Sunday 16 October 2016

PRU 14, ANTARA HIDUP DAN MATI


Ramai yang percaya Najib Razak akan terus bertahan sehingga PRU 14 dan akan berusaha sedaya mungkin untuk memenangi pilihanraya itu. PRU 14 adalah perjuangan hidup mati bagi dirinya.

Jika menang PRU 14 akan datang, masa depan politiknya boleh dianggap sudah selamat. UMNO dan BN tidak lagi seteruk ini berdepan cabaran dalam pilihanraya yang seterusnya. 

Tetapi, sekiranya kalah PRU 14, macam-macam kemungkinan buruk boleh terjadi kepada Najib. Najib sendiri barangkali tidak membayangkan ada lagi kegembiraan buatnya jika kecundang dan hilang kuasa.

Kiranya pada PRU 14, masih ada Tun Mahathir, Anwar Ibrahim dan Muhyiddin Yassin yang menggugat Najib, pada PRU 15 yang sepatutnya pada 2023 nanti,  semua tokoh berkenaan tentu saja sudah terlalu tua atau mungkin ada yang telah meninggal dunia.

Dengan menang PRU 14, bukan saja kemenangan dalam PRU 15 hampir tiada masalah lagi, malah Najib turut mampu mencatur penggantinya dan seterusnya akan membuatkan dirinya selamat  buat selama-lamanya.

Dalam erti kata lain, PRU 14 adalah satu-satunya peluang untuk Najib menyelamatkan dirinya.

PRU 14 juga adalah detik untuk Tun Mahathir menyelamatkan dirinya. Jika tidak menang bersama PPBM yang diwujudkannya untuk menjatuhkan Najib, Tun Mahathir turut tidak boleh membayangkan apa jadi kepada dirinya selepas itu.

Jika sekarang pelbagai kemudahannya sudah  ditarik sehingga tukang masak pun mahu ditukar, Mukhriz dipecat dan hilang jawatan Menteri Besar serta Mokhzani dipaksa meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Litar Sepang, nasib keluarga Tun Mahathir pasti lebih buruk lagi selepas Najib berjaya mengekalkan kuasanya dalam PRU 14 nanti.

Bukan saja beliau akan lebih dihina dan dicincang-lumat oleh Najib, malah Salleh Said Keruak, Rahman Dahlan, Nazri Aziz dan Jamal Md Yunus pasti lebih tidak terperi gegak-gempitanya.

Gagal menyingkirkan Najib dalam PRU 14 juga bermakna berakhirlah perjuangan Tun Mahathir untuk menyelamatkan negara ini. Rasuah, penyelewengan, mencuri wang negara dan aktiviti kleptokrasi tidak mustahil akan terus berleluasa.

Sekiranya berjaya menyingkirkan Najib, diikuti langkah-langkah memulihkan semula imej negara, Tun Mahathir akan lebih dikenang sebagai pemimpin yang hebat dalam sejarah negara, sama ada ketika berkuasa mahu pun setelah tiada kuasa.

Lantaran itu, PRU itu adalah perjuangam hidup dan mati juga bagi Tun Mahathir.

Tidak terkecuali, PRU 14 turut merupakan perjuangan hidup dan mati bagi Anwar Ibrahim yang kini berada di penjara.

Meskipun berada di penjara, Anwar tetap berusaha supaya UMNO dan BN tidak terus berkuasa. Meskipun diakui Anwar seorang yang berjiwa besar, sedianya beliau berbaik semula dengan Tun Mahathir adalah bagi tujuan mengukuhkan lagi kekuatan pembangkang dan seterusnya memungkinkan mampu memenangi pilihanraya.

Hanya jika UMNO dan BN dapat dikalahkan dalam PRU 14, barulah masa depan Anwar menjadi cerah. Dengan pembangkang memenangi pilihanraya, Anwar bukan saja mungkin dibebaskan lebih awal, malah boleh diusahakan pengampunan penuh bagi membolehkannya menjadi wakil rakyat semula dan menggapai kembali kerusi Perdana Menteri.

Berbanding jika UMNO dan BN terus berkuasa, Anwar bukan saja akan dibiarkan merengkok sehingga tempoh maksimumnya, malah selepas dibebaskan nanti, beliau akan terus terkekang dengan keterbatasan undang-undang yang melarangnya bertanding dalam pilihanraya selama lima tahun.

Dengan yang demikian, Anwar mungkin sudah terlalu tua untuk mengejar cita-citanya menjadi Perdana Menteri selepas itu.

Begitu juga dengan Muhyiddin, hanya kekalahan UMNO dan BN dalam PRU 14 dapat memungkinkan cita-citanya menjadi Perdana Menteri akan tercapai. Jika parti-parti pembangkang memenangi PRU 14 dan PPBM mampu memenangai banyak kerusi, kebarangkalian adalah cukup tinggi bahawa beliau akan menjadi Perdana Menteri untuk sepenggal atau sehingga Anwar memperolehi pengampunan penuh dan mengambil alih jawatan tersebut.

Setidak-tidaknya, dapat juga Muhyiddin menjadi Perdana Menteri dan ia mungkin sudah memadai baginya sebagai kepuasan dan untuk menunjukkan kepada Najib, meksipun dipecat daripada UMNO dan kerajaan, merasa juga berada di puncak kuasa.

Sekiranya PRU 14 ini gagal mencapai kemenangan, Muhyiddin hanya sekadar mampu berpuas hati dapat berada di lipatan sejarah dalam senarai orang nombor dua yang kecundang di pertengahan jalan.

Maka, bagi Muhyiddin melalui PPBM, PRU 14 adalah perjuangan hidup dan mati yang akan terus diperjuangkan sedaya yang mungkin.

Bagi pemimpin-pemimpin yang lain,  siapa kalah dan siapa menang dalan PRU 14, mungkin tidak sepenting bagi mereka yang disebutkan tadi.

Tetapi, jangan lupa PRU 14 juga adalah penentuan hidup dan mati bagi rakyat seluruhnya. Rakyat mungkin akan menemui beberapa perubahan dan kebaikan seperti tiada lagi GST, tadbir urus kerajaan yang lebih baik, pemimpin yang lebih bertanggungjawab, dalang dan petualang 1MDB dapat diketahui, rakyat Kelantan mendapat royalti, hak yang lebih baik bagi Sabah dan Sarawak dan pelbagai lagi kemungkinan sekiranya kerajaan baru yang bukan ditunjangi oleh UMNO dan BN yang mengambil alihnya.

Sekiranya terus di bawah BN, boleh saja dibayangkan bahawa bukan saja Najib dan Rosmah masih ada seperti biasa dan mungkin lebih luar biasa, malah kita akan terus melihat kelibat Salleh Said Keruak, Nazri Aziz, Rahman Dahlan, Jamal Md Yunus dah mereka yang sepertinya terus mewarnai caca-marba negara.

Tidak mustahil juga, GST turut dinaikkan lagi kadarnya, menteri-menteri bertambah kaya dan kleptokrasi lagi mega angkanya.

Maka, sebagai pengundi, tanpa memperdulikan sama ada PRU 14 adalah perjuangan hidup dan mati bagi sesiapa, yang harus kita fikirkan ialah apakah kita mahu terus hidup atau mati? (SH 16/10/2016).

91 comments:

  1. KEPADA SEMUS MUSLIM YG SAYANG NEGARA MALAYSIA INI, LAKUKANLAH SOLAT HAJAT DUA RAKAAT MEMOHON PERTOLONGAN ALLAH SELAMATKAN MALSYSIA DARI KEHANCURAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf cakaplah Tuan...

      Ashik berdoa sahaja, tidak akan merubah nikmat & nasib kita.

      Sekiranya dgn sembahyang hajat sahaja boleh mengubah sesuatu, maka Tan Sri Khalid Ibrahim masih lagi kekal menjadi MB Selangor melainkan ahli2 kehormat parti PAS yg sembahyang hajat dirumahnya itu tidak diikhtiraf oleh Allah.

      Oh ya jgn lupa juga, Zionis pun patut dah lama hancur bahana sembahyang hajat org2 Islam sedunia.

      "Adalah benar bahawa Tuhan suka kita berdoa kpd Nya (Q40:60, 2:186) kecuali tiada apa2 bagi kita selain drp usaha kita sendiri (Q59:39) sesungguhnya Dia tidak merubah nikmat & nasib kita melainkan kita merubah apa yg dalam diri kita sendiri.(Q8:53, 13:11)."

      Al Quran itu amat JELAS bahawa berdoa siang & malam tidak akan merubah nikmat & nasib kita - tanpa didahului dgn usaha kita sendiri (menentang penipuan & pergi menggundi) sebelum kita bertawakal.

      Salam hormat..


      Delete
    2. Solat hajat itu bagi yg tidak terdaya secara fizikal menentang musuh. Bagi yg ada kekuatan, lakukan dg fizikal sambil memohon pertolongan Tuhan.
      Jika pendapat ini salah, harap maaf.

      Delete
    3. Disarankan semua pembangkang BERSATU PADU di bawah SATU SIMBOL, SATU NAMA dan bawah SATU IKATAN KERJASAMA sebagaimana Tun Razak satukan semua pembangkang2 sebelum ini.
      Malah dulu DAP pernah dipelawa masuk tapi pelawaan itu ditolak DAP.

      Langkah seterusnya ialah SATU LAWAN SATU.
      Kalau pembangkang GAGAL buat SATU LAWAN SATU dan masih BERDEGIL BERENTAP SESAMA SENDIRI maka SELURUH parti pembangkang akan GAGAL.
      Tak kira parti pembangkang apa sekalipun SEMUA akan JATUH BERSAMA dan duduklah kamu semua di TAKUK LAMA. 

      PAS hanya dapat duduk di Kelantan, PKR di Selangor, DAP duduk di Penang dan PPBM kita tak tahu lagi di mana.
      Itu pun kalau pembangkang masih dapat bertahan di kedudukan sekarang.

      Tak ada gunanya kalau pembangkang menyusun STRATEGI PROGRAM bagai nak rak perhimpunan sana....perjumpaan sini.....ceramah sana-sini......tapi kemudian pada SAAT AKHIR pembangkang kucar-kacir BERLAWAN BERENTAP ANTARA SATU SAMA LAIN.
      Ini KERUGIAN yang dicari SENDIRI.

      Jika KESILAPAN yang sama BERULANG lagi maka SIMPAN saja dalam saku HAJAT dan ANGAN2 tuan2 pembangkang semua untuk memegang TAMPUK kerajaan dan melepaskan rakyat dari penipuan dan penyelewengan.

      Juga jika berulang KEBODOHAN yang sama yakni BERLAWAN antara satu sama lain maka duduklah tuan2 pembangkang semua di TAKUK LAMA untuk SEPENGGAL lagi.

      Dari SEPENGGAL ke SEPENGGAL......jadi berapa penggal lagi perlu DITUNGGU untuk tuan2 pembangkang MEMEGANG tampuk kerajaan??
      Bila pulak masanya untuk ianya benar2 terjadi...???
      CUKUPKAH tiap2 satu pembangkang cuma dapat SEBIJI NEGERI saja??
      PUAS HATIKAH tuan2 pembangkang semua dengan hasil yang SECIPUT itu???

      TUAN2 PEMBANGKANG yg dihormati.....tolong BERSATU-PADU di bawah SATU PAYUNG, SATU SIMBOL, SATU MENIFESTO, SATU IKATAN.........sila BUKA MATA dan lihat KESILAPAN yang lepas untuk dijadikan PANDUAN pada PRU14 yang semakin hampir. 

      If you keep DOING the SAME THING, you will keep GETTING the SAME RESULT.

      Sudahkah semua tuan2 pembangkang BERSATU HATI menolak SIKAP BERPARTI...???
      Anda semua bekerja dan berkorbanlah DEMI RAKYAT dan NEGARA.....bukan bekerja untuk PARTI.

      Ayuhlah jangan berlengah lagi, masa semakin HAMPIR........letakkan RAKYAT dan NEGARA sebagai agenda UTAMA, bukankah itu SUMPAH PEMIMPIN yang SEJATI..???

      Wassalam.




      Delete
    4. Komen saya di atas pernah saya post dlm blog Tuan Shah sebelum ni....tapi kali ni saya modified sikit. Terima kasih.

      Delete
    5. Tudia.. ramai umat malas berpikir. Sbb sibuk dgn masalah sendiri. Hal2 negara, biarkan org lain saja bereskan, spesis malas berpikir ni, hanya tahu bersolat dan berdoa saja.

      Mungkin sudah tiba masanya, kita kene boikot barang2 keluaran negara sendiri. Pemilik2 pabrik yg kaya raya, langsung x peduli hal2 negara. Mereka sibuk kumpul kekayaan dgn main2kan harga barang di pasaran.

      Lihat saja TESCO, GIANT, CARREFOUR serta gedung2 membeli belah ini. Jika org2 kaya ini tidak bersama kita, sorilah.. BN akan terus menang dan menang. Banyak lagi rakyat boleh boikot. KFC, McD bukan kerana mereka ada hubungkait dgn Israel. Tapi mereka x peduli hal negara.

      Meh pecah kepala cari idea boikot bisnes gomen dan kroni2 Najib.

      Delete
    6. Perlu diingat kebatilan yang didukong organisasi (eg. Regim UMNO) yang tersusun lazimnya dapat menewaskan sebuah kebenaran yang dibawa organisasi cacarmarba. Justeru itu senjata utama Barisan Rakyat (Pembangkang) sekarang perlu dibentuk penyatuan berkesan dan hadapi Regim UMNO secara satu lawan satu.

      Delete
    7. Pemimpin umno makin hari makin penuh dgn propaganda.
      Makin hari makin penuh dgn penipuan dan pembohongan
      Mereka dihantui oleh kebimbangan dan ketakutan
      Telah tiba masanya rakyat menjadi hakim untuk menghukum keangkuhan dan kesombongan mereka ini
      Ini negara kita
      Masa depan kita dan anak cucu kita terletak ditangan kita
      Sesal dulu pendapatan. Sesal kemudian tidak berguna.

      Delete
    8. Doa tanpa usaha tak cukup, usaha tanpa doa pun tak boleh..kena ada usaha, doa dan tawakkal baru ok..

      Delete
    9. Asslamualaikum,
      Ada orang kata Islam bukan milik PAS sahaja, benar Islam bukan milik PAS tetapi milik semua penganutnya. PAS hanyalah sebuah jemaah yang cuba mengikuti semua perintah dan meninggalkan segala larangan ALLAH.
      Itu aje, tak lebih dan tak kurang, jadi kepada sesiapa yang mengaku Islam mestilah jaga perintah ALLAH dan meninggalkan seluruh larangannya, bukan ambil peraturan Islam separuh separuh.Islam bukan sahaja diikuti untuk mengadakan solat hajat dan bacaan yassin untuk bantuan ALLAH terhadap musibah yang menimpa dan Islam bukan hanya qazaf yan ditekankan kerana kezaliman yang menimpa diri tetapi Islam mesti mencakupi hukum hukum yang lain seperti Hudud, Qisas dan Taazir, kesemuamya dan kepada sesiapa yang menentang hukum hukum ini adalah menentang ALLAH bukan PAS.Ingat tu........

