Monday 24 October 2016

TUAN IBRAHIM SAJAKAH DALAM PAS YANG SEDAR BAHAYANYA NAJIB KEPADA RAKYAT MALAYSIA?


Menurut kata Timbalan Presiden Pas, Tuan Ibrahim Tuan Man, kemungkinan besar kadar cukai GST akan mengalami kenaikan jika kerajaan UMNO dan BN terus kekal berkuasa selepas PRU 14 akan datang.

Keadaan ini, tambah beliau, tidak mustahil akan berlaku sekiranya kerajaan gagal mempelbagaikan hasil pendapatan untuk menampung perbelanjaan yang semakin besar.

Sekiranya jangkaan hasil tidak menepati sasaran, apakah bermakna lebih banyak lagi duit akan diambil dari rakyat?, tanya beliau.

Dalam erti kata lain, Tuan Ibrahim sedar bahayanya kepada rakyat jika UMNO, BN dan Najib Razak terus kekal berkuasa selepas PRU 14 akan datang.
Berdasarkan Bajet 2017, tidak terlibat projek-projek berimpak tinggi yang mampu menjana pendapatan bakal dilaksanakan oleh Najib, sebaliknya yang selalu dipuji berulang-kali ialah GST yang dianggap penyelamat kepada ekonomi negara.

Menumpukan semata-mata hanya kepada GST, apatah lagi jika kadarnya sentiasa dinaikkan, bererti Najib terus menekan kehidupan rakyat.

Tetapi, adakah para pemimpin Pas lain juga sedar bahayanya UMNO, BN dan Najib kepada rakyat negara ini?

Jika mereka turut sedar, mengapa Hadi Awang semakin kendur perjuangannya serta pernah berkata, parti itu tidak mahu berebut kuasa, sebaliknya memadai menjadi penasihat saja?

Begitu juga, mengapa Mursyidul Am Pas, Hashim Jasin dengan keras menyatakan enggan bekerjasama dengan sebarang usaha untuk menjatuhkan Najib?

Kenapa pula Setiausaha Agung Pas, Takiyuddin Hassan menolak untuk  bersama-sama menyertai Bersih 5 bagi menuntut pilihanraya yang adil dan bersih bagi tujuan lebih mungkin UMNO, BN serta Najib dapat disingkirkan?

Apa sebenarnya perjuangan Pas sekarang? 

Mahu membela rakyat dan membebaskan mereka daripada segala derita dan kesengsaraan yang diakibatkan oleh UMNO, BN serta kepimpinan Najib atau mahu membantu beliau terus kekal sebagai Perdana Menteri?

Lagi-lagi yang selalu kedengaran bersuara pro kepada rakyat dalam Pas hanyalah Tuan Ibrahim, manakala yang lain-lain seperti merasakan Najib itu lebih agung untuk terus dikekal dan dipertahankan.

Adakah Tuan Ibrahim sedang bersendirian dengan pendirian pro rakyat dalam Pas ketika ini? (SH 24/10/2016).

67 comments:

  1. Haha sorilah TITM nak sokong selain PAS. Kutuk Najib tapi PAS tetap bersendirian. Kalo bertindak macam Mahfuz pun, jadilah.

    Nampaknya matematik pengaturcaraan masih lagi pegangan PAS hari ini. 10-1 belum tentu 9. Boleh jadi 90 juta. Derang apa kesah rakyat nak makan rumput ka, pasir ka.. asalkan bersolat, jadi la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. USAH hairan kenapa PAS hari ini begitu diminati oleh semua pihak. Tidak kira kerajaan mahupun pembangkang, semua mengharap PAS bersama gagasan mereka. Walau parti-parti baru tumbuh bak cendawan selepas hujan, namun PAS juga yang dicari.


      Ini semua kerana keteguhan PAS berpegang dengan prinsip Islam. Selepas kepimpinan PAS bertukar wajah pasca muktamar tahun lepas, PAS dilihat semakin proaktif mencanangkan agenda Islam, sehingga sanggup berdiri di atas kaki sendiri dengan berani mengisytihar bebas daripada pakatan sebelum ini.

      Alhamdulillah, tidak lama selepas perpisahan itu, PAS mengisytiharkan blok politik baru bersama parti serpihan Umno dan puluhan NGO-NGO lain. Desas-desus mengatakan PAS bakal berkubur selepas keluarnya beberapa bekas pimpinannya meleset sama sekali. Terbaru, sebuah lagi parti mengisytihar diri bersama dengan blok tersebut.

      Apa pembaharuan yang PAS lakukan? Tidak ada sebarang perubahan baru. Rahsianya hanyalah istiqamah dengan Islam yang benar. PAS mengambil langkah berani berputus dengan rakan tahaluf kerana memelihara Islam. PAS membuka ruang taawun dengan pihak kerajaan juga kerana maslahah Islam. Malah, penubuhan blok ketiga juga kerana memenuhi tuntutan Islam.

      Dari segi undang-undang, PAS membawa agenda Islamisasi melalui usul pindaan akta 355. Dalam bab ekonomi, PAS membentang dokumen hijau. Dalam bab kebajikan, PAS terus menjadi juara dengan Jabatan Amal dan Yayasan Amal. Semua ini adalah mengikut panduan wahyu Ilahi yang dinamakan Islam.

      Sangat dangkal kenyataan Salahudin Ayub baru-baru ini yang mengkritik ketegasan Presiden PAS mensyaratkan hanya pihak yang mahu menerima perjuangan Islam sahaja diterima untuk bekerjasama. Bagi beliau, PAS sengaja tidak mahu bergabung kerana mensyaratkan sesuatu yang mustahil diterima parti lain.

      Tidakkah kita sedar kenapa PAS begitu laku? Tidak kita fikir kenapa keahlian PAS naik mendadak? Tidakkah kita perhatikan kenapa semakin banyak pihak cuba mendekati PAS?

      Kerana PAS perjuangkan Islam!

      Justeru PAS perlu teruskan langkah ke hadapan. PAS tidak boleh undur lagi. PAS kena teguh dengan tekadnya memartabatkan Islam di bumi ini.

      PAS hanya ada Islam. Islam adalah segala-galanya bagi PAS. kalau PAS berkendur tentang Islam, tiada nilai lagi PAS. Kalau PAS tukar kiblat perjuangan, PAS akan lenyap ditelan arus.

      Ancaman musuh itu biasa. Ramalan pihak lain jangan dipercaya. Pujuk rayu itu bisikan syaitan. Desas desus dan ugutan dunia usah diambil peduli. Mereka sebenarnya takut matlamat kita. Mereka tahu apa kekuatan sebenar kita.

      Musim ini roda Islam sedang bergerak menuju ke atas. Islam semakin bernilai dan diminati umat manusia. Siapa yang bersama Islam maka mereka juga akan ke atas. Siapa yang menolak Islam, giliran mereka akan tersungkur ke bawah.

      Maka jadikanlah pesan Saidina Umar ini sebagai pedoman:

      قوم أعزنا الله بالإسلام مهما ابتغينا العزة بغير ما أعزنا الله أذلنا الله

      "Kita adalah kaum yang Allah muliakan dengan Islam. Seandainya kita mencari kemuliaan selain dari Islam, nescaya Allah akan jadikan kita kembali hina."

      Giliran Islam akan tiba. Ini janji Allah

      Delete
    2. PAS boleh memilih untuk bekerjasama dengan Umno, namun pimpinannya perlu bersedia untuk berdepan dengan penolakan sesetengah akar umbinya, yang berdekad-dekad menentang Umno, sehingga ada yang putus hubungan dengan saudara-mara berkeahlian Umno.
      Jikalau PAS memilih untuk bersendirian, maka muktamar seterusnya akan menjadi medan untuk bermuhasabah - mengapa prestasi PAS merudum dalam PRU14? Namun ia mungkin sedikit terlambat. Jikalau saf pimpinan sedia ada perlu dipertanggungjawabkan atas kekalahan tersebut, siapa pula penggantinya, memandangkan kebanyakan pemimpin garis kedua telah masuk AMANAH?
      DAP nampaknya paling selesa kedudukannya di kalangan parti pembangkang. Jikalau dibuat perkiraan kasar, persempadanan semula, sungguhpun tidak menambah kerusi untuk dimenangi DAP, tetapi kerusi yang dimenangi DAP menjadi lebih "selamat", dengan pemindahan pengundi bukan Melayu ke kawasannya.
      Setakat ini, tiada petanda yang menunjukkan bahawa pengundi Cina akan beralih kepada BN dalam PRU14, tetapi ada simptom-simptom menunjukkan peratusan pengundian Cina bakal merosot, lantaran kekecewaan terhadap apa yang berlaku pada hari ini.
      Padahal, DAP sudah tepu kemenangannya dalam PRU13, dan agak mustahil untuk melonjak dalam PRU14. Cuma, DAP juga berdepan dengan tekanan penyokong tradisionalnya - apa yang boleh DAP lakukan dengan mandat sebegitu besar?
      Pengundi yang "pragmatik" akan berdepan dengan dilema - sama ada memilih pembangkang terbesar yang lantang suaranya, ataupun memilih parti komponen pemerintah yang kecil, tetapi mempunyai sedikit kuasa pentadbiran?
      PKR yang berusia 17 tahun sekarang masih kurang mantap, berbanding parti yang lain. Parti ini hampir lemas pada tahun 2004, selepas gelombang Reformasi menyurut. PKR tidak menampilkan imej agama mahupun kaum, tetapi ideal perjuangan dengan nilai keadilan, demokrasi dan kebebasan, sukar berfungsi untuk menggembleng massa. Maka ditekankannya "inklusif", merangkumkan sesiapa sahaja yang menyokong Reformasi, yang hakikatnya membuka ruang untuk diambil kesempatan oleh oportunis.
      Parti ini paling banyak melahirkan "katak" selepas PRU12, sebelum dikawal dengan tapisan yang lebih rapi dalam PRU13, itupun gagal menghalang apa yang berlaku di Sabah baru-baru ini. Lebih baik kita bersedia, andainya pembangkang hilang kerajaan negeri Selangor dalam PRU14, apakah PKR masih mampu bertahan?
      Tanpa kuasa dan sumber sebagai faktor penyatu, apakah kita akan menyaksikan lompatan katak selepas itu? Dan jikalau ia berlaku, sudah tentu ia memberi impak yang besar kepada politik Malaysia, kerana suka atau tidak, PKR adalah parti berbilang kaum yang paling berjaya di Malaysia buat setakat ini.
      Demikianlah senario-senario yang mungkin berlaku, dengan beberapa andaian dan analisis, yang agak negatif terhadap masa kini. Cuma politik adalah seni yang memungkinkan mustahil. Ia bukan statik tetapi dinamik. Masa depan hanya akan berubah seandainya perubahan dilakukan sekarang.
      Kalaupun gagal ditambahbaik situasinya, sekurang-kurangnya cubalah menghalangnya daripada menjadi sesuatu yang lebih teruk.

