Tuesday 18 October 2016

IKAT PERUT NAJIB DULU, BAJET 2017 ADALAH "BAJET MISKIN"


Apabila Najib Razak mengarahkan para menteri untuk menghadapi masa terkehadapan yang lebih mencabar dan bersedia "mengikat perut"  dengan mengambil kira keperluan perbelanjaan kementerian masing-masing, ia dengan sendirinya membayangkan Bajet 2017 yang dibentangkannya  Jumaat ini adalah "bajet miskin."

Najib secara sedar mengakui negara sedang kekurangan wang dan oleh yang demikian, perbelanjaan kementerian-kementerian akan mengalami pemotongan yang ketara pada tahun hadapan.

Memotong atau mengurangkan perbelanjaan kementerian bermakna semakin kuranglah peruntukan yang diberikan kepada rakyat melalui program pembangunan dan perkhidmatan yang disediakan.

Jika selama ini sudah banyak perkhidmatan dan program pembangunan untuk rakyat yang dipotong kerana negara kekurangan wang seperti kemudahan perubatan, bekalan ubat-ubatan dan lain-lainnya, bermakna pada tahun depan lebih banyak lagi yang bakal dipotong dan dikurangkan.

Wajarkah hanya peruntukan kementerian yang dipotong dan menteri-menteri saja yang diminta berjimat-cermat?
Kalau pun perbelanjaan kementerian harus dipotong, Najib seharusnya kekal memberi memberi keutamaan kepada perkara-perkara yang melibatkan kepentingan rakyat, khususnya berkaitan kesihatan dan pendidikan.

Bagaimana dengan peruntukan untuk Jabatan Perdana Menteri sendiri, adakah ia akan dipotong juga?

Begitu dengan peruntukan untuk Perdana Menteri, akan adakah terma-terma tertentu yang akan dikurangkan atau ia berjalan sebagaimana biasa seperti zaman mewah dahulu?

Akan ada lagikah sewa khas jet dilakukan untuk membolehkan "First Lady kita" terbang ke sana ke mari untuk menghadiri program atau menerima anugerah atas nama Permata?

Jika Najib benar-benar memahami maksud perkataan wassatiyah yang selalu disebutnya,  sementara beliau mahukan para menteri berjimat cermat dan "mengikat perut", perkara itu perlulah dilakukan olehnya sendiri terlebih dahulu.

Tidak bermakna langsung kiranya hanya perbelanjaan kementerian, yang bermaksud perbelanjaan untuk rakyat saja yang dipotong, tetapi perbelanjaan untuk Jabatan Perdana Menteri dan Perdana Menteri masih kekal seperti biasa.

Memang diakui banyak juga perbelanjaan untuk Jabatan Perdana Menteri yang disalurkan kepada rakyat, tetapi tidak dinafikan sebahagiannya adalah tidak perlu, malah suatu pembaziran.

Contohnya, jawatan penasihat kerajaan bertaraf menteri. Sebelum ini ada 9 penjawat jawatan berkenaan, tetapi kini hanya tinggal lapan orang setelah Noh Omar dijadikan menteri penuh dalam rombakan kabinet baru-baru ini.

Antara mereka yang bergelar penasihat dengan segala kemudahan sebagai menteri itu  ialah Samy Vellu, Shahrizat Jalil, Rais Yatim serta beberapa yang lain.

Apakah peranan dan sumbangan penasihat kerajaan bertaraf menteri itu kepada rakyat, selain semata-mata bertujuan untuk memberi gaji dan elaun kepada mereka yang sudah pun sedia kaya dan mempunyai banyak wang?

Oleh itu, sesuai dengan masa terkehadapan yang lebih sukar yang disebut sendiri oleh Najib, beliau seharusnya memansuhkan terus jawatan tersebut, selain perlu juga mengurangkan perbelanjaan keraian yang tidak perlu serta yang mewah-mewah melibatkan dirinya yang biasa diadakannya selama ini.

Dalam hal ini, Najib harus jujur kepada dirinya sendiri dengan sedia bersama-sama untuk "mengikat perut", sesuai dengan era susah negara yang sebahagian puncanya adalah disebabkan kepimpinan serta kelemahannnya sendiri. (SH 18/10/2016).

98 comments:

  1. Najib peduli apa sumer ni. Yg penting duit rakyat entah cecah ratus billion dah digagau sejak jadi MB dulu, x habis makan sampai kiamat.

    Alang2 masuk neraka, biar anak beranak menantu cucu sumer masuk sekali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau ni jahil agama..sbb tu bab neraka kau tak faham..

      Delete
    2. 18.18 kau dah tentu masuk syurga ke??

      Delete
    3. Banyak2 komen, mempertahankan gst samalah dengan pak kaduk 3.85, harga barang tak turun malah naik harga lebih tinggi sehinggakan membebankan rakyat marhaen.

      Pesan kepada sang nakhoda berhati babi @ alumni newcattle umnogok , pertahankan gst supaya tidak diserapi is.

