Tuesday 11 July 2017

APA PULA DOA "JEMAAH HAJI 1MDB" KEPADA MEREKA YANG DURJANA?


Dalam majlis menyerahkan surat tawaran menunaikan haji tajaan Yayasan 1MDB kepada 1,100 penerimanya, Najib Razak meminta mereka agar berdoa kepimpinan yang ada terus dikekalkan supaya program-program kebajikan sapat diteruskan.


Kata beliau, usaha 1MDB, dengan sebahagian daripada keuntungannya digunakan untuk membangunkan masyarakat tidak boleh dibiarkan musnah disebabkan andaian individu yang disifatkannya sebagai “tidak boleh pakai sama sekali”.


"Sebab itu, apabila orang kritik 1MDB, kita sebagai pemimpin masyarakat mesti faham.

"Saya harap mereka yang akan mengerjakan haji ini dapat mendoakan supaya negara dan kepimpinan negara dapat dikekalkan untuk kesinambungan program kebajikan yang dilaksanakan kerajaan"  katanya  sebagaimana dipetik dari laporan Bernama.


Ohhh, rupa-rupanya tajaan haji yang diberikan oleh Yayasan 1MDB  perlu dibalas dengan doa agar kepimpinan sedia ada terus kekal berkuasa.


Adakah doa mengekalkan kepimpinan yang ada saja perlu dilakukan oleh jemaah haji tajaan 1MDB?


Bagaimana dengan kehilangan wang berbilion-bilion ringgit yang didakwa berlaku melalui 1MDB, ada kemasukan wang ke dalam akuan peribadi, ada yang dapat hadiah barang kemas juta-juta banyaknya, ada yang beli jet, hotel, lukisan, buat filem separa lucah, apartment mewah, berjoli sakan di kasino dan sebagainya lagi?


Ada juga yang dipecat, disingkir, dibuang kerja, dianiaya dan dipenjara kerana mendedahkan atau bertanya soalan tentang1MDB.


Tidak mahukah diminta jemaah haji tajaan 1MDB berdoa sama agar kebenaran ditunjukkan, penganiayaan diberi balasan dan pendurjana diberi hukuman sewajarnya oleh Tuhan? (ShahbudinHusin 11/07/2017)

241 comments:

  1. aku doakan umno kalah dan dipanjangkan umur hajah rosmah dan haji najib supaya sempat dibicarakan dan masuk penjara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mendoakan keburukan buat org lain akan ALLAH menterbalikkan kepada si pendoa

      Delete
    2. Apa lah BANGANG sangat anon 00.07 ni....doa tu terbalik kat hang la gamaknya.....

      Delete
    3. Aku dah kata dah...si BUDIN ni BATU API......kurang sikit je dari SPESIS si Rapuji Sotong PONDAN tuuuuu.....

      Delete
    4. Hampa ni kebuloq sgt nak cover kemungkaran dan penyelewengan NAJIB ka...RM 2.6 Billion dlm akaun najib sendiri bukti statement akaun tok arab sampai hari ini tak boleh tunjuk sah la duit curi haram.

      Delete
    5. Dracle..

      Dari pengamatan saya mengingat tindak bertanduk pasangan Bonnie & Clyde Malaysia ini, mereka lebih pantas dgn gelaran Penjarah Rosmah & si Taji Najib (bukan hajjah & haji).

      Delete
    6. Cencaluk busuk.. Ini adalah doa kebaikan utk najib dan kebaikan kepada rakyat Malaysia. AAMIIN

      Delete
    7. Cencaluk,
      Malu kelakuan kamu. Kamu pasti penulis upahan utk membersihkan nama buruk Najib.

      Delete
    8. Pastilah dia cyber trooper. Utk dptkan dedak, bersubahat dg syaitan.

      Delete
    9. Shame on you, Cencaluk.
      Think of your next generation who is going to be staying in M'sia.

      Delete
    10. Cencaluk,
      Agrees with 3.01. You are one of the root causes that make M'sia become one of the most corrupted country.

      Delete
    11. Berpolitik dalam masjid sultan mizan
      Nasib bkan Selangor punyer masjd
      Kalau tak masuk neraka najip aras arahan ketua agama

      Delete
    12. As salam mualaikum...

      What's happening between 3:20am ~ 5:09am... why there's a long stand still during those hours.. is there a curfew.. can somebody out there let me know whether the poor soul Kejora is dead or alive...??

      Atau... ada ular lidi dah salin kulit jadi cencaluk basi tak...???

      Delete
    13. Amin Robbilalamin.
      Secara jujur itu antara,doa yg sering jukntarkan semasa umrah tahun lpas.

      Delete
    14. Secara jujur saya tidak nampak doa di atas sebagai bermaksud doakan keburukan. Ia hakikatnya adalah doa untuk kebaikan. Terdapat banyak kebaikan di dalam doa tersebut, di antaranya :-

      1. Supaya keadilan dapat ditegakkan selepas begitu dirosakkan oleh pasangan kelepet ini.

      2. Supaya negara ini bebas daripada pemimpin khianat yang kelepet duit daripada amanah yang ia patut pelihara.

      3. Sebagai pengajaran buat semua.

      Apabila Nabi Nuh a.s mendoakan kehancuran kaumnya 'Tuhanku jangan kau tinggalkan seorang pun di antara orang-orang kafir itu di muka bumi' ia kelihatan seperti doa yang buruk tetapi hakikatnya ia doa utk kebaikan sebab alasannya ialah 'sekiranya Engkau tinggalkan mereka itu nescaya mereka tidaklah melahirkan anak melainkan yang fajir lagi kafir.'

      Malah Hasan al-basri juga pernah direkodkan mendoakan kebinasaan kepada seorang orang besar. Nampak seperti doa yang buruk tapi hikmahnya ialah akibat doa itu maka kehahatan yang dilakukan oleh orang besar itu ke atas rakyat akhirnya terhenti.

      Ada pula mengatakan bahawa doa yang buruk akan terbalik kepada diri sendiri kenalah tengok pula adakah yang berdoa itu turut kelepet duit orang sehingga dia pun mesti dipenjarakan.

      Hanya pencuri yang menyokong pencuri.

      Delete
    15. Inilah sandiwara oleh Haji Najib Bin Haji Labu Labi

      Delete
    16. PAKATAN Harapan (PH) dapat merasakan betapa sukarnya untuk meraih undi Melayu luar bandar semasa dua acaranya baru-baru ini di Pulau Pinang.



      Sebelum Hari Raya, para pemimpin DAP pergi ke kampung di kawasan Melayu di Pulau Pinang untuk menyampaikan sumbangan. Ahli PAS yang mereka temui, menolak tawaran ini.

      Dan selepas Hari Raya, ketika PH mengadakan ceramah pertama mengenai 1Malaysia Development Berhad (1MDB), yang diadakan khas untuk masyarakat luar bandar di Penaga, tiada penyokong PAS kelihatan.

      Memastikan mereka yang mengundi PAS untuk beralih arah kepada PH adalah satu daripada syarat untuk gabungan itu memenangi kerusi Parlimen yang mencukupi, seterusnya mengambil alih Putrajaya.

      Tetapi kedua-dua majlis ini menunjukkan, kemampuan PH untuk meraihnya sangat meragukan apatah lagi dengan tempoh Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) bakal diadakan kurang daripada setahun lagi.

      Pengaruh PAS

      Penganalisis politik selalu berpendapat apabila dua parti pembangkang menentang Barisan Nasional (BN), undi mereka berpecah yang akhirnya memberi kemenangan kepada BN.

      Oleh kerana PAS mengumumkan ia akan bertanding menentang PH dan BN, peluang PH menang tipis melainkan ia boleh mencuri pengundi daripada PAS dan BN.

      Satu sebabnya mengapa ia mencabar ialah kerana Umno dan PAS mempunyai sejarah mendalam berdekad lamanya dalam komuniti Melayu.

      Pengarah Eksekutif Merdeka Centre, Ibrahim Suffian berkata rakyat Malaysia cenderung mengundi berdasarkan kaum pada setiap pilihan raya untuk parti yang dianggap menjaga kepentingan mereka.

      Bagi orang Melayu, terutama penduduk luar bandar, ia sentiasa sama ada Umno atau PAS, kata Ibrahim.

      "Dalam keadaan tertekan, pengundi akan kembali kepada sikap berpuak mereka dan menyokong kebiasaan. Oleh itu, sukar bagi orang baru, pihak ketiga untuk masuk dan meraih kepercayaan mereka."

      Di kalangan orang Melayu Pulau Pinang ini sangat sukar. Mohamad Sabu, bekas pemimpin kanan PAS, pernah berkata komuniti ini berbeza daripada negeri lain.

      "Mereka sangat sensitif dengan ketakutan hak diambil kerana mereka adalah minoriti di Pulau Pinang. Tetapi bukan minoriti kecil," kata Mohamad, yang kini menjadi presiden Amanah.

      Justeru, meraih kepercayaan masyarakat Melayu Pulau Pinang terhadap PH yang bersekutu dengan DAP majoriti Cina hampir mustahil.

      Delete
    17. 1. SABAN hari rakyat semakin terbeban dengan peningkatan kos sara hidup. Pertambahan pendapatan yang sangat perlahan adalah tidak sepadan dengan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan yang terlalu ketara.




      2. Kerajaan pula dilihat sudah selesa dengan pengiktirafan oleh Economist Intellegence Unit yang menyenaraikan Malaysia sebagai negara dengan kos sara hidup terendah dalam kalangan negara-negara Asean. Sedangkan, kaji selidik itu hanya membandingkan harga barangan dan perkhidmatan di 133 bandar raya di seluruh dunia.

      3. Dua (2) jawatankuasa:

      (i) Jawatankuasa Khas Kabinet Mengenai Kos Sara Hidup dan

      (ii) Jawatankuasa Tertinggi Menangani Kos Sara Hidup

      yang ditubuhkan oleh Kerajaan sebelum ini dalam tempoh 2014 hingga 2016 juga dilihat tidak mempunyai peranan yang jelas, perancangan yang strategik dan tindakan yang berkesan sehingga mengakibatkan isu kos sara hidup ini terus membelenggu rakyat di negara ini.

      4. Kerajaan menerusi jawatankuasa yang ditubuhkan ini sepatutnya memberikan penumpuan bagi menangani punca-punca ini. Antaranya ialah dengan :

      (a) Memansuhkan GST dan menggantikannya dengan cukai alternatif lain (seperti Cukai Simpanan Korporat dan Cukai Keuntungan Saham yang dicadangakan oleh PAS) jika negara masih memerlukan cukai.

      (b) Menilai tahap pematuhan syarikat dan perniagaan terhadap peraturan dan undang-undang sedia ada serta mengenakan tindakan kepada pihak yang melanggarinya.

      (c) Menangguhkan semua pelaksanaan rasionalisasi subsidi ke atas barangan utama (seperti bahan api, sumber tenaga dan makanan) sehingga keadaan ekonomi domestik kembali stabil dan rancak.

      (d) Menyelesaikan isu pengangguran dengan menyediakan peluang pekerjaan yang sesuai dengan bidang pengajian graduan negara ini dan mengurangkan pengambilan pekerja asing.

      (e) Menyediakan pelan alternatif bagi menggantikan struktur ekonomi yang terlalu bergantung kepada sektor gas dan petroleum; dan juga cukai serta saman.

      Sejahtera Bersama Islam

      Delete
    18. PAS menganggap Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi mangsa konspirasi politik selagi tiada pembuktian dakwaan terhadapnya secara syarie.

      Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, sejak dahulu sehingga sekarang PAS konsisten menuntut bekas perdana menteri itu dibicara di mahkamah syariah.



      Katanya, syarak menuntut pembuktian yang jelas terhadap segala tuduhan.
      “PAS sejak awal lagi meminta isu-isu yang berkaitan syarak perlu dikembalikan kepada mahkamah syariah. Ini kita harapkan,” katanya pada persidangan media di Kota Bharu hari ini.

      Sidang media diadakan sempena mesyuarat Jawatankuasa Induk Ijtimak Antarabangsa Perpaduan Ummah Rantau Asia kali ke-4. Ijtimak tersbut akan diadakan pada 20 hingga 22 Julai ini di Kota Bharu.

      Anwar dihukum penjara selama lima tahun atas kesalahan dakwaan liwat II dengan bekas pembantunya Saiful Bukhari Azlan.

      Anwar dijatuhi hukuman bagi kesalahan yang didakwa dilakukan di Unit 11-5-1 Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara pada 26 Jun 2008.

      Ustaz Tuan Ibrahim berkata, Anwar diakui menjadi mangsa politik BN, di mana beliau dipecatkan daripada kerajaan dan ditumbuk sehingga lebam mata.

      “Bagi saya kenyataan Tun Dr Mahathir bahawa Anwar menjadi mangsa politik sebenarnya PAS sudah lama memperkatakan mengenainya.

      “Dan akhir-akhirnya selepas tiada tokoh lain maka Pakatan Haraapn cuba hendak menaikkan semula Anwar. Sebenarnya kemelut itu berlaku pada Pakatan Harapan,” katanya.

      Beliau juga menyifatkan kenyataan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi terhadap Jakim yang mempertikaikan isu menyentuh anjing sebagai tidak wajar.

      Menurutnya Jakim bercakap dalam konteks dan tanggungjawabnya untuk memelihara kesuciaan Islam dan ia badan autoriti agama bagi pihak kerajaan. -

      Delete
    19. TELAH selesai Seminar Alam Sekitar-Carbon Credit di Kota Bharu Kelantan semalam anjuran Institut Pemikiran Tok Guru Dato' Bentara Setia (IPTG).