      Delete
    3. Setelah berlakunya demontrasi bersih kali ke 4, diwar-warkan akan berlaku pula bersih 5. Demo bersih yang dilakukan kerana ketidakpuasan hati terhadap perilaku pemimpin kerajaan yang menyalahgunakan kuasa.
      Pas tidak menyertai demo bersih 4. Kerana pengkhianatan dap terhadap pas yg menjadi biang keladi menendang pas keluar dari pakatan rakyat, maka pas membalas dgn tidak menyertai bersih 4. Akibatnya bersih 4 lompong penyertaan kaum melayu.
      Dan skrg dap mahu pas menyertai demo bersih 5. Dap mengatakan pas mesti menunjukkan komitment utk menumbangkan bn dgn menyertai bersih 5.
      Siapa dap mahu memerintah pas? Siapa melantik dap sbg tukang atur pergerakan pas?
      Setelah mencela haji hadi dan pas dgn berbagai celaan memualkan, dap mahu pas menjadi pak turut mereka dan menumpang kekuatan pas utk memeriahkan demo bersih 5. Hebat cing cong dap.
      Jelas pas bukan parti politik picisan. Jelas pas adalah pencatur utama politik negara. Harus tanpa pas, pembangkang malah apapun pakatan pembangkang, akan sukar utk menentang bn. Sudah ada profesor universiti mengatakan pas harus dipujuk menyertai demo bersih 5.
      Pujuk memujuk ini kelakuan budak kecil. Pas bukan budak kecil mahu dipujuk. Pas ada prinsip iaitu quran hadith. Hadith mengatakan org islam tidak akan dipatuk ular dlm lubang yg sama dua kali. Dap telah mematuk pas maka haji hadi dgn tegas menolak kerja sama lagi dgn dap.
      Penulis sgt setuju dgn pendirian haji hadi itu. Sikap hipokrit dap semakin jelas, tidak mengenang budi. Perdukilan dap dan macainya pan. Perdulikan tohmahan yg akan timbul yg mengatakan pas mahu membela umno. Kerana bila pas tidak setuju dgn tindakan pembangkang sahaja, pas dicela sebagai menyokong umno.
      Syabash haji hadi kerana bersikap tegas.

      Delete
    4. Silih berganti pemimpin pembangkang bersuara mengajak PAS menyertai gabungan pembangkang. Dari Bersatu hinggalah PKR, masing-masing menyusun kata-kata dengan maksud yang sama, mengajak PAS berkompromi. Namun yang tak punya suara hanya DAP.
      Namun amat jelas semua itu hanya mahu mempergunakan PAS demi mencapai cita-cita politik sahaja. Tanpa PAS mereka sedar BN tidak akan jatuh.
      Azmin Ali tanpa segan silu menyeru PAS menyertai gabungan PKR, DAP, PPBM tidak ketinggalan arti serpihan orang kecewa PAN. Azmin sedarpun diri, tanpa PAS, PKR tidak punya apa-apa di Selangor. PKR minoriti sekarang di DUN Selangor.
      Terdapat desas desus Azmin memberi kata dua kepada PAS supaya tidak meletakkan calun di dua PRK Perak yang baru lalu. Exco dari PAS diancam akan disingkirkan dari jawatan exco. Ni apa hal azmin mahu merayu PAS pula?
      Dalam masa yang sama PAN terus menggerakkan rancangan untuk menjatuhkan PAS Kelantan dengan jeneralnya Husam Musa. Meyerang PAS Kelantan siang malam pagi petang. Isu durian kunyitnya dikantaoikan Jebatan Perhutanan Kelantan yang jelas satu pembohongan. Husam ini tak tahu malukah pembohongannya dikantaikan?
      Jelas pakatan pembangkang hanya mahu mempergunakan PAS sahaja. Pastinya jika pembangkang menang, PAS akan ditendang lagi. Ini bukan ramalan nujum pak belalang, tapi ramalan berdasarkan sejarah dan pegangan. Sejarah 1078 menunjukkan apabila UMNO kuat, PAS disingikrkan, apabila Selangor dimenangi, PAS disepak keluar. Dan sekarang PAS mahu ditumpaskan di Kelantan dalam masa yang sama mahu PAS berkompromi. Ulah DAP juga menjadi bukti, mengkhianati persetujuan saling menghormati prinsip rakan.
      PPBM tidak boleh diharap. Siapa tak kenal Dr Mahathir yang mengamalkan sikap matlamat menghalalkan cara. Semasa dia memerintah habis semua diganyangnya, dari rakyat sampailah kepada raja-raja melayu. Sekarang sudah tak punya kuasa panas badannya kerana merasakan dia masih punya kuasa.
      Betul-betul tepat dikatakan pepatah, pakatan pembangkang bersikap telunjuk lurus kelingking berkait.
      PAS harus bertegas. Islam adalah keutamaan. Melepaskan Islam demi menyahut ajakan pembangkang hanya merugikan PAS. PAS akan rugi di akhirat kerana meninggalkan Islam. Ingatlah bahawa orang Islam tidak akan dipatuk ular dalam satu lubang untuk kali kedua.Jika pucuk pimpinan mengubah pendirian berkompromi dengan pembangkang itu, PAS akan rosak seperti rosaknya mereka.
      PAS harus ingat, kelingking mereka sedang mengait supaya PAS jatuh tersungkur.

      Delete
    5. DEMI penumbangkan BN dalam PRU 14, semuanya mengajak PAS bersetuju dengan formula satu lawan satu seperti yang PAS setujui sejak PRU 1999.PAS telah tahu untung ruginya. Cuma sekarang ia menarik diri dalam persekutuan pembangkang setelah masak dengan asam garamnya sejak sekian lama.


      Semua mengajak pembangkang bersatu baik pembangkang lebih 60 tahun lalu atau yang baru jadi pembangkang dua tiga minggu ini. Tetapi semua yang mengajak pembangkang bersatu itulah yang memecahkan pembangkang. Mereka yang mengajak itu sebenarnya menyuruh berpecah.

      Parti pembangkang yang paling lama yang ada sekarang ialah PAS sejak tahun 1951. Semua pembangkang dalam PRU 1955 sudah berkubur kecuali PAS. PRM ada dan tiada sama saja. DAP datang tahun 1965. Jika DAP berpadangan jauh tentang satu lawan satu adalah politik paling penting baik dari 2000 ke atas, ia tak bentuk parti sendiri. Usahakan PAS jadi parti alternatif kepada BN.

      Membentuk parti sendiri menjadikan pembangkang pecah dua. Apabila ada pilihan raya ia jadi tiga penjuru.

      Kemudian Umno buang DS Anwar Ibrahim. Jika dia berpandangan jauh, dia masuk PAS atau DAP saja. Dia hendak parti sendiri. Dirangkumnya PRM dam PKR. Rasminya pembangkang jadi tiga.

      Secara teori, sekalipun tiada muafakat antara PAS dan DAP semua pembangkang penting itu masih dua, satu lawan satu berlaku secara sendiri. PAS tidak bertanding di tempat DAP bertanding, dan DAP tidak tertarik di tempat PAS bertanding.

      Sesudah ada PKR wujud Pakatan Rakyat, satu lawan satu dapat dirundingkan. Tetapi Mahathir dan Umno tempelak Melayu pecah tiga dengan adanya PKR. Satu lawan satu dalam PRU 2008 dan 2013 betul-betul mencemaskan BN. Tsunami melanda BN hingga air naik ke paras hidung. Jika sedikit lagi air naik BN nescaya lemas.

      Bersekutu dan setiakawan adalah idealisma yang tidak sentiasa indah. Jika jamaah Islam yang berbilang dibekalkan dengan al-Quran dan Sunnah lagi bergigit, inikan pula berkawan dengan yang tidak suka berpandukan agama. Cinta hanya indah semasa berbulan madu. Selesai bulan madu lidah dan gigi lagi bergigit.

      Terbaik buat PAS ialah menarik diri daripada tahaluf dengan DAP. Ia cabaran buat DAP dan PKR. Jika sedia bersabar, fikirkan apa cara PAS dapat diajak balik bertahaluf. Tetapi DAP dan PKR mengambil langkah menggantikan tempat yang dikosongkan PAS. DAP menggalakkan serpihan PAS menggantikan PAS dan orang kuat PKR seperti Rafizi Ramli sertai kempen serpihan PAS mengadakan parti sendiri dan mengisi kekosongan ditinggalkan PAS.

      Sepatutnya mereka mengusahakan PAS balik dalam Pakatan supaya pembangkang kekal tiga saja, bukan menambah parti pembangkang jadi empat. Pembangkang yang empat adalah lebih payah dari pembangkang yang tiga. Apa jadi pada PAS adalah masalahnya, tetapi dengan menggalakkan serpihan PAS menjadikan satu lawan satu perkara mustahil.

      Sepatutnya mereka halang serpihan PAS. Menggalakkan serpihan memecahkan lagi pembangkang. Yang menggalakkan memecahkan lagi pembangkang dan yang serpih sendiri pun memecahkan juga pembangkang.

      Datang pula Dr. Mahathir dan Muhyiddin. Ajak juga satu lawan satu, tapi depa pun tambah satu lagi parti. Bertambah pecah pembangkang. Sepatutnya Mahathir masuk saja PKR atau DAP kalau tak mahu PAS. Yang terbaiknya masuk PAS. Ia boleh mengurangkan parti pembangkang. Yang serpih itu bercakap macam-macam perlunya pembangkang bersatu. Menubuh parti baru memecah pembangkang.

      Semua yang hendak menumbangkan BN tengah memecahkan pembangkang.

      Delete
    6. Isu persempadanan semula bahagian-bahagian pilihan raya yang sedang dilakukan oleh pihak SPR sebenarnya membuka tembelang kekalutan DAP khasnya di negeri Selangor.
      Sejurus cadangan persempadanan semula ini dipamerkan, pimpinan DAP antara yang terawal melontarkan komen.


      Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua umpamanya mendakwa bahawa tindakan sewenang-wenang SPR mengubah dan meminda sempadan-sempadan pilihan raya di Selangor akan membuka peluang BN kembali berkuasa di negeri ini.

      Pua mendakwa sekurang-kurangnya 7 kerusi DUN akan dikuasai oleh BN melalui proses persempadanan baru ini kiranya pilihan raya diadakan selepas ia diluluskan. Kerusi-kerusi berkenaan adalah:

      1. Sabak (PAS)
      2. Hulu Kelang (PAS) (dicuri Pan)
      3. Sementa (PKR)
      4. Selat Kelang (PAS)
      5. Pelabuhan Kelang (PKR) (kini Bebas)
      6. Sejangkang (PAS)
      7. Morib (PAS) (dicuri Pan)

      Manakala 10 lagi kerusi (yang tidak disebutkan) mempunyai potensi majoritinya dikurangkan malah boleh juga dirampas BN.

