmar following the gradual end of military rule, but Indian-funded projects have moved slowly.
      India recently started exporting diesel to Myanmar via a land route, in a boost to Modi’s pledge to enhance hydrocarbon trade with neighbors..

      Delete


    6. Tak perlu pun RCI membuat rumusan, rakyat yg akan buat flm.pru,14 ni


      Delete
    7. Mr j,
      Setakat nak tulis duit hilang beratus2 billion, budak2 yang tahu menulis pun tahu. Tunjuk le bukti. duit 2.6b masuk akaun peribadi MO1 pun ada bukti. sebab tu org lebih percaya tun m dari MO1. MO1 hantar budak2 hingusan mcm Mr j je tolong menjawab. low class

      Delete
    8. MAMAK BERTEMU MAMAK....ELOK LER TU...AKAN MELINDUNGI ANTARA SATU SAMA LAIN...JAP LAGI SAMPAI NUAR AL JUBURI ....LAGI PUTAR ALAM PUNYER MANUSIA....PATUT LER SEKARANG NI SI DAIM MENDIAMKAN DIRI...MADEY DAH BAGI WARNING KAT DIA....

      Delete
    9. Joyah.....apa tunggu lagi.....buktikanlah RCI tu tak betol. Pegi buat report.....hantar bantahan........orang2 yg testify tu sumer bohong menipu.

      Mula2 dulu ko jugaaakk yg heboh meloncat atas bawah macam kera hutan suka hati buat RCI Forex.........daaaahh ni tak setuju pulak with all the findings.

      Joyaaahhh..........ko pegi cekiklah orang yg testify tu suruh deme cakap macam yg korang nak............baru betol pada ko macaaaiii.....

      Jangan macam haramjadah terpekik kat sini jerrr....

      Joyaaahhh.....jawab soalan aku ni....
      1. Apakah PERBEZAANNYA Aabar BVI dan Aabar PJS..?

      2. Adakah Aabar BVI subsidiary IPIC..??

      3. Kenapa 1MDB perlu bayar amount yg sama sebanyak 2 kali..??

      Delete
  8. TAN SRI NOR MEMANG GENTLEMAN .. APA YANG BENAR TETAP BENAR .. APA PULA DEDAKIAN NI SPIN PULAK..

    ReplyDelete
    Replies


    1. semasa kerugian tersebut, Tun dan Anwar pun tak salahkan Nor MY.

      Sebagai tanggungjawab dia pun tahu yang dia kena letak jawatan.

      Sekarang setelah didedah semua nya, tak ada sesiapa pun yang marahkan Nor MY.

      Sebab itu lah Najib sepatutnya tubuh RCI untuk 1MDB supaya pendedahan seperti Forex di memanfaatkan.

      Jika berjalan lancar dan ambil tanggungjawab, tak ada sesiapa pun termasuk Najib akan di benci dan di marahi.

      Delete
    2. HARI TU SI BUDIN KATA ...NUAR AL JUBURI TAK AKAN DIPANGGIL ...
      TAPI KALAU DIPANGGIL PUN NUAR NI....
      DAH TAHU DAH JAWAPAN NYER SAMA JE MACAM MAMAK NOR MOHAMAD NI....PUTAR ALAM...

      Delete
  9. RCI forex masih berjalan dan belum lagi. Sama2lah kita mengikuti perkembangannya. Jangan terlalu ghairah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AAH BUDIN DAN MACAI FUKATAN HAPRAK ANJING KURAP BELAAN DAPIGS ...JANGAN TERLAU GHAIRAH....

      Delete
  10. ....DIHARAP ANAK MUDA MELAYU MENCEBURI FOREX......

    .....JANGAN TAKUT RUGI......


    ......ADAT BERNIAGA LA KALAU RUGI......



    .....DAN.......


    .....ADAT BERNIAGA JUGA KALAU UNTUNG BESARRRRRRR.......



    ......JANGAN JADI PENGECUT KALAU NAK BERJAYA........



    ....JANGAN TAKUT DI CEMUH DAN DI HINA KALAU NAK BERJAYA.......



    .....BIAR OARANG LAIN BODO......

    ....KERANA KALAU RAMAI YANG PANDAI, NANTI KITA PULAK SUSAH.......




    ......ORANG BODO NI KITA GUNAKAN HABIS HABISAN.....



    .....JANGAN ADA BELAS KASIHAN.....


    ....KERANA MEREKA BAHAGIA MENJADI ORANG BODO.....


    ......BAGI YANG TUA, BERI GALAKAN UNTUK ANAK ANAK MAIN FOREX, BAWA MASUK DALAM NEGARA WANG LUAR, BARU KITA MAKMUR.....


    .....APA???????....

    .....FOREX HARAM....?????????


    .....ULAMAK KITA TAK RETI, MEREKA CUMA TAU SEJARAH SAJA....

    .....DULU KATA KOREK HIDUNG BATAL PUASA....

    ....MINYAK WANGI BERALKOHOL HARAM.......


    .....SEKARANG DAH BOLEH PULAKKK.......


    ......DULU SELUAR PENDEK NAMPAK PEHA HARAM......

    ....DENGAR DENGAR CERITA......


    .....SEKARANG DAH TAK HARAM PULAK.......




    .......TAU DAK SAUDARA SAUDARI......



    ........NANTI FOREX PUN TAK HARAM DAHHH.....




    .....SEBAB MASA TU ULAMAK PUN NAK MAIN JUGA......



    .....MAKLUMLAH DAK SARA BINI YANG RAMAI......



    ......AGAK AGAKNYA NANTI ADA FATWA BOLEH KAWIN LEBIH PADA EMPAT........


    ReplyDelete
    Replies








    1. . mr J




      Kawan baik kamu. Azwan Bro pemuda pelir sado umno






      Rasuah antara benua



      Most corupted in soutern hemisphere !!!!





      Mr j and Azwan celebrate bersama

      Delete
    2. Cuma Org Muda #JANGAN BUAT ialah :

      1. Tiba² ada berbillion dalam akaun.

      2. Kemudian claim TAK TAHU ada duit dlm akaun. (dah berbillion masuk boleh claim tak tahu. Lainlah kalau yg masuk tu puluh ringgit, ratus malahan ribu ringgit. Bolehlah claim kata tak sedaq).

      3. Tapi boleh lah pula nyopping sampai juta sedangkan kata tak sedar ada duit dlm akaun.

      Yg ni ORG MUDA janngaaannnn ikut naaaa..... Biaq PEMUDA UM** aja yg ikut cara tu.... sbb taat pada pemimpin.

      Delete
    3. BUKAN TAK BOLEH MAIN FOREX....

      TAPI BUKAN GUNAKAN DUIT RAKYAT (BNM)....

      KALAU GUNAKAN DUIT SENDIRI ...NAK UNTUNG KER NAK RUGI KER...LANTAK LER...

      ITU YANG PERLU DAKUI WAHAI MACAI-MACAI FUKATAN HAPRAK...

      Delete
  11. Dengan izin tuan blog,

    PER : TIKUS @ VIRGO; PENDEDAK YANG MELENGKAPKAN SIFAT ORANG-ORANG YANG MEMBENCI KEBENARAN (siri 1/4).
    ================

    Saya mohon izin tuan blog untuk mengulas mengenai sifat-sifat pendedak pada kali ini. Untuk tujuan itu saya petik ulasan seorang pendedak berstatus 'anon' yang dibuat pada entry yang lepas.

    --------------------------------

    Anonymous6 September 2017 at 20:23

    Doe 19:35

    Ulasan kedua anda telah menunjukkn topeng yg telah tertanggal.

    Tahniah Doe.

    Berpolitik la dgn cara matang dn berhemah.
    Berhenti menggunakn Islam dgn cara yg tak sepatutnya.
    Kebumikn sifat Dendam Kebencian dn Khianat.
    Nescaya anda lebih jelas dgn arah perjuangan anda.

    Pesanan ini saya tujukn kepada diri saya sendiri juga.

    Tak semua dokongan kita itu benar dn tak semua dokongan pihak lain itu salah dn sebaliknya.

    ADIOS DOE

    Melawan KEBATHILAN bukan dengan KEMUNGKARAN.

    Tanamkn sifat mencari KEBENARAN bukan KEMENANGAN.

    Yang HAK pasti MENANG.

    SALAM dr T

    Komen saya :-

    Blog Tuan Budin akhirnya menjadi sasaran puak pendedak untuk mempertahankan kemungkaran.

    Pendedak yang membuat komen di atas bukanlah kejora tetapi seorang yang saya pernah gelar tikus. Di blog Kluangdiamond ia muncul sebagai VIRGO LARA.

    Sesungguhnya TIKUS@VIRGO telah melengkapkan ciri-ciri orang yang membenci kebenaran yang dibawa oleh ayat-ayat AlQuran. Setiap kali saya muncul ia pasti akan memberi komen menghalang saya menggunakan ayat-ayat AlQuran.

    Hanya satu saja sebabnya iaitulah ia membenci kebenaran.

    AlQuran adalah hujah dan dalil bagi manusia yang mengaku beriman yang ingin mencari kebenaran.

