Friday 15 September 2017

JANGAN LAGI BERI DERMA KEPADA PUSAT TAHFIZ....


Semua pihak kini sedang meratapi tragedi kebakaran sebuah pusat pengajian tahfiz di Keramat, Kuala Lumpur yang telah meragut 23 nyawa tidak berdosa. 

Setelah banyak kejadian kebakaran sebelum ini, ia berulang kembali dan sekaligus menyebabkan banyak air mata tumpah kerananya.

Tetapi, sepertinya tiada pihak yang belajar daripada kejadian terdahulu untuk memastikan ia tidak berulang kembali. Buat kesekian kalinya, sekali lagi kanak-kanak menjadi korbannya.

Pusat tahfiz yang terbakar itu didapati masih dibiarkan bebas menjalankan operasi di bangunan yang tiada CF, tiada kelulusan Jabatan Bomba dan Penyelamat, pengubahsuaian bangunan yang tidak sama seperti pelan asal serta keadaan tempat tinggal yang mungkin sesak dan berasak-asak.
Dalam kejadian terbaru di Keramat, di samping tragedi memilukan itu yang membuatkan kita tidak mampu menahan airmata daripada mengalir dan berderai, yang sungguh-sungguh memualkan kita tentunya ialah apabila pengetuanya dengan santai mengatakan semua pelajarnya yang meninggal dunia itu akan menerima balasan syurga kerana syahid.

Langsung tiada ada perkataan bahawa beliau sedia bertanggungjawab atau memikul beban kejadian, sedangkan pusat tahfiznya tiada CF, tiada kelulusan bomba, pelan asal berubah dan hanya ada satu pintu untuk keluar?

Di sebalik cuba menyedapkan hari keluarga mangsa dengan janji syurga, tauke pusat tahfiz seharusnya sedar bahawa kesedihan dan sengsara kehilangan nyawa telah pun dialami oleh mereka yang terbabit itu.

Dalam soal ini, bukan syurga atau neraka atau yang sepatutnya tauke pusat tahfiz itu tonjolkan, tetapi apakah pertanggungjawabannya terhadap kejadian yang tidak terkecuali adalah kerana kesediaannya menjalankan operasi tanpa mematuhi undang-undang?

Pihak berkuasa, terutamanya polis,  di samping melihat faktor-faktor lain seperti sabotaj atau unsur khianat, tidak harus berlengah untuk menahan atau mereman pengusaha pusat tahfiz tersebut atas beberapa kelalaian yang telah dilakukannya.

Beliau tidak harus dilepaskan lepas bebas begitu saja atas kehilangan 23 nyawa itu.

Selain itu, melalui pelbagai medium laman sosial dan grup Whatsapp, sejak semalam lagi telah tersebar dengan meluas permintaan berserta kepilan nombor akaun bank untuk mereka yang bersimpati memberi sumbangan atau derma kepada pusat tahfiz tersebut.

Tidak mustahil juga, di mana-mana masjid pada hari ini akan wujud pihak-pihak tertentu yang membuat kutipan atau memohon derma bagi pihak pusat tahfiz yang sama.

Untuk apa sebenarnya sumbangan atau derma diberikan kepada pusat tahfiz itu?

Buat ketika ini, jangan ada mana-mana pihak yang terlalu pemurah mahu memberikan sumbangan kepada pusat tahfiz itu lagi. 

Jika ada sumbangan atau derma, ia seharusnya diberikan atau disalurkan terus kepada keluarga 23 mangsa yang telah menderita kehilangan nyawa, bukan lagi kepada pusat tahfiz.

Tauke pusat tahfiz tidak harus terus "dikayakan"  dengan derma atau sumbangan daripada orangramai. Dia mesti pergi ke balai polis terlebih dahulu.

Jika derma atau sumbangan diberikan kepada tauke pusat tahfiz, kita akhirnya belum tahu sama ada pusat pengajian itu dibenarkan beroperasi semula  atau sebaliknya. Ia malah mungkin akan ditutup terus oleh pihak berkuasa.

Lalu, siapa yang mahu memastikan ke mana perginya wang derma yang mungkin berjuta-juta yang telah diterima oleh pusat tahfiz?

Oleh itu, kepada yang pemurah dan bersimpati, ambillah sedikit masa untuk mencari dan mengenalpasti keluarga-keluarga mangsa sebelum menghulurkan derma.

Biar derma dan sumbangan kita sampai kepada sasarannya, bukan kepada pihak yang mungkin bertambah kaya di sebalik airmata pelajar-pelajar yang tidak berdosa. (ShahbudinHusin 15/09/2017).

162 comments:

  1. Replies

    1. Org zalim ada org yg menghalang org lain membuat kebajikan

      Delete
    2. Lioutannlangsung antara

      Alhazeera dan pengarah nomba melalui Skype


      Di delete oleh kerajaan kleptokrat Malaysia knp?


      Aljazera demanded a full n thorough investigation !!


      Sampai ke.lubang cacing !!!


      Ada berani?

      Delete
    3. Anon 11.46.
      Penulis blog ini tak menghalang pun sesiapa berbuat kebajikan, dia cuma mengingatkan supaya kebajikan itu dilakukan dengan cara yang betul...

      Delete

    4. Yg belum baligh , syahid ke dak, terus masuk syurga le...
      Pasti nya juga mereka akan menarik tangan kedua2 IBU bapa ke memasuki syurga bersama.
      Yg nilainya lebih dp seisi langit dan bumi.



      Delete
    5. Apa pun dalam situasi sebegini, elok kita letak tepi perbezaan kita utk sementara dan sama sama sedekahkan al fatihah utk mangsa mangsa yg terkorban. Saranan tuan admin ada betulnya. Pastikan bantuan anda ketangan yg boleh dipercayai.

      Delete
    6. Wah, senang saja lobai2 bani Meloya cuci tangan. Pong-pang-pong-pang Islam.. pak-pong-pak-pong Allah, sweh-swoh-sweh-swoh Hadis nabi, Syahid, Jihad, ilmu agama, hari2 beribadah, syurgaloka nan indah, pathetic Meloya lain x banyak soalpun... qodo qodar, takdir Allah.. mcm Samy Vellu juga, ACT OF GOD.. khalas, tutup kes.

      Terus menerus bani Meloya dibodohkan sehngga melopong dan checkmated mcm bini tiba2 kena talak tiga.

      Sampai bila nak terus jadi bodoh duhai bani Meloya ooi.. tak sedar2 lagi..

      Kahkahkah.

      Delete
    7. Macy, kini baru kira2 212 kali kebakaran sekolah2 agama pondok dan tahfiz berlaku hingga 2017. Eloklah kita tunggu kumpul 10 juta kebakaran sekolah2 agama dan tahfiz, baru kita layak komen. 

      Dlm Islam simple saja, sami'na waato'na..sila hadam dan berdiam diri saja. Syurga dijanjikan tuh. Berduyun2 pi terpa. InsyaAllah.. masyaAllah.. Alhamdulillah.

      Laksana beli kereta + brek tak dak -> lenyek orang -> takdir + qada dan qodar, ini rukun iman tau, jadi kapir kalo banyak soal -> menggelupor redha -> hidup syumul = pathetic muslims (khalas).

      Delete
    8. Pada pendapat saya...........ibu bapa yg mau menghantar anak2 ke pusat pengajian tahfiz di seluroh Msia..........wajiblah soal selidik dulu sumer aspek sebelom membuat pendaftaran anak2 mereka......

      Bukan semata2 kaji aspek pengajiannya saja.............tapi tolonglah kaji sama soal sistem keselamatan dan pengendalian kecemasan.

      Contoh....ibubapa wajib mintak pihak penguasa Pusat Tahfiz tunjukkan sijil2 berikot......

      1. Permit dari Kementerian Pendidikan Msia (KPM).

      2. Sijil Kelayakan Menduduki Bangunan (Certificate of Fitness – CF )
      atau Sijil Kelayakan Menduduki Sementara (Temporary Certificate of Fitness – TCF)
      atau Certificate of Completion and Compliance (CCC).