      Kelantan sedang menerajui satu inisiatif besar dalam cabaran pemuliharaan hutan untuk kekalkan manfaatnya kepada dunia dan kehidupan.




      Mendahului semua kerajaan negeri, kerajaan pusat sekalipun, malah semua negara yang tidak tersenarai dalam Anex 1 lanjutan dari Kyoto Protocol.
      Saya berkeyakinan, semua langkah penting bagi melindungi Kerajaan Negeri, tanah, hutan dan rakyat Kelantan sudah diperhalusi dalam perjanjian pelantikan pihak yang terbabit dalam usaha meneroka inisiatif carbon credit sebagai hasil baru kepada negeri daripada hutan, keluar daripada pergantungan kepada aktiviti pembalakan.

      Sejak Sidang Kemuncak Bumi di Rio De Janeiro 1992 dan Kyoto Protocol 1997, malah yang terkini di Paris 2016, dunia mengakui pertembungan antara pembangunan dan kesannya kepada alam sekitar sudah tiba di kemuncak yang membahayakan atmosfera. Dunia sedang berhadapan dengan ancaman kesan perubahan iklim yang makin gawat. Kita pun sedang melihatnya setiap hari.

      Sejak itu, puluhan persetujuan bi-litarel dan uni-literal, penubuhan jawatankuasa antarabangsa melalui agensi PBB, deklarasi, inisiatif dan kerjasama diadakan untuk mengawal kesan pelepasan gas rumah hijau, mengelak pemanasan global, menangani climate change dan mengelak kemusnahan kehidupan.

      Malaysia yang semakin hilang suara dan pengaruh di arena antarabangsa dalam perdebatan dan rundingan isu alam sekitar diharap dapat menemui semula sentuhannya untuk menjayakan inisiatif carbon credit, REDD, REDD+, PES dan lain-lain kaedah pembiayaan tempatan dan antarabangsa sebagai ikhtiar mengelak kehilangan anugerah hutan akibat pembalakan, perlombongan, perladangan dan eksploitasi.

      Melalui penjelasan dalam seminar ini, saya yakin Kerajaan Negeri telah mengambil semua langkah undang-undang yang sangat ketat dalam MoU yang dimeterai. Isu-isu yang dibangkitkan berkaitan pihak kedua dan ketiga adalah isu berasingan, di luar penglibatan Kerajaan Kelantan, dan tidak menjejaskan Kelantan secara langsung maupun tidak langsung. Tuduhan liar kepada Kelantan daripada sesetengah pihak adalah berdasarkan andaian sendiri. Ia hanya usaha menenggelamkan perkara baik, menempel imej buruk kepada usaha murni kerajaan negeri.

      Kerajaan Malaysia, kerajaan negeri, masyarakat sivil, NGO, syarikat swasta, multinational company, pakar alam sekitar, penggerak pembangunan lestari dan ahli politik wajar menyokong usaha Kerajaan Kelantan menerokai usaha ini tanpa prejudis, apalagi mencipta isu-isu politik yang 'bodoh' untuk menghalang usaha baik ini.

      Saya mencadangkan Kelantan turut meneroka semua laluan untuk membentuk mekanisme yang strategik bagi merealisasikan usaha ini, termasuk melalui kaedah waqaf carbon credit.

      Semoga usaha ini mendapat keberkatan daripada Allah SWT. –

      Delete
    20. Ketua pembangkang, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail bersikap diplomatik dalam pertikaian Datuk Seri Azmin Ali dan Lim Guan Eng berhubung kewujudan Pakatan Rakyat (PR) di Selangor.

      Presiden PKR itu menjelaskan merit kenyataan menteri besar Selangor dan ketua menteri Pulau Pinang untuk meredakan sebarang konflik yang mungkin timbul antara 2 pemimpina berkenaan dalam isu itu.
      “Azmin memenangi mandat sebagai menteri besar dengan majoriti adun, termasuk mereka daripada PAS yang memberi mandat kepadanya.

      “Sebagai sebuah entiti, kami kini dikenali sebagai Pakatan Harapan (PH). Di Selangor, kita menang sebagai PR,” katanya kepada FMT.

      Azmin baru-baru ini berkata, PR yang dibubarkan masih hidup dalam kerajaan Selangor kerana ia adalah “mandat rakyat”.

      Susulan itu, Lim yang juga setiausaha agung DAP mengingatkan Azmin, PR tidak wujud lagi.

      Azmin turut dibidas Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang berkata, kenyataan Azmin “sangat mengejutkan dan tidak dapat diterima”.

      PR dibentuk pada 2008 oleh PAS, PKR dan DAP, sebelum dibubarkan pada 2015 berikutan pertikaian isu hudud antara PAS dan DAP.

      DAP kemudiannya bersama PKR dan Amanah – parti serpihan PAS membentuk PH pada 2015. Mac lalu, PPBM menyertai gabungan pembangkang itu.

      Walaupun PR dibubarkan, namun PKR terus bekerjasama dengan PAS dalam kerajaan Selangor.

      Delete
    21. PAS pernah membenarkan DAP bertanding menggunakan lambang parti Islam itu pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13). Situasi getir ini apabila Pendaftar Pertubuhan (RoS) menggantung DAP dalam situasi PRU13 yang semakin hampir.



      Lalu PAS tanpa memikirkan risiko kehadapan terus menawarkan Parti aliran Sekuler-Sosialis agar menggunakan lambang bulan Parti Islam sebagai penyelesaian kemelut yang dihadapi DAP waktu itu. Satu tindakan luar jangkaan dan berani yang diambil PAS sebagai bukti setiakawan dalam Pakatan.
      Pengerusi DAP waktu itu, mendiang Karpal Singh seolah merayu rakan-rakan politik membantu mereka membenarkan DAP menumpang lampang parti PAS atau PKR kerana mengelak kecelaruan jika DAP menggunakan lambang bebas bagi calon mereka yang sudah tentu nanti akan memberi kesan lain semasa PRU 13.

      Apabila PAS menawarkan lambang mereka, DAP boleh bernafas lega dan tidak sangat tertekan dengan perbagai masalah dalam menghadapi persiapan PRU. Sikap PAS yang harmoni memberi satu semangat kebersamaan menyelesaikan kontroversi lambang yang terpaksa DAP hadapi disaat PR Kini sekali lagi DAP hadapi ujian besar menjelang PRU14. Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) mengarahkan DAP mengadakan semula pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) baru.

      Semua perlantikan anggota CEC dan pemegang jawatan utama parti berkenaan pada 29 September 2013 dianggap tidak sah apabila DAP didapati melanggar peraturan Akta Pertubuhan 1966 dan perlembagaan DAP.

      DAP perlu memastikan 2576 perwakilan dari 865 cawangan bermesyuarat semula untuk memuktamadkan pemilihan 20 orang anggota CEC diiktiraf semula kerana pemilihan tidak sah dan rekod 2012 mungkin diambil kira, untuk mengarahkan 865 cawangan bermesyuarat dalam masa sebulan dua ini bukan mudah.
      Inilah masalah besar yang DAP perlu selesaikan jika PRU14 diadakan dalam tempoh terdekat. Maka tidak keruan Kit Siang dan anak-beranaknya. Guang Eng pula terpaksa memikul pertuduhan rasuah membabikan pembelian hartanah kediamannya.

      Jika berlaku PRU 14 dalam masa terdekat ini sudah tentu DAP bertanding tanpa parti. Mereka sekali lagi akan terpaksa merayu kepada kompenan lain dalam Pakatan Harapan. Apakah PPBM atau Tun Mahathir akan bermegah menawarkan lambang Bunga Raya untuk DAP? Jika ini berlaku Mahathir sudah tentu melakarkan sejarah hitam dalam riwayatnya kerana membantu DAP.

      Apakah PKR sudah bersedia menawarkan lambang mereka dikibarkan DAP? Kenapa tidak PAN? Walaupun masalah lambang ini bukan masalah utama sekarang ini, tetapi bakal memberi kesan besar kepada DAP. Dalam gelojoh menyerang PAS bertalu-tahu, DAP terpaksa melupakan sekejap serangan-serangan kepada PAS dalam waktu itu.

      Budak nakal PAN sudah tentu sudah menuduh Umno sudah bantu PAS. PAS pula bantu Umno. Ini sudah tentu menjadi amalan tambahan diganding dengan ratib-ratib PAS selamatkan Najib, PAS selamatkan Umno dan PAS nak masuk Umno....

      Apapun penangan PAN, dia gagal memberi buah fikiran kepada DAP bagaimana DAP perlu buat, bagaimana menyuluh jalan penyelesaian kemelut yang DAP tanggung sekarang ini. DAP sedang merenung laut senja angkara ahli-ahlinya sendiri yang membuat laporan kepada RoS tentang skandal dan salah laku pemimpin DAP menguruskan pemilihan parti yang lalu.

      Kesian juga, DAP sudah hilang kuasa menandatangani watikah perlantikan calon untuk mewakili parti dalam pilihan raya yang diiktiraf Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Mungkin PAN segan nak buat program Solat Hajat memohon tuhan membantu menyelesaikan masalah taikung mereka.

      Delete
    22. KALAU Dr Mahathir terus tak jaga mulut, Zahid ugut nak dedahkan salah laku Mahathir sepanjang 22 tahun memerintah negara.

      Saya yakin kedua-dua mereka masing-masing ada simpan rahsia antara mereka. Zahid pernah jadi anak buah Mahathir dan Mahathir pernah jadi boss Zahid.





      Tiada siapa yang boleh mendabik dada bahawa dia lebih bersih. Cuma yang membezakan sekarang ialah seorang berkuasa dan seorang lagi sudah tiada gigi.
      PAS tak pernah jemu menentang salah laku Mahathir sepanjang 22 tahun pemerintahannya sehingga ramai pemimpin PAS merengkok dalam tahanan ISA malah ada yang dibunuh kejam di Memali.

      Bila Zahid ugut nak dedah salah laku Mahathir, ia menguatkan lagi dalil bahawa Mahathir banyak melakukan salah laku yang ditentang oleh PAS selama ini tapi didiamkan saja oleh pemimpin Umno lain. Sekarang baru mereka ugut nak dedahkan salah laku Mahathir. Salah laku selama berpuluh tahun ini telah meninggalkan kesan parut kekal yang hodoh kepada negara. Bukan hanya nasi telah menjadi bubur, tapi buburnya juga telah basi dan berbau.

      Salah laku Mahathir bukan atas kapasiti nama dia Mahathir, tapi atas kapasiti dia seorang Presiden Umno dan Perdana Menteri Malaysia. Umno adalah parti di mana sekarang Zahid menjadi Naib Presiden yang menjalankan tugas Timbalan Presiden.

      Tanggungjawab atas kerosakan lantaran salah laku Mahathir selama berpuluh tahun ini wajib dipikul bersama oleh semua pemimpin Umno yang pernah bersama Mahathir. Bukan hanya Mahathir seorang diri. Ajaibnya kalau mereka yang pernah menyokong segala tindakan Mahathir selama ini, sekarang mula berlagak suci.

      Ketika Mahathir berkuasa dia disanjung, sudah tak ada kuasa dia diperlekehkan oleh bekas anak buah sendiri yang suatu ketika dulu pernah mencium tangannya sehingga ke siku. Itulah resam dunia. Tapi Mahathir seorang tokoh yang sentiasa ingin menjadi pemimpin dan akan memaksa orang lain untuk tunduk di bawah telunjuknya. Bila nak buat apa-apa, dia tak hiraukan apa orang nak kata kerana dialah yang kata Melayu mudah lupa.

      Salah seorang Melayu yang mudah lupa ialah Mahathir sendiri.

      Antara yang mudah lupa juga ialah mereka yang sekarang ini berada sepentas dengan Mahathir bagaikan terlupa bahawa asbab parti mereka ditubuhkan dulu adalah untuk membela pemimpin besar mereka yang dipecat oleh Mahathir.

      Zahid adalah salah seorang pemimpin muda Umno yang bersama Anwar sebelum membuat U-turn untuk kembali menumpahkan ketaatan kepada Mahathir. Barangkali ada juga unsur-unsur kelupaan.

      Delete
    23. TUNTUTAN utama perhimpunan Bersih 1 sehingga 5, adalah supaya diadakan pilihan raya secara bersih dan telus. Sejak himpunan pertama hingga sekarang, DAP antara parti yang mendokong teguh Bersih ini. Mereka kononnya mahu membersihkan pilihan raya Malaysia daripada kekotoran dan penipuan seperti pengundi hantu, beli pengundi dan sebagainya. Kononnya parti mereka adalah parti suci bersih.



      Namun sebenarnya itu hanya retorik. Hakikatnya DAP lebih kotor dan busuk. Sebagaimana yang dilaporkan, DAP telah menyekat seramai 753 perwakilan daripada mengundi pada pemilihan tahun 2012. Bukan itu sahaja, mereka turut mengimport seramai 547 pengundi hantu untuk mengundi!

      Kenapa mereka lakukan semua ini? Kerana jika tidak, kemungkinan besar Lim Guan Eng akan kalah. Ini kerana akar umbi DAP rata-ratanya tidak menyukai kepimpinan nepotis keluarga Lim. Maklumat dalaman menunjukkan sokongan lebih jitu daripada akar umbi adalah kepada Tan Seng Giaw dan Lim Guan Eng boleh kalah pada pemilihan itu.

