Wednesday 9 August 2017

BARU TANDATANGAN IKRAR, TAKKAN DAH ISYTIHAR BEBAS RASUAH?

Menjadi kaya dan memiliki kekayaan, biar banyak mana sekali pun jumlahmya tidaklah menjadi kesalahan, asalkan ia diperolehi dengan cara yang betul dan melalui saluran yang tidak bersalahan dengan undang-undang.

Yang salah hanyalah jika kekayaan itu diperolehi dengan cara rasuah atau menjalankan perniagaan yang bertentangan dengan undang-undang.

Dalam kes Ahmad Zahid Hamidi, perkara yang ditimbulkan oleh Tun Mahathir Mohamad ialah daripada mana dan bagaimana kekayaan sebanyak RM230 juta yang dilaporkan dimilikinya pada tahun 1996 itu diperolehi.

Dulu Tun Mahathir berkata, jawapan Zahid Hamidi mengenai kekayaan itu tidak berapa meyakinkan, maka tanggungjawab beliau sekarang hanyalah perlu memberi penjelasan yang benar-benar jujur, betul dan tepat mengenainya.

Rata-rata ramai yang tahu beliau ketika itu adalah ahli korporat dengan memiliki saham di beberapa syarikat senaraian awam, selain menjadi Pengerusi Bank Simpanan Nasional.

Kesediaan Zahid Hamidi agar SPRM menyiasat kekayaannya memang dialu-alukan dan jika benar kekayaannya diperolehi dengan cara yang betul dan melalui perniagaan yang diuruskannya, tiada apa yang harus dibimbanginya.

Lebih baik dan berwibawa, jika kekayaan Zahid Hamidi yang ditimbulkan oleh Tun Mahathir itu tidak sekadar disiasat oleh SPRM, tetapi juga oleh badan penyiasat bebas dan kemudian hasilnya didedahkan kepada orangramai.

Cuma, yang agak menjegkelkan serta sedikit keterlaluan, sementara beliau bersedia dirinya disiasat dan siasatan belum pun dijalankan lagi, hanya baru menyaksikan majlis menandatangani ikrar bebas rasuah bersama Jabatan Imigresen saja, Zahid Hamidi sudah dengan penuh yakin mengisytihatkan dirinya, KDN dan jabatan-jabatan di bawahnya sebagai bebas rasuah.

"Saya, KDN dan semua jabatan di bawahnya adalah bebas rasuah. Bukah mudah untuk menterjemahkan diri sendiri dan anak-anak buah bebas daripada rasuah.

 "Tetapi ia boleh dilakukan jika kita ada pegangan yang tinggi," kata beliau selepas menyaksikan majlis menandatangai ikrar bebas rasuah Jabatan Imigresen bersama lebih 400 kakitangan jabatan itu.

Yang bener Wak?

Takkan baru tandatangan ikrar saja sudah berani isytihar diri sendiri dan semua jabatan sebagai bebas rasuah?

Benarkan semua jabatan di bawah KDN benar-benar bebas daripada rasuah dengan hanya menandatangani ikrar tersebut?

Bukankah ikrar itu hanya berupa komitmen semata-mata, tetapi tidaklah berupa jaminan seratus-ratus bahawa semua orang yang menandatanganinya betul-betul bebas daripada amalan rasuah?

Kenapa Zahid Hamidi terlebih lajak daripada laju?

Adakah beliau menyindir sesiapa dengan pengakuan dirinya bebas rasuah itu?  (ShahbudinHusin 09/08/2017)

242 comments:

  1. Adam Rosli baru rm2juta bungalow, Sprm siasat nak tahu punya harta.
    Zahid, rm230juta...dia vellum declare punca2 dating duit tu.
    Dia cakap Punjab Along, sperm fakes dia bash AMlA.
    Sprm ..baruah shj..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sprm mmg barua umno bn. Jari tengah utk sprm.

      Delete
    2. Org PH mana ada rasuah... walaupun berbillion2 dlm akaun...
      Org BN ada dua tiga jota pun kira tasuah.


      Delete
    3. Anon 1256, org PH walaupun di dakwa rasuah masih dikira suci bersih dan melepak. Org UMNO atau PAS asal ada tuduhan je dikira bersalah walah yg menuduh itu fasiq. Beginilah tahap fikiran mereka yg terpedaya. Namun mereka bangga dgn cara fikir ini dan rasa mendapat pahala besar dari Allah. Senyum Setan - tak payah kerja keras.

      Delete
    4. mr jahil boleh terangkan kenapa 1mdb minta tangguh bayar hutang.kau ckp 1mdb takde wang yang hilang dan banyak menjana keuntungan la ni kenapa sampai terkial-kial nak bayar?

      lagi satu yang membuat aku musykil kenapa 1mdb tak nak tuntut balik bayaran pertama yang da tersalah bayar tu?

      Delete
    5. Mr j kau dah ucap tahniah pada hadi sebab ikut laporan kopipes kau; mahkamah UK arah SR "bayar saman" pada hadi...kah kah kah

      Delete
    6. bro 14.13 aku pun nak tumpang sekaki ar bro gelak kan dia.
      KAH KAH KAH...

      Delete
    7. Mohamed Noor, 1MDB tengah restructure. Sebahagian aset dicairkan. 1MDB pun tunggu bayaran dari usaha ini dan dijangka terima bayaran bulan ini. IPIC dan 1MDB dah setuju penyelesaian secara baik diluar arbitrasi. Apa yg nak diresah atau dihairankan. Mintalah blog Budin ini siarkan penjelasan Azrul terhadap isu 1MDB. Mungkin baru kita faham dan tidak lagi melahap dan memuntah fitnah. Atau mungkin memang niat kita hendak fitnah dan bukan kebenaran. Kalau begitu saudara tak dapat ditolong lagi.

      Delete


    8. Bukan Arul sahaja yang tahu tarikh bayar ialah 31 Julai.. berbulan sebelum itu dah tahu..

      Ok sekarang dah atur ke belum untuk pembayaran untuk kali ke dua ... disember ini ?

      Dah tersangkut baru nak bagi alasan.?

      Apa tahap pengurusan 1MDB .. teruk nya ..

      Delete
    9. Mr J

      Aset mana nak dicairkan, sapa beli, berapa value? 1mdb tunggu bayaran apa dari siapa berapa banyak?

      Delete
    10. Mr j 1mdb tengah di restructure? How? Details please

      Delete
    11. Apa yang berlaku hari ini menunjukkan betapa hinanya PKR dan Pakatan Harapan.
      Selepas menaikkan harga SPLASH dari RM250 juta kepada RM2.9 bilion, mereka mahu Kerajaan Persekutuan menanggung perbezaan harga yang dinaikkan itu.
      Bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pada 13 November tahun lalu pernah membangkitkan kebimbangannya mengenai lonjakan harga tawaran yang melampau itu.
      “Jika kerajaan negeri tidak berganjak untuk menawarkan RM2.7 bilion kepada Splash bagi pengambilalihan ekuiti, jumlah itu adalah 10 kali ganda daripada apa yang ditawarkan kepada syarikat itu pada 2013.
      “Kerajaan negeri perlu kembali semula ke Dewan Undangan Negeri dan nyatakan terdapat lebihan RM2 bilion perlu dibayar. Jika kerajaan negeri katakan mereka perlu membayarnya, ia akan diambil daripada rizab negeri dan anda perlu bertanya kepada rakyat Selangor adakah adil untuk digunakan?
      “Selain itu, Azmin menuding jari kepada saya dengan mendakwa tawarannya yang berjumlah RM2.7 bilion itu adalah lebih rendah daripada apa yang saya kononnya saya tawarkan,” jelas Abdul Khalid.
      Baca: Urusniaga SPLASH Bukan Seperti Jual Beli Nasi Lemak.
      Ahli Parlimen PKR, Wong Chen siang tadi menyerang Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili kononnya di atas kegagalan Kerajaan Persekutuan menangguhkan pengambilalihan konsesi rawatan air SPLASH di Dewan Rakyat.
      Wong menuduh kerajaan Persekutuan sebagai tidak memiliki wang walhal Kerajaan Selangor turut meminjam wang sebanyak RM9.7 bilion pada 2015.

      Kerajaan Selangor kemudian menaikkan harga SPLASH dari RM250 juta kepada RM2.9 bilion dan mahukan kerajaan Persekutuan menanggung perbezaan sehingga RM2.4 bilion itu!

      Delete
    12. yang nak ditolong tu yang nampak hitam tu putih..kata banyak untung ni nak tunggu restructure pulak...kalau ada duit dalam kantung terus je la pi buat payment.
      oh ya kenapa 1mdb sampai ni belum di audit lagi? da brapa tahun ni...apa meniaga goreng pisang ke tak yah audit.

      Delete
    13. Eee...leh samo2 satu geng dulu heboh, ko takdo coghito lain lagi ko, dah pupus modal dah ko? coghita mcm ni pun nak diwal2kan. Budin2 apo nak jadi dgn ko ni.

      Delete
    14. Mr J tengah baca website JASA; nak jawab isu 1mdb. Sabar geng. Nanti dia kopipes kan

      Delete
    15. Jangan kecam saya dengan status ini. Ia adalah realiti bukan fantasi.

      Kita bukan rasis kaum kerana ajaran Islam adalah universal.

      Saya pun keturunan Cina. Saya sayang bangsa saya tetapi saya lebih sayang agama saya.

      DAP BAIK… PKR BAIK… PH BAIK…

      ORANG ISLAM BACA ELOK-ELOK

      Apa sebenarnya yang dimahukan oleh mereka?

      Mereka serang PAS tanpa letih. Mereka tegar fitnah PAS. Hanya kerana PAS tidak mahu lagi bersama dengan DAP. Mereka berasa DAP penting demi tawan Putrajaya.

      Lalu mereka tergamak kutuk PAS kerana tegas dengan agenda Islamnya. Mereka memusuhi kepimpinan ulama PAS. Mereka angkat pemimpin DAP sebagai lebih berakhlak, lebih dipercayai dan lebih bervisi.

      Mereka lawan, mereka balun, mereka maki. Mereka jadikan PAS sebagai musuh tetapi DAP pula jadi kawan tanpa lagi melihat panduan hadis Nabi SAW dan al-Quran.

      Sewajarnya 10 kenyataan atau peristiwa berikut menginsafkan mereka dalam pakatan pembangkang. Sampai bilakah mereka hendak keliru atau dikelirukan?

      Pertama, pemimpin DAP Perak, Nga Kor Ming pernah menghina umat Islam dengan menyamakan pemberian duit raya sama seperti rasuah atau dedak. Mereka diam.

      Kedua, tokoh DAP Pulau Pinang Jeff Ooi menghina kematian ulama tersohor Tuan Guru Harun Din dengan ungkapan ‘Adios Harun Din’. Mereka tidak terasa apa-apa.

      Ketiga, Nga Kor Ming sindir purdah yang dipakai sebahagian wanita Islam. Apabila Datuk Ahmad Darus cadang pramugari memakai pakaian menutup aurat, pemimpin DAP kata pemimpin Melayu otak cacat. Mereka diam.

      Keempat, Pemimpin DAP yang juga Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, P. Ramasamy menggelar pendakwah terkenal antarabangsa, Dr. Zakir Naik sebagai ‘setan’, mereka diam.

      Kelima, DAP pernah lantang mempertikaikan kandungan khutbah Jumaat dan mengganggu urusan fatwa di Pulau Pinang. Mereka diam juga.

      Keenam, DAP biadab mempersoalkan laungan azan dan bacaan ayat al-Quran melalui pembesar suara masjid. Mereka buat lembu kenyang.

      Ketujuh, DAP mempersoalkan larangan murtad dan mempersoalkan kewujudan JAKIM. Semuanya mereka diam.

      Kelapan, DAP berani menghina dan mempersenda hukum hudud. Mereka diam juga.

      Kesembilan, DAP separuh mati menentang RUU355, mereka kata konon RUU355 belum perlu. Maqasid syariah dengan DAP pula mereka berguru.

      Kesepuluh, DAP menentang ustaz-ustazah dari Semenanjung dihantar ke Sarawak, mereka membisu.

      Belum berkuasa di Putrajaya, DAP telah cuba memandulkan Islam. DAP adalah komponen Pakatan Harapan. Berpolitik untuk memenangkan PH bermakna berpolitik memenangkan DAP.

      Politik DAP adalah politik memandulkan Islam. Maka sesiapa umat Islam yang berpolitik untuk PH bermakna mereka berpolitik untuk memandulkan Islam – agama mereka sendiri. Tepuk dada tanya iman.

      TAMBAHAN:
      1) Isu Kalimah Allah hendak letak dalam Bible – Penyokong DAP & PKR
      2) Isu Azan guna pembesar suara jadi isu – Penyokong DAP
      3) Isu memudahkan proses murtad – Penyokong DAP
      4) Isu status agama anak kita selepas umur 18 tahun – Penyokong DAP

      Semua isu ini disokong 100% oleh DAP. Malangnya Melayu Islam kita di dalam PKR dan Parti Harapan masih lagi buta! dan tetap sokong DAP lalu menghina PAS.

      *Walaupun hakikatnya mereka nampak DAP sebenarnya adalah musuh Islam yang nyata!!!!* –

      Delete
    16. Tuan Ibrahim mengumpamakan skandal 1MDB seperti 'nasi yang sudah menjadi bubur' dan menegaskan bahawa apa juga yang berlaku kepada pelakunya, hutang 1MDB masih perlu ditanggung oleh rakyat.

      "Kalau pun ada kerajaan baru selepas PRU-14 dan semua yang terlibat menyeleweng berjaya ditangkap serta disumbat ke dalam penjara, namun hutang 1MDB masih perlu ditanggung rakyat dan kerajaan yang baru.

      "Masalah 1MDB wujud kerana hutangnya dijamin kerajaan dan telah diluluskan oleh mereka yang berkuasa hari ini," tegasnya.

      Tuan Ibrahim berkata, dalam taklimat kepada pimpinan tertinggi PAS itu, Arul berkata pelan rasionalisasi 1MDB itu "adalah apa yang boleh beliau buat sekadar mampu untuk memastikan 1MDB tidak lagi perlu meminta suntikan dana daripada kerajaan".

      "Jika pelan rasionalisasi 1MDB gagal dan sekiranya 1MDB lewat membayar hutang, ini menyebabkan kos faedah bertambah melebihi AS$1.9 bilion setahun yang perlu ditanggung kerajaan, sama ada kerajaan bertukar tangan atau pun tidak di PRU14," katanya lagi.

      Akhirnya, tegas Tuan Ibrahim, yang menanggung akibat itu ialah kerajaan dan rakyat, bukan mereka yang terlibat menyelewengkan dana 1MDB.

      "Hatta harta mereka yang terlibat dirampas pun, ia tidak mampu untuk membayar hutang 1MDB," tegasnya.

      Walaupun selepas pertemuan dengan Arul itu, Tuan Ibrahim menegaskan bahawa pendirian PAS tidak pernah berubah dalam isu 1MDB.

      Malah, katanya, orang pertama yang menyarankan suruhanjaya siasatan diraja (RCI) terhadap 1MDB ialah presiden PAS sendiri pada 2015.


      Delete
    17. Berikut kenyataan Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan bagi membalas kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

      1. YAB Lim Guan Eng mengeluarkan satu kenyataan yang berjela di mana kandungannya sarat dengan serangan peribadi terhadap saya, dan kali ini beliau turut mendakwa saya tidak tahu mengira dan mahu saya kembali ke sekolah untuk mempelajari perakaunan.

      2. Sebagaimana kita tahu, Guan Eng sebelum ini sudah mengakui bahawa 95 peratus pengurangan hutang di Pulau Pinang adalah ekoran bantuan dari Kerajaan Persekutuan. Ia sememangnya bukan disebabkan ‘urus tadbir yang baik’ atau polisi CAT memandangkan perbelanjaan operasi tahunan Kerajaan DAP Pulau Pinang secara konsisten melonjak hingga menjadi 500 peratus berbanding tahun 2008.