      PAS sebagai jemaah Islamiah bukan memiliki Islam secara ekslusif, kerana masih ramai yang tak mahu joint PAS, masih ramai yang percaya PAS bukan jemaah Islam, sebaliknya menyertai banyak menyertai pertubuhan pertubuhan lain yang langsung tidak meletakkan Islam sebagai panduannya tetapi akan kembali kepada Islam untuk solat hajat, bacaan yassin serta memilih hukum hukum Islam yang tertentu sebagai jalan untuk membela diri.
      Inikah dikatakan Islam yang bukan milik PAS sahaja? Begitu jugalah sejak dijajah dan dimerdekakan oleh penjajah, Islam sudah dikerat kerat pengamalannya dalam negara, mujur ada PAS yang sejak awal penubuhannya telah berkembang memperbaiki kelemahan kelemahan yang ada untuk menuju jalan ALLAH sepehunya, bukan ambil separuh dan tolak separuh yang lain.Hari ini sama ada nak mengaku atau tidak, PASlah satu satu jemaah Islam yang memenuhi kesemua ciri ciri jemaah Islam dan tidak ada satupun jemaah Islam yang ada termasuk Tabligh dan lain lain jemaah yang tidak lengkap pergerakan Islamnya.
      begitu juga Umno, PKR dan lain lain parti politik milik orang Islam juga tidak mempunyai ciri ciri jemaah Islam seperti PAS.Malah dalam kesemua parti politik orang Islam, mereka lebih memberi laluan kepada pergerakan liberal dalam organisasinya di mana tak wajar dan tak salah kalau kata muka mereka menunjukkan muka tak malu kalau mendakwa Islam bukan milik PAS sahaja.
      Berfaktalah dalam berhujah!

      Delete
    10. ISLAM bukan macam pakaian, boleh ditukar-tukar mengikut rasa. Asal suka pakai asal tak suka tukar atau buang. PAS akan hilang identiti sebuah jamaah Islam kalau Islam yang menjadi prinsipnya dibuang.


      Siapa yang nak PAS tinggalkan prinsipnya, maka dia kena bersedia untuk ditinggalkan oleh PAS. Kalau dia tak bersedia tinggalkan PAS, lama-lama pasti ahli PAS akan keluarkan dia atau dia terkeluar dengan sendiri.

      Dengan prinsip ini PAS membina ahli dan jenteranya, jentera PAS bergerak dan berkembang bukan dengan dedak tapi dengan prinsipnya.

      Kalau PAS pertahankan prinsipnya, orang yang benci kepadanya akan meninggalkannya tapi kalau PAS khianati prinsipnya orang yang cinta padanya pula akan tinggalkannya.

      Biar PAS kehilangan orang yang membenci, tapi jangan kehilangan orang yang mencintai.

      Jentera inilah yang siang malam bersengkang mata, mencurahkan peluh, kosongkan poket untuk perjuangkan Islam yang menjadi prinsip perjuangannya.

      Jentera yang cinta kepada perjuangan PAS inilah juga yang membantu rakan tahalufnya yang sekarang sedang menubi hinaan dan perlekeh prinsip yang dibawa oleh PAS.

      Dengan prinsip ini juga PAS berpencak dihadapan musuh musuh tradisinya BN yang menghalang PAS dari perjuangkan prinsip Islamnya dari dulu hingga kini, tak pernah PAS undur dari pertahankan prinsipnya walaupun musuhnya semakin ramai.

      Begitu juga dengan sesiapa sahaja yang menyerang, menghina, menghalang PAS untuk kehadapan bersama prinsipnya. PAS akan rempuh dan hadapi semua halangan, penghinaan kepada PAS tidak sedikit pun mereputkan semangat perjuangan.

      PAS tak reput dek hinaan, prinsip PAS adalah Islam, mana mungkin Islam itu akan reput, selagi PAS tidak khianati prinsipnya, selagi itu ia umpama pohon segar dan rendang yang meneduhkan. Semakin bertunas dan mengeluarkan buah yang manis.

      Delete
    11. PAS disalahkan dengan sehabis kesalahan hingga sepertinya PAS itu telah tiada satu betulnya. Memulas apa yang sempat dipulas, tak sempat pulas kepala dipulasnya kaki supaya PAS sakit.

      Yang mereka hendaknya apabila PAS sakit, akan ikut sahaja apa orang buat dan suruh. Nak suruh PAS ikut semua yang mereka mahu, jika tidak ikut mereka tetap pulas dan pulas, begitulah sikap jahat pembenci PAS.

      Apabila PAS tak ikut, siang malam dok bersyair kata PAS lemah, PAS nak hancur, PAS tak berguna, tapi waktu yang sama, PAS diajak bersatu untuk tumbangkan BN. Kalau dah kata PH tu kuat, tak perlulah ajak PAS bersama.

      PAS dari dulu lawan Umno kerana Umno tolak Islam, sekarang ini pun PAS tidak bersama PH kerana di dalamnya ada DAP yang jelas menolak RUU 355, juga di dalamnya ada PAN yang sokong apa sahaja DAP buat.

      Dulu burukkan PAS kerana mahu berUG dengan Umno, bila sampai sekarang menunggu, sehingga tinggal tengkorak kering pun PAS masih tak berUG, PAS disalahkan pula kerana nak bentangkan RUU 355.

      RUU 355 jadi kambing hitam untuk salahkan PAS.

      Masa untuk menilai hampir tiba, ada yang dah jelas perdirian menolaknya, ada yang masih belum buat keputusan, dapat atau tidak majoritinya nanti, seluruh rakyat akan menilai ahli parlimen masing-masing.

      Namun pasti jawapan bagi yang mengundi setuju, akan berkata ini adalah usaha untuk laksanakan sebahagian syariat Islam, yang tidak bersetuju pula akan kandang salahkan RUU 355 dengan pelbagai salahnya. Mencurahkan semua lauk kerana benci kepada yang memasaknya.

      PAS hanya menunaikan janjinya dengan Allah, untuk tinggikan syiarnya, itu prinsip PAS. PAS tidak peduli lagi sidaun keladi, Insya-Allah RUU 355 pasti dibentangkan, ikut hati mati, tak ikut pun mati. Janji Allah adalah pasti.

      Delete
    12. SECARA terbuka dan berkali-kali PAN menyatakan kesediaannya untuk bersama PAS dalam pakatan pembangkang bagi menghadapi BN dalam PRU 14 ini. Bahkan dari mula gabungan ganti Pakatan Rakyat mengajak PAS bersama yang di dalamnya ada PAN.



      PAS pula bersumpah tidak sama sekali sudi bermuafakat yang di dalamnya ada PAN. Sekarang datang pula Dr. Mahathir dan Tan Sri Muhyidin Yassin mengajak PAS bersama dengannya bekerjasama dalam gabungan pembangkang yang lebih besar yang di dalamnya dan PAN dan satu lagi parti yang sebut namanya pun PAS naik loya.

      Muhyidin sudah jumpa DS Anwar Ibrahim sekejap, sedia menawar diri menjadi jambatan supaya boleh dilalui PAS untuk bersama pembangkang.

      Setakat ini reaksi PAS terhadap semua pelawaan mengikut loghat orang Kedah, tak bulo’. Tak bulo’ itu ialah tak lapar.

      Maka semuanya tidak faham mengapa PAS fobia sangat tak mahu bersentuhan sangat dengan PAN. Macam bersentuh kulit laki-laki dan perempuan, batak wuduk?

      Orang dalam PKR dan sekalian NGO pro-Pakatan sudah lama tidak faham dengan PAS. Dan sekarang Dr. Mahathir yang pakar dalam sepak terajang politik pun mungkin terasa tidak faham juga dengan sikap PAS itu.

      Memang semua payah memahamai PAS. Dulu orang tidak menyangka PAS boleh sekelambu dengan DAP. Tetapi ia pernah tidur sebantal dengan DAP. Mungkin sekarang PAS lebih senang sekelambu semua dengan DAP daripada duduk semeja dengan PAN.

      Hingga Umno pun macam gila dulu. PAS sedia kerjasama dengan DAP tapi dengan Umno yang sama-sama Islam, PAS tak bulo’.

      Penerimaan PAS terhadap PAN sekarang samalah dengan sikapnya terhadap Umno selama-lamanya.

      Bawa pakar jiwa dari Amerika dan Israel pun payah hendak memahami sikap PAS itu. Tetapi sikap PAS terhadap PAN itu tidaklah susah sangat untuk difahami. Jawapan amat senang, tak perlu menggunakan pakar sakit jiwa dari mana-mana.

      Ia boleh dihuraikan dengan satu kaedah. Iaitu kira-kira sama saja kerjasama Umno dengan Bersatu yang baru ditubuhkan oleh Mahathir-Muhyidin sekarang. Kiranya Umno terima Bersatu masuk BN seperti ia pernah terima PAS satu masa dulu, maka lepas itu mudah bagi semua memahami sikap PAS.

      Jika Umno boleh terima Bersatu dan Bersatu pula boleh sepakat dengan Umno dengan Najib masih ketuanya, maka mungkin PAS dapat memikir semula untuk berkongsi politik dengan apa jua cara yang di dalamnya ada PAN.

      Kemungkinan itu kita boleh fikir setelah terlebih dulu Umno dapat menerima Bersatu bergabung dengannya bagi menghadapi pembangkang dalam PRU 14 nanti.

      Kalau Umno tidak boleh pandang Anwar dengan sebelah mata, dan jika Umno ada tujuh mata, tak sebiji mata pun boleh melihat Mahathir daan Muhyidin, maka begitulah PAS pandang ke lain apabila ada PAN dan tak sedia dengar nama PAN sekalipun mendengar nama itu tidak dikenakan duit.

      Biar Umno terima Muhyidin balik jadi Timbalan Presiden dan Muhyidin pun setuju balik jadi Timbalan Presiden Umno atau Umno bergabung dengan Bersatu dalam BN, maka lepas itu kita bincang semula mungkin atau tidak mungkin PAN bersekutu dengan PAS.

      Jika kita tidak boleh fikirkan Umno dan Bersatu boleh bergabung, maka kita jangan sakit kepala atas isu kebersamaan PAS dengan pemberontak Islam progresif itu. Tak mustahil! Tak mustahil! –

      Delete
    13. Assalamualaikum,,,,

      Ada rupanya kenyataan dari pemuda DAP yang mendakwa DAP tidak memusuhi Islam dan memusuhi PAS tidak bermakna memusuhi Islam.Sedarkah apa yang mereka kata ini.PAS tu apa? Apakah PAS hanyalah sebuah parti politil seperti DAP? Dan kalaupun PAS hanya parti politik apakah pula prinsip politiknya? politik sekular atau politik Islam.Politik Islam pula membawa seluruh ajaran Islam di dalamnya, itulah PAS yang terlebih dahulu mesti difahami dan dihormati oleh DAP.Apakah DAP sudah menghormati PAS apabila mereka terang terang menolak Hudud? Hudud itu perjuangan PAS dan Hudud juga adalah Islam, jadi sesiapa yang menolak Hudud sebenarnya menolak Islam.kenapa inipun DAP tak mahu faham?
      Jadi apabila DAP menolak Hudud, sudah bermakna mereka memusuhi Islam bukan memusuhi PAS.Maka kenyataan pemuda DAP itu bukan sahaja tidak benar tetapi mengandungi maksud tertentu.Yang boleh difahami ialah mereka cuma cuba menarik sokongan orang Islam kepada perjuangan liberalnya.Dengan mengatakan memusuhi PAS bukan bermakna memusuhi Islam, sudah jelas maksud pemuda DAP ini yang cuba mengatakan PAS hanya parti politik seperti DAP, maka tidak salah memusuhi PAS tetapi mereka tidak sedar bahawa cara mereka memusuhi PAS itu menentang Islam apabila mereka menentang Hudud.Hudud itu hak Islam bukan hak PAS, tak seperti dasar Malaysia Malaysian DAP itu milik DAP yang boleh ditentang.
      Atau apakah mereka mahu menyamakan Hudud dengan Malaysia Malaysian mereka? Banganglah kalau ada umat Islam yang percaya dengan kenyataan menipu mereka ini dan sudah tentu lagi banganglah umat Islam yang menyokong mereka.
      Itu ajer yang saya mahu katakan kepada penyokong dan ahli DAP yang beragama Islam.Insaflah sebelum nyawa sampai ke halkum!

      Delete
    14. Situasi mutakhir memperlihatkan ketegasan PAS untuk berdiri sebagai blok ketiga, Suara PAS jelas merdeka tanpa takut kepada yang mencela. PAS kini ada pakatan sendiri yang dinamakan Gagasan Sejahtera . PAS dengan tegas menyatakan tak akan berunding sama sekali dengan DAP yang konsisten menentang dasar Islam PAS.
      Yang pastinya, PAS istiqamah menentang UMNO. PAS tidak membenci orang-orang UMNO. Inilah mesej PAS dalam visi dan misi Budaya Politik Matang Dan Sejahtera. Yang ditentang ialah dasar perjuangan dan amalan korupsi yang bersarang kukuh dalam batang tubuh parti bersimbolkan keris telanjang itu.
      Maka orang-orang UMNO sewajar nya bersama dengan PAS untuk memartabatkan Islam dan memperbetulkan kerosakan bangsa ini.
      Hari ini, parti baru Muhyiddin Yassin mengajak PAS bersatu menentang BN dengan syarat mesti duduk bersama DAP dan PAN. PKR pun mengajak PAS bersama dengan diberi syarat ‘garis merah’. Semua parti ‘orang-orang profesional’ ini memberi syarat kepada PAS. Yang pantang disebut ialah PAS memberi syarat kepada mereka.
      Hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong. Haji Subky Latif sudah pun menasihati mereka dalam tulisannya. Katanya, teruskanlah tanpa menunggu PAS. Ketua Lajnah Penerangan PAS, Ustaz Nasruddin Hassan Tantawi pun sudah membuat penjelasan. Bagi orang yang ada maruah, buat apalagi menunggu PAS. Tetapi kenapa PAS ditunggu setiap saat dengan penuh harapan?
      Sebenarnya dalam jahat lidah mereka memfitnah dan menghina pemimpin PAS, mereka sedar PAS ada kekuatan suara teras Melayu/Islam. Akar umbi yang terbukti istiqamah dengan Islam, kental semangatnya, rela berkorban harta-benda, tenaga dan nyawa, ada di segenap ceruk rantau bumi Malaysia. Inilah yang mereka mahukan untuk mencukupkan undi. Tenaga inilah mereka perlukan bila mengundi. Pejuang inilah yang diperlukan apabila mereka berasa mereka perlu dibentengi. Semua ini amat didambakan dalam menghadapi PRU14.
      Sejarah telah memberi pengalaman baru kepada PAS. Laksana habis madu sepah dibuang. Tunggulah ketikanya apa yang berlaku pasca PRU13. Kata-kata “pemimpin PAS pembohong”, “geli melihat janggut ulama PAS”, “ustaz PAS ustaz Taliban”, “PAS punca pecah-belah pembangkang”, “PAS langgar prinsip”, “PAS mengkhianati undi rakyat”, semuanya kedengaran. Sejarah memahatkan gegak-gempita serangan dari luar dan dalam.
      Hari ini mereka mahu mengulangi naratif yang sama. Namun PAS bertindak bijak menjadi sutradara. Bukankah naratif boleh diolah semula dengan kecerdikan pengarah? Naratif juga boleh dibakulsampah. Motif tulisanku ialah untuk menyatakan sokongan dan dokongan atas ketegasan pucuk pimpinan. Serta, aku mengajak umat ini kembali bersatu di bawah payung kepimpinan para ulama

      Delete
    15. Izinkan saya mengambil contoh daripada sirah Nabi Muhammad s.a.w. di mana Nabi menawan kota Madinah terlebih dahulu untuk menubuhkan kerajaan Islam , kemudian dari situ Nabi menawan kota Mekah dengan rela hati penduduk dan tiada tumpah darah.

