Wednesday 19 July 2017

JIKA BENAR TAKUT ALLAH, SAHUTLAH CABARAN INI?


Ramai yang agak skeptikal dengan kenyataan Peguam Negara, Apandi Ali bahawa beliau hanya takutkan Allah dan tiada apa yang disembunyikannya berhubung skandal 1MDB.

Kata mereka, siapa pun boleh bercakap tentang takutkan Allah,  tetapi akhirnya kata-kata itu sama ada benar atau tidak, terzahir melalui perbuatan atau tindakan.

Kadangkala penjahat pun selalu berkata takutkan Allah, tambah mereka lagi.

Hakikatnya, sama ada seseorang itu takutkan Allah atau sebaliknya, tidak cukup sekadar kata-kata, tetapi mesti dibuktikan melalui tindakan atau perbuatannya.
Susulan kenyataan Apandi yang mengatakan beliau hanya takut kepada Allah itu, peguam Gobind Singh Deo tampil dengan cabaran mudah iaitu agar Apandi  berani mendedahkan jejak wang RM2,600 juta yang diterima Najib Razak.

Kata beliau, daripada mengatatakan tidak takut Allah, Apandi perlu meyakinkan rakyat Malaysia dengan fakta yang menunjukkan Najib benar-benar tidak terlibat dalam skandal berkaitan dana 1MDB.

Apa yang susahnya untuk buat begitu? Apandi patut berani menyahut cabaran ini kerana dia kata dia tak buat salah, tiada apa yang disembunyikan dan hanya takut kepada Tuhan, tegas Gobind lagi.

Sekadar imbasan semula, laporan DOJ mendapati wang AS$731 juta keseluruhannya, termasuk AS$681 juta yang mengalir masuk ke akaun peribadi "Malaysian Official 1" adalah berpunca daripada dana 1MDB yang diselewengkan.

Meskipun tidak dinamakan siapa "Malaysian Official 1" itu, tetapi Abdul Rahman Dahlan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Pengarah Komunikasi Strategik BN secara jelas mengatakan MO1 adalah Najib dan hanya orang bodoh tidak memahami fakta tersebut.

Dalam perbicaraan di mahkamah Singapura pula, berdasarkan pengakuan Pengurus Falcon Bank, Jens Fred Sturzeneger, sudah menjadi fakta bahawa Tanore Finance Corporation yang didapati memasukkan wang tersebut ke akaun peribadi Najib itu adalah milik Eric Tan Kim Long.

Beliau juga mengesahkan bahawa Eric Tan adalah orang yang sama dengan Jho Low di mana hanya Jho Low yang berurusan dengannya berkaitan dana 1MDB sambil jutawan playboy itu mengakui sesekali menggunakan nama Eric Tan bagi tujuan keselamatan. 

Sama seperti dapatan FBI di Amerika, fakta di mahkamah Singapura secara sahih mendapati tiada Pak Arab yang terlibat dalam menyalurkan derma beribu-ribu juta kepada Najib.

Apa macam Apandi, ada berani dengan cabaran Gobind yang bukan pun beragama Islam itu?

Masihkah takutkan Allah atau mula terfikir ada yang lebih ditakuti untuk menyahut cabaran mudah tersebut? (ShahbudinHusin 19/07/2017)

221 comments:

  1. Salleh Said Keruak kata MRT adalah hadiah Najib kepada rakyat Malaysia. Hadiah-hadiah lain Najib kepada rakyat Malaysia:

    1) Hapus elaun pelatih guru
    2) Cukai GST
    3) Ringgit 4.30 berbanding USD
    4) Rizab luar negara 97 billion
    5) Hutang negara 907 billion
    6) Hutang 1MDB 50 billion
    7) Edra jual kepada China
    8) Lotus jual kepada China
    9) Tutup kementerian yang bertanggungjawab menjaga usahawan Bumiputra
    10) Mansuh subsidi minyak masak
    11) Mansuh subsidi gula
    12) Mansuh subsidi beras
    14) Mansuh subsidi petrol
    15) Cukai Pelancongan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib
      Naikkan gaji grad dp RM 1200 ke 2800
      Naikkan gaji diploma dp RM 700 ke RM 1800
      Naik gaji java dp rm600 ke rm1400
      Naikkan gaji minima ke rm1000

      Adakan
      Bantuan rakyat 1 Malaysia
      Bantuan xx 1 Malaysia
      xx= buku, computer ,kain ,nelayan ,petani ,pesawah ,penoreh getah, pekebun kecil dan macam2 lagi

      Delete
    2. semua kenaikan gaji tidak membawa erti kalau harga barangan bertambah mahal akibat gst/mansuh subsidi.

      Delete
    3. 1) Elaun pelatih guru masa Pak Lah 650 sebulan. Zaman Najib 430 sebulan. Last-last tak ada langsung. Kena pinjam PTPTN

      2) Dulu pinjaman PTPTN, lepas bayar yuran pengajian, masih berbaki 1000 untuk tampung pengajian 1 semester. Zaman Najib, lepas bayar yuran semua, duit berbaki 100 untuk pelajar survive 1 semester.

      3) Dulu ramai yang layar kadar pinjaman penuh PTPTN. Zaman Najib keluarga yang dapat BRIM sahaja yang layak mendapat pinjaman berkadar penuh. Siap kena potong lagi 10 peratus.

      3) Dulu tabung kumpulan wang amanah pelajar miskin 400 juta setahun. Zaman Najib 100 juta.

      Delete
    4. yuran pengajian anak aku RM18000 setahun; pinjaman ptptn RM5500.

      yuran semester RM8000; pinjaman ptptn RM3500.

      anak baru grad. hutang pengajian RM65000.

      celakalah 47% yg undi bn pru lepas.

      Delete
    5. Hadiah apakebendanya...

      Bukan semua rakyat dapat rasa pun. Tapi gst semua rakyat kena.

      Dan tunggu pendedahan rafizi pasal mrt...kononnya ada yg gempak tu...hmmmmm

      Delete
    6. Bijan juga menghadiahkan rakyat dengan hutang negara sebanyak 1 trillion..

      Delete
    7. Masih ingat ini

      "I have never taken funds for personal gain as alleged by my political opponents – whether from 1MDB, SRC International or other entities, as these companies have confirmed".
      Jib yg buat statement tersebut.

      Dia boleh interpret seperti, saya ambil duit itu utk bagikan kabinet dapur saya. Tentulah, saya ambil lebih sikit utk si bini saya.

      Delete

    8. Yang jadi masalah pada ptptn ialah mereka yg behutang tetapi tak mshu bayar balik mengikut jadual.

      Jika pelatih lain tak dapat Alaun, maka semua pelatih mistilah tak dapat akaun... Barulah ADIL.

      Kenaik gaji adalah jauh lebih tinggi dp kenaikan barangan lain,.. Hasilnya ialah pengguna mampu menyimpan Wang untuk memberi kenderaan sendiri... Itu sebab kamu lihat jalan selalu sesak sekarang.

      Delete
    9. Kereta banyak di jalan raya .

      Sekarang tak perlu wang deposit utk beli kereta . Tunjuk kan slip gaji , bolih keluar kereta melalui pinjaman bank . Tempoh bayar 9 tahun . Kereta sudah nak kondem , kereta belum habis bayar .

      Pinjam beli rumah pun tak payah keluar duit . Beli melalui pinjaman bank . Tempoh bayar balik 35 tahun . Sampai keliang lahad rumah tak habis bayar lagi .

      Gaji graduan di naikkan kepada 2800 sebulan . Sedap utk dengar je . Lagi haru bila dah grad kerja tak ada . Empat orang anak saudara saya habis pengajian dengan ijazah serta internship pada bulan May , sampai sekarang masih tercari cari kerja lagi .

      Kalau Najib kata gaji mula naik ke 28 ribu sebulan pun , hampas belaka .

      Delete
    10. 6.49
      kau masih berbangga dengan Brim..alahai..makin bertambah org dapat brim menunjukkan bahawa kerajaan gagal hapuskan kadar kemiskinan di malaysia..

      Delete
    11. Anon 10:14

      Tolong kamu tanyakan kak ijat lembu , duit pinjaman NFC laki dia dah bayar habis ke belum ?? Lembu lembu yang ada kat NFC semua dah lari pergi duduk kat kondo . Yang tinggal hanya lembu lembu didalam cabinet Najib je .

      Kamu bilang dgn kenaikan gaji yang tinggi pengguna mampu menyimpan wang ?? Mana data kamu perolihi ??

      Di sini saya turunkan statistic dari ASB 1 tahun 2016 :

      5000 kebawah jumlah penyimpan 6,661,343 .
      5001~10000 seramai 545,701.
      10,001~50,000 seramai 1,087,514.
      50,001~500,000 seramai 794,280 ,
      500,001 keatas seramai 19,881 ,

      Manakala statistic ASB 2 setakat March 2017 pula adalah :

      5000 kebawah seramai 196,368 .
      5,001~10,000 seramai 7,327.
      10,001~50,000 seramai 18,999.
      50,001~ 500,000 seramai 44,154.
      Kaji selidik juga menunjukkan pemegang unit ASB 2 dalam lengkongan 50,000 keatas adalah terdiri dari mereka yang memegang unit lebih 50,000 di dalam akaun ASB 1 .

      Jadi , adakah kamu kelaskan orang yang ada simpanan kurang dari 50,000 itu sebagai mempunyai wang simpanan .
      Kalau bagitu yang di maksudkan , kamu sendiri memang tidak ada kelas .

      Sedangkan India kutip kertas lama dan besi burok pun ada simpanan ratusan ribu ringgit . Sungguh memalukan ...

      Delete
    12. KERETA BANYAK DI JALANRAYA.....HE..HE...HE....RAMAI ORANG KAYA ZAMAN NI......KAT M'SIA NI...DERMAWAN PUN DAH RAMAI....BAGUIH LA TUUUU...

      Delete
    13. Salah sorang Penderma adalah anak MADEY...Yang Kaya Raya tuuuuuu.....Bak kata Si Rapuji Sotong...Jangan Beli Minayk kat PETRON....nanti mengkayakan anak MADEY....lepas tu Rapuji Sotong kata....Anak MADEY...kaya sebab banyak buka kilang ARAK di FILIPINA.....

      Delete
    14. MADEY HABAQ DIA....'TOP DOG'....KALAU MACAM TU MACAI PLAK...APA YERRRR....ANJING KURAP DAPIGS LA GAMAKNYER TUUUUU....WUF....WUF...WUF....TU SEBAB LAH TU MADEY DAH MEROYAN MACAM ANJING DAPIGS....TAK LAMA LAGI KENA SONDOL LA TUUUUU DEK BABI LIM KIT SIAL TU.....

      Delete
    15. SETUJU SANGAT !!!

      tapi tesco giant supermarket umrah Mekah beratur org nak.pergi????


      Inilah soalan machai


      Jawapan saya


      Yang semua di atas adalah 5& dari seluruh rakyat Malaysia yg bergaji tetap pembayar cukai..dan 20% penduduk yg keturunan mereka berharta dan makan gaji pencen !!!!

      Lagi 75% ??? Bagaimana pula?

      Delete
    16. 1127 dan 1131 adalah salah satu macai najib dalam ameno..bak kata tun hanya yg bodoh masih dlm ameno , yg bijak semua dah klua..term top dog pun tak tau ke? sila google..ko ni terlebih air badak..

      Delete
    17. Ramai antara kita tidak sedar meskipun tahun ini genap 60 kita merdeka, namun laut milik kita masih ‘dijajah’ nama Laut China Selatan. Sebaliknya, tiga negara jiran kita telah pun ‘memerdekakan’ lautan mereka daripada ‘penjajahan’ nama Laut China Selatan ini iaitu Vietnam yang menggunakan nama Laut Vietnam Timur, Filipina (Laut Filipina Barat) dan terkini Indonesia yang memperkenalkan nama Laut Natuna Utara bagi menggantikan nama Laut China Selatan di Zon Ekonomi Ekslusif (EEZ) masing-masing.



      Berdasarkan gabungan faktor geografi, sejarah, sosiologi, ekonomi, dan geopolitik, saya mencadangkan agar nama ‘Laut Malaysia Raya’ diangkat menggantikan nama ‘Laut China Selatan’ yang sudah sekian lama ‘menjajah’ perairan kita. Sebagaimana yang ditegaskan sarjana Alam Melayu dari Jerman, iaitu Profesor Emeritus Hans Dieter-Evers, dari perspektif geografi, Malaysia sememangnya ialah sebuah negara maritim dengan garis pantai sahaja sepanjang 4,675km, dengan 63% sempadan kita ialah sempadan maritim, mengunjur sejauh 480,000 km persegi pentas benua. Dari segi sejarah pula, Malaysia dibentuk oleh negeri-negeri maritim yang penting dalam sejarah seperti Melaka, Johor, dan Terengganu. Dari segi sosiologi pula masyarakat Melayu peribumi sejak dahulu lagi merupakan pelaut dan nelayan laut dalam, menjelajahi laut yang kini masih kita panggil sebagai Laut China Selatan, serta laut dan lautan Mediterranean berdekatan. Dari segi ekonomi pula, ekonomi maritim menyumbang bahagian yang penting kepada KDNK Malaysia manakala pelabuhan-pelabuhan di sepanjang Selat Melaka dan di hujung selatan Johor telah maju menjadi bandar pelabuhan dunia yang utama.
      Langkah penukaran nama lautan ini bukan sahaja mendatangkan manfaat besar dari segi geopolitik, bahkan juga manfaat ekonomi dan pengukuhan dalam proses pembinaan negara bangsa. Hal ini terbukti apabila penukaran nama Laut China Selatan di ketiga-tiga negara jiran kita ini memberikan isyarat yang cukup jelas akan wilayah Zon Ekonomi Eksklusif mereka agar tidak dicabar oleh China. Dalam masa yang sama, semangat patriotisme dan nasionalisme rakyat dapat diperkasakan.