      Perwakilan yang dinafikan hak untuk mengundi ini kemudian melaporkan pada RoS. Maka menjelang PRU13, RoS meminta DAP membuat pemilihan semula dan jika tidak, mereka tidak boleh menyertai PRU13 kerana melanggar lunas demokrasi yang menjadi tonggak pertubuhan berdaftar di Malaysia. Semasa itulah PAS menawarkan logonya kepada DAP.

      Selepas PRU13, baru mereka mengadakan pemilihan semula. Malangnya RoS menerima laporan dan mengesahkan bahawa pemilihan itu juga tidak sah. Justeru mereka meminta pemilihan sekali lagi diadakan.

      Hak-hak ahli DAP yang dinafi kartel Lim Guan Eng wajib ditebus. Sehingga kini mereka masih mengekalkan jawatankuasa yang dipilih secara tidak sah sejak tahun 2012 dan 2013 dahulu. Dalam tempoh tersebut, PAS sudah tiga kali melakukan pemilihan.

      Mungkin atas sebab inilah, kita melihat berbagai ahli-ahli DAP keluar parti tersebut sejak krisis itu sehingga sekarang. Setakat ini sudah ada dua parti serpihan DAP ditubuhkan iaitu Parti Alternatif Rakyat PAP dan Parti Cinta Malaysia PCM.

      Itulah dia wajah sebenar DAP. Mereka yang dulunya sibuk mengganggu pemilihan PAS dengan memberi sokongan terbuka kepada beberapa pemimpin PAS, akhirnya membawa rebah. Mereka mendakwa PAS bakal berkubur setelah wakil tajaan mereka keluar parti. Tetapi kini Allah ajar mereka pula dengan pergelutan dalaman, dan nampaknya seperti parti mereka pula bakal berkubur.

      Hari ini mereka cuba sekali lagi memporak perandakan PAS. Mereka cuba cari titik perbezaan antara Presiden PAS dengan Timbalan. Lim Kit Siang mengeluarkan kenyataan melaga-lagakan antara kedua mereka. Itu menandakan mereka akui pihak tajaan mereka yang keluar itu gagal memberi apa-apa kesan signifikan ke atas PAS.

      Kasihan pejuang Bersih yang makan gas, yang berpanas berhujan, yang tidur atas jalan raya, yang membontoti Lim Guan Eng dan sekutu-sekutunya ke mana sahaja. Mereka diperdaya hidup-hidup demi nafsu rakus cauvinis itu untuk berkuasa. –

      Delete
    24. Mengapa pagi pagi lagi sudah terbit halaman harakah di sini ??

      Sudah tidak lakukah penerbitan bercetak harakah di luar sana ???

      Delete
    25. Gay Porn Star Kojolla gormal konon budak Sengal Jahid Komidi ugut nak dedahkan salah laku Mahathir sepanjang 22 tahun memerintah negara. Beranikah si sengal tuu..??

      Saya masih ingat & menjadi saksi betapa si sengal Jahid Komidi tersengeh-sengeh bodoh berlutut minta 'ampun tuanku' setelah Tun Mahathir menyekolahkan dia isu kronisme. Saya waktu itu adalah perwakilan dalam PAU berkenaan.

      Delete
    26. Pemimpin dan veteran DAP saban hari keluar parti akibat kecewa dan hilang kepercayaan terhadap kepimpinan mereka.

      Baru-baru ini lebih 700 ahli DAP membuat aduan kepada Pendaftar Persatuan (ROS) kerana mendakwa hak mereka sebagai ahli dan menyertai mesyuarat perwakilan bagi memilih anggota jawatankuasa tertinggi parti dinafikan.



      Malah kepimpinan DAP didakwa memanipulasi proses pengiraan kertas undi bagi menjamin kemenangan pihak tertentu.
      Walaupun DAP mengadakan pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) kedua, sebahagian besar ahli DAP - hampir 865 cawangan di seluruh negara - tidak menerima keputusan tersebut.

      Lebih-lebih lagi menurut laporan media, pihak ROS pun masih belum dimaklumkan mengenai keputusan pemilihan kedua.

      Baru-baru ini satu memorandum disediakan para ahli akademik dari lebih 21 universiti tempatan mendesak RSO memberi surat tunjuk sebab kepada DAP untuk mendapatkan penjelasan mengapa pendaftaran parti itu tidak boleh dibatalkan apabila didakwa berlaku pertentangan dengan syarat 2A (1) Akta Pertubuhan.

      Kepimpinan DAP didapati melarang ahli parti mengamalkan tanggungjawab dan hak mereka sebagai anggota. Kepimpinan parti juga didakwa membelakangkan idealisme dan nilai-nilai demokrasi dalam parti sebaliknya lebih menerapkan dasar kuku besi (hegomani) bagi menjamin dinasti Lim terus menguasai DAP.

      Naik dan turun

      Mereka turut mendakwa kepimpinan DAP tidak peduli tentang rasa tidak puas hati sebahagian besar ahli yang masih mempertikaikan kesahihan lantikan CEC. Jadi, mereka mendakwa istilah demokrasi hanya tinggal sebagai hiasan atas nama parti sahaja.

      Dengan episod ahli DAP semakin hari semakin ramai keluar parti, timbul pelbagai persoalan dalam kalangan aktivis politik, termasuk apakah pelantikan ahli CEC - termasuk Lim Guan Eng sebagai setiausaha agung - sah di sisi undang-undang parti dan ROS.

      Apakah DAP mampu mempertahankan jumlah kerusi parlimen yang ditawan dalam pilihan pilihan raya umum (PRU) ke-13 malah berpotensi menubuhkan kerajaan persekutuan selepas PRU ke-14 seperti diheboh-hebohkan dalam media sosial?

      Rekod keputusan PRU menunjukkan DAP hanya menang sembilan daripada 104 kerusi pada kali pertama bertanding pada 1964.
      Namun, jumlah kerusi yang dimenangi DAP naik dan turun pada setiap kali PRU diadakan.

      DAP memenangi 28 kerusi pada PRU ke-12 dan 38 kerusi pada PRU ke-13. Kerusi DAP di parlimen meningkat secara mendadak - dua kali ganda - disebabkan kerjasama politik dengan Pakatan Rakyat yang disertai PAS.

      Ini jelas menunjukkan sokongan ahli PAS kepada DAP adalah faktor utama menyumbang kepada peningkatan jumlah kerusi DAP di Parlimen.

      Jadi, dengan terputusnya kerjasama politik (tahaluf siyasi) DAP dengan PAS, maka DAP dijangka akan kehilangan undi ahli parti PAS yang menjadi punca kepada kemenangan besar DAP.

      Dilanda malapetaka

      Memandangkan DAP masih menentang keras usaha PAS untuk memartabatkan syiar Islam dan mahkamah syariah, maka DAP dijangka akan hilang sokongan sebahagian besar pengundi Melayu yang sealiran dengan perjuangan PAS.

      DAP juga dijangka akan hilang sokongan sebahagian besar penyokong setia Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana mereka kurang puas hati dengan keputusan DAP menyertai Pakatan Harapan yang dipimpin oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Sebahagian besar pengundi Melayu dan India di Pulau Pinang dijangka akan menolak DAP pada PRU ke-14 kerana mereka tidak puas hati terhadap pentadbiran kerajaan negeri diterajui Lim yang didakwa gagal mengurus permasalahan sosio-ekonomi terutamanya bumiputera.

      Kehilangan sokongan pengundi Melayu dan India terhadap DAP mendorong penganalisis politik membayangkan bahawa DAP akan hilang kerusi majoriti di Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang pada PRU ke-14.

      Memandangkan dakwaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap Lim melibatkan rasuah dan salah guna kuasa masih menghantui pemikiran penyokong DAP, parti itu cuba mengalihkan perhatian rakyat daripada kekalutan yang dilanda kepada saman Jabatan Kehakiman AS yang mengaitkan 1MDB.

      Delete
    27. 1) Suatu ketika dahulu, PAS dianggap sebagai parti kampung dan parti lebai, yang hanya reti bercakap hal agama dan berkempen isu hudud semata-mata. Malah propaganda Umno/BN sering memperlekeh PAS sebagai parti yang tiada kepakaran untuk memerintah. Tiada pakar ekonomi, tiada pakar undang-undang, tiada pemikir-pemikir dalam berbagai bidang untuk memajukan rakyat dan negara, berbanding Umno/BN.



      2) Kempen-kempen Umno/BN jelas secara mafhum mukhalafahnya menganggap PAS sebagai parti kolot dan pemimpin-pemimpinnya bodoh pada kaca mata mereka, dan mahu rakyat juga memandang pemimpin PAS bodoh dan tidak berwawasan. Sebab itulah nama Tun Razak, Tun Husin dan Tun Mahathir terjulang sebagai orang bijak pandai dan berwawasan tinggi pada zaman masing-masing.
      3) Di akhir-akhir pemerintahan Tun Mahathir, PAS tidak lagi dianggap parti bodoh dan tidak berwawasan oleh rakyat, walaupun pemimpin Umno/BN masih berusaha keras memomokkan hal demikian. Tenaga-tenaga kepakaran profesionalisme pelbagai bidang mula mendampingi PAS, selaras dengan strategi Presiden PAS waktu itu, memprofesionalkan ulama dan megulamakkan profesional. Sejarah mencatat kemasukan profesional tertinggi selepas peristiwa pemecatan DS Anwar dan kebijaksanaan Presiden PAS waktu itu mengendali isu pemecatan DS Anwar.

      4) Nama PAS terus tersemat didada rakyat perlbagai kaum sekalipun setelah ketiadaan ustaz Fadzil Noor dan pengunduran Tun Mahathir, dengan strategi PAS For All dan Tahaluf Siyasi bersama parti-parti pembangkang yang lain. Nama Presiden PAS TG Haji Hadi menjadi seiringan dengan nama DS Anwar Ibrahim yang disebut sebagai bakal Perdana Menteri Malaysia - seperti yang tersiar dalam majalah Asiaweek. Figura-figura PAS waktu itu dipandang tinggi dari segi tenaga profesional dan ulama, sehingga aura kehebatan PAS dan pakatan pembangkang berjaya merampas beberapa negeri daripada Umno/BN pada 2008.

      5) Namun segalanya berakhir pada 2015, apabila berlaku krisis dalaman PAS sehingga tertubuhnya parti AMANAH dan berkecainya Pakatan Rakyat akibat pertelingkahan PAS dan DAP. Sejak itu PAS mula dipersepsikan sebagai parti bodoh, khianat, sombong, dan sebagainya. Hari ini sejarah lama kembali berulang. Orang mula memanggil PAS sebagai parti lebai dan parti yang tiada kepakaran dalam bidang profesional. Malah kepakaran 'tipikal' PAS sebagai parti agama dan ramai agamawan juga dipertikai dan diserang supaya kredibiliti 'agamawan' PAS menjadi tawar dan hambar. Ironinya bukan Umno/BN lagi yang buat kerja mempromosi persepsi buruk terhadap PAS, tetapi bekas pemimpin dan bekas penyokongnya yang menyertai AMANAH serta sekutu-sekutu mereka dalam PH.

      6) Mereka akan bertanya, dalam suasana ekonomi yang teruk dan haru biru hari ini, siapa yang anda akan pilih untuk diberi kepercayaan? Kumpulan Idris Ahmad, Nasrudin Tantawi, Mokhtar Senik dan Razman Zakaria kah? Atau kumpulan Rafizi Ramli, Zulkifley Ahmad, Tony Pua dan Nurul Izzah? Itu contoh salah satu propaganda yang secara tidak langsung menganggap PAS bodoh dan tak reti apa berkaitan ekonomi. Begitu juga dalam bidang bidang lain (undang-undang, hubungan antarabangsa, sosial, pembangunan, pendidikan, kesihatan etc.)

      7) Tidak kurang yang menganggap PAS kembali menjadi parti PAS pada tahun 70an. Yakni kolot, bodoh, dan lebai kampung. Kegagalan Umno/BN untuk membenam PAS adalah disebabkan Umno/BN gagal memadam persepsi agamawan PAS. Umno/BN kalah dan lembik tengkuk apabila PAS menyerang mereka bab agama, akhlak dan adab. Malah mereka sangat takut dikafirkan oleh PAS. Justeru PAS membina kekuatan asas daripada isu agama, yang kemudiannya bangkit merekrut profesional sehingga maju mencabar Umno/BN.

      8 ) Akan tetapi kini, musuh baru PAS tidak akan mengizinkan PAS hidup dengan isu agama. Di samping mereka mempromosi 'imej bodoh' PAS dalam bidang ekonomi, politik, dan sebagainya, mereka menggunakan kepakaran yang ada untuk turut melenyapkan monopoli PAS dalam isu agama. Bermakna bukan sahaja mereka mahu PAS dianggap parti lebai, bahkan 'lebai' yang PAS pakai pun mahu dihapuskan.

      Delete
    28. Enam tahun mula dia perintah boleh tahan lepas itu kejelekannya menjadikan zaman malapetaka atas manusia

      Delete
    29. Doa kan Najib Lahanat ni cepat meninggal .

      Biar dia masuk kubur cepat , mungkar nangkir tunggu.


      Delete
  2. Nak pula bakal haji tu terima duit 1mdb untuk buat haji. Tak rasa was was ke? Kesian.

