Tuesday 25 October 2016

SARANAN "BIJAK" SEORANG KJ


Kontrak penganjuran Fomula 1 di Litar Sepang adalah sehingga 2018 dan ketika nasib perlumbaan itu dijangka diputuskan pada minggu depan berikutan kemerosotan jualan tiket yang mendadak sejak 2014 yang lalu, Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin pantas menyarankan agar perlumbaan itu segera diberhentikan.

Saya rasa kita perlu berhenti menganjurkan perlumbaan Formula 1, sekurang-kurangnya untuk sementara waktu. Kos terlalu tinggi, pulangan terhad, kata beliau,

Tampak dengan saranan KJ itu seperti satu lagi legasi Tun Mahathir Mohamad bakal dilenyapkan.
Dua minggu lalu, Mokhzani Mahathir diminta meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Litar Sepang, kini perlumbaan Formula 1 di negara ini yang merupakan cetusan idea Tun Mahathir pula mahu dimangsakan.

Saranan KJ mahu menghentikan perlumbaan Formula 1 pula hanya menyusul beberapa hari setelah Najib mengumumkan "kematian"  visi Wawasan 2020 untuk digantikan dengan impian Transformasi Nasional 2050 atau TN50 sebagaimana yang diumumkannya  dalam pembentangan Bajet 2017.

Dari segi pertimbangan kos dan bagi  menjimatkan perbelanjaan wang negara di ketika suasana ekonomi sedang suram, saranan KJ itu tidaklah  sukar untuk difahami. Ada logik dan rasionalnya.

Tidak dinafikan kos penganjuran perlumbaan Formula 1 adalah tinggi, malah pelaburan membina litarnya saja berjumlah ratusan juta ringgit. Tetapi Tun Mahathir membawa perlumbaan itu ke Malaysia dengan tujuan agar negara kita lebih dikenali di seluruh dunia.

Perlumbaan Formula 1 dipancarkan secara langsung ke banyak negara di seluruh dunia dan  peminatnya juga berjuta jumlahnya. Maka, secara langsung nama Malaysia lebih dikenali dan meniti di bibir antarabangsa melaluinya.

Diambil daripada semua itu, nilai kos berbanding manfaat yang diperolehi negara daripada perlumbaan tersebut jauh lebih berganda. Itu belum dikira lagi berkembangnya minat dan pertumbuhan lain di sebalik penganjuran perlumbaan paling berprestij itu. 

Begitulah cara Tun Mahathir berfikir untuk memajukan negara serta untuk merangsang minat rakyat terhadap sesuatu perkara.

Harus diakui, sejak Najib memimpin negara, perlumbaan Formula 1 sebenarnya tidak diperlukan lagi unfuk mempromosi negara ini. Isu 1MDB saja jauh lebih lumayan nilai promosinya untuk Malaysia, malah ia percuma lagi.

Sukar untuk mencari ada syarikat milik kerajaan yang hebat seperti 1MDB sehingga mampu menyebabkan dua buah bank ditutup di negara lain dan beberapa negara lain melakukan penyiasatan serta pendakwaan. Jika perbicaraan DOJ di Amerika bermula nanti, pasti lebih banyak lagi promosi percuma untuk Malaysia.

Untuk itu, sebarang bentuk promosi yang perlu mengeluarkan belanja seperti penganjuran Formula 1 adalah suatu pembaziran.  Tentu KJ sudah dapat melihat bahawa selain kos, terus mengadakan perlumbaan Formula 1 juga tidak lagi bermanfaat  kerana promosi melalui 1MDB boleh dikata diperolehi setiap hari secara percuma.

Sebab itu, KJ juga kata sekurang-kurangnya penganjuran itu dihentikan buat sementara. Maknanya, selagi isu 1MDB masih ada dan diperkatakan di seluruh dunia untuk beberapa tahun mendatang, jimatkanlah wang dengan menghentikan seketika penganjuran Formula 1 itu.

Terlihat bijak  KJ dengan serampang dua matanya. Dalam dia bertindak seperti membantu, dia jua mahu "mengenakan" Najib berkaitan 1MDB dan seterusnya menjadikan permusuhan Perdana Menteri dengan Tun Mahathir terus "panas" melalui penghapusan satu lagi legasi. (SH 25/10/2016).

101 comments:

  1. siapa pulak la yg nak gaduh Mahathir ke Najib, dah bersara apo tak ontok2 layan cucu diumah bersara la secara terhormat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 11.28,
      Ya la kalau kau tu memang la bila besara boleh dok rumah lancap..orang lain ada maruah dan penderian tambah tambah macam madey jenis negarawan walau dah tua mana boleh tengok penyamun sapu duit rakyat...hi hi hi ada faham hi hi hi

      Delete
    2. Eloklah kita tutup sementara penganjuran formula 1 dilitar sepang sebab kita lebih perlukan litar DOJ Amerika untuk formula 1MDB.

      Membina litar formula 1 tidaklah murah sehinggakan dikenakan gst6% seperti formula 1MDB. Harap hari selasa minggu depan hari menyaman WSJ yang berniat mencemar imej negara Dan mensabotaj 1MDB yang membawa pulangan 50 bilion.