      Secara tersiratnya, langkah penukaran nama laut kita juga tidak boleh dipandang enteng dek munculnya pelbagai ancaman luaran. Antaranya ialah kes petikaian atau pencerobohan kapal milik China di wilayah Zon Ekonomi Ekslusif kita. Sebagai contoh, arus kebangkitan aset-aset ketenteraan China jelas terbukti dengan ekspedisi pertama seberang laut kapal induk pesawat udara China iaitu Liaoning yang mampu mengangkut pesawat pejuang dalam jumlah yang cukup besar.

      Malah, tidak terhenti di situ, China bahkan kini giat membina dua kapal induk buatan tempatan mereka sendiri yang bakal memperkuatkan kehadiran tentera laut mereka (PLA-N) di seluruh pelosok dunia kelak. Penubuhan pangkalan tentera China yang pertama di luar negara iaitu di Djibouti baru-baru ini juga menunjukkan wujudnya komitmen angkatan tentera China di peringkat global yang akan meningkat secara berterusan. Hakikatnya, meskipun China masih dalam proses untuk meningkatkan taraf angkatan tentera laut mereka daripada status ‘Green Water-Navy’ menjadi ‘Blue Water-Navy’, namun mereka jelas tidak bertangguh lagi membina pelbagai pulau buatan dan kelengkapan ketenteraan mereka di kawasan laut yang menjadi pertikaian seperti mana yang dilaporkan secara berkala oleh Asia Maritime Transparency Initiative (MTI). Sebagaimana amaran Thucydides dahulu kala, “mereka yang kuat akan melakukan segala kekuasaannya, manakala mereka yang lemah hanya mampu menderitai kelemahannya”.

      Dari perspektif dalaman pula, peristiwa yang terjadi pada 2016 perlu diambil iktibar. Apabila keputusan Mahkamah Timbang tara Tetap antarabangsa (PMC) yang menolak tuntutan Sembilan garis terpecah oleh China ke atas seluruh Laut China Selatan diumumkan, seorang warga kita telah mengeluarkan kenyataan bahawa ‘Laut China Selatan adalah milik China’. Peristiwa ini membuktikan masih wujud persepsi bahawa lautan kita adalah milik China, termasuklah dalam kalangan warganegara kita sendiri.

      Delete
    18. RATIB UG Umno-PAS masih kekal menjadi ilusi politik yang tak zahir di alam hakiki. Tapi budaya politik matang dan sejahtera telah berjaya menerobos sempadan jalan dakwah dari suatu visi menjadi realiti. Maaf, bahasa sedikit bersastera.



      Apabila langkah perjalanan gerak kerja kita dicemburui dan dimusuhi, itulah antara tandanya kita sedang mengorak langkah yang tepat menuju ke destinasi. Lawan kita tak akan menghalang andai langkah perjalanan kita sedang menuju ke dalam gaung. Kerana itulah sebenarnya yang mereka nak tengok. Tapi mereka akan cukup gelisah bila melihat kita sedang menapak menuju ke puncak. Maka perjalanan ini perlu dihalang dengan apa cara sekalipun.
      Kita tak perlu berhenti dan mengalah hanya kerana halangan. Sikit sebanyak semak-samun yang ada, kita tebas sambil berjalan saja. Menebas semak-samun bukan matlamat perjalanan kita, tapi lebih bersifat membersihkan halangan dalam perjalanan. Di puncak sana nanti, akan kita letakkan syariat Allah di tempat tertinggi.

      Semak-samun ada macam-macam pesen dan rupa. Ada yang berduri, berakar, berselirat, bergayutan sehingga nampak seram malah ada pohon tua yang telah berusia lebih 90 tahun menghalang perjalanan. Orang kata, pohon tua itu berhantu. Tapi kita lalu buat tak tahu saja. Nampak ada banyak pohon dedalu yang sedang menumpang di dahan pokok tua tersebut. Kita lama dah kenal perangai dedalu. Sebab itu tak perlu tebang pokok tua tersebut. Ia akan mati dengan sendirinya lalu menjadi sejarah untuk kita tunjuk kepada anak cucu nanti.

      Dalam perjalanan, kita kekal fokus dengan memandang ke hadapan. Sekali-sekala menoleh ke belakang itu biasa. Tapi kalau kita asyik memandang ke belakang dan cuma sekali-sekala memandang ke hadapan, maka itu luar biasa! Berjalan pesen lagu ni, saya bimbang boleh jatuh ke dalam gaung.

      Teruskan melangkah sahabatku. Hati-hati jangan sampai kaki tersadung akar yang berselirat lalu tergolek jatuh ke dalam gaung.

      Delete
    19. Dewan Rakyat akan bersidang semula mulai Isnin depan dan agenda yang bakal menjadi tumpuan adalah usul Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965, atau dikenali sebagai Rang Undang-Undang 355 (RUU355).



      Bagaimanapun, usul tersebut disenaraikan sebagai perkara ke-10 dalam aturan urusan mesyuarat, selepas urusan-urusan kerajaan. Justeru persoalannya, apakah RUU355 akan dibahaskan kali ini atau ditunda sekali lagi?

      Penyelidik veteran di parlimen, Ooi Heng berpendapat, usul tersebut sepatutnya sudah berada dalam peringkat perbahasan memandangkan, November lalu, ia disokong oleh Ahli Parlimen Kota Bharu, Datuk Takiyuddin Hassan.

      "November lalu, Hadi dibenarkan membentangkan usul itu. Pada bulan April, bukan sahaja usul itu dibacakan dan dijelaskan, tetapi turut disokong.

      "Usul yang disokong menjadi agenda Dewan Rakyat dan sama ada akan dibahaskan ditentukan oleh speaker," katanya kepada Malaysiakini.

      Dalam situasi itu menurut Ooi, speaker mempunyai pilihan untuk merujuk kepada kerajaan mengenai keutamaan usul Abdul Hadi.

      Katanya, sebagai alternatif speaker juga mempunyai pilihan dengan bergantung sepenuhnya kepada budi bicara sendiri sama ada mahu memberi keutamaan terhadap usul tersebut berbanding urusan kerajaan.

      "Sebarang kekeliruan akan diputuskan speaker dan bukan oleh mana-mana anggota parlimen," katanya yang juga adalah pengarah eksekutif Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU).

      Pada 6April lalu, Abdul Hadi berjaya membentangkan usul RUU355 di parlimen bagaimanapun beliau meminta supaya sesi perbahasan usul tersebut ditangguhkan pada sesi akan datang.

      Sementara itu, Sin Chew Daily melaporkan, anggota parlimen Marang itu kemungkinan diberi cuti daripada menghadiri sidang parlimen pada minggu depan kerana masih beristirehat selepas menjalani pembedahan jantung dan perkara itu dilihat bakal melambatkan perbahasan usul tersebut.

      Tambah Ooi, sekiranya usul tersebut dibahaskan, Abdul Hadi perlu hadir pada peringkat perbahasan dan penggulungan.

      "Jika beliau tidak dapat hadir, maka dia perlu minta penangguhan (bahas)," katanya.

      Dalam perkembangan itu, setiausaha akhbar Abdul Hadi, Abdul Malik Abdul Razak mengesahkan bosnya tidak meminta cuti perubatan pada hari parlimen bersidang itu.

      "Insya-Allah," katanya ketika ditanya sama ada Hadi akan menghadiri sidang Dewan Rakyat atau sebaliknya.

      Delete
    20. OOOPPPPPSSSSS...JAGA-JAGA DEPAN ADA GAUNG......

      Delete
    21. PELAKSANAAN hukum sebat depan khalayak dianggap berkesan dalam usaha mencegah gejala negatif, terutama sekali kelahiran anak luar nikah di negara kita.

      Menurut Exco Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Anuar Tan Abdullah, masalah kelahiran bayi luar nikah dikatakan semakin hari semakin serius apabila jumlahnya telah mencecah kira-kira 260,000 orang dalam tempoh lima tahun kebelakangan ini.

      "Laporan ini adalah hasil kajian yang dilakukan oleh dua ahli akademik daripada Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) dan Institut Kajian Strategik Islam Malaysia.

      "Ketua Wanita Isma, Dr Norsaleha Mohd Salleh dalam laporannya menyatakan, seramai 53,492 bayi luar nikah telah dilahirkan pada 2013; 54,614 pada 2014 dan 51,169 pada 2015 dengan jumlah keseluruhannya adalah 159,275.

      "Dengan kata lain, secara purata kira-kira 140 bayi luar nikah dilahirkan setiap hari oleh ibu yang beragama Islam antara 2013 hingga 2015. Jumlah ini belum termasuk lagi bayi yang digugurkan dan dibuang," kata Anuar Tan seperti yang disiarkan dalam Sin Chew Daily.

      Minggu lalu, persidangan Dun Kelantan meluluskan Rang Undang-Undang (RUU) Enakmen Tatacara Jenayah Syariah 2002 (Pindaan 2017) yang antara lainnya membolehkan hukuman sebat dijalankan di khalayak ramai.

      RUU itu juga memperuntukkan kuasa kepada pegawai penguat kuasa agama menggunakan gari ke atas suspek selain membenarkan video digunakan sebagai bahan bukti dalam perbicaraan.

      Delete
    22. Dino..

      Selaku Pengerusi Penduduk2 Taman, saya telah mengarahkan Security Guard tidak membenarkan kenderaan luar masuk tanpa izin penduduk untuk mengelak 'jerung penarik kereta' masuk menarik keluar kereta yg gagal melunasi hutang bank.

      Kenyataan sdra "Tunjukkan slip gaji , boleh keluar kereta melalui pinjaman bank . Tempoh bayar 9 tahun" adalah benar dan...itulah padahnya bila pemerintah mendukung urus niaga berpaksikan riba haram yg terang2 telah dilaknatioleh Allah SWT di semua kitab2Nya.

      Delete
    23. Saya ingin merujuk kepada kenyataan YB Dato Haji Husam Musa, ADUN Salor yang dikeluarkan semalam, 24 Syawal 1438 bersamaan 18 Julai 2017. Terima kasih diucapkan di atas perkara yang dibangkitkan.



      Buat masa ini Yayasan Islam Kelantan (YIK) mempunyai seramai 2519 orang guru dipelbagai peringkat dan 90 buah sekolah termasuk 20 buah yang didaftarkan sebagai SABK di seluruh Kelantan.

      Kerajaan negeri sedar ada tuntutan dan cadangan penambahbaikan di setiap peringkat atau kumpulan. Saya sendiri mengikuti perbincangan guru-guru YIK dalam grup perbincangan media sosial. Kerajaan negeri juga ada menerima memorandum berupa cadangan kearah penambahbaikan dan kebajikan mereka.

      Kerajaan mengucapkan terima kasih atas cadangan-cadangan yang baik dan membina. Ada yang dapat dipenuhi dan ada yang sedang diteliti. Banyak juga yang diluar kemampuan kerajaan negeri.

      Adalah sukar untuk memenuhi setiap tuntutan guru setiap peringkat dalam keadaan kewangan negeri yang terhad. Itu bukan bermaksud kerajaan langsung tidak memenuhi permintaan dan tidak mengikuti proses perjawatan. Ia juga bukan menjadi alasan untuk mengabaikan kebajikan guru. Walaupun dalam jumlah yang terhad sentiasa ada kenaikan pangkat atau pergerakan dalam proses perjawatan dan penambahbaikan dalam aspek kebajikan.

      Perbelanjaan YIK sahaja hampir 130 juta ringgit setahun. Ia adalah antara yang terbesar dalam urusan perbelanjaan kerajaan negeri. Jumlahnya sentiasa bertambah setiap tahun.

      Namun kalau dikira ianya masih belum mencukupi untuk menampung segala perbelanjaan yang ditanggung oleh pihak sekolah. Kerajaan negeri sendiripun masih belum berpuashati dengan peruntukkan itu. Tetapi itulah yang termampu buat masa ini.

      Dalam aspek pembangunan, bantuan juga datang dari pihak lain khususnya dari PIBG dan masyarakat setempat. Ini adalah kelebihan dan keistimewaan rakyat negeri Kelantan. Sebab itulah ia digelar Serambi Mekah. Ia berbaloi apabila sekolah-sekolah YIK sentiasa menjadi buruan dan mencapai kejayaan cemerlang dalam aspek akademik dan pembinaan syakhsiyyah.

      Kita mengucapkan berbanyak terima kasih kepada MAIK kerana banyak menyumbang dan membantu kerajaan negeri dalam memajukan pendidikan Islam di Kelantan. Kita juga menerima bantuan dari kerajaan persekutuan kepada-sekolah yang kita daftarkan sebagai Sekolah Agama Bantuan Kerajaan SABK serta bantuan berbentuk one-off kepada beberapa sekolah terpilih. Kelantan adalah satu-satunya negeri yang memperuntukkan peratusan yang besar dari bajet tahunan negeri khusus kepada pendidikan Islam.