      3. Sijil Perakuan Bomba.

      Pihak2 Tahfiz jugak wajib mempamerkan sijil2 tersebut pada dinding pusat Tahfiz yg boleh dilihat oleh sumer ibubapa............sama macam sijil halal di premis2 makan.

      Penguasa Tahfiz jugak mesti buat latihan kecemasan dan kebakaran secara sistematik kepada pelajar.........sama seperti latihan kebakaran di sekolah2 kebangsaan.

      Tapi menurut keterangan2 yg dikumpul ada kemungkinan di Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah berunsur sabotaj kerana terjumpanya 2 tong gas di tingkat atas asrama...........tapi apa pon kita tunggu dulu hingga siasatan pihak berkuasa selesai untuk mendapat kesimpulan yg sahih.

      Salam takziah dan Al-Fatihah untuk sumer yg terkorban........إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ......

      Moga ibubapa dan sumer waris2 mereka redha dan bersabar dengan dugaan Allah ini.

      Delete


    9. kesemua ibu bapa yang hantar anak ke sana adalah kerana terdesak selain ada yang berhajat benar-benar mahukan Anak-anak menjadi tahfiz.

      Ada beberapa sekolah swasta tetapi ibu bapa tidak mampu seperti ABIM.

      Bagaimana Najib perlukan Trump begitu lah Ibu bapa perlukan Sekolah tersebut.

      wallahuaklam.

      Delete
    10. Penjual agama hanya jual syurga dan neraka. Pendakwah sebenar akan menyatakan kebenaran.

      Delete
    11. Dapek dermo buek laie satu pusek Tahpiz takdo CF, pintu kuar masuk satu yo.

      Lopaih tu ado laie mati dermo laie. Buek pulak Tahfiz baru takdo CF, pintu kuar masuk satu yo.

      Lopaih tu ado laie mati dermo laie....

      Itulah nasib ekau Melayu asik kono tipu.

      Delete
    12. Setuju pendapat anon 5:10

      Delete
    13. Tak payah komen la... Sudah tersurat di azali.. Hanya kita yg masih hidup ini jgn suka mengutuk... Disebalik kejadian tentunya ada rahmat yg kita tidak ketahui.. Sakit kepala baca komen pelik pelik..

      Delete
  2. Setuju dgn Tuan Budin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan derma.masuk.akaun tahfiz gaybank.

      Jumpa.mangsa d hkl direct lg bagus

      P.s MAIWP pemilik.bangunan dan tanah perlu tanggungjawab.. Jangan jadi seolah pembunoh upahan ?!

      Jangan jadi mcm pis pus pas pengebom.bwrani mati! Dato j kfc bila.nak tutup.semua tahfiz d Titiwangsa???

      Delete
    2. Kan elok duit derma dulu x dipulangkan balik ke sheikh jho lo, boleh bantu dorang ni!

      Delete
    3. Aaaikkk.....betol jugak cakap bro Macy tu.......kan elok ambik duit derma tok arab celop tu sedekah pada sekolah2 tahfiz.

      Peruntukan yg diberi selama ni bukannya cukop sangat.

      Dari dibeli kediaman mewah kat US dan buat wayang lucah tu...........baiklah salorkan duit2 tu ke arah keagamaan.

      Delete
    4. Ahmad Maslan, Shahrir Samad dan Rosmah pink diamond necklace lebih memerlukan derma kata Najib Tun Razak...

      Delete
  3. Macam Tin Milo ke ?

    Tanya je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus tanya


      Woi. Duit derma nanti tahfiz buat bayar lawyer d mahkamah


      Sia sia saja

      Delete


    2. Dari derma Tabung palsu lebih duit derma itu bagi pada Trump.

      Ayuh rakyat Malaysia bersama-sama lah kita bantu Amerika.

      Delete
    3. Teman setuju dengan Tuan Shahbudin......

      "Pihak berkuasa, terutamanya polis, di samping melihat faktor-faktor lain seperti sabotaj atau unsur khianat, tidak harus berlengah untuk menahan atau mereman pengusaha pusat tahfiz tersebut atas beberapa kelalaian yang telah dilakukannya.

      Beliau tidak harus dilepaskan lepas bebas begitu saja atas kehilangan 23 nyawa itu."

      Kalo tidak ada tindakan tegas ke atas penguasa Pusat2 Tahfiz yg terlibat dalam kebakaran dan sebagainya...........maka penguasa2 yg baru jugak akan berbuat sewenang-wenangnya lepas tangan..........tanpa memikirkan aspek keselamatan dan kebajikan pelajar2.

      Jika tiada tindakan tegas diambil ke atas Pengusa Tahfiz yg tiada kelulusan............maka akan datang kita akan melihat kejadian yg sama akan terjadi berulang-kali.

      Pihak berkuasa jugak wajib memantau Pusat2 Tahfiz yg beroperasi di seluroh negara..........untuk pastikan sama ada sumer kelulusan dan piawaian dipatuhi.

      Pihak berkuasa mesti ada sistem pemantauan yg baik...........jika tidak.....Pusat2 Tahfiz yg tiada kelulusan ni akan tumbuh seperti cendawan lepas hujan............dan dengan secara tak langsung umpama meletakkan nyawa sebagai cagaran.

      Delete
    4. ini termasuk pusat asuhan seperti PASTI dan lain - lian

      Delete
  4. Blog milonsuam



    KALAU DERMA.KPD TAHFIZ ADAKAH PARA SYUAHADA AKAN HIDUP.KEMBALI???


    FCUK YOU!

    ReplyDelete
  5. Setuju 1000% tuan budin.

    ReplyDelete
  6. Tahniah Tun Mahathir


    Ganti najip melalkukan lawatan rasmi ke HKL melawat mangsa


    Najip takde. Tun M yang buat lawatan jumpaangsa mcm dah PM dah dr Mahathir nih. Tahniah dah tua pun masih bergetah

    Hidup Tun pm Malaysia ke 7/8

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang le baru nak melawst org PAS, dulu pediah dg m16

      Delete
    2. Terbaik 12:06

      Delete
    3. Mmg sifat munafiq si Madey tersangat jelas
      Lawatan dia ke HKL tu langsung tidak ikhlas
      Dulu masa di Memali arah tembak dgn M-16
      Kini berlakon mau tunjuk sifat kasihan belas

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    4. DEDAKMAN muncul lagi

      Delete
    5. Najib tak berani pulang selagi Rosmah tak izinkan. Rosmah apa peduli tentang musibah pada warga macam dulu dia keliling eropah nyopping-sakan ketika negara dilanda banjir. Baru2 ini dia mereka berdua tak kisahpun kemangkatan Duli Yg Maha Mulia Sultan Kedah yg telah menyelamatkan talian hayat mereka di Prutrajaya. '30 minit' bersama Trump itu lebih penting. Mentelah kini berada di kota New York tempat kegemaran Rosmah bershopping-sakan dan menemui anak kesayangan Reza Aziz. Saya dapat bayangkan Rosmah 'melepas geram nafsu nyopping' di sana setelah hampir 2 tahun kena 'curfew' di New York.

      Delete
    6. Mana ko tahu lawatan madey tidak ikhlas...ko ade ilmu temberang..

      Delete
    7. Haramjadah 12.17.........hati sape yg tak tersentuh tengok cara mangsa2 kebakaran Tahfiz tu meninggal.........dalam You Tube boleh dengar suara mereka menjerit mintak tolong.....

      Orang yg waras dan ada perasaan dah tentu akan rasa kesian dan simpati...........yg dah pergi tu dah tentu perginya tapi yg tercedera tentu kita rasa simpati pada mereka.

      Hanya manusia bebal dan bongkak.......yg hidop tak sudah dengan glamour.........kerja mengira duit saja yg akan ketepikan perkara macam ni.

      Bagi manusia perasan glamour, bongkak dan mewah.......mereka akan menganggap ini hal terpinggir yg tak perlu difokus sangat.

