Friday 21 October 2016

KALAU DAH ENGGAN JATUHKAN NAJIB, LEBIH BAIK ISYTIHAR SAJA PAS MASUK BN?


Jika dulu ramai yang mengatakan Allahyarham Dr Harun Din adalah halangan utama untuk mengajak Pas bekerjasama sesama parti-parti pembangkang bagi menentang UMNO dan BN, tetapi Mursyidul Amnya yang baru, Hashim Jasin ini nampaknya lebih terserlah lagi miripnya kepada Najib Razak.

Sebagaimana dilaporkan oleh sebuah portal atas talian, Hashim dengan tegas menolak sebarang bentuk kerjasama dengan pihak yang mahu menukar kerajaan pimpinan Najib dan bertujuan menggantikannya dengan perdana menteri yang baharu.

Katanya, Pas sebelum ini sudah membuat pebagai bentuk kerjasama bagi menukar kerajaan, namun terbukti ia tidak memberi hasil.

"Kamu ajak kami berpadu, nak tukar kerajaan, nak ganti PM. Saya nak kata, kami tak boleh terima. Dulu kami dah cuba macam-macam, masuk dalam BN, kemudian berpakat dengan pembangkang, semua tak jadi.

"Pas tak boleh dah bagi orang lain duduk depan, orang dok pimpin kita, kita kena jadi pemimpin, Pas kena jadi pemimpin," katanya lagi.
Ada banyak persoalan daripada kenyataan Hashim itu tapi semuanya tersimpul dan berbelit-belit. Sepatutnya sebagai Mursyidul Am Pas, beliau harus bercakap dengan lurus dan terang supaya orang lain mudah faham maksud kata-katanya.

Pertama, daripada kenyataan itu, beliau mengatakan Pas tak mahu bekerjasama dengan parti-parti lain yang bertujuan untuk menjatuhkan Najib dan tidak mahu kepada penggantian perdana menteri yang baharu.

Apa yang Pas sayang sangat dengan Najib? Apakah Pas masih tidak sedar skandal kewangan yang melibatkan Najib sekarang begitu memalukan dan mencalar imej negara?

Apakah Pas merasakan skandal kewangan Najib bukan suatu dosa sehingga mahu beliau dikekalkan lagi memimpin negara ini?

Menolak penggantikan perdana menteri, secara tidak langsung bermakna Pas mahu Najib yang bukan saja terbabit dengan skandal kewangan, malah keluarganya terlibat dengan pembaziran dan kemewahan melanpau, terus dikekalkan  memimpin negara ini.

Masya Allah, apa sudah jadi dengan Pas sekarang ini? Sudah tidak kenalkah beza antara hitam dengan putih?

Ketiga, kata beliau, Pas dah cuba macam-macam, masuk BN dan bekerjasama dengan pembangkang, tapi semuanya tak berhasil.

Untuk makluman Hashim, ketika Pas masuk BN dulu, mereka bukan mahu menjatuhkan kerajaan dan Perdana Menteri, sebaliknya kerana ingin menjadi sebahagian daripada kerajaan. 

Usaha menukar kerajaan dan menjatuhkan Perdana Menteri ialah apabila Pas bekerjasama dengan parti-parti pembangkang lain.

Soalnya, kenapa  hanya dengan dua tiga kali gagal menjatuhkan BN, Pas sudah berputus asa? Apakah Islam mengajar umatnya mudah kecewa dan bersikap lara? 

Keempat, Hashim juga mengatakan Pas kali ini ingin ke depan dan menjadi pemimpin. Tidak mahu lagi duduk di belakang.

Macam mana Pas mahu ke depan dan jadi ketua dalam memimpin negara jika bersendirian dan hanya  bersama Ikatan yang ahlinya mungkin ada beberapa ratus orang saja?

UMNO sendiri tidak mungkin jadi kerajaan jika bersendirian kerana Malaysia adalah negara majmuk dan berbilang kaum. Kuasa mesti dikongsi dan diperolehi secara berpakat-pakat.

Di Kelantan dah Terengganu, bolehlah Pas bergerak sendirian. Tetapi adakah kemenangan di Selangor, Perak, Johor dan lain-lain negeri diperolehi Pas tanpa bantuan pihak lain?

Senang cakap, daripada kenyataan Hashim yang berbelit-belit itu, ia sebenarnya hanya  menyerlahkan satu perkara iaitu Pas lebih ingin membantu Najib terus kekal sebagai Perdana Menteri daripada menjatuhkannya.

Pas tanpa berselindung menunjukkan keinginannya hanya untuk menyelamatkan kedudukan Najib daripada bersama-sama menyelamatkan negara ini.

Tetapi, kenapa takut untuk mengumumkannya secara  terbuka dan terang-terangan atau isytiharkan saja Pas masuk BN? 

Apa yang Pas dapat daripada sikapnya seperti sekarang? (SH 21/10/2016).

127 comments:

  1. Nampaknya pertandingan 3 penjuru dalam PRU akan datang memang tidak boleh dielakkan. PAS memang parti berkepala batu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selain PAS, tendensi mereka adalah menjaga undi-undi bukan muslim. Masing-masing takut akan jerkah marah bukan muslim. Takut rakan non-muslim tarik diri daripada menjadi rakan ‘tentera bersekutu’. Takut undi mereka berpecah. Maka peluang untuk mendapat kuasa terjejas. Hasrat menguasai Putrajaya gagal. Tinggal angan-angan kosong. Jawatan PM dan Menteri yang mula difaraidkan sesama mereka berantakan. Golongan inilah menjadi penentu kejayaan RUU 355.
      UMNO ( termasuk BERSATU dan WARISAN) – Ada 87 Ahli Parlimen muslim. Jenis jaga hati MCA, MIC, Gerakan dan komponen di Sabah dan Sarawak. Ada yang mengugut. Ada yang memberi tekanan. Ada yang nak letak jawatan sebagai menteri. Ada yang berura-ura untuk tinggalkan BN.
      UMNO tahu majoriti Melayu/Islam menyokong RUU 355. Daripada peringkat mufti, NGO Muslim, tokoh-tokoh agama hinggalah kepada rakyat jelata, ramai yang sudah bersuara menyokong RUU 355 itu. Penulis percaya sebahagian besar MP UMNO juga menyokongnya. Cuma mereka tak berani mendahului parti. Masing-masing sayangkan kuasa, jawatan dan gaji beribu. Kalaulah semua itu diletakkan di atas neraca kasih sayang, pastinya dacing itu lebih berat berbanding kecintaaan terhadap firman dan hukum-hukum ar-Rahman.
      PKR – Ada 15 Ahli Parlimen muslim. Perangai hampir sama sahaja dengan UMNO; bezanya mereka belum ada kuasa di Putrajaya. Cita-cita mereka tinggi melangit. Nak Putrajaya dan nak jawatan PM. Hampir separuh daripada ahli mereka juga bukan Islam. Justifikasi yang dicipta sama sahaja dengan citra UMNO. Sama-sama berteka-teki macam UMNO.
      PAN – Ada 7 Ahli Parlimen muslim. Jenis pelari kerusi perampas markaz. Parti yang terbina atas politik dendam dan kecewa. Kemenangan dan kebahagiannya adalah apabila dendam terbalas. Sebab itu mereka bertempik dengan wajah ceria apabila RUU 355 diturunkan dari agenda 4 ke agenda 7. Itu baru turun agenda. Lebih-lebih lagi sebagai khadam DAP; semua orang sedia faham tentang ini. Bukti mulut, bukti nyata, semua bukti ada. Sudah cukup.
      DAP – Ada 2 Ahli Parlimen muslim.. Penulis tak mahu ulas panjang. DAP adalah mereka . Mereka adalah DAP.
      PBB – Ada 10 Ahli Parlimen. Dari awal lagi, Presidennya, Adenan Satem beritahu akan menolak RUU 355 atas faktor Sarawak terdiri daripada pelbagai bangsa, adat dan budaya. Aduhai, besarnya bangsa daripada Allah.
      PAS – Ada 14 Ahli Parlimen yang menyokong penuh. BEBAS – Ada 1 Ahli Parlimen iaitu Tan Sri Khalid Ibrahim – juga menyokong RUU 355.
      Jumlah semua 136 undi Islam. RUU 355 hanya perlu minimum 112 undi. Berjayakah? Tok Guru kita senyum sahaja apabila diajukan soalan itu. Semua penyokong kepimpinan ulama tersenyum. PASTI.
      Kepada semua, penulis turunkan petikan makna al-Quran ini. Terpulanglah kepada mereka, ahli dan penyokong mereka nak ulas macam mana. Penulis tidak memerlukan ulasan kalian. Bermonologlah di depan Allah secara langsung. Susunlah segala metafora. Allah Maha Mendengar hujahmu dan apa sahaja niat di hatimu. PASTI.
      Allah SWT berfirman:
      "Sesungguhnya orang-orang yang membeli (memilih) kufur dengan meninggalkan iman tidak sekali-kali mereka akan dapat mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun, dan mereka pula beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya." (QS. Ali 'Imran: Ayat 177)
      "Mereka menukarkan ayat-ayat Allah dengan harga yang sedikit (dari faedah-faedah dunia), lalu mereka menghalangi (dirinya dan orang-orang lain) dari ugama Allah; sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka telah kerjakan."(QS. At-Taubah: Ayat 9)

      Delete
    2. Dulu ketika PAS berjaya mengambilalih Kerajaan Terengganu selepas PRU 1999,kedengaran penyokong UMNO menyeru jalanraya di Terengganu di cungkil balik kerana UMNO telah tewas.Penyokong UMNO mahu PAS bina semula jalanraya gunakan duit PAS.

      Itu antara taraf pemikiran pimpinan UMNo yang berjangkit hingga ke penyokongnya.Begitu juga ada suara UMNO menggesa penyokong PAS yang bekerja dalam kerajaan letak jawatan.

      Itu belum lagi penyokong PAS yang ditukar ke Sabah ,Sarawak,Gua Musang,Ulu Tembeling kerana menyokong PAS.

      Dr Mahathir ketika itu menjadi PM.Barangkali beliau tidak ambil "cakna" tentang perkara itu.Sebab berada di puncak pemerintahan.Beliau mungkin senyum puas atas "kehebatan" aksi dan pemikiran orang UMNO.

      Setelah UMNO tumbang di Terengganu 1999,royalti petrolium Terengganu ditamatkan dan ditukarkan kepada "wang ehsan".Pelbagai dolak dalih Mahathir untuk menghalalkan perbuatan yang tidak bermaruah itu.

      Kini setelah Dr Mahathir bergelar pembangkang,barulah beliau rasai "nikmat" yang pernah dikecapi oleh penyokong PAS ketika beliau jadi PM selama 22 tahun dulu.

      Bermula anaknya Mukhriz dibuang dari MB Kedah,seterusnya Mokhzani tidak lagi jadi bos Litar Sepang.Terus berjangkit kepada Proton dan terkini Menteri UMNO berkata,"Kita boleh robohkan legasi Dr Mahathir..."

      Begitu bencinya UMNO kepada Dr Mahathir.Sama seperti bencinya UMNO era Mahathir kepada PAS Terengganu hingga sanggup rampas royalti rakyat Terengganu.

      Sekarang, bila Dr Mahathir beri "formula" untuk ambil balik hak rakyat Terengganu dan Kelantan,semua orang senyum sinis sambil berfikir sendiri,"Biar betul Doc....anda masih waras...?"

      Sekarang kisah Dr Mahathir jadi semacam kisah pengembala biri-biri yang suka berbohong.Dulu PAS menjerit sampai "putus urat tekak" tentang kejahatan dan pembohongan UMNO,tiada ramai orang percaya.

      Kini bila Dr Mahathir jerit tentang PMNajib curi duit(walaupun mungkin betul) siapa mahu percaya ? Sebabnya Dr Mahathir ada rekod BMF,Perwaja,Memali,AP Rafidah,royalti Terengganu,zalimi Anwar dan 1001 kes selama berkuasa 22 tahun.

      Hanya satu cara Dr Mahathir mahu rakyat percaya cakapnya iaitu masuk PAS bukan sekadar berceramah atas pentas PAS.Masuk PAS dan kembali ke pangkal jalan.Jadi pendokong perjuangan Islam.

