Tuesday 26 September 2017

MEMENANGKAN PAKATAN HARAPAN MAMPU MEMBAWA UNTUNG BERGANDA KEPADA RAKYAT SARAWAK


Berikutan sambutan hangat kepada program Pakatan Harapan di Kuching Ahad lalu yang disertai buat pertama kalinya oleh Tun Mahathir Mohamad atas kapasiti sebagai pembangkang, negeri yang selama ini dianggap sebagai simpanan tetap BN itu nampaknya akan terus menjadi tumpuan.

Tidak saja dirasakan Tun Mahathir mungkin akan pergi ke beberapa tempat lain di Sarawak selepas ini untuk memastikan Pakatan Harapan benar-benar mampu mendapat sokongan yang memuaskan, Najib Razak juga tentunya akan segera melakukan sesuatu bagi mengelakkan apa yang selama ini berada dalam genggaman daripada beralih tangan.

Tidak dinafikan sambutan hangat rakyat pada Ahad lalu itu adalah rangsangan yang mampu memberi motivasi tambahan kepada Pakatan Harapan.

Tetapi, apakah ia akan berterusan atau sokongan sedemikian hanya sementara serta berlaku di kawasan bandar saja?

Bagaimana dengan pengundi pedalaman yang merangkumi majoriti kawasan Parlimen di Sarawak?

Sediakah mereka berubah sama untuk menyokong Pakatan Harapan?
Harus difahami bahawa Sarawak baru saja mengadakan pilihanraya negeri pada Mei 2016 lalu dengan keputusannya BN negeri yang ditunjangi oleh PBB menang cemerlang 72 daripada 82 kerusi DUN yang dipertandingkan.

Kemenangan itu hakikatnya banyak disumbangkan melalui peranan dan karektor Ketua Menteri ketika itu, Allahyarham Adenan Satem dan watak itu terus menjadi kesinambungan di bawah kepimpinan Abang Johari Abang Haji Openg sekarang.

Rakyat Sarawak secara umumnya menerima baik dan sayang kepada kepimpinan negeri yang diketuai oleh Abang Johari ketika ini.

Namun demikian, PRU 14 yang bakal diadakan bila-bila masa ini tidak ada kena-mengena atau menjejaskan keputusan pilihanraya negeri yang lalu. Apa yang Pakatan Harapan dan Tun Mahathir cuba tawarkan atau mahu lakukan ialah perubahan kerajaan di peringkat Pusat saja.

Berbanding negeri-negeri lain yang akan mengadakan pilihanraya peringkat Parlimen dan DUN secara serentak dalam PRU 14 akan datang dan mungkin ada yang bertukar tangan, Sarawak adalah terkecuali kerana mereka baru saja mengadakan pilihanraya di peringkat negerinya secara berasingan. Tumbang BN hanya Putrajaya akan bertukar kerajaan, tetapi tidak menyebabkan BN negeri Sarawak sama tumbang.

Ini bermakna, apa pun keputusan dalam PRU 14 nanti, kerajaan negeri Sarawak sedia ada yang ditunjangi oleh PBB dan dipimpin oleh Abang Johari akan terus kekal sehingga 2021.

Sesuai dengan hasrat kerajaan negeri Sarawak yang kini dalam fasa berjuang menuntut hak yang lebih adil, kuasa autonomi, royalti petroleum dan sebagainya demi kepentingan rakyatnya sehingga syarikat minyak sendiri, Petros sudah pun ditubuhkan, perjuangan itu sebenarnya akan menjadi lebih mudah jika Pakatan Harapan berjaya membentuk kerajaan baru di Putrajaya.

Lima teras tawaran baru yang dibuat oleh Pakatan Harapan sempena kunjungan Tun Mahathir Ahad lalu, harus diakui bukan saja terbaik buat rakyat dan masa depan Sarawak, bahkan seiring dengan hasrat dan tuntutan kerajaan negeri sendiri.

Apatah lagi dengan pengakuan terbuka Tun Mahathir bahawa beliau sedia berunding dengan kerajaan negeri mengenainya, menolaknya begitu saja umpama menguis tuah yang datang bergolek.

Ia berbeza dengan Najib. Meskipun Akta Pembangunan Petroleum 1974 telah digubal selaras dengan undang-undang antarabangsa yang memperuntukkan jarak lebar kawasan laut di bawah kuasa negara adalah 12 batu nautika dari pantai, Najib telah merangka Akta Laut Wilayah pada 2012 dengan kuasa negeri hanya pada jarak 3 batu nautika saja.

Melalui penggubalan akta baru pada 2012 itu, ia dengan sendirinya menghakis lagi hak rakyat Sarawak dari segi perolehan dan hasil petroleum yang ditemui di perairan negeri tersebut.

Dengan sudah wujudnya akta yang diputuskan tanpa rundingan dengan kerajaan negeri pada itu 2012, siapakah yang lebih munasabah untuk memindanya selepas  PRU 14 nanti?

Adakah logik Najib dan BN sedia memindanya jika mereka terus kekal sedangkan hanya baru pada 2012 lalu beliau menggubal undang-undang jarak lebar 3 batu nautika itu?

Begitu juga dengan perkara-perkara lain yang dituntut oleh kerajaan negeri Sarawak. Kebolehpercayaan dan munasabahnya banyak perkara lain untuk dipinda serta diperbaiki demi kepentingan rakyat Sarawak hanyalah melalui kerajaan baru Pakatan Harapan.

BN, di bawah pimpinan Najib tidak mungkin sedia melakukan apa-apa kiranya mereka terus berkuasa. Jika BN berjaya menang tanpa menjanjikan sebarang perubahan jangka panjang, malah melalui penggubalan Akta Laut Wilayah 2012 pun terus diberi sokongan, maka tentunya tiada keperluan untuk mereka meminda sebarang undang-undang atau peruntukan sedia ada.

Lagi-lagi yang akan dicurahkan Najib nanti hanyalah dedak dalam bentuk janji pilihanraya atau projek-projek pembangunan yang diberi semata-mata untuk meraih sokongan.

Untuk merealiasaikan semua tuntutan dan kebaikan yang sesuai dengan hasrat dan cita-cita kerajaan negeri sendiri, rakyat Sarawak tiada pilihan selain harus menyumbang lebih banyak kerusi Parlimen kepada Pakatan Harapan dalam pilihanraya akan datang ini.

Daripada 31 kerusi Parlimen yang ada di Sarawak dan sekarang Pakatan Harapan ada 6, jumlah itu sebaik-baiknya perlu ditingkatkan kepada 15 atau 20 kerusi.

Kali ini rakyat dan pengundi Sarawak harus bijak. Memberi banyak kerusi Parlimen kepada Pakatan Harapan hanya semata-mata bertujuan merubah kerajaan di Kuala Lumpur, sambil memudahkan tuntutan dari segi hak dan autonomi dapat direalisasaikan, sementara kerajaan negeri PBB dan Abang Johari akan terus kekal berkuasa di Kuching seperti biasa. 

Berbanding negeri-negeri lain, pengundi Sarawak akan menikmati untung berganda melalui sumbangan kerusi mereka kepada Pakatan Harapan dalam menubuhkan kerajaan baru di Putrajaya. (ShahbudinHusin 26/09/2017)

284 comments:

  1. WARKAH RAFIZI KEPADA DATO’ SERI SALLEH

    Assalamualaikum wbth

    Ke hadapan Dato’ Seri Salleh Ismail yang dikasihi

    Saya ada terbaca berita mengenai keluhan Dato’ Seri yang menghubungi Berita Harian sekitar jam 7 malam tadi kerana Dato’ Seri belum menerima cek dari saya.

    Saya ada sertakan petikan skrin dari Berita Harian sebab saya khuatir Dato’ Seri ingat saya memfitnah Dato’ Seri. Kalau Dato’ Seri failkan saman terhadap saya sekali lagi kerana berita ini, nanti Dato’ Seri kena bayar peguam yang mahal untuk menguruskan kes saman yang baru itu.

    Saya minta maaf kalau sedikit kelewatan beberapa jam itu begitu meresahkan Dato’ Seri sehingga mendorong Dato’ Seri menghubungi wartawan (Rafidah) selepas waktu kerja biasa. Lagi pun saya tengok Rafidah telah pun menghubungi salah seorang peguam saya (En Razlan Hadri) yang telah mengesahkan bahawa saya telah menyerahkan cek kepada peguam saya. En Razlan juga telah pun memaklumkan Rafidah yang cek itu akan disampaikan kepada peguam Dato’ Seri esok.

    Semasa saya dan peguam saya berbincang mengenai kepada siapa saya patut menulis cek berjumlah RM306,999.18 itu, saya dinasihatkan untuk menulisnya kepada peguam Dato’ Seri yang berbulan-bulan kononnya tidak dapat mencari saya. Padahal saya tiap-tiap hari ada buat #liveFB. Pusat Khidmat saya pun terbuka sepanjang minggu tetapi peguam Dato’ Seri ini tidak dapat cari saya seperti mana pihak berkuasa tidak berjaya mencari Jho Low.

    Mungkin sebab muka saya ada iras Cina sedikit dan saya pun tembam-tembam juga, agaknya kerani dari firma peguam Dato’ Seri tersalah cari Jho Low!

    Mulanya saya mahu membayar kesemua RM306,999.18 itu kepada Dato’ Seri. Saya pun bersimpati dengan Dato’ Seri. Setiap kali kita bertemu di mahkamah, Dato’ Seri nampak murung sekali.

    Saya tak salahkan Dato’ Seri kerana bebanan hidup kebelakangan ini sangat menekan. Saya yakin Dato’ Seri juga ada terkesan dengan GST, tambah-tambah dalam keadaan perniagaan Dato’ Seri tidak begitu baik. Saya tahu pasaraya di Singapura itu ditutup dan mungkin juga perniagaan-perniagaan lain.

    Oleh kerana saya memang tidak setuju dengan pengenalan GST sekarang, saya harap Dato’ Seri bersabar selagi kita tidak menukar kerajaan kerana selagi itulah kita kena bayar GST.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerana gst kejatuhan nilai ringgit dan kelembapan ekonomi angkara najibcomics dyarikat besar mcm Salleh tak berlembu pon menghadapi masalah....