      Atas dasar ini Penasihat Agung DAP, Lim Kit Siang kemudiannya mencadangkan agar Dewan Negeri Selangor dibubarkan supaya pilihan raya negeri dapat dilakukan sebelum proses persempadanan ini diluluskan.

      Cadangan ini ditolak dengan tegas oleh MB Selangor, Datuk Seri Azmin Ali yang menyatakan bahawa kerajaannya tidak akan mengkhianati mandat besar yang diberikan oleh rakyat Selangor pada PRU ke-13 lalu dengan mengangkat PKR, PAS dan DAP untuk memerintah.

      Pilihan raya awal tidak akan dipanggil kata Azmin dan sebaliknya kerajaan negeri akan menggunakan proses undang-undang bagi memperbetulkan tindakan pihak SPR itu.

      Kemudian seorang lagi pemimpin kanan DAP, Liew Chin Tong yang mengulas laporan akhbar Nanyang Siang Pau yang mendakwa ada kerjasama politik antara Umno dan PAS untuk merampas Selangor melalui proses persempadanan semula ini berkata: “Sukar untuk pastikan sejauh mana kebenaran laporan tersebut tetapi kebarangkalian wujudnya perjanjian sedemikian tidak boleh dipandang ringan. Malah, ia merupakan andaian yang paling logik ekoran hubungan UMNO dan PAS yang semakin kuat”.

      Sekali lagi DAP menjadikan PAS sebagai mangsa, mereka dengan jahat cuba mencetuskan keraguan rakyat terhadap PAS, apabila melemparkan fitnah kononnya ada kerjasama PAS dan Umno dalam proses persempadanan semula SPR ini.

      Kalau kita teliti kenyataan Tony Pua di atas dan bandingkan dengan kenyataan Liew Chin Tong, di situ sahaja terbukti betapa bercabangnya lidah para pimpinan DAP ini.

      Tony mendakwa 7 kerusi Dun Selangor boleh dikuasai BN dalam proses persempadanan ini. Dari 7 kerusi itu kalau kita perhati 5 adalah milik PAS. Bermakna PASlah pada pandangan Tony yang akan rugi besar melalui proses persempadanan semula ini.

      Tiba-tiba Liew pula mendakwa keberangkalian wujudnya perjanjian atau kerjasama PAS dan Umno untuk menentang PKR dan Pan.

      Kalau ada kerjasama PAS dan Umno, kenapa proses persempadanan pilihan raya ini yang Tony dakwa mahu membuka peluang buat BN kembali berkuasa di Selangor mengakibatkan PAS bakal kalah 5 kerusi.

      Kerjasama apanya kalau BN menang dan PAS kalah?

      Ketua Penenragan PAS Pusat, Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi dalam kenyataan akhbarnya menyebut: "Bukannya pendirian dan sikap politik PAS yang tidak jelas sebaliknya cara dan matlamat berpolitik DAPlah yang sudah tidak relevan. Kenyataan berasaskan persepsi dan propaganda jahat bukanlah cara yang sihat dalam berpolitik. Namun adalah amat dikesali apabila cara itu masih digunapakai sebahagian pemimpin DAP bagi melaraskan peluru dendam terhadap PAS".

      PAS sendiri telah menyatakan bantahannya terhadap proses persempadanan semula SPR ini. Tak perlulah DAP menunjukkan kepada awam lidah bercabangnya itu.

      DAP jagalah tepi kainnya sendiri serta anak kelahirannya PAN. Tak perlulah sibuk hal pasal apatah lagi terus menyanyikan lagu fitnah kerjasama PAS dan Umno.

      PAS istiqamah dengan agenda perjuangan Islamnya. Ia akan terus dijunjung dan dijulang sama ada DAP suka ataupun tidak. –

      Delete
    7. Gerakan Kajang dan pelantikan Azmin sebagai Menteri Besar adalah rekahan pertama dalam Pakatan Rakyat. Dan mereka menyalahkan Hadi untuknya. Tetapi bukan Hadi yang merancang Gerakan Kajang. Gerakan Kajang itu secara rahsia dirancang PKR tanpa sebarang rundingan dengan dua lagi rakan kongsi gabungan.
      Apa yang Hadi lakukan adalah beliau telah mencegah Gerakan Kajang daripada bertukar menjadi bala sebagaimana yang telah berlaku lebih awal di Perak yang menyebabkan Pakatan Rakyat tewas di negeri terbabit. Hadi tahu apa yang Sultan boleh buat dan boleh bersetuju lakukan dan beliau dengan bijak tidak berenang melawan arus atau tidak, akan menyebabkan Pakatan Rakyat terjerumus dalam bahaya besar.
      Namun, tindakan Hadi memenuhi kehendak Sultan dari sebaliknya membantah baginda tidak diterima dengan baik oleh DAP dan PKR. Mereka mahu mencabar Sultan dan memaksa baginda untuk bersetuju dengan kemahuan Pakatan Rakyat. Tapi Hadi telah memberi penyelesaian kepada Sultan yang telah mengelakkan satu konfrontasi dengan Istana.
      Hadi berasal dari Terengganu, satu negeri dimana Sultan boleh mengarahkan polis mengiringi anda keluar dari negeri itu dan menahan anda jika and cuba masuk kembali ke negeri tersebut (yang mana pernah berlaku sebelumnya di Terengganu, Kelantan, Pahang dan Johor). Anwar dan Lim Guang Eng, pula, berasal dari Pulau Pinang yang tidak mempunyai Sultan, jadi mereka tiada perasaan kasih dan hormat pada sultan-sultan.
      Dan itulah sebab kenapa Hadi melihat isu ini berbeza daripada Anwar dan Guan Eng yang sanggup mengkhianati Sultan.
      Malahan, itulah permulaan pergeseran antara Hadi dan DAP/PKR. Kemudiannya, Kelantan memutuskan untuk meneruskan agenda Hudud. Namun, daripada menyalahkan Tok Guru Nik Aziz Nik Mat atau PAS Kelantan untuk tindakan tersebut, mereka menyalahkan Hadi. Jadi mereka memuji Nik Aziz dan memanggil beliau tokoh yang hebat dan mereka mengutuk Hadi di atas apa yang Kelantan telah lakukan.
      Tidakkah ia sesuatu yang janggal? Kenapa Hadi dipersalahkan atas apa yang Kelantan lakukan? Dan kenapa memuji PAS Kelantan dan pimpinan PAS Kelantan tapi pada masa yang sama mengutuk Hadi? Bahkan sekarang DAP mahu membelanjakan wang Pulau Pinang untuk membantu Kelantan membina lebih banyak masjid di negeri tersebut. Dan penyokong-penyokong Cina DAP bertepuk tangan serta bersorak memanggil ianya tindakan yang hebat. Tapi bukankah ini Kelantan yang mahukan Hudud?
      Kemudian, dalam Disember 2013, Anwar mengaturkan satu pertemuan antara Umno, PAS dan PKR di London untuk berbincang urusan membentuk satu kerajaan perpaduan. DAP dan parti-parti bukan Umno lain dalam Barisan Nasional telah tidak dijemput ke dalam perbincangan ini.
      Anwar kemudiannya telah meminta Hadi menghadiri pertemuan tersebut dan walaupun Hadi kebetulannya berada di London ketika itu, beliau enggan menghadirinya. Jadi, perbincangan itu gagal dan kerajaan perpaduan tidak menjadi kenyataan.
      Selepas itu Lim Kit Siang menuduh Hadi bermesra dengan Umno. Dia menuduh Hadi sebagai pengkhianat dan pembelot. Pada masa yang sama, Kit Siang mencadangkan Pakatan Rakyat menimbangkan satu pakatan ‘Selamatkan Malaysia’ dengan Barisan Nasional.
      Dan itulah dia, wahai pembaca, bagaimana Presiden PAS, Abdul Hadi Awang, telah mengkhianati Pakatan Rakyat. Dan sekarang, disebabkan oleh pengkhianatan Hadi, Pakatan Rakyat tidak lagi wujud.
      Menteri Besar Selangor, Azmin Ali akan mengadap DYMM Sultan Selangor untuk memaklumkan baginda bahawa Selangor tidak lagi diketuai oleh kerajaan Pakatan Rakyat tapi diketuai oleh kerajaan Azmin Ali. Azmin mempunyai sekurang-kurangnya 28 ahli Dewan Undangan Negeri Selangor (ADUN) bersama beliau dan disebabkan belum ada lagi undi tidak percaya dicadangkan di dalam Dewan Undangan Negeri, maknanya Azmin masih berkuasa.
      Dan DYMM Sultan akan menitahkan jika sekurang-kurangnya 29 ADUN belum mencadangkan undi tidak percaya terhadap Azmin, maka beliau boleh terus menjadi Menteri Besar sehingga pilihanraya umum akan datang.
      Dan semua ini adalah kerana pengkhianatan oleh Presiden PAS, Abdul Hadi Awang – jahanam dia!

      Delete
    8. Dogma yang perlu difikirkan kembali secara sedar ialah benarkah pakatan pembangkang hari ini lebih berwibawa daripada BN untuk memerintah negara? Penulis lontarkan pertanyaan ini agar kalian mula menilai satu persatu parti-parti yang bercita-cita besar untuk menguasai Putrajaya. Sedarkah kalian bahawa ada perbezaan jelas antara tingkah pembangkang sebelum dan selepas PRU13.