      2. Dari contoh ini kita boleh ambil pengajaran dalam menghadapi PRU yang akan datang. Kita boleh mengibaratkan Kelantan&Terengganu sebagai Madinah , dan Mekah sebagai seluruh Malaysia.

      3. Maka ingin saya syorkan kepada ahli-ahli PAS sekalian supaya kita membuat suatu Memorandum Kesefahaman atau MOU dengan parti Pemerintah supaya Kelantan&Terengganu menjadi hak mutlak kerajaan PAS agar pertandingan satu lawan satu akan berlangsung di mana kemenangan PAS di Kelantan&Terengganu, dan juga parti Pemerintah di semua negeri yang lain akan TERJAMIN.
      4. Kemenangan mutlak PAS di Kelantan&Terengganu dan juga parti Pemerintah di negeri-negeri lain amatlah diperlukan untuk menghancurkan terus parti-parti yang bersifat pengkhianat (PAN), parti anti-Islam dan rasis (DAP) ; dan juga parti-parti yang ditubuhkan oleh mereka yang memperjuangkan individu-individu yang sudah lapuk , hilang “aura” dan penuh dengan sejarah penipuan (PKR dan Bersatu) .
      5. Kita tahu bahawa parti Pemerintah kini adalah dalam keadaan terdesak. Maka adalah wajar bagi PAS sebagai blok ketiga untuk memberikan penyelesaian mudah kepada parti Pemerintah untuk terus memerintah dengan hasrat untuk memberi peluang dan ruang kepada ketua mereka untuk memperbaiki keadaan.
      6. Langkah ini adalah bersesuaian dengan agenda politik PAS iaitu “budaya politik matang dan sejahtera” di mana penyatuan umat Islam di Malaysia merupakan suatu keutamaan dalam merintis jalan ke arah penubuhan kerajaan Islam.
      7. Di dalam MOU ini kita perlu meletakkan syarat bahawa Royalti Minyak Kelantan dikembalikan kepada Kelantan. Dana daripada Royalti minyak ini akan dapat memberi peluang kepada kerajaan PAS Kelantan&Terengganu untuk membina satu model kerajaan Islam contoh bagi seluruh negara.
      8. Model Kerajaan Islam ini memberi penekanan yang khusus terhadap penubuhan servis awam yang terbaik kepada masyarakat. Ia merangkumi pengamalan budaya “Matang dan Sejahtera” dalam semua aspek kerajaan negeri, sektor awam dan sektor persendirian. Secara tidak langsung , ini akan menghidupkan suasana yang sihat dan senang di kalangan masyarakat majmuk, sesuai dengan apa yang diajarkan oleh junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.
      9. Dengan adanya model kerajaan Islam contoh ini, maka dengan sendirinya ia menjadi “Piawaian Emas” (Gold Standard) terhadap persepsi masyarakat yang berada di luar dan di dalam negara. Ini amatlah perlu dalam usaha memenangi hati masyarakat supaya PAS dapat disenangi dan diberi sepenuh kepercayaan untuk memerintah Malaysia di hari muka.
      10. Adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai umat Islam untuk sering menegur Pemerintah supaya kita saling “berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran”. Surah Al-As mengajar kita bahawa menegur tentang kebenaran sahaja adalah tidak cukup. Ia perlu bersertakan kesabaran. Kesabaran inilah yang kita patut berikan kepada Pemerintah kini.
      11. Semoga Allah memberi ruang kepada kita untuk sentiasa bermuhasabah diri , dan memberi penyelesaian kepada segala masalah negara yang nampaknya semakin meruncing. Sesungguhnya kepada Allah sahajalah letaknya penyelesaian dalam segala hal. Dialah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengetahui.

      Delete
    16. Assalamualaikum,, Bukan main rancak lagi usaha parti parti pembangkang yang ada untuk mengajak PAS bersatu dengan mereka.Kali ini kelibat Mahathir dan Muhyidin dipergunakan sepenuhnya untuk menarik PAS kepada pakatan pembangkang malah Muhyidin sudah mengaku bahawa dia adalah orang tengah untuk menemukan semula PAS dengan bekas rakan dan bekas ahlinya, konfiden benar Muhyidin ketika mendakwa dialah orang tengah tetapi Muhyidin semacam tidak sedar bahawa usaha mengajak PAS ke pembangkang hanyalah untuk membentuk pakatan bagi mencabar BN khususnya Umno,
      tidak lain dari itu dan kalau Pakatan pembangkang menang, apakah corak kerajaan yang akan dibentuk tidak diperjelaskan dan apakah untungnya kepada PAS juga tidak dinyatakan sedangkan TGHH awal awal lagi menegaskan sebarang kerjasama yang nak dibuat dengan PAS mesti meletakkan Islam sebagai agenda utama.Jadi apakah agenda utama pakatan pembangkang adalah Islam? Muhyidin dan Mahathir tak pernah sentuh pasal Islam, jadi bagaimana?

      Umum tahu bekas rakan PAS dalam PR tidak mahu Islam dan bekas ahli PAS yang bersama Amanah juga tidak mahu Islam tetapi cuma mahu kemenangan dalam pilihanraya dan menjadi menteri sehingga mereka sanggup berbohong dengan agama sendiri semata mata mahu mencapai kemenangan bersama sekutu mereka DAP.
      Agenda DAP adalah liberal dan Amanah menyokongnya, kalau mereka menang samada bersama PAS atau tidak, agenda mereka tetap liberal di mana Islam juga akan diliberalkan.Tak percaya ada sumber sumber dari Amanah yang pernah mendakwa mereka mahu melonggarkan Islam bukan mengetatkan seperti PAS buat, longgar di sini bermaksud liberal.Oleh itu Muhyidin yang jadi orang tengah antara PAS dan mereka ini perlu jelas tentang agenda masing masing sebelum beriya iya mahu meyatukan mereka.begitu juga Mahathir yang positif dengan pakatan pembangkang perlu juga memperinckan tentang agenda Islamnya sebelum mahu melihat pakatan pembangkang bersama PAS terbentuk.
      Setakat ini tiada satupun pasal Islam disebut oleh kedua duanya jadi tak salah kalau kita mengandaikan PAS akan beralih kepada alternatif lain yang mungkin akan membawa terbentuknya MOU bersama Umno, terlebih lagi Umno juga amat terdesak untuk pertolongan dan sekarang ini membuka ruang yang kecil kepada Islam berbeza dengan parti parti pembangkang yang langsung tak berminat untuk Islam.
      Apatah lagi semua tahu Muhyidin dan Mahathir mahu menjatuhkan Najib melebihi dari segala galanya dan mungkin usaha mereka memujuk PAS hanyalah untuk membantu mereka menjatuhkan Najib sahaja.Sesudah Najib jatuh, apa rancangan masa depan mereka? hanya ALLAh yang tahu!

      Delete
    17. USAH hairan kenapa PAS hari ini begitu diminati oleh semua pihak. Tidak kira kerajaan mahupun pembangkang, semua mengharap PAS bersama gagasan mereka. Walau parti-parti baru tumbuh bak cendawan selepas hujan, namun PAS juga yang dicari.


      Ini semua kerana keteguhan PAS berpegang dengan prinsip Islam. Selepas kepimpinan PAS bertukar wajah pasca muktamar tahun lepas, PAS dilihat semakin proaktif mencanangkan agenda Islam, sehingga sanggup berdiri di atas kaki sendiri dengan berani mengisytihar bebas daripada pakatan sebelum ini.

      Alhamdulillah, tidak lama selepas perpisahan itu, PAS mengisytiharkan blok politik baru bersama parti serpihan Umno dan puluhan NGO-NGO lain. Desas-desus mengatakan PAS bakal berkubur selepas keluarnya beberapa bekas pimpinannya meleset sama sekali. Terbaru, sebuah lagi parti mengisytihar diri bersama dengan blok tersebut.

      Apa pembaharuan yang PAS lakukan? Tidak ada sebarang perubahan baru. Rahsianya hanyalah istiqamah dengan Islam yang benar. PAS mengambil langkah berani berputus dengan rakan tahaluf kerana memelihara Islam. PAS membuka ruang taawun dengan pihak kerajaan juga kerana maslahah Islam. Malah, penubuhan blok ketiga juga kerana memenuhi tuntutan Islam.

      Dari segi undang-undang, PAS membawa agenda Islamisasi melalui usul pindaan akta 355. Dalam bab ekonomi, PAS membentang dokumen hijau. Dalam bab kebajikan, PAS terus menjadi juara dengan Jabatan Amal dan Yayasan Amal. Semua ini adalah mengikut panduan wahyu Ilahi yang dinamakan Islam.

      Sangat dangkal kenyataan Salahudin Ayub baru-baru ini yang mengkritik ketegasan Presiden PAS mensyaratkan hanya pihak yang mahu menerima perjuangan Islam sahaja diterima untuk bekerjasama. Bagi beliau, PAS sengaja tidak mahu bergabung kerana mensyaratkan sesuatu yang mustahil diterima parti lain.

      Tidakkah kita sedar kenapa PAS begitu laku? Tidak kita fikir kenapa keahlian PAS naik mendadak? Tidakkah kita perhatikan kenapa semakin banyak pihak cuba mendekati PAS?

      Kerana PAS perjuangkan Islam!

      Justeru PAS perlu teruskan langkah ke hadapan. PAS tidak boleh undur lagi. PAS kena teguh dengan tekadnya memartabatkan Islam di bumi ini.

      PAS hanya ada Islam. Islam adalah segala-galanya bagi PAS. kalau PAS berkendur tentang Islam, tiada nilai lagi PAS. Kalau PAS tukar kiblat perjuangan, PAS akan lenyap ditelan arus.

      Ancaman musuh itu biasa. Ramalan pihak lain jangan dipercaya. Pujuk rayu itu bisikan syaitan. Desas desus dan ugutan dunia usah diambil peduli. Mereka sebenarnya takut matlamat kita. Mereka tahu apa kekuatan sebenar kita.

      Musim ini roda Islam sedang bergerak menuju ke atas. Islam semakin bernilai dan diminati umat manusia. Siapa yang bersama Islam maka mereka juga akan ke atas. Siapa yang menolak Islam, giliran mereka akan tersungkur ke bawah.

      Maka jadikanlah pesan Saidina Umar ini sebagai pedoman:

      قوم أعزنا الله بالإسلام مهما ابتغينا العزة بغير ما أعزنا الله أذلنا الله

      "Kita adalah kaum yang Allah muliakan dengan Islam. Seandainya kita mencari kemuliaan selain dari Islam, nescaya Allah akan jadikan kita kembali hina."

      Giliran Islam akan tiba. Ini janji Allah

      Delete
    18. "Silih berganti pemimpin pembangkang bersuara mengajak PAS menyertai gabungan pembangkang. Dari Bersatu hinggalah PKR, masing-masing menyusun kata-kata dengan maksud yang sama, mengajak PAS berkompromi. Namun yang tak punya suara hanya DAP.
      Namun amat jelas semua itu hanya mahu mempergunakan PAS demi mencapai cita-cita politik sahaja. Tanpa PAS mereka sedar BN tidak akan jatuh.
      Azmin Ali tanpa segan silu menyeru PAS menyertai gabungan PKR, DAP, PPBM tidak ketinggalan arti serpihan orang kecewa PAN. Azmin sedarpun diri, tanpa PAS, PKR tidak punya apa-apa di Selangor. PKR minoriti sekarang di DUN Selangor.
      Terdapat desas desus Azmin memberi kata dua kepada PAS supaya tidak meletakkan calun di dua PRK Perak yang baru lalu. Exco dari PAS diancam akan disingkirkan dari jawatan exco. Ni apa hal azmin mahu merayu PAS pula?
      Dalam masa yang sama PAN terus menggerakkan rancangan untuk menjatuhkan PAS Kelantan dengan jeneralnya Husam Musa. Meyerang PAS Kelantan siang malam pagi petang. Isu durian kunyitnya dikantaoikan Jebatan Perhutanan Kelantan yang jelas satu pembohongan. Husam ini tak tahu malukah pembohongannya dikantaikan?
      Jelas pakatan pembangkang hanya mahu mempergunakan PAS sahaja. Pastinya jika pembangkang menang, PAS akan ditendang lagi. Ini bukan ramalan nujum pak belalang, tapi ramalan berdasarkan sejarah dan pegangan. Sejarah 1078 menunjukkan apabila UMNO kuat, PAS disingikrkan, apabila Selangor dimenangi, PAS disepak keluar. Dan sekarang PAS mahu ditumpaskan di Kelantan dalam masa yang sama mahu PAS berkompromi. Ulah DAP juga menjadi bukti, mengkhianati persetujuan saling menghormati prinsip rakan.
      PPBM tidak boleh diharap. Siapa tak kenal Dr Mahathir yang mengamalkan sikap matlamat menghalalkan cara. Semasa dia memerintah habis semua diganyangnya, dari rakyat sampailah kepada raja-raja melayu. Sekarang sudah tak punya kuasa panas badannya kerana merasakan dia masih punya kuasa.
      Betul-betul tepat dikatakan pepatah, pakatan pembangkang bersikap telunjuk lurus kelingking berkait.
      PAS harus bertegas. Islam adalah keutamaan. Melepaskan Islam demi menyahut ajakan pembangkang hanya merugikan PAS. PAS akan rugi di akhirat kerana meninggalkan Islam. Ingatlah bahawa orang Islam tidak akan dipatuk ular dalam satu lubang untuk kali kedua.Jika pucuk pimpinan mengubah pendirian berkompromi dengan pembangkang itu, PAS akan rosak seperti rosaknya mereka.
      PAS harus ingat, kelingking mereka sedang mengait supaya PAS jatuh tersungkur.