      Ikat perut mungkin /andaian diserapi IS,didalangi oleh DAP HINDRAF PENDATANG atau diketuai oleh kafir harbi yahudi Amerika yang hendak membunuh melayu.Komunis kita nak letak mana pulak?

      Delete
    4. Legasi ayahanda dia.

      katanya...tinggal kat dia berbillion billion

      Kat negeri go head gostan pun ayahanda dia ada byk ladang2 sawit dan estates2 duit.

      Chee bye punya manusia

      Delete
    5. Penasihat nya semua tak betul orang dan ada kes sewaktu dulu:
      Samy Vellu wang Tol lesap
      Sharizat kes lembu (condo)
      Rais yatim kes rogol pembantu rumah
      Ini macam punya Barisan penasihat yang haprak punya.......!!

      Delete
    6. Tu blom check lagi, berapa punya banyak anak syarikat Felda mende ntah dan segala mak nenek agensi gomen i.e TH, KWSP, KWAP, LTAT, PNB yg dia jadi pengerusi, penasihat ngan elaun 50k-500k sebulan.

      Berani ke NOW bongkar bende ni?? Kalo Datuk Datin UMNO Bahagian pun boleh create segala bagai elaun dan tubuh anak syarikat.. takkan la Najib makan dgn 1MDB ja. Mustahillah...

      Zahid pun beratus kompeni tunggu nak ngap projek ja..

      Delete
    7. Ikat tangan boh dlm lokap je Najib ni.

      Delete
  2. Ikat perut rosmah dulu..punca segala masalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada rakyat Malaysia....cuba ikut nasihat berguna ini...dgn itu hidup kita tak susah.....kewangan keluarga kita terjaga.....dan dgn secara tak langsung apabila rakyat pandai uruskan kewangan keluarga.....kerajaan pun dapat mentadbir kewangan negara dgn lancar.
      Selamat menonton. Terima kasih.

      https://youtu.be/fjHPTd2qTXM

      Delete
    2. Belum lahir dah dicekik dengan gst mat 3.85 pada kadar 6%, APA lagi perancangan rakyat marhaen boleh buat.Takan tunggu raja Arabia derma 2.6 bilion kepada setiap rakyat Malaysia dan kemudian osa kan segala butiran derma.

      Delete
    3. Sila TONTON NASIHAT BAIK di You Tube ni.

      https://youtu.be/fjHPTd2qTXM







      Delete
  3. Suruh kak mah tu diet/ikat perut dulu.
    Badan dah nampak macam......

    ReplyDelete
  4. Mengapa tak tuntut duit 1MDB yang di beku kan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berani ker nak bukak mulut?
      Tak pasal kang kena bawak balai.

      Delete
  5. admin rasa2 tak perlu dihidang isu bajet kat sini sbb yang komen2 tak kan guna fikiran yang bernas selain hanya menghina mencaci mencarut dan segala2nya..lihat lah nanti komen2 mendatang..pandangan awam sudah di beri tapi tak disalur tapi cemuhan yang dilempar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cakap tak serupa bikin tu sebab org caci. Duit rakyat yg hilang tu kembalikan pada rakyat semula. Apa kesudahan duit yg hilang tu pun tak tau. Senyap tak bunyi2.

      Bikin serupa cakapla, walk the talk, baru org nampak tak menipu.

      Delete
    2. Ini isu ikat perut.

      Pakar Ekonomi sarankan potong gaji Menteri. Tapi Najib tak cakap apa-apa pun.

      Tuan blog bagi contoh .. berapa ramai yang pegang jawatan menteri, apa yang di buat. ?

      Yang rakyat tahu bini Najib yang suka berbelanja besar !

      Delete
    3. Anon 18.23,
      Apa sangat yang berguna bagi kau..laporan awam jenis ampu najib aka rosmah ka...ni bro sudah la kamu kalau tak mau baca dan tengok komen di blog ini ..tak yah masuk pi baca utusan dan dengar TV 3 kemudian kamu boleh analisa dan hebah di FB najib faham ni.. apa punya blow la kamu ini.

      Delete
    4. Dia nak suruh puji memuji najib dan rosmah baru dia ok. Kipas laju2 sikittttt

      Delete
    5. Oden nak moncolah, Voley tak, oden suko mkn nasi cicah dgn kicap cap kipas udang, tu jo nak bagitahu, wookey teruskan perbincangan.

      Delete
    6. Testing nampak

      Blah la oi

      Delete
  6. Tuan Shah.....buat apa nak susah2 ikat perut.....kalau duit tak cukup....kebaslah duit orang....menyamun, merompak, merembat pun boleh.

    ReplyDelete
  7. pepehal tunggu la hari Jumaat ni di TV1 jam 3 ptg lepas solat, perengguih betoi la korang tak sabaq2. dah lengok baru la beri komen kot mana ko suka. Akai ada ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suka hati akula nak komen ke tak. Ada pinjam duit kau ke?

