Friday 21 July 2017

PENJAWAT AWAM LEBIH UNTUNG BILA KERAJAAN MUDAH BERTUKAR TANGAN


Selain undi orang kampung dan peneroka Felda, satu lagi faktor yang banyak membantu kemenangan UMNO dan BN selama ini ialah sokongan kakitangan awam.

Dengan jumlah seramai 1.6 juta orang atau seorang bagi setiap 19 rakyat Malaysia, sokongan kakitangan awam tidak dinafikan adalah kelebihan yang nyata bagi UMNO dan BN dalam mengekalkan kuasa.

Walaupun Najib Razak baru-baru ini dilaporkan memberitahu pimpinan UMNO bahagian-bahagian bahawa sokongan kakitangan awam masih berpihak kepada kerajaan pimpinannya, tetapi sepertimana yang disedari oleh sebahagian besar daripada kita, perkara itu adalah subjektif sebenarnya.

Mungkin Najib hanya mendapat jaminan daripada Ketua Setiausaha Negara atau Ketua Setiausaha Perbendaharaan atau sekadar untuk menyedapkan hatinya saja.
Hakikatnya, di mana-mana kita boleh berjumpa dengan kakitangan awam yang tidak puas hati, kecewa dan marah kepada kerajaan atas pelbagai faktor. Di peringkat atas, mungkin ramai yang masih berpihak kepada UMNO dan BN, tetapi di peringkat pertengahan dan bawah, sokongan itu sudah jadi bercampur-campur sebenarnya.

Perlukah kakitangan awam sentiasa menyokong UMNO, BN dan pimpinan kerajaan sedia ada atau lebih menguntungkan jika mereka mengintai-intai kepada sebuah kerajaan baru?

Sebagai kakitangan awam, tugas,  khidmat dan sokongan memang perlu diberikan kepada kerajaan yang sedang berkuasa. Tetapi, ketika pilihanraya, mereka tetap berhak memberi undi kepada sesiapa saja yang disukai.

Tidak ada ketetapan atau kewajipan bahawa kakitangan awam mesti mengundi UMNO dan BN. Ketika mengundi, yang diundi bukan kerajaan, tetapi parti politik.

Sinonimnya UMNO dengan kerajaan selama ini ialah kerana pertukaran kerajaan tidak pernah berlaku sejak merdeka lagi. Ia sudah jadi seolah-olah UMNO itu kerajaan dan kerajaan itu UMNO.

Dalam memastikan undi tidak beralih arah, malah selalu kedengaran pimpinan UMNO mengingatkan kakitangan awam agar tidak menggigit jari pihak yang memberi mereka makan. Kakitangan awam seolah-olah diugur untuk terus menyokong UMNO dan BN serta jangan sesekali memberi undi kepada pembangkang.

Keadaan itu bukan saja salah, bahkan jauh menyimpang. Berkhidmat dengan kerajaan tidak bererti bekerja dengan UMNO dan BN. UMNO dan BN menguasai kerajaan hanya kerana kebetulan mereka terus mendapat sokongan, namun ia adalah perkara yang boleh berunah setiap kali pilihanraya diadakan.

Apa pun perubahan dalam kerajaan atau bertukar parti yang membentuk kerajaan, penjawat awam tetap kekal berkhidmat dengan kerajaan. Mereka tidak boleh sesukat hati diberhentikan atau dibuang hanya kerana parti lain yang memerintah.

Dalam hal ini, kakitangaan awam sebenarnya punya kelebihan. Jika mereka tertekan dengan kos sara hidup yang tinggi, gaji tidak meningkat, beban kerja bertambah sedangkan dalam masa yang sama pemimpin parti yang sedang menguasai kerajaan bebas bersukaria berbelanja, membazir, mengamalkan rasuah dan sebagainya, berubah dan mengalihkan sokongan adalah pilihan yang paling wajar.

Kakitangan awam harus berani memberi pengajaran kepada orang-orang politik yang ada jawatan dalam kerajaan dengan menolak mereka dan seterusnya memberi keutamaan kepada pemimpin parti lain pula untuk mentadbir kerajaan. Dalam masa yang sama, kedudukan mereka terus juga kekal sebagai penjawat awam.

Jika dilihat dalam konteks Selangor dan Pulau Pinang misalnya, perubahan kepimpinan kerajaan akhirnya memberi keuntungan kepada penjawat awam itu sendiri. Hanya kerana bertukar kerajaan, mereka dapat bonus dua dan dua bulan setengah gaji, manakala di Pusat dan di negeri-negeri lain yang masih ditadbir UMNO, imbuhannya masih lagi dalam lingkungan RM500 saja.

Mungkin juga pertukaran kerajaan turut membawa beberapa manfaat lain lagi kepada penjawat awam. Pertukaran kerajaan tidak sesekali merugikan penjawat awam kerana yang hilang jawatan dengannya hanyalah anggota pentadbiran atau pemimpin politik yang menempek di tampuk kerajaan saja.

Lantaran itu, kenyataan Cuepacs bahawa tiada jaminan penjawat awam akan terus mengundi BN adalah kenyataan yang tepat dan bijak. Lagi mudah kerajaan bertukar tangan, lagi banyak keuntungan menunggu masa depan mereka. (ShahbudinHusin 21/07/2017)

220 comments:

  1. Malaysian Cybertrooper21 July 2017 at 09:43

    Sudah sampai masanya kita beramai-ramai menolak kerajaan UMNO/BN yang ada sekarang ini. Dalam apa keadaan sekali pun apabila sesuatu parti yang dibiarkan memerintah dengan terlalu lama maka parti itu akan mencapai tahap tepu.
    ia akan berada didalam Comfort Zone di mana ia akan merasakan ianya adalah kebal dan tidak lagi perlu membuat apa-apa pembaharuan.

    Maka dengan sebab itu kita harus mengubah kerajaan kerana kerajaan yang baru akan tentu bertungkus lumus untuk membuktikan kepada rakyat bahawa mereka mampu melakukan yang lebih baik dari parti yang memerintah sebelumnya.
    Jadi yang akan mendapat keuntungan dari situ sudah pastinya rakyat Malaysia termasuk lah kakitangan kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan setakat bertukar kepimpinan sahaja yg vagus

      Tapi lagi cepat lagi bagus

      Masa tu kita kejar ramai2 mat jilat, nakhoda sewel dan kojola keliling Kampung macam salleh Kamil dlm cerita sajen hassan

      Delete
    2. Skrg pun dah kecoh di kalangan penjawat..

      Rosmah dan permata berpisah tiada

      Najip dan atatuya Ziana paris hilton marinder kerr berpisah tiada..

      Pertukaran sebuah kerajaan d peringkat pusat..jadi buah mulut pegawai tinggi

      Yang penting perlembagaan di luhurkan... Kedudukan raja dqn Bumiputra di simenkan


      Apa lagi pengundi mau????

      Delete
    3. Pejawat awam pun berhutang untuk hidup jadi apa lagi yg najib mau?

      Delete
    4. Lantas, rajuk Anwar hingga tidak mahu dicalonkan sebagai bakal jadi Perdana Menteri Pembangkang sudah selesai. Sekarang beliau ialah ikon PH – Ketua Umum.

      Soalnya, benarkah demikian?
      Nampaknya, dalam menghadapi Mahathir ini, Anwar tahu beliau tidak akan menang. Anwar tolak mahu menjadi calon Perdana Menteri kerana tidak mahu Mahathir diberi kuasa sebagai Pengerusi PH lengkap dengan kuasa eksekutif.
      Bagaimanapun untuk memujuk Anwar, beliau diberi jolokan Ketua Umum PH. Jika difikirkan kekalutan di antara anak-anak buahnya dalam PKR pun, Anwar sebagai Ketua Umum PKR gagal menguruskannya kerana halangan jeriji besi penjara Sungai Buloh, bagaimana mengurus PH dari dalam penjara?

      Anwar tidak mungkin berkesempatan memanggil mesyuarat PH ke dalam penjara. Suka tidak suka tinggal Mahathir untuk menguruskan semua mesyuarat PH. Kuasa eksekutif PH berada di tangannya. Rajuk dan protes Anwar tidak menjadi kudis baginya.

      Yang meragukan Anwar ada pemimpin PH masih belum faham implikasi Mahathir berkuasa eksekutif penuh dalam PH. Yang pasti ketika beliau mempengerusikan mesyuarat, pemimpin lain perlu menanti giliran bercakap, termasuk Presiden PH, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail.
      Arah tuju dan kecenderungan keputusan PH terletak di tangan pengerusi. Justeru agak aneh apabila ada naib presiden PKR seperti Dr Xavier Jayakumar berkata, walaupun mantan perdana menteri itu meneraju PH, semua keputusan akan dibuat atas dasar konsensus.

      Malah yang lebih naif ialah ada pemimpin Amanah yang berharap jaminan Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa semua parti PH adalah sama taraf
      Bagi yang mengenali Mahathir tentu faham sikap “ketegak” beliau. Mahathir pernah menentang presiden Umno, Tunku Abdul Rahman Putra al Haj dan dipecat dari Umno. Ketika di luar Umno Mahathir menumpang platform PAS untuk menyerang Umno.

      Pengganti Tunku, Tun Abdul Razak Hussein kemudian membawanya masuk ke dalam Umno dan meniti tangga kepimpinan hingga menjadi Naib Presiden. Apabila Tun Abdul Razak meninggal dunia, penggantinya, Tun Hussein Onn, memilih Mahathir menjadi Timbalannya.

      Pada tahun 1981 Mahathir menggantikan Tun Hussein sebagai Perdana Menteri dan memegang jawatan itu sehingga 2003. Sepanjang 22 tahun memerintah itu, Mahathir memecat dua Timbalan Perdana Menterti – Tun Musa Hitam dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Tanpa perlu menggunakan kuasa mahkamah, Musa dan Anwar terkulai di kerusi Timbalan Presiden Umno dan Timbalan Perdana Menteri. Mahathir cuma menggunakan kuasa pengerusi BN dan Umno sahaja. Kini Mahathir Pengerusi PH.

      Anwar boleh bertempik dari dalam penjara jangan ambil tindakan politik ini dan itu, tetapi selagi Mahathir pengerusi PH, suara Anwar akan tenggelam.

      Delete
    5. Penjawat Awam di Penang & Selangor menyambut Aidil Fithri dgn punuh GUMBIRA & SYUKUR mendapat bonos 3 bulan gaji.

      Penjawat Awam Pusat & negeri2 di bawah pemerintahan Najib Rosmah hanya dapat bonos keciput RM500 saja.

      Siapa lebih cekap & telus...???

      Delete
    6. Kini, sebagai pengerusi pembangkang, Dr Mahathir menuntut bahawa beliau adalah ‘top dog’ pihak pembangkang, setaraf dengan perdana menteri. Tetapi, sama ada beliau sebenarnya penuh ilusi, tidak realistik atau dengan sengaja mahu menipu rakyat, hakikatnya diktator sebenar pembangkang adalah Lim Kit Siang – seorang yang tidak kelihatan dalam carta kepimpinan mereka,
      fakta yang parti Dr Mahathir, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) hanya mempunyai satu kerusi Parlimen berbanding DAP yang mempunyai majoriti kerusi dalam pakatan pembangkang sebanyak 38 kerusi.
      Secara realiti, Kit Siang adalah ketua sebenar dan Dr Mahathir hanyalah sekadar boneka. Sebagaimana senarai pemimpin pembangkang yang diumum terdiri itu daripada orang Melayu, ia sebenarnya menyembunyikan kuasa dan kawalan sebenar DAP
      Kit Siang (DAP) ialah pemimpin pembangkang di Parlimen. Beliau dan Dr Mahathir ialah musuh politik sepanjang karier politik mereka sehinggalah mereka berganding bahu untuk menyingkirkan Najib dan Barisan Nasional (BN)

      Delete
    7. Datuk Husam Musa mungkin girang mendapat pengiktirafan Lim Kit Siang dan DAP untuk menjadi calon Menteri Besar Kelantan jika Pakatan Harapan (PH) menang Pilihan Raya Umum ke-14.
      Berbanding Presiden, Mohamad Sabu dan Timbalan Presiden Amanah, Salahuddin Ayob, beliau baru sahaja menyertai parti itu dan menyandang jawatan Naib Presiden tetapi DAP meletakkannya jauh lebih tinggi dan berwibawa memegang jawatan berkenaan.

      Bagaimanapun kebanggaan Husam akan realiti itu nampaknya sedikit terganggu. Sampai bila beliau boleh bertahan sebagai pemimpin lebih “cekap dan baik” berbanding dua bekas ahli parlimen Kelantan jika hanya dengan sokongan DAP?

      Husam perlu berpaut pada kerjaya politik yang bersih dan luhur. Kaedah ini cuma ada pada PAS. Dibandingkan PAS dengan DAP di mata pengundi Kelantan, tentu PAS dianggap lebih luhur dan suci. Jika bersandarkan pada sokongan DAP kerjaya Husam mungkin tidak lama.
      Kelantan negeri Islam-Melayu di mana soal nasab keturunan seseorang pemimpin menjadi isu penting di mata rakyat. Apatah lagi jika baik Mohamad Sabu dan Salahuddin juga berminat untuk menduduki kerusi Menteri Besar.

      Lambat laun soal keluhuran partinya akan dipersoalkan. Sebab itu awal-awal lagi Husam menegaskan bahawa Amanah ialah ‘anak kandung PAS’. Agak menyedihkan bila Husam terpaksa meyakinkan khalayak ramai partinya bukan ‘anak luar nikah’.

      Betapa gelojohpun seseorang ahli pollitik, ia masih mahu dihubungkan dengan nasab keturunan yang luhur, bersih dan mulia. Maka tanpa silu Husam menyatakan Amanah, pemimpin-pemimpinnya, termasuk beliau sendiri, lahir dari rahim PAS.

      Namun satu hakikat yang perlu beliau dan pimpinan Amanah fikirkan benarkah Amanah itu “anak kandung PAS”?

      Delete
    8. Tinjauan dikendalikan Invoke Malaysia (Invoke), sebuah NGO yang digerakkan Naib Presiden PKR Rafizi Ramli jelas menunjukkan wujudnya prejudis politik dalam hasil dapatan kajian tersebut.

      Penganalisis politik, Datuk Aidit Ghazali berkata kajian-kajian yang dibuat oleh pihak yang mempunyai kepentingan politik sering kali akan menjurus kepada hasil yang memberi persepsi bahawa masyarakat menyebelahi mereka.

      "Jadi sebenarnya kajian untuk ia diterima sebagai sesuatu yang jujur dan memang mencari kebenaran mesti dilakukan oleh pihak yang tidak ada kepentingan. Apatah lagi Invoke ini diketuai seorang tokoh pemimpin parti tertentu, maka tentu sekali hasil kajian itu menyebelahi pihak partinya.

      "Jadi saya anggap bahawa hasil Invoke ini ialah sesuatu yang mempunyai prejudis politik yang menyebelahi pihak parti tertentu sahaja.

      "Pada saya, seseorang yang kalau menggunakan kajian sebagai satu strategi ataupun instrumen politik. Sebenarnya ia boleh mengguna kajian ini untuk menepati matlamat dia. Jadi masyarakat tidak boleh mudah terpedaya dengan hasil kajian. Masyarakat sebagaimana begitu kritis dengan isu negara jangan pula bila membaca hasil kajian daripada pihak Invoke mereka tidak kritis," katanya ketika dihubungi Antarapos hari ini.

      Ujarnya lagi, bukan sahaja Invoke malahan badan tinjauan yang lain sering menjadikan kajian sebagai satu instrumen bertujuan mempengaruhi masyarakat, sedangkan sesuatu kajian haruslah telus dan 'bersih'.

      Justeru Aidit berkata, Invoke perlu mendedahkan metodologi kajian untuk penelitian pihak yang lebih pakar bagi membuktikan kredibiliti kajian mereka.

      "Memang tidak boleh diterima. Jadi kalau kita nak terima, kita pertama sekali mestilah menerima pihak yang tidak ada apa-apa kepentingan. Keduanya, kita mesti teliti metodologi yang diguna oleh pihak yang menjalankan kajian. Ketiganya, cara kita tafsir, dapatan dari hasil kajian itu mestilah cara tafsir yang tidak ada apa-apa kepentingan melainkan untuk menyatakan kebenaran.

      "Jadi kalau hendak kajian ini supaya diterima pakai sebagainya maka dedahkan kajian ini secara terperinci. Dedahkan metodologi dia kepada pakar yang biasa buat kajian. Baru nanti kita dapat lihat sama ada kajian ini betul-betul boleh diterima pakai sebagai sesuatu yang adil dan mencari kebenaran ataupun mempunyai matlamat politik yang tersirat," tambahnya.

      Semalam, hasil kajian yang dilakukan badan tinjauan Invoke menunjukkan Pakatan Harapan (PH) mempunyai lebih banyak sokongan Melayu dan Cina berbanding Barisan Nasional (BN), yang mungkin menyebabkan gabungan pemerintah itu tewas pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU) akan datang.

      Invoke merupakan sebuah badan penyelidikan yang mana Ahli Parlimen Pandan itu selaku penyelaras.

      Hasil kajian tersebut menunjukkan sebanyak 35 peratus pengundi Melayu kini menyokong BN, kurang 1 peratus berbanding PH yang mendapat 36 peratus.

      PAS pula mendapat sokongan 14 peratus manakala selebihnya (15 peratus) belum membuat keputusan.

      Seramai 160,761 terlibat dalam tinjauan melalui telefon yang menggunakan bahasa ibunda masing-masing itu.

