Monday 17 October 2016

WARISAN PIMPINAN SHAFIE APDAL MAMPU MENGGONCANG NAJIB


Sebagaimana yang kita sedia maklum, permohonan pertukaran nama, logo dan perlembagaan parti baru  yang ditunjangi oleh bekas Naib Presiden UMNO, Shafie Apdal telah pun diluluskan oleh Pendaftar Pertubuhan atau ROS, hari ini.

Parti baru yang kini diambil alih oleh Shafie itu dikenali sebagai Parti Warisan Sabah atau Warisan, manakala nama sebelumnya ialah  Parti Pertubuhan Warisan Sabah yang didaftarkan sejak 2013 yang lalu.

Dengan beberapa pemimpin PKR dan DAP keluar parti sebelum ini kerana ingin bersama-sama  parti baru yang dipimpin oleh Shafie, Warisan kini secara automatik sudah mempunyai dua Ahli Parlimen dan tiga Adun bersamanya pada hari pertama diluluskan oleh ROS.

Mereka ialah Shafie selaku Ahl Parlimen Semporna dan Daryl Leiking, Ahli Parlimen Penampang, manakala tiga Adun terbabit ialah Junz Wong, Peter Anthony dan Dr Jaujan Sambakong.

Dalam masa yang sama, bekas pemimpin PKR Sabah, Lajim Ukin juga sedang dalam perancangan menubuhkan sebuah parti politik baru bersama para penyokongnya.

Perkembangan ini jelas memperlihatkan bahawa Warisan akan mengetuai usaha menjadikan motto "Sabah untuk orang Sabah" sebagai kenyataan di negeri itu.

Sudah tentu, selain berusaha mengambil alih pentadbiran Sabah yang kini dikuasai oleh UMNO, Warisan bersama beberapa parti lain pasti juga mahu meleburkan kedudukan "simpanan tetap"  negeri itu kepada BN.

PPBM sebagaimana kenyataan di bawah amat mengalu-alukan kewujudan Warisan dan berdasarkan kedudukan Shafie yang senasib dengan Muhyiddin hanya kerana menegur Najib berkaitan 1MDB, kebarangkalian kedua-dua parti itu saling bekerjasama memang sudah dijangkakan.

Berikut ialah kenyataan yang dikeluarkan oleh Setiausaha Agung PPBM yang baru dilantik, Dr. Shahruddin Md Salleh mengenai Warisan:-


KENYATAAN PARTI PRIBUMI BERSATU MALAYSIA SEMPENA KELULUSAN PENUBUHAN PARTI WARISAN SABAH

1.Hari ini satu lagi peristiwa penting telah dilakar dalam sejarah politik tanah air apabila Parti Warisan Sabah diluluskan penubuhannya oleh Pendaftar Pertubuhan Malaysia. Tahniah diucapkan kepada YB Datuk Seri Shafie Apdal dan rakan-rakan seperjuangan yang telah berjaya menyediakan satu lagi pilihan kepada rakyat Sabah untuk menzahirkan sebuah wadah bagi menjamin masa depan negeri dan negara tercinta. 

2. Parti Pribumi Bersatu Malaysia turut teruja dengan kelahiran Parti Warisan Sabah ini kerana ia bakal membina perubahan positif dalam lanskap politik negara yang sedang dibadai gelombang ketidakyakinan yang menggunung tinggi.

3. Kita yakin bahawa perjuangan Parti Warisan Sabah mempunyai asas perjuangan yang selari dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia. Justeru kami tidak sabar untuk menghulurkan tangan dan membina jambatan persahabatan yang kukuh bagi mencorak masa depan negara yang lebih gemilang.

4. Marilah kita sama-sama bersatu tenaga untuk meroboh tembok keangkuhan yang dibina oleh Datuk Seri Najib dan menggantikannya dengan sebuah kerajaan yang memegang  kuat pada nilai-nilai murni yang berpaksikan sifat amanah, keikhlasan, kejujuran, keadilan dan kesaksamaan.

5. Dengan bersatu kita pasti mampu membuat perubahan besar yang akan diingati buat selama-lamanya.

BERSATU BERAMANAH BERMARUAH

Datuk Dr Shahruddin Md. Salleh
Setiausaha Agung
Parti Pribumi Bersatu Malaysia.


Tidak kira berapa banyak parti yang ditubuhkan, yang penting ialah semuanya mahu menolak UMNO dan BN serta sedia saling berpadu tenaga dan bekerjasama bagi tujuan itu.

Berdasarkan sejarah politik Sabah yang sudah beberapa kali bertukar parti pemerintah sebelum ini, dengan wujudnya Warisan, kalau pun tidak mampu menjatuhkan kerajaan negeri, kemampuan mengurangkan beberapa kerusi Parlimen BN  yang selama ini dianggap "simpanan tetap", turut memberi makna yang tinggi kerana ia lebih menyumbang kepada hilangnya kuasa Najib sebagai Perdana Menteri. (SH 17/10/2016).