      Pada pandangan penulis, PAS jangan terlalu memberi prioriti terhadap strategi satu lawan satu; sedangkan dengan kewujudan PPBM pertandingan 3 penjuru pada banyak tempat mungkin lebih menguntungkan PAS. Namun fokus perbincangan ini ialah dengan siapa harus kita berkawan dan bekerjasama. Bukan kerana kita tidak mahu berkerjasama dan mengurangkan musuh. Cuma penulis berharap PAS tegas dengan Gagasan Sejahtera sebagai blok ketiga.
      Isu yang sepatutnya dilihat ialah sejauh mana PAS mampu menjayakan cita-cita perjuangan dan merealisasikan citra politiknya yang berpaksikan Islam. Mari kita lihat satu persatu parti-parti yang menagih kehadiran kita kerana mereka baru sedar bahawa PAS adalah parti Islam/Melayu teras.
      Pertama, PKR. Parti ini semacam terbahagi kepada dua pendekatan. Satu ingin bersama dengan PAS dan sebahagian lagi geli melihat janggut kita. Sepihak bersikap terbuka dengan dasar-dasar kita manakala sepihak lagi sinis dan kontradik dengan apa yang kita perjuangkan. Bolehkah kita percaya dengan parti yang bermain kayu tiga? Aku hanya memperingatkan.
      Apakah PKR boleh menjadi gandingan kerajaan pusat yang baik? Kita harus menilai sikap mereka sejak peristiwa penyingkiran Tan Sri Khalid Ibrahim dari kerusi MB Selangor dan PKR. Pemimpin yang telus dan berwibawa begitu boleh mereka comotkan dengan dokumen fitnah 90 mukasurat. Bagaimana pula dakwaan rasuah seks yang memalit lumpur di badan kerajaan PKR Selangor? Mampukah nanti pemimpin-pemimpin PKR menjadi role model apabila menguasai Putrajaya?
      Kedua, PPBM. Usah dinafikan bahawa mereka masih membawa cara hidup, fahaman dan pendekatan UMNO. Malah mereka masih sayangkan UMNO sebenarnya. Tengoklah kalau Najib berundur. Jangan pula kita lupa pada sikap Mahathir terhadap syariah dan hudud. Bukankah amat menggerunkan kita? Bukan Mahathir berseorangan dalam hal ini. Perhatilah penjilat sekeliling mereka. Semua ahli PAS boleh kenal perangai dan sikap mereka.
      Andai jadi rakan sekutu di Putrajaya, adakah mereka akan berlaga angin dengan dasar PAS? Perangai mereka adalah perangai UMNO. Tak kan begitu mudah lenyap segala kebobrokan mereka semasa bersama UMNO semalam? Aku sama sekali tidak percaya kepada parti yang tertubuh atas dasar benci kepada individu bernama Najib.
      Ketiga, DAP. Senak kepalalah kalau hendak meletakkan harapan kepada kereta kebal pemusnah ini. Mereka boleh u-turn 360 darjah untuk membedil rakan sendiri. Kata Malek Redzuan dalam lagu hitnya, “cukup sampai di sini, sayang”.
      Bukan sekadar itu, apa berlaku kepada CAT sekarang? Apa sebenarnya lolongan kerajaan yang pernah menempelkan kemuliaan Khalifah Umar Abdul Aziz ini? Isu rasuah Lim Guan Eng, isu duit kopi perumahan rakyat, isu tambak laut, isu perobohan premis penjaja kecil dan banyak lagi? Inikah model kerajaan yang mendakwa dapat mengakhiri derita rakyat apabila menawan Putrajaya?
      Keempat, PAN. Tak masuk buku langsung untuk dibahaskan. Ahli PAS tak payah lagi diperkenalkan satu persatu pemimpin PAN yang baru sahaja membuka kamus ‘dosa’ ini.
      Justeru, perlukah PAS meletakkan harapan untuk mempersadakan tuntutan syariah dan kerajaan yang bersih bersama parti-parti dalam blok pembangkang tersebut? Fikirlah masak-masak secara tuntas dan holistik. Jangan terkesima akan jalan untuk dapat kerusi sahaja.
      Adakah semua parti itu akan mengizinkan PAS melaksanakan syariah, membanteras maksiat dan rumah persundalan, penjualan arak secara bebas, menghalang LGBT dan liberaslime agama dan sebagainya apabila masing-masing berkongsi kuasa nanti? Andai mereka mendapat jumlah kerusi yang dominan, tidak mustahil mereka menendang PAS ketika itu. Semua itu akan berlaku jika PAS silap membaca seni politik dan gagal membuat percaturan yang tepat.

      Delete
    9. Umno kini berasa gelisah ekoran pertemuan bersejarah antara Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim, kata Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

      Ujar Azmin, pertemuan tersebut telah menyatukan parti-parti pembangkang dan rakyat Malaysia dengan pada masa yang sama mencetuskan suasana panik dalam kem Umno.

      Ada dikalangan kumpulan reformasi mengucap tahniah kepada Mahathir dan Anwar kerana sanggup melupakan persengketaan silam. Katanya marilah kita bergabung di bawah panji-panji Pakatan Harapan menuju kejayaan dengan satu tekad meruntuhkan tembok dan benteng besi terakhir Umno/BN dalam PRU-14 dan Putrajaya semakin dekat di hati kita pahlawan rakyat berbilang kaum, satu bangsa dan satu negara.

      Katanya gabungan Mahathir-Anwar akan meruntukkan krorupsi Najib dan kroninya. Negara Malaysia akan selamat daripada 'perompak wang rakyat'.

      Saya menjadi bingung dengan sesetengah kumpulan reformasi yang dulu sanggup bermandikan gas pemidih mata, masuk longkang, balai dan lokap tapi kini macam hilang pedoman bila agenda reformasi telah bertukar menjadi agenda peribadi nak jatuhkan Najib semata-mata.

      Agaknya antara Najib dan Matahir siapa RAJA PEROMPAK?

      Saya tak perlu menjawab persoalan ini. Untuk jawapan terbaik ialah Anwar Ibrahim kerana dia pencetus reformasi rakyat. Mari kita dengar apa kata Anwar yang disediakan oleh kawan saya.



      Kalau mengikut apa yang disebut oleh Anwar Ibrahim, Mahathir lagi banyak sapu duit rakyat berbanding dengan Najib. Kenapa kita boleh bersama dengan RAJA PEROMPAK bersalam dan memaafkannya dan menyerang TIMBALAN RAJA PEROMPAK? Dimana rasionalnya?

      Jangan jadikan politik ini untuk kepentingan dan tujuan peribadi dengan menepikan masalah sebenar rakyat.

      Delete
    10. Bagaimanapun persediaan dua blok pembangkang – Gagasan Sejahtera dan Pakatan Harapan – masih berpaut pada banyak kemungkinan.

      Sama seperti komponen BN, pihak pembangkang – DAP, PKR dan Amanah dari Pakatan Harapan dan PAS serta IKATAN dari Gagasan Sejahtera– masih bergelut dengan isu perbalahan dalaman mereka sendiri.

      Yang sedikit berbeza ialah, kini BN lebih cenderung menjurus pada perpaduan sementara kemunculan Parti Pribumi Bersatu yang dipimpin oleh Tun Mahathir mungkin merumitkan lagi keadaan di dua blok pembangkang itu.

      Pada asasnya Parti Pribumi mahu meletakkan calon di kerusi-kerusi yang dimiliki Umno. Ia juga mahu bertanding kerusi yang pernah ditandingi Pakatan Rakyat tetapi tewas pada Umno.

      Parti Pribumi kini mengintai 88 kerusi yang dimenangi Umno-BN pada PRU13 lalu sebaik sahaja pendaftarannya diluluskan. Namun RoS mempunyai kriterianya sendiri untuk meluluskan pendaftaran atau tidak.

      "Buat masa ini ada 88 kerusi Umno yang telah ditandingi oleh PAS dan PKR pada PRU13 tetapi telah dimenangi (semuanya) oleh Umno.

      "Semestinya tumpuan Parti Pribumi adalah pada 88 kerusi yang telah dimenangi oleh Umno yang mungkin akan menjadi sebagai asas perbincangan di antara mereka dengan PKR, PAS dan Amanah.

      "88 kerusi ini adalah satu jumlah yang besar dan saya jangka kebanyakan kerusi ini adalah kerusi yang telah ditandingi oleh PAS, dan sebahagian lagi ditandingi oleh PKR," kata Pengarah Komunikasi Amanah, Abdul Khalid Samad.

      Soalnya mahukah PAS memberi laluan kepada Parti Pribumi? Begitu juga dengan Amanah. Relakah memberi laluan pada parti serpihannya, Amanah yang terang-terangan menyatakan ia mahu menggantikan PAS?

      Adakah DAP akan bersetuju? Ia adalah seteru falsafah perjuangan PAS. Adakah ia sanggup bekerjasama pula dengan Parti Pribumi dan memberi laluan pada parti baru itu bertanding di kerusi-kerusi yang ia pernah kalah pada BN?

      Akhir sekali, seandainya Parti Pribumi dapat merampas sebilangan besar kerusi Umno dan berjaya pula memiliki kerusi-kerusi yang gagal dimenangi PKR, DAP dan PAS dalam PRU 13, redhakah kedua-dua blok pembangkang itu taat tunduk pada parti Dr Mahathir?

      Delete
    11. Anon 10.10,
      PAS bukan berpegang dengan prinsip islam dalam perjuangan tapi PAS guna islam dan melacurkan islam dalam perjuangan dulu beria-ia dengan hudud kemudian bila dengan DAP tukar kerajaan kebajikan kemudian bila dok seorang hudud esok esok bila sah bersama umno menyamun pun halal.

      Delete
    12. Ramai sekali yang marah saya apabila saya bertegas tidak bersetuju dengan perhimpunan BERSIH ini. Ramai juga yang memandang serong terhadap pendirian saya mengenai BERSIH. Bermula daripada himpunan Bersih pertama hingga ke-3, saya tidak pernah terlepas untuk tidak hadir.
      Di awal penubuhan Bersih, dipimpin oleh pemimpin-pemimpin yang sedia untuk menggalas amanah rakyat bagi memastikan pilihan raya di negara kita berlangsung dan berjalan secara adil dan saksama.
      Selepas berjayanya dan hangat sambutan ke atas himpunan Bersih yang pertama itu pada 2007, Bersih semakin dipandang dan diangkat oleh masyarakat umum. Tidak ketinggalan, badan-badan hak asasi antarabangsa juga cuba untuk membina hubungan dengan Bersih.
      Malang sekali, wujud pula anasir-anasir daripada “bapak kapitalis” nombor satu dunia, Amerika Syarikat yang juga cuba mendapatkan Bersih untuk membina jambatannya dengan kumpulan yang semakin “menang” itu.
      Menang, bukan bermakna mereka berjaya dalam tuntutan yang mereka minta daripada kerajaan, tetapi "menang" bermaksud mereka berjaya mendapatkan perhatian rakyat umum dan diminati serta mendapat kepercayaan utuh rakyat agar Bersih boleh diharap sebagai badan yang akan membawa isu-isu rakyat berkaitan ketelusan pilihan raya.
      Kita puji usaha Bersih generasi pertama ini kerana keikhlasan mereka dan juga kesungguhan mereka memerah keringat dan berhempas pulas membawa kesedaran rakyat ke tahap lebih tinggi dalam konteks pemahaman rakyat berkenaan sistem pilihan raya dan menimbulkan rasa berani dan yakin rakyat untuk menuntut hak mereka sebagai pengundi.
      Selepas usaha-usaha hebat yang mulanya dipelopori generasi Bersih 1 mendapat perhatian banyak pihak, Bersih dengan gabungan pelbagai pihak itu mula memikirkan satu jalan untuk membina satu badan yang lebih sistematik dan tersusun organisasinya dengan menubuhkan sebuah jawatankuasa yang serius serta membina pejabat dan membayar kakitangan untuk menggerakkan Bersih dengan lebih serius dan terancang.
      Lebih daripada itu, mereka juga memilih jawatankuasa melalui pilihan raya dalam kalangan NGO dan NGI. Bersih 2 tertubuh dengan jayanya dan seterusnya melahirkan protes yang lebih berjaya berbanding Bersih 1 dengan penyertaan yang lebih ramai pada 2011.
      Banyak kedutaan asing juga berlagak prihatin dengan nasib menimpa Bersih dan isu rakyat Malaysia. Negara yang paling menunjukkan kesungguhannya untuk membantu Bersih adalah Amerika.
      Amerika mula memberikan dana kepada Bersih secara tahunan dengan jumlah yang besar seperti yang tercatat dalam laporan sebuah badan di bawah kedutaan Amerika, NED.
      Ia bukan setakat sebuah badan biasa tetapi sebuah badan yang banyak melakukan perkara tidak bertanggungjawab di negara-negara yang anti dengan Amerika seperti di Venezuela, Iran dan Russia.
      NED mendanai kumpulan berbahaya yang cuba menimbulkan ketegangan di Venezuela dengan cara bersenjata. Mereka mendanai gerakan pembangkang yang ingin menjatuhkan Hugo Chavez kerana Hugo Chavez adalah satu-satunya presiden negara bukan Islam yang kaya dengan petroleum dan gas yang lantang bersuara menentang kerakusan Israel di Palestin dan melawan Amerika di Persidangan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
      Akhirnya, NED dihalau oleh kerajaan Venezuela dan terbaru, Russia mengisytiharkan NED sebagai sebuah agensi CIA yang bertindak mengumpul maklumat bagi tujuan peperangan dan keganasan di negara itu.
      Selepas himpunan Bersih 2 berjaya mendapat perhatian dunia dengan penyertaan 100,000 orang peserta yang majoritinya dikerah oleh parti PAS pada 2011 itu, dalam diam para jawatankuasa induk yang oportunis ini menjalin kerjasama erat dengan NED untuk mendapatkan dana yang jumlahnya ratusan ribu dolar setiap tahun bermula tahun tersebut.
      Di dalam jawatankuasa Bersih, tiada pemimpin parti politik yang dibenarkan menganggotai majlis mesyuarat jawatankuasa dan memegang jawatan dalam Bersih 2 itu. Oleh demikian, baik PAS, PKR mahupun DAP memang tidak tahu menahu dengan dana itu sehinggalah perkara ini terdedah sendiri hasil buah mulut media dan propaganda kerajaan.