      Delete
    2. Buat apa awal-awal dia suruh menteri ikat perut.. yang kena ikat ia lah pendidikan dan kesihatan.

      Delete
  8. Mungkin Najib akan umumkan 'Garage Sale Perdana' di Putrajaya.PM suami isteri serta menteri-menteri kabinet bersama isteri masing-masing akan menjual koleksi barangan mereka untuk tabung bantuan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. F**k him lah! Suruh si miskin fakir kita ikat perut?

      Delete
  9. Seminggu dua ni saya ada juga melawat sdr mara yg sakit.
    Saya rasa kem.kesihatan perlu d beri keutamaan bukannya budget d potong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ada kawan yg ada darah tinggi.  Tiap2 bulan dia ambil ubat di Klinik Kesihatan Kerajaan. 

      Dia dah lama makan ubat Bisoprolol dan ubat tu sesuai dgnnya dan tak datangkan apa2 kesan sampingan (side effect).......
      Bisoprolol ni jenis ubat yg mahal sikit.

      Tapi tahun ni dia disuruh Klinik Kesihatan tukar kpd Perindopril ubat lokal (yg lebih murah).....tanpa bagi sebab2 yg munasabah pihak klinik kata ubat tu tak ada stok.
      Kawan saya terpinga sebab selalunya kalau ubat tu tak sesuai baru disuruh tukar.....tapi ni tak ada sebab pun disuruh tukar juga.
      Takkanlah ubat boleh tak ada stok sebab tentulah pekerja bahagian farmasi akan order stok sebelum kehabisan.

      Jadi tuan2 fikirlah sendiri......

      Delete
  10. Ramai dah ikat perut...saya selalu ikut bini pi pasaraya beli barang dapur di kinrara, sri petaling atau kuchai lama. Ramai dah mula beli ikan rebus dalam paket, ikan dan daging frozen, sayur dan buah buahan longgok yang dah tak fresh, semua murah2 punya. Susu anak dan beras pon yang paling murah. Dulu orang bangla dan myanmar jerrr yang beli barang dapur murah. Sekarang rakyat kita sendiri yang terpaksa ikat perut. Tak percaya, pi tengok sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama lah dengan kita..

      Ikan sardin tin pun.. pilih yang paling murah.


      Delete
    2. Same goes to me.

      Fuck najip

      Delete
    3. Cuba makan sayur mentah dan buahan murah spt tembikai klepet. Celup sayur dgn air panas 2 minit ka. Buat kerabu setiap hari. Kerabu ni boleh tukar mcm2 jenis kerabu resipi.

      Perlahan2 berhenti makan masakan yg dimasak. Hidup lebih sihat.

      Ini mungkin pesanan2 menteri 3.85 dan pegawai2 UMNO dlm jabatan gomen lps ni.

      Lps tu, bila tuan2 dah biasa makan sayur mentah cicah ayaq asam cabai setiap hari, boleh mula makan rumput pula ye. Boleh cerut rumput dimana2. Free je. Rumput xde GST. X gitu ke menteri 3.85??

      Delete
  11. Daripada kita sibuk mengumpat pasal RM 2.6 Bilion oleh Dato Najib, apakah status Tun Mahathir lesapkan duit rakyat RM 100 bilion? Senyap sahaja. Ape citer dan komen kalian semua?

    Pertanyaan Sinis Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau Tun Mahathir lesapkan rm 300billion pun rakyat tak kesah sebab masa dia mentadbir pembangunan jalan, rakyat tak susah dan yang paling penting bila keluar negara rakyat malaysia dipandang tinggi... sekarang thailand dan indonesia pun dah start pandang jijik duit malaysia..
      You tak pernah pergi oversea ka Tuan Newcastle?

      Delete
    2. Masa itu kenapa Najib diam?

      Mahathir tak buat negara berhutang berbillion..

      Kalau betul 100 bilkion, duit yang hilang banyak itu juga tapi Najib hilangkan duit sampai negara berhutang dan memalukan negara dengan skandal 1MDB.

      Delete
    3. Cakap kosong takda telok, hang habak Kat pok jib suruh samanlah.suruhlah sprm,polis dan sewaktu dengannya siasat.jgn tunggu hari selasa.tuduhan Dan teori janganlah serupa sang nakhoda yang berhati babi.

      Delete
    4. Tun dah cabar suh bagi bukti dan cabar Tun di mahkamah, apa senyap jer? Tun ajak berdebat pon tak nak. Tapi kata nothing to hide. Berdebat di pentas pon lari balik. Berdebat secara langsung di tv seluruh negara tengok pun tak nak.

      Weiii....kellie's castle stop being an idiot. So pitiful u can't even answer our friend's question in simple English that day. Better feel sorry for youself.....for being insane n your stupidity is getting worst day by day.

      But anyway, I know u have the ability to talk NONSENSE.
      Perrgggghhh.....

      Delete
    5. You never went to newcastle. Your stupidity is too good to be understood.