      3. Bagaimanapun, Guan Eng menafikan kenyataan saya bahawa tanpa bantuan Kerajaan Persekutuan dan perjanjian penstrukturan air 2011, hutang kerajaan Pulau Pinang bukan sahaja tidak dapat dikurangkan sebanyak 95 peratus malah akan meningkat tiga kali ganda dari jumlah asalnya. Sebab itu Guan Eng berkata saya perlu belajar perakaunan.

      4. Perkiraannya sebenarnya mudah. Saya terkejut Guan Eng tidak faham.

      5. Hutang Kerajaan Pulau Pinang adalah RM687.8 juta pada 2010. Berikutan perjanjian penstrukturan air pada 2011, Kerajaan Persekutuan kemudian mengambil alih hutang RM655.24 juta dari jumlah itu dan menjadikan bakinya hanya RM32.55 juta atau 95 peratus pengurangan hutang.

      6. Bagaimanapun, Guan Eng tidak mengambil kira bahawa sebagai sebahagian dari perjanjian penstrukturan air 2011 itu, Kerajaan Persekutuan turut menyalurkan dana berbentuk geran berjumlah RM1.2 bilion untuk memperluaskan Empangan Mengkuang.

      7. Jika perjanjian penstrukturan air pada 2011 itu dibatalkan, sudah tentu hutang Kerajaan Pulau Pinang akan kembali kepada RM687.8 juta dan Pulau Pinang perlu membayar kembali geran RM1.2 bilion.

      8. Ini bermakna jumlah hutang Kerajaan Pulau Pinang akan menjadi RM1,887.8 juta (RM1.8 bilion) atau hampir tiga kali ganda dari hutang RM687.8 juta sedia ada.

      Sebab itulah Kerajaan Pulau Pinang tidak mahu membatalkan perjanjian penstrukturan air 2011 itu biarpun saya mencabar mereka untuk berbuat demikian.

      9. Apapun, saya ucapkan terima kasih kepada Guan Eng kerana mengesahkan geran diberikan Kerajaan Persekutuan berjumlah RM1.2 bilion kepada Kerajaan Pulau Pinang yang turut membuktikan satu lagi propaganda DAP kononnya Kerajaan Persekutuan tidak membantu Pulau Pinang adalah palsu.

      10. Guan Eng turut menafikan lebihan bajet Kerajaan Pulau Pinang bukan disebabkan penjualan tanah negeri, aset milik kerajaan dan hakmilik tanah.

      11. Pasukan BNSC ada senarai aset bernilai RM37 bilion dijual atau diperdagangkan Kerajaan Pulau Pinang sejak 2008.

      12. Jika Guan Eng bersetuju, saya boleh meminta pasukan BNSC untuk menunjukkan kepada Guan Eng senarai itu untuk beliau sahkan, nafikan atau perbetulkan. Apa kata anda, Guan Eng?

      Delete
    18. Kopipesss....ada aku kesahhh???

      Jani PRU14 aku, family dan sanak sedara tak pangkah BN/Pas lagi period.

      Delete
    19. Pas menasihati DAP supaya tidak membuat dakwaan mengatakan parti itu menyokong dan berpihak kepada 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

      Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, ada ahli parlimen DAP menyerang parti berkenaan dengan mendakwa kenyataan Pas yang berpuas hati dengan 1MDB seolah-olah menunjukkan mereka memihak kepada syarikat pelaburan itu.

      "Saya nak nyatakan kami bukan berpuas hati dengan 1MDB tetapi kami berpuas hati kerana dapat berjumpa, mendengar penjelasan dan bersoal jawab. Itu maksud Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam kenyataan sebelum ini.

      "Mereka (ahli parlimen DAP) turut membuat dakwaan dalam Dewan Rakyat bahawa Pas telah menjadi rakan sekutu BN sedangkan kita telah nyatakan pendirian kita sebelum ini,
      Beliau menyarankan DAP supaya mengadakan pertemuan dengan 1MDB seperti yang dilakukan Pas bagi mendapatkan jawapan kepada persoalan yang timbul.

      "Pas memohon bertemu dengan Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan 1MDB, Arul Kanda Kandasamy selepas soalan Parlimen yang dikemukakan oleh ahli parlimen ditolak.

      "Mereka hanya tahu melalak dalam isu ini tanpa pergi kepada pihak sepatutnya. Sila adakan pertemuan dengan pihak 1MDB," katanya.
      Dalam pada itu, Takiyuddin (Kota Bharu - Pas) cuba untuk menerangkan mengenai isu taklimat CEO 1MDB.

      "Enam soalan Pas berkaitan dengan 1MDB tidak dijawab dan atas dasar itu, kami meminta penjelasan terus dari presiden, tidak sangka pula beliau bersetuju,

      Delete
    20. Antara isu yang paling popular untuk mengaitkan PAS mahu bergabung dengan Umno adalah RUU355. Walaupun PAS menerangkan bahawa pendirian PAS untuk bekerjasama dengan kerajaan dalam urusan RUU355 adalah demi maslahah Islam, tetapi ia tetap dipusing kononnya tujuan sebenar adalah untuk bergabung. Walau tekanan terus diberikan, tetapi PAS tetap komited memperjuangkan RUU355 hingga ke hari ini.

      Untuk membuktikan tujuan sebenar PAS adalah maslahah Islam, kita boleh lihat dari sudut bagaimana PAS berhadapan dengan RUU164 pula. RUU164 adalah satu usul untuk meminda akta 164, iaitu akta yang berkaitan dengan hak perkahwinan dan perceraian. Perkara yang ingin dipinda dalam akta tersebut turut melibatkan implikasi terhadap status agama anak.

      Usul pindaan dibawa oleh pihak kerajaan kali pertama pada sidang parlimen November 2016. Bacaan pertama tersebut diluluskan. Tetapi untuk bacaan kali kedua, kerajaan mendapat tentangan hebat dari PAS dan juga pihak lain. Akhirnya sidang April 2017 mereka terpaksa tangguhkan. Hari ini (7 Ogos 2017), kerajaan menarik balik usul tersebut, walaupun pada asalanya ia berada dalam aturan mesyuarat.

      Dalam hal ini pemindaan akta 164 sangat merugikan Islam. Jadi PAS mengambil pendekatan untuk membangkang. Walaupun PAS bersama kerajaan, atau lebih tepatnya Umno dalam isu RUU355, tapi dalam isu RUU164 PAS menentang. Kerana perjuangan PAS di arena politik ini menimbang untung rugi dari sudut maslahah Islam.

      Apa yang dapat dikesan, RUU164 adalah langkah BN untuk menagih kembali sokongan non-muslim terhadap mereka, selepas hilang apabila cenderung pada RUU355 pada awalnya. Komponen BN seperti terutama parti di Sabah Sarawak semacam takut dilihat terlalu terikut dengan agenda Islamisasi.

      Yang kita bimbang, Umno yang diwakili ahli parlimen muslim turut terbawa-bawa sekali. Keputusan majlis tertinggi BN yang gagal mendapat konsensus untuk bawa RUU355 sebelum ini walaupun diketuai oleh Umno, mungkin boleh berulang dalam RUU164 pula. Tampak mereka masih main tarik tali.

      PAS tidak mahu mempolitikkan samada isu RUU355 mahupun RUU164. Soal apakah keuntungan PAS dari sudut sokokngan politik jika mengambil sikap berbeza antara dua usul ini tidak menjadi pertimbangan utama. Yang penting adalah PAS mahu membela kedudukan dan masa depan Islam dan umatnya di negara ini. Apa jua ruang yang mungkin PAS akan gunakan. PAS tidak akan berkompromi dengan sesiapa jua sehingga menggadai nasib Islam.

      Sebenarnya apabila PAS memperjuangkan Islam, secara automatiknya PAS turut memperjuangkan kebajikan rakyat. Buktinya dalam isu GST. Kerana ia bercanggah dengan prinsip Islam, maka PAS menjadi badan terawal, malah satu-satunya parti yang memfatwakan GST adalah haram. Bahkan pada setiap muktamar, PAS mengulang-ulang tentang pengharaman GST. Kerana tidak Islamik, GST telah menyebabkan rakyat sangat terbeban. Rakyat marah. Maka PAS bersama aspirasi rakyat dalam hal ini.

      Posisi PAS dalam isu GST juga berbeza dengan RUU355. Iaitu membangkang kerajaan. Ini bukti PAS tidak menjadi khadam Umno sebagaimana digambarkan. Sebaliknya inilah pendekatan BPMS yang PAS kemukakan. Dalam perkara baik seperti RUU355, Rohingya, Perpaduan Ummah, PAS akan sokong dan sedia bersama sesiapa sahaja. Dalam perkara buruk seperti GST, RUU164, nasab anak zina, PAS akan bangkang dan sedia berhadapan dengan sesiapa sahaja. Perjuangan berlandaskan prinsip bukan pragmatis.

      Delete
    21. kita berharap mereka turut mempersoalkan 'Big Boss' mereka merangkap Setiausaha Agung DAP merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang, Joseph Lim Guan Eng yang memegang jawatan sebagai Pengerusi kepada 19 GLC Kerajaan Negeri Pulau Pinang. Berapa gaji dan elaun yang diterima oleh Joseph Lim Guan Eng? Jadi Ketua Menteri tidak sibukkah sehingga hendak memegang 19 jawatan Pengarah?

      Berikut adalah jawatan Pengerusi yang dipegang oleh Lim Guan Eng:

      1. Pengerusi Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang
      2. Pengerusi Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang
      3. Pengerusi PBA Holding Berhad
      4. Pengerusi Lembaga Pengarah Perbadanan Bukit Bendera
      5. Pengerusi Invest Penang
      6. Pengerusi Penang Global Tourism Sdn Bhd
      7. Pengerusi PGC Strategies Sdn Bhd
      8. Pengerusi PICEB Sdn Bhd
      9. Pengerusi PYDC Strategies Sdn Bhd
      10. Pengerusi Lembaga Muzium Negeri
      11. Pengerusi Penang Science Cluster
      12. Pengerusi Penang Stem Sdn Bhd
      13. Pengerusi Penang Future Foundation
      14. Pengerusi BPO Premier Sdn Bhd
      15. Pengerusi Premier Horizon Ventures Sdn Bhd
      16. Pengerusi PDC Telecommunication Services Sdn Bhd
      17. Pengerusi George Town World Heritage Incorporated
      18. Pengerusi Penang Tecn Centre Bhd
      19. Pengerusi Lembaga Pengarah Penang Institute

      Cibailah DAP. Kuman seberang laut nampak jelas, bangkai gajah depan mata lagi mau tutup ka?

      Delete
    22. Pada Rabu 2 Ogos 2017, pasukan peguam dari firma Carter-Ruck dan barrister Jacob Dean, yang mewakili Presiden PAS, Abdul Hadi Awang (TGHA) dalam saman fitnah yang diambil terhadap Clare Rewcastle Brown (CRB), di London Courts, telah menghadiri prosiding mahkamah untuk pendengaran prosiding pengurusan kes.

      Saman sivil Hadi Awang itu adalah berkaitan dengan artikel yang ditulis oleh CRB pada Ogos 2016, yang memberi gambaran tuduhan dan difahami dengan jelas adalah satu fitnah, melalui tuduhan bahawa TGHA menerima rasuah dari Perdana Menteri Malaysia Dato' Seri Najib dengan nilaiannya RM 90 juta.

      Pendengaran pengurusan kes pada hari berkenaan adalah untuk menentukan usaha CRB bagi memaksa TGHA untuk mendepositkan sejumlah wang di mahkamah sebagai jaminan keselamatan, sekiranya TGHA kalah dalam kes berkenaan dan terpaksa membayar kos guaman CRB, di mana CRB menjangkanya dalam lingkungan jumlah keseluruhan £800,000 pound (hampir RM4.5 juta) sehingga kes tamat.

      Panel peguam TGHA dari Carter-Ruck berjaya berhujah, dengan dibantu oleh pandangan pakar undang-undang dari Malaysia, bahawa sebenarnya wujud undang-undang yang jelas yang tidak menghalang CRB untuk menuntut kos beliau menerusi mahkamah Malaysia sekiranya beliau menang kes saman ini dan jumlahnya tidak melebihi RM80,000 sahaja.

      Di atas keyakinan dari awal terhadap kes ini, maka TGHA bersetuju dengan deposit keselamatan dengan jumlah ini yang nyata adalah memadai serta tidak kontroversi.

      Hujah CRB bahawa beliau akan gagal membawa kes saman terhadap TGHA di Malaysia adalah kerana Badan Kehakiman, Kerajaan Malaysia dan Perdana Menteri adalah mengamalkan rasuah dan bersekongkol dengan TGHA telah ditolak oleh mahkamah di London. Mahkamah juga mendapati bahawa tuduhan serius ini tidak disokong bukti oleh CRB walaupun beliau mempunyai masa berbulan-bulan untuk berbuat demikian.

      Mahkamah juga tidak menerima hujahan CRB tanpa membawa bukti, bahawa sebuah negara luar berdaulat yang mempunyai hubungan diplomatik yang baik dengan United Kingdom telah mengamalkan rasuah.

      Hasil dari hujah kosong dalam permohonan CRB, mahkamah juga telah mengarahkan beliau membayar 2/3 (dua pertiga) dari kos yang terlibat. CRB mesti membayar £15,000 ( hampir RM84,000) terhadap kos prosiding oleh TGHA, di mana kuantum pembayarannya akan di pantau oleh mahkamah.

      Mahkamah juga mengarahkan CRB untuk membuat pembelaan beliau dalam tempoh 21 hari supaya kes ini dapat diteruskan dan beliau tidak lagi berlarutan untuk berdolak dalih.

      Permohonan rayuan CRB terhadap keputusan ini juga telah tidak dbenarkan oleh mahkamah. Perkembangan ini adalah sangat positif, dalam proses TGHA untuk membersihkan nama beliau terhadap tuduhan fitnah melampau oleh CRB dan artikelnya dalam Sarawak Report.

      Delete
    23. Mat kndar jual minyak angin cap ular kat kaki 5. Jom pi beri taklimat kpd geng aku, kata jurucakap mat2 jubah. Kami dengar minyak angin ko ni penawar mustajab bagi segala yang tak kena dalam 9&$, zahir dan batin.

      Sekarang dah ada sekor lagi penjual minyak angin, matjogja. Untuk menandingi kelibat mat kanda, maka terpaksa lah matjogja merebrand minyak anginnya kepada minyak angin cap tempe yang penuh azimat - cuba dulu nescaya anda akan berbini 3 lagi yang baru..bersambung.

      Delete
    24. Yang Mati Dalam Parti Cauvinis DAP
      1. Kepimpinan tertinggi DAP tidak ditentukan secara demokratik semasa pemilihan CEC DAP yang dihadiri oleh pihak perwakilan cawangan-cawangan DAP.
      2. Malah, terdapat kasta di dalam cawangan-cawangan parti DAP :
      a. Sijil A
      Perwakilan dibenarkan hadir dan mengundi pada Kongres Kebangsaan DAP.
      b. Sijil B
      Perwakilan hanya dibenarkan hadir sebagai pemerhati sahaja tetapi tidak boleh mengundi.
      c. Protem
      Cawangan yang menanti kelulusan.
      3. Kebanyakan cawangan hanya mempunyai keahlian antara 50 hingga 200 ahli sahaja.

      4. Struktur Kepimpinan DAP tidak dipilih secara demokratik kerana ianya TIDAK berdasarkan kepada undi yang diberikan oleh ahli-ahli perwakilan yang mewakili suara cawangan-cawangan parti DAP semasa Kongres tersebut.