      Delete




    2. Ooi Lapizi

      Kalo ikhlas ko nak jaga nak Sarawak mengapa tak bagi nak untuk memerintah sendiri iaitu hak KEMERDEKAAN




      Delete
    3. HE...HE...HE...KECIAN CAI HAPRAK FUKATAN HAPRAK...SI RAPUJI SOTONG DAH MAIN KAN KO ORANG...DIA JOLI SAKAN WANG KUTIPAN DERMA 1.5 JUTA TU...PASTU BUAT BAYAR PEKERJA INVOKE...KIH...KIH...KIH...SOTONG NI GORENG TOPUNG PUN SODAP...PADAN MUKA DAH KENA KOYAK SAMA LATEEFA KOYA...

      Delete
    4. Temberang ko ni mcm ko jaga aksun rafizi...hehehe

      Delete
    5. KO LAH YANG DAH KENA TEMBERANG DEK PIJI SOTONG...KIH...KIH...KIH...
      BARU BANGUN TIDOQ KER....

      Delete
    6. Hahaha tak ngaku ko dan salleh kena main degan rafizi...

      Delete
    7. PH AUTA JA PANDAI ... TAHI KUDA PUN TAK DAK ... BUDIN2 TEMBERANG JO KO NO WAHID.

      Delete
    8. Ko dah berapa kali kena auta?...ko dan najib yg kuat putar klentong
      .

      Delete
    9. PIJI SOTONG DOK MEROYAN...SEBAB DIA TAK BOLEH TANDING PRU KALI NI...KUANG...KUANG...KUANG...
      PADAN MUKA...PADAN MUKA...PADAN MUKA....

      Delete
    10. Rafixi tak kisah poon...rilaks jer dia...hehehe...ko plak yg meraban per hal?..

      Delete
    11. Kojolla 1138 kena auta sekarang jealous lah duit derma rafizi banyak. Derma bijan pun banyak tapi dia cuma dapat dedak.
      Kah kah kah

      Delete
    12. ciput pun aku tak jealous....
      cuma kecian jer piji tak boleh nak tanding...
      tu sebab menyondol macam babi Dapigs...

      Delete
    13. kojolla khaty khadam tua jeles.....ish ish ish tak malu......kikikiki

      Delete
    14. 10.52
      buktian yang dia belanjakan 1.5juta tu..cakap biar berbukti. ni hari2 air liur je. aku nak tengok bukti2 tersebut

      Delete
    15. Kapla bbee apa pulak kena bayar GST?


      HARAMJIP KATA GST KENA SEBAB MINYAK JATUH




      ALOIOO MINYAK DAH USD 62 !!!!

      PATUT PETROL NAIK 70SEN SEBAB MGU LEPAS RABU MYK MENTAH USD 55!


      WOIII 7DOLLAR BANG !!! MAKNA 70 SEN LA NAIK PETROL



      NAJIP ADA TELOR???

      NAIK PETROL BUBAR GST???

      ADA TELOR?

      Delete
    16. HE..HE..HE...SURAT KABAR BARU...SURAT KABAR LAMA...YANG BARU GANTI LAMA...YANG BARU AKAN JADI LAMA....
      ORDER...
      TELOR MASAK TIGA SUKU SATU...
      TEH TAREK DAUN KETUM SATU...
      KIH...KIH..KIH....
      MELAYU LAMA SELUPA NAK BARU DAH MELOYAN LO....

      Delete
    17. Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berkata, ia adalah cukai simpanan korporat dan cukai jual beli saham.

      Menurutnya, cukai berdasarkan prinsip Islam itu hanya dikenakan kepada golongan kaya dan bukannya miskin.

      "Korporat yang menyimpan di bank akan dikenakan cukai 2.5 peratus. Data Bank Negara Malaysia menunjukkan 1.6 trilion simpanan rakyat Malaysia. Kita andaikan 1/3 adalah simpanan korporat. Jika dikenakan cukai 2.5 setahun, negara dapat pulangan 13 bilion.

      "Bagi cukai jual beli saham ia dikenakan selepas cukup setahun. Dalam data BSKL, transaksi jual beli saham pada 2016 ialah sebanyak 1.8 trilion. Jika dikenakan 2.5 peratus kepada saham tersebut negara akan dapat pulangan sebanyak 45 bilion. Itu belum campur dengan cukai jual segera yang ada untung dan perlu bayar zakat," katanya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Kerajaan tidak naikkan cukai untuk dana PTPTN]

      Beliau berkata demikian dalam sidang media khas bersama Sinar Harian selepas program Bicara PRU14 di Pusat Tarbiah Islam Kuala Ketil di Bukit Pak Kuning.

      Menurutnya, dua kaedah cukai mengikut lunas Islam itu ternyata lebih menguntungkan berbanding GST yang menindas rakyat miskin.

      Dalam pada itu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam majlis perasmian Perhimpunan Agung MIC ke 71 di Pusat Dagangan Putra semalam menyifatkan rakyat sering menyalahkan kerajaan biarpun GST hanya dikenakan 6 peratus berbanding 28 peratus dikenakan di India.

      Delete
    18. another stupid ajib statement. when comparing taxes of different countries, try to get the facts right, otherwise, it really make u look stupid....or jibo is really stupid.

      india has different treatment of taxes, totally different from malaysia.

      one after another, jibo blunders.

      Delete
    19. Perbezaan utama di antara sesebuah keluarga Cina dan sebuah keluarga Melayu yang biasa adalah kedudukan agama di dalam nilai hidup masing-masing. Di dalam sebuah keluarga Melayu, semua ahlinya adalah Islam. Di dalam sebuah keluarga Cina, tidaklah semua ahlinya beragama yang sama, malah ada yang tidak mempercayai agama.
      Kehidupan sebuah keluarga Cina didominasi budaya. Jarang sesuatu perkara dinilai daripada sudut halal atau haram. Ini sangat berbeza dengan kehidupan sebuah keluarga Melayu, di mana soal halal dan haram menjadi 1 isu penting yang tidak boleh dikompromi.
      Antara 2 benda yang dianggap haram oleh orang Melayu tapi dianggap sebagai budaya yang penting oleh orang Cina ialah arak dan judi.
      Tapi jangan salah faham. Meskipun arak dan judi ini dianggap budaya, masyarakat Cina tidaklah pula menghalalkannya sepenuhnya. Mereka tahu mudaratnya.
      Kedua-dua aktiviti ini dianggap aktiviti sosial dan budaya yang penting jika dilakukan secara ringan dan tidak keterlaluan. Jika ia dilakukan secara keterlaluan sehingga seseorang itu selalu mabuk (mabuk sekali sekala adalah OK) dan berjudi sehingga meminjam Ah Long, maka kedua-dua aktiviti dianggap mudarat bagi mereka yang melakukannya.
      Contohnya, berjudi dan minum arak yang ringan adalah aktiviti-aktiviti lazim ketika sambutan Tahun Baru Cina.
      Di majlis perkahwinan pula, ia adalah biasa untuk melihat adanya hadirin yang menjadi mabuk dan aktiviti memabukkan pengantin lelaki dan pasukannya.

      Ia menjadi budaya bagi pengantin lelaki untuk ‘yam-seng’ dengan seluruh hadirin daripada meja-ke-meja dan kebanyakan masanya pengantin lelaki akan dicabar untuk menghabiskan gelas arak yang dituangkan hadirin sebagai tanda mereka diraikan. Di sinilah pengantin lelaki terpaksa bergantung kepada pasukan sahabatnya sebagai benteng untuk menghabiskan gelas arak tersebut supaya dia dapat bertahan sehingga ke meja terakhir.
      Di dalam kehidupan biasa, aktiviti meminum arak ini adalah lazim sebagai aktiviti sosial untuk ‘networking’ dan diambil sebagai minuman biasa untuk memanaskan badan. Aktiviti berjudi boleh dilihat daripada kunjungan ke kedai-kedai nombor 4 ekor, mahjong bersama ahli keluarga dan sahabat serta lawatan ke Genting Highlands sekali-sekala.
      Kesimpulannya, bagi sesebuah keluarga Cina, jika seseorang itu tahu mengawal dirinya, maka tiada sebab mengapa aktiviti arak dan judi perlu diharamkan daripada kehidupannya.
      Meskipun ada mudarat, arak dan judi tidak menjadi haram bagi keluarga Cina, dan ini amat berbeza kepada keluarga Melayu-Islam.
      Bagi sesebuah keluarga Cina, minum arak dan berjudi adalah pilihan, dan pilihan ini adalah hak masing-masing yang perlu dipertahan.
      Mudahnya, arak dan judi bagi sesebuah keluarga Cina bolehlah diumpamakan kepada rokok di dalam sesebuah keluarga Melayu. Sesiapa yang ingin merokok, silakan. Itu adalah pilihan masing-masing, dan ia tidak menjadi 1 kesalahan daripada mana-mana sudut kecuali ia diharamkan oleh keluarga itu sendiri.
      Jadi apakah ada persamaan antara keluarga Cina dan keluarga Melayu? Ada. Iaitu dadah. Kedua-duanya membenci secara khusus. Jika ada sesiapa yang ingin menganjurkan pesta dadah, percayalah kedua-dua masyarakat ini akan bergabung untuk menentangnya.
      Tapi, kalau ada pesta arak, 1 akan menyokong manakala 1 akan membantah. Dengan saling memahami budaya masing-masing, sekurang-kurangnya kita tahu mengapa situasi ini boleh berlaku.

      Delete
  2. Kerajaan bn najib menghadapi mssalah bajet...hutang dah bertimbun..

    Banguna sekolah yg dah uzur di serawak nsjib tak mampu gantikan..
    Jambatan kayu di pendalaman serawak najib tak mampu bagi bajet...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi elok lah orang serawak pikirkan kerusi parlimen diserahkan kpd PH untuk kebaikan negeri serawak...kerajaan bn serawak akan menyertai PH bila umno /bn tumbang di putrajaya..

      Delete
    2. YA KER...TAK TAHU LER AKU......

      Delete
    3. Lantak ko leer yg bofooss sangat..

      Delete
    4. Kojolla 1101 memang tak tau apa apa. Sebab bodos Selalu kena auta,dapat dedak aja. Kesian
      Kah kah kah he he he

      Delete
    5. bapok 1219...sedap ker makan sup tulang babi Dapigs....jangan tercekik udah ler...kalau sedap pun jangan lah lahap sangat...