      Delete
    6. Anon 19.39,
      hang ini sampai bila nak berhenti jilat punkoq rosmah aka najib,awat bahalol sangat ,cerita mahathir lesap RM 100 billion ini cerita pantat rekaan musuh mahathir masa lalu ..kalau betui pun dah lama pak lah dan najib penyamun heret pi makamah aka masuk penjara yang najib RM 2.6 b cerita betul bukan cerita pantat faham ni..sebab Najib penyamun sendiri akui duti masuk akaun dia di bank Ambank cuma dia kona kata tok arab derma punya musibat nak menipu...tolong la anon 19,39 henti la jadi beruk makye.

      Delete
    7. Kalau betul Tun lesapkan RM100 bilion, kita tidak mungkin ada KLCC, Putrajaya, KLIA, Cyberjaya dan lain2 yang tegak berdiri sehingga sekarang. Lagi pun kalau 2.6b pun sistem bank dapat kesan, takkan 100b tak ada satu bukti pun dapat ditunjukkan.

      Delete
    8. Benar tu Tuan Shahbudin. Kalau nak ikutkan Keruak, lenyapkan KLCC, KLIA dan lain2 baru ler RM 100 billion tu dikatakan lesap. Itupun bukan Tun M yang lesapkan. Keruak yang lesapkan. Kalah Dato Najip. Haa..pueh ati Kellie's Castle????

      Delete
    9. Budak newcastle tu mereng...depressed.
      Drop out lah tu.
      Oiiii budak newcastle..nak bercakap pun biarlah ada fakta.

      Delete
    10. Hah tu dia......setepek taik haram atas muka ko kellie's castle !!! Hambek ko !!!!
      Bangang tak boleh diajar.

      100 bilion tu banyak. Cam Tun kata, takkan nak simpan kat rumah, mestilah simpan di bank. Kalau tak bank lokal, bank di overseas.....Newcastle misalnya.

      Pikir logik la woiiii......takkanlah masa buat money transfer tu bank yang canggih dgn IT dan komputer tak boleh nak kesan....cam dia org kesan money trail 1MDB tu.

      Ko tak paham money trail tu ko bukak kamus hokay....!

      Tulah aku dah kata ko graduate Kellie's Castle, Batu Gajah ko marah.

      Delete
    11. Newcastle U ? Taik kucing laaaa. Cam ni punya otak, sekolah pondok pon tak lulus.

      Delete
    12. Andaikata Tun M lesap kan RM100 billion namun tak pula WSJ,DOJ dan SR tidak bangkit kan hal itu,,ini jelas fitnah murahan terhadap Tun M

      Delete
    13. Hahaha graduan perasan kena belasah

      Waghih buangan dah sunyi senyap tak kesian ke kat member kau ni

      Delete
    14. Factnya ialah dah lebih 90 tahun umur Tun M dan memerintah negara lebih 22 tahun.... buktikan mahkamah mana yang panggil dia...walaupon dah disiasat dan disoalsiasat banyak kali oleh polis dan SPRM. Najib belum habis siasat dah dibuang semua key person dlm team siasatan. Audit dan result di OSA kan. Apa cerita ni.

      Cuba cerita apa jasa Najib... aku nak cari satu pon susah melainkan berkait dengan jasa Tun M. Tun M dah buat landasan yg betul tapi Najib pemusnah segalanya.

      Legasi Tun M termasuk kewujudan UMNO itu sendiri. UMNO sekarang wujud atas usaha Tun M. Kalau tak dah lama terkubur setelah diharamkan.

      Wahai pemakan dedak Najib sedarlah, Najib sebenarnya pengkhianat Melayu tersohor. Baru pemerintah beberapa tahun segala palat dan najis bertaburan. Malaysia dimalukan melalui 1MDB... korupsi terbesar di dunia. 2 bank di Singapore ditutup disebabkannya dan 7 negara membuka siasatan. Korang masih nak sanjung Najib... biar betul!!!

      Korang sedar tak 1USD = RM4.2...(lagi record terburuk Malaysia yg dibuat Najib) dengan ertikata disebabkan kebodohan dan kepincangan pentadbiran Najib, seluruh rakyat dirompak kerana nilai matawang kita merosot hampir 2x ganda. Sesiapa yg dah pergi haji tahun ni atau tahun lepas... tak kan tak sedar kot.

      Kekurangan perkerjaan juga dirasa... perasan tak lebih 1500 graduan doktor tak ada kerja dah lebih setahun ni. Belum lagi engineer, akitek dan sebagainya. Sebab apa..dah tentu sbb kebodohan pemerintahan Najib.

      So tak usah la nak tengok yg lepas. Tun M adalah PM terbaik... terlalu banyak jasanya dan saya amat bangga..kerananya Malaysia disanjung seluruh dunia. Tapi Najib... PM yang paling memalukan dan kerananya Malaysia dikeji seluruh dunia.

      Fikir2lah dengan iman dan akal yang waras wahai pembaca sekelian.

