Monday, 4 September 2017

MEMO BUAT SALLEH SAID KERUAK - NAJIB, JIKA BERKUASA LAGI, LEBIH MENAKUTKAN BERBANDING DAP


Entah untuk kali yang ke berapa, Salleh Said Keruak, atas kedudukannya sebagai Menteri Komunikasi dan Multimedia, terus memainkan peranan berusaha menghasut orang-orang Melayu tentang bahayanya DAP dan kemungkinan parti itu menguasai negara selepas pilihanraya umum akan datang.

Secara tidak langsung, usaha keras beliau itu memberi gambaran UMNO dan BN semakin cemas menanti detik ketibaan PRU 14 yang bakal menjadikan mereka kehilangan kuasa sebagai kerajaan.

Salleh memberi gambaran bahawa DAP akan bertanding 60 kerusi Parlimen dan jika pengundi Melayu berpecah, parti itu akan meningkatkan jumlah kemenangannya dan seterusnya memungkinkan Pakatan Harapan menguasai Putrajaya.

Bagi Salleh, jika Pakatan Harapan memerintah nanti, DAPlah yang paling berkuasa dalam negara ini.

Namun, tambahnya, agenda DAP untuk menguasai negara ini tidak akan berjaya jika pengundi Melayu tidak bersama mereka.
Pertama, daripada mana Salleh mendapat maklumat DAP akan bertanding 60 kerusi Parlimen pada pilihanraya akan datang sedangkan dalam PRU 13 yang lalu, mereka cuma bertanding 51 kerusi saja?

Adakah jumlah yang kononnya DAP akan bertanding itu sengaja ditambah bagi tujuan untuk lebih menakutkan orang Melayu kepada DAP?

Dengan DAP hanya bertanding cuma 51 kerusi dalam PRU 13 lalu,  adalah mustahil jumlahnya akan meningkat kepada 60 dalam pilihanraya akan datang kerana mereka perlu berbahagi kerusi bukan Melayu dengan PKR dan juga lain-lain parti.

Malah, sebagai tanda kompromi dan untuk meningkatkan peluang menuju Putrajaya, tidak mustahil DAP akan mengurangkan jumlah kerusi yang ditandinginya bagi membolehkan lebih banyak pihak terlibat dan saling bekerjasama dalam pilihanraya.

Dengan bertanding sama ada kekal di 51 kerusi atau cuma 50 kerusi, tentulah tidak mungkin DAP mampu memenangi kesemuanya, kecualilah jika lawannya daripada MCA, MIC atau Gerakan langsung tidak berguna dan ditolak secara total oleh pengundi.

Dalam hal ini, barangkali jumlah yang akan dimenangi DAP ialah hanya 40 atau 42 kerusi saja. 

Lagi pula, jika DAP kalah di kerusi yang ditandinginya, pihak lain yang menang daripada BN ialah sama ada calon MCA, MIC atau Gerakan. 

Apa bezanya?

Untuk membentuk majoriti mudah menguasai Putrajaya, Pakatan Harapan memerlukan kemenangan sekurang-kurangnya 112 kerusi Parlimen, maka adakah jumlah 40 atau 42 kerusi itu boleh menjadikan DAP begitu berkuasa dan menentukan hala tuju negara dalam segala hal?

Bagaimana dengan  lebih 70 kerusi Parlimen Melayu yang dimenangi oleh Bersatu, PKR, Amanah serta sumbangan Parti Warisan di Sabah?

Bukankah yang akan menjadi majoriti dan menguasai kerajaan Pakatan Harapan masih parti-parti Melayu daripada Bersatu, PKR,  Amanah dan Warisan?

Lebih daripada itu, Pakatan Harapan juga mempunyai sejumlah pemimpin Melayu yang jauh lebih berwibawa untuk mengurus kerajaan dan menjaga kepentingan rakyat seperti Tun Mahathir Mohamad, Anwar Ibrahim, Muhyiddin Yassin, Dr. Wan Azizah Wan Ismail, Azmin Ali, Mukhriz Mahathir, Nurul Izzah, Sallahuddin Ayub, Husam Musa serta sederetan yang lain lagi.

Dalam hal ini,  Salleh sepatutnya tidak perlu risau, bukan saja kepentingan Melayu, bahkan hak seluruh rakyat akan dijaga dengan sebaiknya oleh kerajaan baru Pakatan Harapan nanti.

Ini kerana, meskipun mungkin DAP memenangi banyak kerusi dari segi parti,  tetapi dari segi keseluruhannya ia masih dikawal oleh parti dan pemimpin Melayu yang berwibawa yang lain dalam Pakatan Harapan.

Berbanding jika UMNO dan BN terus berkuasa dan Najib Razak kekal lagi menjadi Perdana Menteri, ia sebenarnya adalah situasi yang lebih menakutkan bagi kita semua.

Najib, sebagaimana pernah disebut oleh bekas menteri, Zaid Ibrahim bahawa caranya memimpin negara ini seperti Maharaja dan ditekankan lagi oleh Tun Mahathir Mohamad sebagai mengamalkan budaya "cash is king" tegar, bermakna tiada sesiapa dapat mengawal beliau.

Siapakah yang dapat mengawal Najib daripada tidak menaikkan kadar cukai GST dan menghapuskan lebih banyak subsidi?

Siapakah yang dapat mengawal daripada tidak berlaku pemborosan, pembaziran, kemewahan melampau atau munculnya dua tiga lagi Jho Low dalam negara ini?

Siapakah yang mampu mengawal daripada tidak meneruskan kecondongan kepada negara China yang kini sudah jelas mula berleluasa?

Siapa? Siapa? Siapa? (ShahbudinHusin 04/08/2017).

195 comments:

  1. Aku first..kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cehhhh....!!! Tunggu jap lagi aku pulak first... Kih Kih kih

      Delete
    2. Dulu BN ada Samy Vellu, kini Salleh Kerak...

      Persamaan kedua dua watak ni ialah apabila mereka bersuara, amatlah menggelikan hati...

      Delete
    3. Najib pun kena ada org macam keruak dlm team! Hilang sikit stress!

      Delete
    4. Ini salleh si karabau buta sejarah ker?

      Di Sabah. Setiap 10 tahun bertukar kerajaan negeri drp usno berjaya pbs dan skrng ini umno.

      Ada kah pribumi atau melayu sabah mati kering atau mati kelaparan?

      Salleh si karabau hidup di zaman usno lagi. Dah 4 kali bertukar parti yg memerintah kerajaan negeri Sabah.

      Apa yg nyata salleh si karabau makin kaya raya.

      Tak rasa malu ker salleh si karabau nak menipu rakyat? Terutamanya rakyat Sabah.

      Deii salleh muka taruh di celah kangkang ker?
      Bikin malu saja berstatus sebagai menteri komunikasi kerajaan persekutuan kalau demographi kaum di Malaysia pun tak tahu.

      Dah la bodoh. Ada hati pula nak tipu rakyat di seluruh Malaysia.

      Delete
    5. Bro Macy....ye benor kate mike tu.......kenale dengan jodohnye yg suka diampu kipeh lajuuuu.......

      Delete
    6. Pertandingan tiga penjuru antara Barisan Nasional (BN), Pakatan Harapan (PH) dan PAS akan memberi kesan besar kepada DAP terutamanya di negeri Pantai Barat seperti Perak lapor akhbar berbahasa Cina Oriental Daily.

      Memetik hujah penganalisis politik Pan Jun Sheng, BN semasa Pilihan Raya 2013 berjaya memenangi Perak dengan hanya majoriti tiga kerusi apabila berdepan dengan pembangkang yang ‘mengganas’ dan merampas 28 kerusi berbanding 31 kerusi milik BN.

      Dengan kesemua 59 kerusi dijangka mengalami pertarungan pada PRU-14, keadaannya bagaimanapun berbeza dengan 2008 kerana PAS sudah meninggalkan pakatan pembangkang.

      Menurut Jun Sheng, keadaan politik semasa dan gelombang yang dihasilkan PAS mungkin menyebabkan beberapa kawasan milik DAP dan PKR pada masa ini dirampas oleh BN.

      “Pelbagai faktor termasuk pemindahan pengundi, prestasi wakil rakyat sedia ada akan membolehkan MCA dan Gerakan merampas beberapa kerusi jika persempadanan semula diluluskan.

      “MCA berpeluang merampas balik satu kerusi Parlimen dan dua kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) sementara Gerakan juga boleh memenangi dua kerusi DUN,” katanya.

      Penganalisis itu berkata, kerusi Parlimen Lumut serta kerusi DUN Tebing Tinggi dan Teja berpeluang jadi milik MCA, sementara Gerakan berpeluang di DUN Jalong dan Kuala Sapetang.

      Kataya lagi, kejayaan MCA dan Gerakan untuk memenangi semula empat DUN yang mereka kalah sebelum ini akan menghancurkan impian pembangkang untuk merampas pentadbiran di Perak.

      Namun begitu, Pakatan Pembangkang juga telah membuat pencaturan untuk menembusi kawasan Melayu yang dimenangi UMNO dan usaha itu akan dilakukan melalui PPBM, PAN dan PKR.

      “Kawasan yang disasarkan pembangkang termasuk satu kerusi Parlimen dan dua DUN di Tanjung Malim, serta dua DUN di Tapah.

      “Empat DUN di Tanjung Malim dan Tapah dilihat sebagai kawasan penting yang akan membuka jalan untuk pembangkang merampas Perak,” kata Jun Sheng.

      Katanya, kerjasama antara UMNO dan PAS dalam pembentukan strategi bersama di Perak akan memberi tamparan kepada impian PH untuk merampas Perak.

      Delete
    7. Salleh ini bingai dan dungu orangnya

      Delete
    8. MADEY ini bingai dan dungu orangnya

      Delete
    9. 11.07.......Mahathir bingai2 pon boleh berucap di PBB.......buat infrastruktur Msia dengan highway2...Putrajaya, KLIA, KL Tower, Petronas Twin Tower, pembangunan Langkawi dan banyak lagi.....

      Ko yg tak bingai dan dungu tu apa jasa ko kepada Msia ni....???

      Dah berapa banyak highway, hospital, sekolah ko buat...??

      Delete
    10. CARA Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim mengurus kepimpinan semenjak dipenjarakan punca mengapa parti itu berpecah teruk hari ini sehingga menjejaskan Pakatan Harapan (PH), kata aktivis sosial Hishamuddin Rais.

      Bekas pemimpin gerakan mahasiswa era 70-an itu berkata, walaupun perbezaan pendapat dirayakan dalam demokrasi, apa yang berlaku dalam PKR hari ini akan mengganggu Pakatan Harapan pada saat dan masa kritikal menjelang Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

      “Pada hemat saya perbezaan pendapat ini berpunca dari cara dan pendekatan atau method Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim mengendali dan mengurus pimpinan,” katanya

      “Contohnya: Dalam satu perkara yang sama Anwar memberi pandangan, memberi arahan yang berbeza-beza dari satu sosok kepada yang lain.

      “Misalnya kepada Si Polan A Anwar telah memberi pandangan lain dari yang diberi kepada kepada Si Polan B. Dan agak berbeza juga dari yang diterima oleh Si Polan C.”

      Hishamuddin yang merupakan narasumber kepada Bersih 2.0 mengulas pergolakan terbaru PKR dalam isu kerjasama dengan PAS.

      Menurut Hishamuddin, pendekatan kepimpinan Anwar yang memberikan arahan berbeza kepada setiap pemimpin bukanlah satu pendekatan baik.

      “Cara atau method dan pendekatan memimpin seperti ini tidak baik. Ianya tidak melahirkan keputusan yang kompak dan tuntas.

      “Hasilnya ialah cerai berai,” kata Hishamuddin yang pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 2001 kerana menyokong gerakan reformasi anjuran Anwar.

      Anwar pada Sabtu mengeluarkan kenyataan bagi menenangkan penyokong PKR dalam isu kerjasama dengan PAS.

      Delete
    11. HE..HE...HE...
      PKR DAH KENA HEMPAS DEK PAS....
      KECIAN NUAR AL JUBURI....

      Delete
    12. Itu peringatan je, sederetan Melayu layu dlm pembangkang ado la Budin2 mati berangan la ko nampak ea sampai mati jongkeh.

      Delete
    13. https://sskeruak.blogspot.my/2017/09/bagaimana-pas-tanpa-pakatan-harapan.html?m=1

      BAGAIMANA PAS TANPA PAKATAN HARAPAN?

      Salleh Said Keruak

      1. Pada tahun 1978, Cornell University Press menerbitkan buku terkenal tulisan Clive Kessler tentang politik dan masyarakat Kelantan bertajuk Islam and Politics in a Malay State: Kelantan, 1838-1969.

      2. Dua tahun kemudian, Heinemann pula menerbitkan buku terkenal tulisan John Funston tentang UMNO dan PAS bertajuk Malay Politics in Malaysia: A Study of UMNO and PAS. 

      3. Persamaan menarik kedua-dua buku ini ialah pengarangnya menyatakan PAS adalah parti yang akan terus kekal dalam persada politik negara kerana perjuangan agamanya.  Rakyat menyokong PAS bukan hanya kerana melihat PAS sebagai parti politik, tetapi juga sebagai perjuangan untuk menegakkan agama.  Maka, selagi mana ada pemahaman sebegini dalam hati orang PAS, sukar untuk PAS dilenyapkan.

      4. Malah Kessler pergi lebih jauh lagi dengan menyatakan politik PAS akan kekal kerana ahlinya berpolitik dengan akal, manakala yang menolaknya adalah mereka yang berpolitik dengan nafsu.

