Tuesday 18 October 2016

NAJIB LEBIH BAHAYA JIKA TERUS DIBERI KUASA?


Menjawab soalan tambahan pada hari pertama sidang Parlimen semalam, Najib Razak menyimpulkan cukai GST sebagai penyelamat kepada ekonomi negara.

Sehubungan itu, beliau menolak gesaan yang mencadangkan agar cukai GST 6 peratus dikurangkan kepada 3 peratus.

Tanpa GST, ekonomi negara akan lumpuh, katanya lagi.
Maknanya apa?

Jawapan Najib itu tidak lain bermaksud bahawa GST bukan saja akan terus dikekalkan, malah mungkin akan dinaikkan. 

Menurunkan kadar GST saja, bagi Najib, adalah mustahil kerana ia akan melumpuhkan ekonomi negara.

Najib nampaknya tidak melihat faktor pertumbuhan domestik dengan merangsang atau menggalakkan iklim perniagaan sebagai asas utama mengukuhkan kedudukan ekonomi, sebaliknya merasakan hanya melalui GST, sejenis cukai ala pukat harimau untuk mendapatkan sumber kewangan negara.

Penganalisis ekonomi juga tidak menolak kemungkinan cukai GST akan terus mengalami kenaikan berikutan kerajaan seperti tidak mempunyai sumber pendapatan yang lain yang produktif.

Lantaran itu, boleh dibayangkan bahawa bahaya lebih besar sedang menanti rakyat jika UMNO, BN dan Najib terus diberi kuasa mentadbir negara ini selepas PRU 14 nanti.
Najib hanya nampak GST atau wang dalam poket rakyat untuk memperolehi pendapatan, malah mungkin menaikkan kadarnya, sebagai cara mudah mengisi kantung kewangan negara. (SH 18/10/2016).

93 comments:

  1. Replies
    1. Mana Ahmad Maslan ya? Meh pakat pi luku kepala dia sorang 10 kali. Menteri UMNO ni cerdik2.

      Ya, cerdik2 dalam menipu orang ramai. Siap buat muka cool dan muka cengei lagik. Cerdik kepala pungkok derang!!

      Sebenarnya mereka2 ini bodoh piang. Nak majukan ekonomi, ambil duit poket rakyat. X pandai nak create bisnes lain melainkan perabih duit kutipan poket orang ramai.

      Bayangkan satu keluarga berbelanja RM2000 sebulan. Hampir RM120 utk GST. Itu blom service charge yg lain2 lagi. Ini blom kira individu dan syarikat lagi berbelanja. Hinggakan kluar duit ATM pun nak ambik jugak. Mcm org kebulur ja nak ambik duit poket orang lain.

      Najib ni gagal universiti, gagal jaga bini sampai jadi gemok, yg paling gagal ialah mencuri duit rakyat, lepas tu KANTOI!!

      Delete
    2. Rizab simpanan TH ada 62 billion. Hihi, tunggu la. Meleleh air liur dah tu.

      Delete
    3. Aaa ... May ...mang ea ... kan diyo mmg pun tongah berkuaso abih nak ngato diyo tak berkuasa tu kan janggal bunyi ... montolah diyo tu kan MO1. maka berkuaso la diyo ... abih nak su'uh diyo tak berkuaso tu camano pulak eh.

      Delete
    4. Dgn hasil kutipan GST itulah digunakan utk bayar HUTANG negara yg beratus bilion tu.
      Faedah bank utk hutang tu pun dah macam gunung.
      Belum masuk lagi duit pangkalnya.

      Tak der mana hasil GST tu diguna kembali utk kebajikan rakyat.

      Tapi org kita ni buta bijik mata dgn BRIM.
      Dia org tak tau BRIM tu hanya utk KABURKAN mata jer.
      Cuba kira berapa duit BRIM yg diterima dlm setahun?
      Berapa pulak jumlah GST yg kita bayar dlm setahun bila kita beli barang2 keperluan rumah, petrol, makan, pakaian dan lain2 belanja??
      Bila dikira, jumlah GST tu lebih besar dati BRIM yg dibagi.
      Macam mana pulak kalau belanja satu keluarga yg besar??

      Sama jer....tangan kanan memberi....tangan kiri kaut lebih lagi.

      Kitalah yg bodoh.
      Sedang org di atas tu boleh hidup bermewah-mewah......kita ikan bilis ni ditekan suruh bayar GST.

      Siapa yg cetdik....siapa yg bodoh??

      Pilihanraya akan datang pangkah la lagi.....boleh bayar GST lagi sepenggal dan silap2 haribulan dinaikkan lagi GST tu......padan muka!!!

      Delete
    5. Kalau 6% gst mat maslang tak turunkan harga, kalau gst turun 3% boleh turunkan harga, apasalahnya? Oo...6% rupanya penyelamat kepada kleptokrasi.

      Delete
    6. Dari awal lagi saya dah kata bahawa MO1 tak betul mentakbir Negara dan harus segera di turunkan dari memerintah Negara...!! Lagi lama kita beri dia peluang akan semangkin hancur Negara di buatnya....!! Habis wang Negara dan rakyat dia kerjakan sehingga licin.....!!

      Delete
  2. Malang Malaysia dapat PM hampeh camni

    Semuga Dr M kembali untuk selamatkan malaysia

    InsyaAllah

    ** BERSATU **

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasihat dari Lebai Musang Berjanggut:...
      Rakyat kena redha dan mempertahankan pemimpin bertaraf Amirulmukminin yang dipilih secara sah dalam PRU.

      Haram menjatuhkan/menentang pemimpin yg dipilih dlm PRU.

      Delete
    2. Lebai keparat hanya pandai menghafirkan orang lain, sedangkan diri sendiri BELUM TENTU PENGHUNI SYURGA.
      Dapat masuk Syurga dengan rahmat Allah, bukan kerana ibadat manusia....
      Tok lebai disini tolong komen jika saya silap.

      Delete
    3. Anon 7.13,
      Itu lebai musang berjanggut cakap yang banyak dalam UMNO dan PAS ,betul la tapi wajib pada keadaan tertentu.