      Memang gampang....!!

      Delete
    8. anon 1217
      ko belajar kat ne ilmu jadi tuhan tu....
      jangan de tg ikut jejak langkah dia ni udah...
      rosak umat....

      Delete
    9. 1505,

      1224 tu bukan belajar ilmu jadi tuhan jugak ke?
      Sama je nengok, tahu apa nak berlaku akan datang...

      Kih kih kih...

      Delete
    10. Dia tahu Najib tak berani pulang...
      Kih kih kih...

      Delete
    11. Sebab Madey ni pandai Ber...MUKA_MUKA...

      Cai Fukatan Haprak...Madey dok tanyer ni...Najb dah kena tangkap ke bekum...

      Delete


  7. Kebanyakan rumah banglow lama yang di bina mengikut reka-bentuk sendiri di Bukit Antarabangsa tidak memiliki CF.

    Rumah-rumah lama di Keramat itu pun ada yang tidak ada CF.

    Satu ketika dulu kita di sibuk kan dengan projek perumahan yang di duduki tidak mempunyai CF. Bagaimanapun atas sebab apa, maka di bolehkan keluar CF sementara ?


    Sebaik-baiknya mana-mana kediaman terutama pusat-pusat sepertinya penjagaan memeriksa wayar letrik yang telah berpuluh tahun di pasang dan ia nya kekal walau pun pengunaan nya bertambah kerana jumlah orang yang melebihi dari sepatutnya.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila untung lebih jadi keutamaan daripada keselamatan dan pendidikan dakwah.

      Delete
  8. Dermalah kpd keluarga mangsa...
    Kerajaan patut ambik alih pusat2 pengajian ugama dan diletakkan dibawah jamil khir dan JAKIM...

    ReplyDelete
    Replies


    1. Duit zakat pun kena bedak.

      Duit zakat itu lah yang sepatutnya di guna untuk baik pulih sekolah maahad.

      Delete
    2. Setuju kalo nak derma.......derma terus kepada keluarga mangsa.

      Delete
  9. Mmg matii pucok Seman, Matdey punya kuli
    Hamba cabar, dia diam je, macam pekak tuli
    Jom pak Man aku nak ajak jumpa kita berjoli
    Bawa le bini muda ngko, kasi aku rasa sekali

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budok ni doh gila babi...

      Delete
    2. DEDAKMAN muncul lagi

      Delete
    3. 1158 ni anak haram umno ke pas ni....
      oooo...tau...anak zina umnopork ngan paspork
      tak syak laiiiii....

      Delete
    4. He.he.he...
      cai Fukatan Haprak....Madey dok tanyer ni...Najib dah kena tangkap ke belum....

      Delete
  10. Dah biol Seman tepi gantang punya melukut
    Demi tamakkan dedak, jubor Matdey dia ikut
    Menyamar jadi anon, dia kantoi & tersangkut
    Hamba cabar berdepan, terus dia gigiil takut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  11. Begitu juga si john boDoe 'ostat' sewel kurap
    Di blog inii, populariti murahan dia nak garap
    Aota putar belit guna kelulusan sastera Arab
    Dgn hamba, dah kerap kali 'ostat' ni tertiarap

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budok gila babi eksyen lebih...

      Delete
    2. He.he.he...
      cai Fukatan Haprak....Madey dok tanyer ni...Najib dah kena tangkap ke belum....

      Delete
  12. Seperti itu juga Isu Memali, apabila melibatkan kematian, dengat cepat pihak yang bertanggungjawab terus melabelkan mereka syahid ! Adakan ini cara bermaruah untuk lari dari tanggungjawab ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu Lah org Islam. Ko apa tau!!!

      Delete
    2. Islam tak mesti syahid....cume ade syahid kecil dan syahid besar....pihak yg nak cop syahid mesti bagitau syhid kecik ato syahid besar supaya tak keliru...syahid di medan fisabillillah syahid besar tidak dimandikan dan dikafankan..

      Delete


    3. Selain itu ada mati berhutang kena tanggung 1MDB.

      Delete
    4. Mati merompak 1 mdb dan mati menyokong prompak...

      Delete
    5. He.he.he...
      cai Fukatan Haprak....Madey dok tanyer ni...Najib dah kena tangkap ke belum....

      Delete
  13. Seman bacul dah kecut pelir diam membatu
    'Ostat' boDoe munafiiq juga makin mati kutu
    Tak berani depa lawan, hamba tiibai dan latu
    Berani berentap le depa ekor ni dua lwn satu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  14. Jamil khir patut bentang undang2 di parlimen mana2 tokey yg nak bukak pusat pengajian ugama islam mesti dapat lesen dari menteri ugama dulu...bangunan pusat pengajian ugama mesti dapat kelulusan PBT terlebih dulu....tugas menteri ugama dan JAKIM memantau operasi dan keselamatan pusat pengajian ugama islam...lesen diperbahurui setiap tahun...Islam mesti di perkasakan..

    ReplyDelete
    Replies


    1. Saya penyokong Hadi Al-Sedondon bersetuju-setuju lah sangat.

      Tekan kan subjek Syahid dan Wala.

      Delete
  15. https://www.bharian.com.my/berita/kes/2017/09/325533/misteri-tong-gas-kuning-di-luar-asrama

    ReplyDelete
  16. I shall not associate myself with a son of a bitch, without a name & legitime father, what more with his questionable upbringing, education & vulgar conduct.

    Kenapa pulak saya mengotor & menghina diri dgn budak hingusan puaka biadab tak bertamaddun, tak bernama, tak tahu asal usulnya, & tahap pendidikannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti budok tak de pelajaran ugama...mak bapak jahil lahirkan anak jahil..

      Delete
    2. Betul pak othaman

      Kan saya dah cakap dia dah desperate untuk perhatian.

      Kronik sakit budak tu, entah boleh sembuh entah akan mati di dalam keadaan hati bernanah.

      Delete
    3. Pkmak betul kojola



      ESOK JADI DAK LANCHAU?


      JANJI 16 SEPT DI DATARAN DEPAN BUKIT PNTT AMAN???


      SKUAD KAMI DAH STANDBY SEWA BILIK DI MASJID INDIA


      HARAM.BB KALAU.KONTAK DTG BB

      Delete
    4. Kawan2 pedulikaaan ajerrr macaaaiii haram tu....
      Don't be carried away by him.

      Biar dia perasan sorang2 konon Pak Othaman dan kita sumer takot dengan dia.........walhal orang malas nak layan orang giler dan tak nak sama jadi biol macam dia......

      Bior lantoknye nyalak sorang macam anjing rabies.......
      Hahahahahaha

      Delete
    5. Bro phantom..

      Tepat sekali tu. Sakit jiwa kronik budak tu sebab tidak dipedulikan sesiapa pun.

      (Perasan tak, pak Othaman, saya dan bro sendiri dah malas sebut nick name dia pun. Benar-benar tiada harga lagi).

      Ada kenangan mengusik jiwa lagi tu terkenang satu masa dahulu ketika kesewelan dia masih dilayan sebab pendedak-pendedak lain belum muncul.

      Sampai ke peringkat nak mengajak pak Othaman bertemu selepas berapa kali lari. Memang betul dah meroyan dah tu.

      Bila pak othaman dah malas melayan dia baru dia pulak nak mengajak.

      Mati beragan la jawabnya.

      Kesiaaaan...

      Delete
    6. He.he.he...
      cai Fukatan Haprak....Madey dok tanyer ni...Najib dah kena tangkap ke belum....

      Delete
    7. attention seeker = kurang kaseh sayang.

      Delete
  17. Udah tak melawan lagi, Wak Seman musibat
    Dia buat diam bodoh jer hamba tibai & sebat
    Jgn kata bertumbuk, tak berani dia berdebat
    Nak tanya Wak, bulu puki bini jarang ke lebat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
  18. Setuju dgn tuan blog agar apa-apa sumbangan disalurkan terus kepada keluarga mangsa dan bukan kepada pusat tahfiz ini.