      5. Oleh sebab itulah, walaupun parti PAS ada jatuh bangunnya, ahli PAS tetap setia dengan partinya dan jentera akar umbinya juga tetap kuat.

      6. Jika melihat kepada rekod PAS, kenyataan di atas ada betulnya.  PAS tidak lemah kerana krisis partinya.  Bagi ahli PAS, pemimpin boleh datang dan pergi, tetapi tidak perjuangannya.  Inilah yang ditunjukkan oleh rekod PAS.

      7. Pada tahun 1977, berlaku perpecahan dalam PAS apabila Berjasa ditubuhkan.  Pada Oktober 1982, Yang Dipertua Agung PAS, Mohd Asri Muda meletakkan jawatannya setelah berlaku pertelingkahannya dengan golongan muda dalam PAS.  PAS tidak lemah dengan peletakan jawatan Asri walaupun ketika itu pemerhati politik mengaitkan “Asri itu PAS dan PAS itu Asri.”  Ini menunjukkan PAS tidak berkubur kerana berlaku perpecahan dalam partinya.

      8. Seperti sekarang, apabila PAS berpecah dan PAN ditubuhkan, adakah PAS lemah?  Saya tidak nampak begitu.  Kajian IDE, sebuah badan penyelidikan kerajaan negeri Selangor melaporkan PAN hanya mendapat 1 peratus sokongan rakyat.

      9. Dr Mohd Zuhdi Marzuki, Pengarah Pusat Penyelidikan PAS (PPP) pula menyatakan sokongan PAN menurun kepada 0.5%.   Sebabnya mudah: rakyat bosan dengan sikap PAN yang tidak konsisten.

      10. Jika begitulah senarionya, bagaimana PAS setelah ini?  Apakah PAS akan berkubur setelah tidak lagi bersama PH? 

      11. Melihat kembali kepada kata-kata Kessler, PAS adalah parti ‘akal’ yang akan terus kekal biarpun pemimpinnya bertukar ganti.  Seperti kata Kessler lagi, yang tewas ialah ‘nafsu.’  Saya semacam tertarik dengan kata-kata ini.

      Delete
  2. Takada cara lain dah sekarang umno nak menang...selain menakutkan makcik felda dan orang tua di kampung2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti time kempen depa dok putar contoh singapore n penang...

      Delete
    2. Berapa ramai melayu di Penang dan kelantan dah mati tak makan atau mati kehausan?

      Delete
    3. Dulu puak2 haram ni kata kat Penang orang tak dibenarkan azan guna speaker......bapaaakkk dia.....sampai ni mana2 masjid dalam Penang Island tu azan guna speaker.....melainkan speaker masjid kondem rosak.

      Bila masok waktu solat tiap2 masjid tu berlawan2 laungkan azan....

      Blaaahlah haramjadah....ingat kita ni bodoh buta ke...??

      Propaganda yg dah lapok 1 sen tak laku.......poodaaahchiitt!!

      Delete
    4. Bro phantom..

      Pulau Pinang keluar arahan rasmi lagi azan subuh dua kali sama macam masjid Makkah dan masjid Madinah.

      Kalau nak menipu di zaman belum ada internet bolehlah.

      Delete
    5. Begitu sayang dgn kafir evengelis. Bila diberi peringatan ayat ayat Allah tentang mengambil kafir sebagai pemimpin di main mainkan. Yg Islam PAS dan UMNO dihina dan dikeji. Yg evengelis ditatang dgn berbagai alasan. Tak terusik ke iman?

      Delete
    6. Betol bro.........dari dulu teman suka ke Penang........lebih2 lagi sekarang ni anak teman udah keroje di Bayan Lepas.

      Apa punya bingai deme ni yeooppp........sampai laaa ni di kampong2 deme ni duk guna modal lapok reput konoooonnn di Penang azan guna speaker tak dibenarkan.

      Yeooppp........sampai sekarang segelintir orang2 kampong teman and wife masih percaya dgn tipu bohong ni........sampai sekarang deme duk circulate dalam whatsapp benda azan Penang ni......apa punya haramjadahlah.....teman n family kena terangkan dan bagi deme video azan masjid Penang.

      Delete
    7. Bro john, sejuk hati dengar! Kat penang ada tempat judi macam genting x?

      Delete
    8. Komen teman di atas dituju pada Bro John Doe at 1.21.

      Delete
    9. Jebon........apa ko buta fitnah yg dibuat oleh puak2 ko pasal azan di Penang..???

      Agak2lah sikit kalo nak menipu pon.......ini benda dalam terang pon nak tipu.....macamlah orang Msia ni dungu sangat......tu menunjukkan berapa punya bangaaanngggnya korang.

      Aku tak beriman dgn Islam yg ada amanat kafirkan sesama Islam......sampai solat hajat KO sedara Islam sendiri.

      Ini perbuatan lebih kapir dari org kapir. Ini duri dalam daging....

      Tak payah tunggu evangelist beb......duri dalam daging tu sendiri dah bawak bahana.....

      Delete
    10. Mrs jubor.
      Evangelis kah DAP kah, tetap lebih baik dari islam yang kafirkan islam, melayu yang bansatkan melayu, melayu islam yang klepetkan melayu islam, islam seperti makhluk J yang mendokong semua gejala diatas.

      Delete
    11. Mrs jamban,
      Jawap soalan di bawah dulu baru spin tajuk tajuk lain ok.
      1) Bayaran pertama kali kepada Aabar,syarikat yang benar atau ciplak.
      2) Kalau benar kenapa bayar lagi kali kedua.
      3) Kalau ciplak sudah minta balik kah atau biarkan saja.
      Jawap MR.J babi cap khinzir jangan selalu elak soalan ini.
      Bro semua tolong ajukan soalan ini kepada pengkhianat bangsa dan agama ini dan selagi binatang ini tidak jawap jangan kita layan komen dia yang lain kerana dia selalu mengelak daripada terperangkap. Babi ini jenis yang liar, babi hutan.

      Delete
    12. Bro Tatang Ka.........teman udah nanye Mr J soalan2 mike tu pada posting2 yg lepeh........

      Dia jawab meraapuu ke lain.........terang2 dia menipu kata Aabar BVI tu subsidiary IPIC.........walhal IPIC dah nafikan Aabar BVI bukan dia punya......it's a bogus fake company.

      Bro....ini teman copy paste posting teman kepada Mr J baru2 ni....

      The Phantom 2 September 2017 at 21:23
      Jebon apa beza Aabar PJS dan Aabar BVI...?? Tolong jawab Jebon..

      Petikan Reuters 11 April 2016 :-
      (Reuters) - The mystery over who controlled a British Virgin Islands-registered company that received $3.5 billion from Malaysia’s scandal-tainted state fund 1MDB deepened on Monday when a company in the Middle East with an almost identical name said the BVI firm did not belong to it.

      Abu Dhabi's sovereign wealth fund, International Petroleum Investment Co (IPIC), and its subsidiary Aabar Investments PJS said in a joint statement the BVI firm with an almost identical name, Aabar Investments PJS Ltd, “was not an entity within either corporate group.”

      They had neither received any payments from the BVI company, which was wound up last June, nor assumed any liabilities on its behalf, the statement said.

      A Malaysian parliamentary committee investigating 1MDB said in a report released on Thursday that the Malaysian sovereign fund sent a total of $3.5 billion to "Aabar BVI".

      What happened to the money after it went to the British Virgin Islands could not be determined, the report said.

      Link :-
      https://www.google.com/amp/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKCN0X8190
      __________________________________________

      Ini jawapan bijak siJebon......

      Mr J 3 September 2017 at 03:47
      "Anon Aabaar BVI kepunyaan IPIC. As far as 1MDB concerned they have made payment. It is up to IPIC to sort any issues with Aabaar BVI or Qadem AlQubaisy. Again we are playing diversion. PAC has clearly found that 1MDB lost no money. TSKI has given thumbs up to 1MDB rationalisation plan. 1MDB has delivered all required payments. Got a problem with that? Please focus and stop spin and diversion. This spin has been answered many times...."
      ___________________________________________

      Walaupon IPIC dah terang2 sahkan Aabar BVI bukan subsidiary dia.......tapi Mr J kata.....pandai-pandai IPIClah settle dengan Aabar Ciplak pasal bayaran hutang 1MDB tu....

      Apa keheinye ko punya salah tapi ko nak suruh orang selesaikan masalah silap yg ko buat...?
      Tak ke bodooohhh tuuuu......
      __________________________________________

      Ini petikan berita yg teman postkan pada Mr J selepas dapat jawapan bijaknya tuuu......

      The Phantom 3 September 2017 at 09:15
      Petikan dari Says News
      14 April 2016 :-
      The Public Accounts Committee (PAC) said in its 106-page parliamentary report on 1MDB on 7 April that 1Malaysia Development Bhd (1MDB) had not proven that Aabar BVI, which has a name closely resembling Aabar Investments PJS, is a subsidiary of Abu Dhabi's International Petroleum Investment Co. (IPIC).

      The report also revealed that the PAC's probe found that 1MDB had made a payment of about USD1.367 billion (RM4.24 billion), without the approval of 1MDB's board of directors, to Aabar BVI as security deposits in 2012.

      Link :-
      http://says.com/index/news/1mdb-paid-billions-to-fake-aabar
      ____________________________________________

      Mr Jebon........sekarang teman mintak ko tolong jawab posting Bro Tatang Ka at 03.39 di atas.

      Kami tuuunggguuuu jawapan "bijak" dari ko..........sila spiiin dengan lebih ligaattt lagiii.......

      Delete
    13. Mr Jerbon kaki temberang...
      Kalo Bn perintah Penang kapir gerakan dan MCA jugak yg perintah...melayu lenang boleh ker angkat Mr Jebon jadi pemimpin di Penang?...

      Delete
    14. Bro Macy,

      KM Pulau Pinang Cina bukan Muslim tapi PP tak ada pusat perjudian seperti Genting di Pahang yang dibuka oleh datuk Najib.

      Selepas DAP mengambil alih pucuk pimpinan dari GERAKAN tidak ada pula orang Melayu yang mati kebulur atau dihalau keluar dari negeri ini.

      Institusi-institusi agama daripada Majlis Agama Islam, Mufti, Mahkamah Syariah dan Baiutl-Mal berjalan seperti biasa. Malahan terdapat penambahbaikan mana yang perlu.

      Bagunan baru Mahkamah Tinggi Syariah Pulau Pinang yang lebih besar moden dan cantik misalnya disiapkan di zaman DAP memerintah.

      PP tidak mendabik dada mengambil dirinya sebagai serambi Mekah tapi di negeri ini sekolah agama rakyat dan maahad tahfiz tumbuh dan membiak di mana-mana. Banyak juga yang dapat bantuan kerajaan Negeri (tak perlu tapis beberapa tingkat sehingga akhirnya hanya ciput yang sampai ke sasaran seperti amalan UMNO pada hari ini).

      YDP MBPP (bertaraf Datuk Bandar) juga dilantik dari kalangan orang Melayu Muslim.

      Di PP Imam-imam masjid-masjidnya yang utama adalah huffaz belaka dan gaji dibayar melalui institusi negeri. Sekiranya sesiapa yang melihat ada Imam-imam masjid daripada kalangan orang yang dah berumur dan bukan hafiz pula maka ketahuilah ia adalah disebabkan imam itu sendiri nak pegang jawatan itu sebab ia datang dengan bayaran dan bukan disebabkan kerajaan PP tak berminat dengan huffaz sebagai imam.

      Kesimpulannya ialah DAP tidak banyak bezanya dengan MCA mahupun GERAKAN. Malah kalau dilihat kepada kebersihan negeri ini, zaman DAP negeri ini lebih bersih daripada zaman GERAKAN dahulu. Apabila rasuah tidak diambil sebagai faktor untuk menyambung kontrak maka mana-mana kontraktor pembersihan yang tak perform takkan disambung kontrak. Tapi DAP lebih baik dari itu disebabkan hari ini pekerja Majlis Bandara Pulau Pinang dan majlis Perbandaran Seberang Perai yang melakukan kerja-kerja pembersihan. Maka out source kerja ini tak perlu.

      DAP, seperti juga PPBM adalah parti yang tidak sempurna, tapi dibandingkan UMNO di bawah Najib, DAP jauh lebih baik.

      Paling menjadi buah mulut di kalangan orang-orang Melayu yang punya adab dan sopan ialah kenyataan bahawa ketika DAP yang diterajui kaum Cina kelihatan hormat kepada Tun M sebagai sroang negarawan yang besar jasa kepada negara, UMNO pula sedang melahirkan anak-anak muda yang biadab, kurang ajar dan tidak tahu menghormati orang tua yang berjasa seperti Tun M.

      Lihat saja penghinaan yang digunakan macai-macai K9 di sini ke atas Tun M. Ia jauh berbeza dengan cara DAP yang lebih sopan dan menumpukan ke atas isu dan bukan menunjukkan sikap biadab dan kurang ajar melalui maki hamun dan sebagainya.

      Beruk memang takkan sedar diri mereka beruk tetapi apabila manusia menunjukkan sikap-sikap seumpama beruk maka sudah tentu manusia lain akan dapat melihat, menilai dan memutuskan tindakan balas daripada perbuatan manusia-beruk ini.

      In shaa Allah, kali ini di atas faktor Tun M, Melayu Pulau Pinang majoritinya bersama PH.