      Umar yang terkenal dengan anti Islam boleh jadi pahlawan di zaman Rasulullah.Mahathir sudah Islam.Cumanya perlu betulkan otak pemikirannya.

      Aduhai insan bernama Mahathir

      Delete
    3. Asslamualaikum,
      Ada orang kata Islam bukan milik PAS sahaja, benar Islam bukan milik PAS tetapi milik semua penganutnya. PAS hanyalah sebuah jemaah yang cuba mengikuti semua perintah dan meninggalkan segala larangan ALLAH.
      Itu aje, tak lebih dan tak kurang, jadi kepada sesiapa yang mengaku Islam mestilah jaga perintah ALLAH dan meninggalkan seluruh larangannya, bukan ambil peraturan Islam separuh separuh.Islam bukan sahaja diikuti untuk mengadakan solat hajat dan bacaan yassin untuk bantuan ALLAH terhadap musibah yang menimpa dan Islam bukan hanya qazaf yan ditekankan kerana kezaliman yang menimpa diri tetapi Islam mesti mencakupi hukum hukum yang lain seperti Hudud, Qisas dan Taazir, kesemuamya dan kepada sesiapa yang menentang hukum hukum ini adalah menentang ALLAH bukan PAS.Ingat tu........

      PAS sebagai jemaah Islamiah bukan memiliki Islam secara ekslusif, kerana masih ramai yang tak mahu joint PAS, masih ramai yang percaya PAS bukan jemaah Islam, sebaliknya menyertai banyak menyertai pertubuhan pertubuhan lain yang langsung tidak meletakkan Islam sebagai panduannya tetapi akan kembali kepada Islam untuk solat hajat, bacaan yassin serta memilih hukum hukum Islam yang tertentu sebagai jalan untuk membela diri.
      Inikah dikatakan Islam yang bukan milik PAS sahaja? Begitu jugalah sejak dijajah dan dimerdekakan oleh penjajah, Islam sudah dikerat kerat pengamalannya dalam negara, mujur ada PAS yang sejak awal penubuhannya telah berkembang memperbaiki kelemahan kelemahan yang ada untuk menuju jalan ALLAH sepehunya, bukan ambil separuh dan tolak separuh yang lain.Hari ini sama ada nak mengaku atau tidak, PASlah satu satu jemaah Islam yang memenuhi kesemua ciri ciri jemaah Islam dan tidak ada satupun jemaah Islam yang ada termasuk Tabligh dan lain lain jemaah yang tidak lengkap pergerakan Islamnya.
      begitu juga Umno, PKR dan lain lain parti politik milik orang Islam juga tidak mempunyai ciri ciri jemaah Islam seperti PAS.Malah dalam kesemua parti politik orang Islam, mereka lebih memberi laluan kepada pergerakan liberal dalam organisasinya di mana tak wajar dan tak salah kalau kata muka mereka menunjukkan muka tak malu kalau mendakwa Islam bukan milik PAS sahaja.
      Berfaktalah dalam berhujah!

      Delete
    4. Posted on Wednesday, October 19 @ 22:28:41 MYT by paktam
      Topik Dipaparkan: Open Artikel

      Oleh Tok Ki
      MENELITI gerak kerja politik Tun Dr. Mahathir Mohamad selepas keluar dari UMNO dan menubuhkan parti baharu Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) terlalu banyak kegagalan yang terjadi dan menyebabkan beliau dikeji oleh ramai orang di media sosial. Ini amat menyedihkan kerana beliau ialah bekas Perdana Menteri tetapi berakhir begini.

      Kedudukan orang dalam kuasa dan kedudukan orang tidak ada lagi kuasa adalah tidak sama. Pelbagai isu dilontarkan dan langkah dilakukan beliau untuk menjatuhkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menemui kegagalan. Apatah lagi usaha beliau menyatukan pembangkang yang kelihatan menemui jalan berliku dan belum tentu berjaya.
      Deklarasi Rakyat yang dilancarkan juga ternyata gagal mendapat sambutan. Memungut tandatangan untuk dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong ternyata adalah tindakan yang tidak membawa sebarang makna. Membawa isu penyingkiran Najib di Persidangan Majlis Raja-Raja turut gagal.
      Pertemuan Dr. Mahathir dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 5 September lalu di mahkamah hasilnya tidak banyak memihak kepada Dr. Mahathir, malah ¬menimbulkan fitnah baharu. Walaupun Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail menyatakan beliau tidak berdendam dengan Dr. Mahathir, kedudukannya seperti kata pepatah, lukanya mungkin sembuh tetapi parutnya masih ada dan berbekas.
      Dr. Mahathir belum lagi membuat kenyataan bahawa beliau telah melakukan kesilapan memenjarakan Anwar pada kes pertamanya. Sebab ini adalah soal integriti Dr. Mahathir. Antara melakukan diplomasi politik dengan Anwar dan tidak meminta maaf kepada Anwar dan keluarganya pada kes pertama itu memperlihatkan beliau masih dengan pendirian lamanya. Anwar cuba mendapatkannya tetapi belum berjaya.
      Tujuan sebenar Dr. Mahathir melakukan pertemuan itu adalah ingin menyatukan pembangkang kerana sekiranya pengundian tiga penjuru terjadi dalam pilihan raya umum pembangkang tidak akan mampu menjatuhkan Barisan Nasional (BN). Justeru pertemuan awal dengan Anwar bermuslihat supaya PKR dapat menerima Dr. Mahathir.
      Dalam pada itu, DAP masih berhati-hati kerana selama ini parti tersebut agak dominan menentukan hala tuju Pakatan Harapan tetapi dengan penampilan Dr. Mahathir dan PBBMnya, Lim Kit Siang tentu menyedari akan kedudukan DAP dan mengingat sejarah lama permusuhannya dengan Dr. Mahathir.
      Justeru apabila Dr. Mahathir membuat pengumuman sekiranya pembangkang berjaya mengambil alih kerajaan pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), Tan Sri Muhyid¬din Yassin bakal dilantik sebagai Perdana Menteri yang baharu, DAP segera mengumumkan bahawa parti itu masih mahukan Anwar sebagai Perdana Menteri dan Dr. Mahathir kemudiannya mengubah sedikit pendiriannya biar pakatan pembangkang memutuskannya kemudian.
      Dr. Mahathir sedang beralih kepada Pas untuk meme¬cahkan kebuntuan Pas dengan DAP dan PAN. Pas dengan DAP dilihat sebagai musuh Islam dan dengan PAN sebagai musuh. Jalan Dr. Mahathir ini tidak mudah kerana menggabungkan PBBM, PKR, DAP, PAN dan Pas semacam sesuatu yang mustahil kerana pengalaman lalu masing-masing.
      Sekiranya Pas mengambil pendirian mahu bersendirian, ia bakal menggugat kehadiran pembangkang dan logik politiknya akan memenangkan BN. Andainya Sabah mengundi awal pada awal tahun depan, ia adalah aset bagi BN kerana pembangkang di Sabah sedang menghadapi perpecahan yang serius.
      Sekali lagi usaha Dr. Mahathir untuk menyatukan pembangkang bakal gagal dan niat untuk menjatuhkan Najib dan kerajaannya tidak akan kesampaian. Dengan ideologi setiap parti pembangkang yang tidak seiring dan konsep politik dominan yang menguasai DAP dan PPBM menjadikan usaha Dr. Mahathir lebih payah kerana jiwa beliau masih seorang nasionalis yang pragmatik. Drama yang dipersembahkan oleh Dr. Mahathir sudah diketahui tema dan plotnya dan dalam kalangan pembangkang masih belum percaya bahawa episod penyatuan ini boleh berjaya.-.utusan.com.my

      Delete
    5. ISLAM bukan macam pakaian, boleh ditukar-tukar mengikut rasa. Asal suka pakai asal tak suka tukar atau buang. PAS akan hilang identiti sebuah jamaah Islam kalau Islam yang menjadi prinsipnya dibuang.


      Siapa yang nak PAS tinggalkan prinsipnya, maka dia kena bersedia untuk ditinggalkan oleh PAS. Kalau dia tak bersedia tinggalkan PAS, lama-lama pasti ahli PAS akan keluarkan dia atau dia terkeluar dengan sendiri.

      Dengan prinsip ini PAS membina ahli dan jenteranya, jentera PAS bergerak dan berkembang bukan dengan dedak tapi dengan prinsipnya.

      Kalau PAS pertahankan prinsipnya, orang yang benci kepadanya akan meninggalkannya tapi kalau PAS khianati prinsipnya orang yang cinta padanya pula akan tinggalkannya.

      Biar PAS kehilangan orang yang membenci, tapi jangan kehilangan orang yang mencintai.

      Jentera inilah yang siang malam bersengkang mata, mencurahkan peluh, kosongkan poket untuk perjuangkan Islam yang menjadi prinsip perjuangannya.

      Jentera yang cinta kepada perjuangan PAS inilah juga yang membantu rakan tahalufnya yang sekarang sedang menubi hinaan dan perlekeh prinsip yang dibawa oleh PAS.

      Dengan prinsip ini juga PAS berpencak dihadapan musuh musuh tradisinya BN yang menghalang PAS dari perjuangkan prinsip Islamnya dari dulu hingga kini, tak pernah PAS undur dari pertahankan prinsipnya walaupun musuhnya semakin ramai.

      Begitu juga dengan sesiapa sahaja yang menyerang, menghina, menghalang PAS untuk kehadapan bersama prinsipnya. PAS akan rempuh dan hadapi semua halangan, penghinaan kepada PAS tidak sedikit pun mereputkan semangat perjuangan.

      PAS tak reput dek hinaan, prinsip PAS adalah Islam, mana mungkin Islam itu akan reput, selagi PAS tidak khianati prinsipnya, selagi itu ia umpama pohon segar dan rendang yang meneduhkan. Semakin bertunas dan mengeluarkan buah yang manis.

      Delete
    6. PAS disalahkan dengan sehabis kesalahan hingga sepertinya PAS itu telah tiada satu betulnya. Memulas apa yang sempat dipulas, tak sempat pulas kepala dipulasnya kaki supaya PAS sakit.

      Yang mereka hendaknya apabila PAS sakit, akan ikut sahaja apa orang buat dan suruh. Nak suruh PAS ikut semua yang mereka mahu, jika tidak ikut mereka tetap pulas dan pulas, begitulah sikap jahat pembenci PAS.

      Apabila PAS tak ikut, siang malam dok bersyair kata PAS lemah, PAS nak hancur, PAS tak berguna, tapi waktu yang sama, PAS diajak bersatu untuk tumbangkan BN. Kalau dah kata PH tu kuat, tak perlulah ajak PAS bersama.

      PAS dari dulu lawan Umno kerana Umno tolak Islam, sekarang ini pun PAS tidak bersama PH kerana di dalamnya ada DAP yang jelas menolak RUU 355, juga di dalamnya ada PAN yang sokong apa sahaja DAP buat.

      Dulu burukkan PAS kerana mahu berUG dengan Umno, bila sampai sekarang menunggu, sehingga tinggal tengkorak kering pun PAS masih tak berUG, PAS disalahkan pula kerana nak bentangkan RUU 355.

      RUU 355 jadi kambing hitam untuk salahkan PAS.

      Masa untuk menilai hampir tiba, ada yang dah jelas perdirian menolaknya, ada yang masih belum buat keputusan, dapat atau tidak majoritinya nanti, seluruh rakyat akan menilai ahli parlimen masing-masing.

      Namun pasti jawapan bagi yang mengundi setuju, akan berkata ini adalah usaha untuk laksanakan sebahagian syariat Islam, yang tidak bersetuju pula akan kandang salahkan RUU 355 dengan pelbagai salahnya. Mencurahkan semua lauk kerana benci kepada yang memasaknya.

      PAS hanya menunaikan janjinya dengan Allah, untuk tinggikan syiarnya, itu prinsip PAS. PAS tidak peduli lagi sidaun keladi, Insya-Allah RUU 355 pasti dibentangkan, ikut hati mati, tak ikut pun mati.