      Delete
    3. Tutup formula 1 yang membuka banyak peluang perkerjaan atau tutup formula 1MDB yang tiada peluang perkerjaan perkerjaan kepada rakyat(hutang banyak adalah)

      Delete
  2. Malaysia hendaklah dikenali sbg formula kleptokrasi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye lah buat Litar tu dulu agak nya kroni mana yg saptu,dan selama ini siap pula lah agaknya yg banyak untung berkaitan dgn operasi litar F1 tu,anak Najib ke anak Mahathir?.Sama le macam Proton,vendor kroni untung Proton rugi.

      Delete
    2. Kenapa xtarik je penajaan petronas drp team F1 Mercedes je terus?

      Delete
    3. Operasi 1MDB sape yg untung?? Rakyat ke atau penyamun n family??

      Delete
  3. TN 50 dibawah Menteri? Faham faham je lah...dah Terbayang Sri Perdana tu...

    ReplyDelete
  4. boto tu kleptokrasi Mahathir dgn krona kroninya duit bailout berbilion bilion lesap dimamah usia serupo diyo la senile old man.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 11.34,
      Tak lesap pun GLC yang di bail out masih ujud dan beroperasi bukan macam 1MDB duit lesap syarikat dah nazak harta asal kerajaan dan bumiputra punya dah gadai dekat negara China kau saja yang bahalol.

      Delete
    2. baca sini
      http://ikanlepu.blogspot.my/2012/04/salahlaku-di-zaman-dr-mahathir.html

      Delete
    3. nazak pasal kena sabotaj la sengal ... Mahathir punya la jahat jahanamkan 1mdb kenapa Udin passport kena tahan pegi tanya diya - ko pun boleh tumpang semangkok pegi la ikut sama Udin tu, ko kalu meniaga cagarkan dgn kotey ko bro boleh ka.. tak kira la siapa yg melabur .. apa negara lua boleh buat dgn M'sia cuma tumpang melabur ... M'sia tak berdaulat ka apa.

      Delete
    4. Bila kita kaitkan najib dengan kleptokrasi, ada org pertahankan dia dengan mengatakan tun m pun kleptokrasi, siap ungkit dan korek kesalahan tun dahulu kala...apa punya alasan la..pertahankan salah diri dengan mendedahkan salah orang..itu takkan menjadikan anda betul..buktikan kebenaran dan jawabla soalan dengan betul...jgn ding dong ding dong...

      Delete
    5. anon 14.04...nak pertahan macam mana lagi...memang dah terang2 salah...dah ada bukti pun...pencacai makan dedak memang macam tu...bila dah salah...dia akan spin kepada benda lain...dedak punya pasal...tu pasal tak saman2 WSJ...berapa ribu selasa daaaaa....

      Delete
    6. Rakyat Diperbodoh25 October 2016 at 20:46

      Dah jadik budaya, sebati, jadik darah daging di Msia... utk sesiapa pun termasuk diri sendiri jua...

      Tutup dosa sendiri dgn membandingkan dosa yg lebih besar dilakukan org lain. Adakah itu justifikasi utk menghalalkan salah-laku yg kita lakukan...??? Adakah dgn sbb darjah kerja2 haram yg dilakukan org lain yg lebih tinggi, maka perkara2 haram yg kita buat (yg kononnya berdarjah jauh lebih rendah), jatuh makruh shj hukumnya...???

      Tp... mengaku Islam semua2nya...

      Sedih...

      Delete
    7. Rakyat Diperbodoh25 October 2016 at 20:57

      Ayuh rakyat... Teruskan berjuang...!

      Utk kebenaran + tentang kemungkaran. Bkn berasaskan emosi...

      Delete
    8. Buat mat non 1330,

      Saya dh go through link yg u bg tu

      Sadly that post dated back to April four years ago. Dh obselete dh.

      Pretty unsure on what dispute he had with Tun at that time, but kindly refers to his latest post on October 24, 2016

      Dia pun dh btahun celik. Kau je yg buta lagi. Ke buat2 buta mcm org mintak sedekah siap berpimpin yg merata2 dlm KL ni?

      Bodoh

      Delete
    9. Mahathir marah sbb Najib tak layan dia jadi 1mdb ni la peluru nak jatuhkan, pi la mabok ko kata blogger dah celik ... woi mimpi ka apa, ko jadi la blogger FOC baru boleh kata saya buta ka apa. Mahathir dulu Mahathir skrg bertukaq jadi sesumpah (cuba jumlah GHAIP DUIT masa Mahathir vs 2.6 yg tiada bukti kira la)

      Delete
    10. 13:14

      Baca ini


      1) Shafie mendakwa 60% Bandar Malaysia telah dijual kepada China.
      Ini tidak benar. 60% Bandar Malaysia telah dijual dengan nisbah 60:40 kepada konsortium Iskandar Waterfront Holdings (IWH) dan kumpulan China Railway.