      Delete
    19. Setelah berlakunya demontrasi bersih kali ke 4, diwar-warkan akan berlaku pula bersih 5. Demo bersih yang dilakukan kerana ketidakpuasan hati terhadap perilaku pemimpin kerajaan yang menyalahgunakan kuasa.
      Pas tidak menyertai demo bersih 4. Kerana pengkhianatan dap terhadap pas yg menjadi biang keladi menendang pas keluar dari pakatan rakyat, maka pas membalas dgn tidak menyertai bersih 4. Akibatnya bersih 4 lompong penyertaan kaum melayu.
      Dan skrg dap mahu pas menyertai demo bersih 5. Dap mengatakan pas mesti menunjukkan komitment utk menumbangkan bn dgn menyertai bersih 5.
      Siapa dap mahu memerintah pas? Siapa melantik dap sbg tukang atur pergerakan pas?
      Setelah mencela haji hadi dan pas dgn berbagai celaan memualkan, dap mahu pas menjadi pak turut mereka dan menumpang kekuatan pas utk memeriahkan demo bersih 5. Hebat cing cong dap.
      Jelas pas bukan parti politik picisan. Jelas pas adalah pencatur utama politik negara. Harus tanpa pas, pembangkang malah apapun pakatan pembangkang, akan sukar utk menentang bn. Sudah ada profesor universiti mengatakan pas harus dipujuk menyertai demo bersih 5.
      Pujuk memujuk ini kelakuan budak kecil. Pas bukan budak kecil mahu dipujuk. Pas ada prinsip iaitu quran hadith. Hadith mengatakan org islam tidak akan dipatuk ular dlm lubang yg sama dua kali. Dap telah mematuk pas maka haji hadi dgn tegas menolak kerja sama lagi dgn dap.
      Penulis sgt setuju dgn pendirian haji hadi itu. Sikap hipokrit dap semakin jelas, tidak mengenang budi. Perdukilan dap dan macainya pan. Perdulikan tohmahan yg akan timbul yg mengatakan pas mahu membela umno. Kerana bila pas tidak setuju dgn tindakan pembangkang sahaja, pas dicela sebagai menyokong umno.

      Delete
    20. PAS kini perlu memperkasakan muafakat dengan rakan yang sedia menerima dasar yang dibawa.

      PAS sedang membina kekuatan blok Gagasan Sejahtera walaupun pelbagai cemuhan dibuat. Bagi PAS, lebih senang berpakat dengan yang jujur dari yang hanya ingin mengambil kesempatan dalam muafakat.
      Perjuangan PAS bukan hanya ingin menjatuhkan seorang pemimpin dan mengekalkan sistem yang korup, rasuah yang merompak jati diri rakyat Malaysia.
      Perubahan sistem bukan hanya berlegar kepada sistem sekular yang sama, yang hanya menukar nama.
      PAS inginkan perubahan kepada sistem yang beraksi kepada kebenaran dan keadilan sebagaimana yang diwahyukan Allah.
      Ada orang sinis dengan gagasan ini apa lagi bila dikaitkan dengan Islam atau nilai rabbani.

      Ia merasa akal manusia lebih hebat dari apa yang diturunkan oleh Allah.

      Pedulikan pandangan naif ini kerana kemanisan madu tidak akan dapat dinikmati, melainkan orang yang meminumnya.
      Kini, fokus rakyat tertumpu kepada pilihan raya. Rakyat perlu menilai kerja berterusan parti membantu rakyat waktu senang dan susah.

      Wakil rakyat bukan hanya dilihat muncul waktu keraian, kematian atau perayaan sahaja tetapi rakyat perlu melihat kesungguhan mereka membawa isu rakyat di parlimen atau Dewan Negeri dan bangkit berhujah dan membela nasib rakyat.
      Wakil rakyat perlu sedar ia adalah jawatan adalah amanah berat yang akan dihisab di akhirat.

      Pertimbangan kerja berasaskan nilai ukhrawi menyebabkan mereka sedar beratnya tanggungjawab, bukan mengambil kesempatan membolot kekayaan dan bermegah dengan pelbagai gelaran lalu menekan dan menzalimi rakyat marhaen di saat mempunyai kuasa dan kemaruk mempertahankan kuasa.

      Jawatan tidak boleh dilihat sebagai peluang membolot kekayaan peribadi dan kroni.
      Perubahan kesedaran politik perlu dipertingkatkan. Era mengambil kesempatan di musim pilihan raya perlu dikikis.

      Mengekalkan sistem yang korup akan hanya melahirkan negara yang bankrap.

      Bankrap jiwa dan harga diri menyebabkan rakyat menjadi pengemis di negara sendiri sebagaimana pepatah "ayam di kepuk mati kelaparan, itik di air mati kehausan".

      Delete
    21. Ketika pilihan raya negeri Sarawak, pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar, PAS diserang dengan hebat dari pelbagai penjuru.

      Serangan daripada kawan yang masih bertahaluf pun tidak kurang juga hebatnya, maklumlah dah dapat rakan baru yang kononnya dapat mengisi kekosongan yang ditinggalkan PAS.
      Hari ini, PAS dan presiden PAS dijadikan "punching bag" dengan pelbagai tuduhan kurang enak terutamanya fitnah yang paling banyak diulang iaitu kononnya nak kerjasama dengan Umno dan makan dedak Umno.
      Meskipun diserang, hari ini nampaknya ramai pula mengharapkan kerjasama bersama PAS.
      Bukankah pelik untuk meminta kerjasama dengan sebuah parti yang dituduh makan dedak Umno?
      Pertandingan dalam pilihan raya bukan hanya sekadar ada calon sahaja. Jentera parti mesti wujud bagi menjalankan kerja sepanjang kempen dan selepasnya.

      Kempen pilihan raya bukan sekadar menonjolkan calon yang kononnya diiktiraf berwibawa dan boleh menang ketika pilihan raya mendekati tetapi juga persediaan jentera dan petugas.

      Ada parti yang ada calon tapi jentera dan petugas langsung tak nampak batang hidung.

      Delete
    22. DEMI penumbangkan BN dalam PRU 14, semuanya mengajak PAS bersetuju dengan formula satu lawan satu seperti yang PAS setujui sejak PRU 1999.PAS telah tahu untung ruginya. Cuma sekarang ia menarik diri dalam persekutuan pembangkang setelah masak dengan asam garamnya sejak sekian lama.


      Semua mengajak pembangkang bersatu baik pembangkang lebih 60 tahun lalu atau yang baru jadi pembangkang dua tiga minggu ini. Tetapi semua yang mengajak pembangkang bersatu itulah yang memecahkan pembangkang. Mereka yang mengajak itu sebenarnya menyuruh berpecah.

      Parti pembangkang yang paling lama yang ada sekarang ialah PAS sejak tahun 1951. Semua pembangkang dalam PRU 1955 sudah berkubur kecuali PAS. PRM ada dan tiada sama saja. DAP datang tahun 1965. Jika DAP berpadangan jauh tentang satu lawan satu adalah politik paling penting baik dari 2000 ke atas, ia tak bentuk parti sendiri. Usahakan PAS jadi parti alternatif kepada BN.

      Membentuk parti sendiri menjadikan pembangkang pecah dua. Apabila ada pilihan raya ia jadi tiga penjuru.

      Kemudian Umno buang DS Anwar Ibrahim. Jika dia berpandangan jauh, dia masuk PAS atau DAP saja. Dia hendak parti sendiri. Dirangkumnya PRM dam PKR. Rasminya pembangkang jadi tiga.

      Secara teori, sekalipun tiada muafakat antara PAS dan DAP semua pembangkang penting itu masih dua, satu lawan satu berlaku secara sendiri. PAS tidak bertanding di tempat DAP bertanding, dan DAP tidak tertarik di tempat PAS bertanding.

      Sesudah ada PKR wujud Pakatan Rakyat, satu lawan satu dapat dirundingkan. Tetapi Mahathir dan Umno tempelak Melayu pecah tiga dengan adanya PKR. Satu lawan satu dalam PRU 2008 dan 2013 betul-betul mencemaskan BN. Tsunami melanda BN hingga air naik ke paras hidung. Jika sedikit lagi air naik BN nescaya lemas.

      Bersekutu dan setiakawan adalah idealisma yang tidak sentiasa indah. Jika jamaah Islam yang berbilang dibekalkan dengan al-Quran dan Sunnah lagi bergigit, inikan pula berkawan dengan yang tidak suka berpandukan agama. Cinta hanya indah semasa berbulan madu. Selesai bulan madu lidah dan gigi lagi bergigit.

      Terbaik buat PAS ialah menarik diri daripada tahaluf dengan DAP. Ia cabaran buat DAP dan PKR. Jika sedia bersabar, fikirkan apa cara PAS dapat diajak balik bertahaluf. Tetapi DAP dan PKR mengambil langkah menggantikan tempat yang dikosongkan PAS. DAP menggalakkan serpihan PAS menggantikan PAS dan orang kuat PKR seperti Rafizi Ramli sertai kempen serpihan PAS mengadakan parti sendiri dan mengisi kekosongan ditinggalkan PAS.

      Sepatutnya mereka mengusahakan PAS balik dalam Pakatan supaya pembangkang kekal tiga saja, bukan menambah parti pembangkang jadi empat. Pembangkang yang empat adalah lebih payah dari pembangkang yang tiga. Apa jadi pada PAS adalah masalahnya, tetapi dengan menggalakkan serpihan PAS menjadikan satu lawan satu perkara mustahil.

      Sepatutnya mereka halang serpihan PAS. Menggalakkan serpihan memecahkan lagi pembangkang. Yang menggalakkan memecahkan lagi pembangkang dan yang serpih sendiri pun memecahkan juga pembangkang.

      Datang pula Dr. Mahathir dan Muhyiddin. Ajak juga satu lawan satu, tapi depa pun tambah satu lagi parti. Bertambah pecah pembangkang. Sepatutnya Mahathir masuk saja PKR atau DAP kalau tak mahu PAS. Yang terbaiknya masuk PAS. Ia boleh mengurangkan parti pembangkang. Yang serpih itu bercakap macam-macam perlunya pembangkang bersatu. Menubuh parti baru memecah pembangkang.

      Semua yang hendak menumbangkan BN tengah memecahkan pembangkang.

      Delete
    23. Isu persempadanan semula bahagian-bahagian pilihan raya yang sedang dilakukan oleh pihak SPR sebenarnya membuka tembelang kekalutan DAP khasnya di negeri Selangor.
      Sejurus cadangan persempadanan semula ini dipamerkan, pimpinan DAP antara yang terawal melontarkan komen.


      Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua umpamanya mendakwa bahawa tindakan sewenang-wenang SPR mengubah dan meminda sempadan-sempadan pilihan raya di Selangor akan membuka peluang BN kembali berkuasa di negeri ini.

      Pua mendakwa sekurang-kurangnya 7 kerusi DUN akan dikuasai oleh BN melalui proses persempadanan baru ini kiranya pilihan raya diadakan selepas ia diluluskan. Kerusi-kerusi berkenaan adalah:

      1. Sabak (PAS)
      2. Hulu Kelang (PAS) (dicuri Pan)
      3. Sementa (PKR)
      4. Selat Kelang (PAS)
      5. Pelabuhan Kelang (PKR) (kini Bebas)
      6. Sejangkang (PAS)
      7. Morib (PAS) (dicuri Pan)

      Manakala 10 lagi kerusi (yang tidak disebutkan) mempunyai potensi majoritinya dikurangkan malah boleh juga dirampas BN.

      Atas dasar ini Penasihat Agung DAP, Lim Kit Siang kemudiannya mencadangkan agar Dewan Negeri Selangor dibubarkan supaya pilihan raya negeri dapat dilakukan sebelum proses persempadanan ini diluluskan.

      Cadangan ini ditolak dengan tegas oleh MB Selangor, Datuk Seri Azmin Ali yang menyatakan bahawa kerajaannya tidak akan mengkhianati mandat besar yang diberikan oleh rakyat Selangor pada PRU ke-13 lalu dengan mengangkat PKR, PAS dan DAP untuk memerintah.

      Pilihan raya awal tidak akan dipanggil kata Azmin dan sebaliknya kerajaan negeri akan menggunakan proses undang-undang bagi memperbetulkan tindakan pihak SPR itu.

      Kemudian seorang lagi pemimpin kanan DAP, Liew Chin Tong yang mengulas laporan akhbar Nanyang Siang Pau yang mendakwa ada kerjasama politik antara Umno dan PAS untuk merampas Selangor melalui proses persempadanan semula ini berkata: “Sukar untuk pastikan sejauh mana kebenaran laporan tersebut tetapi kebarangkalian wujudnya perjanjian sedemikian tidak boleh dipandang ringan. Malah, ia merupakan andaian yang paling logik ekoran hubungan UMNO dan PAS yang semakin kuat”.

      Sekali lagi DAP menjadikan PAS sebagai mangsa, mereka dengan jahat cuba mencetuskan keraguan rakyat terhadap PAS, apabila melemparkan fitnah kononnya ada kerjasama PAS dan Umno dalam proses persempadanan semula SPR ini.

      Kalau kita teliti kenyataan Tony Pua di atas dan bandingkan dengan kenyataan Liew Chin Tong, di situ sahaja terbukti betapa bercabangnya lidah para pimpinan DAP ini.

      Tony mendakwa 7 kerusi Dun Selangor boleh dikuasai BN dalam proses persempadanan ini. Dari 7 kerusi itu kalau kita perhati 5 adalah milik PAS. Bermakna PASlah pada pandangan Tony yang akan rugi besar melalui proses persempadanan semula ini.

      Tiba-tiba Liew pula mendakwa keberangkalian wujudnya perjanjian atau kerjasama PAS dan Umno untuk menentang PKR dan Pan.

      Kalau ada kerjasama PAS dan Umno, kenapa proses persempadanan pilihan raya ini yang Tony dakwa mahu membuka peluang buat BN kembali berkuasa di Selangor mengakibatkan PAS bakal kalah 5 kerusi.

      Kerjasama apanya kalau BN menang dan PAS kalah?

      Ketua Penenragan PAS Pusat, Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi dalam kenyataan akhbarnya menyebut: "Bukannya pendirian dan sikap politik PAS yang tidak jelas sebaliknya cara dan matlamat berpolitik DAPlah yang sudah tidak relevan. Kenyataan berasaskan persepsi dan propaganda jahat bukanlah cara yang sihat dalam berpolitik. Namun adalah amat dikesali apabila cara itu masih digunapakai sebahagian pemimpin DAP bagi melaraskan peluru dendam terhadap PAS".

      PAS sendiri telah menyatakan bantahannya terhadap proses persempadanan semula SPR ini. Tak perlulah DAP menunjukkan kepada awam lidah bercabangnya itu.

      DAP jagalah tepi kainnya sendiri serta anak kelahirannya PAN. Tak perlulah sibuk hal pasal apatah lagi terus menyanyikan lagu fitnah kerjasama PAS dan Umno.

      PAS istiqamah dengan agenda perjuangan Islamnya. Ia akan terus dijunjung dan dijulang sama ada DAP suka ataupun tidak. –

      Delete
    24. Kerjasama PAS dan DAP sebelum ini tidak menghasilkan formula yang mampu menarik undi rakyat teramai akibat sikap DAP yang didakwa gagal memenangi hati orang Melayu.

      DAP gagal memanfaatkan “usaha bersungguh PAS” ketika bersama dalam Pakatan Rakyat untuk membuang “wajah chauvinis” mereka.

