Wednesday 6 September 2017

OH MALAYSIAKU...CHINA AKHIRNYA SUDAH MARI!!!


Dulu kata mereka, Geely dari China hanya membeli 49.9 peratus saja saham Proton dan selebihnya iaitu 50.1 peratus masih lagi dimiliki oleh pemegang saham dari Malaysia.

Dalam ertikata lain, 49.9 peratus yang dijual kepada syarikat China itu hanyalah mewakili minoriti dan kita tidak perlu bimbang apa-apa dengannya kerana majoriti masih berpihak kepada kita.

Proton, kononnya tetap milik kita, walaupun hakikatnya perbezaan 0.01 peratus itu lebih nipis daripada kulit bawang.

Sekarang apa sudah jadi?

Seorang warga China, Li Chunroong diberitakan akan  dilantik sebagai CEO Proton dalam tempoh terdekat ini.

Beliau yang sebelum ini adalah Timbalan Pengurus Besar Dongfeng  Honda Engine Co telah menyertai Geely pada 22 Ogos lalu dan pemindahannya ke Geely dikatakan adalah dengan tujuan khusus untuk dilantik sebagai CEO Proton.

Selepas Li Chunrong dilantik menjadi CEO, apa lagi bakal terjadi kepada Proton?
Untuk mengetahui kemungkinan apa jadi seterusnya, bacalah tulisan di bawah ini yang disebarkan secara meluas melalui Whatsapp sejak malam tadi.

Tidak dipastikan siapa penulisnya, tetapi sepertinya beliau seorang yang berpengetahuan dalam industri pengeluaran atau perkilangan, kalau pun tidak dalam bidang berkaitan automotif.

Oleh kerana tulisan tersebut mungkin bermanfaat sebagai renungan kita bersama, maka disiarkan sepenuhnya tanpa sebarang pindaan untuk bacaan semua di blog ini.

Bacalah dengan lapang dada,  hati terbuka dan sebagai anak Malaysia yang merdeka.

------------------------

Mula mula ganti CEO at Proton Holding. 

Step kedua ganti GM GM anak tempatan di semua plant Proton. Ganti dengan GM GM dari China. 

Step ketiga terminate vendor vendor tempatan. Ganti vendor vendor dari China untuk hidupkan ekonomi di China menggunakan resources di Malaysia melalui plant Proton bawah Proton Holding. 

Akibatnya banyak kilang tempatan yang daftar dengan IKS-Industri Kecil Sederhana akan gulung tikar dan pembuangan kerja tenaga tempatan akan berlaku dan meningkat. 

Step keempat terminate perlahan lahan tenaga kerja anak anak tempatan dalam Proton Plant Production Assembly Lines dan gantikan dengan tenaga kerja dari China. 

Kadar pengangguran dalam negara akan menjadi tinggi. Banyak pinjaman bank akan jadi NPL-Non Performing Loan(rumah, kereta dan saham asb) kerana ramai yang akan di buang kerja dan susah mencari perkerjaan baru kerana FDI baru yang masuk ke Malaysia tidak menguntungkan negara tapi menguntungkan negara yang menbawa FDI itu ke sini. 

Contoh projek ECRL. Semua limpahan kerja utk projek tersebut patah balik pada contractor negara tersebut kerana semua bahan dan tenaga perkerja utk membuat projek itu datang dari negara China. 

Step kelima mengedar kereta buatan China dengan guna semua bahan mentah dari China tapi produksi di kilang kilang Proton dan jual ke Malaysia melalui rangkaian pemasaran perniagaan Proton yang kita telah bina semenjak dari 1985.  Kita semai benih tapi orang lain yang nikmati hasil. Ekonomi China pesat berjalan tapi ekonomi automotif Malaysia melingkup. 

Step keenam China akan tukar nama Proton ke Ploton. 

Step terakhir masa persidangan Umno semua perwakilan akan diajak Najib untuk nyanyi ramai ramai Lagu Anak Kecil Main Api-Bumi di pijak milik orang, sambil nangis tersedu sedu.

Juga semua perkara yang akan berlaku berkenaan isu ini akan di salahkan pada Dap dan Tun Dr Mahathir. 

Harga yang Najib senang senang jual demi nak lenyapkan satu legasi. Tiada langsung rasa patriotik pada aset negara.

Kongsi tulisan ini jika anda sayang pada negara.

-----------------------

Bagaimana perasaan kita selepas membaca tulisan di atas?

Kuasa China sudah mari....itu baru di Proton. Belum lagi di pelbagai projek lain seperti ECRL, pelabuhan, pembinaan dan sebagainya yang sudah sekian banyak diserahkan kepada syarikat China.

Ke mana tersisih akhirnya rakyat Malaysia di negara mereka sendiri? (ShahbudinHusin 06/09/2017)

268 comments:

  1. Replies
    1. Perlembagaan 1957 / 1948 berakar-umbikan kanun Melaka

      Sebagaimana dihuraikan terdahulu, peranan Islam dalam kerajaan Melayu-Islam lama amat kuat sekali kerana Islam yang dibawa oleh para ulama dan pedagang ke Kepulauan Melayu telah membawa sebuah zaman baru, yakni “zaman yang menubuhkan bukan sahaja rupa baru bahkan juga jiwa baru” [22] kepada orang Melayu.

      Ini dapat kita lihat bagaimana syariah atau undang-undang Islam dikanunkan dalam kanun Melaka, undang-undang laut Melaka, undang-undang 99 Perak dan yang tercatat dalam Batu Bersurat Terengganu bertarikh 1303M [23] yang cukup jelas membuktikan sebelum perlembagaan persekutuan 1957 dimuktamadkan, ia adalah bersumberkan perlembagaan persekutuan 1948 yang berakar-umbikan undang-undang kesultanan Melayu Melaka.

      Atas faktor itu jugalah ada yang berpandangan bahawa Islam adalah asas kedaulatan negara yang diwarisi terus daripada kesultanan Melayu Melaka.[24]

      Selain itu, kedaulatan kerajaan-kerajaan Melayu lama diperkukuhkan lagi dengan pemakaian kanun-kanun negeri-negeri Melayu yang disebutkan sebagai ‘Malay Digest’, yang berlandaskan syariat Islam. Ini dapat kita buktikan dalam undang-undang 99 Perak [25]:

      “Jika didirikan hukum Quran dengan hukum undang-undang di dalam sebuah negeri nescaya amanlah isi negeri itu. Maka barangsiapa tiada mengikut hukum seperti yang tersebut di dalam undang-undang, maka orang itu duduk di luar negeri; diam dalam hutan. Maka amanlah orang memerintah negeri. Jika tiada mau memakai undang-undang dan hukum Quran, maka tersebut di dalam undang-undang orang itu tiada boleh memegang perintah di dalam negeri.”

      Perlu juga kita fahami fakta sejarah bahawa robohnya Kota Melaka ke tangan Portugis pada tahun 1511 bukanlah bukti keruntuhan kesultanan Melayu Melaka.[26]

      Ini adalah kerana raja-raja Melayu meneruskan pemerintahan beraja di negeri-negeri lain setelah berundur dari Melaka.[27] Baginda raja-raja kekal berdaulat dengan kerajaan dan rakyat baginda sehinggalah Inggeris tiba dan memecah-belahkan pentadbiran negeri-negeri.

      Sayugia diingatkan bahawa, terkecuali Pulau Pinang, Melaka dan Singapura (yang digelar Negeri-Negeri Selat), Raja-Raja Melayu kekal berdaulat sehingga ke hari ini.

      Delete
    2. Tuan Admin......tak kesahlah kalo maruah rakyat dan negara tergadai.......janji pemimpin kaya raya.......

      Janji aaun peribody pemimpin penoh berkepok dengan duit.........nyopping sakan tak berenti.....Tabong babi...eehhh sori tabong baby sentiasa penoh........

      Apa nak jadi pada rakyat dan negara ni tak derrr hal.......janji susah tu biar rakyat tanggong.......tapi senang biar pemimpin yg tanggong.

      Pemimpin makan daging tapi rakyat dapat tulang...

      Kera dihutan disusukan....anak di rumah mamposss kelaparan.

      Delete
    3. The Banganman Mr copy and paste pasti score straight B
      1) BODOH
      2) BEBAL
      3) BANGANG
      4) BONGOK
      5) BARUAH
      6) BODEK
      7) BINGAI

      Topik pasal CEO PROTON , merepek meraban dengan COPY AND PASTE

      Ini mesti Exam dapat 7 staright Bs

      Delete
    4. Anon 17-58

      Mungkin juga , didikan emak bapak kot

      Delete
    5. Macai PELIHARAAN TUAN EVENGELIST DAPig's kepanasan.

      Menyalak sakan bila TUAN DAPig's disentuh..

      Delete

    6. 17.58, wa manyak pandai woo.
      Wa lagi pandai daripada itu Ahmad Maslan GST maa. Itu Ahmad Maalan GST lapat 3.85, wa lapat 3.95 maa. Wa ala sikit atat.
      Lu apa macam. Lu eja straight pun tatak mutut. Haiyaa. Manyak makan dedak aaa.
      Mengong punya olang.

      Delete
    7. Anon, TDM cakap akan hapuskan GST 6% dan ganti Sales Tax 16%. Kena kelentung dgn PH.

      Delete
    8. Jebon apa BEZANYA antara Aabar BVI dan Aabar PJS??

      Dah banyak kali aku tanya.

      Delete
    9. Phantom, aku dah terangkan kes Aabar BVI dlm artikel yg lepas lepas. Sila rujuk. Dah penat ulang.....DOJ pun tengah siasat(kot). Sama samalah kita tunggu konklusi.

      Delete
    10. Mr J = Madam Joyah...........ko bukan terangkan PERBEZAAN antara Aabar BVI dan Aabar PJS tapi ko bagi jawapan yg mendakwa Aabar BVI ialah subsidiary IPIC.......

      Joyah.....ni jawapan ko yg lepas...

      Mr J 3 September 2017 at 03:47
      "Anon Aabaar BVI kepunyaan IPIC. As far as 1MDB concerned they have made payment. It is up to IPIC to sort any issues with Aabaar BVI or Qadem AlQubaisy. Again we are playing diversion. PAC has clearly found that 1MDB lost no money. TSKI has given thumbs up to 1MDB rationalisation plan. 1MDB has delivered all required payments. Got a problem with that? Please focus and stop spin and diversion. This spin has been answered many times...."

      Ini bukan jawapan untuk MEMBEZAKAN antara Aabar BVI dan Aabar PJS.

      Sekarang tolong huraikan apa BEZANYA antara 2 companies tu....???

      Delete
    11. Yang pasti jualan akan melebar malah akan jadi macam kereta Jepun & Korea kalu 5% pembeli kereta dari kalangan penduduk China membeli Geely bakal kalah jualan kereta di Malaysia dikira pada jumlah bilangan yang terjual. Budin2 siapo nak kira walaupun .001% kita lebih yang kita masih berkuasa penuh dalam persyarikatan tu. Yo kotey semuwo dah kono gadai kot.

      Delete
  2. Kalau benar bagai dikata, hamba.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perihal kerakyatan dan ‘Malaya for the Malays’

      Begitu juga halnya, sesiapa yang lahir sebagai orang Melayu di Tanah Melayu menjadi “rakyat Raja dan yang lain bukan” [29] dan ini adalah fakta sejarah penting yang ramai orang tidak tahu atau jika tahupun barangkali tidak faham sedalam-dalamnya dalam konteks persejarahan negara.

      Dengan demikian, ada benarnya pandangan bahawa Tanah Melayu sebenarnya milik orang Melayu kerana “kedudukan orang Melayu sebagai rakyat negara ini; ini adalah Tanah Orang Melayu.”

      Persidangan Raja-Raja Melayu (Durbar) yang berlangsung pada tahun 1931 di Seri Menanti sudah menetapkan “Malaya for the Malays.”[30]

      Demikianlah tercatat bahan sejarah yang tidak boleh dinafikan oleh mana-mana pihak yang kini sudah berwarganegara Malaysia walaupun “ada yang sudah menjadi warga Tanah Melayu tapi tak faham!”[31]

      Hakikat sejarah benar seperti yang kita bentangkan di atas, berkat kudrat para sejarawan, pakar perundangan dan akademik dan betapa faktor ikatan erat agama Islam–Melayu–Raja-Raja itulah barangkali yang amat memarahkan warga atau rakyat yang tidak pandai bersyukur sebagai warganegara Malaysia.

      Betapa tidaknya, orang seperti ini akan menyerap kepanasan apabila mendengar atau terbaca bahawa:

      “Islam dan Melayu merupakan tonggak utama Tanah Melayu. Undang-Undang Islam digunapakai untuk mentadbir Negeri-Negeri di Tanah Melayu. Negeri Melaka telah mengkanunkan Hukum Kanun Melaka dan Undnag-Undang Laut Melaka berdasarkan Hukum Syarak. Di Negeri Perak, Undang-Undang 99 juga digubal berdasarkan prinsip Hukum Syarak; Terangganu, Kelantan dan Kedah menyerap pengaruh Islam dalm pentadbiran masing-masing.

      Delete
    2. The Banganman Mr copy and paste pasti score straight B
      1) BODOH
      2) BEBAL
      3) BANGANG
      4) BONGOK
      5) BARUAH
      6) BODEK
      7) BINGAI

      Topik pasal CEO PROTON , merepek meraban dengan COPY AND PASTE

      Ini mesti Exam dapat 7 staright Bs

      Delete
    3. Macai belaan TUAN EVENGELIST DAPig's. menggonggong lebih kerap.

      Sedaya upaya mempertahankn TUAN EVENGELIST DAPig's.

      Kuat lg...

      Delete
    4. Anon, membawa kepakaran dari luar tidak salah walau dari Cina. Hatta ada hadis yg mengatakan "tuntutlah ilmu walau sampai ke Cina". Kalau betul pun cerita di atas maka tidak salah membawa kepakaran Geely untuk pulihkan Proton. MAS pun dipulihkan dgn bantuan org luar. Yg sah kita gagal uruskan proton dgn baik. Kalau kita belajar dari Geely yg ada track rekod memulihkan Volvo. Yg ditakutkan adalah melantik kafir menjadi pemimpin kerajaan. Puak PH ini mcm mcm auta tentang Geely tapi masa yg sama berusaha naikkan Cina sebagai pemimpin. Juga ikuti komen Rafizi yg mengatakan PAN hanya macai DAP. Kemana roket pergi maka PAN ikut. Sedihnya inilah sebenarnya yg dah berlaku dgn pentaksub PH.

      Delete
    5. HADITS PALSU TENTANG MENUNTUT ILMU KE NEGERI CHINA

      Oleh
      Ustadz Abdullah bin Taslim al-Buthoni

      عَÙ†ْ Ø£َÙ†َسٍ بْÙ†ِ Ù…َالِÙƒٍ رَضِÙŠَ اللهُ عَÙ†ْÙ‡ُ ، Ù‚َالَ : Ù‚َالَ رَسُÙˆْÙ„ُ الله صَÙ„َّÙ‰ اللَّÙ‡ُ عَÙ„َÙŠْÙ‡ِ ÙˆَسَÙ„َّÙ…َ : اطْÙ„ُبُوا الْعِÙ„ْÙ…َ ÙˆَÙ„َÙˆْ بِالصِّينِ

      Dari Anas bin Mâlik Radhiyallahu anhu bahwa Rasûlullâh Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Tuntutlah ilmu walaupun ke negeri China!”

      Hadits ini dikeluarkan oleh :
      1. Imam al-‘Uqaili dalam adh-Dhu’afâ’ (2/230)
      2. Ibnu ‘Adi dalam al-Kâmil fidh Dhu’afâ’” (4/118)
      3. Abu Nu’aim al-Ashbahani dalam Târîkh Ashbahan (2/106)
      4. al-Baihaqi dalam al-Madkhal ilas Sunanil Kubra (1/244) dan Syu’abul ÃŽmân (no. 1612)
      5. al-Khathib al-Bagdadi dalam Târîkh Bagdad (9/363),
      6. Ibnu ‘Abdil Barr dalam Jâmi’u Bayânil ‘Ilmi wa Fadhlih (1/14-15)
      7. Ibnul Jauzi dalam al-Maudhû’ât” (1/215)
      Dengan sanad mereka semua dari jalur Abu ‘Atikah Tharif bin Sulaiman, dari Anas bin Malik, dari Rasûlullâh Shallallahu ‘alaihi wa sallam.

      Hadits ini adalah hadits yang palsu dan batil (rusak), karena rawi yang bernama Abu ‘Atikah Tharif bin Sulaiman adalah rawi yang disepakati kelemahannya, bahkan sebagian dari Ulama ahli hadits menyifatinya sebagai pemalsu hadits.

      Imam al-Bukhâri rahimahullah dan Abu Hâtim ar-Râzi rahimahullah menyatakan bahwa hadits riwayatnya sangat lemah .

      Imam as-Sulaimani menyatakan bahwa rawi ini dikenal sebagai pemalsu hadits.

      Imam al-‘Uqaili rahimahullah berkata, “Dia ditinggalkan haditsnya (karena kelemahannya yang fatal).”