      Delete
    7. SECARA terbuka dan berkali-kali PAN menyatakan kesediaannya untuk bersama PAS dalam pakatan pembangkang bagi menghadapi BN dalam PRU 14 ini. Bahkan dari mula gabungan ganti Pakatan Rakyat mengajak PAS bersama yang di dalamnya ada PAN.



      PAS pula bersumpah tidak sama sekali sudi bermuafakat yang di dalamnya ada PAN. Sekarang datang pula Dr. Mahathir dan Tan Sri Muhyidin Yassin mengajak PAS bersama dengannya bekerjasama dalam gabungan pembangkang yang lebih besar yang di dalamnya dan PAN dan satu lagi parti yang sebut namanya pun PAS naik loya.

      Muhyidin sudah jumpa DS Anwar Ibrahim sekejap, sedia menawar diri menjadi jambatan supaya boleh dilalui PAS untuk bersama pembangkang.

      Setakat ini reaksi PAS terhadap semua pelawaan mengikut loghat orang Kedah, tak bulo’. Tak bulo’ itu ialah tak lapar.

      Maka semuanya tidak faham mengapa PAS fobia sangat tak mahu bersentuhan sangat dengan PAN. Macam bersentuh kulit laki-laki dan perempuan, batak wuduk?

      Orang dalam PKR dan sekalian NGO pro-Pakatan sudah lama tidak faham dengan PAS. Dan sekarang Dr. Mahathir yang pakar dalam sepak terajang politik pun mungkin terasa tidak faham juga dengan sikap PAS itu.

      Memang semua payah memahamai PAS. Dulu orang tidak menyangka PAS boleh sekelambu dengan DAP. Tetapi ia pernah tidur sebantal dengan DAP. Mungkin sekarang PAS lebih senang sekelambu semua dengan DAP daripada duduk semeja dengan PAN.

      Hingga Umno pun macam gila dulu. PAS sedia kerjasama dengan DAP tapi dengan Umno yang sama-sama Islam, PAS tak bulo’.

      Penerimaan PAS terhadap PAN sekarang samalah dengan sikapnya terhadap Umno selama-lamanya.

      Bawa pakar jiwa dari Amerika dan Israel pun payah hendak memahami sikap PAS itu. Tetapi sikap PAS terhadap PAN itu tidaklah susah sangat untuk difahami. Jawapan amat senang, tak perlu menggunakan pakar sakit jiwa dari mana-mana.

      Ia boleh dihuraikan dengan satu kaedah. Iaitu kira-kira sama saja kerjasama Umno dengan Bersatu yang baru ditubuhkan oleh Mahathir-Muhyidin sekarang. Kiranya Umno terima Bersatu masuk BN seperti ia pernah terima PAS satu masa dulu, maka lepas itu mudah bagi semua memahami sikap PAS.

      Jika Umno boleh terima Bersatu dan Bersatu pula boleh sepakat dengan Umno dengan Najib masih ketuanya, maka mungkin PAS dapat memikir semula untuk berkongsi politik dengan apa jua cara yang di dalamnya ada PAN.

      Kemungkinan itu kita boleh fikir setelah terlebih dulu Umno dapat menerima Bersatu bergabung dengannya bagi menghadapi pembangkang dalam PRU 14 nanti.

      Kalau Umno tidak boleh pandang Anwar dengan sebelah mata, dan jika Umno ada tujuh mata, tak sebiji mata pun boleh melihat Mahathir daan Muhyidin, maka begitulah PAS pandang ke lain apabila ada PAN dan tak sedia dengar nama PAN sekalipun mendengar nama itu tidak dikenakan duit.

      Biar Umno terima Muhyidin balik jadi Timbalan Presiden dan Muhyidin pun setuju balik jadi Timbalan Presiden Umno atau Umno bergabung dengan Bersatu dalam BN, maka lepas itu kita bincang semula mungkin atau tidak mungkin PAN bersekutu dengan PAS.

      Jika kita tidak boleh fikirkan Umno dan Bersatu boleh bergabung, maka kita jangan sakit kepala atas isu kebersamaan PAS dengan pemberontak Islam progresif itu. Tak mustahil! Tak mustahil! –

      Delete
    8. RAMAI yang kritik PAS, tak ada agenda lainkah selain menegakkan hukum Islam? Sementalah kini musim PAS sedang berhempas pulas meyakinkan orang Islam untuk menyokong usul pindaan akta 355. Lagilah ramai yang pandang serong dengan menganggap PAS kolot; tidak ada benda lain dalam kamus perjuangan mereka selain dari hudud!


      Nah! Beberapa hari lalu PAS telah keluarkan Dokumen Hijau. Dokumen ini memberi cadangan kepada kerajaan untuk menyelesaikan masalah ekonomi negara. Ini bukti PAS sedar dan prihatin masalah negara.

      Perjuangan PAS nak membetulkan perundangan negara tidak membuatkan PAS menutup mata akan kepincangan lain dalam negara. Perjuangan PAS adalah holistik mengikut kemampuan semasa yang ada, mengambil inspirasi daripada ajaran Islam sendiri yang bersifat syumul merangkumi setiap cabang hidup manusia.

      Itu belum lagi diterangkan peranan PAS dalam pendidikan rakyat. Belum lagi dicerita penglibatan PAS dalam isu kebajikan, pengurusan bencana, kesedaran sosial, alam sekitar, isu perpaduan ummah, pengurusan krisis antarabangsa dan sebagainya.

      Kenapa perlu prejudis terhadap PAS? Sepatutnya jika benar PAS memiliki kekurangan, kita sebagai muslim sama-sama perbaiki dan menutup keaiban, bukan mengorek keaiban dan menjaja kepada umum; suatu tindakan yang tidak akan memajukan ummah.

      Berbalik kepada Dokumen Hijau, inilah budaya politik yang PAS cuba bawa. Politik idea. Bukan politik kritik dan kutuk sahaja. Kerja mendedahkan penyelewengan dan salah urus kerajaan semata-mata tidak membawa negara ke arah yang lebih baik. Negara perlukan idea dan solusi. Rakyat perlu dididik untuk memilih pemimpin yang berwawasan dan membawa gagasan yang jelas, bukan beretorik dengan janji-janji kosong sahaja.

      Kalau tidak mampu sekalipun membawa idea lain untuk selesaikan masalah negara, sekurang-kurangnya cubalah bincang idea PAS ini. Cadangkan pindaan-pindaan yang perlu dalam Dokumen Hijau jika perlu.

      Sama juga dengan RUU pindaan akta 355 yang di bawa oleh Presiden PAS, kalau ada klausa-klausa yang perlukan penambahbaikan, cadangkan terus. Bukan terus menolak kerana mengandaikan sedikit masalah teknikal yang mungkin timbul.

      Belajarlah berpolitik dengan matang. Kita orang Islam jangan ikutkan sangat nafsu musuh Islam

      Delete
    9. Assalamualaikum,,,,

      Ada rupanya kenyataan dari pemuda DAP yang mendakwa DAP tidak memusuhi Islam dan memusuhi PAS tidak bermakna memusuhi Islam.Sedarkah apa yang mereka kata ini.PAS tu apa? Apakah PAS hanyalah sebuah parti politil seperti DAP? Dan kalaupun PAS hanya parti politik apakah pula prinsip politiknya? politik sekular atau politik Islam.Politik Islam pula membawa seluruh ajaran Islam di dalamnya, itulah PAS yang terlebih dahulu mesti difahami dan dihormati oleh DAP.Apakah DAP sudah menghormati PAS apabila mereka terang terang menolak Hudud? Hudud itu perjuangan PAS dan Hudud juga adalah Islam, jadi sesiapa yang menolak Hudud sebenarnya menolak Islam.kenapa inipun DAP tak mahu faham?
      Jadi apabila DAP menolak Hudud, sudah bermakna mereka memusuhi Islam bukan memusuhi PAS.Maka kenyataan pemuda DAP itu bukan sahaja tidak benar tetapi mengandungi maksud tertentu.Yang boleh difahami ialah mereka cuma cuba menarik sokongan orang Islam kepada perjuangan liberalnya.Dengan mengatakan memusuhi PAS bukan bermakna memusuhi Islam, sudah jelas maksud pemuda DAP ini yang cuba mengatakan PAS hanya parti politik seperti DAP, maka tidak salah memusuhi PAS tetapi mereka tidak sedar bahawa cara mereka memusuhi PAS itu menentang Islam apabila mereka menentang Hudud.Hudud itu hak Islam bukan hak PAS, tak seperti dasar Malaysia Malaysian DAP itu milik DAP yang boleh ditentang.
      Atau apakah mereka mahu menyamakan Hudud dengan Malaysia Malaysian mereka? Banganglah kalau ada umat Islam yang percaya dengan kenyataan menipu mereka ini dan sudah tentu lagi banganglah umat Islam yang menyokong mereka.
      Itu ajer yang saya mahu katakan kepada penyokong dan ahli DAP yang beragama Islam.Insaflah sebelum nyawa sampai ke halkum!

      Delete
    10. Situasi mutakhir memperlihatkan ketegasan PAS untuk berdiri sebagai blok ketiga, Suara PAS jelas merdeka tanpa takut kepada yang mencela. PAS kini ada pakatan sendiri yang dinamakan Gagasan Sejahtera . PAS dengan tegas menyatakan tak akan berunding sama sekali dengan DAP yang konsisten menentang dasar Islam PAS.
      Yang pastinya, PAS istiqamah menentang UMNO. PAS tidak membenci orang-orang UMNO. Inilah mesej PAS dalam visi dan misi Budaya Politik Matang Dan Sejahtera. Yang ditentang ialah dasar perjuangan dan amalan korupsi yang bersarang kukuh dalam batang tubuh parti bersimbolkan keris telanjang itu.
      Maka orang-orang UMNO sewajar nya bersama dengan PAS untuk memartabatkan Islam dan memperbetulkan kerosakan bangsa ini.
      Hari ini, parti baru Muhyiddin Yassin mengajak PAS bersatu menentang BN dengan syarat mesti duduk bersama DAP dan PAN. PKR pun mengajak PAS bersama dengan diberi syarat ‘garis merah’. Semua parti ‘orang-orang profesional’ ini memberi syarat kepada PAS. Yang pantang disebut ialah PAS memberi syarat kepada mereka.
      Hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong. Haji Subky Latif sudah pun menasihati mereka dalam tulisannya. Katanya, teruskanlah tanpa menunggu PAS. Ketua Lajnah Penerangan PAS, Ustaz Nasruddin Hassan Tantawi pun sudah membuat penjelasan. Bagi orang yang ada maruah, buat apalagi menunggu PAS. Tetapi kenapa PAS ditunggu setiap saat dengan penuh harapan?
      Sebenarnya dalam jahat lidah mereka memfitnah dan menghina pemimpin PAS, mereka sedar PAS ada kekuatan suara teras Melayu/Islam. Akar umbi yang terbukti istiqamah dengan Islam, kental semangatnya, rela berkorban harta-benda, tenaga dan nyawa, ada di segenap ceruk rantau bumi Malaysia. Inilah yang mereka mahukan untuk mencukupkan undi. Tenaga inilah mereka perlukan bila mengundi. Pejuang inilah yang diperlukan apabila mereka berasa mereka perlu dibentengi. Semua ini amat didambakan dalam menghadapi PRU14.
      Sejarah telah memberi pengalaman baru kepada PAS. Laksana habis madu sepah dibuang. Tunggulah ketikanya apa yang berlaku pasca PRU13. Kata-kata “pemimpin PAS pembohong”, “geli melihat janggut ulama PAS”, “ustaz PAS ustaz Taliban”, “PAS punca pecah-belah pembangkang”, “PAS langgar prinsip”, “PAS mengkhianati undi rakyat”, semuanya kedengaran. Sejarah memahatkan gegak-gempita serangan dari luar dan dalam.
      Hari ini mereka mahu mengulangi naratif yang sama. Namun PAS bertindak bijak menjadi sutradara. Bukankah naratif boleh diolah semula dengan kecerdikan pengarah? Naratif juga boleh dibakulsampah. Motif tulisanku ialah untuk menyatakan sokongan dan dokongan atas ketegasan pucuk pimpinan. Serta, aku mengajak umat ini kembali bersatu di bawah payung kepimpinan para ulama.