      Pemegang-pemegang saham IWH terdiri daripada 40% Kumpulan Prasarana Rakyat Johor (KPRJ - Kerajaan Negeri Johor) dan 60% Credence Resources (Tan Sri Dato' Lim Kang Hoo).

      40% 1MDB atau MOF Inc (di mana saham-saham sepatutnya dipindahkan), 36% IWH dan 24% CREC. Justeru, pemilikan projek tersebut sepatutnya 76% rakyat Malaysia dan 24% China.

      Ada faham tak 13:14

      Delete
    11. Anon 0710,

      Baru kata buta dh nk tloncat2 mcm berak kena belacan tu knp?

      Tang mana kau kata Tun marah sbb najip xlayan dia? Kalau berita bersumberkan tv3 dan utusan memang sah la kau katak bawah tempurung

      Ada beza antara fakta dan auta

      Teruskan jadi bodoh. Dah la buta pulak tu. Kesian..

      Delete
    12. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  5. Yg kita d maklumkan bahawa on average pendapatan negara yg d sumbang melalui penganjuran F1 ada lah 100-150 juta RM. Belum termasuk lagi marketimg mileage atau spin off dari event ini.
    But bfo, u r right, who need F1 when u hv 1MDB.
    Bijak.

    ReplyDelete
  6. Yg kita d maklumkan bahawa on average pendapatan negara yg d sumbang melalui penganjuran F1 ada lah 100-150 juta RM. Belum termasuk lagi marketimg mileage atau spin off dari event ini.
    But bfo, u r right, who need F1 when u hv 1MDB.
    Bijak.

    ReplyDelete
  7. Tu la mahathir..kalau dulu x buat anwar tentu malaysia x jd cam skg ni..srkurang2nya x le seteruk skg ni..mahathir le penyebabnya sume yg brlaku skg..pak lah. .najib dia yg lantik..skg da x blh nk buat ape2..rakyat gak yg merana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu anak kita mencuri dan kita dah ajar jgn mencuri.. Tapi anak tetap mencuri.. Salah siapa sepatutnya..?

      Islam ckp jgn memcuri. Tetapi penganutnya mencuri.. Salah siapa sepatutnya?

      Bila mahathir ganti pahlah atau sokong najib jadi perdana menteri.. Bukan salah mahathir bila org yg dilantik atau disokong buat salah.. Dan bila sesiapa pun buat salah kita kena tegur dan tak sokong tindakan pesalah.. Itu yg mahathir tgh buat

      Delete
    2. Masalahnya mahathir da tau perangai najib cmana..knp dia lantik? Sb dia nk najib dngr ckp dia..malangnya lain yg brlaku pulak...tu yg dia pulak hentam najib..kalau najib dngr ckp.dia rasa2nya dia x kuar umno..xkan ada bersatu..

      Delete
    3. Mahathir pun ape kurangnya..abis duit negara bg kat kroni2 dia...skg nk menyesal pun x guna..nk lawan najib cam da bertemu buku dgn ruas..sama2 pencuri..

      Delete
    4. Anon 12.56,
      Tak da idea lain ka idea basi...kroni kepala toya kau ...yang najib tu lagi bagus mmasuk akaun sendiri...mahathir bagi kroni iaitu orang melayu yang ramai dapat kerja dan berniaga....buku dengan ruas hi hi hi najib dengan rosmah pun takut...ha ha ha

      Delete
    5. Kenapa salah tun??? Bukan salah najib ka pasal dia yg bodoh smp kena tipu dan dikontrol bini..

      Delete
    6. Tang mana diya dikontrol bini, apasai mau kait mtg2 diya dah dpt peruntukkan 85 juta. Co kaum kerabat hang mana tahu esok lusa tulak ka bila2 satu hari nanti mau htr anak hangpa sana atau tak mahu kot tak main la kerajaan punya. Eksyen la byk duwit poyi la htr pada swasta tapi jgn dok komplen caj gila lepas tu dok jaja2 salah kerajaan lagi tak kawal selia rega. Poorah. Hippo.

      Delete
    7. Anon 1843 ni la waghih buangan tu

      Bila dah gelabah puyuh habis loghat merata2 dia bantai

      Point pun xada cakap semua ke laut

      Org bodoh cakapnya memang begitu

      Delete
  8. Kalu anak kita mencuri dan kita dah ajar jgn mencuri.. Tapi anak tetap mencuri.. Salah siapa sepatutnya..?

    Islam ckp jgn memcuri. Tetapi penganutnya mencuri.. Salah siapa sepatutnya?

    Bila mahathir ganti pahlah atau sokong najib jadi perdana menteri.. Bukan salah mahathir bila org yg dilantik atau disokong buat salah.. Dan bila sesiapa pun buat salah kita kena tegur dan tak sokong tindakan pesalah.. Itu yg mahathir tgh buat

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he Mcm Kena Tapi x Kena perumpAmaan Ni
      Yg betul Mcm cerita Anak Ku Sazali
      Bapak yg ajar aku buat jahat kenapa Skrg nak ajar buat baik
      Selain

      Delete
  9. Pada zaman Tun M memang kita perlu perlumbaan F1 di sini untuk memperkenal dan menaikkan imej negara.
    Pada zaman DS Najib kita tak perlukan lagi F1 untuk tujuan yg sama kerana kehebatan 1MDB dan MO1 sudah lebih dpd mencukupi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tutup terus litar F1 tu pun tak apa. Sekarang ni tak der F1 pun nama Malaysia dah jadi sebutan seluruh dunia.