      Tapi kalau kau rajin menyemak hadis sahih cuba lihat hadis imam At tirmizi riwayat abu hurairah r.a Rasullah saw bersabda:
      "Diakhir zaman nanti akan datang pemimpin pendusta(dusta dlam hal 1MDB dan sapu duit rakyat) dan berlaku zalim(mengenakan pelbagai cukai untuk menyelamatkan kepimpinannya bukan kerana rakyat). Sekiranya kamu membenarkanya(menyokong pemimpin ini) maka aku bukan lah dari golongan kamu dan aku berlepas diri dari kamu(nabi tak mengakui rakyat menyokong sebagai umat).diakhirat kelak kamu tidak akan sampai ke telaga syurga."

      Jadi bro kena faham faham la sikit keadaan umat kita ini dalam perkiraan hadis nabi sudah di persimpangan sama ada kita ini sebagai umat yang betul atau nak terlingkup oleh penipuan rejim najib ...saya tak nak subahat jadi walau pun tak mampu setidak tidaknya dalam hati saya memang menentang pemimpin pendusta dan zalim walaupun pemimpin itu mengucap shuhadah dan mengaku beriman pada allah swt...kerana yang bathil dan haram itu terlalu jelas dan yang kebaikan itu hanya dibuat untuk mengabui mata rakyat...contoh hantar orang pergi haji dengan wang songlap 1MDB.

      Jadi tolong la faham sebagai umat islam melayu yang sayangkan agama dan negara ini saya tidak mampu nak bersekongkol dan membiar saja pemimpin pendusta ,penyeleweng dan zalim untuk terus memimpin saya ,keluarga saya dan rakyat melaysia.

      -Tok lebai.

      Delete
    4. 06:48 - Mahathir mano boleh moga diyo balik memimpin ... parti diyo mcm budak me'ah ba'ghu tubit da'ghe colak kelakang ibu tu, tocungap-cungap nak jadi ketuwo pembangkang pun msh samar2 dah tu plak pengikut ea takdo ... camano ei nak jadi pemimpin .. eko o'ang mimipi ko apo.

      Delete
    5. 10.33 ko yg baru kluar dari puki mak ko. Apa jasa ko pada Msia ni kalo nak bandingkan dgn Mahathir? Mamposlah ko binatang makan dedak. Tiba2 masuk sini menyalak macam hanjing. Ko tu layak makan dedak binatang je. Tak layak makan nasi.

      Kalo ko masuk sini nak kutuk Mahathir memang salah blog la woiii memang ko kena maki. Tapi jenis cilaka macam ko ni memang layak kena maki hamun.

      Ko pegi berambos join blog dedak ko la haram jadah langau bangsat...!!!

      Delete
    6. timbang la cara matematik camano diyo nak jadi pomimpin sdgkan semuo pembangkang tak samo se iyo sokato, dah tu gaimano nak dapek undi majoriti supaya boleh jadi kerajaan. Co ceghito caro rasional bukan emosi bro .... bro. Eko ma'ah 2 dapek apo ... Mahathir already kalas long time ago .. ini Daim sendiri yg kato bukan oden

      Delete
    7. Jangan sokong perompak. Kalau sokong penyamun ni la padahhnya. Kita yg kena rompak. Dia kaya kita kayap. Bangang tahap gaban yg sokong tukang samun ni.

      Sok lepas mengundi.....kalau dia naikkan lagi GST tu....padan muka yg memangkah kena bayar GST utk sepenggal dalam tempoh 5 tahun lagi.....eloklah tu teruskannnnnnlah......

      Delete
    8. Waghih buangan bekokok lagi..

      Modalnya pusing2 tu je bukannya ada idea lain

      Tanda org bodoh

      Delete
  3. dasar penyamun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu jumpa nate mapakdulung dan buaya putih di tengah sungai agak selamatkan diri dari yang mana eh?

      Delete
  4. Alamakkk.. Kena lagi.. Ingat kan Dah bayar GST.. Income Tax lepass.. Dua-dua kena.. Kalau zaman dulu, income tax untuk mereka yang berpendapatan tinggi.. Sekarang penoreh yang kerja kais pagi, makan pagi pun kena bayar cukai jugak.. SYABAS bagi mereka yg boleh SABAR

    ReplyDelete
    Replies
    1. GST utk bayar hutang negara bukan utk rakyat.

      Bayar GST lebih BESAR dari BRIM. Tapi makcik dan pakcik2 kampung sume buta tak nampak kena tipu cara halus.

      Delete
    2. GST untuk tutup pekong 1MBD,, tapi ada jugak dia selet untuk kuncu-kuncunya ..!!

      Delete
  5. Andai benar kadar GST dinaikkan ia adalah bonus untuk penyokong Regim. Lebih tinggi hasil GST lebih besar dana pilihanraya lebih banyak bahagian penyokong.

    Persoalannya berqatkah bahagian yang diperolehi penyokong itu? Rahmatkah pekerjaan mengguna hasil dari perit jerit rakyat untuk membeli undi (sokongan)? Redhakah Allah akan ilmu ugamawan yang subahat mengulung lidah mereka dari mengutuk dan mencela amalan tipu daya?

    Hanya kecelakaan Allah selayak-layak balasan kepada pendusta.

    Bismillahirahmanirahim

    Ya Allah Ya Tuhan Kami. Kami haramkan dari bahagian Kami hasil yang dikutip penguasa melalui cukai-cukaian menjadi upah, ganjaran dan habuan kepada mereka yang tidak amanah kepada jawatan mereka, tidak adil terhadap penghukuman mereka, tidak mencegah kebathilan dengan kudrat mereka, tidak menghalang fitnah dengan akal mereka, tidak menentang penginayaan dengan ilmu mereka dan tidak jujur dengan janji-janji demi nafsu-nafsu mereka.

    Ya Allah Ya Tuhan Kami. Sesungguhnya doa hamba-hamba Mu yang terinaya amat dekat di sisi Mu. Dengarlah dan segerakanlah permintaan-permintaan Kami. Celakalah ke atas mereka sepertimana Engkau mencelakakan kaum-kaum terdahulu yang menzalimi. Dan celakalah mereka yang menggunakan ayat-ayat Mu untuk menipu daya.

    Ya Allah Ya Tuhan Kami. Ampunilah Kami, peliharalah iman Kami, kukuhkan taqwa Kami, hindarkan Kami dari fitnah dunia, tunjukkan dan pimpinlah Kami ke jalan yang lurus yang Engkau redhoi dan mudahkanlah urusan (perjuangan) Kami.

    Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro.....penyamun tu tak takut Tuhan.....dia lagi takut kalau duit dia kurang dan kuasa dia hilang.

      Delete
    2. Aminnnn.....

      Delete
    3. Dia paling takut kat rosmah

      Delete
  6. Sayugia diingatkan GST dirancang dan dilaksanakan sebelum pilihan raya 2013 lagi yakni sebelum harga minyak jatuh mendadak bawah 50 USD setong. Nak menang pilihan raya punya pasal, dana baru ditubuhkan dengan meminjam duit secara besar-besaran. Berpuluh-puluh billion dipinjam. Kemudian duit tu diguna pula untuk berjoli sakan secara besar-besaran, naikkan gaji kakitangan kerajaan secara besar-besaran, dedak untuk ketua-ketua bahagian, ketua-ketua cawangan, parti-parti komponen, spending spree yang tak hingat dunia demi untuk menang besar.
    Depa plan nak cover semua tu melalui cukai baru iaitu GST. Tiba-tiba harga minyak jatuh melampau-lampau. Kejatuhan harga minyak telah memburukkan lagi keadaan dan menampakkan yang solah-olah cukai GST adalah penyelamat. Itu saja sebenarnya. Modus operandi Menteri Kewangan sekarang kalau kerajaan short duit, senang jer luaskan kutipan cukai dan tambah kutipan cukai. Tak cukup lagi mansuh subsidi-subsidi yang perlu. Tak cukup lagi potong bajet KPT. Potong bajet Kementerian Kesihatan. Really no brainer.
    Kalau tak tahu nak buat kerja sebagai Menteri Kewangan baik berhenti jerlah. Bagi kat orang lain yang lebih berbakat. Lebih berkebolehan. Yang ada background ekonomi, background commerce, banking macam Daim Zainuddin atau Mohamed Nor Yaakop. Yang tahu macam mana nak menaikkan semula ekonomi negara tanpa membebankan rakyat. Barulah rakyat ada confident dengan kerajaan. Private sector ada confident dengan kerajaan. Foreign investors ada confident dengan kerajaan. Ni tidak. Naik cukai sana-sini, mansuh subsidi, potong bajet KPT, Kementerian Kesihatan. Selagi boleh tekan, boleh squeeze rakyat untuk duit lagi tu depa buat like there's no other solution. Baik letak jawatan jer lah..

    ReplyDelete
  7. Mohon pada pengomen2 sekalian

    Mulai hari ni baik kita jgn layan lagi komen dari 'kononnya' graduan newcastle sbb akan buang masa kita..

    Tumpu pada komen yg bernas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Termasuk haram jadah cakap negori sembilan tu. Dia tu memang diupah dedak.

      Delete
    2. Yang cakap nogori dan kellecastle itu, samada askar upahan atau 'kurang cerdik'.

      Delete
    3. Ataupun sebenarnya mereka adalah 2 beruk yg sama

      Delete
  8. Did god make a mistake when he created Najib?
    Sheer stupidity. Dear me.

    ReplyDelete
  9. Did god make a mistake when he created Najib?
    Sheer stupidity. Dear me.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mali Muyung 9:45,

      Allah cipta Najib untuk membuka mata & hati ahli2 PAS bertapa musyriknya Hj Hadi & pemimpin2 PAS yg bersekongkol dgn Najib & konco2nya yg telah terbukti salahlakunya di seluruh dunia. Khalas!

      ~ Lebai Lembu Bermisai.

      Delete
    2. Anon 10:33..

      ali along17 October 2016 at 10:42

      Engkau ni org apa? Ckp bahasa mcm bahasa rosmah je? Bahasa haramjadah.

      Anonymous17 October 2016 at 10:54

      Ali Along 10:42,

      Bahasa mencerminkan bangsa bro..

      Kalau dah bahasa macam gini, mukanya pasti macam haramjadah kan?

      Hehehe...

      Anonymous17 October 2016 at 11:06

      jangan marah mamat ni tekak dia rosak, anak orang susah merempat dulu, masa kecik mak nya selalu bagi makan jubo ayam sampai tercekik sebab nak save duit ....

      Anonymous17 October 2016 at 11:06

      Itu sepupu semah gemok,datuk dia satu kapal mari. Org ini pun gemok jugak makan duit haram.

      Anonymous17 October 2016 at 11:19

      Anon 10.29,

      Aku tak faham sangat apa yang kau tulis ,semacam haram jadah bahasa kau tu bunyi..tapi kalau rupa bahasa kau tu macam jubor besar rosmah yang tak terkawal kerajaan regim najib...terkenal kliptokrasi.

      Anonymous17 October 2016 at 13:19

      Mamat ni lidah pendek otak senteng..nak luruskan jgk bng basah dia tu....cukup cukup la...dgr nama najib pun org dah mual....

      Mohd Risham Bin Muhamed17 October 2016 at 13:39

      Mulut dah penuh dedak..cakap pakai hidung..tu la pasal..

      Anonymous17 October 2016 at 14:21

      Tertelan dedak cap badak tuuuuuu.

      Delete
  10. Klu mcm ni la style memerintah, sape2 pun bleh jdi PM. Org tua ganyut naynyuk pun bleh jdi PM, budak skolah rendah umo 5 thun pun bleh jdi PM. Mengangkang je la tggu duit msuk, mcm ahlong kutip duit hutang. inilah jadahnya najib org2 bodoh bengap disekeliling kau! kau pun sama jdi bebal. kpd yg brniat nk mngundi lg BEnd & penyokong baju merah, kebodohan korg mmg xde tolok bandingnya. brdoa2 jugak tp action kna ade bro. bgla guideline nk buat cm mn kite nk tlg parti2 pembangkang ni slain dri mngundi. kite kan ade tools nk tarik mereka2 ni. kpd semua sila periksa maklumat tempat mengundi anda sbb takut dialihkan. hrap ade ngo yg sggup buat keje mngumpul maklumat pengundi di satu2 kwasan n see kite bleh brkumpul tuk pastikn jumlah undi.

    ReplyDelete
  11. Hj hadi tentu setuju pandangan
    Najib walau beberapa kali kena
    tipu.pas berkongsi dengan umno
    untuk terus menindas rakyat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mali Muyung 9:45,

      Allah cipta Najib untuk membuka mata & hati ahli2 PAS bertapa musyriknya Hj Hadi & pemimpin2 PAS yg bersekongkol dgn Najib yg telah terbukti salahlakunya di seluruh dunia. Khalas!