      Daripada jumlah itu, seramai 17,107 orang pengundi menjawab kesemua soalan yang ditanya.

      Kaji selidik dijalankan dari 5 Jun 2017 ke 14 Julai 2017.

      Invoke juga mendakwa pengundi Cina nampaknya memberikan sokongan teguh kepada PH yang mendapat 53 peratus sokongan.

      BN hanya mendapat 22 peratus dan PAS pula langsung tidak popular dan hanya mendapat sokongan 1 peratus. Seramai 23 peratus pengundi masyarakat itu belum membuat keputusan.

      Bagi pengundi India pula, trend berbeza ditunjukkan apabila BN dan PH sama-sama kuat dengan 44 dan 42 peratus, sedangkan PAS hanya mendapat 3 peratus sokongan.

      Delete
    9. Tun Dr Mahathir Mohamad mempertahankan tindakannya untuk memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai timbalannya hampir 20 tahun lalu.

      Mantan perdana menteri itu berkata, keputusan untuk memecat Anwar adalah 'mengikut situasi ketika itu'.

      Beliau berkata dalam sesi Facebook secara langsung ketika menjawab soalan daripada pengerusi Kumpulan Multimedia Thailand, Suthichai Yoon yang menyoal sama ada beliau menyesal memperlakukan Anwar seperti yang dilakukannya.

      Delete
    10. ] Rupa-rupanya, parti-parti politik pembangkang yang berteraskan Melayu-Islam terlalu menghormati kuasa dan pengaruh Amerika Syarikat sehingga sedikitpun tidak “berdetik” dalam dua isu yang melanda umat sejak beberapa hari lalu.

      Pertama isu Jubli Jerusalem yang dirancang untuk disambut selama tiga hari di Melaka dan keduanya ialah soal bagaimana Qatar sebuah negara Islam berdaulat sedang dibuli oleh Amerika Syarikat dan konco-konconya di Timur Tengah.

      Dalam kes Jubli Jerusalem mungkin baik PKR, PPBM dan Amanah bolehlah memberi alasan bahawa tidak perlu mereka menyatakan pendirian menolak bumi Malaysia dijadikan oleh puak-puak tertentu untuk meraikan 50 tahun pembantaian Israel terhadap Palestin.

      Ini kerana inisiatif kerajaan Umno-BN, yang senada dengan PAS serta 34 Badan Bukan Kerajaan (NGO) lain sudah cukup untuk menangani cabaran pihak tertentu mahu menjadikan Malaysia salah sebuah negara Golden Gate demi menjadikannya pusat kebangkitan bangsa Yahudi.

      Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dengan tegas mengumumkan bahawa tiada sebarang permit akan dikeluarkan untuk tujuan sambutan dari 15 hingga 18 Jun itu sebaik sahaja iklan berhubung sambutan itu disiarkan. Selesai.

      Tak ambil berat soal maruah persahabatan Malaysia-Palestin

      Bagaimanapun dalam kes itu amat jelas, ketiga-tiga parti Melayu-Islam tidak mengambil berat soal penayangan simbol keangkuhan Yahudi di Malaysia. Soal maruah persahabatan sesama negara dan umat Islam Malaysia-Palestin tiada nilai pada perkiraan mereka.

      Pembabitan pihak Kristian dalam penganjuran sambutan berkenaan mungkin puncanya. Jika PKR atau PPBM atau Amanah membuat bising, mungkin itu akan menyinggung penyokong Kristian pada parti masing-masing. Mujur Umno-BN serta PAS bertindak cepat.

      Delete
    11. Tetap menikus isu boikot Qatar

      PKR, PPBM dan Amanah tidak mahu kehilangan kepercayaan Amerika Syarikat yang kini banyak membantu usaha mereka menjatuhkan kerajaan Umno-BN pimpinan Datuk Seri Najib Razak.

      Banyak maklumat dan gerak politik ke arah itu berpunca daripada badan-badan rasmi Amerika Syarikat seperti Jabatan Keadilan Amerika Syarikat (DOJ). Aparatus parti seperti INVOKE Malaysia mendapat latihan perancang politik Amerika Syarikat.

      Justeru apabila isu pemboikotan dan fitnah terhadap Qatar bermula 5 Jun lalu ketiga-tiga parti Melayu-Islam itu bungkam. Mereka menikus dan berharap isu itu boleh berlalu begitu sahaja meskipun mereka tahu bahawa Qatar amat memerlukan sokongan umat.

      Sekali lagi, ketiga—tiga parti itu takut kehilangan sokongan pengundi bukan Islam yang amat fobia dengan permainan isu Islam sebagai agama pengganas. Anwar Ibrahim, Mahathir Mohamad, dan Mohamad Sabu tidak mahu terlepas sokongan bukan Melayu seraya bimbang tidak mendapat restu Amerika Syarikat.

      Delete
    12. Untuk rekod, Rafizi pernah membuat laporan kepada SPRM berhubung dakwaan permintaan habuan seks oleh pegawai kerajaan negeri Selangor, untuk mendapatkan projek.

      Bagaimanapun dakwaan itu dinafikan Azmin dan beliau bersedia pegawai kerajaan negerinya disiasat pihak berkuasa.

      Bibit pergeseran ini ada penyokongnya. Ahli Parlimen Hulu Langat, Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid, misalnya, menyokong parti mengambil tindakan terhadap Adam.

      Katanya, imej parti berteraskan reformasi yang diasaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak boleh 'dirosakkan' dengan salah laku pemimpin dan ahli-ahlinya.

      "Saya setuju dengan Rafizi untuk keadilan dan kebenaran ditegakkan. Dengan demikian saya menyarankan disegerakan siasatan parti.

      "Kita sebuah parti reformasi. Reformasi bermaksud kita tidak bersekongkol dengan mana-mana kumpulan yang berlawan dengan etika manusiawi," tegasnya.

      Abdullah berkata, saranan Rafizi itu berdasarkan perlembagaan parti dan wajib bagi parti bertindak supaya keadilan mewarnai kebijakan, kebenaran dan kesaksamaan pada semua pihak.

      Rafizi nampaknya masih mempersoalkan tindakan Adam meminjam duit ah long membeli banglo mewah di Ampang kerana “perkara sebegitu tidak boleh diterima rakyat dan parti perlu mengambil tindakan ke atas Adam.

      Beliau yang juga Ahli Parlimen Pandan bertegas jika Adam dilepaskan begitu sahaja ia hanya akan menampakkan sikap 'double standard' pemimpin PKR.

      "Kalau kita nampak diam dan tidak ambil serius perkara ini orang akan kata... dan rakyat tak salah kalau mereka kata..orang lain kamu (pembangkang) bising tapi kalau orang sendiri kamu diam. Jadi parti mesti ambil tindakan.

      "Rakyat biasa tak boleh terima, pinjam duit ah long RM500,000 untuk (beli banglo)..kalau dah tak ada duit, janganlah beli banglo. Maksud saya ini perkara mudah," ujarnya.

      Bagaimanapun perintah “tutup mulut” sudahpun dikeluarkan. Ini bererti PKR cuba menyisir dari menangani soal persepsi negatif yang bakal menerpa parti. Bolehkah Rafizi berpuas hati dengan pendekatan ini?

      Delete
    13. AnonyMOUSE @ TIKUS Kejora 15:45...

      Ini berita & kenyataan penuh Tun Dr Mahathir Mohamad.

      LAPORAN PENUH PERIHAL MAHATHIR-ANWAR:

      Tun Mahathir sekali lagi mempertahankan keputusannya memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai timbalan perdana menteri pada tahun 1998.

      Bekas perdana menteri itu berkata beliau "bertindak mengikut situasi ketika itu" walaupun dirakamkan pernah berkata bakal penggantinya ketika itu dari segi moral tidak layak memimpin negara.

      Walau bagaimanapun, Mahathir hari ini berkata, beliau tidak mahu terheret dengan kisah lampau.

      "Sekarang berbeza, jika kita terus membawa kisah silam, kita tidak boleh bekerja dengan semua orang.

      "Kamu akan terus berlawan dengan musuh kamu selama-lamanya dan ini adalah buruk," katanya dalam sesi Facebook secara langsung.

      Beliau menjawab soalan daripada pengerusi Kumpulan Multimedia Thailand, Suthichai Yoon yang menyoal sama ada beliau menyesal memperlakukan Anwar seperti yang dilakukannya.

      Anwar mendakwa Mahathir merekayasa dakwaan dirinya meliwat serta pertuduhan salah guna kuasa, yang dinafikan oleh bekas perdana menteri itu.

      Kedua-dua pemimpin itu sedang cuba melupakan kisah hitam silam itu dan sedang berusaha menjalin kerjasama politik baru.

      Bagi Mahathir, Anwar hari ini "agak berkebolehan menjadi perdana menteri" dan menegaskan bahawa dirinya tidak akan menghalangnya daripada berlaku.

      "Jika rakyat mahukannya, siapa saya mahu menghalangnya?" soalnya.

      "Tetapi sudah tentu perdana menteri masa depan Malaysia tidak akan begitu berkuasa seperti sekarang," katanya.

      Hujung minggu lalu, Datuk Seri Najib Razak menuntut Mahathir menjelaskan sama ada beliau masih berdiri teguh dengan kenyataannya mengenai Anwar pada masa lalu.
      --------------------------
      Kamu tidak jujur bila melontarkan dakyah kamu tanpa memaparkan berita sepenuhnya.

      Sekali air bah, pantai pun turut berubah. Lain ulu lain sekarang, lain dulu lain ler sekarang. Jika DS Anwar Ibrahim telah bertaubat dan insaf, apa salahnya..bukankah Allah Maha Pengampun & Maha Pemurah menerima taubat hamba2NYa sepertimana kisah taubat pemuda Israel bernama Nasuha yang jahat lagi zalim...??

      Apa tujuan kamu berkers tak henti-henti mencucuk jarum mengadu domba hubungan kedua tokoh Melayu hebat ini yg telah pun jernih pulih bagai bduk berlalu kiambang bertaut kembali.....???

      Berapa upah/dedak kamu dapat untuk melaga-lagakan Tun Mahathir & DS Anwar Ibrahim...??

      Delete
    14. Satu isu menarik diperhatikan ialah bagaimana isu pengagihan kerusi di kalangan empat parti ini akan dilakukan. Dalam pilihanraya umum 1999, PAS adalah parti paling baik hati. Demi simpati dan kagum dengan kepimpinan Anwar ia banyak berkorban kerusi tradisinya. PKR (ketika itu Parti Keadilan Negara) menang lima kerusi atas ehsan PAS yang membantu sepenuh hati.

      Bagaimanapun ‘parti baik hati’ itu tidak lagi bersama PH untuk meminjamkan kekuatan jentera pilihanrayanya. Penggantinya, Amanah, lebih berlagak parti intelektual dan profesional. Ia bukan terbilang sebagai parti kuat kerja.

      Ia bergerak atas “restu dan teori-teori” pergerakan Islam seperti El Nehda dari Tunisia. Teruk kepimpinan Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang dikritiknya kerana dikatakan tidak inklusif pada bukan Islam dan wawasan politiknya singkat. Rujukan mereka ialah pimpinan El Nehda, Racid Ghanoushi.
      Bagaimanapun apabila pemimpin Tunisia itu melawat Malaysia minggu lalu, beliau terkesima melihat bahawa demokrasi Malaysia adalah lebih majuberbanding yang pernah dicapai oleh Tunisia sebelum dan selepas berlakunya Arab Spring.

      Pemimpin-pemimpin Amanah juga terkedu dengan kekaguman Rachid.

      Delete
    15. Penjawat2 awam ni tak perlu rasa bersalah kalo tak sokong kerajaan.....

      Yg bayar gaji tuan2 sumer tu bukan duit kerajaan tapi duit rakyat.

      Duit2 tu ialah semua hasil yg dikutip dari rakyat macam GST....cukai pendapatan...cukai pintu & tanah....cukai jalan....dan hasil2 dari pelaburan yg mengguna duit rakyat sebagai modal.

      Dalam dunia ni tak ada satu kerajaan pon yg apabila ditubuhkan tetiba kerajaan tu dapat duit berkoyan2 yg dikorek dari tanah...........atau tiba2 duit turun dari langit macam hujan batu.

      Sumer duit yg kerajaan dapat tu ialah hasil dari tenaga rakyat. Rakyatlah yg menghasilkan duit kepada kerajaan.

      Jadi penjawat2 awam jangan rasa bersalah kalo tak sokong kerajaan.......sebab yg bayar gaji tuan2 puan2 sumer ialah rakyat Malaysia. Yg sebenarnya penjawat2 awam terhutang budi kepada rakyat Msia bukan pada pentadbir kerajaan.

      Harap maklom.....

      Ayohhh......PRU14 ni kita pakat tukar kerajaan baru yg bebaasss kleptokrasiii...!!

      Delete
    16. Kejora @ 15:29..

      Kamu nyatakan konon...

      "Tun Mahathir penuh ilusi, tidak realistik atau dengan sengaja mahu menipu rakyat, hakikatnya diktator sebenar pembangkang adalah Lim Kit Siang – seorang yang tidak kelihatan dalam carta kepimpinan mereka".
      -----------------------

      Biarlah kenyataan melulu kamu itu dijawab langsung oleh DAP dgn paparan kenyataan akbar yg tersebut di bawah baru2 ini....

      "Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata parti itu berfungsi melalui sistem kepimpinan kolektif walaupun tanpa kehadiran pemimpin kanan, seperti dirinya.

      Sebagai contoh, Guan Eng berkata, dirinya dan Kit Siang tidak hadir pada mesyuarat tengah malam pada 14 Julai lalu semasa pengumuman barisan kepimpinan HARAPAN, tetapi parti itu diwakili oleh pemangku pengerusinya, Tan Kok Wai.

      Guan Eng yang juga adalah Ketua Menteri Pulau Pinang, berada di Amerika Syarikat ketika itu.

      Pada mesyuarat itu, DAP diwakili oleh beberapa pemimpin," katanya ketika ditanya mengapa Kit Siang, selaku pemimpin kanan dan Ahli Parlimen Gelang Patah, tidak dilantik menganggotai struktur kuasa HARAPAN yang mengambil masa beberapa bulan rundingan sebelum menjadi kenyataan.

      Perkara unik mengenai DAP adalah apabila wakil kami menghadiri mesyuarat itu, sesiapa sahaja, sama ada saya sendiri atau bukan, dia mempunyai mandat parti untuk membuat keputusan,” kata Lim, yang juga adalah Ahli Parlimen Bagan.


      Kami dalam DAP bekerja berdasarkan kepimpinan kolektif. Sebelum mesyuarat itu, kami akan membincangkan dan memutuskan langkah-langkah yang perlu diambil," katanya.

      HARAPAN mengumumkan logo dan struktur kepimpinannya pada 14 Julai yang menyaksikan bekas pemimpin pembangkang yang kini meringkuk di penjara, Datuk Seri Anwar Ibrahim dinamakan sebagai Ketua Umum (Secretary General), manakala bekas seterunya yang bertukar menjadi sekutu, Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Pengerusi gabungan pembangkang itu"
      -------------------------

      Dah puas...ada nak spin lagi ker....??

      Delete
    17. Sebenarnye awam bebas memilih parti mana yg mereka suka...kebebasan yg diberikan oleh perlembagaam...cuma penjawat awmam tidak boleh ade sikap berpihak sehingga berat sebelah...masih ade penjawat awam yg kurang paham beza antara parti memerintah dan kerajaan...ini pembangkangbperlu memainkan peranan memberi kefahaman kerana telah lama umno meracuni pemikiran kakitangan awam tolak umno tolak kerajaan....keduanye bukan melayubkampng dan melayuvfelds saja ditakutkan dengan DAP ,kakitang awam jugak disogokkan bahayacdap kpd melayu dan islam...pada saya mudah aje kalo dap bahaya kpd melayu kenapa umno yg berkuasa tidak haramkan DAP..

      Delete
  2. ptut salin dah..menteri umngok byk buat steatment mcm org bodoh lagi dayus.mrlarat habeh smpi p.negara pun jd bodo.salin lahhh.

    ReplyDelete
  3. Untukmu Rakyat Malaysia: "Jadilah Islam yang memimpin bukan khadam"
    ABDUL HADI AWANG 20 JULY 2017
    RAMAI yang bersemangat ke Putrajaya kerana kerusi dan kedudukan yang dianggap sebagai peluang, bukannya melaksanakan kewajipan yang ada perhitungan dosa atau pahala. Berlumba-lumba berebut kerusi tanpa memilih cara dan apa yang hendak dilakukan setelah mendapat kerusi dan tidak mempedulikan walaupun berpegang kepada konsep ‘matlamat menghalalkan cara’ yang salah.
    Ada juga yang berlumba ke arahnya sehingga bersedia menjadi khadam kepada sesiapa sahaja, termasuk musuh Islam yang memonopoli undi satu kaum dalam masyarakat majmuk, mahu menipu umat Islam dan memporak-perandakannya. Mereka itu memilih kalangan umat Islam yang sanggup menawarkan apa sahaja khidmat menjadi khadam, termasuk bersedia menjadi tukang pukul, memaki hamun, menjadi penyapu atau tukang cuci kotoran, asalkan sampai ke Putrajaya.

    Ada pula yang berkonsepkan marahkan nyamuk kelambu dibakar, kerana adanya perkara terkini yang dikira salah laku dan perkara negatif yang sangat menyakitkan hati dan pandangan mata. Sehingga mereka sanggup merobohkan asas jati diri dan ketahanan negara yang menjadi aqidah, dalam keadaan kaumnya yang masih ketinggalan. Malangnya lagi, mereka sanggup menempah kemusnahan yang lebih besar dan mudarat yang lebih parah bahayanya dengan tidak sabar terhadap mudarat yang lebih ringan, yang boleh diselesaikan setelah dihadapi terlebih dahulu daripada mudarat yang lebih besar.