      Delete
    15. Yang pasti teman tengok walaupon Penang bawah DAP.............tak derrr pulak orang Islam di seluroh Penang Island, di Balik Pulau, Bukit Mertajam, di Seberang sumer beramai2 murtad masok Kristian.

      Tak der masalah nak azan ke.....solat jemaah, solat Jumaat, buat ceramah, iftar, maulud Nabi.........tak der satu pon disekat atau dihalang oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang.

      Tanya Bro John Doe........orang Penang pior tuuu.......apa cerita di tempat dia hangpa tak payah nak sembanglah.........sat ni bagi penampaq baru tauuuu.......

      Apa punya tengin macaaaiii haramjadah ni kalo nak menipu pon pakeile akei sikitttt....!!

      Delete
    16. Mak mrj dah murtad...sb tu anak dia jadi tak senonoh ab tak diajar ikut ajaran islam sebenar

      Delete
    17. Pandangan Rafizi tidak penting', kata Ahli Biro Politik PKR, Naib Presiden parti itu bahawa Si Ketua Penipu, tu mendapat maklumat terhad daripada peguamnya bersabit isu rundingan bersama PAS.

      Sivarasa yang juga Ahli Parlimen Subang menambah apa yang penting, semua pihak menghormati panduan yang sudahpun disebut Anwar dalam kenyataan yang dikeluarkannya, pada Sabtu.
      "Bagi saya pandangan YB Rafizi sebagai pihak ketiga bukan penting, atau mana-mana pemimpin lain. Seperti saya sebut tadi, kita hormati panduan Datuk Seri Anwar sebagai Ketua Umum Keadilan (PKR) dan Ketua Umum Pakatan Harapan (PH). Kita akan ikut (kenyataan) itu," katanya kepada Antarapos.
      Rafizi dalam kenyataannya semalam menyebut bahawa Anwar terbatas untuk memperoleh maklumat terkini ekoran berada di penjara, malah maklumat tersebut lebih 'meruncing' apabila satu-satunya saluran itu adalah barisan peguamnya yang mendokong kerjasama PKR-PAS.

      Rafizi memetik nama tiga peguam yang dimaksudkannya iaitu Latheefa Koya, N Surendren dan Sivarasa sendiri.
      "Dengan keterbatasan yang beliau ada kerana terpenjara, pandangan Datuk Seri Anwar selama ini pun (dalam sesuatu perkara) memang berbentuk panduan umum yang memberi garisan jelas pertimbangan-pertimbangan yang mesti diambil kira dalam membuat keputusan.
      "Namun akhirnya, keputusan diserahkan untuk dibincangkan dan dimuktamadkan oleh pimpinan KEADILAN (PKR) dan Pakatan Harapan (PH) kerana beliau ada keterbatasan dari segi maklumat terkini yang diperolehi.
      "Dalam isu rundingan kerusi dengan PAS ini, keterbatasan maklumat itu lebih meruncing kerana satu-satunya saluran maklumat beliau yang paling kerap ialah melalui peguam-peguam Sivarasa Rasiah, Latheefa Koya dan N Surendren yang ketiga-tiganya adalah pendokong kepada cadangan bekerjasama dengan PAS untuk mengelakkan pertandingan 3 penjuru," demikian petikan daripada kenyataan Rafizi.
      Dalam pada itu, Sivarasa tu juga menambah, kenyataan Si Ketua Penipu tu sendiri sudah jelas untuk difahami justeru tiada keperluan untuk mana-mana pihak membuat tafsiran mengenainya.

      Anwar dua hari lalu tampil mengesahkan beliau mempersetujui usaha Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali berunding dengan PAS bagi membentuk kerjasama pakatan bagi menumbangkan Umno-Barisan Nasional (BN) dalam PRU14.

      Delete
    18. LANGAU-LANGAU FUKATAN HAPRAK BERMESYUARAT SEJAK PAGI TADI....PATUT LER BAU BUSUK MACAM BAU BANGKAI BABI.....

      Delete
    19. Dah blog ni blog pro pakatan ko pehal nyebuk menggedik sini?

      Delete
    20. Keputusan Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) tidak akan bekerjasama dengan PAS dalam Pilihan Raya umum ke 14 (PRU 14) dan bersedia untuk bertanding tiga penjuru bukanlah sesuatu yang mengejutkan bahkan ia sudah diramalkan.

      2. Tidak ada sesuatu yang pelik dengan keputusan terbaharu PH kerana PAS tidak mempunyai apa-apa hubungan politik dengan PH. Maka terpulang kepada PH untuk membuat apa juga keputusan terhadap PAS. Ahli-ahli PAS juga telah diberi taklimat untuk bersedia menghadapi ‘peperangan’ tiga penjuru, dengan BN dan dengan PH di mana-mana kerusi Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN).

      3. Saya menganggap keputusan itu hanya sekadar menambah penegasan daripada keputusan yang telah dibuat sebelum ini. Parti-parti dalam Pakatan Harapan selain PKR telah bersedia dengan keputusan itu, bahkan gembira dengan pengumuman itu. Mungkin hanya sebahagian pemimpin PKR gelisah dengan keputusan itu, kerana impaknya pasti terasa khususnya di negeri Selangor.

      4. Ia memberi petunjuk kepada sebahagian dari mereka yang boleh dibaca adalah; tanpa PAS sukar buat PH memenangi Putrajaya. Mungkin mereka memahami bahawa tanpa PAS, Selangor pasti tumbang di tangan BN jika berlaku pertandingan tiga penjuru. Bagi golongan yang memandang rendah kepada PAS, mereka kini sudah mula rasai kekalutan bahawa peranan PAS sebagai ‘king maker’ begitu dirasai. Sudah ada yang mula merayu, dan bersimpuh menagih simpati dengan PAS sebelum PRU ke 14 lagi.

      5. Kajian yang dilakukan oleh Institut Darul Ehsan (IDE) mendapati BN akan tewas di peringkat persekutuan dan hilang lapan negeri jika Pakatan harapan (PH) dan PAS bekerjasama mewujudkan pertembungan satu lawan satu menentang BN di semua kerusi Parlimen dan DUN. Kajian itu menunjukkan bahawa PH bakal mendapat sejumlah 59 peratus undi termasuk lapan negeri jatuh ke tangan PH jika semua parti bergabung menentang BN.

      6. Kenyataan ini boleh disangkal dengan kajian lain terutama oleh YB Rafizi Ramli melalui NGO beliau INVOKE yang boleh menggembirakan PH. Tetapi rata-rata kepimpinan tertinggi PKR mengakui kajian IDE itu dan mengiktiraf dapatan dari IDE. Jika tidak, mengapa sampai begitu bersungguh-sungguh pihak tertentu mahu berunding dengan PAS agar jangan sampai bertembung tiga penjuru.

      7. Apa yang menghairankan, ketika PAS disisihkan dan diburukkan dari politik negara, ada pula pihak yang terhegeh-hegeh mahu berbincang dengan PAS. Lebih menghairankan apabila ada pula parti yang berbalah dan bergaduh hanya kerana sikap mereka terhadap PAS. Suatu ketika memburukkan PAS dengan pelbagai tuduhan, satu masa yang lain terlalu mengharapkan PAS. Ketika tangan kiri melempar batu kepada PAS, tangan kanan pula sibuk mahu berjabat tangan dengan PAS.

      8. Hakikat sebenarnya tidak sukar untuk bersahabat dan bekerjasama dengan PAS. Politik PAS adalah politik lurus, jujur, benar dan amanah, dan sikap PAS adalah politik matang dan sejahtera. PAS tidak sesekali mengamalkan politik berbelit dan menipu. Islam adalah slogan dan matlamat perjuangan PAS, dan PAS boleh bersahabat dengan sesiapa sahaja yang sanggup mengangkat dasar perjuangan ini. Namun jika Islam itu boleh dijual beli, boleh dicagar dan direndahkan, diketepikan, minta maaflah, merayu bagaimana sekalipun, PAS tidak akan sudi.

      9. Membuka pintu rundingan dan kerjasama dengan PAS mesti diiringi dengan diplomasi yang mudah – iaitu hormati dasar perjuangan PAS, hormati pemimpin-pemimpin PAS, bersikap jujur dalam berpolitik dan amalkan politik secara Islam. Selain itu, segala perkara boleh di bawa berbincang kerana PAS tidak pernah tamakkan kerusi, apatah lagi gila merebut kuasa ke Putrajaya!

      Delete
  3. Said keruak ada masalah metametik, macam macai yg lain jugak! Itu yg tunggang langgang semua tu. Duit salah masuk bagai! Aduih! Itu yg berniaga rugi puluhan billion najib ngan macai happy tu. Diorg ingat bagus, sbb bunyinya banyak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno Sabah pasti akan kalah kpd parti warisan.

      Jadi karabau sajalah kau salleh.

      Delete
    2. Salleh,kau ini bukan saja huduh tapi Palui ba kau..kau nda laku suda di Sabah,lari ke KL makin sial ba kau..

      Delete
    3. Kompommmmm....warisan amat berpengaruh skrg tu yg anak keruak sudah takot

      Delete
    4. Sikap membisu Kerajaan DAP Pulau Pinang berhubung desakan pelbagai pihak yang mahu mereka mendedahkan dokumen berkaitan kilang haram di Sungai Lembu, Penanti di sini seolah-olah mencerminkan corak kepimpinan yang boleh disangsikan.

      Naib Pengerusi Gerakan negeri, Oh Tong Keong berkata, sehingga kini, kerajaan negeri belum mendedahkan surat daripada Jabatan Alam Sekitar (JAS) yang mengarahkan kilang itu ditutup sedangkan mereka sebelum ini berani mengemukakan surat daripada jabatan sama mengatakan premis berkenaan bebas pencemaran.

      Katanya, beliau mengesyaki kerajaan negeri menyembunyikan sesuatu berhubung operasi kilang itu walaupun beberapa kali dibangkitkan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Penanti, Dr. Norlela Ariffin sejak beberapa tahun lalu.

      “Hampir 180 orang kampung sudah menghantar petisyen bantahan kepada Pejabat Ketua Menteri pada 25 September tahun lalu.

      “Surat itu disahkan diterima tetapi tiada sebarang tindakan lanjut. Adakah kerajaan negeri membelakangkan suara rakyat,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, hari ini.

      Sebelum ini, Koordinator Gerakan Padang Kota, H’ng Khoon Leng mendesak kerajaan negeri mengemukakan surat arahan penutupan kilang daripada JAS dan membuktikan dakwaan terdapat pekerja cedera selepas terjatuh dalam relau kilang terbabit.

      Delete
    5. LANGAU-LANGAU FUKATAN HAPRAK BERMESYUARAT SEJAK PAGI TADI....PATUT LER BAU BUSUK MACAM BAU BANGKAI BABI.....

      Delete
  4. Lihatlah di Amerika...pemimpin Demokrat dan Republikan silih berganti setiap kali pemilihan presiden...malah negara kekal aman. Tiada apa yg perlu dirisaukan...Jika dipilih sebagai pemimpin perlulah bekhidmat utk rakyat dan negara bukannya mengkayakan diri sendiri dan keluarga.
    Natijahnya Malaysia perlukan pemimpin yg amanah dan jujur utk memacu negara keluar dari belenggu hutang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia nak tipu orang malaya. Dia ingat orang malaya tak tahu scenario politik negeri Sabah.

      Paloi punya keruak.

      Delete
    2. Isu perkauman ni menarik perhatian pakcik makcik felda.........itu sebab tiap kali berkempen itulah points deme......isu DAP...Kit Siang dan Evangelists....

      Tapi yg pasti berapa punya banyak kes rasuah dan pecah amanah dalam Msia ni sumernya lebih ramai melibatkan Melayu...bukannya Cina.

      Kalo hilang kuasa deme terputuslah duit free deme.......tu sebab penting talian hayat politik deme tu dipertahankan demi untuk menjamin kuasa dan kekayaan deme........dan paling penting tidak ditangkap sumbat jel.

      Delete
    3. Betul tu bro phantom.

      Itu yang sebeno-benonyer..

      Delete
    4. Orang Melayu ISLAM PAS pula skrng ni dok sokong melayu umno yg perasuah penyamun perompak pengklepet tu...oh Malaysia Ku...kau benar benar telah menjadi MALINGsia lagi MALANGsia dan akan lebih MALANG nasib mu jika berlaku spt tajuk posting Tuan Shah ini.

      Delete
    5. LANGAU-LANGAU FUKATAN HAPRAK BERMESYUARAT SEJAK PAGI TADI....PATUT LER BAU BUSUK MACAM BAU BANGKAI BABI.....

      Delete
    6. Yang terbaru, portal pembangkang SorosKini MalaysiaKini yang biasanya menyembunyikan permasalahan dalaman parti pembangkang, turut mendedahkan pekung hanyir parti PKR. Di antara laporan portal pembangkang itu:
      Pertembungan antara kumpulan Rafizi Ramli dan Datuk Seri Azmin Ali bukanlah rahsia lagi. Suatu ketika dulu ia menjadi rahsia umum. Maksudnya rahsia yang bukan rahsia.
      Hinggalah Rafizi menulis kenyataan panjang dan meletakkan garis pemisah antara dia dan kumpulan digelar "kartel" itu.
      Perpecahan dalam PKR adalah satu perkara yang jelas dan tidak dapat dinafikan lagi. Dan jika merujuk kepada laporan di atas, kartel Azmin Ali terdiri daripada
      Dato’ Seri Azmin Ali
      Tian Chua
      Shamsul Iskandar
      Xavier Jeyakumar
      Dr Shaharuddin
      Zuraida Kamaruddin (Ketua Wanita)
      Sivarasa Rasiah
      Dato’ Saifuddin Abdullah (KSU Pakatan Harapan)
      Dato’ Kamaruddin Jaafar
      Fahmi Fadzil (Pengarah Komunikasi)
      Surendren.
      Elizabeth Wong
      Hee Loy Sian
      Siti Aaishah Sheikh Ismail
      Dr Mohamad Nur Manuty
      Latheefa Koya
      Afif Baharuddin
      Haniza Talha
      Baca: http://novandri.blogspot.com/2017/08/senarai-nama-pemimpin-pkr-yang-berpecah.html

      Dalam masa yang sama, Anwar Ibrahim juga dilihat tidak berpendirian tetap malah mempermain-mainkan kenyataan Dr Mahathir serta kepimpinan Pakatan Harapan yang sebelum ini menolak kerjasama dengan parti PAS.