      5. Kepimpinan tertinggi DAP hanya dipilih di kalangan 20 ahli CEC DAP yang menang semasa pemilihan CEC di Kongres DAP Kebangsaan

      6. Contoh demokrasi mati dalam DAP ialah pemilihan Lim Guan Eng :
      a. Pada 16 Disember 2012 – Guan Eng ditangga 2 dengan 1576 undi
      b. Pada 4 Januari 2013 semasa pemilihan semula CEC DAP – Guan Eng di tangga 5 dengan undi 1304 undi
      7. Walau pun Lim Guan Eng tersungkur di tangga 5 dengan undi popular yang berkurangan, beliau dengan tanpa malunya memegang jawatan Setiausaha Agung DAP, jawatan tertinggi dalam hierarki parti tersebut.

      8. semasa pemilihan CEC DAP diadakan semasa Kongres DAP Kebangsaan pada 15-16 Desember 2012, 66 calon bertanding yang terdiri daripada Cina, Indian, Punjabi dan Melayu.

      9. Keputusan pemilihan ialah TIDAK ADA seorang calon Melayu pun yang menang.

      10. Manakala 753 orang wakil telah dinafikan hak untuk hadir sebagai wakil dan tidak mengambil bahagian dalam pembuangan undi.

      11. Setelah 2 minggu diasak dan dikritik sebagai anti-Melayu dan rasis, pada 4 Januari 2013, CEC DAP yang belum disahkan itu membuat pengakuan kononnya berlaku kesalahan di dalam spreadsheet Excel dan berlaku perubahan di dalam kiraan undi.

      12. Zairil anak tiri Khir Johari mendapat tempat ke-20 manakala Vincent Wu Him Ven tersungkur keluar.

      13. Segala yang diterangkan di atas jelas menunjukkan bahawa parti cauvinis DAP hanyalah parti anak-beranak Dinasti Lim.

      Delete
    25. Kalau orang yang mempertahankan Perdana Menteri daripada didesak oleh puak - puak Pakatan Haprak tu dianggap sebagai 'Pemakan Dedak', apa pulak label yang boleh diberikan kepada puak - puak DAPigs ni?

      Sedang orang lain yang menjadi rakan sekutu kepada DAPigs beria - ia mendesak agar Si Guan Eng tu bercuti dari jawatannya sebagai Ketua Menteri, lain pulak kenyataan anak Si Karpal Singh ni.

      Dalam kenyataan yang dibuat hari ini, anak kepada Si Karpal Singh tu mendakwa tidak ada sebab untuk Guan Eng memenuhi tuntutan diatas desakan yang telah dibuat oleh pelbagai pihak sebelum ini.

      Kenyataan yang dibuat bersama dengan Pengerusi DAPigs Pulau Pinang itu juga menegaskan bahawa tiada bantahan yang dibuat oleh pemimpin DAPigs bagi mendesak Guan Eng pergi bercuti.
      Kiranya, suara - suara mereka yang seperti Ambiga dan Si Gay Tua Hisham Rais tu hanya sekadar suara Katak yang menyalak bukit. Suara mereka jelas tidak dipedulikan oleh puak - puak DAPigs tu.

      Dalam erti kata lainnya, DAPigs tak ambik peduli pun dengan suara mereka yang selama hari ini hanya dianggap sebagai Barua kepada parti itu. Setakat jadi Macai dan Pelacur kepada DAPigs boleh la.

      Kenyataan yang dibuat oleh pemimpin DAPigs Pulau Pinang itu sekali gus membuktikan bahawa DAPigs tidak mengendahkan suara mereka yang menyokong parti tersebut. Kalau suara orang yang menyokong pun diorang boleh buat tak tau, inikan pulak kita yang takde kaitan ni. Lagi la diorang boleh buat tak peduli!!!

      Delete
    26. Kopipesss....ada aku kesahhh???

      Janji PRU14 aku, family dan sanak sedara tak pangkah FUKATAN HAPRAK lagi period.

      Delete
  2. Zahid sindir big boss hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE..HE...BUDIN SINDIR LIM GUAN END......

      Delete
    2. Lim guan eng rasuah ke ? Jual beli ?

      Delete
    3. hihihi pada dorang songlap=derma
      jual beli=rasuah
      pengkhianat bangsa=hero
      pejuang bangsa=pendatang

      Delete
    4. Hanya orang-orang Yang benar-benar bonggok tahap maximum Akan membela MO1 & Jho Low,,sebab seluruh dunia pun sedia maklum bahawa se nya MO1 adalah kerajaan Kleptokrasi ..!!!

      Delete


    5. Zahid jual tidak .. beli pun tidak.

      Tiba-tiba dalam akaun RM 230 juta !

      WOW....!

      Delete
    6. Shafiek, hanya org yg terpedaya sahaja yg akan menolak segala hujah dan bukti depan mereka. Mereka dah tak tinggal apa apa modal lagi lain dari istilah M01 DOJ. Dalam pada itu terlalu ghairah nak naikkan semula pemimpin yg sah lesapkan duit rakyat beratus billion. Apakah pemikiran kita dah tergadai dgn pembangkang sebegitu rupa?

      Delete
    7. HE...HE...HE...LIM GUAN END....TAK BELI....TAPI KES DIA 2X5 SAMA MACAM KHIR TOYO.....TAK KAN KHIR TOYO TAK LEPAS LIM GUAN END LEPAS.....SIAP LA KO LIM GUAN END...MANA NAK LARI HAAAA....NAK IKUT MACAM MAMAK MADEY KUTTY LARI BERCUTI SAMBIL BELAJAR KAT JEPUN KERRRRR HAAAAA......TUNGGUUUUUUUU.....END.....

      Delete
  3. Najib tak tandatangan ke? hehehe...

    ReplyDelete
    Replies


    1. Tak payah. Najib kebal.

      Tanda-tangan dokumen 1MDB pun dari ada ... terus ghaib.

      Delete
  4. macam lawak sahaja zahid hamidi ni...cepat sangat isytihar diri sendiri bebas rasuah... nak tutup kesalahan ke? nak bebas kan diri dengan cepat ke?... rakyat boleh nampak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasa tergugat le tuuu....haha

      Delete
    2. Mangkuk ni kalau cakap laju mulut daripada otak.bila dah keluar dari mulut dia bsrulah dia pikir balik. Sbb tulah kelam kabut jdinya everytime dia kuar statement

      Delete
    3. Wak Jahid ni gelojoh.....kalo buat sesuatu tu over dan kelam kabut. Apa2 hal cepat sangat terrrsasul keluar dari mulot dia.

      Dulu dia tersasul kata Mat Sabu Syiah.....kemudian tersasul bagitau Zakir Naik ada PR Malaysia......dan benda tersasul tu jadi kontroversi satu Msua.

      Pastu baru ni terrrsasul kata Mahathir a/l Iskandar Kutty......mulot gelojoh tak selidik dulu sebelum bercakap.....padahal nama bapa Tun M ialah Mohamad. Elok2 tak der kontroversi tiba2 meletop satu Msia......

      Memang betol.....mulotnya lebih laju dari akal.

      Delete
    4. Strategi lautan haru biru

      Delete
    5. tak heran bro phantom orang kalau mulut senget dan otak senteng selalu tak leh kontrol apa yang dia nak cakap.dia terus hembus je tanpa berfikir dulu.

      Delete



    6. Zahid asyik angkat diri dia sejak kebelakangan ini. Sebelum ini mengaku dia berjaya turunkan kadar jenayah..

      Sekarang mengaku bersih rasuah..

      Kalau lah UMNO bersih dengan rasuah tak ada lah Najib masukkan duit 2.6 Billion ke akaun dia .

      Ahli UMNO yang nak naik ke jawatan Naib Presiden, Ketua Pemuda dan Ketua Wanita mesti ada duit dulu baru boleh duduk kat situ.

      Adakah Zahid menjadi kaya-raya selepas menjadi Ketua Pemuda ? Adakah KJ menjadi kaya sebelum atau selepas jadi Ketua Pemuda ?

      Delete
    7. Setuju dengan mike yeoppp....200% setuju..!!

      Delete
    8. Bro Mat Noor......Setuju dengan mike yeoppp....200% setuju..!!

      Delete
    9. HE...HE...HE...LIM GUAN END....TAK BELI....TAPI KES DIA 2X5 SAMA MACAM KHIR TOYO.....TAK KAN KHIR TOYO TAK LEPAS LIM GUAN END LEPAS.....SIAP LA KO LIM GUAN END...MANA NAK LARI HAAAA....NAK IKUT MACAM MAMAK MADEY KUTTY LARI BERCUTI SAMBIL BELAJAR KAT JEPUN KERRRRR HAAAAA......TUNGGUUUUUUUU.....END.....

      Delete
  5. Malaysian Cybertrooper9 August 2017 at 12:40

    Setelah apa yang di perkatakan oleh Wak Jahid selama ini saya agak musykil.... Ada lagi ke orang yang masih percaya dengan kata-kata dia ni?

    1) Bukti Gred A mana?
    2) Jumpa penderma Arab... Siapa dia? Bila? Dimana?
    3) Ada rakaman perjumpaan dengan Tun. Mana dia? Kenapa tak bagi rakyat lihat/dengar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana dia rakaman tersebut????

      Delete
    2. Kenapa pi jumpa madey?

      Delete


    3. Berapa duit dalam akaun sehingga 10 August ?

      Delete
    4. Bro Msian Cyber......bior teman bagi jawapan soalan mike...

      1) Bukti Gred A mana?
      Jawapan: Kabinet kayu Gred A.

      2) Jumpa penderma Arab... Siapa dia? Bila? Dimana?
      Jawapan: Dalam makrifat......Pak Arab....waktu jam Arab......di negeri Arab.

      3) Ada rakaman perjumpaan dengan Tun. Mana dia? Kenapa tak bagi rakyat lihat/dengar?
      Jawapan: Ada......dalam peti besi.....diOSAkan.

      Harap berpuas hati dengan jawapan di atas.
      Terima kasih.

      Delete
    5. Malaysian Cybertrooper9 August 2017 at 15:08

      Bro Phantom,

      Sepertinya AJK PAS Pusat, setelah mendengar penjelasan Bro, saya berasa amat berpuas hati dengan jawapan yang diberikan. Oleh itu saya bersetuju agar BN/UMNO dibenamkan pada PRU akan datang.

      Delete
    6. kihkihkih lawak bro nanti ada yang telinga berasap tu...

      Delete
    7. Ajk pas mana faham. Mana reti pun apa yg arul kanda cakap.

      Pas ni hanya burung kakak tua.!!!

      Delete
    8. Bro Msian Cyber.......teman setuju dgn mike yeop....setuju bebenor..!!

      Delete
    9. Bro Msian Cyber.......teman TAK setuju dgn mike yeop....TAK setuju bebenor..!!

      Delete
  6. Di malaysia, ya hanya dimalaysia , Rasuah yang dilakukan oleh pemimpin PERINGKAT ATAS cuma dianggap perkara tidak salah , pemimpin atasan tiada AMANAH juga masih dilihat perkara biasa , ini diukur pada sokongan pegawai pegawai kerajaan serta sebahagian orang melayu yang masih menyokong kerajaan regim najib yang dianggap oleh masyarakat dunia sebagai kerajaan mencuri , yang lebih dasyat banyak orang agama melalui parti PAS berpuas hati dgn kaedah melunas hutang 1MDB menguna wang rakyat melalui kutipan cukai zalim, walaupun mereka sedar wang hutang 1MDB telah lesap..mufti mufti pun banyak yang diam diri..kerana utama pangkat dan imbuhan dunia, sekiranya rasuah dan penyelewengan oleh orang atasan Dan pemimpin atas tidak dipandang serius oleh orang melayu dan ahli agama maka hilang lah akhlak Dan lenyap lah maruah pada bangsa ini .. walaupun siang dan malam sibuk dengan menunjul diri sebagai orang yang kuat ibadah Dan beriman , yang menyampah kita lihat rektorik anti rasuah hanya dikenakan kepada rakyat dan pegawai pegawai biasa sahaja pemimpin semacam zahid komedi hanya senyum dan memperbodoh orang melayu sepanjang masa dan memang mereka sentiasa bodoh untuk mudah diperbodoh.

    ReplyDelete


  7. Macam tu tak payah lah tanda-tangan dokumen cukup sekadar ikrar.

    Kalau bersumpah boleh pakai kenapa ikrar tak boleh?

    Yang sebaiknya ialah tanda-tangan memberi kebenaran kepada SPRM lakukan siasat ke atas mana-mana individu yang disyaki tak kira pangkat atau jawatan pada bila-bila masa.

    Setakat ikrar ... pohraah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setiap tahun selama 30 tahun dia berikrar di depan kabah di penghujung ramadan.

      Sempat lagi balik sambut hari raya pertama di bagan datoh pada 1 syawal.

      Delete
    2. Rakamannya mana???

      Delete


    3. Tanda tapak tangan dia ada kat batu di Mekah.

      Kat situ lah dia perbaiki sumpah ikrar dia selama 30 kali ke sana.

      Ini kan pulak setakat Ketua Pengarah SPRM....

      Delete
  8. betul-betul aku rasa lucu melihat lidah shahbudin.com berhempas-pulas menabur prasangka buruk terhadap Zahid Hamidi.
    setelah ia sedaya upaya 'menjilat' imej lelaki tua renta yang dibogelkan dengan kisah hanyir sepanjang berkuasa selama 22 tahun.

    lelaki tua renta mengeluh tiada bukti tatkala diminta berbuat demikian, hanya bergumam "jawapan Zahid tak meyakinkan"
    sedangkan lelaki tua itu sangat buas diwaktu kuasa berada dalam genggaman.

    lelaki tua renta tidak lagi berani bicara mengenai Scorpene, tidak lagi berlagu kisah RCI, tidak juga sanggup menjaja lagi kisah 1MDB, bahkan kisah SR disaman PAS juga membuatkan lidahnya kelu dan cacat.

    lelaki tua itu semakin hari, persis isi Novel karya Shahnon Ahmad (SHIT), atau doanya Al-Marhum Ustaz Fadhil Noor.

    bezanya kini UMNO bukan lagi tempat 'kepala tahi' itu bergelumang kerana entah bagaimana, perlahan-lahan keluar bersama 'tahi-tahi' besar, kecil serta cirit-birit pergi meninggalkan UMNO.

    kini 'kepala tahi' bersama 'tahi-tahi' kecil dan cirit-birit menemui tong baru yg dinamakan sebagai Pakatan Harapan.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. PrOoTt💨💨💨...Arghhhh..leganya🐸🐯🌺💐🌸

      Delete
    2. Sahabat...sila ucapkan tahniah pada hadi sebab Sarawak report "kena bayar saman" pada dia....kah kah kah hang dah terrar spik england dah nohhh

      Delete
    3. Woiii unknown nakhoda kapal korek.......mulot cabul....lelaki tua renta tu bapak luuu.....ayah ko..!!

      Woiii samdol.....22 tahun Tun M tadbir Msia apa bijik mata ko buta ke tak nampak pembangunan dan kemajuan yg dibina???

      Jalan highway yg ko lalu tu pon dah cukop jadi bukti. Tapi agaknya sebab ko tu orang utan datang dari bukit hulu mana tah......tak penah ikot highway cuma dayong sampan ikot sungai tu sebab ko tak tau adanya kemajuan highway kat Msia ni......

      Esok kalo ko kena sakit jantung ko jangan pegi IJN sebab tu legasi Tun M.

      Putrajaya yg jadi kebanggaan panglima marang merapuuu marang sekeperrr ko tu pon legasi Tun M.

      Ehhhhh kaldaiii ....ko jangan jejak KLIA.....KLIA tu hasil jasa Tun M.

      Langkawi tu dulu pulau kampong nelayan jerrr....tapi Tun M majukan sampai jadi tempat pelancongan bertaraf dunia....
      Ehhh bahalol.....org luar negara pon recognize kemajuan yg dibuat oleh Tun M. Kalo ko ada bijik mata ko boleh nampak di sekeliling ko.