    Malah apabila kita selesai khatam AlQuran kita akan diajar untuk membaca doa berikut:-

    الّلَهُمَ ارْحَمْنَا بِالْقُرْآن، واجْعَلْهُ لَنَا إمَامَاً وَنُوْرَاً، وَهُدَىً ورحمةً.. الّلَهُمَ ذَكِّرْنَا مِنْهُ مَا نَسِيْنَا، وَعَلِّمْنَا مِنْهُ مَا جَهِلْنَا، وَارْزُقْنَا تِلَاوَتَهُ آنَاءَ اللَّيْلِ وَأطْرَافَ الْنَهَار، واجْعَلهُ لَنَا حُجَّةٌ يَا ربَّ الْعَالَمِيْن

    Ya Allah rahmatilah kami dengan sebab AlQuran. Dan jadikanlah AlQuran
    sebagai pemimpin, cahaya, petunjuk
    dan rahmat bagi kami. Ya Allah peringatkanlah kami melalui AlQuran apa yang kami lupa dan ajarkanlah kami melalui AlQuran apa yang kami jahil.
    yang telah Kau jelaskan
    Dan kurniakanlah kami rezeki membaca AlQuran
    pada malam dan siang hari. DAN JADIKANLAH AlQURAN INI HUJAH BAGI KAMI.

    Doa di atas jelas menyebut AlQuran dijadikan hujah di dalam mencari kebenaran melalui pelajaran dan pengajaran selain di dalam mengambil dan memberi peringatan.

    Maka apabila seseorang yang mengaku beriman dengan AlQuran amat benci kepada peringatan yang diberikan melalui ayat-ayat AlQuran maka ketahuilah bahawa orang itu sebenarnya membenci kebenaran. Kewujudan golongan ini memang ada disebut di dalam AlQuran.

     لَقَدْ جِئْنَاكُم بِالْحَقِّ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَكُمْ لِلْحَقِّ كَارِهُونَ

    "Sesungguhnya kami telah datang kepada kamu dengan kebenaran tetapi sesungguhnya kebanyakan kamu membenci kebenaran itu"
    (Az-zukhruf : 78)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr john doe,

      Pedulikan apa orang nak kata, kalau kita nak puaskan hati semua, maka kita yang akan derita.

      Untuk makluman saudara, saya sentiasa tertarik dengan komen dan hujah saudara.


      Bernas dan boleh digunakan sebagai panduan.

      Kalau boleh saya pun nak sehebat saudara.

      Terima kasih dan semoga sentiasa dirahmati ALLAH..........

      Delete
    2. Sdr anon,

      Bagi Allah segala pujian.

      Terima kasih di atas sokongan dan kata-kata semangat. Semoga sdr juga dirahmati Allah.

      Tapi apa pun bagi saya tuan Budin adalah yang paling penting di antara kita. Alasan tak perlu terang lagi.

      Sama2lah kita doakan Tn Budin dipanjangkan umur, diberi kesihatan dan kekuatan fizikal , mental dan spiritual dan istiqamah dalam perjuangan.

      All for one and one for all (asal bukan perkara bathil).

      Salam perjuangan.

      Delete
    3. teruskan perjuangan untuk kebenaran buat my bro john doe

      salam dari jauh bro...
      insyaallah masanya hampir tiba.

      Delete
    4. Bro John Doe,

      Perkara yang Haq akan datang jua..manakala yang Batil..akan lenyap. Bersabarlah..janji2 Allah adalah benar. bagi mereka yang beriman bersungguh-sungguh dengan Allah SWT dan Hadis Nabi SAW.

      Selamat berjuang..


      Ya Allah rahmatilah kami dengan sebab AlQuran. Dan jadikanlah AlQuran
      sebagai pemimpin, cahaya, petunjuk
      dan rahmat bagi kami. Ya Allah peringatkanlah kami melalui AlQuran apa yang kami lupa dan ajarkanlah kami melalui AlQuran apa yang kami jahil.
      yang telah Kau jelaskan
      Dan kurniakanlah kami rezeki membaca AlQuran
      pada malam dan siang hari. DAN JADIKANLAH AlQURAN INI HUJAH BAGI KAMI.

      Aamiin ya rabbal'alamin.

      Delete
    5. HE..HE..HE..
      TEPUK NYAMUK DAH NANYUK....

      Delete
    6. MAMAK BERTEMU MAMAK....ELOK LER TU...AKAN MELINDUNGI ANTARA SATU SAMA LAIN...JAP LAGI SAMPAI NUAR AL JUBURI ....LAGI PUTAR ALAM PUNYER MANUSIA....PATUT LER SEKARANG NI SI DAIM MENDIAMKAN DIRI...MADEY DAH BAGI WARNING KAT DIA....

      Delete
    7. Pada Bro-bro John Doe, UP, Msian Cyber, Macy, Zack, Mat Noor, Fan Tun, Perak Man.........tak lupa pada Tuan Admin Shahbudin.........Sifu2 Pakatan Bro Diny Yusof, Pak Othaman, Rak Rahman...........dan sumer Anon2 sekapal yg saya hormati dan sangat saya hargai......

      Sama2 kita bersatu berganding bahu rapatkan saf.......kita tibaiii hempokkk hujah2 macaaaiii haram ni.

      Kita sama2 berjuang tanpa dedak untuk satu kebenaran.........dan sama2 kita pakat kalih dan tukar kerajaan baru pada PRU14 nanti, ameen.

      Undi itu hak kita...!!

      Terima kasih atas support dan kerjasama anda sumer.

      Macam Bro John Doe kata......
      All for One...One for All...!!
      Salam perjuangan.

      Terima kasih dan wassalam.

      Delete
    8. Tu dia pendusta kaedah perolok-olokkan dah punch card.

      Takdak isi pun untuk dijawab. Biar je lah ia bersukaria sementara masih punya waktu.

      Delete
    9. Maaf pada yg tertinggal nama macam Bro Dad, Pomen dan Msia Baru.........dan sumer yg sekapal yg tak disebut namanya......kadang2 kita tak lepas dari telupa.

      Delete
  12. The henchman has laid his tools..

    Use your brains to manoeuvre around the tools...

    02:16... bring Murad along with U nd go fuck a spider...

    ReplyDelete
  13. PER : TIKUS @ VIRGO; PENDEDAK YANG MELENGKAPKAN CIRI-CIRI ORANG YANG MEMBENCI KEBENARAN (siri 2/4)
    ================

    Di dalam sebuah hadith yang masyhur di dalam berbagai lafaz matannya Nabi saw pernah bersabda bahawa ada 3 ciri orang munafik iaitulah

    1) menipu apabila berbicara
    2) mungkir apabila berjanji
    3) khianat apabila diberi amanah.

    Ramai orang menyangka hadith ini tamat pada 3 sifat tetapi sebenarnya tidak.

    Di dalam satu hadith yang lain Nabi saw pernah bersabda memaklumkan ciri yang keempat iaitulah fujur apabila berdebat.

    Kemudian Baginda saw lanjutkan lagi keterangan dengan berkata barangsiapa yang memiliki 1 di antara 4 sifat maka ia memiliki satu ciri munafik dan barangsiapa yang memiliki kesemua 4 sifat maka ia memiliki ciri munafik yang sempurna.

    Fujur boleh ditakrifkan sebagai amat melampau batas.

    Mengapa saya katakan kewujudan TIKUS @ VIRGO telah melengkapkan kesemua 4 ciri orang yang membenci kebenaran? Begini penjelasannya.

    Di dalam Al-Quran Allah ceritakan tentang 3 kaum kafir yang membenci kebenaran. Masing-masing punya kaedah yang sendiri untuk menentang kebenaran itu. Begini.

    1) kaum Yahudi - mereka ini membenci kebenaran dengan cara memutarbelitkan sesuatu perkara. Bahasa kita dalam ini ialah kaki spin. (Rujuk keterangan An-Nisa. : 46)

    2) Nasrani - Mereka ini membenci kebenaran dengan cara beralasan ke atas kebenaran itu. (Rujuk keterangan Ali-Imraan : 60-61)

    3) Musyrikin - Mereka membenci kebenaran dengan cara memprovokasi, memperolok-olokkan dan menghina kebenaran itu (rujuk keterangan Al-Hijr :94-95).

    Ketiga-tiga golongan ini sememangnya golongan kafir yang membenci kebenaran tetapi ada satu lagi golongan keempat yang disebut berasingan daripada golongan kaum kafir.

    Golongan keempat ini ialah mereka yang mengaku beriman tetapi hakikatnya memiliki ketiga-tiga sifat orang-orang yang membenci kebenaran. Mereka lebih khusus daripada 3 kaum di atas dan bagi mereka satu surah yang khusus yang dinamakan surah al-munafiqun.

    ReplyDelete
  14. PER : TIKUS @ VIRGO; PENDEDAK YANG MELENGKAPKAN SIFAT ORANG-ORANG YANG MEMBENCI KEBENARAN (siri 3/4)
    ================

    Apabila saya meramalkan bahawa kerajaan Najib akan tumbang menyembah bumi, saya tidak memetik ramalan itu daripada Bintang sebaliknya melihat kepada sifat-sifat penceritaan yang ada di dalam AlQuran dan hadith.

    Salah satu sifat yang ada ialah 'apabila kilmaks telah tiba maka ketika itulah kebenaran akan muncul'.

    Siapa kata klimaks tak wujud di dalam AlQuran? Cubalah telusuri balik kisah-kisah para Rasul nescaya kita akan melihat bahawa ia wujud dan malah diceritakan secara tersirat di dalam ayat kedua terakhir surah Yusuf.