    Kalau tak mampu, tak wajib pergi haji. Duit haji kena cari dari sumber yg bersih dan halal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa anda utk menentukan semuanya anda telah melangkaui kuasa ALLAH (s.w.t) semata2 kerana nafsu menghasut dan memburu2 pemerintah.

      Rasa2 nya kalau ditawatkan kepada anda adakah anda tolak rezeki ALLAH ini.

      Delete
    2. Guna duit MADEY....baru Halal.....Pendapat aku ni mesti disanggah oleh kawan-kawan Si Suman nanti ni....

      Delete
    3. Memang la Allah yg tentu kan segalanya, tapi gelagat dan cara nak tutup seleweng curi duit rakyat melalui 1MDB tu yg buat kita syak penyamun dgn pecat bekas peguam negara,akaun 1MDB tak berani dedah terus diOSA kan yg bersuara di pecat..siasatan dr BNM,SPRM berkenaan 1MDB dari task force semua dibubar dan di paksa henti nampak sgt najib dah macam sah buat kerja haram lagi nak belakun baik guna wang tak betul hantar orang pergi buat ibadat haji. Tun M tak macam najib penyamun boleh hantar orang pi hj sebab banyak wang dlm akaun sendiri.

      Delete
    4. Kalau dah sah was2 jauhkanlah.. Rezeki yg shubahah.. Rasanya pak iman yg tahu kebenaran tntg 1mdb ni Kalau nk terima jugak mrk anggap g jalan2 je tu.. Mcm g umrah.. Tu semua ujian Allah kpd tahap keimanan mrk.

      Delete
    5. 00:16..

      Betul apa yg anda katakan. Sumber apapun ibadat termasuk Haji mesti hasil dari pendapatan halal. Kalau makan gaji tak memonteng & amanah dgn tugas yg diberikan. Kalau berniaga tak menipu. Kalau ditaja dgn duit hutang riba haram Yahudi dgn kadar bunga melampau..lagilah sah-sah HARAM..!!

      Delete
    6. Banyak penulis upahan yg tembak kat sini. Kesiannya tak pakai ilmu utk berbuat baik, tapi melindungi kejahatan yg menidas rakyar.

      Delete
    7. Melompat lompat macam kera najip dalam masjid.

      Ruang imam dia biat pentas..


      Laung 1malaysiadalam masnjd suci..

      Alah paham ker apa jadah 1maysia

      Yang dengar tepuk tanganmacam kera lepastu buat haji

      Betul babi

      Delete
    8. Di dalam 4 mazhab yang diiktiraf pendapat majoriti 3-1 termasuk mazhab Syafie ialah Haji yang ditunaikan melalui duit haram adalah sah tapi tetap berdosa.

      Pendapat minoriti pula ialah haji itu tidak sah.

      Imam Nawawi rahimahullah pula telah pergi lebih detail lagi apabila mengatakan haji yang mengggunakan duit haram (termasuk duit syubhah) pasti tidak mabrur.

      Kalau ikut pendapat ustaz Cencaluk ni maka kesemua imam2 mazhab termasuklah Imam Nawawi telah mendahului Allah jugaklah.

      Bukan saja Cencaluk, malah sekiranya ada mana2 mufti di Malaysia ni yang mengeluarkan pendapat menyalahi pendapat Imam-imam mhktabar ini, maka pendapat mufti itu pun saya akan tolak.
      (Alhamdulillah Timbalan Mufti Negeri Kedah telah memberikan keterangan yang jelas tentang perkara ini).

      Delete
    9. Sdra Malaysiabaru...

      Anda masih ingat si mulut celupar jalang juara kopipes yg kuat mencarut bernama Nek Tempoyak..?? Dorang nie semua satu acuan tapi cuba nak mengabui kita dgn pelbagai samaran & karektor. Namun seperti kata pak Ajis Bujang Lapuk.. "hidung mu yg macam serombong kapal tetap jadi pujaan hatiku".

      Delete
    10. Pak Othman

      Mereka kkuar berselang seli

      Paling celupar nek tompayak..mungkin dia ni guru semua machai

      Bila ada yg cuti akan ada yang ganti

      Terdesak bonar Jasa skrg

      Apakah ini tanda najip bakal tumbang

      Sampai kena hantar wakil ke makah utk berdoa..apa dia najip tak makbul?

      Delete
  3. Niat yang baik tidak menghalalkan cara yang haram. Hadamkan itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah anda pasti ianya haram?

      Jangan sesuka hati mengharamkan sesuatu terutamanya rezeki ALLAH.
      Demi nafsu memburuk serta memfitnah atas isu yg masih kelam anda sanggup mengatasi dan mendahului kekuasaan dan ketentuan ALLAH (s.w.t)

      Bagus sungguh niat anda adakah ianya menghadiahan jalan ke syurga atau ke kawah api neraka fikirkan adakah bukti untuk anda mengatakan haji 1MDB itu dari sumber haram

      Ingat balasan tuhan bukan hanya di hari pembalasan di muka bumi pun ALLAH dah tunjukkan (cash) Allah berikan.

      Delete
    2. Kalau aku jadi MADEY la....bak kata si Rapuji Sotong....TERLALU Kaya Anak Beranak MADEY Niiii....Aku dah Taja ramai pencacai dia pegi Hj...banyak dapat pahala sebelum meninggalkan Duniawi yang sementara ini.....

      Delete
    3. Setidak-tidaknya, YB Rafizi tidak menyenyeh, berpantun kongkang, mulut penuh dgn carut ala Jalang Sundal.

      Delete
    4. Cencaluk busuk.. Anda pasti duit tajaan haji 1mdb 100% halal? Tamya soklan bodoh tu kat diri sendiri dulu sebelum tanya kat org lain.. Ok..
      0053 nasib baik tuhan tak bg ko jd mahathir.. Klau tak lingkup lama dah Malaysia ni.. Nasib baik mahathir yang betul memajukn malaysia sebelum ni sebelum dtg pemusnah nama baik Malaysia skrg ni..

      Komander A9 insaf

      Delete
    5. MDB ADA BIAT UNTUNG MENIAGA?

      Tanya jhonlow cinapek.babi

      Rumpenyer cinapek yg taja pergi haji..mana jho low .tak boleh masuk.masjid

      Berniaga apa MDB. Jual harta neagara pada komunis? Duit komunis bawak pegi haji

      Sama.macam DAP taja guru KaFa elaun mengajar..pun DAP dapat pahala

      Rupemyer Najip tiru cara DAP

      Tapi DAP dapat hasil halal

      MDB hasil haram apa?

      Beniaga kedai Dobi ker?

      Ooooo meniaga jual tanah rakyat. Lepastu taja org buat haji guna duit yahudi bond us10b. Bukan duit untung


      Mana akaun audit kata /MDN untung?


      Audit pun cabinet sorok?

      Delete
    6. Ini dia mentaliti pendedak yang sebenar. Baginya haram atau halal itu tiada beza dan kedua-duanya adalah 'rezeki yang tidak patut ditolak'. Ia menjelaskan kenapa ia memilih untuk menjadi pendedak.

      Ibadah haji sifat wajibnya tertakluk kepada istitoa'h iaitu kemampuan. Ada pula riba adalah haram kecuali di dalam keadaan dharurat.

      Tidak mampu menunaikan haji tanpa duit riba bukanlah situasi dharurat. Tak perlu pun pi haji kalau tiada duit.

      1MDB tiada sebarang untung berniaga pun, malah hutangnya dari punca riba berbillion nilainya.

      Maka wang 1MDB adalah keharaman yang jelas dan hanya pendedak yang butakan mata mereka utk melihat.

      Delete
    7. Hai cencaluk,,kenapalah semak sangat otak kamu sedunia dah tahu PM haprak kita Jho Low mentekedarah wang negara dan rakyat,,awak tinggal di hutan belantara ke??

      Delete
    8. Eh jho low bukan pencuri


      Putar belit terbaru madam jhobor

      Jho low konsultan ipic. Curi duit ipic. Takd kena mengena MDB..wang MDb tak hilang. Repot polis pun tak buat

      Delete
    9. Shafiek, pasal melangau kat blog ini pemikiran kita dah terpesong. 1MDB tiada hilang duit. PAC dah sahkan. Jho Low merupakan konsultan IPIC. Kalau dia ada curi duit IPIC biar IPIC yg urus. 1MDB giat bina airport kat Sendayan dan projek TRX dsb...Tak payahlah tuduh duit 1MDB haram. Sebenarnya yg haram itu adalah sebarkan fitnah, caci maki dan sumpah seranah. Tanyalah mana mana ahli agama. Dan yg lebih dahsyat pada itu hatta adalah masaalah aqidah - mengambil org kafir sebagai pemimpin dan teman setia. Carilah ilmu saudara. Bertenggek kat blog ini sahaja dan media kafir yg lain hanya akan bawa sengsara akhirat.

      Delete
  4. Replies
    1. Sejak bila MDB berniaga

      Sejak.bila MdB buat untung

      Zakat pun tak pernah bayar tapi taja org pergi haji


      Tak.ker babi namanyer tuh

      Delete
    2. Malaysiabaru, baca artikel ini. Termasuk ada berita dari Mkini yg saudara sayang bahwa 1MDB boleh jana 90 billion dari projek TRX.
      http://limsiansee.blogspot.co.za/2017/05/1mdb-is-rm60b-enough-to-pay-for-rm417b.html?m=1

      Delete
  5. Suka hati la, Labu
    Tapi Haji 1mdb memang lawak kikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua lobai di arah ke masjid untuk ngaji
      Bila sampai semua bersila kena dengar najip mencaci
      Sudah selesai JASA berucap otak pun d cuci
      semua jadi bingung tiba tiba dapat pegi haji

      Pak lebai haji korup tahu ker ia duit curi
      Sebabnya tak mabrur kalau pakai hasil bond yahudi
      Walau lobai dah berdoa berkali kali
      BN yahudi kalah pru sudah hampir pasti




      Kiiiiiiih kiiiiib kiiih

      Delete
  6. Alhamdulillah. Sekali lagi patut bersyukur kerana mendapat tajaan haji. Bukan senang hendak dipilih untuk menunaikan haji. Rakyat masih buta kepala. Rakyat tidak sedar lagi fungsi 1MDB dan sumbangannya terhadap rakyat jelita dan jelata. Itu pun masih memfitnah lagi. Mana ada pemimpin negara hendak menaja rakyatnya menunaikan haji. Hanya Dato Najib yang berbudi pekerti terhadap rakyat. Cukup-cukuplah menabur fitnah.

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah masih ada manusia yang diberikan akal yang waras. Sebagai seorang muslim kita harus percaya kepada qadha dan qadar.

      Makan kita harus juga percaya rezeki akan dtg dlm pelbagai bentuk.

      Semestinga ianya kurniaan Allah (s.w.t) siapa kita untuk menafikan dan menghara,kan serta menentukan sah atu tidak sesuatu pemberiN Allah (s.w.t)

      Adakah anda yang mencerca tu dan cukup maksum cukup baik dan culup amal ibadah.

      Pm kita hanyalah pengantaraan dari Allah untuk hambanya segalanya telah tertulis. SIapa anda semua untuk mempertikaikannya.

      Delete
    2. HIDUP NAJIB....HIDUP UMNO....HIDUP BN....

      Delete
    3. Alhamdulillah makin ramai orang bagi nasihat baik diblog ini. Semoga Allah bukakan hati mereka. Biar mereka lihat betapa buruknya keadaan mereka kini yg taksub politik sampai matlamat menghalalkan apa carapun. Dan setan bagi mereka rasa perbuatan mereka itu baik.

      Delete
    4. Cencaluk ,

      Saya bukannya ahli ugamawan . Tetapi saya cuba banyakkan membaca dan bertanya kepada yang mungkin lebih mengetahui ( saperti anda ) .

      Bila ketikanya PM menjadi pengantaraan dari Allah untuk hambanya ???

      Dengan kenyataan itu , adakah anda membuat andaian Najib sudah setaraf dengan nabi ??
      Kalau itulah maksudnya ... anda pergilah bertaubat cepat2 .

      Kepada Alumni Newcastle , salah satu syarat wajib haji adalah MAMPU .

      Adakah dengan pergi secara tajaan itu di kategorikan sebagai mampu .

      Apa kah hukum seseorang itu mengerjakan haji kerana tajaan sedangkan hutang keliling pinggang ?

      Tidakkah dengan system quota haji , tajaan haji ini telah mengetepikan peluang Jema'ah yang betul betul mampu dari menunaikan haji ?

      Memanglah rezeki itu dari Allah , tetapi jika tidak di cari , sampai mati pun tak di perolihi .

      Delete
    5. si Diny...ko pegi la beritahu kat PAK IMAM-PAK IMAM tu suruh pulangkan atau tolak je duit tajaan pi Hj. tu balik kat NAJIB.....

      Delete
    6. Mr J ,
      Siapa yang kamu andaikan penaksub politik sampai matlamat menghalalkan cara ??

      Tidakkah kamu Nampak penaksub politik paling kotor masa kini adalah Najib ??

      Najib bilang wang tajaan haji datangnya dari keuntungan perniagaan 1MDB . Minta jelaskan di mana datangnya keuntungan perniagaan 1MDB . Adakah dengan meminjam dan berhutang beribu ribu juta itu di maksudkan untung .

      Siapa akauntan nya , siapa auditor nya yang mengatakan 1MDB membuat keuntungan .