      Delete
    6. Lawak betullah statement PH akan membawa kebaikan berganda kpd serawak. Tak ambil iktibar ke apa yg terjadi di Penang bawah PH tu. Habis tergadai tanah2 melayu kpd rejim LGE dan DAP. Dah jadi mcm pengemis pulak org2 melayu kat sana...turun tahap serupa Warga kelas ke dua. Lebih malang lagi, pemimpin2 melayu PH yg bersengkongkol utk menjayakan agenda keji tu. Mata hati dah tertutup rapat dgn ganjaran2 yg ditaburkan..sampai sanggup gadaikan maruah bangsa sendiri.Ini dah kira melayu sendiri yg pijak melayu...depa tu tepuk tangan.Sikit demi sikit melayu ditolak ke pinggiran, tak mustahil lama2 masuk dalam selat penang. Wahai warga serawak..jadikan apa yg berlaku di penang sebagai iktibar utk kamu semua...jgn mudah termakan fitnah, hasutan dan dakyah PH...sebelum dapat janjai macam2, bulan bintang pun sanggup diberikan...bila dah dapat, rupa2nya neraka dunia..fikir2kan lah demi kelangsungan warga dan generasi Serawak akan datang, pilihan di tangan anda wahai warga serawak yg matang..

      Delete
    7. Geng Najib...yer ker...tak tahulah....malas nak layan......boring.....

      Delete
    8. ye ke geng najib. aku balik kedah jumpa geng2 penang dia org cakap ok je. BN pun janji. janji dedak je. sampai ke US dia tabur dedak. bukan duit dia pun. duit dana awam jugak yang dia sibukkan. Insya Allah, PH akan tunaikan janji. Itu amanah pengundi2 PH. bukan mcm BN, amanah dari rakyat, dia buat ikut kepala dia je. Janji boleh terus berkuasa dan mengkayakan diri sendiri. itu le umngok dan BN

      Delete
    9. Fuyoooo Geng Najib...Terbaik lah...Meroyan cai Fukatan Haprak....tak boring aku...

      Delete
    10. 1400...Boring.....cerita badak tak boring....

      Delete
    11. Fuyoooo Geng Najib...Bosan lah...Meroyan Geng Kunyit Kejola Khaty Khadam Tua....

      Delete
    12. Bosan..Geng Najib cer bagitau Jho Low kat mana sekarang?

      Delete
    13. ANON 1405...BOSAN TAPI LAYAN GAK....KAH...KAH...KAH...

      Delete
    14. Geng Kunyit Memang Cam Tu....Main Layan Jer......Kah Kah Kah

      Delete
    15. Golongan Melayu berfahaman liberal adalah salah satu punca kepada kelantangan golongan anti-Islam bersuara pada masa kini.

      Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, golongan seperti ini tidak memahami agama dengan sempurna, sekaligus menyebabkan golongan anti-Islam mengambil kesempatan untuk lebih lantang bersuara di negara ini.

      "Sekarang kita dengar sudah ada penganjuran pesta arak, pesta gay di negara ini. Dulu mana ada semua ini!

      "Kami bukan anti-gay. Itu hak masing-masing. Cuma jangan promosikan sebarang penganjuran pesta, program yang boleh pengaruhi masyarakat. Untuk apa mereka berkongsi maklumat sebegitu?" soalnya dalam temu bual bersama Sinar Online, hari ini.

      Sebelum ini , sebuah portal melaporkan satu acara gay akan berlangsung Kuala Lumpur pada 30 September depan.

      Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sudah mengarahkan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) mengambil tindakan mengharamkan penganjuran pesta berkenaan.

      Ibrahim dalam masa sama turut meminta masyarakat bukan Islam menghormati pendirian agama Islam.

      "Kita adalah sebuah negara yang mana majoritinya adalah umat Melayu Islam. Wajar bagi mereka yang minoriti menghormati agama dan fahaman kita. Sedih bila ada (Melayu liberal) pertahankan budaya dan amalan songsang. Singapura pun tidak ada pesta gay sebegini," katanya.

      Delete
    16. Zahid kena tanya Azalina Othman dan Hishamuddin pasal gay dan lesbian. Kepakaran dalam hal macam itu dah terbukti.

      Delete
    17. Anak Najib DJ part time The Zouk juga mungkin ada ilmu ke*gay*an.

      Jangan lupa Riza Aziz gay partner Jho Low semasa buat parti lepas dapat duit 1MDB bayar kepada Aabar palsu!

      Najib sendiri jenis suka meliwat mengikut komen Razak Baginda dalam kes Altantuya. Mungkin ada ilmu 'gay' juga.

      Delete
  3. You wrote:

    Sesuai dengan hasrat kerajaan negeri Sarawak yang kini dalam fasa berjuang menuntut hak yang lebih adil, kuasa autonomi, royalti petroleum dan sebagainya demi kepentingan rakyatnya sehingga syarikat minyak sendiri, Petros sudah pun ditubuhkan, perjuangan itu sebenarnya akan menjadi lebih mudah jika Pakatan Harapan berjaya membentuk kerajaan baru di Putrajaya.

    All this (and others) may just be sandiwara - to show to the people of Sarawak that the state government is on their side. Hence, the people now who in power can continue to get the people's votes. And these votes will be in turn used to get Sarawak's riches for themselves - this has been proven to be the case for decades.

    The truth is that over time and spaces here in Malaysia or elsewhere the powerful shall always be with the powerful. So, do not count on the Sarawak elite coming around to do what is right for Sarawakians. But I do hope (against hope) that I am wrong...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini masa yg sesuai serawak menuntut hak yg lebih baik untuk orang serawak...kalo bijak boleh jadi senang...
      Kalo orang serawak masih memilih bn, najib akan buat tak peduli kod serawak....menteri2 umno asik pikir nak kayekan diri sendiri..

      Delete
    2. HE..HE...HE...SETAHU AKU MADEY DULU LAGI BUAT TAK TAHU JER KAT SABAH DAN SARAWAK NI....
      BARU SEKARANG NAK MERENDENG....

      Delete
    3. Ko per tahu?...

      Delete
    4. Masa Nadey PM tak de gerakan serawak merdeka dan slogan serawak for serawakian...
      Tak ade team peguam serawak dihantar ke london untuk kaji perjanjian kemasukan serawak ke dlm malaysia...csi kuat temberang...jho lo upah ko untuk temverang..

      Delete
    5. ...TAK AMBIK TAHU....

      Delete
    6. Lantak ko ler bodoss sangat...hehehe

      Delete
    7. Kojolla 1141 cuma ambil tahu dedak cap apa. Cap tulang anjing kah, cap babi hutan kah,cap babi kampung kah?

      Delete
    8. cap BABI Dapigs...

      Haaa yang ni aku tahu....

      Delete
    9. cap Dacing Karat Buat Timbang Badak...

      Haaa yang ni aku tahu....

      Delete
    10. ...TAK AMBIK TAHU....

      Delete
    11. 1502
      GENG KUNYIT KOJOL KHATY KHADAM TUA PERLU AMBIK TAHU.....

      Delete
    12. Kedudukan Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali di kerusi Parlimen Gombak dan Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli di kawasan Parlimen Pandan dijangka goyah berdasarkan kepada responden kaji selidik dilakukan Sinar Harian.

      Apakah isu-isu kepartian dan pentadbiran Negeri Selangor di antara ketiga-tiga pemimpin ini yang membuatkan rakyat mempunyai persepsi negatif hingga mempersoalkan kepimpinan mereka.

      Respons diterima daripada 550 responden, 300 daripadanya mahu ketiga-tiga wakil rakyat di tiga kawasan parlimen itu ditukar tanpa ada pendapat seorang pun daripada responden yang bersikap berkecuali.

      Jika dilihat daripada senario ini, kemungkinan kekuatan Mohamed Azmin hanya kukuh di kerusi Dun yang meletakkan beliau sebagai seorang menteri besar.

      Seorang wakil pemimpin kanan PKR iaitu Ketua Wanitanya, Zuraida Kamaruddin juga menunjukkan pengurangan sokongan berdasarkan respons di kawasan Parlimen Ampang.

      Manakala di Kuala Langat yang mana kerusi Parlimen dan Dun sebelum ini didominasi wakil Pakatan Rakyat mula menunjukkan akan berlaku angin perubahan.

      Seramai 31 daripada 50 responden yang ditemu bual memberikan jawapan mahu menukar kepimpinan yang ada daripada Pakatan Harapan kepada Umno/BN.

      Demikian juga situasi di Parlimen Sepang yang boleh dikatakan bakal berlaku perubahan pola sokongan daripada Pakatan Harapan kepada Umno atau BN.

      Penganalisis politik, Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian berkata, PKR Selangor perlu melakukan kajian mengenai kedudukan semasa Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan parlimen yang dimenangi pada PRU13.

      Katanya, parti itu harus mengambil langkah proaktif dalam usaha mengekalkan tampuk kuasa dalam pilihan raya akan datang.

      Jelasnya, kajian dilakukan Sinar Harian boleh jadi rujukan sama ada wujud persamaan atau perbezaan yang dimahukan rakyat.

      “Saya rasa PKR sendiri ada lakukan kajian di samping beberapa pihak lain termasuk Sinar Harian. Dapatan kajian ini boleh jadi rujukan sama ada wujud persamaan untuk ambil langkah berikutnya.

      “Jika personaliti politik seperti Mohamed Azmin, Rafizi Ramli dan Zuraida Kamaruddin dipersoalkan, maka langkah rasional perlu diambil parti agar tiada kesan PRU14 nanti,” katanya.

      Beliau berkata, selagi Mohamed Azmin dapat mandat dalam parti, saya rasa kedudukan beliau terselamat kerana kegoyahan itu adalah kemelut dalaman.

      Delete
    13. Survey orang umno menyedapkan hati sendiri....hehege

      Delete
    14. Najib goyang kecut telur hilang jantan umum bubar Parlimen awal?

      Pahlawan Bugis keee..?