      Delete
    11. Izinkan saya mengambil contoh daripada sirah Nabi Muhammad s.a.w. di mana Nabi menawan kota Madinah terlebih dahulu untuk menubuhkan kerajaan Islam , kemudian dari situ Nabi menawan kota Mekah dengan rela hati penduduk dan tiada tumpah darah.

      2. Dari contoh ini kita boleh ambil pengajaran dalam menghadapi PRU yang akan datang. Kita boleh mengibaratkan Kelantan&Terengganu sebagai Madinah , dan Mekah sebagai seluruh Malaysia.

      3. Maka ingin saya syorkan kepada ahli-ahli PAS sekalian supaya kita membuat suatu Memorandum Kesefahaman atau MOU dengan parti Pemerintah supaya Kelantan&Terengganu menjadi hak mutlak kerajaan PAS agar pertandingan satu lawan satu akan berlangsung di mana kemenangan PAS di Kelantan&Terengganu, dan juga parti Pemerintah di semua negeri yang lain akan TERJAMIN.
      4. Kemenangan mutlak PAS di Kelantan&Terengganu dan juga parti Pemerintah di negeri-negeri lain amatlah diperlukan untuk menghancurkan terus parti-parti yang bersifat pengkhianat (PAN), parti anti-Islam dan rasis (DAP) ; dan juga parti-parti yang ditubuhkan oleh mereka yang memperjuangkan individu-individu yang sudah lapuk , hilang “aura” dan penuh dengan sejarah penipuan (PKR dan Bersatu) .
      5. Kita tahu bahawa parti Pemerintah kini adalah dalam keadaan terdesak. Maka adalah wajar bagi PAS sebagai blok ketiga untuk memberikan penyelesaian mudah kepada parti Pemerintah untuk terus memerintah dengan hasrat untuk memberi peluang dan ruang kepada ketua mereka untuk memperbaiki keadaan.
      6. Langkah ini adalah bersesuaian dengan agenda politik PAS iaitu “budaya politik matang dan sejahtera” di mana penyatuan umat Islam di Malaysia merupakan suatu keutamaan dalam merintis jalan ke arah penubuhan kerajaan Islam.
      7. Di dalam MOU ini kita perlu meletakkan syarat bahawa Royalti Minyak Kelantan dikembalikan kepada Kelantan. Dana daripada Royalti minyak ini akan dapat memberi peluang kepada kerajaan PAS Kelantan&Terengganu untuk membina satu model kerajaan Islam contoh bagi seluruh negara.
      8. Model Kerajaan Islam ini memberi penekanan yang khusus terhadap penubuhan servis awam yang terbaik kepada masyarakat. Ia merangkumi pengamalan budaya “Matang dan Sejahtera” dalam semua aspek kerajaan negeri, sektor awam dan sektor persendirian. Secara tidak langsung , ini akan menghidupkan suasana yang sihat dan senang di kalangan masyarakat majmuk, sesuai dengan apa yang diajarkan oleh junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.
      9. Dengan adanya model kerajaan Islam contoh ini, maka dengan sendirinya ia menjadi “Piawaian Emas” (Gold Standard) terhadap persepsi masyarakat yang berada di luar dan di dalam negara. Ini amatlah perlu dalam usaha memenangi hati masyarakat supaya PAS dapat disenangi dan diberi sepenuh kepercayaan untuk memerintah Malaysia di hari muka.
      10. Adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai umat Islam untuk sering menegur Pemerintah supaya kita saling “berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran”. Surah Al-As mengajar kita bahawa menegur tentang kebenaran sahaja adalah tidak cukup. Ia perlu bersertakan kesabaran. Kesabaran inilah yang kita patut berikan kepada Pemerintah kini.
      11. Semoga Allah memberi ruang kepada kita untuk sentiasa bermuhasabah diri , dan memberi penyelesaian kepada segala masalah negara yang nampaknya semakin meruncing. Sesungguhnya kepada Allah sahajalah letaknya penyelesaian dalam segala hal. Dialah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengetahui.

      Delete
    12. Assalamualaikum,, Bukan main rancak lagi usaha parti parti pembangkang yang ada untuk mengajak PAS bersatu dengan mereka.Kali ini kelibat Mahathir dan Muhyidin dipergunakan sepenuhnya untuk menarik PAS kepada pakatan pembangkang malah Muhyidin sudah mengaku bahawa dia adalah orang tengah untuk menemukan semula PAS dengan bekas rakan dan bekas ahlinya, konfiden benar Muhyidin ketika mendakwa dialah orang tengah tetapi Muhyidin semacam tidak sedar bahawa usaha mengajak PAS ke pembangkang hanyalah untuk membentuk pakatan bagi mencabar BN khususnya Umno,
      tidak lain dari itu dan kalau Pakatan pembangkang menang, apakah corak kerajaan yang akan dibentuk tidak diperjelaskan dan apakah untungnya kepada PAS juga tidak dinyatakan sedangkan TGHH awal awal lagi menegaskan sebarang kerjasama yang nak dibuat dengan PAS mesti meletakkan Islam sebagai agenda utama.Jadi apakah agenda utama pakatan pembangkang adalah Islam? Muhyidin dan Mahathir tak pernah sentuh pasal Islam, jadi bagaimana?

      Umum tahu bekas rakan PAS dalam PR tidak mahu Islam dan bekas ahli PAS yang bersama Amanah juga tidak mahu Islam tetapi cuma mahu kemenangan dalam pilihanraya dan menjadi menteri sehingga mereka sanggup berbohong dengan agama sendiri semata mata mahu mencapai kemenangan bersama sekutu mereka DAP.
      Agenda DAP adalah liberal dan Amanah menyokongnya, kalau mereka menang samada bersama PAS atau tidak, agenda mereka tetap liberal di mana Islam juga akan diliberalkan.Tak percaya ada sumber sumber dari Amanah yang pernah mendakwa mereka mahu melonggarkan Islam bukan mengetatkan seperti PAS buat, longgar di sini bermaksud liberal.Oleh itu Muhyidin yang jadi orang tengah antara PAS dan mereka ini perlu jelas tentang agenda masing masing sebelum beriya iya mahu meyatukan mereka.begitu juga Mahathir yang positif dengan pakatan pembangkang perlu juga memperinckan tentang agenda Islamnya sebelum mahu melihat pakatan pembangkang bersama PAS terbentuk.
      Setakat ini tiada satupun pasal Islam disebut oleh kedua duanya jadi tak salah kalau kita mengandaikan PAS akan beralih kepada alternatif lain yang mungkin akan membawa terbentuknya MOU bersama Umno, terlebih lagi Umno juga amat terdesak untuk pertolongan dan sekarang ini membuka ruang yang kecil kepada Islam berbeza dengan parti parti pembangkang yang langsung tak berminat untuk Islam.
      Apatah lagi semua tahu Muhyidin dan Mahathir mahu menjatuhkan Najib melebihi dari segala galanya dan mungkin usaha mereka memujuk PAS hanyalah untuk membantu mereka menjatuhkan Najib sahaja.Sesudah Najib jatuh, apa rancangan masa depan mereka? hanya ALLAh yang tahu!

      Delete
    13. USAH hairan kenapa PAS hari ini begitu diminati oleh semua pihak. Tidak kira kerajaan mahupun pembangkang, semua mengharap PAS bersama gagasan mereka. Walau parti-parti baru tumbuh bak cendawan selepas hujan, namun PAS juga yang dicari.


      Ini semua kerana keteguhan PAS berpegang dengan prinsip Islam. Selepas kepimpinan PAS bertukar wajah pasca muktamar tahun lepas, PAS dilihat semakin proaktif mencanangkan agenda Islam, sehingga sanggup berdiri di atas kaki sendiri dengan berani mengisytihar bebas daripada pakatan sebelum ini.

      Alhamdulillah, tidak lama selepas perpisahan itu, PAS mengisytiharkan blok politik baru bersama parti serpihan Umno dan puluhan NGO-NGO lain. Desas-desus mengatakan PAS bakal berkubur selepas keluarnya beberapa bekas pimpinannya meleset sama sekali. Terbaru, sebuah lagi parti mengisytihar diri bersama dengan blok tersebut.

      Apa pembaharuan yang PAS lakukan? Tidak ada sebarang perubahan baru. Rahsianya hanyalah istiqamah dengan Islam yang benar. PAS mengambil langkah berani berputus dengan rakan tahaluf kerana memelihara Islam. PAS membuka ruang taawun dengan pihak kerajaan juga kerana maslahah Islam. Malah, penubuhan blok ketiga juga kerana memenuhi tuntutan Islam.

      Dari segi undang-undang, PAS membawa agenda Islamisasi melalui usul pindaan akta 355. Dalam bab ekonomi, PAS membentang dokumen hijau. Dalam bab kebajikan, PAS terus menjadi juara dengan Jabatan Amal dan Yayasan Amal. Semua ini adalah mengikut panduan wahyu Ilahi yang dinamakan Islam.

      Sangat dangkal kenyataan Salahudin Ayub baru-baru ini yang mengkritik ketegasan Presiden PAS mensyaratkan hanya pihak yang mahu menerima perjuangan Islam sahaja diterima untuk bekerjasama. Bagi beliau, PAS sengaja tidak mahu bergabung kerana mensyaratkan sesuatu yang mustahil diterima parti lain.

      Tidakkah kita sedar kenapa PAS begitu laku? Tidak kita fikir kenapa keahlian PAS naik mendadak? Tidakkah kita perhatikan kenapa semakin banyak pihak cuba mendekati PAS?

      Kerana PAS perjuangkan Islam!

      Justeru PAS perlu teruskan langkah ke hadapan. PAS tidak boleh undur lagi. PAS kena teguh dengan tekadnya memartabatkan Islam di bumi ini.

      PAS hanya ada Islam. Islam adalah segala-galanya bagi PAS. kalau PAS berkendur tentang Islam, tiada nilai lagi PAS. Kalau PAS tukar kiblat perjuangan, PAS akan lenyap ditelan arus.

      Ancaman musuh itu biasa. Ramalan pihak lain jangan dipercaya. Pujuk rayu itu bisikan syaitan. Desas desus dan ugutan dunia usah diambil peduli. Mereka sebenarnya takut matlamat kita. Mereka tahu apa kekuatan sebenar kita.

      Musim ini roda Islam sedang bergerak menuju ke atas. Islam semakin bernilai dan diminati umat manusia. Siapa yang bersama Islam maka mereka juga akan ke atas. Siapa yang menolak Islam, giliran mereka akan tersungkur ke bawah.

      Maka jadikanlah pesan Saidina Umar ini sebagai pedoman:

      قوم أعزنا الله بالإسلام مهما ابتغينا العزة بغير ما أعزنا الله أذلنا الله

      "Kita adalah kaum yang Allah muliakan dengan Islam. Seandainya kita mencari kemuliaan selain dari Islam, nescaya Allah akan jadikan kita kembali hina."

      Giliran Islam akan tiba. Ini janji Allah

      Delete
    14. Walaun anon Anak Babi di atas ni tak faham-faham bahasa yang RUU355 yang nak dibentangkan di Parlimen oleh Bapak Pengkapiran Melayu itu sebenarnya BUKAN Hudud. Tulis panjang-panjang tapi diri sendiri tak mahu membuat rujukan. Ingat Anak Babi....! RUU355 itu BUKAN Hudud.