      Berhubung dengan polisi atau pekeliling Kementerian Pendidikan seperti pekeliling berhubung kenaikan berdasarkan "time-based", ada yang YIK terima pakai sepenuhnya dan ada yang diubahsuai mengikut keperluan dan kemampuan kewangan kerajaan negeri. Ada yang YIK kenakan beberapa syarat-syarat tambahan sesuai dengan peranan dan matlamat yang ingin dicapai oleh sebuah institusi terpenting dalam sebuah negeri yang mempunyai dasar dan cita-cita yang berbeza dari kerajaan persekutuan.

      Betul, ada guru2 YIK yang berpindah ke Kementerian Pelajaran. Ramai di antara mereka yang sangat berpengalaman. Mereka mendapat tawaran yang lebih baik. Kita tidak boleh menghalang mereka untuk mencari peluang yang lebih baik untuk diri atau keluarga mereka. Memang kita mengharapkan agar mereka terus kekal bersama YIK.

      Kita juga mengharapkan agar mereka menggunakan pengalaman serta kefahaman terhadap kefahaman terhadap konsep pendidikan Islam yang mereka perolehi sewaktu bersama YIK walau di mana mereka berada. Kerajaan negeri sangat menyanjung tinggi jasa-jasa mereka sewaktu bersama kerajaan negeri. Sekurang-kurangnya YIK juga telah membantu mereka sebelum mereka mendapat tempat di Kementerian Pelajaran.
      Rabu 25 Syawwal 1438 bersamaan 19hb Julai 2017.

      Delete
    24. Satu isu menarik diperhatikan ialah bagaimana isu pengagihan kerusi di kalangan empat parti ini akan dilakukan. Dalam pilihanraya umum 1999, PAS adalah parti paling baik hati. Demi simpati dan kagum dengan kepimpinan Anwar ia banyak berkorban kerusi tradisinya. PKR (ketika itu Parti Keadilan Negara) menang lima kerusi atas ehsan PAS yang membantu sepenuh hati.

      Bagaimanapun ‘parti baik hati’ itu tidak lagi bersama PH untuk meminjamkan kekuatan jentera pilihanrayanya. Penggantinya, Amanah, lebih berlagak parti intelektual dan profesional. Ia bukan terbilang sebagai parti kuat kerja.

      Ia bergerak atas “restu dan teori-teori” pergerakan Islam seperti El Nehda dari Tunisia. Teruk kepimpinan Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang dikritiknya kerana dikatakan tidak inklusif pada bukan Islam dan wawasan politiknya singkat. Rujukan mereka ialah pimpinan El Nehda, Racid Ghanoushi.
      Bagaimanapun apabila pemimpin Tunisia itu melawat Malaysia minggu lalu, beliau terkesima melihat bahawa demokrasi Malaysia adalah lebih majuberbanding yang pernah dicapai oleh Tunisia sebelum dan selepas berlakunya Arab Spring.

      Pemimpin-pemimpin Amanah juga terkedu dengan kekaguman Rachid.

      Delete
    25. Lantas, rajuk Anwar hingga tidak mahu dicalonkan sebagai bakal jadi Perdana Menteri Pembangkang sudah selesai. Sekarang beliau ialah ikon PH – Ketua Umum.

      Soalnya, benarkah demikian?
      Nampaknya, dalam menghadapi Mahathir ini, Anwar tahu beliau tidak akan menang. Anwar tolak mahu menjadi calon Perdana Menteri kerana tidak mahu Mahathir diberi kuasa sebagai Pengerusi PH lengkap dengan kuasa eksekutif.
      Bagaimanapun untuk memujuk Anwar, beliau diberi jolokan Ketua Umum PH. Jika difikirkan kekalutan di antara anak-anak buahnya dalam PKR pun, Anwar sebagai Ketua Umum PKR gagal menguruskannya kerana halangan jeriji besi penjara Sungai Buloh, bagaimana mengurus PH dari dalam penjara?

      Anwar tidak mungkin berkesempatan memanggil mesyuarat PH ke dalam penjara. Suka tidak suka tinggal Mahathir untuk menguruskan semua mesyuarat PH. Kuasa eksekutif PH berada di tangannya. Rajuk dan protes Anwar tidak menjadi kudis baginya.

      Yang meragukan Anwar ada pemimpin PH masih belum faham implikasi Mahathir berkuasa eksekutif penuh dalam PH. Yang pasti ketika beliau mempengerusikan mesyuarat, pemimpin lain perlu menanti giliran bercakap, termasuk Presiden PH, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail.
      Arah tuju dan kecenderungan keputusan PH terletak di tangan pengerusi. Justeru agak aneh apabila ada naib presiden PKR seperti Dr Xavier Jayakumar berkata, walaupun mantan perdana menteri itu meneraju PH, semua keputusan akan dibuat atas dasar konsensus.

      Malah yang lebih naif ialah ada pemimpin Amanah yang berharap jaminan Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa semua parti PH adalah sama taraf
      Bagi yang mengenali Mahathir tentu faham sikap “ketegak” beliau. Mahathir pernah menentang presiden Umno, Tunku Abdul Rahman Putra al Haj dan dipecat dari Umno. Ketika di luar Umno Mahathir menumpang platform PAS untuk menyerang Umno.

      Pengganti Tunku, Tun Abdul Razak Hussein kemudian membawanya masuk ke dalam Umno dan meniti tangga kepimpinan hingga menjadi Naib Presiden. Apabila Tun Abdul Razak meninggal dunia, penggantinya, Tun Hussein Onn, memilih Mahathir menjadi Timbalannya.

      Pada tahun 1981 Mahathir menggantikan Tun Hussein sebagai Perdana Menteri dan memegang jawatan itu sehingga 2003. Sepanjang 22 tahun memerintah itu, Mahathir memecat dua Timbalan Perdana Menterti – Tun Musa Hitam dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Tanpa perlu menggunakan kuasa mahkamah, Musa dan Anwar terkulai di kerusi Timbalan Presiden Umno dan Timbalan Perdana Menteri. Mahathir cuma menggunakan kuasa pengerusi BN dan Umno sahaja. Kini Mahathir Pengerusi PH.

      Anwar boleh bertempik dari dalam penjara jangan ambil tindakan politik ini dan itu, tetapi selagi Mahathir pengerusi PH, suara Anwar akan tenggelam.

      Delete
    26. Dalam politik, apa yang Mahathir mahu, beliau mesti perolehi. Bayangkan sebagai seorang perdana menteri pencen, beliau boleh merengek dan merajuk meninggalkan Umno kerana mahu presiden Umno, Tun Abdullah Badawi meletak jawatan.

      Beliau mahu Datuk Seri Najib mengganti Pak Lah. Namun apabila Najib enggan mengikut telunjuknya bersandarkan realiti sosio-ekonomi dan politik hari ini, Mahathir bukan sahaja keluar Umno malah menubuhkan PPBM untuk membunuh Umno berserta Najib.
      Apa Ketua Umum PH, Anwar Ibrahim boleh buat jika Mahathir sudah menetapkan sesuatu keputusan dalam mesyuarat PH?

      Opsyen yang tinggal bagi Anwar mungkin mengarahkan PKR, keluar PH. Yang dibimbangani ketika itu ramai pemimpin PKR sudah serasi dengan politik ala-Mahathir dan cuma boleh menyambung duka Anwar di dalam penjara.

      Yang benar mengenali watak politik Mahathir ialah Musa Hitam dan Anwar Ibrahim. Kedua-duanya mengambil sikap berjiwa besar dan cuba bekerjasama dengannya. Namun selagi beliau pengerusi eksekutif baik dalam Umno aatau PH, kuasa adalah miliknya.

      Delete
    27. Tun Mahathir tanpa selindung canang dirinya ‘top dog’

      Nampaknya andaian Khalid Samad tiada konsep ‘abang besar” dalam PH masih satu angan-angan berdasarkan keberangkalian bahawa Pengerusi PH sendiri, Tun Mahathir Mohamad masih lagi berkeyakinan tinggi bahawa buat ketika ini beliaulah tokoh ulung PH.

      Dr Mahathir menyamakan dirinya sebagai 'top dog' (pemimpin utama) yang setanding dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

      "Saya merupakan salah seorang pemimpinnya, saya sebagai pengerusinya. Dalam beberapa perkara di dalam hiraki PH, saya adalah 'top dog', manakala beliau (Najib) adalah top dog di sana (kerajaan)," ujarnya.

      Malah beliau tidak menyorokkan pendiriannya bahawa Ketua Umum PH, Anwar Ibrahim masih tidak layak menjadi Perdana Menteri Malaysia kerana isu akhlaknya, belum berubah.
      Meskipun berlapik dalam memberi jawapan kepada cabaran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak supaya menyatakan pendiriannya dengan jawapan ia terpulang pada pilihan rakyat, ia masih bermaksud beliau tidak mahu Anwar jadi Perdana Menteri.

      "Saya berpegang dengan kenyataan saya ketika itu. Untuk sekarang, tidak (ada perubahan). Pada ketika itu ada beberapa perkara dan itu respon saya.

      “Mungkin tahun akan datang saya tukar pandangan lagi. Anda tunggu," katanya.

      Ketika itu, PH akan benar-benar berada di persimpangan. Ia akan teruji, di antara Mahathir dan Anwar siapakah “abang besar” sebenarnya. Khalid Samad dan kawan-kawannya kelak akan bercempera meletakkan diri sama dalam kem Pengerusi atau Ketua Umum PH.

      Kesengsaraan dan harapan rakyat Malaysia akan terus tergantung dibuai oleh lagu harapan yang musnah yang cuba didendangkan oleh soldadu Pakatan Harapan seperti Abdul Khalid Samad yang masih belum nampak jalan kejayaan berpolitik

      Delete
  2. Takutkan Allah bukan sekadar pengakuan dan kata kata tapi kena dilihat takutkan Allah.

    Bolehkah PDRM, BNM, SPRM menjadi saksi kepada pengakuan AG?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sembang boleh la si apandi ni..kalo takut Allah setakat level sibijan, rentikanlah..

      Delete
    2. Dari takut pada Allah, Apandi kini takut pula pada Gobind.

      Tunjukkan bukti jika tidak takut pada Gobind. Kerana Allah yang kamu takut itu lebih berkuasa dari Gobind.

      Jika kamu takut pada kebencian Allah kepada kamu maka jangan kamu sorok kan kebenaran.

      Delete
    3. Saya sokong penuh pernyataan bro Kluangman.

      Bolehkah PDRM, BNM, SPRM menjadi saksi kepada pengakuan AG....??

      Delete
    4. Syaitan pun takut kpd Allah juga tapi kerjanya tiap2 saat tetap juga menyesatkan orang

      Delete
  3. Kekadang perangai org Islam ni aneh. Contoh, selpas buat dosa, tiba2 masuk kot pakai kopiah dan segala.
    Dari sudut logik, kalau takut Allah, tentunya,seseorg itu akan akur akan perentah Allah contoh amal makruf nahi mungkar.
    Kalau bersubahat dgn penjahat, mcmana logik takutkan Allah boleh d apply?
    Takut hilang jawatan dan kesenanagan duniawi caption yg lebih sesuai dan ngam. Semut dlm gua batu pun bole survive, inikan lagi manusia.
    Bukankah manusia itu sebaik makhluk ciptaan Allah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah rakyat sabah sanggup berketuakan menterikan Salleh keruak ini nanti?

      Kerjanya hanya tukang bodek dan ampu najib semata mata untuk mendapat jawatan ketua menteri sabah.

      Siapakah yg lebih senior diantara keruak dan yahaya hussin?



      Delete
    2. Sudah Misti, Najib adalah top tiger

      Zahid. Hisham & Keruak ada naib top tiger dlm lineup BN sekarang.

      Delete
    3. 1019.. Senarai name ko tu tak layak pun jd menteri..sesua jd pencuci tandas he

      Delete
    4. MADER...'TOP DOG'...ANJING GILA KURAP DAPIGS 'RABIES'....HARI-HARI DOK MENYALAK....KASI CUCUK DIA PUNYA LUBANG HIDUNG MACAM LOGO PARTI FUKATAN HAPRAK....MACAM ORANG KATA MACAM LEMBU SAPI DICUCUK HIDUNG....SENANG SI LIM KIT SIAL TARIK SANA TARIK SINI.....MAKA SEMPUT LA MADEY.....

      Delete
    5. 1137 adalah satu sbb tak boleh dan jgn undi ameno/pas sebab depa ni tak tau maksud top dog..siannn..ameno= bodoh. top dog= a person who is successful or dominant in their field...benarlah ape yg tun m cakap dah tinggal yg bodoh dlm ameno..jauhilah ameno..nono

      Delete
    6. Setuju dengan komen bro Mali Muyung.

      Mereka semua lupa bahawa bumi Allah ni luas. Kalau berserah kepada Allah maka in shaa Allah ada jalan keluar untuk survive daripada berterusan memakan dedak untuk spin kebenaran dan tegakkan penipuan.

      Mereka juga menyangka kelak mereka akan boleh memberi alasan kepada Allah "apa nak buat kami hanyalah orang-orang yang lemah yang mencari makan melalui MO1" sama seperti orang-orang yang mengaku beriman kepada Allah dan Rasul tapi kemudian apabila diperintahkan berhijrah mereka enggan di atas sebab2 kelazatan duniawi yg sedang mereka nikmati di bumi Makkah (tidak termasuk golongan yang dikecualikan secara khusus yang memang punya kekangan untuk berhijrah).