      Kegagalan itu akhirnya membuatkan PAS terpaksa menerima bahana akibat keengganan DAP berubah.
      “Walaupun DAP konsisten menentang kebobrokan BN terutama berkait pengurusan kewangan dan ekonomi negara, tetapi mereka gagal memahami isu-isu negara dengan baik terutama perihal agama, hubungan antara kaum dan banyak lagi.
      “Malaysia tidak mampu lagi menerima politik benci-membenci dengan fitnah dan saling mencipta provokasi serta sentimen jahat sesama rakyat,”

      Delete
    25. PAS berlawan dengan Umno sejak daripada Pilihan raya 1955 kerana dasar, bukan kerana Umno sebuah parti rasuah dan hilang integriti. Perjuangan Umno ini rosak bukan sekarang, bukan zaman Najib yang mana kita bersama Tun Mahathir untuk menjatuhkannya.

      UMNO ini rosak semenjak zaman Tunku Abdul Rahman lagi. Pemimpin silih berganti tetapi dasar UMNO tak pernah berubah. Kalau mereka bergaduh sehingga pecah dan parti baru ditubuhkan bukan kerana untuk menegakkan hak rakyat tetapi untuk kepentingan diri masing-masing.

      Dalam kita berjuang yang penting ialah akhlak perlu dipelihara dan dijaga, supaya kita tidak ditempelak, berprinsip tetapi tidak berakhlak. Sabda Rasulullah SAW bermaksud "Siapa yang mencari Redha Allah, manusia akan marah,sedangkan Allah Ridha. Akhirnya manusia juga akan redha. Siapa yang mencari Redha manusia, Allah akan murka dan akhirnya manusia juga akan marah".

      Sikap PAS ialah mengamalkan politik matang dengan mengambil pendirian tidak bermusuhan dengan pemimpin UMNO sebaliknya mengekalkan pada tahap parti UMNO. Jadi tidak hairan dalam kita bermusuh dengan UMNO, UMNO walaupun tidak banyak mengamalkan ajaran Islam mereka tidak sampai menghina pemimpin PAS seburuk-buruknya.

      Memang dalam politik ada emosi tetapi kita belum jumpa lagi pemimpin UMNO menghina ulama PAS bila mereka meninggal dunia.

      Kita lihat apa yang UMNO tak kata kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz? Saban hari dalam akhbar dan media TV menyerang Tok Guru Nik Abdul Aziz.

      Tapi bila Tok Guru meninggal dunia, ramai pimpinan UMNO datang untuk mengucapkan takziah dan kata-kata baik. Mereka tak menghina bila ada pimpinan PAS meninggal dunia. Begitu juga PAS bersikap dengan UMNO.

      Tapi berlainan sekali dengan parti serpihan PAS akibat daripada kalah pemilihan. Mereka dan ahli parti PAN sangat kurang ajar dengan pimpinan PAS, sedangkan dulu mereka yang banyak men'jilat'. Mereka menepikan ajaran Islam. Bila mereka rasa gagah kerana disokong oleh DAP, berkawan dengan orang kapir, mereka sanggup menghina ulama Islam, pemimpin Islam demi meraih undi orang kapir.

      Mereka sanggup menepikan kepentingan Islam termasuk RUU 355 atau hudud demi untuk mencapai cita-cita untuk menang pilihan raya, meraih undi bukan Islam (kapir).

      Sejahat-jahat UMNO tak celepur seperti ahli PAN. Mana orang IKRAM dalam PAN? Kenapa membisu dan menjadi bodoh?

      Delete
    26. Setelah terkena dedak-nasikangkang bijaN 1MDB, tak payah cerita pasal istiqamah lah.
      Kemungkaran bijaN-1MDB depan mata pun tidak berani nak tentang, siang malam kelentong pengikut supaya istaqamah.....hampehhh.

      Delete
    27. Anon 9:35 sampai ke 10:18...

      Berapa keratlah Bani Melayu yg rajin membaca & mengkaji tulisan Tuan yg berjela2 itu..

      Mereka lebih gemar mendengar ceramah jenaka kawin banyak & kuat jimak..

      Almaklum sajalah, makam tertinggi pun dinaratifkan sebagai terminal untuk memuaskan nafsu kaum lelaki..

      Apakata Tuan pautkan sahaja link blog Tuan disini..

      Mudah2an ada jugalah dua atau tiga kerat Bani Melayu yg khusyuk membacanya..

      Salam hormat.

      Delete
    28. Dogma yang perlu difikirkan kembali secara sedar ialah benarkah pakatan pembangkang hari ini lebih berwibawa daripada BN untuk memerintah negara? Penulis lontarkan pertanyaan ini agar kalian mula menilai satu persatu parti-parti yang bercita-cita besar untuk menguasai Putrajaya. Sedarkah kalian bahawa ada perbezaan jelas antara tingkah pembangkang sebelum dan selepas PRU13.

      Pada pandangan penulis, PAS jangan terlalu memberi prioriti terhadap strategi satu lawan satu; sedangkan dengan kewujudan PPBM pertandingan 3 penjuru pada banyak tempat mungkin lebih menguntungkan PAS. Namun fokus perbincangan ini ialah dengan siapa harus kita berkawan dan bekerjasama. Bukan kerana kita tidak mahu berkerjasama dan mengurangkan musuh. Cuma penulis berharap PAS tegas dengan Gagasan Sejahtera sebagai blok ketiga.
      Isu yang sepatutnya dilihat ialah sejauh mana PAS mampu menjayakan cita-cita perjuangan dan merealisasikan citra politiknya yang berpaksikan Islam. Mari kita lihat satu persatu parti-parti yang menagih kehadiran kita kerana mereka baru sedar bahawa PAS adalah parti Islam/Melayu teras.
      Pertama, PKR. Parti ini semacam terbahagi kepada dua pendekatan. Satu ingin bersama dengan PAS dan sebahagian lagi geli melihat janggut kita. Sepihak bersikap terbuka dengan dasar-dasar kita manakala sepihak lagi sinis dan kontradik dengan apa yang kita perjuangkan. Bolehkah kita percaya dengan parti yang bermain kayu tiga? Aku hanya memperingatkan.
      Apakah PKR boleh menjadi gandingan kerajaan pusat yang baik? Kita harus menilai sikap mereka sejak peristiwa penyingkiran Tan Sri Khalid Ibrahim dari kerusi MB Selangor dan PKR. Pemimpin yang telus dan berwibawa begitu boleh mereka comotkan dengan dokumen fitnah 90 mukasurat. Bagaimana pula dakwaan rasuah seks yang memalit lumpur di badan kerajaan PKR Selangor? Mampukah nanti pemimpin-pemimpin PKR menjadi role model apabila menguasai Putrajaya?
      Kedua, PPBM. Usah dinafikan bahawa mereka masih membawa cara hidup, fahaman dan pendekatan UMNO. Malah mereka masih sayangkan UMNO sebenarnya. Tengoklah kalau Najib berundur. Jangan pula kita lupa pada sikap Mahathir terhadap syariah dan hudud. Bukankah amat menggerunkan kita? Bukan Mahathir berseorangan dalam hal ini. Perhatilah penjilat sekeliling mereka. Semua ahli PAS boleh kenal perangai dan sikap mereka.
      Andai jadi rakan sekutu di Putrajaya, adakah mereka akan berlaga angin dengan dasar PAS? Perangai mereka adalah perangai UMNO. Tak kan begitu mudah lenyap segala kebobrokan mereka semasa bersama UMNO semalam? Aku sama sekali tidak percaya kepada parti yang tertubuh atas dasar benci kepada individu bernama Najib.
      Ketiga, DAP. Senak kepalalah kalau hendak meletakkan harapan kepada kereta kebal pemusnah ini. Mereka boleh u-turn 360 darjah untuk membedil rakan sendiri. Kata Malek Redzuan dalam lagu hitnya, “cukup sampai di sini, sayang”.
      Bukan sekadar itu, apa berlaku kepada CAT sekarang? Apa sebenarnya lolongan kerajaan yang pernah menempelkan kemuliaan Khalifah Umar Abdul Aziz ini? Isu rasuah Lim Guan Eng, isu duit kopi perumahan rakyat, isu tambak laut, isu perobohan premis penjaja kecil dan banyak lagi? Inikah model kerajaan yang mendakwa dapat mengakhiri derita rakyat apabila menawan Putrajaya?
      Keempat, PAN. Tak masuk buku langsung untuk dibahaskan. Ahli PAS tak payah lagi diperkenalkan satu persatu pemimpin PAN yang baru sahaja membuka kamus ‘dosa’ ini.
      Justeru, perlukah PAS meletakkan harapan untuk mempersadakan tuntutan syariah dan kerajaan yang bersih bersama parti-parti dalam blok pembangkang tersebut? Fikirlah masak-masak secara tuntas dan holistik. Jangan terkesima akan jalan untuk dapat kerusi sahaja.
      Adakah semua parti itu akan mengizinkan PAS melaksanakan syariah, membanteras maksiat dan rumah persundalan, penjualan arak secara bebas, menghalang LGBT dan liberaslime agama dan sebagainya apabila masing-masing berkongsi kuasa nanti? Andai mereka mendapat jumlah kerusi yang dominan, tidak mustahil mereka menendang PAS ketika itu. Semua itu akan berlaku jika PAS silap membaca seni politik dan gagal membuat percaturan yang tepat.

      Delete
    29. Bagi rakyat yang ingin mereka lihat ada usaha untuk memperbaiki keburukan yang dilakukan oleh Najib dan kabinetnya, tidak kiralah usaha dilakukan oleh mereka yang pernah melakukan kesilapan dan kesalahan.

      Yang penting sekarang jika Najib masih berkuasa dengan sewenang-wenangnya negara ini akan hancur lumat dan tidak akan lagi berada dalam keadaan sebuah negara yang berdaulat dan merdeka.

      Pembunuhan Umno asal oleh Dr Mahathir adalah diatas sokongan semua pemimpin Umno yang menganggotai jawatankuasa penaja parti baru itu. Ingat alamat parti tersebut terdaftar di Seri Perdana dan diantara mereka yang menganggotai jawatankuasa tertinggi penajanya ialah Abdullah Badawi, Anwar Ibrahim, Najib Tun Razak dan yang lain-lain yang telah menyeleweng itu.

      Justeru yang dikutuk dan yang mengutuk adalah dari kumpulan yang sama yang sudah tidak sehaluan lagi. Mereka sanggup memusnahkan institusi politik orang Melayu dan sekarang ini mereka ini jugalah yang bercakap tanpa malu tentang perjuangan Melayu dan agamanya.

      Politiknya tiada, agamanya pun hancur dan tidak keruan hala tujunya. Itu sebabnya saya meramalkan barangan tiruan tidak akan tahan lama. Umno yang ada pada hari ini adalah Umno tiruan dan tidak mungkin sama kualitinya dengan Umno yang pimpinan bunuh dahulu. Pembunuhan Umno lama dahulu bukan sahaja melibatkan parti Umno itu sahaja, malahan ia telah menjahanamkan semangat pengasingan kuasa dalam negara kita.

      Politik dan eksekutif telah menguasai badan kehakiman serta legislatif. Sejak itu kuasa tertumpu ditangan Perdana Menteri Dr Mahathir dan PM-PM seterusnya, dan yang lebih buruk sekali keadaannya ialah dibawah Perdana Menteri Najib.

      Perdana Menteri Malaysia sekarang lebih kuat kuasanya dari Presiden AS kerana PM negara ini boleh memasukkan dan mengeluarkan orang dari penjara. Mahkamah hanya merupakan ‘rubber-stamp’ sahaja dan tidak tahulah bagaimana generasi yang akan datang menerima keadaan ini.

      Bagi blog ini isu 1MDB ‘is a done issue’ dan segala yang wajar dilakukan oleh rakyat wajar dilakukan dengan sepenuhnya. Tetapi yang lebih penting lagi ialah kehancuran ‘struktur’ politik dan kerajaan merupakan satu perkara yang besar dan jika ia tidak ditangani dengan segera dan cara yang betul, negara akan musnah dan ia tidak akan lagi mempunyai ‘form’ dan budaya yang sepatutnya ada bagi sesebuah negara yang maju atau negara yang ingin maju seperti yang dilaungkan oleh ramai pemimpin tetapi tidak memahami apa yang mereka laungkan itu.

      Tidak mungkin pemimpin-pemimpin dari dalam kabinet hari ini boleh dan mempunyai kemampuan untuk melakukan ‘structural changes’ ini kerana mereka adalah penyumbang kepada kerosakan struktur politik dan kerajaan hari ini. 'To the ethics of democracy once there is a change in the country's leadership the entire current cabinet should resign as they have failed as the managers of the country as mandated by the people'.

      Mereka yang ada pada hari ini hanya akan melebarkan lagi masalah ketegangan antara kaum dan impian untuk mencapai ‘ultimate’ kita iaitu perpaduan nasional tidak mungkin tercapai sampai bila-bila.

      Delete
    30. Pergi buat blog sendirilah. Tak payah susah2 nak tulis panjang menjela2. Tak ada orang nak baca panjang2. Akhirnya perasan syok sendiri je. Ingat org nak buang masa baca tiap patah berkait lepas satu-satu sampai habis ke? Tak ada makna orang minat. Ingat org tak ada kerja lain nak buat ke? Pi baca sendirilah.

      Delete
    31. Assalamualaikum,,,
      Asalnya Bersih dianjurkan untuk pilihanraya yang bersih, tidak berat sebelah dan tiada penipuan.Sejarah Bersih bermula di Kuala Terengganu apabila 2 orang pemuda PAS ditembak dan didakwa oleh kerajaan BN tetapi kemudianya meyaksikan satu perarakan besar besaran di kuala Lumpur sehingga zainudin Maidin tergagap gapap menjawab soalan Al Jazira.


      Itulah bermulanya bersih yang disokong kuat oleh PAS semata mata menuntut diadakan piliahnraya yang bersih dan adil.Tetapi hari ini Bersih yang akan diadakan untuk kali ke 5 sudah bertukar arah, daripada tuntutan pilihanraya yang bersih kepada tuntutan untul Najib meletakkan jawatan dan akan diuruskan oleh pendokong liberal yang turut menuntut LGBT diberikan yag sama seperti orang lain.Tahukan anda semua bahawa golongan LGBT yang diperjuangkan oleh pendokong liberal ini sebenarnya tidak bersih?

      Kaum LGBT adalah antara kaum yang kotor amalannya.Apabila mereka bersama dan mabuk seperti mabuk daun ketom, semuanya boleh diminum, dimakan malah dalam kes kes terlampau, ada yang minum air kencing dan ada yang makan najis. Itu kenyataan kepada amalan biasa kepada kaum LGBT dan kaum ini turut diperjuangkan oleh pemimpin Bersih agar diberi tempat dalam masyarakat.

      bagaimana pejuang Bersih turut berjuang untuk satu kaum yang pengotor? Dan lagi pelik kalau ada pemimpin parti politik yang turut berjuang bersama Bersih untuk menjatuhkan Najib? Mana lebih kotor Najib atau LGBT?