      Delete
    15. PAS boleh memilih untuk bekerjasama dengan Umno, namun pimpinannya perlu bersedia untuk berdepan dengan penolakan sesetengah akar umbinya, yang berdekad-dekad menentang Umno, sehingga ada yang putus hubungan dengan saudara-mara berkeahlian Umno.
      Jikalau PAS memilih untuk bersendirian, maka muktamar seterusnya akan menjadi medan untuk bermuhasabah - mengapa prestasi PAS merudum dalam PRU14? Namun ia mungkin sedikit terlambat. Jikalau saf pimpinan sedia ada perlu dipertanggungjawabkan atas kekalahan tersebut, siapa pula penggantinya, memandangkan kebanyakan pemimpin garis kedua telah masuk AMANAH?
      DAP nampaknya paling selesa kedudukannya di kalangan parti pembangkang. Jikalau dibuat perkiraan kasar, persempadanan semula, sungguhpun tidak menambah kerusi untuk dimenangi DAP, tetapi kerusi yang dimenangi DAP menjadi lebih "selamat", dengan pemindahan pengundi bukan Melayu ke kawasannya.
      Setakat ini, tiada petanda yang menunjukkan bahawa pengundi Cina akan beralih kepada BN dalam PRU14, tetapi ada simptom-simptom menunjukkan peratusan pengundian Cina bakal merosot, lantaran kekecewaan terhadap apa yang berlaku pada hari ini.
      Padahal, DAP sudah tepu kemenangannya dalam PRU13, dan agak mustahil untuk melonjak dalam PRU14. Cuma, DAP juga berdepan dengan tekanan penyokong tradisionalnya - apa yang boleh DAP lakukan dengan mandat sebegitu besar?
      Pengundi yang "pragmatik" akan berdepan dengan dilema - sama ada memilih pembangkang terbesar yang lantang suaranya, ataupun memilih parti komponen pemerintah yang kecil, tetapi mempunyai sedikit kuasa pentadbiran?
      PKR yang berusia 17 tahun sekarang masih kurang mantap, berbanding parti yang lain. Parti ini hampir lemas pada tahun 2004, selepas gelombang Reformasi menyurut. PKR tidak menampilkan imej agama mahupun kaum, tetapi ideal perjuangan dengan nilai keadilan, demokrasi dan kebebasan, sukar berfungsi untuk menggembleng massa. Maka ditekankannya "inklusif", merangkumkan sesiapa sahaja yang menyokong Reformasi, yang hakikatnya membuka ruang untuk diambil kesempatan oleh oportunis.
      Parti ini paling banyak melahirkan "katak" selepas PRU12, sebelum dikawal dengan tapisan yang lebih rapi dalam PRU13, itupun gagal menghalang apa yang berlaku di Sabah baru-baru ini. Lebih baik kita bersedia, andainya pembangkang hilang kerajaan negeri Selangor dalam PRU14, apakah PKR masih mampu bertahan?
      Tanpa kuasa dan sumber sebagai faktor penyatu, apakah kita akan menyaksikan lompatan katak selepas itu? Dan jikalau ia berlaku, sudah tentu ia memberi impak yang besar kepada politik Malaysia, kerana suka atau tidak, PKR adalah parti berbilang kaum yang paling berjaya di Malaysia buat setakat ini.
      Demikianlah senario-senario yang mungkin berlaku, dengan beberapa andaian dan analisis, yang agak negatif terhadap masa kini. Cuma politik adalah seni yang memungkinkan mustahil. Ia bukan statik tetapi dinamik. Masa depan hanya akan berubah seandainya perubahan dilakukan sekarang.
      Kalaupun gagal ditambahbaik situasinya, sekurang-kurangnya cubalah menghalangnya daripada menjadi sesuatu yang lebih teruk.

      Delete
    16. Pas parti sampah!

      Delete
    17. kalau nak berleter panjang2 kat sini, eloklah buat blog sendiri.

      kalau nak bertandang, jgn lama2. tetamu lain pun nak dtg menjenguk.

      Delete
    18. Pas parti penjual agama, peralatkan Islam oleh lebai2 politikus berhati serigala.

      Delete
    19. pas parti syaitan penjual ugama.
      anak babi walaunta bodoh kat atas tu mabuk pil kuda kot.

      Delete
    20. PArtai ulamak Su'u:

      Al Allamah Al-Minawi dalam Faydh al-Qadîr Syarah Jami’ Shogir dari Imam Syuyuthi , mengatakan:


      “Bencana bagi umatku (datang) dari ulama sû’, yaitu ulama yang dengan ilmunya bertujuan mencari kenikmatan dunia, meraih kesenangan dan kedudukan. Setiap orang dari mereka adalah tawanan syaitan. Ia telah dibinasakan oleh hawa nafsunya dan dikuasai oleh kesengsaraannya. Siapa saja yang keadaannya demikian, maka bahayanya terhadap umat datang dari beberapa sisi. Dari sisi umat; mereka mengikuti ucapan- ucapan dan perbuatan-perbuatannya. Ia memperindah penguasa yang menzalimi manusia dan sewenang-wenangnya mengeluarkan fatwa untuk penguasa. Pena dan lisannya mengeluarkan kebohongan dan kedustaan. Kerana sombong, ia mengatakan sesuatu yang tidak ia ketahui.” ( Faydh al-Qadîr , VI/369.)

      Hujjatu Islam Imam al-Ghazali mengingatkan;

      “Hati-hatilah terhadap tipudaya Ulama Su’u. Sungguh, keburukan mereka bagi agama lebih buruk daripada syaitan. Sebab melalui merekalah syaitan mampu menanggalkan agama dari hati kaum Mukmin. Atas dasar itu, ketika Rasul Saw ditanya tentang sejahat-jahat makhluk, Beliau menjawab, “Ya Allah berilah aku keampunan.” Rasullullah Saw mengatakannya sebanyak tiga kali, lalu bersabda:

      “Mereka adalah Ulama Sû’u”

      Delete
    21. Gua sudah lama join dgn religious bigot. Derang mmg jenis kepala batu. Langsung x flexible. Kalo time haid, mmg haid la.

      Agama kuat sgt mcm org gila isim jugak la. Nak dekati pun susah.

      Delete
    22. itu dia pencacai PIGS pemakan dedak 90 juta dah datang...emmm tunggu PRU14 tengok berapa kerusi PIGS dapat...Pantai Barat mungkin takde kerusi...pantai timur belum tentu....kelantan bakal hilang....wait and see....cakap banyak tak guna....legasi TGNA dah takde pewaris...

      Delete
    23. Sebaik2 jin adalah sejahat2 manusia. Sejahat2 manusia adalah golongan ularmak2 suu dan para khodam mrk.

      Delete
    24. Sebaik2 jin adalah sejahat2 manusia. Sejahat2 manusia adalah golongan ularmak2 suu dan para khodam mrk.

      Golongan ularmak suu banyak diternak dlm Pas.

      Delete
    25. Amboi panjang berjela jela depa geng PAS masuk sini lambak 'shit 'dan kepala toya depa. Sudah la orang yang betul betul beriman dan takut kepada Allah swt sentiasa alim dalam berkata kata..selalu rendah diri dan insaf.

      Kalau asyik asyik buka mulut dan rasa diri tu dah terlalu islamik dan tawadoq dan orang lain semua salah nampak sangat mentaliti kamu lebih kurang sama dgn yang lain malah lebih buruk dgn yg lain aka parti secular.tak yah berbelit belit akui saja kalau parti PAS ini tak guna islam sebagai alat dah lama bungkus sebab pemimpin tiada kebijaksanaan dalam mentadbir dan mengurus maslahah duniawi...akhirat cuma allah swt saja tau.

      Pokok cerita blog ini kenapa nampak macam menyokong Najib..pasal RUU 355 tu semua tau lah tak yah sentimental hanya alat baik umno maupun PAS..cukup sampai disini saja,macam lagu plak.

      Delete
    26. Ko pergi bukak blog sendirila Pak Aji.

      Kalau dah PAS tak ada cita2 nak pegang tampuk kerajaan.....tak nak ke Putra Jaya.....maka baiklah PAS masuk bergabung jadi parti komponen BN saja.....habis cerita.

      Tak payah susah2 nak berdalih2....u-turn berkali2.

      Kalau PAS tak ada cita2 nak pegang kerajaan....jadi apa sebenarnya hala tuju PAS...??? Cuma nak perintah Kelantan sajakah?? Setakat nak duduk satu negeri jer....?? Sebab tak mungkin BN nak lepaskan negeri lain pada PAS.

      Kesian pemangkah PAS sebab dia org tak tau hala tuju dia org.

      Delete
    27. Itu yg citer panjang-panjang tu pon silap-silap cybertruper umngok dan budak-budak jamal anjing kurap yang tolong karang..orang PasPisPus mane reti dlm bab pikir-memikir nih..buktinyer..haa..tengok le statement mursamdol am dengan tuang presideng..merapu cam statement jamal anjing kurap jer..jgn harap la nak suroh tulih panjang-panjang..ke rantau panjang atau krabi boleh ler..mane pulak si nash ten..tereeen..rindu pulak ngan dia..ingat nak ngajak nengok dvd blu pilem..ada yang baru nih..baik punye..kihkihkih..

      Delete
    28. Kepada budin,

      Sila buang 'novel2' yg bersifat copy-paste ni drp blog Tuan. Langsung xmembina lebih pada tumpang populariti blog org sahaja mereka ni.

      Kalau dibiarkan lama2 org pun naik fedup nk tgk blog kau ni din

      Delete
  2. Selepas Almarhum Nik Abd Aziz Nik Mat mangkat PAS otomatik menjadi parti bersekutu BN. Kecenderungan PAS khususnya Haji Abd Hadi, Almarhum Haron Din dan Haji Hashim Jasin terhadap UMNO bukan baharu. Merekalah antara invididu yang menyokong usaha kerajaan perpaduan UMNO-PAS di Selangor tajaan Hassan Ali seusai PRU12. Ketiadaan Nik Abd Aziz membuka seluas pintu untuk mereka 'berdamai' dengan UMNO. Jika jemaahnya masih tidak mampu melihat, hanya Allah s.w.t yang dapat menolong mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AWAS AWAS AWAS !!!!! PAS alias PIGS kata dia tak nak di belakang skrg nnak ke depan so UMNGOK mampuslah kau pigs nak terajang korang kebelakang

      Delete
    2. Kalu dah jelma jadi lembu tercocok hidung, si Pas ni boleh duduk depan belakang kiri kanan atas atawapun bawah ikut suka hati tapi mu ni adalah Pemakan Dedak Bodoh Sombong Tamak Haloba!!!

      Delete
  3. Bila orang sak yg PAS sudah telan 90 juta dedak najib depa marah,tapi cuba tengok perangai sekor sekor pemimpin yg ada semua jenis mesra najib...jadi tak salah la kalau orang dapat bau dedak najib sudah dapat di kesan dari kentot depa.

    Sudah la ahli PAS kamu macam ahli umno sama aja keadaan hampa, dua dua kena kencing....yang paling rugi bangsa melayu terpaksa bela kedua dua parti politik yg pemimpin macam biawak hidup depan jual agama dan bangsa belakang dok cakar bangsa sendiri.

    Kedua dua parti ini perjuangan pemimpin sama saja kalau kita lihat pads era ini nak hidup dan dapat nikmat duniawi hanya semata mata melalui kerja putar belit politik satu guna nama agama satu guna bangsa...semua musibat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenyataan yang mengesahkan dedak RM90 juta masuk ke dalam kocek Pas. Kata nak saman SR tapi la ni tak saman-saman. Inilah parti jual agama dan munafiq bersiri yang akan dilaknati ALLAH. Dijangka lepas PRU14 Pas pasti lingkup dan bungkus bersama UMNO. INSYAALAH.

      Delete
  4. Bila sudah masuk maka susahlah nak keluar. Kata nak saman SR. Bila ? Kan sudah terbukti yang bila dah masuk memang takut nak keluar !

    ReplyDelete
  5. Peribahasa kaum India yg berbunyi:when comes to money, even the dead comes walking sangat sesuai untuk d applikasikan pada PAS.
    Serban dan ketayap terbang melalui tingkap saat wang mengetuk pintu.

    ReplyDelete
  6. Peribahasa kaum India yg berbunyi:when comes to money, even the dead comes walking sangat sesuai untuk d applikasikan pada PAS.
    Serban dan ketayap terbang melalui tingkap saat wang mengetuk pintu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sampai KIAMAT PAS takkan dapat pegang tampuk kerajaan. Kalau mereka join umno, mereka akan jadi alat BN utk pancing undi Melayu saja.....

      Bodohnya pas menolak dan menafikan PELUANG mereka ke Putra Jaya....yg untungnya BN.