      Inilah dia versi baru definisi takutkan Allah pada zaman Amirul Mukminin Najibun al-penyamun.

      Delete
    7. Padan muka Si Budin....tak nak spin pasal PAS....Baru ko tahu Penangan PAS ni.....MAKA....kalau terjadi Pertandinagn3 -4 penjuru....Melingkop la PKR dan seangkatan dengannya....terutama di Kawasan Si Jijah Kipas dan Kawasan Si Assmin Jamban.....tu pasal....si BOBOI dan Si Jidin tuuuu....nak merendeng kat PAS.....dah cerai tu biaklerrrr....Muka tak Tahu Malu.....

      Delete
    8. 1157..jgn risau cap dacing dah expired kat selangor..kikikiki

      Delete
    9. Manusia mcm kajola matpork unknown aka sahabat mr j pun takut kpd Allah juga tetapi tetap bersekogkol dgn pencuri perompak negara

      Delete
  4. Tunggulah RCI utk 1MDB sampai nanti. Dia tentu akan sampai, 30 tahun, tak ape, kito tunggu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu sampai topdog jadi PM.... Atau, jika kalah topdog bersama deputy topdog di bamboo river.

      Delete
    2. topdog dari Harapan LAWAN topbabi (pencuri duit rakyat) dari BN

      Delete
    3. Felda mengambil Bangkladeshi?
      Lama lama dia diambil alih oleh Bangladesh. Pergi tengok pada awal pagi hari Ahad di Leboh Ampang Kuala Lumpur...
      Apalah terjadi kat M'sia

      Delete
    4. Hanya topdog ada dlm kamus PakaTun

      Delete
    5. 1022 ni x blaja habis..salah satu yg bodoh yg masih tinggal dlm ameno..mesti x pernah dengar term topdog dan underdog..hihi..sbb minum air topbadak

      Delete
    6. Nak buat macam mana ?? Nanti bila ada orang kata " you are nut " , dia ingat 'nut' kat motosikal kap cai dia .

      Delete
    7. HE...HE...HE...MADEY 'TOP DOG'.....ANJING KURAP BELAAN DAPIGS....JAGA-JAGA MACAI NI TENGAH MUSIM 'RABIES' NI...NANTI KENA GIGIT DENGAN TUAN SENDIRI.....WUF...WUF...WUF....

      Delete
    8. Dalam 2 - 3 hari ni si Budin spin citer si APANDI....dah jenoh Spin citer pasal PAS....sebab tak laku.....tak nak citer pasal naik MRT kerrrr...dari Kajang ke Sg. Buluh.....He...He...He....senang nak MELIWAT KETUA PELIWAT KO TUUUUU......

      Delete
    9. 1144..suka hati tuan budi le nk cerita pasal ape..nk cita pasal bapak ko tibai mak ko sampai dpt ko ke? nenek ko tu dulu jd janda kena rogol askar jepun ke? ape ko susah..blog dia..haha..dah takde hujah le tu..samsung A9 ok?

      Delete
    10. 1140 ni orang yg simple..boeh panggil simpleton..hihi term top dog adalah a person who is successful or dominant in their field.hihi//yg tinggal dalam ameno ni yg bodoh blaka..period

      Delete
    11. HE...HE...HE.....MACAI FUKATAN HAPRAK...TERLEBIH MAKAN TULANG BABI DAPIGS....JANGAN TERCEKIK SUDAH LERRRRR......WUF...WUF...WUF....

      Delete
    12. 1231..dah takde hujah..dah gi kat si badak tu..mintak nasi kangkang sikit...tak pun kat tahik lhooo

      Delete
  5. 1) 2.6 billion tu adalah derma. Bila suruh tunjuk bukti tak ada bukti tapi duit tu derma. Lagipun duit dah dikembalikan. Bukti duit dikembalikan? tak ada bukti. So no case!..

    2) Duit SRC 42 juta masuk personal bank account. Dia tak perasan duit tu masuk akaun dia. Duit tu dah habis belanja dah so case juga..

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ko yg derma setiap jumaat di masjid tu ada resit ke???

      Lagi pun ini benda sensitif kalo puak nasora tau, mereka kata apa pula...

      Bantuan kpd negara Islam oleh negara Arab bukan banda baru.... Abim sendiri ada menerima bantuan dp Arab... Tak caya tanya Anwar sendiri.

      Ko yang sebuk pasal derma Arab... Ko tak sebuk pula pasal bantuan pertubuhan Kristian kpd gereja2 di seluruh donia.

      Delete
    2. fakta kes di mahkamah singapura membukti kan duit 2.6B dan duit dari src masuk ke dalam akaun Ketua penyamun datang nya dari akaun jho low yang di lencongkan dari hasil penjualan bon 1mdbb. Adakah mahkamah singapura menipu fakta? atau anon 07:33 yang cuba menipu?

      Delete
    3. Woi anon bangang penzilat zhubur nazhib 0703...

      Ko sedekah kat masjid tu billion2 ke? Tabung masjid tu dibelanja utk foya2 ke? Ajk masjid tu ada kuasa memerintah rakyat ke?

      Bantuan2 arab kpd negara lain semuanya tidak dirahsiakan pon. Bukan masuk akaun peribadi pon..Siap masuk paper lagi.

      Nak tanya je ni...kau dah baca ke istilah DERMA dlm website SPRM?

      kecik2 tak nak mampos..dah besar jadi tukang zilat zubur sang pengkhianat..

      Kah kah kah

      Delete
    4. 0703.
      Punya la CELAKA nya kau. Derma tu tak wujud paham? 2.6 bil ni sumber lain.....tak tahu jgn nak memandai2,sekadar statement bodoh je.
      DASAR HARAMJADAH

      Delete
    5. 0703 Derma tak payah siasat? Derma ini diangap menggangu politik negara M'sia oleh pihak asing.

      DOJ didakwa menggangu politik M'sia, pak Arab tak?

      Tak dapat siasat tunjuan derma, sebab, tak ada derma.

      Kalu tidak, takjuk akhbar akan seperti berikut:

      "Siasatan siap, derma tak menggangu politik M'sia".

      Delete
    6. Kenapa Arab hebohkan bantuan Qatar pada pejuang Islam ?

      Pak Arab tu angkut duit kertas ke Melaysia untuk di masukkan ke akaun/

      Memang lah ABIM pun terima derma tapi ABIM tak bagi pada pihak ke tiga selain untuk menyalurkan bantuan dan membayar kos belanja pengurusan.

      1MDB bukan nya NGO..

      Delete
    7. 703..benarlah apa yg tun m katakan,,yg tinggal dlm ameno ni sekarang yg bodoh belaka..ko tau tak yg orang arab ni sangat berkira? kalu depa dema berbelion mesti dh heboh seantero dunia..ko ingat tak kes yg jemaah haji mati kena hempap crane? sampai sekarang x dengar pun pampasan dah dibuat..0703, cukuplah dgn kebodohan ko tu.. sila meninggal

      Delete
    8. 0735
      Ko 10 X CELAKA ... Percaya SR tanpa bukti

      Delete
    9. 1026.. Percaya dekat si klepet dpt berbelion..nape pak arab tak derma kat aku? Ape nama pak arab tu ? Ko ni memang salah sorang yg bodoh dlm ame.nono

      Delete
    10. 7.03
      mmg ko bodoh dan mmg patut ko terus mempertahankan MO1..derma dimasjid adalah saham akhirat..tak payah resit..Allah tahu..kalau pergi bank in duit di mesin CDM walau pun RM10, akan keluar resit..apa tah lagi transfer duit berbillion melalui bank ke akaun lain, mesti ada dokumen/slip/resit yang menunjukkan duit telah dipindahkan..tak kan najib dapat derma cash hantar naik kapal terbang..org nak tengok rekod transaksi tok arab pindahkan duit tu ke MO1..ada ke?

      Delete
    11. MADEY....'TOP DOG'....ANJING KURAP BELAAN DAPIGS....SI NUAR AL JUBORI....BEKAS ABIM...YANG TERSALAH MENUNTUT.....TU MENIBAI YER... KEJE NYERRR....ELOK LAGAKAN JE KEPALA SI NUAR NGAN MADEY NI....BARU HILANG NYANYUK....LAGI PUN MADEY HABAQ....ESOK DIA KATA LAIN LAGI BESOK PUTAR KATA LAIN....PENIPU....ELOK LA KENA JUBOQ SAMA SI NUAR NI....

      Delete
    12. ..macai ameno K9 yg masih menyalak..memang dlm ameno ni tinggal bodoh belaka..boss dia yg sedap bom orang dia buat bodoh,,,hihi,,shopping beli hand bagg mahal dia buat tak tau..sian..1150 bodoh..cer google masud top dog geng K9

      Delete
  6. Peguam Negara Malaysia sudahpun terkenal seantero dunia sama seperti MO1.......... jadilah orang berani kerana benar........ jangan jadi penakut.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir lagi terkenal .. Hingga ada penulis menulis buku mengenai kejahatannya

      Delete
    2. Najib lg best..satu dunia tau pasal dia klepet..hihi..sape tak tau, semua benua tau..masuk dlm paper lg..

      Delete
    3. HE...HE..HE...SEMUA DUNIA DAH TAHU....SI MADEY....BUAT-BUAT TAK TAHU....TU SEBAB TV 3 SPIN BANYAK KALI SURUH MACAI DAN MADEY...TENGOK APA DIA HABAQ MASA DI PECAT SI NUAR AL JUBORI TU DULU....DIA HABAQ MORAL ANUAR NI TERUK TAK BOLEH JADI KETUA PEMERINTAH MALAYSIA....TU PASAL SAMPAI HARI NI MANA MADEY NI NAK MINTAK MAAF SAMA SI NUAR NI......NAK ANGKAT PLAYKAD PUN BUAT MUKA BODOH TAK TAHU MALU JER......

      Delete
    4. sian, najib masih nak berpahut dengan rosmah..satu dunia dah ta si kepit bebrbibir merah ni penyamun..tu pn masih ada macai ameno yg masih bodoh

      Delete
  7. Depa dah umum pembentukan RCI untuk forex Bank Negara. Tempoh siasatan 3 bulan. Pakatan Harapan kena buat back up plan. Kena buat plan B jika apa-apa terjadi kepada Mahathir. Mahathir mungkin bakal di dakwa di mahkamah berdasarkan penemuan dan reccommendation RCI tu nanti.
    Apabila Mahathir dihadapkan di mahkamah dan didakwa, beliau tidak dapat mengetuai Pakatan Harapan menghadapi PRU-14. Tidak dapat bertanding dalam pilihan raya. Tidak dapat membantu berkempen dalam pilihan raya. Momentum Pakatan Harapan akan lemah kerana ketiadaan nakhoda berwibawa.
    Pakatan Harapan perlu membuat persediaan awal untuk menghadapi sebarang kemungkinan. Please prepare the next leader in line to take charge.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau tidak payah sibuk pasal PH. Buat apa jaga tepi kain orang. Kau sayang PH kah, sebab kau rasa PH akan menang PRU14 kan.
      Sorry lah dedak kau tidak akan diterima
      Pasal RCI, janganlah memekik sekarang dan membuat cerita daripada otak selut kau tu. Belum tau lagi kesudahannya.

      Delete
    2. PADAN MUKA MADEY DAN MACAI....WUF...WUF...WUF....

      Delete
    3. sian anjing K9 @samsung A9 dah menyalak

      Delete
  8. Kat Malaysia boleh la cacai (dibayar gaji oleh rakyat) nak main sekat.
    Media lahanat tk berani main peranan.
    Tali kan jelas Allah singkap hijab, sedikit demi tak sedikit. Sampai cukup waktu....Yeo muntah Tahek Tahek cirit Eric halimunan. Diwaktu iti terlondeh la MO1 dan isteri.
    M9ga Allah selamatkan nyawa Jho Tahek Low, sementara episod bongkar. Bukan apa, nnt silap tidor tong simen budak ni.
    Dah la skrg tahek tak dpt pijak tanah, dudok la atas kapa Akunakmati.

    Allah mana mungkim ditipu...
    Tak lama daaaah tuu....mau hangkut semua petualang akeristokarat dai lobai penipu masok dalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemimpin baik tak kan buat hutang tanpa izin rakyat, kemudian memaksa rakyat bayar dgn percukaian smtra itu kekayaan negara dilencongkan utk kaum elit atasan shj datas kesengsaraan rakyat bawahan.Sistem kapitalis yg dgunapakai ini takkan kekal slamanya, fitrah pusingan hidup akan tetap berjln seadanya.

      Delete
    2. Apabila rakyat memberi undi pada pemimpin yang tidak bertanggungjawab bermakna rakyat telah memberi keizinan.

      Rakyat menyangkakan mereka mengundi semata-mata hanya untuk memenangkan parti atau calun kegemaran mereka.

      Sedangkan mereka yang memberi keizinan kepada Najib untuk menyamun dan joli katak.

      Delete
    3. Kepala nenek ko, kita ade governance, standard operating procedure, pekeliling, dan macam2 undang2 mengikat tidakkan menjalankan tugas termasuk agung, perdana menteri sehingga lah cleaner... Adakah setelah diberi kepercayaan, kepimpinan mentadbir dgn membuta tuli... Tu tindakkan org2 tak terpelajar yg mengaut kebaikan melampau utk diri, keluarga dgn tiada amanah, keadilan yg menyebabkn kebersatuan ini hancur...