    Setuju juga dengan pandangan tuan blog yang bertanggungjawab perlu diadili. Cuma terlalu awal untuk mengenalpasti siapakah yang sebenarnya bertanggungjawab. Biarlah siasatan dilengkapkan dan keputusan dibuat.

    Untuk menyalahkan pusat tahfiz ini 100% pun tak boleh sebab ada banyak kebarangkalian mengapa mereka tak pastikan pusat mereka menepati piawaian. After all, mereka bukan seperti Permata yang saban tahun dapat peruntukan luar biasa.

    Itu belum dikira kemungkinan adanya perbuatan khianat. Allahu akbar.

    Di dalam mencari punca dan di mana kesalahan jangan pula sampai menyalahkan takdir. Anggap saja ada mesej dan hikmah di sebalik kejadian. Saya pasti akan ada sesuatu dilakukan oleh para pengusaha pusat tahfiz untuk pastikan kejadian sebegini tidak berlaku di tempat mereka.

    Saya masih ingat ketika Sekolah Taufiqiah Khairiyah (pondok pak Ya) terbakar di Kedah, ramai tatng terlalu menyalahkan pihak sekolah bertubi-tubi sehingga akhirnya yang membuat semua kembali berfikir dan menginsafi bahawa kejadian berlaku pun di atas izin dan kehendak Allah ialah kejadian LTAB Subang pun boleh terbakar.

    Yang baik jadikan tauladan
    Yang buruk jadikan sempadan
    Yang kurang diperbaiki
    Yang sudah teruk buruknya dan berisiko tinggi robohkan saja dan gantikan yang baru.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SOMEBODY HAS TO GO TO.JAIL FOR THE TRAGIS FIRE INCIDENT ! kata donald trump


      ' LOCK THEM UP ' kata trump.kepada wak.jahid komedi


      Siapa yg akan akan.ke sungai boloh ???


      MaiWp ? Pengerusi surau ? Pengetua tahfiz ? JaisWp ? Dato J kfc? Ibu bapa ? Mufti wilayah ? PARA PENDERMA YG MENDERMA KPD TAHFIZ NIH !!!

      Delete
    2. He.he.he...
      cai Fukatan Haprak....Madey dok tanyer ni...Najib dah kena tangkap ke belum....

      Delete
  19. Biar derma dan sumbangan kita sampai kepada sasarannya, bukan kepada Lebai2 PAS Datuk Nikah Kahwin yg dah meratah & melesapkan duit tabung Memali.

    Jangan lupa itu.....!!

    ReplyDelete
    Replies



    1. Lebai jutawan NAK.ORDER Q8 DAN BOEING DARI TRUMP.

      Delete
    2. Biar derma dan sumbangan kita sampai kepada sasarannya, bukan kepada Si Rapuji Sotong.

      Jangan lupa itu.....!!

      Delete
  20. Mmg betul, Seman Kadok kakii gebang lebat
    Ntah bila si tua munafiq ni rasa nak bertobat
    Pelir dia lembiik juga, walau dah makan ubat
    Dibiar jer, buriit bini dia, kote org lain sumbat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak gila babi mrroyan lagi...

      Delete
  21. Matdey kini betul2 dah rasa kalut dan gawat
    Kedudukan PM, si Boboi dia tak dapat jawat
    Rela dia sembah kominis dan jilat si peliwat
    Dgn org pusat tahfiz pura2 kasihan melawat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni gila babi...najib yg sembah cina kominis...jual aset negara kpd komnis...

      Delete
    2. 1.Madey...Rela dia sembah kominis dan jilat si peliwat- Ulasan anda Tepat Sekali...

      2.Dgn org pusat tahfiz pura2 kasihan melawat- Ulasan yang tepat...sebab Madey ni pandai ber MUKA-MUKA...

      Delete
    3. Macai Najib huru-hara dek orang tua baling gelas tak pecah.. adoiyai..

      Delete
  22. http://malaysiandigest.com/bahasa-malaysia/697691-tragedi-tahfiz-teguran-dr-maza-kepada-ibu-bapa-pihak-berwajib.html

    ReplyDelete
  23. Pak Diny, ini nak jawab komen Pak Diny yg lepas. Maaflah saja kerja dan tak dapat jawab all the time. Cerita household debt ini juga kena imbang dgn household savings. Negara mempunyai antara housrhold savings tertinggi kat dunia. Disamping itu juga bila diteliti household debt ini bahagian yg besar adalah hutang rumah dan kemudian kereta. Ini lumrah Pak Diny. Bukan semua dapat bayar cash. Hutang ini juga disokong aset. Hutang yg membimbangkan adalah hutang bercorak consumption - eg kredit card debt. Alhamdulillah BNM adakan langkah langkah untuk kontrol debt ini. Kita kena pandang the total picture Diny. Malangnya menjadi antara kaedah politik toksik pembangkang untuk campur adukkan kebenaran dgn kebatilan dan juga sembunyikan sebahagian kebenaran. Tujuan untuk promote rasa benci pada kerajaan. Dlm pada itu Diny pernah tak soal apa polisi pembangkang yg akan bantu kurangkan household debt? Pembangkang sendiri caca marba dgn tiada pimpinan yg terang dan polisi yg mantap. Saya tak lupa Diny keadaan kampung dan sanak saudara zaman TDM dulu. Keadaan mereka jauh lagi daif ketika itu. Nak beli kereta tak mampu. Kini sebahagian ada sampai dua kereta dirumah. Rumahpun dah upgrade lagi besar dan cantik. Mereka yg sibuk katakan keadaan dulu lagi baik sebenarnya terpisah dgn realiti kerana hasutan. TDM dulu dianggap penyakit - punahkan harta rakyat beratus billion melalui initiatif dan projek projek yg hanya memenuhi ego dan kocek kroni. Ingat IPP dan Tol. Berapa ramai kroni kaya manakala rakyat merana. Bagaimana kita nak perbaiki keadaan dgn bawa balik penyakit ini dlm badan? Bukankah Reformasi ditubuh untuk jatuhkan penyakit TDM ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba bagi data yg jelas berape jota orang malaysia yg ade lebih dari satu kereta dan tinggal dirumah besar...rakyar mesia 30 jita dan lebih sikit dari separuh...berapa ramai melayu yg ase 2 kereta dan rumah besar?..kalo tengok sebahagian saje terus canang ramai yg kaye ni kerja orang tolol..

      Delete
    2. Mr j tak berani jawab U mana dia dapat MBA; subjek apa. Why j?

      Delete
    3. Mr JEBON..cuba ko bagi data berapa jumlah simpanan melayu yg berbelas2 jota dlm ASB dan ASB 2..berapa jumlah simpanan dlm tsbong haji...boleh buktikan cakap ko rakyat melayu dah hidup senang...

      Delete
    4. Doesnt sound like from someone with an MBA. Unless she graduated from Preston University Kuala Ketil, Kedah.

      Delete
    5. Dari temberang2 yg JEBON dah luahkan boleh tahu tak de ijazah masters pon...setakat belajar teori ekonomi supply and demand tingkatan 6 saje..bahasa dah temberang orang berijazah berbeza dengan mr JEBON lepasan tingkatan 6 sahaja...

      Delete
    6. Mr JEBON satu spesis dengan najin...mr Jebon kaki temberang...Najib kaki klentong..

      Delete
    7. He.he.he...
      cai Fukatan Haprak....Madey dok tanyer ni...Najib dah kena tangkap ke belum....

      Delete
    8. Big boss dah mengadap dan merafak sembah kepada DYMK Trump...

      kuasa besar penyokong kuat LGBT, Atheis, Kristian evengelis, pro Israel Zionis dan anti Islam.

      Macai Najib bila lagi?