      Imam Ibnu Hibbân rahimahullah berkata, “Haditsnya sangat mungkar (karena kelemahannya yang fatal)

      Para Ulama ahli hadits telah menegaskan bahwa hadits ini adalah hadits palsu atau minimal sangat lemah. Imam al-Bazzar berkata, “Hadits ini tidak ada asalnya (palsu).” Imam Ibnu Hibban berkata, “Hadits ini batil (palsu) dan tidak ada asal-usulnya.” Demikian pula para Imam lainnya menghukumi hadits ini sebagai hadits palsu atau sangat lemah, seperti al-‘Uqali, Ibnu ‘Adi, al-Baihaqi , as-Sakhawi , asy-Syaukani dan al-Albani .

      Hadits yang semakna juga diriwayatkan dari jalur lain dari Anas bin Mâlik Radhiyallahu anhu. Dikeluarkan oleh Imam Ibnu ‘Abdil Barr dalam Jâmi’u Bayânil ‘Ilmi wa Fadhlih . Tapi hadits ini juga palsu, karena dalam sanadnya ada rawi yang bernama Ya’qûb bin Ishâq bin Ibrâhîm al-‘Asqalani, Imam adz-Dzahabi berkata tentangnya, “Dia pendusta.”

      Juga diriwayatkan dari shahabat lain, Abu Hurairah Radhiyallahu anhu, dikeluarkan oleh Imam Ibnu ‘Adi dalam al-Kâmil fidh Dhu’afâ’” . Hadits ini juga palsu, karena dalam sanadnya ada rawi yang bernama Ahmad bin Abdillah al-Juwaibari. Imam an-Nasa-i dan ad-Daraquthni berkata tentangnya, “Dia pendusta.” Imam Ibnu ‘Adi menyifatinya sebagai pemalsu hadits.

      Imam Ibnu ‘Adi berkata, setelah membawakan hadits ini, “Hadits ini dengan sanad ini adalah batil (palsu).”

      Kesimpulannya, hadits ini adalah hadits palsu atau minimal sangat lemah dari semua jalur periwayatannya.

      Imam al-Baihaqi rahimahullah berkata, “Hadits ini diriwayatkan dari berbagai jalur dan semuanya lemah” . Demikian pula Syaikh al-Albâni rahimahullah menyatakan bahwa hadits ini palsu dan batil dari semua jalur periwayatannya.

      Kemudian, dari segi makna, hadits ini juga mengandung makna yang patut dipertanyakan. Karena negeri China bukanlah negeri yang dikenal sebagai negeri Islam dan tempat menuntut ilmu agama. Kalaupun ada ilmu di sana, maka hanyalah ilmu-ilmu dunia yang tidak mungkin diperintahkan dan diwajibkan untuk menuntutnya dengan bersusah payah dan menempuh perjalanan jauh, seperti yang disebutkan dalam hadits ini.

      Pada asalnya, ilmu yang diperintahkan untuk dituntut dalam Islam dan ditekankan kewajibannya adalah ilmu agama, yaitu ilmu tentang petunjuk Allâh Azza wa Jalla dan petunjuk Rasul-Nya Shallallahu ‘laihi wa sallam untuk memperbaiki iman dan ibadah kepada Allâh Azza wa Jalla. Inilah ilmu yang dipuji dan diperintahkan dalam Islam.



      Delete
    6. Baguslah Anon tahu sikit tentang hadis. Walau tak boleh dibuat hukum pengajaran baiknya tetap boleh di manafaatkan. Namun ada banyak ayat Quran tentang mengambil kafir sebagai pemimpin dan teman setia. Apakah ayat ayat Quran ini pun kita tolak sebagai lemah? Atau hanya dorongan nafsu? Rujuklah: Aali Imran 28, AnNisa' 144, Al-Maidah 57....dan banyak lagi. Perhatikanlah bagaimana pendokong PH agungkan DAP yg menjadi ketua PH. PH inilah yg kita tengah usaha nak naikan.

      Delete
    7. Mr J........tingginya ilmu agama ko hingga ko tak reti membezakan antara Hadis Dhoif....Hadis Maudhu' dan Hadis Sahih dari Rasulullah saw.

      Dulu dia tak tau bezakan Aabar BVI dan Aabar PJS........dia belit kita kata Aabar BVI tu subsidiary IPIC.

      Samalah jugak halnya dengan manusia yg tak tau nak bezakan antara Leasehold dan Freehold.

      Joyah.......kalo tak reti buat cara tak reti.

      Inilah akibatnya bila jadi riyak dan merasa diri tu mulia. Lain kali jangan nak tunjuk pandai konon ko lebih tau akan tobat antara manusia dengan Allah.

      Kalo kail panjang sejengkal......jangan lautan nak ko duga.....

      Delete
  3. http://bumiyangtercinta2.blogspot.my/2017/01/kanak-kanak-yang-menjadi-mangsa-syaitan.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joshua mencerminkan niat biadab dan halatuju DAP

      Menganalisis kembali tulisan Joshua Woo (gambar atas), adalah diperhatikan ungkapan-ungkapan seperti “secular federation”, “secular polity,” “federation’s secularity,” “secular framework,” “proposed secularity,” “would be secular,” dan “should be secular” digunakan dengan maksud penekanan dengan perulangan sebanyak 11 kali istilah “secular state” sebagai menunjukkan “betapa Malaysia dilahirkan sebagai sebuah negara sekular.”

      Tekad benar si Joshua ini.

      Secara konsepnya sebuah negara secular (seperti dakwaan Joshua Woo ke atas Malaysia) tidak mungkin membenarkan sekian banyak peruntukan peranan Islam dalm perlembagaan, umpamanya Perkara 3(1) dan sumpah jawatan oleh DYMM SPB Yang DiPertuan Agong dengan lafaz “Wallahi, Wabillah, Watallahi” untuk memelihara Islam pada setiap masa seperti dalam Perkara 37, Perlembagaan Persekutuan.

      Begitu juga dengan Perkara 11 (4) yang menyekat penyebaran agama lain ke atas umat Islam di negara ini, dan Perkara 12 (2) berkaitan penggunaan dana awam untuk aktiviti Islam serta sekian banyak undang-undang Islam diserapkan di bawah kuasa-kuasa negeri yang diketuai oleh raja dan sultan selaku ketua agama Islam bagi negeri-negeri.[33]

      Demikian juga, adalah tidak mungkin sebuah negara sekular yang benar-benar mengasingkan elemen agama dalam pemerintah dan urustadbir negara akan membenarkan sekian banyak pengaruh Islam dalam perlembagaan persekutuan sebagaimana amalan Malaysia.

      Dalam penghakiman ‘Kes Serban’ Meor Atqurrahman lwn Fatimah bte Sihi, Hakim Mohd Noor pernah berhujah bahawa maksud

      “Islam sebagai agama Persekutuan” itulah ialah “Islam ugama utama di antara ugama-ugama lain yang dianuti di negara ini … ia bukan setaraf dengan ugama lain, bukan duduk berganding bahu atau berdiri sama tegak. Ia duduk di atas, ia berjalan dahulu, terletak di tempat medan dan suaranya lantang kedengaran…” [34]

      Di sinilah amat malangnya sekali Joshua lebih merujuk kepada persepsi sumber yang dikutip untuk menyedapkan seleranya dengan tujuan dihumbankan ke dalam benak pembaca pada Hari Merdeka.

      Jangan menulis kerana marah atau berasa dendam jika itu tujuan beliau. Dendamkan siapa, hanya dia yang tahu kerana yang lain hanya boleh mengagak maksud sebenar between the lines!

      Delete
  4. Sedihnya..............Najib kata BERKORBANLAH UNTUK NEGARA. MALAYSIA AKAN MAJU JAYA!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasisssssssssssssssss

      Delete
    2. Namun pembaca yang bijak dapat membaca apa yang Joshua maksudkan dengan:

      Joshua Woo telah menulis di portal MMO perenggan-perenggan seperti yang berikut:

      “The Sultans, having read the memorandum, got nervous, not because of the proposed secularity, but (probably surprising to many today) due to the establishing of Islam as the official religion of the federation.”

      “The royalties [sic] were anxious that their power over their Islamic subjects, the Muslims, would be eroded. Queen’s Counsel Neil Lawson, hired by the Sultans, conveyed the collective royal objection to the Reid Commission in September 1956: It is Their Highnesses’ considered view that it would not be desirable to insert some declaration such as has been suggested that the Muslim Faith or Islamic Faith be the established religion of the Federation.”

      Bolehkah kata-kata beliau yang berbunyi “[…] Sultans, having read the memorandum, got nervous” tersebut dianggap sebagai mengandungi sesuatu yang boleh dikategorikan sebagai biadab, mencabar kedaulatan raja-raja Melayu dan seumpamanya?

      Barangkali boleh disabitkan di bawah peruntukan undang-undang sedia ada – Akta Hasutan 1948 atau Kanun Keseksaan, bukan?

      Pengkisahan yang dibawa oleh Joshua Woo dalam ceritanya itu amat berlainan dengan versi titah diRaja Paduka Seri Sultan Perak baru-baru ini apabila DYMM Tuanku Sultan bertitah bahawa:

      “Kumpulan Kerja Pakatan Tiga Pihak, mewakili Raja-Raja Melayu, PARTI PERIKATAN dan Kerajaan Kolonial ditubuhkan, untuk meneliti perakuan Suruhanjaya Reid. Raja-Raja Melayu diwakili oleh Penyimpan Mohor Besar, Haji Mustapha Albakri, Shamsuddin Nain, Tunku Ismail dan Neil Lawson, QC; PARTI PERIKATAN diwakili oleh Yang Teramat Mulia Tunku Abdul Rahman Putra, Dato‟ Abdul Razak Hussein, Ong Yoke Lin dan V.T. Sambanthan; Kerajaan Kolonial, diwakili oleh Pesuruhjaya Tinggi MacGillivray, Ketua Setiausaha Negara, Sir David Watherston, Peguam Negara T.V.A. Brodie, sementara E.O. Laird bertugas sebagai setiausaha. Antara 23 Februari hingga 27 April 1957, Kumpulan Kerja telah mengadakan dua puluh tiga mesyuarat, melakukan pengubahsuaian kepada perakuan asal Suruhanjaya Reid.

      Antara pengubahsuaian signifikan yang dilakukan menyentuh perkara-perkara berikut:

      (i) Memperkukuh peranan Majlis Raja-Raja; sebagai forum yang melantik Ketua Negara; Majlis Raja-Raja berperanan menasihati Yang di-Pertuan Agong berhubung urusan lantikan tertentu menurut yang termaktub di dalam Perlembagaan; dan Majlis Raja-Raja perlu dirunding dalam perkara-perkara penting seperti perubahan sempadan dan wilayah, serta perkara yang menyentuh bidang kuasa Raja.

      (ii) Menggugurkan perakuan yang meletakkan batasan masa lima belas tahun untuk melindungi keistimewaan orang Melayu.

      (iii) Islam dikanunkan sebagai agama Persekutuan tanpa mengubah status Raja sebagai Ketua Agama Islam di negeri masing-masing; dan kebebasan beragama secara aman dan harmoni dijamin kepada bukan Islam.
      (iv) Memberi kuasa budi bicara kepada kerajaan untuk memberi atau menolak permohonan kewarganegaraan.

      (v) Memberi tempoh satu tahun kepada mereka yang memiliki dua kewarganegaraan membuat pilihan.

      (vi) Membenarkan pengajaran bahasa Cina dan Tamil serta penggunaan bahasa-bahasa tersebut dalam urusan tidak rasmi.

      Pastinya rakyat yang bijak akan berkata titah Paduka Seri Sultan Perak sebagai sejarah benar.

      Delete
    3. The Banganman Mr copy and paste pasti score straight B
      1) BODOH
      2) BEBAL
      3) BANGANG
      4) BONGOK
      5) BARUAH
      6) BODEK
      7) BINGAI

      Topik pasal CEO PROTON , merepek meraban dengan COPY AND PASTE

      Ini mesti Exam dapat 7 staright Bs

      Delete
    4. Cik Minah..........teman nak sentuh pasal berkorban ni.

      Berkorban untuk negara biar licin rakyat dirompak disamun.

      Tak cukup lagi ke pengorbanan rakyat pada negara selama ni......??

      Macam2 subsidi rakyat dah dipotong dan ada yg dikurangkan pon masih tak cukop2 lagiiii....??

      Pemimpin naik jet turun jet........nyopping milion2 sampai dapat liputan berita di negara2 asing Korea dan Australia.........hidop mewah kaya raya.........majlis kawin kalah anak Sultan...........harta kediaman dan akaun2 merata di saentero dunia....

      Masih tak cukop lagi ke pengorbanan rakyat ni....??

      Dahlah peruntukan untuk aspek utama rakyat perubatan dan pendidikan dipotong.......pon masih tak cukop lagi sacrifice yg rakyat buat..???

      Rakyat duduk rumah biasa, ada yg menyewa......makan minom atas duit dari gaji ke gaji..........loan kereta nak bayar.......GST nak bayar......kos sara hidop mahal.......pendidikan anak pon mahal.......makan minom sakit pening anak bini lagi nak tanggong.........sumer tu terbeban atas bahu rakyat.

      Sedangkan pemimpin duduk di Putrajaya.......rumah free, letrik air sumer rakyat tanggong..........orang gaji, tukang masak, pembantu rumah dan driver sumer rakyat tanggong.........cuma tukang cebok jerrr belom ada.

      Pemimpin pergi sana sini mileage boleh claim dari rakyat........sana sini pegi dengan jet......perbelanjaan penggunaan jet tu pon rakyat tanggong.......

      Masih tak cukop lagi ke apa yg rakyat dah bagi ni yeoooopppp....??

      Takkan nak suruh rakyat berkorban tolong bayarkan hutang dan faedah negara sampai rakyat makan pasir, rumah tergadai, kereta kena tarik........jalan kaki tolak habok.

      Atau.....tak cukop lagi rakyat bayar 6% GST........jadi adakah nak suruh rakyat bayar 10% GST pulaakkk......???

      Berkorban apa saja........harta atau pon nyawa.......

      Biar rakyat tak berharta janji pemimpin kaya raya.........biar rakyat tak bernyawa janji talian hayat nyawa pemimpin disambung lagiiiii........

      Kali ini..........apa salah pemimpin pulak yg berkorban untuk kemajuan rakyat dan negara...??

      Kenapa sikit2 rakyat yg kena berkorban........sikit2 rakyat yg kena tanggong...???

      Habissss......pemimpin2 ni duk buat apa....??

      Jadi macam mana kalo sekarang rakyat pulak suruh pemimpin2......terutama pemimpin tinggi berkorban untuk kemajuan keperluan rakyat dan negara..??

      Ada berani tolak tepi temolok sendiri..??

      Delete
    5. Minggu ni rega ron95 naik 4 sen lagi, jadi marilah kita berkorban lagi demi negara. Najib kata rakyat mesti rela berkorban. Dalam Blog En.Shahbuddin ni, ramai yang diberi Samsung A9 sanggup berkorban apa sahaja. Bangga apa, dapat pemimpin kaya raya, naik jet mewah yang ke sana ke mari. Dapa tlagi jemputan daripada Presiden Trump. Mana ada pemimpin ASEAN lain berjaya maca am Najib..............?????
      Najib kata, semua kejayaan ini kerana kita rakyat Malaysia rela berkorban apa sahaja untuknya.

      Delete
    6. Phantom/Cik Minah, TDM keluar kenyataan nak hapus GST tapi kenakan Sales Tax. Tak ke diri rasa terkelentung? Sales Tax antara 10 hingga 20 % dulu. Satu dunia dah beralih dari sales tax ke gst. TDM bawa kita kebelakang....

      Delete
    7. Joyah.......apa bezanya antara Aabar BVI dan Aabar PJS..??

      Kenapa bayaran yg sama kepada IPIC dibuat 2 kali..?

      Benarkah Aabar BVI adalah subsidiary IPIC..??

      Delete
  5. Shah kalau begitu kita berdoa agar Cina dari DAP jadi YAB Perdana Menteri Malaysia lagi baik kerana mereka lebih Islam dari org Melayu Umno yg islam yg konon pertahankan bangsa dan negara pergi jahanam dan mampus pd umno dan melayu islam yg menyokongnya

    ReplyDelete
    Replies

    1. Lu baru tau Cina sudah mari, lu tatak tau puteri Hang Li Po sudah mari 600 tahun dulu, sudah kawin sama Sultan Melaka.
      Sejarah misti 9 punya nih

      Delete
    2. Aiya kawan...itu puteli hang li po celita tipu punyerrrr. Maharaja cina mana ada kasi anak anak kahwin olang luar. Dia punyerrr gundik pencen pun dia talak kasi wooo; mau kasi anak ka?

      Delete
    3. Apa lagi Joshua mahu?

      Agama Islam adalah lexi loci (law of the land) sebagaimana yang telah diputuskan dalam kes Ramah lwn Laton. Pastinya keputusan itu amat menyakiti manusia seperti Joshua dan yang sekapal dengannya.

      Jangan berbohong dan jangan menyimpan dendam. Dr Aziz Bari telah berkata benar seperti diungkapkan di atas. Semoga Aziz kekal istiqamah.

      Demi sesungguhnya, perlembagaan sesebuah negara, sui generis sifatnya, iaitu, berada dalam kelas tersendiri dan tidak sekadar dokumen undang-undang.