      ~ Lebai Lembu Bermisai.

      Delete
  12. Gst penyelamat umno dan bn, bukan penyelamat negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. secora oto menyelamatkan nogaro .. eko o'ang pun soleso hidup.

      Delete
    2. Setuju dgn Anon 10.40

      Delete
    3. Beruk pemakan dedak macam waghih buangan tu memangla selesa makan duit sumpah dek orang

      Delete
  13. Seorang cekik leher rakyat dengan gst dan seorang lagi kudungkan tangan rakyat tercekik.Dua-dua sama merbahaya untuk rakyat.Apabila kita dijanjikan syurga dan neraka diakhirat jangan pula hidup didunia ini menjadi syurga kepada puak kleptokrasi, dunia malaikat kepada puak lobai dan neraka kehidupan bagi rakyat marhaen.

    ReplyDelete
  14. PELUANG BESAR PEMBANGKANG UNTK MENANG PR14.

    mASUKKAN DALAM MANEFESTO ph/bersatu.Jika menang PR14 nak hapuskan GST,secara berperingkat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ceh...PAS da bersekutu utk menangkan BN..akta355 entah kemana nnti..SPR tentu menipu rakyat.

      Delete
    2. Allah kutuk pemimpin yg naik secara menipu.

      Delete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. Bergeliga otak NAJIB...hahaha eer irwan & ali hamsa pandai PAU duet rakyat miskin yg papa kedana

    ReplyDelete
  17. Zaman Tun M dulu, tak de pun GST tapi negara maju je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. eko nak tahu tak gst tu cukai yg semuwo o'ang kono baya melalui peniago2 mahu tak mahu diyo o'ang kono baya dan byk benda asas tak kono gst demi rakyat marhein, eko nak elak gst tu kono pandai2 la adjus ... peniago2 la tamak cukai lamo dikekalkan tambah gst sebagai agen/bagi pihak kito pengguna utk baya kerajaan tu pasal ado akta pencatutan, kalu syak diyo o'ang jua melampau poyi la ngadu atau eko boikot dari membeli. tu ja. kono cogodik sikit bro pakai duwit tu.

      Delete
    2. Usry....masa Tun M mana ada duit kena rompak. Mana ada duit negara hilang. Kita tak pernah dengar Tun sain buta, berbilion duit terrrrsilap bayar kat company penipu.

      Tu sebab tak perlu buat GST. Tun boleh kutip pendapatan negara dgn cara lain...eksport, pelancongan, usahasama utk pembangunan.

      Sekarang ni ada org perlu korek duit poket rakyat utk bayar hutang. Tulah dikatakan kalau tak ada GST negara akan LUMPUH.

      Zaman Tun GST tak wujud tapi negara TAK LUMPUH pun.

      Delete
  18. erm, begitu hebat sekalian manusia yang jahil,sombong dan tiada sifat syukur memberi hujah.. hehe
    inilah golongan yang sering didustakan politikus berhati serigala.

    GST difitnah sebagai satu sistem percukaian yang zalim tanpa si jahil itu mengetahui akan sifat-sifat yang mengikat perlaksanaan GST di Malaysia bukan bersifat total (keperluan asas dilindungi dari GST).

    GST dilaksanakan pertama kali lewat tahun 80an, oleh negara Maju sebagai mengekang penipuan dan manipulasi cukai oleh para kapitalis yang menguasai ekonomi. Kini lebih dari 70 peratus dari kerajaan yang wujud dimuka bumi turut melaksanakan GST termasuklah negara2 islam.

    Si jahil itu juga sering diperbodoh dengan khabar bersifat adu domba - GST akan dinaikkan setiap kali berlakunya PRU - hehe.

    sebagaimana SPR sering difitnah akan memberikan kemenangan kepada UMNO dan BN - anehnya si jahil itu bersorak riang tatkala SPR mengesahkan kemenangan kepada puak politikus berhati serigala - malang untuk si jahil yang tidak "terasa" segala fitnah yg ditabur itu kembali membelit tengkuknya.

    Hey, memang demikian sifat manusia yang jahil, mereka akan terus ditunggang dan diperbodoh selagimana mereka tidak mahu menggunakan akal,ilmu dan iman.





    ReplyDelete
    Replies
    1. Negara maju telah lama beralih kepada GST - Negara ekonomi kelas ke-2 majoritinya memilih GST (termasuklah Malaysia).

      Tetapi jangan risau si jahil tetap ada di mana-mana ..

      Delete
    2. Erm, Seorang cekik leher rakyat dengan gst dan seorang lagi kudungkan tangan rakyat tercekik.Dua-dua sama merbahaya untuk rakyat.Apabila kita dijanjikan syurga dan neraka diakhirat jangan pula hidup didunia ini menjadi syurga kepada puak kleptokrasi, dunia malaikat kepada puak lobai dan neraka kehidupan bagi rakyat marhaen.

      Cuba turunkan gst 6% kepada 3.85% , mungkin mat mossang tersalah berak

      Delete
    3. Jangan layan haram jadah atas tu nanti dia anta posting panjang bejela. Tak payah buang masa baca posting pendedak. Bia lantak dia meroyan sorang2.

      Delete
    4. Anon 12.08,
      Kau ini manusia berhati apa ..sedap nak kata orang hati serigala ..apa kata kau manusia berhati khinzir atau syaitan apa macam kau suka ka.

      Negara maju awal 80 han kena kan GST tak menyeluruh dan berperingkat bukan terus selonggok macam regim najib kemudian mereka tak hapus subsidi petani dan pertanian serta subsidi melibatkan kesejahteraan rakyat kau sedar dak rejim najib dah hapus banyak subsidi makanan ,petrol ,pertanian dan akan menjalar kepada kesihatan.

      Sebenarnya manusia yang menyokong pendustaan pemimpin adalah manusia yang hina dari iblis dan syaitan...dan adalah lebih baik kita berhadapan dengan puak puak kafir yang telah jelas daripada berhadapan dengan manusia hanya nama saja islam tapi beriman kepada pemimpin pendusta yang lebih hina dan kufur dari pemimpin berhati serigala.