      Lagipun kita ada 1MDB yang MENJANA pendapatan UTAMA negara. Peratus KEUNTUNGAN negara yg besar bergantung pada 1MDB ni.

      Belum ada negara yang boleh tandingi formula 1MDB. Kalau nak bandingkan dengan F1......1MDB ni JAUH lebih BERKESAN formulanya.

      Kalau nak dapat UNTUNG yg CEPAT dan BESAR.....1MDBlah jawapannya. Kentungan yang berganda2 boleh menambah jumlah para bilionaire di Malaysia.

      Jadi tutup jer terus litar Sepang F1 tu demi menumpukan fokus kpd 1MDB......satu HALA TUJU yang akan MENJAMIN ekonomi negara dan kesejahteraan rakyat.

      Ayuh kita tutup Litar Sepang F1.....!!

      Delete
  10. Pada zaman Tun M memang kita perlu perlumbaan F1 di sini untuk memperkenal dan menaikkan imej negara.
    Pada zaman DS Najib kita tak perlukan lagi F1 untuk tujuan yg sama kerana kehebatan 1MDB dan MO1 sudah lebih dpd mencukupi.

    ReplyDelete
  11. rata2 org Melayu yg bermaruah tak boleh terima kenapa dulu kata lain tetiba skrg dah baik pulak jadinya sangkaan org main2 ke cerita yang lepas2 ni ... soal kleptokrasi ke apa ke mereka tak kan nak faham, soalnya sekarang mereka yang tak faham ni la bak kata mat sabu 'bodoh' sdgkan yang memenangkan Bn ini majoriti besa memenangkan Bn adalah "bodoh" ... elokla korang semua dah melampau cerdik, sekali saya hightlightkan 1mdb disabotaj kaitkan bagai2 tokmahan yang nyata takda bukti. Mahathir laku kini adalah untuk krona kroni diya sebab byk Najib telah dan sdg cantaskan bukan diya sorang, Muhyideen, Shafie Afdal semak balik hubung kait kroni2 nya pulak. Ini la baru betul kepimpinan yang kita mahukan.
    Ok faham boleh la ko mainkan lagi 1mdb ka, Altantuya yg asal grand design dari Anwar sebab diya tak mahu Najib naik jadi Pm dan Sodomy 2 ditolong dijelkan melalui guaman Mahathir yg dah pun kena pecat akan tetapi ingatkan Najib mahu sambungkan "legasi kroni" rupanya hujan ditengah hari dan ini korang diya kata nak Selamatkan M'sia yg sememang ea lagi selamat sebab dulu krona kroni yang merasa dan skrg berapa 1m diwujudkan dan rakyat merasai. Mau ambil alih 1 dgn 1 kena jelmakan dulu baru boleh berentap undi kalu tak ... Piraaah mabuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 12.36,
      Kau ini tergamak masuk dalam blog ini dengan tulisan berterabur..dengan ayat samapi jadi rojak...malu la sikit aku tau kau pun speises Jamal paria taik najib dan geng geng bangang baju merah yang bahalol belaka tapi jangan sampai tak malu masuk blog anti BN ...nak juga tunjuk bodoh dan lemah bahasa melayu.

      Tak ada siapa yang nak terhegeh hegeh macam kau nak sabotaj 1MDB...ini buka otak tu kau sedar ka ada dua harta kerajaan dan Bumiputra dah tergadai kepada syarikat negara China sebab nak bayar bunga hutang haram hoi..kau sedar ke semua yang kau kata kroni mahathir tu la yang banyak bagi pekerjaan kepada ribuan orang melayu dan peluang niaga lagi yang penyamun najib semua masuk akaun sendiri dan bagi kaya dekat dua tiga penyamun yang lain lain tu makan dedak je macam ketua bhg umno.

      Altantuya kau kata grand design Anuar...kau ini cerita macam cerita jamal punya idea baru lepas lancap dalam tandas...apa saja rekaan anuar yang penting dua polis terlibat adalah polis pengiring najib, Razak baginda adalah penasihat stratejik najib dan consultant urus pembelian kapal selam tentera scorpiean masa najib menteri pertahanan.Semua berkisar disini bukan berkisar dengan anuar kemudian menjadi persoalan sehingga sekarang motif bunuh samapai sekarang tidak ditimbulkan oleh pendakwa dan pihak makamah pun tidak minat nak tau motif bunuh...dua polis orang pengiring najib bunuh Altatunya tapi tak ada sebab bunuh pelik la mana ada orang dalam dunia bunuh orang suka suka kecuali orang gila...takpa kita lihat najib ini sampai bila nak jadi PM bila jatuh nanti kes ini akan hidup balik sebab bukti bukti masih hidup terutama di Australia yang dah masuk peringkat nak kena saman tunggu tindakan Australia seterusnya...motif kenapa kamu bunuh Atatulnya. Ha hah ha ha.