      Delete
  12. Aku ingat makna ikat perut pun najib tak tahu pasal rasanya seumur hidup dia pun tak pernah ikat perut..dia cakap aja tanpa pernah merasainya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. eko sumuo mano tahu Najib dulu motong gotah pagi2 sobolom subuh dah poyi ngadap pokok gotah, Rosmah dulu pun pagi2 lagi dah nengek ayer nyalokan api dapo tiup pakai buluh, diyo duwo2 tu dah meraso susah, ko o'ang mano tahu, tak cayo poyi tanyo o'ang kg diyo, ko o'ang patut ea poyi siasat dulu ba'ngu tahu ceghito mcm tajuk ni la, isu pre mortem namo ea.

      Delete
    2. Kat kampong dia dulu pakai jamban cangkung saja di luar rumah

      Delete
    3. 21.54 Najib dulu anak PM ko kata potong getah?? Dia dulu sekolah pun di England. Makan minum pakai semua senang. Tahun 70an bukan senang nak hantar anak belajar luar negeri tapi Najib dah samapai dulu. Itu ko kata potong getah?? Giler ke apa ko ni??

      Delete
    4. Tahun 70an senang hantar anak pi overseas kalu ada income dari kasino genting highlands.

      Delete
    5. Najip Potong getah?

      Mula2 dengar rasa nak gelak

      Lepaa tu rasa nak tampar je kau

      Sebab aku benci pembohong

      Delete
    6. Elok ikat je anon 21:54 kek pokok getah pastu bubuh sarang kerengga, baru dia ada akai...merapu tahap gaban dah dio ni..

      Delete
    7. Inilah daya pemikiran pemakan dedak Najib. Sungguh memalukan cakap tak ada fact.

      Najib motong getah... kah kah .. pokok getah pon belum tentu tahu.

      Taknik pendedak Najib...
      1. Takutkan melayu... undi pembangkang, cina memerintah. Kalau DAP menang semua calon pon tak boleh bentuk kerajaan... ini factnya sebab bilangan calon DAP jauh untuk sampai majority mudah. In fact kalau semua calon cina menang pon termasuk MCA ... masih tak boleh lagi. Sooo poorah fact tak boleh pakai.

      2. Negara kucar kacir... dah banyak negeri jatuh kat pembangkang... ada kucar kacir? Maknanya penipu...

      3. Ekonomi akan merudum... sekarang tak merudum ke?. RM4.2 = USD1... harga barang melambung naik ditambah dengan GST...(yg dulu kita ditipu Amat Maslan kata harga akan turun sebab GST ganti 2 cukai.)apa kerajaan buat ... main telor aje...opps ada ke

      Delete
    8. Mano motong gotah...issyy ngojar minah salleh borgotah ado la..last2 dapek bini orang dah langsung takdo borgotah...

      Delete
    9. Mano ado gotah eh rosmah tu.. lomak banyakla kahkahkah..

      Delete
  13. Kalau negara singapork boleh tutup 2 bank yang terpalit skandal pengubahan Wang haramjadah 1mdb, lebih hebat lagi negara 1mdb boleh buat.Kalau tertulis dikertas tandas yang sudah terpalit taik(cuci pantat tidak pakai air/pakai tisu saja)kalau kertas bertaik itu sudah diosakan, biar jelek dan haramjadah tetap halal.Tiada urusan pas pis pus hudud tuang amanat yang belum tentu mampu mengudungkan tangan sang kleptokrasi berhati babi.

    ReplyDelete
  14. Perut Najib dan Rosmah di ikat.

    Di ikat dengan tangkal merah .. dari bomoh india seperti yang di heboh-hebohkan.

    ReplyDelete
  15. Janganlah kejam sangat.kita patut melindungi spesis terlindung seperti badak air @ badak rhino.kalau diikat perut macam mana kelestarian alam berfungsi.Jom tonton animal planet national geo

    ReplyDelete
  16. Nak tanya je ni..

    Hari tu cakap GST untuk rakyat..

    Bila dah dapat duit GST...kenapa kena ikat perut pulak? Mana duit GST itu?

    Pemimpin apa mcm ni? Kalau tak reti mentadbir..baik berambus. Jangan susahkan rakyat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. GST habis bayar hutang negara beratus bilion...dekat rilion.

      Pelik tak....patut Malaysia lebih senang dari zaman Tun Mahathir sebab sekarang ada pendapatan tamabahan negara - GST. Tapi walau ada GST pun masih kena ikat perut juga ke???

      Delete
  17. Ada saranan pakai barang second hand lagi kot?

    ReplyDelete
  18. Rakyat dah lama ikat perut tapi ada nak semoh ikat perut?jet dibuatnya macam teksi Kat chow kit, birkin dibuatnya macam beg tangan isteri perdana menteri singapork.Tidak hairanlah kak semoh takan beli produk rakyat Malaysia yang susah melainkan beli yang berjenama Dari luar negara.ikat dulu nafsu syaitanlah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sangat.Ikat dulu perut syaitan barulah ikat perut rakyat.keperluan rakyat tidak sama dengan syaitan-syaitan kleptokrasi @ syaitan betina bernafsu besar.