      Delete
  4. Aikk...ini dah kes berat siPizi ni. Rakyat Msia lama dah menyumbang pada dia utk tolong lunaskan bayaran saman NFC tu..dah berbulan2 lepas, kalau tak salah, dapat kumpul lebih 1.5 juta rm..tapi apasal lambat pulak dijelaskan saman tu? Betul ke cakap2 ramai yg mengatakan, duit tu digunakan dulu utk bayar gaji tertunggak macai2 invokenya, digunakan utk membiayai ceramah2 fitnah dan hasutan se Malaya tu dan selebihnya utk perbelanjaan harian sekeluarga? Rasanya kutipan org ramai dah lebih dari mencukupi...ataupun saja ditangguh2kan dalam bank utk dapatkan interest? Patutlah ramai pengundi2 pandan meluahkan rasa tak puas hati terhadap pizi, yg dilihat lebih banyak buang masa jaja fitnah dan hasutan dari membela nasib warga pandan...sepatah kata2 mereka , pandai2 lah kalau nak hidup.Mereka bersyukur dia takkan bertanding lagi kerana dah nak masuk dalam...kalau tak, pasti pengundi2 pandan akan pastikan dia hilang wang wang pertaruhan jika masih bertanding lagi sekali...ini janji dan tekad mereka...dengar khabar, warga gombak tempat Azmin pun dah bosan dgn telatah dia yg asyik melebihkan kroni2 dari membela nasib mereka. Nampak gaya amat cerah lah Selangor akan kembali semula ke tangan yg berhak iaitu Umno/BN setelah bertahun2 diperintah oleh kerajaan diktator PH..Ayuh warga selangor, anda mampu melakukannya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini wang free...rafizi nak msin2 kan orang kaye Salleh yg kaye kerana lembu tapi lembu tak de pon...wang kerajaan puluh juta ghaib..

      Delete
    2. dia ni kroni jugak. kroni mat taib pencen..

      Delete
    3. INSYAALLAH KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN....

      Delete
    4. Geng najib sorok jho lo...tu pasal polis tak jumpa cari jho lo..

      Delete
    5. Sabah dah ubah baa...johor dan kedah dah goyang2.. Felda dah benci najib dan umno...insyaAllah serawak akan dapat tambah kerusi...
      Melingkop lah umno bn dan najib...

      Delete
    6. Geng najib....Rafixi dah tawarkan kak ijat bertanding di kerusi pandan pru nanti walopun rafizi tak boleh tanding...tengok kak ljat dan umno dapat sambutan ato tidak....ade brani kal ijat?..

      Delete
    7. Tak sangka masih ada orang fi malaysia yang berani mengaku geng najib...setahu aku bangla ja berani pakai baju gambar dacing,luv pm di khalayak ramai...caiii dedak sendir pun tak sanggup nak pakai baju dacing di kl skrg ni..ini fakta derrr

      Delete
    8. Orang lain ade kemaluan geng najib mcm najib tak de
      Kemaluuan...hahaha

      Delete
    9. Aku rasa mrj pon tak sanggup pakai baju tshirt biru gambar dacing kalau di khalayak ramai.nak mampossssss kena boo jer kalau pakai.tu pon nak nafi lagi org tak suka umenok..cuma banggla ikut lori kutip sampah kat perumahan n banggla potong rumput je sanggup pakai dohh..

      Delete
    10. ANON 1137...MANA LEBIH BESAR...KEMALUAN KO KER ATAU NUAR ALJUBURI....HAHAHA...

      Delete
    11. Anon 11;27...Kau tau tak apasal DSA dan Warisan tak benarkan PH bertapak kat Sabah? DSSA dah nampak kalu perkara ni berlaku, segala rancangannya utk jadi KM sabah akan tergendala. Dia dah nampak sabah lubuk emas utk dirinya, anak beranak dan kroni2nya. SBB tu lah, sedya upaya dia memfitnah dan menghasut warga sabah membenci DS Musa dan Umno/BN. Dari dulu lagi lah sejak jadi menteri persekutuan, dia dah mengidam jawatan ni tapi tak disokong oleh PM.Nasib baik DSNR bijak dan dah nampak rancangan jijiknya, kalau tak habis tergadai sabah dikerjakannya. Pemimpin2 warisan pun bukan sokong sangat kat dia..tapi kerana dijanjikan macam2 habuan jika dia jadi KM nanti, terpaksalah jadi pak turut aje. Ntah2 pemimpin2 PBS yg keluar parti tu pun dijanjikan macam2..kalau tak, sorilah mereka nak keluar.Maklumat ni dah jadi rahsia terbuka dlm kalangan warga sabah. Tabik kpd rakyat sabah yg tau menilai yg mana intan, yg mana kaca tepi longkang..dan rata2 bersetuju hanya UMNO/BN yg mampu membela dan mensejahterakan nasib mereka..dulu, kini dan selama2nya...ini fakta yg tak boleh disangkal lagi.

      Delete
    12. ANON 1148..AKU TAK RASA PUN....

      Delete
    13. Ph tak bertapak ke bertenggek ke kat sabah takde hal...asal parti pembangkang utama sabah iaitu parti warisan bkerjasama dgn ph kat smnanjung mestiiiiiii mampossssssss lah umenok@barisan ini kali kikikiki

      Delete
    14. Kemaluan atok 11.51 yang kecik dan ketot sebab tu dapat cucu macam kau hahahahahaha

      Delete
    15. Kalo shafei afdal idam jafi ketua menteri kenapa dia tanding parlimrn?...ko temberang tak de PH di sabah...ade pengerusi PH di sabah yg bekerjasama dengan warisan..
      .Geng najib kuat klentong ikut najib..hehe

      Delete
    16. Kemaluan 11.51 lagi besar tu pasal ko jeles tak boleh sontot jubo sefool...

      Delete
    17. Ikut kajian tahap kepuasan hati warga selangor yg dijalankan dalam kalangan pengundi2 DUN seluruh selangor,peratusan yg masih menyokong PH telah turun mendadak ke tahap terendah ..tak sampai pun 25%, berbanding Umno/bn yg meningkat lebih 62%. Antara feel good factornya ialah konsistensisi dan kredibiliti 2 prg tokoh besar di selangor iaitu YG Budiman dan DS Jamal, yg terus menerus berani mendedahkan kebobrokan pemerintahan diktator rejm Azmin and co, disamping mereka menjadi juara juara membela nasib dan hak warga marhaein Selangor yg tertindas sejak sekian lama. Dalam kajian tersebut, majoriti responden mengatakan hidup mereka umpama berada dalam neraka dunia.Ada juga yg mengumpamakan nasib mereka spt warga negara kelas ke dua...baik sikit saja dari PATI Bangla, Nepal dan Indon.Yg Pasti DUN Pandan, Ampang dan Gombak dah goyang dan dalam keadaan yg amat kritikal...warganya tengah tak sabar2 menanti PRU14 utk menghumankan PH dari persada politik Selangor !

      Delete
    18. Pedih TEGURAN Khir Toyo, tetapi itulah KENYATAAN nya.

      Berikut tulisan Khir Toyo di Facebook beliau pada 14 Ogos 2017 yang lalu.

      Jalan Mudah Ialah Memijak Mereka Yang Diam

      Barisan Nasional Selangor masih tidak tahu mengapa mereka kalah teruk dalam pilihan raya 2013.
      Mereka beranggapan kekalahan BN Selangor pada 2008 kerana saya. Mereka lupa BN juga kalah di Perak, Pulau Pinang, Kedah dan Wilayah Persekutuan.

      Lalu mereka perlu singkirkan saya untuk memberi imej gemerlapan dan gemilang kepada BN Selangor.
      Saya dibicara dan dipenjarakan.
      Malangnya pada 2013 tanpa saya, BN Selangor kalah lagi teruk.
      BN rampas Perak dan Kedah, namun nyaris kalah di Terengganu. BN Terengganu tinggal majoriti 2 kerusi.
      Masalah dalam BN dan UMNO ialah mereka tidak berani membuat penilaian sebenar, hidup dalam kepura-puraan mengenai persepsi rakyat.
      Mereka bersorak menang besar di Sungai Besar. Sebelum PRK semua diminta bersatu dan membantu parti. Selepas menang, jasa dan sumbangan milik orang tertentu sahaja..
      PRK Sungai Besar, Undi yang diterima calon Barisan Nasional, YB Budiman Mohd Zohdin hanyalah 16,800 undi berbanding undi yang diterima oleh Allahyarham Noriah Kasnon sebanyak 18,695 undi. Bayangkan undi merosot hampir 2000.
      Jadi kuat di mana kita? Kuat hanya kerana pihak musuh berpecah, Jika esok mereka bersatu, habislah umno

      Delete
    19. Geng najib,
      Hah ini barulah ada telok sikit,pakai nama Geng najib. Kojolla lah, mrs jamban lah, kikiki lah, kellie basikal lah cuba tunjuk yang banyak geng buat malu je.
      Woi bahalol, cerita kamu ni kalau di perpustakaan di letak di bahagian FICTION. Di blog Tuan Budin tak laku cerita auta ni. Di mykemut atau rocky bru tempek ok. Berampus lah kesana cepat nanti habis dedak.

      Delete
    20. ekeleh ...suka hati aku ler...ko apa hallll....Budin pun tak marah ni plak ko....kan...kan...Budin....

      Delete
    21. Geng najib...melihstvdarinkkomen ko...najib dah boleh bubar parlimen...hehehe...tapi najib senyap jer...
      Kalo ramai orang selangor tak puashati kpd Azmin umno tak perlu kitar semula barang lusuh...geng najib ni paham tak kitar semula barang lusuh 3 stooges..

      Delete
    22. Bosan..Geng Najib cer bagitau Jho Low kat mana sekarang?

      Delete
    23. ...SAYA TAK TAHU....
      MADEY DAH PESAN DAH....BUAT TAK TAHU JER.....

      Delete
    24. gengnajib apa barang Jho Low kat mana pun tak tahu? Bagi soalan simple je la macam 1437 tanya. Bila najib nak bubar parlimen?

      Delete
    25. ...SAYA TAK TAHU....
      BIJAN DAH PESAN DAH....BUAT TAK TAHU JER.....

      Delete
    26. ...SAYA TAK TAHU....
      MADEY DAH PESAN DAH....KALAU TAHU PUN BUAT TAK TAHU JER.....

      Delete
    27. ANON 1552
      ...SAYA TAK TAHU....
      BIJAN DAH PESAN DAH....BUAT TAK TAHU JER.....
      KALAU NAK AMBIK TAHU JUGAK TANYA NGAN KOJOL KHATY KHADAM TUA.....GENG KUNYIT TERSOHOR....

      Delete
    28. Pengerusi Umno Selangor Tan Sri Noh Omar hari ini mengingatkan kerajaan tidak pernah melarang komuniti bukan Islam menikmati minuman keras, dan mempertikaikan keperluan menganjurkan pesta arak.
      “Dulu kita tak dengar ada pesta arak dan minuman keras tidak pernah jadi kesalahan,” kata Noh kepada pemberita ketika lawatannya di Rumah Pangsa Subang Perdana 3, di sini, hari ini.
      Menteri perumahan dan kerajaan tempatan itu berkata kerajaan juga tiada masalah dengan acara orang bukan Islam yang menghidangkan arak.
      “Saya pernah hadir dalam satu majlis di Pandamaran yang dihadiri lebih 10,000 orang. Mereka edar minuman keras. Tiada kesalahan kerana di situ majoritinya bukan Melayu.
      “(Tetapi) Kenapa nak dijadikan pesta? Adakah kita nak eksport arak sampai nak buat promosi? Kalau ya pun janganlah sampai tergadai semata-mata politik,” kata Noh, menjawab kontroversi pembatalan acara Festival “Better Beer” 2017 baru-baru ini.