      Pendek cerita kamu pergi tidur lagi bagus jangan kacau orang buat kerja demi negara..kamu tak tau apa.

      Delete
    2. Anon 1236 tu la waghih buangan tu

      Dia umpama beruk yg kena tendang dari kawanannya

      Kena la teloncat2 seekor diri

      Cakap bterabor point xada semua goreng taruk kicap

      Ye la kan dah dlm buangan kena suap taik pun dia mau asal dapat idup

      Bodoh

      Delete
  12. TAHNIAH KJ TAHNIAH KJ TAHNIAH KJ
    TAHNIAH KJ TAHNIAH KJ TAHNIAH KJ
    kerana menutup Formula 1 + MDB.Terima kasih banyak2
    Kpd menteri gaji buta menghapuskan legasi Tun Dr M.Tahniah Tahniah ���� kpd Dato Seri Abdul Jibby Bin Abdul Razak kerana mmprkenalkan TN50 akan mnggantikan Wawasan 2020

    ReplyDelete
  13. Sekarang kita tak perlu F1 lagi untuk mempromosi Malaysia. Najib ada 1 MDB dimana BBC, CNBC, Sky News, Bloomberg, WSJ membuat promosi tanpa bayaran pon. Memang tepat la saranan KJ tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa nak datang Ke Malaysia, baik pergi Philipine, Vietnam dan Thailand yang lebih happening. Kalau ada nak yang datang ke Malaysia pun semua sampah dari Bangladesh, Nepal, Myanmar, Indonesia dan Pelacur China.
      Check flight yang turun KLIA, berapa kerat yang betul2 tourist. Mat Saleh yang datang naik AirAsia, tak singgah KL. Transit dan terus fly ke Thailand , Vietnam, Philipines dan Maldives.

      Delete
  14. Tuan Budin,

    Saya sangat setuju, semua bijak berpolitik untuk melonjakkan diri sambil membodek dan sambil mengenakan seseorang dalam puak sendiri.

    ReplyDelete
  15. pepehal yg pasti yg ko kata "bodoh' ni la memenangkan Bn, woi jgn mimpi hang dah tukaq kerja jadi mato2 ko apo, jelmakan dulu 1 lwn 1 bro, ni pulak ko ngaku ko pandai bro buat la novel temberang dah dah ade ka di pasaran, mahu jugak beli .. habok pun takdak ... ini cerita siapa pandai tulis .. isu mahkamah gitu gini sdgkan siapa main peranan .. hang tahu selama ini kita ja kena swing .. ok sama2 tengok apa cerita tentang 1mdb antantuya .. masa makin suntuk bulan 6, 2017 pru14, pembangkang masih main wayang. Piraah mabuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak main wayang lah...lawan 3 penjuru...PAS hanya gah di kelantan dan tganu, so what? Kedah dah kalih ke bersatu. Tanpa undi cina kerusi parlimen PAS lagi turun. Sabah akan tumbang. Sarawak akan ramai2 kelua BN kalau umno tumbang di semenanjung. Apa hebatnya PAS? Dia orang nampak hebat sebab dulu 1 lawan 1. Skrg nak ceramah pon tak berani takut org tak datang. Berpijak di bumi nyata la weiih.

      Delete
    2. hello hello hello Sarawak masuk ppbm ... Woi kasi saya apa sbb mereka dah dapat Pan Borneo lagi takdak tol dan pru depa dah selesai ... la ni mau kasi terangkan lampu led sampai solok keduhum serata M'sia lagi bajet 2017 utk marhean. Sabah pasai apa mau tumbang serupa Anwar angan2 Sabah mau hilang siap nyanyi lagi ... pepehal sabaq dulu no pru14 nanti baru boleh lihat siapa terlungkup ...

      Delete
    3. lawan 3 penjuru .. mmg sah lah yg menang tak umno pas tak pas umno .... yo know.....

      Delete
  16. Kabinet skrg tak buleh kejar pemikiran mahathir. Mahathir buat benda yg susah, spt proton (bukan buat basikal), F1 (bukan lumba karabau), cari FDI supaya rakyat dapat kerja (bukan bagi duit free macam BR1M). Memang banyak masalah, tapi itu lah caranya nak maju. Jepun dan korea maju cara susah, bukan cara buat kerja senang. Tapi kabinet skrg buat cara senang, cancel F1, bagi duit free, wawasan 2020 tak tercapai so buat wawasan baru, tak cukup kerja suruh orang jual nasi lemak dan bawa teksi. Bukannya nak fikir macamana nak tambah jualan tiket F1 (itu memang kerja susah!). Apa nak buat, pemikiran tahap kampong. Budak oxford pon kena buat cara kampong...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau harga ayam naik, rakyat beli daging.

      Bawa bekal ketempat kerja untuk jimat perbelanjaan

      Turun awal untuk elak tol

      Buat 2-3 kerja selain Dari 2-3 jawatan yang ada.