      Delete
  19. Mana mofi-mofti Dan lobai pis pus?, senaraikan keperluan dajal-dajal syaitan dan keperluan rakyat marhaen.Jika sudah pasti barulah keluarkan fatwa fatwi keperluan syaitan dan rakyat marhaen.buat check n balance baru buat cadangan siapa yang sepatutnya ikat perut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana keruak si karabau kota belud tu?

      Delete
  20. Najib cakap tak serupa bikin..nak termuntah aku

    ReplyDelete
  21. Memang dasar pemimpin munafik...menyesal aku undi ko hari tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. eee apo nyosa pulak kan boto ko pangkah bn ...
      ni nak cakap sikit, ontok2 jgn bagitahu o'ang lain, rahsia tahu ... mcm ni ceghito ea.. jeng jeng jeng. kamera action
      eko sumuo mano tahu Najib dulu motong gotah pagi2 sobolom subuh dah poyi ngadap pokok gotah, Rosmah dulu pun pagi2 lagi dah nengek ayer nyalokan api dapo tiup pakai buluh, diyo duwo2 tu dah meraso susah, ko o'ang mano tahu, tak cayo poyi tanyo o'ang kg diyo, ko o'ang patut ea poyi siasat dulu ba'ngu tahu ceghito mcm tajuk ni la, isu pre mortem namo ea.

      Delete
    2. 22.01 ni bahasa minang atau jawa, atau fusion mi jawa

      Delete
    3. Lagi sekali aku warning kau waghih buangan

      Aku jumpa kau kat lunar memang aku lempang kau sampai tlentang

      Aku benci pembohong

      Delete
    4. Apa nak heran, Tajul...

      Slogan transformasi MO1 kan semua2nya 1 di depan. 1 blog realiti Msia yg ramai pengikut, wajib ada langau 1 UMNO cybertrooper. Waghih = Kellie's castle = Nakhoda carik dalil sendiri = "anjing" salak bukit yg sama...

      Delete
  22. Kena laknat ros job ni
    Keris pahang

    ReplyDelete
  23. Revolusi jalan penyelesaian..berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul. Rakyat terseksa, bangsawan bermaharajalela. Yg kaya tetap kaya, miskin makin menderita..bukan kita nak dengki, bukan sebab kita malas, bukan kita tak berpelajaran tinggi tapi kebanyakkan punca rezeki di negara ini telah diMONOPOLI. Sampai bila nak biar mcm ni?? Sampai bila nak suruh rakyat bawahan jimat makan, jimat belanja, guna bas & lrt, beli brg murah2 shj..berapa tahun lagi?? Pantang nampak benda mendatangkan duit, guna pengaruh/dasar kerajaan/kuasa untuk tutup peluang org lain. Sial punya UMNO! Revolusi untuk malaysia! Hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah. Bahagikan kekayaan negara sama adil!

    ReplyDelete
  24. Tahniah..Malaysia dah sama taraf macam korea utara. Najib = kim jong un ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nope

      Malaysia is even worse

      Delete
    2. Tajul ado ko layi, ingetkan dah kojol dah, Arwah dulu su'uh Najib poyi raso camano pak daro diyo susah motong gotah Rosmah pun gitu mak daro diyo tanak nasi hembus pakai buluh diyo pun samo2 hembus, eko mano tak potik topi tgh nyalo api dlm kaco tahu2 bongka pagi semuo ea tersodio dah kojo ko menguto yo sepanjang maso tu la tak tahu ceghita sobona ea, yg ko pandai mengutuk sepanjang maso, eleh ko pikey ko so'ang jo boleh lompang o'ang, akai ada ka? Tu la bilo jadi manusio sio2 tak ngoti nak bersyukur dan trg2 kufur nikmat, tu pasal melalak jo mcm o'ang sotongah.

      Delete
    3. Sedap je kau nak suruh aku kojol

      Tu je la level pemakan dedak macam kau

      aku nak tengok hulu banat mana kau nak lari bila najip tombang esok

      Delete
  25. sangat membosankan.....setakat ulasan dan komen, duit dah lama kena kebas oleh penyangak-penyangak, pihak berkuasa pun tahu..tetapi satu orang pun tak kena tangkap!

    ReplyDelete
  26. dah takdo bukti apo nak dikato ... lagi kan Mahathir yg jadi mahaguru tuka menuka pocat momocat siapo2 yg dianggap tak selari dgn misi, visi dan kohondak diyo, demokrasi dibuek o'ang dan dicemar pun .. lu pikey la sendiri bro.

    ReplyDelete
  27. siapa setuju kita mulakan revolusi bersenjata?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dgn kuasa yg ada, najib akan terus berkuasa. Pilihanraya hanya wayang. Sebelum pilihanraya lagi dah nampak kerja jahat spr. Kita semua menentang tapi dipaksa ikut satu arus..macam aliran longkang. Ke mana arah arus tersebut, najib yg pegang kuasa tentukan. Penyudahnya..najib kekal, yang jadi lambang penyatuan melayu dan negara ini pun tak boleh buat apa2. Bangkit semua..adakah kita berdosa melawan sistem yg ada? Atau kita sekadar jadi burung kakak tua..