      Delete
    5. Nakhoda biol berhati babi

      Delete
    6. Sahih memang dah jadik periuk nasik. Itu sbb langau 12:08 terus hurung kekal di sini...

      Bercerita bab agama bagai. Berkat ker rezeki jadik agen propaganda...?

      Delete
    7. Buat tak pedulik je pada langau-langau yg hurung tu. Diorg memang sinonim dgn "anjing" salak bukit...

      Delete
  19. Ceritera mengenai 1MDB kelihatan reda ,membuatkan sekalian si jahil resah menantikan "sambungannya" dari sekalian penulis skrip (politikus berhati serigala,lidah2 sikafir).

    Didalam dada si jahil,kisah 1MDB adalah "ibu" dari segala-galanya, jauh lebih mengasyikkan kerana "mata dunia" turut bertepuk tangan dan tersenyum manis sambil memberikan pertolongan.

    Apa khabar DOJ ?
    Apa khabar FBI ?
    Apa khabar Husam dan Mathias ?
    Apa khabar Singapura ?
    Apa khabar Swiss ?

    Sekalian si jahil sangat "merindukan".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oi,bahalol semua tu mana ada reda..semua berjalan mengikut jadual hal makamah ini bukan boleh jalan ikut suka masa kamu..payah dgn puak bahalol ini

      Delete
    2. 12.30 sedap panggil org jahil. Dia tu penyokong kuat Penyamun & Co. Makan dedak macam binatang.

      Jahil tak nampak hutang negara bertimbun dekat trilion. Bangang sokong duit rakyat kena samun. Suka hati dia duit negara hilang.

      Itulah nakhoda berhati celaka. Suka tengok kita ditindas semata nak menangkan perompak negara. Sanggup tengok kita dirompak dan dirompak lagi.

      Dia ingat 2 bank dah ditutup sebab bekait wang haram 1MDB tu benda lawak agaknya. Dia ingat Singapore bergurau saja2 arah 2 bank ditutup.

      Memang sah nakhoda bahalol terencat akal berhati haram jadah.

      Delete
    3. erm, selamat petang .. frasa "si jahil" bukanlah bersifat mencela-ia merujuk sifat yakni tidak mengetahui-. aku juga merupakan si jahil seperti kamu.

      tidaklah kamu mengetahui melainkan dari apa yang dikhabarkan oleh politikus berhati serigala dan lidah2 media si kafir berkait perihal 1MDB. sedangkan dipihak 1MDB sendiri ia menolak segala khabar yg dimainkan oleh mereka (lidah2 media si kafir,politikus berhati serigala).

      1MDB - disiasat oleh PAC dan SPRM, dua pihak yg diberi segala akses urusan dalaman 1MDB - disahkan tiada berlaku penyelewengan seperti didakwa.

      Sedang lidah2 si kafir serta politikus berhati serigala "membongkar" dan "menemui" segala macam bukti sahih berkait penyelewengan 1MDB oleh Najib dan kroninya.

      Diantara kedua hujah ini, siapa yang punyai sifat kebolehpercayaan untuk sekalian si jahil bersandar?

      Mari gunakan akal, ilmu dan iman dan kita buat perbandingan.

      PAC - adalah badan penyiasat yg diberi akses sepenuhnya di dalam 1MDB

      SPRM - sebuah badan pencegah rasuah yang turut diberi akses dalaman 1MDB sepenuhnya sesuai dengan kuasa yg ada padanya untuk menjalankan siasatan.

      Lidah2 media si kafir - tiada akses di dalam 1MDB. hanya bersandar pada

      1. Maklumat yang boleh dipercayai ?
      2. Sumber dalaman ?
      3. dokumen yang diterima ?
      4. sumber yang tidak mahu dinamakan?

      Politikus berhati serigala - tiada akses di dalam 1MDB. hanya bersandar kepada khabar media lidah2 si kafir (2*5).

      Bukankah akhirnya terbongkar bahawa lidah2 media si kafir itu mendapat "maklumat" melalui bekas jurutera IT Petro Saudi - Xavier Justo.

      Yang mencuri beribu-ribu maklumat dalaman syarikat bekas majikannya kemudian menjualnya kepada mereka yg berminat.

      daripada beribu-ribu maklumat dalaman Petro Saudi - yang dibeli hanya maklumat berkaitan urusan 1MDB. hehe

      Sebelum dipenjarakan - Xavier Justo sempat membongkar bahawa maklumat yg dijual tidak diubah suai kandungannya - sedang lidah sikafir yg bersekutu dengan politikus berhati serigala menuduh maklumat yg dibeli sudah diedit dan kemudian menipu tanpa membayar harga 2juta dollar seperti yg dipersetujui.

      Kerana itu kisah 1MDB sentiasa berubah-ubah dari 50b yg "dicuri" kepada bersifat "hutang".

      Kemudian dana 2.6b turut dikait adalah sumber dari 1MDB - sesuatu yang tidak pernah dibuktikan - hmm, sebenarnya ada, hanya sekadar chart flow yg begitu simple.

      tindakan undang-undang di Singapura, Switzerland adalah dibawah akta anti pengubahan wang haram yg disyaki "berkait" dana 1MDB.

      Mengapa kamu pula berkelakuan bagaikan Sang Hakim ??

      Sedikitpun kamu tidak pernah serik "terpalit" sendiri dengan segala kata2 celaan dan fitnah yg kamu lemparkan tatkala datangnya HAQ membunuh KEBATHILAN.

      ingat lagi wayang kisah "Sepina dari France" ??

      Bagaimana pula dengan kisah "16 September" ??

      Atau slot kisah "Malaysia Bankrup" ??

      Hmm, bawakan apa sahaja khabar yang dimahukan oleh si jahil , maka kamu akan dapati mereka akan menurut sebagaimana ikutnya biri2 yg digembalakan .












      Dan kebanyakkan dari kamu "mempercayai" adalah atas sebab kebencian kamu kepada sipemerintah.

      Kisah 1MDB bercampur baur diantara benar dan fitnah.