      Delete
    29. OOOO...GENG KUNYIT TERSOHOR ...KETUA PELIWAT KO TU KER....

      Delete
    30. Ooo ketua peliwat yg diminati oleh sefool hingga tak melawan kena sontot...hohoho..

      Delete
    31. jamal jamban jugak jadi [ujaan geng najib ni....he he....bau taik

      Delete
    32. BUKAN....YANG PENGERUSINYA KOJOLA KHATY KHADAM TUA TUH......ANUAR TU BUKAN....TAKDER DALAM DAFTAR GENG KUNYIT PUN....ISH SAPA LA YANG BUAT FITNAH NI....

      Delete
    33. DBKL bukan bawah Datuk Bandar Ku Nan?

      Sendiri punya geng kasi lampu hijau
      Sendiri punya geng buat roadblock?

      Siap ajak monyet buat pesta demo di Selangor pulak tu? Apa bodoh bendul ke umat Islam ni? Bantah dan demo pada Ku Nan dan DBKL la baghal...

      Delete
  5. Bukan perkara pelik kalau Tun M ke Kuching
    Udah perkara biasalah undi mahu dipancing
    Namun, apa pun diia pi goreng atau kencing
    Yang akan perintah di Sarawak tetap dacing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih ngigau dacing dah senget ditiup angin perubahan..

      Delete
    2. Masih ngigau... ROKET YANG DINAIKI MADEY DAN LIM KIT SIAL dah senget DAN MENJUNAM ditiup angin perubahan..

      Delete
    3. Teori orang baghal..

      Delete
    4. Kojolla 1133 dah takut lah tu. Cuba spin otak dia sendiri dengan komen nya supaya tenang.
      Kah kah kah kikiki

      Delete
  6. Mat Gunong pun sependapat dengan rakan yg lain. Ini lah peluang yg terbaik untuk rakyat Sarawak untuk mendapat pengagihan kekayaan dengan lebih saksama. Bersama menentang dulu HAPRAK, kini KLEPTOKRAT dan selamanya KEPARAT. Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul bro Mat....

      Delete
    2. NI GUNUNG KINABALU KE GUNUNG TAK TAHAN...KIH...KIH...KIH...

      Delete
    3. Tak dev kaitan dengan ko pon

      Delete
    4. Eh manis nya pertanyaan adik kathy kojolla 1146. Abang Man mana?

      Delete
    5. GUNUNG DAIK BERCABANG TIGA....
      MADEY TUN TAIK DATANG BERTAPA...
      KALAU KU TAHU LIDAH MADEY BERCABANG TIGA...
      KU BERI PENYAPU BLAH LER DIA.....

      Delete
    6. ANON 1512
      ...SAYA TAK TAHU....
      BIJAN DAH PESAN DAH....BUAT TAK TAHU JER.....

      Delete
  7. Possibility STATE DACING, FEDERAL PH?

    U can never know

    ReplyDelete
    Replies
    1. State Dacing akan istihar masuk PH...state tak boleh jadi pembangkang kerana perlu bajet dari persekutuan....bn serawak tak terikat dengan umno..

      Delete
    2. 11.46,

      The ultimate

      Delete


  8. UMNO muda lagi baru 70 tahun, kalo korang nak menang tunggu lagi 22 thn OK?




    ReplyDelete
    Replies
    1. Teori dari kitab mana ni?

      Delete
    2. PH lah yang muda. BN 70 tahun dah tua mati pucuk dah.

      Delete
    3. Pengerusi BN lah yang muda. Pengerusi PH 92 tahun dah tua nyanyuk ...bukan mati pucuk jer akar dia pun dah mampuih di makan dek bubuk...tinggal nak tersembam menyembah bumi jer...kih...kih...kih...kah...kah...kah...

      Delete
    4. anon 1335.....tu jer ker.....boringg.....

      Delete
  9. Cai2 tajaan jho lo tak setuju bagi hak serawak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Was not he one of those in the TATOOSH when najib gang hatched the thievery of 1MDB?

      Delete
    2. Cai sorok jho lo...polis mesia yg cekap pon tak jumpa cari..

      Delete
    3. Bro 1253 bukan cari tak jumpa tapi tak cari mana boleh jumpa.

      Delete
    4. Polis tak terima arahan suruh cari...

      Delete
  10. Salam Sdra Budin

    Rakyat Sarawak amat pragmatik...bijak berpolitik.
    Saya sudah berulang kali mengatakan...politik Sarawak jauh berbeza dengan Sabah dan Semenanjung.

    Jangan terlalu konfiden dengan sambutan Tun M yang lalu. Kalau anda bijak merasa dan memahami hati nurani orang Sarawak...jangan terlalu ghairah menghitung anak ayam yang belum menetas.

    Saya berpandangan...amat sukar untuk PH menembusi pengundi Sarawak. Memang dikawasan bandar yang majoritinya pengundi cina...DAP pilihan mereka kerana kegagalan parti cina yang kurang pimpinan yang berwibawa dan menyengat. Fenomena ini juga berlaku dimana mana kawasan bandar di Semenanjung...tidak mengherankan.

    Jangan dengan sambutan seperti yang kita lihat...kita menyangka sokongan menyeluruh disegenap pelusuk bumi kenyalang ini. Sudah berkali kali saya nyatakan...pimimpin Sarawak yang ada masakini tidak banyak dosa kepada rakyat...tidak seperti UMNO. Pada satu masa gerakan Sarawak for Sarawakian begitu deras arusnya...tapi atas kebijaksanaan Allahyarham Adenan Satem yang segera mendakap mereka...kini ianya bukan lagi satu gerakan berkelompok...tapi ianya diperluas keseluruh manoa bumi kenyalang. Sokongan rakyat kepada kerajaan negeri adalah yang terkuat dan penuh kesepaduan. Faktor ini yang saya katakan amat sukar untuk PH tembusi.

    Perlu saya katakan disini...jangan samakan BN Satawak dibawah KM Abang Jo dengan Parti PBB sebagai tonggak, degan Barisan Najib. Najib is a laughing stock in Sarawak....semua orang tahu....sehingga Allahyarham Adenan Satem berjenaka dengan sidiran sinis....Najib tetap tersenyum...kerana tak faham bahasa Iban atau melayu lokal. Kita semua tahu Najib tiada nilai...kecuali jawatan sebagai PM yang kita perlukan untuk manafaat rakyat Sarawak.

    Najib is a gone case...but...BN Sarawak is as strong as ever. Jadi...pilihan terbaik ialah PH bekerjasama dengan komponen parti parti BN yang mana semuanya adalah parti anak tempatan yang dosokong oleh rakyat...Kalau tak silap...Tun M ada menyentuh perkara ini semasa PC...itulah jalan terbaik. Jangan meredah sembarangan bumi kenyalang ini.

    If you don't feel the vibes...you failed to understand us...and the price is too high a risk.

    And finally...for those who are not amongst us...you won't understand....as to some people who are still confused where is Sabah and where is Sarawak? KK is not the same as Kuching, so is Sandakan is not Sibu or Tatau is not Tawau...Keningau is not Kanowit. Kadazan is far from Iban...and so is Bisayak and Bidayuh...but we recognise them as our brothers in Borneo.

    Don't confuse yourself...it does not hurt to learn about your fellow Malaysian in Borneo...instead of making statement that shows your ignorance.

    I am sorry if my statement hurt fellow Malaysians...but it hurt us deeply reading confusing and sweeping statement about Sabah and Sarawak. Sabah and Sarawak are both in Borneo Island...but we are distant apart and very diverse. Our diversity do not hinder us...instead it became our strength that bond us together in harmony.

    Fellow Malaysians...you are always welcome to our Menoa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang sukar untuk rembusi serawak...pemimpin serawak perlu kerjasama pimpinan pusat..buat masa sekarang pimpinan serawak tetap berpihak kpd najib kerana najib yg berkuasa...
      pH hanye perlukan sekurang2 nye 25% kerusi diserawak...bila najib tumbanag pimpinan bn serawak tidak dapat memencilkan diri sebagai negeri pembangkang...pilihan yg ade bn serawak kluar dari bn pusat dan join PH...

      Delete
    2. he...he..he...Tahu tak ape....

      Delete
    3. anon 1340....tak nak ambik tahu......

      Delete
    4. PutraKraken
      Yang penting adalah usaha. PH perlu masuk ke kawasan pendalaman untuk berjumpa rakyat dan memberi penerangan. Di kawasan pendalaman sumber maklumat adalah terhad. Dia org tak berapa tahu tentang apa yang malaysia dan MO1 telah buat. itu yang penting. sbb itu di kawasan bandar2 bukan sahaja di sarawak, rakyat dah tolak BN.

      Delete
    5. TU SEBAB KAT BANDAR BANYAK KUTU RAYAU...
      BIARKAN JER JANGAN DI BERI BANTUAN...BUKAN SOKONG PUN...BIAR RAMAI JADI GELANDANGAN...

      Delete
  11. Banjir : PAS Pulau Pinang lapor SPRM

    Selepas membuat laporan polis kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan kerajaan negeri Pulau Pinang yang didakwa menjadi penyebab utama banjir di negeri itu, hari ini, PAS membuat laporan sama kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

    Laporan itu supaya SPRM menyiasat penglibatan kerajaan negeri yang diterajui oleh DAP dalam kejadian bencana banjir kilat. ~ sumber

    Komen Nettizen :

    Nordin Adlan : Saya x berpihak kepada mana2 parti ... tidak silap Saya kejadian banjir ini adalah kerana kesan continental turutan typhoon doksuri yg memberi kesan sipi kpd utara semenanjung di tambah pula dgn air pasang semasa kejadian .....pas ni kena belajar Sains dan Teknologi kalau tidak akan backfire yg Sgt memalukan Umat islam...

    Cban Uforc : PEMIMPIN PAS ini bukan CERDIK... Dia ini Memang BEBAL sangat pun pasal SAINS bila Dibagi Peluang MEMERENTAH NEGARA.. NEGARA akan lebih HANCUR...