      Jd klu kamu totok melayu pilihlah bersatu, atau suka campur masuk keadilan, atau suka pertubuhan politik berasaskn islam masuk Amanah untuk mengembalikan keadaan seperti dahulu, seperti mana cina memilih dap sbgai wakil mereka...

      Delete
  9. Perghhhhh
    Bodo nya kalau aku derma singgit xde la mintak resit
    Tqpi kqlau aku derma 100 juta aku mintak la bukti nanti senang nak claime income tax
    Nanti kalu sprm siasat bole la aku cakap tu duit aku menabung dari kecik
    Yg derma gereja tu tak nak la siasat , sebab aku rasa bijan tu nama maasjid ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir manabung sejak lahir... Sekarang mampu pakai jet peribadi... Dan anak2 ada 400+ syarikat.

      Dlm rencana akhbar 20 thn lepas... Mahathir mengaku dia semasa sekolah dulu pernah menjual goring pisang di pekan rabu Alor Setar.

      Delete
    2. At least tun m, sorang dr pernah ada clinic..najib ko tu ape ada? Blaja uni pun x lps..semah badak tu lg le..nyopping je.siap pkai jet kerajaan..jap sape pm? Semah ke najip?

      Delete
    3. You are right 10:58 .

      Kecenderongan Mahathir untuk berniaga terserlah ketika masih di bangku sekolah . Sama saperti yang di lakukan olih Dr. Hasmiza Othman atau di kenali sebagai Dr. Vida .

      Mahathir juga mempunyai dua , bukan satu , di Alor Setar . Perlu di ingat Dr. Siti Hasmah juga seorang doctor perubatan .

      Delete
    4. BAK KATA SI RAPUJI SOTONG MADEY , KRONI DAN ANAK BERANAK MADEY....MEMANG KAYA.....MADEY TAK NAK SAMAN SI RAPUJI SOTONG TU KERRRRR....TAK MAHU...SEBAB SATU KAPALLLLLL......CUBA SI RAPUJI SOTONG NI ORANG UMNO....DAH LAMA DAH KENA TIBAI DEK MADEY NI.......

      Delete
    5. Eheh....lama tak dengau kisah Si Rapuji Sotong ni.....tak masuk dalam lagi kerrrrr....sebelah sel Nuar Al Jubori tu.....nasib la ko nanti siSotong....Goreng Topung pun Sodap.....

      Delete
    6. lama tak dengar pasal badak..badak sana badak sini..semua badak ..sapekah badak?

      Delete
  10. Berjoget aja pandai beb.....mari berjoget rambung siam....ya harriibbaaa...hidup AG...

    ReplyDelete
  11. Saya hanya takut pada Allah?

    Sekiranya kita tidak melakukan kesalahan yang membawa kepada dosa besar dan telah menjalankan amanah yang di beri, sewajar nya lah kita tidak takut pada Allah.

    Hanya orang tidak amanah yang merasakan dirinya berdosa dan bersalah yang takut pada Allah.

    Allah bukan untuk di takutkan, Allah untuk di Esa kan.

    Wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow...anon 7:36
      Ini satu ajaran yg baru....
      Sangat bagus bagi mempercepat kehanchuran umat islam malingsia. Ostad boleh sambong kan huraian nye tak..

      Delete

    2. Apa daaa...

      Masa ambil pinjaman beli rumah dan kereta, bini tenguk gaji dan payslip.


      Siapa yang ada girlfriend lah yang tahu ..

      Boleh tahu kenapa pulak Anon 9 19 tak guna nama .. macam saya ?

      Piraaah.. cakap orang pandai lah lu..

      Delete
  12. Malaysian Cybertrooper19 July 2017 at 07:53

    Tak susah nak tau puak-puak ni takut Allah atau takut orang... Kita tunggu PRU akan datang.
    Andai ditakdirkan Allah PH berjaya membentuk kerajaan yg baru kita lihat samada Si Apandi ni, Khalid Tweeter malah Bijan & Semah Al-Badaki akan berada di dalam Malaysia atau akan cabut lari ke luar negara?

    ReplyDelete
  13. FUYOOOOOOOOINKKKKK....

    SAMPAI KE TAHAP GINI DEPA MAU BIKIN
    ASAL DAPAT APA YG TUAN BARUA MAHUKAN
    14 OCTOBER BOBOI DAH WAR WAR KAN
    ACARA GULING GULING ATAS DI JALAN

    CABAR MRNCABAR DENGAN SIFAT TUHAN
    MACAM LA PENULIS TERLEPAS DRI HUKUMAN
    TUNGGU JER PRU 14 ACARA UNDI DIJALANKAN
    BARUA DAN MACAI KITA BAGI BATU NISAN


    KIKKIKI.. BERAMBUSSSS.. BARUA DAP@SINGAPORK

    NAK FAKTA DAN BUKTI NNTI KITA BELANJER YEEER

    INI KALI....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon,
      Tak takut ke pada Allah?

      Sedar lah Allah yang paling hampir pada kita. Malah tidak ada se titik ruang dalam maya ini yang tidak ada Dia.

      Gobind cakap pasal Tuhan ni... bukan pasal guling-guling, tapi pasal Tuhan Apandi dan Tuhan kita orang Islam.

      Fikir betul-betul .. sesekali sebut Allah bila bagi komen .. kita semua dapat pahala sebut nama Dia dan insyaallah komen kita pun yang bagus-bagus.

      Delete
    2. si gemuk adik oku

      Delete
    3. 8.03
      belanje le sekarang..kenapa nak tunggu nanti..guna SOP MO1 ke? bukti air liur ada le korang ni

      Delete
  14. Malaysian Cybertrooper19 July 2017 at 08:10

    Nak blanjer fakta & bukti kena tunggu ye? Tunggu bila? Tunggu hari Selasa jugak ke?

    ReplyDelete
  15. Memang mudah untuk berkata
    Benda tak nampak hendak dijaja
    Tetapi itu tak boleh untuk dijadikan fakta
    Takkan dengan cakap begitu, segala tuduhan dibiarkan sahaja..

    Semua orang cakap takutkan Allah
    Cuma nak cari yang benar, itu yang susah
    Cakap je takut tapi masih membuat salah
    Itu tandanya jenis manusia suka berhelah..

    Cuba tuan tuan perhatikan
    Bila orang melayu kemahkamah dihadapkan
    Kebiasaannya mereka memakai lebai tanda penyesalan
    Inilah salah satu contoh agama dipergunakan..

    Biarlah teman bagi nasihat pada tuan AG apandi
    Soal takutkan Allah,itu hal peribadi
    Tak perlu nak cerita kat satu malaysia rakyat tak peduli
    Yang penting lakukan kerja dan tanggungjawab kamu dengan betul dan baik sekali..


    ReplyDelete
  16. In no uncertain terms, he and so many others in the government and governing political parties plus those leaders from pas are in collusion with tyranny (bersekongkol dengan kezaliman). And every single time Allah swt, Islam and the long suffering moslems everywhere are used in their arguments to hide the truth. It is as if their listeners or audience are supposed to be gobsmacked and start to believe all that they said even when the truth is as clear as the light of the day.

    May the day come sooner rather than later when each one of them separately and together gets what is surely coming their way in this world and the hereafter - and may that be a lesson for everyone from here onward so that at least here in Malaysia in the new millennium no such thing shall ever happen again.

    ReplyDelete
  17. itu yang kata depa ni ngok 3B, bodoh bangang and baral, najib tipu 2.6 billion banyak tu hangpa kata mcm2 sal tak tunjuk detail dia, tapi ape nak heran, hangpa pun sama slip gaji yang ciput tu pun takut nak tunjuk bini so tak de ape yang ganjil. kalau berani tunjuk lah kat bini hangpa punya slip gaji dan detail belanja hari hari, ade girlfren pun sembunyi2 takut bini dapat tahu cakap pasal nak perbetul dunia pirah, sume hampeh je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa daaa...

      Masa ambil pinjaman beli rumah dan kereta, bini tenguk gaji dan payslip.


      Siapa yang ada girlfriend lah yang tahu ..

      Boleh tahu kenapa pulak Anon 9 19 tak guna nama .. macam saya ?

      Piraaah.. cakap orang pandai lah lu..

      Delete


  18. Puak2 topdog ini bila kalah berhujah mereka mula memaki org
    .... Dirang org lain tak tahu maki kut?


    ReplyDelete
    Replies
    1. Biar topdog jgn top babi..jilat taek lho, tak gitu geng sansung A9@ canine?

      Delete
    2. Najib underdog...mr j pon underdog..

      Delete
    3. 1047 ni adalah contoh salah sorang bodoh yg masih tinggal dlm ameno..term topdog dgn underdog pun x tau..kiki ko jadi topig jela..terlebih tahik lho

      Delete
  19. PRU14 ni,jangan harap nak undi BN

    ReplyDelete
    Replies
    1. KO UNDI LA ROKETUUUUU.....TAK LAMA LAGI KO DAN MADEY DAN SEANGKATAN DENGANNYERRRR....NAK KENA KENCIN LERRRR DEK DAPIGS LIM KIT SIAL TUUUUU......

      Delete
    2. cap dacinh senget dah tak laku..sekarang penimbang electronic..keris bogel lagi ler, outt

      Delete
  20. Pada zaman Najib ini terma takut kepada Allah telah diberikan definisi dan takrifan baru.

    Untuk mengatakan mereka ini langsung tidak takut kepada Allah pun tak benar juga. Disebabkan takutlah Najib, Apandi, Kejora, unknown sahabat dan Mr J tidak berani bersumpah laknat apabila diajak sebagai cara membuktikan kebenaran. Kira takut jugaklah tu.

    Tapi dalam takut bersumpah laknat mereka berterusan menipu,spin dan beralasan. Bila disebut penipuan dan pengkhianatan mereka, maka mereka akan kembali mengulangi sebutan lidah bahawa mereka hanya takut kepada Allah.

    Tapi ini bukan takut yg sebenar sebab kelihatan mereka hanya takut 'kebenaran itu dipercepatkan' Ini hanyalah ciri2 takutkan kehinaan (khizyun) semasa di dunia dan tidak menepati ciri-ciri takut kepada Allah yg sebenar.

    Sebab itulah di dalam masa melafazkan 'saya hanya takut kepada Allah' mereka takut pula kepada kebenaran terbongkar dan seboleh-bolehnya mahukan kebenaran itu terus ditutup.

    Allah yang mencipta manusia maka sudah tentulah Allah telah pun mengetahui bagaimana akal manusia yang penuh muslihat ini akan melakukan tipu daya, mengaku di lidah tetapi tindakan berlawanan. Sebab itulah di dalam ayat 102 surah Ali-imran Allah berfirman 'bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa' sebab sudah diketahui ada orang yang 'bertaqwa' dengan cara yang salah.

    (Tak hairanhlah duit haram diguna untuk sponsor haji dan minta didoakan agar mereka kekal berkuasa. Inilah ciri-ciri 'takut kepada Allah' yg menjadi wirid lidah mereka).

    Inilah ayat (102 ali Imran) yang dibacakan pada setiap kali khutbah Jumaat sbg peringatan. Malang sekali ramai yang tidak mahu mengambil peringatan.

    Berterusan menipu, spin dan menjual nama Allah untuk menutup pengkhianatan yang sedang mereka lakukan. Adakah ini ciri-ciri orang yang 'hanya takut kepada Allah? '

    Bagi saya ini adalah satu ciri di dalam dosa besar 'merasa aman dari kemurkaan Allah'. Ia adalah satu-satunya dosa besar yang pembalasannya Allah sebut berlaku semasa di dunia lagi dan inilah dosa besar yang telah menghancurkan umat-umat dahulukala yang derhaka kepada Allah.

    Siapa berani menafikan kebarangkalian kebinasaan akibat merasa aman dari kemurkaan Allah itu akan berlaku lagi di akhir zaman ini di bumi Allah yang bernama Malaysia ini?

    Sekiranya ia benar-benar akan berlaku saya memohon agar ia hanya menimpa golongan yang melakukannya, dan mereka yang menentangnya diselamatkan daripada kebinasaan itu.

    Sekiranya ia menimpa kesemua konco-konco para penderhaka ini sekali pun maka ia adalah hak Allah.

    Nabi Nuh a.s sendiri di dalam doanya pernah mendoakan kehancuran kesemua orang yang durhaka itu di atas alasan 'sekiranya seorang pun ditinggalkan di atas muka bumi maka ia tidaklah akan melahirkan anak melainkan yang kufur lagi durhaka sepertinya juga'.

    "Ya Tuhan kami, kami serahkan orang-orang yang derhaka dan merasa aman daripada kemurkaanMu di kalangan kami mengikut kehendakMu, lakukanlah semahuMu, tapi kamu mohon agar Kau selamatkanlah golongan yang tidak termasuk di kalangan golongan durhaka ini daripada kebinasaan dan kehinaan di dunia apatah lagi azab akhirat. Janganlah Kau binasakan kesemua kami disebabkan penderhakaan sebilangan kecil hamba-hambaMu di kalangan kami"

    Allahumma Aamiin ya robbal a'lamiin.

    (Kesemua pendedak yang selalu komen mengaku takut kepada Allah dan takut kepada soal siasat di akhirat dipersilakan mengaminkan doa saya di atas. Doa saya hanya sebut secara umum golongan penderhaka tanpa menyebut siapakah golongan penderhaka itu, maka pendedak jangan nak spin. Kalau yakin golongan sendiri bukan golongan penderhaka maka aminkanlah doa itu).