      Delete
    13. Pendedahan demi pendedahan oleh media pada ketika itu berjaya membuktikan Bersih menerima dana daripada NED dan NED terpaksa menulis perkara itu dalam laman sesawangnya.
      Jawatankuasa berelaun, penginapan di hotel besar untuk mesyuarat dan program, maka mulalah ramai golongan yang cuba merebut kerusi dalam jawatankuasa Bersih. Pada pilihan raya Bersih 3, akhirnya Bersih terlepas kepada tangan-tangan korporat yang menjadi sebahagian daripada Bersih 3.
      Bukan susah, penyertaan ke dalam Bersih adalah terbuka asalkan mereka ada NGO yang dibina atas nama syarikat. Ramai juga korporat yang daripada pemikiran Barisan Nasional (BN) selama ini, secara tiba-tiba berminat menjadi sebahagian daripada Bersih dengan memeterai perjanjian dengan Bersih 3, dan masuk bertanding untuk jawatan dalam Bersih walaupun NGO mereka hanya ada dua tiga kerat sahaja.
      Jangan terkejut, lobi-melobi ketika pilihan raya Bersih 3 adalah lebih teruk berbanding lobi melobi pemilihan PKR atau DAP.
      Nama-nama aktivis seperti Pak Syed Ibrahim, Ahmad Syukri Razab, Badrul Hisham (Che Gu bard) terus tersingkir daripada senarai walaupun umum tahu mereka merupakan hardcore dalam perhimpunan Bersih yang berjaya selama ini.
      Sebaliknya, nama-nama korporat yang kita tidak pernah dengar selama ini, yang mempunyai pangkal nama dengan panggilan “datuk” dan “doktor” secara tiba-tiba naik menjadi pemimpin utama dalam Bersih 3.
      Mujurlah nama Maria Chin berjaya memenangi jawatan pengerusi Bersih sekali gus membawa Bersih dalam penghayatan rakyat marhaen kebanyakan. Namun para jawatankuasa, masih dikuasai golongan bukan aktivis sebaliknya korporat kapitalis.
      Peranan golongan korporat dalam Bersih 3 ini sedikit sebanyak berjaya mematikan usaha Bersih dengan cara protes jalanan. Hampir-hampir Bersih 3 mengumumkan menolak protes jalan raya kononnya cara ini tidak profesional dan tidak akademik. Namun, pendirian ini banyak ditentang oleh jawatankuasa pemandu Bersih yang sejak awal seperti Hishamudin Rais dan Syukri Razab.
      Sudah mula ramai politikus mencari peluang untuk menaikkan nama dengan cuba melobi diri mereka menjadi sebahagian daripada jawatankuasa badan induk itu. Tidak terlepas juga, para korporat yang cuba mencari pengaruh dengan menubuhkan NGO-NGO akademik bagi tujuan melayakkan diri bertanding untuk jawatan-jawatan yang ada dalam Bersih pada pemilihan Bersih ke-3.
      Selepas mereka berada dalam Bersih 3, mereka boleh melobi dan berkenalan dengan para duta khususnya dari Amerika dan Eropah bagi tujuan meminta geran untuk projek-projek tertentu. Maka kedudukan mereka di dalam Bersih bukan lagi untuk membela kepentingan rakyat, sebaliknya membina kepentingan peribadi dengan pihak tertentu bagi mendapatkan projek-projek melalui skim dan geran setiap kedutaan.
      Namun, saya masih meletak kepercayaan kepada Bersih 3 untuk membawa tuntutan rakyat ke jalan raya. Malangnya, selepas melihat Bersih 4 ini, secara tiba-tiba Bersih menukar tuntutannya daripada membela rakyat kepada membela politikus, ditambah pula dengan mendapat sokongan pimpinan BN sendiri untuk menjatuhkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semata-mata demi memastikan BN boleh memerintah lebih lama jika Najib ditukar kepada seorang lagi pemimpin BN, saya sudah mula mahu ingkar.

      Delete
    14. Malahan, lebih menyedihkan saya ialah, pada himpunan Bersih yang lalu, ada antara jawatankuasa Bersih yang tidak langsung turun ke jalan raya sebaliknya didapati berada di restoran-restoran mewah sambil berbincang agenda peribadi tatkala rakyat berhadapan dengan rejim.
      Ini membuatkan hati saya tertanya-tanya, atas sebab apakah mereka menjadi jawatankuasa Bersih? Mereka mendapat elaun dan kemewahan, disaat rakyat yang turun ke jalan dan berhadapan dengan pembantaian? Menggunakan nama rakyat bagi tujuan mendapatkan kepentingan peribadi sendiri?
      Dan apabila “pemberi dana” meminta mereka membentangkan laporan, kamu mendakwa ia adalah kejayaan kamu sedangkan rakyat yang melalui saat-saat cemas dan sukar itu.
      Maka saya, memilih untuk tidak lagi turun ke perhimpunan anjuran Bersih. Saat saya dibantai teruk dengan polis, “da tuk-datuk” yang menjadi jawatankuasa Bersih ini sedang menghirup kopi-kopi segar dan mahal di restoran-restoran mewah Barat. Selepas kami habis berhimpun dileraikan, barulah mereka hadir membuat sidang media dan mendakwa “mereka” yang menjayakannya.
      Bersih 4 mendapat kutipan derma orang ramai sebanyak RM 1.5 juta seperti diisytiharkan oleh pengerusinya. Ini membuatkan saya tertanya-tanya juga, dengan dana ratus ribu dolar oleh NED setiap tahun, ditambah pula dengan 1.5 juta daripada rakyat Malaysia, untuk apakah dan ke manakah wang ini dibelanjakan?
      Jika hanya untuk membayar elaun para jawatankuasa yang terdiri daripada para datuk dan datin, maka Bersih tiadalah bezanya dengan Najib.
      Bersihkan Bersih 5.0 . Penulis adalah bekas aktivis Bersih 1.
      * Bukti bahawa tindakan PAS yang tidak mengerahkan ahli ke BERSIH 4.0 atau BERSIH 5.0 akn dtg adalah tepat..

      Delete
    15. Anon 10.14 hingga Anon 10.35,
      Kamu ini nak bagi pandangan ke atau nak tulis karangan tingkatan 1..jangan panjang sangat kerana isi tu semua nya lebih kurang je..iaitu benci sangat dengan DAP..pemuja PAS tegar dan lain lain parti pembangkang macam tak bijak..

      Sudah lah kamu cuba buka blog sendiri kemudian muhasabah la diri tu tengok ramai dah orang nak baca baru betul jangan ambil kesempatan dengan ramai nya pembaca di blog En budin ini kamu pun tenggek nak jual ubat PAS...sebenarnya kamu tu terlalu banyak andaian dan ikut emosi tiada pun dilihat kupasan kukuh yang orang tak boleh persoal macam Tulisan En budin kebanyakan fakta yang sah hasil petikan kenyataan orang disasarkan. justeru tolong buat blog sendiri elak dari enteri disini menjadi sesak dengan perkara tiada nilai.

      Delete
    16. Dengar betul-betul apa yang Tengku Razaleigh pernah bahaskan dalam parlimen ketika Mahathir mahu menghapuskan imuniti Raja-Raja Melayu. Barulah anda tahu siapa Mahathir sebenarnya.
      Selepas dia hapuskan imuniti Raja-Raja Melayu, dia hapuskan pula keutamaan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu melalui PPSMI.
      Mahathir juga yang menyebabkan anak-anak Melayu terpaksa berhutang untuk menimba ilmu melalui PTPTN.
      Kepada golongan muda generasi Y, inilah jasa-jasa Mahathir terhadap Melayu.
      Sekarang ni di hujung hayatnya, dia pecah-belahkan orang Melayu. Mahathir ni sebenarnya ??, bukannya Melayu.

      Delete
    17. Bekas aktivis DAP, Shen Yee Aun (SYA) mendedahkan bagaimana strategi licik DAP menguasai PKR dan PAS sebagai modus operandi untuk memecahkan undi Melayu/Islam di Malaysia.


      Menurutnya, dengan perpecahan undi Melayu/Islam kepada UMNO, PAS, PKR dan parti Islam baharu, ia bakal menguntungkan DAP sebagai ‘King Maker’ politik di negara ini.
      SAYA adalah bekas Setiusaha DAP, Taman Gembira, Klang, Ketua Pemuda DAP Klang dan Setiausaha Pemuda DAP Kebangsaan.