      Kita kena sokong gst 6% supaya barang turun harga.

      Selain formula 1 sepang, kita ada juga formula 1MDB,

      Banyak peninggalan legasi era tadbiran lepas dan sekarang kita kena tinggalkan legasi untuk memilih kleptokrasi

      Delete
    2. Makan kangkung

      Delete
    3. stuju sangat pendapat ko, semua nak buat cara senang ja, kerja susah malas nak pikir banyak2, semua nak durian runtuh je, patut 2020 tak capai, kalu tak nak usaha, bagi la peluang private investor anak tempatan pasti ada peminat

      Delete
    4. @1:08
      that is precisely their plan, they will never cancel the F1, they just want to terminate team mahathir and replace with team MO1 helm by another macai

      Delete
  17. Salam Bro

    KJ lulusan Tingkat 4 Perdana Menteri Dollah Tidur. Itu je ke yang mampu ko pikir...kos berbanding jualan tiket F1 dan MotoGP. Litar Sepang telah mejenamakan Malaysia sebagai pusat sukan bermotor dunia....F1 dan juga MotoGP yang mana negara lain berebut rebut nak mendapatkan hak penganjuran termasuk jiran selatan kita yang kini mencipta nama dengan pengajuran night race...ko nak buang keistemewaan negara dalam sukan bermotor? Tahukah ko penjanaan ekonomi sampingan dengan penganjuran sukan bertaraf dunia seperti F1 dan MotoGP?...belum lagi GT Car races dan lain lain.

    Bongok punya menteri...Skandal KBSM ratusan juta tu dah settle ke belum?...ni Najib nak serah TN50 dibawah KBSM...banyak dedak kat situ kan?..nampaknya lubuk dedak KBSM...dan makan besarlah yang punya rumah.

    KJ...ko tu pernah tercemar dalam pemilihan UMNO, bukti ada...kini kementerian ko pulak ada kes songlap ratusan juta...dan TN50 semakin kenyanglah ko ye?

    Najib...segalanya nak ditransformnya....dia ingat dia optimus prime ke...Optimus Prime tu berjiwa besar dan cekal...sanggup berkorban untuk manusia walaupun dianaiya oleh manusia yang ditolongnya...Najib langsung tak de kualiti macam Optimus Prime. Wawasan 2020 memang akan lenyap kerana kegagalan pemimpin selepas Tun M, bukan kerana kelemahan cetusan wawsan tersebut. Negara tergelincir dari landasan dek pemimpin selepasnya.

    Legasi Tun Mahathir tetap tak akan dapat dilenyapkan....Satu legasi yang paling ulung ialah mempertabatkan nama dan menjulang maruah negara. Lain lain legasi yang berbentuk fizikal seperti PLUS, KLIA, Petronas Twin Tower, SIC, LIMA dan banyak lagi telah ternyata memberi manafaat kepada rakyat dan negara.

    Najib dan legasi 1MDB dan 2.6billion akan tetap dikenang rakyat juga...Najib akan transform dari seorang PM kepada banduan tidak lama lagi. Masanya pasti datang.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Putrakraken,

      Formula 1
      - sukan permotoran
      - litar sepang
      - mempromosi nama malaysia

      Formula 1MDB
      - Sukan penafian/persepsi
      - Mahkamah negara Amerika (DOJ)
      - Disabotaj oleh WSJ

      Delete
  18. KJ , buat la formula karabau....low cost...dah boleh la makcik2 felda jual nasi lemak dan pisang goreng dan keropok lekor di sekitar litar sepang...sangat menepati wawasan TN 50!

    ReplyDelete
  19. LIMA pun patut cancel, ganti dgn pertunjukkan bot pukat tunda, pukat rimau, candat sotong, pameran ikan masin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pameran Lembu ternakan kondo, kangkung sihat, pertandingan mat rempit, TABUNG Dari lahir yang tercantik, rambut gerbang..blablabla..

      Delete
    2. hehehe....sokong...

      Delete
    3. Haha.. best best
      Langkawi pun buleh tukaq nama
      Pi tukaq jadi Badakwi.. Pun kira strategi serampang 2 mata tuh. Selain utk popularkan mentua, juga utk mem sedaerah & senogori.

      Delete
    4. kalu p.langkawi jd pulau lagenda mahsuri..kalu p.badawi jd pulau lagenda bapak mertuaku ......
      atau pulau bapak mertuaku is the lagenda pon boleh..

      Delete
    5. Lagenda maahsyuuk , pulau badakwi

      Delete
  20. Tuan Shahbudin

    Baik minta najib jual dulu jet peribadi. Baru boleh cerita nak hentikan F1.