      Anwar Ibrahim masih lagi mahu bekerjasama dengan parti PAS walau pun kenyataannya adalah secara tidak langsung. Di antara kenyataannya:
      Apa yang diusulkan dan dipersetujui Biro Politik sebelum ini adalah tidak memusuhi PAS, mengkaji kemungkinan mengelak pertarungan tiga penjuru.
      Garis yang ditetapkan dengan jelas adalah kerjasama tersebut, seandainya berlaku, tetap dalam kerangka komitmen PKR dengan Pakatan Harapan.
      Logiknya, mana mungkin parti PKR menyatakan komitmen dengan Pakatan Harapan jika PKR masih lagi mengharapkan kerjasama dengan PAS.

      Tidak akan wujud 'kerjasama, seandainya berlaku' jika PKR komited menolak parti PAS seperti yang diputuskan oleh Pakatan Harapan kecuali jika PKR meliwat keputusan PH dengan main belakang bertemu dan berbincang dengan PAS di belakang PPBM dan DAP.

      Tetapi penulis percaya bahawa DAP dan PPBM sebenarnya tahu dan merelakan kerjasama dengan PAS seperti yang cuba dilakukan oleh PKR.

      Mereka terutamanya parti cauvinis DAP terpaksa berlakon kerana mereka sedang membohongi penyokong-penyokong mereka yang tidak setuju kerjasama dengan parti PAS.

      Pokoknya, puak pembangkang sanggup melakukan apa sahaja termasuk berbohong dan menabur fitnah untuk mendapat undi rakyat.

      Dalam masa yang sama, sikap PKR yang begitu berat untuk menyatakan dengan tepat pendirian mereka tentang parti PAS juga menunjukkan keraguan dan ketidakyakinan Anwar Ibrahim dan PKR terhadap parti Mahathir Mohamad dan parti Mat Sabu.

      Mereka tahu bahawa PAN, parti serpihan PAS tidak akan mampu untuk menyamai kekuatan parti PAS dan parti itu hanya sekadar budak suruhan cauvinis DAP. Anwar Ibrahim pula tidak mungkin akan dapat memaafkan Mahathir Mohamad, seorang ahli politik yang telah memalukan beliau dan seluruh keluarga serta keturunan Anwar dengan isu yang amat jijik sekali iaitu meliwat lelaki.

      Mahathir yang menyebabkan beliau merengkok dalam penjara. Malah, kewujudan parti Keadilan adalah disebabkan oleh penentangan Anwar Ibrahim terhadap Mahathir Mohamad.

      Dan sehingga ke hari ini, Mahathir Mohamad tidak pernah menyatakan pendiriannya sendiri tentang Anwar Ibrahim yang dijadikan calon Perdana Menteri oleh puak pembangkang. Ianya bermaksud bahawa Mahathir tidak akan mungkin menerima Anwar tetapi akan menyokong pilihannya sendiri.

      Kesimpulannya, kekalutan dan perpecahan yang berlaku di dalam pakatan pembangkang ini akan memudahkan rakyat Malaysia untuk membuat pertimbangan yang tepat iaitu menolak Pakatan Harapan yang tiada harapan pada PRU14 kelak.

      Delete
    7. HE..HE...HE...
      PKR DAH KENA HEMPAS DEK PAS....
      KECIAN NUAR AL JUBURI....

      Delete
  5. Berapa pun yang DAP mahu tandingi itu haknya dan jika semua Melayu mahu menyokong pun apa masalah, memang mission nya umno dan najib di lenyapkan terus.

    Alternatif yang lain, selepas PRU, umno bubar dan join BERSATU, Melayu kwmbali menguasai...

    Takkanlah apabila sudah ditolak rakyat, pemimpin umno masih mahu terus jadi pengkhianat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak taulah bro kluang! Tapi yg pasti bajet utk jabatan penjara melonjak bila ph menang. Nak pakai ramai warden nanti! Tengok!!! Belum apa apa dah nampak peluang pekerjaan bila ph menang!

      Delete
    2. Semua rakyat Sabah tahu keruak si karabau ni bermati matian melobi untuk jadi ketua menteri sabah kalau umno menang dlm pru 14 nanti.

      Mustahil umno boleh menang sebab orang sabah lebih matang berpolitik drp orang malaya.

      Delete
    3. ALHAMDULILLAH. Majlis Presiden Pakatan Harapan malam tadi telah membuat satu keputusan yang bukan sahaja bijak, malah menepati citarasa majoriti rakyat bawahan yang semakin ghairah untuk melihat tumbangnya rejim Umno/Bn di dalam PRU14 nanti. Kesemua pemimpin utama mewakili keempat-empat parti di dalam Pakatan Harapan menandatangani kenyataan dan penegasan untuk tidak lagi bekerjasama dengan Pas setelah begitu lama masa diberikan kepada parti berlabel Islam itu untuk memilih samada bersama arus kebangkitan rakyat atau untuk terus 'bertaawun' dengan Umno/Bn. Usaha rundingan dengan Pas sememangnya menjadi hajat Ketua Umum, Dato' Seri Anwar Ibrahim sejak awal penubuhan meja bulat membentuk Pakatan Harapan lagi. Secara resminya parti itu dijemput dan secara resminya juga parti itu menolaknya dengan berbagai alasan dan syarat-syarat yang diberikan. Namun, melalui Keadilan salah sebuah parti di dalam Pakatan Harapan, usaha memujuk Pas berterusan dengan berbagai cara dan kaedah. Di dalam mengharungi suasana itu, Keadilan teruk dikecam oleh marhaen dan juga rakan-rakan sekutu di dalam Pakatan Harapan sendiri, namun demi menunaikan hasrat mulia Anwar, Keadilan tabah menghadapinya. Sebelum kewujudan Amanah lagi, hubungan Keadilan dan Pas semakin dingin. Semakin kencang di dalam mesyuarat-mesyuarat Pas kawasan yang meminta Pas memutuskan "Tahalluf Siyasi" dengan Keadilan. Ulamak-ulamak di dalam Pas sepatutnya tampil menampilkan akhlak "Ulamak" sebenar iaitu menjadi pendamai, malangnya mesyuarat Dewan Ulamak sendiri lebih hebat mencerca Keadilan. Sehingga ke saat beberapa hari menjelang Muktamar Pas yang menyaksikan sekumpulan pimpinan Pas yang mahu mempertahankan Pakatan Rakyat telah tumbang di dalam pemilihan, Keadilan terus memujuk Pas agar sedikit positif paling tidak memikirkan situasi di Selangor sekiranya tiada perdamaian dapat dicari. Wakil Pas Selangor telah membawa masalah ini ke pihak Pas Pusat sewaktu di Muktamar, namun Pas Pusat terus membuat keputusan melalu Muktamar tanpa bahas iaitu terputusnya "Tahalluf Siyasi" dengan Keadilan. Sebelum itu, Dap telah pun menjadi mangsa kerakusan parti pimpinan Hadi Awang itu. Maka, wujudlah Amanah untuk membawa legasi pemikiran Almarhum Tok Guru Nik Aziz bagi menggantikan Pas. "Tahalluf Siyasi" bererti kerjasama politik. Putus Tahalluf Siyasi bererti putus segala kerjasama politik. Jawatan Exco di dalam sesebuah kerajaan negeri adalah lantikan politik. Lazimnya, MB atau Ketua-Ketua Menteri akan melantik Exco di kalangan Wakil Rakyat yang menyokong dasar politik sesebuah kerajaan. Pelik lagi ajaib, Pas melalui Majlis Syura dan Muktamar mereka 'menghukumkan' putus "Tahalluf Siyasi" dengan Keadilan yang mereka sedar sedang memimpin Negeri Selangor, tiada satu pun arahan dari Pas untuk para Exco mereka meletakkan jawatan sebagai Exco di Selangor demi menjaga maruah Pas. Malahan sebaliknya iaitu Exco-Exco mereka diminta terus kekal, begitu juga dengan lantikan-lantikan politik yang disandang oleh ahli-ahli Pas di Selangor seperti Ahli Majlis dan sebagainya. Ramai yang mempertikaikan maruah Pas ketika itu apabila berdepan dengan jawatan dan kedudukan.

      Delete
    4. KATA orang, nilai-nilai murni sering dikompromi dalam politik apabila pelakunya mula mengamalkan pendekatan "matlamat menghalalkan cara".

      Dalam politik demokrasi, mencapai kemenangan melalui pilihan raya tentulah satu matlamat yang dijangkakan. Namun, menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), parti-parti pembangkang masih kelihatan tidak teratur.

      Puncanya ialah kerana kerjasama yang dijalin antara parti-parti pembangkang tidak pernah stabil melebihi tiga penggal. Manakala Barisan Nasional (BN) dilihat begitu stabil sejak sekian lama, meskipun berdepan dengan pasang surut pergolakan dari semasa ke semasa.

      Kestabilan lawan kebebasan

      Dari satu sisi, beza pendapat di kalangan parti pembangkang sebenarnya amat baik untuk demokrasi di Malaysia. Dengan perbezaan pendapat itu, kita tahu dasar-dasar yang ingin dijalankan jika mereka berkuasa, akan disaring dengan lebih ketat.

      Kita akan lebih berpeluang untuk mendengar wakil-wakil rakyat daripada parti pemerintah bersikap kritikal terhadap dasar-dasar kerajaan sendiri. Ini dizahirkan dari semasa ke semasa dalam pentadbiran di Selangor dan Pulau Pinang khususnya.

      Namun, sikap kritikal bukan bermaksud menggantung keputusan sampai bila-bila. Kata orang putih, kita boleh berhujah sampai lembu pulang ke rumah.

      Namun, tugas utama pemimpin ialah membuat keputusan dan menyelesaikan masalah. Apa juga perdebatan boleh diteruskan, namun mesti ada keputusan yang jelas dan tegas dari semasa ke semasa.

      Mengambil kira sudut pandangan ini, tidak hairanlah bila ketidakstabilan parti-parti politik pembangkang begitu merimaskan ramai pihak. Mungkinkah ini faktor utama kemenangan BN? Apakah ia petunjuk orang ramai (baca: pengundi) cenderung memilih kestabilan berbanding kebebasan?

      Hala tuju parti pembangkang

      Tidak keterlaluan jika dikatakan ketidakstabilan parti-parti pembangkang sejak dulu berpunca daripada kegagalan mereka bekerja berorientasikan misi.

      Apa yang digambarkan sebagai misi ialah mengalahkan BN. Walaupun ini boleh dijangkakan dengan mudah, ia bukanlah misi sebenar. Mengalahkan BN hanyalah langkah awal untuk mencapai misi kerjasama parti-parti pembangkang.

      Apakah misi Pakatan Harapan (PH)? Jika kita membuat carian maya, ia hampir sukar ditemukan. Walhal inilah yang patut diberi penekanan seia sekata oleh semua pemimpin parti-parti pembangkang.

      Namun, umum boleh membayangkan perjuangan parti-parti pembangkang ialah untuk mewujudkan Malaysia yang lebih bebas, adil, maju dan bersatu selaras dengan cita-cita kemerdekaan dan prinsip-prinsip umum Perlembagaan.

      Cabaran seterusnya ialah menghidupkan semangat kebersamaan dalam mencapai misi ini. Dengan itu, tidak banyak perbezaan akan kelihatan lebih menonjol.

      Delete
    5. HE..HE...HE...
      PKR DAH KENA HEMPAS DEK PAS....
      KECIAN NUAR AL JUBURI....

      Delete
  6. DAP jadi modal umno untuk menakutkan melayu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mada ada modal lain lagi dah selain drp menakut nakutkan rakyat yg umno bodoh2kan.

      Rakyat tak bodoh. Yg bodoh tu umno.

      Delete
    2. Modal lapok yg laku dijual kat cerok2 kamping jerrr.........tu pon banyak yg dah tak lalu ditelan dek orang kampong........pakcik makcik kampong dan orang2 asli pon ramai yg cerdik2 daaahhh.......

      Delete
    3. Selain PH, PAS juga merupakan parti pembangkang berpengaruh dan mengambil sikap untuk berada di luar kerjasama itu, sebaliknya membentuk sebuah kerjasama baru yang dinamakan sebagai Gagasan Sejahtera.

      Tidak banyak maklumat yang kita dengar mengenai Gagasan Sejahtera berbanding PAS sendiri. Tidak dapat dipastikan sudah berapa kali mereka bermesyuarat, dasar-dasar bersama kerjasama mereka mahu pun persediaan menghadapi PRU14.

      Biar apa pun pandangan yang ada terhadap PAS, kekuatan mereka sebenarnya ada pada sandaran kepada misi untuk menubuhkan negara Islam melalui perlaksanaan hukum syariah sebagaimana yang diyakini.