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalah nya ialah kami melihat bahawa korang sudah memperbesarkan perkara kecil, padahal perkara yg jauh lebih besar sudah sedua ada... Seperti forex,PERWAJA, bailout proton sudah berjumlah 11 billion...selain dp kekayaan segera keluarga Mahathir yg semua org tahu.... Apa pasal korang membisu hal2 ini... Korang boleh rujuk you tube Anwar , Rafizi, LKS 4 5 tahun lepas....

      Delete
    2. Jangan nak spin.

      Doa di atas sudah bagi general. Kalau forex perwaja bailout proton semua tu adalah ciri2 orang-orang yang merasa aman dari kemurkaan Allah maka biarlah kebinasaan itu menimpa kami.

      Takkan tak percaya Allah Maha Adil juga?

      Ke nak spin lagi?

      Delete
    3. Jom tunggu pru14

      Delete
    4. Mengapa sibuk pasal bail out ?? Adakah hanya zaman Mahathir saja di buat bail out ??

      Mahathir melepaskan jawatan pada 2003 .. sudah 14 tahun Malaysia bukan di bawah beliau .

      Dalam masa 14 tahun ini , sudah berapa bail out di jalankan ?
      MAS .... takkan nak salahkan Mahathir lagi .

      KTM ..... takkan nak salahkan Mahathir lagi.

      1MDB ... takkan nak salahkan Mahathir juga . Tanya kan dengan Najib berapa ribu juta yang perlu utk bail out 1MDB ?? 1MDB ini telah menjadi umpama " anak sial" kepada rakyat Malaysia .

      Kisah benar yang terjadi keatas kucing jantan kesayangan saya . Dia mengalamai sakit yang kronik serta di sahkan olih doctor haiwan menghidap penyakit HIV . Selama tiga bulan bulan saya berusaha menyelamatkannya ..akhirnya saya meminta doctor untuk "tidorkan" terus .

      Apakah Najib (juga Pak Lah) tidak Berjaya mengambil langkah langkah perlu untuk menstabilkan entity yang dikatakan bermasaalah dalam tempoh 14 tahun ini ? Bukan saja dia orang ni gagal , sebalik membawa malapetaka yang lebih besar lagi .

      Delete
    5. Anon pendedak ini benar-benar menunjukkan ciri-ciri dosa besar merasa aman dari kemurkaan Allah.

      Apabila ia mengajak saya tunggu PRU14 maka sudah tentulah ia telah menyangka-nyangka Allah tak akan masuk campur secara langsung sebelum, ketika mahupun selepas PRU14 berlangsung.

      Lebih sebab untuk percaya bahawa mereka ini memang sedang mengundang campurtangan Allah secara langsung akibat betul-betul merasa aman dari kemurkaan Allah.

      Delete
    6. FUYOOOO...USTAZ FUKATAN DAPIGS....JOHN DOE.....DAH BERKHUTBAH.....KO SEDAR LA DIRI TU SIKITTTTTT.....KALAU KO DAN MADEY TAK BERKAWAN NGAN DAP AKU SETUJU......

      Delete
    7. Sudah lerrrr John Doe....bila orang lain buat salah....tapi bila kena kat diri sendiri....menikus macam tikus mondok......macam lerrrr MADEY dan si NUAR tu Syumul......

      Delete
    8. Eh aku bukan suruh ko setuju dengan aku wahai pendedak kaki spin.

      Aku ajak ko serahkan kebenaran itu kepada Allah dan mohon ia dicepatkan.

      Aku tahulah ko takkan setuju dengan aku, tapi nampaknya serahkan kepada Allah pun ko tak setuju.

      Tapi tak apa sebab macam aku cakap awal tadi orang yang merasa aman dari kemurukaan Allah akan tetap merasa hukuman yang diperuntukkan untuk kesalahan itu.

      Mereka hanya sedang diberikan tempoh.

      Delete
    9. buat anon 12:22

      Bila pulak saya menikus? saya bukan sahaja tidak muncul di sebalik anonyMOUSE malah saya yang berdoa dan aminkan dan ajak sdr semua tolong aminkan juga.

      Ini hp saya dah habis bateri pun saya muncul melalui nama sendiri walaupun tak guna google account.

      Siapa menikus ni? aduuus...

      Delete
    10. 12:17 ,

      Apa kata kamu cadangkan kat najib jangan berkawan dengan MCA dan MIC .

      Kamu ingat ajenda MCA tu cantik mole ke ??

      Baru baru ini timabalan menteri pelajaran berkata , sekolah cina di Malaysia akan memdapatkan guru guru dari China untuk memolekan lagi pengajaran di sekolah tersebut .

      Cuba kamu jelaskan , apa ajenda MCA di dalam perkara ini ?? Ada udang di sebalik batu tau ??

      Delete
    11. Pak Diny,

      Diorang ni semua kaki spin. Konon berkawan dengan DAP itu jahat, hairannya sekali MCA dll bagi kata dua luluskan pindaan RUU355 BN akan pecah terus menikus masuk dalam seluar.

      Itupun muka tak malu nak sebut pasal DAP.

      Delete
    12. Amin. Amin. Aaaamiin.

      Jika anon pededak baca secara tak langsung mereka telah mengaminkannya.

      Kedua-dua pihak berasa yakin pihak satu lagi salah. Mustahil kedua-dua pihak akan mengaminkan doa tersebut. Hanya yang yakin di pihak kebenaran sahaja yang akan mengaminkan doa tersebut.



      Delete
    13. Mahathir mempunyai kata pemutus dlm BN semasa beliau berada dlm UMNO....apabila seseorang PM tidak mengikut kehendaknya di halaunya keluar seperti Pak Lah.

      Masalah bailout... Adalah benar2 bailout kerana kerugian atau Wang telah di songlap keluar...

      Mengapa kekayaan luar biasa berlaku kpd keluaga Mahathir sahaja tidak kpd keluarga Pak Lah, Hussain Onn , Tun Razak dan Tengku Abd Rahman.

      Delete
    14. APASAL BARU SEKARANG SI MADEY....NAK NAK BERASAMA DAP....SAH DAH NYANYUKKKK DULU HABAQ LIM KIT SIAL NI...RASIS.....TU LER...DIA RAJA U TURN....YANG MASAL MCA,MIC...DLL TU...DAH LAMA DALAM BN.....BUKAN MACAM SI MADEY TU....BARU SEKARANG NAK BEROMEN NGAN DAPIGS.....YANG DIA HABAQ RASIS TU DULUUUUU......

      Delete
    15. Sudah sudah le mencover perompak bijan dengan mengungkit kes tun...apakata kita dakwa semua tu dalam mahkamah..ada berani ke najib? Tun dah cabar ari tu..najib bila pulak?..

      Delete
    16. MADEY nak Bodek si Nuar Al Jubori tu....baik ada makne tuuuuu.....yang dia habaq NUAR NI TAK BERMORAL.....luperrrrrr la tuuuuu....dah telebih makan dedak MDEY...Macai pun lupa sama....WUF....WUF....WUF.....'TOP DOG '

      Delete
    17. 1254
      APASAL SEKARANG KO SOKONG NAJIB,DULU KO SOKONG TUN DOL..ITU LU TAK BOLEH PIKIR KA..KALO DAH BANGANG MEMANG BANGANG LA..

      Delete
    18. ANON 13.01 KO LAGI BERIBU KALI BANGANG.....TAK ADA MAKNE NYERRRR LA NAK SOKONG MADEY NI........

      Delete
    19. MELAYU MUDAH LUPAAAAA.......SAPA TU KOTTTTTT.....LUPA LAAAAAA.....SAT AKU TIDO' DULU... LEPAS BANGUN MUNGKIN INGAT BALIK....HE...HE...HE....

      Delete
    20. Betullah sokong Madey bukan ada makna pun.

      Cam saya ni lah. masuk sukarela saja di sini upah pun tak dapat.

      tak lah macam pendedak, sokongan mereka kepada Najib semuanya 'bermakna'. betul tak?

      Hanya unknown sahabat dan Mr J sahaja yang masih nafikan sokongan mereka kepada Najib adalah kerana 'bermakna'.

      Delete
    21. Geng samsung A9 @ k9 semakin kuat salakannye ..adakah didesak oleh si badak? atau sedang dimaki ketua penyamun ali baba

      Delete
  21. Ah pun deck hanye perlu dapatkan pengesahan ambank dari mana datang 2,6 billion dlm akaun najib...
    Mr J boleh tolong uruskan dengan ambank...hehehe...

    ReplyDelete
  22. http://thekl-chronicle.blogspot.my/2017/07/all-four-major-kl-public-transportation.html?m=1

    FUYOOOOOOOINKKKKK..OINKKKK

    LINK ATAS UTK MACAI BARUA PILIHAN RAJA BAILOUT MENGGANAS...

    LINK ATAS FAKTA YANG NAK DI BELANJA FREE
    MAMAK KUTTY @ KRONI RAJA BAILOUR NEGARA
    SUMA TRANSPORT KUTY RAKYAT TANGGUNG RUGI
    TAK KE BABI NAMERNYER NI... SI TUA BANGKA...

    BERAMBUSSSSS BARUA DAP@SINGAPORK

    14 OKT ACARA GULING2 ATAS JLN RAYA... AGAK BERAPA JOTA YG DTG..


    INI KALI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE....DENGAR HABAQ....5 JUTA MAK LAMPIR AKAN TURUN NAK MAKAN TAR JALAN KAT DATARAN MERDEKA....DI KETUAI MADEY...'TOP DOG' TUUUUU....ANJING BELAAN DAPIGS LIM KIT SIAL......

      Delete
    2. bukan geng samsung A9 dah dapat hp baru..tu ler perangai macam K9..hihi..cepat suruh jamal jamban join korang

      Delete
  23. Susah zahid dan ketua pengarah imigresen nak jelaskan macam mana jho lo boleh dapat 2 passport...mungkin 2 ic...cai Mr Jebon underdog mungkin tahu kot...

    ReplyDelete
  24. Keldai politik Pakatan Harapan terus diperbodohkan berhubung fitnah 2.6B

    WSJ sendiri akhirnya mengakui 2.6B itu datang daripada keluarga Diraja Al-Saud
    sebagai meluaskan pengaruh diplomatik melalui dana PRU untuk UMNO terus berkuasa sebagai kerajaan Malaysia.

    Keluarga Diraja Al-Saud bukan penguasa yang bodoh - belum pernah ada pihak yg berani menjadikan penguasa Arab Saudi sebagai kambing hitam untuk melepaskan diri.

    Menteri Luar Arab Saudi mengakui mereka mengetahui akan dana 2.6B yang dikait sebagai derma kepada Perdana Menteri.

    sebagai balasan Raja Salman sendiri datang menjejak kaki ke tanah Melayu dan memeterai perjanjian bernilai 7B.

    itukah "natijah" yang dapat kepada PM Malaysia kerana menjadikan keluarga Diraja Al-Saud sebagai kambing hitam untuk melepaskan diri ?

    Seorang lelaki tua renta berkata hanya arab mabuk yg akan memberikan derma untuk keuntungan peribadi seorang PM.

    kemudian lelaki tua renta itu tiba-tiba cacat lidahnya apabila "arab mabuk" itu menjejakkan kaki ke tanah Melayu dengan membawa 1000 anggota dan segala macam kelengkapan seorang Penguasa di tanah Arab. - si tua renta kelu dan gumam tanpa menyalak dihadapan "arab mabuk".

    Jho Low terlalu kebal untuk dibawa ke makamah Singapura ?. sehingga prosiding kes selesai tiada kelibat Jho Low hatta untuk sebagai saksi pun tidak menjadi kenyataan - sedangkan pernah dahulunya sangat riuh para Keldai' Politik PH berteriak Jho Low bakal diheret oleh makamah Singapura dan akan menyabitkan Perdana Menteri sebagai MasterMind di sebalik rompakan 1MDB.

    Mungkin juga Makamah Singapura telah diberi dedak untuk melindungi Jho Low ?

    kini DOJ mengambil alih tugas dari Singapura dan semoga kelibat Jho Low akan muncul di makamah DOJ.

    apa khabar dua ekor keldai berprofil tinggi (Husam Musa dan Mathias Chang) ?
    masih lagi menaip pertuduhan sebelum memfailkan kembali ke Makamah USA ?.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat



    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu dia manusia yang 'takutkan Allah' versi Najib dah masuk.

      Seperti biasa ia akan lari daripada menyerahkan kebenaran itu terus kepada Allah dan kemudian beralasan.

      Malang sungguh ia tidak sedar bahawa ia hanya sedang diberi tempoh.

      Delete
    2. ...sendiri kaldai..dan sendiri bodoh...Memang susah nak tahu...

      Delete
    3. ...sendiri kaldai..dan sendiri bodoh...Memang susah nak tahu...

      Delete
    4. sahabatku John Doe, kamu diberikan akal untuk berfikir bukan ?.

      "Kebenaran" hanya bersifat mutlak apabila berkait urusan AKIDAH, dan bukan di dalam hal ehwal fardhu kifayah.