      Agenda DAP Menguasai PKR dan PAS
      1. Lim Guan Eng tidak bersetuju dengan protes membebaskan Anwar Ibrahim ketika Anwar disabitkan secara sah dan benar bersalah oleh mahkamah. Keadaan ini melenyapkan perjuangan aura dan karisma Anwar Ibrahim sebagai Ketua Umum dan jambatan dalam Pakatan Pembangkang. Tiada sambutan dalam beberapa protes yang dianjurkan untuk menyokong Anwar Ibrahim.
      2. DAP memberi sokongan penuh terhadap Wan Azizah dalam PKR untuk menjadi MB (Selangor) dalam pertembungan MB Selangor pada suatu ketika dahulu. Hal ini disebabkan Wan Azizah dilihat sebagai seorang individu yang mudah untuk dikawal. DAP tidak perlu lagi berhadapan dengan Anwar Ibrahim. Mereka hanya perlu berhadapan dengan seorang pemimpin patung yang lemah dan lembab.
      3. Kekayaan, kekuatan dan pengaruh DAP semakin kuat selepas mereka menguasai negeri Pulau Pinang yang kaya selama 2 penggal. Kekuatan ini memberi banyak ruang dan peluang untuk mereka untuk meluaskan kuasa dan pengaruh mereka.
      4. DAP sangat marah terhadap PAS dan Hadi Awang kerana mengagalkan rancangan mereka untuk meletakkan Wan Azizah sebagai MB Selangor. Tanpa PAS dan Hadi Awang, Azmin Ali tidak akan sesekali menjadi MB Selangor. Peliknya, Azmin Ali tidak mengenang budi PAS dan ibaratkan kacang lupakan kulit apabila tidak berani berhadapan dengan DAP untuk memberi sokongan kepada Hadi Awang dan PAS yang suatu ketika dahulu menjadi kunci utama beliau menjadi MB. Keadaan ini hanya menandakan DAP begitu kuat sehingga Azmin Ali yang hebat juga tidak berani berhadapan dengan mereka.
      5. Menurut Ketua Pemuda PAS Kuantan DAP telah memberi dana sokongan sebanyak RM 1.5 juta setahun kepada PASMA untuk memecahbelahkan PAS. Perjudian politik DAP adalah sekirannya PASMA mampu menggulingkan kesemua ulama dalam PAS maka DAP akan mampu menguasai parti PAS. Malangnya, rancangan DAP tidak kesampaian apabila kesemua mereka yang ditaja oleh DAP disingkirkan dalam pemilihan PAS yang terbaharu.
      6. Namun begitu, LGE dan DAP bukanlah calang – calang orang. Mereka sudah menyedari bahawa perjudian ini bukanlah merupakan satu perjudian yang mudah. Oleh itu, semasa kempen dan pemilihan PAS, LGE dan DAP sengaja menyerang Hadi Awang dan kepimpinan ulama dalam PAS. Hal ini disebabkan Lim Guan Eng (LGE) dan DAP sememangnya mahu kesemua pemimpin dan kumpulan yang ditaja oleh mereka ditewaskan dalam pemilihan tersebut. Serangan terhadap ulama hanya akan menyatukan ahli PAS untuk menyingkirkan pemimpin – pemimpin tajaan DAP.
      7. Mengapa DAP/LGE mahu mereka disingkirkan ? Keadaan ini akan memberi peluang untuk mereka untuk menamatkan kerjasaman dengan PAS dan menyingkirkan PAS daripada Pakatan pembangkang. Seterusnya , individu dan kumpulan yang ditaja oleh mereka akan terus disuntik dana untuk menubuhkan parti dan blok politik baharu untuk menjadi rakan komponen mereka. Dengan ini, DAP akan dapat menguasai dan mengawal kepimpinan Melayu dalam Pakatan Pembangkang.
      8. Sekirannya Pembangkang berjaya merampas Putrajaya dan calon Perdana Menteri Melayu daripada Pakatan tersebut juga adalah alat kawalan dan boneka DAP. Dengan ini DAP akan menjadi lebih berkuasa seperti mana pihak Yahudi menguasai kesemua Presiden Amerika Syarikat.
      9. Keadaan ini juga membuka ruang untuk memecahbelahkan undi masyarakat Melayu. Sekirannya terhadap parti politik Melayu/Islam baharu dalam Pakatan Rakyat maka kebarangkalian untuk pertembungan 3 pihak akan berlaku ( PAS VS UMNO VS Parti Baharu Melayu/Islam Pembangkang ). Keadaan ini akan memberi kelebihan lebih kepada DAP untuk terus memenangi kerusi terbanyak dan selepas ini mungkin lebih banyak dalam pakatan pembangkang mereka.

      Delete

    18. Jalan Yg LURUS...Terang Ber CAHAYA
      Terang Menyuloh...Ke Dlm GELITA
      Terang Menyuloh...Fitnah Pen DUSTA
      Menyuloh Sang penCURI...Sdondon SeJIWA
      Menyuloh Sang penCURI...Duduk BerSAMA
      Di Dalam DEWAN...Se Iya Se KATA
      Di Dalam DEWAN...Tinggal Ber DUA
      Mereka BerSAMA...Se Hati Se JIWA
      Yg Uturn Ponteng-FITNAH...& menCURI BerSAMA2


      Tinggallah Mereka...Didalam DEWAN
      Ber Tambah Jelas...Bertambah NYATA
      Menjelma lah Hakikat...Sbnr2 KEBENARAN
      Pem FITNAH penCURI...Kan Setia Ber SAMA
      Dengan Penoh KERELAAN...Tanpa Perlu Di PAKSA2


      Resmi penCURI...Bersama penCURI
      Resmi pem FITNAH...Bersama pem FITNAH
      Ber SATU Ber Sekongkol...Gelap Di HATI
      Merompak menCURI...Muflis-Hancur MUSNAH
      Yg "hitam" & PUTIH...Dah pun Jelas & PASTI




      Wahai Yg Kaseh...Yg Kaseh Mem-BERI
      Kembalilah Ke FITRAH...Fitrah Mu yg AZALI
      Fitrah Mu yg SUCI...Fitrah SYURGAWI
      Kaseh Mem-BERI Mu itu..DiKasehi Langit DiKasehi Bumi

      Ddlm FITRAH Syugawi itu..TAK Wujud Samaskali Sang FITNAH menCURI







      Delete
    19. Hebat mu tulis novel fantasi dan imaginasi yang berada di awanbiru setelah khayal dengan dedak-nasikangkang suami bijaN.
      Tulis dlm blog sendiri x ada orang nak baca, nasib baik boleh menumpang meroyan dalam blog SH.....hahahahaha.

      Tak payah lah main wayang menipu rakyat, kalau teringin sangat nak masuk umno/bn ishtihar lah secara gentlemen, jgn asyik menipu, dlm masjid cakap lain, bila diluar masjid cakap lain.

      Delete
    20. Kesimpulannya, undi Pas = undi Umno.

      Satu parti penyangak peralatkan Islam dan satu lg parti penyangak jual Melayu.

      Delete
    21. Jangan dibuai mimpi jika PAS tidak bersama Pakatan dan wujud perlawanan 3 penjuru calon PKR dan PAN akan bungkus di 3 Negeri Kelantan, Terengganu dan Kedah...harapan hanya ada pada PPBM di Kedah dan negeri lain. Ini yang di usahakan Tun untuk menarik PAS bagi pertandingan 1 lawan 1.

      Delete
    22. Kalah bermaruah dari bergabung dgn parti penyangak peralat Islam, bersikap musuh dlm selimut. Kelantan dan Tganu pun Pas tak akan menang termasuk negeri2 lain. Rakyat Sabah Sarawak mmg tk terima politik cara Pas. Pas parti kera sumbang yg memalukan agama.

      Delete
    23. PAS dicari sbb utk dinasihati. Tapi nak buat camana, terlalu banyak religious bigot yg keras kepala. Nasib la labu.

      Delete
    24. Khutbah yang membosankan. Mcm celaka je tulisan tp ada hati nk berkhutbah. Point senang saja.tulis pjg tak payah..PAS PARTI LALANG!

      Delete
  2. pas yg semakin hilang arah.... kemana hala pas sekarang???
    tidak utara tidak selatan... masih di titik sama tidak bergerak@
    kompas pas yg tiada graviti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa pun alasan PAS......PAS tetap tak boleh dipercayai. Satu parti yg suka bermain dgn agama dan berdolak dalik.

      Begitu juga dgn umno.....satu parti yg bukan memperjuangkan rakyat tapi memperjuangkan kekayaan pemimpinnya.

      Delete
  3. Apa citer saman 90 juta hari tu?

    ReplyDelete
  4. Titm tak boleh bahagian 90 juta kot. Pemimpin pas lain sepakat dgn bn titm sependapat dgn ph. Tak ikut cakap presiden, timb. Presiden ni. Nak jadi macam timb. Presiden umno gamaknya.

    ReplyDelete
  5. Ayat yg melaga lagakan sesama pembangkang ini yg BN hebohkan..Dengan ayat yg berjela jela panjang menunjukkan siapakah disebalik semua ini..Memuji dan menyakiti pembangkang yg lain supaya PAS dan pembangkang yg lain semakin berpecah..Tujuan yang sama taktik BN untuk menang..Kerana berpecahnya pembangkang akan pastikan BN Menang. Itulah hakikat..Saya diz

    ReplyDelete
  6. Apakah bodoh punya org 2020 cuma ditambah TN50 dan 1mdb disabotaj, mudah2an akan Allah swt beri balasan pada org2 yg jahat mulai skrg tak kira semua peringkat dari atas hingga ke pencacai/pemuja blog2 pembangkang, ya Allah pada kau juga kami dibelah kepimpinan M'sia kami serahkan yg berusaha membuat kebaikan tapi ramai yg kufur nikmat yg telah kau berikan melalui kepimpinan ini, hanya kau juga maha pembalas. Amin ya rabbil alamin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 10:43

      "Hisab Tuhan adalah TUNAI" (Q2:202, 3:19, 3:199, 5:4, 6:62, 6:165, 7:167, 13:41, 14:51, 24;39, 40:17). Dalam konteks ini, Tuhan juga Maha Adil, iaitu Dia mengimbangi (macam dacing BN) segala peraturan alam. ("Newton's 3rd Law - Action & Equal Reaction" lah tuu...).

      Jadi, kalau kita redha & sokong penipu, perompak & penindas, kita dgn TUNAI akan tertipu, dirompak & ditindas.

      Sekadar nak berdoa sahaja tanpa ikhtiar & usaha kearah "amal makruf, nahi mungkar" jgn haraplah keadaan boleh berubah.

      Sesungguhnya, "Tiada apa2 bagi kita selain drp usaha kita sendiri (Q59:39) dan Tuhan tidak merubah nikmat & nasib kita melainkan kita merubah apa yg dalam diri kita sendiri. (Q8:53, 13:11)."

      Nak mengharapkan agamawan2 yg bergaji, berpangkat & bergelar untuk berdakwah sepertimana diatas, jangan haraplah kerana mereka percaya & taksub bahawa rezeki, pangkat & gelaran mereka datang dari pemimpin, bukan dari Tuhan.

      Sedangkan Tuhan pun telah firman, supaya kita jangan ikut mereka2 yg mengejar ganjaran (Q6:90, 34:47, 36:21)

      Kesimpulannya: "Masakan nasib ayam2 akan berubah sedangkan mereka kusyuk dgn rayuan ular dalam semak dan bergantung kpd gerombolan musang untuk menjaga reban mereka.."

      \Lebai songkok tinggi, otak rendah..