      Tak munasabah langsung pemimpin seperti Mat Sabu and the geng boleh bersengkongkol dengan mereka yang berjuang untuk Bersih serta pada masa yang sama berjuang untuk pengotor LGBT?

      Delete
    32. Assalamualaikum,,, Sesudah membuat pengakuan tidak lagi minum arak dan sudah bertaubat untuk jadi calon PR dulu, Zaid semakin menjadi jadi.Lawanyan kepada hukum Islam nampaknya dipanjangkan sehingga sanggup bersengkongkol dengan orang kapir untuk menentang hukum Islam dengan hujah dia sajalah yang pandai sehingga bukan sahaja ulamak yang nak dia lawan tetapi ALLAH yang sudah menegaskan agar hambanya sentiasa mendengar dan mentaati.Tapi Zaid langsung tak mendengar, apatah lagi mentaati sebaliknya Zaid tetap mahu tunjuk pandai sehingga jadi bodoh pian kerana menyokong kapir yang menentang hukum Allah.


      Ada orang kata Zaid sengaja tunjuk pandai kerana mahu jadi popular setelah disisihkan oleh banyak pihak.Apapun tindakannya menyokong kapir yang menentang RUU 355 adalah tindakan bodoh dari seorang yang mengaku sudah bertaubat.

      Ada ker patut Zaid bercakap dengan akhbar cina dan berkata kesan RUU 355 lebih besar kerana akan ada dua set undang undang dalam Malaysia.Bodohnya Zaid sebagai peguam kerana tidak menyedari bahawa sudahpun ada dua set undang undang dalam negara.Undang undang syariah yang dibawah kuasa negri tu apa? Bodohnya Zaid kerana dalam usahanya menentang hukum Islam seperti dikehendaki oleh Islam dia tidak sedar bahawa sekarangpun ada undang undang syariah yang dibicarakan di mahkamah syariah yang menjadikan dua set undang undang dalam negara.

      Kenapa Zaid bebal sangat ketika menyeru orang kapir supaya menolak RUU 355 dengan hujah akan terkesan kepada mereka? Apakah selama ini orang kapir terkesan dengan undang undang syariah?bodoh pian si Zaid pentobat kapir reko'ng!

      Mungkin Zaid sebenarnya tidak sedar sebagai peguam bahawa atas prinsip keadilan, orang orang kapir yang terlibat dengan pesalah syariah muslim sepatutnya menerima hukuman yang sama, tetapi sekarang ini dikecualikan.Dan dengan RUU 355 nampaknya mereka masih bakal dikecualikan, jadi kenapa bodoh sangat bekempen kepada orang kapir supaya menolak RUU 355?

      Sebenarnya Zaid, atas prinsip keadilan inilah, orang orang kapir sepatutnya turut dibicarakan kalau mereka tertangkap kerana melakukan kesalahan syariah bersama orang Islam, bukan dilepaskan begitu saja cuma pilihan diberi kepada mereka samada nak dibicarakan di mahkamah syariah atau sivil tetapi tidak ada undang undang sivil yang boleh membicarakan mereka sekarang ini.

      Jadi sepatutnya Zaid membantu RUU 355 dengan berkempen kepada orang kapir supaya jangan mess around dengan muslim.Mengajar orang kapir supaya menghormati Islam sebagai seorang peguam Islam bukan sebaliknya mengajak orang kapir untuk menolak RUU 355 yang sebenarnya tidak ada kena mengena dengan mereka walau sedikitpun.

      Tapi Zaid mungkin bimbang RUU 355 akan membuka jalan yang lebih luas dalam usaha merealisasikan seluruh hukum Islam termasuk juga hukum kepada kapir yang tertangkap bersama pesalah syariah muslim.Ini ketakutan Zaid yang sebenarnya mungkin, tapi untuk apa Zaid takut, bukankah lebih baik kalau dia takutkan mati?

      Kalau itulah kesnya, memang sahlah Zaid ni bodoh pian dan bodoh yang tak boleh diajar sebab sabda nabi orang yang cerdik itu sentiasa mengingati mati tapi Zaid langsung tak terfikir pasal mati.

      Delete
    33. Assalamualaikum,,, Dalam usaha untuk menjatuhkan Najib dan kerajaan BN, parti parti pembangkang dikatakan perlu bersatu dan untuk bersatu mereka perlukan PAS.Jadi nampaknya usaha untuk menarik PAS ke dalam kesatuan pembangkang diperhebatkan dan dalam kehebatan usaha usaha yang diambil pembangkang untuk membawa PAS ke dalam pakatan pembangkang, tanpa sedar atau memang disengajakan, timbul perkara yang kelakar dan semakin hari semakin kelakar.


      Sebabnya, sambutan dingin PAS kepada pelawaan untuk berpakat.ditambah pula kepada kebimbangan kepada kemungkinan PAS akan bekerjasama dengan Umno atau bakal menandatangani MOU bersama Umno untuk menghadapi PRU akan datang,barangkali.

      Yang kelakarnya antaranya ialah kenyataan Mat Sabu presiden PANgang yang berkata akan terus memujuk PAS untuk bersetuju berpakat dengan pembangkang.Ketakutan cuba diwar warkan kepada PAS kepada pertanding 3 penjuru yang mungkin akan membawa kemenangan mudah BN dalam PRU, tetapi Mat Sabu gelabah habis memikirkan kemungkinan pertandingan 3 penjuru tidak akan berlaku seandainya ada MOU bersama antara PAS dan Umno pada ketika Bersatu dan parti pembangkang lain sudah bersedia untuk tidak bertanding menentang satu sama lain.

      Itulah yang menjadi kebimbangan pembangkang sekarang ini sehingga terbaru plot raja lawak diteruskan Mahathir.Dia mendakwa Kelantan akan dapat royalti kalau pembangkang menang sedangkan ketika PRU 13 dulu DSAI pernah berjanji untuk memulangkan royalti kepada negeri dengan peratusan yang ditambah kalau PR menang PRU 13 dulu.

      Sekarang Mahathir mengulangi janji yang sama pada ketika semua faham kedudukan royalti sekarang.Kelantan dinafikan royalti minyak, siapa punya kerja, Mahathir jugak kan? sekarang Mahathir janji untuk memulangkan royalti sesudah dia yang memulakan episod royalti dengan negri negri yang dimenangi pembangkang.Bukankah itu kelakar?

      PAS tetap melihat PANgang sebagai pengkianatan, jadi bagaiman PAS nak bekerjasama dengan pengkianat? Inilah yang dipekakkan oleh Mat Sabu dan lain lain pemimpin PANgang.PAS sudah jelas pendiriannya, tidak akan bekerjasama dengan pengkianat tapi PANgang buat pekak badak.PAS sudah jelas dengan prinsipnya dan menyampaikan mesej jelas bahawa sesiapa yang nak berkerjasama dengan PAS mesti menghormati dan mengutamakan Islam, bukan mengutamakan keselamatan.Tapi parti parti pembangkang lain buat pekak badak juga dan masih mengutamakan keselamatan.

      Delete
    34. "Jika matahari diletakkan di tangan kananku dan bulan di tangan kiriku, sekali-kali aku tidak akan meninggalkan usaha dakwah ini sehingga Allah berikan kemenangan atau aku binasa kerananya."



      Begitulah ungkapan maksud Rasulullah SAW bilamana diminta untuk meninggalkan berdakwah demi menjaga hati kaum kerabatnya di Mekah. Menyakiti hati manusia bukanlah satu tujuan dakwah namun ia adalah anjalan dari hati manusia yang tidak bersetuju dengannya.

      Kita tidak mampu menolaknya, kerana jika mampu, pastinya Rasulullah SAW juga mampu melakukannya, namun sehingga wafatnya Rasulullah SAW sekalipun masih ada golongan pembencinya.

      Penegasan Rasulullah SAW adalah bertepatan dengan tujuan Allah SWT mengutuskannya di atas muka bumi sebagai utusan-Nya yang meletakkan Islam sebagai agenda yang lebih utama mengatasi dari memelihara hati manusia.

      Prinsip dakwah sememangnya akan sentiasa tegang bila bertarikan dengan sesuatu yang mencanggahinya, ada ketikanya akan terputus hubungan sebagaimana putusnya hubungan Rasulullah SAW dengan kaum kerabatnya di Mekah.

      Tegas bukan bererti sombong, sombong itu ialah apabila manusia mendustai nikmat yang Allah kurniakan padanya. Islam adalah antara nikmat terbesar dari Allah SWT kepada manusia.

      Manusia yang bersyukur dengan nikmat Islam pasti akan meletakkan ia sebagai yang paling bernilai mengatasi segala bentuk kekayaan di atas muka bumi, sama sekali tidak boleh ditukar ganti.

      Orang yang mensyukurinya pasti menjadikan ia sebagai matlamat perjuangannya. Semua dikorbankan sama ada tenaga, harta hingga nyawa sekalipun akan diserahkan demi Islam yang sangat berharga.

      Rasulullah SAW menolak pelawaan dan tawaran, ini bukan bermaksud sombong. Tetapi inilah ketegasan di dalam memelihara amanah Allah SWT kepadanya dan inilah juga tanda kesyukuran atas nikmat terbesar kurniaan Allah iaitu Islam.

      Inilah juga prinsip yang PAS perjuangkan, PAS menolak pelawaan bukan bererti sombong, tapi PAS tidak mahu berlaku sombong dengan Allah SWT. Di dalam hadis qudsi Rasulullah SAW bersabda bahawa Allah SWT berfirman (maksudnya): "Takabbur itu adalah selendang Ku dan kesombongan itu adalah kain Ku, barang siapa yang mengambil salah satu dari keduanya, Aku akan campakkan ia ke dalam neraka jahannam dan tiada Aku peduli".

      Lagipun tukaran yang hendak diberikan kepada PAS tidak berpadanan, mana mungkin Islam boleh ditukar dengan sesuatu yang tidak seharganya, kalau tukar juga, rugi dunia dan rugi akhirat. -

      Delete
    35. lepaih mkn jgn lupa cari tin milo.
      nak cari tin milo..nak cari tinmilo
      nak cari tinmilo............
      bila dpt tinmilo kita cari timah lolo..kemdian kita bwat bungalo..
      islam mesti d petahankan.. mlayu mampuih la lo ..

      Delete
    36. kita hendaklah besangka baik dgn. orangramai..jgn besangka tak baik. satni kena timpa balak dkt palak.
      tapi bila fikir balik bekali-kali balak pun dah habih kita orang sapu
      nak timpa palak-palak sapa...

      Delete
    37. Kepada budin,

      Minta delete komen2 copy-paste drp site2 lain ni. Kami sepakat xada masa nk baca n xnk baca

      Delete
  2. Ya allah selamatkan la negaraku dari rejim najib rosmah

    ReplyDelete
  3. Ya Din, kerajaan busuk ni harus di pinggirkan. Dah keterlaluan

    ReplyDelete
  4. Mohd najib pasti tumbang..perjuangan nii tiada noktah budin..pelan2 kayuhh biar sampai tujuan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dah tak ada modal lagi dah.
      Kemana saja dia pergi dia akan menjual nama tun razak.
      Ayahandanya yg buat itu dan buat ini.
      Habis tu najib buat apa selama ni?
      Merompak dan menyamun duit rakyat?
      Menjual tanah air sendiri atas nama pelaburan dan pembangunan negara?
      Melarang orang2 kampong jgn minta projek kpd kerajaan.
      Jadi semua projek2 dia dan kroni2 dia nak kemut ker?
      Phuiiiii...

      Delete
    2. Nama pun menteri karbinet.
      Buka saja karbinet penuh dgn duit ratusan juta

      Delete
  5. PRU14 siapa menang?

    Tidak dapat saya nafikan bahkan dengan penuh iltizam dan confident bahawa BN akan menang besar pada PRU14 nanti. Kemenangan BN adalam PRU14 akan dijangka lebih besar daripada PRU sebelumnya. Sokongan cina dan india terhadap BN semakin meningkat berbanding sokongan mereka terhadap DAP dan PKR. Parti BERSATU yang dikatakan dan dimomokkan oleh cybertrooper PKR dan DAP membawa kepada kemenangan pembangkang adalah sebenarnya satu strategi Tun Mahathir memecah-belahkan pembangkang. Tidak mustahil nanti menjelang PRU14, BERSATU akan berpaling tadah dengan pembangkang dan menjadi parti komponen BN bagi membantu UMNO menang PRU14 nanti. Saya dengan yakin sekali bahawa Selangor akan dirampas semula oleh BN yang mana ianya akan diterajui oleh Tan Sri Noh Omar sebagai MB Selangor yang baru. Begitu juga Kelantan, Tan Sri Anuar Musa akan menjadi MB Kelantan. Bagi negeri Pulau Pinang, MCA akan menerajui negeri tersebut dengan Dato Liow Tiong Lai menjadi MB Pulau Pinang nanti. Secara tidak langsung, legasi Lim akan terbungkus buat selama-lamanya dan kembali ke Korea Utara bagi menumbangkan Kim Jong Un. Begitu juga, Dato Ahmad Maslan akan menerajui negeri Johor sebagai MB Johor nanti. Janganlah suka sangat pembangkang oii...Percayalah BERSATU akan bergabung dengan UMNO nanti.

    Nukilan Khusus Daripada Keihlasan Hati Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 20.12,
      Kamu lebih baik perbetul kamu punya konek...kamu ni sunat ke dak lagi...nak tulis tu biar la ada perkembangan sikit perkara kamu tulis tu dah lama basi dan orang pun bukan bodoh.

      Banyak kamu tulis macam nak sedap hati saja tiada pun alasan kukuh yang menyokong...ya kalau BN menang aku percaya rasuah besar besaran digerak dan SPR banyak menipu untuk kemenangan BN pendek kata BN menang dgn jalan haram disisi agama iaitu menyeleweng dan menipu.

      Pasal mahathir,bersatu berpaling tadah dgn pembangkang dan joint BN ini semua sama ada kau cedok dari juboq rosmah atau idea diambil dari jamal ikan busuk yang dapat ilham masa duduk dlm jamban dok berak jadi engkau ini bahalol percaya la org macam ini.

      Delete
    2. Anon 20:12, kamu hanya sekadar penulis upahan untuk kacau blog ini.
      Selayaknya kamu Graduan Universiti Kellecastle Batu Gajah....orang upahan Nazeri Aziz kot?

      Delete
    3. Woiii, bahalol kellie's castle.
      Tak der mana PPBM nak bergabung dgn Penyamun & Co. Gila ker apa, dah hilang maruah ker? Terang2 PPBM anti-rasuah, anti-rompak, anti penyelewengan, anti mencuri.....ko kata bergabung dgn BN? Memang bangang, gila sawan tahap gaban ko ni.

      Tun Mahathir, TSMY dan DSMM punyalah marah duit ringgit rakyat dirompak disamun dalam gelap......ko kata nak bergabung dgn BN??

      Itulah aku dah kata ko belajar takat PMR jer tapi duk gatal merenyam ngaku Newcaslte kononnnnnn. Tengok cara komen ko pun org tau pelajaran ko takat mana.