      Delete
  24. Dikala Lebai semakin kaya raya... Walaun kekal bodoh utk selama2nya....
    AnAk KuChINg:

    Dikala UMNO karam, PAS menjadi pelampungnya..
    Dikala UMNO terbakar, PAS menjadi bombanya..
    Dikala UMNO terjun, PAS menjadi parachutnya...
    Dikala UMNO panas, PAS menjadi kipasnya....
    Dikala UMNO sakit, PAS menjadi ubatnya...
    Dikala UMNO masuk ICU, PAS menjadi oksigennya...
    Dikala UMNO tempang, PAS menjadi tongkatnya...
    Dikala UMNO rebah, PAS menjadi pengangkatnya....
    Dikala UMNO haus, PAS menjadi airnya...

    Dikala UMNO kehabisan batteri, PAS menjadi power banknya!

    Dikala Lebai semakin kaya raya... Walaun kekal bodoh utk selama2nya....

    Takiyuddin berkata, di sekitar bandar Kota Bharu sahaja, kerajaan negeri mengeluar
    kan 28 lesen premis minuman keras, termasuk di kawasan Jalan Kebun Sultan yang dikenali sebagai “China Town”.

    Ini termasuk lesen yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa kerajaan tempatan atau majlis daerah lain di seluruh negeri.

    Mana2 yg menjual atau membeli atau menunjuk jalan ke kedai/ tempat arak maka nerakalah jalan terbaik bgnya. Bagaimana pula dgn org melayu yg partinya Islam Progresif yg menyokong Dap mnganjurkan pesta arak itu?? Kerana sebuah kerusi di PutraJaya, agama di anggap remeh oleh mereka.

    Rupanya lembing Awang pulang ke Dayang.

    Kabo ke Takiyuddin la weiii....!

    APA YANG RAKYAT DAPAT DARI LAWATAN NAJIB KE AMERIKA?

    INI LAH 20 PERKARA KURANG CERDIK YANG TERHASIL DARI LAWATAN NAJIB KE AMERIKA.

    1. Negara rugi berjuta2 kerana najib telah membayar pelobi2 antarabangsa dan Amerika semata2 untuk memujuk White House dan Trump supaya bersetuju "menjemput" Najib ke White House.

    2. Najib bukan sekali melobi untuk bertemu Trump. Ini kali ke dua. Kali pertama beberapa bulan lepas semasa Trump melawat negara2 Arab. Trump lansung tidak melayan permintaan Najib dan enggan bertemu Najib walaupun Najib telah terbang ke Arab.

    3. Siapa kata lawatan Najib lawatan RASMI? Lawatan Najib bolehlah di katakan lawatan sandiwara Najib yg terdesak, semata2 untuk mnaikkan imej nya kepada rakyat dan khususnya kpd pengampu tegar najib di dlm UMNO agar lebih meyakini najib menjelang PRU14. Harapan Najib, kelihatan dan bergambar dgn seorang Presiden kuasa besar meningkatkan dan memberi kepercayaan rakyat bahawa dia tidak bersalah tentang 1MDB.

    4. Siapa yg menyambut kedatangan Najib dan Rosmah? Adakah permaidani merah dan pemeriksaan barisan tentera menyambut Najib sebagai upacara rasmi menyambut kedatangan seorang ketua sebuah negara?

    5. Sangat memalukan dan di hina. Setiba Najib di Amerika, dia telah di sambut oleh Pengurus Hotel milik Trump bersama kedutaan Malaysia di Amerika. Tiada sambutan negara. Hinggakan tempahan hotel untuk penginapan delegasi Malaysia tidak di lakukan oleh pihak Amerika tetapi di uruskan oleh pihak kedutaan Malaysia bersendirian dan di bayar sendiri dgn menggunakan duit rakyat. Pada kebiasaan lawatan rasmi negara, segala kemudahan akan di uruskan oleh tuan rumah.

    6. Mana first lady Amerika yg lansung tidak membuat sambutan menyambut Rosmah seperti kebiasaan terhadap isteri ketua negara yg melawat di West Wing White House?

    7. Adakah Najib pemimpin dari negara low class hinggakan Najib tidak di beri peluang bersama Trump di bilik pejabat Presiden yg di panggil 'Oval' untuk pertemuan empat mata sebelah menyebelah seperti kebiasaan pemimpin dunia lain.

    8. Perbincangan berjalan secara terbuka. Najib hanya bercakap seperti seseorang yg membentangkan projek. Tiada agenda khusus yg menyentuh hal sejagat, ekonomi atau dasar luar negara. Kenyataan Najib hnyalh seperti sepintas lalu, hinggakan isu Rohingya yg katanya akan dibawa kpd Trump tidak di sentuh lansung. INGAT YER, Najib hanya sentuh berkenaan Rohingya semasa sidang media dgn media Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiada state dinner....walau pun umum nak beli 16 jet; nak labur billion2 bantu US!!!!. Cis trump tak bagi muka langsung.

      Isu visa free travel tidak dibangkitkan langsung.

      Tiada satu pun diumum pelaburan US ke malaysia.

      Datang punya jauh...trump bagi 30 minit jerrr? Tidur hotel dia kena bayar pulak tu, bukan free. Apadah trump ni...apasal kemut sangat Encik Trump?

      Delete
    2. No. 6.........kesiaaaannn.....punyalah ready glamour2.......last2..????

      Delete
    3. He.he.he...
      cai Fukatan Haprak....Madey dok tanyer ni...Najib dah kena tangkap ke belum....

      Delete
    4. Dapat sambutan ala Ketua Kampung masuk rumah kenduri.

      Sambutan Menteri untuk program JKKK pun lagi meriah dan real.

      Apa boleh buat Najib nak beli jet guna duit KWSP je?

      Delete
  25. Kita tahu siikap sebenar, keling Matdey kutty
    Dengan alim ulamak, dia masih benci di hati
    Dia gi lawat org2 tahfiz hanya pura2 simpati
    Tunggu saja terima balasan kat akhirat nanti

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko pakai ilmu temberang ikut najib kaki klentong....tun madey tak suka lobai Pas kaki pembelit mcm ko..

      Delete
    2. Sebab Madey ni hati Khaldu dan Kohok....pandai ber MUKA-MUKA....

      Delete
    3. Macai Najib huru-hara dek baling gelas tak pecah.. adoiyai..

      Delete
  26. Mmg hipokrit & munafiiq Matdey 'apa nama'
    Bab nak tunjuk baik budi, dialah org pertama
    Tapii ramai dah masak dgn dia punya drama
    Bagi dia sama saja semua tuhan dan agama

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dah tolong rohonya?...hehehr

      Delete
    2. MEMANG HIPOKRIT DAN MUNAFIK PUN MADEY NI.....

      Delete
  27. 'Ostat' john boDoe, ayat2 Quran dia berniaga
    Othaman buat fitnah, rakyat mau dikasi laga
    Menghina caci pemimpin, depa rasa bangga
    Dua ekor ini, mampos tidak akan bau syorga

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berniaga kepala bapak ko...hehehehe

      Delete
    2. Bapak ko berniaga mak ko...

      Kahkahkakahkahkah...ko terus jadi gila babi....hahahahahaha..

      Delete
    3. Wak Suman jual Tempe Masam...Ustaz Doe Anjing kurap belaan Dapigs-berniaga ayat2 al Quran...memang sajak le dua orang tu....

      Delete
    4. 14:15 Awak org apa? Kalau Umno tak mcm ni. Pas ke?

      Delete
  28. Othaman dah tak berani lagi nak keluar kuku
    Tengok hamba cabar, dia terus diam terpaku
    Dah mati pucok pelir mamposs ini kera duku
    Wak..bini muda nko tu, jual saja le dekat aku

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang gila babi pon perasa...

      Delete
  29. Wak Seman tua tempang, nak lagak perkasa
    Dia tak sambut, hamba kasii tempat & masa
    Mmg sebenar nya kote dia dah kecut binasa
    Wak, puki bini ko boleh ke aku tumpang rasa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bertambah kencang gila babi budak ni...hehehehehe...ubat dah abis...