    حَتَّىٰ إِذَا اسْتَيْأَس الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَنْ نَشَاءُ ۖ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ

    "Sehinggalah apabila Rasul-rasul itu telah berputus asa dan mereka menyangka mereka didustakan orang juga, maka datanglah pertolongan Kami. Kami selamatkan orang-orang yang Kami kehendaki, siksaan kami tiada dapat ditolakkan daripada kaum yang berdosa".
    (Yusuf : 110)

    Dan apabila dirujuk kepada ayat terakhir pula, akan kelihatan Allah swt telah mengatakan secara tersirat di dalam kisah para Rasul itu ada keterangan bagi kaum yang mahu menggunakan akal.

    لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبَابِ ۗ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَىٰ وَلَٰكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ.

    "Dan sesungguhnya di dalam kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang yang menggunakan akal. Bukanlah peristiwa ini sesuatu yang diada-adakan, melainkan ia memberi keterangan kepada (kitab) yang berada di hadapannya, menerangkan setiap sesuatu dan menjadi rahmat bagi kaum yang beriman". (Yusuf : 111)

    Berdasarkan kisah dan dalil-dalil di ataslah saya telah membuat ramalan bahawa apabila klimaks itu tiba kerajaan Najib akan tumbang menyembah bumi.

    Adakah ramalan saya bakal berlaku atau tidak. Hanya masa akan menentukan tetapi mari kita lihat sifat klimaks 4 orang pendedak popular di alam siber.

    ReplyDelete
  15. PER : TIKUS @ VIRGO; PENDEDAK YANG MELENGKAPKAN SIFAT ORANG-ORANG YANG MEMBENCI KEBENARAN (siri 4/4)
    ================

    Berikut ialah kronologi kewujudan 4 orang pendedak paling popular di alam blog berserta ciri-ciri mereka.

    1. KEJORA

    Di antara keempat-empat mereka Kejora yang pertama muncul. Ia mempunyai ciri-ciri membenci kebenaran dengan cara menghina, memaki hamun, memperolok-olokkan, mencarut dan seumpamanya. Namun ia selamat dari 2 ciri yang lain.

    2. Unknown aka sahabat

    Unknown aka sahabat muncul selepas Kejora. Sejak kewujudannya ia tidak pernah memaki hamun , mencarut dan sebagainya seperti Kejora tetapi sentiasa beralasan. Ia akan mengelak bercakap mengenai pengkhianatan kerajaan UMNO-BN hari ini tapi sentiasa beralasan. Alasan paling popularnya ialah 'kisah serigala' dan 'kuasa pemutus'. Pada kali terakhir saya lihat ia beralasan ialah apabila membuat fatwa 'duit cukai adalah milik kerajaan dan bukan milik rakyat' dan apabila diminta dalil ia memberi alasan meminta bro phantom dan saya pula memberi alasan kenapa fatwanya itu tak betul. Amat aneh sekali apabila yang mengeluarkan hukum tidak memberikan dalil sebaliknya memberikan alasan di sebalik hukum.

    3. MR J

    Apabila dua pendedak pertama kelihatan gagal, maka muncullah Mr J. Mr J adalah kaki spin yang paling kuat. Ia tidak pernah memaki hamun dan mencarut seperti Kejora, tidak beralasan dengan hujahnya seperti unknown aka sahabat tetapi sentiasa spin fakta dan cerita. Tak perlu keterangan lanjut lagi untuk kenyataan ini.

    4. TIKUS @ VIRGO.

    Apabila 3 pendedak pertama gagal, maka muncul watak ke-4 iaitulah TIKUS@VIRGO.

    Inilah pendedak yang pukul rata kesemua sifat 3 pendedak di atas. Inilah orangnya yang selalu menyebut Mahakutty Laknatullah, Mahathir Laknatullah dan seumpamanya.

    Ia juga yang selalu memanggil orang lain sebagai bodoh, bengap dan seumpamanya.

    Ia juga yang angkuh lagi sombong mengatakan bahawa kesemua macai Mahakutty akan melalak di tengah jalanan 5 tahun lagi.

    Ia selalu spin, selalu beralasan dan selalu memprovokasi, memperolok-olokkan dan menghina kebenaran hatta ke peringkat menghina ayat-ayat AlQuran.

    Apabila ia tidak mampu menjawab hujahan saya ia akan menyerang saya secara peribadi seolah-olah ia punya pengetahuan peribadi bahwa saya seorang munafik padahal ia tak kenal pun siapa saya.

    Di blog KD ia pernah memanggil saya munafik secara terbuka dan mendoakan laknat kepada saya.

    Apabila tidak boleh menjawab ia akan mencerca. Bukan saya seorang sahaja tetapi hampir semua yang tidak beranon dicercanya.

    Seperti yang saya sebut segala cercaannya tidak menjadi kudis bagi saya tetapi saya perlu sampaikan perkara ini kepada tuan blog dan rakan-rakan lain agar apa yang saya lihat dan 'baca' dapat dikongsikan bersama.

    Semakin hari, saya semakin yakin dengan ramalan saya bahawa apabila klimaks itu telah sampai maka yang bathil itu pasti akan lenyap dan binasa sebinasa-binasanya.

    Dengan masuknya TIKUS@VIRGO ke alam siber untuk membantu 3 pendedak terawal, maka klimaks itu sudah semakin hampir.

    Ia pasti akan berlaku. Tak lama dah. In shaa Allah. Aamiin.

    "Sesungguhnya aku telah menyampaikan".

    Yang ikhlas kerana Allah tanpa dorongan dedak,

    John Doe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kajian dan ulasan yang amat menarik.

      Saya bersetuju dengan saudara.

      Mereka cuma menyerang dengan peluru kapur....

      Delete
    2. Sdr anon,

      Terima kasih.

      Cuba lihat pada kronolgi kemunculan 4 orang pendedak ink dan sdr akan dapati ia benar-benar berlaku beransur-ansur.

      Di dalam AlQuran golongan paling ringan cabaran kepada kaum Muslimin dari sudut keilmuan (bukan dari sudut penentangan) ialah golongan musyrikin yang memperolok-olokkan, kemudian diikuti oleh golongan Nasrani yang beralasan, dan kemudian pula diikuti oleh golongan Yahudi yang membelit.

      Ya betul, menentang Yahudi dari sudut ilmu lebih susah berbanding Nasrani. Mereka juga beriman kepada Allah yang satu dan merupakan golongan pentauhid sama seperti kaum Muslimin.

      Kemudian menentang Nasrani pula lebih mudah daripada menentang Yahudi sebab mereka punya konsep trinity yang tidak selari dengan matematik
      tapi masih ada disiplin di dalam ilmu ketuhanan.

      Dan menentang musyrikin dari sudut ilmu lebih mudah kerana mereka tidak bertauhid dan langsung tidak ada disiplin di dalam ilmu ketuhanan. Tuhan mereka boleh berubah dan punya berbagai bentuk.

      (Mohon maaf kepada rakan2 bukan Muslim yang membaca. Saya tidak berniat mahu mulakan debat agama siapa betul. Hanya menyampaikan dari sudut agama Islam sahaja).

      Top of the list adalah golongan munafik yang mengaku beriman tetapi memiliki ketiga-tiga ciri yang tadi.

      Golongan ini paling susah untuk ditentang disebabkan mulut mereka mengakui perkara lain, mengaku beriman kepada kitab yang sama dengan kita padahal hati mereka tidak.

      Susah sehingga Nabi saw pun tidak boleh menghapuskan mereka secara terbuka ditakuti ia menjadi fitnah bahawa Nabi saw menghapuskan penganut agamanya sendiri.

      Inilah golongan serigala berbulu domba. Mereka lebih bahaya daripada singa, serigala dan anjing yang muncul di dalam kulit dan bulu sendiri.

      Lihat saja kemunculan mereka ber-4 inu, ia benar-benar mengikuti flow one by one, daripada yang paling ringan hingga ke yang paling berat.

      Masih tak percaya unsur klimaks di dalam takdir Allah di dalam 'direct divine intervention'? Fikirkan semula..

      Wallahu a'lam.

      Delete
    3. bravo JD....inspiring for a detailed articulation...

      the war drags ever on, but we shall never surrender!

      Delete
    4. Ntah ntah depa ni sorang je kot bro john doe tapi kepala ada 4 macam dewa hindu kat kuil tu..kikiki

      Satu persamaan mereka ialah mereka adalah penyokong bn dan penjilat tegar sibijan.

      Delete
    5. Malaysian Cybertrooper7 September 2017 at 08:10

      Tahniah bro JD,

      Satu pengamatan yg sangat tepat dan bernas. Tetapi saya tidak akan terkejut sekiranya ke empat-empat makhluk yg JD sebutkan itu merupakan orang yang sama.

      Delete

    6. Sungguh.

      Selepas membaca cara komen 4 pendedak tersebut, saya berharap saudara John Doe membalas komen mereka dengan cara begini.

      Ke 4 mereka ini tahu mereka di pihak yang cari makan sehingga sanggup menolak kebenaran.

      Mereka langsung tak rasa bersalah malah kadang-kadang sehingga seolah-olah seperti bergurau dengan Allah.

      Mereka akan terus dengan niat 'ikhlas' mereka. Oleh itu sesekali atau bila perlu John Doe Sebaik-baik nya guna pendekatan yang sama seperti di atas.