    Razman Abd Razak : Mohon PAS report pasal Banjir kat perlis dan Kedah juga. Jangan nampak umno sangat sebab hanya bagi tumpuan kat Penang saja...... Oh lupa.... Penang.... Selangor negeri Kaya.....

    Aziz Welly : PAS.. OHHH.. PAS...kata kamu parti islam..kamu xblh terima agaknya apa yng ALLAH uji keatas diri kamu..segala bencana alam itu ada lh ketentuan ALLAH...bukan banjir dan sebagainya kerja DAP atau LGE...klu bodoh tu jgn lh tunjuk berlebihan..simpan sikit utk anak cucu kamu..banjir besar di Kelate dulu salah kerajaan negeri ke...niamah

    CL Shoon : Bila PAS dah jadi barua Umngok utk dptkan dedak, inilah jadinya...Kerja2 BaNgang yg dulunya dibuat oleh macai2 Umngok dah diambil alih oleh walaunta...Bengong betul lobai2 parti ahli syorga ni. Wakakakaka

    Riz Tajuddin : Muhamad Kamal banyakan membaca walaun@macai...dh tanya ke jabatan kaji cuaca? Jabatan kaji cuaca dh announce pun..bahlol Mangkok punya PAS ni..pastu banjir di kelantan 2014 dulu apa cer...x report polis & SPRM ke...kah3...cmner la nk tadbir malaysia kalau kepala2 badigol cmni

    Ab Karim : Kat Kedah..banjir berpuluh kali.,Kelantan pun sama Mana bangsat2 Penjual agama ni ..bisu je

    Mahadhir Mohamad : tolong report banjir di langkawi dan kedah sekali ya. tidak terkecuali di melaka, johor, ns, pahang, perlis, terengganu dan kelantan sekali.

    Yaplong Song : kalau hujan sikit tapi banjir boleh la report. Ini hujan lebat dgn ribut .... mesti la banjir ...apa la banggang betui.

    En Izaham Abd Aziz : Masa banjir di kelantan pemimpin2 dap turun membantu penduduk kelantan tp bila banjir di penang pemimpin pas turun buat laporan polis �� �� ��banjir berlaku di lembah klang walaupun dh ada smart tunnel....apakah pemimpin2 pas jahil atau kerana politik yg tak matang

    Lley Ance : Hahaha...makhluk yg bodoh dan bangang 100%, kejadian bencana alam pun dikaitkan dgn politik.Ko ingat kalo ko pegang Penang banjir comfirm tk ada ke.

    Syed Kamarul Al Yahya : Masa BN memerintah dulu pun punya laa byk banjir kilat terutama kat area rumah tok wan aku di counter hall, sg pinang. Tak mau pulak siasat. Punya laa bangang!!!

    Horatio Liew : Pas ini mabuk ketum ke apa? DAP dapat control cuaca kah? Hujan yg turun dgn jumlah terlalu Banyak ,air sungai dan laut naik dpt control kah? Kelantan setiap tahun hujan walaupun hujan biasa tak lapor polis kah?

    ReplyDelete
  12. Tun Mahathir semakin terdesak dan dalam siri jelajah beliau di Sarawak menyalahkan keluarga DS Najib Razak walhal selama 22 tahun beliau memerintah Sarawak langsung tak kisah hidup rakyat Sabah dan sarawak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setiap tahun bajet diluluskan untuk serawak dan sabah....itu tak kisah ke?...
      Sukhoi diempatkan disabah..kapal perang jugak ditempatkan disabah..itu tak peduli namanye?...pekerja disabah dan serawak jugak diambil berkhidmat di semenanjung...pegawai semenanjung dihabtar bertugas kesabah dan serawak...otak senget tak dapat pikir...

      Delete
    2. Madey dah sakit Jiwa....
      Barah hati dia dah merebak tahap 4...
      nak me rasai dah Mamak tua ni...

      Delete
    3. Bijan dah sakit Jiwa....
      Barah hati dia dah merebak tahap 4...
      nak me rasai dah Kelpto tua ni...

      Delete
    4. Orsng yg cakap madey sakit jiwa tu lah yg sakit jiwa kerana tak mampu nak sekat tun madey...hehehe

      Delete
    5. ORANG NYANYUK MACAM MADEY MEMANG SUKA MERAYAU....CUBA TEGUR APASAL MERAYAU TENTU KENA PENAMPAU....

      MADEY DAN CAI HAPRAK....FUKATAN HAPRAK DAH DIDAFTARKAN KE BELOM...NAK DEKAT PRU DAH NI...NANTI JANGAN SALAHKAN UMNO PLAK DAH LER....

      Delete
    6. ANON 1531
      ...SAYA TAK TAHU....
      BIJAN DAH PESAN DAH....BUAT TAK TAHU JER.....

      Delete
  13. Lapizi memang hebat...hebat memfitnah,hebat cari duit ala mafia ,hebat berdalih dan hebat merayu.....teruskan pizzi,orang2 yang ala karalla memang cepat termakan dengan daging babi yang kau hidangkan itu..bagi mathir kuttik pulak satelah 22 tahun menindas dan menipu penduduk serawak,kutik datang lagi keserawak dengan janji2 manis ular nya..dan sudah semestinya serawak tidak akan tertipu lagi.....ingat....malaysia akan hancur dan rakyat aakan menderita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rilek bro...hihi....ada aku kesah

      Delete
    2. SEKARANG PUN DAH MENDERITA....SAMPAI KO PUN SANGGUP MAKAN DEDAK.....

      Delete
    3. Heranye rafizi fitnah tabonng haji...loyar buruk negara takut dakwa jenayah fitnah walhal polis dah siap siasat...
      Rafizi fitnah ostat Nasha tapi selepas ngaum nak saman ostat nasha bisu..

      Rafizi fitnah loyar terhebat di malaysia terima 9 jota dari najib..loyar mualaf shafeei bisu jugak hingga ke hari ni..
      Fitnah yg bukan fitnah..

      Delete
    4. Ape hukti tuduhan 22 tahuk madey tindas orang serawak,..cakap pakai air liur sape2 pon boleh...

      Delete
    5. dsh la balun wang rakyat,songlap geng2 atas undang2 tak boleh dakwa. Pemuda Wak Jahid pun telan 40 juta. Dh mcm2 keluar.
      Tak cukup ty Kr1m,Kbuku1m, loyat melayu..semua jahanam. Br1m duit kita,,jd apa ug umno bagi?bala ada la. perasan hebat Pres Tiram peluk tubuh coma jawap..Great (haha dlm perut). Apa melayu dh rasa boleh salut aib, habya dgn gah agama.
      Agama amalam pun sudah di noda.
      mertua serah genting selamnya.
      bapa launching kilang beer teebesar.
      bapa kampetei askar jepun
      Usahla main agama dan bangsa dan khazanah amanah.
      Masa ketika dah sampai. berkali2 Rancabg,hari2 media cuci. Taek tak kan jadi bersih wahai Jiban Teek Hai.
      Yang membongkar bersiri2 puak mu sekarang bukan lain tapi Allah.
      Lawan bangkang lah selagi mahu, ketepatanNYA dan JanjiNYA adalah TETAP.
      Kami rakyat yg dizalimi dan dimalukan tetap menageh janji itu.
      Buat la apa domba atau tindakan cuci taek yg puak kau mahu. Masa sudah sampai bagi UMNO RAHMA...........END

      Delete
    6. ZAMAN MADEY MAHAZALIM DAN MAHAFIRAUN DAH BERLALU....
      ITU NURUL IZZAH ANAK NUAR ALJUBURI KATA....

      Delete
    7. ANON 1536
      ...SAYA TAK TAHU....
      BIJAN DAH PESAN DAH....BUAT TAK TAHU JER.....

      Delete
    8. ANON 1536
      ...SAYA TAK TAHU....
      BIJAN PESAN.....TOLONG KASI KEMBANG SIKIT RAMBUT KAK MAH TU....

      Delete
    9. ANON 1550
      ...SAYA TAK TAHU....
      MADEY PESAN...JANGAN TARIK RAMBUT PALSU BINI AKU NANTI TERSERLAH KEBOTAKKAN ASMAH...

      Delete
    10. ANON 1607
      ...SAYA TAK TAHU....
      BIJAN PESAN.....TOLONG KASI KEMBANG BANYAK LAGI RAMBUT KAK MAH TU....BOLEH BUAT SIMPAN PINK DIAMOND DAN TAEKLO...BIAR SUSAH ORG NAK CARI.....

      Delete
    11. AKU PUN TAK TAHU....

      Delete
    12. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    13. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    14. BUKAN....YANG PENGERUSINYA KOJOLA KHATY KHADAM TUA TUH......ANUAR TU BUKAN....TAKDER DALAM DAFTAR GENG KUNYIT PUN....SAPA LA YANG BUAT FITNAH NI....ISH ISH ISH

      Delete
  14. What PutraKraken has beautifulky articulated above is very true and as a Sarawakian, I can vouch for whatever he has mentioned.

    PBB's leadership is and can never be morphed into Umno, more prominently so when Tok Nan took over the leadership. Joe to date has shown consistency with Tok Nan's initiatives albeit pockets of dissimilarities in terms of execution.

    In the light of a kleptocratic malaysia with a kleptocratic leader and PM, sarawak leadership may have to take a holistic view of sarawak's position. The visit by mahathir may be just the beginning of excitement in the state. As PutraKraken has correctly painted the nature of sarawak's politics, a visit or two would make a different. Nonetheless given time, it may ignite the local interest and may snowball into something promising and serious.....
    Wallahuaklam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Correction

      Would not make a different.
      -----

      Delete
    2. Kempen tun madey diserawak bukan untuk tumbangkan kepimpinan abang joe diserawak...
      Kempen ini untuk pru peringkat pusat...
      Tapi jika orang serawak tidak sokong parti najib mudahlah najib tumbang...PH bersedia memberi hak lebih baik kpd serawak..tapi dijangka jika najib tumbang abang joe akan bawak bn serawak join PH untuk melicinkan pentadbiran serawak..

      Delete
  15. Jiban Taek Hai dan Jho Taek Low tak akan dpt harum dan bersihkan taek yg bertaburan seluroh dunia.
    Makin cuci makin busuk. usaha media dan geeombolan cai A9 adalah usaha dangkal. Jampian Q7 pun usah angkuh dan biadap melawan Qada dan ketentuan Allah.
    Masakan setiap usaha prop up Jiban Taek Hai gagal setiap kali bersiri2.
    Petunjuk sudah makin byk dan jelas dimana sirotol yg benar...