      Banyak infrastruktur dan kemajuan yg dinikmati oleh rakyat Msia terrrmasok pendatang asing Indon sumer hasil jasa Tun M.

      Weiii bangsat.....tak payah nafikanlah satu dunia tau. Kalo nak dihapuskan atau dimusnahkan legasi Tun M......memang Msia ni jadi padang jarak padang terkukur.

      Woiii badigol......dari ko mekakkk kat sini....ada baik ko pikir mana nak korek duit bayar hutang IPIC yg tersemput2 tertangguh2 tuuuu.....atau nak korek tabong dari babi.....ehhhh sori....baby...buat bayar hutang Ipic USD603 juta tuuuu....

      Apa ko tak tau hal gagal bayar hutang ni satu dunia dah terpekik mekak......saentero dunia duk sebut hal ni.....apa ko tak derrrr rasa malu ke samdolll..???? Mana letak kemaluan luuu...???

      Pigi daaahhh.....ada hati nak panggil Tun M lelaki tua renta......macamlah Tun M tak pernah buat satu jasa pon. Yg tua renta tu bapak dan atok ko....pahaaammm!!!

      Haramjadah....gampang luuu..!!!

      Delete
    4. Anon 1333, terimalah bahwa dlm kes management CRB menuduh Kerajaan Malaysia dan DSN korup. Mahkamah UK terus buang permohonan CRB kerana tiada apa apa bukti yg dibawa. Mereka yg selama ini menggantungkan iman mereka pada CRB tidak ke rasa hairan? Sejak 2014 CRB menulis macam macam keburukan pasal 1MDB seolah sahih tapi tak boleh bawa walau sebutir kecil bukti untuk pertahankan permohonannya. Mahkamah arahkan CRB bayar £15000 kos pada TGHH. Apakah tidak tergerak untuk soal iman saudara pada CRB kerana tiada apa bukti dikemukakan? Marah pula dgn Azrul kerana boleh jelaskan dgn baik pada PAS dan sesiapa yg lain yg hendakan kebenaran. Mengapa kita begitu ghairah lahap fitnah dan butakan mata pada kebenaran?

      Delete
    5. Tahniah hadi sebab mahkamah arah SR bayar saman pada anda (mengikut laporan pemberita mr j)....kah kah kah

      Delete
    6. Here you go again mr j....bodoh bodoh bodoh...ini kes hadi vs SR berkenaan defamation SR terhadap hadi..

      bukan kes kerajaan malaysia vs SR berkenaan defamation SR terhadap kerajaan malaysia.. bodoh bodoh bodoh.

      Lawyer umno pun tak bising kau pulak nak tunjuk pandai

      Delete
    7. mr jahil bila nak bagi penerangan tentang soalan aku,jenuh menunggu ni.

      Delete
    8. Bukti dikemuka masa trial (perbicaraan); bukan masa case management. Otak lembu nak komen kes mahkamah; keluar la analisa tahap mr j. Trial defamation hadi vs CRB belum start.

      Delete
    9. Jebon dengan unknown cirit tu sama jerrr bangangnya.....belom apa2 deme yg tau dulu....konooonnn.

      Hutang IPIC yg tak bayar tu apa korang tak bising???

      Delete


    10. Kepala taik yang lama dah keluar.

      Sekarang kepala taik yang baru. Lagi besar dan lagi keras dari dulu.

      Kepala taik yang baru itu dalam UMNO, Najib. UMNO ia lah perut yang sedang sakit tapi kentut tidak , buang pun tidak...

      Ikut pakar kena buat saluran dengan tebuk perut. Tapi yang keluar kepala taik lama. Kepala taik yang besar dan keras kat situ jer.

      Delete
    11. 14:26 - case management merupakan pembuka dalam setiap perbicaraan. dalam saman sivil ia menjadi kayu ukur pada keseluruhan prosiding.

      Sarawak Report yang menuntut kepada Makamah London supaya PAS meletak deposit dengan jumlah yang sangat besar - ia adalah taktikal klise untuk mengelak dari perbicaraan.

      malangnya Makamah perlukan hujah dan bukti untuk menyokong tuntutan. SR hanya mampu membawa hujah tetapi bukan pembuktian. makamah kemudian menetapkan deposit sebanyak 85 ribu dan ia harus dibayar SR bagi pihak PAS.

      bertambah malang, kerana "hujah" yg dibawa SR dalam management case adalah "hujah" pokok dalam saman yang dikemukakan PAS terhadap SR.

      pada hemat pemerhati - perjuangan SR sepanjang prosiding ini hanyalah untuk mendapatkan serendah2 hukuman
      sepertimana peguambela Anwar berbuat demikian di dalam kes liwat

      ternyata hikmah lebih besar disebalik saman yang difailkan PAS, ia mematikan segala fitnah yang seringkali dimainkan oleh Para Serigala dan manusia-manusia jahil.

      Sarawak Report selama hampir 10 tahun menjadi kiblat yang sangat dipercayai dalam segala ceritera 1MDB - mekar dan berkembang di lorong hanyir (kaki lima) tetapi layu dan hancur apabila cuba diletak didalam pasu bunga (makamah).

      percayalah sebaik selesainya kes ini (PAS vs SR). Para Serigala itu akan datang kepada manusia jahil dengan ceritera yang jauh lebih "besar" dari kisah 1MDB - Sarawak Report hanya akan jadi satu lagi mercu tanda penipuan Pakatan PH.

      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    12. Woiii unknown nakhoda kapal korek.....hutang IPIC bila nak bayar daaaa??? Ini yg puak ko kata hutang dah nak langsai, 1MDB stabil....ada aset ada duit.....habih tu apasal tersemput2 nak bayar hutang.....asik mintak tangguh jerrr.....dah di bagi tangguh 5 hari......dimintak tangguh lagi sampai hujung bulan....apa hal samdolll???

      Bab yg ni apa serigala ko tak bising??? Mana kemaluan.....tak malu ke satu dunia tau hal ni???

      Delete
    13. Terima kasih Akhi Unknown. Mereka ini bila kopipes marah tak nak baca. Bila bagi penerangan tak nak terima. Asyik spin 1MDB dengan berbagai cara. Akhir sekali tiada modal lain dari istilah M01 DOJ. Sementara itu DOJ sendiri dituduh korup kerana mengambil derma untuk Clinton Foundation bagi buang kes atau kenakan kes - asal wang masuk. Lain dari sita harta Jho Low tiada apa apa lagi dakwaan jenayah yg dibawa. Kenapa agaknya kalau bukti berlambak. Malangnya mereka hanya melahap dan muntah kembali fitnah tanpa niat mahukan kebenaran. Begitulah manusia terpesong.

      Delete
    14. Salam.mr j,
      Udah udahla tu dgn hujah anda psal 1mdb. Panggil arul bagi penerangan pasal 1mdb without supporting documents not gonna do it. Aku bleh cakap 2 hari x berhenti psal 1mdb. Tapi dri aku punya perspektif. Sama mcm arul, dri dia punua perspektif. Senang citer, bentangkan lapuran audit utk semua tengok. Abis citer. Berani kerana benar, takut kerana salah. Don't you think?

      Delete
    15. Tak betul langsung fakta si unknown sahabat. Ini adalah auta.

      Security for cost tiada kena mengena dengan perbicaraan subjek yang menjadi kausa tindakan.

      Ia bukan kos pun. Hanya semata-mata bicara 'security for cost' di atas alasan pihak lawan tidak berada di dalam bidangkuasa mahkamah yang mendengar dan akan memutuskan.

      Tapi orang yang dangkal akal takkan mampu faham


      Kesiaaaan.

      Delete
    16. HE...HE..HE...TED KENTOT DAH TERKENTOT...PATUT LERRRR LAMAN BLOG SI BUDIN NI DAH BAU KENTOT TEMBELANG TELUR AYAM.....

      Delete
  9. Kepala tahi rasuah ada kat umno... Taktau ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. KEPALA TAHI MADEY MAMAK KERALA KUTTY.....DAH KENA SONDOL SAMA NUAR AL JUBURI....KETUA PELIWAT KO.....

      Delete
  10. Meninggalkan organisasi penyamun dan perompak utk bersama sama rakyat kebanyakan, menuntut perubahan demi masa depan yg lebih cerah. Ya! Beliau telah insaf... kini penjilat bonrot cina tembam jho lo keresahan dan kepanasan masa kini kian suntuk utk mereka...akan tamatlah musim musim indah memeras keringat bangsa sendiri demi kepuasan seorg insan bernama isteri habis semua tergadai, terjual, terlacur yaaa.... saatnya akan tiba

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila dia berucap, mulut dia herot, sdg menipulah tu!!!

      Delete
    2. Saatnya akan tiba siunknown taikkk cirit berak penyamun tu akan mengaku money laundering sebagaimana yg disebut dalam mahkamah Singapura......yg siunknown tu macam nak tercirit berak ye ye nafikan tu sebenarnya memang wujud.

      Delete
    3. Bro Macy,

      Saya pernah bertanyakan latar blkh bro utk perkenalan.

      Kalau dah jawab mohon maaf sbb tak sempat baca.

      Kalau saya tengok komen dah cecah 200 biasanya saya tak akan masuk komen lagi.

      Delete
    4. Salam bro john doe. Maybe someday kita semua boleh medan(lepak lepak) minum tea ngan roti canai somewhere. Saya duk area klang valley... slamat berjuang

      Delete
    5. Bro john doe. Maybe someday kita semua boleh medan(lepak lepak) minum tea ngan roti canai somewhere...Kalau dapat lagi siok...hirup sop tulang Babi Dapgs.... Saya duk area Sg. Buluh dekat sangat kat tempat KETUA PELIWAT KITA TUUUU......

      Delete
    6. X cukup jubo jho lo kau jilat, tulang babi pun mentekedarah jugak! Sah la. Kesian mak kau! Dulu masa ngandungkan kau dia dah malu x ada bapak, dah besar pun masih lagi memalukan mak kau. Dasar anak haram

      Delete
  11. Aku betul betul lucu dan terguling guling atas lantai bila si sahabat musibat ni masok komen. Apa saja tuhan rosmah dia dan nabi najib dia dan segala wali wali umno buat betul sahaja. Sampaikan kentot tuhan rosmah dia pon dia akan cakap wangi. Ish ish ish unknown.
    Adakah shahadah kau berbunyi seperti ini?

    Aku naik saksi bahawa rosmah puaka adalah tuhan bagi umat umnoharamjadah dan aku juga bersaksi bahawasanya najib itu nabi yang tak berpelir bagi umat umnoharamjadah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tau tak perrr bro.....unknown tu lawak badut spesis Kassim Baba orang kaya penyamun......

      Delete
    2. Malaysian Cybertrooper9 August 2017 at 15:48

      Bro anon 1320,

      Izinkan saya buatkan sedikit pembetulan dalam syahadah mereka tu...

      1) Aku naik atas perut saksi...
      2) Bukan nabi Bijan tu tak berpelir... Pelir tu ada, cuma buah kerandutnya sahaja yang menyentap.

      Delete
    3. Bro anon 1320,
      Bro anon 1320,
      Izinkan saya buatkan sedikit pembetulan dalam syahadah mereka tu...

      1) Aku naik atas perut MADEY...
      2) Bukan nabi MADEY tu tak BERPELIR BENGKOK... Pelir tu ada, cuma buah kerandutnya sahaja yang menyentap....Dah Tua Nyanyuk....dah tu Ganyut plakkkkk.....

      Delete
  12. NAK TAHU BN DI RASUAH KE TIDAK ..TUNGGU PH PERINTAH MALAYSIA ..KITA TENGOK SIAPA YANG TINGGAL DAN SIAPA YANG CABUT LUAR NEGERI...SEKARANG DIA ORANG BULI PH .. DUNIA DI BERPUSING ESOK GILIRAN PH PULA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengar kabar kembar badakkk Jho Lo tengah berkomunikasi dgn DOJ untuk lepaskan diri.

      Kalolah betol kabar ni.......nak mamposs ke apa sibuntal tu......tak takot dengan tong dram, simen dan C4 ke agaknya dia tu...????

      Delete
    2. Dengar kabar kembar MADEY...Si LIM KIT SIAL KETUA TO" KONG tengah berkomunikasi dgn DOJ untuk buat helah lagi...............

      Kalolah betol kabar ni.......nak mamposs ke apa siMADEY dan Ketua To' Kong tu.....tak takot dengan si NUAR AL JUBURI tu kerrrr...????

      Delete
  13. Kalau beginilah sampai bila masalah rasuah tak selesai...tolak pemimpin rasuah..itu saja..no compromise

    ReplyDelete
    Replies


    1. Beli hotel luar negara boleh di tangkap dan di siasat...

      Beli rumah mewah, kereta mewah dan barang mewah dalam negara tak boleh siasat..

      Tak kan lah duit beratus juta tak beli apa-apa .?

      Delete
  14. Menteri2 lain cam nerr? Semua ketua2 jabatan? MB? Kalau tak isytihar nanti orang pandang lain macam pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang kena isytihar harta dan bank account ni orang Pakatan jerrr.........orang dacing tak payah....sumer amanah, bersih lagi suci....halal toiyyiban.....amar makruf nahi mungkar.......

      Delete


    2. Kalau Ketua nya bersih, percaya lah yang bawah-bawah pun ikut bersih.

      Tapi Malaysia adalah 10 negara yang teruk rasuah.

      Kalau ikut jumlah orang yang terlibat, Malaysia paling ramai..Belum habis kes dah tangkap satu lagi.


      Kalau ikut pangkat dan pekerjaan pun Malaysia jugak. Semuanya terlibat dengan urusan kerajaan.

      Kalau ikut jumlah duit atau angka .. Malaysia.. paling terror.

      Tiba-tiba ada seorang dalam banyak-banyak tu yang berani kata dia bersih.

      Delete
    3. maksud bersih dia tu....hehehe
      ada macai yang boleh jilat bontot dia sampai bersih laaa...

      Delete
  15. HE...HE...HE...SI BUDIN TENGAH SINDIR LIM GUAN END......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukaaannn....sindir bapak ko Kassim Baba!!!

      Delete
  16. Gomen baru..sprm baru...siasatan baru pon akan dimulakan..Baru bole pakai wak

    ReplyDelete
  17. Kah..kah..kah Macai MadeyKuttyLanak tertipu dengan laporan Meloyakini..yg sangat sakit hati semenjak2 ini dengan kelantangan DS Zahid.

    Tak sebodoh itu untuk memancing troll pemimpin UMNO wahai macai KuttyLanak.

    Meloyakini.com telah menunjukkan tahap kewartawanan paling jijik dan bodoh dalam sejarah profesionalisme pemberitaan rasmi.. opps lupa mereka media PICISAN.. dengan kata kerugian teruk sepanjang 5 tahun ini..

    patutle kena ubah style..fitnah!

    ini dia laporan sebenar:
    (http://www.astroawani.com/berita-malaysia/semua-agensi-kdn-harus-tandatangan-ikrar-bebas-rasuah-tpm-zahid-150372)

    Semua agensi KDN harus tandatangan ikrar bebas rasuah - TPM Zahid

    PUTRAJAYA: Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mahu semua jabatan dan agensi di bawah Kementerian Dalam Negeri menandatangani Ikrar Bebas Rasuah (IBR) bagi menghindari diri daripada rasuah dan salah guna kuasa ketika melaksanakan tugas.

    Timbalan perdana menteri yang juga menteri dalam negeri berkata pelaksanaan ikrar oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) itu memperlihatkan komitmen kerja dan keinginan untuk berkhidmat dalam suasana kerja yang kondusif dan bebas rasuah demi menjalankan tanggungjawab serta amanah kepada rakyat.
    Ahmad Zahid berkata pelaksanaan IBR juga membantu membuang persepsi buruk pelbagai pihak terutama dalam kalangan rakyat terhadap kerajaan.