    Apa yang patut menjadi kewajipan sebenarnya ialah melakukan perubahan ke arah islah bersama Islam yang memimpin dan Islam yang dilaksanakan, walau sesiapa pun yang ada di kerusi Putrajaya. Kalau tidak bersedia berubah, maka kerusi itu wajib diambil alih bagi menunaikan kewajipannya, bukan mengambil peluang sahaja dengan meletakkan Islam dan umatnya di belakang.

    Konsep yang wajib ditegaskan di sini ialah:

    “Tegakkan Islam, negara selamat. Tegakkan yang lain tanpa Islam, berakhir semuanya tidak selamat, Islam dan bukan Islam sama-sama tidak selamat. Ternyata yang lain daripada Islam telah gagal”

    Inilah pendekatan yang dinyatakan dalam semua perutusan Rasulullah S.A.W. kepada raja-raja dan pemimpin di zamannya:

    أسلم تسلم

    “Terimalah Islam nescaya kamu selamat”

    Mesej yang ditegaskan oleh firman Allah dalam Surah Yasin yang biasa dibaca untuk kematian dan dilupakan pengajaran kepada yang masih hidup menghadapi banyak cabaran.

    ٱتَّبِعُواْ مَن لَّا يَسَۡٔألُكُمۡ أَجۡرٗا وَهُم مُّهۡتَدُونَ ٢١ يس

    “Ikutlah orang-orang yang tidak meminta kapada kamu sesuatu balasan, sedang mereka adalah orang-orang mendapat hidayah petunjuk” (Surah Yasin:21)

    Rasulullah S.A.W. menafsirkannya secara praktikal apabila menolak kerusi jawatan percuma yang diberi kepadanya dengan meneruskan wawasan jahiliyyah. Sebaliknya baginda mengekalkan jawatan mereka yang menerima petunjuk tanpa merampas kerusinya dan mengambil jawatan apabila sudah menjadi kewajipannya, setelah tiada pihak yang bersedia membuat perubahan yang sebenar dan baginda S.A.W. diterima oleh semua kaum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg bercakap pun otak mcm lembu nak ikut jugak ke?

      Delete
    2. Bukan otak mcm lembu

      Memang dah jadi lembu dah pun

      Sikit lagi nak convert jadi khinzir

      Delete
    3. Kah kah kah. Hahahaha lucu tapi tepat betul bro Tajul. Hahaha

      Delete
    4. Tolong lah jangan banding baginda S.A.W dengan lobai ular mak. Kau ni memang bodoh. Siapa mau ikut cakap ular. Mau di ketok kepala ular baru boleh.

      Delete
    5. Lobai yg pernah mengkafirkan jutaan umat Muhammad SAW hingga keluarga berpecah belah, suami isteri bercerai-berai & anak2 menjadi terbiar tanpa asuhan. Pastu..Lebai ini juga mengelirukan orang dengan konsep Negara berkebajikan...last2 mengaku pulak,,"Oh saya silap, negara kebajikan tak ada tersebut dalam Quran".

      Aisey meng... apa punya baghal Lebai sekor bini 3 nie.....???

      Delete
    6. Hadi awang? Nak cakap tentang islam?
      Adakah dia sebenar benarnya lslam?
      Atau pakaiannya saja lagi nampak lslam.
      Hanya yg jahil saja yg masih percaya kpd hadi awang.

      Delete
    7. Zack, apakah carut dan hamun itu akhlak Islam? Apakah Zack tuduh TGHH bukan Islam. Cerminkanlah diri sendiri. Kebanyakan pentaksub PH ni dahlah ditipu setan tapi anggap diri sendiri org solih. Akhlak maki hamun carut fitnah yg sangat buruk itu hasil bergelumang dgn pakatan sesat ini.

      Delete
    8. Sebaiknye islam lah yg memimpin...tapi kalo yg islam rssuah 90 jota dan rompak bilion2....islam ni mesti ditolak...naikkan yg baru dengan islam jugak...

      Delete
    9. Sorry mr. J aku lupa yg TGHH tu laki kau.

      Memang kenalah sangat kau berlakikan dia.

      Sama sama sesat. Sama sama melacurkan agama. Sama sama masuk neraka jahanam.

      Delete
    10. Laaaa ada lagi mrj...ingat dah mengalah dah

      Delete
  4. Mengapa Islam didahulukan di negara ini?

    Umat Islam jangan lupa! Bahawa Islam dahulu berjaya membentuk kerajaan dan tamadunnya yang berasaskan iman dan ilmu di rantau ini mengikut sejarah yang bermula dengan Kerajaan Islam di Melaka, sebelum kedatangan penjajah yang menjatuh dan merosakkan. Bukannya tamadun batu yang dibina menjadi berhala yang disembah atau tamadun yang membina kota yang memaksa rakyat.

    Hakikatnya terkini juga, umat Islam adalah warga teras kepada negara ini perlu dihormati tanpa fanatik agama dan kaum. Jangan lupakan betapa umat Islam telah bersedia menerima masyarakat majmuk tanpa paksaan beragama dan hak beragama mengikut Perlembagaan Persekutuan, bukan sahaja memberi kerakyatan dengan segala haknya yang dijamin oleh Perlembagaan dan undang-undang.

    Islam pula diletakkan dalam Perlembagaan menjadi agama negara, yang wajib dihormati oleh semua pihak yang telah dinyatakan hak masing-masing, konsep Raja Berperlembagaan, memartabatkan Bahasa Kebangsaan dan hak Bumiputera, serta batas sempadan yang tidak menzalimi pihak yang lain dalam masyarakat majmuk.

    Rakyat wajib menolak mana-mana parti dan sesiapa sahaja yang mahu merungkai Perlembagaan negara laksana tikus membaiki labu bukannya penambahbaikan ke arah memperkasakan Islam dan syariatnya.

    Rakyat juga wajib menolak mana-mana parti atau sesiapa sahaja yang sanggup menjadi khadam kepada pihak yang mahu meruntuhkan asas Perlembagaan atau menjadi khadam kepada penjajah atau menjemput penjajah datang semula.

    Jangan khuatir terhadap umat Islam kerana pegangannya kepada Islam. Al-Quran meletakkan asas masyarakat Madani berteraskan perpaduan umat Islam dan umat manusia yang dijalinkan. Perlunya umat Islam kerana aqidahnya dan perlunya umat manusia kerana bermasyarakat madani.

    ReplyDelete
    Replies
    1. When i went to the west i saw islam but not moslems..when im in malaysia, i see moslems but not islam..

      Delete
    2. If I may add....

      The trend & mood now is....

      From East to West
      Pakatan HARAPAN is the Best...!!

      Delete
    3. Yesss Pak Othaman dan sumer kawan2 yg sekapallll.....

      Ayoh kita tubuhkan kerajaan baru lepas PRU14...!!!

      Menifesto yg takkan bagi 100% kuasa kepada PM akan datang. PM akan datang tak boleh buat sesuka hati.....habis2 2 penggal perkhimatan jer.

      Menghapuskan "sign buta", pecah amanah dan penyelewengan.

      GST yg mencekik batang leher rakyat sampai ikan kembong jadi RM22 sekilo akan dihapuskan.

      Paling teman tak sabor nak tengok.....1MDB disiasat secara detail dan dalang yg bertanggungjawab dibawak ke muka pengadilan......maka dah tentu toyol belaan akan didakwa.

      Bersatu kita ke arah negara yg bermaruah bebassss kleptokrasiii...!!

      Delete
    4. Paling aku tak sabar ialah nk tengok rambut semah tu...lepas pru ni nt tebal lagi atau nipis.

      Delete
  5. Firman Allah:

    إِنَّمَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ إِخۡوَةٞ فَأَصۡلِحُواْ بَيۡنَ أَخَوَيۡكُمۡۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُرۡحَمُونَ ١٠ يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا يَسۡخَرۡ قَوۡمٞ مِّن قَوۡمٍ عَسَىٰٓ أَن يَكُونُواْ خَيۡرٗا مِّنۡهُمۡ وَلَا نِسَآءٞ مِّن نِّسَآءٍ عَسَىٰٓ أَن يَكُنَّ خَيۡرٗا مِّنۡهُنَّۖ وَلَا تَلۡمِزُوٓاْ أَنفُسَكُمۡ وَلَا تَنَابَزُواْ بِٱلۡأَلۡقَٰبِۖ بِئۡسَ ٱلِٱسۡمُ ٱلۡفُسُوقُ بَعۡدَ ٱلۡإِيمَٰنِۚ وَمَن لَّمۡ يَتُبۡ فَأُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلظَّٰلِمُونَ ١١ يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱجۡتَنِبُواْ كَثِيرٗا مِّنَ ٱلظَّنِّ إِنَّ بَعۡضَ ٱلظَّنِّ إِثۡمٞۖ وَ لَا تَجَسَّسُواْ وَلَا يَغۡتَب بَّعۡضُكُم بَعۡضًاۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمۡ أَن يَأۡكُلَ لَحۡمَ أَخِيهِ مَيۡتٗا فَكَرِهۡتُمُوهُۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ تَوَّابٞ رَّحِيمٞ ١٢ الحجرات .

    “Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat. (10) Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu kaum (lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan kaum (lelaki) yang lain, (kerana) harus kaum yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah dia beriman dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim. (11) Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. (12)” (Surah Al-Hujurat: 10-12)

    Seterusnya firman Allah ditujukan kepada umat manusia:

    يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِنَّا خَلَقۡنَٰكُم مِّن ذَكَرٖ وَأُنثَىٰ وَجَعَلۡنَٰكُمۡ شُعُوبٗا وَقَبَآئِلَ لِتَعَارَفُوٓاْۚ إِنَّ أَكۡرَمَكُمۡ عِندَ ٱللَّهِ أَتۡقَىٰكُمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٞ ١٣ الحجرات

    “Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam Pengetahuan-Nya (akan keadaan dan amalan kamu).” (Surah Al-Hujurat: 13)

    Bahagian pertama (ayat 10-12) ditujukan kepada umat Islam yang dijalinkan persaudaraannya dengan kesatuan Iman bersama Islam yang membawa Rahmat dan Adil kepada semua.

    Bahagian kedua (ayat 13) ditujukan kepada umat manusia seluruhnya yang dijalinkan dengan ikatan kemanusiaan yang wajib bermasyarakat Madani kerana hubungan secara naluri memerlukan gabungan keilmuan, kemampuan dilapangan yang berbeza dan pendapatan yang tidak sama, bagi menghasilkan keperluan hidup di alam dunia yang wajib bertaaruf (bertolong-menolong dan bersaudara).

    Umat Islam diwajibkan berpegang kepada konsep tidak ada paksaan dalam agama. Umat Islam juga wajib meninggikan dan memuliakan kedudukan Islam dalam pemerintahan negara kerana keimanannya meletakkan tuntutan Al-Quran yang mengatasi Perlembagaan.

    ReplyDelete
  6. Islam mewajibkan adil terhadap semua dengan perintah Allah:

    يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ كُونُواْ قَوَّٰمِينَ لِلَّهِ شُهَدَآءَ بِٱلۡقِسۡطِۖ وَلَا يَجۡرِمَنَّكُمۡ شَنََٔانُ قَوۡمٍ عَلَىٰٓ أَلَّا تَعۡدِلُواْۚ ٱعۡدِلُواْ هُوَ أَقۡرَبُ لِلتَّقۡوَىٰۖ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرُۢ بِمَا تَعۡمَلُونَ ٨ المائدة

    “Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.” (Surah Al-Maidah: 8)

    Mengapa masyarakat bukan Islam di sini boleh berjuang menegakkan ideologi yang dicipta oleh pemikir barat seperti Adam Smith, Karl Mark, dan lain-lain yang bukan daripada agama dan bangsa mereka?

    Mengapa tidak boleh mencuba pendekatan Islam dalam urusan politik, ekonomi dan kemasyarakatan tanpa dipaksa meninggalkan agama masing-masing?

    Kalaupun tidak mahu menerimanya, janganlah menjadi penghalang pula. Maka pihak yang lain tidak boleh melanggar sempadan yang disebut di atas, dengan menghalang perubahan cara Islam kerana kenyataan Al- Quran:

    الٓرۚ كِتَٰبٌ أَنزَلۡنَٰهُ إِلَيۡكَ لِتُخۡرِجَ ٱلنَّاسَ مِنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ بِإِذۡنِ رَبِّهِمۡ إِلَىٰ صِرَٰطِ ٱلۡعَزِيزِ ٱلۡحَمِيدِ ١ ٱللَّهِ ٱلَّذِي لَهُۥ مَا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِي ٱلۡأَرۡضِۗ وَوَيۡلٞ لِّلۡكَٰفِرِينَ مِنۡ عَذَابٖ شَدِيدٍ ٢ ٱلَّذِينَ يَسۡتَحِبُّونَ ٱلۡحَيَوٰةَ ٱلدُّنۡيَا عَلَى ٱلۡأٓخِرَةِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ ٱللَّهِ وَيَبۡغُونَهَا عِوَجًاۚ أُوْلَٰٓئِكَ فِي ضَلَٰلِۢ بَعِيدٖ ٣ إبراهيم .

    “Alif, Laam, Raa´. Ini ialah Kitab (Al-Quran) Kami turunkan ia kepadamu (wahai Muhammad S.A.W.), supaya engkau mengeluarkan umat manusia seluruhnya dari gelap-gelita kufur kepada cahaya iman dengan izin Tuhan mereka ke jalan Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Terpuji. (1) Allah jua yang memiliki segala yang ada di langit serta yang ada di bumi dan kecelakaan besar bagi orang-orang yang kufur ingkar (terhadap Al-Quran) dari azab yang amat berat (yang akan menimpa mereka kelak). (2) Orang-orang yang mengutamakan dunia lebih daripada akhirat dan menghalangi manusia dari jalan agama Allah (Islam), serta menghendaki jalan itu menjadi bengkok terpesong, mereka itulah orang-orang yang terjerumus ke dalam kesesatan yang jauh terpesongnya. (3) (Surah Ibrahim: 1-3)
    Oleh itu, tiada kompromi terhadap kalangan yang menghalang perjalanan Islam atau mereka yang bersekongkol dengan penghalang itu, dan tiada kompromi juga dengan mereka yang sekadar mengkhadamkan Islam atau memainkan sentimen perkauman dengan niat mahu meminggirkan umat Islam tanpa menghormati dan mengenang budinya.

    Kami menegaskan, hanya “Sejahtera Bersama Islam”, kerana hanya Islam berteraskan aqidah, syariat dan akhlak dapat menghapuskan segala perkara negatif yang diwar-warkan, seperti rasuah dan semua salah laku. Perubahan tanpa Islam tetap mengulangi perkara negatif yang sama kerana tiada imannya. Tegakkan Islam semuanya selamat, tanpa Islam pasti tidak selamat.

    Itulah teladan Rasulullah S.A.W. apabila menegaskan betapa benarnya seorang Yahudi yang mempertahankan Islam setelah bersama Islam dan betapa sesatnya seorang Arab yang berasal dari Madinah, tetapi hanya mempertahankan Madinah tanpa Islam. Maka niatlah di hati kerana menegakkan Islam, jangan niatnya kerana mahukan Putrajaya sahaja.

    “Sejahtera Bersama Islam”

    ABDUL HADI AWANG
    Presiden PAS
    Bertarikh: 26 Syawal 1438H / 20 Julai 2017M -

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blog sendiri dah tak laku maka menempek je la buat tebal Muka kat sini

      Shooh.. Pegi jejauh..

      Delete
    2. Anak: ular mak ular. Pukul mak pukul.
      Mak: heh kan tu lobai bukan ular.
      Anak: Tapi mak orang kata kalau nampak lobai yang munafik tu ular mak sebab dia berselindung di belakang agama islam. Lidah dia bercabang dan nama boss kepada lobai ni Encik Klepet.

      Delete
    3. Lobai kaki klepet juga tu.
      Tak layak nak bercakap tentang lslam.
      Pukimak punya lobai

      Delete
    4. 10:00,
      Ayat suci al-Quran serta Tafsirnya yang dibacakan oleh Hadi Awang tidak kenalah.. dengan perangai beliau tu..

      Jika Hadi Awang, Presiden PAS sudah bersedia untuk memohon maaf ke atas kesilapan Amanatnya itu, serta..beliau menjaga hati, mulut,kelakuan kepada akhlak yang lebih baik..barulah Tafsir al-Quran tersebut..orang ramai(rakyat) akan ikut dan kena dengan sifat beliau.

      For the time being..say NO to Pas and Umno!

      Delete
    5. Nabi pun tak pernah kafirkan umatnya. Begitu juga dgn para sahabat.

      Delete
    6. Bro UP....ayat al-quran tu betol dan benar tapi org yg baca tu yg tak betol....

      Delete
    7. Bro up...bukan tak kena tapi menggunakan agama untuk kepentingan diri...jual agama..

      Delete
  7. Susah sikit kat malaysia...

    Kebanyakkan dh set kat minda mereka"kerajaan itu umno dan umno itu kerajaan" .ini berbeza dgn negara maju seperti jepun,korea dan negara eropah.rakyat bukan memilih peminpin bdasarkan pemimpin parti semata2.tapi lebih kepada apa yang parti itu mampu berikan kepada rakyat..