37 comments:

  1. Alright shafei..congrats! Bangsa sabah shall unite under warisan. With daryl leiking on board, people like pairin and joseph kurup and bernard dompok can start their retirement early.

    ReplyDelete
  2. Terbaik..najib dah terkencing dlm seluar hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu jabatan khairy habiskan duit, skrg ni duwo o'ang diyo dibekas jabatan diyo kono cokau ape hal saing2 mula berlaku tahun sama diyo dilantik 2010 dulu, silap2 gayo kono dakwa dan mano dapek duit juta2 bukak parti baru tu patut ea samo2 dgn ppbm baru la kuat almaklum msg2 rebut nak jadi ketua. co boyi sikit pencorahan ... kot2 diyo yg tokoncing dalam seluar gamaknya.

      Delete
    2. Anon 00:32,
      Ko nak tau dapek duit mano laie..duit derma arab yg pok jib pulangkan ari tuh..kah,kah..lembab le ko..go warisan!!

      Delete
    3. Hahaha waghih dalam buangan cuba alih tiang gol

      Tubuh parti makan juta2 - BOHONG

      Siap nak purak2 siasat - PIIIRAH

      Siasat la dulu dakwaan DOJ yg dh berbulan dulu tu betul ke tak

      Atau Tanya la najip boboi si Rosmah tu selasa yg mana dia nak saman WSJ

      Bodoh

      Delete
  3. Syabas DS Shafie Apdal dan parti baru Warisan!
    Kami ahli2 Bersatu di Semenanjung menyokong penuh Warisan semoga kerjasama antara dua parti ini akan membawa kejayaan yg diharapkan.
    Ayuh rakyat Sabah! Pada pertengahan tahun 1970an dulu semasa menjadi seorang siswa di K.Kinabalu, saya menyaksikan sendiri kejatuhan sebuah parti politik yg dianggap ' menzalimi' rakyat Sabah. Anak2 muda diburu hingga ke dalam panggung wayang kerana dikatakan ' berambut panjang'. Pemimpinnya dikatakan bermewah2 hingga mempunyai jet peribadi dan wang berjuta ringgit.
    Akhirnya kuasa rakyat menentukan. Saya lihat sendiri peristiwa bersejarah ini. Mungkinkah ianya berulang lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harapan rakyat....semua pembangkang bersatu padu, berganding bahu, faham-memahami antara satu sama lain.

      Sekarang bukan masa untuk bertelingkah atau sengketa. Sudah tiba masanya pembangkang memperkasakan ikatan antara satu sama lain.

      Jangan berlengah sebab MASA AMAT TERHAD. Kerja keras perlu dimulakan dari sekarang.

      Delete
  4. Tangkap Najib ! Sumbat dia dalam penjara !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kali ini di sabah keruak akan kena baling mukanya dgn taik karabau..
      Lelong si karabau ini di tamu

      Delete
    2. Buat apa lelong bukannya laku

      Cincang bagi makan buaya di taman buaya tuaran lagi bagus

      Delete
  5. Semoga dan harapan rakyat Sabah menjadi lebih bijak memilih pemimpin pada PRU 14.
    Singkir pemimpin yang mengamalkan rasuah dan dan pilih pemimpin yang berjuang untuk rakyat.

    ReplyDelete
  6. Moga Sabah dikembalikan kepada rakyat Sabah. Tidak ada lagi parasit yang mengambil kesempatan menumpang 2 kaki dengan Sabah.

    ReplyDelete
  7. Ada seorang menteri dedak berkata, Mahathir kalau baling batu kat cermin tak pecah. Nampaknya, kini bukan saja cermin tu pecah tapi hancur berderai...

    ReplyDelete
  8. Petanda Parti Bersatu akan menentang regim DAP dan PKR. Kita sudah melihat beberapa bekas ahli DAP dan PKR menyertai PArti Warisan Sabah yang mana parti baru tersebut akan dijangka bergabung dengan Parti Bersatu. Apabila Parti Bersatu dan Parti Warisan semakin kuat, DAP dan PKR akan ditendang keluar oleh Parti Bersatu. Dengan itu, Parti BERSATU akan bergabung dengan UMNO untuk melawan PKR, DAP dan AMANAH. Secara tidak langsung, legasi komunis sosialis akan berkubur di negara ini. Percayalah. Tun Mahathir akan berbaik semula dengan Dato Sri Najib dan menendang semula Anuwar Al-Juburi dan pakatan komunis. Gud bye saya ucapkan pada pembaca-pembaca drp kalangan pembangkang. UMNO tetap utuh berdiri tegak. #Hidup UMNO. #Hidup Dato Najib.#Undur komunis # Lawan tetap lawan

    Pena Pejuang Ikhlas Alumni Newcastle University.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 23:20.
      Pukimak lah lu.
      Lu tengok ke Anwar juburkan
      isteri dan mak lu?...

      Delete
    2. Alumni universiti konon..jubuq hang!

      Delete
    3. ko duwo eko ni apo kono .. tak pueh berjubo ko?

      Delete
    4. Spekulasi yang bodoh..