    "Apatah lagi, KDN merupakan kementerian yang terlalu sensitif apabila perkhidmatan kita secara langsung kepada rakyat. Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang berada di barisan hadapan menentukan soal keselamatan, tentunya terdedah kepada amalan memberi atau menerima rasuah.

    "Bagi mempercepatkan proses, mengelakkan hukuman atau denda tinggi, atau mahu sesuatu diluluskan, maka rasuah dilakukan di sektor awam atau swasta. Kalau mahu negara jadi benar-benar maju maka amalan tolak dan banteras rasuah mesti dijadikan budaya dalam kalangan penjawat awam," katanya ketika berucap pada perhimpunan bulanan Kementerian Dalam Negeri di sini hari ini.

    Kemudian baru datang berita ini:

    Saya dan kementerian saya bebas rasuah, kata Zahid
    Mohamad Fadli | August 8, 2017

    PUTRAJAYA: Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini berkata beliau dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang diketuainya bebas daripada rasuah.
    “Saya, KDN dan jabatan-jabatan bawahnya bebas daripada rasuah,” kata Zahid selepas menghadiri sesi ikrar bebas rasuah dengan Ketua Pengarah Imigresen, Datuk Mustafar Ali di Jabatan Imigresen.
    Zahid berkata sikap anti rasuah bukan mudah, sebaliknya hanya boleh ditunjukkan oleh mereka yang “ada pegangan yang tinggi”.
    Kenyataan Zahid itu di sebalik tuduh-menuduh antara beliau dan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.
    Dr Mahathir minggu lalu mendakwa Zahid gagal menjelaskan dakwaan terdapat RM230 juta dalam akaunnnya ketika dilantik ketua Pemuda Umno pada 1996.
    Zahid berkata wang itu diperoleh hasil penglibatannya dalam bidang korporat sebelum menyertai politik.
    Sementara itu, Zahid memuji SPRM kerana berjaya menaikkan imej kerajaan melalui penangkapan anggota penjawat awam yang terlibat dalam rasuah.
    “Saya ucap tahniah pada SPRM. Ikan paus pun masuk jaring, setiap hari ada tangkapan SPRM dan tuduhan dibawa ke mahkamah.
    “Meningkatkan kebolehan kepercayaan pada SPRM dan menghapuskan persepsi negatif pada kebolehpercayaan pada kerajaan,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiii pencacai angkat najisss 14.55...
      1) Kelantangan terrrsassulll cakap air lior basi tanpa bukti........besar kuman pon orang tak heran. Contoh...dah jumpa penderma arab....bukti air lior jerrr......

      2) Semua agensi KDN harus tandatangan ikrar bebas rasuah.
      Sumer orang boleh tandatangan.....badakkk dalam zoo pon boleh sign.........tapi lepas tu boleh kata saya sign buta jerrr tak baca sepatah haram pon......

      3) Saya dan kementerian saya bebas rasuah.....
      Belom soal jawab....belom siasat dah isyhtihar bebas rasuah....

      Bijak....bijak....

      Delete
    2. stetement sain tak baca tu lawak abad ini....kehkehkeh pm pulak tu...

      Delete
  18. Kpd j....

    Kes CRB lawan TGHH adalah antara mereka berdua, berkenaan satu isu spesifik...orang lain dan isu lain tiada kaitan.

    Kalau CRB menang, selesai lah satu isu spesifik dari segi perundangan. Tetapi....tidak bermakna apa yg ditulis CRB selama ini terhadap orang2 lain berkenaan isu2 lain; adalah betul atau fitnah; dari segi perundangan.

    Kalau TGHH menang, selesai lah satu isu spesifik dari segi perundangan. Tetapi...tidak bermakna apa yang ditulis CRB selama ini terhadap orang2 lain berkenaan isu2 lain; adalah betul atau fitnah; dari segi perundangan.

    Kata ada MBA...u mana hang study?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjilat Clare Yahudi sedang gelisah.
      Teringin nak lihat Malaysia jd mcm Iraq.
      ko gagal lah dgn cubaan2 subversif ini!

      Delete
    2. Penjilat taikkk penyamun sedang gelisah.
      Teringin nak lihat Malaysia jd macam Singapore.
      Ko gagal lah dgn cubaan2 kononnya bersih ini!

      Delete
    3. Penjilat taik??
      how dare u can insult your 'daddymamak' like that..

      Mahataik?
      or
      Madeytaik?

      which u meant for?

      betul..tepat.. PENJILAT MAHATAIK.. PENYAMUN TERBILANG 22 TAHUN MENYAMUN..

      kalau Zahid baru join UMNO ada 230j di heboh..

      Madey duduk dlm UMNO lebih dr 22 tahun kenapa tak persoal harta kekayaannya?

      nampak tak macai sudah terbelit.

      Ko gagal lah cubaan nak menjatuhkan Najib.. ini sudha tahun ke4 Madey bersembunyi dlm UMNO pura2.. rupanya dia jaid parasit..

      gagal oh gagal. lalu ini elok dinyayikan bersama semasa besday party Mahataik
      dengan vincent tan!

      Delete
    4. Attack apa? Dia tak jawab pun kenapa dia pi jumpa madey. Blog 6% korang dah tak laku sbb tu datang melalak kopipes kat sini. Itu pun nasib baik tuan admin buat open blog, kalu dia censor dulu haram korang tarak chance nak gebang kat sini

      Delete
    5. MBA dia dari UniversitiMNO.

      Delete
    6. Anon 1456, fahamlah kes ini betul betul. Walau kes ini membabitkan saman TGHH terhadap CRB ditengah-tengahnya sebenarnya bicara adalah menentukan apakah Kerajaan Malaysia dan DSN korup kerana beri rasuah 90 juta pada TGHH. Kes ini tetap membicarakan persoalan ini. Dlm kes managementpun CRB kemukakan alasan ini untuk mendapatkan deposited dari TGHH. Konon tidak akan dapat bayaran kos jika menang melalui mahkamah Malaysia. Bila gunakan hujah maka kenalah bawa bukti. Mahkamah tak main air liur. Malangnya bagi CRB Mahkamah membuang tuntutannya dgn sebab tiada sebutir buktipun yg menyokong hujahnya. Sepatutnya mereka diblog ini mengambil iktibar dari kes ini dan berhenti fitnah TGHH dan DSN. Apakah kita suka dgn api yg menyala?

      Delete
    7. Mr J,

      Tak betul langsung.

      Bicara tentang permohoan untuk security for cost tidak meminta apa-apa bukti.

      Ia hanya tentang prinsip bahawa sebelum sesuatu dapatan dibuat maka mahkamah tidak boleh mengandaikan perbuatan itu akan terjadi.

      Defendan memohon sekuriti di atas alasan bahawa sekiranya Plaintif kalah kes Defendan sukar untuk mendapatkan kos yang diberikan.

      Mahkamah hanya putuskan bahawa Mahkamah Malaysia dan England terikat dan sekiranya Mahkamah di England memberikan kos, eksekusi boleh dilakukan di Malaysia.

      Di dalam membuat keputusan itu mahkamah hanya mengatakan tak boleh assume kerajaan malaysia ini corrupted.

      Tak boleh assume adalah kerana prinsip 'innocent until proven guilty'.

      Whether the guilt has been proved or otherwise may only be decided after the hearing and not at any interlocutary application stage.

      It doesn't take a lawyer to understand that, but if one is still unable to understand after the explanation, than undoubbtedly that someone is a moron.

      Delete
    8. aku hanya mampu beristighfar apabila membaca komentar dari kaum melayu yang begitu sombong dengan kejahilannya. Kononya melayu hebat segalanya..

      Tapi ajaran sebenar islam dilupa..cuba menjadikan islam hanya untuk melayu.cuba menjadikan bangsa lain musuh melayu,sentiasa menanam benih kebencian kaum dalam faham...


      Masyaallah...

      Delete
    9. John Doe, macam mana dipusingpun mahkamah UK menolak tuduhan CRB yg mengatakan Kerajaan Malaysia dan DSN korup. Tak nak komen?

      Delete
  19. Dalam satu statement najib baru-baru ini dia kata dia lama dah kenal zahid, susah senang bersama.... senang yang macam mana tu? bersama-sama? senang bab duit kah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. oops... hehehe...

      Delete
    2. KAH KAH KAH tiap hari sejak Zahid lancarkan attack awal.. Rejim macai Madeykuttylanak hanya berada MODE DEFENCE..

      lembik nak mampos.. blogger bangang 94 parsent macam ni pon xboleh jatuhkan Najib.. ape punye BANGANGG dedak makan sampai 3 tahun tak kenyang2 keje macam HARAM!!

      amboii sampai tahap tu macai KuttyLanakMadey 'mentakwilkan' lisan DS Najib.

      Macai lupa ke MadeyKuttyLanak dlm TV pernah cakap... TAKKAN SAYA NAK BIAR ANAK SAYA MISKIN..

      ketika ditanya penglibatan anak2 jantannya dalam korporat dan bail-out kerajaan..

      amacam macai? is it fair enough to doubt against him (madeykuttylanak)??

      Delete
    3. Kaldaiii......baik ko pikir mana nak gali duit bayar hutang IPIC. Itu hutang bukan Madey yang kena bayar tapi tok pahlawan ko yg kena bayar.

      Kalo gagal bayar penjaminnya yg kena bayar. Aku nak tanya ko tau tak sape penjamin hutang IPIC tu???

      Delete
  20. pelik...bila diperhatikan, setiap kali pemakan dedak bagi komen, semuanya komen mencarut, komen emosi, komen tuding jari dan komen alih perhatian, tiada satu pun yang bagi komen fakta.... fakta putar belit pun banyak.... hanya golongan sebegitu sahaja ke yang sokong najib? kesian....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cer ko tanye mane belajar mencarut maki tu semua.. Otaman Ahmad kaki bebal tu boleh ajar ko maki carut.. die kan perasan deva.. kah..kah..kah dedak expired

      Delete
    2. cai kau da lupa atau baru belajar jadi macai?
      nek tempoyak ape citer cai.kau tak kenal dgn nek tempoyak ke?

      Delete
    3. 15.09 kojola haramjadah....dah ko yg mulakan dulu mencarut lucah sampai posting banyak kali kena delete dgn tuan admin blog.......tu sebab sekarang orang treat ko macam tu jugak.....padanlah dgn ko....you deserved to treated that way..!!

      Ko tu deserve untuk disumpah seranah.
      What you give is what you get..!!
      Padan Muka !!

      Delete
    4. Pembetulan.....
      You deserve to be treated that way.....

      Delete
    5. tak perlu respond apa-apa, golongan yang sebegitu dah pun buktikan... dalam respond yang diberikan pun tidak beradab... kesian...

      Delete
  21. Just quoting one of them..:

    1MDB Adalah Senjata Najib, Bukan Mahathir
    Mahathir kini menyedari bahawa dia telah menjadi bodoh untuk memberi tumpuan kepada 1MDB hingga ke peringkat obses. Apa yang beliau fikir adalah satu senjata yang boleh digunakannya untuk menjatuhkan Najib adalah sebenarnya senjata Najib untuk membuatnya terjebak dengan satu isu. Najib telah memilih medan perang tersebut dan Mahathir masuk ke dalamnya tanpa menyedari bahawa dia ditarik seperti apa yang dilakukan oleh Wellington kepada Napoleon di Pertempuran Waterloo dan Stalin kepada Hitler pada Peperangan Stalingrad. Jadi sekarang Mahathir sedang cuba untuk meredakan isu 1MDB dan beralih kepada isu kapal selam Scorpene namun sudah terlambat untuk itu.
    Tun Dr Mahathir Mohamad memberitahu kawan rapatnya bahawa Perdana Menteri Najib Tun Razak Najib telah memperbodohkan beliau dengan baik dan tepat. Pada mulanya Mahathir hairan mengapa Najib diam dan tidak bertindak balas ketika serangan terhadap 1MDB bermula. Sepi yang tidak diragukan lagi. Mahathir fikir ia adalah kerana dia telah menyerang dengan tepat dan tidak ada cara Najib boleh membalas serangan atau menjelaskan 1MDB.

    Apabila mereka menganjurkan program‘Nothing to Hide’ pada 5 Jun 2015 dan Najib tidak muncul, mereka meraikan ‘kemenangan’ dengan berfikir bahawa mereka yang telah menang dan Najib lari ketakutan. Jika Najib tidak takut dan tidak ada apa-apa untuk disembunyikan maka mengapa tidak muncul dan menerangkan 1MDB supaya pencerahan boleh dilakukan? Ini hanya boleh berlaku kerana Mahathir mendapat perhatian. Sekarang Mahathir menyedari ini tidak berlaku. Alasan sebenar ialah Najib tidak mahu pencerahan berlaku atau Mahathir mungkin akan meninggalkan isu 1MDB.

    Mahathir berkata beliau telah membazirkan masa dalam isu 1MDB dengan tidak membuktikan apa-apa. Isu 1MDB tidak akan membawa Najib jatuh kerana jika ia boleh maka ia akan berlaku dua tahun lalu pada bulan Julai 2015. Dan kini sudah terlambat untuk melakukan apa-apa mengenainya. Dia menyesal mendengar Muhyiddin Yassin yang mula-mula membawa perkara itu kepadanya dan mengatakan dia sepatutnya menyiasat perkara itu lebih teliti sebelum menyerang. Dan sekarang tembakan telah dilepaskan dan mereka menyedari tidak boleh berpatah balik. Dia tidak mempunyai pilihan selain untuk meneruskan apa yang dia mulakan walaupun dia tahu ianya sudah menemui jalan mati.
    Mahathir menyambut kemenangan apabila Najib tidak muncul di forum ‘Nothing to Hide’ tanpa menyedari kenapa Najib tidak muncul

    Mahathir tahu bahawa Najib bukan sahaja memandang bola tetapi juga mengawal bola. Malah sebelum Mahathir dapat memikirkan isu-isu baru yang boleh dibangkitkannya untuk menggantikan isu 1MDB, Najib mengeluarkan skandal forex Bank Negara bernilai AS $ 10 bilion dan sekarang Mahathir terduduk dan tidak boleh bergerak. Jadi sekarang Mahathir menari dengan lagu Najib mengenai skandal forex Bank Negara manakala Najib tidak menari lagu Mahathir mengenai isu 1MDB.

    Ia benar-benar menyakitkan apabila pukulan anda mengena manakala pukulan musuh mengena tepat muka anda. Itu dipanggil sudah jatuh ditimpa tangga. Mahathir kini berharap dia tidak pernah mendengar tentang 1MDB dan Muhyiddin tidak pernah membawa perkara itu kepada perhatiannya. Mahathir juga meminta kepastian dari rakan karibnya, Sanusi Junid, sama ada Muhyiddin sebenarnya bekerja untuk mereka atau pihak lain untuk memerangkap mereka dalam isu 1MDB.

    Strategi Najib adalah mudah. Dia sengaja membenarkan isu 1MDB menjadi terdedah bururk supaya membiarkan Mahathir merasakan kemenangan palsu. Tiada strategi yang lebih baik daripada membuat musuh anda berfikir dia menang walaupun kapalnya tenggelam. Dan satu perkara yang penting untuk diperhatikan ialah anda perlu mengetahui musuh anda, seperti yang dikatakan oleh Sun Tzu.

    ReplyDelete
  22. KAH KAH KAH tiap hari sejak Zahid lancarkan attack awal.. Rejim macai Madeykuttylanak hanya berada MODE DEFENCE..lembik nak mampos!! blogger bangang 94 parsent macam ni pon xboleh jatuhkan Najib.. ape punye BANGANGG dedak makan sampai 3 tahun tak tercapai lagi hasil projek..keje macam HARAM!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Attack apa? Dia tak jawab pun kenapa dia pi jumpa madey. Blog 6% korang dah tak laku, sbb tu datang melalak kopipes kat sini. Itu pun nasib baik tuan admin buat open blog, kalu dia censor dulu haram korang tarak chance nak gebang kat sini.