      Pakatan Harapan dipenuhi golongan cauvinist kafir (DAP,PKR) puak yg celaru akidahnya (SIS, PLURALISME AGAMA) puak bertuhankan nafsu (LBGT, COMANGGO), puak yg memusuhi hak agama ISLAM dan Bangsa Melayu (kristianisasi, syiah).

      dari kalangan Pakatan Harapan juga muncul 'pejuang' yakni Siti Kassim, Marina Mahathir, Eric Paulsen yg mewakili NGO2 sesat dan menyesatkan

      usah bicara perihal rasuah kerana Pakatan Harapan juga penuh rasuah.

      apa lagi yang hendak kamu dustakan wahai sahabatku John Doe ?

      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    5. HE...HE...HE...TEMPOH PAKATAN HAPRAK....TERUTAMA NYERRR...PKR NAK MELINGKOP....DI SELANGO SI ASSMIN JAMBAN PUN MASIH KATA ADA PAKATAN HARAPAN...HE...HE...HE....SI ASSMIN NI....NAK JAGA PERUT DIA JERRRRRR......KAT GOMBAK KAWASAN KO TU BELUM TENTU LAI....JANGAN CUBA NAK LARI KAT PEKAN LAKKKKKK.....

      Delete
    6. Betullah unknown sahabat.

      kalau begitu lagilah tak ada alasan untuk kamu spin kononnya kamu benar tapi masih takutkan doa kehancuran kepada yang bathil.

      betoi tak?

      Ke kamu tak percaya Allah Maha Adil dan hanya akan menghukum yang bersalah saja?

      Betullah kamu ni beriman kepada 'saya hanya takutkan Allah' versi khalifah pujaanmu itu.

      Delete
    7. Keldai politik najib underdog masih kata fitnah...pegi ler dapatkan pengesahan ambank dari mana datang 2.6 billion dlm akaun prompak negara yg pegang rekod dunia...

      Delete
    8. Sahabat .... kau baca WSJ mana satu ni ?? Kau ni sama je macam boss kau . Bilang dah bayar Aabar tapi tak tau yang mana satu ??

      Kata ada duit cash tapi yang bukan cash ..

      Saya cadangkan Sahabat gi ngaji lagi .

      Delete
    9. sahabatku John Doe - kamu tidak berani untuk membantah apabila aku 'perkenalkan' puak2 yang meniupkan ROH Pakatan Harapan.

      cukupkah berat timbangan pahala dengan memilih untuk menumbangkan pemerintahan kleptocrats lalu kamu menaikkan puak cauvinist kafir, puak yang celaru akidahnya, puak yg bertuhankan nafsu dan puak yg turut melakukan rasuah (Pakatan Harapan) sebagai sebuah kerajaan ?.

      LBGT dan COMANGGO tidak akan dapat undinya kepada UMNO dan PAS.
      Cauvinist kafir tidak akan memberi undinya kepada UMNO atau PAS.
      Puak yang celaru akidahnya tidak akan memberikan undi kepada UMNO atau PAS.
      Puak pelaku rasuah lebih berani untuk mencuba sesuatu yg baharu dengan memberikan undi kepada PH.

      lidah' kamu wahai sahabatku John Doe semakin membelit batang lehermu

      Salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    10. Setuju dengan John Deo 12 18

      Ini lah masalahnya bila "Kebenaran" hanya bersifat mutlak apabila berkait urusan AKIDAH, dan bukan di dalam hal ehwal fardhu kifayah.

      Yang berani mengaminkan doa ialah mereka yang menjadikan kebenaran itu sifat mutlak Akidah dan fardu kifayah.

      Bermula dengan selemah-lemah nya ia itu membenci kemungkaran ialah menolak dengan hati. Tapi jika hati sudah benci mulut akan berkata dan akhirnya kuasa yang ada dalam tangan akan di gunakan.

      Mana boleh hati lain, mulut lain dan tangan pula lain.

      Delete
    11. He...HE...HE.....terlebih baca surat Khabar...SUARA KEADILAN......dan AMANAH.....He...He...He....ADIL dan AMANAH Sangat kerrrrr....

      Delete
    12. Cite ruh pulak sahabat ni..sebijik macam apandi punya cerita takutkan Allah.. Nak tanya sikit siapakah yang boleh sahkan kebenaran atas dakwaan mereka mereka ini??..

      Delete
    13. Unknown sahabat,

      Buat apa aku membantah perkara yang telah ku hujahkan dulu. Kamu bukan saja tidak mampu berhujah balas tetapi terma yang kamu gunakan juga nampak sangat kamu ni dangkal sungguh. Aku malas nak menerangkan kepada orang yang telah disahkan bebal disebabkan dedak.

      Ada sebab mengapa orang yang memekakakkan telinga dan membutakan mata kepada kebenaran Allah sebut lebih sesat daripada binatang ternak. Persamaan keduanya hanyalah kedua-duanya makan dedak. Seorang makan dedak secara hakiki seorang lagi makan dedak secara maknawi.

      Disebabkan kejahilan kamu menggunakan istilah fardhu kifayah pada tempat yang tidak betul untuk kalimah ini, maka sahabatku anon 12:52 telah menggunakan kalimah yang sama pula apabila menjawab kepada komenmu padahal fardhu kifayah definisinya lain.

      Aqidah beregu dengan Syariah dan akhlak bukan dengan fardhu kifayah.

      Islam pula beregu dengan Iman dan Ihsan.

      Fardu kifayah pula duduk di bawah syariah di bawah hukum taklifi. Gandingan kepada fardhu kifayah ialah fardhu ain.

      Di dalam disiplin ilmu fardhu kifayah tidak digandingkan secara beregu dengan aqidah.

      Ini adalah cara yang betul membahaskan sesuatu topik di dalam disiplin ilmu. Sesuatu topik perbahasan mestilah ditelakkan pada tajuk yang betul dan sesuatu istilah mestilah diregukan dengan istilah yang berkaitan. Kamu pula main hentam keromo saja.

      Selain itu komen sahabat aku anon 12.52 adalah tepat sekali. Kebenaran Allah bukan hanya pada soal akidah tapi merangkumi segala-gala yang ada betul dan salah. Sebab itulah Alquran menyebut ada haq dan ada bathil dan apabila kebenaran tiba kebathilan akan lenyap.

      Sebab itulah Nabi Nuh doakan kehancuran kaumnya sehingga ke peringkat 'jangan ditinggalkan seorang pun di muka bumi', sebab macam ni lah. Orang fujur lagi kufur kekadang boleh mengelirukan orang-orang yang beriman tetapi kurang memahami.

      Allah tidak memerlukan sebab untuk melakukan apa yang dikehendakinya (ini asas aqidah / usuluddin) tetapi Allah akan membalas manusia mengikut apa yang selayaknya untuk manusia itu yang memberikan sebab kepada Allah untuk membalasnya. Dan Allah tidak membalasi seseorang melainkan apa yang selayak untuknya (ini baru ilmu syariah yang diregukan bersama aqidah, silap regu jadilah muktazilah ataupun jabbariyah).

      Dan syariah mengatakan bahawa orang yang merasa aman dari kemurkaan Allah sebenarnya sedang menjemput campurtangan Allah secara langsung ke atas dirinya.

      Sama-samalah kita nantikan.

      Delete
  25. RAKYAT BERHUTANG NAJIP PURA PURA MARAH SURUH JUMPA AKPK

    RAKYAT BERHUTANG KRONI SPT AMPRANK BANK HAYBANK SEMUA AKAN KAYA


    TAPI BILA.NAJIP BERHUTANG ...BOLEH PULAKMM KALAU KITA BERPURA PURA MARAH MACAMANA?


    SEDAP TAK???

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEDAP TAK MAKAN TULANG BABI LIM KIT SIAL......

      Delete
    2. TULANG BABI JHO LO LAGI SEDAP KERANA JHONLO KAYERBBOLEH BELI BABI YG MAHAL..KO JILAT SAMPAI LICIN JUBO JHO LO...HIK...HIK..HIK...MELAYU BODOS JILAT JUBO CINA PROMPAK...

      Delete
    3. Anon 12:05

      setakat itu saja yang kamu bolih lafazkan ??

      Delete
  26. Iblis pun takut dengan Allah. Apandi kamu ini jangan jadi macam kaldai membawa kitab (berilmu) tetapi tidak tahu nak menghukum, tidak kenal yang mana suruhan dan larangan. Allah tidak akan memberi petunjuk kepada kaum yang zalim. Orang yang buta hati macamana hendak mendapat nur dan hikmah maka jadilah orang seperti kamu ini buta didunia dan diakhirat kelak.

    ReplyDelete
  27. LIDAH TIDAK BERTULANG - KESIAN APANDI ALI - BELIAU NI SEDAR TAK APA YANG DIUCAPKANNYA! WAJAR DIBUKTIKAN KENYATAAN HANYA TAKUT KEPADA ALLAH !!! BUKTIKAN .

    ReplyDelete
    Replies
    1. LIDAH MADEY...'TOP DOG'....KELU TAK TERKATA....BANYAK SANGAT MAKAN TULANG BABI LIM KIT SIAL....ASYIK TERSYAYUL...TERLEBIH NYANYUKKKK....DULU HABAQ SI MAT SABU (MAT SABUN) TU PRESIDEN UMNO.....APA LAGI TERKESIPUAN LERRRRR SI MAT SABUN TU KEMALUANNYERRRR......

      Delete
    2. 1202..contoh ameno bodoh yg tak tau maksud top dog..hihi..geng canine opps samsung A9

      Delete
  28. FUYOOOOINKKKKK...OINKKKKK...

    TAM SENG GIAW DAH KATA TAK BERSALAH
    KENYATAAN AHLI DAP YANG PLG DIHORMATI
    BUKTI DAN FAKTA YANG SANGAT TERSERLAH
    MACAI & BARUA JER YANG TAK RETI RETI....

    BERBAMBUSSSSS BARUA DAP@SINGAPORK

    INI KALI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjilat jubo cina jho lo sampai licin...melayu bodoos

      Delete
  29. Perspektif saya simple. Kalau ada agamawan seperti segelintir mufti yang ada di negara kira ini yang dipekakkan, dibisukan, dibutakan..what is ungkapan takutkan Allah oleh Apandi? Nothing....just water flowing under the bridge.

    Unless agamawan sedar dari tidur mereka dan bersuara WITHOUT FEAR OR FAVOUR....jangan harap apa2 perubahan. Melayu dan dibangsatkan, agama dilacurkan....terimalah balasan Allah untuk negara dan rakyat malaysia

    ReplyDelete
  30. Betul la ada rasuah kapal selam ? Sebabtu altantulya dibunuh dibom ?

    ReplyDelete
  31. Sdra John Doe,

    Its heartening to hear 2 ex top executives charged for bribery in the scorpene sales scandal. Another negara kafir showing what is justice.

    For Malaysia, Kita orhe isle kita takut Allah. We have nothing to hide. So...as AG, there is no wrong. PERIOD.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepatutnya , Razak Baginda , sahabat karib Najib juga perlu di siasat kerana memperolihi "kick~back" berjumlah lebih kurang RM 500 juta .

      Anon 12:08 , selain dari 2 orang yang sudah pun di "indicted" France juga masih menyiasat beberapa lagi individu .

      Apakah jadahnya Mr. J serta kuncu kuncu dia mengatakan "case close " .??

      Delete
    2. Sdr anon.

      Your brief comment hits the bull's eye and I do not have anything to add, except to repeat what I have just mentioned in my comment above that this is the new interpretation of the meaning 'saya hanya takutkan Allah' under the current so called amirul-mukminin of Malaysia.

      Delete
    3. Siasat jangan tak siasat......he...he...he.....

      Delete
  32. Bongkar kes rosmah cerai laki dia .bongkar kes najib cerai bini dia
    .panas baru meletup kisah politik haprak dan sundalan

    ReplyDelete
    Replies
    1. He...He...He....kes tu tak BEST...BEST lagi Kisah Nuar Al Jubori....Ketua PELIWAT ko tu....asyik MENINAI jerrrrr keje nyerrrr.....si JIJAH KIPAS...pejam mata...AL Maklum lerrrrr....Bang NON tua Suamai dia....nanti tak masuk Syuraga lakkkkk.....ehek....ehek...ehek.....

      Delete
    2. Kisah najib hentam altonya belakang depan lagi best...

      Delete
  33. Rosmah last sundalan politik najib

    ReplyDelete
  34. Ok...dah...dah...jom makan Roti Najib (takde telor)....lepas ni mungkin keluar Roti Apandi(ada teloq)?hihihi....

    ReplyDelete
  35. Felda settlers to be psychologically profile

    Setelah ditipu baru nak buat profiling....nampak sangat takut tak disokong

    ReplyDelete
  36. HAHAHAHA.

    Allah Maha Adil.

    Tekan butang Forex..


    Yang timbul kapal Selam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. He...He...He....MADEY dah Ketaq lutut lerrrr tuuuuu......tu pasal sekarang ni dok baik ngan si Nuarr......

      Delete
    2. Ko geng roti canai kosong...geng tak berteloq...hihiho...najib takut madey..

      Delete
    3. He..he...he....Kasi Cucuk HIDUNG MADEY...'logo FUKATAN HAPRAK....biar senang LIM KIT SIAL nak Tarik sana Tarik sini.....Raja To' Kong tengah Menyondol MADEY.....

      Delete
    4. 1335..geng samsung A9 @ K9..huhu salak lagi..cepat kang kena c4 dgn badak

      Delete
  37. Gobind Singh Perlu Perjelas Money Trail RM1.2 Bilion Dana Dari Israel
    DAP tidak perlu mendesak mana-mana pihak untuk menjawab apa-apa dakwaan yang sudah lapuk tapi mereka perlu menjawab dakwaan yang masih tidak diberikan sebarang jawapan sampai ke hari ini.