      Bravo John Doe.

      Delete
    7. Bros,

      Mereka bukan orang yang sama sebab masing-masing punya karakter yang berlainan.

      Dari sudut psikologi juga mereka tidak sama. Selepas beberapa ketika membuat pengamatan kita boleh tahu.

      Sedangkan orang-orang yang berpura-pura gila pun boleh diketahui selepas pengamatan dibuat, inikan pula orang-orang dari karakter berlainan.

      Tapi saya percaya kesemua 4 orang ini saling mengenali. Melainkan kejora yang tidak berfakta dan hanya memperolok-olokkan, ketiga lagi mempunyai fakta-fakta (atau sebenarnya auta) yang sama hasil dari kursus dan modul dari sumber yang sama. Saya percaya sumbernya ialah KHIANAT.

      Mr J adalah kemungkinan Tun Faisal sendiri. Sebab Tun Faisal punya character yang kuat dan kaki spin.

      Cara kedua pula ialah dengan melihat kemampuan berbahasa mereka di dalam bahasa selain dari bahasa ibunda mereka. Ia satu kemahiran yang berlainan bagi setiap orang.

      J mempunyai BI yang baik, ini diakui.

      Kejora mempunyai BI yang cukup makan sahaja untuk berkomunikasi tapi tak lepas untuk menjadi tenaga pengajar.

      Unknown sahabat mempunyai BI yang teruk dan berterabur, tak memadai untuk berkomunikasi. Selepas tersilap muncul di dalam BI sekali dan mendedahkan kelemahannya, ia tidak lagi berbuat demikian.

      Tikus belum ada kekuatan untuk muncul memberi komen di dalam BI dan sentiasa lari apabila diminta berbuat demikian. Masih awal untuk merumuskan BInya hancus walaupun itulah kepercayaan saya.

      Sepertimana Rothschilds yang terkejut dengan pendedahan tentang diri mereka yang bersekutu dengan anak Lucifer satu ketika dahulu sehingga perlu membuat mesyuarat tergempar, saya tidak terkejut sekiranya pada hari ini mereka akan bermesyuarat di JASA untuk mencari modul baru untuk berkhianat (entahkan panggilan mesyuarat tergempar telah dibuat dan barangkali juga mesyuarat itu sedang berlangsung).

      Kejora mungkin tidak berminat pada mesyuarat ini sebab minatnya hanya pada pencen selepas penggalnya disempurnakan. Lagipun berlainan dengan 3 yang lain Kejora tidak kelihatan mengikuti kursus dan modul JASA.

      Delete
    8. Kalau ini lah the best from JASA, they really are doing lousy jobs!

      Delete
    9. Mamat yang bertugas sebagai pengkopipes berjela jela ialah Mr J jambu batu nisan......

      Delete
    10. USTAZ FUKATAN HAPRAK ANJING KURAP BELAAN KETUA TO' KONG DAPIGS DAH MEROYAN SEJAK SUBUH TADI....BERZIKIR TAK HABIS-HABIS....

      Delete
    11. Silap tu Kejora.

      Tengok balik betul-betul, mana ada sejak subuh. Subuh aku hilang jap la bro.

      Aku masuk balik lepas syuruk ja.

      Ni tak tau subuh pukoi berapa sampai pukoi berapa ni bangkit subuh pagi tadi ke tak?

      Tanya ja tau, jangan marah noooo..

      Kikiki..

      Delete
    12. Bro John Doe at 8.55......satu kupasan pengamatan dan hints terbaik tentang macaaaiii yg bertugas dalam blog ni.

      Nampak gaya makin ramai macaaii baru yg bertenggek dalam blog ni.......mungkin baru dapat arahan gamaknya.

      Anyway dengan kupasan di atas, kurang-kurangnya kita tau dgn sape kita berkomunikasi dan berhujah.

      Terima kasih yeoppp....
      Salam perjuangan tanpa dedak.

      Delete
  16. Adakah duit RM10 billion yang lesap gara gara kebodohan mamak Nor Yaacob berspekulasi forex tu masuk ke akaun bank Tun Mahathir, Dato Sri Anwar Ibrahim atau Tun Daim seperti mana berbillion duit 1MDB yang ghaib itu sebahagiannya mendarat dalam akaun bank peribadi Najib Razak?.

    Jawapannya TIDAK bukan?. Keterangan mamak Nor Yaacob jelas menunjukkan Tun Mahathir, Dato Sri Anwar mau pun Tun Daim tidak dimaklumkan tentang kerugian itu dimana mamak Nor Yaacob inilah main player, speculator dan pemain forex utama yang menjadi punca kehilangan dan kerugian puluhan billion RM itu.

    Semua orang tahu idea penubuhan 1MDB itu datangnya dari Najib Razak atas dorongan Jho Lho yang begitu akrab dengan Riza Aziz dan emaknya Rosmah Mansor (bini Najib Razak). Dan satu dunia tahu duit 1MDB yang berbillion RM itu telah dilencongkan ke Syarikat milik Jho Lho dan ini berlaku dengan izin Najib Razak selalu pengerusi Dan orang yang berkuasa membenarkan perkara itu terjadi.

    Anihnya...kerajaan haram jadah pimpinan Najib Razak boleh pula membutakan mata dan memekakkan telinga atas desakan ramai untuk pembentukan RCI 1MDB untuk menyiasat perkara ini. Kenapa Najib Razak perlu jadi manusia bacul untuk benarkan RCI 1MDB dibentuk kalau benar beliau tidak bersalah?. Sudah sudahlah menyokong apa lagi mengampu seorang pemimpin yang tidak saja bacul malah jelas adalah spesis yang tidak langsung amanah dan boleh dipercayai. Hanya manusia dan rakyat jenis baghal, bengong Dan berkepentingan peribadi saja sedia menjaja Maruah diri dan terus memuja perintis kleptokrasi di negara Malaysia ini.

    Memang benar benar haram jadah pimpinan Malaysia sekarang ini. Baldi lama yang bocor yang tidak lagi diguna diambil kisah, baldi sekarang yang sedang nenampung air tapi bocor sana sini langsung tidak dipedulikan Dan bibiarkan saja. Pimpinan spesis jadah dan baghal apa yang kita miliki sekarang ini?. Ayuh guling dan jatuhkan raja kleptokrasi dan kerajaan kleptokrasi Malaysia ketika ini. Sama sama kita bangun dan humban Najib Razak ke tempat sewajarnya iaitu penjara.

    ReplyDelete
  17. Bro Pemandu..Memang kita tahu RCI Forex masih berjalan dan kita doakan kebenaran berpihak pada Tun. Namun dengan pengakuan TS Nor, Walaupun apa
    Keputusannya namun kita dapat sedikit info bahawa Tun dan Anwar sama sekali tidak boleh dipersalahkan. Ini baik untuk rakyat semua mengetahuinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAMAK BERTEMU MAMAK....ELOK LER TU...AKAN MELINDUNGI ANTARA SATU SAMA LAIN...JAP LAGI SAMPAI NUAR AL JUBURI ....LAGI PUTAR ALAM PUNYER MANUSIA....PATUT LER SEKARANG NI SI DAIM MENDIAMKAN DIRI...MADEY DAH BAGI WARNING KAT DIA....

      Delete
  18. sekarang giliran ts sidek pula bermandi dgn peluh kering.

    misi utama RCI ini adalah utk memerangkap tun m.

    peg yg paling bertanggung jawab dlm urusan 'forex' ini (ts nor mohamad) tlh berbicara.

    tak payah lanjutkan 'enquiry' kerana akan membuang masa saja.

    saya percaya arahan yg tersirat drpd najib kpd sidek (budak Pekan) ia lah 'go get him (tun m) bro, at whatever cost'.

    so sidek n gang ! apa dah jadi ?

    is RCI on d Bank of England in place next?

    to ts nor, b prepared 2 weather d storm that is coming yr way. kalau saya najib lah, ungkapan yg sesuai sekarang ia lah 'celaka engkau nor mohamad. rosak segala rancangan aku'. hi hi hi !

    ReplyDelete
  19. Aku membaca liputan RCI semalam dari pelbagai sumber berita; baik media arus perdana atau media bebas. Apa yang yang aku nak beritahu intipati 6 hingga 9 yang Tuan Budin sebut di atas langsung tak dilaporkan oleh media-media kerajaan. Mereka melaporkan sebahagian sahaja. Pelaporan yang sangat tidak adil dan berat sebelah. Meluat aku baca!!..

    ReplyDelete
  20. Kita akui zaman Tun M banyak skandal kewangan. BMF, Perwaja, Forex, MAS etc. Tapi adakah Tun M meletakkan OSA terhadap mana-mana pelaporan skandal kewangan tersebut? Ada ke tak?

    ReplyDelete
  21. Kebenaran makin terserlah. Niat untuk mengenakan Tun M dan Anwar tidak menjadi!..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu dan lihat...
      Tak kan anak buah buat kerja sendiri tanpa arahan dari atas..
      Jgn jadi bodoh!!...Madey PM dan menteri kewangan tak tahu ke??? Guna duit rakyat ni. Keoutusan besar ni. Perlu ada persetujuan dari PM

      Dulu 1MDB , bila Najib akat dia tak tahu. Orang kutuk dia sebab orabg kata dia pengerusi tentulah tahu. Padahal 1 MDB ada lembaga pengarah sendiri yg buat keputusan.
      Lagipun 1 MDB tak guna duit rakyat/dana awam

      kenapa double standard dalam kes forex ni pulak??
      Kata madey dan anwar tak bersalah??