    ReplyDelete
  21. Apa2 sumbangan legacy Tun M prlu dihapuskan.barulah Dato Dato Jibby Brkepala botak brpuas hati legasi Tun M lnyap dimatikan yg kesiannya rakyat terutama org kita.pd pndpt saya klau kumpulan yang zhi dgn subramanian saya x heran depa kaya turun temurun sejak dulu.kita ni pun dh nma melayu jd layu tidak brnyawa lg dah selagi ada puak musuh yg nk mnghancurkan kita dgn agama kita.geng viena kumar dgn zhang yang amat benci kt kita dn brsuka ria melihat prpecahan org kita dgn org kita sndiri.saya sedih kechewa tgk org kita bkn melayu je dkt arab tengah brgaduh brperang demi kuasa politik masing2 yg untung kaya raya bangsa exodus.itulah org kita.

    ReplyDelete
  22. Formula 1 memang tak perlu bukan ke malaysia lebih terkenal seantero dunia kerana rasuah penyamun penyangak pencuri duit rakyat utk keroni anak beranak jadi tak perlu lagi promosi hebat malaysia negara ku yg tercinta

    ReplyDelete
  23. Formula 1 memang tak perlu bukan ke malaysia lebih terkenal seantero dunia kerana rasuah penyamun penyangak pencuri duit rakyat utk keroni anak beranak jadi tak perlu lagi promosi hebat malaysia negara ku yg tercinta

    ReplyDelete
  24. Kalo difikirkan ckp KJ tu betul jugak..kos tinggi budget najib baru baru ni pun ciput..nnt kebiasaan menang F1 sembur air arak, takkan nak sembur air sirap..dari malukan negara baik diberhentikan aje...kalo malu skandal 1 mdb itu bagi KJ tak de hal...staf kementerian dia pun ikut teladan mo1 jugak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menang formula 1mdb goncang dan sembur ikan sardin dalam tin

      Delete
  25. Rata2 saya lihat dari pengkomen blog ini memberikan reaksi negatif terhadap KJ atas usaha menghentikan F1 di Malaysia. Sebenarnya tapak F1 di Sepang ingin diperbesarkan lagi dengan menambah ruang litar lumba basikal. Dengan cara inikah hutang negara dapat diatasi. Idea yang dicanang oleh KJ tidak lain tidak bukan adalah drp ilham Dato Najib bagi mencapai status Malaysia Negara Maju 2050. Tabik Dato Najib

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tabik lah sorang2.... Ko jer dgn pemakan dedak haram yg sokong kleptokrasi govt... Kita dah muak dgn penipu, pencuri, pembodek yg bersekongkol.

      Delete
    2. Newcattle 14:35,

      Lebih baik tambah ruang untuk lumba lembu.saya rasa lembu kondo sihat dan boleh berlumba.Harga lembu otomatik naik bukan setakat 6% malah lebih tinggi dan pendapatan ini boleh digunakan membayar utang berbilion-bilon formula 1mdb.

      Delete
    3. kah3x,...jual tiket lumba beskal,..bule setel ke rm660 bilion sedara?,..

      kalo jadi buat,..menang lumba beskal tempat pertama dapat hadiah ape?,...kah3x

      bertahun plan projek w2020,..BN da terbukti gagal,...pastu nak plan projek baru?,...kita kasi tukar la sedara,...BERSATU kita semua.

      Delete
    4. Drp kalian cadang lumba lembu ke lumba basikal ke, ape kata cadangkan lumba isteri2 menteri? Dato Rosmah jadi wakil daerah....Siapa menang dapat lembu gurun...

      Cadangan Ikhlas Alumni Newcastle University

      Delete
    5. Anon 16:06,
      Aku rasa elok ko aje la yg berlumba ngan rosmah dan isteri2 menteri tuh..elok ajak sekali alumni ko..takyah le ko bising2 kat blog budin nih..aku rasa ramai yg setuju cadangan aku nih..

      Delete
    6. Kellie's castle......apa kata ko buat litar utk nenek ko merempit dgn motor. Ko kan suka bagi idea2 canggih yg org lain tak terpikir......jadi aku rasa terpanggil utk bagi idea ni.....yg aku rasa sesuai utk org macam ko yg kepala hotak genius tahap gaban.

      Delete
    7. Rosmah sesuai main tarik tali je

      Tak pun lontar peluru

      Delete
    8. En Tajul, saya rasa apa macam kalau Rosmah main tarik tangan dengan saya? Tangan saya lebih kurang hebat je dengan tangan Rosmah..

      Idea Emas Alumni Newcastle University

      Delete
    9. Buat RUMAH HANTU....pasti seram bila hantu bungkui berambut gerbang terbang melayang-layang last terlanggar pengunjung kapla botak...

      Delete
    10. Kau nak lawan tarik bulu idung dgn dia pun aku peduli apa

      Delete
  26. 1. Sejak Malaysia menjadi mashyur seluruh dunia akibat pencapaian 1MDB, ramai pelumba segan nak berlumba di Malaysia.

    2. Kos tinggi bukan masalah untuk kerajaan Malaysia. Kan dah biasa sebahagian kos akan masuk kocek orang?

    3. Bayangkan apa yang akan berlaku kepada tanah kat litar antarabangsa Sepang yang luas itu selepas perlumbaan dihentikan. Siapa yang bakal dapat faedah!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita patut bersyukor kerana kena samun.......kalau duit rakyat tak disamun, tentu nama Malaysia tak terkenal ke tahap sekarang ni.