      Cebok berak pon tak bersih, ada hati nak bagi komen. Patutlah komen cam sewel.

      Kecik2 tak nak mampos, dah besar menaikkan darah org.
      Hakkkktuiiiiii !!!

      Delete
    4. Ya betul tu kellykasel.. BN mesti menang punya. Kalo pemimpin BN x berkempen pun, boleh menang punya.

      Kempen BN saja bagi nampak thrill ja. Ingat tak pilihanraya kecil Taiping yg lps. Bagi anak2 ja turun kempen. Calon dok memasak ja kat rumah. Itu calon cap ayam ja tu.

      Kalo calon ada nama, haha.. sorilah PH ya. Jgn marah. Realitinya BN mesti (bukan akan) menang. Lu jerit la sampai terkeluar usus sekalipun, sifirnya BN tetap menang. Jgn emo.

      Buktinya banyak sangat. Agong dan raja2 cuma melancap saja kerja derang. SPR, SPRM, PDRM, ATM dan segala instrument gomen adalah milik UMNO, nak bagi lesen akhbar pembangkang pun payah, berangan nak menang!! Kahkahkah..

      Berhentilah berharap dan berdoa utk menang tu. Baik buat kerja lain. Berdoa bersungguh2 utk benda lain. Dapat juga rezeki. Ini dok sapot PH mcm nak rak, dah la apa pun xdpt, lagi sakit hati ja yg dpt.

      Delete
    5. Insya-Allah...Allah akan balas sombong bongkak ko dgn hina. Allah akan jatuhkan pemimpin korup dan munafiq.

      We'll see who gets the last laugh.

      Delete
  6. Sdr budin,
    Kita sebagai rakyat wajib pergi pada skop yang luas bukan terhad pada semua pemimpin politik yang disebut diatas walaupun ada sesetengahnya menjadi idola kita.

    Sebagai rakyat ,mengikut syariat islam kita wajib berpegang kepada kehendak al quran serta sunnah nabi dalam hal kepimpinan ini kita wajib dahulu kan pemimpin yang AMANAH dan kuat fizikal dan akhlaknya.Jadi perjuangan rakyat dan hidup mati kita pada PRU ini ialah kita wajib menurut syariat menolak pemimpin tidak beramanah yang telah melakukan penyelewengan besar serta pembaziran yang besar dengan hidup mewah serta banyak kejadiaan rasuah sana sini dibawah penguasaan mereka yang semua membazir wang rakyat dan membebankan negara.

    Justeru sebarang usaha untuk mengekalkan dan mempertahankan kepimpinan serta regim penyelewengan ini serta pembaziran yang mereka lakukan samaada melalui perbelanjaan membazir yang banyak diberi pada PMO daripada jabatan jabatan membantu kesejahtaraan rakyat serta rasuah beratus juta oleh penguasa kawalan mereka disana sini wajib ditentang rakyat dan dipandang jijik lagi hina.Insha Allah dengan usaha murni rakyat yang mahu kepada kebaikan kepada semua rakyat malaysia akan berjaya..ingat kita wajib hapus pemimpin dan regim yang menyeleweng bukan tumpu pada perkara lain yang kita mudah ditipu percaya lah...ini bukan fitnah ini tuntutan syariat islam yang kita imani. Wallah hua'lam.

    ReplyDelete
  7. Sdr budin,
    Kita sebagai rakyat wajib pergi pada skop yang luas bukan terhad pada semua pemimpin politik yang disebut diatas walaupun ada sesetengahnya menjadi idola kita.

    Sebagai rakyat ,mengikut syariat islam kita wajib berpegang kepada kehendak al quran serta sunnah nabi dalam hal kepimpinan ini kita wajib dahulu kan pemimpin yang AMANAH dan kuat fizikal dan akhlaknya.Jadi perjuangan rakyat dan hidup mati kita pada PRU ini ialah kita wajib menurut syariat menolak pemimpin tidak beramanah yang telah melakukan penyelewengan besar serta pembaziran yang besar dengan hidup mewah serta banyak kejadiaan rasuah sana sini dibawah penguasaan mereka yang semua membazir wang rakyat dan membebankan negara.

    Justeru sebarang usaha untuk mengekalkan dan mempertahankan kepimpinan serta regim penyelewengan ini serta pembaziran yang mereka lakukan samaada melalui perbelanjaan membazir yang banyak diberi pada PMO daripada jabatan jabatan membantu kesejahtaraan rakyat serta rasuah beratus juta oleh penguasa kawalan mereka disana sini wajib ditentang rakyat dan dipandang jijik lagi hina.Insha Allah dengan usaha murni rakyat yang mahu kepada kebaikan kepada semua rakyat malaysia akan berjaya..ingat kita wajib hapus pemimpin dan regim yang menyeleweng bukan tumpu pada perkara lain yang kita mudah ditipu percaya lah...ini bukan fitnah ini tuntutan syariat islam yang kita imani. Wallah hua'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya benar segala apa yang kamu tuliskan sekiranya kiblat dan kepercayaan kamu berpaut kepada khabar dari lidah si kafir dan politikus berhati serigala.

      Tetapi hujah dan pertimbangan kamu pasti berubah sama sekali seandainya kamu berkiblat kepada syari'at yakni ilmu, iman dan akal.

      Apakah sifatnya segala khabar berkait 1MDB,Najib,UMNO,pemerintah bukan merupakan lebih banyak bersalut fitnah dan adu domba ??

      Belum pernah aku melihat keadaan dimana sijahil (yang tidak mengetahui melainkan sedikit), begitu bergelombang "keyakinannya" hanya dengan bergantung terhadap apa yang dikhabarkan kepadanya.

      kata si jahil, Najib merompak berbillion ringgit melalui 1MDB -dikhabarkan oleh politikus berhati serigala dan lidah media si kafir- tanpa perlu kepada proses perundangan makamah.

      Kata si jahil lagi "kami dizalimi dengan pelbagai cara" -buktinya.

      1. Kos sara hidup yang membebankan, sedang sipemerintah diulit dengan segala macam kenikmatan.

      2. rasuah berleluasa tanpa disekat bahkan dilindungi pemerintah.

      3. Ditekan dengan beraneka jenis cukai sedang si pemerintah "menelan" sebahagian besar dari hasil cukai itu.

      Apakah salah andai kami mahu menumbangkan sipemerintah yang menzalimi kami ??

      Kemudian si jahil itu ditanya akan persoalan yang akan membatalkan hampir seluruh terhadap apa yang si jahil itu dakwakan.

      1. Andai benar kamu dizalimi sipemerintah dengan pelbagai cara - mengapa tanganmu tidak pernah berhenti dari merebut segala macam nikmat yang masih ada untuk diri dan kaum kerabatmu - masih adakah nikmat dibawah pemerintahan yang zalim?

      2. Kos sara hidup memang semakin membebankan - tetapi ketahuilah kamu bahawa hidup bukan selalunya indah - segala kelazatan (diantara si marhean dan sipemerintah)bukan merupakan hak yg wajib - selagimana lebih banyak kamu ditunaikan haknya didalam urusan beragama serta urusan fardhu kifayah maka wajib kamu bersama sipemerintah.

      Seandainya rasuah sangat berleluasa maka lihatlah ke dalam dirimu sendiri - apakah kamu juga terlibat secara rela atau terpaksa tatkala berurusan dengan sipemerintah. sekiranya ya, maka kamu ada hujah untuk mengatakan adanya perlakuan rasuah (secara umum), tetapi untuk menilai sejauh mana beratnya sila rujuk pada indeks persepsi rasuah antarabangsa - itulah hujahmu (secara khusus).

      Segala cukai yang dikenakan kepada si marhean adalah hak sipemerintah selagi ia tidak bersifat melampaui batas - atas niat menunaikan pula hak2 si marhean - tiada kayu ukur yang lebih Afdhal untuk menentukan sama ada cukai2 yg dikenakan kepada marhean melainkan ia dirujuk terlebih dahulu kepada Majlis Fatwa dan mereka2 yang punyai ilmu didalam urusan ini.

      Sekiranya kamu sangat bencikan pemerintah dan ingin memberikan bai'ah mu kepada pihak yang lain - dibenarkan, tetapi pastikan mereka benar-benar telah "bertahaluf siasyi" dengan dipandu oleh syara'.. bukan sebagai satu tubuh yang mempunyai 3 atau 4 kepala - kuasa pemutus.

      Semoga kamu tersedar sebelum terlewat.















      Delete
    2. Duit lesap ke mana tak nak jawab, tulis panjang berjela.

      Ada org lapar nak baca sampai abes ker??
      Huuuuwekkkkk ptuiiiii !!!

      Delete
    3. kaum yang malas membaca akan senang diperbodohkan oleh mereka yang gemar membaca. hehe

      Delete
    4. Kalau nak baca pun, kena pilih bacaan yang baik bukan bacaan haramjadah !! Nak pulak isi basi, hanyir macam kau nakhoda sewel. Baru baca 2 baris kepala dah pitam loya. Kau tulis, kau baca sendiri, pigi syok sendirilah.

      Di sini bukan tempat kau nak jual cerita pandir lah.

      Delete
    5. erm, selamat pagi sahabat. aku "masuk" ke dalam golongan kamu atas niat kerana agama dan bangsa.

      Kamu mendakwa berbagai-bagai kisah betapa zalimnya pemerintah, betapa parahnya rasuah,kronisme,nepotisme.

      Tapi mengapa kamu mengikut pula politikus berhati serigala yang membuatkan kamu bahtera demi bahtera yang tiada kuasa pemutus (Nakhoda) ?

      cuba kau naik kereta yg ada tiga stereng yg dipandu tiga orang dalam waktu yg sama .. dan ketiga-tiganya memiliki salinan kunci kereta tersebut. Di mana letaknya akal kamu ?

      Apakah puak2 politikus berhati serigala itu tidak terlibat didalam rasuah,kronisme,nepotisme ?

      Apakah puak politikus berhati serigala itu tidak berbuat sebarang kezaliman ?

      Padahal mereka jauh lebih zalim apabila kekal didalam pendustaan apabila berkata "kami ini sedang bertahaluf siasyi" .. dan kamulah si dungu yg sombong kekal mengikut.

      Hey, dah berapa kapal yg mereka buat lalu kemudiannya mereka berkhianat dan karam.

      Sampai bila kamu hendak "mengejar" janji-janji dusta mereka ??

      Delete
    6. Umat Islam/Org melayu semakin celik politik dan IT dah sedar penipuan politikus2 berhati serigala dlm parti penjual bangsa Umno dan penunggang agama Pas selama puluhan tahun.

      Dua parti ini perosak ummah, memecahbelah kaum berbilang agama, penyamun duit rakyat, menjual maruah agama utk kuasa.Kuburkan dua parti ini Msia akan bertambah maju dan makmur. Percaya dgn janji Allah yg benar akan mengatasi kebatilan dan kezaliman.

      Delete
    7. Woii Nakhoda sewel, org punya sukalah nak sokong sape. Pehal ko nak paksa org sokong penyamun penyangak? Atok nenek ko susah hati ke kita org tak sokong tukang samun ko??

      Delete
    8. Skg ni nakhoda sewel bekokok sbb kapalnya dok tsadai layar ditebar sauh dilabuh dok bpusing2 tang tu je la.

      Skg ni dia dok meroyan sbb dh terasa2 kapalnya dah nak karam terus lps pru akan dtg so merapu meraban je la kerjanya isi tarak goreng je lebih

      Delete
  8. Kalau perjuangan lebih besar dari nama2 pemimpin yg kita hormati seperti Tun dan yg lain2 ..insyaallah kita pasti berjaya. Rakyat wajib bangkit utk lawan kezaliman pemimpin yg kita ada sekarang. Kalaulah ada pejuang yg meninggal ..rakyat wajib teruskan. Pemimpin yg ada sekarang mesti ditukar. Yakinlah Umno akan tumbang kali ini. Umno masih perasan kuat dan ahli2 dia sendiri dah ramai yg keluar pun Umno tak sedar. Ahli bersatu bertambah setiap hari. Yg tinggal nanti hanyalah Najib dan pemimin hampas dalam parti.

    ReplyDelete
  9. Din

    Hutang negara makin mencecah MYR1 trillion (baca MYR1,000,000,000,000.00). Dengan situasi minyak dunia terus tidak menentu kerajaan terpaksa mengenakan cukai tambahan atau meningkatkan kadar cukai sedia ada. Tidak mustahil Cukai Gula dan seumpamanya diperkenalkan kononnya untuk mengekang penyakit kritikal. Cukai sedia ada seperti Cukai Pendapatan, Cukai Jalan, Cukai Perkhidmatan Kerajaan (GST), Cukai Perniagaan dan Cukai Kenderaan akan dinaikkan untuk menampung kekurangan dana. Regim sedang membeli masa. Najib tidak akan mengumumkan 'pelarasan cukai' sebelum PRU kerana ia adalah tindakan mengantung diri. Masih ingat penafian GST sebelum PRU13? Dan masih ingat tawaran harga kereta murah? Cukai tidak diturunkan sebaliknya kualiti yang dikompromi.

    PRU14 diawalkan ke tahun 2017 membantu mempertahankan reputasi Najib sebagai Menteri Kewangan yang sedia buruk di Malaysia dari jatuh ke tahap terburuk di dunia. PRU boleh diadakan seawal Mac 2017. Dengan hasil kutipan GST melebihi MYR30,000,000,000.00 Najib kini mempunyai cukup uwang untuk membeli undi (baca merasuah pengundi) tetapi tidak mampu mengurangkan hutang-hutang dan jaminan hutang oleh kerajaan.

    Jumlah rakyat asing di Malaysia menjangkau 5 juta orang. Mereka mampu memainkan peranan memenangkan Regim. Mereka juga mampu menjadi ancaman kepada keselamatan sosial, kesihatan awam, kebudayaan bangsa dan keutuhan ekonomi rakyat. Selain merampas peluang pekerjaan dari anak bangsa mereka turut mengancam perniagaan rakyat tempatan. Regim tidak akan berhenti membawa masuk pendatang asing kerana selain keuntungan politik ia juga memberi laba perniagaan melalui 'partnership' dan 'capital funding' dalam syarikat-syarikat kapitalis. Apa-apa yang melibatkan keuntungan kewangan Regim akan tangkas merebut dan melaksanakannya. Sebaliknya, apa-apa melibatkan kebajikan rakyat hanya BR1M yang mampu Regim suapkan.

    Jika rakyat tidak mahu menjadi hamba, kuli, pecacai dan barua yang bekerja siang malam untuk membayar hutang orang lain dan menyumbang uwang (baca cukai-cukaian) untuk manfaat warga asing, maka datang PRU rakyat perlu mengundi mana-mana calon selain BN.

    Calon yang gemar bekerjasama atau mesra BN wajar ditolak sama sekali. Jika sekarang mereka ada walau 10% kecenderungan bekerjasama dengan Regim tidak mustahil selepas PRU mereka akan berpaling tadah memperdaya mandat rakyat dengan memberi 100% sokongan. Bahasa mudah, kalau lembu boleh bertanding sila pangkah lembu dari calon BN! Di Malaysia terlalu ramai pelacur politik. Kali ini kena lebih berhati-hati memilih (mengundi calon).