      Allah nak tunjukkan sesuatu...!!!

      Tunggu dan lihat!!

      Delete
    2. Jangan jadi bodoh?

      Yang sahnya tikus yang berkata-kata itulah yang sebenarnya bodoh.

      Ulasan telah dibuat pada komen balas saya di bawah.

      "Bodoh dan bengap" adalah dua kalimah kegemaran tikus untuk menutup kelemahan diri bahawa ia sebenarnya apa yang ia panggil ke atas orang lain.

      Delete
    3. Anon 659, adakah anda mengatakn bahawa najib patut tahu tentang duit src yg berjumlah 42juta dari dana awam yg masuk dlm akaunnya? Itulah rumusan anda ketika mejustifikasikan kesalahan patut diletakan dibahu Tun!

      Delete
    4. Woi 6.59 bangang..

      Jadi isu duit src yang masuk akaun najip..lepas si najip kata tak tahu siapa punya lalu dia gunakan berfoya foya tu apa cer beb? Boleh pulak kau percaya cerita si najip tu.

      Kau memang munafik la woi...

      Kah kah kah

      Delete
    5. MENUNJUKAN MAMAK MADEY KERALA KUTTY NI BEKAS PM PALING DUNGU YANG MALAYSIA ADA....
      DIA KATA BIASA LER KERUGIAN ...DENGAN MUKA SELAMBA...TAPI KALAU UNTUNG ...MESTI MASUK POKET DIA DAN KRONI...
      TU PASAL SEKARANG DOK DALAM KELAMBU DIAM MEMBISU ARAHAN DARI MADEY...SAMA LE DENGAN KETUA PELIWAT TU NANTI...LAGI KAKI PUTAR ALAM....ELOK LER TU MAMAK SAMA MAMAK BERTEMU ....AKAN MELINDUNGI ANTARA SATU SAMA LAIN....HANYA MACAI YANG BODOH SAHAJA AKAN MELINDUNGI MEREKA-MEREKA INI....

      Delete
  22. Dilemna seorg pencuri, bila dia mencuri, dia fikirkan org lain pun mencuri juga.

    ReplyDelete



  23. Kolo mahathir bersalah sekali pun puak2 protun tetap akan undi PH, juga..... Yg penting adalah samada pengundi atas pagar, macam aku, akan undi PH lagi ke?.... Korang ingat aku nak undi pemimpin yg tak bertanggpng jawab, yg membiarkan pegawai2nya berjudi dg duit rakyat ke??? Kalau duit sendiri, tak kisah sangat le. Ini duit orang...2 Kali haram 1. Amek duit org. 2 berjudi.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Kelentong nampak buat-buat jadi orang lain konon pengundi di atas pagar.

      Bau busuk tikus amat tengit untuk disorok di belakang anonymous.

      Delete
    2. Betul tu bro john, tikus dah malu nak mengaku tikus. Tapi kedangkalan tetap terserlah. Judi dan trading x dapat dibezakan!

      Delete

    3. Lagi busuk org yg cuba menghalalkan perjudian yg menyebabkan negara kerugian RM 90 B mengikut taksiran semasa.

      Delete
    4. Lagi busuk orang yg tak tahu berjudi kat kasino mana...bskl pon kasino?...sah bodos bebal ko ni..

      Delete
    5. Komen 8:30 mendedahkan kebenaran memang 6:36 adalah Tikus.

      Culprit yang sebabkan kerugian dah pun mengaku dirinya. Bila tikus nak jumpa Najib dan minta Najib arahkan RCI cadangkan tindakan jenayah ke atas TS Nor Yaacob?

      Ke kamu gebang dalam blog ja TIKUS yang busuk?

      Delete
    6. RCI ada siasatan.... Bukannya makkamah yang menjatuhkam....
      Rakyat yg akan menghukumnya.. ..tunggu !!!!

      Delete
    7. MENUNJUKAN MAMAK MADEY KERALA KUTTY NI BEKAS PM PALING DUNGU YANG MALAYSIA ADA....
      DIA KATA BIASA LER KERUGIAN ...DENGAN MUKA SELAMBA...TAPI KALAU UNTUNG ...MESTI MASUK POKET DIA DAN KRONI...
      TU PASAL SEKARANG DOK DALAM KELAMBU DIAM MEMBISU ARAHAN DARI MADEY...SAMA LE DENGAN KETUA PELIWAT TU NANTI...LAGI KAKI PUTAR ALAM....ELOK LER TU MAMAK SAMA MAMAK BERTEMU ....AKAN MELINDUNGI ANTARA SATU SAMA LAIN....HANYA MACAI YANG BODOH SAHAJA AKAN MELINDUNGI MEREKA-MEREKA INI....

      Delete
  24. Cara beruk mengertak singa.Harap dapatlah mereka cermin diri dulu sebelum mencari kesalahan orang lain.Sebagai rakyat saya ingin menaya apa patutkah kita menubuhkan RCI berkaitan pembelian besi buruk yang tersadai di maritim mezium Melaka itu.Keterangan video yang dipaparkan kapada orang ramai menunjukan kan kebodohan kita membuka pekong sendiri terhadap cerita besi buruk itu.

    ReplyDelete
  25. Sudah tahu Najib itu bodoh degree pun tak ada, yang UMNO pilih dia jadi Perdana Menteri itu, lagilah bodoh!!! Yang dia tahu hanyalah mencuri wang negara dan wang rakyat. Habis lunyai negara ini dikerjakannya.

    ReplyDelete
  26. Budin...bila kes ni senang kau kata Madey dan Anwar tak diberitahu..Dan terus boleh anggap both of them tak bersalah.

    Kau ingat mereka ni boleh buat sesuatu tanpa tanya PM atau Menteri kewangan dulu ke???

    Bila kes 1 MDB, kau hentam najib bila Najib kata dia tak tahu tentang rancangan syarikat masa tu...
    Pembangknag kata najib mesti tahu sebab dia pengerusi

    Kau nampak tak Allah nak tunjukkan sesuatau dlm kes ni???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul,

      Allah nak tunjukkan tikus itu bathil, kaki spin, dan kaki beralasan tetapi hakikatnya ilmu dan maklumat pun takdak dan jahil murokkab.

      Tidak seperti 1MDB di mana semua pembuat keputusan baik di pihak syarikat mahupun di pihak kerajaan di mana pembuat keputusan semuanya adalah Najib sendiri, di dalam kes Forex pula BNM punya bidangkuasa sendiri dan tidak perlu melapor kepada PM mahupun Menteri Kewangan.

      Masih ingat BNM pernah mendenda 1MDB? Itu tunjukkan BNM punya bidangkuasa asing yang terpisah drpd PM dan Menteri Kewangan.

      Mana aku tahu? Sebab setiap hari aku baca laporan terkini saksi-saksi yang bagi keterangan.

      Tidak seperti kamu yang gebang dalam blog, fakta pun ke laut.

      Itu belum dikira bagaimana kamu semua spin dan gebang habis konon Tun M dah menggeletar kerana RCI ini padahal panel pun tak mampu buat keputusan panggil Tun M ataupun tidak.

      Najib tidak akan putus asa dan akan mencuba perkara lain pula untuk kenakan Tun M.

      Sebab kita kan sedang menuju ke klimaks.

      Delete
    2. 6.53... Bodos....Nor mohhamad yaacob dilantik oleh najib pegang jawatan dlm glc...adekah nor mohammad nak bela madey?...

      Delete
    3. Allah nak tunjuk memang najip dan penzilat zubur najip macam hang 6.53 munafik! Itu je

      Dah banyak kali orang tanya..ada ke tidak duit2 forex tu masuk akaun peribadi tun m dan anwar masa itu? Dalam depa tak tahu apa2 tu...depa tak terima duit billion2 masuk akaun depa.

      Bandingkan dengan si najip...tak tahu konon...takda duit masuk akaun konon...tup tup kantoi!!!

      Dasar anak haram punya 6.53..sebab tu syok sangat melantak dedak haram!

      Kah kah kah

      Delete


    4. Bank Negara bukannya Syarikat macam 1MDB.

      Sebab itu orang ramai salahkan Najib sebab lantik Isa jaga Felda. Yang bertanggungjawab jawab ialah Isa. Kesipan Najib ialah lantik Isa yang dah ada rekod buruk. Nor MY tak ada rekod buruk macam Isa.

      Delete
    5. MENUNJUKAN MAMAK MADEY KERALA KUTTY NI BEKAS PM PALING DUNGU YANG MALAYSIA ADA....
      DIA KATA BIASA LER KERUGIAN ...DENGAN MUKA SELAMBA...TAPI KALAU UNTUNG ...MESTI MASUK POKET DIA DAN KRONI...
      TU PASAL SEKARANG DOK DALAM KELAMBU DIAM MEMBISU ARAHAN DARI MADEY...SAMA LE DENGAN KETUA PELIWAT TU NANTI...LAGI KAKI PUTAR ALAM....ELOK LER TU MAMAK SAMA MAMAK BERTEMU ....AKAN MELINDUNGI ANTARA SATU SAMA LAIN....HANYA MACAI YANG BODOH SAHAJA AKAN MELINDUNGI MEREKA-MEREKA INI....