      Delete
    2. Pantat laki ko kecut ler

      Kata pelir sado..

      Ini cipap rhongya ..

      Delete
    3. Laaaa...Wak Suman Tempe ni...Tempang ruper nyer....perasan sado...
      beri pelempang jer.....

      Delete
  30. Othaman kat sini, lantang serupa badai ribut
    Rupanya dia ini bapok, watak sotong lembut
    Hamba cabar berdepan dia jadi kelam kabut
    Sampai kinii, cabaran hamba tidak disambut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lantak ko.ler...penyakit gila babi bertambah kuat lepas jumaat...hehehe

      Delete
    2. Laaaa...Wak Suman ni dah ler tempang...bapok plak...
      sepupu sepapat si Piji Sotong ler tu....

      Delete
  31. Kejap.lagi budak gila babi ni letih ler lepas kuat meroyan...hehehe

    ReplyDelete
  32. Diharap anda tahu, siapa Seman karung guni
    Oleh sbb mati pucok, digadai habis burit bini
    Hebat megah & riak dia, hanya dekat blog ini
    Esok 23:30, Dtrn Merdeka, Wak...ada berani?

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete


















  33. TuTUTUP SEMUA TAHFIZ


    KATA SULTAN JHR






    SETUJUUUUUUUUUU !!!!!







    TUTUP WOIIIIIII SKRG WOIIIJI TUTUP!!!!








    LEBAI DENGAR TAK ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. MalaysiaHaru pun sama le juga kuat gebang
      Mingkin lahabau ini ada ilmu parang terbang
      Hamba cabar Pak Man, naper anda bimbang
      Bro...jom kita rasa bini Seman punya lobang

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    2. Budak jahil...ko ni ikut ajaran agama mana?..

      Delete
  34. Takdir dan suratan tidak siapa dapat sangka
    Biila Sultan Kedah mangkat, DSN di Amerika
    Itu pun dia buat isu, si Othaman dajjal puaka
    Sbb mmg dah begitu, sifat bakal ahli neraka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taqdir...qadak dan qadar berasbab..kalo dah melin5as jalan tak tengok kiri kanan kena langgar di lori balak leer...kalo pilih penipu jadi pemimpin hari2 kena tipu...jangan salahkan yg lain..

      Delete
    2. Ntah taik apa, kat otak 15:00 ini dah melekat
      Tak tahulah cai ini, belajar apa punya tarekat
      DSN mana tahu biilakah Sultan nak mangkat
      Lain lah kalu dia dah dpt berita dari malaikat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
  35. Semuanya atas kehendak Allah, tapi manusia harus berikhtiar. Nabi saw pernah ditanya oleh sahabatnya samada unta perlu ditambat dan kemudian tawakal atau lepaskan ikatan dan tawakal. Rasulullah saw menjawab hendaklah ditambat dan tawakal, menunjukan keperluan keselamatan ditempat sebegini perlu diberi perhatian dan jgn menyalahkan takdir semata mata.

    Tapi terlintas jugak dlm kepala ni tiap kali najib jumpa presiden amerika, ada jer bencana kat malaysia ni, dulu banjir, ni kebakaran. Suratan atau kebetulan.

    ReplyDelete
  36. pertama kali berita tragedi ini tular saya segera ingin mengetahui siapa yang empunya pusat tahfiz ini & siapa pengetuanya. dia yang sepatutnya dipertaggungjawabkan, lebih-lebih lagi bila saya dapati dari gambar yang tertera tingkap bahagian atas kelihatan ditutup dengan pagar besi. ini merupakan perangkap maut bila terjadi kebakaran. apa jenis akal manusia yang memagar bahagian atas tingkap bangunan dengan besi. lebih-lebih lagi bangunan asrama. apakah mereka fikir mahu mengelak pencuri yang boleh memanjat dinding seperti spiderman?

    ReplyDelete
  37. Ubat dah makan ke belum....

    ReplyDelete
  38. 3 sebab ekonomi negara sedang tenat menurut bekas timbalan Gabernor BNM
    Mat Bihi Rabu, September 13, 2017

    Ekonomi negara kita Malaysia sedang tenat. Dan ada 3 sebab kenapa ianya boleh dirumuskan sedemikian. Ini maklumat atau lebih tepat pandangan yang amat menarik dari seorang pakar ekonomi negara, bekas timbalan Gabernor Bank Negara Malaysia.

    Lin See-Yan merupakan bekas timbalan gabernor bank negara Malaysia yang pakar dalam bidang ekonomi. Jadi semuanya pandangannya perlu diberikan pertimbangan yang sewajarnya oleh para pemimpin negara kita.

    Berikut sedikit fakta tentang Lin See-Yan:

    Menjadi Timbalan Gabernor Bank Negara Malaysia dari tahun 1980 hingga 1994. Jawatan yang dia pegang kat situ bukan sekejap tu. Lebih kurang 14 tahun!
    Merupakan seorang Garaduan lulusan dari Harvard. Ini memang orang bijak sebab bukan senang-senang nak masuk Harvard. Sebab ramai orang bijak macam dia masuk Harvard lah yang membuatkan Harvard jadi macam tu, dan bukan sebaliknya.
    Pernah kerja di Jabatan Perdana Menteri dari tahun 2008 hingga 2010.
    Menjadi Pengerusi Malaysian Insurance Berhad dari tahun 1988 hingga 1994
    Merupakan ahli kepada The British Chartered Scientist

    3 sebab ekonomi Malaysia sedang tenat

    Bila dah baca senarai kelayakan Lin See-Yan kat atas tu, sekarang baru kita boleh tengok apa tanda-tandanya ekonomi negara sedang tenat. Dia bukan cakap main ikut sedap mulut seperti kebanyakan ahli politik kita yang ada sekarang.

    Walaupun ramai ahli politik yang melenting dan mula tunjuk pencapaian CGPA mereka setiap kali ditembak kritikan, tak boleh nak lawan sangat dengan pengalaman dan kelayakan Cina Malaysia ni. Jadi kita tengok 3 sebab ekonomi dikatakan sedang tenat menurut beliau di bawah:

    Malaysia banyak hutang - Hutang negara amat tinggi sampai mencecah RM655.7 Billion sehingga bulan Jun 2016. Ini berdasarkan laporan dari Kementerian Kewangan 2016/2017. Ini bersamaan dengan 53.2% KDKN. Sekarang tak pasti pulak banyak mana hutang negara secara tepat.
    Nilai Matawang Ringgit lemah - Menteri kata nilai ringgit kita kukuh dan antara yang terbaik di rantau ini. Itu kata menteri yang tak lulus mengaji ekonomi. Tapi menurut pakar ekonomi ini, nilai matawang kita yang USD1 bersamaan dengaan RM4.18 itu adalah tinggi dan menyusahkan rakyat dan para peniaga. Masa dia bersara dari BNM, USD1 sama dengan RM2.50 saja.
    Negara bergantung pada tenaga buruh murah dari luar - Tengok kat luar sana berapa ramai warga Indonesia, Bangladesh, Nepal, Vietnam dan lain-lain lagi. Hampir kesemua kerja kat bawah sekarang bergantung pada tenaga buruh murah itu. Kita banyak keluarkan produk tak bernilai tinggi yang hanya boleh dijual murah, maka terpaksa bergantung pada tenaga buruh murah.
    Ralat: Saya tersilap letak jumlah hutang negara sebelum ini sebagai USD655.7 billion. Sepatutnya angka adalah dalam ringgit Malaysia. Jadi saya dah betulkan jumlah sebenarnya kat atas tu. Mohon maaf atas kesilapan itu.
    Bahaya ekonomi negara tenat

    Menurut beliau lagi, dalam masa terdekat ini, memang tak ada masalah. Kita semua memang tak terasa sangat masalah yang sedang berkumpul sedikit demi sedikit secara perlahan-lahan itu.