      Delete
    2. Walking dead itu zombie berjubah betui hantu hitam 10 jenis...woooo isle yg sungguh menakutkan manusia!

      Delete
  7. Saya menyeru agar PAS berterus-terang sahajalah pendirian untuk menyertai BN dan UMNO bagi melawan pembangkang cina komunis DAP. Tindakan PAS berdolak-dalik merugikan UMNO dan akan menyebabkan kekalahan UMNO teruk pada PRU14 nanti. PAS juga sudah yakin bahawa Dato Najib tidak terlibat dalam skandal 1mDB, maka sewajibnya PAS bergabung terus dgn UMNO tanpa berdolak-dalik lagi. Ayuh. Kita lawan DAP nanti. Lawan tetap lawan.

    Nukilan Khas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudahlah...

      Pas ni parti gelandangan.Fullstop.

      Delete
    2. tahap pemikiran alumni kellie's castle...setaraf dengan jebon jebon dan hantu puaka...MCA taknak lawan??? parti assabiyah....

      Delete
    3. Memang pun...
      Graduate kellie'castle pun boleh jadi budak suruhan jamal banduan yg berkelulusan SRP saja.

      Delete
    4. Bukan anak dara tapi sundal tua

      Delete
  8. PAS mahu jadikan dirinya ibarat anak dara; di pikat oleh 2 teruna BN dan PR. Mahu diri nya di pikat, di beri hadiah, di kejar kejar dan kemudian meletakkan syarat jika mahu di lamar. INI GAME yang PAS cuba mainkan sekarang. Hasilnya? RM90juta sudah dalam serban

    ReplyDelete
  9. Budin yang peliknya sampai hari ini tak juga disamannya Sarawak Report pasal RM90 Juta tu
    Ni yg muskil ni.. ke...

    - Mat Cangkul, Kulai

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini ke mat cangkul yg nak cangkul pekerja saj tu???

      hehehe...

      Delete
  10. Bukankah pas hanya berminat jadi penasihat.. Takmau pimpin negara ka sebelum ni.. Mana satu yg betoi ni..

    Senang paham.. Pas nak begerak sendiri.. Pembangkang pun takmau atau pemimpin pun takmau..

    Yg pasti pas mesra bn.. Pas kurang komen bersatu dan pkr.. Byk tumpu pada amanah dan dap.. Nmpaknya pertandingan 3penjuru adalah pasti..

    Pas blok pembangkang kedua selepas gabungan pembangjang pertama

    Kena letak calon yg kuat2 di 3penjuru kawasan parlimen.. Dap jgn bertanding kawasan pas.. Kawasan luar bandar bagi pada amanah.. Kawasan bandar pkr dan bersatu.. Kawasan cina bagi dap.. Kawasan tradisi bn bagi bersatu lawan.. Pkr kekalkan di kawasan tradisi pkr..
    Fokus kalahkan najib lebih baik dari fokus kalahkan calon yg lain.. Kalu boleh letak muhyidin yasin lawan di pekan..

    ReplyDelete
  11. Salam Bro

    Nampaknya Mursyidul Am PAS, Hashim Jasin sama jugak dengan para ulamak dan agamawan yang lain. RASUAH ITU HARUS DAN HALAL. Membutakan mata dan hati dengan segala salah laku yang nyata dengan bukti bertaburan dipelosok dunia....Orang macam ni yang kita harapkan nak membela Agama, Bangsa dan Tanahair? Pooodah...politik PAS hanya menjadikan agama sebagai tunggangan...Dulu Hadi kapirkan UMNO...Nik Aziz kata Tuhan mencarut...Haron Din tak percaya PM masuk duit dalam akaun peribadi...Ni si Hashim Jasin pulak cakap berbelit belit...nak maju kedepan menjadi pemimpin konon...cuba berdiri depan cermin dan ukur baju dulu.

    Sdra Hashim Jasin...kamu tu dengan gelaran Mursyidul... sepatutnya lebih tegas pendirian berhubung salah laku RASUAH yang berleluasa masakini. Perbuatan dan pendirian PAS sebenarnya hanya mencemar Agama Islam yang suci itu.

    PAS memang sampah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan setakat sampah....tapi bangkai yang jijik...

      Delete
  12. Tolong tanya pemimpin PAS bila nak betul-betul saman Sarawak Report di London. Dah cakap berbulan-bulan, hanya bau kentut saja. Tak mungkin pemimpin PAS tak berani saman, macam Najib?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu ni adalah liabiliti pada pas. Orang kampong pon dah dengar pasal duit rm90 juta. Pas akan hilang banyak undi pada bersatu kerana isu ni. Kerana terlalu lama dok menunggu tak saman saman juga, pas dah hilang kredibiliti, spt umno.

      Delete
    2. London oh London.
      Pas tak kan datang.
      Tak jadi saman Sarawak Report.
      Parti Islam konon, ppuuii.
      Kah... kah... kah...

      Delete
  13. Din hang bukan tak faham kot apa yang dimaksudkan Tok Hashim ni dulu baik dengan BN PAS ada jawatan tapi jawatan yang tak berprestasi dengan kemewahan untuk kroni dan semasa bersama dengan pembangkang PAS berasa depa kuat dan mahu kuasa veto tapi dalam pakatan mana ada kuasa veto yang ada bersetuju dengan yang tak setuju itulah sebabnya Hadi Awng tak boleh terima kerana Hadi Awang ni jenis gila kuasa sikit makanya semua keputusan yang diwakili oleh wakil PAS tidak akan terpakai pada Hadi Awng.

    ReplyDelete
  14. Lawan 3 penjuru, tak ada masalah. Satu dunia tau PAS dan umno hangat bercinta. Melayu middle class akan reject pas, no problem. Biar pas jadi hero kat klantan, ganu dan kedah. Hero kampung, tak payah la nak dijemput2 lagi masuk pakatan. Skrg ni pakatan patut fokus sabah, angin perubahan kencang di sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kedah dah condong ke PPBM. Ramai yg sedia kalih.

      Delete
    2. Kalih..kita mesti kalih

      Rakyat miskin dia bagi brim saja untuk tutup mulut.

      Sedangkan dia sendiri dah tibai berbilion bilion ringgit

      Delete
  15. Mau jadi pemimpun..
    Pooooorahhhhh
    Dlmn politik Msia kalau jadi kera sumbang...bodoh sombong....jgn harap la nak jd pemimpin.
    Buang masa dan membazirkan undi pengundi ja.
    PAS jd badan dakwah ja lah..
    Bodoh sangat pemimpin2nya yg ada kini dlm politik

    ReplyDelete
  16. Pakatan jangan takut lawan 3 penjuru. PAS ada banyak kerusi di selangor kerana 1 lawan 1, kecuali 1 kerusi di kota damansara (kalau tak silap). Cina pon undi pas dulu. Pada pru nanti, undi untuk bn akan merudum. PRK di sg besar dan kk bukan ukuran, sebab ramai orang umno masa tu masih berharap tun kembali ke umno. Skrg ada bersatu, orang umno ada pilihan jelas. Kalau tiada pas dalam pakatan, undi bumiputera kristian di sabah akan tumbangkan bn sabah. Sabah is the game changer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak hairan apa dgn pas. Parti gelandangan saja tu.
      Mcm lalat taik jugalah.
      Warna pun hijau..

      Delete
  17. Erm, sila berikan bai'ah mu kepada PAS sebagaimana 14 golongan (parti) memberi bai'ah nya kepada UMNO di dalam Barisan Nasional.

    Dahulu PAS sanggup berdusta dengan khabar adanya tahalluf siasyi -
    1. Barisan Alternatif
    2. Pakatan Rakyat

    Sedangkan didalam kedua2nya - tiada bai'ah maka jadilah mereka ibarat tiga ekor binatang buas yg berlainan jenis(serigala,singa dan harimau) dan diletakkan di dalam satu kurungan - hanya bersatu atas sekeping daging untuk santapan.

    Hmm, mungkin si jahil yang sombong itu para politikus berhati serigala boleh perbudakkan dengan janji2 yg membuai hawa nafsu mereka.

    Tetapi tidak kepada si marhean yang masih mahu menggunakan akal, ilmu dan iman.

    Suatu ketika dahulu - PKR akan selalu berpakat dengan DAP terlebih dahulu kemudian barulah PAS diberitahu - maka "muafakat" diantara ketiga2 puak yang saling berdusta ini pun berjalan.

    Lalu hasilnya sering akan menjadi nisbah 2-1. dimana PAS wajib akur terhadap keputusan ini. sehinggalah PAS akhirnya sedar bahawa agama dan bangsanya menjadi taruhan, maka PAS berkeras - akhirnya PAS ditendang keluar kerana tidak akur kepada keputusan Majlis Presiden yang bersifat 2-1.

    Maka benarlah apa yang ditempikkan oleh golongan yg jahil dan sombong itu .. Matinya Pakatan Rakyat adalah kerana PAS "mengkhianati" rakan tahalufnya iaitu PKR dan DAP.

    Kini lahirnya Pakatan Harapan juga tanpa kuasa pemutus didalamnya - zahirnya kelihatan tiada bermasalah kerana PKR dan DAP adalah sama, lahirnya PAN atas usaha DAP.

    Sehinggalah muncul PPBM - maka bahtera siapakah diantara politikus berhati Serigala itu yang akan ditentukan hala tujunya kelak.

    Nasihatku hanya satu - wajib dilantik kuasa pemutus yakni sang Ketua diantara
    mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wei babi buat blog sendiri kalau nak bebel. PAS dulu aku hormat sehingga aku baca komen ko buat aku pikir PAS itu parti tajaan YAHUDI FREEMASON

      Delete
    2. wei babi buat blog sendiri kalau nak bebel. PAS dulu aku hormat sehingga aku baca komen ko buat aku pikir PAS itu parti tajaan YAHUDI FREEMASON

      Delete
    3. Pas parti politik peralatkan Islam menternak ramai ularmak2 suu akhir zaman.

      Delete
    4. pas parti tebang balak sampai licin.
      MEMBALAK BERSAMA ULARMAK.

      Delete
    5. masyuuukkkk....dapat sebahagian dedak 90 juta....satu posting dapat dua hinggit...elaun mencacai....pulut pun dapat...

      tiada lagi undiku utk PIS di kelate...

      Delete
  18. din, pas dah nampak clear memang dok sokong pencuri duit rakyat.
    hj hadi dah kelam mata dng 90 juta barangkali.
    aku cadangkan ahli pas buang lah lebai kat atas kepala tu, malulah lebai dok sokong pencuri duit rakyat...
    confirm pas kali nie masuk parit lah....
    padan muka...pembanhkang lain keluar dewan tapi pas masih tunggu dok sokong najib lagi....tuih...malu malu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemimpin2 Pas dah makan dedak haram ketua penyamun. Inilah kuasa cash is king @ hamba duit. Serban dan jubah pun boleh terbang.

      Delete
  19. ko o'ang tak mahu komen bajet 2017 ko?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ak nak komen. Pembangkang mmang bangang. Cam beruk kat zoo. Kok ya pun tunggu ler org abih ckp dulu. Ni dah mekik2 cm beruk kene pukul. Mmg patut pun pembangkang kene halau dewan..

      Delete
    2. Aku sokong apa pembangkang buat. Kerajaan bn tak ada lagi moral standing dari segala aspek.

      Delete
    3. Belanjawan menipu rakyat. Sokong atau tk sokong sama je rakyat yg akan ditindas lebih teruk lps ni oleh kerajaan penyamun. Disokong parti lebai pemakan dedak haram.

      Delete
    4. sokong anon 20.31...takde bezanya....rakyat makin susah...yang sokong BN memang bangang mcm anon 18.49...menyokong memPIGS buta...bila hati telah ditutup utk menerima kebenaran...kesiann...