    Mmg kita sedar Di malaysia kebanyakkan kakitngan krajaan pringkat atasan sbenarya telah disaring seckupnya agar yang pro kerjaan sahaja dipilih menjadi ketua..ini dibuat supaya mereka sekurang kurangnya dapat mengawal populasi pembangkang dia institusi kakitangan awam.ph jga akan berbuat begitu sekiranya berkuasa selepas pru nanti.

    Tetapi peringkat ptengahan dan bawahan lah penentunasib mereka sendiri..di mana mereka tentunya berhak memilih sendiri majikan tertinggi mereka.tidak patut diugut ditukar,tidak ada kenaikan pgkat dan sbagainya ..setahu saya institusi perguruan lah paling banyak aduan diterima mengenai ugutan ala2 kepartian oleh ketua peringkat atasan



    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu bro..tapi ameno tu hanya kat malaysia aje..bila le orang kita nak jadi professional macam yang tun cakap dulu.. Politician has no say but the bankers do..

      Delete
    2. Memang skg dah jadi sungguh la bak kata arwah s.shamsuddin dulu:

      "Alif-mim-nun-wau: SARKIS"

      Delete
    3. Maag..bukan pro kerajaan..tp pro bn dan umno...kakitangan sebenarnya berkhidmat kepada kerajaan SPB YDP Agong...sebb tu kalau kita pernah terima surat rasmi kerajaan..dia tulis •urusan seri paduka baginda"....bukan urusan seri paduka najib ke...seri paduka bn ke..seri paduka umno ker...tapi seri paduka baginda...
      Kesetiaan kakitangan kerajaan kpd Raja...bkn ahli politik...sbb tu kakitangan awam juga mempunyai hak mengundi sesiapa sahaja....

      Delete
    4. Bila dedak terlalu penuh...dah tak peduli urusan raja ke ape..yg nampak muke semah je dgn bijan

      Delete
  8. Malaysian Cybertrooper21 July 2017 at 10:15

    Datang dah BABI kopipes nak menyundal kat blog ni...
    Kali ni nak jual agama pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak buat came bang..

      Depa nak jual diri dah tak laku

      Jual je la apa yg ada..

      Delete
    2. Malaysian Cybertrooper21 July 2017 at 10:29

      Tu la pasal... Bukak blog sendiri takde orang nak datang baca. Maka menempeklah kat blog-blog orang dengan harApan ada orang nak baca plagarism dia tu.

      Delete
    3. Dulu dia juga yg kafirkan umno habis porak poranda masjid dan rumah tangga orang olehnya.

      Sembahyang orang2 umno tak sah. Sembahyang orang pas saja yg sah. Sehingga jemaah masjid bersembahyang 2 imam dlm satu waktu.

      Sembahyang jenazah orang2 umno pun pengikut2 dia pulaukan.

      Ini yg dikatakan ulama? Talam dua muka punya manusia.

      skrng ni terhegeh hegeh surong muka semula nak berkepit dgn umno. Sakit pun dah pandai masuk ke hospital kerajaan.

      Itu pun masih tak sedar diri lagi tu.

      Delete
    4. Dulu ye ye buat solat hajat KO umno.
      Last2....dia tersondol-sondolkan umno.

      Amanat pon terbang melayannggg.....

      Delete
    5. Skrng mr j pula yg menyondol nyondol hadi awang.

      Delete
    6. Mr j kau peluklah laki kau hadi awang tu sampai ke pagi.

      Delete
  9. Dr M: Kit Siang ‘pendakwah’ terbaik, sampaikan ayat al-Quran kepada Apandi
    EORGE TOWN: Pengerusi Pakatan Harapan Tun Dr Mahathir Mohamad memuji pemimpin DAP Lim Kit Siang sebagai “pendakwah” terbaik kerana menyampaikan petikan ayat al-Quran kepada peguam negara.
    “Bukan main saya terkejut buat kali pertama Lim Kit Siang mengeluarkan ayat-ayat al-Quran untuk tunjuk kepada (Tan Sri) Apandi Ali yang mungkin tak pernah baca.
    “Ini adalah sebuah kebaikan, kita tak payah berdakwah dengan Kit Siang. Pasal politik dan pasal pembohongan Apandi saja, Kit Siang tunjuk dia pun baca al-Quran.
    “Ini dakwah yang terbaik lah,” kata Dr Mahathir kepada tepukan gemuruh dari 1,000 hadirin di majlis rumah terbuka Aidilfitri PPBM di bangunan Long Say, Jalan Burma hari ini.
    urut hadir meraikan majlis itu Kit Siang sendiri, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng, Pengerusi PKR Pulau Pinang Mansor Othman, Pengerusi Amanah Pulau Pinang Datuk Mujahid Yusof Rawa dan Pengerusi PPBM Pulau Pinang Marzuki Yahaya dalam kalangan pimpinan pembangkang.
    Dr Mahathir menjawab kenyataan Apandi pada Selasa yang berkata beliau hanya takut kepada Tuhan semasa menjalankan tugas.
    Apandi berkata demikian bagi menjawab Dr Mahathir yang mengkritik peguam negara kerana gagal mengambil tindakan terhadap mereka yang didapati bersalah dalam isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
    Kit Siang kemudian memetik 2 ayat dari surah al-Baqarah yang menyeru ke arah melawan kepalsuan, dan mengelak daripada melakukan kerosakan di muka bumi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tiada lagikah ilmuan Islam dalam Pakatan Harapan untuk membimbing lelaki tua renta itu ?.

      Nauzubillahiminzalik.

      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    2. sampai macam tu sekali fikiran tun terpeleot? asal petik ayat al Quran walau oleh siapapun, terus je puji melambung kononnya dakwah. mudah lupa betul tun. yelah, dah tua. normal la tu. lupa bahawa anak kit siang si guan eng juga ada petik ayat al-Quran sebaik perak jatuh ke tangan pembangkang dahulu. terus declare umar abdul aziz. rupanya si kristian tegar ni nak main2kan ayat al-Quran sahaja. tak cukup sekali dibodohkan. yang dah sedar dulu boleh pulak membodohkan diri sekarang...dunia...dunia.

      Delete
    3. Tak ada ke haji2 atau ustaz dalam umno ni nak ckap curi duit dan guna harta negara untuk bersuka2 adalah salah di sisi agama ,Dkala rakyat mengikat perut dalam urrusan seharian???



      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka anak luar nikah semah

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. dakwah mengajak manusia kepada kebaikan. Tak kan LKS nak guna ayat tokong untuk ingat kan Ha Ha.

      Betul tak ada ayat itu dalam Al Quran?

      Sampaikan lah walaupun sebaris ayat. kan?

      Jangan asyik nak guna ayat kafirkan orang dan ayat taat pada pemerintah.

      Delete
    6. Takkan nak suruh unknown sahabat nasihat..sampai sekarang siapandi dan bijan tak insaf2..baik bagi kapir je nasihat diaorg tu..baru kot nak rasa malu..

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
    8. Kejora @ unknown sahabat.....

      JGN ANTI CINA MALAYSIA SEBAB USTAZ CINA LEBIH TAWADUK, IKHLAS, UNGGUL DARI USTAZ MELAYU....!!

      Ustaz made in Malaysia paling saya kagumi & hormati bukan datang dari PAS, UMNO maupun orang Melayu. Beliau dilahirkan dalam keluarga Cina beragama Taoist/Budha. Setelah besar memeluk agama Kristian. Pencariannya bagi pegangan hidup yg Haq akhirnya diperkenanankan Allah SWT dan menjadi Muslimp ada tahun 1968 saat berusia 18 tahun. .

      Putra kelahiran Cina Malaysia ini, merupakan sosok yang cerdas dan unik di antara dai-dai internasional. Gaya penyampaian dan kalimat beliau yang bersahaja, padat namun bernas, menjadi daya tarik dan dapat disaksikan di Youtube, serta berbagai media Islam seperti Muslim Central Audio, Peace TV India dan Iqra TV. Beliau melanjutkan studi ke Universitas Islam Madinah di Arab Saudi, mengambil jurusan Hadits, di mana beliau berkesempatan menimba ilmu dari ulama Hadits ternama, Syaikh Muhammad Nashiruddin Al Albani. Setelah menyelesaikan studi, Ustadz Hualaf ini berkecimpung di organisasi-organisasi nasional dan internasional, di mana beliau ditugaskan untuk mendakwahkan ajaran Islam dan membantu serta mendidik para muallaf. Beliau pernah bertugas menjadi Konselor dan Staf Mubaligh di PERKIM Kuala Lumpur dari tahun 1980 hingga 1992, memberikan dasar ilmu bagi para muallaf. Ketika bertugas di PERKIM, beliau dilantik sebagai Pengarah Dakwah di Pusat Islam di Hong Kong dari 1984 ke 1985. Beliau juga bertugas sebagai penasehat Persatuan Imigran Muslim Kamboja di Paris. Di samping memberikan kontribusi terhadap dakwah, beliau juga menjadi pekerja sosial dan konselor yang aktif dan semangar.Dengan bekal pengalaman yang luas dalam berbagai hal kebaikan untuk masyarakat Islam dan dakwah, beliau menginisasi Persatuan Al-Khadeem di Malaysia pada tahun 1984 bersama dengan para sukarelawan. Sebagai Ketua Al-Khadeem sejak 1984 hingga sekarang, beliau bercita-cita untuk menciptakan keamanan dunia dan sikap berperikemanusiaanyang lebih baik dengan berasaskan Al-Quran dan Sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam. Di antara kontribusi Organisasi Al-Khadeem yang paling penting ialah proyek bernilai jutaan ringgit Malaysia, yakni Rumah Harapan Al-Khadeem (Home of Hope), yang memberikanperlindungan, bantuan dan keamanan bagi anak-anak kurang mampu dan para janda yang sangat membutuhkan atas dasar ‘need is greatest’, serta menyediakan bantuan yang berkesinambungan kepada komunitas-komunitas setempat/lokal dan internasional yang terkena dampak krisis dan konflik.

      Beliau kini mengelilingi dunia berdakwah & telah mengislamkan ribuan kafirun. Tak seperti ulamak2 UMNO PAS yg berpolitik bawah tempurung tuntuk habua dunia dan glamour ajer. Yang amat menyedihkan..Pas sanggup mengkafirkan jutaan sdra Islamnya yg tak bersehaluan dgn pegangan pilitik mereka.

      Itulah dia.... Al Ustaz HUSSEIN YEE....!!

      Delete
    9. Woiii unknown aka sahabat syaitan.

      Tak tumbuh tak melata
      Kalau tak sungguh orang tak kata!!!

      Kau ingat kau seorang sahaja ker yg bersahadah orang lain tidak?
      Kau ingat kau sahaja ke yg faham agama di sini?

      Delete
    10. Kit Siang petik ayat Quran untuk menyedarkan manusia klepet yg meletop2 kata dia hanya takotkan Allah.......tapi kenapa perbuatannya tidak mengikut lunas Islam sebagaimana yg disebut dalam ayat2 quran tersebut???

      Kit Siang bukan nak mengajar agama Islam......tapi nak bagi soalan secara tak langsung......kenapa dalam Quran kata begini begitu tapi kamu tak ikot sedangkan kamu meletop2 kata hanya takotkan Allah???

      Kebetulan jugak dgn berkata macam tu nampak seperti Kit Siang berdakwah supaya Apandi tu sedar dan jalankan tanggungjawab yg sepatutnya.

      Bangang si Unknown ni.....dia buat kesimpulan Tun M dah angkat Kit Siang sebagai pendakwah Islam....

      Spinnn bangang....!! Samdol betol...!!

      Selagi boleh unknown kapal korek ni akan spin berbelit2 supaya nanti org kata dia yg betol.

      Haakkkktuiiii !!!!


      Delete
    11. Aneh, belajar agama dgn org tua kafir. Padanlah haluan tak betul. Taksub DAP merosakkan aqidah. Org tua yg tak beriman ini walau baca satu juz pun tiada manafaat - tidak lebih dari keldai yg pikul kitab kitab ilmu yg banyak. Keldai itu akan tetap jahil.

      Delete
    12. Woiiii bahalol Mr Jebon Jamban......kami tak belajar agama dari orang kapir macam yg ko dakwa di atas.

      Itu ko jer yg cakap....ko yg sebut !!
      Kami bukan bodoh macam yg ko sangkakan sampai nak belajar agama dari orang kapir. Sekiranya ini tak benar maka ko tanggunglah dosa sampai akhirat.......baghaaallll...!!

      Yg aku cakap tu korang yg spin dan buat kesimpulan konoooonnnnn Tun M mengangkat Kit Siang sebagai pendakwah Islam......padahal maksud Tun M ialah Kit Siang yg kapir berjaya menempelak puak2 klepet dengan guna ayat Quran.........sebab apa???

      Sebab puak2 ko mulot jer pandai cakap takutkan Allah saja.......tapi tetap buat perkara2 mungkar macam menipu, pecah amanah, kedarah duit haram sumer...........mulot sebut nama Allah tapi dalam masa yg sama kenapa buat perkara2 yg bertentangan dari apa yg termaktub dalam Al-Quran.

      Sekarang bila orang kapir tanya ko dah malu kaaaannnn.......

      Itulah lain kali jagan bermain dgn nama Allah dan kalimah2 Allah kalo hati tak lurus.

      Jangan guna nama Allah dan ayat2 Allah sebagai perisai dan kubu untuk melindungi kemungkaran yg dibuat.

      Dengan memainkan nama Allah tidak akan dapat menghalalkan perbuatan mungkar yg dibuat.

      Woiiii badigol....ada pahammmm???

      Lepas ni sila spin, spin dan spiiiinnnnn lagi hokkayyyy.....

      Delete
  10. Sanggup lagi kah Pegawai Awam dialatkan, diperbudak oleh UMnoBn spt budak2 tabika.
    Program2 angkat bendera sorak ampu supreme Leader.
    Walaupun gerombolan itu sah penyamun2 wang AWAM?
    Apakah gaji itu dibayar oleh Penyamun atau AWAM?
    Sengkek sangat kah imanmu utk terus menungkat Mungkar sah?
    Takut kamu pada Allah atau Supreme leaders dan Lobai hijab mungkar?
    Apakah label Janji melayu Islam sudah cukup utk halalkan cara?

    Hello, pegawai itu hak AWAM.
    Amanah AWAM dipegang.
    AWAM yg bayar gaji.
    Pegawai AMAM pun sebahagian orang AWAM.
    Parti yg tadbir bukan Guru Disiplin Sekolah Rendah Malaysia.

    Wake up...it's time

    (*bagi petaksub2 , Mu Pahe Dog?)

    Tun Fan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Tun Fan....terbaekkk bro....tapi itu haramjadah mesti tak pahe punya....

      Delete
  11. RAMAI UMAT ISLAM DAN RAKYAT MALAYSIA DAN SELURUH DUNIA FAHAM PADA TAHUN 1998 MAHATHIR MENUDUH ANWAR MELIWAT..DAN BERDAKWAH DAN TUNJUKKAN DALIL ALQURAN KEPADANYA TAPI MAHATHIR BUAT PEKAK JER..TAK KECOH PUN...
    NI SETAKAT SITUA KUTUK ANTI ISLAM LIM KIT SIANG APA NAK HERAN KAN..MAHATHIR DAH BUAT CONTOH..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah swt menerima umatnya yang ingin bertaubat..

      Delete
  12. RUKUN IMAN..
    PERCAYA KEPADA QADA DAN QADAR...
    RILEX BRO...
    PRU14 NANTI PASTI TAHU NASIBNYA..
    BERSATU + PAN + PKR + DAP = BUNGKUS YER
    MASA TU TERIMA SAJA KEKALAHAN YER..
    NAK MENYALAK ... INGAT BALIK RUKUN IMAN
    DAN BANYAK BANYAK MENGUCAP + BERTAUBAT
    DAN KEMBALI KE PANGKAL JALAN
    PIHAK YANG BENAR PASTI MENANG
    ITU JANJI ALLAH..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysian Cybertrooper21 July 2017 at 10:53

      1038,
      Bila ko dah dapat watikah jadi assistant tuhan ni Babi?

      Delete
    2. Ingat balik 51% rakyat undi pr

      Delete
    3. Mau jadi 70% kali ni

      Delete
  13. Penjawat Awam lebih tahu karenah pemimpin UMNO terutama Guru-Guru yang keciwa dengan sistem pendidikan dan yang tertekan dengan suasana mengajar.

    Apa lagi baru-baru ini elaun guru pelatih di potong.

    Yang nampak sukar sikit ialah Askar dan Polis tetapi dengan pihak lawan sendiri yang dibenarkan memerhati perjalanan pengundian peluang baik masih ada.

    Tak kan lah penjawat awam tak nak rasa bagaimana Kerajaan baru ambil alih.


    ReplyDelete
    Replies
    1. nak rasa kerajaa pentadbir satu hal.
      pegawai tetap pegawai AWAM utk Awam.
      Gaji tu pun mahu yg Halal, dan bukan terus menjadi ALAT pengkambos MUNGKAR NYATA.

      LOBAI koncin akan terus momok neraka dan peraga syurga. Seperti kunci ditangnya.

      Supreme Leader dan golongan Akristukarat akan terus NAK genggam kuasa dgn rapat.

      Pegawai AWAM tetap utk AWAM.
      GAJI tetap nak halal,
      Siapa yg bayar gaji?
      Siapa didahulukan?
      Sudah sengkek kah iman orang Melayu Islam?