    Tapi masalah akan datang dalam tempoh jangkamasa panjang bermula dari sekarang. Kalau tak buat apa-apa reformasi, bahangnya akan mula terasa dalam tempoh sederhana panjang dan akhirnya akan jadi barah selepas itu yang tentu amat sukar untuk dipulihkan semula.

    Malaysia perlu fokus kepada industri pembuatan yang mengeluarkan barangan yang bernilai tinggi. Contoh mudah yang dia beri adalah dalam industri pembuatan kasut umpamanya.

    Kita tak boleh buat kilang jahit kasut saja untuk jenama orang lain. Bila setakat nak jahit kasut, maka terpaksa ambil pekerja Bangladesh atau Indonesia sebab tak payah bayar mahal. Lagipun pemegang jenama kasut asal tak akan bagi kat Malaysia kalau kos jahit kasut tu mahal.

    Itu contoh mudah yang dia bagi. Kalau nak baca laporan asalnya yang lebih lanjut, sila pergi kat sini.

    Apa pandangan anda dalam hal ini?

    ReplyDelete
    Replies


    1. Perkara yang sama ini lah kita ulang-ulang.. tapi bukan dari sudut ekonomi.

      Yang kita sebut ialah nasib anak cucu kita..

      Bahang yang kita rasakan sederhana yang dah paras maksimum..

      Jika di biarkan menjadi barah yang serius...

      Pakar Ekonomi berkelulusan tinggi macamana lagi yang nak cakap baru J boleh sedar dan insaf?

      3 sebab. Hutang yang tinggi, tenaga buruh yang murah dan perlu fokus kepada industri pembuatan yang mengeluarkan barangan yang bernilai tinggi.

      Ini sibuk dengan Industri Filem yang di lebihkan..

      Vietnam telah memiliki kilang buat kasut yang di jual di sini.

      Dengan kata Lin See-Yan ini, betul lah Cita-cita Mahathir nak buat Proton 2..






      Delete
    2. Kita tunggu ulasan ekonomi graduan spm gred 3 dari Sahabat Unknown.

      Delete


  39. kerana berhutang atau nak elak hutang lah Anak-anak itu di hantar ke tahfiz.

    Itu tempat tidur, itu tempat belajar dan itu tempat masak..


    ReplyDelete
  40. Mmg dia ni nyah bapok Othaman perut bujal
    Tundok bodoh je, kepala hamba sekeh tunjal
    Boleh jadi si pelir lembik ini sudah temui ajal
    Atau sdg layan btg bengkok si Nuat Ad-Dajal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  41. Tragedi Tanah Runtuh...

    Tragedi Kebakaran...

    Tragedi buli...

    Tragedi.... Tragedi.... Tragedi....

    Dulu, kini dan akan datang.....

    Apa nak kisah, Ni kan Malaysia. Negara yg standardnya tinggi (di war-warkan) walaupun wawasannya (2020) tak capai @ GAGAL. Walaupun GAGAL, Tapi masih mampu utk membantu utk memperkasakan EkOnOMi Amerika. Kata Amerika prokdi Yahudi, tapi bantu Amerika. Itulah Gebang. Tapi Jangan Bimbang, esok lusa delegasi Utophia akan sampai di Malaysia utk membantu memgukuhkan ekonomi Malaysia dan mempercepatkan kejayaan TN50.

    Apa pun yg berlaku tak penting. Yg PENTING Gebang mau tinggi.

    Tragedi demi tragedi terus berlaku. Maka lagu Bangau Oh Bangau berkumandang lagi dan kembali memasuki carta.

    Maka ramailah ahli² bijak pandai berpeluang tampil dlm media cetak dan elektronik yg menunjukkan kepandaiannya, kepetahan bercakap, memberi pendapat, saranan dan sebagainya. Dapatlah kredit sedikit.

    Tak ketinggalan juga ahli-ahli dan pertubuhan politik utk menggunakan kesempatan ini utk mendapatkan political maillage.

    Mangsa akan terus ada drp masa ke semasa....

    Oh Malaysia Ku.....

    ReplyDelete
  42. 200 lebih kali daah. Apa nak take covee setiap kali. sampai bila. kaku bab agama zip mulut. elok la tu..jumud sampai mampos.
    salahkah tegur menegur utk kebaikan. slahkah akui kesilapan?
    duit derma diguna betulkah?
    bukan dibelinya odi kah?
    tin milo penuh tak?
    Takkan Islam tak suka maju kot?
    salah kah guna akal?
    dosa kah kalu telus?

    https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2017/09/263576/sultan-johor-ucap-takziah

    ReplyDelete
  43. Cai2 punya kepala otak ini taraf kepala bana
    Tak habis2 dgn siifat jahil, bebal dan durjana
    Ada kerr dikaitkan dgn DSN, semua bencana
    Tunggu jer ler nasib korang, kat akhirat sana

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  44. Seman & john boDoe tu, otai puak haluan kiri
    Depa ni selalu ranggi, suka riak & angkat diri
    Tapii depa mati kutu dgn komen hamba beri
    Dilihat hamba ada, tak cukup tanah depa lari

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  45. Tak sabar rasa nak jumpa Seman besok hari
    Hamba rasa bapok inii, sebentar saja dia lari
    Dia pasti datang, hari & masa yg hamba beri
    Sbb burit bini dia, si tua ini mau buat kenduri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  46. Besok kita nak tengok Othaman buah kurma
    Muka dia tu hamba nak ludah kahak gelema
    MalaysiialHaru pun jemput lah datang sama
    Sbb si Seman, buriit bini dia nak buat derma

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budin,kalau komen macam ni baik ko delete je la.not worth to be here at all.Ni troll jer.

      Delete
    2. Owh... I thought no body is interested in reading my pantun, as what 'The Phyton', 'Mr boDoe', 'dato jampi' & 'lame Pak Kadok' had been saying...

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

      Delete
    3. Kasi Pelempang jer sama Ustaz Doe Fukatan Haprak dan si Wak Suman Tempe ni.....
      Kalau tak pun suruh si Tipah Koya..kasi Koyak muka dua malaun ni....macam si Piji Sotong dah kene....

      Delete
  47. Setuju dgn Budin.Duit derma patut pergi terus ke mangsa trajedi.Pengusaha tahfiz patut ditangkap dan dakwa seberat-beratnya kerana 22 nyawa bukan perkara kecil.Kita dah dilambakkan dengan ramai pelajar ugama sekarang ni yang tidak banyak peluang kerja yang ada selain jadi penceramah dan buka sekolah tahfiz.Boleh buat,tapi harus ada tanggungjawap.Kena ada betul2 undang2 nak buat sekolah tahfiz ni.

    ReplyDelete
  48. Mana udah hilang boDoe kurap punya 'ostat'
    Lebai ni hanya belajar Arab kat pondok batat
    Dia ni, pantang kalau lihat gadis seluar ketat
    Ostat jenis inii lah, ramai murid rosak pantat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ostat Doe Fukatan Haprak dan si Wak Suman Tempe dah Caklikbut....nanti malam tengah kumpul ahli untuk satu mesyuarat tingkap...

      Delete
    2. Ye ke? Habis tu pantat kau dah rosak lah ye.

      Delete
  49. Pertama sekali , mohon ma'af saya kepada Tn. admin .

    Saya agak tersentuh dengan ungkapan " tauke pusat tahfiz tidak harus terus 'dikayakan' dengan derma atau sumbangan dari orang ramai ".

    Di Negara ini terdapat tidak kurang 10 ribu pusat tahfiz persendirian . Majoritinya telah di uruskan serta dijalankan dengan jujur serta ikhlas . Tidak juga di nafikan kebanyakkan nya di jalankan dengan bajet yang sunggh terhad . Tujuannya hanya satu , untuk mendidik anak bangsa dengan ilmu ugama .

    Tidak juga saya nafikan , ada pengusaha yang menubuhkan pusat tahfiz semata mata untuk mengaut untung . Kerana itulah , terdapat pusat yang mengaku sebagai sekolah tahfiz tetapi memaksa para pelajar menjelajah serata pelusok negari bagi tujuan mengutip wang . Saya maksudkan wang dan bukan derma kerana sifat keikhlasan sudah di tolak ketepi .