    ReplyDelete
  16. Janji-janji PH untuk orang Sarawak umpama janji2 Mamat muka pecah rumah untuk memikat awek yang cun.....tinggi melambung!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko reka temberang?...hahahaha...mamat muka pecah rumah ade dlm umno...2.6 billion rumah 1 mdb kena pecah...hehehe

      Delete
    2. GUNUNG DAIK BERCABANG TIGA....
      MADEY TUN TAIK DATANG BERTAPA...
      KALAU KU TAHU LIDAH MADEY BERCABANG TIGA...
      KU BERI PENYAPU BLAH LER DIA.....

      Delete
    3. ANON 1540
      ...SAYA TAK TAHU....
      BIJAN DAH PESAN DAH....BUAT TAK TAHU JER.....

      Delete
  17. BETUL.
    Kemenangan berganda buat SARAWAK dan Malaysia keseluruhannya.
    Sebabnya makhlok perosak Melayu UMNO Malaya sudah menjumudkan Bangsa dan Agama.
    Sehinggakan, Melayu malaya sudah terkongkong blackmail emosi bangsa dan ugutan kunci sorga.
    Konkongan ini hanya boleh dipecahkan oleh sikap agama bangsa yg betul, yg masih betbaki hanya di Sarawak dan Sabah.
    Jika geng Klepto Umno totok dan Evangelist islam Pas jumud dibiarkan , Malaysia menuju jalan hancur.
    Bantuan tokoh2 islam Sarawak dan Sabah yg hebat perlu menyelamatkan Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SELAMATKAN M'SIA DARI PEMBOHONGAN MAMAK MADEY DAN KRONI

      Delete
    2. SELAMATKAN M'SIA DARI PEMBOHONGAN BIJAN KLEPTO DAN KRONI

      Delete
    3. SELAMATKAN M'SIA DARI DIHEMPAP SEMAH BADAK DAN KRONI

      Delete
    4. ...TAK AMBIK TAHU...

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  18. lawaknya janji2 palsu pakatan harapan pimpinan tun mahathir. keadilan kepada hak petroleum dan hasil? selama 22 tahun memerintah malaysia, apa pertimbangan adil kepada hasil petroleum sarawak? berpuluh tahun tak dapat tunai, adakah kemungkinan akan ditunaikan selepas ini? lebuhraya pan-borneo dah menjawab akujanji no 3 dan 5. tanpa tol pulak tu dan tak pakai sistem konsesi. bukan macam lebuhraya semenanjung, sekejap2 naik sekejap2 naik. ni siapa punya idea ni, kalau bukan pengerusi ph yang lebih suka tabur janji daripada muhasabah diri tak mampu nak buat apa2 untuk rakyat sabah sewaktu dipuncak kuasa selama 22 tahun...lawak...lawak. percayalah, rakyat sarawak ada yang ketawa atau tersenyum simpul dengan janji terkini ph untuk sarawak.... yang menjuih bibirpun pastinya ada..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lawak lawak kau ni...itu janji umno yg 22 tahun tu.apehal menteri2 kabinet tak tunaikan tu salah umenok .

      ini janji pakatan yang belom diberi peluang pon nak tunaikan janji.klau dah berkuasa tapi tak tunai janji baru la boleh ckap pakatan menipu dollll...kayuuuu...batuuuuu...jammmbannnnn

      Delete
    2. kau jilat lah jubor taik jho lo tu selagi ada masa ni! lepas pru ni kau jilat jubor taik aku pulak!

      Delete
    3. cakap banyak tak guna. kasi najib bubar parlimen. tangan dah gatal nak pangkah PH ni. naik 3 ke 10 penjuru pun. pas dah takde senang sikit. ahli totok pas dah boleh baca strategi khianat hadi awang.. tak macam PRU13. aku antaranya totok pas dulu. hidup harumanis!

      Delete
    4. ANON 1552...DULU KO TOTOK PAS KER...ATAU DULU SI JIDIN PAGOH TOTOK UMNO...KER...BAK PI LER....DUA-DUA SAMPAH DAH KUAR...
      DUA-DUA AKAN KENA TAPAU.....

      TANYER CIKIT....

      FUKATAN HAPRAK DAH DIDAFTARKAN KE BELUM...PRU DAH TAK LAMA LAGI NI.... JANGAN SALAHKAN UMNO NANTI DAH LER....

      Delete
    5. ANON 1559
      ...SAYA TAK TAHU....
      BIJAN DAH PESAN DAH....BUAT TAK TAHU JER.....

      Delete
    6. ...TAK AMBIK TAHU...

      Delete
    7. 1632....BIJAN PESAN SURUH AMBIK TAHU....KALAU TAK...NO MORE DEDAK....

      Delete
    8. Lantak cai jh lo bodooo leer..

      Delete


  19. Segan nak cakap le ... Tapi terpaksa... Kami org PAS memang dah tak percaya langsung dg PH... Bubuh le nama apa pun idung besar ke kecik ke cap munger ke topdog ke kami tetap tak percayaaaaa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak ade cai jho lo menyamar jadi wakil pas...percintaan agong abad ini berharga 90 joa...hehehehe

      Delete
    2. ANON 1630.....YE KER.....TAK NAK AMBIK TAHU PUN....

      Delete
    3. Lantak ko leer boddoo..

      Delete
  20. Saya melayu Penang yang membesar, bekerja dan tinggal di Penang tak ada masalah pun dengan kerajaan DAP. Tak rugi orang-orang Pulau Pinang pilih DAP, banyak perubahan positif telah mereka lakukan ke atas negeri Pulau Pinang. DAP tak rampas tanah melayu Pulau Pinang, sebaliknya orang melayu sendiri yang jual tanah kepada bangsa lain dan pemaju perumahan untuk dapat duit mudah tanpa berusaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketua umno di penang jual tanah orang melayu konon nak dimajukan.....tarik balik saman terhadap lge...

      Delete
    2. Pemimpin Umno Pulau Pinang yang pekung dan kurap


      Ketua UMNO Bahagian Bukit Mertajam Datuk Musa Sheikh Fadzir, Ketua UMNO Bahagian Bukit Gelugor Datuk Omar Faudzar, secara tidak langsung telah mengakui bahawa mereka berdua ini adalah pengkhianat orang Melayu dengan menjual tanah-tanah milik golongan terbabit demi keuntungan peribadi.

      Mereka selaku plaintif telah mengarahkan peguam mereka, Tetuan Abu Bakar As-Sidek menarik semula saman terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang , Lim Guan Eng pada 1 April lalu.

      Berikutan itu, Mahkamah Tinggi semalam telah membatalkan saman yang difailkan.Baca di sini

      Sebelum ini, kedua-dua pemimpin Umno itu telah menafikan sekeras-kerasnya tuduhan dan tohmahan yang dilemparkan oleh Guan Eng dan telah mengambil tindakan undang-keatas Guan Eng pada 30 Nov 2014.

      “Saya merasa amat malu dan tuduhan dilemparkan Guan Eng ini berunsur fitnah bagi merosakkan reputasi saya dan syarikat Maison Heights Sdn. Bhd.

      “…… Guan Eng tetap memburukkan saya dan Musa dengan menggambarkan kami selaku pemimpin tidak bertanggungjawab,” kata mereka di sini.

      Dalam satu artikel bertajuk ‘Pembohongan UMNO’ yang disiarkan portal berita Malaysian Insider, Guan Eng mendakwa pemimpin UMNO sendiri mengkhianati orang Melayu dengan menjual tanah-tanah milik golongan terbabit demi keuntungan peribadi.

      Jelas Guan Eng, tanah bernilai RM8.6 juta tersebut dipindah milik daripada 31 pemilik tanah Melayu kepada Maison Heights Sdn Bhd pada 31 Januari 2012 lalu.

      Delete
    3. PEMIMPIN UMNO PULAU PINANG KAYA HASIL JUAL TANAH ORANG MELAYU - BEKAS TIM. MENTERI UMNO

      Terdapat banyak tanah yang telah difaraidkan sesama pimpinan Umno sehinggakan mereka mengkhianati amanah yang telah diberikan oleh orang Melayu kepada mereka, kata Timbalan Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Negeri Pulau Pinang, Datuk Seri Shariff Omar.

      Beliau berkata, kegagalan pimpinan Umno untuk membela nasib orang Melayu amat terserlah dengan pelbagai ketirisan termasuklah penyelewengan tanah dan seumpamanya.

      "Saya pernah menjadi exco kerajaan negeri pada tahun 1982, tetapi kita membela nasib orang Melayu ketika itu.

      "Namun begitu kini terlalu ramai pimpinan Umno lebih mengutamakan kekayaan dan memfaraidkan tanah-tanah yang ada untuk kroni dan suku-sakat mereka.

      "PERDA atau Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang ditubuhkan pada tahun 1983 semasa saya menjadi exco lagi bagi membangunkan kawasan luar bandar yang menjadi tumpuan orang Melayu, tetapi kini ianya sudah terbalik, " katanya pada program Bicara Rakyat di Teluk Air tawar, kelmarin.

      Malah katanya, lebih mengecewakan apabila terdapat tanah-tanah tersebut yang telah diagih-agihkan kepada pimpinan Umno.

      "Begitu juga dengan JKP (Jawatankuasa Penyertaan Bumiputera) Pulau Pinang yang ditubuhkan untuk membantu orang Melayu semasa Umno memerintah dulu.

      "Tapi kini banyak tanah-tanah organisasi ini juga telah diagihkan kepada pimpinan Umno termasuk di kalangan pimpinan pemuda.

      "Apa dah jadi dengan tanah di Seberang Jaya berdekatan dengan 'Carrefour' dulu, jika bukan untuk pemimpin Umno menjadi kaya raya, " tanya beliau lagi.

      Beliau yang juga merupakan mantan Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang turut berkata, terdapat tanah milik JKP di Teluk Air Tawar, Seberang Perai Utara yang sepatutnya dibangunkan untuk orang Melayu mengalami kerugian.

      Delete
    4. Macai2 bodos tak payahlah temberang DAP rampas tanah melayu di Penang..