      Pleaselah ... Najib and all of you idiots will not make my day !!!!

      Delete
    7. diny yusof...

      Biasanya sebelum kita berangkat meninggalkan rumah untuk menunaikan Haji (termasuk meniggal dunia), waris atau sdra terdekat akan meminta mana2 pihak untuk memberitahu keluarga akan hutang-piutang bakal haji/yg meninggal dunia supaya kepergiannya mendapat keredaan Allah SWT.

      Delete
    8. Diny, bakal haji itu tiada berhutang. 1MDB beri wang bukan pinjamkan. Jangan konpius dlm hal ini. Ada orang kerja dgn syarikat dapat gaji. Syarikat mempunyai hutang tapi orang itu tiada hutang. Tiada masaalah dia pergi haji.

      Delete
    9. Hutang pokok riba haram 1Malaysia Dah Bengang (1mdb) adalah RN42 bilyon + bunga riba 10% = RM50 bilyon.

      Madamme Jalang, bukan hutang kamu kata...???

      Delete
    10. UMNO merasuah dgn menaja ibadat haji dgn duit hutang haram riba, Rosmah & geng pula memanupulasi semua tender/urusan haji seperti mana tender2 untuk perkhidmatan negara sebelum ini.

      Delete
    11. Mr j.. Jgn buat tak paham maksud sebenar.. Kegagaln anda memahami hakikat sebenar akn brtambah menyerahkan kebodohan anda. Sila fahami betul2 statement diny..

      Delete
    12. .
      .

      MR J

      02 12

      ORANG YANG PERGI HAJI TAK BERHUTANG TAPI 1MDB YANG BERHUTANG.

      ORANG YANG PERGI HAJI TAPI SYARIKAT BERHUTANG SOAL LAIN.

      SIAPA YANG BAYAR GAJI IMAM. 1MDB ?

      KERANA HUTANG 1MDB RAKYAT KENA CUKAI.

      JIKA ADA DUIT MILIK SAYA SAMADA DARI EPF SAYA TIDAK HALAL KAN..


      SEMUGA ALLAH TUNJUKKAN KEBENARAN ..

      Delete
    13. Alumni, Cencaluk dan Mr J adalah bukti nyata mentaliti pendedak yang sebenar. Bagi mereka haram atau halal itu tiada beza dan kedua-duanya adalah 'rezeki yang tidak patut ditolak'. Ia menjelaskan kenapa mereka memilih untuk menjadi pendedak.

      Ibadah haji sifat wajibnya tertakluk kepada istitoa'h iaitu kemampuan. Ada pula riba adalah haram kecuali di dalam keadaan dharurat.

      Tidak mampu menunaikan haji tanpa duit riba bukanlah situasi dharurat. Tak perlu pun pi haji dalam keadaan tersebut.

      1MDB tiada sebarang untung berniaga pun, malah hutangnya dari punca riba berbillion nilainya.

      Maka wang 1MDB adalah keharaman yang jelas dan hanya pendedak yang butakan mata mereka utk melihat.

      Segala sumber wang 1MDB adalah daripada pinjaman riba dan tidak pernah mencatatkan sebarang keuntungan. Maka dari manakah wang tajaan ini diperolehi? Sudah tentu dari riba.

      Kalau 1MDB ada untung maka sudah tentu ia dah bayar zakat. Nampak sangat ini kes sebijik macam valet doa.

      Ketiga-tiga pendedak ini telah menjadi penunggang agama. Menghalalkan sesuatu yang jelas haram melainkan di dalam keadaan dharurat untuk satu kewajipan yang hanya menjadi wajib apabila ada kemampuan.

      Kemampuan dan dharurat berjalan pada arah yang berlainan dan tidak mungkin berselisih di tengah jalan.

      Rezeki yang haram tetap haram dan tak boleh dihalakan hanya dengan bersedekah sebahagian darinya.


      Delete
    14. Bro john doe..

      Mighty obliged for taking the trouble enlightening the 1mdb usury issue in the context of Islamic ruling.

      Salam Perjuangan.

      Delete
    15. Pak Othman,

      The oblige is mutual.

      Salam perjuangan.

      Delete
    16. Mr J salah seorang pentaksub politik? demi melindungi ketua perompak, terang2 duit 1MDB dari sumber haram(merompak hasil negara/rakyat) kamu boleh pusing, convert kan menjadi halal? Kamu memang..buta hatilah!

      Kamu tahu Ayah kamu seorang kaki judi, Ayah kamu menang dapat duit..belikan makanan, kamu pun mkn.

      Makanan yang telah masuk ke dalam badan, perut kamu telah menjadi darah daging..adakah iainya halal ataupun haram?

      Delete
    17. Saudara tahu tak bahwa 1MDB ada melabur dgn dapat keuntungan perniagaan? Dari pelaburan dlm PetroSaudi kepada penjualan stesyen janakuasa? 1MDB adalah syarikat infrastruktur. Luaskanlah pengetahuan anda. Sudahlah dgn hasut dan fitnah - inilah yg haram sebenarnya.

      Delete
    18. Mr J,

      Kamu tu yang buat kerja haram. Mr J adalah pendusta.

      Delete
  7. Bukti mana... bukti dulu.. jatuh hukum la dulu baru salah atau tak... mamak mana... mamak bawa bukti.. bawa fakta... mamakkkkk.. pekak ke aoa mamak tua bangka nihh...!!! Oops dah tua bangka mme pekak badak... bukti... mana... bukti...oohh bukkti... kuar ko cepat. ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parti cap MUNGE dah meLAYU....sebelum PRU akan bertaburan di merata kawasan....

      Delete
    2. Tolong doakan najib bubar parlimen cepat2 dan jangan takut.. Kekalahan tetap akan dihadapi walau cepat atau lambat..

      Delete
    3. FUKATAN HAPRAK akan MELINGKOP lagi teruk daripada PRU 13.....apa ceria ni DAP To Kong Lim Guan End...ada beranikerrrr nak buat pemilihan baru....jangan asyik nak salahkan orang lain jer...sendiri buat penyalit....

      Delete
    4. Bukti dah berlambak2.. Pentaksub dedak je yg relakan diri menjadi anjing menjaga tuan.. Kebenaran perlu digali sendiri bukan hadam satu saluran je tv3 utusan tv1.. 2.. Mmg bodoh dan tepulah otak menolak kebenaran yg ditutup dgn sebiji tahi kambing drp media propaganda kerajaan.. Kalau dah bodoh sombong ckp apa pun payah nk terima. Asyik tanya bukti sdgkan kuasa digunakan utk tutup bukti dan kacau penyiasatan..

      Delete
    5. Anjing Babi Dapigs makan tuan....

      Delete
    6. Anon 01:01 ,

      you are darn right !!

      Itu yang kepala lutut Najib terketar ketar tu ... kemana saja dia pergi dia Nampak parti MUNGE ....

      Delete
    7. Dek banyak sangat mencarut...ada yg dah kena kualat sengau..itu baru di dunia, belum lagi seksa kubur dan akhirat.

      Delete
  8. Membagi sikit banyak dihenyak
    Benda free orang pun hendak
    Pakcik pakcik tak cakap banyak
    Disuruh pergi 'hadiah' dimintak!

    Hadiah doa supaya selamat
    Nanti boleh terus merembat
    Negara terbalik dia tak minat
    Untuk sokongan,inilah ubat!

    Pakcik pakcik sambil ibadat
    Fikir pulak wang di dapat
    Adakah bersih atau berkarat
    Wang curi mana nak berkat!

    Kellie castle buat geli hati
    Konon MDB sangat berfungsi
    Setahun sekali menaja haji
    Billion pulak Jo Low kongsi!

    Jikalau pakcik tiba diMekah
    Tolonglah juga doa kat Allah
    Wang di dapat jika tak berkah
    Orang yang bagi biarlah musnah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. DOA tu akan terbalik kat ko......

      Delete
    2. Teruskan usaha Fan Tun . Pedulikan para idiot saperti anon 01:42 tu . Fikiran dia masih bercelaru . Maklumlah baru terima duit raya .

      Delete
    3. Abang sepupu saya yg berkhidmat dgn KTM di Mekah & Medinah kata nama Mahathir masih harum & masyhur di sana di kalangan pekerja hotel, pemandu teksi, pekerja airport, peniaga dll. Mereka masih menganggap Tun Mahathir pemimpin negara & tidak mengenali Tun Dol & Najib pun.

      Itulah petandanya Tun Mahathir mendapat keredaan Illahi.

      Delete
    4. 0214.
      Ko nak jual sepupu ko pula? Sorry tak laku le !!!

      Delete
    5. Tak laku?

      Saya juga ramai kenalan di Tanah Arab dan saya secara peribadi sahkan cerita pak Othman bahawa nama Tun M masih harum di tanah Arab adalah benar.

      Delete
    6. Subhanaulah.. walham dulillah.. Allah hu akbar. Thanks once again bro john doe.

      Salam Perjuangan.

      Delete
    7. .
      .

      Apabila membeli belah .. berani sebut lah Najib good.. alamat tak dapat lah tawar menawar atau kalau kurang pun sikit ..

      Tapi kalau sebut nama Mahathir good.. terus dapat murah..

      Orang yang cerita.. kih kih kih

      Delete
    8. Terbaik bro fan tun..

      Pelik betul akal pendedak
      Adakah agama mengikut diaorang punya kehendak
      Di dunia boleh cakap la apa yang korang nak
      Kebenaran depan mata pun korang tak nampak..

      Tiada halangan untuk sesiapa berdoa
      Baik besar, kecil, muda dan yang tua
      Tapi hanya hati yang bersih doa diterima Allah jua
      Kalau dari hasil syubhah tak pasti, lebih baik ditolak semua..

      Kalo beribadah kerana Allah
      Tentu yang terbaik kita nak serah
      Lebih baik usaha sendiri dalam ibadah
      Inilah cara yang lagi baik, percayalah..

      Itulah kesan pemimpin kleptokrat
      Membersihkan perbuatan dengan tajaan ibadat
      Adakah dia fikir Allah tak tahu apa yang diperbuat?
      Bertaubatlah kamu risau nanti tak sempat..


      Delete
    9. Pak Othman yang dihormati,

      Tak perlu berterima kasih kepada saya sekiranya ia bersifat peribadi. Saya hanya menyampaikan apa yang benar.

      Tapi kalau terima kasih itu kerana menyampaikan kebenaran maka saya terimanya dengan pengakuan bahawa saya yang patut terlebih dahulu berterima kasih kepada pak Othman.

      Betul saya mempunyai puluhan kenalan di Tanah Arab. Salah seorang bekerja di Kementerian Penerangan Saudi. Ada sekali kenalan saya ini pernah menulis ucapan alu-aluan ringkas di dalam BA dan meminta saya terjemahkannya ke BM sebab dia telah diminta menjadi pengerusi di dalam satu majlis lawatan oleh Kementerian Penerangan Malaysia ke Kementerian Penerangan Arab Saudi dan dia nak buat 'special surprise' kepada delegasi Malaysia dengan memberi ucapan aluan di dalam BM.

      Itu hanyalah pengenalan sahaja. Cerita sebenar ada di bawah:-

      Kawan saya ini pernah dengan bangganya menghantar gambar foto rakan-rakannya bersama Tun M melalui whatsapp. Perkara ini berlaku mungkin setahun atau dua tahun yang lepas ketika Tun M sudah lama bersara.

      Aneh sekali, sudah beberapa kali Najib ke Saudi dan sudah tentu ada liputan yang dibuat, tetapi tak sekalipun kenalan saya ini menghantar gambar ia ataupun rakan-rakannya dengan Najib. Hanya Najib yang sibuk2 nak selfie dengan raja mereka.

      Delete
    10. Benar saperti yang di katakana dan di ceritakan olih Bro John Doe serta Sdra Othman itu .

      Kerap juga saya berkunjong ke Negara Negara Timur Tengah . Sesungguhnya jika mereka bertanya dari mana kita datang , apabila menyebut dari Malaysia , mereka akan terus berkata " Malaysia ? Mahathir is the best ".

      Apabila saya penjelaskan .." the old man is no more around " , kebanyakannya tidak sedar Malaysia sudah berganti PM dua kali selepas Mahathir .

      Yang kenal Najib hanya pemimpin2 mereka sahaja . Setakat itu saja impaks yang bolih di bawa olih era Najib juga Pak Lah .

      Delete
  9. Ini adalah sebahagian zakat perniagaan 1MDB yg perolehan tidak audit dan rakyat tertanya dimana pejabat dan pekerja berada?, macam cerita aladin dgn lampu ajaib dgn mengguna kuasa jin untuk memunggah duit negara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 01:16 ,

      Ini bukan duit zakat tapi duit sebat ...

      Delete
    2. Duit judi FOREX.....

      Delete
    3. Anon 01:49

      Mana RCI ni ?? kami sedang menunggu .

      Tak kan Najib je seorang ahli RCI dan menjatuhkan hukuman . Idiot ni sekolah pun takat GCE O level .

      Delete
    4. diny yusof..

      I beg your pardon.. You mentioned GCE O level.. I doubt he got through PSLE or at most SRP...??

      Delete
    5. Saya setuju dengan pendapat bahawa bermain forex adalah judi dan ia tidak sepatutnya dilakukan.

      Tetapi sifat judi pada perniagaan forex adalah di atas ijtihad dan tidak disebut secara putus di dalam AlQuran mahupun assunnah.