    ReplyDelete
  10. Melalak pi lah korang.
    Seekor Najib membawa lumpur
    terpalit sampai keseluruh dunia.
    Alahai... 30 juta rakyat Malaysia
    tak dapat tumbangkan seekor Najib.
    Mana maruah. Mana maruah. Mana maruah.
    Kah... kah... kah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maruah sekampit beras, duit RM50.
      Kalo tak de beras, duit RM200.

      Delete
    2. Tunggulah harga sawit jatuh harga. Masa tu barulah mak cik pak cik felda terjojol biji mata.

      Delete
  11. Ada 2 orang yang akan menentukan samada Najib menang PRU14 ... Adenan Satem dan Hadi.

    Dan jika Najib masih kalah, dia akan cetuskan masalah keselamatan negara dan isytihar darurat!

    ReplyDelete
  12. Bagi sesiapa yang membenci KERA-jaan sekara harus memikir dua perkara.
    1. "DEDAK"
    2. SPR yang berperanggai saperti "DAJJAL" dengan persempadan nya.

    "DEDAK" Ingat apa yang telah di perkatakan oleh Tun Mahathir bahawa Sharil Samad MP Johor Bahru mengaku telah menerima RM1 juta daripada Najib. Ahmad Mazlan MP Pontian yang telah memperbodohkan rakyaat berkaitan dengan GST mengaku telah menerima RM2 juta.

    Adakah mereka berdua sahaja yang telah di beri peruntukan untuk "MENJULAB" para pengundi nanti? Bagaimana dengan ketua bahagian, Pemuda, Wanita, Putra dan Puteri? Saya percata mereka juga di beri. Saya takut pemakan pemakan "DEDAK" akan terus memberi undi kepada UMNO/BN tampa mengambil kira segala salah laku yang telah mereka lakukan, saperti kemasukan 2.6 billion kedalam account Najib, 1MDB dan penjualan harta negara kepada orang asing. Andai kata si pemakan dedak, terutama para pengundi faham dengan apa yang telah di perkatakan oleh Allahyarham TGNA, "Apa yang mereka beri ambil tetapi undi di berikan selain dari BN". Atau memikirkan nasib anak cucu kita dengan kehidupan yang suram di hari hari mendatang baru lah BN boleh di tewaskan, kalau tidak jangan harap. Jangan lupa bahawa Parti Pak Lebai pun hancur setelah mendapat "DEDAK".

    ReplyDelete
  13. Bn umno hanya boleh menang kalau org melayu masih bodoh dan bangang mengundi bn org cina hebat akan undi DAP kita doakan Tun DSAI n TSMY serta Lim Kit Siang Lim Guan Eng akan bersatu tumbangkan Bn pengundi Sabah tak boleh harap n tak boleh percaya harap DSSA go all out barulah bn dapat dikuburkan dlm pru14

    ReplyDelete
  14. Bn umno hanya boleh menang kalau org melayu masih bodoh dan bangang mengundi bn org cina hebat akan undi DAP kita doakan Tun DSAI n TSMY serta Lim Kit Siang Lim Guan Eng akan bersatu tumbangkan Bn pengundi Sabah tak boleh harap n tak boleh percaya harap DSSA go all out barulah bn dapat dikuburkan dlm pru14

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg penting Tun M/TSMY, DSAI, Lim Kit Siang, Mat Sabu kena bergabung KUKUH baru boleh menang PRU14.

      Delete
  15. Andai pengundi melayu kampong dan estate felda punya kesedaran dan menyebelahi Barisan Rakyat...pasti regim Rosmah akan tumbang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembangkang kena masuk semua ceruk2 kampung, yg terpencil jalanraya muat lalu sebiji kereta pun kena pergi terangkan cerita pekung yg disembunyikan.

      Kena cakap juga benda2 pekung tu memang tak akan keluar dalam TV dan suratkhabar. Dan kena bagitau mereka sebab-musabab kenapa cerita pekung tu dihalang masuk TV dan suratkhabar.

      Pakcik2 dan makcik2 kampong semua tak tahu cerita pekung tu dihalang masuk tv. Yg mereka percaya ialah apa yg TV dan suratkhabar tu cakap tu betul.

      Delete
  16. Hidup bersatu. Anda bila lagi nak daftar. Tunggu najib mampus dulu ker

    ReplyDelete
  17. Selepas PRU jika pembangkang kalah, nasib pemimpin pembangkang tidaklah teruk sangat, yang derita adalah rakyat.
    Rasuah adalah king.

    Jika pembangkang menang, nasib rakyat akan lebih baik dan pemimpin umno wajar dihukum.

    Bagi Tun, sejarahnya tidak boleh dipadam begitu mudah, ia kekal sebagai lefyenan adnan, masa tidak boleh berbohong.

    ReplyDelete
  18. oden dah koba kah Mahathir nak sorang Najib bukan mudah dgn alasan yg longar sampai kacau raja dan sultan tgh berbincang dan sbb tiada bukti lah nak kaitkan 1mdb malah yg disabotaj babitkan bank negara ... cuba tanya Udin apo sobab kono tahan di lepaskan dan passport kono ambil supaya tak buek kojo banggang bilo dapek togobang keluwau.
    Kan dikobakan lagi semato mato nak proxykan Muhyideen lopeh tu Anwar dan diharap serah pada boboi dan apakah mahu depa duwo o'ang ni jadi proxy Mahathir (kato o'ang jadi mat passing batan) Entak2 lagi torok lagi dari la ni Najib ... lobih2 lagi Anwar mahu ko diyo jadi tunggo kayu pado Mahathir dan Mahathir pun komen duwo2 ni layak ko? Bunyi ea mcm boboi jo yg layak terus ponggang jawatan no 1 tu sbb Mahathir tontu galat sobab Najib tak mau ikut perentah diyo dan tontu tak mahu pisang berbuah duwo kali.
    Akhir sekali mahu atau tidak kono pocayo dgn pengundian melalui pru sobab o'ang M'sia hanya sikiiiit yo yg nak buek caro baju merah Siam dan negara Arab Spring tu pasal Mat Sabu marah sobab o'ang M'sia tak mahu bangun mcm di Siam dan Arab Spring sobab kebanyakkan majoriti rakyat M;sia tak suko jerit2 tongah jalan macam o;ang sotongah yo.
    Jadik kalu pru14 berpihak pada Najib nanti disarankan undi spr tak betul, byk pengundi hantu, o;ang bangla, Indon dan Filipina di boyi IC dan boleh jugak buek undi porpular .... ini semuo oden cadangkan dan harap boleh laksanakan bilo kalah nanti mano la tahu kot2 mujarab plak. Itu la modal Master of putaq alam Anwar yg direhatkan skrg ni dan sodang sotong Piji berperanan ... Auw auw nyampah den...

    ReplyDelete
  19. Ku'ang ea ngaku jugak selama ni usaha yg tak datangkan hasil dek Mahathir Najib tersonyum lebau monang berganda ganda kan kan kan.Tu je ko respon "sampah" ngomen la lebey2 sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni ha aku komen Panjang sikit

      Buat waghih dalam buangan,

      Lain Kali tulis nama terang2 kat sini, senang najip nak kutip si bodoh macam kau jadi menteri. Kalau amno menang la.

      Kalau amno lingkop, senang sikit orang2 nak carik kau nak pelempang kau bagi jadi celik hati.

      Jangan risau. Xada penyokong anti najip yg akan sepak terajang kau macam kuli batak jamal tongkol yang kau bangga2kan tu.

      Oh lupa pulak. Jamal bukan melayu. Dia banjar.

      Delete
  20. Terpulang kapada rakyaat Malaysia bagi menentukan hala tuju,nak harapkan orang dalam umno settle semua problem telah kencundang dik rasuah,kemungkinan mereka-mereka ini akan memberi ampau pula untuk mengambil hati pengundi pada masa mendatang,Rasuah, rasuah dan rasuah akan menenggalamkan dan mengaburkan pandangan rakyaat terhadap yang baik walau pun kita mengaku beriman."WANG" akan bermaharajalela dan menutup segala jalan yang lirus.Berhati-hatilah dalam menempuh hari muka dalam politik Malaysia kini,bukan saja dijalan raya.

    ReplyDelete
  21. berkokok lagi siayam sabung najib ni. Sudah kah pertanyaan saya dijawab, mungkin saya telepas pandang. Jika belum biar saya ulangi, kemana pergi nya duit hutang yg terpekasa kami tanggung bergenerasi lamanya. Saya akui yg saya memang jahil so pls educate me on this one point 1st supaya kami dapat mempertimbang dengan menguna akal dan iman kami akan mengarah kami melakukan perkara yg betul iaitu memohon maaf jika kami tersalah, walau bagaimana pun sekira nya kami benar, iman menutut kami melaksanakan tiga perkara, memperbetulkan dengan tangan (kuasa), lisan (lidah) dan hati.

    I can give A+ untuk bahasa berbunga, tetapi fail dalam fakta, even kepada kami yang jahil tidak dapat menelan bulat penafian dengan hanya mengatakan tuduhan itu satu fitnah, mestilah dikemuka facts dan doc. Pure denial saja orang jahil seperti kami susah untuk digest.

    Bagaimana kamu hendak menyalahkan kami yg jahil ini menerima untuk dipertimbangkan jika sikafir dan serigala menpunyai jalan cerita bersandarkan fakta yg menyakinkan sedang hujah kamu hanya dok rewind benda yg sama fitnah, adu domba, memecahbelahkan rakyat, agenda kafir, agenda barat malah pernah ketika ditanya pemberita barat soal ini, jawapan nakhoda kamu dengan wajah selamba dan semyuman mengodakan memberi jamiman akan berkerjasama. Mengapa lain tone disana dan disini. Bergegar gegar berteriak bagai nak terbelah bumi ini menafi segala tuduhan masih menutup ruang penyiasatan. Bukan kah itu lah waktu untuk menyerang mereka dihalaman mereka sendiri. Saya masih ingat dan berpegang kepada kata kata guru discipline saya ketika tertangkap melakukan kesalahan. Saranan dia BE A MAN. Itu lah nasihat saorang kafir cina kepada saya yg masih saya pegang hingga sekarang.

    Bagi mendapat keadilan mahkamah keatas orang yg berkuasa adalah hampir mustahil melainkan sipenguasa berundur dan biar proses mehkamah berjalan dengan seadil adil nya.

    Setakat ini saja masa yg mengizinkan saya meluahkan pandangan dari sijahil. Jika tersalah maklumlah orang jahil yg tak berakal dan ilmu. Iman saya serahkan kepada yg berhak keatasnya

    ReplyDelete
  22. X sabar nak tunggu pru14

    ReplyDelete
  23. Senjata utama UMNO ialah PAS. Pertembungan 3 penjuru adalah objektif UMNO.by hook or by crook.Hati PAS mesti ditawan. Dengan RUU 335 dan dengan fulus .dengan projek.team PAS sekarang teamm vellfire dan mini cooper.Semalam ada gambar dan berita TV PAS dan UMNO yg berpelukan tanda "ukhuwah". Projek air Kelantan dah diishtihar.Hashim Jasin pun dah bgtau sedia tanding 3 penjuru.Lihat lah, bacaalah, hadamkanlah . Hari demi hari PAS semakin jinak dgn UMNO. Demi agama dan bangsa kononnya. Akhirnya kita sudah dapat agak .UMNO dapat takhta dan harta.PAS hanya mahu redha Tuhannya.Dapat harta dedak itu adalah rezeki bonus.

    ReplyDelete
  24. Salam Sdra Shah

    Memang PRU 14 akan mejadi penentu antara hidup dan mati....Tapi ianya bukan antara hidup dan matinya kareer poltik mana mana individu. Jangan kita memperhitungkan kemana hala tuju dan kesudahan kareer politik sesaorang. Mereka kurang penting dibandingkan dengan tujuan dan matlamat yang selama ini kita hambat...Apa dia? Menyatupadukan rakyat, merubah dan membuat "Institutional Reform" untuk memastikan malapetaka yang menimpa negara sekarang ini akibat dari penyalahgunaan kuasa dan rasuah tidak akan berulang.

    Pemimpin datang dan pergi, bak kata pepatah "Patah tumbuh, hilang berganti"....namun asas perjuangan tetap diteruskan. Kita tidak sepatutnya menceritakan perihal cita cita politik sesaorang pemimpin...Sdra menyebut apakah nasib Tun M, Annuar dan Muhyiddin...dan cita cita mereka untuk menjadi Perdana Menteri...Kenapa?...tak ada orang lain ke yang boleh menjadi PM selain mereka sekiranya pembangkang memenangi PRU 14?...Bagaimana pemimpin muda seperti Azmin dll?...Kata omputih " Don't count your chicken before it hatch".

    Fokus kita masa kini ialah perpaduan untuk menyingkir Najib dan UMNO dari kerajaan...tumpukan segala tenaga kerja kearah itu...Bak kata Tun M, buang Najib dulu baru bincang siapa pengganti...jangan meminta dan mensyaratkan sesuatu sebelum kemenangan dicapai.
    Pencerahan kepada seluruh rakyat lebih utama buat masa ini....terutama kepada mereka yang hanya mendapat sogokan berita dari RTM dan TV3 suku.

    Itu sebabnya saya bersetuju dengan tajuk tulisan Sdra kali ini....PRU 14 menjadi penentu hidup atau mati.....

    HIDUP ATAU MATINYA MALAYSIA!

    Teruskan perjuangan...jangan baru bermula dah nak tergelincir dengan persoalan individu....Kalau itu fokus kita...maka kita tak ubah seperti perjuangan UMNO yang mementingkan survival seorang individu.

    MO1 PENCURI!..

    ReplyDelete
  25. heran bin ajaib mo1 pencuri tolopeh gitu saja ... apo boto ko diyo pencuri. see u all in pru14 ... sabau je le.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan Rahman dahlan dah sebut yg org bodoh je Xtau MO1 tu Siapa

      Kau la antara yg bodoh tu rupanya

      Delete
    2. Kalau tenguk dalam mangkuk ajaib P.Ramlee ler , siapa tak kenal MO1 dia anak luar nikah yang makan dedak - ah chai the name is them

      Delete
  26. Actually it is not always so black and white. Hence, in Malaysia today and for the foreseeable future we have actually the following: the living dead or zombies and dead men/women walking!

    And yet so many seem not to realize that they are either one of these types of entities.

    ReplyDelete
  27. Well said Tuan Budin. Benar sekali apa yang ditulis itu.

    ReplyDelete
  28. Well said Tuan Budin. Benar sekali apa yang ditulis itu.

    ReplyDelete
  29. Aku undi UMNO
    Aku tetap dengan umno
    Umno selama nya
    Untuk PRU 14
    Aku undi parti ANWAR IBRAHIM
    no ahli aku 138950 :)
    Jangan ler kecoh kecoh
    Dah pasti umno tumbang PRU 14

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...