      Perlembagaan persekutuan pada hakikatnya mengandungi semangat dan roh negara, mencerminkan persetujuan-persetujuan yang di capai ketika negara memperoleh kemerdekaan; memperlihatkan semangat persefahaman – mempamerkan kesediaan berkompromi pelbagai pihak, mencerminkan satu kehalusan seni yang berjaya mengimbangkan kepentingan-kepentingan yang saling bercanggah – memanifestasikan pencapaian kata sepakat antara takhta dengan rakyat, antara rakyat sesama rakyat yang berlatar belakangkan pelbagai agama, kaum, budaya dan bahasa.

      Perlembagaan persekutuan digubal bersumberkan warisan sejarah, satu kesinambungan yang berjaya mengekalkan tradisi ketika mengharung modenisasi.

      Termaktub di dalamnya, aspek warisan berkerajaan – aspek sejarah bernegara, berpayungkan raja, bertiangkan Islam, bersalut budaya dan bahasa pribumi.[35]

      Dan apabila bercakap mengenai Tanah Melayu, rakyat, pemimpin, raja-raja Melayu dan kemerdekaan, ada tiga faktor pengikat utama: perjuangan bangsa Melayu, kedaulatan raja-raja Melayu dan agama Islam yang mengikat kedua-dua entiti berkenaan.

      Maka benarlah Titah DiRaja apabila wakil raja-raja Melayu menitahkan:[36]

      “Ketika dilambung ombak globalisasi, warga perlu bijaksana mengimbangkan antara tuntutan tradisi dan permintaan modenisasi, agar air tempayan tidak terlalu cepat dicurahkan kerana mendengar guruh di langit. Institusi Raja adalah penerusan tradisi untuk mengekalkan identiti negara bangsa, satu lambang kedaulatan – payung mahkota negara. Institusi raja mungkin pelita lama tetapi kekal memancarkan cahaya. Pelita lama jangan terlalu cepat mahu dibuang kerana riak melihat fajar yang sudah menyingsing; ingatlah hari siang juga akan berakhir, jangan nanti bila senja mendakap malam, warga mula teraba-raba, hilang haluan diselimuti kegelapan malam, kerana pelita lamanya sudah tiada lagi.”

      Delete
    4. Woi 16.13...buat kerja kopipes buat la elok2...nie apahal pi menempek sana sini atas bawah; tiada kesinambungan jalan cerita yang nyata; malah membuahkan perasaan loya...burrrp!!!oh lega

      Delete
    5. The Banganman Mr copy and paste pasti score straight B
      1) BODOH
      2) BEBAL
      3) BANGANG
      4) BONGOK
      5) BARUAH
      6) BODEK
      7) BINGAI

      Topik pasal CEO PROTON , merepek meraban dengan COPY AND PASTE

      Ini mesti Exam dapat 7 staright Bs

      Delete
    6. Ruliros.....jangan merepek kawan.

      Kan pakatan dah kata kalo menang PRU14 PM tetap orang Melayu.

      Kerusi yg DAP bertanding tu pon lebih sikit dari kerusi orang Melayu..........dan bukan sumer kerusi yg DAP bertanding tu akan menang 100%.

      Yg orang duk cakap sekarang ialah.........."ada kemungkinan" orang China komunis akan ambik tempat anak tempatan jadi CEO Proton........kalo betol begitu jadinya.........untunglah orang asing datang ambik tempat anak tempatan Malaysia.

      Tak payah tunggu DAP yg jadi dalang.......sekarang pon dah mula nak tergadai.

      Contoh Felda.....Melayu yg tipu Melayu......tak derrrr sekor Cina DAP pon dalam Felda dan Tabong Haji........tapi duit tetap diklepetkan jugaaakkk.....

      Jadi tak payah susah2 tunggu DAP...........Melayu sendiri sanggup jadi macaaaiii kedarah duit Melayu.

      Malu dengan bangsa lain. Orang Felda berhutang kerana percayakan Melayu.........ambik bank loan beli saham........saham jatuh untung tak der.....duit lesap, rugi yang dapat.

      Delete
    7. PEMBETULAN

      "Kerusi yg DAP bertanding tu pon KURANG dari kerusi orang Melayu..........dan bukan sumer kerusi yg DAP bertanding tu akan menang 100%.

      Delete
  6. Bumi bertuah sejak merdeka
    Sekarang bertukar menjadi hamba
    Oleh kerana pemimpin durjana
    Tanah dan harta dimilik China!

    Masih ada yang tidak mengaku
    Pemimpin negara bersalah laku
    Oleh kerana dedak disaku
    Biarkan musnah hancur Malaysiaku!

    Bolehkah masa kembali dulu
    Negara bangga milik Melayu
    Pemimpin Wawasan negara maju
    Tidak bermewah bersalah laku!

    Rindu kita negara disanjung
    Mahsyur ternama rakyat dilindung
    Pelajaran, perubatan tidak dibendung
    Cukai sedikit pemimpin tak bohong!

    Tapi kini semua berlalu
    Negara dicaci rakyat pun malu
    Pemimpin khianat billions ke saku
    Bercakap bohong sesen tak laku!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasissssssssssssssssss

      Delete
    2. 1540 anguta
      United Mangkok Nationalis sOnglapation.
      Tidak rasis, percaya2..percaya2

      Delete
    3. Perlembagaan tidak ada satu pun perkataan ‘secular’

      Kita mulakan hujah dengan mengatakan bahawa walaupun Suruhanjaya Reid dipertanggungjawabkan menggubal sebuah ‘Perlembagaan Merdeka’ namun keputusan muktamad dan berautoriti penuh ke atas setiap perkataan dalam deraf perlembagaan itu hanya boleh dimuktamadkan oleh Raja-raja Melayu.[20] Ini adalah kerana Raja-Raja Melayulah yang telah bersetuju dan memberi perkenan kepada konsep perlembagan persekutuan 1948 yang menggantikan idea asal Malayan 1946 oleh pihak Inggeris.

      Keputusan untuk memuktamadkan perkataan “Islam is the religion of the Federation; but other religions may be practised in peace and harmony in any part of the Federation” telah cadangkan oleh seorang hakim beragama Islam dari Pakistan yang menganggotai Suruhanjaya Reid tersebut.

      Syor asal memasukkan dan memartabatkan Islam sebagai agama perekutuan berkenaan adalah hasil cadangan sebuah memorandum penuh parti Perikatan yang menggabungkan kepentingan bangsa Melayu, Cina, India dan lain-lain.

      Antara lain, memo parti Perikatan itu mengesyorkan:

      “it has been recommended by the Alliance that the Constitution should contain a provision declaring Islam to be the religion of the state. It was also recommended that it should be made clear in the provision that a declaration to the above effect will not impose any disability to non-Muslim citizens in professing, propagating and practising their religions, and will not prevent the State from being a secular State. As on this matter the recommendation of the Alliance was unanimous their recommendation should be accepted and a provision to the following effect should be inserted into the Constitution either after Article 2 in Part 1 or at the beginning of Part XIII.”

      Setelah meneliti cadangan pihak Perikatan ketika itu, Hakim Abdul Hamid telah mengeluarkan perkataan “… will not prevent the State from being a secular State” daripada tiga cadangan asal Perikatan tersebut dan hanya menerima dua sahaja untuk disepakati dalam Suruhanjaya Reid berkenaan.[21]

      Maksudnya, ungkapan “… will not prevent [Malaya] from being a secular state” dibuang oleh hakim yang berasal dari Pakistan daripada deraf muktamad laporan Reid.

      Dengan demikian, tiada satu pun perkataan ‘secular’ yang terdapat di dalam perlembagaan persekutuan sehingga ke hari ini yang membolehkan sesiapa mendakwa Malaysia sebuah negara sekular.

      Delete
    4. The Banganman Mr copy and paste pasti score straight B
      1) BODOH
      2) BEBAL
      3) BANGANG
      4) BONGOK
      5) BARUAH
      6) BODEK
      7) BINGAI

      Topik pasal CEO PROTON , merepek meraban dengan COPY AND PASTE

      Ini mesti Exam dapat 7 staright Bs

      Delete
    5. Macai TERNAKKAN TUAN EVENGELIST DAPig's semakin kuat menyondol..

      Tanda KESETIAAN & KECINTAAN mendalam untuk TUAN DAPig's.

      Delete
    6. JOM KITA NYANYIKAN LAGU KERAMAT UMNO NI sama2
      satu....dua....tiga.......

      ANAK KECIL MAIN API
      TERBAKAR HATINYA YANG SEPI
      AIRMATA DARAH BERCAMPUR KERINGAT
      BUMI DIPIJAK MILIK ORANG

      Delete
  7. Bukan takat sekilang tanjung malim, sampai backdrop pembaca burita tibitiga pun dah hilang twin tower dlm skyline kl.
    Hebat melayu, david padang tembaga pun kalah.
    UMNO PAS dah patut dalam dilipatan sejarah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak habis-habis dengan wayang Cina mereka

      Zaman digital dunia tanpa sempadan memudah-carakan kita untuk mengumpul maklumat untuk dapatkan sejarah sebenar kita. Yang menjadi masalah di Malaysia adalah watak cetek fikiran, berkepentingan politik sempit dan selektif yang cuba memutarbelitkan hakikat sejarah dengan khusus mengatakan Malaysia sebagai “secular federation,” yang mempunyai “federation’s secularity” dan “secular framework” selama 60 tahun.

      Pemilihan istilah-istilah berkenaan dan gaya pengkisahan half-truth seperti yang telah Joshua Woo catatkan itu – walaupun menggunakan sumber sejarah termasuk Suruhanjaya Reid dan kertas putih perlembagaan persekutuan 1957 – telah di’spin’ untuk membawa maksud yang tidak tepat lagi benar.

      Roh dan kisah sebenar kandungan perlembagaan persekutuan jauh daripada apa yang cuba diwayang-cinakan oleh sesiapapun. Cukup-cukuplah tu.

      Jangan direndam perlembagaan persekutuan dalam acuan politik cauvinis politik kepartian yang tak habis-habis dengan agenda ingin menjatuhkan kerajaan sedia ada seperti yang sering dipopularkan oleh DAP.

      Hakikatnya ialah segala cabang ranting kerangka politik DAP sudah berjaya dibongkar oleh AIDC (2017) dalam bukunya DAP: Bahaya kepada Melayu-Islam di Malaysia terbitan RED Pena Enterprise.[17]

      Di bawah judul ‘Adakah Malaysia negara sekular” dalam salah sebuah bukunya [18], Aziz Bari pun sudah pernah menyentuh tentang pemikiran sikap ahli politik atau mereka yang mempunyai pemikiran politik kepartian sebagai berikut:

      “Bagi sesetengah golongan jawapan kepada soalan ini ialah ‘Ya, benar!’ Bagaimanapun mungkin lebih baik jika kita cuba melihat persoalan ini dari sudut akademik kerana orang politik – dari parti apa sekalipun – tidak dapat mengelak daripada melihat sesuatu isu itu dari perpektif politik kepartaiannya. Dan ini selalu menyebabkan mereka tidak dapat menjawab sesuatu persoalan itu dengan tuntas. Orang politik – biar apa warna dan bentuk parti yang mereka wakili – sering tidak dapat mengelakkan kepentingan poltik dalam apa isu sekalipun…”[19]

      Barangkali inilah masalahnya dengan Joshua Woo. Dan Aziz Bari sendiri berpendapat “di sisi undang-undang Malaysia tidak sekular atau pernah disekularkan; walaupun negara ini mungkin bukan negara Islam yang sebenar dan tulen.”

      Delete
    2. The Banganman Mr copy and paste pasti score straight B
      1) BODOH
      2) BEBAL
      3) BANGANG
      4) BONGOK
      5) BARUAH
      6) BODEK
      7) BINGAI

      Topik pasal CEO PROTON , merepek meraban dengan COPY AND PASTE

      Ini mesti Exam dapat 7 staright Bs

      Delete
  8. Shah tak lama lagi diploton waktu sembahyang diharamkan surau dirobohkan jadikan berhala cina cuti cuma tahun baru cina tak ada cuti raya satu muharam tak cuti hidangan dikantin daging babi itu je sebab cina dah hadi maharaja kan kan kesian org melayu he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu jual..Wa kasi beli maa..
      Skrg, nenek moyang wa..sudah dtg Malaysia.. hidup cina, china..!

      Delete
    2. Yaaaaam senggggggggg!!!!!!

      Delete
    3. Undi punya hali , lu undi loket tau, kasi LKS jadi piem tau.

      Delete
    4. Undi loket apa dapat? Undi umno lagi bagus woooo. Wa mau lagi manyak cina mali bikin bisnes, wa boleh untong wooo. Telima kasih umno; wa sayang sama lu.

      Delete
    5. Sebelum British datang bawa common law mereka

      Sebelum sebuah ‘Tanah Melayu’ muncul pada 31 Ogos 1957 sebagai sebuah negara bangsa (nation state) yang merdeka lagi berdaulat lengkap-sempurnanya dengan sebuah perlembagaan persekutuannya sebagaimana adanya pada hari ini, bahawasanya beratus tahun sebelumnya telah wujud sebuah tamadun unggul berupa kerajaan-kerajaan Melayu Lama yang juga mempunyai ‘undang-undang tubuh’nya yang kita kini istilahkan sebagai ‘perlembagaan’.[9]

      Malah menurut rekod sejarah perundangan negara, sebelum lahirnya kanun Melaka yang berteraskan Islam sebagai dasar pemerintahannya itu, di sana telah sedia wujud juga sebuah kerajaan Melayu lama lengkap dengan sebuah ‘perlembagaan Melaka tua’ [10] yang sudahpun mempunyai sebuah struktur undang-undang tubuhnya atau perlembagaan yang berasaskan adat istiadat Melayu bersumberkan sebuah wa’adat [11] berupa wasiat ulung yang termeterai di antara Sang Sapurba (mewakili golongan DiRaja) dan Demang Lebar Daun (mewakili rakyat jelata).

      Di situlah bermulanya undang-undang watan (law of the land) yang menjadi teras sejarah perundangan Melayu sebelum kehadiran undang-undang Islam dan common law Inggeris.[12]

      Delete
    6. Cai..kalau LKS jadi PM, lu apa masalah? Skrg, di Malaysia..bangsa melayu sudah kena jual maa..! Lu..mata buta ka..?
      DAP sama MCA..mana lagi kuat mereka punya relationship sama parti komunis china?

      Delete
    7. Cai, itu pasai lu kena undi dap...supaya separuh kakitangan awam kena buang.... Ada faham... Balik kampung tanam jagong, makan ubi kayu, sama kangkong.

      Delete
    8. The Banganman Mr copy and paste pasti score straight B
      1) BODOH
      2) BEBAL
      3) BANGANG
      4) BONGOK
      5) BARUAH
      6) BODEK
      7) BINGAI

      Topik pasal CEO PROTON , merepek meraban dengan COPY AND PASTE

      Ini mesti Exam dapat 7 staright Bs

      Delete
    9. Apa luuu orang mau takot dengan DAP. Sekarang PM Msia masih Melayu pon ramai orang Melayu kena klepet.......paling kesian peneroka Felda.

      Times buat analisis Msia ialah negara ke2 tertinggi rasuah.......wooooo hidop Melayu......!!

      Finance Asia (online Financial News Publication) kata.........Menteri Kewangan Msia ialah Menteri Kewangan (Finance Minister) yg paling terok di Asia untuk 2016......
      Yessss Malaysia Bolehhhh..!!

      Ekonomi naik tapi hutang dan faedah negara dekat2 trilion........lepas tolak hutang & faedah.....gaknya berapa yg tinggal..??

      Delete
  9. Mr Li..ni hao ma? Welcome to malaysia. You need to eat roast pork rice at your poloton office during lunch? Bah kut teh? Stewed pork ribs? No ploblem maaa; you ask MCA to set up one canteen for you laaa. Aiya nobody komplen waaannn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam hal ini salah seorang mahaguru perundangan Malaysia, Allahyarham Prof. Ahmad Ibrahim telah mengungkapkan di awal perenggan buku klasik sejarah perundangannya mengenai betapa pentingnya undang-undang adat yang terpakai di Malaya, jauh sebelum kehadiran English Law:

      “When Roland Braddell published the Laws of the Straits Settlements in 1915, the Straits Settlements were still the most important of the areas under the British influence in South East Asia. It was still possible for him to devote the chapter on ‘Legal History’ to what is in effect an account of the reception of English law in the Straits Settlements. Legal history begins with the acquisition of Penang in 1786 and the Charters of Justice of 1807, 1826 and 1885. By the time the Federation of Malaya was constituted in 1947, the position had changed somewhat and would have been less true to say that the legal history of Malaya began with the introduction of English law into Malaya. But as the Civil Law Enactment of 1937 had made English law in practice the basic law in the Malay States and as whatever customary law or Muslim law was followed was administered mainly outside the ordinary Courts, it was still possible to speak of the history of the law in Malaya in terms of the reception of English law. With the establishment of Malaysia, however, the emphasis has or should change. Native customary law plays a much more important part in East Malaysia than it does in West Malaysia or Singapore and one must go beyond 1786 to trace the history of the law in Malaysia. It is not that this was not always true – but the relevance of customary law has increased, the emphasis need to be changed, and it is fitting and perhaps necessary that we should take a larger perspective in Malaysia.”[13]

      Seiringan dengan itu jugalah Prof. Jenali Harun [14] pernah menegaskan bahawa Undang-undang Melayu yang berteraskan adat istiadat Melayu itu berasal-usul daripada masyarakat Melayu yang mendiami Tanah Melayu. Undang-Undang Melaka dan Undang-Undang Laut Melaka adalah contoh dua buah adat Melayu yang terawal dan pernah dikuatkuasakan di alam Melayu ketika itu.