      Malah sifatnya sebagai judi dan hukumnya adalah haram hanya dijelaskan oleh para Mufti baru-baru ini sahaja. 30 tahun dulu kebanyakan orang tidak tahu tentangnya.

      Disebabkan forex sebagai judi tidak disebut secara putus di dalam nas, maka terdapat juga pendapat yang mengatakan ia tidak haram.

      Haram atau tidak haram DSAI yang menjadi Menteri Kewangan di waktu itu tetap mengakui ia adalah kes 'duit yang baik menghambat duit yang jahat'.

      Ia bukan kes curi duit seperti kes 1MDB.

      Walaubagaimanapun yang sah haram secara putus di dalam AlQuran adalah judi yang benar-benar bersifat judi macam kasino di Genting tu.

      Oh ya, kasino Genting tidak tertubuh melainkan dengan usaha dan bantuan pemimpin Muslim ketika itu iaitu Tan Seri Mohd Noah, datuk kepada Najib pujaan Kejora.

      Malah Mohamad Noah juga ada 'share' dalam keuntungan kasino ini.

      Maka perbuatan Kejora melabelkan Forex sebagai pencuri adalah ibarat gagak memanggil tapir hitam padahal gagak itu lebih hitam, hitam keseluruhan tubuhnya dan hitam di dalam dan di luar.

      Delete
    6. .
      .

      Adakah Najib di beri makan dan minum dengan duit judi kasino ?

      Najib kata kekayaan dia adalah dari keturunan dia.

      Nampak gaya nya hanya satu jalan untuk selamatkan rakyat Malaysia. Doa mohon Allah ampun kan segala dosa Najib supaya Najib jadi PM yang tidak ada dosa.

      Selagi ada dosa tersebut payah lah ..

      Terima kasih John Doe.

      Kawan betul geram sebab Najib perli PM dari India semasa memberi berjuta kepada Sekolah Tamil. Jika HARAPAN yang buat habis di caci..

      John Doe telah bagi satu kisah siapa Najib punya Atok ..

      Salam pwrjuangan.

      Delete
  10. Teruk betul penyokong 1MDB mmg buta hati tak dapat perhalusi dan menilai krn maklumat yg sengaja diketepikan krn ketaksuban mrk kpd kerajaan kleptokrasi. 1mdb menjahanmkan negara. Akaun 1mdb belum beraudit oleh auditor.. Laporan audit negara pula di osa kan. Macamana 1mdb ada untung sdgkan hutang bertimbun2 yg skrg diambil alih oleh kementerian kewangan yg akses lansung tabung rakyat utk membayarnya.Berlagak pula sbg robinhood. Bgtau untung dikongsi. Utk org Islam ditaja haji.. Untuk org bukan islam apa yg dbgi? Ikhlaskah 1mdb najib bg tajaan sdgkan 1mdb dlm masalah yg tidak selesai? Bole pula pengampu memuji2 robinhood. Mmg Allah yang tahu halal haram sumbernya tp Allah dah bg akal utk kaji dan pk brdasarkan maklumat2 yg terdedah.. Kenapa masih dungu mencanang kebaikan yg penuh palsu dgn menutup kenyataan yg sbnar? Mrk inilah yg sbnarnya menjahanmkan negara dlm jkamasa panjang krn wala membabi buta dan merugikan ibadat org lain dan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 01:30 ,

      Ini lah yang di katakana olih Mr J ...

      Matlamat menghalalkan cara ....

      Delete
    2. ..

      ..

      Jadi Imam pun tak sah..

      Sebab dah sapu duit haram.. dengan pergi haji tajaan 1MDB.

      Sebagai orang agamawan wajib tahu sumber datang nya duit .. Jangan pandai berkhutbah pasal dosa .. sendiri pun buat dosa..

      Delete
  11. tudiaaa..nampak sgt nak kalah dahh..kwn kwn dah bauu..bn nak tumbang dah oii..smpai mintak tolong org doaa..kekeke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parti cap MUNGE dah nak meLAYU dah...sebelum PRU bersepai la tu......sama la ngan DAP tu....asyik nak salahkan orang lain jerrrr....sendiri buat hal....roket nak menjunam la tuuuuu....roket dikemudi oleh MADEY.....

      Delete
    2. Hilang carut timbul pulak sengau. Standard lalat langau belaan Najib Rosmah...!!

      Delete
    3. 0146
      Hang nampak kecut dan gelabah ngan parti cap bunga dan roket.. Asyik dok sebut tu jew.. Tanda2 hang dah sasau tgok bunga dan roket.. Terimalh hakikat yg hang kecut perut ngan roket dan bunga.. Sikit hari lagi tunggu masa hang jd gila bila roket dan bunga menang bersama pakatan.. Sila booking hospital bahagia.. Tempat adlh terhad
      Ok

      Delete
  12. pi haji pakai duit haram..dari nknbuat haji..jadi melancong sajalah..suruh mintak doa mcm mana nak makbul tuan hj najib.mmg x makbul laaa..nampak gayanya..bn tumbang la kali nii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai Meroyan lah cukup-cukup....selamanya la jadi PEMBANGANG.....

      Delete
    2. Susah nak ubah mentaliti geng ini. Semua kerajaan buat nampak jahat dan haram. Semua pembangkang buat biar makan rasuah pun nampak baik dan halal. Inilah akibat melangau kat blog dan media pembangkang. Rosak jiwa.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Mr. J , I really can't stop labelling you a joker .

      You admitted the unsuccessfulness of changing the mind and mentality of this blog supporters .

      At the same time you also admitted that you are a " langau " . Please leave before your heart and soul get corrupted by us ..

      J for jalanda... kata Ahmad Nisfu .

      Delete
    5. Apa nak buat..dah terang lagi bersuluh.. kemungkaran yg dilakukan oleh Najib Rosmah dan geng. Musibah bertali arus baik di darat, gunung, udara & laut sebagai peringatan pun tak diambil peduli. Misteri pesawat MAS hilang tak berkesan hingga kini masih tak tersingkap. Bolehnya Najib ambil mudah anggap kes tutup..pemimpin jenis apa tuuuu....??

      Delete
    6. Mr. J.. Komen anda tu menunjukkam betapa dangkal dam taksubnya anda kpd media propaganda tv1.. Tv2.. Tv3.. Utusan.. Bh.. Dll. Sy dulu sprt anda jg namun setelah sy perhalusi mklumat drp sumber2 lain dan cuba berfikir dan menerima kebenaran maka sy telah sedar yg selama ini diperbodohkn dgn mklumat spin media prokerajaan. Luaskn pgetahuan dgn membaca dan rujuk segala sumber utk kaji kebenaran. Klau mr. J madih menolak kebenaran maka duduklh dlm kebodohan dilembukan demi kesinambungan kleptokrat yg mr j agung2kan.. Itu hak mr. J.. Tiada paksaan.

      Komander A9 insaf

      Delete
    7. .
      .

      Najib cuma suruh doa dia dia kekal tapi Najib tak minta selamat di akhirat. Astagfirrullah...

      Kenapa lah terpengaruh dengan orang yang hanya mementingkan kuasa di dunia ?

      Ini satu petunjuk siapa Najib kalau bukan penyamun ?

      Delete
    8. Komen anon 7:21 adalah tepat sekali.

      Orang yang benar akan mendoakan kemenangan pihak yang benar dan kehancuran pihak yang bathil.

      Ada pula orang yang tahu ia di pihak yang bathil ataupun yang tidak yakin ia di pihak yang benar hanya akan spesifikkan doa untuk ia menang di dunia.

      Ini menjelaskan kenapa Mr J lari tercirit bila saya minta di aminkan doa hancurkan kebathilan.

      Mr J adalah hipokrit yang nyata.

      Kepada anon yang beristighfar, keluarlah dari dunia anon supaya kami yang lain dapat kenali saudara.

      Delete
    9. ..

      ..

      Saudara ku John Doe

      Maaf buat masa ini saya tidak dapat memenuhi permintaan saudara.

      Saya hormat saudara kerana banyak perkara yang saya baru tahu..


      Insyaallah bila saya telah melepasi 'zon' sekarang mungkin saya akan muncul.

      Hormat dari saya.

      Delete
  13. Puan J "matlamat halalkan cara"
    dia ni jelas pekak dan buta
    o.s.a kan maklumat, singkirkan semua
    itulah matlamat halalkan cara!

    tutup lubang galilah lubang
    China komunis tetap ku tatang
    masih tak cukup aku tak bimbang
    felda,tabung haji ku pinta menyumbang!

    ramai pendedak boleh ku gaji
    bagi dedak jawatan lagi
    rakyat marah aku tak peduli
    blog ni pun ku ada balaci!

    Cencaluk tengit, blog dah bau
    berok mana kita tak tahu
    masuk menonong tak tahu malu
    tuan rumah mahu dipalu..

    ramai pencacai nak tunjuk berani
    tak boleh harap blog sendiri
    lemah lesu bagai nak mati
    itu sebab menempel disini!

    Bijan dikata "pengantaraan Allah"
    busuk Cencaluk botol dah pecah
    Mahathir Pakatan tertulis sudah
    kerajaan klepto akan dimusnah!

    Cai klepto dah mintak bukti
    baru bangun belum pun mandi
    masuk tempurung keliling tak peduli
    budak kecik tak sunat lagi!









    ReplyDelete
    Replies



    1. Menang saja PRU DAP dah ambil hati
      Semua guru KaFa dinaikkan elaun dan gaji
      Walau tak besar tapi nawaitu itu murni
      Inilah Lim Guan Eng pemimpin yang di cari

      Delete
  14. PRU14 adalah politik wang lwn hati nurani

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib Rosmah nail lemak terlebih menduduki Seri Perdana Putrajaya 5 tahun 2 bulan pada penggal 2008~2013. Kali ini kita pastikan ianya tidak berulang.

      Untuk rekod, Tun Mahathir tidak pernah mengadakan PRU 5 tahun atau terover...biasanya sebelum menjangkau tempoh masa 5 tahun. Itulah tandanya Mahathir Pemimpin berani, yakin diri tak takut & kecut macam Najib (termasuk Kojolla).

      Delete
    2. Nuat nak jadi PM pulak nanti mcm mana Wak Seman?
      Dah tobat Nasuha ke Nuat Israel tu...?

      Kih kiihh kiiihhh...

      Delete
    3. .
      .

      Antara nafsu dan iman...

      Raja Nafsu berjaya dengan muslihat nya dengan menghantar Imam ke tanah suci... dengan hati yang tidak suci.

      Delete
  15. Semua lobai di arah ke masjid untuk ngaji
    Bila sampai semua bersila kena dengar najip mencaci
    Sudah selesai JASA berucap otak pun d cuci
    semua jadi bingung tiba tiba dapat pegi haji

    Pak lebai haji korup tahu ker ia duit curi
    Sebabnya tak mabrur kalau pakai hasil bond yahudi
    Walau lobai dah berdoa berkali kali
    BN yahudi kalah pru sudah hampir pasti




    Kiiiiiiih kiiiiib kiiiiiiih kiiiiioih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trinatarian Sheikh Najibul Bullshit membolot 3 authority (3 in 1) walau hanya mendapat mandate cukup2 makan pada PRU 13.

      1. Dia menguasai Legislative
      2. Dia menGuasai Executive
      3. Dia menguasai Judiciary

      1. Dia Prime Minister
      2. Dia Finance Minister
      3. Dia 1mdb Advisor and Controller

      Delete
    2. Najib tak pernah menyingkir kan hakim....

      PM yang menyingkirkan hakim seperti Mahathir saja menguasai Judiciary.

      Delete
    3. Kita tunggu Nuat jadi PM le pulak Wak Seman...
      Anus Ibrahim Ad-Dajjal Israel tu dah tobat Nasuha...

      Kih kiihh kiiihhh...

      Delete
    4. Kejora..

      Tun Mahathir pula tidak pernah menahan atau mengarah AG membakul sampah kes2 yg ada hujjah & bukti untuk diperdengarkan di mahkamah. Pernah dengar ada AG joget ronggeng bersama orang politik?

      Mungkin teman seperjuangan lain nak menambah, silakan.

      Delete
    5. .
      .

      Lebih baik menyingkir Hakim yang tidak boleh berkerjasama dari menyambung khidmat Hakim yang sudah tamat tempoh dan melanggar perlembangaan.

      Hakim yang di singkir walaupun salah tapi akibat nya tak seburuk Hakim yang di sambung perkhidmatannya.

      Hakim yang di singkir kerana masaalah yang ada perlu di seleaaikan.

      Tetapi melanjutkan perkhidmatan Hakim adalah untuk menyelesaikan masalah yang akan datang dan belum tentu bagaimana besar nya masalah tersebut dan berapa kali berlakunya campurtangan politik.

      Benarkah Shafie Abdullah yang mengkaji undang-undang supaya Hakim tersebut di sambung perkhidmatan nya ?

      Jika benar bermakna benar lah Najib telah mengguna wang rakyat untuk membayar Shafie.

      Delete
    6. Dulu Othaman Kadok, Nuat dia sangat le benci
      Dipanggil nya Anus Ibrahim dan dia herdik caci
      Kini membela Nuat dikata nya perjuangan suci
      Agaknya bapok tua ni teringin rasa kotey 8 inci

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

      Delete
    7. AG adalah di bawah Executive,
      PM adalah boss Executive,
      Sementara Judiciary adalah terus di bawah AGONG ... ADA FAHAM KE???