      Delete
    2. mcm la ko tahu sebenar2nya kesalahan tu apa bukti,
      hati2 melangkah kemana2 sbb cakap ni cakap yang masin, kalu kena apa2 cepat2 la bertaubat dan insaf.

      Delete
    3. Tak habis2 dgn cakap masin kau

      Dah xada modal dok dendiam je la bodoh

      Delete
  7. erm, selamat pagi sahabat - si politikus berhati serigala sememangnya begitu mahir didalam khabar yang bersifat adu domba (prasangka buruk).

    Mereka menjadi si pedagang yg berjual beli ilmu atas sifat khianat untuk meraih sedikit habuan dunia.

    Hey,sudah tentu tiada keuntungan buat si politikus berhati serigala andai ia mendoakan kesejahteraan dan keselamatan tanah ini kerana manfaatnya akan dapat kepada sipemerintah.

    Tiada sedikitpun belas ehsan untuk si marhean yg jahil dan sombong yg begitu taasub kepadanya. Si marhean yg jahil itu akan segera menjadikan khabar yg bersifat adu domba sebagai sesuatu yang "benar" walaupun hakikatnya ia lebih berat untuk menjadi satu lagi fitnah.

    Apakah si politikus berhati serigala itu tidak mengetahui didalam setiap celaan yg dilafaz berserta niat,yg hampir menjadi zikir buat si marhaen yg jahil itu, azabnya kelak turut dipikul oleh mereka (si politikus berhati serigala).

    GST masih lagi menjadi "barang dagangan" buat si politikus berhati serigala meraih sedikit keuntungan.

    Dengar cerita kisah subsidi minyak masak bakal menjadi "pengganti" untuk sekalian si jahil berteriak.

    Apa khabar kisah 1MDB ??
    Masih ada lagi kah "harganya" untuk para politikus berhati serigala mendapatkan laba ??

    Kemana menghilang dua "superhero" yg bernama Husam Musa dan Matthias Chang ?
    Sudah siap sediakah untuk sekali lagi diterbangkan ke barat dan memfailkan semula saman sivil yg mewakili seluruh rakyat Malaysia ?? .. hmmm

    Kamu tidak memerlukan akal,iman dan ilmu untuk "mempercayai" segala khabar dari politikus berhati serigala.

    Alangkah malangnya.





    ReplyDelete
    Replies

    1. Jalan Yg LURUS...Terang Ber CAHAYA
      Terang Menyuloh...Ke Dlm GELITA
      Terang Menyuloh...Fitnah Pen DUSTA
      Menyuloh Sang penCURI...Sdondon SeJIWA
      Menyuloh Sang penCURI...Duduk BerSAMA
      Di Dalam DEWAN...Se Iya Se KATA
      Di Dalam DEWAN...Tinggal Ber DUA
      Mereka BerSAMA...Se Hati Se JIWA
      Yg Uturn Ponteng-FITNAH...& menCURI BerSAMA2


      Tinggallah Mereka...Didalam DEWAN
      Ber Tambah Jelas...Bertambah NYATA
      Menjelma lah Hakikat...Sbnr2 KEBENARAN
      Pem FITNAH penCURI...Kan Setia Ber SAMA
      Dengan Penoh KERELAAN...Tanpa Perlu Di PAKSA2


      Resmi penCURI...Bersama penCURI
      Resmi pem FITNAH...Bersama pem FITNAH
      Ber SATU Ber Sekongkol...Gelap Di HATI
      Merompak menCURI...Muflis dan MUSNAH
      Yg "hitam" & PUTIH...Dah pun Jelas & PASTI
      Yg "hitam" itu penCURI...Yg "hitam" itu adalah pemFITNAH




      Wahai Yg Kaseh...Yg Kaseh Mem-BERI
      Kembalilah Ke FITRAH...Fitrah Mu yg AZALI
      Fitrah Mu yg SUCI...Fitrah SYURGAWI


      Ddlm FITRAH Syugawi itu..TAK Wujud Samaskali Sang FITNAH menCURI




      Delete
    2. Bila lebai2 politikus berhati serigala peralatkan Islam utk kepentingan diri dan politik sempit mrk yg jd mangsa adalah ahli2 parti jual agama Pas dan rakyat marhaen.

      Lebai2 politikus berhati serigala kenyang mkn dedak ditabur ketua penyamun negara. Khodam2 bawahan dipaksa walak pertahankan jenayah ketua, ahli parti dimomokkan syorga buatan Pas.

      Delete
    3. Nakhoda sewel bekokok lg

      Kona sana kona sini point kau tu je la pusing balik2

      Delete
  8. Tahniah Tuan Irahim keatas keperhatinan tuan dgn apa yg berlaku sekarang rakyat diperbodohkan suruh ikat perut pemimpin mentedarah mencekit duit haram sampai muntah darah kerana terlalu jenyang menekala pemimpin lain dlm part TI pun tengah dibuai dedak maka terlenalah mereka yg bodohnya rakyat yg bermatian menyokong mereka itulah dunia serban itu hanya hiasan saja

    ReplyDelete
  9. Tahniah Tuan Irahim keatas keperhatinan tuan dgn apa yg berlaku sekarang rakyat diperbodohkan suruh ikat perut pemimpin mentedarah mencekit duit haram sampai muntah darah kerana terlalu jenyang menekala pemimpin lain dlm part TI pun tengah dibuai dedak maka terlenalah mereka yg bodohnya rakyat yg bermatian menyokong mereka itulah dunia serban itu hanya hiasan saja

    ReplyDelete
  10. Gagasan Sejahtera aka Pakatan Ikatan Gagasan Sejahtera.

    Dalam kegopohan berpolitik nama singkatan pun tersilap pilih.. kalau dulu FASIK err PASIK sekarang pilih pula PIGS. Ya PIGS simbolik utama bagi golongan anti-Cina DAP spt UMNO, Bahu Merah dan sekarang PAS. Mungkin karma politik tu, kerana posturing PIGS dikawal ketat oleh Ikatan yg mirip Umno-friendly sehingga sidang Akbar pertama pelancaran PIGS dipelopri isu. menangguh Hudud dan Hudud bukan keutamaan.

    Habis kalu tu pendiriannya PIGS, kenapa dok belasah DAP dan PKR siang malam mengenai Hudud dan pecah belahkan Tahlul Pakatan Rakyat? Bukan kerja bodoh ni, kalut politik bunuh diri.

    Public posture rasmi PAS ada 4, bad cop and good cop. Tapi saya keduanya menguntungkan UMNO. Mursyidulnya paling rightist dan naive kononya pendirian Ulamak tinggi, tapi rumusannya pendirian naive Ulamak yg terasing terus dari denyutan rakyat marhaen yg ingin lihat keadilanlah dari rompakan duit rakyat. Hadi dan geng dulu dan lutut spt Abduh, Nasrudin posturenya Gila talak dgn UMNO dari Bajju sedondong, tempias 1mdb RM90juta dan semua aksi2 pro-UMNO spt telah didalangi trojan UMNO. Idola utama mereka yalah Nasa yg mendapat Habuan dan kerusi empuk. Yg Tuan Ibrahim, keluar lah bantahan sikit2 play safe. Tapi yg paling disukai oleh pengikut grassroot yalah pendirian Mahfouz yg terbuka mendokong dan istiqamah semangat PR.

    Rumusannya, PIGS mengamalkan politik bunuh diri,self destruction sehingga, ahli-ahli sendiri tak tahu apa sebenar jati diri PIGS sehingga ada yang merasa bergabung dgn UMNO mgkin politik terbaik.

    Selamat berjuang dalam kalut, PIGS.

    ReplyDelete
  11. Tuan Shahbudin...

    Untuk mengekalkan dan mengindahkan komentar di blog Tuan yang semakin diminati ramai ini, sila tuan "delete" komentar dari "anonymous" (cybertrooper Ding Ayam) yang hanya memenuhkan ruang dengan hanya menggunakan "copy & paste" pada setiap komentar yang ada hubungkait dengan cerita pengkhianatan PAS terhadap rakyat. Majoriti pengunjung blog Tuan pun dah amat tahu bahawa penulisan dan pendapat mereka itu tiada sebarang fakta dan jauh sekali dari kualiti apalagi kandungan ilmiah. Selagi Tuan tidak bertindak maka setiap komentar berhubung parti PAS yang hampir nak padam itu pastinya komen konservatif tahap pariah itu akan naik sebagai pengacau untuk mempertahankan Ayatullah Olamak Suk mereka. Harap tuan ambil tindakan kerana majoriti pengunjung dah mula jemu dengan provokasi manusia konservatif tenging tersebut.

    ReplyDelete
  12. pas berada dlm keadaan sekarang krna mndapt input2 refomasi tempoh hari menyebabkn ramai tertarik kpd pas. blamna pas sudh mnjauhkn diri dri refomasi daya tarikn itu makin mnghilng.cnthnya ceramh pas sudh tiada tarikn lg.jka dibiarkn pas bolh jdi pupus dn tidk akn mnjadi rebutn spt anak dara lg.ini akn mngmbl masa dlm lengkong 10 thn.mnkla
    prti2 pro refomasi akn mndapt smbutn.olh tu pas jgnlh cakap besar skrg.

    ReplyDelete
  13. Tuan, sila buang komen dari penyokong PAS yg panjang lebar tu. Saya dulu pun penyokong kuat PAS...klu kira pengorbanan tak payah dikiralah. Dulu amat sedih bila TGNA dihina dan pernah dikatakan memegang BxBx oleh puakx yg sekarang di sanjung sangat oleh PAS ni

    ReplyDelete
  14. Tahniah Tuan Irahim keatas keperhatinan tuan dgn apa yg berlaku sekarang rakyat diperbodohkan suruh ikat perut pemimpin mentedarah mencekit duit haram sampai muntah darah kerana terlalu jenyang menekala pemimpin lain dlm part TI pun tengah dibuai dedak maka terlenalah mereka yg bodohnya rakyat yg bermatian menyokong mereka itulah dunia serban itu hanya hiasan saja

    ReplyDelete
  15. Rakyat twrus digula gulakan
    Hancurlah sistem malaysia
    Keris pahang

    ReplyDelete
  16. korang baik cepat2 tobat allah taala bagi rezeki melalui takdinya Bn mentakbir selama ini. Arwah Tunku, Razak, Hussein, Mahathir, Abdullah dan kini hanya sebagai pemegang amanah tapi Umno la yg byk menaburkan budi. Ooop jgn cepat melatah nanti kufur nikmat. Terima la hakikat Bn perentah sampai satu hari akan dtg la ... diambil alih oleh .... bagaimana dia dtg dan terus tertabal ... hanya Allah saja la pengatur alam semesta. Apakah masa tu korang masih nak sangsi lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno dulu memang berjuang utk rakyat.

      Tapi umno sekarang berjuang utk survival politik.

      Berjuang utk kemewahan poket masing2.

      Delete
  17. Komen berelung kt atas..ha ha strategi baru paste dlm blog pro pakatan/ppbm..baca boleh la..awat tak keluar kolum sendiri ustaz..