      Begitu juga, oleh sebab Malaysia mengamalkan juga sebahagian undang-undang Islam (di samping undang-undang sivil) yang turut terpakai ke atas orang Islam di negara kita, hukum kanun Melaka yang mengandungi semua jenis kesalahan jenayah Islam serta hukumannya merupakan bukti yang jelas bahawa undang-undang jenayah Islam digunapakai sejak zaman kesultanan Melayu Melaka lagi. [15] Di Kelantan misalnya, undang-undang jenayah Islam telah digunapakai sepenuhnya pada zaman Sultan Muhammad II. [16]

      Kita sudah bentangkan pandangan sarjana betapa berkaitnya wa’adat Sang Sapura dan Demang Lebar Daun, undang-undang Melayu lama terutamanya kanun Melaka, dengan perlembagaan persekutuan tahun 1948 dan 1957. Di sana akan dapat kita lihat betapa kuatnya elemen dan peranan Islam dalam membentuk kodifikasi perundangan negara berbanding dengan dakwaan kitar semula bahawa ‘Malaysia sebuah negara sekular’ yang cuba didendangkan semula oleh Joshua Woo dengan judul rencana provokatifnya itu.

      Delete
    2. The Banganman Mr copy and paste pasti score straight B
      1) BODOH
      2) BEBAL
      3) BANGANG
      4) BONGOK
      5) BARUAH
      6) BODEK
      7) BINGAI

      Topik pasal CEO PROTON , merepek meraban dengan COPY AND PASTE

      Ini mesti Exam dapat 7 staright Bs

      Delete
    3. JOM KITA NYANYIKAN LAGU KERAMAT UMNO NI sama2
      satu....dua....tiga.......

      ANAK KECIL MAIN API
      TERBAKAR HATINYA YANG SEPI
      AIRMATA DARAH BERCAMPUR KERINGAT
      BUMI DIPIJAK MILIK ORANG

      Delete
  10. Ingat ke UMNO rasis....rupanya puak sana lagi rasis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasis kepala bapak kau. Ni soal maruah negara bangsa. Dah dapat dedak; lupa dunia.

      Delete
    2. Diulang-ulang mentera ‘sekular’ yang tak menjadi

      Kita tidak terkejut langsung dengan kenyataan Joshua itu kerana ‘sekularisme’ adalah isu lama yang sudah diselesaikan dalam dunia ilmiah semasa. Ia tiada kesan ke atas sebahagian besar penduduk Malaysia yang sudah boleh menilai tujuan rencana berkenaan ditulis.

      Apatah lagi tulisan tersebut oleh evangelis DAP yang juga merupakan seorang ahli Majlis Perbandaran Seberang Perai.

      Barangkali Joshua Woo tidak terbaca tulisan-tulisan ahli akademik yang begitu banyak di dalam bentuk buku, jurnal dan juga di dalam media tempatan mengenai kedudukan Islam dalam perlembagaan.

      Di antaranya ialah kertas kerja Dr Abdul Aziz Bari [3] yang berjudul, ‘Konsep raja berperlembagaan dalam perjanjian persekutuan Tanah Melayu 1948′ dalam kumpulan kertas kerja seminar ’60 tahun penubuhan persekutuan Tanah Melayu asas negara merdeka’ [4] di mana beliau telah menulis:

      “Berbalik kepada kedudukan di dalam sistem tradisional ramai sarjana yang kelihatannya terkeliru dengan apa yang terpapar di dalam Kanun Melaka yang pada hakikatnya adalah perlembagaan Kesultanan Melayu Melaka. Mereka menyimpulkan bahawa melihat peruntukan-peruntukan di dalam kanun tersebut Raja Melaka mempunyai kuasa mutlak. Tanggapan ini timbul kerana mereka jahil tentang kedudukan dan peranan Raja dalam pemerintahan: mereka bertanggungjawab kepada Allah SWT di dalam memastikan pelaksanaan hukum-hukum Islam. Sarjana-sarjana berkenaan jelas tidak memahami hakikat hukum Islam yang sebenarnya adalah manifestasi kedaulatan mutlak Allah SWT. Kita mesti ingat bahawa Kanun Melaka adalah sebuah kanun perundangan yang berteraskan hukum Islam – yang turut mengandungi hukum hudud dan qisas – sebagaimana yang dihuraikan dalam mazhab Syafi’i. Dengan kata lain, Kanun Melaka bukanlah kanun yang memperincikan kehendak dan hukum yang ditentukan oleh Raja Melaka. Mungkin perlu disebutkan di sini bahawa kesedaran atau ilmu perlembagaan Islam perlu sebelum seseorang itu cuba mentafsir kandungan Kanun Melaka itu. Ilmu dan metodologi sejarah sahaja tidak mencukupi untuk kita memahami kedudukan dan konteks Kanun Melaka kerana sebenarnya ialah adalah sebuah dokumen undang-undang perlembagaan. Meskipun begitu perlembagaan kita tidak harus difahami dalam konteks undang-undang perlembagaan Inggeris kerana kita masih mengekalkan kedudukan Islam di dalam sistem perlembagaan dan perundangan kita.” [5]

      Hakikat bahawa bahawa perlembagaan persekutuan 1957 adalah bersumberkan perlembagaan persekutuan tahun 1948 adalah fakta yang sudah disepakati ahli perundangan dan sejarah Tanah Melayu.[6] Begitu juga dengan fakta bahawa perlembagaan persekutuan 1948 adalah berasaskan Kanun Melaka yang menjadi teras perlembagaan Kesultanan Melayu Melaka sebagaimana dihuraikan di atas.[7]

      Dalam hal ini elok kita perhatikan bahawa [8]:

      “Bantahan pemimpin non-muslim itu disokong pula oleh golongan liberal atas alasan Malaysia adalah sebuah negara sekular. Penghujahan mereka seolah-olah menafikan kewujudan Perlembagaan dan Kerajaan-kerajaan Melayu sebelum Hari Merdeka. Suatu fakta yang perlu dihormati dan tidak boleh disisihkan oleh mana-mana pihak bahawa Semenanjung Tanah Melayu sudah mempunyai konsep dan atatcara pemerintahan yang berstatus perlembagaan bertulis sewal penggubalan dan perlaksanaan Kanun Melaka, dan perlembagaan-perlembagaan negeri sebelum penginstitusian Perlembagaan Persekututan Tanah Melayu pada tahun 1957.”

      Di sinilah yang kita maksudkan supaya rakyat kita, generasi tua dan muda, jangan sekali-kali lupa pada hakikat sejarah benar sesebuah negara itu.

      Delete
    3. Rasis adalah mengutamakan kaum sendiri dan menidakan hak pada kaum lain dalam satu negara.
      Tetapi dalam kes proton, apa yang dipersoalkan adalah pemilikan hak negara oleh orang asing yang kebetulan berbangsa cina.
      Jika yang ambil proton itu adalah arab sekalipun, sebagai rakyat yang patriotik harus mempertahankan hak negara dari dimiliki oleh warga asing.
      Anda ke chow kit umpamanya, anda akan lihat deretan kedai dbkl telah dimiliki oleh warga asing terutama dari indonesia yang berbangsa melayu dan islam. Tetapi sebagai rakyat malaysia, apakah perasaan anda ketika melihat situasi seperti itu? Seketika anda mungkin terfikir anda tidak berada dinegara sendiri.

      Delete
    4. Yg ko undi DAP, jaga maruah bapa ko ke???

      Delete
    5. Undi DAP lagi bagus dari umno demi maruah bangsa. Dap tak curi duit rakyat. Kalu curi dah lama kena cekup sprm. Kau apa tau, taik dedak pun kau telan konon demi maruah melayu. Bapak kau faham ke maksud maruah? Berapa nilai maruah bapak kau? RM74...harga periuk nasi tu nilai maruah bapak kau agaknya?

      Delete
    6. The Banganman Mr copy and paste pasti score straight B
      1) BODOH
      2) BEBAL
      3) BANGANG
      4) BONGOK
      5) BARUAH
      6) BODEK
      7) BINGAI

      Topik pasal CEO PROTON , merepek meraban dengan COPY AND PASTE

      Ini mesti Exam dapat 7 staright Bs

      Delete
    7. Tak payah tunggu DAP.....sekarang pon maruah orang Melayu dah dipijak2.

      Kalo betol orang asing akan jadi CEO dalam Proton..........ini bermakna tempat anak tempatan akan diambik alih oleh orang asing.

      Syabaaasss....hidop Melayu....
      Malaysia boleh..!!

      Delete
    8. JOM KITA NYANYIKAN LAGU KERAMAT UMNO NI sama2
      satu....dua....tiga.......

      A...NAK KECIL MAIN A...PI
      TERBAKAR HATINYA YANG SEPI....
      AIRMA...TA DARAH BERCAMPUR KERINGAT
      BUMI DI...PIJAK MILIK ORANG

      Delete
  11. Mana dia si pukimak Mr j lahanat,
    Meh sini komen sikit
    Ini cina kapir kominis ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAN SRI SIMON SIPAUN: BEKAS NAIB PENGERUSI SUHAKAM YANG DISANGKA PEMBANGKANG
      Persidangan bertajuk “Regional Conference on Democracy in Southeast Asia: Achievements, Challenges, Prospects” anjuran SUHAKAM dan Kofi Annan Foundation di Sheraton Imperial Kuala Lumpur Hotel pada 2 dan 3 September 2017 memberikan saya sedikit ruang untuk mengenali corak pemikiran, selain bersemuka dengan, beberapa individu tertentu.
      Di antara individu yang saya kenali dalam Persidangan SUHAKAM ini adalah Tan Sri Simon Sipaun selaku individu yang paling kerap memberikan komen dan mengemukakan soalan kepada para panelis. Beliau kerap mengidentifikasikan diri beliau dengan negeri asal beliau, Sabah, sehingga ditegur oleh seorang Pesuruhjaya SUHAKAM, Datuk Mah Weng Kwai.
      Melihat kepada cara percakapan beliau, saya ingatkan Tan Sri Simon Sipaun adalah pemimpin atau penyokong pembangkang, khususnya Pakatan Harapan, tetapi beliau sebenarnya adalah Pesuruhjaya SUHAKAM bagi sesi 2000 – 2002 dan sesi 2002 – 2004 selain merupakan Naib Pengerusi SUHAKAM bagi sesi 2004 – 2006, sesi 2006 – 2008 dan sesi 2008-2010.
      Sebelum mengemukakan soalan, Tan Sri Simon Sipaun selalunya akan memberikan komen beliau mengenai isu-isu tertentu membabitkan Malaysia terlebih dahulu sehinggakan beliau ditegur oleh bekas Setiausaha Agung ASEAN, Dr Surin Pitsuwan, yang mempengerusikan Sesi Kelima Persidangan SUHAKAM ini, supaya memendekkan komen beliau.
      Tiga komen Tan Sri Simon Sipaun yang menarik perhatian saya adalah:
      (1) Mengkritik Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Paul Low Seng Kuan, kerana menyebut Malaysia menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-60. Kata beliau: “Just one short comment on the Minister from the Prime Minister’s Department (who) said, first sentence, he said: “Malaysia has just celebrated her 60th anniversary merdeka or independence on the 31st August last Thursday”. This cannot be factual as Malaysia is only 54 years last 31st of August. Malaysia came into being only on the 16th September 1963 so it cannot be 60 years.”
      (2) Mendedahkan betapa Sabah adalah salah sebuah negeri termiskin di Malaysia walaupun ia sangat kaya dengan sumber-sumber asli. Dedah beliau: “Simon Sipaun again, I come from Sabah, one of the poorest states in our country although it is very rich in natural resources.”
      (3) Mendakwa betapa hasrat Barisan Nasional untuk berkuasa dengan apa saja cara menjadi punca utama wujudnya padang permainan (politik) yang tidak sama rata di Malaysia. Dakwa beliau: “We have a government called Barisan Nasional, in English National Front. It is dominated by one political party, UMNO. And it has never experienced other than ruling from the beginning. So I think its main priority then is to stay in power at whatever cost. This in my view contributes largely to the more and more uneven playing field, you know.”

      Delete
    2. Sabah dah ubah baa...umno jadi bahan sejarah..

      Delete
    3. The Banganman Mr copy and paste pasti score straight B
      1) BODOH
      2) BEBAL
      3) BANGANG
      4) BONGOK
      5) BARUAH
      6) BODEK
      7) BINGAI

      Topik pasal CEO PROTON , merepek meraban dengan COPY AND PASTE

      Ini mesti Exam dapat 7 staright Bs

      Delete
  12. Alo budin, kalo dia melutut kat rumah putih apa pulak lobai akan kata kalau bukan nasihat "biorlah kita bodo sikit asalkan tiada orang asing campuri hal kita" atau pun "walau pun kita berjemaah wal rasuah, dunia masih pusing jua!".

    ReplyDelete
    Replies
    1. SESI MINTA TOLONG DARI PIHAK LUAR DALAM URUSAN PILIHAN RAYA MALAYSIA DI PERSIDANGAN SUHAKAM
      Tiga tema yang agak popular yang muncul dalam kalangan peserta persidangan bertajuk “Regional Conference on Democracy in Southeast Asia: Achievements, Challenges, Prospects” anjuran SUHAKAM dan Kofi Annan Foundation di Sheraton Imperial Kuala Lumpur Hotel pada 2 dan 3 September 2017 adalah:
      (1) Menggesa supaya pihak luar melibatkan diri secara terus dalam urusan pilihan raya di Malaysia.
      (2) Meminta nasihat dari pihak luar mengenai kaedah pengendalian urusan pilihan raya di Malaysia.
      (3) Mengadu kepada pihak luar mengenai keterukan pengendalian urusan pilihan raya di Malaysia.
      Gesaan supaya pihak luar melibatkan diri secara terus dalam urusan pilihan raya di Malaysia ini di antara lainnya disuarakan oleh Nicholas Bawin, Maria Chin dan Datuk Ambiga Sreenevasan.
      Kata Nicholas Bawin: “My question is whether it is possible during elections the ASEAN countries can help each other at least to observe, you know, to help in one way to make our elections more fair and just.”
      (“Soalan saya ialah sama ada boleh semasa pilihan raya negara-negara ASEAN menolong antara satu sama lain sekurang-kurangnya untuk memerhati, kamu tahu, untuk menolong dalam satu segi untuk menjadikan pilihan raya kita lebih adil dan saksama.”)
      Kata Maria Chin: “Of course in Malaysia we don’t have that luxury of engaging with the state because in election the Election Commission doesn’t even want to talk to BERSIH or any of the other NGOs or political parties. So these are issues that are facing us and have been raised many times over. So I am just wondering, given that we have regional bodies here, international bodies, and also national bodies, whether there can be some kind of initiative to engage with regional organizations or bodies that have membership from state government. For example, in Southeast Asian region would be ASEAN... I think that while we put a lot of emphasis on civil society making the effort to bring about the change but I think governments need to talk about it and they have to talk about it very fast."
      (“Sudah tentu di Malaysia kami tidak mempunyai keistimewaan untuk melibatkan diri dengan negara kerana dalam pilihan raya Suruhanjaya Pilihan Raya tidak mahu bercakap dengan BERSIH atau mana-mana NGO atau parti-parti politik. Jadi ini adalah isu-isu yang kami hadapi dan dibangkitkan banyak kali. Jadi saya berfikir, sebab kita mempunyai badan-badan serantau di sini, badan-badan antarabangsa, dan juga badan-badan kebangsaan, sama ada boleh ada inisitiatif untuk melibatkan diri dengan pertubuhan-pertubuhan atau badan-badan serantau yang mempunyai keahlian dari kerajaan negara. Sebagai contoh, di rantau Asia Tenggara adalah ASEAN... Saya fikir bahawa sementara kita memberikan banyak penekanan ke atas pertubuhan sivil melakukan usaha untuk membawa perubahan tetapi saya fikir kerajaan-kerajaan perlu bercakap mengenainya dan mereka perlu bercakap mengenainya segera.”)