      8.2 YANG DI-PERTUAN AGONG (YDPA)

      YDPA dilantik lima tahun sekali daripada kalangan sembilan orang raja Melayu yang dipilih oleh Majlis Raja-raja. Antara tugas YDPA ialah:
      i. Bidang kuasa Eksekutif (pentadbiran)
      ii. Bidang kuasa Legislatif (Perundangan),
      iii. Bidang kuasa Judisiari (Kehakiman),
      iv. Kuasa budi bicara,
      v. Tugas-tugas lain

      Dalam badan ini, YDPA bertindak sebagai Ketua Negara berkuasa untuk:
      i. Memanggil Parlimen bersidang, menangguh dan membubar Parlimen,
      ii. Meluluskan Rang Undang-undang.

      Walaubagaimanapun, terdapat perkara yang tidak boleh dilakukan oleh YDPA menurut Perkara 34, Perlembagaan Persekutuan Malaysia iaitu:

      i. Baginda tidak boleh menjalankan tugasnya sebagai raja di negeri baginda, kecuali tugas-tugas baginda sebagai ketua agama Islam.
      ii. Baginda tidak boleh memegang sesuatu jawatan yang baginda ada apa-apa saraan.
      iii. Baginda tidak boleh mengambil bahagian yang aktif dalam apa juga perusahaan.

      Selain itu, Baginda juga bertindak sebagai Ketua Negara atau Ketua Persekutuan dan mempunyai beberapa peranan penting berkaitan dengan badan eksekutif (Jemaah Menteri). YDPA memainkan empat peranan utama iaitu:

      i. Perkara 39 Perlembagaan Persekutuan - YDPA bertindak sebagai punca kuasa eksekutif. Bermakna segala urusan kerajaan dijalankan atas nama baginda. Perkara 40(1) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan baginda mesti bertindak atas nasihat Jemaah Menteri atau atas nasihat seorang menteri yang diberikan kuasa oleh Jemaah Menteri. Perkara 40(1[a]) Perlembagaan Persekutuan (pindaan perlembagaan) memperuntukkan bahawa baginda mesti bertindak atas nasihat yang diberikan.
      ii. Perkara 40(2)a Perlembagaan Persekutuan - memperuntukkan kuasa budi bicara baginda untuk melantik Perdana Menteri. Tetapi baginda dikehendaki mengikut kebiasaaan peraturan demokrasi berparlimen. Perlantikan tersebut hendaklah di kalangan ahli Dewan Rakyat dan merupakan ketua parti yang telah memenangi pilihanraya Parlimen sebelum ini.
      iii. Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan - memberi kuasa kepada baginda untuk melantik Jemaah Menteri dan Perkara 43(2) menyatakan susunan yang patut diikuti Baginda dalam hal tersebut iaitu, melantik seorang Perdana Menteri terdahulu (43[a]), kemudian barulah melantik anggota Jemaah Menteri atas nasihat Perdana Menteri.
      iv. Perkara 40(2)b Perlembagan Persekutuan - memperuntukkan kuasa budi bicara kepada baginda untuk mempersetujui atau tidak permintaan untuk membubarkan Parlimen.

      Delete
    8. Othaman spt Madey fahaman pluralist didokong
      Dia mcm lembu cucuk hidung, Madey kongkong
      Dulu benci DAP, kini dia sayang itu puak tokong
      Madey saran Nuat PM, dia terpaksa ikut sokong

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

      Delete
    9. Belum.jadi pm najip dah membunoh
      Bukan saja budak UtK buat apa di suroh
      Di korek cipap sumbat c4 macam meriam buloh
      Habis berkecai mongol dah puas di tutoh



      Kiiiiiih kiiiiih kiiiiiiiiiih

      Delete
    10. Kojolla bekas penulis upahan dalam blog
      Caci otoman sambil melompat macam frog
      Apa dia Guna K9 digital bukan lagi analog
      Patut gumbira sakan ala ala kimak Goblok

      Kiikkiiiik kiiiiiii kiiiiii

      Delete
  16. ImsyaAllah DOA orang2 yang suci murni pula di tempat yang paling mustajab di hadapan Kaabah di Multazam, mungkin masanya pula waktu yang juga mustajab selitar subuh, maka marilah kita berharap semoga doa mereka di makbulkan Oleh Allah 'Azawajall. Doa adalah senjata org2 mukmin yang paling digeruni oleh musuh2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doa orang yg ditaja dengan duit hutang mustajab?..hingga membebankan rakyat mesia...

      Delete
  17. FUYOOOOINKKKKK..

    BUDAK SUMAN MEROYAN SAMPAI PAGI
    MEMACAM FITNAH DI TULISNYA PAGI INI
    KEJORA DATANG AJER MULA LA CABUT LARI
    DUK CELAH BEDAH DIA PUNYA BINI...KIKIKI

    BUDAK SUMAN BEKAS UMNO PRNGERUSI
    5 PENGGAL PENGERUSI DIA LUPA DIRI
    TEWAS DALAM PARTI MEMACAM KUTUK & MAKI
    DASAR BARUA TAK TAU KENANG BUDI
    ELOK BERAMBUS INI PENGKHIANAT YAHUDI
    MCM KUTTY BABI MUDAH LUOA DIRI


    BERAMBUSSSSS BARUA DAP@SINGAPORK


    INI KALI LAH SUMAN... WAIT N C

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pernah lari & takut kecut seperti kamu. Bila agaknya kita dapat bertentang mata, ada berani...??

      Delete
    2. Ko tu yg tak faham undeng2. Main tembak saja.

      Delete
    3. Othaman spt Madey fahaman pluralist didokong
      Dia mcm lembu cucuk hidung, Madey kongkong
      Dulu benci DAP, kini dah sayng itu puak tokong
      Matdey kata Nuat PM, dia terpaksa ikut sokong

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

      Delete
    4. Dulu Othaman Kadok, Nuat dia sangat le benci
      Dipanggil nya Anus Ibrahim dan dia herdik caci
      Kini membela Nuat dikata nya perjuangan suci
      Agaknya bapok tua ni teringin rasa kotey 8 inci

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

      Delete
    5. Dia mula tension, Othaman kaki goreng aota
      Dikata nya asal dari Hindu, Islam agama kita
      Taubat nasuha asal cerita Israel dgn pendita
      Kini, nak diajak anon 07:20 bertentang mata

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

      Delete
    6. Anon 07:20 tau le kan Othaman anak gampang
      Bunyi saja kuat mcm itu angin punya senapang
      Ingin cabar orang, jalan pun terhegeh tempang
      Sejak 4 tahun dulu, dia ini Kejora nak lempang

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

      Delete
    7. Anon 07:20!, biasa le gempar Othaman keparat
      Nak cabar orang tak ukur dulu dia punya kudrat
      Bertentang mata apa, celiik mata udah tak larat
      Malekat pun dah nak daftar dia ke alam akhirat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

      Delete
    8. Kejora..

      Bottom line...

      Berani tak jumpa saya sebagai anak jantan bukan pondan jalang...??

      Delete



    9. Kojolla bekas penulis upahan dalam blog
      Caci otoman sambil melompat macam frog
      Apa dia Guna K9 digital bukan lagi analog
      Patut gumbira sakan ala ala kimak Goblok

      Kiikkiiiik kiiiiiii kiiiiii

      Delete
    10. Apa cerita yg nak dibincang kalu Wak jumpa Kejora?
      Jgn lupa Wak, 3 cerita utama:
      1. Ad-Dajal turun ke bumi Malaysia
      2. Asal usul taubat nasuha dgn pendita Israel
      3. Asal Islam dari agama Hindu

      Kih kiihh kiihhh...

      Delete
  18. .
    .


    Yang di taja 1MDB seramai 1100 orang. Belum pasti doa mereka di makbulkan kerana mereka tidak rasa susah nya menabung dan menunggu.

    Lebih dari 20,000 yang pergi hasil titik peluh sendiri dan doa bertahun-tahun supaya di jemput menjadi tetamu Allah.

    Mereka ini tidak mendoakan Najib sebagai PM. Doa mereka adalah untuk orang yang di zalimi dan di fitnah.

    Dengan mengucap Ya Allah Kau selamatkan lah negara ku dan Kau jadi kan lah pemimpin kami dari kalangan hamba Mu yang takut pada balasan Mu di akhirat. Amin.

    Najib out dengan doa tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg 20 ribu tu akan mendoakan keselamatan negara daripada ancaman org2 anti Islam , anti syiar Islam , seperti ruu355.

      Delete
    2. ruu355 bila nak laksanakan???

      asyik baca, tangguh...baca, tangguh...baca tangguh.

      wayang MO1 n Lebai Musang Berjanggut

      Delete
    3. Suruh boss ko sokong baru senang nak laksanakan.

      Delete
  19. Apakah ada KEBERKATAN utk 1100 bakal haji ini sekiranya pemergian mereka telah mengambil kuota giliran mereka yg berhak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. King Salman telah memberi koata tambahan...so masalah potong Q tidak timbul

      Delete
    2. Dapat kota selepas rembat 16 ha tanah Putrajaya

      Utk apa bukak kedai d Putrajaya pembunuh rakyat yemen bersiri ini

      10000 yatim.piatu selepas anaknya raja muda di lantik menteri peetahanan

      Delete
    3. Tak semestinya daftar awal, cukup duit dlm akaun dan lain-lain menjamin anda ke Tanah Suci.Menjadi Dhuyufurrahman/Tetamu Allah adalah kurniaan/tentuan Allah SWT kpd hambanya yg terpilih. Tabung Haji, King Salman adalah pengantaranya saja.Yang penting sentiasa berdoa kpd Allah SWT supaya kita menjadi Dhuyufurrahmannya dan cuba jauhi sifat madzmumah@ sifat dibenci oleh Allah SWT serta sentiasa hadirkan diri ke Khusus Haji (jangan jemu).

      Delete
    4. Salman Pengganas Arab..

      Delete
  20. Sesungguhnya Allah itu maha mengetahui dan maha adil. Dia juga penerima doa.

    Minta lah apa saja tapi apa yang diberi, itulah yang terbaik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat setuju

      Delete
    2. Sendrik komen..sendrik balas..kerja orang tak siuman..!!

      Delete
  21. http://celahgelegar.blogspot.my/2017/07/kecoh-di-melaka-bendera-bn-dibiarkan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+celahgelegarblogspotcom+(CELAH+GELEGAR)&m=1

    BARUA CAP BUNGA KATA BABI....LINK ATAS SIAP VIDEO LAGI

    MACAI CAP BUNGA BOTAK KEMBANG TAK JADI
    EMO SEMACAM MACAM JUGA SI KUTTY 'BANGANG'
    MELAKA BARUA CAP BUNGA PERANGAI MCM BABI
    MULUT TAK ADE INSURAN MEH KITA VIRALKAN SETAN...!!

    BERAMBUSSSD BARUA DAP@SINGAPORK SABOTAJ EKONOMI...


    INI KALI..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cencaluk basi dah salin kulit jadi nek tempoyak..!!

      Delete
  22. bisnes apa yg 1mdb jalankan selama ni yg boleh kasi untung sampai taja ribu jemaah haji..? ada bisnes ka? melainkan duit dlm 1mdb yg sumbernya dr hasil curi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawabnya IPP

      Sekarang asetnya TRX

      Cuba bayangkan ko meminjam bank 50 ribu membeli kereta...
      Ko membayar bank tersebut rm600 sebulan...
      Kereta ini ko sewakan rm50 setiap hari
      Bermakna sebulan ko dapat rm1500
      Tolak overhead cost katalah rm 200 sebulan
      Ko masih untung lagi : 1500 tolak 600 tolak 200 jawabnya 700

      Bermakna ko untung Rm700 sebulan.....dengan syarat tiada org yg dengki yg pergi hasut bank suruh sitakan kereta ko tu.

      Delete
    2. 858..pendedak yg nyata..xde satu berita pun malah najib sendiri x pernagh ckp 1mdb tu untung..macai ameno ni memang bodoh gamaknye

      Delete
    3. Anon 08:58 .

      Kamu ni sudah ketinggalan waktu .

      Tahu kah kamu asset asset IPP yang terletak di bawah EDRA Global telah pun di jual kepada syarikat Chinazz ??

      Pada dasarnya , penjualan EDRA Global juga tidak membawa keuntungan kepada 1MDB . Sebaliknya 1MDB kerugian sebanyak 2.7 billion ringgit .

      TRX sehingga kini belum membawa apa apa untung kepada 1MDB . Sebaliknya 1MDB memerlukan modal yang banyak bagi memajukan TRX .

      Tahukah kamu mengapa MOF mengambilalih 1MDB ? Ini semuanya akibat 1MDB tidak mempunyai wang untuk memajukan TRX atau asset lain sekali pun . Tambahan tidak ada lagi syarikat syarikat kewangan yang berani memberi pinjaman kepada 1MDB kerana 1MDB terlalu sarat dengan hutang .

      Kamu kena faham tatacara perniagaan 1MDB tidak menyamai perniagaan sewa kereta yang kamu unjurkan .

      Satu ketika dulu , saya pernah ajukan soalan kepada Johari Abdul agar dapat menjelaskan lebih lanjut tentang pembangunan TRX . Joe Finger licking good ini berkata TRX yang di anggarkan mempunyai GDV 90 billion akan memberi untung besar kepada 1MDB . Secara dasarnya memanglah Nampak cantik . Dengan TIV ( total investment value) sekitar 70 billion dalam tempoh 20 tahun , Nampak memberi untung 20 billion .