      Delete
    2. kah..kah..kah belog mana yg tak laku?

      belog mamak kutty pakai fake posting tu ke?
      atau belog dinpenyu dulu?
      belog budin dedak ni ramai sbb ada org luar sudi jenguk

      sudi nk cuit macai2 Bodoh bangang yg tgh tido mcm beruang kutub tu.. so korang boleh lah menari2 sikit..dr makan gaji haram je

      kikikikiki

      Delete
    3. Blog dacing sunyiii sepiiii tak der sape nak komen........tu sebab pencacai angkat najis macam langau datang hurong blog budin ni.....

      Pastu buat one man show.....sendiri yg post sendiri yg balas.....kekekeke

      Delete
    4. Malaysian Cybertrooper9 August 2017 at 15:59

      Hoi Babi 1547,

      Hormat sikit orang yang dah meninggal. Ko nak jadi babi itu ko punya pasal. Din Turtle dah lama pulang mengadap penciptanya ko tolong hormat sikit.

      Mak & Bapak ko memang tak pernah ajar ko adab ke?

      INI LAH PERANGAI PENCACAI UMNO/BN YANG TAK TAU ADAP DAN SOPAN HINGGAKAN ORANG DAH MENINGGAL PUN MASIH NAK DIKAITKAN.

      Delete
    5. ikut adat resam pemberi dedak... kesian...

      Delete
  23. Sonang ehh brikrar sajo dh bebas dn borsih rasuah x pyh siasat Lai dh do..yg dulu Tu lak brsumpah laknat utk nk menandokan diri msg2 boto TK melakukan kesalahan..klu camtu x porlulah ado sprm polis mahkamah dn segalo bagai..somo eh x brguno mghabihkan boreh yo..manggar brayon tul laa!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ulasan mahabongok dr macai mahataik

      kekekeke.. lebih baik ko terjung lombong le bhai.. bodoh tak paham isu..gedik nk ulas..puihhh!

      Delete
    2. Ko bongok sbb tu Gone Eng takut nak sign..
      sbb bila sign maksudnya bersedia dengan terma2 dan terbuka dengan kemasukan SPRM bongok oii

      Zahid sign paling awal..so dia nak pastikan SPRM tangkap semua2 penyangak dlm KDN

      so akan bebaslah rasuah. Ko bongok tak paham berita! Sign IBR tu ada klausa2 perundangan la bodoh mangkok oi!

      Delete
    3. Hahaha 15:08 spin jgn TK spin..spin smpai botak kepala tuu!!

      Delete
    4. Kah..kah..kah 15.21.. speechless??

      Delete
    5. Ko Tu yg bongok jahid awl2 dh declare yg dia dgn pegawai2 nya dh Bersih Dr rasuah sprm LPs tgn la LPs Ni..guan eng jgk yg dimangsakan x prlu nk ikrar apo2 Lai dh sprm dtg!!..

      Delete
    6. 15:27 speechless sbb cerita meraban x prlu nk ulas..pusing Sana psg sini dok2 tangtu jgk..

      Delete
    7. Macai Mahakuttytaik sudah gelabah..
      epe ko merepek ni macai? Kn dh terangkan apa dia IBR tu..?
      Jijik sgguh macai.. Gone Eng terang2 mempunya skandal busuk, kes yg lebih jijik termasuk pereampuan simpanan Miss P, penyelewengan Taman Manggis.. kenapa ko masih nk jadi haramjadah jugak menjilat kafir laknat?

      kalu ye pun tak suka UMNO BN jgn nak jadi penjilat kafir pulak.. ktrunan ko jahanam nanti.

      Khir Toyo kena sumbat dlm penjara kes hampir sama..kenapa ko tak menyalak? kerja org Madey jugak kan??


      Delete
    8. Macai Mahakuttytaik sudah gelabah..
      epe ko merepek ni macai? Kn dh terangkan apa dia IBR tu..?
      Jijik sgguh macai.. Gone Eng terang2 mempunya skandal busuk, kes yg lebih jijik termasuk pereampuan simpanan Miss P, penyelewengan Taman Manggis.. kenapa ko masih nk jadi haramjadah jugak menjilat kafir laknat?

      kalu ye pun tak suka UMNO BN jgn nak jadi penjilat kafir pulak.. ktrunan ko jahanam nanti.

      Khir Toyo kena sumbat dlm penjara kes hampir sama..kenapa ko tak menyalak? kerja org Madey jugak kan??


      Delete
  24. Macai Madeytaik yg senior2 belum masuk on-duty lagi ke?
    tgh menyamun dedak di tempat lain gamaknya

    Budin Dedak entry takde semangat..

    main isu 1mdb sampai lunyai..kah..kah..kah
    mana nak hentam zahid lagi.. mana nak cari gadoh dengan Tuan Ibrahim Tuan Man lagi

    Khalid Ibrahim lagi..

    Nasaruddin Mat Isa underground buat keje..

    mampos le nak harap Sanusi Joned bangang tu..daim pulak tau kira duit samun je..politik BODOH bangang!

    so what up guys? next?
    tak sabo aku nk tungguh ade tak check-mate? atau terus tersungkoq puak2 MadeyKuttyLanak!

    kat sana SR dah terduduk.. DoJ diam seribu bahasa..

    ko suruh Mathhias tu supply betina China byk2 skit pd officers2 DoJ kot boleh rasuah mcm dlu2..

    kekekekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkahkah macam ada yang tengah menggigil je...

      Delete
    2. MamakNoor kau ke yg menggigil..sampai tak terkata apa2?
      kah..kah..kah..

      Delete
    3. Bro senior bukan x masuk tpi malas mak layan hujah korang yg dangkal dan x mengikut logik.skang ni mmg kitaorg bangkitkan psal 1mdb sbb its a more pressing issue. Issue yg melibatkan kesajahteraan rakyat dan juga nama baik negara. Ia juga melibatkan penipuan. Penyelewengan dan salahguna kuasa diperingkat kritikal. Skang ni yg aku tengok. Bos kau tu yg lunyai. Rata rata dok maki hamun, kat umah kena ngan semah. Dlm umno pun org dok tunggu nak terajang, luar negara jadi bahan jenaka. Kat akhirat api dok tunggu dan ada macai pun jenis oku jer. Tak ada otak. Sbb tu malas nak layan. Kau org ni kalau x ada dedak mmg dok mengemis kat chow kit agaknya. Buat malu kaum jet

      Delete
  25. Macai Mahataikkuttylanak ingat ikrar IBR tu macam menyanyu lagu semerah padi ke ngok oi?? atau mcm sign paper kosong lepastu pakat tepok tangan?

    Ko ingt ni zaman Madey perkuda BPR untuk tangkap Anwar ke??

    ko tahu tak ape itu IBR?

    Budin Dedak..tolong cover satu entry kasi anak macai ko paham apa itu IBR?
    ko tahu sbb ape dapig gone eng taknak sign dan takut nak sign..tp lepas dpt nasihat boleh tumbang PRU kalao tak sign.. nampak dia perasuah..maka dia pun terhegeh2 sign

    Sign tu ialah AKUJANJI yang sah untuk membenarkan klausa2 SPRM diguna pakai utk MEMBANTERAS RASUAH.. bukan tunggu ade kes baru terhegeh2 nk report SPRM

    ReplyDelete
  26. MamakNoor..agak2 laku lagi ke di pasaran untuk main isu IMDB ni selama 3 tahun?
    Memo sana memo sini bile FBI nak mintak Interpool detain DS Najib Abdul Razak?aku tak sabo nak tengok drama box opis arahan Matthias n madeykutty ni??

    Err Jho lo dgn Reza dah kena tangkap ke belom? Harta mereka kena sita ke belom? AG France dah antar ke belum Sapina untuk Najib hadir ke Mahkamah?

    amacam ni macai.. satu drama pun tak masuk wayang.. kah..kah..kah..

    ReplyDelete
  27. Mohon Quotes semula untuk beri ruang macai mahataik digest dan tidak spin!

    Sarawak Report Tiada Bukti PM Malaysia Rasuah Kata Makhamah UK

    Mahkamah London awal-awal menolak hujah pengendali Sarawak Report, Clare Rewcastle Brown kononnya kerajaan Malaysia dan Perdana Menterinya, Datuk Seri Najib Tun Razak mengamalkan rasuah sewaktu prosiding pengurusan kes saman fitnah oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang keatas Sarawak Report di London dua hari lalu.

    Clare mengemukakan hujah itu dalam prosiding berkenaan bagi menuntut Presiden PAS mendepositkan wang kira-kira RM4.5 juta kepada Mahkamah London sebagai jaminan keselamatan jika PAS kalah dalam saman fitnahnya ke atas Sarawak Report dan perlu membayar kos guaman Clare.

    Permintaan itu juga dipercayai sebagai langkah Clare menyekat PAS daripada meneruskan saman keatas Sarawak Report yang menuduh PAS menerima rasuah RM90 juta daripada Perdana Menteri Malaysia memandangkan PAS diyakini tidak mampu untuk menyediakan wang deposit sebanyak itu.

    Presiden PAS hanya bersetuju dengan deposit keselamatan RM80,000 yang padanya memadai serta tidak kontroversi dan Mahkamah London bersetuju dengan jumlah tersebut atas dasar hujah Clare bahawa badan kehakiman, kerajaan Malaysia dan Perdana Menterinya mengamalkan rasuah dan bersekongkol dengan Presiden PAS tidak disokong sebarang bukti.

    Setiausaha Politik Presiden PAS, Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, Presiden PAS diwakili pasukan peguam dari firma Carter-Ruck dan barrster Jacob Dean di London dalam kes berkenaan.
    “Mahkamah London juga mendapati tuduhan serius itu tidak disokong bukti oleh Clare walaupun beliau mempunyai masa berbulan-bulan untuk berbuat demikian. Mahkamah juga tidak menerima hujah Clate tanpa membawa bukti bahawa sebuah negara luar berdaulat yang mempunyai hubungan diplomatik baik dengan United Kingdom telah mengamalkan rasuah.

    “Hasil hujah kosong dalam permohonan Clare, mahkamah telah mengarahkan beliau membayar dua pertiga daripada kos terlibat. Clare mesti membayar £15,000 (hampir RM84,000) terhadap kos prosiding oleh Presiden PAS di mana kuantum pembayarannya akan di pantau oleh mahkamah.

    “Mahkamah London juga mengarahkan Clare untuk membuat pembelaan beliau dalam tempoh 21 hari supaya kes ini dapat diteruskan dan beliau tidak lagi berlarutan untuk berdolak dalih. Permohonan rayuan Clare terhadap keputusan itu juga telah tidak dbenarkan oleh Mahkamah London,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

    Sarawak Report yang dikendalikan oleh Clare sebelum ini menerbitkan artikel menuduh PAS menerima rasuah RM90 juta daripada Najib. Ironinya atrikel itu diterbitkan sejurus PAS menolak pelawaan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk bekerjasama.

    Tuduhan Sarawak Report itu kemudian dicanang oleh pemimpin dan penyokong PKR, DAP serta Parti Amanah Negara (PAN) di media sosial bagi memburuk-burukkan PAS dan Najib.

    Untuk rekod, Sarawak Report sering memburuk-burukkan Najib dan kerajaan Malaysia dengan pelbagai tuduhan dan dakwaan itu kemudian akan diangkat sebagai modal politik oleh pemimpin dan penyokong Pakatan Harapan.

    Berikut kenyataan PAS yang seterusnya berhubung kes saman fitnah berkenaan:

    “Perkembangan ini adalah sangat positif, dalam proses Presiden PAS untuk membersihkan nama beliau terhadap tuduhan fitnah melampau oleh Clare dan artikelnya dalam Sarawak Report.

    Presiden PAS mengucapkan tahniah dan penghargaan kepada Mr Adam Tudor dan pasukan peguamnya dari Carter-Ruck, London dan di Malaysia.

    Presiden PAS juga sebenarnya dimaklumkan oleh firma Carter-Ruck bahawa Pejabat Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di London juga menghantar wakil dalam prosiding ini, dan telah memaklumkan bahawa kehadiran mereka adalah sebagai pemerhati prosiding kerana banyak tuduhan politik yang dibuat terhadap Perdana Menteri dan Kerajaan Malaysia serta Badan Kehakiman di Malaysia oleh Clare dalam dokumen beliau yang dikemukakan ke mahkamah”

    ReplyDelete
  28. pada mula nya 1MDB enggan membayar balik hutang /advance(pendahuluan)kpd IPIC(tulin) kerana mereka mendakwa semua nya tlh d langsaikan.

    apabila IPIC tlh bertegas bahawa mereka tidak menerima nya, maka sengketa tlh d bawa utk d timbangtara (d adili) d London.

    saya mendpt maklum bahawa sebelum kes d dengar, 1MBD atas arahan MO1 tlh mengakui bahawa mereka sebenar nya bersetuju dgn tuntutan IPIC olih kerana sejumlah wang yg d tuntut tlh d bayar k dlm akaun 'IPIC' palsu.

    jadi sebenarnya 1MDB terpaksa membayar hutang 2 kali. wang bayaran kpd IPIC palsu sudah lesap n sekarang 1MDB terpaksa mencari/menggali wang utk bayar hutang kpd IPIC tulin.

    sampai sekarang tiada siapa yg tlh menyanggah kenyataan saya ini.

    saya jemput pencerahan drpd pasukan d sebelah sana. TK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uweekkkkk

      recyled! expired!

      kuuikuikuikui..

      Delete
    2. Macaiii angkat najisss 15.42.......apa fuckta yg ko bagi ni??? Fakta tak der ke nak lawan hujah??

      Delete
    3. anon 15:42,

      itu saja kah yg termampu bagi menjawab soalan ikhlas saya?

      tapi sebenar nya, soalan saya masih tidak berjawab. adakah sdr bersetuju yg wang 1MDB (rakyat) tlh d curi?

      saya hanya mahukan tindak balas yg ikhlas drpd sdr.

      amat mendukacitakan sekali!

      Delete
    4. Itu sje ko RahmaMamak boleh tepis hujah?

      RIP macaiKutty!

      Delete
    5. Pak rahman jpc,

      Setakat itulah kemampuan si macai tikus ini.

      Dia takkan mampu menjawab apa-apa pun melainkan merepek dan meraban.

      Recycle apanya kalau ia tidak pernah dijawab.
      Nak tepis hujah apanya apabila tiada hujah pun dimasukkan.

      Kita teruskan saja perjuangannya kita.

      Hati mereka sedang bernanah teruk disebabkan mereka sedar mereka di ambang kekalahan.

      Muutuu bighaizikum..

      Delete
    6. Salam Hormat:
      Pak Rahman JPC
      Sdra John Doe
      Sdra Phantom

      Per: KEGAGALAN 1MDB BAYAR HUTANG RM 2.6 BILION & MISTERI KEHILANGAN RM2.6 BILION

      Saya dulu ada mengikuti kursus 'Problem Solving' mengikut kaedah Matrix yg memperincikan setiap sudut dgn data2.

      Masih tersimpah dalam rekod saya semua transaksi & statement oleh Najib & puak2nya.

      Saya ringkaskan dgn rumusan fakta2 berikut:-

      Tempoh 31/7 bayaran kpd IPIC dah berlalu tanpa sesen pun dibayar. KERAjaan Najib mohon lanjutan 5 hari atas sebab2 'masaalah terkehel'...sorry salah taip, masalah teknikal.

      Come 5/8 setelah tamat tempoh lanjutan tempoh 5 hari itu, KERAjaan Najib masih terkial-kial & terkehel, lalu diberi tempoh sampai hujung bulan ini sempena hari penutup Sukan SEA & Hari Kemerdekaan Malaysia.