      Delete
  13. Cai bangang 15.40 yg kata rasisss tu betul bangang Kan? Kan? Kan? Tak boleh beza antara sayangkan negara dengan perkauman dalam negara. Hoi bingai..bangsa lain jangan jajah negara macam Bijan ko buat, bagi Kat China komunis. Lepas tu Jangan rasis kata Cina DAP jahat. Yang paling rasis um-no paham cai? Aku tak rasis sebab itu aku tak Kutuk MCA, Gerakan, MIC ko. Faham bangang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. STRATEGI POLITIK DAP: WUJUDKAN 'BARUA' DAN 'KUDA TUNGGANGAN'
      Membaca tulisan pemikir DAP, Dr Wong Chin Huat, mengenai strategi politik bagi menyelesaikan satu isu politik luar negara (isu Rohingya) membuatkan kita segera terfikir mengenai penggunaannya dalam politik dalam negara oleh DAP.
      Kata Dr Wong Chin Huat: "The greatest blow can only come from 'own people', never outsiders let alone antagonists" ("Pukulan terkuat hanya boleh datang dari 'orang sendiri', bukan orang luar apatah lagi penentang").
      Yang dimaksudkan oleh Dr Wong Chin Huat ialah, disebabkan Aung San Suu Kyi adalah seorang Buddha, tekanan dari penganut Buddha seluruh dunia akan lebih berkesan dari sumpahan (istilah 'sumpahan' ini sebenarnya tidak betul dan mungkin lebih berbentuk cubaan untuk memburuk-burukkan penganut Islam) oleh penganut Islam seluruh dunia.
      Memanjangkan strategi politik ini dalam politik dalam negara, bolehlah dinyatakan bahawa, untuk menangani musuh politiknya dalam negara, cara terbaik yang boleh dilakukan ialah dengan menggunakan 'orang sendiri'.
      Cara terbaik untuk melemahkan PAS adalah dengan menggunakan orang PAS sendiri, begitu juga dengan mana-mana parti politik lain yang mahu dilemahkan, sama ada UMNO-kah, PKR-kah dan sebagainya.
      Begitu juga jika yang mahu dilemahkan ialah orang Melayu atau penganut Islam, cara terbaik untuk melemahkan mereka adalah dengan menggunakan orang Melayu atau penganut Islam sendiri.
      Penggunaan strategi politik ini malah pernah diakui secara terbuka oleh Dr Hew Kuan Yau yang kedengaran menyebut dalam beberapa rakaman video mengenai keperluan menggunakan orang Melayu untuk 'screw' orang Melayu.
      Tidak salah jika dikatakan bahawa, berdasarkan kepada pengamatan terhadap strategi politik inilah maka istilah seperti 'barua' dan 'kuda tunggangan' mula muncul.

      Delete
    2. Makin banyak vagi cina kominis makin cepat negara akan dijajah cina kominis...ini yg umno nak...

      Orang melayu korup makhlok perosak wajib discrew...

      Delete
  14. Step kelapan along dari china simbah cat diputrajaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AMANAH KULI MACAI DAP?
      Macam tak percaya pula saya bila mendengar petikan ucapan Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli, yang berbunyi: “AMANAH, dia ini sudah jadi kuli macai sama DAP, dia naik roket DAP, mana roket DAP pergi dia ikut”.
      Minta jasa baik sesiapa yang mempunyai rakaman penuh ucapan beliau ini atau yang mempunyai perincian maklumat mengenai ucapan beliau ini agar dapat memanjangkannya kepada saya untuk tujuan rekod.

      Delete
    2. Cina kominis yg akan menentukan dasar dan peraturan di malaysia...

      Delete
    3. Ko yg tulis kisah rafizi mcm mana plak boleh mintak dari orang lain...nampak sangat ko ni cai kaki temberang sepasukan mr JERBIN...hehehe..

      Delete
  15. AIR MATA KEPUASAN & KEBANGGAAN,
    ADALAH SUATU HARGA MAKNA PATRIOTISME,
    SEPERTI KITA MENONTON BOLA,
    BILA PASUKAN PILIHAN KITA MENANG,
    KITA TIDAK MENDAPAT APA-APA,
    TAPI KITA MENDAPAT KEPUASAN &KEBANGGAAN,
    APALAH MAKNA SEBUAH SYARIKAT KERETA BESAR,
    JIKA IANYA BUKAN KITA YANG PUNYA!!!!

    WANG TIDAK BOLEH MEMBELI NILAI PATRIOTISME !!!!

    SITUASI HARI INI AMAT MENGECEWAKAN,
    WANG MENJADI TARUHAN SOKONGAN,
    WANG JUGA AKAN MEMBAWA KEBINASAAN,

    "CASH IS SATAN"
    Jika niat tidak ikhlas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AMANAH SUDAH KEPENINGAN?
      Membaca kenyataan Pengarah Strategi AMANAH, Dr Dzulkefly Ahmad, dalam portal berita Malaysiakini hari ini ("Misi mustahil AMANAH tawan Kelantan, Terengganu" dan "AMANAH's 'mission impossible' to capture Kelantan, Terengganu"), nampaknya AMANAH seperti sudah kepeningan dalam berpolitik.
      Bila Dr Dzulkefly berkata "dalam pertandingan tiga penjuru, AMANAH mungkin tidak akan menang, tetapi begitu juga dengan PAS, dan prospek kemenangan UMNO adalah benar", terbayang di mata kita seolah-olah politik AMANAH adalah politik dendam semata-mata atau, dalam bahasa Kelantan, politik biar sama ssaja (tak apa AMANAH tak menang pun asal saja PAS juga tak menang sama).
      Tambah memeningkan ialah, tatkala Majlis Presiden Pakatan Harapan telah memutuskan bahawa "Pakatan Harapan tidak akan bekerjasama dengan PAS dalam Pilihan Raya Umum Ke-14", apa perlunya lagi pemimpin AMANAH seperti Dr Dzulkefly masih mengungkit soal "pilihan raya ini akan dengan mudah dimenangi pembangkang jika PAS mencapai persetujuan menjadi sahabat semula"?
      Dan apa perlunya lagi pemimpin AMANAH seperti Dr Dzulkefly berkata "jika PAS benar-benar bijak, mereka boleh mengikat perjanjian supaya AMANAH tidak bertanding di Pantai Timur" tatkala para pemimpin AMANAH lain telah berulangkali menyatakan tekad mereka untuk menumbangkan PAS di Kelantan?
      Apa sudah jadi dengan AMANAH sebenarnya?

      Delete
  16. Grely dah beli saham proton...yg di gembar gembutkan Geely ajan batu tingkat kete proton...

    Geely blm pon umumkan ape rancangannye untuk tingkatkan kete proton yg penyokong umno kata nasih kete nasional...
    Baru2 ni Geely umumkan akan bawa masuk kete SUV cina untuk dipasang di kilang proton di tg malim...

    Ini lah tujuan sebenar geely beli saham proton....geely nak guna kemudahan kilang proton yg serba naju untuk pasang kete cina dan mudahkan pemasaran kete cina di negara asean...Habis Ploton...ihudup geely...najib tipu malaysia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. LIM KIT SIANG MARAH BILA PKR KATA DAP PARTI CINA
      Marah nampaknya Penasihat DAP, Lim Kit Siang, bila Ketua Cabang PKR Tebrau, Steven Choong, membidas beliau semalam kerana menyebut P158 Tebrau milik PKR sebagai antara kerusi yang mahu ditandingi oleh DAP dalam Pilihan Raya Umum Ke-14.
      Tanya Steven Choong: Apakah sebab DAP sebuah parti Cina maka kerusi majoriti Cina mesti diberikan kepada DAP?
      Kata beliau, DAP hampir tidak wujud di Tebrau; tahun 2013 ada empat cawangan DAP di situ tetapi sekarang hanya tinggal satu cawangan.
      Ekoran bidasan Steven Choong ini, Lim Kit Siang hari ini berkata DAP bukan sebuah parti Cina manakala P158 Tebrau hanya ada 38% pengundi Cina (P159 Pasir Gudang dan P160 Johor Bahru pula masing-masingnya ada 38% dan 43% pengundi Cina).
      Kata Lim Kit Siang lagi, boleh difahami jika tuduhan DAP adalah sebuah parti Cina dibuat oleh UMNO dan BN, tetapi ia tidak patut datang dari mana-mana pihak dalam Pakatan Harapan.
      Kita tengok sahaja apakah Steven Choong akan meminta maaf dari Lim Kit Siang kerana menuduh DAP adalah sebuah parti Cina.
      Kita lihat juga di mana kesudahannya tuntutan DAP ke atas kerusi-kerusi milik PKR ini kerana sehingga sekarang Lim Kit Siang tidak pernah menarik balik tuntutan beliau ini.

      Delete
    2. DAP ker PKR ker semua PH...kete cina yg akan dijual di malaysia...ploton dah hilang...

      Delete
    3. LANTAK BAK PI LER...KEHILANGAN PLOTON....
      BUKAN APA PUN HANYA KEBANGGAAN MADEY PUN...
      LENYAP PUN TAK APA...

      Delete
    4. Hilang ploton tak apa, jangan hilang perompak terhormat negara.

      Delete
  17. kalu nama kereta tu "ploton geli-geli"
    AKU TAK NAK BELI

    kalu kereta tu nama 'LOBAI geli-geli"
    LAGI AKU TAK NAK BELI

    KA..,,KA,,,AKA,,KIKIKIKIKI

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAP SELANGOR TOLAK DATUK SERI AZMIN ALI?
      Sebulan yang lalu, saya telah dimaklumkan bahawa DAP Selangor telah memutuskan untuk menolak Datuk Seri Azmin Ali sebagai Menteri Besar Selangor yang baru jika Pakatan Harapan masih memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14.
      Saya juga dimaklumkan bahawa keputusan DAP Selangor ini telah disampaikan oleh Timbalan Pengerusi DAP Selangor merangkap Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo, kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Azmin Ali sendiri.
      Semalam, perkara yang tidak diketahui umum ini didedahkan secara terbuka dalam satu WhatsApp Group oleh seorang pemimpin AMANAH.
      Sejak dimaklumkan mengenai perkara ini, beberapa persoalan terus sahaja terlintas di fikiran saya:
      (1) Kenapa begitu awal sekali DAP Selangor membuat keputusan ini?
      (2) Bagaimana Ahli EXCO Kerajaan Negeri dari DAP boleh berkhidmat dengan baik kepada Datuk Seri Azmin Ali tatkala DAP Selangor telah membuat keputusan ini?
      (3) Apakah keputusan DAP Selangor ini merupakan satu bentuk campur tangan ke atas urusan dalaman PKR?
      (4) Siapakah di kalangan pemimpin PKR Selangor yang dipersetujui oleh DAP Selangor untuk menjadi Menteri Besar Selangor yang baru jika Pakatan Harapan masih memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14?
      (5) Apakah kesan keputusan DAP Selangor ini terhadap hubungan antara sesama pemimpin PKR Selangor serta antara pemimpin PKR Selangor dan pemimpin parti-parti politik lain di Selangor?

      Delete
    2. Tak oerlu gusar...perkara ni boleh setel nanti...ini hanye peringatan kpd Azmin yg nampak sikit condong kpd Pas ...Pas selangor ingkar arahan bapak PAs yg dah putuskan hubungan dengan PKR...

      Delete
    3. PKR DAH KENA HEMPAS SAMA PAS....
      TAPI APA KAN DAYA SI NUAR AL JUBURI MASIH MENCINTAI PAS....
      ALAMAK NAK MAMPOS LER TU...

      Delete
    4. Jangan kena hempas dengan badak spenda besar dah.

      Delete

  18. Balasan kpd org Islam yg menolak ruu syariah dan menerima ruu pemeliharaan babi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu RUU PAs bukan Ruu syariah bodoss...
      Bila cina datang kontrol proton itu balasan kebidohan ko menyokong pemimpin korup yg mao jual serba serbi kpd cina kominis...
      Bila RUU PAS boleh dilaksanakan?..dah lebih 3 tahun masih tergantung...RUU lain2 dah boleh dilaksanakan...mao main2 kah bodoos...

      Delete
    2. LIM KIT SIANG DIBIDAS LAGI OLEH PKR: KALI INI KERANA MENUNTUT KERUSI PARLIMEN PKR DI JOHOR BAHRU UNTUK DAP
      Setelah sebelum ini dibidas oleh Naib Presiden PKR, Tian Chua, dan Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR, Datuk Johari Abdul, kerana menuntut secara terbuka kerusi N22 Gurun dan kerusi N35 Kulim milik PKR untuk DAP, hari ini Penasihat DAP, Lim Kit Siang, dibidas pula oleh Pengerusi PKR Johor, Hassan Karim, kerana menuntut secara terbuka salah satu daripada tiga kerusi Parlimen yang ada di dalam daerah Johor Bahru, iaitu kerusi P158 Tebrau, kerusi P159 Pasir Gudang dan kerusi P160 Johor Bahru, milik PKR untuk DAP.
      Kata Hassan Karim, Penyelaras PKR di ketiga-tiga kerusi Parlimen tersebut dan team mereka telah bertahun-tahun bekerja kuat dan telah bersedia untuk mencipta sejarah bagi memenangi kerusi-kerusi tersebut dalam PRU 14 ini. Takkan senang-senang je DAP nak pergi terjah ambil kot?
      Malulah Lim Kit Siang, mana kamu nak letak muka kamu? Nama saja tokoh politik veteran Malaysia, tapi cara berorganisasi pun tak tahu dan nak langgar, malah dibidas secara terbuka pula oleh pemimpin-pemimpin junior.
      Kit Siang rebuked again for publicly expressing interest in PKR seats
      Malaysiakini
      DAP veteran Lim Kit Siang has been rebuked a second time for publicly expressing his party's interest in taking over a PKR seat, this time in Johor.
      Johor PKR chief Hassan Karim said Lim was entitled to his personal opinions on the matter, but said there were proper channels to discuss seat negotiations.
      "We would like to reiterate that there is an existing mechanism for seat allocation within Pakatan Harapan and it would be best if all leaders from the component parties were to adhere to it rather than voicing it out (sic) through his blog or media," Hassan said in a statement today.
      Lim said yesterday that DAP would like to contest in one of three parliamentary seats - Johor Bahru, Pasir Gudang and Tebrau - which were contested by PKR in the 2013 general election.
      Two weeks ago he had suggested that DAP be given two seats that PKR had contested and lost in Kedah during the previous general election, in order to secure a Harapan victory in the state.
      While Kedah PKR was open to the suggestion, party vice-president Tian Chua said Lim should discuss such matters internally instead of publicly.
      Johor PKR does not seem prepared to give away any of the three seats that the DAP parliamentary leader expressed interest in.
      Hassan said the state PKR had been working hard on the ground since 2013 in those seats mentioned by Lim, and had identified strong potential candidates who had been appointed as seat coordinators.
      "These appointed coordinators and their teams have been working tirelessly over the years and we are very confident that they are the best persons who can resonate with the voters and create history by winning Johor Bahru, Pasir Gudang and Tebrau seats for Pakatan Harapan in the coming election," he said.
      Lim, when contacted, said he did not wish to discuss the issue to avoid any further polemics on the matter.

      Delete
    3. Yg penting umno ditumbangkan...ploton boleh diselamatkan...

      Delete
    4. The Banganman Mr copy and paste pasti score straight B
      1) BODOH
      2) BEBAL
      3) BANGANG
      4) BONGOK
      5) BARUAH
      6) BODEK
      7) BINGAI

      Topik pasal CEO PROTON , merepek meraban dengan COPY AND PASTE

      Ini mesti Exam dapat 7 staright Bs

      Delete
    5. LANTAK BAK PI LER...KEHILANGAN PLOTON....
      BUKAN APA PUN HANYA KEBANGGAAN MADEY PUN...
      LENYAP PUN TAK APA...

      Delete
    6. Hilang ploton tak apa, jangan hilang perompak terhormat negara.

      Delete
  19. Cai 15.40 sudah sahkan
    Yang um-no memang..rasis sakan
    China komunis diberi makan
    Cina DAP dia nak tekan!

    Dalam Pakatan tak ada rasis
    Melayu Cina bersatu habis
    Sebab tujuan sama sebaris
    Pemimpin klepet wajib ditepis!

    Ini cai berlagak pandai
    Budak kecik hingus terburai
    Sunat belum pandai nak tibai
    Nampak betul IQnya keldai!

    Sama juga J, kojola
    Masuk sini nak lagak wira
    Orang tahu kepalanya gila
    Ubat tak makan, sewel dah mula!

    Tun Mahathir mahu ditibai
    Lebih Mahathir lagaknya pandai
    Tak sedar dik untung patut dicabai
    Masa Tun tadbir,lampin cai bersidai!

    ReplyDelete
    Replies
    1. PKR DIDOMINASI POLITIK PERSONALITI BERBANDING POLITIK PRINSIP: NATHANIEL TAN
      Tulisan bekas aktivis PKR, Nathaniel Tan, dalam Malaysiakini hari ini bertajuk “PKR Civil War - No Winners, Only Losers” di antara lainnya menyatakan bahawa perpecahan dalaman PKR sekarang bukanlah hanya berpunca daripada ketidaksetujuan mengenai keperluan untuk berunding dengan PAS sahaja, tetapi ia adalah simptom kepada meluasnya politik personaliti berbanding politik prinsip dalam PKR.
      Tulisan Nathaniel Tan ini kelihatan agak selari dengan tulisan saya sendiri dalam Berita Harian hari ini bertajuk “Kemelut PKR Dijangka Berpanjangan”, yang di antara lainnya menyatakan bahawa PKR sedang menuju ke arah perpecahan dalaman teruk yang melampaui isu keperluan untuk bekerjasama dengan PAS dalam PRU 14 sahaja.
      PETIKAN TULISAN NATHANIEL TAN:
      The truth is, the longer this civil war goes on, the more evident it becomes that there will only be losers, and no winners (except perhaps BN).
      I mean truly, look at the way PKR is viciously and publicly attacking each other at the highest levels of leadership. Are these the people you would really feel comfortable with running the country?
      One day the Harapan leadership states unequivocally that there will be no cooperation with PAS, and the next day, the PKR leadership releases a one-paragraph statement that states only one thing clearly: that they were unable to stand firmly behind the decision of the Harapan leadership. It’s chaos.
      Ultimately, I don’t even think that the split within PKR is driven primarily by disagreement about PAS.
      I would go so far as to say that that disagreement is more symptom than cause. Stemming from Anwar downwards, PKR has always been dominated more by personality politics than the politics of principle.
      That culture of personality politics will need to change drastically if ever PKR hopes to detoxify in any meaningful way. I’d love to see this happen, as nobody wants any more years of BN.