      Delete
    4. Sah nakhoda sewel ni sebenarnya sakit jiwa dek overdose dedak

      Org normal xakan post bjela2 mcmni

      Delete
  20. Saya mengaku post2 saya sebelum ni banyak mengundang caci maki hamun daripada kalian. Tu semua atas kelemahan diri saya sebagai insan. Tiada manusia yang sempurna di dunia ini. Kedengaran kata2 nista dan kata2 kesat yang dilontarkan kalian kpd sy semata-mata kerana sy mempertahankan UMNO daripada terus difitnah dan diadu domba oleh puak2 cybertrooper upahan DAP komunis dan juga PKR subversif yang mana caci maki sudah biasa menjadi hidangan untuk air liur mereka. Saya hanya mempertahankan GST sebabnya ianya dirangka untuk menyekat kapitalis khususnya cina komunis. Dengan adanya GST, pendapatan negara dpt distabilkan semula. Namun, ianya memerlukan kesabaran kerana ianya mengambil masa. Saya menyokong penuh usaha UMNO bagi menggalakkan rakyat berjimat cermat buat masa dulu. Kesenangan itu akan diberikan pada masa akan datang. Berakit-rakit ke hulu, berenang ke tepian. Slogan inilah yang sebenarnya dibawa oleh UMNO bagi rakyat memahaminya. Namun, cybertrooper PKR dan pembangkang lain cuba menghasut rakyat agar membenci UMNO.

    Nukilan Dari Hati Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oii bahalol,GST sekat kapitalis cina ape kebenda nye..yang hujung sekali bayar harga barang naik sebab cukai GST ada lah penguna dan rakyat la bahalol nak coverline najib dan umno perasuah pun tak betul nak buat camna dah jenis bodoh berdengun.

      Delete
    2. Anon 12.40,
      Kamu org kata bangang kamu marah..apa bende nye harap rakyat sabar kalau pemimpin asyik menipu..hal 1mdb byk tak terjawab semua asyik putar belit...wang dah lesap hutang byk...kalau aku kata kau paria najib kau nanti marah...tapi akal tu biar cerdik sikit kalau nak masuk sini.

      Delete
    3. Woiii 12.40 org komen kat sini tak der sape upah pun. Tak der mana2 parti upah kiya org komen kat sini.

      Sori kita org tak makan dedak...makan nasi jer. Ko yg kena upah dgn dedak masuk sini tegakkan hujah sokong rakyat Msia disamun dan suka wang negara/rakyat dicuri.
      Hakkkkktuiiii !!!

      Delete
    4. Newcastle fake tak tau cakap omputih...khaaark ptuihhh.

      Delete
    5. Anon Newcastle, aku pun penyokong umno gak mcm kamu. Tp jgn ler bodoh sgt. Ak rs ko ni taksub buta pd umno. Cube ler bijak skit. Org kata ko grad dr kellie's castle, ko marah. Malu ak tgok org umno sendri ckp lebat. Bijak ler sikit..

      Delete
    6. Itu bukan graduan newcastle.....tu graduan Kelllie's Castle, Batu Gajah, Perak.

      Jangan pecaya sijil fotostat sendiri !!

      Ari tu dia bg hujah bangang kata mungkin Bersatu nak begabung dgn BN. Konon Bersatu nak jilat BN.

      Otak bahalol...patutlah Kellie's Castle tak siap2.

      Delete
    7. Kellie's Castle......hutang negara dah dekat trilion ko kata bersusah dulu senang kemudian ya.....ko tahu tak hutang berbeban2 tu sampai cicit ko pun tak abis2 bayar lagi.

      Baghal...lanun biasa kebas duit org.

      Delete
    8. Anon 1250

      Spot on. Tu la hujah paling tepat menjawab alasan gst nk pekena Cina.

      Alasan bodoh gila

      Delete
  21. Tungguuuuu..!!
    Langit tidak selalu cerah
    Awan mendung sedang berkumpul
    Dalam hati gundah gelisah
    Rakyat teraniaya doanya makbul..
    Tunggu.....!!

    ReplyDelete
  22. Betul ke negara lumpuh pasal takde gst? Agaknya zaman tun dulu negara kita tak de gst macamana ye kalo menurut najib..bukan ke negara ni lumpuh pasal nak bayar hutang yg nak smp trillion tu..siapa yg buat hutang dan sapa yg dikutip duit untuk membayarnya...temberang je la ko jib!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni la kalau nafsu serakah boros bershopping sakan. Pakai mahal2, beli yg kelas2. Bila tak cukup duit pegi merompak cari duit FREE.

      Tu pasal tak sayang boroskan duit bermilion2 sebab bukan duit kederat titik peluh dia tapi duit FREE hasil rompak.

      Tak de rasa malu ke apa dimakan dipakai jadi cacian hinaan org?

      Delete
  23. Alhamdulillah..Tahniah PM!moga makin berkembang ekonomi Malaysia,buatlah sesuka hati apa yg kamu nak buat,kuasa ditangan kamu.Tiada siapa mampu menghalang,Hanya Doa kami panjatkan, moga timbul keinsafan dihati kamu atau kamu semakin Hayal dengan Hawa Nafsu?hidup ingin menongkat langit? .. Teruskan..teruskan selagi mahu..yang Pasti kamu dan kami semua akan merasai MATI!semua bangsa di Malaysia ini akan menyoal kamu di mahkamah Allah taala nanti,Dunia kamu mungkin terlepas disana belum tentu lagi!so,berhati2 dengan kuasa "PINJAMAN SEMENTARA" yg kamu dapat.

    ReplyDelete
  24. Alhamdulillah..Tahniah PM!moga makin berkembang ekonomi Malaysia,buatlah sesuka hati apa yg kamu nak buat,kuasa ditangan kamu.Tiada siapa mampu menghalang,Hanya Doa kami panjatkan, moga timbul keinsafan dihati kamu atau kamu semakin Hayal dengan Hawa Nafsu?hidup ingin menongkat langit? .. Teruskan..teruskan selagi mahu..yang Pasti kamu dan kami semua akan merasai MATI!semua bangsa di Malaysia ini akan menyoal kamu di mahkamah Allah taala nanti,Dunia kamu mungkin terlepas disana belum tentu lagi!so,berhati2 dengan kuasa "PINJAMAN SEMENTARA" yg kamu dapat.

    ReplyDelete
  25. Ekonomi negara lumpuh SEBAB APA?

    Sebab rasuah dan aktiviti songlap menyonglap..

    Rakyat disuruh berjimat tapi kamu anak beranak bermewah2 secara melampau!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab nak bermewah tulah jadi tak cukup duit. Bila tak cukup duit, kebaslah duit orang. Semuanya punca dari nak bermewah.