    Semalam, Ahli Parlimen DAP Puchong, Gobind Singh Deo kononnya mencabar Peguam Negara Tan Sri Mohammad Apandi Ali untuk mendedahkan aliran wang RM2.6 bilion iaitu derma dari Kerajaan Arab Saudi kepada akaun peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Beliau sudah lupa agaknya bahawa DAP berhutang penjelasan kepada rakyat berkenaan dana RM1.2 bilion yang diterima DAP dari Israel yang sampai sekarang DAP tidak jawab langsung.

    Mereka ada nafi terima dana itu tapi apabila disuruh saman pihak yang membuat dakwaan bahawa DAP terima dana itu dengan tukaran akan membenarkan Israel membina pangkalan tentera laut di Port Dickson.

    Kata pemimpin DAP, Lim Kit Saing dakwaan itu tidak berasa dan melulu selain melambangkan sikap terdesak dalam politik.

    Itu sahajalah jawapan dari DAP tanpa ada dokumen atau langkah seterusnya iaitu menyaman pihak yang membuat dakwaan.

    Tuduhan Gobind ini sebenarnya sudah dijawab oleh banyak pihak dari pihak kerajaan, Perdana Menteri sendiri dan Kerajaan Arab Saudi sendiri berkenaan derma itu.

    Menteri Luar Arab Saudi Adel al-Jubeir dalam satu kenyataan kepada wartawan kira-kira setahun lepas mengesahkan bahawa dana itu adala derma yang betul dari Arab Saudi tanpa mengharapkan apa-apa balasan dan beliau juga mengesahkan bahawa Mohamad Apandi sudah melakukan siasatan berkaitan derma berkenaan.

    Surat mengesahkan sumber dana dan ke mana baki dana itu disalurkan juga sudah diketahui rakyat hasil jawapan dari pihak berkaitan.

    Tapi DAP, bila mereka jawab soalan berkenaan aliran tunai dari Israel ini? Mereka tidak pernah jawab dan sampai sekarang berdiam diri.

    Mereka bukan berada di atas kapasiti untuk didesak menjawab kerana mereka bukan kerajaan. Oleh sebab itu, DAP enggan melayan desakan sebaliknya terus menuduh dan buat dakwaan ke ataas Barisan Nasional (BN) dan Najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dana 1.2 billion?...dap dah buatblaloran polis...bawak citer temberang plak...ko desak APundek kalo ade telor sahut cabaran keling ni...jgn malukan melayu...

      Delete
  38. 13.15,

    Kalau tak reti berdiskusi, baik jengok rosmah kat rumah.

    Tidak adak sekelumit rasa malu dengan bangsa, agama dan negara? Kata orang islam, takut Allah....sejenis apandi ali ke? Lailla hailla anta subhanakainni kuntuminazzalimiin

    ReplyDelete
  39. Nurul Izzah: Hina Umno tindakan patriotik sayangkan negara
    Jul 18 2017 / Suara Keadilan
    KUALA LUMPUR 18 JULAI: Naib Presiden KEADILAN, Nurul Izzah Anwar menggesa orang ramai agar terus mengkritik muslihat Umno dalam pentadbiran negara.

    Menurutnya, orang ramai perlu mengambil teladan daripada keberanian Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli yang baru sahaja dibebaskan daripada sabitan kesalahan mendedahkan Umno sebagai dalang kepada serangan agama di Selangor pada 2014.

    "Apabila kita menghina Umno bukan bermakna kita melakukan sesuatu yang fitnah dan jahat.

    "Menghina Umno bermakna kita sayangkan Malaysia dan kita seorang patriot," katanya sewaktu berucap pada ceramah "Sayangi Malaysia Hapuskan Kleptokrasi" di Shah Alam, malam tadi.

    "Jadi, boleh kita hendak ikut jejak langkah YB Rafizi tetapi carilah peguam dan bincang dahulu. Hati-hati ya," kata ahli Parlimen Lembah Pantai itu mengusik Rafizi yang baharu sahaja tiba di pentas ceramah sewaktu beliau berucap.

    Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 13 Julai 2017 mengetepikan sabitan terhadap Rafizi Ramli selepas naib presiden KEADILAN itu didakwa membuat kenyataan mengaibkan dengan niat mengganggu keamanan.

    Hakim Datuk Ghazali Cha berkata, sabitan terhadap Rafizi mengikut Seksyen 504 Kanun Keseksaan sebelum ini tidak dapat dipertahankan, lapor Malaysiakini.

    Beliau juga mendapati pendakwa gagal membuktikan Rafizi berniat begitu dan ia adalah faktor penting untuk sabitan kesalahan.

    Beliau didakwa melalukan kesalahan berkenaan melalui satu artikel yang tersiar pada Februari 2014.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si Nurul Mak Jan ni tu lerrrr keje nyer...menang PRU13 dulu kes Fitnah jugakkkkk....sampai mintak maaf ngan Raja Nong Chik........Bak kata Orang Bapak Borek Anak jalan Terkedek-kedek.....

      Delete
    2. sian nye 1341..melalak , anjing samsung A9@ canine

      Delete
  40. Bro Perak Man betullah kata
    Pakai kopiah dah buat dosa
    Hanya tunjuk baik dimata
    Patut insaf tanpa dipaksa..

    Pencacai dedak terus mengata
    'Top dog'jadi modal berbangga
    Cai ke stadium 'under dog' di cerita
    kefahamannya 'anjing bawah sepender!'

    Cai pelatih sarikata wayang
    Adegan menembak cerita perang
    " Fire!", kata general garang
    Cai tulis "api", terus dibuang!

    Dengan John Doe cai nak lawan
    Umpama abdi dengan tuan
    Mengah nafas,John Doe berpengetahuan
    Ajak berbahas jadi tak keruan!

    Unknown sahabat siraja putar
    Berpusing melilit masih tak sedar
    Pakatan jitu dia dah gentar
    Evalangist,lgbt dia nak sebar!

    Apa bersusah nak cari benar
    dunia tahu siapa si onar
    Aminkan doa John Doe sebentar
    Itu pun takut kaki menggeletar!

    Unknown,J,Singapork sama sejenis
    Gula masin garam tu manis
    Sekarang jarang sebut komunis
    Sebab ke China Bijan mengemis!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...terbaik bro fan tun..

      Macai bijan dah hilang akal
      Apa yang tun m cakap diaorang nak tibai
      Istilah topdog pun boleh jadi hal
      Kalo dah memang kerja menganjing, bila tun kata dog dia orang terasa ini macai..

      Sebab tu lah diaorang semua bising
      Menyalak seperti seekor anjing
      Dengan harapan sibijan nak ambik pusing
      Sayangnya sibijan sibuk bermain kucing..

      Tak habis habis sahabat melawan bro john doe
      Dok ulang ulang cerita serigala cam takdo korjo
      Kalih kalih cito pun benda yang samo
      Aminkan doa, dia tetap tak redho..

      Delete
  41. Mana komen samsung A9@ K9..cepat kang kena simen..marah mak mah

    ReplyDelete
  42. FUYOOOOOOINKKKKK....

    MOH KITO KO NOGORI SEMBILAN
    PRK LONGGING TAK LAMO LAIE
    NAK MINTAK BUNGO BAGI PAKATAN
    KITO TGK BUNGO ILANG DEPOSIT NANTI

    LOPEH K KANGSOR SG BESO KITO KO LONGGING
    YEOPPPP BOLE LA TOMPAH REST HSE SEKARANG
    CAP BUNGO KITO DI MINTAK PULAK BERTANDING
    KITO NAK TENGOK TELO MAMAK GOYANG YANGG..




    KIKIKIKIKI.... BERAMBUS BARUA DAP @SINGAPORK


    INI KALI LAH

    UBAHHHH........ JOMMMM .. UBAHHHH. ....!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. uubah je la diri ko tu..kiki..masih pkai dacing senget..oraang dah pkai penimbang electronic

      Delete
    2. telo mamak memang bergoyang-goyang...sebab ada telor...Najib....takde teloq.... takuuuttt...

      Delete
  43. FIYOOOOOOOOOINKKKKKKK..

    TELO MAMAK DAH LAMA GOYANG YANGGGGG
    LAGI KUAT GOYANG DI SERGAH OLEH TOKONG
    AGAK2 LA KAN BAPO UNDI DAPEK KAT PAKATAN
    KALAU CAP BUNGO DI LONGGING JADI TEKONG
    TAKOT NNTI CAP BUNGO KONO BANGANGAN

    KIKIKIKIKI..... BERAMBUSSS BARUA DAP@SINGAPORK



    INI KALI....

    UBAHHHHH....!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ape ko carut ni..memang dasar bijan..haramzadah

      Delete
    2. Najib roti canai kosong...hihihi...pempuan mek salleh dah cabut...hihihi

      Delete
  44. Tak lamaa daah. Putar pusing lagi boleh. Jilatlah jubojibby,lahap lah tahek low, hirup lah koncin ayatollah selagi boleh.

    Semua bertempoh. Takat dimalaysia Palamlah kepunglah sumbatlah warlord2. Tabur lah pada ulat2 A9 dan KiuSeben.

    Tapi nyata Allah buka sedikit demi tak sikit...
    Yeo dah taubat dealjadi saksi pendakwa. Kapir2 Caprio, Ker dah serah balik barang hak rakyat.
    Yeo muntah, Selepas Jho Lho dilondeh..maka jelmalah Eric Tan Halimunan...justeru timbullah MO1 dan isteri.
    Semua A9 Kiu7 tahu hal ini,cuma sipu sambil lahap hirup lagi boleh...Janji melayu islam.
    Islam hapa mcm tuu !
    Mungkar sah tak akan mengatasi kebenaran. Tangguh boleh..tapi..tapi..tapi tetap,
    TAK LAMAAA DAAAH.

    Semua pengamal mungkar, pemakan gaji makan yg hina tuan rakyat, akan dihadapkan utk pengadilan, dan masok dalam.
    Spin Media blackout tak akan berjaya. Elaklah kerja sia2 sokong klepet

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAL LAMA DAH...BIJAN BAKAL MERENGKOK SEUMUR HIDUP DALAM PWNJARA.SEMAH SUBAHAT KENA 15TAHUN

      Delete
    2. PANDI AG KENA 25 TAHUN
      KERUAK KENA 15 TAHUN
      ZAHID MIDI KENA 25 TAHUN
      KAK IJAT 20 TAHUN
      JAMIL KHIR 10 TAHUN

      Delete
    3. Aminnnnnn

      Delete
  45. Peguam Negara Apandi Ali perlu berfikiran waras. Segala tindak-tanduk mesti mencerminkan jawatan yang telah dikhususkan kepadanya.

    Jawatan PN diwujudkan untuk memenuhi tujuan-tujuan tertentu, maka adalah satu tanggungjawab untuk memastikan beliau, sebagai penjawat jawatan tersebut, sendiri-sendiri tidak mengkhianati tujuan-tujuan jawatan yang telah ditetapkan dalam perlembagaan negara.

    Tidak boleh dinafikan lagi bahawa kerjaya seorang peguam merangkumi beberapa kehendak-kehendak asas yang perlu ada dalam seorang peguam. Yang paling utama dan induk kepada segala asas dalam kerjaya guaman ialah hal-hal berkaitan bukti dan fakta.

    Bermakna kerjaya guaman tidak boleh wujud jika ahli-ahlinya mengenepikan jalur-jalur bukti dan fakta.

    Bukti dan fakta, itulah yang ditekankan oleh YAB Gobind Singh Deo untuk beliau pastikan keluhuran jawatan Peguam Negara itu terus kekal utuh.

    Jika Peguam Negara tidak takut kepada sesiapa kecuali Allah, maka YB Apandi Ali bukan hanya telah memenuhi kehendak jawatan yang disandang, malah kehendak agama yang YB Apandi Ali anuti.

    Jadilah seperti Saudara Hishamudin Mohd Yunus yang tidak takut kepada siapa-siapa pun di atas dunia ini selama beliau menyadang jawatan guaman kerajaan. Akhir kalam, beliau boleh tidur nyenyak dalam baki hayatnya. Itulah bukti dan fakta.

    ReplyDelete
  46. Dalam perbicaraan di mahkamah Singapura minggu lalu, Pengurus Falcon Bank, Jens Fred Sturzeneger mengesahkan bahawa Tanore Finance Corporation memasukkan wang 1mdb RM2.6 bilyon ke akaun peribadi Najib itu adalah milik Eric Tan Kim Long.

    Beliau juga mengesahkan bahawa Eric Tan adalah orang yang sama dengan Jho Low di mana hanya Jho Low yang berurusan dengannya berkaitan dana 1MDB sambil jutawan playboy itu mengakui sesekali menggunakan nama Eric Tan bagi tujuan keselamatan.

    Pernyataan di atas selari seperti laporan FBI & DOJ di Amerika...tiada kaitan langsung dengan derma Pak Arab dogol.

    Jahid, Salleh Ketiak, Arul nasi kandar, Sahrol & Pandir Ali membohong hanya untuk menutup pekong & bangkai Jumbo-Hippo (gajah & badak). Skandal laki bini ini bak pepatah,
    dah terang lagi bersuluh, bagai kes perempuan dah bunting kerbau tapi tak bersalah sebab tak ada saksi mata..hujjah
    fucktua, si tok garu hadi bini 3.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...