      Delete
    2. Tak de perpecahan pon...tak de yg keluar ato kena pecat pon...hehe

      Delete
    3. The Banganman Mr copy and paste pasti score straight B
      1) BODOH
      2) BEBAL
      3) BANGANG
      4) BONGOK
      5) BARUAH
      6) BODEK
      7) BINGAI

      Topik pasal CEO PROTON , merepek meraban dengan COPY AND PASTE

      Ini mesti Exam dapat 7 staright Bs

      Delete
    4. LANTAK BAK PI LER...KEHILANGAN PLOTON....
      BUKAN APA PUN HANYA KEBANGGAAN MADEY PUN...
      LENYAP PUN TAK APA...

      Delete
    5. Ko bebal bab ekonomi begara...nak wat cam ane kalo dah bodos...hehe

      Delete
  20. Vietnam sedang giat bina kilang untuk keluarkan kete nasional vietnam sebagai oenggerak kepada heavy industry..

    Nalaysia sibok jual dan bagi mcm2 kpd cina kominis...harap2 malaysia tidak nenjadi zimbabwe yg ekonomi telah dikuasai oleh cina kominis kerana tak mamou bayar utang yg dibuat oleh pemimpin zimbabwe... ...dollar zimbabwe dah tak de nilai lagi...hyper inflasi 800 peratus...
    Vietnam akan memintas malaysia dlm beberapa tahun lagi dengan kebijaksanaan pemimpin mereka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. DR MUJAHID PUN DAH PANDAI SEBUT ‘KARTEL’
      Setahu saya, istilah ‘kartel’ sering digunakan secara eksklusif oleh team Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli, bagi dirujukkan kepada team Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali.
      Setahu saya juga, amalan politik baik sewajarnya memerlukan para pemimpin sesebuah parti komponen sesuatu pakatan tidak mencampuri urusan dalaman parti komponen yang lain.
      Terkejut saya membaca kenyataan Naib Presiden AMANAH, Dato’ Dr Mujahid Yusof Rawa, yang menasihatkan PKR supaya “tangani tularan wujudnya ‘kartel’ dalam partinya”.
      Tuduhan Dr Mujahid bahawa PAS “makan keliling” dan mempunyai “hubungan gelap dengan UMNO”, walaupun keras, boleh difahami kerana AMANAH memusuhi PAS.
      Tetapi bila Dr Mujahid juga menyebut mengenai masalah wujudnya ‘kartel’ dalam PKR, yang merupakan sebuah parti komponen Pakatan Harapan, ia boleh beri persepsi lain.

      Delete
    2. Dulu PAS musuh utama umno...sekarang rakan paling mesra...umno bergantong nyawa debgan PAS untuk 3 penjuru...

      Delete
    3. PKR DAH KENA HEMPAS SAMA PAS....
      TAPI APA KAN DAYA SI NUAR AL JUBURI MASIH MENCINTAI PAS....
      ALAMAK NAK MAMPOS LER TU...

      Delete
    4. Hahaha..ko ngigau siang hari...pas selangor ingkar arahan bapak pas pusat kerana tak percaya umno yg lebih jahat dari DAP..

      Delete
  21. JUALLLL...juaalllllll...juaaaallll....
    tinggal spender...........

    spender pun juallah......

    alamak?????????????......

    apa yang tinggal....???????????????????????

    ReplyDelete
    Replies
    1. KERAKUSAN TAK BERTEPI DAP TERUS TERSERLAH
      Dalam PRU 13 lalu, kerusi N22 Gurun ditandingi oleh calon PKR, Salma Ismail, yang kalah dengan majoriti 1,296 undi di tangan calon BN, Leong Yong Kong. Begitu juga dengan kerusi N35 Kulim yang ditandingi oleh calon PKR, Chu Maw Nian, yang kalah dengan majoriti 643 undi di tangan calon BN, Chua Thiong Gee.
      Tiba-tiba sahaja pada 18 Ogos lalu, Penasihat DAP, Lim Kit Siang, mengumumkan hasrat DAP untuk bertanding di kerusi N22 Gurun dan kerusi N35 Kulim milik PKR ini yang mendorong Naib Presiden PKR, Tian Chua, menasihatkan beliau, pada 20 Ogos lalu, supaya tidak membicarakan secara terbuka soal perebutan kerusi ini di samping mendorong Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR, Datuk Johari Abdul, menegaskan bahawa PKR akan mempertahankan kerusi N22 Gurun dan kerusi N35 Kulim ini.
      Belum pun reda isu tuntutan kerusi N22 Gurun dan kerusi N35 Kulim milik PKR oleh Lim Kit Siang ini, hari ini sekali lagi Lim Kit Siang mengumumkan hasrat DAP untuk bertanding di salah satu daripada tiga kerusi Parlimen yang ada di dalam daerah Johor Bahru, iaitu termasuk kerusi Parlimen Johor Bahru sendiri.
      Dalam PRU 13 lalu, kesemua tiga kerusi Parlimen yang ada di dalam daerah Johor Bahru ini ditandingi oleh calon-calon PKR. Kerusi P158 Tebrau ditandingi oleh Choong Shiau Yoon yang kalah dengan majoriti 1,767 undi di tangan calon BN, Khoo Soo Seang. Begitu juga dengan kerusi P159 Pasir Gudang yang ditandingi oleh Ahmad Faidhi Saidi yang kalah dengan majoriti 935 undi di tangan calon BN, Datuk Normala Abdul Samad, serta kerusi P160 Johor Bahru yang ditandingi oleh Md Hashim Hussein yang kalah dengan majoriti 10,495 undi di tangan calon BN, Tan Sri Shahrir Abdul Samad.
      Kita tunggu sahaja apa reaksi para pemimpin PKR terhadap tuntutan DAP ke atas kerusi mereka ini.
      Komen saya sendiri pula ialah, tuntutan demi tuntutan Lim Kit Siang ini menggambarkan kerakusan tidak bertepi para pemimpin DAP, menggambarkan ketidakyakinan para pemimpin DAP terhadap rakan-rakan Pakatan Harapan mereka serta menggambarkan hasrat DAP untuk menonjolkan diri sebagai hero dan jaguh dalam Pakatan Harapan seolah-olah hanya DAP yang mampu melakukan apa yang tidak mampu dilakukan oleh pihak lain.
      Kerakusan DAP ini bukan setakat di Semenanjung Malaysia sahaja, malah di Sabah dan Sarawak juga.
      Di Sabah, sejak 30 Disember 2016 lagi Lim Kit Siang telah mengisytiharkan bahawa DAP akan menggandakan bilangan kerusi Parlimen dan kerusi Dewan Undangan Negeri yang akan ditandinginya dalam PRU 14.
      Di Sarawak pula, sejak 30 April 2016 lagi Lim Kit Siang telah mengisytiharkan bahawa strategi DAP Sarawak dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak 2016 adalah bagi menyediakan DAP Sarawak untuk memenangi Kerajaan Negeri Sarawak dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak 2021.
      Kerakusan DAP ini juga bukan setakat diserlahkan oleh Lim Kit Siang dan ditumpukan ke atas PKR sahaja kerana ia juga pernah diserlahkan oleh pemimpin DAP lain ke atas parti komponen lain dalam Pakatan Harapan.
      Contoh nyata ialah pengumuman Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua, di dalam Konvensyen DAP Selangor pada 1 November 2015 bahawa beliau telah mengarahkan jentera DAP untuk membuat persiapan bagi membolehkan DAP bertanding di 8 kerusi PAS, iaitu Seri Serdang, Dusun Tua, Taman Templer, Tanjong Sepat, Chempaka, Lembah Jaya, Paya Jaras dan Meru, yang sekali gus menggambarkan ketidakyakinan para pemimpin DAP terhadap AMANAH yang sepatutnya bertanding di kerusi-kerusi tersebut.
      Cukuplah di sini dulu, panjang lagi sebenarnya kalau nak cerita mengenai soal kerakusan DAP ini.

      Delete
    2. PAS lebih rakus dengan tanding kawasan yg telah di persetujui untuk PKR...islam aoe ni mungkir janji..

      Delete
    3. The Banganman Mr copy and paste pasti score straight B
      1) BODOH
      2) BEBAL
      3) BANGANG
      4) BONGOK
      5) BARUAH
      6) BODEK
      7) BINGAI

      Topik pasal CEO PROTON , merepek meraban dengan COPY AND PASTE

      Ini mesti Exam dapat 7 staright Bs

      Delete
    4. ANON 16.41...YANG TINGGAL BURUNG NUAR AL JUBURI....

      Delete
  22. Cina kominis sedang menunggu ape lagi najib nak jual ato nak bagi...cina pandang malaysia mcm zimbabwe...dipimpin orang bodoos...

    ReplyDelete
  23. Najib pinjam duit cina kominis nak bina ECRL...cina kominis plak yg berkuasa tentukan syarikat dari cina yg buat dan harga pembinaan ikut harga yg ditetapkan oleh starikat cina kominis.....pekerja dari cina jentera pon dari cina kominis...syarikat malaysia dapat 30 % aje...awal2 lagi cina kominis yg berkuasa tentukan segalanye...bodohnye pemimoin malaysia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. LANTAK BAK PI LER...KEHILANGAN PLOTON....
      BUKAN APA PUN HANYA KEBANGGAAN MADEY PUN...
      LENYAP PUN TAK APA...

      Delete
  24. Kerakusan DAP??? Apa dia boleh buat tak ada kuasa persekutuan.

    TENGUK MCA,ada kuasa persekutuan bersama najib/umno/BN.
    aPA DAH JADI??Terang-terang cooperation dgn parti kominis tanah besar china.
    Proton dari Malaysia/majority MELAYU PUNYA di rampas di depan mata orng2 melayu umno/pas..LEPASTU menyalahkan orng yg TIDAK BERKUASA.

    INILAH KEBEDOHAN MELAYU UMNO/PAS MELANTON-LANTON:

    nAJIB/UMNO/MCA ADA KUASA:melupuskan asset2 melayu.
    NAJIB/UMNO/MC: dAH BAGI BANYAK COMPANY BESAR TANAH CINA,seperti HUAWEI,ZTE dan bayak lagi..
    Tak lama lagi jika tidak di control,bahasa mandarin jadi bahasa negara.
    Pendatang asing yg berselerak di seluruh negara:sungguh sadist.

    "Menyusukan orng2 china tanah besar cina,melayu umno sendiri berjuang untuk bossnya tercungap-cungap kelaparan"

    Jika Melayu Alternatif diberikan "KUASA" INSYALLAH DIPASTIKAN segala "kebeborokan kuasa najib akan DIBAIK PULIH ,agar orng2 melayu berasa sungguh dia berada di negara sendiri"
    DAP berkuasa ikut "perlembagaan negara."
    MCA berkuasa,untuk jajah tanah melayu,melalui melayu umno yg bengap,tapi berlagak pandai.INGAT Cina dari tanah besar.

    Siapa Lim Kim Sai..pada adik2 umno yg lahir pada 80'an keatas,cuba cari fakta lim kim sai..
    Dari MCA..sUDAH melawan perlembagaan malaysia..."Dia NAK JAWATAN TERTINGGI DI ATAS,PADA CINA mca.
    bermakna umno akan menangis..dipimpin oleh Najib,tak pandai memerintah,hanya ikut cakap bini,pembaziran,aasset harta negara,anak-beranak habis,..membuatkan "negara berhutang"Bukti ketara rakyat kena bayar melalui GST,sehingga 7 keturunan.
    Bila negara berhutang..Apa jalan yg ada??MEMINJAM HUTANG DARI ALONG cina MCA bantuan china tanah besar.
    Tak bayar pada cukup masa,ada yg kena gadai.
    Terbukti tun/razak exchange dapat pada china.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau hanya pandai auta otak tak cukup sifat..tulis jela2 setakat nak puaskan nafsu politik..samalah dengan admin dgn artikal merapu tak ada kualiti..hanya dendam kesumat ..

      Delete
    2. hahah.kau yg sanggup melihat melayu merimpat di negara sendiri,di depan mata.
      Ataupun kau ni bukan melayu>>indon!!

      Delete
    3. The Banganman Mr copy and paste pasti score straight B
      1) BODOH
      2) BEBAL
      3) BANGANG
      4) BONGOK
      5) BARUAH
      6) BODEK
      7) BINGAI

      Topik pasal CEO PROTON , merepek meraban dengan COPY AND PASTE

      Ini mesti Exam dapat 7 staright Bs

      Delete
    4. Itulah serpihan "FIEUDAL mELAYU" yg tinggal.Yg berkuasa tak penah buat salah.yg comment membina dhantam semahu-mahunya.

      Delete
    5. LANTAK BAK PI LER...KEHILANGAN PLOTON....
      BUKAN APA PUN HANYA KEBANGGAAN MADEY PUN...
      LENYAP PUN TAK APA...

      Delete
  25. Fuyooooooo.... hebat jati diri macai iskundur maha batu api al kutty ni..... bila nak minta tolon jercari DoJ buat fitnah.. fbi.. siap bayar jota jota.... kikikiki..

    berambus..

    ReplyDelete
    Replies
    1. "AKU Rela,bangsa melayuku merempat di tanah air sendiri,demi najib yg ku kasihi"
      Along cina MCA,menguasai najib/umno,demi melayu tercinta.

      kamu yg patut berambus,menyelit,dan muka TEBAL/tak malu,dtg ka rumah orng.
      Macam Najib/macam macai.

      Delete
    2. LANTAK BAK PI LER...KEHILANGAN PLOTON....
      BUKAN APA PUN HANYA KEBANGGAAN MADEY PUN...
      LENYAP PUN TAK APA...

      Delete
  26. Amat menyedihkan sekali..

    Salah satu simbol kehebatan negara kita yang dibangunkan oleh anak watan yang pernah dihina dan terhina semasa di era penjajahan kini secara de facto menjadi milik orang.

    Pegangan saham 49% tidak bermakna mereka tidak berkuasa memandangkan penguasaan di dalam syarikat boleh jadi sahaja dikuasai minoriti sekiranya saham mereka adalah bersifat 'preference share' dan penguasaan diberikan bukan berdasarkan nilai yang sama bagi setiap unit saham yang ada.

    Amat berlawanan sekali dengan perisitwa serangan subuh dan Carcosa Seri Negara yang dilaksanakan ketika di era Tun M di mana negara ini dengan bijaknya mengambil balik haknya yang berada di tangan orang asing, kini di bawah Najib segala-galanya diserahkan, digadaikan dan dijual kepada negara asing hanya untuk menyelamatkan tengkuk sang PM.

    Dan ahli-ahli UMNO akan terus menyanyikan lagu 'anak kecil main api'...

    Sementara itu saudara-saudara kita di negeri Rakhine terus dibunuh kejam oleh pemerintah Myanmar dan kita di sini hanya mampu melihat.

    Ketika Turki negara pewaris khalifah Islam bersuara membela kaum Rohingya, China pula telah memberi amaran keras sanggup berperang dengan Turki demi menyokong kekejaman Myanmar ke atas Umat Muslim di sana.

    Dan Malaysia hanya mampu melihat. Usahkan dengan China, mahu berkeras dengan Myanmar pun tak mampu. Setakat wayang menjerit-jerit sesama sendiri di dalam stadium sahaja, itupun dihantar sang Panglima untuk 'damage control'.

    Inilah akibatnya punya PM yang jahat dan khianat.

    Malaysia bukan lagi wira dunia Islam dan dunia ketiga seperti zaman Tun M dahulu tapi adalah negara yang haprak dan menuju ke arah menjadi negara gagal.

    Dan macai-macai K9 akan terus menyanyikan lagu-lagu 'DAP, Kafir, Evangelis' dan seumpamanya.

    Alangkah hipokritnya mereka ini...

    Tapi tak mengapa kerana kelak mereka pasti akan lenyap dan binasa sebinasa-binasanya.

    Tak lama sangat dah, in shaa Allah. Aamiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. puak2 sini memang handal2 berartikel tapi hampas..

      Delete
    2. Setakat datang,kick and run,yg kamu tahu.Artikel joh doe,adalah bahan yg cukup berfakta,untuk dihadam.

      keep it up .bro joh doe.

      Delete
    3. Ulasan aka bercerita dari Macai Doe belaan DAPig's berfakta?

      Cerita panjang panjang tp cuba tanya diri dia dn PUAK MACAI TERNAKKN DAPig's ni semua..

      Ape USAHA & TINDAKKN Macai Doe dn sekutunya tentang Isu Rohingya ini?????????

      Yg dia tahu fitnah dn hentam ape saje dgn bertopengkn ISLAM.

      Buka la TOPENG tu DOE.
      Dh terbukti siapa ANDA..

      Delete
    4. LANTAK BAK PI LER...KEHILANGAN PLOTON....
      BUKAN APA PUN HANYA KEBANGGAAN MADEY PUN...
      LENYAP PUN TAK APA...