    ReplyDelete
  18. Kacau daun la org jenis copy paste ni..org jenis ni mmg x reti nak hormat org lain..tapi yg bestnya cite agama berdegar degar...agama bukan sekadar untuk ditulis dan dicakap sahaja ..jadikan lah ia satu cara hidup..

    ReplyDelete
  19. Bro Najib tak seburuk YG dikata najib mau tutup legasi Mahathir ... bajet trg Najib bindkan pembeli teksi baru PROTON Savvy (yg Mahathir kata Najib mau kasi lingkupkan) dgn br1m+rm4000 duit muka ... tak kan lah yg selebihnya tak boleh buat pinjaman, jiran saya kalu rajin kdg2 1/2 hari ja boleh masyuk bersih 200 iggt co kali 25 hari sudah brp bro .. takkan tak boleh baya cicilan bulanan.
    YANG NAK DITUTUP HANYA LEGASI KRONA KRONI TU JA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teksi...uber...nasi lemak...ni lah malaysia di abad ke 21. Macamana nak jadi negara berpendapatan tinggi kalau graduan bawak uber dan jual nasi lemak? Ada tak dalam bajet tu target untuk mewujudkan peluang pekerjaan untuk graduan dan professional? Target tahun lepas apa jadi? Tahun sebelum tu? Dan sebelum tu? Bagaimana kita boleh sampai ke tahap ini, di mana 2000000 graduan tiada pekerjaan? Sampai graduan jual nasi lemak dianggap sebagai contoh atau ikon. Kita dah jadi spt india, indonesia, filipina, di mana graduan jadi maid, drebar teksi dan bas, bukak warung, etc. Jawapannya mudah, kita sedang menuju status negara failed state.

      Delete
  20. PAS ni kebanyakan ahlinya terdiri dr orang2 munafiq. Islam, hudud dll tu semua modal politik jer.

    ReplyDelete
  21. Mungkin Tuan Ibrahim tidak tahu tentang hidangan 90 keping roti canai kepada setengah pemimpin?

    ReplyDelete
  22. It has been quite some time now that that party carries on with the habit of giving out conflicting signals to the rakyat. With some of their leaders like that guy from Pahang we would hear from time to time remarks showing how much they care for the rakyat and all, while from some of their other leaders it is as if asobiyah is not an issue these days to the point that even with the hugely corrupt Malay leaders in Putrajaya they will close their eyes since what is important is no more Allah swt and his beloved Ar Rasul saw but (corrupt) Malay leaders to be at the top of the country!

    Hence, dear Shah, as far as I am concerned, we all need to look another way whenever those associated with pas make remarks as if they care for the people and all. In fact, I have the view that these people are worse than those who are now governing the country since they are hypocrites in the truest sense of the word. Truly, if they are so concerned for the rakyat why do they continue to behave this way one minute and another way for another minute?

    In short, you, me and the rest of us are just wasting our precious resources if we were to continue to want to response to whatever they say and do. Surely we have other things to do?

    And let them be. It would not be too long now when they shall get their just desserts.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro......I agree with u but my second thought is sometimes we have to debate certain matters with those stinky skunks just to ckarify the truth in order to avoid from those with less knowledge believe their saying.

      Our people can easily be influenced......that's the clear weakness of our people especially those with less reading.

      Anyway....I respect your opinion Bro. Not many of us are like u.....but anyway....let us gather n combat those skunks n reveal the truth.

      Delete
  23. Ohhh...pjgnya ulasan & komentar kalian...

    ReplyDelete
  24. Selama 1mdb dibongkarkan dan gst diperkenalkan.. Apa yg telah PAS usahakan utk kebajikan rakyat bekenaan 1mdb dan gst ni?

    Agenda islam PAS hanya utk survival parti.. Bukan untuk kebajikan rakyat..

    Ini sekadar pendapat saya sahaja..
    Saya puji usaha PAS berkenaan RUU355 utk perkasakan mahkamah syariah walau dikritik seolah2 dipermain UMNO.. Tetapi ada usaha utk ke arah yg baik..

    Tetapi saya tak nmpak usaha PAS utk bela rakyat suasana kepayahan yg dirasa rakyat akibat GST dan 1mdb..

    Sekurang2nya sokonglah BERSIH dlm tuntutan piligan raya yg lebih adil..
    Bukan kah haji Haji sudah berlapang dada tentang insiden pijak gambar pemimpin PAS.. Jgn merajuk kerana pijak gambar sampai tak bela rakyat.. Tanpa rakyat siapa la parti PaS..

    ReplyDelete
  25. Bro Shahbudin..jgn dipercaya dgn TITM.Sejak dulu lg dia "beraksi" sbgai tanda aras KONONNYA PA$ juga sdg melawan UMNO BN. Ini sekadar nak meyakinkan pewalak tegar. Hakikatnya TITM bukan mewakili suara Hadi apatah lg parti. Anytime Hadi bleh over rule dan dia takkan membantah. Ini SOP mereka.

    ReplyDelete
  26. Bro Shahbudin..jgn dipercaya dgn TITM.Sejak dulu lg dia "beraksi" sbgai tanda aras KONONNYA PA$ juga sdg melawan UMNO BN. Ini sekadar nak meyakinkan pewalak tegar. Hakikatnya TITM bukan mewakili suara Hadi apatah lg parti. Anytime Hadi bleh over rule dan dia takkan membantah. Ini SOP mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada bukti ka cakap camtu?? Klw main cakap, org gila pon bleh bcakap.. Sedarlah skit yg fitnah tu dosa besar,.. Klw xtakut teruskan.. Tapi tggulah kesudahan kau nanti, tunggu lah! Sbb ak pon dlm keadaan menunggu. Dulu kerja mencaci/memaki pas ni kerja umno/bn, sekarang umno/bn bleh bersuka ria kerana kerja maki pas ni dh dimainkan oleh pan/dap.. Maka nmpak dh siapa nk ug sini..

      Delete
  27. Bro yg membangkang yg aftif di brog2 adalah 75% drpd 100% akan tetapi yg tongong menyokong kerajaan aftif diblog samada pro & anti kerajaan hanyalah 1% drpd 100% tu pasal Najib masih lagi kehadapan biarlah apa saja ko selar mereka2 ni penyokong senyap ...bagai2 la diselar mereka tetap pengundi setia kerajaan yg tahu erti kesyukuran dan keamanan. Jadi eloklah belajar berbanyak2 bersabar yg diibarat 1 iggt ko derma ikhlas maka yakinlah 100 iggt rezeki yg dtg saperti ajaran Nabi kita yg penting yakin usaha dan banyak beramal soleh. Contoh ada kawan2 saya yg byk bergaji rendah sederhana dan tinggi tapi disebabkan lalai/lagha dlm soal penglibatan politik lbh byk menyelar tahu2 byk rintangan mereka2 ini terima, duit hilang, brg perkakas rumah terbeli mahal sebab percaya sgt pada jenama disangka berkualiti tapi cepat rosak, kereta hilang/selalu meragam, diri dan keluarga selalu sakit, selalu ditipu kwn dan sdr mara, sering gagal bila mohon kerja dan mohon pinjaman, dapat menantu yg menyusahkan/bercerai berai, beristeri atau bersuami yg curang, anak2 terlibat dlm genjala social terlibat dadah dan arak dan menyusahkan org tua, sdr, kwn2 dan org sekeliling. Sebabnya mereka2 kebykkan tidak reti bersyukur dan buka la minda banding lah sejujurnya antara negara jiran mahu negara jauh M'sia la negara yg amat perihatin dgn rakyat selama Bn Umno memerintah ... cuba sdr2 nama negara mana yg lebih hebat penjagaan terhadap rakyat, yang tahu negara yg walaupun percuma bagai perubatan, pelajaran atau lain2 tetapi cukainya amat tinggi melebihi 40% dari gaji/upah diterima. Adalah elok/molek sdr2 brek emosi selangkah kebelakang dan melangkah kehadapan dgn berlapang dada agar kehidupan ini lebih bahagia drpd memikir kenapa org atas tu senang ja pelahap duit/reta sesuka hati, tak semua mereka2 ini dari apa yg sdr2 sangkakan, tetapi kita2 ni la kena tanya kemana arah yg dituju demi masa dan setiap masa yg berlalu dipenuhi dgn amalan samada keberuntungan diakhirat nanti atau dan masa yg berlalu tak dapat diulang semula dan apakah himpunan yg kita memperolehi samada sejahterakah kita ni nanti apabila nyawa dihujung hidup.
    Ikut hati mati, ikut rasa binasa, ikut nafsu lesu hidup hanya sementara. Dari mula zaman Arwah Onn Jaafar, Tunku, Razak, Hussein, hidup skrg lagi Mahathir, Abdullah selalu ditakut2kan M'sia bangkrap dimulai daPIG adik Kuan Yew Kit Siang dan ironinya Melayu Zombie menyambung isu ini sebenar kita2 ni la yg bangkrap drpd amalan wajib yg patut kita penuhi terhadap Allah taala yg kita leka dan persia2kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita semua sentiasa bersyukur dgn nikmat yg Allah kurniakan.. Keamanan.. dan nikmat yg lain2... Masalah negara sekarang ni tuan anon 751, bukan masalah rakyat tak syukuri nikmat tuhan.. Tapi masalah pemimpin yg tak amanah.. Tuhan sendiri ajar jgn ikut pemimpin yg tidak amanah.. Tuan anon cari laa alasan apa pun utk legakan hati tuan... Tapi pokoknya sekarang ni... Pemimpin kita tidak amanah.. Ikutlah ajaran tuhan.. Bukan pemimpin yg tak amanah itu.. Sbb tuhan akan tanya kenapa tak ikut aku (sembah aku)..

      Delete
  28. Tahukah anda presiden pas pnah berucap dlm parlimen tahun ini supaya kjaan umno/bn membubarkan GST?? Tahukah anda Bersih 5 kali ini tuntutannya tidak seperti bersih 1,2,3? Tahukah anda dlm ucapan presiden pas kata mahu jadi penasihat kpd umno/bn dlm erti kata membangkang umno/bn juga? Klw kjaan umno/bn gagal melaksanakan, bru pas ambil alih kuasa umno/bn, ini tidak ditulis oleh media2 malaysiakini, kinitv dsb.. Sebaliknya terus menerus menekan presiden pas dlm isu ug, pdahal sudah jelas bahawa pas ada strategi lain bagi menumbangkan umno/bn! Kamu yg tidak nampak.. Oleh itu sila bertabayyun dan selidik dahulu benar atau tidak.. Pas bukan shj bermusuh dgn umno/bn, sekarang pas TERPAKSA bermusuh dgn Dap, sbb Dap ingin campur tangan dlm urusan ruu, sdgkan ruu hanya berkaitan org islam.. So klw Pan/Amanah nk masuk belah mna?? Tgok lah Pru14 nanti, pas tetap lawan umno

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...