      Delete
    2. bunyi mcm ko dah lamo tak mentekeda'ah tak cukup mkn ko atau ko dah sampai sakit jiwa tu pasal siang2 oden kato yg kecundang ni dah takdo jalan lagi dah sumuo ikhtiar menemui kebuntuan, poyi la ajak geng2 mano ibarat mentimun nak lawan dogoyan. poyi la oden tak nak nogah ...malah oden nak lengok eko o'ang punyo caro & yg pasti o'ang Melayu M'sia ni pemalu suam2 kuku paling momoncak dulu maso Anwar kono tubing (maso tu byk Melayu keliru).. la ni oden raso 19/11 ni paling byk mato sepet jo yg turun sogupo B4 oden nak sobut pun muluat, tak kojo cari kojo ... kojo banggang namo ea.

      Delete
    3. Waghih buangan ni sekarang makin kesat bahasanya

      Dedah dapat ada increment based on performance agaknya ni

      Tapi bahasa level2 jamal tongkol je

      Orang asli pun bahasa lagi cantik dari kau

      Delete
  28. Rakyat dah lama ikat perut yg tak berhati perut ialah pemimpin yg rasuah curi duit rakyat penyangak penyamun pemakan dedak mereka hanya mewahkan anak bini dgn duit rakyat itu yg sedang berlaku sekaranag cuma org melayu bodoh dan tidak sedar diri itu saja bila melayu nak sedar entahlah ikut nasihat Tun TSMY DSAI LIMKIT SIANG N LIM GUAN ENG

    ReplyDelete
  29. Tiada bukti??? ada mata...mata ikan kering, ada telinga...telinga pekak....aduhai pencacai najib...bukti apa lagi??? Wang negara dah lesap....ada laporan Ketua Audit Negara dah jadi dokumen Rahsia Rasmi...satu-satunya dalam sejarah negara moden laporan audit dijadikan dokumen rahsia...ingat semua rakyat macam ahli UMNO ke?

    ReplyDelete
  30. Rakyat dah lama ikat perut yg tak berhati perut ialah pemimpin yg rasuah curi duit rakyat penyangak penyamun pemakan dedak mereka hanya mewahkan anak bini dgn duit rakyat itu yg sedang berlaku sekaranag cuma org melayu bodoh dan tidak sedar diri itu saja bila melayu nak sedar entahlah ikut nasihat Tun TSMY DSAI LIMKIT SIANG N LIM GUAN ENG

    ReplyDelete
  31. Apakah bodoh punya org 2020 cuma ditambah TN50 dan 1mdb disabotaj, mudah2an akan Allah swt beri balasan pada org2 yg jahat mulai skrg tak kira semua peringkat dari atas hingga ke pencacai/pemuja blog2 pembangkang, ya Allah pada kau juga kami dibelah kepimpinan M'sia kami serahkan yg berusaha membuat kebaikan tapi ramai yg kufur nikmat yg telah kau berikan melalui kepimpinan ini, hanya kau juga maha pembalas. Amin ya rabbil alamin

    ReplyDelete
  32. Bro yg membangkang yg aftif di brog2 adalah 75% drpd 100% akan tetapi yg tongong menyokong kerajaan aftif diblog samada pro & anti kerajaan hanyalah 1% drpd 100% tu pasal Najib masih lagi kehadapan biarlah apa saja ko selar mereka2 ni penyokong senyap ...bagai2 la diselar mereka tetap pengundi setia kerajaan yg tahu erti kesyukuran dan keamanan. Jadi eloklah belajar berbanyak2 bersabar yg diibarat 1 iggt ko derma ikhlas maka yakinlah 100 iggt rezeki yg dtg saperti ajaran Nabi kita yg penting yakin usaha dan banyak beramal soleh. Contoh ada kawan2 saya dan terdengar juga yg byk bergaji rendah, sederhana dan tinggi tapi disebabkan lalai/lagha dlm soal penglibatan politik lbh byk menyelar tahu2 byk rintangan mereka2 ini terima, duit hilang, brg perkakas rumah terbeli mahal sebab percaya sgt pada jenama disangka berkualiti tapi cepat rosak, kereta hilang/selalu meragam, diri dan keluarga selalu sakit, selalu ditipu kwn dan sdr mara, sering gagal bila mohon kerja dan mohon pinjaman, dapat menantu yg menyusahkan/bercerai berai, beristeri atau bersuami yg curang, anak2 terlibat dlm genjala social terlibat dadah dan arak dan menyusahkan org tua, sdr, kwn2 dan org sekeliling. Sebabnya mereka2 kebykkan tidak reti bersyukur dan buka la minda banding lah sejujurnya antara negara jiran mahu negara jauh M'sia la negara yg amat perihatin dgn rakyat selama Bn Umno memerintah ... cuba sdr2 nama negara mana yg lebih hebat penjagaan terhadap rakyat, yang tahu negara yg walaupun percuma bagai perubatan, pelajaran atau lain2 tetapi cukainya amat tinggi melebihi 40% dari gaji/upah diterima. Adalah elok/molek sdr2 brek emosi selangkah kebelakang dan melangkah kehadapan dgn berlapang dada agar kehidupan ini lebih bahagia drpd memikir kenapa org atas tu senang ja pelahap duit/reta sesuka hati, tak semua mereka2 ini dari apa yg sdr2 sangkakan, tetapi kita2 ni la kena tanya kemana arah yg dituju demi masa dan setiap masa yg berlalu dipenuhi dgn amalan samada keberuntungan diakhirat nanti atau dan masa yg berlalu tak dapat diulang semula dan apakah himpunan yg kita memperolehi samada sejahterakah kita ni nanti apabila nyawa dihujung hidup.
    Ikut hati mati, ikut rasa binasa, ikut nafsu lesu hidup hanya sementara. Dari mula zaman Arwah Onn Jaafar, Tunku, Razak, Hussein, hidup skrg lagi Mahathir, Abdullah selalu ditakut2kan M'sia bangkrap dimulai daPIG adik Kuan Yew Kit Siang dan ironinya Melayu Zombie menyambung isu ini sebenar kita2 ni la yg bangkrap drpd amalan wajib yg patut kita penuhi terhadap Allah taala yg kita leka dan persia2kan.