      Delete
  14. shahbudin.com - sangat terhibur bila melihat kemahirannya mengadu domba pada urusan yang difikir dapat memberi laba politik buat Para Serigala Pakatan PH.

    namun tiada guna menjemput jika tiada dapat menanggung - Para Serigala penuh tipu daya dan berkhianat sesama sendiri
    dan mereka tiada masalah untuk berjanji segala isi dunia kepada golongan yang jahil lagi menyombong diri.

    bagaimana pula kisahnya dalam urusan "merebut" kerusi tatkala menjelang PRU ke-14 ? ia harus dan wajib selari pada hearaki Pakatan Harapan. walau struktur PH begitu pelik dan cacat, namun tiga' kepalanya milik PKR dan PPBM - maka dominasi kerusi yang ditandingi juga milik tiga kepala'.

    DAP perlu menyerah sebahagian kerusinya kepada PKR atas konsesus hearaki struktur Pakatan Harapan dan menepati konsep Malaysian Malaysia. hatta PKR juga punyai banyak calon cauvinist cina

    DAP tidak boleh mendapatkan sehingga 99 peratus kerusi majoriti pengundi Cina jika benar-benar mereka bukan cauvinist

    PPBM wajib mendominasi kerusi majoriti pengundi bumiputera dengan sebahagian kecil diberikan pada PAN. PPBM juga perlu mendapatkan sebahagian kecil dari kerusi bandar milik PKR.

    aku telah berikan solusi terbaik untuk Shahbudin.com panjangkan kepada Para Serigala berhubung urusan "UTAMA".

    janganlah ditambah kecacatan struktur tubuh Pakatan Harapan dengan kecelaruan pembahagian kerusi yang berlawanan pada struktur PH. berikan sedikit ehsan buat golongan jahil lagi menyombong diri yg setia menari mengikut gendang yg dipalu oleh Para Serigala.

    Salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat



    ReplyDelete
    Replies
    1. sahabat adalah contoh sah sejenis ulat tahek low bentuk bahan pelincir utk mungkar. Tulis berjela tapi sangat sengkek iman.

      Delete
    2. Pakatan harapan tak celaru kami ada ramai cerdik pandai.

      Kalau setakat taraf kau saja unknown aka sahabat syitan per tampal poster saja.

      Delete
  15. Malaysian Cybertrooper21 July 2017 at 11:01

    ANGGOTA Parlimen United Kingdom (UK) melancarkan "Early Day Motion" (EDM) untuk membahaskan skandal 1Malaysia Development Bhd di Dewan Rakyat.

    Menurut notis usul yang diterbitkan pada Rabu, EDM mengenai 1MDB diletakkan sebagai perkara No. 212 dan kini mempunyai satu penyokong.

    EDM iaitu cadangan usul yang diserahkan tanpa sebarang tarikh ditetapkan, dibuat Ahli Parlimen Parti Buruh Welsh Ann Clwyd, yang mewakili Lembah Cynon.

    "Dewan ini bimbang mengenai tuduhan penyalahgunaan bermilion dolar daripada 1MDB, sebuah firma pelaburan milik negara yang bertujuan mempromosikan pembangunan ekonomi di Malaysia, termasuk Perdana Menteri Malaysia Najib Razak," kata Clywd dalam EDM.

    "EDM sedar penyiasatan berterusan di beberapa negara, termasuk Amerika Syarikat dan Switzerland dan menyatakan kenyataan Timbalan Pengarah FBI Andrew McCabe, berkaitan tindakan tunggal terbesar setakat ini oleh Inisiatif Aset Kleptokrasi Jabatan Kehakiman AS, yang rakyat Malaysia ditipu dalam skala cukup besar.

    "EDM ingin membangkitkan sekatan berterusan terhadap kebebasan bersuara dan persatuan di Malaysia, serta penyalahgunaan Akta Hasutan, yang disasarkan terutamanya kepada pengkritik kerajaan, termasuk ahli politik pembangkang dan ahli Parlimen, seperti Anwar Ibrahim, yang dipenjarakan berikutan prosiding undang-undang jauh daripada piawaian antarabangsa, dan Ahli Parlimen Rafizi Ramli.

    "Ia juga menggesa kerajaan Malaysia untuk membenarkan pemerhati antarabangsa, termasuk dari pelbagai negara Komanwel, pada pilihan raya umum akan datang, bagi menunjukkan komitmennya terhadap pilihan raya yang bebas dan adil, terutamanya memandangkan Malaysia akan mempengerusikan mesyuarat Komanwel pada 2020."
    EDM itu juga mendesak Malaysia untuk memastikan dakwaan penyalahgunaan dana daripada negara itu yang digunakan untuk membeli aset di UK disiasat dengan terperinci.

    ReplyDelete
  16. Penjawat awam yang undi Umno BN adalah jenis yang bodoh dan tolol atau kaki rasuah. Tu sebab N berani curi dan samun duit rakyat bersama JLow. Sebab dia tahu penjawat awam majoriti bodoh2 dan takut pada cerita hantu...propaganda umno undi Dap, DAP akan memerintah negara adalah siri cerita hantu yang direka olih UMNO untuk menakut kan penjawat awam dan kaum Felda yang bodoh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul.
      termasok guna momokkan neraka. Apa Allah begitu zalim sehingga kerja DIA nak UGUT hambaNYA saja?

      Dan juga peraga janji kunci syurga pada pentaat/pentaksub perbuatan (walau mungkar?)
      Apa, Allah ada lantik lobai sheriff syurga?

      Sengkek sangat kah iman Melayu Islam,?

      Delete
    2. 1MDB BANKRUP SUDAHNYA BAGI PENJAWAT AWAM.KSU BEBALWANGAN AMBIL ALIH



      BIDO PUNYA NAJIP DAHNTAKDE KORPARAT MELAYU NAK JADI CEO MDB.. KELING PARIAH JUGAL SANGGUP

      Delete
    3. Bijan dikelilingi anneh2 "Ibni Abodo" dalam semua jawatan TOP DOG........
      Tak kan ler buter laagi.....siap nak bagi bumiputerer neehhh.

      Delete




  17. DAP Ibaratkan Bajet Untuk Penjawat Awam Seperti Pikul Biawak Hidup
    OCTOBER 25, 2016

    25/10/16 –Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP, Tony Pua mengibaratkan perbelanjaan yang tinggi dalam Bajet 2017 terhadap kumpulan penjawat awam seumpama kerajaan sedang memikul biawak hidup.

    “Katakanlah, jika anda mahu untuk memberhentikan lima peratus daripada kakitangan awam, selebihnya 95 peratus tidak akan bekerjasama dengan anda, dan ia (pemotongan itu) tidak akan menjadi satu langkah yang realistik.

    “Kami memanggilnya beban muatan, yang anda perlu menanggung,” kata Pua pada forum dalam bahasa Mandarin bertajuk “Menganalisa Bajet 2017” di Kuala Lumpur dan Dewan Perhimpunan Cina Selangor, semalam, lapor Lim Sian See.

    Untuk menyelesaikan masalah ini, Pua secara sinis mencadangkan agar penjawat awam diberii gaji tanpa perlu bekerja.

    “Di sesetengah negara asing, penjawat awam seperti itu mengambil gaji mereka, tetapi berada di rumah, bukannya ke pejabat. Ini kerana mereka mungkin menyebabkan perbelanjaan bertambah daripada segi pengangkutan dan masa yang dihabiskan di pejabat.

    “Membenarkan mereka untuk mengambil gaji tanpa kerja adalah lebih baik daripada mereka yang bekerja dan membebankan kerajaan,” sindir Pua.

    Pua yang dianggap salah seorang pemikir genius DAP itu dilihat konsisten dalam usahanya menyerang dan melemahkan sektor perkhidmatan awam.



    Pada tahun 2011, Pua dilaporkan Sinchew Daily News berkata jika Pakatan Rakyat (PR) berjaya memerintah Putajaya, DAP akan akan mengemukakan satu projek yang dinamakan “Projek Khas Mengurangkan Kakitangan Awam” untuk mengurangkan bilangan kakitangan awam secara berperingkat-peringkat setiap tahun.

    Pua berkata, bagi mengurangkan jumlah dan bilangan kakitangan awam ia adalah satu cabaran besar bagi Pakatan Rakyat, sebab itu pelaksanaan projek itu dilaksanakan secara berperingkat-peringkat untuk mengurangkan kemarahan dan bantahan daripada kakitangan awam itu sendiri.

    “Pakatan Rakyat tidak akan gunakan budaya lama yang dilakukan oleh kerajaan membuat pengambilan graduan universiti untuk dimuatkan ke dalam sektor kerajaan, pada masa sama mungkin Pakatan Rakyat akan buat penambahan kakitangan awam, tetapi penambahan itu perlu yang berkualiti tinggi, dan memilih kakitangan awam yang punyai daya saing.”

    Tambahnya, bagi kakitangan awam yang sudah tua dinasihatkan berhenti kerja. Ia akan ambil contoh cara negeri China bagaimana mereka kurangkan kakitangan awam termasuk kakitangan awam yang kurang berprestasi, kakitangan awam yang diberhentikan ini akan mendapat pampasan separuh gaji, supaya pihak kerajaan dapat mengurangkan bebanan dan tanggungan kos untuk membayar gaji kakitangan.

    Pemikir DAP itu berkata demikian semasa menghadiri seminar bertajuk “ke mana perginya wang titik peluh kita? Beranikan diri untuk bentangkan bajet 2012” yang dianjurkan oleh pemuda DAP negeri Johor.

    Seminar itu turut dihadiri oleh seorang lagi pemikir DAP, Teo Nie Ching, Penolong Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP.




    ReplyDelete
    Replies
    1. contoh percubaan cabut tiang konkrit.

      Delete
    2. Semua nak ikut cara China, apa kata ikut cara China kontrol politik diorang? amacam? minta kerajaan skrg ni guna pendekatan negara China kontrol politik. start dengan tu dahulu la wahai ahli politik picisan baru la start pada rakyat.

      Delete
    3. MCA dah antar Kader2 utk dilatih oleh CCP

      Delete
    4. Jangan jadi pak pandir, yg di kejar tak dapat, yg di gendong habis bertaburan jatuh.

      Delete
    5. 1256,
      jadilah seperti saranan nabi saw.
      Kejar, hijrah baru dapat yg baru segar.
      Yg dikendong letak tepi dulu, tak pi mana.
      Baru dapat lebih.
      Jgn jadi bunyut, sedap dgn yg ada, semua dah betul, tahek low pun telan berterusan.
      Sengkek sgt kah iman.
      Aper, susah sangat nak fahe,
      mu fahe dog?

      Delete

    6. Siapa yg ko rasa layak jadi Nabi nih ....hadith... Ulamak adalah pewaris Nabi.

      Takkan Nabi ko topdog?

      Delete
  18. Sebagi bekad penjawat awam dan pesara kerajaan memang tak dinafikan terlalu benci dgn bn dan umno kerana mereka in samseng dan perasuah yg paling hebat maka sampai masanya untuk hancurkan umno dan bn kerana pemimpinnya yg rasuah samseng berperangai macam anjing dan babi

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul.
      tak baja tak melata,
      takkan la saja2 org nak kata.
      Takkan la sengkeknyer iman Melayu Islam neehhh !
      Keluarlah dari kepompong tadikamu wahai melayu...

      Delete
    2. Pencen pun DAP nak potong buang ... Sebab pesara kerajaan ada biawak hidup

      Delete
    3. "Pencen pun DAP nak potong buang", ye lah setakat pencen geng jasa elok dibuang, bagi pon takde pekdah..

      Delete
    4. 1158, mcm ada sesuatu panas dibahagian telur tuuu.

      Jatuh syirik kalau masih anggap, Pas baru boleh Islam,
      Umno baru boleh melayu,
      Pencen baru boleh makan...
      Momok Biawak lerr kalau percaya DAP nak potong pencen.
      Penyembur racun lah ko kalau nak sembur kata pesara biawak hidup.
      Betul lah kamu kalau kata pesara kerajaan biawak hidup sebab pesara adalah PESARA AWAM, bukan pesara kerajaan milik UMNOBN.

      Mu Fahe dog ni?

      Delete
    5. Kalo pegawai kerajaan DAP hendak buang , tak sebab pencen pun boleh tarik balik. Akta pencen bukannya Quran yg tak boleh pinda.

      Delete
  19. Tolong komen ini wahai blogger budiman.

    http://www.malaysiandigest.com/bahasa-malaysia/652669-pakatan-harapan-mahu-kurangkan-jumlah-penjawat-awam-jika-menang-pru14.html

    https://www.malaysiakini.com/news/362151

    Nak kurangkan penjawat awam perlu dimulakan dengan guru sekolah kerana bilangan guru sekolah terlalu ramai, kerana majoriti guru mana sokong kerajaan. Saya rasa sangat sesuai pada ketika ni. Sediakah mansuhkan SRJK dan sekolah agama. Bersediakah tempoh tahun pengajian sekolah dipendekkan? Bersediakah subjek agama dan moral dimansuhkan kalau ingin mengikut negara Asia Pasifik lain? Perlu ingat juga kerajaan juga bayar elaun kepada imam dan bilal. Bersediakah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jumlah gaji dan elaun Pengarah Jabatan dan Pegurus termasuk Menteri ada lah sasaran utama.

      Bukan nya guru terlalu ramai tapi bangunan sekolah yang tak cukup. Tiap-tiap tahun jumlah murid darjah satu bertambah tapi Najib potong peruntukan pendidikan. Bila jumpa kaum india Najib janji bina 4 hingga 5 sekolah tamil.

      Jika pembinaan sekolah tidak di abaikan dengan kerja guru dapat di kurang kan tidak ada masalah tempoh pengajian di kurang kan.

      Malah guru dan murid lebih focus dalam subjek yang di ajar.


      Hapuskan JASA dan BTN satu lagi cara untuk menguna duit untuk peruntukan pendidikan.

      Yang lain-lain status quo.

      Delete
  20. Penjawat awam masih ramai sokong BN? Betul, tapi sama ada mereka masih majoriti belum tahu disebabkan masing-masing hanya menyokong dalam senyap akibat sikap Jibon yang memaksa sokongan ke atasnya.

    Jangan risau, apabila Kerajaaan bertukar tangan semua penjawat awam akan dikekalkan.

    Kecualilah yang kerja mereka ialah menpu bagi pihak Jibun di sebuah agensi bernama KHIANAT.

    Unknown sahabat dan Mr J di samping membela Jibon kena-kenalah tengok kerja di tempat lain yg halal pula.

    Tertakluk kepada perkara-perkara lainlah juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kata kerajaan persekutuan bermula sekarang, nyahkan penjilat2 pakatan daripada sektor awam. mereka ni la selalu bagi problem dalam organisasi. ibarat gunting dalam lipatan. Amacam John Doe? setuju mula sekarang nyahkan pengkhianat2 yang kononnya berjuang untuk rakyat?

      Delete
    2. 1226,
      sektor awam tu sektor UMno Bn?
      jawap hok ni molek2 dulu.
      Awam tu malsud awam atau pemerintah semasa?
      Awam bayar gaji awam atau kerajaan semas bayar gaji pegawai awam?

      Mu jawab molek2 ni, mu fahe dog?

      Kalu mi jawap molek kita bincang.
      Kalu Mu maki mu taksub yongkat mungkar

      mu fahe dog?

      Delete
    3. Bro 12:26

      Silakan lakukan sedemikian. Ia akan mempercepatkan lagi kejatuhan UMNO-BN.

      Apabila orang dah meluat, membiarkan saja pun orang tak mau lagi, kalau menghukum pula lagi cepat tindak balas.

      Dalam keluarga saya sendiri penjawat awam yang telah beralih arah daripada UMNO lebih ramai dari mereka yang masih ragu-ragu dan bingung untuk tidak beralih arah. Tapi kesemuanya bersetuju Najib adalah perosak.


      Delete
    4. 12:26
      Saya minta sangat-sangat , anda dan seluruh pencacai seangkatan anda supaya menghantar memorendum kpd pm supaya memecat semua kakitangan awam yg menyokong pembangkang SEKARANG JUGA.
      jgn komen je degar degar , buat lah SEKARANG JUGA , tak susah pon memorendum tu , najib mesra rakyat kan, pasti dia layan permintaan anda tu , baru padan muka kakitangan awam yg sokong pembangkang tu , tak gitu?

      Delete
    5. Yg bodoh2 seperti unknown aka sahabat syaitan aka tong sam pah saja yg akan menegakkan bn

      Delete
    6. Itu lah konsep umno bn..yg tak sependirian pecat..tukar..tendang..

      Salah guna kuasa berluasa di malaysia

      Delete
  21. Untung apa!!!!!? sial la blogger! pergi mampus tak nak!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulis biar orang boleh faham. Sial blogger mykemut dan haramkah tu betul sebab, takut nak bago orang masok komen.

      Delete
    2. Malaysian Cybertrooper21 July 2017 at 13:00

      Salam Anon 1242,
      Blog MyKemut tu ada lagi ke? Bukan dah padam ke? Kalau masih ada kenapa pencacai UMNO dok menempek kat sini letak komen kopipes panjang-panjang macam ada orang nak baca?
      Derang tak tau malu ke? Muka dah tampal dengan kulit babi ke derang ni?

      Delete
    3. Sdraku Msian Cybertrooper...

      Saya amat jaki dgn nama Mykemut sebab itu bukan fitrah kerja Lelaki Sejati yg sekarang ini dilakukan oleh Prime Suspect Najib Lajak dan Wrong Geng/Ronggeng Pandir Ali.