      Delete
  26. Skrng ni rakyat disuruh berjimat.
    Knp nak suruh rakyat berjimat pula?
    Apa yg dah tak kena dgn ekonomi negara?

    Kata ekonomi negara makin berkembang. Najib dok umum pelaburan luar dok masuk ke dalam negara ratusan juta.

    Rakyat dah makin ramai hilang pekerjaan. Byk syarikat2 yg dah tutup kedai. Gaji tak naik naik. Harga barang keperluan naik makin melambung.

    Kerajaan dok buat apa?

    Hari2 dok tuduh orang ni dan orang tu nak jatuhkan kerajaan. Kalau kerajaan yg bagus tentu rakyat suka tentu rakyat sayang. Ini makin hari makin rakyat benci. Makin rakyat menyampah.Tak tau malu ker. Tak reti bahasa kot





    ReplyDelete
  27. Anon 18 Oct 15:17

    1MDB - disiasat oleh PAC dan SPRM, dua pihak yg diberi segala akses urusan dalaman 1MDB - disahkan tiada berlaku penyelewengan seperti didakwa.

    PAC adalah sebahagian laporan daripada AG. Kalau tiada yang hendak disorokkan, mengapa OSA kan laporan AG tu..

    Semasa SPRM sedang menjalankan siasatan, mengapa pegawai-pegawai nya pula "diganggu" oleh pihak polis? Rumah mereka digeledah.. Pegawai-pegawai ditukar ke JPM dan kemudian tidak sampai 24 Jam di tukar kembali ke SPRM.. boleh sesuka hati tukar ke macam tu..

    Xavier Justo memang mencuri maklumat tu.. tapi sekarang yang menjadi masalahnya maklumat itu mengandungi segala penyelewengan 1MDB. Kononnya nak buat seolah-olah maklumat itu dipalsukan, tetapi bila ditanya mana maklumat yang betul, tak dapat di tunjukkan pulak.. kan sudah men"check-mate" kan diri sendiri iaitu tuan punya 1MDB.

    Ahli politik memang penuh dengan sandiwara.. baik pembangkang atatupun pihak yang memerintah.. tetapi kalau pemimpin yang terang-terang mengkhianati amanah rakyat, masihkah kita ingin terus menyokong pemimpin seprti ini? ( kecuali kalau dah makan dedak tu tak boleh kata apa lah.. cari makan.. halal haram tolak tepi )

    ReplyDelete
    Replies
    1. erm, siapa yang boleh "mengesahkan" maklumat yang dicuri tidak di edit ?
      1. Xavier Justo?
      2. Lidah media si kafir?
      3. Politikus berhati Serigala?
      4. 1MDB?
      5. Najib?
      6. si jahil (kau,aku,sipolan)?

      Kamu yang bersungguh-sungguh menuduh secara khusus Najib merompak berbillion ringgit,kamulah yang diwajibkan mengemukakan bukti ..

      Sekiranya memang telah ada bukti dipihak politikus berhati serigala - kisah 1MDB tidak akan berlegar hanya sekadar di makamah alam maya atau makamah kaki lima, dimana Sang Hakim adalah golongan yg jahil (rakyat).

      Sekiranya lidah2 media sikafir itu memang punyai bukti yg sahih - mereka tidak akan berselindung disebalik samaran frasa "sumber yang boleh dipercayai".

      Sekiranya FBI,DOJ,Singapura dan Switzerland punyai bukti yg kukuh - badan perundangan mereka tidak akan membuang masa hanya untuk memulakan prosiding dibawah akta pengubahan wang haram -

      sedangkan bukti yang kukuh itu "mampu" untuk mengheret Najib ke makamah negara mereka.

      Setelah kamu tidak mempercayai hasil siasatan SPRM dan PAC.

      Maka tunggu sahaja sehingga selesai urusan DOJ,Singapura dan Switzerland.

      Apakah tidak cukup jelas kepada kamu betapa besarnya pengkhianatan yg dikerjakan oleh politikus berhati serigala kepada si pentaasub (pengikut) hatta pengkhianatan sesama mereka.

      Erm, bolehkah kiranya sekali dua, aku turut menggelarkan kamu juga sebagai si pemakan Dedak yg ditabur oleh politikus berhati Serigala ? .. hehe

      Erm, sudikah juga kamu menjawab pertanyaan ku ini -:

      1. sekiranya benar puak2 politikus berhati serigala sedang bertahaluf siasyi (bekerjasama) menurut apa yg disyariatkan - siapa kuasa pemutusnya nya ?









      Delete
    2. cerita panjang2.. pusing punya pusing.. tak jawab jugak soalan.. kenapa OSA kan laporan AG.. adoi..
      Tak pe lah.. janji jawab kan.. nanti makan gaji(dedak) buta pulak..

      Delete
    3. Memang nakhoda sewel ni takut kena cop makan Gaji buta pun

      Padahal igp sampai skg xdpt nk sahkan dakwaan betul atau tak dokumen tu diedit. Buat2 tanya pulak.

      Bodoh la kau sampai kiamat

      Delete
  28. Nakhoda...apa kau tulis semua dah keluar kat utusan....kita tak baca dah utusan, tu paper untuk budak felda. Sori yerrr, bukan aku nak pandang rendah kat kau, cuma nak peringatkan kau bahawa kau terlalu jauh ketinggalan. Dan kau berhak untuk diperbodohkan.

    ReplyDelete
  29. Org melayu ini terlalu bodoh walaupun dah tahu telah ditindas dgn GST utk itu jangan pangkah bn umno dlm pru 14 ini kau dpt brim berapa sen saja ayoh pangkah DAP dan sokong Tun TSMY DSAI DSA sabah klu tidak sampai bila pun org melayu akan papakedana aaammmiiinnnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, kamu benar-benar telah "bertuan" kepada DAP. secara sinis, tiada salah untuk mengatakan Nakhoda didalam Pakatan Harapan adalah DAP.

      1. DAP - pure chinese
      2. PKR - mixed Malays plus chinese
      3. PAN - pure Malays but his Master was chinese.

      Cuma si jahil yang sombong itu berasa segan walaupun demikian keadaan sebenar mereka.

      Tahukah kamu siapa itu Othman Wok ? - inilah si Kitul yang "bertuan" kepada Lee Kuan Yew.