      Sama ada ia merupakan dasar bersama Gagasan Sejahtera, itu tidak jelas.

      Pergolakan pembangkang

      Sebenarnya, pergolakan parti-parti pembangkang memang boleh dijangka. Sejak Reformasi 1998, kerana tuntutan keadaan, mereka kurang memberi perhatian kepada misi yang ingin dicapai.
      Apa yang dinamakan sebagai kerjasama hanya terhad kepada menghadapi pilihan raya. Maka tidak hairanlah akhirnya Barisan Alternatif (BA) terkubur.

      Pembentukan Pakatan Rakyat (PR) selepas kejutan semasa PRU12 nampak semakin baik. Namun, jika kita melihat konvensyen PR dan konvensyen Menteri-Menteri Besar-Ketua Menteri PR dan komitmen terhadap apa yang dibincangkan, kita boleh mengagak ia tidak cukup utuh. Kesannya, PR lumpuh dan berkubur tanpa nisan.

      PH dibentuk untuk memperbaiki kelemahan dalam kerjasama lalu. Ia menggariskan tujuh perkara dalam Perjanjian PH bagi memperbaiki kelemahan lalu iaitu 1) proses membuat keputusan, 2) membina kesatuan politik, 3) penyelesaian pertikaian, 4) dasar-dasar bersama, 5) perjalanan pilihan raya, 6) perjalanan kerajaan dan pembangkang dan 7) keabsahan pakatan.

      Bersatu, yang ditubuhkan kemudian, turut menerima Perjanjian PH ini sebelum diterima sebagai parti komponen baru di dalamnya. Ia adalah langkah mula yang baik. Rundingan terbuka dan tertutup
      Di dalam perjanjian ini turut termuat perihal rundingan dengan parti-parti lain di luar PH dalam usaha memastikan satu lawan satu dengan BN. Dalam maksud yang mudah, PH memang memikirkannya sejak mula.

      Bagaimanapun, rundingan yang dimaksudkan lebih banyak tertumpu kepada PAS berbanding parti lain, mungkin kerana faktor pengaruh PAS yang agak meluas sebelum ini.

      Oleh kerana naratif yang dibawa PAS begitu keras terhadap DAP dan Amanah, maka kita hampir tidak mendengar ada usaha terbuka dibuat oleh kedua-dua parti itu untuk berunding dengan PAS, meskipun khabar tiris mengatakan memang ada sebahagian pimpinan PAS cuba mencari jalan berbincang dengan pimpinan DAP.

      Pada masa yang sama, ada pimpinan Amanah, khususnya di Kelantan, memberikan isyarat yang mereka sedia berbincang dengan PAS untuk memastikan Kelantan tidak jatuh kepada BN.

      Meskipun naratif PAS juga keras terhadap PKR dan Bersatu, mereka nampak lebih bersedia untuk berunding pada peringkat awal dan mengambil peluang yang sama.

      Namun, rundingan Bersatu dengan PAS nampaknya gagal selepas tempoh rundingan yang ditetapkan manakala PKR masih cuba memanfaatkan sisa-sisa peluang yang ada ketika beberapa pimpinan PAS sendiri bertegas menolaknya.

      Di sini, kita dapat melihat PH gagal menterjemahkan perjanjian mereka berkaitan soal rundingan dengan parti di luar PH secara berkesan.

      Sewajarnya, apabila perjanjian PH menggariskan persoalan rundingan tersebut, sebuah jawatankuasa yang mewakili PH perlu dibentuk dan bukannya membiarkan setiap parti berusaha dengan cara sendiri.

      Delete
  7. Somah yang kontrol Najib. Sapo terror nak kontrol Somah?

    Bajet Somah dah mintak PERMATO NEGARO naik laie...Mano cukop nak buek Permato Pinky Blink-Blinky? Apo Najib buleh buek? Ekau Najib rejek bajet Somah... kono siku tido topi parit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suruh semah bertandinglah dlm pru 14 nanti kalau boleh menang.

      Delete
    2. Betol....bertanding jadi PM le kan sebang....

      Delete
  8. Sk1ripnya adalah sama dari atas sampailah ke cai sopak, umno kalah cina control. Nak cite psl lain dah x ada. Nak cite psl kesajahteraan rakyat, org dah x beli, psl pembangunan pun tanah besar china yg control! Silap silap skrip ni pun jho lo yg tulis! Batu dah kena jentik ngan jho lo! Tengah senak la tew....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Warisan dan sekutunya PH akan sapu bersih semua kerusi di sabah tu.

      Mampuslah kau keruak.

      Delete
    2. Senario terbaik dan terburuk

      Sementara usaha memastikan satu lawan satu tercapai, ia perlu dibuat dengan cara yang tertib. Ini kerana, dalam senario terbaik, sekiranya PAS bersetuju, keputusan itu akhirnya perlu dibawa ke peringkat Majlis Presiden PH.

      Manakala, sekiranya PAS tidak bersetuju, PH tetap perlu berdepan dengan BN. Jelas, membelakangi PH bukan pilihan kecuali ada mana-mana parti atau pihak merasakan wajar untuk mereka keluar daripada PH.

      Adalah tidak wajar mana-mana parti menyalahkan parti lain di dalam PH sekiranya rundingan ini gagal. Rundingan mesti berasaskan misi yang ingin dicapai bersama, bukan sekadar strategi pilihan raya, apatah lagi kepentingan peribadi. Ia mesti hanya dibuat dengan komitmen kepada PH sebagaimana perjanjian yang dicapai.

      Meskipun kita boleh mendakwa kegagalan ini berpunca daripada PAS, kita juga mesti menghormati pendirian parti itu yang diputuskan melalui muktamar mereka, iaitu pembuat keputusan tertinggi parti itu.

      Sekiranya PAS sendiri berdolak-dalik mengatakan keputusan itu boleh dibincang atau diubah di peringkat lain, itu adalah masalah parti mereka. Biar mereka yang menentukannya.

      Setelah banyak pertikaian dengan naratif yang keras, jika satu lawan satu sekalipun, majoriti masyarakat bukan Islam yang mengundi PAS sebelum ini pastinya teragak-agak memilih PAS.

      Manakala penyokong tegar PAS pula hampir pasti tidak memilih mana-mana parti PH. Jika ada sekalipun masih mahu menyokong, peratusannya tidak akan begitu besar. Inilah realiti yang mesti ditelan oleh semua.

      Majlis Presiden PH juga membuat keputusan yang jelas dan tegas mengenai rundingan dengan PAS.
      Majlis yang sama juga telah bermesyuarat dan mencapai keputusan untuk melantik pengerusi-pengerusi negeri, logo PH dan seterusnya selepas ini kerusi-kerusi yang bakal ditandingi.

      Ini adalah keputusan objektif yang jelas boleh ditetapkan. Tanpa ketetapan, PH seperti menembak tanpa sasaran.

      Rakyat Malaysia menantikan hal-hal yang lebih konkrit daripada PH, bukannya komitmen yang tidak jelas daripada mana-mana parti komponen yang ada. Yakinlah mereka akan menilai siapa yang serius dan tidak serius menawarkan alternatif perubahan kepada mereka.

      PH tidak wajar mempamerkan diri hanya sebagai satu kerjasama untuk PRU14 semata-mata, tetapi sebagai kekuatan baru politik yang mampu bertahan untuk satu tempoh panjang

      Delete
    3. HE..HE...HE...
      PKR DAH KENA HEMPAS DEK PAS....
      KECIAN NUAR AL JUBURI....

      Delete
  9. Assalamualaikum, nak buat Camne. Setia lagi bagus Dari bijak. Tu Bukan saye cakap Aaa. Yg setia ke lubang kubur tu bonus. Ha, Yg tu saye Tambah. Saje he ingatkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di atas dunia bolehlah pemimpin umno nak jawab soalan drp rakyat.

      Dalam kubur nanti nak jawab apa?

      Delete
    2. Bro Zack.

      Depa ni jaja Islam di mulut saja, bukan di hati pun. Mana ada class nak fikir cerita dalam kubur ni. Lambat lagi pun nak fikir, nanti dah 80-an umur nanti taubatlah.

      Musang berbulu ayam.

      Delete
    3. Soalan atas dunia ni pon banyak tak berjawab........sampai ni banyak tanda soal berkubang dalam kepala rakyat........nikan pulaakkk nak jawab soalan kubor dan padang mahsyar...???

      Delete
    4. Sedarlah bahwa sebenarnya pendokong PH yg memilih evengelis DAP dari Islam PAS dan UMNO mengadaikan iman. Berbagai alasan diguna untuk halalkan perbuatan rasuah kafir di Penang, usaha murtad di Selangor sesuai dgn buku Hannah Yeoh, penentangan terhadap hudud dan pendakwah Islam. Yg Islam DSN dan TGHH dituduh rasuah walau tiada bukti. Dihina, dihamun dan difitnah. Kafir CRB jadi teman setia dan rujukan walau tiada bawa bukti tuduhan. Bergelumang dgn segala sangka buruk terhadap Islam dan redha dgn segala sangka baik terhadap kafir. Apa dah jadi dgn pertimbangan dan iman kita? Dlm pada bergelumang dlm kemungkaran ini ada yg sangka perbuatan mereka diredhai Allah. Semoga Allah tunjukkan mereka jalan keluar dari jurang gelap ini.

      Delete
    5. Sian j, bermati matian mempertahankan apek gemok jho lo! Teruskan usaha j!

      Delete
    6. Jebon.....berentilah berimamkan Jho Lo Mazhab Dollar tu......duk berwiridkan USD, Pound Sterling.

      Satu Msia kuyop kena kencing. Tolong jangan ulang ko punya citer baghal pasal PAC....pasal 1MDB....pasal air lior menteri Tok Arab.

      Pigi mampossss sama luuu punya dongeng.

      Tak payah ulang tayang........sumer ko punya spiinnn points ko dah ada dalam poket kami......

      Apa yg pasti....kami tidak akan undi BN/Pas.....dan insha-Allah PRU14 kami akan tukaarrr kerajaan...ameen.

      PRU14 ialah pertandingan 2 penjuru....
      PAKATAN lawan BN/PAS

      Mudah jerrrr bagi org2 kampong nak hadam.

      Hakikat sebenar 2 penjuru jerrrr........walau atas kertas undi tertera 3 penjuru.

      Delete
    7. Kalo PH menang DAP tak boleh buat ape2 pon kerana melayu yg majoriti dlm PH...mr Herbon asyik bak temberang jeer..

      Delete
    8. J, pemikiran kamu masih pemikiran yang sempit dan kuno. J, JOM IKUT AKU..

      jadilah cerdik kepada semua makluk ciptaan Allah. Jika mereka membuat salah, sebagai umat islam kita akan tegur dan menentang mereka. Jika, mereka membawa kebaikan..bantulah mereka untuk sampai ke jalan kebenaran Allah SWT.

      Delete
    9. Jamilah aka mr J

      Hang ni pi mai pi mai tang tu juga!!!

      Evengelis cina DAP hang nampak sangat.

      Mcm mana dgn evengelis Melayu mcm hang?

      Evengelis Melayu mcm hang lagi ramai lagi bahaya lagi tak berguna langsung kpd agama bangsa dan negara.

      Delete
    10. LANGAU-LANGAU FUKATAN HAPRAK BERMESYUARAT SEJAK PAGI TADI....PATUT LER BAU BUSUK MACAM BAU BANGKAI BABI.....

      Delete
    11. KENYATAAN Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1 September lalu memperlihatkan bertapa beliau cukup resah dan gelisah dengan apa yang berlaku dalam PKR selepas beliau meneliti kenyataan Rafizi Ramli, Naib Presiden dan ahli-ahli yang melahirkan keresahan kerana corak cadangan kerjasama PKR dengan PAS yang dianggap samar.

      Baginya keadaan itu berlarutan tanpa dimuktamadkan. Keadaan sedemikian dianggap mengelirukan dan dikhuatiri akan menjejaskan muafakat Pakatan Harapan.

      Pimpinan Pakatan Harapan juga telah menjelaskan pendirian menolak kerjasama dengan PAS, kata Anwar.

      Namun Anwar juga menegaskan bahawa pihaknya teguh dan kukuh bersama Pakatan Harapan sepertimana yang dizahirkan Presiden PKR, Dato Seri Wan Azizah Wan Ismail sejak awal lagi.

      Sementara apa yang diusulkan dan dipersetujui Biro Politik sebelum ini adalah tidak memusuhi PAS, mengkaji kemungkinan mengelak pertarungan tiga penjuru.

      Bagi Anwar pertimbangannya adalah menggembeleng seluruh kekuatan dalam menghadapi Umno-BN dalam PRU 14.

      Dalam hal ini, Anwar sendiri melihat bahawa PAS bukanlah musuh, namun apa yang terzahir dalam Pakatan Harapan sangat berbeza dimana DAP, PAN, Bersatu dan Rafizi sendiri yang acap kali mewakili PKR menjadikan PAS sebagai musuh utama hatta melemparkan tuduhan kepada PAS kononnya mahu bersama Umno.

      Walaupun sebelum ini berulang kali ditegaskan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang bahawa PAS tidak bersama Umno, begitu juga PAS tidak akan bersama PH kerana secara jelasnya PH tidak menghormati pendirian PAS dan dasar yang dilaksanakan PAS iaitu Islam lebih-lebih lagi semasa PAS membawa RUU55 ke Parlimen di mana PH menentangnya.