      Pelik benar kenapa BeNawe (BN) & UMNO begitu sinonim dgn KEMUT, hingga blog web site dia pun MYKEMUT. Najib & Pandir Ali pun suka, gemar & pertahanan kerja KEMUT-KEMUTAN. Mereka meNGEMUT-NGEMUT laporan PAC & Audit tentang 1mdb. Kenapa asyik2 KEMUT..sedangkan kerja KEMUT itu kan kerja kaum Hawa...?? Apakah isteri mereka dah tak meNGEMUT lagi kah, terutama si Rosmah hingga Najib pulak kena buat kerja KEMUT-KEMUTAN...??

      Delete
  22. Kakitangan awam ramai ahli PAS.Dalam opis aku mereka adalah penentang Mahathir.PRU kali ini mereka pro Najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1243,
      Pas dah Pis. Usahlah terus nak ajak rakannpejabat ko jadi tongkat mungkar pelahap butir tahek low.
      Sengkek sangat kah iman melayu yg mengaku Islam?
      mu fahe dog nehh ?

      Delete
    2. Malaysian Cybertrooper21 July 2017 at 13:03

      Sdra 1243
      PAS seperti yang kita tahu memang dah kahwin dengan UMNO... Cuma blom Nikah je. Jadi tak hairan la kalau mereka bersalin kulit menjadi Pro Najib.
      Mungkin jugak ada yang dalam diam berharap dapat sebahagian dari 90 juta tu.

      Delete
    3. Betina Gatal Pas Pis Pus memang dah terpahat dalam sejarah negara di 'Passing all round' oleh UMNO, BN, S46, APU, BA, PKR, PR & terkini...UMNO.

      Pas Pis Pus dari mula & penghujung hayat terus dipimpin & diperkudakan...tak pernah memimpin..!!

      Sinonimnya...
      PAS - Passed Out/Past (Meninggal)
      PIS - Pissed Off (Kena Kencing)
      PUS - Kucing Betina (pussy cat), atau Tempek (Pussy)

      Delete
    4. Begitulah setan nampakkan indah akhlak buruk kita carut dan hamun sama Islam....

      Delete
  23. Tukar kerajaan bererti tukar majikan.Tukar majikan bererti nasib pekarja pasti tak selamat .Kalau tak percaya tanya Tony Pua.....itu pun Budin nak kelentong lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nabi saran berhijrah...

      Delete
    2. melayu saran keluar dari bawah tempurong.
      Dua2 saranan betul. yg tak betul momokan 1309.
      Susah sgt ker nak faham.
      Mu fahe dog nii 1309?

      Delete
  24. Jom sembahyang jumaat dulu...para2 sahabat sekalian.

    ReplyDelete
  25. kakitangan kerajaan majoritinya masih bersama kerajaan yang di tadbir oleh UMNO/BN, kini baki sebahagian daripada 'penentang' kerajaan di dalam sektor awam lebih rela untuk memilih UMNO/BN atas kecenderungan PAS untuk bersama UMNO.

    Allah Maha Besar - di saat Pakatan PH diperkuat hasil pertolongan puak yang bercelaru akidahnya (COMANGGO) serta cauvinist kafir, dua payung terbesar ummat Islam yang saling bermusuhan dipertemukan dengan Qudrat Allahswt.

    golongan yang jahil serta menyombong diri terus dipimpin lebih jauh ke dalam jurang dengan dibuai nafsunya hasil tipu daya Pakatan Harapan. sesungguhnya mereka hanya menzalimi diri sendiri dan sangat melampau batas.

    Raja Melayu kini diperleceh, Ulama' dan Umara' di fitnah serta diaibkan, hak keistimewaan ISLAM dan BANGSA Melayu dihakis semahunya, pelbagai tuntutan yang merosakkan akidah, begitu banyak insiden yang mencabar keharmonian kaum ditutup dengan slogan yang sangat manis "selamatkan Malaysia".

    kini cauvinist kafir mengalun ayat suci Al-Quran untuk 'berdakwah' sedang diri sendiri tidak 'beriman' pada kebenaran Al-Quran - Nauzubillahimzalik.

    mungkin selepas ini puak kafir itu juga akan mengalun Qalam Al-Quran serta mengajarkan ummat Islam suoaya tidak melakukan dosa di mimbar Masjid ?.

    mungkin saatnya semakin hampir untuk kita melihat si kafir mengajarkan ilmu fardhu Ain kepada anak-anak muslim.

    rasanya sahabatku John Doe tiada masalah andai anak' dan cucunya kelak mendapat ilmu tauhid dari "ustaz atau ustazah" yang kekal kafir.

    Teringat aku bagaimana seorang kafir yang mendalami ilmu perundangan syariah dan daripadanya ia menuntut dibenarkan supaya dapat menjadi peguam syarie.

    Demikianlah betapa besarnya mudharat dan kerosakan yang di anjurkan oleh PH.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysian Cybertrooper21 July 2017 at 14:09

      Iyer la Unknown... Ko sorang je la dalam dunia ni yg dah dapat jaminan Allah takan jatuh kafir.
      Orang lain yg tak bersetuju dengan Bijan ko semuanya masuk kafir.
      Mungkin ko dengan Allah dah jadi member kamceng kot. Jadi ko pegi la main tempat orang Islam lain dan jangan menyemak kat blog kami yg menyokong kafir ni.

      Delete
    2. Ermmm...

      aka shahabat umno cakap majoriti kakitngan awam pro gomen,
      Felda majoriti pro gomen,
      Kmpung pro gomen...

      abis mane datang 51% yang undi pr pada pru lepas??? Kau ni megarut ke atau nak spin kosong

      Delete
    3. 14:09 - kamu memilih untuk bersama Pakatan Harapan setelah dada kamu penuh diisi dengan khabar UMNO/BN dan PAS yang bercampur baur antara fitnah, adu domba yang disulam secebis kebenaran.

      kamu memilih untuk bersama Pakatan Harapan setelah nafsu kamu dibuai dengan segala janji bahawasanya isi dunia (dengan segala kelazatannya) akan dikecapi bersama Pakatan PH.

      syarat yang dikenakan kepada kamu cukup mudah - berikan undi kepada mereka supaya kuasa pemerintahan dapat kepada mereka.

      kemudian aku datang membawa khabar betapa Pakatan Harapan itu turut membawa ancaman kepada akidahmu dan hak2 Bangsa Melayu di tanah Melayu.

      aku juga membawakan khabar yg jelas dan terang bahawasanya Pakatan PH berbuat segala macam kerosakan dan kezaliman dengan kuasa pemerintahan mereka di Selangor dan Penang.

      kamu tidak mampu untuk membantah dan hanya mengomel sendirian ?.

      Salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    4. 1436

      kamu memilih umno atas dasar apa?? Atas dasar kekuatan melayu ?

      Kerana berkuasanya bijan memecat org itu orang ini??

      atas dasar mengagungkan ketuanan melayu walau melayu merempat??

      atas dasar agama walau kau tgok perangai melayu islam kita jauh menyimpang skrg ni??

      Bangga sgt dah ke tgok melayu mcm ni setelah 60tahun umno berkuasa ??

      Delete
    5. 14:34 - 51% undi popular keputusan di saat adanya PAS didalam Pakatan Rakyat. (kamu juga bebas untuk beranggapan, asasnya datang dari PKR atau DAP).

      namun setelah PAS ditendang keluar, tiada lagi undi jemaahnya untuk PH.

      sama-sama kita nantikan keputusan PRU ke-14 nanti.

      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    6. Jauh betul imaginasi anon.

      Realiti nya penjawat awam yang menyokong PAS tersiksa kena dera selama ini dengan bos yang umno.

      Yang kena tukar jauh dari jabatan Isteri .. jangan cakap lah.

      Sebenarnya Allah nak menguji UMNO dan PAS samada berjaya atau tidak memperkasakan mahkamah syariah dengan menaikkan denda dan jumlah rotan. Tapi ternyata mulut mereka bermain dengan mengikut kemahuan setan. Jamil Khir cakap nak tubuhkan AJK Memperkasakan Mahkamah. RUU apa citer?

      Buat apa lah pembangkang nak perlekeh kan Raja sedang kan Raja yang muda-muda sering menegur pemimpin kerajaan, siap ajak lawan Polo.

      Ulamak pun satu. Islam suruh jadi orang ketiga sebagai pendamai. Bukan berpihak. Tak kan lah Najib tak ada dosa. Islam memberi peringatan yang keras mengenai hutang yang banyak sebab membawa hampir pada kufur.

      Imaginasi anon, sampai terhakis keistimewaan agama Islam dan bangsa Melayu. Semua nya di tutup dengan mudah ia itu slogan Selamatkan Malaysia.


      Apa kah Najib dan pengampu nya sudah longlai ?


      Bagi orang kafir Quran itu tidak ada salahnya. Ayat yang di baca pun bukan kena mengena pasal Quran atau pasal Nabi-Nabi. Tapi pasal pahala dosa bercampur dibuat


      Delete
    7. Unknown sahabat sekali lagi menunjukkan kebodohannya selepas membuat perbandingan sumpah menafikan curi secara pecah amanah jumlah 2.6b sama taraf dengan sumpah mengakui kebenaran berjaya memancing ikan.

      (Orang bodoh memang selalu terdorong memberi misalan yang bodoh).

      Hanya dengan membaca sepotong maksud ayat al-quran jadi ustazkah?

      Patutlah si jahil ini yang tidak mampu membezakan di antara kalimah mufrod kalimah jama' boleh diangkat menjadi ikon agama JASA. Rupanya hanya memetik sepotong ayat AlQuran dan membaca terjemahannya sahaja sudah layak bergelar ustaz di sisi unknown sahabat. Atau barangkali inilah taraf ilmu agama di JASA.

      Berdosakah seorang Islam mendengar seorang bukan Islam membaca maksud sesuatu ayat AlQuran atau berdosakah membiarkan seseorang bukan Islam memberi peringatan kepada seorang Islam lain bahawa si Islam itu sedang menaggar hukum agamanya? Setahu aku tiada dosa di sana, malah ada yang berpendapat ianya adalah sebahagian dari jalan dakwah.

      Apatah lagi ia bertujuan mengingatkan si Islam itu bahawa ia sedang melanggar undang-undang di sisi agamanya sendiri.

      Rujuklah dulu pendapat orang-orang alim yang tidak menjual agama mereka dan bukan membuat kesimpulan sendiri secara semberono.

      Hanya yang melanggar hukum AlQuran sahaja yang akan bengkek mendengar peringatan itu. Patutlah kamu bengkek wahai unknown sahabat.

      Pernah belajar tafsir? Carilah tafsir di dalam surah Yunus dan surah Yusuf di mana Allah kisahkan bagaimana Nabi Yunus a.s dilemparkan ke laut adalah melalui undang-undang kaumnya yang tidak beriman. Berdosakah Nabi Yunus ini mengambil bahagian di dalam upacara kaumnya yang kafir?

      Hati-hati memberi komen.

      Demikianlah juga Allah kisahkan bagaimana Nabi Yusuf a.s yang menjadi Menteri di negara beraja Mesir berjaya 'mendapatkan' semula adiknya yang seibu melaui undang-undang Bani Israel dari Palestin padahal mereka berada di dalam tanah pemerintahan Raja Mesir.
      Apakah justifikasi Nabi Yusuf a.s yg mentadbir Mesir menggunakan undang-undang kaum pendatang dari Palestin? Tidak amanahkan Nabi Yusuf a.s? Berdosakah Nabi Yusuf a.s?

      Sekali lagi hati-hati memberi komen.

      Tiada siapa yang mengambil ilmu Islam daripada orang kafir wahai si jahil. Yang ada hanyalah seorang kafir memberikan peringatan kepada seorang Islam bahawa si Islam itu sedang melanggar hukum agamanya.

      Bagaimana pula seorang penjual agama yang bersyahadah tetapi menjual potongan ayat-ayat AlQuran untuk mencari keuntungan dunia yg sedikit. Inilah dia dosa besar yang tidak boleh ditebus.

      Ketika golongan yang beriman mendengar orang tidak beriman memetik ayat AlQuran maka iman mereka kepada Islam tidak akan goyah sebab mereka tahu yang memetik itu hanya di atas dasar ilmu dan bukan di atas dasar iman.

      Manakala apabila seorang beriman tetapi tidak berilmu apabila mendengar seorang yang kelihatan beriman hanya disebabkan ia bersyahadah memetik ayat AlQuran maka boleh jadi sahaja ia terus percaya kepada orang itu dan terlopong ibarat kayu yang tersandar padahal orang itu sedang menjual ayat-ayat Allah untuk keuntungan dunia yang sedikit.

      Syaitan tidak akan menyesatkan manusia yang ikhlas melalui jalan yang sudah kelihatan sesatnya disebabkan ia pasti tewas, tetapi syaitan akan menyesatkan manusia melalui jalan yang kelihatan seperti jalan Islam tetapi hakikatnya ia adalah jalan orang-orang yang sesat dan/atau orang-orang yang dimurkai.

      Sekiranya masuk di sini pun kerana upah, bagaimana boleh diyakini ianya adalah ikhlas.

      Sesungguhnya syaitan itu dapat melihat kamu sedangkan kamu tidak dapat melihat mereka. Sesungguhnya Kami jadikan syaitan itu teman bagi orang-orang yang tiada beriman. Iaitu orang-orang yang apabila mereka melakukan kekejian mereka berkata kami dapati bapa-bapa kami melakukannya dan Allah lah yang menyuruh kami dengannya. Katakanlah; Allah tidak menyuruh kamu melakukan perkara-perkara keji, apakah kamu berani sungguh mengatakan sesuatu tentang Allah padahal kamu tidak ketahui.


      Unknown sahabat telah diberi pencerahan dan peringatan.

      Delete
    8. Negara pun tak perlu orang mcm unknown aka sahabat syaitan ni.

      Mr. Tong Sam Pah layaklah dia.

      Delete
    9. Rekod pas dah pun di tunjukkan di 2 prk yg lepas..dua2 pun tumpo kate org perak..lpas ni bila felda pun separuh tolak UMNO,sarawak pun separuh tolak bn..saban separuh tolak bn..

      Dgn rasminya ph bakal memerintah malaysia

      Delete
    10. Jadi pengundi2 yang neutral macam kami ni kau nak letak mana unknown oooi?

      Jika kau cakap undi pas sebabkan ph dapat 51%.. tapi kau jangan lupa2 orang2 seperti kami inilah yang menyelamatkan bn tempoh hari. Tapi itu sebelum segala kebusukan dan klepet terdedah.

      Apakah kau fikir orang2 mcm kami ni akan kekal undi bn? Minta maaf lah ya.

      Yang aku pelik..mengapa orang2 yg kononnya kuat agamanya masih nak membela dan menyokong para pengkhianat yang kaki klepet?

      Adakah kerana sama2 sudah jadi pengkhianat?

      Fikir2kan..

      Delete
    11. Hahaha bila takbleh berhujah dgn brader john mula la si macaiii tu nak spin2 surah itu surah ini..

      Delete
    12. P. HARAPAN Patriots brothers & sisters..

      Many many times I've made it clear that these dumb-bells-skunks are skating on thin ice with their obscure-illogical-unrealistic spinning.

      BeNawe (BN) & UMNO are in the brink of extinction soon due to the evil doings of Prime Suspect Najib & witch wife, Rosmah Mansuh.

      Delete
    13. Malaysian Cybertrooper21 July 2017 at 17:58

      Hoi Unknown,

      Puak-puak pencacai UMNO yang hina ni semuanya nak menunjukkan bahawa mereka semua lebih Islam dari Islam. Walhal orang yang tertonggeng terbalik sembahyang 5 waktu pun belum tentu amalannya diterima tuhan, tetapi pencacai UMNO pulak boleh mengetahui siapa yang akan masuk surga atau tidak. Malah mereka boleh pulak menetapkan siapa yang kafir dan siapa yang bukan.

      Ini lah yang dikatakan bodoh sombong. Sekiranya tidak menyokong BN... Berdosa, Kafir, Tak masuk Surga... Seolah-olah Allah dah tetapkan tempat Uknown dalam surga.

      Lakum dinukum waliyadin
      To you be your religion, and to me my religion

      Jadi Unknown, Ko boleh ikut Islam versi UMNO ko dan aku akan ikut Islam menurut apa yang aku belajar. Siapa betul dan siapa salah, Allah jadi penentu bukan ko. Jadi ko dah boleh tutup mulut ko dan silakan meninggal.

      Delete
    14. Manusia yg kata...."saya hanya takotkan Allah saja".........tapi pada waktu yg sama dia menipu rakyat, kedarah duit rakyat.......pastu tekan rakyat jadi koolie batak hasilkan duit untuk bayar tahik hutang yg dia buat sampai berbilion2........manusia ni lebih hina dari kapir.

      Inilah manusia munafik yg menyembunyikan kemungkarannya di sebalik nama Allah dan ayat2 Allah yg dia sebut.

      Manusia munafik apabila diberi amanah dia tidak menjaga apa yg diamanahkan......sebaliknya dia lakukan pecah amanah.

      Manusia munafik ini lebih hina dari orang kapir...!!!



      Delete
  26. tg nan n ksn slah besar jika mereka merasa peg2 kerajaan (civil servants) masih lagi bersama mereka.

    perasaan ini sudah lama terpendam sejak najib menyerahkan hampir semua tugas penting kpd pemandu n 'off budget agencies.

    masa tun m peg2 kerajaan d beri kepercayaan penuh utk membantu mengurus Negara. peg2 pencen n yg sedang bertugas tidak akan lupa jasa2 tun m.

    selaku pengerusi PH, tun m sudah pun memberi isyarat/signal yg jelas kpd semua penjawat awam.

    tsunami tun m d kalangan semua peringkat masyarakat akan berlaku, insya'allah.