      Delete
    5. adaaa... bajet 2017 maksudnya bila sampai hujung tahun 2017, Najib ngan badakair air akan naik jet tinggalkan melesia sambil ucap bye-bye...
      ByeJet 2017

      Delete
  20. ya betul oden lengok dlm astro awani online live (thru tv1), tiap2 tahun gitu la lagak ea pembangkang kepanasan kono perli semuo2 ea satu hati keluwau .. apa la diorang dipilh oleh grup2 sengal ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Poyi pokan naik basikal
      Apo dayo motong gotah
      Dapat dedak duduk diam diam
      Macam orang macam kau

      Delete
    2. masyukkk....dua hinggit satu posting utk macai pemakan dedak...ooo...lupa dok felda mana kat nogori yer???

      Delete
  21. Pas nak menang pru sorang sorang? Pas nak memimpin negara, tak nak dipimpin Si hashim ni sepatutnya kena fikir, sejak penubuhan pas hingga sekarang, bila masa pas menang majoriti kerusi parlimen..bolehkah, tanpa sokongan parti lain?...secara logiknya tidak mungkin berlaku tapi adakah ucapan ini merupakan hint dari pas bahawa najib akan memberikan jawatan tertentu kepada pemimpin pas sekiranya mereka bergabung ...saya fikir besar kemungkinan ya..

    ReplyDelete
  22. Kalau dah Chief Besar dan si Chief Pemuda dok lama taramkan jawatan Menteri....mampui pi lah yang lain...baik PH ataupun cai cai PAS.

    ReplyDelete
  23. Orang politik beserban besar nih dek kerana haloba duit dan kuasa, laju sahaja dia keluarkan ayat quran dan hukum hakam nak tunjuk orang yang tak setuju dengan mereka berdosa. Hakikat mereka menyokong individu pecah amanah pun boleh ditutup dengan ayat quran dan hukum hakam yang mereka pilih untuk paparkan.

    Itulah gunanya ayat quran dan dalil keagamaan untuk juak-juak ugama seperti seperti anon 17.28, supaya orang islam takut sehingga terpaksa dengar cakap mereka tanpa berfikir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahayanya Ulamak Su'u.

      Diriwayatkan dari Anas bin Malik Ra. sebuah hadis:


      ﻭَﻳْﻞٌ ِﻷُﻣَّﺘِﻲْ ﻣِﻦْ ﻋُﻠَﻤَﺎﺀِ ﺍﻟﺴُّﻮْﺀِ ﻳَِﺘَّﺨِﺬُﻭْﻥَ ﻫَﺬَﺍ ﺍﻟْﻌِﻠْﻢَ ﺗِﺠَﺎﺭَﺓً ﻳَﺒِﻴْﻌُﻮْﻧَﻬَﺎ ﻣِﻦْ ﺃُﻣَﺮَﺍﺀِ ﺯَﻣَﺎﻧِﻬِﻢْ ﺭِﺑْﺤﺎً ِﻟﻸَﻧْﻔُﺴِﻬِﻢْ ﻻَ ﺃَﺭْﺑَﺢَ ﺍﻟﻠﻪُ ﺗِﺠَﺎﺭَﺗَﻬُﻢْ

      Kebinasaan bagi umatku (datang) dari Ulama Su’u, mereka menjadikan ilmu sebagai barang dagangan yang mereka jual kepada para penguasa ketika mereka hendak mendapatkan keuntungan bagi diri mereka sendiri. Allah tidak akan memberikan keuntungan dalam perniagaan mereka itu. (HR al-Hakim)

      Sayidina Anas Ra juga meriwayatkan:

      ﺍﻟْﻌُﻠَﻤَﺎﺀُ ﺃَﻣَﻨَﺎﺀُ ﺍﻟﺮُّﺳُﻞِ ﻣَﺎ ﻟَﻢْ ﻳُﺨَﺎﻟِﻄُﻮْﺍ ﺍﻟﺴُّﻠْﻄَﺎﻥَ ﻭَ ﻳُﺪَﺍﺧِﻠُﻮْﺍ ﺍﻟﺪُّﻧْﻴَﺎ ﻓَﺎِﺫَﺍ ﺧَﺎﻟَﻄُﻮْﺍ ﺍﻟﺴُّﻠْﻄَﺎﻥَ ﻭَ ﺩَﺍﺧَﻠُﻮْﺍ ﺍﻟﺪُّﻧْﻴَﺎ ﻓَﻘَﺪْ ﺧَﺎﻧُﻮْﺍ ﺍﻟﺮُّﺳُﻞَ ﻓَﺎﺣْﺬَﺭُﻭْﻫُﻢْ ﻭَﻓِﻲْ ﺭِﻭَﺍﻳَﺔٍ ﻟِﻠْﺤَﺎﻛِﻢِ ﻓَﺎﻋْﺘَﺰِﻟُﻮْﻫُﻢْ



      Ulama adalah kepercayaan para rasul selagi mereka tidak bergaul dengan penguasa dan tidak asyik dengan dunia. Jika mereka bergaul dengan penguasa dan asyik dengan dunia maka mereka telah mengkhianati para rasul. Karana itu jauhilah mereka. (HR al-Hakim)

      ﻗﺎﻝ ﻋﻤﺮ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ: ﺇﻥ ﺃﺧﻮﻑ ﻣﺎ ﺃﺧﺎﻑ ﻋﻠﻰ ﻫﺬﻩ ﺍﻷﻣﺔ ﺍﻟﻤﻨﺎﻓﻖ ﺍﻟﻌﻠﻴﻢ. ﻗﺎﻟﻮﺍ: ﻭﻛﻴﻒ ﻳﻜﻮﻥ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎً ﻋﻠﻴﻤﺎً؟ ﻗﺎﻝ : ﻋﻠﻴﻢ ﺍﻟﻠﺴﺎﻥ ﺟﺎﻫﻞ ﺍﻟﻘﻠﺐ ﻭﺍﻟﻌﻤﻞ .

      Sayyidina Umar Bin Khatthab Ra. berkata “Sesungguhnya kekhawatiran yang paling aku khawatirkan dari umat ini adalah para munafiq yang berilmu”

      Para sahabat bertanya “Bagaimana orang munafiq tapi ia alim?”

      Sayyidina Umar Ra. menjawab “Mereka alim dalam lisannya tapi tidak dalam hati dan amalnya”

      Delete
    2. Org yg ada ilmu tapi tak beramal dgnnya. Contoh terdekat ialah tuang presideng parti Islam yg kuat ponteng sidang rakyat dan dikenali sbg lebai pembohong bersiri.

      Delete
  24. Pembentangan Bajet 2017 sebentar tadi jelas banyak memuaskan hati rakyat. Biasiswa dan dana pendidikan dikekalkan. Alhamdulillah. Tajaan belajar ke luar negara terutamanya Newcastle University masih terbuka lagi. GST tidak dinaikkan. Alhamdulillah sekali lagi. Elaun dan peruntukan utk ahli masjid dinaikkan. Alhamdulillah sekali lagi. Pembangkang khususnya dari PKR kepanasan. Sebab tu masing2 menjelma menjadi cipanzi dari afrika kat zoo. Hahahaha..sudah jelas janji BN dicapati. Woi pembangkang sekalian..kalau kalian masih buta tidak tahu lah apa saya nak katakan pada kalian. Kalian memang tidak mengenang langsung jasa UMNO. Sudah2 ler tu baca Malaysiakini yang tak habis2 memutar belit dan fitnah. Cmne nak menang PRU14..

    Laporan Khas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kali ni aku setuju dgn kau sebab kau tulis "sudah jelas janji BN dicapati". Bahlol tak boleh diajar kau ni!

      Delete
    2. Diyo perli hangla sobab ayat tu la hang selalu nyanyi. poorah.

      Delete
    3. Mamat alumni newcastle ni lama ak dah ak rs dia troll UMNO. Dia bkn nya grad betul pun dr newcastle..cara dia ckp tu mcm mad maslan..terbaik Kellies castle...

      Delete
    4. Tak ada sapa kepanasan. Yg panas umno, masih tak leh jawab pasal 1mdb, kenapa tak saman wsj. Pas pon panas, ahli2 dah mula tanya pasal rm90 juta, pemimpin tak leh jawab. Kellies castle shiok sendiri. Apa nak buat, pemiliran tahap mat moto felda lepas gian.

      Delete
  25. ahahahah....WALAUNTA CUBA NAK MENEGAK benang yg basah.pemimpin dapat dedak 90juta.walaunta didendangkan dgn parti bawa quran dan hadith. Cakap tak serupa bikin.

    MEmbalak bersama ularmak.RASUAH tu REZEKI.

    berasuah bersama isle.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah sewel ko jang, baik ko tobat cakap den ni daulat .. tahu.

      Delete
    2. heei warighhh.esei orang rombau..nie..nak harap lobai lontoih..hehehe..lobai yg porghi german tu heeeiii...habihh islam di korjokan heeei..ekau duduk mano..mungkin ekau orang ganu..nyamar cakap n9...den kobaka..kau..DIpantai barat ni haaa...PAS..tu 'PARTI AJARAN SOSAT'. Kek kelantan tak lamo idup lagi aa..

      Delete
  26. Sdr Din, mohon x siarkan ulasan2 yg pjg. Mcm esei dlm majalah je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. delete terus jer....copy paste jer lebih...nak dapat elaun mencacai jer dari puak nun sebelah...

      Delete
    2. macam eksaiklopedia jer...tapi isi macam sampah...takde point langsung...delete jer terus

      Delete
    3. Setuju, suh yg tulis berjela wat blog sendiri..

      Delete
    4. Dia risou klu buat blog sendiri xde sapa nk baca.tumpanglah sekaki blog tuan budin.aku sendiri pun malas nk baca ulasan yg panjang berjela merapu rapu

      Delete
  27. Parti yg banyak pengikut malas membaca berkenaan ekonomi dan sosial..berpengetahuan agama jadi jadian tp malas dlm penyelidikan sosio ekonomi,cuba lah soal pengikut parti Pas,jwb ikut kata guru sahaja tanpa hujahan berkenaan ekonomi dan perancangan..sgt menyedihkan tidak tahu kelemahan pentadbiran negara

    ReplyDelete
  28. Bagus pemimpin pembangkang keluar ramai2, mereka mewakili kemarahan rakyat. Pemimpin2 bn patut dah serasi perkara begini. Ahmad maslan kena booo perwakilan nya sendiri semasa mesyuarat bahagian umno. Ahmad bashah selaku mb kedah dan presiden kedah FA kena boo penyokong kedah sendiri di stadium darulaman. Masih muka tebal....

    ReplyDelete
  29. Bajet KOK ...kelentong orang kampong.

    ReplyDelete
  30. Special quote for mamak the melayu celup
    Downright

    Melayu Celup
    Small in numbers, about 5% of the total Mamak population but rather loud and “glaring”. Though mostly from the 3rd Graded colony, they have graduated well and have an ability of a Chameleon (or think they can) with the Malays. Some examples of these low dignity Melayu Celups are Ahmad Rizal Naina Merican, Sheik Hussein Mydin and Zambry Kadir carrying the Mamak trade mark glaringly. But if they are lucky they will look like the controversial Sharifah Zobra or Mahathir Mohamed. Let me give you a secret, any names that ends with Naina, Kadir, Mydin, Merican, Pakir, Jabeen, Shaik, Mubarakh, Mohammad (no reference to the Prophet Mohamed S.A.W.) are downright, flat out, no doubt, true blue Mamak Tongkang or the immediate descendant’s.

    ReplyDelete
    Replies
    1. What's your point?

      Too much booze u had just now?

      Bastard

      Delete
  31. si kapir laknat Mushiridul Am PArti Anak Syaitan (PAS) nie dah masuk poket dah duit RM90 juta. cash is King Haid dah jadi Pope Hadi, yg sekor baru dpt jadi Mushridul nie pun dah kena beli. Duit unyal pasal ugama boleh jual..

    ReplyDelete
  32. Janganlah percaya dgn parti ini ia akan mati beragan dimainkan oleh bn umno tetapi ramai pemimlinnya mimpi disiang hari yg pasti kelantan akan tumbang kpd bn jadi yg perlu kita sokong ialah parti DAP mereka ada pendirian kadang2 cakap org melayu islam ini tak boleh pakai dia syok sendiri tak cermin diri itulah dia

    ReplyDelete
  33. Ish3..xkan la ayam nak berlari meninggalkan 90juta butir bertih jagung.Tuan dah tabur..amek je la.