      Apatah lagi label-melabel yang dikenakan ke atas PAS oleh anggota pimpinan PH cukup memeritkan malah dengan sengaja menggambarkan PAS seperti mahu bersama Umno BN.

      Delete
    12. HE..HE...HE...
      PKR DAH KENA HEMPAS DEK PAS....
      KECIAN NUAR AL JUBURI....

      Delete

  10. UMNO takut DAP ??.... Chissss.
    . pantang tok nenek aku.... Sebenarnya umno jijek dg DAP kerana dap TIDAK menghormati Sultan2dan ketua2 adat bumiputra tidak menghormati Islam, tidak menghormati adat2 Melayu/ bumiputra. Tidak menghormati hak2 istimewa bumiputra.... Bukan sahaja org melayu bahkan seluruh masyarakat bumiputra di Sabah Darawan menyampah dg.... DAP

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian tok nenek kau ada cucu tukang jilat cirit jho lo!

      Delete
    2. Kesian tok nenek ko ada cucu tukang jilat cirit LGE !!

      Delete
    3. Kesian mak bapak kau, ada tok nenek yg ada mak bapak yg ada cicit yg x ada otak!

      Delete
    4. Darawan tu apa? Hantu raya ker?

      Cakap pandai tapi buta kayu. Kiralah betul2 berapa kerusi DAP yg dah sedia ada di sabah tu dulu.

      Delete
    5. Kira le sendiri

      DAP 50
      PKR 30
      Amanah 20
      Ppbm 20. Jumlah 120

      Majoriti mudah

      Siapa yg paling banyak kerusi

      Bodoooooooo

      Delete
    6. 2333....

      Kalau macam tu PH la yang paling banyak kerusi.....

      Terima kasih atas ramalan ko, sama samalah kita berdoa ya...

      Delete
    7. BRO 23:33
      SENARIO TERKINI TIDAK MENEPATI
      ANGKA YANG ANDA BERI
      Keputusannya ginilah :

      DAP 40
      PKR 40
      PPBM 45
      AMANAH 35
      WARISAN 22

      JUMLAH :182

      PPBM akan menang besar di Johor,Kedah,
      dan Perlis.
      PKR& DAP menang besar di negeri pantai barat
      AMANAH dipantai timur
      Sabah lagi sakan

      ha.....ha..tak gitu

      Delete
    8. Saya sokong.

      Penyokong Lim Kit Siang itu hari angkat banner hina Agong.

      KAMI NAK DERIH, NATANG!!!!

      KAMI NAK DERIH, NATANG!!!!

      KAMI NAK DERIH, NATANG!!!!

      Betul punya kurang ajar pada Agong. Nasib kena tahan reman tidor lokap je. Sapa Derih ni? HAHAHA!!!

      Delete
    9. 23.01....Jho Lo tu bukan Cina ke?? Jadi kesayangan puak penyamun.......sampai ni dijaga tak boleh disentuh........disebut pon tak boleehhh.....

      Delete
    10. Chisss..23:01..kamu duduk dalam gua mana?

      Delete
    11. HE..HE...HE...
      TEPUK NYAMUK DAH NYANYUK....

      Delete
    12. LANGAU-LANGAU FUKATAN HAPRAK BERMESYUARAT SEJAK PAGI TADI....PATUT LER BAU BUSUK MACAM BAU BANGKAI BABI.....

      Delete
    13. Inilah sikap PH yang terjelma, malah menjadi amalan mereka. Melihat kepada realiti bahawa PRU14 semakin hampir, apa yang dikatakan Anwar umpama membuka pekung besar dalam PH dan PKR sendiri kerana sebelum ini rata-rata di kawasan PKR Bertanding khususnya di Parlimen Pandan yang diwakili Rafizi, jentera PAS lah yang sarat memikul tanggungjawab melaksanakan tugas berkempen dan sebagainya bagi memenangkan PKR di sana.

      Begitulah juga di kawasan MB Selangor, Datuk Seri Azmin Ali di mana kawasan yang diwakilinya beliau sendiri menyedari realiti kekuatan PAS di peringkat bawah yang menyebabkan beliau juga menunjukkan kesungguhan sebelum ini melangsungkan perbincangan lanjut dengan PAS.

      Namun perlu diingat, bahawa PAS telah meletakkan kata putus bahawa tiada lagi kerjasama dengan PKR mahupun PH sebaliknya PAS kekal di blok ketiga bersama Gagasan Sejahtera dengan IKATAN menjadi rakan kongsi bersama NGO yang pelbagai sifatnya menyokong gagasan ini.

      Sama-sama kita nantikan lagi debaran kegelisahan Anwar dan PKR menjelang Pilihan Raya kerana umpama kehilangan pendekar tempur bilamana tiada lagi kerjasama dengan PAS.

      Delete
    14. HE..HE...HE...
      PKR DAH KENA HEMPAS DEK PAS....
      KECIAN NUAR AL JUBURI....

      Delete
  11. People critised leaders bcos most leaders are stupid. To name a few said keruak

    ReplyDelete
  12. PATI WARISAN AKAN MENYAPU BERSIH
    KERUSI-KERUSI NEGERI SABAH

    TAK CAYA TUNGGU!!!!!!!!
    SHAFIE AKAN JADI KETUA MENTERI
    -KALAU DALAM UMNO DULU DIA POPULAR
    HINGGA JADI NAIB,
    INIKAN PULA NEGERI SABAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. gua solute sama shafie,
      manusia berhati tulus,
      berani menangggung resiko,
      demi menegakkan kebenaran.

      KEJAYAAN YANG MENDATANG
      ANUGERAH UNTUK MU!!!!!

      DOA KAMI,
      AMIN...

      Delete
    2. Umno memerintah sabah skrng ni tapi siapa yg paling berkuasa?

      Kamu tanya salleh tu.

      Delete
    3. //PANTUN KHAS untuk Shafie Afdhal.....

      Tinggi-tinggi si matahari
      Berdiri tegak di langit Kaabah
      Kalau Shafie jadi Ketua Menteri
      Teringin aku melancong ke Sabah

      Delete
    4. HE..HE...HE...
      SAHFIE .....MAKAN PEDAL AYAM LE KO....

      Delete
  13. Di malaya, siapa lah yang sudi menghulur simpati bagi periuk nasi free bernilai rm74? Orang kota belud apa agaknya dapat free.....kayu api?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam biasalah orang sabah akan dapat atap zink dan tangki air warna biru free.

      Delete
    2. HAAA....YANG TU....
      SHAFIE PEDAL AYAM BOLEH BERI....BANYAK DUIT TU....

      Delete
  14. Umno momok bangsa nk dilipat DAP.
    Puak ketua sobglap gadai tanah pusaka,anak hantar Sek International.
    Sesekali pakai songkok klcc ,buat muka seposen.

    PAS ,momok agama nk di cair lgbt apalagi.
    Puak ketua lobai brahmin jaja tin milo, ceramah pompang 1 way, mata ushar ibu nombor 2 dan seterusnya.

    Sesekali puak lobai ni top up ket8nggian serban ,buat muka duapulosen.

    Hampehh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muka seposen ada lagi nilai, ni muka jamban, menyampah ada nengoknya!

      Delete
    2. Teman nengok udah rope beroyang bawah gerotok sungei jerrr......hilang selera teman nengoknye.....udah tak derr sen2nye tinggei tin burok jerrr.....

      Delete
  15. Buding Ngok.. hang BERKOKOK lah hari2 syok sendiri.. meratib lah sepuas2nya mengutuk Najib-UMNO ataupun PAS.. realiti di luar blog ini PH semakin tidak disokong lagi, jauh sekali Madey Kutty, Anwar sudah tak relevan, DAPig sudah habis modal rasis dan mengapikan perkauman Cina..

    Sebaliknya kasih sayang rakyat melebar melonjak ketara terhadap kepimpinan DS Najib, dan simpati terhadap PAS yang menjadi mangsa kerakusan PH bertukar daripada benci sebelum ini.

    Insya Allah memomentum besar meranapkan PH dan penyangak tua terbilang akan berlaku secara nyata pada PRU14 nanti menyaksikan Selangor dan Pulau Pinang akan kembali pada UMNO BN disamping pengukuhan terhadap negeri-negeri lain. Kelantan biarlah PAS perintah memerintah dengan cara baru.

    Insya Allah, Semoga Allah Mudahkan Kita..

    Allahu Akbar!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu "day dreamin' ka! wahai saudara budiman.Takkah kamu turun kebawah..Rakyat dah tak kisah lagi,yg penting mereka umno/bn mesti ditukarkan.

      Delete
    2. RUU 355 tangguh-tangguh-tangguh-tanguh
      sampai kiamat,,,,
      janji aku menang dan dapat gaji YB

      Delete
    3. Apa saja yg berakar-umbika penipuan, penyelewengan, rasuah, pecah amanah dan menjual nama Allah akan berakhir dengan kegagalan.

      Kalo pon penyeleweng dan penipu tu menang.......kemenangan itu bersifat sementara saja.............akhirnya dia akan tetap ke arah kegagalan jugakkk.......tambah di akhir zaman sumer akan dibayar cash.

      Delete
    4. 00.01......terusssskaan dengan perasaaannn ko.

      Sumer putaarrr dan belit penyamun untuk melepaskan diri.....akhirnya akan menjerut lehernya sendiri.

      Delete
    5. Ngok 00:01...bila PRU14?
      Skrg ni..meroyan, meracau bolehlah...

      Delete
    6. HE...HE...HE...
      TEPUK NYAMUK DAH NYANYUK...

      Delete
    7. LANGAU-LANGAU FUKATAN HAPRAK BERMESYUARAT SEJAK PAGI TADI....PATUT LER BAU BUSUK MACAM BAU BANGKAI BABI.....

      Delete
  16. Rakyat sekarang tak bodoh.
    Masa PM tUNKU ABD RAHMAN DULU,Isternya dibelakngnya tak sebuk nak jadi flom: Rakyat tak dikenakan GST.
    mSA pm tUN HUSSEN onn isterinya mak hishamuddin pun tak jadi flom:tak ada gst.
    msa bapa najib jadi pm isterinya puan raha:tak jadi flom:tak ada gst.
    Masa mahathir jadi pm,isterinya siti hasmah tak kebuloqpun nak jadi flom 22 thn :takada gst.
    Mr.clean jadi pm,puan sri hindun./puanjane tak dak kebuloq jadi flom:tak ada gst.
    Bila najiob jadi PM,diiringi oleh rosmah mansor,tiba2 aje ,lantik diri sendiri jadi FLOM: GST MUNCUL ENTAH DARI MANA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya tepat sekali!!..

      Delete
    2. Mungkin, FLOM ni..rosmah mansor tiru dari isteri Mugabe Zimbabwe..?

      Delete
    3. HE...HE...HE...
      TEPUK NYAMUK DAH NANYUK....

      Delete
    4. LANGAU-LANGAU FUKATAN HAPRAK BERMESYUARAT SEJAK PAGI TADI....PATUT LER BAU BUSUK MACAM BAU BANGKAI BABI.....

      Delete
  17. dEKAT MALAYSIA YG KAYA RAYA CUKAI APA YG TAKADA:
    Cukai Company.
    Cukai individu yg bekerja.
    Cukai kastam yg bawa masuk barang.
    Cukai tanah.
    Cukai pintu.
    Cukai road-tax.
    Tol merata-rata.

    Malaysia kaya raya,ada petrol,kelapa sawit getah campur cukai2 di atas.tAADA LAGI SUBSIDI MINYAK,TEPONG dan lain2.
    Bagaimana pm najib dikatakan bagus mengurus ekonomi malaysia sedangkan cukai2 diatas dan hasil negara mampu meembiayai perbelenjaan negara.
    TAK PERLU CUKAI YG LAIN,yg membebankan rakyat,jika PEMBAZIRAN TIDAK DI CONTROL.
    sEDANGKAN PM2 LAIN YG TERDAHULU,BIJAK MENGUNAKAN HASIL CUKAI,dan hasil negara.itu sebab mereka boleh beri subsidy barang keperluan rakyat dan tak kenakan GST.

    kITA BERSAMA MENCIPTA SEJARAH SELEPAS PR14,PH Memerintah akan memastikan ekonomi,perbelanjaan negara TERURUS,RAKYAT DAPAT MENGECAPI APA YG PM2 TERDAHULU LAKUKAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TOL MERATA-RATA...KAH...KAH...KAH...

      DIWARISI SEMASA ZAMAN PEMERINTAHAN SELAMA 22 TAHUN MADEY MAMAK KERALA KUTTY....

      Delete
  18. Ini Salleh Kerbau bodoh lahanat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pukoi sikit-sikit saja bro......
      nanti dia repot najib...
      blog Budin kena blok...

      Delete
    2. Kalo blog Budin ni kena block.......nampak sangat jahat....baru betol macam zaman Hitler.

      Delete
    3. HE...HE..HE...
      BUKAN MACAM ZAMAN HITLER...
      MACAM ZAMAN MADEY MAHAZALIM DAN MAHAFIRAUN....KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
  19. \ Istanbul is set to host the Global Summit of Women 2011, and Malaysia is sending a 60-person delegation to the conference. Led by the First Lady of Malaysia ... s

    mACAI NAJIB KATA KITA FITNAH isteri kesnyangan najib..nak jadi flom.

    Dalam perlembagaan malaysia FLOM hanyalah isteri yg di pertuan agong.
    Bukankah violation undang2 negara.Maka memang patutpun raja2 TEGUR PM ini.