      Delete
    5. Hahaha

      Hujah merapu karya graduan perasan disokong oleh waghih dalam buangan

      Eloklah tu dh dua2 sama bangangnya

      Delete
  9. Mana gi budak newcastle tu ah. Macam dia sorang je sekolah kat UK. Baru kena sergah sikit langsung hilang. Rugi duit kerajaan anta bangsat macam tu belajar jauh2. Otak sangap macam salleh keruak. Bangsat punya budak newcastle

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takdelah!
      Pembohong je budak ngaku alumni tuh.
      Aku dah masuk cek line fon dia. Dah kenal siamang tuh. Budak kampung gila cari publisiti murahan. Sama jiwa dgn adnan mansor tu..rembat gelaran palsu. Dah..makin dilayan siamang ni akhirnya kita jgk yg bodoh.

      Delete
    2. Pemerhati, cmne ko cek budak bodoh tahap dewa 19 tu? Serious..kalo ak jumpe natang tu, ak cekik2 dia...

      Delete
    3. ek mcm la boleh cokek kalu o'ang mati boleh la ... ni o'ang msh boleh bersilat tah2 tolo & kotey ko masuk kedalam jadi sipap kono sogogah dek diyo siap tokoncing dlm seluar plak tu,

      Delete
    4. 00.42 berangan la ko sorang. Orang lain ok steady jer. Ko yang mampos mati beragan sorang2. Cam la orang takut dgn ko. Pigi melalak kat tempat lain la woiii. Balik tolong mak ko lagi baik.

      Delete
  10. 23.20..nak tanya sikit boleh?
    Berapa harga tiket Kelly's castle Sekarang? Sunday bukak tak? Boleh bagi diskaun tak? Awak jaga tiket bolehlah bagi..bolehlaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masuk redah je, tak payah tiket2. Towkey besar Alumni Kelllie's Castle, Batu Gajah, Perak bagi green light.

      Delete
    2. Castle berpuaka tu ker...sah dah budak tu graduated drp hospital bahagia tanjung rambutan.
      Mesti ada pagar hospital tu roboh ni...

      Delete
  11. Mengaku pena pejuang ikhlas alumni Newcastle universiti, tapi perihal politik satu apa dia tak reti, hanya pandai tuduh tanpa bukti suka maki, memamg kojola jing tukar watak saban hari..

    Kalau tak caya 'komunis yahudi' itu dia, atau pun 'lgbt Rothschild' mesti sebut juga, kasi takut makcik pakcik felda sokong aje, kata cina perintah kalau tidak sokong dia..

    Ini bukan alumni hanya sekor burung punai,tembolok bila kenyang mata ngantuk jadi mamai, dedak baru dapat Tun Mahathir dia tibai, kalau tidak buat hippo hempap mati lunyai..







    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, gerun dengar kena hempap dgn hippo.

      Heran dari mana si kellie's castle tu dapat hujah2 pandir cam tu. Pelik budak ni. Main reka sendiri dalam kepala dia. Buat cam cerita Harry Potter agaknya. Ko ingat ni Hogwarts ker?

      Pegi naikkan batu bata sudahkan Kellies's Castle tu ada gak paedahnya. Banyak dinding masih telopong. Daripada melayan fantasi Harry Potter and Professor Snap.

      Delete
  12. Budak newcastle tu fake..aku dah 2 kalu post soalan politik dan ekonomi kat dia dalam english, dia tak tau nak jawab.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takat english yes no alright...apa yg dia nak jawab?

      Delete
    2. Bangla lagi pandai spiking dari dia

      Delete
  13. mr albudin..
    parti mlayu ada bermcm-mcm nama yg baguih-baguih..manifestonya pula kaw-kaw.. bila sebot sampe menyirap darah boleh bediri bulu . mengigil badan sampe terketag-ketag..punya semangat..

    mandeka dah 60 tawon.. yg jd palak-palak dan palakbapak mlayu suma.. tapi mlayu tetap layu dlm malaisa sampe ada yg malu nak ngaku bangsa mlayu..
    yg dok kembang dan teruih--teruih mengembang sampe meletup-letup. hanya mlayu yg jd palak-palak dan palakbapak tarap hidup mcm dewa-dewa.pon malu nak ngaku bangsa mlayu..
    tiada beza-tarap umat mlayu d dlm islam
    yg bebeza amalan soleh.. kalu palak-palakbapak jd merak kayangan selamanya kulibatak tetap jd merak buih selama-lamanya..

    ReplyDelete
  14. Mohon pada pengomen2 sekalian

    Mulai hari ni baik kita jgn layan lagi komen dari 'kononnya' graduan newcastle sbb akan buang masa kita..

    Tumpu pada komen yg bernas..

    ReplyDelete
  15. Budak Kelly's castle..shoo..shooh..pi main jauh jauh..shooh..!!

    ReplyDelete
  16. Tahniah DSSA kerana telah berjaya wujudkan parti warisan maka org sabah harus bangun berjuang jang jadi apa yg berlaku hari ini umno yg perintah sabah mana yg dah makan dedak dan kaki bodek tu harus di lingkupkan dlm pru14 ini

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...