    ReplyDelete
  34. Pendek cerita,....PAS masuk BN....manakala MCA,MIC serta banyak parti pribumi di Sarawak dan Sabah keluar BN... bekerjasama dengan Bersatu.Maka PRU 14 kita dapat kerajaan baru.Najib and the gang masuk penjara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. PAS has a problem. Orang bn sabah senyap semacam; pasti mereka dah sedar shafei + daryl leiking = problem besar untuk bn sabah, bn akan tumbang. Sebab tu dap dan pkr sabah dah diam, mereka faham local sentiment. Bn sabah pasti tak mau pas sebagai partner.

      Sarawak steady jerr, diam2 ubi, sebab bn sarawak dah bebas dari najib. What adnan wants, adenan gets. Dia kata putrajaya bodoh, orang umno tak berani bising langsung. Umno makin lemah dah
      Saya pasti adenan akan buat statement tak mau PAS dalam bn. What PAS wants, nobody cares.

      Delete
    2. Di sarawak parti PAS tak laku..semasa pilihanraya DUN lepas PAS mencalonkan bangsa dayak bertanding d kerusi N 52 kakus dan kalah teruk sehingga hilang wang pertaruhan. Mereka yang pangkah cuma simpati dan tersalah pangkah oleh golongan yang tua2 sebab mereka tak pasti dengan simbol jet.
      Sehingga sekarang parti PAS belum dapat satu kerusi walaupun bertanding di kswasan majoriti melayu islam dan ini menandakan rakyat sarawak tahu PAS menjual agama untuk survival politik mereka.rakyat sarawak tak termakan oleh isu agama sebab di sarawak semua bangsa tak kira agama boleh hidup aman damai dan bersatu hati. Politik perkauman dan menggunakan agama tak akan mendapat sambutan dari rakyat sarawak sebab itu ketua menteri sarawak tak membenarkan sesiapa daripada malaya masuk ke sarawak sekiranya mereka terlalu ekstrimis tentang agama.

      Delete
  35. Rasionalnya pas akan ditolak dlm pru14. Masa tu umnu ketawa guling-guling.

    ReplyDelete
  36. Bertahun aku percaya pada ucapan Hj Hadi dan sokong PAS utk jatuh kan parti "toghut"..parti "assabiah"...Umno-BN, tetiba pemimpin yg kami lantuk blh pulak kata tak mahu jatuh kan pemimpin Umbo-BN? Sanggup mereka berkawan musuh parti. Tunggulah masa kamu akan jadi serupa mcm Yaser Arafat. Bertahun berperang dgn Yahudi..last2 masa tua berbaik dgn Yahudi. Peluhan ribu pejuang mati dibunuh yahudi tetiba umur dh tua blh pulak berdamai dgn yahudi. Dimainkan yahudi terang2. Apa pun tak dapat. Akhirnya dikatakan mati ditracun yahudi sendiri.
    Tunggulah masa kamu wahai peminmpin2 PAS yg ada. Kamu telah mensia2kan undi penyokong2 mu sekian lama. Kamu tidak menghargai undi penyokong2 kamu. Tunggulah...
    Kamu akan dimainkan dan dibodohkan oleh Umno-Bn
    Dan kredibiliti politik kamu..Hj Hadi dan pemimpin2 PAS kini akan dibusukkan dan dimatikan oleh Umbo sendiri.

    Sayonara PAS..

    ReplyDelete
  37. Ceh...Perlis sekangkang kera hang xleh nak tawan.. haha cakap tin kosong...elok isytiharkan shj mutaah dgn UMNO BN

    ReplyDelete
  38. allah telah berikn bench mark tempoh hari kpd mmber2 ni slps mrka berlaku ego sngt dgn air banjir mmenuhi klntan dn tmorlh. mrka brdoa tpi allah abaikn shj.

    ReplyDelete
  39. Petikan dari TheMalayMailOnline;

    "PM tells poor Malaysians to be Uber driver."

    Melayu miskin dulu. Jadi drebar je la.

    ReplyDelete
  40. Jgn pandang rendah PAS...tak lama lagi kelantan akan jadi pengeksport budu terbesar di dunia....orang putih akan makan french fries cecah budu, makan salad dengan budu dressing, dan pak arab akan makan unta kuah budu. Ada burger dan pizza budu. Berbudi bahasa dan berbudu selera, order baru dunia.

    ReplyDelete
  41. kenapa pas beria-ia benar nak bersama umno,senang jerr,ikut style najib memerintah negara nak naikkan ekonomi NEGARA kEnakan GST pada semua rakyat.rakyat bising bagi br1m.Najib sapu billion2 rakyat dapat kuah jeerr ataupun tulang.peimpin2 pas dapatlah velfire/range-rover..berbini lebih dari satu.

    di medi perdana najib tunjuk prihatin rakyat/manakala parti2 to-lebai tunjukkan hebat agama /nakkan negara islam.Bila kedua2nya bercantum,nampklah mereka dikacamata rakyat adalah hebat.SEBENARNYA MEREKA ADALAH,BAPA SEGALA MUNAFIQ,PEROMPAK.

    ReplyDelete
  42. Janganlah percaya dgn parti ini ia akan mati beragan dimainkan oleh bn umno tetapi ramai pemimlinnya mimpi disiang hari yg pasti kelantan akan tumbang kpd bn jadi yg perlu kita sokong ialah parti DAP mereka ada pendirian kadang2 cakap org melayu islam ini tak boleh pakai dia syok sendiri tak cermin diri itulah dia

    ReplyDelete
  43. Islam ke PAS ni dok asyik berdolak-dalik. Kejap nak join UMNO/BN, kejap kutuk lak! Kalau betul Islam nytakan terus-terang pendirian supaya senang makmum tahu.

    ReplyDelete
  44. Ayat Pas yang berjela jela panjang tu bukan dari Pas ..Sangat teratur isinya..macam dah di atur ayatnya..yang pasti ayat ini untuk marahkan orang Pas dan parti pembangkang yg lain sesama mereka..supaya tuduh menuduh..senanglah kerja BN..berpecah lagi semakin jauh..

    ReplyDelete
  45. Cuba kita berfikir..panjang sangat ayat kononnya dari orang Pas..Hanya orang yg dah rancang ayat tersebut..ayat dari idea perbincangan 2 atau 3 orang..nampak ayat org yg dibayar..pecah dan perintah..

    ReplyDelete
  46. Perangkap psikologi siber telah bermula dengan teratur oleh bn..So jangan jadi bodos kiranya kita tak tahu mainan mereka..akhir zaman ni kan hebat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu parti jual agama dan satu lg jual bangsa. Dasar pecah dan perintah. PRU 14 pertandingan antara PH menentang BN.

      Undi Pas = Undi Umno

      Delete
  47. He he..cubaan melaga kan lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dasar pecah dan perintah yg diamalkan pas/umno mmg mcm tu guna agama/bangsa..

      Delete
  48. Amanat 1981 memakan diri.

    ReplyDelete
  49. AKU PENYOKONG KUAT PEMBANGKANG TETAPI CARA KO ORANG BUAT POSTING DENGAN AYAT YANG MENCACI MENGHINA MENGUTUK MENCARUT MENGHERDIK DENGAN CARA KETERLALUAN..ORANG YANG MEMBUAT POSTING SAMPAH ADALAH ORANG YANG SAMA..BUAT POSTING BERKALI2 MAKI HAMUN BERBEZA SUPAYA NAMPAK RAMAI..HUJAH ZERO MAKI HAMUN KASI UP...ADAKAH INI PERANGKAP SIBERTROOPER UMNO ATAU PERMAINAN SB UNTUK MEMECAHKAN PEMBANGKANG..PRU 14 DIJANGKA SEBELUM RAYA 2017. AWAS!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas ini Pemilik blog kena pamer IP forumer macam blog FGR..supaya kita kenal pasti mereka.

      Delete
  50. LELONG ....LELONG.....LELONG...
    HARAKAH LELONG.....HARAKAH KENA LELONG....LELONG HARAKAH

    TAK LAKU2 ....LAGI..
    ORANG TAK MAHU BACA HARAKAH LAGI.....

    BAIK AKU SEDEKAHKAN KAT MAKCIK JUAL NASI LEMAK....
    BUAT BUNGKUS APA2 YG PATUT....
    DAPAT JUGA AKU PAHALA.....


    HE...ALERGIC BETUL AKU DGN PAS..HEE...WAEKKKK...

    ReplyDelete
  51. Apakah bodoh punya org 2020 cuma ditambah TN50 dan 1mdb disabotaj, mudah2an akan Allah swt beri balasan pada org2 yg jahat mulai skrg tak kira semua peringkat dari atas hingga ke pencacai/pemuja blog2 pembangkang, ya Allah pada kau juga kami dibelah kepimpinan M'sia kami serahkan yg berusaha membuat kebaikan tapi ramai yg kufur nikmat yg telah kau berikan melalui kepimpinan ini, hanya kau juga maha pembalas. Amin ya rabbil alamin

    ReplyDelete
  52. Bro yg membangkang yg aftif di brog2 adalah 75% drpd 100% akan tetapi yg tongong menyokong kerajaan aftif diblog samada pro & anti kerajaan hanyalah 1% drpd 100% tu pasal Najib masih lagi kehadapan biarlah apa saja ko selar mereka2 ni penyokong senyap ...bagai2 la diselar mereka tetap pengundi setia kerajaan yg tahu erti kesyukuran dan keamanan. Jadi eloklah belajar berbanyak2 bersabar yg diibarat 1 iggt ko derma ikhlas maka yakinlah 100 iggt rezeki yg dtg saperti ajaran Nabi kita yg penting yakin usaha dan banyak beramal soleh. Contoh ada kawan2 saya dan terdengar juga yg byk bergaji rendah, sederhana dan tinggi tapi disebabkan lalai/lagha dlm soal penglibatan politik lbh byk menyelar tahu2 byk rintangan mereka2 ini terima, duit hilang, brg perkakas rumah terbeli mahal sebab percaya sgt pada jenama disangka berkualiti tapi cepat rosak, kereta hilang/selalu meragam, diri dan keluarga selalu sakit, selalu ditipu kwn dan sdr mara, sering gagal bila mohon kerja dan mohon pinjaman, dapat menantu yg menyusahkan/bercerai berai, beristeri atau bersuami yg curang, anak2 terlibat dlm genjala social terlibat dadah dan arak dan menyusahkan org tua, sdr, kwn2 dan org sekeliling. Sebabnya mereka2 kebykkan tidak reti bersyukur dan buka la minda banding lah sejujurnya antara negara jiran mahu negara jauh M'sia la negara yg amat perihatin dgn rakyat selama Bn Umno memerintah ... cuba sdr2 nama negara mana yg lebih hebat penjagaan terhadap rakyat, yang tahu negara yg walaupun percuma bagai perubatan, pelajaran atau lain2 tetapi cukainya amat tinggi melebihi 40% dari gaji/upah diterima. Adalah elok/molek sdr2 brek emosi selangkah kebelakang dan melangkah kehadapan dgn berlapang dada agar kehidupan ini lebih bahagia drpd memikir kenapa org atas tu senang ja pelahap duit/reta sesuka hati, tak semua mereka2 ini dari apa yg sdr2 sangkakan, tetapi kita2 ni la kena tanya kemana arah yg dituju demi masa dan setiap masa yg berlalu dipenuhi dgn amalan samada keberuntungan diakhirat nanti atau dan masa yg berlalu tak dapat diulang semula dan apakah himpunan yg kita memperolehi samada sejahterakah kita ni nanti apabila nyawa dihujung hidup.
    Ikut hati mati, ikut rasa binasa, ikut nafsu lesu hidup hanya sementara. Dari mula zaman Arwah Onn Jaafar, Tunku, Razak, Hussein, hidup skrg lagi Mahathir, Abdullah selalu ditakut2kan M'sia bangkrap dimulai daPIG adik Kuan Yew Kit Siang dan ironinya Melayu Zombie menyambung isu ini sebenar kita2 ni la yg bangkrap drpd amalan wajib yg patut kita penuhi terhadap Allah taala yg kita leka dan persia2kan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...