    ReplyDelete
  20. Macai berdendang sesama sendiri.. Meriah dowh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meh join sekali....

      Delete
    2. LANGAU-LANGAU FUKATAN HAPRAK BERMESYUARAT SEJAK PAGI TADI....PATUT LER BAU BUSUK MACAM BAU BANGKAI BABI.....

      Delete
  21. Mana think-tanker macam Rafizi Ramli dalam PKR, Husam Musa dalam AMANAH, Syed Sadiq dalam PPBM, Tony Phua dalam DAP?

    Think-tanker Najib dan Hadi Awang mana? Berfungsi ke?

    Kalau berfungsi kenapa macai 20 sen kat sini berhujah spin benda yang sama dan menipu dengan auta yang sama? Takkan tiada damage control langsung selain mencarut dan maki hamun pembangkang?

    Cytroop Najib sangat lemau dan kurang ilmu. Rajin pula nak berhujah dengan debaters di sini. Saya bagi 1 1/2 bintang daripada thousands of stars in the Universe. So pathetic loser.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aDA DLM UMNO aHMAD mASLAN/Dlm pas Nik abduh rapat dgn dr.zuhdi

      Delete
    2. Najib punya macai 20 sen..
      Tak ada siapa nak buat kawan..
      Spin, kaki porn bolehlah..

      Delete
    3. LANGAU-LANGAU FUKATAN HAPRAK BERMESYUARAT SEJAK PAGI TADI....PATUT LER BAU BUSUK MACAM BAU BANGKAI BABI.....

      Delete
  22. Ini karabau pandai membodek
    Badan besar akalnya pendek
    Dah jadi menteri cakapnya pelik
    Urat kepala mungkin dah terik!

    Yang keluar mulut hanyalah sampah
    Menari terhangguk tidak semenggah
    Dengan bos dah ikat sumpah
    Nak lindung bos..karabau kan gagah!

    Orang Sabah tengok menyampah
    Dulu 2 tahun Ketua Menteri Sabah
    Apa dibuat jawabnya entah
    Nama saja ketua, akalnya mentah!

    Dengan Mahathir karabau nak hina
    Kita nak tanya perasan ke wira?
    Orang Sabah pun tak terima
    Jilat Bijan dialah juara!

    Mesti menggigil fikir nak tewas
    Um-no no kalah.. DAP nak rampas
    Karabau terkentut tersesak nafas
    Tuduh DAP..Guan Eng yang lepas!

    Sedialah karabau,kauu tewas di Sabah
    Parti Warisan berdiri megah
    Tengok spek aje orang menyampah
    Lebih lagi terjuih air tak tumpah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..

      Tak pernah tak menghiburkan..

      Keep it up bro Fan Tun.

      Delete
    2. Terusskaan berkarya hingga kita berjaya bro.....

      Delete
    3. Terbaik bro fan tun..

      Betul kata orang tua tua
      Nak mengenal seseorang lihatlah kawannya
      Ini menteri IQnya setara dengan si ketua
      Patutlah nampak merapu dan bodoh cakapnya..

      Tak abis2 DAP jadi provokasi
      Tektik lama diguna walau dah basi
      Sekarang yang terhangat isu kleptokrasi
      Nampak sangat sikeruak cuba nak alih persepsi..

      Cina DAP dikata evengelis
      Sedangkan pemimpin um..no,no perangainya jahat setara iblis
      Siapakah sekarang ni mengklepet, harta negara diperabis
      Kalau dibiarkan hutang menimbun, satu hari nanti cucu cicit kita akan mengemis..

      Pemimpin jenis apa tak fikir masa depan
      Diberikan amanah mereka rosakkan
      Orang sebegini tak layak dan jangan dibiarkan
      Kemungkaran dilakukan mereka pasti akan mendapat balasan..



      Delete
    4. LANGAU-LANGAU FUKATAN HAPRAK BERMESYUARAT SEJAK PAGI TADI....PATUT LER BAU BUSUK MACAM BAU BANGKAI BABI.....

      Delete
  23. Salleh hanya menekan butang panik saja.

    Kenalah buat camtu sebab dia naik jadi Menteri pun hasil hari-hari tembak Tun M. Bukan ada kualiti apa pun dia ni. Setakat nak menari-nari tarian burung semasa Mak Semah menyanyi ramai lagi boleh buat. Maka kenalah buat perkara yang tak semua sanggup buat (pendedak pula sanggup buat apa saja demi dedak).

    Saya dan bro Zack Armstrong ok ja pun, Salleh apa dan siapa nak bikin ribut.

    Baik kalut dengan ribut geng PONOROGO yang dah tekan butang panik sebab geng COUSIN BROTHER dah nak ambik alih.

    Jual cerita DAP ni kalau sebelum Najib bawa masuk Yahudi Zinoist via Goldman Sachs dan China komunis dalam dulang emas masuk negara kita lakulah.

    Takut apa dengan momokan hantu di luar rumah kalau singa dan harimau dah pun ada di dalam rumah.

    Takut apa dengan lipan di atas loteng kalau ular tedung dan ular kapak dah ada di ruang tamu.

    Setuju dengan Tn Budin Najib-UMNO jauh lebih dahsyat bahayanya dari DAP.

    P/s - Pulau Pinang dah pun praktis azan subuh dua kali, siap arahan rasmi lagi. Negeri-negeri UMNO bila lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro John Doe...........kalo Pulau Pinang dah pun praktis azan subuh dua kali, siap arahan rasmi lagi.......yg lain tu masih blurrr lagi yeopppp......kena tunggu fatwa.....

      Tapi yg pasti kita duk dengar deme jual nama Allah.......sikit2 "saya hanya takotkan Allah".......bila sebut jerrrr nama Allah duit2 yg diklepet dan sumer skrip menipu jadi halal toiyyiban yeooppp......

      Takot apa dengan babi hutan kalo depan mata dah berdiri badaaakkkk sumbu........

      Takot apa dengan perompak kalo bapak lanun sendiri yg jaga bank.........

      Takot apa dengan Cina kalo Melayu sendiri yg tipu belit Melayu.

      Takot apa dengan kapir kalo orang Islam sendiri yg kapirkan orang Islam.

      Takot apa dengan DAP kalo Melayu sendiri yg kedarah duit Melayu.

      Sekor DAP pon tak der dalam Felda dan Tabung Haji tapi duit diklepet jugaakkk........

      One for All.....All for One bro.....
      Salam perjuangan....!!

      Delete
    2. Saya satu negeri dgn bro John Doe dan berjiran dgn bro Phantom.

      Dalam bahasa yg paling mudah si jamilah aka mr j tu sembang saja lebih!!!

      Delete
    3. LANGAU-LANGAU FUKATAN HAPRAK BERMESYUARAT SEJAK PAGI TADI....PATUT LER BAU BUSUK MACAM BAU BANGKAI BABI.....

      Delete
  24. Apakah yg hendak diberitahu oleh Umno kepada raayat Malaysia melalui serangan bertubi-tubi yang dihalakan terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad?
    Benarkah segala keburukkan yang kononnya dilakukan oleh Mahathir ketika menjadi perdana menteri dan presiden Umno suatu ketika dahulu akan terpalit kepada Pakatan Harapan?
    Tidakkah segala keburukkan yang dilakukan Mahathir sekiranya ada ketika menjawat kedua-dua jawatan tersebut dengan sendirinya menjadi keburukkan Umno itu sendiri?
    Harus diingat Mahathir pada ketika itu bukanlah pengurusi DAP, presiden PKR atau pengurusi Pakatan Harapan.
    Mahathir yang dianggap buruk itu tidak pula pernah dipecat sehingga meletakkan jawatan sesudah 22 tahun memegang kedua-dua jawatan tersebut. Seluruh negara bersedih. Beliau disanjung dan dianggap sebagai negarawan.
    Apakah ada jaminan bekas perdana menteri dan presiden Umno tidak diburukkan lagi dimasa hadapan oleh pemimpin dan ahli Umno terkemudian?
    Apakah raayat masih boleh bergantung harapan pada pemimpin Umno sesudah keburukkan pemimpin-pemimpin mereka didedahkan tidak saja oleh orang lain malah oleh mereka sendiri?

    AR101



    ReplyDelete
  25. Tenguk muka kruak ni,sebiji macam Hitler's minister of propoganda. Joseph Goebbels.
    goebbels penjilat Hitler,1939 presidin german ditumbangkan dgn propoganda "perkauman" hitler.Kem parti lawan dibakar,dituduh macam2.akhirnya parti nazi hitler menang.Tapi tak sampai 5 tahun,menguasai eropah germany bungkus.Tetapi goebeller tetap buat propoganda,yg germany masih kuat,anak2 remaja german di beri motivasi berkata yg german akan menguasai dunia.Tapi apa yg tinggal,habis berlin ditakluki oleh tentera REDS dan america.
    Begitu juga kruak, penjilat najib tersohor.Berpropoganda mengatakan umno sabah masih kuat lagi.sedangkan jika sesiapa pegi ka K.K,PENAMPANG,KOTA MARUDU,kota belut,tawau,keningau, mood rakyat di sana ANTI-SEMENANJUNG,MENGANGAP UMNO IALAH PARTI SEMENANJUNG nakenjajah rakyat sabah.

    Sabah for Sabahan.

    INI KALILAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg ada di kota belud tu keruak?
      Apa kemajuan dan perubahan yg keruak bagi kepada rakyat kota belud tanah tumpah darahnya sendiri?

      Drp zaman bapa dia Tun Said Keruak memimpin usno sehingga mereka berdua pernah menjadi ketua menteri sabah, apa manfaatnya kpd rakyat kota belud?

      Dari dulu hingga sekarang rakyat kota belud di ajar berjudi lumba kuda dan menyabung ayam.

      Delete
    2. LANGAU-LANGAU FUKATAN HAPRAK BERMESYUARAT SEJAK PAGI TADI....PATUT LER BAU BUSUK MACAM BAU BANGKAI BABI.....

      Delete
  26. kEPADA macai umno yg bermati-matian kata rosmah bukan FLOM. cUBA PERGI KA U-TUBE, tHE FIRST LADY SUMMIT 2010.

    bANYAK HABIS DUIT NEGARA,dgn berbelanja membawa the 1st lady dari dunia ka-tiga.Semua gelap2 belaka.
    Banyak sungguh duit rakyat dibazirkan,sedangkan kementerian pendidikan,dan wanita ada.Kenapa nak duplicate kementerian yg ada,
    Apa faedahnya? MEBAZI DAN MENBAZIR.
    mana nak letak kementerian pelajaran/PENDIDIKKAN tinggi/rendah?
    mana letaknya kementerian wanita.??

    CUKUP ARROGANCE,walaupun di complaiNt di parliment..BUAT DEK AJE.

    ReplyDelete
  27. Dennis The Menace5 September 2017 at 02:42

    Karabau sekor ni memang hebat ampoonya sampai lemah longlai klepets laki bini dibuat nya, terus dapat jawatan! Tak gitu?

    Di Kota Belud, papan tanda 'Selamat Datang ke Kota Belud'pun senget nak jatuh. Pekan koboi ni kedai2 beratap zink pun masih ada lagi. Kalau orang luar sampai, kerbau asli pun tengok tahu orang luar! Saleh dimana? KL. Buat apa? Sewel.Tak apalah, tak lama lagi nak farewell.Jangan go to hell sudahlah.

    Cai2 mangkok hayun posting Tn Budin sebelum ni bukan main 'hebat'lagi komen masuk. Macam orang sakit lama tak makan, tetiba nak makan berselera sangat, esoknya meninggal.

    Cai2 Bijan laparpo patakungsi sini pun jangan2 nak meninggal tak lama lagi tak? Meninggal sama Bos dengan partinya
    sekali.

    Innalillah. Kesian. Apa nak buat. Dah nasib badannn. Meninggal sajalah ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keruak si karabau ni mmg pandai bercakap saja.

      Drp zaman bapa dia Tun Said keruak menjadi ketua menteri sabah sehinggalah ke zaman dia menjadi ketua menteri sabah tidak ada apa apa kemajuan di kota belud tu.

      Dari dulu hingga sekarang masih lagi pekan koboi.

      Kota Marudu yg dulunya pekan mati yg bernama Bandau telah jauh berubah dan telah bertukar wajah. Begitu juga Kudat dan Pitas.

      Apa yg ada di kota belud tu?

      Kubang kerbau banyaklah. Swimming pool pun tak ada.

      Delete
    2. LANGAU-LANGAU FUKATAN HAPRAK BERMESYUARAT SEJAK PAGI TADI....PATUT LER BAU BUSUK MACAM BAU BANGKAI BABI.....

      Delete




  28. Jangan bimbang kami pemuda Barisan National akan mempasti kemenangan besar dan bergaya untuk pru14 ini. Kami akan pastikan di Semenmjung kami akan menang 166 kerusi di Sabah 26 kerusi dan Sarawak 33 kerusi..... Bye bye PH




    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya..silakan undi. Lepas tu pegi mampos kau dengan keturunan kau..

      Kah kah kah

      Delete
    2. LANGAU-LANGAU FUKATAN HAPRAK BERMESYUARAT SEJAK PAGI TADI....PATUT LER BAU BUSUK MACAM BAU BANGKAI BABI.....

      Delete
  29. Saya hanya takut Allah!!!

    Duit tak jatuh dari langit!!!

    Tapi part bermewah2 tau pulak dia mentekedarah dengan keluarga dan kroni dia. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. MCAM KEMEWAHAN KELUARGA MADEY DAN KRONI....KIKI...KIKI....KIKI....