      Delete
    5. Betul saya tidak mampu berbuat banyak perkara tentang isu Rohingya disebabkan saya hanyalah insan kerdil, kecualilah menyumbang sedikit sebanyak kepada pelarian bangsa mereka yang ada di sini dan belajar di sini, bersama-sama bangsa menghidupkan malam Ramadhan, melayan mereka seperti sdr seagama dan meramaikan jumlah manusia yang menyertai perhimpunan membela bangsa mereka yang pernah diadakan di masjid tertentu. Kesemuanya dilakukan tanpa pengetahuan isteri saya sendiri pun.

      (Sudah ditanya dan dipersoalkan maka saya jawablah, macai K9 bebas menuduh saya riak, tak menjadi kudis pun).

      Itu sajalah kemampuan peribadi saya kepada bangsa Rohingya. Saya tidak punya kuasa dan kemampuan untuk melakukan lebih dari itu.

      Kalau kuasa PM Malaysia ada di tangan saya barulah saya boleh berbuat sesuatu sepertimana yang negara kita pernah lakukan di dalam isu pembersihan etnik Bosnia dahulunya.

      Masih saya ingat lagi bagaimana Turki sendiri salute kepada PM kita dan bangsa Melayu disebabkan keberanian kita bersuara dan membantu apa yang terdaya.

      Oh ya, saya juga tidak menggunakan khidmat bangsa Myanmar untuk kerja-kerja buruh yang diperlukan sekalipun mereka ini lasak, cekap dan murah.

      PM Malaysia hari ini nak memboikot Myanmar pun tak mampu.

      P/s - saya hanya menjawab soalan yang ditimbulkan dan bukan bercita-cita untuk menjadi PM. Tapi saya benar-benar rindukan waktu di mana rakyat Malaysia boleh dengan bangganya menyanyikan lagu..

      Kami bangga menjadi rakyat Malaysia..
      Aman stabil dan makmur sentiasa..
      Dengan pemimpin negara..
      YANG DIHORMATI DI SELURUH DUNIA..

      Mudah-mudahan saat gemilang itu akan kembali.

      Tak lama dah. In shaa Allah. Aamiin.

      Delete
    6. Doe 19:35

      Ulasan kedua anda telah menunjukkn topeng yg telah tertanggal.

      Tahniah Doe.

      Berpolitik la dgn cara matang dn berhemah.
      Berhenti menggunakn Islam dgn cara yg tak sepatutnya.
      Kebumikn sifat Dendam Kebencian dn Khianat.
      Nescaya anda lebih jelas dgn arah perjuangan anda.

      Pesanan ini saya tujukn kepada diri saya sendiri juga.

      Tak semua dokongan kita itu benar dn tak semua dokongan pihak lain itu salah dn sebaliknya.

      ADIOS DOE

      Melawan KEBATHILAN bukan dengan KEMUNGKARAN.

      Tanamkn sifat mencari KEBENARAN bukan KEMENANGAN.

      Yang HAK pasti MENANG.


      SALAM dr T


      .

      Delete
  27. Nama jhon doe tu pun dia lacurkan...ade ati plak nk citer pasal jati diri... elok sedap mak bapak dia beri nama Abdul Ghuyup Bin Sputnik rela plak letak nama Jhon Doe.... jati diri nama sendiri pun ke laut...

    kikikiki.... Berambusss Barua DAP@Singapork pensabotaj ekonomi negara.....


    ini kali lah

    jom UBAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Article yg menarik,mestilah dihujah dgn artikel yg menarik juga.

      Datng "kick & run",orng mmelayu macam ni nak harap,jaga negara dan bangsanya.
      dia boleh cakap dap,tetapi mca didepanya lebih teruk dia boleh diam...ini punya melayu patut join PATI indon/bangla lagi bagus.

      Delete
    2. USTAZ JHONE DOE...TU USTAZ KAPIQ BELAAN ANJIG KURAP DAPIGS...

      Delete
    3. Tak jadi kudis pun cercaan macai K9 ke atas saya.

      "Mereka berjuang pada jalan Allah dan tidak takutkan cercaan orang-orang yang mencerca"...

      Delete
    4. Abdul Ghuyup Bin Sputnik... leeebih baik kau ganti nama ko Jhon Doe pada nama asal kooo balikkk.... nangisss mak ko lam kubo sana suka suka ati uban nama ko....


      kikikiki...

      Delete
    5. ANJING KURAP BELAAN JHO LO MENYALAK MEMBELA PROMPAK...HEHEHE

      Delete
    6. Kojola bukan setakat anjing kurap saja tetapi bapak segala babi

      Delete
  28. That is purely business decision.
    Forget about Proton...or Ploton...ikut lidah cina.
    Proton bukan lagi milik Malaysia.

    In the first place MO1 sold out Proton...and Lotus.
    ECRL memang sah projek China...

    What is next?.....
    Port Klang...KLIA...PLUS...Petronas...???????
    Anak haramjadah memang tak tahu menjaga apatah lagi menambah harta tinggalan hasil jerih perih orang tua....jual...jual...jual...

    Bukan setakat harta...malahan maruah negara turut digadai.

    Inilah pemimpin kebanggaan melayu.
    Bangsat dan haramjadah!

    Bangsat Melayu!
    Melayu dibangsatkan oleh Melayu
    Tapi Melayu kata itu semua angkara Yahudi dan DAP.

    Melayu memang bangsat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. LANTAK BAK PI LER...KEHILANGAN PLOTON....
      BUKAN APA PUN HANYA KEBANGGAAN MADEY PUN...
      LENYAP PUN TAK APA...

      Delete
    2. Ko bodos bab ekonomi negara...

      Delete
  29. Masa perhimpunan agung UMNO perwakilan menyanyi lagu Anak Kecil Main Api sambil menangis tapi tanpa di sedari Najib lah yg menjual dan menggadai tanah ke orang China. PH perlu menjelaskan kepada penduduk kg dan Felda perkara yg sebenar

    ReplyDelete
  30. Harga minyak naik lagi sejajar dgn slogan rakyat didahulukan pencapaian diutamakan. Tanpa disedari Najib mengenakan cukai kpd rakyat dgn menaikkan harga minyak

    ReplyDelete
  31. Blogger sahbuddin,dari artikel hujah dan fakta cukup menarik,dia tak menulis semata-mata bencikan umno.Ini bermakna ia cukup sayang bangsanya.kritikkannya adalah kritikan yg membina minda umat melayu,Tapi sayang melayu umno yg berfahaman "fieudal bangsawan berkuasa"telah berlari kebelakang"ka zaman hang tuah, apa shja yg berkuasa semua aokay.
    Di maki hamun,hujah yg lari-arah,asalkan dia puas.
    Kadang2 hujah2 orng lain di cut-paste.semata-mata nak menegakan benang yg basah.

    Ayuh melayu BERSAMA BANGSA2 lain dimalaysia,bersama mencipta sejarah."MELAYU BOLEH".
    ........................ABUP................

    ReplyDelete

  32. Ada orang meratapi penjualan proton kpd syarikat dari Cina, tetapi cuba korang lihat betul2, Mahathir sendiri mengakui bahawa Total Government contribution from 1985 to date amounts to RM 14,631.4 million.


    4. The Government claims to have provided grants, various forms of assistance as well as tax foregone to the take of about RM 13.9 billion in total.

    5. Most of this is made up of taxes foregone. Proton records show the following:
    (1) RM1,320 million as tax incentives to Proton also eligible to non-national cars
    (2) RM773.8 million in R&D Grant, Special grant, Stimulus package, eligible to all automotive manufacturers.
    (3) RM12,532.6 million in customized incentives also eligible to all automotive players.


    Total Government contribution from 1985 to date amounts to RM 14,631.4 million.
    Details of (1), (2) and (3) are appended.


    5a. Total contribution by Proton to Government since 1985 totals RM 24,905 million.
    These are made up of the following:
    (i) Excise duty from 1985 onwards RM 11,785 million
    (ii) Sales tax from 1985 onwards RM 9,470 million
    (iii) Corporate tax from 1985 onwards RM 1,410 million
    (iv) Import duty from 1985 to 2008 RM 1,403 million
    (v) GST from 1/4/2015 RM 28 million

    Total RM 24,905 million

    Clearly Proton has paid more to the Government than Government to Proton.


    Dalam para 5aMahathir cuba mengelirukan rakyat dengan ayat2 ini:
    Total contribution by Proton to Government since 1985 totals RM 24,905 million.
    These are made up of the following:
    (i) Excise duty from 1985 onwards RM 11,785 million
    (ii) Sales tax from 1985 onwards RM 9,470 million
    (iii) Corporate tax from 1985 onwards RM 1,410 million
    (iv) Import duty from 1985 to 2008 RM 1,403 million
    (v) GST from 1/4/2015 RM 28 million

    Total RM 24,905 million

    Seolah Mahathir berkata Proton memberi keuntungan jpd kerajaan sebanyak RM 10,3 B (24.9 - 14.6)

    Persoalannya kalaulah kereta seperti proton itu di import, kerajaan tetap akan mengenakan cukai2 sebanyak yg tersebut dlm para 5a juga. TETEPI TIDAK perlu mengeluarkan perbelanjaan sehingga RM 14.6 B seperti dlm para 5.

    Bermakna kerajaan telah mengalami kekurangan pendapatan sebanyak 14.6 B.


    dari
    http://chedet.cc/?p=2043


    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa kerajaan bagi taraf national kereta korea?...kerugian proton diimbangi dengan penjimatan tukaran asing...

      Delete

    2. Penjimatan tukaran asing adalah subjektif, pekerja2 boleh di salurkan industri lain yg boleh mengeluarkan barangan untuk di export bagi menjana pertukaran asing yg lebih.



      Delete
  33. Bank Negara rugi RM32b: Zeti

    Oleh Ahmad Johari Mohd Ali dan Farah Marshita Abdul Patah
    bhnews@bh.com.my
    KONGSI ARTIKEL
    PUTRAJAYA: Bank Negara Malaysia (BNM) mengalami kerugian dalam urus niaga mata wang asing berjumlah RM32.074 bilion antara 1988 sehingga 1994 selepas mengambil kira keuntungan RM2.473 bilion pada 1990.

    Bekas Gabenor BNM, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz, berkata angka itu diperoleh berdasarkan maklumat laporan Accounting Treatment Of Losses Arising from Active Reserve Management 1988-1984 bertarikh 18 April 2007.

    Beliau mengarahkan bekas Pengurus Akaun BNM, Abdul Aziz Abdul Manaf, menyediakan laporan itu pada 2007 ketika menjawat jawatan sebagai gabenor.

    Ketika itu, katanya, BNM giat menyediakan akta baharu bagi menggantikan Akta Bank Pusat Malaysia 1958.

    Zeti mengetahui mengenai kerugian urus niaga mata wang asing dialami BNM dari 1988 hingga 1994 apabila timbul berita berhubung kebimbangan serius mengenai pengurusan rizab di BNM, ketika bertugas sebagai ketua di pejabat BNM di London.

    "Seterusnya saya menghubungi seorang pegawai kanan di Malaysia untuk mengetahui apa yang berlaku dan diberitahu BNM mengalami kerugian signifikan daripada aktiviti pengurusan rizab," katanya.

    Beliau berkata demikian dalam keterangan kepada Suruhanjaya Siasatan Bagi Menyiasat Kerugian Urus Niaga Mata Wang Asing BNM Sekitar 1990-an di sini, hari ini.

    ReplyDelete
  34. Bosan sgt cerita Proton ini dijadikan mainan politik bangau langau mahakutty!

    Bodoh bangang aku tak sanggup lagi nak kongsi 'labur' duit cukai gst. pendapatan aku utk bail out Proton! berpuluh tahun Proton jd lubuk penyangak2 vendor.. Madey dpn kita ckp demi negara demi bangsa bla2..

    blakang dia taruh ini proton mcm brg mak bapak dia punya! sb itu Proton gagal!

    Yg peliknya si macai Mahakutty menyalak2 kenapa tak suruh anak2 madey beli proton?

    kenapa mau paksa Kerajaan jahanamkan lagi berbillion2 duit utk biar Proton terus melingkup?

    Chai.. kalau korang nk sgt Proton mcm zmn Madey dulu.. sila suruh Mokzani atau Mirzan si penyangak2 muda tu beli cpt2 saham dr DRB

    DRB yg jual saham Proton pd Geely selepas semua company lain termasuk PSA France pun tak minat nk share Proton

    so apa yg macai mau skrg??

    Proton milik DRB bukan milik Najib..

    NGOK macai Mahakutty tak habis2 main isu bodoh ni! DRB tahu lah apa yg mereka lakukan sbb mereka masih pegang 50.1% saham.

    ReplyDelete
    Replies


    1. kalau tahu kenapa bukan rakyat Malaysia jadi CEO?

      France tak berminat, begitu juga negara lain, sebab tidak suka pemerintah UMNO - Kleptrokasi.

      Kalau DRB masih pegang 55% pun, yang buat keputusan ialah Tauke China.

      Yang penting rakyat yang bekerja dengan DRB di selamatkan.

      Dah jadi macam ini lebih baik berhentikan kursus untuk bengkel kereta di Vokasional dan pusat kemahiran.



      Delete
  35. Budin Ngok "kookkokkkokkkk"


    tulisan penuh khayalan demi khayalan.. disaluti fitnah.. 'merayu2' jiwa org2 yg bodoh terus percaya..

    si ejen penyangak tua tak mahu jawab 32 billion wang rakyat lesap.. tiba2 alih pasal Proton..

    wawwwww.... kutty sudah mau lari kaa..


    #TumbangPH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budin Ngok "kookkokkkokkkk"

      MACAM TERESA KOK...KOK...KOK...

      HIDUPUMNO/BN

      Delete
    2. KO LAGI BONGOK....TAK RETI NAK BERHUJJAH...Bebal sepanhang zaman..

      Delete
    3. Dia tu mana ada pelajaran pun.
      Didikan agama pun kurang
      Entah apa agama pegangan dia

      Delete


  36. Ekonomi adalah nadi utama bagi setiap negara. Ekonomi lah yang memacukan kehidupan manusia.

    Penjajahan baru adalah menguasai ekonomi dan Najib telah gagal memberangsangkan ekonomi dengan mengutamakan rakyat sendiri.

    Lihat lah semasa perbarisan 31 Ogos. Kontijen hampir semua dari sektor keselamatan dari Polis bermotosikal hingga ke Polis yang berkuda. Dari Penyelamat Bomba hingga ke Reka.

    Semua ini adalah perkhidmatan untuk Taukeh-Taukeh China sedikit masa nanti.

    Mana ada kontinjen dari sektor ekonomi seperti perindustrian. Seteruk Pak Lah ada juga sektor Pertanian.

    Apakah kehebatan pasukan keselamatan kita dengan senjata darat mampu menandingi berpuluh-puluh jet pejuang dan bom dari jarak jauh.

    Kita tidak bimbang dengan kilang Honda dan Toyota kerana penglibatan warga kita di peringkat atasan mengalakkan. Bagaimanapun China tidak sama seperti Jepun yang ingin menguasai segala-galanya dalam mengusahakan mana-mana industri.


    ReplyDelete
    Replies
    1. LANTAK BAK PI LER...KEHILANGAN PLOTON....
      BUKAN APA PUN HANYA KEBANGGAAN MADEY PUN...
      LENYAP PUN TAK APA...

      Delete
    2. Ko memang bodos bab ekonomi negara...

      Delete


    3. sekurang-kurang ada juga lah yang nak di bangga kan. Najib ada apa..?

      Yang ada hutang 1MDB!

      Delete
  37. Faiz Zainudin | September 6, 2017
    PUTRAJAYA: Bekas penolong gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Nor Mohamed Yakcop mengakui tidak pernah memaklumkan serta berbincang dengan perdana menteri serta menteri kewangan ketika itu mengenai urus niaga forex dan kerugian yang dialami bank pusat itu.
    Beliau merujuk perdana menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad serta 2 menteri kewangannya, iaitu Tun Daim Zainuddin (1984-1991) dan Datuk Seri Anwar Ibrahim (1991-1998).
    “Saya tidak pernah pada bila-bila masa pada 1986 hingga 1993 berbincang dengan menteri kewangan (Daim dan Anwar) mengenai urus niaga forex yang dijalankan BNM,” katanya di Istana Kehakiman hari ini.

    Tan Sri Nor juga memberitahu bahawa pelajaran pahit dari dagangan forex dan lainnya menjadi genting apabila pengetahuan darinya digunakyan sebagai formula dasar bagi mempertahankan Malaysia dari penyangak mata wang yang menyerang ringgit Malaysia dalam Krisis Kewangan Asia dalam tahun 1997-1998.

    " Ia menyelamatkan negara dari menanggung kerugian beratus billion ringgit",katanya
    Nor Mohamed yang juga bekas penasihat kewangan BNM berkata demikian ketika memberi keterangan dalam prosiding Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berhubung kerugian perdagangan mata wang asing bank pusat itu pada awal 1990-an, hari ini.