      Belajarlah dari pengalaman Othman wok, maka kamu berjaya menjadi "budak suruhan" DAP.

      Jelmaan yg paling hampir adalah Aziz Bari walaupun sebelum itu sosok jelmaan Othman Wok didalam DAP adalah Tunku Aziz.

      siapalah kamu jika hendak dibandingkan dengan Aziz bari,
      Walau sehabis mana pun kamu berjual beli akan bangsa dan agama kamu untuk mendapatkan "redha" DAP. kamu hanyalah bertaraf picisan yg dinilai dengan 1 undi milikmu.

      Kembali kepada sejarah Othman wok - sosok ini merupakan salah satu tarikan yang kuat kepada bangsa Melayu.

      Apabila ia "memuliakan" Lee Kuan Yew dengan memberikan bai'ahnya maka bukan sedikit dari bangsa Melayu yang turut memberikan bai'ahnya atas prinsip - non rasist n non extremis religion.

      Referendum sama ada untuk keluar dari Malaysia atau kekal bersama - memperlihatkan betapa besarnya pengaruh Othman Wok kepada bangsa Melayu yg jahil.

      Selesai Lee Kuan Yew berjaya "memerdekakan" Singapura dari tanah besar Bangsa Melayu.

      Si kitol yang bernama Othman Wok dan sebahagian dari bangsa Melayu yg jahil itu "dijamu" dengan pangkat dan sedikit hak milik harta secara khusus.

      Manakala seluruhnya bangsa Melayu Singapura berterusan dijamu dengan segala macam janji-janji indah - sama seperti si jahil seperti kamu di isi dadanya dengan segala macam janji semanis madu.

      Selang beberapa tahun selepas kejayaan Lee Kuan Yew "memerdekakan" Singapura - Othman Wok sudah tiada bernilai namun sebagai mengenang jasanya menjadi "budak suruhan" yg paling penting di waktu yang genting. Othman Wok diberi jawatan menteri Hal Ehwal Rakyat selama 14 tahun - dan akhirnya ditendang keluar sebagai seorang lelaki tua yg lebih hina dari seekor kucing kurap -

      Lelaki tua yang pernah menjadi "bintang" diwaktu yang genting suatu waktu dahulu - menghabiskan sisa umur tuanya sebagai penulis cerita seram kanak-kanak - sehingga dia menyahut seruan Allahswt.

      Namun si kitol ini sempat "dijamu" untuk melihat keadaan bangsa dan agamanya sebelum dia menutup mata.

      Dan si kitol ini juga sempat dijamu akan celaan yang tidak pernah kunjung padam dari anak2 bangsanya yang lahir selepas "merdekanya" Singapura dari tanah besar semenanjung.

      Terima kasih Othman Wok.

      Tetapi ketahuilah di tanah besar semenanjung ini ... walaupun sosok Othman Wok semakin subur. In Shaa Allah .. Bangsa Melayu akan menguburkannya tanpa ia sempat menutup mata.











      Delete
    2. Asyik recycle jer... Misi pencerahan gagal ke...?

      Delete
    3. Takpe... dia punya "claim" bkn kira berjaya menghasut atau tidak... janji terbukti jadik pengacau je pun, dah masyukkk...

      Delete
    4. erm,aku hanya membawakan kamu sebuah kisah benar (si kitol moden) kisah berkait bangsamu dan akidahmu.

      aku tidak sedikitpun memaksa kamu agar meneladani atau menjadikan susuk Othman Wok sebagai batas manusia yang menjual agama dan bangsanya demi habuan dunia.

      Apa bezanya kamu di tanah Semenanjung yg sedikit demi sedikit berubah menjadi sosok itu.

      DAP adalah pecahan dari PAP -

      apabila politikus berhati serigala yg bersyahadah dan berbangsa Melayu (yg kamu taasubkan) menjalin "tahaluf siasyi" kepada DAP tanpa mereka memberi lafaz bai'ah, akan sampai masanya kelak kamu yang akan memberi lafaz bai'ah mu kepada mereka.

      Bukankah kini tuan politik yg kamu taasubkan itu, telah membuang batas agama dan bangsanya? - rujuk perlembagaan parti PKR dan PAN.

      Bukankah tuan politik kamu sedang sedaya upaya menjadi "budak suruhan" demi mengajak si jahil seperti kalian supaya terus memuliakan DAP.

      Kamu begitu kesat kata-kata.
      Membenar apa sahaja khabar dari politikus berhati Serigala.

      Belum pernah aku melihat si muslim berjemaah secara mega (di stadium) mendoakan azab dan kehancuran terhadap pemerintahnya.

      lalu kemudian tangan2 kamu merebut segala macam nikmat hasil dari pemerintahan yg kamu doakan azab kepadanya. Nauzubillah himinzalik

      Kamu sangat tersiksa bukan ?
      Seluruh sistem yang ada di tanah ini berkhianat kepada kamu ?
      Kamu sangat membenci pemerintah bukan ?

      Jika benar segala dakwaan kamu - maka sesungguhnya kamulah golongan yang paling "bertuah" dan "beruntung".

      Disebalik semua ini, kamu hanya berteriak terhadap nikmat yang telah terlepas (ternyata sebelum itu kamu begitu menikmatinya).

      kamu berkeluh kesah terhadap kesulitan (sedangkan sebelum itu kamu pernah bersenang lenang).

      Itukah maksud kezaliman ??












      Delete
    5. Dulu lagi aku dah kata dia ni modalnya pusing2 tu je lain xada.

      Dah tak terjawab hal dokumen, alih tiang goal ke Cina pulak.

      Teringin sangat nak jumpa kau. Nak tau mcmana rupanya org yg bodoh nak mampos ni

      Sbb selama ni aku xpernah jumpa

      Delete
    6. Itu lah masalahnya.. waktu belajar kat sekolah dulu kalau nak jawab soalan karangan, mula-mula cikgu suruh baca soalan dan fahamkan dulu.. baru mula menulis jawapan tu..

      Ini bila ditanya A.. jawab nya pusing punya pusing punya pusing tak jugak jawab soalan..

      Asyik-asyik kafir lah.. DAP lah.. Cina lah.. Yahudi lah.. semua keluar..

      Yang mencuri depan mata tak nampak pulak..

      adoi...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...