      Delete
  30. Keluarnya kenyataan yg jelas menggunakan isu kaum dari mulut said keruak atas nama menteri komunikasi adalah satu tindakan yg cukup terdesak dari kem najib. Ianya bukan sahaja x bertanggungjawab malah secara tidak langsung memberi ingatan kepada kita bahawa tidak ada batas sempadan dalam usaha mereka untuk terus bartahan di putrajaya. Segalanya mungkin! Rupanya persetujuan PAS utk memecah belah undi melayu masih lagi belum cukup menyakinkan mereka! Apalagi selepas ini? Mencetuskan huru hara dan menuduh kaum cina? Tidak mustahil! Ingat! Desperate time calls for desperate moves. Anything goes!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai berdendang sesama sendiri je. Macai syiok berjemaah tahap melampau. Hehehe. Diorang ni la yg terima upah haram@dedak dr Tuan Envegelist DAPig's. Hanya 6-7 orang je RBA yg berkomen hari hari. Ape kerja mereka ini jika setiap hari muka yg sama terpacak kt blog ni?

      Mereka dihantar utk menyalak di blog ini hari hari. Dan salakan yg paling kuat dan nyaring pasti menggembirakn dan membanggakn Tuan Envegelist DAPig's.

      Tak percaya?
      Cuba review komen komen yg lepas. Bila seekor hadir menggoyang ekor je maka yg lain tu akan berlumba lumba menyalak mengiyakannya..

      Species peliharaan DAPig's yg sama je taat menyalak.

      Tak berapa ekor je pun..

      Delete
    2. Betul 913.

      last count 6% , menikut dewa2 wak jade.
      Skrg tentu kurang. Utusex ,buritin ubtama tibiyigasuk dh sepi. Mykemut haramkah siap bersawang.
      Umnobnpas tu dah RAHMA....END.
      Elok pun kan? Bagi org yg boleh dok jaga periok nadi kita.
      Btul la 913 3%

      Delete
    3. He2, ada org dah panas telinga!

      Delete
    4. LANGAU-LANGAU FUKATAN HAPRAK BERMESYUARAT SEJAK PAGI TADI....PATUT LER BAU BUSUK MACAM BAU BANGKAI BABI.....

      Delete
    5. ANON 09.03...AKU SOKONG KO 200%....
      DIORANG MACAI FUKATAN HAPRAK NI NAK SEDAPKAN HATI JER....
      BUKANYER BOLEH MENAG PUN FUKATAN HAPRAK NI...
      DENGAR CERITA ...SEKARANG NI AHLI PKR DOK BERGADUH SESAMA SENDIRI...
      KECIAN NUAR AL JUBURI...DARI SEL BESI...
      MEMAINKAN PERANAN ...MEREDAKAN KEKUSUTAN YANG TIMBUL...KAH...KAH...KAH...
      PAS DAH MENGHEMPAS PKR ...ALAMAK NAK MAMPOS LER TU....

      Delete
  31. Malaysian Cybertrooper5 September 2017 at 09:03

    Salleh Keruak ni kaki pembodek nombor 1. Andai di takdirkan PH berjaya dalam PRU akan datang maka saya takan terkejut kalau dia lah orang yang pertama pergi berjumpa dengan Tun dengan membawa kisah-kisah tragis bagaimana dia di suruh menghina Tun & PH.

    Begitu jugalah ceriteranya dengan pencacai UMNO/BN kat sini. Terutamanya talibarut Najib seperti si J, Sahabat Syaitan, Kojolla dan yg lain-lain... Mereka juga akan turut bersuara kononnya mereka lah memperjuangkan PH di alam siber. Sebab memang dah itu caranya mereka cari makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE..HE...
      JEALOUS LER TUUU........

      Delete
  32. apa salahnya kalau melayu bersatu, bersatu lawan umno......

    temberang salih kelawaq ni.......klu lawan umno aja, dosa besar.....ptuiiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE..HE...
      JEALOUS LER TUUU........

      Delete
  33. Apa citer pendaftaran HARAPAN tu ari ???
    ke dah jadi RATAPAN je,,,,
    cian nyerrrr...

    Harapanku.... kepadamu.....
    diwaktu engkau....di..sampingku....janji manismu....sudah tak laku....pakatanmu....sungguh merapu......a. ram ram

    ReplyDelete
  34. di Indonesia terdapat 714 suku kaum n suku jawa adalah 38% drpd bangsa Indonesia.

    presiden jokowi dtg nya drpd suku jawa.

    tapi saya berani jamin yg dia tidak akan mengeluarkan kata2 kurang bijak saperti pemimpin2 (palsu) drpd UMNO.

    Indonesia yg mengamati semangat panchsila n bhenika tunggal eka (unity in diversity), akan menjadi huru hara jika pemimin2 drpd suku jawa berani mengatakan yg Indonesia akan hancur jika suku batak (missal nya) menguasai 'istana merdeka'.

    "najib n kucu2 nya memang sudah kepanasan buntut"

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...
      TAK MAIN LER INDONESIA....
      PI BALIK INDON LA KO...

      Delete
  35. Sebab itu ramai mereka2 ini datang mencari rezeki di sini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 10:37,

      kita harus bezakan keadaan negara Indonesia d 'era jokowi' dgn sebelumnya.

      semangat nasionalism warga Indonesia amat tinggi sekali sekarang. berikan jokowi memerintah sahingga 2024 (2 perioda,n kemungkinan nya amat besar) n Indonesia akan menjadi Negara 'contoh' yg akan d hormati dunia terutama nya d kalangan negara2 d asia.

      mereka berpotensi menjadi ' d new economic tiger' n Malaysia kemungkinan (sedih nya) akan menjadi 'tikus' yg berkeliaran d 'chow kit road'.

      olih demikian kita harus hentikan usaha utk memperlekehkan Indonesia.

      Indonesia amat kaya dgn hasil bumi. Pres Jokowi sudah pun menyelaraskan prosidure utk menarik FDI yg sudah pun mendpt sambutan yg amat memberansangkan drpd pelabur dlm n luar negeri.

      budaya rasuah sedang d perangi secara besar besaran n sudah menampak kan hasil nya. drpd memerangi 'pungli' (pungutan liar) hinggakan rasuah d peringkat pejabat Negara (eg kasus e -KTP) tlh d ambil tindakan tanpa memilih bulu.

      D bawah Pres Jokowi, Indonesia sedang menuju k mercu kecemerlangan wal hal d Malaysia kita masih hidup 'in denial'.

      Quo vadis Malaysia ?.

      Delete
    2. HE...HE...HE...
      TAK MAIN LER INDONESIA....
      PI BALIK INDON LA KO...

      Delete
    3. AIIK! DAH KE SITU PULA.

      Jika 'rakan' saya ahmad darogi @ ahmad zahid (TPM) bersedia utk d pulangkan k Indonesia, maka saya bolih mempertimbangkan utk mengikuti dia.

      tapi takut saya tidak akan d terima olih kerajaan Indonesia olih kerana saya d lahir n d besar kan d Malaysia.

      Delete
    4. Anon 12:00

      Mengapa tidak bilang saja pada Najib ... pulang saja ka Makassar . Setidak tidaknya bolih juga belajar satu dua perkara baik dari Pak Jusuf Kala .

      Delete
  36. Ada cai sepuluh kosong enam
    Meratap berhiba air mata berlinang
    Um-no no kalah terus jahanam
    Dedak expired hidup tak senang!

    "kenanganku.. Kepadamu..
    Um-no kalah.. Padan muka ku..
    Takde lagi.. Dedak nak soru..
    Kemana pulak.. Nak ku tuju.."

    "tapi apaaa.. Hendak ku kata
    Pakatan pulak.. Lebih perkasa..
    Tinggalkan Um-no.. Seorang diri..
    Bijan tak lagi.. Jadi menteerii.. "

    "kenangan ku.. kepada muu..
    Sewaktu engkau.. Jadi hantuu..
    Wang negara.. Kau dah sapuu..
    2.6 billionnn..kau masuk sakuu.."

    Cerita pulak pasal pendaftaran
    Hey malaun..tanggungjawab kerajaan
    Semua kehendak sudah tunaikan
    Takut Pakatan, pendaftaran lambatkan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...
      JEALOUS LER TUUU....
      DAFTARKAN LER CEPAT NAK TAKUT APE....
      KIKI...KIKI..KIKI...

      Delete
  37. Alo menteli, mana ilu upglade pree sama ilu intelnet ilu ajibkor milang bajet lalu ah? Janji sana sini tapi salu abuk pun tarak mcm ilu manapistol 1,000,000 lumah lakyat loh. Lagi mau milang lakyat malasia suka sama ilu internet slow punya. Haiya, ini mcm punya menteli ah? Lu pigi nari-nari lagi kuat sama ilu pelempuan nyanyi lor subab awak pelasan mau jadi mb...

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 10.45 apa ko merepek ni haa....

      Delete


  38. UMNO gagal menyatu-padukan orang melayu. Jika Harapan yang menang insyaallah melayu dapat di satukan.

    Golongan orang melayu dalam UMNO adalah termasuk jenis macai-macai. Orang UMNO yang takut pada Cina DAP akan memakan masa untuk di ajak bersama bersatu apabila masa depan mereka lebih terjamin bersama HarApan.

    Tetapi tidak pada macai-macai. Mereka akan tinggalkan UMNO serta-merta sebab mereka taat pada sesiapa sahaja yang jadi PM walau pun jika di takdirkan DAP yang jadi PM. Taat mereka taat ada makna.

    Macai-macai dalam UMNO boleh bertukar sekelip mata dengan menuduh MCA pulak yang evangelis

    Ketika itu baru macai sedar-sedar.. ugutan mengguna agama dan kaum sudah di anggap kerja bodoh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO gagal menyatu-padukan orang melayu. Jika Harapan yang menang insyaallah melayu dapat di satukan.

      KAH...KAH...KAH...

      KALAU LIM KIT SIAL DENGAU....MESTI DIA TERLOMPAT MACAM KERA KENA BELACAN.....

      KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
    2. Usah cakap siapa akan atau mesti loncat macam kera kena belacan sebab dah ada menteri yang dah buat demikian apabila seorang perempuan bernyanyi. Ki ki ki.

      Delete
  39. Silahkan di kunjungi ya kawan-kawan 100% Memuaskan
    > Hoki anda ada di sini <
    Agen Togel
    Agen Bola
    Agen Kasino
    Togel SGP
    Togel Hongkong
    Togel Sydney

    hubungi kami di :
    Line : ALLSBOBET
    Bbm : D60E1BF8
    Wa : +855974832357

    ReplyDelete
  40. CUBA TEKA.....
    SI RAPUJI PONDAN SOTONG VS SI ASSMIN MB JAMBAN....
    SIAPA MEMANG....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silahkan di kunjungi ya kawan-kawan 100% Memuaskan
      > Hoki anda ada di sini <
      Agen Togel
      Agen Bola
      Agen Kasino
      Togel SGP
      Togel Hongkong
      Togel Sydney
      hubungi kami di :
      Line : ALLSBOBET
      Bbm : D60E1BF8
      Wa : +855974832357

      Delete
  41. a...a...aaa...
    haiyeaaa...anon 1045, lu cina ha...apa lagi mau!!!
    apa pasat lu panggil lagi sama gua, bukan gua sudah kasi up itu lu punya meniaga punya lobang ka, suma plojek busat busat suma kasi lu angkat, ...lagi mau mintak ka hah?...apa?...lagi mau kasi up itu GST? belapa pelesan lu mau? casi tau gua sikalang!!!!tapi lu mesti mau kasi gua menang pilihanlaya dulu ma....belakang ha...gua kasi up itu GST 10% ha...bole? lagi gua kasi buang suma itu subsidi ... itu lagi 60 jenis balang balang...ok ka...lu nanti lagi manyak untong meniaga ha?...wa punya delema ha, nyangan lupa kasi masuk lo....oh ya, itu lo ha jho lo lu ada kenai ka...dia kawan sama wa punya anak...manyak babot punya olang ha itu jho lo maa...lu pun bole kawtim sama dia, lu lagi bole untong manyak maaaa...ok la...itu slow intelnet sikit punya hal lo blader, nanti wa kawtim sama itu jho lo, kasi high special kasi sama lu ha...tunggu ha...jangan malah sama gua...kasi menang sama agibgoblok lulu ha...

    ReplyDelete
  42. selam 40 yhn menjadi wakil rakyat Pekan, Bandar d raja itu tak ubah mcm Bandar d pinggiran.(back water town)

    warga Pekan sudah cemuih dgn pasangan klepet ini n menunutut agar maruah mereka d kembalikan. Ia nya tlh d hilangkan secara tidak langsung olih wakil rakyat mereka yg tidak perihatin sepenuh nya terdahap nasib n masa depan mereka.

    mereka wajib d 'humban' k dlm sungai Pahang n biarlah 'buaya penunggu' membaham mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BENAMKAN JER MADEY MAMAK KERALA KUTYY TU KAT PULAU DUYUNG...KIKI...KIKI...KIKI...

      Delete
    2. KEJORA PULA..BENAMKAN JER KAT PULAU JERJAK.

      Delete
  43. tp dap dilihat sangat dominan dalam ph..mgkin itu yg menakutkan org melayu..ape komen anda??

    ReplyDelete
  44. QUANTUM BINARY SIGNALS

    Get professional trading signals sent to your cell phone daily.

    Start following our signals NOW and gain up to 270% per day.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...