    'good times r coming our way again' - hooray!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Your recent definition on Top Dog is remarkably well & clear but sadly, there are some goons here do not have the capacity to grasp the meaning explained by you.

      Anyway.. Najib Top Dogs are brainless dumb-bells who only capable to bark and snarl to defend their masters, Najib Rosmah only.. definitely not for the rakyat & the nation.

      T
      It is irony that there are too many of these Top Dogs making them appear as Top Heavy for the govt budget and expenditures contributing to the bloody hell wastage & big losses to the nation.

      Salam perjuangan Pak Rahman jpc...!!

      Delete
    2. Pak Rahman & Pak Othaman.....
      Teman ada turun padang dari bandar ke kampong to do some homework untuk pengetahuan sendiri.

      Harap Pakatan rumuskan satu formula yg solid untuk membendung penipuan dan penyelewengan undi semasa PRU14 nanti kerana........bahang putarrr dan autaaa ni sudah mula dapat dirasai oleh kami yg di bawah ni......

      Pihak Pakatan wajib ada kunci formula dan method cara2 untuk merungkaikan masalah yg satu ni.

      Tak guna kita berkempen bagai nak rak tapi kita terlepas pandang pasal penipuan ni.

      PRU14 akan datang adalah satu Pilihanraya yg paling sengit, tegang dan panassss dalam sejarah Msia.

      Mesti kita ingat orang yg lemas akan bergayut pada apa saja walau sehelai jerami........dan akan lakukan apa saja untuk sambung talian hayatnya.

      Harap mendapat perhatian dari sifu berdua.
      Terima kasih.


      Delete
  27. maksud 14.47 tu makna nya pilihlah pakatan yang dipimpin oleh DAP maka melayu akan jadi lebih kuat dak gitu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubaan semburan ridsex. terserlah dikalam,
      "dipimpin oleh DAP "
      Ko dah tgk senarai pemimpin PH, ko saja nk spray jugak.
      muniandy mmg kenal lah manikam dan maniam....

      mu 1507 tak brapa cidek nak muhong.

      mu fahe dog ni?

      Delete
  28. http://khairulryezal.blogspot.my/2017/07/gimik-politik-terbaru-jamal-yunos.html?m=1

    BIJAK DAN HALUS PERMAINAN SI JAMAL
    TERKENGKANG JIJAH KENA KERJAKAN
    YE LAN NAK LAWAT HUBBY PUN TAK ADA ARAL
    MACAI DAN BARUA PUN BOLE TERKINJA SAKAN

    KIKIKIKIKI..... BERAMBUS BAUA DAP@SINGAPORK



    ReplyDelete
    Replies
    1. ubat salu tahek low dah ambek? chk sama kantong kedut ko tu, kuncup tinggal besar biji sawi dah. Mmg nampak ko takut.
      Makan ubat, jgn miss, takut ilang losap terus tolo tu.

      Delete
  29. Kakitangan akan dikekal bila PH berkuasa tapi yg taksub biru dan hijau kena mandi kolam panas dulu untuk buang kayap parti kemudian boleh sambung tugas semula...Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taksub biru hijau kena samak diri dulu lah baru boleh nampak kebenaran.

      Delete
  30. 'Top Dog' Puji 'Top Pig' Sebagai Pendakwah Terbaik
    Dalam sejarah pemerintahan 22 tahun Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir yang mengelarkan dirinya dengan gelaran 'Top Dog' Pakatan Harapan, belum pernah rasanya beliau memuji mana-mana sarjana dan ilmuan Islam, mufti, Ustaz dan sebagainya sebagai pendakwah terbaik. Betulkan saya kalau salah.

    Apa yang berlaku adalah sebaliknya. Kerajaan di bawah pimpinan Tun Dr Mahathir pernah memecat Mufti Selangor, Dato Ishak Baharom kerana menghalang pertandingan ratu cantik di Selangor. Dalam satu tazkirah Ramadhan dalam bulan Ogos 2011 di Madrasah As Siddiqin, Bandar Tasik Puteri, Dato' Ishak Baharom berkata,
    "Saya dipecat hanya dengan satu surat dari Ibu Kota kepada Kerajaan Negeri Selangor yang berbunyi 'Singkirkan Ishak Baharom. Dia penghalang kemajuan'."
    Hari ini, Mantan Perdana Menteri 22 tahun memuji Penasihat DAP Seumur Hidup, Lim Kit Siang sebagai pendakwah terbaik kerana menyampaikan petikan Ayat Al Quran kepada Peguam Negara. Saya tidak mempunyai komen apa-apa mengenai pujian 'Top Dog' kepada 'Top Pig'. Cumanya, kita minta juga Tun Dr Mahathir turut meminta ayat-ayat Al Quran dari Lim Kit Siang mengenai hukum menutup aurat di dalam Islam, bagaimana ayat-ayat Al Quran menyentuh mengenai hubungan sejenis dan seks songsang agar ianya dapat dijadikan panduan kepada keluarga kita semua dan juga keluarga Tun Dr Mahathir.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang ko gelar Top Pig ulas isi quran dengan betul, ko panggil Top Pig jugak,
      Memanglah sgt senang nak gelar orang Top Pig atau apa pun.
      Tapi bila isi yg disampai betul dan baik, ko ambil sikap tak betul. Jgn sikap itu mempalit memburuk pada isi yg baik dan suci itu.

      My Pahe dog ni 1552?

      Delete
    2. 17.56
      UBAT DAH MAKAN KE BELOM?
      KALAU UBAT HABIS JANGAN KACAU BLOG.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Kejora @ 15:52 - Saya memetik kata2 kamu...

      "Dalam sejarah pemerintahan 22 tahun Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir yang mengelarkan dirinya dengan gelaran 'Top Dog' Pakatan Harapan, belum pernah rasanya beliau memuji mana-mana sarjana dan ilmuan Islam, mufti, Ustaz dan sebagainya sebagai pendakwah terbaik. Betulkan saya kalau salah"
      -----------------------------------

      Tun Mahathir memang belum didapati memuji tokoh2 agama tempatan kerana pemikiran mereka yg kolot, stereo-typed, tidak ada pembangunan minda, fizikal maupun spiritual untuk membawa Islam & umatnya berdaya saing dalam dunia perniagaan, teknologi, sains & perubatan yg unggul sepert di zaman kegemilangan Khalifah. Lagi pun bukankah dalam surah Fatihah ada menyebut "Segala puji-pujian hanya untuk Allah, Raja (Rab) sekelian alam. Kenapa pula beliau harus puji mufti & ustaz lokal stereo typed yg hanya duduk di bawah tempurung....??

      Sebaliknya...Tun Mahathir pula dipuji & di iktiraf seantero dunia, khususnya di Mekah, Medinah, Bosnia, Palestin & dunia Islam.

      Get this into your brain & head, will ya...!!

      Laa nie nak tanya kamu dah faham ker apa erti Top Dog...?? Kalau masih tak faham jugak apa yg telah diperjelaskan oleh Dato' Rahman jpc kita, saya tak berkeberatan menamambah jelaskan lagi.

      Delete
  31. Untuk unknown sahabat, di bawah berikut ialah kopipes saya jawapan terhadap persoalan apakah hukumnya membiarkan seorang kafir membaca AlQuran.

    Jawapan ini didakwa diambil daripada soal jawab dengan pejabat mufti Singapura sejak tahun 2009 dan juga daripada buku2 agama yang ditulis oleh orang-orang yang berilmu dan tiada kepentingan politik.

    Saya tidak tahu kesahihan jawapan yang dipetik sama ada benar ia dari pejabat mufti singapura tetapi kaedah ia mengeluarkan jawapan tidak bertentangan dengan apa yang saya pernah belajar. Pertama cari nas, kedua jika tiada nas mutlak maka carilah melalui kaedah istinbat hukum di dalam mazhab.

    Kaedah mazhab Syafie ialah 'setiap sesuatu itu hukumnya harus melainkan ada nas yang mengharamkannya'.

    Hati2 membuat hukum apatah lagi apabila ia demi kepentingan puak sendiri.


    -----------------------------

    Khamis, 7 Mei 2009
    HUKUM ORANG BUKAN ISLAM BACA QURAN
    PERTAMA: JAWAPAN DARI MAJLIS UGAMA ISLAM SINGAPURA

    Customer Name: abu abi
    Submitted on:4/7/2009 8:38:00 AM
    Subject:RELIGIOUS
    Case Ref No.:MUI-09-002101

    Question:
    assalamualaikum tuan/puan soalan saya,bolehkah orang kafir
    1. baca quran?
    2. berceramah guna ayat quran?
    3. baca untuk tegur orang Islam yang melakukan kemungkaran?
    4. adakah dalil yang melarang?

    JAWAPAN:

    Waalaikumussalam Wr. Wb.

    Terima kasih di atas soalan yang dikemukakan. Tidak ada sebarang larangan yang menyebut bahawa orang yang bukan Islam dilarang membaca, berceramah dengan ayat qur'an dan sebagainya. Ini kerana pada zaman Rasulullah, sebelum para sahabat memeluk agama Islam, mereka masih lagi belum beriman dan telah membaca al-Qur'an. Dalam hal ini tiada larangan bagi mereka membaca al-Qur'an tetapi mereka juga perlu menghormati al-Qur'an ketika membacanya. Sekian, terima kasih.

    DI JAWAB OLEH:
    Office of the Mufti | DID: 6359 1449 | Fax: 6259 1735 | Email: oomtemp@muis.gov.sg Islamic Religious Council of Singapore (Muis) | No 1 Lorong 6, Toa Payoh, Singapore 319376 | Website: www.muis.gov.sg

    KEDUA: JAWAPAN DARIPADA KITAB-KITAB MUKTABAR

    Hukum orang kafir membaca al-Quran

    Pengarang kitab فيض الرحمن في الأحكام الفقهية الخاصة بالقرآن Dr Ahmad Salim menyebut dalam kitabnya seperti berikut:

    Hukum orang kafir membaca al-Quran

    Terdapat dua pendapat dalam perkara ini:

    Pendapat pertama: Haram bagi orang kafir zimmi atau yang lainnya untuk membaca al-Quran. Ini Ini kerana mereka yang lebih patut ditegah dari orang yang berjunub. Ini adalah mazhab Hambali.

    Pendapat kedua: Harus bagi orang kafir untuk membaca al-Quran kerana dia tidak percaya kepada kehormatannya.

    Ini adalah mazhab Syafie. Pengarang kitab حاشية البجيرمي mensyaratkan supaya orang kafir tersebut diharap untuk masuk Islam. (habis kalam Dr Ahmad)

    Apabila dilihat dalam kitab-kitab utama dalam mazhab Syafie saya menemui seperti berikut:

    Imam Ramli dalam kitabnya نهاية المحتاج berkata:

    “Orang kafir tidak ditegah untuk membaca al-Quran kerana dia tidak percaya kepada kehormatannya.”

    Pengarang kitab مغني المحتاج Imam Muhammad as-Syarbini telah berkata:

    “ Perkara kedua yang dilarang bagi orang berjunub adalah membaca al-Quran bagi orang muslim. Adapun orang kafir tidak ditegah membaca kerana dia tidak percaya kepada kehormatannya seperti yang disebut oleh al-Mawardi.”

    Al-Bujairimi berkata dalam kitabnya حاشية البجيرمي على شرح منهج الطلاب :

    “Tidak ditegah orang kafir berjunub untuk duduk di mesjid dan membaca al-Quran. Adapun orang kafir yang berhaid dan bernifas dilarang membaca Quran dan duduk di masjid.

    Kalau kita lihat, sebab kepada tidak ditegah orang kafir yang berjunub membaca al-Quran dan duduk di masjid adalah sebab yang sama iaitu mereka tidak percaya kepada kehormatan masjid dan al-Quran. Pengharusan orang kafir adalah berdasarkan hadis yang mana Nabi saw telah menahan orang-orang musyrikin di masjid.

    Rujukan: فيض الرحمن في الأحكام الفقهية الخاصة بالقرآن oleh Dr Ahmad Salim, نهاية المحتاج oleh Imam Ramli, مغني المحتاج oleh Imam Muhammad as-Syarbini dan حاشية البجيرمي على شرح منهج الطلاب oleh al-Bujairimi

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sungguh merasa tidak tenteram disebabkan ulasan di atas telah saya ambil daripada internet.

      Walaupun saya percaya isinya tidak salah tapi saya masih takut saya kopipes daripada sumber yang salah sebab di dalam internet orang seperti unknown sahabat juga boleh menjadi ustaz (bukan di internet saja malah juga di JASA).

      Maka saya telah membuka kitab yang sebenar. Alhamdulillah bertemu dengan kaedah usul fiqh yang saya sebutkan di atas.

      Saya sedang merujuk kitab al-asyaabah wannazhoir karangan Imam Jalaluddin Assuyuti cetakan darul fikr pada m. S 82 kaedah 1/33.

      Imam as-suyuti adalah seorang imam muktabar mazhab syafie.

      Saya terjemah terus dari kitab:-

      [Qaedah: asal hukum pada setiap perkara adalah dibenarkan melainkan ada dalil yang mengharamkannya]

      Syarahnya datang kemudian dan saya benar saya dapati syarahnya tidak bertentangan dengan jawapan yang didakwa diberikan oleh pejabat mufti singapura di atas.

      Melainkan unknown sahabat dan mat kopipes mempunyai dalil dan nas yang kuat untuk mengahramkannya lebih baik diam dan jangan dibuat gurau-gurauan perkara ini.

      Cukup-cukuplah guna ayat Allah yang benar dengan kaedah yg salah untuk menyokong penyamun.

      Delete
  32. Tony puaka dan anak nenek kipas pernah berkata kalu Pakatan Haprak berkuasa nanti saiz perkhidmatan awam akan dikecilkan,maknanya ramai akan diberhentikan kerja dan ramai yang kmenganggur nanti....ingat perjawat awam ,keadaan tidak akan menjadi lebih baik kalau Pakatan Haprak memerintah...Jangan percaya Pakatan Haprak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1604.
      Ni apa pulak ada baucm racun ridsex dikomen ini?
      Ko tu mcm panaspanik tu. Lebih baik mandi dari spray racun expired tuu.

      Mo fahe dog nehh?

      Delete
  33. john doe...settelkan perkara yang mudah ni jer dulu..
    sebelum pergi perkara yang lenih berat...
    pada sept 1998...ada orang tua tu tuduh kat seorang sebagai peliwat dan juga bertindak zalim keatasnya..
    bagi tahu kat kita semua apa pandangan islam atau hukum
    dari sege islam...
    dan yang paling penting sekali...
    buat pengakuan/ minta maaf ...supaya banyak orang
    akan lebih faham.. dan jangan putar putar...
    seolah tak bersalah pulak...
    dan masih taknak mengaku dan juga bertaubat...
    kalau john doe boleh selesaikan perkara ni
    baru orang respek kat hang ???
    selagi benda ni tak settel..
    jangan le tunjuk alim alim...
    kami rakyat malaysia tidak bodoh
    dan percayalah...
    kebenaran akan menang dalam PRU14..

    dan lagi satu nak bagi tau...
    kat sini banyak yang tak lepas/tak faham /tak lulus
    ilmu asas/ sifir politik malaysia
    belajar dulu..faham / praktik
    dan komen..
    praktik disini jadi ahli politik
    paling rendah ketua cawangan
    paling bagus pertandingan pilihanraya
    tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro,

      Berapa kali sudah saya jawab. Liwat adalah satu dosa besar.

      Anwar Ibrahim telah dituduh, dibicarakan dan dihukum.

      Tapi sama ada dia masih seorang pendosa itu di luar pengetahuan saya.

      Apa yang tak setel lagi dalam kes Anwar Ibrahim ni?

      Delete
    2. Kami rakyat Malaysia memang tidak bodoh.

      Yang bodoh hanya pemakan dedak.

      Delete
    3. Amat Jauh berbeza di antara ust ahmad awang dgn lobai hadi laknatullah ni

      Delete
    4. 16:32,

      kamu nak Tun M buat apa..?

      Sekarang DSAI pun dah berbaik semula dgn Tun Mahathir.. takda pulak dengar DSAI menuntut Tun minta maaf.. yang mendatangkan masalah sangat pada kamu ni kenapa?

      Sedangkan Allah boleh memaafkan, siapa kita untuk menjadi hakim kepada kehidupan seseorang..?

      Kamu tu....dah cukup baguskah!! nak mengata, petikai seseorang..?

      Delete
    5. Sekali air bah, pantai pun turut berubah. Lain ulu lain sekarang, lain dulu lain ler sekarang. Jika DS Anwar Ibrahim telah bertaubat dan insaf, apa salahnya..bukankah Allah Maha Pengampun & Maha Pemurah menerima taubat hamba2NYa sepertimana kisah taubat pemuda Israel bernama Nasuha yang jahat lagi zalim...??

      Kejora...


      Apa motif kamu bersikap prejudis, terus menerus buruk sangka, tak henti-henti mencucuk jarum mengadu domba hubungan kedua tokoh Melayu hebat ini yg telah pun jernih pulih bagai bduk berlalu kiambang bertaut kembali.....???

      Delete
    6. PQK mqn,

      Apa motif kejora bersikap prejudis, terus menerus ....?

      Sebabnya ada kaitan dgn sifat ketakutan tegar sebab Allah dah selak hijab Mungkar, Isi Kantung kedut kejora pun dah tinggal sebesar biji sawi.

      Delete
    7. Kejora siapakah guru agama mu??