      Itulah padahnya kalau kuat membohong, menipu untuk mencuri. Ianya bermula bila 1mdb entah macam mana boleh terbayar RM2.6 bilyon kpd IPIC palsu. Alih-alih duit RM2.6 bilyon itu TERsesat masuk pulak dalam akaun ambank Najib. Bila dah terkantoi & tertekan, tiba2 Najib bawa cerita dongengan yg merepek meraban, kisah arab dermawan, yg hartanya berkoyan-koyan, makan di pinggan, minum di cawan.

      Saya kini bersama adik2 saya sempena Hari Kemerdekaan Spura. Kami semua di sini berdebar menunggu betulkah Najib kali ini tidak bermain lidah di bibir yg merah.Bukan saja setakat kami, satu dunia kini menunggu & memerhati gelagat Najib.


      Begitulah kenyataannya, harap maklum.

      Salam Perjuangan.

      Delete
    7. Anon, ini kali ke berapa dah isu 1MDB bangkrap dsb. Malangnya duduk blog ini penyokong PH saling memperkuatkan sama sendiri dgn fitnah, dongeng dan auta. Ini untuk kebalkan diri supaya tak menerima fakta. Akhirnya pusing pusing perkara ngarut yg sama sampai benar benar konpius. Bila datang org dengan fakta dan penerangan maka di caci, fitnah dan diberi gelaran buruk supaya tidak ada dikalangan mereka akan terbuka matahati dan terima. Manakala kesalahan depan mata seperti pendakwaan rasuah dan lesapnya berbillion duit rakyat dilepas pandang. Apabila nasib mereka dibawah tempurung ciptaan sendiri ini dgn tujuan untuk menghalang kebenaran masuk. Fikir fikirkanlah - tapi bagaimana mahu berfikir bila akal dah dimatikan?

      Delete
  29. MamakNoor sila komen..
    mane ko lari oiit?

    kuikuikuiki

    Nanti ptg Otaman BEBAL tu masok..habis le die maki carut lagak berani.. kasi PELEMPANG baru dia tau.. nak tunjuk baran dlm ni.. ajak settel luar pengecut

    kah..kah..kah..kah.. BABI lagi mulia dr perangai korang macai madeykutty taik..sbb BABI ikut fitrah dijadikan.

    Tp KuttyLanak Mahataik dan macai dedak ikut fitrah SYAITON.. ya SYAITON 'DIKENALI' sebagao penjahat sepanjang zaman memerintah sampai PENCEN !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg aku perasan kau org yg x sahut cabaran othman tu! Ohh! Lupa. Kau org dah kena kasi, sorry lupa

      Delete
    2. Bila orang ajak jumpa.....dia lari tak cukop tanah.

      Pengecut !!
      RIP Kejora.....!

      Delete
    3. Malaysian Cybertrooper9 August 2017 at 16:13

      Bro Phantom,

      Nak buat macam mana?

      Sebab mengikut perintah Tuhan Rosmah dan ajaran nabi Bijan, para pengikut mereka dikehendaki di Kasi apabila ingin menjadi Pencacai. Kalau di zaman China Purba dulu mereka ini di panggil Eunuch.

      Delete
    4. Layan budak2 bacul pengecut ni mmg mcm tu..
      dah bg no phone tunggu sampai ke pagi..haram jadah Otaman Anjing mamaktaik tu haram tak call!


      Menganjing sakan.. tunjuk bebal bodoh tp realiti BACUL..PENGECUT. dasar macai dedak memang bacul.. balai polis pun tak berani.. asyik upah budak2 hingus buat laporan polis.. pengecut SIAL macai Madeytaik ni!

      Delete
    5. Kau tulah bacul, pak othman dah baper kali ajak x bsahut

      Delete
  30. AKU SOKONG PROJEK TANPA PENYAMUN KRONI! SYUKUR!
    bernanah lagi hati ahli persatuan penyamun negara terbilang-Presidennya MadeykuttyLanak!

    kuikuikuiki

    ECRL lakar sejarah negara, Terowong 49km rentas Banjaran Titiwangsa

    KUANTAN: Projek Rangkaian Rel Kereta Api Timur (ECRL) akan melalui terowong sepanjang 49 kilometer (km) di 19 lokasi dari Pelabuhan Klang, Selangor ke Tumpat, Kelantan.

    Pengerusi Malaysia Rail Link Sdn Bhd, Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah, berkata terowong terpanjang di Malaysia itu akan dibina ialah dari Bentong, Pahang ke Gombak, Selangor sejauh 17.8 kilometer.

    "Ia akan merentasi Banjaran Titiwangsa manakala kerja mengorek terowong dijangka bermula awal tahun depan.

    "Mengikut perancangan, pembinaan terowong yang sebahagian besarnya di kawasan di Pahang dan sempadan Terengganu dan Kelantan akan mengambil masa empat tahun untuk disiapkan.

    "Kita juga akan membina jambatan sepanjang 88.8 kilometer di kawasan berisiko banjir terutama di Terengganu dan Kelantan," katanya ditemui pada majlis perasmian pecah tanah ECRL di Stesen Utama KotaSAS, di sini, hari ini.

    Perasmian disempurnakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

    Mohd Irwan Serigar berkata, kerja mengorek terowong itu akan menggunakan Mesin Pengorek Terowong (TBM) serta Koreak dan Ledak mengikut kesesuaian keadaan.

    Projek mega bernilai kira-kira RM55 bilion dijangka siap pada 2024 itu adalah pengangkutan awam penumpang dan kargo yang berkemampuan memendekkan perjalanan dari Tumpat, Kelantan ke Gombak, Selangor hanya lima jam.

    ReplyDelete
  31. Mamaknoor macai kuttymadey udah lembik ke?
    kekekeke.. comfirm lah chap munge tumbang!
    ahli2 PAS dh mula attack puak Lapiji.. senang2 nk bodohkan org lain! amik le macai lps tempias dpt same!

    ReplyDelete
  32. pemakan dedak yang tidak berabad dah berbunyi... banyak pula tu... kata-katanya kosong, tidak bermakna, tiada fakta, hanya emosi yang tidak bersih... tolong beri komen fakta dan beradab sedikit ya... bahasa yang dikeluarkan menunjuk level diri sendiri...huhu... yang penting Zahid dah banyak buat silap, Najib masih belum selesai dengan isu 1MDB dan hutang IPIC ni macam mana?

    ReplyDelete
  33. Kejora! Kau nak kena Ketuk ke??

    Org cakap baik2 tak mahu dengar..
    Org suruh beradab, kau nak tunjuk berlagak...BIADAP!

    Ajak jumpa senyap!

    Cuba kau cakap..

    Apa kau nak sebenarnya dalam Blog Budin ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro UP....Kejora ditugaskan untuk maki hamun Tun M dan Pakatan.....dan puji muji Kassim Baba dan 40 penyamunnya.

      Delete
  34. China and Malaysia announced this on our National Day means what?

    News Sections
    Rocket launchers, radar system in Johor from China, with love
    Jahabar Sadiq
    Jahabar Sadiq
    Updated 27 minutes ago · Published on 9 Aug 2017 11:00AM · 0 comments
    More
    A
    Rocket launchers, radar system in Johor from China, with love
    Prime Minister Najib Razak meets Chinese President Xi Jinping during a visit to Beijing in May. – EPA pic, August 9, 2017.

    CHINA will offer Malaysia advanced rocket launchers and a radar system, to be based in Johor, reflecting the widening defence and trade ties between the two countries in the South China Sea region, sources told The Malaysian Insight.

    The generous low-interest offer will be made by a high-level delegation headed by Chinese President Xi Jinping's special envoy visiting Malaysia for the East Coast Rail Link launch tomorrow.

    "Up to 12 units of the AR3 multiple launch rocket system (MLRS) will be offered to Malaysia in a purchase programme with a loan period of 50 years," a source told The Malaysian Insight.

    "The MLRS, which has a top range of 220km, will be located in Johor with a radar system," added the source, confirming The Malaysian Insight's report last April.



    Malaysia has previously inked a deal to buy four littoral mission ships from China, its most significant purchase from the Middle Kingdom that was seen as a blow to its traditional defence suppliers in the West.

    "The view from Beijing is that Malaysia is critical to peace and stability in the region," a regional diplomat told The Malaysian Insight.


    The AR3 multiple launch rocket system is an artillery rocket system, developed by China's Norinco specially for export and was first unveiled in 2011.

    The military-today.com website described the AR3 as currently the most powerful MLRS in the world that launches conventional and guided missiles.

    The military portal said the AR3 is a multi-calibre rocket system with two pods and four launcher tubes for 370-mm rockets each, or five launcher tubes for 300-mm rockets.

    The AR3 is based on the Wanshan WS2400 8x8 special wheeled chassis. The same wheeled chassis is used for most recent Chinese large-calibre multiple launch rocket systems.

    Sources had said that an air defence and radar system in the southern part of the Malay peninsula could prove to be a sore point with Singapore, which China considers to be a proxy of the United States in the region.

    Malaysia and Singapore are in the Five Power Defence Arrangement (FPDA) but the neighbours have been slowly building up their defence assets and have had some issues over airspace control.

    Others in the FPDA set up to defend Malaysia and Singapore during the Cold War are the UK, Australia and New Zealand. – August 9, 2017.

    ReplyDelete
    Replies
    1. China makin cucuk jarum wehhhhh.....

      Delete
  35. aku hanya mampu beristighfar apabila membaca komentar dari kaum yang begitu sombong dengan kejahilannya.

    ibarat menuang air ke daun keladi - ia tidak memberi kesan, bahkan kaum ini terus dengan sifat sombong lagi megah.

    ada dari kalangan mereka yg mempermain lafaz syahadah - membuat aku terfikir betapa rosaknya akidah.

    ada juga yang gemar bersumpah sebagai hujah - laksana seorang pendeta.

    dan kebanyakan daripada mereka hanya mampu mencela dan memanjangkan fitnah serta adu domba berulang-ulang - bagai seekor burung tiung yang diasah lidah.

    inilah golongan yang diikat ilmu dan akalnya lalu mereka mengikut laksana biri-biri yang diternak.

    mereka menyalak pada gelapnya malam dan mereka kekal menyalak pada terangnya siang.

    semoga kita terlepas dari tipu daya Pakatan Harapan.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat.

    pst - salam sejahtera untuk saudaraku MR J.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku hanya mampu beristighfar apabila membaca komentar dari kaum melayu yang begitu sombong dengan kejahilannya. Kononya melayu hebat segalanya..

      Tapi ajaran sebenar islam dilupa..cuba menjadikan islam hanya untuk melayu.cuba menjadikan bangsa lain musuh melayu,sentiasa menanam benih kebencian kaum dalam faham...


      Masyaallah...

      Delete
    2. ingatkan dah kena berhenti kerja mencacai di blog hebat pembangkang yang popular. al maklumlah hutang IPIC pun tak mampu nak bayar. Tukang makan dedak ramai pula tu....

      Samsung A9 hadiah Najib kepada macai kalau pulang... sekurang-kurangnya dapat modal bayar hutang 1MDB.

      Tidaklah memalukan nama Malaysia ada syarikat 1MDB tak bayar hutang dan bayar duit haram kepada syarikat palsu tanpa tindakan susulan..

      Apa agaknya pulangan duduk mencacai di blog hebat pembangkang yang popular.... selain daripada merawat hati Hippo yang lara dikhianati Jho Low?

      Ayuh Rakyat Malaysia kita bersama tumbangkan kerajaan kleptokrasi...

      Demi masa depan Malaysia yang lebih terjamin dan mampu bayar hutang...

      Jangan memalukan negara macam....
      Pencacai Najib dan Rosmah.

      Delete
    3. Unknown sahabat yang mata hatinya ditutup,

      Tak payahlah..kamu nak bermadah..lentok, lentik, rasa sayu dalam diri tu..(poyo)

      Perasaan..lemah lembut kamu tu, tak menbantu untuk MEMBINA SEMULA NEGARA.

      Lihat pada kata2mu, pegangan islam kamu..hanyalah islam yang mementingkan, mempertahankan Korupsi.

      Eloklah tu.. kamu berkawan shj dengan Mr J, cik Kejora dll seangkatan dgn mu.

      P/s: In Shaa Allah..oneday, teringin nak jumpa dgn kamu. Sambil
      duduk ber Musyawarah dan ngeteh.

      Delete
    4. Bro UP,

      Saya pula melihat para pendedak ini sebagai orang-orang yang tersesat jalan disebabkan mementingkan habuan duniawi melebihi kebenaran.

      Saya pernah meramalkan Najib akan jatuh melalui 'direct divine intervention' disebabkan ia benar-benar menunjukkan sikap 'merasa aman dari kemurkaan Allah'.

      Seperti yg saya pernah huraikan, dunia Islam hari ini perlukan seorang khalifah dan tarikh akhir 100 tahun mengikut hadith nabi tentang mujadid pada setiap kurun akan jatuh pada :-

      1. Oktober 2018 sekiranya kejatuhan khalifah diambil dari tarikh kejatuhan empayar Uthmaniyyah.

      2. 2022 sekiranya kejatuhan khalifah diambil dari tahun jawatan ini dimansuhkan oleh parlimen Turki.

      Yang mana satu betul wallahu a'lam.

      Tapi sekiranya diteliti dan dirujuk silang dengan hadith tentang 'sungai Furat yang berhenti mengalir', yang mana ia berlaku pada tahun 1976 melalui pembinaan empangan, maka ramalan yang pertama yang akan berlaku iaitu Najib akan tumbang selewat-lewatnya pada Oktober 2018. (Alasan; 1976 / 1977 / 1978 di dalam tempoh 40 tahun akan jatuh di antara 2016 / 2017 atau 2018).

      Samalah juga sekiranya ia dirujuk silang dengan hadith tentang kelahiran penting yang berlaku pada ketika Kaabah diperintah oleh seorang Raja yang bernama seperti nama binatang, dan ia berlaku, selepas 2 kali pemerintah bertukar tangan selepasnya.

      Fahd di dalam BA bermaksud 'cheetah'. Tidakkah Raja Fahd telah membenarkan pernyataan Nabi ini, dan tidakkah Raja Salman hari ini adalah raja yang kedua selepas Raja Fahd?

      Betul hadith2 tersebut tidak bertaraf sahih tapi ia bukan hadith palsu dan ada kebarangkalian ia hadith yang benar.

      Setakat hari ini walaupun hadith-hadith tentang akhir zaman ini banyak yang bertaraf hasan (baik) tetapi hampir semuanya telah berlaku.

      Tambahan pula hadith-hadith tentang peristiwa di akhir zaman bukanlah hadith-hadith tentang hukum melainkan tentang 'berita'.

      Amat malang mereka yang menolak 'berita-berita' ini dan akhirnya mereka menjadi sebahagian daripada 'berita itu'.

      Saya cuma berharap para pendedak ini sempat balik ke pangkal jalan sebelum ia terjadi.

      Mungkin saya silap, tapi kelihatannya setakat ini ramalan saya ini berjalan lancar dan licin segalanya.

      Kalaulah saya tak silap dan mereka ini tak sempat berpatah balik sebelum kebenaran itu turun, alangkah malangnya mereka itu.

      Musyawarah atau mengeteh hanya menjadi sia-sia.

      Innallaha a'liimun khobiir...

      Wallahu a'lam.

      Delete
    5. Pembetulan :-

      Petikan di atas; -

      Samalah juga sekiranya ia dirujuk silang dengan hadith tentang kelahiran penting yang berlaku pada ketika Kaabah diperintah oleh seorang Raja..


      Pembetulan yang ingin dibuat; -
      Bukan kelahiran yang penting tetapi kemunculan yang penting.