      Delete
  21. PAS sedikit demi sedikit tenggelam dalam kerancakan politik antara PH dan BN dimana tujuan PH adalah jelas, terang dan nyata. BN atau dumbno pula dgn status quo nya yg kononnya memperjuangkan melayu dan islam tetapi yg nampak dimata majoriti rakyat malaysia adalah untuk mempertahankan najib at all costs. PAS yg tengah mabuk angau tidak mempunyai sesuatu yg menarik untuk ditawarkan kecuali dendam kesumat kepada DAP yg tak berkesudahan. Untuk menunjukkan parti mereka masih wujud dan releven kepada penyokongnya, sesuatu perlu dilakukan no matter how ridiculous it looks. Penyokong totok pas, sepertimana dumbno, akan melihat bahawa parti mereka masih berpengaruh dan itulah azimat yg mereka perlukan dalam mempertahankan ego mereka. Pengundi pengundi yg bijak tidak akan terpengaruh dgn mainan wayang baik daripada pas atau dumbno, kerana kesilapan memilih kali ini akan membawa kepada musibah yg lagi besar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas nak berceramah tak de isu...nak hentam keburukan umno tak boleh kerana kekasih sendiri...cari isu DAP..

      Delete
  22. LAWATAN KERJA YANG TERSIRAT

    26 September 2017

    Rancangan Najib untuk menangkis imej buruk yang terpalit ke atasnya oleh skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) melalui lawatannya ke Amerika Syarikat (AS) baru-baru ini kelihatan telah gagal.

    Meskipun beliau mungkin sedar AS tidak akan menarik balik atau mengkaji semula siasatan jenayah ke atas salahguna dana wang 1MDB, namun andaian beliau bahawa pandangan umum rakyat akan lebih positif kepadanya amat meleset.

    Komen-komen di media sosial dengan jelas menunjukkan kemarahan rakyat apabila video Najib menawarkan dana awam seperti KWSP, Khazanah dan MAS untuk membantu ekonomi Amerika Syarikat mula tular.
    Malah menurut Rafizi Ramli, Naib Presiden KEADILAN, kemarahan itu tidak akan reda apabila lebih banyak maklumat terperinci mengenai lawatan tersebut mula sampai ke pengetahuan rakyat.

    Antaranya ialah mengenai pelaburan KWSP di AS. Najib memberi komitmen kepada Presiden Trump untuk membawa masuk wang rakyat Malaysia melalui pelaburan KWSP sebanyak USD 4 bilion (RM 16.8 bilion) di dalam projek-projek prasarana di sana. Namun selain tidak masuk akal untuk Malaysia membantu projek di AS sedangkan prasarana negara masih belum tahap negara maju, terdapat beberapa masalah dengan janji itu.

    Pertama, KWSP sebenarnya memohon supaya Najib mendapatkan persetujuan Presiden Trump agar KWSP diberi status “Tabung Pencen Luar Negara Berkelayakan” atau QFPF (“Qualified Foreign Pension Fund”). Ini akan membolehkan KWSP diberi pelepasan cukai bagi pelaburan di AS. Perkara ini tidak dinyatakan oleh Najib, sebaliknya beliau telah mengumumkan keputusan bahawa KWSP akan melabur sehingga RM16 bilion tambahan di Amerika Syarikat.

    Kedua, pengumuman itu bertentangan dengan peraturan yang ditetapkan oleh Kementerian Kewangan yang menghadkan pelaburan luar negara KWSP kepada 30% sahaja dari jumlah pelaburan keseluruhan.

    Menurut Rafizi, setakat 22 Februari 2017, KWSP telah hampir mencecah had maksimum 30% pelaburan luar negara tersebut. Ini dakwanya sah menurut satu laporan oleh akhbar The Nation (akhbar Perdana Bangkok) yang memetik temuramah dengan Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Shahril Ridza Ridzuan. Dengan penambahan RM16 bilion tambahan, sudah tentu tahap maksimum tersebut akan pecah.

    Dalam konteks ini, apa yang dipersoalkan bukan pulangan balik atau dividen yang akan kembali kepada pencarum KWSP. Yang dipersoalkan ialah komitmen yang sepatutnya dibuat oleh Najib dan parti pemerintah untuk menjamin pulangan balik yang lebih baik atas pelaburan yang dilakukan (jika mendapat pelepasan cukai AS) dan menghormati peraturan dan tata kelola kewangan (had pelaburan luar negara 30%).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu lagi perkara ialah janji Najib mengenai pembelian pesawat-pesawat baru Boeing oleh MAS yang dianggarkan berjumlah USD10 bilion (atau RM42 bilion) dalam tempoh 5 tahun akan datang.

      Menurut Rafizi, sebenarnya MAS akan berbelanja sehingga sekitar RM53 bilion dalam tempoh 5 tahun akan datang untuk membeli 50 pesawat kelas Boeing 737-Max 8/10 dan 25 pesawat besar “widebody” iaitu kelas Boeing 787 atau Airbus A330neo. Beliau memetik beberapa laporan industri penerbangan yang berkait dengan MAS.
      “Sedang rakyat terkejut dengan jumlah wang yang begitu besar, rupa-rupanya ada risiko yang lebih besar”, ujar Rafizi.

      Menurutnya, risiko yang lebih besar berkait dengan kemungkinan campur tangan daripada pihak Najib dalam keputusan-keputusan kewangan penting tentang MAS yang akan berlaku dalam masa setahun dua ini.

      Ini lebih-lebih lagi membimbangkan apabila Lembaga Pengarah MAS menerima pelantikan orang kanan Najib iaitu Dato’ Habibul Rahman Kadir Shah sebagai ahli lembaga pengarah MAS pada 18 Mei 2017. Habibur Rahman Kadir Shah sememangnya diketahui umum sebagai orang kanan Najib hingga ada yang menggelar beliau “Jeneral perang Najib”.

      Meskipun penstrukturan semula MAS dikatakan berjaya (walaupun melibatkan pemecatan 6,000 orang kakitangan) untuk mengurangkan kerugian dan MAS dijangka mula mencatatkan keuntungan dalam masa setahun, namun dengan perbelanjaan paling besar sekitar RM53 bilion oleh mana-mana syarikat milik kerajaan dalam tempoh 5 tahun akan datang (kecuali PETRONAS) maka ia mengundang kebimbangan.

      “Adakah keputusan untuk membeli 8 Boeing 787 Dreamliners itu keputusan Lembaga Pengarah MAS yang telah melalui proses penilaian yang sewajarnya yang menepati strategi perniagaan MAS, atau itu keputusan politik Najib?” soal Rafizi.

      Beliau juga khuatir jika harga yang dirundingkan akan lebih mahal dan tidak telus jika ada campur tangan politik. Bayangkan, jika 5% komisen atas kos RM53 bilion sahaja boleh bersamaan dengan RM2.65 bilion!

      Di samping itu dakwa Rafizi, oleh kerana MAS dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan Malaysia melalui Khazanah, sebarang keputusan kewangan tidak perlu dilaporkan kepada mana-mana pihak dan rompakan sebegini melalui harga pembelian yang lebih tinggi boleh berlaku tanpa disedari.

      Apakah jaminan yang boleh diberikan bahawa skandal 1MDB yang melibatkan wang lesap berpuluh ribu juta ringgit tidak akan berulang dengan pelaburan sebesar MAS?

      Mungkin dahulu perkara-perkara begini boleh lepas daripada pandangan umum, tetapi dengan keadaan ekonomi negara sekarang, bebanan kos sara hidup yang menekan rakyat dan budaya rasuah serta salahguna kuasa yang meningkat, saya percaya rakyat tidak boleh lagi menerima apa yang didedahkan sebagai putar belit pembangkang.

      Budaya kleptokrat atau perompak wang rakyat telah menjadi-jadi. Jika tidak diambil tahu, tidak diteliti dan tidak dicegah, sampai bila-bila pun mungkin rakyat menjadi hamba di tanah air sendiri seperti kata peribahasa anak kera di hutan disusui, anak sendiri di rumah kebuluran. Tambah malang jika ada yang menangguk di air keruh. Kaut keuntungan berlebihan untuk kepentingan diri dan kroni namun hak dan tuntutan rakyat tidak diutamakan malah terabai.

      Delete
    2. lu cerita panjang2 macam taik..

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  23. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  24. Ke mana agaknya kartunis yg popular dgn kartun si hihihidung benarnya menghilang? Maklumlah,sejak si hihihidung besar jd boss dia, tak semena-mena karikatur hihihidung besarnya dah tak laku.
    Kesiannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menyorok dlm kain semah....

      Delete
    2. Menyorok dalam rambut semah....

      Delete
    3. Menyorok dlm kain semah! Tahan pulak bau taik palat masam tu.uweeeek!

      Delete
  25. Lihat je keputusan PRU punya trend & corak
    PH hanya gah di internet dan menang sorak
    Bila keputusan kat peti undi, abok pun tarak
    Lepas PRU, gagasan mereka jadi berselerak

    ReplyDelete
    Replies
    1. PRU sebelum ni PH dah ade ke bro?.....

      Delete
    2. 47% bn, 53% pr sapa yg makan abuk? Check mate suckerrrr!

      Delete
    3. Macai pening daa...hehehe

      Delete
  26. rakyat sarawak dan sabah jangan peduli pakatan haram yang tak ada langsung dalam kepala otaknya niat untuk bantu rakyat..bila nak pru baru terhegeh2 kesana sini menjaja isu2 basi lapuk..semata2 kerana gila kuasa..jangan nanti menyesal sepanjang hidup..mereka hanya menanti kubur sebelum dikuburkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang ni pun dah nyesal, ashik kena klepet dgn raja klepto jer! Semua yg hidup menanti kubur ke guane?

      Delete
    2. Hai Macy...
      Chup chup chup..hmmmmuuaaaahhh...

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Aiyooo adik kathy ke tu? Ini abang babimuthu la adik kathy! Mau mintak refund itu ari punya barang tarak baik la. Itu kasi tekan kuar cirit, kasi tekan kuar cirit. Kasi separuh pun bolela!

      Delete
  27. Di bwh BN, Srwak dpt banyak pembangunan
    Rakyat di siitu, dgn BN, semua dah berkenan
    Tidak kira Melayu, China, Iban, Dusun, Penan
    Pasti nya sia2 saja, Madey punya perjalanan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak terasa pun hidup selesa di bawah pemerintahan dacing karat....dengan GST, subsidi dimansuh, harga minyak naik....nenek aku dah lamak BN bro....

      Delete
    2. SIKALANG..HIDUP SUSAH, MATI PUN SUSAH.....

      NUKILAN KEJOLA KHATY KHADAM TUA.....

      Delete
  28. Losmah...mahu kena masuk high court,bini P.I bala sudah gerammm..laki dia mati sebab support sama losamah pasat bunuh altantuya...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...