      Delete
  27. Salam, anon 643

    Kedua dua kes ada similarity dari segi kepertanggungjawaban! Similar but not identical! Kes forex, yg memberi keterangan adalah nor mohamad, org yg bertanggunjawab keatas transaksi. TUN pulak adalah dia punya superior, kemungkinan tu ada bahawa Tun tidak mengetahui tentang transaksi. Apatah lagi transaksi tidak memerlukan tandatangan Tun. Nor mohamad yg membebaskan Tun dari tuduhan, bukan Tun himself. Kes 1mdb, Najib adalah pegawai yg bertanggungjawab keatas transaksi dan juga org yg bercakap membebaskan dirinya sendiri, yg mana telah di ketahui berbohong pertama kali mengatakan tidak ada duit dlm akaunanya. Segala tindak tanduknya juga selepas itu menjuruskan kepada usaha untuk menutup isu 1mdb dari terbongkar.

    Tidakkah kau sedar Allah sedang memberi petunjuk supaya akal kita berfikir ttg yg hak dan yg bathil?

    ReplyDelete
    Replies
    1. MENUNJUKAN MAMAK MADEY KERALA KUTTY NI BEKAS PM PALING DUNGU YANG MALAYSIA ADA....
      DIA KATA BIASA LER KERUGIAN ...DENGAN MUKA SELAMBA...TAPI KALAU UNTUNG ...MESTI MASUK POKET DIA DAN KRONI...
      TU PASAL SEKARANG DOK DALAM KELAMBU DIAM MEMBISU ARAHAN DARI MADEY...SAMA LE DENGAN KETUA PELIWAT TU NANTI...LAGI KAKI PUTAR ALAM....ELOK LER TU MAMAK SAMA MAMAK BERTEMU ....AKAN MELINDUNGI ANTARA SATU SAMA LAIN....HANYA MACAI YANG BODOH SAHAJA AKAN MELINDUNGI MEREKA-MEREKA INI....

      Delete
  28. perbezaan kes tun dan kes najib ibarat langit dan bumi.
    Bila nor mohammad membuat statemnt mahathir dan nuar tak terlibat.
    Bagaimna reaksi media perdana najib agaknya.Jika di dapati bersalah,tentulah media perdana najib akan hbahkan setiap masa,siap rewind lagi.

    ReplyDelete

  29. Perdana Menteri Jenis Apakah Yang Tidak Tahu Negara Kerugian RM32 Billion?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo dia tahu pon yg rugi tak boleh jadi untung...berapa billion yg masuk dlm akaun madey?...bodos...

      Delete
    2. Otak aminsihat tak sihat..

      Delete
    3. PELIK, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop MENGAKU BUAT BANK NEGARA RUGI BILLION RINGGIT dan meletak jawatan di BNM DILANTIK MENTERI KEWANGAN KEDUA.

      Delete
    4. Yg lantik mamak ni PAK LH ngok..

      Delete
    5. Rugi vs Curi

      Baik ko pegi belajar dulu...nampak sangat bangang otak tak cukup zat waktu dalam kandungan. Bila dah besar otak tak sihat la jawabnya.

      Kah kah kah

      Delete
    6. MENUNJUKAN MAMAK MADEY KERALA KUTTY NI BEKAS PM PALING DUNGU YANG MALAYSIA ADA....
      DIA KATA BIASA LER KERUGIAN ...DENGAN MUKA SELAMBA...TAPI KALAU UNTUNG ...MESTI MASUK POKET DIA DAN KRONI...
      TU PASAL SEKARANG DOK DALAM KELAMBU DIAM MEMBISU ARAHAN DARI MADEY...SAMA LE DENGAN KETUA PELIWAT TU NANTI...LAGI KAKI PUTAR ALAM....ELOK LER TU MAMAK SAMA MAMAK BERTEMU ....AKAN MELINDUNGI ANTARA SATU SAMA LAIN....HANYA MACAI YANG BODOH SAHAJA AKAN MELINDUNGI MEREKA-MEREKA INI....

      Delete
  30. Nanti kita tengok la kat berita tv3, mesti dia spin cerita.... Cakap nor yakcop ini dijadikan kambing hitam untuk isu forex tahun tu.....semua menteri menteri umno, saleh keruak,annuar musa... Najib sendiri semua akan cakap yg serupa....tak tau la kalau tengku sharippudin dgn rizal mansor pun nak ulas,nak back up bos diorang........

    ReplyDelete
  31. Najib buang masa dan wang kerajaan nak buktikan madey bertanggongjawab...

    Beza kebijaksanaan Najib dan Madey....
    Madey angkat Malaysia jadi Harimau Asia Najib jatuhkan malaysia menjadi pussycat...

    Najib tak layak jadi PM malaysia lagi...dahlah membusukkan nama malaysia diseluruh cakerawala...

    ReplyDelete
  32. Kelakar sangat apabila Tan Sri Zeti Abdul Aziz maklumkan ketika menjadi Perdana Menteri, Tun Mahathir tidak tahu kehilangan RM 32 Bilion dalam pentadbirannya. Macam mana seorang Perdana Menteri yang konon nya cekap tidak tahu akan kehilangan wang rakyat?

    Justeru adalah mustahil selepas 15 tahun tidak menjadi PM, beliau mempunyai pengetahuan yang lebih mendalam dalam pentadbiran negara hari ini sehingga boleh mendakwa 1MDB kehilangan RM 42 billion sedangkan dizaman pentadbiran beliau wang rakyat hilang sebanyak RM 32 billion pun beliau tidak tahu?


    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro! 1mdb hilang duit bukan Tun shj yg tahu, tapi budak sekolah, org jual apam balik, yg jual apam busuk, malahan satu dunia tahu 1mdb rugi dan duitnya dilencongkan utk tujuan pribadi!

      Delete
    2. Adekah ko sendiri dah dapat pengesahan dari tun madey...Clifford timbalan ketua setiausaha kemenenterian kewangan memberikan keterangan di prosiding RCI menyatakan beliau sendiri melaporkan kerugian forex kpd tun madey..
      Bacalah keterangan saksi dulu...bodos koni..otak tak sihat...

      Delete
    3. amin kurang sihat petik dari blog
      Putarbelit Cucu Tok Sekampit...hehehe..

      Delete
    4. Ko ni tak faham ke keterangan Zeti dan Nor Yaakop semalam?

      Masa menjalankan aktiviti forex tu, Nor Yaakop tak report direct kepada Anwar dan Madey pasal dia report kat Gabenor sahaja. Samada Gabenor report kat Anwar atau Madey dia tak tahu. Anwar dan Madey tahu selepas kegiatan forex mengalami kerugian yang besar pada tahun 1994. Masa tu baru Anwar dan Madey get the clear picture..

      Dia lain dengan kes duit 2.6 bilion tiba-tiba muncul dalam akaun bank seorang PM. Bila tanya mana datang duit, dia cakap derma pak Arab. Bila tanya mana aliran tunai dia, tak ada aliran tunai. Ada surat sekeping saja. Nama penderma diraja Arab Saudi pun tak wujud bila nama dia di google.

      Delete
    5. Aminsihat adalah seorang walaun PAS.

      Saya sedia berdialog dengannya tapi ia hanya bermain secara pukul dan lari. Maka biarlah ia..

      Apa pun kawan-kawan lain telah pun menjawab kepada komen Aminsihat ini dan saya percaya ia dah memadai sekiranya kebenaran yang dicari.

      Delete
    6. Aminsihat tapi Otaktaksihat!!!!

      Delete
    7. Aminsihat.
      Hadixsihat.

      Delete
    8. MENUNJUKAN MAMAK MADEY KERALA KUTTY NI BEKAS PM PALING DUNGU YANG MALAYSIA ADA....
      DIA KATA BIASA LER KERUGIAN ...DENGAN MUKA SELAMBA...TAPI KALAU UNTUNG ...MESTI MASUK POKET DIA DAN KRONI...
      TU PASAL SEKARANG DOK DALAM KELAMBU DIAM MEMBISU ARAHAN DARI MADEY...SAMA LE DENGAN KETUA PELIWAT TU NANTI...LAGI KAKI PUTAR ALAM....ELOK LER TU MAMAK SAMA MAMAK BERTEMU ....AKAN MELINDUNGI ANTARA SATU SAMA LAIN....HANYA MACAI YANG BODOH SAHAJA AKAN MELINDUNGI MEREKA-MEREKA INI....

      Delete
  33. Dennis The Menace7 September 2017 at 08:46

    Aminsihat nI sapa? Lawyer? Magistrate? Panthang nenek moyang aku masuk rumah orang tak bagi salam.ini mesti Kojola tak sihat menyamar ni.nak tambah sekor lagi geng sekolah dedak.

    "Perdana Menteri jenis apalah bla bla bla"..Wah macam orang jual ubat chow kit ye? Amin pi mkn ubat, ko tak sihat tu.

    Bro John, the best of you. Kefahaman bagi kita. We're right beside you bro.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini amin kurang sihat...petik babi buta dari blog putarbelit cucu tok sekampit...blog yg kurang laku...

      Delete
    2. Bro Dennis,

      Sdr Aminsihat bukan seorang pendedak. Karakternya ialah walaun PAS yang akan percaya dengan apa sahaja yang keluar dari PAS walaupun yang kedua itu bertentangan dengan yang awal.