      Kita patut ucap terima kasih kepada si penyamun dan semua pencacai samunnya.

      Delete
  27. Selepas Pru 2018, jika umngok masih pegang tampok kuasa bolehlah buat sesuka hati.pada masa ITU 1mdb telah berjaya dapat dana menaja berjuta jemaah haji me mekah.Brim akan digandakan kepada rm2800 , 1mdb berjaya member I peluang perkerjaan kepada setiap rakyat Malaysia sama ada baru lahir (tabong duit sejak lahir) yang menggangur tidak payah kerja kerana dibayar elaun anggur.Pada masa ITU suka ati mak bapak derang bolehlah ditukar nama putrajaya kepada PUTARJAYA.

    ReplyDelete
  28. Amiin, 15:33 mudah2an masin mulut hang.

    ReplyDelete
  29. apapun tindakan najib dan pak menterinya yang dua tiga kerat itu menampakkan lagi kebodohan diri.
    najib tumbang..1mdb pun hancur la..

    ReplyDelete
  30. Mahathir kalu menang dia akan renew Umno terbaru, Muhyideen proxy, boboi stand-by dan yang mati jongkeh Anwar jugak lah ... Adoi sian nye diyo. Apooo nak buek'an dah nasib bodan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apooo nak buek'an dah nasib bodan jadi macai dan balaci, ada otak ta'dak akai.

      Delete
    2. Anon 18:43,
      Ko ni mabuk dedak ker..

      Delete
    3. Anon 1843 mabuk kopi

      Delete
    4. Jangan malukan orang nogori...bukan semua nya hampeh macam ko.Maso Kj menang dulu berapa kali kira Boboi menang, kemudian Khir Toyo tup,tup tiba-tiba menantu menang sehigga diboo rasuah,rasuah oleh perwakilan pemuda

      Delete
    5. Anon 1730 tu la waghih buangan

      Yg pasti bila najip tumbang maka betempiaran la beruk2 mcm kau, graduan ye-tak-ye dan nakhoda sewel lari masuk hutan

      Kalau masih dok dlm kg alamat kena tembak dgn senapang gajah la dek org kg

      Bodoh

      Delete
    6. siapo pulak eh nabo duwit geng Mahathir ko geng Paklah ... co jawab ... jawab la, tak cukup tabo dah kalah nak kato mcm .. piraaah mabok.

      Delete
    7. Hek eleh

      Dah terang2 mentekedarah dedak lagi mau petik org lain pulak

      Sendiri mabuk dedak ngalahkan mat rempit mabuk ganja nak nuduh org pulak

      Kalau dasar kumbang taik tu memang taik jugaklah yg kau carik

      Delete
  31. Bila pula nak disarankan agar KLIA ditutup dan satu lapangan terbang antarabangsa yang baru dibina di Pekan atau nogori KJ?

    ReplyDelete
  32. nk hentikan smentra.. semntra tu sbb nk fkir nk jual dkat siapa tnah litar sepang tu gamaknya. sme bende jual kt org luar. bagusla sgt KJ. sial. dlu igt kaula hrapan tp sama2 dungu mcm tuan kau. duit mn lg kau org nk songlap ni ha? mmg ak xhlalkan la!

    ReplyDelete
  33. Saya setuju sangat dgn cadangan KJ tu. Banyak boleh jimat tu. Duit tu pun boleh cover duit KBS yg dah hilang entah kemana.

    ReplyDelete
  34. Tahniah KJ!idea yang bernas,selagi boleh mengampu,selagi boleh makan saki-baki dedak yang tinggal teruskan,kaedah yang berkesan untuk naik segera ke kerusi PM."rela jadi tunggul,rela jadi patung,tunggu di lelong,suruh angguk-angguk,suruh geleng-geleng,ohh ampulah aku,pujilah aku senang hidupmu,ada Akal gadai,ada maruah campak".(ciri-ciri menteri yg ada sekeliling PM sekarang)..yang penting FULUSSSS!!..

    ReplyDelete
  35. KJ tu ingat org xtau kes dia bawak duit nk jolok pengundi Sabah pru13 aritu last2 kantoi

    Tapi Kambing hitam dia jugak yg g naik court n kena buang daerah

    ReplyDelete
  36. Ramai Dari kita yg masih ingat ,Dan sukar memaafkan perbuatan pak mentua dia yg kaki lelap tu menggadaikan MV AGUSTA dgn nilai 1 euro pada 2008 ,Satu lagi legasi Tun M.

    ReplyDelete
  37. Elok lah tu. Monsoon Cup tu pon patut dibatalkan terus. Menghabiskan duit, duit tiket langsung tak ada, international broadcasting pon takde.

    ReplyDelete
  38. kau dah berdengung macam2 hal kau cakap yer . sudah2 lah woiiii...driver kau tu pun bukan rakyat malaysia . konon2 berani mati kalau apa2 hal berlaku ... hakkk tuihhhh... kasi buat ujian saringan dulu ni...baru ada akaii...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...