      Kelahiran berlaku selepas sungai Furat berhenti mengalir dan kemunculan berlaku selepas dua kali pemerintah kaabah bertukar daripada pemerintah yang punya nama seperti binatang.

      Wallahu a'lam

      Delete
  36. Salam Perjuangan buat Sahabat-Sahabat yang masuk di sini untuk menentang Kezaliman bekas pemerintah lalu! Semoga Istiqamah dan sabar menghadapi ujian-ujian dari mereka-mereka ini.

    Dengan pelbagai perkembangan positif di bawa DS Najib bersama pimpinan PAS hari ini.. Insya Allah semakin kukuh akan membawa sokongan rakyat kepada UMNO BN PAS.

    Rata-rata pengundi Melayu di Pantai Timur bersentimen PAS-UMNO yang ketara berbanding Bersatu-PAN-PKR

    Tepat pada masanya pula apabila pimpinan tertinggi PAS diketua Yb Tuan Ibrahim Tuan Man mengatur pertemuan bersama Mr Arul Kanda selama hampri 4 jam bermuzakarah berkaitan isu ini.

    PAS berpuasa hati bermaksud pelan rasionalisasi IMDB akan berjaya. Cuma PAS tekankan perlunya RCI untuk menyiasat kesilapan yang berlaku.
    Rasanya itu tidak menjadi masalah. Sama seperti RCI Forex ditubuhkan, RCI IMDB boleh ditubuhkan untuk menyelesaikan polemik dan tuduhan.

    Mungkin SR di London akan lebih sakit hati jika RCI 1MDB ditubuhkan kerana penipuan mereka akan terhalang. Mahkamah London juga menafikan tuduhan buruk SR terhadap DS Najib dan Kerajaan Malaysia.

    Alhamdulillah. Negara semakin hampir kepada titik perdamaian dan penyatuan UMMAH. Mereka-mereka puak penentang akan terusngkur tidak lama lagi.

    Segala fitnah dan mainan politik mereka pasti terkubur selepas ini Insya Allah selepas keputusan PRU14 diumumkan.

    Rata-rata sentimen sahabat2 Melayu terutama yang berasal dari Kelantan, Pahang memberikan reaksi positif berbanding tahun-tahun sebelum ini mereka bencikan UMNO BN..

    Semoga Allah SWT berikan kemenangan hakiki kepada UMNO BN PAS pada PRU14 ini dan menjatuhkan kejahatan Pakatan Harapan yang tiada jasa apa melainkan memperkudakan nama 'rakyat' demi tamak kuasa.

    Wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam buat bro:18:41
      -Hampir 20 tahun aku meneliti pergerakan
      dan haluan parti PAS ini dan ku rumus
      parti ini kini berada di tahap paling
      tidak relevan dan kini semata-mata
      sebagai alat atau rakan komplot untuk
      menutup najis ,melindung mungkar dan
      kawanan terpaksa.
      -terserahlah pada orang-orang Melayu untuk
      menilai parti ini, samada nak pilih lagi
      masa PRU-14 kelak atau sebaliknya.

      HANYA YANG BERHATI BERSIH NAMPAK
      KEBENARAN.YANG BERHATI HITAM DISERLAHKAN
      OLEH MULUT ,TINDAKAN DAN PENULISANNYA.

      PEPATAH MENYEBUT-
      KALAU DAH BUSUK ,LALAT RAKANNYA
      KALAU SUDAH MADU,LEBAH KAWANANNYA

      SELAMAT BERMUHASABAH
      semoga ALLAH bukakan hati yang tertutup.

      SEJAHAT-JAHAT MANUSIA, KAWANNYA
      TETAP ADA,ITULAH RAKAN SEHATI JENISNYA.
      9 August 2017 at 19:42

      Delete
  37. Negara ni menuju kearah failed state, that is how i see it. Kalau hutanh seciput x leh bayar, hutang negara yg beratus billion nnti camana agaknya. Eloklah pas ngan umno bersatu, jual negara ni kat china.!

    ReplyDelete
    Replies
    1. failed state ke KDNK dan FDI meningkat?

      failed state lagi ke rakyat berbelanja atas talian sehingga mengyumbang KDNK 2015 sebanyak RM68 billion??

      failed-state ke tiap-tiap hari tak kurang 11,000 passenger dicatatkan mengguna KTM Komuter sektor utara Padang Besar-Butterworth-Padang Rengas Perak untuk pergi ulang alik berkerja dalam masa hanya 2 jam? tidak lagi bersusah payah naik motor atau kereta?

      Failed state lagi kah apabila pasaraya besar dikerumuni rakyat jelata dan juga pendatang asing membeli belah penuh troli?

      failed-state lagi kah restoran-restoran mewah, kedai-kedai makan dipenuhi rakyat menonton bola sambil santai makan dan minum?

      failed-state lagi kah rakyat disediakan prasarana canggih, kelas mewah dan selesa daripada sistem bas-rel-kapal terbang murah.

      failed-state lagi kah begitu ramai rakyat Malaysia melancong ke Eropah dan menunaikan Umrah pada setiap kali cuti sekolah?

      failed-state lagi kah apabila jalan raya negara sesak dipenuhi kereta-kereta kelas pertengahan dan mewah serta orang-orang muda mampu berharta mewah?

      failed-state mana ada ciri-ciri diatas sila tuan berikan contoh?

      Cakap lah benar kerana Allah atau Allah SWT akan datangkan kaffarah kerana menafikan Nikmat-NYA!

      Apakah tuan mahu bersaksi di hadapan Allah Azza Wajalla di Mahsyar nanti tuan berkata benar atau bohong??

      Delete
    2. Malaysia negara yang ada barakah dan rahmah.

      Sebelum negara ini benar-benar gagal akibat pengkhianatan para pemimpinnya, ia akan dapat diselamatkan, in shaa Allah.

      Sebagaimana teruk pun malam yang dilalui, subuh akan pasti menjelma.

      Ini keyakinan saya.

      Teruskan perjuangan, kebathilan itu pasti akan tewas.

      Delete
    3. Anon 19:24
      Letih jugak nak layan org cam ni! Sentence is " ke arah" meaning that it is not happening yet. Itu lah sbb kitaorg nak prevent from happening. Sebelum terlambat. Ramai dah berubah. Tapi masih ada segelintir dlm old stigma. Patutlah dlm bahasa melayu ada tiga perumpamaan yg menunjukkan kita tunggu terjadinya sesuatu tu baru nak bertindak; sudah terantuk baru tengadah; nasi telah menjadi bubur; terlajak perahu dsbnya. You are one of them. Kami dlm pakatan have our paradigm'a shift. Tuan anon tau kenapa? Sebab tuan masih berada dibawah ketiak umno yg selamanya mahu kaum kita kolot supaya senang diperbodohkan

      Delete
    4. 19.24.....Jadi betollah Tun M tu ada buat jasa 22 tahun bangunkan Msia.......kalo Tun M gagal tentu dulu lagi Msia dah melingkop bankrap jadi negara muskin.

      Sebab Tun M mewariskan infrastruktur pembangunan yg baik, pelaburan yg baik, kewangan yg kukohlah maka bila PM-PM selepas Tun M dapat menyambung kesinambungan kemajuan yg telah ada.

      Kalo nak harap PM sekarang yg khidmatnya tak sampai genap 10 tahun lagi.....tentulah susah seandainya negara yg dia warisi dari Tun M dulu ialah negara yg bankrap dan miskin.........tak mungkin negara dapat nak dipulihkan dan dimajukan dalam tempoh masa tak sampai 10 tahun.

      Msia ni bukan kecik macam Singapura.......tempoh 10 tahun tak cukop nak jadikan Msia pesat membangun macam sekarang.

      Kalo tak kerana infrastruktur pembangunan dan kenajuan yg disambung dari warisan Tun M dulu.....kita tak mungkin dapat sampai ke tahap ini.

      Jadi jangan mudah butakan mata tak kenang jasa orang. Jangan nafikan hasil penat lelah orang yg terdahulu. Kutty2 pon sampai hari ni hasil jasanya kita nikmati dan memberi faedah pada kita sumer.

      Delete
  38. إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

    Al-Hujurat: 13

    "Sesungguhnya orang yang paling MULIA disisi Allah ialah orang yang PALING BERTAQWA diantara kamu, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal"

    ---------------------------------

    ada orang atas tu ambil ayat Allah sekerat-sekerat.. hilang IBRAH maksud ayat. Mengotorkan kesucian Kalam Allah.

    Semoga mereka-mereka yang jahil dan menyesat ini faham maksud Ibrah dan Tafsir ayat diatas. Kalau mereka faham dan beriman nescaya mereka akan tinggalkan kaum sia-sia yang hari-hari kerja menipu memutar belit.. i.e. cerita 1MDB etc.

    Para ilmuan Islam sudah bermuzakarrah dan tahu kedudukannya mereka PUAS HATI tapi Syaitan SANGAT MARAH dan SAKIT HATI..

    siapakah mereka-mereka itu? Mereka-mereka yang TIDAK MAHU BERIMAN dengan AYAT-AYAT Allah dan suka berdolak dalik. Merekalah kaum yang KUFUR dengan Nikmat Allah!

    Wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara,

      Keseluruhan surah al-hujuraat ada dalam hafalan saya.

      Inallaha a'liimun khobiir pula muncul bebrapa kali di dalam al-quran. Ia bukan saja di dalam surah al-hujurat.

      Bgmn sdr boleh katakan ayat itu diambil sekerat-sekerat padahal ia bukan muncul sekali di dalam AlQuran?

      Di dalam salah satu tempat ia muncul ada terletak rahsia hikmah.

      Dan rahsia hikmah ini apabila dirujuk silang pada kesemua ayat-ayat yang lain akan menguatkan maksud hikmah yang wujud di dalam salah satu ayat-ayat tersebut.

      Di mana pun ia muncul ia akan membawa maksud yang sama dari sudut hikmahnya disebabkan ayat ini adalah tentang 'khabar daripada Allah'.

      Di sinilah terletaknya keyakinan saya bahawa yang ditetapkan akan berlaku tetap akan berlaku.

      Sekiranya sdr memahami rahsia ayat :innallaha a'liimun khobir' nescaya sdr akan faham apa yang saya cuba sampaikan.

      Dan sgt jelas sekali sdr tidak mampu memahaminya.

      Innallaha a'liimun lhobiir.


      Wallahu a'lam.

      Delete
  39. Kalau difikir2kan kita rasa agak terkilan .....kemanakah hilangnya cerdek pandai khususnya orang2 Melayu yang hebat2 seperti suatu ketika dauhulu??...kerana apa yang kita lihat pada hari ini pemimpin2 Melayu kini tidak ada yang betul2 boleh diharap.Apa yang kita nampak boleh dikatakan semua pemimpin2 Melayu tidak ada seorang pun yang betul2 jujur dan ikhlas.

    Lihat saja kepada Timbalan2 Menteri yang dilantek oleh Najib boleh dikatakan semuanya tidak berwibawa dan jauh sekalilah daripada cerdek.....saya bercakap ini adalah daripada pandangan ikhlas saya sebagai rakyat biasa yang sentiasa memerhati apa yang sedang berlaku didalam Negara buat masa ini,tanpa prajudis...

    Tetapi walau baigamana pun saya tetap berdoa kepada ALLAH semuga apa yang sedang berlaku didalam Negara kita tercinta ini akan kembali puleh seperti dauhulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...TAK AMAN DAN TAK SELAMAT KE M'SIA NIIII....

      Delete
  40. Mr Macy menuduh Malaysia FAILED-STATE?


    • failed state ke KDNK dan FDI meningkat?

    • failed state lagi ke rakyat berbelanja atas talian sehingga mengyumbang KDNK 2015 sebanyak RM68 billion??

    • failed-state ke tiap-tiap hari tak kurang 11,000 passenger dicatatkan mengguna KTM Komuter sektor utara Padang Besar-Butterworth-Padang Rengas Perak untuk pergi ulang alik berkerja dalam masa hanya 2 jam? tidak lagi bersusah payah naik motor atau kereta?

    • Failed state lagi kah apabila pasaraya besar dikerumuni rakyat jelata dan juga pendatang asing membeli belah penuh troli?

    • failed-state lagi kah restoran-restoran mewah, kedai-kedai makan dipenuhi rakyat menonton bola sambil santai makan dan minum?

    • failed-state lagi kah rakyat disediakan prasarana canggih, kelas mewah dan selesa daripada sistem bas-rel-kapal terbang murah.

    • failed-state lagi kah begitu ramai rakyat Malaysia melancong ke Eropah dan menunaikan Umrah pada setiap kali cuti sekolah?

    • failed-state lagi kah apabila jalan raya negara sesak dipenuhi kereta-kereta kelas pertengahan dan mewah serta orang-orang muda mampu berharta mewah?

    • failed-state mana ada ciri-ciri diatas sila tuan berikan contoh?

    Cakap lah benar kerana Allah atau Allah SWT akan datangkan kaffarah kerana menafikan Nikmat-NYA!

    Apakah tuan mahu bersaksi di hadapan Allah Azza Wajalla di Mahsyar nanti tuan berkata benar atau bohong??

    ReplyDelete
  41. Statistik pru PARLIMEN malaysia 2004 -2013
    (kesemuanya dimenangi BN)

    PRU11
    BN-198
    PMBANGKANG-21

    PRU12
    BN-140
    PEMBANGKANG-82

    PRU13
    BN-133
    PEMBANGKANG-89

    PRU14
    BN- ??
    PEMBANGKANG-???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah demografi politik PRU14 kali ini sangat jelas berubah.

      PAS penyumbang kerusi utama Melayu kepada pembangkang juga sudah tiada. Insya Allah dengan keluarnya PAS dari blok pakatan sekurang-kurangkan akan mengurangkan kerusi Parlimen mereka.

      Belum lagi dikira DUN dan Peti Undi Kawasan. belum lagi dikira strategi mereka untuk melawan 3-4 penjuru..

      Allahu Akbar. Semoga Allah mudahkan UMNO PAS menumbangkan musuh-musuh dalam selimut ini.

      amin ya rabbal alamin.

      Delete
    2. Masih nak dok mimpi pas kuat ka samdol ni..hermmm

      Kau tanya la kwan2 opis kau brp org lagi masih nak pgkah pas piss puss

      Delete
  42. Blog ini dipenuhi pengkomen anti kerajan yang tegar bercakap bohong. minta dijauhi dari tergolongan seperti ini.

    Semoga Allah SWT Merahmati pemimpin kerajaan hari ini yang banyak berjasa kepada rakyat dengan pelbagai program terus kepada rakyat.

    Wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tidak ada duit berbillion dalam akaun saya..Saya tak curi duit rakyat..

      A) BETUL
      B) SALAH

      Delete
    2. Kalau cai umno confirm dia jawab c!

      Delete
    3. HOOOOOIIIIIIII 19.33

      APEHAL KAU SENYAP TAK JAWAB..??????
      TERUS JADI DUNGUUUUUU PULAK BILA ORG TANYA.ITU SOALAN SIMPLE JE BARU

      HOOOIIII DUNGUUUUUU...INI BELUM DI TANYA ISU SRC,BANDAR MALAYSIA,IPIC,KWAP,TABUNG HAJI YANG LAGI RUMIT2 TU DAN DILUAR KONTEK PEMKIRAN KAU LAGI TU.MMG KATAK BAWAH BATU LA KAU NI.KALAU BAWAH TEMPURUNG MASIH BOLEH DENGAR WALAU TAK NAMPAK..

      Delete
    4. GST AKAN TURUNKAN HARGA BARANG!
      Pembohong CGPA 3.85 dapat 2J.

      SAYA LETAK JAWATAN MB JIKA HUDUD TAK DILAKSANA DI KELANTAN TAHUN 2015!
      Pembohong Berjubah Pakai Serban.

      TIADA 2.6B DALAM AKAUN SAYA!
      Pembohong Dewata Raya.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...