      Tetapi , dengan hutang 1MDB sekitar 50 billion , faedah yang terpaksa di tanggung saja adalah sekitar 2.5 billion setahun .. Itu bunga saja , belum di kira principal lagi .

      So, jikalau 1MDB punya tiga TRX pun belum tentu bolih lubang lubang najis yang di korek olih 1MDB .

      Delete
    4. Saya ingin mengucapkan syabas kepada pak Diny di atas komitmen memberikan komen dengan fakta.

      Mr J ada buat komen di atas konon 1MDB bawa keuntungan dengan jual hartanah (komen bengong) tapi saya malas nak jawab.

      Kalau Mr J bijak silalah jawab fakta pak Diny ni.

      Saya sudah meluat untuk berhujah di atas fakta dengan Mr J ini sebab pernah pada bab DOJ,civil suit dan criminal charge dahulu penat saja saya buat penjelasan saya dapati dia sentiasa berpusing-pusing dan memutar belit fakta selain mereka cipta fakta yang tak betul.

      Sebab tu kesemua reply saya kepada Mr J sudah dipermudahkan hanya dengan kata-kata bahawa Mr J adalah seorang pendusta.

      Apa pun saya berharap pak Diny (dan pak othaman serta bro phantom ,bro UP dll yg juga dikenalpasti komited untuk menaip fakta) agar terus bersemangat untuk menaip fakta-fakta untuk membuktikan kebenaran kata2 saya bahawa Mr J memang seorang pendusta.

      Delete
  23. 1MDB ni untung kat mana ya? Untung Dari jual aset ke untung Dari hasil operasi business ke? Dengar kata rugi. Tapi camna boleh taja naik haji? boleh sapa sapa jelaskan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belum untung dah kena rompaak berjumaah..hutang berpuluh billion..

      Delete
    2. Taja naik haji dari duit yg dipinjam bin hutang yg tak mampu dibayar...lepas tu duit jual aset kerajaan...dah jual aset masih tak mampu nak jelaskan hutang...

      Delete
  24. Admin Budin lahanat dah jadi makin mati kutu
    Apa saja fitnah tohmah, geng pro BN tibai latu
    Kini dah risau pasal doa pula, ini admin hantu
    Nak dimakbul ke tak, itu kerja Allah yang satu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
  25. Admin budin dajal tidak habis dgn perangai keji
    Ada saja bahan tohmahan, PM dia nak tibai taji
    Nak pertikai apa biasa le org berdoa bila gi haji
    Mmg le Budin sial ni org fasiq jenis tak mengaji

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko yg perangai keji membela prompak 1mdb...jilat plak jubo cina jho lo.....boodooosss..

      Delete
    2. Kejora adalah spesi muka tarpal tak malu langsung.. datang tak dijemput ke laman orang.. dah ler tak berterima kasih, memaki hamun pulak. Adakah ini salah asuhan emak bapak dia...???

      Delete
    3. Machai umno ke melah bukan buat haji
      Nak berjumpa syaitan yg sangat keji
      Ingatkan dapat keberkatan dari ilahi
      Rupanyer dedak dan wang curi mDn yg di cari



      Kiiiiiiiiih kiiiih kiiih

      Delete
    4. Wak Seman 08:50

      Tau ler Wak terpelajar...
      Zaman muda sekolah kat sekolah Kristian di Singapore...
      Kitorang ni sekolah pondok jer...

      Kih kiihh kiiihhh...

      Delete
  26. Assalammualaikum WMBT kepada Dhuyufurrahman bakal2 Haji 1100 yg ditaja oleh 1MDB ni, pergilah menunaikan Haji anda dengan sebaik mungkin.Di Mekah dan Madinah nanti berdoalah byk-byk khususnya ditmpt yg mustajab berdoa, pohon pd Allah SWT mengurniakan pemimpin yg lebih baik dari sekarang, yg amanah, bertanggungjawab, prihatin terhadap rakyat, doakan juga agar Malaysia sejahtera, aman dan makmur.Doa yg baik-baik dan doa secara umum jgn sebut mana2 individu dan parti politik. Doa adalah senjata orang mukmin.Mungkin ini ujian Allah SWT bagi BH tajaan 1MDB. Allah SWT Maha Mengetahui, Maha Bijaksana, Maha Penyayang dan Maha Pengampun.Mudah2an BH tajaan 1MDB ini peroleh haji mabrur.

    ReplyDelete
  27. Doa mintak perompak kekal memimpin dan boleh teruskan merompak..boleh ramai lagi naik haji....haji 1mdb..hihihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naik haji dengan wang hutang 1mdb dapat haji malboro..

      Delete
    2. Apa daa 'marboro'.. tak rock ler kata budak2 muda.
      Lebih pantas..Haji mat rock & roll..!!

      Delete
    3. Hahahaha...setuju pak man..kalo kojolla sahabat serigala nat singapork dan mr J pegi haji dengan wang 1 mdb boleh panggil hj rock kojolla hj tok mr j dan hj rock sahabatbserigala dan hj rock mst singapork..heheheheehe...

      Delete
  28. Malaysian Cybertrooper12 July 2017 at 08:50

    Salam hormat buat semua pengomen disini.
    Saya bukanlah tergolong dalam mereka yg bijak pandai agama jadi saya ingin mengunjurkan satu soalan....
    Apa hukumnya sekiranya pemergian kita melakukan ibadah Haji itu (samada melalui tajaan ataupun wang sendiri) tetapi akibat kita menggunakan wang tersebut untuk kegunaan Haji kita maka ramai orang yang terpaksa menderita kerana menanggung kos haji tersebut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena rujuk Jakim ato tabong haji..jangan rujuk lobai pas...
      Setakat yg difahami naik haji kpd yg mampu saje...tak membebankan ahli keluatga...tak berhutang...
      Tajaan dari pihak yg mampu pon ok...dan penaja pon tidak terbeban dengan hutang keraba romoakan berjemaah.....1 mdb berhutang sekarang rakyat kena beban bayar hutang...
      Jadi ziarah kaabah jer lah...tetamu untuk berziarah..

      Delete
    2. Tidak salah bagi duit rompakan digunakan untuk belanja pergi sembah berhala.

      Delete
    3. Mereka.ni bukan buat haji

      Menyembah setan niat di hati

      Asalkan tunai apa najip hajati

      Utk bedoa biar menamg pru nanti





      Kiiiiikiiiii kkiiiiiiii kiiii

      Delete
    4. Ugama lain pon larang merompak...hanye pengikut setan seperti mr j sahabat srigala mat singapork daan kojola membela dan nenyokong prompak...

      Delete
    5. Malaysian Cybertrooper...

      1Malaysia Dah Bengang (1mdb) mencetuskan GST (govt so taxing atau gomen suruh tax) yg kerajaan BN (Benawe) memeritkan kehidupan rakyat akibat BN (Barang Naik) bagi membayar belenggu hutang + bunga riba haram berbilyon-bilyon dek keserakahan BN (Borosmah & Najib) serta gerombolan mereka.

      Mereka yg pergi makan angin untuk umrah & haji atas duit hutang riba haram atas penderitaan orang lain adalah berdosa. Bukan mereka tak tahu duit 1mdb itu duit haram dari haramjadah 1mdb.

      Mungkin ada rakan seperjuangan ingin menambah.

      Delete
  29. Betapa jahilnya si Najib penyamun ini,....Allah pun nak dirasuahnya.Najib adalah penyembah berhala.

    ReplyDelete
  30. Kojolok dulu admin blog paling mantop
    Setiap hari cecah rekod terus meletop
    Bila dedak terputus blog kojola terpaksa Tutop
    Akhirnya menadah pantun serabai kepala rani kulop

    Kiiiiih kiiiiiiih kiiih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Upgrade sikit biar selera lucah kejora...


      Kojolok dulu admin blog paling mantop

      Setiap hari cecah rekod hampir meletop

      Bila dedak terputus blog kojola terpaksa di Tutop

      Akhirnya menadah pantun serabai jubo rani kulop





      Kiiiiih kiiiiiiih kiiih

      Delete
  31. Malaysian Cybertrooper12 July 2017 at 09:29

    Terima kasih kepada Saudara Othaman Ahmad, bro Malaysiabaru dan rakan-rakan seperjuangan yang lain atas pencerahan kepada soalan saya tadi.

    Seperti yg saya jangkakan (walaupun pengetahuan agama saya agak cetek) bahawa agama Islam ini merupakan agama yg adil. Mana mungkin Allah yg maha adil akan memaksa umatnya melakukan sesuatu ibadah sehingga umatnya itu terpaksa menindas umatnya yg lain.

    Wallahualam.

    ReplyDelete
  32. Dapat dibayangkan, seseorang yang mempunyai amalan sebanyak pepasiran di pantai, akan tetapi setelah ditimbang, dia bagaikan debu yang beterbangan, Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman,

    وَقَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا

    Dan Kami hadapi segala amal yang mereka kerjakan, lalu Kami jadikan amal itu (bagaikan) debu yang berterbangan. [Al Furqan:23].

    Bukan saja amalannya tidak dianggap sebagai amalan yang diterima, bahkan dialah penyebab masuknya ke dalam api neraka. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman,

    هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خَاشِعَةٌ عَامِلَةٌ نَاصِبَةٌ تَصْلَى نَارًا حَامِيَةً

    Sudah datangkah kepadamu berita (tentang) hari pembalasan? Banyak muka pada hari itu tunduk terhina, bekerja keras lagi kepayahan, memasuki api yang sangat panas (neraka). [Al Ghasyiah:1- 4].

    Berkata Ibnu Abbas,”Khusyu`, akan tetapi tidak bermanfaat amalannya,” diterangkan oleh Ibnu Katsir, yaitu dia telah beramal banyak dan berletih-letih, akan tetapi yang diperolehnya neraka yang apinya yang sangat panas [3]. Oleh sebab itu, Imam Bukhari membuat bab di dalam kitab Shahih Beliau, Bab: Berilmu sebelum berucap dan beramal.”

    KEUTAMAAN ILMU DALAM AL QURAN
    Ayat yang menerangkan tentang keutamaan ilmu dan celaan terhadap orang yang beramal tanpa ilmu sangatlah banyak [4]. Allah Subhanahu wa Ta’ala membedakan antara orang yang berilmu dengan orang yang bodoh, bagaikan orang yang melihat dengan si buta.

    أَفَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمَى

    Adakah orang yang mengetahui bahwasanya apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu itu benar sama dengan orang yang buta? [Ar Ra`ad:19].

    Bahkan tidak sekedar buta, akan tetapi juga tuli dan bisu .

    Di berbagai tempat dalam Al Qur’an Allah l mencela orang-orang yang bodoh, yaitu:

    وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ

    Akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. [Al Araf:187].

    وَأَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ

    Dan kebanyakan mereka tidak berakal. [Al Maidah:103].

    Bahkan mereka disamakan dengan binatang, dan lebih dungu daripada binatang:

    إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ

    Sesungguhnya binatang (makhluk) yang seburuk-buruknya pada sisi Allah, ialah orang-orang yang pekak dan tuli yang tidak mengerti apa-apa. [Al Anfal: 22].

    Allah Subhanahu wa Ta’ala memberitahukan, bahwa orang-orang bodoh lebih buruk dari binatang dengan segala bentuk dan macamnya. Dimulai dari keledai, anjing, serangga, dan mereka lebih buruk dari binatang-bintang tersebut. Tidak ada yang lebih berbahaya terhadap agama para rasul dari mereka, bahkan merekalah musuh agama yang sebenarnya


    ReplyDelete
  33. Meriah nampaknya topik ini. Sah! Dajjal bermata satu berdoktrin "Janji Melayu Islam" berkeliaran mengankat MUNGKAR.....tapi dah tak ramai ulat2 Tahek Low ni.
    Janji Allah , Kebenaran tetap AKAN atasi Kebathilan.

    ReplyDelete
  34. berapa ramai para pekerja di 1mdb? ada kerja kosong x?

    ReplyDelete
  35. Pkacik-pakcik yang mengerjakan HAJI dibawah tajaan
    1MDB tu nanti, bila balik tentu dapat title HAJI 1MDB,
    Mabror ke tak Haji 1MDB ni............??????

    ReplyDelete
  36. najib bin nazak12 July 2017 at 10:48

    biar lah si najib meroyan suruh org berdoa, sebenarnya najib dah kena penyakit anjing gila.. Rabbies

    ReplyDelete
  37. Saki baki ulat tahek low mmg buat kerja menungkat mungkar.
    Dah sah2 matlamt tak boleh menghalalkan cara.
    Apa bentuk upah yg dari sumber diragui atau sah haram dah tentu bersifat DEDAK.
    Kalau DEDAK Tahi Low, lagi la Haram Jaddah !!
    Apa lah nak jadi pak imam, ketua Jay Kay2 apa lagi tu. Tak kan lah tak tau mende simple.
    Tak kan la sebab janji Melayu Islam tak jadi salah. Mana ada EXCLUSION CLAUSE utk tungkat mungkar ?!

    Mane nak boleh tipu Allah !!
    Makan Tahek Low, Hirup Koncin Lobai, tul lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr j dgn laki dia hadi awang saja yg berani tipu Allah.

      Delete
    2. Fia ingat dia berjuang di jalan Allah dengan membela prompak...orang kapir menentang perompak....yg mangaku islam plak membela prompak dengan pelbagai alasan...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...