      Di mana bila seseorang itu amat sesat orangnya tidak lagi boleh bertaubat?

      Delete

    8. Org yg selalu buat u turn tak boleh di percayai...dia tidak istiqah dalam perjuangang... Dia boleh saja jadi pro islam atau anti islam atau anti Yahudi kemudian pro Yahudi...
      Apa yg nak di harap dp org sebagini



      Delete
    9. 18:50...

      Siapa yg pro Yahudi nie....??

      Negara hari ini ditimpa musibah bencana alam, kejatuhan/kehilangan pesawat/helikopter bertali arus, aib yg diperkata orang seantero dunia, longokan hutang riba haram berbilyon-bilyon, kehimpitan hidup rakyat dek gst tak munasabah, pengangguran menjadi-jadi dll....semua berpunca dari Najib Rosmah bersekongkol/bersekutu dgn puak/agen Zionis Yahudi APCO Worldwide, Banker haramjadah Malaun Yahudi Goldman Sachs & Amerika Syarikat yg diidolakan oleh Najib, Rosmah & mendiang JJ.

      Delete
  34. July 27, 2016
    Apandi: Saya berpegang kepada falsafah Al-Quran
    FMT Reporters
    ShareTweetPinMail
    apandi-ali_law_600_1

    KUALA LUMPUR: Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali berkata beliau berpegang kepada falsafah Al-Quran yang memerintahkan supaya manusia diadili sama rata tanpa memberi pertimbangan pangkat atau hubungan kekeluargaan.

    “Falsafah ini sebenarnya bukanlah sesuatu yang asing kepada kita semua kerana ‘menegakkan keadilan tanpa rasa takut atau pilih kasih… adalah suatu falsafah yang sungguh sinonim dengan fraterniti perundangan sejak sekian lama,” tulis Apandi dalam Berita Harian ini.

    Katanya, falsafah Al-Quran itu juga memberikannya inspirasi mencipta slogan baharu Jabatan Peguam Negara, “Bertekad Menegakkan Keadilan.

    Apandi menerima kritikan hebat awal tahun ini susulan keputusannya tidak mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam hal sumbangan RM2.6 bilion yang ditemui dalam akaun peribadi miliknya, seperti didedahkan The Wall Street Journal (WSJ) yang memetik penyiasat Malaysia.


    Apandi berkata beliau keliru pihak tertentu mengkritiknya.

    “Apa saja yang saya lakukan adalah mengikut undang-undang negara. Begitupun, masih ada pihak yang sanggup mengemukakan usul tidak percaya terhadap saya di Dewan Rakyat, mendesak saya untuk meletakkan jawatan, malah mengheret saya ke mahkamah,” katanya dalam tulisannya bersempena setahun memegang jawatan Peguam Negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apundek tak bohong...Apundek pegang falsafah quran....Apundek takut Allah...
      Apundek tidak ikut quran
      Dia hanye pegang falasah quran.....lks tolong tunjukkan terjemahan ayat quran kerana Apundek tak baca terjemahan ayat quran...

      Delete
    2. Lidah tidak bertulang. Bolehlah nak cakap apa saja, tapi akhirnya amalan yang akan menunjukkan seseorang itu khianat atau tidak di atas tugasnya.

      Delete
    3. Bro john doe...

      I reckon Najib only pays him peanut. That's why Najib only got monkeys to back him up.

      Salam perjuangan.

      Delete
    4. Malaysian Cybertrooper21 July 2017 at 18:15

      Sdra Othaman,

      Saya rasa tak patut sdra gunakan perkataan PEANUTS sebab penyokong-penyokong Bijan ni mana paham. Nanti mereka kata Sdra cakap Bijan bayar Apundek dengan kekacang.

      Delete
    5. Pak othaman and bro trooper.

      Setuju sekali.

      Salam perjuangan.

      Delete
  35. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  36. Sayangi Malaysia

    Sayangi Negara

    Hapuskan kleptokrasi

    Jangan undi Kleptokrat

    dan jangan undi

    Tuan Penasihat Kleptokrat.

    ReplyDelete
  37. kenapa masih nak putar belit benda perkara yang mudah...
    tanya orang tua tu.betul ker
    anwar tu peliwat masa 1998
    itu jer...
    kalau betul kata dan tegaskan ia betul betul..
    kalau salah minta maaf..
    dan jelaskan kepada rakyat supaya supaya rakyat tak keliru
    perkara yang lepas perlu di selesaikan
    atau di betulkan ..baru boleh lihat
    perkara akan datang...
    baru boleh ada kepercayaan
    kalau tak settele yg lama
    diulang lagi sekali yang lama tak settle
    jangan harapa perkara baru atau
    perkara akan datang lebih mudah atau senang
    kerana masih dihantui perkara yang lama
    tak settle settel..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman Tun...anwar dipenjara bkn kerana liwat..tp salahguna kuasa...tlg semak balik fakta ya

      Delete
    2. kenapa masih nak putar belit benda perkara yang mudah...
      tanya orang tua tu.betul ker
      Jho Tahek Low berpakat dgn dia dan isteri sapu wang 1mdb,
      itu jer...
      kalau betul kata dan tegaskan ia betul betul..
      kalau salah minta maaf..
      dan jelaskan kepada rakyat supaya supaya rakyat tak keliru
      perkara yang lepas perlu di selesaikan
      atau di betulkan ..baru boleh lihat
      perkara akan datang...
      baru boleh ada kepercayaan
      kalau tak settele yg lama
      diulang lagi sekali yang lama tak settle
      jangan harapa perkara baru atau
      perkara akan datang lebih mudah atau senang
      kerana masih dihantui perkara yang lama
      tak settle settel..

      Senag jer, Mu pahe Dog neeh?

      Delete
    3. LAPORAN AKHBAR SPURA BERHUBUNG SKANDAL 1MDB:

      Singapore seizes jet of Malaysian tycoon in center of 1MDB scandal:

      A private jet belonging to Malaysian tycoon Low Taek Jho — who is under investigation for his involvement in the scandal-hit Malaysian sovereign wealth fund 1Malaysia Development Berhad (1MDB) – has been seized by Singapore authorities, media in both Singapore and Malaysia reported.

      The jet, a Bombardier Global 5000 with the registration number N689WM, is parked in the city state's Seletar Airport, according to Singapore's TODAY newspaper.

      That jet registration information had been listed by the U.S. Department of Justice in a court document last July about assets of Low's that it was looking to seize. The filing, connected to recent developments was part of investigations into alleged corruption and money laundering involving 1MDB funds.

      In response to an enquiry from CNBC, the Singapore Police Force declined to comment, noting that investigations are ongoing.

      Questions about movement of funds from 1MDB came to widespread attention when the Wall Street Journal reported that in 2013 nearly $700 million had flowed from the debt-ridden fund to Malaysian Prime Minister Najib Razak's personal bank account.

      Najib has repeatedly denied wrongdoing and, under pressure from the outcry caused by the report, said the funds were a private donation from a Middle Eastern country he declined to name. He has denied benefiting personally from the funds.

      In January, Malaysia's Attorney General Mohamed Apandi Ali said that Saudi Arabia's royal family gave Najib a $681 million gift, of which Apandi said about $600 million was later returned.

      Apandi said that no criminal offense had been committed. But globally, investigations continued into 1MDB in locales as varied as U.S., Switzerland, Singapore and the Seychelles.
      -----------------------------

      DAH TERANG LAGI DISULUH DGN SPOT LIGHT...!!

      Delete
    4. Macaiii haramjadah akan kata ini sumer fitnah..!!
      Omputeh sepatah haram pon tak tau. Yg dia tau cuma birkin handbag and pink diamond jerrrr....

      Delete
    5. Phantom...

      Saya serius nie.

      Sepatah kata Pendekar Mastur..ehh silap..Mustar,
      ini bukan cobaan atau fitnah lah...ini betol-betol. Ehh budak-budak nie, aku cakep betol betol lahh...!!

      Delete
    6. Pak Othaman.....percayalah dengan sepenoh hati.....macaiii haramjadah tetap katakan pada Pendekar Mustarrr........ini dugaaannnn.....dugaaannnn fitnah..!!

      Tapi dalam masa yg sama ini penyamun pencuri sumer baca mentera......."rampo ngiseeenng semar tilem".......dengan segera ditutop pintu gua harta samun supaya orang tak nampak.


      Delete
  38. Adnan tengku mengesahkan 191 ketua bahagian ummo menyokong pimpinan najib. Umno tinggal kulit kacang saja. Isi dah orang lain makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kulit Kacang Ngan Yin Menglembu, Isi Kacang Shandong.

      Keluaran diAamin halal oleh:
      Sykt Jho Tahek Low dan Rakan2 Sdn Bhd.,

      Pengedar Tunggal MCA c/o CCP

      Dapatkan pek promosi 10gram percuma anda sekarang dixawangan berdekaitan

      Delete
  39. Pakcik Makcik Felda, Felcra, Risda dan lain-lain sangat bersyukur..

    Untung Haji Hadi Pas bawa RUU355 untuk disokong UMNO dan BN.

    Untung Najib dapat guna harta kerajaan lagi untuk pergi bercuti.

    Untung macai dapat A9 Free.

    Untung anak cucu macai baca komen merepek.

    ReplyDelete
  40. FUYOOOOOINKKKKKK...

    UMAANGGAAAII..!!SKALI BAH SEKALI PANTAI UBAH
    BUDAK SUMAN PUNYA KATA KATA FALSAMPAH
    MCM SKALI PLURALIST DILUDAH SKG JILAT HARAMJADAH
    MCM TU SI BATUAPI TUA BANGKA MUDAH LUPA HARAMJADAH

    BERAMBUSSSSS.... BARUA DAP@SINGAPORK..


    INI KALI LAH... PUIII

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1901.
      Untuk panas tolo ko tu ,
      cuba amal cincau pago malam.
      Untuk panik , ko noleh cuba koncin jampi lobai 3 pagi berturut.

      Dr J. Hanam M. Sibat

      Terok dah keadaan ko tu.

      Delete
    2. FUYOOOOOINKKKKKK...BABI UMNO BERBUNYI

      UMAANGGAAAII..!!SKALI BAH SEKALI PANTAI UBAH
      BUDAK MAT NI PUNYA KATA KATA FALSAMPAH.TAPI AYAT BODOH TAK INGAT
      MCM NI LA SKALI AKU LUDAH MUKA BIJAN SKG MESTI MAT DAN KELUARGA TOLONG JILAT HARAMJADAH
      MCM TU SI BATUAPI MAT MUDAH LUPA HARAMJADAH KAU MAT

      BERAMBUSSSSS.... BARUA UMNO @PAS


      INI KALI LAH... PUIII SETEPEK MUKA BIJAN

      Delete
  41. Puak2 pembangkang boleh cakap sajalah..,
    sembang memang tak kalah...
    Pru dah 13 Kali kalah....
    Pun duk cakap besar lagi....
    Memang sombong le nama dia.
    Semoga Allah kalah kan lagi org2 sombong nih

    ReplyDelete
  42. Mmg betul la apa yg haji hadi ckp Dr copypas kt atas tp bknkah ayt alquran itu mngena btg hiding pas sndiri bla mrk mula condong kearah perkauman smpit dgn smkn rapat kpd umno dgn tndak tanduknya smnjak 2mnjak ni dgn smkn menampakkan kebencian mrk kpd bangsa lain esp. Cina tp krn kepentingan politik kebencian kpd cina itu dihalakan kpd dap..x mca dn gerakan..dgn tuduhan memusuhi Islam dn trkini agen kpd Kristian walhal ketika bersama BA & PR dulu tkda masalah apa2 pun dgn dap..malah pmimpin2 dap yg brkenaan bknnya Baru 2,3 thn ini memeluk Kristian. Jelas skrg kepentingan politik tlg mgatasi Cara hidup bragama yg sebenar melalui petikan ayt al Quran yg hj hadi sendiri hubung kaitkan diatas dlm ruangan kopipes walaunta diatas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu..sejak seawal zaman british membawa pelombong dan peladang cina masuk pun agama mereka ialah budha..kenapa umno tak pertikai ??

      Tapi setiap kali dekat nak pru pentaksub agama yang sempit akal atau dikenali "The dedakian" tetap nak spin isu agama..???

      apa bleh buat...kuasa skrg di tgan bijan.

      Delete
  43. Sayap wanita PH juga perlu bekerja keras meraih sokongan wanita terutama penjawat awam. Mereka ini majoriti di "tarbiyyah" oleh BTN utk setia pd UMNO BN

    ReplyDelete
  44. BIJAK DAN HALUS PERMAINAN SI LOW GEMUK
    TERKENGKANG BINI MAT SINGAPORK KENA KERJAKAN
    YE LAA NAK HUBBY PUN TAK ADA SEBAB TENGAH PENING NAK BUAT PANTUN BODOH UTK LAWAN TEAM PH
    MACAI DAN BARUA UMNO PUN BOLE TERKINJA SAKAN

    KIKIKIKIKI..... BERAMBUS BAUA UMNO @PAS

    ReplyDelete
  45. Itu lah gunanya 2PS yg pernah saya sebut lama dulu. Ini amalan rakyat negara maju yg kesedaran demokrasinya mengatasi negara dunia ketiga.

    MULAKAN "TWO PARTY SYSTEM"
    Kesedaran ramai harus ditingkatkan dlm memahami pemerkasaan "kuasa rakyat". Sbbtu sudah lama dan entah berapa kali saya sebut bhw salah satu pendekatan PH dlm kempen PRU14 sepatutnya ialah dgn "memujuk" pengundi memulakan "Two Party System" atau Sistem Dua Parti. Setakat ini di PRU12 dan 13 ia pernah disebut tetapi tiada usaha dan kempen yg lebih giat dan berterusan.
    Jelaskan pd pengundi bhw 2PS mampu memperkasakan kuasa rakyat. Seperti diamalkan oleh negara2 maju dan rakyatnya yg matang dlm politik, 2PS akan memberikan kelebihan kpd rakyat. Seandainya parti atau Blok A gagal mentadbir dgn baik atau menyeleweng, maka di PRU akan dtg rakyat boleh menukar sokongan kpd parti / Blok B, begitu juga sebaliknya.
    Ini akan menybbkan mana2 pemimpin politik tidak lg boleh "membuli" rakyat. Parti / Blok yg memegang kuasa akan lebih berhati2 dan tidak bleh bertindak membelakangkan rakyat atau akan diruntun turun dr kuasa oleh rakyat di PRU seterusnya.
    Ini adalah proses mematangkan dan memperkasakan kuasa undi rakyat. Wallahualam.
    - Zus Din
    24/04/2016
    #PRU14
    #PHvsBN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sistem politik di Malaysia lebih pada kepada politik perkauman dan keagamaan jadi amat susah untk melaksanakan sistem
      2parti..

      Delete
    2. apa pulak susahnyerr?
      timbang BN pun ada 2 dulang.
      Tapi timbang tu dah obsolete. Senang laksana penipuan kaedah manipulasi kelingking.

      Maka dgn itu, Rakyat sudahpun dapat amanat 100 hari PH yg akan selesaikan byk masalah Rakyat.
      Rakyat dah tak sabar menunggu utk laksanakan PERUBAHAN WAJIB ini.

      PH vs BN 2 parti, lawan timbang. Elok la tu tentu semua yg waras terima perkara baik ini.
      Lagipun kalau yg tadbir tu terlalu lama, mcm dok nampak lerr, amanah terbang ikut tibgkap.
      Rakyat sebagai Tuan Tanah, tahu yg Tahek Low itu najis.

      Pahe molek2 tuu 2140


      Delete
  46. RESPECT Tun M bilaa……
    Melihat parti pembangkang dapat menerima Tun M
    Logiknya Pembangkang tidak menggemari Tun M,
    Kerana pembangkang pernah sekian lama menentang Tun M

    UMNO tersilap langkah bilaa….
    Menganggap Tun M dah tua lemah baling kaca pun tak pecah,
    Tapi orang inilah menjadi orang besar HARAPAN ,

    Kini……..
    Pengerusi BN akan berentap dengan pengerusi HARAPAN,
    Tun M vs DSN,
    DSN pernah ‘lari’ dari nothin to hide 1
    Tapi Tun M setia tunggu utk berdebat…… walaupun di PRU 14,
    Kini…..

    DSN hanya perlu beritahu rakyat bila tarikh PRU 14,
    Kerana diluar sana ramai bertanya,
    Nak tahu bila hari mereka boleh memilih PM memilih ketua ,
    Selalunya pemilih akan melihat siapa diatas baru mereka memilih seseorang yang diwakilkan kuasa,
    Sebagai wakil rakyat.

    SEKIAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sampai jam jalanray Pulau Pinang.
      Dulu rata2 membenci.
      Baru2 ni berpusu2 yg dulu membenci itu membanjiri sokong.
      Perancangan Allah usahlah dilawan.
      Yang terpesong sedikit tu lihatlah dgn mata hati.
      Dah jelas bersuloh, hijab mungkar dah diangkat selapis2..
      media sini kambos,kebenaran tetap jelma.
      Elaklah amalan Dajjal yg tutup satu mata....

      Dah tak lamaa daahh,

      Delete
    2. Sepatah kata Pendekar Mastur..ehh silap..Mustar,
      ini bukan cobaan atau fitnah lah...ini betol-betol. Ehh budak-budak nie, aku cakep betol betol lahh...!!

      Delete
  47. 90 % pa dah putus asa........
    bonus hanya masa nak pilihanraya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa pru 2013 mereka tak tau lagi...
      pru-14 dendam menyala....
      hati mereka dah tebako....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...