    Prosiding hari ini merupakan sesi ke-5 RCI bagi menyiasat skandal kerugian forex BNM sekitar 1990-an.
    Terdahulu, bekas gabenor BNM, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz ketika memberi keterangan kepada RCI hari ini berkata, bank pusat itu mengalami kerugian sehingga 10 kali ganda sejak pelaburan forex dimulakan pada 1988, termasuk kerugian sebanyak RM31.506 bilion antara tahun 1991 hingga 1994.
    Bekas penolong gabenor BNM, Datuk Murad Abdul Khalid pada 21 Ogos lalu mendakwa pernah memaklumkan Anwar mengenai kerugian AS$170 juta yang dialami BNM akibat perdagangan forex pada awal 1990-an.
    Beliau dilaporkan berkata, penerangan terbabit dibuat dalam rombongan bersama menteri kewangan itu ke Hawaii pada 1994, namun beliau diarah tidak mendedahkan kerugian itu bagi mengelakkan Anwar hilang jawatan.
    RCI itu dipengerusikan bekas ketua setiausaha negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan; Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Kamaludin Md Said; Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia Berhad, Datuk Seri Tajuddin Atan; Pengerusi Bersama Pasukan Petugas Khas Pemudahcara Perniagaan, Tan Sri Saw Choo Boon; Ahli Institut Akauntan Malaysia, K Pushpanathan; dan Setiausaha Bahagian Pelaburan Strategik Kementerian Kewangan, Datuk Dr Yusof Ismail.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si zetti ni aku dari awal musykil sikit peranan dia dgn bijan mulut merah..ada masa macam nak fight bijan,ada masa macam dah kena tuba..

      Tapi paling aku hairan cmna zetti boleh tak tahu@alert kemasukan duit berbillion dan barjuta dari segenap lubang ke akaun bijan dia tak tahu..????

      Bila dah terburai baru sprm,polis nak siasat..dari mana dtg duuiiittttttt banyak2 tu. Patut bank negara,LHDN awal dah tau dan bekerjasama untuk siasat.

      Sb naib2 presiden,timbalan presiden parti bijan sendiri pun tak tahu isu ni pada awalnya..apatah lagi si keruak tu setakat jawatan mt jer.(tapi keruak ni macam lagi tahu dari bijan sendiri)


      Yang benar
      (mrj klon)

      Delete
    2. Najib gagal kaitkan kerugian forex den tun madey...saksi dah sahkan...kenapa baru sekarang morad baru nak laporkan kerugian forex?...mirad makan upah?...macai tak boleh melompat...

      Delete


  38. Melayu seperti Jamal Tongkol hanya setakat guna tukul pecahkan meja.

    Dalam industri judi, China lah Raja Judi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. CHINA SUDAH MARIIIIII...MANA MAU LARI CAIII UMNO SEMUA.!!!!

      Delete
    2. MACAI INGAT CINA KOMINIS DATANG NAK TOLONG BAGI BISNES KPD DIA...BODOS CAI JHO LO ...CINA KOMINIS DATANG NAK KAUT DUIT SEBERAPA BANYAK YG BOLEH...MELAYU BODOS INGAT CINA KOMINIS DATANG MACAM KAWAN...

      Delete
  39. PETALING JAYA: The MCA and Chinese Communist Party (CPC) have agreed to cooperate in several education and cultural fields, including the exchange of research findings of their respective think tanks, said Datuk Seri Liow Tiong Lai.

    In a statement in Chinese, the MCA president said these agreements were reached after a high-level MCA delegation led by him met with Song Tao, the director of the international liaisons department of the CPC (Zhonglianbu) on Friday.

    Liow, who is also the Transport Minister, said: "Ahead of the belt and road international forum in Beijing on May 14 and 15, MCA and Zhonglianbu had held a very positive meeting. We discussed several cooperation areas and the outcome is very encouraging."

    In the field of education, Zhonglianbu agreed to provide scholarships to Malaysian students seeking tertiary education in China, and raising the scholarship quota for Malaysian students.

    "Minister Song has also agreed to send their education experts to Malaysia to provide training to our teachers in Chinese primary and secondary schools in order to raise their standard of teaching," said Liow.

    To help MCA speed up its plan to urbanise new villages, China will send their experts to look at the urban and rural development in Malaysia and to offer their expert opinion and help, he added.

    The World Bank has recognised China for its work in reducing poverty drastically and modernising its villages in the last 20 to 30 years.

    The two groups also agreed to expand cooperation under the belt and road framework. These activities will include meetings by their think tanks to enhance the exchange of views and research findings.

    In addition, both sides will carry out more cultural exchanges among cultural bodies and people.

    According to Liow, Song has expressed his wish to see a united MCA and Chinese community in Malaysia.

    Since inking a memorandum of understanding on cooperation in July 2014, MCA and Zhonglianbu have embarked on cooperation in various areas, including economic and belt-road strategic programmes.

    Liow said MCA is thankful to Song for helping to foster a closer relationship between China and Malaysia.

    Apart from Liow, other MCA leaders present at the meeting with Song included deputy president Datuk Seri Dr Wee Ka Siong, vice president Datuk Dr Hou Kok Chung and treasurer-general Tan Sri Kuan Peng Soon.
    MCA dlm PR13 .Ruyup,tinggal beberapa kerat dlm BN.
    tETAPI mereka cukup BERKUASA,akibat kelemahan najiblah MCA boleh MOU dgn CCP didepan orng2 melayu umno.Kenapa?kelemahan najib,sebab hutang,TERPAKSA CARI ALONG,nak settlekan hutang.
    Mungkin geng2 MCA,hanya bermain hide & seek shj dgn/main ACILUT DGN China Communist Party.
    macai/walaunta kata: semuanya fitnah.
    pembangkang yg buat.hehehe.
    last-last melayu perkasa yg defend,melayu umno/pas??
    KUALA LUMPUR, May 17 — Perkasa has demanded that Putrajaya explain its stance on local political parties having cooperation with communist parties abroad, after MCA forged a cooperation with the Communist Party of China (CPC)

    Perkasa president Datuk Ibrahim Ali said that the group would demand for an explanation in a letter to several government agencies next week.

    "We want them to state what is their stand here in terms of policy. Can a local party forge a relationship with a communist party outside of the country?" he asked during a press conference here today.

    Ibrahim also urged that the ruling coalition Barisan Nasional explain the terms of a Memorandum of Understanding (MoU) reportedly signed between BN and CPC back in 2010.


    .......................ABUP............

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya melayu yg bernaung di bawah bangsawan Fiudal dan Brahmin mereka sahajalh tak nampak akan permainan Najib/cINA TANAH BESAR China.
      Najib tersepit dgn hutangnya,bank2 dunia lain taknak bagi hutang,jadi bagaimana nak bayar supaya tidak bancrupt,ALONG terpaksa di cari.Dapat cina tanah besar china hasil bersama MCA.
      SIKI2 NEGARA TERGADAI.
      Bberapa tempat strategic negara seperti sg besi dah terlepas.Proton..............coming soon.Mungkin perairan cina/selatan,/selat melaka..akan digadaikan kepada kuasa2 besar duni.

      Delete
  40. j nak temberang lagi? aku dah lama komen pasal ni sebelum ni....mungkin ada yg dah baca......aku dah explain pada j...tapi sebab ko tak terima kenyataan klu bukan puji jibo ko...

    aku pernah deal projek dgn company dari mainland china......projek di indonesia...

    semua workers dari mainland china, termasuk la kuli ka, helper ka....no locals. aku yg kena sign letter of recomendation.

    cuma ada 1 org local....untuk syarat, klu perlu deal dgn local government atau polis ka.

    semua material dr china......sebab, business harus mereka pakai barang dr china...

    there was no positive effect on local economy or businesses.....local cuma tengok dan nganga.

    china government committed to ensure the livelihood of their billions population. di china project sudah slow down lepas olympics....i was in china during that time.

    so, kemana ada projek outside of mainland, they have to bring chinese national for their projects....semua company tu ada china government share, so, the government has a say in the project implementation.

    so j....apa ko punya justification nak cakap ada positive effect pada local economy?...

    hari tu ko jual nasi lemak kat kuantan ke waktu ecrl start up?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin ko boleh business china doll j....takde tax, takde gst.....masyukkkk

      Delete
    2. Spot on Tuan.
      Sekarang ni company melayu yg ada technology tinggi bungkus.Masa Tun,GIANT O/ea company,kena ada colobaration dgn local companay.Seperti Seaman join angkatan tentera.NEC coloborate dgn pnb,alcatel coloborate dgn local..and on.
      sekarang hampir semuanya "BUNGKUS"sebab najib dah "terminate coloboration status."sekarang ni,HUA WEI datang dgn sendirnya,ZTE pun begitu.Dia boleh decide ikut "term dia".TIADA TRANSFER TECHNOLOGY,Seperti zaman tun dulu "LOOK EAST".
      bAYANGKAN BANGLA datang sini asal keja contarct,boleh buka kedai,furniture,kedai jahit,kedai kain..Ikut cara dia.

      Apa dah jadi dgn Malaysia ni,di bawah najib..Dia ada kuasa,TAPI dia hancurkannya.

      Bila PH berkuasa nanti,PH akan buat correction/improvement,supaya malaysia kembali seperti sediakala.Harimau asia,bukan macam sekarang,jadi tikus mondok asia.

      Delete
    3. Si Jamilah senget aka Mr J tu evangelis melayu.

      Delete
  41. http://taipingmali.blogspot.my/2017/09/esok-anwar-dipanggil-oleh-rci-mahathir.html?m=1

    ESOK ADE CITER BESOOO PASAL JUDI FOREX... TADI
    BEKAS GABNOR BNK NEGARA ZETI AKTHAR AZIZ MAKLUM SEPANJANG 5 TAHUN JUDI FOREX BNK NEGARA RUGI 32 BILLION... JUMLAH KERUGIAN PLING BANYAK PERBANKAN DOOONIA... TAPI SEPANJANG KERUGIAN JUDI FOREX BERLANSUNG ADA JUGA KENUTUNGAN SEKITAR 2.7 BILLION HENGGET... YG MUSKIL BILA UNTUNG JUDI FOREX 2.7 BILLION HENGGET SIAPA YG MENIKMATI KEUNTUNGAN TERSEBUT... PADA RAKYAT KAH.. PADA TOKONG KAH... PADA DAIM ZAINUDDIN KAH.. PADA CIFUT BABI KAH... ATAU PADA ISKUNDUR MAHA BATU API AL KUTTY KAH....?
    TAPI BILA JUDI FOREX RUGI SEBANYAK 32 BILLION HENGGET SAPA YANG TANGGUNG KOS KERUGIAN TSB... DAIM KAH.... CIFUT BABI KAH... ATAU ANAK DAN KRONI ISKUNDUR BATU API MAHA KUTTY KAH ATAU RAKYAT JELATA KAH YG MENAMGGUNG KERUGIAN TSB. ...?

    SOK ANWAR ALJUBOORI BERI KETERANGAN DI RCI JUDI FOREX. .. KITA TUNGGU SAPA YANG KENAAA..!!

    ADA ATI NAK CAKAP PASAL JATI DIRI LAGI...

    BERAMVUSSS... BARUA DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA

    INI KALI YERRRR...!!

    KITA KASI UBAHH....!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib jubur atonya nak kenakan tun madey tapi saksi tak bagi keterangan kaitan kerugian forex dengan tun madey...kecewa lah najib dan macai bodos...

      Delete
    2. Kesian mat singapork...gsgal lsgi...dilahirkan di bulan gelap...nasib selalu malang...dilap2 najib gadai mat singapork kpd cina kominis kerana tak mampu bayar utang...hahaha...

      Delete
    3. APA punya macai da.......orng cerita kita sedang dijajah cina,diambil sikit demi sedikit.

      Delete
    4. China tanah besar dah sampai.

      Tak lama lagi mat pork akan jadi bak ku teh....

      Delete
    5. Memang patut mat pork digadaikan oleh najib kerana otak beku terlalu bebal...banyak makan dedak haram jho lo..

      Delete
    6. Najib mmg ske caiii yg sekolah tak abis...senang dikotak katikkan

      Delete
  42. Apa yg ko.merepek ni.setannnnn... saksi x beri keterangan dlm judi forex.... yg dipanggil suma tu lah saksi yg berwibawa.... simpan bengap ko tu anon 20.06

    bodosss yaa amat.....!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si zetti ni aku dari awal musykil sikit peranan dia dgn bijan mulut merah..ada masa macam nak fight bijan,ada masa macam dah kena tuba..

      Tapi paling aku hairan cmna zetti boleh tak tahu@alert kemasukan duit berbillion dan barjuta dari segenap lubang ke akaun bijan dia tak tahu..????

      Bila dah terburai baru sprm,polis nak siasat..dari mana dtg duuiiittttttt banyak2 tu. Patut bank negara,LHDN awal dah tau dan bekerjasama untuk siasat.

      Sb naib2 presiden,timbalan presiden parti bijan sendiri pun tak tahu isu ni pada awalnya..apatah lagi si keruak tu setakat jawatan mt jer.(tapi keruak ni macam lagi tahu dari bijan sendiri)


      Yang benar
      (mrj klon)

      Delete
    2. Judi forex kat kasino mana bodos?...saksi mana yg bagi keterangan yg kaitkan kerugian forex dengan tun madey?...bodos nak mampos...ko keciwa mcm najib ...hahaha...

      Delete
    3. Anon 20:17

      Mereka ini tak faham mmbezakkn fungsi Siasatan DiRaja dengan fungsi Mahkamah.

      Macai belaan akan bedal dn terkinja kinja putar dn putar selagi mampu untuk kepuasan TUAN BESAR DAPig's.

      Macai ni tak tau ape sebenarnya yg diorang luahkn. Semua dh dikurangkn kecerdikknnya.

      RCI aka Siasatan DiRaja diberi hak oleh DYMM AGUNG utk menyiasat sesuatu isu atau perkara. Mereka bebas untuk memanggil sesiapapun yg mereka rasa perlu.

      Memanggil TUN atau tidak bukan persoalannya kerana TIADA sesiapa pun dituduh atau telah diletakkn kesalahan tersebut. Mereka dlm proses mencari fakta dn musabab berlakunya kerugian tersebut.

      Selepas lapuran penuh dibentangkn.. Maka terpulanglh pd badan perundangan negara utk melakukn pendakwaan atau tidak.

      Ketika itu barulh proses mahkamah bermula.

      Sesiapapun yg dituduh harus mempertahankn dirinya di Mahkamah.

      Kenapa HARUS MENUDUH TUN?

      Secara sedar atau tidak MACAI BELAAN ini telah awal awal lg memainkn propaganda TUAN DAPig's seolah olah TUN HARUS DIPERSALAHKAN..

      INI LA PERJUANGAN DAP DN LIM KIT SIAL SELAMA BERTAHUN.

      Harap dapat mencerdikkn akal Macai2 belaan yg telah ditipiskn.


      T

      .




      .

      Delete
    4. Caiiii...diberi hak atas rekomen sape???

      Tak ke panglima bugis yang gi rekomenkan..takkan atok kau pulak nak rekomenkan atau tiba2 ydp agong nak tubuh rci sendiri

      Delete
    5. Hahaha..ko yg terlebih paham...agong lantik dengan kehendak PM...agong ikut jer...agong tak campor urusan tadbir negara...

      Tujuan najib tubuhkan RCI untuk tunjukkan kerugian forex disebabkan oleh tun madey...
      Seblm ni macai terkinja2 cakap RCI akan bujtikan madey yg sebabkan kerugian forex...mat singapirk cakap ini judi forex.. Judi kepala hotak...bskl pon tempat judi?
      Macai2 bidos cakap tun madey susah ketakutan hingga lari ke lobdon...ko nak tunjuk pandai konon nak bela macai jho lo...hehehe.. Sekarang saksi mana yg bagi keterangan kaitkan dengan tun?...ko nak posing plak bila keterangan saksi tidak berpihak kpd ko...hegege...ko pon bodos jugak...
      Bila plak RCI BMF yg di heboh2 kan cai bidis...

      Delete
  43. Malaysia Zaman TUN:hARIMAU aSIA.Look east policy,buy british last.......22thn takada GST.
    mALAYSIA zAMAN NAJIB:Tikus Mondok Asia.Tugasnya asyik nak klepit duit,bila abis,berhutang,ANYTHING GOES,EAST gimme loan-wokay,West gimme Loan pun wokay.
    Nak baYar hutang..Rakyat is the last solutin. GST.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak pegi amerika nak ngadap big boss trump najib kena naik kan harga minyak...mesia dah tak berduit...

      Delete
  44. Zeti cakap forex rugi 32 billion...laporan PAC sebut 1MDB rugi lebih 50 billion...RCI 1 mdb patut lebih besar...

    Mat singapork bodos...BMF bila nak tubuh RCI...ko cakao CIA lapor madey terlibat....tapi aku yakin ko ni terlalu bodos tu pasal najib tak nak tubuh RCI siasat BMF

    ReplyDelete
    Replies
    1. Modal 1mdb cuma 0.001 B atau satu jota saja... bodosssss

      Delete
    2. Laporan pac 50 billionnnnnn tak dapat dikesan.tambah lagi yang hilang dek sebab tersalah bayor.pastu tambah bunga skli, lepas tu lagi tambah pulak bunga lewat kali ke2..

      Delete
    3. Modal dari mana?..kalo modal kecik maknanye rugi besar lah ngok..

      Delete
    4. Ko dah kena tipu

      Delete


  45. Rakyat Hong Kong sendiri protes apabila di serahkan pada China.

    Mereka tuntut supaya Hong Kong di biarkan bersendirian atau di kekalkan seperti biasa.

    Hong Kong tidak benarkan Tauke dari Tanah Besar masuk ke Hong Kong samada dalam politik atau ekonomi.

    Itu Hong Kong...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodo le kalo ikut org lain.. Malaysia cara Malaysia le

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...