    Di samping menggalakkan anak2 mendalami ilmu ugama , dengan tertubohnya pusat2 tahfiz ini , sekurang kurangnya dapat menghidarkan mereka membesar dengan halatuju yang kurang menyihatkan . Lihat saja kepada gejala mat rempit . Mereka ini bukan sahaja menghampakan ibu bapa tetapi turut menyusahkan orang lain . Didalam keseronokan merempit , ada anak2 yang terus terhimpit , ada yang berkepit sehingga tersepit . Hasilnya , ramai yang menghasilkan anak2 haram .

    Menyentuh pusat tahfiz yang di timpa bencana ini ia itu pusat tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah . Pusat ini telah pun beroperasi agak lama . Sebelum ini , mereka menduduki sebuah rumah banglo di Jalan Maktab , tidak jauh dari Jalan Keramat Hujung . Kalau saya tidak silap , rumah itu adalah kepunyaan penaung pusat tahfiz ini iaitu Dato' Rizalman . Mungkin ada pengunjung blog ini yang kenal siapa dia . Saya kenal Rizalman . Sebagai penaung , beliau banyak menghabis wang ringgit sendiri untuk memastikan tahfiz ini berjalan lancar . Tiada istilah untuk mengayakan diri dengan membuka pusat tahfiz .

    Di sebabkan rumah itu telah tua di sertakan dengan jumlah pelajar yang bertambah (yang terdiri dari keluarga kurang kemampuan) , operasi telah di pindahkan untuk sementara waktu . Setahu saya sebuah pusat baru telah hampir siap di bawah inisiatif Rizalman .

    Jadi sebelum kita melemparkan kata kata yang kurang enak , fikir fikirkan juga tentang pengorbanan pelopor pelopor pusat tahfiz yang jujur serta ikhlas di dalam misi membantu anak bangsa .

    To Rizalman and the rest ,don't feel disheartened by all the negative comments thrown onto you .... keep it up bro ! Hanya Allah saja yang maha mengetahui .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah terlampau banyak bala yg menimpa sekolah tahfiz. Mengapa bala diturunkan pada tempat yang menyebut alquran setiap hari? Semua berpunca dari niat yang tidak betul. Pada yang jujur, hanya Allah yang tahu.

      Terdapat juga ibubapa yang mahu anak menjadi tahfiz sebagai jalan pintas untuk ibubapa masuk syurga. Tanpa memikir keselamatan, susah payah anak menghafaz alquran, kes dera, kes minta derma dan lain2. Fikirlah ibubapa....jangan pentingkan diri. Takut bukan syurga yg daoat akhirnya.

      Delete
    2. Bkn bala..tp UJIAN!Hanya org2 yg disyngi Allah je yg Allah akan uji dgn bmcm2 dugaan.Org yg tak fhm hnya tau mngutuk mcm si penulis lahabau nilah.Sedangkn nabi pon nk mngembangkan ajaran Islam diuji mcm2 dulu.Akhir zaman Islam akan kembali asing.Dan org2 yg memperjuangkan agama Allah ibarat menggenggam bara api.Hanya org2 yg bjaya dgn ujian Allah sj yg lulus namun segelintir.Sbb tu tak mnuding jari pd sesiapa.Hanya doakan utk anak2 tahfiz tersebut.Diorang sdg bergembira disyurga Allah sbg syahid..kita blum tau lg.Yg pasti semua akan mati.

      Delete
  50. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Will somebody tell off that 'cockcroach' that I do not wish to associate and dirty myself with that most low down to earth pest.

      As far as I'm concerned, he's useless and a gone brat....!!

      Delete
  51. Tokey pusat tahfiz? Penulis ni hisap gam rasanya. takda perkataan lain ke kau nk guna. dah mcm bunyi tokey judi. semua kau nk pukul rata. Bahlol penulis ni.

    ReplyDelete
  52. Eloklah..jwblah atas artikel mnghasut kamu ni diakhirat nnt.Sekurang2nya ustaz tu BG SUMBANGAN UTK AGAMA ISLAM.Kamu bg apa????Dahlah org nk buat kbaikkn dgn bersedekah pon kamu tak bg.Nmpk sgt BUSUK HATI kan.Semoga ALLAH beri hidayahNya buat kamu.

    ReplyDelete
  53. Saya setuju dgn tuan. Kenapa dalam kesedihan keluarga yang hilang prang tersayang, pengetua tersebut takde langsung minta maaf atau hadir mana2 majlis pengebumian malah berdiri lur tahfiz pegang tabung, terima cek dan sumbangan. Apakah kepentingan beliau sebenarnya sedangkan dana apa yang diperlukan kalau nk masuk tempat baru yang dah nak siap? Dana tu boleh hidupkan mangsa balik ke? Ada ke nampak pengetua kt hkl tenangkan kelurga yang anak masih kritikal semua???? Patut kena siasat pengetua dan keluarga penyelia yang dikatakan huni bangunan berdekatan tu. kenapa bayi dia ada kt tingkat sama2 dengan budak tahfiz. Mak dia pulak kejap jerit dari luar, kejap disamatkan bomba. Mana satu yang betul? Tk pernah muncul pulak diorg kt akhbar

    ReplyDelete
  54. Tmbahan ustaz yang ditemuramah gagap, fakta tak logik, kenapa mention dia pergi ttup fius, untuk apa dia ttup fius???? Tilam tong gas semua perlukan org dlm bngunan utk kerjasama, kenapa diorg selamat dan yang meninggal anak2 melayu, ustaz2 indon hidup plak, takkn rail tangga tu panas sgt kot, kunci pun dia pegang, pstu dah bangun asal tak call bomba???? Cari pemadam api tapi tk tahu nk buat apa, sprsy lah bodoh!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dlm keadaan panik..api marak begitu cpt.Agak2 klu kita ditmpt mereka..sempat tk buat semua tu?Tmbhn lg klu Allah dah kata kunfayakun.Dlm alquran pon Allah berfirman apabila ajal tiba kita tidak bisa mmpercepat atau mlmbtkan wlupon sesaat.Semua tu dah tertulis..bila..dimana dan bagaimana cara kematian kita.Siapa kita nk mnghukum dan menidakkn ketentuan Allah.Hanya berdoalah supaya kita semua mndpt pengakhiran yg baik.Itu saja.

      Delete
  55. Semua isu nak campur politik...berapa banyak bang sebelum ni derma pada tahfiz duk banyak sangat komen,
    Nampak pengetua tahfiz tu ada pakai audi ke?
    Jngn dok buat fitnahlah,fikiran marhain biasa biasa mcm ni memang tak sama dengan fikiran orang berilmu yang berkorban tidak pentingkan duit ringgit untuk ke jalan Allah.
    Ni pendapat saya toksah dok delete la sebab saya doakan tuan dapat hidayah admin

    ReplyDelete
  56. Kenapa banyak srkolah tahfiz tumbuh sekarang ni? Mungkib kerana kesedaran akan kepentingan agama kpd ibubapa yg menghantar anak tu. Nak hantar sekolah tahfiz kerajaan tak banyak dan terhad, nak hantar swasta yg berdaftar kebanyakannya mahal ada yg sampai rm400 sebulan. Akhirnya pilih sekolah yg diwujudksn oleh orang2 persendirian, ada yg ikhlas dan kemampuan yg terhad dan ada juga yg mengambil kesempatan dgn mengutip derma sampai ada yg pengusahanya pakai kereta mewah, yg mengajar lepasan tahfiz yg diberi saguhati bulan tak sampai RM750 sebulan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oleh itu mana2 pihak yg menang PRU nanti dan jadi kerajaan, perbanyakkanlah pusat tahfiz ni, masukksnlah silibus2 pembelajaran yg diperlukan dln pembangunan negara. Tingkatkan pengiktirafan kpd para hafiz walaupun lulusan pondok atau pesantren.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...