      Ia mempunyai ciri orang yang ikhlas dan baik tetapi hanya dikelirukan oleh mereka yang berkepentingan. Ciri-ciri yang sama yang dimiliki oleh para pemberontak Memali.

      In shaa Allah apabila kebenaran itu muncul kita akan sama-sama boleh berkata kepadanya "Maka bertasbihlah memuji nama Tuhanmu (bagi yang dibuktikan di pihak yang benar), dan beristighfarlah (bagi yang dibuktikan selama ini di pihak yang salah).

      Mudah-mudahan sdr Aminsihat dapat melihat kebenaran dari kaca mata kebenaran dan bukan dari apa yang diberitahu para pemimpin PAS.

      Delete
    3. Payah kalau dah jadi walaun PAS ni..Mereka hanya nampak pakaian jubah bersih, ensem diluar sahaja..
      (Pemimpin)

      Dalam jubah, badan ada kurap pun..pura2 buat tak nampak@tak nampak( terlalu taksub).


      Delete
    4. Bro UP,

      Memang payah. Malah ketaksuban sampai ke peringkat mati katak di tangan polis.

      Tak cukup taksub lagi taknak mandikan jenazah atas alasan syahid.

      Tak cukup taksub lagi keluarkan derma wang ringgit konon untuk balu dan keluarga walaupun Majlis Fatwa kata tak syahid.

      Tak cukup taksub lagi walaupun selepas derma tersebut hilang lesap tanpa audit masih percaya lagi.

      Tak cukup taksub lagi kini menyokong pula RUU355 yang berlawanan dengan hudud.

      Tak cukup taksub lagi setuju pula menjadi sekutu UMNO yang dahulu dikafirkan sehingga 18 orang mati terbunuh.

      Ini ketaksuban tahap luar biasa, benar-benar walaun.

      Hanya Allah yang dapat keluarkan golongan buta tuli ini daripada ketaksuban yang menggila ini.

      Ia tetap akan berlaku apabila kebenaran itu tiba.

      Tak lama dah. In shaa Allah. Aamiin.

      Delete
    5. USTAZ FUKATAN HAPRAK BELAAN ANJING KURAP DAPIGS DAH MEROYAN SEJAK SUBUH PAGI TADI ...SAMBUNG KE TENGAHARI..SAMBUNG KE PETANG...ELOK LER BERZIKIR LER HABIS ...JAGA SANGAT LER MADEY DAN LIM KIT SIAL KETUA TO' KONG DAPIGS TU...

      Delete
    6. MENUNJUKAN MAMAK MADEY KERALA KUTTY NI BEKAS PM PALING DUNGU YANG MALAYSIA ADA....
      DIA KATA BIASA LER KERUGIAN ...DENGAN MUKA SELAMBA...TAPI KALAU UNTUNG ...MESTI MASUK POKET DIA DAN KRONI...
      TU PASAL SEKARANG DOK DALAM KELAMBU DIAM MEMBISU ARAHAN DARI MADEY...SAMA LE DENGAN KETUA PELIWAT TU NANTI...LAGI KAKI PUTAR ALAM....ELOK LER TU MAMAK SAMA MAMAK BERTEMU ....AKAN MELINDUNGI ANTARA SATU SAMA LAIN....HANYA MACAI YANG BODOH SAHAJA AKAN MELINDUNGI MEREKA-MEREKA INI....

      Delete




  34. Satu donia sudah meletop.

    Cerita berkaitan BNM

    Kerugian USD 10B

    Zaman regime pm22

    Trump pun tentu tahu

    Najib akan detailkan

    Interpol pun alert

    FBI pun alert

    Topdog rick arrested



    ReplyDelete
    Replies
    1. Rela kampung pisang pun alert!

      Delete
    2. Bro Macy,

      Masih ingat ulasan saya tentang ciri-ciri orang yang mengangkat orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi wali mereka seperti yang diceritakan di dalam surah Al-Maidah?

      Lihat saja komen TIKUS, belum pun Najib bertemu Trump ia telah pun menunjukkan punya ciri-ciri tersebut.

      Dan kali ini ia lakukan dengan cara bermain-main dan berolok-olok seperti cara Kejora.

      Delete
    3. Biasalah bro john, bila dah x ada point utk diketengahkan, terpaksalah jugak tulis sesuatu walaupun x berisi!

      Delete
    4. orang melayu macam kau lebih hina dari taik orang yahudi!

      Delete
    5. Itu TIKUS YG SANGAT KECIWA BILA SAKSI FOREX TIDAK KAITKAN KERUGIAN FOREX DENGAN TUN MADEY...TIKUS TAK BOLEH NELOMPAT...MERAPOO LAH DIA..

      Delete
    6. Apa kaitan isu Forex dengan Trump, Interpol dan FBI.

      US nak buat RCI jugak ka......

      ....takutnyaaaa.......

      Delete
    7. Trump pun tentu tahu

      Najib akan detailkan


      Yang itu kelakar. Alahai....



      Delete
    8. 09:05...kat Amerika ada parti UMNO tak ? Kalau tak ada lagi, minta Najib the klepet bawa sekali borang keahlian, serah pada Trump dan FBI ye..

      Delete

    9. Siapa yg mengangkat musyikin menjadi wali .... Tak sedar diri... Duk pangkah rocket sampai ke liang lahat
      ...

      Delete
    10. Kenapa pulak tak boleh pangkat roket utk senangkan rakyat? Kenapa..pula, kena sampai ke liang lahat?

      Agak2lah nak taksub pun..


      Delete
    11. TIKUS ni betul-betul otak kosong.

      Ketika ia bercakap 'dok pangkah roket' kebanyakan dari kita tak pernah pun pangkah roket dan barangkali tak perlu pun memangkah roket.

      Ada pula memangkah dacing yang di dalamnya ada penyembah-penyembah berhala itulah sebenarnya mengangkat kaum musyrikin menjadi wali kalau mengikut definisi TIKUS.

      Menjadi cerdik bukan satu pilihan bagi TIKUS.

      Delete
    12. USTAZ FUKATAN HAPRAK BELAAN ANJING KURAP DAPIGS DAH MEROYAN SEJAK SUBUH PAGI TADI ...SAMBUNG KE TENGAHARI..SAMBUNG KE PETANG...ELOK LER BERZIKIR LER HABIS ...JAGA SANGAT LER MADEY DAN LIM KIT SIAL KETUA TO' KONG DAPIGS TU...

      Delete
    13. MENUNJUKAN MAMAK MADEY KERALA KUTTY NI BEKAS PM PALING DUNGU YANG MALAYSIA ADA....
      DIA KATA BIASA LER KERUGIAN ...DENGAN MUKA SELAMBA...TAPI KALAU UNTUNG ...MESTI MASUK POKET DIA DAN KRONI...
      TU PASAL SEKARANG DOK DALAM KELAMBU DIAM MEMBISU ARAHAN DARI MADEY...SAMA LE DENGAN KETUA PELIWAT TU NANTI...LAGI KAKI PUTAR ALAM....ELOK LER TU MAMAK SAMA MAMAK BERTEMU ....AKAN MELINDUNGI ANTARA SATU SAMA LAIN....HANYA MACAI YANG BODOH SAHAJA AKAN MELINDUNGI MEREKA-MEREKA INI....

      Delete
  35. Yang bersalah dan masok akaun peribadi ialah Lanun Bugis Kleptokrat!!!!

    ReplyDelete
  36. Terimakasih lah kat tun mamak tua kutuk kerana telah mengangkat kedudukan pesalah utama skandal FOREX semasa pemerintahan beliau, baik betoi hati tun mamak tua kutuk tersayang! LOL

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni pengerusi RCI forex yg baru ker boleh menentukan siapa yg salah....macai yg keciwa...

      Delete


    2. Kalau Nor MY dah ikut perundangan Kewangan yang telah di tetapkan tetapi berlaku kerugian itu bukan nya satu kesalahan. Tetapi atas sebab kerugian tersebut Nor MY telah letak jawatan.

      Oleh kerana anon berpandangan begitu mengapa anon tidak pula persoalan kesalahan Najib?

      Rugi Forex masa negara berduit.
      Rugi 1MDB masa negara banyak berhutang.

      Rekod Isa 10 kali teruk dari Nor MY tetapi Najib lantik jugak dia jaga Isa..

      Nor MY sebelum itu tak ada rekod buruk macam Isa..

      Delete
    3. Komen balas TIKUS ke atas komen saya pada entry yang lepas: "Berpolitik la dgn cara matang dn berhemah".

      Komen 9:47 adalah komen matang dan berhemah versi TIKUS.

      Delete
    4. Versi Tikus tak boleh blahh..
      Baunya(putarbelit) sangat2 dangkal dan hodoh!

      Delete
  37. patut lah najib jahat macam pelesit, ayahanda mamak tua kutuk nya pun 2 x 5 je moral. bapak mamak borek anak bugis rintik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni otak tak berapa sihat...akibat najib potong bajet kesihatan ko tak mampu beli obat yg berkualiti...otak tak sihat mudah merapoo.....hehehe

      Delete
    2. Komen balas TIKUS ke atas komen saya pada entry yang lepas: "Berpolitik la dgn cara matang dn berhemah".

      Komen 9:48 adalah contoh komen matang dan berhemah versi TIKUS.