    ReplyDelete
  33. pembaca budiman...mungkin saya tulis ni salah topik...tapi sesuatu yg saya rasa kita perlu ambil perhatian tentang apa yg bakal berlaku terhadap harga barang2 harian yang makin hari makin melonjak naik...pernah kita tanya mengapa? mungkin kita hanya mengeluh sesama kita atau akur dengan penjelasa kementerian terbabit..atau diam dengan alasan persatuan pengeluar barangan terbabit...saya rasa hari ini kita terutamanya kaum melayu..kuasa membeli terbesar negara...tidak ada pilihan untuk nemilih...kerana pengeluar barangan keperluan harian semuanya bukan kaum kita...jadi sudah tentu mereka boleh dgn sewenang2nya menaikkan harga barang tanpa perlu takut kpd sesiapapun waima kerajaan...tambahan pula dgn keadaan kerajaan yg mudah terdedah dengan gejala rasuah. saya ingin berkongsi pengalaman semasa saya di johor...saya dapat tahu ada ketika penduduk tempatan sukar untuk mendapatkan bekalan keperluan dari pembekal tempatan seperti kedai runcit atau mini market...kerana tuan kedai lebeh rela menyembunyikan barangan untuk dijual kepada pembeli seberang singapore...kalau tidak percaya pergi lihat sendiri...sabtu dan minggu pembeli singapore akn masuk ke johor baru untuk membeli keperluan harian...mereka tidak ke shopping complex...mereka akn masuk membeli barangan keperluan harian mereka di tempat2 yg saya nyatakan diatas...jauh lebeh murah walaupun peniaga menaikkan satu ringgit tambahan kepada barangan yg mereka beli...sedangkan sesetengah barangan tersebut ada yang disubsidikan oleh kerajaan...fikirkan kan lah...keduanya...adakah kita sedar yang sekarang ini di negara kita syarikat penghantar courier service tumbuh bagai cendawan lepas hujan...berapa banyak pendatang asing dinegara kita ? mereka inilah pelanggan sebenarnya kepada syarikat penghantar ini...apa yang nereka hantar?...percaya atau tidak...mereka tidak hantar hadiah...dokumen ...alat gabti..dan lain2...mereka hantar maggi...gula ...tepung...susu...marjerin.sardin...minyak masak...biskut...dan lain lain barangan keperluan harian....tak percaya ? pergi lihat sendiri...berjuta pendatang asing ada di negara kita...lebih dari 6 juta...kalau 500 ribu pekerja asing menghantar satu kilo gula balik ke negara mereka...bermakna 500 ribu kilogram gula hilang dari negara kita...kalau satu juta pula menghantar satu paket maggie 12 bungkus ke negara mereka...12 juta bungkus maggie hilang dari negara kita...bagaimana pula dgn barangan lain?...masih murah bg mereka membeli di negara mereka walaupun setelah dikenakan caj penghantaran...malaysia umpama lombong emas bagi mereka....bayangkan betapa rugi dan malangnya nasib kita...sudahlah kerajaan yang ada sekarang ni tak menentu keadaannya..penguatkuasaan yg lemah...pentadbiran yg kucar kacir...politik tak stabil..ditambah pula lagi dgn masalah seludup keperluan harian keluar...mmg betul lah kera dihutan disusukan anak dirumah mati kebuluran...atau mungkin kita yang penat menggali perigi...dengan mudah org datang mencedok air.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...