      Delete


    3. Salah tu.

      mana boleh bapak borek anak rintik.

      Tun tak suka Hadi.
      Najib suka Hadi.

      Delete
  38. anon 9:05
    Ada DOJ saman kes forex BNM tu ke?
    Ada `money trail` nya ke?
    Ada isu `money laundering` forex BNM tu ke?
    Ada bank luar negara ditutup sebab kes forex BNM tu ke?
    Ada pegawai bank luar negara lain ditangkap / dipenjara kerana kes forx BNM tu ke?......

    ReplyDelete
  39. Tun Mahathir tak bersalah.
    Anwar tak bersalah.

    Nor Mohamed mengaku bersalah.
    Allahyarham Jaafar mengaku bertanggung jawab dan mengundur diri secara hormat.

    Semua aktiviti forex oleh BNM sebagai bank pusat negara Malaysia adalah perkara lazim demi mempertahankan matawang Ringgit dari terus jatuh...yang mana akibatnya terhadap ekonomi dan rakyat Malaysia akan lebih buruk. Perdagangan forex oleh BNM adalah umpama kita menghantar tentera ke sempadan untuk mempertahankan tanahair.

    ITU BUKAN JUDI atau SUKA SUKA....
    ITU ADALAH TANGGUNG JAWAB dan SALAH SATU PERANAN UTAMA BNM.

    Apakah sekarang ini BNM tidak beroperasi forex lagi?
    Ringgit dihimpit dan menurun...tak kan BNM diam je?

    RCI Forex hanyalah satu tindakan Najib mengalih perhatian umum dari isu kleptokrasi dirinya.

    Walaupun kertas putih dah dibentang di Parlimen berpuluh tahun dahulu dan terbukti Kerajaan masa itu berjaya menyelamatkan Ringgit dari serangan dan seterusnya menstabilkan kewangan dan ekonomi negara...malahan tindakan yang diambil amat mengejutkan dunia dan merupakan satu tindakan "Genius" yang tak terpikir oleh orang lain.

    Pokoknya kita selamat!....dan...

    Tak de terbongkar adenya duit masuk akaun peribadi...sama ada Tun Mahathir atau Anwar Ibrahim atau Tun Daim malahan Nor Mohamed pun tak de cerita duit masuk poket sendiri.

    Negara pun tak tanggung hutang disebabkan dagangan forex ni. Untung rugi perkara lazim apatah lagi kalau ianya demi negara.

    Tun Mahathir tak bersalah!
    Anwar Ibrahim tak bersalah!
    Nor Mohamed sebagai ketua forex mengaku bersalah!
    Allahyarham Jaafar Husin mengaku bertanggung jawab!

    Mana salahnya?...tak boleh jadi...mesti ada yang kena salah ni...kalau tak de...RCI ni buang duit je.

    Senang je...

    INI SEMUA ANGKARA YAHUDI DAN DAP!

    Betul tak wahai orang UMNO?
    Betul tak wahai orang PAS?

    Kalau Tun M tak salah...pasti semuanya angkara Yahudi dan DAP.

    Kucing Najib berak cirit pun angkara Yahudi dan DAP.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Salah ke tak salah ke rakyat luar bandar dan pendalaman tidak akan undi PH lagi.... Ramai penganalisa politik berpendapat BN akan menang dg majoriti 2 3rd.

      Delete
    2. 10:59..akan menang tempat ke 2 3rd atau menang majoriti 2/3?

      Mana yang betul?

      Delete
    3. boleh caya ke ckp ko..... kah kah kah..

      Delete

    4. Anonymous7 September 2017 at 10:59

      Salah ke tak salah ke rakyat luar bandar dan pendalaman tidak akan undi PH lagi.... Ramai penganalisa politik berpendapat BN akan menang dg majoriti 2 3rd.


      Jawapan.

      TIKUS masih menunjukkan ketidakcerdikannya.

      "Tidak akan undi PH lagi" katanya padahal satu negara tahu PH ni baru tubuh dan belum pernah masuk gelanggang. Bila pula ada sesiapa yang mengundi PH?

      Lepas tu buat kenyataan rambang tanpa analisa tapi cakap 'penganalisa politik berpendapat'

      Kalau setakat level 4 sekawan ni punya pendapat dan dibantu oleh Alumni Newcastle (dakwaannya sendiri) boleh je terus syok sendiri.

      Buka gelanggang baru tahu lantai dan bumbung itu tinggi atau rendah.

      Delete
  40. lewat minggu lalu shahbudin.com seolah "mencabar" agar Raja Liwat n Lelaki Tua Renta turut dipanggil sebagai "saksi" dalam siasatan RCI FOREX.

    hari ini Raja Liwat dijangka akan hadir untuk memberi keterangan berkenaan isu skandal FOREX - bagaimana nasib Lelaki Tua Renta bergantung pada lidah' Raja Liwat memutar kembali "kenangan", sama ada dia memilih untuk menjadi kambing hitam demi melindungi Mahathir's dan senada dengan kambing hitam yang setia (Nor Mohamed Yacob).

    bagi pemakan DEDAK Mahathir's - lisan pengakuan Nor Mohamed Yacob merupakan hujah paling "kukuh" membuktikan Lelaki Tua Renta itu tidak bersalah, keputusan bermain FOREX dan kalah 30 billion luar dari jangkauan kuasa seorang Perdana Menteri. lucunya si kambing hitam turut memberikan pembelaan terhadap dirinya sendiri yang sudah menerima "hukuman" yg setimpal dengan meletakkan jawatan.

    30 billion ringgit "hilang" di pasaran FOREX tiada unsur penyelewengan/jenayah kerana si kambing hitam, bermain FOREX sendiri tanpa pengetahuan atau arahan dari Perdana Menteri pada waktu itu ??.

    apa kata si kambing hitam ini andainya, hasil siasatan RCI FOREX dipanjangkan pada prosiding jenayah salahguna kuasa sehingga menyebabkan negara kerugian 30 billion ringgit - apakah reaksinya ?.

    sanggupkah si kambing hitam meringkuk di penjara demi melindungi Lelaki Tua Renta ?.

    siapa sangka disebalik "kehebatan" anak lelaki Kutty melahap kuasa selama 22 tahun - dia dikencing oleh Nor Mohamed Yakcop dengan bermain FOREX tanpa dalam pengetahuan atau arahan daripadanya.

    mendengar hujah Nor Mohamed Yacob bagai ibarat melihat sebuah kisah pengorbanan dan kesetiaan seorang hamba pada tuan.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Unknown sahabat...lu ludah dapat jadi CEO Ploton ka? Sikalang..lu punya ayat/suwey..byk lasat ooo..

      Raja Liwat n Lelaki Tua Renta?

      Wa mau cakap sikit saja..

      BRING IT ON ! Nanti lu akan tahu..seluar dlm sapa akan londeh maa..

      Delete
    2. Pendusta beralasan dah punch card.

      Delete
    3. Bro UP,

      Diorang ni setakat berani gebang dalam blog ja.

      Empat sekawan hampas.

      Tinggal Kejora belum punch card.

      Delete
    4. ...........duit masuk akaun tak tau.....

      ........belanja tau......

      .....woiiiiiii.......

      ........sapa yang pedajal najib, masukkan duit dalam akaun dia.....

      ........banyak pulak tu......teruk kak mah menyoping tau......

      .......sian najib.........

      Delete
    5. Berapa kali agaknye raja liwat juburkan sahabat serigala jahil keldai najib...sahabat bodos ni pon keciwa jugak tak de saksi kaitkan tun madey dengan kerugian forex...

      Delete
    6. Sku syorkan sahabat bodis jahil pegi repot polis ler...cina jho lo rompak blion2 sahabat jahil bodos senyap jer...

      Delete
    7. Anon 11:39

      Kecewa sampai mati beragan lah deme ni kelak.

      Delete

  41. Yang penting ialah fikiran rakyat...... kalo dah hilang rm 31 B.... PM buat apa, tidor ke???... Siapa yg maukan PM tidor....kalo lu mau PM tidur lu pangkah le PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pilih pm tidor, pm yang tak tidur ni asyik bawak bini dia pi shopping.

      Delete
    2. Sibodos pilih pm pencuri..

      Delete
    3. Kalau sedang tidur pun jambatan PP, KLIA, KLCC, PLUS Highway dan puluhan legasi lain termasuk Proton yang diroskakkan Najib menjadi Ploton boleh tertubuh dan terbina, maka saya pilih PM tidur.

      Hebat betul, dalam tidur pun kemajuan boleh sebegitu hebat.

      Ada PM tu dalam tak tidur pun habis dirembat dan ditarahnya sampai nak licinlah.

      Delete
    4. 11.28
      spin..spin..jgn tak spin. dah ada org mengaku dia yang bertanggungjawab, x nak terima. yang korang nak terima, tun m mengaku di songlap duit FOREX. kan? 31b rugi. bukan curi. itu bisnes. dalam bisnes ada untung ada rugi. Curi adalah jenayah. banyak beza. org bising pasal MO1 sbb ia melibatkan jenayah. sila hadam

      EX umno JERAI

      Delete
  42. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesat ke? hihi...

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  43. Tidur takpe... yang penting tak mencuri

    ReplyDelete
  44. Sorang mencuri boleh tahan.... Ini berbelas tolol duk curi...apa hal???

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...